Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:32
Vorige zondag mijn wekelijks loopje gedaan van 10km en ik had er enorm veel moeite. Vrijdag ervoor ook heel zwaar last gehad. Vandaag opnieuw gaan lopen en vandaag liep ik alsof ik op een wolkje liep. Het ging zeer goed maar toen ik achteraf keek naar de hartslag bleek dat het bijna dezelfde was als vorige week toen ik het zo zwaar had.

Is daar eigenlijk een verklaring voor? Ik zie wel een corelatie met mijn HRV. Ik gebruik een app die de HRV gebruikt als basis van uw fitheid van de dag. En vorige week was het de hele week bijna een zeer lage HRV en deze week een heel hoge. Zou dat de verklaring kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
pina schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:27:
Vorige zondag mijn wekelijks loopje gedaan van 10km en ik had er enorm veel moeite. Vrijdag ervoor ook heel zwaar last gehad. Vandaag opnieuw gaan lopen en vandaag liep ik alsof ik op een wolkje liep. Het ging zeer goed maar toen ik achteraf keek naar de hartslag bleek dat het bijna dezelfde was als vorige week toen ik het zo zwaar had.

Is daar eigenlijk een verklaring voor? Ik zie wel een corelatie met mijn HRV. Ik gebruik een app die de HRV gebruikt als basis van uw fitheid van de dag. En vorige week was het de hele week bijna een zeer lage HRV en deze week een heel hoge. Zou dat de verklaring kunnen zijn?
Soms moet je er ook niet te veel achter zoeken hoor. Een keer een wat slechtere nacht (zelfs zonder dat je dat zelf merkt kan dat) of een keer een maaltijd die net niet helemaal lekker is verteerd of wat. Het gebeurt gewoon. Zo eens in de zoveel tijd heb je een loopje dat niet te verklaren is. Soms ten goede, meestal ten kwade. Kijk vooral naar de lijn. Daar gaat het uiteindelijk om. Ik liep woensdag bijvoorbeeld ook kut. Hoge hartslag, zwaar. En donderdag ging het weer prima. Terwijl het de afgelopen weken sowieso lekker gaat.

Dat gezegd: straks lekker een kilometer of 25 tot 27 door de bossen crossen bij Vught. Duurloopje met een paar clubgenoten.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:33

XyS

0.o.O

@pina ook bij mij gaat het de ene keer moeilijk en de andere keer makkelijk. Slapen, eten, ziek zijn, gevoel, het kan van alles zij maar ik maak me er niet zo druk om. Zolang de algehele trend goed is dan :)
Volgensmij is HRV wel een van de betere manieren om herstel te meten, heb er zelf echter geen ervaring mee. Welke app gebruik je?

Gisteren eens gek gedaan op de atletiekbaan, stond een intervaltraining met 400m herhalingen maar ik had geen zin om het tempo bij te houden. Ging lopen op gevoel, zwaar maar niet te zwaar; net onder het omslagpunt gebleven. Later met runalyze bekeken wat mijn tempo was... Liep ik tussen 3:40 en 3:30 8)7 ergens bij de 6de herhaling meer controle genomen over mijn ademhaling, rustiger en dieper, voelde gelijk minder intensief aan en liep soepel. Na de 11 herhalingen naar huis gerend zonder gevoel helemaal kapot te zijn. Logisch aangezien ik onder mijn omslagpunt ben gebleven, heb weinig verzuring gevoeld en ook vandaag voelen mijn benen prima.

Stiekem wil ik nu toch een aanval doen op de 20min 5k oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 22:42
XyS schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 07:31:
@pina ook bij mij gaat het de ene keer moeilijk en de andere keer makkelijk. Slapen, eten, ziek zijn, gevoel, het kan van alles zij maar ik maak me er niet zo druk om. Zolang de algehele trend goed is dan :)
Volgensmij is HRV wel een van de betere manieren om herstel te meten, heb er zelf echter geen ervaring mee. Welke app gebruik je?

Gisteren eens gek gedaan op de atletiekbaan, stond een intervaltraining met 400m herhalingen maar ik had geen zin om het tempo bij te houden. Ging lopen op gevoel, zwaar maar niet te zwaar; net onder het omslagpunt gebleven. Later met runalyze bekeken wat mijn tempo was... Liep ik tussen 3:40 en 3:30 8)7 ergens bij de 6de herhaling meer controle genomen over mijn ademhaling, rustiger en dieper, voelde gelijk minder intensief aan en liep soepel. Na de 11 herhalingen naar huis gerend zonder gevoel helemaal kapot te zijn. Logisch aangezien ik onder mijn omslagpunt ben gebleven, heb weinig verzuring gevoeld en ook vandaag voelen mijn benen prima.

Stiekem wil ik nu toch een aanval doen op de 20min 5k oOo
Uhh wat mis ik? Hoe heb jij een 5k pr boven de 20minuten als je omslagpunt in de buurt van 3:40 ligt? Dan zou je laag in de 18 of zelfs in de 17 minuten moeten kunnen lopen.

Wel fijn hoor zo'n training die zo lekker gaat :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:33

XyS

0.o.O

Roozzz schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:28:
[...]

Uhh wat mis ik? Hoe heb jij een 5k pr boven de 20minuten als je omslagpunt in de buurt van 3:40 ligt? Dan zou je laag in de 18 of zelfs in de 17 minuten moeten kunnen lopen.

Wel fijn hoor zo'n training die zo lekker gaat :)
Geen idee, heb al lang geen 5k meer gelopen. Daarbij weet ik niet of je je omslagpunt al binnen 400m kan bereiken? Verwacht niet dat ik dit zomaar 5k vol kan houden.
In elk geval was ik positief verrast gisteren :Y

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:15
Kennen jullie die mop van die hardloper die onbewust op een anti-pronatie schoen liep ? :X

Gisteren tijdens een gezellig etentje met vrienden (ook lopers), kwam het gesprek op schoenen uit.
Ik vertelde dat ik mijn saucony guide 14 erg hard vond aanvoelen, en ze niet echt mijn favoriet waren.
Deze heb ik ergens vorig jaar gekocht bij runnerslab in antwerpen (was altijd super tevreden over die zaak!).
Ik gebruik ze naast mijn altra torin's om gewoon een beetje af te wisselen qua schoenen.

Zegt hij, loop jij op anti-pronatie schoenen dan ?
Ik: natuurlijk niet, ik heb altijd neutrale schoenen
Hij: Uhhm , saucony guide is een anti-pronatie schoen
Ik: uhhh dat zal toch niet
Hij: google maar
Ik: 8)7 |:( :F

Ik heb opzich geen klachten , maar er op lopen ga ik dus niet meer ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:20
Mijn vrouw proneert lichtjes en ze kreeg een antipronatieschoen aangeraden, maar die liep niet lekker.
Uiteindelijk heeft ze op mijn aanraden een neutrale schoen genomen die wel lekker aanvoelde (Pegasus).
Verbaast me niks dat dat niet lekker loopt, het dwingt je voet om op een bepaalde manier te bewegen.
Ze hadden dat wel mogen zeggen in de winkel, wel eigenaardig dat jij bij het inlopen niet voelde dat het niet lekker liep.

@pina kan niet anders dan dat je slaap slecht was of dat je een lichte virale infectie had zonder het te weten. Zowel je gevoel als je lage HRV passen daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:15
Hartloper schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:45:
Mijn vrouw proneert lichtjes en ze kreeg een antipronatieschoen aangeraden, maar die liep niet lekker.
Uiteindelijk heeft ze op mijn aanraden een neutrale schoen genomen die wel lekker aanvoelde (Pegasus).
Verbaast me niks dat dat niet lekker loopt, het dwingt je voet om op een bepaalde manier te bewegen.
Ze hadden dat wel mogen zeggen in de winkel, wel eigenaardig dat jij bij het inlopen niet voelde dat het niet lekker liep.

@pina kan niet anders dan dat je slaap slecht was of dat je een lichte virale infectie had zonder het te weten. Zowel je gevoel als je lage HRV passen daarbij.
Met lopen merk ik alleen dat ze voor mijn gevoel hard/stug zijn met landen. Ik weet niet hoe ik het anders moet benoemen. Verder merk ik er weinig aan. Heb er zelfs al 500km op staan :X
Maar nu komen ze de kast niet meer uit voor het hardlopen. Hooguit voor een wandelingetje ofzo, dan zal dat pronatie blok niet zoveel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
Hartloper schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:45:
Zo is het bij mij ooit ook begonnen. Die dude bij Run2Day vond ook dat ik iets overproneerde en ben toen uiteindelijk op Asics GT-2000 uitgekomen. Heb nooit echt lekker gelopen op die lompe klompen. Loop nu al een aantal jaar op neutrale schoenen en dat bevalt prima. Mijn fysio vind ook dat ik geen antipronatie schoenen nodig heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 20:52
Blessureupdate:

Gisteren naar de fysio geweest, zoals verwacht kreeg ik te horen dat ik een runner's knee heb. Maar omdat ik de klachten kreeg van 1 enkele wedstrijd en geen langdurige klachten heb, is er toch nog enige hoop om over 4 weken een HM te lopen. Dat was een meevaller!

Daarna is nog even de andere kant van die pees aan je knie gemasseerd, aan de bilkant dus. Best een pijnlijke actie zeg, maar het voelt inmiddels wel beter. Morgen korte interval sessie in opdracht van de fysio, 2min 5k tempo, 1 min wandelen, voor 20-30 minuten of korter als de pijn opkomt Erg benieuwd.

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Art
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:40
Ik heb last van de piriformis, oftewel diepe bilspier.
Maandag bij de fysio de boel laten masseren.

Dinsdag weer begonnen met 4km, donderdag bijna 6km kunnen doen. Nu weer 2 dagen rusten en rekken. Morgen proberen weer stukje verder te lopen.

Pijn na het lopen wordt steeds minder, dus het gaat gelukkig weer de goede kant op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
B-Art schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:01:
Ik heb last van de piriformis, oftewel diepe bilspier.
Maandag bij de fysio de boel laten masseren.

Dinsdag weer begonnen met 4km, donderdag bijna 6km kunnen doen. Nu weer 2 dagen rusten en rekken. Morgen proberen weer stukje verder te lopen.

Pijn na het lopen wordt steeds minder, dus het gaat gelukkig weer de goede kant op :)
Die heb ik ook gehad, nachten wakker van gelegen. Inmiddels zo'n twee jaar geleden maar ik voel het af en toe nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:21
Hier dan ook een kleine tegenslag. Afgelopen zondag in de sportschool wat borst en rugspier oefeningen gedaan. Maandag/dinsdag wat stijf, maar niks geks. Vanaf woensdag alleen nog een gekke stijfheid en een wat tintelend gevoel in mijn rechter borst/zij en vanaf donderdag kwam daar uitslag bij zowel op mijn borst en rug, nog steeds alleen rechts op bortshoogte. Op zowel dinsdag en donderdag nog een loop gedaan. Maar het blijkt dus gordelroos te zijn. Hen wat anti-virus medicatie voorgeschreven gekregen. Opzich niet spectaculair maar het advies is om de komende week het sporten wat te mijden.

Zit nu halverwege een hm schema (26 maart, 3x lopen per week) dus zal niet veel impact hebben denk ik. De komende dagen maar wat langere wandelingen maken om toch maar wat in beweging te blijven.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
InZane schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Zo is het bij mij ooit ook begonnen. Die dude bij Run2Day vond ook dat ik iets overproneerde en ben toen uiteindelijk op Asics GT-2000 uitgekomen. Heb nooit echt lekker gelopen op die lompe klompen. Loop nu al een aantal jaar op neutrale schoenen en dat bevalt prima. Mijn fysio vind ook dat ik geen antipronatie schoenen nodig heb.
De consensus is momenteel dat je vooral hardloopschoenen moet kopen die comfortabel aanvoelen, dat hele antipronatiegedoe is wat gedateerd aan het worden.

Iemand vroeg me enkele weken geleden of superschoenen ook werken bij tragere lopers.
Deze studie suggereert dat het voordeel op betere loopeconomie (voor snelle lopers tussen de 2,5 en 4%) bij lopers die 12 km/uur lopen gemiddeld 1,4% bedraagt en voor 10 km/uurlopers 0,9%.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36626911/
Daaruit kunnen we concluderen dat voor tragere lopers er nog steeds een voordeel is, maar een stuk minder uitgesproken dan bij snellere lopers.
(was wel een kleine studies, en niet alle lopers hadden een betere loopeconomie, dat moet erbij gezegd worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:30

Sherlock

No Shit

Hartloper schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:37:
[...]
De consensus is momenteel dat je vooral hardloopschoenen moet kopen die comfortabel aanvoelen, dat hele antipronatiegedoe is wat gedateerd aan het worden.
Bij de hardloopzaak waar ik mijn schoenen gekocht heb maakten ze een filmpje van hoe je loopt op een baan in de winkel. Daarbij zag je goed welk verschil elke schoen maakte voor de stabiliteit. Ik ben op de Nike Air Zoom Structure 24 uitgekomen, maar de Hoka's die ik daar pastte zaten ook prima. Alleen zag ik daarbij een kromming in mijn onderbeen tijdens het lopen.

En even los van de kuitblessures door overbelasting in het begin en de hamstringblessure door te hard sprinten nu, heb ik eigenlijk nooit last na het lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sherlock op 11-02-2023 19:50 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Laatst online: 11-03 00:20
Sherlock schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:49:
[...]

Bij de hardloopzaak waar ik mijn schoenen gekocht heb maakten ze een filmpje van hoe je loopt op een baan in de winkel. Daarbij zag je goed welk verschil elke schoen maakte voor de stabiliteit. Ik ben op de Nike Air Zoom Structure 24 uitgekomen, maar de Hoka's die ik daar pastte zaten ook prima. Alleen zag ik daarbij een kromming in mijn onderbeen tijdens het lopen.
Bij het maken van die filmpjes loop je alleen niet zoals je normaal loopt. Er is wel iets aan te zien, maar de afstand tot de deur/muur is zo kort dat je meer aan het remmen bent dan iets anders.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Dat valt daar wel mee moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 17:50
Misschien zouden ze die camera achter een loopband kunnen zetten. Dan kun je wat langer achtereen lopen en heb je niet meer het opstarten en afremmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 22:26
Hartloper schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:37:
Iemand vroeg me enkele weken geleden of superschoenen ook werken bij tragere lopers.
Deze studie suggereert dat het voordeel op betere loopeconomie (voor snelle lopers tussen de 2,5 en 4%) bij lopers die 12 km/uur lopen gemiddeld 1,4% bedraagt en voor 10 km/uurlopers 0,9%.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36626911/
Daaruit kunnen we concluderen dat voor tragere lopers er nog steeds een voordeel is, maar een stuk minder uitgesproken dan bij snellere lopers.
(was wel een kleine studies, en niet alle lopers hadden een betere loopeconomie, dat moet erbij gezegd worden)
Vind die studie niet zo geweldig, ze lopen slechts korte tijd en de controleschoen is niet heel neutraal te noemen.

Alle ‘superschoenen’ (schitterende marketingterm, benieuwd hoe we hier over 5 jaar tegenaan kijken) richten zich dankzij de hoeveelheid schuim en carbonplaat op de lange afstanden zoals de marathon. Ze bieden niet alleen voordeel qua loopeconomie, maar met name demping en dat je door blijft lopen in datzelfde tempo.

Dat is lastig wetenschappelijk vast te leggen, maar ik lees veel verhalen van anderen die ditzelfde ervaren.

Beter gezegd, ik denk dat de resultaten anders zouden zijn als ze een volledige marathonafstand zouden lopen. Mijn verwachting is dat het verschil nog groter zou zijn qua verhouding inspanning/energie/power en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Tevens wel erg kleine onderzoeksgroepen en enkel een abstract beschikbaar. Kan nog even kijken of ik 'm volledig kan krijgen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Antonius schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:42:
Misschien zouden ze die camera achter een loopband kunnen zetten. Dan kun je wat langer achtereen lopen en heb je niet meer het opstarten en afremmen.
Hebben ze hier bij RunX (vroegah was het een Runners World, maar hetzelfde personeel staat er nog steeds) volgens mij.
Heb er alleen geen ervaring mee. Koop gewoon schoenen waar ik lekker op loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Slickk schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:12:
[...]

Vind die studie niet zo geweldig, ze lopen slechts korte tijd en de controleschoen is niet heel neutraal te noemen.

Alle ‘superschoenen’ (schitterende marketingterm, benieuwd hoe we hier over 5 jaar tegenaan kijken) richten zich dankzij de hoeveelheid schuim en carbonplaat op de lange afstanden zoals de marathon. Ze bieden niet alleen voordeel qua loopeconomie, maar met name demping en dat je door blijft lopen in datzelfde tempo.

Dat is lastig wetenschappelijk vast te leggen, maar ik lees veel verhalen van anderen die ditzelfde ervaren.

Beter gezegd, ik denk dat de resultaten anders zouden zijn als ze een volledige marathonafstand zouden lopen. Mijn verwachting is dat het verschil nog groter zou zijn qua verhouding inspanning/energie/power en tijd.
Akkoord met jou en @Krylinck, het is een heel beperkte studie en er zijn wel wat opmerkingen over te maken.

Die bedenking van jou had ik me ook al gemaakt, het positieve effect van de goede demping tijdens een lange wedstrijd (halve-hele) is helemaal niet te testen op deze manier. Betere loopeconomie is maar een deel van het verhaal.

In elk geval, ik blijf een superschoenbeliever voor lopers van alle snelheden.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 12-02-2023 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:00
Tinusvolkel schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:18:
@sebasd https://ultraned.org/?post_type=tribe_events ?

Er hikken er hier op het forum volgens mij best veel tegen de 20 minuten barrière aan.
Kunnen we daar niet op een verantwoorde manier een soort challenge van maken? :)
Hoe zie je dit voor je? Ik heb wel interesse alhoewel ik die 20 minuten grens nog niet kan beslechten gevoelsmatig. Overigens nog nooit een 5km wedstrijd gelopen dus alle PR's komen uit trainingen.

Tweakers 5km wedstrijd op een snel parcours? Een applaus voor een ieder die het lukt, superschoenen voor hen die het net niet halen :+

Ps. Ik woon bij je in de buurt als ik je trainingsrondjes zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
Slickk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:52:
Het is alweer een tijdje geleden sinds er nieuwe schoenen zijn gekocht, dus tijd voor een leuke deal O+

De Saucony Endorphin Speed 3 (ja, ze staan twee keer genoemd op de site maar die andere is verkeerde naam en zijn de Shifts) zijn voor €133 bij Zalando te verkrijgen. Als je nog meer wilt beknibbelen, kun via cashbackxl nog cadeaubonnen kopen en heb je 6% (~€8) cashback.

Na lang wikken en wegen ga ik deze proberen. Was enthousiast over de 1 en 2, de 3 schijnt iets breder en stabieler (maar mogelijk ook langzamer) te zijn. Ik ben benieuwd!

Vind het irritant dat ik echt tussen twee maten in zit, in de 1 had ik maat 43 en in de 2 maat 42,5. Beide zaten eigenlijk wel prima. Bij Nike Invincible krijg ik in maat 43 last van wrijving (het wordt letterlijk heet onder de voeten) bij m'n linkervoet, dat heb ik daarin met maat 42,5 niet. Deze keer voor de 43 gegaan, met het oog op lange lopen met tempoblokken erin is dat hopelijk een verstandige keuze.
Hier in polen hetzelfde 'probleem':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIBAwVekZiCGiET3DEhKuZ6xbaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONDTpN2Zw1LJ9jYYGTmRCV24.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit nog te twijfelen, nog niet eerder een schoen online besteld en tot nu toe alleen Brooks Ghost 14 gelopen. Misschien toch beter eerst eens in real life passen.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Art
Kire88 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Hier in polen hetzelfde 'probleem':
[Afbeelding]

Ik zit nog te twijfelen, nog niet eerder een schoen online besteld en tot nu toe alleen Brooks Ghost 14 gelopen. Misschien toch beter eerst eens in real life passen.
Hier ook overgestapt van Ghost naar Endorphin Speed.
Geen moment spijt van gehad, heerlijke schoenen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
B-Art schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:50:
[...]

Hier ook overgestapt van Ghost naar Endorphin Speed.
Geen moment spijt van gehad, heerlijke schoenen 8)
Goed om te weten :) Heb je in beide schoenen dezelfde maat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Art
Kire88 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:39:
[...]

Goed om te weten :) Heb je in beide schoenen dezelfde maat ook?
Half maatje groter tov Brooks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
B-Art schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:43:
[...]

Half maatje groter tov Brooks :)
Bedankt, ik ga er ook voor :)

Daar wil ik dan ook mijn eerst hm op lopen ipv op de vrij lompe ghosts.

[ Voor 16% gewijzigd door Kire88 op 12-02-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:23

sebasd

loopt op espresso

Vandaag even lekker wat crosstraining met een kleine twee uurtjes op de racefiets, morgenochtend weer het bos in (Austerlitz) en dan als het past woensdag naar het bos in Amerongen.

Beetje wat van de omgeving bekijken tijdens het hardlopen, niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Kire88 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:02:
[...]

Bedankt, ik ga er ook voor :)

Daar wil ik dan ook mijn eerst hm op lopen ipv op de vrij lompe ghosts.
Verschil in drop kan misschien even wennen zijn. De Ghosts hebben maar liefst 12mm tegen 8mm van de Speeds. Gelijk ook een reden waarom ik de Ghost absoluut geen interessante schoen vind. Reviews zijn over het algemeen ook mwah.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mosselmossel
InZane schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:01:
[...]

Verschil in drop kan misschien even wennen zijn. De Ghosts hebben maar liefst 12mm tegen 8mm van de Speeds. Gelijk ook een reden waarom ik de Ghost absoluut geen interessante schoen vind. Reviews zijn over het algemeen ook mwah.
Ik loop prima op de nieuwe Ghost. Wat ik altijd zeg: slechte schoenen zijn er nauwelijks, het gaat puur om je eigen gevoel erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

InZane schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:31:
[...] Die dude bij Run2Day vond ook dat ik iets overproneerde en ben toen uiteindelijk op Asics GT-2000 uitgekomen. Heb nooit echt lekker gelopen op die lompe klompen.[....]
Lompe klompen is ook wel een enorme diskwalificatie voor deze schoenen. Loop al jaren met veel plezier op de GT-2000 schoenen en de laatste versies zijn erg licht. Overigens ga ik bij de Run2Day of andere winkel nooit op zoek naar dezelfde schoen. Beging standaard met neutrale schoen en kom dan toch vaak weer uit op schoenen die overpronantie tegengaan omdat dit mij beter bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
InZane schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:01:
[...]

Nog tips hoe dit het beste te doen, dat wennen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:28
Wat was het vandaag heerlijk hardloopweer! Lekker in korte mouwen een rustige duurloop van 2,5 uur met korte versnellingen afgewerkt. Veel wandelaars onderweg, iedereen zoekt op zo'n dag toch de frisse buitenlucht op.

Gisteren heb ik de veters van de Adidas Adizero Adios Pro 3 vervangen door felgroene elastische veters, wat er prima bij past. Liep vandaag best lekker, al blijft de tong en de plaatsing van de oogjes voor de veters soms in bochten voor wat druk op de wreef zorgen.

Ik ben wel fan van de AAAP3 voor deze lange lopen, ondanks het ongemak op de voet af en toe. Het loopt wel met een lekker relaxte tred door.

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• Antonius
Nou, vandaag was het dan zo ver. Mijn aller aller allereerste georganiseerde loopje, als midden 50-er met een paar maanden ervaring achter de kiezen mag ik van start uit het kneuzenvak van de NK 10km in Schoorl :+

Ik ben geen stresskip maar zo bij het inpakken van mijn spulletjes begint het toch wel een beetje te kriebelen. Dit heb ik nooit eerder gedaan dus wel drie keer nadenken: heb ik alles mee? Iets van legitimatie, telefoon, pinpas, huissleutel, fietssleutel, een bidon zodat ik voor de start nog een beetje kan drinken en de rest voor na de finish. Twee banaantjes. O ja, dat startnummer op mijn shirt frutten met een paar magneetjes. Een paar winegums in de mini vakjes van mijn shirt gepropt - zou je ergens halverwege toch een beetje trek krijgen? Goede zin mee? Horloge om? En is die nog wel voldoende opgeladen?

Dan op de startplek aankomen. Waar zijn mijn loopmaatjes waar we mee afgesproken hebben? Ik zie niemand. Hoe koud krijg je het als je eenmaal je jas uittrekt en je tas achter hebt gelaten bij de kledinginname in de sporthal? Nog even wachten, of zou het binnen vreselijk druk zijn zodat ik toch nog met dringen-dringen bijna te laat in het startvak kom? Doe je zelf tevoren een warming up? Maar dan koel ik toch weer helemaal af terwijl iedereen hutje-mutje in je startvak staat? Ja, er gaat van alles door mijn hoofd en het komt uiteindelijk allemaal goed. Iedereen gevonden, even gezellig gekletst in het startvak terwijl ik een beetje warm sta te stuiteren.

En dan gaan de hekken los en komt het hele spul langzaam in beweging. Ietsje verderop moet je met zijn allen door een smalle trechter. Dat lijkt me de tijdregistratie van de start. Daar klik ik dus mijn horloge aan en dan ben ik los. Links (en soms rechts) komen me mensen voorbij vliegen. Die gaan hard van start. Voor mijzelf voelt een rustig begin beter omdat er niet echt veel warming up is geweest en ik weet dat ik aardig kan doseren. Langzaam aan komen me steeds minder mensen voorbij en dan draaien we de weg af de duinen in. Veruit het mooiste stuk van Groet uit Schoorl: je loopt een groot deel van de afstand door de Schoorlse duinen. Het is een prachtig gebied, niet voor niets populair bij fietsers, hardlopers en wandelaars. Het is weliswaar duingebied, maar dat betekent niet dat je onverhard loopt. De gehele route voert over verharde paden, in de duinen zijn dat vooral fietspaden.

Ik loop lekker soepel en ontspannen. Heel rustige ademhaling, terwijl ik om mij heen mensen hoor puffen en hijgen. Vooral als het even omhoog gaat dan hoor je het zwoegen om je heen. Zelf blijf ik ontspannen mijn ritme houden en kan over de hele afstand heel geleidelijk alsmaar mijn tempo blijven opvoeren. Beter te voorzichtig van start en wat over hebben dan de laatste kilometers lijden op mijn tandvlees. Zeker voor een eerste 10 km blijkt dat prima te werken. De kilometers vliegen vrijwel ongemerkt onder mijn schoenen door.

Na een km of 4 grabbel ik een winegummetje uit mijn shirt. Mmmm, achter de PC snoep ik die zo weg maar lopend is het een vreemd ding in je mond. Ik krijg het wel weg, maar het breekt toch een beetje mijn ritme en het blijkt ook niet nodig. De rest blijft in mijn shirt. En na 5km staan er vrijwilligers langs de route die bekers met AA en water uitdelen. Daarmee zit er voldoende energie en vocht in de tank om lekker door te gaan.

Er komen steeds minder mensen voorbij. Vooral in de laatste helft haal ik vooral andere lopers in. En dan is het ineens nog maar 2 km. Hoe dan???? Ik voel me nog helemaal fit, dus gas bij en het laatste stuk tot de finish ga ik steeds harder. Eindsprintje na de laatste bocht en een eindtijd van 53:37 , gemiddelde pace 5:19 per km. Helemaal niet verkeerd voor een eerste loopje van een midden-vijftiger met een paar maanden loopervaring. Ik had vooraf 57min in mijn hoofd dus dit is voor mij helemaal *O*

Topic starters: mag mijn 53:37 opgenomen worden in de hall of fame van de topic start, aan de shame zijde van de 10 km?

En voor wie onderweg een witte vlek voorbij heeft zien flitsen is hier een frame uit de high-speed camera:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSLa74h3JPpmsxYL2-ay3tZWE8Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7jWLA8FL76pDBkYnpcUSlGaG.jpg?f=user_large
Fris en fruitig de laatste bocht in 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Mooi verslag, je geeft het wedstrijdgevoel mooi weer !

Als iets meer ervaren loper moest ik wel glimlachen om die bananen. Waar waren die voor nodig ?

[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 12-02-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
Dank je wel! De bananen gingen niet mee op het parkoers hoor :)
Ik moest een eindje fietsen. Daarna is iets in de maag wel lekker voordat ik vervolgens 10km ga hardlopen. De tweede banaan heb ik in mijn tas laten zitten en achteraf gegeten, voordat ik weer op de fiets sprong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59
Heerlijk verslag @Antonius ! Je ziet er op de foto nog fris uit ;)

Overigens voor mij nog even terugkomen op de 5K challenge. Gisteren een heerlijke 10x400/200m interval gelopen. Intervallen in tempo verhoogd. Begonnen med 4:15/400m en geëindigd med 3:30/400m.

Ademhaling voelde toch (nog) wat raar. Even snel getest en C-19…. Tja, dat verklaart de beroerde vorm wel een beetje. Dan kunnen we best tevreden zijn met de laatste intervallen :+.

Nu maar even rustig aan ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 08:55
Ook hier een wedstrijdverslag van de Groet uit Schoorl halve marathon van vandaag. Maar eerst een stukje terug in de tijd..

Zes jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen en de afgelopen 4 jaar heb ik 6 marathons gelopen. Elke keer was er wel iets aan de hand. De afstand onderschat, te weinig voorbereiding, blessures door te snel opbouwen, etc.. Daarom heb ik er dit keer voor gekozen om te gaan trainen bij een coach die gespecialiseerd is in marathons. Ik wil het maximale eruit halen.

Het fijne is nu dat ik niet meer zelf na hoef te denken over het schema. Daarnaast loop ik nu 5 keer per week ipv de reguliere 3 of 4 keer wat ik hiervoor deedt. Een groot deel van de trainingen bestaat uit Z1 of Z2 tempo's met daarnaast veel extensieve intervallen. Het resultaat is dat mijn hartslag bij gelijk tempo met 15 tot 20 slagen omlaag is gegaan. Oftewel goed in vorm!

Drie weken geleden liep ik hierdoor in Egmond een PR op de halve marathon van ongeveer 1:34. Vandaag stond de halve van Schoorl dus op het programma. De omstandigheden waren perfect! Nagenoeg geen wind, volledig verhard en een lage temperatuur. Daarnaast had ik een collega/vriend die me wilde pacen. Het doel was sub 1:30 (oftewel 4:15 gemiddeld tempo). We stonden mooi vooraan in het eerste startvak om dit te gaan doen.

Na het startschot vertrokken we iets te snel waardoor we de eerste kilometers rond de 4:00 per kilometer liepen. Ik wilde niet te snel op de rem trappen en het voelde goed, dus hielden we het tempo vast. De marge voor een 1:30 eindtijd begon op te lopen.

Na 10 kilometer voelde het nogsteeds prima. Hartslag laag tot midden Z3 en ademhaling volledig onder controle, oftewel doorgaan. We gingen als een trein.

Na kilometer 16 wist ik zeker dat het doel van sub 1:30 sowieso gehaald zou gaan worden, dus dat was heerlijk. De vraag was nu alleen met hoeveel minuten?!

Na kilometer 18 liepen we nogsteeds gemiddeld rond de 4:00 minuten/km en was het zaak het tempo vast te houden. De laatste kilometers begon het erg pittig te worden, maar dat hoort er natuurlijk bij. Ik wist dat het mogelijk zou zijn om een sub 1:25 te lopen, dus daar hingen we voor. Nog even doorbijten. De laatste kilometers was overleven, maar bleven rond de 4:00 minuten/km.

Het resultaat was 1:24:29 oftewel bijna 10 minuten sneller dan Egmond drie weken geleden! Daarnaast enorm veel vertrouwen getankt om over 10 weken een snelle tijd in Londen neer te gaan zetten.

Mijn les is: consistent veel trainen levert enorm veel op! Ik ben happy oOo

[ Voor 6% gewijzigd door Eric1985 op 13-02-2023 08:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:45
Leuke wedstrijdverslagen! Wat een mooie prestaties zijn er weer neergezet :D

Gisteren met vrouwlief de Coopertest gelopen op de baan. Ik als haas, dus niet voor mezelf gelopen. Mijn vrouw ging helemaal kapot, die had helaas een offday. Desondanks zelf zonder moeite 2.500m gelopen. Het opbouwen valt me wel zwaar, ik moet te vaak tegen mezelf zeggen dat het normaal is dat het niet zo makkelijk gaat als voor november. Ik houd mezelf maar voor de gek en geef de Triumph de schuld tov de Endorphin. Het zit bij mij vooral in de hartslag die gewoon hoger is op de tempo's maar vooral ook tijdens de duurlopen. Garmin is in de afgelopen weken gezakt van 58 naar 54. En dat na 7 weken niet lopen, beetje kwakkelen en een paar 80-urige werkweken.

Tijdens baantrainingen merk ik de vooruitgang overigens al wel. Tempo's zijn al makkelijker vol te houden, vooral als de intervallen wat langer zijn. Mijn lies speelt ook niet meer op dus het vertrouwen in harder te gaan groeit ook weer. Bij de duurlopen is het nog af en aan. Vorige week wel 40km gelopen, ik bouw wekelijks met zo'n 4km op :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 13:57
Afgelopen zaterdag stond de 30km op het programma, met nog 9 weken te gaan tot de Rotterdam marathon. Normaliter probeer ik deze volledig in z2 te lopen, wat voor mij neerkomt op een 5:10 - 5:20 per km (hoog in z2, dat wel). Deze keer harder van start gegaan, omdat een negatieve split niet echt lekker wilde lukken (benen vol, of je nou 1,5u in z2 loopt, of een gedeelte er van in z3, je benen zijn het zat). Dus harder van start gegaan, en jawel, zo goed als heel de loop in z3 kunnen voltooien door gewoon wat harder aan te zetten. Uiteindelijk 4:59 gemiddeld. Blij mee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kire88 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:19:
[...]

Nog tips hoe dit het beste te doen, dat wennen?
ik ben van de Ghosts ook naar Saucony gegaan (Ride 15 en Endorphin Speed 2) waarbij ik overigens dezelfde maat kunnen aanhouden. Beide schoenen zijn 8mm drop.

Consensus (Youtube Institute of Technology en Google University :+ ) is dat je in stapjes van max. 4mm je drop wijzigt.

Ik heb de eerste loop even kort gehouden maar niks vreemds gevoeld dus daarna al vrij gauw gewoon de loopjes opgepakt waar ik was gebleven.

Blessure ontwikkel je natuurlijk meestal over tijd maar ik had weinig zin om langere tijd te moeten gaan zitten wennen aan nieuwe schoenen.
Geen idee anderen dat doen maar, ik hoor weinig van lopers die gedurende meerdere lopen hun schoenen inlopen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Na een weekje Fuenteventura en all inclusive resort, nu echt begonnen met de <20min 5 km schema. Heb daar wel wat intervaltrainingen gedaan bij een graadje of 19/20 en tshirtje en korte broek. Het was gisteren weer even wennen met 7 graden en wolkendek. Duurloopje van gisteren 10km ging in een gemiddelde van 4:19.

Vanavond weer naar de atletiekbaan voor de baantraining met de oud-talenten. Waar wij nog altijd denken dat wij de tijden op de 200m en 400m van 5 tot 15 jaar geleden nog altijd kunnen lopen. :P

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Artemiev schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:06:
Door de regen en modder trekken de bosloopjes nog niet echt (sorry @Fraggert ik ga het echt een keer doen. ps. hoe gaat het herstel?)
Op zich prima, ik hardloop nu even niet en ik merk geen pijn in mijn peesplaat of botjes onder mijn rechtervoet dus dat is gunstig in principe.

wel valt het stoppen me wat zwaar, ik mis het wel, de eerste week heb ik me flink afgeleid door de zolder op de kop te gooien en mijn klusplekje/workshop op te ruimen en op nieuw in de delen dus ik ben lekker bezig geweest.

Helaas afgelopen week nog flink griep gehad |:( Daar zat ik niet echt op te wachten.

Het voelt nu wel alsof ik mijn C25K uit de mottenballen mag halen :+ ik denk dat ik nog even een weekje rust pak wat op zich heel niet gek is, en dan langzaam weer eens ga opbouwen.

Ook ga ik wel wat bewuster weer naar langere trail-afstanden trainen, en niet meteen weer hele grote sprongen maken.

Ik denk dat ik me even focus op HM's en daar een betere basis voor ga opbouwen, ook met wat meer snelheidswerk allicht alvorens weer richting de 30K te gaan, ik denk dat ik qua afstanden gewoonweg veel te snel heb opgebouwd.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Art
Shinji schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:47:
[...]

Die heb ik ook gehad, nachten wakker van gelegen. Inmiddels zo'n twee jaar geleden maar ik voel het af en toe nog.
Hoe ben jij van de blessure afgekomen als ik vragen mag? (Mag ook via PB)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-09 19:50
EnduronDon schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:26:
Afgelopen zaterdag stond de 30km op het programma, met nog 9 weken te gaan tot de Rotterdam marathon. Normaliter probeer ik deze volledig in z2 te lopen, wat voor mij neerkomt op een 5:10 - 5:20 per km (hoog in z2, dat wel). Deze keer harder van start gegaan, omdat een negatieve split niet echt lekker wilde lukken (benen vol, of je nou 1,5u in z2 loopt, of een gedeelte er van in z3, je benen zijn het zat). Dus harder van start gegaan, en jawel, zo goed als heel de loop in z3 kunnen voltooien door gewoon wat harder aan te zetten. Uiteindelijk 4:59 gemiddeld. Blij mee!
Goed bezig d:)b en het is inderdaad niet zo heel lang meer tot Rotterdam! Het begint te kriebelen hoor…

Dit weekend stond er bij mij op zondag ook een lange, langzame, loop op het programma. Ging prima gelukkig, maar ik merk dat vooral de spieren nog wel wat training kunnen gebruiken. 32k met 5:25 gemiddeld, zo goed als geheel hoog in z1 gelopen. Qua spieren/benen kon ik het niet veel sneller doen voor mijn gevoel. Hoewel de voorbereiding ook niet optimaal was met een rustige 10k op vrijdag en een voetbalwedstrijd op zaterdag 8)7

Op naar de volgende >30k!

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
B-Art schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:37:
[...]

Hoe ben jij van de blessure afgekomen als ik vragen mag? (Mag ook via PB)
Een kind gekregen ;)

Zonder gekheid, tijd (paar weken / maanden) rust gehouden. Heb een aantal oefeningen gekregen van de fysio welke zouden moeten helpen.

