Zekers.....ik ga even kijken hoe ik nu zondag over de finishmatten heenstuiter...of kruip
Met de ervaring die ik ga opdoen kan ik dan mooi finetunen wat werkt, banaantje minder, extra gelletje, 500ml minder meenemen..et cetera.
Als ik Connect mag geloven dan kostte de Posbank-trail mij 2122 calorieën, dat zijn 20 bananen

.
Een deel daarvan heb ik natuurlijk dus aan boord in mijn tank zitten....maar ik weet bij lange na niet voor hoeveel kilometers trail.Ik weet wel van de Posbank dat de laatste 6 kilometer mij echt wel zwaar vielen
Dus het is voor mij volslagen onontgonnen gebied hoe ik dit moet aanvliegen. Maar het is heel erg leuk om dit te ontdekken om te gaan leren wat ik moet bijtanken met mijn kadaver.
Dit laat mij namelijk ook dingen opzoeken zoals:
Je lichaam kan maar beperkt koolhydraten opslaan. Dit gebeurt in de vorm van glycogeen (lange ketens van glucose) in de lever en in de spieren. Gemiddeld is de opslag zo’n 100 gram in de lever (400 kcal) en 300-400 gram in de spieren (1200-1600 kcal). Dus, stel dat je een intensieve fietstocht in de bergen doet van 4 uur, en je verbrand zo’n 800 kcal per uur, waarvan 70% koolhydraten, dan kom je koolhydraten te kort. Immers, 4x800 kcal = 3200 kcal. Waarvan 70% koolhydraten = 0,7x3200 kcal = 2240 kcal uit koolhydraten. Je lichaam heeft weliswaar een vetvoorraad die energie kan leveren voor weken (ook bij een slank persoon!), maar dat betekent wel dat als je echt door je koolhydraatvoorraad heen bent, je intensiteit drastisch naar beneden moet. Het verbranden van vetten kost namelijk veel meer tijd. Veel sporters zijn deze ‘man met de hamer’ wel eens tegen gekomen. Het lijkt alsof je niet meer vooruit te branden bent.
https://www.sportzorg.nl/...-stapelen-de-zin-en-onzin
Het is vooral een kwestie van meer
vlieghardloopuren maken door mijn gebrek aan ervaring. Afgelopen zomer deelde ik al eens de ervaring dat ik te snel na een evenement een herstelloopje ging doen, waarbij ik te hard ging, bij te heet weer met te weinig vocht....en dat ging bijna mis doordat ik ternauwernood wist te voorkomen dat ik gestrekt ging op het parkeerterrein van de Intratuin.
Vroeger ging ik gewoon rennen......nu jaren later met het C25K verhaal heringetreden en ik merk dat er gewoon meer inzit qua prestaties en, vooral, door de hoeveelheid lol die ik beleef door trailen, en hier in het hardlooptopic, vind ik het nu ook leuk om hier wat meer aandacht aan te besteden...en dat gaat met vallen en opstaan

Dit.......ik weet gewoon nog niet zo goed wat voor mij werkt.
Dus dan zondag maar als een
lopend rennend buffet met een picknickmand hijgend door de landerijen heen

mhr-zip schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:03:
[...]
Goed bezig @
Fraggert! Je moet je prestaties wel voeden.
Vroeger deed ik veel fietsen, tegenwoordig meer lopen. 2 verschillen die mij opvallen (uitzonderingen daargelaten):
1. Lopers hebben een plan of een schema, fietsers doe daarentegen maar wat.
2. Vocht en voeding, lopers eten en drinken niet.
Je wordt goed in wat je traint. Maar je beste prestaties bereik je met genoeg brandstof.
Herkenbaar ...mijn MTB gebruik ik nu voor korte ritjes ter afwisseling maar vroagah.....op mijn glimmende aluminium Jan Janssen Paris-Nice.......pakte ik mijn hele wielrenshirt vol met ontbijtkoek, bananen en een paar guldens voor een witte Magnum bij het tankstation zodat ik meteen mijn bidons mocht hervullen

True! ik heb jaren lang "fiks" aan krachttraining gedaan en destijds heb ik me erg verdiept ook in voeding. Van calorieen tellen tot supplementen
(niks geks.....van zink/magnesium, creatine tot wat eiwit- en koolhydraat-shakes) en toen ik mijn
training, voeding én mijn rust (door een juist trainingsschema) voor elkaar had ging ik met sprongen in kracht vooruit.
Met hardlopen ben ik nog wat aan het zoeken, maar dat is wel weer erg leuk om erbij te doen
Duursport is echt wel een ander beestje dan ijzersmijten in de gym

Rudedadude schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:19:
[...]
Ter referentie: Ik had 2 weken terug bij mijn 50km 1,5 liter drinken in mijn waterzak (perpetuem met wat zelf toegevoegde electrolyten) en 2 softflasks van 200ml met net water aangelengde gel (ongeveer 2 gels per flask denk ik). Onderweg heb ik 3 keer een bekertje water gedronken, laatste verzorgingspost op 38km heb ik laten zitten. Bij de finish was mijn drinkzak nog ruim niet leeg. En was ik dus 4,5 uur onderweg geweest.
Ik denk dat je met 1,5 liter vocht met de huidige temperaturen sterk overbemeten bent, tenzij je van plan bent je veel te warm te kleden. Het verschil aan vochtverlies tussen 22 en 10 graden buiten is echt aanzienlijk.
Ik zou voor een 23km trail met de huidige temperaturen denk ik 1 of 2 softflasks met wat spul meenemen, het vochtverlies blijft binnen die afstanden op het moment beperkt tot wat je kunt verliezen zonder prestatieverlies.
En ja, trails zijn eigenlijk een soort lopend buffet.
Thanks Rude, altijd fijn nog een referentiekader te krijgen.
Woensdag heb ik een kort loopje gedaan om even lekker los te lopen voor zondag....kleine 7 km relaxed hobbelen, en toen had ik ook gewoon niks mee, kon prima. 14 graden, beetje bewolkt en zelfs een drupje regen op de laatste hectometers. Ik weet dat ik met koelere temperaturen ook beduidend makkelijker loop, warmte nekt mij gewoon zwaar.
Blomminator schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 06:57:
[...]
Ik sla het trailen zelfs vaak over... . Uitslapen. Erheen. Wél je racevest aan en met wat geklaag bij de finishline meeeten. En dan lekker naar huis. Zondag weer hoor. En wordt nog gereden ook! Live life to the MAX!
Benieuwd hoe de alfa bear trail zal zijn. 5 weken niet gelopen.
Dus t lichaam zal wel even kraken bij de start... En finish.
Moet ik nog een playlist maken voor de heen- en terugreis, met wat zachte achtergrondmuziek. Dan kun je ook nog even lekker 2 x 2 uurtjes tukken op je vrije zondag op de bijrijdersstoel
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison