Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:11
Cranzai schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

En daarom dat triatlon ook onbegonnen werk is O-)
Als hardloper het fietsen erbij opgepakt en daarna ook zwemmen en nu komt het er op neer dat ik eigenlijk alles net niet doe :X
Conclusie, als je lekker stappen wil maken met hardlopen, FOCUS :)
(Zo heb ik afgelopen winter met focus op zwemmen daarin ook enorme sprongen kunnen maken).
Het is toch best eenvoudig? Wil je beter worden met hardlopen: ga hardlopen: Wil je beter worden in triathlons: ga fietsen, hardlopen en zwemmen. Ga geen triathlons doen als je vooral beter wilt worden in hardlopen :+ In het kader van doelen stellen vind ik het een prachtige illustratie :P

Maar zonder dollen, de trainingspuzzel voor (met name lange) triathlons is best een uitdaging. Maar ik ben er wel van overtuigd dat de andere 2 sporten ook een positief effect kunnen hebben op het hardlopen. Had je al die uren besteed aan hardlooptraining is het effect allicht groter, maar dat is voor veel mensen niet realistisch.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-07 19:31

GSX-MAN

de/het/een

Ik merk wel dat mijn conditie goed op peil blijft met woon-werk fietsen. Niet zo leuk als trailen, maar wel drie dagen per week "gratis" training.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Blomminator schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:27:
Vraag meer gerelateerd aan sport (en misschien het leven in t algemeen) , maar plannen jullie je zaken, en zoja, hoe?
[...]
Eerlijk gezegd: lekker flexibel. Sporten doe ik toch wel, dus ik heb niet direct een strikt schema nodig om actief te blijven. Tevens heb ik een aardig gevoel bij wat ik wil doen qua verhouding intensiteit, dus dat vul ik gedurende de weken gewoon in. Mocht ik toevallig zin hebben in een wedstrijdje ofzo en het brengt niet de voorbereiding naar een evt A-doel in de problemen, dan is dat uiteraard geen enkel probleem. Vrijheid blijheid, het moet ook leuk blijven.

Voor grotere (A-)doelen, zeg een 100k door de Alpen komende zomer, pak ik het iets gestructureerder aan. Eerst vastleggen (tickets boeken / inschrijven) en dan prik ik typisch een paar mijlpalen op weg daarnaar toe. Dat verzekert eigenlijk dat het grote plaatje van mijn voorbereiding op het juiste spoor zit en blijft. Als mijlpaal kan je bijv denken aan enkele 50k trails in de Ardennen gedurende het voorjaar. Om te zorgen dat je daar over 6-8 weken goed aan de start staat is een stuk eenvoudiger dan nu actief bezig zijn met dat grote doel over 6 maanden. Effectief knip ik het dus in stukjes, net als je bij een ultra zou doen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-07 12:06
Arjan90 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Ik heb zelf niet gelopen, twee lopers van de club waren er. Dus dat weet ik niet. Eén van de lopers heeft het na 1000m opgegeven na een doorkomst in 4:15, die had al veel teveel tijd verloren.
Is ook een geval van voorin het startvak gaan staan en naar voren 'sluipen'. Ik zat in wave 4 (recreatieve bedrijfsloop) en daar ook helemaal naar voren gegaan. Eerste 100 meter was nog de laatste mensen voorbij, 1e kilometer prima in 3:18 gelopen. Uiteindelijk kom je dan nog genoeg mensen tegen onderweg en zeker op het eind was het druk met mensen die gestart waren in wave 2 of 3. Maarja, dat wist ik van tevoren omdat ik niet in een wedstrijdwave startte.

Geen idee wat ze dan gedaan hebben om zo'n eerste kilometer te lopen. Zal wel achterin een latere wave gestart zijn.

Het enige wat ik zelf alleen niet begrijp is waarom mensen die voor het goede doel lopen voorin moeten starten. Komen die goede doelen anders niet goed naar voren? Als loper lijkt het me vervelend om constant ingehaald te worden en in een wave met wedstrijdlopers te starten. Je ziet dit ook bij veel marathons gebeuren en is voor beide kanten niet leuk (dus snellere lopers en goede doelen lopers). Ik juich mensen die veel geld ophalen voor goede doelen echt toe, maar het is gewoon niet handig.

Arjen Robben liep trouwens 22:12. In maart liep ik een half minuutje voor hem bij de Halve van Haren, maar nu is die toch sneller. Die heeft flink progressie gemaakt ook, anderhalve minuut sneller dan z'n loopmaat Erben Wennemars. :o Ben benieuwd of ze weer een marathon gaan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Slickk op 20-10-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:19

Secsytime

Automagisch

Slickk schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

Is ook een geval van voorin het startvak gaan staan en naar voren 'sluipen'. Ik zat in wave 4 (recreatieve bedrijfsloop) en daar ook helemaal naar voren gegaan. Eerste 100 meter was nog de laatste mensen voorbij, 1e kilometer prima in 3:18 gelopen. Uiteindelijk kom je dan nog genoeg mensen tegen onderweg en zeker op het eind was het druk met mensen die gestart waren in wave 2 of 3. Maarja, dat wist ik van tevoren omdat ik niet in een wedstrijdwave startte.

Geen idee wat ze dan gedaan hebben om zo'n eerste kilometer te lopen. Zal wel achterin een latere wave gestart zijn.

Het enige wat ik zelf alleen niet begrijp is waarom mensen die voor het goede doel lopen voorin moeten starten. Komen die goede doelen anders niet goed naar voren? Als loper lijkt het me vervelend om constant ingehaald te worden en in een wave met wedstrijdlopers te starten. Je ziet dit ook bij veel marathons gebeuren en is voor beide kanten niet leuk (dus snellere lopers en goede doelen lopers). Ik juich mensen die veel geld ophalen voor goede doelen echt toe, maar het is gewoon niet handig.

Arjen Robben liep trouwens 22:12. In maart liep ik een half minuutje voor hem bij de Halve van Haren, maar nu is die toch sneller. Die heeft flink progressie gemaakt ook, anderhalve minuut sneller dan z'n loopmaat Erben Wennemars. :o Ben benieuwd of ze weer een marathon gaan doen.
Tuurlijk, die lopen gewoon weer de halve van Haren en Rotterdam ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:20

XyS

0.o.O

GSX-MAN schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
Zo'n backyard ultra, die is toch ook leuk op te zetten met wat liefhebbers? En dan minder ultra, maar gewoon een weekend lachen, gieren, brullen?
Totaal geen ervaring mee maar lijkt mij ook wel lachen.

Misschien lig ik er na 4 rondes uit maar wie weet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GSX-MAN schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
Zo'n backyard ultra, die is toch ook leuk op te zetten met wat liefhebbers? En dan minder ultra, maar gewoon een weekend lachen, gieren, brullen?
d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:23

sebasd

loopt op espresso

Zo, na bijna twee weken niet lopen mezelf maar weer eens naar buiten gesleept voor een km of 8-9. Toch wel weer lekker. Dit weekend een langere duurloop, en dan maar eens kijken of die Alfa Bear Trail nog een beetje haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:38
IK heb al 100en keren hetzelfde rondje gelopen en dat is prima, maar 100-en keren achter elkaar hetzelfde rondje? Daar word je toch compleet gek van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:17
m0ridin schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:25:
IK heb al 100en keren hetzelfde rondje gelopen en dat is prima, maar 100-en keren achter elkaar hetzelfde rondje? Daar word je toch compleet gek van :P
Bij ons op de baan hebben ze een keer 100km op de atletiekbaan gedaan. Dat is dus 250 rondjes. Koekoek!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 14:58
Week of 5 geleden gestopt met roken, kilo of 30 te zwaar, beginnen met hardlopen. Ik had nog een gedownloade podcast van start to run met Evy. Een conditie als een stoeptegel maar gewoon gaan met goedkope schoenen van de Decathlon.

Inmiddels kan ik zo’n kilometer of 5 hardlopen. Conditioneel zou ik denk ik verder kunnen maar aardig pijn in de schenen, vooral laag in de schenen is het pijnlijk. Ik loop een les om de dag.

Toch maar eens kijken naar goede schoenen met meer demping wellicht, zeker omdat ik nog steeds te zwaar ben.

Nu ben ik niet zo’n held om naar zo’n hardloopwinkel te gaan waar ze schoenen gaan aanmeten en dergelijke.

Zijn er meerdere (ex) te zware personen hier die hardlopen maar wel met goede schoenen en welk merk/type is raadzaam?

Google staat er vol mee maar praktijkervaring hoor ik liever natuurlijk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 17:06
Ora et Labora schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:02:

..... heel verhaal.....

Zijn er meerdere (ex) te zware personen hier die hardlopen maar wel met goede schoenen en welk merk/type is raadzaam?

Zelf ook een paar kilo teveel, maar ook zeker een tiental kilo's te zwaar geweest. Ik kan je geen schoen aanbevelen, dat moet je zeker als je wat zwaarder bent en net begint, aan laten meten.
Demping zit in zoveel schoenen, maar de pasvorm is heel persoonlijk, evenals de stand van je voeten.

Echt, geloof me, ga gewoon naar een hardloopwinkel en laat je een paar schoenen opmeten. Maak van tevoren een afspraak, zodat ze alle tijd voor je hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
Week of 5 geleden gestopt met roken, kilo of 30 te zwaar, beginnen met hardlopen. Ik had nog een gedownloade podcast van start to run met Evy. Een conditie als een stoeptegel maar gewoon gaan met goedkope schoenen van de Decathlon.

Inmiddels kan ik zo’n kilometer of 5 hardlopen. Conditioneel zou ik denk ik verder kunnen maar aardig pijn in de schenen, vooral laag in de schenen is het pijnlijk. Ik loop een les om de dag.

Toch maar eens kijken naar goede schoenen met meer demping wellicht, zeker omdat ik nog steeds te zwaar ben.

Nu ben ik niet zo’n held om naar zo’n hardloopwinkel te gaan waar ze schoenen gaan aanmeten en dergelijke.

Bezoek die hardloopwinkel! Een goede hardloop schoen is zo belangrijk en het loopt zoveel lekkerder. Je hebt niks te verliezen!
Pijn in de schenen heb ik ook gehad toen ik paar jaar terug begon met hardlopen en dat is mijn ogen overbelasting. Het kost tijd voordat alles in je lichaam aan hardlopen gewend is, althans bij mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25

Vergeet niet dat hardlopen zowiezo al een blessuregevoelige sport is. 30kg overgewicht is al een serieuze stress op je gewrichten, hardlopen voegt daar nog heel wat extra stress aan toe.

Zoals ik het lees ben je veel te hard van stapel gelopen & daarom heb je nu zo een pijn aan je schenen. Overigens geen schande door, ik denk dat er maar weinig zijn die niet de beginnersfouten gemaakt hebben :D.

Maar wees je wel bewust van het feit dat je met zulk overgewicht extra voorzichtig moet zijn. Je mag op dit moment de meest dempende schoenen hebben, als je te hard aan het trainen bent gaat dat je probleem niet oplossen. Je bent ook pas gestopt met roken (proficiat trouwens!), de moeilijkste weken zijn nu achter de rug.

Nu, je bent niet van het schoenen-aanmeet-type-in-de-winkel. Nou ik ook niet hoor, ik heb wat reviews gelezen op solereview.com (en andere sites ook) en kwam tot de conclusie dat een Nike pegasus een goede all-rounder is. De maten staan er ook in centimeters uit, dus met de maat moet het wel lukken. Uiteraard, een fysieke hardloopwinkel zal het altijd beter doen dan trial & error ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-08 18:46
Mijn hardloopmoraal laat op dit moment nogal de wensen over. Ik ga op zich nog wel omdat ik wel moet bewegen (iets met onrust in m'n lijf als ik het niet doe). Zal ook wel komen door het mislopen van m'n marathon even geleden. Een soort reset nodig. Maar ergens is het ook wel jammer, omdat het trainen naar een doel me zoveel plezier geeft. Zo'n dip is vast niet iedereen vreemd hier. Ik denk dat het soms even nodig is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-08 23:59

Cursus hardlopen met Evy duurt 10 weken. Je loopt na 5 weken 5 km-er :?

Die 30 kg is er in 30 jaar aangekomen. Probleem is dat je levenslang nu je patronen zal moeten aanpassen.
Voor mijn gevoel wil iedereen altijd die 30 kg er weer in 3 weken vanaf hebben en daarna weer gewoon doorleven zoals ze altijd gedaan hebben Terwijl je toch de rest van je leven blijvend het nodige zal moeten aanpassen (vooral voeding!!)

Sporten is een goede aanvulling daarop, maar de consistentie op lange termijn is belangrijker dan ff een paar keer heel hard sporten na een leven op de bank.

Hardlopen is een mooie sport, maar is heel blessure gevoelig. Doe het rustig aan, eigenlijk is 2 keer in de week ook prima als je nooit echt gesport hebt. Als je wil afvallen: let op je (snelle)koolhydraat en (verzadigd)vet inname. Wil je wat extra's doen, ga zwemmen, sportschool, bootcamp of pomp die banden van je stadsfiets eens op en ga daar 2 uurtjes op rondrijden, maar kijk uit met te veel hardlopen.

En over die schoenen: wees een vent (of vrouw), laat die parttime mensenschuwheid thuis. En stap gewoon ff die winkel binnen.

Pijn in je schenen. Lees je even in over shin splints. En ga zo nodig naar de fysio.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:49
Totrail schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:00:
Mijn hardloopmoraal laat op dit moment nogal de wensen over. Ik ga op zich nog wel omdat ik wel moet bewegen (iets met onrust in m'n lijf als ik het niet doe). Zal ook wel komen door het mislopen van m'n marathon even geleden. Een soort reset nodig. Maar ergens is het ook wel jammer, omdat het trainen naar een doel me zoveel plezier geeft. Zo'n dip is vast niet iedereen vreemd hier. Ik denk dat het soms even nodig is.
Ik neem aan dat Spijkenisse of een andere niet doorgaat ? Je mist een doel, dat is het.

Zoek een 5 of een 10 of een halve voor eind dit jaar, en kies een voorjaarsmarathon.

Ik zit ook in een hardloopdip, maar dan om een andere reden.
Het loopzelfvertrouwen is nog niet teruggekeerd na mijn epic blow-up vorige zondag.
Ik kan het rationeel wel verklaren (te weinig getraind, te snel gestart, gedacht van 'ik loop wel opnieuw een marathon-PR 4 weken na het vorige' - overmoed), maar het heeft het vertrouwen in mijn loopcapaciteiten wel een duw gegeven. Het zal hopelijk wel slijten.
Ik was van plan later dit jaar nog een halve marathon te lopen, maar dat ga ik nu niet doen, ik ben van plan drie maal per week te blijven lopen, maar me geen doelen te stellen. Even de mentale batterijen terug opladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
@Ora et Labora Saucony heeft de Triumph als schoen (zonder ondersteuning) met veel demping, de tegenhanger met ondersteuning is de Omni. Asics heeft geloof ik de Kayano serie, uit mijn hoofd, die ook veel demping heeft. Je komt wel uit op duurdere, luxere schoenen met meer demping.

Je kan het beste in de winkel kijken wat je goed past (pun intended), Hoka is ook een merk die schoenen maakt met veel demping en er zullen er ongetwijfeld meer zijn. Andere merken ben ik minder bekend mee.

Shin splint moet je wel voorzichtig mee zijn, je zou eventueel compressiekousen kunnen proberen. Ik lees uit je post een snelle opbouw en dat is altijd voer voor blessures, het is dan niet de vraag of maar wanneer je blessures krijgt. Het is niet voor niets dat er bij hardlopen veel blessures zijn, naast de techniek, willen veel mensen te snel te veel. Je hart, longen en spieren train je veel sneller dan je pezen. Maar juist je pezen heb je ook nodig om alle impact op te vangen. De ellende van je pezen is dat ze kunnen zorgen voor hardnekkige blessures die moeilijker herstellen door slechte doorbloeding. Ik raad je aan een pas op de plaats aan door niet verder op te bouwen. Rust en herstel is ook onderdeel van trainen ;)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
Hoi
Zal mij even voor stellen (vind dat zo hoort)
Kijk al wat jaartjes mee zonder aanmelden
Maar nu toch maar gedaan

Ik ben dave ben 47 jaar oud
Woon in het hoge noorden
en loop nu zo'n 7jaar hard
daarvoor nooit aan sport gedaan en rookt 4pakjes zwaare shag per week

Vind zelf dat ik nu wel aardig kan lopen
Loop niet bij een loop club of zo
Loop ongeveer 2600km per jaar
Loop 4 keer in de week
Loop nu gemiddelde 50a60 km in de week
Daar zit een lange loop bij van 30 km
1x Interval zone 2 en 3 (1 /1:30 uurtje) per keer
1x interval zone 3 en 4/5(1/1:30 uurtje) per keer
1x waar ik zin in heb

Ben geen snelle loper
Pr 10k 48 min
Pr 21k 1;53 uur
Pr 42k 4:10 uur had onder de 4 gekund als geen last van de rug had gehad

Nu zoek ik een goed schema voor de marathon van rotterdam
Heb nu 2x een marathon van rotterdam gedaan alleen met het schema wat in mijn polar horloge zit
Daar zaten nooit echt lange lopen bij

Dus nu zoek ik een schema dat mij sneller maakt en voor een marathon
Ik werk altijd met hartslag zones ( deze heb ik laten opzoeken bij een sportmedisch keurig)

Wie kan mij een goed advies geven voor een schema

Voor de mensen die het leuk vinden

https://www.strava.com/athletes/56701057

Gr dave

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Hartloper @Totrail

Misschien leuk om te kijken of je met wat van ons kunt meelopen, gewoon voor shits and giggles een leuk evenementje pakken? 29-10 en 13-11 lopen er een paar van ons al samen….tenminste we starten samen en ik finish laatst :+

Hoe meer zielen hoe meer jolijt d:)b

Hoi O.e.L. Welkom hier, tof dat we weer een hardloper erbij hebben d:)b

Je hebt al een paar goede tips gehad van een aantal hier, super.

Ik wilde je toch even vragen waarom je liever niet naar een hardloopwinkel toe wilt. Allicht kunnen we een drempel voor je wegnemen.

Als ik 2 jaar terug mijzelf, compleet naar de kloten met een depressie, naar mijn huisarts kan slepen, dan kan jij een setje schoenen laten adviseren, allicht met een beetje hulp van ons hier.

Je bent met een paar weken al een eind op weg, maar het zou zonde zijn om met de motivatie die je nu hebt opgezadeld te worden met een blessure door, bijv, verkeerde schoenen. Ook je snelle opbouw zal een reden zijn dat je nu last hebt. Spieren doen het werk wel…..je pezen, bindweefsel en andere zwakkere schakels vinden hebben meer gewenning nodig.
Davem3 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:27:
Hoi

Ben geen snelle loper
Pr 10k 48 min
Pr 21k 1;53 uur

Gr dave
Welkom Dave *O*

En die PR’s van je…….klasse hoor……daar kom ik nog lang niet bij in de buurt.

Even @Tinusvolkel wakker schudden zodat die jouw PR’s kan opnemen in de OP ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 01-08 14:58
mhr-zip schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:37:
[...]

Cursus hardlopen met Evy duurt 10 weken. Je loopt na 5 weken 5 km-er :?

Die 30 kg is er in 30 jaar aangekomen. Probleem is dat je levenslang nu je patronen zal moeten aanpassen.
Voor mijn gevoel wil iedereen altijd die 30 kg er weer in 3 weken vanaf hebben en daarna weer gewoon doorleven zoals ze altijd gedaan hebben Terwijl je toch de rest van je leven blijvend het nodige zal moeten aanpassen (vooral voeding!!)

Sporten is een goede aanvulling daarop, maar de consistentie op lange termijn is belangrijker dan ff een paar keer heel hard sporten na een leven op de bank.

Hardlopen is een mooie sport, maar is heel blessure gevoelig. Doe het rustig aan, eigenlijk is 2 keer in de week ook prima als je nooit echt gesport hebt. Als je wil afvallen: let op je (snelle)koolhydraat en (verzadigd)vet inname. Wil je wat extra's doen, ga zwemmen, sportschool, bootcamp of pomp die banden van je stadsfiets eens op en ga daar 2 uurtjes op rondrijden, maar kijk uit met te veel hardlopen.

En over die schoenen: wees een vent (of vrouw), laat die parttime mensenschuwheid thuis. En stap gewoon ff die winkel binnen.

Pijn in je schenen. Lees je even in over shin splints. En ga zo nodig naar de fysio.
Vandaag was les 21, 2x10 en 1x12 met 2 minuten tussendoor rust, kwam daardoor op ruim 5km, ongeveer 7 min per km dus niet heel hard.
9 september was les 1 zie ik dus 6 weken geleden. Er zijn totaal 27 lessen. Ik hou me redelijk aan het schema alleen loop ik meestal om de dag in plaats van af en toe 2 dagen rust te nemen.
Doel is niet perse afvallen maar meer fit worden en een alternatief voor roken.

Allen hartelijk dank voor de nuttige reacties.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08 20:55
Laten we beginnen met dat je goed bezig bent! Ikzelf ben in mei begonnen met hardlopen en heb in oktober de halve marathon van Eindhoven gelopen.

Mijn tips zijn dan ook dat je met een rustig tempo moet beginnen, de snelheid komt later. Daarnaast heb ik nu nog steeds 2 dagen tussen elk loopje, als ik er maar 1 tussen houdt voel ik ook mijn schenen. Heel je benen moeten wennen, zeker met wat overgewicht.

Ik ben ook naar een loopcentrum gegaan voor gedegen advies, kost niks extra en de schoenen bevallen super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Davem3 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:27:
Hoi
Zal mij even voor stellen (vind dat zo hoort)
Kijk al wat jaartjes mee zonder aanmelden
Maar nu toch maar gedaan

Ik ben dave ben 47 jaar oud
Woon in het hoge noorden
en loop nu zo'n 7jaar hard
daarvoor nooit aan sport gedaan en rookt 4pakjes zwaare shag per week

Vind zelf dat ik nu wel aardig kan lopen
Loop niet bij een loop club of zo
Loop ongeveer 2600km per jaar
Loop 4 keer in de week
Loop nu gemiddelde 50a60 km in de week
Daar zit een lange loop bij van 30 km
1x Interval zone 2 en 3 (1 /1:30 uurtje) per keer
1x interval zone 3 en 4/5(1/1:30 uurtje) per keer
1x waar ik zin in heb

Ben geen snelle loper
Pr 10k 48 min
Pr 21k 1;53 uur

Nu zoek ik een goed schema voor de marathon van rotterdam
Heb nu 2x een marathon van rotterdam gedaan alleen met het schema wat in mijn polar horloge zit
Daar zaten nooit echt lange lopen bij

Dus nu zoek ik een schema dat mij sneller maakt en voor een marathon
Ik werk altijd met hartslag zones ( deze heb ik laten opzoeken bij een sportmedisch keurig)

Wie kan mij een goed advies geven voor een schema

Voor de mensen die het leuk vinden

https://www.strava.com/athletes/56701057

Gr dave
Welkom.

Weer niet wanneer je die zones hebt laten meten, maar dat is natuurlijk een dynamisch iets. Verder is het voor de marathon vaak dat je met meer volume ook sneller wordt..

Ik gebruik altijd de training schema's van Strava zelf, al is hier wel veel kwaliteitswerk in verwerkt.. wat niet voor iedereen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swetser
  • Laatst online: 02-08 08:51
@marc.r @Ora et Labora

Terug komend op pijn aan de schenen (shin splint), een post op reddit heeft mij veel geholpen om dit op te lossen: https://www.reddit.com/r/...til_i_started_doing_this/ en vooral het plaatje in de post: https://imgur.com/a/0HaJi. Om de voet doe je een weerstandsband die vast zit aan bijvoorbeeld een tafel en vervolgens ga je de voet op en neer te bewegen als je op de grond zit (3x 20 beide voeten). Pijn zou hiermee snel (in een paar weken) minder moeten worden en in plaats van 2 dagen tussen trainingen kan je na 1 dag gaan.

Blijf er in ieder geval niet te lang mee lopen, koop schoenen in hardloopwinkel waar ze kijken na wat je precies nodig hebt (niet iedereen heeft neutrale voeten) en doe het een tijdje rustig aan totdat het is opgelost. Succes

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Wilde vandaag een kilometer of 20 lopen, maar daar zag ik toch wel erg tegenop na twee weken bijna niet lopen.

Dus heb ik in plaats daarvan 4x 5km gelopen, en dat ging prima.

Grappig om te zien hoe je mindset zoveel verschil kan maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Eigenlijk is alles al wel gezegd, maar ik wou nog even zeggen dat ik het super vind dat je gestopt bent met roken. Ik weet als ex-roker (7 jaar gestopt) dat daar echt ruggengraat en discipline voor nodig is. Je kunt het! 💪
Het duurt wel even, maar op gegeven moment doet dat hele roken je helemaal niks meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:39
Vandaag lekker gelopen tot ongeveer 5,5 km. Toen steken in de rechterborst. :( Dus even rustig lopen, maar kwam er niet overheen. Toen maar rustig naar huis gelopen.

Merk dat ik nu even beetje blijf hangen. De 5 km is prima binnen het half uur te doen, maar daarna begin ik toch wat pijntjes te krijgen. Knieën beginnen wat te protesteren, soms steken. Rug begint wat moeilijk te doen. Niet echt lekker om naar de 10km te gaan. Na 6-7 km loop ik niet meer comfortabel.

Probeer thuis wat core oefeningen te doen. Maar vooralsnog wil het nog niet echt. Conditioneel gaat het allemaal wel. Maar de rest wil nog niet echt. Misschien heeft lichaam toch nog iets meer rust nodig?

Loop nu 3x per week, 2x duurloop en 1x beetje intervallen.

Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Vandaag was mijn allereerste marathon, vol goede moed deze week de rustige trainingen gedaan en alles ging goed, tot vrijdag. Ik begon verkouden te worden, een verstopte neus slecht slapen. Drama, maar goed we geven de moed niet op en gaan verder zoals ik gewoonlijk zou doen.

De start zou om 9 uur zijn in Ciudad Real, rond een uur of 6 opgestaan na een verschrikkelijke nacht, eerst een ontbijt met havermout en een banaan, daarna naar de wc. Alles was goed behalve dan het slapen, maar we geven het niet op en gaan er uiteindelijk gewoon voor en WZWWHSS. Om kwart voor 8 besluit ik om te vertrekken en dan om kwart over 8 ongeveer aan te komen. Na het zoeken van een parkeerplaats loop ik al met mijn outfit aan maar met een trainingspak erover naar de plaats toe waar ik alles kan afgooien. Om kwart voor 9 moet ik opeens heel nodig plassen, de rij voor de wc was verschrikkelijk lang dus besloten om achter een boompje snel mijn behoefte te doen. 9 uur, we starten. In mijn hoofd heb ik het plan om rond de 5:30m/km maar met de verkoudheid ben ik op het begin bang dat ik dat niet ga redden.

De 1e km is voorbij, waarempel ik heb er maar 5:15 over gedaan, we zijn gemixed gestart dus iedereen die de 10k en halve marathon loopt is mee gestart, ik kom een beetje vast te lopen tussen deze mensen, maar besluit om ze niet in te halen. De tijden blijven stabiel tussen de 5:15 en 5:35 met enkele uitshieters naar beneden. Bij km 30 kom ik hem tegen, de man met de hamer. hier was ik al bang voor. Gelukkig had ik een tip gekregen van iemand die aangaf dat als je elke km 30 seconden snel wandelt, je het dan goed kunt uithouden.

Ik begin deze tactiek toe te passen en mijn tijden shieten naar rond de 6 minuten, ok dat is logisch geen probleem, ik heb het gevoel dat ik op deze manier goed kan doorgaan. Ik heb constant na elke 7km een gelletje naar binnen gewerkt bij elke post een slokje water gedronken en wat wat fruit gegeten, een banaan, een schijfje citroen of sinasappel. Dan komt km 37, ik voel een kramp opkomen. Ik loop wat langer door, masseer mijn kuiten wat en ga verder met mijn plan. Elke km 30 seconden lopen en de rest rennen. Dit gaat lastig en op km 39 schiet de kramp er vol in. Ik kan niet meer lopen, ik besluit naar een lantaarnpaal te proberen te komen om wat te kunnen strekken. De kuit is helemaal naar binnen gegaan met de kramp, na ongeveer 2 minuten strekken probeer ik verder te gaan. Het voelt beter, maar toch schiet het er weer in. We strekken opnieuw en ik besluit niet op te geven al ben ik helemaal kapot, ziek en wil mijn lichaam eigenlijk niet meer.

Op het tandvlees gaan de laaste paar km verder ik voel de kramp lichtelijk maar kan toch nog doorlopen. We gaan door tot het einde en ik zie dat ik uiteindelijk 43.1km heb gelopen, het parkours was gewoon 900m te lang. Blijkbaar was ik niet de enigste die dit ook had, maar goed het maakt niet uit. Ik heb mijn allereerste marathon uitgelopen. De 42.2 km heb ik kunnen lopen in 3u 57m en 24s. Het gehele parkour van 43.1km heb ik uitgelopen in 4u4m.

Helemaal kapot ben ik zeer tevreden en nou zit ik uit te rusten en dit verhaaltje te typen terwijl ik overal pijn heb, maar ik ben vooral zeer tevreden dat ik toch heb kunnen doorzetten. Mijn langste afstand die ik heb gelopen voor de training van de marathon was 32km en toen was ik ook helemaal kapot. Dit smaakt toch naar meer hoor.

Ik zal een link naar de activiteit posten voor de mensen die het kan interreseren:
https://www.strava.com/activities/8006522586

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Lekker gewerkt @Alvanosa!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-08 10:34
Het is weer een tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb, dus een kleine update.

Een paar weken geleden heb ik voor het eerst een halve marathon geprobeerd (langste afstand die ik daarvoor had gelopen was 17 km), geen wedstrijd maar als training om te kijken of ik het al zou kunnen. Deze ging prima en pas de laatste 2 km begon ik de benen een beetje te voelen. Uiteindelijk heb ik er 1:53 over gedaan, dus nu meer focussen op de snelheid om volgend jaar tijdens mijn eerste officiele halve marathon hopelijk een mooie tijd neer te zetten. Al zou het kunnen dat ik al eerder een wedstrijdje pak aangezien maart wel erg ver weg is.

Inmiddels ben ik er ook achter dat het best prima te combineren is met het voetbal nu het seizoen al even bezig is, dinsdag interval, donderdag voetbaltraining (en soms 's ochtends een extra loopje), zaterdag LSD en zondag voetbalwedstrijd. Nu maar eens gaan kijken voor een Garmin aangezien Strava op mijn Galaxy Watch4 een beetje tegenvalt de laatste tijd.

Inmiddels heb ik ook de Brooks Caldera 6 trail schoenen die ik met een Strava challenge had gewonnen ontvangen, maar heb ik die nog niet gebruikt. Hoe vinden jullie routes voor jullie trails?

En over trails gesproken kreeg ik net een reclame voorgeschoteld van de Strong Viking trail in Wijchen op 5 november, nu eens kijken of ik mensen kan vinden die met me mee willen doen want die lijkt mij wel erg leuk. Zijn er hier toevallig mensen die deze al eens gelopen hebben? Vind het nogal lastig in te schatten welke afstand ik dan wil doen, hoeveel zwaarder is deze trail vergeleken met normaal hardlopen?

Het hardloopvirus heeft mij dus goed te pakken! Zo erg zelfs dat de marathon ook een beetje begint te kriebelen, dus wie weet komt die ook op de planning erbij.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Highfive95 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:11:
Vandaag lekker gelopen tot ongeveer 5,5 km. Toen steken in de rechterborst. :( Dus even rustig lopen, maar kwam er niet overheen. Toen maar rustig naar huis gelopen.

Merk dat ik nu even beetje blijf hangen. De 5 km is prima binnen het half uur te doen, maar daarna begin ik toch wat pijntjes te krijgen. Knieën beginnen wat te protesteren, soms steken. Rug begint wat moeilijk te doen. Niet echt lekker om naar de 10km te gaan. Na 6-7 km loop ik niet meer comfortabel.

Probeer thuis wat core oefeningen te doen. Maar vooralsnog wil het nog niet echt. Conditioneel gaat het allemaal wel. Maar de rest wil nog niet echt. Misschien heeft lichaam toch nog iets meer rust nodig?

Loop nu 3x per week, 2x duurloop en 1x beetje intervallen.

Hebben jullie nog tips?
Even op dit niveau blijven lijkt aangewezen. Als je knieën, borst, rug... dit niveau gewend zijn kan je bv de rustige duurloop op zondag voorzichtig wat opbouwen. Maar nu lijkt het echt niet het moment om de kilometers op te drijven.

@Alvanosa (y)
@frankv120 (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
Secsytime schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Welkom.

Weer niet wanneer je die zones hebt laten meten, maar dat is natuurlijk een dynamisch iets. Verder is het voor de marathon vaak dat je met meer volume ook sneller wordt..

Ik gebruik altijd de training schema's van Strava zelf, al is hier wel veel kwaliteitswerk in verwerkt.. wat niet voor iedereen is.
Het is nu een 3 jaar terug gemeten de zones en weet ook dat ik dat eigenlijk weer opnieuw moet laten meten
Maarja ben ook geen top sporter dus als maar aardig in de buurt komt komt niet op 3 slagen aan denk ik

Wil eigenlijk niet meer tijd er in stoppen als wat ik nu doe 6:30 uur per week
Maar wil wel weer sneller worden op de marathon
Vandaar ook de vraag is een schema wat meer snelheid kan krijgen

Nu heb ik het geluk dat ik niet blessure gevoelig ben
En zit nu eigenlijk overal wat interval aan toe te voegen

Gr dave

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-08 17:01
@Davem3 grootte klasse.

Vandaag mijn 2de training hardlopen met Evy road to 5km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI2KDsb6K5-pFoMXoVeyHD77PnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45CYL8QdIPd5Wm7q0PqrWxBz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:02
He Mensen,

ik ben ook weer terug van weggeweest. Ik had een aantal weken vakantie en ondanks dat ik graag keek naar of het mogelijk was om hard te lopen en ik dat mezelf echt had voorgenomen kwam er echt niks van. Ik misschien ook een beetje optimistisch tijdens een roadtrip die toch al druk genoeg is.

Maar oké de eerste paar weken gingen lekker, het enig was dat de training die Trenare me voorschotelde een beetje als een stap terug voelde. Ok ik had even 3 weken niet gelopen maar zoveel langzamer kon ik toch niet echt zijn geworden. Want ik heb best wel behoorlijk veel gewandeld in de natuur en dat betekende best wel vaak een berg of heuvel oplopen.

Ik dacht ik doe het er wel mee. Ik had het idee dat ik misschien met veel geluk en uithoudingsvermogen wel kon denken een halve marathon te lopen onder de 1:40:00 De tijd die ik eigenlijk wilde verbreken was 1:45:00 maar een stap verder is ook goed.
De tijd die ik tot dus ver te zien kreeg was dat het maximum wat te doen was met mijn conditie was een 1:43:56.

Nu het gekke verhaal. Vrijdagmiddag rond de lunch vertrek ik vanuit huis. Na een km begin ik toch een beetje te twijfelen. Had ik die online meeting nu om 13:00u of om 14.00u Dus ik kijk via mijn apple watch in mijn agenda. O nee toch om 13:00u. Dus nu hebben we twee opties. Of we lopen terug naar huis, maar de kans dat je vandaag dan nog een keer gaat lopen is dan weg. Of we lopen die 9k uit. Dus ik begin wat te versnellen om nog op een beetje een degelijke tijd thuis te zijn. Maar ik merk dat vanaf km 2 ik al redelijk lekker 4:30 loop. Dus ik denk oke laten we eens kijken hoe lang we dit vol kunnen houden. Al met al en met een versnelling aan het eind liep ik dus een nieuw PR lijstje nog wel ja een lijstje:
10k in 45.06
5k in 21.59
2mijl in 13.44
1mijl in 6.31

Super blij mee niet verwacht nu al zo dicht bij de 45minuten 10k te zitten waarbij ik weet dat ik hem nog wel kan verbreken als ik gewoon harder had gelopen die eerst km. Als ik deze data invoer op trenara als kalibratie krijg ik een hm tijd voor 6 november van 1:36:42 dat lijkt me toch wat optimistisch

Nu de vraag wat is wijsheid. Eigenlijk zou ik die onder de 1:40:00 wel willen proberen maar dat betekend dat ik bijna 7 minuten van pr af zou lopen en dat is misschien iets te hard voor het goede. Of ga ik er redelijk behouden in houd ik de doel van 1:45:00 en probeer ik aan het einde zoveel mogelijk goed te maken. Hebben jullie tips?
Dat hebben we allemaal wel eens denk ik. Maar ik denk dat het soms wel goed is om even rust te nemen en te kijken wat je wilt. Daarna weer nieuwe energie putten uit het stellen van nieuwe Doelen en deze halen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:20

racoon

mooowwww

Gister weeer een rondje gelopen, 5 km met muziek op, ik liep gemiddelde van 5:44 per km, viel me niks tegen na langetijd gestopt te ziijn geweest

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Je bent niet de enige. Na Lakes in a Day, de donkerder-dagen en een nieuw doel in maart.. maar ik kom niet van de bank. Uitslapen, hangerig en geen zin in rennen.
Ik geef mijzelf nu 2 weken, dus per morgen - dan is er even tijd voor de planning in Connect te plakken én te rennen. En dan keert het tij ook weer.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mhr-zip
Mijn tip is:

Ga zwemmen!

Dan kom je er vanzelf achter hoe k*t zwemmen is (en dan vooral het aankleden na het zwemmen in zo'n nat hok), en dan ga daarna toch weer met meer plezier hardlopen.
Daarnaast, als het wel bevalt, heb je een mooie basis voor een triatlon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
mhr-zip schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Mijn tip is:

Ga zwemmen!

Dan kom je er vanzelf achter hoe k*t zwemmen is (en dan vooral het aankleden na het zwemmen in zo'n nat hok), en dan ga daarna toch weer met meer plezier hardlopen.
Daarnaast, als het wel bevalt, heb je een mooie basis voor een triatlon.
Pff, helemaal mee eens. Heerlijk, die benauwde chloorlucht en dan dat gekloot met die natte zooi in zo'n hokje achteraf. Echt fantastisch :/
Laar mij maar lekker lopen in de frisse buitenlucht en achteraf genieten van m'n eigen douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:20

XyS

0.o.O

GerGio schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:53:
He Mensen,

ik ben ook weer terug van weggeweest. Ik had een aantal weken vakantie en ondanks dat ik graag keek naar of het mogelijk was om hard te lopen en ik dat mezelf echt had voorgenomen kwam er echt niks van. Ik misschien ook een beetje optimistisch tijdens een roadtrip die toch al druk genoeg is.

Maar oké de eerste paar weken gingen lekker, het enig was dat de training die Trenare me voorschotelde een beetje als een stap terug voelde. Ok ik had even 3 weken niet gelopen maar zoveel langzamer kon ik toch niet echt zijn geworden. Want ik heb best wel behoorlijk veel gewandeld in de natuur en dat betekende best wel vaak een berg of heuvel oplopen.

Ik dacht ik doe het er wel mee. Ik had het idee dat ik misschien met veel geluk en uithoudingsvermogen wel kon denken een halve marathon te lopen onder de 1:40:00 De tijd die ik eigenlijk wilde verbreken was 1:45:00 maar een stap verder is ook goed.
De tijd die ik tot dus ver te zien kreeg was dat het maximum wat te doen was met mijn conditie was een 1:43:56.

Nu het gekke verhaal. Vrijdagmiddag rond de lunch vertrek ik vanuit huis. Na een km begin ik toch een beetje te twijfelen. Had ik die online meeting nu om 13:00u of om 14.00u Dus ik kijk via mijn apple watch in mijn agenda. O nee toch om 13:00u. Dus nu hebben we twee opties. Of we lopen terug naar huis, maar de kans dat je vandaag dan nog een keer gaat lopen is dan weg. Of we lopen die 9k uit. Dus ik begin wat te versnellen om nog op een beetje een degelijke tijd thuis te zijn. Maar ik merk dat vanaf km 2 ik al redelijk lekker 4:30 loop. Dus ik denk oke laten we eens kijken hoe lang we dit vol kunnen houden. Al met al en met een versnelling aan het eind liep ik dus een nieuw PR lijstje nog wel ja een lijstje:
10k in 45.06
5k in 21.59
2mijl in 13.44
1mijl in 6.31

Super blij mee niet verwacht nu al zo dicht bij de 45minuten 10k te zitten waarbij ik weet dat ik hem nog wel kan verbreken als ik gewoon harder had gelopen die eerst km. Als ik deze data invoer op trenara als kalibratie krijg ik een hm tijd voor 6 november van 1:36:42 dat lijkt me toch wat optimistisch

Nu de vraag wat is wijsheid. Eigenlijk zou ik die onder de 1:40:00 wel willen proberen maar dat betekend dat ik bijna 7 minuten van pr af zou lopen en dat is misschien iets te hard voor het goede. Of ga ik er redelijk behouden in houd ik de doel van 1:45:00 en probeer ik aan het einde zoveel mogelijk goed te maken. Hebben jullie tips?

[...]

Dat hebben we allemaal wel eens denk ik. Maar ik denk dat het soms wel goed is om even rust te nemen en te kijken wat je wilt. Daarna weer nieuwe energie putten uit het stellen van nieuwe Doelen en deze halen.
Ik dacht hetzelfde over de schatting van Trenara voor mijn HM. Dacht dat het niet zou kunnen, bleek toch aardig te kloppen. Schatting was 1:35:10 en het werd 1:34:31, zat voor de rest ook niet meer in, was max effort. Je zou het kunnen proberen? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-07 20:25
Vandaag/vanochtend loterij van de Londen marathon 2023.. succes voor ieder die zich ingeschreven heeft 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-08 17:51

Niku

Alagaesii

XyS schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:47:
[...]

Ik dacht hetzelfde over de schatting van Trenara voor mijn HM. Dacht dat het niet zou kunnen, bleek toch aardig te kloppen. Schatting was 1:35:10 en het werd 1:34:31, zat voor de rest ook niet meer in, was max effort. Je zou het kunnen proberen? O-)
Bij mij schatte Trenara 1:37:49 en werd het 1:40:20. Moet nog een keer terug :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 10:09
Potverdrie! Had er zin in, hotel was geboekt (met optie tot annuleren) en de spitit was high! Nu maar rondkijken naar alternatieven, zoals Berlijn!

Gefeliciteerd overigens aan iedereen die wel mee mag doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx7JwUgke5mr7Csg2Cs1AlZIa4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzldiRBCU3ODFNudrHJvVAxK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• m0ridin
Bwoah, wat kan lopen toch lekker zijn...

Gisteren in zeer comfortabel herfstweer een 20km gelopen waarbij ik eindelijk weer in die fase zit dat het gewoon soepel en lekker voelt allemaal. Dan is het echt genieten... Wel uitkijken dat dat niet resulteert in 'MEER MEER MEER' en dus blessures.

Dit motiveert me dan ook enorm om daadwerkelijk dat 'ultra 80km' schema op te gaan pakken, begin daar volgende week maar eens mee denk ik :)

Dan binnenkort ook maar eens inschrijven voor de 30k Groet uit Schoorl en Rotterdam marathon wanneer de inschrijving geopend wordt. Kijken welke tussen-wedstrijden dan nog meer lekker passen, zin an!

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

We zitten een week met het gezin in de Eifel. Bungalow gehuurd bij Landal Wirfttal, lekker niksen enzo. Dus vanmorgen uitslapen, douchen, hardloopkleding aan en ontbijten. Trailvest vullen, schoenen aan, muziekspeler in het vest, afscheid van het gezin, dopjes in en tot over een paar uur.

We zitten helemaal aan de rand van het park, en de jongste wees me dat er helling af ergens een pad moest zijn. Dus ik van start, meteen het bos in en hij had helemaal gelijk. Helling af was steil en glad, dit zou weer niet vanzelf gaan. Maar kolere, wat was de omgeving meteen al mooi. Route? Had ik niet. Plan? Lopen, liefst zoveel mogelijk off-road. Ver? Geen idee, maar met de Wisent in het vooruitzicht zou 10 kilometer toch wel wenselijk zijn.

Het landschap is hier schitterend, en veel wegen door het bos zijn goed voorzien van bordjes. Echt keihard trail is lastig, want dan moet je vantevoren echt wel iets aan navigatie hebben geregeld. Merkte ik ook een paar keer, toen ik door een stuk bos dwaalde waar geen pad meer te bekennen was.

Bospaden, velden, veel hoogzitten gezien en ineens liep ik het bos uit een asfaltweg op. Pauze, kaart op de telefoon checken en linksaf richting het dichtstbijzijnde dorp. Vlak voor het dorp weer linksaf, langs de buitenrand van het dorp een helling op, bovenaan linksom en daar begon de helling pas echt. Bovenaan de helling stond een kapel en langs de hele route was een kruisgang geplaatst. En die vatte het gevoel wel samen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtZ4GPYreBZcpY4677iCnAbC5vU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JC7SlXF75BsmSdEOpPw7KQ3.jpg?f=fotoalbum_large

En dat was na net 8 km, het eerste uur in 8,4 gemiddeld. Kapel gepasseerd, bovenaan de helling tegen serieus keiharde wind in en weer richting bos. Op de gok links rechts wat paden, weer terug uit een weiland en via een "echte" trail weer terug op de route. En dan kom je op een gegeven moment op de terugweg. Best een aantal dezelfde paden, maar wel mooi en alles voelde redelijk goed.

Gaandeweg, kijkend naar de Garmin, denk je dan dat 15 km zeker haalbaar moet zijn. En dan kom je een bordje tegen met de afstand tot je bungalowpark en denk je "18, ja dat moet ook wel lukken!" Maar ja, dan loop je dus episch verkeerd, klim je tegen een heuvel op, loop je ineens een grafeind door een bos waar allang geen pad meer is en hoop je maar dat die lichte open plek verderop wel weer op een route aansluit. Bleek gewoon het pad te zijn vlakbij de afslag waar ik verkeerd was gelopen. Geluk is met de dommen...

Uiteindelijk met 19,5 km bij de receptie aangekomen, waarbij ik bij 19 nog over een boomwortel struikelde en ternauwernood mezelf in evenwicht kreeg. Gelukkig, anders was ik "face first" ter aarde gestort.

Lusje over de parkeerplaats maakte de 20 km compleet en daarna als een pinguin naar de bungalow teruggestrompeld.

Strava, anders gelooft niemand het:
https://strava.app.link/zN2r5jWCoub

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
Toch heerlijk, die ontdekkingsloopjes op vakantie :D Vorige week bij Disneyland Parijs ook zo'n moment, 's ochtends eruit en bedacht gewoon 3x een rondje van 3km te doen omdat ik niet te lang weg wilde zijn. Na het eerste rondje al klaar ermee en een andere willekeurige kant opgegaan - met enig richtingsgevoel - en zo liep ik opeens door een woonwijk, park, langs water, door het bos, etc. Heerlijk!

Wel natte schoenen die ik die dag ook wilde gebruiken om door Disneyland te struinen, dus de föhn in het hotel werd ook gelijk even getest :+

Nog (geen) 2 weken tot aan de Berenloop! Startnummer is binnen, boten zijn geboekt, verblijf is geregeld, kortom: klaar om naar de vernieling te gaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Haha, mooi verhaal @GSX-MAN

Ook het volmaken tot de 20 kan ik zeer waarderen ;)

Maar klinkt inderdaad heerlijk!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 14:10
Ola,

Dit jaar ben ik gaan hardlopen (voorheen andere sporten beoefend) en heb inmiddels al 1200KM op de teller en 3 halve marathons. Dus wil ik de marathon van Rotterdam lopen in april 2023.

Ik loop tegen een paar dingen aan. Voor de halve marathon heb ik niet specifiek getraind. Ik ben gewoon vaak en regelmatig gaan hardlopen en zo nu en dan intervallen, sprints e.d.

Ik wil mij goed voorbereiden (en niet falen). Streven is in 4 uur de marathon lopen, maar het doel is eindstreep halen.
Ik ben op zoek naar een trainingsschema, maar zie door alle bomen het bos niet. Er is best wel veel, maar wat is nu de standaard voor trainen naar je 1e marathon?

Kent iemand een website of boek o.i.d. waarbij ik relatief makkelijk (maar wel uitgebreid) trainingsschema kan opstellen. Al dan niet tegen betaling. Het liefst iets dat rekening houd met mijn lactaatdrempel.

[ Voor 3% gewijzigd door seez op 25-10-2022 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
seez schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:37:
Ola,

Dit jaar ben ik gaan hardlopen (voorheen andere sporten beoefend) en heb inmiddels al 1200KM op de teller en 3 halve marathons. Dus wil ik de marathon van Rotterdam lopen in april 2023.

Ik loop tegen een paar dingen aan. Voor de halve marathon heb ik niet specifiek getraind. Ik ben gewoon vaak en regelmatig gaan hardlopen en zo nu en dan intervallen, sprints e.d.

Ik wil mij goed voorbereiden (en niet falen). Streven is in 4 uur de marathon lopen, maar het doel is eindstreep halen.
Ik ben op zoek naar een trainingsschema, maar zie door alle bomen het bos niet. Er is best wel veel, maar wat is nu de standaard voor trainen naar je 1e marathon?

Kent iemand een website of boek o.i.d. waarbij ik relatief makkelijk (maar wel uitgebreid) trainingsschema kan opstellen. Al dan niet tegen betaling.
Ik gebruik de app Trenara, voor mij is dat een uitkomst. Ik krijg wisselende trainingen voorgeschoteld die het allemaal leuk houden en tot dus ver wel hebben laten zien dat ik echt harder kan trainen en lopen zonder daarbij een blessure op te lopen. Dat zijn voor mij wel de belangrijkste twee punten.

Mijn plan tot dus ver als het gaat is kijken of ik begin november een nieuw PR op de halve marathon kan neerzetten van onder de 1:45:00 dan wel onder de 1:40:00. Hangt een beetje af van hoe de training vrijdag gaat. Dan gaan kijken naar een marathon waarschijnlijk ook die van Rotterdam. Maar ik moet echt een keer gaan zitten om te kijken wat ik qua sport allemaal wil doen volgend jaar want anders komt het niet goed.
Het hoofddoel wordt waarschijnlijk ergens in het najaar een Full Ironman wat betekend dat ik ergen halverwege een halve ironman ga doen als voorbereiding

[ Voor 11% gewijzigd door GerGio op 25-10-2022 09:55 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-08 21:02

polthemol

Moderator General Chat
Ola,

Kent iemand een website of boek o.i.d. waarbij ik relatief makkelijk (maar wel uitgebreid) trainingsschema kan opstellen. Al dan niet tegen betaling. Het liefst iets dat rekening houd met mijn lactaatdrempel.
het schema wat vooral past in je week/agenda :) De meeste schema's sneuvelen bij mij omdat k het niet goed kan plannen door de rest van het leven. Ben zelf wel liefhebbern van stryd hun schema's, maar in het verleden ook van garmin gebruikt en runnersworld.

De standaard is voor de rest veel duurlopen in Z2 / 'easy pace', wat intervals, tempoblokken en tegen het einde een langere duurloop die ergens rond de 30K gaat uitkomen. In de tussentijd doe je nog ergens een halve marathon 'voor het eggie' om te zien waar je staat. Grofweg elk schema zal een variant op dit volgen (wat eignelijk denk ik wel de basis is voor elk schema :P Alleen de tijd die je erin steekt zal heel erg verschillen).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
Ola,

Goed bezig! Zo te lezen heb je de sleutel voor hardloopprogressie al gevonden :)
Ik wil mij goed voorbereiden (en niet falen). Streven is in
4 uur de marathon lopen, maar het doel is eindstreep halen.

Er zijn nogal wat boeken over marathontraining geschreven, maar eerlijk gezegd zou ik er geen een aanraden voor een relatief beginnende loper die zijn/haar eerste gaat lopen. De meeste richten zich op veel volume of juist op kwaliteitssessies, maar jij weet nu waarschijnlijk nog niet wat voor jou werkt en of je die trainingload kan verwerken. Ook moet zo'n schema maar passen in jouw agenda... Daarnaast zie je ook grote variatie in benadering: tempo, hartslag, power en tijd vs afstand. De lactaatdrempel zit hier eigenlijk altijd wel op enige manier in verwerkt. Maar als metric zie je hem zelden direct terugkomen.

In mijn beleving ben je in eerste instantie waarschijnlijk beter af om een meer 'standaard-schema' te volgen. We hadden het hier pas over het ultra-schema van RW. Hun sub 4 uur marathon schema ziet er ook uit als een aardige mix van easy, duur, tempo en interval.

Wil je lekker alternatief, dan kan je het sportrusten-principe toepassen. Relatief veel sneller werk, maar weinig/geen lange duurlopen. In principe is 14km de max... Reken wel op de nodige feedback in dit topic mocht je deze route gaan bewandelen :+

Naast boeken zijn er ook diverse trainingsapps, zoals @GerGio al benoemde. Zelf geen ervaring mee met bijv Trenara of Stryd, maar het concept vind ik wel mooi :)

En wil je het serieus aanpakken en meer op maat dan een papieren schema, zonder dat je zelf iedere keer moet puzzelen. Dan kan je ook nog kijken naar een coach. Ook daar is een grote diversiteit aan mogelijkheden en prijzen. @Hartloper heeft bijvoorbeeld goede ervaringen met Rob Veer (die niet geheel toevallig ook een boek geschreven heeft met trainingsmethodes en -schema's).

Wil je graag toch wat boeken toevoegen in de kast, dan geeft dit een aardig overzichtje van de klassiekers: https://fellrnr.com/wiki/...f_Marathon_Training_Plans

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 25-10-2022 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

Goed bezig! Zo te lezen heb je de sleutel voor hardloopprogressie al gevonden :)

[...]

Er zijn nogal wat boeken over marathontraining geschreven, maar eerlijk gezegd zou ik er geen een aanraden voor een relatief beginnende loper die zijn/haar eerste gaat lopen. De meeste richten zich op veel volume of juist op kwaliteitssessies, maar jij weet nu waarschijnlijk nog niet wat voor jou werkt en of je die trainingload kan verwerken. Ook moet zo'n schema maar passen in jouw agenda... Daarnaast zie je ook grote variatie in benadering: tempo, hartslag, power en tijd vs afstand. De lactaatdrempel zit hier eigenlijk altijd wel op enige manier in verwerkt. Maar als metric zie je hem zelden direct terugkomen.

In mijn beleving ben je in eerste instantie waarschijnlijk beter af om een meer 'standaard-schema' te volgen. We hadden het hier pas over het ultra-schema van RW. Hun sub 4 uur marathon schema ziet er ook uit als een aardige mix van easy, duur, tempo en interval.

Wil je lekker alternatief, dan kan je het sportrusten-principe toepassen. Relatief veel sneller werk, maar weinig/geen lange duurlopen. In principe is 14km de max... Reken wel op de nodige feedback in dit topic mocht je deze route gaan bewandelen :+

Naast boeken zijn er ook diverse trainingsapps, zoals @GerGio al benoemde. Zelf geen ervaring mee met Trenara, maar het concept vind ik wel mooi :)

En wil je het serieus aanpakken en meer op maat dan een papieren schema, zonder dat je zelf iedere keer moet puzzelen. Dan kan je ook nog kijken naar een coach. Ook daar is een grote diversiteit aan mogelijkheden en prijzen. @Hartloper heeft bijvoorbeeld goede ervaringen met Rob Veer (die niet geheel toevallig ook een boek geschreven heeft met trainingsmethodes en -schema's).
en naast tijd: kies ook een aanpak die je kunt volhouden! :) Ik zie in de hardloopwereld ook mensen die echt ijzersterke prestaties neerzetten maar bv. geen bal doen aan intervals omdat het gewoon niet hun ding is. Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden en de allerbeste is de weg die je zonder stokken achter de deur kunt volhouden, consistentie wint altijd in the end :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
polthemol schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

en naast tijd: kies ook een aanpak die je kunt volhouden! :) Ik zie in de hardloopwereld ook mensen die echt ijzersterke prestaties neerzetten maar bv. geen bal doen aan intervals omdat het gewoon niet hun ding is. Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden en de allerbeste is de weg die je zonder stokken achter de deur kunt volhouden, consistentie wint altijd in the end :D
Exact!

Bij de halve in Amsterdam hadden wij een mooie illustratie. Mijn directe collega heeft een compleet andere trainingsbenadering dan ik, maar onze tijden liggen vlak bij elkaar. Hij doet veel tempo-werk (oud-triathleet, dus hardlopen doe je tegen omslagpunt of niet). Ik ben veel meer van veel rustige kilometers met af en toe wat intensief tussendoor (ook anaeroob). Wat hij doet qua training, kan ik niet voor langere tijd. Andersom kan hij het niet opbrengen om regelmatig rustig te lopen en zich zeer te doen boven de drempel. De schildpad won in dit geval :+

Zoek dus vooral een modus die bij jou past en die je vol kan houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-07 13:50
Docslik schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:26:
Potverdrie! Had er zin in, hotel was geboekt (met optie tot annuleren) en de spitit was high! Nu maar rondkijken naar alternatieven, zoals Berlijn!

Gefeliciteerd overigens aan iedereen die wel mee mag doen :)

[Afbeelding]
Same here :(

Kom anders naar de marathon van Barcelona, leuk circuit en sfeer plus finish bij Montjuic :)

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 19:44
Komende zaterdag loop ik met wat loopvrienden van weleer een estafette in Utrecht, de Pheidippidesloop. 7 etappes, bij elkaar 42km. Ik zal waarschijnlijk 6,8km lopen. Ik ga voor <4:30/km. Niet afwachtend starten, maar proberen nergens iets te laten liggen en de laatste 300m een eindsprint. :)
Ook al gaan we niet voor de winst (verre van), estafettes zijn leuk, spannend en motiverend omdat je toch je uiterste best wil doen voor je teamgenoten.

Ik kijk uit naar de dag dat de inschrijving voor Rotterdam 2023 opengaat. Ik stond ingeschreven voor 2020, maar toen kwam covid en werd het uitgesteld. Vlak daarna werd mijn zoontje geboren en kwamen er andere prioriteiten en doelen. :) Nu weer iets meer tijd en ook wel zin in een nieuw marathonavontuur; mijn vijfde (*) marathon, misschien wel Rotterdam in april 2023? Rotterdam staat bovenaan mijn bucketlist...

*: A'dam 2004, Terschelling 2008, Frankfurt 2017, Challenge Almere (triathlon) 2018

edit: met mijn bijna 20-jaar hardloopervaring (Batavierenrace 2003 1e wedstrijdje :) ) geef ik nog even een +1 op het advies om dat te doen qua hardlopen wat voor jou leuk is om te doen, want dat leidt tot motivatie om het te blijven volhouden en de allerbelangrijkste pijler om vooruitgang te boeken is consistentie...

[ Voor 15% gewijzigd door estorino op 25-10-2022 13:34 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
nog tweakers die dit weekend modder gaan happen in Voeren bij de Grizzly 100 / Bear Trail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
GerGio schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Ik gebruik de app Trenara, voor mij is dat een uitkomst. Ik krijg wisselende trainingen voorgeschoteld die het allemaal leuk houden en tot dus ver wel hebben laten zien dat ik echt harder kan trainen en lopen zonder daarbij een blessure op te lopen. Dat zijn voor mij wel de belangrijkste twee punten.
krijg
Mijn plan tot dus ver als het gaat is kijken of ik begin november een nieuw PR op de halve marathon kan neerzetten van onder de 1:45:00 dan wel onder de 1:40:00. Hangt een beetje af van hoe de training vrijdag gaat. Dan gaan kijken naar een marathon waarschijnlijk ook die van Rotterdam. Maar ik moet echt een keer gaan zitten om te kijken wat ik qua sport allemaal wil doen volgend jaar want anders komt het niet goed.
Het hoofddoel wordt waarschijnlijk ergens in het najaar een Full Ironman wat betekend dat ik ergen halverwege een halve ironman ga doen als voorbereiding
Thank. Ik heb Trenara geïnstalleerd, maar ik krijg bijzonder rustige trainingen voorgeschoteld.

Heb als doel ingesteld: april 2023, 42.2KM in 4.10.00
trainingsload: 4 trainingen per week / 44KM per week

Bv. LSD in begin december (dus ruim een maand later) krijg *ik als activiteit 13 KM aan 6:36min/km
Voor mij is een extensieve duurloop rond de 5:30min/km

Dus iets klopt niet... maar ik kan niet achterhalen welke metric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
seez schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Thank. Ik heb Trenara geïnstalleerd, maar ik krijg bijzonder rustige trainingen voorgeschoteld.

Heb als doel april 2023, 42.2KM in 4.10.00
4 trainingen per week / 44KM per week

Bv. LSD in begin december (dus ruim een maand later) krijg als activiteit 13 KM aan 6:36min/km
Voor mij is slow rond de 5.30 min/km

Ik heb hetzelfde met Trenara, en dan de LSD een minuut/km sneller lopen maar na 12.9 km stoppen omdat je thuis bent en commentaar krijgen dat de training niet afgemaakt is 8)7

Heb wel al een tijdje niet meer gekeken naar de instellingen en durf er niet zo goed in te veranderen aangezien ik geen premium meer heb, dus als er goede tips zijn hoor ik ze ook graag!

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
Haha dat is vervelend inderdaad.
Sorry ...vind het grappig omdat ik ook soms een hele goede training ronde heb gelopen maar Garmin (F7) wijzigt dan mijn trainingstatus van productief naar aanhouden, want te weinig "laag aerobe activiteiten"... 8)7

Klopt ook wel, maar mijn status wijzigen naar aanhouden terwijl ik zowel kwantitatief als gevoelsmatig een verbeterde prestatie heb neergezet...

[ Voor 23% gewijzigd door seez op 25-10-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
Roozzz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

[...]

Naast boeken zijn er ook diverse trainingsapps, zoals @GerGio al benoemde. Zelf geen ervaring mee met bijv Trenara of Stryd, maar het concept vind ik wel mooi :)

Wil je graag toch wat boeken toevoegen in de kast, dan geeft dit een aardig overzichtje van de klassiekers: https://fellrnr.com/wiki/...f_Marathon_Training_Plans
Dank voor uitgebreide uiteenzetting. Ik ga vanavond eens in verdiepen. En ik heb ook wel aan een coach gedacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
  • Laatst online: 23-07 11:30
Voor mij was Trenara ook niks, maar heel gek is het LSD tempo dat je krijgt mijns inziens niet @seez

Je geeft een beoogde marathon eindtijd op van 4:10 oftewel 5:55 min/km. Trenara geeft vervolgens een LSD tempo op welke een halve minuut langzamer is wat volgens mij vrij standaard is. De kunst van je LSD is om deze ook daadwerkelijk beduidend langzamer te lopen dan je beoogde wedstrijd tempo.

Blijft overigens wel lastig om ze ook echt "langzaam" te lopen, je ziet heel veel lopers ze "te snel" lopen, mezelf incluis. 8)7

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Laatst online: 07:57
polthemol schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:48:
nog tweakers die dit weekend modder gaan happen in Voeren bij de Grizzly 100 / Bear Trail?
Ik ga voor de kortere versie van 38km in aanloop van Olne-Spa-Olne eind november (69km). Hoe is jouw voorbereiding verlopen? Het is ook NK Ultra op de 100km, dus er zal wel wat competitie zijn. Succes alvast! *O*

Ik zou wel vermoeden dat het modder gehalte nog relatief gezien mee moet vallen? In de Vlaamse Ardennen was er alvast weinig modder te bespeuren, en ze geven weinig of geen regen meer (wel 21°C 8)7).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Tazzie79 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Ik ga voor de kortere versie van 38km in aanloop van Olne-Spa-Olne eind november (69km). Hoe is jouw voorbereiding verlopen? Het is ook NK Ultra op de 100km, dus er zal wel wat competitie zijn. Succes alvast! *O*

Ik zou wel vermoeden dat het modder gehalte nog relatief gezien mee moet vallen? In de Vlaamse Ardennen was er alvast weinig modder te bespeuren, en ze geven weinig of geen regen meer (wel 21°C 8)7).
mijn voorbereiding was met hobbels en bumps, dus we gaan het zien op de 100K. Onder de 14 uur zou me tot grote tevredenheid stemmen, maar in realiteit is alles binnen de 18uur wel prima

Qua modder durf ik niet te zeggen, het heeft af en toe wat geregent hier in de omgeving, maar geen idee of dat genoeg is om er een modderfestijn van te maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
seez schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Heb als doel ingesteld: april 2023, 42.2KM in 4.10.00
trainingsload: 4 trainingen per week / 44KM per week

Bv. LSD in begin december (dus ruim een maand later) krijg *ik als activiteit 13 KM aan 6:36min/km
Voor mij is een extensieve duurloop rond de 5:30min/km

Ik vermoed dat ie je een base-periode gooit omdat je doel nog erg ver weg is. Als het goed is gaat ie een en ander bijsturen naarmate je meer trainingen volbrengt (c.q. ze hebben meer datapunten om mee te werken).

Daarnaast speelt dit mogelijk ook:
Tim_W schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:40:
Voor mij was Trenara ook niks, maar heel gek is het LSD tempo dat je krijgt mijns inziens niet @seez

Je geeft een beoogde marathon eindtijd op van 4:10 oftewel 5:55 min/km. Trenara geeft vervolgens een LSD tempo op welke een halve minuut langzamer is wat volgens mij vrij standaard is. De kunst van je LSD is om deze ook daadwerkelijk beduidend langzamer te lopen dan je beoogde wedstrijd tempo.

Blijft overigens wel lastig om ze ook echt "langzaam" te lopen, je ziet heel veel lopers ze "te snel" lopen, mezelf incluis. 8)7
Voor het beeld, mijn easy-pace is ook iets van 5:30 min/km volgens Daniels. Maar dat is gebaseerd op een 1,5u halve van afgelopen week; en een geschatte <3:10 marathon (volgend doel?). Kortom daar zit een delta van een uur... Klop ik een 4:10 marathon in Daniels dan zie ik daar ook >6:30 min/km terug voor easy. Het is dus niet helemaal gek. Op basis van je hartslag kan je vrij aardig zien of je rustig genoeg loopt.

Dus de kans dat je "te hard" loopt is aanwezig, óf je doel is te makkelijk :+

Wat wel een uitdaging kan zijn bij deze trage tempo's is het vasthouden van een goede loopvorm. Zodra het sjokken wordt, moet je misschien iets harder lopen dan voorgeschreven. Wel even opletten dat je dan nog wel voldoende herstelt en verbetert. Want daar heb je die rustige loopjes juist voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Ik denk dat er bij seez ook nog wel een factor "1e marathon" in zit @Roozzz, dus de 4:10 streeftijd zal vermoedelijk wat (te) behoudend zijn en daarmee de 6:36 min/km voor de LSD ook. De 5:30 is vervolgens wellicht ook nog wel iets aan de vlotte kant voor een LSD en dan klopt zo'n training van Trenara voor je gevoel voor geen meter. 8)7

Een fatsoenlijke loopvorm is inderdaad een behoorlijke uitdaging als het te langzaam wordt. Ik liep gisteren zelf bijna 2 minuten per km langzamer dan mijn 10km tijd en dat is nog wel redelijk te doen, maar (veel) langzamer gaat haast niet meer. Wel prima herstelloopje. Wellicht niet helemaal vergelijkbaar, maar de profs lopen ook regelmatig 2 minuten per km langzamer dan hun wedstrijd tempo's, dan zullen ze ook niet voor niets doen. :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Hmm, al dit gepraat over trainingsplannen motiveert me wel om weer een doel te gaan bepalen om naar toe te werken :)

Nu alleen nog even verzinnen of dat een halve of hele moet gaan worden. Zoiets in het voorjaar is wel leuk, ligt er meteen een stevige basis om op door te bouwen voor de zomertrails.

-edit-
26 maart de 2 rivers marathon klinkt wel aardig.
16 april Rotterdam zou ook kunnen, maar is wat massaal ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Roozzz op 25-10-2022 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:40:
Hmm, al dit gepraat over trainingsplannen motiveert me wel om weer een doel te gaan bepalen om naar toe te werken :)

Nu alleen nog even verzinnen of dat een halve of hele moet gaan worden. Zoiets in het voorjaar is wel leuk, ligt er meteen een stevige basis om op door te bouwen voor de zomertrails.

-edit-
*kuch* 24 uurs sittard *kuch* :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
polthemol schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:00:
[...]

*kuch* 24 uurs sittard *kuch* :P
:D Ik zocht juist iets anders dan eindeloos base-buillding én ik hou graag vol dat ik daar nog niet gek genoeg voor ben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
Tim_W schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:40:

Ah daar heb je een punt. Op de een of andere manier dacht ik dat LSD pace min/km ook uiteindelijk mijn Marathon pace zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
Roozzz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

Ik vermoed dat ie je een base-periode gooit omdat je doel nog erg ver weg is. Als het goed is gaat ie een en ander bijsturen naarmate je meer trainingen volbrengt (c.q. ze hebben meer datapunten om mee te werken).

Daarnaast speelt dit mogelijk ook:

[...]

Voor het beeld, mijn easy-pace is ook iets van 5:30 min/km volgens Daniels. Maar dat is gebaseerd op een 1,5u halve van afgelopen week; en een geschatte <3:10 marathon (volgend doel?). Kortom daar zit een delta van een uur... Klop ik een 4:10 marathon in Daniels dan zie ik daar ook >6:30 min/km terug voor easy. Het is dus niet helemaal gek. Op basis van je hartslag kan je vrij aardig zien of je rustig genoeg loopt.

Dus de kans dat je "te hard" loopt is aanwezig, óf je doel is te makkelijk :+

Wat wel een uitdaging kan zijn bij deze trage tempo's is het vasthouden van een goede loopvorm. Zodra het sjokken wordt, moet je misschien iets harder lopen dan voorgeschreven. Wel even opletten dat je dan nog wel voldoende herstelt en verbetert. Want daar heb je die rustige loopjes juist voor nodig.
Dank dank, nuttige info en reminders
Het duurt nog heel lang tot april dus even uitproberen en aanvoelen. Benieuwd wat Garmin van mijn training en gaat vinden en uiteraard wat het doet met mijn conditie en geschatte lacttaatdrempel e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door seez op 25-10-2022 16:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ook leuk: na die 20 kilometer en de walk of shame terug de heuvel op naar de bungalow, heb ik mezelf vergrepen aan een stuk Duits bakkersgenot van bladerdeeg en kersenvulling. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsNdfu03NY0fBdnkxIZowIZ03Fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zb7Nzcje44nfwWAQQKwPsrwT.jpg?f=fotoalbum_large

En daarna zijn we met het gezin nog even maar zo'n leuk middeleeuws dorpje geweest, Kronenburg. Je weet wel, bovenop een heuvel _O- _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOhX6Q5scB--jQsLpLaQ_1XHwqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEaKzBeizTXc9jOv8pSgHFjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Genieten! >:) >:)

Vandaag door Koblenz gesjokt. De Decathlon had zowel mijn gels als de tabletten voor in mijn water niet, als ik deze week nog een keer loop wordt het restjes opmaken. Maar ik twijfel, ik kan ook nog een rondje asfalt pakken en dan heb ik niets nodig. Of we gaan nog iets met het gezin doen. Die 20 heb ik alvast in the pocket.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@seez Zoals anderen ook al zeiden, je LSD-tempo is altijd trager dan je marathontempo. De S staat dan ook voor Slow ;)

Ik had net het omgekeerde met Trenara.
De trainingen zijn veel te zwaar.

Mijn wedstrijden loop ik altijd balls to the wall, en een training als 14 keer een km aan halvemarathontempo met telkens 2 minuutjes dribbelen ertussen is voor mij iets waar ik een week van moet bekomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Roozzz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:48:
[...]
Ik ben veel meer van veel rustige kilometers met af en toe wat intensief tussendoor (ook anaeroob).
Lekker gepolariseerd trainen is niet vies.

Wat mij op valt is met iedereen waar ik mee loop en op Strava volg toch echt heel hard gaat met langzame loopjes (op 1 iemand na, die heeft dan ook een Stryd en een echt plan).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:39
Hartloper schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:16:
[...]
Maar nu lijkt het echt niet het moment om de kilometers op te drijven.
Tja en dan loop je voor het eerst met muziek. Eerder liep ik altijd zonder maar wilde toch eens proberen of dat toch een beetje kan helpen.

Dus gewoon lekker rustig begonnen, maar al snel merkte ik dat gewoon heel lekker ging. Beetje opzwepende muziek en de kilometers gaan prima. Na 5 km staat het klokje op 28.41 min. En eigenlijk geen centje pijn. Hartslag lekker onder controle. Beentjes voelen prima, rug voelt goed. Nou ja dan nog maar even door.

Op naar de 6 km. Dat gaat prima. Nog geen vermoeidheid, benen lekker ontspannen. Klein stukje kan nog wel.

Ik merk dat het lopen met muziek toch heel anders is. Normaal komt de focus aan het einde op de vermoeidheid, maar de muziek helpt om nog steeds ontspannen te lopen. Dus het wordt 7km, 8km en nog steeds het even strakke tempo van de eerste kilometers. Per km hooguit een paar seconden verschil. Geen enkel verval.

Tja en dan voelt het nog steeds goed. Nog maar even verder dan? Twijfels, maar ik loop nog zo lekker ontspannen. Dus besluit ik om nog even door te gaan. En dan komt die 10 km in beeld en ja dan begint het te kriebelen. Dus rustig door en proberen ontspannen te blijven lopen. De 9k weer super strak tempo en dan ga je richting 10 km en wat er dan gebeurd weet ik niet. Ga sneller lopen maar het voelt nog steeds super. En dan loop je de laaste km de snelste km van allemaal. _O-

Toen ben ik maar gestopt en rustig naar huis gelopen. Had nog wel verder gekund, maar het was mooi geweest.

Uiteindelijk 10.35 km gelopen. De 10 km in 57.09 min. Voor mij prima tijd nu.

Soms heb je van die dagen.....ook bij thuiskomst voelt alles zo ontspannen. Of het door de muziek komt? Geen idee. Maar ik heb zelden zo lekker gelopen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

-edit-
Ben geen fan van stadsmarathons, maar Rotterdam was wel een ervaring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio

-edit-
De 2 rivers marathon ligt bij mij in de buurt en is wel een mooie loop als je er van houd over dijken langs rivieren te lopen. Vooral dat stuk langs de waal kan ik altijd wel waarderen.

Ik zit zelf te denken over Rotterdam dat moet er toch een keer van komen. Ik hoop dat ik met een beetje geluk ergens een 3:30 marathon zou kunnen lopen maar misschien is dat te optimistisch voor de eerste keer

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
GerGio schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:36:
[...]
Ik zit zelf te denken over Rotterdam dat moet er toch een keer van komen. Ik hoop dat ik met een beetje geluk ergens een 3:30 marathon zou kunnen lopen maar misschien is dat te optimistisch voor de eerste keer
Rotterdam trekt mij ook nog steeds. Ik zou 'm dit jaar al lopen, maar raakte helaas tijdens de (te korte) aanloop geblesseerd. Volgend jaar nog eens proberen.. ? Het blijft een beetje kriebelen :)
Mijn richttijd was/is 3:40 btw.

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 26-10-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
GerGio schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:36:
[...]

Ik zit zelf te denken over Rotterdam dat moet er toch een keer van komen. Ik hoop dat ik met een beetje geluk ergens een 3:30 marathon zou kunnen lopen
Ik heb hem nooit gelopen, maar is Rotterdam de marathon om een snelle tijd te lopen?

Als semi-local heb ik altijd het idee dat het erg druk is. Volgens mij moet je deze meer lopen om te genieten van het publiek enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
mhr-zip schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Ik heb hem nooit gelopen, maar is Rotterdam de marathon om een snelle tijd te lopen?

Als semi-local heb ik altijd het idee dat het erg druk is. Volgens mij moet je deze meer lopen om te genieten van het publiek enzo.
Nou ik ga er ook wel vanuit dat het erg druk is net als bij de halve die ik in Shanghai heb gedaan.
Maar het hoofddoel is uitlopen het subdoel is in nog een redelijke tijd want anders is de competitieve Tiger in mij niet tevreden.

Om eerlijk te zijn vond ik dat ik eigenlijk mijn eerste marathon harder moest kunnen lopen dan dat, maar als ik ergens volgende jaar een hele ironman moet doen wil ik toch wat ervaring opdoen met een marathon en dus settle ik voor deze tijd anders was ik hem niet gaan lopen totdat ik zeker wist dat ik hem ruim onder de 3:30 uit kon lopen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-08 16:29
Rotterdam is niet drukker/minder druk dan welke andere stadsmarathon dan ook.
En je kunt er prima een snelle tijd lopen. Vraag maar aan Abdi Nageeye :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:06
Het ligt er ook wel aan waar je start.
Zit je in een startvak een beetje vooraan, dan kun je nog wel tempo maken en je eigen race lopen.
Maar als je ergens in het midden/ achter zit, dan moet je toch echt gewoon met de rest van de massa mee

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Chillz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:23:
Het ligt er ook wel aan waar je start.
Zit je in een startvak een beetje vooraan, dan kun je nog wel tempo maken en je eigen race lopen.
Maar als je ergens in het midden/ achter zit, dan moet je toch echt gewoon met de rest van de massa mee
Dat is vaak ook alleen maar voor de eerste aantal x kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Roadman schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:20:
Rotterdam is niet drukker/minder druk dan welke andere stadsmarathon dan ook.
En je kunt er prima een snelle tijd lopen. Vraag maar aan Abdi Nageeye :+
Ik ben sowieso van plan om mijn 2e marathon die van Rotterdam te laten zijn. Weet iemand wanneer de inschrijvingen normaal gesproken beginnen?

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Alvanosa schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Ik ben sowieso van plan om mijn 2e marathon die van Rotterdam te laten zijn. Weet iemand wanneer de inschrijvingen normaal gesproken beginnen?
https://www.nnmarathonrot...schrijven/interesselijst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-07 12:04
polthemol schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:48:
Yes! Ivm het afgelasten van de Poort naar Heuvellandtrail nog ingeschreven voor de Beartrail, ik zal alleen voor de korte afstand gaan 16 km. Welke loop jij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
[...]

Ik heb vorig jaar Rotterdam gelopen -en dit jaar Eindhoven en ik vond Rotterdam inderdaad drukker. Dit begint al in het startvak, in Rotterdam is het toch ietsje schuifelen over de start, in Eindhoven ren je al ruim voor je de startstreep over gaat. Rond de pacers in Eindhoven liep max een man of 10 per pacer, in Rotterdam was dat minimaal het dubbele.

Maar goed, na enkele km's is bij beide het veld natuurlijk al best uit elkaar getrokken en verschilt het allemaal inderdaad niet zo heel veel meer. Beide zijn dus evenwel gewoon snel te lopen,

Rotterdam heeft overigens ook veel langere waterposten zodat je veel makkelijker kunt timen waar je je beker AA en/of water pakt. En Rotterdam heeft inderdaad veel meer publiek voor die extra duw in de rug, dat blijft daar toch best speciaal, meerdere keren kippenvel gehad daar. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
Ik ben ook steeds meer aan het denken over een inschrijving voor een hele marathon. Met mijn eerste officiële halve eind maart lijkt Rotterdam mij iets te dichtbij, maar ik zie dat Maastricht op 21 mei is dus dat lijkt mij qua datum wel een leuke eerste marathon (al zal het qua temperatuur warmer kunnen zijn kun je daar in Nederland toch niets over voorspellen). Wat zijn jullie ervaringen met deze marathon?

Overigens heb ik mij ondertussen ook aangemeld voor de Strong Viking Trail (13 km) 05 november in Wijchen en ga ik hoogstwaarschijnlijk vanuit het werk (en anders alleen) de Zevenheuvelenloop (15 km) in Nijmegen lopen op 20 november. De trail ga ik met een vriend lopen dus dat wordt gezellig rustig aan en samen over de finish maar bij de Zevenheuvelenloop lijkt het me wel leuk om eens op een target te lopen. Hoe schatten jullie meestal de tijd in die je kan lopen (op een relatief korte termijn)?

Hopelijk heb ik tegen die tijd ook een Garmin, tenminste als de Forerunner 955 op tijd weer wordt aangevuld in de ING rentepunten winkel (ik heb al een notificatie script lopen).

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Allervieste schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Yes! Ivm het afgelasten van de Poort naar Heuvellandtrail nog ingeschreven voor de Beartrail, ik zal alleen voor de korte afstand gaan 16 km. Welke loop jij?
technisch gezien is hij doorgeschoven naar januari toch? Is wel een fijne trail, vrij pittig ook.

Ik ga voor de 100K. Zou mijn eerste ultra zijn geweest tot corona kwam en deze werd geschrapt, dus nu toch even proberen af te vinken nog.

Belooft wel een dag te worden dat we mogelijk zelfs in singlet kunnen gaan rennen :P

@frankv120 route is vrij mooi, van wat ik me herinner ga je een stuk buiten Maastricht langs soort van maasvlakte. Hier kan het aardig winderig zijn wel. Finish is op de groene boord, beetje schamel natuurlijk als je een stad hebt met het vrijthof, maar het is wel een ruimte strook, dus dat voorkomt ook wel wat gedrang.
Oh ja en je mag geen oordopjes in hebben/muziek hebben van de organisatie uit (dan bne ik meteen klaar met een wedstrijd :P ).
-note- dit is van wat ik nog weet toen ik me 2 jaar terug aan het voorbereiden was op deze run, maar corona schopte die planning overhoop. Ik verwacht niet dat ze heel veel aan het parcours hebben veranderd in de tussentijd echter.

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 26-10-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
[...]

Het is na Berlijn het snelste parcours van Europa (en misschien wereldwijd zelfs?) vanwege het lage aantal hoogtemeters en dat je uberhaupt op zeeniveau loopt. Als gewone sterveling zit je wel met de drukte waar de topatleten geen last van hebben, maar dat betekent meestal dat je alleen in de eerste paar kilometer even je plek moet vinden en/of een leuk groepje die hetzelfde tempo loopt waarbij je aan kunt haken.

Ik zit zelf ook te kijken naar Rotterdam, zo'n 5 á 6 weken ervoor nog een mooie halve marathon race vinden als leuke combi. Wil dan in Rotterdam een poging wagen om bij de 2:50 in de buurt te komen. Op basis van tijden op kortere afstanden zou dat een realistisch doel moeten zijn.

De laatste tijd loop ik eigenlijk alleen nog maar langzame duurlopen met een hardloopbuggy, wat strides op het eind gaan nog wel maar daardoor al een tijdje geen interval- en tempotrainingen gedaan. Hopelijk binnenkort weer wat mogelijkheden met het thuisfront.

Ik kwam zonet deze marathon pace calculator tegen, die werkt wel lekker vlot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Rotterdam heeft na ik geloof een kilometer of 8 a 10 een smaller stuk, is dat niet het Havenpad ofzo? Als je gewoon in het goede startvak staat zal je daar minder last van hebben. Ik heb verder geen last gehad van "verdrukking" of in moeten houden, bij Rotterdam hebben ze in het begin van het parcours veel breedte. Ik zat in de 3u20 wave en kon zonder problemen hardlopend over de start. Ik heb geen ervaringen met andere marathons.

Vorig jaar bij de Berenloop was het smalle stuk al na twee kilometer geloof ik, dat was wel echt heel vervelend. Toen moest ik over een grasveld er voorbij. Ik stond toen niet vooraan, maar ook lang niet achteraan (mijn vrouw startte 15 minuten later). Daar was het begin echter ook smal, waardoor je niet een enorme trechter had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Slickk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Het is na Berlijn het snelste parcours van Europa (en misschien wereldwijd zelfs?) vanwege het lage aantal hoogtemeters en dat je uberhaupt op zeeniveau loopt.
Als we de criteria erbij pakken hoe de atletiekunie bepaald welke marathon het snelst is staat Rotterdam op plek 8. Nog onder Amsterdam op plek 6. Daarmee is Rotterdam de 5ste snelste marathon van Europa.

Dit allemaal op basis van de gemiddelde brutotijd van de tien snelste lopers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Roadman schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Als we de criteria erbij pakken hoe de atletiekunie bepaald welke marathon het snelst is staat Rotterdam op plek 8. Nog onder Amsterdam op plek 6. Daarmee is Rotterdam de 5ste snelste marathon van Europa.

Haha je hebt gelijk, dan trek ik m'n opmerking even terug :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
Je loopt in Rotterdam inderdaad rond het 10km punt op een fietspad, daar was het wel wat druk, maar gelukkig wel nog met gras er naast zodat zo nodig altijd wel even de berm in kon @Arjan90

In Eindhoven loop je op een gegeven moment ook op een fietspad met zelfs nog versmallingen in de vorm van muurtjes die erg matig waren aangegeven. Als je in een groepje liep zag je de vaak pas erg laat.

Dat zegt natuurlijk niet alles over het parcours an sich @Roadman , maar ook over hoe veel (prijzen) geld de organisatie heeft om de snellere atleten aan de start te krijgen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Roadman schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Een parcours kan snel zijn voor de top 10 lopers. Maar zoals @Tim_W zegt, als je allemaal versmallingen hebt. Of het is heel druk, je staat achterin een startvak met mensen die in een te optimistisch startvak staan etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

frankv120 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:16:
Ik ben ook steeds meer aan het denken over een inschrijving voor een hele marathon. Met mijn eerste officiële halve eind maart lijkt Rotterdam mij iets te dichtbij, maar ik zie dat Maastricht op 21 mei is dus dat lijkt mij qua datum wel een leuke eerste marathon (al zal het qua temperatuur warmer kunnen zijn kun je daar in Nederland toch niets over voorspellen). Wat zijn jullie ervaringen met deze marathon?
Heb daar dit jaar de halve gelopen, en aangezien het parcours van de hele marathon twee keer het parcours van de halve is, kan ik er wel over meepraten. Was dit jaar een maand eerder (en toch al warm). Mooie, relatief kleine, loop vond ik het. Veel door de natuur (het heette niet voor niets eerst De Groene Loper Run), je komt eigenlijk niet door de stad. Paar vervelende viaducten erin, maar verder weinig hoogteverschil.
polthemol schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:20:
[...]
@frankv120 route is vrij mooi, van wat ik me herinner ga je een stuk buiten Maastricht langs soort van maasvlakte. Hier kan het aardig winderig zijn wel. Finish is op de groene boord, beetje schamel natuurlijk als je een stad hebt met het vrijthof, maar het is wel een ruimte strook, dus dat voorkomt ook wel wat gedrang.
Oh ja en je mag geen oordopjes in hebben/muziek hebben van de organisatie uit (dan bne ik meteen klaar met een wedstrijd :P ).
-note- dit is van wat ik nog weet toen ik me 2 jaar terug aan het voorbereiden was op deze run, maar corona schopte die planning overhoop. Ik verwacht niet dat ze heel veel aan het parcours hebben veranderd in de tussentijd echter.
Van het verbod op oordopjes/muziek heb ik niets gemerkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 06:49

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb dit voorjaar Rotterdam nog gelopen met een ongeplaatst startnummer (ik heb 'recht' op startvak c en dan sta je sowieso tussen de sub 3:00 lopers), maar als je start in wave 1 kun je vrij gemakkelijk rechts vooraan komen. Dan sta je minder dan 10 meter achter de startstreep en is Lee direct links van je aan het zingen. Tegen de tijd dat je de Erasmusbrug over bent is de drukte dan al voorbij en de laan op zuid is enorm breed. Gewoon een kwestie van een eindtijd richting de 3:00 opgeven dus ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Tim_W schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:22:

Dat zegt natuurlijk niet alles over het parcours an sich @Roadman , maar ook over hoe veel (prijzen) geld de organisatie heeft om de snellere atleten aan de start te krijgen.
Dat roep ik dan ook nergens.
Het parcours record in Rotterdam is trouwens 3 seconden sneller dan in Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 01:18

Galois

1811 - 1832

Roadman schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Dat roep ik dan ook nergens.
Het parcours record in Rotterdam is trouwens 3 seconden sneller dan in Amsterdam.
Interessanter zou inderdaad zijn om naar de gemiddelde tijd van de eerste 100 amateurs te kijken om iets meer over het snelste parcours te kunnen zeggen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
Ik reageerde daarmee niet op jou persoonlijk @Roadman, maar wilde enkel even benoemen dat een dergelijk lijstje door de gehanteerde criteria vd atletiekunie eigenlijk niet zo heel veel zegt. Het blijft natuurlijk ook gewoon erg lastig om te vergelijken.

Zie overigens net wel dat ze de 10 snelste lopers wel over alle jaren hebben genomen, dus dan wordt het beeld daarmee wel iets accurater.

Dat Berlijn snel is staat wel buiten kijf, er worden daar niet voor niets zo veel records gelopen. Mooi breed parcours met over het algemeen goed weer en weinig wind.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 01:18

Galois

1811 - 1832

Tim_W schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:02:
Ik reageerde daarmee niet op jou persoonlijk @Roadman, maar wilde enkel even benoemen dat een dergelijk lijstje door de gehanteerde criteria vd atletiekunie eigenlijk niet zo heel veel zegt. Het blijft natuurlijk ook gewoon erg lastig om te vergelijken.

Zie overigens net wel dat ze de 10 snelste lopers wel over alle jaren hebben genomen, dus dan wordt het beeld daarmee wel iets accurater.

Dat Berlijn snel is staat wel buiten kijf, er worden daar niet voor niets zo veel records gelopen. Mooi breed parcours met over het algemeen goed weer en weinig wind.
Iets accurater? Nee toch? Blijft dat de lokale marathon die al 30 jaar georganiseerd wordt (die 10 euro inschrijfgeld vraagt en 3 lokale sponsoren heeft), nooit deze toptijden zal kennen. Kipchoge komt zijn bed niet meer uit voor minder dan 250.000 euro :)

Ik kan niet zo snel vinden wat het prijzengeld in Rotterdam of Amsterdam is en de startpremies voor deze atleten zijn sowieso al geheim. Ik heb wel eens gehoord dat de echte toplopers alleen om te starten al 100.000 euro krijgen van de organisaties. Kipchoge die heeft ook nog met zijn sponsor Nike het contract dat als hij een WR loopt, hij weer een extra bonus krijgt. Dat is dan waarschijnlijk wel onafhankelijk van de startpremies :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Interessanter zou inderdaad zijn om naar de gemiddelde tijd van de eerste 100 amateurs te kijken om iets meer over het snelste parcours te kunnen zeggen.
Inderdaad. Dat zegt meer of er vernauwingen/opstoppingen zitten, hoe snel/druk de drinkposten zijn etc

Pagina: 1 ... 206 ... 384 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.