Thanks, interessant stukje ook.
Ik ga de volgende keer even mijn linkerarm met horloge stilhouden en zien wat het doet. Het horloge zat net zo straks als bij mijn andere lopen waarbij ik dit niet heb geconstateerd en juist met die herstelpuntjes kijk ik regelmatig even hoe mijn hard reageert.
Misschien kwam het inderdaad wel door het knijpen en zuigen aan het sachetje in combinatie met de armbeweging, ik had namelijk niet het gevoel dat mijn hartslag echt hard steeg ineens, ik neem aan dat je dat toch wel moet merken in je lijf.
Jazzper schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:34:
En over geïrriteerd gesproken: ben nu maandje of 4 weer serieus aan het lopen en ook op eten aan het letten, maar val werkelijk geen gram af. Dus of mijn calorie-intake is nog steeds te hoog (maar dan had ik voor het rennen moeten groeien) of ik heb geen geduld. Of mijn suiker-craving vervangers zoals nootjes neem ik te veel. Geen zin in macro's bijhouden.
Spieren wegen zwaarder dan vet he.........ik viel in het begin flink af door het bulk van mijn lopen in Z2 en Z3 te lopen. Met het steeds vaker trailen van grote afstanden ontwikkel ik ook spieren waardoor ik merkte dat ik zwaarder werd.
Natuurlijk merkte ik op plaatsen ook de
decembermaand wintermaanden wel qua vetopbouw maar zelfs collega's merkten het op dat ik dikkere poten kreeg van het hardlopen.
Het beste is dus investeren in een weegschaal die vet kan meten (ja, ik weet het die dingen zijn niet heilig, maar als je altijd opdezelfde weegschaal staat dan kun je prima vergelijken) zodat je kun zien wat er gebeurt in je kadaver.
Afvallen als doel door hardlopen is echt gewoon moeilijk en voor velen een enorme deceptie doordat de inspanning simpelweg te hoog is. Ik schetste eerder al eens het beeld van alle jongens en meisjes die vol goede moed de sportschool in gaan en zich over de zeik jagen op een te hoge intensiteit en dan eerst ietsje afvallen maar ook wat spieren opbouwen en door de verhoogde stofwisseling toch (ja maar ik sport toch ook nu) meer gaan eten en dus dezelfde CICO balans houden en dus uiteindelijk niet afvallen.
Meer inzicht is meer weten, als je 100cal plust dan kom je aan, en zo nauwkeurig met inschatten ga je echt je knelpunten niet in kaart krijgen.
Mijn primaire doel is dan ook niet af vallen (voor het strand mogen er best een kilo of 3, 4 af ofzo

) en ik zit bewust niet op een calorietekort omdat ik dan onvoldoende zicht heb of ik niet te weinig binnenkrijg voor het herstellen na mijn inspanningen.
Maar zonder te meten en alles op schrift te zetten weet ik al wel waar ik in de week een beetje zou kunnen snoeien als ik gewoon eerlijk naar mijn weekend kijk

.
Dat worden nieuwe schoenen

ik had ze afgeschreven
Waarom ga je niet gewoon even lekker naar een speciaalzaak proeflopen, die paar tientjes investering moet je gezondheid en je hobby het toch wel waard zijn.
Dan loop je gewoon kort achter elkaar op wat verschillende schoenen voor het beste vergelijk en kunnen ze je loop even filmen en analyseren.
edit: wat @
Tim_W dus ook al adviseert.
Fisico schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:08:
[...]
een rare sprong van de Garmin zou ik denken. Bij het wielrennen heb ik het nooit gezien en daarbij eet ik best veel gelletjes en ook bij het hardlopen heb ik nooit een echt verschil gezien. Een gelletje in het startvak doet ook weinig. Mijn Garmin gaat extreem veel omhoog tijdens het tandenpoetsen met een elektrische tandenborstel. In de winter loop ik altijd met een hartslagband omdat ik het horloge echt verschrikkelijk onbetrouwbaar vind als het koud is.
thanks, ik denk ook dat de Garmin even moeite had met wat dingen.
Het was tussen de 5 en 8 graden dus zo koud was het niet, toch? Of vind een Garmin dat al moeilijk?

InZane schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:41:
[...]
Lijkt mij ook een Garmin foutje. Heb mijn hartslag ook nog nooit gekke dingen zien doen bij 't eten van een gelletje oid.
Wat mijn Garmin doet tijdens het tandenpoeten weet ik eigenlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat je dan gekke dingen kunt krijgen
Kou en optische hartslagmeting gaat hier ook niet lekker samen. Heb weleens een training voor iets van 90% in zone 5 gedaan.. yeah right. Dan maar weer de hartslagband om.
thanks, vanaf welke temperatuur ging jouw Garmin gek doen, weet je dat nog?
ik twijfel ten zeerste of ik zo'n band prettig ga vinden zitten namelijk
Ik weet dat een hartslagband in elk geval echt wel beter is dan OHR.
Totrail schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:38:
Door een zeer slecht getimede coronabesmetting liep ik vorig jaar toch niet mijn eerste marathon. Maar die is daardoor wel in mijn hoofd blijven zitten. Nu ik (verplicht) rust neem ben ik aan het kijken naar nieuwe doelen en kwam ik in het programma van het voorjaar de marathons van Leiden en Utrecht tegen. Zijn er mensen met ervaring in een van deze marathons?
Nu heb ik in Utrecht wel de halve eens gelopen en weet ik dat het qua routeaanwijzing eens fout is gegaan. Maar na veel wijzigingen van eigenaren doet nu Golazo het en die zijn toch wel ervaren.
Ik heb geen ervaring maar ik vind het leuk te lezen dat je weer zo post hier en verder kijkt.
hoe is het in het koppie?

Hartloper schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:03:
[...]
Je verbrandt relatief gezien het meest vet in Z1. In absolute waarden verbrand je minstens zoveel vet in hogere zones. En bij gelijkblijvende tijd is het totale calorieverbruik groter bij hogere intensiteit.
Bij interval en dergelijke heb je dan ook nog het afterburn effect.
Die vergelijkingen heb ik ook al wel eens gezien en dat lijkt mij ook wel hout te snijden.
Maar je moet je lichaam het ook aan leren om vet aan te spreken en dat gaat, m.i., het beste door dat te trainen in de lage zones met wat ik heb gelezen/uitgelegd gekregen.
m0ridin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:29:
@
Fraggert Bij mij gaat mijn hartslag ook altijd wat omhoog als ik drink of wat eet... Niet heel extreem en niet heel lang, maar mijn rustige ademhaling is dan even weg (omdat mijn vol met eten zit

) en ben aan het klooien met een gelletje openscheuren, armen omhoog, etc. Maar een garmin-glitch kan natuurlijk ook gewoon.
Thanks, ik ga er even mee klooien. Zodra ik bijvoorbeeld stop om te herstellen (even zonder eten/drinken) en ik schakel over op een paar hele diepe ademteugen om veel zuurstof te pakken dan merk ik ook een lichte stijging, dan ga ik van 145 zo ineens weer naar 155 terwijl ik wandel.
Dit zakt natuurlijk heel snel richting de 110 maar hij stijgt wel even kort.
Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:22:
Ik werd vandaag gebeld door het Vicurie Venray; mijn sportmedisch onderzoek kon naar voren gehaald worden. Aanstaande donderdag vindt het onderzoek plaats :x
Betekent wel dat ik vandaag tijdens de looptraining even rustig aan moet doen

veel plezier vandaag, ben benieuwd hoe stuk je ging
Razend benieuwd hoe je dit vond , ik moet ook nog steeds een afspraak maken

Sleehond schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:38:
Van de week nieuwe hardloop schoenen aangeschaft, de Brooks Ghost 14.
Bevalt erg goed, je hebt dan door dat een nieuwe schoen echt weer een impuls geeft.
Ik loop nu 2x per week, circa 5 á 7 kilometer per loopje. Vanavond 6,25KM met 6:30 tempo. Ik hoop door nu 2x per week te lopen straks steady rond de 6:00 (liefst er NET onder) te komen.
Benieuwd wanneer ik dat weet te bereiken, ik heb altijd de indruk dat ik weinig progressie boek (over het algemeen in het sporten, ook met rondjes wielrennen, ik kom nooit verder dan een gemiddelde snelheid van 24/25kmh terwijl anderen makkelijk 30/32 gaan). Op gegeven moment lijk ik gewoon niet verder te komen. Zelfde geldt voor hardlopen ik heb er soms een hard hoofd in dat ik naar die 6:00 ga…
@
Sleehond zegt het al, je traint niet vaak genoeg om voldoende afwisselingen te pakken.
wil je sneller dan zul je naar 3 x moeten, dan heb je de mogelijkheid te switchen tussen lang en langzaam, interval en een sneller rondje.
Mijn volume is nu ook te laag, tussen 2 30km trails heb ik in een maand 15 km gerend, dus de laatste moest op een stuk meer karakter dan de eerste

welkom sherlock
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison