Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:35
Km staat op 3:24 en de mijl op 5:36, allebei gelopen toen ik vorig jaar een segment van 1,8 km wou pakken op Strava.
5:25 op de loopband voor 1500 m dit jaar, met stilstaande start. Daar moeten wel enkele seconden afkunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:41
Hartloper schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:07:
@XyS Hoe ben je hersteld van die achillespeesblessures ? Ik heb net voor de eerste keer in mijn loopcarriere last van mijn linker achillespees.
Vandaag rustig gelopen, korte pasjes, vooral niet krachtig naar achter afzetten... Ging redelijk.
Ik hoor graag jouw (en evt anderen) ervaring met achillespeesproblemen.

Beste wensen voor het nieuwe jaar aan alle hardlopers !
Ook hier ervaring met de achillespeesellende, bij mij werkte de calfraise idd ook goed (is wat ik ook meekreeg bij de fysio). In het filmpje doen ze het niet echt, maar ik moest volgens mij ook echt omhoog met de voet (dus zeg maar een beetje op mijn tenen staan) en dan rustig doorzakken zoals in het filmpje.

Ook waren in mijn geval mijn kuiten nog strak, dus ook die moest ik rekken (alles is met elkaar verbonden ole).

Hier is het ook gekoppeld aan meer tempo/intervallen en kms btw... Voor zover ik kan nagaan tenminste.

Bovenstaande gekoppeld met een 2 weken rust (en de laatste keer 1 week rust) lijkt/leek voldoende in mijn geval maar ook afhankelijk van hoe erg het al is, etc.

Rukblessure in ieder geval, maar ja... dat zijn ze allemaal wel.

@Jazzper Niet echt, 5k is mijn enige echte korte afstand waar ik nog wel eens voor een PR wil gaan (maar ook al een tijd niet meer, die en de kortere komen nu dus uit andere wedstrijden of interval trainingen).

Vandaag mijn eerste loopje van het nieuwe jaar gehad btw, was benieuwd en hoewel het wat zwaarder voelde bleek dat niet echt uit de hartslag. Dat het zwaarder voelde kan ook zeker wel kloppen aangezien ik de laatste maand ongeveer 3 kilo ben aangekomen en mijn bloed voor driekwart uit vet en alcohol bestaat op het moment gok ik.

Bij mij werkt even niet hardlopen icm feestdagen en vakantie niet al te best ;) Maar ja, het was wel lekker en nu de knop weer om!

Dit was de eerste dag van week 2 van mijn marathon schema voor Rotterdam dus meteen weer een mooie stok achter de deur.

[ Voor 24% gewijzigd door m0ridin op 03-01-2023 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
Jazzper schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:01:
Lopen jullie nog wel eens korte afstanden?

Was mijn PR's eens aan het verzamelen van alle gekende afstanden.
Nu zag ik dat mijn 1K, 1EM, 2EM, 3K en zelfs coopertest allemaal uit mijn 5K PR komen van langere tijd terug.
Leek me best grappig om die afstanden eens los te proberen. Die 1K komt trouwens bij mij uit een intervaltraining tijdje terug bedenk ik me nu.
Ooit eens een keer 1000m op de baan gedaan in Epe in 3.23 (al vindt Strava 3.19) en dat is nog steeds m'n PR. Sindsdien weet ik dat je op zo'n 1000m ook aardig kapot kunt gaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
InZane schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Ooit eens een keer 1000m op de baan gedaan in Epe in 3.23 (al vindt Strava 3.19) en dat is nog steeds m'n PR. Sindsdien weet ik dat je op zo'n 1000m ook aardig kapot kunt gaan :+
Ik loop vooral voor de bezigheid/conditie (lees: kunnen eten).

En dan vind ik de moeite die je moet doen voor een 1-3 km wedstrijd best aan de hoge kant ten opzichte van de tijd je je er mee bezig bent.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Iedereen bedankt voor het meedenken over de achillespees. Intussen ben ik al een paar keer heel rustig gaan lopen, korte pasjes, iets meer rechtop en met aanspannen van de bilspieren (advies fysio).

De oorzaak van de blessure:
ik denk dat het enerzijds de intervallen waren, anderzijds ook het weglaten van de zooltjes.
En bij mijn laatste intervalsessie concentreerde ik me om bij de afzet echt naar achter te duwen. Waarschijnlijk gaf dat nog wat extra belasting voor de achillespees.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 03-01-2023 19:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Ik lees hier al enige tijd met interesse mee en leuk om al dat enthousiasme te zien!

Ik ben nu zelf een aantal jaren aan het hardlopen. Ik focus me niet teveel op tijd maar nu ik met een aantal evenementen mee heb gedaan (10km, 48:51 en halve marathon, 1:47:30) wil ik toch gaan kijken hoe ik deze tijden kan verbeteren.

Daarbij heb ik twee 'zwaktes':

1) Ik heb tijd om 2x per week te lopen. Soms lukt het om 3x te gaan maar dat lukt helaas niet elke week; die tijd heb ik niet en ik heb eerlijk gezegd ook de zin niet om daar tijd voor te maken.

2) Daarnaast vind ik het heel moeilijk om rustig te lopen. Nu loop ik meestal 40 tot 50 minuten per keer in het tempo wat in de buurt komt van mijn 10km tijd (dus rond de 5:00 min/km). Verder probeer ik 1x per 2 weken een langere loop te doen (tussen een uur en anderhalf uur) en die zit qua tempo dan rond de 5:15 min/km. Maar als ik het hier zo lees is dat eigenlijk te snel? Alleen als ik trager ga lopen heb ik daar echt moeite mee. Het voelt enigszins nutteloos en het kost me ook daadwerkelijk moeite om me in te houden.

Heeft het zin om echt concreet langzamer te gaan lopen, gaat me dat voordelen opleveren en zijn er tips hoe je dat langzamer lopen kunt leren?

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 20:35
uFx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:33:
2) Daarnaast vind ik het heel moeilijk om rustig te lopen. Nu loop ik meestal 40 tot 50 minuten per keer in het tempo wat in de buurt komt van mijn 10km tijd (dus rond de 5:00 min/km). Verder probeer ik 1x per 2 weken een langere loop te doen (tussen een uur en anderhalf uur) en die zit qua tempo dan rond de 5:15 min/km. Maar als ik het hier zo lees is dat eigenlijk te snel? Alleen als ik trager ga lopen heb ik daar echt moeite mee. Het voelt enigszins nutteloos en het kost me ook daadwerkelijk moeite om me in te houden.
Niet echt een tip, maar blijven volhouden met 'traag' lopen. Ik heb daar nog steeds moeite mee. Wat ik wel doe om dat wat beter te kunnen, is tijdens het lopen m'n tijd/km bij te houden (en niet te snel laten worden) en naar hartslag kijken (en er eveneens ervoor zorgen dat ie onder een bepaalde waarde blijft. Dit vindt ik nog het meest ingewikkeld, 45 minuten onder 140/min gemiddeld lopen lukt me bijvoorbeeld niet).

Kleine aanvulling: in het donker zonder licht lopen, dan ga je zeker minder hard :) . De keren dat ik dat doe gaat het lekker traag. Ik zorg er wel voor dat ik loop waar ik het pad ken en heb een hoofdlampje bij me voor het geval dat. Ik loop dan over een onverlicht onverhard pad langs de bosrand.

[ Voor 12% gewijzigd door Adam1980 op 03-01-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:42
@uFx als jij je nu prima vermaakt lekker blijven doen waar je je goed bij voelt. Haal je het maximale eruit? Nee, maar die ambitie heeft ook lang niet iedereen.

Ga je met je huidige aanpak je doelen halen? Mogelijk. Je zou de kans daarop in ieder geval wel een stuk groter kunnen maken door: (1) vaker te lopen, (2) volume te vergroten en (3) te variëren in intensiteit. Vanuit traingsleer is daar weinig discussie over.

Dan blijft de vraag staan hoe belangrijk jij deze doelen vindt. Ben je bereid om dingen te veranderen om het waar te maken, of niet? :>

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Daarnaast heb je natuurlijk heus wel tijd, alleen geen prioriteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 13:57
Roadman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:36:
Dit.

En tja, ik denk dat je niet sneller gaat lopen als je nu slechts een deel van je trainingen langzamer loopt, zonder daar een extra training aan toe te voegen.

3x moet toch lukken? 1x 1,5u, 1x 1u, 1x30m. Mocht dit niet lukken dan zou je nog wat kunnen spelen met intervals, SST, maar onderaan de streep blijft twee keer lopen niet veel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:39

Redcoil

Polyinterpretabel

Het is inmiddels al ruim in januari, maar dan toch nog even een lijstje. Uiteindelijk eind van 2022 nog corona gehad, wat op trainingsgebied roet in het eten heeft gegooid.

2022: 852 km, ca 75 uur en 1435 hoogtemeters, 6 evenementen
2021: 372 km, ca. 34 uur en 583 hoogtemeters, 0 evenementen (dit jaar gestart met hardlopen in maart)

Behaalde doelen in 2022:
- 5km onder 25 minuten (23:21)
- 10km onder 50 minuten (48:15)
- Have marathon onder 2 uur (1:51:32)

Had graag een halve gelopen onder de 1:50:00, dat is helaas net niet gelukt. Die houden we op de lijst voor 2023. Ook staat in 2023 mijn eerste marathon op het programma, die in Rotterdam. Doel is om die überhaupt uit te lopen, maar dan het liefst onder de 4,5 uur. We zullen zien waar dat schip strandt.

Gisteren de eerste hardloopsessie van 2023 achter de rug. Door de belaberde trainingsweken de afgelopen tijd door feestdagen en corona bewust érg langzaam ingezet. Ook denk ik dat ik (gelet op mijn hartslag) in 2022 vaak te snel heb gelopen.

Het loopje was 8 km in totaal, waarvan de eerste helft in ca. 6.30min/km gemiddeld. Daarbij varieerde mijn hartslag tussen de 153 en 163 BPM. De tweede helft iets versneld naar ca. 5.45 min/km gemiddeld. Daarbij was mijn hartslag zo'n beetje de hele tijd rond de 170.

Mijn hartslag is tijdens het lopen altijd hoog in vergelijking met wat ik anderen zie doen in dit topic, maar het lopen kost mij normaal gesproken niet (te)veel moeite. Ik wil komende tijd eigenlijk ook eens een SMO gaan laten doen in aanloop naar de marathon in april. Eens zien of daar nog nieuwe inzichten uit komen. Gisteren ging het lopen ondanks het lage tempo juist wel erg moeizaam, hopelijk een momentopname en gaan de komende sessies weer beter.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

Roadman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:36:
Natuurlijk! Dat is ook wat ik bedoelde te zeggen. Naast hardlopen heb ik nog tal van andere leuke dingen te doen (naast het drukke gezinsleven). Maar dan kan ik me dus beter gaan focussen op meer lopen waar dat mogelijk is dan dat ik nu aanpassingen doe aan het huidige schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik lees hier al enige tijd met interesse mee en leuk om al dat enthousiasme te zien!

Ik ben nu zelf een aantal jaren aan het hardlopen. Ik focus me niet teveel op tijd maar nu ik met een aantal evenementen mee heb gedaan (10km, 48:51 en halve marathon, 1:47:30) wil ik toch gaan kijken hoe ik deze tijden kan verbeteren.

1) Ik heb tijd om 2x per week te lopen. Soms lukt het om 3x te gaan maar dat lukt helaas niet elke week; die tijd heb ik niet en ik heb eerlijk gezegd ook de zin niet om daar tijd voor te maken.

Heeft het zin om echt concreet langzamer te gaan lopen, gaat me dat voordelen opleveren en zijn er tips hoe je dat langzamer lopen kunt leren?
Wellicht dat het je helpt. Ik heb qua PR op de 10 (cross) een vergelijkbare tijd en de halve ben ik wat sneller (1.45). Mijn rustige loopjes gaan meestal rond de 6:00 min/km. De wedstrijdtempo's loop ik alleen in een wedstrijd, alleen dan hoef je te pieken. Dus niet maximaal trainen maar optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 21:07

Traaglopen vind ik ook enorm lastig, maar wat mij geholpen heeft is om naar hartslag te kijken, net zoals hierboven aangegeven staat en ook wat afleiding middels een podcast. Anders blijft het enorm saai, zeker als je een rondje doet die je al vaker gelopen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:42

Dazzler2120

FP ProMod
Kortingscode voor de liefhebbers; SUPERCHARGE20
20% kortingscode voor Adidas via https://www.sportsshoes.com/adidas/ - eerlijk verdient met Strava...

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:11
Geen last van die trage loopjes ;)

Gemiddeld op 7.20 -- 6x (6min lopen & 2min wandelen)
Met een gemiddelde hartslag van 146 met pieken van 160. Ik merk wel dat de hartslag razendsnel weer op 139 ofzo zit, dus dat is echt verbeterd. Maar mijn vo2max is nog steeds maar 41 ;)

Deze week (nr11) is deze training, echt wel een obstakel, voorlopig ga ik ff niet verder met (wk 12 en 13) de 7min & 8min lopen, daarna kwam de 5km aan een stuk.

Ik moet wel zeggen, dat ik nu echt helemaal blessure vrij ben :) in het verleden altijd zweepslag en/of achillesproblemen gehad. Enige wat ik nu heb, gevoelige knieen, dus ff rustig aan met berg af?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:20

XyS

0.o.O

Redcoil schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:07:
Het is inmiddels al ruim in januari, maar dan toch nog even een lijstje. Uiteindelijk eind van 2022 nog corona gehad, wat op trainingsgebied roet in het eten heeft gegooid.

2022: 852 km, ca 75 uur en 1435 hoogtemeters, 6 evenementen
2021: 372 km, ca. 34 uur en 583 hoogtemeters, 0 evenementen (dit jaar gestart met hardlopen in maart)

Behaalde doelen in 2022:
- 5km onder 25 minuten (23:21)
- 10km onder 50 minuten (48:15)
- Have marathon onder 2 uur (1:51:32)

Had graag een halve gelopen onder de 1:50:00, dat is helaas net niet gelukt. Die houden we op de lijst voor 2023. Ook staat in 2023 mijn eerste marathon op het programma, die in Rotterdam. Doel is om die überhaupt uit te lopen, maar dan het liefst onder de 4,5 uur. We zullen zien waar dat schip strandt.

Gisteren de eerste hardloopsessie van 2023 achter de rug. Door de belaberde trainingsweken de afgelopen tijd door feestdagen en corona bewust érg langzaam ingezet. Ook denk ik dat ik (gelet op mijn hartslag) in 2022 vaak te snel heb gelopen.

Het loopje was 8 km in totaal, waarvan de eerste helft in ca. 6.30min/km gemiddeld. Daarbij varieerde mijn hartslag tussen de 153 en 163 BPM. De tweede helft iets versneld naar ca. 5.45 min/km gemiddeld. Daarbij was mijn hartslag zo'n beetje de hele tijd rond de 170.

Mijn hartslag is tijdens het lopen altijd hoog in vergelijking met wat ik anderen zie doen in dit topic, maar het lopen kost mij normaal gesproken niet (te)veel moeite. Ik wil komende tijd eigenlijk ook eens een SMO gaan laten doen in aanloop naar de marathon in april. Eens zien of daar nog nieuwe inzichten uit komen. Gisteren ging het lopen ondanks het lage tempo juist wel erg moeizaam, hopelijk een momentopname en gaan de komende sessies weer beter.
Zo'n SMO test is heel handig, dan weet je waar je omslagpunt ligt en kun je er net onder/boven lopen.

Kijkende naar jouw hartslag op de HM dan loopt die de hele tijd op. Daar lijkt me dan nog wel wat te halen, door rond het omslagpunt te lopen (ook iets om te trainen natuurlijk). Het lukte mij om rond mijn omslagpunt lopen van begin tot einde: 1:34:31
Dan heb ik het idee dat er niet veel meer in zit, erboven en je blaast jezelf op, er onder en het gaat niet hard genoeg >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

XyS schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Zo'n SMO test is heel handig, dan weet je waar je omslagpunt ligt en kun je er net onder/boven lopen.

Kijkende naar jouw hartslag op de HM dan loopt die de hele tijd op. Daar lijkt me dan nog wel wat te halen, door rond het omslagpunt te lopen (ook iets om te trainen natuurlijk). Het lukte mij om rond mijn omslagpunt lopen van begin tot einde: 1:34:31
Dan heb ik het idee dat er niet veel meer in zit, erboven en je blaast jezelf op, er onder en het gaat niet hard genoeg >:)
Dank voor je reactie. Precies, ik 'doe nu maar wat' en de ene keer gaat het beter dan de andere keer. Hoop met zo'n onderzoek wat meer handvatten te hebben waar er wat te halen valt bij het trainen.

De gedeeltelijke vergoeding voor SMO's is ook één van de redenen geweest voor mij om mijn zorgverzekering iets aan te passen dit jaar. Ben benieuwd.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 09:42
Adam1980 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:07:
[...]
....
Kleine aanvulling: in het donker zonder licht lopen, dan ga je zeker minder hard :) .
....
Ik weet niet of ik dit een fijne tip vind! Liever veilig thuiskomen en "te hard" gelopen, dan aangereden worden door een fietser van achter. Gisteravond ook echt verbaasd over hoe slecht mensen te zien. Lekker met een zwart jack aan rondlopen, zonder ook maar een enkel lampje, dan is het zelfs met lantaarnpalen rond de bosrand slecht te zien. :/ Je schrikt gewoon! En dan heb ik geen slechte ogen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Ik loop zelf ook liefst in ninja-stijl. Maar dan ben ik wel zelf verantwoordelijk om goed op te letten.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
ÜberWicked schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Traaglopen vind ik ook enorm lastig, maar wat mij geholpen heeft is om naar hartslag te kijken, net zoals hierboven aangegeven staat en ook wat afleiding middels een podcast. Anders blijft het enorm saai, zeker als je een rondje doet die je al vaker gelopen hebt.
Grappig dat verschil in beleving. Ik vind die rustige loopjes juist heerlijk. Lekker met verstand op nul de kilometers wegtikken. Even een momentje om de hectiek van de dag een plekje te geven en van je af te zetten. Na een loopje na het werk voel ik me meestal weer een heel stuk frisser. Heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:21

The Chosen One

Zie signature!

Ik zag (zoekfunctie) dat dit topic af en toe wat posts heeft over loopbanden dus wilde ff een paar snelle vraagjes stellen.

Kwam (door het nieuwe jaar uiteraard) veel reclame tegen voor fitnessspullen dus dat was voor mij meer de reden om er een keer wat serieuzer naar te kijken dan echt goede voornemens. ;p
En ben sowieso geen buitenloper ;p.

1. Ik zie bij sommige loopbanden (en bijv de Flow Fitness DTM400i (volledig plat op te bergen, misschien relatief heel ietsje duurder dan soortgelijke) welke ik op het moment op het oog heb, als mensen nog tips/suggesties hebben daarover mag je een PM sturen, dan blijft het topic voornamelijk ontopic) dat bij minpunten "Maximale snelheid: 14 km/h" staan.
Dat lijkt mij toch meer dan genoeg tenzij je echt wilt gaan sprinten/"pro" en naar de 15-20km/h banden gaat?

2. Hebben mensen die hier loopbanden hebben ervaring met helling-loopbanden? Iets dat mij voor langere termijn (niet gelijk uiteraard) goed lijkt op als optie te hebben om te gebruiken.

3. (Goede) hardloop schoenen > fitness schoenen in de praktijk lijkt me? Ook voor normaal/casual gebruik?

4. FitShow, Zwift, Kinomap e.d. zijn apps die vaak voorkomen bij loopbanden. Zijn er nog mensen hier die echt zweren dat die apps nodig zijn of veel beter dan anderen?

ps. indrukwekkend dat hier nog relatief veel mensen (van die hardlopen) ook veel wedstrijden/(halve) marathons lopen.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@The Chosen One

- 14km/uur is echt genoeg. Stel dat je ooit snel genoeg zou zijn om die snelheid te overstijgen, kan je dat altijd buiten doen.

- In principe zou je de helling op 0,5 à 1% moeten zetten om het effect van de luchtweerstand te simuleren. Maar da's meer theorie, de meesten laten de helling op 0% staan. OK als optie, maar niet essentieel.

- Neem altijd hardloopschoenen. Wat zijn dat trouwens fitnessschoenen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

Voor traag lopen heb ik het geduld ook niet. Uiteindelijk word je ook wel sneller als je blijft doorgaan met wat je doet, maar heel effectief gaat het niet zijn. Het is ook een beetje afhankelijk wat je doel is. De schaatser Nils vd Poel heeft met deze aanpak goud gehaald op de OS dus zo slecht is het ook weer niet. Ik heb mijn duurvermogen versterkt door te gaan wielrennen. Het nadeel daarvan was wel dat ik wielrennen leuker ging vinden dan hardlopen en wielrennen kost nog meer tijd ook.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GSX-MAN schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:52:
@Fraggert supergoed bezig, man. Leuk om je afgelopen zaterdag voor het eerst te ontmoeten, ik heb dik respect voor je traject.
Thanks, same here :)

Leuk om straks in het voorjaar, in plaats van in de regen of in een zwaar bedompte met Corona doorspekte veel te kleine kantine, even na te ouwehoeren in de zon buiten.

Bij de Alfa konden we (met Blomminator en Turambar) even lekker in het zonnetje nagenieten van een spierverwarmend najaarszonnetje en koffie/bier op het terras _/-\o_

Niet dat ik na die slooptocht nog veel praatjes had, maar toch :+ :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Welkom aan boord d:)b mooie tijden loop je al

ik lees tussen de regels door dat je even voor jezelf na kunt gaan hoe graag je die PB's wilt najagen.

Willen = Doen

Bij Punt 1 is het eigenlijk een kwestie dat 1 x trainen geen trainen is, 2 x trainen begint er op te lijken en vanaf 3 x trainen kun je meer effect sorteren en ook door meer variatie betere resultaten behalen.

Bij Punt 2 begrijp ik je heel goed, ondanks dat ik al niet echt een snelle loper ben (mijn go to was altijd 6:00/km pace) en ik heb echt langzaam moeten leren lopen. Nu hobbel ik in het bos een 18km op 7:20/km gemiddeld als ontspannen voorbereiding op een 30km Trail.

De grootste winst zit hem daar in (en dat duurt even voordat je dat effect merkt) is dat je lichaam veel efficiënter gaat worden. Waar ik eerder veel meer moest concentreren op mijn ademhaling gaat dat nu zonder nadenken, ook bij zwaardere inspanning. Je aerobe basis wordt redelijk snel groter en dat helpt je ook om je snelheid uit te breiden.

Maar dat gaat allemaal natuurlijk niet vanzelf ondanks dat ik gemerkt heb dat het veel vrij snel gaat.

Voor mij betekende dat ik in juni weer begon met couch25k en al vrij snel door veel lange trage runs al vrij snel 30km trail kon lopen. Dan ben ik gewoon 4 uur aan het stekkeren :P

Mijn tip om dat langzaam lopen kunt leren is echt gewoon meters maken. Omdat niet ieders lichaam hetzelfde is kun je ook even kijken of je bijv. niet focussed op je pace maar op hartslagzone.
Het gaat namelijk om inspanning en niet hoe hard je loopt.

Wat is je HS als jij een langzame duurloop op 5:15 loopt? Zo vanaf de zijlijn is dat echt nog veel te snel namelijk, zo schat ik in.

Je zult zien dat met dezelfde inspanning mettertijd je hartslag echt beduidend lager gaat worden.

Go slow to get fast(er).........echt geen suffe slogan maar gewoon science ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Chosen One schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:09:
Ik zag (zoekfunctie) dat dit topic af en toe wat posts heeft over loopbanden dus wilde ff een paar snelle vraagjes stellen.

Kwam (door het nieuwe jaar uiteraard) veel reclame tegen voor fitnessspullen dus dat was voor mij meer de reden om er een keer wat serieuzer naar te kijken dan echt goede voornemens. ;p
En ben sowieso geen buitenloper ;p.

1. Ik zie bij sommige loopbanden (en bijv de Flow Fitness DTM400i (volledig plat op te bergen, misschien relatief heel ietsje duurder dan soortgelijke) welke ik op het moment op het oog heb, als mensen nog tips/suggesties hebben daarover mag je een PM sturen, dan blijft het topic voornamelijk ontopic) dat bij minpunten "Maximale snelheid: 14 km/h" staan.
Dat lijkt mij toch meer dan genoeg tenzij je echt wilt gaan sprinten/"pro" en naar de 15-20km/h banden gaat?

2. Hebben mensen die hier loopbanden hebben ervaring met helling-loopbanden? Iets dat mij voor langere termijn (niet gelijk uiteraard) goed lijkt op als optie te hebben om te gebruiken.

3. (Goede) hardloop schoenen > fitness schoenen in de praktijk lijkt me? Ook voor normaal/casual gebruik?

4. FitShow, Zwift, Kinomap e.d. zijn apps die vaak voorkomen bij loopbanden. Zijn er nog mensen hier die echt zweren dat die apps nodig zijn of veel beter dan anderen?

ps. indrukwekkend dat hier nog relatief veel mensen (van die hardlopen) ook veel wedstrijden/(halve) marathons lopen.
Allereerst...waarom ben je geen buitenloper? Hekel aan frisse lucht? Schaamte voor je lichaamsvorm?

Indien dat laatste, meteen mee kappen, nergens voor nodig....als ik iemand die eigenlijk wat te zwaar is buiten zie rennen of zelfs wandelen om dat tij te keren, dan heb ik daar meteen diep respect voor _/-\o_

Verder: hardlopen op een band is gewoon hardlopen, koop dus goede hardloopschoenen inderdaad.

@Hartloper fitnessschoenen kenmerken zich in principe door weinig demping, vooral voor krachttraining heb je geen demping maar stabiliteit nodig........en geen squishy zolen.

Sterker nog.........squats en deadlifts deden wij blootsvoets (en zelfs speciale sokken) maar niet elke gym vind dat een goed plan (ik had echter toegang tot een goed uitgeruste bedrijfsgym gesponsord door de overheid ;) dus wij bepaalden zelf de regels wel :P #Liften-met-Pantera-op-volume-10

Voor wat betreft die hellingen.....als zo'n loopband op de hoeken op 4 pootjes staat dan kun je volgens mij met een balkje onder de voorkant die loopband haast in elke willekeurige hoek zetten lijkt mij, maar ik ben geen loopband-expert of dat kan en mag ;)

Voor wat betreft de apps, je kunt ook gewoon gebruik maken van een sporthorloge, op een loopband (muv de gelopen route want statisch) zie ik even niet in waarom je daar andere zaken zou moeten monitoren.

Last but not least....even outside the box..mocht je echt per sé alleen binnen willen trainen.......is Virtual Running misschien wat voor je? Net als zo'n exercise bike met een scherm waarop je virtual wielrent :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Fisico schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:01:
[...]

Voor traag lopen heb ik het geduld ook niet. Uiteindelijk word je ook wel sneller als je blijft doorgaan met wat je doet, maar heel effectief gaat het niet zijn. Het is ook een beetje afhankelijk wat je doel is. De schaatser Nils vd Poel heeft met deze aanpak goud gehaald op de OS dus zo slecht is het ook weer niet. Ik heb mijn duurvermogen versterkt door te gaan wielrennen. Het nadeel daarvan was wel dat ik wielrennen leuker ging vinden dan hardlopen en wielrennen kost nog meer tijd ook.
Op welke aanpak doel je dan?

Even los van het verschil in traingsuren, trainde Nils vd Poel namelijk niet 100% van zijn trainingen "matig hard". Zelfs in zijn finale wedstrijdvoorbereiding niet. Daar gingen vele maanden aan base building aan vooraf. Met heel veel rustige kilometers.

Eerder is hier ook al het nodige over gediscussieerd, zie bijv: Roozzz in "Hardlopen - deel 9"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

Fisico schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:01:
[...]

Voor traag lopen heb ik het geduld ook niet. Uiteindelijk word je ook wel sneller als je blijft doorgaan met wat je doet, maar heel effectief gaat het niet zijn.
Langzaam lopen is juist de enige effectieve manier om sneller te worden.
Roozzz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Even los van het verschil in traingsuren, trainde Nils vd Poel namelijk niet 100% van zijn trainingen "matig hard". Zelfs in zijn finale wedstrijdvoorbereiding niet. Daar gingen vele maanden aan base building aan vooraf. Met heel veel rustige kilometers.
Volgens mij bedoelt hij de rustige kilometers met 'deze aanpak'.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Tim_W schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:00:
Mooie resultaten weer bij iedereen zeg, blijft toch altijd weer leuk om alle doelen en resultaten te vergelijken. Ik heb zojuist m'n laatste loopje gedaan om precies op 2500km uit te komen, dus bij dezen ook maar weer mijn overzicht, dik tevreden hoe het afgelopen jaar is gegaan op gebied van hardlopen. :)

[...]

Resultaat 2021:
  • Afstand: 2500
  • 5KM: 19:14
  • 10KM: 40:18
  • HM: Geen poging gedaan
  • Marathon:3:39:11
  • 208,3 gemiddeld per maand
  • Minimaal 1 keer per week bij de AV trainen --> niet gelukt door de bekende omstandigheden
  • Meer kwaliteit in mijn trainingen --> discipline blijft soms wel een dingetje, maar redelijk gelukt
  • Heel blijven --> gelukt!
Doelen voor 2022:
  • Afstand: >3000
  • 5KM: <19:00
  • 10KM: <40:00
  • HM: <1:32:00
  • Marathon: <3:30
Fijne jaarwisseling alvast!
Ook hier nog een wat verlaat lijstje van afgelopen jaar. Geen van bovenstaande doelen behaald, maar dat klinkt wat dramatischer dan het is. Ik heb namelijk geen wedstrijden gelopen op de 5, 10 en halve en op de marathon weliswaar mijn doel net niet gehaald, maar wel een PR. :)

Voor 2022 is de afstand op totaal 2256 km uit uitgekomen, lager dan vorig jaar en dit komt voornamelijk vanwege wat gebrek aan discipline motivatie in de 1e maanden van het jaar. Wat behaalde resultaten:

- PR's op de 5 en 10k, respectievelijk 19:41 en 42:11. Officieus heb ik ooit al eens 19:12 en 40:18 heb gelopen, maar dit was de volledige afstand wind mee. :P

- PR op de 15 km tijdens de oliebollenloop in Schoonhoven op oudejaarsdag: 1:03:35, goed voor de 13e plaats van de 116 deelnemers.

- PR op de halve marathon tijdens een estafette marathon die ik samen met mijn broer en vader heb gelopen, ik liep totaal 27,7km waarbij het resultaat op de HM 1:40:52 was.

- PR op de marathon, van 3:39:11 tijdens mijn 1e in Rotterdam naar 3:32:14 in Eindhoven. Jammer dat de sub 3:30 niet gelukt is, maar wel 7 minuten er vanaf dus achteraf toch dik tevreden!

Naast het hardlopen heb ik afgelopen jaar wat meer op de racefiets gezeten, totaal 892km, dat zal dit jaar nog wel wat hoger gaan uitvallen.

Wat voorzichtige doelen voor 2023:

- KM totaal 2500+
- Marathon Rotterdam, nog een poging op sub 3:30 en als de komende periode een beetje goed verloopt hoop ik dat doel misschien nog wel wat scherper te gaan zetten.
- Voor de 1e keer een trailloop gaan ervaren (kom er maar in @Fraggert ;) )
- Meerdere wedstrijdjes lopen om zo ervaring op te doen en tempo hardheid te kweken.
- Uit deze wedstrijden hoop ik dan uiteindelijk sub 40 op de 10k en sub 1:35 op de HM te gaan halen.

Verder vooral plezier houden in het lopen, hopelijk deze keer geen winterdip zoals ik vorig jaar wel had. So far so good, de laatste 6 weken waren allen tussen de 55 en 70 km. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 20:11
Ik lees al een tijdje mee in dit topic maar heb nog niet van me laten horen. Bij deze :) Ik heb in het verleden (10 jaar geleden) met ups en downs gelopen en een aantal HM's gedaan tot het me ging vervelen. Marathons had ik toendertijd het geduld niet voor en daarna heb ik wel wat gelopen maar niet bijzonder veel.
Naast het hardlopen doe ik wel aan HIIT/Crossfit training en ben ik begin 2022 begonnen met wielrennen. (Ook daarvoor fietse ik af en toe, maar niet heel veel).
Mijn 'regime' is momenteel wekelijks 2x crossfit, 1x fietsen en 1x hardlopen. Hierbij moet ik zeggen dat Crossfit ook regelmatig het hardlopen/sprints/intervallen als cardio onderdeel heeft maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.

Ondertussen ben ik zover om HM afstanden te gaan lopen en as zondag ga ik de HM in Egmond aan Zee lopen :) Het weer is al fantastisch iig :P Ik moet erbij zeggen dat ik Egmond in het verlden ook 2 keer gelopen heb dus ik weet een beetje wat me te wachten staat.

Wat me ook erg aanspreekt is het trailrunnen en ultrarunnen en meer afstand maken. Tijden vind ik zelf minder belangrijk want ik zal toch nooit de snelste zijn (personal specs: 47 jaar, 197m en 95kg) maar ik vind het heerlijk om endorfine te pompen.

Mijn looptijden zijn volgens strava en ik ben er happy mee
1km: 4.35
5km: 24.30
10km: 52:34
HM: 1:57:ish

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Tim_W schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:33:
[...]

- Officieuze PR's op de 5 en 10k, respectievelijk 19:41 en 42:11. Officieus omdat ik ooit al eens 19:12 en 40:18 heb gelopen, maar dit was de volledige afstand wind mee. :P
Nice! Maar volgens mij bedoel je bij het doorgestreepte woord de officiele PB's :X
Come to the dark side... Nee trailen is echt top naar mijn mening. Helemaal als het een beetje geregend heeft, lekker glibberen en glijden in het bos ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Trailrunning FTW!!!!!!!!! :+

Mooie lijsten verder Tim _/-\o_ en als die "winter" zo doorsukkelt dan komt dat wel goed.

No winter = no dip :P

- PR op de 15 km tijdens de oliebollenloop in Schoonhoven op oudejaarsdag: 1:03:35, goed voor de 13e plaats van de 116 deelnemers.
Gewoon eind van de feestmaand december nog een PR lopen....djiiieeesus _O-
Kawa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:38:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic maar heb nog niet van me laten horen. Bij deze :) Ik heb in het verleden (10 jaar geleden) met ups en downs gelopen en een aantal HM's gedaan tot het me ging vervelen. Marathons had ik toendertijd het geduld niet voor en daarna heb ik wel wat gelopen maar niet bijzonder veel.
Naast het hardlopen doe ik wel aan HIIT/Crossfit training en ben ik begin 2022 begonnen met wielrennen. (Ook daarvoor fietse ik af en toe, maar niet heel veel).
Mijn 'regime' is momenteel wekelijks 2x crossfit, 1x fietsen en 1x hardlopen. Hierbij moet ik zeggen dat Crossfit ook regelmatig het hardlopen/sprints/intervallen als cardio onderdeel heeft maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.

Ondertussen ben ik zover om HM afstanden te gaan lopen en as zondag ga ik de HM in Egmond aan Zee lopen :) Het weer is al fantastisch iig :P Ik moet erbij zeggen dat ik Egmond in het verlden ook 2 keer gelopen heb dus ik weet een beetje wat me te wachten staat.

Wat me ook erg aanspreekt is het trailrunnen en ultrarunnen en meer afstand maken. Tijden vind ik zelf minder belangrijk want ik zal toch nooit de snelste zijn (personal specs: 47 jaar, 197m en 95kg) maar ik vind het heerlijk om endorfine te pompen.

Mijn looptijden zijn volgens strava en ik ben er happy mee
1km: 4.35
5km: 24.30
10km: 52:34
HM: 1:57:ish
Welkom Kawa (saki?)

knappe tijden hoor, daar ga ik met mijn 46 jaar niet meer bij in de buurt komen vrees ik :)

Egmond is echt een super gezellige loop ......van wat ik me nog kan herinneren...pre-Y2K :+

Als je langere afstanden op asfalt wat saai gaat vinden, wat bij mij het geval was, dan kan ik je het trailrunnen echt van harte aanbevelen, niet alleen loop je lekker in de natuur, door de variatie in het terrein krijg je heel wat uitdagingen voor je kiezen.

Zeker als ik lees dat je een crossfitter bent en er bij fietst kan ik me voorstellen dat je de nodige variatie wel op prijs stelt.

Jouw schema leent zich goed voor uitbouwen van het hardlopen. Als je een crossfit sessie (tijdelijk) zou willen uitruilen tegen hardlopen dan krijg je:

2 x hardlopen
1 x fietsen (lees: als variatie op de aerobe langzame duurloop)
1 x crossfit (lees : coretraining voor lopen)

Recept voor succes me dunkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:18:

Come to the dark side... Nee trailen is echt top naar mijn mening. Helemaal als het een beetje geregend heeft, lekker glibberen en glijden in het bos ;)
_O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 19:31
Moeten we die Tweakers Social Trail toch eens gaan organiseren... Weekend van 25 / 26 Maart Utrechtse Heuvelrug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Fraggert schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Welkom Kawa (saki?)

knappe tijden hoor, daar ga ik met mijn 46 jaar niet meer bij in de buurt komen vrees ik :)

Egmond is echt een super gezellige loop ......van wat ik me nog kan herinneren...pre-Y2K :+

Als je langere afstanden op asfalt wat saai gaat vinden, wat bij mij het geval was, dan kan ik je het trailrunnen echt van harte aanbevelen, niet alleen loop je lekker in de natuur, door de variatie in het terrein krijg je heel wat uitdagingen voor je kiezen.

Zeker als ik lees dat je een crossfitter bent en er bij fietst kan ik me voorstellen dat je de nodige variatie wel op prijs stelt.

Jouw schema leent zich goed voor uitbouwen van het hardlopen. Als je een crossfit sessie (tijdelijk) zou willen uitruilen tegen hardlopen dan krijg je:

2 x hardlopen
1 x fietsen (lees: als variatie op de aerobe langzame duurloop)
1 x crossfit (lees : coretraining voor lopen)

Recept voor succes me dunkt :)
Tnx! Kawa idd van saki, mijn eerste motor die ik had toen ik hier ooit registreerde :P

M'n 2x Crossfit blijf ik doen aangezien dit een fullbody training is incl. krachttraining die ik niet wil missen. Wel wil ik waarschijnlijk na de winterperiode naar 2x hardlopen waarvan 1 een duurloop is/blijft en de 2e een korte loop (s'ochtends vroeg, vandaar na de winter periode ;) )

Ik heb even gekeken naar de strava stats van mijn loopjaar in 2022 en ik heb maar 161 km gelogd op hardlopen. Het fietsen en de crossfit training erbij hebben bijgedragen dat ik nu HM afstanden kan lopen.

Ook ga ik idd eens kijken naar trailruns.. lijkt me erg leuk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kawa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Tnx! Kawa idd van saki, mijn eerste motor die ik had toen ik hier ooit registreerde :P

M'n 2x Crossfit blijf ik doen aangezien dit een fullbody training is incl. krachttraining die ik niet wil missen. Wel wil ik waarschijnlijk na de winterperiode naar 2x hardlopen waarvan 1 een duurloop is/blijft en de 2e een korte loop (s'ochtends vroeg, vandaar na de winter periode ;) )

Ik heb even gekeken naar de strava stats van mijn loopjaar in 2022 en ik heb maar 161 km gelogd op hardlopen. Het fietsen en de crossfit training erbij hebben bijgedragen dat ik nu HM afstanden kan lopen.

Ook ga ik idd eens kijken naar trailruns.. lijkt me erg leuk 8)
Dacht ik al ;) hier ook een hardloper met een Atje op zijn RBW :)

Begrijpelijk, lekker blijven doen dan. Je bent fervent sporter dus allicht overbodig maar houd wel rekening met je herstel (en voeding) als je extra trainingen gaat doen, overtraining ligt op de loer, maar ik schat in dat jij daar wel bovenop zit.

Wel netjes dat je een HM gefikst heb met zo weinig training km's maar ook hier...let even op je pezen en zelfs botten door in (te) korte tijd enorm op te bouwen. Je spieren trekken dat wel....maar de rest moet ook wennen

Zo, weer een zieltje gewonnen voor het werk op de minder gebaande paden ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gaargod schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:34:
Moeten we die Tweakers Social Trail toch eens gaan organiseren... Weekend van 25 / 26 Maart Utrechtse Heuvelrug?
Ik kan, en wil best rondje sjouwen. @GSX-MAN was hier ook al voor te porre, en @Fraggert is de evangelist van trailen en sociaal doen. En als @turambar weer hersteld is.. en @Rudedadude is vast wel warm te krijgen...

Kanttekening is dan wel, ik ga niet met @Rudedadude in hetzelfde tempogroepje...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:15
Op Runalyze zijn ook wat leuke en interessante jaaroverzichten te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkhhVuBlFtDc6Ek11NkC2CXBzcY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/04KNLCHv6mvU4h44WVguHX3g.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5aqtkRChHsCRueMRkX9Q4PdS70=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SEgsAM9pzzIhZJG40H6uZgSS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8Lu1fSJq-6r1tk701DSw1NLNmc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/48rReEupqc4qmsL0jWCh8PcE.png?f=fotoalbum_tile

Leuk om te zien dat m'n gemiddelde pace van 4:51/km naar 4:40/km is gegaan, terwijl daarbij m'n gemiddelde HR van 75% naar 72% is gegaan. Een mooie bevestiging dat ik in 2022 echt grote stappen in m'n fitness heb gemaakt :9 .

Deze week trouwens begonnen met een nieuw trainingsblok voor de marathon van Rotterdam (15 weken). Heb voor het eerst helemaal zelf een plan gemaakt. Ik bouw in 6 weken op naar 100km/week en loop maximaal 6 keer per week. 1 theshold sessie; 1 herstelloop, 2 easy runs, 1 (korte) marathon tempo sessie en uiteraard de lange duurloop (met marathon tempo blokken). Ben benieuwd!
Rond Oud en Nieuw trouwens een paar dagen flink de buikgriep te pakken gehad, maar gelukkig inmiddels goed hersteld. Eerste tempoloopje vanmorgen viel zeker niet tegen, ondanks deels flinke wind tegen wel de beoogde pace kunnen lopen en de hartslag lag mooi laag.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik ben voor d:)b

locatie maakt mij eigenlijk niet zo veel uit, beetje centraal in elk geval als we weten wie zich aanmelden.
Ik ben bereid hier wel een stuk voor te rijden.

allicht leuk om ook niet meteen hardcore trails uit te zoeken zodat gegadigden met straatschoenen ook nog enigszins mee kunnen om eens te proeven aan trailen.

Het viel mij namelijk op, zeker in de zomer, hoe veel lopers er op straatschoeisel liep.

Wel werden dat er, naarmate de afstanden langer werden en we verder de winter/blubber ingingen, steeds minder :+

Ik zou het verder leuk vinden als er, en die zitten hier, lopers zijn met verstand van zaken om eens bijv. je maxHR te gaan bepalen op een stukje bosloop.
Dat geeft wat meer houvast dan de twijfelachtige 220-leeftijd methode en met een beetje toeschouwers haal je sneller het onderste even uit de kan.

Of iemand met verstand van looptechniek om eens te beoordelen hoe je loopt. Of voor tips om van haklanding naar voorvoetlanding te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Ik kan, en wil best rondje sjouwen. @gsx-man @GSX-MAN was hier ook al voor te porre, en @Fraggert is de evangelist van trailen en sociaal doen. En als @turambar weer hersteld is.. en @Rudedadude is vast wel warm te krijgen...

Kanttekening is dan wel, ik ga niet met @Rudedadude in hetzelfde tempogroepje...
_O-

enne....FTFY ;)

@Slupor netjes, netjes _/-\o_ d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 05-01-2023 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Dazzler2120 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Nice! Maar volgens mij bedoel je bij het doorgestreepte woord de officiele PB's :X

[...]

Ik heb de wat kromme zin mb.t. officieus aangepast, dank. ;)

Ik heb het trailen in het begin bijna verafschuwd, maar loop steeds vaker wat onverhard tussendoor en begin het zowaar leuk te vinden. Ik betwijfel of ik ooit echt overkom naar de "dark side", maar zonder het te proberen weet je het niet. :)
Fraggert schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Trailrunning FTW!!!!!!!!! :+

Mooie lijsten verder Tim _/-\o_ en als die "winter" zo doorsukkelt dan komt dat wel goed.

No winter = no dip :P

[...]

Gewoon eind van de feestmaand december nog een PR lopen....djiiieeesus _O-
Dank!

Die oudejaars PR viel me inderdaad alles behalve tegen na al het kerst eten/drinken en dus een kilo of 2 "extra". :P

Leuke overzichtjes op Runalyze, mooie progressie ook! @Slupor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGnaHz90FZsTSAjOwV1j0-GxYK0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FsSKa7MxavfDGccHcmrercHS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzktfCZPsELopq4PM-zLaDbgiuM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9gNYOUCyyNDPaJqtwETA3wdW.png?f=user_large

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
Fraggert schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Dacht ik al ;) hier ook een hardloper met een Atje op zijn RBW :)

Begrijpelijk, lekker blijven doen dan. Je bent fervent sporter dus allicht overbodig maar houd wel rekening met je herstel (en voeding) als je extra trainingen gaat doen, overtraining ligt op de loer, maar ik schat in dat jij daar wel bovenop zit.

Wel netjes dat je een HM gefikst heb met zo weinig training km's maar ook hier...let even op je pezen en zelfs botten door in (te) korte tijd enorm op te bouwen. Je spieren trekken dat wel....maar de rest moet ook wennen

Zo, weer een zieltje gewonnen voor het werk op de minder gebaande paden ;)
Altijd lekker als je gelopen/gefietst hebt en daarna op de motor stapt je alleen maar aan een gashendel hoeft te draaien om vooruit te gaan :P

Ik ben me heel bewust van herstel en weet goed naar m'n lichaam te luisteren. Vroegah heb ik helaas ook kennis gemaakt met te veel willen en blessures krijgen en heb daarvan geleerd. Zeker goed om het aan te kaarten want het sluipt erin als je je er niet bewust van bent! Ik lees hier soms ook posts van mensen die echt net beginnen en te hard van stapel gaan omdat het lijkt dat het makkelijk is als je zo nu en dan de tijden en afstanden ziet die anderen hier lopen.

De Crossfit is voor mij ook een hele goede core training waarbij ook de pezen en botten van profiteren. De 161km hardloop logging is natuurlijk maar relatief als ik daarbij een paar 100 uur per jaar Crossfit en paar 1000 km wielrennen bij reken. Zonder dat was het lopen van een HM een absolute onmogelijkheid.
Ik zal ook iedereen af raden om met alleen zo weinig lopen en niks anders aan core/cardio gedaan te hebben uberhaupt aan al 10km te gaan denken.

Ik heb z'n naam hier pas ook al een keer voorbij zien komen maar ik volg op youtube Mark Lewis (ultra loper en triatlon aspirant) al een tijdje en hoe hij traint past precies in wat ik leuk vind. Dus wellicht ga ook ooit nog aan een 70.3 triatlon :9

Anyways, dit gaat erg off-topic... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
Ok.. dit lijkt me wel leuk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 20:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Tweede helft van vorig jaar echt last gehad van een gebrek aan motivatie, maar dit jaar op de eerste gelijk begonnen.

Kijken of ik het vol kan houden.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artemiev
  • Laatst online: 10:05
Voor de luisterliefhebber:
https://runningsolutions....-trainen-voor-hardlopers/
Stukje over rustig trainen en alternatieven. Van de deur uit en gassen, naar looptechniek en pre-warming up.

Tip na gisteravond: zoek een dun jasje zonder capuchon. Ik heb op de heenweg 300 Watt normalized power :+ verloren door een Nasa-remparachute in mijn nek. Op de terugweg 3x bijna mijn eigen capuchon opgegeten die voorbij kwam waaien. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m-vw schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:05:
Tweede helft van vorig jaar echt last gehad van een gebrek aan motivatie, maar dit jaar op de eerste gelijk begonnen.

Kijken of ik het vol kan houden.
Mooi zo! Knap werk. :)

waar sta je nu qua lopen? werk je nog naar een bepaald doel toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Artemiev schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:10:

Tip na gisteravond: zoek een dun jasje zonder capuchon. Ik heb op de heenweg 300 Watt normalized power :+ verloren door een Nasa-remparachute in mijn nek. Op de terugweg 3x bijna mijn eigen capuchon opgegeten die voorbij kwam waaien. _O-
Dé reden dat ik nooit een capuchon jas wil, als je hem niet gebruikt flappert ie in je nek.

ik gebruik* een beanie bij kou of regen :)

*lees: ik heb er nu 1 want onder de kerstboom omdat die bij de sommige wintertrails verplicht is, net als handschoenen en een reddingsdeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 20:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Fraggert schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Mooi zo! Knap werk. :)

waar sta je nu qua lopen? werk je nog naar een bepaald doel toe?
Loop zo'n 2x/week. Normaal was het in de week rond de 10km en in het weekend wat langer.
Door een gebrek aan intervaltraining is de snelheid zoek, dus meestal loop ik nu rond de 5:40-5:50/km.

Doel is hetzelfde als altijd, de 10miles in Antwerpen. Mijn pre-covid pr staat daar op 1:25:01. Post-covid lopen zwoegen naar 1:32. Zou graag nog eens onder de 1:25 duiken.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

Roozzz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Eerder is hier ook al het nodige over gediscussieerd, zie bijv: Roozzz in "Hardlopen - deel 9"
En op het einde draaide hij telkens trainingen met rondjes in een tempo van de 10k, althans dat was het verhaal van Jim en Thijs bij in het wiel. Die basis werd ook onderbroken door wat blessures als ik mij goed herinner. Uiteindelijk kom je er wel in het gewenste tempo met regelmatig saaie grijze trainingen, maar efficiënt gaat het niet zijn. Ik reageerde ook op iemand die een basis heeft en nu door wil bouwen. Wanneer je langzaam lopen echt verschrikkelijk vindt dan moet je het vooral niet gaan doen en gewoon lekker doorgaan met wat je nu doet en er elke keer een beetje afstand, tijd of snelheid bij op doen.
Niku schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:54:

Volgens mij bedoelt hij de rustige kilometers met 'deze aanpak'.
Weinig rustige kilometers en vooral je gewenste tijd keer op keer blijven benaderen. Dat is mijn herinnering aan vd Poel en dus deze aanpak. Ik heb eindeloos 10 kilometers in 45:xx minuten in training gelopen om er op een singelloop voor het eerst onder te duiken. Het werkt wel, maar het is niet de beste methode.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je kunt tickets winnen voor de Olympische Marathon 2024 in Parijs.
https://www.paris2024.org/en/paris-2024-marathon/

Het is me niet helemaal duidelijk hoe het precies werkt (weinig tijd om uit te zoeken), maar voor zover ik het begrijp moet je een app downloaden en in januari ff 70km rennen (hoeft niet per se in 1 rondje) en dan kun je worden ingeloot.

10km kan ook trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2023 14:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 19-09 20:35
Docslik schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Ik weet niet of ik dit een fijne tip vind! Liever veilig thuiskomen en "te hard" gelopen, dan aangereden worden door een fietser van achter. Gisteravond ook echt verbaasd over hoe slecht mensen te zien. Lekker met een zwart jack aan rondlopen, zonder ook maar een enkel lampje, dan is het zelfs met lantaarnpalen rond de bosrand slecht te zien. :/ Je schrikt gewoon! En dan heb ik geen slechte ogen...
Ik heb geen licht voor, wel op m'n rug. Bovendien zou ik de lamp het het hesje op m'n buik aan kunnen zetten. Daarbij is het praktisch bos waar ik loop, meestal kom ik niemand tegen.
Blessuregevoelig zou het wel kunnen zijn. Vandaar dat trage tempo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
Als je een dun jasje hebt met capuchon: deze kun je ook naar binnen vouwen. Zit niet het meest lekker, maar beter dan de remparachute :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

Eerste aankoop van het jaar is een feit: de Asics Glideride 3! Van plan ze te gaan gebruiken voor de lange duurlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:32
Sport_Life schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:40:
Je kunt tickets winnen voor de Olympische Marathon 2024 in Parijs.
https://www.paris2024.org/en/paris-2024-marathon/

Het is me niet helemaal duidelijk hoe het precies werkt (weinig tijd om uit te zoeken), maar voor zover ik het begrijp moet je een app downloaden en in januari ff 70km rennen (hoeft niet per se in 1 rondje) en dan kun je worden ingeloot.

10km kan ook trouwens.
Voor mij ook niet, als ik de link "join the club!" druk krijg ik

This page doesn't exist !
On the other hand you can find your happiness on our homepage

:P

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

[...]

Ik kan, en wil best rondje sjouwen. @GSX-MAN was hier ook al voor te porre, en @Fraggert is de evangelist van trailen en sociaal doen. En als @turambar weer hersteld is.. en @Rudedadude is vast wel warm te krijgen...

Sure, altijd leuk. Amerongse Berg is leuk, Alles tussen daar en de A12 is tof. Afgelopen juni van Doorn naar Amerongen en weer terug gelopen, die was leuk, maar niet ideaal:
https://www.strava.com/activities/7347020798

Zoals bekend ben ik niet heel goed in navigeren met een Instinct, dus heb ik maar wat gedaan.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
GSX-MAN schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Zoals bekend ben ik niet heel goed in navigeren met een Instinct, dus heb ik maar wat gedaan.
Leuk!
amerongse Bergtrail 20km is niet gek. Bekend terrein, redelijk centraal. Mooie omgeving.
Anders eventueel - voor wat extra pit - richting Soesterduinen. Zandhappen en smerige heuveltjes pakken!

enne....FTFY ;)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 20:52
Hoi allemaal,

Na af en toe wat meelezen hier wordt het tijd om actief mee te doen, te beginnen met een introductie. Ik ben recentelijk begonnen aan m’n 2e “loopleven”. In de periode 2016-2017 heb ik eerder gelopen, maar vanwege diverse blessures daarna overgestapt naar de racefiets. Dat doe ik nog steeds, maar ik mis wel de sportieve activiteit in de winterse maanden. Want als mooiweerfietser houdt het na de warme herfstdagen wel op tot de eerste warme lentedagen er weer aankomen :)

Begin 2021 weer gestart een wekelijkse Evy lesje. Vanwege het eerdere blessureleed heel voorzichtig begonnen met 1 keer per week en soms een weekje skippen. In de zomer niets gelopen en afgelopen winter weer Evy gevolgd. Aan het eind van het voorjaar kreeg ik bij het fietsen wat last van de voet bij de stevigere tempo’s, toen besloten de focus wat meer neer het lopen te verschuiven en een afspraak gemaakt bij de podoloog(inmiddels in bezit van zooltjes). Ondertussen korte ritjes op de fiets afgewisseld met een wekelijks loopje en het allerbelangrijkste..

hier meer dan eens gelezen dat je duurlopen moet doen, waarvoor dank!

Dus voor het eerst ergens in september een iets langzamer tempo gelopen(boven de 6:00/km), zodat ik niet aan het eind kapot was en dat gaf wel een machtig gevoel zeg!

Daarna helemaal enthousiast weer de oude plannen voor een halve marathon afgestoft en (dit keer wel) goed onderzoek gedaan op het internet over de verschillende looptempo’s en trainingsschema’s. En ook maar meteen een Garmin FR55 en nieuwe hardloopschoenen gekocht. Besloten om 2 keer per week te gaan lopen ivm de ervaringen/blessures uit het verleden en daarbij terecht gekomen bij de schema’s van Wim Groenendijk. Ik heb die van 10km en de halve marathon met 2 keer per week trainen een beetje samengevoegd en hier wat lokale loopjes tussendoor gepland. Ik heb vooral de focus gelegd op het tempo bij de duurloop op lage hartslag, zoals velen aangeven is het heel lastig in het begin, maar het went. Ik loop nu met plezier op zondagochtend aan 6:50/km en merk en zie dat het werkt.

Resultaat so far: in december 2,5 minuut van mijn 5k PR van begin oktober afgehaald (26:45 -> 24:11) en 5 minuten van mijn oude 10k PR uit 2017 (56:33 -> 51:39) *O*

Jaaroverzichten
2021: 113.6 km
2022: 363.0 km (waarvan 93 in December) + 2000 km op de racefiets

Doelen 2023

1. luister naar het lichaam
2. stick to the plan while 1, ondanks de gemaakte progressie
3. Halve marathon lopen (Halve van Haren)
4. Een 3e loopdag per week toevoegen na de HM
5. Najaars-HM (Amsterdam?) met een tempodoel
6. Aanscherpen records: doel 4mijl Groningen sub 30, daardoor 5k sub 23 en 10k sub 49.

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 07:08

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Leuk om al die behaalde doelen en doelstellingen voor het nieuwe jaar te lezen. Ik zal mijn "lijstjes" ook een posten. Ik heb wel vaker iets gepost hier, maar ben toch meer een stille meelezer. De afgelopen jaren kenmerkt het lopen bij mij zich van maanden achtereen geen zin, en zich richten op andere hobby's, om daarna weer een flinke periode te investeren op een te behalen doel. Ik ben in het begin van 2022 weer "fanatieker" begonnen met trainen. Dit heeft in 2022 geresulteerd in:

5k in 19:15
10k in 39:50
42,2k in 3:15u
relaxt uitgelopen ISU 50k in 4:50
en nog een aantal 40+km loopjes als duurloop gedaan.

In het komende jaar heb ik eigenlijk 2 doelen: ik wil de 100k in Winschoten wel weer een keer lopen, en ik hoop de 1/2 Ironman in Hoorn onder de 5u te kunnen doen.

Iedereen veel succes met alles doelstellingen, en een sportief en gezond 2023!

PS:
Nog kleine toevoeging,
in 2022 in totaal 2868,4 km gelopen
Gemiddelden: in januari was 117 km , op een gemiddelde snelheid van 6:23 min/km en hf van 152 bpm, en dat is in december verbeterd naar: 295 km, op een gemiddelde snelheid van 5:26 min/km en hf van 145 bpm. Weet dat hf voor iedereen uniek is, maar gaat mij om dat deze bij mij gezakt is, bij een hogere snelheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Nogges op 05-01-2023 19:59 ]

You iz one special kid!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
NVDP is maanden, maar dan ook maandenlang heel veel volume aan heel lage intensiteit draaien, en pas de laatste periode voor de wedstrijd zo veel mogelijk in het wedstrijdtempo schaatsen.

Dat tweede lukte hem maar omdat hij een gigantische aerobe basis had door het eerste.

Als je NVDP reduceert tot zoveel mogelijk trainen in wedstrijdtempo heb je 'm niet helemaal begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 22:26
Ik denk dat het iets te snel is doorgeschoten richting een verhaal waarin het voorbeeld van een topsporter wordt aangehaald.

Hoe ik het afgelopen pagina’s las, komt het op de volgende ‘casus’ neer: als je 2x per week loopt, is snel lopen effectiever dan 2x langzame duurloop.

Snel lopen is in dit voorbeeld 10km in 45 minuten.
Langzame duurloop is in dit voorbeeld 10km in 55 minuten.

Als iemand in dit voorbeeld nooit blessures krijgt, waar zou degene dan sneller van worden? En nee, opschalen qua afstand of frequentie laten we even buiten beschouwing. 2x lopen, 10km per loop, that’s it.

Kun je sneller worden met 2x per week in dit voorbeeld? Maken we er een interval+duurloop combi van in de even weken en een threshold+duurloop in de oneven weken? Iets compleet nieuws? Zegt u het maar. :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Lekker veel activiteit hier. Af en toe denk ik: zit iedereen wel te wachten op elkaars gekwetter, maar mij motiveert/stimuleert het enorm. Iedereen zijn eigen doelen/struggles/verhalen, dus keep em coming.

@Kawa ik heb rond 2014/2015 dik twee jaar 2 a 3x per week CrossFit gedaan (bij de oudste en coolste box van NL) en het hielp mijn hardlopen toentertijd enorm. Niet alleen qua core/spieren/stabiliteit/lenigheid maar ook qua mindset. Regen? Ha, gratis extra training. Ik kan niet meer? Echt wel. Etc. Door andere doelen in mijn leven er vanaf gegaan maar nog steeds aantal dingen in positieve zin aan overgehouden.

Hier na heel veel lezen en kijken en tips van hier en elders ook over op trager lopen regime. Van VDOT tot Maffatone tot 80/20, het lijkt dat de meeste 'kerken' allemaal zich daar op richten. Omdat ik mijn VDOT wilde checken toch gisteren zo hard mogelijk een 5K gerend na wat warming up. Met 24:06 snelste sinds jaren (en VDOT van 40, wat een stijging is). Nog niet in de buurt van mijn PR van 2012 (22:41, en vroeger als 18-jarige wel onder de 20 gelopen), maar gaat goede kant op. Ik weet mijn paces voorlopig. VO2max zou op 47 liggen aldus mijn Forerunner.

Merk wel dat ik echt overtraind ben van afgelopen kwartaal. Na een inspanning zoals die 5K tempo ben ik echt rest van de dag helemaal gaar en blijft mijn hartslag nog tot einde avond te hoog in rust. Dat had ik ook na die duurloopjes van 15-18km vorige maand die stiekem geen duurloop waren maar bijna volledig anaeroob. De 9K voor de 5K van gisteren met HR op 70% gelocked was echt veel en veel beter. Traag lopen het is dus komende tijd! Commentaren onder filmpjes hierover staan ook bol van testimonials van eigenwijsjes die het uiteindelijk toch maar probeerden en ene na andere PR haalden.

edit: oh ja, ik probeer het uit te stellen, maar moet op termijn mijn schoenen ook gaan vervangen. Kilometer of 600 op de teller. Nu Kalenji Kiprun LD waar ik zeer tevreden mee ben. Geen zin om me helemaal te orienteren, maar blind kopen is ook zo wat. En heb echt een beeld van speciaalzaak van deur die open gaat met klingende bel en je miljoen euro lichter naar buiten loopt. Voordeel is dat ik neutrale loper ben met goed aangeleerde looptechniek (van atletiek vroeger). Kom vrij goed weg met alles.

[ Voor 12% gewijzigd door Jazzper op 05-01-2023 20:48 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Fisico schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:07:
[...]

En op het einde draaide hij telkens trainingen met rondjes in een tempo van de 10k, althans dat was het verhaal van Jim en Thijs bij in het wiel.
Dan hebben Jim en Thijs de zaken wat opgeklopt voor de podcast :P Ja, NvdP maakte zeker bovengemiddeld veel uren op wedstrijdintensiteit in de laatste weken. Maar dat was dus niet zijn gehele training en het daartoe plat slaan geeft een verkeerde voorstelling van zaken. Want dat kon dus alleen doordat hij een waanzinnige basis heeft/had. Met twee uurtjes 'grijs' trainen zit je absoluut niet in de hoek.
[...]
Weinig rustige kilometers en vooral je gewenste tijd keer op keer blijven benaderen. Dat is mijn herinnering aan vd Poel en dus deze aanpak. Ik heb eindeloos 10 kilometers in 45:xx minuten in training gelopen om er op een singelloop voor het eerst onder te duiken. Het werkt wel, maar het is niet de beste methode.
Daar zijn we het roerend over eens :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Slickk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:50:
[...]
Kun je sneller worden met 2x per week in dit voorbeeld? Maken we er een interval+duurloop combi van in de even weken en een threshold+duurloop in de oneven weken? Iets compleet nieuws? Zegt u het maar. :)
Op korte termijn vast wel een beetje. Op lange termijn nagenoeg niet.

For entertainment sake: ik neem zo maar even aan dat de loop-efficiëntie matig is als deze persoon nu 2x in de week 10k loopt. Waarschijnlijk behalen we de meeste winst hierin door eerst een paar weken duurlopen met een aantal strides te doen. Vervolgens verder uitbouwen met 1x duurloop, 1x korte harde intervals (200-400m) in de week. In de laatste weken vervangen we de intervallen met treshold blokken.

Dat zou je na een doelwedstrijd nog een keer kunnen repeteren. Maar ik vrees dat de progressie vanaf daar beperkt is :>

Andere/betere ideeën om zoiets aan te pakken?

Deze testpersoon zou naast deze 2 uurtjes lopen ook gewoon 10uur in de week kunnen gaan fietsen. Dan zie ik er nog wel heil in :P

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 05-01-2023 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

[...]

Ik ook niet. Die gast zie ik al vaak genoeg.
Nagenoeg 6 jaar geleden heb ik met onder andere @Roozzz en Valorian en Driedees al een keer in Tweakers verband de UHT (30,5K) gelopen.
Ik heb sindsdien me een paar keer voorgenomen om een station Lunteren trail door 'mijn achtertuin' te organiseren, maar dat is er nooit van gekomen.
Maar vaak ben ik voor dat soort dingen te porren en ik heb laten zien dat ook diverse tempo's kan lopen :*)
(En daarna 3 dagen in bed kan liggen met de mannengriep }:| )

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Slickk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:50:
/../.
Hoe ik het afgelopen pagina’s las, komt het op de volgende ‘casus’ neer: als je 2x per week loopt, is snel lopen effectiever dan 2x langzame duurloop.
...
Als iemand in dit voorbeeld nooit blessures krijgt, waar zou degene dan sneller van worden? En nee, opschalen qua afstand of frequentie laten we even buiten beschouwing. 2x lopen, 10km per loop, that’s it.

Er kan een beetje progressie gemaakt worden door af te wisselen tussen trager en sneller, een beetje zoals @Roozzz voorstelt. Maar de progressie zal beperkt zijn.

Als je twee keer per week 10 km loopt, is het dan beter om die twee keer snel te lopen of twee keer rustig ? Ik weet het niet. Ik vermoed dat het niet veel verschil zal maken. Maar iemand die twee keer per week loopt doet dat om fit te blijven, en niet om sneller te worden.
Jazzper schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:45:

edit: oh ja, ik probeer het uit te stellen, maar moet op termijn mijn schoenen ook gaan vervangen. Kilometer of 600 op de teller. Nu Kalenji Kiprun LD waar ik zeer tevreden mee ben. Geen zin om me helemaal te orienteren, maar blind kopen is ook zo wat. En heb echt een beeld van speciaalzaak van deur die open gaat met klingende bel en je miljoen euro lichter naar buiten loopt. Voordeel is dat ik neutrale loper ben met goed aangeleerde looptechniek (van atletiek vroeger). Kom vrij goed weg met alles.
Ik heb op aanraden van een loopmaatje een paar Nike Zoom Fly 4 gekocht. Goede trainingsschoen, inderdaad. De Zoom Fly 5 is al uit, dus de 4 kan je kopen voor 69euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smazo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-08 19:07
Lekker veel activiteit hier. Af en toe denk ik: zit iedereen wel te wachten op elkaars gekwetter, maar mij motiveert/stimuleert het enorm. Iedereen zijn eigen doelen/struggles/verhalen, dus keep em coming.

@Kawa ik heb rond 2014/2015 dik twee jaar 2 a 3x per week CrossFit gedaan (bij de oudste en coolste box van NL) en het hielp mijn hardlopen toentertijd enorm. Niet alleen qua core/spieren/stabiliteit/lenigheid maar ook qua mindset. Regen? Ha, gratis extra training. Ik kan niet meer? Echt wel. Etc. Door andere doelen in mijn leven er vanaf gegaan maar nog steeds aantal dingen in positieve zin aan overgehouden.

Hier na heel veel lezen en kijken en tips van hier en elders ook over op trager lopen regime. Van VDOT tot Maffatone tot 80/20, het lijkt dat de meeste 'kerken' allemaal zich daar op richten. Omdat ik mijn VDOT wilde checken toch gisteren zo hard mogelijk een 5K gerend na wat warming up. Met 24:06 snelste sinds jaren (en VDOT van 40, wat een stijging is). Nog niet in de buurt van mijn PR van 2012 (22:41, en vroeger als 18-jarige wel onder de 20 gelopen), maar gaat goede kant op. Ik weet mijn paces voorlopig. VO2max zou op 47 liggen aldus mijn Forerunner.

Merk wel dat ik echt overtraind ben van afgelopen kwartaal. Na een inspanning zoals die 5K tempo ben ik echt rest van de dag helemaal gaar en blijft mijn hartslag nog tot einde avond te hoog in rust. Dat had ik ook na die duurloopjes van 15-18km vorige maand die stiekem geen duurloop waren maar bijna volledig anaeroob. De 9K voor de 5K van gisteren met HR op 70% gelocked was echt veel en veel beter. Traag lopen het is dus komende tijd! Commentaren onder filmpjes hierover staan ook bol van testimonials van eigenwijsjes die het uiteindelijk toch maar probeerden en ene na andere PR haalden.

Veel bekende dingen die je hier noemt. Onder andere de looptechniek door al die uren loopscholing bij atletiek vroeger :)
Even aanhakend over je schoenen: ik loop onder andere op de "Hardloopschoenen voor heren Long 2 zwart/geel" van Kalenji/Kiprun/"die ene grote sportketen". Dat zullen denk ik de opvolgers zijn van de schoenen die je nu hebt. Ze bevallen mij na 630km prima en nooit ergens last van gehad. Ze zijn misschien een beetje lomp en saai maar dat zit mij niet in de weg(nog een plus is dat ze niet in het roze komen). Dus als je tevreden bent over je huidige schoenen kan ik je aanraden om eens langs te gaan bij de keten ;)
Hartloper schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Ik heb op aanraden van een loopmaatje een paar Nike Zoom Fly 4 gekocht. Goede trainingsschoen, inderdaad. De Zoom Fly 5 is al uit, dus de 4 kan je kopen voor 69euro.
Alles van Nike met zoom/fly/vapor/alpha in de naam zijn toch schoenen met carbonplaten erin? Dat zijn volgens mij niet de juiste schoenen waar @Jazzper op dit moment naar moet gaan zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Goh, de Zoom Fly heeft geen echte Carbonplaat, meer iets als een koolstofvezelversterkte nylonplaat, die op een goedkopere manier wat hetzelfde effect heeft als een carbonplaat.
De Zoom Fly heeft geen superschuim.
Maar het is een wat snellere trainingsschoen, misschien was binnen het Nike-gamma de Pegasus een betere suggestie geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

same here, lees alles graag hier en motiveert en inspireert :)

Een verhoogde hartslag (wat is "te hoog" bij jou?) is een teken van herstel, dat is een normaal fysiek verschijnsel. Het kan zelfs nog wel tot en met de volgende dag duren dat een rusthartslag verhoogd is, na een grote inspanning, ten opzichte van je rusthartslag als je een week niks gedaan hebt.
Na 36 uur zou je rusthartslag echter weer op niveau moeten zijn.
maar zoals altijd.....niemand is hetzelfde......dus your milage may vary ;)

Je lichaam is aan het herstellen en dat kost nu eenmaal een beetje inspanning door je lijf.

Wel is het handig om even te kijken naar hoe snel jouw hartslag zich herstel na inspanning. Vrij snel na het stoppen van je inspanning zegt de mate van dalen van je hartslag iets over je algemene conditie.

HeartRateRecovery HRR

snel : hoeveel zakt je hartslag tussen de 30en 60 seconden na stoppen
langzaam: tussen de 2 en 5 minuten

Dit is voor 1 minuut:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TCOU0t0X4mfK7V3wIRwZC0gXsw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CTcEyWSx0xaGDiCuoMBMIqev.jpg?f=user_large

Ik zak in de regel van 170 naar 110-120 onder de 30 seconden. Beetje afhankelijk of ik even kijk terwijl ik heuvelop loop in plaats van doorrennen of even vlak stilsta bijvoorbeeld.
Ook maakt het nog wel een beetje uit of ik halverwege of bijna aan het eind zit van een 30K trail.

En voor wat betreft die speciaalzaak......ik ga graag passen en heb daar de investering van die paar tientjes per schoen paar voor over.

Zeker voor mijn eerste setje ben ik naar Run2Day geweest omdat ik gewoon niet zeker wist wat voor mij goed was en ik graag de mening van een expert dan even hoor.
Het is mij de investering waard om niet op de lange(re) termijn blessures op te lopen en dat mijn loopplezier en conditieopbouw vergalt.

Na 3 paar Sauconys in 44,5 heb ik paartje 4 wel gewoon online besteld hoor ;)

@Nogges @gkoers Welkom d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
Hartloper schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:50:
Goh, de Zoom Fly heeft geen echte Carbonplaat, meer iets als een koolstofvezelversterkte nylonplaat, die op een goedkopere manier wat hetzelfde effect heeft als een carbonplaat.
De Zoom Fly heeft geen superschuim.
Maar het is een wat snellere trainingsschoen, misschien was binnen het Nike-gamma de Pegasus een betere suggestie geweest.
Waar haal je die info vandaan? Voor zover ik weet hebben zowel de Zoom Fly 3, 4 als 5 gewoon een carbon plaat. Wat betreft het 'superschuim' heb je wel gelijk, al schijnt er in de Zoom Fly 5 wel wat 'ZoomX' te zijn gebruikt. Toch schijnt versie 5 een hele andere schoen te zijn als de 3 en 4, vooral wat de zool betreft.

Uit een review op RunRepeat:
Of course, we need to talk about the carbon plate. It’s insanely stiff, basically the same plate as the Vaporfly, which gives it great toe-off propulsion, but for runners landing more on their heels, it’s a bit awkward underfoot as the shoe struggles to flex with your gait.
https://runrepeat.com/nike-zoom-fly-4

Ik maak er trouwens zelf geen gewoonte van om al m'n trainingen op carbon schoenen te doen.

[ Voor 22% gewijzigd door InZane op 06-01-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:36
smazo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Veel bekende dingen die je hier noemt. Onder andere de looptechniek door al die uren loopscholing bij atletiek vroeger :)
Even aanhakend over je schoenen: ik loop onder andere op de "Hardloopschoenen voor heren Long 2 zwart/geel" van Kalenji/Kiprun/"die ene grote sportketen". Dat zullen denk ik de opvolgers zijn van de schoenen die je nu hebt. Ze bevallen mij na 630km prima en nooit ergens last van gehad. Ze zijn misschien een beetje lomp en saai maar dat zit mij niet in de weg(nog een plus is dat ze niet in het roze komen). Dus als je tevreden bent over je huidige schoenen kan ik je aanraden om eens langs te gaan bij de keten ;)
Ik heb die Long 2 ook van die blauwe Franse sportketen. Ik had ze eigenlijk voor erbij gekocht maar ze lopen ontzettend lekker. Ik draag ze erg “losjes” maar toch zitten ze goed om mijn voet heen. De schoen doet me heel erg denken aan Saucony Ride 10 van enkele jaren terug, soort van hardlooppantoffel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, het eerste winkelmandje van 2023 is weer gevuld.

*Setje Falke RU3 en Falke Trail sokken;
*zo'n varietydoosje 7 smaken SiS Gels;
*PowerBar-gel om onder de verzendkosten uit te komen

en met nog 10 euro korting met een bon die ik nog had slingeren.

en owja......4 Michelin CrossClimates voor onder de Fabia. :P
.
.
.
.
.
heb de stille hoop dat ik toch nog eens in de sneeuw mag trailen in 2023 :+

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 06-01-2023 10:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uFx

uFx

Lekker veel berichten hier :D Helaas daardoor niet op iedereen kunnen reageren die wat tips aan me gaf wat betreft het trager lopen / tijd verbeteren. Bedankt in ieder geval voor alle reacties!

Maar ik ben er wel achter dat ik echt weer naar 3x per week moet om betere resultaten te halen dan het op 2x per week te houden. Door de extra keer niet te lang te laten duren heeft het ook beperkt impact op mijn tijdsplanning. Mijn idee is nu als volgt:

1 x 40/50 minuten (snel)
1 x 30 minuten (interval)
1 x 60 minuten met opbouw naar 120 minuten (duurloop, zo traag als ik kan, haha)

Ik doe eigenlijk nog niets met hartslagmeting. Ik heb wel een Galaxy Watch 4 maar vraag me af of dat accuraat genoeg is om daar iets concreets mee te doen. Maar het idee is om m'n maximale hartslag te achterhalen en vervolgens de duurloop te doen op max. 75% van die maximale hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:04:
Zo, het eerste winkelmandje van 2023 is weer gevuld.

*Setje Falke RU3 en Falke Trail sokken;
*zo'n varietydoosje 7 smaken SiS Gels;
*PowerBar-gel om onder de verzendkosten uit te komen

en met nog 10 euro korting met een bon die ik nog had slingeren.
Over gelletjes gesproken, ik vind de powerbar gelletjes wel echt een stuk fijner dan SiS; https://www.bol.com/nl/nl...ml/9200000114784251/?s2a=
heb de stille hoop dat ik toch nog eens in de sneeuw mag trailen in 2023 :+
Dan moet je meekomen met de Hivernaltrail, v.z.i.w. begint die of gaat die over de skipiste van Snowworld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Over gelletjes gesproken, ik vind de powerbar gelletjes wel echt een stuk fijner dan SiS; https://www.bol.com/nl/nl...ml/9200000114784251/?s2a=

[...]

Dan moet je meekomen met de Hivernaltrail, v.z.i.w. begint die of gaat die over de skipiste van Snowworld :+
Ik heb als testje express die Powerbar Vanille mee laten komen. :)

Mijn eerste gels waren die van Torq, nou........wat een dikke stroperige plakzooi en veels te sterk van smaak. Dat was echt niet grappig meer. Na @Roozzz zijn posts gelezen te hebben besloten die van SiS te proberen en die vind ik echt erg goed.

De lat ligt dus hoog voor de Powerbar ;)

@ hivernaltrail......ik heb hem na je DM al in mijn agenda gezet*. :)

Ik vond het wel stijlvol......gewoon sneeuwgarantie op je trail en dan starten in Snowworld, hilarisch _O-

*heb de zaterdag ervoor al forummeeting ergens anders dus ik twijfel over de WAF :P .

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gaargod
Na de eerste animo check voor de GoT Social Trail noteer ik;
@Blomminator
@Fraggert
@Tim_W
@GSX-MAN
@Rudedadude
@Kawa
(@turambar)

Zullen we zondag 26 Maart prikken?
Locatie en route kunnen we het nog over hebben natuurlijk :)

Edit
Nieuwe namen toegevoegd;
@Dazzler2120
(@Roozzz)
(@Tinusvolkel stiekem toch)

Is het handig om er een nieuw topic voor te openen om het gesprek hier niet teveel te kapen?
Volgens mij doen de fietsburen hier dat ook voor hun Social Rides :)

[ Voor 34% gewijzigd door Gaargod op 06-01-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

uFx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:06:
Lekker veel berichten hier :D Helaas daardoor niet op iedereen kunnen reageren die wat tips aan me gaf wat betreft het trager lopen / tijd verbeteren. Bedankt in ieder geval voor alle reacties!

Maar ik ben er wel achter dat ik echt weer naar 3x per week moet om betere resultaten te halen dan het op 2x per week te houden. Door de extra keer niet te lang te laten duren heeft het ook beperkt impact op mijn tijdsplanning. Mijn idee is nu als volgt:

1 x 40/50 minuten (snel)
1 x 30 minuten (interval)
1 x 60 minuten met opbouw naar 120 minuten (duurloop, zo traag als ik kan, haha)

Ik doe eigenlijk nog niets met hartslagmeting. Ik heb wel een Galaxy Watch 4 maar vraag me af of dat accuraat genoeg is om daar iets concreets mee te doen. Maar het idee is om m'n maximale hartslag te achterhalen en vervolgens de duurloop te doen op max. 75% van die maximale hartslag.
Verstandige keuze, ik zit nu op onderhoud en al geruime tijd loop ik 2 keer per week.

Die kou is lekker maar het nekt wel je schema |:(

Voor mij persoonlijk hikt dat tegen ondertraining aan.

Bij mijn langzame duurlopen merk ik dat ik geen 135bpm meer loop maar rond de 145 zit. Ik wordt ook iets langzamer overall.

Dit vertaalde zich erin dat ik de WisentTrail een stuk pittiger ervaarde dan ik dacht.

De 15de wordt het weer 30km ploegen in Maastricht tijdens de Polar Bear, voor die tijd wil ik nog even wat lopen maar veel tijd heb ik daar niet voor helaas en veel zoden aan de dijk gaat dat ook niet meer brengen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Gaargod schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:36:
@Blomminator
@Fraggert
@Tim_W
@GSX-MAN
@Rudedadude
@Kawa
(@turambar)

Afhankelijk van dag en locatie doe ik ook graag mee. 26 maart ren ik al wel ergens tussen de Maas en Waal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Ik heb als testje express die Powerbar Vanille mee laten komen. :)

Mijn eerste gels waren die van Torq, nou........wat een dikke stroperige plakzooi en veels te sterk van smaak. Dat was echt niet grappig meer. Na @Roozzz zijn posts gelezen te hebben besloten die van SiS te proberen en die vind ik echt erg goed.

De lat ligt dus hoog voor de Powerbar ;)
De powerbars hebben wat meer natrium erin zitten, dus heeft een iets hartigere nasmaak naar mijn mening - zijn verder ook gemakkelijker weg te drinken. De andere smaakjes weet ik niet, maar de cola smaak van hun is verdomde lekker.
Wanneer we eens samen een loopje doen neem ik je wel eentje mee om te proberen.
@ hivernaltrail......ik heb hem na je DM al in mijn agenda gezet*. :)

Ik vond het wel stijlvol......gewoon sneeuwgarantie op je trail en dan starten in Snowworld, hilarisch _O-

*heb de zaterdag ervoor al forummeeting ergens anders dus ik twijfel over de WAF :P .
Ik heb geen idee wat de WAF is (?)
Ik ben nog niet ingeschreven voor de Hivernal, maar laat maar weten als je die gaat lopen, dan schrijf ik me in voor de 13km :)

@Gaargod schrijf mij ook maar op voor een groepje langzame lopers :p, lijkt me wel gezellig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:44:
[...]

De powerbars hebben wat meer natrium erin zitten, dus heeft een iets hartigere nasmaak naar mijn mening - zijn verder ook gemakkelijker weg te drinken. De andere smaakjes weet ik niet, maar de cola smaak van hun is verdomde lekker.
Wanneer we eens samen een loopje doen neem ik je wel eentje mee om te proberen.

[...]

Ik heb geen idee wat de WAF is (?)
Ik ben nog niet ingeschreven voor de Hivernal, maar laat maar weten als je die gaat lopen, dan schrijf ik me in voor de 13km :)

@Gaargod schrijf mij ook maar op voor een groepje langzame lopers :p, lijkt me wel gezellig.
Thanks d:)b

Wife Acceptancy Factor ;)

Met motorrijden deden we het altijd zo: de langzaamste geeft vooraan het tempo aan :) Zo trek je de groep niet uit elkaar onder het motto "samen uit, samen thuis".

Ik denk dat we onderweg nog genoeg zaken kunnen doen zoals wat looptechniek of een MaxHR-testje voor de liefhebbers. Mooie momenten om even rust te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Fraggert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Met motorrijden deden we het altijd zo: de langzaamste geeft vooraan het tempo aan :) Zo trek je de groep niet uit elkaar onder het motto "samen uit, samen thuis".

Ik denk dat we onderweg nog genoeg zaken kunnen doen zoals wat looptechniek of een MaxHR-testje voor de liefhebbers. Mooie momenten om even rust te pakken.
Ik reed vroeger meestal achteraan, met een CBR 1100. Dan zat ik niet middenin een groep, met alle risico's van dien, en kon ik vrij makkelijk het gat dichttrekken omdat die fiets toch genoeg vermogen had.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GSX-MAN schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Ik reed vroeger meestal achteraan, met een CBR 1100. Dan zat ik niet middenin een groep, met alle risico's van dien, en kon ik vrij makkelijk het gat dichttrekken omdat die fiets toch genoeg vermogen had.
Same......hier ook MC Hekkesluiter d:)b BMW R1150GS Adventure....kut, wat mis ik die fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

naitsoezn schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:59:
Nu sinds een paar maanden weer wat actiever aan het hardlopen. Had (/heb) last van een vervelende knieblessure (meniscus) waardoor ik zo'n twee jaar niet meer heb hardgelopen maar ik miste het toch wel enorm. Vooral in de mooie maanden lekker door de natuur hollen, dat gevoel kon ik niet evenaren op de fiets. Bovendien lukte het me niet om het fietsen consequent vol te houden wanneer het weer wat guurder werd.
Welkom terug AGee *O* super dat het weer pijnloos gaat joh d:)b

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:48
Ik zal ook weer is wat van mij later horen nu ik hier lees dat al dat hardloopgezever welkom is :)

Had m'n 2022 overzicht nog niet gepost dus bij deze:
Heb ivm een nieuw huis veel minder gelopen dan gepland maar toch nog wel wat doelen weten te behalen :)
Tinusvolkel schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:41:

Doelen voor volgend jaar:
- 3500km (vind 4000 per jaar toch wel wat veel)
Net iets meer dan de helft :) 1845km
- Elke week minimaal een hm
Bij lange na niet gelukt....
- hm onder de 1:20 (staat nu onofficieel op 1:22:27 tijdens een 30km loopje)
Die is wel gelukt, 1:19:45
- 10km onder de 36 minuten (staat nu onofficieel op 37:35 tijdens een 15km loopje)
Niet gelukt, maar ook geen poging voor gedaan, snelste tijd is nu gelopen tijdens de hm 36:53
- 5km onder de 17 minuten (staat nu op 17:51)
Tijdens een "traning" net niet gelukt (17:02)
- 10 mijl binnen het uur (nog nooit echt een poging voor gedaan)
Gelukt tijdens de hm.
En als laatste deze met potlood omdat ik nog niet zeker van ben...
- Marathon onder de 2:45 (staat nu officieel op 2:55:17 )
Maar om de motivatie weer op te kunnen brengen wil ik er wel een serieus doel aan hangen.
Geen Marathon gelopen vorig jaar, maar ben dit jaar wel weer van plan om in maart / april te gaan voor een snelle HM en dan dat niveau proberen door te trekken naar een snelle marathon in het najaar.

Ik ga deze keer ook geen km doel stellen want dan gaat dat ten koste van het fietsen wat ik ook leuk vind om erbij te doen. en wat mij mooi weer extra duurtraining oplevert.

Op het hm/m doel na heb ik nog niet echt iets in gedachten voor 2023 maar proberen wat PR's te verbreken is altijd leuk.

Leuk om te lezen dat er een social trial wordt opgestart, echter durf ik ivm m'n slappe enkels niet veel meer offroad te lopen wat ik wel altijd leuk vond om te doen.

Verder ben ik op 26 maart nog aan het twijfelen om of met de Venloop of met de zandvoortcircuit run mee te doen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Ah kijk... Die acronym is natuurlijk wel logisch
Ja van de tempo's zal wel goed moeten komen. Ik kijk er iig naar uit.

Overigens zojuist gebeld door de sportarts, 2 maart heb ik mijn sportmedisch onderzoek op de loopband in Venray. Spannend iig! Hopenlijk krijg ik dan wat meer inzicht in mijn zones en waardes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Tinusvolkel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:10:
Ik zal ook weer is wat van mij later horen nu ik hier lees dat al dat hardloopgezever welkom is :)

Had m'n 2022 overzicht nog niet gepost dus bij deze:
Heb ivm een nieuw huis veel minder gelopen dan gepland maar toch nog wel wat doelen weten te behalen :)

[...]

Net iets meer dan de helft :) 1845km

[...]

Bij lange na niet gelukt....

[...]

Die is wel gelukt, 1:19:45

[...]

Niet gelukt, maar ook geen poging voor gedaan, snelste tijd is nu gelopen tijdens de hm 36:53

[...]

Tijdens een "traning" net niet gelukt (17:02)

[...]

Gelukt tijdens de hm.

[...]

Geen Marathon gelopen vorig jaar, maar ben dit jaar wel weer van plan om in maart / april te gaan voor een snelle HM en dan dat niveau proberen door te trekken naar een snelle marathon in het najaar.

Ik ga deze keer ook geen km doel stellen want dan gaat dat ten koste van het fietsen wat ik ook leuk vind om erbij te doen. en wat mij mooi weer extra duurtraining oplevert.

Op het hm/m doel na heb ik nog niet echt iets in gedachten voor 2023 maar proberen wat PR's te verbreken is altijd leuk.

Leuk om te lezen dat er een social trial wordt opgestart, echter durf ik ivm m'n slappe enkels niet veel meer offroad te lopen wat ik wel altijd leuk vond om te doen.

Verder ben ik op 26 maart nog aan het twijfelen om of met de Venloop of met de zandvoortcircuit run mee te doen.
Nette tijden hoor! Waarom ga je niet voor een 35 min op de 10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:48
Secsytime schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Nette tijden hoor! Waarom ga je niet voor een 35 min op de 10?
Misschien dat ik dat nog wel is ga proberen, maar moet eerst weer op niveau komen, denk dat ik met m'n huidige niveau nog niet onder de 40 kom.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
@Blomminator
@Fraggert
@Tim_W
@GSX-MAN
@Rudedadude
@Kawa
(@turambar)

Helaas heb ik de halve marathon in Madrid, anders had ik graag meegedaan, misschien lukt het wel de volgende keer.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
InZane schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:52:
[...]
Waar haal je die info vandaan? Voor zover ik weet hebben zowel de Zoom Fly 3, 4 als 5 gewoon een carbon plaat. Wat betreft het 'superschuim' heb je wel gelijk, al schijnt er in de Zoom Fly 5 wel wat 'ZoomX' te zijn gebruikt. Toch schijnt versie 5 een hele andere schoen te zijn als de 3 en 4, vooral wat de zool betreft.
Je hebt gelijk. Ik loop een jaar of vier achter. 8)7 De oorspronkelijke Zoom Fly (die ik nog gehad heb lang geleden) had een carbon-infused nylon plate. De latere versies hadden een carbonplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

Dazzler2120 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Ah kijk... Die acronym is natuurlijk wel logisch
Ja van de tempo's zal wel goed moeten komen. Ik kijk er iig naar uit.

Overigens zojuist gebeld door de sportarts, 2 maart heb ik mijn sportmedisch onderzoek op de loopband in Venray. Spannend iig! Hopenlijk krijg ik dan wat meer inzicht in mijn zones en waardes 8)7
Ha, da's grappig. Ik heb gisteren ook een afspraak gemaakt voor een SMO op de loopband op 2 maart. Maar dan in Rotterdam, dus we komen elkaar niet tegen. :p

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Redcoil schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Ha, da's grappig. Ik heb gisteren ook een afspraak gemaakt voor een SMO op de loopband op 2 maart. Maar dan in Rotterdam, dus we komen elkaar niet tegen. :p
Hah. Kunnen we daarna resultaten vergelijken :+
Heb je het al eens eerder gedaan? Ben wel benieuwd hoe het is, ook om met zo'n apparaat aan je te rennen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

Nee nog nooit, ben dus ook wel benieuwd wat daaruit komt en hoe de resultaten zijn. Had het ook willen gebruiken om m'n training voor de Marathon in Rotterdam op aan te passen, maar daarvoor komt de info te laat.

Ander schema volgen dan maar en 2 maart de tussenstand bekijken.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fraggert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Verstandige keuze, ik zit nu op onderhoud en al geruime tijd loop ik 2 keer per week.

Voor mij persoonlijk hikt dat tegen ondertraining aan.

Bij mijn langzame duurlopen merk ik dat ik geen 135bpm meer loop maar rond de 145 zit. Ik wordt ook iets langzamer overall.

Dit vertaalde zich erin dat ik de WisentTrail een stuk pittiger ervaarde dan ik dacht.

De 15de wordt het weer 30km ploegen in Maastricht tijdens de Polar Bear, voor die tijd wil ik nog even wat lopen maar veel tijd heb ik daar niet voor helaas en veel zoden aan de dijk gaat dat ook niet meer brengen. ;)
Nou, meteen vanmiddag maar de Endorphin Speeds aangetrokken voor een klein hobbeltje om het trainingsvolume even uit te breiden.

Loop ik de eerste 5k al onder de 30min…..dat gebeurt al niet vaak..…en uiteindelijk wordt het met 10 seconden sneller een PB op de 10km @ 57:23 :+
Eindelijk weer eens onder het uur gelopen. :)

Of dat ondertrainen valt nog wel mee, of ik zat nog tot mijn oren vol met banketstaaf glycogeen van de feestdagen :P

https://strava.app.link/FCGSJzecnwb

Wel weer de bekende valkuil, veel te hard van start. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:38
@Blomminator
@Fraggert
@Tim_W
@GSX-MAN
@Rudedadude
@Kawa
(@turambar)

Edit
Nieuwe namen toegevoegd;
@Dazzler2120
(@Roozzz)

Is het handig om er een nieuw topic voor te openen om het gesprek hier niet teveel te kapen?
Meld me ook! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:30:
[...]

Nou, meteen vanmiddag maar de Endorphin Speeds aangetrokken voor een klein hobbeltje om het trainingsvolume even uit te breiden.

Loop ik de eerste 5k al onder de 30min…..dat gebeurt al niet vaak..…en uiteindelijk wordt het met 10 seconden sneller een PB op de 10km @ 57:23 :+

Of dat ondertrainen valt nog wel mee, of ik zat nog tot mijn oren vol met banketstaaf glycogeen van de feestdagen :P

Heel netjes, congrats! Was dat voluit?
Maar ik begrijp dat de schoenen in ieder geval goed bevallen? :P

Ik merk sinds ik 300+ hoogtemeters per week aan het maken ben dat het voor mij op het vlakke ook steeds beter begint te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Fraggert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:30:
[...]

prima werk! Je pace lijkt wel aardig te fluctueren. Is ook een kunst: zo constant mogelijk lopen. Of waren er veel hoogteverschilletjes?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Hartloper schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:14:
@Krylinck Ik gok op een stressfractuur. Hopelijk is dat niet zo.
MRI: geen afwijkingen. Dat sluit een reeds genezen stressfractuur niet volledig uit, maar dan was het wel een minimale afwijking. Gelukkig speelt er ook niks anders. De huidige pijn is dan, naar ik aanneem, mogelijk nog een reactie op wat nu is genezen, of het zit allemaal in mijn hoofd :)

Komende week skiën, daarna met een beginnersschema proberen terug op te bouwen. Er kan waarschijnlijk niks kapot, maar ik ga het rustig aan doen en varen op de pijn.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:20

XyS

0.o.O

@Blomminator
@Fraggert
@Tim_W
@GSX-MAN
@Rudedadude
@Kawa
(@turambar)

Edit
Nieuwe namen toegevoegd;
@Dazzler2120
(@Roozzz)

Ik doe ook graag mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:19
@Blomminator
@Fraggert
@Tim_W
@GSX-MAN
@Rudedadude
@Kawa
(@turambar)

Edit
Nieuwe namen toegevoegd;
@Dazzler2120
(@Roozzz)

Wat wordt de doelafstand/tempo?
Pagina: 1 ... 220 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.