• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:39

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:56:
[...]

Eensch. Ik zie erg weinig nadelen aan de nieuwe generatie. Voor een hoop mensen kan relatief veel drinken wel even wennen zijn. Met name bij kouder weer.

Dat oplossen heb ik me ook over verwonderd. Voor de sis beta geldt dat ik initieel verwoed stond te schudden om de boel op te lossen en dat viel niet mee. Tegenwoordig heb ik een andere tactiek: in de bidon gooien, water erbij, even kort schudden en wegsteken. Tegen de tijd dat ik onderweg ben en een slokje wil nemen is ie keurig opgelost. Dat spul heeft kennelijk gewoon wat tijd nodig om helemaal op te lossen. Dus ik maak het nu gewoon aan en maak me er verder niet meer druk om. Werkt prima :+
ah, ik ben hier met het schoonmaken van min flessen op een hele bodem maurten gestuit :P Dat heeft dus zeker een 9 uur lang stand gehouden in de softflasks en diverse hervullingen met cola, sinas, koude thee en sportdrank overleeft. Ik denk dat ik de volgende keer een literfles voorzie met al opgeloste maurten en die gebruik om bij te vullen bij een dropbag.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:43
polthemol schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:59:
[...]

ah, ik ben hier met het schoonmaken van min flessen op een hele bodem maurten gestuit :P Dat heeft dus zeker een 9 uur lang stand gehouden in de softflasks en diverse hervullingen met cola, sinas, koude thee en sportdrank overleeft. Ik denk dat ik de volgende keer een literfles voorzie met al opgeloste maurten en die gebruik om bij te vullen bij een dropbag.
Haha, mooi beeld :D

Een 'aanmaakfles' gebruiken is inderdaad knap handig als je gewoon even snel wilt bijvullen :)

If you can see, look. If you can look, observe

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Roozzz @polthemol thanks voor de uitleg (y)
Darkasantion schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:59:
Zal mee ook weer eens melden :P .
Vorige week nieuw horloge gekregen als laat kado voor mijn verjaardag, een Garmin Forerunner 245.
Stond al tijden op mijn "Want to have, maar te duur"-lijstje, dus heeft de familie hem maar voor mij gekocht.
Wel erg blij mee, want heb nu eindelijk weer registratie van hartslag en allerlei andere gegevens om uit te zoeken en te analyseren.
hey wat leuk......ik heb hem zelf ook :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfZgGLLENQH0V86E1P6Z--qV22A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0mufV93Shja5lhldDj3Gkorp.jpg?f=user_large

Inmiddels nu mét fluorgeelgroen-bandje.........en banaan voor schaal :+

Die bandjes kosten overigens niet zo veel, leuk voor onder de Sintekerstboom <+:) o<:)

Veel plezier gewenst met je nieuwe aanwinst in elk geval d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 21:20

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Bij Maurten 360 neem ik thuis 15 minuten de tijd voor om het goed op te lossen. Rustig toevoegen, roeren, andere dingen doen, roeren en indien goed genoeg opgelost overgieten in een flask.
Texel ken ik hoofdzakelijk van de Texeltrail, mooi gebied waar de route door loopt. Ik ben overigens ook wel een fan van Terschelling en Schiermonnikoog.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Roozzz
Blomminator schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:04:
Er zijn hier vast slimme mensen die goede input kunnen geven op het volgende. Ik ga komende jaar (wederom) meedoen aan Adventure Races. Dit zijn diverse races, van tussen de 8 en 60 uur waarin je van alles doet; Kanoen, suppen, mtb-en, steppen, hollen en andere skills als kaartlezen en navigatie.

De combinatie is natuurlijk funest voor 1 sport goed doen. En de duur betekent ook dat het niet op sprint-tempo zal zijn. Maar goed, er zal getraind moeten worden.

Nu heb ik een klein boekje aangeschaft om in de stemming te komen en daarin staan achterin wat zeer basale trainingsschema's. Heel simpel, elke dag iets doen; rennen, fietsen, peddelen, of specifiek-voor-je-race.

De totale race (de main race waar ik nu op focus) is 440km/55 uur grofweg. Dit leg je al hinkelend, fietsend, steppend en varend af. Het trainingsschema zegt dan bijv 'zaterdag - kano - duurtraining'.

Maar (komt dan eigenlijk de vraag!) hoeveel tijd/afstand is nu een duurtraining voor een kano in het begin van je schema?! Ik kano zelden tot nooit, en heb er geen talent voor.
Idem voor fietsen. In die race trap je natuurlijk zomaar 20 uur weg, maar dat ga/wil/kan - kan? nee, wil - wil ik niet trainen. Maar wat is dan wel een goede, minimale duurtraining in uren?

En ik snap dat je nu niet kunt roepen: "Jajoh, doe 4 uurtjes, zit je altijd goed hoor!"
Maar ik zoek eigenlijk een vuistregel. Stel, ik word nu bij 3 uur fietsen moe, moet ik dan bijv 2.5 uur trappen, en vanaf daar opbouwen. En idem voor peddelen. Of moet ik bijv. al op 4 uur gaan zitten, en niet zeuren?

Doel is kracht, uithouding, eelt op handen en billetjes en vaardigheden.
Heb je enig idee welke activiteiten in deze race zitten en hoe lang dit grofweg zijn?

Persoonlijk zou ik beginnen met een cursus/clinic voor de dingen die ik niet goed kan. Het verschil tussen een survivalparcours voor en na een uurtje tips en tricks, staat mij nog levendig voor de geest. Zelfs een klein beetje oefenen helpt ontzettend en geeft ook meteen wat zelfvertrouwen. Of het nu kajakken, boogschieten, abseilen, kantklossen is; je echt zwakke punten wil je een beetje opkrikken. Relatief gezien vergt dit de minste inspanning voor groot resultaat.

Vervolgens draait het vooral om duurvermogen. Deels is dat puur de motor trainen, deels draait dat om kracht, deels mentaal. Het trainen van de motor is makkelijk genoeg als hardloper. Maar als je weet dat je ook een takken-eind moet fietsen, is het ook wel fijn om dat een beetje op niveau te krijgen. Voordeel van een hardloopbasis is dat fietsen qua inspanning best wel eenvoudig is. Je kan waarschijnlijk snel naar ritjes van 3-6 uur opbouwen. Je beentjes en zitvlees moeten allicht wel even wennen. Dus ga dit oefenen. Je wilt écht niet na 2 uur op fiets ontdekken dat dit zadel voor jou totaal niet werkt en je nog 10-20 uur moet. Dat wordt een lijdensweg. Besteed tijdens je training dus ook aandacht aan het type fiets (weg, mtb?) en de zithouding erop. Comfort is key.

Voor lange bergtrails zeg ik altijd dat je een allround sterk lichaam nodig hebt. Dat lijkt me hier ook van toepassing. Met 2 keer in de week core, push-ups, deadlifts en squats ben je al flink op weg. Voeg daar evt nog iets aan toe voor het bovenlichaam, pullups ofzo. Wat je leuk/handig vindt.

Het mentale deel is eigenlijk het lastigste. Deels volgt dat uit vertrouwen uit de voorbereiding. Maar anderzijds moet je 'comfortabel worden met niet comfortabel zijn'. Vooraf accepteren dat het niet altijd leuk gaat zijn of pijn gaat doen helpt. Het helpt ook om dingen te gaan doen die je eigenlijk gewoon niet leuk vindt... Lekker een halve dag in de kano? 5 uurtjes op de mtb afzien? Bonuspunten om dat te doen als het regent, donker is, koud is, na een lange werkweek, na een latertje in de kroeg, na een zware krachttraining, etc. Zoek het ongemak op. Op je racedag heb je er alleen maar profijt van :+

Qua vuistregels is het wat lastig gezien de sporten en de verhouding niet helemaal helder zijn. Maar als schot voor de boeg. Veel meer dan 3 uur hardlopen levert niet zoveel meer op qua duurvermogen; dus dat kan je als grens hanteren. Dat is grofweg vergelijkbaar met 6 uur op de fiets. Als jij het hebt over 20 uur trappen, zou ik ook gewoon mikken op het rijden van die 6 uur. Weet je meteen zeker of je zadel en zitpositie goed bevalt :+
Daarnaast is het misschien ook mooi om met de fiets naar bijv de klimhal te rijden, daar 2 uurtjes te klimmen en weer 2 uurtjes terug te trappen. Die klimhal kan je uiteraard voor een hoop vervangen. Doe ook vooral niet alleen maar die grote trainingen, regelmaat is waarschijnlijk nog wel belangrijker. Liever 6x in de week 30-60 minuten lopen dan 1x 6u in het weekend.

Als ik dit zelf zou doen, zijn mijn prioriteiten als volgt: Skills > kracht > duurvermogen > mentaal.

• Roozzz
Stiekem vind ik dat adventure racen al jaren super gaaf klinken. Misschien maar eens in verdiepen en het in de praktijk gaan proberen.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:47
Roozzz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:20:
[...]
Liever 6x in de week 30-60 minuten lopen dan 1x 6u in het weekend.
Iets dat ook volgt uit de trainingschema's van / interviews met (ultra)trailtoppers zoals Dauwalter & Jornet. Uiteraard wel slechts op lopen gericht.
Beter vaker kleinere trainingen zodat je sneller kunt herstellen. Het aantal echt lange workouts beperkt houden, herstel daarvan duurt eigenlijk "te lang" en de benefits zijn in vergelijking te klein.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Afgelopen zaterdag in Utrecht de Pheidippidesloop (etappe 1) gelopen, 6.8km in 30:30, dus zo'n 4:25/km, geen supersnel parcours dus viel mij niets tegen. Iets te enthousiast gestart, ondanks genoeg ervaring :) en meegelopen met andere lopers (4:08 km1), toen wat ingezakt, maar tempo net onder 4:30 kon ik vasthouden. Heerlijk weer en gezelligheid met het team. Net naast het podium (4e met het team), maar dat kon de pret niet drukken. Nu zin om wat loopplannen te maken voor de rest van het jaar en begin 2023. Zowiezo de midwintermarathon Apeldoorn (25km als ik een voorjaarsmarathon doe, anders wordt het de 8km) en de crossloop Vorden op 30 december. Ben een beetje aan het kijken naar een geschikt trainingsschema voor de marathon, ik neig naar Hal Higdon 3 of iets wat erop lijkt, 3x lopen per week spreekt mij wel aan:
  • iets minder belastend
  • ik fiets ook graag, dat is dan 1 van de 2 cross trainingen
  • andere cross training: zwemmen, pilates of squash
  • iets meer lange duurlopen int weekend (3x 30+ km)
(int verleden had ik het gevoel dat ik ondanks goede voorbereiding iets miste om voorbij de 35km niet in te zakken op de marathon)
  • maandag: rust
  • dinsdag: kortere rustige looptraining
  • woensdag: crosstraining
  • donderdag: heuvels of ontspannen intervallen
  • vrijdag: rust
  • zaterdag: lange duurloop
  • zondag: crosstraining

https://www.strava.com/athletes/10490675

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:52

sebasd

rijdt op espresso

Roozzz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:20:
[...]
Doe ook vooral niet alleen maar die grote trainingen, regelmaat is waarschijnlijk nog wel belangrijker. Liever 6x in de week 30-60 minuten lopen dan 1x 6u in het weekend.
Alhoewel ik bij lange na niet aan de 6 uur zit (ben dit weekend bijna 2,5 onderweg geweest en dat was de langste loop in tijden) is dit wel advies waar ik iets aan heb, en waar ik me ook meer op ga richten nu.

Ik wil nog steeds graag lang, rustig en ver lopen, maar de basis moet eerst beter, en dat gaat denk ik alleen maar met vaker lopen, en dat gaat dan weer alleen als ik per keer minder ver loop (want minder herstel nodig).

Plus aan mijn core en kracht werken.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:11
Tim_W schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:38:
[...]

Heb je nog bepaalde amibities of ga gewoon 'm gewoon op het gemakkie lopen? Je hebt niet bijzonder veel volume gedraaid de laatste tijd volgens mij.
Nope, ambitieus natuurlijk altijd maar vooral realistisch: ik ben tevreden als ik hem hardlopend uitloop. Met de blessure inderdaad geen volume kunnen draaien, maar met de halve marathon voelden de benen nog heel fit en fris meteen erna maar ook de rest van de dag.

Sowieso niet maximaal, want daar heb ik de inhoud niet voor, maar ik ga kijken hoe het gaat. Als ik een lekker ritme kan vinden op 5:00 pak ik dat tempo, als dat op 5:15 is, is het dat tempo. Gisteren op de baan liep ik 4:45 en toen vroeg de trainer of ik er een bakkie koffie bij wilde, omdat het er zo relaxed uit zag. Maar dat tempo ga ik echt niet op de marathon lopen. Lekker genieten is het doel. Wind is stevig, maar daar doe ik toch niets aan.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Gaargod schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:47:
[...]

Iets dat ook volgt uit de trainingschema's van / interviews met (ultra)trailtoppers zoals Dauwalter & Jornet. Uiteraard wel slechts op lopen gericht.
Beter vaker kleinere trainingen zodat je sneller kunt herstellen. Het aantal echt lange workouts beperkt houden, herstel daarvan duurt eigenlijk "te lang" en de benefits zijn in vergelijking te klein.
volgens mij is Courtney Dauwalter een vrij slecht voorbeeld voor trainingsschema's ;P Die rent wanneer ze zin heeft en doet niet altijd een optimale voorbereidingo m het zachtjes uit te drukken.

Maar zoals @Roozzz zegt zijn veel korte lopen en consistentie koning. Van mijn 100K heb ik voor de training als langst loop een halve marathon gehad en dat was met afstand mijn langste duurloop en de enige keer dat ik significant boven de 1:30 uit kwam

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:52

sebasd

rijdt op espresso

polthemol schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:09:
[...]
Maar zoals @Roozzz zegt zijn veel korte lopen en consistentie koning. Van mijn 100K heb ik voor de training als langst loop een halve marathon gehad en dat was met afstand mijn langste duurloop en de enige keer dat ik significant boven de 1:30 uit kwam
Dat vind ik toch wel bijzonder om te lezen.. Wel hoopgevend overigens :) Gewoon die afstand puur uitgelopen op een goede basis (en waarschijnlijk goed doorbijten tegen het einde)?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
sebasd schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:32:
[...]

Dat vind ik toch wel bijzonder om te lezen.. Wel hoopgevend overigens :) Gewoon die afstand puur uitgelopen op een goede basis (en waarschijnlijk goed doorbijten tegen het einde)?
nee hoor, doorbijten viel reuze mee. Er zijn veel manieren om belasting te trainen uiteindelijk: je kunt een lange 20K loop doen, maar je kunt bv. ook op de maandag een interval sessie doen die een 15K bij elkaar is opgeteld en de dag erna een tempoloop van bv. 10K.

Of je doet 5K zo snel als je kan en hobbelt daarna nog eens een 5K door in easy mode. Er zijn veel manieren om belasting te simuleren (of trainen).

Als je echt wat krapper in de tijd zit: je kunt ook een heel stevige kettlebell workout doen waarbij je je benen helemaal verzuurt en meteen daarna gaan rennen. Dan begin je meteen met het gevoel in je benen alsof je al 30Km erop hebt zitten.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:58
Arjan90 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:17:
Iemand trouwens een tip voor het meenemen van gelletjes bij de marathon? Ik verwacht er minimaal 6 mee te nemen, elke 6km wil ik er 1 pakken. Maar drie gelletjes in de zijzakken van de broek (Fusion) is wel veel, mijn telefoon moet ik vaak even wisselen van zak omdat mijn been anders wat gek gaat voelen...
Een beetje (te) late reactie wellicht, omdat ik gisterenavond ben terug gekomen van een trip naar Nice. En Cannes. Tijdens de marathon tussen die twee plaatsen die ik zondag liep had ik ook een Fusion broek aan. In de zakken gingen: 6 gels van Hammer Nutrition, 3 snoeptomaatjes en een telefoon. Het zag er misschien wat gek uit. Vooral vanwege die tomaatjes maar het ging prima. De telefoon was een oude Mi5 die licht en redelijk klein is.

De marathon van Nice naar Cannes gaat over een parcours met zo'n 250 hoogtemeters. Vrijwel geheel langs de kust. Tot 25km ging het eigenlijk best goed. De warmte en de zon, voelde je wel, maar het parcours was tot dan vrij vlak en de pacer van 3u15 hield ik scherp in het vizier op ca 25 meter. Maar bij 25km stapte hij uit. Zo van "oké, vanaf hier mag je zelf verder". Achteraf snapte ik het wel, want toen werd het echt zwaar.

De hoogteverschillen liepen op, de temperatuur ook en vrijwel geen schaduw op de route. Tandje terug was geen keuze maar noodzaak. 25 graden. In de schaduw. Die er niet was. Gelukkig was er iedere 2km een drankpost en om de 4km zelfs eten met bananen, chocola, en sinaasappel.

Uiteindelijk op 3u26 gefinisht. Ik had gehoopt sneller te zijn. Maar dat kon zondag echt niet. Verschillende lopers ook met zilverfolie aan de kant gezien. Dat zal op de groep na mij nog wel meer gebeurd zijn. Die lopen immers 4 tot 5 uur in de zon.

Genieten van het parcours was na 30km ook wel over. Gewoon focus op de finish. Volgende keer kies ik een plek met lagere temperaturen en minder hoogteverschillen. 😅

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zijn er naast @Gaargod @influenza en @route99 inmiddels meer mensen die bekend zijn, en goede ervaringen hebben, met die souplesse-methode?

Afbeeldingslocatie: https://www.duurloopmisverstand.nl/wp-content/uploads/2015/01/boek-duurloopmisverstand-3d5-voor-bij-beschrijving-boek.jpg

https://www.duurloopmisve.../het-duurloopmisverstand/

Helaas kan ik mij moeilijk zetten tot een schema, om uit te breiden van nu zo'n 24 km naar langere afstanden, waar veel verschillende workouts in zitten zoals veel sprinten of tempowerk etc.

Ik ben niet zo snel en stink al gauw in de valkuil van maar weer gewoon een LDL van 21 km of, bij gebrek aan tijd, een 5k in de buurt op de weg net onder de 30min.

Ik ben niet op zoek naar een easy-out of shortcut naar langere afstanden maar ik zoek een methode die goed bij mij zou passen :)

Het is alweer bijna Kerst en als het een aanrader is dan zet ik dit boek op mijn lijstje :)

Edit:

Gisteravond naar Paradiso met mijn broertje voor het concert van Band of Horses.

Heerlijk avondje muziek, maar na een ruime 2 uur op mijn poten staan voelde ik wel dat ik afgelopen zaterdag een stukje door het bos was wezen rennen :+ Godsakke zeg, pijn in me poten _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP-x62Q9y68V6u86IeuDZOmQVq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/znip5hZsafXIBAgEwgH8w5jO.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 03-11-2022 09:06 ]

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[b]Fraggert schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:47:
Edit:

Gisteravond naar Paradiso met mijn broertje voor het concert van Band of Horses.

Heerlijk avondje muziek, maar na een ruime 2 uur op mijn poten staan voelde ik wel dat ik afgelopen zaterdag een stukje door het bos was wezen rennen :+ Godsakke zeg, pijn in me poten _O-
Actief herstel!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

GSX-MAN

de/het/een

Na een lange duurloop met mijn loopgroep op een zondagmorgen in 2010 bleek mijn vrouw ineens te moeten bevallen. Dus stond ik daar in het ziekenhuis, met een partij zware poten... Maar ja, durf dan maar eens te klagen.

Slecht idee... Hoe laat?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:32
Fraggert schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:47:
zijn er naast @Gaargod @influenza en @route99 inmiddels meer mensen die bekend zijn, en goede ervaringen hebben, met die souplesse-methode?

[Afbeelding]

Helaas kan ik mij moeilijk zetten tot een schema, om uit te breiden van nu zo'n 24 km naar langere afstanden, waar veel verschillende workouts in zitten zoals veel sprinten of tempowerk etc.

Ik ben niet zo snel en stink al gauw in de valkuil van maar weer gewoon een LDL van 21 km of, bij gebrek aan tijd, een 5k in de buurt op de weg net onder de 30min.

Ik ben niet op zoek naar een easy-out of shortcut naar langere afstanden maar ik zoek een methode die goed bij mij zou passen :)

Het is alweer bijna Kerst en als het een aanrader is dan zet ik dit boek op mijn lijstje :)
Ah, die staat ook nog op m'n lijstje.
Ik train trouwens al een aantal jaar bij een loopgroep hier in de buurt onder leiding van een trainer die een variant van Verheul/Soupplessemethode hanteert en dat bevalt mij in ieder geval erg goed.
De oervorm is 15x200m, 10x400m en 6x1000m, maar hij heeft daar wat meer varianten op bedacht, omdat ie het na eigen zeggen anders wel erg monotoon vond worden.

Zijn favoriete quote, die ik al wel 100 keer gehoord heb geloof ik:
In 1980 kwam ik met Herman Verheul in contact. Hij vroeg me: “Wat loop je voor tijden?” Ik noemde trots: “2.54”. “Wat, een jonge vent zo´n langzame 800m?” “Nee op de marathon” antwoordde ik trots. “Tijden op de baan” zei Verheul, “niet wat je loopt op de avondvierdaagse. Ik maak wel een schemaatje voor je zodat je niet meer hoeft te wandelen.” En inderdaad, een jaar later liep ik 2.38. Een openbaring om niet dagelijks enorme einden te rammen, maar rustig naar de baan te joggen 6 maal 1000m in een pittig tempo met tussenin weer 1000m joggen en weer terug naar huis joggen. Zelfs mijn kilometers per week gingen omhoog van 100 naar 140.

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-01 12:54

[Afbeelding]

Ik ben nog steeds wel enthousiast over dit boek, maar kan niet zeggen of ik er daadwerkelijk ook verbeteringen door geboekt heb. Ik ben van 10k naar de halve gegaan in anderhalf jaar tijd en heb mijn tijden op alle afstanden flink verbeterd, maar dat kan ook zeer zeker komen door de intensievere en gestructureerdere trainingen in die periode.

In principe is het boek zelf redelijk eenvoudig samen te vatten: Loop vaak, niet super hard en veelal dezelfde intervallen. 10-12x 400m met 200m rust, 6-8x 1000m met 800m rust en een Fartlek en je hebt driekwart van alle schema's in het boek bij elkaar.

Wat ik er persoonlijk wel handig aan heb gevonden zijn de afstandstabellen en de bijbehorende tempo's. Op basis daarvan ben ik nu ook bezig met het in elkaar zetten van een eigen schema in de aanloop naar Rotterdam. Ik ga me veelal focussen op 400'jes en 1000'jes in combinatie met de sportrustenmethode die aangeeft dat je trainingen van ongeveer 14 km in marathontempo moet kunnen volbrengen. Dat zou betekenen dat ik 10 - 14x 1000m in marathontempo loop en in totaal zo'n 25km maak. Variaties daarop zijn natuurlijk 7x 2000m, 4 - 5x 3000m etc.

Hoewel summier is dit een opsomming van wat ik aan het boek gehad heb. TL;DR; Ik zou het altijd lezen als je van trainingsliteratuur houdt en heb er zelf veel aan gehad.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Jazeker, veel ervaring mee, ik heb bij Phoenix van 2004 tot 2010 getraind volgens de Verheulmethode, eerst bij Klaas, later bij Herman Lenferink. Beviel goed ook. Maar je kunt imo niet pick-and-choose doen en denken dat enkel de extensieve intervallen een leuke aanpassing zijn van je huidige trainingen. Bostrainingen met wisselende tempo's, core stability, veel wedstrijdjes en dus de soepele intervallen zijn allemaal even belangrijk in deze aanpak.

@Fraggert, misschien kun je het boek lenen? Ik heb het ook nog wel ergens. Het is zeker interessante kost, maar het is, met respect voor Klaas, niet heel erg goed geschreven. En verwacht ook geen wetenschappelijke onderbouwing.

edit: ik was in die tijd redelijk fanatiek en enthousiast, maar een looptalent ben ik nooit geweest. :) Ik trainde 5x per week:
ma: core stability
di: baanintervallen (15x200 of 10x400)
wo: rust
do: baanintervallen (10x400 of 6x1000)
vr: rust
za: bostraining (1,5 tot 2u)
zo: wedstrijd (2 per maand) of rustig duurloopje

Ik ging in een half jaar van 44 naar 40 min op de 10km en van 1:39 naar 1:29 op de halve in twee jaar. Waarom het voor mij ook werkte is omdat ik het leuk vond om vaak wedstrijdjes te lopen, net als intervallen met een groepje in hetzelfde tempo. lol hebben = motivatie = ook lopen als je moe bent of het regent = consistentie = vooruitgang :)

[ Voor 39% gewijzigd door estorino op 03-11-2022 11:17 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

• KevinK92
  • Laatst online: 14-01 12:54
estorino schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:02:
[...]

Jazeker, veel ervaring mee, ik heb bij Phoenix van 2004 tot 2010 getraind volgens de Verheulmethode, eerst bij Klaas, later bij Herman Lenferink. Beviel goed ook. Maar je kunt imo niet pick-and-choose doen en denken dat enkel de extensieve intervallen een leuke aanpassing zijn van je huidige trainingen. Bostrainingen met wisselende tempo's, core stability, veel wedstrijdjes en dus de soepele intervallen zijn allemaal even belangrijk in deze aanpak.
Dit vind ik een zeer mooie toevoeging op mijn verhaal hierboven en daar ga ik ook zeker wat mee doen.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:47
@Fraggert ik zou de souplessemethode niet zien als een weg naar het lopen van langere afstanden, als dat je hoofddoel is.

Dan kun je beter het boek "Born to Run" van Christopher McDougall checken ;)

Ik heb de souplessemethode ongeveer een jaar gebruikt, toen ik nog niet zo lang deed aan hardlopen, om een basis voor mezelf te bouwen en een soort schema te hebben. Mijn resultaten verbeterden zeker, maar ik heb ook een lichte blessure opgelopen omdat ik te snel van start ging. De vooruitgang zal ook te maken hebben gehad met het simpelweg maken van meer kilometers tijdens het volgen van de methode, tov. het aantal km's dat ik daarvoor maakte.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:28

Rudedadude

Maybe we were born to run

[Afbeelding]

Als ik ooit al gestructureerd getraind heb, dan was het volgens deze methode. Ik heb het boek hier nog ergens in de kast staan. Valt nu in de categorie: ik zou weer eens wat meer op deze manier moeten lopen.

In algemene zin is het boek ook niet gericht op het langere afstanden lopen, veel meer op het kortere afstanden sneller. Waarbij ik er meteen bij zeg dat het hebben van een hogere basissnelheid ontzettend helpt om langere afstanden te lopen. Omdat je er dan niet zo ontiegelijk lang over doet.

Dat gezegd hebbende: ik heb afgelopen zaterdag weer een 50K gelopen, de Gaasterlandtrail. 8:00 gestart, dus het werd net licht en was nog wat nevelig. Ik was net over 12:35 weer binnen, dat is wel het mooie aan vroeg starten. Het op zaterdag om 5:10 opstaan was dan weer een nadeeltje. Het was voor een deel op GPX, dus soms was het even goed kijken, maar ik ben dat redelijk gewend. Eerste 20km nog in een groepje of met anderen gelopen, daarna mijn eigen tempo gepakt en alleen gelopen. Behalve het stuk over de dijk toen ik een kudde schapen aan het opdrijven was :) Ik geloof dat ik de tweede tijd heb gelopen, maar er was geen tijdwaarneming en ik kreeg halverwege deze week nog een mailtje met een vraag naar mijn eindtijd. Maakt ook weinig uit, het was met het mooie herfstweer fijn lopen daar door de bossen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@InZane @KevinK92 @estorino @Gaargod @Rudedadude

Dank voor jullie leerzame duiten in de advies-zak d:)b

Ik ga de donkere winterperiode gebruiken om wat meer te verdiepen in wat methodes/trainingen om volgend voorjaar verder door te trainen.

De aankomende periode blijf ik ldan ekker wat evenementen lopen en wat eigen loopjes om vast te houden waar ik nu naar toe getraind heb. Een paar maanden de huidige basis echt consolideren kan geen kwaad.

Dan kan ik ook wat experimenten op bekende afstanden met voeding en hydratie.

Daar ga ik dan op de langere afstanden profijt van hebben als ik dat beter onder de knie heb.

thanks guys :)

• Roozzz
@Fraggert Ik schreef het pas al ergens, maar structureel en vaker lopen helpt het meest. Stel dat je nu gemiddeld 2x in de week loopt (1x lang, 1x kort), probeer dan een tweede keer kort (~30min easy) toe te voegen. Mag je zelfs je lange loop inkorten als dat helpt qua herstel/planning. Hou dat 6 weken vol en kijk of je misschien nog een kort loopje (~30 min easy) kan inplannen. Het is vaak effectiever om 3 uur lopen in de week te verdelen over 4 loopjes dan over 2.

Heb je dit onder de knie, dan kan je kijken of je nog een dag wil toevoegen of de duur of intensiteit van de loopjes wilt opvoeren. Und so weiter und so fort.

Door wat vaker te lopen versterk je je loopbasis (zowel aeroob systeem als loopefficiëntie). Wat vervolgens ook helpt als basis om een 'echt' trainingsschema toe te passen. Daar gaat men ook al snel uit van minimaal 3x in de week lopen.

En ja, ik snap dat real life vaak trainen lastig kan maken en dat al die korte rondjes niet zo leuk zijn. Maar het is wel de weg naar progressie; zeker als je graag lang en ver wilt lopen :>

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:18
Komend weekend staat mijn eerste halve marathon op de planning in Dordrecht.
Zijn er nog meer tweakers die daar gaan lopen ?
De weersvoorspellingen zijn niet heel best, maar dat mag geen excuus zijn vind ik.
Zelf train ik op vermogen (stryd) en die geeft een prognose van 1:35:58 +/- 1:55.
Maar omdat het mijn eerste is, en ik vooral ook "plezier" wil hebben en niet alleen maar wil afzien ga ik weg op sub 1:40

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Ik ben de afgelopen 2 weken weer aan het sukkelen met van alles, tijd motivatie en verkoudheden, het lopen gaat dus even wat minder :+ Probeer wel 2x per week te lopen, 1x lang 1x korte loop om gewoon het lopen een beetje erin te houden en hopelijk na volgende week dat de factor 'tijd' iig geen 'excuus' meer is.

Deze week ook gebeld met een coach van Hardlopen.nl over mijn hartslagzones en hoe het te verklaren is dat ik bij langzame lopen toch voor mijn gevoel relatief hoog in de hartslag zit.
Conclusie is dat ik met mijn 10km loop van 2 weken geleden een mooi richtpunt heb gesteld voor mijn lactaat drempel. 1 uur gelopen op een hartslag van gem. 185 betekent wss dat mijn lactaat drempel ook op of rondom die waarde ligt (waar die voorheen voor mij op de 177 zat). Na de 10km had ik het gevoel dat ik dit tempo nog wel langer vast kon houden, maar da's slecht te verifiëren.
Om de rest van de zones precies te bepalen ga ik dit weekend eens even mee aan de slag m.b.v. YouTube: Training Intensity Zones: general rules and importance of individual... - eens kijken of ik eruit kom.

De planning is nog steeds om in het nieuwe jaar een SMO te doen.

Daarnaast advies gekregen om meer langzame duurloopjes te doen. 1x per week intervallen op de atletiekbaan, die mogen ook prima zwaar zijn, maar de overige 2x per week de komende tijd rustig aan, en rondjes van 60 min - 90 min te lopen. Dat zal me meer moeten gaan helpen om de hartslag onder controle te krijgen en mijn tempo wat te verbeteren op lage(re) hartslag.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:13:
@Fraggert Ik schreef het pas al ergens, maar structureel en vaker lopen helpt het meest. Stel dat je nu gemiddeld 2x in de week loopt (1x lang, 1x kort), probeer dan een tweede keer kort (~30min easy) toe te voegen. Mag je zelfs je lange loop inkorten als dat helpt qua herstel/planning. Hou dat 6 weken vol en kijk of je misschien nog een kort loopje (~30 min easy) kan inplannen. Het is vaak effectiever om 3 uur lopen in de week te verdelen over 4 loopjes dan over 2.

Heb je dit onder de knie, dan kan je kijken of je nog een dag wil toevoegen of de duur of intensiteit van de loopjes wilt opvoeren. Und so weiter und so fort.

Door wat vaker te lopen versterk je je loopbasis. Wat vervolgens ook helpt als basis om een 'echt' trainingsschema toe te passen. Daar gaat men ook al snel uit van minimaal 3x in de week lopen.

En ja, ik snap dat real life vaak trainen lastig kan maken en dat al die korte rondjes niet zo leuk zijn. Maar het is wel de weg naar progressie; zeker als je graag lang en ver wilt lopen :>
gezien!, die was ook zeker niet verloren gegaan in de discussies over adventure-races, Maurten-bidondrab en andere hardloopgerelateerde tips and tricks over en weer van iedereen hier :)

thanks voor je practische uiteenzetting, zo'n vertaalslag maakt het wat makkelijker voor me.

Ik heb gelukkig nergens haast mee en, ik heb geen deadline voor een race in mijn nek hijgen, slechts de wens om lekker te kunnen genieten van steeds langere trail-evenementen <3

• Roozzz
Hoe varen jullie met de workout van de maand oktober? Is er iemand die het leuk vindt om een nieuwe workout te delen voor november? :)

Buiten dat je erbij moet hardlopen zijn er eigenlijk geen criteria aan de workout van de maand :+ dus voel je vrij om jouw favoriet te delen

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:41
Update tijd!
Na de halve van Eindhoven tijd nodig gehad om te herstellen en weer plezier in hardlopen terug te vinden. Wel gewoon mijn loopjes gedaan. Vooral de lange duurlopen zijn wat korter geweest en versnellingen minder intensief.

Ook mezelf dus beloond met de novablast 3 (gifgroen). Het idee was deze komende zondag te gebruiken voor snelle HM. Helaas, hoorde we deze week dat de wedstrijd is geannuleerd... Dus, gezocht naar een alternatief en ik loop morgen in Woudrichem. Doel is onder 1u45 lopen. En 20 november een rustige heuvelenloop.

Komende winter wil ik wat gaan crossen en wellicht een trail lopen dus ook trailschoenen besteld, Asics Trabuco. Wat ouder model, ik ga er vanuit dat in het bos minder uit maakt. 4e paar in 12 maanden dus kan ff vooruit of ....

• NoReseth
Roozzz schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:50:
Hoe varen jullie met de workout van de maand oktober? Is er iemand die het leuk vindt om een nieuwe workout te delen voor november? :)

Buiten dat je erbij moet hardlopen zijn er eigenlijk geen criteria aan de workout van de maand :+ dus voel je vrij om jouw favoriet te delen
Duizendjes zijn bij mij onderdeel van de standaard set aan workouts die ik loop. Ook op de club lopen we ze regelmatig, maar dan vaak wel meer dan vijf 8)7

Mijn favoriet is er één die ik van mijn coach heb gekregen in aanloop naar mijn 10km wedstrijd eerder dit jaar. Het is een korte pyramide welke in vergelijking met de duizendjes super fijn is om te lopen omdat alles er wel in zit.
- 2km Inlopen
- 100-200-300-400-500-600-700 ; p100, en na de 700 p400
- 800-700-600-500-400-300-200-100 ; p100
- 2km Uitlopen
De bedoeling is dat je deze blokjes boven je 10km tempo loopt met als doel je snelheid te verhogen. O+

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-01 21:31
Roozzz schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:13:
...

Ik kan dit beamen. Van mijn online coach moest ik ook vaak 30 min in Z1 lopen. Toen ik zelf nog mijn schema's maakte, zou ik nooit iets zo kort en zo rustig aan mijn schema toegevoegd hebben. Was wel vaak de dag of twee dagen na een wat intensievere of langere training.
Maar inderdaad, 30 minuten heel rustig trainen is een heel goede training. Alleen niet zo sexy, het zal nooit de workout van de week worden.

• Hartloper
Dazzler2120 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:32:
...
Daarnaast advies gekregen om meer langzame duurloopjes te doen. 1x per week intervallen op de atletiekbaan, die mogen ook prima zwaar zijn, maar de overige 2x per week de komende tijd rustig aan, en rondjes van 60 min - 90 min te lopen. Dat zal me meer moeten gaan helpen om de hartslag onder controle te krijgen en mijn tempo wat te verbeteren op lage(re) hartslag.
Dat zeggen (bijna) alle echte coaches, meer langzaam lopen, zie ook mijn post hierboven.
Zoals ik hier ooit beschreven heb, heb ik in september een (voor mij) heel mooi marathon-PR gelopen, dankzij een online coach. Ik had meer kilometers gemaakt dan vroeger, maar het waren bijna allemaal rustige kilometers.

Nu ik geen schema meer volg, merk ik dat ik wat meer tussen de twee loop, dus niet langzaam, maar ook niet heel snel. Het is heel moeilijk om jezelf te dwingen om langzaam te lopen als je geen schema volgt.

• Hartloper
Woensdag heb ik nog een leuke uitdaging voor de boeg.
Voor het werk zijn we onderverdeeld in een aantal teams, en elk team heeft zeven spelers die een bepaalde opdracht moeten doen: raadsels oplossen, muurzitten, zolang mogelijk aan een balk hangen, 3 km fietsen, 1000m roeien enz.
Ondergetekende mag 1500 m op de loopband doen voor het team :) :)
Hoewel de grote conditie er niet meer is, kijk ik er toch naar uit om te knallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hartloper op 04-11-2022 13:44 ]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 22:23

Galois

1811 - 1832

Ai! Gisteren tijdens een rustige duurloop na 4 km begon mijn kuit een beetje gevoelig te worden, beetje 'kramp-achtig' gevoel, maar niet echt noemenswaardig. Na nog een km voel ik echt een tik/knak en kon ik niet meer verder lopen. Even gewandeld, maar ik was op het verste punt van huis... even later ging het wel weer een beetje en ben ik rustig naar huis gedribbeld.

Eenmaal thuis kon ik nauwelijks pijnvrij lopen, erg pijnlijk (soleus, deel onder de dikke kuitspier). Vandaag gaat het gelukkig wel weer beter, zo doet bv. op mijn tenen staan geen pijn. De korte kuitspier rekken (deze oefening) is eigenlijk de enige belasting die pijn doet. Dus lopen is ook bij elke stap pijnlijk.

Maandag een afspraak gemaakt bij de fysio en ik hoop dat het meevalt... Heb 20 november de 7H gepland en was daar goed voor aan het trainen. Voor nu lijkt het op een klein spierscheurtje.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Hartloper
Zeker een kuitverrekking/kleine spierscheur.
Die tik/knak doet zelfs wat aan een zweepslag denken.
Ik hoop voor jou dat de 7h doorgaat, maar ik vrees ervoor.
Helaas spreek ik uit ervaring.
Had je de laatste week/weken meer of intensiever getraind ?

[ Voor 22% gewijzigd door Hartloper op 04-11-2022 13:49 ]

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Hartloper schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:36:
[...]

Dat zeggen (bijna) alle echte coaches, meer langzaam lopen, zie ook mijn post hierboven.
Zoals ik hier ooit beschreven heb, heb ik in september een (voor mij) heel mooi marathon-PR gelopen, dankzij een online coach. Ik had meer kilometers gemaakt dan vroeger, maar het waren bijna allemaal rustige kilometers.

Nu ik geen schema meer volg, merk ik dat ik wat meer tussen de twee loop, dus niet langzaam, maar ook niet heel snel. Het is heel moeilijk om jezelf te dwingen om langzaam te lopen als je geen schema volgt.
Langzaam lopen is ook iets wat ik enorm lastig vind... Helemaal op de weg / door het veld loop ik liever sneller. In het bos vind ik het wel lekker om ontspannen en rustig te lopen, maar door hoogteverschillen is dat misschien ook niet helemaal top voor de langzame duurloop :+
Het lastige voor mij is gewoon het bepalen; vanaf wanneer loop ik een langzame loop. Ofwel welke hartslag zone hoort bij mij bij een duurloop en een langzame duurloop. Doe ik mijn langzame rondjes te langzaam, te snel? etc.
Dat zijn denk ik voornamelijk de vragen waar ik een antwoord op zoek...

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:05
Dazzler2120 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:53:
[...]

Langzaam lopen is ook iets wat ik enorm lastig vind... Helemaal op de weg / door het veld loop ik liever sneller. In het bos vind ik het wel lekker om ontspannen en rustig te lopen, maar door hoogteverschillen is dat misschien ook niet helemaal top voor de langzame duurloop :+
Het lastige voor mij is gewoon het bepalen; vanaf wanneer loop ik een langzame loop. Ofwel welke hartslag zone hoort bij mij bij een duurloop en een langzame duurloop. Doe ik mijn langzame rondjes te langzaam, te snel? etc.
Ik doe meestal podcastje in (je kan ook rustig muziekje opzetten).
Rustig lopen met 180 bpm in je oren lijkt mij ook lastig.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Hartloper
Dazzler2120 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:53:
[...]

Langzaam lopen is net iets langzamer lopen dan je spontaan zou lopen. Ik loop spontaan rond de 4:50/5:00/km, langzaam is voor mij eerder 5:15/5:20 min/km.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 22:23

Galois

1811 - 1832

Hartloper schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:48:
Zeker een kuitverrekking/kleine spierscheur.
Die tik/knak doet zelfs wat aan een zweepslag denken.
Ik hoop voor jou dat de 7h doorgaat, maar ik vrees ervoor.
Helaas spreek ik uit ervaring.
Had je de laatste week/weken meer of intensiever getraind ?
Ja, dat dacht ik in eerste instantie zeker, een zweepslag! Maar aangezien ik nu wel gewoon op mijn tenen kan staan (pijnloos) en dat lopen op zich ook wel gaat (ook al loop ik wel merkbaar mank), hoop ik dat het mee valt.

Als ik zo google op spierscheur kuit en/of zweepslag, dan kunnen die gevallen echt niet meer lopen of op tenen staan.

Ik denk (hoop) dat het bij mij een soort van (flinke) kramp is geweest. Heb namelijk behoorlijk veel gedaan afgelopen week. Sowieso al sinds een maandje mijn hardlooptrainingen rustig uitgebreid.
Zondag: interval hardlooptraining
Maandag: snelle interval fietstraining
Dinsdag: tempoloop 5 km
Woensdag: borstcrawltraining met zoomers aan, dat is ook wel een redelijke belasting op je kuiten

en donderdag zei mijn kuit: genoeg!

Overigens plotseling, ik voelde mij goed, had de afgelopen tijd nergens last van...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
mhr-zip schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:10:
[...]

Ik doe meestal podcastje in (je kan ook rustig muziekje opzetten).
Rustig lopen met 180 bpm in je oren lijkt mij ook lastig.
Ik loop meestal helemaal zonder muziek, omdat ik het geluid van de omgeving en de natuur ook best wel kan waarderen... Maar wellicht dat voor de rustige loopjes het juist kan helpen om wel iets te luisteren.
Hartloper schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:14:
[...]

Langzaam lopen is net iets langzamer lopen dan je spontaan zou lopen. Ik loop spontaan rond de 4:50/5:00/km, langzaam is voor mij eerder 5:15/5:20 min/km.
Dat vind ik een beetje lastig in te schatten dus. Ik denk zelf dat tussen de 7:30 en 8:00 mijn rustige tempo ligt, dat is meestal wat ik aanhoud voor mijn langzame loopjes iig.
Mijn 10km tempo ligt dus op ong. 5'42"/km (57 minuten over 10km), dat verschil is voor mijn gevoel dus erg 'breed'

• Slickk
  • Laatst online: 14-01 10:37
Rudedadude schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:12:
[...]

Als ik ooit al gestructureerd getraind heb, dan was het volgens deze methode. Ik heb het boek hier nog ergens in de kast staan. Valt nu in de categorie: ik zou weer eens wat meer op deze manier moeten lopen.

In algemene zin is het boek ook niet gericht op het langere afstanden lopen, veel meer op het kortere afstanden sneller. Waarbij ik er meteen bij zeg dat het hebben van een hogere basissnelheid ontzettend helpt om langere afstanden te lopen. Omdat je er dan niet zo ontiegelijk lang over doet.

Dat gezegd hebbende: ik heb afgelopen zaterdag weer een 50K gelopen, de Gaasterlandtrail. 8:00 gestart, dus het werd net licht en was nog wat nevelig. Ik was net over 12:35 weer binnen, dat is wel het mooie aan vroeg starten. Het op zaterdag om 5:10 opstaan was dan weer een nadeeltje. Het was voor een deel op GPX, dus soms was het even goed kijken, maar ik ben dat redelijk gewend. Eerste 20km nog in een groepje of met anderen gelopen, daarna mijn eigen tempo gepakt en alleen gelopen. Behalve het stuk over de dijk toen ik een kudde schapen aan het opdrijven was :) Ik geloof dat ik de tweede tijd heb gelopen, maar er was geen tijdwaarneming en ik kreeg halverwege deze week nog een mailtje met een vraag naar mijn eindtijd. Maakt ook weinig uit, het was met het mooie herfstweer fijn lopen daar door de bossen.
Ah, leuk zeg! Daar heb ik nog over getwijfeld om mee te doen maar vond het jammer dat het grotendeels op GPX was, gezien de 10 en 24 wel uitgezet waren. Hoe was de route verder? Lekker snel gelopen trouwens :)

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:54
NoReseth schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:32:
Komend weekend staat mijn eerste halve marathon op de planning in Dordrecht.
Zijn er nog meer tweakers die daar gaan lopen ?
De weersvoorspellingen zijn niet heel best, maar dat mag geen excuus zijn vind ik.
Zelf train ik op vermogen (stryd) en die geeft een prognose van 1:35:58 +/- 1:55.
Maar omdat het mijn eerste is, en ik vooral ook "plezier" wil hebben en niet alleen maar wil afzien ga ik weg op sub 1:40
Ik loop ook de halve van Dordt. De weersverwachting ziet er indd vrij belabberd uit voor zondag. :P Het zou mooi zijn als het voor de start nog een beetje droog is. Lopen in de regen vind ik nog niet zo heel erg, ik hoop vooral ook dat het een beetje meevalt met de wind.

Succes met je eerste halve marathon! Ik zelf hoop in de buurt te komen van mijn PR van 1:18:41, maar bij slechte omstandigheden zal dat niet haalbaar zijn verwacht ik.

Strava

• NoReseth
Slupor schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:21:
[...]

Ik loop ook de halve van Dordt. De weersverwachting ziet er indd vrij belabberd uit voor zondag. :P Het zou mooi zijn als het voor de start nog een beetje droog is. Lopen in de regen vind ik nog niet zo heel erg, ik hoop vooral ook dat het een beetje meevalt met de wind.

Succes met je eerste halve marathon! Ik zelf hoop in de buurt te komen van mijn PR van 1:18:41, maar bij slechte omstandigheden zal dat niet haalbaar zijn verwacht ik.
Dat hoop ik inderdaad ook. Ik begreep van een clubgenoot dat de wind op deze route vaak in de rug is. Dus daar ga ik dan maar vanuit.
1:18 wow , daar kan ik voorlopig alleen nog maar van dromen. Succes alvast!

• Arjan90
Troost je, je kan ook op Terschelling lopen met een windsnelheid van 45+kmpu :+ maar ik klaag niet

Succes in Dordrecht en de rest die loopjes heeft dit weekend natuurlijk ook!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:28

Rudedadude

Maybe we were born to run

Slickk schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:21:
[...]

Ah, leuk zeg! Daar heb ik nog over getwijfeld om mee te doen maar vond het jammer dat het grotendeels op GPX was, gezien de 10 en 24 wel uitgezet waren. Hoe was de route verder? Lekker snel gelopen trouwens :)
Het was de 4e keer dat ik er liep en ik vind het een leuk gebied. De ongepijlde stukken waren niet onbekend uit eerdere edities, dat scheelde nog wat. Ik ben met 28 minuten achterstand op de nr 1 2e geworden met 16 minuten voorsprong op de nr. 3 :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Hartloper
Galois schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:22:
[...]
...Heb namelijk behoorlijk veel gedaan afgelopen week. Sowieso al sinds een maandje mijn hardlooptrainingen rustig uitgebreid.
Zondag: interval hardlooptraining
Maandag: snelle interval fietstraining
Dinsdag: tempoloop 5 km
Woensdag: borstcrawltraining met zoomers aan, dat is ook wel een redelijke belasting op je kuiten

en donderdag zei mijn kuit: genoeg!
Je doet er maar mee wat je wil, met mijn ongevraagde advies, maar ik raad je aan om (aannemende dat je 3 keer per week loopt) slechts één keer een zwaardere training te doen (dus per week of een tempoloop of een intervaltraining, niet beide).

Als je én intensiteit én volume te snel opdrijft, heb je meer kans op een blessure.

Overigens lijkt het nu zéker aangewezen om enkel rustig te trainen voor een paar weken, in de veronderstelling dat je kuit dat toelaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Hartloper op 04-11-2022 17:58 ]

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:46

Redcoil

Polyinterpretabel

@Slupor @NoReseth Ik loop ook de halve in Dordt zondag. Mooie tijden hebben jullie in het vizier. Zelf hoop ik tussen de 1.50-1.55 uit te komen, maar genieten (ondanks de belabberde weersvoorspelling) staat voorop. Ben benieuwd!

¯\_(ツ)_/¯

• NoReseth
Redcoil schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:02:
@Slupor @NoReseth Ik loop ook de halve in Dordt zondag. Mooie tijden hebben jullie in het vizier. Zelf hoop ik tussen de 1.50-1.55 uit te komen, maar genieten (ondanks de belabberde weersvoorspelling) staat voorop. Ben benieuwd!
Onder de 2:00 is ook een mooie tijd, zoals je zelf al zegt plezier staat voorop 8)

De weersvoorspellingen zien er inderdaad niet best uit. Ik vind het zelf totaal niet erg om in de regen te rennen, maar dit wordt mijn eerste (langere) wedstrijd in "écht" slecht weer.
Ik vind het belangrijk om goed voorbereid aan de start staan. Zelf denk ik er over om tóch in korte broek / t-shirt te gaan lopen en een poncho te scoren voor bij de start. Mijn regen/wind-jack van fusion houdt wel wat regen tegen, maar als het echt met bakken uit de hemel komt is die ook snel doorweekt. Iemand die hier zijn ervaring kan delen over wedstrijden starten in heel slecht weer ?

• Arjan90
@NoReseth ik zou me er niet al te druk om maken. Ik heb in september de Dam tot Damloop 's ochtends gelopen, toen kwam het met bakken uit de lucht. Het was een graad of 12 a 13 en er stond toen ook aardig wat (koude) wind. Ik heb gelopen in een singlet en een korte broek. Als je het koud krijgt, loop je niet hard genoeg :+ Ik had vantevoren een poncho aan die ik vlak voor de start heb weggegooid, ik had ook handschoenen aan om mijn handen warm te houden. Die heb ik ook voor de start afgedaan.

Ik vind het voor morgen zelf overigens ook lastig, maar dat komt vooral
doordat ik benieuwd ben naar het effect van de duur gaat zijn op hoe warm mijn lichaam zichzelf kan houden. Na 3 uur is dat andere koek dan na 1,5 uur, bovendien loop ik niet op een zinderend wedstrijdtempo. Maar ik heb geen lange mouwen mee, dus die keuze is al gemaakt :D Ik ga wel even kijken of ik armsleeves kan kopen bij de pop-up store van Runpoint. Anders hebben we een muts, handschoenen en een regenjas mee.

Edit: arm sleeves in the pocket!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

XyS

0.o.O

NoReseth schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:54:
[...]

Onder de 2:00 is ook een mooie tijd, zoals je zelf al zegt plezier staat voorop 8)

De weersvoorspellingen zien er inderdaad niet best uit. Ik vind het zelf totaal niet erg om in de regen te rennen, maar dit wordt mijn eerste (langere) wedstrijd in "écht" slecht weer.
Ik vind het belangrijk om goed voorbereid aan de start staan. Zelf denk ik er over om tóch in korte broek / t-shirt te gaan lopen en een poncho te scoren voor bij de start. Mijn regen/wind-jack van fusion houdt wel wat regen tegen, maar als het echt met bakken uit de hemel komt is die ook snel doorweekt. Iemand die hier zijn ervaring kan delen over wedstrijden starten in heel slecht weer ?
Voor mij het zelfde verhaal als Arjan. Had met de Dam tot dam gewoon korte broek en shirt + wegwerp poncho voor de start aan.
Ik was ook wat bezorgd gezien ik alleen in zomerse temperaturen had getraind, ging toen kijken naar de pros / ochtend groep kijken en zag dat iedereen met kort liep.
Als je eenmaal loopt is het warm, koelde juist wel lekker af die regen :)
Ik kwam er later achter dat ik wel tepel pleisters had kunnen gebruiken, schuurt nogal zo'n nat shirt :+

Even wat anders, gisteren avond laat nog een rondje lopen. Heerlijk weer, geen wind, ging echt bijzonder goed. Hartslag 15 a 20 slagen lager dan ik zou verwachten, kon gewoon 4:50 lopen onder mijn aerobe drempel (normaal ~5:40 7(8)7 ). Weet niet of het door het weer komt of dat het een eenmalige toptraining was maar het voelde echt heel lekker haha. Vo2max 54 ipv 48.5 normaal.

Heb besloten om voor de marathon in Rotterdam te gaan trainen, dat wordt dan mijn eerste. Trenara gezet op een tijd van 3:30, de app schat nu 3:19. Maar gezien alle 'eerste marathon verhalen' ga ik <4 uur aanhouden, we zien wel zodra het zo ver is.

Succes allemaal dit weekend *O*

• Slickk
  • Laatst online: 14-01 10:37
NoReseth schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:54:
[...]

Een HM loop je wel snel genoeg om warm te blijven, dus ik zou gewoon kort / kort doen. Als het onder de 5 graden is met regen, is het weer een ander verhaal.

Gewoon accepteren dat je nat wordt en juist niet te veel kleding aan als de temperatuur dat toelaat. Een poncho of iets dergelijks bij de start is wel relaxed als je langer dan 15 min moet wachten. Een vuilniszak met gaten erin voldoet trouwens ook prima. ;)

Veel plezier allemaal dit weekend :)

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 05-11-2022 09:57 ]

• Roozzz
Vandaag meegedaan aan een rondje om de hoek: Dorps Run Renswoude. Vroeger was de Halve van Renswoude een behoorlijk competitieve wedstrijd, waar serieus hard gelopen werd. Gecertificeerd parcours en al. Sinds vorig jaar is het een prestatieloop zonder prijzengeld. Hard gelopen werd er alsnog...

Ik had nog even geen trek in wederom een halve (na Amsterdam), dus ingeschreven voor de 10,5k. Mevrouw Roozzz stond voor de start nog even te babbelen met een voormalig teamgenootje. Zij had het idee om op 4 min/km te gaan lopen. Zelf had ik eigenlijk geen idee wat nu een realistisch tempo zou zijn. 4 min/km leek me wat te ambitieus, maar wel besloten om daar op te mikken en gewoon te zien waar het schip zou stranden. Ik had in ieder geval een aardig richtpunt om bij in de buurt te blijven.

Bij de start vloog iedereen er vandoor. Na anderhalve minuut durfde ik eens op mijn horloge te gluren en zag 3:25 staan als tempo. Hmm ja, dát ga ik in ieder geval niet volhouden. En mijn "richtpunt" liep gestaag weg. Tijd voor plan B: temporiseren en eigen tempo zoeken. Al snel een klein groepje gevonden wat een acceptabeler tempo liep. Dat is fijn, want na ~2,5km volgt een kaarsrechte weg van 2,5km tussen de weilanden pal tegen de wind in. Elkaar hier een beetje helpen scheelt een hoop kracht.

Dat plan ging ook de prullenbak in toen het groepje implodeerde. De eerste drie moesten meteen passen zodra we de weilanden indraaiden en de wind voelden. De laatste haakte af toen ik na een minuutje overnam. Ik hield gewoon tempo, maar ik hoorde zijn passen snel achter mij verdwijnen. Prettig. Dus vanaf dat punt eigenlijk alleen gelopen op een vrij steady achterstand van het groepje met mijn "richtpunt". Maar het gat van 20s was onoverbrugbaar. Zeker tegen de wind in.

Na nog enkelen uit het groepje voor mij ingehaald te hebben, was de finish alweer bijna daar. Nog een paar slingertjes door de woonwijk over de klinkers en ik werd aangenaam verrast door de klok: 10,5k in 41:20 en plekje 8. Zelfs mijn verhitte hoofd realiseerde al snel dat ik dan dus gewoon <40 heb gelopen over de 10. Daar had ik niet van durven dromen! :*)

De app maakt er een 10km van in 39:22; die ik gewoon ga tellen als PR 8) @Tinusvolkel Would you be so kind again? :>

Zeker gezien de stevige wind tegen zit de <39 er nog wel een keer in. Mooi doel voor komend jaar. Oja, en mijn richtpunt won de dameswedstrijd met een 10k pr: 38:45. Tot zoverre die 4min/km :+ Achteraf had ik wel mee moeten gaan om in haar groepje het open stuk te doen. Oh well, al doende leert men.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:41
De teleurstelling van het last minute annuleren van de Valkenloop werd weggespoeld met het idee om in Woudrichem de vestingsrun te lopen. Het weer was nagenoeg perfect. Het parcours was leuk, alleen zijn er een paar rare keuzes gemaakt. Bijv. Een scherpe bocht direct na een afdaling, een waterpost net voordat je een dijk moet oplopen. Ook de smalle straatjes (klinkers) met gewoon verkeer aan het einde zorgde tot 3x tot een bijna botsing. Dat zorgde wel voor extra adrenaline.... Verder vond ik het een leuke, kleine wedstrijd en de moeite waard om nog eens terug te gaan.

Rustig begonnen en halverwege op een schema rond de 1u40min, terwijl doel was lekker lopen en onder 1u45min. Toen ik merkte dat de tempos makkelijk kwamen vanaf km 11 versneld. De novablast 3 nodigen uit voor snelle tempos 8) . Grootendeels alleen gelopen omdat het veld klein was en snel uit elkaar werd geslagen. Wel elke keer van een "haas" voor me gehad waar ik op kon richten. Dat hielp ook met de lange rechte stukken. Dit resulteerde in twee PR's 45.17 op 10km (de laatste 10....) En 1u37mins45sec op de halve marathon. Dat is een minuut sneller dan Eindhoven.

Volgende maand een keer een serieuze poging wagen om PR op de 10km scherper te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Maandag1987 op 05-11-2022 19:31 ]

• pukvg
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-01 09:50
Weet iemand waar de marathon van New York morgen allemaal te bekijken is? Zelf kwam ik alleen tot Eurosport 2, maar heb helaas geen abonnement. Dus ben op zoek naar andere aanbieders. Buitenlandse zenders zijn geen probleem.

Of heeft er iemand ervaring met Eurosport 2 en is een abonnement de moeite waard voor meer atletiek door het jaar heen. Meeste is toch vaak te zien op ziggo of npo.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

pukvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:47:
Weet iemand waar de marathon van New York morgen allemaal te bekijken is? Zelf kwam ik alleen tot Eurosport 2, maar heb helaas geen abonnement. Dus ben op zoek naar andere aanbieders. Buitenlandse zenders zijn geen probleem.

Of heeft er iemand ervaring met Eurosport 2 en is een abonnement de moeite waard voor meer atletiek door het jaar heen. Meeste is toch vaak te zien op ziggo of npo.
Live via de NY Marathon app had ik begrepen via de Podcast "De Pacer".

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:42
Hoi allen,

Ik ben sinds een maand redelijk actief aan het lopen. Tijdens de Corona periode 2 kleine kinderen gekregen en toen was het vooral overleven haha, maar nu weer de tijd en energie om wat actiever te sporten.

Het eerste doel is om weer conditioneel, maar vooral fysiek weer 10k te kunnen lopen. Ik merk dat ik nu na 3/4 km last krijg van mijn linker knie. Ik heb namelijk steunzolen voor overpronatie in mijn gewone schoenen, maar heb gemerkt dat die niet fijn lopen tijdens het hardlopen (waarvoor ik mijn oude Adidas uit de kast heb getrokken die neutraal zijn).

Ik ben dus op zoek naar een goede winkel in de driehoek Rotterdam/Delft/Den Haag die een goede loop analyse en advies kan geven. Er zitten hier genoeg hardloop winkels, maar ik heb ook gemerkt dat het in de Randstad nog wel eens hit en miss is met de klantvriendelijkheid. Iemand een goede aanrader?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• pukvg
Secsytime schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:34:
[...]

Live via de NY Marathon app had ik begrepen via de Podcast "De Pacer".
Die had ik inderdaad ook gedownload, maar ben bang dat dat alleen voor Amerikanen is.

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

pukvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:42:
[...]

Die had ik inderdaad ook gedownload, maar ben bang dat dat alleen voor Amerikanen is.
VPN ?

• pukvg
Heb je een goede gratis optie?

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

RobbieB schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:37:
Hoi allen,

Ik ben sinds een maand redelijk actief aan het lopen. Tijdens de Corona periode 2 kleine kinderen gekregen en toen was het vooral overleven haha, maar nu weer de tijd en energie om wat actiever te sporten.

Het eerste doel is om weer conditioneel, maar vooral fysiek weer 10k te kunnen lopen. Ik merk dat ik nu na 3/4 km last krijg van mijn linker knie. Ik heb namelijk steunzolen voor overpronatie in mijn gewone schoenen, maar heb gemerkt dat die niet fijn lopen tijdens het hardlopen (waarvoor ik mijn oude Adidas uit de kast heb getrokken die neutraal zijn).

Ik ben dus op zoek naar een goede winkel in de driehoek Rotterdam/Delft/Den Haag die een goede loop analyse en advies kan geven. Er zitten hier genoeg hardloop winkels, maar ik heb ook gemerkt dat het in de Randstad nog wel eens hit en miss is met de klantvriendelijkheid. Iemand een goede aanrader?
Run2Day Rotterdam is een goede

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:08

vhal

ಠ_ಠ

Hoi allen,

Starshoe Zoetermeer vind ik wel kundig

Strava

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:58
Xcelsior in Den Haag.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:38

Real life ;) mijn vrouw is nu onderweg naar de startomgeving. Ik en de kids gaan zo buiten aanmoedigen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJQuY9rp-EdpdDtNuAiNqDUhnos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lZRwgI8RGO2rJVJIyZevwsD.jpg?f=fotoalbum_large

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Roozzz

Zo te zien ook gewoon op YouTube: YouTube: 2022 NYC MARATHON LIVE STREAM | New York City Marathon 2022 - Full Race

Fake apparently. :X

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 06-11-2022 14:10 ]

• pukvg
Rene schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:21:
[...]

Real life ;) mijn vrouw is nu onderweg naar de startomgeving. Ik en de kids gaan zo buiten aanmoedigen!

[Afbeelding]
Heel veel succes! Mijns inziens toch een van de mooiste wedstrijden die er is

• denyos
  • Laatst online: 08:21
Build up met countdown zag er goed uit maar helaas lijkt het een fake stream…

Edit: komt nu wel wat beeld van Eurosport 2 doorheen. Maar nog niet stabiel helaas

[ Voor 10% gewijzigd door denyos op 06-11-2022 14:06 ]

Strava

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

denyos schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:04:
[...]

Edit: komt nu wel wat beeld van Eurosport 2 doorheen. Maar nog niet stabiel helaas
Beetje vreemde stream inderdaad.. Helaaaaaasch

• Roozzz
denyos schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:04:
[...]

Ow, dat is een ding tegenwoordig? De preface zag er goed uit. Maar dan knip ik het linkje ff weg.

• pukvg
https://abc7ny.com/tcs-ne...nyc-2022-abc7ny/12345951/

Via abc lijkt het te werken, maar geen idee of de race zelf ook daadwerkelijk wordt uitgezonden of alleen randzaken om de race heen. Geen vpn nodig

EDIT: fijn dat de Amerikaanse reclames er voor ons worden uitgeknipt

[ Voor 13% gewijzigd door pukvg op 06-11-2022 14:17 ]

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

pukvg schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:10:
https://abc7ny.com/tcs-ne...nyc-2022-abc7ny/12345951/

Via abc lijkt het te werken, maar geen idee of de race zelf ook daadwerkelijk wordt uitgezonden of alleen randzaken om de race heen. Geen vpn nodig

EDIT: fijn dat de Amerikaanse reclames er voor ons worden uitgeknipt
Je bedoelt dat er om de 2 minuten een scherm is met well be right back? Jemig wat veel reclame.. weet ik meteen weer waarom ik geen tv kijk..

De stream in hun eigen app werkt trouwens ook niet.

• pukvg
Ik ben toch maar gezwicht voor een discovery plus abonnement voor een maand (€6)

Hele race reclamevrij en commentaar van Michel butter (en Michel boeting?)

Misschien dat er ook nog wat interessants te kijken is de rest van de maand

• XyS
  • Nu online

XyS

0.o.O

Toch bijzonder dat ze het filmen met camera's uit de jaren 80:

YouTube: [ Live ] New York City Marathon 2022

• Hartloper
Bij de vrouwen kopgroep met Helen Obiri, Gebreselas en Cheptoo.

Bij de mannen de Braziliaan Do Nascimento op kop met 2 minuten voorsprong, uit de groep daarachter hebben favoriet Chebet en Nageeye zich losgemaakt.

Edit: Do Nascimento nog steeds op kop (gaat die instorten ?), Chebet stoomt weg en Nageeye zit nu in de achtervolgdende groep. Forse versnelling van Chebet, die met 2:03:00 PB de favoriet is.

[ Voor 37% gewijzigd door Hartloper op 06-11-2022 16:30 ]

• Hartloper
! Leider Do Nascimento verdwijnt 30 seconden in een Dixi. De auto die achter hem rijdt met de tijd stopt ook 30 seconden !

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-01 14:40
Haha bizar inderdaad, de koploper schiet een Dixie in!

En dan die gast die daarnet op z'n fietsje naast 'm bleef rijden, ook weer zoiets! 8)7

Ik heb geen signature

• Appie76
En nu ligt ie op de grond!?

Onduidelijk of ie tegen een paaltje gelopen is of bezweken onder de inspanning.

[ Voor 60% gewijzigd door Appie76 op 06-11-2022 16:49 ]

Ik heb geen signature

• Roozzz
Kramp hoop ik?

• Hartloper
Chebet stoomt door , nog een halve minuut achter Do Nascimento, die gaat eraan.
Nageeye in groepje van drie op op 3-4-5, die zullen nog strijden voor tweede en derde plaat

Do Nascimento op de grond ! Hij beweegt, dus zal OK zijn, hij heeft zich te pletter gelopen (been there, done that).

[ Voor 17% gewijzigd door Hartloper op 06-11-2022 16:49 ]

• Roozzz
Dat ziet er niet heel tof uit. Hoop politie, geen medisch personeel? :?

• Appie76
Het zag er niet goed uit inderdaad, hopelijk is ie even tijdelijk vd wereld en daarna weer ok. Camera's tonen het nu niet meer en bovendien zendt Eurosport 2 nu alweer een reclameblok uit (dat lijken ze elke 5min te doen, rete irritant)

Ik heb geen signature

• pukvg
Heb je een account voor Eurosport? Dan kun je gewoon online hun stream kijken zonder reclame

• Appie76
Heb ik niet helaas.

Ik heb even teruggespoeld naar het moment dat die Braziliaan naar de grond ging: hij is nergens tegenaan gelopen behalve dan de spreekwoordelijke muur: hij wilde uitstappen en ging toen even gestrekt (mijn inschatting: door de plotselinge daling vd bloeddruk, maar ben geen arts natuurlijk). Hij greep wel naar zijn linker bovenbeen, misschien idd kramp daar...

[ Voor 10% gewijzigd door Appie76 op 06-11-2022 16:59 ]

Ik heb geen signature

• pukvg
Hij raakte inderdaad gewoon even buiten bewustzijn, slordig wel dat de commentatoren het hele moment mistten

• XyS
  • Nu online

XyS

0.o.O

Hij moest eerst al naar de Dixie, daarna op een brug ging hij ff lopen en werkte zn lichaam amper mee toen hij opnieuw ging rennen en uiteindelijk ging hij liggen bij zo'n paaltje. Hoop dat het goed gaat, zag inderdaad alleen security/politie met wat water..

• pukvg
Plek 3 het hoogst haalbare nog voor abdi, enkele kilometers nog

• Hartloper
XyS schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:05:
Hij moest eerst al naar de Dixie, daarna op een brug ging hij ff lopen en werkte zn lichaam amper mee toen hij opnieuw ging rennen en uiteindelijk ging hij liggen bij zo'n paaltje. Hoop dat het goed gaat, zag inderdaad alleen security/politie met wat water..
Heeft zich gewoon te pletter gelopen, hij gaat er goed doorkomen...

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:55
Ik vind geen livestream: meer updates van de NYM graag!

• pukvg
Chebet op kop, kitata ~ 10 seconden erachter en abdi op plek 3 ongeveer 1 minuut. Nog 1.5 km

• Hartloper
Strijd van stervende zwanen Chebet-Kitata, maar Chebet gaat het toch halen...

• pukvg
Chebet lijkt me nu zeker inderdaad

• pukvg
Abdi nageye derde 2:10:30

[ Voor 9% gewijzigd door pukvg op 06-11-2022 17:17 ]

• Appie76
Nageeye 3e, kitata 2 en Chebet 1.

Ik heb geen signature

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:55
Wat een topprestatie weer van Abdi!

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Abdi, wat een topper!

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Wel raar trouwens dat de vrouwen eerder starten dan de mannen.. Want dat is emancipatie? :+

• Arjan90
Secsytime schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:30:
Wel raar trouwens dat de vrouwen eerder starten dan de mannen.. Want dat is emancipatie? :+
Is dat alleen voor de wedstrijdlopers? Want dat doen ze bij de Dam tot Damloop ook zodat ze bij de finish samen (kunnen) komen. Maar in die Amerikaanse evenementen starten de goede doelen toch ook altijd eerder? Alles voor de likes.

Mijn verslag van de Berenloop (wat een weer, Stef Bos heeft er een nummer overgeschreven :X) volgt nog, een verslagje staat al op Strava: https://strava.app.link/Sec7L7bXJub. Een PR in 3u45min en 42 seconden. Hoe is het de rest vergaan? d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door Arjan90 op 06-11-2022 19:07 . Reden: Zinnen afmaken voor je op Verstuur drukt ]

• Hartloper
Knap Arjan90 ! Ik ben aan het denken met welke vlakke marathontijd (met goed weer) je prestatie zou overeenkomen...
3:20-3:25 ?

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:54
Zo, de DrechtStadLoop halve marathon zit erop! Ik vreesde van tevoren voor zware omstandigheden, maar al met al had het zeker slechter gekund. Wel de hele tijd in de regen gelopen en het ging ook steeds harder regenen, maar als je eenmaal loopt en warm bent heb je er niet echt al te veel last van. Bewust de Puma Nitro Elite’s gekozen voor deze race vanwege de uitstekende grip in natte omstandigheden (de befaamde Pumagrip) en de minimale upper die vrijwel geen water vasthoudt.
Het waaide bij vlagen stevig maar de wind stond voor dit parcours eigenlijk wel gunstig. Het eerste deel waarbij je bijna recht noord-zuid loopt (dus in theorie vol tegen de wind in), lag behoorlijk beschut met aan weerskanten steeds bebouwing of hoge bomenrijen. De rest van het parcours de wind steeds van opzij of mee gehad. Op het einde wel nog een paar korte stukjes vol wind tegen gehad maar daar kon ik redelijk doorheen beunen.
Wat minder was dat ik zowat de hele wedstrijd alleen liep. Ik liep echt in niemandsland, de loper voor me finishte een minuut voor mij, die achter me (de snelste dame) een halve minuut achter me.
Ik was erg snel gestart, de eerste 5K gingen zowat op 10K pace. Ik hoopte te kunnen aanhaken bij een groepje voor me, maar die gingen echt te snel. Ik werd na 5km nog voorbijgelopen door 3 man, even geprobeerd aan te sluiten maar ze versnelden alleen maar. Omdat ik in de eerste 10k al ruim een halve minuut speling had opgebouwd t.o.v. m’n PR van de CPC-loop, heb ik geprobeerd de rest van de race gecontroleerd uit te lopen. Dat is aardig gelukt en m'n eindtijd was 1:17:57, toch weer 43 seconden sneller dan 6 weken geleden in Den Haag. Gewoon super tevreden met dit resultaat dus!

Knap gelopen @Arjan90 , jij had het nog wel een stukje zwaarder daar op Terschelling!

Strava!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIEPABtSN94ubg2gOXMgFu5SjHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJVnIFZEO8vWC51LvzW6563G.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

• Arjan90
@Slupor hele mooie tijd, gefeliciteerd!

Berenloop verslag incoming (en waarschuwing: duurt lang)
tl;dr: 3u45min42sec, tevreden! Wat een slecht weer, wat een heerlijke sfeer. Inspannend tot 32km, daarna zwoegen, kramp en rare pijn. Veel te koud naar het appartement teruggelopen. Toch genoten :D Weer was zo'n 11 graden, met een windsnelheid van 45 tot 55kmpu die je ongeveer 6 km lekker mee had en minimaal 15 kilometer volle bak tegen had :'(

De ochtend verliep erg raar, omdat het nieuws binnenkwam dat 1 van de lichamen was aangespoeld vlakbij het parcours. Daarom aan het begin van de marathon eerst een kleine minuut stilte, blijft indrukwekkend om een enorme menigte in totale stilte te krijgen. Dan de loop zelf: lekker op soepelheid begonnen en dat kwam uit op om en nabij 5:00 als tempo, mijn horloge kwam na 6 minuten wel met de melding dat de prestatieconditie -11 was en toen bleek dat mijn hartslag heel hoog was. Ik voelde al dat het wat hoger was, maar het voelde niet als 172. Maar gewoon mijn gevoel gevolgd qua intensiteit, maar het was wel een eerste "tik". Ben ik dan toch niet fit na gisteren al wat verkouden te zijn geweest? Heel Terschelling was weer uitgelopen om aan te moedigen en door de toegevoegde namen op de startnummers was het aanmoedigen persoonlijker. Geweldig! Terug naar de loop: vanaf 8km pijn laag in mijn buik, echt heel vevelend - zijsteek achtig - en toen begon mijn voet vanaf een 12km ook te klagen (met de welbekende blessure). Die blessure had natuurlijk al veel invloed gehad op de voorbereiding, dus eigenlijk zag ik toen de bui al hangen. Ga ik hem wel kunnen uitlopen? Tempo vastgehouden, doorbikkelen en goed de gelletjes en gummetjes tot me blijven nemen. Uiteindelijk heeft dat geduurd tot een kilometer of 18 en toen trok het wat weg. Ook de voet voelde beter, dus dat was fijn! De timing was goed, want toen hadden we al een kilometer de wind van schuinopzij en werd het afzien. Bij elkaar schuilen en elkaar verder helpen. Ik probeerde een groepje te volgen die me voorbij ging, maar dat ging net te hard, wel 2 kilometer kunnen schuilen. Daarna schoof iemand anders bij mij achteraan waar ik zo'n 2km mee heb gelopen, ook even rustig gekletst en zij is ook met een blessure van start gegaan. Uiteindelijk moest zij me lossen toen we omhoog gingen, omdat ik het tempo makkelijker kon vasthouden. Vanaf 30km kwamen we samen met de halve marathon lopers, ergens fijn omdat we als marathon lopers toen lekker konden inhalen, maar ik moest wel veel roepen om mensen aan de kant te laten gaan, ik ging slalommend over het parcours :+ Hopelijk doet de organisatie daar nog wat aan qua informatievoorziening onderweg (Dam tot Damloop had bijv. een bord dat je rechts of juist links moest lopen, zodat de snellere lopers aan de andere kant voorbij konden, dat hielp goed). Het strand op ging goed, ondanks de klim, maar naar beneden voelde ik mijn voet weer opeens (bekend euvel) en de eerste 50m door het strand schoven we alle kanten op, maar daarna was het redelijk gladgemaakt. Het strand vond ik heel zwaar, ik kon niet schuilen omdat er geen andere marathonloper in de buurt liep en de andere lopers moest ik precies aan de kant voorbij van de wind. Bij 36km weer omhoog en daar was het zo druk dat ik even moest wandelen, toen schoot bovenaan bij het voorzichtig aanzetten de kramp in mijn kuit. Gelukkig een toeschouwer in de buurt die meteen toesnelde toen ik ging zitten en even hielp, met daarna gelijk: "Je moet weer lopen, hier zitten helpt echt niet" (maar dat was ik al van plan). Daarna weer volle bak de wind tegen, de Longway over en daar iedereen door de plassen voorbij gegaan totdat een spier aan de zijkant van mijn onderbeen opeens begon te kloppen/"knappen" bij elke stap. Echt veel pijn, dus even gemasseerd, gewandeld, nog een keer gemasseerd en toen weer gaan hardlopen (mocht ik weer al die mensen voorbij ;w ). Een stuk fietspad was vervolgens ook echt te smal, daardoor kon ik bijna nergens voorbij. Echt balen, ondanks dat het maar een kort stuk was. Toen we het bos weer in draaiden - heerlijk, even geen wind - blauwe lichten in de verte met twee ambulances. Er bleek iemand met een hartstilstand te liggen (ik hoop dat het goed gaat), bizar om daar dan aan voorbij te lopen. Ook paar mensen al tegengekomen met onderkoelingsverschijnselen. Mijn handen voelde ik al vanaf de 32ste kilometer amper tot niet meer, ik was erg blij met mijn armwarmers en handschoenen maar het mocht niet meer baten in de laatste 10km. West-Terschelling in was er ruimte genoeg, dus toen nog genoeg kunnen inhalen. Een iets gewijzigd parcours zorgde er wel voor dat je richting de finish omhoog ging en in die laatste 100 meters begon mijn rechterkuit te krampen. Mijn trainer zou trots zijn geweest op hoe ik mijn tenen daar omhoog trok tijdens het lopen :D Paar keer net niet (anders was ik door gaan hinkelen, haha!), uiteindelijk wel goed de finish over. Maar man, wat was ik koud. Vrouwlief stond gelukkig te wachten en toen hebben we samen een bouillon gehaald. We moesten nog 1,5km naar ons appartement lopen en dat heb ik echt heel erg rillend afgelegd, kuit schoot heel vaak in de kramp toen ik binnen was maar de douche en het warme bad was echt heerlijk. Nu weer lekker op de bank, vanavond zal ik goed slapen.

Ik vind het echt een hele mooie loop, goed georganiseerd en echt een hele mooie omgeving door de duinen. Maar dat weer mag wel wat beter O-) Wel een paar keer gehoord - van mensen die vaak lopen - dat dit toch echt wel weer een van de zwaarste edities was zo niet de zwaarste. Onderweg trouwens drie keer mijn hartslagband bijna verloren (!), ik vermoed door de trailrugzak die hem net een beetje omhoog tilde.

Een gemiddelde hartslag van 166 bpm op een tempo waar ik normaal gesproken zo'n 145 a 150 bpm mee loop, was wel echt balen. Runalyze gaf een VO2max van 42 (!), terwijl mijn gemiddelde rond de 51 ligt. En dat lag niet aan een enorm verval in de hartslag, die bleef wel redelijk vlak. Dat verbaasde me, ik had veel meer stijging verwacht richting het einde. De hoge hartslag heeft me denk ik wel genekt in een snellere tijd, er zat echt niet veel meer in vandaag. Al met al wel - per ongeluk - een prima experiment gehad om zonder lange duurlopen toch de marathon te finishen. De langste lopen waren 2x16,1km en 1x21km. De rest allemaal < 14km met per week maximaal zo'n 55km geloof ik.

@Hartloper Nee, zo groot was de impact echt niet. Uiteindelijk hadden we er de eerste 15km ook weleens wat baat bij (in ieder geval geen last van). Maar wel veel omhoog en omlaag, maar geen enorme klimmen (of dalingen). Maar gezien mijn hoge hartslag, die veel lager had moeten zijn. Maar ik zou zeker een 3u20 a 3u25 moeten kunnen lopen met goede voorbereiding.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan90 op 06-11-2022 22:11 ]

Pagina: 1 ... 208 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.