• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:58

sebasd

rijdt op espresso

Niks mis met die tijd, @Jovatov, genoeg die het je niet nadoen, inclusief ondergetekende momenteel.

En nou weet je precies wat je de volgende keer moet doen om wel die grens van 2:00:00 te slechten!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:31
sebasd schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:06:
Niks mis met die tijd, @Jovatov, genoeg die het je niet nadoen, inclusief ondergetekende momenteel.

En nou weet je precies wat je de volgende keer moet doen om wel die grens van 2:00:00 te slechten!
Dank! Het plan is om in oktober weer een poging te doen op de Hoge Veluwe Loop. Daar heb ik ooit mn PR gezet van 1:52:15, om dat eraf te lopen zal ik nog wat kilo's kwijt moeten raken, maar de twee uur zal ik dan zeker willen slechten :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag de CPC gelopen , niet echt veel getraind, sinds januari 105km. Tijdens harde trainingsweken liep ik dat in 10 dagen :). Vandaar dat ik nauwelijks meer in dit topic kom, maak weinig mee iedere keer hetzelfde rondje :+.
Maargoed plan was dus uitlopen in een richttijd van zo'n 1u40 en dat is gelukt uiteindelijk in 1u35. En tijdens de loop erg genoten van de omgeving, tot ongeveer 17km want toen werd het (te) zwaar.

Kortom de conditie blijft na een half jaar nog redelijk op pijl, de bottleneck zijn de spieren (m.n. bij knien in mijn geval). En het gewicht (+ 10kg) helpt ook niet echt mee.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 12-03-2023 21:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

m0ridin schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:55:
Poeh, vandaag stond er een 3u LDL op het programma... 2.5u in Z2 en dan nog 30 minuten op marathon tempo. De trein naar Sportpark Hilversum gepakt en van daaruit de NS trail naar driebergen-zeist en doorgelopen naar huis in Utrecht Centrum.

Nou, dat viel niet mee allemaal :P

Je hebt het nou eenmaal soms dat je voelt dat het allemaal niet echt soepel zal gaan, en dat klopte wel... Op zich de eerste 20-25km nog aardig, hartslag wel iets hoger dan gehoopt maar vooruit. Daarna ging het steeds moeizamer en moest er nog een blok op marathon tempo aan geplakt worden.

Nou, dat ging dus ook niet echt... marathon tempo zou tussen 3:52-3:58 zijn maar het werd 4:10-4:15 (en een veel te hoge hartslag). Hielp ook niet dat elke km er wel een stoplicht op rood stond, of een andere reden waardoor ik even moest stoppen en het grotendeels tegenwind was.

Hoe dan ook, zit erop en ben benieuwd hoe het morgen allemaal voelt. Die dagen heb je nou eenmaal ook en positieve noot is dat het qua pijntjes tijdens lopen meeviel. Wel toe aan afronden van het schema, volgend weekend staat er in principe nog een dergelijke loop op het programma maar gewoon maar even zien hoe het gaat komende week. Weekend daarna een trail in limburg van 30k, daar wel zin in (op dit moment) en zal niet voluit zijn... hopelik vooral genieten, wel met wat intensiteit.

Zo even met de hond wandelen en dan neerploffen ;)

En aangezien niet gelogd is niet gelopen:

https://www.strava.com/activities/8701482266
Dat is wel een gave trail en vlakbij mij :).
Ga ik komende zomer eens doen. Zijn het vooral bospaadjes of ook veel harde wegen ? Ik heb nml geen trailschoenen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44
Sport_Life schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Dat is wel een gave trail en vlakbij mij :).
Ga ik komende zomer eens doen. Zijn het vooral bospaadjes of ook veel harde wegen ? Ik heb nml geen trailschoenen.
Geen trail schoenen nodig hoor.. vandaag hier en daar wat modderig vanwege de regen afgelopen dagen maar verder normale paden over het algemeen een hier en daar wat bos paadjes.

Er is er ook een van rhenen naar Driebergen Zeist die ik zelf leuker vind eigenlijk (afhankelijk van welk deel vlakbij jou is :) )

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09
Ik heb ook de CPC gelopen en had de hoop onder de 1:50 uit te komen maar heb dat net niet gered. De officiële tijd kwam op 1:51:40 dus heb ik nog wat om aan te werken voor de volgende keer en dat is wekelijks proberen wat meer km’s maken.

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-01 15:01
Gisteren mijn eerste halve marathon gelopen, de halve marathon van Harderwijk. Erg leuk, mensen langs de kant, muziek en een beetje optrekken aan andere lopers. Na 16km een losse veter die ik erg moeilijk weer vast kreeg, dat was jammer. Hartslag leek me aan de hoge kant, gemiddeld 178, redelijk constant. Maximum hartslag volgens Garmin 187, dus op 95% gelopen. Als ik dit topic lees kan dat niet zo lang (1 uur 38 min). Heb ik dan een hogere max hartslag?
Verder viel het me op dat na een dextro mijn hartslag 10 minuten nog hoger was (190). Herkennen anderen dit?

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:48
Vandaag ook voor mij de CPC. Resultaat was niet goed en niet slecht.
Gestart midden in wave 3. Dat betekende veel maar dan ook heel veel slalommen. En regelmatig was er helemaal geen doorkomen aan bijvoorbeeld achter de pace groepen 1:55 en 1:50. Die zaten denk ik in wave 2.

Het de hele tijd zigzaggen, gaatjes zoeken, vertragen en weer versnellen, smal stoeprandje op en dan net op tijd voor de dranghekken er weer af, etc. kostte me behoorlijk wat energie. Zowel mentaal als fysiek. Het is eigenlijk wel frustrerend hoe weinig er rekening wordt gehouden met snellere lopers. Ik dacht dat de ongeschreven regel was dat je aan de linkerkant ruimte houdt voor snellere lopers en wandelen doe je zeker uiterst rechts en niet midden op de weg of aan de linkerkant! 8)7

Deze kwelling heb ik uiteraard wel over mezelf afgeroepen want te laat ingeschreven. Vooraf vreesde ik vooral de (matige) wind maar dat viel me uiteindelijk best mee. Wellicht omdat ik met mijn gedachten meer met andere zaken bezig was.

Op de Strandweg was helaas een reanimatie gaande. Ik ben het verder niet in het nieuws tegengekomen dus hopelijk is dat "goed" afgelopen.

Uiteindelijk gefinisht in 1:28:27. Geen PR maar dat was het doel ook niet. Met nog drie weken tot de marathon was dit een nuttige test om te kijken waar ik conditioneel sta. En een mooie gelegenheid om mijn nieuwe wedstrijdschoenen te testen 👍.

• Kawa
Het zigzaggen vond ik ook een ding. Ik starte halverwege in wave 2 en eigenlijk over het hele traject was het erg druk. Jammer dat de organisatie niet net als in Egmond bordjes had geplaatst met de boodschap rechts voor langzaam, links voor snel en inhalen.
De reanimatie kwam ik ook voorbij, net toen de traumaheli aankwam. Naast dat heb ik ook meerdere valpartijen gezien, wederom door de drukte waarschijnlijk.

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-01 21:47
Nou, dat was me een partij leuk gisteren! Zo veel clubgenoten dat het wel gewoon ons clubhuis leek bij de Drunense Duinenloop.
Plan was dus marathontempo lopen. 5.39. UIteindelijk ging ik 5.32 gemiddeld, dus het had nog iets rustiger gekund, maar wel lekker vlak gelopen. Afgezien van ergens een kilometertje in 5.22 alles tussen de 5.29 en 5.36 gezeten. Echt van genoten. Dik tevreden en alle overtuiging dat ik dit over vijf weken 42 kilometer lang kan volhouden. Zeker als ik het nog een seconde of vier langzamer doe.

Battletag: Iigy#2192

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:22
elastiek schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:01:
[...]
Mijn doel is om 1:16 te lopen.
Het is me gisteren bij de CPC niet gelukt om me door een tekort aan lange duurlopen heen te bluffen. Wel een PR: 1:18:45.

Sinds m'n corona juni vorig jaar heb ik slechts 5 keer (een beetje) verder dan de HM-afstand gelopen, waarvan tweemaal zonder pauzes. Niet gek dus dat het wat zwaarder ging... dit was de eerste loop waarbij ik de maximale waarde heb ingevuld bij de ervaren mate van inspanning O-)

• elastiek
Over de reanimatie die jullie noemen @sanniep9 en @Kawa : https://www.ad.nl/den-haa...rs-van-cpc-loop~af842c4e/

• elastiek
SkyR schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:26:

Overigens heb ik mij toch even gewaagd aan een Google Sheet met daarin de Tweakers hardlooptijden. Op 1 tabblad kan iedereen zichzelf toevoegen of zijn/haar tijden bewerken. Daarnaast zijn er nog extra tabbladen per afstand waar automatisch uit het hoofdblad het klassement op die afstand getoond wordt. Was ook wel even leuk om te maken :)
Mooi stukje werk @SkyR!

Gaan we deze nu gebruiken @Tinusvolkel?

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11-2025
Gisteren last minute de halve van Oostvoorne gelopen. Op de planning stond een 32 km duurloop in aanloop naar de marathon van Rotterdam. Dus om toch aan de kilometers te komen 8 km ingelopen, daarna de halve marathon (in marathon tempo) en vervolgens nog stukje rustig teruggelopen om mijn vriendin op te halen die tussen de 1:40 en 1:45 wilde lopen.

Er stond best een stevige wind die je de eerste 10 vooral tegen had. Aangezien ik niet zo'n ster ben van het lopen in groepjes en ik graag een constant tempo loop liep ik uiteindelijk lekker een groepje uit de wind te houden. Eerste 6 km lopen ook vooral omhoog en met de wind tegen was dat achteraf gezien te gek. Tempo lag ook te hoog (4:00-4:05 ipv 4:10-4:15). Afijn na een kilometer of 15 (voor mij 23 dus) was het beste er wel vanaf en moest ik terug in tempo richting de 4:20 (al voelde dat meer als 6:30). Uiteindelijk een tijd van 1:27:11. Op zich niets mis mee, maar kostte meer moeite dan zou moeten (ik heb ook een flinke waarde ingevuld voor gevoelde inspanning @elastiek ;) ). De lopers uit het groepje die met wind mee het tempo wel konden volhouden kwamen me na afloop nog wel even bedanken voor het fijne haaswerk wat resulteerde in mooie tijden van 1:25 nog wat :P

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:33
elastiek schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:02:
[...]

Mooi stukje werk @SkyR!

Gaan we deze nu gebruiken @Tinusvolkel?
Idd goed bezig @SkyR
Maar zou in principe beide kunnen.
Ik gebruik ook excel om de tabellen te maken.
Dus als we de onderstaande code toevoegen (weet niet of dit in google sheet precies hetzelfde werkt) dan hoeven we de uitkomst alleen maar te kopiëren in de topic start.
code:
1
2
=CONCATENATE("[tr] [td]";A2;"[/td] [td][~";B2;"] [/td] [td]";TEXT(C2;"mm:ss");"[/td]
[/tr]")

Disclaimer ben geen excel goeroe dus dit had misschien makkelijk gekund maar werkt voor mij :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:52

Niku

Alagaesii

Nadat ik in oktober tijdens de halve marathon van Eindhoven strandde op 1:40:24, was het gisteren tijd voor een nieuwe poging om onder de 1:40 te duiken tijdens de CPC. Met een prima voorbereiding met meer kilometers in de benen twijfelde ik er van te voren eigenlijk niet aan dat het zou gaan lukken. Wel wat twijfelachtig naar buiten gekeken op weg naar Den Haag, toch een stevige wind en flinke regen. Gelukkig was het droog toen we startten, was de temperatuur prima en stond de wind alleen het eerste gedeelte tegen. Het weer viel uiteindelijk ontzettend mee dus.

Besloten rustig te starten en de eerste 7 kilometer samen met mijn vriendin te lopen, ging rond de 4:40 per kilometer. Daarna langzaam gaan versnellen en het blok vanaf kilometer 15 ging rond de 4:30 per kilometer. Had wat steken in mijn zij, maar verder was het mede door deze indeling mijn meest comfortabele halve marathon ooit. Het echt lastige moment, wat ik en andere halve marathons altijd wel had, ben ik nu niet tegen gekomen. Resulteerde in 1:37:05, missie geslaagd dus! :)

Ik ben er nog niet over uit wat ik nu van het event zelf vind. Niet ontzettend veel publiek en inderdaad heel druk de eerste kilometers. Parcours ook niet bijzonder inspirerend. Maar alles wel top geregeld en in the end gewoon een geslaagde dag uiteraard :)

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
Wat een drukte weer bij de CPC. Normaal vind ik dat niet zo prettig, maar nu kwam het eigenlijk wel goed uit omdat je hiermee een beetje uit de wind kon blijven. Gestart met twee loopmaatjes, maar die gingen me net een paar seconden te hard. Gek eigenlijk, dat een tempo van 2 of 3 seconden sneller voor je gevoel toch wat uitmaakt. Na een kilometer of 5 was ik ze uit het zicht verloren en liep helemaal mijn eigen wedstrijd.
Onderweg voelde ik mijn maag wat. Niet echt misselijk, maar wel een soort spanning. Gelukkig had ik een paar snoeptomaatjes meegenomen. Op de een of andere manier werkt dat. Kan ook tussen de oren zitten, maar dat maakt niet uit.

Van te voren was ik gewaarschuwd dat de laatste 3 km nog wel eens wind tegen kon zijn, dus ik had me op sommige zwaardere stukken een beetje ingehouden. Uiteindelijk viel dat wel mee, maar ik had ook weer niet zo veel over dat er nog een flinke versnelling in zat.

Uiteindelijk gefinisht in 1:26:58. Wat toch weer bijna twee minuten sneller is dan de CPC van een half jaar geleden. Fijn dat er nog progressie in zit. Nu twijfel ik nog over de tactiek voor de marathon in Enschede. Een tempo berekening zegt dat je hiermee op 3:02:33 kan uitkomen. Maar ik vind het ook wel leuk om wat meer plezier te hebben met het lopen en wat van de omgeving mee te krijgen. En alles onder de 3:20 is al een verbetering, dus dat moet er sowieso wel in zitten.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:31
Leuk om te lezen dat zo veel Tweakers gisteren de CPC hebben gelopen!
Vooraf was ik een beetje huiverig voor de wind, maar het viel me 100% mee. Ik was wat laat aanwezig bij startvak 1A, dat dus al behoorlijk vol stond. Het lukte me niet meer om een plekje verder naar voren te vinden, dus ben ergens in de middenmoot gestart en 13 seconden na het startschot passeerde ik zodoende de matten. Waar ik in september vorig jaar nog behoorlijk moest slalommen, ging dat deze keer gelukkig wat soepeler, had meestal voldoende ruimte om langzamere lopers te passeren. Km 1 ging dan ook in een verrassend snelle 3:33. Van km 2 tot 9 zouden we vol tegen de wind in lopen, het was daar dus zaak om bij groepjes aan te haken om een beetje uit de wind te lopen. Dat is gelukkig goed gelukt, waardoor ik van de wind niet veel hinder heb ondervonden. Sowieso waren er deze keer veel meer snelle lopers dan in september; met een snellere eindtijd finishte ik gisteren namelijk als 195e, terwijl ik in september top 100 liep.
M'n doel was een PR, dus ik wilde zo lang mogelijk onder de 3:40/km blijven lopen (oude PR was 3:41 gem.). Dat is t/m km 13 gelukt en eigenlijk ging ik vaak nog wat sneller dan gepland, veel km's gingen in 3:35-3:36 terwijl 3:38-3:39 het doel was. Tot 10km had ik het idee dat ik vleugels had, de eerste 10 van een halve marathon voelden nog nooit eerder zo lekker en legde ik af in 36:15, slechts 20 seconden langzamer dan m'n 10km PR.
Maar vanaf de boulevard, waar het ongemerkt best wel wat meters vals plat omhoog loopt, begon de vermoeidheid toe te slaan. Onder de 3:40 lopen lukte niet meer en de laatste 5km ben ik behoorlijk stuk gegaan :+ . Toch weer de straf voor die (te) snelle eerste helft, ik moet echt nog eens leren rustiger te starten en een negatieve split proberen te lopen :P . Na nog een halfbakken poging tot een eindsprintje stopte de klok na 1:17:43, toch weer een verbetering van m'n PR met 14 seconden en een minuutje sneller dan in september. Ik kan dus niet anders dan erg tevreden zijn met dit resultaat, zeker gezien ik behoorlijk vermoeid ben van het hoge volume van de marathontraining en niet specifiek voor de HM heb getraind.
Gemiddelde hartslag lag trouwens hoger dan ooit; 186 BPM met een max van 195. Geeft aan hoe diep ik ben gegaan, maar ook dat HS lang niet altijd de beste indicator is voor geleverde inspanning. Bij de vorige HM die ik liep had ik een gemiddelde HS van 176 en die deed qua ervaren inspanning niet veel onder voor die van gisteren.

De Endorphin Pro 3's liepen top trouwens. Ze laten zich het best omschrijven als bouncy en comfortabel. Ben me geen moment bewust geweest van de schoenen die ik droeg, wat positief is wat mij betreft.

Nog uitgekeken naar medetweakers @elastiek en @sander_g , maar heb ze in de drukte niet kunnen terugvinden.

Strava linkje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmJKxqdQM5W5ZYzcpQnJMp0XWnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7AG6jnl2HLMVjuaFFWeihww.jpg?f=fotoalbum_large

@Loldor ik zal na de marathon van Rotterdam met een update komen over de lessen die ik heb geleerd van dit trainingsblok en het zelf maken van een trainingsplan.

[ Voor 5% gewijzigd door Slupor op 13-03-2023 11:01 ]

Strava

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:33
Leuk om te lezen hoeveel er weer gelopen is dit weekend! Leerzame kilometers ook voor velen, altijd nuttig.

Voor mij helaas nog niet lekker, nog steeds last van m'n rechtervoet. Ik heb afgelopen week niet heel extreem gedaan, wel gesport en het blijft steeds op de achtergrond hangen. Zaterdag 70min op MT gelopen, wat er voor zorgde dat ik zondag niet m'n duurloop van 27k kon maken, door een stijve voet. Ik stond helemaal klaar om te gaan lopen om 7:30 op zondagochtend, maar na 2 meter voelde ik al dat het een slecht idee zou zijn. Dus toch maar zoveel mogelijk met het voetje omhoog.

M'n laatste schema ontvangen voor de komende 4 weken richting Rotterdam, waarin wel veel minder kilometers zitten, maar de tempo's wel flink zijn. Ik hoop dus dat ik daarmee de voet langzaam aan toch weer rust kan geven door dat ik minder lang en minder vaak train. Helaas dus geen ideale voorbereiding dus, waarbij ik maar 2 weken >70km heb kunnen maken. Dat hadden er veel meer moeten zijn volgens het plan, maar plannen zijn er blijkbaar om van af te wijken. :X

Ik ben benieuwd of ik m'n gestelde tijdsdoel ga halen (3:30), maar zo niet dan toch in ieder geval uitlopen. Het is m'n eerste marathon en ik heb 't gevoel dat er nog wel meer gaan komen! 8)

Strava linkje voor zaterdag: https://www.strava.com/activities/8694987218

• elastiek
Slupor schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:18:
Ik was wat laat aanwezig bij startvak 1A, dat dus al behoorlijk vol stond. Het lukte me niet meer om een plekje verder naar voren te vinden, dus ben ergens in de middenmoot gestart en 13 seconden na het startschot passeerde ik zodoende de matten.
Ik ging 10 minuten voor de start via de voorkant het startvak in met de subtoplopers en stond daardoor vooraan het startvak, direct achter de wedstrijdlopers. Dat was wel mooi geregeld 8)
Nog uitgekeken naar medetweakers @elastiek en @sander_g , maar heb ze in de drukte niet kunnen terugvinden.
We zijn zo te zien binnen enkele seconden van elkaar gefinished, maar ik heb je ook niet gezien. Ik was ook helemaal niet scherp meer aan het einde.

En wat voor jou niet hielp was dat ik niet met m'n eigen naam op m'n borst liep...er stond Michel, maar ik ben veel vaker aangemoedigd als Michael 8)7

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-01 15:10
Het taperen kan beginnen! *O*

Op zich vind ik het al een overwinning om de laatste 2 weken training (80+km/week) overleefd te hebben.
Niet alleen het lopen en het lichaam maar ook het ingepland krijgen van de trainingen.

Nu wat rustiger aan doen (60km deze week) en toeleven naar de marathon op 26 maart.

Gelukkig dat ik de voorbereiding samen doe met mijn vrouw want afgelopen zondag om 5u ging de wekker voor de duurloop en de zin om op te staan was hééééél ver te zoeken. Maar doordat ik de rugzak draag met gellekes en drank moest ik wel mee. 8)7

Achteraf natuurlijk zeer blij dat alles vlot ging en we om 9u aan onze dag konden beginnen met al 31km in de benen.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:19

Toppertje

www.davideografie.nl

Hartloper schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Is een bijwerking zijn van caffeine, zeker en vast. Ik zou er echt wel voorzichtig mee zijn, je wil dat niet tijdens een wedstrijd. 200 mg is ook wel een flinke dosis.
Exact, als de halve van haren wel door was gegaan had ik het ook niet geprobeerd.
Volgende keer eerst maar een half pilletje proberen.

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-01 15:43
Tinusvolkel schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:17:
[...]

Idd goed bezig @SkyR
Maar zou in principe beide kunnen.
Ik gebruik ook excel om de tabellen te maken.
Dus als we de onderstaande code toevoegen (weet niet of dit in google sheet precies hetzelfde werkt) dan hoeven we de uitkomst alleen maar te kopiëren in de topic start.
code:
1
2
=CONCATENATE("[tr] [td]";A2;"[/td] [td][~";B2;"] [/td] [td]";TEXT(C2;"mm:ss");"[/td]
[/tr]")

Disclaimer ben geen excel goeroe dus dit had misschien makkelijk gekund maar werkt voor mij :)
Ik heb op de tabbladen met afstandsklassementen in kolom E een regel toegevoegd zodat je alle tabel-regels kunt copy-pasten naar de OP :)

Mooie verhalen van de CPC loop! Mijn lange duurloop van gisteren ging door onverwachte omstandigheden helaas niet door, mijn aanwezigheid was ergens anders nodig. Maar ik heb vanmiddag vrij genomen om de loop in te halen, dan ga ik die 32 km aanpakken. En dat wordt in korte broek en korte mouwen, want het is warm!

[ Voor 17% gewijzigd door SkyR op 13-03-2023 11:25 ]

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-10-2025
Sherlock schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:51:
Vandaag was het weer langzame duurloopdag en heb ik mijn afstandsrecord verlegd van 16,2km vorige week naar 17,5km vandaag. Ging best lekker, maar je hebt wel meer dan genoeg tijd om na te denken...
Dus ik heb een paar volledig los van elkaar staande vragen :)
1. Kun je met je Garmin horloge betalen tijdens een activiteit? (Achtergrond: hier in de buurt is een natuurgebied waar ik wel eens wil gaan lopen, maar daar moet je een kaartje voor kopen)
2. Wat voor soort ondergoed dragen jullie onder een hardlooptight? Ik normaal gesproken een sportslip, maar als je meer dan een uur loopt zit het toch niet zo comfortabel als het nat wordt van het zweet.
Edit:3. Ik had er nog één ;) Ik heb een foamroller* gekocht bij de Aldi een tijdje terug, maar wanneer gebruik je die? Direct na het lopen, of eerst douchen? Of maakt dat eigenlijk niet uit en kun je het altijd gebruiken?

*misleidende naam, dat ding is keihard :X
1. Kan zeker. Als je een bank heb die ondersteund iig.
2. Bij een tight niks. De tight is de onderbroek zeg maar. Bij een losse/winter lange (jogging) broek gebruik ik Nike Pro onderbroeken. Bij basketball ook. Niet de goedkoopste maar gaan jaren mee.
3. Kan voor en erna. Net wat jij lekker vindt. Als iets stijf voelt voor het lopen kan je gebruiken en daarna is meer preventief voor het herstel. Opgebouwde melkzuur weg drukken. Zeker na een tempo of interval training gebruik ik hem na het douchen om minder stijf wakker te worden.

P.S. Leuk om de CPC verhalen te lezen. _/-\o_

• m0ridin
Sherlock schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:51:
Vandaag was het weer langzame duurloopdag en heb ik mijn afstandsrecord verlegd van 16,2km vorige week naar 17,5km vandaag. Ging best lekker, maar je hebt wel meer dan genoeg tijd om na te denken...
Dus ik heb een paar volledig los van elkaar staande vragen :)
1. Kun je met je Garmin horloge betalen tijdens een activiteit? (Achtergrond: hier in de buurt is een natuurgebied waar ik wel eens wil gaan lopen, maar daar moet je een kaartje voor kopen)
2. Wat voor soort ondergoed dragen jullie onder een hardlooptight? Ik normaal gesproken een sportslip, maar als je meer dan een uur loopt zit het toch niet zo comfortabel als het nat wordt van het zweet.
Edit:3. Ik had er nog één ;) Ik heb een foamroller* gekocht bij de Aldi een tijdje terug, maar wanneer gebruik je die? Direct na het lopen, of eerst douchen? Of maakt dat eigenlijk niet uit en kun je het altijd gebruiken?

*misleidende naam, dat ding is keihard :X
1. Ja (afhankelijk van model). Banken die dit odnersteunen zijn evt wel tricky, ABN en Rabobank doen het wel maar ING weer niet. Heb zelf een rekening bji openbank geopend speciaal hiervoor en daar 100 euro op gezet voor 'noodgevallen'.

In de praktijk eigenlijk nooit gebruikt, behalve een keer testen bij een automaat. Stop net zo makkelijk een pinpas in eenz ak.

2. Simpele decathlon hardloop onderbroek... Nooit last gehad van zweetgedoe (althans, zweten doe ik zat maar tijdens het lopen stoort het me niet... Na thuiskomen en 'tot rust komen' wel maar dan kleed je je meestal toch snel om.

3. Maakt niet uit, ik doe het meestal als het weer te laat is en ik bijvoorbeeld knopen in mijn kuiten krijg die me eraan herinneren dat ik het vaker zou meoten doen ;) Maar ALS ik het al doe, gewoon 's avonds op de bank tijdens het kijken van een serie oid...

• Tibs
jvang schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:31:
[...]

2. Bij een tight niks. De tight is de onderbroek zeg maar. Bij een losse/winter lange (jogging) broek gebruik ik Nike Pro onderbroeken. Bij basketball ook. Niet de goedkoopste maar gaan jaren mee.
3. Kan voor en erna. Net wat jij lekker vindt. Als iets stijf voelt voor het lopen kan je gebruiken en daarna is meer preventief voor het herstel. Opgebouwde melkzuur weg drukken. Zeker na een tempo of interval training gebruik ik hem na het douchen om minder stijf wakker te worden.

P.S. Leuk om de CPC verhalen te lezen. _/-\o_
Oei, dan doe ik dat al jaren verkeerd. :D
Draag altijd een boxer onder die korte tights. 8)7

• influenza
Tibs schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Oh ik ook, weer wat geleerd :P

Maar ik heb wel de sport boxers van Bjorn Borg. Katoen vind ik ook niet heel fijn.

• B-Art
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:15
Tibs schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Haha, hier ook :X

• m0ridin
Als je je prettig voelt bij hoe je het doet doe je het goed toch?

Geen idee wat 'hoort', als er al iets hoort, maar lijkt me zelf helemaal niet prettig zonder ondergoed.

• elastiek
m0ridin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:48:
Geen idee wat 'hoort', als er al iets hoort, maar lijkt me zelf helemaal niet prettig zonder ondergoed.
Idd. Ik heb het geprobeerd zonder ondergoed, maar bij een beetje tempo had m'n zaak(je) veel te veel vrijheid waardoor het alle kanten op stuiterde in de broek O-) Daarom loop ik ook al jaren in de hardloopboxers van de Decathlon.

• jvang
@Tibs @influenza @B-Art @m0ridin

nou ja, verkeerd, verkeerd. Net wat je lekker vind natuurlijk. Maar katoen is sowieso niet lekker. Je hebt ook van die 2-1 broeken. Tight met losse broek. Daar doe je iig geen onderbroek onder lijkt want dan heb je 3 lagen.

Ik smeer overigens ook altijd nog mijn liezen en tepels in. Bij elke loop en wat voor broek/shirt ik ook aan heb. Heb tientallen keren gelopen zonder schuur problemen en toen toch opeens wel een keer bij een broek/shirt die ik al tientallen keren aan heb gehad.

• jvang
elastiek schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:55:
[...]

Idd. Ik heb het geprobeerd zonder ondergoed, maar bij een beetje tempo had m'n zaak(je) veel te veel vrijheid waardoor het alle kanten op stuiterde in de broek O-) Daarom loop ik ook al jaren in de hardloopboxers van de Decathlon.
Als de tight niet tight genoeg is is dat wel lekker ja. Daarvoor gebruik dan die Nike pro synthetische onderbroeken maar er zijn vele andere ook uiteraard.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-01 12:37
jvang schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Soort van, je kan tijdens de activiteit niet rechtstreeks betalen. Bij het betalen wordt de activiteit opgeslagen (resume later) na betalen kan je deze weer hervatten. (Bron: mijn forerunner 955 als ik op weg naar huis boodschappen ga halen).

• jvang
@Refro ja dat klopt wel idd. Mijn epix gaat auto op pauze als ik stop met lopen. Wat doorgaans ook het geval is als ik iets moet betalen :P. Zodra ik weer ga lopen gaat de activiteit ook weer tracken.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:51
Gisteren ook halve marathon bij de CPC gelopen. Na wat tips hier gekozen om niet voluit te gaan, maar een comfortabel tempo te gaan lopen zonder helemaal kapot te gaan. Idee was om te beginnen op 4:30 om te kijken of dat comfortabel was en na 5km te evalueren of het langzamer/sneller moest.

Eerste paar kilometers gingen van vrij snel inhalen tot even gas terugnemen, tot ik in een goed ritme zat vanaf 3 kilometer. Dit voelde eigenlijk vrij goed en mijn hartslag was ook nog prima, dus bij het eerste waterpunt besloten om dit zo vol te houden tot in ieder geval de 15km. De wind viel gelukkig mee en had veel stukken waar ik met een klein groepje dit tempo kon volhouden, net achter de 1:35 pacers.

Vanaf 15km werd het af en toe vals plat, en weer stukken naar beneden, maar het tempo bleef er goed in tot de 19e km. De 1:35 leek haalbaar zonder al te veel moeite, dus nog even versnellen tot 4:20 voor de laatste kilometers. Uit eindelijk met 1:34:58 over de finish weten te komen. Daarna nog een uur de andere lopers aangemoedigd totdat alle bekenden over de finish waren. En vandaag voelen de benen eigenlijk nog goed :)

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
Refro schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:12:
[...]
Soort van, je kan tijdens de activiteit niet rechtstreeks betalen. Bij het betalen wordt de activiteit opgeslagen (resume later) na betalen kan je deze weer hervatten. (Bron: mijn forerunner 955 als ik op weg naar huis boodschappen ga halen).
Je hoeft de activiteit niet per sé te stoppen en weer te hervatten. Je kunt ook de portemonnee onder een sneltoets zetten. Dat heb ik gedaan. De BACK knop ingedrukt houden start daarmee de portemonnee terwijl de activiteit doorgaat. Of je dat wilt is een tweede natuurlijk. Al rennend je horloge bij een betaalterminal houden is niet zo makkelijk. :+

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:34
elastiek schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:55:
[...]

Eerste wat dan bij mij opkomt, is Andre van Duin:

YouTube: andre van duin bim bam bom (als de klokken van het zuiden)

De boel moet strak op zijn plaats gehouden worden bij mij, hoor. Niks zo irritant dan een klokkenspel wat hevig heen en weer gaat :P

• m0ridin
He, door alle verhalen hier bijna spijt om niet ook aan de CPC te hebben meegedaan (of een HM wedstrijdje te hebben gelopen) :P

Had bij mij eigenlijk vorig weekend het plan geweest maar door weekendje weg en wat rust niet van gekomen, ook omdat er niet echt een geschikt loopje zo snel te vinden was voor me.

Nou ja, voor mij moet het 21 mei maar gebeuren (PR op de halve)... Maandje na de marathon van rotterdam dus hoop die vorm mee te nemen, en op tijd hersteld te zijn (uberhaupt, maar ook om nog wat lekkere trainingen weg te werken voro de halve :) )

• influenza
jvang schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:58:
@Tibs @influenza @B-Art @m0ridin

nou ja, verkeerd, verkeerd. Net wat je lekker vind natuurlijk. Maar katoen is sowieso niet lekker. Je hebt ook van die 2-1 broeken. Tight met losse broek. Daar doe je iig geen onderbroek onder lijkt want dan heb je 3 lagen.
Ja die heb ik ook, super fijn. Al hebben ze dat bij de decathlon niet helemaal goed begrepen. Ik kocht twee trailbroekjes die bestaan uit: losse buitenbroek, daaronder een tight en daarin weer een binnenbroekje. Dat is wel echt too much, dus die heb ik er snel uitgeknipt :P

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-01 09:59
Voorheen liep ik in de Kalenji naadloze boxers van de Decathlon, die zijn helaas uit het assortiment genomen. Ik loop nu vaak in Under Armour sportboxers, betaalbaar, wel met naden (voel je gelukkig niet) en niet even iets langer. Vind ze heerlijk lopen.

Godverdomme hè, hoor net dat het een collega is die is overleden tijdens de CPC loop..

[ Voor 15% gewijzigd door EnduronDon op 13-03-2023 13:59 ]

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-01 15:21

Redcoil

Polyinterpretabel

Wow, heftig zeg. Gecondoleerd dan.

¯\_(ツ)_/¯

• DenN92
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06-2025
Hier nog een (beginnende) loper die gisteren de CPC heeft gelopen.

Na jaren te hebben gevoetbald (keeper), sinds oktober 2022 serieus begonnen met hardlopen. Voor mezelf een uitdagend doel gesteld om een HM onder de 1:40 te lopen, dus ingeschreven voor de CPC. Middels Trenara een loopschema gevolgd. Helaas afgelopen week ziek/verkouden geweest, hierdoor voor mezelf besloten 1:45 als nieuw doel te stellen. Garmin PacePro ingesteld op 4:55 min/km om rond de 1:45 uit te komen.

In de ontbeten met drie boterhammen. In m'n rugzak had ik twee sportrepen en twee krentenbollen bij, om deze een uur voor de race te eten. Om half twee was ik rond het Malieveld, ruim op tijd want ik houd niet van gestress. Echter door alle spanning(?) maar één sportreep op..

Om 14:10 naar het startvak (1) gelopen, waar ik achterin het vak plaatsnam. Voor m'n gevoel toch één van de langzamere lopers van het startvak. Uiteindelijk van start gegaan. De eerste kilometer was nog wat rommelig door de drukte, maar gelukkig snel een 'plekje' kunnen vinden waarbij ik het tempo van 4:55 prima kon volhouden. M'n hartslag bleef netjes en de benen voelde ook goed. Dit ging prima tot een kilometer 12, daarna begon ik op te raken. Geen energie meer en loodzware benen... Noodgedwongen ervoor gekozen het tempo te verlagen naar 5:30-5:40, dit kon ik gelukkig beter volhouden.

Bij de drankposten (14km en 19km) even m'n rust genomen om een extra beker sportdrank te nemen, waarvan ik merkte dat dit me goed deed.

Kilometers 17-20 waren een martelgang, waarbij het glooiende parcours en de tegenwind niet meehielpen. Gelukkig de laatste kilometer vooruit geholpen door de aanmoedigingen van het publiek en de wetenschap van de finishstreep. Uiteindelijk een tijd gelopen van 1:48:17, waar ik met gemengde gevoelens op terugkijk.

Wat als ik beter had gegeten, wat als ik niet ziek was geworden... Maar voor een eerste HM, voor mij een mooie tijd. Waar ik ook mijn leerpunten uit heb gehaald. Op naar een volgende! :)

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000

Sherlock

No Shit

EnduronDon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:57:
Voorheen liep ik in de Kalenji naadloze boxers van de Decathlon, die zijn helaas uit het assortiment genomen. Ik loop nu vaak in Under Armour sportboxers, betaalbaar, wel met naden (voel je gelukkig niet) en niet even iets langer. Vind ze heerlijk lopen.
Die heb ik ook, maar vind ze onder een tight niet lekker zitten. Onder een gewone korte broek zit het prima.
Godverdomme hè, hoor net dat het een collega is die is overleden tijdens de CPC loop..
Damn, gecondoleerd ;(

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09-2025
Ohw shit, gecondoleerd zeg.

Hier in Spanje is er ook iemand overleden in een HM in Elche, daar was het wel 30 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door Alvanosa op 13-03-2023 15:31 ]

PSN: Alvanosa

• Kawa

Gecondoleerd

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50
jvang schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:58:
Ik smeer overigens ook altijd nog mijn liezen en tepels in. Bij elke loop en wat voor broek/shirt ik ook aan heb. Heb tientallen keren gelopen zonder schuur problemen en toen toch opeens wel een keer bij een broek/shirt die ik al tientallen keren aan heb gehad.
Had 't de laatste keer bij de 10 Engelse mijl van de Midwinter Marathon ook ineens. Had een Craft shirt aan die ik zo vaak aan heb. Tijdens het lopen ook niks gemerkt, maar ik ging thuis douchen en dat was toch ineens behoorlijk gevoelig onder m'n oksels. Toch schuurplekken dus :? Nooit eerder last van gehad.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:32
InZane schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Had 't de laatste keer bij de 10 Engelse mijl van de Midwinter Marathon ook ineens. Had een Craft shirt aan die ik zo vaak aan heb. Tijdens het lopen ook niks gemerkt, maar ik ging thuis douchen en dat was toch ineens behoorlijk gevoelig onder m'n oksels. Toch schuurplekken dus :? Nooit eerder last van gehad.
Ik heb het met mijn tepels bij alles langer dan 5km. Heb een rolletje tape waarmee ik ze afplak. Anders ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H0t4frpHP3cKxHRIuW_rPcUVY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlcP7PsTlepOVrsczrUNLbwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Al was dit overigens na een MTB sessie wat ik nooit eerder gehad heb.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:51
Toppertje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Exact, als de halve van haren wel door was gegaan had ik het ook niet geprobeerd.
Volgende keer eerst maar een half pilletje proberen.
Uittesten op training, niet bij een wedstrijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 13-03-2023 20:28 ]

• born2tweak
Vanavond weer een poging gedaan, ditmaal zonder de inlegzooltjes en met normale schoenen zonder plaat en ik heb het idee dat ik er rustiger door kon lopen. Nog wel een verschil is dat deze schoenen slechts 4mm drop hebben, mijn andere schoenen hebben allemaal 8mm.
12 km gelopen op MT en gaat het idee dat het beter voelt dan voor het lopen, alsof de spieren los gelopen zijn. Misschien is dat gewoon vanwege het warm lopen, maar nu geen klachten! En m'n vaste rondje gelopen met een aantal segmenten 2e tijd, 1PR.

Strava
Gecondoleerd man, naar bericht zeg!

• Hartloper
DenN92 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:00:

In de ontbeten met drie boterhammen. In m'n rugzak had ik twee sportrepen en twee krentenbollen bij, om deze een uur voor de race te eten. Om half twee was ik rond het Malieveld, ruim op tijd want ik houd niet van gestress. Echter door alle spanning(?) maar één sportreep op..
...
Bij de drankposten (14km en 19km) even m'n rust genomen om een extra beker sportdrank te nemen, waarvan ik merkte dat dit me goed deed.
Wat als ik beter had gegeten, wat als ik niet ziek was geworden... Maar voor een eerste HM, voor mij een mooie tijd. Waar ik ook mijn leerpunten uit heb gehaald. Op naar een volgende! :)
2 sportrepen en 2 krentenbollen een uur voor de start zou veel te veel geweest zijn.

• Hartloper
sander_g schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:47:
...
Uiteindelijk gefinisht in 1:26:58. Wat toch weer bijna twee minuten sneller is dan de CPC van een half jaar geleden. Fijn dat er nog progressie in zit. Nu twijfel ik nog over de tactiek voor de marathon in Enschede. Een tempo berekening zegt dat je hiermee op 3:02:33 kan uitkomen. Maar ik vind het ook wel leuk om wat meer plezier te hebben met het lopen en wat van de omgeving mee te krijgen. En alles onder de 3:20 is al een verbetering, dus dat moet er sowieso wel in zitten.
HM (halve marathon) x2 + 10 minuten is een conversie in ideale omstandigheden, en dat is al zeer moeilijk om te bereiken. Dat zou 3:04 vlak zijn.
Iets realistischer is HM x2 + 15. Dus mits adequaat getraind en even goede omstandigheden in de marathon zit sub 3:10 er zeker in.
Maar zoals je zegt, mikken onder sub 3:20 zorgt er misschien voor dat je meer kan genieten en minder risico loopt op instorten op het einde.

Zelf had ik doorgaans iets van HM x2 + 14 minuten, mijn beste marathon HM x 2 + 11 minuten.
Mijn laatste marathon had ik wat te hoog ingezet en liep ik HM x 2 + 30 minuten ;)

Dat is een van de cruciale dingen voor de marathon, je streeftijd kiezen.

Ik hoor wel graag eens van de andere hardlopers hoe zij dat doen.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:49
DenN92 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:00:

Na jaren te hebben gevoetbald (keeper), sinds oktober 2022 serieus begonnen met hardlopen. Voor mezelf een uitdagend doel gesteld om een HM onder de 1:40 te lopen, dus ingeschreven voor de CPC. Middels Trenara een loopschema gevolgd. Helaas afgelopen week ziek/verkouden geweest, hierdoor voor mezelf besloten 1:45 als nieuw doel te stellen. Garmin PacePro ingesteld op 4:55 min/km om rond de 1:45 uit te komen.

Om 14:10 naar het startvak (1) gelopen, waar ik achterin het vak plaatsnam. Voor m'n gevoel toch één van de langzamere lopers van het startvak. Uiteindelijk van start gegaan. De eerste kilometer was nog wat rommelig door de drukte, maar gelukkig snel een 'plekje' kunnen vinden waarbij ik het tempo van 4:55 prima kon volhouden. M'n hartslag bleef netjes en de benen voelde ook goed. Dit ging prima tot een kilometer 12, daarna begon ik op te raken. Geen energie meer en loodzware benen... Noodgedwongen ervoor gekozen het tempo te verlagen naar 5:30-5:40, dit kon ik gelukkig beter volhouden.

Kilometers 17-20 waren een martelgang, waarbij het glooiende parcours en de tegenwind niet meehielpen. Gelukkig de laatste kilometer vooruit geholpen door de aanmoedigingen van het publiek en de wetenschap van de finishstreep. Uiteindelijk een tijd gelopen van 1:48:17, waar ik met gemengde gevoelens op terugkijk.

Ik denk dat het niet per se in te weinig eten zat. Ziek zijn kan echt flinke impact hebben op hoe je loopt en hoe je je voelt.

Dat is gewoon flinke pech en genoeg geleerd voor de volgende keer. Hopelijk kijk je er nog wel met plezier op terug, niet alles draait om tijd. :)

Qua eten zou ik 3 uur van tevoren aanhouden en 1 uur voor de start qua drinken. Eventueel nog een gel 30 of 20 minuten voor de start. Dan is het allemaal goed verteerd en hoef je onderweg niet naar de wc als het goed is.

• m0ridin
@Hartloper

Ik probeer een enigzins realistische tijd in te schatten op basis van de verschillende rekentools en persoonlijke resultaten, gecombineerd met wat ik een mooi doel vind ook. Nu heb ik er pas 2 gelopen, dus heel veel ervaring heb ik er niet in ;)

Maar voor mijn eerste had ik een PR op de halve van 1:23:51 en had ik als doel de magische sub 3u, op zich mogelijk maar pittig. Gecombineerd met weinig kunnen lopen de laatste 3 weken van de voorbereiding te piittig en mezelf opgeblazen. Tot 32 en zelfs 35km prachtig op een tijd richting de 2:55, uiteindelijk in 3:03 binnen gekomen.

Tweede keer, zelfde doel... sub 3u (en evt onder de 2:55), met nu een PR van 1:21:iets op de halve en een ~36:30 op de 10k.. Deze keer gelukt, niet onder de 2:55 omdat ik er even geen rekening mee had gehouden dat je natuurlijk wat extra loopt (200 meter in mijn geval). Gemiddelde tempo was echt precies goed, alleen daardoor net 17 seconden boven de 2:55 :)

Nu, 3e keer, wil ik een sub 2:50 (of eigenlijk, een tempo van net iets hoger dan 3:59 of hoger omdat ik het een mooi idee vind op zo'n tempo een marathon te doen) en stiekem, mocht echt alles meezitten, misschien zelfs onder de 2:45 maar daar staar ik me niet blind op.

Ik zet mijn doelen wel scherp, maar niet onrealistisch (behalve nu met de sub 2:45 misschien... die is wel HEEL scherp). Ook omdat je niet snel nog een kans krijgt om echt vol ervoor te gaan, ik kon me elke 2 jaar opladen voor een marathon. Daarna was ik er wel even klaar mee.

Vraag mbt schema

Ik zit trouwens even te kijken naar de laatste paar weken van mijn schema richting Rotterdam, volg het standaard Garmin schema (geen coach, gewoon het vaste marathon schema op basis van hartslag van ~4-5x per week)

De komende 2 weken zijn nog volle bak, prima... zondag nog een 3u duurloop met 45 min op marathon tempo (ugh) en de week daarna een mooie 30k trailrun (ipv een 1:30 in Z2 + 1:00 op marathon pace).

Maar de weken daarna vind ik nog vrij pittig:

W12 (deze week): ~80km
W13: (eindigend met trail): ~66km
W14: (met 4x8'@Z4 en de zondag 60@Z2+60@M) ~59km
W15: (met oa 6x5/1@Z4, nog een sessie met 25@Z4, zondag 20@Z2+50@M) ~55km
W16: Marathonweek! (met alleen dinsdag nog 2x5@Z4, verder nog 2 easy runs... 1 van 30 en 1 van 20 min)

Vind vooral de 'afbouw' van W13->W15... beperkt. 66 naar 59 naar 55. Ook nog best wat intensieve sessies die W15.

Is dit redelijk? Of toch handiger wat af te schalen? Lees ook redeijk wat over taperen de laatste weken in de vorm van reductie van 20 tot 25% per week, daar voldoet bovenstaande niet bepaald aan.

[ Voor 26% gewijzigd door m0ridin op 13-03-2023 23:14 ]

• Slickk
m0ridin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:31:
@Hartloper

Ik probeer een enigzins realistische tijd in te schatten op basis van de verschillende rekentools en persoonlijke resultaten, gecombineerd met wat ik een mooi doel vind ook. Nu heb ik er pas 2 gelopen, dus heel veel ervaring heb ik er niet in ;)

Maar voor mijn eerste had ik een PR op de halve van 1:23:51 en had ik als doel de magische sub 3u, op zich mogelijk maar pittig. Gecombineerd met weinig kunnen lopen de laatste 3 weken van de voorbereiding te piittig en mezelf opgeblazen. Tot 32 en zelfs 35km prachtig op een tijd richting de 2:55, uiteindelijk in 3:03 binnen gekomen.

Tweede keer, zelfde doel... sub 3u (en evt onder de 2:55), met nu een PR van 1:21:iets op de halve en een ~36:30 op de 10k.. Deze keer gelukt, niet onder de 2:55 omdat ik er even geen rekening mee had gehouden dat je natuurlijk wat extra loopt (200 meter in mijn geval). Gemiddelde tempo was echt precies goed, alleen daardoor net 17 seconden boven de 2:55 :)

Nu, 3e keer, wil ik een sub 2:50 (of eigenlijk, een tempo van net iets hoger dan 3:59 of hoger omdat ik het een mooi idee vind op zo'n tempo een marathon te doen) en stiekem, mocht echt alles meezitten, misschien zelfs onder de 2:45 maar daar staar ik me niet blind op.

Ik zet mijn doelen wel scherp, maar niet onrealistisch (behalve nu met de sub 2:45 misschien... die is wel HEEL scherp). Ook omdat je niet snel nog een kans krijgt om echt vol ervoor te gaan, ik kon me elke 2 jaar opladen voor een marathon. Daarna was ik er wel even klaar mee.

Vraag mbt schema

Ik zit trouwens even te kijken naar de laatste paar weken van mijn schema richting Rotterdam, volg het standaard Garmin schema (geen coach, gewoon het vaste marathon schema op basis van hartslag van ~4-5x per week)

De komende 2 weken zijn nog volle bak, prima... zondag nog een 3u duurloop met 45 min op marathon tempo (ugh) en de week daarna een mooie 30k trailrun (ipv een 1:30 in Z2 + 1:00 op marathon pace).

W16: Marathonweek! (met alleen dinsdag nog 2x5@Z4, verder nog 2 easy runs... 1 van 30 en 1 van 20 min)

Vind vooral de 'afbouw' van W13->W15... beperkt. 66 naar 59 naar 55. Ook nog best wat intensieve sessies die W15.

Is dit redelijk? Of toch handiger wat af te schalen? Lees ook redeijk wat over taperen de laatste weken in de vorm van reductie van 20 tot 25% per week, daar voldoet bovenstaande niet bepaald aan.
Uit onderzoeken blijkt dat men eerder te weinig tapert (en daardoor niet optimaal gebruik maakt van alle gedane training) dan te veel. Het blijft wel een persoonlijke voorkeur; de één tapert 4 weken, de ander liever niet langer dan 2.

Ik vind met name jouw week 15 nog best veel. Ik heb zelf te weinig ervaring met marathons maar neem het gemiddelde van wat overal geschreven wordt; wat is het hoogste weektotaal, daar per week 25% minder van. Op 26 maart nog een lange duurloop en vanaf daar afbouwen, in zekere zin 3 weken taperen.

Intensiviteit blijft hetzelfde, kilometeraantal of totale tijd schaalt terug.

Je marathonweek lijkt verder wel prima.

• DenN92
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06-2025
Hartloper schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:26:
[...]

2 sportrepen en 2 krentenbollen een uur voor de start zou veel te veel geweest zijn.
Slickk schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Ik denk dat het niet per se in te weinig eten zat. Ziek zijn kan echt flinke impact hebben op hoe je loopt en hoe je je voelt.

Dat is gewoon flinke pech en genoeg geleerd voor de volgende keer. Hopelijk kijk je er nog wel met plezier op terug, niet alles draait om tijd. :)

Qua eten zou ik 3 uur van tevoren aanhouden en 1 uur voor de start qua drinken. Eventueel nog een gel 30 of 20 minuten voor de start. Dan is het allemaal goed verteerd en hoef je onderweg niet naar de wc als het goed is.
Bedankt voor jullie feedback! Altijd waardevol als andere meedenken.
Het ging trouwens niet om normale krentenbollen maar "mini's".

Wel ga ik volgende keer, want ja die komt er wel ;), gebruik maken van een gel oid. Eerst een paar keer proberen tijdens een langere loop.

• m0ridin
@Slickk Thanks, ja... dat gevoel had ik ook (vooral mbt week 15, beetje 14 maar iets minder 'erg').

Klinkt verstandig, ga het schema denk ik wel iets aanpassen zodat het wat beter afbouwt... Volgens mij de vorige keer ook gedaan, maar toen ook deels noodgedwongen door wat last hier en daar en omstandigheden.

Nou ja, sowieso de komende 2 weken nog redelijk normaal aan de bak met deze week de zwaarste en volgende week een leuke afsluiter en dan maar een beetje aanpassen op gevoel en moment :)

• Tibs
Mensen die Runalyze gebruiken, in hoeverre zijn de prognoses realistisch?

Ik weet dat Garmin nogal optimistisch is in de inschatting. Marathon zou, volgens Garmin, moeten lukken in 3h29 terwijl Runalyze die op 3h45 zet. Die 3h45 is ook het tempo waar ik de volledige marathon training op gedaan heb. Dus is wel leuk om te zien dat Runalyze mij het alvast ziet doen :P

Edit:

Ik zou ook graag, enkele weken na de marathon, een inspanningstest doen. Ik weet het, normaal doe je dat voordat je gaat trainen maar toen had ik er niet aan gedacht.
Zijn hier mensen van W-Vl :)B die eventueel iemand kunnen aanraden?

[ Voor 25% gewijzigd door Tibs op 14-03-2023 10:53 ]

• elastiek
Tibs schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:49:
Als je de prognoses weergeeft op basis van de door Runalyze berekende effectieve Vo2max dan zijn er nogal wat instellingen die van invloed zijn, dus een foutje is snel gemaakt. Ik heb gisteren een opsomming gemaakt in het Het grote Sporthorloge met GPS topic.

Maak je gebruik van een Fixed effective VO2max value (Configuration > General settings > Effective VO2max estimation) - bijvoorbeeld naar aanleiding van een recente wedstrijdinspanning - dan kloppen de prognoses wel aardig. Mits je voldoende getraind hebt voor de afstand natuurlijk.

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-12-2025
[b]Tibs in "Hardlopen - deel 9"

Ik zou ook graag, enkele weken na de marathon, een inspanningstest doen. Ik weet het, normaal doe je dat voordat je gaat trainen maar toen had ik er niet aan gedacht.
Zijn hier mensen van W-Vl :)B die eventueel iemand kunnen aanraden?
Als je iemand vindt, let me know. Op de website van de 10 Miles in Antwerpen wordt deze partner alleszins aanbevolen: https://energylab.be/nl/t...rvices/conditietest-lopen

Ik ben ook misschien van plan om na de 10 Miles ergens zo'n test te laten doen om mijn HR zones en lactate threshold accurater te laten bepalen.

• Tibs
iqcgubon schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Als je iemand vindt, let me know. Op de website van de 10 Miles in Antwerpen wordt deze partner alleszins aanbevolen: https://energylab.be/nl/t...rvices/conditietest-lopen

Ik ben ook misschien van plan om na de 10 Miles ergens zo'n test te laten doen om mijn HR zones accurater te laten bepalen.
Voorlopig dacht ik aan Sport R of de Sportkamer in Roeselare. Ik zie wel dat er telkens 2 soorten testen aangeboden worden. Bij de ene test wordt enkel lactaat bepaald en bij de andere lactaat en VO2Max. Kostprijs scheelt niet zo heel veel maar wat is dan de betere keuze :?

• born2tweak
Tibs schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Voorlopig dacht ik aan Sport R of de Sportkamer in Roeselare. Ik zie wel dat er telkens 2 soorten testen aangeboden worden. Bij de ene test wordt enkel lactaat bepaald en bij de andere lactaat en VO2Max. Kostprijs scheelt niet zo heel veel maar wat is dan de betere keuze :?
Ligt er aan op basis waarvan je je hartslag zones wilt bepalen. Je kunt dit zeker doen met de lactaat waardes, waarbij je de VT1 en VT2 waardes leert kennen. HR max kun je zelf bepalen. Met deze informatie kun je dan redelijk nauwkeurig gaan trainen.

Ik gebruik dit artikel, waarin het mooi wordt toegelicht:
https://assets.triathlonb...gszones-binnen-de-ntb.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door born2tweak op 14-03-2023 11:55 ]

• Loldor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-01 21:49
Tibs schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:49:

Ik weet dat Garmin nogal optimistisch is in de inschatting. Marathon zou, volgens Garmin, moeten lukken in 3h29 terwijl Runalyze die op 3h45 zet. Die 3h45 is ook het tempo waar ik de volledige marathon training op gedaan heb. Dus is wel leuk om te zien dat Runalyze mij het alvast ziet doen :P
Runalyze geeft een prognose met en zonder 'marathon shape'. Ik liep vorig jaar mijn eerste marathon. Runalyze gaf vooraf een indicatie van 3u14 zonder marathon shape, and 4u06 met marathon shape. Ik liep 3u44. De ontwikkelaars van Runalyze raden aan om de correctiefactor (die via geschatte VO2Max invloed heeft op je race predictions) aan te passen op basis van een recente race.

• m0ridin
Zat ook eens te kijken naar die marathon shape, hun ideale shape is gebaseerd op 113km per week en minimaal 1x per week een 33+ km LDL en dit over de laatste 70 dagen.

Nou, dat zit er bij mij dus absoluut niet in :P Mijn marathon shape is dan ook 51%.

Optimale voorspelde tijd: 2:33:37 (eeeeh, really?)
Huidige voorspelde tijd: 3:04:48 (en dat is wel weer heel pessimistisch)

Heb komend weekend nog een 33+ en weekend daarna een 30k (misschien met inlopen ed ook wel 33+) dus misschien heeft dat nog wat invloed.

Overige voorspellingen vind ik ook wel erg positief, maar who knows wat er theoretisch in zit bij optimale training. Garmin in mijn geval wat negatiever (hoewel HM en M tijden wel realistisch, maar iets minder dan ik denk dat zou moeten kunnen).

Beiden dus op hun eigen manier niet helemaal top.

Vind de waarden bij runalyze ook wel aardig heen en weer schietne, vandaag een 45 min easy run in Z2 gedaan en gevolg is dat mijn VO2max met bijna een punt omhoog is gegaan volgens runaluyze: 63,7 -> 64,5

Oftewel, pick your poison en kijk meer naar trends en algehele tendens... neem het niet te letterlijk allemaal.

• Tibs
Als ik kijk nar d emarathon shape dan sta ik op 75%. Die lange duurlopen deden het percentage met 10% stijgen dus dat komt zeker goed @m0ridin .

Naar de VO2Max per training kijk ik niet zo zeer wel naar de gemiddelde VO2Max.

Momenteel is mijn optimale marathon 3:26 en mijn huidige prognose volgens de marathon shape 3:45. Eens benieuwd wat het gaat worden.

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:42

Flipm0de

geen

klein mijlpaaltje voor mezelf; sinds lange tijd weer eens 5km gelopen aan een stuk. Snelheid is slechts 8km/u.

Wat is nu wijsheid, proberen eerst sneller te worden of het aantal km vergroten? Doel is gewoon lekker fit worden, En lange termijn doel is een keer 10km lopen.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:11

Dazzler2120

FP ProMod
Flipm0de schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:17:
klein mijlpaaltje voor mezelf; sinds lange tijd weer eens 5km gelopen aan een stuk. Snelheid is slechts 8km/u.

Wat is nu wijsheid, proberen eerst sneller te worden of het aantal km vergroten? Doel is gewoon lekker fit worden, En lange termijn doel is een keer 10km lopen.
Nice! Goed bezig!

Ik zou gewoon lekker rustig doorbouwen aan je duurvermogen.
Tempo is iets, dat komt langzaam maar zeker wel, als je met een 5-10km schema langzaam gaat opbouwen richting de 10, zal je ook al merken dat je op de 5km sneller gaat worden.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Spasm
  • Laatst online: 20:28

Ik zou eerst het aantal kilometers proberen te vergroten, dan komt de snelheid vanzelf wel.
Heel blijven is het belangrijkste op dit moment lijkt me :)

Random WTF

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-01 15:21

Redcoil

Polyinterpretabel

Eens met de Dazzler en Spasm. Rustig aan de km's uitbouwen en dan zul je merken dat je vanzelf ook sneller wordt. In ieder geval niet overhaasten en forceren.

¯\_(ツ)_/¯

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
Iemand hier bekend met: Cambridge Runners Training Analysis?

http://crplots.com/
website even toegang geven tot je Strava data en hij berekend heel mooi een schatting qua marathon tijd.

Ik heb in jan een self supported marathon gedaan. het net even terug gekeken daar de data, die komt behoorlijk overeen met mijn pr van die dag :)
Ondanks de totaal bizarre voorbereiding (run every day of january ) :D
3:40.22 = moving time, 3:59.19 = total time

• influenza
Pretouska schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:00:
Iemand hier bekend met: Cambridge Runners Training Analysis?

http://crplots.com/
website even toegang geven tot je Strava data en hij berekend heel mooi een schatting qua marathon tijd.

Ik heb in jan een self supported marathon gedaan. het net even terug gekeken daar de data, die komt behoorlijk overeen met mijn pr van die dag :)
Ondanks de totaal bizarre voorbereiding (run every day of january ) :D
3:40.22 = moving time, 3:59.19 = total time
Grappig, ook even gekeken, maar eigenlijk in 90% van alle gevallen presteer ik (veel) beter dan de voorspelling. Bijvoorbeeld de Asselronde gedaan dit jaar (25KM). Voorspelling 1:59, daadwerkelijk 1:42. Dus doe dat op de marathon ook maar dan ;)

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
@influenza
volgens mij kan je de afwijking of schatting ook zelf nog aanpassen.
Dat zal met meerdere keren reeks een marathon gelopen te hebben een betere afwijking hebben.

Ah nice ik heb ook de asselronde gelopen de week erna. (dat was een pr van 1:55)

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:11

Dazzler2120

FP ProMod
Voor de meer obscure wedstrijd volger, paar uur geleden is de Barkley Marathon begonnen!
Doet dit jaar 1 Nederlander 2 Belgen mee voor zover ik herken op de startlijst: https://twitter.com/JohnSug/status/1635666543764815872

Ben benieuwd of er dit jaar eindelijk weer eens een finisher komt, doen een paar man mee die toch wel ervaring hebben met dit gruwelfest...
Mensen die de Barkley niet kennen, kijk de docu: The Barkley Marathon, The race that eats its young voor een beetje een sfeerbeeld...
Ik denk dat dit de zwaarste race is die er bestaat momenteel.

Edit: deze serie videos van the Ginger Runner geeft ook wel een goed beeld: YouTube: WHERE DREAMS GO TO DIE - Gary Robbins and The Barkley Marathons

[ Voor 15% gewijzigd door Dazzler2120 op 14-03-2023 18:42 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

• Slickk
Heb die met Gary Robbins inderdaad gezien, erg intens hoor. Vooral dat zelf navigeren nog. Na een duurloop van 30km word ik mentaal wat minder scherp en zie ik in een vlugge blik soms iets anders dan wat het daadwerkelijk is, laat staan na zoveel uur :P

Is toch wel de ultra der ultramarathons qua hardheid. Misschien niet eens de afstand, wel dat je tempo moet blijven maken en er amper gebaande paden zijn.

• elastiek
m0ridin schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:56:
Zat ook eens te kijken naar die marathon shape, hun ideale shape is gebaseerd op 113km per week en minimaal 1x per week een 33+ km LDL en dit over de laatste 70 dagen.
Hadden we het vandaag al gehad over de vele instellingen in Runalyze waarmee je je VO2max kunt beïnvloeden? Ook de marathon shape berekent Runalyze aan de hand van die VO2max. Daarbij geldt dat een hogere VO2max ook een grotere omvang oplevert en een langere LDL.

En uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het mogelijk is om een marathon shape van meer dan 100% te halen. In de voorbereiding voor de 60 van Texel vorig jaar scoorde ik op de top van m'n trainingsomvang iets van 161% als hoogste waarde 8)7

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-01 15:02
Lange tijd erg lekker gegaan in de voorbereidingen voor marathon Rotterdam maar ~3 weekjes geleden een flinke blaar gelopen waardoor ik een week ongepland rustiger aan moest doen en nu sinds gisterochtend toch behoorlijk grieperig :'( baal er best wel van omdat het nu toch wel echt serieus dichtbij begint te komen...

Al met al heb ik er eigenlijk wel vertrouwen in dat ik hem gewoon uit ga lopen maar het voelt niet fijn dat de voorbereidingen zo lang zo lekker gingen en dan nu in de laatste paar weekjes behoorlijk wat dwars gaat zitten dat dan niet eens echte blessures oid zijn :(

Volgende week sowieso nog de Venloop, plan is om dan een uurtje warm te lopen en dan tijdens de Venloop aan te voelen hoe mijn gehoopte marathon tempo dan voelt. Mits ik op tijd herstel van 't griepje natuurlijk...
Dan na de Venloop nog 2 weekjes afbouwen en dan in de week van Rotterdam nog een paar kleine (3-5km) loopjes om een beetje warm te blijven :)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:19

Rudedadude

Maybe we were born to run

elastiek schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:10:
[...]

De Dutch Mountain Trail staat op m'n lijstje om wellicht eens te lopen... sterker, ik heb het hier al wel eens over gehad met @Rudedadude.

Ik vrees alleen dat ik niet sociaal genoeg ben voor een social trail, maar gewoon asociaal - in al mijn onervarenheid en met een (on)gezonde dosis overmoed - wil gaan voor de Fastest Known Time op dat traject :P
Late reactie :*) Met mij kom je denk ik niet in de buurt van die FKT. We hadden het toch ergens voor eind deze maand gepland, als het pontje weer zou varen ;) Ik zat er laatst nog een keer over na te denken. Dat zou echt nog een omschakeling voor mij betekenen. Afgelopen zaterdag op de Sallandtrail 50K weer ondervonden wat het is als je een lange afstand probeert af te raffelen. Het verval in de tweede helft was bij mij weer groots, terwijl ik dat eerder wel goed heb gedaan. Ik moet nog altijd een keer ondervinden dat je verder komt dan 50/60km als je het rustig en gedegen aanpakt. Alleen: ik neem er nooit de tijd voor.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• m0ridin
Johlo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:31:
Lange tijd erg lekker gegaan in de voorbereidingen voor marathon Rotterdam maar ~3 weekjes geleden een flinke blaar gelopen waardoor ik een week ongepland rustiger aan moest doen en nu sinds gisterochtend toch behoorlijk grieperig :'( baal er best wel van omdat het nu toch wel echt serieus dichtbij begint te komen...

Al met al heb ik er eigenlijk wel vertrouwen in dat ik hem gewoon uit ga lopen maar het voelt niet fijn dat de voorbereidingen zo lang zo lekker gingen en dan nu in de laatste paar weekjes behoorlijk wat dwars gaat zitten dat dan niet eens echte blessures oid zijn :(

Volgende week sowieso nog de Venloop, plan is om dan een uurtje warm te lopen en dan tijdens de Venloop aan te voelen hoe mijn gehoopte marathon tempo dan voelt. Mits ik op tijd herstel van 't griepje natuurlijk...
Dan na de Venloop nog 2 weekjes afbouwen en dan in de week van Rotterdam nog een paar kleine (3-5km) loopjes om een beetje warm te blijven :)
Natuurlijk altijd jammer maar zou me niet teveel zorgen maken, ten eerste heb je er al een aardig groot deel van je voorbereiding erop zitten en ten tweede, even 1 of 2 weekjes rustig aan is geen ramp.

Helemaal als je niet volle bak voor een enorm strakke tijd x wil gaan, maar vooral uitlopen het doel is moet het helemaal goed komen.

Hopelijk snel hersteld van je griep, beterschap!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:59

XyS

0.o.O

elastiek schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:15:
[...]

Hadden we het vandaag al gehad over de vele instellingen in Runalyze waarmee je je VO2max kunt beïnvloeden? Ook de marathon shape berekent Runalyze aan de hand van die VO2max. Daarbij geldt dat een hogere VO2max ook een grotere omvang oplevert en een langere LDL.

En uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het mogelijk is om een marathon shape van meer dan 100% te halen. In de voorbereiding voor de 60 van Texel vorig jaar scoorde ik op de top van m'n trainingsomvang iets van 161% als hoogste waarde 8)7
Dat klopt dan toch, je bent klaar voor een ultramarathon dus marathon shape++
Hoeveel km per week maakte je, 200? :D

• Hartloper
m0ridin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:31:

...

Het is inderdaad niet wat je klassiek leest over taper.
Ik ben nu naar wat Amerikaanse podcasts aan het luisteren over hardloopfysiologie en blijkbaar zijn er daar toch wel voorstanders van een korte taper. 7-10 dagen.

En @Tibs heeft blijkbaar ook maar een taper van 2 weken, die deed nog 17 km interval op zaterdag en 31 km lange duurloop op zondag, 2 weken voor de grote dag.

Mijn loopmaatje heeft zijn eigen manier van taperen, hij loopt de laatste week gewoon niet :) Werkt voor hem.

[ Voor 14% gewijzigd door Hartloper op 14-03-2023 19:55 ]

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-01 09:59
Johlo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:31:

Geen idee hoe lang je totale voorbereiding is/was, maar twee weekjes op een totaal van ~20 weken gaat geen onwijs verschil maken. Lekker uitrusten, goed eten, extra recovery pakken. Misschien pakt het al met al zelfs wel beter uit.

• Tibs
Hartloper schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:53:
[...]

Het is inderdaad niet wat je klassiek leest over taper.
Ik ben nu naar wat Amerikaanse podcasts aan het luisteren over hardloopfysiologie en blijkbaar zijn er daar toch wel voorstanders van een korte taper. 7-10 dagen.

En @Tibs heeft blijkbaar ook maar een taper van 2 weken, die deed nog 17 km interval op zaterdag en 31 km lange duurloop op zondag, 2 weken voor de grote dag.

Mijn loopmaatje heeft zijn eigen manier van taperen, hij loopt de laatste week gewoon niet :) Werkt voor hem.
Klopt, mijn schema heeft een "kortere" taper van 2 weken. Geen idee hoe dat zal uitpakken voor de marathon daarvoor kan ik niet vergelijken.

Deze week gaan we nog steeds 60k doen met een duurloop van 20k op zondag. Wat ik lees op internet is dat een taper een vermindering is van 70-75% van de zwaarste week. Bij ons klopt dat dus wel degelijk. Maar we gaan het zien :P

Mijn vrouw heeft nu wel het gevoel dat ze met "vermoeide" benen aan de start gaat komen maar daarvoor is het nog te lang denk ik.

• Hartloper
En wat doe je nog volgende week, de laatste week ?
Dan toch wel heel fors terugschakelen ?
En doe je identiek hetzelfde schema als je vrouw ? Dat is uniek !

[ Voor 26% gewijzigd door Hartloper op 14-03-2023 22:11 ]

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-01 21:47
Tibs schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:53:
[...]

Mijn vrouw heeft nu wel het gevoel dat ze met "vermoeide" benen aan de start gaat komen maar daarvoor is het nog te lang denk ik.
Inderdaad, lopen jullie allebei hetzelfde schema? En loop je dan ook samen? Hoe is dat thuis?
Zo veel vragen. Als dit inderdaad zo is, dat is een verhaal waard (ik ben journalist).

Battletag: Iigy#2192

• Tibs
mosselmossel schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:00:
[...]

Inderdaad, lopen jullie allebei hetzelfde schema? En loop je dan ook samen? Hoe is dat thuis?
Zo veel vragen. Als dit inderdaad zo is, dat is een verhaal waard (ik ben journalist).
Mijn vrouw en ikzelf lopen inderdaad hetzelfde schema en zoveel mogelijk samen. De lange duurlopen in het weekend doen we sowieso samen en als het een beetje lukt de andere ook. Gezien de agenda van de kinderen (hobby's) lukt dit meestal niet en moeten we de tijd dat zij bezig zijn met hun hobby nuttig besteden aan onze looptraining. Soms zorgt dit ervoor dat ze een beetje moeten wachten tot mama of papa klaar zijn maar daar maken ze geen probleem van.

Duurloop op zondag (of zaterdag als het beter uitkomt) doen we 's morgens vroeg (5u30-6u vertrekken). De kindjes weten dan wat ze moeten doen als ze wakker worden (ontbijten, wassen, klaarmaken voor hobby's, ...). Als wij dan thuiskomen kunnen we ze direct brengen naar hun hobby's als dat nodig is. Onze dochters zijn dus redelijk zelfstandig op dat vlak.

Ook loop ik altijd met mijn airpods in en kunnen de kinderen ons via hun iPad bellen (facetimen) als er iets is of als ze eens willen babbelen.

Daarbovenop moet ik regelmatig naar het buitenland voor het werk. Dat maakt het voor mij eenvoudiger om te lopen maar voor mijn vrouw natuurlijk lastiger. Dan kunnen we gelukkig beroep doen op onze ouders/schoonouders om even op de kindjes te passen.

Al bij al is het verbasend goed gelukt om alles in te plannen en hebben we tot op heden geen enkele training overgeslaan. We waren beiden wel al redelijk sportief voor de training met elk een wekelijks volume van 40-50km. Het zal echter wel niet erg zijn als de riem er even af kan na de marathon en we toch wat quality time kunnen doorbrengen met de familie.

Moesten er nog vragen zijn mag je deze gerust stellen. ;)

• Tibs
Hartloper schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:10:
En wat doe je nog volgende week, de laatste week ?
Dan toch wel heel fors terugschakelen ?
En doe je identiek hetzelfde schema als je vrouw ? Dat is uniek !
Deze week hebben we nog 2 intervaltrainingen, 1 recuperatieloop en 1 duurloop (20k)
De laatste week staan er nog 3 trainingen op 10k - 8k en 5k en dan de marathon.

We gaan wel na deze week eens kijken wat het gevoel is om misschien die laatste week gewoon niets te doen en voldoende uit te rusten voor de marathon.

Al bij al wel een redelijk intensief schema maar dat werd ons ook zo gezegd toen we eraan begonnen. Maar we zagen het allebei wel zitten om de uitdaging aan te gaan. Zoals al eerder gezegd waren we voor de marathontraining wel al wat gewoon aan een redelijk volume per week.

• influenza
Interessant thema dat taperen. Ik ben zelf in voorbereiding op Rotterdam en doe dat niet volgens een vast strak schema. Ik heb de intensiteit wel flink opgebouwd de laatste weken en blijf dat nog twee weken doen en ga dan flink afbouwen. Voordat ik begon met de intensieve weken liep ik met twee vingers in mijn neus een halve marathon in 1:27, afgelopen weekend liep ik ook 1:27 maar dan voor mijn gevoel op mijn tandvlees.

Dus straks flink rust nemen is wel nodig en hopelijk met het gewenste effect.....

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04
Ik ben zelf ook in voorbereiding voor Rotterdam, maar kom bij lange na niet aan de wekelijkse kilometers die hier gehaald worden :D Mijn grootste week was afgelopen week met net geen 60k in 7 dagen.
Vergeleken met vroeger doe ik het hardlopen nu eigenlijk tussendoor, want we hebben drie jonge kinderen en beide een drukke baan. Ik heb al een aantal marathons gelopen toen er 2 kinderen waren, maar een derde kind (en corona, nieuwe baan en nieuw huis) bleek iets teveel :') dus afgelopen 3 jaar geen marathon gelopen...
Ik begon het wel erg te missen en met kerst weer de trainingen echt opgepakt. Dus in relatief korte tijd naar een marathon getraind. Interessant dat mn lichaam toch een soort van goede basis conditie blijft houden en in korte tijd dus weer klaar kan zijn voor een marathon.

Het wordt mn 14e marathon (9e Rotterdam), ervaring genoeg ;) . Mits geen rare blessure ga ik hem gewoon weer uitlopen, met als voornaamste doel genieten en onder de 4u uitkomen.

Taperen doe ik vanaf twee weken van te voren, gewoon langzaam afbouwen en in de week voor de marathon ws 1x een half uurtje rondje rennen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05

m-vw

Dus?

Barkley is al weer een dag aan de gang:

https://twitter.com/keithdunn

https://docs.google.com/s...VB2EkFn4QlJKEXMV/pubhtml#

Geen Nederlanders dit jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door m-vw op 15-03-2023 14:01 ]

• elastiek
Rudedadude schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:37:
[...]
Late reactie :*) Met mij kom je denk ik niet in de buurt van die FKT. We hadden het toch ergens voor eind deze maand gepland, als het pontje weer zou varen ;) Ik zat er laatst nog een keer over na te denken. Dat zou echt nog een omschakeling voor mij betekenen. Afgelopen zaterdag op de Sallandtrail 50K weer ondervonden wat het is als je een lange afstand probeert af te raffelen. Het verval in de tweede helft was bij mij weer groots, terwijl ik dat eerder wel goed heb gedaan. Ik moet nog altijd een keer ondervinden dat je verder komt dan 50/60km als je het rustig en gedegen aanpakt. Alleen: ik neem er nooit de tijd voor.
Haha... ook ondertrained voor de afstand zoals ik afgelopen zondag bij de CPC Loop? Maakt voor mij iig wel duidelijk dat ik zonder lange duurlopen de komende periode beter niet geen wedstrijden langer dan de HM moet gaan lopen.

Een jaar uitstellen dan maar? Doen we de 60 van Texel als trainingsloop waarbij we samen op het podium gaan staan in onze leeftijdscategorie O-)

• Loldor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-01 21:49
Vandaag mijn intervaltraining na het 1e blok moeten onderbreken voor acute buikkramp en een zeer urgent toiletbezoek. Met dank aan een gastvrij buurthuis met behoud van mijn waardigheid. Na de stop met een licht hoofd naar huis toe gerend en daar weer direct naar de wc. Ik merk dat ik de laatste tijd vaker een onrustige buik heb tijdens en na het lopen, maar dit was wel van een andere orde. Het is nu twee uur later en ik begin een beetje bij te komen. Ik zie niet direct voor de hand liggende oorzaken in mijn voeding. Mogelijk te weinig gedronken. Hier moet ik even op puzzelen.

Wel heerlijk genoten van het perfecte hardloopweer!

• elastiek
XyS schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:43:
[...]
Dat klopt dan toch, je bent klaar voor een ultramarathon dus marathon shape++
Als je 42,2km * 161% mag doen, dan vond Runalyze dat ik goed getrained was voor een 68km ultra ;)
Hoeveel km per week maakte je, 200? :D
M'n grootste weekomvang was toen 142km. En dat was eigenlijk net te veel om nog te kunnen herstellen. Tot ~130km kon ik van elke training voldoende herstellen om weer fit te beginnen aan de volgende. Daarboven raakte ik m'n vermoeidheid niet meer kwijt.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 15:17

Aight!

'A toy robot...'

Shit gisteren met hardlopen, kramp in mijn kuit. Training gestopt en rustig naar huis gejogd.

Kan er moeilijk op staan en die spier erna is de hele tijd gespannen. Dus morgen even naar de fysio.

Wel vervelend, wil volgende week de 35 km doen voor Rotterdam en als die goed ging ben ik wel weer klaar voor de marathon. Denk een beetje overbelasting, dus hopelijk niks ernstig.

Deze week sowieso even rustig en luisteren naar de fysio. Al vindt ik dat wel moeilijk.

• Hartloper
kepler schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:31:
Ik ben zelf ook in voorbereiding voor Rotterdam, maar kom bij lange na niet aan de wekelijkse kilometers die hier gehaald worden...
Taperen doe ik vanaf twee weken van te voren, gewoon langzaam afbouwen en in de week voor de marathon ws 1x een half uurtje rondje rennen.
Goh ja, je hoeft ook geen mega-afstanden te lopen om een marathon te lopen met een redelijk resultaat.
Voor mijn eerste 10 marathons kwam ik niet hoger dan 40 km/week gemiddeld de maand voordien, verdeeld over drie keer per week lopen.
Pas vorig jaar heb ik 50km/week gelopen de twee maanden voordien.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04
Hartloper schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:13:
[...]

Goh ja, je hoeft ook geen mega-afstanden te lopen om een marathon te lopen met een redelijk resultaat.
Voor mijn eerste 10 marathons kwam ik niet hoger dan 40 km/week gemiddeld de maand voordien, verdeeld over drie keer per week lopen.
Pas vorig jaar heb ik 50km/week gelopen de twee maanden voordien.
Nee, klopt. Maar je tijden verbeteren wel met aantal kms (en verstandige aanpak) is mijn ervaring. Mijn beste tijden heb ik gelopen met trainings weken van 90k. (Alhoewel ik toen ook geen kinderen had en dus veel meer kon herstellen :D )
Maar ik heb ook marathons uitgelopen met het 14k schema :D

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:59

XyS

0.o.O

Vanavond een training van Garmin gelopen op basis van hartslag, was weer eens wat anders aangezien Trenara alleen met tempo werkt. Het was een intervaltraining met 4x8min in Z4. Plan was laag in Z4 te lopen maar heb mezelf uiteindelijk nog behoorlijk gepusht. Het ging echt extreem lekker, kon een pace rond 4:00 aanhouden (snelste km 3:46). Tot mijn verbazing resulteerde het in een nieuw PR op de 10k - 41:55, en dat met 2 minuten herstel tussen de intervallen :o zo blijkt maar weer, veel langzame kilometers maken je sneller.

Het schema van Trenara bevat ook lange (5k) blokken rond of onder de 4:00, dacht dat is nooit mogelijk. Op een goede dag kan het dus wel :)

Ga het niet veel vaker doen want merk dat mijn core nog niet helemaal stabiel is op dit tempo, 400m kan prima maar 2km is toch best lang.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:02

polthemol

Moderator General Chat
Rudedadude schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:37:
[...]

ah, dus je geeft je op als eerste slachtoffer voor de grote Tweakers Dutch Mountain Trail Social Trail :D Mooi man! :+

Je hebt 2 aanpakken bij die lange trails van wat ik zie bij mensen: zo snel mogelijk zo lang mogelijk erop klappen en daarna zien waar je gaat stranden (met vaak een stevig verval) en de eeuwige 'shuffelaars' die vanaf km 1 al beginnen met sloffen maar dit echt wonderbaarlijk lang vol kunnen houden. In het algemeen zie je bij heel veel lange routes dat zo ergens vanaf de helft het deelnemersveld terug bij elkaar komt en beide 'stijlen' bij elkaar aanhaken. Dat is dan even wel exclusief de gewoon supersterke atleten die vol gas door gaan, dat is altijd een klasse apart.

@Dazzler2120 ze hebben nu 7 lopers die ronde 4 zijn gestart enkele uren terug. Een record. Onder hen oa. Scott Kelly (heeft hem al eens gehaald) en Karel Sabbe. Volgens mij zit er ook een vrouw bij die de fun run dus heeft afgetikt, wat volgens mij ook een 'first' is met de Barkleys.

En hier zit ik in de tapering die echt ideaal verloopt! In totaal heb ik een ~500Km trainingskilometers op de teller staan voor de 24 uurs, de langste afstand was een ~25Km met @Dazzler2120 afgelegt. Ondertussen sinds gisteren snotverkouden geworden en conform het weer bericht gaan we lichte regenbuitjes krijgen met wat wind. Kortom: ik ben helemaal klaar en in topvorm voor de 24uurs zaterdag! :D

Heel misschien vanavond nog een kort loopje doen omdat het stilzitten me kriegelig maakt, morgen komt de fysio me de beide knieën in de tape zetten en dat is het dan, klaar om keihard te gaan sneuvelen op een vooralsnog onbekende afstand :+

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Heb ook niemand gezien die het door lieten schemeren dat ze op pad naar de Barkley gingen. Had vorig jaar wel een van de ultralopers gezien die 'toevallig' rond de tijd van de Barkley's naar de VS ging. Weet niet of dat echt gewaardeerd word door Laz :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05

m-vw

Dus?

Keiichi schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Heb ook niemand gezien die het door lieten schemeren dat ze op pad naar de Barkley gingen. Had vorig jaar wel een van de ultralopers gezien die 'toevallig' rond de tijd van de Barkley's naar de VS ging. Weet niet of dat echt gewaardeerd word door Laz :)
Er zijn wel een aantal pre-race social media posts geweest hoor. Onder andere van Karel Sabbe.

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-01 15:42
m-vw schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Er zijn wel een aantal pre-race social media posts geweest hoor. Onder andere van Karel Sabbe.
idd die start zometeen loop 5 dus grote kans op 3 finishers dit jaar als ik het goed heb gevolgd.

https://twitter.com/keithdunn/status/1636345296878804992

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-01 15:43
@polthemol succes komende zaterdag!

Voor mij komt zaterdag een eerste race tussen de trainingsweken voor de marathon door. Wel is mijn afstand een stuk bescheidener: 9,4 km bij de kroeg tot kroegloop van Ruinen naar Ruinerwold. In 1 rechte lijn van dorp naar dorp. Nog niet eerder gelopen, en ik ga waarschijnlijk ook niet helemáál voluit, maar ik zie het als uitgelezen kans om een tempotraining met opbouwende snelheid te doen. Ik probeer te starten op marathontempo (zo rond de 4:25 min/km) en iedere kilometer ietsje te versnellen tot uiteindelijk rond de 3:45 min/km.

Een negatieve split zou voor mij wel een unicum zijn, en gecontroleerd versnellen eigenlijk ook wel, dus nog maar eens zien hoe dat gaat :+
Pagina: 1 ... 237 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.