If you can see, look. If you can look, observe
Op het asfalt ging het eigenlijk nog verrassend goed maar zodra de boel ook maar een ongelijk was, was mijn voet daar niet heel blij mee. Gezien dit parcours in het geheel niet vlak is en de nodige halfverharde en bospaden kent is dat niet optimaal. Dus bij de splitsing van de 10k en de halve maar afgebogen richting de finish en wat rustiger teruggelopen. Dit was absoluut de verstandige keuze, te oordelen aan mijn gestrompel van gisteren en de stijfheid die er nog steeds wat inzit.
Ik weet alleen nog niet waar dit vandaan kwam. De dagen ervoor waren razend druk op het werk en heb ik amper gelopen. Dus teveel lopen zal het niet zijn geweest. Ook de schoentjes waren vertrouwd. Ik kan me ook niets herinneren waar ik me mogelijk verstapt heb oid
Ja ik schreef 1% maar weet van de 0,1% regel ja. Het was in Schoorl ook op de gps 30,3km. Maar doorgaans komt de pace wel vrijwel overeen. Dat was nu 5,00 tov 4,57. Doorgaans in damloop of halve marathons komt dat wel meer overeen ondanks de 0,1% marge in de afstand.Hartloper schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:38:
[...]
Voor officieel opgemeten marathons nemen ze 0,1% marge. Dus de marathon is 42,2 m langer dan 42,195 km.
Heb Schoorl nu al aantal keer gelopen maar was misschien wel de laatste keer.
[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 13-02-2023 21:28 ]
Beetje met je eens wel. Trage start en ondanks de zandloperstart ontzettend druk tijdens de loop op de relatief smalle paden. Hoort er natuurlijk bij, maar de laatste 9k (toen de HM van het parcours af was) lopen dan wel veel lekkerder. Terugweg was heftig omdat de bussen pas komen nadat het parcours van de 10k leeg is. Hadden wij niet helemaal meegekregen (staat wel vermeld op de website), dus toen konden we aansluiten in de rij van een kilometer voor de pendelbussen. Toen die er eenmaal waren ging het dan wel weer snel.Sethro schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:27:
Hier ook Schoorl gelopen. Vond toch wel wat rommelig en druk. Startvak van kidsrun stond matig aangeven en starten van de HM ging ook tergend traag. Uiteindelijk pas om 11.30 gestart (30min na startsignaal).
Ben nu aan het trainen voor de Heuvelland marathon van 12-3 en ben dus vrij veel het rennen.
Nu merk ik echter dat mijn shirtjes en jassen zelfs na het wassen nog altijd beetje naar zweet ruiken. Heeft iemand een tip omdat te verhelpen?
Ik was mijn kleding meteen al na het rennen.
Overstappen op merino.Sianixi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:51:
Lurk al een tijdje hier mee.
Ben nu aan het trainen voor de Heuvelland marathon van 12-3 en ben dus vrij veel het rennen.
Nu merk ik echter dat mijn shirtjes en jassen zelfs na het wassen nog altijd beetje naar zweet ruiken. Heeft iemand een tip omdat te verhelpen?
Ik geef er persoonlijk niet zo om. Ben in mijn eentje aan het rennen, wie gaat er aan mij ruikenSianixi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:51:
Met de auto was het echt niet beter. Verplichte rijrichting vanaf het veldje. Kwam uit op een drukke voorrangsweg waar maar mondjesmaat een auto tussen kwam. Uiteindelijk bijna uur overgedaan om dorp uit te komen.Niku schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:34:
[...]
Beetje met je eens wel. Trage start en ondanks de zandloperstart ontzettend druk tijdens de loop op de relatief smalle paden. Hoort er natuurlijk bij, maar de laatste 9k (toen de HM van het parcours af was) lopen dan wel veel lekkerder. Terugweg was heftig omdat de bussen pas komen nadat het parcours van de 10k leeg is. Hadden wij niet helemaal meegekregen (staat wel vermeld op de website), dus toen konden we aansluiten in de rij van een kilometer voor de pendelbussen. Toen die er eenmaal waren ging het dan wel weer snel.
HG heeft een pot met toevoeging voor sportkleding. Dat gebruik ik zo af en toe.Sianixi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:51:
Als je het niet meteen kan/wil wassen, shirt en broek meenemen onder de douche en even uitspoelen. Ophangen, drogen en dan de wasmand in.Sianixi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:51:
Eens. Vond vooral de route langs de finish straat naar de startvakken & bussen heel krap omdat er ook mensen naar de blinkerd wilden.Sethro schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:27:
Hier ook Schoorl gelopen. Vond toch wel wat rommelig en druk. Startvak van kidsrun stond matig aangeven en starten van de HM ging ook tergend traag. Uiteindelijk pas om 11.30 gestart (30min na startsignaal).
Dat is echt altijd een zootje. Sinds een paar edities parkeren wij bij het fietstransferium. Fietsen achterop de auto en dan 10min fietsen. Geen files bij het weg rijden. Is de enige manier om enigszins vlot weg te komen na de finish.Sethro schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:11:
[...]
Met de auto was het echt niet beter. Verplichte rijrichting vanaf het veldje. Kwam uit op een drukke voorrangsweg waar maar mondjesmaat een auto tussen kwam. Uiteindelijk bijna uur overgedaan om dorp uit te komen.
Wij doen af en toe een beetje natuurazijn in de lade van de wasmachine.Sianixi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:51:
Is goedkoop en werkt ook nog tegen kalk in de machine zelf, win-win.
In eerste instantie als je het erin gooit ruikt azijn niet zo lekker (wie kent de geur niet) maar na het wassen ruik je er echt niks meer van.
Wij hebben een machine met automatisch doseer gebeuren. Best handig over het algemeen, maar dus niet voor deze use case.Toppertje schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:28:
[...]
Wij doen af en toe een beetje natuurazijn in de lade van de wasmachine.
Is goedkoop en werkt ook nog tegen kalk in de machine zelf, win-win.
In eerste instantie als je het erin gooit ruikt azijn niet zo lekker (wie kent de geur niet) maar na het wassen ruik je er echt niks meer van.
De tip van @jvang vind ik wel een goede om eens te proberen! Merk dat er ook weleens een klein luchtje in m'n sportkleding blijft hangen. Ben sowieso al iemand die veel zweet tijdens het hardlopen.
Alles vervangen door merino lijkt me wat overkill en producten van chemoboer HG komen hier niet in huis.
Ik doe het met basketbal kleding ook. Dat t-shirt is echt zeik nat van het zweet. Spoelen onder de douche, uit wringen, laten drogen en heb een aparte mand voor sportkleding waarin ik het verzamel tot een volle trommel. Is toch doorgaans allemaal synthetische of fijne was op 30 graden. Dan maakt wit donker ook niet uit.InZane schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:44:
[...]
Wij hebben een machine met automatisch doseer gebeuren. Best handig over het algemeen, maar dus niet voor deze use case.
De tip van @jvang vind ik wel een goede om eens te proberen! Merk dat er ook weleens een klein luchtje in m'n sportkleding blijft hangen. Ben sowieso al iemand die veel zweet tijdens het hardlopen.
Alles vervangen door merino lijkt me wat overkill en producten van chemoboer HG komen hier niet in huis.
Alsof ik naar de huishoudschool ben geweest
Battletag: Iigy#2192
Ik spoel m'n schoenen na een modderige trail ook uit. En neem voor de gezelligheid gelijk de Fraulein mee. Het is gezellig en handig.jvang schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:15:
[...]
Als je het niet meteen kan/wil wassen, shirt en broek meenemen onder de douche en even uitspoelen. Ophangen, drogen en dan de wasmand in.
om de zoveel tijd uitwassen met azijn (is je wasmachine ook meteen schoon gemaakt). Ik pakte ze eerder vaak ook mee als ik me ging douchen na het rennen, spoelde ik ze meteen al even uit, maar dat was in de tijd dat ik nog alleen woonde en dus niet zo vaak de was moest doenSianixi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:51:
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Gewoon wat in de trommel gieten of over de kleding heen, dan in de wasmachine. Werkt goed!InZane schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:44:
[...]
Wij hebben een machine met automatisch doseer gebeuren. Best handig over het algemeen, maar dus niet voor deze use case.
Sowieso handig om eens in de zoveel tijd een wasje te draaien op 90 graden. Dat voorkomt dit soort geurtjes vaak ook.
(Gefeliciteerd trouwens!
Beetje geluk gehad vandaag. De Saucony Speed 3 vandaag ontvangen. Zelfde maat aangehouden, blijkt toch iets te krap dus toch maar gaan voor de halve maat groter en deze weer retour. Blijkt er vandaag een extra korting van 20% te zijn bij zalando polen. Omgerekend een 103 Eur betaald nuKire88 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:58:
[...]
Bedankt voor de input.
Ik heb ook dezelfde maat aangehouden op basis van de maattabel. Ik zal wel kijken hoe het gaat/voelt met de nieuwe schoen en van daaruit rustig uitbouwen zodat het lichaam zich kan aanpassen.
Voor nu zal er helaas niet heel veel lopen inzitten deze week vrees ik.
Ook nog een check gedaan op de .nl site maar hier zag ik extra kortingscode helaas niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Kire88 op 14-02-2023 18:13 ]
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Ik heb het alleen met één van mijn jasjes met korte mouwen, en dan met name aan de oksels.Sianixi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:51:
Dan doe ik wat wat extra vloeibaar wasmiddel aan de oksels, en dat lost het probleem op.
Momenteel gebruik ik een wasmiddel voor witte was, uiteraard zonder wasverzachter. Gebruiken jullie wasmiddel specifiek voor sportkledij ?
BTW prachtig lenteweer vandaag ! Ik was wat vroeger klaar op het werk, dus een uurtje gaan lopen in de namiddagzon, 12 graden, licht zuidenwindje
[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 14-02-2023 18:13 ]
Iets anders: wie zijn er hier nog meer in Ede? Lijkt mij tof om samen te trainen (:
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Nav jouw bericht nog wel even gekeken, met “Valentijnsdag” code ging er nog wel 15% af haha. Achja, is mij alle moeite niet waard en omdat ik met waardebonnen heb betaald zou ik daar weer met krediet zitten. Wel erg nette prijs, gelukje dus!Kire88 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:12:
[...]
Beetje geluk gehad vandaag. De Saucony Speed 3 vandaag ontvangen. Zelfde maat aangehouden, blijkt toch iets te krap dus toch maar gaan voor de halve maat groter en deze weer retour. Blijkt er vandaag een extra korting van 20% te zijn bij zalando polen. Omgerekend een 103 Eur betaald nu
Ook nog een check gedaan op de .nl site maar hier zag ik extra kortingscode helaas niet.
Heb ze gisteren ontvangen, zitten goed en vandaag maar een mooie ronde op doen á 20km met wat tempoblokken erin.
Hopelijk net zulk mooi weer als gister!
WelkomSianixi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:51:
paar dingen om te proberen;
*natuurazijn bij de was; of je was tevoren even weken in een azijn/zuiveringszout-handwasje;
*je kunt het azijn ook aan d emachinewas toevoegen;
*heel weinig wasmiddel gebruiken (je gebruikt al snel te veel, zeker bij een klein kort sportwasje)
*GEEN wasverzachter gebruiken (laat laagje achter op je kledingvezels).
Bonustip!!!
Reinig je wasmachine eens met een vaatwasblokje op 90 graden (lege trommel dus zonder was) en vergeet niet de centrifugefunctie dan UIT te zetten.
Soms komen de geurtjes uit de trommel zelf, door opgehoopte wasmiddelrestjes. Kijk maar eens goed in de binnenkant van het deurrubber.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Sinds ik serieuzer ben begonnen met hardlopen rond mei vorig jaar heb ik zo'n 550 km gemaakt op de Brooks Ghost 14. In oktober heb ik daar een paar Novablast 3 bij gehaald waar ik nu zo'n 70 km op gemaakt heb en momenteel probeer ik een beetje af te wisselen tussen de twee. Ik merkte gisteren tijdens een interval training dat tijdens de warming up en rustige stukken de binnenkant van mijn voetzolen irriteerde. Hier heb ik eerder niet echt last van gehad maar ik las hier laatst iets over de midsole drop en zag dat er best een aardig verschil tussen de schoenen zit, namelijk 12 mm bij de Ghost 14 en 8 bij de Novablast 3.
Kan dit te maken hebben met de pijn in mijn voetzolen tijdens rustige stukken (5:30-6:00 min/km)? Tijdens de intervals zelf (400m tussen 3:30 en 4:00 min/km) voelde ik de pijn niet maar dat zal dan wel te maken hebben met de grotere/snellere passen?
September 2022 gestopt met roken, totaal geen conditie. Toen begonnen met hardlopen.
Met behulp van Evy het 5km-schema gevolgd, dat ging op zich prima. Daarna, tot nu toe, 2-3x per week tussen de 5-10 km, gewoon op de bonnefooi.
Ik ben rond de 183 en 110kg, dus veel te zwaar, daar moet ook wat aan gedaan worden maar dat is niet het doel van hardlopen in mijn geval, ik vind het (meestal) gewoon leuk.
Ik vind het leuker om een langzamere 10km te lopen dan een snelle 5km meestal.
5km staat m'n PR geloof ik op 5:53min/km maar dan heb ik op het eind wel een hartslag boven de 190 (Samsung Watch).
Als ik de 5km loop en ik hou m'n hartslag rond de 150-160, loop ik zo'n 6:20/km.
10km kan ik ook lopen, hartslag rond de 150-160, dan loop ongeveer 7:00/km.
Om toch een doel te stellen, zou ik een keer een halve marathon-afstand lopen.
Nu kan ik in de Evy-app ook een schema van 12 weken gaan volgen voor deze afstand, echter omdat m'n snelheid nogal laag ligt, sommigen noemen het niet eens hardlopen, vraag ik mij af of ik niet eerst de snelheid omhoog moet trainen en daarna pas trainen voor een HM -afstand.
Ook omdat tijdslimieten voor een HM meestal tussen de 2.5 en 3 uur liggen, moet ik minimaal 7:00/km kunnen lopen.
Wat zou ik het beste kunnen doen?
- Snelheid 5km omhoog zien te krijgen met een fatsoenlijke hartslag.
- Snelheid 10km omhoog zien te krijgen met een fatsoenlijke hartslag.
- Gewoon beginnen aan een schem voor de HM?
- Iets anders?
Alvast dank!
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Probeer je volume rustig aan te verhogen, dan gaat het gewicht waarschijnlijk ook wat omlaag en dan komt die snelheid wel. Iets later in het schema kun je eens proberen wat intervalletjes te doen.
Strava Garmin 265
Belangrijkste is dat je het schema kiest waar je zelf het meeste lol in hebt. Een 5 kilometer onder de 30 minuten (wat je met 5:53 de km hebt gelopen) is trouwens gewoon prima snel.Ora et Labora schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:27:
Ik heb eigenlijk een advies nodig van de wat meer kundigen dan ikzelf ben.
September 2022 gestopt met roken, totaal geen conditie. Toen begonnen met hardlopen.
Met behulp van Evy het 5km-schema gevolgd, dat ging op zich prima. Daarna, tot nu toe, 2-3x per week tussen de 5-10 km, gewoon op de bonnefooi.
Ik ben rond de 183 en 110kg, dus veel te zwaar, daar moet ook wat aan gedaan worden maar dat is niet het doel van hardlopen in mijn geval, ik vind het (meestal) gewoon leuk.
5km staat m'n PR geloof ik op 5:53min/km maar dan heb ik op het eind wel een hartslag boven de 190 (Samsung Watch).
Als ik de 5km loop en ik hou m'n hartslag rond de 150-160, loop ik zo'n 6:20/km.
Nu kan ik in de Evy-app ook een schema van 12 weken gaan volgen voor deze afstand, echter omdat m'n snelheid nogal laag ligt, sommigen noemen het niet eens hardlopen, vraag ik mij af of ik niet eerst de snelheid omhoog moet trainen en daarna pas trainen voor een HM -afstand.
Ook omdat tijdslimieten voor een HM meestal tussen de 2.5 en 3 uur liggen, moet ik minimaal 7:00/km kunnen lopen.
- Iets anders?
Alvast dank!
Met consistent trainen (3 x in de week) is een 2,5 uur over de halve marathon ook prima mogelijk. Deze calculator geeft met 5k/30 minuten een haalbare tijd van 2:20.
Trainen voor een halve marathon is vooral een kwestie van veel, langzame kilometers maken, dus als je dat leuk vind, zou ik vooral dat doen.
Herkenbaar, ik gok dat ik dezelfde klachten heb gehad, nu een dikke week geleden, ik wisselde af tussen de Mizuno Wave Rider 25 (12mm drop) en de Saucony Ride 15 (8mm drop) eerst had ik last na een duurloop met veel te snelle sprintjes onderweg, toen de pijn weg was kwam het een week later weer terug door een wat langzamere interval sessie.frankv120 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:26:
Even weer een vraagje over schoenen.
Sinds ik serieuzer ben begonnen met hardlopen rond mei vorig jaar heb ik zo'n 550 km gemaakt op de Brooks Ghost 14. In oktober heb ik daar een paar Novablast 3 bij gehaald waar ik nu zo'n 70 km op gemaakt heb en momenteel probeer ik een beetje af te wisselen tussen de twee. Ik merkte gisteren tijdens een interval training dat tijdens de warming up en rustige stukken de binnenkant van mijn voetzolen irriteerde. Hier heb ik eerder niet echt last van gehad maar ik las hier laatst iets over de midsole drop en zag dat er best een aardig verschil tussen de schoenen zit, namelijk 12 mm bij de Ghost 14 en 8 bij de Novablast 3.
Kan dit te maken hebben met de pijn in mijn voetzolen tijdens rustige stukken (5:30-6:00 min/km)? Tijdens de intervals zelf (400m tussen 3:30 en 4:00 min/km) voelde ik de pijn niet maar dat zal dan wel te maken hebben met de grotere/snellere passen?
Ik dacht eerst dat het alleen kwam door die té snelle interval en de verhoogde belasting, maar het verschil in drop was ook al door mijn hoofd geschoten. Na een paar dagen rust, het verhogen van mijn duurlooptempo en het doen van wat oefeningen heb ik de laatste loopjes alleen op de Saucony's gelopen en daarna heb ik geen last meer gehad, durf ook niet meer zo goed af te wisselen op dit moment.
[trapt open deur in] Dat gaat je met hardlopen alleen ook niet lukken, wel zou ik bij het opvoeren van je km's (of het nou snelheid of afstand is) goed oppassen, met je huidige BMI gaat dat er fors inhakken op pezen en gewrichten en is het risico van vervelende blessures door overbelasting best groot.Ora et Labora schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:27:
....Ik ben rond de 183 en 110kg, dus veel te zwaar, daar moet ook wat aan gedaan worden maar dat is niet het doel van hardlopen in mijn geval, ik vind het (meestal) gewoon leuk.....
Volume op lage hartslag, dat is een goede basis voor alles.Ora et Labora schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:27:
- Iets anders?
Alvast dank!
Zorgt voor beter gebruik van vetten als brandstof. Als je te snel traint trek je enkel je suikers leeg.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Hey Ora, goed je weer te zien hierOra et Labora schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:27:
- Iets anders?
Alvast dank!
Hartstikke goed dat je nog bezig bent, klasse zeg
Ik zou je adviseren voorlopig nog even te focussen op die basisconditie, en allicht nog wat gewicht te verliezen terwijl je bezig bent. Ik begrijp dat het niet je focus is, maar het zal toch wel gebeuren en je zult zien dat je dan nog weer zoveel makkelijker loopt.
Conditioneel zul je de progressie, zeker met de drive die je laat zien, wel kunnen maken richting die HM-afstand even afgezien van de tijd/snelheid.
Maar vergis je niet in de belasting die grotere afstanden (en op een iets hoger tempo) met zich mee gaan brengen voor jou als relatieve (!) nieuwkomer.
Die spieren doen het werk wel......maar vlak het risico op blessures van de rest niet uit.
ik ben 1.80 @ 80 kilo en ben te hard van stapel gelopen met het uitbreiden van mijn afstanden naar 30km trail en daar betaal ik nu een prijsje voor. Pijn onder mijn voetboog/peesplaat wat kan duiden op een ontsteking of zelfs een stressfractuur.
Ik hou nu even rust en ga even zien hoe het er na 3 a 4 weken voor staat maar dat is best een flinke domper.
moraal/verhaal.......
focus even op die 10km zodat je die met 2 vingers in je neus doet bij wijze van spreken, train wat meer langzame duurlopen in zone 2/3 zodat je aerobe basis groter wordt. Dan zul je ook zien dat je hartslag gaat zakken. Bij mjj ging dat vrij vlot en ik verloor ook aardig gewicht.
Ik ging van 83 bloot op de weegschaal naar 74 met kleren aan bij de dierenarts en besloot toen ook maar even bij te gaan eten
Door die langzame duurlopen ga je ook vrij snel makkelijk op laag tempo langere lopen kunnen doen, 15 kilometer en je komt gewoon fris bij de auto aan alsof je even naar de supermarkt ben wezen wandelen.
Dan wen je ook met je koppie langzaam aan lang stukken rennen, want die 21,1 is echt wel een kuteind hoor
Aaaaaaaanyway.......FWIW even mijn visie en tips voor je
edit:
@Frenz64 en @m-vw waren me net voor
Ookal is het niet je doel, gewicht verliezen (*hele grote disclaimer voor in het algemeen: als die marge er is!) is de meeste snelheid die je makkelijk gaat winnen.Ora et Labora schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:27:
- Iets anders?
Alvast dank!
Als je een goed schema hebt voor een HM, is daar ook oog om snelheid op te bouwen. Grofweg zal elk degelijk trainingsschema een 3tal types trainingen hebben:
- heel rustige loopjes om duurconditie op te bouwen
- intervalsessies om meer snelheid te krijgen (of je vo2max/drempel vermogen te trainen)
- rustige duurlopen waarbij soms ook tempoblokjes zitten zodat je went aan de snelheid waarmee je je wedstrijd gaat lopen (of zodat je went aan het gevoel van vermoeidheid zo je wil).
Overall ga je de meeste winst halen met consistent trainen, dus bv 3 of 4 keer in de week (of iets van cardio in iedre geval op consistente wijze). Bedenk ook dat voor een halve marathon je meer kilometers moet gaan maken dan dat je tot nu toe doet. Dit gaat een grotere impact hebben op je lichaam en vooral als je te zwaar bent (waarmee ik terug verwijs naar het eerdere punt: probeer gewicht te verliezen, ook om onnodige pijn/last/blessures te voorkomen naar de toekomst toe).
Kijk eventueel of je ook stukjes erbij kunt fietsen of 'stiekem sterk'-opties hebt (bv. vanaf 'nu' elke dag per fiets naar werk gaan of elke dag op werk rond de lunch ipv kantine een half uurtje/uurtje wandelen).
Overall als advies denk ik dat je misschien beter eerst een ander doel kunt nemen of een tussenstap inbouwen: bv. die 10K op 55' doen. Dan ben je al een stukje op weg. Dat is een fikse stap in tempo, maar daar kun je redelijk snel nog komen met doelgerichte training. (5:30 pace).
-edit-
Nog een stiekem sterk: een simpele hometrainer voor de televisie planten en 2 of 3 kee rin de week een aflevering van je favoriete serie wegpeddelen. Je zult vrij rustig fietsen dan omdat het anders moeilijker gaat wordne om en serie te volgen met aandacht, wat het ideaal maakt als easy training
@Fraggert 21,1 is geen kutend, dat is 'extended enjoyment' tov. een 10K
[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 15-02-2023 10:06 ]
Knappe prestatie om zo te beginnen en al bij deze afstanden uit te komenOra et Labora schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:27:
- Iets anders?
Alvast dank!
Wat @Fraggert zegt. En focus op blijven volhouden! Bonus daarvan is dat je vanzelf een aantal BMI-punten gaat verliezen. Dan worden die langere afstanden ook eenvoudiger en minder blessuregevoelig.
Dit is een hardnekkig fabeltje. Je verbrandt beide, maar je houdt hardlopen met lager hartslag langer vol en dus verbrand je uiteindelijk meer.m-vw schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:44:
[...]
Volume op lage hartslag, dat is een goede basis voor alles.
Zorgt voor beter gebruik van vetten als brandstof. Als je te snel traint trek je enkel je suikers leeg.
Het is niet zwart/wit, maar de verhouding ligt wel degelijk anders.Slickk schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:16:
[...]
Dit is een hardnekkig fabeltje. Je verbrandt beide, maar je houdt hardlopen met lager hartslag langer vol en dus verbrand je uiteindelijk meer.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Eens met alle bovenstaande adviezen. En stoppen met rokenOra et Labora schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:27:
- Iets anders?
Alvast dank!
Wat mij wel opvalt is het verschil dat je aangeeft in tempo bij dezelfde hartslag op de 5km en 10km. Beide HS 150-160 maar pace op de 5km van 6.20 en 10km 7.00. Dit zou eigenlijk wel vergelijkbaar moeten kunnen zijn. Als de omstandigheden iig hetzelfde zijn. parcours, temp etc. Al kan het aan het einde als het zwaarder wordt wel enigszins oplopen.
Enig idee waar dit verschil door komt?
Een HM lopen met 6,20 pace en HS 150-160 is hartstikke goed overigens met jouw ervaring en gewicht! 2u;13 zou je dan ongeveer uitkomen. En zeker mogelijk als je het gefaseerd opbouwt.
Er zit wel een waarheid in hoor, kijk maar eens naar de volgende curve:Slickk schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:16:
[...]
Dit is een hardnekkig fabeltje. Je verbrandt beide, maar je houdt hardlopen met lager hartslag langer vol en dus verbrand je uiteindelijk meer.

Als je op je maximale aerobe capaciteit loopt gebruik je grotendeels suikers, loop je op lagere capaciteit dan komt daar meer vetverbranding bij kijken.
Dus voor maximale vetverbranding moet je in een 'conversational pace' blijven. Wat dus neerkomt op een Z2 of lage Z3 training.
[ Voor 9% gewijzigd door Bartske op 15-02-2023 11:13 ]
Voor de leken, zonder ingewikkelde tabel af te lezen, kreeg ik ooit het volgende ezelsbruggetje bij de atletiek trainingen: Verhouding verbranding Koolhydraten/ Vet bij verschillende trainingen in HS zones. Ongeveer he. uiteraard verschilt dit per persoon, gewicht omstandigheden etc.Bartske schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:12:
[...]
Er zit wel een waarheid in hoor, kijk maar eens naar de volgende curve:
[Afbeelding]
Als je op je maximale aerobe capaciteit loopt gebruik je grotendeels suikers, loop je op lagere capaciteit dan komt daar meer vetverbranding bij kijken.
Dus voor maximale vetverbranding moet je in een 'conversational pace' blijven. Wat dus neerkomt op een Z2 of lage Z3 training.
Zone2 50/50
Zone3 66/33
Zone4 75/25
Zone5 85/15
Maar als je kilometers lang kan lopen in zone 5 ben je een wereld topper.
Ik loop elke dag hard en soms overkomt het me dat ik tijdens het hardlopen moet poepen. Dit is, uiteraard, erg vervelend. Ik probeer te kijken naar mijn eten, wat ik eet en hoeveel tijd ik van te voren heb gegeten. Alsook naar het tempo van mijn loopje.
Ik kom er echter nog niet aan uit wat de oorzaak is dat ik moet poepen tijdens het hardlopen. Misschien zie ik iets simpels over het hoofd, welke voeding raden jullie echt af voor een loopje of wat veroorzaakt hetzelfde euvel bij jullie?
Als ik direct 's ochtends ga lopen dan heb ik het zelfde probleem, en de struiken hier in de buurt kunnen er over meepratenTealiciouss schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:31:
Ik heb even gezocht in dit topic op poepen, maar krijg dan vooral berichten over hondenpoep te zien. Daar gaat mijn vraag echter niet over.
Ik loop elke dag hard en soms overkomt het me dat ik tijdens het hardlopen moet poepen. Dit is, uiteraard, erg vervelend. Ik probeer te kijken naar mijn eten, wat ik eet en hoeveel tijd ik van te voren heb gegeten. Alsook naar het tempo van mijn loopje.
Ik kom er echter nog niet aan uit wat de oorzaak is dat ik moet poepen tijdens het hardlopen. Misschien zie ik iets simpels over het hoofd, welke voeding raden jullie echt af voor een loopje of wat veroorzaakt hetzelfde euvel bij jullie?
Als ik echter eerst wat ontbijt en koffie drink dan komt die boel op gang en ga ik na wc-bezoek pas lopen. Dat betekent wel dat ik pas minimaal 2 uur na opstaan ga rennen.
Ik denk dat het bewegen je darmen op gang brengt en je daardoor moet.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Mogelijk komt het door de extra druk op je darmen door het lopen dat je opeens aandrang voelt. Als je 'lastig' poept, is het inderdaad goed om naar je voeding (in het algeheel, niet alleen voor een loopje) te kijken en voldoende te drinken. Vooral veel vezels eten helpt alles op gang:Tealiciouss schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:31:
Ik heb even gezocht in dit topic op poepen, maar krijg dan vooral berichten over hondenpoep te zien. Daar gaat mijn vraag echter niet over.
Mocht je juist niet willen poepen dan kun je in aanloop voor je loop juist vezels vermijden, maar dat zou ik alleen doen als je bijvoorbeeld een marathon gaat lopen, en je niet de kans wil lopen dat je opeens moet halverwege. Voor kortere loopjes zal dat geen optie zijn.Er zitten veel vezels in:
volkoren graanproducten: volkoren brood, roggebrood, bulgur, volkoren pasta, zilvervliesrijst, havermout, muesli.
3 volkoren boterhammen geven 6 gram vezels.
1 portie havermout of muesli geeft 3 gram vezels
Let op: bruin brood is niet altijd volkoren. Het is vaak gemaakt van meel dat bruin gekleurd is. Kijk op de verpakking of vraag aan de bakker of het volkoren is.
peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen
1 portie bruine bonen geeft 7 gram vezels
groente
3 opscheplepels kool of sperziebonen geeft 3 gram vezels
1 schaaltje rauwkost geeft 6 gram vezels
fruit
1 stuk fruit geeft 3 gram vezels
een schaaltje rode bessen geeft 8 gram vezels
3 gedroogde vijgen geven 2 gram vezels
noten
aardappelen
Vezels zitten alleen in planten en eten dat van planten is gemaakt.
Nu is het zaak niet te hard van stapel te lopen en rustig op te bouwen, hopelijk kan ik dan later dit jaar die Alfa Bear trail die ik vorig jaar moest laten schieten alsnog lopen..
[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 15-02-2023 12:27 ]
en dan zul je moeten kijken naar tijd en is het verschil minimaal in the end. Je glucose voorraden worden ook waar mogelijk vanuit je vet bijgevuld.Bartske schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:12:
[...]
[Afbeelding]
De beste afvallers zijn inspanningsstanden die je voor langere tijd vol kunt houden en dat zou een stuk duidelijker zijn met die 'vetverbrandingsstand'-fitness posts dan alsof je perse in een specifieke zone moet zitten om zo optimaal mogelijk van je buikvet af te komen.
Met hardlopen komt het nog altijd neer op grofweg 1cal per kg per km wat er aan energie weg gaat en dat zal worden bijgevuld vanuit het een of ander afhankelij kvan je inspanning. Uiteindelijk wil je gewoon een calorietekort krijgen door meer te verbruiken dan wat je binnen krijgt.
Elke darm flora is natuurlijk anders. Maar om jouw enigszins van advies te voorzien is er meer info nodig.Tealiciouss schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:31:
Wat drink en eet je nu of juist niet?
Hoeveel tijd tussen eten en de deur uit?
Wat heb je al geprobeerd en/of uitgesloten?
Wat eet je tijdens het lopen?
Na hoeveel minuten krijg je last?
Bij welke soort training?
Helemaal met je eens, ik had even niet gezien dat de vraag ging in origine over afvallen.polthemol schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:27:
[...]
en dan zul je moeten kijken naar tijd en is het verschil minimaal in the end. Je glucose voorraden worden ook waar mogelijk vanuit je vet bijgevuld.
De beste afvallers zijn inspanningsstanden die je voor langere tijd vol kunt houden en dat zou een stuk duidelijker zijn met die 'vetverbrandingsstand'-fitness posts dan alsof je perse in een specifieke zone moet zitten om zo optimaal mogelijk van je buikvet af te komen.
Met hardlopen komt het nog altijd neer op grofweg 1cal per kg per km wat er aan energie weg gaat en dat zal worden bijgevuld vanuit het een of ander afhankelij kvan je inspanning. Uiteindelijk wil je gewoon een calorietekort krijgen door meer te verbruiken dan wat je binnen krijgt.
Als het om afvallen gaat, dan is het inderdaad zaak om minder calorien binnen te krijgen dan je verbruikt. De manier waarop maakt dan (imho) minder uit. Maar dit zal vooral een aanpassing van eetpatroon betekenen en niet zozeer veel meer gaan sporten. Maar dat is weer een hele andere discussie.
In het Engels is dit bekend onder de term "runner's trot". Als je daar op zoekt, kom je allerlei artikelen wel tegen met tips en tricks. Schijnt dat 1/3e van de lopers hier last van heeft.Tealiciouss schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:31:
m-vw schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:26:
[...]
Het is niet zwart/wit, maar de verhouding ligt wel degelijk anders.
Natuurlijk zit er wel iets in, maar @m-vw zei letterlijk "Als je te snel traint trek je enkel je suikers leeg." wat dus niet het geval is en wat ik iets te vaak voorbij hoor komen. Ik wou juist aangeven dat het niet zo zwart/wit is en er een balans is.Bartske schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:12:
[...]
[Afbeelding]
Mensen zijn bang dat ze geen vet verbranden als ze te snel lopen. Andersom is natuurlijk ook het geval dat men denkt met een paar rondjes lopen ze die chocoladereep alweer 'verdiend' hebben. Je lichaam is dankzij evolutie bijzonder efficient met energie en brandstof.
Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt. Glucose kan namelijk niet uit je vet vrij komen aangezien glucose wordt opgeslagen in je lever en spieren als glycogeen. Als er glucose uit je vetverbranding zou komen dan zouden we bij lange inspanning en voldoende vet nooit de man met de hamer tegen komen omdat dan bij een koolhydraten te kort, en naar vet verbranding wordt over gegaan, glucose vrij komt.polthemol schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:27:
[...]
en dan zul je moeten kijken naar tijd en is het verschil minimaal in the end. Je glucose voorraden worden ook waar mogelijk vanuit je vet bijgevuld.
Bij lage inspanning (zone 1,2) heeft je lichaam voldoende aan energie die langzaam vrij komt > vet verbranding. Bij een hogere intensiteit zoekt je lichaam naar energie die snel kan worden verbrand wat koolhydraten zijn. Op af te vallen is er idd altijd een calorie tekort nodig maar waar die vandaag komt kan je wel bepalen met je trainingen.
Om buikvet kwijt te raken is als man alcohol laten staan een must overigens.
Voor de liefhebbers een onderzoek van uni maastricht "de menselijke motor"
In de VS misschien met hun (prut) dieet. Mijn gevoel zegt dat dit heel veel minder speelt in Nederland. Anders had ik de afgelopen >10 jaar toch wel een heel stuk meer mensen moet tegenkomen met problemen, dan de enkelingen.Slickk schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:20:
[...]
In het Engels is dit bekend onder de term "runner's trot". Als je daar op zoekt, kom je allerlei artikelen wel tegen met tips en tricks. Schijnt dat 1/3e van de lopers hier last van heeft.
Desalniettemin wel heel vervelend als je er last van hebt en goede tip om te zoeken op de Engelse term
[ Voor 25% gewijzigd door Roozzz op 15-02-2023 13:39 ]
Naast bovenstaande quote, dank alvast voor alle tips. Ik ga zeker nog even zoeken op de Engelse term.jvang schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:05:
[...]
Elke darm flora is natuurlijk anders. Maar om jouw enigszins van advies te voorzien is er meer info nodig.
Om toch nog even de vragen te beantwoorden:
Wat drink en eet je nu of juist niet?
Ik eet alles, dus het varieert van boterhammen tot een zalm met rijst of een yoghurt met muesli. De ene keer moet ik tijdens het rennen stoppen met aardappelen/groente/vlees en de andere keer loop ik daar 20 km op zonder probleem.
Hoeveel tijd tussen eten en de deur uit?
Ik probeer minimaal een uur tussen het eten en het lopen te houden.
Wat heb je al geprobeerd en/of uitgesloten?
Ik varieer dus met mijn eten en heb nog niet echt een eureka moment op type training/voer/of tijd tussen consumeren en sporten.
Wat eet je tijdens het lopen?
Vaak niks, op langere duurlopen een gelletje of van die beertjes.
Na hoeveel minuten krijg je last?
Meestal voel ik het aankomen na een kwartier/ 20 minuten. Dit is de enige overeenkomst die ik kan vinden. het komt nooit na 1,5 of 2 uur. Altijd redelijk vlot in het begin.
Bij welke soort training?
Eigenlijk alle soorten, langzame duurlopen in Z2 tot aan interval.
In een andere opmerking zag ik staan het niet voldoende drinken van water. Voor mijn gevoel drink ik te weinig overdag. Ik red zeker niet de aanbevolen 2.8 liter. Ik ga dit sowieso aanpakken en kijken of het effect heeft.
vet kan worden omgezet naar glucose. En bij lange inspanningen en voldoende vet kom je die infameuze man met de hamer ook lang niet zo makkelijk tegen zoals men bv. bij een marathon vaker aan geeft. Vetverbranding is wel trager zover ik weet, verwacht niet dat je een sprintwonder gaat zijn in ieder geval vanaf dat je al langere tijd bezig bent.jvang schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:32:
[...]
Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt. Glucose kan namelijk niet uit je vet vrij komen aangezien glucose wordt opgeslagen in je lever en spieren als glycogeen. Als er glucose uit je vetverbranding zou komen dan zouden we bij lange inspanning en voldoende vet nooit de man met de hamer tegen komen omdat dan bij een koolhydraten te kort, en naar vet verbranding wordt over gegaan, glucose vrij komt.
https://www.psychfysio.nl...ndstof-voor-de-hardloper/
De vetzuren worden omgezet in ATP en in de lever wordt de glycerol omgevormd naar glucose. De glucose is vervolgens ook weer te gebruiken voor ATP-productie.
ik denk dat de moraal vooral is dat op een gezonde manier het zinnig is om de intake en de 'output' van je calorieverbruik zo in te richten dat er wat meer output is dan intake, op een gegeven moment komt dat veelal weer in lijn.Bij lage inspanning (zone 1,2) heeft je lichaam voldoende aan energie die langzaam vrij komt > vet verbranding. Bij een hogere intensiteit zoekt je lichaam naar energie die snel kan worden verbrand wat koolhydraten zijn. Op af te vallen is er idd altijd een calorie tekort nodig maar waar die vandaag komt kan je wel bepalen met je trainingen.
Specifiek zaken wegwerken ga ik geen uitspraken over doen, dat is niet mijn vakgebied. Ik kan je wel zeggen hoeveel uren je kunt draaien op gewoon eten en dat je niet persé suiker nodig hebt en je zelfs heel wat uurtjes rennend weg kunt tikken met helemaal geen eten (wil niet zeggen dat dat leuk is om te doen trouwens, maar het kan, als je maar vet hebt om te verbranden).
Anyhow, ik denk dat we ver voorbij het punt gaan van het originele punt: die 'vetverbrandingszone'.
Voor de volledigheid, vet (opgeslagen als triglycerides) kun je (voor een klein gedeelte) wel tot glucose omzetten, aangezien de glyceride die de 3 vetketens aan elkaar bindt wel kunt omzetten in glucose (via de gluconeogenese pathway). Maar dit gaat niet via de vetverbranding.jvang schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:32:
[...]
Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt. Glucose kan namelijk niet uit je vet vrij komen aangezien glucose wordt opgeslagen in je lever en spieren als glycogeen. Als er glucose uit je vetverbranding zou komen dan zouden we bij lange inspanning en voldoende vet nooit de man met de hamer tegen komen omdat dan bij een koolhydraten te kort, en naar vet verbranding wordt over gegaan, glucose vrij komt.
Bij lage inspanning (zone 1,2) heeft je lichaam voldoende aan energie die langzaam vrij komt > vet verbranding. Bij een hogere intensiteit zoekt je lichaam naar energie die snel kan worden verbrand wat koolhydraten zijn. Op af te vallen is er idd altijd een calorie tekort nodig maar waar die vandaag komt kan je wel bepalen met je trainingen.
Zie voor meer info: https://www.sciencedirect...cle/pii/S0021925819344060
Helemaal eens, maar dit is voor iedereen een persoonlijke zoektocht naar wat werkt. Ik kan vrij makkelijk tot 4 uur wielrennen of suppen zonder koolhydraten of suikers (allen water). Tot 25 km hardlopen eet ik sowieso niet. Maar daar ben ik pas achter gekomen nadat ik met low carb en periodiek vasten bezig ging.polthemol in "Hardlopen - deel 9"polthemol schreef op woensdag 15 februari 2023
Specifiek zaken wegwerken ga ik geen uitspraken over doen, dat is niet mijn vakgebied. Ik kan je wel zeggen hoeveel uren je kunt draaien op gewoon eten en dat je niet persé suiker nodig hebt en je zelfs heel wat uurtjes rennend weg kunt tikken met helemaal geen eten (wil niet zeggen dat dat leuk is om te doen trouwens, maar het kan, als je maar vet hebt om te verbranden).
Anyhow, ik denk dat we ver voorbij het punt gaan van het originele punt: die 'vetverbrandingszone'.
Feit (disclaimer: voor mij) is dat als je je hartslag niet te ver de hoogte in jaagt, je vermogen op vet te sporten heel veel potentie biedt.
Mooie grafiek van @Bartske en goede links van de andere forumleden.
Als je goed kijkt naar de grafiek zie je dat bij aerobe training of bij tempotraining er ongeveer evenveel vetten verbruikt worden (vetverbruik = optelsom van vetten in het plasma en vetten in de spier), maar dat er bij tempotraining wel veel meer glucose verbruikt wordt tov een rustiger tempo.
Dus dat idee van je moet rustig trainen anders verbrand je geen vet klopt niet helemaal.
Bij rustig trainen verbrand je procentueel meer vet, maar in absoluut vetverbruik scheelt het niet zoveel.
Dus als je wil afvallen, moet je dan een uurtje rustig lopen of een uurtje tempolopen ? Je verbruikt bij beide evenveel vetten, maar als je wat sneller loopt verbruik je ook meer koolhydraten, je totale energieverbruik is hoger. Als je heel intensief loopt (treshold) dan is er wel duidelijk een absolute daling van het vetverbruik.
Als je moet kiezen of je 10 km aan rustig tempo of 10 km aan matig tempo lopen, dan weet je dat sowieso je ongeveer 1 kcal/kg/km verbruikt, en dan verbruik je procentueel meer vet bij rustig lopen. Maar in feite maakt dat niet uit volgens het CICO (calories in calories out) principe, als je meer kcal verbruikt op een dag dan je er binnenkrijgt, dan val je af. En dan maakt het niet uit of je bij het lopen iets meer vet of iets meer suiker verbruikt, het is het totale energieverbruik dat telt.
