Nou, vandaag was het dan zo ver. Mijn aller aller allereerste georganiseerde loopje, als midden 50-er met een paar maanden ervaring achter de kiezen mag ik van start uit het kneuzenvak van de NK 10km in Schoorl
Ik ben geen stresskip maar zo bij het inpakken van mijn spulletjes begint het toch wel een beetje te kriebelen. Dit heb ik nooit eerder gedaan dus wel drie keer nadenken: heb ik alles mee? Iets van legitimatie, telefoon, pinpas, huissleutel, fietssleutel, een bidon zodat ik voor de start nog een beetje kan drinken en de rest voor na de finish. Twee banaantjes. O ja, dat startnummer op mijn shirt frutten met een paar magneetjes. Een paar winegums in de mini vakjes van mijn shirt gepropt - zou je ergens halverwege toch een beetje trek krijgen? Goede zin mee? Horloge om? En is die nog wel voldoende opgeladen?
Dan op de startplek aankomen. Waar zijn mijn loopmaatjes waar we mee afgesproken hebben? Ik zie niemand. Hoe koud krijg je het als je eenmaal je jas uittrekt en je tas achter hebt gelaten bij de kledinginname in de sporthal? Nog even wachten, of zou het binnen vreselijk druk zijn zodat ik toch nog met dringen-dringen bijna te laat in het startvak kom? Doe je zelf tevoren een warming up? Maar dan koel ik toch weer helemaal af terwijl iedereen hutje-mutje in je startvak staat? Ja, er gaat van alles door mijn hoofd en het komt uiteindelijk allemaal goed. Iedereen gevonden, even gezellig gekletst in het startvak terwijl ik een beetje warm sta te stuiteren.
En dan gaan de hekken los en komt het hele spul langzaam in beweging. Ietsje verderop moet je met zijn allen door een smalle trechter. Dat lijkt me de tijdregistratie van de start. Daar klik ik dus mijn horloge aan en dan ben ik los. Links (en soms rechts) komen me mensen voorbij vliegen. Die gaan hard van start. Voor mijzelf voelt een rustig begin beter omdat er niet echt veel warming up is geweest en ik weet dat ik aardig kan doseren. Langzaam aan komen me steeds minder mensen voorbij en dan draaien we de weg af de duinen in. Veruit het mooiste stuk van Groet uit Schoorl: je loopt een groot deel van de afstand door de Schoorlse duinen. Het is een prachtig gebied, niet voor niets populair bij fietsers, hardlopers en wandelaars. Het is weliswaar duingebied, maar dat betekent niet dat je onverhard loopt. De gehele route voert over verharde paden, in de duinen zijn dat vooral fietspaden.
Ik loop lekker soepel en ontspannen. Heel rustige ademhaling, terwijl ik om mij heen mensen hoor puffen en hijgen. Vooral als het even omhoog gaat dan hoor je het zwoegen om je heen. Zelf blijf ik ontspannen mijn ritme houden en kan over de hele afstand heel geleidelijk alsmaar mijn tempo blijven opvoeren. Beter te voorzichtig van start en wat over hebben dan de laatste kilometers lijden op mijn tandvlees. Zeker voor een eerste 10 km blijkt dat prima te werken. De kilometers vliegen vrijwel ongemerkt onder mijn schoenen door.
Na een km of 4 grabbel ik een winegummetje uit mijn shirt. Mmmm, achter de PC snoep ik die zo weg maar lopend is het een vreemd ding in je mond. Ik krijg het wel weg, maar het breekt toch een beetje mijn ritme en het blijkt ook niet nodig. De rest blijft in mijn shirt. En na 5km staan er vrijwilligers langs de route die bekers met AA en water uitdelen. Daarmee zit er voldoende energie en vocht in de tank om lekker door te gaan.
Er komen steeds minder mensen voorbij. Vooral in de laatste helft haal ik vooral andere lopers in. En dan is het ineens nog maar 2 km. Hoe dan???? Ik voel me nog helemaal fit, dus gas bij en het laatste stuk tot de finish ga ik steeds harder. Eindsprintje na de laatste bocht en een eindtijd van 53:37 , gemiddelde pace 5:19 per km. Helemaal niet verkeerd voor een eerste loopje van een midden-vijftiger met een paar maanden loopervaring. Ik had vooraf 57min in mijn hoofd dus dit is voor mij helemaal
Topic starters: mag mijn 53:37 opgenomen worden in de hall of fame van de topic start, aan de shame zijde van de 10 km?
En voor wie onderweg een witte vlek voorbij heeft zien flitsen is hier een frame uit de high-speed camera:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7jWLA8FL76pDBkYnpcUSlGaG.jpg?f=user_large)
Fris en fruitig de laatste bocht in