Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Heel netjes, congrats! Was dat voluit?
Maar ik begrijp dat de schoenen in ieder geval goed bevallen? :P

Ik merk sinds ik 300+ hoogtemeters per week aan het maken ben dat het voor mij op het vlakke ook steeds beter begint te gaan.
Nee, ik jaag me nooit echt compleet stuk op zulke lopen. Ik stopte op 10k en dan is het nog een kmtje mak aan naar huis doorhobbelen/cooling down.
Bij de Alfa en de Wisent kon ik nog sprintend over de matten, maar bij de Terhills zat dat er na 30km echt niet meer in. :P

Ja, die ES2 zijn fijne schoenen, mijn Ride15 zijn minder snel maar wel een potje meer comfy.
Beetje zelfde verschil als mijn Peregrines en de Xodus Ultra voor het bos.

Lange trage duurlopen en tussendoor lekker trailtjes doen hebben mij ook in rap tempo naar de 30km gebracht. Een jaar geleden dacht ik dat het mooi zou zijn om 1 a 2 keer per week 5km te kunnen hobbelen voor een beetje basisconditie _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jazzper schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:48:
[...]

prima werk! Je pace lijkt wel aardig te fluctueren. Is ook een kunst: zo constant mogelijk lopen. Of waren er veel hoogteverschilletjes?
Ja klopt, ik startte te snel en dan zakt mijn pace na een paar km aardig in en ook was er op wat stukken fiks wat tegenwind.
Onderweg nog een keer een opstopping met wat fietsers , wandelaars en ik aan de linkerkant waardoor ik even een sprintje trok omdat ik anders niet langs de autos kon, zo maakte ik wat ruimte zodat iedereen wat makkelijker kon passeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

Redcoil

Polyinterpretabel

Gaargod schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:36:
Na de eerste animo check voor de GoT Social Trail noteer ik;
@Blomminator
@Fraggert
@Tim_W
@GSX-MAN
@Rudedadude
@Kawa
(@turambar)

Zullen we zondag 26 Maart prikken?
Locatie en route kunnen we het nog over hebben natuurlijk :)

Edit
Nieuwe namen toegevoegd;
@Dazzler2120
(@Roozzz)
(@Tinusvolkel stiekem toch)

Is het handig om er een nieuw topic voor te openen om het gesprek hier niet teveel te kapen?
Volgens mij doen de fietsburen hier dat ook voor hun Social Rides :)
Heb helaas al iets anders die dag, anders had ik graag meegedaan. Wie weet een volgende editie. 8)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:56
Mooi ! Zowel voor @Krylinck als de Tweakerloop.

[ Voor 78% gewijzigd door Hartloper op 06-01-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:11

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:49:
[...]

Nee, ik jaag me nooit echt compleet stuk op zulke lopen. Ik stopte op 10k en dan is het nog een kmtje mak aan naar huis doorhobbelen/cooling down.
Bij de Alfa en de Wisent kon ik nog sprintend over de matten, maar bij de Terhills zat dat er na 30km echt niet meer in. :P
Ah oke, dan zit er nog wel winst in het vat op de 10 km en moet 55' je ook wel lukken :p
Ja, die ES2 zijn fijne schoenen, mijn Ride15 zijn minder snel maar wel een potje meer comfy.
Beetje zelfde verschil als mijn Peregrines en de Xodus Ultra voor het bos.

Lange trage duurlopen en tussendoor lekker trailtjes doen hebben mij ook in rap tempo naar de 30km gebracht. Een jaar geleden dacht ik dat het mooi zou zijn om 1 a 2 keer per week 5km te kunnen hobbelen voor een beetje basisconditie _O-
Vind je de peregrine's dan fijner lopen of de xodus?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Ah oke, dan zit er nog wel winst in het vat op de 10 km en moet 55' je ook wel lukken :p

[...]

Vind je de peregrine's dan fijner lopen of de xodus?
Vooral door minder hard van start te gaan en nu ik een begin maak met weer wat vaker trainen ligt er vast nog een PRtje in het verschiet hoop ik ;)

Zijn beide fijne schoenen, maar ik merk op langere afstanden, 15k+, toch echt wel pijn in mijn voeten als ik klaar ben.

De peregrines zijn uberlicht, snel, zitten comfy, en je voelt echt alles onder je voet gebeuren. Dat is meteen een nadeel, mijn voeten worden echt sensatie-moe zeg maar.

De XU’s leveren wat grondgevoel in voor heel wat meer comfort en demping op langere afstanden.

Ik heb 4 paar sauconys en die zitten mij als gegoten, net als mijn Brooks Ghost13, die lui maken schoenen die goed bij mijn pasvorm passen.

Beide zijn echt fijne schoenen en ik daver er met veel vertrouwen op door de bagger.

Onderaan de streep verkies ik het comfort van de XU’s

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 23:17
Nog een klein jaaroverzichtje vanuit mijn kant. Een absolute beginner.

In september begonnen met hardlopen na jaren niets doen langzaam aan opgebouwd. Eerst een Garmin Coach 5K schema van Amy gevolgd die ik halverwege november wilde lopen op “race” pace. Hier kwam een verassende 28:48 uit waar ik alleen maar van kon dromen.

De vraag was toen, wat nu. Na veel advies inwinnen in dit topic besloten een hartslag band te kopen en een lactaatdrempel te bepalen met mijn Garmin, gevolgd door duurloopjes te gaan (2x in de week) en 1x een interval training te behouden. De duurloopjes zijn inmiddels 1 uur tot 1 uur en 15 min in hartslag zone 2 van de lactaat drempel en brengen mij ongeveer 10 km ver. Heerlijk rustig aandoen want de snelheid is nog niet om naar huis te schrijven. Maar lekker is het wel en mijn conditie gaat stukken omhoog.

In november was mijn lactaatdrempel tempo 6:47 en deze staat inmiddels op 6:16. Stiekem heb ik deze week ook nog een 5K gerend en daar kwam 27:40 uit. Een volle minuut eraf in 1,5 maand. Heerlijk!

Afgelopen jaar (september - December) heb ik uiteindelijk 320,9 km gerend. Waarbij in december 127,9 km is geklokt.
Ik ben dan ook erg benieuwd waar ik volgend jaar op uitkom.

Mijn ambiteuze doelen zijn als volgt:

5K: 25:00 (nu 27:40)
10K: 50:00 (nog niet een race op gelopen, lanzame duurloop is 1:15:40)
10K Easy run: 1:00:00
Lactaatdrempeltempo: 5:xx

Eens zien waar ik ga komen met dit schema :-), ergens verwacht ik dat dit te ambiteus is, maar goed wie niet waagt…..

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Dbm12 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:46:
Mijn ambiteuze doelen zijn als volgt:

[...]
10K Easy run: 1:00:00
Lactaatdrempeltempo: 6:00
Dit klopt niet helemaal :+ lactaatdrempel is het tempo wat je ongeveer een uur vol kunt houden, als dat 6 min/km is, kan dat natuurlijk niet hetzelfde zijn als een easy run ;)

verder lijkt me dat wanneer je in een jaar consistent (en enigszins gericht) loopt 10K onder de 50 minuten voor iedereen wel haalbaar moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 23:17
lateef schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Dit klopt niet helemaal :+ lactaatdrempel is het tempo wat je ongeveer een uur vol kunt houden, als dat 6 min/km is, kan dat natuurlijk niet hetzelfde zijn als een easy run ;)

verder lijkt me dat wanneer je in een jaar consistent (en enigszins gericht) loopt 10K onder de 50 minuten voor iedereen wel haalbaar moet zijn.
Je hebt helemaal gelijk! Dan moet die lactaatdrempel iets enthousiaster worden neergezet ben ik bang >:)

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Vandaag meegedaan aan de 10km Florijnloop in Woudenberg. Een leuk wat kleinschaliger evenement (alsnog wel leuk druk). Zou het zelf beschrijven als een semi trail: stukken heide, zand en verharde bosweg. Met een maat gelopen en die de eerste 8k op sleeptouw. Daarna zelf nog even gas bij gegeven en uiteindelijk in 51:50 gefinisht. Prima eerste start van het jaar zo.

Aankomend jaar kijken of de volgende doelen te behalen zijn op de weg:
5km: sub 20 (nu 20:48 staan)
10km: sub 40 (nu 47min in trainingsrondje)
Halve marathon: uitlopen (nog nooit gedaan)

Denk dat vooral de snelle 10k een uitdaging gaat worden, maar we hebben nog even!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:36
jaguarxj16 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:41:
Vandaag meegedaan aan de 10km Florijnloop in Woudenberg. Een leuk wat kleinschaliger evenement (alsnog wel leuk druk). Zou het zelf beschrijven als een semi trail: stukken heide, zand en verharde bosweg. Met een maat gelopen en die de eerste 8k op sleeptouw. Daarna zelf nog even gas bij gegeven en uiteindelijk in 51:50 gefinisht. Prima eerste start van het jaar zo.

Denk dat vooral de snelle 10k een uitdaging gaat worden, maar we hebben nog even!
Als je een sub 40 op de 10 kunt lopen dit jaar, moet een sub 19 op de 5 er ook wel in zitten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Haha, klopt. Maar beginnen met de 5k en vanaf daar opbouwen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 22:20
jaguarxj16 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:41:

Ik was erbij voor de 10EM (16.1 km). Die was wel volledig verhard. Behalve de forse wind waren het ideale omstandigheden.
Zeker een leuke loop, groot genoeg om goed georganiseerd te zijn, klein genoeg om alles lekker compact te houden. Verdraaid sterk deelnemersveld ook, er liepen 30 mensen onder het uur. Zelf net niet gelukt, 61 minuten.

En mooie doelen gesteld. Van 20:48 op een 5 naar 40:00 op een 10 is nog wel een stap, maar je hebt het hele jaar de tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:42
Fraggert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Met motorrijden deden we het altijd zo: de langzaamste geeft vooraan het tempo aan :) Zo trek je de groep niet uit elkaar onder het motto "samen uit, samen thuis".
Die regel hanteren wij met in- en uitlopen ook met onze loopgroep. Wel zo leuk voor degenen die niet zo snel lopen.

Offtopic: Met groepsritjes ook wel wat ervaring btw, zelfs een paar keer met een aantal Tweakers gereden.
Ik rij een CB1000R :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:40
De Halve van Egmond, ik begrijp best waar het z'n status vandaan heeft. Maar tsjonge wat was het druk. Dat mag van mij wel allemaal wat minder. Maar de commerciële overwegingen zullen wel meetellen.

Het idee was gewoon ontspannen te lopen en dat is aardig gelukt ondanks de wind tegen op het strand en alles op en af. Op een moment na eigenlijk, waar een of andere onverlaat mij besloot in het halen toen ik in ging halen. Er was geen ruimte voor hem dus kreeg ik maar een duw. Hierdoor ging m'n enkel dubbel. Boos verder en uit kunnen lopen. Nu voelt het toch alweer wat stijfjes. Goed in de gaten houden dus.

Verder prima tevreden met m'n eindtijd trouwens.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Scyfer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-08 22:16
Wat een fantastisch weer vandaag voor de Halve van Egmond. Ondanks dat dat eerste lange stuk over het strand bikkelen is, heeft het toch wel wat. Het was inderdaad erg druk, maar de sfeer zat er goed in. Ik merkte wel dat een hoop lopers in mijn nabijheid midden op het (soms niet erg brede) pad bleven lopen als ze wat in tempo terugzakten, waardoor inhalen op sommige momenten best frustrerend kon zijn. Buiten dat vond ik het erg gezellig.

Persoonlijk had ik last van een lichte knieblessure voor de kerstdagen en twijfelde ik vorig weekend nog of het wel slim was vandaag deel te nemen. Ik heb rustig aan gedaan de afgelopen week en had er gisteren wel vertrouwen in. Op locatie goed opgewarmd en lekker rustig begonnen. Na een paar kilometer merkte ik dat het wel goed zat en kon ik nog aardig wat versnellen naar mijn gewenste tempo. Uiteindelijk helemaal niet ontevreden met mijn tijd, dus erg blij dat ik toch gegaan ben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:23

Secsytime

Automagisch

Is er een reden waarom jullie wel zeggen een mooie tijd gelopen te hebben maar deze niet vermelden? Bang voor “tempo shaming” ? :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scyfer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-08 22:16
Secsytime schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:13:
Is er een reden waarom jullie wel zeggen een mooie tijd gelopen te hebben maar deze niet vermelden? Bang voor “tempo shaming” ? :p
Nee hoor, nieuw op het forum dus moet nog even leren wat normaal is wel/niet te delen :)

Mijn halve marathon PR staat momenteel op 01:36 en Egmond vandaag was 01:47

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Totrail
Secsytime schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:13:
Is dat een ding dan? Tempo shaming?
Heb er geen problemen mee hoor. Ieder z'n eigen niveau. Met hardlopen als recreant loopt je vooral tegen jezelf. ;)

Maar voor de volledigheid dan:
Strava zegt 1:46 maar heeft iets meer meters. Gemiddeld 4:59min/km.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hartloper
@jaguarxj16 Het is een heel grote stap tussen sub20 op de 5 of sub40 op de 10. Maar dat weet je zelf ook wel.

Tempo shaming bestaat gelukkig niet op het forum. Los daarvan is Egmond geen marathon waarop je een snelle tijd kan lopen.

Ik blijf wat opletten voor de linkerkuit/achillespees.

Bedoeling was vandaag 12km rustig en 6 km op marathontempo te lopen.

Ondanks het rustig lopen voelde ik mijn linkerkuit/achillespees tussen 8 en 10km, maar ik bleef rustig joggen aan 11,5 km/uur.
Na 12 km probeerde ik eens te versnellen naar marathontempo, en raar maar waar, mijn pijntje ging beter :?
Ik liep wel maar 4,5 km aan marathontempo, ik wou het niet forceren.

Wel is wat nu aanvoelt als marathontempo eerder iets onder de 13 km/uur dan 13,5 km/uur, jammer genoeg.
Ik dacht 4:26min/km te lopen, maar het was eerder 4:46min/km volgens mijn GPS.
Nu, ik zit nog in het begin van de opbouw, en de laatste weken heb ik enkel rustig gelopen, met de mountainbike als crosstraining. Dus wellicht logisch dat ik nog niet de snelheid in de benen had. Maar het zou toch iets meer vertrouwen gegeven hebben als wat voelde als marathontempo wat sneller geweest was.

[ Voor 66% gewijzigd door Hartloper op 08-01-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Hartloper schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:20:
@jaguarxj16 Het is een heel grote stap tussen sub20 op de 5 of sub40 op de 10. Maar dat weet je zelf ook wel.

Tempo shaming bestaat gelukkig niet op het forum. Los daarvan is Egmond geen marathon waarop je een snelle tijd kan lopen.
Maar je wilt zeggen dat het wel een ding is dat bestaat? ☹️ Iets in de trant van: ik ben lekker sneller? Zoiets? Heb er nog nooit van gehoord.
Waar mensen zich allemaal wel niet druk over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Van de term heb ik nog niet gehoord.
Maar op het internationale loopforum (letsrun.com) waar ik ook op zit wordt door sommige snellere forumleden wel neergekeken op tragere lopers, die worden denigrerend "hobby joggers" genoemd. Niet dat ik mij daar iets van aantrek, hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Mooie tijden heren!

Vziw doen we hier niet aan shamen :)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:17

DaRoot

Some say...

ik heb vanmorgen voor het eerst meegedaan met de Woolderes-lopen hier in Hengelo. 15 km gelopen, vorige langste afstand die ik had gedaan was 13.. was dus erg benieuwd of ik het ging volhouden. Er zit wel een "escape" in, waarbij je ergens de afslag voor de 10 km kon pakken.. maar gelukkig niet nodig gehad.
rustig begonnen, nog geen fijn gevoel in de beentjes.. maar rond de 7 km ineens het gevoel dat ik meer tempo kon maken..
Het doel was uitlopen, dat is gelukt, en met gemiddelde van 5:41/km ben ik ook niet ontevreden.. zeker omdat ik in het begin niet onder de 6min/km uit kwam.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 11:32
Ook ik heb vandaag genoten van de Egmond Halve Marathon! Het eerste stuk, op het strand tegen de wind in, was uitdagend. Het tweede deel een stuk prettiger om wat tempo te kunnen maken. Uiteindelijk mijn HM PR aangescherpt (stond niet heel erg scherp) met 4 minuten naar 1:33:53.

Over vijf weken Groet uit Schoorl HM waarbij ik ga proberen om sub 1:30 te lopen.

Al met al een mooie dag! 🤗

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:46
Niet echt een heroïsche editie van de HM van Egmond dit jaar.
Strand was prima te doen, lekker hard, kop over kop en de wind viel reuze mee. Laatste editie was ietjes erger... (toen waaide je gewoon zo de groep uit als je niet aan het opletten was).

Eenmaal bij Castricum links af de duinen in kon de NN hardloopmuts af en het echte lopen beginnen. Blij dat ik gewoon voor korte broek met een singlet en armsleeves gekozen had. Niet volle bak gelopen (bewaren we voor Groet uit Schoorl) maar toch ruim 5 minuten van mijn HM Egmond parcours record af.

Drukte vond ik meevallen. Stond vrij vooraan. Best wel flink wat lopers met een wedstrijdnummer ingehaald.

Hopelijk volgend jaar wat leukere weercondities. Hoort er toch wel bij bij de HM van Egmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Lekkere loopjes dit weekend zo te zien.

Na weken, zoniet maanden in de lift qua lopen dit weekend een (niet onvoorziene) tegenhanger: wilde de Florijn 10EM doen, maar omdat ik steeds zo onwijs moe ben na lange afstand niet gedaan, want: ik had een pittig feest za-avond tot in de kleine uurtjes met veel gele pretcilinders. En ik had geen zin om dit voor mij belangrijke feest al gesloopt te beginnen.

Dientengevolge was ik vandaag zo brak als een tientje. Ook nog super slecht gegeten en ik ben benieuwd hoeveel terugval zo'n geintje oplevert, haha.

Om nog enigszins te dempen wel gisterochtend een easy 9K gedaan en gespeeld met snelheden en hartslagen. In 75-79% range gebleven wat heel lekker voelt. Nu op zoek naar schema's die 2 a 3x pw lopen bevatten en 80/20 gepolariseert achtig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazzper op 08-01-2023 20:48 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Eric1985 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:29:
Ook ik heb vandaag genoten van de Egmond Halve Marathon! Het eerste stuk, op het strand tegen de wind in, was uitdagend. Het tweede deel een stuk prettiger om wat tempo te kunnen maken. Uiteindelijk mijn HM PR aangescherpt (stond niet heel erg scherp) met 4 minuten naar 1:33:53.

Over vijf weken Groet uit Schoorl HM waarbij ik ga proberen om sub 1:30 te lopen.

Al met al een mooie dag! 🤗
Als je nu al 1:33:53 in Egmond weet te lopen komt die sub 90 minuten in Schoorl helemaal goed! d:)b

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51
Ik heb ook een mooie HM van Egmond gelopen. Het stuk op het strand was flink uitwaaien met een windkracht 4 tegen maar door de sliert lopers liep je vaak toch redelijk beschut. Door het duingebied was heerlijk met zo nu een dan een windje in je rug.
Ik heb hem uiteindelijk in 1:55:30 gelopen en ben er blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:35
Echt baal er zo van dat ik weer ziek ben en niet verder kan met mijn opbouw.

Afgelopen maanden iets te veel ziek geweest :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSoli8ZN6PAtYs8K7YtC0Se4NKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KatXZEYaWGPwoZEIXBKLrFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:54
Heeft er toevallig iemand hier een leuk youtube account dat hij/zij kent? Ik ben opzoek naar een Nederlands hardloop kanaal dat een beetje zijn eigen ervaringen laat zien naar een wedstrijd toe en hoe die traint.

Ik kan niet echt iets vinden ben benieuwd of jullie iets weten en of het bestaat

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 21:25
De Halve van Egmond was een gezellige aangelegenheid. Wij hebben met z'n tweeën er een leuk weekend weg van gemaakt, de kinderen onder de pannen bij oma. Vanuit onze loopgroep waren er 2 pacers die voor de 2 uur ingeloot waren, dus besloten om samen te gaan lopen. Stuk langs het strand was prachtig: mooi de zon tegen, wind tegen, mooie branding... het was een plaatje en een genot om daar te lopen.

Vanaf Castricum en verderop vond ik het erg druk, zeker als ik bij het pacer groepje bleef hangen. Toch maar besloten om beetje er vóór te gaan lopen uit de drukte. Bij de finish mooi actiefoto's kunnen maken van mijn finishende loopvrienden!

https://www.strava.com/activities/8358511018

Volgend jaar wel weer leuk om erbij te doen 8)

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
Hoi
Zijn er ook mensen die ervaring met dit schema hebben ?

https://hmg-prod.s3.amazo...ma-sub4uur-1559818667.pdf

Deze wil ik graag gebruiken voor de marathon van rotterdam

Loop ongeveer 2500km per jaar e n 2x een marathon gelopen met het schema van polar

Gr dave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Gaargod schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:36:
Na de eerste animo check voor de GoT Social Trail noteer ik;
@Blomminator
@Fraggert
@Tim_W
@GSX-MAN
@Rudedadude
@Kawa
(@turambar)

Zullen we zondag 26 Maart prikken?
Locatie en route kunnen we het nog over hebben natuurlijk :)

Edit
Nieuwe namen toegevoegd;
@Dazzler2120
(@Roozzz)
(@Tinusvolkel stiekem toch)

Is het handig om er een nieuw topic voor te openen om het gesprek hier niet teveel te kapen?
Volgens mij doen de fietsburen hier dat ook voor hun Social Rides :)
Schrijf mij maar onder voorbehoud op, ik kijk dan even waar ik sta qua voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Balen.... Adidas heeft sinds dit jaar geen 30% kortingscodes meer....
Nu ben ik weer overgeleverd aan mede tweakers met een overschot aan ING rentepunten voor een 35% kortingscode O-)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Tinusvolkel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:54:
Nu ben ik weer overgeleverd aan mede tweakers met een overschot aan ING rentepunten voor een 35% kortingscode O-)
Heb je eentje nodig? Ik heb een redelijk surplus aan ING punten... Dus ben best bereid om daar 100 van te doneren ;)
Edit: Verder opgepakt in pb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00
Tinusvolkel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:54:
Alweer nieuwe schoenen nodig? :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
Terwijl jullie allemaal op het strand aan het bikkelen waren tegen de wind in, liep ik er ook lekker solo tegen in dwars door de polder heen. Na de eerste helft van mijn training (26k met 2x10km marathontempo) was ik er behoorlijk klaar mee. Gelukkig ging het soepeler toen ik de wind niet meer pal op kop had, maar iets van de zijkant. Het eerste uur zat ik me vooral af te vragen of en wanneer ik de training zou afbreken... Gelukkig niet gedaan, want ik heb uiteindelijk toch best wel lekker gelopen. Wind tegen zuigt vooral mentale energie denk ik :P

Stiekem waaide het ook best hard. De laatste kilometers de Elsterberg op gingen bij een lagere hartslag dan tegen de wind in met hetzelfde tempo :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Roozzz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Alweer nieuwe schoenen nodig? :+
Dit maal voor de kinders, die zijn net als papa ook fan van Adidas schoenen :)
Dankzij @Dazzler2120 _/-\o_ en gespaarde cadeaubonnen vanuit ASR vitality moest ik nog 75 cent afrekenen. :)

Maar ben wel ooit aan het twijfelen om een "duurloopschoen" te gaan kopen. Loop nu namelijk al mijn loopjes op Adios schoenen die niet veel demping hebben. Met meer demping zou ik in theorie minder hersteltijd nodig hebben. Dus heeft toevallig iemand tips naar een "duurloopschoen" met wat extra demping die niet al te zwaar is en als het even kan van het merk Adidas. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dazzler2120 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Heb je eentje nodig? Ik heb een redelijk surplus aan ING punten... Dus ben best bereid om daar 100 van te doneren ;)
Edit: Verder opgepakt in pb
Heb je nog wat punten over? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Tinusvolkel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Dit maal voor de kinders, die zijn net als papa ook fan van Adidas schoenen :)
Dankzij @Dazzler2120 _/-\o_ en gespaarde cadeaubonnen vanuit ASR vitality moest ik nog 75 cent afrekenen. :)

Maar ben wel ooit aan het twijfelen om een "duurloopschoen" te gaan kopen. Loop nu namelijk al mijn loopjes op Adios schoenen die niet veel demping hebben. Met meer demping zou ik in theorie minder hersteltijd nodig hebben. Dus heeft toevallig iemand tips naar een "duurloopschoen" met wat extra demping die niet al te zwaar is en als het even kan van het merk Adidas. O-)
De Prime X Strung? 8)

Staat bij mij nog ergens op een lijstje, maar voorlopig heb ik genoeg schoenen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:38
luuk66 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:11:
Heeft er toevallig iemand hier een leuk youtube account dat hij/zij kent? Ik ben opzoek naar een Nederlands hardloop kanaal dat een beetje zijn eigen ervaringen laat zien naar een wedstrijd toe en hoe die traint.

Ik kan niet echt iets vinden ben benieuwd of jullie iets weten en of het bestaat
Een dergelijk Nederlands kanaal ken ik niet, maar ik kan wel een Engels kanaal aanbevelen van Ben Felton, zijn 8 weekse voorbereiding op de marathon van Valencia was leuk om te volgen. https://www.youtube.com/@BenIsRunning

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Shinji schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:55:

[Afbeelding]
Komt vanzelf wel weer :(:)

Zie die weken er tussen uit gewoon als rustweekjes om te herstellen. Niets onoverkomelijks op de lange termijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Vind Wim's schema's en kanaal wel aardig: https://www.youtube.com/user/groenendijkwim/
Maar kijk meestal Engelse kanalen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:55
Mooie loopverslagen, terugblikken en doelen voor het nieuwe jaar! Ik lees al een tijdje mee, en mijn doel voor het nieuwe jaar is om actiever te zijn met de sport (en dus het forum). Dus naast het lurken van info, ook delen!

Wat betreft het daadwerkelijke lopen: December was een lastige maand. Op 1 Dec nog een lekkere duurloop van 21k kunnen doen, maar helaas toen een week buikgriep in aanloop naar de Bruggenloop. Die wel gelopen, maar wel echt te diep gegaan (op 1.08 gefinisht, 10/15 sec./km langzamer dan m'n doel, waar ik eigenlijk had moeten kiezen voor een duurlooptempo), waardoor ik de week erna een terugval kreeg in m'n weerstand en Corona opliep. De laatste twee weken tijdens de kerstmaaltijden door weer wat geprobeerd, maar niet boven de 13k uitgekomen.

8x sporten in een maand; het is niet veel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2TUV1J4UXs6XuGqdU4BdFhrZJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tOGwKwxfPFX7O53XxLkfoETu.png?f=user_large

Toch gingen we gisteren voor de eerste keer naar Egmond. 10:00 in de auto, 12:44 aan de start samen met een vriend die voor het eerst meedeed aan een halve. Een flinke onderneming. Mede doordat ik gezellig met hem wilde lopen, de matige voorbereiding en het feit dat Egmond schijnbaar geen makkelijk parcours is voor een PR, ben ik een startvak naar achteren gegaan met als doel een 1.45 te lopen.

Zoals al vaker beschreven; het weer was prachtig en het zand was bij km 6 en 7 zwaar, maar verder goed te doen. Op een lekkere hartslag door de duinen kunnen rennen en een beetje kunnen kletsen. De duinen zijn overigens echt prachtig. Voor iemand uit de omgeving van Rotterdam, waar de gemiddelde loper het moet doen met weilanden en polderlandschappen, is dit echt genieten. Het was gezellig, maar 21km is toch echt wel ver! Vanaf km 18 m'n maat (in overleg) laten lopen en zelf nog een beetje doorgeduwd. om uiteindelijk in 1.45 en een beetje te eindigen en een prachtige medaille omgehangen te krijgen (straaava!)! Wat een verschil met de 7-heuvelen :)

Bedankt allemaal voor de inspiratie! Ik geniet van de vele Trial-verhaaltjes hier. Deze, gecombineerd met het door de duinen en over het strand lopen van vandaag, maken de drang naar het proberen van een trial loopje groter en groter! Misschien tot snel in de bossen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Om even bij het YT kanaal aanbod bij te dragen, hier ook eigenlijk uitsluitend Engelstalige kanalen;
- The running channel
- Ben Parkes
- Göran Windblad

Zij posten redelijk wat content over het opbouwen maar ook de langere afstanden, ultratrails, ultra marathons.

En uiteraard voor je gadgets en reviews;
- DC Rainmaker

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
gkoers schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Een dergelijk Nederlands kanaal ken ik niet, maar ik kan wel een Engels kanaal aanbevelen van Ben Felton, zijn 8 weekse voorbereiding op de marathon van Valencia was leuk om te volgen. https://www.youtube.com/@BenIsRunning
Dazzler2120 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:23:
Om even bij het YT kanaal aanbod bij te dragen, hier ook eigenlijk uitsluitend Engelstalige kanalen;
- The running channel
- Ben Parkes
- Göran Windblad

Zij posten redelijk wat content over het opbouwen maar ook de langere afstanden, ultratrails, ultra marathons.

En uiteraard voor je gadgets en reviews;
- DC Rainmaker
En in aanvulling hierop:
- Philly Bowden - Heerlijk quirky prof loopster
- The FOD Runner - Trainingen, wedstrijden, schoenen.
- Seth James DeMoor - Trainingen, wedstrijden, schoenen. Soms over the top family man.
- Allie Ostrander - Fun & business afgewisseld. Wedstrijdverslagen zijn top: Mount Marathon bijv: YouTube: HOW I WON MOUNT MARATHON || 10 Years In The Making
- The Athlete Special - sub 4 minute miler; niet al te serieus meer tegenwoordig.
- Sweat Elite - Training sessions - Trainingssessies met tal van profs. Ook eigen opbouwseries naar 2:20 marathon.
- This messy happy - Koppel met trainingen en wedstrijdverslagen
- Stephan Scullion - Olympisch marathonloper (2:09). Vrij recent gestart op YT, maar het volgen van zijn opbouw naar Parijs lijkt me tof.

Had ik teveel tijd over de afgelopen vakantie? Misschien :D
Sommige volg ik vrij structureel, andere zie ik incidenteel. Met de eerder genoemde heb je een lekker diverse doorsnede... Wel allemaal Engelstalig. Nederlands heb ik niet echt op het vizier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Zoals ik gisteren vertelde ging mijn enkel dubbel na een duw van een meeloper in egmond. Resultaat vandaag is een toch wel wat dikkere en stijve enkel, maar ook een gevoelige achilles. Nu was ik sowieso al van plan even rust te nemen, maar met een kwetsuur erbij was niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:55
Leuke toevoegingen van Marathon-trainingvloggers:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:25

Niku

Alagaesii

Als we dan toch linkjes met elkaar aan het delen zijn, wat gebruiken jullie tegenwoordig als schoen(review) websites? Ik gebruik Roadtrailrun en Runningshoesguru het meest. Solereview is het niet echt meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Niku schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:32:
Als we dan toch linkjes met elkaar aan het delen zijn, wat gebruiken jullie tegenwoordig als schoen(review) websites? Ik gebruik Roadtrailrun en Runningshoesguru het meest. Solereview is het niet echt meer.
Daar vind ik The Ginger Runner echt fijn voor.
Verder heb je nog Run4Adventure en komen er steeds meer kanalen voor dit soort dingen.

Echt leesbare reviews van schoenen pak ik zelden erbij, meestal kijk ik daar veel liever een video voor. Moet ik wel zeggen dat ik nog niet heel veel variatie in mijn schoenen heb.
De Saucony Xodus ultra voor de trail, en de Brooks Adrenaline 21 voor de weg / en de baan. Beide schoenen hebben ong. 250km erop zitten, dus hebben nog genoeg 'leven' in zich voor ik mag vernieuwen :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:48
Volgens mij nog niet voorbij gekomen, maar Kofuzi vind ik ook best ok om af en toe te kijken. Hij doet voornamelijk schoen -en kleding reviews + wedstrijd verslagen.

Wat betreft schoen reviews zijn er best veel websites @Niku, tik een willekeurig merk + model met daar achter review in en je krijgt er vanzelf een heel aantal. O.a. runnersworld, runrepeat, believeintherun, enz. Ik hou ik het persoonlijk overigens altijd bij YouTube, ik vind zelf visuele reviews een stuk prettiger dan 1 die in tekst is uiteengezet.

Gisteren na 2 dagen kroeg/verjaardag, dus bier rust eindelijk weer op pad gegaan voor een duurloop. Korte broek, maar wel een shirt met lange mouwen omdat ik het met de stevige wind wat lastig vond. Mouwen opstropen kan tenslotte altijd nog. Het voordeel van de lange mouwen was dat ik mijn horloge er lekker onder verstop had en besloten had er eens helemaal niet naar te kijken. Niet naar tempo -en niet naar hartslag, gewoon eens lekker op gevoel. :)

Na 2 dagen rust gaat het altijd lekker makkelijk en daarom voor het mooie wellicht ietsje te vlot voor een duurloopje, maar toch genoten. Ik wist dat m'n rondje zo in de buurt van de halve marathon en autistisch als ik ben aan het einde toch even gekeken om er zo zeker van te zijn dat ik op 21,1KM zou uitkomen. :P

Strava

[ Voor 45% gewijzigd door Tim_W op 09-01-2023 11:51 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:48

uFx

Inmiddels heb ik mijn eerste trage duurloop erop zitten. Normaal deed ik deze duurlopen op een tempo tussen de 5:00min/km en 5:15min/km maar nu was het idee om te lopen op hartslag met als doel rond de 150 slagen per minuut (= 75% van m'n max).

Nou, de eerste 15 minuten was dat toch even wennen. Het voelt echt enorm traag aan en je moet echt goed opletten dat je niet per ongeluk weer onbewust sneller gaat lopen. Maar na dit eerste kwartier ontstond er een soort van serene rust en dat was eigenlijk best wel lekker! Geen gejakker, lekker podcast op en genieten. Hier en daar toch even moeten wandelen om de hartslag terug te krijgen op het gewenste niveau (vooral na wat korte hoogtemeters). En uiteindelijk lukte het ook niet om altijd op de 150 te blijven en zat het gemiddelde op 158. Maar voor een eerste keer voelde het wel goed en hoop ik dit de komende tijd te kunnen optimaliseren. Dus misschien een nog lager tempo en dus ook een nog lagere hartslag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4S6qjB_2wdRoQWnHfgcf9I_Ytc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fPZpWKLm40hoxFd1yVwLxVlM.jpg?f=user_large

Overige statistieken zijn 1u12m, 12km, gemiddeld tempo van 06:03 min/km.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
Shinji schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:55:

[Afbeelding]
Hier nog zo een... Sinds begin December is het kwakkelen begonnen, van verkoudheid naar verkoudheid naar bijholteontsteking. Echt zwaar de pee in. Mijn eerste twee hardloopgoals van 2023 hierdoor ook al door het putje;
- Mystical Miles "Blauwe Uur" loop moeten afzeggen
- Drents-Friese Wold trail 45k, ik twijfel nog tussen afzeggen of de 13k doen aankomend weekend. Op dit moment neig ik naar afzeggen, er zit echt nog niets in. Behalve slijm & snot :+

Enigszins serieuze voorbereiding op de Groet uit Schoorl zit er ook niet in zo.
Oh ja, en heb m'n nieuwste schoenaanwinst nog niet eens uit kunnen proberen... Saucony Tempus 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKmopVUZ6J7JhrbkeNPgKvfH6h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYhBDrrifWcDEeGEp0mVPEdn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:56
uFx schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:22:
Inmiddels heb ik mijn eerste trage duurloop erop zitten. Normaal deed ik deze duurlopen op een tempo tussen de 5:00min/km en 5:15min/km maar nu was het idee om te lopen op hartslag met als doel rond de 150 slagen per minuut (= 75% van m'n max).

Nou, de eerste 15 minuten was dat toch even wennen. Het voelt echt enorm traag aan en je moet echt goed opletten dat je niet per ongeluk weer onbewust sneller gaat lopen. Maar na dit eerste kwartier ontstond er een soort van serene rust en dat was eigenlijk best wel lekker! Geen gejakker, lekker podcast op en genieten. Hier en daar toch even moeten wandelen om de hartslag terug te krijgen op het gewenste niveau (vooral na wat korte hoogtemeters). En uiteindelijk lukte het ook niet om altijd op de 150 te blijven en zat het gemiddelde op 158. Maar voor een eerste keer voelde het wel goed en hoop ik dit de komende tijd te kunnen optimaliseren. Dus misschien een nog lager tempo en dus ook een nog lagere hartslag:

[Afbeelding]

Overige statistieken zijn 1u12m, 12km, gemiddeld tempo van 06:03 min/km.
150 is toch vrij hoog, voor een trage duurloop of niet? ik zelf zit ook rond de 146 (average)
Ik zag vaker voorbij komen tussen 130-140 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
DaYwaLkUr schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:01:
[...]

150 is toch vrij hoog, voor een trage duurloop of niet? ik zelf zit ook rond de 146 (average)
Valt zo toch niks zinnings over te zeggen.
Hartslag is nogal persoonlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:42
Hier ook een slechte start van het jaar. Helaas mijn 5K challenge vanwege ziekte 4 dagen moeten pauzeren :(. Ongelofelijk misselijk geweest de laatste dagen.

Gisteren maar een “dubbele loop” gedaan om iets in te halen.

Uiteindelijk een dikke 10K gelopen en daarin de volgende reeks afgewerkt:

6x4 minuten met 13, 14, 14, 14.5, 14.5 en 15 km/h.

Na 54 dagen is de snelle conclusie dat mijn hartslag behoorlijk is gedaald. Opwarming met 6:00 km lukt op een HR van ca 120 en mijn gemiddelde HR over de hele loop was 142 :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WPEEatGZlEfK3aTNTyItvqYVsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cr54PBzXN93h7By1F2tku9iq.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

DaYwaLkUr schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Daar kun je echt niets over zeggen op die manier, in absolute termen is hartslag ontzettend persoonlijk. In relatieve zin kun je wel vergelijken. Bijvoorbeeld als je in % van je max hartslag rond de 70% zit, zit je vrij aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Davem3 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:51:
Hoi

Loop ongeveer 2500km per jaar e n 2x een marathon gelopen met het schema van polar

Gr dave
Niet direct. Maar het marathonschema van Runners World staat goed bekend. Dus lijkt me een prima optie.

Ik zou me alleen wel zelf nog afvragen:
- Wat zijn de beoogde trainingstempo's bij de trainingen? Met name de dinsdag wisselt tussen harde intervallen (200m's, 90s heuvelop) en tempo/treshold(?) werk van 2,5km. Mogelijk hebben ze daar nog iets van extra duiding voor? Anders ben je waarschijnlijk ervaren genoeg met 2,5k km per jaar om hier een beeld bij te hebben.
- Is het schema voldoende uitdagend voor jouw trainingsbasis? Zowel qua trainingsvormen en volume. Het exacte volume is lastig te bepalen (warm-up/down ontbreekt voor alle kwaliteitstrainingen). De piek lijkt te liggen op iets van 70km. Dat is iets meer dan de ~50km/wk die je gemiddeld loopt per jaar als dat gelijk verdeeld is over het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

Niku schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Daar kun je echt niets over zeggen op die manier, in absolute termen is hartslag ontzettend persoonlijk. In relatieve zin kun je wel vergelijken. Bijvoorbeeld als je in % van je max hartslag rond de 70% zit, zit je vrij aardig.
En daarnaast was dit ook de allereerste keer voor mij om het rustig aan te doen. Dan moet je nog echt op zoek naar een juist ritme en aanvoelen wanneer het nu goed is. Ik denk dat het voor mij rond de 150 gemiddeld meer dan prima is. Dus mijn uiteindelijk doel is rond de 150 maar dan wel met een iets hogere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:52
Om toch eens wat beter naar hartslag te kijken heb ik een Garmin Forerunner 220 met hartslagband geleend van een maatje. Afgelopen zaterdag heb ik eens een test gedaan m.b.t. maximale hartslag.

Eerst 1,5km rustig (06:00), toen 400m stevig (04:00) en toen 400m voluit. Die begon ik heel enthousiast <03:00 maar halverwege de 400m begon dat aardig in te zakken. Op karakter had ik er misschien nog iets meer uit kunnen persen maar gevoelsmatig zat mijn hart wel op maximaal.

Tot mijn verbazing heb ik als resultaat een maximale hartslag van 174 (35 jaar)..... Bereken ik dan de hartslagzones op basis van mHR volgens de standaard die Garmin gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6zSEQmT-ytM2utwvTXOS5JiWHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0AcQt4j1D6yk3EnzjGzcJji.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn duurloopjes loop ik rond de 135bmp en dus op 77% van max. en dus diep in zone 3. Voor mij voelt dat echter eerder als de omschrijving van zone 2 of zelfs 1. Ik kan ademhaling volledig via mijn neus doen en loop gewoon relaxed zonder enige inspanning. Een gesprek voeren zou echt wel lukken, bij lange zinnen wellicht iets onderbreking.

Definitie op basis maxHR lijkt voor mij dus niet echt te werken, ik heb een vrij lage rusthartslag dus wellicht heet dat er ook iets mee van doen. Ik zou natuurlijk naar andere definities kunnen kijken maar ik geloof het denk ik wel. De boodschap is duidelijk, hoe rustiger hoe beter en dat lukt me zonder hartslagmeter ook wel.

Ik heb de hartslagmeter ook tijdens een pot squash om gehad, dit was een sessie met 5 personen op 2 banen dus met rust tussendoor. Hartslag kwam gemiddeld op 149 en maximum op 171, zo'n sessie zit dus grotendeels in zone 4.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
@assje Ik ben zo goed als even oud en heb dezelfde Max hartslag, en heb hier ook een lage rust hartslag (duikt regelmatig onder de 40). Dus als ik deze waardes invul in de karvonen calculator van de onderstaande link dan valt de 135 nog net in de duurloop zone.
https://www.runinfo.nl/hartslagmeter.htm
Mijn duurloop van gisteren had ook 135 echter was m’n herstelloopje van vandaag met 127 net wat te hoog dus binnenkort weer is de focus op 120 waar ik toen ik in vorm was prima m’n herstel loopjes op kon lopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Hartslag blijft wel grappig. Duurloopjes nog net in 135 :+
Zojuist ff een herstelloopje gedaan na een epische loop gisteren met @polthemol, heel rustig tempo, hartslag 150 :P afin.
Zondag dus even lekker een rondje op de heide. Toen ik in de auto zat dacht ik 'lekker ff 90 minuten lopen, 12 km ofzo'. Onderweg werd dat voordat het begon te regenen omgezet naar 'we kunnen ook 14 doen?' en uiteindelijk doordat we een paar 'verkeerde' afslagen genomen hebben kwam het uit op 16,5 km.
Dat was dan 2 uur met een gem. hartslag van 174 :P
Toch ging het wel echt lekker, op vlak parcours zit 'n halve er nu al in, en dat had ik voor de kerst toch niet gedacht eigenlijk. Dit jaar verder opbouwen en dan kan het nog snel gaan het ontwikkelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• uFx

uFx

Dazzler2120 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:26:
Zondag dus even lekker een rondje op de heide. Toen ik in de auto zat dacht ik 'lekker ff 90 minuten lopen, 12 km ofzo'. Onderweg werd dat voordat het begon te regenen omgezet naar 'we kunnen ook 14 doen?' en uiteindelijk doordat we een paar 'verkeerde' afslagen genomen hebben kwam het uit op 16,5 km.
Dat doet me een beetje denken aan de kwart marathon van Utrecht waar ik ooit aan meegedaan heb. Die kwart marathon werd uiteindelijk voor mij ook ruim 16 km }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:41

polthemol

Moderator General Chat
Dazzler2120 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:26:
Hartslag blijft wel grappig. Duurloopjes nog net in 135 :+
Zojuist ff een herstelloopje gedaan na een epische loop gisteren met @polthemol, heel rustig tempo, hartslag 150 :P afin.
Toch ging het wel echt lekker, op vlak parcours zit 'n halve er nu al in, en dat had ik voor de kerst toch niet gedacht eigenlijk. Dit jaar verder opbouwen en dan kan het nog snel gaan het ontwikkelen.
was mooie run om te doen! Tijd dat er nog wat zuidelijke tweakers hun trailsloffen naar de brunsummerhei slepen om wat paadjes te ontdekken (de eerste 500 meter van de route van natuurmonumenten was echt heel gaaf, daarna waren we geloof ik al praktisch gezien wat aan het zwerven geslagen).

Hier voor het eerst in 2,5 maand een week gehad met een 60K op de teller. Beetje last her en der van wat kleine pijntjes, maar gaat naar verwachting vrij netjes. Nu doorbouwen en doorstomen naar de 24 uurs over een paar maand, 'even' die 100mijl aftikken :+

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:21
Hier gister een mooie trailrun gelopen in het Zuiden. Poort naar het Heuvelland stond op het programma, netjes ingeschreven voor zoals zij hem omschrijven: ''de korte trail'' van maar liefs 20,4 km.

De trail aangegaan met de rem erop, niet veel ervaring met deze afstanden en was benieuwd hoe dit mij afging. Door de voorzichtige aanpak onwijs kunnen genieten van de route, beklimmingen met touw, door een stromend beekje en veel stijgen en dalen.

Tot 17 km ging het erg lekker erna begon mij onervarenheid met de ''langere'' afstanden toch wel op te spelen, ff doorpezen en uiteindelijk de trail kunnen aftikken onder de 2 uur.

https://www.strava.com/activities/8358092339

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

polthemol schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:34:
[...]
Hier voor het eerst in 2,5 maand een week gehad met een 60K op de teller.
In dat kader heb ik vorige week voor het eerst een week van 50k+ gelopen :) Een recordweek dus, mooie start van het jaar. Op naar, hopelijk, mooie PRs en een eerste marathon in 2023!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
Niku schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:19:
[...]

In dat kader heb ik vorige week voor het eerst een week van 50k+ kilometers gelopen :) Een recordweek dus, mooie start van het jaar. Op naar, hopelijk, mooie PRs en een eerste marathon in 2023!
50k+ kilometers is wel heel erg veel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Davem3 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:51:
Hoi

Gr dave
Dag Dave.

Ik wil even mijn mening geven over dat schema van Runners' world voor een 4 uur marathon.
Ik zie dat er een duurloop inzit van 34km, die 3h35 duurt, 1 van 32 km die 3h25 duurt en 1 van 30km die 3h15 duurt !
Misschien ben jij iemand die heel lange duurlopen goed verteert, maar de meeste trainers gaan ervan uit dat een lange duurloop niet veel langer dan 2,5 uur dient te duren.
Een (sub)elite kan gerust 32km in 2 uur afleggen en daar vlot van herstellen.
Maar voor een tragere loper duurt 32km véél langer.
Dat betekent ook veel meer spierschade, en veel langer herstel.
Nochtans staan in dat schema drie van die lange duurlopen geprogrammeerd.
Daar moet je veel te lang van herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
assje schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:41:

[Afbeelding]

Mijn duurloopjes loop ik rond de 135bmp en dus op 77% van max. en dus diep in zone 3. Voor mij voelt dat echter eerder als de omschrijving van zone 2 of zelfs 1. Ik kan ademhaling volledig via mijn neus doen en loop gewoon relaxed zonder enige inspanning. Een gesprek voeren zou echt wel lukken, bij lange zinnen wellicht iets onderbreking.
...
Ik interpreteer die grafiek anders, zone 3 is een hartslag >139/', dus 135/' zit nog mooi in zone 2.

Nog een ander punt, ik denk dat je inspanning net iets te kort was om je échte maximale hartslag op te leveren, volgens mij zal die eerder rond of boven de 180/' zitten. Dat verandert ook lichtjes de zones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:42
Eens met @Hartloper . Mijn vrouw heeft ook dat schema gevolgd en die lange duurlopen hakken er behoorlijk in….

Wellicht dat je overigens voor je Max HR kan afsluiten met een stuk heuvelop?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
polthemol schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:34:
[...]

(de eerste 500 meter van de route van natuurmonumenten was echt heel gaaf, daarna waren we geloof ik al praktisch gezien wat aan het zwerven geslagen).
Mwaaa de rest van het rondje zijn we ook af en toe wat bordjes tegen gekomen... Ik neem de schuld op me, ik was niet een heel sterke navigator :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davem3
Roozzz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Niet direct. Maar het marathonschema van Runners World staat goed bekend. Dus lijkt me een prima optie.

Ik zou me alleen wel zelf nog afvragen:
- Wat zijn de beoogde trainingstempo's bij de trainingen? Met name de dinsdag wisselt tussen harde intervallen (200m's, 90s heuvelop) en tempo/treshold(?) werk van 2,5km. Mogelijk hebben ze daar nog iets van extra duiding voor? Anders ben je waarschijnlijk ervaren genoeg met 2,5k km per jaar om hier een beeld bij te hebben.
- Is het schema voldoende uitdagend voor jouw trainingsbasis? Zowel qua trainingsvormen en volume. Het exacte volume is lastig te bepalen (warm-up/down ontbreekt voor alle kwaliteitstrainingen). De piek lijkt te liggen op iets van 70km. Dat is iets meer dan de ~50km/wk die je gemiddeld loopt per jaar als dat gelijk verdeeld is over het jaar.
Tempo zullen dan
Rustig 5:50 20 sec langzamer als mh tempo
Langzaam 6:00 30 sec langzamer als mh tempo
Marathon tempo 5:27
Interval zal opletten zijn hoe hard je loopt ( was interval van 5a6 min gewent met 2 min rust)

Weet ook dat Marathon tempo te hoog is is dan 3:50 uur word

Liep in de zomer maanden vaak wat meer zat ook een week bij van 100km
Ook een maand elke week lange duurloop van 30 km of meer op 6 :00 tempo

Loop nu trouwens 7 jaar hard

Mocht ik iets niet goed hebben of over het hoofd zien hoor ik het graag

Gr dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davem3
Hartloper schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Dag Dave.

Ik wil even mijn mening geven over dat schema van Runners' world voor een 4 uur marathon.
Ik zie dat er een duurloop inzit van 34km, die 3h35 duurt, 1 van 32 km die 3h25 duurt en 1 van 30km die 3h15 duurt !
Misschien ben jij iemand die heel lange duurlopen goed verteert, maar de meeste trainers gaan ervan uit dat een lange duurloop niet veel langer dan 2,5 uur dient te duren.
Hoi
Ben wel gewend aan lange afstanden van het zomer een maand lang lange duurlopen van 30km+ en week afstanden van van 80tot 100 km
Zo als ik het lees is het die afstand of max die tijd

Moch ik iets over het hoofd zien hoor ik het graag
Wil gewoon heel graag binnen de 4 uur eindigen
In 2021 oktober was het 4 :19 met corona
In 202 april was het 4:10 toen een paar keer gewandeld door rugklachten door camelbak te weinig op getraind

Gr dave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nederlands niet, maar om toch nog even een duit in het zakje te doen.

https://www.youtube.com/@runningchannel
https://www.youtube.com/@Run4Adventure
https://www.youtube.com/@TheGingerRunner
https://www.youtube.com/@SethJamesDeMoor
https://www.youtube.com/@gtn Global Triathlon Network

The Running Channel kijk ik het meeste, maar eigenlijk kijk ik er ook nog heel veel naast.

Leukste vind ik https://www.youtube.com/@MarkLewisfitness om te volgen, zo brits als 't maar kan, mix van hardlopen, trailrunning, canicross, fietsen en Hyrox (ijzersmijten, bootcamp-achtig) diciplines. Traint nu samen met zijn vrouw voor een koppelwedstrijd.

Zijn humor moet je liggen, past precies in mijn straatje en ik vind hem motiverend en lekker afwisselend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Totrail wauw, lekker dan , kreeg je nog ff een sorry te horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:54:
[...]

The Running Channel kijk ik het meeste, maar eigenlijk kijk ik er ook nog heel veel naast.

Leukste vind ik https://www.youtube.com/@MarkLewisfitness om te volgen, zo brits als 't maar kan, mix van hardlopen, trailrunning, canicross, fietsen en Hyrox (ijzersmijten, bootcamp-achtig) diciplines. Traint nu samen met zijn vrouw voor een koppelwedstrijd.

Zijn humor moet je liggen, past precies in mijn straatje en ik vind hem motiverend en lekker afwisselend.
Mark Lewis is echt geweldig, niet echt antwoord op de vraag alleen dus daarom had ik niet gereageerd. Maar zeker het proberen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Hartloper schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Dag Dave.

Zo heel gek zijn die lange duurlopen toch niet al je beoogd doel 4 uur is? Ze zijn volgens mij zeker wat conservatief aan 6:20 min/km, maar het gaat toch ook om ervaring opdoen hoe het is om 3 uur op de benen te zijn? Zeker als je tijdens de marathon zelf dat zelfs 4 uur lang dient te doen lijkt me dat niet zo verkeerd.
De langste duurloop staat 4 weken voor de marathon zelf, dus lijkt me afdoende om van te herstellen?

Persoonlijk ben ik voor mijn 2 marathons ook iets meer dan 3 uur gegaan tijdens de langste duurloop:

2021 - 35km aan 5:32/km dus 3:13:28
2022 - 34,5km aan 5:24/km dus 3:06:04

Deze langste duurloop was dan 3 weken voor de marathon.

Voordien ben ik wekelijks deze wekelijks al aan het opbouwen aan 22, 24 ,26, 28, 30, 32, 34 -en dus uiteindelijk 35.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:40
Het tempo op de lange ‘langzame’ duurloop vind ik nog altijd lastig te bepalen. Een rustig rondje 10-15k loop ik prima met zo’n 4:50/km gemiddeld en dan kunnen we onderweg lekker wat kletsen.

PR op 10 en hm ligt rond de 40 min en 1:30. Deze tempo’s acht ik niet realistisch voor langere afstanden maar goed O-) Wat is dan voor mij een langzame duurloop in aanloop naar een aanstaande marathon (Rotterdam)?

5:30/km voelt al haast geforceerd rustig maar de fora, websites etc hier en daar lezend zou er nog wel wat tempo af kunnen…

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:26
Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:54:
[...]

Grappig, aantal daarvan kijk ik ook wel eens :)

Welke ik ook af en toe aanzwengel/heb gekeken zijn:

https://www.youtube.com/@BenParkes
https://www.youtube.com/@goranwinblad

Afhankelijk van mijn bui trek ik (bepaalde van) dit soort channels soms meer dan op andere momenten maar ok...

@luuk66 Geen Nederlandse eignelijk nee, tijdje Tour de Tietema gevolgd als wielrenkanaal ook al heb ik niks met wielrennen maar vond hun stijl in het begin wel leuk... Maar merk dat dingen erg snel van de radar verdwijnen als ik even een paar keer oversla (youtube algoritme is genadeloos)

Hier van het weekend trouwens echt een enorm brakke hardloopdag... Zondag was in principe het plan om 1:30u in Z2 te lopen, wat voor mij zo rond de 4:35 zou zijn. Uiteindelijk werd het een uur waarbij ik het net hoog in Z2 maar ook grotendeels in Z3 heb gedaan met een gemiddeld tempo van 4:45 en de laatste kilometers meer tegen de 5:00 aanzat.

Geen energie, slap gevoel, voelde enorm ruk. Of het nou het feit was dat ik in de middag liep terwijl ik meestal 's ochtends loop, een matige slaapnacht heb gehad, etc. Geen idee.

Uiteindelijk in ieder geval wel blij dat ik geweest ben en dit heb afgetikt maar poeh, dan is lopen toch minder lekker :P Eind van deze ochtend weer een intervaltraining op het programma staan dus hopelijk gaat dat weer wat soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:19:

Hier van het weekend trouwens echt een enorm brakke hardloopdag... Zondag was in principe het plan om 1:30u in Z2 te lopen, wat voor mij zo rond de 4:35 zou zijn. Uiteindelijk werd het een uur waarbij ik het net hoog in Z2 maar ook grotendeels in Z3 heb gedaan met een gemiddeld tempo van 4:45 en de laatste kilometers meer tegen de 5:00 aanzat.
Het wordt hier steeds gekker _O- wat zetten sommigen hier toch mooie prestaties en cijfers neer _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
PindaUnited schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:07:
Het tempo op de lange ‘langzame’ duurloop vind ik nog altijd lastig te bepalen. Een rustig rondje 10-15k loop ik prima met zo’n 4:50/km gemiddeld en dan kunnen we onderweg lekker wat kletsen.

PR op 10 en hm ligt rond de 40 min en 1:30. Deze tempo’s acht ik niet realistisch voor langere afstanden maar goed O-) Wat is dan voor mij een langzame duurloop in aanloop naar een aanstaande marathon (Rotterdam)?

5:30/km voelt al haast geforceerd rustig maar de fora, websites etc hier en daar lezend zou er nog wel wat tempo af kunnen…
Mijn pr's zitten rond hetzelfde maar ik loop wel regelmatig richting de 05:30 min/km als langzame duurloop.
Belangrijk vind ik dat mijn hartslag dan laag in mijn Z1 blijft. Tempo is daarbij eigenlijk ondergeschikt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
Ik sluit me bij @Roadman, kom redelijk in de buurt van dezelfde PR's en de langzame duurlopen gaan doorgaans aan 5:20/5:30.

Ook loop ik soms herstelloopjes aan 5:40-6:00. Zou dat niet snel uren lang willen doen, maar verder in principe geen enkele moeite mee, op z'n tijd zelfs gewoon wel eens lekker.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
PindaUnited schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:07:

Daniels is het aardig met je eens op basis van 10k in 40:00:
Easy: 4:58 ~ 5:28 min/km
Marathon: 4:23
Treshold: 4:08
Interval: 3:48
Repetition: 3:33

Een langzame duurloop zou in Easy gelopen moeten worden. Maar staar je vooral niet blind op die gegeven paces. De vorm van de dag wisselt, om nog maar niet te beginnen over de ondergrond en het weer. Dus een range is prima om te hanteren. Zie het als indicatie.

Ik ben ongeveer even snel en loop typisch tussen de 5:00 en 5:30 voor het rustige werk. Voor @Fraggert dat is in Z1, onderkant Z2 :>

[ Voor 15% gewijzigd door Roozzz op 10-01-2023 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Het wordt hier steeds gekker _O- wat zetten sommigen hier toch mooie prestaties en cijfers neer _/-\o_
Haha, is ook niet altijd zo geweest hoor ;) Langzaam opgebouwd naar, toen ik begon met hardlopen was het ook tussen de 5:30 en 6:00 ofzo.

Maar fijn ook wel de bevestiging van die Daniels calculator te zien, daar komt (op basis van mijn 10k PR, en zo fit ben ik op het moment niet meer) een easy pace van 4:21-4:48 uit... Op topdagen kan ik idd laag in de 4:20 lopen in Z2 (hartslag ~135-137) maar op mindere dagen zoals zondag dus idd meer naar de 4:50.

Ik loop verder vooral op hartslag, pace is daar een gevolg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Roozzz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Een langzame duurloop zou in Easy gelopen moeten worden.
Die calculator laat voor mij echt hele andere tempo's zien dan wat ik 'normaal' doe :+

O.b.v. mijn 10km pr @ 57:00 geeft hij dit aan:
Easy: 6:39 - 7:18
Marathon: 6:10
Treshold: 5:39
Interval: 5:07
Repitition: 4:52

Waar k zelf aanhoud dat ik een langzame duurloop tussen de 7:30-8:00 loop :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Een langzame duurloop zou in Easy gelopen moeten worden. Maar staar je vooral niet blind op die gegeven paces. De vorm van de dag wisselt, dus een range is prima om te hanteren. Zie het als indicatie.

Ik ben ongeveer even snel en loop typisch tussen de 5:00 en 5:30 voor het rustige werk. Voor @Fraggert dat is in Z1, onderkant Z2 :>
Heb ik het goed dat trainingen in je lage zones sowies0 een goede aerobe basis vormen maar dat Z1 beter is voor herstel en je er prima bij kunt doen maar dat Z2 trainingen meer zoden aan de dijk zetten qua opbouw van je aerobe basis?

Even voor mijn beeld omdat ik mijn volume weer wat ga opschroeven of ik beter in Z2 kan lopen voor meer effect (met een Z1 loopje na een trail bijv.).

@m0ridin ben ik me bewust hoor, ik ben al behoorlijk gezakt.......c25k op 180bpm naar 2 uur doorloop met gem 144 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Dazzler2120 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Die calculator laat voor mij echt hele andere tempo's zien dan wat ik 'normaal' doe :+

O.b.v. mijn 10km pr @ 57:00 geeft hij dit aan:
Easy: 6:39 - 7:18
Marathon: 6:10
Treshold: 5:39
Interval: 5:07
Repitition: 4:52

Waar k zelf aanhoud dat ik een langzame duurloop tussen de 7:30-8:00 loop :P
Mate van getraindheid, ondergrond, hoogtemeters, weeromstandigheden, alles speelt een rol. Zie het als een indicatie van wat zou kunnen in optimale setting, niet wat moet. Als jij lekker loopt en je voelt je goed bij dat tempo is dat prima :P

Zoals @m0ridin al stelde: pace is een gevolg van hartslag (/inspanning). Als je luistert naar je lichaam en dit is het tempo dat er bij hoort, so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Fraggert Nice, dat vind ik mooi om te zien en beseffen... de vooruitgang die je hebt geboekt.

En ja, ik liep altijd op pace maar dan liep ik mezelf eigenlijk voorbij...

Op pace lopen was lopen wat ik graag wilde kunnen, op hartslag lopen is lopen wat ik daadwerkelijk kan lopen. Bij de eerste was het risico op blessures ook hoger, bij de 2e raak ik ook geblesseerd maar dat is omdat ik een eigenwijze autist ben wanneer het op schemas aankomt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Heb ik het goed dat trainingen in je lage zones sowies0 een goede aerobe basis vormen maar dat Z1 beter is voor herstel en je er prima bij kunt doen maar dat Z2 trainingen meer zoden aan de dijk zetten qua opbouw van je aerobe basis?
Zo heb ik hem wel begrepen inderdaad. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Roozzz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Mate van getraindheid, ondergrond, hoogtemeters, weeromstandigheden, alles speelt een rol. Zie het als een indicatie van wat zou kunnen in optimale setting, niet wat moet. Als jij lekker loopt en je voelt je goed bij dat tempo is dat prima :P

Zoals @m0ridin al stelde: pace is een gevolg van hartslag (/inspanning). Als je luistert naar je lichaam en dit is het tempo dat er bij hoort, so be it.
Zeker! Maar vind het altijd wel interessant en grappig om de verschillen te zien.
O.b.v. een schatting van mijn treshold hartslag (184 bpm, gemiddeld gedurende 57 minuten gelopen) zou volgens Coros de volgende zones eruit moeten rollen;

Heart Rate Zones
HR Range (bpm)
Aerobic Endurance
146 - 165
Aerobic Power
166 - 174
Threshold
175 - 187
Anaerobic Endurance
188 - 194
Anaerobic Power
> 194

Dat zou betekenen dat ik redelijk goed op weg ben, maar stiekem eigenlijk zelf een beetje te langzaam loop vaker. Ik houd nu een hartslag van +- 150 aan als richtpunt voor 'n langzame duurloop, 160-170 aan voor een duurloop. Op de trail kijk ik niet naar mijn hartslag.

De geschatte tijden van Coros komen overigens goed overeen met mijn pr's :+

Distance
Time
Average Pace
5km
00:27:38
05'32"/km
10km
00:57:38
05'46"/km

Waarbij mijn PR op de 5km: 27:44, PR op de 10km: 56:58

Ik houd dit even als data vast tot mijn SMO op 2 maart, en daarna gaan we de boel eens even bijstellen tot wat daar uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:40
[...]

Een langzame duurloop zou in Easy gelopen moeten worden. Maar staar je vooral niet blind op die gegeven paces. De vorm van de dag wisselt, om nog maar niet te beginnen over de ondergrond en het weer. Dus een range is prima om te hanteren. Zie het als indicatie.

Dank d:)b deze heb ik nog niet gezien (vast overheen gelezen in eerdere posts…) maar geeft wel een mooie indicatie. Net als de reacties van @Tim_W en @Roadman. Ik zal dit weekend de schoenen maar weer onderbinden!

Hoewel ik me nu nog niet kan voorstellen de hele marathon met 4:23/km te lopen :o

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Fraggert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Even voor mijn beeld omdat ik mijn volume weer wat ga opschroeven of ik beter in Z2 kan lopen voor meer effect (met een Z1 loopje na een trail bijv.).
Ja. Enige kanttekening daarbij is dat de impact van een Z2-loopje iets groter is dan die van Z1, dus dat vergt meer herstel. Maar laat je daar voorlopig niet door weerhouden.

Later kan het wel een ding worden. Zou ik namelijk puur naar mijn hartslag kijken, dat zou ik in principe alles op marathontempo kunnen lopen zonder Z2 te verlaten. Maar dan blijf ik niet heel met 5x in de week lopen en ~70k. Die impact is simpelweg te groot.
@m0ridin ben ik me bewust hoor, ik ben al behoorlijk gezakt.......c25k op 180bpm naar 2 uur doorloop met gem 144 :)
Wauw, dat is serieuze progressie! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
@Roozzz dan zou dus je marathon tempo wat sneller kunnen toch? >:) die kan toch prima is Z3?

Heb mij trouwens gisteren op gegeven voor de Venloop, doen hier meer tweakers aan mee?
Is dacht ik een thuiswedstrijd voor @Calitomnication toch?

[ Voor 44% gewijzigd door Tinusvolkel op 10-01-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
PindaUnited schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:32:
[...]
Hoewel ik me nu nog niet kan voorstellen de hele marathon met 4:23/km te lopen :o
Welkom bij de club. Mijn 4:17 min/km lijkt me ook onhaalbaar. :+
Hoewel na een paar weken trouw een van zijn schema's te volgen, ik al wel een heel stuk dichterbij kom. Toch bijzonder hoe snel je weer een stap kan zetten. Desalniettemin haal ik het niet in mijn hoofd om te vertrekken op 4:17... en ik loop nu in mijn trainingen iets rustiger (op gevoel). 4:22 tot 4:30 kan ik heel lang draaien.

Ik denk dat Daniels in het algemeen te optimistisch is qua marathontijd voor iedereen die niet een zeer ervaren marathonloper is.

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 10-01-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Tinusvolkel schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:39:
@Roozzz dan zou dus je marathon tempo wat sneller kunnen toch? >:) die kan toch prima is Z3?

Heb mij trouwens gisteren op gegeven voor de Venloop, doen hier meer tweakers aan mee?
Is dacht ik een thuiswedstrijd voor @Calitomnication toch?
Sssst, zeg dat nou niet :D

En ja, dat weet ik... we gaan wel zien waar we over 2 maanden staan. In principe zou ik hem wel in Z3 willen lopen ja. Maar goed, misschien is het dan wel 20 graden zon. Dan ben ik die tempowinst ook meteen kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Ja. Enige kanttekening daarbij is dat de impact van een Z2-loopje iets groter is dan die van Z1, dus dat vergt meer herstel. Maar laat je daar voorlopig niet door weerhouden.

Later kan het wel een ding worden. Zou ik namelijk puur naar mijn hartslag kijken, dat zou ik in principe alles op marathontempo kunnen lopen zonder Z2 te verlaten. Maar dan blijf ik niet heel met 5x in de week lopen en ~70k. Die impact is simpelweg te groot.

[...]

Wauw, dat is serieuze progressie! _/-\o_
thanks, dat is een heldere uitleg...als vanouds door je :)

gevolg van heel veel langzame duurlopen; dat heeft mij echt veel goeds gedaan om die aerobe basis uit te breiden en de reden dat ik nu, hoe langzaam dan ook, in betrekkelijk korte tijd vanaf mijn C25K, zo'n Bear Trail kan uitlopen.

Ik heb vrij snel afstanden uitgebouwd....van 14 naar 17 naar 22 naar 24 (met wat verschillende lopen per genoemde afstand dus niet in 1 x hoor) en uiteindelijk naar 30. De 10% regel ging daarbij wel overboord, maar ik heb wel voorzichtig gedaan doordat ik dus in lage zones bleef en dus de impact van die duurlopen kleiner is dan 10% uitbreiden en daarbij je compleet over de zeik lopen.
Ja, pezen, botten en bindweefsel krijgen natuurlijk die afstand nog steeds voor hun kiezen maar ik had daarvoor al 2 keer C25K gedraaid en geeindigd op zo'n 10K in 2020-2021 en dus al een beetje basis had om in 2022 echt de smaak te pakken te krijgen.
Het helpt gelukkig ook dat ik door een behoorlijk sportrepertoire (van voetbal, hardlopen, wielrennen, sportklimmen, krachttraining) weet wat mijn lijf doet.

Ik durfde daarom wel wat grotere stappen te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Als ik de toolie runalayze.com erbij pak voor m'n verwachtte wedstrijdentijden, dan komen bv de verwachte tijden op ongeveer hetzelfde uit. Maar ze hebben nog een extra metric 'marathon shape' erbij zitten.

Voor mij zou de verwachtte marathontijd ook onhaalbaar zijn, maar met voldoende trainingsvolume en consistentie zou het nog eens niet zo onredelijk zijn denk ik.

In 2021 heb ik de marathon van Rotterdam gelopen, de periode daarvoor had ik consistent getrained en lange lopen waren ook lang. Die marathon heb ik wel prettig uitgelopen. In 2022 in Berlijn gelopen, consistentie en lange lopen waren langer geleden op de kaleder te vinden en ben daar flink op stuk gegaan met een langzamer tempo

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Al die calculatoren / predictors van runalyze en vdot werken bij mij aardig, maar merk dat hogere afstanden snel zeer optimistisch worden. Mijn 5K zit nu op 24min (was 22:40 en zit nu ook nog zeker progressie in) en recente 10Ks op tempo zit ik op circa 53min. Volgens die predictoren zou ik nu al onder de 50min moeten zitten. Ik moet dat nog maar zien. Dus of er gaat bij mij iets mis zoals gebrek aan loopvolume of ik moet geduld hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Jazzper schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:14:
Al die calculatoren / predictors van runalyze en vdot werken bij mij aardig, maar merk dat hogere afstanden snel zeer optimistisch worden. Mijn 5K zit nu op 24min (was 22:40 en zit nu ook nog zeker progressie in) en recente 10Ks op tempo zit ik op circa 53min. Volgens die predictoren zou ik nu al onder de 50min moeten zitten. Ik moet dat nog maar zien. Dus of er gaat bij mij iets mis zoals gebrek aan loopvolume of ik moet geduld hebben :)
Zie het als een indicatie van je fysieke capaciteiten in een wedstrijd, voor een afstand waar je specifiek voor getraind hebt.

Dus dat als men <50 min op een 10k voorspelt, wil dat niet zeggen dat je dat ook lukt als je alleen maar getraind hebt voor 5k loopjes (of gewoon wat random hebt gelopen de afgelopen periode). Laat staan als je naar een halve of hele marathon kijkt :P

Pagina: 1 ... 221 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.