• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:46
Slupor schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:28:
Zo, de DrechtStadLoop halve marathon zit erop! Ik vreesde van tevoren voor zware omstandigheden, maar al met al had het zeker slechter gekund. Wel de hele tijd in de regen gelopen en het ging ook steeds harder regenen, maar als je eenmaal loopt en warm bent heb je er niet echt al te veel last van. Bewust de Puma Nitro Elite’s gekozen voor deze race vanwege de uitstekende grip in natte omstandigheden (de befaamde Pumagrip) en de minimale upper die vrijwel geen water vasthoudt.
Het waaide bij vlagen stevig maar de wind stond voor dit parcours eigenlijk wel gunstig. Het eerste deel waarbij je bijna recht noord-zuid loopt (dus in theorie vol tegen de wind in), lag behoorlijk beschut met aan weerskanten steeds bebouwing of hoge bomenrijen. De rest van het parcours de wind steeds van opzij of mee gehad. Op het einde wel nog een paar korte stukjes vol wind tegen gehad maar daar kon ik redelijk doorheen beunen.
Wat minder was dat ik zowat de hele wedstrijd alleen liep. Ik liep echt in niemandsland, de loper voor me finishte een minuut voor mij, die achter me (de snelste dame) een halve minuut achter me.
Ik was erg snel gestart, de eerste 5K gingen zowat op 10K pace. Ik hoopte te kunnen aanhaken bij een groepje voor me, maar die gingen echt te snel. Ik werd na 5km nog voorbijgelopen door 3 man, even geprobeerd aan te sluiten maar ze versnelden alleen maar. Omdat ik in de eerste 10k al ruim een halve minuut speling had opgebouwd t.o.v. m’n PR van de CPC-loop, heb ik geprobeerd de rest van de race gecontroleerd uit te lopen. Dat is aardig gelukt en m'n eindtijd was 1:17:57, toch weer 43 seconden sneller dan 6 weken geleden in Den Haag. Gewoon super tevreden met dit resultaat dus!

Knap gelopen @Arjan90 , jij had het nog wel een stukje zwaarder daar op Terschelling!

Strava!

[Afbeelding]
Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan maar ik had hem ook moeten lopen vandaag. Alleen ik stond ergens midden in de stad zo vast al een huis met de auto en ik was er echt ruim op tijd. Dus ik heb mijn startnummer ophalen gemist en toen ik nog 10 minuten voor de start had en ik nog steeds ergens in de auto zat heb ik het opgegeven. Geen halve marathon voor mij. Dus vrienden gebeld in Dordrecht daar die middag gezeten en niet gelopen. Zeker jammer van de voorbereiding maar goed hier hebben we dus van geleerd.

Nu nog een vraag voor de experts want ik ben het nu echt kwijt met Trenara. Ik heb pas geleden mijn PR verbroken op de 10km met iets van 45:06. Dat was snel maar ik had misschien nog iets sneller gekunnen want ik heb de eerste km op mijn gemak gedaan. Tot zo ver snap ik het nog. De gegeven tijd voor mijn halve marathon was. 1:36:22 dat vond ik al vrij optimistisch want mijn huidige pr is 1:47:11. maar nu zegt die dat als ik in April Rotterdam marathon wil gaan lopen ik dat in 3:06:55 moet kunnen en dat lijkt me buitengewoon heel heel erg optimistisch want de tijd die er nu voor staat is 3:22:28 en daar zou ik al blij mee zijn. Nu vind ik het niet erg om hard te trainen maar misschien wordt dit wel wat te veel van het goede. Wat is jullie mening hierover?
Bedoel als het kan kan het dan is het een hele mooie tijd. Maar het lijkt me erg ster.

Nickname KasPlantje.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:31
Wat een ervaring vanaf de zijlijn met de NYC marathon! De kids 6 en 7 hebben een halve marathon aan stappen gemaakt.

Het was afgelopen woensdag nog onzeker of mijn vrouw kon lopen vanwege ziekte. Donderdagochtend de resultaten van de bloedtest binnen: geen COVID, wel griep geconstateerd. Toch besloten om naar NYC af te reizen en te hopen dat de vorm enigszins terug zou komen voor zondag.

Ze heeft uiteindelijk haar doel van sub 4 uur laten varen en kwam na 4 uur en 21 minuten over de streep! Wat een topprestatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKTGvplb1mh40TGNUtaRtIhlH7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUb7DR33hjlBMUEVwZipUEYx.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het mijn beurt om het trainen weer op te pakken ;)

Ook super om Abdi te zien lopen! Wat een topper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNgwIH-f6yQmDGCo4j5DpEDsZkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxeRKFecT2RKTVmNSyxiDE0F.jpg?f=fotoalbum_large

Wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtIcsxWNk6S3G4IfkWA0uk-TYm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2NcGJILw8SEY7FKpDrZNAVK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t5WdsvxL9d92-F-cBlAXlVjZAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyR0Frv4xYDtpc30sUtVUIeb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7degL5HSfd3gAHA5zC7yZ30aT1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSFNc6oLjD4Fz6PhccXqTdLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRJhW-l0LqtpdoRbayRwMAkvmSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYvABUd6XxJJn0QT2vgd3oGs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTUbEZxkKZjUaLcH56Zlj-kOzBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYiqBiuR1CBhauhospH7BJ28.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiyfD0hsALFIzOFKFuDBVBet_AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6C4GwjyYOhhyOrjI1WVIza3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSOT53RML30mCeIDavXA46WxXbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ho6pdBBcAei5ZbXnI9yy5BIz.jpg?f=fotoalbum_large

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• DutchEagle1993
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-01 15:22
RobbieB schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:37:

Ik ben dus op zoek naar een goede winkel in de driehoek Rotterdam/Delft/Den Haag die een goede loop analyse en advies kan geven. Er zitten hier genoeg hardloop winkels, maar ik heb ook gemerkt dat het in de Randstad nog wel eens hit en miss is met de klantvriendelijkheid. Iemand een goede aanrader?
Zelf koop ik m’n schoenen bij Starshoe in Zoetermeer

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:19
GerGio schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:00:
[...]

Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan maar ik had hem ook moeten lopen vandaag. Alleen ik stond ergens midden in de stad zo vast al een huis met de auto en ik was er echt ruim op tijd. Dus ik heb mijn startnummer ophalen gemist en toen ik nog 10 minuten voor de start had en ik nog steeds ergens in de auto zat heb ik het opgegeven. Geen halve marathon voor mij. Dus vrienden gebeld in Dordrecht daar die middag gezeten en niet gelopen. Zeker jammer van de voorbereiding maar goed hier hebben we dus van geleerd.

Nu nog een vraag voor de experts want ik ben het nu echt kwijt met Trenara. Ik heb pas geleden mijn PR verbroken op de 10km met iets van 45:06. Dat was snel maar ik had misschien nog iets sneller gekunnen want ik heb de eerste km op mijn gemak gedaan. Tot zo ver snap ik het nog. De gegeven tijd voor mijn halve marathon was. 1:36:22 dat vond ik al vrij optimistisch want mijn huidige pr is 1:47:11. maar nu zegt die dat als ik in April Rotterdam marathon wil gaan lopen ik dat in 3:06:55 moet kunnen en dat lijkt me buitengewoon heel heel erg optimistisch want de tijd die er nu voor staat is 3:22:28 en daar zou ik al blij mee zijn. Nu vind ik het niet erg om hard te trainen maar misschien wordt dit wel wat te veel van het goede. Wat is jullie mening hierover?
Bedoel als het kan kan het dan is het een hele mooie tijd. Maar het lijkt me erg ster.
Lijkt mij ook erg sterk, Polar "Run Index" ging bij mij ook richting 3 uur met verwachtte Marathon tijd. Drie weken terug Amsterdam gelopen en compleet opgeblazen en nog net onder de 3:30 binnen gekomen. Vertrokken met als doel eindtijd 3:15, maar dit was alsnog veel te snel. Eerste helft in 1:39 tweede bijna in 1:51....

Gister toevallig ook een 10KM wedstrijd (startbaanrun) gelopen dus ook mooi vergelijkingsmateriaal, kwam in 41:13 binnen.

Startbaanrun was erg leuk, rondje over oude militaire basis in Soesterberg! Waren er nog meer deelnemers op de 10K? Vanaf 5a6 t/m 8 KM wind tegen en daar wat conservatief gelopen, had op het eind nog behoorlijk over (laatste KM in 3:56) anders wellicht onder de 41 min gelopen.... Weer viel ook niet tegen, behalve de wind, laatste 2,5KM een buitje wat eigenlijk wel lekker koelt als je bijna bij de finish bent.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:36
Heeft er nog iemand een tip voor een mooie trail in de Ardennen (of elders in Belgie met wat hoogtemeters :)) in December of Februari / Maart? Afstand zo'n 20 tot 30k.

Ik zie bijvoorbeeld de Trail de la Soupe en Meerdaalwoud trail, iemand met ervaringen aldaar?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
[...]

Balen dat je niet mee hebt kunnen lopen!

De geschatte tijd op de marathon lijkt me ook wel erg optimistisch, maar de geschatte tijd voor de halve vind ik op zich nog niet zo gek. Mijn 10km PR is 43.12 en ik heb tijdens een training al eens een halve marathon in 1.40 gelopen. Daar moeten tijdens een wedstrijd nog best wel wat minuten vanaf kunnen dus.
Jouw 10km tijd zit niet heel ver van mijn tijd af, dus op zich zou die 1.36 op een halve marathon best moeten kunnen :)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:41
[...]
Balen!
Kennelijk heeft Trenara het idee dat jij nog heel veel progressie kan maken in de komende maanden. Misschien ga je de laatste tijd ook heel hard vooruit?

Persoonlijk zou ik me niet rijk rekenen en vasthouden aan de daadwerkelijk gelopen tijden. Je hebt nu als ik het goed lees niet echt een scherp beeld van waar je staat qua resultaten. Misschien goed om nog ergens een 10 of halve te zoeken en die voluit te racen?

Op basis van jouw huidige 10km pr zou ik me geen illusies maken om binnenkort onder de 3:10 te lopen. Mikken op 3:20 tot 3:25 lijkt me al heel mooi voor een eerste marathon. Voor het beeld ik loop zowel de 10 als halve een minuut of 6 sneller en begin nu langzaam te denken dat 3:10 zou kunnen...

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
Ik krijg altijd een beetje jeuk van die prognoses van de apps. Ook na de afgelopen weken houdt mijn Garmin stug vol dat ik een 10k in 40:26 (zaterdag 39:20) en halve in 1:31:27 (Amsterdam 1:30:30) zou moeten kunnen lopen. Waarom hij dit niet aanpast naar daadwerkelijk gelopen tijden is mij een raadsel. Klaarblijkelijk onderschat hij mijn vo2 max of loop ik heel efficiënt? Hoe dan ook, de prognose is onzin.

Dus staar je er alsjeblieft niet blind op :+

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:55
[...]

Super balen zeg! Dan kijk je er zo naar uit om die wedstrijd te gaan lopen, was je ruim op tijd en dan gaat het alsnog zo mis :'(
Hier was ik dus vooraf erg bang voor. Daarom heb ik mij vooraf een beetje verdiept waar alle garages zaten.
Toen ik dordrecht in reed zag ik al op een info bord dat alle garages behalve de spui garage vol zaten.
Daarom heb ik toen maar gelijk eieren voor mijn geld gekozen en besloten iets verder weg te parkeren. Uiteindelijk was het van daar uit ook maar een minuut of 10/15 lopen.

Ik was vooraf best benieuwd hoe het lichamelijk zou gaan om zo lang in de regen te lopen, ik ben zeker niet benauwd van lopen in de regen, maar een wedstrijd volledig in de regen vond ik toch wel een dingetje.
Uiteindelijk is het eigenlijk heel goed verlopen. Tijdens het inlopen regende het al maar had ik het zo warm zoals verwacht. Voor de start konden we overdekt nog wat "schuilen", en in het startvak stonden we zo dicht op elkaar dat je eigenlijk ook niet afkoelde.
Mijn doel was om weg te gaan op 1:40, wat voor mij wel behoudend was. Maar omdat het mijn eerste HM zou worden, en ik vaak bij hogere snelheden ( <4:10 / 4:20) middenrif klachten krijg, leek mij het beste om behoudend te starten.
Na de start was het de eerste honderden meters even zoeken naar ruimte om mijn eigen tempo te kunnen lopen. Mijn horloge gaf na 3 km opnieuw een ronde tijd rond de 4:30 aan, wat voor mij echt wel een stukje boven mijn streef tempo lag. Initieel had ik een negative split in gedachten waarbij ik zou starten op 4:44 en vanaf 12 zou versnellen. Echter besefte ik na dus na die 3km al dat ik beter gewoon lekker kon blijven lopen en dan op het einde maar de schade in verval proberen te beperken. :+
Verder heb ik van menig een de tip gekregen zoek een groepje, zeker op de dijk met wind.
Helaas lukte dat in de praktijk niet, alles wat ik tegen kwam liep voor mij of te zacht, of echt wel een stuk te hard. Daarom heb ik zelf heerlijk doorgelopen en kon ik de kilometers rond de 4:30 / 4:40 blijven lopen.
Rond het 11 KM punt heb ik mijn 1e gelletje genomen, maar met koude armen zo'n ding open maken en opeten/drinken was toch wel een hele uitdaging.
Vanaf kilometer 16 begon ik het zwaarder te krijgen en toen kreeg ik eindelijk iemand in het zicht die mijn tempo liep. Met zijn tweeen zijn we doorgelopen en konden we steun vinden aan elkaar om het tempo vast te houden. De laatste 1,5 km begon hij aardig door te versnellen van 4:30 naar 3:50 in de laatste KM waarbij ik meerdere malen heb getwijfeld om hem te laten gaan, echt afzien en pijnlijden is niet mijn sterkste kant 8)7
Uiteindelijk is het mij toch gelukt om er aan te blijven "plakken" en zijn we tegelijk gefinished in 1:35:06
Een tijd die ik vooraf echt nooit had durven dromen.

Strava

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gaargod schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:23:
Heeft er nog iemand een tip voor een mooie trail in de Ardennen (of elders in Belgie met wat hoogtemeters :)) in December of Februari / Maart? Afstand zo'n 20 tot 30k.

Ik zie bijvoorbeeld de Trail de la Soupe en Meerdaalwoud trail, iemand met ervaringen aldaar?
HouffaTrail vond ik erg mooi en leuk geregeld.

• Gaargod
Thanks Blom, maar die past helaas niet in mijn agenda ivm. trailmarathon het weekend ervoor :)

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:09
[...]

Da's balen zeg! Ik zoek bij dit soort evenementen altijd goed van tevoren uit hoe het parcours loopt en waar eventuele wegafsluitingen zijn. Dan zoek ik van tevoren een parkeerplaats/garage die zich buiten het parcours bevindt. Mij werd ook aangeraden de binnenstad met de auto te mijden, dus heb uiteindelijk in de Spuihaven parkeergarage geparkeerd, wat prima was, zo'n 10 min lopen van de start.

@NoReseth mooi resultaat! Zo zie je maar weer dat je bij een wedstrijd altijd net wat extra's kan geven. :)

Strava

• frankv120
  • Registratie: September 2011
Aangezien het hier toch al over richttijden vanuit Trenara gaat heb ik ook nog een vraag. Ik heb mijn doel al een tijdje staan op een een halve marathon in Maart, en de richttijd is nog nauwelijks veranderd. Door het voetballen kan ik bijna nooit 3x per week hardlopen, maar train ik wel vaak dus zou mijn conditie wel prima moeten blijven.

Nu ga ik 20 november voor het eerst een officiële loop doen (15km zevenheuvelenloop) en vroeg ik mij af hoe ik het best een inschatting kan maken van mijn richttijd die dag? Ik wil in Trenara liever niet het doel aanpassen aangezien ik geen premium meer heb dus vroeg me af of hier ook andere apps voor zijn die bijvoorbeeld op basis van mijn Strava gegevens een inschatting kunnen maken?

Ik zal samen met collega's lopen dus lijkt het me wel fijn om van te voren een idee te hebben of ik met ze samen kan lopen of beter alleen kan gaan.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Redcoil
  • Laatst online: 16:32

Redcoil

Polyinterpretabel

Mooie verhalen over alle evenementen van dit weekend!

Zelf heb ik gisteren ook de Drechtstadloop gedaan. Mijn zoontjes deden ook mee, op de 400m (6 jaar) en de 1 km (8 jaar). Die begonnen om 13.10 en 13.20, ik was daardoor dus gelukkig mooi op tijd in Dordrecht en kon in de parkeergarage in het centrum parkeren.

De 400 m heb ik samen gelopen met mijn zoontje. Hij vond het erg spannend en heeft het supergoed gedaan. De 1 km liep mijn oudste alleen. Helaas werden alle kinderen door de organisatie verkeerd gestuurd, waardoor deze allemaal 3 km moesten lopen… 8)7 Het blijft mensenwerk, maar het was voor veel kinderen toch echt wel een tandje teveel. Wel erg leuk dat ze een ‘échte’ medaille kregen (zowel op de 400m als de 1 km), net zoals de volwassenen. Ze waren hier heel trots op!

Zelf heb ik daarna om 14.45 de halve marathon gelopen (iets later dan gepland i.v.m. uitloop door de 1 km). Met de halve van Amsterdam in het achterhoofd richtte ik me op een tijd tussen de 1.50 en 1.55. Het was nat en winderig, maar zoals anderen ook al aangaven maakt dat niet meer zoveel uit als je eenmaal aan het lopen bent en daar jezelf warm door houdt.

Het begin was vrij smal en liep de hele meute vrij krap op elkaar, wat het inhalen lastig maakte. Uiteindelijk dunt zo’n groep toch uit en na een km of 2 kon ik m’n eigen temp lopen. Daarbij had ik een groepje van 4 voor mij lopen, waar ik prima bij kon aansluiten. Tot aan 15 km heb ik hen gevolgd, maar ik merkte dat telkens als we een heuvel omhoog gingen ik steeds wat meer moeite had. Uiteindelijk daarom besloten hen te laten gaan en iets in tempo terug te gaan.

Vergelijkbaar met de halve van Amsterdam had ik hier ook bij 17 km het idee dat de tank leeg was. Niet zozeer wat spieren of ademhalen betreft (dat ging nog best) alleen kreeg ik last van m’n pezen (m.n. enkels). Wellicht moet ik toch wat meer km’s in m’n training opnemen om de pezen te trainen? Of ander wat meer hoogtemeters? Ik vermoed dat het daar vandaan komt.

Uiteindelijk een kort stukje gelopen om een gelletje weg te schuiven en de benen iets rust te geven. Hierna de laatste km’s rond de 6 min/km uitgelopen. Eindtijd volgens de meting is 1:56:27, dus gemiddeld 5.28/km gemiddeld. Best tevreden mee, alleen jammer dat ik weer aan het eind terug moest in tempo. Geeft wel een doel om aan te werken.

Strava

Na de finish was het behoorlijk fris, volledig doorweekt en nog steeds stevige wind. Gelukkig was de auto dichtbij. Thuis meteen de warme douche in en daarna uitrusten op de bank.

¯\_(ツ)_/¯

• Blomminator
  • Niet online
Gaargod schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:26:
Thanks Blom, maar die past helaas niet in mijn agenda ivm. trailmarathon het weekend ervoor :)
Het weekend ervoor? Dan is er geen reden om dit weekend toch wéér 50km te hollen? O-)

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:17

Niku

Alagaesii

Gisteren bij de Krollenloop in Veghel de tien mijl gelopen. Samen met Miss Niku gestart en afgesproken een tempo te lopen dat voor haar uitdagend was (en voor mij oke). Miss Niku loopt behoorlijk hard en na 1:14 hadden we de 16,1k al geslecht. Ik had nog behoorlijk wat over en na de eerste tevredenheid kwam meteen een teleurstelling over de halve marathon van Eindhoven vorige maand. Die ging in 4:46 gemiddeld, de 10 mijl gisteren in 4:36 en ik had nog veel over. Het moet dus nog wel een stuk harder kunnen op de HM :)

In Eindhoven was het trouwens wel warm en zonnig, en gisteren waren de loopcondities eigenlijk top: graad of 12, bewolkt, droog en de wind viel uiteindelijk erg mee.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:11
Redcoil schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:36:
Mooie verhalen over alle evenementen van dit weekend!

Zelf heb ik gisteren ook de Drechtstadloop gedaan. Mijn zoontjes deden ook mee, op de 400m (6 jaar) en de 1 km (8 jaar). Die begonnen om 13.10 en 13.20, ik was daardoor dus gelukkig mooi op tijd in Dordrecht en kon in de parkeergarage in het centrum parkeren.

De 400 m heb ik samen gelopen met mijn zoontje. Hij vond het erg spannend en heeft het supergoed gedaan. De 1 km liep mijn oudste alleen. Helaas werden alle kinderen door de organisatie verkeerd gestuurd, waardoor deze allemaal 3 km moesten lopen… 8)7 Het blijft mensenwerk, maar het was voor veel kinderen toch echt wel een tandje teveel. Wel erg leuk dat ze een ‘échte’ medaille kregen (zowel op de 400m als de 1 km), net zoals de volwassenen. Ze waren hier heel trots op!

Zelf heb ik daarna om 14.45 de halve marathon gelopen (iets later dan gepland i.v.m. uitloop door de 1 km). Met de halve van Amsterdam in het achterhoofd richtte ik me op een tijd tussen de 1.50 en 1.55. Het was nat en winderig, maar zoals anderen ook al aangaven maakt dat niet meer zoveel uit als je eenmaal aan het lopen bent en daar jezelf warm door houdt.

Het begin was vrij smal en liep de hele meute vrij krap op elkaar, wat het inhalen lastig maakte. Uiteindelijk dunt zo’n groep toch uit en na een km of 2 kon ik m’n eigen temp lopen. Daarbij had ik een groepje van 4 voor mij lopen, waar ik prima bij kon aansluiten. Tot aan 15 km heb ik hen gevolgd, maar ik merkte dat telkens als we een heuvel omhoog gingen ik steeds wat meer moeite had. Uiteindelijk daarom besloten hen te laten gaan en iets in tempo terug te gaan.

Vergelijkbaar met de halve van Amsterdam had ik hier ook bij 17 km het idee dat de tank leeg was. Niet zozeer wat spieren of ademhalen betreft (dat ging nog best) alleen kreeg ik last van m’n pezen (m.n. enkels). Wellicht moet ik toch wat meer km’s in m’n training opnemen om de pezen te trainen? Of ander wat meer hoogtemeters? Ik vermoed dat het daar vandaan komt.

Uiteindelijk een kort stukje gelopen om een gelletje weg te schuiven en de benen iets rust te geven. Hierna de laatste km’s rond de 6 min/km uitgelopen. Eindtijd volgens de meting is 1:56:27, dus gemiddeld 5.28/km gemiddeld. Best tevreden mee, alleen jammer dat ik weer aan het eind terug moest in tempo. Geeft wel een doel om aan te werken.

Strava

Na de finish was het behoorlijk fris, volledig doorweekt en nog steeds stevige wind. Gelukkig was de auto dichtbij. Thuis meteen de warme douche in en daarna uitrusten op de bank.
Wanneer nam je je eerste gelletje?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

mhr-zip schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:22:
[...]

Wanneer nam je je eerste gelletje?
Vooraf boterhammen met pindakaas en 1,5 banaan. Tijdens de loop in totaal 3 gelletjes. De eerst op 10 km, daarna 15 km en laatste dus rond de 17/18 km.

¯\_(ツ)_/¯

• Mvdbeld
Redcoil schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:43:
[...]

Vooraf boterhammen met pindakaas en 1,5 banaan. Tijdens de loop in totaal 3 gelletjes. De eerst op 10 km, daarna 15 km en laatste dus rond de 17/18 km.
3 gelletjes op een halve marathon lijkt me erg overdreven, je lichaam heeft voor ongeveer 2 uur clycogeen opslag in je spieren en lever. Waarom zou je op 15 en 17/18 km nog gelletjes in nemen, dat is amper opgenomen voor de finish?

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:06
Altijd leuk om alle wedstrijdverhalen te lezen, de mooie resultaten, maar ook de tegenvallende. Beide voor de meeste van ons maar al te herkenbaar.

Iedereen gefeliciteerd met de mooie resultaten en voor iedereen waar deze wellicht niet (helemaal) behaald zijn, succes de volgende keer. Het weer zat niet helemaal mee, maar goed, de stevige wind heb je ook ongeveer de helft mee gehad moet je maar denken. :P

Ik ben 2 daagjes in Noorwegen geweest, natuurlijk veel te kort voor zo'n fantastisch mooi land, maar daar komt ooit verandering in. Ik had even overwogen om de hardloopschoenen mee te nemen, maar uiteindelijk niet gedaan. Daar wel wat gewandeld, ook dus gelukkig niet helemaal stil gezeten.

3 dagen niet lopen voelde als een eeuwigheid, dus bij terugkomst uiteraard direct een rondje gaan lopen. Het doel was om een rustig duurloopje te doen, daarom wel in korte broek, maar toch een shirtje met lange mouwen aangedaan. Het horloge bewust onder de mouwen gehouden om zo eens helemaal niet naar tempo en HS te kijken, maar gewoon puur op gevoel. Tijdens het lopen had ik continu het gevoel dat dit zo'n 5:20 zou zijn, maar bij thuiskomst bleek het gemiddelde uiteindelijk op 4:55 te zijn. En dit over een rondje van 17km @ een gemiddelde HS van 132. Is die 3 dagen rust toch nog ergens goed voor geweest. :*)

Strava.

Zondag nog een klein Z1 rondje van 7 km er achteraan gedaan @5:40km. Iets wat ik ooit heel lastig vond, maar inmiddels gaan de echt langzamere loopjes van 5:40/6:00 me ook prima af. Podcastje op en een beetje wegdromen, heerlijk.

Strava Garmin 265

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09-2025
3 dagen niet lopen voelde als een eeuwigheid, dus bij terugkomst uiteraard direct een rondje gaan lopen. Het doel was om een rustig duurloopje te doen, daarom wel in korte broek, maar toch een shirtje met lange mouwen aangedaan. Het horloge bewust onder de mouwen gehouden om zo eens helemaal niet naar tempo en HS te kijken, maar gewoon puur op gevoel. Tijdens het lopen had ik continu het gevoel dat dit zo'n 5:20 zou zijn, maar bij thuiskomst bleek het gemiddelde uiteindelijk op 4:55 te zijn. En dit over een rondje van 17km @ een gemiddelde HS van 132. Is die 3 dagen rust toch nog ergens goed voor geweest. :*)

Strava.

Zondag nog een klein Z1 rondje van 7 km er achteraan gedaan @5:40km. Iets wat ik ooit heel lastig vond, maar inmiddels gaan de echt langzamere loopjes van 5:40/6:00 me ook prima af. Podcastje op en een beetje wegdromen, heerlijk.
Wat een snelheid in je lage HS, ik ben pas begonnen met trainen op hartslag en mijn Z2 volgens Garmin dus de 60-70% zone is echt 8km/u en dat gaat op den duur steeds langzamer. Nou heb ik gelopen op een loopband dus kwa warmte is dat niet echt ideaal Strava.

Ik ga er wel van uit dat dit gewoon telkens steeds sneller zal gaan en het vooral opbouwen is op dit moment.

PSN: Alvanosa

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

Mvdbeld schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:53:
[...]

3 gelletjes op een halve marathon lijkt me erg overdreven, je lichaam heeft voor ongeveer 2 uur clycogeen opslag in je spieren en lever. Waarom zou je op 15 en 17/18 km nog gelletjes in nemen, dat is amper opgenomen voor de finish?
Dank voor het meedenken. Eerlijk antwoord? Ik deed maar wat. Had het plan op 10 en 15 een gel te nemen en had er 1 extra mee. Uiteindelijk tijdens het wandelen op 17/18 km toch die laatste ook genomen. Komt met name, doordat ik in Amsterdam 1 gel gebruikte en toen aan het eind ook terugzakte. Toen dacht ik dat het kwam door te weinig energie, maar met dit evenement achter de rug kan ik mooi de vergelijking maken en lijkt me dat niet de oorzaak.

Bij evt. komende halve marathons (staan vooralsnog niet gepland, maar bijv. tijdens training) wil ik het bij 1 houden.

¯\_(ツ)_/¯

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-01 16:02

polthemol

Moderator General Chat
frankv120 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:31:
Aangezien het hier toch al over richttijden vanuit Trenara gaat heb ik ook nog een vraag. Ik heb mijn doel al een tijdje staan op een een halve marathon in Maart, en de richttijd is nog nauwelijks veranderd. Door het voetballen kan ik bijna nooit 3x per week hardlopen, maar train ik wel vaak dus zou mijn conditie wel prima moeten blijven.

Nu ga ik 20 november voor het eerst een officiële loop doen (15km zevenheuvelenloop) en vroeg ik mij af hoe ik het best een inschatting kan maken van mijn richttijd die dag? Ik wil in Trenara liever niet het doel aanpassen aangezien ik geen premium meer heb dus vroeg me af of hier ook andere apps voor zijn die bijvoorbeeld op basis van mijn Strava gegevens een inschatting kunnen maken?

Ik zal samen met collega's lopen dus lijkt het me wel fijn om van te voren een idee te hebben of ik met ze samen kan lopen of beter alleen kan gaan.
vaak trainen wil niet zeggen dat je progressie maakt ;) Hoe train je, is belangrijker. Bij voetbal is het vooral gericht op explosieve kracht (veel spierkracht, korte stukken snel rennen en relatief veel rust), soort van intervaltrainingen (afhankelijk ook van de trainingen zelf natuurlijk). Dan is de vraag die rest: wat zijn je hardlooptrainingen in de dagen die resteren in je week?

Je kunt kijken bij je langere loop om richting een HM afstand te gaan (als je nog genoeg tijd hebt) en daar tempoblokken in te zetten met toenemende intensiteit. Dat geeft mij bij trainingen altijd een redelijk gevoel van waar ik sta. Als je een blok van 1K kunt wegtikken met bv. een pace van 5:00 zonder dat je hartslag lanceert of je bovenmatig moet lopen hijgen, dan is dat netjes. Kun je dat nog een paar blokken doen, dan geeft het een indicatie dat je niet op je omslagpunt zit (of in ieder geval niet erover).

Voor de rest volg ik wel @Roozzz zijn uitleg: die prognoses zijn veelal ruk omdat ze 0 rekening houden met omstandigheden, je vorm van de dag, algehele vorm en het guestimates zijn in the end. Veel gaat ook nog samenhangen met hoe sterk je in je hoofd bent: hoe diep kun je gaan, hoe lang kun je het ongemak van op/over je grens rennen volhouden bv.

Als het goed is zou je in ieder geval je 'easy pace' ondertussen wel moeten kennen: gebruik dat als basistempo voor een test met tempoblokken (dus tussen de tempoblokken in als herstel).

@Alvanosa een loopband is een slecht meetpunt daarvoor :) De snelheid klopt niet altijd helemaal lekker, ook vanwege de eigenschappen van een loopband. Als je met je voet land op de band, rem je de motor/band zelf aardig af waardoor je effectief gezien zelf ook afremt. Buiten op een redelijk normale dag zit ik tussen de 5:40 en 6:00 ergens met mijn 'easy pace', op mijn loopband kom ik nog eens niet in de buurt van dat tempo en kost het me veel meer moeite.

Zelf gisteren na een weekje niksen eens een loopje gedaan zonder echt ergens op te letten, om even te zien wat de schade is van mijn laatste avontuur. Een rondje van een 16Km was het doel, met wat hoogtemeters erin, pace 'whatever i feel like'. Iets te warm aangedaan met een lange broek, maar dat is te negeren uiteindelijk, dat zweet loopt wel weg :P Viel niet tegen voor de rest, vanaf de helft werd het wel een beetje harken en na 16K heb ik de laatste km gewandeld omdat ik er helemaal klaar mee was, maar het ging een beetje in mijn gebruikelijke tempo. Kleine reactie van mijn linkerenkel die lichtjes was omgeslagen bij de grizzly trail en een teennagel nog uit de sok kunnen vissen bij terugkomst, deze heeft definitief afscheid genomen van mijn voet :P (zullen er waarschijnlijk nog 2 volgen, gitzwart geworden, waarschijnljik omdat ik bij enkele afdaling met de voorkant van mijn schoenen keihard tegen ondr de bladeren verborgen stenen schopte).

Deze week nog een beetje aanmodderen met korte, relatief rustige loopjes en dan volgende trainingscyclus starten voor de 24 uurs van Sittard in maart, samen met kijken voor een nieuw paar sloffen met veel demping als opvolgers voor mijn On Cloudmonsters

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 07-11-2022 13:28 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Alvanosa
@Alvanosa een loopband is een slecht meetpunt daarvoor :) De snelheid klopt niet altijd helemaal lekker, ook vanwege de eigenschappen van een loopband. Als je met je voet land op de band, rem je de motor/band zelf aardig af waardoor je effectief gezien zelf ook afremt. Buiten op een redelijk normale dag zit ik tussen de 5:40 en 6:00 ergens met mijn 'easy pace', op mijn loopband kom ik nog eens niet in de buurt van dat tempo en kost het me veel meer moeite.
Ik heb ook nog een loop in de 60-70% zone zonder loopband maar dat voelt voor mij ook nog verschrikkelijk traag aan. Ik ga ervan uit hoe vaker ik in deze zone train dat het uiteindelijk toch steeds sneller zal gaan.

Ik weet dat een loopband niet ideaal is, maar het is alsnog beter dan niet lopen en kwa hartslag maakt het dan niet zoveel uit.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-01 16:02

polthemol

Moderator General Chat
Alvanosa schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:42:
[...]

Ik heb ook nog een loop in de 60-70% zone zonder loopband maar dat voelt voor mij ook nog verschrikkelijk traag aan. Ik ga ervan uit hoe vaker ik in deze zone train dat het uiteindelijk toch steeds sneller zal gaan.

Ik weet dat een loopband niet ideaal is, maar het is alsnog beter dan niet lopen en kwa hartslag maakt het dan niet zoveel uit.
trainen op een loopband is zeker beter dan niet trainen, enige reden dat ik dat ding hier ook heb (dat en het is makkelijker om hoogtemeters te maken en/of op een jankende baby te passen :P ).

Het tempo zal wel gewoon vele malen lager liggen.

Dat de trage loop heel langzaam/te langzaam aanvoelt is normaal. Als je die in de juiste intensiteit doet, ben je bij terugkomst ook gewoon nog behoorlijk fris en zeker niet moe/vermoeid.

Wat ik me wel afvraag is of je zones wel kloppen qua hartslag? Je hebt je halve marathon op een pace van ~5:00 gedaan (met nog wat hoogtemeters erin). Z2 en dan 6:00 halen lijkt dan niet helemaal te matchen met die prestatie

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Alvanosa
polthemol schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:01:
[...]

trainen op een loopband is zeker beter dan niet trainen, enige reden dat ik dat ding hier ook heb (dat en het is makkelijker om hoogtemeters te maken en/of op een jankende baby te passen :P ).

Het tempo zal wel gewoon vele malen lager liggen.

Dat de trage loop heel langzaam/te langzaam aanvoelt is normaal. Als je die in de juiste intensiteit doet, ben je bij terugkomst ook gewoon nog behoorlijk fris en zeker niet moe/vermoeid.

Wat ik me wel afvraag is of je zones wel kloppen qua hartslag? Je hebt je halve marathon op een pace van ~5:00 gedaan (met nog wat hoogtemeters erin). Z2 en dan 6:00 halen lijkt dan niet helemaal te matchen met die prestatie
Ik was na die halve marathon ook wel helemaal kapot, maar mijn max hartslag is rond de 190bpm, ik weet niet bij welke Z jij begint te tellen want ik zie dat sommigen bij Z0 beginnen en anderen bij Z1.

Met een hartslag rond de 114-133 bpm, dus 60-70% voelt het voor mij echt veel te traag aan, of ik heb inderdaad mijn zones helemaal verkeerd staan.

Ik ben bekend met deze berekening:
Hartslagzone 1 – Zeer licht 50-60% van de maximale hartslag.
Hartslagzone 2 – Licht 60-70% van de maximale hartslag.
Hartslagzone 3 – Matig: 70-80% van de maximale hartslag.
Hartslagzone 4 – Zwaar: 80-90% van de maximale hartslag.
Hartslagzone 5 – Zeer zwaar: 90-100% van de maximale hartslag.

[ Voor 13% gewijzigd door Alvanosa op 07-11-2022 14:14 ]

• frankv120
polthemol schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:25:
[...]

vaak trainen wil niet zeggen dat je progressie maakt ;) Hoe train je, is belangrijker. Bij voetbal is het vooral gericht op explosieve kracht (veel spierkracht, korte stukken snel rennen en relatief veel rust), soort van intervaltrainingen (afhankelijk ook van de trainingen zelf natuurlijk). Dan is de vraag die rest: wat zijn je hardlooptrainingen in de dagen die resteren in je week?

Je kunt kijken bij je langere loop om richting een HM afstand te gaan (als je nog genoeg tijd hebt) en daar tempoblokken in te zetten met toenemende intensiteit. Dat geeft mij bij trainingen altijd een redelijk gevoel van waar ik sta. Als je een blok van 1K kunt wegtikken met bv. een pace van 5:00 zonder dat je hartslag lanceert of je bovenmatig moet lopen hijgen, dan is dat netjes. Kun je dat nog een paar blokken doen, dan geeft het een indicatie dat je niet op je omslagpunt zit (of in ieder geval niet erover).

Voor de rest volg ik wel @Roozzz zijn uitleg: die prognoses zijn veelal ruk omdat ze 0 rekening houden met omstandigheden, je vorm van de dag, algehele vorm en het guestimates zijn in the end. Veel gaat ook nog samenhangen met hoe sterk je in je hoofd bent: hoe diep kun je gaan, hoe lang kun je het ongemak van op/over je grens rennen volhouden bv.

Als het goed is zou je in ieder geval je 'easy pace' ondertussen wel moeten kennen: gebruik dat als basistempo voor een test met tempoblokken (dus tussen de tempoblokken in als herstel).
Nee dat klopt inderdaad, ik probeer dinsdag altijd een interval training te doen, donderdag voetbaltraining, zaterdag LSD (al zijn die meestal niet zo lang als Trenara wil) en zondag voetbalwedstrijd.

Ik was van plan om komende zaterdag een halve marathon te doen dus dan zal ik eens proberen wat tempo blokken te doen, al moeten de pijntjes van de voetbalwedstrijd en strong viking trail (13km) van afgelopen weekend dan wel al weg zijn.

Ik snap dat die prognoses echt niet alles zijn, maar omdat ik niet echt op een vast tempo train vind ik het zonder prognoses lastig in te schatten hoe ver ik kan gaan. De training die het dichts in de buurt komt was een (training van Trenara) twee weken geleden (3km rustig, 3km tempo, 1km rustig, 3km tempo, 3km rustig), maar doordat mijn horloge alleen mijn gemiddelde snelheid aangeeft ging ik per ongeluk iets te snel. Ik gok dat ik tijdens een wedstrijd 15km wel onder de 5:00 min/km aan moet kunnen, dus denk dat ik dat maar als richtlijn aanhoudt en als dit te makkelijk blijkt tijdens het lopen wel versnel.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Tim_W
Alvanosa schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:38:
[...]

Wat een snelheid in je lage HS, ik ben pas begonnen met trainen op hartslag en mijn Z2 volgens Garmin dus de 60-70% zone is echt 8km/u en dat gaat op den duur steeds langzamer. Nou heb ik gelopen op een loopband dus kwa warmte is dat niet echt ideaal Strava.

Ik ga er wel van uit dat dit gewoon telkens steeds sneller zal gaan en het vooral opbouwen is op dit moment.
Om maar even met de deur in huis te vallen, je HS met iemand anders vergelijken heeft geen enkele zin. Tempo idem dito. Ik zou me ook niet blindstaren op de zones die je voorgeschoteld krijgt vanuit Garmin o.i.d.

Iedereen heeft zijn/haar eigen range qua HS met daarbij behorende tempo's. Door middel van trainen kun je je HS bij X tempo omlaag krijgen of andersom genomen, je tempo omhoog bij X HS. Ook kun je je rust HS (fors) omlaag krijgen naarmate je meer/langer loopt, wat allemaal best fascinerend -en ook motiverend is moet ik zeggen. Verder heb je uiteraard nog verschillen in vorm van de dag, uitgerust of niet, op loopband -of buiten, enz. Kortom, best wat variabelen waarom het de ene keer allemaal makkelijker gaat dan de andere keer.

Toen ik iets meer dan 3 jaar terug begon met hardlopen was mijn rust HS zo'n 65, nu is dat 40. Echter, mijn max is vermoedelijk (niet officieel gemeten) "maar" zo'n 185 en het omslagpunt zal ergens rond de 170 liggen. Een lage HS is dus niet per definitie "beter", want waar 170 voor mij hard werken is, is die HS voor een ander wellicht een makkie. ;)

Strava Garmin 265

• Alvanosa
Tim_W schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:06:
[...]

Om maar even met de deur in huis te vallen, je HS met iemand anders vergelijken heeft geen enkele zin. Tempo idem dito. Ik zou me ook niet blindstaren op de zones die je voorgeschoteld krijgt vanuit Garmin o.i.d.

Iedereen heeft zijn/haar eigen range qua HS met daarbij behorende tempo's. Door middel van trainen kun je je HS bij X tempo omlaag krijgen of andersom genomen, je tempo omhoog bij X HS. Ook kun je je rust HS (fors) omlaag krijgen naarmate je meer/langer loopt, wat allemaal best fascinerend -en ook motiverend is moet ik zeggen. Verder heb je uiteraard nog verschillen in vorm van de dag, uitgerust of niet, op loopband -of buiten, enz. Kortom, best wat variabelen waarom het de ene keer allemaal makkelijker gaat dan de andere keer.

Toen ik iets meer dan 3 jaar terug begon met hardlopen was mijn rust HS zo'n 65, nu is dat 40. Echter, mijn max is vermoedelijk (niet officieel gemeten) "maar" zo'n 185 en het omslagpunt zal ergens rond de 170 liggen. Een lage HS is dus niet per definitie "beter", want waar 170 voor mij hard werken is, is die HS voor een ander wellicht een makkie. ;)
Ohw ja ik begrijp dat zeker wel, maar ik vind het voor mijzelf nogal vreemd dat ik met mijn maximale hartslag van 190 zo "langzaam" ben momenteel in de zone van 60-70%. Ik heb hiervoor nooit in HZ getrained en dan begrijp ik dat dit een reden kan zijn.

Het voelt momenteel zo traag aan, en ik probeer voor mijzelf te begrijpen of er iets niet klopt of dat het gewoon een kwestie van trainen is. Ik ben in Maart van 2021 begonnen met lopen en heb in Oktober een marathon uitgelopen. Kwa vooruitgang ben ik zeer tevreden, maar ik probeer te begrijpen hoe de hartslagzones werken en of het klopt in mijn geval. Ook probeer ik erachter te komen of het normaal is en het dus een kwestie is van tijd investering om de pace te verbeteren in de zone van 60-70%.

Zoals je aangeeft werkt het bij mij juist motiverend om toch proberen een betere pace te hebben met een lagere hartslag in welke zone dan ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Alvanosa op 07-11-2022 15:15 ]

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-01 20:51
Gaargod schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:23:

Niet in de Ardennen maar aan de kust, met flink wat strand en duinen: de North C trail: https://www.passionforsports.eu/nl-northctrail

• Hartloper
[...]

Ik voel met je mee. Toen ik aankwam in Rotterdam voor de marathon wou ik parkeren in Parking Hofplein, een van de officiële parkings van de marathon. Maar het rondpunt om op parking Hofplein te komen was afgesloten!
Ik reed een paar keer rond, en ging uiteindelijk toch, tegen de richting in, over het afgesloten rondpunt om zo in de parking Hofplein te geraken. Achteraf bleek dat ik een straat vroeger had moeten inslaan en zo in de parking had kunnen geraken. Maar dat stond niet op de website en mijn GPS gaf dat niet aan, en de paniek begon stilaan te komen...

Wat de prognose betreft, een 44 minuten op 10 km geeft ongeveer 1:38 op de halve, mits voldoende getraind. Dus die prognose is niet zo gek.
De 3:07 op de marathon is wel volslagen bij de haren getrokken, want 44km/10km geeft volgens de meeste calculatoren 3:25 op de marathon.
Overigens zijn calculatoren vrij betrouwbaar voor alle afstanden tussen 5 km en de halve marathon. Maar hun marathonpredictie is meestal te optimistisch. De reden is dat de marathon niet gewoon 2 keer een halve is ;)
Het is wel mogelijk om je marathonpredictie te halen, vooral voor mensen die veel kilometers maken, maar het lukt zelden van de eerste keer.

• Gaargod
Thanks @Hartloper, ziet er nice uit. Duin & strand zijn een beetje mijn vaste trainingsgebied dus ben wel even op zoek naar iets anders voor deze periode :)

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:10

sebasd

rijdt op espresso

Morgenochtend vroeg voor de verandering maar weer eens een keer een 5km testje doen. Eens kijken hoe het met de snelheid is..

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

sebasd schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:36:
Morgenochtend vroeg voor de verandering maar weer eens een keer een 5km testje doen. Eens kijken hoe het met de snelheid is..
Pfff.. 5km is nog een eind. Maar wel ontzettend lekker om weer eens wat aan ‘snelheid’ te doen. Zit er nu zelfs over te denken om me voorlopig daar maar even op te richten en minder op het lange verre lopen.

Trainen om een fatsoenlijke 5 en 10km te kunnen lopen, zeg maar, en kijken hoe dicht ik nog in de buurt van mijn PRs uit een vroeger loopleven (20:23 en 42:53) kan komen.. Als ik dat ooit nog eens wil doen is nu de tijd, ik word er niet jonger op.

Oh ja, de score was nu 25:29. Valt nog niet eens heel erg tegen, maar genoeg werk aan de winkel.

• GerGio
Hartloper schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:20:
[...]

Ik voel met je mee. Toen ik aankwam in Rotterdam voor de marathon wou ik parkeren in Parking Hofplein, een van de officiële parkings van de marathon. Maar het rondpunt om op parking Hofplein te komen was afgesloten!
Ik reed een paar keer rond, en ging uiteindelijk toch, tegen de richting in, over het afgesloten rondpunt om zo in de parking Hofplein te geraken. Achteraf bleek dat ik een straat vroeger had moeten inslaan en zo in de parking had kunnen geraken. Maar dat stond niet op de website en mijn GPS gaf dat niet aan, en de paniek begon stilaan te komen...

Wat de prognose betreft, een 44 minuten op 10 km geeft ongeveer 1:38 op de halve, mits voldoende getraind. Dus die prognose is niet zo gek.
De 3:07 op de marathon is wel volslagen bij de haren getrokken, want 44km/10km geeft volgens de meeste calculatoren 3:25 op de marathon.
Overigens zijn calculatoren vrij betrouwbaar voor alle afstanden tussen 5 km en de halve marathon. Maar hun marathonpredictie is meestal te optimistisch. De reden is dat de marathon niet gewoon 2 keer een halve is ;)
Het is wel mogelijk om je marathonpredictie te halen, vooral voor mensen die veel kilometers maken, maar het lukt zelden van de eerste keer.
Als ik de Marathon van Rotterdam loop ga ik waarschijnlijk gewoon bij familie slapen. Dan heb ik dat hele probleem van parkeren niet. Goed wijze les voor de volgende keer.

Natuurlijk heb ik al een beetje uitgezocht wat de mogelijkheden zijn omtrent mijn tijden van een marathon.
Vandaar dat ik ook wel wat vraagtekens zetten bij de tijd. Want het lijkt me bijzonder sterk dat ik in een half jaar zowel heel veel sneller als verder kan lopen. Laten we wel wezen als ik hem onder de 3:30:00 loop ben ik al meer dan tevreden. Ik heb altijd vol gehouden dat ik pas een Marathon ga lopen als ik het enigszins verantwoord vind qua loop conditie. Dat lijkt nu wel redelijk zo te zijn.

Ik denk dat ik dit schema blijf volgen en ergens later dit jaar een poging ga wagen mijn PR op de halve officieel aan te scherpen. Ergens op een mooie dag in December. Zover ik nu kan zien zou een schema van rond de 3:20:00 toch enigszins me moeten hebben de rest van de grenzen waar ik tegen aan schuur ooit een keer te verbreken. Zaken zoals de befaamde sub 20minuten 5k etc.

Maar goed ergens wil ik ook nog een halve Ironman doen in die tijd dus we kijken even hoe het allemaal uitpakt.

Overigens valt de gemiddelde marathon tijden me wel tegen ik dacht dat als ik hem in 4 uur zou lopen dat ik dan wel ergens achter in het veld zou zitten maar dat valt dus best wel mee.

Nickname KasPlantje.

• Tim_W
Alvanosa schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:13:
[...]

Ohw ja ik begrijp dat zeker wel, maar ik vind het voor mijzelf nogal vreemd dat ik met mijn maximale hartslag van 190 zo "langzaam" ben momenteel in de zone van 60-70%. Ik heb hiervoor nooit in HZ getrained en dan begrijp ik dat dit een reden kan zijn.

Het voelt momenteel zo traag aan, en ik probeer voor mijzelf te begrijpen of er iets niet klopt of dat het gewoon een kwestie van trainen is. Ik ben in Maart van 2021 begonnen met lopen en heb in Oktober een marathon uitgelopen. Kwa vooruitgang ben ik zeer tevreden, maar ik probeer te begrijpen hoe de hartslagzones werken en of het klopt in mijn geval. Ook probeer ik erachter te komen of het normaal is en het dus een kwestie is van tijd investering om de pace te verbeteren in de zone van 60-70%.

Zoals je aangeeft werkt het bij mij juist motiverend om toch proberen een betere pace te hebben met een lagere hartslag in welke zone dan ook.
Ik staat me persoonlijk niet blind op de cijfers qua op HS trainen, maar zone 1 is qua HS ook gewoon erg laag en daarmee het tempo dus ook. Ondanks dat mijn zones simpelweg door Garmin zijn bepaald, en dus waarschijnlijk verre van accuraat, loop ik zelden echt in zone 1. Het is meestal op het randje tussen 1 en 2. Met fietsen is zone 1 een stuk makkelijker.

Ik weet niet hoe vaak je loopt, wat je volume is en welke type loopjes je doet? Ik heb zelf mijn meeste progressie in aanloop naar mijn 1e marathon vorig jaar gehad. Toen heb ik redelijk gedisciplineerd een schema gevolgd van 5 keer in de week lopen met volumes tussen 50-85km per week, met een totaal van 2500 voor het volledige jaar. Voor dit bewuste schema liep ik wat doelloos mijn rondjes zonder al te veel variatie en had ik het gevoel stil te staan -en zelfs achteruit te gaan. Oftewel, afwisseling en toename volume en/of aantal keer lopen per week zijn mijns inziens belangrijk om beter te worden. Het komt sowieso niet vanzelf. :P

@GerGio je kunt ook bij Capelsebrug parkeren en vandaag de metro pakken naar station Beurs.

Wat betreft een streeftijd, wat heb je bijvoorbeeld nu op de 10km en halve staan? Recent schreef je hier nog om voor sub 4 te willen gaan en ik zie nu al 3:20/3:30 voorbij komen, het is natuurlijk goed om ambities te hebben, maar leg je de lat niet te hoog?

[ Voor 8% gewijzigd door Tim_W op 08-11-2022 08:59 ]

Strava Garmin 265

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:25

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het ziet er vooralsnog meer dan prima uit voor aankomend weekend _/-\o_

Dat wordt genieten voor een ieder die er op uit trekt de aankomende dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG-omC4keYGJ_ohdd2fJQhW3Moc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XuSV0mCOtFilOjHhivEQmADu.jpg?f=user_large

Heerlijk loopweer in het vooruitzicht voor de Alfa Bear Trail op zondag *O*
sebasd schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:48:
[...]

Pfff.. 5km is nog een eind. Maar wel ontzettend lekker om weer eens wat aan ‘snelheid’ te doen. Zit er nu zelfs over te denken om me voorlopig daar maar even op te richten en minder op het lange verre lopen.

Trainen om een fatsoenlijke 5 en 10km te kunnen lopen, zeg maar, en kijken hoe dicht ik nog in de buurt van mijn PRs uit een vroeger loopleven (20:23 en 42:53) kan komen.. Als ik dat ooit nog eens wil doen is nu de tijd, ik word er niet jonger op.

Oh ja, de score was nu 25:29. Valt nog niet eens heel erg tegen, maar genoeg werk aan de winkel.
Hey Bas, top dat je weer lekker bezig bent. :)

Ik heb afgelopen periode met hardlopen ook wel gemerkt dat ik 45 ben en geen 21 meer, ik heb dan ook al vrij snel de jacht naar snellere tijden losgelaten.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar die 20 en 45 op 5 en resp. 10 km lijken mij met jouw hardloopcarriere niet geheel onbereikbaar maar ik moet zeggen dat ik meer van mijn loopjes geniet nu ik de druk van een eindtijd niet meer heb.

Tijdens de Posbanktrail heb ik zelfs niet eens echt op mijn snelheid of tijd gelet, De Forerunner geeft mijn hartslag groot en duidelijk weer zodat ik mijn inspanning en herstel iets kan sturen. Elke km hoor ik de piep van de ronde en kan ik even snel zien hoe lang ik onderweg ben, and that's it.

Ja, het was fijn om net binnen de cut-off van 3 uur te finishen bij de Posbanktrail maar het lekker ontspannen genieten én uitlopen van lange(re) trails bieden mij de meeste genoegdoening.

Hopelijk vind je de aankomende tijd meer ruimte in je drukke schema om weer lekker te gaan genieten van het lopen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• InZane
  • Nu online
sebasd schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:48:
[...]

Kun je dan niet beter gewoon eens een 5km wedstrijdje in de buurt meepakken? Tijdens een westrijd ga je toch vaak net even wat harder/dieper :)

• Mvdbeld
InZane schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:28:
[...]

Kun je dan niet beter gewoon eens een 5km wedstrijdje in de buurt meepakken? Tijdens een westrijd ga je toch vaak net even wat harder/dieper :)
Voor 5K kan je ook altijd een Parkrun meepakken op een zaterdag als die ergens in de buurt is, vind dit zelf ook wel leuke loopjes (kan je zo gek / snel maken als je zelf wilt).

• Alvanosa
Tim_W schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:32:
[...]
Ik staat me persoonlijk niet blind op de cijfers qua op HS trainen, maar zone 1 is qua HS ook gewoon erg laag en daarmee het tempo dus ook. Ondanks dat mijn zones simpelweg door Garmin zijn bepaald, en dus waarschijnlijk verre van accuraat, loop ik zelden echt in zone 1. Het is meestal op het randje tussen 1 en 2. Met fietsen is zone 1 een stuk makkelijker.

Ik weet niet hoe vaak je loopt, wat je volume is en welke type loopjes je doet? Ik heb zelf mijn meeste progressie in aanloop naar mijn 1e marathon vorig jaar gehad. Toen heb ik redelijk gedisciplineerd een schema gevolgd van 5 keer in de week lopen met volumes tussen 50-85km per week, met een totaal van 2500 voor het volledige jaar. Voor dit bewuste schema liep ik wat doelloos mijn rondjes zonder al te veel variatie en had ik het gevoel stil te staan -en zelfs achteruit te gaan. Oftewel, afwisseling en toename volume en/of aantal keer lopen per week zijn mijns inziens belangrijk om beter te worden. Het komt sowieso niet vanzelf. :P
Ik probeer me niet blind te staren op de zones, maar ik had het gevoel dat ik ergens iets verkeerd aan het doen was dus wou ik wat info en of meningen horen van andere mensen. En of mijn zones niet kloppen aangezien mijn snelheid zoveel lager lag dan iemand anders in zone 1. Wat ik begrijp is dat ik gewoon geduld moet hebben en ik vanzelf sneller zal lopen in zone 1. Met het lopen zit ik ook dicht tegen zone 2 aan en als ik in zone 2 kom vertraag ik telkens iets zodat ik weer terug in zone 1 kom.

Ik heb pas een schema afgemaakt met 3 maal in de week lopen voor een marathon, deze ook afgesloten en dit ging dan vooral op afstand trainen, waarbij ik rond de 50km per week liep. Wel het grootste gedeelte in zone 3 en soms met trainingen in zone 4.

Met het schema dat ik nou ga aanhouden loop ik op hartslag en 4 maal in de week. Ik woon in Spanje en voor mijn werk moet ik regelmatig naar Belgie reizen, dus ik kan niet echt 5 maal in de week lopen wegens het reizen, dat is dan ook de reden dat ik soms de loopband gebruik voor het trainen. Kwa afwisseling zit het volgens mij wel goed, ik doe intervals, long runs, easy runs, fartlek, hill runs en trails door de bergen wat overigens heerlijk is, voor 15 Januari heb ik dan ook een trail run van 14km met 500m hoogteverschil.

• Roozzz
Mvdbeld schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:32:
[...]

Voor 5K kan je ook altijd een Parkrun meepakken op een zaterdag als die ergens in de buurt is, vind dit zelf ook wel leuke loopjes (kan je zo gek / snel maken als je zelf wilt).
Goede tip! Lijkt me stiekem een erg mooi format. Helaas woon ik precies verkeerd... en om nu langer in de auto te gaan zitten dan ik aan het lopen ben gaat wel heel ver ;)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Exact dit, ik zeg net wel dat tijden mij niet zo meer boeien, maar het lopen van een evenement met wat mede-dwazen pushed mij een stuk harder om hem uit te lopen omdat het gewoonweg bere-gezellig is en vaak kun je nog even aanhaken bij iemand die een prettig tempo loopt.

Hoewel ik meestal als laatste start en eigenlijk bij niemand meer in de buurt kom :P :+

• GerGio
Tim_W schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:32:
@GerGio je kunt ook bij Capelsebrug parkeren en vandaag de metro pakken naar station Beurs.

Wat betreft een streeftijd, wat heb je bijvoorbeeld nu op de 10km en halve staan? Recent schreef je hier nog om voor sub 4 te willen gaan en ik zie nu al 3:20/3:30 voorbij komen, het is natuurlijk goed om ambities te hebben, maar leg je de lat niet te hoog?
Ik heb recent (3 weken geleden) een pr gezet op de 10k van 45:06 dat was met een langzamere eerste km. Dus daar zit nog ruimte. Mijn halve PR staat nu op 1:47:21. Maar zou dit weekend die van Dordrecht lopen met een doeltijd ergens rond de 1:40:00 daar was ik voor in training en dat had ook wel moeten kunnen.

Ik had altijd het idee om ooit een marathon te lopen. Het idee was altijd omdat gewoon lekker behouden te doen op 4 uur. Maar ik maak de afgelopen tijd zo lekker progressie dat ik nu gewoon het beter getraind wil doen in-plaats van hem gewoon uitlopen. Het gewoon op een verantwoorde manier lopen. Dat betekend ook dat je hem in elk geval binnen een redelijk tijd moet kunnen lopen. Kijkende naar mijn huidige tijden zou dat dus in tussen de 3:20 en de 3:30 moeten kunnen. Dat is een beter doel want dan train ik de komende tijd ook nog op progressie op de wat kortere afstanden wat ook een doel zou moeten zijn.

Het doel is dus om hem tussen die tijden te lopen en in de tussentijd een betere loper te worden. Zodat dat me ook helpt als ik een triatlon ga doen.

Nickname KasPlantje.

• Mvdbeld
Roozzz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:38:
[...]

Goede tip! Lijkt me stiekem een erg mooi format. Helaas woon ik precies verkeerd... en om nu langer in de auto te gaan zitten dan ik aan het lopen ben gaat wel heel ver ;)
Ja super mooi format, volledig gedragen door vrijwilligers en een slim tijdregistratie systeem. Helaas wat minder wijdverspreid in Nederland vergeleken de UK....

• Roozzz
Alvanosa schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:37:
[...]

Ik probeer me niet blind te staren op de zones, maar ik had het gevoel dat ik ergens iets verkeerd aan het doen was dus wou ik wat info en of meningen horen van andere mensen. En of mijn zones niet kloppen aangezien mijn snelheid zoveel lager lag dan iemand anders in zone 1. Wat ik begrijp is dat ik gewoon geduld moet hebben en ik vanzelf sneller zal lopen in zone 1. Met het lopen zit ik ook dicht tegen zone 2 aan en als ik in zone 2 kom vertraag ik telkens iets zodat ik weer terug in zone 1 kom.
[...]
Vanaf afstand is het altijd lastig om in te schatten of de zones ed kloppen. Gezien je al wel een marathon gefinisht hebt, doet je in ieder geval iets goed in je training d:)b

Een vrij eenvoudige test om de intensiteit tijdens het lopen te bepalen is door te praten. Kan je een normaal gesprek voeren (kletsen, zingen)? Dan zit je voor de rustige loopjes in de juiste zone. Dit komt overeen met zone 1 en 2.
Kan je korte zinnen praten, maar is een echt gesprek lastig? Dan zit je waarschijnlijk in zone 3.
Kan je enkele woorden uitbrengen, maar een zin gaat niet meer lukken? Hoog zone 3 of zone 4.

Probeer het eens. Mocht blijken dat jouw gevoel afwijkt met de zones van je horloge dan kan je eens kijken of je die beter/anders kan bepalen. Als je je marathon training overwegend in zone 3 en 4 hebt gedaan, vermoed ik dat de zones mogelijk iets vertekend zijn. Mogelijk liggen je zones iets te laag.

• Tim_W
@GerGio Een halve marathon in 1:40 en een marathon in 3:20 zijn exact dezelfde snelheid, dus dat gaat in principe niet, of je moet het komende half jaar nog enorm veel progressie maken.

4 uur lijkt me inderdaad te conservatief voor je. Afhankelijk van het risico dat je bereid bent om te nemen zou ik vooralsnog inzetten tussen 3:30 en 3:40, afhankelijk van hoe komend jaar voor je verloopt kun je dat altijd nog aanpassen. Ook moet je jezelf afvragen of je je 1e marathon "veilig" wil gaan ervaren of wil je wil gaan racen voor een scherpe tijd?

Ik ben zelf voor veilig gegaan vorig jaar mijn tijdens mijn 1e en die ging toen in 3:39. Voor wat het waard is, ik had op dat moment 19:50 op de 5, 41:xx op de 10 en het niveau (nooit in wedstrijd gelopen) van <1:35 op de halve.

@Alvanosa 50km per week met afwisseling is een mooie basis, daar ga je zeker verder mee komen! Hou je deze nog een beetje bij nu je niet in een marathon schema zit?

Strava Garmin 265

• Alvanosa
Tim_W schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:57:
@Alvanosa 50km per week met afwisseling is een mooie basis, daar ga je zeker verder mee komen! Hou je deze nog een beetje bij nu je niet in een marathon schema zit?
Ik heb nou een schema begonnen tot 25 December om mijn conditie op te bouwen ik heb dan maar 30km gelopen maar het is vooral zone 1 lopen om conditie op te bouwen, daarna begin ik met mijn marathon schema voor Rotterdam, dus dan zullen de km's weer omhoog gaan.

• InZane
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:25:
Het ziet er vooralsnog meer dan prima uit voor aankomend weekend _/-\o_

Dat wordt genieten voor een ieder die er op uit trekt de aankomende dagen.

[Afbeelding]
Prima weer voor de Zandenplasloop aanstaande zaterdag! Al had het nog best een paar graadjes minder warm mogen zijn van mij. Maar goed, het is maar 5km.

Leuk om weer wat van die wedstrijdjes mee te pakken in het naseizoen. Zin an! :)

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Afgelopen week 2x naar het Outlet in Roermond geweest en een goede schoenen deal gescoord.

Eerst bij Adidas naar binnen, daar stonden een paar Adidas Adizero Pro van 180 voor 120 euro, geen spectaculaire deal! Echter ging hier nog 20% korting vanaf, aan de kassa bleek echter dat de schoen van 84 euro in het systeem stond. Nieuwe schoen voor 65 euro. Nog een rondje door de Nike winkel gelopen, hier stonden een paar Zoom Fly 4 voor 100 euro, maar geen spectaculaire deal verder.
Wel nog een broek gekocht, die bij thuiskomst niet heel lekker bleek te zitten. Dus deze afgelopen zondag teruggebracht en nog een rondje door de Nike store gemaakt.

De voorraad was aangevuld met Tempo Next van 200 voor 130 euro. Geen spectaculaire deal, maar hier ging nog eens 50% korting overheen. Nu heb ik altijd mijn twijfels gehad bij de Tempo Next en dan met name om de herrie die ze maken. Echter, sinds ik ook de Alphafly in mijn assortiment heb lijkt het me wel verstandig om de de Tempo Next als trainingschoen in te gaan zetten.

Mijn training-/ wedstrijdschoenverhouding ziet er nu als volgt uit:

Zoom Fly 23(training) >> Vaporfly (wedstrijd)
Tempo Next (training) >> Alphafly (wedstrijd)

Al met een voor 380 euro aan loopschoenen gescoord, en "slechts" 140 euro betaald.

De Adizero ga ik icm de Saucony Speed Pro voor de snelle interval gebruiken :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:20
Met nog 3 weken te gaan voor mijn eerste marathon check ik ook weer even in. Leuk om de wedstrijdverslagen van afgelopen weekend te lezen, zaten mooie ervaringen tussen!

Twee weken geleden heb ik de eerste lange loop in mijn schema gewurmd. 2 uur lang op een rustig tempo, 25 kilometer afgetikt zonder problemen. Dat gaf vertrouwen dat de marathon in 3u:30 in ieder geval moet kunnen.

Vervolgens bedacht dat ik nog wel eens van het werk naar huis zou kunnen lopen. 28 kilometer, voornamelijk fietspaden met een stukje bos. Kans om eens te kijken hoe het lichaam na 2/3e van de marathonafstand voelt als ik probeer het tempo voor 3u:15 aan te pakken. Gisteren was hier een uitgelezen kans voor, en het resultaat viel niet tegen!

Vooraf een extra rustdag genomen, gedurende de dag de nodige koolhydraten genomen en goed gedronken, gels en 500ml drinken mee onderweg, lampje aan en lekker gelopen. Gaf een heerlijk euforisch gevoel om na een drukke werkdag de schoenen aan te doen en gewoon te gaan. Frisse lucht, de kilometers 1 voor 1 aftikken en nieuwe wegen verkennen. In het donker rond en door het bos navigeren was wat tricky, maar hield me wel goed scherp. Ik had zelfs nog ruim de energie over om in de laatste kilometers te versnellen naar HM tempo. Met ruim 28 kilometer verslonden binnen 2u:08 ook lekker vlot gelopen en durf ik de uitdaging aan om in Spijkenisse de 3u:15 pacer te gaan stalken :P

Het enige waar ik nog over dub zijn de schoenen waar ik op ga lopen. Eerste optie was de Alphafly's, maar die lijken na een paar testruns toch wat te krap te zitten, met een blauwe teennagel tot gevolg. Die zullen waarschijnlijk op Marktplaats naar een nieuwe eigenaar mogen zoeken. Mijn lange loop van gisteren deed ik op Vaporfly's. Loopt lekker licht, is een serieuze optie. Maar ik heb gisteravond toch nog een paar Saucony Endorphin Pro 3 met 20% korting besteld om uit te proberen. Ben benieuwd of dat misschien nog iets meer bounce/demping geeft.

• frankv120
Ik zie hier wel vaak het fenomeen training- en wedstrijdschoenen voorbij komen. Na even denken lijkt het me logischerwijs zo dat je in dat geval traint met een "mindere" schoen, zodat vervolgens de wedstrijd makkelijker is omdat je een "betere" schoen hebt?

Nu ben ik zelf pas bezig aan mijn eerste paar echte hardloopschoenen die ik een jaar geleden heb laten aanmeten bij de lokale Run2Day, maar het virus heeft me wel te pakken dus ben ik wel steeds nieuwsgieriger aan het worden. Wel met in gedachte dat mijn eerste "serieuze" wedstrijd pas over twee weken is.
Ik ren normaal dus altijd op de Brooks Ghost 14, wat zou in vergelijking met deze een goede wedstrijdschoen zijn? Ik lees hier veel goede dingen over de verschillende Nikes, maar doordat mijn voeten nogal breed zijn knijpen deze nogal snel.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• InZane
  • Nu online
Calitomnication schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:08:
Afgelopen week 2x naar het Outlet in Roermond geweest en een goede schoenen deal gescoord.

Eerst bij Adidas naar binnen, daar stonden een paar Adidas Adizero Pro van 180 voor 120 euro, geen spectaculaire deal! Echter ging hier nog 20% korting vanaf, aan de kassa bleek echter dat de schoen van 84 euro in het systeem stond. Nieuwe schoen voor 65 euro. Nog een rondje door de Nike winkel gelopen, hier stonden een paar Zoom Fly 4 voor 100 euro, maar geen spectaculaire deal verder.
Wel nog een broek gekocht, die bij thuiskomst niet heel lekker bleek te zitten. Dus deze afgelopen zondag teruggebracht en nog een rondje door de Nike store gemaakt.

De voorraad was aangevuld met Tempo Next van 200 voor 130 euro. Geen spectaculaire deal, maar hier ging nog eens 50% korting overheen. Nu heb ik altijd mijn twijfels gehad bij de Tempo Next en dan met name om de herrie die ze maken. Echter, sinds ik ook de Alphafly in mijn assortiment heb lijkt het me wel verstandig om de de Tempo Next als trainingschoen in te gaan zetten.

Mijn training-/ wedstrijdschoenverhouding ziet er nu als volgt uit:

Zoom Fly 23(training) >> Vaporfly (wedstrijd)
Tempo Next (training) >> Alphafly (wedstrijd)

Al met een voor 380 euro aan loopschoenen gescoord, en "slechts" 140 euro betaald.

De Adizero ga ik icm de Saucony Speed Pro voor de snelle interval gebruiken :)
Netjes!

Ik was afgelopen weekend nog bij de Nike outlet in Bataviastad, maar dat viel wat hardloopschoenen betreft tegen helaas. Een paartje Zoom Fly 4 voor weinig had ik nog wel mee willen nemen, maar dat zat er niet in.
Denk dat ik binnenkort maar eens ga uitwijken naar de Endorphind Speed ofzo, aangezien ik overal lees dat de Zoom Fly 5 nogal een tegenvaller is in vergelijking met voorgaande versies. Jammer, want ik vind ZF4 juist een erg fijne schoen.

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik heb zelf ook de Brooks Ghost 14 en heb daar afgelopen weekend de Brooks Launch 9 bij gekocht als baan/wedstrijd schoen. Ik heb mij zelf lateen overtuigen een 2e set schoenen erbij te kopen aangezien ik alles op mijn Ghost's deed en regelmatig ook 2 of meer dagen op een rij. Persoonlijk loop ik niet veel wedstrijden (dit jaar zo'n 3 wedstrijden gedaan; 10k in 39:24 en een RBR met in totaal 11km harlopen) en heb ik dan ook ervoor gekozen niet een dure schoen zoals de vaporfly te kopen, maar een wat simpelere maar toch lichtere schoen.

[ Voor 5% gewijzigd door XanderHuisman op 08-11-2022 10:56 ]

• Roozzz
Calitomnication schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:08:

Eerst bij Adidas naar binnen, daar stonden een paar Adidas Adizero Pro van 180 voor 120 euro, geen spectaculaire deal! Echter ging hier nog 20% korting vanaf, aan de kassa bleek echter dat de schoen van 84 euro in het systeem stond. Nieuwe schoen voor 65 euro.
[...]
Dat is zeker een mooie deal! Ik loop mijn snelle intervallen graag op de Adizero Pro. Lekker direct en snel, maar somehow ook dempend.

Heel anders qua beleving/gevoel dan bijv de Saucony Speed, maar zeker ook fijn :)

• ZorbaR
  • Laatst online: 16:58
Ik liep ook met Ghost 14 en heb de Hyperion voor wedstrijden gekocht. Ik had niet zo een groot verschil verwacht, de Ghosts voelen nu zeer zwaar en lomp aan.
Het gevolg is dat de Ghost meer in de kast blijven behalve als ik in het bos ga hardlopen en het smerig ligt oid.

Mentaal kan een wedstrijdschoen wel een voordeel zijn, maar tenzij je carbon zou nemen zou ik lopen met de schoenen die sowieso al voor jou ‘snel’ aanvoelen.

Keep on running

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12-2025
frankv120 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:45:
Ik zie hier wel vaak het fenomeen training- en wedstrijdschoenen voorbij komen. Na even denken lijkt het me logischerwijs zo dat je in dat geval traint met een "mindere" schoen, zodat vervolgens de wedstrijd makkelijker is omdat je een "betere" schoen hebt?

Nu ben ik zelf pas bezig aan mijn eerste paar echte hardloopschoenen die ik een jaar geleden heb laten aanmeten bij de lokale Run2Day, maar het virus heeft me wel te pakken dus ben ik wel steeds nieuwsgieriger aan het worden. Wel met in gedachte dat mijn eerste "serieuze" wedstrijd pas over twee weken is.
Ik ren normaal dus altijd op de Brooks Ghost 14, wat zou in vergelijking met deze een goede wedstrijdschoen zijn? Ik lees hier veel goede dingen over de verschillende Nikes, maar doordat mijn voeten nogal breed zijn knijpen deze nogal snel.
Ik denk dat je eerst het beste met je gewone paar schoenen je eerste wedstrijd moet gaan lopen. Die ken je, die lopen goed, en je hebt nog nooit een wedstrijd gelopen. Zet daar eerst een leuke tijd mee neer, bepaal dan of je heel veel sneller zou kunnen lopen met die schoen of met trainen.

Maar dat is mijn bescheiden mening en geen feit :)

• Roozzz

Ik zou zelf een tweede paar aanschaffen ter afwisseling en om de Ghost ook af en toe wat 'droogtijd' te geven. Dat is goed voor de levensduur. Niet zozeer om je eerste wedstrijd sneller te kunnen lopen.

En ik zou me zeker niet blind staren op de dure carbon racers. Eerst maar eens wat ervaring opdoen voordat je een diepte investering doet. Van een daily trainer (niets mis mee!) naar een schoen meer bedacht voor tempowerk doet ook al een hoop qua beleving. Qua allrounders die ook rap vooruit willen, zou ik eens kijken naar de Asics Novablast 3 of Saucony Endorphin Speed. Die zijn breed inzetbaar en daar loop ik mijn tempo's en wedstrijden ook op.

@SkyR Consider me interested >:) Mag ik vragen waar je de Pro's gescoord hebt?

• frankv120
Dat zijn al snel een hoop goede tips, dank daarvoor!
Ik heb sinds kort ook een setje trailschoenen (Brooks Caldera 6) maar die heb ik pas 2x gebruikt.

Maar wat maakt nu precies het verschil tussen de trainingschoen en wedstrijdschoenen is. Bij de carbonracers kan ik me wel voorstellen dat die plaat een verschil maakt, maar verder lijken ze (in ieder geval voor een leek als mij) zoveel op elkaar. (Op de schoenen met zo'n enorme zolen als de Novablast 3 na dan)

Edit: Misschien dat ik toch snel al een setje erbij wil nemen, en dan lijkt de Novablast 3 me wel een leuke schoen omdat hij ook echt anders lijkt dan de Ghost, zijn er mensen met brede voeten die ervaring met de Novablast hebben?

[ Voor 20% gewijzigd door frankv120 op 08-11-2022 11:36 ]

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Tim_W
Als je de zool van de Nova 3 al groot vind, wacht dan maar tot de Superblast uit komt @frankv120 :P

Ik maak zelf mijn meeste km's op de Novablast 1, 2 en 3. Verder loop ik op dit moment ook graag af en toe op de Zoom Fly 4, Endorphin Speed 2 en Hoka Clifton 7.

Buiten bovenstaand kies ik af en toe expres voor een ietwat "lompere schoen" zoals de Nimbus 23, dan voelen daarna de andere schoenen weer een stuk lichter en levendiger. Als ik wat licht offroad werk doe, dan pak ik de Brooks Defeyance 11 omdat deze daarvoor als niet trail schoen nog een redelijk geschikt profiel hebben.

Verder heb ik nog (te) veel andere schoenen waar ik eigenlijk maar zelden op loop, zoals de Vaporfly omdat deze eigenlijk een half maatje de klein is. Ik hou deze nog even aan omdat ik dat met een 5 -of misschien 10km nog wel aandurf.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Tim_W op 08-11-2022 11:24 ]

Strava Garmin 265

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ondanks dat ik geen snelle wedstrijden loop heb ik mijn arsenaal aan schoenen wel uitgebreid de afgelopen maanden met wel eenzelfde gedachte...langzamer en korter/sneller werk.

Ik liep net als jij op Brooks Ghost.......jaartje eerder gekocht..ik had de "13".

Je zou eens kunnen kijken bij Saucony, die zitten mij, net als Brooks, als gegoten _/-\o_

Na de Ghost13 heb ik de Saucony Speed 2 (voor een snel kort asfaltrondje bij huis), de Ride 15 (langere trainingen bij huis met wat meer demping ter voorkoming van blessures) en voor in het bos heb ik eenzelfde combinatie gevonden in de Peregrine 12 en de Xodus Ultra.

• SkyR
Roozzz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:05:
[...]
@SkyR Consider me interested >:) Mag ik vragen waar je de Pro's gescoord hebt?
Bij Runningdirect nu met 15% korting, de fantastische zeemeermin-versie van de Endorphin Pro 3. Ik had daar nog een persoonlijke kortingscode van € 10 en ik spaar cashback via Euroclix, dus dat viel mooi samen.

Mrs. SkyR is van mening dat ik de marathon gewoon moet gaan lopen op mijn bekende schoenen en dat ik echt niet meer nodig heb. Maar ik hoop dat ik met dit roze paartje onze dochters op mijn hand krijg en ze voor de langere tempo-efforts en marathon in de roulatie kan doen :+

[ Voor 5% gewijzigd door SkyR op 08-11-2022 14:08 ]

• GerGio
@GerGio Een halve marathon in 1:40 en een marathon in 3:20 zijn exact dezelfde snelheid, dus dat gaat in principe niet, of je moet het komende half jaar nog enorm veel progressie maken.

4 uur lijkt me inderdaad te conservatief voor je. Afhankelijk van het risico dat je bereid bent om te nemen zou ik vooralsnog inzetten tussen 3:30 en 3:40, afhankelijk van hoe komend jaar voor je verloopt kun je dat altijd nog aanpassen. Ook moet je jezelf afvragen of je je 1e marathon "veilig" wil gaan ervaren of wil je wil gaan racen voor een scherpe tijd?

Ik ben zelf voor veilig gegaan vorig jaar mijn tijdens mijn 1e en die ging toen in 3:39. Voor wat het waard is, ik had op dat moment 19:50 op de 5, 41:xx op de 10 en het niveau (nooit in wedstrijd gelopen) van <1:35 op de halve.

Dat is ook het idee, als ik nu naar het Trenara schema kijk zie ik dat ik met name de einde van dit jaar bezig ben met vooral sneller te worden en er begin volgend jaar steeds meer de KM erin komen. Dat lijkt me wel een mooi schema. Tot dus ver heeft Trenara voor mij goed gewerkt om me sneller te maken op alle afstanden. Dus zoals ik hierboven zeg. Ga ik proberen komend half jaar over de gehele breedte toch wel een betere hardloper te worden. Dat zal waarschijnlijk ook inhouden dat ik nog tijd ga stoppen in looptraining. Want daar zou ik nog wat kunnen winnen.

Misschien voor de showpunten even je tijden doorgeven want volgens mij jou recente pr's niet in de startpost
Die van mij helemaal niet want dan gaan we er op terug uit qua gemiddelde

Nickname KasPlantje.

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

[...]

Oh dat gaat zeker wel gebeuren, maar er valt in eerste instantie nog een heleboel te winnen met specifieker trainen.

Ik ga ook heus nog wel af en toe een ~15-18km lopen, of eens lekker het bos in, want dat vind ik ook leuk, maar ga de focus even verleggen. Bijkomend voordeel is dat ik gewoon sneller weer thuis ben :+

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

Zojuist is de inschrijving voor de NN Marathon Rotterdam geopend, mochten er hier geïnteresseerden daarvoor zijn. 8)

¯\_(ツ)_/¯

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:31

XyS

0.o.O

Zojuist ingeschreven voor de marathon in Rotterdam, mijn eerste. Spannend oOo
Geschatte eindtijd 3:15-3:30 maar ik zie wel hoe het gaat tijdens de voorbereiding.

• Alvanosa
Redcoil schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:32:
Zojuist is de inschrijving voor de NN Marathon Rotterdam geopend, mochten er hier geïnteresseerden daarvoor zijn. 8)
En ingeschreven, geschatte tijd ingevoerd van 3:30 3:45! Op naar mijn 2e marathon!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB0UMXIF7zFbf0PEFgAK2RVpR8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqNA1PvzIInIMWXxvGAYIYT1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Alvanosa op 08-11-2022 13:43 ]

• Mvdbeld

Helemaal mee eens, ervaringsdeskundig hier met vergelijkbare loopcapaciteiten (19:45 / 41:13 / 1:32:30 / 3:29:35). Alleen ben ik de marathon ingevlogen met als doel 3:15. Dit was ambitieus, naïef, een goede leerschool en ga zo maar door... Mezelf 30x tegen gekomen onderweg en met een kleine halve minuut speling ongeveer net onder de 3:30 geëindigd. Dit was echter geen ervaring die ik aan zou raden of zelf graag nog een keer zou beleven. Een marathon is niet 2x een halve ga maar uit van een factor 4a5x qua zwaarte (zo ervoer ik dat althans). Ik zou sowieso aan raden om conservatief (neggative split) te starten en pas vanaf 20a25KM de balans op te maken en dan evt. voorzichtig gaan versnellen. Mijn 10K PB van afgelopen weekend eindelijk eens echt negatief gelopen en dat voelde wel heel lekker, bijna alsof ik wat had laten liggen en er meer in zat...

• SkyR
Ook hier de inschrijving voor de NN Marathon Rotterdam in de pocket! Nog voordat ik de eerste marathon voltooid heb staat de 2e alweer in de planning :P

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SkyR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:10:
Ook hier de inschrijving voor de NN Marathon Rotterdam in de pocket! Nog voordat ik de eerste marathon voltooid heb staat de 2e alweer in de planning :P
Go big or go home :+

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

Na wat wikken en wegen heb ik me ook vast ingeschreven voor de NN Marathon Rotterdam. Tijd op 4.15-4.30 gezet, maar m'n doel is uitlopen.

Eerste marathon ooit, superveel zin in en ook erg spannend!

¯\_(ツ)_/¯

• Alvanosa
Redcoil schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:19:
Na wat wikken en wegen heb ik me ook vast ingeschreven voor de NN Marathon Rotterdam. Tijd op 4.15-4.30 gezet, maar m'n doel is uitlopen.

Eerste marathon ooit, superveel zin in en ook erg spannend!
Succes! De eerste blijft bijzonder.

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:09
Ook hier ingeschreven voor Rotterdam! Leuk om te zien dat zo veel Tweakers van plan zijn 'm te lopen komend jaar. 😃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnGK31NsY_XIm1gip5reF7roes4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TwG4nqdlnBZmZkq79sEUQWnh.png?f=user_large

Strava

• Tim_W
Mvdbeld schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:07:
[...]

Helemaal mee eens, ervaringsdeskundig hier met vergelijkbare loopcapaciteiten (19:45 / 41:13 / 1:32:30 / 3:29:35). Alleen ben ik de marathon ingevlogen met als doel 3:15. Dit was ambitieus, naïef, een goede leerschool en ga zo maar door... Mezelf 30x tegen gekomen onderweg en met een kleine halve minuut speling ongeveer net onder de 3:30 geëindigd. Dit was echter geen ervaring die ik aan zou raden of zelf graag nog een keer zou beleven. Een marathon is niet 2x een halve ga maar uit van een factor 4a5x qua zwaarte (zo ervoer ik dat althans). Ik zou sowieso aan raden om conservatief (neggative split) te starten en pas vanaf 20a25KM de balans op te maken en dan evt. voorzichtig gaan versnellen. Mijn 10K PB van afgelopen weekend eindelijk eens echt negatief gelopen en dat voelde wel heel lekker, bijna alsof ik wat had laten liggen en er meer in zat...
Jouw ervaring is precies wat ik wilde voorkomen tijdens mijn 1e. Die wilde ik absoluut niet "verpesten" door middel van een te hoog doel en mezelf vervolgens dusdanig tegen te komen dat de laatste km's een martelgang zouden worden. Maar ja, een ander stelt liever een hoog doel en zou er van balen om fris over de finish te komen en achteraf te moeten concluderen dat er (veel) meer in had gezeten. Ieder zijn/haar keuze. ;)

Oh ja, aangezien iedereen lijkt te gaan. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QtB91aIJH_80E3blKzvCVwyLWw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q1WEidibcSSLoMHiZNIzrigL.png?f=user_large

Opgegeven eindtijd 3:15 - 3:30

[ Voor 8% gewijzigd door Tim_W op 08-11-2022 13:45 ]

Strava Garmin 265

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Yep, ook ingeschreven! :) Heb er zin an. Gekozen voor 3:15-3:30 eindtijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKJUBcW5MjFuXwNaINjuZRHL_ss=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MJQe9UXxa68CXEChYs6LWFbx.png?f=fotoalbum_medium

Gekozen voor tasafgifte en mogelijkheid tot annuleren, totaal 100 euro, ouch
  • Het wordt marathon no. 5, na A'dam (2004), Terschelling (2008), Frankfurt (2017) en hele triathlon Almere (2018)
  • PR is 3:50 (Terschelling)
  • Huidig niveau op de halve schat ik rond 1:40
  • In december loop ik een halve, dan geeft me een beter beeld van wat er zou kunnen in R'dam
  • doel 1: plezier hebben en genieten van de mooiste marathon van Nederland
  • doel 2: niet hoeven wandelen
  • doel 3: een PR lopen
  • doel 4: Rond de 3:30 lopen

[ Voor 36% gewijzigd door estorino op 08-11-2022 13:47 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

• SkyR
Uiteraard! Daarom heb ik mijn verwachte eindtijd ook gelijk maar op 3:00u tot 3:15u gezet, want het moet dan natuurlijk ook nog weer wat sneller 8)

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roozzz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:55:
[...]

Dat is zeker een mooie deal! Ik loop mijn snelle intervallen graag op de Adizero Pro. Lekker direct en snel, maar somehow ook dempend.

Heel anders qua beleving/gevoel dan bijv de Saucony Speed, maar zeker ook fijn :)
Idd, de Saucony voelen iets instabieler aan. Toch zijn ze zeker geschikt voor een duurloop & tempowerk. De Adidas is een schoen die puur is gemaakt voor tempowerk. Ik gebruik hem nu nog op de baan, hoewel ik me afvraag of dat icm de carbonplaat wel helemaal handig is, Aan de andere kant, de meeste schoenen van tegenwoordig hebben een plaat!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-01 14:44
Ik ben dr ook bij in Rotterdam d:)b Mijn derde marathon maar de eerste in Nederland. Ik ga inzetten op een tijd <3:30... *O*

Daarvoor zijn ‘wedstrijdschoenen’ natuurlijk wel essentieel dus ik ga maar eens wat rondkijken! Nu loop ik afwisselend op de Nimbus23 (voornamelijk even een kort ommetje of juist een lld), de Novablast 2 en Endorphin Speed 2 waarbij die laatste me echt uitstekend bevalt, zowel voor wat langere afstanden als tempo training (y). De Vaporfly Next%2 lijkt me wel wat. Alleen al voor de looks!

*denkt na over goede signature*

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:37
Hier ook ingeschreven voor Rotterdam! In het startvak voor sub 3, sub 2:45 was nog wat te ambitieus maar wil wel gaan voor een 2:49. :)

• pukvg
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-01 09:50
PindaUnited schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:09:
De Vaporfly Next%2 lijkt me wel wat. Alleen al voor de looks!
De vaporfly 2 is echt een goede schoen en zal zeker voldoen. Je kunt echter ook wachten op de vaporfly 3 die zeer waarschijnlijk uitkomt voor Rotterdam. Dan loop je alleen wel risico dat die net van te voren uitkomt en je er bijna niet meer mee kan trainen.

Anders zou ik komende tijd wat aanbiedingen in de gaten houden aangezien er redelijk vaak goede kortingen zijn voor de vaporfly 2. (Voornamelijk bij keller sports)

• Hartloper
Waarom nu al inschrijven voor Rotterdam ? Er is toch plek zat en je weet nooit dat je een blessure krijgt de komende maanden.

Zelf heb ik vorig jaar Rotterdam gelopen en ik wou dit jaar ook wel, maar vrouw en oudste dochter zeggen dat ze Rotterdam al gezien hebben en willen ergens anders naartoe.

En aangezien Londen niet meer mogelijk is gaat het wellicht Enschede worden.
Als ik de website zo bekijkt, is het een marathon met ongeveer 1000 deelnemers en heel goed georganiseerd, dus dat lijkt me wel wat.

[ Voor 0% gewijzigd door Hartloper op 08-11-2022 19:42 . Reden: Amsterdam geschreven ipv Rotterdam + typo Enschede ]

• Niku

Niku

Alagaesii

Hartloper schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:56:
Waarom nu al inschrijven voor Rotterdam ? Er is toch plek zat en je weet nooit dat je een blessure krijgt de komende maanden.
Enthousiasme? ;)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:58
Vrouwlief ziet me aankomen voor Rotterdam, hoewel ik zondag wel heb bewezen aan mezelf dat de lange duurlopen niet per se nodig zijn wil ik dat volgende keer toch wel weer wat meer doen. En dat in de aankomende vier maanden die op het werk echt stervensdruk gaan zijn. Kortom: even goed plannen en kijken hoe het past :+ Hoewel de optie van @Hartloper ook op mijn lijstje staat. Schijnt inderdaad een goede optie te zijn! Maar ja, ik kan jullie natuurlijk niet alleen in dat startvak laten staan :D

Ik hoop wel dat ze die startnummers gewoon vooraf gaan versturen. Als ik ergens een hekel aan heb... Zit je 's ochtends te klooien met de auto, de trein geeft je net te weinig marge, waardeloos. Berenloop was wat dat betreft zoveel relaxter.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:30

Jag

Mvdbeld schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:59:
[...]

Lijkt mij ook erg sterk, Polar "Run Index" ging bij mij ook richting 3 uur met verwachtte Marathon tijd. Drie weken terug Amsterdam gelopen en compleet opgeblazen en nog net onder de 3:30 binnen gekomen. Vertrokken met als doel eindtijd 3:15, maar dit was alsnog veel te snel. Eerste helft in 1:39 tweede bijna in 1:51....

Gister toevallig ook een 10KM wedstrijd (startbaanrun) gelopen dus ook mooi vergelijkingsmateriaal, kwam in 41:13 binnen.

Startbaanrun was erg leuk, rondje over oude militaire basis in Soesterberg! Waren er nog meer deelnemers op de 10K? Vanaf 5a6 t/m 8 KM wind tegen en daar wat conservatief gelopen, had op het eind nog behoorlijk over (laatste KM in 3:56) anders wellicht onder de 41 min gelopen.... Weer viel ook niet tegen, behalve de wind, laatste 2,5KM een buitje wat eigenlijk wel lekker koelt als je bijna bij de finish bent.
Ja heb ook meegelopen. En mijn PR verbeterd ondanks laatste 2 km op het tandvlees: 34:49 , voor het eerst onder de 35. Weer viel me niet tegen gezien voorspellingen. Ik liep in een groepje van drie van gelijk niveau en was erg dankbaar voor hun aanwezigheid van km 6 tot 8 :).

Vond een erg leuke run ook!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Waarom nu al inschrijven voor Rotterdam ?
Voor mij persoonlijk:
  • de inschrijving motiveert me extra
  • een aantal jaar geleden was ik te laat met inschrijven
  • je kunt annuleren en de kosten heb ik ervoor over

https://www.strava.com/athletes/10490675

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:46

Als ik de website zo bekijkt, is het een marathon met ongeveer 1000 deelnemers en heel goed georganiseerd, dus dat lijkt met wel wat.
Zelf kies ik waarschijnlijk ook voor Enschede. De drukte van Rotterdam spreekt me voorlopig niet (meer) aan.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 21:37
sander_g schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:40:
[...]

Zelf kies ik waarschijnlijk ook voor Enschede. De drukte van Rotterdam spreekt me voorlopig niet (meer) aan.
Ik heb hetzelfde met de drukte die me niet aanspreekt. Heb me zelf net opgegeven voor de two rivers marathon (26 maart in Zaltbommel). Volgens de website ongeveer 500 deelnemers en een groot rondje, voornamelijk niet door stedelijk gebied. Lijkt me een erg mooie route waar ik nu al naar uitkijk 8)

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-GkxNbbflADiM08jC3R6kcTfBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7IGwgpjRfbWYS4YnyciLhFt.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ook ingeschreven 3:45 / 4:00 uur

Gr dave

• GerGio
yulunga schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:10:
[...]

Ik heb hetzelfde met de drukte die me niet aanspreekt. Heb me zelf net opgegeven voor de two rivers marathon (26 maart in Zaltbommel). Volgens de website ongeveer 500 deelnemers en een groot rondje, voornamelijk niet door stedelijk gebied. Lijkt me een erg mooie route waar ik nu al naar uitkijk 8)
Daar kun je zeker van zijn. Niet dat ik hem ooit heb gelopen, maar wel delen gelopen en een groot gedeelte is onderdeel van mijn vaste fietsrondje.

Nickname KasPlantje.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
Lol, reunie in Rotterdam zie ik...

Hier ook ingeschreven, 2:45-3:00... (Doel is sowieso sub 2:50 en stiekem als alles meezit sub 2:45)

• Blomminator
  • Niet online

Zelf heb ik vorig jaar Rotterdam gelopen en ik wou dit jaar ook wel, maar vrouw en oudste dochter zeggen dat ze Rotterdam al gezien hebben en willen ergens anders naartoe.

De grote drie-eenheid. Rotterdam - Londen - Enschede .

Maar ik snap t. Al dat snelle inschrijven is niks. En ik ken ook heel wat mensen die zich voor ALLES aanmelden en dan.. niks racen. Enthousiasme en zelfoverschatting en een brede beurs.

Overigens is dit niet enkel voor loopjes. Als ik met vrienden een weekendje wil kamperen denk ik dat ik eind april bij hen in de agenda kan. "Iedereen" heeft ramvolle agenda's voor weken en maanden vooruit lijkt wel. Impulsief avondje bios is er niet meer bij ...

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Ook hier gisteren de inschrijving de deur uitgedaan voor de marathon van Rotterdam. En zoals zoveel zeggen: nu inschrijven betekent meer motivatie, meer lol en vooral meer zekerheid dat je het uiteindelijk toch gaat doen.

Over mijn doelen ben ik nog helemaal niet zeker. Ik heb me ingeschreven voor 3:15 - 3:30 en heb hele hoge ambities, maar we zullen maar eens zien hoe de trainingen gaan in de komende maanden.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Secsytime schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:30:
Wel raar trouwens dat de vrouwen eerder starten dan de mannen.. Want dat is emancipatie? :+
Dan telt een eventueel record als een women world record (momenteel 2:17:01) en niet als een mixed world record (momenteel 2:14:04).

Omdat mannen een stuk sneller zijn hebben vrouwen van start tot finish hazen en dat is een oneerlijk voordeel, aldus redeneert World Athletics.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik had het weerbericht voor aankomend weekend al even gedropt, en gister gelukkig ruim op tijd nog mijn bestelling gehad voor een volgend gel-experiment.

Ik had eerder 3 zakjes van Torq.....buiten het feit dat ik dat op zich wel wegkreeg tijdens de loop met wat water vond ik het wel erg plakkerig.

@Roozzz tipte hier laatst de SIS Isotonic, dat die wat vloeibaarder waren, dus ik heb 2 van die SIS-assortimentsdoosjes mee met mijn Powerbar Iso-Active mee laten komen.
Voor de leut ook nog één of andere vage bar om aan de verzendkosten te ontkomen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtxFZF0AON_M2qxPyxjgvdwWoL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/38HdaYu0qhVBA40z5GBDmHPY.jpg?f=user_large

Man, wat zijn die sachets groot.......60ml voor de SIS ten opzichte van 45 gram voor de Torgues.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYpsSW5NaKFNc5fWF2pwVppPRX0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8wGaWlQzYSxdCKRdWuYzUhp5.jpg?f=user_large

Ik heb even 2 screencaps gepakt van een review van The Running Channel en daar is het verschil niet heel goed te zien, de SIS sachets zijn vooral een stuk dikker en wat langer. Ze zijn echt wel wat groter en zwaarder dan de Torq sachets.

Ik ga het met de Alfa Bear even iets anders doen dan op de Posbank. Mede doordat ik hier las dat je spieren en lever een 2 uur aan glycogeen hebben om te presteren ga ik toch eerder in mijn loop even wat eten.........ik was met de Posbank een krappe 3 uur onderweg.

Op de Posbank had ik 2 kleine Torgues en een kleine 1,5 liter water met IsoActive. Ondanks dat ik geen last heb van veel water drinken onderweg ga ik even kijken of bananen met gels prettiger aanvoelen omdat dat wat vaster is.

Ik voel me echt wel compleet leeg na zo'n eind rennen en terug bij de auto zijn 500 gram kwark, 3 mueslibollen, een banaan, 2 koppen koffie en een liter water "een goed begin" :P

Ondanks een wat rommelige start en wat twijfels onderweg over het kunnen uitlopen van de Posbanktrail ben ik daar gefinisht dus de Alfa Bear Trail, met zijn ongetwijfeld zwaardere parcours door meer hoogtemeters, is een mooie kans om even te experimenteren.

Ik vind het heel vervelend om over te schakelen op lopen, vooral als ik iets gewoon niet kan volhouden, dat is ook een stukje persoonlijkheid (dat stukje perfectionisme, eigenwaarde et cetera) waar ik de afgelopen periode anders en beter mee heb leren omgaan. Tijd om dat eens verder uit te diepen en te ervaren wat die 180 graden omgedraaide aanpak me ook tijdens een plezierig hardloop-evenement kan brengen.

Ik wil dus nu even proberen anders tegen aan te kijken door het meer te zien als loop strategie. Zo'n 24km onverharde ploetertocht is wat anders dan dat ik een asfaltrondje van 5K of 10K doe.

Eens zien wat 2 korte herstelpauzes met wat eten mij gaan brengen. Of ik dan nog steeds als gevalletje Traumaheli over de matten struikel of dat er een finishdansje inzit :+

Aaaaaaaanyway.........Zondag-Ploeterdag.........onwijs veel zin in *O*

• Laurences
  • Laatst online: 10-01 15:31

Als ik de website zo bekijkt, is het een marathon met ongeveer 1000 deelnemers en heel goed georganiseerd, dus dat lijkt me wel wat.
Leuk :Y. Heb mezelf ook net ingeschreven voor Enschede, als éérste marathon (doel 3:15). Gedaan omdat deze in de regio ligt. Als ik dat enthousiasme hier lees over het voorjaar, dan krijg ik er wel zin in!

Afgelopen jaar wel wat HM wedstrijden gelopen. Als ik daar dat schoeisel bekeek zag ik meer Alphafly dan Vaporfly, toch wordt hier vaak vaporfly aangeraden. Daar zoek ik geen verklaring voor, maar nieuwsgierig was ik wel gezien dat favoriete schoen van de wereldrecordloper :*)

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Ik ben sinds begin juli aan het hardlopen na een paar jaar (huis, kinderen, Covid) te hebben stil gestaan. Met een garmin coach opgebouwd naar 5km, maar blijkbaar toch iets te snel opgebouwd.

Net het einde van de 5 km (eind oktober) kreeg ik wat last van mijn achillespees tijdens het lopen en na het laatste loopje van oktober had ik de volgende ochtend ook last van ochtendstijdheid in de pees. Dat was maar een dag gelukkig, maar wel meteen een weekje rust gehouden. Afgelopen weekend het ik weer geprobeerd hard te lopen (tussendoor wel gefietst om de pees te ontzien en spierversterkende oefeningen gedaan voor de kuiten) maar na 500 meter voelde ik alweer.

Adviseren jullie om nu naar een fysiotherapeut te zoeken of kan ik het nog een paar keer proberen te lopen na een paar dagen hardlooprust te hebben gehad?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

CaLeX schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:13:
Ik ben sinds begin juli aan het hardlopen na een paar jaar (huis, kinderen, Covid) te hebben stil gestaan. Met een garmin coach opgebouwd naar 5km, maar blijkbaar toch iets te snel opgebouwd.

Net het einde van de 5 km (eind oktober) kreeg ik wat last van mijn achillespees tijdens het lopen en na het laatste loopje van oktober had ik de volgende ochtend ook last van ochtendstijdheid in de pees. Dat was maar een dag gelukkig, maar wel meteen een weekje rust gehouden. Afgelopen weekend het ik weer geprobeerd hard te lopen (tussendoor wel gefietst om de pees te ontzien en spierversterkende oefeningen gedaan voor de kuiten) maar na 500 meter voelde ik alweer.

Adviseren jullie om nu naar een fysiotherapeut te zoeken of kan ik het nog een paar keer proberen te lopen na een paar dagen hardlooprust te hebben gehad?
Hey, welkom, top dat je de loopsport weer hebt gevonden, vind troost in het feit dat hele volksstammen je voor zijn gegaan in blessure-land.

Ondanks dat het natuurlijk enorm lastig is om jezelf in iemand anders te verplaatsen ben ik van mening dat iemand die (weer) sport, zijn lijf en de opgelopen blessure een stuk beter kan inschatten dan Meneer of Mevrouw Couchpotato die ongelukkig zijn/haar enkel verstuikt tijdens de nachtelijke wandeling naar de koelkast voor een midnightsnack :P .

Met andere woorden.......eigenlijk weet je denk ik zelf wel wat je voelt en of je hiermee toch niet beter even de fysio-route liever eerder dan te laat opzoekt.

Zeker na al bewust een pauze ingelast te hebben, zou ik met een achillespees even richting fysio. Maar ik ben dan ook wel iemand die hiermee liever even wat op zeker speelt onder het motto...baadt het niet dan schaadt het ook niet. In het "ergste" geval sta je na 1 afspraak buiten met een paar oefeningen.

Laat ons maar even weten hoe het je vergaat, niet kunnen lopen door blessures is zeker niet leuk.

• Niku

Niku

Alagaesii

De Vaporfly in de aanbieding voor € 150 bij Nike: https://www.nike.com/nl/t...CyeQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

De oranje Ekiden was nog de enige die ze in mijn maat hadden, dus ik ben maar voor die gegaan. Ben benieuwd!

• Roozzz
SkyR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:53:
[...]

Bij Runningdirect nu met 15% korting, de fantastische zeemeermin-versie van de Endorphin Pro 3. Ik had daar nog een persoonlijke kortingscode van € 10 en ik spaar cashback via Euroclix, dus dat viel mooi samen.
[...]
Knoop doorgehakt en een paartje is onderweg. De roze versie had toch al de voorkeur :*) #teamkleur

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:00
Na mezelf een week hardloop-rust te hebben gegund (vooral mentaal nodig na al het gedoe van de afgelopen weken) ben ik deze week weer aan de slag gegaan. Of ik die eerste marathon toch nog ga lopen in het voorjaar is een vraagteken, maar al jullie Rotterdam inschrijvingen zijn mooi om te zien. Al zou ik dan vanwege wat meer rust eerder voor Enschede gaan in die periode. Maar mijn plan is nu eerst toe werken naar de Halve van Egmond (nooit gelopen) en daarna de Asselronde.

En wanneer wordt het nu eens kouder? Al die mooie winterspullen liggen nu voor niks in de kast. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Totrail op 09-11-2022 14:16 ]

• Gaargod
@Fraggert omhoog lopen tijdens zo'n trail is geen enkele schande, het is zelfs verstandig. Je kunt jezelf heuvelop helemaal opblazen. Ik ga regelmatig stevig wandelend omhoog, om dan fris (en knetterhard - dat kun je leren ;)) af te dalen en de uithijgende medetrailers die me heuvelop voorbij 'renden' weer easy terug te pakken. Je tijdsverlies is minimaal en je houdt het veel langer vol.
Pagina: 1 ... 209 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.