You iz one special kid!
true.......ik heb er nu 4 gelopen....het is zeker geen hoogalpien werk hier... en ik heb gelopen in voornamelijk lekker droog weer, maar het wordt langzamerhand ook herfst, dus nat en glad.Nogges schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:37:
Ik liep de ISU ook op straatschoenen.... zo spannend zijn de trails in Nederland meestal niet.
En vlak asfalt is wel wat anders dan spekgladde boomwortels en blubber, maar ieder zijn keuze natuurlijk
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Het hele weekend zat weer vol met afspraken, dus het was weer kansloos om een loopje in te plannen. Ik mis het bos en de heuvels enorm, maar volgende week gelukkig naar de Eifel. Maar na een dag thuiswerken had ik wel besloten gisteravond een rondje te gaan doen. Sinds 11 september niet meer gelopen, nog last van een staartje verkoudheid, ik gokte dat 5 km wel even genoeg zou zijn.
Uit de startblokken voelde het wel meteen soepel. Voor de zekerheid het hele rondje niet op de Garmin gekeken, maar volledig op gevoel gelopen. Het voelde goed, redelijk snel. Wat uiteindelijk niet zo was, vooral mijn eerste kilometer in 5:27 was relatief langzaam. Maar wat was het weer lekker om te lopen.
https://www.strava.com/activities/7978256863
Slecht idee... Hoe laat?
Yessssssssss, you go girlGSX-MAN schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:42:
JAHAAAA! Het oude kadaver is weer in beweging!
Goed bezig GSX
[ Voor 60% gewijzigd door Fraggert op 18-10-2022 10:49 ]
Ik volg al een tijdje en af en toe dit topic. Ben beginnen lopen met Corona en na een 9-tal maanden men eerste marathon. Een beetje een aanslag op men lichaam en ondertussen ben ik redelijker geworden, 30 a 40 km week met hier en daar wat kleinere doelen.
Graag zou ik nog één officiële marathon lopen met een goede tijd en denk aan die van Maastricht in mei.
Nu komt mijn vraag. Ik gebruik betablokkers ikv migraine. Het was volharden om aan conditieopbouw te doen, binnen de 10u dat ik een betablokker neem gaat men hartslag in volle inspanning zelden boven 150.
Zijn er hier ervaren lopers die hiermee ervaring hebben? Ik pas de inname soms aan in functie van men loopje zodat men hartslag wat hoger kan en ik me dus comfortabeler voel. Soms zelf een dagje overslaan maar is het wel gezond.
Ben van plan om is met een sportarts te gaan praten maar in afwachting maar misshcien zitten er hier mensen op het forum die men traject ook al doorlopen hebben.
Groeten
Welkom Sthony...en zo, dat is geen half werkSthony schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:54:
Hallo,
Ik volg al een tijdje en af en toe dit topic. Ben beginnen lopen met Corona en na een 9-tal maanden men eerste marathon.
ik kan je verder helaas geen advies geven, wel succes wensen in elk geval.
We waren door TCS uitgenodigd om deel te nemen en dat kan ik iedereen aanbevelen
We deden met diverse collega's mee op de diverse afstanden. Op de halve waren er een aantal die mikten rond de anderhalf uur, dus meteen een beetje een wedstrijd in de wedstrijd. Na een kwartiertje warm lopen, lekker vooraan in het startvak gaan staan (geel). Samen met alle business runners. Voor ons starten alleen nog de 'snelle lopers' die van plan waren rond de 1:35 of sneller te lopen, dacht ik. Prima dus, want ik dacht goed te zijn voor tenminste een 1:35.
Na de start even zoeken naar een plekje en het juist tempo in de mensenmassa. En toen liep ik me bijna te barsten na een kilometer op wat lopers uit het startvak voor ons (5 minuten eerder weg)... Uhm ja

Nu rekende ik wel op drukte, dus ik had het plan opgevat om de eerste helft op een tijd van 1:35 te lopen en na de helft te kijken of er meer in zat. Dat lukte eigenlijk heel goed. Ware het niet dat mijn Stryd de afstand wat onderschatte. Ik dacht keurig alle kilometers in 4:26/27 te lopen tijdens de eerste 10, dat bleek 4:20/21 te zijn. Een directe collega mikte op 1:30, dus die zag ik heel langzaam van me weglopen. Nadat ik ietsje aanzette vanaf 10km liep ik eigenlijk heel snel naar hem toe en er voorbij. Niet heel vreemd, gezien ik achteraf de 5km van 10 tot 15k op 4:10/km bleek te lopen.
Daarna werd het heel druk met alle marathonlopers en een wat trager stuk parcours, dus ietsje verslapt naar het einde. Het mooiste was er ook wel af
Achteraf wel het gevoel dat ik die laatste 30s had kunnen winnen, maar dan had ik wel moeten weten dat het close werd (of Michiel had toch in de buurt moeten zijn
Al met al vond ik zo'n massa-evenement als dit leuker dan ik vooraf had gedacht. Het is hopeloos druk op de route, maar de ambiance maakt heel veel goed! Volgend jaar schrijf ik hem alvast op, maar dan wel weer via de 'hospitality-route'. Want dat maakt het leven wel erg prettig
If you can see, look. If you can look, observe
Lekker gedaan baasRoozzz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:04:
Het resultaat had ik al even kort gedeeld, maar dan toch nog even een verslagje van de halve in Amsterdam.

Inmiddels zijn de overgebleven teams bezig aan "yard" nummer 70... Bizar. Hoe lang het nog gaat duren? Dat weet niemand.
Hier is eea. te volgen, als de boel werkt:
https://backyardultra.com/
Leaderboard (loopt soms wat achter)
https://docs.google.com/s...Zm3B1eipH5YwlNYo/pubhtml#
Het NK was "al" geslecht na 41 rondjes (~274km). Ik weet niet precies wat er die ronde is gebeurt, maar het ging ineens van 3 (of zelfs 4?) naar 1 finisher. @Anoniem: 1311426 was hier ook nog bij. Uiteindelijk is zij geloof ik de 7e dame wereldwijdGaargod schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:31:
De Backyard Ultra world team championships zijn aan de gang sinds afgelopen Zaterdag (!).
Inmiddels zijn de overgebleven teams bezig aan "yard" nummer 70... Bizar. Hoe lang het nog gaat duren? Dat weet niemand.
Ik heb de 23km route nog niet eerder gelopen, maar ik zie dat ie veel overlap heeft met de 16km en die ken ik al wel. Die was de laatste keer niet extreem zwaar.Fraggert schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:58:
[...]
true.......ik heb er nu 4 gelopen....het is zeker geen hoogalpien werk hier... en ik heb gelopen in voornamelijk lekker droog weer, maar het wordt langzamerhand ook herfst, dus nat en glad.
En vlak asfalt is wel wat anders dan spekgladde boomwortels en blubber, maar ieder zijn keuze natuurlijk
Je kunt aan die kant van Apeldoorn wel rekenen op wat heuveltjes, maar verder zijn het over het algemeen goed begaanbare bospaden.
Mooi, dan loop ik hem in elk geval uit..........InZane schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:05:
[...]
Ik heb de 23km route nog niet eerder gelopen, maar ik zie dat ie veel overlap heeft met de 16km en die ken ik al wel. Die was de laatste keer niet extreem zwaar.
Je kunt aan die kant van Apeldoorn wel rekenen op wat heuveltjes, maar verder zijn het over het algemeen goed begaanbare bospaden.

23km zoals de N70 zou allicht iets teveel voor het goede zijn nog, maar als het meer weg heeft van de Hoge Veluwe Trail en de 15 Km Posbanktrail in Rheden, eerder in september dan komt het wel goed...hoop ik
Ik heb nu enkele marathons en een 51k met veel hoogtemeters gedaan (wat dan weer veel lopen is ook) dus ik zoek eigenlijk iets tussen een 50k en 100k in... 70, 80?
Via runnersworld kwam ik deze tegen die ik er op het eerste gezicht wel mooi uit vind zien, ~4x per week wat voor mij wel een sweetspot is (af en toe een 5x in de week is geen ramp btw) en overall ok qua verdeling en afwisseling.
https://hmg-prod.s3.amazo.../ultra80km-1558595241.pdf
Maar daar viel me oa week 6 naar 7 op, waar de LDL van 29 naar 46km gaat wat ik nogal wat vind. Als ik de rest van die 2 weken vergelijk lijkt het totaal meer aan de 10% regel te voldoen (gaat de 10% idd puur en vooral om de totalen per week?)
KWam een schema van Wim Groenendijk tegen en ook deze pagina van Fellnr:
https://fellrnr.com/wiki/Ultramarathon_Training_Plans
Maar dat zijn of schemas voor de 50k (niet echt de volgende stap dus) 100 mijlers (ok, das echt een paar stappen (ha!) te ver) en links naar boeken.
Andere mensen toevallig nog tips?
Ik vind een schema vooral fijn om een leidraad te hebben, houvast en een stok achter de deur die het voor mij makkelijker maakt om het te blijven doen en vol te houden.
@Xaverius en ik hebben die ook al eens gedeeld hier.
Denk dat het er van uit gaat dat je al een degelijke basis hebt, om dat soort afstanden te kunnen lopen. Je kunt er natuurlijk ook eea. aan sleutelen.
Afwijken en aanpassen waar nodig is idd ook wel prima, als de basis maar ok is. Leuk, ben benieuwd hoe het me gaat bevallen.
Ik zit te kijken naar de Cold Hawai Ultra in Denemarken voor volgend jaar. Een 50 mijler
Dit is degene die ik en een vriend van me op het oog hebben. Hij kreeg hierover te horen van een ultra loper in ijsland (oud collega woont daar)
https://www.laugavegshlaup.is/en
Beetje afhankelijk van je wedstrijd en het terrein waar deze doorvoert zou ik wat van het tempo-werk ombouwen naar heuveltraining of time on your feet. Hier heb je iets van 2000hm geloof ik, dus de hoogtemeters vallen wel mee. Zo op het oog kan het terrein wel eens vrij traag zijn, dus doe gerust rustig aan tijdens de trainingen. Gewoon lekker wennen aan uren onderweg zijn
Ik denk dat je week 7 en 14 moet zien als een soort piek / tune-up lange lopen. Ik zou me daar niet teveel zorgen over maken, het is niet dat de belasting structureel zo hard omhoog gaat. Hij daalt daarna ook weer gewoon.
Maar mooie plannen!
Ik ben gewend op zaterdag en zondag duurlopen te plannen voor een mooi weekvolume.
Had ik hier overigens al gemeld dat ik ingeschreven ben voor de Cape Wrath Ultra Explorer?
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Gekke ultraloopdingen worden bijna mainstream. Een verslagje op de NOS over de Nederlandse backyard ultra: https://nos.nl/regio/zh-r...-in-gorinchem-doen-ze-hetGaargod schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:31:
De Backyard Ultra world team championships zijn aan de gang sinds afgelopen Zaterdag (!).
En op Runnersworld: https://www.runnersworld....ard-ultra-gorinchem-2022/
[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 18-10-2022 16:19 ]
Verder gaat het me, voor nu, vooral om de afstanden wat uitbouwen JUIST op rustiger tempo... Hopelijk daarmee ook wat beter mijn belastbaarheid opbouwen
Die grote stappen qua LDL, het zal idd wel goed zijn... En als ik daar aankom kan ik alsnog bekijken of het wel verstandig lijkt op dat moment.
@Xaverius Dubbele weekenden idd pas tegen het einde (vanaf week 11 eigenlijk). Week 11 met een 5k wedstrijd op zaterdag (en 20-25 cooldown) en 3:30 op zondag beschouw ik wel als dubbel aangezien een 5k wedstrijd wel volle bak is en je daar nog best wel wat vermoeide benen van kan hebben op de zondag
En voor nu moet het ook nog 'leuk blijven'. 5-6 dagen in de week kan ik niet opbrengen (wil ik niet opbrengen) en ook qua km's moet ik mijn grenzen in de gaten houden. Dus we gaan het wel zien... zoals gezegd is dit nog niet direct met een einddoel, puuir als houvast
Zes weken geleden bij het krijgen van het horloge ook meteen hardloopschoenen gekocht en een 5KM Garmin Coach plan ingeladen met als doel om begin november dit ook daadwerkelijk te kunnen lopen.
Ik was ook erg benieuwd hoe het met mijn conditie zou zijn, lees ik wist dat het beroerd was maar zo heel slecht kon het niet zijn toch…. Ik probeerde hierop eerst zelf een rondje te lopen, maar na 1km was ik al kapot en heb ik met moeite de 2km volgemaakt. Tong op de grond en helemaal af… Zo slecht was het dus toch wel.
Ik vroeg mij dan ook af hoe ik ooit die 5km op een redelijk tempo zou kunnen halen. Maar ik heb blijkbaar toch meer conditie dan ik had verwacht. Want 6 weken na mijn start en met nog ruim 5 weken in het programma heb ik stiekem al mijn eerste 5km al gelopen in 33,31, het kwam toevallig zo uit met het rondje ook al moest ik iets korter. Voor de meeste hier natuurlijk peanuts en gezien als een slakkengangetje, maar ik ben er verbaasd over hoe snel je de conditie weer terug kan vinden na al die jaren.
Het Garmin Coach programma heeft mij inmiddels ook in het paars gezet voor de confidence level, met andere woorden zet wat ambitieuzere doelen. Toch ga ik wel netjes het programma verder afmaken voordat ik doorga. Ik vind het in ieder geval erg leuk om te doen en het geeft me een heerlijk gevoel wat je makkelijk kan inplannen.
De doelen die ik hierna heb gesteld zijn als volgt:
1. Sub 30 min 5km (ik ga de komende 5 weken dit proberen te halen, ik ben al erg dicht in de buurt)
2. Ambitie om de 10km te gaan redden ( via een Garmin Coach plan)
3. Mijn hartslag onder controle krijgen
Nu zit ik alleen erg te twijfelen of ik eerst de 10km wil gaan doen of eerst mijn hartslag onder controle krijgen. Ik heb een vrij hoge hartslag (170 - 180 gemiddeld) met tot op heden een max HR gemeten van 196. Echter merk ik dat ondanks deze hoge hartslag ik het prima kan volhouden. Toch zit het mij niet lekker en moet dit in mijn ogen omlaag.
Na veel lezen, en ook hier het onderwerp al meerdere keren te hebben gelezen, wordt er aangeraden om in zone 2 te trainen of de maffetone te trainen en daar vele kilometers in te doen en de tijd ervoor te nemen waardoor je uiteindelijk met een lagere hartslag harder kan rennen. Echter dat gaat wel tijd kosten, en waarschijnlijk voor frustratie zorgen dat ik veel langzamer zal moeten gaan rennen of in mijn geval waarschijnlijk moet wandelen. Het risico wat ik zie is dat ik juist afhaak.
De vraag is dan ook wat wijsheid is, toch door naar de 10km, wat automatisch ervoor zorgt dat je wat langzamer zal moeten gaan om het vol te houden en daarmee meer kilometers maakt op een rustig tempo, of eerst de tijd te nemen in zone 2 training en daarna de 10km.
Hebben jullie nog een advies?
Run slow to run fast.Dbm12 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:59:
Ik lees al een tijdje vol bewondering mee met dit topic omdat het toch wel weer eens tijd werd dat ik ging sporten na 17 jaar niets doen. Om ermee te beginnen, maar nog belangrijker eigenlijk ook, dit ook vol te houden heb ik besloten direct mijzelf een mooie Garmin sporthorloge cadeau te geven. Wellicht een verkeerde volgorde voor sommige, maar voor mij werkt dat tot op heden goed ;-) Toch even van mij afschrijven wat mijn ervaringen tot nu toe zijn en een vraag om het compleet te maken.
Zes weken geleden bij het krijgen van het horloge ook meteen hardloopschoenen gekocht en een 5KM Garmin Coach plan ingeladen met als doel om begin november dit ook daadwerkelijk te kunnen lopen.
Ik was ook erg benieuwd hoe het met mijn conditie zou zijn, lees ik wist dat het beroerd was maar zo heel slecht kon het niet zijn toch…. Ik probeerde hierop eerst zelf een rondje te lopen, maar na 1km was ik al kapot en heb ik met moeite de 2km volgemaakt. Tong op de grond en helemaal af… Zo slecht was het dus toch wel.
Ik vroeg mij dan ook af hoe ik ooit die 5km op een redelijk tempo zou kunnen halen. Maar ik heb blijkbaar toch meer conditie dan ik had verwacht. Want 6 weken na mijn start en met nog ruim 5 weken in het programma heb ik stiekem al mijn eerste 5km al gelopen in 33,31, het kwam toevallig zo uit met het rondje ook al moest ik iets korter. Voor de meeste hier natuurlijk peanuts en gezien als een slakkengangetje, maar ik ben er verbaasd over hoe snel je de conditie weer terug kan vinden na al die jaren.
Het Garmin Coach programma heeft mij inmiddels ook in het paars gezet voor de confidence level, met andere woorden zet wat ambitieuzere doelen. Toch ga ik wel netjes het programma verder afmaken voordat ik doorga. Ik vind het in ieder geval erg leuk om te doen en het geeft me een heerlijk gevoel wat je makkelijk kan inplannen.
1. Sub 30 min 5km (ik ga de komende 5 weken dit proberen te halen, ik ben al erg dicht in de buurt)
Nu zit ik alleen erg te twijfelen of ik eerst de 10km wil gaan doen of eerst mijn hartslag onder controle krijgen. Ik heb een vrij hoge hartslag (170 - 180 gemiddeld) met tot op heden een max HR gemeten van 196. Echter merk ik dat ondanks deze hoge hartslag ik het prima kan volhouden. Toch zit het mij niet lekker en moet dit in mijn ogen omlaag.
Na veel lezen, en ook hier het onderwerp al meerdere keren te hebben gelezen, wordt er aangeraden om in zone 2 te trainen of de maffetone te trainen en daar vele kilometers in te doen en de tijd ervoor te nemen waardoor je uiteindelijk met een lagere hartslag harder kan rennen. Echter dat gaat wel tijd kosten, en waarschijnlijk voor frustratie zorgen dat ik veel langzamer zal moeten gaan rennen of in mijn geval waarschijnlijk moet wandelen. Het risico wat ik zie is dat ik juist afhaak.
De vraag is dan ook wat wijsheid is, toch door naar de 10km, wat automatisch ervoor zorgt dat je wat langzamer zal moeten gaan om het vol te houden en daarmee meer kilometers maakt op een rustig tempo, of eerst de tijd te nemen in zone 2 training en daarna de 10km.
Hardlopen kun je niet haasten, er zijn geen shortcuts. Tenzij je graag geblesseerd wil raken. Rustig aan volume opbouwen en naar je doelen toe werken.
Het is niet het leuke antwoord, waar je waarschijnlijk op had gehoopt.
Een paar opmerkingen waarbij ik uiteraard alle verantwoordelijkheid afwijsSthony schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:54:
Nu komt mijn vraag. Ik gebruik betablokkers ikv migraine. Het was volharden om aan conditieopbouw te doen, binnen de 10u dat ik een betablokker neem gaat men hartslag in volle inspanning zelden boven 150.
Zijn er hier ervaren lopers die hiermee ervaring hebben? Ik pas de inname soms aan in functie van men loopje zodat men hartslag wat hoger kan en ik me dus comfortabeler voel. Soms zelf een dagje overslaan maar is het wel gezond.
...
1. Als de indicatie voor de bètablokker migraine is, dan is het niet zo erg om eens een lagere dosis te nemen of het over te slaan. Als je de bètablokker zou nemen tegen ritmestoornissen of voor hoge bloeddruk of omdat je een hartpatiënt bent, dan mag je de bètablokker niet onderbreken.
2. Er is zoiets als een rebound effect, waarbij de eerste dag van stoppen de hartslag extra verhoogd kan zijn -rebound, het woord zegt het zelf.
[ Voor 13% gewijzigd door Hartloper op 18-10-2022 20:43 ]
Wat @Secsytime al zegt: rustig aan starten. Je conditie gaat sneller vooruit dan je lichaam, waardoor je blessures riskeert.Dbm12 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:59:
Ik lees al een tijdje vol bewondering mee met dit topic omdat het toch wel weer eens tijd werd dat ik ging sporten na 17 jaar niets doen. Om ermee te beginnen, maar nog belangrijker eigenlijk ook, dit ook vol te houden heb ik besloten direct mijzelf een mooie Garmin sporthorloge cadeau te geven. Wellicht een verkeerde volgorde voor sommige, maar voor mij werkt dat tot op heden goed ;-) Toch even van mij afschrijven wat mijn ervaringen tot nu toe zijn en een vraag om het compleet te maken.
Ik weet niet hoe oud je bent, ik ben zelf rond mijn 26e gestart met hardlopen en toen kon ik nog niets slopen aan mijn lichaam. Als ik nu een keer verkeerd uitrek 's morgens, heb ik het al aan mijn rug. Drie dagen spierpijn als ik hier een raceverslag heb gelezen.
Maar serieus: opbouwen volgens een heel saai schema, waarbij je constant denkt dat je veeeel harder kan. En Interval. Interval is je vriend.
Dat gezegd hebbende: toen ik na jaren passiviteit in 2020 weer begon met hardlopen, sleepte ik mijn logge kadaver gewoon de Griekse heuvels in voor een genadeloze afstraffing. En dan de hele dag bij het zwembad bijkomen.
Slecht idee... Hoe laat?
Hoi Dbm12, leuk dat je even je verhaal neerpent, welkom hier.Dbm12 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:59:
en natuurlijk de duimen even omhoog voor je om aan je gezondheid te werken
Goed plan om jezelf te belonen met iets, zoals je Garmin (welke heb je???) om met meer plezier aan het hardlopen te beginnen.
Je hebt waarschijnlijk al door dat het ons niet uitmaakt of je hier nu 1km of 100km hardloopt, en al helemaal niet in welk tempo. Niemand is hetzelfde maar iedereen is gelijk hier.
Je hebt de beste tip denk ik al gelezen.....en dat is geduld hebben....conditie opbouwen, snellere tijden en langere afstanden is waar geduld om de hoek komt kijken. Zeker als je blessurevrij een solide basis wilt opbouwen om vanuit op te bouwen.
Wat hartslag betreft, die zul je vanzelf zien gaan zakken (mits er geen onderliggend probleem is). Het duurt gewoon even voor je lichaam zich heeft aangepast.
Als het goed is, heb je al wel kunnen merken dat je rusthartslag (dus 's avonds lekker ontspannen op de bank met je welverdiende bakkie leut of thee) inmiddels wat gezakt moet zijn.
En we willen natuurlijk weten welke schoenen je hebt uitgekozen.....bonuspunten voor gifkleuren
Voor de rest eigenlijk......heel veel plezier hebben van je goede voornemens, niet te veel balen als het een keer niet mee zit en "easy does it"...........hoe beter je fundament, hoe langer je hier plezier van gaat hebben.
Team België is met nog 2 lopers op hun benen begonnen aan de weg naar 100 uur in een backyard ultra. Nog 10 rondes te gaan, wereldrecord gaat in ieder geval sneuvelen met grote waarschijnlijkheid.
Jawdropping dit
@m0ridin ik heb voor mijn eerste ultra het 80km schema van Runnersworld gebruikt. Daarna een 100mijl trainingsschema via trainingpeaks maar die beviel voor geen meter (alles pace based, beetje erg amerikaanse 'hoohaa, if you're not bleeding you're not training'-vibe) en leverde me vooral enkele blessures op.
Nu gebruik ik een marathonschema van stryd van 6 a 7 dagen in de week, waarbij ik training eruit vis afhankelijk van hoeveel tijd ik heb. Hoeksteen is en blijft vooral de langzame duurloop, dat is straks ook de inspanningszone waar je het grootste gedeelte van je tijd in zult zitten. Als je geen tijd hebt voor een lange duurloop, werkt het ook prima om dagen achter elkaar te plannen met bv. 2 * 1:30 en die beide op een vrij hoge intensiteit te doen. 1 run het 's avonds en 1 het 's morgens. Of 2 keer een loop van een uur op dezelfde dag bv.
Eventueel kun je (je gebruikte ook een stryd dacht ik?) die van runnersworld combineren met de strydinspanningszones en qua terrein natuurlijk: trainen zoals je gaat vechten
[ Voor 58% gewijzigd door polthemol op 19-10-2022 09:03 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Hartslag is een heel persoonlijk gegeven. Wat voor de een hoog is, is voor de ander laag en vice versa. De hoogte is ook afhankelijk van omstandigheden: vochtig en warm weer, weinig slaap, onvoldoende drinken, enz.Dbm12 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:59:
In het begin zat ik ook snel op 180. Toen ik het lopen wat regelmatiger oppakte lukte het pas na een paar maanden om op een lagere hartslag te lopen. En ook nu is laag relatief: in rustige duurlopen zit ik nu rond 150-160 en dat zal voor anderen just weer hoog zijn.
Adviserend zou ik nu zeggen, focus er niet te veel op. Die hartslag gaat vanzelf omlaag als je regelmatig blijft lopen. Ik denk ook dat het op afstanden tot 10km niet zo veel uitmaakt. Langer dan 10km op 180 put je lichaam waarschijnlijk wel veel uit voor een volgende training. Voor alles geldt: als het niet prettig voelt, tempo omlaag. Het belangrijkste is dat je zin houdt om die schoenveters te strikken en op pad te gaan.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Het is een bevestiging van mijn vermoeden ;-) Maar ik was ook op zoek naar een aanpak na de 5km. Ik denk dat ik het inderdaad iets anders moet aanpakken dan mijn huidige plan voorwaarts.Secsytime schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:30:
[...]
Run slow to run fast.
Hardlopen kun je niet haasten, er zijn geen shortcuts. Tenzij je graag geblesseerd wil raken. Rustig aan volume opbouwen en naar je doelen toe werken.
Het is niet het leuke antwoord, waar je waarschijnlijk op had gehoopt.
Ik ben pas 35 dus qua leeftijd valt het nog reuze mee. Het is simpelweg dat ik vanaf mijn 18de werkelijk waar gewoon niets meer heb gedaan omdat er geen noodzaak voor was (Leve een snelle stofwisseling). Maar de laatste twee jaar merk ik dat er toch een buikje begint te komen en dat mijn conditie niet meer je van het is. Voor mijn 18de was ik super actief met sporten, dat gedeelte merk ik nu dat vrij snel ook weer terugkomt. Ik vind het althans vrij snel dat ik toch weer een 5km kan lopen wat ik niet had verwacht toen ik een paar weken geleden begon. Maar inderdaad ik denk dat ik nu iets te overmoedig wordt met mijn doelen en even een stapje terug moet doen.GSX-MAN schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:32:
[...]
Wat @Secsytime al zegt: rustig aan starten. Je conditie gaat sneller vooruit dan je lichaam, waardoor je blessures riskeert.
Ik weet niet hoe oud je bent, ik ben zelf rond mijn 26e gestart met hardlopen en toen kon ik nog niets slopen aan mijn lichaam. Als ik nu een keer verkeerd uitrek 's morgens, heb ik het al aan mijn rug. Drie dagen spierpijn als ik hier een raceverslag heb gelezen.
Maar serieus: opbouwen volgens een heel saai schema, waarbij je constant denkt dat je veeeel harder kan. En Interval. Interval is je vriend.
Dat gezegd hebbende: toen ik na jaren passiviteit in 2020 weer begon met hardlopen, sleepte ik mijn logge kadaver gewoon de Griekse heuvels in voor een genadeloze afstraffing. En dan de hele dag bij het zwembad bijkomen.
Bedankt Fraggert.Fraggert schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:25:
[...]
Hoi Dbm12, leuk dat je even je verhaal neerpent, welkom hier.![]()
en natuurlijk de duimen even omhoog voor je om aan je gezondheid te werken![]()
Goed plan om jezelf te belonen met iets, zoals je Garmin (welke heb je???) om met meer plezier aan het hardlopen te beginnen.
Je hebt waarschijnlijk al door dat het ons niet uitmaakt of je hier nu 1km of 100km hardloopt, en al helemaal niet in welk tempo. Niemand is hetzelfde maar iedereen is gelijk hier.
Je hebt de beste tip denk ik al gelezen.....en dat is geduld hebben....conditie opbouwen, snellere tijden en langere afstanden is waar geduld om de hoek komt kijken. Zeker als je blessurevrij een solide basis wilt opbouwen om vanuit op te bouwen.
Wat hartslag betreft, die zul je vanzelf zien gaan zakken (mits er geen onderliggend probleem is). Het duurt gewoon even voor je lichaam zich heeft aangepast.
Als het goed is, heb je al wel kunnen merken dat je rusthartslag (dus 's avonds lekker ontspannen op de bank met je welverdiende bakkie leut of thee) inmiddels wat gezakt moet zijn.
En we willen natuurlijk weten welke schoenen je hebt uitgekozen.....bonuspunten voor gifkleuren#TeamZuurstok
Voor de rest eigenlijk......heel veel plezier hebben van je goede voornemens, niet te veel balen als het een keer niet mee zit en "easy does it"...........hoe beter je fundament, hoe langer je hier plezier van gaat hebben.
Ik ben meteen all out gegaan op de garmin en een Fenix 7 SS gekocht. Overkill voor het doel, maar vond het verder ook erg mooi om 24/7 te dragen met een prima batterijduur. Bovendien was ik toch toe aan een nieuw horloge omdat ik nog rondliep met een fitbit charge 2 die het nu echt op begon te geven. Mijn rusthartslag was altijd al aan de lage kant tussen de 55 en 60 bpm. Maar is inderdaad nog verder gedaald naar tussen de 51 en 54 bpm.
Qua schoenen ben ik de decathlon ingelopen en wat schoenen geprobeerd waarbij de kiprun ks-500 het zijn geworden. Deze lopen erg lekker voor een prima prijs. Er zit alleen een lijntje van gifgroen in…. Telt dat ook?
Na het lezen van jullie comments heb ik besloten mijn plan aan te gaan passen en niet met de sub 30 min te beginnen als doel maar eerst mijn hardslag onder controle te brengen.
Ik heb vanmorgen meteen de maffetone methode (180 HS - leeftijd) geprobeerd. Zone 2 eindigt nu bij een HS van 145 op mijn horloge en mijn run vanmorgen daarop afgestemd om te kijken hoe “langzaam” ik dan moet rennen om daarin te blijven.
Het resultaat was als volgt:
KM gelopen: 4,23
Gemiddelde Tempo: 9:14 min/km
Gemiddelde hartslag: 147 bpm
Het is wel echt een mindtwist om jezelf in te houden, want alle vezels in je lichaam zeggen tegen je dat je sneller moet gaan. Maar positieve was wel dat ik het kon doen zonder te moeten gaan wandelen, hoewel dit op zich natuurlijk ook niet erg snel is.
Ik zal de komende runs (weken) dit aan te houden en af en toe een interval training er tegenaan te gooien op kortere afstanden. Ik zou dan al verschil moeten gaan merken
Bedankt in ieder geval voor de adviezen!
als je een hartslagband gebruikt, kan je garmin je threshold opzoeken/gebruiken om je hartslagzones te bepalen. Dat werkt beduidend beter naar mijn ervaring dan die dodgy formules. Ter vergelijking, met maffetone zou ik uitkomen op een hartslag van ~140 (180 - 40), in werkelijkheid haal ik een 190~ als max hartslag en ben ik nog nauwelijks warm aan het lopen bij 140. Er zijn heel veel mitsen en maren bij wat een easy pace is voor iemand en die generieke formules houden daar weinig tot geen rekening mee.Dbm12 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
Na het lezen van jullie comments heb ik besloten mijn plan aan te gaan passen en niet met de sub 30 min te beginnen als doel maar eerst mijn hardslag onder controle te brengen.
Ik heb vanmorgen meteen de maffetone methode (180 HS - leeftijd) geprobeerd. Zone 2 eindigt nu bij een HS van 145 op mijn horloge en mijn run vanmorgen daarop afgestemd om te kijken hoe “langzaam” ik dan moet rennen om daarin te blijven.
probeer vooral consistent te zijn: als je pas begint is er een gigantische berg laaghangend fruit om te plukken, je gaat veel snelheid erbij krijgen door gewoon wat kilometers weg te schuifelen. De zwaardere intervals zou ik nog even mee wachten, als beginnende hardloper heb je namelijk ook een inhaalslag te maken op het gebied van je botten en pezen en dat heeft gewoon tijd nodig.Ik zal de komende runs (weken) dit aan te houden en af en toe een interval training er tegenaan te gooien op kortere afstanden. Ik zou dan al verschil moeten gaan merken![]()
Je kan inderdaad op hartslag gaan lopen, maar ook op gevoel. Probeer gewoon een tempo te lopen wat je voor je gevoel wel 10km kunt lopen. En dat als je thuis komt je het idee hebt dat je het dubbele had kunnen lopen.Dbm12 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
[...]
Het is een bevestiging van mijn vermoeden ;-) Maar ik was ook op zoek naar een aanpak na de 5km. Ik denk dat ik het inderdaad iets anders moet aanpakken dan mijn huidige plan voorwaarts.
[...]
Ik ben pas 35 dus qua leeftijd valt het nog reuze mee. Het is simpelweg dat ik vanaf mijn 18de werkelijk waar gewoon niets meer heb gedaan omdat er geen noodzaak voor was (Leve een snelle stofwisseling). Maar de laatste twee jaar merk ik dat er toch een buikje begint te komen en dat mijn conditie niet meer je van het is. Voor mijn 18de was ik super actief met sporten, dat gedeelte merk ik nu dat vrij snel ook weer terugkomt. Ik vind het althans vrij snel dat ik toch weer een 5km kan lopen wat ik niet had verwacht toen ik een paar weken geleden begon. Maar inderdaad ik denk dat ik nu iets te overmoedig wordt met mijn doelen en even een stapje terug moet doen.
[...]
Bedankt Fraggert.
Ik ben meteen all out gegaan op de garmin en een Fenix 7 SS gekocht. Overkill voor het doel, maar vond het verder ook erg mooi om 24/7 te dragen met een prima batterijduur. Bovendien was ik toch toe aan een nieuw horloge omdat ik nog rondliep met een fitbit charge 2 die het nu echt op begon te geven. Mijn rusthartslag was altijd al aan de lage kant tussen de 55 en 60 bpm. Maar is inderdaad nog verder gedaald naar tussen de 51 en 54 bpm.
Qua schoenen ben ik de decathlon ingelopen en wat schoenen geprobeerd waarbij de kiprun ks-500 het zijn geworden. Deze lopen erg lekker voor een prima prijs. Er zit alleen een lijntje van gifgroen in…. Telt dat ook?![]()
Het is wel echt een mindtwist om jezelf in te houden, want alle vezels in je lichaam zeggen tegen je dat je sneller moet gaan. Maar positieve was wel dat ik het kon doen zonder te moeten gaan wandelen, hoewel dit op zich natuurlijk ook niet erg snel is.
Ik zal de komende runs (weken) dit aan te houden en af en toe een interval training er tegenaan te gooien op kortere afstanden. Ik zou dan al verschil moeten gaan merken![]()
Een grote fout die beginners maken is elke loop sneller willen zijn dan de vorige.. het is juist de bedoeling om veel langzame kilometers te maken om zo de efficiency van je vetverbranding te optimaliseren, belasting en kracht (spieren) te trainen.
Daarnaast worden intervallen meestal te vaak gedaan, terwijl je lichaam die prikkel helemaal niet zo vaak nodig heeft. 1 keer per 2 weken zou al voldoende moeten zijn.
Wauw, dat is wel een fraaie klok zeg......heerlijk stukje Proud of Ownership tochDbm12 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
Bedankt Fraggert.
Qua schoenen ben ik de decathlon ingelopen en wat schoenen geprobeerd waarbij de kiprun ks-500 het zijn geworden. Deze lopen erg lekker voor een prima prijs. Er zit alleen een lijntje van gifgroen in…. Telt dat ook?![]()
Ik heb vanmorgen meteen de maffetone methode (180 HS - leeftijd) geprobeerd. Zone 2 eindigt nu bij een HS van 145 en mijn run vanmorgen daarop afgestemd om te kijken hoe “langzaam” ik dan moet rennen om daarin te blijven.
Ik zal de komende runs (weken) dit aan te houden en af en toe een interval training er tegenaan te gooien op kortere afstanden. Ik zou dan al verschil moeten gaan merken![]()
Gifgroen...altijd goed
Ik moest mijzelf ook dwingen om om echt langzamer te gaan voor de "Lange Langzame Duurloop" (LLD), toen ik dat ging doen naast mijn "snelle" 5k rondjes en 10 km "Iets Minder Langzame Duurlopen"
Mijn aerobe basis ging met sprongen vooruit door de LLD's. Op de voet gevolgd door makkelijker een sub30 5K en Sub60 10K.
Met je slowruns laat je je gehele kadaver ook wennen aan de belasting, je zult het hier al wel gelezen hebben, spieren zijn vaak niet de beperkende factor maar in het begin dien je echt langzaam je pezen, bindweefsel en zelfs botten te laten wennen aan de belasting door het hardlopen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk je voeding en rust in de gaten te houden.
last but not least........lekker plezier beleven van je runs, trots zijn op jezelf en natuurlijk toewerken naar een meet and greet met wat Tweakers van hier bij een wedstrijd evenement

Ieder mens is anders en er zijn zoveel factoren die meespelen dat inderdaad generieke formules nooit 100% de lading zullen dekken. Ik probeer alleen wel iets van een structuur te creëren op basis van “beproefde” methodes en de ervaringen van hier. Of de maffetone mijn methode is? Geen idee. Er is maar één manier om erachter te komen en dat is het proberen of het werkt.polthemol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:15:
[...]
als je een hartslagband gebruikt, kan je garmin je threshold opzoeken/gebruiken om je hartslagzones te bepalen. Dat werkt beduidend beter naar mijn ervaring dan die dodgy formules. Ter vergelijking, met maffetone zou ik uitkomen op een hartslag van ~140 (180 - 40), in werkelijkheid haal ik een 190~ als max hartslag en ben ik nog nauwelijks warm aan het lopen bij 140. Er zijn heel veel mitsen en maren bij wat een easy pace is voor iemand en die generieke formules houden daar weinig tot geen rekening mee.
[...]
probeer vooral consistent te zijn: als je pas begint is er een gigantische berg laaghangend fruit om te plukken, je gaat veel snelheid erbij krijgen door gewoon wat kilometers weg te schuifelen. De zwaardere intervals zou ik nog even mee wachten, als beginnende hardloper heb je namelijk ook een inhaalslag te maken op het gebied van je botten en pezen en dat heeft gewoon tijd nodig.
De grootste learning, die ik zelf natuurlijk wel wist maar jullie nogmaals herhalen op het belang, doe het rustig oppakken en wil niet teveel te snel en vooral, blijf lekker rennen.
Je andere tip van een hartslagband is inderdaad wel een goede, ik zal eens kijken of ik die bij iemand hier kan lenen om dat in te kunnen stellen. Eens zien wat daaruit komt. Bedankt!
niet lenen, kopenDbm12 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:29:
[...]
Ieder mens is anders en er zijn zoveel factoren die meespelen dat inderdaad generieke formules nooit 100% de lading zullen dekken. Ik probeer alleen wel iets van een structuur te creëren op basis van “beproefde” methodes en de ervaringen van hier. Of de maffetone mijn methode is? Geen idee. Er is maar één manier om erachter te komen en dat is het proberen of het werkt.
De grootste learning, die ik zelf natuurlijk wel wist maar jullie nogmaals herhalen op het belang, doe het rustig oppakken en wil niet teveel te snel en vooral, blijf lekker rennen.
Je andere tip van een hartslagband is inderdaad wel een goede, ik zal eens kijken of ik die bij iemand hier kan lenen om dat in te kunnen stellen. Eens zien wat daaruit komt. Bedankt!
Die generieke formules missen dat punt compleet. Ze zullen nu wel werken voor je omdat de lat simpelweg niet zo hoog ligt nog (evident, want je bent pas gestart).
Check! Mooi sinterklaas cadeau ;-)polthemol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:32:
[...]
niet lenen, kopenhet is een continumeting namelijk. Hoe langer je bezig bent met rennen, hoe meer je thresholdgrens gaat opschuiven. Je kunt dus steeds hoger in je hartslag zitten zonder dat je helemaal verzuurt (simpel gestelt, zijn wel wat mitsen en maren zoals altijd ;P ). Je trainingszones schuiven daardoor open, wat nu bv. een makkelijke run is die je in hartslag sub 145 doet, kan straks betekenen dat je die doet op een hartslag die sub 160 ligt.
Die generieke formules missen dat punt compleet. Ze zullen nu wel werken voor je omdat de lat simpelweg niet zo hoog ligt nog (evident, want je bent pas gestart).
Bedankt! Dit helpt wel om beter inzicht te krijgen in die vele fluctuaties2. Er is zoiets als een rebound effect, waarbij de eerste dag van stoppen de hartslag extra verhoogd kan zijn -rebound, het woord zegt het zelf.
Praktijkvoorbeeldje;polthemol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:32:
[...]
Hoe langer je bezig bent met rennen, hoe meer je thresholdgrens gaat opschuiven. Je kunt dus steeds hoger in je hartslag zitten zonder dat je helemaal verzuurt (simpel gestelt, zijn wel wat mitsen en maren zoals altijd ;P ). Je trainingszones schuiven daardoor open, wat nu bv. een makkelijke run is die je in hartslag sub 145 doet, kan straks betekenen dat je die doet op een hartslag die sub 160 ligt.
Tijdens mijn sportmedisch onderzoek in December vorig jaar, kwam naar voren dat mijn anaerobe drempel op 164bpm zou liggen. Dat zou je dus zo'n uur moeten kunnen volhouden is volgens mij de algemene opvatting. De HM Texel, een maandje terug, liep ik in 1u29 gemiddeld op 171bpm. Ik durf wel te stellen dat mijn drempel dus een best stukje is opgeschoven in zo'n driekwart jaar tijd
Ik loop iets voor op jou, half juli begonnen en komend weekend de finish met een 5km evenement.Dbm12 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:05:
[...]
Het is een bevestiging van mijn vermoeden ;-) Maar ik was ook op zoek naar een aanpak na de 5km. Ik denk dat ik het inderdaad iets anders moet aanpakken dan mijn huidige plan voorwaarts.
Ook met een Garmin coach, deze week zijn het dezelfde trainingen als de eerste weken. De eerste weken nam ik zeker wat teveel hooi op mijn vork, iets te snel en te ver willen.
Als ik de laatste training naast de eerste leg dan zie ik al heel snel verschil. Verder, Hoger tempo (>25 sec/km) en lagere gemiddelde hartslag (>4per minuut) in dezelfde beweeg tijd. Al met al een fikse verbetering zonder dat ik er voor gegaan ben.
Na het weekend ga ik voor mezelf kijken of ik nog een plan doe voor 5km of er een voor 10km start. Ik neig nu naar het tweede zonder een (al te) ambitieuze eindtijd.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Schiet tussen de palen en je scoort!
Afhankelijk wat je als regionaal loopje ziet.xzaz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:21:
Ik heb een tijdje geen wedstrijden gelopen (a een jaar). Ik zat even te kijken naar regionale 5k wedstrijdjes maar daar betaal je gewoon 10 euro voor en dan moet je het ook nog eens zelf lopen. Zijn dit normale prijzen tegenwoordig?
Een groter evenement door een stad met medaille komt al snel richting die prijs.
Ga je een loopje doen bij de lokale atletiekvereniging dan wordt het al snel minder (2~3 euro)
en anders is iets als https://www.parkrun.co.nl/ voor gratis
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Een (internief) marathon schema pakken en daar wat mee spelen zat ik ook aan te denken... Heb nu 2x een marathon schema van Garmin gedaan en doordat mijn tempo relatief hoog ligt en daar duurlopen van zo'n 3u in zitten zat ik daardoor de vorige ook al rond de 37-38k duurlopen. Zou dus ook nog een optie zijn, denk dat ik nu NOG iets sneller ben en als ik er gewoon wat ruimer bij reken zou dat ook nog kunnen.
Wil ook aan Rotterdamn mee gaan doen waarschijnlijk in april dus dan is een marathon schema uberhaupt ok
Slecht idee... Hoe laat?
ik zou vooral erop mikken dat je veel uren maakt, time on feet blijft toch de beste training, zelfs stevig en ver wandelen helpt heel ergm0ridin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
@polthemol Cheers
Een (internief) marathon schema pakken en daar wat mee spelen zat ik ook aan te denken... Heb nu 2x een marathon schema van Garmin gedaan en doordat mijn tempo relatief hoog ligt en daar duurlopen van zo'n 3u in zitten zat ik daardoor de vorige ook al rond de 37-38k duurlopen. Zou dus ook nog een optie zijn, denk dat ik nu NOG iets sneller ben en als ik er gewoon wat ruimer bij reken zou dat ook nog kunnen.
Wil ook aan Rotterdamn mee gaan doen waarschijnlijk in april dus dan is een marathon schema uberhaupt ok
Ik probeer zelf ook bij intervals ed. zoveel mogelijk kilometers/tijd erbij te duwen, dus royale stukjes inlopen / uitlopen ed. en natuurlijk: train op wandelen. Vooral als het trail is met hoogtemeters, ga je met stevig wandelen meer mensen inhalen dan je zou verwachten. Als hardloper is daarbij de lat niet heel hoog om jezelf aan te leren om tegen een 7 a 8km/uur uren aan een stuk te kunnen doorwandelen zonder problemen (en bij een ultratrail kun je dat vervolgens toepassen met bv. bergop gaan of als je aan het eten bent/drinken/wat lucht happen).
@GSX-MAN ik heb hier eens met het idee lopen spelen, maar het is toch best wat geregel. Onderschat niet hoeveel mensen/vrijwilligers je nodig gaat hebben en hoeveel plaats, samen met een geschikt parcours (of een dag en nachtloop waarbij de dagloop meestal een trail is). Maar van de ene die ik heb meegedaan is het echt een heel gaaf concept
[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 19-10-2022 12:09 ]
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
teovallig gelinkt aan roparun? Dan zijn we 'concullega's' ;PAppieR schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:18:
@GSX-MAN @polthemol: ik speel met het idee om een sponsorloop tot 24u op de atletiekbaan te organiseren. En dan gecombineerd met bijvoorbeeld jeugd (zoveel mogelijk rondjes in een uur oid), teams die in estafettevorm zoveel mogelijk rondjes lopen en een enkele idioot die zelf in 24u zoveel mogelijk rondjes wil lopen. Tentjes op het middenterrein, BBQ en muziek dabei. Gezelligheid!
Inschrijven voor 24uurs van deventer of van sittard en wat praktijk ervaring op doen is dan misschien wel een goede move of crew gaan spelen voor de tweakers hier die mee gaan doen aan dat sufferfest
Mijn plan is inderdaad veel meer echt rustig te gaan rennen, al dan niet wandelend. Ik wandel al veel met de hond an sich, maar sowieso goed om minder op tempo te focussen en idd meer op 'onderweg zijn'.
Het viel me idd bij de Eiger al op hoe snel het gaat als je stevig doorwandelt (idd bij steigen vooral). Hoewel ik daar vooral werd tegengehouden door de single line viel het me wel op dat mijn 'natuurlijke' wandeltempo veel hoger was dan de meesten om me heen daar. Tegelijk een goede manier om wat te drinken, relatief bij te komen, etc.
Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat bevallen en vallen
xzaz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:21:
Ik heb een tijdje geen wedstrijden gelopen (a een jaar). Ik zat even te kijken naar regionale 5k wedstrijdjes maar daar betaal je gewoon 10 euro voor en dan moet je het ook nog eens zelf lopen. Zijn dit normale prijzen tegenwoordig?

Meestal zie ik prijzen tussen de 5 en 10 euro voor een regionale 5km wedstrijd. Ik vind dat op zich prima, als je ziet dat er ook best wat kosten zijn voor het organiseren van zo'n evenement.
Baanwedstrijden zijn een stukje goedkoper. Een weekje of 2 geleden betaalde ik 3 euro voor een 5000m op de baan.
Ik heb 't er wel voor over
ik merkte het toen ik dit jaar mee deed met de kennedymars in sittard. Zou die lopen als een soort training en zelfs met bijna een uur pauze in totaal zat ik bij de eerste 150 zonder echt moeite te doen. Bij ultra's is het een handig middel om op die manier snel door aidstations heen te gaan: drinken asap bijvullen, graaien van voedsel wat je nodig hebt en stevig doorwandelen terwijl je je eten weg schuift. Daarmee win je makkelijk een km op mensen die daar even gaan zitten (als je competitief wil gaan meedoen natuurlijkm0ridin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:29:
@polthemol Much appreciated
Mijn plan is inderdaad veel meer echt rustig te gaan rennen, al dan niet wandelend. Ik wandel al veel met de hond an sich, maar sowieso goed om minder op tempo te focussen en idd meer op 'onderweg zijn'.
Het viel me idd bij de Eiger al op hoe snel het gaat als je stevig doorwandelt (idd bij steigen vooral). Hoewel ik daar vooral werd tegengehouden door de single line viel het me wel op dat mijn 'natuurlijke' wandeltempo veel hoger was dan de meesten om me heen daar. Tegelijk een goede manier om wat te drinken, relatief bij te komen, etc.
Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat bevallen en vallen
Als jij een koelbox vol versnaperingen ergens neerzet op een rondje van exact 6.7km wil ik best op een zaterdagochtend opdagen en minimaal 2.. wat zeg ik! 3 rondjes lopen!GSX-MAN schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
Zo'n backyard ultra, die is toch ook leuk op te zetten met wat liefhebbers? En dan minder ultra, maar gewoon een weekend lachen, gieren, brullen?
Uiteraard wel een vlak parcours en als het die dag giet neem ik een partytent mee en eet ik alleen de koelbox leeg.
Ja, nee, kleiner:polthemol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:07:
@GSX-MAN ik heb hier eens met het idee lopen spelen, maar het is toch best wat geregel. Onderschat niet hoeveel mensen/vrijwilligers je nodig gaat hebben en hoeveel plaats, samen met een geschikt parcours (of een dag en nachtloop waarbij de dagloop meestal een trail is). Maar van de ene die ik heb meegedaan is het echt een heel gaaf concept
Gewoon een parkeerplaats bij het bos, rondje van 6,7 vantevoren uitmeten, paar koelboxen met lekkers en een groepje van een paar man. Ik weet misschien nog wel een scoutingterrein bij Austerlitz, dan kan je ook een paar tenten neerzetten om achteraf in te crashen. En hoef je de koelboxen niet te bewaken.Blomminator schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:36:
[...]
Als jij een koelbox vol versnaperingen ergens neerzet op een rondje van exact 6.7km wil ik best op een zaterdagochtend opdagen en minimaal 2.. wat zeg ik! 3 rondjes lopen!
Uiteraard wel een vlak parcours en als het die dag giet neem ik een partytent mee en eet ik alleen de koelbox leeg.
Slecht idee... Hoe laat?
Ik ben van plan het een keer te gaan doen met iemand in m'n marathontraining. Dus niet in een stuk 35km lopen maar gewoon een uur of 5 uittrekken en dan zelf zo'n "ultra" "organiseren". Lijkt me gewoon fun om eens gedaan te hebben en wie weet waar het schip strandtGSX-MAN schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
Zo'n backyard ultra, die is toch ook leuk op te zetten met wat liefhebbers? En dan minder ultra, maar gewoon een weekend lachen, gieren, brullen?
Ik kan je uit ervaring vertellen dat er een behoorlijke kans is dat de organisatie onderaan de streep nog steeds geld moet toeleggen. Geld op een dergelijk lokaal/regionaal evenement verdienen zal sowieso niet snel gebeuren. En dan hebben we het nog niet eens over de tijd die organisatie en vrijwilligers er allemaal in stoppen om alles op te zetten en in goede banen te leiden. In dat oogpunt is 10 euro mijns volstrekt normaal, ik durf het zelfs een schijntje te noemen.xzaz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:21:
Strava Garmin 265
:strip_exif()/f/image/rEqVleuGUjJsj81OXQSiONVP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het bos tussen Zeist en Soesterberg. Niet heel zwaar, volgens mij vooral paden. Start en finish op de weg langs het scoutingterrein daar, zeg maar de hoek bij het Berkenbos:
https://www.pbcausterlitz.nl/terreinen.php
Partytent, koelboxen, paar kratten bier, BBQ erbij en gewoon eens kijken hoe het is. Als je rond 10.00 's morgens start en 10 uur doorgaat, kan je daarna mooi nog een barbecue doen.
Slecht idee... Hoe laat?
[ Voor 29% gewijzigd door Gaargod op 19-10-2022 13:43 ]
Many moons ago zat ik in een Roparun team dat jaarlijks een hardloopwedstrijd organiseerde, gewoon een 10km. Ik krijg nog steeds stress als ik denk aan hoeveel daar bij kwam kijken.GSX-MAN schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
Hello. Is it me you're looking for?
Ik zat te kijken naar de Plantsoenloop in Groningen, maar daar ben je dus blijkbaar €18 kwijt. Het is geen 'uniek' rondje want je kunt het alle dagen wel lopen omdat het park vrij toegankelijk is. Leuk zo'n medaille, maar daar hecht ik zelf weinig waarde aan met zo'n klein evenement. Het wordt georganiseerd door Golazo en die schijnen centjes wel leuk te vinden. Ik zie echt wel in dat het veel uren kost om zoiets te organiseren, maar als deelnemer vind ik het een fors bedrag ten opzichte wat je ervoor terug krijgt.xzaz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:21:
[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 19-10-2022 13:46 ]
Is een getimed event toch? Vind de prijs wel meevallen.. de marathon van Berlijn was 200 €Slickk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:45:
[...]
Ik zat te kijken naar de Plantsoenloop in Groningen, maar daar ben je dus blijkbaar €18 kwijt. Het is geen 'uniek' rondje want je kunt het alle dagen wel lopen omdat het park vrij toegankelijk is. Leuk zo'n medaille, maar daar hecht ik zelf weinig waarde aan met zo'n klein evenement. Het wordt georganiseerd door Golazo en die schijnen centjes wel leuk te vinden. Ik zie echt wel in dat het veel uren kost om zoiets te organiseren, maar als deelnemer vind ik het een fors bedrag ten opzichte wat je ervoor terug krijgt.
Snap ik helemaal, en ik bedoel ook echt zoveel mogelijk self supporting. Ook geen grote groep, ik loop regelmatig met @Blomminator en heb een keer met @Roozzz gelopen (toen ik nog niet wist dat hij bizar snel is), dat was leuk. En met zo'n groepje dat nu in Limburg wil gaan lopen lijkt me ook heel leuk. Maar niet met 50 man, verkeersregelaars, catering, vergunningen, noodnummers en EHBO-ers.iamerwin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:43:
[...]
Many moons ago zat ik in een Roparun team dat jaarlijks een hardloopwedstrijd organiseerde, gewoon een 10km. Ik krijg nog steeds stress als ik denk aan hoeveel daar bij kwam kijken.Natuurlijk geheel afhankelijk van hoe self supporting het is en wat je doelgroep is, maar verkijk je er niet op.
Slecht idee... Hoe laat?
Maar dat valt bij mij ook niet meer echt onder een 'regionaal 5k wedstrijdje'.Slickk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:45:
[...]
Ik zat te kijken naar de Plantsoenloop in Groningen, maar daar ben je dus blijkbaar €18 kwijt. Het is geen 'uniek' rondje want je kunt het alle dagen wel lopen omdat het park vrij toegankelijk is. Leuk zo'n medaille, maar daar hecht ik zelf weinig waarde aan met zo'n klein evenement. Het wordt georganiseerd door Golazo en die schijnen centjes wel leuk te vinden. Ik zie echt wel in dat het veel uren kost om zoiets te organiseren, maar als deelnemer vind ik het een fors bedrag ten opzichte wat je ervoor terug krijgt.
Regionale 5k wedstrijdjes zijn bij mij de wedstrijdjes die vaak door AV's georganiseerd worden met behulp van veel vrijwilligers en die altijd zo'n gezellig, kleinschalig karakter hebben. En dat zijn voor mij ook de wedstrijdjes in de buurt waar je gewoon lekker met de auto heen kan en je dus niet eerst het halve land door hoeft en dan je auto ergens ver weg bij een P+R neer moet zetten om vervolgens nog een eind met het OV te moeten. Dan is de lol er voor mij al vanaf.
Nu stop ik met klagen hoor
Ik denk dat men het organiseren van een wedstrijdje heel erg onderschat, er is een enorme schare van vrijwilligers nodig en organisatie van de wedstrijd vergt engelengeduld met het werven van vrijwilligers. Als ik dat zo op onze AV hoor, is dat echt een drama. Er wordt ook vaak beroep gedaan op de leden om te helpen. Maar ja, die leden willen vaak zelf ook lopen
Even teruggekeken: een lokale HM in Meppel kostte 15 euro. Een lokale 8km kostte 6,50 (5,50 voor mensen met wedstrijdlicentie). Omdat veel mensen lokaal zonder wedstrijdlicentie lopen, heb ik toen 10 euro prijzengeld verdiend omdat ik derde was in mijn categorie. Mijn vrouw 30
Op de lokale loopjes kom je vaak dezelfde mensen tegen, altijd prima om je voortgang weer te "meten".
Na de marathon, Dam tot Damloop, etc. vind ik het allemaal wel meevallen
[ Voor 27% gewijzigd door Arjan90 op 19-10-2022 14:15 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Hoest met je pootjes eigenlijk? Zag dat je de 4 mijl er nog wel uit hebt geramd.Secsytime schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:54:
[...]
Is een getimed event toch? Vind de prijs wel meevallen.. de marathon van Berlijn was 200 €
hier in Heerlen weet ik wel een parkeerplaats die vlakbij een stukje verhard/trail gebied zit. Daar heb ik al eens een ronde van 6.7K uitgezet, maar dan krijg je wel wat hoogtemeters te verwerken (en ik denk geen optie tot een BBQ, dus eigenlijk is het dan geen optie te noemenGSX-MAN schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:56:
[...]
Snap ik helemaal, en ik bedoel ook echt zoveel mogelijk self supporting. Ook geen grote groep, ik loop regelmatig met @Blomminator en heb een keer met @Roozzz gelopen (toen ik nog niet wist dat hij bizar snel is), dat was leuk. En met zo'n groepje dat nu in Limburg wil gaan lopen lijkt me ook heel leuk. Maar niet met 50 man, verkeersregelaars, catering, vergunningen, noodnummers en EHBO-ers.
Lijkt me in ieder geval wel een coole opzet voor een soort meet van te maken
Aah op die manier, ja door AV georganiseerd is kleinschaliger. Alsnog vind ik het veel geld voor wat je 'krijgt', dat is persoonlijk.InZane schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Maar dat valt bij mij ook niet meer echt onder een 'regionaal 5k wedstrijdje'.
Regionale 5k wedstrijdjes zijn bij mij de wedstrijdjes die vaak door AV's georganiseerd worden met behulp van veel vrijwilligers en die altijd zo'n gezellig, kleinschalig karakter hebben. En dat zijn voor mij ook de wedstrijdjes in de buurt waar je gewoon lekker met de auto heen kan en je dus niet eerst het halve land door hoeft en dan je auto ergens ver weg bij een P+R neer moet zetten om vervolgens nog een eind met het OV te moeten. Dan is de lol er voor mij al vanaf.
Nu stop ik met klagen hoor
Voor de 4Mijl van Groningen wordt de halve stad op z'n kop gezet en loop je over een autoweg waar je normaliter echt niet kunt lopen en in die zin wel uniek te noemen. Dan vind ik het wel ~€20 waard.
Twee rondjes park en dan €18 moeten betalen, tsja, vind ik het niet waard.
Oh? Heb eigenlijk nog nooit een wedstrijdlicentie nodig gehad voor een baanwedstrijd. Ik heb niet eens een wedstrijdlicentie!Arjan90 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:08:
Inschrijfgeld varieert hier in de regio inderdaad ook wat, lokale AV loopjes zijn wel wat goedkoper - maar opengestelde baanwedstrijden vereisen geloof ik wel een wedstrijdlicentie - en daar heb je er bij ons wel een paar van (ook van buurt AV's).
Zelfde bij de AV hier. Zit er wel aan te denken om een keer te gaan helpen bij een evenement.Ik denk dat men het organiseren van een wedstrijdje heel erg onderschat, er is een enorme schare van vrijwilligers nodig en organisatie van de wedstrijd vergt engelengeduld met het werven van vrijwilligers. Als ik dat zo op onze AV hoor, is dat echt een drama. Er wordt ook vaak beroep gedaan op de leden om te helpen. Maar ja, die leden willen vaak zelf ook lopen
Meestal zijn het niet heel veel deelnemers en er zijn natuurlijk wel veel vrijwilligers, maar sommige zaken (denk aan vergunningen, tijdwaarneming, enz..) kosten gewoon geld.Slickk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:18:
[...]
Aah op die manier, ja door AV georganiseerd is kleinschaliger. Alsnog vind ik het veel geld voor wat je 'krijgt', dat is persoonlijk.
[ Voor 18% gewijzigd door InZane op 19-10-2022 14:22 ]
Blijkbaar komen er geen mensen meer naar dit soort wedstrijdjes en moet iedereen een winnaar zijn door een medaille te krijgen?
Misschien zoek ik er wel teveel achter maar het viel me zo op
Schiet tussen de palen en je scoort!
Heb even wat rust genomen, en meteen kraakt en piept alles..InZane schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:14:
[...]
Hoest met je pootjes eigenlijk? Zag dat je de 4 mijl er nog wel uit hebt geramd.
Had inderdaad besloten om Berlijn uiteindelijk niet te lopen (ivm blessure) en te kijken of de 4 mijl zou lukken. Uiteindelijk de 4 mijl gelopen, wel met flinke pijn nog.. als ik niet geblesseerd was geweest had er nog wel wat meer in gezeten (denk rond de 3:30 pace). Maar uiteindelijk niet ontevreden met een gemiddelde pace van 3:41 en 3 seconden langzamer dan vorig jaar
Wel echt een shitty event de 4 mijl, het is een mooi en leuk parcours.. maar als wedstrijdloper bij de bedrijvenloop is het echt waardeloos. Geen startvakken op tijd en daardoor geen tijd en ruimte om warm te lopen.
Daarnaast ben ik niet echt van de korte afstanden, maarja..
Pas wel op he met die wedstrijdlicentie!! Voor je het weet loop je een Nederlands record en ben je vergeten te melden dat je medicijnen slikt die mogelijk performance enhancing zijnInZane schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:19:
[...]
Oh? Heb eigenlijk nog nooit een wedstrijdlicentie nodig gehad voor een baanwedstrijd. Ik heb niet eens een wedstrijdlicentie!
[...]
Zelfde bij de AV hier. Zit er wel aan te denken om een keer te gaan helpen bij een evenement.
[...]
Meestal zijn het niet heel veel deelnemers en er zijn natuurlijk wel veel vrijwilligers, maar sommige zaken (denk aan vergunningen, tijdwaarneming, enz..) kosten gewoon geld.
erger nog, je loopt een Nederlands record en het telt niet omdat je geen wedstrijdlicentie hebt. Pick your poison!Secsytime schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:37:
[...]
Pas wel op he met die wedstrijdlicentie!! Voor je het weet loop je een Nederlands record en ben je vergeten te melden dat je medicijnen slikt die mogelijk performance enhancing zijn![]()
Haha, ik ben enorm competitief! Vooral met mezelf dan, ik wil doelen stellen en mijn grenzen verleggen en daar ga ik dan ook vol voor. Maar ik wil dit met ultras juist minder zijnpolthemol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:34:
[...]
ik merkte het toen ik dit jaar mee deed met de kennedymars in sittard. Zou die lopen als een soort training en zelfs met bijna een uur pauze in totaal zat ik bij de eerste 150 zonder echt moeite te doen. Bij ultra's is het een handig middel om op die manier snel door aidstations heen te gaan: drinken asap bijvullen, graaien van voedsel wat je nodig hebt en stevig doorwandelen terwijl je je eten weg schuift. Daarmee win je makkelijk een km op mensen die daar even gaan zitten (als je competitief wil gaan meedoen natuurlijk).
Mijn enige ultra tot nu toe (Eiger51) was met hetzelfde plan, niet noodzakelijk een tijdsdoel, niet forceren en vooral genieten. Alleen zo gauw het startschot ging was ik dat weer vergeten.... En helemaal als je dan onderweg iets in je hoofd haalt wat realistisch is, tja... dan moet dat
Nu werd je daar wel geforceerd rustig aan te doen (na 2-3k al single-lane stukken stijgen) en dat was wel goed voor me. Alleen merkte ik daar ook al dat mijn 'omhoog wandel tempo' over het algemeen redelijk wat sneller is dan wat er gemiddeld gelopen werd.
Maar stevig doorwandelend kun je idd prima genieten, tegelijk een hapje nemen en wat drinken, etc.
Achteraf had ik wel wat rustiger aan willen doen op bepaalde stukken misschien, aan de andere kant ga ik ook niet rustig even stilzitten en fotos nemen. Beetje een balans vinden.
Maar vooral als ik nog verder wil gaan uitbouwen zal het me vooral om de afstand zelf gaan, die prestatie, en niet zozeer ZO SNEL MOGELIJK! (Maar ook zeker niet rustig chill wandelend alsof het 1 grote hike is).
Maar die smaakte wel naar meer, vooral het avontuur, het idee dat je dat soort afstanden te voet aflegt, mooie plekken zien en ervaren en tegelijkertijd jezelf uitdagen. Mooi man!
[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 19-10-2022 14:48 ]
ronde 98! Het heeft er alle schijn van dat ze de 100uur grens gaan oversteken
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Daar heb ik ook klachten over gehoord, het bedrijvenvak zat veel te vol. Kansloos.Secsytime schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:34:
[...]
Wel echt een shitty event de 4 mijl, het is een mooi en leuk parcours.. maar als wedstrijdloper bij de bedrijvenloop is het echt waardeloos. Geen startvakken op tijd en daardoor geen tijd en ruimte om warm te lopen.
Daarnaast ben ik niet echt van de korte afstanden, maarja..
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Rare jongens die Belgenpolthemol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:07:
er zitten replays tussen ook (hoe vul je anders een uur op), maar de 2 Belgen rennen nog relatief soepel.
Maar serieus, is nu hun doel om die 100 rondjes te scoren, of gaat men door tot de ander definitief stuk is?
Gezien dat ze beiden nog gewoon 9km/u blijven draaien kan het dan nog wel even duren... Op de stream ziet het er ook niet heel slecht uit.
Welk vak/wave hadden jullie?Arjan90 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:33:
[...]
Daar heb ik ook klachten over gehoord, het bedrijvenvak zat veel te vol. Kansloos.
Zelf zat ik in Wave 2, had ~15 min van tevoren ingelopen en kon ~10 min voor de start beetje brutal nog naar voren komen. Dus in die Wave viel het nog mee.
Met de 4mijl van Groningen weet je ook dat de eerste 500m ruk/druk zijn en dat je na de rotonde pas echt de ruimte hebt
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
https://my.raceresult.com/222957/
Bij backyards is het toch 'last (wo)man standing'? Zat vanmiddag Talk Ultra te luisteren en daar hadden ze het over backyards. Dat een winnaar soms wel door wil gaan, maar als je de laatste bent is de wedstrijd direct afgelopen. Daardoor zijn records heel lastig te halen, je hebt altijd een andere gek nodig.Roozzz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:41:
[...]
Rare jongens die Belgen![]()
Maar serieus, is nu hun doel om die 100 rondjes te scoren, of gaat men door tot de ander definitief stuk is?
Gezien dat ze beiden nog gewoon 9km/u blijven draaien kan het dan nog wel even duren... Op de stream ziet het er ook niet heel slecht uit.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Aha, dan snap ik ook meteen de Winner & Assist bij de all time leaderboardTheOmen schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:45:
[...]
Bij backyards is het toch 'last (wo)man standing'? Zat vanmiddag Talk Ultra te luisteren en daar hadden ze het over backyards. Dat een winnaar soms wel door wil gaan, maar als je de laatste bent is de wedstrijd direct afgelopen. Daardoor zijn records heel lastig te halen, je hebt altijd een andere gek nodig.
Maar goed, dan ben ik benieuwd wanneer een van beide er klaar mee is... Als het niet de 100 wordt, dan "vrees" ik op zijn vroegst vannacht pas ergens.
-edit-
Als ze nu gewoon beide even doorlopen tot 140 rondjes winnen ze ook het landenklassement
[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 19-10-2022 15:55 ]
Was dat incl. Logies en ontbijt?Secsytime schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:54:
[...]
Is een getimed event toch? Vind de prijs wel meevallen.. de marathon van Berlijn was 200 €
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb zelf niet gelopen, twee lopers van de club waren er. Dus dat weet ik niet. Eén van de lopers heeft het na 1000m opgegeven na een doorkomst in 4:15, die had al veel teveel tijd verloren.Darkasantion schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Welk vak/wave hadden jullie?
Zelf zat ik in Wave 2, had ~15 min van tevoren ingelopen en kon ~10 min voor de start beetje brutal nog naar voren komen. Dus in die Wave viel het nog mee.
Met de 4mijl van Groningen weet je ook dat de eerste 500m ruk/druk zijn en dat je na de rotonde pas echt de ruimte hebt.
Bij mij was het voor Berlijn €150 voor het startbewijs en €6 voor de chip (je mocht ook een eigen chip gebruiken). Als je het vergelijkt met de andere majors vond ik die prijs nog meevallen...
En voor wie voor de afwisseling eens zin heeft in gratis wedstijd op 13 november in de buurt van Voeren (niet zo ver van Maastricht): Les 4 Cimes. Het is blijkbaar een leuke wedstrijd, ik vermoed volledig verhard, met bevoorrading en ook wat hoogtemeters. De keuze tussen 16km (330hm) en 33km (660hm).
Na de marathon van Berlijn ga ik ook eens richting ultra kijken/proberen. Ik heb me ingeschreven voor Olne/Spa/Olne op 27 november, 70km met 2500hm, de marathon van Berlijn beschouw ik dan als de lange training op 7 weken.
Klopt het dat die Noxgear vooral is om gezien te worden, maar niet zozeer is om te zien?RobinE schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Kijk eens bij Noxgear zij hebben een mooi systeem, inmiddels met accu daarin, mijn versie is nog met batterijen. Ik merk dat ik hiermee echt goed zichtbaar ben in het verkeer. Ik wordt ook wel eens kerstboom genoemdzijn meer tweakjes hier die er mee lopen
Ik heb op mijn route nog wel een paar slecht verlichte (en slecht getegelde) stoepen e.d. waardoor ik verlichting wil hebben waarin ik niet alleen gezien word, maar ook zelf meer zie. Of kan ik dan toch beter zo'n lamp van de decathlon kopen (ik heb nog 1 van de eerste versies van die borstlamp liggen, maar die kent maar 1 stand en dat is standje: "kijken of je van het laatste kwartier een volle maan kunt maken vanaf de aarde", die je ook nog eens niet fatsoenlijk kunt richten).
Mezelf kennende heb ik allemaal extras aangevinktTazzie79 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
Bij mij was het voor Berlijn €150 voor het startbewijs en €6 voor de chip (je mocht ook een eigen chip gebruiken). Als je het vergelijkt met de andere majors vond ik die prijs nog meevallen...![]()
En voor wie voor de afwisseling eens zin heeft in gratis wedstijd op 13 november in de buurt van Voeren (niet zo ver van Maastricht): Les 4 Cimes. Het is blijkbaar een leuke wedstrijd, ik vermoed volledig verhard, met bevoorrading en ook wat hoogtemeters. De keuze tussen 16km (330hm) en 33km (660hm).![]()
Na de marathon van Berlijn ga ik ook eens richting ultra kijken/proberen. Ik heb me ingeschreven voor Olne/Spa/Olne op 27 november, 70km met 2500hm, de marathon van Berlijn beschouw ik dan als de lange training op 7 weken.
Wat een leuk parcours! En ook nog redelijke deelname, zo te zien. Patrick Stitzinger die de halve afstand won vorig jaar, bijvoorbeeld. Helaas kan ik niet vanwege een dagdienst precies op die zondag, anders had ik het zeker overwogen!Tazzie79 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
En voor wie voor de afwisseling eens zin heeft in gratis wedstijd op 13 november in de buurt van Voeren (niet zo ver van Maastricht): Les 4 Cimes. Het is blijkbaar een leuke wedstrijd, ik vermoed volledig verhard, met bevoorrading en ook wat hoogtemeters. De keuze tussen 16km (330hm) en 33km (660hm).
Noxgear is meer om gezien te worden.Wyke schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
Klopt het dat die Noxgear vooral is om gezien te worden, maar niet zozeer is om te zien?
Ik heb op mijn route nog wel een paar slecht verlichte (en slecht getegelde) stoepen e.d. waardoor ik verlichting wil hebben waarin ik niet alleen gezien word, maar ook zelf meer zie. Of kan ik dan toch beter zo'n lamp van de decathlon kopen (ik heb nog 1 van de eerste versies van die borstlamp liggen, maar die kent maar 1 stand en dat is standje: "kijken of je van het laatste kwartier een volle maan kunt maken vanaf de aarde", die je ook nog eens niet fatsoenlijk kunt richten).
Ik heb zelf ook zo'n borstlamp van de Decathlon, maar die van mij kun je wel naar beneden richten. Hij heeft trouwens 2 standen, namelijk: 'behoorlijk fel' en 'mobiele zon'
Intussen aan ronde 100 bezig.polthemol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:02:
[YouTube: Backyard Ultra - World Team Championships 2022]
ronde 98! Het heeft er alle schijn van dat ze de 100uur grens gaan oversteken

Slecht idee... Hoe laat?
Slecht idee... Hoe laat?
Klopt de noxgear is vooral om goed gezien te worden, hij geeft te weinig licht om ook de omgeving te kunnen zien. Ik heb geen ervaring met loop lampen/schijnwerpers ik loop of op redelijk verlichte stukken of daar waar het niet is ken ik de route goed en weet ik dat er geen rare hobbels of kuilen zijn. Succes met je zoektochtWyke schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
Klopt het dat die Noxgear vooral is om gezien te worden, maar niet zozeer is om te zien?
Ik wil nog wel eea op sportgebied. Wat hardlopen, ik doe mee aan adventure races en wil nog een keer ergens roeien/kanoën. En wat bergen beklimmen.
Maar! Los van fitheid en schema's merk ik ook dat t vaak een beetje zozo gaat. Belletje/appje, leuke race, weekend vrij? Ok, ik doe wel mee.
Waardoor je aan t einde van t jaar of na 3 jaar terugkijkt en denkt.. verdikkeme, is die vermaledijde berg nog niet beklommen!
Kleinere zaken als een 10k met een collega is niet zo relevant. Maar grotere evenementen, of waar je voor moet reizen/vakantie nemen/geld sparen.. en serieus ook trainen.
Ik vind het lastig om dit te borgen. Nu heb ik de skills van een wortel (en de looks..) op t gebied van dingen regelen... Vaak te laat, geen gat in mn hand maar gewoon geen hand.. etc.
Kortom.. dat is met meer zaken een ... Aandachtspuntje. Maar ben benieuwd hoe jullie dit doen. Ook icm prive. (Fraulein is full support maar ik kan (en wil) niet elk weekend op een berg mezelf kapot rennen...
Any thoughts?
Mag dat eigenlijk, qua last man standing?GSX-MAN schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:17:
Zijn ze nou samen gestopt na 101?
Slecht idee... Hoe laat?
tuurlijk, gewoon geen winnaar dan (of een draw zo je wil)GSX-MAN schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:35:
[...]
Mag dat eigenlijk, qua last man standing?
Als je zo’n takke eind aflegt mag je t wel 2 winnaars noemen wat mij betreftpolthemol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:45:
[...]
tuurlijk, gewoon geen winnaar dan (of een draw zo je wil)
Toen ze vorige jaar röntgenfoto's maakte bleek ik een ruggengraat te hebben. Dat helptBlomminator schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:27:
Kleinere zaken als een 10k met een collega is niet zo relevant. Maar grotere evenementen, of waar je voor moet reizen/vakantie nemen/geld sparen.. en serieus ook trainen.
Ik vind het lastig om dit te borgen. Nu heb ik de skills van een wortel (en de looks..) op t gebied van dingen regelen... Vaak te laat, geen gat in mn hand maar gewoon geen hand.. etc.
Maar op serieuze noot: minder doelen/dingen/hobby's is makkelijker focussen.
Ik zeg altijd: je hebt maar geld en tijd om 1 hobby goed te doen.
En maak een plan en hou je daar aan. Ik ben daar ook niet goed in, omdat ik dan weer 34 dingen ga plannen. Maar 1 echt doel gaat prima, en de rest kan allemaal prima als het maar niet te kosten gaat van het hoofd doel.
Dus waar het op neer komt: leer nee zeggen (al dan niet tegen jezelf).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Da's bij mij schietsport. Daarnaast qua sport hardlopen en een uurtje per week sportschool. En als hobby basgitaar.mhr-zip schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:31:
[...]
Dus dat komt erop neer dat ik wedstrijden schiet, maar niet in een band zit en niet zo veel, ver en vaak hardloop als ik zou doen als dat mijn enige sport was.
Slecht idee... Hoe laat?
En daarom dat triatlon ook onbegonnen werk ismhr-zip schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:31:
[...]
...
...

Als hardloper het fietsen erbij opgepakt en daarna ook zwemmen en nu komt het er op neer dat ik eigenlijk alles net niet doe

Conclusie, als je lekker stappen wil maken met hardlopen, FOCUS
(Zo heb ik afgelopen winter met focus op zwemmen daarin ook enorme sprongen kunnen maken).
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.