• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:30

Niku

Alagaesii

Eindhoven is bijvoorbeeld ook een snel parcours, maar trekt veel minder geld uit voor toplopers -> tijden blijven achter bij Rotterdam/Amsterdam.

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-01 13:07
Tim_W schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:02:
Ik reageerde daarmee niet op jou persoonlijk @Roadman, maar wilde enkel even benoemen dat een dergelijk lijstje door de gehanteerde criteria vd atletiekunie eigenlijk niet zo heel veel zegt. Het blijft natuurlijk ook gewoon erg lastig om te vergelijken.

Zie overigens net wel dat ze de 10 snelste lopers wel over alle jaren hebben genomen, dus dan wordt het beeld daarmee wel iets accurater.

Dat Berlijn snel is staat wel buiten kijf, er worden daar niet voor niets zo veel records gelopen. Mooi breed parcours met over het algemeen goed weer en weinig wind.
Berlijn is inderdaad snel, maar ik heb wel van begin tot einde het gevoel gehad dat ik mensen moest inhalen en zelden een vlak tempo kon lopen, dus het zal wel 1 of meerdere minuten gescheeld hebben (en ook 300m extra gelopen). Daar heb ik me wel aan mispakt. Misschien dat ik iets te veel in het midden van mijn vak was gestart (waar je een minimum tijd van 3:15 moest hebben). Lessons learned voor de volgende marathon, dus zoals @Rudedadude aangeeft meer vooraan gaan staan.

Rotterdam lijkt me ook wel aanlokkelijk als snelle marathon, enkel valt het skiverlof niet echt ideaal (1/4-8/4), anderzijds is dat ook wel de start van de taperperiode, en zitten we deze keer iets meer in de vallei wat het gemakkelijker maakt om toch te gaan lopen... Iemand ervaring met het succesvol afronden van een marathon 1 week na het skiverlof? O-)

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:57
Hier is Rotterdam ook het idee voor een snelle tijd en omdat het een iconische marathon is...

Over het algemeen moet je, als je in de voorste vakken start, niet te veel last hebben van de drukte hoewel ik de start in Amsterdam wel best rot vond. Daar was het meteen in het begin vrij smal en moet je meteen inhouden.

Hier is het doel een sub 2:50 (of vooral een tempo onder de 4:00 ;) ) en heel evt sub 2:45. Maar dat als echt alles meezit in de voorbereiding en alles.

Maar eerst maar weer eens echt met een schema gaan beginnen

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:25
Galois schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Interessanter zou inderdaad zijn om naar de gemiddelde tijd van de eerste 100 amateurs te kijken om iets meer over het snelste parcours te kunnen zeggen.
Top 100 amateurs lopen ook voor de meute uit, lijkt mij dan niet zo interessant.
Pak dan echt gewoon per marathon het gemiddelde :)

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-01 11:18
Niku schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Heb daar dit jaar de halve gelopen, en aangezien het parcours van de hele marathon twee keer het parcours van de halve is, kan ik er wel over meepraten. Was dit jaar een maand eerder (en toch al warm). Mooie, relatief kleine, loop vond ik het. Veel door de natuur (het heette niet voor niets eerst De Groene Loper Run), je komt eigenlijk niet door de stad. Paar vervelende viaducten erin, maar verder weinig hoogteverschil.

[...]

Van het verbod op oordopjes/muziek heb ik niets gemerkt :)
@polthemol @frankv120
Ik dacht afgelopen jaar al vernomen te hebben dat het vanaf 2023 in de binnenstad zou doorgaan. Ik vind ook onderstaand artikel terug waarin dit wordt bevestigd.
https://www.hardloopnieuw...-2023-naar-de-binnenstad/

Zelf heb ik gister 6x 2min gelopen. Langzaam maar zeker gaat het de goede kant op. :)

• Niku

Niku

Alagaesii

bal130 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

@polthemol @frankv120
Ik dacht afgelopen jaar al vernomen te hebben dat het vanaf 2023 in de binnenstad zou doorgaan. Ik vind ook onderstaand artikel terug waarin dit wordt bevestigd.
https://www.hardloopnieuw...-2023-naar-de-binnenstad/
Vreemde keuze met Maastrichts Mooiste die een paar weken later al in de stad is (en veel groter).

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-01 17:23
Vanavond voor de eerste keer deze herfst in het donker gelopen.
Het viel niet tegen.
12 km in een uurtje.
Wel heb ik gemerkt dat de topvorm er niet is, ademhaling was net iets sneller (en hartslag ook) ivm dan toen ik in topvorm was (deze zomer).

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-01 21:53
polthemol schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

technisch gezien is hij doorgeschoven naar januari toch? Is wel een fijne trail, vrij pittig ook.

Ik ga voor de 100K. Zou mijn eerste ultra zijn geweest tot corona kwam en deze werd geschrapt, dus nu toch even proberen af te vinken nog.

Belooft wel een dag te worden dat we mogelijk zelfs in singlet kunnen gaan rennen :P
24 graden 8)7

Poeh heel veel succes in ieder geval, ben nu al benieuwd naar de verhalen!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

polthemol schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:48:
nog tweakers die dit weekend modder gaan happen in Voeren bij de Grizzly 100 / Bear Trail?
Zaterdag staat voor mij de 24km Posbanktrail op het programma. :)

lekker man....."herfst"........ _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nzXuAYG0XY1gsLziG_XXw8l_K4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kgl7enlT7ig85EZd1TDmFxn7.jpg?f=user_large

ik denk dat ik die 1,5 liter waterzak maar tot zijn strot toe vul :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• polthemol
  • Laatst online: 11:43

polthemol

Moderator General Chat
nooit gedacht dat ik al zou meemaken dat ik ORS ga inpakken bij een trail diep in de herfst :')

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:52
polthemol schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:09:
nooit gedacht dat ik al zou meemaken dat ik ORS ga inpakken bij een trail diep in de herfst :')
ORS???

Nickname KasPlantje.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
https://www.apotheek.nl/medicijnen/ors zouten en suikers vermengt in poedervorm. Erg handig als je last hebt van uitdroging of als je weet dat je langere tijd hard aan het zweten gaat gaan met warm weer. Buiten dat het bij grotere hoeveelheden voor wat opstopping zorgt, is het iets wat ik altijd wel bij me heb in mijn 'emergencykit' in mijn racevest (naast een spaceblanket, wat tape, drukverband, normaal verband, naalden (om blaren mee leeg te prikken) en paracetamol).

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:52
Vandaag weer een lekker rondje gelopen nadat ik hem gisteren uit moest stellen omdat ik te laat thuis was.
Dus gisteren maar wat crossfit gedaan en vandaag gelopen. In totaal 12k gelopen waarvan 7.2km interval namelijk 12x600m met 30s rust. ging eigenlijk beter dan dat ik had verwacht na gisteren waarbij het best wel op de core en benen aankwam bij de crossfit.
polthemol schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

https://www.apotheek.nl/medicijnen/ors zouten en suikers vermengt in poedervorm. Erg handig als je last hebt van uitdroging of als je weet dat je langere tijd hard aan het zweten gaat gaan met warm weer. Buiten dat het bij grotere hoeveelheden voor wat opstopping zorgt, is het iets wat ik altijd wel bij me heb in mijn 'emergencykit' in mijn racevest (naast een spaceblanket, wat tape, drukverband, normaal verband, naalden (om blaren mee leeg te prikken) en paracetamol).
Hoeveel km ga jij wel niet lopen. Dat is bijna meer dan dat ik bij hem met het mountainbiken en dan heb je ook nog spullen bij voor de fiets?

[ Voor 19% gewijzigd door GerGio op 27-10-2022 15:23 ]

Nickname KasPlantje.

• Roozzz
  • Nu online
GerGio schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Hoeveel km ga jij wel niet lopen. Dat is bijna meer dan dat ik bij hem met het mountainbiken en dan heb je ook nog spullen bij voor de fiets?
Kilometertje of 100 zo te zien :+
polthemol schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:48:
nog tweakers die dit weekend modder gaan happen in Voeren bij de Grizzly 100 / Bear Trail?
Succes Pol! _/-\o_

If you can see, look. If you can look, observe

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@GerGio 100 hopelijk. Maar dat zijn ook nooddingen, toch wel belangrijk in mijn ogen dat je jezelf wat kan verzorgen. In de praktijk is het kaar een klein ziplock zakje

• bal130
  • Laatst online: 18-01 11:18
Niku schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:09:
[...]

Vreemde keuze met Maastrichts Mooiste die een paar weken later al in de stad is (en veel groter).
Ik vermoed toch een beetje concurrentie opzoeken. Maastrichts Mooiste (MM) wordt georganiseerd door Golazo, zij zijn wat groter en organiseren onder andere ook CPC Den Haag. Maastricht Running Festival (MRF) daarentegen wordt georganiseerd door Rob Frambach (Extra Leisure) en organiseren meer lokaal maar doen ook de organisatie van IronMan Maastricht.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, alvast begonnen met de voorbereidingen voor morgen, boodschapjes gedaan voor bananen voor onderweg, bakje kwark en mueslibollen voor na de race.

Vanmiddag even kleding klaarleggen, startnummermagneetjes en andere zut klaarleggen.

en owja.....water mee voor onderweg :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ipzx3zJpQTH43f4q_dmr61NjJFg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rrEZxo3h8mOKxhkCZlOVTeGE.jpg?f=user_large

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:09
Fraggert schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:35:
Zo, alvast begonnen met de voorbereidingen voor morgen, boodschapjes gedaan voor bananen voor onderweg, bakje kwark en mueslibollen voor na de race.

Vanmiddag even kleding klaarleggen, startnummermagneetjes en andere zut klaarleggen.

en owja.....water mee voor onderweg :P

[Afbeelding]
Oh ja, dat zijn die dingen die ik altijd kwijt ben :+ Maar eens opzoeken vandaag, aangezien ik morgen ook een wedstrijd heb. Gelukkig is het maar een 5km, dus veel zut hoef ik niet mee te nemen :)

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:20
Ik heb laatst ook van die magneetjes gebruikt, vond ze wel ideaal. :) Wel 'prijzig' met €10 via bol, maar ach, ze werken goed! Ze zijn wel goedkoper te vinden maar dan heb je allemaal logo's, vlaggetjes en weet ik wat voor symbooltjes erop. Gek genoeg was compleet wit duurder...

