Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Ik dacht heel even: "11 februari kan ik. Anders kunnen we samen die kant op". Maar dat valt dus samen met Bennekom -O- Daarom kwam die datum me zo bekend voor... :P
je hebt zeker al betaald he prutser? :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
Fraggert schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:23:
[...]

je hebt zeker al betaald he prutser? :P
Uiteraard, al lang en breed ingeschreven :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 23:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Uiteraard, al lang en breed ingeschreven :P
ik ga graag weer eens met je op pad, hartstikke leuk d:)b maar ik had graag iets meer trail gewild dan wat Bennekom gaat bieden.

Sure, meer onverhard dan de fietspaden van Lunteren maar als het 11-2 lopen gaat worden dan hobbel ik de 43...nee niet doen......ouwe gek...nog niet...het is de 10% regel.....niet de 50% regel |:( 20 kilometer op de Besthemerberg.

Maar goed, wat in het vat zit....... app maar wanneer je weer eens loopt, kijk ik even of ik aansluit, dan kun je weer op me wachten bij de finish :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Fraggert schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:31:
[...]

ik ga graag weer eens met je op pad, hartstikke leuk d:)b maar ik had graag iets meer trail gewild dan wat Bennekom gaat bieden.

Sure, meer onverhard dan de fietspaden van Lunteren maar als het 11-2 lopen gaat worden dan hobbel ik de 43...nee niet doen......ouwe gek...nog niet...het is de 10% regel.....niet de 50% regel |:( 20 kilometer op de Besthemerberg.

Maar goed, wat in het vat zit....... app maar wanneer je weer eens loopt, kijk ik even of ik aansluit, dan kun je weer op me wachten bij de finish :+
Snap ik! Komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:07

Sherlock

No Shit

Ha, die had ik al eens voorbij zien komen maar nog niet bekeken. Nu wel, en als samenvatting zou ik zeggen dat het behoorlijk geslaagd was!

Gezien het adaptieve karakter denk ik dat ik mijn langere loopjes op de zondag gewoon aanhoud, en dan in de rest van de week eens wat vaker op mijn horloge kijk naar wat er aangeraden wordt.
vinom schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:52:
[...]

De training suggesties van Garmin zijn wat mij betreft prima. Het zijn afwisselende voorstellen die gedaan worden: basis, lange afstand, tempo, drempel, herstel, etc. En ze zijn ook goed haalbaar. Je hebt het gevoel dat je nog langer had gekund zeg maar, en als ik men hier mag geloven is dat juist goed als training. Bij de wedstrijden lekker vol gas gaan. Je kunt in je Garmin ook een wedstrijd toevoegen en dan werk je daar in de dagelijkse workout suggesties naartoe. Aanrader.
Ja, die wedstrijd heb ik toegevoegd aan mijn agenda. Vanmiddag mag ik een base run @ 6:30 doen. Ik ga het proberen vol te houden om niet te snel te gaan.

Iemand nog een tip voor budgetvriendlijke (namaak)Shokz? Ik zou de langere loopjes wel met muziek willen proberen, maar in-ear dopjes vind ik echt niet kunnen in het verkeer.

[ Voor 6% gewijzigd door Sherlock op 19-01-2023 16:01 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53
Nou, na bijna 3 weken ziek zijn (corona, griep en nog wat denk ik) eindelijk weer een keer gelopen. De eerste keer dit jaar! Ging niet onaardig. Hopelijk kan ik weer snel opbouwen.

https://www.strava.com/activities/8417352089

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-08 20:43

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:05:
[...]
veel plezier vandaag, ben benieuwd hoe stuk je ging :P

Razend benieuwd hoe je dit vond , ik moet ook nog steeds een afspraak maken 8)7
[...]
Hij zit erop!
Behalve dat ik totaal geen fan ben van de loopband (loopbanden in het algemeen) ging het wel redelijk.
Uiteindelijk het e.e.a. getest qua bloedwaardes, algehele gezondheid (heb nu officieel zwart op wit staan dat ik niet dik ben, in your face! mevrouw Dazzler :X)

De looptest begon rustig, eerst compleet aan de ECG apparatuur (foto'tje hier van komt schijnbaar nog...) en vervolgens met masker en al de loopband op.
Eerste 5 minuten met 7km/uur - heel erg wisselende hartslag bij de lage snelheid / warming up - maar is verklaarbaar doordat je actieve systeem opgestart moet worden.
Vervolgens werd iedere 3 minuten het lactaat afgenomen en ging de snelheid een trapje omhoog.
De test gaat door tot 15km/uur, of tot exhaustion - in mijn geval exhaustion na 1,5 minuut op 14 km/uur :+

De uiteindelijke resultaten worden nog nagelopen en nagestuurd naar mij, komen morgen of volgende week.
Veel van mijn vermoedens zijn bevestigd, wat ook betekent dat ik stiekem gewoon goed op weg ben.
Ik heb een hoge hartslag, een VO2 Max van 46,5 dan de zones:
mijn aerobe drempel vindt plaats bij een hartslag van 160 bpm, dus mijn zone 1 is erg uitgebreid. Ook niet erg; want als ik denk aan hardlopen dan ga ik al richting de 130 bpm :+
Zone 1: < 160 bpm
Zone 2: 161 - 174
Zone 3: 175 - 184
Zone 4: 185 - 194
Zone 5: 195 <

Die 160bpm haal ik wanneer ik een tempo loop van 6'59" / km, dit is normaal gesproken ook wel het streeftempo wat ik aan houd voor mijn rustige loopjes. Soms wat sneller, soms wat langzamer.
Het was schijnbaar ook voor hem goed duidelijk dat ik veel rustige loopjes doe, wat goed is om mijn afstand uit te breiden. Mooi, da's precies wat ik wil.
De anaerobe drempel ligt op 183, de overige zones zijn daarop gebaseerd als een % daarvan.
De max. gemeten hartslag was een piek van 202 vlak voordat ik "stop" riep.

De sportarts ging de gegevens nog even nalopen voor het rapport naar mij gestuurd wordt, maar dit helpt iig al enorm.

Ik twijfel nog steeds om me in te schrijven voor de Hivernal trail :X Dus als er hier nog anderen gaan dan laat maar weten, dat trekt mij misschien wel over de streep :+

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:19:
[...]

a lijkt mijn spiergeheugen een stuk jonger dan mijn gewone geheugen :+
Is bij mij precies andersom. Mijn geest denkt dat ik nog steeds een jonge knaap van 25 ben, maar daar denken de spieren toch anders over. Evengoed zit er nog steeds verbetering in.Vanochtend bijna de 5 km onder de 25 min. Nog 17 secondjes en dat gaat wel lukken. Was blij verrast. Das het grote voordeel van op latere leeftijd beginnen met hardlopen: Je blijft je verbeteren. Maar de 10km onder de 40 minuten? Nee, dat gaat deze ouwe man niet meer redden. Eerst maar eens de 50 minutenkaap ronden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-08 11:37
De tijd van de wedstrijdjes komt er weer aan, heb er zin in! Ik ben nu zo'n 8 weken in de voorbereiding van m'n marathon en de wedstrijdjes nu zijn ook in dat kader gepland. Zondag een 5km bosloopje voor wat snelheid, 5 februari in Apeldoorn de midwinter marathon (25km) en zo verder.

Ik merk wel dat een weekje wintersport, waarbij ik echt wel lekker bezig ben geweest, er toch wel in hakt qua hardloop performance. M'n VO2 max ligt weer iets lager en ik merk ook bij het lopen dat ik m'n hartslag weer iets hoger heb liggen dan eind december. Intervals.icu vertelt me dat ik na anderhalve week weer sporten, ik weer bijna op niveau ben ten opzichte van 27 december.

Ik ben benieuwd hoe de komende periode, met meer en meer gerichte training, uiteindelijk m'n marathon vorm zal bepalen. Het is m'n eerste marathon op m'n 43e tegen die tijd en echt vergelijkingsmateriaal heb ik voor mezelf nog niet. Ik ben zeker blij met de vooruitgang, als ik bedenk dat ik nu als trainingsrondjes 20+ km's af tik alsof het een warm-up is. Dus wat dat betreft heb ik de winst al te pakken!

Dat is toevallig wel een les die ik geleerd heb: trainen voor de marathon is de eerste winst die je boekt, het uitlopen van de marathon is de kers op de taart.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik weet dat er mensen zijn die na een bepaalde leeftijd (ik zou zeggen 40) alle PR's doorstrepen en opnieuw beginnen. Zo actief doe ik het niet, maar heb al wel uit mijn hoofd gezet dat ik ooit nog een <20min op de 5K loop zoals ik als 18-jarige pre studententijd deed. Wil nog wel mijn paar jaar oude record van 22:40 verbeteren en op de 10K kom ik nog niet lager dan 52:00. Dat moet echt wel onder de 50min kunnen. Volhouden, mede oude man!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
Jazzper schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:11:
Ik weet dat er mensen zijn die na een bepaalde leeftijd (ik zou zeggen 40) alle PR's doorstrepen en opnieuw beginnen. Zo actief doe ik het niet, maar heb al wel uit mijn hoofd gezet dat ik ooit nog een <20min op de 5K loop zoals ik als 18-jarige pre studententijd deed. Wil nog wel mijn paar jaar oude record van 22:40 verbeteren en op de 10K kom ik nog niet lager dan 52:00. Dat moet echt wel onder de 50min kunnen. Volhouden, mede oude man!
Ik weet het niet hoor... ik liep eind december m'n 5 jaar oude PR op de 5 kilometer eruit en liep in 'n training 5km in 22 minuten. Strava or it didn't happen..
Ik hoop binnenkort nog wel onder de 20 minuten te lopen. Oh ja, ik ben nu 42 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-08 13:41

Niku

Alagaesii

Als je die 22:40 gaat verbeteren, zit er nog wel meer in dan alleen sub 50 gok ik zo :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:59
Komop opa’s, niet te bang en ga ervoor >:)

Een keer lekker diep gaan en helemaal kapot gaan in een wedstrijd is niet erg :) de jonge goden (zoals ik met m’n 34 :p ) doen dit ook.

Gewoon proberen met intervals aan het 4:00 /km tempo te wennen en dan de blokken steeds uitbreiden totdat je 1 blok van 5km over hebt.
Ondertussen mooi met rustige (duur) loopjes de conditie opbouwen.

“big results require big ambitions.”

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:13
Het voelt misschien als opscheppen, dus daarom wilde ik eigenlijk uit de leeftijd vs maximaal haalbare discussie blijven. Maar als ik dan toch een duit in het zakje kan doen. Ik ben begin 2020 (leeftijd: 48) wat serieuzer begonnen te lopen. Ik heb in 2017 wel eens de CPC HM gedaan in een (beschamende?) 2 uur en 17 minuten. Ik was toen 46 en was voor mijn gevoel best fit, geen overgewicht.

Afgelopen september, 51 jaar inmiddels, de CPC gelopen in 1:28:53. Volgens mij zegt leeftijd dus niet zo veel en het voordeel van later beginnen met lopen is, zoals gezegd, dat er nog voldoende ruimte voor verbetering is.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

sander_g schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:56:
Het voelt misschien als opscheppen, dus daarom wilde ik eigenlijk uit de leeftijd vs maximaal haalbare discussie blijven. Maar als ik dan toch een duit in het zakje kan doen. Ik ben begin 2020 (leeftijd: 48) wat serieuzer begonnen te lopen. Ik heb in 2017 wel eens de CPC HM gedaan in een (beschamende?) 2 uur en 17 minuten. Ik was toen 46 en was voor mijn gevoel best fit, geen overgewicht.

Afgelopen september, 51 jaar inmiddels, de CPC gelopen in 1:28:53. Volgens mij zegt leeftijd dus niet zo veel en het voordeel van later beginnen met lopen is, zoals gezegd, dat er nog voldoende ruimte voor verbetering is.
Dat is indrukwekkend, maar jij gooit er volgens mij ook wel een indrukwekkend trainingsvolume tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Meer trainen helpt wel, beter dan alleen maar harder trainen.
Maar slim trainen i..c.m. bijvoorbeeld geregeld wedstrijden helpt ook. Dan maak je de trainingen niet te zwaar en de extra prikkel komt uit de wedstrijden. Mijn top lag op die manier net ook in de buurt van mijn 50-igste, daarna had ik wat meer pech met blessures en ook vooral, langere werkdagen (agv grotere woon-werk-afstand) en dus minder rust....
Maar chapeau, mooi resultaat van @sander_g (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Niku schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Als je die 22:40 gaat verbeteren, zit er nog wel meer in dan alleen sub 50 gok ik zo :)
Nou dat vroeg ik iets hoger hier ook al. Want werkelijk alle voorspellers van VDOT tot mcmillan voorspellen op basis van zowel mijn 2012 PR (22:40) tot recente PR (24:06 maar daar zat meer in en nog in opbouw) tijden rond de 45/46/47 min. Maar in praktijk ben ik daar echt nog lang en lang niet. Opmerkelijk groot gat zelfs vind ik. Binnenkort weer eens een aanval op de 10K doen.

En ja, op zich kunnen oude mannen (en vrouwen) zeker nog wat. Heb paar jaar gecrossfit en daar zaten 50-ers, 60-ers en 70ers tussen die echt mega fit waren door crossfit/voeding. En dan niet "Nederland beweegt/knoop in je zakdoek"-fit, maar gewoon serieuze tijden/kilos.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:48
sander_g schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:56:

Ik reken mijzelf ook tot de oudjes (50+) en ben ook redelijk laat met hardlopen begonnen. Ik ben nu zo'n tien jaar regelmatig aan het hardlopen hoewel er helaas ook jaren tussen zaten dat ik door motivatie/blessures nauwelijks heb gelopen. Ondanks mijn leeftijd toch nog de ambitie om ooit een sub 2:50 marathon te lopen. Hardlooptalent heb ik jammergenoeg nauwelijks dus het moet vooral uit trainingsarbeid komen. Net als @sander_g afgelopen september mijn PR op de halve tijdens de CPC aangescherpt tot iets boven de 1:27 >:) Doel is om begin april in Milaan mijn PR op de marathon in de buurt van de 3 uur te krijgen (nu nog net onder de 3:30 ).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:36
Tja, leeftijd. Was is 2019 ook best trots dat ik met 55 mijn HM pr scherper stelde op 1:39 en een beetje. Gericht en consequent trainen (en eten). Na een aantal serieuze blessures (waaronder een artrose knie) en inmiddels 58 zie ik me dat niet snel meer halen, ik merk dat ik nu snelheid echt kwijtraak en daar moet ik erg hard voor trainen om dat terug te winnen, met het risico op blessures. Heel blijven is toch prio 1. Overigens zoek ik de ambitie nu meer in triathlon, maar dat terzijde. Toch wil ik dit jaar ook weer een marathon poging doen (mits de knie het optrainen volhoudt) en die 'moet' wel binnen de 4 uur. Ik heb simpelweg doelen nodig om trainingsdiscipline vol te houden.Maar m'n 10km pr (uit 2013 oid) ligt nu wel definitief buiten bereik (sub 44), met de jaren verlies je gewoon snelheid. Maar na de halve triathlon vorig jaar hoop ik voor (of rond) m'n 60e een keer een ironman uit te lopen, desnoods in 12+ uur.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
Ik bereid me voor op een voorjaarsmarathon met het Daniels 2Q schema. Dat kenmerkt zich door 2 voorgeschreven kwaliteitstrainingen in de week en snelheidswerk in de lange lopen. Man wat wordt je daar sterk van :*)

Die eerste trainingen waren wel even werken, maar ondertussen begint mijn referentiekader behoorlijk te schuiven. Vandaag stond er een goed uur (13k) Easy op het programma, direct gevolgd door wat leuke intervallen boven treshold: 5x3min (@ ~3:45) en 6x1min (@ <3:30) met 2 min herstel.

Aan het einde van de werkdag maakte ik me toch wel enige zorgen hoe dit zou gaan. Maar eenmaal bezig ging het eigenlijk als vanzelf. Die 6x1minuut op het einde gingen érg soepeltjes. Én nog ruim voldoende in de tank om op dezelfde wijze nog een tijdje door te gaan, als ik dat gewild had :)
Strava voor de liefhebbers.

Mooi trouwens om te zien dat de "oudjes" hier zichzelf nog steeds weten uit te dagen én te verbeteren. Biedt hoop voor deze midden dertiger om ooit nog onder die 3 uur te komen d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 19-01-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Grappig: op ChatGTP kun je ook vragen om trainingsschema's en dan specificeren. Ik had eerst: maak een trainingsschema voor 10KM record met 2x per week trainen. Kwam beetje laf schema uit. Gevraagd of AI het kon verbeteren met intervals en HR zones. Kreeg keurig schema! Niet dat ik het ga gebruiken, maar je zou dus zeer specifiek met randvoorwaarden en context kunnen vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:51
sanniep9 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:56:
[...]

Ik reken mijzelf ook tot de oudjes (50+) en ben ook redelijk laat met hardlopen begonnen. Ik ben nu zo'n tien jaar regelmatig aan het hardlopen hoewel er helaas ook jaren tussen zaten dat ik door motivatie/blessures nauwelijks heb gelopen. Ondanks mijn leeftijd toch nog de ambitie om ooit een sub 2:50 marathon te lopen. Hardlooptalent heb ik jammergenoeg nauwelijks dus het moet vooral uit trainingsarbeid komen. Net als @sander_g afgelopen september mijn PR op de halve tijdens de CPC aangescherpt tot iets boven de 1:27 >:) Doel is om begin april in Milaan mijn PR op de marathon in de buurt van de 3 uur te krijgen (nu nog net onder de 3:30 ).
Da's optimistisch voor een 50-plusser om te dromen van een sub 2:50 marathon, terwijl je nu nog in de buurt van de 3:30 zit. De kloof tussen die twee tijden is gigantisch.
Ik zou het woord grootspraak in de mond durven nemen ;)

En je PR op de halve suggereert dat je onder de 3:10 kan lopen, maar niet veel sneller dan dat. En je moet het nog altijd doen...

Heb je PR's op de korte afstanden die suggereren dat je onder de drie uur kan lopen, laat staan onder de 2:50?

En "nauwelijks hardlooptalent" en toch dromen van sub2:50 is contradictorisch.
Pakweg 2:50 op 51 jaar correleert met 2:27 op de ideale leeftijd, er is niemand die van een 2:27 hardloper zou zeggen dat die nauwelijks hardlooptalent heeft.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch als mensen groots dromen en het vervolgens waarmaken.
Maar voorlopig ben ik heel sceptisch.

[ Voor 24% gewijzigd door Hartloper op 19-01-2023 22:37 . Reden: diplomatischer ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

En toen sloeg de stemming hier om naar... CHALLENGE ACCEPTED!

* Jazzper ziet beeld voor zich van @sanniep9 in Rocky grijze jogginspak trappen oprennend met van die jaren 80 muziek eronder als 'she's a maniac'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sanniep9
Hartloper schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:07:
[...]

Da's optimistisch voor een 50-plusser om te dromen van een sub 2:50 marathon, terwijl je nu nog in de buurt van de 3:30 zit. De kloof tussen die twee tijden is gigantisch.
Ik zou het woord grootspraak in de mond durven nemen ;)

En je PR op de halve suggereert dat je onder de 3:10 kan lopen, maar niet veel sneller dan dat. En je moet het nog altijd doen...

Heb je PR's op de korte afstanden die suggereren dat je onder de drie uur kan lopen, laat staan onder de 2:50?

En "nauwelijks hardlooptalent" en toch dromen van sub2:50 is contradictorisch.
Pakweg 2:50 op 51 jaar correleert met 2:27 op de ideale leeftijd, er is niemand die van een 2:27 hardloper zou zeggen dat die nauwelijks hardlooptalent heeft.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch als mensen groots dromen en het vervolgens waarmaken.
Maar voorlopig ben ik heel sceptisch.
Eerste doel is uiteraard om een keer onder de 3 uur te lopen. Van daar zien we wel verder. Als oudere loper is duurvermogen makkelijker te trainen dan pure snelheid.
Om een echt snelle loper te zijn (km's in 3' - 3'15") moet je m.i. getalenteerd zijn. Tempo's tot zo'n beetje 4' p/km is voor een hele grote groep hardlopers denk ik wel weggelegd (mits ze er enigszins serieus voor trainen natuurlijk).
Mijn focus ligt dus op de langere afstanden (HM+). Mijn PR op 10k is bijvoorbeeld uit 2015 (net sub 40'). Maar 5k/10k wedstrijden loop ik eigenlijk niet. In (interval)trainingen loop ik ook niet sneller dan grofweg 3'30" p/km en voor mijn gevoel kost het me onevenredig veel trainingsarbeid om dat verder naar beneden te brengen.

Ik zeg trouwens ook niet dat ik wel even een marathon onder de 2:50 ga lopen. Ik zou van mezelf dan eerst een halve marathon willen zien in de buurt van de 1:21. Maar dat is voor mij wel de stip aan de horizon. Het zal de komende 2 a 3 jaar moeten blijken, hoe dicht ik daarbij in de buurt kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innergetix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-08 10:56
Roozzz schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:23:
Ik bereid me voor op een voorjaarsmarathon met het Daniels 2Q schema. Dat kenmerkt zich door 2 voorgeschreven kwaliteitstrainingen in de week en snelheidswerk in de lange lopen. Man wat wordt je daar sterk van :*)

Die eerste trainingen waren wel even werken, maar ondertussen begint mijn referentiekader behoorlijk te schuiven. Vandaag stond er een goed uur (13k) Easy op het programma, direct gevolgd door wat leuke intervallen boven treshold: 5x3min (@ ~3:45) en 6x1min (@ <3:30) met 2 min herstel.

Aan het einde van de werkdag maakte ik me toch wel enige zorgen hoe dit zou gaan. Maar eenmaal bezig ging het eigenlijk als vanzelf. Die 6x1minuut op het einde gingen érg soepeltjes. Én nog ruim voldoende in de tank om op dezelfde wijze nog een tijdje door te gaan, als ik dat gewild had :)
Strava voor de liefhebbers.

Mooi trouwens om te zien dat de "oudjes" hier zichzelf nog steeds weten uit te dagen én te verbeteren. Biedt hoop voor deze midden dertiger om ooit nog onder die 3 uur te komen d:)b
Waar kan ik dit Jack Daniels Q2 schema vinden. Ga eind oktober een halve dramathon lopen in Schotland. En zoek nog een mooi schema hiervoor

Groet, Marcel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:03
Nou ja, leeftijd zegt niet alles maar heeft natuurlijk wel een groot effect...

Maar inderdaad, later beginnen is later pieken dus in die zin weegt de progressie van trainen en veel lopen op tegen het ouder worden (tot op zekere hoogte)

@sanniep9 Altijd goed om ambities en doelen te hebben, geen idee wat realistisch is maar ook liever te scherp ingezet dan te slap denk ik altijd maar ;)

En ok, duurvermogen uitbouwen is beter te doen (zeker op leeftijd x) dan snelheid maar met een marathon heb je het over duurvermogen OP een aardige snelheid (als je die sub 2:50 wil halen). >=15km/u voor een kleine 3 uur is best stevig... Dat betekent 4x een 10k onder de 40 en dan nog een beetje extra.

Maar niet geschoten enzo... maar 1 manier om erachter te komen of het een mogelijkheid is

Zag deze trouwens in de mailbox verschijnen, de knetters... respect hoor:

https://www.runnersworld....van%20plan%20te%20stoppen

[ Voor 19% gewijzigd door m0ridin op 20-01-2023 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
innergetix schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Waar kan ik dit Jack Daniels Q2 schema vinden. Ga eind oktober een halve dramathon lopen in Schotland. En zoek nog een mooi schema hiervoor

Groet, Marcel
Misschien ook wel ergens online, maar in principe in zijn boek Daniels' Running Formula

2Q is in principe wel echt gefocust op de marathon, maar ik twijfel er niet over dat je hiermee ook een dijk van een halve marathon kan lopen. Zorg er wel voor dat je de nodige loopervaring hebt, zowel qua duur als intensiteit. Anders gaat het snel zeer doen. De instap is aanwezig.

NB in het boek staat niet een super specifiek plan voor een halve marathon. Dit hangt wat hem betreft ook een beetje tussen 10k en marathonschema's in. Met beide kan je een prima halve (of meer) voorbereiden is zijn gedachte.

-edit-
Dit geeft wel een aardige overview van Daniels halve marathon schema: http://runningwithrock.com/jack-daniels-half-marathon/

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 20-01-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:47

Toppertje

www.davideografie.nl

innergetix schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Groet, Marcel
Zonder te weten wat je doel op de HM is en je achtergrond qua hardlopen is;
Afgelopen jaar heb ik mijn PR op de halve marathon gelopen met het Just enough training approach schema.
Om dit schema aan te vangen staan er twee voorwaarden genoteerd:
- 5km binnen 20min kunnen lopen
- afgelopen jaar elk week 3 uur hardgelopen

Momenteel ben ik bezig met het schema voor de volledige marathon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanniep9
m0ridin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:30:

@sanniep9 Altijd goed om ambities en doelen te hebben, geen idee wat realistisch is maar ook liever te scherp ingezet dan te slap denk ik altijd maar ;)
Zo denk ik er ook over. Ik zet mijn doel liever op 2:50 en dat ik dan uiteindelijk op 3:03 eindig, dan dat ik mijn doel op 3:15 zet en een 3:11 loop. Anyway, ik werk sinds een half jaar met een online coach (2:24 marathon-er) en die acht een tijd van 2:50 ook niet onmogelijk. Dus daar werken we maar gewoon naar toe. Zolang er nog progressie is, blijven er dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innergetix
Toppertje schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Afgelopen jaar heb ik mijn PR op de halve marathon gelopen met het Just enough training approach schema.

Thanks.

Een beetje uitleg over mezelf.
Man 57 jaar en ik loop denk ik zo’n 5 jaar serieuzer. Mijn 10 km loop ik in 57 min zonder helemaal naar de klote te zijn. Ben tot 25 km gekomen zonder de tijden te weten. Het liefst loop ik trails. Doe er wat zwemmen/ krachttraining naast en loop 1 x per week met een loopgroep mee hier in Gouda.
Loop gemiddeld 3/4 x per week afwisselt wat afstand en tempo, vaak met de hond bij me. In de zomermaanden meestal op de Utrechtse heuvelrug.

Groet, Marcel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innergetix
Roozzz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:40:
[...]

Misschien ook wel ergens online, maar in principe in zijn boek Daniels' Running Formula

2Q is in principe wel echt gefocust op de marathon, maar ik twijfel er niet over dat je hiermee ook een dijk van een halve marathon kan lopen. Zorg er wel voor dat je de nodige loopervaring hebt, zowel qua duur als intensiteit. Anders gaat het snel zeer doen. De instap is aanwezig.

NB in het boek staat niet een super specifiek plan voor een halve marathon. Dit hangt wat hem betreft ook een beetje tussen 10k en marathonschema's in. Met beide kan je een prima halve (of meer) voorbereiden is zijn gedachte.

-edit-

Dit geeft wel een aardige overview van Daniels halve marathon schema: http://runningwithrock.com/jack-daniels-half-marathon/
Dit geeft wat leesvoer😅. Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-08 13:10
Gisteren voor het eerst sinds een tijdje weer een tempoduurloop gedaan (voorgeschoteld door Trenara), maar daar had ik toch wel moeite mee.

Afgelopen maandag heb ik nog een intervaltraining (ook van Trenara) met 8 x 400m op ongeveer 4:00/km, wat al een aardig hoog tempo voor mij is. Deze was wel zwaar maar heb ik wel prima af kunnen ronden (en achteraf zat ik steeds rond de 3:50/km tijdens de intervals). De tempoduurloop van gisteren waren echter 3 blokken van 2km op 4:00/km, met 1km rust @ 5:35. Hoewel het eerste blok al zwaar was heb ik dit wel af kunnen maken, maar tijdens het 2e blok heb ik de helft niet eens gered voor ik het niet meer vol kon houden. Uiteindelijk wel genoeg opgeladen om het 3e blok wel volledig te kunnen doen maar damn wat was het zwaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzcBoUizk9MC53qzFB05fJmFpvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqOyvNxbfa79Wp9cGlRqWB60.jpg?f=fotoalbum_large

Nu bedacht ik me tijdens de training dat het ook wel erg lange en snelle stukken zijn, tijdens de interval training ren ik in totaal 8x400 = 3.2km op 4:00, terwijl dit nu 6km zou mouten zijn een paar dagen later. Is dit altijd zo met tempoduurlopen, komt dit omdat ik het niet gewend was of was dit een inschattingsfoutje vanuit Trenara?

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 15:42
Zie ik nog Tweakers bij de Midwinter testrun/parcoursverkenning aanstaande zondag in Apeldoorn?
https://www.midwintermarathon.nl/voorbereiding/

Ik ga om 9.30 de 10em lopen met 't snelste groepje (11 km/u).
Wordt gewoon een lekker duurloopje dus.

De vooruitzichten zijn lekker fris en droog d:)b

Inschrijven hoeft niet en deelname is gratis. Vertrek bij AV'34 :)
Fraggert schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:05:
thanks, vanaf welke temperatuur ging jouw Garmin gek doen, weet je dat nog?

ik twijfel ten zeerste of ik zo'n band prettig ga vinden zitten namelijk :X

Ik weet dat een hartslagband in elk geval echt wel beter is dan OHR.
Oh dat weet ik niet precies meer. Volgens mij was het wel onder 0.

[ Voor 35% gewijzigd door InZane op 20-01-2023 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:03
@frankv120

Geen idee hoe trenara werkt, maar klinkt vreemd om in zo'n korte periode kortere intervalblokken en langere tempoblokken op hetzelfde tempo te doen?

Volgens mij heb ik tijdens mijn 10k training wel iets soorgelijks gedaan maar dan begon je met kleinere blokken op een tempo x en pas halverwege/eind van het schema de langere blokken op tempo x (met x = gewenste 10k tempo in mijn geval).

Normaal gesproken si mijn 'tempoloop' snelheid toch wel wat lager dan mijn 'intervallen' snelheid.

Maar ja, wat ik zeg... geen ervaring met trenara en hoe dat in elkaar zit dus misschien is dit voor trenara wel normaal en werken die met een adnere filosofie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Mijn ervaring met Trenara is dat er (voor mij te) hard en (voor mij te) vaak hard getraind wordt. Relatief veel tempoduurlopen en intervallen, gebruik daarom Trenara ook meer als inspiratiemiddel voor trainingen dan dat ik echt op de schema's loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
frankv120 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:16:
Gisteren voor het eerst sinds een tijdje weer een tempoduurloop gedaan (voorgeschoteld door Trenara), maar daar had ik toch wel moeite mee.

Afgelopen maandag heb ik nog een intervaltraining (ook van Trenara) met 8 x 400m op ongeveer 4:00/km, wat al een aardig hoog tempo voor mij is. Deze was wel zwaar maar heb ik wel prima af kunnen ronden (en achteraf zat ik steeds rond de 3:50/km tijdens de intervals). De tempoduurloop van gisteren waren echter 3 blokken van 2km op 4:00/km, met 1km rust @ 5:35. Hoewel het eerste blok al zwaar was heb ik dit wel af kunnen maken, maar tijdens het 2e blok heb ik de helft niet eens gered voor ik het niet meer vol kon houden. Uiteindelijk wel genoeg opgeladen om het 3e blok wel volledig te kunnen doen maar damn wat was het zwaar.
[Afbeelding]

Nu bedacht ik me tijdens de training dat het ook wel erg lange en snelle stukken zijn, tijdens de interval training ren ik in totaal 8x400 = 3.2km op 4:00, terwijl dit nu 6km zou mouten zijn een paar dagen later. Is dit altijd zo met tempoduurlopen, komt dit omdat ik het niet gewend was of was dit een inschattingsfoutje vanuit Trenara?
Hmm dat klinkt wel wat interessant als stap omhoog. Ik neem even dat de 8x400m op iets van (beoogd) 5k/10k tempo gingen. Dat zie je vaak in de opbouw naar zo'n wedstrijd. In week 1 dan bijvoorbeeld 12x400, week 2 met 8x600, week 3 6x800 en dan nog 5x1000. Alles op doeltempo.

Maar dan zou je ook verwachten dat langere tempoblokken een stukje rustiger zijn: tegen je omslagpunt, niet erboven. Van 3,2km, naar 6km op hetzelfde tempo in één week kan ik niet rijmen.

Misschien heeft Trenara bedacht dat 400'jes zo makkelijk gingen dat je omslagpunt substantieel hoger zou moeten liggen? Of dat dan klopt is even een tweede... Maar dat zou ie op basis hiervan weer terug moeten schroeven toch? :P

Ik ben niet goed genoeg thuis in Trenara om de exacte werking te doorgronden, maar ik neem aan dat ie kijkt naar trainingsresultaten en de bijbehorende hartslag. Dan zou het kunnen liggen aan de hartslagwaarneming. Met koud weer functioneert die vaak niet optimaal (met name bij pols). Iets om naar te kijken of dat daar de fout niet vandaan komt.

Bocht je toevallig wel goed zijn voor dit tempo (2vd3 zijn wel gelukt), kan er ook nog sprake zijn van een stevig leereffect. Vanuit het niets lange tempoblokken lopen is best pittig, maar met een paar keer oefenen wordt het eenvoudiger. Maar ik zou in eerste instantie uitgaan van een foutje en té hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankv120
Roozzz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Ik ben niet goed genoeg thuis in Trenara om de exacte werking te doorgronden, maar ik neem aan dat ie kijkt naar trainingsresultaten en de bijbehorende hartslag. Dan zou het kunnen liggen aan de hartslagwaarneming. Met koud weer functioneert die vaak niet optimaal (met name bij pols). Iets om naar te kijken of dat daar de fout niet vandaan komt.

Bocht je toevallig wel goed zijn voor dit tempo (2vd3 zijn wel gelukt), kan er ook nog sprake zijn van een stevig leereffect. Vanuit het niets lange tempoblokken lopen is best pittig, maar met een paar keer oefenen wordt het eenvoudiger. Maar ik zou in eerste instantie uitgaan van een foutje en té hard.
Ik heb een paar maanden terug een halve marathon in maart als doel ingesteld, maar heb de trainingen lang niet altijd gevolgd (ook omdat ik niet minder dan 3 trainingen per week kan selecteren en daar vaak geen tijd voor heb). Mijn persoonlijke doel was vanaf november deze binnen 1:30 te lopen, alleen heb ik in december minder getraind dan ik zou willen dus zie ik het momenteel een beetje pessimistisch in. Sindsdien heb ik de app niet meer bijgewerkt, aangezien je dan weer moet betalen om trainingsdagen en dergelijke aan te passen.

Zie net dat Trenara de training van gisteren uberhaupt niet geregistreerd heeft, blijkbaar omdat ik had aangeklikt trainingen vanuit Garmin te importeren ipv vanuit Strava, net weer teruggeswitched naar Strava en direct past hij de trainingen aan. Ineens zijn die 4:00 blokken naar 4:30 gegaan wat wel wat logischer klinkt O-)

Volgende week staat er wel weer een tempoduurloop met een 3 en 4km blok van 4:19 op, we zullen zien hoe dat me af gaat.

Nog wat anders, verleid door de promotie van Strava voor "gratis" Waterdrop Mircolytes heb ik daar een paar pakketjes van besteld. Zijn er toevallig meer hier die ervaring hebben met deze drops of ander microlytes? Ik teer momenteel alleen op water vooraf en na de training een eiwit shake. Gok dat ik deze het beste vooraf kan drinken aangezien ik niet van plan ben een fles mee te nemen tijdens het rennen?

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-08 09:57
Als je op dit moment 3x2km @ 4:00/km eigenlijk al niet redt, dan zie ik sub 1:30 halve marathon in Maart persoon niet zomaar gebeuren om eerlijk te zijn @frankv120. Hoe veel km loop je nu wekelijks over de 3 loopjes?

Wellicht had je je dag niet helemaal, dat kan natuurlijk ook nog. Ben benieuwd hoe die 3 en 4km blokken je af gaan, die zullen je toch beter af moeten gaan wil je in Maart 21,1 km @ 4:15/km doen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
Tim_W schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:57:
Als je op dit moment 3x2km @ 4:00/km eigenlijk al niet redt, dan zie ik sub 1:30 halve marathon in Maart persoon niet zomaar gebeuren om eerlijk te zijn @frankv120. Hoe veel km loop je nu wekelijks over de 3 loopjes?

Wellicht had je je dag niet helemaal, dat kan natuurlijk ook nog. Ben benieuwd hoe die 3 en 4km blokken je af gaan, die zullen je toch beter af moeten gaan wil je in Maart 21,1 km @ 4:15/km doen.
Daarom zeg ik ook dat ik dat doel inmiddels pessimistisch inzie. Nadat ik 20 november de 7heuvelenloop in 1:09 liep leek dit een mooi streven, zeker met de winterstop van het voetbalseizoen waardoor ik meer zou kunnen trainen. En ja ik weet dat de 7heuvelenloop sowieso al erg snel is, maar had toen nog 4 maanden om te trainen. Door de erg drukke decembermaand is dat trainen echter lang niet zo goed gelukt als ik hoopte, dus heb ik me er ook al bij neergelegd dat ik mijn eerste halve marathon niet binnen 1:30 ga uitlopen. Agja, blijft dat het doel voor de volgende 8)

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-08 12:40
Heb dit jaar besloten om het hardlopen weer wat serieuzer aan te pakken, dan de afgelopen jaren. En weer gaan trainen voor een doel in plaats van wat korte duurloopjes van 5 tot 8km tijdens de lunchpauze. Doel is weer de 5k onder de 20 te lopen.

Toen ik begin twintig was, liep ik de 5k onder de 18. Daarna de overstap gemaakt naar de 200m, 400m en 800m als baanatleet en 5k à 10k in het na- en voorseizoen voornamelijk als trainingsloopjes gezien. De tijden op de 200m tot 800m ga ik niet meer redden, maar onder de 20min als bijna 40'er moet wel te doen zijn.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

frankv120 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Daarom zeg ik ook dat ik dat doel inmiddels pessimistisch inzie. Nadat ik 20 november de 7heuvelenloop in 1:09 liep leek dit een mooi streven, zeker met de winterstop van het voetbalseizoen waardoor ik meer zou kunnen trainen. En ja ik weet dat de 7heuvelenloop sowieso al erg snel is, maar had toen nog 4 maanden om te trainen. Door de erg drukke decembermaand is dat trainen echter lang niet zo goed gelukt als ik hoopte, dus heb ik me er ook al bij neergelegd dat ik mijn eerste halve marathon niet binnen 1:30 ga uitlopen. Agja, blijft dat het doel voor de volgende 8)
Ik liep de Zevenheuvelen in 1:05 en ik zou 1:35 in maart al een indrukwekkende prestatie op de halve vinden (voor mezelf) :)

Lopen er mensen hier de halve marathon in Zoetermeer trouwens zondag? Ik denk erover om die als trainingsloop mee te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
[...]

Ik heb het hier al eens over gehad. Fascinerend schema, maar te hard qua intensiteit.
1 keer tempoloop op HMtempo.
1 keer 400m intervallen op sneller tempo.
1 lange duurloop met op het einde 3 km aan HM-tempo.

Het is niet het ideale schema, maar het kan werken.

Voor de marathon heb je op zich niet zo veel aan Yasso 800 -loopjes: https://runnersconnect.net/yasso-800s/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
frankv120 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Tussen toen en nu is toch nog steeds best snel om er 20 seconden per km er af te halen. En dat voor ruim 6km extra. Als ik het goed heb begrepen train je maximaal 3 keer per week, maar regelmatig minder (dus 2x denk ik) per week?

Ik ben persoonlijk misschien wel wat te terughoudend ingesteld, maar het lijkt me wat te optimistisch. Ik las hier boven echter wel al dat er best veel zijn die te lat liever ietsje te hoog dan te laag leggen. :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankv120
Tim_W schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Tussen toen en nu is toch nog steeds best snel om er 20 seconden per km er af te halen. En dat voor ruim 6km extra. Als ik het goed heb begrepen train je maximaal 3 keer per week, maar regelmatig minder (dus 2x denk ik) per week?

Ik ben persoonlijk wat terughoudend, maar het lijkt me wat optimistisch. Ik las hier boven echter wel al dat er best veel zijn die te lat liever ietsje te hoog dan te laag leggen. :P
Ja het doel was vanaf het begin misschien zelfs al te optimistisch, maar leg inderdaad het doel liever te hoog, wat doe je anders als je het vooraf al hebt behaald? ;)

Ik ben pas vanaf afgelopen zomer wat serieuzer gaan rennen, daarvoor waren het sporadische 5km rondjes waarna ik compleet gesloopt was. In het najaar voor het eerst interval trainingen geprobeerd en sindsdien zoveel progressie geboekt dat de hoop wel een beetje bleef leven. Ik ga in ieder geval proberen zovaak mogelijk 3x te trainen (en vanaf februari 2x aangezien dan het voetballen weer begint) en dan zullen we zien hoe het er in maart voorstaat. Mijn Garmin voorspelt momenteel 1:39 maar ook daarvan twijfel ik hoe betrouwbaar dat is.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Niku schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:18:
Mijn ervaring met Trenara is dat er (voor mij te) hard en (voor mij te) vaak hard getraind wordt. Relatief veel tempoduurlopen en intervallen, gebruik daarom Trenara ook meer als inspiratiemiddel voor trainingen dan dat ik echt op de schema's loop.
Volledig akkoord. Ik heb een tijdje de betalende versie gehad, maar nu nog enkel de gratis versie. Ik kijk af en toe eens wat Trenara voorspelt qua eindtijd, maar ik volg het schema niet meer.

Trenara volgt te weinig het principe 80% rustig en 20% hard, en ik had dezelfde ervaring als @frankv120 dat in dezelfde week een snelle intervaltraining en een harde tempoduurloop (eigenlijk ook intervallen, maar dan veel langer) geprogrammeerd stond. Ik raakte geblesseerd.
Ik vind hun podcast leuk, en heb veel sympathie voor Joris en Christophe, en de app zit goed in mekaar qua feedback en predicties en qua adaptiviteit.
Alleen is het trainingsschema enkel geschikt voor hardlopers die bestand zijn tegen lange en snelle intervallen.

Iets als 7 keer 1 km aan 10km tempo, met 2 minuten rust ertussen, dat is voor mij een recept voor blessures.

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 20-01-2023 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
frankv120 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Ja het doel was vanaf het begin misschien zelfs al te optimistisch, maar leg inderdaad het doel liever te hoog, wat doe je anders als je het vooraf al hebt behaald? ;)

Ik ben pas vanaf afgelopen zomer wat serieuzer gaan rennen, daarvoor waren het sporadische 5km rondjes waarna ik compleet gesloopt was. In het najaar voor het eerst interval trainingen geprobeerd en sindsdien zoveel progressie geboekt dat de hoop wel een beetje bleef leven. Ik ga in ieder geval proberen zovaak mogelijk 3x te trainen (en vanaf februari 2x aangezien dan het voetballen weer begint) en dan zullen we zien hoe het er in maart voorstaat. Mijn Garmin voorspelt momenteel 1:39 maar ook daarvan twijfel ik hoe betrouwbaar dat is.
Je doel vooraf in een training al halen houdt in dat je ofwel veel te pessimistisch bent geweest met het stellen van je doel of je hebt veeeel te hard gelopen in een training. ;)

Maar ja, het is best lastig, zeker als je nog niet zo lang en/of veel loopt. Ik loop inmiddels bijna 3,5 jaar en kan nu eindelijk redelijk inschatten wat ik een beetje zou moeten kunnen. In het begin had ik daar veel meer moeite mee en zat ik er vaak erg ver naast. Voor mijn 1e marathon in 2021 bijvoorbeeld zette ik aanvankelijk in op sub 4u. In de aanloop er naartoe heb ik dit aangepast naar sub 3:50 en uiteindelijk werd het 3:39. 8)7

Ik zet inmiddels zelf graag 2 doelen, in ieder geval voor de langere afstanden. 1 tijd die minimaal zou moeten kunnen en 1 tijd die in optimale omstandigheden zou moeten kunnen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEVeyfWm-1JOOBL5gd8LapKLIJ8qnhZLHYQbMM9KZSp2S3DVWNEy85MVxxn_T-AEvC-XaOIuSQ6VGjGYpsV6u2EW0t2jpsEh4TopkCIjSbUARHfVMLQTGidgMWjBvNPr2offiWIen43QFWaBj9OAHvdTFQ=w567-h851-no?authuser=0

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEUuo-0Keqv8IBhmq_dpqZQAG8ZJAkACH9Hwd5_xjDt7wUfRy-4oqcztbFy55t74Rsw2S3XgMS0PcamBPrF3YksfhUYdax9SSUqQ6abcoNlU3JTa-h-279b861aYqnGm6vWnNd0l7jvG3jZUUhRp6zUECw=w639-h851-no?authuser=0

Vandaag was het rustdag, ah shit, sneeuw! Kon het niet laten, gezien ik een ongerept bos voor mijn huis heb (ok, op 200m afstand). Heb er maar een niet al te lange Fartlek-training van gemaakt. Beetje sprinten, dribbelen, van boom naar bocht, etc. Al spelende door de sneeuw. En toen was er een heuvel waar ooit een theekoepel op stond met nu nog een trap van 20 spoorbielzen naar de top: hoppa, 11x tegenop sprinten. En doorr... Nog wat stryds en het was mooi geweest. Heerlijk! En nog een Strava, die me begint te waarschuwen dat de beruchte Kalenji's uit dit topic de 700km zijn gepasseerd :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Jazzper schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag was het rustdag, ah shit, sneeuw! Kon het niet laten, gezien ik een ongerept bos voor mijn huis heb (ok, op 200m afstand). Heb er maar een niet al te lange Fartlek-training van gemaakt. Beetje sprinten, dribbelen, van boom naar bocht, etc. Al spelende door de sneeuw. En toen was er een heuvel waar ooit een theekoepel op stond met nu nog een trap van 20 spoorbielzen naar de top: hoppa, 11x tegenop sprinten. En doorr... Nog wat stryds en het was mooi geweest. Heerlijk! En nog een Strava, die me begint te waarschuwen dat de beruchte Kalenji's uit dit topic de 700km zijn gepasseerd :D.
Ja schei eens uit! Er ligt hier echt helemaal niks en ik wil over een uurtje ongeveer gaan lopen. Het is hier koud, grijs en saai :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
frankv120 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:27:
[...]

[...]
Doelen zijn lastig. Ik heb meestal wel een idee van wat er ongeveer zou moeten kunnen op basis van de trainingen. Maar in de wedstrijd kijk ik hoogstens met een schuin oog naar het tempo en loop ik gewoon op gevoel. Zeker met afstanden tot een uur of twee gaat dat voor mij prima.

De realiteit kan dan wel zijn als je spontaan 5 minuten sneller bent dan dat je eigenlijk verwachte op een halve.

Ik zou aanraden je niet te veel vast te pinnen op een tempo dat je gaat lopen. Enerzijds kan het zeer demotiverend zijn als je een mindere dag hebt (óf de bebording niet klopt, of als het zeer benauwd is, etc). Anderzijds kan je jezelf ook tekort doen: misschien zat er wel meer in het vat. Dit soort prestatie/resultaat doelen zijn soms vervelend, je hebt er niet altijd invloed op.

Ik ben meer fan van procesdoelen: wat moet jij/ik doen om een optimaal resultaat te behalen? Dan stel ik bijvoorbeeld als doel dat ik zo hard mogelijk ga werken voor de afstand, een groepje zoek voor het stuk wind tegen en blijf volhouden als het zwaar wordt. Oja, en er niet als een malle vandoor knal ( :+ ), maar wat gestager opbouw. Kan ik die onderweg al afstrepen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankv120
Roozzz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Doelen zijn lastig. Ik heb meestal wel een idee van wat er ongeveer zou moeten kunnen op basis van de trainingen. Maar in de wedstrijd kijk ik hoogstens met een schuin oog naar het tempo en loop ik gewoon op gevoel. Zeker met afstanden tot een uur of twee gaat dat voor mij prima.

De realiteit kan dan wel zijn als je spontaan 5 minuten sneller bent dan dat je eigenlijk verwachte op een halve.

Ik zou aanraden je niet te veel vast te pinnen op een tempo dat je gaat lopen. Enerzijds kan het zeer demotiverend zijn als je een mindere dag hebt (óf de bebording niet klopt, of als het zeer benauwd is, etc). Anderzijds kan je jezelf ook tekort doen: misschien zat er wel meer in het vat. Dit soort prestatie/resultaat doelen zijn soms vervelend, je hebt er niet altijd invloed op.

Ik ben meer fan van procesdoelen: wat moet jij/ik doen om een optimaal resultaat te behalen? Dan stel ik bijvoorbeeld als doel dat ik zo hard mogelijk gaat werken voor de afstand, een groepje zoek voor het stuk wind tegen en blijf volhouden als het zwaar wordt. Oja, en er niet als een malle vandoor knal ( :+ ), maar wat gestager opbouw. Kan ik die onderweg al afstrepen...
Nee ik zal ook echt wel uitkijken, wil mijn eerste halve wel echt uitlopen en niet halverwege moeten opgeven omdat ik te hard van stapel ben gelopen. 7heuvelen heb ik ook een beetje zo gelopen, vooraf gericht op 5:00/km (dus 1:15), halverwege ontdekt dat ik wel iets sneller dan dat liep en onder de 1:10 ook mogelijk was en de laatste kilometer in 4 minuten lopen. Ergens wel jammer aangezien ik achteraf het idee heb dat er nog meer in zat, maar voor een eerste langere wedstrijd was ik best tevreden :)

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:41:
Komop opa’s, niet te bang en ga ervoor >:)

Een keer lekker diep gaan en helemaal kapot gaan in een wedstrijd is niet erg :) de jonge goden (zoals ik met m’n 34 :p ) doen dit ook.

Gewoon proberen met intervals aan het 4:00 /km tempo te wennen en dan de blokken steeds uitbreiden totdat je 1 blok van 5km over hebt.
Ondertussen mooi met rustige (duur) loopjes de conditie opbouwen.

“big results require big ambitions.”
Voor mij is een marathon onder de 4 uur al een grote ambitie. Was gisteravond op de loopclub, en de trainer zei: dan moet je de 5km in 22 minuten kunnen lopen. Dat leek me wat al te optimistisch, maar hij zei: 1 jr op de 5k trainen zodat je snelheid krijgt. Jaar erop de marthon doen. Okay. Plannen gewijzigd. Hoop dat ik nog de tijd heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Philo Melos schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:17:
[...]

Voor mij is een marathon onder de 4 uur al een grote ambitie. Was gisteravond op de loopclub, en de trainer zei: dan moet je de 5km in 22 minuten kunnen lopen. Dat leek me wat al te optimistisch, maar hij zei: 1 jr op de 5k trainen zodat je snelheid krijgt. Jaar erop de marthon doen. Okay. Plannen gewijzigd. Hoop dat ik nog de tijd heb...
Lijkt mij een goed plan, als je basis snelheid hoger ligt dan gaan de duurlopen ook een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Philo Melos schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:17:
[...]

Ben grotendeels akkoord met je trainer, al kan een sub4 ook met een 5km onder de 24 minuten.
Maar op zich is het een beproefd principe om eerst te zorgen voor snelheid op kortere afstanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
[...]

Ik heb beide schema’s gedaan. Bij die van de halve marathon vond ik de duurlopen te kort en tempoloop op HM tempo ook.

Uiteindelijk liep ik 1:20:05 (doel was sub 1:20) en net niet gehaald. Maagproblemen rond het uur, met een gel was het misschien anders geweest.

Marathon wel gelukt onder de 3met dat andere schema van dezelfde site. Vrij repetitief, maar als nieuwkomer en eerste marathon vond ik het prima.

Inmiddels ook bezig met 2Q schema van Jack Daniels. Ik zie vrij veel overeenkomsten, ook gewoon Yasso800s maar dan in iets andere vorm: 3 min intervallen + 2 min rust komt bij mij neer op 800 meter. Iets minder rust tussen de intervallen, die Just Enough approach ging uit van een kleine 3 minuten.

Het heeft mij wel geholpen en gebracht wat ik wou. :) Nu afwachten hoe het met 2Q gaat zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
@Slickk
2Q van Jack Daniels heeft veel meer loopdagen, en ook veel meer kilometers...
Als het je lukt om dat schema te volgen, kan het niet anders of de tijd die je gelopen hebt met de Just Enough Training approach wordt een stuk verbeterd.

Het feit dat je onder de drie uur gelopen hebt met de Just Enough Training Approach vertelt me 2 dingen: je bent bestand tegen stevig snelheidswerk en je hebt talent - want anders loop je niet onder de drie uur met eerder beperkte training.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 20-01-2023 21:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:53
Zojuist een loopje gedaan, dat waren wel uitdagende condities :P Half gedooide sneeuw wat lokaal net weer aan het aanvriezen was. Fietspaden was geen geen doen, alles behalve hoofdwegen ook moeizaam. Wat het beste werkte was over voetpaden waar juist wel sneeuw lag. Af en toe wat pinguinstapjes bij een oprit waar iemand de sneeuw weg had gehaald.

Ik noem het dan maar een fartlek :P Was leuk om te doen en uiteindelijk alsnog 8km gemaakt met wat snelheidsverschillen nog net boven de 10km/u gemiddeld.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Hartloper schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:28:
@Slickk
2Q van Jack Daniels heeft veel meer loopdagen, en ook veel meer kilometers...
Als het je lukt om dat schema te volgen, kan het niet anders of de tijd die je gelopen hebt met de Just Enough Training approach wordt een stuk verbeterd.

Het feit dat je onder de drie uur gelopen hebt met de Just Enough Training Approach vertelt me 2 dingen: je bent bestand tegen stevig snelheidswerk en je hebt talent - want anders loop je niet onder de drie uur met eerder beperkte training.
Ze zijn vrij vergelijkbaar omdat 2Q dus maar 2 ‘echte’ loopdagen zijn. Er wordt verwacht dat je de rest van de te lopen kilometers invult op andere dagen. Ik zou nog steeds 3x per week kunnen lopen. Nu lukt het me om 4x te lopen gelukkig en ben wat trouwer aan het 2Q schema.

Ik wil m’n tijd absoluut verbeteren en het schema van Just Enough Approach heeft zo z’n beperkingen. Ik denk dat ik de grens er wel mee bereikt heb, of beter gezegd, het kan efficiënter. Het was een relatief eenvoudig schema, want er is zoveel qua aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zag.

Dat gezegd hebbende, ben ik het zeker met je eens dat er betere schema’s zijn.

Dat schema is absoluut stevig en had ook niet veel langer moeten duren, ik begon wel wat overbelasting aan te voelen. De vele rustdagen helpen daarin wel natuurlijk, maar omdat ik pas 9 maanden liep had ik weinig basis. Ik geloof er wel in dat rustdagen echt goed zijn en denk dat veel amateurs zich de blessures in jagen door 5 á 6x per week te lopen.

En ja, de aanleg heb ik blijkbaar. Meestal bescheiden maar dat durf ik wel te bevestigen gezien ik relatief snelle tijden loop met weinig kilometers per week. Zo’n 10~12 jaar geleden liep ik ook wel wat (rondjes van 6km) maar dat ging niet geweldig. Nu eet ik blijkbaar beter en loop stuk consistenter + rustiger. Gelukkig genoeg iets oudere lopers in dit topic die inspireren om door te zetten en te blijven lopen. Daar komt bij dat het één van de weinige hobby’s/sporten is waar je piek niet per se voor je 25e is. :)

Ergens vind ik het altijd wat ongemakkelijk als mensen vragen naar tijden. Je ziet in de reacties dat men zich ‘minder’ voelt, bijna demotiverend. Terwijl het allemaal persoonlijk is en je liever niet met iemand anders moet vergelijken. Iemand vertelt vol trots dat ze een HM in 2 uur lopen, vragen naar mijn tijd, zeg bijna beschaamd dat ik het in 1:22 liep… En dan zie je de trots verdwijnen. Vind ik echt jammer en probeer die situaties altijd wat te redden, maarja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Inmiddels zit ik in de 8e week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Njyok5EF-gogjzX-C1LxUTuR85w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLUaZza86NyE49liSWPo6mGE.jpg?f=fotoalbum_large

10 jaar geleden had ik in deze week al 2 weken last met blessures, dat gaat nu beter. Dit keer alleen beetje last gehad nadat ik op zaterdag max hartslag getest had (400m op 20km/u) en de dag erna ging squashen. Tijdens het squashen last van een spier in mijn bovenbeen, hier twee weken met squashen wat last van gehad. Daarnaast af en toe wat kleine pijntjes toen ik weer eens een 2e keer squashte, dat lijkt dus toch echt te veel.

Deze week ging het allemaal weer lekker en afstand weer lekker op kunnen pakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcGbuYsMPqF2LIEG2ovYUpGGVqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0RtE3Z5x4trYx1W5yQiao4f.jpg?f=fotoalbum_large
Opbouw wat langzamer dan 10 jaar geleden maar inmiddels wekelijks volume hoger. Ook te zien dat ik in week 3 volgende op de adviezen hier de snelheid er nog iets meer uitgehaald heb.

Snelheidwerk heb ik nog nauwelijks gedaan, eerste focus op duurloopjes om de basis op te bouwen. Deze week wel 3x1km gedaan wat wel aardig op doeltempo ging. Gezien het gebrek aan training vind ik het nu nog wel moeilijk in te schatten hoe realistisch mijn doel is, ik richt me toch eigenlijk echt wel op doel B (tijd 10 jaar terug verbeteren).

Komende weken maar eens wat meer snelheidwerk toe gaan voegen. Straks een weekje "rust" voor wintersport en daarna twee weken weg voor mijn werk; geen squash dus kan all-in op lopen.

Gaat nog wel lekker dus, ik ga de inschrijving maar eens doorzetten 8)
Edit: inschrijving voltooid; nu moet ik :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Mooi die stats! Ik heb ook een excel in gebruik naast al het Garmin en Strava geweld.
En fijn dat het goed gaat!

Nog wel een ding... de meesten rekenen met pace/tempo ipv snelheid. Maar dat is persoonlijk (min/km).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Jazzper schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:25:
Nog wel een ding... de meesten rekenen met pace/tempo ipv snelheid. Maar dat is persoonlijk (min/km).
I know, ik ben in de overgangsfase. Misschien kan ik nog wel een keer de moeite opbrengen mijn sheetje aan te passen :9

Het doel is een pace van 04:13 in ieder geval

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 20-01-2023 23:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
@assje Goed bezig, eerst de kilometers opbouwen en als je een goede aerobe basis hebt kan je wat snelheidsprikkels toevoegen.

@Slickk 2 uur voor een HM is mooi en mag geapprecieerd worden. Iedereen die een wedstrijd uitloopt zonder te wandelen krijgt mijn appreciatie. Daar leg ik de grens, iemand die op een halve een paar kilometers wandelt heeft de wedstrijd niet uitgelopen in mijn ogen.

Maar iemand die snel loopt hoeft daar niet beschaamd voor te zijn, dat is de omgekeerde wereld.
Voor een deel is dat talent, en daar heb je geen verdienste aan. Maar voor een deel is het ook levensstijl en toewijding.
Het feit alleen al dat we hier op een hardloopforum over trainingsmethodes zitten te ouwehoeren is een teken van passie voor de sport.

Ik lees alles hier graag, maar stiekem ben ik toch het meest gefascineerd door de wedstrijden en de training van de snellere lopers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Laatst online: 21:06
InZane schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:27:
Zie ik nog Tweakers bij de Midwinter testrun/parcoursverkenning aanstaande zondag in Apeldoorn?
https://www.midwintermarathon.nl/voorbereiding/

Ik ga om 9.30 de 10em lopen met 't snelste groepje (11 km/u).
Wordt gewoon een lekker duurloopje dus.

De vooruitzichten zijn lekker fris en droog d:)b

Inschrijven hoeft niet en deelname is gratis. Vertrek bij AV'34 :)

[...]

Oh dat weet ik niet precies meer. Volgens mij was het wel onder 0.
Over 2 weken ben ik erbij (10em). Ben benieuwd naar het aantal hoogtemeters in de testrun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
In het kader van oude discussies opratelen, nog een echt must-see YT kanaal: Jeff Pelletier

Doet heel veel lange afstandswerk, zoals UTMB, maar heeft bv ook SwissPeaks trail gedaan (360km door de alpen). Cinematisch heel goed opgezette video's en wat mij betreft momenteel toch wel één van de meer inspirerende kanalen!

Enfin, hier mensen die al een sneeuwtrail gedaan hebben? Voor mij staat morgen een lange run op de planning, dus ik hoop dat dan nog wat sneeuw ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:57
Slickk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:00:
[...]

Ergens vind ik het altijd wat ongemakkelijk als mensen vragen naar tijden. Je ziet in de reacties dat men zich ‘minder’ voelt, bijna demotiverend. Terwijl het allemaal persoonlijk is en je liever niet met iemand anders moet vergelijken. Iemand vertelt vol trots dat ze een HM in 2 uur lopen, vragen naar mijn tijd, zeg bijna beschaamd dat ik het in 1:22 liep… En dan zie je de trots verdwijnen. Vind ik echt jammer en probeer die situaties altijd wat te redden, maarja.
Ik denk ook dat het aan die andere persoon ligt. Zelf ben ik ook een langzame loper (HM wel onder de 2 uur maar heel ver boven de 1:30uur) en ik ben zelf blij met wat ik kan. Aangezien ik een best groot object ben heb ik ook niet de illusie dat ik een snelle loper zal worden. Sneller dan nu wel, maar een HM in 1:45, misschien 1:40 is denk echt de max voor me.
Dus ik vind het super te horen/lezen hoe snel anderen zijn en heb daar alleen maar bewondering voor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:11
Van de week(maandag of dinsdag) weer aan de slag na 2 weken rust. Ik heb besloten nog niet voor een marathon te gaan. Vraagt op dit moment toch teveel tijd icm gezin en ik vraag me af of het mentaal weer gaat lukken. Daarom juist voor iets gekozen binnen een afstand die ik ondertussen al van binnen en buiten ken (naar m'n eigen idee). Dat is de halve marathon. Ik wil een nieuw pr gaan lopen op die afstand. Mijn huidige pr staat op 1:38:25 en ik geloof dat daar nog wel wat ruimte in zit met een 10km pr van 41:45. Het moet ergens in mei gaan gebeuren (Leiden of Utrecht).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
harmpie1147 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Over 2 weken ben ik erbij (10em). Ben benieuwd naar het aantal hoogtemeters in de testrun.
Oh, ik heb de GPX wel, inclusief hoogteprofiel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/z9sEL4B0Pulxft9U0fXlCcTG.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:12
Even tussendoor: ik kwam net in mijn laatje nog een TomTom runner 3 sporthorloge tegen. Ik gebruik alweer meer dan een jaar een Garmin dus misschien kan ik er iemand blij mee maken?

Het is de versie met muziekopslag en hartslagmeting. Heeft me vele jaren voorzien van uiterst accurate GPS data. Je kan er ook intervallen en dergelijke mee programmeren. De accu ging de laatste keer dat ik 'm gebruikte nog zeker 3 uur mee tijden een activiteit.

Is er een beginnend loper die graag wat meer informatie over zijn/haar lopen wil maar niet meteen 100+ euro wil of kan stukslaan op een horloge? Stuur een DM en tegen verzendkosten mag je de TomTom hebben. Het gaat alleen om het horloge en een laadkabel, verder geen accessoires.

Vergeven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 11:52

charrel

Cortisol4life..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5E3h4B-DuAOsOCz-Gc_FAqSgrTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XueVLkmGJAQh4NizeHbJ7PEB.jpg?f=fotoalbum_large
Kon ze voor het geld niet laten liggen, saucony Ride 15, lopen heerlijk. Soepel, lekkere demping. Voelen voor mij beter dan de nike zoom fly 4, stukje stabieler. De eerste 15km staat erop.

Toch lopen de kiprun ks light ook nog steeds heerlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 21-01-2023 16:16 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:04
Ik weet dat er mensen zijn die na een bepaalde leeftijd (ik zou zeggen 40) alle PR's doorstrepen en opnieuw beginnen. Zo actief doe ik het niet, maar heb al wel uit mijn hoofd gezet dat ik ooit nog een <20min op de 5K loop zoals ik als 18-jarige pre studententijd deed.
Afgelopen jaar heb ik als 52-jarige een 5K gelopen in 18:49 en als 53-jarige en 27 jaar oud PR op de 10K gebroken met een tijd van 39:19.
Je leeftijd is dus nog geen belemmering om zulke tijden te halen.

Vijf weken geleden had ik griep. Op zich was ik in een week weer op de been, maar met sporten was het een uitdaging om mijn hartslag in toom te houden. Op 31 december liep ik 5K in een tempo van 6:06/km en een gemiddelde hartslag van 125.Dat was voor mijn doen echt te hoog en wel een belemmering om meer en harder te lopen. Lastig als je je hebt ingeschreven voor de marathon van Rotterdam.
Beetje bij beetje gaat het beter. Vandaag 14K in een tempo van 6:04/km en een gemiddelde hartslag van 116. Dat is meer hoe het hoort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
charrel schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:11:
[Afbeelding]
Kon ze voor het geld niet laten liggen, saucony Ride 15, lopen heerlijk. Soepel, lekkere demping. Voelen voor mij beter dan de nike zoom fly 4, stukje stabieler. De eerste 15km staat erop.

Toch lopen de kiprun ks light ook nog steeds heerlijk.
Leuk, ik heb ze ook allebei in gebruik. De Rides gebruik ik als daily trainers en de Fly's pak ik weleens voor een interval. Ze hebben allebei wel wat vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:09
nogeeninlog schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Vijf weken geleden had ik griep. Op zich was ik in een week weer op de been, maar met sporten was het een uitdaging om mijn hartslag in toom te houden.
Ow, ik dacht dat ik de enige was. Ik kreeg griep op oudjaarsavond O+ . Na een week ging het prima, ik rustig klein rondje, ging wel aardig. Maar was blijkbaar toch niet helemaal beter, weer 2 weken zo tam als wat op de bank. Overal spierpijn. Vandaag 5 km heel rustig gelopen, op zich ging dat prima. Maar of ik maandag mee kan met de club....

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:48
@Fraggert my two cents: ik heb een HRM pro omdat mijn Garmin ook gammel was in de hartslagmeting. Vnl. bij lage temperaturen of bijv. veel wind. Ik liep duurloopjes in zone 5 volgens dat ding :+ Ik ben er erg blij mee, maar een Stryd is ook een prima alternatief (zij het duurder) als je gestructureerd op bepaalde intensiteit wil lopen. Jij zoekt ook wel de heuvels en bossen enzo op toch? Dan zou een Stryd ook fijn kunnen zijn, omdat hij ook beter tempo laat zien.

Mijn eerste week dat ik weer loop en ik heb er toch weer 4 loopjes op zitten. In totaal zo'n 26km, de achillespees reageert niet dus dat is super! Mijn rechterlies is wel wat gevoelig, nooit eerder last gehad dus waar dat nou weer vandaan komt... Misschien toch te snel aan het lopen in de intervallen. Conditie valt wel tegen, loop zeker 12 bpm hoger op duurlooptempo :( Maar door veel loopjes te doen, hoop ik het lijf goed de ruimte te geven om te herstellen en zo snel weer te kunnen opbouwen!

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan90 op 22-01-2023 12:32 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:36
mhr-zip schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Ow, ik dacht dat ik de enige was. Ik kreeg griep op oudjaarsavond O+ . Na een week ging het prima, ik rustig klein rondje, ging wel aardig. Maar was blijkbaar toch niet helemaal beter, weer 2 weken zo tam als wat op de bank. Overal spierpijn. Vandaag 5 km heel rustig gelopen, op zich ging dat prima. Maar of ik maandag mee kan met de club....
Nog een griep/covid herstellende hier: gisteren 8lm krap onder de 6 min/km gedaan, met een hartslag van 143!! De progressie vanaf nieuwjaar is maar heel matig te noemen, het kost(te) me ook moeite om de regelmatigheid weer in te bouwen en dat #@^&%$=-weer helpt ook niet echt. Zucht, waar is mijn halve triathlon vorm (en gewicht) van september gebleven :| #klagenisookeenvak

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Afstandsrecords! Vandaag 24k en weektotaal van 52k :) Op weg naar de CPC in maart met tussendoor als lange duurloop de 30 van Schoorl.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Niku schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:55:
Afstandsrecords! Vandaag 24k en weektotaal van 52k :) Op weg naar de CPC in maart met tussendoor als lange duurloop de 30 van Schoorl.
Goed bezig (y)

Hier gaat hij ook weer lekker :) wil geen @Slickkje doen door je te overtreffen >:) Maar deze week sinds lange tijd weer over de 80km gegaan met langste loopje van over de 30.
Ik geloof wel in “muscle memory” want de benen hadden er geen problemen mee, hartslag lag nog wel wat hoger maar niks schrikbarendst dus dat komt wel weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHgQcq8MrdsFUclXZ9t3ISGUIYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoIsY0JQHGtc6PDu05ic56u9.jpg?f=fotoalbum_large
Begin nu wel weer stabiel wat meters te maken, had 2 mindere weken door een licht griepje en een verdraaide knie. Verder probeer ik elke week nog te fietsen maar deze week niet aangedurfd door de gladheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Hartloper schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Ik heb het hier al eens over gehad. Fascinerend schema, maar te hard qua intensiteit.
1 keer tempoloop op HMtempo.
1 keer 400m intervallen op sneller tempo.
1 lange duurloop met op het einde 3 km aan HM-tempo.

Het is niet het ideale schema, maar het kan werken.

Voor de marathon heb je op zich niet zo veel aan Yasso 800 -loopjes: https://runnersconnect.net/yasso-800s/
Voor mij heeft het gewerkt, doel op de HM was 1:29:59 en uiteindelijk gelopen in 1:27:54.
Met onderweg wat regen en veel wind (eigenlijk alleen door open veld) en met een klein deelnemersveld, waarbij ik na 2km al alleen liep. Dus wellicht had er bij een grotere wedstrijd wel wat meer in gezeten. Desalniettemin ben ik het met je eens dat het een hard schema is, maar mij beviel het prima.

Wat betreft het artikel; duidelijk verhaal! in de laatste alinea wordt aangegeven dat de "fast finish long run" wellicht beter zou zijn dan de Yasso800's, maar in het Just Enough Training Approach zitten deze trainingen ook.
Slickk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:00:
[...]
...Het was een relatief eenvoudig schema, want er is zoveel qua aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zag.
Bomen en bos; Wat dat betreft is dit precies waarom ik dit schema gebruik, 3 keer lopen bevalt mij ook goed (ik probeer in ieder geval 2x in de week woon-werk te fietsen, 16km enkele reis), wellicht zou 4 keer lopen ook nog kunnen. En dat doe ik regelmatig ook nog wel, meestal om mijn vrouw uit de wind te houden, dit zijn voor mij dan zone2 loopjes (of rustiger), terwijl mijn vrouw helemaal kapot gaat >:)

Dus mocht je tips hebben om in plaats van de Yasso800's te doen (of een heel ander schema voor een sub3 uur marathon), hoor ik het graag! :)

[ Voor 29% gewijzigd door Toppertje op 22-01-2023 18:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
@Toppertje

Disclaimer: ik weet heel wat over training, maar ik ben geen coach en iedereen is anders. Sommigen gedijen bij vrij veel snelheidswerk. Dat gezegd zijn is de 80/20 regel algemeen aanvaard bij toptrainers.

De meest logische aanvulling op het schema doe je al, met name een 4de rustig loopje. Het echte schema bevat te weinig rustig aeroob werk.
De Yasso 800's kan je vervangen door een tempo run van 20 minuten aan ongeveer halve-marathonsnelheid, voorafgegaan door 20 minuten rustige opwarming en gevolgd door 20 minuten cooling-down. Die 20 minuten tempo moeten "comfortabel hard" voelen, maar zeker niet zo intens als bv. een 10km-wedstrijdtempo.
(Sommige trainers vervangen de tempo run door bv 5x1 km aan HM-snelheid met telkens wat rust ertussen, ipv 20 min ononderbroken).

De lange duurloop hoeft niet altijd te eindigen op wedstrijdtempo, maar mag volledig rustig zijn. Af en toe de lange duurloop eindigen met enkele kilometers op wedstrijdtempo kan wel zinvol zijn.

Als snelheidsprikkel kan je strides doen, bv tijdens de lange duurloop of tijdens de rustige duurloop 5 versnellingen van 30 seconden ontspannen sprinten aan 90% van je maximale sprintsnelheid.

Op die manier prikkel je alle energiesystemen, met vooral aandacht voor opbouwen van aerobe conditie (wat het allerbelangrijkste is voor de marathon).

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 22-01-2023 20:27 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Vandaag was een grote dag! Ik wilde toch nog even mijn sneeuw/ijstrail meepakken. Vol goede moed en warme kleren vertrokken op de trails en veldwegen
Uiteindelijk werd dit mijn langste looop tot nu toe. Vorige week tikte ik de 18km aan, en had ik zoiets van "daar kunnen prima nog wel wat km bij". Vandaag werden dat er 21km, maar man wat was het zwaar met de sneeuw en ijs 7(8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4TsGYGu9KfdliEjmHTbDS-HQYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcQfVLSAJjIvQYlSkNgcL2II.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_IMKnA8Caa0pSN0YbrFDDXNo5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXw2n8iTEFlSvlHmGouFUyWi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWKE5urumgfCZyCmG2vQkl8aPJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARoLofdlxBmip24CmEdqFEdx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idOHGqJpcLqPGeiEQO2pxS31fnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLdG4jCfyh5kpdcTj9zcexFO.jpg?f=fotoalbum_large

Iets minder hm dan normaal, 2de helft van de trail was redelijk vlak, maar toch wel even lekker gelopen.
https://strava.app.link/HIZePAYUNwb

Verder vandaag ingeschreven voor de 20km van de Hivernal trail op 5-2, ben benieuwd. Gaat voor mij de eerste trail in wedstrijdvorm zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:53

XyS

0.o.O

Arjan90 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:31:
@Fraggert my two cents: ik heb een HRM pro omdat mijn Garmin ook gammel was in de hartslagmeting. Vnl. bij lage temperaturen of bijv. veel wind. Ik liep duurloopjes in zone 5 volgens dat ding :+ Ik ben er erg blij mee, maar een Stryd is ook een prima alternatief (zij het duurder) als je gestructureerd op bepaalde intensiteit wil lopen. Jij zoekt ook wel de heuvels en bossen enzo op toch? Dan zou een Stryd ook fijn kunnen zijn, omdat hij ook beter tempo laat zien.

Mijn eerste week dat ik weer loop en ik heb er toch weer 4 loopjes op zitten. In totaal zo'n 26km, de achillespees reageert niet dus dat is super! Mijn rechterlies is wel wat gevoelig, nooit eerder last gehad dus waar dat nou weer vandaan komt... Misschien toch te snel aan het lopen in de intervallen. Conditie valt wel tegen, loop zeker 12 bpm hoger op duurlooptempo :( Maar door veel loopjes te doen, hoop ik het lijf goed de ruimte te geven om te herstellen en zo snel weer te kunnen opbouwen!
Lekker bezig, hoop dat het ook helpt met de stress 8)

Hier hetzelfde verhaal, geen last van mijn achillespees en 4 keer lopen voor een totaal van 20km deze week. Hartslag was geen peil op te trekken, runalyze schatte de vo2 max op 45 en de run daarna op 53.
Ga dit volgende week opbouwen naar ~30km.
Ben in elk geval blij weer te kunnen lopen *O*

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-08 06:57
Oooi! Ga hier maar eens meelezen en wellicht ook -posten. Wist niet eens dat hier ook een hardloopforum was. Kom zelf vooral op Fok, maar daar is het hardlooptopic helaas op sterven na dood.

Ik ben 43. Ik loop al meer dan tien jaar. Lid van atletiekvereniging in Den Bosch. Vorig jaar februari een enkelbandje gescheurd, maar wel goed hersteld. Opgebouwd naar halve weer. In oktober halve in Eindhoven gelopen, ondanks corona een paar weken ervoor toch prima gegaan. Nu in training voor de marathon Rotterdam. Het grote doel is onder de 4 uur. Net even anderhalve week pauze gehad vanwege ooglasering, maar nu vol erop weer.

Ik train vier keer in de week. Maandag op de club, korte intervallen, woensdag zelf een duurloop, donderdag wat rustiger en langere intervals op de club en op zaterdag de lange duurloop.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Hartloper schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:14:
@Toppertje

Disclaimer: ik weet heel wat over training, maar ik ben geen coach en iedereen is anders. Sommigen gedijen bij vrij veel snelheidswerk. Dat gezegd zijn is de 80/20 regel algemeen aanvaard bij toptrainers.

De meest logische aanvulling op het schema doe je al, met name een 4de rustig loopje. Het echte schema bevat te weinig rustig aeroob werk.
De Yasso 800's kan je vervangen door een tempo run van 20 minuten aan ongeveer halve-marathonsnelheid, voorafgegaan door 20 minuten rustige opwarming en gevolgd door 20 minuten cooling-down. Die 20 minuten tempo moeten "comfortabel hard" voelen, maar zeker niet zo intens als bv. een 10km-wedstrijdtempo.
(Sommige trainers vervangen de tempo run door bv 5x1 km aan HM-snelheid met telkens wat rust ertussen, ipv 20 min ononderbroken).

De lange duurloop hoeft niet altijd te eindigen op wedstrijdtempo, maar mag volledig rustig zijn. Af en toe de lange duurloop eindigen met enkele kilometers op wedstrijdtempo kan wel zinvol zijn.

Als snelheidsprikkel kan je strides doen, bv tijdens de lange duurloop of tijdens de rustige duurloop 5 versnellingen van 30 seconden ontspannen sprinten aan 90% van je maximale sprintsnelheid.

Op die manier prikkel je alle energiesystemen, met vooral aandacht voor opbouwen van aerobe conditie (wat het allerbelangrijkste is voor de marathon).
Bedankt voor de tips!
Ik ga zeker wat van deze trainingen uitwisselen in het schema, dat is ook goed voor de afwisseling.
Verder probeer ik dat extra rustige loopje erin te houden en met de woon-werk km op de racefiets die aërobe conditie nog wat verder uit te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-08 11:24
Het valt mij op de laatste tijd dat er geen beweging zit in mijn vo2max.

Korte rondvraag in mijn omgeving leert dat meerdere personen hier last van hebben.
Gemeenschappelijke deler is dat we allemaal een Garmin Fenix 6/ of 7 om onze pols hebben hangen.

Meer bezitters van bovengenoemde klok die dit ook ervaren?

Nu hecht ik zelf niet heel veel waarde aan het getalletje opzich, maar had wel een opwaartse trend verwacht gezien de trainingen die ik momenteel doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Roadman schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:42:

Korte rondvraag in mijn omgeving leert dat meerdere personen hier last van hebben.
Gemeenschappelijke deler is dat we allemaal een Garmin Fenix 6/ of 7 om onze pols hebben hangen.

Ja, mijn vo2max is sinds oktober niet meer veranderd. Het is tussen juli en oktober nog wel gedaald van 58 naar 56. Voorheen zat er in 1 tot 2 maanden nog verandering in (plus of min).

Runalyze geeft wel meer beweging in de vo2max. Alhoewel ik daar met een enkele loop niet te veel waarde aan hecht omdat deze erg uitgaat van gemiddelden (hartslag en tempo) over een loop met veel wisselingen (hoogte en snelheid). Voor de algemene trend kijk ik er wel naar. Meer dan naar die van Garmin, want die beweegt dus al 4 maanden niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Nu hecht ik zelf niet heel veel waarde aan het getalletje opzich, maar had wel een opwaartse trend verwacht gezien de trainingen die ik momenteel doe.
Er is al maanden amper beweging te zien in mijn vo2max cijfers voor hardlopen (945). Dit is sinds een update in juli. Op hun forum is er ook wat over te vinden.

Dat ie wat minder labiel was dan voorheen is prima, maar dit is wel het andere eind van het spectrum. Gedurende deze periode ben ik minder gaan fietsen en fors meer gaan lopen. Dat heeft geen effect gehad (aldus garmin :+)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• born2tweak
Weer een hoop mooie verhalen na zo'n mooi weekend! Ikzelf ben ook weer lekker bezig geweest en heb na de wintersport deze tweede week weer positief kunnen afsluiten. Begonnen met vrijdagavond rust, zaterdagochtend een heerlijke rustige duurloop van 19km. M'n loopmaatje had last van vermoeidheid dus het tempo lag wat lager dan normaal, dus ideaal voor de z2. Zondag stond een 5km bosloopje in Beek (GLD) op het programma. Om toch m'n kilometers te maken ben ik daar eerst rustig heen gelopen, 6,5 km, daarna de wedstrijd goed gelopen in 'n mooie tijd en daarna weer rustig met een omweggetje terug. Uiteindelijk de week met 70km kunnen afsluiten!

Ik heb in december met m'n nieuwe wedstrijdschoenen in 'n training 22:05 gelopen op een 5km, nu in de trail wedstrijd op m'n trailschoenen met al veel km's in de benen een 22:34 kunnen neerzetten. Daar ben ik erg tevreden over en het is een mooie prikkel voor de komende tijd. Over 2 weken Apeldoorn de 25km, dus dat is natuurlijk een heel ander wedstrijd karakter. Afwisseling is belangrijk voor een stabiele opbouw lijkt mij.

Mijn VO2max liep t/m december wel op maar nu is hij al een tijdje redelijk vlak. Eens zien of hij met deze extra week km's toch gaat klimmen.

[ Voor 27% gewijzigd door born2tweak op 23-01-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:23
De VO2max op mijn Fenix 6s wijzigt wel met elk loopje. Dat is te zien in de Trainingsstatus-widget op het horloge zelf. Maar ook in Runalyze. Bij elke activiteit kan je achter het kopje Miscellaneous klikken op Fit details (by file) en dan zie je de VO2max-inschatting van Garmin met twee decimalen achter de komma. Dit getal wijzigt met elk loopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
elastiek schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:45:
De VO2max op mijn Fenix 6s wijzigt wel met elk loopje. Dat is te zien in de Trainingsstatus-widget op het horloge zelf. Maar ook in Runalyze. Bij elke activiteit kan je achter het kopje Miscellaneous klikken op Fit details (by file) en dan zie je de VO2max-inschatting van Garmin met twee decimalen achter de komma. Dit getal wijzigt met elk loopje.
Die schommelt bij elke loop tussen de 55,73 en 55,87. Of het nu wedstrijd (cross, 8km), lange duurloop (30km) of intervaltraining is. Runalyze varieert tussen de 45 en 53.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53
sander_g schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Die schommelt bij elke loop tussen de 55,73 en 55,87. Of het nu wedstrijd (cross, 8km), lange duurloop (30km) of intervaltraining is. Runalyze varieert tussen de 45 en 53.
Is het niet zo dat je een VO2Max hebt die je aan kan (je daadwerkelijke max zeg maar) en de VO2max die voor een run nodig is?

Dus ik kan bijvoorbeeld een 10k doen in bijvoorbeeld 50 minuten. Daar hoort met mijn lichaams specs een VO2max bij van (bijvoorbeeld) 50.

Maar als ik een 10k doe in 60 minuten heb ik gedurende die run maar een VO2max van 48 nodig (allemaal verzonnen getallen, gaat om concept).

Garmin probeert de trent weer te geven van de eerste denk ik, maar kan wat te laag worden ingeschat als je veel duurlopen doet op lagere intensiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Shinji schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Is het niet zo dat je een VO2Max hebt die je aan kan (je daadwerkelijke max zeg maar) en de VO2max die voor een run nodig is?

Dus ik kan bijvoorbeeld een 10k doen in bijvoorbeeld 50 minuten. Daar hoort met mijn lichaams specs een VO2max bij van (bijvoorbeeld) 50.

Maar als ik een 10k doe in 60 minuten heb ik gedurende die run maar een VO2max van 48 nodig (allemaal verzonnen getallen, gaat om concept).

Garmin probeert de trent weer te geven van de eerste denk ik, maar kan wat te laag worden ingeschat als je veel duurlopen doet op lagere intensiteit.
Volgens mij wordt ook rekening gehouden met de hartslag. Die zal bij een 10k in 60 minuten lager zijn dan een 10k in 50 minuten. In de vo2max cijfers van Runalyze zie je dat vrij duidelijk. Hoge hartslag in wedstrijden is gelijk lagere vo2max. Bij intervallen is het gelijk een stuk hoger.
Maar die cijfers neem ik, op individuele basis, ook niet bijzonder serieus. Het gaat per saldo om de trend. En daar zit bij Garmin dus al maanden geen beweging in. Ik heb het maar los gelaten en focus meer op resultaten in wedstrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Shinji schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Dat gevoel had ik ook altijd. Met behulp van een algoritme probeert men tragere loopjes te schalen, maar dat werkt niet optimaal. liep je toen een volle bak wedstrijdeffort kreeg je al snel een 'increase'. Maar tegenwoordig lijkt het allemaal niets meer uit te maken.

Ik zie nu geen verschil meer tussen een super traag herstelloopje, of een 10km wedstrijd. Dus of dat algoritme is super goed geworden en ik ga niets meer vooruit, of er gaat ergens iets mis. Andere platforms zijn wel overtuigd van vooruitgang tussen juli en nu. Ik ook: zeg 5 minuten op een 10km en een kwartier op een halve...

De vo2max die voor fietsen gegeven wordt is trouwens dynamisch als altijd én lijkt beter overeen te komen met wat je zou mogen verwachten.
Ik heb het gevoel dat men ergens een correctiefactor om schommelingen te beperken veel te hoog heeft staan. Maar ja, geen inzicht in gebruikte firstbeat algoritmes... dus who knows. Ander hersenspinsel is dat het misschien te maken heeft met het gebruik van een Stryd. Garmin kijkt naar de relatie snelheid vs hartslag, dus met de snelheid van Stryn zou dat kunnen. Hoewel ik denk dat ik tal van loopjes ook zonder Stryd heb gedaan in het afgelopen half jaar... En waarom het dan eerst wel prima werkte? Ik zal de stryd er eens uitgooien bij de volgende tresholdblokken.

Qua oplossing kwam ik al ergens een full reset tegen: horloge naar factory, horloge verwijderen uit account, verwijderen van alle profielgegevens van de website, dan opnieuw beginnen met fysio true up uit. Maar dat is mij veel te veel werk :P

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 23-01-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Bij Apple is het niet veel beter, die hadden eerst de max vo2max op 60 staan, dus daar stond die bij mij altijd op. Inmiddels hebben ze de max vo2max op 65 staan waar ik na 2 loopjes ook al weer op zat. Terwijl ik volgens runnalyze een stuk lager zit, en hier heb ik wel wat meer vertrouwen in want die waardes komen wel redelijk overeen met de onderstaande tabellen van prorun

Afbeeldingslocatie: https://www.prorun.nl/upload/aangepast.png
Afbeeldingslocatie: https://www.prorun.nl/upload/Tijden%202.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Tinusvolkel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:50:
Bij Apple is het niet veel beter, die hadden eerst de max vo2max op 60 staan, dus daar stond die bij mij altijd op. Inmiddels hebben ze de max vo2max op 65 staan waar ik na 2 loopjes ook al weer op zat. Terwijl ik volgens runnalyze een stuk lager zit, en hier heb ik wel wat meer vertrouwen in want die waardes komen wel redelijk overeen met de onderstaande tabellen van prorun

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vraag me af waar die tabellen op gebaseerd zijn?
Tijdens het Sportmedischonderzoek werd mijn VO2max op 46,5 geschat door de sportarts.
Dit was gebaseerd op:
3975 ml/min zuurstofopnamecapaciteit met een gewicht van 85,5 kg, wat neerkomt op 46,5 ml/min/kg lichaamsgewicht.

De tempo's van een VO2max van 45 zijn voor mij zeker nog niet haalbaar. Ik zou dus niet persé naar een tempo verschaling kijken om je VO2max te bepalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Dazzler2120 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:02:
[...]

Ik vraag me af waar die tabellen op gebaseerd zijn?
Tijdens het Sportmedischonderzoek werd mijn VO2max op 46,5 geschat door de sportarts.
Dit was gebaseerd op:
3975 ml/min zuurstofopnamecapaciteit met een gewicht van 85,5 kg, wat neerkomt op 46,5 ml/min/kg lichaamsgewicht.

De tempo's van een VO2max van 45 zijn voor mij zeker nog niet haalbaar. Ik zou dus niet persé naar een tempo verschaling kijken om je VO2max te bepalen...
Héél veel metingen van de in en uitgeademde zuurstof terwijl men op de loopband aan het rennen was. Zoals jij ook hebt gedaan :)

Zo'n tabel is daarmee niet exact correct voor iedereen persoonlijk. Er spelen nog wat andere zaken naast zuurstofopname die de loopsnelheid bepalen, maar geeft wel een aardige indicatie.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Mijn Garmin Forerunner 645 lijkt het wijzertje ook te klemmen tegen de glasplaat; staat al tijden op 47 vast terwijl ik PR's breek en ik het aan de hoge kant vind.

Ik werk maar met VO2DOT die al lastig genoeg is. Op basis van mijn 5K laatste keer tempo zat ik op score van 40 en was een 10K van 50:03 mogelijk. Op basis van mijn oude 5K record van 22:41 zelfs een 10K van 47:04 mogelijk. Yeah right... mijn 2012 gebaseerde 10K record (hoewel ik die per ongeluk tijdens een te snelle duurloop liep) is 52:12. In recente jaren (en 11 jaar ouder) nog een keer een bewuste 10K op snelheid gelopen van 53:57 en dat was het wel. Ik zag die sub50 nooit meer zitten.

Maar trainen ging wel erg lekker laatste tijden zoals ik hier wel eens postte. Lage HR duurloopjes, intervallen, fartlek, keer 5K tempo. Zou ik niet eens een snelle 10K moeten proberen? Weet je wat, ik stel mijn Garmin in op 52:00 (5:12/min). En go...

Hmmm die sub 5:00/min gaan wel erg makkelijk, maar dat houd ik niet 10K vol. Ietsje gas eraf. Maar ik bleef maar lage 5-jes lopen. En zo kan het dat ik op mijn oude dag mijn 11 jaar oude PR op de 10 met bijna 2 minuten verpulverd heb: 50:14! 50:13 volgens Strava en PBviewer.com zelfs. En die 13/14 seconden kunnen er echt wel af. Blij mee! Nota bene: op paar seconden na zoals voorspeld door VDOT. Niet te geloven..

Strava
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/G1U7EkePg_34HhVFDbg84Az8DreasvIURlpasBewTiw-1152x2048.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 23-01-2023 13:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Jazzper schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:55:
Mijn Garmin Forerunner 645 lijkt het wijzertje ook te klemmen tegen de glasplaat; staat al tijden op 47 vast terwijl ik PR's breek en ik het aan de hoge kant vind.

Ik werk maar met VO2DOT die al lastig genoeg is. Op basis van mijn 5K laatste keer tempo zat ik op score van 40 en was een 10K van 50:03 mogelijk. Op basis van mijn oude 5K record van 22:41 zelfs een 10K van 47:04 mogelijk. Yeah right... mijn 2012 gebaseerde 10K record (hoewel ik die per ongeluk tijdens een te snelle duurloop liep) is 52:12. In recente jaren (en 11 jaar ouder) nog een keer een bewuste 10K op snelheid gelopen van 53:57 en dat was het wel. Ik zag die sub50 nooit meer zitten.

Maar trainen ging wel erg lekker laatste tijden zoals ik hier wel eens postte. Lage HR duurloopjes, intervallen, fartlek, keer 5K tempo. Zou ik niet eens een snelle 10K moeten proberen? Weet je wat, ik stel mijn Garmin in op 52:00 (5:12/min). En go...

Hmmm die sub 5:00/min gaan wel erg makkelijk, maar dat houd ik niet 10K vol. Ietsje gas eraf. Maar ik bleef maar lage 5-jes lopen. En zo kan het dat ik op mijn oude dag mijn 11 jaar oude PR op de 10 met bijna 2 minuten verpulverd heb: 50:14! En die 14 seconden kunnen er echt wel af. Blij mee! Nota bene: op paar seconden na zoals voorspeld door VDOT. Niet te geloven..

Strava
[Afbeelding]
En dat nog steeds op de Kalenji's? Dan ga je met nieuwe schoenen zeker onder de 50 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@Niku Moment, even spieken in Strava wat ik aanhad:
Schoenen: Kalenji KIPRUN LD 2017 (711,6 km)

ah shit... yep! Kun je nagaan. Al die moderne fratsen met carbon etc kuch kuch.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 23-01-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Jazzper schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:12:
@Niku Moment, even spieken in Strava wat ik aanhad:
Schoenen: Kalenji KIPRUN LD 2017 (711,6 km)

ah shit... yep! Kun je nagaan. Al die moderne fratsen met carbon etc kuch kuch.
Nog een beetje blijven trainen, fris setje schoenen, beetje wedstrijdspanning en wat concurrentie en die 47 minuten komt in bereik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Nog een beetje blijven trainen, fris setje schoenen, beetje wedstrijdspanning en wat concurrentie en die 47 minuten komt in bereik :)
Ben het even kwijt maar @Roozzz ga jij voor een sub 3 uur poging op de marathon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Tinusvolkel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Ben het even kwijt maar ging @Roozzz ging jij voor een sub 3 uur poging op de marathon?
Met windkracht 5 in de rug misschien... 3:10 ofzo lijkt realistisch. Maar hopelijk nog wat dichterbij.

Sub 3 zie ik nog niet gebeuren. Ook al gaat het momenteel best lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-08 19:16
Lekker bezig @Jazzper. Bijna 2 minuten eraf is een forste prestatie! Denk dat een paar nieuwe schoenen inderdaad wel wat zullen helpen ;)

Hier is het metertje van het weekend weer 1 omhoog geschoten (VO2max van 51). Dat was overigens ruim buiten de verwachting om. Ik had een 5x 800m interval met tempo 4:15 - 4:00 - 3:50 - 4:00 - 4:15 in de planning. Dat werd een korte sessie want het weer was echt bar en boos. Denk windkracht 7+ en een temperatuur van -1/-2. Dat samen met een besneeuwde/bevroren baan maakte het echt een hel. Zodra ik op de windzijde kwam was het alsof er een spray van ijskristallen gelanceerd werd en je in een ijskoude windtunnel stond :X.

Uiteindelijk de 4:15 en 4:00 sessies afgewerkt en 400m op 3:50 gelopen om vervolgens maar de 5 kilometer rustig uit te hobbelen. Onder deze omstandigheden is mijn doel erg ver weg en begin ik te twijfelen of ik dit binnen de geplande datum ga halen. Nu snel hopen op een windstille dag met een paar plusgraden zodat mijn vertrouwen een boost kan krijgen :D

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Pagina: 1 ... 224 ... 388 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.