Merk je dat over the top demping dan aan het ‘schuiven’ in de bochten van de schoenen? Misschien dat de Streaky met minder demping dan een wat betere keuze voor het kortere (5k) werk, en de Tempo voor de trainingen waarin je wat meer afstand af legt.Rene schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:14:
[...]
Ik heb geen problemen met de Tempo op de baan. Maar ik merkt dat de stabiliteit niet helemaal top is en de demping wat over “the top” is. Dit merk ik echter voornamelijk in snelle bochten/slechte ondergrond (veel grindwegen hier in Noorwegen).
Mijn Hoka Clifon Edge schoenen zijn na 700 km bijna aan vervanging toe. De schoenen bevielen mij goed, maar ze worden niet meer gemaakt en zijn in de winkel niet meer te vinden. Online nog een paar in mijn maat weten te scoren, in de kekke kleur beige:

Beige is geen kleur die ik met hardlopen associeer, maar ik vind deze wel een stuk mooier dan de schoenen die ik bij Run2Day heb gekocht. Dat was met mijn Nike Structure Triax schoenen ook zo. Spuuglelijke schoenen in de winkel, terwijl online veel mooiere beschikbaar zijn.
Het lijkt wel of de inkoper van Run2Day de schoenen met de meeste neonkleuren selecteert.

Beige is geen kleur die ik met hardlopen associeer, maar ik vind deze wel een stuk mooier dan de schoenen die ik bij Run2Day heb gekocht. Dat was met mijn Nike Structure Triax schoenen ook zo. Spuuglelijke schoenen in de winkel, terwijl online veel mooiere beschikbaar zijn.
Het lijkt wel of de inkoper van Run2Day de schoenen met de meeste neonkleuren selecteert.

Wat een hobby
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/APdJj4LL8nZVLy9SDEvSEiEw.jpg?f=user_large)
04:30 wekker…..eten, zooi pakken, nummer 1 en 2;
05:30-ish ruiten krabben en in de auto naar Blomminator;
06:30 Blomminator ophalen en richting Schinnen voor de Alfa Bear Trail;
09:30 Startschot.
Wordt vervolgd

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/APdJj4LL8nZVLy9SDEvSEiEw.jpg?f=user_large)
04:30 wekker…..eten, zooi pakken, nummer 1 en 2;
05:30-ish ruiten krabben en in de auto naar Blomminator;
06:30 Blomminator ophalen en richting Schinnen voor de Alfa Bear Trail;
09:30 Startschot.
Wordt vervolgd
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Krijg vandaag na het lopen de melding dat het batterijtje van m'n hartslagband bijna leeg is. Heb een Garmin HRM Pro zoals wel meerdere hier.. Hadden jullie ook zoveel moeite met het los krijgen van die schroefjes?
Nee.Totrail schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:46:
Krijg vandaag na het lopen de melding dat het batterijtje van m'n hartslagband bijna leeg is. Heb een Garmin HRM Pro zoals wel meerdere hier.. Hadden jullie ook zoveel moeite met het los krijgen van die schroefjes?
Wat lukt er niet?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Er zit 0 beweging in de schroefjes. Heb wel de juiste schroevendraaier.
Ik ben benieuwd hoe de Alfa Bear Trail is gegaan voor de lopers hier, zouden ze allemaal al binnen zijn?
Voor mij stond vandaag 14 km voluit op het schema, en dat viel mooi samen met de Sintnicolaasloop in Zwolle. 10 Engelse Mijl door het buitengebied van Zwolle. Mooie loop met een heel gemene heuvel na iets van 6,5 kilometer.
Ruim 100 man aan de start dus ik besloot redelijk ver voorin te starten. Mijn plan was om te starten met een tempo rond de 4:00/km en dit zo lang mogelijk vast te houden. De eerste kilometers gingen soepel net onder het doeltempo. In de eerste kilometers ontstonden al aardige gaten tussen de lopers. Een tegemoetkomende fietser riep me na een kilometer of 4, 5 toe dat ik maar 1 iemand in hoefde te halen om op het podium te staan. Zaten er echt zo weinig mensen voor mij? Zou wel gaaf zijn... maar loper voor mij hield een strak tempo aan en ik zag mijzelf niet zo'n versnelling maken. Zeker niet toen na de 6,5 km een hele pittige, steile beklimming kwam. Die voelde ik wel, ook in de kilometertijd!
Na een onwennige net zo steile afdaling weer even goed in het tempo gekomen en de 10 kilometer binnen 40 minuten afgetikt. Mooi, eerste subdoel van de dag behaald! Onbewust een beetje gas terug genomen, maar die loper voor mij werd beetje bij beetje wat groter. Aangehaakt, maar ik merkte al snel dat hij het tempo niet vast kon houden, dus weer doorgelopen. Stond ik dan nu op het podium? Dit gaf mij de motivatie om ook voorbij de 14 kilometer, waar ik nóg een loper voor mij in wist te halen. Tweede plaats? Zou het echt?
In de laatste 200 meter nog even een sprint ingezet en Sinterklaas
high-fivend over de finish gerend. Dat ging lekker!
Vervolgens was het wachten op de uitslag. Online zag ik wel de naam van de man die als eerste gefinisht was. Maar verder stond er nog niks. Wachten, de pagina verversen, wat eten en drinken, weer de pagina bekijken... en dan ben je uiteindelijk 5e geworden. De 2 snelste mannen waren beide binnen 1u1min binnen, en waarschijnlijk dus niet gezien door de fietser die mij aanmoedigde ervoor te gaan. Toch baalde ik er niet lang van, superblij met hoe ik gelopen heb, en gewoon 5e van de 105 geëindigd! Ook nog even mijn 'haas' bedankt die zo lang buiten bereik leek en hem gefeliciteerd met een goede tijd. Hij gaf aan door kuitproblemen niet meer echt door te kunnen zetten na de 10 km. De vorm van de dag was in mijn voordeel vandaag.
Strava or it didn't happen.
Nog 2 weken te gaan tot mijn eerste marathon. Nog maar een paar trainingen te gaan en dan hopelijk goed uitgerust van start in Spijkenisse!
Voor mij stond vandaag 14 km voluit op het schema, en dat viel mooi samen met de Sintnicolaasloop in Zwolle. 10 Engelse Mijl door het buitengebied van Zwolle. Mooie loop met een heel gemene heuvel na iets van 6,5 kilometer.
Ruim 100 man aan de start dus ik besloot redelijk ver voorin te starten. Mijn plan was om te starten met een tempo rond de 4:00/km en dit zo lang mogelijk vast te houden. De eerste kilometers gingen soepel net onder het doeltempo. In de eerste kilometers ontstonden al aardige gaten tussen de lopers. Een tegemoetkomende fietser riep me na een kilometer of 4, 5 toe dat ik maar 1 iemand in hoefde te halen om op het podium te staan. Zaten er echt zo weinig mensen voor mij? Zou wel gaaf zijn... maar loper voor mij hield een strak tempo aan en ik zag mijzelf niet zo'n versnelling maken. Zeker niet toen na de 6,5 km een hele pittige, steile beklimming kwam. Die voelde ik wel, ook in de kilometertijd!
Na een onwennige net zo steile afdaling weer even goed in het tempo gekomen en de 10 kilometer binnen 40 minuten afgetikt. Mooi, eerste subdoel van de dag behaald! Onbewust een beetje gas terug genomen, maar die loper voor mij werd beetje bij beetje wat groter. Aangehaakt, maar ik merkte al snel dat hij het tempo niet vast kon houden, dus weer doorgelopen. Stond ik dan nu op het podium? Dit gaf mij de motivatie om ook voorbij de 14 kilometer, waar ik nóg een loper voor mij in wist te halen. Tweede plaats? Zou het echt?
In de laatste 200 meter nog even een sprint ingezet en Sinterklaas

Vervolgens was het wachten op de uitslag. Online zag ik wel de naam van de man die als eerste gefinisht was. Maar verder stond er nog niks. Wachten, de pagina verversen, wat eten en drinken, weer de pagina bekijken... en dan ben je uiteindelijk 5e geworden. De 2 snelste mannen waren beide binnen 1u1min binnen, en waarschijnlijk dus niet gezien door de fietser die mij aanmoedigde ervoor te gaan. Toch baalde ik er niet lang van, superblij met hoe ik gelopen heb, en gewoon 5e van de 105 geëindigd! Ook nog even mijn 'haas' bedankt die zo lang buiten bereik leek en hem gefeliciteerd met een goede tijd. Hij gaf aan door kuitproblemen niet meer echt door te kunnen zetten na de 10 km. De vorm van de dag was in mijn voordeel vandaag.
Nog 2 weken te gaan tot mijn eerste marathon. Nog maar een paar trainingen te gaan en dan hopelijk goed uitgerust van start in Spijkenisse!
Even een update de wereld in gooienDbm12 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:59:
Ik lees al een tijdje vol bewondering mee met dit topic omdat het toch wel weer eens tijd werd dat ik ging sporten na 17 jaar niets doen. Om ermee te beginnen, maar nog belangrijker eigenlijk ook, dit ook vol te houden heb ik besloten direct mijzelf een mooie Garmin sporthorloge cadeau te geven. Wellicht een verkeerde volgorde voor sommige, maar voor mij werkt dat tot op heden goed ;-) Toch even van mij afschrijven wat mijn ervaringen tot nu toe zijn en een vraag om het compleet te maken.
Zes weken geleden bij het krijgen van het horloge ook meteen hardloopschoenen gekocht en een 5KM Garmin Coach plan ingeladen met als doel om begin november dit ook daadwerkelijk te kunnen lopen.
Ik was ook erg benieuwd hoe het met mijn conditie zou zijn, lees ik wist dat het beroerd was maar zo heel slecht kon het niet zijn toch…. Ik probeerde hierop eerst zelf een rondje te lopen, maar na 1km was ik al kapot en heb ik met moeite de 2km volgemaakt. Tong op de grond en helemaal af… Zo slecht was het dus toch wel.
Ik vroeg mij dan ook af hoe ik ooit die 5km op een redelijk tempo zou kunnen halen. Maar ik heb blijkbaar toch meer conditie dan ik had verwacht. Want 6 weken na mijn start en met nog ruim 5 weken in het programma heb ik stiekem al mijn eerste 5km al gelopen in 33,31, het kwam toevallig zo uit met het rondje ook al moest ik iets korter. Voor de meeste hier natuurlijk peanuts en gezien als een slakkengangetje, maar ik ben er verbaasd over hoe snel je de conditie weer terug kan vinden na al die jaren.
Het Garmin Coach programma heeft mij inmiddels ook in het paars gezet voor de confidence level, met andere woorden zet wat ambitieuzere doelen. Toch ga ik wel netjes het programma verder afmaken voordat ik doorga. Ik vind het in ieder geval erg leuk om te doen en het geeft me een heerlijk gevoel wat je makkelijk kan inplannen.
De doelen die ik hierna heb gesteld zijn als volgt:
1. Sub 30 min 5km (ik ga de komende 5 weken dit proberen te halen, ik ben al erg dicht in de buurt)
2. Ambitie om de 10km te gaan redden ( via een Garmin Coach plan)
3. Mijn hartslag onder controle krijgen
Nu zit ik alleen erg te twijfelen of ik eerst de 10km wil gaan doen of eerst mijn hartslag onder controle krijgen. Ik heb een vrij hoge hartslag (170 - 180 gemiddeld) met tot op heden een max HR gemeten van 196. Echter merk ik dat ondanks deze hoge hartslag ik het prima kan volhouden. Toch zit het mij niet lekker en moet dit in mijn ogen omlaag.
Na veel lezen, en ook hier het onderwerp al meerdere keren te hebben gelezen, wordt er aangeraden om in zone 2 te trainen of de maffetone te trainen en daar vele kilometers in te doen en de tijd ervoor te nemen waardoor je uiteindelijk met een lagere hartslag harder kan rennen. Echter dat gaat wel tijd kosten, en waarschijnlijk voor frustratie zorgen dat ik veel langzamer zal moeten gaan rennen of in mijn geval waarschijnlijk moet wandelen. Het risico wat ik zie is dat ik juist afhaak.
De vraag is dan ook wat wijsheid is, toch door naar de 10km, wat automatisch ervoor zorgt dat je wat langzamer zal moeten gaan om het vol te houden en daarmee meer kilometers maakt op een rustig tempo, of eerst de tijd te nemen in zone 2 training en daarna de 10km.
Hebben jullie nog een advies?
We zijn inmiddels 4 weken verder en mijn Garmin Coach programma van 5KM is afgerond. Dat is een week eerder dan gepland, maar gezien ik 5 weken geleden al in het paars zat heb ik het programma met een week naar voren gehaald en gesteld dat ik 13 november een “race” van 5KM had. Hoe is het mij vergaan die laatste weken?
Laat ik beginnen te stellen dat door mijn aanpassing van de datum, het programma een beetje in de war was gegaan waardoor de runs, die inmiddels op de 4-5 KM zaten, terug gingen naar 1,3 en 2 KM. Dat heb ik daarmee dan ook gelaten voor wat het was, en wel de training gestart, maar zelf maar er een aantal kilometers op geplakt. Dat liep echter al snel naar +5KM per run die ik met gemak haalde op zowel tempo (lees mijn tempo) runs als een rustig tempo waarbij ik niet het gevoel had dat ik veel had gedaan. Dus ik heb hier zelf de laatste 3 weken maar wat moois van gemaakt en meteen een eigen introductie gedaan met interval runs (12x 400m net iets boven racepace en 30 seconde rust) als wat ik al had aangekondigd long slow runs in HS zone 2.
Dit ging mij allemaal erg goed af, zeker sinds ik ook een hartslag band had gekocht (op jullie aanraden ;-) ) waarbij ik mijn lactaatdrempel heb kunnen vaststellen.
Mijn ambitie om sub 30 min te gaan lopen zat nog steeds in mijn hoofd, gezien het 5KM doel allang gehaald was. Maar ergens knaagde het wel want mijn tijd op een tempo run was 33,31. Zou dat niet te ambitieus zijn?
Vorige week deed ik voor het eerst de hierboven genoemde interval run wat resulteerde in de 5KM in 31,14…. Dat is zo even 2,5 min van mijn personal best af! Met nog een week te gaan moet die sub 30 toch ook wel haalbaar zijn?
Vandaag was de dag. Netjes een warm-up gedaan. Route bepaald en gesteld dat mijn doel zou zijn net onder de 6:00 te rennen als tempo. De eerste drie kilometers gingen mij makkelijk af, 5:30 - 5:45 constant. Kilometer 4 moest ik mijzelf op 5:45 standhouden, maar kilometer 5….. oi oi oi dat was even afzien en mijn tijd kroop naar de 6:00 toe en zelfs even 6:10. Nog even doorpushen en mijn uiteindelijke tijd:
28:48 op de 5KM!
Boven de verwachting van mijn Garmin (29:17) en ver boven die van Runanlyze (31,31).
Ik ben erg verbaasd en ook erg blij verrast dat ik in 9 weken!!! Van kapot gaan op 1-2 KM nu dit resultaat neerzet en eigenlijk met speels gemak al 7,5KM ren op een langzaam tempo. Het smaakt in ieder geval naar meer.
Mijn volgende doel is dit resultaat “makkelijker” neer te zetten en door te gaan met HS zone 2 training gemixed met Interval, anaerobe en tempo trainingen. Ik heb nu zelf wat workouts gemaakt in Garmin en in de agenda gezet voor de komende maand. Nu is het vooral zaak niet teveel te snel willen doen en vooral te focussen op HS zone 2. Ook hier zie ik namelijk al enorme sprongen in deze afgelopen 4 weken. Van 9:30 als tempo naar 7:30 als tempo zonder uit de zone te lopen. Dat smaakt dus ook naar meer.
Voor sommige van jullie allemaal watjes werk, maar voor mij een mooi resultaat. Nu wordt het alleen wel eens tijd om die Vo2Max te zien stijgen ;-) Maar ja dat komt vanzelf wel.
Supergoed gedaan @Dbm12! Mag je trots op zijn.
Ik ben er net dankzij Strava achter gekomen dat de nummer 3 van de eindlijst van de wedstrijd een stuk heeft afgesneden en daardoor bijna 2 kilometer minder heeft gelopen. Man, man, man. De nummer 4 kan ik niet op Strava vinden (de 2 absolute toppers wel), maar geeft toch een vervelend gevoel.
Edit: toch nog even gezocht naar de nummer 4. Via uitslagen.nl gezien dat hij in september en oktober een 10km heeft gelopen, de een met 4:10/km tempo gemiddeld en de ander 4:17/km tempo. Dus toch heel, heel erg het gevoel dat mij een top 3 klassering door de neus is geboord omdat er mensen verkeerd zijn gelopen
Ik ben er net dankzij Strava achter gekomen dat de nummer 3 van de eindlijst van de wedstrijd een stuk heeft afgesneden en daardoor bijna 2 kilometer minder heeft gelopen. Man, man, man. De nummer 4 kan ik niet op Strava vinden (de 2 absolute toppers wel), maar geeft toch een vervelend gevoel.

