Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 14:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

Na de Saucony Xodus waren nu de Saucony Edges ver genoeg in prijs gedaald. Nu heb ik dus ook carbon en pebax voor op de trails:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljaJritvsTrUx9-ZJD35kN4QvsY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tPGwAUiqx2Z3EfhHsFaxyWSX.jpg?f=user_large

Ik las dat ze voorin vrij breed vielen en dat is voor mijn voeten een grote pre. Mooie is dat ze me nog iets meer ruimte geven dan de Xodus. Bovenwerk voelt erg dun aan en het lijkt dus sterk op een Endorphin Pro (v1 of v2) voor op de trail. No way dat ik deze in de bergen zou aandoen of op hele technische trails, maar voor de gemiddelde Nederlandse trail lijken ze ideaal.

Vandaag meteen vanuit het niets uitgeprobeerd. Ik loop al jaren rond dit weekend mijn eigen Asselronde in de buurt van Kootwijk en uiteraard Assel. Dit keer was inmiddels de vijfde keer en de uitgezette route is elke keer langer geworden. Twee jaar terug had ik een route van 42,5km uitgezet en omdat die route toen prima was besloot ik hem deze keer tegen de klok in te lopen. Op de kersverse Edges. Het carbon/superfoam effect trad ook met deze schoenen op: ik liep onbewust sneller dan verwacht. 2 jaar terug liep ik 5:00/km gemiddeld en dat vond ik al serieus snel op een doe het zelf trail, nu liep ik nog eens 10 seconde per kilometer sneller. Het ging eigenlijk als een zonnetje, tot ik op het verste punt er achter kwam dat een brug over de A1 er uit lag. Snelweg overrennen leek me niet hey slimste, dus na wat puzzelen toch een andere route gevonden waarbij ik zoveel mogelijk delen van de oorspronkelijke route meepakte. Nadeel: 5km extra (al wist ik tijdens het lopen niet precies hoeveel). Daar werd ik wel wat grumpy van. Uiteindelijk 1 wildoversteek overgesmokkeld (over de spoorbaan met aan weerskanten opengestelde paden). Na 40km was het toch wel redelijk op allemaal. Afsnijden was niet echt mogelijk, alleen op het laatst heb ik nog iets van 500m kunnen afsnijden. Uiteindelijk op 46,8km uitgekomen. Gemiddeld tempo tijdens lopen 4:51, maar dat is niet gerekend met alle route uitzoektijd en korte stops.
Schoenen hebben het heel goed gedaan. Ik heb eerder op schoenen in hun eerste loop een marathon gelopen (mijn afwijking om dat te doen), bij 1 trailschoen leverde dat toen een gevoelloos stuk grote teen op wat meer dan een half jaar heeft aangehouden). Nauwelijks instabiliteit gehad en zeker op de harde stukken gaat het vlot. Zoals gezegd: met echt oneffen of rotsachtig terrein ga ik ze niet gebruiken omdat ze daar niet het bovenwerk voor hebben en ook voor personen met smallere voeten zal je al snel een half maatje naar beneden kunnen (en dan nog). Erg tevreden en deze gaan aan bij de komende trailmarathons in Nederland.

https://www.strava.com/activities/8466012132/

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-08 06:57
Afgelopen week is de marathontraining echt begonnen. Vier keer gelopen, in totaal 55 kilometer. Gisteren de comfort zone uit geweest. Op mijn schema stond 23km. Had drie keuzes: in m'n eentje 23 lopen, in Vught de officiële Road to Rotterdam-training van 20km lopen of - wat in de groepsapp werd geopperd - met een paar clubgenoten 25km lopen bij de Oisterwijkse vennen en een stukje Kampina. Nu ben ik normaal niet zo van het trailen, maar toch die laatste gekozen. Ging super gister. Heerlijk gelopen, mooie omgeving en geen moeite. Beetje zware benen na 23 kilometer, maar toen hoefde ik (uiteindelijk) nog maar anderhalve kilometer, dus top.

Ow, en ik denk dat ik mijn schoenen voor Rotterdam heb besteld. Ik liep al op de Carbon X2 van Hoka. Gister zag ik dat Hoka zelf de Carbon X3 verkocht voor 120€ (in plaats van 200 bij de Run2Day), dus die heb ik besteld.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:05
Vandaag 15 km in 5:00/km gevolgd door 5 km in 4:15/km.
Ging goed.
Twee dingen neem ik mee:
- geen last van de achillespees, en het was leuk nog eens hard te lopen na enkele weken alleen rustig lopen.
- 4:15 voelt op dit ogenblik zeker niet als marathontempo, maar een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
mosselmossel schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:46:
...
Ow, en ik denk dat ik mijn schoenen voor Rotterdam heb besteld. Ik liep al op de Carbon X2 van Hoka. Gister zag ik dat Hoka zelf de Carbon X3 verkocht voor 120€ (in plaats van 200 bij de Run2Day), dus die heb ik besteld.
Laat je ons weten hoe je de X3 vindt tov de X2 ?
Zelf heb ik de eerste Carbon X en ik ben er niet van onder de indruk, ik vind het een goede schoen, maar hij heeft niet de combinatie van demping en responsiviteit die van bijvoorbeeld de Vaporfly een superschoen maakt.
De X3 zou een iets ander bovenwerk hebben en een zachter schuim. Maar nog altijd geen échte superschoen volgens deze https://www.runningshoesg...4/hoka-carbon-x-3-review/

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-08 23:10
Vandaag voor het eerst 8 kilometer gehaald (8,5km).
52 minuten, voor mijn doen keurig al verbleekt het bij de tijden hier.

Hoop hem volgend weekend net onder de 50 te krijgen!

Moet wel zeggen dat ik laatste 1 á 2 kilometer mijn rechterbeen een tinteling/slapend gevoel had. Schoen zat zeker niet te strak, dus vocht tekort ofzo? Of natuurlijk een reactie op mijn langste afstand, stukje gewenning?

Hoe kun je zoiets voorkomen, of simpelweg niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
Hartloper schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Laat je ons weten hoe je de X3 vindt tov de X2 ?
Zelf heb ik de eerste Carbon X en ik ben er niet van onder de indruk, ik vind het een goede schoen, maar hij heeft niet de combinatie van demping en responsiviteit die van bijvoorbeeld de Vaporfly een superschoen maakt.
De X3 zou een iets ander bovenwerk hebben en een zachter schuim. Maar nog altijd geen échte superschoen volgens deze https://www.runningshoesg...4/hoka-carbon-x-3-review/
Mja, wat iemand van een schoen vindt is natuurlijk heel persoonlijk. Ik gebruikte de X2 vooral in m'n duurlopen, vanwege de grotere schokabsorptie. Dat zorgde ervoor dat ik makkelijker mijn duurlopen kon op- en uitbouwen, zonder dat het me al te veel herstelvermogen kost. Ik gebruik ze dus primair niet voor de wedstrijden, al loop ik die ook lekker op de X2.
Nu afwachten wat de X3 doet.

Bovendien zitten Nike-schoenen me altijd te smal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-08 12:54
@Rudedadude Hoe zijn ze voor gewoon wandelen/ hiken? Ben je bang dat een scherpe steen zo door het bovenwerk snijdt?

Twijfel nog tussen deze en Nike Zegama als trailschoen voor hardlopen en bergwandeltochten. Vaporfly hoef je niet op te gaan wandelen, dus vandaar dat ik benieuwd was hoe dat bij zo’n trailschoen met carbonplaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hartloper schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:19:
Vandaag 15 km in 5:00/km gevolgd door 5 km in 4:15/km.
Ging goed.
Twee dingen neem ik mee:
- geen last van de achillespees, en het was leuk nog eens hard te lopen na enkele weken alleen rustig lopen.
- 4:15 voelt op dit ogenblik zeker niet als marathontempo, maar een stuk sneller.
Tnx voor de inspiratie (y) hier ook een 5km tempo blok toegevoegd aan het einde van m’n duurloopje vandaag. En die ging verrassend goed. Liep sowieso vandaag redelijk op gevoel en dat wat iets harder dan van te voren gepland :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Slickk schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:13:
@Rudedadude Hoe zijn ze voor gewoon wandelen/ hiken? Ben je bang dat een scherpe steen zo door het bovenwerk snijdt?

Twijfel nog tussen deze en Nike Zegama als trailschoen voor hardlopen en bergwandeltochten. Vaporfly hoef je niet op te gaan wandelen, dus vandaar dat ik benieuwd was hoe dat bij zo’n trailschoen met carbonplaat is.
Op zich merk je van die carbonplaat niet zoveel, niet veel meer dan een rotsplaat. Tussenzool is zo dik dat de bescherming voor oneffen ondergrond behoorlijk gedempt wordt. Op zich is het bovenwerk denk ik wel sterk, maar het geeft niet veel ondersteuning om je voet op het platform te houden. Ik heb afgelopen zomers trailschoenen met meer bovenwerk om zeep geholpen in de bergen tijdens wandelen / trailen, meestal omdat ik er aan een zijkant uitscheur omdat er te veel krachten op kwamen om mijn voet op het platform te houden. Geen idee ook hoe goed de tussenzool aanraking met scherpe stenen zou verteren, maar ik vrees het ergste.
Oftewel: ik zou het niet doen en ik ga het niet doen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:17
Na die twee weken rust moet m'n lichaam er duidelijk nog even inkomen. Geen last tijdens het lopen gelukkig en dat is toch het meest belangrijk. Vanochtend een wisseltempoduurloop gedaan van uiteindelijk totaal 16km.