Maar daarna kreeg ik een kind erbij dus te weinig energie had om uberhaupt te lopen. Dus daardoor is de pauze bijna 2 jaar geworden en ben nu net pas weer aan het opbouwen.

Maar ergens op de achtergrond voel ik hem nog steeds. Niet hinderlijk maar net genoeg dat ik me er bewust van ben dat hij er zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Art
Shinji schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:14:
[...]

Een kind gekregen ;)

Zonder gekheid, tijd (paar weken / maanden) rust gehouden. Heb een aantal oefeningen gekregen van de fysio welke zouden moeten helpen.

Maar daarna kreeg ik een kind erbij dus te weinig energie had om uberhaupt te lopen. Dus daardoor is de pauze bijna 2 jaar geworden en ben nu net pas weer aan het opbouwen.

Maar ergens op de achtergrond voel ik hem nog steeds. Niet hinderlijk maar net genoeg dat ik me er bewust van ben dat hij er zit.
Aha, duidelijk. Was niet van plan om 2 jaar pauze te nemen :P
Doe inderdaad ook dagelijks oefeningen van de Fysio, pijn wordt ook wel wat minder na stukje hardlopen. Maar weg is het helaas nog allerminst :/

Moet maar wat meer geduld hebben vrees ik :X

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

Gisteren ook de 30k in Schoorl gelopen, voor het eerst een 30 kilometer op de planning. Langste afstand tot nu toe was 26k.

Ik loop ‘m niet als voorbereiding op een marathon, want mijn hoofddoel dit voorjaar is de CPC. Hopelijk brengt het toegenomen aantal kilometers me tot een PR volgende maand :)

Enfin. Schoorl. Ik liep samen met mijn vriendin en afgesproken ons normale duurloop tempo te pakken, de afstand was tenslotte het doel. Ging top! Mooie loop, mooie omgeving en we bleven redelijk soepel draaien tot het einde. Vrolijk pratend de 30k in 5:27 gemiddeld geslecht. Zeer tevreden, en doel geslaagd.

Op naar sub 1:40 (dan toch echt) op de CPC :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 20:04
Leuke wedstrijd verslagen! Zit al jaren op tweakers voor de telefoon reviews etc maar ontdek pas net dit hardloop topic, Super!

Heb gisteren de 30km in schoorl gelopen en 1 ding verbaasde mij wel. Ik weet dat ze vaak 1% extra afstand pakken en dat was gisteren ook zo, maar in de tijden/pace was het gisteren wel heel extreem. MyLaps was 02:29:59 (5:00 pace) op de streep terwijl strava 30,29km registreerde en 02:28:28 op de 30km, pace van 4.57. En Polar ook 30,3km met pace van 4.57. Liep dus voor mijn gevoel met een speling van 1min om binnen de 2,5 uur te lopen maar op de streep slechts 1sec. Polar Grit X overigens.

Heb in alle Damlopen, halve en hele marathons nooit zo een groot verschil in pace gehad. Ben benieuwd of anderen dit ook hadden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Laatst online: 19-09 10:34

Er hikken er hier op het forum volgens mij best veel tegen de 20 minuten barrière aan.
Kunnen we daar niet op een verantwoorde manier een soort challenge van maken? :)
Bij de lokale club hebben ze daar wat moois voor;

https://www.mpmhengelo.nl/index.php?page=Wavelight&sid=1

In mijn training van afgelopen donderdag (6 km HMT met in en uitlopen) liep ik iets te snel en 'zomaar' mijn PR op de 5km. Dat staat nu dus op 21:25, omdat het een trainingsloop was en onderdeel van een 12km training denk ik dat de sub 20 wel haalbaar zou zijn. Misschien na de marathon eens meelopen met die Wavelight :). Vooral omdat ik niet zomaar aan wedstrijdjes op kortere afstand (5k, 10k) meeloop ben ik toch benieuwd wat er op dat vlak in zit.

Mijn Garmin race prognose is ook wat enthousiast volgens mij;
5km: 19:49
10km: 41:48
Halve: 1:33:49
edit:
1:33:42

M: 3:27:59
edit:
3:27:41

Na mijn herstelloopje vanmiddag zijn de prognoses voor halve en hele veranderd, er gebeurt dus wel iets in de prognoses.

[ Voor 7% gewijzigd door BiLLie- op 13-02-2023 17:14 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:15
Leuk om de wedstrijdverslagen te lezen. Via Strava volg ik ook mensen die in Schoorl hebben gelopen. Zo te zien een mooi parcours, en misschien moet die volgend jaar maar eens in mijn agenda komen.
De weersomstandigheden leken ook erg goed. Niet te warm, vrijwel geen wind.

Dat leverde bij mij ook een voordeel op tijdens een 10km wedstrijdje in Delft gisteren. De vorige 10km was van mei vorig jaar en die ging in 41:03. Nu hoopte ik toch eens onder de 40 minuten uit te komen. De intervaltrainingen zijn tenslotte gebaseerd op je '10km-tempo' en voor mijn gevoel was dat niet meer actueel.

Maar toch, een gemiddeld tempo van < 4:00/km intimideerde me wel. Dus wat spanning bij de start. Gelukkig kon ik een stuk samen lopen met iemand die dezelfde ambitie had. En altijd is het doel: "rustig beginnen" en dan kijken of je later wat kunt versnellen. Wel geprobeerd hoor. Maar het tempo zat al gelijk rond de 3:53 en het voelde ok. Vooral aandacht op ademhaling en dat leek te werken. Van 6 naar 7km leek echter wel lang te duren. Wanneer komt dat lap-piepje je nou? Gelukkig daarna een lang recht stuk waar ik nog wat zwaar ademende lopers kon inhalen. Dat voelt wel prettig als je zelf je adem nog onder controle hebt. Met de finish in zicht geprobeerd om een beetje te versnellen, maar de benen vonden het wel welletjes. Toen ik 38 op de klok zag staan was ik positief verrast. Dat had ik niet gedacht. 38:22 is het geworden.

Superblij en stiekem ga ik al denken dat een 37-nogwat ook mogelijk gaat zijn. Dat voelt niet zo onhaalbaar als onder de 40 vorig jaar. Het blessureleed dat ik hier en bij de AV voorbij zie komen weerhoudt me er wel van om al te hard van stapel te lopen. Liever heel blijven, dan telkens maar knallen.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 22:42

Of 'alle tweakers naar een pr'?

Wedstrijdje uitzoeken en allemaal elkaar opjutten om er het maximale uit te halen :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

jvang schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:03:
Leuke wedstrijd verslagen! Zit al jaren op tweakers voor de telefoon reviews etc maar ontdek pas net dit hardloop topic, Super!

Heb gisteren de 30km in schoorl gelopen en 1 ding verbaasde mij wel. Ik weet dat ze vaak 1% extra afstand pakken en dat was gisteren ook zo, maar in de tijden/pace was het gisteren wel heel extreem. MyLaps was 02:29:59 (5:00 pace) op de streep terwijl strava 30,29km registreerde en 02:28:28 op de 30km, pace van 4.57. En Polar ook 30,3km met pace van 4.57. Liep dus voor mijn gevoel met een speling van 1min om binnen de 2,5 uur te lopen maar op de streep slechts 1sec. Polar Grit X overigens.

Heb in alle Damlopen, halve en hele marathons nooit zo een groot verschil in pace gehad. Ben benieuwd of anderen dit ook hadden.
Ik heb zelf ook 30,2 gemeten. Afwijking van minder dan 1%, dat is wel netjes toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:16
Roozzz schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:24:
[...]

Wedstrijdje uitzoeken en allemaal elkaar opjutten om er het maximale uit te halen :+
Goed idee d:)b maar ik zoek niet het hele land door te rijden voor nog geen 17 minuten lopen >:)
(hanteer meestal voor mijzelf de regel dat de enkele reis niet langer mag zijn dat de te gelopen tijd. )

Maar we kunnen er ook een soort van virtuele / verspreide wedstrijd van maken, dus of je loopt hem op de dag zelf of je pikt op die dag een wedstrijd uit.

Kwam net op runinfo uit tijdens wat googlen en zag dat er op 16 april veel (5km) wedstrijden gepland staan (echter is dat ook met de Rotterdam marathon....)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6b1Ju_c0GbzCBrXWxQhSLV16z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmgVO2F1RAybws1Cuzwdf8Pb.jpg?f=fotoalbum_large
Maandag1987 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:11:
[...]

Hoe zie je dit voor je? Ik heb wel interesse alhoewel ik die 20 minuten grens nog niet kan beslechten gevoelsmatig. Overigens nog nooit een 5km wedstrijd gelopen dus alle PR's komen uit trainingen.

Tweakers 5km wedstrijd op een snel parcours? Een applaus voor een ieder die het lukt, superschoenen voor hen die het net niet halen :+

Ps. Ik woon bij je in de buurt als ik je trainingsrondjes zie.
Had jij de vorige keer ook niet met de halve van Helmond mee gedaan? die zou dan geschikt zijn voor mijn / ons 5km challenge.

[ Voor 21% gewijzigd door Tinusvolkel op 13-02-2023 11:29 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Goed idee d:)b maar ik zoek niet het hele land door te rijden voor nog geen 17 minuten lopen >:)
(hanteer meestal voor mijzelf de regel dat de enkele reis niet langer mag zijn dat de te gelopen tijd. )

Maar we kunnen er ook een soort van virtuele / verspreide wedstrijd van maken, dus of je loopt hem op de dag zelf of je pikt op die dag een wedstrijd uit.

Kwam net op runinfo uit tijdens wat googlen en zag dat er op 16 april veel (5km) wedstrijden gepland staan (echter is dat ook met de Rotterdam marathon....)