Met spelden zit ik altijd te klooien en moet ik 3x opnieuw doen, met van die magneetjes was het in één keer klaar en zat het nummer er strak en recht op.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:56
Slickk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:47:
Ik heb laatst ook van die magneetjes gebruikt, vond ze wel ideaal. :) Wel 'prijzig' met €10 via bol, maar ach, ze werken goed! Ze zijn wel goedkoper te vinden maar dan heb je allemaal logo's, vlaggetjes en weet ik wat voor symbooltjes erop. Gek genoeg was compleet wit duurder...

Met spelden zit ik altijd te klooien en moet ik 3x opnieuw doen, met van die magneetjes was het in één keer klaar en zat het nummer er strak en recht op.
Is idd ideaal, maar heb ook al eens bij harde wind een klapperend startnummer gehad en wegvliegende startnummers...dus het werkt niet altijd.. ;)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:55
JMaster schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Zelf ook een paar kilo teveel, maar ook zeker een tiental kilo's te zwaar geweest. Ik kan je geen schoen aanbevelen, dat moet je zeker als je wat zwaarder bent en net begint, aan laten meten.
Demping zit in zoveel schoenen, maar de pasvorm is heel persoonlijk, evenals de stand van je voeten.

Echt, geloof me, ga gewoon naar een hardloopwinkel en laat je een paar schoenen opmeten. Maak van tevoren een afspraak, zodat ze alle tijd voor je hebben.
Vanmorgen bij Runnersworld geweest. Bleek dat m'n enkel bij elke stap aardig kantelde, gezien op video.
Paar schoenen geprobeerd en de Brooks Adrenaline GTS 22 kwam er als beste uit, deze gekocht en straks maar eens proberen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:54

Galois

1811 - 1832

Wat is volgens jullie zwaarder:

- 8x 1 km met 90 seconden rust op 4:00/km, of
- 1x 15 km met 4:00/km?

Ik heb vaak het gevoel dat 8x 1 km zwaarder is...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-01 18:53
Galois schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:41:

Zodra ik 15 km met 4:00/km kan, laat ik je het verschil weten.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Galois

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

Zodra ik 15 km met 4:00/km kan, laat ik je het verschil weten.
Hehehe...
Ik was al bang voor deze reactie... :)

- 8x 1 km met 90 seconden rust op x/km, of
- 1x 15 km met x/km?

(met x/km je snelst mogelijke gemiddelde km-tijd op de 15 km)

:D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Galois schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Hehehe...

- 1x 15 km met x/km?

Fysiologisch is 15km op dat tempo natuurlijk zwaarder dan 8x 1km - je loopt namelijk bijna 2 keer zo ver op hetzelfde vermogen.
Met aanzetten en afremmen na iedere km kan ik me wel voorstellen dat het soms makkelijker voelt om op tempo door te lopen. Als je gaat wandelen geef je je lichaam ook de ruimte om te zeggen "auw, dit doet pijn", terwijl als je gewoon door blijft rennen het lichaam die kans trager of minder krijgt.
Dus op die manier kan ik me wel voorstellen dat 8x 1km als heftiger aanvoelt dan 15km op datzelfde tempo...

PS4 PSN: Dazzler2120

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:56
Ik vind 8x 1 km interval doorgaans zwaarder dan een lange 15 km. Maar, dan is er wel een verschil in snelheid tussen die twee. Op hetzelfde tempo is 8 km minder zwaar dan 15 km. Als je dan ook nog eens iedere km extra rust en pauze hebt, dan gaat dat zeker. Nou loop ik geen 15 km op 4:00/km, maar dat maakt niet echt uit. Dezelfde vergelijking kun je maken voor 5:00/km als tempo.

Punctuality is the politeness of kings

• DutchEagle1993
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-01 10:07
Lees al een aantal weken mee in dit topic, tijd om ook eens wat te plaatsen.

In Februari gestart met een Couch25K onder begeleiding van een trainer bij een loopgroepje. Dit is mij erg bevallen. In april een doel gezet!(Marathon Rotterdam 2023). Ondertussen al aardig wat loopjes verder.

10KM gelopen in Noordwijk in juni.(lekker warm)

Kwart marathon in Rotterdam bij de halve van Rotterdam in juli. (Wat een hitte)

Halve marathon gelopen in Den Haag(CPC). (Wat een eind!)

Naar de halve marathon toe getraind met het halve marathonschema van Sportrusten(MAX 10K). Wel een keer verdwaald geweest in het bos dus dat was een prima meting of ik er een beetje klaar voor was :)

Rustig aan gaat het de goede kant op richting de hele marathon. Twijfel nog een beetje wat voor schema ik erbij pak in de laatste maanden richting de marathon.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchEagle1993 op 28-10-2022 15:27 ]

• mhr-zip
[...]

Hehehe...

- 1x 15 km met x/km?

Wat train je het meest?

Ik doe relatief veel intervallen bij de atletiek, ik vind juist een LDL zwaar voelen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

Wat train je het meest?

Ik doe relatief veel intervallen bij de atletiek, ik vind juist een LDL zwaar voelen.
Ik doe beide niet zo heel vaak hoor... :)

15 km op 4:00/km is mijn max en dat doe ik alleen tijdens een wedstrijd. En omdat ik nu voor de 7H aan het trainen ben, ben ik wat meer bezig met mijn snelheid.

En daarom dat ik ervaarde dat 8x 1 km intervallen, zo zwaar aanvoelen, dat ik mij afvraag of 1x 15 km in dat tempo niet minder zwaar is. Vanwege het 'maar' 90 seconden rust tussen de intervallen.

Verder moet ik wel zeggen dat mijn doel was om onder de 4:00 te lopen tijdens die intervallen, maar dat is best lastig en ik liep steeds 3:50/km (dat ga ik natuurlijk nooit 15 km volhouden, in 4:00/km (hopelijk) wel).

• Hartloper
Galois schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:41:

Aan je onderschrift kan ik zien dat je nogal interesse hebt in wiskunde.

Logisch en wiskundig en trainingstechnisch is de 15 km aan één stuk uiteraard zwaarder !

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hartloper schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:25:
[...]

Aan je onderschrift kan ik zien dat je nogal interesse hebt in wiskunde.

Logisch en wiskundig en trainingstechnisch is de 15 km aan één stuk uiteraard zwaarder !
Klinkt logisch… maar toch heb ik vaak het gevoel dat die intervallen zwaarder zijn. Misschien vanwege de cardiovasculaire aanpassing? Hartslag van 170 dan weer 120, dan weer 170, enz?

Maar ligt blijkbaar aan mij… :)

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:01
Galois schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Klinkt logisch… maar toch heb ik vaak het gevoel dat die intervallen zwaarder zijn. Misschien vanwege de cardiovasculaire aanpassing? Hartslag van 170 dan weer 120, dan weer 170, enz?

Acceleratie kost misschien meer inspanning dan tempo vasthouden? Maar je propositie lijkt me zo extreem dat 15k continu me sowieso wel zwaarder lijkt.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Iedereen veel plezier en succes gewenst bij de hardloopevementen van vandaag *O*

Even @polthemol uitlichten…….heel veel succes met de Grizzly 100k vandaag. d:)b

• bvsteyn
Fraggert schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 07:15:
Iedereen veel plezier en succes gewenst bij de hardloopevementen van vandaag *O*

Even @polthemol uitlichten…….heel veel succes met de Grizzly 100k vandaag. d:)b
Succes vandaag! ;)

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:57
Dafuq, 100k :o

@polthemol Succes!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:07
100km! Succes vandaag! _/-\o_

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MrAcid schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Deze inmiddels besteld, hopelijk binnenkort proberen! Lastig aan te komen met beperkte voorraad maar het lijkt me een mooie schoen (in de winkel gezien/gevoeld) én met een behoorlijk betere duurzaamheidsclaim qua kilometers dan de Nike VaporFly’s (die na 100 wedstrijdkm’s nog net niet uit elkaar vallen). Qua prijs zit de KD900X ónder wat ik recent betaald heb voor mijn Nike Zoom Fly 4 die ik momenteel als trainingsschoen gebruik.

Inmiddels al meer mensen ervaring op?
Vanmorgen mijn eerste run gedaan op die Decathon carbon schoenen (Kiprun KD900X), 20km duurloop achter de ‘sportkar’ (zoals wij ‘m thuis noemen). Ze zijn echt véél harder dan de VaporFly’s, totaal niet zacht/zompig dus - beetje op het oncomfortabele af eerlijk gezegd. Tempo (4:40/km) was niet echt hoog genoeg om heel representatief te zijn en ook het duwen van z’n karretje maakt het natuurlijk wel wat anders. Daarnaast vind ik de ‘upper’, dus het deel dat over je voet heen gaat érg stug.

Ze zijn wel echt lekker licht, maar de eerste indruk is toch wat negatief. Wie weet verandert dat nog.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 21:36
@Galois je bedoelt denk ik vooral het idee wat je tijdens een training hebt: dat fenomeen komt bij ons in ieder geval vaak voor. Dat ik bijvoorbeeld een 10km tempo 6x1km loop, en dat je dan de laatste herhalingen al stuk gaat. Terwijl je het in een wedstrijd ook "gewoon" 10km kan. Maar hoe ik me voel na een westrijd is wel heel anders dan na een training :D

Onze vakantie in Frankrijk was top, maar alle wachtrijen en het vele "leunen" op mijn voeten heeft de blessure wel weer aangewakkerd :( Bij de loopjes geen last, maar 's ochtends is de voet weer erg stijf. Het lijkt deze week ook langzaam iets beter te gaan naarmate de week vordert, het scheelt dat ik nu sowieso minder loop. Hopelijk dat het meevalt en dat ik er volgende week zondag niet teveel last van heb.

@polthemol succes man, wat een afstand! Ik heb maar één vraag: waarom?! Haha, "geniet" ervan!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:50
Vandaag als voorbereiding op de Strong Viking trail volgende week een eerste rondje gemaakt op mijn gewonnen trail schoenen (via zo'n strava challenge). Ze bevielen prima, niet heel bijzonder maar het bospad voelde niet veel anders dan het asfalt na een week met dit warme weer. Ik loop normaal op Brooks Ghost 14 schoenen dus qua pasvorm waren ze vrijwel identiek. Met goede moed dus alles klaar voor volgende week!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8IUM2U7fYDU-Mw-VL4KGiG2wsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2oRJvSsRJBIiVoegGQvINh4.jpg?f=fotoalbum_large

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Arjan90
Iemand trouwens een tip voor het meenemen van gelletjes bij de marathon? Ik verwacht er minimaal 6 mee te nemen, elke 6km wil ik er 1 pakken. Maar drie gelletjes in de zijzakken van de broek (Fusion) is wel veel, mijn telefoon moet ik vaak even wisselen van zak omdat mijn been anders wat gek gaat voelen (net alsof het een klein beetje knelt). Ik heb SiS gelletjes die wel wat grote verpakkingen hebben.

Drinkposten zijn er genoeg - elke 5km. Maar ik vind zo'n band om mijn middel maar matig, omdat het vaak toch wat omhoog schiet met het lopen of wat beweegt. Ik ben er vast te slank voor :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Roozzz
  • Nu online
Arjan90 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:17:
Iemand trouwens een tip voor het meenemen van gelletjes bij de marathon? Ik verwacht er minimaal 6 mee te nemen, elke 6km wil ik er 1 pakken. Maar drie gelletjes in de zijzakken van de broek (Fusion) is wel veel, mijn telefoon moet ik vaak even wisselen van zak omdat mijn been anders wat gek gaat voelen (net alsof het een klein beetje knelt). Ik heb SiS gelletjes die wel wat grote verpakkingen hebben.

Drinkposten zijn er genoeg - elke 5km. Maar ik vind zo'n band om mijn middel maar matig, omdat het vaak toch wat omhoog schiet met het lopen of wat beweegt. Ik ben er vast te slank voor :D
Gels in een softflask doen en die in de zijzak van je broek steken. Met die dunne van sis gaat dat prima. Geen geklooi meer met verpakkingen open worstelen etc...

Ik geloof dat ik er probleemloos 4 in één 250ml softflask doe, misschien wel vijf. Evt kan je ook voor twee van 150ml gaan.

• Tazzie79
  • Laatst online: 07-01 13:07

Ik had er ook 6 mee in de Fusion broek (wel maurten), de telefoon heb ik wel niet meegenomen omdat het anders inderdaad wat veel was.

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Iemand trouwens een tip voor het meenemen van gelletjes bij de marathon?
Ik had 12 yoghurt gums bij me en kreeg onderweg twee keer 250ml cola aangereikt. Was ruim voldoende. Moest wel een beetje uitkijken dat ik de snoepjes niet inademde, maar daar was op geoefend.

Strava

• Hartloper
MrAcid schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Vanmorgen mijn eerste run gedaan op die Decathon carbon schoenen (Kiprun KD900X), 20km duurloop achter de ‘sportkar’ (zoals wij ‘m thuis noemen). Ze zijn echt véél harder dan de VaporFly’s, totaal niet zacht/zompig dus - beetje op het oncomfortabele af eerlijk gezegd. Tempo (4:40/km) was niet echt hoog genoeg om heel representatief te zijn en ook het duwen van z’n karretje maakt het natuurlijk wel wat anders. Daarnaast vind ik de ‘upper’, dus het deel dat over je voet heen gaat érg stug.

Ze zijn wel echt lekker licht, maar de eerste indruk is toch wat negatief. Wie weet verandert dat nog.
Dat is nuttige info, bedankt ! Ik heb heel veel gelezen over superschoenen, en heb momenteel 2 oude Vaporfly 4%, 2 nieuwe Vaporfly Next % 2 en 1 paar Alphafly's, dus ik heb ook echte ervaring.

Het is én de combinatie van heel zacht schuim met goede energieteruggave én een carbonplaat die de "magie" geeft.

Als die Kiprun KD900x (konden ze echt geen sexier naam verzinnen ?) geen superschuim heeft, dan is het geen superschoen. Lichte duurzame wedstrijdschoen, akkoord, maar geen superschoen.

Ik was wat aan het twijfelen om een paar te kopen, maar als ik jouw review lees, en zie dat andere reviews ook spreken over hardere middenlaag, dan denk ik niet dat het de moeite waard is om te proberen.

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06-2025
Galois schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Ik herken het gevoel wel. Waar het mee te maken zou kunnen hebben, is dat je die intervallen doet als onderdeel van je training en je dus mogelijk nog niet helemaal fris bent. Voor een wedstrijd heb je vaak een tijdje rustiger aan gedaan en gecombineerd met wat adrenaline gaat het dan wat makkelijker.

Een tip die ik volgens mij in de pacer hoorde: probeer je intervallen of tempotrainingen niet perse strak op wedstrijdtempo te doen maar 10’ langzamer. Dat compenseert het gebrek aan adrenaline, singletje en wedstrijdpatta’s.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• bluek
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-01 16:23

Ik heb ooit een belt van SIS hiervoor gebruikt maar die had een te slap elastiek. Het lijkt erop dat deze belts niet meet te koop zijn. De SPI belt heeft ook een slap elastiek.
Ik gebruik meestal een FLIP belt. Kan mijn telefoon in en genoeg gelletjes. Ik had er ook iets van 6 mee, als ik het me goed herinner. Er was zelfs nog plek voor wat Powergel shots, voor een beetje variatie energiebronnen.

• MrAcid
  • Niet online
[...]

Hehehe...

- 1x 15 km met x/km?

Als 8x1km zwaarder voelt dan ga je veel te verkrampt/geforceerd die intervallen in. Als je dat tempo óók 15km non-stop kunt lopen dan kun je dat met veel ontspanning doen en moet je dus niet gaan “knijpen en persen” op die 1km’s. Dat is het enige dat ik kan bedenken wat een fysiek verschil zou kunnen maken.

En anders is het puur mentaal - maar snap ik ‘m eigenlijk ook niet. 😅

• Arjan90
@bluek hobbelt dat ding bij jou niet mee dan? Daar had ik bij 3 verschillende modellen last van, waardeloos. Het elastiek rekt uit, hij wordt toch wat groter door de continue beweging, kortom: ik heb er een irritatiepuntje bij tijdens het lopen.

@Roozzz Das helemaal geen gek idee, meng je het dan nog met een klein beetje water of niet? Gebruik je de standaard Decathlon flesjes?

@Tazzie79 Ga ik toch nog een keer passen. In Rotterdam lukte het ook, maar had ik een andere broek die net wat minder lekker zit.

Ik kan voor de laatste gelletjes ook vervangen met gums met cafeïne erin (fruit boost geloof ik), die zijn wat makkelijker mee te nemen maar hebben dus echt, nouja, kwalitatief uitermate teleurstellende verpakkingen. Die kan ik wel achterin het zakje steken in een boterhamzakje ofzo. Misschien maar wat mixen op die manier, of om beurten een gummetje en gelletje nemen.

Edit: ze hebben ook elke 5km sportdrank staan, dus als ik in het begin daar op teer en daarna overga op gelletjes komt het vast ook goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 29-10-2022 21:41 ]

• mhr-zip

Iets van een marathonvest? En dan niet een met zo'n plakkaat op je rug.

Afbeeldingslocatie: https://www.bfgcdn.com/1500_1500_90/502-6134-0211/osprey-duro-lt-trailrunningrugzak.jpg

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1737193/k$a955569cca159b9bde8f11269b72f595/sq/marathonvest-witgeel.jpg?format=auto&f=646x646

• Arjan90
@mhr-zip ik heb dit jaar een trailvest gekocht en welgeteld 1x geprobeerd - daarna niet meer de grotere afstanden kunnen lopen. Maar die kan ik zeker hiervoor gebruiken, gewoon even de waterzak eruithalen! Eens kijken of dat wat is, daar had ik niet aan gedacht omdat ik stiekem was vergeten dat ik hem had 8)7

• bluek
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-01 16:23
Arjan90 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:35:
@bluek hobbelt dat ding bij jou niet mee dan? Daar had ik bij 3 verschillende modellen last van, waardeloos. Het elastiek rekt uit, hij wordt toch wat groter door de continue beweging, kortom: ik heb er een irritatiepuntje bij tijdens het lopen.
@Arjan90
Sorry, mijn geheugen is toch niet helemaal goed. De SPI belt is ook niet optimaal. Ik bedoelde de FLIP belt. Als je die in de goede maat hebt, gaat een marathon prima met allerlei spullen daarin. Maar het wel een redelijk grote belt.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:41

sebasd

rijdt op espresso

Zo, de eerste afhaker voor de Alfa Bear trail meldt zich.

De afgelopen weken al slecht geslapen, nog slechter gegeten en daardoor weinig gelopen. Vandaag 26km verhard en vlak op de planning, om te kijken hoe dat gaat en of het zin heeft om 24km onverhard en op en neer te gaan lopen.

Conclusie: nee. Na 22-23km was de pijp helemaal leeg en dus het laatste stukje maar naar huis gewandeld.

Geen zin om over twee weken helemaal naar Limburg te rijden om mezelf daar totaal de vernieling in te lopen (en dan ook weer terug te moeten rijden). En inschrijving omzetten naar een kortere afstand, daar doe ik niet aan. Het was de lange afstand of niks.

Ik doe even een stapje terug qua afstanden, eerst maar weer eens regelmatig lopen, er lol in blijven houden en nu maar eens serieus werk maken van die 10-15kg die er echt af moet als ik wil kunnen doen qua hardlopen wat ik wil doen.

[ Voor 6% gewijzigd door sebasd op 30-10-2022 13:25 ]

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:41

sebasd

rijdt op espresso

.

[ Voor 99% gewijzigd door sebasd op 30-10-2022 13:25 . Reden: Wijzigen, mafklapper, niet jezelf quoten ]

• Roozzz
  • Nu online
[...]

@Roozzz Das helemaal geen gek idee, meng je het dan nog met een klein beetje water of niet? Gebruik je de standaard Decathlon flesjes?
Nee, dat is in principe niet nodig met de Sis Isotonic gels. Ik gooi van te voren gewoon de verpakkingen erin leeg en that's it. Mocht je het fijn vinden kan je ze ongetwijfeld wat aanlengen.

Geen ervaring met die van de decathlon, maar de diverse varianten die we wel in huis hebben liggen werken allemaal prima. In de praktijk zijn 9/10 hydrapak rebrands, dus ik zou me niet teveel zorgen maken. Gewoon een keer proberen tijdens een traininkje of het voor jou iets is.

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 30-10-2022 15:34 ]

• Roozzz
  • Nu online
Even een vraagje voor de super-shoe-guru's hier. Tijdens mijn marathon tempo blok vandaag, vroeg ik me af of je dit soort blokken niet op je 'super-shoe's' zou moeten lopen als je daar de marathon op loopt. Wat is de best practice hierin?

Wil je trainen op dezelfde schoenen? Dan heb je namelijk in ieder geval het tempo en gevoel er strak inzitten en weet je precies waar je aan begint.
Of juist trainen op reguliere schoenen? Dan heb je een beetje gratis snelheid (of hetzelfde tempo iets eenvoudiger) op wedstrijddag. En laat je dan het tempo los?

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-01 20:18

Ik gebruik hier deze belt voor: https://all4running.nl/co...QeKC31hCMgPQaAhl1EALw_wcB plaats voor 8 gelletjes en je kan je startnr er aan vast maken. Werkt prima!

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@polthemol succes man, wat een afstand! Ik heb maar één vraag: waarom?! Haha, "geniet" ervan!
welke reden is er dan om te stoppen na een marathon? :p

Wedstrijd ging aardig. Weer was veel te warm voor mij, maar genoeg drinken fixed dat. Stom genoeg de keuze gemaakt mijn poles niet mee te nemen, maar dat hinderde me niet om aardig bergop te gaan.Wel wat maagproblemen tijdens het rennen, al werd dat vakkundig opgelost door op een VP een dixi stevig te laten schudden. Rond km 50 kreeg ik daar de rekening voor: linkerbovenbeen verkrampte met klimmen vrij snel, samen met nog een enkel lichtjes omgeslagen. Bij komst op de voorlaatste VP nog een collectie mensen ingehaald: rennen ging nog altijd als het maar niet bergaf ging. Na 70K bij een groepje van drie aangehaakt en besloten samen op veilig te spelen. De herfstbladeren maakten het afdalen vaak tricky en ieder had ondertussen zijn eigen issues. Zonder noemenswaardige issues over de finish gekomen en weer wat wijze lessen geleerd, oa. dat er veel meer in had gezeten als 130ste te worden, als ik die poles maar bij had gehad.

https://www.strava.com/activities/8039172063

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09-2025

Ikzelf gebruikte voor mijn marathon dit, werkte in mijn geval super, ik nam elke 7 km een gelletje in in totaal had ik 6 gelletjes mee.

De band werkte in mijn geval echt perfect.

PSN: Alvanosa

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:36
Vandaag in een plaatselijke ronde een maat gehaasd naar een nieuwe pr op de 10 (onder de 46min). Het doel is behaald. Toch ook een leuke manier om het hardlopen te beleven.

• MrAcid
  • Niet online
polthemol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Wedstrijd ging aardig. Weer was veel te warm voor mij, maar genoeg drinken fixed dat. Stom genoeg de keuze gemaakt mijn poles niet mee te nemen, maar dat hinderde me niet om aardig bergop te gaan.Wel wat maagproblemen tijdens het rennen, al werd dat vakkundig opgelost door op een VP een dixi stevig te laten schudden. Rond km 50 kreeg ik daar de rekening voor: linkerbovenbeen verkrampte met klimmen vrij snel, samen met nog een enkel lichtjes omgeslagen. Bij komst op de voorlaatste VP nog een collectie mensen ingehaald: rennen ging nog altijd als het maar niet bergaf ging. Na 70K bij een groepje van drie aangehaakt en besloten samen op veilig te spelen. De herfstbladeren maakten het afdalen vaak tricky en ieder had ondertussen zijn eigen issues. Zonder noemenswaardige issues over de finish gekomen en weer wat wijze lessen geleerd, oa. dat er veel meer in had gezeten als 130ste te worden, als ik die poles maar bij had gehad.

https://strava.app.link/NtKezEhfyub
Strava link werkt niet? Benieuwd naar parcours en verloop! Gefeliciteerd met je finish in elk geval!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
MrAcid schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

Strava link werkt niet? Benieuwd naar parcours en verloop! Gefeliciteerd met je finish in elk geval!
fixed it denk ik

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18-01 21:47
Zag hier deze week de discussie dat een x-aantal intervallen zwaarder kunnen aanvoelen dan een loop aan één stuk over dezelfde afstand en hetzelfde tempo. En ook dat je bij wedstrijden altijd nét wat extra kan geven in vergelijking met je trainingen.
Kan hier na vandaag een mooie praktijkervaring aan toevoegen. Na de marathon van Eindhoven 3 weken geleden eerst anderhalve week alleen rustig gelopen en daarna langzaam weer wat trainingen toegevoegd, omdat ik vandaag de 10km van Etten-Leur zou lopen bij de Van Oers Marathon Brabant.
Op basis van gelopen tijden in de voorbereiding voor de marathon wist ik dat een sub 36 haalbaar zou moeten zijn, maar ik had ook het idee dat ik niet op het fitness level zat van net voor de marathon. Tijdens de paar trainingen had ik de grootste moeite om m’n 10k doeltempo te halen en vast te houden. Waar in de tweede helft van het marathonblok vrijwel alle intervallen relatief makkelijk sub 3:40 pace gingen, moest ik nu voor m’n gevoel extreem hard werken om dat tempo te halen.

Maar goed, dan sta je vol adrenaline aan de start en ga je er toch weer erg enthousiast vandoor. :+ Tot m’n eigen verbazing ging de eerste km in 3:29. Daarna met 2 andere lopers een aantal km een mooi constant tempo van 3:32-3:34 gelopen. Ook de laatste kilometers het verval beperkt kunnen houden, en uiteindelijk gefinisht in een tijd van 35:56, gemiddelde pace 3:34 (Strava). Weer een PR van bijna een minuut! *O*
Op basis van de laatste trainingen nooit verwacht dat ik dit tempo over 10km zou kunnen vasthouden. Maar het blijkt maar weer mooi dat de adrenaline en medelopers in een wedstrijd het beste uit jezelf naar boven kunnen halen!

Strava or it didn’t happen.

Strava

• mhr-zip
Edit: ze hebben ook elke 5km sportdrank staan, dus als ik in het begin daar op teer en daarna overga op gelletjes komt het vast ook goed.
Kan je dat niet beter andersom doen?

Dus beginnen met de gelletjes.

* mhr-zip is hardloop leek.

• Hartloper
Roozzz schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:32:
Even een vraagje voor de super-shoe-guru's hier. Tijdens mijn marathon tempo blok vandaag, vroeg ik me af of je dit soort blokken niet op je 'super-shoe's' zou moeten lopen als je daar de marathon op loopt. Wat is de best practice hierin?

Wil je trainen op dezelfde schoenen? Dan heb je namelijk in ieder geval het tempo en gevoel er strak inzitten en weet je precies waar je aan begint.
Of juist trainen op reguliere schoenen? Dan heb je een beetje gratis snelheid (of hetzelfde tempo iets eenvoudiger) op wedstrijddag. En laat je dan het tempo los?
Wie het schoentje past trekke het aan.

Je mag niet teveel trainen met je superschoenen, om ze nieuw te houden; anderzijds moet je ze toch ook inlopen.
Een training met marathonblokken is daarvoor inderdaad ideaal.
De rest van je trainingen, zowel de lange duurlopen als wat snellere intervallen, kan je gerust op je gewone trainingsschoenen doen.

• Hartloper
@bluek hobbelt dat ding bij jou niet mee dan? Daar had ik bij 3 verschillende modellen last van, waardeloos.

Welke wedstrijd ?

De eerste drinkposten zijn het drukst, naarmate de wedstrijd vordert zijn er minder lopers rond je en wordt het gebruiken van de drankposten gemakkelijker.

• Arjan90
Hartloper schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Welke wedstrijd ?

De eerste drinkposten zijn het drukst, naarmate de wedstrijd vordert zijn er minder lopers rond je en wordt het gebruiken van de drankposten gemakkelijker.
De Berenloop op Terschelling. Aantal deelnemers is max. 1.000, maar afgelopen jaren 500 a 600 deelnemers. Dus qua drukte zal het wel meevallen. Je mag als deelnemer zelfs je bidons achterlaten bij de start om zo bij de drankposten je eigen drinken te hebben.

@mhr-zip kan inderdaad ook :+

• Krylinck
Over de superschoenen... Ik heb ze voor de marathon gebruikt toen ze reeds 2,5 jaar oud waren en er 250 kilometer op stond. In de voorbereiding een 10 EM erop gelopen, dat was de langste afstand die ze gehad hebben tot de marathon. Tijdens de marathon geen centje pijn en geen blaren of problemen met de voeten achteraf.

Zit nu helaas wel met een hele rare blessure. Reeds 6 weken pijn in mijn kont. Leek eerst een piriformis pijnsyndroom, rond de marathon was het weg en nu is het in volle hevigheid teruggekomen rond de quadratus femoris met opnieuw uitstralingspijn. Eerst kon ik er gewoon mee trainen maar nu zelfs na een week hardlooprust helemaal niet meer. Stekende pijn achter de heup soms met uitstraling naar de zijkant van m'n been. Heb al veel kunnen uitsluiten. Het lijkt geen slijmbeursontsteking of iliotibiaal bandsyndroom te zijn. Hernia lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Maar een quadratus femoris blessure is zeldzaam. Beleid voor alle mogelijkheden (behalve een stressfractuur) is corticosteroïden, dus die heb ik maar in de pijnlijke plek gezet. Nu een week rustig aan doen, ook met fietsen, en dan maar kijken. Volgende stap is MRI en sportarts, daar zit mijn portemonnee niet op te wachten...

Strava

• bvsteyn
Mooie resultaten zie ik voorbij komen...vooral die 100k van @polthemol _/-\o_

@Fraggert hoe is het gegaan dit weekend?

Zelf al twee weken niet gelopen helaas ivm rugklachten. Een achterdeur terughangen in zijn scharnieren ging niet goed.. :(

Het ritje gisteren op de Elliptigo ging prima, dus vanochtend maar ff een kort rustig rondje proberen te hardlopen. Kijken hoe de rug het houd. Het is in ieder geval nog niet pijnvrij.. :'(

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-01 09:30

Ik heb in Eindhoven met de Fusion tight gelopen met telefoon aan 1 zijde samen met 2 gels -en 4 gels aan de andere kant. Dat ging op zich best ok, maar ik zou mijn volgende marathon toch weer gaan voor een normale korte broek in combinatie met een flipbelt, dit beviel me vorig jaar in Rotterdam toch net iets beter. Telefoon achterop en voorin de gels. Verder standaard bij elk 5km wat AA en wat water.

Ik had overigens dit jaar nog een oud drinkflesje meegenomen welke ik kon weggooien voor het 1e 5km punt, om zo de drukte daar te omzeilen, dat was prima bevallen en wellicht het overwegen waard voor je.

Ga je aankomend weekend op Terschelling de volle marathon lopen?

Strava Garmin 265

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:15

GSX-MAN

de/het/een

Uiteindelijk in de afgelopen week Eifel maar één keer gelopen. Na die 20 kilometer maandag nog wel in de planning om op donderdag weer een loop te doen, maar uiteindelijk met het gezin in een wolf- en roofvogelpark beland.

Dus gisteren vol goede moed de hardloopkleren aangetrokken, ik dacht dat het nog wel in korte broek en t-shirt kon. Schoenen aan, muziekspeler aan en de deur uit. Ik had mezelf beloofd het rustig aan te doen, maar daar kwam uiteraard weer geen reet van terecht. De eerste kilometer zat er al in 5:34 op, de tweede in 5:16. Tot zover de langzame duurloop, dus bij 10 was ik ook op.

https://www.strava.com/activities/8041848407

Kolere, wat was het heet. Stukje uitgewandeld, besloten dat het nog wel erg ver naar huis was, stukje langzaam geprobeerd hard te lopen, na een kilometer ook alweer helemaal op, de rest naar huis gestrompeld.

Echt rustige duurlopen. En interval. Of zo. Dat zou ik eens moeten doen.

Slecht idee... Hoe laat?

• mhr-zip
Het is meer dat al die koolhydraten ook weer terug je spieren in moeten, anders heb je er nog weinig aan in mijn ogen.

Dus een gelletje net voor de start heeft meer zin, dan één in de laatste km-er.
(en beter een gelletje (maar ook vocht!) in het begin, dan een (wel) makkelijker op nemen sportdrankje met relatief minder koolhydraten.

[ Voor 16% gewijzigd door mhr-zip op 31-10-2022 08:47 ]

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:15

GSX-MAN

de/het/een

mhr-zip schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

Het is meer dat al die koolhydraten ook weer terug je spieren in moeten, anders heb je er nog weinig aan in mijn ogen.

(en beter een gelletje (maar ook vocht!) in het begin, dan een (wel) makkelijker op nemen sportdrankje met relatief minder koolhydraten.
Ja, dat. Zo heb ik vorige week ontbeten ben gaan lopen en elke drie kwartier een gel, behalve toen ik bijna klaar was. Dan heeft het toch geen zin meer en voor de calorieën eet ik dan liever iets wat ik wel lekker vind...

Slecht idee... Hoe laat?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
mhr-zip schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

vergeet wel het mentale stukje niet: suiker en caffeïne geven bij consumptie vrij snel een licht euforisch gevoel, dat kan best helpen als je in de laatste km's zit van een marathon of halve marathon.

Eventueel kun je ook gaan voor de Maurten drank, daar is aardig wat uit te halen qua energie en minder gedoe dan gels.

@Krylinck heb de medische termen die je gebruikte niet opgezocht, maar qua omschrijving doet het me denken aan een blessure waar mijn broer mee worstelde: hier was het uiteindelijk een zenuw die tussen 2 spieren in zat geklemd. Kortsluiting in de pijnsignalering. Heeft er toen vrij lang voor gelopen voor men die diagnose kon stellen herinner ik me wel.

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 31-10-2022 10:09 ]

• Slickk
Roozzz schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:32:

Niet echt een best practice, is deel gevoel en deel behoud van de schoenen. Tegelijk gaan de superschoenen meer kilometers mee dan op internet wat rondzingt (dus makkelijk >500km ipv max 300). Ik heb zelf de zwaarste weken erop gelopen, enkel de duurloop niet. Dus intervallen en tempolopen wel. Met name de langste tempoloop (~20km) op marathontempo op de wedstrijdschoenen.

Belangrijkste blijft dat je niet op gloednieuwe schoenen gaat lopen op de wedstrijddag zelf.

Eerlijk gezegd houd ik de aanbiedingen wat in de gaten, want de laatste tijd zijn bij sommige webshops de Vaporfly Next% 2 voor zo’n €120 te koop (dankzij de komst van versie 3). Dan koop ik daar een extra paartje van en schuif m’n huidige door als trainingsschoenen. Het voordeel is dat de ondersteuning ook beter is waardoor je sneller hersteld. Voor die prijs zou ik geen betere vergelijkbare schoen weten om tempo en intervallen op te doen. M’n Speeds hebben hun beste dagen ook gehad.

Enige nadeel is dat het psychologische voordeel dan verloren gaat; ik vond het altijd wel wat hebben om de snelste schoenen uit de kast te plukken en aan te trekken. Zit allemaal tussen de oren, maar dat gaf een extra boost. Zelfs met een korte afstand zoals de 4Mijl liep ik mede daardoor sneller dan verwacht. :) Het maakt voor mij de hobby nog wat leuker. Er blijven altijd lopers die zelfs op Crocs een 5km in sub 15 lopen, dus dan focus ik het liefst op m’n eigen gevoel en gedachtes.

• Roozzz
  • Nu online
Hartloper schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:22:
[...]

Wie het schoentje past trekke het aan.

Je mag niet teveel trainen met je superschoenen, om ze nieuw te houden; anderzijds moet je ze toch ook inlopen.
Een training met marathonblokken is daarvoor inderdaad ideaal.
De rest van je trainingen, zowel de lange duurlopen als wat snellere intervallen, kan je gerust op je gewone trainingsschoenen doen.
Ik hoopte al op jouw bijdrage :>

Helder verhaal @Hartloper, @Krylinck & @Slickk! Spaarzaam mee trainen. Dan "vrees" ik dat ik op schoenen jacht mag. Mijn liefde met Nike is een beetje hit or miss, dus die ga ik niet blind aanschaffen. Ook al is het een strakke prijs :P

@Krylinck Klinkt als een vervelende blessure! Hopelijk betert het snel en anders vrees ik dat je toch de medische mallemolen in moet...

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09-2025
Roozzz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Ik hoopte al op jouw bijdrage :>

Helder verhaal @Hartloper, @Krylinck & @Slickk! Spaarzaam mee trainen. Dan "vrees" ik dat ik op schoenen jacht mag. Mijn liefde met Nike is een beetje hit or miss, dus die ga ik niet blind aanschaffen. Ook al is het een strakke prijs :P

@Krylinck Klinkt als een vervelende blessure! Hopelijk betert het snel en anders vrees ik dat je toch de medische mallemolen in moet...
Ik ben van plan om een keertje naar Eindhoven te gaan om een loop analyse te doen bij Runnersworld,heeft iemand hier ervaring mee?

Ikzelf heb ook een beetje een liefde met Nike en zat eraan te denken om de Nike ZoomX Invincible Run Flyknit 2 te kopen voor de recovery runs, maar het zou wel handig zijn misschien om even te wachten op de loop analyse.

[ Voor 5% gewijzigd door Alvanosa op 31-10-2022 10:11 ]

PSN: Alvanosa

• Niku

Niku

Alagaesii

Slickk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:41:
[...]
Eerlijk gezegd houd ik de aanbiedingen wat in de gaten, want de laatste tijd zijn bij sommige webshops de Vaporfly Next% 2 voor zo’n €120 te koop (dankzij de komst van versie 3). Dan koop ik daar een extra paartje van en schuif m’n huidige door als trainingsschoenen. Het voordeel is dat de ondersteuning ook beter is waardoor je sneller hersteld. Voor die prijs zou ik geen betere vergelijkbare schoen weten om tempo en intervallen op te doen. M’n Speeds hebben hun beste dagen ook gehad.
Waar vind jij ze voor € 120? ;)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Niku schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Denk typfoutje... 210 euro moest het zijn... ;)

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afgelopen zaterdag 29 oktober was het dan zover.......

....na eerder wat kortere trailevenementen gelopen te hebben moesten er 24 onverharde kilometers afgetikt worden bij de Posbanktrail van Cairn Trails&Adventures.

Met een banaan in de linkerhand en een mueslibol in de rechterhand zo goed en zo kwaad als het ging de aanwijzingen van de verkeersregelaar opgevolgd en de Fabia op een plekje gezet. De laatste helft van mijn bidon naar binnen gegoten en mijn Xodus Ultra's aangetrokken en richting startlocatie gewandeld, dat was een flink stuk doordat we helemaal in de woonwijk moesten parkeren door de drukte.

Na even in de rij te hebben gestaan voor mijn startnummer zocht ik even een plekje in voorbereiding op het startschot. Ipico aan mijn schoen, startnummermagneetjes fröbelen, even frunniken met mijn shirt onder mijn vest, checken of ik wel alles had en een beetje wat warmlopen en een laatste plas tegen een boom.

Na het omroepen voor de start dromden de deelnemers al samen, ik bleef even wat achter en sloot zo'n beetje als laatste aan in de rij.
Na het startschot werden we over de matten geloodst maar al gauw moesten we wandelen doordat er eenvoudigweg teveel mensen door een heel smal paadje moesten.

Ik startte helaas al met niet zo'n vertrouwenwekkend gevoel of ik die 24 km wel zou kunnen pakken, er knaagde wat........

Het was warm......en daar bovenop flink benauwd. Als voorbereiding 24km bos in 2:48 dus de afstand had ik al wel in de benen, maar de Posbanktrail is geen eenvoudig bosloopje.

Na de eerste opstopping volgde al snel de tweede........dat haalde me meteen weer fors uit mijn ritme en nadat het spul weer op gang kwam lukte het me slecht om lekker te ontspannen en te genieten.

Pas na een kilometer of 8 merkte ik dat ik weer wat in de flow kwam, soms zelfs hele delen amper bewust meemaakte door de "runners high". Onderweg wat gezellige en leuke momenten met medelopers hielpen om weer te genieten van het evenement.

Onderweg rond de 15 km een Torque (lemon Drizzle) gel genomen die erg zuur was en ik slechts met mijn water weg kreeg gespoeld.

De volgende gel pakte ik rond 19km, toen ik er ook al flink doorheen zat. Bewust even gaan lopen om dat spul makkelijker naar binnen te krijgen. De Apple Crumble was een stuk lekkerder en makkelijker weg te krijgen. Ik bemerkte wel al dat mijn kuiten en bovenbenen volliepen door het wandelen en hierop besloot ik om maar weer door te rennen na een paar honderd meter. Ik wandel namelijk al niet graag tijdens mijn wedstrijden, ik ben hier om te hardlopen. Wandelen doe ik wel met mijn hondje.

Steeds verder naar de kloten op een wat lager tempo de laatste kilometers gemaakt. Het leek wel of ze steeds meer meters in die kilo kwijt konden.

Kilometer 23.......24.........compleet leeg en een aantal keren overspoelt door emoties hoorde ik plots het rumoer bij de finishlocatie. Aangemoedigd door de laatste vrijwilliger op het parcours de laatste paar honderd meter afgelegd......de bocht om en over de matten heen.
.
.
.
.
2h:57m:02s............................nét binnen de 3uurs cut-off binnen :P
.
.
.
.
Gauw naar de auto.......kofferbak los en mijn thermos koffie in 1 keer achterover......gevolgd door 500 gram volle kwark en de resterende 3 mueslibollen.........en een liter water.....tussendoor handdoekje erbij en even wat droogs aangetrokken en droge sokken en schoenen.......en al kauwend even wat bijgekomen alvorens huiswaarts te keren.

De route was erg mooi, schitterende herfstkleuren, een mooie variatie aan bospaden in allerlei geuren en kleuren.....het terrein was sterk afwisselend van vlak to glooiende en stevige maar korte hellingen.
Het parcours was flink pittig maar nergens zo zwaar als wat je bij de N70 trail voor je kiezen krijgt.
Het was vooral de combinatie tussen de zwaarte van het terrein en de afstand waardoor ik het een zware beproeving vond.

Al met al weer een hele gave ervaring, na een niet zo'n fantastisch begin van de loop gelukkig onderweg lol gehad, fijn gelopen en weer een fikse uitdaging van de lijst gevinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44maqFE3huxa3Hs85mvod1YEDaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RI47AVaqqNPZkRZMTMSGD03k.jpg?f=user_large

Op naar de Alfa Bear Trail van 13 november. d:)b
polthemol schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

https://www.strava.com/activities/8039172063
Hier heb ik geen woorden voor, ik kan me niet eens voorstellen wat er voor nodig is om zo'n afstand te kunnen pakken, echt fenomenaal knap _/-\o_
sebasd schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:23:

Zo, de eerste afhaker voor de Alfa Bear trail meldt zich.
.
.
Ik doe even een stapje terug qua afstanden, eerst maar weer eens regelmatig lopen, er lol in blijven houden en nu maar eens serieus werk maken van die 10-15kg die er echt af moet als ik wil kunnen doen qua hardlopen wat ik wil doen.
jammer bas, ik had je er graag bij gehad, maar je moet doen wat voor jouw goed is en dat is soms lastig maar het klinkt als de juiste beslissing om te nemen. :)

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
@Fraggert mooi uitgebreid verslag weer d:)b

Over de MST Schoorl Duinentrail van gisteren kan ik kort zijn, het was echt een zware hufter >:)
35 kilometer los zand wegtrappen terwijl het net ff een paar graad te warm was, wat een feest. Waarom deed ik dit ook weer vrijwillig *O*

Ik heb mezelf op het eerste strandstuk opgeblazen na zo'n 27 / 28 km, ik kon m'n tempo niet beheersen (strand liep nl. best lekker!), hartslag ging te hoog en noodgedwongen een stukje gewandeld. Kwam er daarna niet meer lekker in, laatste kilometers moesten van ver komen. Ik was echter niet de enige die daar last van had, het was voor iedereen hard werken.

Klaar in 3:34:27 en daarmee als 43e over de finish gekomen, best tevreden.
Strava! https://www.strava.com/activities/8042409592

• Gunth
  • Laatst online: 30-10-2025
Mss al voorbij gekomen maar vandaag en morgen 20% korting op de loopschoenen bij futurumshop.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-01 21:53
@Fraggert netjes man! Dat gaat volgende week helemaal goed komen. Ik heb een overstap gemaakt naar de 23 km afstand.
@polthemol enorm knap! Ik was na de 16 km op dat parcours al helemaal klaar.

Mijn eigen trail afgelopen zaterdag vond net als het NK 100 km in Voeren plaats, ik koos voor de humane afstand van 16 km.
Enthousiast van start gegaan en de eerste 2 km in 4:30/km afgelegd, veel te snel dus. Dit moeten bekopen in het middenstuk. Uiteindelijk in het laatste deel nog tempo kunnen maken waardoor ik nog sterk geeindigd ben in 4:50/km. Uiteindelijk gefinished in 1.18.56, gemiddelde van 5.17/km.Voor mij een sterke race.
Op naar de Alfatrail!!

• Slickk
Niku schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Laatst bij Keller Sports voor €138, dagje later bij de Duitse variant van RunningDirect voor €120 (leveren ook in NL). Slim zijn met wat kortingscodes en dan was het voor die prijs te bestellen. Helaas was mijn maat net uitverkocht.

@Galois Nee hoor, omdat de nieuwe versie er bijna is gaan er wat shops mee stunten.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Er zijn hier vast slimme mensen die goede input kunnen geven op het volgende. Ik ga komende jaar (wederom) meedoen aan Adventure Races. Dit zijn diverse races, van tussen de 8 en 60 uur waarin je van alles doet; Kanoen, suppen, mtb-en, steppen, hollen en andere skills als kaartlezen en navigatie.

De combinatie is natuurlijk funest voor 1 sport goed doen. En de duur betekent ook dat het niet op sprint-tempo zal zijn. Maar goed, er zal getraind moeten worden.

Nu heb ik een klein boekje aangeschaft om in de stemming te komen en daarin staan achterin wat zeer basale trainingsschema's. Heel simpel, elke dag iets doen; rennen, fietsen, peddelen, of specifiek-voor-je-race.

De totale race (de main race waar ik nu op focus) is 440km/55 uur grofweg. Dit leg je al hinkelend, fietsend, steppend en varend af. Het trainingsschema zegt dan bijv 'zaterdag - kano - duurtraining'.

Maar (komt dan eigenlijk de vraag!) hoeveel tijd/afstand is nu een duurtraining voor een kano in het begin van je schema?! Ik kano zelden tot nooit, en heb er geen talent voor.
Idem voor fietsen. In die race trap je natuurlijk zomaar 20 uur weg, maar dat ga/wil/kan - kan? nee, wil - wil ik niet trainen. Maar wat is dan wel een goede, minimale duurtraining in uren?

En ik snap dat je nu niet kunt roepen: "Jajoh, doe 4 uurtjes, zit je altijd goed hoor!"
Maar ik zoek eigenlijk een vuistregel. Stel, ik word nu bij 3 uur fietsen moe, moet ik dan bijv 2.5 uur trappen, en vanaf daar opbouwen. En idem voor peddelen. Of moet ik bijv. al op 4 uur gaan zitten, en niet zeuren?

Doel is kracht, uithouding, eelt op handen en billetjes en vaardigheden.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
ik zou het opdelen in aanpak: endurance is een stukje fysiek, een fiks stuks mentaal (vooral: hoe goed en lang kun je met ongemak omgaan en pijn), zelfkennis en planning.

hardlopen kun je wel, gebruik die voor je Z1 en Z2. Plan ook een stevige ultra in je schema al dan niet solo of met je adventureteam. Ervaar daar wat het is om te pushen tot je denkt niet meer te kunnen en dan door gaan.

Qua andere sporten: de sporten waar je niet goed in bent zou ik overwegen een les te nemen: als je ergens heel slecht in bent, is de kleinste verbeteringal een immense verbetering. Techniek win je hier dus heel veel mee.

Train ook: midden in de nacht presteren: ga bv 50K trail doen en start om 22:00 zonder voor te slapen.
Train backtoback en met min herstel met momenten en gebruik je sterke sport (rennen) om je enduramce te trainen. Die cardio werkt met de rest ook.

Navigeren: als je dat moet doen, besteed hier aandacht aan. Waarom? Als je 1K fout zit, kost je dat 18' als je tegen 6:00 pace rent (die ene K fout en terug en corrigeren). Alleen jij rent die pace niet meer na 30 uur, dus die schade gaat groter zijn dan zelfs ;) En met oefenen op navigeren, ook het snachts met hoofdlampje in een bos

@Allervieste dat is wel een stevige pace joh. Ik ken het 16K parcours niet, maar als het het ereste stukje van de 16K volgde, daar had ik de 5:00 pace toch echt niet gehaald :P Mooie prestatie!

@Fraggert dat mulle zand is echt killing als ik je foto zie. Maar prima prestatie, je had zelfs nog ruime marge over voor een finishdansje! :D Welke afstand ga je voor bij de Alfabeartrail?

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 01-11-2022 08:41 ]

• Arjan90
@Krylinck klote zeg! Klinkt als een hele vervelende blessure, je bent zelf ook in het medische gebied sterk natuurlijk maar heb je al wel zicht op welke pijnstilling helpt? Dan kun je misschien een beetje uitsluiten of het zenuwpijn is (waar de ibuprofen en paracetamolletjes van weleer precies niets tegen doen).

Bij mijn vrouw was met - achteraf - acute acnes het enige wat hielp opiaten, waardoor we toch wel een idee hadden dat we het in de richting zenuwpijn moesten zoeken. Dokters hadden overigens geen idee wat het was, gelukkig kon ik goed Googlen zonder enige medische achtergrond
Tim_W schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:17:
[...]
Ga je aankomend weekend op Terschelling de volle marathon lopen?
Zeker! Het weer ziet er net als vorig jaar weer goed uit (not). We gaan het beleven, ben erg benieuwd! Ik vond de halve marathon vorig jaar echt heel goed georganiseerd!

[ Voor 22% gewijzigd door Arjan90 op 31-10-2022 21:28 ]

• Krylinck
@Arjan90 ik gebruik voor ontstekingsremming altijd een variant op ibuprofen, wat na een loopje wel goed werkte maar het probleem niet verhielp. Daarom heb ik dus een paardenmiddel gebruikt om de trend te doorbreken. Het komt erop neer dat ik prednison heb gespoten op de plek van het probleem. Niet zozeer om weer alles te kunnen doen, want de komende maanden is het uitkijken geblazen met intervallen en wedstrijden (als in: mogelijk überhaupt niet doen vanwege verhoogde kans op spier- en peesrupturen). Maar juist om weer te kunnen bewegen zonder telkens uitstraling te krijgen.

Sidenote, ik heb normaal altijd al honger maar dat soort middelen geven me een soort vraatzucht. De honger was vanavond erger na het eten dan ervoor :')

[ Voor 12% gewijzigd door Krylinck op 31-10-2022 23:33 ]

Strava

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-01 09:30
Arjan90 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:09:
Zeker! Het weer ziet er net als vorig jaar weer goed uit (not). We gaan het beleven, ben erg benieuwd! Ik vond de halve marathon vorig jaar echt heel goed georganiseerd!
Heb je nog bepaalde amibities of ga gewoon 'm gewoon op het gemakkie lopen? Je hebt niet bijzonder veel volume gedraaid de laatste tijd volgens mij.

Het weer ziet er inderdaad niet geweldig uit, maar ook niet extreem slecht. Temperatuur is prima, maar hopelijk gaat de wind toch niet ietsje liggen!

Succes alvast!

Hier ging gisteren zowaar een extensieve interval weer eens echt lekker, 3x 2km gedaan met 1km rust , tempo's gingen op zo'n 4:15min/km gemiddeld, maar voelde aan als >4:30.

De laatste tijd heb ik veel te weinig aan interval gedaan en derhalve vielen alle interval en tempoloopjes relatief zwaar. Het ging eigenlijk allemaal maar zo zo de laatste tijd, soort van vicieuze cirkel denk ik, die probeer ik nu te doorbreken en lijkt te lukken. Zondag ging het ook al lekker met een rustig duurloopje van 8km op 5:24 met een gemiddelde hartslag van 123 wat voor mij meer dan prima is. :)

Strava Garmin 265

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Nee, dat is in principe niet nodig met de Sis Isotonic gels. Ik gooi van te voren gewoon de verpakkingen erin leeg en that's it. Mocht je het fijn vinden kan je ze ongetwijfeld wat aanlengen.

Geen ervaring met die van de decathlon, maar de diverse varianten die we wel in huis hebben liggen werken allemaal prima. In de praktijk zijn 9/10 hydrapak rebrands, dus ik zou me niet teveel zorgen maken. Gewoon een keer proberen tijdens een traininkje of het voor jou iets is.
Toch nog ff vraagje over die gels in zo'n flask :)

ik snap het nog niet helemaal :+ ......je knijpt van te voren een aantal gels leeg in een oude softflask.

Ik heb zo'n salomon softflask over (voorzijde trailvest omdat ik dat niet lekker vind lopen, ik gebruik mijn waterzak in het achtercompartiment) dusals dat goed werkt is dat een mooie oplossing tegen plakvingers en makkelijk met meenemen.

Krijg je dan al die gel nog wel fatsoenlijk uit zo'n flask geknepen, of zijn die SIS isotoinics veel vloeibaarder ofzo? Blijft er niet heel veel van die (kneiterdure!) gel achter in die flask.

ik heb echt zo veel vragen :P
Gaargod schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:44:
@Fraggert mooi uitgebreid verslag weer d:)b

Over de MST Schoorl Duinentrail van gisteren kan ik kort zijn, het was echt een zware hufter >:)
35 kilometer los zand wegtrappen terwijl het net ff een paar graad te warm was, wat een feest. Waarom deed ik dit ook weer vrijwillig *O*

Ik heb mezelf op het eerste strandstuk opgeblazen na zo'n 27 / 28 km, ik kon m'n tempo niet beheersen (strand liep nl. best lekker!), hartslag ging te hoog en noodgedwongen een stukje gewandeld. Kwam er daarna niet meer lekker in, laatste kilometers moesten van ver komen. Ik was echter niet de enige die daar last van had, het was voor iedereen hard werken.

Klaar in 3:34:27 en daarmee als 43e over de finish gekomen, best tevreden.
Strava! https://www.strava.com/activities/8042409592
Thanks! :)

sodeju, dat is ook een beste loop zeg, goed gedaan op zo'n hufterstuk _/-\o_

Herkenbaar beeld wat je schetst ook weer.....ook ik ging te hard van start en na de 1ste opstopping herhaalde ik dat geintje en na de 2de opstopping nog maar een keer voor de zekerheid |:(
Ik kwam daardoor echt niet lekker in mijn ritme in het eerste stuk.

Eind november zit ik op Texel (weekje weg met familie) en dan gaan zeker de schoenen mee, lekker de duinen in *O* .
Allervieste schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:20:
@Fraggert netjes man! Dat gaat volgende week helemaal goed komen. Ik heb een overstap gemaakt naar de 23 km afstand.

Mijn eigen trail afgelopen zaterdag vond net als het NK 100 km in Voeren plaats, ik koos voor de humane afstand van 16 km.
Enthousiast van start gegaan en de eerste 2 km in 4:30/km afgelegd, veel te snel dus. Dit moeten bekopen in het middenstuk. Uiteindelijk in het laatste deel nog tempo kunnen maken waardoor ik nog sterk geeindigd ben in 4:50/km. Uiteindelijk gefinished in 1.18.56, gemiddelde van 5.17/km.Voor mij een sterke race.
Op naar de Alfatrail!!
cheers mate d:)b Leuk dat je ook de 23 mee gaat ploeteren, gedeelde smart is halve smart :Y

Lekker gewerkt in Voeren joh......stukgaan en alsnog over de finish vliegen. _/-\o_

Ik zal even de Alfa-trailers in een berichten-sessie opnemen, kunnen we nummers uitwisselen, even zien of we elkaar kunnen treffen in Schinnen voor of na de loop.
polthemol schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:00:

@Fraggert dat mulle zand is echt killing als ik je foto zie. Maar prima prestatie, je had zelfs nog ruime marge over voor een finishdansje! :D Welke afstand ga je voor bij de Alfabeartrail?
Dank je :)

Ik heb niet zoveel met tijden maar toch wel blij dat ik vóór de cut-off binnen was. Slechts 9 minuten langer dan mijn 24 km oefenloop in een relatief vlak Putterbos. Oftewel ruim 22 seconden per kilometer langzamer door de zwaarte van het terrein.

Het zand was inderdaad erg zwaar, wat ik daar nog "fout" doe is dat ik blijf doorrennen met mijn stugge harses. Al "ren" ik dan naast iemand die wandelt, ik ben niks sneller maar het kost wel véél meer moeite, kracht en energie.

Ik moet nog even de knop om kunnen zetten dat ik dan ga lopen in plaats van rennen, maar dat zit me nog niet helemaal lekker op de een of andere manier.

De Alfa Bear Trail loop ik de 24 kilometer....met 560 hoogtemeters een heel stukje pittiger dan de 245 hoogtemeters op de veluwe.

Heb er onwijs veel zin in oOo

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
@Fraggert Texel is mooi lopen, in dit topic zijn een aantal routes te vinden als je inspiratie zoekt :)
oa. @Xaverius en ondergetekende hebben wel eens wat gepost.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gaargod schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:39:
@Fraggert Texel is mooi lopen, in dit topic zijn een aantal routes te vinden als je inspiratie zoekt :)
Goeie tip. :)

Ik ken Texel al van kinds af aan dus ik kan meteen mooi eens oefenen met zo'n GPXroute op mijn Forerunner, verdwalen doe ik er toch niet :P

Ik ben vrij analoog aangelegd en niet heel tech-savvy, ik vind het al heel wat dat ik met z'n sporthorloge loop, en tijdens het rennen met up en down tussen 3 veldjes scrollen vind ik al ingewikkeld genoeg :+

• Roozzz
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:23:
[...]

Toch nog ff vraagje over die gels in zo'n flask :)

ik snap het nog niet helemaal :+ ......je knijpt van te voren een aantal gels leeg in een oude softflask.

Ik heb zo'n salomon softflask over (voorzijde trailvest omdat ik dat niet lekker vind lopen, ik gebruik mijn waterzak in het achtercompartiment) dusals dat goed werkt is dat een mooie oplossing tegen plakvingers en makkelijk met meenemen.

Krijg je dan al die gel nog wel fatsoenlijk uit zo'n flask geknepen, of zijn die SIS isotoinics veel vloeibaarder ofzo? Blijft er niet heel veel van die (kneiterdure!) gel achter in die flask.

ik heb echt zo veel vragen :P
[...]
Die isotonic dingen zijn inderdaad veel vloeibaarder dan een reguliere gel. Ze zijn gemaakt om zonder water in te nemen en hebben een consistentie die maar iets dikker is dan water. Dus je kan het gewoon drinken zoals je ook met je water doet. In principe krijg je alles er zonder veel problemen in en uit. Na afloop wel even afwassen, anders loopt ie na een tijdje weg denk ik :+

Ik zou niet zo snel een 0,5l softflask nemen om dit mee te doen. Dan heb je of een minibeetje gel onderin (60ml), of genoeg voor een ultra. Ik vermoed dat er verhoudingsgewijs dan ook veel meer achterblijft in de flask. In mijn ervaring werken die van 150 of 250ml prima.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:11:
[...]

Die isotonic dingen zijn inderdaad veel vloeibaarder dan een reguliere gel. Ze zijn gemaakt om zonder water in te nemen en hebben een consistentie die maar iets dikker is dan water. Dus je kan het gewoon drinken zoals je ook met je water doet. In principe krijg je alles er zonder veel problemen in en uit. Na afloop wel even afwassen, anders loopt ie na een tijdje weg denk ik :+

Ik zou niet zo snel een 0,5l softflask nemen om dit mee te doen. Dan heb je of een minibeetje gel onderin (60ml), of genoeg voor een ultra. Ik vermoed dat er verhoudingsgewijs dan ook veel meer achterblijft in de flask. In mijn ervaring werken die van 150 of 250ml prima.
Kijk, nou snapt ome Fraggert het ook in elk geval, thanks.

Ik heb nu niks meer liggen thuis dus ik ga weer een setje verschillende even bestellen.

Ik ga die SIS gels dan sowieso ook eens proberen. (y)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:11:
[...]

bieden die gells eigenlijk meerwaarde boven sportdrank? Met name tov. de 'nieuwere' sportdranken die soort van gelei worden in je maag?

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

polthemol schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:32:
[...]

bieden die gells eigenlijk meerwaarde boven sportdrank? Met name tov. de 'nieuwere' sportdranken die soort van gelei worden in je maag?
welke bedoel jij? gelei-vormend is nieuw voor me :)

ik ken alleen van dat isotone poeder dat ik in mijn bladder doe:

https://all4running.nl/powerbar-isoactive-lemon-1320g-3264

en de "reguliere gels" zoals die van Torgue/Powerbar etcetera en dan nu de wat meer vloeibare gels van SIS

Ik moet ook gewoon 2 bananen in mijn vest steken met die Alfa Bear Trail, beetje vulling in de maag bij al dat vloeibare spul.

• Roozzz
  • Nu online
polthemol schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:32:
[...]

Dat vroeg ik mij na het triathlon-avontuurtje van de misses ook af. Zij schakelde bewust naar een softflask met gels tijdens het lopen. Dit in het kader van 'verandering van spijs doet eten'. Het voordeel is natuurlijk nog wel dat de energiedichtheid hoger is. 60ml met 22gram koolhydraten vs 500ml met 80 gram. Maar eerlijk gezegd, ik had me de moeite bespaard.

Voor een hoop activiteiten ga ik simpelweg niet slepen met een halve liter sportdrank en kan ik wel 2/3 gels bij me steken. Daar vind ik ze nog steeds erg handig voor. Ga ik wel lopen/fietsen met sportdrank, dan vind ik de nieuwe generatie de bom en zie ik geen reden om nog dit soort gels mee te nemen.

• Roozzz
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:39:
[...]

welke bedoel jij? gelei-vormend is nieuw voor me :)

ik ken alleen van dat isotone poeder dat ik in mijn bladder doe:

https://all4running.nl/powerbar-isoactive-lemon-1320g-3264

en de "reguliere gels" zoals die van Torgue/Powerbar etcetera en dan nu de wat meer vloeibare gels van SIS

Ik moet ook gewoon 2 bananen in mijn vest steken met die Alfa Bear Trail, beetje vulling in de maag bij al dat vloeibare spul.
Pol doelt op de "nieuwe-generatie-sportdranken" zoals Maurten en Sis Beta waarmee je 80 gram koolhydraten per bidon naar binnen kan werken. Maurten maakt hierbij specifiek gebruik van een "hydrogel-technology". Wat dat ook precies mag zijn: https://www.maurten.com/innovation

Er zijn trouwens nog diverse andere aanbieders met een soortgelijk product, maar die zijn in NL/Europa niet zo makkelijk te verkrijgen (voor een redelijke prijs)

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 01-11-2022 10:47 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:43:
[...]

Dat vroeg ik mij na het triathlon-avontuurtje van de misses ook af. Zij schakelde bewust naar een softflask met gels tijdens het lopen. Dit in het kader van 'verandering van spijs doet eten'. Het voordeel is natuurlijk nog wel dat de energiedichtheid hoger is. 60ml met 22gram koolhydraten vs 500ml met 80 gram.

Voor een hoop activiteiten ga ik simpelweg niet slepen met een halve liter sportdrank en kan ik wel 2/3 gels bij me steken. Daar vind ik ze nog steeds erg handig voor. Ga ik wel lopen/fietsen met sportdrank, dan vind ik de nieuwe generatie de bom en zie ik geen reden om nog dit soort gels mee te nemen.
enige wat ik me kan indenken is dat ze heel lastig oplossen, dus onderweg bijvullen is wel een dingetje. Ik heb ze dit weekend gebruikt, maar het oplossen werd steeds wat problematischer.

Of de energiedichtheid persé een voordeel is vraag ik me af: bij de maurtens ed. is de hoeveelheid vocht die je ook wel nodig hebt per uur grofweg samengevoegt met wat je aan koolhydraten nodig hebt / kunt opnemen. Of eigenlijk: vanaf dat je eten nodig hebt, heb je ook drinken nodig (lijkt mij dan).

@Fraggert die dranken reageren met je maagzuur en vormen daar een soort van gel/gelei. Ze zijn dan zo afgestemt dat je zo optimaal mogelijk alles opneemt en dat de opname geleidelijk gaat. Voor mij waardeer ik vooral dat ze vrij vriendelijk zijn voor de maag en dat het prima weg drinkt (Waardoor je ook makkelijker de discipline kunt volhouden om te blijven drinken). Nadeel: het is vrij prijzig spul en het lost dus heel slecht op als je geen lauw water hebt.

Voor de beartrail kun je gewoon die banaan naar binnen schuiven vlak voor de start, daarna winegums pakken / fruit bij de verzorgingsposten :) Je zou normaal gesproken niet snel gels nodig moeten hebben, als je maar eraan denkt om niet heuvelop te gaan rennen (dan sneuvel je daar heel snel).

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 01-11-2022 10:52 ]

• Roozzz
  • Nu online
polthemol schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:50:
[...]

enige wat ik me kan indenken is dat ze heel lastig oplossen, dus onderweg bijvullen is wel een dingetje. Ik heb ze dit weekend gebruikt, maar het oplossen werd steeds wat problematischer.

Of de energiedichtheid persé een voordeel is vraag ik me af: bij de maurtens ed. is de hoeveelheid vocht die je ook wel nodig hebt per uur grofweg samengevoegt met wat je aan koolhydraten nodig hebt / kunt opnemen. Of eigenlijk: vanaf dat je eten nodig hebt, heb je ook drinken nodig (lijkt mij dan).
[...]
Eensch. Ik zie erg weinig nadelen aan de nieuwe generatie. Voor een hoop mensen kan relatief veel drinken wel even wennen zijn. Met name bij kouder weer.

Dat oplossen heb ik me ook over verwonderd. Voor de sis beta geldt dat ik initieel verwoed stond te schudden om de boel op te lossen en dat viel niet mee. Tegenwoordig heb ik een andere tactiek: in de bidon gooien, water erbij, even kort schudden en wegsteken. Tegen de tijd dat ik onderweg ben en een slokje wil nemen is ie keurig opgelost. Dat spul heeft kennelijk gewoon wat tijd nodig om helemaal op te lossen. Dus ik maak het nu gewoon aan en maak me er verder niet meer druk om. Werkt prima :+

• Darkasantion
  • Laatst online: 13-01 13:36

Darkasantion

Just keep swimming!

Zal mee ook weer eens melden :P .
Vorige week nieuw horloge gekregen als laat kado voor mijn verjaardag, een Garmin Forerunner 245.
Stond al tijden op mijn "Want to have, maar te duur"-lijstje, dus heeft de familie hem maar voor mij gekocht.
Wel erg blij mee, want heb nu eindelijk weer registratie van hartslag en allerlei andere gegevens om uit te zoeken en te analyseren.

Nu nog aan het hardlopen op gevoel, ook met het oog op de 24 uurs van Sittard, waar gevoel en volhouden belangrijker is dan pace per km/uur.
Echter wel leuk om gegevens te registreren om bepaalde referentie-punten te hebben om in trainingen iets gerichter uit te voeren.

Eerste bevindingen zijn er al:
1. Qua hartslag kan ik dus rustig tussen de 140~150 zitten, kan het dan nog uren volhouden zonder moe te worden.
2. Pace kan ik over het algemeen redelijk consistent lopen, als ik eenmal in het ritme zit loop ik gewoon op dat tempo door.
3. Pas-frequentie is goed, op rustige loopjes zit ik al op ~170 passen per minuut, als het tempo omhoog gaat zit ik zo op ~~180. Sluit aan bij de observaties van anderen dat ik "soepel" loop en het feit dat makkelijk veel kilometers kan maken :D .

Binnenkort eens proberen een bepaalde pace met de Garmin te lopen, kijken hoe dat gaat.
Wil ook maximale hartslag (bij benadering) bepalen, dit om weer iets specifieker te kunnen trainen/anlyseren.
Iemand hier nog suggesties voor? In het verleden had ik hiervoor het volgende schema:
~15 min inlopen
3x 6min Z3 + 2min rustig lopen
1x 6min Z3 + 2min maximaal
~15 min uitlopen

En rustige 10Km van vanmorgen:
https://www.strava.com/activities/8050553273/overview

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Pagina: 1 ... 207 ... 423 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.