Mag verder op zoek naar een nieuw paar rustige duurloop schoenen. Iets van Saucony zeer waarschijnlijk. Met de Ride heb ik altijd goede ervaringen gehad. Wellicht dat ik de Triumph eens ga proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-08 13:48
mosselmossel schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:46:
..... Ik liep al op de Carbon X2 van Hoka. Gister zag ik dat Hoka zelf de Carbon X3 verkocht voor 120€ (in plaats van 200 bij de Run2Day), dus die heb ik besteld.
Heb jij ervaring met bijvoorbeeld Ahari (6) en de Carbon X serie? De demping van de Ahari 6 vind ik heerlijk.... dus zonet een tweede paar gekocht om richting Rotterdam voldoende ingelopen schoen over te houden...

Vandaag heerlijke rustige 30km pre-Rome training gehad (nee, ga 'm niet zelf lopen), leuk shirtje aan over gehouden (Veni Run Vici) en veel gezelligheid en gekletst onderweg.

https://www.strava.com/activities/8470711201

[ Voor 18% gewijzigd door cyclofosfamide op 29-01-2023 17:25 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:39
@Totrail mag ik je ook de Saucony Tempus tippen? Bij deze ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08 15:12
Gaargod schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:05:
@Totrail mag ik je ook de Saucony Tempus tippen? Bij deze ;)
De Tempus is toch een antipronatieschoen? Waarom adviseer je die?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:32
Sleehond schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:53:
Vandaag voor het eerst 8 kilometer gehaald (8,5km).
52 minuten, voor mijn doen keurig al verbleekt het bij de tijden hier.

Hoop hem volgend weekend net onder de 50 te krijgen!

Moet wel zeggen dat ik laatste 1 á 2 kilometer mijn rechterbeen een tinteling/slapend gevoel had. Schoen zat zeker niet te strak, dus vocht tekort ofzo? Of natuurlijk een reactie op mijn langste afstand, stukje gewenning?

Wat het wel is geen idee maar vocht tekort op die afstand lijkt me sterk.

Maandag viel me erg zwaar, paar dagen rust gehad en merk dat het vrijdag en vandaag al weer stuk beter ging. Ben over de drie weken ziek zijn heen denk ik. Dus we kunnen weer lekker opbouwen naar de 10km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
cyclofosfamide schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:21:
[...]

Heb jij ervaring met bijvoorbeeld Ahari (6) en de Carbon X serie? De demping van de Ahari 6 vind ik heerlijk.... dus zonet een tweede paar gekocht om richting Rotterdam voldoende ingelopen schoen over te houden...
Nee, geen ervaring mee. Geloof ook niet dat mijn normale huisleverancier (de Run2Day van een clubgenoot) die schoen verkoopt en dan kan ik die dus ook niet aan passen. En voor ik 150 euro of meer aan schoenen uitgeef, wil ik ze doorgaans toch eerst voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Rudedadude schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:35:
[...]

Op zich merk je van die carbonplaat niet zoveel, niet veel meer dan een rotsplaat. Tussenzool is zo dik dat de bescherming voor oneffen ondergrond behoorlijk gedempt wordt. Op zich is het bovenwerk denk ik wel sterk, maar het geeft niet veel ondersteuning om je voet op het platform te houden. Ik heb afgelopen zomers trailschoenen met meer bovenwerk om zeep geholpen in de bergen tijdens wandelen / trailen, meestal omdat ik er aan een zijkant uitscheur omdat er te veel krachten op kwamen om mijn voet op het platform te houden. Geen idee ook hoe goed de tussenzool aanraking met scherpe stenen zou verteren, maar ik vrees het ergste.
Oftewel: ik zou het niet doen en ik ga het niet doen.
Helder, dankjewel! Kijk ik even verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-08 20:43

Dazzler2120

FP ProMod
Slickk schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:32:
[...]

Helder, dankjewel! Kijk ik even verder :)
Ik zou persoonlijk voor uitdagende wandelingen toch een aparte schoen willen, afgelopen jaar op de Etna gewandeld op mijn saucony xodus ultra's, het ging wel - maar het was minder comfortabel dan met wandelschoenen.

Ik heb overigens sinds kort de Hoka one Kaha 2 wandelschoen, wel een hele fijne, lichte wandelschoen die een beetje een bolling onder de schoen heeft, zodat je je stappen echt 'afrolt' zoals je ook doet met hardlopen. Wat mij betreft wel echt een aanrader.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-08 16:26
Vandaag mijn eerste 5k wedstrijd gelopen (Uithoorns Mooiste). Dat was een behoorlijke teleurstelling. Het race plan was om de eerste 2k in 3'50" tempo te lopen en dan kijken hoe het voelt voor het tweede deel. Tijdens het inlopen voelde 3'50" tempo al moeizaam. In de wedstrijd met grofweg de eerste 2k tegenwind kreeg ik de meter zelfs helemaal niet onder de 4 min/km.

Uiteindeliijk gefinished iets boven de 18 minuten 😊maar dat was maar over 4500 meter 🧐. Op de Faunalaan had de organisatie nog een extra lusje van 500m bedacht, maar iedereen om mij heen liep gewoon hard rechtdoor. Veel lopers klokten dus maar 4,5k.

Later bleek de organisatie ook nog problemen te hebben met de tijdregistratie van een grote groep lopers (mijzelf incluis) waardoor in de einduitslag veel lopers missen. Al met al een wedstrijd om snel te vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:36
sanniep9 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:50:
Vandaag mijn eerste 5k wedstrijd gelopen (Uithoorns Mooiste). Dat was een behoorlijke teleurstelling. Het race plan was om de eerste 2k in 3'50" tempo te lopen en dan kijken hoe het voelt voor het tweede deel. Tijdens het inlopen voelde 3'50" tempo al moeizaam. In de wedstrijd met grofweg de eerste 2k tegenwind kreeg ik de meter zelfs helemaal niet onder de 4 min/km.

Uiteindeliijk gefinished iets boven de 18 minuten 😊maar dat was maar over 4500 meter 🧐. Op de Faunalaan had de organisatie nog een extra lusje van 500m bedacht, maar iedereen om mij heen liep gewoon hard rechtdoor. Veel lopers klokten dus maar 4,5k.

Later bleek de organisatie ook nog problemen te hebben met de tijdregistratie van een grote groep lopers (mijzelf incluis) waardoor in de einduitslag veel lopers missen. Al met al een wedstrijd om snel te vergeten.
Wat was je warm-up plan, en is er eigenlijk een warm-up plan voor een 5K?

Als ik gelijk voluit gaat blijft bij mij altijd de choke hangen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Dazzler2120 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Ik zou persoonlijk voor uitdagende wandelingen toch een aparte schoen willen, afgelopen jaar op de Etna gewandeld op mijn saucony xodus ultra's, het ging wel - maar het was minder comfortabel dan met wandelschoenen.

Ik heb overigens sinds kort de Hoka one Kaha 2 wandelschoen, wel een hele fijne, lichte wandelschoen die een beetje een bolling onder de schoen heeft, zodat je je stappen echt 'afrolt' zoals je ook doet met hardlopen. Wat mij betreft wel echt een aanrader.
Er kan maar één paar loopschoenen mee, dus dan is het kiezen. Wil ook nog wat gaan hardlopen dus vandaar de combi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
cyclofosfamide schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:21:
[...]

Arahi 6 zijn anti-pronatie schoenen. Ze lopen heerlijk, maar het zijn geen neutrale schoenen. En voor Hoka's vind ik ze juist best stevig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-08 16:26
mhr-zip schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Wat was je warm-up plan, en is er eigenlijk een warm-up plan voor een 5K?

Als ik gelijk voluit gaat blijft bij mij altijd de choke hangen.
3k rustig inlopen met een viertal strides van 100m-200m in doeltempo.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-08 19:16
Vandaag en gisteren etappe 71 en 70/100 gelopen.

Gisteren heerlijk op de baan, windstil en 2 graden. Mijn zoon (net 8 geworden) vind het lopen ook spannend dus hij mocht mee. Lekker rustig gelopen en het verbaasde me dat hij de 5 km zonder stoppen kon lopen. Dat smaakt naar meer voor hem.

Na de rustige dag gisteren was er vandaag 90mm regen en storm gemeld dus nr 71 was op de loopband. Lekker volgens de planning afgewerkt met 13,5km/h (4:26). Max HR van ca 160 was ook lager dan verwacht. We gaan vol goede moed een nieuwe week in….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lN4A6W55Zz5Xblyw8YTvLkDe3IA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnNgqhpn41rtcMxAXxuIyS4B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHfiWeWacjSvMD4y5aXDQU1Mp1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oq7ZY9ou8AiOaLytluJ7xNd.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:29
Rudedadude schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:53:
Na de Saucony Xodus waren nu de Saucony Edges ver genoeg in prijs gedaald. Nu heb ik dus ook carbon en pebax voor op de trails:
[...]
Schoenen hebben het heel goed gedaan. Ik heb eerder op schoenen in hun eerste loop een marathon gelopen (mijn afwijking om dat te doen), bij 1 trailschoen leverde dat toen een gevoelloos stuk grote teen op wat meer dan een half jaar heeft aangehouden). Nauwelijks instabiliteit gehad en zeker op de harde stukken gaat het vlot. Zoals gezegd: met echt oneffen of rotsachtig terrein ga ik ze niet gebruiken omdat ze daar niet het bovenwerk voor hebben en ook voor personen met smallere voeten zal je al snel een half maatje naar beneden kunnen (en dan nog). Erg tevreden en deze gaan aan bij de komende trailmarathons in Nederland.

https://www.strava.com/activities/8466012132/
Dank, dit weekdier heeft de portemonnee ook maar weer getrokken :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Slickk schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:29:
[...]

Er kan maar één paar loopschoenen mee, dus dan is het kiezen. Wil ook nog wat gaan hardlopen dus vandaar de combi.
Ah zo, ja in zo'n geval is een goede trailer wel een aanrader. Dan zou ik vooral voor een trailer gaan die wat steviger is. Ik zou dan denken aan de Salomon Speedcross 5 Trail o.i.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-08 13:43
Sleehond schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:53:

Ik heb hier ook wel eens last van, al is er geen touw op te trekken wanneer ik dit krijg. Iets wat bij mij wel enigszins geholpen heeft is het gebruiken van het laatste gaatje om de veters te strikken. Mocht je dat nog niet gebruiken zou je dit eens kunnen proberen.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
frankv120 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Ik heb hier ook wel eens last van, al is er geen touw op te trekken wanneer ik dit krijg. Iets wat bij mij wel enigszins geholpen heeft is het gebruiken van het laatste gaatje om de veters te strikken. Mocht je dat nog niet gebruiken zou je dit eens kunnen proberen.
Dit is wel gouden tip altijd.

Alleen snap ik niet waarom dat hij ze van onderen er in steekt. Ik doe het vanaf de bovenkant, dan strak trekken naar onderen en naar boven strikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Liep ik vorige week maandag nog mijn all time 10K record, ging ik dinsdag op skivakantie en gister terug. Was zo lekker bezig met gezonde voeding, slaap en rennen. Gevoel dat ik na 4 dagen apres skieen en mcdonalds kanen echt weer helemaal terug bij af ben. Hoe gaan jullie om met zo'n tussenweek? Het was met vrienden en niet bepaald de vakantie om zuur kijken glas water te gaan drinken en sla te eten. Volop genoten ook.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Jazzper schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:03:
Liep ik vorige week maandag nog mijn all time 10K record, ging ik dinsdag op skivakantie en gister terug. Was zo lekker bezig met gezonde voeding, slaap en rennen. Gevoel dat ik na 4 dagen apres skieen en mcdonalds kanen echt weer helemaal terug bij af ben. Hoe gaan jullie om met zo'n tussenweek? Het was met vrienden en niet bepaald de vakantie om zuur kijken glas water te gaan drinken en sla te eten. Volop genoten ook.
Gewoon weer je ritme oppakken, terugvalletjes horen erbij, niet te veel willen gelijk, rustig aan doen en je hebt neem ik aan ook geskied dus dat is ook sport ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55

charrel

Cortisol4life..

mhr-zip schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Dit is wel gouden tip altijd.

Alleen snap ik niet waarom dat hij ze van onderen er in steekt. Ik doe het vanaf de bovenkant, dan strak trekken naar onderen en naar boven strikken.
YouTube: How To Use The Extra Shoelace Hole On Sneakers

Dat gebeurt ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Dit is heel herkenbaar en sindsdien loop ik in de vakanties per week minimaal 2 keer, ook al is het maar rustig en kort. Dat scheelt heel erg veel.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:21
Krylinck schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:43:
Dit is heel herkenbaar en sindsdien loop ik in de vakanties per week minimaal 2 keer, ook al is het maar rustig en kort. Dat scheelt heel erg veel.
Op alle vakanties behalve wintersport zou ik daar geen moeite mee hebben :P

Ik ga ook volgende week op wintersport, mijn bedoeling is wel de dag voor en na vertrek zeker nog te gaan lopen. De reisdagen zijn dan rustdagen en de rest is een stukje afwisseling met ander type sport :)

De twee weken erna ben ik voor mijn werk op reis. Mijn doel is daar zeker 3-4x per week te gaan lopen maar dat wordt ook nog wel een uitdaging tussen het reizen en eten in restaurants.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Krylinck schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Ik herken het wel @Jazzper , maar je conditie is echt niet op eens weg.

Op vakantie neem ik ook gerust hardloopschoenen mee, maar als je een weekje retreat met tarwesmoothies doet, zou ik ze ook niet meenemen. 1/2x lopen en het gevoel bij mij is weg.

Je moet ook een beetje leven, en ik zit niet in een strak schema voor een wedstrijd binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 22:41

Toppertje

www.davideografie.nl

Iemand ervaring met kortstondig gevoelige voetboog? Ik heb afgelopen vrijdag iets te gek gedaan denk ik in mijn duurloopje, door elke km even (bijna) volle bak 30 seconden te lopen, 9x totaal.
Zaterdagochtend toen ik opstond voelde ik mijn voetboog iets. zaterdag en zondag maar even niet gelopen (wel gefietst op de mtb, volledig pijnloos), zowel gister als vanmorgen bij het opstaan was het totaal niet gevoelig.

Iemand tips hoe hier nu mee om te gaan?

Beetje achtergrond; Deze maand wel meer gelopen dat ik ooit in een maand heb gedaan, veel zone 2 werk met af en toe een interval en tempoloop. Afgelopen 5 jaren loop ik gemiddeld 750km per jaar. verder nooit hardloop gerelateerde blessures gehad.
Mijn ervaring is dat de vorm na een paar keer lopen toch wel vrij snel terug komt. Maar dit kan voor iedereen anders zijn natuurlijk. Dus wat er al gezegd is; gewoon lekker het ritme weer oppakken. af en toe genieten hoort er ook gewoon bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:39
@InZane in diverse reviews komt naar voren dat de Tempus als zeer prettige duurloopschoen wordt ervaren, ook door lopers die niet perse de stability feature nodig hebben. Vandaar mijn melding, omdat je 'm anders vast snel over 't hoofd zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-08 15:24
Even een vraagje in verband met een hardlooprugzak.

De afstanden in onze marathontraining beginnen te stijgen waardoor we gaan beginnen oefenen op eten en drinken tijdens het lopen. Hiervoor zouden we een hardlooprugzak aanschaffen waar zeker 2 soft flasks van 500ml in kunnen (liefst in de borstriemen).

Helaas zag ik net dat de Evadict 10l van Decathlon uitverkocht zijn in de maat dat we ze nodig hebben.
Als ik dan kijk naar de Salomon Active Skin 4 of 8 zitten in de prijs ook 2 soft flasks inbegrepen wat die niet zoveel duurder maakt dan de Evadict.

Hebben jullie goeie ervaringen met een bepaald merk/type?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Deze week eerste KM's gemaakt, beetje moeilijk nog:
- Snel buitenadem - dus dan weer terug naar wandeltempo
- Ik bouw het op met 'Hardlopen met Evy', maar misschien kijk ik eroverheen - waar vind ik het programma om op te bouwen?
- Moet nog een beetje wennen om buiten te rennen en mensen eventueel naar je kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
@Tibs ik loop al jaren met Salomon vesten. Maar ik zou vooral gaan passen en daar de keuze op baseren. Een niet lekker zittende tas is erg vervelend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mosselmossel
HollowGamer schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:03:
- Ik bouw het op met 'Hardlopen met Evy', maar misschien kijk ik eroverheen - waar vind ik het programma om op te bouwen?
- Moet nog een beetje wennen om buiten te rennen en mensen eventueel naar je kijken.
Van het programmaatje van Evy kan ik je niets vertellen.
Maar wel twee dingen. Je eerste vraag. Je hoort tijdens Hardlopen met Evy niet moe te worden, dus je loopt veel te hard. Ga rustiger lopen, zodat je je ongetrainde pezen, spieren en bindweefsel ontlast. Dit schema is er vooral om die te laten wennen aan hardlopen. Doe dat met rustig lopen. Daar wordt je later blij van.

En mensen zijn zo gewend aan hardlopers buiten dat die ene loper extra niet opvalt. Echt, niemand let op je. Behalve een automobilist bij een zebrapad, hopelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
En wat ik altijd zeg: jij bent tenminste aan het sporten! Laat de wereld maar vinden wat ze willen, jij gaat je beter voelen door te sporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
mosselmossel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:53:
[...]

En mensen zijn zo gewend aan hardlopers buiten dat die ene loper extra niet opvalt. Echt, niemand let op je. Behalve een automobilist bij een zebrapad, hopelijk.
Dat. No worries.

Afgezien van twee weirdo's die tijdens hun lange duurloop gisteren het spelletje "goede-voornemens-loper of loopverslaafd?" speelden. Twee van de vier die we tegenkwamen trouwens. Voor de volledigheid, absoluut niet negatief bedoeld: Good for them!
Én niet te vergeten, alle meer geoefende lopers weten nog prima waar zij zelf vandaan kwamen. Alle begin is moeilijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
born2tweak schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Ik heb pas de speed 3 gekocht voor m'n komende wedstrijden. Pasvorm is gelijk aan de shift 2. Demping is heerlijk maar hij is wel erg zacht op de hak. Een echte haklanding is niet aan te bevelen denk ik, dan slijt de hak snel weg. Er zit niet heel veel rubber op de zool namelijk. Daarnaast biedt de hak ook niet veel stevigheid bij de landing, dus moet je daar op letten. Mocht je meer op de middenvoet of voorvoet landen, dan is het een heerlijke schoen, daar is ie wel erg stabiel. De speedroll technologie heb ik bij de shift 2 al gemerkt en komt ook bij deze schoen goed tot z'n recht. Daarnaast is deze schoen natuurlijk een stuk lichter dan de shift 2.
Heb sinds zaterdag ook de Speed 3. Heb niet het gevoel van: wow, wat een snel schoentje. Dat had ik wel bij de Speed 2. Hij loopt wel lekker verder. Loop de halve marathon nu redelijk makkelijk onder de 2 uur. Of zou dat het effect van de Speed 3 zijn? :D Verbaasde me er iig over.
Ben zelf een buitenhaklander, maar bij de Speed 2 geen slijtageproblemen, dus verwacht dat bij de Speed 3 ook niet. (Wel bij de Edge en de Trail van de Endorphin-serie. Die zijn na 1 maand al kaal op de hak)
Speed 3 gaat de kast in tot vlak voor de marathon van Enschede. Dan mag die weer laten zien wat die kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-03 12:57
Philo Melos schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Heb sinds zaterdag ook de Speed 3. Heb niet het gevoel van: wow, wat een snel schoentje. Dat had ik wel bij de Speed 2. Hij loopt wel lekker verder. Loop de halve marathon nu redelijk makkelijk onder de 2 uur. Of zou dat het effect van de Speed 3 zijn? :D Verbaasde me er iig over.
Ben zelf een buitenhaklander, maar bij de Speed 2 geen slijtageproblemen, dus verwacht dat bij de Speed 3 ook niet. (Wel bij de Edge en de Trail van de Endorphin-serie. Die zijn na 1 maand al kaal op de hak)
Speed 3 gaat de kast in tot vlak voor de marathon van Enschede. Dan mag die weer laten zien wat die kan.
Interessant. Ik zit zelf ook deze schoen te overwegen. Heb zelf ook nog een Ride 15 van Saucony en deze vind ik net iets te 'hard' in de voorvoet. Kun je iets zeggen over de demping/hardheid in de voorvoet hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Basti84 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Interessant. Ik zit zelf ook deze schoen te overwegen. Heb zelf ook nog een Ride 15 van Saucony en deze vind ik net iets te 'hard' in de voorvoet. Kun je iets zeggen over de demping/hardheid in de voorvoet hier?
Oh grappig, ik vind versie 15 best wel zacht eigenlijk. Zeker als je 'm vergelijkt met versie 14 (en daarvoor).

De Speed overweeg ik trouwens ook wel, maar die zou ik toch meer voor snelle (interval)trainingen en misschien ook wel wedstrijden gebruiken. De Rides gebruik ik voor rustig duurloopjes en daar vind ik ze prima voor. Daar zou ik zelf geen snelle schoen met plaat voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-08 14:54
Hoe zit het met de duurzaamheid (lees: na grofweg hoe veel kilometer moet je ze weggooien) van de Speed 3 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
BiLLie- schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:27:
Hoe zit het met de duurzaamheid (lees: na grofweg hoe veel kilometer moet je ze weggooien) van de Speed 3 ?
Daarvoor is deze video wel vermakelijk
YouTube: Saucony Endorphin Speed 3 vs Speed 2: The verdict after 800+ miles i...
Na 800 km merkte hij wat achteruitgang in de midsole, maar nou niet perse dat hij hem direct moest vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door born2tweak op 30-01-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-08 21:10
born2tweak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:31:
[...]

YouTube: Saucony Endorphin Speed 3 vs Speed 2: The verdict after 800+ miles i...
Na 800 km merkte hij wat achteruitgang in de midsole, maar nou niet perse dat hij hem direct moest vervangen.
Niet verkeerd zo'n 800 miles (rond de 1.280km). 😁

[ Voor 4% gewijzigd door Adiposed op 30-01-2023 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 23:35

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Zoals al eerder geschreven loop je te hard. Rustig opbouwen is key. Anders loop binnen no time tegen blessures aan.

En mbt je tweede punt. Tenzij je met een roze flamingo op je hoofd rondloopt zal niemand vreemd opkijken.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slickk
Hardlopen is echt wennen, dat komt vanzelf! Denk aan de lange termijn en elke stap is er één.

Je laatste punt had ik ook wel last van, na tig keer lopen was ik dat voorbij. Als een buurman nu vraagt: “Zo, lekker gelopen?” moet ik altijd even bewust worden dat ik iets ‘anders’ aan het doen ben dan de gemiddelde mens op straat. Oftewel, dat zelfbewuste is eigenlijk helemaal weg.

Soms wel eens iemand met een “dat kan sneller” op sarcastische toon, die zullen er altijd zijn. Ook genoeg duimpjes omhoog en positieve opmerkingen die dat ruimschoots overtreffen. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slickk
270km gelopen in januari, bijna ongemerkt van 3 naar 4x per week gegaan. Echt wel een verschil, nu voelt een dagje ‘niks’ op een bepaalde manier wat vreemd, nu ook totaal geen moeite meer om de deur uit te gaan.

Marathonschema gaat top, lekker doelgericht en van het weekend 10km op beoogd marathontempo (4 min/km) met daarna nog 3km op half-marathontempo (3:45 min/km) ging erg soepel. Nu doorzetten en uitbouwen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 30-01-2023 19:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik pak het zeker weer op na de wintersport! En ja, skieen is ook sporen. Goed voor de kracht van de bovenbenen zelfs. Maar het is meer het eet/drink/slaap-ritme wat even 5 dagen overhoop gegooid is. Dus snel weer in ritme komen!

Iets anders, groeten jullie ook altijd tegemoetkomende hartlopers? Ik altijd. Vingertje omhoog of een hoi. Of elkaar aankijken met een blik van: "jup, wij sporten wel!"

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Jazzper schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:55:

Iets anders, groeten jullie ook altijd tegemoetkomende hartlopers? Ik altijd. Vingertje omhoog of een hoi. Of elkaar aankijken met een blik van: "jup, wij sporten wel!"
Zeker, wandelaars, lopers, fietsers - maakt eigenlijk niet uit! Maar het verbaast me wel hoeveel er zijn die aan het lopen zijn en compleet in hun eigen wereld zijn aan het sporten, totaal nergens op reageren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Slickk schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:41:
270km gelopen in januari, bijna ongemerkt van 3 naar 4x per week gegaan. Echt wel een verschil, nu voelt een dagje ‘niks’ op een bepaalde manier wat vreemd, nu ook totaal geen moeite meer om de deur uit te gaan.

Marathonschema gaat top, lekker doelgericht en van het weekend 10km op beoogd marathontempo (4 min/km) met daarna nog 3km op half-marathontempo (3:45 min/km) ging erg soepel. Nu doorzetten en uitbouwen. :)
Goed bezig (y) ik ben aan de afstanden / snelheden te zien een vergelijkbaar loper :)
Wil in maart de venloop met pakweg hetzelfde tempo gaan lopen en in oktober de marathon net onder de 4:00 /km.
Misschien heb ik het gemist maar wat voor schema gebruik je? Hier doe ik namelijk maar wat dus wat inspiratie is welkom :)
Ben nu 2 maanden aan het lopen ( na 2 maanden niks doen en daarvoor was het ook al op een lager pitje ) en het gaat eigenlijk al weer wonderbaarlijk goed. Gisteren liep ik nog vrij makkelijk 5km in pakweg 18:30 na al 20km lekker door gelopen te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
Tinusvolkel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Goed bezig (y) ik ben aan de afstanden / snelheden te zien een vergelijkbaar loper :)
Wil in maart de venloop met pakweg hetzelfde tempo gaan lopen en in oktober de marathon net onder de 4:00 /km.
Misschien heb ik het gemist maar wat voor schema gebruik je? Hier doe ik namelijk maar wat dus wat inspiratie is welkom :)
Ben nu 2 maanden aan het lopen ( na 2 maanden niks doen en daarvoor was het ook al op een lager pitje ) en het gaat eigenlijk al weer wonderbaarlijk goed. Gisteren liep ik nog vrij makkelijk 5km in pakweg 18:30 na al 20km lekker door gelopen te hebben.
Volgens mij zin we altijd al aan elkaar ‘gewaagd’ in de afgelopen twee jaar dat ik actief ben in dit topic, dus zeker vergelijkbaar. Denk dat @m0ridin ongeveer ook, een tikje sneller als ik het me goed herinner.

Een aantal pagina’s terug is het wel langsgekomen omdat @Roozzz deze toevallig ook volgt: 2Q schema van Jack Daniels. Online kan ik die niet zo makkelijk vinden, ik heb dit uit het boek overgenomen. Specifiek de eerste, “tot 64km”. Daar ga ik qua afstand al overheen, maarja, so far so good.

Het gaat om twee kwalitatieve sessies per week, een Q1 op zaterdag of zondag en een Q2 op woensdag of donderdag. Totaal kom je dan bijv op 30km en de rest van de loopjes in de week vul je aan tot de gewenste weekafstand. Dat is niet altijd 64km, maar bouwt een beetje op en tussendoor schaalt het soms ook terug. Staat een coëfficiënt voor elke week bijv 0,8 dus dan doe je 64km x 0,8 = 51,2km als doelafstand voor die week. Daar houd ik me niet zo trouw aan en loop wat meer.

De tempo’s (Easy, Tempo/Threshold, Marathon, etc) bepaal je aan de hand van VDOT, wat je weer af kunt leiden van een recent raceresultaat. Tijdens het schema is het de bedoeling dat je elke 6 weken weer gaat kijken of de tempo’s een tandje hoger moeten of niet.

Ik heb alle mijlen overgezet naar kilometers en de blokken met T-tempo (threshold, ik beschouw het als HM tempo) aangepast naar 5 minuten ipv 1 mijl/1,6km. Volgens wat ervaringen op internet zou dat het uitgangspunt zijn, maar lang niet iedereen loopt in zo’n tempo zomaar 1600 meter in 5 minuten. :)

Een vriend van me help ik als ‘coach’ en hij volgt het schema ook. Ideaal omdat hij gewoon hetzelfde schema kan volgen met eigen tempo’s.

Klinkt complex maar vind het best meevallen als je eenmaal je eigen tempo’s hebt bepaald. Dan is het een kwestie van invullen en gaan.

Meest verwarrende vond en vind ik nog steeds dat een week in dat boek blijkbaar van zaterdag tot zondag loopt. Dus ik telde terug van dag vd marathon naar de eerste week en kwam daar dus achter. Q1 zou ik beschouwen als eerste sessie van de week, dus woensdag, en dan Q2 op zaterdag maar is net andersom. Oftewel, Q1 op zaterdag is begin van de week en daarna volgt Q2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:44
born2tweak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Had deze vergelijking ook gezien en heb ook z'n reis gevolgd, erg knap wat hij heeft gepresteerd. _/-\o_

Over de duurzaamheid van de Speed 3 kan ik niets zeggen maar kan wel m'n 2 cents geven over de Speed 2.
Ik heb m'n eerste paar Speed 2's afgelopen week na 840km uit de roulatie genomen. Het bovenwerk ziet er nog bijzonder goed uit. Aan de buitenkant van de hakken en bij de toe-off is de buitenzool (uiteraard) wel wat afgesleten, maar eigenlijk valt de slijtage aan de buitenzolen me 100% mee. Heb nog weinig verschil in grip gemerkt. De enige reden dat ik ze nu aan de wilgen hang is omdat ik merk dat ze wat van de demping aan het verliezen zijn, wat zich vooral uit bij wat sneller werk. Voor rustige loopjes zouden ze nog wel langer meekunnen, maar daar heb ik andere, meer comfortabele schoenen voor. Dit is denk ik ook de reden dat Keiran ze voor 1000+ km heeft kunnen gebruiken: hij liep er uitsluitend rustige kilometers op. Al met al: zeer positief verrast over de duurzaamheid van deze Saucony's. De buitenzolen van andere schoenen die ik heb versleten zagen er na ~800km vele malen slechter uit dan bij de Speed 2's. Ook gelijk een reden dat ik nog een tweede paar klaar heb liggen, afgelopen herfst voor 72 euro gekocht in de Zalando Lounge (na een tip van een medetweaker _/-\o_ ).

Bijgevoegd een aantal foto's ter illustratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AU8Ju3nK_1ZggrZ3lATNaz8-BDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkjxBAYIuKjaEox88ZT6NMOZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOIrdofN-qwN_tH7iAuE2LZALrY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPaqYrvzls5qX5S3HuVf2ODY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia0gVm3UssJY2GuA_uROqLMxbDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmKvB8TBjvFyvCRFcd6xyGzH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziSBML0Q2PYkzYOYXttr9josIEs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Njlp5hAbz7QF8SrvDjddggn9.jpg?f=fotoalbum_tile

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ai! Nog geen paar uur geleden hierboven had ik het over het weer in ritme komen na (apres)ski. Nou, test net positief op corona (geen wonder). Let's find out hoe mijn schema gaat zijn...

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-08 19:46
Hier zaterdag de Hunebedloop in Havelte gelopen. Met 15km een mooie test voor de eerste halve marathon was het idee. De laatste tijd het gevoel gekregen dat 5:20 ongeveer mijn huidige HM-tempo is, dus hierop vertrokken. De eerste 7km ging dat prima, op sommige plekken was het parcours onverhard, maar toch wist ik die kms net onder de 5:20 af te tikken. Ergens rond km 8 voelde ik een licht pijntje opkomen in mijn rechterknie. Niet meteen een red flag, maar af en toe wel vervelend gevoelig. De 2e helft van het parcours was meer onverhard dan verhard. Voor een aantal van jullie hier begint het dan pas, maar ik ben een asfaltloper en als ik van tevoren wist dat dit het parcours was, had ik niet aan deze wedstrijd meegedaan. Op de site van de loop staat netjes "over grotendeels verharde paden", blijkbaar valt daar lange zandweg met een paar keien erin ook onder. Deze kms was het overleven en de knie in de gaten houden, tempo zakte richting de 5:40-5:45, soepeltjes was het allang niet meer.

Na een km of 12 liep de route over een veldje langs een gigantische hunebed, maar tijd om daar lang van te genieten was er niet. Meteen hierna doemde namelijk de havelterberg op, met van die grote brede traptreden en na 12km niet echt iets waar ik op zat te wachten. Me met wat moeite omhoog geploeterd, wachtte bovenop de volgende verrassing; een soort van bankje waar je overheen moest. Het voelde als de horde in de steeple chase, maar daarna gelukkig een lange afdaling en zelf nog een stuk volledig verhard, jeuj! Tempo ging weer wat omhoog en de finish kwam ook in zicht. De laatste km nog in 5:16 afgetikt, wat nog wel wat vertrouwen gaf voor mijn HM. Eindtijd 1:20:37, net boven de beoogde 1:20 maar gezien het parcours een prima tijd.

Toen volgde de autorit naar huis van bijna een uur en bij het uitstappen bleek de knie na dat uurtje in 1 houding toch behoorlijk pijnlijk. Lopen deed pijn, traplopen al helemaal :( Gisteren een bankdag gehad en vandaag gelukkig pijnvrij bewogen op het werk enzo en een stukje gewandeld, ook zonder problemen. Nu een beetje in dubio of ik wat langer moet rusten nog. Jullie hier ervaring mee?

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:53
gkoers schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:04:
...
Toen volgde de autorit naar huis van bijna een uur en bij het uitstappen bleek de knie na dat uurtje in 1 houding toch behoorlijk pijnlijk. Lopen deed pijn, traplopen al helemaal :( Gisteren een bankdag gehad en vandaag gelukkig pijnvrij bewogen op het werk enzo en een stukje gewandeld, ook zonder problemen. Nu een beetje in dubio of ik wat langer moet rusten nog. Jullie hier ervaring mee?
Rustig blijven. Je hebt sowieso een 15km gelopen op max van je kunnen dus dat voel je ook nog. Als je vandaag al pijn vrij kon lopen zal het waarschijnlijk wel loslopen ;) Phun intended ;)
Morgenavond of woensdag miss ff kijken of je rustig een rondje kan hardlopen en kijken hoe dat voelt. Als je niks voelt zit je goed! Als je wel iets voelt wat langer aankijken of een fysio opzoeken.

Sowieso is af en toe wat onverhard ook goed voor hardloopconditie en je stabiliteit 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Jazzper schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:59:
Ai! Nog geen paar uur geleden hierboven had ik het over het weer in ritme komen na (apres)ski. Nou, test net positief op corona (geen wonder). Let's find out hoe mijn schema gaat zijn...
Aiii, beterschap! Verklaart wel je brakke gevoel na de wintersport :)
Vooral goed de tijd geven, als je hersteld bent een voorzichtig vervolg geven, niet te snel volop beginnen met lopen weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:32
@Slickk @Tinusvolkel

Jullie kilometers haal ik niet hoor ;) Hoewel ik narekenend zo tegen de 230km uit ga komen voor januari... Valt me absoluut niet tegen!

Maar ik ben inderdaad in training voor de marathon voor Rotterdam (en in het verlengde daarvan een ultra in Ijsland), tempo (voor de marathon) hangt af van hoe het zich ontwikkelt maar wil sowieso voor een sub 2:50 zien te gaan (kom je op ~3:57-3:58 geloof ik, beetje buffer nemend) en als alles mee zit voor een sub 2:45 (~3:52 tempo).

Zelf volg ik het Garmin marathon schema (intermedia dacht ik, 4-5x lopen in de week). Niet zozeer op een tempo gebaseerd, maar op hartslag. Heb hetzelfde schema in 2021 gevolgd voor de amsterdam marathon (2:55 en een beetje) en beviel me prima. Ook een stukje gemak natuurlijk. Verder naar gevoel wat aanpassen (training overslaan, ez/interval vervangen, etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Het klinkt idd voor een buitenstaander nog vrij complex @Slickk ;) maar zal als je erin zit best wel meevallen.
Maar 2 kwalitatieve trainingen heeft toch pakweg elke schema? en die doe ik hier ook wel elke week.

Verder heb ik hier niet echt moeite met meer meters/uren maken, en heb het idee dat dat ook wel voor mij werkt.
En elke keer als ik mij weer afvraag of een schema is voor mij is kom ik toch weer tot de conclusie dat het niet gaat werken.
Heb te veel afhankelijkheden van:
Gezin: Op welke dagen kan ik meer doen.
Weer: Bij beter weer stap ik graag de racefiets op.
Collega's: Loop graag met hun mee, op maandag gooit een beetje iedereen z'n idee in een teamgroep en dan even kijken waarbij je aansluit.

Maar doe eigenlijk vooral waar ik zin in heb en hoe m'n benen zich voelen.
Zondag zag ik bijvoorbeeld dat 300km deze maand wel haalbaar, dus gisteren nog even een 13km gedaan en de hartslag bleef lekker laag dus maar is geprobeerd om hem rond de 120 (67%maxhr) te houden en kwam weer voor het eerst gemiddeld onder de 5:00/km uit, dus conditie gaat de goede kant op :)
Nu moet ik vanavond na een dagje Efteling nog minimaal 9km aftikken maar dan moet wel lukken.

En morgen bij redelijk weer op de fiets naar het werk of ik kan met 2 collega's een halve marathon gaan lopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Tinusvolkel schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:14:
Het klinkt idd voor een buitenstaander nog vrij complex @Slickk ;) maar zal als je erin zit best wel meevallen.
Maar 2 kwalitatieve trainingen heeft toch pakweg elke schema? en die doe ik hier ook wel elke week.

Verder heb ik hier niet echt moeite met meer meters/uren maken, en heb het idee dat dat ook wel voor mij werkt.
En elke keer als ik mij weer afvraag of een schema is voor mij is kom ik toch weer tot de conclusie dat het niet gaat werken.
Heb te veel afhankelijkheden van:
Gezin: Op welke dagen kan ik meer doen.
Weer: Bij beter weer stap ik graag de racefiets op.
Collega's: Loop graag met hun mee, op maandag gooit een beetje iedereen z'n idee in een teamgroep en dan even kijken waarbij je aansluit.

Maar doe eigenlijk vooral waar ik zin in heb en hoe m'n benen zich voelen.
Zondag zag ik bijvoorbeeld dat 300km deze maand wel haalbaar, dus gisteren nog even een 13km gedaan en de hartslag bleef lekker laag dus maar is geprobeerd om hem rond de 120 (67%maxhr) te houden en kwam weer voor het eerst gemiddeld onder de 5:00/km uit, dus conditie gaat de goede kant op :)
Nu moet ik vanavond na een dagje Efteling nog minimaal 9km aftikken maar dan moet wel lukken.

En morgen bij redelijk weer op de fiets naar het werk of ik kan met 2 collega's een halve marathon gaan lopen
Achja, een boek samenvatten in één bericht is ook lastig.

Het ligt er maar net aan wat je doel is, denk ik. Met zoveel kilometers maken als wat jij doet, wordt het sowieso beter. Als je sneller wilt worden op een specifieke afstand, is denk ik een schema met trainingen die leiden tot een bepaald doel (in dit geval 42km op een hoger tempo) onmisbaar.

Het principe van 2Q is inderdaad niet zo nieuw en daarom sprak het mij ook aan. Toegankelijker dan andere methodes. Tot nu toe werkt het wel voor me en een doel hebben helpt bij motivatie en om sneller te worden.

Uiteindelijk is het 80/20 qua snel en rustig lopen, daar wijkt Daniels ook niet vanaf omdat het bewezen werkt. Maar wat je in die 20% snelle lopen doet, verschilt wel weer.

Ik kom pas net om de hoek kijken in de wereld van hardlopen en een dergelijk schema volgen is ook vooral om te ervaren en ontdekken hoe dat in de praktijk gaat. Al die getallen op papier kan ik me wel iets bij voorstellen, maar moet toch echt aan de bak om te voelen hoe dat is na een week of 8.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slickk
Ik kwam deze afbeelding op Reddit tegen, volgens mij biedt dit een erg mooie samenvatting en goed overzicht van de verschillende termen en zones. Zowel voor nieuwkomers als ervaren lopers wel wat van te leren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQmo0r10Ou4y4pNKW3aEfHHPO2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlGL870wzeqhbEt9e2PGaXsl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shinji
Slickk schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:49:
[...]

2Q schema van Jack Daniels.
Ben ik de enige die aan een ander schema denkt dan aan hardlopen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Slupor schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:53:
[...]

Bijgevoegd een aantal foto's ter illustratie.
Grappig zo'n slijtagepatroon met wat hiel en vooral de neus van blijkbaar een actieve afzet. Die van mij zien er na 800km ook nog prima uit, los van slijtage bij de buitenkant van de voorvoet en lopen eigenlijk ook nog prima. Ik stop er nu soms een boomerang inlegzool in van Inov-8 (die zijn extreem duurzaam) en dan lopen ze voor m'n gevoel weer zo ongeveer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-08 14:29
Ik ben even benieuwd wat jullie van het volgende vinden.

Ik probeer 1 keer per week een interval te doen. Dit kan extensief zijn met 1 tot 2km blokken welke dan rond 10km tempo gaan, in mijn geval meestal zo'n 4:00-4:10/km. Of een kortere interval zoals 10x 400 meter met 200 meter rust, in dat geval gaan de tempo's dan rond 5km tempo, dus 3:40-3:50/km. Ik denk dat deze over het algemeen altijd nuttig gevonden worden, maar nu het volgende.

Ik heb gisteren een keer een rustige interval gedaan, 1km blokken zo rond mijn beoogde marathon tempo a ongeveer 4:40/km. Dit heb ik voor nu 5 keer herhaald met daar tussen 500 meter rust. Dat gaat dan zo rond 75% van max HR. Ik heb hierbij het idee om het aantal herhalingen uit te breiden om zodoende te wennen aan "marathon tempo". Heeft een dergelijke training echter wel nut of zijn dergelijke herhalingen aan dit tempo daarvoor te kort en/of langzaam?

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-08 11:24
Tim_W schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:21:

Ik probeer 1 keer per week een interval te doen. Dit kan extensief zijn met 1 tot 2km blokken welke dan rond 10km tempo gaan, in mijn geval meestal zo'n 4:00-4:10/km. Of een kortere interval zoals 10x 400 meter met 200 meter rust, in dat geval gaan de tempo's dan rond 5km tempo, dus 3:40-3:50/km. Ik denk dat deze over het algemeen altijd nuttig gevonden worden, maar nu het volgende.

Ik heb gisteren een keer een rustige interval gedaan, zo rond mijn beoogde marathon tempo a ongeveer 4:40/km. Dit heb ik voor nu 5 keer herhaald met daar tussen 500 meter rust. Dat gaat dan zo rond 75% van max HR. Ik heb hierbij het idee om het aantal herhalingen uit te breiden om zodoende te wennen aan "marathon tempo". Heeft een dergelijke training echter wel nut of zijn dergelijke herhalingen aan dit tempo daarvoor te kort en/of langzaam?
Ik zou er langere blokken op marathon tempo in stoppen. 500 meter vind ik persoonlijk te kort en is meer een afstand voor een interval op snel tempo.

Jij liep trouwens toch op een schema van een trainer/coach? Staan daar dan geen langere blokken op marathontempo in dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak

Ik heb gisteren een keer een rustige interval gedaan, zo rond mijn beoogde marathon tempo a ongeveer 4:40/km. Dit heb ik voor nu 5 keer herhaald met daar tussen 500 meter rust. Dat gaat dan zo rond 75% van max HR. Ik heb hierbij het idee om het aantal herhalingen uit te breiden om zodoende te wennen aan "marathon tempo". Heeft een dergelijke training echter wel nut of zijn dergelijke herhalingen aan dit tempo daarvoor te kort en/of langzaam?
Volgens mij is het altijd wel handig om ook een marathon tempo te oefenen zodat je dat bekend voor komt tijdens je marathon. Korte intervallen helpen je daarbij om er naar toe te trainen. Die kun je denk ik later dan uitbreiden naar langere afstanden.

Vraagje van mijn kant: ik heb sinds het weekend in eens een soort beurse blauwe plek op de wreef van één van m'n voeten. Ik kan me niet herinneren dat ik me gestoten heb ofzo, dus ik denk dat het van het lopen komt. Ik heb vorige week en gisteren wel een keer op m'n Speed3 gelopen, in plaats van de Shift2. Ergens kom ik iets tegen over veters, maar kan dat na een paar keer zo'n effect hebben? Afgelopen weekend gewoon op m'n trail schoenen gelopen. Het voelt nu alsof het verstandig is vanavond een training over te slaan.

Daarnaast gisteren een ander vreemd gevoel gehad: ik wilde snel finishen na een Z1 loop, dus laatste paar km aangezet naar 5km tempo en het liep op zich goed en snel maar voelde ook alsof ik totaal geen gevoel in de benen had. Qua kracht en uithouding voelde het op zich tijdens dat lopen wel goed, maar ik kwam misselijk thuis en heb echt even moeten herstellen voordat ik iets kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Het waren 5 keer 1km blokken met 500 meter rust @Roadman, heb m'n post hier boven zojuist aangepast.

Wat betreft die persoonlijk coach, daar heb ik inmiddels afscheid van genomen. Mijn verwachtingen vs de geleverde dienst lagen helaas heel veel uit elkaar. In de 1e 2,5 maand dat we hebben "samengewerkt" bijvoorbeeld heeft de bewuste trainer op geen enkel moment contact gezocht met mij, ik had verwacht dat er 1 a 2 wekelijks een moment van evaluatie zou zijn, maar blijkbaar niet. Buiten dit heb ik zelf tot 3 keer toe aangegeven dat beoogde tempo's veel te hoog lagen, bijvoorbeeld duurlopen op marathon tempo, een 7km tempo loop op 5k tempo, enz. Ook daar weinig tot geen reactie op, enkel "de tempo's zouden moeten kloppen". Tja, daar kan ik niets mee. Helaas inmiddels dus weer op mezelf aangewezen. :+

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Tinusvolkel schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:14:
[...]
In aanvulling op @Slickk, wat mij betreft is Daniels anders dan de meeste schema's omdat beide kwaliteitstrainingen long runs zijn én deze longruns eigenlijk altijd gecombineerd worden met snelheidswerk.

Zo mag ik komende week:
1. 60minuten Easy + 8 mijl marathontempo + uitlopen
2. 8 mijl Easy + 4x (4 min Interval / 3 min jog) + 3 mijl Easy

En de week daarop:
1. 120-150 minuten Easy
2. 2 mijl Easy + 8 mijl Marathontempo + 3 x 1 mijl Treshold + 2 mijl easy uitlopen

Daarmee zijn deze trainingen al snel 26km of meer voor mij. Met name die doordeweekse training zie ik verder weinig terug. En is ook wel een beetje passen en meten in de agenda. Daarnaast mag je zo veel lopen/fietsen als je wil. Dus uitermate flexibel. Hoe dan ook, mij bevalt het goed. Ik word hier behoorlijk sterk van :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz

Ik heb gisteren een keer een rustige interval gedaan, 1km blokken zo rond mijn beoogde marathon tempo a ongeveer 4:40/km. Dit heb ik voor nu 5 keer herhaald met daar tussen 500 meter rust. Dat gaat dan zo rond 75% van max HR. Ik heb hierbij het idee om het aantal herhalingen uit te breiden om zodoende te wennen aan "marathon tempo". Heeft een dergelijke training echter wel nut of zijn dergelijke herhalingen aan dit tempo daarvoor te kort en/of langzaam?
Prima voor een keertje oefenen om het tempo te vinden, maar ik zou de blokken fors langer maken op marathon tempo. Denk 2x20min; 2x30min; 45min; 60min. Het is als het goed is niet een training waarop je verzuurt oid, dus de rustblokken zoals je bij intervallen zou doen zijn niet zo relevant. Het fysiologische effect van marathontempo is niet veel anders dan van een doorsnee rustige loop. Dit soort lopen trainen vooral het tempogevoel en zorgt voor gewenning (/vertrouwen).

Kilometerblokken zou ik niet snel trager lopen dan "treshold". Kortom, of harder, of langer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Tim_W schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:41:
Het waren 5 keer 1km blokken met 500 meter rust @Roadman, heb m'n post hier boven zojuist aangepast.

Wat betreft die persoonlijk coach, daar heb ik inmiddels afscheid van genomen. Mijn verwachtingen vs de geleverde dienst lagen helaas heel veel uit elkaar. In de 1e 2,5 maand dat we hebben "samengewerkt" bijvoorbeeld heeft de bewuste trainer op geen enkel moment contact gezocht met mij, ik had verwacht dat er 1 a 2 wekelijks een moment van evaluatie zou zijn, maar blijkbaar niet. Buiten dit heb ik zelf tot 3 keer toe aangegeven dat beoogde tempo's veel te hoog lagen, bijvoorbeeld duurlopen op marathon tempo, een 7km tempo loop op 5k tempo, enz. Ook daar weinig tot geen reactie op, enkel "de tempo's zouden moeten kloppen". Tja, daar kan ik niets mee. Helaas inmiddels dus weer op mezelf aangewezen. :+
Oeps, dat klinkt niet best 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Roozzz schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Prima voor een keertje oefenen om het tempo te vinden, maar ik zou de blokken fors langer maken op marathon tempo. Denk 2x20min; 2x30min; 45min; 60min. Het is als het goed is niet een training waarop je verzuurt oid, dus de rustblokken zoals je bij intervallen zou doen zijn niet zo relevant. Het fysiologische effect van marathontempo is niet veel anders dan van een doorsnee rustige loop. Dit soort lopen trainen vooral het tempogevoel en zorgt voor gewenning (/vertrouwen).

Kilometerblokken zou ik niet snel trager lopen dan "treshold". Kortom, of harder, of langer :)
Dit gevoel bekroop me al een beetje, of dergelijke relatief korte herhalingen wel zinvol zijn of niet... Het idee was overigens wel om deze te gaan uitbreiden naar zeg 7, 10 en 12 herhalingen, maar kennelijk zijn de langere blokken toch beter. Ik hoop er inderdaad vooral gewenning/vertrouwen door te krijgen om relatief comfortabel dit tempo langdurig te kunnen lopen.

Gisteren was ook zomaar even een spontane actie om dit zo te doen, zoals gezegd gaan 5x 1k normaal rond 10k tempo, maar al lopende kwam dit in m'n hoofd. :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diocha
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-09-2024
Heeft iemand een suggestie voor waar ik een startbewijs voor de marathon in Rotterdam op de kop zou kunnen tikken? Het is mijn voorjaarsdoel, maar ik was jammer genoeg wat te laat om in te schrijven (vorig jaar schreef ik me heel laat in en dat ging prima, maar dit jaar jammer genoeg niet).

Ik heb al een tiental keer geprobeerd via het vraag- en aanbodplatform op de website van Rotterdam marathon, maar dat is voorlopig zonder succes gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:59
Diocha schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:09:
Heeft iemand een suggestie voor waar ik een startbewijs voor de marathon in Rotterdam op de kop zou kunnen tikken? Het is mijn voorjaarsdoel, maar ik was jammer genoeg wat te laat om in te schrijven (vorig jaar schreef ik me heel laat in en dat ging prima, maar dit jaar jammer genoeg niet).

Ik heb al een tiental keer geprobeerd via het vraag- en aanbodplatform op de website van Rotterdam marathon, maar dat is voorlopig zonder succes gebleven.
Geduld, in aanloop naar de marathon zelf zijn er nog veel meer uitvallers en zal dat aanbod groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-08 22:07

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe gaan jullie om met de combinatie hardlopen en mountainbiken? Afgelopen zondag een rondje gefietst, benen voelen nog steeds stram aan. Normaal gesproken fiets ik in het weekend (40-50km) en door de weeks loop ik 2x hard (6-8km), echter kost het mij de laatste tijd best veel moeite.
Wat is wijsheid?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55

charrel

Cortisol4life..

Harmen schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:27:
Hoe gaan jullie om met de combinatie hardlopen en mountainbiken? Afgelopen zondag een rondje gefietst, benen voelen nog steeds stram aan. Normaal gesproken fiets ik in het weekend (40-50km) en door de weeks loop ik 2x hard (6-8km), echter kost het mij de laatste tijd best veel moeite.
Wat is wijsheid?
Ik loop 3x in de week hard en fiets vaak in het weekend op de mtb nog rond de 50km.
Fiets dan wel electrisch maar dat komt meer door mijn auto immuunziekte dan wat anders. Afgelopen zondag was best pittig op de mtb met de wind. Merk dan wel dat mijn benen ook wat "moe" zijn. Dus loop dan vaak dinsdag gewoon een rustig rondje, soort herstel training en dan woensdag of donderdag doe ik een wat snellere training of interval. Zaterdag loop ik vaak wat verder hard, zondag fietsen en dan maandag niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:03
Harmen schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:27:
Wat is wijsheid?
Ik doe een combinatie hardlopen, fietsen en crossfit. Soms is een training dusdanig intensief geweest dat ik dat merk met bijvoorbeeld traplopen wat lastig gaat door flinke spierpijn. In dat geval sla ik het hardlopen een dag over en neem rust of ga een uur 'rustig in Z2' fietsen (indoor of buiten). Bij de crossfit ligt het aan de workout of ik die oversla maar eigenlijk doe ik dat nooit.
Zogezegd, bij fietsen en crossfit trek ik me van de spierpijn weinig aan, bij hardlopen wel want dat is voor mij te blessure gevoelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
Ik pak het zeker weer op na de wintersport! En ja, skieen is ook sporen. Goed voor de kracht van de bovenbenen zelfs. Maar het is meer het eet/drink/slaap-ritme wat even 5 dagen overhoop gegooid is. Dus snel weer in ritme komen!

Balen van de Corona :(

Ik groet ook altijd. Wat me wel opvalt is dat hardlopers eigenlijk altijd terug groeten. (Of ik hartloper ooit ben tegengekomen weet ik niet maar groet ik ook :) )
Wielrenners groeten daarintegen practisch nooit. Mij niet iig -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W

Als je geduld hebt dan kun je o.a. hier legio startbewijzen overnemen. Als je dat voor 19 Maart doen dan zijn ze nog officieel overdraagbaar en komt je eigen naam nog op het startnummer en in de uitslag te staan.

Als je langer wacht dan kun je nog steeds een nummer overnemen, maar dan wordt je naam niet meer aangepast.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Ja hoor, ik groet altijd alle hardlopers - als ik niet op de baan train tenmiste :+ - en de meesten groeten ook wel terug. Uitzonderingen zijn lopers met oortjes of oversized headphones (hoe kun je daar uberhaupt mee sporten?).
Het is een beetje zoals met motorrijden. De meesten groeten wel terug, behalve de Harley rijders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-08 17:13

Redcoil

Polyinterpretabel

Kawa schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:20:
Ik groet ook altijd. Wat me wel opvalt is dat hardlopers eigenlijk altijd terug groeten. (Of ik hartloper ooit ben tegengekomen weet ik niet maar groet ik ook :) )
Wielrenners groeten daarintegen practisch nooit. Mij niet iig -O-
Dat is ook echt precies mijn ervaring. Meestal groet ik wandelaars en hardlopers.

Wielrenners af en toe (bij oogcontact), maar het gros daarvan doet erg z'n best je te negeren. :|

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08 19:23
Hier ook een vingertje (en nee, niet de middelste...). Het valt me wel op dat de lui in voetbal-shirtjes nooit op-of-om kijken, danwel een groet uitbrengen. Zullen wel stiekem aan hun conditie werken ;)

Overigens vind ik de vroege ochtend lopers altijd het leukst, die hebben de meest energieke 'Moggûh', zeker als het slecht weer is! Genieten van elkaars doorzettingsvermogen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mosselmossel
Docslik schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:27:
Het valt me wel op dat de lui in voetbal-shirtjes nooit op-of-om kijken, danwel een groet uitbrengen. Zullen wel stiekem aan hun conditie werken ;)
Die fitgirls van Instagram groeten ook nooit.
Maar inderdaad, ik groet altijd met een 'hoi' of 'mogge' en een vingertje.De meesten doet gelukkig gewoon vriendelijk terug.

Wielrenners die in een groep fietsen krijgen ook een vingertje als ze duidelijk aan de kant gaan voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:44
Rudedadude schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:15:
[...]

Grappig zo'n slijtagepatroon met wat hiel en vooral de neus van blijkbaar een actieve afzet. Die van mij zien er na 800km ook nog prima uit, los van slijtage bij de buitenkant van de voorvoet en lopen eigenlijk ook nog prima. Ik stop er nu soms een boomerang inlegzool in van Inov-8 (die zijn extreem duurzaam) en dan lopen ze voor m'n gevoel weer zo ongeveer als nieuw.
Yep, fervent haklander hier. Heb ze vooral voor sneller werk gebruikt, dan zet je al gauw meer met de tenen af, vandaar de slijtage bij de neus. Goeie tip over de inlegzool!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 17:06

Sherlock

No Shit

Ik ben zelf wielrenner, mountainbiker en tegenwoordig zelfs een beetje hardloper ;) en ik groet zo'n beetje iedereen. Zal ook wel veel schelen dat ik niet in de randstad woon, maar in een dorp waar het sowieso al normaal is om elkaar te groeten.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kawa
mosselmossel schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Die fitgirls van Instagram groeten ook nooit.
Die posten dan later op insta dat ze alleen maar engerds zijn tegengekomen :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Docslik schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:27:
Overigens vind ik de vroege ochtend lopers altijd het leukst, die hebben de meest energieke 'Moggûh', zeker als het slecht weer is! Genieten van elkaars doorzettingsvermogen!
N=1 maar de keren dat ik om half 6 's ochtends aan het lopen was in het donker viel mij dit ook op (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Basti84 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Ik heb de Ride 15 ook 1 middag geprobeerd. Die ging weer retour wegens pijn bij de hak. Met de Speed nergens last van. Voorvoet genoeg demping. Dwz, geen centje pijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Philo Melos op 31-01-2023 15:23 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
Hier ook altijd een knikje of 'goede morgen/middag/avond' bij medehardlopers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-08 20:11

uFx

InZane schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:18:
[...]
Ja hoor, ik groet altijd alle hardlopers - als ik niet op de baan train tenmiste :+ - en de meesten groeten ook wel terug. Uitzonderingen zijn lopers met oortjes of oversized headphones (hoe kun je daar uberhaupt mee sporten?).
Het is een beetje zoals met motorrijden. De meesten groeten wel terug, behalve de Harley rijders :+
Ik loop altijd met een on-ear hoofdtelefoon. Dan blijft m'n bril beter zitten (geen zin in touwtjesgedoe) en de in ears vallen bij mij altijd uit want ik heb gekke oren ofzo :D

Maar ik steek altijd even een vingertje op als groet!

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
uFx schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Ik loop altijd met een on-ear hoofdtelefoon. Dan blijft m'n bril beter zitten (geen zin in touwtjesgedoe) en de in ears vallen bij mij altijd uit want ik heb gekke oren ofzo :D

Maar ik steek altijd even een vingertje op als groet!
Het lijkt mij helemaal niks, maar iedereen is anders natuurlijk :)

Ik draag overdag altijd lenzen en ik hou helemaal niet van muziek op m'n hoofd tijdens het lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLie-
Slickk schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:41:

Heel goed bezig, dat zijn tempo's waarvan ik (als opa lees ik een paar pagina's terug :+ ) alleen maar van kan dromen.

Januari stond voor mij ook in het teken van iets serieuzer trainen in aanloop naar de marathon in Enschede. De teller staat ondertussen op ~220 kilometer in januari met vanavond nog de training met de loopgroep. Deze maand ben ik ook begonnen met het inpassen van een 4e loop in de week. Dat valt me tot nu toe nog alles mee, dat moet namelijk van mijn trainer een herstelloopje (tussen 7 en 8 km op een tempo van zo'n 6min/km) zijn en die kan dus mooi in de lunchpauze :D.

Resultaten lijken er ook naar te zijn. Afgelopen zondag een 15km wedstrijdje gelopen in 4:31/km. Nu verder uitbouwen en dan ben ik heel benieuwd wat het op 16 april gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper

Ik heb deze week een sessie met erin 2x2 km aan marathontempo gevolgd door 1 km rustig; volgende week heb ik 3+2+1 km in marathontempo, telkens met 1 km herstel. Al de rest rustig.
Nog een week of 12 tot Londen, dus voorzichtig aan het opbouwen, mede gezien recent opspelende achillespees.

Vorige zomer had ik de maand van de marathon de ene week 4X10 min in MP (marathon pace), de volgende 3X12 min in MP, en de week voor de marathon 2 X 15 minuten in MP.
De maand voordien eenmalig 5 km in MP als laatste 5 km van een duurloop.
Alles bij elkaar niet zo heel veel MP, en toch liep ik een goede marathon, gemiddeld zelfs iets sneller dan de MP waarop ik getraind had.
Voor deze marathon heb ik mijn coach gevraagd om zowel het totale aantal kms iets verhogen als het aantal kms aan MP. We zullen zien wat dat oplevert :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 08:30
Ik ben voornamelijk bezig met marathonhartslag (al weet ik uiteraard niet wat dat zal zijn aangezien ik in Rotterdam m'n eerste ga lopen, maar hij is gebaseerd op het boek van de sportrusten-methode) en probeer daar op te trainen. Ik heb m'n eigen schema in elkaar gedraaid met inachtneming van zoveel mogelijk 80/20 en elke dag in ieder geval lopen, maar niet per definitie echt trainen. Dat betekent dus zo'n twee a drie keer per week een kwartier to een half uur heel rustig lopen en de rest 'trainen'.

Mijn marathonblokken heb ik geprobeerd op te bouwen uit een combinatie van de sportrusten-methode en de souplesse-methode. De eerste zegt dat je met een maximale training van 14km in marathonhartslag en het volgen van het schema een marathon moet kunnen uitlopen, terwijl Klaas Lok van de souplesse-methode het houdt bij 1000'jes met voldoende rust om tot een grote afstand te komen. Door de twee te combineren ga ik mijn lange duurlopen vullen met marathonblokken en loop ik bijvoorbeeld 2x 7km op marathonhartslag met 7km inlopen en 7km 'rust' tussendoor, waardoor je op 28km uitkomt. De 'rust' en het inlopen zijn dan op duurlooptempo. De langste training wordt rond de 32km en zal 10x 1km op marathonhartslag hebben waarschijnlijk, of 5x 2km of zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zet voor de zekerheid even in de marktplaats app een zoekopdracht aan op het trefwoord "marathon".

Dan krijg je dagelijks nieuwe advertenties waarin dat woord staat.

Met een beetje mazzel zet er iemand zijn startbewijs te koop.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Weet iemand of hier een paadje naar boven loopt? Ik rijd er regelmatig langs en denk elke keer.. volgens mij is dat een dagje jezelf afbeulen voor pret. Eindeloos op/neer. Iemand bekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 08:24

sebasd

loopt op espresso

Ziet eruit als een afvalverwerking, volgens mij mag je daar niet komen :) Ik heb er hier in Amersfoort ook een praktisch in de achtertuin, ook verboden gebied.

Hier zelf langzaam aan weer begonnen met lopen na een tijd niet actief te zijn geweest (en weer geblesseerd). Ik denk niet dat ik in mijn leven ooit zo niet fit en zo veel te kort voor mijn gewicht ben geweest.. Werk aan de winkel / het kadaver...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Blomminator schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:55:
Weet iemand of hier een paadje naar boven loopt? Ik rijd er regelmatig langs en denk elke keer.. volgens mij is dat een dagje jezelf afbeulen voor pret. Eindeloos op/neer. Iemand bekend?
Volgens Strava zou je de eerste zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i9ObK4l7eDiuggMqCIm7oCVcDQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fii3i99BdQFA1qpWpgGypsZB.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jazekers, precies wat je zegt, vingertje, handje...op wat grotere afstand en "hey" of hoi" of "goed bezig" in het voorbij gaan.

De meeste wandelaars groet ik in het voorbij gaan ook nog wel,of ik moet haast op apegapen liggen en mijn O2 hard nodig hebben :+

Het valt mij gelukkig ook positief op hoeveel wandelaars je groeten of aanmoedigen :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1 ... 226 ... 388 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.