[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 15-02-2023 20:07 ]
-De hoeveelheid glucose/glycogeen die verbrand is bij inspanning zal ook weer aangevuld moeten worden na de inspanning. Die caloriën worden dus niet opgeslagen als vet.
-Ook tijdens herstel is de verbranding hoger.
-Extra spiermassa heeft ook in rust meer verbranding. Spieren gebruiken meer energie dan vet.
[ Voor 88% gewijzigd door Outerspace op 15-02-2023 22:16 ]
Het is idd denk ik voor iedereen anders.Frenz64 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:02:
[...]
Helemaal eens, maar dit is voor iedereen een persoonlijke zoektocht naar wat werkt. Ik kan vrij makkelijk tot 4 uur wielrennen of suppen zonder koolhydraten of suikers (allen water). Tot 25 km hardlopen eet ik sowieso niet. Maar daar ben ik pas achter gekomen nadat ik met low carb en periodiek vasten bezig ging.
Feit (disclaimer: voor mij) is dat als je je hartslag niet te ver de hoogte in jaagt, je vermogen op vet te sporten heel veel potentie biedt.
Ik at ook nooit met duurlopen omdat het niet lukte. Tijdens mij eerste marathon reis (NY 2019) kon ik nog heel lastig eten tijdens de duurlopen maar werd het bij langer dan 1u15/30min wel aangeraden. gels, repen van alles geprobeerd maar kreeg het echt niet weg. Had alleen water in camelbag mee bij de 20/25/30km plus duurlopen.
Maar ik ging uiteindelijk stuk op de vele bruggen in NY omdat mijn bovenbenen compleet verzuurde. Enige wat mij tegen hield om goed door te kunnen lopen. Energie zat goed, gewrichten prima.
Later vertelde mijn fysio dat als je te weinig koolhydraten aanvult bij een lange inspanning je de spieren "op eet" en eerder melkzuur opbouwt en dus verzuurt. Dat is waarschijnlijk tijdens mijn duurlopen al opgetreden en met de marathon tot uiting gekomen. Komt ook eerder to uiting op een heuvelachtig parcours dan vlak. Ik was ook flink afgevallen in de laatste zware weken van het trainingsschema.
Vorig jaar opnieuw gaan trainen voor de marathon op curacao, afgelopen november. Ook met adviezen van een voedingsdeskundige, echt gaan oefenen met aanvullen en uiteindelijk gelukt met de Amacx gels. Bij duurlopen net als met de marathon 60gram koolhydraten per uur innemen. De duurlopen gingen makkelijker en ik herstelde ook sneller zonder zware benen en spieren, zodat een tempoloop een dag later geen probleem was. Ik was wel 8 kilo zwaarder als in NY maar voelde mij een stuk sterker. In 28 graden prima uitgelopen en de dagen er na ook weinig spierpijn.
lang verhaal
Vandaag gelukkig redelijk goed opgestaan en voel ik me alweer fit, maar dit was niet een rondje wat ik vaker zo wil lopen! Blijkbaar, als je je koolhydraten toch echt vrijwel op loopt, is overschakelen naar alleen vetverbranding erg pittig. Dat noemen ze dus de man met de

/f/image/3dfUrrjKMV9RCU0NgoE1QKVw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door born2tweak op 16-02-2023 10:34 ]
2.8 liter? Oddly specific, maar ook wel heel veel. Als je nu al een gladde ontlasting hebt, hoef je het daarvoor in ieder geval niet te doen.Tealiciouss schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Ik red zeker niet de aanbevolen 2.8 liter. Ik ga dit sowieso aanpakken en kijken of het effect heeft.
Ik heb trouwens wel perioden gehad waarin ik dezelfde klachten had. Meest recent een paar maanden geleden, in de opbouw naar de marathon. Dat was diarree en ook gerust 2-3x per training. Uiteindelijk heb ik daar een niet al te voor de hand liggende oorzaak voor gevonden. Als je het herkent => PM.
Het voelde al een paar dagen goed aan, maar ik had echt een minimum van 2 weken (loop)rust voor mezelf gesteld en ik ben best trots op mezelf dat ik me daar ook aan gehouden heb
Hamstring niet gevoeld vandaag, natuurlijk wel allerlei andere klachten zoals kuiten e.d., maar die klachten verdwenen ook tijdens het lopen weer. Ik ben er nog niet, ik ga voorlopig ook geen versnellingen doen, maar de duurloopjes op dit tempo kan ik weer gaan opbouwen!
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
En dan was het idee dat dit een opmaat was naar 36km met nog iets meer heuveltjes vier weken later, bij Doorn…
Maar dan eens op Garmin gekeken, de laatste 7 dagen 63 km gelopen wat waarschijnlijk mijn hoogste weektotaal ooit is.
Duurloop van 45 minuten morgen schrappen om weer frisse benen te hebben voor de lange duurloop van zondag (26 km) hopelijk weer frisse benen te hebben.
De laatste in 2 maten, maar kan niet kiezen!
Maat 42, zit op zich goed maar een hint naar misschien net iets te strak?
Maat 42-2/3 zit op zich goed, maar een hint naar misschien net iets te los?
Wat betreft vastigheid, stabiliteit, etc zou ik neigen naar 42. Zit overall goed maar qua voorvoet voel ik mijn kleine teen net tegen de zijkant "drukken". Drukken in quotes want het valt hardstikke mee, maar ben me er bewust van. Voorvoet zit net iets meer gevangen zeg maar.
Wat betreft pascomfort zou ik neigen naar 42-2/3... Maar heb het idee dat mijn hak misschien net iets "omhoog komt" bij het lopen? Dan heb ik het over 1 of 2mm ofzo, niet alsof ik zit te schuiven in mijn schoen. Voorvoet is hier dikke prima, maar de achterkant misschien net iets te ruim?
Ik wil hier uiteindelijk lange trails op gaan lopen, maar ook op lastiger terrein.
Ivm uitzetten voeten bij langer lopen zou ik weer naar 42-2/3 neigen, qua stabiliteit en vastigheid weer naar 42.
Wat is handig, het is aan beide kanten echt minimaal dus ik vermoed dat een 42-1/3 perfect zou zijn maar die bestaat niet
Andere optie is even verder kijken. Ik zou in ieder geval nooit de kleinere optie nemen voor lange trails. Dat vind je kleine teen echt niet grappig na x uur of een lange downhill. Laat staan als je voeten nog wat zwellen.
Soms heb je dat. Ineens overstappen naar een ander ritme vereist aanpassingsvermogen. De ene loper doet dit zonder enige problemen, maar de andere heeft hier meer moeite mee. Ben zelf ook geen ochtendloper en op die momenten loop ik ook slechtere tijden.Niku schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:24:
Misschien zijn ochtendruns gewoon niet voor mij. Net rondje van 9k gemaakt, liep echt voor geen meter. Veel te hoge hartslag zonder directe aanleiding (wind zal meespelen) op een laag tempo. Versnelling hoger lukte ook niet. Enige reden om het rondje af te maken was omdat naar huis afsnijden niet kon. Hopelijk is dit gewoon één van die trainingen die er soms tussen zitten.
Denk idd dat de net wat ruimere dan verstandiger zijn, vooral wat betreft de langere afstanden. Ook op mijn eerste gevoel afgaan (de eerste keer dan ik die 42 aandeed viel het me vooral op, daarom ook daarnaast nog de 42-2/3 besteld).
De enige ECHTE manier om te testen is ermee te gaan rennen voor een aardig stukje, maar ja... dan kunnen ze niet meer terug
sokken met meer fluf helpen ook nog wel eens, maar zoals @Roozzz zei: nooit te kleine schoenen kiezen. Als je voor heel lange afstanden gaat, kun je bij sommige modellen zelfs makkelijk een hele maat groter kiezen.m0ridin schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:51:
@Roozzz Er is idd nog een extra lusje mogelijk dus dat moet goed komen...
Denk idd dat de net wat ruimere dan verstandiger zijn, vooral wat betreft de langere afstanden. Ook op mijn eerste gevoel afgaan (de eerste keer dan ik die 42 aandeed viel het me vooral op, daarom ook daarnaast nog de 42-2/3 besteld).
De enige ECHTE manier om te testen is ermee te gaan rennen voor een aardig stukje, maar ja... dan kunnen ze niet meer terug
Ik ben hier erg fan van salomon hun S/lab ultra 3, dit schoen zit hier heerlijk, vooral met dank aan het soksysteem. Wel ruimte, geen schuivende voeten
[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 17-02-2023 08:56 ]
Hou er rekening mee dat het ook nog warmer weer gaat worden en dat alles nog een beetje uit zet.m0ridin schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:51:
@Roozzz Er is idd nog een extra lusje mogelijk dus dat moet goed komen...
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Nu staat er voor zondag een 35km LDL (deels 'trail') op het programma, dus even overwegen of ik deze meteen aandoe/durf dan
zorg ook dat je wat fiksere (in de mate van het mogelijke) klimmen en vooral afdalingen hebtm0ridin schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:57:
Thanks allen, net dat duwtje wat ik nodig had... laat ik gewoon maar voor de grotere variant gaan en de kleine snel terugsturen.
Nu staat er voor zondag een 35km LDL (deels 'trail') op het programma, dus even overwegen of ik deze meteen aandoe/durf dan
Maar gewoon doen, je haalt die schoenen voor een lange afstand, dus gewoon testen als je een LDL hebt. Er zijn weinig hardloopschoenen meer die je echt in moet lopen naar mijn smaak, het izjn niet de stugge legerkisten van vroeger meer
vergis je niet in hoe fors je voeten uitzetten na een behoorlijke afstand, zeker als je al aangeeft 35km te gaan willen doen.m0ridin schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:03:
Ben wat trailschoenen aan het kopen (Salomons al bij de runnerworld gekocht, Hoka Speedgoats 5 via internet besteld want hadden ze niet bij de Runnersworld).
De laatste in 2 maten, maar kan niet kiezen!
Maat 42, zit op zich goed maar een hint naar misschien net iets te strak?
Maat 42-2/3 zit op zich goed, maar een hint naar misschien net iets te los?
Wat betreft vastigheid, stabiliteit, etc zou ik neigen naar 42. Zit overall goed maar qua voorvoet voel ik mijn kleine teen net tegen de zijkant "drukken". Drukken in quotes want het valt hardstikke mee, maar ben me er bewust van. Voorvoet zit net iets meer gevangen zeg maar.
Wat betreft pascomfort zou ik neigen naar 42-2/3... Maar heb het idee dat mijn hak misschien net iets "omhoog komt" bij het lopen? Dan heb ik het over 1 of 2mm ofzo, niet alsof ik zit te schuiven in mijn schoen. Voorvoet is hier dikke prima, maar de achterkant misschien net iets te ruim?
Ik wil hier uiteindelijk lange trails op gaan lopen, maar ook op lastiger terrein.
Ivm uitzetten voeten bij langer lopen zou ik weer naar 42-2/3 neigen, qua stabiliteit en vastigheid weer naar 42.
Wat is handig, het is aan beide kanten echt minimaal dus ik vermoed dat een 42-1/3 perfect zou zijn maar die bestaat niet
Liever iets (niet overdreven teveel natuurlijk) meer ruimte en dat oplossen met veteren en eventueel een wat dikkere sok, dat op zulke LDL-afstanden sowieso een aanrader is want........comfort FTW
Kun je ze eens passen na het einde van een dag of bijvoorbeeld als je al een lange(re) run hebt gedaan. (even snel douchenervoor lijkt mij evident)
Maar ach, als het zo'n minimaal verschil is dan is de grotere kiezen sowieso geen slechte keuze dus opgelost, slotje.
Er zijn verhalen van mensen die de lange ultra's (200km+) lopen dat ze de race met sandalen hebben moeten uitlopen omdat de voeten niet meer in de trailschoenen pastenm0ridin schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:09:
Het uiteindelijk doel is ze ook te gaan gebruiken voor een 55km met redelijk (~1500) wat hoogtemeters dus als ik dan voeten als Donald Duck krijg is een maatje groter niet gek idd
Maar ach, als het zo'n minimaal verschil is dan is de grotere kiezen sowieso geen slechte keuze dus opgelost, slotje.
Maar zoals anderen al zeiden, gewoon proberen en aanvoelen wat je ervan vindt.
PS4 PSN: Dazzler2120
Helemaal mee eens. Mijn lone peaks heb ik iets wat "teveel" ruimte in voor mijn gevoel. Ik schuif een klein beetje, maar door hem met "oortjes" te veteren zit ik strakker in de schoen en is het probleem opgelostFraggert schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:06:
[...]
Liever iets (niet overdreven teveel natuurlijk) meer ruimte en dat oplossen met veteren en eventueel een wat dikkere sok, dat op zulke LDL-afstanden sowieso een aanrader is want........comfort FTW
Tijdens de Hivernal voelde ik al dat mijn spieren in de heup pijntjes hadden, de stabilisator voelde ik tijdens het hardlopen. Nog een paar keer geprobeerd, kortere stukjes maar de pijntjes gingen niet weg.
Het devies; Rust nemen, afgelopen week dan ook niet meer gelopen, maar dat is toch wel echt balen. Het ging conditioneel juist top, maar waarschijnlijk komt dit gewoon doordat ik te snel door ben gaan zetten qua afstanden.
En dan komt er nog bij; deze week ziek geworden / verkouden geworden
Nouja, beter tegelijk dan dat het om de beurt langs kwam...
Komend weekend doe ik nog even weinig, en volgende week ga ik eens een voorzichtig loopje doen op de woensdag. Afhankelijk daarvan besluit ik of ik de Danikerbosloop volgend weekend wel ga lopen.
PS4 PSN: Dazzler2120
Hierbij ook gelijk even een update over de voortgang van m'n training voor de Rotterdam marathon. Momenteel in week 7 (van de 15) van het trainingsblok. Afgelopen week heb ik voor de eerste keer de 100km aangetikt. Ook deze en volgende week ga ik over de 100km heen. Daarna gaat het volume iets omlaag en ben ik van plan een paar wedstrijdjes te lopen (o.a. de CPC-loop HM op 12 maart).
Tot nu toe gaat het voorspoedig, ik train best veel kilometers op beoogd marathon tempo (sowieso iedere week 1 tempoloop en in de lange duurloop stop ik ook altijd 1 of meerdere marathon tempo blokken). Merk wel dat ik vaak wat te enthousiast ben en al gauw iets hogere tempo's loop dan eigenlijk de bedoeling is
Hartslag ligt vooral tijdens m'n rustige- en herstellopen wat hoger dan normaal. Wellicht toch wat vermoeidheid door de vele kilometers, alhoewel ik dat (nog) niet heel erg voel en tijdens de tempo- en intervalsessies is m'n HS over het algemeen gewoon goed. Ik loop wel vaak 's ochtends vroeg als het fris (koud) is, wellicht heeft het ook daarmee te maken. Zijn er nog meer lopers die merken dat ze een hogere hartslag hebben zodra de temperatuur rond of onder 0 ligt?
Ben een redelijke datafreak en houd alles bij in Excel. Dan krijg je leuke grafiekjes als deze hieronder.
:strip_exif()/f/image/FI8Nt3iEQw5cbjTFeFYh6nBP.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eerste idee was dat ik zou verwachten dat de piek van je totaal aantal kilometers per week dichter bij de marathon zou liggen, met name 4 weken voordien.
Mijn tweede idee is dat je waarschijnlijk dichter bij de marathon iets meer marathontempo of ander snelheidswerk gaat doen, en daarbij het volume wat naar omlaag gaat brengen. Vooral dan die weken waarop je 80km/week gaat lopen.
En dan daarna de taper.
[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 17-02-2023 23:23 ]
Gaat me hopelijk helpen om eindelijk eens serieus en verantwoord toe te werken naar die hardloopdoelen die ik al jaren in mijn hoofd heb.
80km/week was in het vorige trainingsblok m'n maximale volume, dus daar ga ik sowieso flink overheen.
[ Voor 12% gewijzigd door Slupor op 18-02-2023 11:45 ]
Leuk! Nu ik een aantal keer in bos en duinen gelopen heb, begin ik te ontdekken dat ik trail lopen waarschijnlijk ook heel leuk vind. Het lijkt er op dat de meeste georganiseerde loopjes in het najaar vallen dus ik heb er nog geen in de agenda staan. Hoe heb je de clinic gevonden, is dat van een lokale atletiek vereniging, commercieel, nog iets anders? En waar loop je dan als ik vragen mag?sebasd schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:20:
Zo, net terug van de eerste training van een trailrunning clinic. Dat had ik veel eerder moeten doen.. Heel veel tips over techniek gehad en bovendien lekker gelopen en een mooi stukje bos hier in de buurt ontdekt.
Goed bezigsebasd schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:20:
Gaat me hopelijk helpen om eindelijk eens serieus en verantwoord toe te werken naar die hardloopdoelen die ik al jaren in mijn hoofd heb.
Raar hoe ons hoofd soms werkt. Dat je al heel lang doelen in je hoofd hebt en kennelijk zijn de omstandigheden steeds zo geweest dat je er niet aan toe komt, andere dingen prioriteit hebt gegeven, whatever. Ik herken dat. Voor iedereen werkt het dan weer anders wat je zelf nodig hebt om het ook daadwerkelijk te doen. Het kost moeite, je moet er iets anders voor laten. Mooi om uiteindelijk toch zelf iets te vinden dat de mindset geschikt maakt om wel stappen te maken en die stippen op de horizon misschien zelfs binnen bereik te krijgen. Gaaf!
Is inderdaad van een atletiekvereniging hier in Amersfoort. Vertrek bij het clubhuis (in Birkhoven), daar duik je eigenlijk meteen het bos in.Antonius schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:27:
[...]
Leuk! Nu ik een aantal keer in bos en duinen gelopen heb, begin ik te ontdekken dat ik trail lopen waarschijnlijk ook heel leuk vind. Het lijkt er op dat de meeste georganiseerde loopjes in het najaar vallen dus ik heb er nog geen in de agenda staan. Hoe heb je de clinic gevonden, is dat van een lokale atletiek vereniging, commercieel, nog iets anders? En waar loop je dan als ik vragen mag?
Dat is in ieder geval wel de bedoeling, maar ik hou maar even een paar slagen om de arm.. Ben al een paar keer te vaak heel enthousiast begonnen om dan ergens weer af te haken wegens blessures. Samen met anderen lopen en vooral onder begeleiding van een trainer helpt hopelijk.Mooi om uiteindelijk toch zelf iets te vinden dat de mindset geschikt maakt om wel stappen te maken en die stippen op de horizon misschien zelfs binnen bereik te krijgen. Gaaf!
En dat zegt iemand die eigenlijk het liefst alleen loopt.
Te ver weg voor mij, gaaf dat het bestaat.sebasd schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:39:
[...]
Is inderdaad van een atletiekvereniging hier in Amersfoort. Vertrek bij het clubhuis (in Birkhoven), daar duik je eigenlijk meteen het bos in.
Precies hetzelfde hier. Ik heb heeeeeel lang geleden een aantal keer geprobeerd te beginnen met hardlopen. Dat is steeds gesneuveld op pijn in knieën, enkels, dat soort dingen. Daarna dertig jaar niet gelopen. Afgelopen najaar ben ik bij een club begonnen, met een hele rustige en super verantwoorde opbouw (start2run). Het werkt als een dolle voor mij. En hoewel ik ook helemaal geen clubjes mens ben, ben ik de trainingen naast effectief vreemd genoeg toch ontzettend leuk gaan vinden.Dat is in ieder geval wel de bedoeling, maar ik hou maar even een paar slagen om de arm.. Ben al een paar keer te vaak heel enthousiast begonnen om dan ergens weer af te haken wegens blessures. Samen met anderen lopen en vooral onder begeleiding van een trainer helpt hopelijk.
En dat zegt iemand die eigenlijk het liefst alleen loopt.
Ik kan me niet voorstellen dat dit soort groepjes niet overal te vinden is.Antonius schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:45:
Te ver weg voor mij, gaaf dat het bestaat.
Hier niet underrated, topschoen!Slupor schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:49:
De Asics Glideride 3 is momenteel in de aanbieding (50% korting) in de Asics Outlet. Krijgt erg lovende reviews van o.a. Seth DeMoor en Kofuzi. Lijkt een beetje een 'underrated' schoen te zijn, maar ik had 'm al een tijdje op m'n radarscherm. Nieuwe klanten die zich aanmelden bij OneAsics krijgen ook nog 10% extra korting, dus heb uiteindelijk 72 euro betaald. Ideale schoenen voor lange rustige duurlopen en herstellopen.
Ben heel benieuwd hoe deze aanvoelen na een paar runs, kun je dit hier laten weten?Slupor schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:49:
De Asics Glideride 3 is momenteel in de aanbieding (50% korting) in de Asics Outlet. Krijgt erg lovende reviews van o.a. Seth DeMoor en Kofuzi. Lijkt een beetje een 'underrated' schoen te zijn, maar ik had 'm al een tijdje op m'n radarscherm. Nieuwe klanten die zich aanmelden bij OneAsics krijgen ook nog 10% extra korting, dus heb uiteindelijk 72 euro betaald. Ideale schoenen voor lange rustige duurlopen en herstellopen.
Hierbij ook gelijk even een update over de voortgang van m'n training voor de Rotterdam marathon. Momenteel in week 7 (van de 15) van het trainingsblok. Afgelopen week heb ik voor de eerste keer de 100km aangetikt. Ook deze en volgende week ga ik over de 100km heen. Daarna gaat het volume iets omlaag en ben ik van plan een paar wedstrijdjes te lopen (o.a. de CPC-loop HM op 12 maart).
Tot nu toe gaat het voorspoedig, ik train best veel kilometers op beoogd marathon tempo (sowieso iedere week 1 tempoloop en in de lange duurloop stop ik ook altijd 1 of meerdere marathon tempo blokken). Merk wel dat ik vaak wat te enthousiast ben en al gauw iets hogere tempo's loop dan eigenlijk de bedoeling is.
Hartslag ligt vooral tijdens m'n rustige- en herstellopen wat hoger dan normaal. Wellicht toch wat vermoeidheid door de vele kilometers, alhoewel ik dat (nog) niet heel erg voel en tijdens de tempo- en intervalsessies is m'n HS over het algemeen gewoon goed. Ik loop wel vaak 's ochtends vroeg als het fris (koud) is, wellicht heeft het ook daarmee te maken. Zijn er nog meer lopers die merken dat ze een hogere hartslag hebben zodra de temperatuur rond of onder 0 ligt?
Ben een redelijke datafreak en houd alles bij in Excel. Dan krijg je leuke grafiekjes als deze hieronder.
[Afbeelding]
Onderdeel was vandaag de Piramide-loop(400 naar 1000 en terug in stapjes van 200). Ik vind dat altijd een heerlijke training. Lekker wat tempo's rammen met net voldoende rust ertussen in. Klein beetje regen erbij en voelt bijna nog lekkerder.
Train nu wel 3x per week ipv 4x. Maar doe er extra core en yoga training bij. Past goed bij mij huidige belastbaarheid.
Training gaat lekker. Waas ik vijf jaar terug het niet trok om vier keer in de week te trainen, gaat het me tot nu toe goed af. Zit op 55-60 kilometer in de week nu. Afgelopen week zelfs 67 gelopen al. Kom wel echt in nieuw gebied nu, want zoveel ik nu loop, liep ik niet eerder.
Begin ook steeds meer vertrouwen te krijgen dat ik het grote doel (onder de 4 uur) ook echt aankan. Vandaag halverwege de duurloop, liep ik per ongeluk al een paar keer de daarvoor benodigde tijd ook. Wel meteen aan de teugels getrokken, maar het geeft maar aan hoe lekker het gaat.
Battletag: Iigy#2192
Heb jij niet ook de Novablast 2 en 3 of was dat @Tim_W ? Zo ja, hoe verhoudt de Gideride zicht tov van deze schoenen. De demping van mijn Novablast 2 begint minder te worden (voor m'n gevoel) en dit lijken me aardige opvolgers. Oh ja, hoe is de grip op nat wegdek (dat weerhoudt me van de Novablast 3).
Dat was ik niet. Glideride gaat bij mij in ieder geval aan bij elke loop langer dan 20k, ook bij een nat wegdekFrenz64 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:25:
[...]
Heb jij niet ook de Novablast 2 en 3 of was dat @Tim_W ? Zo ja, hoe verhoudt de Gideride zicht tov van deze schoenen. De demping van mijn Novablast 2 begint minder te worden (voor m'n gevoel) en dit lijken me aardige opvolgers. Oh ja, hoe is de grip op nat wegdek (dat weerhoudt me van de Novablast 3).

https://nos.nl/artikel/24...ecord-op-400-meter-indoor
Thanks voor de tip. Mijn Nimbus 24 hebben inmiddels er meer dan 1000+km opstaan en moeten vervangen worden. Ik ben benieuwd naar de Glideride 3.Slupor schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:49:
De eerste 2 weken waren wat beperkter dan gepland wegens last aan de achilleespees, en nadien werd er opgebouwd.
(Helaas niet in zo'n mooie grafiek als Slupor
36 km
33 km
44 km
43 km
48 km
50 km
53 km
Deze week loop ik normaal gezien 51 km, verdeling 15-8-28 km, slechts 3 trainingen i.p.v. 4 wegens midweek Spanje.
Bedoeling is 23 april in Londen onder de 3:10 te lopen om terug wat vertrouwen te tanken na de laatste marathon waar ik mij vergaloppeerd had, en dan dit najaar een poging te doen om onder de 3 uur te duiken Mijn huidig PR is 3:03:52.
Mijn loopmaatje gaat zelf voor een nieuw PR in Rotterdam (staat nu op 2:58, als ik zijn trainingen zie wordt het misschien wel heel dicht bij de 2:50). In het najaar zou hij mij helpen bij mijn sub-3 poging.
[ Voor 43% gewijzigd door Hartloper op 19-02-2023 20:05 ]
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.