JMaster schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:00:
Ik zit toch wel een beetje met een vraagstuk dit weekend. Ik heb mij 2 maanden geleden ingeschreven op de 18 km trail in Holtingerveld (RFR), voor getraind en ik heb er vertrouwen in dat het wel gaat lukken.
Lekker rustig aan lopen, niet te gek en genieten van de omgeving. Maar ik hen dus nu getraind met warm weer ( en ja 15 graden is ook warm).
Maar dit weekend wordt het gewoon -2 tot 2 graden... in die temeraturen lopen is voor mij al dik 2 jaar geleden, als het niet meer is. Wat doe ik aan?
Mijn idee:
Korte broek, hoge sokken, thermo shirt zonder mouwen, thermosirt lange mouwen en dan een t-shirt, handschoentjes.
Het is persoonlijk natuurlijk, maar wat trekken jullie aan tijdens zo'n trail?
Altijd weer een lastige vraag omdat iedereen een andere, persoonlijke, perceptie heeft van koude en zijn/haar eigen voorkeuren wat hij/zij comfortabel vind om in te rennen.
Je geeft al aan dat 15 graden warm is, dus je bent geen hardcore koukleum gelukkig.
Zullen we beginnen met een Broodje Aap.........de mythe dat je 40-60% van je warmte verliest via je hoofd en je nek. Dat is dus niet waar.
Dan een feitje.......als je (te veel) afkoelt, dan reageert het menselijk lichaam met het vernauwen van de aderen naar je ledematen. Dat is niet handig als je rent
Nou zal je daar als hardloper allicht niet zo snel last van hebben doordat je aan het sporten bent, maar echt te koud kleden is niet verstandig, ook niet met hardlopen.
Ik ben eens overvallen door langdurig natte sneeuw en hagel op de racefiets en thuis aangekomen kon ik niet eens meer nadenken door de koude en de enige manier om uit mijn clips te komen was om met m'n Jan Janssen en al te laten omvallen in het perkje voor het huis.
Anyyyyyywayyy...was het de bedoeling dat je op korte termijn nog wat aanschaf voor zaterdag of moeten we het doen met wat je aangeeft?
Als je nog gaat shoppen:
de
armwarmers van @
Arjan90 en @
Waterpower zijn goede tips, scheelt weer een shirt moeten uittrekken en je kunt ze afstropen of wegstoppen (ik ren met een trailvest).
Mij lijkt het ook nog een goede optie, ik heb al wel gehoord dat ze best strak kunnen aanvoelen maar ik ga ze deze winter aanschaffen en uitproberen omdat het me een hele praktische oplossing lijkt waarmee je goed kunt reguleren zonder een heel omkleedfestijn.
Handschoenen (en muts) vind ik zelf niet echt heel prettig omdat ik juist mijn warmte reguleer met mijn handen (vingers spreiden of dichthouden) en heb er vroeger wel meegelopen maar echt comfy vond ik het niet. Nu ik echter langzamer, maar langere afstanden, loop ga ik het wel weer eens proberen. Zeker nu ik dat spul makkelijk kan wegstoppen in mijn vest.
Met je huidige collectie:
Het zal overdag amper vriezen, dus ik zou combineren met een korte broek en warmere bovenkleding.
Hoge(re) sokken is sowieso handig met een trail tegen al die opspattende meuk, scheelt weer troep in je schoen.
Wat die thermoshirts betreft....kies er 1, niet dubbel......dus of de LS of SS en dan een hardloopshirtje met korte mouwen erover. Handschoentjes mee voor de zekerheid, denk wel even na of je die makkelijk kwijt kunt, pak desnoods een belt ofzo.
Anyway......18km is geen onoverzichtelijke afstand waarbij je dus 6+ uur in de kou aan het ploeteren bent.
Voor mijn langere afstanden is het voor mij ook totaal nieuw hoe ik me moet kleden, voorheen liet ik me gewoon zeiknat regenen en sneeuwen terwijl ik met mijn C25K bezig was, dat lijkt me wat onverstandiger als ik weer eens 24 km moet en dik 3 uur onderweg bent.
Veel plezier in elk geval, het lijkt mij een prachtige trail waar ik aan mee zou doen als ik niet vorige week de Alfa had gelopen.
Kijk even goed om je heen bij de start......als je ineens een grote stofwolk ziet dan is dat @Roozzz die de 30km gaat doen
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison