Toon posts:

Hardlopen - deel 9 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 215 ... 227 Laatste
Acties:

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 21:55
KevinK92 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:04:
[...]

Ik ga het denk ik gokken op lange compressiekousen, korte compressiebroek met losse short, lange compressiemouwen en een clubshirt eroverheen met voor de start nog handschoenen aan. Maar misschien heb ik spijt morgen >:)
Ik heb het parcours net even bekeken, wordt KM 14 t/m 18 tegen de wind in in het open veld. :'(
Hopelijk kan ik schuilen in een groepje.

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• Thierry2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:38
Hallo,

Gisteren voor het eerst de vaporfly next 2 getest in een training. Na 1.5 km had ik al redelijk wat last van de achterkant van mijn hiel, dit blijkt een herkenbaar probleem.

Ik twijfel nu of ik ze morgen ga gebruiken in een 5 km wedstrijd of dat ik ze gewoon ga terugsturen.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben of hadden? en werd dit na verloop van tijd beter?

Welke schoen zouden jullie aanraden voor 5 tot 10 km en eventueel 10 mijl ipv de vaporfly.
Ik heb al veel review's bekeken en gelezen.
Men name de metaspeed sky en edge komen naar voor. Ook de oudere endorphin pro 2 zou vooral goed werken in kortere wedstrijden?

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:58
Succes aan alle bikkels dit weekend! Gewoon dagdromen over een oliebol en je komt een eind!

Gisteren in de mail gelezen dat ik niet ben ingeloot voor Berlijn in september. Hier staat dit weekend een vies woord op de planning: rust. (oke, oke: alleen hardlooprust, dus laten we het dan cross-training noemen :+ ). Kan ik mooi die rust gebruiken om andere leuke loopjes op te snorren!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:21

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, vrijdag…..experimentendag :P

3 graden, klein briesje, licht miezertje gedurende 30 minuutjes.

Korte tight, SS thermoshirt, SS loopshirt (mijn rode Alfa Bear souvenir) en iets dikkere Injinji sokken. Daarop mijn Salomon vest met zo’n 300ml water.

Zonder al te veel voorbereiding eigenlijk met mijn volgevreten en te luie vakantiekadaver richting bos. Even de wervels van die brakke rug door dat veel te zachte matras in dat Landal-huisje weer in het gareel brengen.
Wel voldoende koolhydraten geladen door alle croissantjes bij het ontbijt, de chips tijdens voetbal en de tussendoortjes er tussendoor :+

Weer een gekut met mijn Forerunner en geen GPS-lock door een verlopen CPE |:( ……wat een gezeik.

Maar wel lekker 1h:50min gelopen, Connect maakte er zo’n 16km van…..was iets meer doordat ik ongeduldig ben gaan warmlopen in afwachting van de GPS.
Niet boeiend allemaal verder maar gewoon heerlijk gechilled tijdens een LDL.

Anyhow….

De armsleeves van Compressport zijn fantastisch, helemaal super. Heerlijk comfortabel en houdt mooi dat snijdende koudegevoel weg van je huid zonder overdreven warm te worden. Ik heb ze aangehouden. d:)b

Geen idee of het compressiegedoe van de sleeves nog wat doet, met die drukpunten en weetikwatallemaal…….maar lekker zitten doet het in elk geval opzekers :Y

Zo’n setje sleeves is aan te raden voor onder de Sintekerstboom o<:) <+:)

Experiment 2 bestond uit de Injinji teensokken. Bij het aantrekken had ik ernstig twijfel of dit wat voor mij zou zijn. Beetje flink priegelen voordat elk varkentje in de juiste stal zat.
Eenmaal aan zit het……meh….je voelt de teenvakjes zitten en dat is enorm wennen vind ik.
Met de Sauconys aan de voeten en onderweg heb je de teensokken totaal niet in de gaten, heerlijk comfy sokken en, doordat ze wat dikker zijn, een stukje warmer dan de dunne Compressport trail sokken waar ik doorgaans op loop.

Nadeel…..een blaar……ik loop nooit blaren….dus WTF :P

Voor de stamgasten en ouwe rotten hier in dit topic nog maar even een kleine prijsvraag…….wie ziet er op de foto mijn volgende probleem? :X

[Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 02-12-2022 16:46]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Fraggert schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:24:
[Afbeelding]

Zo, vrijdag…..experimentendag :P

3 graden, klein briesje, licht miezertje gedurende 30 minuutjes.

Korte tight, SS thermoshirt, SS loopshirt (mijn rode Alfa Bear souvenir) en iets dikkere Injinji sokken. Daarop mijn Salomon vest met zo’n 300ml water.

Zonder al te veel voorbereiding eigenlijk met mijn volgevreten en te luie vakantiekadaver richting bos. Even de wervels van die brakke rug door dat veel te zachte matras in dat Landal-huisje weer in het gareel brengen.
Wel voldoende koolhydraten geladen door alle croissantjes bij het ontbijt, de chips tijdens voetbal en de tussendoortjes er tussendoor :+

Weer een gekut met mijn Forerunner en geen GPS-lock door een verlopen CPE |:( ……wat een gezeik.

Maar wel lekker 1h:50min gelopen, Connect maakte er zo’n 16km van…..was iets meer doordat ik ongeduldig ben gaan warmlopen in afwachting van de GPS.
Niet boeiend allemaal verder maar gewoon heerlijk gechilled tijdens een LDL.

Anyhow….

De armsleeves van Compressport zijn fantastisch, helemaal super. Heerlijk comfortabel en houdt mooi dat snijdende koudegevoel weg van je huid zonder overdreven warm te worden. Ik heb ze aangehouden. d:)b

Geen idee of het compressiegedoe van de sleeves nog wat doet, met die drukpunten en weetikwatallemaal…….maar lekker zitten doet het in elk geval opzekers :Y

Zo’n setje sleeves is aan te raden voor onder de Sintekerstboom o<:) <+:)

Experiment 2 bestond uit de Injinji teensokken. Bij het aantrekken had ik ernstig twijfel of dit wat voor mij zou zijn. Beetje flink priegelen voordat elk varkentje in de juiste stal zat.
Eenmaal aan zit het……meh….je voelt de teenvakjes zitten en dat is enorm wennen vind ik.
Met de Sauconys aan de voeten en onderweg heb je de teensokken totaal niet in de gaten, heerlijk comfy sokken en, doordat ze wat dikker zijn, een stukje warmer dan de dunne Compressport trail sokken waar ik doorgaans op loop.

Nadeel…..een blaar……ik loop nooit blaren….dus WTF :P
Met 3 graden in een shortsleeve :+ :+ :+ :+

Ik zal maar niet zeggen dat ik in merinothermo LS, merino shirt LS en bodywarmer loop met dit weer :X

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Secsytime schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:25:
[...]

Ik zal maar niet zeggen dat ik in merinothermo LS, merino shirt LS en bodywarmer loop met dit weer :X
Maar wel dikke sokken ja :P

Weet je, het boeit ook natuurlijk helemaal niks, al ren je je rondjes in je dikke donsjas d:)b

Ik zag met 16 graden op de Veluwetrail al mensen in lang/lang en met mutsen en handschoenen. Het is gewoon maar net hoe je in elkaar steekt en waar je zelf lekker in loopt :)

De waarloopjijinmetditweer-discussie volg ik wel graag hier, lekker hilarisch _O-

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Fraggert schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:44:
[...]

Maar wel dikke sokken ja :P

Weet je, het boeit ook natuurlijk helemaal niks, al ren je je rondjes in je dikke donsjas d:)b

Ik zag met 16 graden op de Veluwetrail al mensen in lang/lang en met mutsen en handschoenen. Het is gewoon maar net hoe je in elkaar steekt en waar je zelf lekker in loopt :)

De waarloopjijinmetditweer-discussie volg ik wel graag hier, lekker hilarisch _O-
Vroeger als beginner liep ik ook altijd in kort-kort hoor }) >:)

• blitzkrieg
Vanmiddag een rondje met de hond gewandeld, het is koud!
Ik heb ook een single speed mountainbike, daarbij is het motto: "knieën zijn onderdanen, daar moet je niet naar luisteren", maar ik denk dat ik morgen sowieso een lange broek aan doe.

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:58
Fraggert schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:24:
...

Voor de stamgasten en ouwe rotten hier in dit topic nog maar even een kleine prijsvraag…….wie ziet er op de foto mijn volgende probleem? :X
Het bandje van je garmin moet geel zijn, en niet neo? :*)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Vingers al ontdooid? :+

Hier een lange tight, merino longsleeve en handschoenen voor mijn lunch loopje. Frisjes buiten.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Secsytime schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:20:
[...]

Vroeger als beginner liep ik ook altijd in kort-kort hoor }) >:)
Goddamnit _O- _O- _O- :P
Docslik schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:31:
[...]

Het bandje van je garmin moet geel zijn, en niet neo? :*)
Bijna……maar ik reken hem goed ;)

Een geel bandje op een lime mouw is natuurlijk not done :P

Dat moet minstens een oranje bandje worden. 8)

Met die lime mouwen kunnen die knalgele Xodus Ultra’s eigenlijk ook niet meer, zo’n setje gifgroene Inov8’s staan dan beter :X ;)

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:41
Docslik schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:56:
Succes aan alle bikkels dit weekend! Gewoon dagdromen over een oliebol en je komt een eind!

Gisteren in de mail gelezen dat ik niet ben ingeloot voor Berlijn in september. Hier staat dit weekend een vies woord op de planning: rust. (oke, oke: alleen hardlooprust, dus laten we het dan cross-training noemen :+ ). Kan ik mooi die rust gebruiken om andere leuke loopjes op te snorren!
Ik had me ook ingeschreven, maar ook geen geluk voor Berlijn. Gelukkig zijn er genoeg andere mooie races in het najaar!

Hier ben ik de rust bijna wel zat. Heb sinds de marathon van zondag niet meer hardgelopen. Wel nog een stevige massage gehad, en het niet meer moeten lopen van een schema is fijn, maar het begint nu langzaam wel weer te kriebelen. Morgen een Sinterklaas feestje vieren, en dan zondag maar weer eens een rustig loopje doen en kijken hoe alles voelt.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12
Fraggert schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:49:
[...]

Goddamnit _O- _O- _O- :P
[...]

Bijna……maar ik reken hem goed ;)

Een geel bandje op een lime mouw is natuurlijk not done :P

Dat moet minstens een oranje bandje worden. 8)

Met die lime mouwen kunnen die knalgele Xodus Ultra’s eigenlijk ook niet meer, zo’n setje gifgroene Inov8’s staan dan beter :X ;)
Je bent aan het doorslaan.. 😜

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:37
Nou, ik zit er klaar voor. Over een half uurtje trail duurloopje met de AV. Toch maar lang spul aan en een paartje handschoenen mee voor de eerste kilometers.
Secsytime schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:25:
[...]

Ouwe mannen hebben het snel koud he :+

[Voor 50% gewijzigd door InZane op 03-12-2022 08:18]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bvsteyn schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:32:
[...]

Je bent aan het doorslaan.. 😜
Yup :P
InZane schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:16:

[...]

Yup _O-

@Secsytime :P

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:16:
Nou, ik zit er klaar voor. Over een half uurtje trail duurloopje met de AV. Toch maar lang spul aan en een paartje handschoenen mee voor de eerste kilometers.

[...]

Gents, als ik oud ben, dan zijn jullie ancient? :+ >:)

• InZane
Secsytime schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:41:
[...]

[...]

Gents, als ik oud ben, dan zijn jullie ancient? :+ >:)
Jep, maar dit fossiel heeft het vanochtend wel 14km gered met een lang ondershirt en een dun jasje en dunne tights :+
Gelukkig had de trainer wat mooie heuveltjes in de route zitten. Krijg je het minder koud van :P

Strava: https://strava.app.link/54NQZASssvb

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:41
Gisteravond na 16 KM fietsen nog even omgekleed om te gaan hardlopen. Fusion C3 lange broek, ondershirt en thermoshirt. Muts op en handschoenen aan. Was voor mij perfect in die wind. 14,5 KM door het donker gelopen, ging goed. :)

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 31-01 21:41
Hartloper schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:28:
...
Dus toen bleek dat de Mach 4 niet voorradig was, en niet zou komen, slaagde de winkeluitbater er vrij vlotjes in om mij een Hoka Carbon X aan te smeren.
De superschoen van Hoka.
Hoewel het volgens mij niet echt een superschoen is, want er zit EVA-schuim in de zool, geen Pebax.

Wat zijn mijn indrukken van de Carbon X?
Zeer stabiele schoen, wel vrij hard. Helemaal niet het zachte en toch veerkrachtige schuim dat de Nikes hebben. ...
Even mezelf quoten. Ik beweerde dus dat volgens mij de Carbon X geen superschoen is, omdat er EVA-schuim in de zool zit, en geen Pebax zoals bij de Vaporfly.

Hoka leest blijkbaar mee op GoT Hardlopen, want in 2023 zal hun carbonschoen wel Pebax bevatten !
Prijs wellicht 250€.

YouTube: HOKA ROCKET X 2 PREVIEW | BIG (PEBA) STEP FOR HOKA | 2023 HOKA ROAD ...

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:14:
[...]

Even mezelf quoten. Ik beweerde dus dat volgens mij de Carbon X geen superschoen is, omdat er EVA-schuim in de zool zit, en geen Pebax zoals bij de Vaporfly.

Hoka leest blijkbaar mee op GoT Hardlopen, want in 2023 zal hun carbonschoen wel Pebax bevatten !
Prijs wellicht 250€.

YouTube: HOKA ROCKET X 2 PREVIEW | BIG (PEBA) STEP FOR HOKA | 2023 HOKA ROAD ...
Jemig, die schoenen zijn wel echt next level lelijk. Ik weet het, we lopen geen modeshow, maar ik hoef er ook niet als Frankenstein bij te lopen.

• Hartloper
Ja, als ze alleen in die kleur uitkomen zal het geen verkoopsucces worden.

• blitzkrieg
Even een klein verslag van de halve marathon van vanmiddag:
  • Het was koud
  • Het waaide
  • Het parcours was 200 meter te kort
  • Het ging goed, 1:24:45
Strava or it did not happen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +25Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:58
blitzkrieg schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:39:
Even een klein verslag van de halve marathon van vanmiddag:
  • Het was koud
  • Het waaide
  • Het parcours was 200 meter te kort
  • Het ging goed, 1:24:45
Strava or it did not happen:

***members only***
Oh wauw, dan hebben we het eerste stuk misschien in dezelfde groep gelopen! Ik liep in groen-witte clubkleuren van PEC ;)

Mijn halve marathon was waanzinnig voor mijn doen. Ik werd wakker met het idee om 4:30 te gaan lopen en te zien waar het schip strandt, maar het eerste deel ging relatief eenvoudig in 4:05. Na 5km moest ik wat laten lopen en na de eerste drankpost kwamen we met vier te lopen. Dat hebben we tot 13km volgehouden in een tempo van 4:06 gemiddeld. Van daar ging een van ons drie (niet ik) eropuit en bleven we met drie, dat hielden we tot de drankpost van 16km vol. Ik had toen al tien keer bedacht dat ik dit nooit vol zou houden, maar toen m'n mede'vluchter' aangaf wat rustiger te willen lopen probeerde ik toch door te zetten.

Eindconclusie: Na 18km begon ik m'n benen pas te voelen, ik finishte in 1:26:49 en liep daarmee 7 minuten van m'n PR af! Die Vaporfly's zorgen wel voor een boost, zowel fysiek als mentaal :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• blitzkrieg
KevinK92 schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:06:
[...]

Oh wauw, dan hebben we het eerste stuk misschien in dezelfde groep gelopen! Ik liep in groen-witte clubkleuren van PEC ;)
Dacht al dat jij dat was aan de hand van je kledingomschrijving. We staan zelfs samen op een foto.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
De knoop is doorgehakt: zojuist ingeschreven voor de Two Rivers Marathon in Maart.

Een doeltje om naar toe te trainen deze winter. Qua tijd hoop ik op iets van 3:10. Maar we zullen zien hoe de voorbereiding loopt.

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:02
Slickk schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:05:
[...]

Daarvoor heb ik me van de week ook ingeschreven, de Gaasterlân Run. Schijnt wel een mooi parcours te zijn en goed geregeld. :) Inderdaad lekker net voor de kerstdagen nog even presteren, daarna een weekje flink eten en drinken en vervolgens weer terug in het normale richting een voorjaarsmarathon. o<:)
Ik heb me ook ingeschreven. Weer een mooie kans om een PR te breken, ik heb alleen maar halve gelopen in de zomer dus met veel warmte. We gaan het zien en het is inderdaad een mooie voorbereiding voor Rotterdam waar ik mij ook voor ingeschreven heb ;)

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:04

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen weekend een back to back run gedaan.
Zaterochtend eerst een halve marathon gelopen in ~1:30 en smiddags nog eens ~32min gelopen waarmee het dag totaal op ~28Km kwam. Schema had 27Km gepland voor de dag en ter voorbereiding op de 24 uur van Sittard bewust de run in stukjes gebroken.
Qua tijd-managment ook wel makkelijker, zeker de komende periode als de afstanden nog langer worden. Zo train ik zowel de afstand als lopen met vermoeide spieren.
Zondagavond dan nog eens de hoort op gegaan voor een half uurtje, puur om te kijken hoe de benen voelden/liepen. Voelde eigenlijk geheel niks, liep gewoon lekker en soepel en tempo zat er ook goed in.

Dus ga deze opzet de komende tijd vaker proberen, bevalt mij en het lijf wel goed :P

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45
Al een tijd niet gepost, maar tijdens deze Sinterklaasavond begon mijn zwager over een halve marathon. Nu moet ik wel zeggen dat hij een paar wijntjes op had, maar het idee is er en hij leek aardig serieus. Dus, ergens in mei gaat het gebeuren. :)

10km moet ik in laag tempo wel redden, en ik ga 2x per week trainen. Schema's ten overvloede, maar kan ik niet gewoon een interval en een langzame duurloop afwisselen? En steeds de afstand iets verhogen?

Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon 700 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Ryzen 5 5600X (10)

• Hartloper
[b]PD2JK in "Hardlopen - deel 9"
10km moet ik in laag tempo wel redden, en ik ga 2x per week trainen. Schema's ten overvloede, maar kan ik niet gewoon een interval en een langzame duurloop afwisselen? En steeds de afstand iets verhogen?
Zorg dat er in het stuk met interval ook genoeg rustige duurloop zit.

Nu, als je momenteel niet veel conditie hebt, ga je met alles verbeteren. Maar niet overdrijven met interval kan ervoor zorgen dat je niet geblesseerd raakt.

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:33
PD2JK schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:34:
Al een tijd niet gepost, maar tijdens deze Sinterklaasavond begon mijn zwager over een halve marathon. Nu moet ik wel zeggen dat hij een paar wijntjes op had, maar het idee is er en hij leek aardig serieus. Dus, ergens in mei gaat het gebeuren. :)

Ik ben verre van een expert op het gebied van hardlopen, maar volgens mij zijn intervals vooral bedoeld om snelheid op te bouwen. Je zou kunnen kijken naar een app als Trenara voor een persoonlijk en redelijk afwisselend schema of als je een Garmin hebt een schema met de Garmin coach kunnen maken.

Gelukkig zijn er hier veel meer tweakers met meer expertise op dit gebied dus die zullen vast nog meer goede tips kunnen geven om je doel te behalen!

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• polthemol
  • Laatst online: 17:45

polthemol

Moderator General Chat
frankv120 schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:09:
[...]

Ik ben verre van een expert op het gebied van hardlopen, maar volgens mij zijn intervals vooral bedoeld om snelheid op te bouwen. Je zou kunnen kijken naar een app als Trenara voor een persoonlijk en redelijk afwisselend schema of als je een Garmin hebt een schema met de Garmin coach kunnen maken.

Gelukkig zijn er hier veel meer tweakers met meer expertise op dit gebied dus die zullen vast nog meer goede tips kunnen geven om je doel te behalen!
je bouwt er ook duurvermogen mee op hoor, tenminste, als je niet voor de volle sprints als interval gaat (dan train je meer je explosieve kracht. Zeg maar het verschil tussen een Bolt en een Kipchoge.

@frankv120 ik zou in ieder geval kijken om duurvermogen op te bouwen. 10Km is gezien je doel niet heel ver, bedenk dat je bij een halve marathon bij 10Km nog eens niet op de helft zit, dus daar is nog progressie voor je te halen. Wat hier al eerder is aangegeven: bijna elke training aat zorgen voor progressie. Bij veel lage snelheiodswerk zul je merken dat je ook sneller gaat worden, het gaat alleen niet zo snel als met intervals af en toe erbij. Maar kies een schema, runnersworld hun shcema's zijn best ok en werk daarmee. Als het zwaar gaat worden, sla intervals als eerste over.

Hier terug aan de slag na een 2tal weken bijna niets rennen. Ondertussen ook ngo corona gekregen en een week fysiek tot bijna niets in staat geweest (bijna geen klachten, ik was alleen intens moe). Gisteren schema maar herstart, want er was geen bal meer van overgebleven. Loopje ging eigenlijk beter dan verwacht, voelde wel aan mijn benen dat ik even niets heb gedaan. Nu kijken hoe groot de schade is geworden vanaf dat ik wat interval / tempowerk erbij krijg en dan maar bepalen wat mijn doel/battleplan gaat worden voor de 24uurs in maart.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:48
Even een kleine update van mijn (geplande) 100 dagen experiment. We zitten nu op dag 27 en het tempo ligt op 11,3 km/u.

Vooralsnog gaat het restitueren prima en heb ik altijd genoeg rust volgens Garmin ;). Mijn HR is ook dalende ook al gaat het tempo omhoog.

Ik voorzie de komende week geen problemen.

Acute belasting heeft zich ook gestabiliseerd over de laatste weken:

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-01 15:16

FJ Cruiser

Sand Ladder

Heeft iemand ervaring of advies over het aanschaffen van een indoor hardloopband en deze te koppelen aan een trainingsschema in Trainingpeaks?

Sinds kort krijg ik training schema’s van mijn coach via Trainingpeaks en in de zomer zal ik binnen moeten training (ik woon in het midden-oosten). Ik kan erg weinig vinden over smart of deels smart banden die niet via een door de fabrikant betaald fitness programma lopen (zoals bv iFit).

Even globaal mijn idee over de ideale setup:
- goede kwaliteit en stevige loopband met scherm of iPad houder
- Gelopen afstand, snelheid ed automatisch via de hardloopband registreren in Trainingpeaks zodat TP de stappen aangeeft (of een andere app zoals Zwift bij fietsen)
- Band hoeft niet automatisch de snelheid etc aan te passen, dat kan ik handmatig doen (mag wel)
-Ik heb een leesbril dus het programma volgen op mijn Garmin FR werkt niet voor mij.

Mocht er al een draadje hierover bestaan, dan hoor ik het graag (ik kon deze niet vinden)

"Some people eat to live, others live to eat"

• Roozzz
  • Nu online
FJ Cruiser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:42:
[...]
Sinds kort krijg ik training schema’s van mijn coach via Trainingpeaks en in de zomer zal ik binnen moeten training (ik woon in het midden-oosten). [...]
Volgens mij moet je een beetje meer outside the box denken :+
De ingenieuze airconditioning die het nu mogelijk maakt om in Qatar onder aangename temperaturen te voetballen op het WK, is volgens ingenieur Saud Abdulaziz Abdul Ghani het bewijs dat ook de Oympische Spelen prima in de woestijnstaat kunnen worden gehouden.
[...]
Zelfs de marathon kan volgens hem worden gelopen, over een geheel gekoeld parcours.
[...]
Momenteel worden hele straten al gekoeld, waaronder een trimbaan van 1,1 kilometer.
https://nos.nl/artikel/24...marathon-te-kunnen-houden

Van loopbanden weet ik dan weer helemaal niets, maar ik lees wel even mee :>

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:10
FJ Cruiser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:42:
Heeft iemand ervaring of advies over het aanschaffen van een indoor hardloopband en deze te koppelen aan een trainingsschema in Trainingpeaks?

Sinds kort krijg ik training schema’s van mijn coach via Trainingpeaks en in de zomer zal ik binnen moeten training (ik woon in het midden-oosten). Ik kan erg weinig vinden over smart of deels smart banden die niet via een door de fabrikant betaald fitness programma lopen (zoals bv iFit).

Even globaal mijn idee over de ideale setup:
- goede kwaliteit en stevige loopband met scherm of iPad houder
- Gelopen afstand, snelheid ed automatisch via de hardloopband registreren in Trainingpeaks zodat TP de stappen aangeeft (of een andere app zoals Zwift bij fietsen)
- Band hoeft niet automatisch de snelheid etc aan te passen, dat kan ik handmatig doen (mag wel)
-Ik heb een leesbril dus het programma volgen op mijn Garmin FR werkt niet voor mij.

Mocht er al een draadje hierover bestaan, dan hoor ik het graag (ik kon deze niet vinden)
@SuperPoekie heeft er pas 1 gekocht die kan je koppelen aan Zwift.

Bij het fietsen weet ik dat je trainingen kan laden in Zwift en dan dat je trainer de weerstanden automatisch aanpast (maar weet niet zeker of het ook met deze loopband gaat).

Zal ff zoeken om te kijken welk type het gaat.

@FJ Cruiser : virtufit 500i

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

Roozzz schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:05:
[...]

Volgens mij moet je een beetje meer outside the box denken :+

[...]

https://nos.nl/artikel/24...marathon-te-kunnen-houden

Van loopbanden weet ik dan weer helemaal niets, maar ik lees wel even mee :>
Haha… ik wacht met smart op deze faciliteiten!

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

mhr-zip schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:57:
[...]

@SuperPoekie heeft er pas 1 gekocht die kan je koppelen aan Zwift.

Bij het fietsen weet ik dat je trainingen kan laden in Zwift en dan dat je trainer de weerstanden automatisch aanpast (maar weet niet zeker of het ook met deze loopband gaat).

Zal ff zoeken om te kijken welk type het gaat.
Dank! Ik heb zojuist een winkel gebeld om advies. Ze hebben geen ervaring met TrainingPeaks (kenden ze niet), maar er zijn inderdaad machines die je aan Zwift kunt koppelen. Ik denk dat dit inderdaad een oplossing voor mij kan zijn Ik zal eens op het Zwift forum kijken.

• mhr-zip
FJ Cruiser schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:06:
[...]

Dank! Ik heb zojuist een winkel gebeld om advies. Ze hebben geen ervaring met TrainingPeaks (kenden ze niet), maar er zijn inderdaad machines die je aan Zwift kunt koppelen. Ik denk dat dit inderdaad een oplossing voor mij kan zijn Ik zal eens op het Zwift forum kijken.
Kan trainingpeaks de training uit spugen als een .zwo bestand?

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:36
Nu al ruim anderhalve week zoet met een corona infectie; koorts, griep, spierpijn, hoofdpijn, hoesten (veeeel hoesten), snotteren, de hele mikmak…
Nu al 2 dagen smorgens geen koorts, maar savonds wel weer verhoging. Ja, ik word langzaam beter, maar het is balen hoe langzaam het gaat. En zelfs al ben ik overmorgen weer beter en aan het werk en kan ik in het gezin mijn steentje bijdragen, hardlopen zie ik nog even niet gebeuren…
Hopelijk kan ik op 30-12 nog meedoen in Vorden aan de 15km, al is het op rustig tempo…

https://www.strava.com/athletes/10490675

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Sinds kort heb ik een Garmin Forerunner 255 ter vervanging van mijn enigszins gedateerde TomTom Runner 3. Nu wilde ik mijn activiteiten vanuit TomTom MySports importeren in Garmin Connect. Helaas moet dat handmatig voor al mijn activiteiten.

Probleem met importeren van de .tcx of .fit-bestanden (die ik vanuit TomTom MySports exporteer), zie ik geen rondetijden (lees KM statistieken) meer in plaats daarvan kan ik alleen totale tijd zien. Iemand een idee wat ik verkeerd doe en/of op welke wijze ik activiteiten wel goed kan importeren, zodat alle data zichtbaar is?

Overigens heb ik ook alles in Runkeeper staan, maar helaas is er ook daar geen optie om automatisch historische activiteiten te syncen met Garmin Connect (Tapiriik of soortgelijk werkt niet voor oude activiteiten). Overigens kan ik bij Runkeeper de activiteiten alleen als GPX exporteren en bij TomTom MySports heb ik de keuze voor meer opties, alleen geen waarbij de rondetijden worden getoond.

[Voor 32% gewijzigd door DarkFly op 06-12-2022 20:51]

• Slickk
  • Laatst online: 17:52
DarkFly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:32:
Sinds kort heb ik een Garmin Forerunner 255 ter vervanging van mijn enigszins gedateerde TomTom Runner 3. Nu wilde ik mijn activiteiten vanuit TomTom MySports importeren in Garmin Connect. Helaas moet dat handmatig voor al mijn activiteiten.

Probleem met importeren van de .tcx of .fit-bestanden (die ik vanuit TomTom MySports exporteer), zie ik geen rondetijden (lees KM statistieken) meer in plaats daarvan kan ik alleen totale tijd zien. Iemand een idee wat ik verkeerd doe en/of op welke wijze ik activiteiten wel goed kan importeren, zodat alle data zichtbaar is?

Overigens heb ik ook alles in Runkeeper staan, maar helaas is er ook daar geen optie om automatisch historische activiteiten te syncen met Garmin Connect (Tapiriik of soortgelijk werkt niet voor oude activiteiten). Overigens kan ik bij Runkeeper de activiteiten alleen als GPX exporteren en bij TomTom MySports heb ik de keuze voor meer opties, alleen geen waarbij de rondetijden worden getoond.
Ik heb er geen ervaring mee maar zie het wel eens voorbij komen: https://tapiriik.com/
Een soort middle-man die mogelijk maakt wat de diensten zelf niet doen.

Edit: excuus, zag je edit niet. Misschien alles eerst vanuit Runkeeper naar Strava? Volgens mij heb ik paar jaar geleden dat wel gedaan en TCX-formaat gebruikt.

[Voor 5% gewijzigd door Slickk op 06-12-2022 21:16]

• DarkFly
  • Niet online
Slickk schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:14:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee maar zie het wel eens voorbij komen: https://tapiriik.com/
Een soort middle-man die mogelijk maakt wat de diensten zelf niet doen.

Edit: excuus, zag je edit niet. Misschien alles eerst vanuit Runkeeper naar Strava? Volgens mij heb ik paar jaar geleden dat wel gedaan en TCX-formaat gebruikt.
Helaas, werkt ook niet. Via Strava kan ik ook niet via tapiriik.com syncen met Garmin Connect. Handmatige importeren (na exporteren strava) levert helaas ook niet het gewenste resultaat op.

[Voor 3% gewijzigd door DarkFly op 06-12-2022 21:36]

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-01 22:01
DarkFly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:32:
[...]

Helaas, werkt ook niet. Via Strava kan ik ook niet via tapiriik.com syncen met Garmin Connect. Handmatige importeren (na exporteren strava) levert helaas ook niet het gewenste resultaat op.
Ik heb hiervoor Syncmytracks gebruikt op een Android device. Misschien dat dit je kan helpen, de gratis versie kun je gebruiken om te testen. Als je in bulk wilt overzetten moet je een eenmalige betaling doen.

• DarkFly
  • Niet online
Mea011 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:53:
[...]

Ik heb hiervoor Syncmytracks gebruikt op een Android device. Misschien dat dit je kan helpen, de gratis versie kun je gebruiken om te testen. Als je in bulk wilt overzetten moet je een eenmalige betaling doen.
Dank voor bericht! Helaas geen Android device in huis hier. Overigens wel even naar gekeken, maar lijkt ook dat deze geen historische events kan syncen. Garmin Connect API werkt blijkbaar zo dat er geen oude events gesynct kunnen worden, maar pas nieuwe events nadat je geconnect bent...

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:53
Misschien kan HealthFit dit wel voor je doen (er vanuit gaande dat je een iOS device hebt). Ik weet alleen niet of de app betaald is of ook een probeer versie heeft. Deze gebruik ik zelf om al mijn activiteiten te synchroniseren die ik opneem met mijn Apple Watch. Kan naar heel veel verschillende platformen en ook oude events kunnen gescynchroniseerd worden.

• DarkFly
  • Niet online
The_Ghost16 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:53:
Misschien kan HealthFit dit wel voor je doen (er vanuit gaande dat je een iOS device hebt). Ik weet alleen niet of de app betaald is of ook een probeer versie heeft. Deze gebruik ik zelf om al mijn activiteiten te synchroniseren die ik opneem met mijn Apple Watch. Kan naar heel veel verschillende platformen en ook oude events kunnen gescynchroniseerd worden.
En ook geprobeerd, maar helaas, geen mogelijkheid om de oude events van TomTom (of Runkeeper) te syncen naar Garmin...
En ook hier probleem dat Garmin API zo heeft afgesteld dat oude events niet te syncen zijn en slechts toekomstige events. Heb Garmin Support eens een mail gestuurd, kijken of ze zelf een idee hebben ;)

[Voor 15% gewijzigd door DarkFly op 07-12-2022 10:16]

• Slickk
Om hoeveel gaat het? Soms zijn dat soort APIs nog wel voor de gek te houden door een oude event te wijzigen en op te slaan. Dan voeg je bijvoorbeeld één teken toe aan de naam of beschrijving en sla je de run weer op. Dan pakt de API het op en ziet het als iets nieuws. De oude datum en gegevens van de run blijven wel behouden. Als het werkt, dan is dat iets maar wel veel handmatig werk.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:42
Ik ben blij dat ik ooit direct met fietsen al direct met Garmin begonnen ben. Met hardlopen ooit met Strava op telefoon. Scheelt een hoop gedoe volgens mij :)

Primair gebruik ik Strava om zaken in te bekijken en is Garmin mijn centrale database.

• The_Ghost16
DarkFly schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:13:
[...]

En ook geprobeerd, maar helaas, geen mogelijkheid om de oude events van TomTom (of Runkeeper) te syncen naar Garmin...
En ook hier probleem dat Garmin API zo heeft afgesteld dat oude events niet te syncen zijn en slechts toekomstige events. Heb Garmin Support eens een mail gestuurd, kijken of ze zelf een idee hebben ;)
Als je naar Garmin connect gaat in je browser dan heb je rechtsbovenin het import knopje (wolkje met pijltje omhoog). Daar kun je dan import data kiezen en dan kun je al je fit files er naar toe slepen en uploaden. Dit heb ik even getest met .fit files van 2019 en werkt gewoon prima.

In TomTom of Runkeeper heb je vast wel een functie voor het exporteren van je data.
In Runkeeper zit het hier: https://runkeeper.com/exportData

[Voor 3% gewijzigd door The_Ghost16 op 07-12-2022 12:18]

• DarkFly
  • Niet online
The_Ghost16 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:13:
[...]

Als je naar Garmin connect gaat in je browser dan heb je rechtsbovenin het import knopje (wolkje met pijltje omhoog). Daar kun je dan import data kiezen en dan kun je al je fit files er naar toe slepen en uploaden. Dit heb ik even getest met .fit files van 2019 en werkt gewoon prima.

In TomTom of Runkeeper heb je vast wel een functie voor het exporteren van je data.
In Runkeeper zit het hier: https://runkeeper.com/exportData
Dit is ook de manier waarop ik het heb geprobeerd en dat is an sich het probleem ook niet, echter:
DarkFly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:32:
Bij mijn huidige activiteiten, zowel bij TomTom, Runkeeper als Garmin, kan ik per KM zie wat mijn rondetijd is geweest. Bij het importeren in Garmin gaat die informatie verloren. Dit terwijl wel alle andere informatie (zoals tempo gedurende hele route en meer) zichtbaar is. Op basis van die informatie zou gewoon berekend kunnen worden wat rondetijd is per KM, echter toont Garmin bij rondetijden enkel de gehele tijdsduur van de activiteiten en geen onderscheid meer per KM (en dat laatste is wat ik eigenlijk wel wil).

[Voor 21% gewijzigd door DarkFly op 07-12-2022 12:57]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
DarkFly schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:54:
[...]

Dit is ook de manier waarop ik het heb geprobeerd en dat is an sich het probleem ook niet, echter:

[...]

Bij mijn huidige activiteiten, zowel bij TomTom, Runkeeper als Garmin, kan ik per KM zie wat mijn rondetijd is geweest. Bij het importeren in Garmin gaat die informatie verloren. Dit terwijl wel alle andere informatie (zoals tempo gedurende hele route en meer) zichtbaar is. Op basis van die informatie zou gewoon berekend kunnen worden wat rondetijd is per KM, echter toont Garmin bij rondetijden enkel de gehele tijdsduur van de activiteiten en geen onderscheid meer per KM (en dat laatste is wat ik eigenlijk wel wil).
exporteer een file vanuit garmin, waarbij je 1 ronde hebt. Kijk hoe dat format is geschreven en herschrijf de file vanuit Tomtom naar soortgelijk. Als je die dan wel kunt importeren kun je door naar de volgende stap: leren scripten in python en het zo omzetten zodat het geimporteerd kan worden :)

• DarkFly
  • Niet online
Slickk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:44:
Om hoeveel gaat het? Soms zijn dat soort APIs nog wel voor de gek te houden door een oude event te wijzigen en op te slaan. Dan voeg je bijvoorbeeld één teken toe aan de naam of beschrijving en sla je de run weer op. Dan pakt de API het op en ziet het als iets nieuws. De oude datum en gegevens van de run blijven wel behouden. Als het werkt, dan is dat iets maar wel veel handmatig werk.
Gaat om 500+ aan activiteiten. Op zich heb ik ook wel een manier gevonden om de API voor de gek te houden, maar ook dan worden tijden per KM bij de geimporteerde oude activiteiten niet zichtbaar (zie post hierboven).

• DarkFly
  • Niet online
polthemol schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:58:
[...]

exporteer een file vanuit garmin, waarbij je 1 ronde hebt. Kijk hoe dat format is geschreven en herschrijf de file vanuit Tomtom naar soortgelijk. Als je die dan wel kunt importeren kun je door naar de volgende stap: leren scripten in python en het zo omzetten zodat het geimporteerd kan worden :)
Even los van feit dat het wel heel veel werk is (en ik geen Python ken en ook niet behoefte heb om het te gaan leren), de .fit / .tcx bestanden bevatten al alle informatie die Garmin nodig zou hebben om ook de rondetijden per KM weer te geven, maar toch gebeurt het niet...

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
DarkFly schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:02:
[...]

Even los van feit dat het wel heel veel werk is (en ik geen Python ken en ook niet behoefte heb om het te gaan lezen), de .fit / .tcx bestanden bevatten al alle informatie die Garmin nodig zou hebben om ook de rondetijden per KM weer te geven, maar toch gebeurt het niet...
mogelijk dat garmin het niet berekent maar apart op slaat. Als ik zelf evne spiek zie ik dat Garmin bij mijn trailruns geen km-tijden heeft, alleen rondetijden (bij trails heb ik geen auto-lap aan staan). Dat is dus waarschijnlijk waarom Garmin dit niet laat zien.

Ik zou me daarbij afvragen of je rondetijden zo belangrijk zijn, ik kan me weinig voorstellen waar dit echt van belang is achteraf

• DarkFly
  • Niet online
polthemol schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:05:
[...]

mogelijk dat garmin het niet berekent maar apart op slaat. Als ik zelf evne spiek zie ik dat Garmin bij mijn trailruns geen km-tijden heeft, alleen rondetijden (bij trails heb ik geen auto-lap aan staan). Dat is dus waarschijnlijk waarom Garmin dit niet laat zien.

Ik zou me daarbij afvragen of je rondetijden zo belangrijk zijn, ik kan me weinig voorstellen waar dit echt van belang is achteraf
Naar aanleiding van je post ook even in de bestanden zelf gedoken en heb verschil ontdekt in wijze van opslaan. Deel uit de code van Garmin (.tcx bestand):
code:
1
2
3
<Lap StartTime="[datum + tijd]">
        <TotalTimeSeconds>[tijd in seconden]</TotalTimeSeconds>
        <DistanceMeters>1000.0</DistanceMeters>

Hierna volgende de verdere gegevens van die betreffende KM, waarna bij een nieuwe KM weer een nieuwe 'lap' wordt weggeschreven.

En die uit TomTom MySports (ook .tcx):
code:
1
2
3
<Lap StartTime="[datum + tijd]">
<TotalTimeSeconds>[tijd in seconden]</TotalTimeSeconds>
<DistanceMeters>10001.71</DistanceMeters>

En hierna volgen de verdere gegevens voor de hele run, alles wordt dus weggeboekt als een 'lap'.

TomTom slaat het dus als een enkele ronde op en de rondetijden die ze weergeven op de website worden dus berekend op basis van de overige data. Garmin schrijft het dus echt per ronde (in mijn geval dus KM) weg en gebruikt dat om het op de website weer te geven (ondanks dat ze het dus ook zouden kunnen berekenen).

Goed, duidelijk dus waar het probleem zit en het is niet iets wat ik zelf zo 1-2-3 kan oplossen. Helaas dus geen KM tijden bij mijn oude activiteiten (die ik o.a. gebruik om te kijken om activiteiten te vergelijken en ik dus wel interessante informatie vind).

[Voor 7% gewijzigd door DarkFly op 07-12-2022 13:20]

• The_Ghost16
DarkFly schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:54:
[...]

[...]

Ah oke daar had ik even over heen gelezen.

Maar dit komt, zoals je zelf al ontdekt had, doordat TomTom en Runkeeper automatisch rondes bereiken op basis van hele kilometers. Dit doet Strava ook. Een Lap zoals je die verwacht per kilometer is een expliciete actie die je moet doen. Dit kan zijn iedere ronde op de baan. Of bijvoorbeeld bij een geprogrammeerde interval training iedere interval sectie.
Blijkbaar heeft Garmin geen automatische kilometer tijd weergave. Alleen als je Auto-Lap functie gebruikt op een Garmin horloge.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gaargod schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:38:
@Fraggert en binnenkort dus ook @Rudedadude, en eventuele anderen met deze schoen?
Ik verdenk mijn rechterschoen van de Xodus Ultra ervan een productiefout te hebben.
In de "kraag" van de schoen aan de binnenkant / bovenkant, drukt er een hard randje naar binnen.
Zeg maar waar die diagonale streep naartoe loopt, bij m'n enkel.
Het is niet zichtbaar maar wel een duidelijk voelbaar verschil tussen de rechter en linker schoen, alsof er daar een stukje padding mist oid. Ik ga er van het weekend mee terug naar de All4Running maar mogelijk kunnen jullie ook eens voelen of er een verschil is tussen rechts en links?

Het is dusdanig erg dat ik er geen lange afstand mee kan lopen, daar kwam ik afgelopen weekend dus achter na 40km :)
Was je al terug geweest met je XO's? :)

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Oei! Volgende week échte vrieskouw op komst.
Nu loop ik in een thermoshirtje, met daarover een shirt met lange mouwen en een windstoppertje en is dat voldoende tot ca. 2°C, maar als het de negatieve temperaturen in ga moet ik denk ik toch een 'dikker' jasje hebben... Wat gebruiken jullie?

Overigens, van de week Stox compressiesokken besteld (enkel & volledige), gisteren eens de volledige sok getest op de AV, dat liep toch best fijn. Heb ook echt het gevoel dat ik vandaag minder last heb. Ben benieuwd of dit de continuiteit toch wel verder bevordert

[Voor 31% gewijzigd door Dazzler2120 op 07-12-2022 14:08]

PS4 PSN: Dazzler2120

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:07:
Oei! Volgende week échte vrieskouw op komst.
Nu loop ik in een thermoshirtje, met daarover een shirt met lange mouwen en een windstoppertje en is dat voldoende tot ca. 2°C, maar als het de negatieve temperaturen in ga moet ik denk ik toch een 'dikker' jasje hebben... Wat gebruiken jullie?

Overigens, van de week Stox compressiesokken besteld (enkel & volledige), gisteren eens de volledige sok getest op de AV, dat liep toch best fijn. Heb ook echt het gevoel dat ik vandaag minder last heb. Ben benieuwd of dit de continuiteit toch wel verder bevordert
Een Nike Trail singletje :P

ff serieus.....met mijn C25K in vrieskou onder nul gewoon mijn lange C3 tight en daarop een SS thermoshirt en een warmer Gore longsleeve shirt met een wat gerulde binnenzijde.

Een echt jasje ben ik niet zo'n fan van.....en dan doel ik op spul wat echt dichter is zoals een regenjackie.
Daar wordt ik zeiknat in van binnen en dat ademend echt gewoon een stuk slechter dan gewoon (technische) stof. Ik heb het dan over mijn ervaringen met een Fusion S1 jas.
Ik merk dat ik dat gewoon meer afkoel dan een dikker laagje dat beter vocht afvoert.

Nu ik langere afstanden pak moet ik dus even wel disclaimeren dat ik dus geen ervaring heb >10K bij dit soort omstandigheden omdat ik vorige winter nog niet zo ver liep.

@ stox .........welke heb je? https://www.stoxenergy.com/nl/hardloopsokken/

• Dazzler2120
  • Nu online
Fraggert schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:18:
[...]

Een Nike Trail singletje :P

ff serieus.....met mijn C25K in vrieskou onder nul gewoon mijn lange C3 tight en daarop een SS thermoshirt en een warmer Gore longsleeve shirt met een wat gerulde binnenzijde.

Een echt jasje ben ik niet zo'n fan van.....en dan doel ik op spul wat echt dichter is zoals een regenjackie.
Daar wordt ik zeiknat in van binnen en dat ademend echt gewoon een stuk slechter dan gewoon (technische) stof. Ik heb het dan over mijn ervaringen met een Fusion S1 jas.
Ik merk dat ik dat gewoon meer afkoel dan een dikker laagje dat beter vocht afvoert.

Nu ik langere afstanden pak moet ik dus even wel disclaimeren dat ik dus geen ervaring heb >10K bij dit soort omstandigheden omdat ik vorige winter nog niet zo ver liep.

@ stox .........welke heb je? https://www.stoxenergy.com/nl/hardloopsokken/
Nouja denk met mijn rustige tempo soms dat ik wel iets warmer mag kleden. Jasje kan nooit kwaad, als het tijdens rennen te warm is kan het nog in het voorjaar fungeren als wandeljasje ;)

Ik heb de running socks gepakt; https://www.stoxenergy.co...socks-mannen-zwart-grijs/ - voor mijn gevoel zitten ze goed. Heb wel op de AV wat mensen gesproken die de Stox te strak vinden zitten.

• Roozzz
  • Nu online
DarkFly schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:02:
[...]

Even los van feit dat het wel heel veel werk is (en ik geen Python ken en ook niet behoefte heb om het te gaan leren), de .fit / .tcx bestanden bevatten al alle informatie die Garmin nodig zou hebben om ook de rondetijden per KM weer te geven, maar toch gebeurt het niet...
Je zou eens kunnen stoeien met: https://www.fitfilerepairtool.info/

Maar ik vrees ervoor. Helaas houden niet alle leveranciers zich even strak aan de standaarden.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:25

XyS

0.o.O

Heb weer wat last van mijn achillespees, het bleef een tijdje bij strakheid in de ochtend maar afgelopen maandag deed het wel echt wat pijn. Nu rustig stretchen en wat masseren, heb al geen pijn meer bij het opstaan maar voel het wel als ik op mijn pees druk. Hopen dat het snel weer over is :Y

@DarkFly Ik gebruik fitnessyncer om mijn data tussen de apps te synchroniseren. Kun je ook gratis proberen. Geef het echter weinig kans gezien het formaat. Dan toch zelf wat in elkaar knutselen, we zitten hier wel op Tweakers natuurlijk :*)

Gaat het alleen om de KM splits eigenlijk?
Kun je me de voorbeeld bestanden sturen?

[Voor 6% gewijzigd door XyS op 08-12-2022 20:03]

• DarkFly
  • Niet online
Dank nog voor de tips! Beide nog geprobeerd, maar helaas. Inmiddels wel alles gesynchroniseerd en bedacht voor de splits van oude activiteiten TomTom/Runkeeper maar te raadplegen (wat niet vaak zal zijn) en over niet al te lange tijd staat er vast voldoende in Garmin met wel KM splits.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:25
Sinds het begin van de corona ben ik bezig met hardlopen. In het begin en tijdens corona over het algemeen 2x in de week 5km en het laatste jaar maar 1x in de week 5/6km, omdat ik twee keer in de week atletiek erbij ben gaan doen. Hardlopen was altijd leuk om de conditie op peil te houden en gezond te blijven.

Ik denk alleen dat ik al die jaren 'verkeerd' heb getraind met hardlopen. Als in, ik ging altijd voor het maximale tempo (27:37 op de 5km) wat mijn lichaam/hartslag aankon (wat wellicht nog steeds ver onder jullie tempo ligt). Ik dacht, zo moet het zijn. Geen blessures of verder gehad, maar wel gewoon gesloopt zijn aan het einde van de sessie.

Sinds een maand een Garmin Forerunner 955 om mijn pols en op die manier heb ik nu veel meer inzicht wat ik eigenlijk aan het doen ben en hoe mijn lichaam erop reageert. Bijvoorbeeld deze recente 6km sessie:

Ik loop volgend weekend mijn eerste 'wedstrijd' de Villa Pardoes Winter Run voor het goede doel van 6km en ik had deze in mijn horloge gezet, zodat de Garmin trainings voorstellen kan doen. En warempel de basis/drempel/sprint/herstel voorstellen zijn allemaal veel langzamer qua tempo dan ik ooit heb gelopen. Hier ben ik dus een tijdje mee bezig en ik liep echt heerlijk die 6km. Het was geen snelle tijd, maar wellicht moet ik dat ook laten gaan? Ik kan misschien beter 3x in de week langzamer lopen dan 1x in de week maximaal gaan? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of inzichten om mij gerust te stellen, want ik wil heel graag progressie maken! Qua afstanden en tempo :)

• smazo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:34
@vinom
Zoals jij schrok van de lage tempo's die de Garmin aangaf schrok ik nogal van jouw hardloopzones tijdens een training. En komt op mij over als een perfecte voedingsbodem voor blessures. Maar eea aan loopscholing bij de AV zal sowieso goed geweest zijn voor je looptechniek.

Een gouden standaard voor hardlopen is de 80/20 regel. Waar de 80 staat voor het percentage rustige kilometers(zone 2/3) in je trainingen en 20 voor de snellere kilometers. Deze verdeling blijkt in de basis een goed resultaat te geven als we de afweging maken tussen overtraining/blessures en resultaat. Veel hardloopschema's zijn ook terug te leiden naar deze verdeling.

Je geeft aan meerdere keren in de week te willen lopen dus mijn advies voor nu zal zijn om een 10km schema van internet (bv Runnersworld) te kiezen en kijken hoe je dat vind. (wel pas mee beginnen na je wedstrijd van volgende week natuurlijk;))

• Slickk
vinom schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:39:
Sinds het begin van de corona ben ik bezig met hardlopen. In het begin en tijdens corona over het algemeen 2x in de week 5km en het laatste jaar maar 1x in de week 5/6km, omdat ik twee keer in de week atletiek erbij ben gaan doen. Hardlopen was altijd leuk om de conditie op peil te houden en gezond te blijven.

Ik denk alleen dat ik al die jaren 'verkeerd' heb getraind met hardlopen. Als in, ik ging altijd voor het maximale tempo (27:37 op de 5km) wat mijn lichaam/hartslag aankon (wat wellicht nog steeds ver onder jullie tempo ligt). Ik dacht, zo moet het zijn. Geen blessures of verder gehad, maar wel gewoon gesloopt zijn aan het einde van de sessie.

Sinds een maand een Garmin Forerunner 955 om mijn pols en op die manier heb ik nu veel meer inzicht wat ik eigenlijk aan het doen ben en hoe mijn lichaam erop reageert. Bijvoorbeeld deze recente 6km sessie:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik loop volgend weekend mijn eerste 'wedstrijd' de Villa Pardoes Winter Run voor het goede doel van 6km en ik had deze in mijn horloge gezet, zodat de Garmin trainings voorstellen kan doen. En warempel de basis/drempel/sprint/herstel voorstellen zijn allemaal veel langzamer qua tempo dan ik ooit heb gelopen. Hier ben ik dus een tijdje mee bezig en ik liep echt heerlijk die 6km. Het was geen snelle tijd, maar wellicht moet ik dat ook laten gaan? Ik kan misschien beter 3x in de week langzamer lopen dan 1x in de week maximaal gaan? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of inzichten om mij gerust te stellen, want ik wil heel graag progressie maken! Qua afstanden en tempo :)
Het antwoord op je beide vragen in je laatste stuk is: ja. 1x per week wat sneller lopen (intervallen doen bijvoorbeeld) is leuk voor de afwisseling en goed voor je.

Je kunt best 3x per week ‘maximaal’ lopen. Alleen lopen dan de meesten tegen een blessure aan. Daarnaast kom je vrij snel een soort plafond tegen; je wordt niet meer sneller. Dat heb ik ook ervaren.

Het duurde bij mij een tijdje voordat ik kon genieten van het langzamere lopen. Wat mooie routes en uitbreiden qua afstand zorgde voor genoeg motivatie om dat te blijven doen. Nu loop ik tijden waar ik twee jaar geleden niet van durfde te dromen. :)

Door alle klokjes en apps ligt de focus vaak op snelheid en vergelijken met anderen. Daar zou ik proberen weg te blijven. Er is altijd iemand sneller, jouw lichaam is anders, etc. Laat het even los, probeer rustiger te lopen en de afstand uit te breiden. Meer kilometers leidt tot meer snelheid.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Maar eens een nieuw shirtje en medaille scoren, als ik voldoende mijn best heb gedaan, morgen bij de finish :P

Eens zien of “The Sneaky One” echt zo sneaky is, ik vrees van wel :+

30km :X

Edit: kanonne wat is het koud fris…..de lange tight is voor de zekerheid ook mee :P

[Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 10-12-2022 07:16]

• InZane
Over een uurtje weer hollen in het bos met de AV met -3 en een gevoelstemperatuur van -6.. brrr. Zo eerst maar eens een rondje lopen met de hond om te voelen of het echt zo brrrr is..

• Hartloper
@vinom
Je zegt dat je progressie wil maken qua afstanden en tempo.

Ik quote effe mezelf anderhalf jaar geleden. Komt op hetzelfde neer als wat @smazo en @Slickk zeggen:

Hartloper in "Hardlopen - deel 9"

Ik doe qua training nog altijd ongeveer hetzelfde (80% rustig) en mijn PR op de 10 is nu 39:08.

Altijd matig hard of zelfs heel hard trainen zorgt ervoor dat je snel een plateau bereikt qua prestaties, en dat je ook makkelijker geblesseerd raakt.

[Voor 34% gewijzigd door Hartloper op 10-12-2022 13:28]

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03
Antonius schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:44:
Ik kocht twee keer twee paar Asics. Novablast en Fuji Lite, beiden in maat 44.5 en 45.

(knipknip)

Voorlopige conclusie: heel tevreden met dit experiment.

(knipknip)

Een volgende update komt na mijn eerste straat loopje op de Novablasts. Weet nog niet wanneer dat gaat gebeuren.
De komende tijd loop ik vrijwel uitsluitend op de atletiekbaan en in het bos. Er staan even geen straatloopjes in de agenda. Ondertussen bleven de Novablasts mij aanstaren. Ik had ze enkel binnenshuis aan gehad maar werd toch nieuwsgierig. Daarom mijn onpaar Novablast toch maar eens meegenomen naar de baan. Afgelopen paar weken heb ik dus enkel met mijn twee onparen gelopen, niet meer met maat 45 L en R. Bizarre ontdekking: sindsdien is mijn linker achillespees tot rust gekomen. Dat het lekkerder zou zitten, dat had ik wel verwacht. Maar dit zag ik niet aankomen.

Van harte aanbevolen voor lopers met een maatverschil tussen de voeten

(disklemert: aanbeveling geheel en volledig gebaseerd op n=1 statistiek :+ )

Verder is deze week mijn eerste hardloophorloge binnengekomen. Vanmorgen heb ik alvast geleerd dat je in een bos wat langer kunt wachten op een GPS fix. Ik heb de eerste helft van de training niet kunnen vastleggen omdat ie nog geen satelieten zag. Voortaan op de parkeerplaats of tijdens warming up alvast inschakelen.

• Roozzz
  • Nu online
Fraggert schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:31:
Maar eens een nieuw shirtje en medaille scoren, als ik voldoende mijn best heb gedaan, morgen bij de finish :P

Eens zien of “The Sneaky One” echt zo sneaky is, ik vrees van wel :+

30km :X

Edit: kanonne wat is het koud fris…..de lange tight is voor de zekerheid ook mee :P
En, hoe ging deze 30k trail?

• Hartloper
In onze serie workout van de maand: strides of versnellingen.

Ik doe ze Billat-stijl.

Na tien-vijftien minuten opwarmen, of tijdens een rustige duurloop, doe je een vijftal versnellingen van 30 seconden, gevolgd door 30 seconden rustig dribbelen.
De snelheid tijdens de versnelling is ongeveer 90% van je maximale sprintsnelheid, terwijl je toch zorgt voor een ontspannen loopstijl.

30-30 strides. Naast het verbeteren van de fitheid zijn ze ook heel geschikt voor het verbeteren van de loopeconomie, een belangrijke prestatiebevorderende factor

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:35:
[...]

En, hoe ging deze 30k trail?
Fotoverslagje volgt z.s.m ;)

Wat een prachtloop _/-\o_

Uitgelopen…….en in 3h:57min over de finish……als bonus dus nét onder de 4 uur weten te blijven :)

Loodzwaar maar weer ouderwets gezellig.

Ik heb me meteen ingeschreven voor de 30km Polar Bear d:)b

https://www.bearsports.nl/events/polar-bear-trail/

Voorlopig is 30 km trail voor mij de max. wat ik ga pakken. Ik wil me niet stuklopen met blessures als gevolg. Wat ik nu kan ga ik vasthouden en van het voorjaar met meer licht en tijd uitbreiden richting de 42km

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:41
Voor het jaar 2022 had ik mijzelf een paar doelen gesteld:
- 10 KM onder 40 minuten
- 5 KM onder 19 minuten
- PR 10 KM
- HM onder 1u30
- (eventueel) 15 KM in een uur

Daarom heb ik in het begin van het jaar ingezet op relatief korte afstanden, tot 13 KM en met succes. In februari liep ik een 10 in 39:53 en in mei een 5 in 18:49.
Helaas raakte ik daarna geblesseerd en het herstel duurde een paar maanden. In oktober wist ik een PR op de 10 te lopen en het meest haalbare volgende doel was een HM in anderhalf uur. Daarvoor had ik mijn zinnen gezet op de Vlinderloop in Houten. Daar had ik al eerder gelopen, mijn eerste in 1:50, de tweede in 1:40. De datum van 10 december gaf me net genoeg ruimte om mijn volume uit te breiden.

Maar ja, in december kan het koud zijn en gisterochtend vond ik behoorlijk koud. Het is 13 KM fietsen naar Houten en om energie te sparen heb ik uiteraard mijn elektrische fiets genomen. Nadeel van zo'n fiets is dat je het snel koud krijgt. Ik had een Fusion C3 broek aan en een thermoshirt van de Lidl om in te lopen, met daarover een joggingbroek en sweater en daarover nog een winterjas. Desondanks had ik het koud op de fiets en maakte ik mij ernstige zorgen dat de Fusion broek en het thermoshirt niet voldoende zouden zijn.
Enigzins vernikkeld, maar ruim op tijd kwam ik aan bij korfbalvereniging Victum, dat pal naast het zwembad ligt waar ik de afgelopen weken een borstcrawlcursus had gevolgd.

Na het ontdooien ging ik warmlopen met de sweater over mijn thermoshirt. Ik probeerde mij voor te stellen dat de sweater qua warmte niet zoveel bijdroeg. De laatste paar honderd meter terug naar de kantine liep ik zonder de sweater en dat viel best mee. En terecht, dat thermoshirt heeft me de hele loop perfect op temperatuur gehouden. Wat jammer dat ik er destijds maar 1 heb gekocht.
Bij de start bleken er nog behoorlijk wat mensen zo gek te zijn om onder het vriespunt te gaan hardlopen, ik zag zelfs mensen in korte broek.

Na het startschot had ik redelijk snel mijn tempo te pakken. Voor me liepen twee man en het leek alsof ze net een tikje langzamer liepen dan ik wilde, dus liep ik ze langzaam voorbij.
Dat tempo beviel hen kennelijk, want ze hebben kilometers achter me aan gelopen. ;) Mijn plan was om de eerste helft kilometers van 4:15 te lopen en daarna te versnellen. Maar na de eerste kilometer hadden we wat meewind en gingen mijn kilometertijden van 4:11 naar 4:08 en zelfs 4:04 zonder dat ik daar mijn best voor deed. Na het keren had ik wat tegenwind, maar ik wist mijn kilometers binnen de 4:15 te houden. Tot ik in kilometer 10 een verkeerde afslag maakte......

Gelukkig kwam ik er binnen 100 meter achter, dus keerden we om. 'We'want die twee waren braaf achter me aan gelopen. Na het keren waren de rollen letterlijk omgedraaid. En dat ging prima, de voorste loper, die achteraf een clublid bleek te zijn, liep goed door in hetzelfde tempo. Zo liepen we de eerste helft van de tweede ronde, maar na 15 KM gaf hij de leiding weer over aan mij.
Jammer, maar geen probleem, ik was er toch al vanuit gegaan dat ik alles alleen zou moeten lopen. De volgende kilometers gingen in 4:13 en 4:11, maar de 18e ging in 4:19. De 19e dan weer in 4:15, maar ondertussen begon ik toch wel naar de finish te verlangen. Wat niet hielp, was dat ik het piepje van de 20e kilometer miste, die in 4:15 ging. Dat was niet goed voor de moraal.
En toen bleek ik ineens nog maar 500 meter te lopen te hebben, dat was fijn! De hoek om voor de vorm nog een soort van eindsprintje gedaan. Over de streep in 1:29:09, officiële tijd 1:29:11, en dat was dus met 130 extra meters. De twee achter mij waren in het spoor gebleven, want ook zij doken onder de 1:30.

Dus ondanks de kou en mist was het een geslaagde poging.Dit was makkelijker dan een 10 onder 40 minuten. Tijdens het lopen heb ik één gel genomen, misschien was het beter geweest om er twee te nemen. Die 15KM schuif ik door naar volgend jaar, maar eerlijk gezegd begin ik ook te denken aan een marathon in drie uur. Met een paar kilo minder moet dat kunnen.

https://www.strava.com/activities/8231434788

• Hartloper
@nogeeninlog

Fantastisch met een PR op de halve. Een halve onder de 1:30 is inderdaad (iets) makkelijker dan een tien onder de 40.

De 15 km in 1 uur is nog wel andere koek. Dat komt eerder overeen met een halve in 1:26. Ik zou dat net kunnen (hoop ik), maar ik loop de 10 in 39 minuten en de halve in 1:26.

De sub3 is nog een heel grote stap verder. Daarvoor moet je een halve in 1:24 kunnen lopen.

• Hartloper
Jaartotaal volgens Garmin 1919 km, dus ik ga dit jaar over de 2000km gaan, tenzij ik nog geblesseerd zou raken.

Evolutie jaartotalen, leuk om terug te zien:

2013 (half jaar): 250 km
2014: 737 km
2015: 1052 km
2016: 1375 km
2017: 1434 km
2018: 1729 km
2019: 1711 km
2020: 1513 km
2021: 1785 km
2022: 1919 km (and counting)

Blessures erbij gehaald:

In 2015 geblesseerd geraakt (iliotibiale band, denk ik), weinig gelopen in september.
In 2017 in september geblesseerd geraakt, in 2018 en 2019 telkens in oktober. Telkens aan de linker kuit.
In 2020 geblesseerd aan re. hamstring, daardoor april en mei minder gelopen.
In 2022 lichte blessure linker kuit in juni, enkel niet te lange rustige duurlopen gedaan die maand.

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:31
Hartloper schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:09:
Jaartotaal volgens Garmin 1919 km, dus ik ga dit jaar over de 2000km gaan, tenzij ik nog geblesseerd zou raken.
Leuk, gaan we de jaarlijstjes erbij halen? :)

Mijn prille hardloop carrière pas begonnen eind 2020, dus mijn lijstje is nog niet zo lang. :P

2020: 196 km
2021: 1990 km
2022: 3292 km

Doelen behaald:

Sub 18 5K (nog geen officiële wedstrijd gelopen over deze afstand, alleen een parkrun)
Sub 36 10K: 35:56
Sub 1:20 HM: 1:17:57
Sub 3 Marathon: 2:58:18

Bonus: alle 11 wedstrijden die ik liep in 2022 PR's gelopen. :o

Blessures: in 2021 licht geblesseerd geweest (vermoedelijk popliteus tendinitis). Kwam achteraf door een verkeerde stand van de schoenplaatjes van m'n fietsschoenen in combinatie met de extra belasting van het hardlopen.

Strava

• mhr-zip
Slupor schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:59:
[...]

Leuk, gaan we de jaarlijstjes erbij halen? :)
Ja, vanaf 29 december.

O-)

• Shinji
Zo, mijn start to run programma zit er bijna op. Nog 1 week met aan een stuk 28/30 minuten en dan een 5km 'test'.

Deze week drie keer net geen 7km gelopen. Daarna met een Garmin coach opbouwen naar 10km tot 16 april.

Heb de laatste drie weken Evy niet meer op staan, werd de muziek en het telkens dezelfde dingen herhalen een beetje zat.

• mhr-zip
Shinji schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:22:
Zo, mijn start to run programma zit er bijna op. Nog 1 week met aan een stuk 28/30 minuten en dan een 5km 'test'.

Deze week drie keer net geen 7km gelopen. Daarna met een Garmin coach opbouwen naar 10km tot 16 april.

Heb de laatste drie weken Evy niet meer op staan, werd de muziek en het telkens dezelfde dingen herhalen een beetje zat.
Ik deed die minuutjes van Evy op een gegeven moment ook in mijn Garmin programmeren. Zeker toen ik een beetje bleef hangen en weken ging herhalen.

Ik moet nog ergens een pdf hebben waar al die minuten in uitgeschreven staan. Stuur maar DM bij interesse.

• Shinji
mhr-zip schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:44:
[...]

Ik deed die minuutjes van Evy op een gegeven moment ook in mijn Garmin programmeren. Zeker toen ik een beetje bleef hangen en weken ging herhalen.

Ik moet nog ergens een pdf hebben waar al die minuten in uitgeschreven staan. Stuur maar DM bij interesse.
Ben bij de laatste week dus dat is niet meer nodig. Even Googlen op start to run schema bij de afbeeldingen en je vind er ook een hele hoop.

Ik heb ze niet geprogrammeerd, de laatste weken was toch redelijk eenvoudig, 2 blokken 11 of 13 en dan een blok 8. Dus keek gewoon op het horloge bij minuut 13,15, 28, 30, 38 en 39 vandaag bijvoorbeeld.

• JayPe
  • Laatst online: 09:58

JayPe

Ondertitel

Ik heb last van deze 'dipjes' in m'n schoenen.. Saucony Xodus Ultra Runshield. Gebruik ze, in de winter, als lekker warme trailrun schoenen, maar na 2 weken deze irritante knikjes in de neuzen. Hoe dan? Dacht eerst, dat trekt wel bij, maar inmiddels contact opgenomen met de leverancier.
M'n zomer-schoenen ( Xodus 11 ) hebben hier totaal geen last van. Enige wat ik kan verzinnen is een verkeerde maat? 44 (10) waar m'n normale schoenen 43-43,5 (9-1/2) zijn?

Iemand een suggestie?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:35
Shinji schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:22:
Toevallig die van mij ook deze week succesvol (voor mijzelf ;)) afgesloten. Ik heb het run2day beginnersschema gebruikt. Deze gaat uit van 10 weken, 3 keer per week. Ikzelf heb week 1 overgeslagen (alleen wandelen zonder hardlopen) omdat ik daar geen meerwaarde in zag (sport al wel regelmatig + wandelen in de lunch). Had van tevoren niet verwacht om na 9 weken een half uur te kunnen "hardlopen" (meer veredeld dribbelen in vergelijking met sommigen hier, maar mijn doelstelling is dan ook niet om snel te lopen, maar blessurevrij mijn loopconditie op te bouwen). Uiteindelijk alle trainingen zonder blessures / veel moeite uit kunnen lopen, met als "afsluiter" 2 keer een 5 km op rustig tempo. Vanaf hier eerst een paar weken rond de 5 km per training om meer gevoel te krijgen wat voor mij een prettig tempo is (ik loop nu erg behoudend, heb ook altijd energie over na de training tot mijn eigen verbazing). Daarna eens kijken waar ik me prettig bij voel, sneller of langere afstanden, 2023 zal het leren...

• Dazzler2120
  • Nu online
@Fraggert Ik ben benieuwd naar je fotoreportage :+

Terhills is wel een mooi gebied, pas nog gewandeld, voor mijn smaak wellicht iets te 'gemaakt' (zeker rond de Wellness & het vakantieparkje), maar je kan er flink hoogtemeters maken met de 3 heuvelruggen :)

Ik ben zaterdag samen met mijn broer gaan lopen op de brunssummerheide. Hij heeft lekker mijn tempo aangehouden, ik ben wss voor mijn doen wel iets te hard gegaan :+ Uiteindelijk 11km achter de rug met 300 hoogtemeters, met een tevreden gevoel naar huis gegaan om een banketstaaf erin te gooien.
Zondag en vandaag met spierpijn in de kuiten in ieder geval.

Plan voor komende maanden; meer de bossen ingaan en meer hoogtemeters. Kuiten trainen!

• JayPe
  • Laatst online: 09:58

JayPe

Ondertitel

Botticelli schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:03:
[...]

Toevallig die van mij ook deze week succesvol (voor mijzelf ;)) afgesloten. Ik heb het run2day beginnersschema gebruikt. Deze gaat uit van 10 weken, 3 keer per week.
Lekker bezig. Ik ben Evy bezig: 'laat mij maar dom slaafs lopen' met inmiddels inderdaad wat reperterende berichtjes tijdens het lopen. Week 5 of 6 nu,. geen vaste dagen nog, maar wel 2 a 3 keer per week. Ben echt verbaasd hoe 'goed' het inmiddels gaat. Ik heb heel m'n leven nooit veel gesport (houd wel van fietsen) maar zeker nog nooit hardgelopen. De eerste keer 2 minuten lang lopen hield ik echt amper vol. Inmiddels loop ik zonder al te veel moeite meerdere stukken van 5 minuten aan een stuk. Het tussendoor op adem komen heb ik echter echt nog wel nodig, zeker bij een geaccendeerd terrein (stuwwal).

Toch,. het langzaam opbouwen,. ik ben er blij mee, en heb er een goed gevoel bij. Geen blessures, en pas afgelopen week een keer echt spierpijn ervaren, ik vermoed doordat ik één keer géén rustdag nam. Zoals hierboven al aangegeven, zit ik alleen met wat materiaalpech. Die Saucony schoenen zijn verder eigenlijk een geschenk uit de hemel, want afgelopen jaar had ik vrijwel voortdurend last van hielspoor; Wandelen lukte maar mondjesmaat. Sinds ik dagelijks op schoenen met fatsoenlijke demping loop, in de hielspoor als sneeuw voor de zon verdwenen.

Volgend jaar zomer wil ik een halve marathon gaan lopen, trailrun, met nog aardig wat hoogtemeters ook.

In januari zal ik de 5 km aan één stuk moeten gaan aantikken. Ben benieuwd. De pauzes tussen het lopen door worden al korter in de trainingen,. maar ik heb ze nu echt nog wel nodig!

Hebben jullie ook die eerste 10 minuten zo'n moeite met in het ritme komen? Ademhaling zit dan nog hoog, wil is er nog niet, veel weerstand. Ik zie het ook terug in mijn hartslag: Die piekt tijdens de eerste twee stukjes lopen altijd fors,. en daarna stabiliseert ze. Eenmaal in de juiste flow, kost het bijna geen moeite meer om op tempo te blijven. Zijn er tips om 'sneller' in de flow te komen? Want dat vind ik in de hardloopschema's dan nog weer niet terug.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Right...here we go :)

Mijlpaal In Maasmechelen.

In het afgelopen jaar heb ik aan enkele pittige maar zeer gezellige hardloopevenementen deelgenomen.

Van een gezellige 10km bosloop in Lunteren, de 14 zeer pittige kilometers van de N70Trail in Nijmegen, 16km Veluwetrail en de Alfa Bear Trail van 24km in Schinnen te Limburg.
Hoe langer de wedstrijden werden, hoe meer hoogtemeters ik voor mijn kiezen kreeg, in Schinnen waren dat er inmiddels 560.

Zaterdag 10 december lag de lat een stukje hoger, op het programma stonden 30 kilometers met 700 hoogtemeters over een loodzwaar parcours in het wonderschone Belgische nationale park De Hoge Kempen.

In alle vroegte naar België gereden richting de startlocatie bij voetbalvereniging Ümitspor in Maasmechelen, waar ook van de faciliteiten gebruik gemaakt kon worden.
Bij het aanmeldbureau mijn startnummer opgehaald en gauw omgekleed.

Met 0 graden was het fris in het startvak, 164 lopers stonden klaar in de ochtendmist.
De organisatie riep onze aandacht, liet de knalgele pijlborden nog eens zien en wenste de lopers succes.
De naast het startvak opgestelde ronkende quad met 2 sportmedische artsen, voorzien van brandcard, herinnerde ons eraan dat het geen rondje om het voetbalveld ging worden.

De lopers deden hun laatste checks: veters vast? schoenen comfortabel? GPS-horloge aan? bananen en isotone gels mee? Krijg ik water door mijn drinkslang in mijn vest?
Een blik om je heen naar je medelopers, een geintje, wat kletsen en bemoedigende schouderklopjes tussen wildvreemden.

Na het startschot voerde het parcours ons over een arsenaal aan ondergronden: blubberpaden, bosgrond, modderpoelen, boomstronken, zand, grind en keien.

Vlakke secties, glooiend terrein, stevige stijgingen en steile trappen, van alle markten thuis weer, deze trail.

Het was een afwisselende loop door weelderige flora, langs fraaie waterpartijen en met mooie vergezichten vanaf de hoge mijnterrils.
De spectaculaire trailroute liep door het terrein waar voorheen mijnbouw en grindontginning heeft plaatsgevonden maar waar nu prachtige natuur is, en wordt, gerealiseerd.

Onderweg tikte ik de meters af, meters werden hectometers, hectormeters werden kilometers.

De Alfa Bear was 24km.......met een beetje rustig aan doen, doseren en mijn krachten sparen (lopen waar rennen domweg niet mogelijk is óf de meest onverstandige keuze) moest dat toch te doen zijn?

En in theorie.....24 of 30........als je het snel zegt dan klinkt 2x12 een stuk meer als 3x10 :+

Ik ga het gewoon weer opdelen in hapklare brokken onderweg. Bij de Alfa passeerde ik de 3 kilometer en toen hoefde ik nog "maar" een halve marathon.
Het steeds kleiner wordende restant kon ik in steeds kleinere stukken opdelen. Die 21 werden 3x7.........20 is dan 2x10....nee wacht....4x5 natuurlijk......en 15 is nog maar 3x5.......geen verdere uitleg nodig denk ik. :)

Juist.......dat geintje werd een stuk lastiger in belgie.........na 5 kilometer was de eerste drankpost er al die ik kon passeren. OK, dit wordt dus wel een langer stukje hobbelen _O-
Na die post op 5 waren er nog 25 over.........en pas na 9 kilometer hoefde ik nog "maar" een halve marathon :X .........20 kilometer kwam gelukkig vrij kort daarop.........4x5......en bij km 15 dacht ik......"oh joh, ik ben al op de helft.....wat zonde want wat is het hier verschrikkelijk mooi".......15km....nog maar 3x5.

Moeilijker werd het al wel........grotere stukken heuvelop moest ik lopen....ik herstelde gelukkig wel nog snel....binnen 25 meter zakte ik naar 100-110BPM......de momenten voor water en op adem komen om weer het volgende stuk af te leggen.

10km.........2x5..........nog maar 2 Parkruns zoals ze bij The Running Channel op YouTube roepen.

5km.........nog maar 5km......maar waar haal ik ze in godsnaam nog vandaan?

Doorrennen........je hebt op 10K en 19K een banaan en 2 SIS Gels gehad en op 17K een gel tussendoor, al rennend om dat even te oefenen.

4K.........stukje omhoog.......wandelen dus de laatste gel en nog wat water drinken.

Hijgend het groepje wandelaars groeten waarop ik één van hun plots hoorde roepen: "Zet hem op, Maarten".

Leuk, zo'n startnummer met je voornaam er in grote letters erop. Dat gaf een boost en ik bedankte de wandelaar voor de aanmoediging. Kilometer 28 en 29 vielen me alsnog zwaar.......flink zwaar.

En toen was daar het haast verlossende bord....... "1 KM TO GO".

Langzaam door het groene knollenveld richting de voetbalvereniging waarvan ik de luidsprekers al geruime tijd kon horen.

Bij de Alfa Bear sprintte ik, vlak voor de eindstreep, nog stiekem langs de twee dames die mij kort daarvoor inhaalden. Sprinten was er bij "the sneaky one" echt niet meer bij.

