@
Hartloper
Ik probeer een enigzins realistische tijd in te schatten op basis van de verschillende rekentools en persoonlijke resultaten, gecombineerd met wat ik een mooi doel vind ook. Nu heb ik er pas 2 gelopen, dus heel veel ervaring heb ik er niet in
Maar voor mijn eerste had ik een PR op de halve van 1:23:51 en had ik als doel de magische sub 3u, op zich mogelijk maar pittig. Gecombineerd met weinig kunnen lopen de laatste 3 weken van de voorbereiding te piittig en mezelf opgeblazen. Tot 32 en zelfs 35km prachtig op een tijd richting de 2:55, uiteindelijk in 3:03 binnen gekomen.
Tweede keer, zelfde doel... sub 3u (en evt onder de 2:55), met nu een PR van 1:21:iets op de halve en een ~36:30 op de 10k.. Deze keer gelukt, niet onder de 2:55 omdat ik er even geen rekening mee had gehouden dat je natuurlijk wat extra loopt (200 meter in mijn geval). Gemiddelde tempo was echt precies goed, alleen daardoor net 17 seconden boven de 2:55
Nu, 3e keer, wil ik een sub 2:50 (of eigenlijk, een tempo van net iets hoger dan 3:59 of hoger omdat ik het een mooi idee vind op zo'n tempo een marathon te doen) en stiekem, mocht echt alles meezitten, misschien zelfs onder de 2:45 maar daar staar ik me niet blind op.
Ik zet mijn doelen wel scherp, maar niet onrealistisch (behalve nu met de sub 2:45 misschien... die is wel HEEL scherp). Ook omdat je niet snel nog een kans krijgt om echt vol ervoor te gaan, ik kon me elke 2 jaar opladen voor een marathon. Daarna was ik er wel even klaar mee.
Vraag mbt schema
Ik zit trouwens even te kijken naar de laatste paar weken van mijn schema richting Rotterdam, volg het standaard Garmin schema (geen coach, gewoon het vaste marathon schema op basis van hartslag van ~4-5x per week)
De komende 2 weken zijn nog volle bak, prima... zondag nog een 3u duurloop met 45 min op marathon tempo (ugh) en de week daarna een mooie 30k trailrun (ipv een 1:30 in Z2 + 1:00 op marathon pace).
Maar de weken daarna vind ik nog vrij pittig:
W12 (deze week): ~80km
W13: (eindigend met trail): ~66km
W14: (met 4x8'@Z4 en de zondag 60@Z2+60@M) ~59km
W15: (met oa 6x5/1@Z4, nog een sessie met 25@Z4, zondag 20@Z2+50@M) ~55km
W16: Marathonweek! (met alleen dinsdag nog 2x5@Z4, verder nog 2 easy runs... 1 van 30 en 1 van 20 min)
Vind vooral de 'afbouw' van W13->W15... beperkt. 66 naar 59 naar 55. Ook nog best wat intensieve sessies die W15.
Is dit redelijk? Of toch handiger wat af te schalen? Lees ook redeijk wat over taperen de laatste weken in de vorm van reductie van 20 tot 25% per week, daar voldoet bovenstaande niet bepaald aan.
[
Voor 26% gewijzigd door
m0ridin op 13-03-2023 23:14
]