Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:53
Adam1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:36:
[...]
Maar tegen natte voeten helpt de peregrine kennelijk niet.
De Goretex variant als 't goed is wel natuurlijk :)

https://www.saucony.com/N...ing-trail-running&start=1

Wel warm(er) aan je voeten dan de standaard variant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:51
@polthemol mooi dat je de weg terug gevonden hebt. Het viel mij erg tegen. Met name de tijd die het duurt om de conditie terug te vinden. En vinden is bijna letterlijk te nemen voor mijn gevoel. En ik heb nog steeds wat vermoeidheid die langer aanhoudt als ik weer wat meer doen, bijvoorbeeld 2 dagen achter elkaar. Terwijl dat echt nooit een probleem is geweest.

Wel eens moe naar een zware training dat je de volgende dag de eerste paar km's even moet wennen. Maar niet deze rare vermoeidheid.

Ik ben ook erg benieuwd naar onderzoeken die gedaan worden naar de oorzaken, en ik hoop dat de 'normale' conditie ook weer terug komt. Een paar record pogingen zou nog wel leuk zijn namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 11:42
[...]

Aha, kijk, dat helpt wel, dergelijke info.
Ik ga er ook zeker niet mee op de weg lopen, met trail schoenen. Alleen het stukje naar het onverharde, een paar honderd meter.
Het is misschien ook niet zozeer de natte voeten, als wel dat m'n schoenen zo lang moeten drogen. Daarnaast zijn die guides voor weg ontworpen en loop ik het grootste gedeelte onverhard (en de laatste dagen voor een groot gedeelte door de modder). Alles bij elkaar opgeteld leek een trailschoen in het assortiment mij wel een goed idee. Maar tegen natte voeten helpt de peregrine kennelijk niet.
Ook de Peregrines moeten net zolang drogen. Mijn oplossing hiervoor is meerdere paar schoenen. Met vier paar is er altijd wel iets droog( en meestal alles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 11:42
Gaargod schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:50:
[...]

De Goretex variant als 't goed is wel natuurlijk :)

https://www.saucony.com/N...ing-trail-running&start=1

Wel warm(er) aan je voeten dan de standaard variant!
Zelf geen ervaring met Goretex hardloopschoenen (wel wandel). Op den duur spat of loopt er toch water naar binnen. Als dat gebeurt kan het minder snel weg en heb je alsnog natte voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

m0ridin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:29:
@Jazzper Gewoon eens een tijdje calorieen tellen...

Je kan heel veel lopen, maar het is nog makkelijker het er weer bij te eten. Vooral met sommige dingen vliegen de calorieen er aan... NIet zeggende dat dit bij jou het geval is, maar met tellen ben je tenminste wel echt bewust van wat je eet en binnen krijgt. Kan nooit kwaad.

En deel kan ook zijn verliezen van vet vs krijgen van spieren?
Heb in zo'n tooltje even heel snel vandaag erin geklapt. Vast niet nauwkeurig, maar een eerst indruk lijkt dat goed te zitten. Intake zou circa 2300 zijn, met ietwat afval goal zo'n 2050. Hele snelle invuloefening 1700 cal maar ik mis nog aantal dingen. In ieder geval niet dat ik er nu al vol over klap. Zal komende dagen nauwkeuriger proberen.

Spieropbouw kan want het lijkt erop dat na covid ik echt babyspiertjes heb. Dingen als planken en wallsit zijn een vage schim van wat ik ooit kon. Toch lijkt het me sterk.

offtopic:
Wat vooral gek is dat ik al 5 tot 10 jaar 83 kilo weeg. Afgelopen zomer op reis in thailand met hele dag in beweging zijn, gezond eten, weinig snacken (maar niet niets) kilo of 3 a 4 verloren c.q. uitgezweet. Het kan dus wel. En sindsdien weer hop 83 en een beetje. Ene dag 100 gram erbij, volgende weer eraf. Toen ging ik sporten en er gebeurde dus niets. Ook na 3 a 4 maanden hardlopen...En nu dus sinds kleine week super op eten (suiker met name) letten en nog steeds niet. Volhouden maar. BMI trouwens 23,5 wat prima is. Buikomtrek (en mijn nek haha) zijn wel te groot. Is echt alleen die twee plekken waar het vet zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzper op 16-01-2023 21:51 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:19
@Jazzper

Kan me voorstellen dat het frustrerend is... Een klein weekje is nog niks btw, daar hoef je absoluut niet perse iets van te merken.

Hoeveel loop je ongeveer in de week (qua kms)? En rest van je leven, kantoorbaan of actief?

Maar inderdaad, probeer het even trouw, volledig en correct bij te houden. Wie weet toch stiekem wat caloriebommetjes, of toch iets meer qua hoeveelheid van iets dan je dacht.

Of tja, het is wat het is? Sommige mensen kunnen eten wat ze willen en komen amper tot niks aan, anderen hoeven er maar naar te kijken. Hopelijk begint het toch nog te lopen (ha!) bij je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:56
[...]

Ik ga er ook zeker niet mee op de weg lopen, met trail schoenen. Alleen het stukje naar het onverharde, een paar honderd meter.
Het is misschien ook niet zozeer de natte voeten, als wel dat m'n schoenen zo lang moeten drogen. Daarnaast zijn die guides voor weg ontworpen en loop ik het grootste gedeelte onverhard (en de laatste dagen voor een groot gedeelte door de modder). Alles bij elkaar opgeteld leek een trailschoen in het assortiment mij wel een goed idee. Maar tegen natte voeten helpt de peregrine kennelijk niet.
Gore-Tex oftewel GTX is waterdicht maar daardoor ook vrij snel warm en zoals gezegd gaat het water er niet uit.

Ik loop zelf nog altijd met veel plezier op Speed 2 Runshield van Saucony, nu het tweede ‘regenseizoen’. Is een schoen voor verhard maar dankzij het Runshield buitenwerk ren ik met gemak door regen heen. Op een gegeven moment wordt het ook wel wat warm en alsnog wat nat (zoals afgelopen zaterdag), maar die warmte is juist wel prettig en lang niet zo doorweekt als m’n andere schoenen. Die zijn vaak een gevalletje ‘kletspoot’.

Bij de Nike Trail 2 was dat al helemaal het geval. Die voelden echt dubbel zo zwaar na een slootje. Niet eens de GTX versie, gewoon veel stof wat het water als een soort spons opzoog.

Nike Pegasus Shield (ik had versie 37) is hetzelfde idee als Runshield. Vond ik ook erg fijn zitten. Maarja, is wel weer een wegschoen en niet voor onverhard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 22:27

Fisico

by Fabian

Totrail schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:38:

Nu heb ik in Utrecht wel de halve eens gelopen en weet ik dat het qua routeaanwijzing eens fout is gegaan. Maar na veel wijzigingen van eigenaren doet nu Golazo het en die zijn toch wel ervaren.
ik dacht dat de foute route ook met Golazo was, maar het was vooral een heel onhandige route met vlak na elkaar een paar kruispunten voor de verschillende afstanden. Dat was ook het eerste jaar met de nieuwe route. Daarvoor liep je als loper van de hele namelijk twee keer het rondje van de halve. Ik vind zelf dat hardlopen niet echt leeft in Utrecht en dat het aantal lopers op de hele wel heel beperkt is. Voordeel is wel dat mei je nog wat tijd geeft.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:03
[...]

Tja, ik accepteer natte voeten gewoon. Uiteindelijk wordt alles nat. Zolang je niet langdurig stil gaat staan heb je daar eigenlijk verrassend weinig last van. Bij het trailen hoort het er helemaal een beetje bij. Veel trailschoenen zijn er ook op bedacht. Water loopt er makkelijk in, maar ook weer uit. Typisch houdt de daarbij gebruikte stof minder water vast dan bij wegschoenen.

Goretex etc is een optie, maar werkt vooral voor lopen door lichte regen of nat gras (of sneeuw!). Bij veel water loopt het water gewoon via je benen de schoenen in en dan werkt de Goretex effectief tegen je. Het water kan er niet/slecht uit. Laat staan als je ergens een beek doorkruising tegen komt... Dat doe je één keer in je Goretex schoenen, daarna neem je andere schoenen mee naar iedere Ardennen trail :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:01

polthemol

Moderator General Chat
Jazzper schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:39:
Zou kunnen. Ik probeer rond de 75% maxHR te blijven. Kan tijdje onder 70% proberen. Richting 60% wordt het wel echt tergend. Heb van de week een 12K op gemiddeld 74% maxHR gedaan. Was ik gewoon anderhalf uur onderweg. Kreeg eerder pijntjes van de duur dan van de intensiviteit :)
Volgens Garmin horloge loop ik aan de onderkant van de aerobe zone. Moet ik nog onder die grens lopen dan?
dat is opbouwen, duurvermogen is ook een skill die je moet trainen ;)

Je hebt 5 zones grofweg in d meeste systemen:
1: je kunt door je neus adem halen, een telefoongesprek voeren zou nog easy gaan en voor je gevoel kun je voor eeuwig door gaan. Goed voro herstel/opbouwen van je base / endurance vermogen
2: iets steviger dan hierboven, maar je bent nog altijd lekker op je gemak aan het rennen
3: hier ga je moeite krijgen met volzinnen uit te spreken, je ademhaling via de neus gaat hem niet meer worden, maar je zit nog altijd in een tempo wat je makkelijk een paar uur kunt volhouden
4: beetje vloeken en zuchten gaat nog, maar rond een uur en je gaat klaar zijn waarschijnlijk
5: speedy gonzalez mode: korte afstand gaat hier prima mee, maar je verzuurt stevig en snel.

Qua training op basis hiervan:
1: herstel / endurance opbouwen
2: endurance opbouwen
3: tempoloopje
4: tempoblokken/ iets langere intervalblokken
5: all out racen voor korte afstand / korte intervalblokken

Dan meteen het nadeel: hartslag reageert traag. Als je in zone 5 30" blokken gaat doen, zul je al snel merken dat je pas rond je rustmoment je hartslag in zone 5 hebt zitten (afhankelijk van hoe goed je getrained bent). Dus staar je ook niet blind op deze zaken, probeer een gevoel te ontwikkelen bij wanneer je je snelheid aan het trainen bent (in mijn geval weet ik dat ik een 4:30 pace voor een 5K vol kan houden, dus als ik mijn intervals onder die pace doe, dan train ik mijn snelheid wel redelijk ermee, voor tempoblokken weet ik grofweg wat ik kan op 10K en dus ook welke snelheid ik dan kan toepassen, enz.).

Ik stel me wel vragen bij je post over je hardlooptechniek, samen met dat je wat last hebt dingen als je eens wat verder gaat. Als ik je km's tel, zou je over de laatste 5 jaar gemiddeld een 140K hebben gedaan, dat is niet heel veel. Schoenen met meer demping gaan je ook niet helpen om een probleem op te lossen met je voetlanding, het is ene lapmiddel at best, met het risico dat je nog fouter gaat landen omdat je het niet meer voelt. Point en case: ga eens op blote voeten rennen (of op barefoot schoenen) en zie hoe je meteen je techniek aanpast en relatief zacht gaat landen zonder enige demping).

Daarbij: als je het gros van je trainingen in slakkentempo gaat doen en consistent doet, zul je merken dat je lichaam veel meer kan verdragen na een tijdje en dat je minder last krijgt van blessures. Als ik mijn intervals te vaak doe, ga ik dat ook voelen in de dagen erna of soms zelfs de week erna. Dat voel ik nooit als ik mijn rustige loopjes weg tik.

@Roozzz bij de Grizzly zag ik er ook ene uitvallen met trenchfeet. Goretex schoenen en zijn hele zolen waren aan gort gelopen door het vocht wat in de schoenen bleef staan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:58

Dazzler2120

FP ProMod
Roozzz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:00:
[...]

Goretex etc is een optie, maar werkt vooral voor lopen door lichte regen of nat gras (of sneeuw!). Bij veel water loopt het water gewoon via je benen de schoenen in en dan werkt de Goretex effectief tegen je. Het water kan er niet/slecht uit. Laat staan als je ergens een beek doorkruising tegen komt... Dat doe je één keer in je Goretex schoenen, daarna neem je andere schoenen mee naar iedere Ardennen trail :+
polthemol schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:52:
[...]

@Roozzz bij de Grizzly zag ik er ook ene uitvallen met trenchfeet. Goretex schoenen en zijn hele zolen waren aan gort gelopen door het vocht wat in de schoenen bleef staan.
Nu begin ik me zorgen te maken over de Hoka Kaha 2 GTX wandelschoenen die ik vorige week gehaald heb voor het wandelen :+

Maar inderdaad, herkenbaar voor het trailen. Vaak begin ik met lopen en ontwijk ik de diepe poeltjes / moederpoelen om te voorkomen dat ik meteen natte poten heb. Maar je weet gewoon dat je vroeg of laat natte poten gaat halen, accepteer het als een welkome verkoeling.

Ik kan me herinneren dat ik 'vroeger' een keer op de mountainbike koste wat het kost een diepe plas wilde ontwijken. Gevolg, banden gleden onder mij uit, ik val met mijn volledige lichaam in de plas en ik heb een litteken op mijn kuit waar mijn trapper langs raasde toen ik uit het pedaal losschoot |:( . Sindsdien heb ik mezelf aangeleerd om de plas te aanvaarden :+

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Door een zeer slecht getimede coronabesmetting liep ik vorig jaar toch niet mijn eerste marathon. Maar die is daardoor wel in mijn hoofd blijven zitten. Nu ik (verplicht) rust neem ben ik aan het kijken naar nieuwe doelen en kwam ik in het programma van het voorjaar de marathons van Leiden en Utrecht tegen. Zijn er mensen met ervaring in een van deze marathons?

Nu heb ik in Utrecht wel de halve eens gelopen en weet ik dat het qua routeaanwijzing eens fout is gegaan. Maar na veel wijzigingen van eigenaren doet nu Golazo het en die zijn toch wel ervaren.
Toen het fout ging (en dat was volgens mij bij alle afstanden behalve de marathon, weet niet eens zeker of die er toen was) was dat ook met galazo volgens mij.

Ik loop de Utrecht Science Park meestal wel maar dan de 10km of halve marathon. Vooral omdat het een thuiswedstrijd is, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het qua organisatie en ambiance/sfeer nooit heel denderend vind.

En de laatste keer dat de marathon een onderdeel was ook vrij weinig deelnemers en niet een hele leuke route. (Ook de reden dat ik er destijds niet aan meedeed).

Geen ervaring met leiden, maar er zijn zeker leukere dan de Utrecht Science Park (marathon) lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
Hier aardig wat ervaring met GTX schoenen en hardlopen. Ik ben daar vrij snel vanaf gestapt.

Het is leuk en aardig maar je voeten worden gewoon nat. Daarbij waren mijn schoenen echt loodzwaar als ze vol met modder en water zaten. Wellicht dat het voor de kou een voordeel kan zij maar zelf hier in Noorwegen loop ik in de winter gewoon met geventileerde schoenen.

Ik accepteer nu gewoon dat mijn schoenen en voeten nat worden. En met schoenen met gaten aan de zijkant duw je de meeste troep er al lopend weer uit. Ik heb een paar Pegasus trail in bestelling staan en daar dus expliciet niet voor de GTX variant gegaan.

Over schoenen drogen. Zoals andere ook zeggen: zorgen dat je meerdere paar schoenen hebt. Ik heb nu 4 paar schoenen en bewust diverse drop gekozen (4 tot 12mm) om mijn spieren ongelijk te belasten/trainen.

Als het echt een probleem is droog ik mijn schoenen met een schoenendroger, maar deze gebruik ik voornamelijk om de kids hun schoenen te drogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJAQNeDmndQ5Yhx4WYWE7_4EyN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiXmzPCNhu2IQ2MH3I1qxXxh.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@polthemol thanks voor je uitvoerige verhaal! Mijn "recente" nieuwe duurtempo zou ik tussen 1 en 2 kwalificeren. Zou prima met iemand hele tocht vrolijk kunnen kibbelen. Heb mijn ademhaling meer dan onder controle. Pas bij viaduct omhoog merk ik dat ik stop met (fictief) praten en ademhaling begint te intensiferen.

Looptechniek baseer ik op atletiektraining bij atletiekclub van 6e tm ca. 13e met veel aandacht voor loopscholing (2x per week en soms wedstrijd hakken-tenen, kruispassen, knieheffen en nog tich andere oefeningen). Mijn competitieonderdeel was altijd 800m en 1500m. Daarna nog tot studententijd fanatiek trimloopjes gedaan. En sinds studententijd op en af, maar altijd wel hardlopen weer opgepakt. Schoenen nooit raar afgesleten voor wat het waard is.

Tot mijn circa 30e volledig pijnvrij. Kon bijvoorbeeld zomaar een paar maanden niet hardlopen en dan weer opstarten met ongestraft training 1 een 5km tempo doen en training paar dagen later een 10km (ok, matig maar wel pijnloos). Daarna ging het ineens hard haha. Rond mijn 35e paar keer na tijdje niet te fanatiek weer opgestart en toen had ik ook last van heup. Met rust overgegaan. In die tijd ook 3 jaar gecrossfit en maakte dat core en ondersteunende spieren veel sterker waren (mobiliteit en lenigheid ook). Rond 2015/2016 daarmee gestopt en weer gevoeliger voor blessures.

In 2017 die Kalenji's gekocht (daarvoor ASICS GEL type onbekend) en weer tijdje wat fanatieker en daarna heel lang niets en met corona al helemaal niet. Na afgelopen zomer weer opgestart en die 4-5 maanden langste running streak sinds tijden (met ook km's navenant voor mijn doen). En zoals gezegd begonnen met veel te hoog duurtempo wat ik pas sinds heel kort gecorrigeerd heb. Ik vermoed dat mijn weer opspelende heupen (beide kanten ook wat mijn vermoeden van spieren versterkt) komen door overtraining, te snelle opbouw, te hoog volume (voor mijn status) en niet per se techniek. Tel daar op mijn 40+ status en terugkomende van corona waar redelijk wat spier verdampt is en je bent er. Hashtag aannames.

En tot overmaat van ramp afgelopen jaren met veel thuiswerken en afgelopen maanden helemaal door omstandigheden is mijn dagelijkse pasjes ook een crime. Ik ben daar ook weer op aan het letten.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
slijtage aan schoenen ga je niet alleen krijgen persé door een mindere techniek (of vermijden door een goede techniek). Vergeet ook niet dat een goede techniek onderhouden moet worden, als je (ik noem maar iets) 10 jaar gelden technisch goed was, wil dat niet zeggen dat het nog in orde is. Maar goed, dit komt ook van iemand die een bijzonder miserabele hardlooptechniek heeft voor de rest :P

Het kan overbelasting zijn van bepaalde spieren, het kan zijn dat je lichaam simpelweg niet genoeg gewenning heeft aan schokbelasting. Afhankelijk van de je doel, voor mij heeft het altijd goed gewerkt om regelmatig een rustige loop op barefoot schoenen te doen. Daarmee train je op een vrij natuurlijke/makkelijke wijze je landing en je voelt vele malen beter wat je aan het doen bent.

De 40+ zou weinig mogen uitmaken in het algemeen, ik heb zelf die 'magische' grens ook overgestoken, ren nu een 4tal jaren en was daarvoor een verstokte niet-beweger tenzij het om sigaretten rollen ging. Die leeftijd onderstreept alleen dat je goed op je herstel moet letten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Jazzper schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:44:

In 2017 die Kalenji's gekocht (daarvoor ASICS GEL type onbekend) en weer tijdje wat fanatieker en daarna heel lang niets en met corona al helemaal niet. Na afgelopen zomer weer opgestart en die 4-5 maanden langste running streak sinds tijden (met ook km's navenant voor mijn doen). En zoals gezegd begonnen met veel te hoog duurtempo wat ik pas sinds heel kort gecorrigeerd heb. Ik vermoed dat mijn weer opspelende heupen (beide kanten ook wat mijn vermoeden van spieren versterkt) komen door overtraining, te snelle opbouw, te hoog volume (voor mijn status) en niet per se techniek. Tel daar op mijn 40+ status en terugkomende van corona waar redelijk wat spier verdampt is en je bent er. Hashtag aannames.
MIsschien dat ik het gemist heb, maar je loopt nu weer op diezelfde Kalenji's?
Ik begreep dat voor hardloopschoenen meestal geldt dat je er 500-700km op kan lopen óf een jaar qua duratie, daarna is de demping er wel uit (door uitharding van de foam etc.)
Dat kan wellicht ook een oorzaak van de pijntjes zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 21:47
[...]

Ik loop zelf ook vaak vanuit huis naar het park/soort van bos waar ik dus asfalt/stoep heb maar ook bospad en grindpad. Meestal loop ik die op mijn oudere wegschoenen tenzij het heel erg nat is geweest dan pak ik of de trailschoenen Nike Air Zoom Terra Kiger 5 ja die zijn oud mar doen het nog prima op de trails is demping niet zo belangrijk :P en de afgelopen weken nam ik dan vaak de Nike Pegasus 3 Gore Tex variant omdat ik vaak met de hond loop en ik dan sneller koudere voeten krijg door de rustmomenten tussendoor :o
Diepe plassen en sloten moet je wel vermijden omdat je dan inderdaad met zeiknatte en zware schoenen zit maar over het algemeen werkt dat Gore_tex wel lekker als het kouder en natter is. heb ze ook gekocht voor op de camping en als wanderschoen als het gras nat is heb je niet meteen natte sokken. Deze trailschoenen zijn niet super trailerig dus de noppen zijn minimaal wat prima is voor de bossen en heuvels hier in NL. De echte Salomon trailschoenen slijten veel sneller op asfalt en en zijn ook minder comfortabel op lange asfalt stukken.
Zodra het warmer wordt dan zijn die Gore-Tex schoenen wel snel te warm. Dus als het nat is en wat warmer (zeg 10+) en ik weet dat ik niet tot nauwelijks stil ga staan pak ik gewoon de normale trailschoenen voor de afkoeling ;)
Natte voetenen schoenen zijn niet zo erg zolang je blijft lopen en met meerdere paren schoenen kan ik een dag later andere pakken. Maar bij de verwarming met kranten zijn ze ook snel weer droog. Wel de kranten er na een tijd uithalen anders blijven ze lang nat. En ja ik weet dat men zegt dat je schoenen niet op/bij de verwarming moet zetten maar doe dat al jaren op de vloerverwarming bij de radiator in de gang en dat gaat prima :P

@Fraggert denk dat het een glitch van de OHR is geweest. Ik liep vandeweek in de kou met een hartslagband en die had zelfs de 1e 10 minuten een te lage hartslag, terwijl ik de band wel onder de kraan had gehouden. Was ook voor het eerst dat me dat opviel. Nu met de kou werkt OHR bij mij wel ok voor de duurlopen maar ik merk wel dat er vertraging zit in de waardes en bij plotselinge beweging gaat die soms de mist in. Maar ik gebruik de HR alleen bij tempoloopjes en intervallen zodat Garmin mijn Vo2 en drempel kan berekenen.

@Rene wat een coole droger zeg. Ik heb zo'n USB droger voor één paar schoenen maar hier in NL hoef je die gelukkig niet vaak te gebruiken. Prop er wat kranten in en zet ze in de gang met de vloerverwarming zijn ze vaak in een dag wel droog :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 20:32
Jazzper schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:44:

Vergelijkbare situatie hier, behalve dan dat te hoge duurtempo. Ik heb eind november nieuwe schoenen gekocht (Brooks Glycerine 20) en sindsdien loop ik echt een stuk relaxter. Ik zou zeker een max cushion shoe aanbevelen voor de longruns, wereld van verschil!

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Adam1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:39:
Als startend en vervend onverhard loper, is het wat afzien met mijn Saucony Guide 14 deze dagen. Een luchtige schoen om op verhard terrein te lopen. Dat luchtige houdt in dat alle drek van het onverharde (maar ook van een natte straat) door het mesh van de bovenkant sijpelt. Na 20 minuten zijn mn sokken dus zeiknat. Daarom wil ik een trailrunschoen die wat meer water/modder buiten houdt. Deze bijvoorbeeld: https://www.runningshoesg...cony-peregrine-12-review/ Maar ik kan in de verschillende reviews niet lezen of ze ook meer water buiten houden. Iemand ervaring met deze schoen? Of andere aanraders voor mijn doeleinden?
Even heel kort alvast op jouw vraagje;

Goretex hardloopschoenen lijken mij niks :)

Alleen door zweten worden je sokken al kletsnat in schoenen, tel daarbij op dat het ademend vermogen van GTX het beste presteert bij een aanzienlijk verschil in temperatuur.
Je zult ook technische sokken moeten aantrekken want anders nek je wederom het ademend vermogen.

Mijn ervaring met (berg)wandelschoenen is dat, mits je niet ook de rest van je kleding waterdicht hebt en gaiters of gamaschen pakt je onvermijdelijk natte poten krijgt in je waterdichte schoenen.

Zeker met trailen krijg je op den duur gewoon zoveel water via de bovenkant binnen dat je er onderaan de streep er niks beter mee af bent.

Helemaal leuk wordt het als je met je GTX schoenen door een plas moet omdat je nu eenmaal geen keus hebt, stromen dan je schoenen vol, dan krijg je dat water er never nooit niet meer uit omdat je waterdichte schoenen waterdicht is :+ ook van binnen naar buiten :P

Een klots water werk je uit conventionele schoenen veel beter eruit, sterker nog, veel trailschoenen zijn met een waterafvoerende functie ontworpen, de ene door mesh, de andere door een heuse "pomp"functie in de middenzool met afvoerkanaaltjes.

kijk maar even naar de mening van wat lopers hierzo

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:55
Oef, vandaag een misselijke 'knap' in mn hamstring vlak voor het einde van m'n training. Rennen ging niet, wandelen net aan. Heel vervelend dit, ben benieuwd hoe dit de komende dagen gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
EnduronDon schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:31:
Oef, vandaag een misselijke 'knap' in mn hamstring vlak voor het einde van m'n training. Rennen ging niet, wandelen net aan. Heel vervelend dit, ben benieuwd hoe dit de komende dagen gaat ontwikkelen.
Ai. Goed (heel lang) rust pakken, misschien al eens intapen en wellicht langs gaan bij de fysio... Een blessure in de achillespeeshamstring is zeker niet fijn.
Sterkte!

Edit: Hamstring, ik kan niet lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dazzler2120 op 17-01-2023 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Ai. Goed (heel lang) rust pakken, misschien al eens intapen en wellicht langs gaan bij de fysio... Een blessure in de achillespees is zeker niet fijn.
Sterkte!
Hamstring ;). Achillespees al af kunnen strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:42
Straks erop uit voor 11k interval. Zal eens deugd doen om niet in de regen en wind te moeten lopen. Wel met lange broek vrees ik ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Tibs schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:08:
Straks erop uit voor 11k interval. Zal eens deugd doen om niet in de regen en wind te moeten lopen. Wel met lange broek vrees ik ...
Met de lunch was het erg lekker hobbelen in het zonnetje 8) Wat een verademing na alle regen en wind.

Ik liep wel met lange broek en lange mouwen. Voor interval was ik waarschijnlijk wel weggekomen met de korte broek. Maar later op de dag zonder zonnetje lijkt me dat niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 11:19
Ik loop ondertussen weer wat km's per week, maar ben vanuit de fysio doorgestuurd naar een podoloog ivm een langslepende peesplaatontsteking onder de voet. Die klachten komen toch steeds weer terug.
Die podoloog kon niks geks ontdekken qua doorhangen of druk die niet goed is, dus het probleem zit hem echt in de voet die veel te stijf is. Kreeg dan ook geen zooltje aangemeten. Op aanraden van die podoloog nu een paar Saucony Endorphin Shift 2 en Hoka Bondi 8 gekocht, om te vergelijken. Eens kijken of ik daarmee de voet wat kan ontlasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ik werd vandaag gebeld door het Vicurie Venray; mijn sportmedisch onderzoek kon naar voren gehaald worden. Aanstaande donderdag vindt het onderzoek plaats :x

Betekent wel dat ik vandaag tijdens de looptraining even rustig aan moet doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:26
Iemand nog in voor een challenge: https://www.nu.nl/opmerke...ij-marathon-te-lopen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-09 21:48
EnduronDon schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:31:
Klinkt als een zweepslag, al is dit fenomeen meer bekend bij de kuit. Mogelijk spierscheur dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
[b]Totrail in "Hardlopen - deel 9"orjaar de marathons van Leiden en Utrecht tegen. Zijn er mensen met ervaring in een van deze marathons?

Weet je, als je een nette tijd wil lopen volstaat een min of meer vlak parcours en bevoorrading elke 5 km.
De rest is optioneel imho. Of er dan veel volk staat en of het gezellig is maakt voor mij dan niet zo veel uit.
Een correct parcours met duidelijke aandoening is uiteraard wel essentieel.
Een marathon dicht in de buurt waar je de dag zelf naartoe kan gaan (en dat is Utrecht blijkbaar voor jou ?) is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-09 18:44
Hartloper schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Weet je, als je een nette tijd wil lopen volstaat een min of meer vlak parcours en bevoorrading elke 5 km.
De rest is optioneel imho. Of er dan veel volk staat en of het gezellig is maakt voor mij dan niet zo veel uit.
Een correct parcours met duidelijke aandoening is uiteraard wel essentieel.
Een marathon dicht in de buurt waar je de dag zelf naartoe kan gaan (en dat is Utrecht blijkbaar voor jou ?) is wel handig.
Klopt, Utrecht is redelijk goed op reisafstand voor me. Ik laat bv een Rotterdam links liggen omdat ik niet zoveel heb met die enorme druktes (merkte ik ook weer bij de halve van Egmond). Leiden is ook nog net binnen een uur dus zou ook goed kunnen. Alleen heb ik daar verder weinig over gehoord van anderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Na wat trage duurlopen, het droge weer nu en het nagenoeg wegpijn van mijn heuppijntje toch maar een interval erin gegooid. En wel een piramide. Nooit eerder gedaan. Super leuk. Eerste helft omhoog toch wat aftasten en na de piek (in mijn geval 4 min lang op tempo) bouw je af en dan valt het steeds mee voor je gevoel: 1-2-3-4-3-2-1 min met rust 1-1-2-3-2-1-1 min

Jammer genoeg bij de 4 minuten net niet de km aangetikt :)

Ik zie bij VDOT en andere theorieen dat je die intervallen op 98-100% HR zou moeten lopen. Dat kan toch helemaal niet? Ik probeer al zo hard mogelijk maar zal toch moeten pacen om de piramide af te maken. Kan misschien nog wel iets dieper. Heb nu de 182bpm (92%) aangetikt.

En in het kader schoenen: ik had nog een setje Kalenji Run Cushion schoenen van de Decathlon liggen uit 2019. Toen voor 19 euro gekocht voor een sporadische binnentraining maar al snel kwam corona. Zo goed als nieuw dus. Was wel nieuwsgierig hoe die liepen. Laten we het houden op entry level. Hak demping was wel aardig (vandaar de Cushion editie), maar middenvoet en tenen hadden het pittiger. Ook nul return op energie, weinig support en had vrij snel last van scheenbeen. Gelukkig verdween dat laatste na warmlopen. Met die andere Kalinji's nog nooit gehad. Die zijn dan ook 'high end' ;). En dempen/veren/etc nog goed als je dat vergelijkt met deze.

En ook calorieën nauwkeurig bijgehouden vandaag. Toch eens checken hoe dat gaat. Eerste indruk: niet gek. Kom op 2250cals uit voor 83,5kg/1.89m. En dan is het ook nog loopdag. Toch weer 416 cals extra verbrand).

[ Voor 7% gewijzigd door Jazzper op 17-01-2023 21:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 21:40
Van de week nieuwe hardloop schoenen aangeschaft, de Brooks Ghost 14.

Bevalt erg goed, je hebt dan door dat een nieuwe schoen echt weer een impuls geeft.

Ik loop nu 2x per week, circa 5 á 7 kilometer per loopje. Vanavond 6,25KM met 6:30 tempo. Ik hoop door nu 2x per week te lopen straks steady rond de 6:00 (liefst er NET onder) te komen.

Benieuwd wanneer ik dat weet te bereiken, ik heb altijd de indruk dat ik weinig progressie boek (over het algemeen in het sporten, ook met rondjes wielrennen, ik kom nooit verder dan een gemiddelde snelheid van 24/25kmh terwijl anderen makkelijk 30/32 gaan). Op gegeven moment lijk ik gewoon niet verder te komen. Zelfde geldt voor hardlopen ik heb er soms een hard hoofd in dat ik naar die 6:00 ga…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:54
Totrail schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:31:
[...]
Leiden is ook nog net binnen een uur dus zou ook goed kunnen. Alleen heb ik daar verder weinig over gehoord van anderen.
In 2021, oktober, heb ik de marathon in Leiden gedaan. Die beviel me eigenlijk heel goed. Zeker in vergelijking met Rotterdam, die me ook te druk was. Het parcours is niet heel inspirerend, veel langs de weilanden. Maar het was toen, in de ochtend met een graad of 10, weinig wind en een waterig zonnetje eigenlijk heel prettig lopen. Bijna meditatief.

Dus zeker niet te druk. Je gaat natuurlijk de stad Leiden uit en aan het eind er weer in. De laatste kilometers waren wel een beetje onhandig omdat je, met een eindtijd van tussen de 3 en 3,5 uur, de langzamere halve marathon lopers tegenkomt. Dus dat was wat slalommen.

Nog geen idee wat ik in het najaar ga doen. Over anderhalve week staat Marrakech op het programma en in april Enschede.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Hartloper schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:00:
[...]

Klinkt als een zweepslag, al is dit fenomeen meer bekend bij de kuit. Mogelijk spierscheur dus.
Obv wat ik lees zou het goed een kleine (in)scheur kunnen zijn ja. Vanmorgen gelukkig een stuk minder last. Vandaag rust en stretchen, morgen voorzichtig op de Zwift en dan maar eens kijken hoe het er voor staat. Eigenlijk stond 28km duurloop op de planning voor dit weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Sleehond schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:38:

Bevalt erg goed, je hebt dan door dat een nieuwe schoen echt weer een impuls geeft.

Ik loop nu 2x per week, circa 5 á 7 kilometer per loopje. Vanavond 6,25KM met 6:30 tempo. Ik hoop door nu 2x per week te lopen straks steady rond de 6:00 (liefst er NET onder) te komen.

Benieuwd wanneer ik dat weet te bereiken, ik heb altijd de indruk dat ik weinig progressie boek (over het algemeen in het sporten, ook met rondjes wielrennen, ik kom nooit verder dan een gemiddelde snelheid van 24/25kmh terwijl anderen makkelijk 30/32 gaan). Op gegeven moment lijk ik gewoon niet verder te komen. Zelfde geldt voor hardlopen ik heb er soms een hard hoofd in dat ik naar die 6:00 ga…
2 keer per week is wat weinig denk ik om de progressie te zien, 3 keer is toch echt het minimum. Met wat variaties in tempo en afstand, af en toe net even wat sneller dan comfortabel voelt helpt het lichaam wennen aan hogere snelheden en een manier te verzinnen om ermee om te gaan.

Daarnaast is een onderschat fenomeen kracht training. En dat hoeft geen gesjouw aan gewichten te zijn in een sportschool maar eenvoudige oefeningen met het eigen gewicht. Een aantal keer per week kracht en balans oefeningen helpt in het efficient lopen.

Snelheid komt dan 'vanzelf'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

CornermanNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:13:
[...]

2 keer per week is wat weinig denk ik om de progressie te zien, 3 keer is toch echt het minimum. Met wat variaties in tempo en afstand, af en toe net even wat sneller dan comfortabel voelt helpt het lichaam wennen aan hogere snelheden en een manier te verzinnen om ermee om te gaan.
Heb in het verleden best wel progressie geboekt met 2x/week. Ligt ook een beetje aan je startniveau. Bij tempo's van 6:30/km zit er best nog wel een marge.

Ben het wel eens met je opmerking over variatie.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:53
Een gedeelte valt te trainen maar ook een groot gedeelte is volgens mij of je aanleg hebt voor het hardlopen.
Heb in mijn directe omgeving wat hardlopers die best regelmatig lopen en best wat km maken, maar qua niveau al tijden blijven hangen op een tempo wat niet onder de 5:30 /km komt.

Dus hun plafon is blijkbaar veel eerder bereikt. Wat ik overigens prima vind want kan dan gezellig met hun de rustige loopjes doen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Tinusvolkel schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:30:
Een gedeelte valt te trainen maar ook een groot gedeelte is volgens mij of je aanleg hebt voor het hardlopen.
Heb in mijn directe omgeving wat hardlopers die best regelmatig lopen en best wat km maken, maar qua niveau al tijden blijven hangen op een tempo wat niet onder de 5:30 /km komt.

Dus hun plafon is blijkbaar veel eerder bereikt. Wat ik overigens prima vind want kan dan gezellig met hun de rustige loopjes doen.
Jij lekker kletsen en zij met hun hart op de tong ja en nee puffen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
CornermanNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:13:
[...]

Daarnaast is een onderschat fenomeen kracht training. En dat hoeft geen gesjouw aan gewichten te zijn in een sportschool maar eenvoudige oefeningen met het eigen gewicht. Een aantal keer per week kracht en balans oefeningen helpt in het efficient lopen.

Snelheid komt dan 'vanzelf'.
Ik denk dat op dit niveau het efficiënter is om meer tijd te stoppen in hardlopen dan in krachttraining. Dus als je 3 'sportmomenten' hebt en je wil sneller worden met lopen, zou ik 3x hardlopen ipv 2x lopen en 1x krachttrainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Slickk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Jij lekker kletsen en zij met hun hart op de tong ja en nee puffen? :P
Haha zoiets, maar meestal gaan er meer mee met een niveau er tussen in dus die kletsen nog wel terug :9
Verder heb ik van nature een lekker lage hartslag en een andere medeloper een hele hoge, dus die heeft mij al bijna een keer gedubbeld :) zat ik ergens rond de 110 en hij al boven de 200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-09 10:13

De 1 zal zeker meer aanleg hebben dan de ander, maar ik ben er van overtuigd dat niemand een "plafond" van 5:30 heeft door een gebrek aan aanleg/talent, wel door de manier van trainen. Als iemand al jaren op 5:30 blijft hangen dan vindt hij of zij dat waarschijnlijk gewoon prima. ;)

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Tim_W schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:01:
[...]

De 1 zal zeker meer aanleg hebben dan de ander, maar ik ben er van overtuigd dat niemand een "plafond" van 5:30 heeft door een gebrek aan aanleg/talent, wel door de manier van trainen. Als iemand al jaren op 5:30 blijft hangen dan vindt hij of zij dat waarschijnlijk gewoon prima. ;)
Fysiologisch valt er wat van te zeggen hoor. Iemand die 1,90m is en lange benen heeft, smal is etc. zal fysiologisch gemakkelijker hoge tempo's kunnen lopen dan iemand van 1,45m
Hetzelfde geldt voor bv. mensen die pas laat beginnen met sporten, mensen die ouder zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-09 10:13
Niet mee eens @Dazzler2120, degene met de lange benen heeft natuurlijk ook een hoger gewicht. Op basis van die stelling zou de hardloopsport worden gedomineerd door lange atleten en dat is natuurlijk niet zo.

Wat betreft zaken als leeftijd en iemands voorgeschiedenis ben ik het met je eens, deze zijn vanzelfsprekend wel van invloed op iemands plafond.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Even een algemeen vraagje in verband met een marathon training.
Mijn vrouw en ikzelf zijn bezig met ons voor te bereiden voor de marathon van Gent eind maart.

Helaas komen er drukke weken aan op ons werk waardoor we misschien genoodzaakt zijn om een training te skippen.
Omdat het wel nog even is voor de marathon vermoed ik dat het niet echt zo'n kwaad kan om ééntje te skippen als het echt niet lukt?

Maar nu is mijn vraag welke we dan best skippen. Sowieso de lange duurloop niet, die doen we zeker. Maar daarnaast zijn er nog recuperatielopen of intervalrtainingen.

Persoonlijk denk ik dat een recuperatieloop skippen minder erg is? Een intervalloop zorgt voor snelheid en laten we dus beter doorgaan?
Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Tibs schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:19:
Mijn vrouw en ikzelf zijn bezig met ons voor te bereiden voor de marathon van Gent eind maart.

Helaas komen er drukke weken aan op ons werk waardoor we misschien genoodzaakt zijn om een training te skippen.
Omdat het wel nog even is voor de marathon vermoed ik dat het niet echt zo'n kwaad kan om ééntje te skippen als het echt niet lukt?

Maar nu is mijn vraag welke we dan best skippen. Sowieso de lange duurloop niet, die doen we zeker. Maar daarnaast zijn er nog recuperatielopen of intervalrtainingen.

Persoonlijk denk ik dat een recuperatieloop skippen minder erg is? Een intervalloop zorgt voor snelheid en laten we dus beter doorgaan?
Of zie ik het verkeerd?
Ik zou de meest rustige + korte loopjes skippen, dus dat is waarschijnlijk een recuperatieloop (herstel/recovery neem ik aan). Het grote 'nadeel' van skippen is in mijn ervaring niet eens dat je een loopje mist, maar dat je wat uit het ritme raakt. Het opent de deur voor het skippen van nog een training en voor je het weet heb je dat 3 of 4x gedaan. Maar één keer maakt echt niet uit, zo precies komt het met trainingsschema's niet.

Je kunt ook altijd proberen om 's ochtends of 's avonds te lopen. Een half uurtje moet lukken toch? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tim_W schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Het zou idd kunnen dat ze het tempo prima vind, maar had verwacht dat je met een omvang van 1500km in een jaar wel iets snellere tijden zou kunnen lopen dan het onderstaande.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsN7_F7x6ePTUYFot_DDCeuSEIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBUcAsdzqZUq5NjW25hxS7Lc.jpg?f=fotoalbum_large

Of zie ik het verkeerd?
Je kan idd het recuperatieloopje skippen maar ach die duurt pakweg een half uurtje dus even de wekker wat vroeger zetten of savonds wat later nog even de deur uit. Als je maar wil dan is er veel mogelijk qua planning. Meestal is het een kwestie van prioriteit ipv tijd. ;)

Ander vraagje, heeft iemand tips voor 50km weg wedstrijden.
Ik wil een keer verder dan een marathon alleen onverhard lopen ligt mij niet zo...

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-01-2023 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Of zie ik het verkeerd?
Voor een keertje zou ik het herstelloopje schrappen ja. Mocht dit structureler worden, dan is deze schrappen mogelijk niet zo handig. Het zou kunnen dat je dan eigenlijk alleen/vooral nog maar de snelle lopen doet, waardoor de intensiteit te hoog komt te liggen. Goed om dat in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Als je jezelf nooit prikkelt met sneller tempo's dan maakt het niet veel uit hoeveel je loopt.

Ik maakte pas echt sprongen in snelheid nadat ik begon met intervallen. Tot dat moment kon ik wel steeds verder lopen, maar echte verandering in snelheid was het niet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Tinusvolkel schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Het zou idd kunnen dat ze het tempo prima vind, maar had verwacht dat je met een omvang van 1500km in een jaar wel iets snellere tijden zou kunnen lopen dan het onderstaande.
[Afbeelding]

[...]

Je kan idd het recuperatieloopje skippen maar ach die duurt pakweg een half uurtje dus even de wekker wat vroeger zetten of savonds wat later nog even de deur uit. Als je maar wil dan is er veel mogelijk qua planning. Meestal is het een kwestie van prioriteit ipv tijd. ;)

Ik wil een keer verder dan een marathon alleen onverhard lopen ligt mij niet zo...
Ik zie er ook wel een aantal langskomen op Strava in deze categorie. Volume is vergelijkbaar, hebben voldoende afwisseling qua loopjes, trainen ook nog structureel 1x in de week intervallen op de baan en toch is het hangen en wurgen om onder de 50 te komen op de 10k. Maar goed, ze hebben wel plezier in het lopen :)

Sommigen bereiken kennelijk hun plafond wat sneller. Ik weet zo niet wat ze in de 30 jaar voorafgaand hebben gedaan. Een inactieve jeugd kan wel eens zeer doen schat ik.

60 van Texel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:53
@Tinusvolkel
https://www.runwinschoten.nl/50-km
Noot: zijn 5 rondjes van 10k, spreekt mij persoonlijk niet aan.

Als je echt mentale training wilt doen is deze mogelijk leuk ;)
https://baanultra.beesports.nl/daginfo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Gaargod schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:20:
@Tinusvolkel
https://www.runwinschoten.nl/50-km
Noot: zijn 5 rondjes van 10k, spreekt mij persoonlijk niet aan.

Als je echt mentale training wilt doen is deze mogelijk leuk ;)
https://baanultra.beesports.nl/daginfo
En als je écht uitgedaagd wilt worden;
YouTube: Why Do These People Run For 24h in a Basement?
Underground 24 uurs race door een tunneltje :+ "Ik loop de hele dag rondjes, elk rondje is het zelfde"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:41
Roozzz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Ik zie er ook wel een aantal langskomen op Strava in deze categorie. Volume is vergelijkbaar, hebben voldoende afwisseling qua loopjes, trainen ook nog structureel 1x in de week intervallen op de baan en toch is het hangen en wurgen om onder de 50 te komen op de 10k. Maar goed, ze hebben wel plezier in het lopen :)

Sommigen bereiken kennelijk hun plafond wat sneller. Ik weet zo niet wat ze in de 30 jaar voorafgaand hebben gedaan. Een inactieve jeugd kan wel eens zeer doen schat ik.
Ik val zelf ook in deze categorie denk ik; 2022 meer dan 2100 km gelopen, mijn 10km staat op 44 min, halve marathon op 1:39. Er zijn gewoon verschillen, wat voor de één van nature is meegegeven (hoge vo2max, makkelijk lopen, ..) is voor de ander met veel trainen misschien te benaderen.
Ik merk wel dat het vooral benaderen is, ik heb voor mezelf geaccepteerd dat er voor mij gewoon een grens is. Ik zal nooit een halve marathon onder de 1:30 lopen (ben ook al 42 ondertussen). Die grens is er natuurlijk voor iedereen, alleen ligt die voor eenieder op een ander punt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

Of zie ik het verkeerd?
Ik zou de juiste prioriteiten stellen :+
Er is heus wel ergens op de dag een uurtje te vinden voor een (herstel)loop
Desnoods sta je een uurtje eerder op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:30:

Winschoten? Oh gaargod was mij al voor.
Je hebt in het Amsterdamse bos ook een 50/100 km van Sri Chinmoy

[ Voor 14% gewijzigd door Roadman op 18-01-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
m-vw schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:39:
Als je jezelf nooit prikkelt met sneller tempo's dan maakt het niet veel uit hoeveel je loopt.

Ik maakte pas echt sprongen in snelheid nadat ik begon met intervallen. Tot dat moment kon ik wel steeds verder lopen, maar echte verandering in snelheid was het niet.
Dit. (y)
Je loopt wat je traint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL

Ik geloof niet zo in aanleg, natuurlijk helpt het om de juiste bouw te hebben, een aardige longinhoud etc.
Ik ben pas echt vooruit gegaan nadat ik grenzen begon op te zoeken, niet iedere training kapot maar veel meer op hogere tempo's lopen. Veel is mentaal heb ik gemerkt. Je lichaam begint al te sputteren terwijl je eigenlijk nog zat in de tank hebt.

Het moet niet te gek worden natuurlijk, en uiteindelijk haalt ouderdom iedereen in ;) , maar er valt veel te doen met gecontroleerd door grenzen heen gaan. In de comfortzone blijven en langzaam uitbouwen heeft bij mij niet gewerkt. Pas toen ik begon te pushen en af te breken begon ik groei door te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tijdje terug met de wens iets meer demping te proberen heb ik de Altra Olympus 5 gekocht.

Inmiddels een paar keer in huis gehad, maar de pasvorm is me helaas niet genoeg naar de zin. De zool is lekker zacht als ik er mee loop maar mijn Sauconys voelen meteen superfijn aan en dat is met deze Altras helaas niet het geval.

Wat me ook tegenviel is hoe groot de schoenen zijn, het zijn echt onwijs brede krengen. Ik las op r/trailrunning al reacties in de trant van :”waarom leveren ze er geen groene pruik en een rode dopneus bij” wat een clunky schoenen zeg.
Met een beetje rondhobbelen in huis merk je dat wel.
Die wijde toebox is vast lekker voor je tenen maar daar ben ik niet naar op zoek.

De Altras zijn dus inmiddels terug met DPD naar Campz en om bovengenoemde redenen ook niet nu een setje Inov8’s aangeschaft want de trailfly’s zijn ook fors breed.

ik heb zojuist een bij TNF een paar Vectiv Enduris 2 trailschoenen gekocht.

In de aanbieding voor 70 euro :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQ7LCM5p313PY6Wxo0oqxBPtVec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s9uOWhgK8i13HcNmnM12AKgg.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL

Of zie ik het verkeerd?
Ligt ook een beetje aan de ervaring en loop historie, loop je al veel en ben je nu aan het trainen voor een marathon en heb je er al een aantal gedaan dan kan je makkelijker eens wat overslaan.

Is het de eerste marathon dan zou ik zeker niet teveel overslaan. Tenzij je ziek bent ofzo.

Eigenlijk is vroeger opstaan in alle gevallen de oplossing. En gewoon de trainingen afwerken, de marathon is een mentaal spelletje. Dus overslaan om comfort op te zoeken is dan geen oplossing. Gewoon te vroeg uit je bed gaan en trainen kweekt ook mentale weerbaarheid. En die heb je nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
CornermanNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:28:
[...]

Ik geloof niet zo in aanleg, natuurlijk helpt het om de juiste bouw te hebben, een aardige longinhoud etc.
Ik ben pas echt vooruit gegaan nadat ik grenzen begon op te zoeken, niet iedere training kapot maar veel meer op hogere tempo's lopen. Veel is mentaal heb ik gemerkt. Je lichaam begint al te sputteren terwijl je eigenlijk nog zat in de tank hebt.

Het moet niet te gek worden natuurlijk, en uiteindelijk haalt ouderdom iedereen in ;) , maar er valt veel te doen met gecontroleerd door grenzen heen gaan. In de comfortzone blijven en langzaam uitbouwen heeft bij mij niet gewerkt. Pas toen ik begon te pushen en af te breken begon ik groei door te maken.
Dan heb je misschien toch die aanleg, sorry maar als ik heel veel ga trainen kom ik misschien net onder de 45m op de 10km. Maar veel sneller zal ik echt niet worden (pr is nu ongeveer 47m).

Maar als er niet zoiets als aanleg is kan iedereen richting de wereld records lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Shinji schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Dan heb je misschien toch die aanleg, sorry maar als ik heel veel ga trainen kom ik misschien net onder de 45m op de 10km. Maar veel sneller zal ik echt niet worden (pr is nu ongeveer 47m).

Maar als er niet zoiets als aanleg is kan iedereen richting de wereld records lopen.
Ik had iets meer uitleg moeten tikken ;)

Uiteraard is er een limiet voor iedereen, maar voor veel recreatieve lopers ligt die limiet echt wel verder dan ze denken of denken te voelen. Uiteraard is er een punt dat het niet sneller meer gaat. De top halen is een kwestie van aanleg en lichaam , maar heel veel heel goede lopers met aanleg en het juiste lichaam teren daar op. En halen de top niet. De top halen is weg durven gaan van comfort , mentale grenzen doorbreken en grenzen opzoeken.

En dat geldt ook voor veel recreatieve lopers. En velen blijven in de relatieve comfort zone hangen. Als je het probeert merk je vanzelf of de grenzen er zijn en waar ze liggen, en vaker wel dan niet blijkt er dan rek in te zitten.

Vaak ook omdat zaken als voeding, kracht en souplesse training niet voldoende aandacht hebben. Ook daar is veel te winnen. Een mens kan veel meer dan hij/zij/hen denkt.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000

Sherlock

No Shit

Goedemiddag, ik kom mezelf hier ook eens melden. Ik heb de beste jaren van mijn ‘sportleven’ gevoetbald, en dan nog wel als keeper. Momenteel doe ik dat nog op vrijdagavond in de zaal. Ik bezit ook een racefiets, die wordt op dit moment enkel gebruikt op de indoortrainer. Sinds een paar jaar ben ik ook heel wat actiever op de mountainbike, dat heb ik de afgelopen twee jaar regelmatig gedaan, zo’n 150x volgens Strava.

Terug naar het zaalvoetbal; toen het vorig jaar eindelijk weer mocht merkte ik dat ik bij de warming-up last kreeg van zo’n beetje alles. En alhoewel ik de 40 wel gepasseerd ben vond ik het toch wat te vroeg om de aftakeling al te accepteren, dus ben ik bij een hardloopspeciaalzaak schoenen wezen halen en heb ik geprobeerd om op te bouwen naar 5km.

Het moeilijkste was daarbij dat ik een redelijke conditie had, maar dat mijn spieren en gewrichten echt weer moesten wennen aan belasting. Dan ga je al snel te hard voor wat je lichaam aan kan. Met name mijn kuiten hadden er nogal veel last van. Wat me wel opviel was dat ik vrijwel geen last van mijn rug had, een kwaal die ervoor zorgde dat ik het voorheen helemaal niet leuk vond om hard te lopen. Maar goed, compressiekousen aangeschaft en alsnog te vroeg begonnen, weer een paar weken rusten…
Het opbouwen probeerde ik te doen met het 5K Coach programma van Garmin, maar ik heb het idee dat dat wel rekening houdt met je conditie, maar niet met je fysieke gestel.

Uiteindelijk is het vlak voor begin van het zaalseizoen toch gelukt om op een redelijke manier de 5km te voltooien en toen begon ik het wel leuk te vinden. Langzaamaan (!) geprobeerd wat verder te lopen, en/of de kortere rondjes wat sneller te lopen. Tot ik op een gegeven moment een rondje van 8km in gedachten had, maar ik liep wel lekker en mede door een wegomleiding liep ik toen 12km. Dat ging niet eens zo verkeerd, wel redelijk veel spierpijn de daaropvolgende dagen, maar het was nog oké. Dat veranderde toen ik 7km op mijn snelste tempo wilde gaan lopen, toen kreeg ik last van een pees in mijn knieholte en heb ik weer enkele weken rust gehouden. Achteraf gezien kwam dat gewoon te snel na die 12km.
Daarna hoorde ik van een vriend over een 10% regel voor beginnende hardlopers, dat je per week max 10% extra zou moeten lopen. Met dat in het achterhoofd weer opnieuw begonnen vanaf 5km, en het loopt inmiddels steeds lekkerder.

Ik ben van plan om in mei de 25km van de Great Breweries marathon te gaan lopen, die heb ik al een aantal maal gewandeld maar nu is het mijn doel om hem hardlopend te voltooien. Om dat te bereiken heb ik een trainingsschema opgesteld voor mezelf, waarbij ik elke week 2x hardloop. Ik weet dat de meeste schema’s uitgaan van 3 of 4x, maar de vrijdagavond zaalvoetbal laat ik niet gaan. En dan kom je uit op de zondag (meestal een wat langere loop op rustig tempo) en de dinsdag/woensdag (iets korter, afwisselend ook rustig en wat meer op tempo). Afgelopen weekend weer 12km gelopen, en ik had er echt vrijwel geen last van. Gisteren nog een loopje van 10km gedaan en ook daar heb ik geen last van. Wat dat betreft gaat het best aardig met de opbouw.

Tot zover mijn ‘korte introductie’ :o

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wat @m-vw zegt, @Tinusvolkel: ik dacht bij het lezen ook gelijk aan intervallen. Dat geeft echt een boost aan je cruise snelheid. Mijn hartlopen is over de jaren heen met golven en elke keer als ik weer opnieuw begin denk ik: ok, 6:00/min als 'tempo', hoe heb ik ooit 4:30 etc als tempo kunnen lopen. Trainen, intervallen, trainen en het voelt weer vertrouwt om sneller te lopen. Andere stagnatie kan nog uit mindset, voeding, schoenen komen?

Ondertussen blijk ik al dagen een opgaande lijn qua gewicht te hebben ondanks dat ik scherp op voeding let en km's maak. Maarrrr ik ben sinds 1 a 2 weken ook bezig met wat krachtoefeningen in huis. Ik vermoed dat ik spieropbouw heb, anders kan het haast niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Idd @Jazzper nu ik de post van @Sleehond nog is goed lees denk ik dat er nog wel winst te behalen is met intervallen.

Hier interval ik eigenlijk niet zo heel structureel, probeer nu vooral de omvang / belastbaarheid om hoog te krijgen. Merk zelf dat uren / km maken ook goed helpt voor de conditie. Ikzelf probeer 5x per week te lopen 1x fietsen en een dag rust. En de vo2max schiet omhoog aldus runalyze :)

Zo af en toe doe ik wel wat km intervallen en vorige week met de wind mee nog mooi een 5km tempoblok gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:40
Toen ik begon met hardlopen en hier voor het eerst kwam, las ik hier een opmerking dat iedere normale gezonde persoon die dat wil, een 10km in 40min moet kunnen rennen. Sneller heeft waarschijnlijk ook met talent en aanleg en zo, maar 40min moest iedereen halen.

Het leek me onmogelijk op dat moment, maar in mijn achterhoofd wou ik het wel “testen”. Een paar jaar later deed ik het ook effectief, dus ik geloof die stelling :)

Waarmee ik niet wil zeggen “doe gewoon wat meer je best”, maar misschien wel “geloof erin”. De grenzen van ons menselijke lichaam liggen een pak verder dan we soms denken.

Een woordje dat ik nog niet zo vaak heb zien passeren laatst (lees ook niet alles, ligt dus misschien aan mij) is “techniek”. Een goeie looptechniek doet ook veel. Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat mijn vrouw minstens even hard als mij kan rennen, zo niet harder. Maar ze vertikt het om iets aan haar houding en techniek te doen (en klaagt tegelijk over pijnlijke knieën). Dat zou bij haar echt een enorm verschil maken.

(Ik zeg niet dat dat bij jullie van toepassing is, is gewoon een algemene bemerking als ik sommige “trage” lopers zie).

Maar vooral: geloof erin, je kan het (moet ik ook doen, ik ga voor geen meter vooruit op dit moment)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
CornermanNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Ik had iets meer uitleg moeten tikken ;)

Uiteraard is er een limiet voor iedereen, maar voor veel recreatieve lopers ligt die limiet echt wel verder dan ze denken of denken te voelen. Uiteraard is er een punt dat het niet sneller meer gaat. De top halen is een kwestie van aanleg en lichaam , maar heel veel heel goede lopers met aanleg en het juiste lichaam teren daar op. En halen de top niet. De top halen is weg durven gaan van comfort , mentale grenzen doorbreken en grenzen opzoeken.

En dat geldt ook voor veel recreatieve lopers. En velen blijven in de relatieve comfort zone hangen. Als je het probeert merk je vanzelf of de grenzen er zijn en waar ze liggen, en vaker wel dan niet blijkt er dan rek in te zitten.

Vaak ook omdat zaken als voeding, kracht en souplesse training niet voldoende aandacht hebben. Ook daar is veel te winnen. Een mens kan veel meer dan hij/zij/hen denkt.
Ik denk dat het woord recreatief hierin belangrijk is. Voor mensen zal het hoogstwaarschijnlijk recreatief zijn en dan is een beetje zweten wel lekker, maar dat oncomfortabele zijn ze niet naar op zoek. Dat is geen ontspanning.

Terwijl je inderdaad, net als bij krachttraining, pas vooruitgang kunt boeken als je net over de grens gaat en daarmee opbouwt. Een intervaltraining moet uitdagend zijn, je hoeft je echt niet helemaal kapot te lopen, maar met wat lichtjes aanzetten kom je er niet.

Hier is iedereen vrij in te kiezen wat ze willen. Je kunt alleen geen wonderen verwachten als je niet de moeite er voor wil doen. Als je lekker hardloopt ter ontspanning en daar pleizer in hebt, geen 10km in 40 minuten hoeft te lopen; iedereen is vrij om te doen wat die wil. :)

Voor mezelf zorgt de uitdaging in het sneller en beter worden ervoor dat ik gemotiveerd blijf en zonder nadenken de deur uitga. Alleen maar rustige loopjes is ook oké, maar naar een doel toewerken vind ik interessanter.

[ Voor 14% gewijzigd door Slickk op 18-01-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
nokie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:33:
Toen ik begon met hardlopen en hier voor het eerst kwam, las ik hier een opmerking dat iedere normale gezonde persoon die dat wil, een 10km in 40min moet kunnen rennen. Sneller heeft waarschijnlijk ook met talent en aanleg en zo, maar 40min moest iedereen halen.

Het leek me onmogelijk op dat moment, maar in mijn achterhoofd wou ik het wel “testen”. Een paar jaar later deed ik het ook effectief, dus ik geloof die stelling :)

Waarmee ik niet wil zeggen “doe gewoon wat meer je best”, maar misschien wel “geloof erin”. De grenzen van ons menselijke lichaam liggen een pak verder dan we soms denken.

Een woordje dat ik nog niet zo vaak heb zien passeren laatst (lees ook niet alles, ligt dus misschien aan mij) is “techniek”. Een goeie looptechniek doet ook veel. Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat mijn vrouw minstens even hard als mij kan rennen, zo niet harder. Maar ze vertikt het om iets aan haar houding en techniek te doen (en klaagt tegelijk over pijnlijke knieën). Dat zou bij haar echt een enorm verschil maken.

(Ik zeg niet dat dat bij jullie van toepassing is, is gewoon een algemene bemerking als ik sommige “trage” lopers zie).

Maar vooral: geloof erin, je kan het (moet ik ook doen, ik ga voor geen meter vooruit op dit moment)
De meningen / onderzoeken zijn hierin nog wel wat verdeeld. Je hebt een (onderzoeks)kant die zegt dat sinds de intrede van schoenen ook de blessures zijn ontstaan, die waren er voorheen nog niet of in mindere mate.

Dat geldt ook voor het aanpassen van je de manier waarop je loopt; de ene kant zegt dat je natuurlijke houding aanpassen zorgt voor meer blessures, terwijl de achter juist zweert bij het aanpassen ervan.

Ik weet het zelf nog niet zo goed. Ik heb zelf nooit looptechniek gehad, zal van nature wel prima lopen. Wel bewust wat kortere stappen gaan nemen en dat heeft wat blessures voorkomen, daar geloof ik wel in. Toen ik voor het eerst op schoenen met een plaat erin ging lopen (Endorphin Speed) zorgde dat ervoor dat ik nog meer op m'n middenvoet/voorvoet ging lopen. Na veel spierpijn in m'n kuiten (geen blessures maar gewoon merkbaar bij traplopen de volgende 2 dagen :+ ) die daaraan moesten wennen, gaat dat nu goed. Wellicht zat daar ook wat winst in. Maarja, er zijn nog genoeg Olympische sporters met hiellanding die mij er vierkant uitlopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:52

XyS

0.o.O

Dazzler2120 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:24:
[...]

En als je écht uitgedaagd wilt worden;
YouTube: Why Do These People Run For 24h in a Basement?
Underground 24 uurs race door een tunneltje :+ "Ik loop de hele dag rondjes, elk rondje is het zelfde"
Hier nog een >:)
https://www.bbc.co.uk/sport/64139029

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
...

Lange duurloop idd niet skippen. Maar verder zou ik afwisselen, de ene keer eens een rustig loopje schrappen, de andere keer een intervaltraining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
m-vw schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:39:

Akkoord, met die nuance dat er ook trager mag gelopen worden.

Mijn eerste post hier vertelde ik dat ik drie keer per week 9km aan matige intensiteit liep: 44 min/10km

Met langer te lopen, interval of tempo toe voegen, maar ook door trager te lopen, dus niet altijd "grijs", ben ik onder de 40 minuten geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
BiLLie- schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Ik val zelf ook in deze categorie denk ik; 2022 meer dan 2100 km gelopen, mijn 10km staat op 44 min, halve marathon op 1:39. Er zijn gewoon verschillen, wat voor de één van nature is meegegeven (hoge vo2max, makkelijk lopen, ..) is voor de ander met veel trainen misschien te benaderen.
Ik merk wel dat het vooral benaderen is, ik heb voor mezelf geaccepteerd dat er voor mij gewoon een grens is. Ik zal nooit een halve marathon onder de 1:30 lopen (ben ook al 42 ondertussen). Die grens is er natuurlijk voor iedereen, alleen ligt die voor eenieder op een ander punt :)
42 is niks, toen liep ik 1:54 op de halve (weliswaar met minimale training), 6 jaar later liep ik 1:26.

Het hangt ervan af wat je al gedaan hebt. Loop je al 3 jaar 2000km/jaar, dan zal je inderdaad niet zoveel marge meer hebben. Is het je eerste jaar dat je zoveel kms gemaakt hebt, dan kan je de komende jaren nog verbeteren puur door dat kilometertotaal opnieuw te halen.
Ja, een halve lopen aan minstens 14km/uur, dat is niet iedereen gegeven.

Interessante discussie wel, waar liggen de limieten, en in hoeverre worden die door de erfelijkheid bepaald en in hoeverre door training.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 18-01-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
nokie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:33:

...
Niet akkoord. Net als een halve in 1:30 is 40min/10k niet binnen het bereik van iedereen. Om te beginnen valt al bijna iedereen met 10 kg overgewicht af.
Maar ik ben wél akkoord, mits toegewijde training, dat veel meer lopers zouden kunnen onder de 40 min lopen dan er nu dat halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
In het kader van het kan altijd gekker: 200 mijl door een tunnel. @polthemol iets voor jou? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:40
Hartloper schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Niet akkoord. Net als een halve in 1:30 is 40min/10k niet binnen het bereik van iedereen. Om te beginnen valt al bijna iedereen met 10 kg overgewicht af.
Maar ik ben wél akkoord, mits toegewijde training, dat veel meer lopers zouden kunnen onder de 40 min lopen dan er nu dat halen.
Die “discussie” was er toen ook. De redenering was dat “het echt willen” ook betekende dat ze die 10kg overgewicht kwijtspelen (wat trouwens ook bij mij een groot verschil maakte). Maar goed, het is denk ik vooral een theoretische discussie en een heel artificiële “limiet”. Ik wou vooral zeggen dat je in jezelf mag geloven en dat ik ervan overtuigd bent dat je dan meer kan dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:46:
In het kader van het kan altijd gekker: 200 mijl door een tunnel. @polthemol iets voor jou? :+
dat is wel een heel mooie, maar eerst 100mijl aftikken met geestdodende rondjes :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

charrel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:01:
@Fraggert Geen idee hoeveel suiker erin zit, maar bv.
https://www.optimalegezon...stresshormoon-adrenaline/
Ik weet het wel andersom, als je wangen op druk zet dan druk je ook op het gedeelte wat de hartslag regelt. Door er druk op zetten zakt het dan wat, misschien het omgekeerde met het zuigen?
Het is niet gewoon je horloge wat dan draait om je pols waardoor ie slechter meet?
Thanks, interessant stukje ook.

Ik ga de volgende keer even mijn linkerarm met horloge stilhouden en zien wat het doet. Het horloge zat net zo straks als bij mijn andere lopen waarbij ik dit niet heb geconstateerd en juist met die herstelpuntjes kijk ik regelmatig even hoe mijn hard reageert.

Misschien kwam het inderdaad wel door het knijpen en zuigen aan het sachetje in combinatie met de armbeweging, ik had namelijk niet het gevoel dat mijn hartslag echt hard steeg ineens, ik neem aan dat je dat toch wel moet merken in je lijf.
Jazzper schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:34:

En over geïrriteerd gesproken: ben nu maandje of 4 weer serieus aan het lopen en ook op eten aan het letten, maar val werkelijk geen gram af. Dus of mijn calorie-intake is nog steeds te hoog (maar dan had ik voor het rennen moeten groeien) of ik heb geen geduld. Of mijn suiker-craving vervangers zoals nootjes neem ik te veel. Geen zin in macro's bijhouden.
Spieren wegen zwaarder dan vet he.........ik viel in het begin flink af door het bulk van mijn lopen in Z2 en Z3 te lopen. Met het steeds vaker trailen van grote afstanden ontwikkel ik ook spieren waardoor ik merkte dat ik zwaarder werd.
Natuurlijk merkte ik op plaatsen ook de decembermaand wintermaanden wel qua vetopbouw maar zelfs collega's merkten het op dat ik dikkere poten kreeg van het hardlopen.

Het beste is dus investeren in een weegschaal die vet kan meten (ja, ik weet het die dingen zijn niet heilig, maar als je altijd opdezelfde weegschaal staat dan kun je prima vergelijken) zodat je kun zien wat er gebeurt in je kadaver.

Afvallen als doel door hardlopen is echt gewoon moeilijk en voor velen een enorme deceptie doordat de inspanning simpelweg te hoog is. Ik schetste eerder al eens het beeld van alle jongens en meisjes die vol goede moed de sportschool in gaan en zich over de zeik jagen op een te hoge intensiteit en dan eerst ietsje afvallen maar ook wat spieren opbouwen en door de verhoogde stofwisseling toch (ja maar ik sport toch ook nu) meer gaan eten en dus dezelfde CICO balans houden en dus uiteindelijk niet afvallen.

Meer inzicht is meer weten, als je 100cal plust dan kom je aan, en zo nauwkeurig met inschatten ga je echt je knelpunten niet in kaart krijgen.

Mijn primaire doel is dan ook niet af vallen (voor het strand mogen er best een kilo of 3, 4 af ofzo :+ ) en ik zit bewust niet op een calorietekort omdat ik dan onvoldoende zicht heb of ik niet te weinig binnenkrijg voor het herstellen na mijn inspanningen.

Maar zonder te meten en alles op schrift te zetten weet ik al wel waar ik in de week een beetje zou kunnen snoeien als ik gewoon eerlijk naar mijn weekend kijk :P .
Jazzper schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:47:
Strava zegt 684,5km. Denk dat ik er zelden tot niet op gelopen heb zonder loggen dus dat zal kloppen :)
Nee, die online testjes zijn niet zaligmakend.
Dat worden nieuwe schoenen d:)b ik had ze afgeschreven :P

Waarom ga je niet gewoon even lekker naar een speciaalzaak proeflopen, die paar tientjes investering moet je gezondheid en je hobby het toch wel waard zijn.

Dan loop je gewoon kort achter elkaar op wat verschillende schoenen voor het beste vergelijk en kunnen ze je loop even filmen en analyseren.

edit: wat @Tim_W dus ook al adviseert.
Fisico schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:08:
[...]

een rare sprong van de Garmin zou ik denken. Bij het wielrennen heb ik het nooit gezien en daarbij eet ik best veel gelletjes en ook bij het hardlopen heb ik nooit een echt verschil gezien. Een gelletje in het startvak doet ook weinig. Mijn Garmin gaat extreem veel omhoog tijdens het tandenpoetsen met een elektrische tandenborstel. In de winter loop ik altijd met een hartslagband omdat ik het horloge echt verschrikkelijk onbetrouwbaar vind als het koud is.
thanks, ik denk ook dat de Garmin even moeite had met wat dingen.

Het was tussen de 5 en 8 graden dus zo koud was het niet, toch? Of vind een Garmin dat al moeilijk? :+
InZane schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Lijkt mij ook een Garmin foutje. Heb mijn hartslag ook nog nooit gekke dingen zien doen bij 't eten van een gelletje oid.
Wat mijn Garmin doet tijdens het tandenpoeten weet ik eigenlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat je dan gekke dingen kunt krijgen :+

Kou en optische hartslagmeting gaat hier ook niet lekker samen. Heb weleens een training voor iets van 90% in zone 5 gedaan.. yeah right. Dan maar weer de hartslagband om.
thanks, vanaf welke temperatuur ging jouw Garmin gek doen, weet je dat nog?

ik twijfel ten zeerste of ik zo'n band prettig ga vinden zitten namelijk :X

Ik weet dat een hartslagband in elk geval echt wel beter is dan OHR.
Door een zeer slecht getimede coronabesmetting liep ik vorig jaar toch niet mijn eerste marathon. Maar die is daardoor wel in mijn hoofd blijven zitten. Nu ik (verplicht) rust neem ben ik aan het kijken naar nieuwe doelen en kwam ik in het programma van het voorjaar de marathons van Leiden en Utrecht tegen. Zijn er mensen met ervaring in een van deze marathons?

Ik heb geen ervaring maar ik vind het leuk te lezen dat je weer zo post hier en verder kijkt.

hoe is het in het koppie? :)
Hartloper schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Je verbrandt relatief gezien het meest vet in Z1. In absolute waarden verbrand je minstens zoveel vet in hogere zones. En bij gelijkblijvende tijd is het totale calorieverbruik groter bij hogere intensiteit.
Bij interval en dergelijke heb je dan ook nog het afterburn effect.
Die vergelijkingen heb ik ook al wel eens gezien en dat lijkt mij ook wel hout te snijden.

Maar je moet je lichaam het ook aan leren om vet aan te spreken en dat gaat, m.i., het beste door dat te trainen in de lage zones met wat ik heb gelezen/uitgelegd gekregen.
m0ridin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:29:

@Fraggert Bij mij gaat mijn hartslag ook altijd wat omhoog als ik drink of wat eet... Niet heel extreem en niet heel lang, maar mijn rustige ademhaling is dan even weg (omdat mijn vol met eten zit ;) ) en ben aan het klooien met een gelletje openscheuren, armen omhoog, etc. Maar een garmin-glitch kan natuurlijk ook gewoon.
Thanks, ik ga er even mee klooien. Zodra ik bijvoorbeeld stop om te herstellen (even zonder eten/drinken) en ik schakel over op een paar hele diepe ademteugen om veel zuurstof te pakken dan merk ik ook een lichte stijging, dan ga ik van 145 zo ineens weer naar 155 terwijl ik wandel.
Dit zakt natuurlijk heel snel richting de 110 maar hij stijgt wel even kort.
Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:22:
Ik werd vandaag gebeld door het Vicurie Venray; mijn sportmedisch onderzoek kon naar voren gehaald worden. Aanstaande donderdag vindt het onderzoek plaats :x

Betekent wel dat ik vandaag tijdens de looptraining even rustig aan moet doen :+
veel plezier vandaag, ben benieuwd hoe stuk je ging :P

Razend benieuwd hoe je dit vond , ik moet ook nog steeds een afspraak maken 8)7
Sleehond schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:38:

@Sleehond zegt het al, je traint niet vaak genoeg om voldoende afwisselingen te pakken.

wil je sneller dan zul je naar 3 x moeten, dan heb je de mogelijkheid te switchen tussen lang en langzaam, interval en een sneller rondje.

Mijn volume is nu ook te laag, tussen 2 30km trails heb ik in een maand 15 km gerend, dus de laatste moest op een stuk meer karakter dan de eerste :P
Roadman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Dit. (y)
Je loopt wat je traint.
(y) d:)b
Sherlock schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:34:
Goedemiddag, ik kom mezelf hier ook eens melden.

Tot zover mijn ‘korte introductie’ :o
welkom sherlock :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hartloper schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:26:
[...]

absoluut, ik weet dat ik nu krap onder het uur kruip maar met meer en vooral béter trainen moet ik dat echt wel kunnen.

Sportresultaten zijn gewoonweg afhankelijk van zoveel factoren en elk individu is weer anders. Wat wil je bereiken, wat heb je er voor over.

Persoonlijk heb ik baat gehad bij een verleden vol met sporten, van badminton, voetbal, wielrennen, judo, krachttraining, hardlopen. Niet alleen je botdichtheid maar ook het vormen van je skeletspieren zorgen voor een fundament waar je op kunt bouwen. Ook een gezonde levenstijl telt zwaar mee.
Iemand die nooit significant heeft bewogen maar een gezonde BMI heeft zal echt wel krijgt heel wat meer te verstouwen (fysiek en mentaal) dan personen die training gewend zijn.

Ondanks dat ik er een tijd uit ben geweest door niet te sporten maar wel ben blijven bewegen lijkt mijn spiergeheugen een stuk jonger dan mijn gewone geheugen :+

Zowel mijn lijf als mijn kop dachten bij de eerste meters C25K meteen "ow leuk, sporten, dit hebben we eerder gedaan...let's goooooooo" en dat scheelt een heel pak over zuchtend je veters te strikken omdat je er weer uit "moet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hartloper schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:00:
[...]

zweepslag in de hamstring is een typische voetbalblessure :)

#ervaringsdeskundige helaas |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@Fraggert Mooie digest reactie op iedereen! Prachtig.

Om te reageren op mijn delen: ik was,ben,zal nimmer bezig zijn met kilo's. Dat lijkt haaks te staan op mijn postjes en mijn momentele dagboeken op MyFitnessPal, maar dat heeft een andere reden: ik wil wat meer energie hebben dagelijks en ik het het vermoeden dat dat in voedsel zit. En na paar dagen loggen van mijn eten lijkt dat ook zo te zijn. Te weinig eiwit, te veel suiker en vet. Nu ben ik paar dagen op rij daar super op aan het letten (magere kwark, geen boter op brood, etc) en mijn energiehuishouding is nu al beter over de dag en... gewicht heeft daling ingezet. Ik was al paar dagen daarvoor gestopt met snoepen. Althans minder tot amper. Kortom: die kilos (op kilo of 3 a 5 die eraf mogen want welvaartsbuikje) is niet mijn doel.

En schoenen: jaha, i know, maar ik moet altijd zelf even die hele weg bewandelen van vergelijken, inlezen en dan de keuze maken of op de bonnefooi shoppen of specialist. Laatst voor skischoenen wel gedaan: Een keer niet zelf uitzoeken, maar van a-z laten helpen door specialist en daar moet ik nog van bijkomen welk bonnetje daar bij hoorde. Boel hardloopschoenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jazzper schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:48:
@Fraggert Mooie digest reactie op iedereen! Prachtig.

Om te reageren op mijn delen: ik was,ben,zal nimmer bezig zijn met kilo's. Dat lijkt haaks te staan op mijn postjes en mijn momentele dagboeken op MyFitnessPal, maar dat heeft een andere reden: ik wil wat meer energie hebben dagelijks en ik het het vermoeden dat dat in voedsel zit. En na paar dagen loggen van mijn eten lijkt dat ook zo te zijn. Te weinig eiwit, te veel suiker en vet. Nu ben ik paar dagen op rij daar super op aan het letten (magere kwark, geen boter op brood, etc) en mijn energiehuishouding is nu al beter over de dag en... gewicht heeft daling ingezet. Ik was al paar dagen daarvoor gestopt met snoepen. Althans minder tot amper. Kortom: die kilos (op kilo of 3 a 5 die eraf mogen want welvaartsbuikje) is niet mijn doel.

En schoenen: jaha, i know, maar ik moet altijd zelf even die hele weg bewandelen van vergelijken, inlezen en dan de keuze maken of op de bonnefooi shoppen of specialist. Laatst voor skischoenen wel gedaan: Een keer niet zelf uitzoeken, maar van a-z laten helpen door specialist en daar moet ik nog van bijkomen welk bonnetje daar bij hoorde. Boel hardloopschoenen...
ik liep wat achter :+

Goed gedaan, prima ontwikkeling zo te lezen _/-\o_ knap gedaan, dat roer omgooien is fucking moeilijk.

je zult zien dat als je kwaliteitsvoer erin gooit er ook kwaliteitsprestaties uit je lijf kunnen komen, want garbage in = garbage out.

Voor mij hoort het erbij, dat kostenplaatje, net als 't lidmaatschap toen ik naar de gym ging.

Laat staan veel groente en fruit......gezond leven is hier in NL duurder dan troep naar binnen schuiven |:(

Al ga je nu even voor dat nieuwe paar laten kijken naar hoe je waggelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:40

uFx

Ik moet ook aan nieuwe schoenen maar dat is altijd moeilijk om te kiezen. Het is dus verstandig om bij een hardloopwinkel een analyse te laten maken? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Budget voor de schoenen is rond de €120.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
uFx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:38:
Ik moet ook aan nieuwe schoenen maar dat is altijd moeilijk om te kiezen. Het is dus verstandig om bij een hardloopwinkel een analyse te laten maken? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Mijn vrouw en ik gaan altijd naar een gespecialiseerde winkel achter schoenen. Ik betaal liever een beetje meer voor goed advies en goeie schoenen dan besparen en een verhoogde kans op blessures.

Het belooft trouwens een leuke lunchrun te worden. Zonnetje schijnt volop, perfecte looptemperatuur *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
uFx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:38:

ik haal zo mijn schoenen zelf. De loopanalyses doe ik weinig mee elk persoon heeft wel wat afwijkingen en bij het gros van de mensen doet me die afwijking lang niet groot genoeg aan dat daar een grote focus op zou moeten zijn. Sterker nog, ik heb altijd wel een paar schoenen van 'last year' die ik koop voor een 50 tot 80 euro en die prima voldoen.

Als ik voor nieuwe schoenen ga zoeken weet ik meestal al wat ik wil voor ik de winkel binnen stap (ik koop veelal lokaal wel, prima om de plaatselijke hardloopwinkel te sponsoren op die manier, gezien die vaak ook veel lokale runs mee helpen organiseren :) ). Bij mijn vooronderzoek let ik veelal op de features die belangrijk zijn voor mij: toebox moet ruim zijn, zool moet slijtvast zijn en het veterwerk moet goed blijven zitten.

Voor de rest is er naar mijn beleving niet erg veel innovatie op schoenengebied, tenminste: niet op de lagere amateurniveau's. Onze procentjes winst kunnen we veel goedkoper en makkelijker op andere gebieden halen :P Dus met 100 euro moet je er prima komen. Ik heb hier nog een paar schoenen liggen van 160 euro, die een stuk eerder op waren dan de sauconi omni's uit de collectie van 2 jaar terug, dus ook in de schoenenwereld is veel marketing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innergetix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-08 10:56
Vraag,

Ik loop al een tijdje te tobben met slapen na een wat langere duurloop in rustig tempo. Denk aan 6.30km/10-15 km.
Heb al van alles geprobeerd. Lost voor mij nog niks op.
Zijn er hier die dit herkennen en mogelijke oplossingen hebben.

Groet, Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
innergetix schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:43:
Vraag,

Ik loop al een tijdje te tobben met slapen na een wat langere duurloop in rustig tempo. Denk aan 6.30km/10-15 km.
Heb al van alles geprobeerd. Lost voor mij nog niks op.
Zijn er hier die dit herkennen en mogelijke oplossingen hebben.

Groet, Marcel
Dit niet 's avonds doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innergetix
Klopt. Doe ik dan ook niet. Zit meestal 3-4 uur tussen voor ik ga slapen. Aparte is dat als ik club training heb in de avond ik er minder vaak last van heb. Is vooral bij langere loopjes🤔

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Right!!!! De Polar Bear Trail van Bearsports in Maastricht op zondag 15 januari 2023 *O*

Na een verzopen zaterdag door een enorme klap regen zag het er voor de zondag in elk geval een stuk vrolijker uit.

Helaas geen sneeuw.......ondanks de kouwelijk aandoende titel waren winterse omstandigheden (net zoals bij de WisentWintertrail op oudjaarsdag) ver te zoeken. Te warm was het gelukkig niet, tussen de 5 en 8 graden zo ongeveer, lekker fris windje (het stormde zelfs fiks op sommige stukken) en met een mager zonnetje en zonder regen bleef er niet veel te wensen over.

Okay....een parkeerplek.....die wenste ik op een gegeven moment wel |:( Zoals altijd ruim op tijd (05:30) mijn bedje uit om relaxed te ontbijten en klaarte maken voor vertrek.
Om 07.00 uur zat ik achter het stuur en zo rond 09.15 uur volgde ik de routeplanner naar de parking uit de info van Bearsports.

Het was al kneiterdruk met auto's en overal lopers. Met 5 andere auto's volgden we onze navigatie om na 15 minuten door een steeds krapper wordend steil bospad ergens bij een huisje uit te komen (u leest dat goed....huis......geen parking :P ).

Gekeerd en met zijn allen onverrichter zaken proberen ergens anders een plekje te zoeken. De meesten zochten hun heil bij de diverse bedrijven maar ik stak rechtdoor de woonwijk in, het parkeerverbod was niet van kracht op zondag.....ik was blijkbaar de enige die onderborden leest :+

10 uur was de start......en om 09:50 stond ik nog in mijn achterbak te graaien, gloeiendegloeiend, volgende keer maar een B&B ofzo :P
Gauw naar het aanmeldburo......en die omroeper begon me steeds meer op mijn zenuwen te werken.....NOG 15 SECONDEN..........zooi in ontvangst genomen, trui uit, tas over de balie.
*PANG*

Al frummelend met mijn startnummer dwars over het hek richting een leeg startveld en over de mat aan de loop begonnen......stukje verder even gelopen om mijn startmagneetjes goed te doen en, ow ja, zal ik mijn Forerunner ook aanzetten misschien? 8)7

Wat een hectisch begin.........wat al snel opgevolgd werdt door een verkeersgeleider die niet stond op te letten tot grote ergernis van de automobilist die afremde voor mij waarop die regelaar mij liet stoppen en de auto gebaarde door te rijden. Die laatste besloot echter door te remmen en stil te staan waarop ik de auto kon bedanken en langs de regelaar mijn weg kon vervolgen.
Regelaar nummer 2 was ook afgeleid en met zijn collega in gesprek. Ook daar naderde een auto maar die was nog zover weg dat ik kon doorhobbelen. Op het laatste moment had de regelaar het ineens in de gaten en moest geschrokken snel beslissen........hij opteerde om iets te zeggen tegen me....wat ik al rennend niet verstond.
Er is een reden dat die gasten gebaren gebruiken........maar dat was hij ff vergeten......dus ik liep door waarop ik mondeling "ff wachten" kreeg te horen........wat denk je zelf, ik liep al op de weg.
Regelaar boos omdat ik hem zei dat hij beter moest opletten en "ff wachten" niet op zijn cursus had geleerd.
Maar om te gebaren moet je je handen uit je zakken doen....had 'ie vast ook geen zin in.

Enerverende start dus in de eerste kilometer maar na de 2de oversteek dook ik gelukkig het bos in.

Daar werdt het mij vrij snel duidelijk onder welke omstandigheden ik nog een stukje mocht gaan hardlopen, allememaggies wat een enorme bak met drek/klei/blubber/bagger _O-

Prachtige weersomstandigheden, heerlijk wisselend terrein van dicht bos tot open velden.

Natuurlijk weer een kleine impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gakoB1Yeeb6x1K-IkBSGhirfCYU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/To00lLKMlzwAPosakQmojf52.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P08lBQ7erHfuAy_Ia_IP9tOn3lY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lg3wx2UFoRAKoGyl9YRYLJ2t.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zni-XSzJjw0fEVvB8nRkXPJADws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DHXpnS1r5CDEcqFI6hYnii2U.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIYFsmopqADFfgtxtoDPbR_7Vc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AI1zyR9kQRe8BGCcy2hGX7cg.jpg?f=user_large

De route was iets minder zwaar dan de Terhills Trail maar doordat het zo geregend had zoog de klei je letterlijk uit e schoenen. De Limburgse "pratsj" zoals kenner @Roozzz mij wist uit te leggen _O- maakte grote delen van de route een enorme glijpartij.
Een setje mudclaws zou hier geen onverstandige keuze zijn maar goed, voorzichtig aan en de Xodus Ultra's loodsten mij veilig door de drek maar het hield niet over.

Uiteindelijk in 3h:50min over de streep, maar mijn Garmin wist me te vertellen dat de route 28,3km was en geen 30 kilometer. Ook de 750 hoogtemeters klopten volgens Garmin niet (482 meter) en Strava maakte er 525 meters van waar ik geen zak van snap..die gebruikt toch je Garmin data :?

Bij het naderen van de finish snapte ik er al geen zak meer van......ik was voorbereid op nog 3 km stekkeren en toen kwam ik het bord "1 KM TO GO" al tegen :S

Anyhow........ondanks een rommelige start de eerste 10 minuten was het zeker de moeite waard om weer zo'n eind te rijden.

On to the next one :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Na mijn introductie maar (bijna) direct een vraag: hoe goed zijn de trainings-suggesties van Garmin?

Zoals ik al zei loop ik nu ongeveer 12km zonder dat alles kapot gaat, en dat wil ik uitbouwen naar 25km op 7 mei. Ik heb hiervoor zelf een zeer eenvoudig schema voor opgesteld:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sb3uhvvNmuX8Icb27qIEzd8wIiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZGQqo1Cf4XiNv4qlyMq9GmuI.png?f=fotoalbum_large

Zoals de meesten wel zullen zien; zonder enige hardloopervaring dus het kan waarschijnlijk een stuk beter. Mijn "Rustig" en "Gemiddeld" tempo zijn sinds de start in december ook al wat opgeschoven. Deze week is mijn Forerunner 255 binnengekomen en dat ding zit zo vol met functies en aanbevelingen dat ik er bijna bang van wordt.

Eén van de dingen die ik wel gedaan heb is die 25km loop van 7 mei in de agenda zetten, en als het goed is gaat hij daar nu workouts op baseren. Inclusief base phase/ build phase / peak phase en taper phase.
Dat lijkt me al een stuk wetenschappelijker benaderd dan mijn eigen schemaatje natuurlijk.
Nadeel is wel dat hij 4 à 5 dagen in de week inplant en dat is gewoon te veel voor mij op dit moment. Kan ik de aanbevelingen volgen en toch af en toe wat skippen? Of kan ik me net zo goed aan mijn eigen schema houden (tot nu toe werkt het), waarbij ik de 2x per week aan kan houden?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
innergetix schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Klopt. Doe ik dan ook niet. Zit meestal 3-4 uur tussen voor ik ga slapen. Aparte is dat als ik club training heb in de avond ik er minder vaak last van heb. Is vooral bij langere loopjes🤔
Hmm dat is lastig. Ik ken het probleem van slecht slapen na intensief sporten, maar daar is de oplossing eigenlijk heel eenvoudig: zorg dat er voldoende tijd tussen zit zodat je lichaam weer tot rust gekomen is. Maar als er uren tussenzit zou je denken dat dat voldoende is...

Je propt je toevallig niet helemaal vol met suikers, bier of cafeïne na afloop? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innergetix
Roozzz schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Hmm dat is lastig. Ik ken het probleem van slecht slapen na intensief sporten, maar daar is de oplossing eigenlijk heel eenvoudig: zorg dat er voldoende tijd tussen zit zodat je lichaam weer tot rust gekomen is. Maar als er uren tussenzit zou je denken dat dat voldoende is...

Je propt je toevallig niet helemaal vol met suikers, bier of cafeïne na afloop? :+
Dat laatste zeker niet, eet al ruim 3 jaar ketogeen. En drink in de voor/avond cafeïnevrije koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Fraggert schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:08:
Right!!!! De Polar Bear Trail van Bearsports in Maastricht op zondag 15 januari 2023 *O*
[...]
On to the next one :w
Weer een mooi verslagje van gemaakt. Ik vroeg me al af of ie nog zo komen :P

Is the next one al gepland?

Ik heb me ondertussen ingeschreven voor de februariloop in Bennekom. Een halfverhard loopje om de hoek in licht golvend terrein. De halve marathon paste wel aardig in de marathonvoorbereiding. Dus we gaan eens zien hoe die route precies loopt. Met een winnende tijd van 1:09 in de vorige editie maak ik me verder geen illusies over een mogelijk aardige klassering :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Sherlock

Ziet er op zich prima uit, vind 2x in de week lopen wat aan de lage kant en er zit niet veel variatie in (veeeeel rustig, nu kun je beter veeeeeel rustig dan veeeeeel tempo lopen maar afhankelijk van wat je wil bereiken is wat meer tempo dingen erin een goed plan.)

Over het algemeen is de richtlijn, niet meer dan ~10% per week extra aan afstand en om de x weken een weekje rustiger aan en probeer een 80/20 verdeling in afstand aan te houden qua rustig/snelheid (waarbij meer rustig altijd weer beter en veiliger is dan meer snelheid).

Maar al doe je af en toe wat versnellingen in 1 van je rustige loopjes (en een mooi woord voor 'ik doe maar wat tijdens mijn loopjes' is fartlek... lijk je net een echte pro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

m0ridin schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:40:
@Sherlock

Ziet er op zich prima uit, vind 2x in de week lopen wat aan de lage kant en er zit niet veel variatie in (veeeeel rustig, nu kun je beter veeeeeel rustig dan veeeeeel tempo lopen maar afhankelijk van wat je wil bereiken is wat meer tempo dingen erin een goed plan.)

Over het algemeen is de richtlijn, niet meer dan ~10% per week extra aan afstand en om de x weken een weekje rustiger aan en probeer een 80/20 verdeling in afstand aan te houden qua rustig/snelheid (waarbij meer rustig altijd weer beter en veiliger is dan meer snelheid).

Maar al doe je af en toe wat versnellingen in 1 van je rustige loopjes (en een mooi woord voor 'ik doe maar wat tijdens mijn loopjes' is fartlek... lijk je net een echte pro ;)
Ja, die 2x in de week is wel een dingetje merk ik. Zeker naarmate ik meer lees... Mijn doel is nu eerst en vooral om die 25km te kunnen lopen zonder dat ik daar 2 weken later nog steeds last van heb. Vandaar ook heeeel veel rustig in mijn schema. Ik heb al wel met het idee zitten spelen om tijdens de tweede loop wat meer intervallen e.d. in te bouwen, maar zover was ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Sherlock schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:30:
Na mijn introductie maar (bijna) direct een vraag: hoe goed zijn de trainings-suggesties van Garmin?

Zoals ik al zei loop ik nu ongeveer 12km zonder dat alles kapot gaat, en dat wil ik uitbouwen naar 25km op 7 mei. Ik heb hiervoor zelf een zeer eenvoudig schema voor opgesteld:[Afbeelding]

Zoals de meesten wel zullen zien; zonder enige hardloopervaring dus het kan waarschijnlijk een stuk beter. Mijn "Rustig" en "Gemiddeld" tempo zijn sinds de start in december ook al wat opgeschoven. Deze week is mijn Forerunner 255 binnengekomen en dat ding zit zo vol met functies en aanbevelingen dat ik er bijna bang van wordt.

Eén van de dingen die ik wel gedaan heb is die 25km loop van 7 mei in de agenda zetten, en als het goed is gaat hij daar nu workouts op baseren. Inclusief base phase/ build phase / peak phase en taper phase.
Dat lijkt me al een stuk wetenschappelijker benaderd dan mijn eigen schemaatje natuurlijk.
Nadeel is wel dat hij 4 à 5 dagen in de week inplant en dat is gewoon te veel voor mij op dit moment. Kan ik de aanbevelingen volgen en toch af en toe wat skippen? Of kan ik me net zo goed aan mijn eigen schema houden (tot nu toe werkt het), waarbij ik de 2x per week aan kan houden?

De training suggesties van Garmin zijn wat mij betreft prima. Het zijn afwisselende voorstellen die gedaan worden: basis, lange afstand, tempo, drempel, herstel, etc. En ze zijn ook goed haalbaar. Je hebt het gevoel dat je nog langer had gekund zeg maar, en als ik men hier mag geloven is dat juist goed als training. Bij de wedstrijden lekker vol gas gaan. Je kunt in je Garmin ook een wedstrijd toevoegen en dan werk je daar in de dagelijkse workout suggesties naartoe. Aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

[...]

Zover ik het begrijp kijkt ie naar je recente trainingshistorie en doet ie op basis daarvan suggesties voor trainingen. Stel dat je vooral veel laag aeroob werk gedaan hebt, dan zal ie meer tempo (hoog-aeroob) of anaerobe traingingen voorstellen. Waarbij de intensiteit en het trainingseffect afgestemd zijn op de trainingsbelasting. In mijn ervaring (945) vind ik het vaak passende suggesties. Dus ik loop ze incidenteel ook nog wel eens... Maar overslaan is geen enkel probleem. Hij doet onvermoeibaar weer een nieuwe suggestie op de volgende dag.

Nu heeft mijn horloge nog niet de optie om actief naar een doel toe te werken, maar ik vermoed dat het exact hetzelfde werkt. Hij kijkt naar de recente geschiedenis en bepaald op basis daarvan een training.
Kijkend naar jouw nog bescheiden volume, vermoed ik dat garmin veel korte rustige loopjes zal voorstellen. Of dat voor jou past is de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sherlock schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Ja, die 2x in de week is wel een dingetje merk ik. Zeker naarmate ik meer lees... Mijn doel is nu eerst en vooral om die 25km te kunnen lopen zonder dat ik daar 2 weken later nog steeds last van heb. Vandaar ook heeeel veel rustig in mijn schema. Ik heb al wel met het idee zitten spelen om tijdens de tweede loop wat meer intervallen e.d. in te bouwen, maar zover was ik nog niet.
zo heb ik in korte tijd uit enorm uitgebreid....gelukkig op een behoorlijke basis maar die 10% regel ging wel het raam uit :+

Door de nadruk op heel veel langzame lange duurlopen te doen win je heel snel aan aeroob uithoudingsvermogen. Wel heb ik gemerkt dat ik aan snelheid heb ingeboekt en dat lastiger volhoud dan lange afstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Sherlock schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Vergeet vooral niet dat je lichaam sneller herstelt is van 4x6km dan 2x12 of 1x24 in de week. Lagere belasting (minder spierschade) -> sneller herstel -> snellere vooruitgang -> mogelijkheid tot meer volume/intensiteit -> meer vooruitgang etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Weer een mooi verslagje van gemaakt. Ik vroeg me al af of ie nog zo komen :P

Is the next one al gepland?

Ik heb me ondertussen ingeschreven voor de februariloop in Bennekom. Een halfverhard loopje om de hoek in licht golvend terrein. De halve marathon paste wel aardig in de marathonvoorbereiding. Dus we gaan eens zien hoe die route precies loopt. Met een winnende tijd van 1:09 in de vorige editie maak ik me verder geen illusies over een mogelijk aardige klassering :+
thanks en ja ,natuurlijk, steevast even een stukje vermaak hier proberen neer te pennen ;)

Ik heb een aantal al in de agenda, maar nog niks geboekt

5-3
https://forasevents.nl/hivernaltrail-2/
(discutabel, ik ben 4-3 de hele dag ook al weg voor iets anders)

11-2
https://runforestrun.nl/besthemerberg/deelnemer-info
(geen 30 als kezue maar 20-43 km, ik moet er even voor waken dat ik ik me domweg voor de 43km inschrijf)

11-3
https://runforestrun.nl/drentscheaa
13-24-43km

Maar er zijn er nog zoveel andere leuke _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Fraggert schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:05:
[...]

thanks en ja ,natuurlijk, steevast even een stukje vermaak hier proberen neer te pennen ;)

Ik heb een aantal al in de agenda, maar nog niks geboekt

5-3
https://forasevents.nl/hivernaltrail-2/
(discutabel, ik ben 4-3 de hele dag ook al weg voor iets anders)

11-2
https://runforestrun.nl/besthemerberg/deelnemer-info
(geen 30 als kezue maar 20-43 km, ik moet er even voor waken dat ik ik me domweg voor de 43km inschrijf)

11-3
https://runforestrun.nl/drentscheaa
13-24-43km

Maar er zijn er nog zoveel andere leuke _/-\o_
Ik dacht heel even: "11 februari kan ik. Anders kunnen we samen die kant op". Maar dat valt dus samen met Bennekom -O- Daarom kwam die datum me zo bekend voor... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
DIt filmpje kan wel eens interessant zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=Lh2nz5G_tF0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 20:32

Zoals ik al zei loop ik nu ongeveer 12km zonder dat alles kapot gaat, en dat wil ik uitbouwen naar 25km op 7 mei. Ik heb hiervoor zelf een zeer eenvoudig schema voor opgesteld:[Afbeelding]

Ik zal wat zinnigs proberen te zeggen als mede 2 x per week loper.

- Je rustig is nog te snel, doe dat echt op het tempo dat je voor ogen had.
- Je 2e loopje ook rustig doen, dan loop je alleen maar rustig, probeer er wel iets van variatie in te doen. Ik ben er zelf wat mee aan het experimenteren, bijvoorbeeld 10 km rustig wordt dan 5 x 2km waarbij je km 3-4 en 7-8 op je gemiddelde tempo doet.
- Probeer er toch af en toe een interval in te doen als 2e loopje. Ik doe er bijv ongeveer 1 per maand, ben nog niet echt met snelheid bezig, maar ik merk dat het wel veel doet met je tempo. 5x800m met 1 a 2 minuten rust bijvoorbeeld.
-Je rustweek zou ik wel 2 keer per week blijven lopen om het ritme te houden, schroef beide loopjes met ongeveer 30% naar beneden als rust.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Running \ Cycling: Strava

Pagina: 1 ... 223 ... 391 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.