We zitten een week met het gezin in de Eifel. Bungalow gehuurd bij Landal Wirfttal, lekker niksen enzo. Dus vanmorgen uitslapen, douchen, hardloopkleding aan en ontbijten. Trailvest vullen, schoenen aan, muziekspeler in het vest, afscheid van het gezin, dopjes in en tot over een paar uur.
We zitten helemaal aan de rand van het park, en de jongste wees me dat er helling af ergens een pad moest zijn. Dus ik van start, meteen het bos in en hij had helemaal gelijk. Helling af was steil en glad, dit zou weer niet vanzelf gaan. Maar kolere, wat was de omgeving meteen al mooi. Route? Had ik niet. Plan? Lopen, liefst zoveel mogelijk off-road. Ver? Geen idee, maar met de Wisent in het vooruitzicht zou 10 kilometer toch wel wenselijk zijn.
Het landschap is hier schitterend, en veel wegen door het bos zijn goed voorzien van bordjes. Echt keihard trail is lastig, want dan moet je vantevoren echt wel iets aan navigatie hebben geregeld. Merkte ik ook een paar keer, toen ik door een stuk bos dwaalde waar geen pad meer te bekennen was.
Bospaden, velden, veel hoogzitten gezien en ineens liep ik het bos uit een asfaltweg op. Pauze, kaart op de telefoon checken en linksaf richting het dichtstbijzijnde dorp. Vlak voor het dorp weer linksaf, langs de buitenrand van het dorp een helling op, bovenaan linksom en daar begon de helling pas echt. Bovenaan de helling stond een kapel en langs de hele route was een kruisgang geplaatst. En die vatte het gevoel wel samen:
En dat was na net 8 km, het eerste uur in 8,4 gemiddeld. Kapel gepasseerd, bovenaan de helling tegen serieus keiharde wind in en weer richting bos. Op de gok links rechts wat paden, weer terug uit een weiland en via een "echte" trail weer terug op de route. En dan kom je op een gegeven moment op de terugweg. Best een aantal dezelfde paden, maar wel mooi en alles voelde redelijk goed.
Gaandeweg, kijkend naar de Garmin, denk je dan dat 15 km zeker haalbaar moet zijn. En dan kom je een bordje tegen met de afstand tot je bungalowpark en denk je "18, ja dat moet ook wel lukken!" Maar ja, dan loop je dus episch verkeerd, klim je tegen een heuvel op, loop je ineens een grafeind door een bos waar allang geen pad meer is en hoop je maar dat die lichte open plek verderop wel weer op een route aansluit. Bleek gewoon het pad te zijn vlakbij de afslag waar ik verkeerd was gelopen. Geluk is met de dommen...
Uiteindelijk met 19,5 km bij de receptie aangekomen, waarbij ik bij 19 nog over een boomwortel struikelde en ternauwernood mezelf in evenwicht kreeg. Gelukkig, anders was ik "face first" ter aarde gestort.
Lusje over de parkeerplaats maakte de 20 km compleet en daarna als een pinguin naar de bungalow teruggestrompeld.
Strava, anders gelooft niemand het:
https://strava.app.link/zN2r5jWCoub
Slecht idee... Hoe laat?