Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:51
Roozzz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Zie het als een indicatie van je fysieke capaciteiten in een wedstrijd, voor een afstand waar je specifiek voor getraind hebt.

Dus dat als men <50 min op een 10k voorspelt, wil dat niet zeggen dat je dat ook lukt als je alleen maar getraind hebt voor 5k loopjes (of gewoon wat random hebt gelopen de afgelopen periode). Laat staan als je naar een halve of hele marathon kijkt :P
Dit inderdaad, zelfde met de Garmin voorspellingen... Het zijn voorspellingen wat je KAN lopen gebaseerd op je huidige discussie als je optimaal traint voor die specifieke afstand.

In mijn geval lijken ze vaak aardig te kloppen ook.

In tegenstelling tot de hartslagzones/lactaatdrempel :P Zit toevallig weer eens te kijken naar eerdere wedstrijden, zie ik dat ik de marathon grotendeels in Z5 zou hebben gelopen. Zelfde met de HM en 10k... Waar gesteld wordt dat Z5 iets is wat je over het algemeen 2-3 minuten en als je echt topfit bent bijv 8 minuten kan volhouden... Geen 2.5 uur :P

Blijft toch altijd een beetje meh. De 2-3x dat ik een inspanningstest heb gedaan was ook nooit ideaal, vaak 'wat gespannen' door de test zelf waardoor mijn hartslag bij start alweer hoger lag. Of een keer niet goed uitgerust waardoor het ook wat afweek van wat je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-05 16:41

Dazzler2120

FP ProMod
m0ridin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Dit inderdaad, zelfde met de Garmin voorspellingen... Het zijn voorspellingen wat je KAN lopen gebaseerd op je huidige discussie als je optimaal traint voor die specifieke afstand.

In mijn geval lijken ze vaak aardig te kloppen ook.

In tegenstelling tot de hartslagzones/lactaatdrempel :P Zit toevallig weer eens te kijken naar eerdere wedstrijden, zie ik dat ik de marathon grotendeels in Z5 zou hebben gelopen. Zelfde met de HM en 10k... Waar gesteld wordt dat Z5 iets is wat je over het algemeen 2-3 minuten en als je echt topfit bent bijv 8 minuten kan volhouden... Geen 2.5 uur :P
Maar heb je die hartslagzones / lactaatdrempel dan wel ooit zelf afgesteld / ingesteld? En o.b.v. wat heb je die dan afgesteld / ingesteld?

Als ik mijn 'standaard' instelwaardes voor mijn leeftijdscategorie, o.b.v. mijn max hartslag etc. dan loop ik ook 80% van de tijd in zone 4/5 :+
Maar op het moment dat ik hem instel o.b.v. mijn geschatte lactaatdrempel, dan lijken de zones wel meer overeen te komen.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:42
Roozzz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Welkom bij de club. Mijn 4:17 min/km lijkt me ook onhaalbaar. :+
Hoewel na een paar weken trouw een van zijn schema's te volgen, ik al wel een heel stuk dichterbij kom. Toch bijzonder hoe snel je weer een stap kan zetten. Desalniettemin haal ik het niet in mijn hoofd om te vertrekken op 4:17... en ik loop nu in mijn trainingen iets rustiger (op gevoel). 4:22 tot 4:30 kan ik heel lang draaien.

Ik denk dat Daniels in het algemeen te optimistisch is qua marathontijd voor iedereen die niet een zeer ervaren marathonloper is.
Klopt, de insteek van Daniels is ook dat je tijdens een trainingsschema je tempo nog bijstelt. Dus stel schema is 18 weken, dan begin je rustiger en elke 6 weken stel je het bij waardoor je de laatste 6 weken pas echt op het ingeschatte marathontempo gaat lopen.

Ik loop nu een paar weken met het 2Q schema van hem en dat is aardig pittig. Wel leuke afwisseling en ben blij met de basis die ik afgelopen jaar / maanden heb gelegd qua kilometers.

Wat ik vooral heb gemerkt is dat de definitie van een ‘kort’ loopje bij mij is veranderd; eerst was dat 5km, toen 8, daarna 10 en nu is 15km zomaar voorbij.

Dankzij dat boek van Daniels is voor mij ook bevestigd dat je meer moet kijken naar de hoeveelheid tijd dat je loopt dan het aantal kilometers.

In onderzoeken komt wel naar voren dat langer dan 2,5 uur op de been zijn, geen zin heeft en boven de 3 eerder schade veroorzaakt waar je te lang van moet herstellen dan dat het goed doet. Dus tenzij je ultra’s loopt (>50km) zou ik lange duurlopen niet langer dan 2,5 uur gaan doen, ook al loop je een marathon in 4 á 5 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Dazzler2120 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Maar heb je die hartslagzones / lactaatdrempel dan wel ooit zelf afgesteld / ingesteld? En o.b.v. wat heb je die dan afgesteld / ingesteld?

Als ik mijn 'standaard' instelwaardes voor mijn leeftijdscategorie, o.b.v. mijn max hartslag etc. dan loop ik ook 80% van de tijd in zone 4/5 :+
Maar op het moment dat ik hem instel o.b.v. mijn geschatte lactaatdrempel, dan lijken de zones wel meer overeen te komen.
Op basis van LTH die Garmin detecteert (al dan niet met een specifieke LTH Threshold test)... Uiteindelijke specifieke zone-percentages weer op basis van info zoals op de interwebs.

Dit icm een hartslagband dus hopelijk redelijk nauwkeurige meting wat dat betreft, en dan een stukje random number generator toegevoegd zo lijkt het ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-05 18:47
Leuk om iedereen zijn voornemens en plannen hier te lezen (aanname) op de HM / marathon afstanden. De discussie over hartslagzone trainingen / tempo trainingen vind ik zelf een interessante, en haak ik graag op in.

Vorige jaar heb ik (met plezier) gebruik gemaakt van de schema's van keeponrunning voor het trainen van de damloop. Dat was tevens de eerste keer een wedstrijd voor mij. Als input voor je schema geef je je niveau aan (train zelf op competitief 1), wedstrijdafstand en frequentie.

Alle trainingen zijn op basis van tijd in een hartslag zone (wat was het initieel een mentale uitdaging om in Z2 te gaan lopen, en wat loopt dat nu 'lekker'!). De groene vakjes zijn dus Z2 trainingen, geel, oranje Z4, rood Z5. Onderaan het schema staan de zones uitgelegd (% van max. HR).

Ben zelf begonnen en week 1 zit erop. Ik begrijp dat pezen, spieren, botten etc. zich moeten ontwikkelen en dat dit (icm herstel) wordt meegenomen in een schema, zal deze tijden dan ook als heilig beschouwen om niet (opnieuw) geblesseerd te raken. Echter één vraag aan de ervaringsdeskundigen hier, wat denken jullie van de interval trainingen op de woensdagen? Schema <-. Ergens voelt dit voor aan als het minimale, om sneller te worden.

Onderaan dit schema maak ik op dat Z3 de zone is voor het marathon tempo. Is dat ook jullie ervaring? Ik lees in de reactie van Roozzz & Tinusvolkel.
Tinusvolkel schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:39:
@Roozzz dan zou dus je marathon tempo wat sneller kunnen toch? >:) die kan toch prima is Z3?

Heb mij trouwens gisteren op gegeven voor de Venloop, doen hier meer tweakers aan mee?
Is dacht ik een thuiswedstrijd voor @Calitomnication toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Hebben jullie tips voor het lopen op hartslag bij rustige duurlopen? Ik krijg al snel een hartslag van ca. 150 en overstijg daarmee zone 2 (60-70%).

Aanvullende info:
  • Man, 29 jaar
  • Tempo rustige duurloop 5:25 min/km
  • Wedstrijd tempo 10km: 3:50 mim/km
  • Max. HR ca 195
Let wel; ik meet de hartslag met een Apple Watch Ultra, maar ben wel van plan om binnen afzienbare tijd een borstband aan te schaffen.

Ik ben nu enkel opzoek naar tips en adviezen. Wellicht moet ik mijn rustige duurloop nóg langzamer lopen of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-05 21:40
Heb er zelf ook last van. Eigenlijk heel simpel, nog langzamer lopen.

Vandaag lekkere tempoloop stevig aangezet. 5k PR, 10k PR en 13k op oude 10k PR tempo gelopen. Daarmee tempozones ook weer aangepast, waardoor het makkelijker is om in Z2 te blijven lopen de komende tijd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:27
Iemand nog een leuke route in de aanbieding in (de omgeving van) Domburg? Ik zit daar binnenkort een weekendje. Liefst enigszins trailachtig, maar een mooie route tussen de weilanden door is ook zeker een optie :) Afstand liefst 20 tot 30k.

Eind 2021 liep ik een stukje noordelijker bij Oostvoorne de Voorne's Duin Trail, dat heeft me positief verrast. Ik hoop dat zoiets ook op Walcheren te vinden is qua omgeving.

Ik heb via Garmin Connect bijv. deze al gevonden die me wel aanspreken;
https://connect.garmin.com/modern/course/87781193
https://connect.garmin.com/modern/course/129890783
https://connect.garmin.com/modern/course/141578740

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:27
@Laurences Begrijp ik dat je meer interval zou willen doen? Zo snel kijkend vind ik het niet zo gek. Twee intensieve trainingsdagen per week is prima. Zelf zou ik wel de neiging hebben deze op woensdag wat harder te lopen dan 'geel' op marathontempo, eerder net onder treshold in 'oranje'. Dat is in ieder geval wat Daniels ook voorschrijft. Vraag is wel een beetje of je dat ook kan verteren... ik zou het gewoon even aankijken in de huidige vorm. Liever iets te zacht getraind, dan geblesseerd bij de start.

Qua vooruitgang ga je ongetwijfeld een mooie slag slaan, ongeacht of hoe hard je ze exact loopt. Structuur en regelmaat telt zwaar en onderschat de lange duurlopen met tempoblok niet.

Ik zou inderdaad denken een marathon in Z3 te lopen.

-edit-
Wat ik niet begrijp in dit schema zijn week 7/8 & 12/13. In de eerste week op woensdag 2k tempo en op zondag bijna 3 uur. Vervolgens krijg je op maandag je een duurloopje met strides en dan op woensdag harde 400m intervallen. Deze combinatie van trainingen is veruit de grootste belasting in het schema. De overige weken zijn verhoudingsgewijs eenvoudig te noemen. Wees alsjeblieft voorzichtig in deze weken. Een training vervangen door een rustig loopje is niet erg. Wederom, heel aan de start komen is prioriteit 1.

@ChillPascal Ik zou me niet al te druk maken. Dat duurlooptempo klinkt niet heel gek met jouw wedstrijdsnelheid. Wacht even rustig die borstband af (dan weet je zeker dat je hartslagwaardes kloppen) en doe dan een testje. Zou ik zelf naast maxHR ook even de lactaatdrempel proberen te bepalen. Daarmee kan je ook je zones bepalen (en mijn inziens beter dan puur op maxhr). Leuk om eens te vergelijken.

Wat je al wel zou kunnen doen is even terugkijken naar je gemiddelde hartslag tijdens die 10k wedstrijd. Dat zou aardig in de buurt moeten zitten van je lactaatdrempel.

@EnduronDon Ga eens aan een wedstrijdje meedoen dan heb je een echt pr :+

[ Voor 15% gewijzigd door Roozzz op 10-01-2023 16:07 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Slickk schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Klopt, de insteek van Daniels is ook dat je tijdens een trainingsschema je tempo nog bijstelt. Dus stel schema is 18 weken, dan begin je rustiger en elke 6 weken stel je het bij waardoor je de laatste 6 weken pas echt op het ingeschatte marathontempo gaat lopen.
Exact wat ik dus ook doe :)
Ik loop nu een paar weken met het 2Q schema van hem en dat is aardig pittig. Wel leuke afwisseling en ben blij met de basis die ik afgelopen jaar / maanden heb gelegd qua kilometers.

Wat ik vooral heb gemerkt is dat de definitie van een ‘kort’ loopje bij mij is veranderd; eerst was dat 5km, toen 8, daarna 10 en nu is 15km zomaar voorbij.
[...]
Herkenbaar. Het bevalt mij goed moet ik zeggen :) Niet direct een schema dat ik zou aanraden aan de doorsnee first-timer, maar voor mensen met een solide basis zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-05 21:40
Gaargod schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:42:
Iemand nog een leuke route in de aanbieding in (de omgeving van) Domburg? Ik zit daar binnenkort een weekendje. Liefst enigszins trailachtig, maar een mooie route tussen de weilanden door is ook zeker een optie :) Afstand liefst 20 tot 30k.

Eind 2021 liep ik een stukje noordelijker bij Oostvoorne de Voorne's Duin Trail, dat heeft me positief verrast. Ik hoop dat zoiets ook op Walcheren te vinden is qua omgeving.

Trail weet ik niet echt, zou je ff op strava moeten kijken. Langs de kust is wel gewoon mooi lopen daar. Binnendoor ook mooi, maar maakt niet uit waar je dan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 16:32
Gaargod schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:42:

Burg-Haamstede. Bos en strand naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Laatst online: 24-05 18:47
Roozzz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:51:
@Laurences Begrijp ik dat je meer interval zou willen doen? Zo snel kijkend vind ik het niet zo gek. Twee intensieve trainingsdagen per week is prima. Zelf zou ik wel de neiging hebben deze op woensdag wat harder te lopen dan 'geel' op marathontempo, eerder net onder treshold in 'oranje'. Dat is in ieder geval wat Daniels ook voorschrijft. Vraag is wel een beetje of je dat ook kan verteren... ik zou het gewoon even aankijken in de huidige vorm. Liever iets te zacht getraind, dan geblesseerd bij de start.

Qua vooruitgang ga je ongetwijfeld een mooie slag slaan, ongeacht of hoe hard je ze exact loopt. Structuur en regelmaat telt zwaar en onderschat de lange duurlopen met tempoblok niet.

Ik zou inderdaad denken een marathon in Z3 te lopen.

-edit-
Wat ik niet begrijp in dit schema zijn week 7/8 & 12/13. In de eerste week op woensdag 2k tempo en op zondag bijna 3 uur. Vervolgens krijg je op maandag je een duurloopje met strides en dan op woensdag harde 400m intervallen. Deze combinatie van trainingen is veruit de grootste belasting in het schema. De overige weken zijn verhoudingsgewijs eenvoudig te noemen. Wees alsjeblieft voorzichtig in deze weken. Een training vervangen door een rustig loopje is niet erg. Wederom, heel aan de start komen is prioriteit 1.
Thx voor het bekijken. Dat is inderdaad wat ik zou willen doen, iets meer interval op de woensdagen. Snel kijkend vindt je het niet zo gek dat ik dat zou willen, of dat het geschrevene eigenlijk wel prima is? Ik vermoed dat je het laatste bedoelt ivm je suggestie dat je op de woensdagen dat zelf de tempo's tegen threshold in Z4 zou lopen ipv op marathon-tempo in Z3. Misschien is dat wel een mooie oplossing, afgaande op hoe het voelt icm hersteltijden die m'n Garmin geeft.

Wat betreft die weken die je noemt, die zondagen in week 7 & 12 met de woensdagen die daarop volgen met zeer inspannende threshold trainingen, dat zal een pittige combinatie zijn van trainen. Wellicht, indien nodig, het aantal herhalingen op die woensdagen wat naar beneden bijstellen.

Ik neem je advies mee, beter wat lichter dan geblesseerd raken(!). Dat worden flink wat uren in Z2 de komende maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ChillPascal schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:06:
Hebben jullie tips voor het lopen op hartslag bij rustige duurlopen? Ik krijg al snel een hartslag van ca. 150 en overstijg daarmee zone 2 (60-70%).

Aanvullende info:
  • Man, 29 jaar
  • Max. HR ca 195
Let wel; ik meet de hartslag met een Apple Watch Ultra, maar ben wel van plan om binnen afzienbare tijd een borstband aan te schaffen.

Ik ben nu enkel opzoek naar tips en adviezen. Wellicht moet ik mijn rustige duurloop nóg langzamer lopen of zie ik iets over het hoofd?
Je tempo lijkt goed (verschil easy en wedstrijd), maar ik denk ook dat het echt langzamer moet dan helaas. En wat als je wat langere periode terugkijkt? Ik heb zelf toen ik meer in de getallen ging in excel alle loopjes van afgelopen 2 jaar gezet en kolom gemHR en maxHR van het betreffende loopje en daarnaast percentages uit laten rekenen t.o.v. mijn maximale HR. Gaf al enig idee want ik wist per loopje wat de gepercipieerde inspanning was. Toen ik net begon met dat lage HR gedoe vond ik het draconisch, maar het zou beter moeten gaan over tijd en daarnaast moet je even goed naar de percentages die je 'mag' kijken. Eerste keer deed ik op 70% en keer erna 75% wat echt al structureel sneller is.

Wel leuk filmpje in dit kader waar ik toevallig tegenaanliep vandaag: Deze gast doet dat al 10 jaar (27.000km) 90% van zijn rentijd lage HR en vertelt daar over terwijl hij even casual een sub 3.00 marathon trimt haha. (2.43 marathon PR en 16min 5K) Wel goed verhaal. Voor mij komt die MAFS formule wel echt veel te laag uit, maar principe is mooi. YouTube: 10 Years of Low Heart Rate Training: Lessons From Running 17,000 Miles

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:42
PindaUnited schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:07:
Het tempo op de lange ‘langzame’ duurloop vind ik nog altijd lastig te bepalen. Een rustig rondje 10-15k loop ik prima met zo’n 4:50/km gemiddeld en dan kunnen we onderweg lekker wat kletsen.

PR op 10 en hm ligt rond de 40 min en 1:30. Deze tempo’s acht ik niet realistisch voor langere afstanden maar goed O-) Wat is dan voor mij een langzame duurloop in aanloop naar een aanstaande marathon (Rotterdam)?

5:30/km voelt al haast geforceerd rustig maar de fora, websites etc hier en daar lezend zou er nog wel wat tempo af kunnen…
Mijn PR's zijn iets sneller en ik doe mijn rustige loopjes rond de 5:15min/km.

Alleen mijn hele lange duurlopen voor de marathon doe ik iets sneller (rond de 5min/km), omdat het anders te lang duurt. 30 km lopen aan 5min/km (12km/uur) duurt 2,5 uur, dat vind ik al lang genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper

Aanvullende info:
  • Man, 29 jaar
  • Max. HR ca 195
...
Voor iemand die meer dan 15,5 km/uur loopt op een 10km is een duurlooptempo van 11km/uur rustig genoeg hoor. Ik zou me niet fixeren op die hartslag.
Rustig duurloopjes moeten rustig, maar je moet nu ook niet naar de andere kant doorslaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
@Jazzper Mileage is king.
Die kerel die je vermeldt loopt heel veel kilometers, en daardoor loopt hij ook heel snel.
Maar om veel kilometers te lopen, moeten de meeste kilometers traag zijn.
Hij is daar een goed voorbeeld van.

NB iedereen is verschillend natuurlijk, sommige mensen gedijen wel goed met meer intensiteit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-01 16:00
Leuk om een hardlooptopic tegen te komen op Tweakers!
Ik ben zelf een jaar geleden begonnen, onder begeleiding.

Heb destijds een lactaatmeting gedaan als 0-meting en eind vorig jaar nog een keer. Leuk om te zien dat mijn lange duurlooptempo van 7.00 min/km naar 6.20 min/km is gegaan en mijn treshold van 5.50 min/km naar 5.15 min/km

Lang niet zo indrukwekkend als wat ik hier voorbij zie komen, maar voor mijzelf een mooie progressie.
Ben nu weer aan het opbouwen nadat ik 2,5 geleden ziek werd. Hartslag is op dit moment veel te hoog, zelfs tijdens mijn rustige duurlooptrainingen, dus dat zal nog wel even wat tijd kosten.

Ik ben trouwens op zoek naar een massagegun. Iemand ervaring mee? Ik zit zelf te kijken naar een Theragun Prime (volgens mij 230 euro bij CoolBlue nu) of naar de massagegun van Herzog (175 euro).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Even toevoegend op zones mbt marathon, volgens deze site:

https://support.myprocoac...9872-Pacing-Your-Marathon

Is eea dus afhankelijk van je tempo/tijd (logisch, hoe lang moet je iets kunnen volhouden) maar als je een vlotte marathon loper bent (<3:30) komen ze la op hoog Z3 tot laag Z4.

Zelf liep ik mijn marathon met een gemiddelde hartslag van ~162 (en zat hij, door wedstrijdspanning oa, al vanaf het begin op de 160) en dat is met een max hartslag van ~180.

Oftewel, gaan met die banaan @Roozzz ;)

Ook eens die 180-formula (en die youtube vid) wat bekeken en dan zou ik toch nog iets rustiger mijn ez runs moeten doen (nu hou ik ze zoveel mogelijk onder de 140, maar 180-leeftijd zou voor mij 135 zijn... evt kan ik die 5 sneaky erbij optellen aangezien ik la een tijd loop en aardig wat ben verbeterd, maar rustig lopen is zeker een goed iets en ik wil vooral meer lopen en minder blessures krijgen ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door m0ridin op 11-01-2023 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
De standaarddeviatie bij hartslag min leeftijd is 12 als je naar de maximumhartslag kijkt. Iets dergelijks zal ook gelden voor bovenstaande dus lijkt slechts minimaal bruikbaar.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Snap bij die MAF 180 echt niet hoe je persoonlijke max HR terugkomt. Ik zelf heb bv hoge hartslag van mijzelf (60/193) dus ben dan 'de sjaak' met mijn 43 jaar. Terwijl ik ook kennissen heb met 175max (en nog 10 jaar jonger ook). Die zijn lucky!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Ach ja, het is gewoon weer een eenvoudige methode die voor een aardig deel kan kloppen... Voor mij lijkt hij idd best te passen.

Maar zoals bij alles, zelf nadenken en voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Aanvullende info:
  • Man, 29 jaar
  • Max. HR ca 195

Geduld :) gewoon eerst maar eens langzaam lopen.

5:25 is nog aardig rap, ik kom zelfs boven de 7:00 uit op langzaam werk, maar your milage may vary want elk lijf is weer anders.

Probeer in elk geval echt langzaam te lopen, die hartslag gaat met het opbouwen van je aerobe basis vanzelf gestaag naar beneden maar heeft daar natuurlijk wel even de tijd voor nodig.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
Fraggert schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:30:
[...]

Geduld :) gewoon eerst maar eens langzaam lopen.

5:25 is nog aardig rap, ik kom zelfs boven de 7:00 uit op langzaam werk, maar your milage may vary want elk lijf is weer anders.

Probeer in elk geval echt langzaam te lopen, die hartslag gaat met het opbouwen van je aerobe basis vanzelf gestaag naar beneden maar heeft daar natuurlijk wel even de tijd voor nodig.
Psst, je had gezien dat zijn 10k wedstrijd tempo ook 2 minuten per km sneller is dan dat van jou? :+

In verhouding is het allemaal niet zo gek. Rustig trainen is prima voor de aerobe basis, maar je kan ook te rustig willen lopen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:04:
[...]

Psst, je had gezien dat zijn 10k wedstrijd tempo ook 2 minuten per km sneller is dan dat van jou? :+

In verhouding is het allemaal niet zo gek. Rustig trainen is prima voor de aerobe basis, maar je kan ook te rustig willen lopen :P
|:( scherp Roozzz........ @ChillPascal ik keek niet verder dan mijn neus lang was en zag alleen 5:25 als langzaam tempo

Met jouw cijfers hoef je niet op een slakkengang over het asfalt of door het bos zoals ondergetekende :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:38

XyS

0.o.O

Roozzz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:04:
[...]

Maar zijn hartslag gaat wel omhoog, dus toch nog iets langzamer beginnen. Waarschijnlijk ziet hij dan snel genoeg veranderingen. Gezien de PRs klopt het maar wellicht altijd in hoge zones getraind.

Edit: 5:45 ofzo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
XyS schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:20:
[...]

Maar zijn hartslag gaat wel omhoog, dus toch nog iets langzamer beginnen. Waarschijnlijk ziet hij dan snel genoeg veranderingen. Gezien de PRs klopt het maar wellicht altijd in hoge zones getraind.

Edit: 5:45 ofzo
Maar of zijn hartslag té hoog is, is momenteel gewoon niet te zeggen zonder zeker te weten wat iemands lactaatdrempel is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:21
Durven we het vandaag nog aan? Volgens mij wordt elke capuchon vandaag een parachute (volgens eerdere discussie :+ ), maar het lonkt wel. Immers, als je traint in slechte omstandigheden, is het floreren als de zon schijnt!

Ik ga voor een hill-repeat. 200m lichte incline (5 á 8x, denk ik zo) na 4km inlopen en dan weer terug! Hopen dat de wind in de rug staat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Docslik schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:34:
Durven we het vandaag nog aan? Volgens mij wordt elke capuchon vandaag een parachute (volgens eerdere discussie :+ ), maar het lonkt wel. Immers, als je traint in slechte omstandigheden, is het floreren als de zon schijnt!

Ik ga voor een hill-repeat. 200m lichte incline (5 á 8x, denk ik zo) na 4km inlopen en dan weer terug! Hopen dat de wind in de rug staat....
Zekers! ik ga voor het eten nog even kort.......5K op niet al te gek tempo.......lekker even loslopen om het koppie even in wedstrijdevenementen-modus te krijgen.

Zondag wordt het de Polar Bear Trail.

Helaas, net als de Wisentrail op de laatste dag van 2022, niet in winterse omstandigheden zoals een schitterend wit sneeuwdekje...........het wordt weer RunSwimRun denk ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 15:29
Natuurlijk. Als je na het hardlopen thuis komt moet je toch douchen en schone kleren aan. Laat die capuchon lekker voor wat hij is. Het is hier nu 10 graden buiten. Ik trek zo mijn 3/4 broek en een lang maar dun shirt aan en ga gewoon rennen. Jas of capuchon is allemaal nergens voor nodig. Gewoon zeiknat worden en een handdoek klaarleggen bij de achterdeur.

Oké, ik zet een petje op, zodat mijn bril niet zo zeiknat regent. Wel zo fijn om te kunnen zien in welke plassen je stampt. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:32
Heb hier niet eens hardloop kleding met capuchon :)

Was hier wel een lunch loopje van plan en volgens buienradar is het rond de middag droog.
De planning was niet te lang maar nu ik op www.windfinder.com kijk dan heb ik tijdens m'n vaste 13km rondje de laatste 5km volle bak wind mee, dus ga denk ik even de eerste 8km overleven en dan lekker op tempo naar huis. Mooi de benen laten wennen aan een hoger tempo zonder dat de conditie de boel vertraagd.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Slechte omstandigheden is enkel motivatie om toch iets harder te lopen. Vorige keer met -6 (gevoels -12) mijn beste tijd gelopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Ik denk dat ik mijn training maar een beetje ga bijstellen. Ik heb zo'n 23km met lange blokken (3, 2, 1 mijl) tegen de drempel op papier staan. Met windkracht 6 hier in de polder en stromende regen heb ik daar niet direct heel veel zin in :D Ik heb nog even geen route scherp waar ik dit soort blokken 'ongestoord' kan lopen met iets meer beschutting. Dus tja, ik kijk het nog even aan. Misschien wordt het wel gewoon een uurtje hobbelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Ik denk dat ik mijn training maar een beetje ga bijstellen. Ik heb zo'n 23km met lange blokken (3, 2, 1 mijl) tegen de drempel op papier staan. Met windkracht 6 hier in de polder en stromende regen heb ik daar niet direct heel veel zin in :D Ik heb nog even geen route scherp waar ik dit soort blokken 'ongestoord' kan lopen met iets meer beschutting. Dus tja, ik kijk het nog even aan. Misschien wordt het wel gewoon een uurtje hobbelen.
Dan ga je toch gewoon op vermogen lopen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Tinusvolkel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Dan ga je toch gewoon op vermogen lopen >:)
Ik vrees ook dat mijn benen onder me vandaan geblazen worden :+

Het is zo'n dag dat het niet helpt om in de categorie vlieggewicht te zitten ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Roozzz op 12-01-2023 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:53

Capuchon? Wat is dat?

Ik heb vandaag iig rustdag. Ben gisteravond al op de baan wezen trainen en ga morgenochtend voor werktijd weer een uurtje hobbelen. Volgens Buienradar zal het met ZW5 ook niet helemaal windstil zijn dan. Nou ja, dat zien we dan wel weer. Word je hard van :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-05 15:44
Ik ga er straks (tijdens de lunchpauze) op uit voor 15k met een windstopper. Alleen route zo orienteren dat de laatste km's wind in de rug zijn zoals Tinus ook aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin

Vanochtend voor mijn werk even gegaan, hielp wel dat t toen droog begon te worden ;) Want als het even kan probeer ik het wel om de buien heen te plannen...

11km rustig aan, maar merk dat ik niet bepaald een (vroege)ochtend loper ben op een nuchtere maag. Maar toch even lekker en ook de de wind en het beetje regen lopen was wel lekker, en altijd leuk die sjagrijnige mensen op de fiets te zien terwijl jij semi-vrolijk rond aan het huppelen bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 20:10

uFx

m0ridin schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Vanochtend voor mijn werk even gegaan, hielp wel dat t toen droog begon te worden ;) Want als het even kan probeer ik het wel om de buien heen te plannen...

11km rustig aan, maar merk dat ik niet bepaald een (vroege)ochtend loper ben op een nuchtere maag. Maar toch even lekker en ook de de wind en het beetje regen lopen was wel lekker, en altijd leuk die sjagrijnige mensen op de fiets te zien terwijl jij semi-vrolijk rond aan het huppelen bent ;)
Grappig, voor mij is in de ochtend lopen (wel na ontbijt!) veel fijner. Ik heb ook een tijdje in de avond gelopen maar dan krijg ik altijd last van buikklachten, waarschijnlijk door het avondeten. En of daar nu 2 of 4 uur tussen zat maakt niet uit; lopen was niet fijn. Wel jammer want vond het avondzonnetje altijd wel lekker!

Overigens vind ik regen en een beetje wind heerlijk. Ook een keer tijdens een sneeuwbui en het douchen daarna is genieten. Nadeel van sneeuw is natuurlijk wel de ondergrond maar in mijn geval was er toen nog weinig gevallen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
uFx schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Grappig, voor mij is in de ochtend lopen (wel na ontbijt!) veel fijner. Ik heb ook een tijdje in de avond gelopen maar dan krijg ik altijd last van buikklachten, waarschijnlijk door het avondeten. En of daar nu 2 of 4 uur tussen zat maakt niet uit; lopen was niet fijn. Wel jammer want vond het avondzonnetje altijd wel lekker!

Overigens vind ik regen en een beetje wind heerlijk. Ook een keer tijdens een sneeuwbui en het douchen daarna is genieten. Nadeel van sneeuw is natuurlijk wel de ondergrond maar in mijn geval was er toen nog weinig gevallen.
Nou ja, meestal ga ik idd eind van de ochtend... Dus na ontbijten, even laten zakken en dan in de pauze een rondje. Daarna douchen en lunchen, dikke prima.

Nu was het iets over 8u dat ik ging, 50 minuutjes ongeveer, en daarna dus ontbijt. Denk dat mijn lichaam gewoon nog niet wakker was en op een gegeven moment het gebrek aan brandstof wat tegen begon te werken. Ben gewoon geen ochtendmens ;)

Vroeger liep ik ook bijna altijd 's avonds, had ik geen enkel probleem mee, maar nu trket me dat een stuk minder. Ach, veel is ook gewenning natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Hier ga ik het liefst pas na 20:30 de deur uit. Dan is het rustig qua kinderen op bed.

Aangezien mijn loopjes door de week doorgaans onder het uur blijven ben ik ook niet al te laat weer terug.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Helaas buienradar had het fout en toch de de regen gelopen...
En qua kleding was kort kort ook nog net wat te fris.
Verder wel lekker gelopen en het lichaam weer is laten wennen aan wat tempowerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-05 15:44
Tinusvolkel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:26:
Helaas buienradar had het fout en toch de de regen gelopen...
En qua kleding was kort kort ook nog net wat te fris.
Verder wel lekker gelopen en het lichaam weer is laten wennen aan wat tempowerk.
Hier ook serieus wat regen gehad en harded wind.

Ik had toch geopteerd voor een regenjasje en een lange broek. :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Laatst online: 19-05 14:00
uFx schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Grappig, voor mij is in de ochtend lopen (wel na ontbijt!) veel fijner.
m0ridin schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Nou ja, meestal ga ik idd eind van de ochtend... Dus na ontbijten, even laten zakken en dan in de pauze een rondje. Daarna douchen en lunchen, dikke prima.
Voor mij ook veruit het fijnste, in het weekend doe ik dat in principe altijd. Ontbijten, even laten zakken en daarna gaan lopen. Doordeweeks gaat dat natuurlijk niet in combinatie met werk. ;(

Doordeweeks hang ik tussen direct uit m'n werk -en dus voor het eten lopen of eventueel later op de avond, na het eten. Vaker het 1e dan het laatste, maar hangt allemaal wat samen met overige plannen voor de bewuste avond en/of de weersverwachting.

Gisteren had ik een rustdag, dus vanavond "moet" ik er sowieso op uit. Ik heb 3x2000 op de planning staan, die ga ik in principe ook doen, maar laat het tempo een beetje voor wat het is en doe 'm maar gewoon op gevoel. Hier bij mij in de polder is beschutting zo goed als onbestaand.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tim_W schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:22:
[...]

[...]

Voor mij ook veruit het fijnste, in het weekend doe ik dat in principe altijd. Ontbijten, even laten zakken en daarna gaan lopen. Doordeweeks gaat dat natuurlijk niet in combinatie met werk. ;(

Doordeweeks hang ik tussen direct uit m'n werk -en dus voor het eten lopen of eventueel later op de avond, na het eten. Vaker het 1e dan het laatste, maar hangt allemaal wat samen met overige plannen voor de bewuste avond en/of de weersverwachting.

Gisteren had ik een rustdag, dus vanavond "moet" ik er sowieso op uit. Ik heb 3x2000 op de planning staan, die ga ik in principe ook doen, maar laat het tempo een beetje voor wat het is en doe 'm maar gewoon op gevoel. Hier bij mij in de polder is beschutting zo goed als onbestaand.
Ik ben direct na werktijd echt helemaal niks waard. Probeer het soms weleens een keer op een vrijdag, maar meestal gaat 't dan belabberd. Voorkeur heeft voor werktijd en dan het liefst gewoon gelijk nuchter de deur uit voor een rondje van ca. een uurtje.
Op de woensdagen train ik wel in de avond, maar dan wissel ik de maaltijden altijd om. Tussen de middag eet ik dan warm en 's avonds voor de training eet ik dan nog wat kleins.
Echt lange duurlopen (> 15 km) doe ik eigenlijk bijna alleen maar in het weekend. Dan zorg ik wel altijd dat ik een licht ontbijtje binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Voorheen was het risico van te laat nog rennen dat ik niet goed kon slapen wegens hyper/hartslag/etc. Maar tegenwoordig sinds ik danwel iets onder de leden heb, aan het herstellen ben van covid, overtraind ben (nog uitzoeken, redactie) ben ik bij langere afstanden juist he-le-maal klaar. Soort slaapmutsje :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Regendansje

Gerend, gedouched, was draait en nu een Ciabattatje met vega shoarma en een grote bak sla bouwen d:)b

Edit:

dikke bak regen......doordat de wind fors afnam t.o.v. 's ochtends en dat veroorzaakte dat de wolken bleven hangen en meer regen veroorzaakte. De voorspelling was een veel drogere middag.

anyhow....lekker verfrissend loopje, korte tight, kort shirt, 8 graad.

[ Voor 51% gewijzigd door Fraggert op 13-01-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Fraggert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:36:
anyhow....lekker verfrissend loopje, korte tight, kort shirt, 8 graad.
Nou, ik kwam gisteravond tijdens mijn rondje met de hond in de stromende regen 2 keer dezelfde hardloper in korte broek en shirt tegen, maar ik vond het toch wel vrij optimistisch hoor... brrr. En nou vind ik mezelf toch echt geen koukleum ofzo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:09
Ik vind het ook niks om in een korte broek te lopen als het echt koud is en waait/regent. Met temperaturen hier van rond het vriespunt en hagel/natte sneeuw is het lopen met lange broek, thermo shirtje en jas. Ook een sjaal, muts en handschoenen aan!

Gister ronde 57/100 gedaan. Tempo iets voorop schema. Was wel een draak van een training met een baan welke gedeeltelijk bevroren was. Het was echt glijden op sommige stukken.

https://strava.app.link/KNyZc55iywb

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
InZane schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Nou, ik kwam gisteravond tijdens mijn rondje met de hond in de stromende regen 2 keer dezelfde hardloper in korte broek en shirt tegen, maar ik vond het toch wel vrij optimistisch hoor... brrr. En nou vind ik mezelf toch echt geen koukleum ofzo!
Haha, dat is wel wat te...

Maar moet zeggen, liep gisterochtend (uurtje of 8:15) in een lange tight en een regenjack maar dat vond ik ook best warm weer... Was alleen 's avonds wel wat kouder geloof ik en vooral een doorweekt shirt is toch minder icm kou/wind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-01 16:00
Hardlopen nadat je ziek bent geweest is verschrikkelijk!

Ik was lekker bezig en ik kon mijn hartslag redelijk laag houden tijdens mijn lange duurlopen (145-150 gemiddeld.)

Toen werd ik ziek. Twee weken lang alleen maar gehoest en mijzelf zielig gevoeld. Sinds vorige week weer begonnen met hardlopen. Mijn hartslag op mijn herstelrondje lag altijd rond de 140-143 gemiddeld en zit nu boven de 150! Het voelt alsof alles wat ik in een jaar heb opgebouwd, weg is. Erg frustrerend, maar aan de andere kant heb ik er vertrouwen in dat het weer terugkomt.

Het plan was om de halve marathon met de Stevensloop te lopen en proberen onder de 1u55min te lopen, maar dat zie ik nu somber in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@jaihel Drama! Verwachtingen bijstellen. Las vanochtend toevallig dat 10 dagen niets doen nog niet bijster veel effect heeft, tussen 10 dagen en een maand lichtelijke daling VO2max, spieren, conditie en na een maand gaat het hard. Je hebt nog even dus :p

Andersom werkt het ook. Wel eens op de racefiets gereden dat ik niet vooruit te branden was en HR door het plafond. Dag later: pittige griep. Goede voorspeller dus.

-

Zelf net weer lange duurloop op 75% max HR gedaan. Wat is dat toch traag en wat duurt het dan toch lang. En ingehaald worden door jan en alleman. Oa een jonge deerne die aldus Strava flyby 20km @ 4.40 deed. Even stalkerig haar naam door google gehaald, blijkt talentje te zijn die marathon in 2.39 doet. Grappig. Dan mag het van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik zie het aan mijn rusthartslag dat ik ziek ben (niet dat dat nodig was maar wel leuk). Was altijd rond de 44 en de dagen dat ik het beroerdst was 10 slagen hoger.

Hij is nog niet terug naar 44 maar we gaan de goede kant op!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lTBa5xsPAKdNefPTxFZMlPnzEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hwh3laxcMkgNlJkGd5P8VnKM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Shinji op 13-01-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 20:13

Niku

Alagaesii

jaihel schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:15:

Ik was lekker bezig en ik kon mijn hartslag redelijk laag houden tijdens mijn lange duurlopen (145-150 gemiddeld.)

Toen werd ik ziek. Twee weken lang alleen maar gehoest en mijzelf zielig gevoeld. Sinds vorige week weer begonnen met hardlopen. Mijn hartslag op mijn herstelrondje lag altijd rond de 140-143 gemiddeld en zit nu boven de 150! Het voelt alsof alles wat ik in een jaar heb opgebouwd, weg is. Erg frustrerend, maar aan de andere kant heb ik er vertrouwen in dat het weer terugkomt.

Het plan was om de halve marathon met de Stevensloop te lopen en proberen onder de 1u55min te lopen, maar dat zie ik nu somber in.
Joh, nog niet te druk om maken, de Stevensloop is pas 19 maart. Nog tijd genoeg dus en dat doel (zonder dat ik je trainingsgeschiedenis scherp heb) hoeft echt nog niet te worden bijgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
jaihel schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:15:

Komt wel weer terug, binnen een paar weken is dat terug normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Ik ben hier op de forum een van de grote voorstanders van rustige duurlopen rustig te doen.

Dus ik was van plan vandaag een uurtje aan 5:20min/km te lopen, volgens schema.

Dat rustige joggen vond mijn achillespees niet zo lekker. Even geprobeerd aan 4:30 min/km (marathontempo) en dat ging nagenoeg pijnvrij.
Dus uiteindelijk 14 km gelopen in iets meer dan een uur. Vond ik stiekem wel lekkerder dan rustig lopen, én ik had voor mezelf een goed excuus.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:56
Egmond was weer zó leuk dat ik vandaag toch maar weer ingeschreven heb voor Marathon van Rotterdam. Afgelopen jaar m'n eerste keer ooit de marathon daar gelopen op 3 uur 56. Dit jaar probeer ik mee te gaan met de pacers van onze loopgroep op 3 uur 40. Vanaf vandaag dan maar serieus daar op trainen, maar ik denk dat dat wel moet lukken. Merk dat ik afgelopen jaar steeds makkelijker loop en basissnelheid omhoog gegaan is.

Zondag 5 maart pak ik de 8 kastelen route mee, 30km; dat is m'n test of ik 5:15min/km makkelijk vol kan houden.

Het begint te kriebelen weer!

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:58
cyclofosfamide schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:04:
Egmond was weer zó leuk dat ik vandaag toch maar weer ingeschreven heb voor Marathon van Rotterdam. Afgelopen jaar m'n eerste keer ooit de marathon daar gelopen op 3 uur 56. Dit jaar probeer ik mee te gaan met de pacers van onze loopgroep op 3 uur 40. Vanaf vandaag dan maar serieus daar op trainen, maar ik denk dat dat wel moet lukken. Merk dat ik afgelopen jaar steeds makkelijker loop en basissnelheid omhoog gegaan is.

Zondag 5 maart pak ik de 8 kastelen route mee, 30km; dat is m'n test of ik 5:15min/km makkelijk vol kan houden.

Het begint te kriebelen weer!
Leuk dat je de smaak zo te pakken hebt! Je bent in goed gezelschap hier, ik geloof dat het halve forum Rotterdam gaat lopen! :9 Net op tijd trouwens; eerder vandaag is het maximale aantal deelnemers bereikt en de inschrijving gesloten :o.

https://www.nnmarathonrot...tterdam-2023-uitverkocht/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:56
Slupor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Net op tijd trouwens; eerder vandaag is het maximale aantal deelnemers bereikt en de inschrijving gesloten :o.

https://www.nnmarathonrot...tterdam-2023-uitverkocht/
Jeetje.. dat ging snel inderdaad....

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Op aan het maken voor weer een (duur)loop door wind en regen. Mag van mij nu wel stoppen :|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Zojuist rondje van 3km gemaakt na 2 weken hardloop rust. Hopen dat mijn achillespees dat het zo leuk vindt als ik :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:12
XyS schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:31:
Zojuist rondje van 3km gemaakt na 2 weken hardloop rust. Hopen dat mijn achillespees dat het zo leuk vindt als ik :+
Ik duim voor je! Ik heb gisteren weer gelopen. Eind november rust gepakt ivm achillespees, daarna verkouden en eerstvolgende rondje was echt beroerd. Oudjaarsdag nog een rondje "om het jaar af te sluiten" die best prima ging, maar een uur later bloed plassen en naar de SEH. Nierstenen :( Gisteren eindelijk weer op de baan, maar mijn conditie is compleet weg. Ik had gewoon geen herstel tijdens dribbel qua hartslag, dus ipv 400m dribbel maar 200m wandelen. Tempo op 4:30 was prima vol te houden, maar het voelt aan alle kanten nog alsof ik mijn lijf overbelast. Heel gek gevoel. Net alsof de verkoudheid me nog parten speelt, maar daar is het te lang voor geleden. Nouja, ik moet ook accepteren dat ik weer een stukje opnieuw moet opbouwen. Ik loop nog wel met een speciale achilles support "brace" waardoor mijn achillespees continu gemasseerd wordt. Werd aangeraden, dus dat doe ik maar even braaf. Omdat het conditioneel nog niet top gaat heb ik training wat ingekort en ben ik nog even het hok in gedoken voor krachttraining!

Het is wel heel druk op het werk met lange dagen onder hoge druk, mijn rusthartslag is al weken minimaal 8 slagen hoger. Dat zal ook wel een impact hebben op de prestaties, maar daar gaat de druk vanaf komende week gelukkig ook weer van de ketel. Blij dat ik gisteravond überhaupt weer een keer tijd had om doordeweeks 's avonds een rondje te doen!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Over het lopen in de regen maak ik me geen zorgen meer sinds ik een heel kek jackie van compressport in de aanbieding heb gekocht. De huricane 10/10. Af gelopen donderdag in de stromende regen meegelopen tijdens de eerste traing bij Laac Twente , hier op de FBK-baan in Hengelo. Geen centje pijn. Ook winddicht. Je wordt uiteindelijk wel nat, maar jasje is zo dun dat je nauwelijks voelt dat je hem aanhebt.
Lid geworden van LaacTwente omdat ik hoop dat ze me kunnen helpen de marathon onder de vier uur te lopen. We gaan het meemaken! (trouwens, gratis douchen na afloop! Scheelt weer thuis douchen. En dat voor 79,- per jaar. Wedstrijden van hun gratis, lidmaatschap atletiekunie incl. Wedstrijdlicentie is iets duurder, maar loop denkelijk geen Nederlands record :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Philo Melos Wedstrijdlicentie zorgt er wel voor dat je vaak met wat minder volk kan lopen. Ik heb mijn wedstrijdlicentie gebruikt bij de Dam tot Damloop: super fijn!

Een goed jasje is inderdaad super! Zelf heb ik een Decathlon jas die wel wat ruim valt, maar wel goed droog blijft.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

XyS schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:31:
Je kan ook op zachte ondergrond beginnen als je dat nu niet doet. Ik heb na blessures in het verleden meermaals te enthousiast weer gestart op asfalt en dat hielp niet. Sindsdien herstel ik op bos ondergrond (lang niet geblesseerd geweest, afkloppen).

@Philo Melos Even opgezocht. Kek ding wel! Mag ook wat kosten zeg!
Wel mooi dat naast veel pluspunten dit als minpunt eruit komt:
- Na uren in de regen kun je uiteindelijk toch nat worden

uren! Die handvol ultralopers?

[ Voor 19% gewijzigd door Jazzper op 14-01-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45
Hmm ik had dit jaar als doel gesteld om mijn eerste marathon te gaan lopen in Rotterdam. Kom ik er net achter dat hij is uitverkocht 😭😭😭😭

Nu maar kijken of ik op een andere manier een kaartje kan bemachtigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Crysania schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:20:
Hmm ik had dit jaar als doel gesteld om mijn eerste marathon te gaan lopen in Rotterdam. Kom ik er net achter dat hij is uitverkocht 😭😭😭😭

Nu maar kijken of ik op een andere manier een kaartje kan bemachtigen
Volgens mij komen er hier t.z.t. Genoeg op voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45
Tinusvolkel schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Volgens mij komen er hier t.z.t. Genoeg op voorbij.
Die ga ik dan maar in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Crysania schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Hoe dichter het nadert hoe meer er beschikbaar komt vaak (mensen raken geblesseerd, zien er toch vanaf) dus moet wel goedkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Arjan90 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:14:
[...]

Ik duim voor je! Ik heb gisteren weer gelopen. Eind november rust gepakt ivm achillespees, daarna verkouden en eerstvolgende rondje was echt beroerd. Oudjaarsdag nog een rondje "om het jaar af te sluiten" die best prima ging, maar een uur later bloed plassen en naar de SEH. Nierstenen :( Gisteren eindelijk weer op de baan, maar mijn conditie is compleet weg. Ik had gewoon geen herstel tijdens dribbel qua hartslag, dus ipv 400m dribbel maar 200m wandelen. Tempo op 4:30 was prima vol te houden, maar het voelt aan alle kanten nog alsof ik mijn lijf overbelast. Heel gek gevoel. Net alsof de verkoudheid me nog parten speelt, maar daar is het te lang voor geleden. Nouja, ik moet ook accepteren dat ik weer een stukje opnieuw moet opbouwen. Ik loop nog wel met een speciale achilles support "brace" waardoor mijn achillespees continu gemasseerd wordt. Werd aangeraden, dus dat doe ik maar even braaf. Omdat het conditioneel nog niet top gaat heb ik training wat ingekort en ben ik nog even het hok in gedoken voor krachttraining!

Het is wel heel druk op het werk met lange dagen onder hoge druk, mijn rusthartslag is al weken minimaal 8 slagen hoger. Dat zal ook wel een impact hebben op de prestaties, maar daar gaat de druk vanaf komende week gelukkig ook weer van de ketel. Blij dat ik gisteravond überhaupt weer een keer tijd had om doordeweeks 's avonds een rondje te doen!
Poe, klinkt niet prettig allemaal. Hoop dat het beter gaat/wordt en dat je nu weer lekker kunt lopen 8) wat is dat, een achilles support brace, heb je een linkje?

En bedankt, gelukkig vandaag geen last dus heb goede hoop. Denk dat ik nog iets langzamer ga lopen en dan rustig opbouw naar het aantal km volgens mijn marathon schema (Trenara). Pas daarna weer wat sneller lopen. Conditioneel gaat het prima dus het belangrijkste is heel blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:11

Rudedadude

Maybe we were born to run

Crysania schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Ik koop al jaren in de laatste week een startbewijs. Tot nu toe altijd in een gewenst vak en met een juiste shirtmaat. Alleen je naam moet je zelf even met wat stickers overplakken.

Vandaag voor het eerst sinds oudjaarsdag weer een 20plus gelopen. De griep heeft er toch wel stevig ingehakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Rudedadude op 15-01-2023 15:22 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
XyS schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Poe, klinkt niet prettig allemaal. Hoop dat het beter gaat/wordt en dat je nu weer lekker kunt lopen 8) wat is dat, een achilles support brace, heb je een linkje?
Ik heb deze:
https://www.bauerfeind-sp...port/p/YPBF_SPF_SACHILLSU

En dat ik weer kan lopen en kan opbouwen ben ik al blij mee, had wel wat behoefte om de drukte weg te lopen en juist die uitlaatklep kon even niet :o

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:14
Vandaag een rustige duurloop van 18 km gedaan en eindelijk het gevoel dat er echt een eind aan het komen is aan de vermoeidheid en andere vage klachten met betrekking tot inspanning na Corona. Toch bijna 4 maanden gedoe geweest. Langzaamaan maar eens kijken of er een marathon in zit dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik was best lekker bezig, met mijn lagere tempo, maar krijg toch wat last van mijn heupen. Ik dacht eerst geïrriteerd iets, maar hoe meer ik er op inlees vermoed ik dat het kleine spieren zijn. Nu dus allemaal oefeningen doen van YouTube fysio's met titels als: INSTANT FIX HIP FLEXORS - RELIEF PAIN IN SECONDS, etc.

En over geïrriteerd gesproken: ben nu maandje of 4 weer serieus aan het lopen en ook op eten aan het letten, maar val werkelijk geen gram af. Dus of mijn calorie-intake is nog steeds te hoog (maar dan had ik voor het rennen moeten groeien) of ik heb geen geduld. Of mijn suiker-craving vervangers zoals nootjes neem ik te veel. Geen zin in macro's bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:24
Dan niet verbaasd zijn dat je niks afvalt :P

Meten is namelijk ook in dit geval weten.

[ Voor 10% gewijzigd door Roadman op 16-01-2023 08:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tim_W
Afgelopen weekend is toch wel een beetje karakter c.q. discipline training geweest voor mij. Uit het werk bij een vrijmibo aangeschoven die toch wel een beetje uitliep. Vervolgens Zaterdagochtend een duurloop op het programma staan die ook nog eens door weer en wind moest, dan is het toch best verleidelijk om de training over te slaan... Mezelf uiteindelijk vermant en rond 8:00 de deur uit gegaan. Het plan was zo ongeveer 20km te doen, dit werden er iets meer dan 16, dus toch een beetje gesmokkeld. Alhoewel de HS een beetje hoger was dan normaal viel het al met al niet helemaal tegen. Wel tot de onderbroek nat, maar wel een voldaan gevoel.

Zaterdagmiddag tot eind vd avond weer de nodige biertjes te verwerken gehad en gisterenochtend tot nog even een hertstelloopje van een kleine 8km gedaan, ook deze was verleidelijk om over te slaan, maar toch maar gedaan.

Blij dat het na vandaag weer minder zal waaien -en regenen. Fris, weinig wind en een zonnetje blijft voor mij toch wel het lekkerste hardloopweer. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Het was gisteren weer weekend, dus tijd om weer een lange loop te doen. Ik had een route gepland en ik dacht nog "dat zal toch wel ongeveer 14 km zijn?"
Stukje ingelopen naar de onverharde paden en vervolgens een leuke trail gelopen van de Kollenberg, de Watersley & de Windraak rondom Sittard. De 'heenweg' enorm veel tegenwind over de veldwegen en de heuvelrug van de Kollenberg. Maar toen ik de bossen in ging werd het beter handlebaar.

Uiteindelijk blijk ik weer enorm slecht in afstanden inschatten, na 12 km liep ik Munstergeleen terug naar binnen en toen had ik wel door dat die schatting van 14km niet bepaald klopte :+
Vlak naar huis gelopen langs de beek en dwars door de stad heen, uiteindelijk 18km gelopen toen ik thuis kwam. Opnieuw een (ongepland) afstandsrecord voor mij.
Met de benen gaat het nu prima, hele loop gewoon rustig aan gedaan en ik heb het gevoel dat ik er ook nog wel 3km aan had kunnen plakken voor een HM.

'Opeens', sinds december, lijkt het voor mij heel lekker te lopen iig met opbouwen. De resultaten stapelen zich op. Ik wil vanaf nu proberen 30-35 km / week te doen (8km loop training, ca. 9km op mijn 2de run en dan de weekend loop van 13 naar consequent 18+ opbouwen).
Strava linkje

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rene
Update van de 5K Challenge.

Gister was het tijd voor loop 60/100. Een rustige 5K om vandaag weer de 0,1km/h verhoging door te voeren. Het gaat me allemaal nog steeds prima af en de 5 kilometers van rond de 13km/h loop ik grotendeels op threshhold tempo wat betekent dat er nog aardig wat rek in zit. De gemiddelde hartslag bij 10 km/h is nu gezakt naar 132. Wel ga ik de komende weken meer focussen op (hoge intensiteit) intervallen wat zal resulteren dat ik wellicht niet om de dag met 0,1 km/h zal verhogen maar eens per week een loop doe waarin ik wat meer gas geef om alles in 1xte halen. Ik zal wel elke dag (minimaal) 5 kilometer blijven lopen. Het nieuwe schema wordt dan:

dag 1: 5 km @6:00
dag 2: intervallen (10x 400m @3:30-3:45 / 200m rust)
dag 3: 5 km @6:00
dag 4: intervallen (5x 1000m @3:50-4:10)
dag 5: 5 km @ 6:00
dag 6: 5 km @6:00
dag 7: 5 km @ beoogd tempo (4:35 tot (uiteindelijk) 4:00 of de rek er definitief uit is ;)

Helaas kreeg ik gisteren een onverwachte tegenslag te verwerken. Mijn zoon en ik hadden een wedstrijdje over een opgespannen koord lopen. Met nette schoenen en een nat/ijzig koord resulteerde dat in een val (na 2 stappen :+) en een rek in mijn kuitspier. Ik was eigenlijk bang voor een zweepslag omdat ik bijna niet kon lopen maar na en nacht rust voelt het stukken beter. Even afwachten of we vandaag dus gaan knallen of rustig aan doen.

Motivatie is er nog prima met de huidige progressie :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:36

polthemol

Moderator General Chat
Rene schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:11:
Update van de 5K Challenge.

Gister was het tijd voor loop 60/100. Een rustige 5K om vandaag weer de 0,1km/h verhoging door te voeren. Het gaat me allemaal nog steeds prima af en de 5 kilometers van rond de 13km/h loop ik grotendeels op threshhold tempo wat betekent dat er nog aardig wat rek in zit. De gemiddelde hartslag bij 10 km/h is nu gezakt naar 132. Wel ga ik de komende weken meer focussen op (hoge intensiteit) intervallen wat zal resulteren dat ik wellicht niet om de dag met 0,1 km/h zal verhogen maar eens per week een loop doe waarin ik wat meer gas geef om alles in 1xte halen. Ik zal wel elke dag (minimaal) 5 kilometer blijven lopen. Het nieuwe schema wordt dan:

dag 1: 5 km @6:00
dag 2: intervallen (10x 400m @3:30-3:45 / 200m rust)
dag 3: 5 km @6:00
dag 4: intervallen (5x 1000m @3:50-4:10)
dag 5: 5 km @ 6:00
dag 6: 5 km @6:00
dag 7: 5 km @ beoogd tempo (4:35 tot (uiteindelijk) 4:00 of de rek er definitief uit is ;)
is het niet handiger dat je ipv 6:00 pace voor je rustige lopen, daar een tikkeltje sneller gaat? dus een 5:40 of 5:50 van maken. Met wat je tempodoel is, ga je je anders helemaal kapot mogen rennen elke 7de dag, waar je met een lichte verhoging in de week die snelheidsexplosie wat kunt temperen

@CornermanNL bizar he? Ik heb hier ook een ~2 maand lopen rotzooien na een coronainfectie die niet veel meer deed dan me een snotneus geven, daarna 2 maand lang een compleet uitgeput gevoel.

Hier gaat de conditie langzaam terug omhoog. Waar garmin (voorw at het waard is) eerst een vo2max van 51 gaf, kelderde die na corona vrij rap naar 47. Het kruipt nu weer omhoog met de trainingen, al heb ik er nog geen gehad waar ik echt voluit ging en zit het weer nog niet helemaal mee. Voor wat het waard is qua garmin hun algoritmekwaliteiten voelde het in ieder geval wel als een fijn duwtje in de rug.

Gisteren met 'mijn' roparun team een trainingsloop gedaan van een ~15Km light en dat aardig kunnen afvinken. De wind maakte het relatief zwaar op het einde, maar de benen waren eigenlijk nog lang nite klaar toen de route af was. Komende week verder opbouwen naar meer volume in ieder geval, zodat ik in maart die vervloekte 100mijl eindelijk eens kan gaan aftikken :+

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
polthemol schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:19:
[...]

is het niet handiger dat je ipv 6:00 pace voor je rustige lopen, daar een tikkeltje sneller gaat? dus een 5:40 of 5:50 van maken. Met wat je tempodoel is, ga je je anders helemaal kapot mogen rennen elke 7de dag, waar je met een lichte verhoging in de week die snelheidsexplosie wat kunt temperen

@CornermanNL bizar he? Ik heb hier ook een ~2 maand lopen rotzooien na een coronainfectie die niet veel meer deed dan me een snotneus geven, daarna 2 maand lang een compleet uitgeput gevoel.

Hier gaat de conditie langzaam terug omhoog. Waar garmin (voorw at het waard is) eerst een vo2max van 51 gaf, kelderde die na corona vrij rap naar 47. Het kruipt nu weer omhoog met de trainingen, al heb ik er nog geen gehad waar ik echt voluit ging en zit het weer nog niet helemaal mee. Voor wat het waard is qua garmin hun algoritmekwaliteiten voelde het in ieder geval wel als een fijn duwtje in de rug.

Gisteren met 'mijn' roparun team een trainingsloop gedaan van een ~15Km light en dat aardig kunnen afvinken. De wind maakte het relatief zwaar op het einde, maar de benen waren eigenlijk nog lang nite klaar toen de route af was. Komende week verder opbouwen naar meer volume in ieder geval, zodat ik in maart die vervloekte 100mijl eindelijk eens kan gaan aftikken :+
Ik heb het gevoel dat die Garmin VO2 max een aardige indicatie is. Ik heb het idee dat hij een berekening maakt adh. hartslag vs. tempo. Je hoeft dus niet per definitie voluit te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:36

polthemol

Moderator General Chat
Rene schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Ik heb het gevoel dat die Garmin VO2 max een aardige indicatie is. Ik heb het idee dat hij een berekening maakt adh. hartslag vs. tempo. Je hoeft dus niet per definitie voluit te gaan.
ik ren al een fikse tijd zonder hartslagband. Samen met een trailvest wat ik altijd aan heb (ivm zakjes voor telefoon en sleutels en nu om lampjes ana te hangen het 's avonds) kreeg ik significante schuurplekken over mijn borst heen. De polsmeting is met momenten een beetje wonky, dus ik vertrouw garmin niet al te veel. Daarbij heb ik hier heuvelachtig gebied, iets waar garmin ook weinig oog voor heeft.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Die Garmin VO2max is bij mij 47 en ben ook aan het opbouwen. Reken zelf liever met die VDOT.
Wat Garmin volgens mij niet snapt, en dat snap ik op mijn beurt ook wel, is wat mijn plan is. Dus als ik bewust een trage duurloop doen krijg ik gelijk tijdens het lopen al minpunten aan de broek van Garmin. Lijkt dus alsof horloge ervan uitgaat dat je alles naar je beste kunnen doet.

Ondertussen hier toch maar aan het orienteren op nieuwe schoenen. Was bij Decathlon voor wat anders en stiekem even aantal schoenen geprobeerd. Ze hadden naast Kiprun ook Asics, New Balance, Mizuno en nog wat merken. Helaas geen grote verschillen tussen de merken en modellen. Moet je echt gaan duurtesten lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Jazzper schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:59:
Die Garmin VO2max is bij mij 47 en ben ook aan het opbouwen. Reken zelf liever met die VDOT.
Wat Garmin volgens mij niet snapt, en dat snap ik op mijn beurt ook wel, is wat mijn plan is. Dus als ik bewust een trage duurloop doen krijg ik gelijk tijdens het lopen al minpunten aan de broek van Garmin. Lijkt dus alsof horloge ervan uitgaat dat je alles naar je beste kunnen doet.

Ondertussen hier toch maar aan het orienteren op nieuwe schoenen. Was bij Decathlon voor wat anders en stiekem even aantal schoenen geprobeerd. Ze hadden naast Kiprun ook Asics, New Balance, Mizuno en nog wat merken. Helaas geen grote verschillen tussen de merken en modellen. Moet je echt gaan duurtesten lijkt het.
Merk dat hier niet hoor, rustige duurlopen (met bijbehorende hartslag) heeft niet echt een effect... (Of die trainingstatus tijdens het rennen bedoel je? DIe is bijna nooit heel positief na afloop nee :P )

VO2Max is idd best een goede richtlijn, Garmin is over het algemeen aan de positieve kant (maar als ik rond ga zoeken op internet heb je ook een positievere en een negatievere verdeling dus wat is waarheid.)

Ik vergelijk het vooral icm de eerdere waardes van Garmin en over het algemeen komt het overeen met gevoel.

Hier de laatste tijd last van eelt onder mijn (rechter) voorvoet. Vrij irritant. Alsof je dan een bultje/iets onder je voet hebt... Probeer te bedenken of ik een aanleiding kan bedenken, nooit last van gehad namelijk. Misschien mijn (destijds nieuwe) Nike Fly 4 te strak aangedaan oid?

Iemand tips? (Los van een keer naar de pedicure gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Jazzper schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:59:

Waar loop je nu op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: https://treningbiegacza.pl/wp-content/uploads/media-library/kal-09.jpg

Nu op 2017 Kalenji Kiprun LD (long distance). Is volgens mij 2016/2017 model. Hier een review van de blauwe versie:
https://www.onlinehardlop...-hardloopschoenen-review/
En hier een Poolse review (die chrome keurig translate bij mij):
https://treningbiegacza.p...nia-kiprun-ld-i-kiprun-sd En hier nog een YT: YouTube: Kalenji Kiprun LD Review

330 gram bij maat 43 aldus de review. Waren toen 80 euro en het High End model ;)
Toen ik ze kocht zowel dempend als verend. Zijn zeker nog niet plat, maar mis wel dat space gevoel :)

Hoewel mijn techniek vrij goed is, merk ik dat ik als 40+-er weinig marge heb qua blessures. Een keer te ver rennen dan waar ik ben? au mijn heup. Dus ondertussen mag comfy ook wel ietsje hoger.
Heb wat van die online testen gedaan zoals all4running en daar kom ik uit:
- pronatie: neutraal tot minimaal (zie ik ook terug aan schoenzolen. Slijten niet tot zeer evenwijdig)
- ondersteuning nodig: gemiddeld
- demping nodig: weinig tot gemiddeld
- responsiviteit nodig: gemiddeld tot veel.
Daar suggereren ze op basis van al mijn gegevens oa: Adidas Solarcontrol, NB Fuelcell Prism 2, NB Fresh Foam X Vongo V5, Mizuno Ultima Wave 13, Asics GT-2000 11, Saucany Munchen 4S.

Tijd om eens wat specs te vergelijken en te proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Ik weet niet hoe veel km je inmiddels op die schoenen gelopen hebt @Jazzper, maar met 5 jaar oud zou ik zo zachtjes aan wel aan een nieuw paar gaan denken. Het mooiste zou zijn om langs aan hardloop speciaalzaak te gaan en daar een looptestje te doen en verschillende schoenen te passen -en proberen.

Een online testje om zo kijken wat er bij je past kan, maar is niet bepaald ideaal.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Klein vraagje mbt hartslag aan de gel-gebruikers onder jullie.

Gister met de polar Bear (pics volgen ;) ) besloot ik iets eerder en ook wat meer te eten per eetmoment ipv gels spreiden.

Mijn Forerunner gaf daarbij soms hele rare hartslagen weer.

Op 2 verschillende momenten at ik 1 banaan met 2 SiS Isotonic gels waarna mijn hartslag binnen 1 a 2 minuten over de 180 bpm jaagde….rustig lopend en ondertussen eten….. 8)7
Gels: https://www.scienceinspor...gy-gels-variety-packs-sis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brnIMyXQmlqLbsv0JgQM5K-6I6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWIgF6YELpsnD67OljxHswen.jpg?f=user_large

Bij het pakken van een herstelmoment (zonder gels) door te wandelen reageerde mijn hart gewoon zoals ik verwacht. Bij het stoppen met lopen meteen netjes 30/40 slagen minder en binnen de minuut zat ik rond de 115. Ook verder onder het lopen kwam mijn hartslag in beeld overeen met wat ik voelde aan inspanning.

conform, of beter dan, dit staatje dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TCOU0t0X4mfK7V3wIRwZC0gXsw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CTcEyWSx0xaGDiCuoMBMIqev.jpg?f=user_large

Mijn max geregistreerde hartslag was een whopping 197. |:(

Mijn vraag; meer mensen die hun hartslag omhoog zien jagen met gels of deed mijn garmin gewoon random raar en was de gel-inname stom toevallig en heb ik last van confirmation bias :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Strava zegt 684,5km. Denk dat ik er zelden tot niet op gelopen heb zonder loggen dus dat zal kloppen :)
Nee, die online testjes zijn niet zaligmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:51

charrel

Cortisol4life..

@Fraggert Geen idee hoeveel suiker erin zit, maar bv.
https://www.optimalegezon...stresshormoon-adrenaline/
Ik weet het wel andersom, als je wangen op druk zet dan druk je ook op het gedeelte wat de hartslag regelt. Door er druk op zetten zakt het dan wat, misschien het omgekeerde met het zuigen?
Het is niet gewoon je horloge wat dan draait om je pols waardoor ie slechter meet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 23:25

Fisico

by Fabian

Fraggert schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:47:

Mijn vraag; meer mensen die hun hartslag omhoog zien jagen met gels of deed mijn garmin gewoon random raar en was de gel-inname stom toevallig en heb ik last van confirmation bias :P
een rare sprong van de Garmin zou ik denken. Bij het wielrennen heb ik het nooit gezien en daarbij eet ik best veel gelletjes en ook bij het hardlopen heb ik nooit een echt verschil gezien. Een gelletje in het startvak doet ook weinig. Mijn Garmin gaat extreem veel omhoog tijdens het tandenpoetsen met een elektrische tandenborstel. In de winter loop ik altijd met een hartslagband omdat ik het horloge echt verschrikkelijk onbetrouwbaar vind als het koud is.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 21:20
Als startend en vervend onverhard loper, is het wat afzien met mijn Saucony Guide 14 deze dagen. Een luchtige schoen om op verhard terrein te lopen. Dat luchtige houdt in dat alle drek van het onverharde (maar ook van een natte straat) door het mesh van de bovenkant sijpelt. Na 20 minuten zijn mn sokken dus zeiknat. Daarom wil ik een trailrunschoen die wat meer water/modder buiten houdt. Deze bijvoorbeeld: https://www.runningshoesg...cony-peregrine-12-review/ Maar ik kan in de verschillende reviews niet lezen of ze ook meer water buiten houden. Iemand ervaring met deze schoen? Of andere aanraders voor mijn doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Fisico schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:08:
[...]

een rare sprong van de Garmin zou ik denken. Bij het wielrennen heb ik het nooit gezien en daarbij eet ik best veel gelletjes en ook bij het hardlopen heb ik nooit een echt verschil gezien. Een gelletje in het startvak doet ook weinig. Mijn Garmin gaat extreem veel omhoog tijdens het tandenpoetsen met een elektrische tandenborstel. In de winter loop ik altijd met een hartslagband omdat ik het horloge echt verschrikkelijk onbetrouwbaar vind als het koud is.
Lijkt mij ook een Garmin foutje. Heb mijn hartslag ook nog nooit gekke dingen zien doen bij 't eten van een gelletje oid.
Wat mijn Garmin doet tijdens het tandenpoeten weet ik eigenlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat je dan gekke dingen kunt krijgen :+

Kou en optische hartslagmeting gaat hier ook niet lekker samen. Heb weleens een training voor iets van 90% in zone 5 gedaan.. yeah right. Dan maar weer de hartslagband om.
Adam1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:39:
Als startend en vervend onverhard loper, is het wat afzien met mijn Saucony Guide 14 deze dagen. Een luchtige schoen om op verhard terrein te lopen. Dat luchtige houdt in dat alle drek van het onverharde (maar ook van een natte straat) door het mesh van de bovenkant sijpelt. Na 20 minuten zijn mn sokken dus zeiknat. Daarom wil ik een trailrunschoen die wat meer water/modder buiten houdt. Deze bijvoorbeeld: https://www.runningshoesg...cony-peregrine-12-review/ Maar ik kan in de verschillende reviews niet lezen of ze ook meer water buiten houden. Iemand ervaring met deze schoen? Of andere aanraders voor mijn doeleinden?
Ik zou niet met trailschoenen op verhard terrein gaan lopen! Je hebt wel wegschoenen die aardig waterdicht zijn. Saucony heeft schoenen met Gore-Tex bijvoorbeeld. Die worden aangeduid met GTX. Van de Ride is bijvoorbeeld ook een GTX versie. Nike duidt zijn waterdichte schoenen aan met 'Shield' weet ik toevallig. Hoe het met andere merken zit weet ik niet.

Persoonlijk zal het me aan m'n reet roesten dat ik natte voeten krijg, dus ik heb geen ervaring met bovenstaande schoenen.

[ Voor 38% gewijzigd door InZane op 16-01-2023 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Jazzper schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:34:
.

En over geïrriteerd gesproken: ben nu maandje of 4 weer serieus aan het lopen en ook op eten aan het letten, maar val werkelijk geen gram af. Dus of mijn calorie-intake is nog steeds te hoog (maar dan had ik voor het rennen moeten groeien) of ik heb geen geduld. Of mijn suiker-craving vervangers zoals nootjes neem ik te veel. Geen zin in macro's bijhouden.
Dan loop je nog steeds in te hoge hartslagzones. Je verbrandt het meest vet in hz1 en 2 (relatief gezien)
Ik meen gelezen te hebben dat je inderdaad veel te hard liep. Hardlopen doe je door zacht te lopen. Vetverbranden ook. Na 1 blessure heb ik ook een jaar veels te hard gelopen en ik viel geen gram af. Pas toen ik werkelijk een stuk langzamer ging lopen vlogen de kiloś er weer van af. Hier sinds afgelopen juni bijna 10 kg kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:18
Door een zeer slecht getimede coronabesmetting liep ik vorig jaar toch niet mijn eerste marathon. Maar die is daardoor wel in mijn hoofd blijven zitten. Nu ik (verplicht) rust neem ben ik aan het kijken naar nieuwe doelen en kwam ik in het programma van het voorjaar de marathons van Leiden en Utrecht tegen. Zijn er mensen met ervaring in een van deze marathons?

Nu heb ik in Utrecht wel de halve eens gelopen en weet ik dat het qua routeaanwijzing eens fout is gegaan. Maar na veel wijzigingen van eigenaren doet nu Golazo het en die zijn toch wel ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Zou kunnen. Ik probeer rond de 75% maxHR te blijven. Kan tijdje onder 70% proberen. Richting 60% wordt het wel echt tergend. Heb van de week een 12K op gemiddeld 74% maxHR gedaan. Was ik gewoon anderhalf uur onderweg. Kreeg eerder pijntjes van de duur dan van de intensiviteit :)
Volgens Garmin horloge loop ik aan de onderkant van de aerobe zone. Moet ik nog onder die grens lopen dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:27
@Adam1980 je voeten worden in die Peregrines net zo nat als in je Guides. De ontwateringsgaatjes aan de onderkant zorgen er wss zelfs voor dat je nog sneller natte voeten hebt ;)
Bij Saucony kun je kijken naar de Runshield en GTX varianten, en zo heeft iedere schoenenboer wel z'n eigen snelle naam ervoor. Ik geef niet om natte voeten, dus geen ervaring verder. Zou ook geen trailschoenen aanraden voor op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 21:20
Gaargod schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:24:
@Adam1980 je voeten worden in die Peregrines net zo nat als in je Guides. De ontwateringsgaatjes aan de onderkant zorgen er wss zelfs voor dat je nog sneller natte voeten hebt ;)
Bij Saucony kun je kijken naar de Runshield en GTX varianten, en zo heeft iedere schoenenboer wel z'n eigen snelle naam ervoor. Ik geef niet om natte voeten, dus geen ervaring verder. Zou ook geen trailschoenen aanraden voor op de weg.
Aha, kijk, dat helpt wel, dergelijke info.
Ik ga er ook zeker niet mee op de weg lopen, met trail schoenen. Alleen het stukje naar het onverharde, een paar honderd meter.
Het is misschien ook niet zozeer de natte voeten, als wel dat m'n schoenen zo lang moeten drogen. Daarnaast zijn die guides voor weg ontworpen en loop ik het grootste gedeelte onverhard (en de laatste dagen voor een groot gedeelte door de modder). Alles bij elkaar opgeteld leek een trailschoen in het assortiment mij wel een goed idee. Maar tegen natte voeten helpt de peregrine kennelijk niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Philo Melos schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:24:
[...]
Dan loop je nog steeds in te hoge hartslagzones. Je verbrandt het meest vet in hz1 en 2 (relatief gezien)
Ik meen gelezen te hebben dat je inderdaad veel te hard liep. Hardlopen doe je door zacht te lopen. Vetverbranden ook. Na 1 blessure heb ik ook een jaar veels te hard gelopen en ik viel geen gram af. Pas toen ik werkelijk een stuk langzamer ging lopen vlogen de kiloś er weer van af. Hier sinds afgelopen juni bijna 10 kg kwijt.
Je verbrandt relatief gezien het meest vet in Z1. In absolute waarden verbrand je minstens zoveel vet in hogere zones. En bij gelijkblijvende tijd is het totale calorieverbruik groter bij hogere intensiteit.
Bij interval en dergelijke heb je dan ook nog het afterburn effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Jazzper Gewoon eens een tijdje calorieen tellen...

Je kan heel veel lopen, maar het is nog makkelijker het er weer bij te eten. Vooral met sommige dingen vliegen de calorieen er aan... NIet zeggende dat dit bij jou het geval is, maar met tellen ben je tenminste wel echt bewust van wat je eet en binnen krijgt. Kan nooit kwaad.

En deel kan ook zijn verliezen van vet vs krijgen van spieren?

@Fraggert Bij mij gaat mijn hartslag ook altijd wat omhoog als ik drink of wat eet... Niet heel extreem en niet heel lang, maar mijn rustige ademhaling is dan even weg (omdat mijn vol met eten zit ;) ) en ben aan het klooien met een gelletje openscheuren, armen omhoog, etc. Maar een garmin-glitch kan natuurlijk ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Adam1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:36:
[...]

Het is misschien ook niet zozeer de natte voeten, als wel dat m'n schoenen zo lang moeten drogen.
Simpele oplossing: Meer schoenen kopen ;)

Beetje afwisselen met schoenen is sowieso niet verkeerd.
Pagina: 1 ... 222 ... 371 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.