Ik. Was. Op.

Na 3 uur, 57 minuten en 1 seconde (én flink gesloopt maar voldaan) rende ik over de finishstreep en mocht ik mijn welverdiende medaille in ontvangst nemen.

De foto’s spreken voor zich. Het was zwaar, het was mooi, het was gezellig. _/-\o_

Ik was de op 2 na langzaamste *O*. De snelste loper kon na 2 uur en 8 minuten al onder de douche. :o

Meteen ’s avonds maar ingeschreven voor de volgende trail van Bear Sports. Ditmaal weer in het prachtige Limburg, weer 30 kilometer natuurschoon én weer 750 hoogtemeters.

Even mijn verzameling uitbreiden :P

De Polar Bear vind 15 januari plaats dus hopelijk ligt er dan een flink pak sneeuw. *O*

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

DaRoot

Some say...

JayPe schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:33:
[...]

Lekker bezig. Ik ben Evy bezig: 'laat mij maar dom slaafs lopen' met inmiddels inderdaad wat reperterende berichtjes tijdens het lopen. Week 5 of 6 nu,. geen vaste dagen nog, maar wel 2 a 3 keer per week. Ben echt verbaasd hoe 'goed' het inmiddels gaat. Ik heb heel m'n leven nooit veel gesport (houd wel van fietsen) maar zeker nog nooit hardgelopen. De eerste keer 2 minuten lang lopen hield ik echt amper vol. Inmiddels loop ik zonder al te veel moeite meerdere stukken van 5 minuten aan een stuk. Het tussendoor op adem komen heb ik echter echt nog wel nodig, zeker bij een geaccendeerd terrein (stuwwal).

Toch,. het langzaam opbouwen,. ik ben er blij mee, en heb er een goed gevoel bij. Geen blessures, en pas afgelopen week een keer echt spierpijn ervaren, ik vermoed doordat ik één keer géén rustdag nam. Zoals hierboven al aangegeven, zit ik alleen met wat materiaalpech. Die Saucony schoenen zijn verder eigenlijk een geschenk uit de hemel, want afgelopen jaar had ik vrijwel voortdurend last van hielspoor; Wandelen lukte maar mondjesmaat. Sinds ik dagelijks op schoenen met fatsoenlijke demping loop, in de hielspoor als sneeuw voor de zon verdwenen.

Volgend jaar zomer wil ik een halve marathon gaan lopen, trailrun, met nog aardig wat hoogtemeters ook.

In januari zal ik de 5 km aan één stuk moeten gaan aantikken. Ben benieuwd. De pauzes tussen het lopen door worden al korter in de trainingen,. maar ik heb ze nu echt nog wel nodig!

Hebben jullie ook die eerste 10 minuten zo'n moeite met in het ritme komen? Ademhaling zit dan nog hoog, wil is er nog niet, veel weerstand. Ik zie het ook terug in mijn hartslag: Die piekt tijdens de eerste twee stukjes lopen altijd fors,. en daarna stabiliseert ze. Eenmaal in de juiste flow, kost het bijna geen moeite meer om op tempo te blijven. Zijn er tips om 'sneller' in de flow te komen? Want dat vind ik in de hardloopschema's dan nog weer niet terug.
Herkenbaar dit..
Ik ben februari dit jaar begonnen met hardlopen (cholesterol en bloeddruk te hoog).
Ook met Evy Start2Run.. Heb daarvoor ook jaren niets aan sport gedaan, alleen veel fietsen naar werk (18 km per dag).
Begin mei had ik de lessen met Evy net klaar, ondertussen heb ik gisteren de 13 km aangetikt..
Ik heb het gewoon ook rustig opgebouwd qua afstand. Als een bepaalde afstand wat moeite kostte, ging ik dat paar keer achter elkaar proberen. Ik had gisteren bij de 13 km het idee dat ik ook rustig door had kunnen lopen voor 14 of 15 km.
Ik kom laatste maanden al veel makkelijker in een juist ritme/tempo in het begin. Hartslag stabiliseert zich vrij snel.
Ik denk dat dat sneller in de flow komen vanzelf gaat. Zeker als je 2 a 3 keer in de week loopt, gaat dat vanzelf, zo ervaar ik het tenminste.
Ik heb een aantal vaste routes waar ik de afstand wel van weet. Ik zet dan op mijn Garmin alleen mijn hartslag in beeld, zodat ik niet tegen de klok ga racen / lopen. ik probeer dan gewoon lekker te lopen, niet op de tijd te letten.. na ongeveer half uurtje komt meestal even het gevoel om de hoek kijken dat het moeilijker wordt, maar daar moet je even doorheen, daarna gaat het bij mij eigenlijk als vanzelf.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Dazzler2120 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:54:
@Fraggert Ik ben benieuwd naar je fotoreportage :+

Terhills is wel een mooi gebied, pas nog gewandeld, voor mijn smaak wellicht iets te 'gemaakt' (zeker rond de Wellness & het vakantieparkje), maar je kan er flink hoogtemeters maken met de 3 heuvelruggen :)

Ik ben zaterdag samen met mijn broer gaan lopen op de brunssummerheide. Hij heeft lekker mijn tempo aangehouden, ik ben wss voor mijn doen wel iets te hard gegaan :+ Uiteindelijk 11km achter de rug met 300 hoogtemeters, met een tevreden gevoel naar huis gegaan om een banketstaaf erin te gooien.
Zondag en vandaag met spierpijn in de kuiten in ieder geval.

Plan voor komende maanden; meer de bossen ingaan en meer hoogtemeters. Kuiten trainen!
Brunsummerheide scoor je ook makkelijk hoogtemeters. Zijn ook erg leuke singletracks te vinden waar je niemand tegen gaat komen en het mulle zand op veel plekken is een heel stevige training zoals je kuiten je al vertellen :P

@Fraggert hele mooie progressie scoor je wel! Volgend jaar de Grizzly 100 neem ik aan? Want als je al deze medailles van hun hebt, wil je die ook echt wel hebben ^^

Hier terug aan het opbouwen naar volumes waar ik iets mee kan. Stap voor stap wel gezien ik bijna ene maand niets/bijna niets meer heb gedaan door herstel na laatste 100K, potje corona en daarna nog wat nasleep van die corona (zware fysieke vermoeidheid). Zondag een 1,5 uur kunnen vullen met hillrepeats op een stukje trail en dat ging vrij aardig, al merk ik wel dat ik wat conditie kwijt ben geraakt door de inactiviteit.

Deze week verder uitbouwen met extra 'slof'-sessie tussen de intervals en stride-sessies in.

Vraagje voro de mensen hier: zjin er nog mensen met langer haar en een muts? Ik ben wanhopig op zoek naar een muts dit blijft zitten, nu 'floepen' ze steeds af, want redelijk ruk is gezien ik het in 'the heat of the moment' niet door heb. Bij herfstweer kan ik mezelf prima behelpen met een buff die beduidned beter blijft zitten, maar dat dekt niet meer de lading met vorst.

[Voor 4% gewijzigd door polthemol op 12-12-2022 12:34]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

polthemol schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:30:
Hier terug aan het opbouwen naar volumes waar ik iets mee kan. Stap voor stap wel gezien ik bijna ene maand niets/bijna niets meer heb gedaan door herstel na laatste 100K, potje corona en daarna nog wat nasleep van die corona (zware fysieke vermoeidheid). Zondag een 1,5 uur kunnen vullen met hillrepeats op een stukje trail en dat ging vrij aardig, al merk ik wel dat ik wat conditie kwijt ben geraakt door de inactiviteit.

Deze week verder uitbouwen met extra 'slof'-sessie tussen de intervals en stride-sessies in.

Vraagje voro de mensen hier: zjin er nog mensen met langer haar en een muts? Ik ben wanhopig op zoek naar een muts dit blijft zitten, nu 'floepen' ze steeds af, want redelijk ruk is gezien ik het in 'the heat of the moment' niet door heb. Bij herfstweer kan ik mezelf prima behelpen met een buff die beduidned beter blijft zitten, maar dat dekt niet meer de lading met vorst.
wees blij dat je in goede conditie was.......ik hoor om me heen zoveel slechte verhalen over restschade na een rondje covid...dat is echt niet leuk meer.

Buurman die hijgend en puffend zijn winterbanden één voor één uit het schuurtje sleept wat hem eigenlijk al te veel is.....de auto staat welgeteld 8 meter verder.....hij zit inmiddels 90% afgekeurd door longcovid.

Fijn te horen dat het met de hillrepeats niet onverdienstelijk ging d:)b

Wat betreft dat haar.......geen idee man...... ik ben van # Team Tondeuse........ aanradertje :Y

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Fraggert hele mooie progressie scoor je wel! Volgend jaar de Grizzly 100 neem ik aan? Want als je al deze medailles van hun hebt, wil je die ook echt wel hebben ^^
Poe!...100K.....das wel een fiks eind vriend :P

Ik ga deze winter lekker genieten van wat 24-30K trails om nu vast te houden wat ik kan. Volgend voorjaar wil ik weer serieus verder.

Maar die stip.......dat zal dan toch eerst de 42km (je weet wel....die magische afstand van die discussie laatst ;) ) omdat daar wat makkelijker schema's voor zijn te pakken.

Uiteindelijk wil ik natuurlijk de felbegeerde titel "Ultrarunner" verdienen. Nu wil ik dat niet doen door na de finish bij de eerstvolgende marathon 100 meter door te rennen en zo 42,3km af te tikken en dan mijn tight aan de wilgen te hangen.

Ik heb dat niet eerder zo verwoord hier omdat ik nog maar net begonnen was maar ik zou heel graag eens een 50K trail doen, dat lijkt mij echt machtig.

Voorlopig geniet ik echter ontzettend van mijn reis door Trailrun-land, zoals Mark Lewis op youtube het al eens uitlegde........wat je ook wilt worden...niet jezelf stuk focussen op het einddoel maar geniet van je reis en dat is wat ik doe :) .

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DaRoot schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:08:
[...]

Herkenbaar dit..
Ik ben februari dit jaar begonnen met hardlopen (cholesterol en bloeddruk te hoog).
Ook met Evy Start2Run.. Heb daarvoor ook jaren niets aan sport gedaan, alleen veel fietsen naar werk (18 km per dag).
Begin mei had ik de lessen met Evy net klaar, ondertussen heb ik gisteren de 13 km aangetikt..
Ik heb het gewoon ook rustig opgebouwd qua afstand. Als een bepaalde afstand wat moeite kostte, ging ik dat paar keer achter elkaar proberen. Ik had gisteren bij de 13 km het idee dat ik ook rustig door had kunnen lopen voor 14 of 15 km.
Ik kom laatste maanden al veel makkelijker in een juist ritme/tempo in het begin. Hartslag stabiliseert zich vrij snel.
Ik denk dat dat sneller in de flow komen vanzelf gaat. Zeker als je 2 a 3 keer in de week loopt, gaat dat vanzelf, zo ervaar ik het tenminste.
Ik heb een aantal vaste routes waar ik de afstand wel van weet. Ik zet dan op mijn Garmin alleen mijn hartslag in beeld, zodat ik niet tegen de klok ga racen / lopen. ik probeer dan gewoon lekker te lopen, niet op de tijd te letten.. na ongeveer half uurtje komt meestal even het gevoel om de hoek kijken dat het moeilijker wordt, maar daar moet je even doorheen, daarna gaat het bij mij eigenlijk als vanzelf.
Goed bezig joh, heb je inmiddels al weer eens naar je cholestrol en BD laten kijken?

Het kan heel erg hard gaat (de goede kant op bedoel ik dan) als je aan het hardlopen gaat. Zeker wat betreft je hart. Cholestrol reageert natuurlijk niet zo op trainen, maar meestal gaat je nieuwe regime hand in hand met een gezondere leefstijl.

Zoals jij ook loopt met je garmin, zo gebruik ik hem ook. Ik kijk wat mijn hart doet en elke kilometer zie ik wel wat mijn ronde doet.......maar dat is meer "nice to know" dan "need to know" zoals ik loop.

• Dazzler2120
  • Nu online
[...]

Brunsummerheide scoor je ook makkelijk hoogtemeters. Zijn ook erg leuke singletracks te vinden waar je niemand tegen gaat komen en het mulle zand op veel plekken is een heel stevige training zoals je kuiten je al vertellen :P
Ja precies, ik grapte al naar mijn broer dat je ieder heuveltje daar 2-3 keer loopt, maar volgens mij is dat niet eens zo heel ver verwijderd van de waarheid. Door het mulle zand trouwens naar beneden jagen is wel echt leuk :)
Nu heb ik trouwens alles heuvelop gerend, en dan als het echt op de limiet zat bovenop gewandeld.
De komende tijd ga ik meer heuvelen om de hoogtemeters erin te krijgen, maar dan zal ik denk ik ook wat verstandiger met de energie moeten omgaan. Naar boven stevig snelwandelen ipv hardlopen om boven meteen weer te kunnen hardlopen is misschien een betere energieverdeling.

Ik had vroeger een vaste mtb route op de brunssumerheide, die was 14km ofzo - die zal ik vast en zeker ook nog wel een paar keer gaan doen. Maar ik moet wel zeggen als je samen met iemand loopt, dan vliegt de tijd ( en de km's) wel voorbij.
Fraggert schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:57:
[...]
Ik heb dat niet eerder zo verwoord hier omdat ik nog maar net begonnen was maar ik zou heel graag eens een 50K trail doen, dat lijkt mij echt machtig.

Voorlopig geniet ik echter ontzettend van mijn reis door Trailrun-land, zoals Mark Lewis op youtube het al eens uitlegde........wat je ook wilt worden...niet jezelf stuk focussen op het einddoel maar geniet van je reis en dat is wat ik doe :) .
Dit is ook precies mijn doel. Mijn broer die loopt meestal 1-2 keer per jaar een ultra-trail van 50-60km met 3000+ hoogtemeters. Om ooit een keer mee te gaan naar de Zugspitze of de dolomieten is wel echt een ultiem doel.
Voor nu nog een lange (vermakelijke) weg te gaan in ieder geval.

Mijn loop afgelopen zaterdag was overigens in afstand (11,2 km) en in durtie (1 uur, 30 minuten) een record voor mij, het plan staat dat ik deze winter mijn vast weekendloopje in het bos uitbouw tot ca. 2 uur, dat zal dan ong een km of 14-15 zijn.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Fraggert schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:57:
[...]

Poe!...100K.....das wel een fiks eind vriend :P

Ik ga deze winter lekker genieten van wat 24-30K trails om nu vast te houden wat ik kan. Volgend voorjaar wil ik weer serieus verder.

Maar die stip.......dat zal dan toch eerst de 42km (je weet wel....die magische afstand van die discussie laatst ;) ) omdat daar wat makkelijker schema's voor zijn te pakken.

Uiteindelijk wil ik natuurlijk de felbegeerde titel "Ultrarunner" verdienen. Nu wil ik dat niet doen door na de finish bij de eerstvolgende marathon 100 meter door te rennen en zo 42,3km af te tikken en dan mijn tight aan de wilgen te hangen.

de Krijtland trail is dan een heel mooie. Laagdrempelige organisatie, toch wel de mooiste stukjes van Nederlands limburg en goede verzorging onderweg. (en het parcours is hard genoeg werken dat het meer is dan 'een marathon en een stukje' so to say).

• Darkasantion
  • Laatst online: 15:04

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen zaterdag weer 30Km afgetikt in voorbereiding op de Wintermarathon te Leeuwaarden op 24 december. Niet mijn lekkerste loopje ooit, "gevoel" was er niet helemaal, dus gewoon de kilometers afgetikt en redelijk stabeil gelopen. Laatste 10Km was iets langzamer, uiteindelijk nog steeds 4:24 gemiddeld de kilometer zonder echt diep te gaan. Hartslag was gemiddeld 151 dus ook wel oke.
Vanmorgen dan weer 10Km gelopen en nergens te merken/voelen dat ik zaterdag 30Km had gelopen.
Hoger tempo en lagere hartslag dus prima d:)b . Geeft ook vertrouwen voor de 24 uurs van Sittard, het (voor)jaardoel van 2023. 50Km moet daar zeker wel lukken, en hopelijk lukt mij de 100mijl ook nog :+ .

Wintermarathon wordt wel een interessante loop voor mij, ga als ondersteuning/haas mee voor een vriend van mij en die heeft nog wat meer moeite met de afstand.
Zijn doel was 3:15, gok echter dat een 3:30 realistischer is voor hem. Uitdaging voor mij is dan om heeeel rustig te lopen en hem niet teveel op te jagen, gemiddelde is dan 5min de km voor 3:30 en dat zal voor mij wennen zijn, ik loop normaal ietsjes harder :+ .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Fraggert schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:07:
[...]

Goed bezig joh, heb je inmiddels al weer eens naar je cholestrol en BD laten kijken?

Het kan heel erg hard gaat (de goede kant op bedoel ik dan) als je aan het hardlopen gaat. Zeker wat betreft je hart. Cholestrol reageert natuurlijk niet zo op trainen, maar meestal gaat je nieuwe regime hand in hand met een gezondere leefstijl.

Zoals jij ook loopt met je garmin, zo gebruik ik hem ook. Ik kijk wat mijn hart doet en elke kilometer zie ik wel wat mijn ronde doet.......maar dat is meer "nice to know" dan "need to know" zoals ik loop.
Ik heb in januari een vrijwillig en anoniem medisch onderzoek via mijn werkgever gehad, waaruit bleek dat cholesterol en bloeddruk te hoog waren. Op advies van die arts paar kleine dingen in mijn eetpatroon aangepast: varkensvlees als broodbeleg vervangen door kipfilet, koffie uit een bonen-automaat beperken tot max 6 kopjes per dag, in het weekend gezonder snaaien (reguliere chips vervangen door oven-baked, geen harde worst meer, juist iets meer olijven en noten), minder "Knorr wereld gerechten", meer zelf maken..
Toen in februari daarnaast begonnen met hardlopen.
In juli bij de huisarts geweest, bloeddruk gedurende 3 dagen gemeten, bloed laten onderzoeken. Resultaat: bloeddruk en cholesterol weer in veilige zones. Met name cholesterol is verhoudingsgewijs flink verbeterd.. daarnaast 11 kg kwijt, BMI is nu 25,9.. kan nog beter natuurlijk, maar ik vind het een aardige progressie in nog geen jaar tijd. En ik heb niet het idee dat ik er iets voor moet laten.. ik drink nog steeds diverse speciaalbieren in het weekend.
Het is een aanpassing/routine die er eigenlijk zo in zit.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Darkasantion schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
Afgelopen zaterdag weer 30Km afgetikt in voorbereiding op de Wintermarathon te Leeuwaarden op 24 december. Niet mijn lekkerste loopje ooit, "gevoel" was er niet helemaal, dus gewoon de kilometers afgetikt en redelijk stabeil gelopen. Laatste 10Km was iets langzamer, uiteindelijk nog steeds 4:24 gemiddeld de kilometer zonder echt diep te gaan. Hartslag was gemiddeld 151 dus ook wel oke.
Vanmorgen dan weer 10Km gelopen en nergens te merken/voelen dat ik zaterdag 30Km had gelopen.
Hoger tempo en lagere hartslag dus prima d:)b . Geeft ook vertrouwen voor de 24 uurs van Sittard, het (voor)jaardoel van 2023. 50Km moet daar zeker wel lukken, en hopelijk lukt mij de 100mijl ook nog :+ .

Wintermarathon wordt wel een interessante loop voor mij, ga als ondersteuning/haas mee voor een vriend van mij en die heeft nog wat meer moeite met de afstand.
Zijn doel was 3:15, gok echter dat een 3:30 realistischer is voor hem. Uitdaging voor mij is dan om heeeel rustig te lopen en hem niet teveel op te jagen, gemiddelde is dan 5min de km voor 3:30 en dat zal voor mij wennen zijn, ik loop normaal ietsjes harder :+ .
langzamer rennen gaat wel een skill zijn die je nodig gaat hebben voor die 24 uurs :) Ter illustratie: als je 24 uur lang die 5 minuten pace kunt volhouden, zou je quasi for sure voor de eerste plek gaan (met afstand) (288K). Het WR is net geen 320K trouwens.

Die 50K ga je zeker wel redden als er geen blessure-issues zijn

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Darkasantion schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:

Leuk! Als het een beetje normaal weer is ga ik hem ook lopen :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

polthemol schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:17:
[...]

de Krijtland trail is dan een heel mooie. Laagdrempelige organisatie, toch wel de mooiste stukjes van Nederlands limburg en goede verzorging onderweg. (en het parcours is hard genoeg werken dat het meer is dan 'een marathon en een stukje' so to say).
oewh........dat klinkt veelbelovend en ziet er goed uit, maar die gaat wel als klein, ver stipje op de horizon ;-)

Thanks; ik zet hem in elk geval op de lijst.
DaRoot schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:28:
[...]

Ik heb in januari een vrijwillig en anoniem medisch onderzoek via mijn werkgever gehad, waaruit bleek dat cholesterol en bloeddruk te hoog waren. Op advies van die arts paar kleine dingen in mijn eetpatroon aangepast: varkensvlees als broodbeleg vervangen door kipfilet, koffie uit een bonen-automaat beperken tot max 6 kopjes per dag, in het weekend gezonder snaaien (reguliere chips vervangen door oven-baked, geen harde worst meer, juist iets meer olijven en noten), minder "Knorr wereld gerechten", meer zelf maken..
Toen in februari daarnaast begonnen met hardlopen.
In juli bij de huisarts geweest, bloeddruk gedurende 3 dagen gemeten, bloed laten onderzoeken. Resultaat: bloeddruk en cholesterol weer in veilige zones. Met name cholesterol is verhoudingsgewijs flink verbeterd.. daarnaast 11 kg kwijt, BMI is nu 25,9.. kan nog beter natuurlijk, maar ik vind het een aardige progressie in nog geen jaar tijd. En ik heb niet het idee dat ik er iets voor moet laten.. ik drink nog steeds diverse speciaalbieren in het weekend.
Het is een aanpassing/routine die er eigenlijk zo in zit.
wauw.........even stilstaan hierbij _/-\o_

Het klinkt misschien afgezaagd, of hoe je het dan ook wilt noemen......maar goeiedag wat heb jij jezelf bij kop en kont gepakt. d:)b

Razend knap gedaan man :Y ....en ook op de juiste manier....zodat je het volhoud.

Ik zie zoveel mensen die het roer om willen (en zouden moeten) gooien maar dat niet van de grond krijgen.
Door niet alles in 1 keer te willen en kleine aanpassingen te doen ga je dit volhouden.

Bewonderingswaardig, niets meer niets minder!

chapeau :9B

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Fraggert schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:09:
[...]

oewh........dat klinkt veelbelovend en ziet er goed uit, maar die gaat wel als klein, ver stipje op de horizon ;-)

Thanks; ik zet hem in elk geval op de lijst.

[...]

wauw.........even stilstaan hierbij _/-\o_

Het klinkt misschien afgezaagd, of hoe je het dan ook wilt noemen......maar goeiedag wat heb jij jezelf bij kop en kont gepakt. d:)b

Razend knap gedaan man :Y ....en ook op de juiste manier....zodat je het volhoud.

Ik zie zoveel mensen die het roer om willen (en zouden moeten) gooien maar dat niet van de grond krijgen.
Door niet alles in 1 keer te willen en kleine aanpassingen te doen ga je dit volhouden.

Bewonderingswaardig, niets meer niets minder!

chapeau :9B
nou ik zit hier te blozen haha.. wat een compliment, thanks!
het is idd die kleine aanpassingen, die nodig zijn, maar doordat het relatief kleine aanpassingen zijn, is het makkelijk uit te voeren.. eigenlijk een heel project "gezonder leven" opgeknipt in kleine subtaakjes..
En de veranderingen zijn niet heel groots, dat maakt het ook makkelijker.
En je moet jezelf denk ik ook niet teveel afstraffen: als ik in het weekend niet meer mag snacken en speciaalbier mag drinken, stop ik er mee haha..
wat ook goed werkt voor mij: zie al die veranderingen als een verbetering: ik varieer nu wat meer met broodbeleg, voor mijn idee heb ik elke dag een rijk belegd broodje, dus een vooruitgang..
tijdens het hardlopen heb ik tijd om naar podcasts te luisteren waar ik anders niet aan toe kom, of kan ik aan de drukte van mensen om mij heen ontsnappen.. ook een plus/vooruitgang..
Wat in mijn geval ook wel beetje helpt, is dat ik veel collega's om me heen heb die ook hardlopen (op verschillende niveaus). Van iedereen hoor je wel tips over routes, kleding, wedstrijdjes, maar ook complimenten.. motiveert ook allemaal.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:11:

Dit is ook precies mijn doel. Mijn broer die loopt meestal 1-2 keer per jaar een ultra-trail van 50-60km met 3000+ hoogtemeters. Om ooit een keer mee te gaan naar de Zugspitze of de dolomieten is wel echt een ultiem doel.
Voor nu nog een lange (vermakelijke) weg te gaan in ieder geval.

Mijn loop afgelopen zaterdag was overigens in afstand (11,2 km) en in durtie (1 uur, 30 minuten) een record voor mij, het plan staat dat ik deze winter mijn vast weekendloopje in het bos uitbouw tot ca. 2 uur, dat zal dan ong een km of 14-15 zijn.
Dat is leuk te lezen :)

Precies dit......langzaam uitbreiden........uiteindelijk 50K kunnen in NL/BE.... en dan eens een vakantie voor een mooie uitdaging......mijn favoriete landen wat dat betreft zijn dan de UK en Noorwegen.

Slowly but surely...die uitbreiding komt er wel voor je. Lekker genietend naar toe trainen. (y)

Pagina: 1 ... 215 ... 227 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: @SuperPoekie en @Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: @Calitomnication.

Ook jouw PR's in de topic start? DM ze door en gallery: Tinusvolkel zorgt dat ze erin komen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee