Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:17
Ik heb een nieuwe status in Garmin "Overreaching".

Liep voor mijn ziek periode 3x 7km in de week. Drie weken er uit geweest en opgebouwd van donderdag 3,8km, zaterdag 5km en vandaag 7km. Maar blijkbaar vond die dat teveel van het goede. Hersteltijd zou ook 51 uur zijn waar dit normaal rond de 24-30 uur ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:43
Shinji schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:58:
Ik heb een nieuwe status in Garmin "Overreaching".

Liep voor mijn ziek periode 3x 7km in de week. Drie weken er uit geweest en opgebouwd van donderdag 3,8km, zaterdag 5km en vandaag 7km. Maar blijkbaar vond die dat teveel van het goede. Hersteltijd zou ook 51 uur zijn waar dit normaal rond de 24-30 uur ligt.
Tsja, ik blijf die status van Garmin lastig vinden.
Het is sowieso goed na een periode van ziekte om het rustig op te pakken. Maar je voelt het zelf het beste aan.
Bij mij roept garmin ook al een tijdje "maintaining" , wat ik opzich wel snap want ik train niet super zwaar.
Maar ik ga wel vooruit ;-)

Het blijft een lastige, maar vertrouwen op je lichaam is het beste wat je kunt doen. Als garmin roept 50 uur herstel en jij hebt nergens last van, waarom dan wachten met je volgende training ?

[ Voor 29% gewijzigd door NoReseth op 23-01-2023 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Jazzper schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:55:

Hmmm die sub 5:00/min gaan wel erg makkelijk, maar dat houd ik niet 10K vol. Ietsje gas eraf. Maar ik bleef maar lage 5-jes lopen. En zo kan het dat ik op mijn oude dag mijn 11 jaar oude PR op de 10 met bijna 2 minuten verpulverd heb: 50:14! 50:13 volgens Strava en PBviewer.com zelfs. En die 13/14 seconden kunnen er echt wel af. Blij mee! Nota bene: op paar seconden na zoals voorspeld door VDOT. Niet te geloven..

Strava
[Afbeelding]
Wow! Diepe buiging!

Daar zou ik het voor doen.

(Loop de laatste dagen nogal ruk. Waarom? Omdat ik alleen maar aan het pielen ben met de nieuwe Apple watch ultra. Mijn God, wat een irritaties. Ding gaat mooi weer retour of verkoop. Ik weet nu in elk geval dat ik drukknopjes blief tijdens het hardlopen. Ja, dat is 1 dure les :D Maar de 955 solar is underway!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-08 06:57
Hmmm die sub 5:00/min gaan wel erg makkelijk, maar dat houd ik niet 10K vol. Ietsje gas eraf. Maar ik bleef maar lage 5-jes lopen. En zo kan het dat ik op mijn oude dag mijn 11 jaar oude PR op de 10 met bijna 2 minuten verpulverd heb: 50:14! 50:13 volgens Strava en PBviewer.com zelfs. En die 13/14 seconden kunnen er echt wel af. Blij mee! Nota bene: op paar seconden na zoals voorspeld door VDOT. Niet te geloven..
Forerunner 645-boks!

Maar lekker PR hoor!

En wat hierboven ook al ergens staat. Al die waarden met een flinke korrel zout nemen. Zolang je Garmin nog geen longblaasfunctie heeft....

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Philo Melos schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Wow! Diepe buiging!

Daar zou ik het voor doen.

(Loop de laatste dagen nogal ruk. Waarom? Omdat ik alleen maar aan het pielen ben met de nieuwe Apple watch ultra. Mijn God, wat een irritaties. Ding gaat mooi weer retour of verkoop. Ik weet nu in elk geval dat ik drukknopjes blief tijdens het hardlopen. Ja, dat is 1 dure les :D Maar de 955 solar is underway!)
Vraagje, wat ben je dan tijdens het lopen allemaal aan het doen op je horloge? hier loop ik met de series 7 dus mis eigenlijk alleen de lap knop die de ultra wel heeft. (moet nu beide knoppen indrukken maar werkt niet optimaal) verder heb ik mijn scherm zo ingesteld dat ik alle info die ik nodig heb kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnegcuuPwDC7Qz4IRB3ljkTOJXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HX45JSSFAaPF7fU60nyZUReH.png?f=user_large

Maar hoop dus dat ze op de series 9 de extra knop gaan toevoegen aangezien ik de ultra te duur vind en niet beschikbaar is bij ASR vitality :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:12
Tinusvolkel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Vraagje, wat ben je dan tijdens het lopen allemaal aan het doen op je horloge? hier loop ik met de series 7 dus mis eigenlijk alleen de lap knop die de ultra wel heeft. (moet nu beide knoppen indrukken maar werkt niet optimaal) verder heb ik mijn scherm zo ingesteld dat ik alle info die ik nodig heb kan zien.

[Afbeelding]

Maar hoop dus dat ze op de series 9 de extra knop gaan toevoegen aangezien ik de ultra te duur vind en niet beschikbaar is bij ASR vitality :)
Zoveel mensen, zoveel wensen :)

Een horloge zonder lap knop zou ik bij voorbaat al laten liggen en als ik dat screenshot bekijk zie ik genoeg andere dingen die niet maar mijn wensen zijn, zoals: kaart (gebruik ik eigenlijk alleen in een onbekende omgeving, batterij (wat moet je daarmee tijdens een loop?), cadans (boeiuh, mijn cadans is altijd wel in orde), waar is huidige rondetijd en tempo? en auto-pause gaat bij mij sowieso altijd als eerste uit.

Maar heb je dan nog gelopen ouwe zeur InZane? Jazeker, ik heb gisteren de Midwinter 10EM testrun gelopen in m'n eigen durp met 't 11-12 km/u pace groepje (https://www.strava.com/activities/8431879816) en dat was hartstikke gezellig. Hartslag nog steeds wat aan de hoge kant (grr), maar het gaat langzaam de goede kant weer op. Nou niet nog een keer ziek worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
@InZane dan zou de ultra iets voor jou zijn ;) die heeft een lap button en al het andere is naar wens in te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:10:
@InZane dan zou de ultra iets voor jou zijn ;) die heeft een lap button en al het andere is naar wens in te stellen :)
Ik heb al een paar jaar geen iPhone meer en ik zit te vast aan Garmin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-08 12:54
Tinusvolkel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]

Je kunt ook een ‘New interval’ knop in de interface van WorkOutdoor zetten. Ja, dat is touch screen en niet geweldig, maar met grotere blokken werkt het prima. Ik heb een klein knopje linksonderin gezet (ong zelfde layout als op je screenshot). Zo hoef ik niet altijd van te voren al die intervallen in te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Mijn Garmin Forerunner 645 lijkt het wijzertje ook te klemmen tegen de glasplaat; staat al tijden op 47 vast terwijl ik PR's breek en ik het aan de hoge kant vind.

Ik werk maar met VO2DOT die al lastig genoeg is. Op basis van mijn 5K laatste keer tempo zat ik op score van 40 en was een 10K van 50:03 mogelijk. Op basis van mijn oude 5K record van 22:41 zelfs een 10K van 47:04 mogelijk. Yeah right... mijn 2012 gebaseerde 10K record (hoewel ik die per ongeluk tijdens een te snelle duurloop liep) is 52:12. In recente jaren (en 11 jaar ouder) nog een keer een bewuste 10K op snelheid gelopen van 53:57 en dat was het wel. Ik zag die sub50 nooit meer zitten.

Maar trainen ging wel erg lekker laatste tijden zoals ik hier wel eens postte. Lage HR duurloopjes, intervallen, fartlek, keer 5K tempo. Zou ik niet eens een snelle 10K moeten proberen? Weet je wat, ik stel mijn Garmin in op 52:00 (5:12/min). En go...

Strava
[Afbeelding]
Ik weet niet hoe oud je bent, maar in het boek van Jack Daniels wordt leeftijd ook nog meegenomen bij VDOT. Extra gunstig waarschijnlijk in jouw geval. :) Lekker bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Slickk schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:07:
[...]

Je kunt ook een ‘New interval’ knop in de interface van WorkOutdoor zetten. Ja, dat is touch screen en niet geweldig, maar met grotere blokken werkt het prima. Ik heb een klein knopje linksonderin gezet (ong zelfde layout als op je screenshot). Zo hoef ik niet altijd van te voren al die intervallen in te kloppen.
Ik klop die intervallen meestal wel in is zo gebeurd. Maar in m’n warming up scherm heb ik die knop wel staan dan kan ik tegelijk met m’n mede lopers starten, daarna vervangt hij de knop voor resteerde interval tijd / afstand.

Morgen staat er weer een 10 x 2:00 gepland en m’n mede lopers kunnen het gesproken aftellen wel waarderen. Heb nu ingesteld dat ie na afloop van de interval gesproken heb gemiddelde tempo en Max hartslag op noemt, dus even kijken hoe ze daarop reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Arjan90 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:31:
@Fraggert my two cents: ik heb een HRM pro omdat mijn Garmin ook gammel was in de hartslagmeting. Vnl. bij lage temperaturen of bijv. veel wind. Ik liep duurloopjes in zone 5 volgens dat ding :+ Ik ben er erg blij mee, maar een Stryd is ook een prima alternatief (zij het duurder) als je gestructureerd op bepaalde intensiteit wil lopen. Jij zoekt ook wel de heuvels en bossen enzo op toch? Dan zou een Stryd ook fijn kunnen zijn, omdat hij ook beter tempo laat zien.

Mijn eerste week dat ik weer loop en ik heb er toch weer 4 loopjes op zitten. In totaal zo'n 26km, de achillespees reageert niet dus dat is super! Mijn rechterlies is wel wat gevoelig, nooit eerder last gehad dus waar dat nou weer vandaan komt... Misschien toch te snel aan het lopen in de intervallen. Conditie valt wel tegen, loop zeker 12 bpm hoger op duurlooptempo :( Maar door veel loopjes te doen, hoop ik het lijf goed de ruimte te geven om te herstellen en zo snel weer te kunnen opbouwen!
fijn dat je achillespees het houd d:)b

De bulk van wat ik loop is in elk geval onverhard en als het kan pak ik inderdaad een evenementje met wat hoogtemeters.
Ik ga even in de gaten houden wat mijn Forerunner de aankomende tijd doet. Afgelopen zondag een kort asfaltrondje van 5K gelopen bij 0graad en een koude wind en toen deed de Garmin niks vreemd.

Wel gelopen met een verlopen CPE (daar krijg ik echt de schijt van in, dan pakt hij pas heel laat een GPS-signaal......WTF is dat toch joh, miljoenen smartphones gebruiken GPS en die melding heb ik nog nooit gezien, ik ga eens in het horlopge-topic te rade

thanks voor je tips, ik ga er eens op inlezen, in zo'n stryd heb ik me nog niet verdiept.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:20
Zijn er hier zogenaamde "every-day" runners?
Las een keer dat @Roozzz er volgens mij iets over zei, maar kan dat niet meer terug vinden.

Mijn vraag is: hoe zijn jullie begonnen, afstand, snelheid, hartslag, tijd, frequentie etc?
Hoe bouw je zo iets op?
Wat zijn de voordelen van vaker korter ipv minder en langer?

Niet dat ik van plan ben om vanaf vandaag iedere dag te gaan lopen, maar meer dan de huidige 3 moet lukken.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mhr-zip schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:40:
Las een keer dat @Roozzz er volgens mij iets over zei, maar kan dat niet meer terug vinden.

Mijn vraag is: hoe zijn jullie begonnen, afstand, snelheid, hartslag, tijd, frequentie etc?
Hoe bouw je zo iets op?

Niet dat ik van plan ben om vanaf vandaag iedere dag te gaan lopen, maar meer dan de huidige 3 moet lukken.
@Rene is elke dag aan het rennen, maar die dat doet om elke dag ietsje verder te komen.

daar zit een ander schema achter ("gewoon" elke loop iets verder) dan een conventionele opbouw

ik weet alleen niet of dat is wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
@Poekie loopt volgens mij ook nog steeds iedere dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:02

Hoe bouw je zo iets op?

Ik loop tegenwoordig 5x per week: donderdag alleen HIIT en vrijdag rust. De rest van de week:
ma: rustige duurloop of vaartspel
di: korte duurloop + bootcamp
wo: runnersclub: rennen in de groep, loopscholing + variabel programma, meestal intervallen
do: HIIT
vr: rust
za: vaartspel of snelle duurloop
zo: lange duurloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Fraggert schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:43:
[...]
Dat is ook een goede vraag.
InZane schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:49:
@Poekie loopt volgens mij ook nog steeds iedere dag :)
Dat weet ik van Strava, maar ze is hier wat minder aanwezig (druk met lopen O-) )
born2tweak schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Ik loop tegenwoordig 5x per week: donderdag alleen HIIT en vrijdag rust. De rest van de week:
ma: rustige duurloop of vaartspel
di: korte duurloop + bootcamp
wo: runnersclub: rennen in de groep, loopscholing + variabel programma, meestal intervallen
do: HIIT
za: vaartspel of snelle duurloop
zo: lange duurloop
Ik heb ook 5 dagen met wat ruimte om wat te doen, maar doe er meestal maar 3. Zit beetje te zoeken hoe ik die andere 2 dagen kan inzetten zonder dat het te gek wordt.

Geen doel qua snelheid, maar meer betere duur/algehele conditie.

ma + wo bij de club

ma: tempo (?) intervallen.
di: rust (geen/weinig tijd ook)
wo: baan training, deze gaat meestal wel in het rood.
do: rust
za: lange duurloop
zo: rust (geen tijd ook)

Dus ik zit beetje te denken. Zou het nut hebben om bijv do & vr 30 minuten te gaan lopen (of heeft 20 min al nut, of pas vanaf 60 minuten). Donderdag echt herstel tempo, vrijdag rustig. Of kan ik dan beter niks doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mhr-zip schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Ik heb ook 5 dagen met wat ruimte om wat te doen, maar doe er meestal maar 3. Zit beetje te zoeken hoe ik die andere 2 dagen kan inzetten zonder dat het te gek wordt.

ma + wo bij de club

Dus ik zit beetje te denken. Zou het nut hebben om bijv do & vr 30 minuten te gaan lopen (of heeft 20 min al nut, of pas vanaf 60 minuten). Donderdag echt herstel tempo, vrijdag rustig. Of kan ik dan beter niks doen?
Ik mis dan eigenlijk (hoewel ik het zelf ook niet doe) een CORE-training.

Allicht kun je dat nog overwegen, ook misschien wel lekker als afwisseling voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Fraggert schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Ik mis dan eigenlijk (hoewel ik het zelf ook niet doe) een CORE-training.

Allicht kun je dat nog overwegen, ook misschien wel lekker als afwisseling voor je.
Dat doe ik 4/5x per week. Niet echt super diehard, maar moet toch oefeningen doen van de fysio. Dus pak gelijk paar andere dingen mee.

En daarnaast, je hebt gelijk, maar ik ga het niet doen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mhr-zip schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Dat doe ik 4/5x per week. Niet echt super diehard, maar moet toch oefeningen doen van de fysio. Dus pak gelijk paar andere dingen mee.

En daarnaast, je hebt gelijk, maar ik ga het niet doen _O-
huh......hoe krijg je dat voor elkaar dan? _O- en dan nog tijd over voor een uitbreiding op al 3 lopen :P

#hoedan........pensioen? huisman? staatsloterij? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
@mhr-zip Ik dacht dat jij fietser was die sporadisch hardloopt, een beetje het omgekeerde van wat ik doe. Maar daar zie ik in je schema niks van terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 14:07

Hoe bouw je zo iets op?

Aanwezig!

Ik ben begonnen met elke dag ongeveer 2 kilometer en dat per week uitbreiden naar meer. Dat is inmiddels bijna 2,5 jaar geleden, dus heel goed weet ik m'n overwegingen ook niet meer. Mijn basis was drie keer in de week lopen waarbij 1 keer ongeveer 10 kilometer en die 'trainingen' heb ik in m'n schema laten zitten. De rest ging dus ongeveer 2 kilometer ver per dag.

Snelheid, tijd en afstand keek ik vaak niet naar. Het ging mij er in het begin om dat ik elke dag liep, gewoon omdat het me leuk leek om een dergelijke 'streak' te behouden. Dat ging van een week naar een maand, naar 50 dagen, 100 dagen enzovoorts. Nu zie ik het wel als onderdeel van m'n trainingen en let ik wel op wat ik doe. Dat betekent:
Maandag: herstel (15 tot 30 minuten met misschien wat 200'jes op heel lage intensiteit)
Dinsdag: training op de atletiekclub
Woensdag: 15 tot 30 minuten herstel of duurloop met een paar blokjes marathontempo
Donderdag: extensieve intervallen
Vrijdag: 15 minuten herstel
Zaterdag: Marathonblokken
Zondag: Duurloop

De herstel- en marathontrainingen doe ik puur op hartslag, de training op de atletiekclub gaat in de vorm van de dag en de tempo's in de extensieve intervallen zijn berekend via de souplessemethode.

Of er specifiek voordelen zijn weet ik niet; voor mij persoonlijk gaat het erom dat ik elke dag eventjes bezig ben, bijna elke dag de 10.000 stappen haal en m'n streak richting de 1.000 dagen breng.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:49
[...]

ma + wo bij de club

Ja. Iedere meter meer lopen heeft nut. Mits je nog tijdig herstelt en heel blijft. Je zal waarschijnlijk merken dat meteen 2 dagen toevoegen wat veel is. Zeker omdat je dan van intensief naar je lange duurloop gaat zonder rustdagen. Het is opvallend hoe stevig het wegnemen van rustdagen snijdt in het herstel. Kan wel, maar moet je wel opbouwen.

Ik zou zeggen begin met een van beide dagen toe te voegen, dan kan je later evt de andere ook plussen. De vrijdag gaat waarschijnlijk het makkelijkst, op donderdag heb je waarschijnlijk meer vermoeidheid in de benen zitten. Hoe dan ook, begin bescheiden qua tijd/afstand/tempo. Max 30 minuten zou ik doen. Meteen 60min lijkt me vrij snel pijnlijk worden. (Je loopt nu max 5 uur in de week schat ik?)

Wil je gaan streaken, je oorspronkelijke vraag, dan zou ik de rustdagen opvullen met hele korte, rustige loopjes. Denk 2km ofzo en daarvandaan heel rustig uitbouwen. Het wegnemen van rustdagen merk je.

En wat @Tinusvolkel zegt, hoe passen je fietstrainingen in dit plan?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Fraggert schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:25:
[...]

huh......hoe krijg je dat voor elkaar dan? _O- en dan nog tijd over voor een uitbreiding op al 3 lopen :P

#hoedan........pensioen? huisman? staatsloterij? :+
2x 30 seconden planken......

:+
Tinusvolkel schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:32:
@mhr-zip Ik dacht dat jij fietser was die sporadisch hardloopt, een beetje het omgekeerde van wat ik doe. Maar daar zie ik in je schema niks van terug.
Klopt, maar het is beetje omgedraaid.
Roozzz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Ja. Iedere meter meer lopen heeft nut. Mits je nog tijdig herstelt en heel blijft. Je zal waarschijnlijk merken dat meteen 2 dagen toevoegen wat veel is. Zeker omdat je dan van intensief naar je lange duurloop gaat zonder rustdagen. Het is opvallend hoe stevig het wegnemen van rustdagen snijdt in het herstel. Kan wel, maar moet je wel opbouwen.
Ik stel daarom ook vragen, voordat ik er vanaf lig.
Ik zou zeggen begin met een van beide dagen toe te voegen, dan kan je later evt de andere ook plussen. De vrijdag gaat waarschijnlijk het makkelijkst, op donderdag heb je waarschijnlijk meer vermoeidheid in de benen zitten. Hoe dan ook, begin bescheiden qua tijd/afstand/tempo. Max 30 minuten zou ik doen. Meteen 60min lijkt me vrij snel pijnlijk worden. (Je loopt nu max 5 uur in de week schat ik?)
ma + wo 1 uur ong. (ja alles bij elkaar duurt het 1,5 uur. Maar moet je loopscholing ed. meerekenen?)
za 1,5 uur.

max 30 min is mooie richttijd. En @KevinK92 neemt al de moeite om het voor 15 minuten te doen. (voor minder dan 2 uur buiten fietsen, heb ik al geen zin om kleding aan te doen).
Wil je gaan streaken, je oorspronkelijke vraag, dan zou ik de rustdagen opvullen met hele korte, rustige loopjes. Denk 2km ofzo en daarvandaan heel rustig uitbouwen. Het wegnemen van rustdagen merk je.

En wat @Tinusvolkel zegt, hoe passen je fietstrainingen in dit plan?
Nee geen echte streak, maar meer aantal dagen op voeren zonder over te belasten.

Misschien had ik er beter van kunnen maken: hoe ga ik 5 keer per week sporten. Probleem is dat door gezin en mijn flexibele ruggengraad geen zin heb ik een heel strak schema.

Nu is het winter dus liever lopen. Ik wissel dagen ook wel eens om met fietsen. Maar snap ook wel dat ik herstelloop op een donderdag, niet moet omwisselen met HIIT training op de fiets.

Probleem is ook dat ik op ma en wo eigenlijk wel tijd heb om 2 keer te sporten (tussendoor werk en 's avonds). Maar dat gaat nooit goedkomen met herstel natuurlijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-08 14:49
Mijn eerste check-in van het jaar in het hardloop-topic! Uiteraard heb ik hier wel mee gelezen, maar tot voor kort was ik zelf nog niet helemaal terug in de 'running mood'. Herstellen na de marathon in december, corona erbovenop en het goede gevoel weer terugvinden heeft wel even gefrustreerd. Maar met nog 3 maanden tot de marathon in Rotjeknor moet er toch weer wat regelmaat in het lopen terugkomen.

Gelukkig sinds afgelopen week weer het gevoel dat het lichaam weer mee wil werken. Hoewel ik nog niet in het ritme van 4 keer lopen in de week zit - het is toch wat puzzelen met partner, kids, werk en andere verplichtingen - hoop ik dat deze week ook weer te bereiken.

Ondertussen heb ik wel weer een nieuwe stimulans gevonden om te gaan lopen: wederom nieuwe hardloopschoenen in huize SkyR _O-

De Alphafly's zijn doorverkocht, want die bleken na een wat langere loop in september toch wat te krap, met een blauwe teennagel als gevolg. Gelukkig was de Saucony Endorphin Pro 3 daarna een schot in de roos waarmee ik comfortabel de marathon heb kunnen lopen. Nu is er een paar Adidas Adizero Adios Pro 3 bij gekomen. Iemand had de inlegzool al weggegooid voor zijn eerste testrun, dus die kon ik voor een mooi prijsje overnemen. Zelf heb ik er de inlegzool van een versleten paar Vaporfly's in gedaan :+

Nu kan ik dus mooi de komende tijd de Pro 3's gaan vergelijken in tempolopen en duurlopen. Ben benieuwd welke ik in april aan zal hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
mhr-zip schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Misschien had ik er beter van kunnen maken: hoe ga ik 5 keer per week sporten. Probleem is dat door gezin en mijn flexibele ruggengraad geen zin heb ik een heel strak schema.

Nu is het winter dus liever lopen. Ik wissel dagen ook wel eens om met fietsen. Maar snap ook wel dat ik herstelloop op een donderdag, niet moet omwisselen met HIIT training op de fiets.
Ergens is het juist makkelijker als je niet alleen maar loopt. Je kan de dag na een harde intervaltraining op de baan prima 2-3 uur lekker gaan fietsen. Die impact valt wel mee. Ik zou inderdaad niet maximaalsprintjes gaan doen, maar verder... Dus wil je meer dagen sporten, dit is de veiligste optie.
Probleem is ook dat ik op ma en wo eigenlijk wel tijd heb om 2 keer te sporten (tussendoor werk en 's avonds). Maar dat gaat nooit goedkomen met herstel natuurlijk.
Triatleten doen niets anders :+ Mevrouw Roozzz deed met grote regelmaat 2 trainingen op een dag in aanloop naar haar hele triathlon. Mentaal wel een dingetje om op zaterdag 5,5 uur op de fiets te zitten en dan nog even een uurtje of wat te lopen. Maar ook doordeweeks dagelijks een combinatie van zwemmen, fietsen en lopen. En haar belastbaarheid is echt niet zo hoog... :X

Ik zou zeggen probeer het eens: 1x fietsen, 1x lopen op een dag, met een rustdag erna.

Je hebt met fietsen geen schokbelasting. Dat helpt ontzettend! Kijk je naar "serious runners" dan zie je dat er best een aantal in de ochtend looptraining doen en later op de dag nog een uurtje of wat volume maken op een elliptical of fiets. Of andersom. Dat verteert men makkelijker dan iedere dag lopen, laat staan consequent 2x op een dag lopen. Dus als je de tijd hebt :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:06

Sherlock

No Shit

Vraagje over Strava, dat gebruik ik al heel lang op de fiets en nu dus een paar maanden ook bij het hardlopen. Ik ben inmidels "Local legend" voor een paar segmenten bij ons in de buurt, maar d'r is er één waarbij mijn pogingen niet tellen ofzo.

De huidige Local legend heeft 11 pogingen gedaan, en ik heb er zelf iets van 15 of 16 (geen zin om precies die 90 dagen terug te tellen). Mijn pogingen staan openbaar en ik heb me niet afgemeld voor Local legend statistieken.

Als ik naar het segment ga en onderaan bij Klassementen klik op "Mijn resultaten" dan zie ik 20 resultaten, dat klopt gewoon dus gewoon. Kijk ik dan naar "Mijn beste tijd" dan is dat vak leeg.

Bovenin beeld heb je "Statistieken" en daar staat wel mijn PR aller tijden en 20 segmentpogingen.

Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Uiteraard is het het niet belangrijk, maar ik vind het wel leuk.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:42
Sherlock schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:56:
Vraagje over Strava, dat gebruik ik al heel lang op de fiets en nu dus een paar maanden ook bij het hardlopen. Ik ben inmidels "Local legend" voor een paar segmenten bij ons in de buurt, maar d'r is er één waarbij mijn pogingen niet tellen ofzo.

De huidige Local legend heeft 11 pogingen gedaan, en ik heb er zelf iets van 15 of 16 (geen zin om precies die 90 dagen terug te tellen). Mijn pogingen staan openbaar en ik heb me niet afgemeld voor Local legend statistieken.

Als ik naar het segment ga en onderaan bij Klassementen klik op "Mijn resultaten" dan zie ik 20 resultaten, dat klopt gewoon dus gewoon. Kijk ik dan naar "Mijn beste tijd" dan is dat vak leeg.

Bovenin beeld heb je "Statistieken" en daar staat wel mijn PR aller tijden en 20 segmentpogingen.

Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Uiteraard is het het niet belangrijk, maar ik vind het wel leuk.
Zit het in je privacyzone toevallig? Zo heet het volgens mij, als Strava een bepaalde straal om je locatie niet meedeelt aan buitenstaanders.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
  • Laatst online: 22:19

Staat je start en eind punt soms op verbergen?
Je kan dit instellen om je woonplaats te verbergen maar dan neemt hij je pr's op segmenten niet mee

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:06

Sherlock

No Shit

TheOmen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Zit het in je privacyzone toevallig? Zo heet het volgens mij, als Strava een bepaalde straal om je locatie niet meedeelt aan buitenstaanders.
Gunth schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Staat je start en eind punt soms op verbergen?
Je kan dit instellen om je woonplaats te verbergen maar dan neemt hij je pr's op segmenten niet mee
Ach ja, natuurlijk 8)7 Echt helemaal niet aan gedacht. Ik ga eens wat met die zone spelen, kijken of dat 'helpt' :*)

Edit: even verwijderd en ja hoor; 17 pogingen. Eens even kijken welk adres ik dan in moet voeren om nog een beetje privacy te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Sherlock op 24-01-2023 16:12 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:48

Darkasantion

Just keep swimming!

Zo, afgelopen weken flinke km's gemaakt en dankzij Runalyze(dank voor de tip) nu ook een leuk dashboard om nog meer inzicht/data te krijgen over mijn lopen.
Afgelopen week net niet de 80Km aangetikt(79,5Km), echter wel 3 dagen op rij flinke Km's gelopen en dit ging mij, boven verwachting best goed af.
Vrijdag 14Km gelopen, zaterdag 20Km op zeer rustig tempo en zondag 21Km op een iets sneller tempo.
Maandag dan rustdag, echter vernam ik in de benen gelukkig weinig van de 55Km die ze hadden gelopen :) .

Vanmorgen weer uurtje gelopen en halverwege had ik een bijzonder moment. Merkte ineens dat het tempo omhoog ging, terwijl ik gevoelsmatig niet meer ervoor moest doen. Was al op een redelijk snel tempo aan het lopen. Eerste 30min liep ik ~4:12 de Km, en erna dook ik heel dus makkelijk onder de 4:00 de Km. Vond het interessant/leuk dus gewoon doorgelopen en was zeer benieuwd naar de hartslag e.d. op het einde.
Kon het hoge tempo prima vasthouden en de laatste 5min bewust rustig uitgelopen, geen idee hoe hoog de hartslag was, dus gekozen voor een cooling down.
25min lang rond de 3:57 gelopen met een hartslag van ~159, wat wel hoog is, echter loop ik vaker met deze hartslag zo lang rond, echter niet dit tempo :P .
Rare gewaarwording, wel een fijne :+ .
Hebben jullie dat ook wel eens gehad?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Roozzz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:36:
[...]

Ergens is het juist makkelijker als je niet alleen maar loopt. Je kan de dag na een harde intervaltraining op de baan prima 2-3 uur lekker gaan fietsen. Die impact valt wel mee. Ik zou inderdaad niet maximaalsprintjes gaan doen, maar verder... Dus wil je meer dagen sporten, dit is de veiligste optie.
Als je alle dagen kan lopen, wordt inwisselen voor fietsen alleen maar makkelijker.
[...]

Triatleten doen niets anders :+ Mevrouw Roozzz deed met grote regelmaat 2 trainingen op een dag in aanloop naar haar hele triathlon. Mentaal wel een dingetje om op zaterdag 5,5 uur op de fiets te zitten en dan nog even een uurtje of wat te lopen. Maar ook doordeweeks dagelijks een combinatie van zwemmen, fietsen en lopen. En haar belastbaarheid is echt niet zo hoog... :X

Ik zou zeggen probeer het eens: 1x fietsen, 1x lopen op een dag, met een rustdag erna.

Je hebt met fietsen geen schokbelasting. Dat helpt ontzettend! Kijk je naar "serious runners" dan zie je dat er best een aantal in de ochtend looptraining doen en later op de dag nog een uurtje of wat volume maken op een elliptical of fiets. Of andersom. Dat verteert men makkelijker dan iedere dag lopen, laat staan consequent 2x op een dag lopen. Dus als je de tijd hebt :P
Ik doe wel eens 2 dingen op een dag. Maar er is alleen een maar.

Ik ben bang op blessures bij iets van een misstap (door vermoeidheid). Tevens heb ik zo iets van eerst de HIIT, rustige duur kan er altijd bij.

Nu is het zo dat ik op ma en wo 's avonds er beetje aan moet sleuren, dus wil geen vermoeidheid opbouwen eerder die dag.

Ben pas wel 1 uur wezen lopen op zaterdag en toen daarna nog 1 uur op de tacx. Dat was prima te doen, maar dat was 2x duur.

Ergens moet ik de duur op schroeven om de hele belasting beter te kunnen verteren, heb wel een gedacht om ma en/of wo uit mijn schema te skippen. Maar lopen in een leuke groep is ook wel super tof ten opzichte van rondjes in je uppie (en makkelijk met gezin, deze afspraak staat vast, papa kan ff niet schuiven).
Heeft iemand dit ook wel eens gehad?
Ja. Toen keek ik mijzelf in de spiegel aan. Toen dacht ik "strava segmenten" _O- .

Daarna ben ik weer verder gegaan met mijn leven.

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 24-01-2023 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:39
[...]

Dat is ook een goede vraag.

[...]

Dat weet ik van Strava, maar ze is hier wat minder aanwezig (druk met lopen O-) )

[...]

ma + wo bij de club

Beginnen met 1 keer 30 minuten rustig erbij. Is vaste prik in mijn schema van 4keer per week lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
SkyR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:30:
Mijn eerste check-in van het jaar in het hardloop-topic! ...
De Alphafly's zijn doorverkocht, want die bleken na een wat langere loop in september toch wat te krap, met een blauwe teennagel als gevolg. Gelukkig was de Saucony Endorphin Pro 3 daarna een schot in de roos waarmee ik comfortabel de marathon heb kunnen lopen. Nu is er een paar Adidas Adizero Adios Pro 3 bij gekomen. Iemand had de inlegzool al weggegooid voor zijn eerste testrun, dus die kon ik voor een mooi prijsje overnemen. Zelf heb ik er de inlegzool van een versleten paar Vaporfly's in gedaan :+

Nu kan ik dus mooi de komende tijd de Pro 3's gaan vergelijken in tempolopen en duurlopen. Ben benieuwd welke ik in april aan zal hebben :)
@SkyR Ben benieuwd naar je ervaringen met de superschoenen van Adidas. Hou ons op de hoogte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Hartloper schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:29:
[...]

@SkyR Ben benieuwd naar je ervaringen met de superschoenen van Adidas. Hou ons op de hoogte.
+1 :)

Heb zelf nog de 2 maar als ik voor een marathon pr ga dan gaat die poging denk ik wel op de Adios pro 3.

Verder kwam ik er vandaag achter dat m’n adios 7 schoen (met pakweg 500km ) aan de zijkant is gaan scheuren wat niet echt een standaard plek is voor slijtage.
Had ooit ergens gelezen dat het garantie beleid van Adidas prima is. Dus even foto’s opgestuurd en het was zo geregeld.
Krijg als ik de schoenen geretourneerd heb het volledige aankoop bedrag terug. En heb dezelfde schoen toch (ondanks dit voorgeval) maar opnieuw besteld omdat ze zo lekker lopen.
Kreeg nog een 15% extra korting op een schoen die al was afgeprijsd van €140 naar €91.
Dus prima service bij Adidas (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Ik probeer m'n marathon shape volgens runalyze te voltooien, maar ik zie dat deze cijfers ook variabel zijn. Heb ik een keer de 70km per week gehaald, stelt hij dat ik 79 km moet halen voor m'n marathon shape. Ook de long run moet nu langer dan een paar weken geleden. Waarom is dit? Is dit omdat ik in Garmin de marathon heb gepland en runalyze daar rekening mee houdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mhr-zip schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:35:
[...]

2x 30 seconden planken......

:+
_O- _O- _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Laatst online: 23:40
born2tweak schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:51:
Ik probeer m'n marathon shape volgens runalyze te voltooien, maar ik zie dat deze cijfers ook variabel zijn. Heb ik een keer de 70km per week gehaald, stelt hij dat ik 79 km moet halen voor m'n marathon shape. Ook de long run moet nu langer dan een paar weken geleden. Waarom is dit? Is dit omdat ik in Garmin de marathon heb gepland en runalyze daar rekening mee houdt?
Je moet het positief bekijken, het betekent dat je VO2Max (volgens Runalyze) aan het stijgen is. d:)b
Bij een hogere VO2Max hoort een betere marathontijd, en dus meer kilometers per week en ook een langere duurloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:56

Niku

Alagaesii

Tinusvolkel schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:41:
[...]

+1 :)

Heb zelf nog de 2 maar als ik voor een marathon pr ga dan gaat die poging denk ik wel op de Adios pro 3.

Verder kwam ik er vandaag achter dat m’n adios 7 schoen (met pakweg 500km ) aan de zijkant is gaan scheuren wat niet echt een standaard plek is voor slijtage.
Had ooit ergens gelezen dat het garantie beleid van Adidas prima is. Dus even foto’s opgestuurd en het was zo geregeld.
Krijg als ik de schoenen geretourneerd heb het volledige aankoop bedrag terug. En heb dezelfde schoen toch (ondanks dit voorgeval) maar opnieuw besteld omdat ze zo lekker lopen.
Kreeg nog een 15% extra korting op een schoen die al was afgeprijsd van €140 naar €91.
Dus prima service bij Adidas (y)
Volledige restitutie na 500 kilometer? Dat is niet verkeerd. Gisteren mijn Reebok FFE2.0 op 900 kilometer gezet, zit ook een scheur in de zijkant (ventilatiestreepjes lijken in elkaar doorgescheurd), poging waard? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Niku schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Volledige restitutie na 500 kilometer? Dat is niet verkeerd. Gisteren mijn Reebok FFE2.0 op 900 kilometer gezet, zit ook een scheur in de zijkant (ventilatiestreepjes lijken in elkaar doorgescheurd), poging waard? :+
Je kan het altijd proberen, Reebok viel onder Adidas tot 2 jaar terug.
Maar heb alleen vermeld dat ze een half jaar oud waren, niet dat er 500km op stond O-)
Verder heb ik voldoende (ongepoetste) schoen foto's opgestuurd waarin ze duidelijk konden zien dat ze goed gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-08 20:43

Dazzler2120

FP ProMod
Overigens, nu ik me ingeschreven heb voor een wedstrijd, wat doen jullie meestal met de startnummers? hoe hangen jullie die aan jezelf? :+

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mosselmossel
Dazzler2120 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:42:
Overigens, nu ik me ingeschreven heb voor een wedstrijd, wat doen jullie meestal met de startnummers? hoe hangen jullie die aan jezelf? :+
Ik heb Bibbits. Dat zijn kleine magneetjes waarmee je ze vastklemt. Werkt ideaal en geen gaatjes meer in je shirt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil
  • Laatst online: 17:13

Redcoil

Polyinterpretabel

Heb ooit zo'n pak met radiatormagneetjes gekocht, maar daar hield ik er aantal van over. Daar gebruik ik er 8 van op de hoeken van m'n startnummer. Werkt perfect!

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
mosselmossel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Ik heb Bibbits. Dat zijn kleine magneetjes waarmee je ze vastklemt. Werkt ideaal en geen gaatjes meer in je shirt.
Kijk, zoiets ziet inderdaad wel praktisch uit.
Ik ga die eens bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

startnummermagneetjes d:)b

Bibbits, net als @mosselmossel

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 25-01-2023 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Startnummerband.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
mosselmossel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Oh ja, die heb ik ook.. ergens. Ik ben ze altijd kwijt, of ik vergeet ze. Meestal worden het dus gewoon de gebruikelijke speldjes.
Heb ik vorig jaar ook voor het eerst gebruikt! Beviel wel. Ik zocht eigenlijk iets om simpel wat gelletjes mee te nemen en dit was een prima oplossing. Met 30km voor de boeg leek het me toch geen overbodige luxe om iets van voeding mee te nemen.
Dat het startnummer er ook aan bevestigd kon worden was trouwens een mooi extraatje.

[ Voor 39% gewijzigd door InZane op 25-01-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
InZane schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Oh ja, die heb ik ook.. ergens. Ik ben ze altijd kwijt, of ik vergeet ze. Meestal worden het dus gewoon de gebruikelijke speldjes.

[...]

Heb ik vorig jaar ook voor het eerst gebruikt! Beviel wel. Ik zocht eigenlijk iets om simpel wat gelletjes mee te nemen en dit was een prima oplossing. Met 30km voor de boeg leek het me toch geen overbodige luxe om iets van voeding mee te nemen.
Ja, uiterindelijk hè? Is daar ook helemaal niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Bij m'n laatste evenement had ik nog een last-minute kledingwissel naar kort t-shirt en dat ging dankzij de magneetjes een stuk sneller en netter dan speldjes. Ze zijn inderdaad wel klein en raken makkelijk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Slickk schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:01:
Bij m'n laatste evenement had ik nog een last-minute kledingwissel naar kort t-shirt en dat ging dankzij de magneetjes een stuk sneller en netter dan speldjes. Ze zijn inderdaad wel klein en raken makkelijk kwijt.
Precies dé reden dat ik met een band loop. Heerlijk flexibel bij wisselingen van shirtje, jasje etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Gebruik hier gewoon speldjes die ik altijd in hetzelfde lek geprikte shirt prik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:55
Vraagje over schoenen. Mijn schoenen zijn nu exact 2 jaar oud en heb er 750km mee gerend.
Is het beter ze al te vervangen ivm afnemende demping?

Ze zeggen wel eens dat schoenen ook "slijten" als ze ongebruikt in de kast staan. De demping neemt dan af. Is dat daarom onverstandig om nu een model van 2-3 jaar geleden te kopen, aangezien die al die tijd ook ergens in een magazijn hebben staan "slijten"?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:46
Blackouts schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:26:
Vraagje over schoenen. Mijn schoenen zijn nu exact 2 jaar oud en heb er 750km mee gerend.

Ze zeggen wel eens dat schoenen ook "slijten" als ze ongebruikt in de kast staan. De demping neemt dan af. Is dat daarom onverstandig om nu een model van 2-3 jaar geleden te kopen, aangezien die al die tijd ook ergens in een magazijn hebben staan "slijten"?
Nooit zeker te zeggen op afstand natuurlijk, je voelt het zelf het beste. Maar ik zou zeggen dat ze zowel qua leeftijd als aantal kms wel in de buurt van vervanging komen. Maar waarom zo'n oud model kopen, een model dat nu net in de aanbieding is, is vaak veel minder oud en voldoet minimaal net zo goed lijkt me.

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 15:50
Roadman schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:42:
Het valt mij op de laatste tijd dat er geen beweging zit in mijn vo2max.

Korte rondvraag in mijn omgeving leert dat meerdere personen hier last van hebben.
Gemeenschappelijke deler is dat we allemaal een Garmin Fenix 6/ of 7 om onze pols hebben hangen.

Meer bezitters van bovengenoemde klok die dit ook ervaren?

Nu hecht ik zelf niet heel veel waarde aan het getalletje opzich, maar had wel een opwaartse trend verwacht gezien de trainingen die ik momenteel doe.
Beetje laat en niet precies hetzelfde klokje dus misschien niet relevant. Hier een FR55, vo2max en fitness age zijn beiden nog in beweging. Afgelopen week is mijn ouwe lijf weer een half jaartje jonger geworden en vo2max een puntje omhoog gegaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Blackouts schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:26:

Hoe voelen ze? Begin je last te krijgen van pijntjes die je eerder niet had en die overduidelijk te wijten zijn aan verminderde demping?

Dat zeggen ze wel eens, maar echt hard bewijs is er niet voor. Je hebt sneakerverzamelaars met schoenen uit de jaren '80 die inderdaad bijna in stof op gaan zodra je het oude rubber aanraakt, maar dan praat je over schoenen van 10+ jaar oud. Ik heb het idee dat de materialen van tegenwoordig sowieso wat beter zijn.

Ik denk dat je geen schoenen van 4+ jaar oud moet gaan kopen, maar ik denk dat je met een paar schoenen van 2 jaar oud geen verschilt merken met een paar schoenen van een dag oud.

Het grootste deel komt op mij over als marketingpraat. Verminderde demping, prima, maar dat gaat vrij langzaam. Als je er altijd op loopt dan worden je pezen / spieren / gewrichten ook sterker en raken eraan gewend. Zodra je echt pijn gaat krijgen, zou ik ze wel vervangen. Bij sommige is dat al bij 500km, bij anderen pas bij 1000km+. Je gevoel is daarin belangrijker dan statistieken zou ik zeggen.

Zelf vind ik het kopen en lopen op de nieuwste schoenen een leuke bij-hobby van hardlopen. O-) Tegelijk loop ik nog steeds op een oud paartje van Saucony die qua demping allang 'op' zijn maar gewoon heerlijk zitten. Door de verminderde demping voelen ze soepeler en 'platter' (met name in bochten) vergeleken met schoenen met veel demping.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Ik treed @Slickk bij.
Ik heb ook al schoenen gekocht van het jaar ervoor, als een model je bevalt kan je het een jaar later voor de helft van de prijs nog eens kopen.

Iemand stelt de vraag naar 3 jaar oude schoenen kopen, ik denk niet dat die nog te vinden zijn.

In het Engels spreken ze van "shelf life", en men gaat er blijkbaar van uit dat pas na 2-3 jaar verslechtering optreedt.
Als je het aan een schoenenfabrikant vraagt of aan een schoenenverkoper, dan gaan die uiteraard zeggen dat je schoenen onmiddellijk moet gebruiken.
Eigenlijk zou je het aan een expert in rubber, schuim en lijm moeten vragen om een echt objectieve mening te krijgen.
Zelf heb ik met de black friday actie van Nike een paar Vaporfly's gekocht, ik ga ze pas over een paar maand beginnen gebruiken.

Om in te pikken op de speldjesdiscussie, ik ben heel erg gesteld op mijn wedstrijdsingletjes, maar ik prik er zonder verpinken 4 speldjes in. Dat levert geen zichtbare beschadiging op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05

XyS

0.o.O

Darkasantion schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:19:
Zo, afgelopen weken flinke km's gemaakt en dankzij Runalyze(dank voor de tip) nu ook een leuk dashboard om nog meer inzicht/data te krijgen over mijn lopen.
Afgelopen week net niet de 80Km aangetikt(79,5Km), echter wel 3 dagen op rij flinke Km's gelopen en dit ging mij, boven verwachting best goed af.
Vrijdag 14Km gelopen, zaterdag 20Km op zeer rustig tempo en zondag 21Km op een iets sneller tempo.
Maandag dan rustdag, echter vernam ik in de benen gelukkig weinig van de 55Km die ze hadden gelopen :) .

Vanmorgen weer uurtje gelopen en halverwege had ik een bijzonder moment. Merkte ineens dat het tempo omhoog ging, terwijl ik gevoelsmatig niet meer ervoor moest doen. Was al op een redelijk snel tempo aan het lopen. Eerste 30min liep ik ~4:12 de Km, en erna dook ik heel dus makkelijk onder de 4:00 de Km. Vond het interessant/leuk dus gewoon doorgelopen en was zeer benieuwd naar de hartslag e.d. op het einde.
Kon het hoge tempo prima vasthouden en de laatste 5min bewust rustig uitgelopen, geen idee hoe hoog de hartslag was, dus gekozen voor een cooling down.
25min lang rond de 3:57 gelopen met een hartslag van ~159, wat wel hoog is, echter loop ik vaker met deze hartslag zo lang rond, echter niet dit tempo :P .
Rare gewaarwording, wel een fijne :+ .
Hebben jullie dat ook wel eens gehad?
Ja heb het ook wel eens, zie in runalyze dan ook een mooi sprongetje omhoog qua vo2max. Maar uiteindelijk gaan de verbeteringen langzaam en was dat gewoon een 'goede dag'. Voelt wel lekker, alsof je even mag uitproberen hoe het is als je netjes door blijft trainen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ga beginnen met hardlopen, heb goed materiaal gekocht (hopelijk):
https://www.bol.com/nl/nl...at-43-5/9300000112344057/
https://www.bol.com/nl/nl...k-zwart/9300000105033656/

Het is de bedoeling om rustig aan te beginnen, maak mij al snel zorgen om mijn hart bijvoorbeeld, dus wil het op het gemak doen en niet te gek.

Hebben jullie nog tips voor een goede app en tips? :)
Wat zou bijvoorbeeld een goede hartslag zijn (32M)?

Een kameraad van mij raden het volgende schema aan: https://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
HollowGamer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:13:

Het is de bedoeling om rustig aan te beginnen, maak mij al snel zorgen om mijn hart bijvoorbeeld, dus wil het op het gemak doen en niet te gek.

Wat zou bijvoorbeeld een goede hartslag zijn (28M)?

Een kameraad van mij raden het volgende schema aan: https://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner

Thanks!
Veel mensen beginnen met het programma van Evy

https://www.hardlopenmetevy.nl/

Dat joggingpak lijkt me wel wat warm. Zelf loop ik (met dit weer) in een strakke lange broek en sport short met een hardloop jasje

[ Voor 9% gewijzigd door cverkooyen op 25-01-2023 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
cverkooyen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Dat joggingpak lijkt me wel wat warm. Zelf loop ik (met dit weer) in een strakke lange broek en sport short met een hardloop jasje
Thanks!

De reviews van de app zijn wat mixed, maar ik lees ook goede verhalen op andere sites. :)

Ik heb nog wel iets anders, maar ik heb het best snel koud. Misschien goed om mee te beginnen en dan inderdaad te kijken voor iets lichters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Wat zou bijvoorbeeld een goede hartslag zijn (28M)?

Thanks!
Welkom!

Klinkt als een prima plan: een opbouwschema volgen en rustig aan doen is de basis. Take it easy.

In een ideale wereld wil je niet continu buiten adem zijn, maar nog wat zinnen kunnen zeggen tijdens het lopen. Dat is een mooi streven om vast te houden de komende tijd.

Qua hartslag is er niet zoiets als een "goede hartslag". Daar is deze veel te persoonlijk voor... Je hartslag zegt eigenlijk niets over hoe hard je loopt of verhoud tot anderen. Vooral niet te druk om maken voor nu. Aan het einde van dat schema kan je eens na gaan denken over hartslagzones etc. Maar dat heeft nu geen enkel nut. Eerst maar eens een basis leggen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:47
Vanochtend was ik eens vroeg op pad (6 uur). Na een dergelijke training denk ik altijd: dat moet ik vaker doen, maar ook: dat is wel erg vroeg. Mijn Kinvara's zijn er verder ook wel doorheen. Voel gewoon dat de demping slecht wordt/is. Die kunnen dus uit de roulatie. Eerder deze week zijn mijn Ride 14's ook al eruit gegaan. Daar zaten wat scheuren in en waren dus duidelijk opgelopen. Niets zo weinig vervelend als op zoek gaan naar nieuwe schoenen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Laatst online: 16:42
cverkooyen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Toen ik begon met hardlopen was het eerst waar ik in liep (in de winter) een trainingsbroek en sweatshirt met T-shirt er onder. Kan 't me bijna niet meer voorstellen, maar het was te doen...... 8)7
Zeker als je net begint en nog veel wandelt tussendoor is het best fijn om iets warms te dragen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thanks!
Prima schema, die heb ik ook gevolgd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGDnOQJLmjHhXws5Opf6MtQHAm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7WylEiko7ViOMF3hy8HqMER.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn tip is vooral in het begin je tempo laag houden, blessures liggen op de loer zoals de bekende shin-splints.

Het hartslag verhaal zou ik even links laten liggen, leuk om even te zien wat je HS doet maar maak je vooral nu niet druk om zones et cetera. Dat komt allemaal wel d:)b
Iedereen steekt weer anders in elkaar dus

Ik heb met een simpel stopwatch appje die intervallen in mijn telefoon gezet gezet zodat je met luide piepjes hoort wanneer je moet rennen en wanneer moet wandelen.

Voor de rest lekker genieten en vooral hier even laten weten hoe je gaat.

En niet vergeten.....je schema uitlopen is kadootje voor jezelf uitkiezen :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:36

Thanks!
Ik ben (even teruggekeken wanneer precies) de tweede week van oktober begonnen met dit schema (als half-40er). Enige wat ik niet heb gedaan is de eerste week, ik wandelde / sportte al regelmatig, dus de "wandelweek" vond ik niet nodig. Trouw 3x per week gelopen, en het schema zoals aangegeven. Vooral omdat ik geen blessures wilde oplopen niet te fanatiek gestart.
Schema beviel mij prima, met runkeeper (gratis versie) als app voor de intervallen en basis statistieken.
Ondertussen loop ik nog steeds 3x per week en ben een beetje aan het spelen met langere afstanden en sneller lopen. Ben er nog niet helemaal over uit wat ik wil, dus op het moment een beetje aan het uitbreiden op het schema van run2day, een dezer weken er eens voor gaan zitten waar ik mij op wil focussen (langer of sneller, of een combinatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Botticelli schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:05:
[...]

Ik ben (even teruggekeken wanneer precies) de tweede week van oktober begonnen met dit schema (als half-40er). Enige wat ik niet heb gedaan is de eerste week, ik wandelde / sportte al regelmatig, dus de "wandelweek" vond ik niet nodig. Trouw 3x per week gelopen, en het schema zoals aangegeven. Vooral omdat ik geen blessures wilde oplopen niet te fanatiek gestart.
Schema beviel mij prima, met runkeeper (gratis versie) als app voor de intervallen en basis statistieken.
Ondertussen loop ik nog steeds 3x per week en ben een beetje aan het spelen met langere afstanden en sneller lopen. Ben er nog niet helemaal over uit wat ik wil, dus op het moment een beetje aan het uitbreiden op het schema van run2day, een dezer weken er eens voor gaan zitten waar ik mij op wil focussen (langer of sneller, of een combinatie).
daar heeft Run2Day ook een prima schema voor :

https://www.run2day.nl/hardloopschema-5-10km

Kun je daar me aan de slag en je basis uitbreiden en een beetje ontdekken wat je wilt.

Ik heb deze grotendeels gevolgd en vooral wat meer langere langzame lopen gedaan voor mijn aerobe basis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-08 19:16
Fraggert schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:43:
[...]

@Rene is elke dag aan het rennen, maar die dat doet om elke dag ietsje verder te komen.

daar zit een ander schema achter ("gewoon" elke loop iets verder) dan een conventionele opbouw

@mhr-zip Ik loop elke dag 5 kilometer en probeer elke keer (nu 1x per week) iets sneller te lopen. Korte samenvatting is dat dit de eerste +/- 60 dagen prima vol te houden was, maar dat er nu meer gericht getraind moet worden om progressie te boeken / genoeg te kunnen rusten. Zodra ik op de 100 dagen zit komt er een uitgebreid verslag :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:20:
[...]

daar heeft Run2Day ook een prima schema voor :

https://www.run2day.nl/hardloopschema-5-10km

Kun je daar me aan de slag en je basis uitbreiden en een beetje ontdekken wat je wilt.

Ik heb deze grotendeels gevolgd en vooral wat meer langere langzame lopen gedaan voor mijn aerobe basis.
Die heb ik ook gevolgd, dit soort schema's geven iig een goede basis. Zeker met opbouw naar 10km ga je jezelf flink door ontwikkelen qua spieren en pezen.

overigens, mijn eerste georganiseerde loop nog niet gedaan en ik ben al aan het denken over de volgende,
De Caubergtrail lijkt me wel erg leuk.
https://www.caubergtrail.nl/informatie

Ik denk dat ik mijzelf met potlood voor de 18 km ga inschrijven, wellicht later veranderen naar de 30 - maar da's misschien nog een beetje snel qua volume uitbreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat ik mijzelf met potlood voor de 18 km ga inschrijven, wellicht later veranderen naar de 30 - maar da's misschien nog een beetje snel qua volume uitbreiding.
Even met mijn billen bloot........pas op met echt te snel uitbreiden :)

Ik heb de laatste tijd na een flink stuk stekkeren en knap vervelend gevoel in mijn voetboog.

Ergens tussen de mediale longitunidale en transversale boog:

Afbeeldingslocatie: https://www.medischcontact.nl/upload/64b2c310-9612-4c13-902c-f31d72651a24_Wetenschap2_970.jpg

Als ik de google gebruik vermoed ik misschien zelfs wel een stressfractuurtje :X

Ik ga even 2 weekjes rust pakken en dan even wat langzame korte afstanden doen, zo rond de 5K op asfalt op mijn zachte Ride15's. Bied dat geen soelaas dan moet ik hier even verder mee vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Ik heb de laatste tijd na een flink stuk stekkeren en knap vervelend gevoel in mijn voetboog.

[Afbeelding]

Als ik de google gebruik vermoed ik misschien zelfs wel een stressfractuurtje :X

Ik ga even 2 weekjes rust pakken en dan even wat langzame korte afstanden doen, zo rond de 5K op asfalt op mijn zachte Ride15's. Bied dat geen soelaas dan moet ik hier even verder mee vrees ik.
Ai! Dan ga ik jou niet verwachten bij de Hivernal, doe rustig aan beterschap!
Maar inderdaad, ik moet een beetje de pas op de plaats houden.
4 weken geleden zei ik dat ik 12 km ging doen. De week erna ook met @polthemol 12 km toen gepland, dat werden er 16,5 - week daarna in mijn hoofd om 14 te lopen, dat werden er 18 en afgelopen week 21 op de planning en 21 gelopen :+
Dat is vgm niet volgens het 10% per week principe.
Voor mij is de planning om morgen een uurtje te lopen (9km) en zondag een rondje van 15k te doen in het bos met heuvels. Daarna weekje rustig voor de Hivernal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:00
Over tempo laag houden en rustig beginnen; ik ben nu bezig aan mijn week 5 van Evy 0-5km na mijn vervelende voetblessure. Ik doe het wel erg rustig aan op dit moment om geen enkel risico te nemen dus ik doe elke week van evy 4 x in de maand. Dus 1 week per maand. Ik mag bijna beginnen aan week 6 (dus de 6de maand) en dat is wel een sprongetje dus ben benieuwd. Op dit moment doet mijn voet nog wat ik wil en is het naar mijn idee zelfs beter geworden. Ik loop veel oneffen wegen en probeer wegen te nemen met wat demping. De standaard asfalt waarbij rechts en links wat lager is probeer ik te vermijden.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mosselmossel
xzaz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:30:
Over tempo laag houden en rustig beginnen; ik ben nu bezig aan mijn week 5 van Evy 0-5km na mijn vervelende voetblessure. Ik doe het wel erg rustig aan op dit moment om geen enkel risico te nemen dus ik doe elke week van evy 4 x in de maand. Dus 1 week per maand. Ik mag bijna beginnen aan week 6 (dus de 6de maand) en dat is wel een sprongetje dus ben benieuwd. Op dit moment doet mijn voet nog wat ik wil en is het naar mijn idee zelfs beter geworden. Ik loop veel oneffen wegen en probeer wegen te nemen met wat demping. De standaard asfalt waarbij rechts en links wat lager is probeer ik te vermijden.
Gewoon die sprong nemen. Je bent hoe dan ook al echt heel voorzichtig aan het opbouwen. Zolang je voet nog doet wat je wil is er geen reden om je niet aan het schema te houden.

En als je wel last gaat krijgen, kan je altijd weer een stapje terug doen.
En ga er nog eens een fysio naar laten kijken dan, want dit is niet normaal.

[ Voor 8% gewijzigd door mosselmossel op 26-01-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Ai! Dan ga ik jou niet verwachten bij de Hivernal, doe rustig aan beterschap!
Maar inderdaad, ik moet een beetje de pas op de plaats houden.
4 weken geleden zei ik dat ik 12 km ging doen. De week erna ook met @polthemol 12 km toen gepland, dat werden er 16,5 - week daarna in mijn hoofd om 14 te lopen, dat werden er 18 en afgelopen week 21 op de planning en 21 gelopen :+
Dat is vgm niet volgens het 10% per week principe.
Voor mij is de planning om morgen een uurtje te lopen (9km) en zondag een rondje van 15k te doen in het bos met heuvels. Daarna weekje rustig voor de Hivernal.
Thanks en nee, dat gaat hem niet worden vrees ik.

Ik heb exact zo'n opbouw als jij gedaan....12.....14, 17.....21...24......30.

Vandaar even rust en dan de 5km weer even rustig doen.....allicht ga ik dan even eerst wat meer op snelheid uitbouwen alvorens weer (te) snel grote afstanden draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-08 08:49
Denk je lekker bezig te zijn om een nieuwe PR op een Strava segment te lopen.. is de laatste 150 meter afgesloten vanwege werkzaamheden :|

Maar kon wel nu eens goed de functies van mijn nieuwe Polar Pacer Pro uit testen. Dat is wel een hele vooruitgang ten opzichte van mijn TomTom Runner 3.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 22:19

polthemol

Moderator General Chat
xzaz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:30:
dat is wel heel erg rustig aan. Het ding met 'evy' (of welke start to run dan ook) is dat de lat om progressie te boeken niet heel hoog ligt (wat logisch is, anders was het geen start2run).

Als je voet dit niet zou aan kunnen, moet je toch bij een fysio langs, want dat is niet normaal. Het kan echter goed zijn dat je gewoon zo wat last heb gekregen van iets, gewoon om dat. Elke loper heeft wel van die vage blessures eens gehad wat niet specifiek naar iets was terug te voeren.

Ik zou gewoon het schema doorzetten zoals het is ingericht, in plaats van een hele maand dezelfde week te draaien. Je gaat weinig ontzien, want van week tot week is er geen groot verschil tussen de belasting.

@Dazzler2120 niet overmoedig worden meteen en rustig blijven opbouwen. Ik zou ook het afstand verleggen anders vorm geven voor de toekomst: plan een wedstrijd in als je bv. 30K wil doen en doe die 30K dan op die dag. Om op te bnouwen tot die afstand heb je niet persé reusactige afstanden nodig, heel veel is een mentaal ding daarvan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 15:50

Voor schoenen: een eerste keer misschien best verstandig om je te laten adviseren door een goede gespecialiseerde winkel. Ze maken een filmpje van hoe je loopt op je eigen schoenen en verschillende modellen. Je ziet dan wat een schoen doet met de afwikkeling van je voet. Een goede winkel laat je zelfs gerust meerdere keren terugkomen met je aankoop om te wisselen voor een ander model als je niet helemaal tevreden bent. Die meerwaarde vind je online niet.

Kleding: je merkt vanzelf wat werkt voor jou. Gewoon beginnen en leren aanpassen met het weer van de dag en het soort training dat je loopt. Kijk er niet raar van op als je binnen een paar maanden een leuke collectie van shirtjes, broeken, vestjes hebt, lang/midden/kort. Meerdere dunne laagjes is fijner dan 1 dikke laag. Dan kun je iets afpellen of juist terug aantrekken. Nu niet druk om maken, dat komt wel.

In plaats van apps en online schema's raad ik aan om te beginnen met Start2run bij een lokale atletiekvereniging. Dat is een training van 7 weken, loopt al jaren en is een bewezen robuuste opstart. Je bouwt dan niet alleen de belasting netjes op volgens een beproefd schema. De grote meerwaarde ten opzichte van zelfstandig beginnen zit naar mijn ervaring in de loopscholing. Dat is de technische loopscholing als vast onderdeel van de training en de bijsturing van je looptechniek tijdens het kerndeel van de training - tijdens gewoon hardlopen dus. Daarnaast leer je spelenderwijs een verantwoorde warming up en cooling down. Al deze aspecten zijn mijns inziens van grote waarde voor een rustige opbouw naar een solide basis met zo klein mogelijke kans op blessures.

De grootste valkuil in het begin is dat je ademhaling, hart en spieren zich als een dolle razend snel ontwikkelen. Je voelt je binnen enkele weken conditioneel enorm sterker worden. De rest van je bewegingsstelsel, de pezen, gewrichten en bindweefsel, die ontwikkelen zich heel veel trager. In dat gat verdienen de fysiotherapeuten hun boterham aan blessure behandelingen van beginnende lopers :+ Dat klinkt een beetje extreem en overdreven gesteld, maar er zit een kern van waarheid in.

Daarbij kan ik uit eigen ervaring stellen dat lopen bij een vereniging onverwacht gezellig is. De geplande trainingen in een groepje zeg je minder snel af dan een solo loopje als het regent en stormt of na een extra lange/saaie/vervelende werkdag. Bij "pijntjes aan de zin" zogezegd. Ik ben helemaal geen mens van grote groepen en "gezellig-alles-samen-doen". De gruwel :X , ik ben een enorme solist! En zelfs voor mij was beginnen met lopen bij een vereniging een openbaring. Nooit gedacht dat het zo leuk kon zijn. De eerste trainingen vond ik bejaardenniveau <+:) . Nu terugkijkend zie ik dat de zorgvuldige en rustige opbouw mij heel heeft gehouden. Inmiddels loop ik vrij gemakkelijk afstanden rond de 10km, totaal nu rond 25km per week.

Hoe dan ook: gaaf dat je begint, onderdruk de onvermijdbare neiging om na de eerste weken veel te snel en/of veel te ver te lopen maar houd je aan de rustige opbouw en geniet ervan. Veel loopplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Mensen hier ervaringen met de Endorphin Speed 3 en/of Magic Speed 2? Overweeg om één van die twee aan de rotatie toe te voegen als snelle schoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
Niku schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:25:
Mensen hier ervaringen met de Endorphin Speed 3 en/of Magic Speed 2? Overweeg om één van die twee aan de rotatie toe te voegen als snelle schoen.
Ik heb pas de speed 3 gekocht voor m'n komende wedstrijden. Pasvorm is gelijk aan de shift 2. Demping is heerlijk maar hij is wel erg zacht op de hak. Een echte haklanding is niet aan te bevelen denk ik, dan slijt de hak snel weg. Er zit niet heel veel rubber op de zool namelijk. Daarnaast biedt de hak ook niet veel stevigheid bij de landing, dus moet je daar op letten. Mocht je meer op de middenvoet of voorvoet landen, dan is het een heerlijke schoen, daar is ie wel erg stabiel. De speedroll technologie heb ik bij de shift 2 al gemerkt en komt ook bij deze schoen goed tot z'n recht. Daarnaast is deze schoen natuurlijk een stuk lichter dan de shift 2.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rene
@Fraggert Dat is slecht nieuws... Hoop dat het herstel soepel verloopt.

Hierzo was het eindelijk eens lekker weer (voor Noorse begrippen) en besloten om er snel tusenuit te gaan voor het dagelijkse rondje (lang leve thuiswerken ;)).

Het ging echt superlekker en uiteindelijk mijn intervallen sneller afgewerkt dan gepland. Ook weer eens lekker om zonder storm/sneeuw/regen te kunnen rennen. Al was de baan op sommige plekken nog verradelijk glad.

Uiteindelijk deze training afgewerkt:

800m warm-up
800m @ 4:15 (plan was 4:30)
800m @ 4:00 (plan was 4:15)
800m @ 3:45 (plan was 4:00)
800m @ 4:10 (plan was 4:15)
800m @ 4:20 (plan was 4:30)
1200m cool-down
400m rustig (6:00-6:30) tussen de intervallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6Mz-g1j5YAobMPuQz3Fhvh8eYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuRaVYIJAhypl2Zm1hfJ58mE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSHphEgzVqjMnByQ9P0pnJper0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhJDm1nkGbb8vo6FSI4F9oGh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFRMjx8tW56cf8Pu06Vj8Vunobg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5xO2khvXW7h5RibuKG5hivX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Rene op 26-01-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Rene schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:53:
@Fraggert Dat is slecht nieuws... Hoop dat het herstel soepel verloopt.

Hierzo was het eindelijk eens lekker weer (voor Noorse begrippen) en besloten om er snel tusenuit te gaan voor het dagelijkse rondje (lang leve thuiswerken ;)).

Het ging echt superlekker en uiteindelijk mijn intervallen sneller afgewerkt dan gepland. Ook weer eens lekker om zonder storm/sneeuw/regen te kunnen rennen. Al was de baan op sommige plekken nog verradelijk glad.

Uiteindelijk deze training afgewerkt:

800m warm-up
800m @ 4:15 (plan was 4:30)
800m @ 4:00 (plan was 4:15)
800m @ 3:45 (plan was 4:00)
800m @ 4:10 (plan was 4:15)
800m @ 4:20 (plan was 4:30)
1200m cool-down
400m rustig (6:00-6:30) tussen de intervallen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Loop je met spikes op de atletiekbaan o.i.d.? zodra het bij ons onder 0 graden is, dan is de atletiek baan echt te glad om op te rennen zonder spikes.
Overigens wel echt een fijne omgeving. Ik zie al meteen een bosje waar ik lekker zou kunnen heuvelen / trailen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Dazzler2120 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Loop je met spikes op de atletiekbaan o.i.d.? zodra het bij ons onder 0 graden is, dan is de atletiek baan echt te glad om op te rennen zonder spikes.
Overigens wel echt een fijne omgeving. Ik zie al meteen een bosje waar ik lekker zou kunnen heuvelen / trailen >:)
Nee, gewone schoenen. En het is dan inderdaad mega glad op sommige stukken. Maar je went eraan en opeens gaat alles stukken soepeler als verwacht als er geen sneeuw ligt :+

En in die bosjes liggen honderden km met trail paden. Van gravel tot onverharde modderige vegen. Hoogtemeters is ook geen probleem hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Rene schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Nee, gewone schoenen. En het is dan inderdaad mega glad op sommige stukken. Maar je went eraan en opeens gaat alles stukken soepeler als verwacht als er geen sneeuw ligt :+

En in die bosjes liggen honderden km met trail paden. Van gravel tot onverharde modderige vegen. Hoogtemeters is ook geen probleem hier :)
Je hebt vast wel een logeerkamer voor tweakers om te komen logeren he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:29
Eind vorig jaar in Noorwegen (Bodø) geweest en je kunt je lol daar inderdaad op qua hoogtemeters en trailen @Rene Erg mooi land! Leuke training trouwens zo'n 800 herhaling in piramide vorm, die ga ik ook eens proberen aankomende week. :)

PS: voor de liefhebber, de Vaporfly is bij Nike weer in de aanbieding vanaf 112,50 met kortingscode SPRING23 als je er een 2e artikel zoals een paar sokken er bij koopt.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Tim_W schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:11:

PS: voor de liefhebber, de Vaporfly is bij Nike weer in de aanbieding vanaf 112,50 met kortingscode SPRING23 als je er een 2e artikel zoals een paar sokken er bij koopt.
Dacht zal ik kijken, ben altijd wel benieuwd hoe vaperflys lopen.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om op 112.50 uit te komen.
De geselecteerde artikelen zijn allemaal 250 euro en het goedkoopste 2de product is 15 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrXyskG7dLD7p7oUnH1bDy1Howg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pnrMNgpbA9LjDeyf30XC9Aw.jpg?f=fotoalbum_large
Dan kan je beter gaan voor al reeds afgeprijsde schoenen want daar krijg je 40% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
  • Laatst online: 13:43
Tim_W schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:11:
Eind vorig jaar in Noorwegen (Bodø) geweest en je kunt je lol daar inderdaad op qua hoogtemeters en trailen @Rene Erg mooi land! Leuke training trouwens zo'n 800 herhaling in piramide vorm, die ga ik ook eens proberen aankomende week. :)

Ze gaan wel erg hard, precies voor mijn neus raakte het laatste paar in mijn maat uitverkocht.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:43
Fraggert schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:15:
[...]

[Afbeelding]

Oeiii dat zijn hele vervelende! Ik heb in het begin ook veel last gehad van peesplaat problemen, en daar kom je maar lastig vanaf. Neem zoals je zelf al zegt even goed rust, hopelijk gaat het dan weer de goede kant op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:29
Ik had in de voorwaarden aanvankelijk geen uitzonderingen gelezen, maar zie nu dat deze extra 25% alleen geld voor geselecteerde items. |:(

De Alphafly en wit/zilveren Vaprofly staan er wel tussen, maar dan krijg je enkel 25% over de volle nieuwprijs...

[ Voor 22% gewijzigd door Tim_W op 27-01-2023 09:43 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
  • Laatst online: 13:43
Na een paar weken een aantal trainingen waar ik aardig op de limiet zat begin ik deze week volgens mij toch een beetje overbelastingpijntjes te krijgen. Dinsdag tijdens de warming up van mijn interval training begon mijn rechter enkel een beetje pijn te doen, maar dat trok tijdens de eerste interval gelukkig al snel weg en daar heb ik sindsdien ook geen last meer van gehad. Gisteren tijdens het eerste blok van mijn tempoduurloop voelde ik echter al snel mijn onderrug en kreeg ik last van mijn linkervoet dus toch snel besloten om richting huis te gaan en het op 5 kilometer te houden.

Nu waren de omstandigheden ook verre van ideaal gisteren:
- Relatief korte nachten sinds de interval training
- Lange dagen op het werk
- Pas om 19.15 gegeten en om 21.00 gaan rennen

Toch denk ik dat ik met mijn eerste halve marathon eind maart nu maar eens wat rustiger aan ga doen en mijn ultieme doel alvast aan de kant zet. Ook het voetbalseizoen dat volgende week weer begin gaat niet helpen met het trainen dus ga ik nu maar voor het goed uitlopen in plaats van het heel snel uitlopen voordat ik echt geblesseerd raak voor die tijd.

Overigens is mijn eerste paar schoenen (Brooks Ghost 14) nu over de 500 km dus wordt het tijd om mijn 2e paar (Novablast 3) wat meer te gaan gebruiken (al wisselde ik de afgelopen tijd al meer af). En het begint toch te jeuken om een paar wedstrijdschoenen zoals de vaporfly's te halen als er nog een leuke aanbieding komt voor die tijd. Hebben jullie nog verdere aanraders qua trainingschoenen voor als de Ghost 14's echt op zijn, of kan ik het beste gewoon een nieuw paar daarvan halen aangezien ze prima bevielen?

[ Voor 18% gewijzigd door frankv120 op 27-01-2023 10:02 ]

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
@frankv120 inderdaad, als je pijntjes hebt even wat gas terugnemen.
Hier piepte en kraakte het ook aan alle kanten de laatste dagen.
Afgelopen zondag door weer en wind een 21 km loop gedaan, maandag ging het redelijk en dinsdag ook. Intervalletjes in de avond waren pittig, en op woensdag begonnen de pijntjes :+
Eerst mijn heup, stekende pijntjes bij bepaalde draaiingen. Dat is ondertussen weer weggetrokken, maar gisteren kwam het volgende probleem - ik maak een draaiing met mijn rechter been en ik voel dat een spier in het bovenbeen niet lekker ligt :+
Besloten om de rest van de week 'vrij' te pakken, en zondag voorzichtig weer met lopen begin. Komende week ook rustig aan, in voorbereiding voor de 20km van Hivernal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
Niku schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:25:
Ik ben erg blij met de Endorphin Speed 3. Een van mijn favoriete schoenen. Ik heb er de afgelopen maanden alweer een kilometer of 500 op weggelopen. En het is dat ik veel wil variëren qua schoenen, anders zou het waarschijnlijk de schoen zijn die ik standaard pak.

Het is een snelle allrounder. Eigenlijk loop ik er alles op van easy duurlopen (~5:10/km) tot een snelle 10k. Gisteren nog 26km op weggelopen, met een marathontempoblok van 20k. Geen centje pijn. Ik denk dat ik ze 1-op-1 vervang als ze op zijn :P

-edit-
Gemiddeld ruim 17km per loopje op Speed. Het moge duidelijk zijn dat ik ze vaak uit de kast pak voor wat langere rondjes :)

Ik heb geen ervaring met de Magic Speed 2. Reviews zijn wel goed. Ik dacht begrepen te hebben dat deze wat minder breed inzetbaar zijn. Met name bij de snellere tempo's (<4:30/km) schijnen deze top te zijn. Dus het is een beetje de vraag wat je zoekt.

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 27-01-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Niet online
Roozzz schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Ik ben erg blij met de Endorphin Speed 3. Een van mijn favoriete schoenen. Ik heb er de afgelopen maanden alweer een kilometer of 500 op weggelopen. En het is dat ik veel wil variëren qua schoenen, anders zou het waarschijnlijk de schoen zijn die ik standaard pak.

Het is een snelle allrounder. Eigenlijk loop ik er alles op van easy duurlopen (~5:10/km) tot een snelle 10k. Gisteren nog 26km op weggelopen, met een marathontempoblok van 20k. Geen centje pijn. Ik denk dat ik ze 1-op-1 vervang als ze op zijn :P

-edit-
Gemiddeld ruim 17km per loopje op Speed. Het moge duidelijk zijn dat ik ze vaak uit de kast pak voor wat langere rondjes :)
Net vanochtend besteld. Ben benieuwd. Zijn voor mij de ideale schoenen voor snelle loopjes.
Saucony hier toch al het favoriete merk. Zitten mij als gegoten. Ook de Triumph, Speed 2, Edge en Endorphin Trail lopen fijn. (ook Brooks, Adidas en Asics gehad, maar toen was ik nog flink zwaarder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen81
  • Laatst online: 28-08 07:29
Ik ben ook fan van Saucony, maar probeer met kleding de laatste tijd ook erg te letten op milieu/duurzaamheid. Ik ben geswitched naar Adidas want ik kon er niks over vinden bij Saucony. Letten jullie daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:34
Hoelang kan je ongeveer met loopschoenen doen ?
Mijn brooks adraline hebben nu een goei 600km erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:41

charrel

Cortisol4life..

svenn15 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:08:
Ik ben rond de 70 kilo en doe een goede 900-1000km per setje.
Loop nu wel op 3 sets tegelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 28-01-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
svenn15 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:08:
Je zou nu ook een nieuw paar kunnen kopen en de eerste weken of maanden afwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 06:54
In hoeverre moeten voeten wennen aan nieuwe schoenen? Ik heb nieuwe hardloopschoenen geprobeerd welke wat meer demping hebben dan m’n huidige. Alleen worden m’n voeten zo ontzettend warm na ongeveer een kilometer, en na een tijdje worden ze een beetje gevoelloos.. de maat is wel juist. Bestaat er iets als teveel demping?

[ Voor 5% gewijzigd door specops0i0 op 28-01-2023 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

specops0i0 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:26:
In hoeverre moeten voeten wennen aan nieuwe schoenen? Ik heb nieuwe hardloopschoenen geprobeerd welke wat meer demping hebben dan m’n huidige. Alleen worden m’n voeten zo ontzettend warm na ongeveer een kilometer, en na een tijdje worden ze een beetje gevoelloos.. de maat is wel juist. Bestaat er iets als teveel demping?
Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Klinkt toch alsof ze aan de kleine kant zijn.

Mijn nieuwe Glideride 3 loopt als een zonnetje O+ (weer afstandsrecord, 26, en weekrecord, 55, vandaag :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:09
@specops0i0 te strak geveterd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Niet online
jurjen81 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:10:
Ik ben ook fan van Saucony, maar probeer met kleding de laatste tijd ook erg te letten op milieu/duurzaamheid. Ik ben geswitched naar Adidas want ik kon er niks over vinden bij Saucony. Letten jullie daarop?
Qua kleding zou ik dan gaan voor Fusion als je (milieu)bewust wilt kopen. Al hun kleding wordt in Europa geproduceerd. Het is niet goedkoop, maar het is fantastisch spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
Philo Melos schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Qua kleding zou ik dan gaan voor Fusion als je (milieu)bewust wilt kopen. Al hun kleding wordt in Europa geproduceerd. Het is niet goedkoop, maar het is fantastisch spul.
Dat van dat milieubewuste van Fusion wist ik niet, maar ik heb er twee broeken van, een lange en een korte tight, en die zijn allebei fantastisch inderdaad. En ach, kost een paar centen, maar je doet er zo gigantisch lang mee.

Pagina: 1 ... 225 ... 388 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.