[Afbeelding]
Ah, 16 april is de IJsselloop in Deventer. Die gaat in de agenda! Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
Niku schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Ik heb zelf ook 30,2 gemeten. Afwijking van minder dan 1%, dat is wel netjes toch?
Ja dat kopt. 1% meer is meestal zo. Maar het verschil in pace is doorgaans niet zo groot. Zeker niet over een lange afstand als deze. Damloop 2022 was bijv 4.27 op strava/polar en 4.28 n de officiële uitslag. Halve van amsterdam zat ook slechts 1 sec tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 22:26
jvang schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Ja dat kopt. 1% meer is meestal zo. Maar het verschil in pace is doorgaans niet zo groot. Zeker niet over een lange afstand als deze. Damloop 2022 was bijv 4.27 op strava/polar en 4.28 n de officiële uitslag. Halve van amsterdam zat ook slechts 1 sec tussen.
Dat is dan wel weer afhankelijk van wanneer je op start/stop drukt en de uiteindelijke netto-tijd die de organisatie meet.

Strava gaat uit van het meest optimale, de wedstrijdtijd is (naar mijn mening) de officiële tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46
mijn doelstelling was dit jaar mijn 1e marathon lopen. Ik had Rotterdam in gedachten en mijn training ligt ook op schema. Nu moet/wil ik echter voor mn werk naar Amerika in de week erna en het liefst al in het weekend er heen waardoor ik niet mee zou kunnen doen in Rotterdam. (Nu heb ik ook nog geen startbewijs).

Ik ben ondertussen naar alternatieven aan het kijken en zag een maandje later de marathon van Utrecht op de planning staan. Iemand daar ervaringen mee? Rotterdam/Amsterdam zijn voor mij als niet marathon kenner wel de bekendste.

keuzes keuzes.. alles regelen om toch Rotterdam mee te kunnen doen of toch iets als Utrecht kiezen? (Ik wil voor de zomer een marathon lopen.. dus Amsterdam of anderen die later zijn zijn geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
Slickk schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:34:
[...]

Dat is dan wel weer afhankelijk van wanneer je op start/stop drukt en de uiteindelijke netto-tijd die de organisatie meet.

Strava gaat uit van het meest optimale, de wedstrijdtijd is (naar mijn mening) de officiële tijd.
Netjes op de mat de knop indrukken natuurlijk :*) Maar daarom vergelijk ik ook alleen de pace en niet de totale tijd of afstand. Voor de gemid pace/km maakt een paar meter meer of minder niet uit.

Maar de wedstrijdtijd is absoluut de officiële tijd. Daarom was ik ook wel blij dat ik toch een eindsprintje gedaan heb wat net voldoende bleek om binnen de 2,5uur te finishen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:41
Crysania schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:34:
mijn doelstelling was dit jaar mijn 1e marathon lopen. Ik had Rotterdam in gedachten en mijn training ligt ook op schema. Nu moet/wil ik echter voor mn werk naar Amerika in de week erna en het liefst al in het weekend er heen waardoor ik niet mee zou kunnen doen in Rotterdam. (Nu heb ik ook nog geen startbewijs).

Ik ben ondertussen naar alternatieven aan het kijken en zag een maandje later de marathon van Utrecht op de planning staan. Iemand daar ervaringen mee? Rotterdam/Amsterdam zijn voor mij als niet marathon kenner wel de bekendste.

keuzes keuzes.. alles regelen om toch Rotterdam mee te kunnen doen of toch iets als Utrecht kiezen? (Ik wil voor de zomer een marathon lopen.. dus Amsterdam of anderen die later zijn zijn geen optie.
Ik zou hem niet durven aanraden als eerste marathon (en dat zeg ik als geboren en getogen Utrechter ;) ).

Vind de sfeer altijd maar so-so, organisatie was de laatste keer drama (verkeerde routes, chaos) en qua aantal deelnemers op de marathon afstand ook wat laag (minder dan 500) waardoor je ook stukken alleen kan lopen, route niet altijd even boeiend... (ook een keer simpelweg 2x de halve, maar dat is wel alweer wat jaartjes terug).

Ik doe meestal wel aan de 10km of HM mee omdat het een thuiswedstrijd is en ik me meestal via werk gratis in kan schrijven. Die zijn qua parcours ook nog wel prima, maar de hele... mwah. Trekt me vreemd genoeg totaal niet om die hier te lopen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g

Ik ben ondertussen naar alternatieven aan het kijken en zag een maandje later de marathon van Utrecht op de planning staan. Iemand daar ervaringen mee?
Als je nog geen startbewijs hebt voor Rotterdam, die uitverkocht is, maak je het voor je eerste marathon wel wat spannend. Die kaarten zullen waarschijnlijk wel de laatste week voor de start voorbij komen via afhakende inschrijvingen, maar toch.

Met Utrecht heb ik geen ervaring, maar wel met Leiden en die is een week eerder dan Utrecht, op 14 mei. Dat was mijn eerste marathon, en daar heb ik wel goede ervaringen mee. Niet zo druk als een Amsterdam of Rotterdam, en daarmee wat relaxter. Vond ik een voordeel. Minder publiek langs de kant natuurlijk ook. Het parcours is vlak en gaat langs weilanden. Als het een warme dag is, en die kans is er natuurlijk wel in mei, dan is het zaak goed te drinken en wellicht aanpassen qua tempo. Want veel schaduw vind je dan niet.
De organisatie was prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang

Utrecht 2019 was een aardig zooitje ja. Je zal er maar maanden voor getraind hebben.

Marathon sneek misschien? 24 juni

[ Voor 4% gewijzigd door jvang op 13-02-2023 11:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sander_g
jvang schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Marathon sneek misschien? 24 juni
De marathon (42km) van Sneek is een wandelmarathon. Kan ook leuk zijn, maar we hebben in het topic toevallig net wat discussie gehad over wandelen en hardlopen tijdens een marathon. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
hmm Utrecht Marathon klinkt inderdaad niet als het goede alternatief
Sneek is voor mij als brabander wel weer erg uit de route ;)

Leiden ziet er wel prima uit maar is idd wel echt een verschil met rotterdam.
Aargh ik baal zo dat ik geen startbewijs heb en snel al de vluchten moet fixen. Ga ik dingen opofferen voor iets wat misschien niet gaat gebeuren of gewoon lekker Leiden pakken. Wat rustiger met lopers dus lekkerder lopen waarschijnlijk ipv in de drukte.

Uiteindelijk is m'n doel 1x een marathon lopen maar vraag me af of het daar bij blijft. ;) paar jaar geleden wilde ik 1x een halve marathon uitlopen en uiteindelijk heb ik er vorig jaar 13 gelopen (2x officiele wedstrijd, rest als "trainings rondje"). Dit jaar heb ik elk weekend al een HM gelopen en gisteren voor het eerst 30 om het gevoel van "langere" afstand te voelen. Kan dus zijn dat ik hooked raak en misschien nog wel een keer mee ga doen.

Al merk ik wel dat het een aanslag is. De 30 van gisteren voelde ik ook al aardig terwijl normaal 21km me weinig meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
sander_g schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:58:
[...]

De marathon (42km) van Sneek is een wandelmarathon. Kan ook leuk zijn, maar we hebben in het topic toevallig net wat discussie gehad over wandelen en hardlopen tijdens een marathon. :+
Ah ik lees het ja. Bijzonder. Dacht dat ze een echte marathon toegevoegd hadden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59
[...]

Moet een virtuele race zijn. Ik ga geen ticket naar NL boeken om met een stel nerds 5 km te rennen :+

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Crysania schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:01:
Uiteindelijk is m'n doel 1x een marathon lopen maar vraag me af of het daar bij blijft. ;) paar jaar geleden wilde ik 1x een halve marathon uitlopen en uiteindelijk heb ik er vorig jaar 13 gelopen (2x officiele wedstrijd, rest als "trainings rondje"). Dit jaar heb ik elk weekend al een HM gelopen en gisteren voor het eerst 30 om het gevoel van "langere" afstand te voelen. Kan dus zijn dat ik hooked raak en misschien nog wel een keer mee ga doen.
Om een eerste ervaring op te doen vond ik Leiden prima. Ik had ook wel geluk met het weer, 10-11 graden, weinig wind. Conservatief gelopen om te voelen hoe het is. Als mijn eerste marathon was verlopen zoals Rotterdam vorig jaar had ik het misschien wel nooit meer gedaan. Nu heb ik twee weken geleden in Marrakech gelopen en in april staat nr 5, in anderhalf jaar, in Enschede op het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Aargh ik baal zo dat ik geen startbewijs heb en snel al de vluchten moet fixen. Ga ik dingen opofferen voor iets wat misschien niet gaat gebeuren of gewoon lekker Leiden pakken. Wat rustiger met lopers dus lekkerder lopen waarschijnlijk ipv in de drukte.

Al merk ik wel dat het een aanslag is. De 30 van gisteren voelde ik ook al aardig terwijl normaal 21km me weinig meer doet.
Ik weet niet of je kunt wachten tot het najaar maar de marathon in Eindhoven is wel een leuke optie (8 oktober). Ik heb daar nooit de marathon gelopen (en heel toevallig ook nergens anders :P) maar ik vind de sfeer en route daar altijd wel top! Bij droog weer ook best wat publiek.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crysania
uFx schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Ik weet niet of je kunt wachten tot het najaar maar de marathon in Eindhoven is wel een leuke optie (8 oktober). Ik heb daar nooit de marathon gelopen (en heel toevallig ook nergens anders :P) maar ik vind de sfeer en route daar altijd wel top! Bij droog weer ook best wat publiek.
Eindhoven is hier vlak om de hoek dus ja daar heb ik aan gedacht.. echter die is pas in oktober en wil hem voor de zomer lopen. Ben nu top fit en daar dus ook gebruik van maken 😅

Misschien als alles goed gaat dat ik een 2e loop dat dat hem wordt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
Crysania schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Eindhoven is hier vlak om de hoek dus ja daar heb ik aan gedacht.. echter die is pas in oktober en wil hem voor de zomer lopen. Ben nu top fit en daar dus ook gebruik van maken 😅

Misschien als alles goed gaat dat ik een 2e loop dat dat hem wordt :o
Two Rivers Marathon in Zaltbommel? Is heel gezellig, maar misschien al wat vroeg in maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Het is echt een heel ander idee, inderdaad. Ondanks frequente halve marathons, wat ongewtijfeld een goed uitgangspunt is, vraagt de marathon toch om een specifieke voorbereiding. Ik merkte in mijn duurlopen dat het vanaf 27 kilometer duidelijk anders werd dan gebruikelijk. Vanaf 32 kilometer al helemaal. Uiteindelijk voelde alles tot 25 kilometer als een ommetje en alles erboven als een flinke duurtraining.

Ik heb hem overigens wel in Eindhoven gelopen, parcours en sfeer was echt top.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Laatst online: 19-09 10:34

Op de zelfde dag als Rotterdam;

www.enschedemarathon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
Rotterdam kwam niet handig uit qua datum dus denk dat die dan ook afvalt. 😅

Die two Rivers marathon is ook nog wel een optie. Nog wel aardig in de buurt alleen zou ik de week daarna al een 22km trail gaan lopen :+

Nu even kijken voor welke van de 2 ik ga en dan vastleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 11:23

sebasd

loopt op espresso

Vanochtend weer even het bos in geweest, of in ieder geval een poging gedaan. Had een uitgezette route uitgekozen bij de pyramide van Austerlitz, maar ik kon gewoon met geen mogeljkheid de paaltjes vinden. De eerste 500m of zo waren bekend, maar daarna hield het op. Nog wel een beetje rondgezworven, maar toen maar terug gekeerd en een andere, kortere route geprobeerd.. Met hetzelfde resultaat. Niks te zien.

Nou ja, toch even lekker ruim een half uurtje door het bos gezworven. Hopelijk woensdag op de Amerongse berg meer succes :)

En dan begint zaterdag mijn trail running clinic, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

jvang schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Ah ik lees het ja. Bijzonder. Dacht dat ze een echte marathon toegevoegd hadden.
Om meer hardlopers te kunnen laten genieten van de 42,2 km (Mar-athon) wordt deze unieke belevingsmarathon iedere 4 jaar aangeboden. Tijdens het 10 jarig jubileum van de Mar-athon Sneek, in 2026, staat de Mar-athon weer op het programma en kunnen hardlopers weer genieten van de onverharde paden en de ponton over het water.

Heb hier in 2015 de halve gelopen, wat mij betreft een aanrader.
Out of the box: is er op je bestemming geen marathon in de buurt?

[ Voor 17% gewijzigd door CaLeX op 13-02-2023 13:25 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
[quote]CaLeX schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:23:
[...]

Om meer hardlopers te kunnen laten genieten van de 42,2 km (Mar-athon) wordt deze unieke belevingsmarathon iedere 4 jaar aangeboden. Tijdens het 10 jarig jubileum van de Mar-athon Sneek, in 2026, staat de Mar-athon weer op het programma en kunnen hardlopers weer genieten van de onverharde paden en de ponton over het water.

Heb hier in 2015 de halve gelopen, wat mij betreft een aanrader.

[...]

leuk ja. Jaren lang naar de sneekweek geweest om te zeilen. Prachtige omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin

Geen garantie maar 99 vd 100x komen er kaarten vrij voor een marathon (helemaal zo'n grote als Rotterdam) dus als je echt wil MOET je haast wel aan een startbewijs kunnen komen. Hooguit als je in het sub3u vak wil starten oid het lastiger wordt...

Maar inderdaad, lastige :) Volgens mij is Rotterdam wel DE marathon, dus als je er ooit 1x eentje wil lopen is dat wel een mooi target.

Aan de andere kant, grote kans dat je na die ene toch denkt "nog een keer!" en dan kan je ook gewoon met een wat kleinere beginnen ;) Sowieso, paar extra dagen in Amerika is ook mooi en niet heel toevallig daar een evenement wat je mee kan pikken? Zou ook een super mooie ervaring zijn natuurlijk.

Oh, en heel blijven he... anders hoef je niet eens te kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
m0ridin schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:52:
[...]
Hooguit als je in het sub3u vak wil starten oid het lastiger wordt...
Dit is nog wel een leuke. Ik had me 2 weken van tevoren ingeschreven voor Eindhoven en een eindtijd opgegeven van 2:46. Vanwege de late aanmelding zou ik in het achterste startvak worden geplaatst en ik zou het startnummer de dag van tevoren hebben moeten afhalen, maar ik was echt heel blij dat ze me het nummer toch hebben toegestuurd met het (voor mij) juiste startvak erop. Ook zo laat kun je met een normale aanmelding dus geluk hebben.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Krylinck schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Dit is nog wel een leuke. Ik had me 2 weken van tevoren ingeschreven voor Eindhoven en een eindtijd opgegeven van 2:46. Vanwege de late aanmelding zou ik in het achterste startvak worden geplaatst en ik zou het startnummer de dag van tevoren hebben moeten afhalen, maar ik was echt heel blij dat ze me het nummer toch hebben toegestuurd met het (voor mij) juiste startvak erop. Ook zo laat kun je met een normale aanmelding dus geluk hebben.
Oh, dat is wel netjes van ze inderdaad... Vaak zijn ze daar erg stug in.

Trouwens, ben dus ook bezig met de voorbereiding van de marathon van Rotterdam en train volgens mij Garmin lactaatdrempel info, maar als ik naar eerdere wedstrijden kijk klopt daar toch weinig van...

Halve marathon PR: 96% in Z5 volgens garmin (1u19m), lactaatdrempel ~160
Marathon PR: 82% in Z5 (2u24m), lactaatdrempel ~161
10k PR: 98% in Z5 (35m), lactaatdrempel ~158

En aangezien Z5 in theorie zo'n 3 tot 8 minuten vol is te houden GOK ik dat het niet helemaal klopt ;)

Ook een sporttest van een jaar geleden erbij gepakt en daar komt de lactaatdrempel op 165-169 alsik het goed interpreteer (maar een max hartslag van 175, dus dan is die lactaatdrempel wel erg hoog?)

Hoewel ik ook lees dat als je een echte topper bent 8) je LTHR wel 95% van je HRmax kan zijn, zeg een max hartslag van 178 dan kom je idd op die 169 uit.

Misschien toch maar eens mijn lactaatdrempels hardcoden en dat aanhouden, vooral met intervallen voelen de zones niet altijd kloppend.

Andere mensen met soortgelijke ervaringen?

[ Voor 23% gewijzigd door m0ridin op 13-02-2023 14:18 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:51
Gisteren heb ik ook de Groet uit Schoorl Run gelopen! De 10km welteverstaan. Het was mijn eerste hardloopwedstrijd, 2 maanden geleden met trainen nadat mijn team op werk me om heeft gepraat. Maar ik vond het super! Erg mooi parcours en aardig wat publiek op de been die de sfeer wel verhoogden. Uiteindelijk in 55:31 over de streep gekomen, doel om het onder het uur te doen dus ruim gehaald.

Volgende uitdaging zal de halve marathon van Amersfoort worden in juni. Wellicht tussendoor nog een 5 of 10k als onderdeel van de training daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Fraggert schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:17:
[...]

ik ben van de Ghosts ook naar Saucony gegaan (Ride 15 en Endorphin Speed 2) waarbij ik overigens dezelfde maat kunnen aanhouden. Beide schoenen zijn 8mm drop.

Consensus (Youtube Institute of Technology en Google University :+ ) is dat je in stapjes van max. 4mm je drop wijzigt.

Ik heb de eerste loop even kort gehouden maar niks vreemds gevoeld dus daarna al vrij gauw gewoon de loopjes opgepakt waar ik was gebleven.

Blessure ontwikkel je natuurlijk meestal over tijd maar ik had weinig zin om langere tijd te moeten gaan zitten wennen aan nieuwe schoenen.
Geen idee anderen dat doen maar, ik hoor weinig van lopers die gedurende meerdere lopen hun schoenen inlopen.
Bedankt voor de input.

Ik heb ook dezelfde maat aangehouden op basis van de maattabel. Ik zal wel kijken hoe het gaat/voelt met de nieuwe schoen en van daaruit rustig uitbouwen zodat het lichaam zich kan aanpassen.

Voor nu zal er helaas niet heel veel lopen inzitten deze week vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

Mandera schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:27:
Gisteren heb ik ook de Groet uit Schoorl Run gelopen! De 10km welteverstaan. Het was mijn eerste hardloopwedstrijd, 2 maanden geleden met trainen nadat mijn team op werk me om heeft gepraat. Maar ik vond het super! Erg mooi parcours en aardig wat publiek op de been die de sfeer wel verhoogden. Uiteindelijk in 55:31 over de streep gekomen, doel om het onder het uur te doen dus ruim gehaald.

Volgende uitdaging zal de halve marathon van Amersfoort worden in juni. Wellicht tussendoor nog een 5 of 10k als onderdeel van de training daarvoor.
Heel tof! Misschien een kleine tip: is een halve marathon in juni (een half jaar nadat je begonnen bent met hardlopen / trainen?) niet misschien meteen wat veel?

Ik liep mijn eerste 10K na een jaar hardlopen en mijn eerste halve marathon na 2,5 jaar hardlopen. Gelukkig is wel iedereen anders maar het zou zonde zijn als je richting blessures gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

uFx schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:12:
[...]

Heel tof! Misschien een kleine tip: is een halve marathon in juni (een half jaar nadat je begonnen bent met hardlopen / trainen?) niet misschien meteen wat veel?

Ik liep mijn eerste 10K na een jaar hardlopen en mijn eerste halve marathon na 2,5 jaar hardlopen. Gelukkig is wel iedereen anders maar het zou zonde zijn als je richting blessures gaat.
Ik denk dat dat heel sterk afhangt van het doel van de loop. Ga je erin om echt een snelle tijd neer te zetten, of is het doel om hem überhaupt uit te lopen? Dat laatste lijkt me best goed mogelijk (dat wil ik zelf ook gaan doen O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:54
[...]

Ik denk dat ook erg afhankelijk is van de basisconditie / sportachtergrond die iemand heeft. Als voetballer (in een vriendenteam dus in principe elke zondag en sporadisch een training door de weeks) waren mijn benen al redelijk getraind dus toen ik vorig jaar in mei begon met hardlopen kon ik dit ook probleemloos relatief snel opbouwen, en liep ik 5 maanden later ook mijn eerste (en enige tot nog toe) halve marathon tijdens een training om te proberen of dit ging.

Ik heb dit wel stapsgewijs opgebouwd (niet meer dan 10% per week), dus het is inderdaad belangrijk om niet te snel te veel te willen, maar ik heb pas een maand geleden de eerste pijntjes gehad doordat ik begon te overdrijven met interval trainingen en weinig herstelloopjes deed.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
sander_g schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:58:
[...]

De posts over wandelen even terug gelezen. Altijd gezellig ;). Zal het vuurtje maar niet weer aansteken maar over vrijwel volledig wandelen bij een hardloop event, zei een vriendin ooit: tijdens een voetbal wedstrijd ga je ook niet handballen? Of bij een obstacle run alle obstacles overslaan? Wandelen en hardlopen zijn 2 compleet verschillende disciplines binnen de loopsport. Hou deze dan ook gescheiden tijdens wedstrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

frankv120 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:24:
[...]

Ik denk dat ook erg afhankelijk is van de basisconditie / sportachtergrond die iemand heeft. Als voetballer (in een vriendenteam dus in principe elke zondag en sporadisch een training door de weeks) waren mijn benen al redelijk getraind dus toen ik vorig jaar in mei begon met hardlopen kon ik dit ook probleemloos relatief snel opbouwen, en liep ik 5 maanden later ook mijn eerste (en enige tot nog toe) halve marathon tijdens een training om te proberen of dit ging.

Ik heb dit wel stapsgewijs opgebouwd (niet meer dan 10% per week), dus het is inderdaad belangrijk om niet te snel te veel te willen, maar ik heb pas een maand geleden de eerste pijntjes gehad doordat ik begon te overdrijven met interval trainingen en weinig herstelloopjes deed.
Ja, wel eens. Een sportachtergrond helpt zeker (en ik had die wat minder). Uiteindelijk is vooral het rustig opbouwen en goed naar je lichaam luisteren het belangrijkste. Maar ik merk dat sommige snel & veel willen en daardoor ook weer hard terugvallen of stoppen. En dat zou zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Nou ja, de gouden regel is met max 10% per week opbouwen dus dan kan je in 2 maanden van de 10k naar de halve marathon.

Nou klinkt dat wel heel ambitieus maar juni lijkt me dan prima te doen. Gewoon verstandig en rustig opbouwen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
[...]

Wedstrijdje uitzoeken en allemaal elkaar opjutten om er het maximale uit te halen voor de fysio :+
FTFY :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 22:32
m0ridin schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:49:
Nou ja, de gouden regel is met max 10% per week opbouwen dus dan kan je in 2 maanden van de 10k naar de halve marathon.

Nou klinkt dat wel heel ambitieus maar juni lijkt me dan prima te doen. Gewoon verstandig en rustig opbouwen...
Waar houdt die 10% regel op? Je zou in een half jaar ook een 108km kunnen lopen dan ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
m0ridin schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:17:
[...]

Garmin lactaatdrempel info,

(knipperdeknip)

Andere mensen met soortgelijke ervaringen?
Hier ook wel zoiets ja, hoewel geen zeer ervaren loper dus misschien moet je mijn cijfers ook niet helemaal serieus nemen. Gisteren heb ik de 10km van Groet uit Schoorl gelopen. Voor mijn gevoel vrij relaxed, alleen de laatste 2km geleidelijk wat aangezet omdat ik me nog zo fit voelde en er nog veel meer snelheid in zat. Eindoordeel van Garmin over de zones:

1% zone 3
72% zone 4
25% zone 5

Avg HR: 87 % of Max (154 bpm)
Max HR: 101 % of Max (179 bpm)

Dat lijken mij hoge waarden voor een loop die ik weliswaar mooi gedoseerd heb, maar waarin ik mij niet helemaal leeg gelopen heb. Ik had volop energie in de tank voor een eindspurt. Na een banaantje kon ik prima naar huis fietsen. Vandaag heb ik geen spierpijn of zo. Na 25% van 10km in zone 5 hadden ze me op de finish aan de zuurstof kunnen hangen.

@mosselmossel dank voor de reminder: ik heb volgens Garmin gisteren ook zeker 100m teveel gelopen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Antonius op 13-02-2023 17:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mosselmossel
Jullie nemen allemaal al die Garmin data veel te serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Keiichi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:19:
[...]

Waar houdt die 10% regel op? Je zou in een half jaar ook een 108km kunnen lopen dan ;)
En een maandje later de 100 mijl :p

Maar idd, korreltje zout maar als algehele richtlijn wordt het wel aangehouden...
mosselmossel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:32:
Jullie nemen allemaal al die Garmin data veel te serieus.
Mwah, ik neem het hardlopen wel redelijk serieus en gebruik de data als richtlijn. Dus liefst zoveel mogelijk richting de ware getallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
m0ridin schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:55:
quote]Keiichi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:19:
[...]

[/quote]

En een maandje later de 100 mijl :p

Maar idd, korreltje zout maar als algehele richtlijn wordt het wel aangehouden...

[...]

Mwah, ik neem het hardlopen wel redelijk serieus en gebruik de data als richtlijn. Dus liefst zoveel mogelijk richting de ware getallen :)
Maar op basis van een gegenereerde hartslag op je pols zou je Garmin dan alles maar goed kunnen berekenen. Dat kan natuurlijk niet, want er gebeurt fysiologisch gigantisch veel met je lijf tijdens het hardlopen.

Het is een richtlijn, maar de meeste data zijn zinloos als je alleen maar een polshartslag meet en niet je vermogen, je belasting, je lactaat, alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
mosselmossel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:00:
[...]

Maar op basis van een gegenereerde hartslag op je pols zou je Garmin dan alles maar goed kunnen berekenen. Dat kan natuurlijk niet, want er gebeurt fysiologisch gigantisch veel met je lijf tijdens het hardlopen.

Het is een richtlijn, maar de meeste data zijn zinloos als je alleen maar een polshartslag meet en niet je vermogen, je belasting, je lactaat, alles.
Niet perfect != zinloos...

En trainen in (hartslag)-zones is toch algemeen best geaccepteerd als een aardige methode dacht ik zo. Dus zelfs met alleen hartslag kun je al heel wat. Voor harslag gebruik ik een band trouwens omdat de OHR van de 955 voor mij helaas niet betrouwbaar genoeg is.

Sinds kort zit vermogen er ook ingebouwd, correleert best prima met de stryd die ik heb (en die ook per schoen net genoeg verschilt om niet perfect te zijn).

Training load kan ook aardig bepaald en meegenomen worden, slaap, etc.Zitten meer sensoren in dan alleen maar hartslag die ook weer van alles mee kunnen nemen.

Heilig zeker niet, maar zinloos is ook onzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
jvang schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:03:

Voor officieel opgemeten marathons nemen ze 0,1% marge. Dus de marathon is 42,2 m langer dan 42,195 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Hartloper schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:38:
[...]

Voor officieel opgemeten marathons nemen ze 0,1% marge. Dus de marathon is 42,2 m langer dan 42,195 km.
En om dat te halen moet je ook overal de binnenbocht cq de beste lijn kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:00
Tinusvolkel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Had jij de vorige keer ook niet met de halve van Helmond mee gedaan? die zou dan geschikt zijn voor mijn / ons 5km challenge.
Ik wil dan de halve marathon lopen in Helmond. En hoe weet je of je potentieel 5km a 4.00 min/km kunt lopen? Mijn intervals loop ik vaak iets daaronder en vorig jaar dus baanwedstrijd van 3km in 12.04. Ook langere versnellingen lukken rond dat tempo maar 5km lijkt me ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Keiichi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:19:
[...]

Ik interpreteer de 10% regel als de absolute maximum bovengrens: om heel te blijven zou je nooit met meer dan dat per week moeten opbouwen. Minder hard opbouwen zal in de meeste gevallen verstandig zijn. Zo beschouwd zou in een half jaar 108km dan ook gekkenwerk zijn, want het is een half jaar lang structureel zonder enige uitzondering steeds met het absolute maximum opvoeren van de belasting. We zijn geen machines. We hebben eens een koutje of griepje, zijn een weekje of wat te druk met werk en/of ziek&zeer in de familiekring, noem het maar op. Je kunt zo'n maximum niet langdurig volhouden.

Sowieso kun je je allerlei zaken tot in het extreme doortrekken en dan tegen gekkigheid aanlopen. Als je langzamer gaat rijden, is je auto zuiniger. Heeft iemand al geprobeerd om zijn dagelijkse woonwerk ritje van 25km enkele reis met een gemiddelde snelheid van 1 km/u te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:51
[...]

We zien het wel. Ik doe in ieder geval rustig aan. Ben van plan om een 12 weken schema te pakken en hier 15/16 weken over te doen. Geen stress en het doel zal onder de 2 uur worden. Gisteren zat ik overigens omgerekend 25 seconden boven dat doel dus ik heb hoop. :)
Pagina: 1 ... 230 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.