Edit: toch nog even gezocht naar de nummer 4. Via uitslagen.nl gezien dat hij in september en oktober een 10km heeft gelopen, de een met 4:10/km tempo gemiddeld en de ander 4:17/km tempo. Dus toch heel, heel erg het gevoel dat mij een top 3 klassering door de neus is geboord omdat er mensen verkeerd zijn gelopen

[ Voor 34% gewijzigd door SkyR op 13-11-2022 21:48 ]
Toevallig vorige week gedaan, was echt een fluitje van een cent bij mij. Ik kreeg de schroefjes zo los, had wel de precisieschroevendraaier nodig. Draai je wel de goede kant opTotrail schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:46:
@SkyR dat meen je niet
[ Voor 18% gewijzigd door Arjan90 op 13-11-2022 18:05 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Zo'n precisie schroevendraaier heb ik ook en ja ik draai de goede kant opArjan90 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:02:
[...]
Toevallig vorige week gedaan, was echt een fluitje van een cent bij mij. Ik kreeg de schroefjes zo los, had wel de precisieschroevendraaier nodig. Draai je wel de goede kant op
Beetje wd40 bij de schroefjes hielp ook niet. Misschien dat ik morgen even naar een juwelier ga, die hebben ervaring met kleine schroefjes.
@SkyR Mooie tijd, lekkere dag ook om te lopen! En toch leuk dat je dankzij anderen nog een tandje bij kon doen.
Hoe ga je de komende twee weken invullen? En hoe ‘diep’ ging je vandaag? Het is niet gebruikelijk om nog zo’n pittige wedstrijd te doen twee weken voor een marathon. Zou dan ook lekker terugschakelen de komende weken qua volume.
Hoe ga je de komende twee weken invullen? En hoe ‘diep’ ging je vandaag? Het is niet gebruikelijk om nog zo’n pittige wedstrijd te doen twee weken voor een marathon. Zou dan ook lekker terugschakelen de komende weken qua volume.
Zeker! Ik heb wel eens vaker in niemandsland gelopen, dus dat ik nu kon jagen was mentaal echt een opsteker. Misschien had ik nog iets dieper kunnen gaan, kon op het eind nog wel goed aanzetten. Maar ik zat zelf ook met een zeurende linkerkuit, dus dat ik in kon halen zonder mijn benen voorbij te lopen was fun.Slickk schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:55:
@SkyR Mooie tijd, lekkere dag ook om te lopen! En toch leuk dat je dankzij anderen nog een tandje bij kon doen.
Met het sportrusten schema dat ik volg wordt de 'weekly mileage' niet heel hoog, maar is er ook niet echt een duidelijke taper. In het plan voor deze laatste 2 weken staat het volgende op papier:
Vandaag: 14 km voluit (done!)
Dinsdag: 7 km langzame loop
Woensdag: 7 km intensief
Vrijdag: 14 km marathontempo
Zaterdag: 6 km marathontempo
Maandag: 12 km marathontempo
Woensdag: 12 minuten rustig
Vrijdag: 12 minuten rustig
Zondag: marathon!
Maar mijn agenda voor dinsdag heeft geen ruimte om te gaan hardlopen, dus misschien schuif ik de langzame loop naar woensdag en skip ik de intensieve sessie. Dan nog wat trainen op hartslag voordat de rust begint.
Oké interessant, vind onorthodoxe schema’s altijd wel boeiend en dat is sportrusten zeker.SkyR schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:27:
[...]
Zeker! Ik heb wel eens vaker in niemandsland gelopen, dus dat ik nu kon jagen was mentaal echt een opsteker. Misschien had ik nog iets dieper kunnen gaan, kon op het eind nog wel goed aanzetten. Maar ik zat zelf ook met een zeurende linkerkuit, dus dat ik in kon halen zonder mijn benen voorbij te lopen was fun.
Met het sportrusten schema dat ik volg wordt de 'weekly mileage' niet heel hoog, maar is er ook niet echt een duidelijke taper. In het plan voor deze laatste 2 weken staat het volgende op papier:
Vandaag: 14 km voluit (done!)
Dinsdag: 7 km langzame loop
Woensdag: 7 km intensief
Vrijdag: 14 km marathontempo
Zaterdag: 6 km marathontempo
Maandag: 12 km marathontempo
Woensdag: 12 minuten rustig
Vrijdag: 12 minuten rustig
Zondag: marathon!
Maar mijn agenda voor dinsdag heeft geen ruimte om te gaan hardlopen, dus misschien schuif ik de langzame loop naar woensdag en skip ik de intensieve sessie. Dan nog wat trainen op hartslag voordat de rust begint.
In de laatste twee weken ga je geen progressie meer maken, zou de loopjes gebruiken om je spieren wat te blijven prikkelen maar vooral minder doen dan voorheen zodat er ook echt herstel plaats kan vinden. Daar past 14km op marathontempo in mijn ogen niet bij. Maarja, zoals gezegd is het een ongewoon schema en hebben meerdere er al mee gelopen.
Niet helemaal akkoord Slick, het is een onorthodox schema en dus ook een onorthodoxe taper.
Hij doet de laatste maandag nog 12km aan marathontempo, maar nadien doet hij eigenlijk niks (of bijna niks) meer, da's voldoende taper.
Hij loopt wellicht de voorlaatste week 27 km (de intensieve van woensdag schrappen lijkt me verstandig zo kort na de wedstrijd, om de kuit te sparen), en de laatste week maar 17 km, waarvan 12 helemaal in het begin van de week.
Ik vermoed dat hij komt van een piekweek van pakweg 40-42 km, dus dan zijn die laatste 2 weken toch echt wel een taper. Jouw weekgemiddelde was wellicht een stuk hoger, en dus was een taper voor jou een stuk belangrijker om frisse benen te hebben.
Overigens ben ik wel benieuw om te zien wat iemand die onder de 65 minuten blijft op een 10 mijl met dit schema kan presteren op de marathon.
Hij doet de laatste maandag nog 12km aan marathontempo, maar nadien doet hij eigenlijk niks (of bijna niks) meer, da's voldoende taper.
Hij loopt wellicht de voorlaatste week 27 km (de intensieve van woensdag schrappen lijkt me verstandig zo kort na de wedstrijd, om de kuit te sparen), en de laatste week maar 17 km, waarvan 12 helemaal in het begin van de week.
Ik vermoed dat hij komt van een piekweek van pakweg 40-42 km, dus dan zijn die laatste 2 weken toch echt wel een taper. Jouw weekgemiddelde was wellicht een stuk hoger, en dus was een taper voor jou een stuk belangrijker om frisse benen te hebben.
Overigens ben ik wel benieuw om te zien wat iemand die onder de 65 minuten blijft op een 10 mijl met dit schema kan presteren op de marathon.
[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 13-11-2022 22:48 ]
Ik heb het boek gelezen, de hardlooprevolutie en het is juist gebaseerd op dat steeds meer mensen een marathon uit lopen maar dat dit steeds langzamer gaat, niet alleen gemiddeld maar (fictieve getallen) waar vroeger 5000 mensen mee deden en 500 binnen drie uur doen er nu 10000 mensen mee waarvan 400 binnen drie uur.Slickk schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:53:
[...]
Volgens mij is sportrusten wel vooral voor het uitlopen van een marathon en niet per se een tijd
Ze zijn gaan kijken waar dit in zat en dit is juist een programma om er voor meer mensen meer tempo in te krijgen.
Wil natuurlijk niet zeggen dat dit de enige methode is om sneller te worden. Een van de auteurs had volgens mij ook daarna een traditioneel programma gedraaid en daar ook zijn PR mee verbeterd.
Maar het is in elk geval niet puur en alleen om hem uit te lopen.
Ik sta nu aan de vooravond week 7 van poging 2 tot herintreden dit jaar. Vorige keer begonnen met zelf wat opbouwen, toen kreeg ik last van mijn rechter kuit. Nu met start to run weer eens begonnen en dat blijft nu gelukkig weg. Paar keer nu de 5k aangetikt maar kan niet wachten tot ik weer een 10k kan doen. Laatste keer was mei 2021.
Inmiddels me wel opgegeven voor de kwart marathon in Rotterdam. Had me ooit aangemeld voor de 2020 editie maar er was toen iets, weet niet meer wat. Dus nu moet het er echt maar van komen. Heb mijn broer ook zover om mee te doen (nu de andere nog).
Inmiddels me wel opgegeven voor de kwart marathon in Rotterdam. Had me ooit aangemeld voor de 2020 editie maar er was toen iets, weet niet meer wat. Dus nu moet het er echt maar van komen. Heb mijn broer ook zover om mee te doen (nu de andere nog).
Sorry @Shinji ik heb het boek ook gelezen en de bedoeling is zeker niet om sneller te lopen dan met een traditioneel schema. Wel om met minder lange duurlopen en met behulp van hartslag de marathon op een relatief comfortabele manier uit te lopen.
Ik ken iemand die met dit schema 4:15 gelopen heeft, en vrij vlak, dus missie geslaagd. Alleen was het wel iemand die volgens mij met een "écht" marathonschema 3:45 had kunnen lopen. Volgens mij is dat één van de redenen waarom het werkt, het laat mensen de marathon vrij rustig lopen tov hun capaciteiten, zodat ze zich niet te snel opblazen.
Het schema is niet helemaal van de pot gerukt, je loopt veel op marathontempo, er is een rustig duurloopje en er is een soort tempoloop.
Koen de Jong, de auteur waar je het over hebt, liep na een paar pogingen met het sportrustenschema net onder de drie uur. Met een klassiek schema heeft hij nadien 2:34 gelopen ! Das een gigantisch verschil.
Da's mijn punt, je bereikt nooit je volle marathonpotentieel met het sportrustenschema. Het is zeker niet gemaakt om sneller te lopen.
Overigens, het is iets typisch Nederlands. Ik heb heel wat boeken over hardlooptraining gelezen en zit ook op Letsrun.com, het grootste Engelstalige hardloopforum, en het concept van sportrusten is buiten Nederland en Vlaanderen totaal onbekend.
Ik ken iemand die met dit schema 4:15 gelopen heeft, en vrij vlak, dus missie geslaagd. Alleen was het wel iemand die volgens mij met een "écht" marathonschema 3:45 had kunnen lopen. Volgens mij is dat één van de redenen waarom het werkt, het laat mensen de marathon vrij rustig lopen tov hun capaciteiten, zodat ze zich niet te snel opblazen.
Het schema is niet helemaal van de pot gerukt, je loopt veel op marathontempo, er is een rustig duurloopje en er is een soort tempoloop.
Koen de Jong, de auteur waar je het over hebt, liep na een paar pogingen met het sportrustenschema net onder de drie uur. Met een klassiek schema heeft hij nadien 2:34 gelopen ! Das een gigantisch verschil.
Da's mijn punt, je bereikt nooit je volle marathonpotentieel met het sportrustenschema. Het is zeker niet gemaakt om sneller te lopen.
Overigens, het is iets typisch Nederlands. Ik heb heel wat boeken over hardlooptraining gelezen en zit ook op Letsrun.com, het grootste Engelstalige hardloopforum, en het concept van sportrusten is buiten Nederland en Vlaanderen totaal onbekend.
[ Voor 22% gewijzigd door Hartloper op 13-11-2022 23:00 ]
Ja en als je je baan opzegt en daar je schema op uit legt, kan je nog harder.Hartloper schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:54:
Sorry @Shinji ik heb het boek ook gelezen en de bedoeling is zeker niet om sneller te lopen dan met een traditioneel schema. Wel om met minder lange duurlopen en met behulp van hartslag de marathon op een relatief comfortabele manier uit te lopen.
Koen de Jong, de auteur waar je het over hebt, liep na een paar pogingen met het sportrustenschema net onder de drie uur. Met een klassiek schema heeft hij nadien 2:34 gelopen !
Da's mijn punt, je bereikt nooit je volle marathonpotentieel met het sportrustenschema.
Het is ergens ook hoeveel tijd je kan en wil investeren (werk, gezin etc).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Here we go
Na fiks vroeg opgestaan te zijn
.......ik calculeer graag voldoende extra voorbereidings- en reistijd zodat ik niet hoef te stressen.........een 45 minuten sturen naar @Blomminator zijn Bennekomse stulpje en samen naar Schinnen gereden.......ondanks een fikse 1h:45min reistijd vlogen de kilometers voorbij.
Voornaamste reden daarvoor is dat Alexander op de bijrijderspraatstoel zat en geen moment zijn klep dicht had
Gezellig was het in elk geval zeker aan boord van de Fabia en zodoende stonden we mooi op tijd in Schinnen op de parkeerplaats met al wat andere lopers.
Een kleine 1,5 kilometer naar de Alfa Brouwerij gelopen waar het nog best rustig was. Startnummers opgehaald en eens om ons heen gekeken op zoek naar een omkleedplekje.
In de brouwerij waren kleedruimtes gerealiseerd dus we konden mooi even wat warmer binnen staan, druk werd het zo langzamerhand ook. Gezellig kletsend met wat andere lopers omgekleed en spulletjes klaargemaakt om mijn vest te vullen met vreterij en andere benodigdheden.
De bagage was ook mooi voor elkaar.......er zat een label aan je startnummer voor op je tas dus die kun je veilig afgeven. Naar het bagagepunt wandelend werdt ik door een uber-enthousiaste @turambar aan mijn arm getrokken die onze namen op de startnummers scherp in de gaten had.
Ongemerkt werd het al snel "starttijd".....dus een plekje in het startvak opzoeken en voor we het in de gaten hadden knalde het pistool en stiefelden we richting de startboog......daar konden we het tempo oppakken...voor korte duur vanwege de eerste opstopping
Al vrij gauw liepen Alexander en Bart samen een stuk verder door hun hogere tempo, eerstgenoemde kwam ik nog even tegen op +/-1/3 van de rit door wat verwarring met de GPS meen ik.
Bart heb ik de laatste kilometers aan mijn zijde gehad......dat was een fijne support mentaal want de laatste kilometers waren echt erg zwaar. Met nog een ruime kilometer te gaan heb ik hem bedankt voor zijn steun maar richting de finish gestuurd om nog aan tijd te pakken wat hij pakken kon en op bewonderenswaardige wijze zag ik hem gestaag bij me weglopen
De laatste honderden meters voerden over een soort houten loopbrug waar nog 2 dames mij links inhaalden en met de laatste bocht om de pionnen en ik de finishboog zat besloot ik nog even een sprintje te trekken..langs de dames en het verbaasde publiek
.....op de laatste dampen in de brandstoftank met 20 in het uur over de mat heen. Klaar! Uitgelopen!
Al uithijgend werdt ik aangeklampt door een jongetje......."meneer, meneer....u rende zo langs me heen".........hij stond klaar met zijn medaille voor me in zijn hand.
Hij stak zijn hand uit en gaf me mijn prachtige Alfa Bear Trail-plak.
Bart en Alexander liepen op me af, want die waren beide al voor mij. Van de eerste minuten interactie kan ik mij niet veel herinneren want ik was compleet naar de klote
......enkels pijn.....benen vol......lijf verrot.
Ik wil mijn tas........ik wil mijn kwark
Na nog even wat heen en weer gebanjerd te hebben om bij te komen en mijn adem terug te krijgen zeker te weten dat ik voor de rest OK was even naar het tassenpunt gelopen. Met grote happen mijn 500gram volle franse kwark weggehapt voor de eiwitten, nog een banaan en mijn waterzak verder leeggedronken.
Van de Alfa Brouwerij kregen we, op tonen van je startnummer, een hele mooie fles Blond bier
Gedrieën gauw even omgekleed en in de zon op het terras koffie gedronken, gekeuveld en nagepraat.
VLNR: Fraggert, Turambar, Blomminator.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/if74jlr2NTB0wfHkk5QBfq2f.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wPBxIxjsdvYjTd5JIbJ88300.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1rReHgn1QKniSGwx82a6IPcZ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/azj60jDuoRrxzXnVb9YAshV4.jpg?f=user_large)
Long story even wat shorter.........prachtige, maar fiks zware loop.
Met de tips van jullie hier allemaal wat meer de focus gehad op conservering van energie door wat meer te wandelen waar stug hardlopend doorploeteren gewoon niet verstandig was. Bij de waterposten heb ik een paar honderd meter doorgelopen en toen gaan wandelen en per stop een banaan en 2 SIS gels genomen.
Onderaan de streep had ik de Alfa niet uit kunnen lopen als ik die aangevlogen had als de Posbanktrail, het voelde wel aan alsof het op tijd wandelen en daarmee conserveren en herstellen me meer bracht dan het.
Na de finish had ik nog (ingeschat) een kleine 300ml over door een beduidend lagere temperatuur en een meer behoudende aanpak onderweg.
TL;DR.......
03h:09min:08sec
Slechts een kleine 12 minuten langzamer dan de Posbanktrail (02h:58m) die "slechts" 245 hoogtemeters kende ten opzichte van de 560 hoogtemeters in Schinnen.
Het was weer een hele gezellige bende en heb weer goed gelachen een leuke zondag gehad, thanks @turambar en @Blomminator .
On to the next one
Na fiks vroeg opgestaan te zijn

Voornaamste reden daarvoor is dat Alexander op de bijrijderspraatstoel zat en geen moment zijn klep dicht had

Een kleine 1,5 kilometer naar de Alfa Brouwerij gelopen waar het nog best rustig was. Startnummers opgehaald en eens om ons heen gekeken op zoek naar een omkleedplekje.
In de brouwerij waren kleedruimtes gerealiseerd dus we konden mooi even wat warmer binnen staan, druk werd het zo langzamerhand ook. Gezellig kletsend met wat andere lopers omgekleed en spulletjes klaargemaakt om mijn vest te vullen met vreterij en andere benodigdheden.
De bagage was ook mooi voor elkaar.......er zat een label aan je startnummer voor op je tas dus die kun je veilig afgeven. Naar het bagagepunt wandelend werdt ik door een uber-enthousiaste @turambar aan mijn arm getrokken die onze namen op de startnummers scherp in de gaten had.
Ongemerkt werd het al snel "starttijd".....dus een plekje in het startvak opzoeken en voor we het in de gaten hadden knalde het pistool en stiefelden we richting de startboog......daar konden we het tempo oppakken...voor korte duur vanwege de eerste opstopping
Al vrij gauw liepen Alexander en Bart samen een stuk verder door hun hogere tempo, eerstgenoemde kwam ik nog even tegen op +/-1/3 van de rit door wat verwarring met de GPS meen ik.
Bart heb ik de laatste kilometers aan mijn zijde gehad......dat was een fijne support mentaal want de laatste kilometers waren echt erg zwaar. Met nog een ruime kilometer te gaan heb ik hem bedankt voor zijn steun maar richting de finish gestuurd om nog aan tijd te pakken wat hij pakken kon en op bewonderenswaardige wijze zag ik hem gestaag bij me weglopen
De laatste honderden meters voerden over een soort houten loopbrug waar nog 2 dames mij links inhaalden en met de laatste bocht om de pionnen en ik de finishboog zat besloot ik nog even een sprintje te trekken..langs de dames en het verbaasde publiek

Al uithijgend werdt ik aangeklampt door een jongetje......."meneer, meneer....u rende zo langs me heen".........hij stond klaar met zijn medaille voor me in zijn hand.
Hij stak zijn hand uit en gaf me mijn prachtige Alfa Bear Trail-plak.
Bart en Alexander liepen op me af, want die waren beide al voor mij. Van de eerste minuten interactie kan ik mij niet veel herinneren want ik was compleet naar de klote
Ik wil mijn tas........ik wil mijn kwark
Na nog even wat heen en weer gebanjerd te hebben om bij te komen en mijn adem terug te krijgen zeker te weten dat ik voor de rest OK was even naar het tassenpunt gelopen. Met grote happen mijn 500gram volle franse kwark weggehapt voor de eiwitten, nog een banaan en mijn waterzak verder leeggedronken.
Van de Alfa Brouwerij kregen we, op tonen van je startnummer, een hele mooie fles Blond bier
Gedrieën gauw even omgekleed en in de zon op het terras koffie gedronken, gekeuveld en nagepraat.
VLNR: Fraggert, Turambar, Blomminator.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/if74jlr2NTB0wfHkk5QBfq2f.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wPBxIxjsdvYjTd5JIbJ88300.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1rReHgn1QKniSGwx82a6IPcZ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/azj60jDuoRrxzXnVb9YAshV4.jpg?f=user_large)
Long story even wat shorter.........prachtige, maar fiks zware loop.
Met de tips van jullie hier allemaal wat meer de focus gehad op conservering van energie door wat meer te wandelen waar stug hardlopend doorploeteren gewoon niet verstandig was. Bij de waterposten heb ik een paar honderd meter doorgelopen en toen gaan wandelen en per stop een banaan en 2 SIS gels genomen.
Onderaan de streep had ik de Alfa niet uit kunnen lopen als ik die aangevlogen had als de Posbanktrail, het voelde wel aan alsof het op tijd wandelen en daarmee conserveren en herstellen me meer bracht dan het.
Na de finish had ik nog (ingeschat) een kleine 300ml over door een beduidend lagere temperatuur en een meer behoudende aanpak onderweg.
TL;DR.......
03h:09min:08sec

Slechts een kleine 12 minuten langzamer dan de Posbanktrail (02h:58m) die "slechts" 245 hoogtemeters kende ten opzichte van de 560 hoogtemeters in Schinnen.
Het was weer een hele gezellige bende en heb weer goed gelachen een leuke zondag gehad, thanks @turambar en @Blomminator .

On to the next one
mooi werk! Het parcours is erg leerzaam over hoe je jezelf moet pacen, maar dat is je vrij aardig gelukt zo te lezen. Nu ik de foto's zie langskomen baal ik een beetje dat ik me toch niet had ingeschreven. Heerlijk gebied om te trailen
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Wat is eigenlijk jouw visie op het leggen van steunzolen in een 'superschoen', doet het afbreuk aan de werking?Hartloper schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:01:
[...]
Ja, die binnenzool kan je er met enige moeite wel volledig uittrekken. Ik heb dat in 4 van mijn 6 mijn Vaporfly's gedaan, alleen de laatste heb ik beslist om zonder steunzolen te lopen.
Maar het is dus mogelijk om die vastgelijmde binnenzool eruit te trekken.
Leuk die verhalen over de beartrail! Lijkt me ook wel grappig om ooit eens te doen. Maaaarrr... Nu eerst de 7 heuvelen loop dit weekend. #zinin
Gisteren (tot mijn schaamte) voor het eerst eens een loop gedaan in 'heuvelachtig' gebied, Schoorl. Ondanks m'n matige voorbereiding (beetje gaan rennen, en we zien het wel). Gingen die 10 km toch wel lekker. Ben benieuwd naar zondag
Maar, nav die loop gisteren kwam ik er achter dat een horloge met routesturing best handig kan zijn. Op dit moment heb ik al jaren de Polar Vantage M en wordt het misschien toch eens tijd om deze te vervangen als ik vaker door bossen/duinen/enz. wil gaan lopen.
Mijn oog viel op de Vantage V2 of Grid X Pro. Iemand tips hiervoor? (jaja, ot en moet ik dit nog een keertje in het andere topic posten)

Gisteren (tot mijn schaamte) voor het eerst eens een loop gedaan in 'heuvelachtig' gebied, Schoorl. Ondanks m'n matige voorbereiding (beetje gaan rennen, en we zien het wel). Gingen die 10 km toch wel lekker. Ben benieuwd naar zondag

Maar, nav die loop gisteren kwam ik er achter dat een horloge met routesturing best handig kan zijn. Op dit moment heb ik al jaren de Polar Vantage M en wordt het misschien toch eens tijd om deze te vervangen als ik vaker door bossen/duinen/enz. wil gaan lopen.
Mijn oog viel op de Vantage V2 of Grid X Pro. Iemand tips hiervoor? (jaja, ot en moet ik dit nog een keertje in het andere topic posten)
Thankspolthemol schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:38:
mooi werk! Het parcours is erg leerzaam over hoe je jezelf moet pacen, maar dat is je vrij aardig gelukt zo te lezen.
ja, ik heb de tips van o.a. @Hartloper @InZane @m0ridin @Rudedadude @Jampot007 @AppieR @MrAcid@artharpe @mhr-zip om te pacen, conserveren en niet alles door te rammen op de hoogst mogelijke inspannning.
Choose your battles wisely
Last but not least @Roozzz met zijn tip voor de SIS Gels. Die zijn echt zoveel beter dan de zure kleverige Torq-gels. Echt een aanrader en het geld zeker waard.
Ander leermoment......een banaan zit van nature al in een zakje.......je kunt beter al wandelend je bananen pellen en dan de schil meenemen in een zakje (je kunt meestal afval kwijt bij de verzorgingsposten) dan ze gepeld meenemen. Scheelt pielen en vieze vingers hoewel je schone vingers hebt als je ze even aflikt en afveegt aan je shirt, gels blijven plakken en krijg je amper van je fikken

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tp8lkQo6c8DfHc0JDhrew8wA.jpg?f=user_large)
Voordeel van banaan is dat je wat meer vulling en kauwwerk hebt, in tegenstelling tot een sachet leegslurpen, dat is echt wel prettig en ik heb er ook total geen last van onderweg.
10-12-2022 Maasmechelen BEpolthemol schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:38:Nu ik de foto's zie langskomen baal ik een beetje dat ik me toch niet had ingeschreven. Heerlijk gebied om te trailen
https://www.bearsports.nl/events/terhills-trail/
20km 450 hoogtemeters
30km 700 hoogtemeters
Ik vrees dat het die laatste gaat worden voor me.....ik ga niet 200km rijden voor een afstand die ik al 2 x gelopen heb.
Extra motivatie zijn weer een hele gave plak en een mooi shirt voor de verzameling.
:strip_exif()/f/image/md4rLD9Hd1Hs7XcQx3lR9XMB.jpg?f=fotoalbum_large)
dan nog een tip: als er iets is wat je standaard kunt verwachten op verzorgingsposten met hardloopwedstrijden dan zijn het wel winegums, sinasappelpartjes en stukjes banaanFraggert schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:51:
Ander leermoment......een banaan zit van nature al in een zakje.......je kunt beter al wandelend je bananen pellen en dan de schil meenemen in een zakje (je kunt meestal afval kwijt bij de verzorgingsposten) dan ze gepeld meenemen. Scheelt pielen en vieze vingers hoewel je schone vingers hebt als je ze even aflikt en afveegt aan je shirt, gels blijven plakken en krijg je amper van je fikken.
Appel doet het trouwens beter in een zakje, heel klein beetje citroensap erbij voor je ze in ziplock doet en die blijven een redelijke tijd ok. Eventueel, wat sommigen ook doen, is de banaan of appel, peer, ... gewoon pureren en in een knijpflesje/zakje doen.
eigenlijk vanwege een simpele reden.......ik ben dan afhankelijk van een verplichtte stop. Het kan ook zo maar zijn dat ik eerder moet wandelen/eten dan de VP...of ik ben nog fris en fruitig en wil liever nog even door.polthemol schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:59:
[...]
dan nog een tip: als er iets is wat je standaard kunt verwachten op verzorgingsposten met hardloopwedstrijden dan zijn het wel winegums, sinasappelpartjes en stukjes banaanWaarom meeslepen als ze klaar liggen ergens.
Appel doet het trouwens beter in een zakje, heel klein beetje citroensap erbij voor je ze in ziplock doet en die blijven een redelijke tijd ok. Eventueel, wat sommigen ook doen, is de banaan of appel, peer, ... gewoon pureren en in een knijpflesje/zakje doen.
Gepureerde banaan (met desnoods appel/peer extra erbij) is 1 waar ik nog even naar ga kijken. Moeder Natuur haar eigen gel
Leuke tip
babyvoeding werkt ookFraggert schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:16:
[...]
eigenlijk vanwege een simpele reden.......ik ben dan afhankelijk van een verplichtte stop. Het kan ook zo maar zijn dat ik eerder moet wandelen/eten dan de VP...of ik ben nog fris en fruitig en wil liever nog even door.
Gepureerde banaan (met desnoods appel/peer extra erbij) is 1 waar ik nog even naar ga kijken. Moeder Natuur haar eigen gel![]()
Leuke tip
Je hebt ook nog mulebar (frans merk dacht ik) die ook fruitpulp maken, aangevult met zouten ed. Het gros daarvan is ook aardig te eten en in ieder geval een stuk beter dan gels.
[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 14-11-2022 11:18 ]
Tip van de weekRaw Demin schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:21:
[...]
In mijn geval, lekker 's ochtends meteen die gear klaarleggen en meteen gaan wanneer je thuiskomt![]()
(Ik sta gewoon 's middags na werk in de bijkeuken om te kleden en sta binnen 2 minuten weer buiten.)
Hoe makkelijker je het jezelf maakt, hoe lager die drempel!
@Fraggert mooi verslag van die Alfa Bear Trail!
Gisteren was ook de Maastunnelloop in Rotterdam, daar heb ik aan meegedaan. Het was een loop van 10 km, die begon in het park onder de Euromast. Van daar ging de route via de Erasmusbrug, Hotel New York en de Maassilo naar de Maastunnel, om uiteindelijk na een stuk door het park onder de Euromast weer te eindigen.
Deze loop deed ik samen met wat vrienden en oud collega’s. Ondanks de halve marathon van afgelopen week wilde ik toch kijken of ik mijn PR op de 10 km kon aanscherpen en deze loop onder de 50 minuten kon halen.
Het startschot klonk om 11 uur en de loop begon voor mijn gevoel vrij goed. Na een kort stukje door het park en langs de Nieuwe Maas moesten we een trappetje op richting de Erasmusbrug. Ondanks de drukte gingen de eerste 2 km op een tempo laag in de 5 minuten. Een mooie snelheid, maar niet genoeg om onder de 50 minuten te blijven. Op het hoogste punt van de brug aangekomen schoot mij ineens wat tips van de trailrunners op dit forum te binnen, ‘laat jezelf van heuvels af naar beneden storten’ (of zoiets) galmde het door mijn hoofd. Zo gezegd, zo gedaan en uiteindelijk verliep km 3 daardoor gemiddeld in 4.27.
Het parcours was daarna vrij vlak en het tempo ging daarbij een kilometer of 4 terug naar 4.44-4.49/km. Na 7 km besloot ik het tempo iets terug te nemen met de tunnel nog in het verschiet. Uiteindelijk bleek dat we daarvoor een roltrap af moesten en vervolgens door de fiets-/wandelaarstunnel liepen. Daar aan het eind gingen we weer met een roltrap naar boven. Km 8 en 9gingen daardoor weer in de 5 min/km.
Vervolgens een klein stukje over de kade voor we weer het park onder de Euromast in doken. In de verte klonk de muziekinstallatie bij de finish, het was nu niet ver meer! In het park heb ik de laatste kilometer nog mooi iets kunnen versnellen naar 4.53/km.
Uiteindelijk een officiële finishtijd in 49.08 met een gemiddelde van 4.55/km! Dat is voor mij een PR en leverde een 51e plaats op met 532 lopers in totaal!
Eerstvolgende loop op de kalender is de Bruggenloop in Rotterdam om 11 december. Tot die tijd gewoon het trainingsschema oppakken.
Gisteren was ook de Maastunnelloop in Rotterdam, daar heb ik aan meegedaan. Het was een loop van 10 km, die begon in het park onder de Euromast. Van daar ging de route via de Erasmusbrug, Hotel New York en de Maassilo naar de Maastunnel, om uiteindelijk na een stuk door het park onder de Euromast weer te eindigen.
Deze loop deed ik samen met wat vrienden en oud collega’s. Ondanks de halve marathon van afgelopen week wilde ik toch kijken of ik mijn PR op de 10 km kon aanscherpen en deze loop onder de 50 minuten kon halen.
Het startschot klonk om 11 uur en de loop begon voor mijn gevoel vrij goed. Na een kort stukje door het park en langs de Nieuwe Maas moesten we een trappetje op richting de Erasmusbrug. Ondanks de drukte gingen de eerste 2 km op een tempo laag in de 5 minuten. Een mooie snelheid, maar niet genoeg om onder de 50 minuten te blijven. Op het hoogste punt van de brug aangekomen schoot mij ineens wat tips van de trailrunners op dit forum te binnen, ‘laat jezelf van heuvels af naar beneden storten’ (of zoiets) galmde het door mijn hoofd. Zo gezegd, zo gedaan en uiteindelijk verliep km 3 daardoor gemiddeld in 4.27.
Het parcours was daarna vrij vlak en het tempo ging daarbij een kilometer of 4 terug naar 4.44-4.49/km. Na 7 km besloot ik het tempo iets terug te nemen met de tunnel nog in het verschiet. Uiteindelijk bleek dat we daarvoor een roltrap af moesten en vervolgens door de fiets-/wandelaarstunnel liepen. Daar aan het eind gingen we weer met een roltrap naar boven. Km 8 en 9gingen daardoor weer in de 5 min/km.
Vervolgens een klein stukje over de kade voor we weer het park onder de Euromast in doken. In de verte klonk de muziekinstallatie bij de finish, het was nu niet ver meer! In het park heb ik de laatste kilometer nog mooi iets kunnen versnellen naar 4.53/km.
Uiteindelijk een officiële finishtijd in 49.08 met een gemiddelde van 4.55/km! Dat is voor mij een PR en leverde een 51e plaats op met 532 lopers in totaal!

¯\_(ツ)_/¯
Kneiters! 51ste...dat is razend knap joh......en een PBRedcoil schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:22:
@Fraggert mooi verslag van die Alfa Bear Trail!![]()
Gisteren was ook de Maastunnelloop in Rotterdam, daar heb ik aan meegedaan.
Uiteindelijk een officiële finishtijd in 49.08 met een gemiddelde van 4.55/km! Dat is voor mij een PR en leverde een 51e plaats op met 532 lopers in totaal!Eerstvolgende loop op de kalender is de Bruggenloop in Rotterdam om 11 december. Tot die tijd gewoon het trainingsschema oppakken.
Ik begin voor het gemak altijd in de uitslagenlijst van onder naar boven te scrollen
Trappetje op? Roltrap af? Weer met de roltrap naar boven? Wat een bizarre plekken om voor een 10 kilometer wedstrijd op te lopen!Redcoil schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:22:
@Fraggert mooi verslag van die Alfa Bear Trail!![]()
Uiteindelijk een officiële finishtijd in 49.08 met een gemiddelde van 4.55/km! Dat is voor mij een PR en leverde een 51e plaats op met 532 lopers in totaal!Eerstvolgende loop op de kalender is de Bruggenloop in Rotterdam om 11 december. Tot die tijd gewoon het trainingsschema oppakken.

@Slickk en @Hartloper ; deze afgelopen 2 weken waren de zwaarste 2 met veel kilometers op marathontempo en de 14 km voluit als afsluiting daarvan. Deze week dus nog wel 2 opvolgende stukken met lang (14 km) en kort (6 km) op marathontempo op opvolgende dagen - ik vermoed om de spieren na de eerste loop nog even te testen bij lichte vermoeidheid. Ik blijf dan ook (op het schrappen van de intensieve sessie na) het schema volgen en ga er vanuit dat de 5 dagen rust met lichte activatie om de dag voldoende is om fris aan de start van de marathon te staan.
Ik heb er ondertussen, met de tijden en tempo's die ik gelopen heb, wel alle vertrouwen in dat ik voor de 3:15u kan gaan, dus er zal in ieder geval 1 iemand meelopen met die pacer
Leuke verslagen weer hier 
Ik heb gisteren meegedaan aan de DEM Strandcross in Wijk aan Zee, georganiseerd door mijn av DEM.
Er stonden 3 rondjes van 3,3km / stuk op het programma. Met een kleine 100 man van start was het even dringen bij de smalle startplek, maar ik was eindelijk een keer verstandig en stond al wat vooraan omdat ik m'n gevoelsmatig snelle benen mee had. Strand lag er strak & hard bij, alleen de op- en afgangen was het behoorlijk ploeteren en dan op een semi-verhard duinpaadje weer bijkomen om vervolgens weer terug het strand op te draaien.
Uiteindelijk over de streep in 41:28, een 6e plaats in de MSen categorie en 9e overall. Dik tevreden, uitdagend parcours en erg leuk om te doen.
Deze week tijd voor relatieve rust (taper if you will) om a.s. zaterdag de 55k aan te tikken. Van Wijk aan Zee naar Hargen aan Zee, niet over het strand maar door de duinen. Het moet natuurlijk wel een beetje uitdagend blijven
Ik heb gisteren meegedaan aan de DEM Strandcross in Wijk aan Zee, georganiseerd door mijn av DEM.
Er stonden 3 rondjes van 3,3km / stuk op het programma. Met een kleine 100 man van start was het even dringen bij de smalle startplek, maar ik was eindelijk een keer verstandig en stond al wat vooraan omdat ik m'n gevoelsmatig snelle benen mee had. Strand lag er strak & hard bij, alleen de op- en afgangen was het behoorlijk ploeteren en dan op een semi-verhard duinpaadje weer bijkomen om vervolgens weer terug het strand op te draaien.
Uiteindelijk over de streep in 41:28, een 6e plaats in de MSen categorie en 9e overall. Dik tevreden, uitdagend parcours en erg leuk om te doen.
Deze week tijd voor relatieve rust (taper if you will) om a.s. zaterdag de 55k aan te tikken. Van Wijk aan Zee naar Hargen aan Zee, niet over het strand maar door de duinen. Het moet natuurlijk wel een beetje uitdagend blijven
Klinkt als een leuke routeGaargod schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:26:
Hmm, dat is ook weer waar. Los van die intensieve sessie dan inderdaad maar het schema volgen. Dan heb je, @SkyR, die trouw gevolgd en kan het daar niet aan liggen. Dat sportrusten niet bekend is buiten NL snap ik ook wel. Er zijn wel wat schema’s met weinig kilometers te vinden maar altijd wel met een duurloop boven de 20km. Nederlanders houden van efficiëntie gok ik.Hartloper schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:47:
Niet helemaal akkoord Slick, het is een onorthodox schema en dus ook een onorthodoxe taper.
Ik denk dat gezien je geen lange duurlopen hebt gedaan, het vooral een mentale kwestie wordt. Je lichaam kan meer dan je denkt. Goed blijven eten/drinken en doorzetten in die laatste kilometers.
[ Voor 7% gewijzigd door Slickk op 14-11-2022 13:50 ]
Gisteren een snellere loop gedaan á 17km met daarin een 15km net binnen een uur. Ik liep die op de Novablast 3 van Asics. Naderhand pijnlijke punten aan de onderkant van m’n voorvoelen. Het lijkt alsof die schoenen niet echt bedoeld zijn voor dit soort sessies. Prima schoen, maar ben eerlijk gezegd meer fan van de Saucony Speed. De eerste versie met ~800km op de teller loop ik nog wel eens trails mee en dan heb ik niet dat soort pijntjes.
Vorige week daarmee ook in de bossen rondom Drents-Friese Wold gelopen. Met een opkomende zon, geluid van uilen in de verte, erg mooi.
Achteraf kwam ik erachter dat je tussen zonsondergang- en opgang niet in het bos mag zijn. Dat was dus niet zo handig… Ondanks een borstlamp was het ook wel wat creepy om een wildrooster te passeren in het pikkedonker. Wel niemand tegen gekomen, even alleen op de wereld. Geen muziek mee, iets hoger tempo en ‘crossen’ door de bossen. Genoten.
Een volgende keer maar weer braaf bij daglicht om de dieren niet te veel te storen.
Wel weer zin in een wedstrijdje, even kijken of er rond de kerstdagen in het noorden nog wat leuks is.
Vorige week daarmee ook in de bossen rondom Drents-Friese Wold gelopen. Met een opkomende zon, geluid van uilen in de verte, erg mooi.
Wel weer zin in een wedstrijdje, even kijken of er rond de kerstdagen in het noorden nog wat leuks is.
[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 14-11-2022 13:51 ]
@Slickk dat vind ik dapper, op de Speeds. Wel een goede extra training voor je enkels denk ik
Ik heb ze zelf ook en loop er nog met veel plezier op, maar ik vind ze wel ietwat wankel. Laat staan als ik door de bossen zou crossen met boomwortels etc., dan pak ik toch mijn Peregrines uit de kast.
Gaaf te horen over het Drents-Friese Wold, ik loop daar in Januari de RunForestRun trail
Ik heb ze zelf ook en loop er nog met veel plezier op, maar ik vind ze wel ietwat wankel. Laat staan als ik door de bossen zou crossen met boomwortels etc., dan pak ik toch mijn Peregrines uit de kast.
Gaaf te horen over het Drents-Friese Wold, ik loop daar in Januari de RunForestRun trail
tree-posen doet wonderen voor slappe enkels (en dit komt van iemand met 2 paar enkels die zo hypermobiel zijn dat ik betwijfel of ik ooit enkelbanden kan scheurenGaargod schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:44:
@Slickk dat vind ik dapper, op de Speeds. Wel een goede extra training voor je enkels denk ik![]()
echte klasbakken zijn jullie @Fraggert @Blomminator @turambar .
Leuk verslag, hoop jullie toch nog een keer te kunnen vergezellen.
Mooie wedstrijdschoen aanbieding
Saucony endorphin pro 3 voor €148
https://www.runningxpert....rphin-pro-3-20755-65.html
Je heb gelijk van vast te houden aan je schema, het heeft geen zin om nu plots te veranderen.[b]...
Ik heb er ondertussen, met de tijden en tempo's die ik gelopen heb, wel alle vertrouwen in dat ik voor de 3:15u kan gaan, dus er zal in ieder geval 1 iemand meelopen met die pacer
Met 1:05 op 10 mijl zou 3:15 moeten lukken, dat is ook realistisch met een gewoon schema.
@Fraggert Proficiat met de Alfa Bear Trail. Wat die Terhills trail betreft, 30 km met 700 hoogtemeters, ik word al moe als ik eraan denk ! Het idee alleen al om die oude mijnterrils op en af te lopen...
Als zelfverklaarde expert ivm carbonschoenen is mijn idee dat ze ook goed werken wanneer je er steunzolen in legt.Niku schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:44:
[...]
Wat is eigenlijk jouw visie op het leggen van steunzolen in een 'superschoen', doet het afbreuk aan de werking?
Theoretisch zie ik geen reden waarom ze niet zouden werken. De carbonplaat kan nog altijd zijn effect uitoefenen en het schuim kan nog altijd zijn energieteruggave doen.
Dat is een persoonlijke mening, ik heb geen hard bewijs om dat te staven.
Vanuit mijn hardloopervaring heb ik het gevoel dat de superschoenen voor mij werkten, ook al gebruikte ik ze met steunzolen.
Ik heb geen steunzolen gebruikt bij mijn laatste twee marathons, maar dat was louter met het oog op gewichtsreductie.
Ja tuurlijk. Het is alleen een beetje grappig om een marathonschema te maken voor mensen die niet lang willen lopen...mhr-zip schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:02:
[...]
Ja en als je je baan opzegt en daar je schema op uit legt, kan je nog harder.
Het is ergens ook hoeveel tijd je kan en wil investeren (werk, gezin etc).
Must... resist...pukvg schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:06:
Mooie wedstrijdschoen aanbieding
@SkyR ik sluit me aan bij @Hartloper: als ik kijk naar de marathontempo's die je loopt tijdens trainingen en je 10 mijl tijd, zit je qua niveau niet heel ver van waar ik zat voordat ik Rotterdam liep in april dit jaar. Ter illustratie: ik liep een maandje voor de marathon een 1:24 halve en ik liep uiteindelijk de hele in 3:08. 3:15 lijkt me dus zeker een haalbaar en realistisch doel. Hopelijk heb je je voedingsstrategie op orde (dat heb je natuurlijk minder goed kunnen finetunen zonder de echt lange duurlopen) en blijven kramp e.d. je bespaard. Succes!
Voor Rotterdam is het nu toch geen gek moment om ze nu aan te schaffen? Dan kan je voor Rotterdam er enkele belangrijke trainingen op doen om te kijken of het echt lekker loopt. Zodat je tegen die tijd 150 à 200 km erop gelopen hebt. Al weet ik natuurlijk niet wat je nu al hebt en ervan uitgaande dat je niet weer nieuwe haalt nadat je deze hebt.Slupor schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:55:
[...]
Must... resist...Dit is wel een hele goeie deal, en ook nog in deze geweldige kleurstelling. Heb deze als Saucony fan al langer op het oog als wedstrijdschoen voor Rotterdam volgend jaar, maar heb ze nu écht nog niet nodig.
Ja, eens. Maar ik laat me nogal eens verleiden nieuwe schoenen te halen terwijl ik ze (nog) niet nodig heb. Heb ook nog een paar Endorphin Pro 2's en Deviate Nitro Elite's die nog prima geschikt zijn voor snelle trainingen en (kortere) wedstrijden. Tot nu toe gebruik ik alle schoenen die ik haal uiteindelijk wel, maar mezelf kennende zal ik ervan balen als richting februari-maart nog betere deals op dit model te vinden zijn. Alhoewel dat natuurlijk nog maar de vraag is aangezien dit al -40% is.pukvg schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:00:
[...]
Voor Rotterdam is het nu toch geen gek moment om ze nu aan te schaffen? Dan kan je voor Rotterdam er enkele belangrijke trainingen op doen om te kijken of het echt lekker loopt. Zodat je tegen die tijd 150 à 200 km erop gelopen hebt. Al weet ik natuurlijk niet wat je nu al hebt en ervan uitgaande dat je niet weer nieuwe haalt nadat je deze hebt.
Tja dat herken ik helaas ook wel een beetje. Heb nog de endorphin pro 1 en vaporfly 2, maar toch de endorphin pro 3 een tijdje terug gehaald.
En hoe zou je de Vaporfly 2 en de Endorphin pro 3 vergelijken ?
Flinke afstanden weer die gerend worden, beetje afwisseling dan hier
Voor het eerst in mijn leven meegedaan aan een georganiseerde loop, de Klaverblad loop. Gekozen voor de 10km voor een beetje uitdaging, eigenlijk na er voor gekozen te hebben bij inschrijving al spijt van.
Niet helemaal fit aan de start (
), des al niet te min viel het niet tegen met 53:24 / 5:20m/km.
. Laatste km was het wel hijgen en puffen en zat er weinig gang meer in helaas.
Geeft toch wel iets meer voldoening dan het standaard wekelijkse rondje zoiets.
Voor het eerst in mijn leven meegedaan aan een georganiseerde loop, de Klaverblad loop. Gekozen voor de 10km voor een beetje uitdaging, eigenlijk na er voor gekozen te hebben bij inschrijving al spijt van.
Niet helemaal fit aan de start (

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Ik wacht op een vaporfly korting om deze aan te schaffen voor Rotterdam. Hopelijk komt hij snel in de aanbieding, wel een Nike ZoomX Vaporfly Next% x Gyakusou gezien voor 180€.pukvg schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:15:
Tja dat herken ik helaas ook wel een beetje. Heb nog de endorphin pro 1 en vaporfly 2, maar toch de endorphin pro 3 een tijdje terug gehaald.
Link
PSN: Alvanosa
Die Gyakusou zijn iets zwaarder dan de gewone Next%, en dat zie je ook.
Het hogere gewicht is voor mij voldoende reden om ze niet te kopen.
Dat wist ik niet eens, ik zat te wachten op een Vaporfly 2 aanbieding, maar zat te twijfelen aan deze. Dit worden ze dan toch uiteindelijk niet. Bedankt!Hartloper schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:24:
PSN: Alvanosa
Geloof jou uiteraard als de Tweakers super schoen expert!Hartloper schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:32:
[...]
Als zelfverklaarde expert ivm carbonschoenen is mijn idee dat ze ook goed werken wanneer je er steunzolen in legt.
Theoretisch zie ik geen reden waarom ze niet zouden werken. De carbonplaat kan nog altijd zijn effect uitoefenen en het schuim kan nog altijd zijn energieteruggave doen.
Dat is een persoonlijke mening, ik heb geen hard bewijs om dat te staven.
Vanuit mijn hardloopervaring heb ik het gevoel dat de superschoenen voor mij werkten, ook al gebruikte ik ze met steunzolen.
Ik heb geen steunzolen gebruikt bij mijn laatste twee marathons, maar dat was louter met het oog op gewichtsreductie.
Da's een terechte opmerking. Bij mijn steunzolen ging het net, mits een beetje aanduwen. Maar bij het hardlopen had ik er geen last van.
Eerlijk gezegd heb ik nog niet op de pro 3 gelopen aangezien ik net terugkom van een blessure en nog niet echt interessante trainingen heb gedaan. Maar het zal lastig worden om de vaporfly 2 te verslaan.Hartloper schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:17:
En hoe zou je de Vaporfly 2 en de Endorphin pro 3 vergelijken ?
Dat instabiele van de Speeds moest ik de eerste weken aan wennen (schijnt in de nieuwste versie 3 beter te zijn), maar dat is inmiddels alweer een anderhalf jaar geleden. Met weinig hoogtemeters durf ik het wel aan. Was ook wel benieuwd hoe geschikt ze zouden zijn. Na 23km wat meer last van m’n kuiten dan verwacht (volgende dag dus), maar liep prima. Wel 1x half m’n enkel verzwikt toen ik opzij naar de opkomende zon zat te kijken… gelukkig uit reflex m’n voet weer snel op kunnen trekken. Met voetbal allebei m’n enkelbanden afgescheurd en door hardlopen langzamer sterker gemaakt denk ik.Gaargod schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:44:
@Slickk dat vind ik dapper, op de Speeds. Wel een goede extra training voor je enkels denk ik![]()

Ik heb wel een paar ‘trail’schoenen (Nike Pegasus Trail 2) maar dat is toch wat een miskoop geweest. Kleine 200km op gelopen maar blijf ze lomp vinden. Ze staan nog in de kast, ben bang dat ik er niet meer op ga lopen.
Ik trap in veel marketing (bewust als experiment, onbewust met impulsaankopen) en zolang ik door vlakke bossen loop zie ik het nut van specifieke trailschoenen nog niet in. Dan maar een oud paartje die lekker lopen en vies mogen worden nog verder aftrappen.
Heb het idee dat m’n benen ook wat ‘lui’ worden als ik niet varieer, gezien de Nike Invincibles wel erg veel demping geven.
Over impulsaankopen: die Saucony Pro 3 voor €148 hierboven kon ik met moeite weerstaan dus er is nog ruggengraat
[ Voor 11% gewijzigd door Slickk op 14-11-2022 22:28 ]
Wauw, die informatie haal ik niet eens van de Nike site af bij hun productinformatie. Mag ik vragen hoe je dit hebt ontdekt?Hartloper schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:24:

thanks,polthemol schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:17:
[...]
babyvoeding werkt ookDie gebruik ik zelf graag als praktische fruitsnack onderweg. Al geef ik de voorkeur aan winegums ed.
Je hebt ook nog mulebar (frans merk dacht ik) die ook fruitpulp maken, aangevult met zouten ed. Het gros daarvan is ook aardig te eten en in ieder geval een stuk beter dan gels.
https://www.mulebar.com/gb/ gevonden
Afgelopen week stond hier ergens de tip dat op de site van Nike de vaporfly's voor 150 euro weggingen. Toen bedacht dat ik ze (nog) niet nodig had. De volgende dag vond ik dat ik ze al wel nodig had (ook ivm Rotterdam), maar toen waren ze natuurlijk al uitverkocht. Uiteindelijk heb ik via idealo.de een paartje gevonden in DE voor 145 euro. Als het goed is komen ze vandaag...
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
55kmGaargod schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:26:
Graag gedaan! kleine moeite/groot plezier.Alvanosa schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:43:
@Fraggert Top verslag, ik heb me aangemeld voor en trialrun in de buurt van 14km in de bergen en ben zeer benieuwd hoe de eerste keer zal zijn. Maar na jouw verslag heb ik er toch wel heel veel zin in. En ook om meerdere trail runs eens te gaan proberen in Nederland zodra ik er ben.
Heb de site even bekeken, mijn spaans is ietwat oxidado maar ik kijk op youtube nog wel eens naar wat trailrun-filmpjes en zie dan heel wat fraais aan natuurschoon voorbij komen, dat zal bij jou in de buurt niet anders zijn.
We leven, en rennen, hier prima in ons "kouwe" kikkerlandje maar dit is andere koek:

Mocht je hierin NL verzeild raken met een evenement, dan horen we het graag, allicht lopen er weer meer Tweakers dan mee, altijd leuk een kleine meet&greet voor de start
Woon je nog niet zo lang in nederland?Slickk schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:49:
Vorige week daarmee ook in de bossen rondom Drents-Friese Wold gelopen. Met een opkomende zon, geluid van uilen in de verte, erg mooi.Achteraf kwam ik erachter dat je tussen zonsondergang- en opgang niet in het bos mag zijn. Dat was dus niet zo handig… Ondanks een borstlamp was het ook wel wat creepy om een wildrooster te passeren in het pikkedonker. Wel niemand tegen gekomen, even alleen op de wereld. Geen muziek mee, iets hoger tempo en ‘crossen’ door de bossen. Genoten.
Een volgende keer maar weer braaf bij daglicht om de dieren niet te veel te storen.
Apeldoorn is niet het Noorden.....maar op Oudjaarsdag is er een Tweakers-feestje bij de start van de Wisent-trail.
https://www.wisenttrail.nl/
Allicht een leuk idee voor je?
Thanks man, echt jammer dat het net door ging voor je. Een moeilijke maar juiste call om te maken.Allervieste schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:23:
echte klasbakken zijn jullie @Fraggert @Blomminator @turambar .
En wat in het vat zit, verzuurt niet...dus gewoon goed herstellen en dan treffen we elkaar vast gauw een keer
Dank! Voelde ook weer erg goed in mijn kop om deze uitgelopen te hebben, supergezellige dag en de reis zeker de moeite waard.Hartloper schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:25:
@Fraggert Proficiat met de Alfa Bear Trail. Wat die Terhills trail betreft, 30 km met 700 hoogtemeters, ik word al moe als ik eraan denk ! Het idee alleen al om die oude mijnterrils op en af te lopen...
Die Terhills trail ligt in een prachtig gebied en dat wordt een fenomaal pittig avontuur, gister even de agenda opengeslagen en zaterdag 10 december was nog helemaal leeg

Ik ploeter dan misschien wel stoer door de bossen heen.....die 10K ruim onder het uur doe ik je toch echt niet na hoor...top!FSSF schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:17:
Flinke afstanden weer die gerend worden, beetje afwisseling dan hier![]()
Niet helemaal fit aan de start (), des al niet te min viel het niet tegen met 53:24 / 5:20m/km.
. Laatste km was het wel hijgen en puffen en zat er weinig gang meer in helaas.
Evenementjes zijn ook superleuk als afwisseling op je training, het is gezellig en je wordt ietsje harder gepushed door je mede-lopers en het publiek. Laatstgenoemde is midden in het bos soms ver te zoeken maar het leuke aan die trails is dat nietsvermoedende wandelaars je gewoon ineens luidkeels en applaudisserend aanmoedigen.
[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 15-11-2022 08:47 ]
Ik heb een tijd geleden eens de gewone vaporfly en de gyakusou op de weegschaal gezet, omdat ik ze beide heb. Behalve het gewichtsverschil is de gyakusou merkbaar trager. Absoluut geen slechte schoen - heb overigens veel complimenten gekregen over de looks, maar ik draag ze niet bij wedstrijden.Laurences schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:55:
[...]
Wauw, die informatie haal ik niet eens van de Nike site af bij hun productinformatie. Mag ik vragen hoe je dit hebt ontdekt?
De hele weekend op de schietbaan doorgebracht. Veel stappen, maar niet hardgelopen. Even kijken hoe het allemaal loopt, maar misschien loop ik morgen naar het revalidatiecentrum waar mijn moeder nu zit. Even bijpraten en weer terug via een avontuurlijke route of zo.
Slecht idee... Hoe laat?
Voorheen sliep ik rond die tijden of was ik ergens in het stadse nachtleven te vinden, nu met twee jonge kinderen is dat wat veranderd. Dusja, dan blijven dat soort regeltjes niet echt hangen. Toen ik net begonnen was met lopen bedacht ik al dat er vast een soort regel is, maar zoals gezegd iets te egoïstisch om dan ook te stoppen. Was tijdens een weekje vakantie en goed voorbereid op weg dus ja.Fraggert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:34:
[...]
Woon je nog niet zo lang in nederland?![]()
![]()
![]()
Apeldoorn is niet het Noorden.....maar op Oudjaarsdag is er een Tweakers-feestje bij de start van de Wisent-trail.
https://www.wisenttrail.nl/
Allicht een leuk idee voor je?
Zeker een leuke trail, maar vanuit Groningen is het nu nog wat te ver voor me. Als ik tijd aan lopen besteed (dus weg van gezin), doe ik dat het liefst ‘efficiënt’. Dus lopen ipv reizen ergens heen.
@Fraggert dit gaat 'm worden as. Zaterdag: https://afstandmeten.nl/index.php?id=3354332
Mijn route is dus 25% (ja, echt) van de Duinhopper route. Info hier; leuk lees- en kijk voer
https://www.acceptnolimits.eu/events/duinhopper/
Mijn route is dus 25% (ja, echt) van de Duinhopper route. Info hier; leuk lees- en kijk voer
en? Podiumplaats?GSX-MAN schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:11:
De hele weekend op de schietbaan doorgebracht. Veel stappen, maar niet hardgelopen. Even kijken hoe het allemaal loopt, maar misschien loop ik morgen naar het revalidatiecentrum waar mijn moeder nu zit. Even bijpraten en weer terug via een avontuurlijke route of zo.
Als je toch nog wat vaker naar het bos wilt...had je overwogen om bosschoenen er bij te nemen? Want het glibberseizoen is toch wel aangebroken en het kan echt serieus tricky worden.Slickk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:18:
[...]
Voorheen sliep ik rond die tijden of was ik ergens in het stadse nachtleven te vinden, nu met twee jonge kinderen is dat wat veranderd. Dusja, dan blijven dat soort regeltjes niet echt hangen. Toen ik net begonnen was met lopen bedacht ik al dat er vast een soort regel is, maar zoals gezegd iets te egoïstisch om dan ook te stoppen. Was tijdens een weekje vakantie en goed voorbereid op weg dus ja.
Zeker een leuke trail, maar vanuit Groningen is het nu nog wat te ver voor me. Als ik tijd aan lopen besteed (dus weg van gezin), doe ik dat het liefst ‘efficiënt’. Dus lopen ipv reizen ergens heen.Over een paar jaar is daar vast wat meer ruimte voor.
Nou wil niemand een gat in zijn kop vallen, maar je kunt je (worstkaasscenaria als slechtverzekerde ZZP-er) ook echt langdurige brokken oplopen en als je niet kunt stuccen met een verbrijzelde schouder o.i.d dan wordt het met een gezinnetje en vaste lasten allicht een uitdaging.
Niet om te zeiken, gewoon goedbedoeld
Groningen is idd niet naast de deur en met een gezin is oudjaarsdag dan wat lastig, begrijpelijk.
Gewoon lekker in de gaten houden wat hier de revue passeert en allicht zit er wat bij voor je, en als je zelf wat vind, vooral hier ff checken voor animo.
Nee, wij organiseerden de wedstrijd. Dus vooral gewoon werken. Zaterdagmorgen les gegeven, zaterdagmiddag het parcours opbouwen, zondag de hele dag wedstrijd en darna afbreken.
Leuk, dat wel.
Slecht idee... Hoe laat?
WAUWGaargod schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:32:
@Fraggert dit gaat 'm worden as. Zaterdag: https://afstandmeten.nl/index.php?id=3354332
Mijn route is dus 25% (ja, echt) van de Duinhopper route. Info hier; leuk lees- en kijk voer![]()
Van Hoek van Holland naar Den Helder

"Afstand: +/- 220 km – 48 uur tijdslimiet.
(Vanaf 2023 is er ook de 501 km variant voor de echte kustliefhebbers. Deze is extra en de 220 km variant blijft de originele Duinhopper."
Nou.......dat schreeuwt Bucketlist..
Succes en veel plezier alvast
Wat vet! als ik 220 km deel door 32 uur (2 x 8 uur slapen/rust/etc) kom ik op gemiddeld 6,88 km/u uit. Dat lijkt te doen, maar dan moet je in 2 dagen wel 16 uur per dag doorlopen. Ik zie het mezelf (nog) niet doen.Fraggert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:37:
[...]
WAUW![]()
Van Hoek van Holland naar Den Helder![]()
(Vanaf 2023 is er ook de 501 km variant voor de echte kustliefhebbers. Deze is extra en de 220 km variant blijft de originele Duinhopper."
Nou.......dat schreeuwt Bucketlist.....maar niet voor mij...
..wat een afstanden zeg
![]()
Slecht idee... Hoe laat?
En @GSX-MAN; Ter inspiratie hierbij alvast een 'wedstrijdverslag' van een maatje over dit grapje. Geeft je meteen een aardig beeld van wat er nodig is voor dit soort geintjes. De 220km variant: https://www.ultrashuffle.nl/verslagen/duinhopper-2018/ en voor als je fan bent van mentale gymnastiek en doorzetten, de 365km superhopper: https://www.ultrashuffle.nl/verslagen/duinhopper-2019/Fraggert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:37:
[...]
Nou.......dat schreeuwt Bucketlist.....maar niet voor mij...
..wat een afstanden zeg
![]()
Er staat daar trouwens nog veel meer "inspiratiemateriaal". Hopelijk heb je geen drukke agenda vandaag?
If you can see, look. If you can look, observe
Best druk hier. Maar ook eigenlijk helemaal geen zin om hard te werken. De collega aan het burueau naast me is echter wel beredruk bezig. Moet ik toch ook inzet faken...Roozzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:08:
[...]
En @GSX-MAN; Ter inspiratie hierbij alvast een 'wedstrijdverslag' van een maatje over dit grapje. Geeft je meteen een aardig beeld van wat er nodig is voor dit soort geintjes. De 220km variant: https://www.ultrashuffle.nl/verslagen/duinhopper-2018/ en voor als je fan bent van mentale gymnastiek en doorzetten, de 365km superhopper: https://www.ultrashuffle.nl/verslagen/duinhopper-2019/
Er staat daar trouwens nog veel meer "inspiratiemateriaal". Hopelijk heb je geen drukke agenda vandaag?![]()
Slecht idee... Hoe laat?
Heerlijke website idd, ik mag graag die verslagen doorpluizen op regenachtige dagenRoozzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:08:
[...]
Er staat daar trouwens nog veel meer "inspiratiemateriaal". Hopelijk heb je geen drukke agenda vandaag?![]()
Volgens mij heb ik jouw naam ook wel eens voorbij zien komen op die, of een soortgelijke website Roozzz. Was een of ander verslag van een social trail een jaar of wat terug
Zeer wel mogelijk. Barry & ik lopen wel eens een stukje samenGaargod schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:25:
[...]
Heerlijke website idd, ik mag graag die verslagen doorpluizen op regenachtige dagen
Volgens mij heb ik jouw naam ook wel eens voorbij zien komen op die, of een soortgelijke website Roozzz. Was een of ander verslag van een social trail een jaar of wat terug
En in een grijs verleden schreef ik wel eens een stukje voor MST, dus dat zou ook nog kunnen.
@Fraggert Leuk verhaal met mooie foto's, en goed gedaan (de andere boys ook natuurlijk). Het heeft me wel weer 89,- gekost: heb meteen maar een setje trailschoenen besteld (Asics Trabuco 9 G-TX in de outlet)
Nou ja, was het toch al wel van plan eens te gaan proberen, en een setje waterdichte schoenen stond al langer op mijn lijstje. Maar zo'n verhaal als dit is natuurlijk waar je het voor doet
Bij het lopen vd HM v Eindhoven was mijn conclusie toch vooral dat ik liever door de natuur banjer dan door een paar woonwijken. Nu doe ik dat al regelmatig wel, maar dan vooral op eigen initiatief en obv GPX of op plekken die ik al ken. En juist het ontdekken van nieuwe plekken/routes lijkt me nou zo leuk, en dan nog een beetje aanspraak eromheen en zo, lijkt me wel prima. Nu eens kijken waar ik me voor ga inschrijven...
Nou ja, was het toch al wel van plan eens te gaan proberen, en een setje waterdichte schoenen stond al langer op mijn lijstje. Maar zo'n verhaal als dit is natuurlijk waar je het voor doet
Bij het lopen vd HM v Eindhoven was mijn conclusie toch vooral dat ik liever door de natuur banjer dan door een paar woonwijken. Nu doe ik dat al regelmatig wel, maar dan vooral op eigen initiatief en obv GPX of op plekken die ik al ken. En juist het ontdekken van nieuwe plekken/routes lijkt me nou zo leuk, en dan nog een beetje aanspraak eromheen en zo, lijkt me wel prima. Nu eens kijken waar ik me voor ga inschrijven...
[ Voor 38% gewijzigd door Appie76 op 15-11-2022 12:12 ]
Ik heb geen signature
@Roozzz thanks @ leesvoer........vanavond even lekker op de ipad naast de houtkachel met koffie 
Zo gaaf...maar echt loodzwaar denk ik. Zulks ga ik pas overwegen als ik een heel stukje verder ben
Goretex voor 9 tientjes.....netjes man....prima schoen lijkt me
ga je een hoop van beleven.
Laat maar weten wat je op je pad treft aan evenementen, vast iemand hier die er ook bij is.

Hear! Hear!GSX-MAN schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:05:
[...]
Wat vet! als ik 220 km deel door 32 uur (2 x 8 uur slapen/rust/etc) kom ik op gemiddeld 6,88 km/u uit. Dat lijkt te doen, maar dan moet je in 2 dagen wel 16 uur per dag doorlopen. Ik zie het mezelf (nog) niet doen.
Zo gaaf...maar echt loodzwaar denk ik. Zulks ga ik pas overwegen als ik een heel stukje verder ben
Ha, mission accomplished.......weer een noppenfreak erbijAppie76 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:07:
@Fraggert Leuk verhaal met mooie foto's, en goed gedaan (de andere boys ook natuurlijk). Het heeft me wel weer 89,- gekost: heb meteen maar een setje trailschoenen besteld (Asics Trabuco 9 G-TX in de outlet)![]()
Goretex voor 9 tientjes.....netjes man....prima schoen lijkt me
Laat maar weten wat je op je pad treft aan evenementen, vast iemand hier die er ook bij is.
Is goed, wie weet treffen we elkaar nog wel ergens!
Misschien zouden we sowieso eens moeten afspreken om een naam-sticker op events te dragen met daarop je GoT-nickname. Denk dat er een wereld open zou gaan!
Misschien zouden we sowieso eens moeten afspreken om een naam-sticker op events te dragen met daarop je GoT-nickname. Denk dat er een wereld open zou gaan!
[ Voor 60% gewijzigd door Appie76 op 15-11-2022 13:18 ]
Ik heb geen signature
Dit is ook eens ter sprake gekomen in de Running Crew podcast en daar zeggen ze terecht dat je onderweg ook ’gewicht’ anders dan vocht verliest. Dus om nu te zeggen dat het verschil puur vocht is, is niet juist.AppieR schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:50:
[...]
Hoeveel je zweet per uur is persoonsafhankelijk, maar goed te testen (mits je een beetje dezelfde omstandigheden hebt natuurlijk): voor een training in je blote kont op de weegschaal gaan staan en direct daarna. Verschil in gewicht minus wat je eventueel hebt bijgedronken is de hoeveelheid vocht die je bent kwijtgeraakt.
Hoeveel % nu wat is, zal van veel factoren afhangen vermoed ik.
Keep on running
Ik heb nog ergens zo'n Punisher patch (zie avatar)........die kan op mijn vest.....maar ja...zo'n stoere skull achterop en dan piepend, hijgend, kreunend en krakend een heuveltje op.Appie76 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:16:
Is goed, wie weet treffen we elkaar nog wel ergens!
Op mijn motorpak GS Adventure vond ik het nog wel kunnen maar rennend.......ik ben geen David Goggins of Nick Bare
Maar een Tweakers logo met je nickname/naam erin gefrut is wel een leuk idee.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JXLNgT5aKKYgqg3hPbaxMv1W.jpg?f=user_large)
disclaimert...ik ben geen duhsignert.....dit zijn mijn l33t-paint-skillz
heeft hier iemand een familielid, vriend, vrouw, verloofde, whatever in de merchandise/sleutelhangers/patchmakerij branche?
Zeker wel! Daar had ik dus die Nike Trail 2 voor gekocht, alleen glibber ik daar nog steeds mee in de modder en voelen ze lomp aan. Ik wil daar eerst iets mee doen (weggooien of nog een poging wagen) voordat ik wat anders aanschaf. Alleen de meeste reviews gaan over trails in de bergen en dat soort dingen, niet over modderige bospaadjes met kleine heuveltjes.Fraggert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:33:
[...]
Als je toch nog wat vaker naar het bos wilt...had je overwogen om bosschoenen er bij te nemen? Want het glibberseizoen is toch wel aangebroken en het kan echt serieus tricky worden.
Nou wil niemand een gat in zijn kop vallen, maar je kunt je (worstkaasscenaria als slechtverzekerde ZZP-er) ook echt langdurige brokken oplopen en als je niet kunt stuccen met een verbrijzelde schouder o.i.d dan wordt het met een gezinnetje en vaste lasten allicht een uitdaging.![]()
Niet om te zeiken, gewoon goedbedoeld![]()
Groningen is idd niet naast de deur en met een gezin is oudjaarsdag dan wat lastig, begrijpelijk.
Gewoon lekker in de gaten houden wat hier de revue passeert en allicht zit er wat bij voor je, en als je zelf wat vind, vooral hier ff checken voor animo.
Ja ik houd de loopjes altijd wel in de gaten en geniet van de verhalen die de revue passeren
Net terug van een mooie duurloop á 32km rondom het Tjeukemeer in Friesland. Aanrader met dit weer, het vloog voorbij. Half onverhard over gras en half verhard. Geeft een goed gevoel om dit makkelijk te kunnen.
https://strava.app.link/vxtPj2oDYub
Het duurde even maar vandaag heb ik pas mijn eerste rondje gelopen op de Endorphin Shift 2. Ik vind het een goed passende schoen met een fijne afwikkeling. De demping is goed aanwezig en de hoge stack maakt de schoen gelukkig niet instabiel. Ik had mij overigens niet echt gerealiseerd dat de drop 4mm was, na een rondje van 11 kilometer voelde ik mijn kuiten wel.vhal schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:04:
[...]
Geen slechte deal inderdaad, ik heb zelf een paar Endorphin Shifts 2 gekocht. Voor 6 tientjes wil ik ze eens proberen.
Hoe bepalen jullie of hardloopschoenen toe zijn aan vervanging? Ik heb nu drie jaar een paar Brooks Ghost (versie weet ik even niet meer) en ik denk dat ik gemiddeld gezien de afgelopen drie jaar 1x per week 5KM heb gelopen. Nu draag ik ze ook bij Atletiek sinds kort, dus dan gaat het iets harder.
Klopt! Maar dat is volgens mij (inderdaad afhankelijk van verschillende factoren) rond de 150gram per uur (1000kcal per uur hardlopen, 7000kcal per kg lichaamsgewicht) dus wat mij betreft van weinig invloed op de hoeveelheid vocht die je bij zou moeten drinken.ZorbaR schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:33:
[...]
Dit is ook eens ter sprake gekomen in de Running Crew podcast en daar zeggen ze terecht dat je onderweg ook ’gewicht’ anders dan vocht verliest. Dus om nu te zeggen dat het verschil puur vocht is, is niet juist.
Hoeveel % nu wat is, zal van veel factoren afhangen vermoed ik.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Ik bepaal vervanging op basis van diverse elementen:vinom schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:52:
Hoe bepalen jullie of hardloopschoenen toe zijn aan vervanging?
- Zichtbare slijtage (zool, bovenwerk, binnenkant)
- Afname demping
- Aantal kilometers op de teller
Geen van alle is echt doorslaggevend, maar ik bekijk het dus in samenhang. Slijtage is makkelijk te zien. Kilometers per paar kan je eenvoudig bijhouden met bijvoorbeeld Strava, Garmin, Runalyze, Trainingpeaks etc. Typisch zou je toch zeker wel 700km eruit moeten kunnen halen (fors meer kan ook). Maar dit varieert sterk van schoen tot schoen, eigen gewicht en loopstijl. Afname van demping is het meest ongrijpbaar, maar ook overduidelijk als je meerdere schoenen rouleert.
Ik begrijp dat je nu één paar schoenen hebt? Dan zou ik niet te lang twijfelen en gewoon een tweede paar aanschaffen.Ik heb nu drie jaar een paar Brooks Ghost (versie weet ik even niet meer) en ik denk dat ik gemiddeld gezien de afgelopen drie jaar 1x per week 5KM heb gelopen. Nu draag ik ze ook bij Atletiek sinds kort, dus dan gaat het iets harder.
Je huidige setje lopen richting einde qua km (3 jaar x 50 weken x 5km = 750km). Zodra je een ander setje hebt kan je eenvoudig vergelijken hoe "goed" de oude nog zijn. Mogelijk loop je er probleemloos nog 500km bij, mogelijk is de middenzool helemaal naar zijn grootje...
o ja, de Nikes, sorrie het is soms wat lastig bijhouden wie waarmee loopt, en ook de jongens die we soms uit het oog verliezen door een dipje, blessures of wat voor reden dan ook.Slickk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:46:
[...]
Zeker wel! Daar had ik dus die Nike Trail 2 voor gekocht, alleen glibber ik daar nog steeds mee in de modder en voelen ze lomp aan. Ik wil daar eerst iets mee doen (weggooien of nog een poging wagen) voordat ik wat anders aanschaf. Alleen de meeste reviews gaan over trails in de bergen en dat soort dingen, niet over modderige bospaadjes met kleine heuveltjes.
Ja ik houd de loopjes altijd wel in de gaten en geniet van de verhalen die de revue passeren
Modder is en blijft lastig......in engeland loopt het gros niet voor niets op echt aggressieve zolen zoals Mudclaws en weet ik wat allemaal.
Ik loop op mijn Sauconys met 4,5 en 5 mm redelijk conservatief uitgevoerde noppen.
5 x 52 x 3 = 780 kmvinom schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:52:
Hoe bepalen jullie of hardloopschoenen toe zijn aan vervanging? Ik heb nu drie jaar een paar Brooks Ghost (versie weet ik even niet meer) en ik denk dat ik gemiddeld gezien de afgelopen drie jaar 1x per week 5KM heb gelopen. Nu draag ik ze ook bij Atletiek sinds kort, dus dan gaat het iets harder.
Dat gaat wel aardig richting afschrijven......maar het is natuurlijk afhankelijk van meer factoren, als je zwaarder bent krijgt een schoen veel meer voor zijn kiezen.
De demping verdwijnt dan een heel stuk sneller uit je schoen.
Maar met 3 jaar en 780 km zou ik eigenlijk zeggen: raus met die sloffen, je hebt nieuwe verdient
Het is al eens eerder geopperd om met je schoenen langs een hardloopzaak te gaan om te kijken hoeveel leven er nog inzit. Ja, er zijn zaken die je meteen iets nieuws willen aansmeren maar ik denk dat bij de gerenomeerde zaken je gewoon wel te horen krijgt als je er nog wel een paar 100km uit kan krijgen.
Die zien je dan als klant in de meeste gevallen wel terug komen na zo'n ervaring.
Let alleen wel op...dat met gare schoenen blessures op de loer liggen.
Afgelopen weekend kwamen de Saucony Endorphin Pro 3 binnen, meteen maar even uitgelaten in een intervaltraining. 6x2min (~5k tempo) en 4x1min (~3k/mijl tempo oid). Lang verhaal kort: erg fijne schoen! Ze willen graag hard, maar ook de jogs tussendoor gingen probleemloos.
Ik ben wel blij met @Rudedadude, want dan valt mijn schoenenverzameling nog heel erg mee
Maar met 5 paar wegschoenen en 5 paar trailschoenen in de roulatie begint het toch aardig op te lopen...
Ik ben wel blij met @Rudedadude, want dan valt mijn schoenenverzameling nog heel erg mee
[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 15-11-2022 15:52 ]
@Roozzz @Fraggert Dat zijn duidelijke verhalen! Deze Brooks heb ik toentertijd bij een fysieke hardloopshop (Runshop Greg van Hest) gekocht en daar uitstekend geholpen. Tijd om daar weer naartoe gaan.
Ik heb pas sinds een week een Garmin Forerunner 955 en ik zag inderdaad de optie om je 'gear' bij te houden. Hiervoor had ik een Xiaomi Miband 4, dus dat ging niet.
Ik heb pas sinds een week een Garmin Forerunner 955 en ik zag inderdaad de optie om je 'gear' bij te houden. Hiervoor had ik een Xiaomi Miband 4, dus dat ging niet.
Ik heb de 'nieuwe schoenen melding' bewust op 600km gezet, zodat ik dan een nieuw paar naast de oude kan gebruiken. Ik wissel ze dan nog een tijdje af totdat de oude naar mijn mening echt op zijn.Fraggert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:34:
@vinom
@Roozzz tipt nog een goede...je kunt in de meeste apps je uitrusting bijhouden![]()
zo doe ik dat ook, stom toevallig kun je ook zien dat ik 750 als max heb staan als richtlijn.
[Afbeelding]
Inmiddels heb ik 6 paar wegschoenen in gebruik, dus er gaat wel ergens iets mis
InZane schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:55:
[...]
Ik heb de 'nieuwe schoenen melding' bewust op 600km gezet, zodat ik dan een nieuw paar naast de oude kan gebruiken. Ik wissel ze dan nog een tijdje af totdat de oude naar mijn mening echt op zijn.
Inmiddels heb ik 6 paar wegschoenen in gebruik, dus er gaat wel ergens iets mis

Bedankt voor deze info! Ze zien er inderdaad súper uit. Bijzonder dat het verschil ook echt merkbaar is. Dat zou je niet verwachten afgaande op het feit dat het alleen maar een andere kleurstelling is. Dan sla ik deze bestelling toch eventjes over..Krylinck schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:06:
[...]
Ik heb een tijd geleden eens de gewone vaporfly en de gyakusou op de weegschaal gezet, omdat ik ze beide heb. Behalve het gewichtsverschil is de gyakusou merkbaar trager. Absoluut geen slechte schoen - heb overigens veel complimenten gekregen over de looks, maar ik draag ze niet bij wedstrijden.
Recent vroeg ik hier naar tips voor dé schoen om een 5km wedstrijd op te lopen, liefst eentje die ik ook op de baan zou kunnen gebruiken. Kreeg van jullie goede tips en heb ze gepast in de locale hardloopzaak. Ook online wat research gedaan, en daar kwamen de Nike Streakfly en de Adidas Takumi Sen 8 een aantal keer voorbij als aanraders. De winkel uitgelopen met de Adidas schoen, en deze loopt super. Heel responsief, stabiel genoeg. Langer dan 10k zou ik er overigens niet op willen lopen, daarvoor te weinig demping.
Ik had nog een vraag aan jullie. In april van het nieuwe jaar wil ik een poging gaan doen om de marathonafstand te slechten met een sub 3 uur tijd.
Nu zie ik op YouTube veel filmpjes met ‘shoe rotations’. M.a.w. een aantal verschillende schoenen voor de trainingen & de wedstrijd. Ik heb de vaporfly schoen voor de wedstrijd, en de schoen waar ik nu op train (Clifton
Voor de interval training zat ik nu zelf te kijken om de Saucony Endorphine Speed 3 te gaan lopen.
Volgens mij is dat een maandje of wat geleden al eens gebeurd in dit topic, een pagina of 2/3 met schoenenlijstjesLaurences schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:21:
[...]
Het leek me interessant voor ons allen als jullie je eigen 'rotation' zouden delen, en met welk doeleinde deze gebruikt worden. (Tempo/interval trainingen & lange (langzame) duurloop trainingen).
Voor de interval training zat ik nu zelf te kijken om de Saucony Endorphine Speed 3 te gaan lopen.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Laatste paar weken wat minder motivatie gehad om te lopen, vanwege een nieuwe baan (vaak naar kantoor, laat thuis), geen specifiek doel en gewoon beetje bleh. Om wat meer motivatie te creëren maar ingeschreven voor de bruggenloop en, mijn eerste marathon, de marathon van Rotterdam. De CPC was ik al voor ingeschreven. Ook een paar nieuwe novablast 2 besteld dus met de motivatie zit het weer helemaal goed.
Afgelopen weekend wilde mijn vriendin in onze lokale wedstrijd proberen om de 10k binnen het uur te lopen en gezien ik zelf toch geen doel had, geprobeerd haar te pacen. De eerste twee kilometers gingen iets te snel met 05:50 per km, daarna 2 langzamer gelopen rond de 06:05. Daarna t/m kilometer 9 heel steady tussen 05:57 en 06:02 gelopen, om er nog een kleine eindsprint uit te trekken. Uiteindelijk de 10k in 59:18 kunnen lopen.
Nu probeer ik weer 4x per week te lopen, namelijk een intervaltraining, tempoduurloop, LSD en recuperatietraining. Daarnaast squash ik en padel ik 1x per week en af en toe nog een voetbalwedstrijd op de zaterdag.
Momenteel ziet mijn week er als volgt uit:
Maandag: interval
Dinsdag: squash
Woensdag: recuperatie
Donderdag: Padel
Vrijdag: tempoduurloop
Zaterdag: vrij
Zondag: LSD
Heeft iemand een goede indeling qua trainingsdagen voor het hardlopen? Squash is qua intensiteit gelijk aan intervaltraining en padel is amper training te noemen op mijn niveau. Mijn LSD loop ik het liefst op zaterdag of zondag.
Afgelopen weekend wilde mijn vriendin in onze lokale wedstrijd proberen om de 10k binnen het uur te lopen en gezien ik zelf toch geen doel had, geprobeerd haar te pacen. De eerste twee kilometers gingen iets te snel met 05:50 per km, daarna 2 langzamer gelopen rond de 06:05. Daarna t/m kilometer 9 heel steady tussen 05:57 en 06:02 gelopen, om er nog een kleine eindsprint uit te trekken. Uiteindelijk de 10k in 59:18 kunnen lopen.
Nu probeer ik weer 4x per week te lopen, namelijk een intervaltraining, tempoduurloop, LSD en recuperatietraining. Daarnaast squash ik en padel ik 1x per week en af en toe nog een voetbalwedstrijd op de zaterdag.
Momenteel ziet mijn week er als volgt uit:
Maandag: interval
Dinsdag: squash
Woensdag: recuperatie
Donderdag: Padel
Vrijdag: tempoduurloop
Zaterdag: vrij
Zondag: LSD
Heeft iemand een goede indeling qua trainingsdagen voor het hardlopen? Squash is qua intensiteit gelijk aan intervaltraining en padel is amper training te noemen op mijn niveau. Mijn LSD loop ik het liefst op zaterdag of zondag.
Ik was enige tijd geleden aan het kijken om Next % te kopen. En op dat moment stond het gewicht op de website van Nike er wel bij.Laurences schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:55:
[...]
Wauw, die informatie haal ik niet eens van de Nike site af bij hun productinformatie. Mag ik vragen hoe je dit hebt ontdekt?
Wel bizar dat ze merkbaar trager zijn. De zool is toch identiek aan de gewone versie ? Maar ik geloof je op je woord.Krylinck schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:06:
[...]
Ik heb een tijd geleden eens de gewone vaporfly en de gyakusou op de weegschaal gezet, omdat ik ze beide heb. Behalve het gewichtsverschil is de gyakusou merkbaar trager. Absoluut geen slechte schoen - heb overigens veel complimenten gekregen over de looks, maar ik draag ze niet bij wedstrijden.
Ik denk ergens gelezen te hebben dat 100 gram gewicht bij je schoenen leidt tot 1% daling in loopeconomie (running economy). En het scheelt wel pakweg 75 gram of daaromtrent tussen de gewone Vaporfly en de gyakusou, meen ik me te herinneren.
Ik heb zelf alles in een marathonvoorbereiding gelopen op Speed 1. Zeker met de verbeterde stabiliteit is de Speed 3 een snelle schoen die eigenlijk alles wel kan. Ik moet wel zeggen dat al mijn lange duurlopen ook blokken hadden met marathontempo dus om dan een ‘logge’ schoen te hebben met veel demping was niet handig.Laurences schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:21:
[...]
Bedankt voor deze info! Ze zien er inderdaad súper uit. Bijzonder dat het verschil ook echt merkbaar is. Dat zou je niet verwachten afgaande op het feit dat het alleen maar een andere kleurstelling is. Dan sla ik deze bestelling toch eventjes over..
Recent vroeg ik hier naar tips voor dé schoen om een 5km wedstrijd op te lopen, liefst eentje die ik ook op de baan zou kunnen gebruiken. Kreeg van jullie goede tips en heb ze gepast in de locale hardloopzaak. Ook online wat research gedaan, en daar kwamen de Nike Streakfly en de Adidas Takumi Sen 8 een aantal keer voorbij als aanraders. De winkel uitgelopen met de Adidas schoen, en deze loopt super. Heel responsief, stabiel genoeg. Langer dan 10k zou ik er overigens niet op willen lopen, daarvoor te weinig demping.
Ik had nog een vraag aan jullie. In april van het nieuwe jaar wil ik een poging gaan doen om de marathonafstand te slechten met een sub 3 uur tijd.
Nu zie ik op YouTube veel filmpjes met ‘shoe rotations’. M.a.w. een aantal verschillende schoenen voor de trainingen & de wedstrijd. Ik heb de vaporfly schoen voor de wedstrijd, en de schoen waar ik nu op train (Cliftonis bijna op het einde. Ik zoek nu twee schoenen om toe te voegen aan de collectie. De Clifton vind ik wel een beetje zwaar lopen soms, dit mag iets vlotter. Ik wil echter (met het oog op de vele kilometers) wel zuinig zijn op mijn benen. Demping / cushioning dus. Het leek me interessant voor ons allen als jullie je eigen 'rotation' zouden delen, en met welk doeleinde deze gebruikt worden. (Tempo/interval trainingen & lange (langzame) duurloop trainingen).
Qua wedstrijdschoen zit je al perfect. Wat is er nu mis met je Clifton 8? Als je echt wat anders of extra wil, zit je zeker goed met de Speed 3. Voor lange, relaxte lopen ben ik zelf fan van Nike Invincible FK 2.
Maar eerlijk gezegd zou ik zelf ook kijken naar de prijs. Zo kwam de Pro 3 hier voorbij in een flinke aanbieding á €148 en dat kost de Speed 3 ook. Dan zou ik eerder gaan voor de Pro 3 voor de intervallen omdat het een snellere schoen is en beter qua demping dus beter voor je herstel.
Tegelijk vind ik shoe rotations een bijzonder nieuw fenomeen die ergens ook wat overbodig voelt. Youtubers moeten het hebben van zoveel mogelijk views en verzinnen van alles om die aan te trekken. Affiliate links in de beschrijving om de spullen uit de video te kopen bevestigen dat naar mijn idee. In de podcast de Pacer kwam een ultraloper voorbij die weet ik hoeveel duizend kilometer met een paar schoenen had gedaan.
Ik zit er zelf dus wat tussenin. Ik heb niet een easy day, long day, recovery day, race day, tempo day, interval day, daily trainer, trail day, trail race day, 5k, 10k, half marathon, marathon, ultra, etc etc schoen maar een stuk of 4 verschillende voor verschillende doeleinden. Ben ervan overtuigd dat de afwisseling goed is voor je spieren, net als verschillende ondergronden dat doen. Het helpt me ook met een mindset in de zin van: “Nu doe ik deze aan, klaar om hard te intervallen.”
Interval+tempo: Speed 2 Runshield
Easy+long+recovery: Nike Invincible 2
Race: Nike Vaporfly 2
Trail: staat nog open (wellicht Endorphin Edge als die goedkoper wordt) / nu op oudere schoenen
Dan nog wat oude paartjes liggen en Novablast 3 + Nike Trail 2 waar ik nog niet echt bestemming voor heb omdat ze overbodig voelen (dus type miskoop/verkeerd gegokt/nog een kans geven).
De loting voor Londen was niet gelukt (sowieso slechts 5% kans), maar door annulatie zijn er via het reisbureau nu wel een paar plaatsen vrijgekomen voor de marathon van Londen !Hartloper schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:56:
...
Zelf heb ik vorig jaar Rotterdam gelopen en ik wou dit jaar ook wel, maar vrouw en oudste dochter zeggen dat ze Rotterdam al gezien hebben en willen ergens anders naartoe.
En aangezien Londen niet meer mogelijk is gaat het wellicht Enschede worden.
Als ik de website zo bekijkt, is het een marathon met ongeveer 1000 deelnemers en heel goed georganiseerd, dus dat lijkt me wel wat.
Ik denk dat ik in Enschede een betere kans had op een PR dan in Londen (minder "gedoe" en niet teveel volk), maar vrouw en kinderen zijn blij dat het Londen wordt. En ik wou eens in mijn leven de marathons van Londen en Berlijn lopen. Dat zijn grote marathons die toch relatief dichtbij zijn.
Enschede voor een andere keer dus.
Ik dwaal ook nog wel eens rond op een Reddit subforum over, jaja, hardloopschoenen en daar komen soms wanstaltige rotaties voorbij van mensen die echte elke carbonschoen hebben die hip and happening is en vervolgens 3 keer in de week een rondje van 5K lopen op een niet heel competitief tempo en vervolgens blij roepen dat ze een PR behaalden de eerste keer dat ze op schoen x liepen.Slickk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:20:
[...]
Tegelijk vind ik shoe rotations een bijzonder nieuw fenomeen die ergens ook wat overbodig voelt. Youtubers moeten het hebben van zoveel mogelijk views en verzinnen van alles om die aan te trekken. Affiliate links in de beschrijving om de spullen uit de video te kopen bevestigen dat naar mijn idee. In de podcast de Pacer kwam een ultraloper voorbij die weet ik hoeveel duizend kilometer met een paar schoenen had gedaan.
Gelukkig ben ik hier de persoon met de meest wanstaltige hardloopschoenencollectie, alhoewel de concurrentie aan het toenemen is
Maar ten opzichte van de persoon die duizenden km's op dezelfde schoen loopt blijft alleen blessurepreventie over als argument om te roteren. Ik heb best een aantal schoenen die ook gewoon 'can do it all' zijn. Dat zijn voor mij de lichtgewicht trainers, alhoewel die groep tegenwoordig ook al vaak een carbonplaat heeft en aan zooldikte heeft gewonnen.
Leuk trouwens, die friend reports die je nu krijgt bij smashrun (al gaat deze over mezelf):
Rudedadude
Has run at least 10 kms every week for over seven and a half years.
Doe ik toch een beetje aan streaken, alleen dan per week.
[ Voor 5% gewijzigd door Rudedadude op 15-11-2022 23:07 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Denk dat het daar in ieder geval voor een deel door verklaard wordt. Maar verder heb ik er niet over nagedacht.Hartloper schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:54:
[...]
Wel bizar dat ze merkbaar trager zijn. De zool is toch identiek aan de gewone versie ? Maar ik geloof je op je woord.
Ik denk ergens gelezen te hebben dat 100 gram gewicht bij je schoenen leidt tot 1% daling in loopeconomie (running economy). En het scheelt wel pakweg 75 gram of daaromtrent tussen de gewone Vaporfly en de gyakusou, meen ik me te herinneren.
Vrijdag sportarts (Wiggers, nog mee samengewerkt en een hele goede hardloper). Dan mogelijk een MRI, denk dat het een stressfractuur is helaas... Kan niet eens meer wandelen zonder pijn. Maximaal een paar honderd meter, verder moet met krukken. Dat gaat nu al ruim twee weken zo. Wandelen in de Eifel heeft me de das omgedaan, of all things.
Balen zeg, wat een vervelende blessure! Seth DeMoor wijdt er op zijn YouTube-kanaal uitgebreid over uit. Hij had ook een stressfractuur in het sacrum en is daar recent van hersteld. Wat hij omschrijft aan klachten lijkt erg op wat jij hier beschrijft. Beterschap!Krylinck schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:32:
[...]
Vrijdag sportarts (Wiggers, nog mee samengewerkt en een hele goede hardloper). Dan mogelijk een MRI, denk dat het een stressfractuur is helaas... Kan niet eens meer wandelen zonder pijn. Maximaal een paar honderd meter, verder moet met krukken. Dat gaat nu al ruim twee weken zo. Wandelen in de Eifel heeft me de das omgedaan, of all things.
[ Voor 7% gewijzigd door Slupor op 16-11-2022 09:55 ]
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.