Toon posts:

Hardlopen - deel 9 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 214 ... 227 Laatste
Acties:

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:59
Hartloper schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:53:
[...]

Dat ga je je niet beklagen. Vaporfly's zijn topschoenen en die korting is ongelooflijk !

Zelf heb ik ook wat zitten kwijlen, maar ik heb al 2 paar Next % 2 en nog een derde paar zou erover zijn.

Nog even doorsparen en dan begin volgend jaar de Next% 3 kopen...
Dan zag ik de maten er 1 na 1 uitgaan. En uiteindelijk gisteravond laat toch bezweken voor Black Friday en een paar zwart/goud Next%2 gekocht. Intussen al niet verkrijgbaar in mijn maat. 112 euro voor Vaporfly's, dat blijft een koopje. Is natuurlijk omdat de Next %3 duidelijk verschillend zal zijn, maar toch. Niks zegt dat hij beter gaat zijn.

• Hartloper
[b]SkyR in "Hardlopen - deel 9"

Het voornaamste waar ik over aan het dubben is kleding. Voor zondag wordt er windkracht 4 voorspeld bij een temperatuur van 7 tot 8 graden (gevoelstemperatuur 4 graden lager). Ook kan het tijdens de loop gaan regenen. Ik was van plan om een lange tight (met genoeg zakken om alle gels in mee te nemen) met een licht korte mouwen shirt te dragen, maar vraag me af of ik niet iets warmers op het bovenlichaam nodig heb. Al ben ik dan wel ruim 3 uur aan het hardlopen, krijg je het ook warm van... Wat zouden jullie doen?
Moeilijk...
Wat ik zou doen (is daarom niet goed voor jou) is een thermoshirtje met daarboven een T-shirt met lange mouwen. Als het regent (en daar ziet het voorlopig wel naar uit) zou ik het lange T-shirt vervangen door een jasje met korte mouwen. Daar kan je dan eventuele handschoenen in steken en heb je sowieso zakken genoeg voor gels.
Onderaan een short, wel lange kousen of compressiekousen om de kuiten warm te houden.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03
Kire88 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:09:
[...]

Warschau is iets te ver weg denk ik :+
Maar bedankt voor het aanbod _/-\o_
Alle afstand is relatief, maar eeeeehm....... er zijn soms dagen dat ik Warschau niet in de verte zie liggen.

Then again: ben jij toevallig een van die idioten van extreme duurlopen? :+

[Voor 10% gewijzigd door Antonius op 25-11-2022 18:34]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:04
@XyS Dat zijn zeker lastige omstandigheden. Ik heb het echt koud gehad op Terschelling en ik liep kort kort met armwarmers, handschoenen en muts. Ik denk dat mijn romp onvoldoende beschermd was tegen de regen en wind. Dat verlies je aan temperatuur op je armen en handen. Op Terschelling was de wind wel veel harder, bovendien regende het echt hard.

Sowieso voor start een warme trui en poncho tegen de wind, die doe je uit vlak voor de start. Heb je toeschouwers die evt een jas van je kunnen aannemen?

Je moet niet vergeten dat een marathon qua intensiteit echt wel anders is dan een halve marathon. Je lijf wordt na verloop van tijd moe en kan zich niet meer goed warmhouden. Ik zou denk ik een shirt met lange mouwen doen met daarover een bodywarmer of winddichte jas, zeker omdat er weinig in de luwte gelopen wordt. Korte broek met kousen om je kuiten warm te houden, als je geen kousen hebt dan zou ik een lange broek doen.

We horen zondag wel of je goed hebt gekozen :+ Succes voor jou en @Bigm1990. Aan andere deelnemers die ik vergeet of niet weet: succes!

[Voor 4% gewijzigd door Arjan90 op 25-11-2022 18:45]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
SkyR schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:31:
Het voornaamste waar ik over aan het dubben is kleding. Voor zondag wordt er windkracht 4 voorspeld bij een temperatuur van 7 tot 8 graden (gevoelstemperatuur 4 graden lager). Ook kan het tijdens de loop gaan regenen. Ik was van plan om een lange tight (met genoeg zakken om alle gels in mee te nemen) met een licht korte mouwen shirt te dragen, maar vraag me af of ik niet iets warmers op het bovenlichaam nodig heb. Al ben ik dan wel ruim 3 uur aan het hardlopen, krijg je het ook warm van... Wat zouden jullie doen?
Zijn inderdaad wel wat lastige omstandigheden hopelijk wordt het niet al te nat en winderig. Gezien de regen zou ik juist niet kiezen voor een lange tight en lange mouwen gaan maar juist voor kort -kort. Wel zou ik een (dun) thermoshirt dragen zodat je twee laagjes hebt die je beter beschermen tegen kou/wind. Bij afwisseling droog-nat werkt dit denk ik prima. Een jack of zoiets zou ik zelf niet zo snel doen in een wedstrijd, Bij mijn enige marathon was het bij start ook fris, rond de 4 graden (wel droog) maar toch krijg je het toch snel warm door het lopen.

Succes in elk geval zondag!

• Hartloper
RobinE schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:17:
[...]

Zijn inderdaad wel wat lastige omstandigheden hopelijk wordt het niet al te nat en winderig. Gezien de regen zou ik juist niet kiezen voor een lange tight en lange mouwen gaan maar juist voor kort -kort. Wel zou ik een (dun) thermoshirt dragen zodat je twee laagjes hebt die je beter beschermen tegen kou/wind. Bij afwisseling droog-nat werkt dit denk ik prima. Een jack of zoiets zou ik zelf niet zo snel doen in een wedstrijd, Bij mijn enige marathon was het bij start ook fris, rond de 4 graden (wel droog) maar toch krijg je het toch snel warm door het lopen.

Succes in elk geval zondag!
Ik heb ook nog nooit een jasje gedragen tijdens een wedstrijd. Tenzij een regenachtige trail. Maar als het flink gaat regenen zondag denk ik dat een jasje beter is dan een T-shirt.

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:24
Antonius schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:32:
[...]

Alle afstand is relatief, maar eeeeehm....... er zijn soms dagen dat ik Warschau niet in de verte zie liggen.

Then again: ben jij toevallig een van die idioten van extreme duurlopen? :+
Zelfs met mijn huidige jaartotaal ben ik nog nauwelijks op een derde van de afstand :+

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Antonius
Kire88 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:31:
[...]

Zelfs met mijn huidige jaartotaal ben ik nog nauwelijks op een derde van de afstand :+
Harder je best doen :Y

• Kire88
Wordt aan gewerkt ;) Ben in juni begonnen en tot nu toe een 5km en tweetal 10km lopen (evenementen) gedaan. Inmiddels ingeschreven voor de halve marathon van Warschau op 26 maart, een mooi volgend doel.

Ik probeer nu consistent te zijn en 3 lopen per week te doen om zo mijn basis wat te verbreden en langzaam het volume wat te verhogen. Dan vanaf januari met een schema aan de slag richting de hm.

Was een beetje bang dat ik mezelf niet naar buiten zou kunnen sleuren als de temperaturen ergens rond 0 zijn. Maar gaat vooralsnog prima. Gisteravond stonk ik wel helemaal naar houtkachel toen ik terug kwam, dat is hier nog wel een dingetje :/ (het was mistig dus alles bleef hangen)

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:49

Niku

Alagaesii

[b]Niku schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:51:[/b
Nu mijn vraag aan jullie: telt een 10k PR op de Zevenheuvelen? :+ Van 44:02 naar 41:53 haha.
Nu dan wel een geldig 10k PR! 42:43 op de Warandeloop, zeer tevreden :)

Door de bossen, op min of meer verharde paden. Soms wat drassig het en der, dus zit nog wel wat meer in het vat. Wel altijd een fijne loop om te lopen.

[Voor 22% gewijzigd door Niku op 26-11-2022 11:23]

JT: I'm an outlaw, cabron, not a suicide bomber.

• Antonius
Kire88 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:31:
[...]

Wordt aan gewerkt ;) Ben in juni begonnen en tot nu toe een 5km en tweetal 10km lopen (evenementen) gedaan. Inmiddels ingeschreven voor de halve marathon van Warschau op 26 maart, een mooi volgend doel.

Ik probeer nu consistent te zijn en 3 lopen per week te doen om zo mijn basis wat te verbreden en langzaam het volume wat te verhogen. Dan vanaf januari met een schema aan de slag richting de hm.
Dat is een vlotte opbouw hoor, in 3/4 jaar van niets naar een hm. Er zijn ook mensen die binnen een jaar naar een hele lopen, maar dan zoek je volgens mij wel heel erg het randje op van belastbaarheid. Cardiovasculair en spieren gaat wel, maar voor pezen en gewrichten is dat risky. Beter zoals jij, vlot opbouwen maar niet te gek. Drie keer lopen per week is volgens mij precies de sweetspot. Voldoende stimulans voor het lichaam om te groeien. En genoeg rust om te herstellen.

Hier ook een beginnende loper, na de zomer begonnen, nu rustig aan het uitbouwen richting 10km. Daar zit ik eind januari. Weet niet of ik dan nog verder ga. Ik ga lekker en vind het ook erg leuk. Maar ik doe ook andere sporten ernaast en moet daarom waken voor overbelasting. Nooit gedacht dat ik nog eens ri 10km zou gaan kunnen hardlopen. Dat is mijn stip op de horizon waar ik al dik tevreden mee kan zijn.
Was een beetje bang dat ik mezelf niet naar buiten zou kunnen sleuren als de temperaturen ergens rond 0 zijn. Maar gaat vooralsnog prima. Gisteravond stonk ik wel helemaal naar houtkachel toen ik terug kwam, dat is hier nog wel een dingetje :/ (het was mistig dus alles bleef hangen)
Temperatuur schat ik nog gauw te fris in, met als gevolg te warm aankleden. Daar ben ik ook nog aan het leren inschatten. Ik heb vanmorgen vroeg gelopen met lange tight en een dun shirtje lange mouwen. Inlopen en warming up was nog wat frisjes. Daarna werd het eigenlijk net te warm. Thuiskomen als een rookworst na het rennen is wel een beetje jammer :+

• Hartloper
Mijn vuistregel is dat je de eerste kilometer het een beetje fris moet hebben, anders ben je te warm aangekleed.
Gisteren rustig duurloopje bij 10, graden, zwakke zon en wel wat wind in thermoshirt, korte T-shirt erover, korte short en wel compressiekousen om de kuiten warm te houden.

De kledij hangt ook af van de intensiteit. Is het een rustige duurloop, of zitten er echt snellere stukken in, of is het een wedstrijd, dat bepaalt allemaal de kledijkeuze.

Voor de lopers in Spijkenisse morgen: 8 graden, zuidenwind 23km/uur (4 Beaufort) en 85% kans op regen.
Vanaf km 35 wind in de rug !

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

Fraggert schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:19:
[...]

Daar ga je geen spijt van krijgen, die XO’s zijn echt heerlijk comfortabele schoenen :)

En wat Putten betreft……helemaal goed man d:)b
Ik voel een meetup aankomen op xodussen in de buurt van het Solse gat :)

Maar voor nu liggen de benen weer even in puin. Weinig tijd om te lopen deze week dus vanochtend een 44km duurloop gedaan. Viel niet mee, maar ook niet echt tegen. 10e M(+) dit jaar.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Hartloper
Niku schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:44:
[...]

Wat is eigenlijk jouw visie op het leggen van steunzolen in een 'superschoen', doet het afbreuk aan de werking?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31423908/

Om nog eens terug te komen op je vraag.
Bovenstaande meta-analyse (is een onderzoek dat resultaten van studies groepeert) besluit dat het dragen van steunzolen en inlegzooltjes een klein negatief effect heeft op de loopeconomie.
Interessant, maar het is nog altijd beter om dankzij steunzolen niet geblesseerd te zijn met een licht mindere loopeconomie, dan om helemaal niet te lopen.
Zelf heb ik sesamoïditis gehad enkele jaren geleden. Voor sommige hardlopers is dat het einde van hun hardlopen, ik ben met aangepaste steunzolen wel kunnen herbeginnen en loop nog steeds.

En je kan het zo bekijken, als je met superschoenen 4% verbetert qua loopeconomie, en door je steunzolen verlies je een half procent, dan heb je nog steeds een 3,5% betere loopeconomie.

[Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 26-11-2022 14:36]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rudedadude schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:31:
[...]

Ik voel een meetup aankomen op xodussen in de buurt van het Solse gat :)

Maar voor nu liggen de benen weer even in puin. Weinig tijd om te lopen deze week dus vanochtend een 44km duurloop gedaan. Viel niet mee, maar ook niet echt tegen. 10e M(+) dit jaar.
Leuk d:)b

Ik zie Rotjeknor in je profiel, hoe kom jij bij het Solse gat uit? Liggen je roots in die omgeving? Ik woon in Nijkerk dus het Putterbos (liever gezegd het Speulder en Sprielderbos) is voor mij redelijk dichtbij. :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:36
Zijn er nog mensen die de Brabantse Kluis trail willen doen op 10 december? (https://www.trail-events.com/nl-brabantsekluistrail) Ik zit serieus te kijken naar de 20km, een dezer dagen knoop doorhakken, want inschrijven kan tot 1 dec.
misschien valt er nog te carpoolen, ik woon net onder Utrecht

[Voor 14% gewijzigd door estorino op 26-11-2022 17:23]

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Rudedadude

Rudedadude

Fraggert schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:34:
[...]

Leuk d:)b

Ik zie Rotjeknor in je profiel, hoe kom jij bij het Solse gat uit? Liggen je roots in die omgeving? Ik woon in Nijkerk dus het Putterbos (liever gezegd het Speulder en Sprielderbos) is voor mij redelijk dichtbij. :)
Ik woon inmiddels al een jaar of 5 in Barneveld ;) het Solse gat is nog net op hardloopafstand, als ik niet teveel omwegen maak. Wel tamelijk ondoenbaar op trailschoenen :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-01 09:30
SkyR schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:31:

Hier ook een laatste update voor Spijkenisse.

Afgelopen weekend in de kou mijn hamstring geblesseerd. Deze week een kort loopje en fysio gehad, maar blijft gevoelig. Hopelijk houdt de hamstring het 42km vol.

Wat betreft kleding ik kort/kort en hoop op geen regen :). Wat betreft eten doe ik gelletjes en broekzak, eigen bidons zet ik bij de punten neer.

Doel blijft sub 2:45. Succes aan alle medelopers.

• Kire88
Antonius schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:10:
[...]

Dat is een vlotte opbouw hoor, in 3/4 jaar van niets naar een hm. Er zijn ook mensen die binnen een jaar naar een hele lopen, maar dan zoek je volgens mij wel heel erg het randje op van belastbaarheid. Cardiovasculair en spieren gaat wel, maar voor pezen en gewrichten is dat risky. Beter zoals jij, vlot opbouwen maar niet te gek. Drie keer lopen per week is volgens mij precies de sweetspot. Voldoende stimulans voor het lichaam om te groeien. En genoeg rust om te herstellen.

Hier ook een beginnende loper, na de zomer begonnen, nu rustig aan het uitbouwen richting 10km. Daar zit ik eind januari. Weet niet of ik dan nog verder ga. Ik ga lekker en vind het ook erg leuk. Maar ik doe ook andere sporten ernaast en moet daarom waken voor overbelasting. Nooit gedacht dat ik nog eens ri 10km zou gaan kunnen hardlopen. Dat is mijn stip op de horizon waar ik al dik tevreden mee kan zijn.

[...]

Temperatuur schat ik nog gauw te fris in, met als gevolg te warm aankleden. Daar ben ik ook nog aan het leren inschatten. Ik heb vanmorgen vroeg gelopen met lange tight en een dun shirtje lange mouwen. Inlopen en warming up was nog wat frisjes. Daarna werd het eigenlijk net te warm. Thuiskomen als een rookworst na het rennen is wel een beetje jammer :+
Onder andere door dit topic ben ik mij inderdaad bewust van het risico van overbelasting van met name pezen en gewrichten. Dus wil ook nog wel eens wat schuiven met loopjes als iets niet helemaal goed voelt. Na mijn 10km loop begin october een tijdje last gehad van mijn rechter adductor. Is gelukkig met wat extra rust en oefeningen nu geen issue meer. Daarvoor in de plaats is nu een gevoelige linkerscheen gekomen die ik scherp in de gaten houdt. Hierbij gebruik ik e 'methode' (naar mijn beste interpretatie) die ik tegenkwam in de podcast running solutions: je mag best iets voelen (max 3/4 op een schaal tot 10 qua pijn), maar 24 uur na een loop moeten het weer op het niveau zijn van voor de loop. Als het hoger is dan is de belasting te hoog geweest.

Herken je probleem met inschatten van de temperatuur. Maar gezien de berichten hier de afgelopen weken is dat een lastig topic voor velen :)

Verder goed bezig met de opbouw naar 10km! Ik heb zon voorgevoel dat zodra je daar bent aangekomen, je best nog wel eens een volgende stap zou willen nemen ;)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:04
Verdorie. Woensdag lekker gelopen en alles voelt goed, dus donderdagavond tijdens de training van de kinderen nog even hobbelen. Een paar keer een vervelend brandend gevoel bij mijn rechter achillespees alsof er wat schuurde, mijn schoen goed, sokken goed, schoen wat strakker en na 4km de "aanpassing" gevonden die hielp. Nergens meer last van en uiteindelijk 8,5km ofzo gelopen.

Vrijdagavond weer enthousiast de loopschoenen aan, maar meteen voelde de achillespees vreemd. De schoen die ik aanhad irriteerde, de plek was ook wat rood, dus even andere schoenen aan en dat voelde prima. Maar bij het lopen toch weer "wrijving", dus snel het rondje afgebroken. Thuis tot de conclusie gekomen dat de huid wel erg geïrriteerd is, maar er zit ook een kleine verdikking. Fingers crossed dat een paar dagen rust icm meer schoenen afwisselen - als ik weer loop - genoeg oplossing biedt. Heel raar dat het er opeens is, geen waarschuwing gehad dus hopelijk meer iets in en onder de huid dan de pees zelf.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:49
Vandaag de Vaporfly Next% 2 binnen gekregen. Op het eerste gevoel zitten ze goed. Nog even met buiten hardlopen proberen. Ik heb wel een vraag: waar moet ik ze opladen? Zie nergens een aansluiting voor de batterij van die straalmotoren waardoor je er sneller loopt ;)

Dan een serieuze vraag. Hebben jullie ervaring met het aansluiten van andere merken hartslagbanden op een Garmin horloge? Mijn HRM Pro is ondanks vele pogingen en probeersels niet open te krijgen waardoor ik de batterij niet kan vervangen. Dus moet helaas een andere aanschaffen. Nu is bv de Wahoo Tickr een stuk goedkoper dan de HRM Pro Plus van Garmin.

• Hartloper
Lange duurloop gedaan van 22,5 km in "Spijkenisse-achtige" omstandigheden: regen, wind 4 Beaufort en 7 graden. Voor de lange duurloop uiteraard lange broek, thermo-T-shirt, jasje met korte mouwen, handschoenen en looppetje.
Respect voor degenen die nu aan het lopen zijn in Spijkenisse, dat zijn geen PR-omstandigheden.

• Antonius
Kire88 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:38:
[...]

Onder andere door dit topic ben ik mij inderdaad bewust van het risico van overbelasting van met name pezen en gewrichten. Dus wil ook nog wel eens wat schuiven met loopjes als iets niet helemaal goed voelt. Na mijn 10km loop begin october een tijdje last gehad van mijn rechter adductor. Is gelukkig met wat extra rust en oefeningen nu geen issue meer. Daarvoor in de plaats is nu een gevoelige linkerscheen gekomen die ik scherp in de gaten houdt. Hierbij gebruik ik e 'methode' (naar mijn beste interpretatie) die ik tegenkwam in de podcast running solutions: je mag best iets voelen (max 3/4 op een schaal tot 10 qua pijn), maar 24 uur na een loop moeten het weer op het niveau zijn van voor de loop. Als het hoger is dan is de belasting te hoog geweest.
Ik heb dat mooi uitgelegd gekregen op een lezing van een fysiotherapeut. Voor mij was het een eye opener, hoe je lichaam zich door training heel snel ontwikkelt op het vlak van spieren en cardiovasculair, terwijl pezen en gewrichten zich (heeeeeeel veel) trager aanpassen. Dat maakt een prachtige valkuil waar heel veel beginnende lopers in donderen. In eerste instantie voel je vooral de snelle ontwikkeling van spieren en conditie, en daar ga je op lopen. Even later lig je er langdurig uit door een overbelaste pees of gewricht. En het ging toch zo lekker? Een uitgekiend schema gecombineerd met goede trainers zorgt er bij mij tot nu toe voor dat ik heel blijf. Fingers crossed.

Achillespezen zijn bij mij de eerste zwakke plek, specifiek bij de aanhechting aan de hiel. Daar voel ik het als ik te ver ben gegaan. Maar niet tijdens of kort na de training. Vooral de volgende dag wordt het duidelijk. Dan moet ik voorzichtig zijn. Een extra dagje rust houden, evt een training overslaan. Alles beter dan langdurig uitgeschakeld zijn door een chronische blessure.
Verder goed bezig met de opbouw naar 10km! Ik heb zon voorgevoel dat zodra je daar bent aangekomen, je best nog wel eens een volgende stap zou willen nemen ;)
Geen idee, en er moet ook tijd voor zijn. Trainen op afstanden rond 10km kan je met een baan en gezinsleven nog aardig in je agenda frummelen. Langer wordt voor mij moeilijk. Heeeeeel misschien doe ik ooit nog een halve marathon, meer wordt het zeker niet. Die 10km aan de horizon voelt nu wel als de sweet spot voor mij.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rudedadude schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:57:
[...]

Ik woon inmiddels al een jaar of 5 in Barneveld ;) het Solse gat is nog net op hardloopafstand, als ik niet teveel omwegen maak. Wel tamelijk ondoenbaar op trailschoenen :)
Euj, en das mooi makkelijk met carpoolen mocht er een evenementje zijn waar we gezamelijk naar toe moeten :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Antonius schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:40:
[...]

Geen idee, en er moet ook tijd voor zijn. Trainen op afstanden rond 10km kan je met een baan en gezinsleven nog aardig in je agenda frummelen. Langer wordt voor mij moeilijk. Heeeeeel misschien doe ik ooit nog een halve marathon, meer wordt het zeker niet. Die 10km aan de horizon voelt nu wel als de sweet spot voor mij.
En 10km bied nog uitdaging zat om daar snelle tijden op te lopen, het is niet zover als een HM maar een mooie afstand voor je gezondheid.

Komt iets meer bij kijken dan 5km kunnen rennen na je C25K.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Antonius schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:40:

[...]

Haha, ben benieuwd over een paar jaar ;)

Zo begon het voor mij ook ooit, 10km is meer dan zat! Maar ondertussen ga ik in juli mijn 2e 50+ ultra lopen en is mijn langetermijn doel ooit een 100k te lopen :P

Maar hoe dan ook, iedereen is anders en inderdaad... Het moet maar net te combineren zijn, belasting moet te doen zijn, je moet het maar leuk (blijven) vinden, etc. Gewoon eerst lekker die 10k en dan maar verder kijken, 10k is al dikke prima!

• Antonius
Fraggert schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:30:
[...]

En 10km bied nog uitdaging zat om daar snelle tijden op te lopen, het is niet zover als een HM maar een mooie afstand voor je gezondheid.

Komt iets meer bij kijken dan 5km kunnen rennen na je C25K.
Voldoende uitdaging? Ja.
Snelle tijden? Neuh, dan had ik veeeeeeel eerder met hardlopen moeten beginnen :)
m0ridin schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:38:
[...]
Haha, ben benieuwd over een paar jaar ;)
Ik ook 8)
Zo begon het voor mij ook ooit, 10km is meer dan zat! Maar ondertussen ga ik in juli mijn 2e 50+ ultra lopen
Ik ben zelf ruimschoots 50+, telt dat ook? :+
Maar hoe dan ook, iedereen is anders en inderdaad... Het moet maar net te combineren zijn, belasting moet te doen zijn, je moet het maar leuk (blijven) vinden, etc. Gewoon eerst lekker die 10k en dan maar verder kijken, 10k is al dikke prima!
Precies, ik vind dat ik dan al een flinke pluim van mijzelf verdien d:)b

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Antonius schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:02:
[...]

Voldoende uitdaging? Ja.
Snelle tijden? Neuh, dan had ik veeeeeeel eerder met hardlopen moeten beginnen :)

Precies, ik vind dat ik dan al een flinke pluim van mijzelf verdien d:)b
Voor een nieuwe uitdaging is er dan altijd nog het bos :)

En jazeker, hartstikke goed d:)b _/-\o_

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:57
Gisteren mocht ik meedoen aan de "Utrecht night trail 15k". Ik had me hiervoor ingeschreven omdat ik nog nooit in het donker een trail (georganiseerd) heb gelopen en het leek me een gave belevenis.

En dat was het! Ik was er al vroeg om het startnummer op te halen (ik haat op het laatste moment aankomen) en kon zo maximaal de sfeer proeven en even gezellig kletsen met mede deelnemers. Om 1915 mocht de 15km los in waves van zo'n 20 personen. Er was een erg leuk parcours uitgezet om de skibaan van Nieuwegein en langs de A2 (wel door een leuk bosje). Veel modder, wandelpaden, fietspaden, pittige klimmetjes, leuke afdalingen en stukken asfalt, voor ieder wat wils. Niet volle bak gegaan hier, gezien het karakter van de loop, maar ook omdat ik nog herstellende was van een stevige griep de week hiervoor. Al met al een hele leuke ervaring die zeker voor herhaling vatbaar is!
Strava or it didn't happen

Eigenlijk zou ik graag wat vaker in het donker een georganiseerde trail lopen, maar weet dat dit maar op weinig plekken kan ivm openstelling van de bossen na zonsondergang. Zijn er mensen met tips?

• Bigm1990
Zo, een wedstrijdverslag van de marathon van Spijkenisse.

Doelstellingen:
Niet wandelen (is mijn tweede marathon, eerste wel stukken moeten wandelen)
Tijd doel A: 2:45
Tijdoel B 2:40

Hoe mooi de zaterdag was qua weer, hoe matig vandaag. Stevig windje en aanhoudende miezerregen. De start was om 10:30, dus was er ruim op tijd om bidons met drinken in de juiste manden neer te zetten, zodat ze op het parcours bij de posten terecht kwamen. Nog even warm lopen, al werd ik vooral koud... mijn linkerlies was zoals verwacht gevoelig tot pijnlijk, maar leek niet te verergeren in de warming up.

Om klokslag 10:30 vertrokken we met een mannetje of 200 in de regen. De nummer één stoof er vandoor en heb ik ook niet meer terug gezien. Hij liep uiteindelijk 2:28 😮. De eerste kilometers rustig in een groepje met voer man plaats genomen achter de leider en de kilometers tikten rustig weg op precies 3:45/km. Het voelde kwa tempo goed en ook mijn linger lied hield zich goed. Na een kilometer of 4/5 nam een van de lopers een kleine versnelling en moest ik beslissen wat te doen. Ik besloot mee te gaan en dat bleek een hele goede beslissing. Met zijn tweeën tikten we de kilometers weg op gemiddeld 3:45/km. Wisselend op kop om de stukken tegenwind te verdelen. Na een kilometer of 15 stopte de regen.

Bij kilometer 25 kreeg ik een gaatje na een drinkpost en besloot alleen door te gaan. Ik voelde mij nog verbazingwekkend goed en krachtig. Rond het 30km punt (net mijn tweede gelletje gehad) begon mijn rechterheup wel wat te verstijven en pijn te doen, maar de kilometers blecen vrij gemakkelijk gaan. Met nog 7 kilometer te gaan waren de benen wel klaar. Een krampje in de rechter kuit bij een brug of een schokjes door e ljnkerhamstring, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik lag op schema! De laatste kilometers waren wind mee gelukkig. Kilometer 42 nog op 3:30 gemiddeld gelopen en de laatste 300 meter op 3:10/km.

Wat een geluksgevoel op de finish. Eindelijk ook de marathon goed afgelegd. Ik lag wel een aantal minuten op de grond met kramp in de benen, maar uiteindelijk de warme kleedkamers opgezocht.

Resultaat:
Eindtijd: 2:38:33 (PR! Vorige tijd was 3:12)
2e overall, 1e mannen
Al mijn doelen behaald!

Strava: https://strava.app.link/oQTg8dBWivb

• Hartloper
@Bigm1990 Normaal is je A-doel het moeilijkste, een B-doel wat makkelijker ;)

Maar fantastische prestatie !!!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:15
Bigm1990 schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:29:
Zo, een wedstrijdverslag van de marathon van Spijkenisse.

Doelstellingen:
Niet wandelen (is mijn tweede marathon, eerste wel stukken moeten wandelen)
Tijd doel A: 2:45
Tijdoel B 2:40

Hoe mooi de zaterdag was qua weer, hoe matig vandaag. Stevig windje en aanhoudende miezerregen. De start was om 10:30, dus was er ruim op tijd om bidons met drinken in de juiste manden neer te zetten, zodat ze op het parcours bij de posten terecht kwamen. Nog even warm lopen, al werd ik vooral koud... mijn linkerlies was zoals verwacht gevoelig tot pijnlijk, maar leek niet te verergeren in de warming up.

Om klokslag 10:30 vertrokken we met een mannetje of 200 in de regen. De nummer één stoof er vandoor en heb ik ook niet meer terug gezien. Hij liep uiteindelijk 2:28 😮. De eerste kilometers rustig in een groepje met voer man plaats genomen achter de leider en de kilometers tikten rustig weg op precies 3:45/km. Het voelde kwa tempo goed en ook mijn linger lied hield zich goed. Na een kilometer of 4/5 nam een van de lopers een kleine versnelling en moest ik beslissen wat te doen. Ik besloot mee te gaan en dat bleek een hele goede beslissing. Met zijn tweeën tikten we de kilometers weg op gemiddeld 3:45/km. Wisselend op kop om de stukken tegenwind te verdelen. Na een kilometer of 15 stopte de regen.

Bij kilometer 25 kreeg ik een gaatje na een drinkpost en besloot alleen door te gaan. Ik voelde mij nog verbazingwekkend goed en krachtig. Rond het 30km punt (net mijn tweede gelletje gehad) begon mijn rechterheup wel wat te verstijven en pijn te doen, maar de kilometers blecen vrij gemakkelijk gaan. Met nog 7 kilometer te gaan waren de benen wel klaar. Een krampje in de rechter kuit bij een brug of een schokjes door e ljnkerhamstring, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik lag op schema! De laatste kilometers waren wind mee gelukkig. Kilometer 42 nog op 3:30 gemiddeld gelopen en de laatste 300 meter op 3:10/km.

Wat een geluksgevoel op de finish. Eindelijk ook de marathon goed afgelegd. Ik lag wel een aantal minuten op de grond met kramp in de benen, maar uiteindelijk de warme kleedkamers opgezocht.

Resultaat:
Eindtijd: 2:38:33 (PR! Vorige tijd was 3:12)
2e overall, 1e mannen
Al mijn doelen behaald!

Strava: https://strava.app.link/oQTg8dBWivb
Erg knappe prestatie, al helemaal met deze weersomstandigheden! Ik ben benieuwd naar je trainingsschema, zou je daarvan iets willen delen?

Ben nu bezig om dat tempo op een halve marathon te lopen om onder de 1u20 te duiken (7 seconden te langzaam in Haren begin dit jaar…).

Goeie beslissing inderdaad om samen te gaan lopen, dat motiveert en is mentaal ook fijn dat je even kunt ‘schuilen’.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:01
@Waterpower de Night Trail Bergschenhoek schiet me te binnen. Weet niet of er al een 2023 editie op de agenda staat. Verder heeft bijv. Devils Trails een nacht- en dag trail op Schiermonnikoog, die zijn net geweest. Mud Sweat Trails heeft bij hun Montferland en Koning van Spanje trails ook nacht evenementen. De Pierewaai en Pieresnaai trails starten 's nachts en lopen het licht in. En je kunt natuurlijk ook zelf eens op pad gaan met je lampje in duin of bos (eigen risico ;)). Zelf vorig weekend nog gedaan.

Vanuit het blad Mystical Miles wordt binnenkort een "Blauwe Uur" loop georganiseerd, bij volle maan om 4u 's ochtends beginnen en dan zo'n 3 à 4u lang lopen langs strand / door de duinen. En dan hopen op een heldere nacht natuurlijk :)

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:57
Gaargod schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:13:
@Waterpower de Night Trail Bergschenhoek schiet me te binnen. Weet niet of er al een 2023 editie op de agenda staat. Verder heeft bijv. Devils Trails een nacht- en dag trail op Schiermonnikoog, die zijn net geweest. Mud Sweat Trails heeft bij hun Montferland en Koning van Spanje trails ook nacht evenementen. De Pierewaai en Pieresnaai trails starten 's nachts en lopen het licht in. En je kunt natuurlijk ook zelf eens op pad gaan met je lampje in duin of bos (eigen risico ;)). Zelf vorig weekend nog gedaan.

Vanuit het blad Mystical Miles wordt binnenkort een "Blauwe Uur" loop georganiseerd, bij volle maan om 4u 's ochtends beginnen en dan zo'n 3 à 4u lang lopen langs strand / door de duinen. En dan hopen op een heldere nacht natuurlijk :)
Dank voor de tips!! Ik ga ze allemaal bekijken. Zelf in het bos heb ik al wel gedaan, maar heel veel bossen zijn verboden gebied na zonsondergang. Dus houdt me aanbevolen voor bossen waar het mag in de buurt van A'foort.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo over een paar weken staat een marathon op het programma, dat wordt mijn derde. De vorige 2x was ik redelijk goed voorbereid en had als doel rond de 3u te eindigen (uiteindelijk 3u12 als snelste).

Nu eigenlijk helemaal niet voorbereid. Tot begin augustus goed op weg , liep zonder veel moeite rondje van 30km. Daarna begon eea te kraken, beide knieën gingen pijn doen , dagelijks 3 jonge kinderen 2 trappen naar boven dragen helpt ook niet echt. Ivm omstandigheden geen tijd gehad om te lopen.

Anyway nu dus nog 3 weken voor een marathon en doel is ditmaal uitlopen , tijd is minder relevant. Voordeel van een looppauze is dat alles goed aanvoelt, geen kleine pijntjes meer.
Plan is om heel veel gewicht (vet) te verliezen en conditie te krijgen dmv trainerroad (indoor fiets) en hardlopen weer opbouwen tot ongeveer 25km. Tijdens de marathon houd ik goed in de gaten tot wanneer het goed aanvoelt.

Voor tips houd ik me aanbevolen :).

[Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 27-11-2022 23:53]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:21
Totrail schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:08:
Dan een serieuze vraag. Hebben jullie ervaring met het aansluiten van andere merken hartslagbanden op een Garmin horloge?
Met de Wahoo Tickr X geen enkel probleem.

Garmin Fēnix 6 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:33

Secsytime

Automagisch

Sport_Life schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:49:
Zo over een paar weken staat een marathon op het programma, dat wordt mijn derde. De vorige 2x was ik redelijk goed voorbereid en had als doel rond de 3u te eindigen (uiteindelijk 3u12 als snelste).

Nu eigenlijk helemaal niet voorbereid. Tot begin augustus goed op weg , liep zonder veel moeite rondje van 30km. Daarna begon eea te kraken, beide knieën gingen pijn doen , dagelijks 3 jonge kinderen 2 trappen naar boven dragen helpt ook niet echt. Ivm omstandigheden geen tijd gehad om te lopen.

Anyway nu dus nog 3 weken voor een marathon en doel is ditmaal uitlopen , tijd is minder relevant. Voordeel van een looppauze is dat alles goed aanvoelt, geen kleine pijntjes meer.
Plan is om heel veel gewicht (vet) te verliezen en conditie te krijgen dmv trainerroad (indoor fiets) en hardlopen weer opbouwen tot ongeveer 25km. Tijdens de marathon houd ik goed in de gaten tot wanneer het goed aanvoelt.

Voor tips houd ik me aanbevolen :).
Welke ga je lopen? :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Oh dat is lekker! Dacht al, bibberen bij een wintermarathon ;(

• Ora et Labora
  • Laatst online: 11:55
Een week of 11 geleden begonnen met hartlopen, gestopt met roken, schema van Evi gebruikt. 3-4x per week.
Alhoewel ik nog steeds een kilo of 25 te zwaar ben, is het best goed gelukt om naar de 5km toe te werken via Evi. Tempo is nog niet heel snel, 6.18/km record op de 5km, hartslag rond de 160-170. Als ik rond de 6.6/km loop zit de hartslag rond de 150 voor 5km.

Laatst voor de gein geprobeerd om 10km te lopen, dat ging goed om in 1x te lopen, wel nog langzamer, 07:44/km maar dat heb ik expres zo gehouden om de hartslag rond de 150 te houden. 10km lopen met hartslag rond de 150, 07:44/km, ging dus goed.

Nu zit ik te kijken naar een vervolgschema van Evi, naar de 5-10km bijvoorbeeld.
Vraag die ik heb, is het zinvol dat te gaan gebruiken of is het zinvoller om gewoon 3x per week 5 of 10km te gaan lopen bijvoorbeeld?

Ik heb niet echt een doel alhoewel het mij wel leuk lijkt om over een jaar ofzo een halve marathon te kunnen lopen of iets als de zevenheuvelenloop.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47

Bartske

Valar Morghulis

Ora et Labora schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:26:
Een week of 11 geleden begonnen met hartlopen, gestopt met roken, schema van Evi gebruikt. 3-4x per week.
Alhoewel ik nog steeds een kilo of 25 te zwaar ben, is het best goed gelukt om naar de 5km toe te werken via Evi. Tempo is nog niet heel snel, 6.18/km record op de 5km, hartslag rond de 160-170. Als ik rond de 6.6/km loop zit de hartslag rond de 150 voor 5km.

Laatst voor de gein geprobeerd om 10km te lopen, dat ging goed om in 1x te lopen, wel nog langzamer, 07:44/km maar dat heb ik expres zo gehouden om de hartslag rond de 150 te houden. 10km lopen met hartslag rond de 150, 07:44/km, ging dus goed.

Nu zit ik te kijken naar een vervolgschema van Evi, naar de 5-10km bijvoorbeeld.
Vraag die ik heb, is het zinvol dat te gaan gebruiken of is het zinvoller om gewoon 3x per week 5 of 10km te gaan lopen bijvoorbeeld?

Ik heb niet echt een doel alhoewel het mij wel leuk lijkt om over een jaar ofzo een halve marathon te kunnen lopen of iets als de zevenheuvelenloop.
Lekker hoor, goed bezig!!

Let wel op, overbelasting ligt op de loer, met overgewicht zal dat risico nog een stukje groter zijn. Daarom is een schema wel aan te raden. Je zou er ook voor kunnen kiezen nu een paar weken de laatste 'evi week 5k' nog te doen en dan weer een schema te pakken voor naar de 10K. Dat ligt er ook aan hoe je je voelt. Ik denk sowieso dat het niet verstandig is opeens structureel 10K's te gaan lopen, zelfs niet met lage hartslag. Wil je dat structureel kunnen zul je echt op moeten bouwen.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:42
Ora et Labora schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:26:

Hoe ik het zelf in het verleden heb gedaan is na Evi zelf de loopjes rustig aan uitbouwen en daarbij letten op dat er per week niet meer dan 10% aan afstand bij komt. En om de paar weken even geen afstands progressie. Na Evi zit je op bijvoorbeeld dus 3x 5km. Dus er kan de week erna een loopje van 6,5km en 2 van 5km.

Ik zit nu weer in week 8 van Evi na ongeveer anderhalf jaar niks gedaan te hebben en ga daarna ook weer op die manier opbouwen. Ben Evi wel zat dus loop nu gewoon het schema zonder de audio ;)

Alternatief is inderdaad een 5km naar 10km schema (met Evi is dit Keep running volgens mij) of een van de vele online schema's.

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Spijkenisse Marathon, the day after! Superblij dat ik mijn eerste marathon zo uit heb kunnen lopen.

TL;DR versie: lang in de 3:15u groep gelopen, gas terug genomen voordat ik mijzelf op zou blazen, met een lach op mijn gezicht op rustig tempo genoten van de laatste 7 km en binnen gekomen met een netto tijd van 3:18:33.

Langer race-report volgt hieronder!

Zaterdagavond zat ik al vol spanning op de hotelkamer. Eerder op de dag nog even wezen shoppen in Amersfoort met Mrs. SkyR, even voor vieren het startnummer opgehaald bij de atletiekvereniging in Spijkenisse om vervolgens bij mijn ouders een goede portie spaghetti weg te werken. Maar eenmaal in het hotel begon ik toch wel de zenuwen te voelen. Definitieve kledingkeuze gemaakt voor de zondag (lange tight met veel zakken, shirt met korte mouwen, winddicht en waterafstotend vest, handschoenen). nog wat tv gekeken en met het alarm op 7:30 gaan slapen. Onrustige nacht waarna ik vlak voor mijn wekker op ben gestaan. Mrs. SkyR bleef nog even liggen terwijl ik aan het ontbijt ging. Het uitzicht vanuit het restaurant: donker en druilerig. Het zou een natte dag worden!

Na het ontbijt even opgefrist met een warme douche, lange tight aangedaan met korte sokken en lang shirt om een warm-up rondje in te gaan doen, sporttas ingepakt en vervolgens om 9:45 door Mrs. SkyR afgezet bij de start/finish. Nadat ik een plekje had gevonden in de kleedkamers heb ik de Saucony Endorphin Pro 3 aangetrokken en een 5 minuten warm-up gedaan op de baan. Het was nat, maar niet heel erg koud. Terug naar de kleedkamer om mijn definitieve shirt en vest aan te doen evenals droge sokken, een laatste bezoekje aan een dixi en in de 3:15 rij gaan staan bij de start. Ik stond nog geen 10 seconden stil en daar was het startsignaal!

De hartslag schoot direct de lucht in, geen relaxte start voor mij. Pas na een paar kilometer wist ik een beetje te ontspannen en de hartslag omlaag te krijgen, al was het toch nog wat hoger dan ik voor ogen had gebaseerd op het sportrusten schema. Het tempo zat er lekker in; de tussentijden wezen op een eindtijd rond 3:10, 3:12. Het was leuk om zo in de groep te lopen. Iedere 6 kilometer nam ik een gel en bij iedere drinkpost een bekertje water of sportdrank.

Hoewel er best wat open delen waren met wind was er gelukkig geen harde regen. Het voelde daardoor niet te koud tijdens de loop. En lopend in de groep gaf het ook afwisselend wel wat beschutting. Alleen mijn handen waren wel erg koud. Heel handig ben ik nog niet met bekertjes water lopend drinken (al gaat het wel steeds ietsje beter), dus mijn handschoenen raakten aardig doorweekt. De kou trok zo in mijn vingers dat het voorbij de helft steeds moeilijker was om een gel te pakken en open te maken met mijn handen.

Na 28 kilometer voelde ik dat ik langzaam uit de groep moest lossen. De meters afstand kropen er langzaam bij. Een van de pacers bleef nog heel even hangen om te kijken of ik nog aan kon haken, maar met nog ruim 12 kilometer te gaan wilde ik mijzelf niet teveel pushen. Qua aaneengesloten kilometers kwam ik nu weer in onbekend terrein, de meeste van mijn lange lopen waren in de eerste helft van dit jaar. Ik heb de pacer bedankt voor zijn werk en ik kreeg nog wat bemoedigende woorden terug. Gelukkig was ik niet helemaal alleen: een paar kilometer eerder was er een vrouwtje op de fiets, met een lekker muziekje aan, met ons mee gaan fietsen. En nu bleef ze bij mij hangen als steuntje in de rug. Supertof.

Het tempo langzaam op laten lopen tot 5:00/km en bij de drinkpost op kilometer 35 bewust even stil gestaan, rustig het bekertje sportdrank opgedronken en een banaan gepakt om die al joggend op te kunnen eten. Dat smaakte goed! Ik liep nu ook weer de bekende dijken en wegen in Spijkenisse op, dus ik kon de rest van de loop al visualiseren. Bekend terrein! Rustig doorgestapt met wat kleinere stride en iets hogere cadans, en bij de start van kilometer 39 mijn ouders geknuffeld die daar langs de kant stonden. Met een lekker gevoel de laatste kilometers afgeteld en uiteindelijk in 3:18:33 over de finishlijn. Dikke prima! d:)b

Strava or it didn't happen

Na een warme douche omgekleed en vervolgens samen met Mrs. SkyR, die gedurende de ruim 3 uur dat ik aan het lopen was onderweg is geweest van punt naar punt, staand in de kou om mij steeds weer te verrassen met haar aanmoedigingen, een paar tosti's en een bittergarnituur weggewerkt in de sportkantine. Moe maar ontzettend voldaan en tevreden in de auto gestapt, terug naar het oosten.

Eerlijk gezegd heb ik niet al mijn doelen behaald tijdens deze wedstrijd. Ik had graag onder de 3:15u gelopen, maar met een zeurende linkerkuit, de kou en dit parcours was dat niet realistisch. Wel ben ik dik onder de 3:30u geëindigd en was ik 30 seconde sneller dan de beste tijd van een maat die er al meerdere marathons op heeft zitten. Daar kwamen dan ook zowel vervloekingen als felicitaties vandaan na afloop :+ Het goede gevoel overheerst, die < 3:15u komt nog wel.

Gisteren had ik weinig fysiek ongemak na afloop, al voelde ik mijn linkerkuit wel. Vandaag ben ik wat stijfjes, maar nog steeds voornamelijk in mijn linkerbeen. Rechts voelt alsof die zo nog een rondje kan doen. Misschien is mijn balans niet helemaal in orde en loop ik 'harder' op links. Ik kijk er naar uit om deze week zo goed als niks aan hardlopen te doen, en volgend weekend zie ik wel hoe het voelt en waar ik zin in heb. Het duurt nog even totdat ik weer aan de bak moet voor 42,2 km in Rotterdam :)

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:10
Na een kleine 2 maanden niet gelopen te hebben (ivm klussen in nieuw huis) net weer is een rondje gedaan :)
hartslag lag een slag of 20 hoger dan toen ik in topvorm was maar verder viel het niks tegen.
Benen voelde iig prima en de conditie komt vanzelf wel weer terug als ik het lopen weer ga opbouwen.
De PR lijsten zijn ook weer uptodate.

Strava

• nogeeninlog
  • Laatst online: 10:41
[b]Totrail in "Hardlopen - deel 9"
Dan een serieuze vraag. Hebben jullie ervaring met het aansluiten van andere merken hartslagbanden op een Garmin horloge? Mijn HRM Pro is ondanks vele pogingen en probeersels niet open te krijgen waardoor ik de batterij niet kan vervangen. Dus moet helaas een andere aanschaffen. Nu is bv de Wahoo Tickr een stuk goedkoper dan de HRM Pro Plus van Garmin.
De afgelopen jaren heb ik meerdere merken hartslagbanden gekoppeld aan mijn Garmin Forerunner horloges.
Zolang de band ANT+ ondersteunde ging dat altijd goed.

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Mooie verslagen van de Spijkenisse Marathon!

Wat en geweldige tijd @Bigm1990 ! Bijzonder vlak gelopen en knap ingedeeld. Ga je jezelf nog nieuwe doelen stellen op de marathon, nu je dit doel met verve hebt behaald?

En @SkyR erg mooi resultaat op je eerste marathon, zeker gezien de omstandigheden! Knap dat je de discipline had om op het einde iets rustiger aan te doen en van de laatste kilometers te genieten, in plaats van je letterlijk en figuurlijk helemaal stuk te lopen (waarmee ik niet wil zeggen dat de laatste kilometers niet zwaar waren :9 ). Weet je al wat je doel wordt voor Rotterdam? De 3:15 natuurlijk net niet gehaald, maar je weet nu natuurlijk dat met een goede voorbereiding er nog veel meer in het vat zit. Sub 3:10 lijkt me goed haalbaar, en wie weet zelfs sub 3u ;).

PS: hoe bevielen de Endorphin Pro 3's? Heb ze zelf ook nu, 1x op gelopen. Voelden erg goed, maar ik ga ze nu opsparen voor key sessies en wedstrijden.

Strava

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Ik ben sterk overtuigt dat een hoge luchtvochtigheid invloed heeft op de prestaties. Warmte is bekend maar over luchtvochtigheid word weinig gesproken. Vanmorgen met de mist was hier een luchtvochtigheid van 93% dit resulteerde bij mij in een gemiddelde hartslag van 11 bpm hoger en een snelheid van 0.2kmpu lager over een run van 5 km terwijl mijn lichaam volledig is hersteld.

Ik denk dat 2 factoren de oorzaak zijn, minder zuurstofopname vanwege de vochtdruppeltjes en de warmte minder goed kwijt kunnen ondanks dat het onder de 7 graden was.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:37
ItalianStyle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:49:
Ik ben sterk overtuigt dat een hoge luchtvochtigheid invloed heeft op de prestaties. Warmte is bekend maar over luchtvochtigheid word weinig gesproken. Vanmorgen met de mist was hier een luchtvochtigheid van 93% dit resulteerde bij mij in een gemiddelde hartslag van 11 bpm hoger en een snelheid van 0.2kmpu lager over een run van 5 km terwijl mijn lichaam volledig is hersteld.
Ik geloof best dat dat nadelig kan zijn ja. Gisteravond zat mijn hartslag ook wat aan de hoge kant tijdens mijn loopje, maar dat kan ook komen doordat ik nog herstellende ben van een verkoudheid. Ben nog steeds wat aan het hoesten en snotteren. M'n rusthartslag is wel weer in orde.

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
InZane schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:34:
[...]

Ik geloof best dat dat nadelig kan zijn ja. Gisteravond zat mijn hartslag ook wat aan de hoge kant tijdens mijn loopje, maar dat kan ook komen doordat ik nog herstellende ben van een verkoudheid. Ben nog steeds wat aan het hoesten en snotteren. M'n rusthartslag is wel weer in orde.
Het gaat flink rond. Ik was 2 weken terug wat verkouden dus ik heb een paar dagen niet gesport. Beterschap.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mooie verslagen en resultaten weer om te lezen van iedereen _/-\o_ d:)b
ItalianStyle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:49:

Ik denk dat 2 factoren de oorzaak zijn, minder zuurstofopname vanwege de vochtdruppeltjes en de warmte minder goed kwijt kunnen ondanks dat het onder de 7 graden was.
Jazeker, je kunt gewoon minder effectief afkoelen omdat je slechter je warmte afvoert doordat je zweet minder snel verdampt.

En hoe kouder lucht is hoe meer zuurstof deze kan bevatten.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:55
(jarig!)
Met de huidige temperaturen lijkt me dat minder effectief afkoelen wel wat minder relevant @Fraggert ? Ik heb gisteren eind van de middag een rondje van 8km gedaan die qua tempo/HS gewoon in lijn der verwachting lag namelijk.

Dit rondje was overigens de 1e die uit de hoed van mijn persoonlijk begeleider komt, van hem heb ik afgelopen weekend mijn de 1e 2 weken doorgekregen. In deze 2 weken loop ik 6 van de 7 dagen en respectievelijk een omvang van 60 en 70 km. Gisteren dus begonnen met een kort duurloopje en vanavond een 1e interval. Buiten deze 2 weken staat er alvast voor 15 december een Zoladz test, nog nooit gedaan, dus ben benieuwd! Verder staat 31 december nog een lokale 10 of 15 km wedstrijd, ik twijfel nog welke afstand ik wil gaan doen… Dit is de oliebollenloop in Schoonhoven, voor de liefhebber, Pim Bijl van de Pacer doet daar aan de 10 mee.

Strava Garmin 245

• InZane
Tim_W schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:10:
Buiten deze 2 weken staat er alvast voor 15 december een Zoladz test, nog nooit gedaan, dus ben benieuwd!
Oh succes alvast ;)
Vooral dat laatste blokje van 6 minuten is dikke fun.. als je van kapotgaan houdt :+

• Tim_W
(jarig!)
Kan niet zeggen dat ik daar erg naar uit kijk @InZane haha, maar goed, ik zie het nut er wel van in, dus het moet maar. Zal ook nog wel even een uitdaging worden om het goed te verdelen, ik heb daar namelijk nog geen ervaring mee en heb ook (nog) niet echt een max hartslag om vandaan terug te rekenen, wordt een beetje inschatten dus.

Afgelopen Zondag wel alvast even een segmentje gedaan van net geen km, dat was alvast een minuut of 3 afzien als testje. Met de Zoladz word dat zo nog even 2x zo lang dus. ;w

Strava Garmin 245

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

GSX-MAN

Run Fatboy Run

InZane schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:45:
[...]

Oh succes alvast ;)
Vooral dat laatste blokje van 6 minuten is dikke fun.. als je van kapotgaan houdt :+
Ik heb 'm één keer gedaan, ik vond het toen meevallen. Je gaat door tot je (bijna) over je nek gaat, daarna mag je uitrusten.

Slecht idee... Hoe laat?

• SkyR
  • Nu online
Slupor schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:57:

En @SkyR erg mooi resultaat op je eerste marathon, zeker gezien de omstandigheden! Knap dat je de discipline had om op het einde iets rustiger aan te doen en van de laatste kilometers te genieten, in plaats van je letterlijk en figuurlijk helemaal stuk te lopen (waarmee ik niet wil zeggen dat de laatste kilometers niet zwaar waren :9 ). Weet je al wat je doel wordt voor Rotterdam? De 3:15 natuurlijk net niet gehaald, maar je weet nu natuurlijk dat met een goede voorbereiding er nog veel meer in het vat zit. Sub 3:10 lijkt me goed haalbaar, en wie weet zelfs sub 3u ;).

PS: hoe bevielen de Endorphin Pro 3's? Heb ze zelf ook nu, 1x op gelopen. Voelden erg goed, maar ik ga ze nu opsparen voor key sessies en wedstrijden.
Ik heb voor Rotterdam aangegeven dat ik in het 3:00u - 3:15u vak wil starten. Onder de 3:15 moet zeker kunnen, en dan in de training maar eens kijken hoe dicht ik bij die 3 uur kan komen.

De Endorphin Pro 3's bevallen prima! Het voelt niet zo snel als een Vaporfly of Alphafly, die hebben voor mijn gevoel iets extra's bij het afzetten. Maar de Endorphin Pro 3 rolt goed bij ieder tempo, is comfortabel aan de voeten gebleken over de marathonafstand en ik kan er vergelijkbare tempo's op lopen zoals de Vaporfly. De Saucony's voelden als een natuurlijke verlenging van mijn benen, geen enkele keer misgestapt, doorgezakt of wat dan ook. Al die uren heb ik niet 1 keer nagedacht over mijn schoenen, geen enkele zorg.

Voor kortere afstanden tot de halve marathon gaat mijn voorkeur denk ik nog wel uit naar de Vaporfly omdat ik daar wat meer bekend mee ben. Voor de marathon trek ik zo weer de Endorphin Pro 3 aan. Halve marathon kunnen allebei goed op uit de voeten.

Maar ik moet daarbij wel zeggen dat ik nog maar weinig kilometers op de Endorphin Pro 3 heb gedaan op halve marathon, 10K of 5K tempo (of sneller). Als de benen er weer aan toe zijn wil ik gaan testen wat de Saucony's op die afstanden voor mij kunnen doen :)

• Hartloper
Voordeel van Rotterdam is dat ze 3:10 pacers hebben, de meeste andere marathons is 3:15.
Ik heb 3 keer een marathon met de 3:15 pacers meegelopen, en telkens geëindigd in 3:13.

In Rotterdam volgde ik de 3:10 pacers tot aan de Erasmusbrug, daar heb ik ze moeten laten gaan.
Ben uiteindelijk wel nog in 3:10 geëindigd, was niet 100% tevreden want wou onder 3:10.

Mijn punt is dat als je de 3:10 pacers tot het einde kan volgen, dat je dan wel rond de 3:08 kan uitkomen.

[Voor 0% gewijzigd door Hartloper op 29-11-2022 22:44. Reden: typo]

• Bigm1990
Slickk schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:55:
[...]

Erg knappe prestatie, al helemaal met deze weersomstandigheden! Ik ben benieuwd naar je trainingsschema, zou je daarvan iets willen delen?
Dank!

Ik ben iemand die traint op tempo's in plaats van bijvoorbeeld hartslag. Dit betekent voor mij dat ik voorafgaand aan een trainingscyclus een (realistisch) doel stel en daarop mijn trainingtempo's bepaal.

Voor deze marathon had ik als doeltempo 3:45 per kilometer genomen. Ik heb een blok van 12 weken getraind. Mijn marathontraining heb ik zelf samengesteld en bestond uit lange duurlopen tot maximaal, marathontempo trainingen, snellere trainingen en rustige loopjes.

De lange duurlopen heb ik met 2-3km per week opgebouwd vanaf 21km naar 37km. Dit was de basis van de trainingsweek, elke zondag.

De eerste 6 weken liep ik op de donderdag een trainingen op doeltempo marathon. Eveneens opbouwend van 6km naar 14km. Daarna ben ik de marathon tempo's grotendeels gaan combineren met de kansen duurlopen. Bijvoorbeeld 32km met 2x10km op doeltempo als zwaarste training drie weken voor de marathon.

Tempowerk heb ik wisselend gedaan. Ik heb drie 5km wedstrijdegelopen op een zaterdag en twee keer yasso 800s en een halve marathon 5 weken voor de marathon met 16km op doeltempo en daarna (geprobeerd) uit te versnellen.

De rest van de kilometers waren rustig. In totaal 5 keer in week gelopen. Maximale kilometers per week was 80km in de week 3 en 4 weken voor de marathon. Gemiddeld bijna 70km per week.

Voor een volgende keer zou ik iets meer tempo loopjes in de training willen doen. Dus 20-30 minuten lopen op tempo dat tussen 10km en HM marathon tempo inzet. Dat heb ik nu niet aangedurfd, want ik ben erg blessuregevoelig.

@Slupor Na een rustperiode ga ik mij weer focussen op 5-10km wedstrijden in het voorjaar. Een belangrijk doel voor mijzelf is al jaren om onder de magische grens van 15:00 op de 5km te komen. Ik ben daar nog niet bij in de buurt geweest, maar hoop met deze goede trainingsperiode wel weer een stap te zetten.

Daarna denk ik een stap richting marathon of ultra in het najaar.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:01
@SkyR hoe vallen de Pro 3's qua maat? Ik lees her en der dat de midfoot & toebox wat krap zouden zijn. Heb je toevallig een ander Saucony paar waarmee je ze zou kunnen vergelijken?

Ik zit met een schuin oog naar deze schoen te kijken, nog mooi op tijd voor de Groet uit Schoorl 30k in Februari.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Gaargod schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:31:
@SkyR hoe vallen de Pro 3's qua maat? Ik lees her en der dat de midfoot & toebox wat krap zouden zijn. Heb je toevallig een ander Saucony paar waarmee je ze zou kunnen vergelijken?

Ik zit met een schuin oog naar deze schoen te kijken, nog mooi op tijd voor de Groet uit Schoorl 30k in Februari.
Geen Vaporflys gekocht voor die schandalig prijs?

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:55

Ik zou ze als "true to size" beschrijven. Kijkend naar de Speed 3 dan zijn ze aardig vergelijkbaar qua fit. Ook de Novablast 3 en Invincible heb ik in dezelfde maat. Ik ervaar niet dat de Pro 3's krapper zijn.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12
Mijn BF trail schoenen zijn ook binnen; Saucony Xodus Ultra. Zit lekker dus nu binnenkort maar in de praktijk uitproberen..

@Fraggert :+

• SkyR
  • Nu online

Ik vind ze absoluut niet krap. Had van mij misschien nog wel iets strakker om de voet mogen zitten, al is dit wel comfortabel as is, ook met aan- en uitdoen. Ik kan niet vergelijken met andere Saucony's (dit zijn mijn eerste), maar ik vergelijk ze dan met de Nike Vaporfly Next% (de eerste versie) in dezelfde maat.

Over de toebox lees ik wisselende dingen, en ja, daar zie ik wel een klein bobbeltje bij mijn scheve kleine teen aan de rechtervoet. Maar het knijpt nergens en heeft aan de voorkant en boven genoeg ruimte. Midfoot is voor mijn gevoel ruim, waardoor ik bij de EP3 wel een runner's knot gebruik voor een betere lockdown. Iets wat ik bij de Vaporfly niet nodig heb.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:33
Het valt me de laatste tijd op dat mijn "stride length" niet meer lijkt te kloppen op m'n Garmin.

in het verleden had ik bij een 10k ook ongeveer 10k stappen gezet. echter vanmorgen na een redelijk rustige 10k (5:10min/km) had ik 9000 stappen gezet.

De stride length staat gewoon op "auto". Ik ben zelf 1.75 lang dus grote passen maak ik niet.

Laat mijn garmin mij nu in de steek of mijn geheugen over het verleden ;)

[edit] even gekeken naar cadance in garmen in die zit tussen de 161 en 167 stappen per minuut. bij 51(min)*167 doe zit ik pas om 8500 stappen... hmm mijn cadance is niet lager geworden door de jaren.. heb ik dan toch altijd verkeerd gekeken? :F :X

[Voor 22% gewijzigd door Crysania op 30-11-2022 12:16]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:59

Jazzper

BB4E^Guerilla

Drinken jullie extra van te voren?

ik ben afstanden na tijdje minder lopen weer aan het opbouwen (mix int/ext interval, tempo en duur) en mijn duurloopjes komen nu boven de 10 uit. Gisteren (vlak) van te voren wel wat extra water gedronken en nadien behoorlijk veel water gedronken. Toch einde avond t/m vanochtend knallende koppijn. Andere aanleiding kan er bijna niet geweest zijn (ben helaas redelijk hoofdpijn/migraine expert). Nu las ik dat je de hele dag al extra moet drinken. Maar dat zou betekenen dat ik voor elke training boven de 10km strategisch moet innemen etc. Drink over het algemeen wel ok.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• sander_g
Jazzper schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:18:
Voor een loop(je) van 10km drink ik zelden vooraf, tenzij het warm (> 15 graden) buiten is. In de praktijk loop ik weinig 10km. Meestal is het minimaal 15 of 16 en dan drink ik vooraf altijd, ongeacht de temperatuur. Niet de hele dag door. Een halve liter ongeveer een half uur voor vertrek. Meestal isotoon.

Wanneer er de volgende dag echt een lange loop op het programma staat, 30k of meer, dan probeer ik mezelf wel te herinneren om vooraf over de dag heen wat vaker te drinken.

Na afloop drink ik ook minstens een halve liter, hypotoon. Electrolyten dus. De enkele keer dat ik deze drinkroutine vergat (op 1 hand te tellen) had ik ook wat (lichte) hoofdpijn. Dus zeker de moeite om te onthouden.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

ik ben afstanden na tijdje minder lopen weer aan het opbouwen (mix int/ext interval, tempo en duur) en mijn duurloopjes komen nu boven de 10 uit. Gisteren (vlak) van te voren wel wat extra water gedronken en nadien behoorlijk veel water gedronken. Toch einde avond t/m vanochtend knallende koppijn. Andere aanleiding kan er bijna niet geweest zijn (ben helaas redelijk hoofdpijn/migraine expert). Nu las ik dat je de hele dag al extra moet drinken. Maar dat zou betekenen dat ik voor elke training boven de 10km strategisch moet innemen etc. Drink over het algemeen wel ok.
Hangt erg van tijd/duur en het weer af.

Afhankelijk van de temperatuur neem ik water mee waarbij ik verschillende formaten softflasks heb (125/250/500 ml), maar dat is pas vanaf ~20+ graden en zon.

Als het een langzame duurloop is 20+ km, loop ik meestal zonder water (tenzij dus warm). Maar als het een lange tempoloop is 20+ km, neem ik water met Maurten mee.

Zodra ik thuis kom altijd even wat drinken, hier had ik moeite mee (vaak vergeten) maar nu ik Bix recovery bruistabletten gebruik is het een soort van reminder.

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:29
Hebben jullie ervaringen met multivitamines die speciaal voor de duursporter zijn? Ik gebruik nu de Body and Fit multivitamine Total Health. Nu hoorde ik dat dit geen goede vitamines zijn of iets dergelijks, in ieder geval zouden er betere alternatieve moeten zijn. Hebben jullie goede ervaringen?

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

Allervieste schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:59:
Hebben jullie ervaringen met multivitamines die speciaal voor de duursporter zijn? Ik gebruik nu de Body and Fit multivitamine Total Health. Nu hoorde ik dat dit geen goede vitamines zijn of iets dergelijks, in ieder geval zouden er betere alternatieve moeten zijn. Hebben jullie goede ervaringen?
Waarom wil je multivitamines slikken en wat denk je te bereiken met multivitamines speciaal voor duurlopers?

Het zal geen kwaad kunnen om te nemen, maar als je al een goed gevarieerd dieet hebt zul je het meeste van die pillen gewoon weer uitplassen.

Mogelijk vitamine D supplement in de winter kan helpen, maar daarvan zou je als duursporter (buiten) juist weer kunnen rederen dat je die juist minder nodig hebt dan iemand die de hele winter binnen zit.

[Voor 13% gewijzigd door Bartske op 30-11-2022 13:05]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Deze van Bix gebruik ik dus, enige nadeel is de zoetstof die erin zit.

• Allervieste
Bartske schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:03:
[...]

Waarom wil je multivitamines slikken en wat denk je te bereiken met multivitamines speciaal voor duurlopers?

Het zal geen kwaad kunnen om te nemen, maar als je al een goed gevarieerd dieet hebt zul je het meeste van die pillen gewoon weer uitplassen.

Mogelijk vitamine D supplement in de winter kan helpen, maar daarvan zou je als duursporter (buiten) juist weer kunnen rederen dat je die juist minder nodig hebt dan iemand die de hele winter binnen zit.
Als aanvulling op een gevarieerd dieet, door de 6 trainingen per week. Plus de weerstand wat te verhogen.

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

Allervieste schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:24:
[...]

Als aanvulling op een gevarieerd dieet, door de 6 trainingen per week. Plus de weerstand wat te verhogen.
Dan zie ik niet in dat multivitames, buiten placebo effect, dan gaan helpen. Als sporter heb je niet meer vitamines nodig dat een gemiddeld persoon (er zitten ook geen calorien in vitamines), dus kan je je gewoon aan de aanbevolen dosis houden voor een gemiddeld persoon. De meeste mensen halen dat met een gevarieerd dieet uit hun eten (behalve vitamine D in de winter), dus als je goed eet dan zul je ze niet nodig hebben. Er is wel wat conflicterende berichtgeving over, zeker in de populaire media, dus ik zou zeker je eigen onderzoek doen.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-01 19:24
Weerstand verhogen met pillen? Met gezond en onbewerkt voedsel (veel groenten en fruit) krijg je meer dan voldoende vitaminen binnen.

Ben weer klachtenvrij qua gekneusde ribben, alleen de frequentie weer opvoeren qua km's wil nog niet echt lukken. Overigens ben ik wel aan het overwegen de marathon een tweede kans te geven. Ik het voorjaar wordt het óf een halve triathlon wedstrijd óf een marathon. Uiteraard onder voorbehoud dat m'n knie de belasting aankan, maar hey, het begint met het stellen van een doel right? Eerst maar eens de discipline terug in het lopen krijgen. [kijkt naar buiten en constateert dat het prima loopweer is....]

• sander_g
Allervieste schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:24:
[...]
Dit vond ik wel een interessante podcast: YouTube: BETER WORDEN #24 SUPPLEMENTEN

Het voedingscentrum, voor zover je deze als nuttige autoriteit op dit gebied ziet, heeft er ook wel een mening over: "Een multivitaminepil kan een gezond eetpatroon nooit evenaren. Een gevarieerde voeding bevat veel meer nuttige stoffen dan je uit een pil of ander supplement kan halen. Met een goede basisvoeding volgens de Schijf van Vijf ondersteun je het lichaam het beste bij het leveren van sportieve prestaties. Voor verreweg de meeste sporters zijn supplementen dus onnodig, zeker op recreatief niveau."

Dat mag wel zo zijn, maar lees je 1 alinea verder, dan staat er ook:
"Voor intensieve sporters en (top)atleten, die meer dan 3 keer per week 1 tot 2 uur of meer trainen, kunnen bepaalde supplementen helpen er nog nét wat meer uit te halen."

Met 6 keer sporten in de week kan het dus wel zin hebben. Zelf zit ik op 8 tot 10 uur sporten per week en neem ik wat extra magnesium, calcium en ijzer. Dat laatste ook i.v.m. periodieke donatie aan de bloedbank.

[Voor 7% gewijzigd door sander_g op 30-11-2022 14:15. Reden: linkje naar artikel voedingscentrum]

• InZane

De hele dag extra drinken voor een loopje van 10km? Lijkt mij overdreven hoor!
Ik struikel met regelmaat doordeweeks uit m'n bed voor een nuchter loopje van 10+ km voor werktijd. Drinken doe ik dan ook niet van tevoren. Achteraf drink ik dan wel een glas water en een kop koffie en pas na het douchen ga ik aan het ontbijt.

Supplementen gebruik ik trouwens niet, ondanks dat ik toch wel 4 a 5 keer in de week sport. We proberen hier thuis wel gezond en gevarieerd te eten, dus geen meuk uit pakjes enzo.

[Voor 7% gewijzigd door InZane op 30-11-2022 14:22]

• Allervieste
De discussie over wel of niet nodig hebben van multivitamine wil ik vooral overlaten aan mensen die er verstand van hebben, ik niet in ieder geval. Vroeg daarom vooral ook om te kijken wat de ervaringen van mensen zijn op dit gebied.

• Roozzz

In de huidige omstandigheden niet echt. Een glas (of twee) water voordat ik deur uitloop en wat daarna. Zo ook zojuist voor 16km. Dat werkt voor mij prima. Met warmer weer ben ik er wel wat bewuster mee bezig. Zeker op werkdagen (teveel koffie) drink ik in het uur ofzo ervoor vaak een bidonnetje leeg. Dat voorkomt gruwelijke dorst onderweg :+ en verkleint het tekort.

Iets wat ik mis in jouw verhaal, is of je puur (veel) water drinkt of ook zorgt voor aanvulling van elektrolyten en koolhydraten? Door zweten scheidt je namelijk zouten uit, dat zorgt voor een zekere onbalans in je lichaam. Als je daarna veel water gaat drinken vergroot je die nog verder. Van een "zouttekort" krijg je een duf gevoel van in je hoofd, of hoofdpijn. Gelukkig is de oplossing heel eenvoudig: neem een zouttablet of los een elektrolytentablet op in het vocht waarmee je aanvult (evt ook vooraf). Met warm weer voor mij de standaard: bidonnetje water + tablet = geen centje pijn :)

En de kans is kleiner, maar mocht je toevallig een keto-dieet o.i.d. volgen wel reëel, door een tekort aan koolhydraten na inspanning kan je ook hoofdpijn krijgen. Easy fix: eet iets met suikers na afloop.

Mocht dit alles op orde zijn, dat zou het eventueel ook nog kunnen zitten in je loophouding. Mogelijk zijn je nek- en schouderspieren verkrampt aangespannen. Dat kan ook leiden tot hoofdpijnklachten. Na mijn whiplash heb ik hier veel last van gehad.

[Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 30-11-2022 14:47]

• Roozzz
Soms heb je van die trainingen waarbij je je vooraf afvraagt of het wel helemaal gaat lukken. Zo ook afgelopen zondag. Daniels had iets leuks verzonnen in zijn schema: 3km inlopen, 8km marathontempo, 1mijl treshold, 1mijl marathontempo, ruim 3km uitlopen. Alles non stop. Na matig geslapen te hebben en met een blik naar buiten (koud, wind, regen), had ik toch wel even wat vraagtekens hoe dit zou gaan verlopen. Die vrees bleek ongegrond. De training ging van een leien dakje. Het tempoblok voelde erg eenvoudig en versnellen naar treshold ging als vanzelf. Top 8)

En soms heb je van die trainingen waarbij je je vooraf geen zorgen maakt, maar het in de praktijk toch net even wat tegenvalt. Zo ook vanochtend, na wat werken en een uurtje vergaderen begon ik vol goede moed aan 45minuten inlopen gevolgd door 4x 1mijl Treshold met 1min rust. Dit leek niet heel spannend. Niets wat we niet eerder hebben gedaan :+

De eerste mijl kwam al niet vanzelf, en bij de tweede moest ik aardig pushen om het tempo vast te houden. Hmm, plan b: we nemen een minuutje extra rust. Dat was in ieder geval voldoende om de derde mijl wel goed door te komen. Maar toch maar besloten om de vierde te skippen. Zo beperken we hopelijk de schade een beetje. Het was duidelijk niet mijn dag vandaag. En ik vind regelmaat veel belangrijker dan iedere training tot in de puntjes volbrengen. Dit had de potentie om een stevige impact te hebben op de komende dagen.

[Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 30-11-2022 15:08]

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:04

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen weken ook weer flinke kilometers kunnen maken, gisteren lekker uurtje kunnen lopen en vanmorgen ook weer 10Km af getikt. Ging me gemakkelijker af dan verwacht en tempo is de afgelopen trainingen lekker consistent. Loop "makkelijk" rond de 4:20, echter is de hartslag dan wel rond de 150.
Lijkt mij wat hoog, echter houd ik dat tempo en de inspanning makkelijk vol over 24Km of meer, dus zal wel goed zitten dan :) .

Over een maandje de Wintermarathon van Leeuwaarden lopen samen met een vriend, benieuwd wat voor waarden ik dan loop, vorige keer geen hartslag geregistreerd namelijk.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Allervieste schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:41:
De discussie over wel of niet nodig hebben van multivitamine wil ik vooral overlaten aan mensen die er verstand van hebben, ik niet in ieder geval. Vroeg daarom vooral ook om te kijken wat de ervaringen van mensen zijn op dit gebied.
Ik neem ze ook, maar te onregelmatig en sinds te kort om er iets nuttigs over te zeggen...

En sure, super gezond en gevarieerd eten is beter... Maar dat doe ik niet (altijd) dus op deze manier hoop ik in ieder geval wat extra/genoeg binnen te krijgen.

Met alles wat je doet zijn er vast betere en efficientere manieren, maar ik ga ook vooral voor haalbare manieren ;)

Hier gewoon tabletten van het kruidvat btw, maar thanks for the reminder... Ik ga ze toch maar (weer) trouw nemen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Is het met supplementen niet zo, baat het niet dan schaadt het niet? (uitgezonderd van bijv. ijzer).

• Hartloper
Goh, die supplementen, da's een verhaal van steek wat vitamines en mineralen in pilletje, eventueel iets hip zoals kurkuma, ginseng of omega-3vetzuren, en geef er een goed klinkende naam aan en het verkoopt zichzelf.
Zoals dit bijvoorbeeld https://www.insentials.co...insentials-r-energy-boost

Ik val er zelf ook voor.
Ik gebruik Q10, ik heb de indruk (mogelijk placebo-effect) dat het me minder spierpijn geeft na het lopen.

En soms gebruik ik ijzer, ik heb een ferritine van 41. Ferritine is je ijzerreserve. Minder dan 20 is te weinig. Dus ik zit op zich goed, maar een bevriende hematoloog zegt me dat ik als duursporter veel hoger mag zitten, en dus neem ik in de maanden voor een belangrijke wedstrijd wat ijzerpilletjes. Probleem is dat ijzerpilletjes die je zonder voorschrift kan krijgen nogal laag gedoseerd zijn, en dat mijn ferritine er nauwelijks van stijgt ;)

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:29:
Goh, die supplementen, da's een verhaal van steek wat vitamines en mineralen in pilletje, eventueel iets hip zoals kurkuma, ginseng of omega-3vetzuren, en geef er een goed klinkende naam aan en het verkoopt zichzelf.
Zoals dit bijvoorbeeld https://www.insentials.co...insentials-r-energy-boost

Ik val er zelf ook voor.
Ik gebruik Q10, ik heb de indruk (mogelijk placebo-effect) dat het me minder spierpijn geeft na het lopen.

En soms gebruik ik ijzer, ik heb een ferritine van 41. Ferritine is je ijzerreserve. Minder dan 20 is te weinig. Dus ik zit op zich goed, maar een bevriende hematoloog zegt me dat ik als duursporter veel hoger mag zitten, en dus neem ik in de maanden voor een belangrijke wedstrijd wat ijzerpilletjes. Probleem is dat ijzerpilletjes die je zonder voorschrift kan krijgen nogal laag gedoseerd zijn, en dat mijn ferritine er nauwelijks van stijgt ;)
Pas wel op met ijzerpillen en kinderen.

• Rudedadude

Rudedadude

bvsteyn schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:53:
Mijn BF trail schoenen zijn ook binnen; Saucony Xodus Ultra. Zit lekker dus nu binnenkort maar in de praktijk uitproberen..

[Afbeelding]

@Fraggert :+
Oh, daar zit ik ook al een paar dagen mee achter m'n beeldscherm voor de eerste gewenning. Ter referentie: ik moet er een dunnere zool in moeten stoppen om ze voor mij comfortabel te maken qus volume en dan nog ben ik een beetje bang voor mijn kleine tenen. De maatvoering is an sich gelijk aan de E Speed en Pro, maar een trail bovenwerk geeft nu eenmaal wat minder mee. Maar als dat met wat uitrekken goed gaat heb ik er wel weer een mooie schoen voor lange afstanden bij en begint de Salland trail 50M ipv 50K weer zachtjes te lonken.

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:07
Iemand ervaring met de Hoka One One Speedgoat 5 ten opzichte van de 4? Ik heb op de 4 meerdere ultra’s gerend, maar ze zijn op. Fantastische schoenen. Zie dat de Speedgoat 5 nu een price drop heeft naar 110 euro. Is er veel verschil met de 4?

• InZane
Tim_W schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:00:
Kan niet zeggen dat ik daar erg naar uit kijk @InZane haha, maar goed, ik zie het nut er wel van in, dus het moet maar. Zal ook nog wel even een uitdaging worden om het goed te verdelen, ik heb daar namelijk nog geen ervaring mee en heb ook (nog) niet echt een max hartslag om vandaan terug te rekenen, wordt een beetje inschatten dus.

Afgelopen Zondag wel alvast even een segmentje gedaan van net geen km, dat was alvast een minuut of 3 afzien als testje. Met de Zoladz word dat zo nog even 2x zo lang dus. ;w
Nou, je mag 3 keer raden wat de AV hier volgende week organiseert ipv de reguliere baantraining op woensdagavond :')
Dat wordt dus ook afzien voor mij volgende week.

• Roozzz
Voor de Zoladz-testers, waar gebruiken jullie deze resultaten voor? Om progressie te meten met een gestandaardiseerde test snap ik hem. Maar om op basis hiervan trainingstempo's te bepalen oid zie ik wel een uitdaging. Er ligt namelijk geen enkele relatie met je omslagpunt(en).

Een snelle google leert me dat je achtereenvolgens 6 minuten in iedere zone loopt op basis van hartslag. Met tussen haakjes wat ik daar loop (tijdens langere blokken dan 6min):
- Zone 1 = HFmax-50 (= ~5min/km)
- Zone 2 = HFmax-40 (= dunno, loop ik nooit :+ )
- Zone 3 = HFmax-30 (= ~4:20 min/km)
- Zone 4 = HFmax-20 (= ~3:50 min/km)
- Zone 5 = HFmax-10 (= ~3:40? min/km; maar dat is echt niet stabiel te houden).

Kijkend naar mijn eigen curve met een MaxHR van 206, is Z4 bovenop mijn anaerobe drempel. Daarmee is 6 minuten in zone 5 tamelijk onzinnig om op basis van hartslag te gaan lopen... Wil je daarin sneller worden zou ik vooral op snelheid gaan trainen. Niet op HR. Wel een goede test voor je mentale hardheid ;)

• Tim_W
(jarig!)
Ik zal de exacte reden eens aan mijn trainer moeten vragen @Roozzz, maar volgens mij is het sowieso om progressie te meten, want in Januari staat er nog 1 op mijn schema. Ik denk overigens wel dat het ook is om mijn HS vs tempo zones te bepalen, in ieder geval een soort van basis.

Wel grappig trouwens om te zien dat deze test uit gaat van -50 ten opzichte van max, ik loop ook regelmatig -60 namelijk, maar dat wordt kennelijk niet als zone beschouwd. :P

De tempo's die jij hier boven schets lijken aardig overeen te komen met die van mij, echter de -30 @4:20 lijkt wat conservatief, ik zou deze zelf ietsje vlotter op zo'n 4:10 inschatten.

Strava Garmin 245

• InZane
Dit was m'n vorige Zoladz:

Doel is inderdaad om progressie te meten en je weet ook welk gebied je aandacht evt. nog nodig heeft. Ik gebruik de zones verder niet voor m'n trainingen ofzo, maar ik ken wel mensen die dat wel doen.

• Roozzz
Tim_W schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:32:
Ik zal de exacte reden eens aan mijn trainer moeten vragen @Roozzz, maar volgens mij is het sowieso om progressie te meten, want in Januari staat er nog 1 op mijn schema. Ik denk overigens wel dat het ook is om mijn HS vs tempo zones te bepalen, in ieder geval een soort van basis.

Wel grappig trouwens om te zien dat deze test uit gaat van -50 ten opzichte van max, ik loop ook regelmatig -60 namelijk, maar dat wordt kennelijk niet als zone beschouwd. :P
Herkenbaar, -60 loop ik ook met regelmaat en echte herstelhobbeltjes liggen nog 10 lager denk ik.
De tempo's die jij hier boven schets lijken aardig overeen te komen met die van mij, echter de -30 @4:20 lijkt wat conservatief, ik zou deze zelf ietsje vlotter op zo'n 4:10 inschatten.
Zeer wel mogelijk. In deze hoek loop ik al snel tempoblokken van 20minuten of meer. Dus wie weet wat Zolad ervan vindt :+ Ik zocht voor mezelf vooral enige houvast om chocola te maken van de zones.

De vuistregel 80% in zone 1/2 benadering zou ik hierbij wel direct loslaten, daar vind ik de Zolad zone 2 veel te hard voor.

• Roozzz
InZane schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:41:
Dit was m'n vorige Zoladz:

[Afbeelding]

Doel is inderdaad om progressie te meten en je weet ook welk gebied je aandacht evt. nog nodig heeft. Ik gebruik de zones verder niet voor m'n trainingen ofzo, maar ik ken wel mensen die dat wel doen.
Is het een bewuste keuze om iedere interval te frontloaden om je hartslag sneller naar doelbereik te krijgen? Ik zat me al af te vragen hoe in de praktijk om te gaan met zo'n streefhartslag. Dit is een aardige modus hiervoor. Tel je dan vervolgens het gemiddelde tempo, of bijvoorbeeld alleen over de laatste 4/5 minuten?

Ik zou hem bijna zelf gaan uitvoeren ;)

• InZane
Roozzz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:47:
[...]

Is het een bewuste keuze om iedere interval te frontloaden om je hartslag sneller naar doelbereik te krijgen? Ik zat me al af te vragen hoe in de praktijk om te gaan met zo'n streefhartslag. Dit is een aardige modus hiervoor. Tel je dan vervolgens het gemiddelde tempo, of bijvoorbeeld alleen over de laatste 4/5 minuten?

Ik zou hem bijna zelf gaan uitvoeren ;)
Nou dat was niet echt een bewuste keuze, maar je hebt gewoon de neiging om er te hard in te vliegen :+
Was voor mij trouwens de eerste keer dat ik zo'n test deed.

Dit was ook niet op de baan trouwens, maar in een bosrijke (klote voor je GPS) omgeving die ook nog eens niet helemaal vlak was. Maar dat zijn allemaal smoesjes natuurlijk ;)

Strava linkje: https://www.strava.com/activities/4532816841/overview

[Voor 15% gewijzigd door InZane op 01-12-2022 11:53]

• KevinK92
  • Nu online
Ik heb er nu twee trainingen opzitten op de BF Vaporfly's. Ja ik weet, trainingen op Vaporfly's etc., maar ik ga zaterdag de halve van Nijeveen erop lopen dus wilde ze wel inlopen :)

Korte conclusie van iemand die nog nooit op carbon gelopen heeft:
- Qua stabiliteit vallen ze me alles mee, ik had ze (veel) instabieler verwacht. Bochtjes op tempo kunnen ze goed aan, al ben ik wel voorzichtiger dan op m'n vertrouwde schoenen (Endorphin Speed 2, New Balance 1080v11)
- Het verschil in gemak van tempo's opbouwen is enorm. Even versnellen van 5:20 naar 4:30 voel je bijna niet. Nog sneller en ik ga aan m'n benen wel merken dat ik harder ga, maar het lijkt nog steeds gemakkelijker te komen dan op m'n andere schoeisel.
- Op de baan zijn die dingen ruk. Dinsdag liep ik ermee op de baan, maar voor m'n gevoel had ik een heel andere looptechniek nodig dan normaal. Dus daar gaan ze niet zo gauw meer mee naartoe.

Ik ben heel benieuwd naar zaterdag. Ben absoluut nog niet in vorm na Covid in september en rustig opbouwen in oktober. Aan de andere kant ben ik 5kg lichter dan tijdens m'n vorige poging in Juni (Zwolle) en loop ik nu op "betere" schoenen, dus is het even zien waar het schip strandt. Het is de bedoeling dat ik wegga op 4:30 (3 seconden per km langzamer dan m'n PR) en dan gedurende de loop wel zie of ik nog kan versnellen of niet.

Zin an!

• Slickk
Bigm1990 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 03:39:
[...]

Dank!

Ik ben iemand die traint op tempo's in plaats van bijvoorbeeld hartslag. Dit betekent voor mij dat ik voorafgaand aan een trainingscyclus een (realistisch) doel stel en daarop mijn trainingtempo's bepaal.

Voor deze marathon had ik als doeltempo 3:45 per kilometer genomen. Ik heb een blok van 12 weken getraind. Mijn marathontraining heb ik zelf samengesteld en bestond uit lange duurlopen tot maximaal, marathontempo trainingen, snellere trainingen en rustige loopjes.

De lange duurlopen heb ik met 2-3km per week opgebouwd vanaf 21km naar 37km. Dit was de basis van de trainingsweek, elke zondag.

De eerste 6 weken liep ik op de donderdag een trainingen op doeltempo marathon. Eveneens opbouwend van 6km naar 14km. Daarna ben ik de marathon tempo's grotendeels gaan combineren met de kansen duurlopen. Bijvoorbeeld 32km met 2x10km op doeltempo als zwaarste training drie weken voor de marathon.

Tempowerk heb ik wisselend gedaan. Ik heb drie 5km wedstrijdegelopen op een zaterdag en twee keer yasso 800s en een halve marathon 5 weken voor de marathon met 16km op doeltempo en daarna (geprobeerd) uit te versnellen.

De rest van de kilometers waren rustig. In totaal 5 keer in week gelopen. Maximale kilometers per week was 80km in de week 3 en 4 weken voor de marathon. Gemiddeld bijna 70km per week.

Voor een volgende keer zou ik iets meer tempo loopjes in de training willen doen. Dus 20-30 minuten lopen op tempo dat tussen 10km en HM marathon tempo inzet. Dat heb ik nu niet aangedurfd, want ik ben erg blessuregevoelig.

@Slupor Na een rustperiode ga ik mij weer focussen op 5-10km wedstrijden in het voorjaar. Een belangrijk doel voor mijzelf is al jaren om onder de magische grens van 15:00 op de 5km te komen. Ik ben daar nog niet bij in de buurt geweest, maar hoop met deze goede trainingsperiode wel weer een stap te zetten.

Daarna denk ik een stap richting marathon of ultra in het najaar.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Klinkt als een mooi afwisselend schema. Tot nu toe doe ik hetzelfde, dus trainen voor een bepaald tempo ipv hartslag. Doeltempo voor m'n marathon ligt rond de 4:00~4:05 (wellicht iets te ambitieus maar duurt nog even tot april...) en halve marathontempo rond 3:40~3:45.

Met een piek van 80km zit je nog relatief aan de lage kant als ik de ervaringen van anderen vergelijk die een soortgelijk tempo willen lopen.

Wat gaf je het gevoel om toch meer tempoloopjes te willen doen? Je hebt immers je doel zeer netjes behaald met consistente training.

Ik ga er eens mee aan de slag, ik kan maar 3x per week lopen en heb nu wel een prima basis van weken met 50~60km alleen nu weer richting een specifiek trainingsschema.

• Slickk
Ik probeer voldoende groente en fruit te eten, dus qua vitamines zit het wel goed. Ik vind de recovery drink van Decathlon wel lekker met sojamelk (zit ook weer b12 en calcium in). Daar zitten wel wat vitamines in ook en vooral na een lange duurloop is het een makkelijke boost voor koolhydraten, eiwitten, en de rest van de toevoegingen. Voor hardlopen heb je niet per se specifieke vitamines nodig.

Het is qua prijs wel oké (vooral omdat concurrenten heel duur zijn), smaak ook. Het gaat mij voornamelijk om ijzer (magnesium e.d.) wat erin zit. Net als @sander_g doneer ik regelmatig bij de bloedbank en wil mijn ferritine voorraad nog wel eens laag zijn. Het is lastig om dat aan te vullen, omdat je lichaam slecht ijzer opneemt. Paar weken voor een wedstrijd of tijdense een pittig trainingsschema sla ik het doneren meestal over. Ben ook minder vlees gaan eten de laatste jaren en rood vlees schijnt voor je ijzer wel één van de betere te zijn. Soms drink ik van tevoren nog een glas water met zo'n bruistablet met elektrolyten erin. Dat is vooral met warm weer geen slecht idee.

Het is lastig om te zeggen hoe effectief het allemaal is. Omdat er veel suiker in zo'n recovery drink zit (het is in zekere zin een eiwitshake met suiker en wat vitamines+ijzer), is het ook lekker zoet en een soort 'beloning'. :9 Het best blijft nog altijd een goede basis van slapen, eten en drinken zonder wondermiddeltjes.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, na een weekje Texel………zonder hardloopschoenen mee, maar wel met laarzen :)

Is het morgen tijd voor de Grote Fraggert ArmSleevesTest :P

4 graden, waarschijnlijk droog….en als dat zo blijft dan wordt het de korte thight, SL SS thermoshirt en SL SS shirtje met de armstukken.

Past nog net in mijn vest :+

[Voor 1% gewijzigd door Fraggert op 02-12-2022 08:54. Reden: SL moet zijn SS (ShortSleeved)]

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12
Fraggert schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:50:
Zo, na een weekje Texel………zonder hardloopschoenen mee, maar wel met laarzen :)

[Afbeelding]

Is het morgen tijd voor de Grote Fraggert ArmSleevesTest :P

4 graden, waarschijnlijk droog….en als dat zo blijft dan wordt het de korte thight, SL thermoshirt en SL shirtje met de armstukken.

Past nog net in mijn vest :+

[Afbeelding]
Jij neemt de 'banana for scale' wel heel serieus! :+
Enjoy!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
KevinK92 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:20:
maar ik ga zaterdag de halve van Nijeveen erop lopen dus wilde ze wel inlopen :)
Ik ben heel benieuwd naar zaterdag. Ben absoluut nog niet in vorm na Covid in september en rustig opbouwen in oktober. Aan de andere kant ben ik 5kg lichter dan tijdens m'n vorige poging in Juni (Zwolle) en loop ik nu op "betere" schoenen, dus is het even zien waar het schip strandt. Het is de bedoeling dat ik wegga op 4:30 (3 seconden per km langzamer dan m'n PR) en dan gedurende de loop wel zie of ik nog kan versnellen of niet.

Zin an!
Tot morgen dan, ik ben er ook. :)

Zit alleen nog een beetje met de kledingkeuze, graad of 2, windkracht 4, wat doe je aan met dat weer bij een halve marathon.
Bij mijn laaste paar HM's was het probleem vaak dat het heet was.

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• InZane
blitzkrieg schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:32:
[...]

Zit alleen nog een beetje met de kledingkeuze, graad of 2, windkracht 4, wat doe je aan met dat weer bij een halve marathon.
Kort-kort natuurlijk! Als je het koud hebt loop je niet hard genoeg :+

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
InZane schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:22:
[...]

Kort-kort natuurlijk! Als je het koud hebt loop je niet hard genoeg :+
2 weken terug tijdens de Run-forrest-run Holtingerveld (zelf niet gelopen, ga geen geld betalen om te trailen op de niet leuke paden in mijn achtertuin) zag ik ook nog een aantal mensen in kort-kort lopen terwijl het vroor. o<:)
Moet er niet aan denken, ben nogal een koukleum. Maar heb ook al een aantal keer gehad dat ik na een aantal kilometers dacht dat ik wel wat minder aan had kunnen trekken. :P

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• KevinK92
  • Nu online
blitzkrieg schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:32:
[...]

Ik ga het denk ik gokken op lange compressiekousen, korte compressiebroek met losse short, lange compressiemouwen en een clubshirt eroverheen met voor de start nog handschoenen aan. Maar misschien heb ik spijt morgen >:)
Pagina: 1 ... 214 ... 227 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: @SuperPoekie en @Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: @Calitomnication.

Ook jouw PR's in de topic start? DM ze door en gallery: Tinusvolkel zorgt dat ze erin komen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee