Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Bezulba schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

ik sport nu 3/4x per week zodat ik niet heel veel aan m'n voeding moet veranderen... misschien wel eens tijd :X :D
Zolang je meer calorieën verbrand dan wat er binnenkomt dan hoef je niet perse je voeding te veranderen. Wel een hele goede prestatie hoor, ik weet nog toen ik begon met lopen ik het maar 2 minuten kon volhouden en daarna al helemaal kapot was.

Beetje bij beetje kom je er wel en let vooral op dat je jezelf niet overbelast op het begin, je spieren passen zich heel snel aan, maar je pezen hebben wat meer tijd nodig. Loop vooral niet door zodra je pijn hebt!

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:00
@Blomminator dan zie ik je mogelijk in Schoorl? Welke afstand doe je dan?
Nog meer Tweakers aanwezig 30 Oktober?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
@Bezulba Afvallen is 80% voeding & 20% sporten. Sporten voor afvallen is daarom ook schromelijk overschat. 1Kg kost ongeveer 7000kcal. Ter indicatie: Ik heb eergisteren een tempoloop gedaan van 10km, dat heeft me 685kcal gekost. Mijn pizza salame van Dr.Oetker is al 835kcal. Maw: heel veel moeite "voor niks".

Alle afvalmethodes komen neer op: meer kcal verbranden als je inneemt (CICO). Je komt de gekste afvalmethodes tegen, vaak in combinatie met "dit mag je niet...". Terwijl afvallen eigenlijk heel eenvoudig is vanwege CICO. Je kan nog altijd eten waar je zin in hebt, zorg er wel voor dat je porties kleiner zijn. Apps zoals MyFitnessPall kunnen je een idee geven wat je nu eigenlijk allemaal binnenwerkt op een dag, MFP is vooral handig om je bewust te maken van kcals, na verloop van tijd kan je zelf inschatten hoeveel je nu eigenlijk eet.
Noteeer wel -alles-, dus ook eventuele tussendoortjes en dranken, vooral de frisdranken en alcoholische. Er wordt wel eens vergeten dat dranken ook kcals zijn.

Zelf ben ik afgevallen door gewoon m'n porties te verkleinen. Je maag zal zich trouwens ook aanpassen aan die nieuwe porties waardoor het hongergevoel redelijk snel zal wegtrekken.

Met je porties te verkleinen is het afvallen erg gemakkelijk om vol te houden. Die eerder genoemde "ingewikkelde" afvalmethodes zijn veel te drastisch en daarvoor goed op de korte termijn, maar niet op de lange termijn. Het komt toch allemaal neer op een kcal tekort, kan je beter iets kiezen dat gemakkelijk vol te houden is.

Ik kan je wel aanraden om hier rap aan te beginnen, zodat ook jij kan genieten van het verlies van een zware last. Je beseft pas hoeveel ongemak dat overgewicht echt veroorzaakt eens je terug in de gezonde reeks komt.
Je buik zit niet meer in de weg, je bent niet "moe" van de trap op te gaan, geen gewrichtspijn, veel meer bewegingsmogelijkheden, enzovoorts. Zelf wist ik wel dat overgewicht wel voor ongemakken kon zorgen, maar ik had nooit geraden dat het er zoveel zijn.

Nu soit, je woog ooit 160kg, de kilo's vliegen er dan wel gemakkelijk vanaf, hoe korterbij een gezond gewicht, hoe trager het afvalproces loopt. Je bent nu iets van een 30kg kwijt, daar mag je terecht trots op zijn.

Je gaat al sporten, dat is uiteraard positief, daar dit goed is voor heel andere zaken ook. Bouw het wel langzaam op, dat is goed advies voor mensen met een gezond gewicht, extra belangrijk voor mensen met overgewicht omdat het teveel aan gewicht al een belasting op zichzelf is en hardlopen nu eenmaal een blessuregevoelige sport is.

In ieder geval: Goed bezig en success in die trend verder te zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

Firestorm666 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:02:
@Bezulba Afvallen is 80% voeding & 20% sporten. Sporten voor afvallen is daarom ook schromelijk overschat. 1Kg kost ongeveer 7000kcal. Ter indicatie: Ik heb eergisteren een tempoloop gedaan van 10km, dat heeft me 685kcal gekost. Mijn pizza salame van Dr.Oetker is al 835kcal. Maw: heel veel moeite "voor niks".

Alle afvalmethodes komen neer op: meer kcal verbranden als je inneemt (CICO). Je komt de gekste afvalmethodes tegen, vaak in combinatie met "dit mag je niet...". Terwijl afvallen eigenlijk heel eenvoudig is vanwege CICO. Je kan nog altijd eten waar je zin in hebt, zorg er wel voor dat je porties kleiner zijn. Apps zoals MyFitnessPall kunnen je een idee geven wat je nu eigenlijk allemaal binnenwerkt op een dag, MFP is vooral handig om je bewust te maken van kcals, na verloop van tijd kan je zelf inschatten hoeveel je nu eigenlijk eet.
Noteeer wel -alles-, dus ook eventuele tussendoortjes en dranken, vooral de frisdranken en alcoholische. Er wordt wel eens vergeten dat dranken ook kcals zijn.

Zelf ben ik afgevallen door gewoon m'n porties te verkleinen. Je maag zal zich trouwens ook aanpassen aan die nieuwe porties waardoor het hongergevoel redelijk snel zal wegtrekken.

Met je porties te verkleinen is het afvallen erg gemakkelijk om vol te houden. Die eerder genoemde "ingewikkelde" afvalmethodes zijn veel te drastisch en daarvoor goed op de korte termijn, maar niet op de lange termijn. Het komt toch allemaal neer op een kcal tekort, kan je beter iets kiezen dat gemakkelijk vol te houden is.

Ik kan je wel aanraden om hier rap aan te beginnen, zodat ook jij kan genieten van het verlies van een zware last. Je beseft pas hoeveel ongemak dat overgewicht echt veroorzaakt eens je terug in de gezonde reeks komt.
Je buik zit niet meer in de weg, je bent niet "moe" van de trap op te gaan, geen gewrichtspijn, veel meer bewegingsmogelijkheden, enzovoorts. Zelf wist ik wel dat overgewicht wel voor ongemakken kon zorgen, maar ik had nooit geraden dat het er zoveel zijn.

Nu soit, je woog ooit 160kg, de kilo's vliegen er dan wel gemakkelijk vanaf, hoe korterbij een gezond gewicht, hoe trager het afvalproces loopt. Je bent nu iets van een 30kg kwijt, daar mag je terecht trots op zijn.

Je gaat al sporten, dat is uiteraard positief, daar dit goed is voor heel andere zaken ook. Bouw het wel langzaam op, dat is goed advies voor mensen met een gezond gewicht, extra belangrijk voor mensen met overgewicht omdat het teveel aan gewicht al een belasting op zichzelf is en hardlopen nu eenmaal een blessuregevoelige sport is.

Ten eerste, bedankt voor je feedback. Ik stel het natuurlijk een stuk zwart witter dan het daadwerkelijk is. Ik eet een stuk minder pizza en dat soort dingen 's avonds, kook meer e.d. maar er is zeker nog een stap die ik kan maken. Ik vind het op dit moment eigenlijk wel best. Sporten geeft mij veel voldoening en een kilo per week is momenteel gewoon een goed tempo om mee af te vallen. Scheelt weer een operatie om de losse vellen recht te trekken als ik op gewicht ben met een strenger dieet ;)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:06
Die Dr. Oetker rommel moet je sowieso laten liggen ;)

Ik deed gisterochtend trouwens een rustige 11km (ca. 1 uur) voor het ontbijt en daarmee verbrandde ik 968 calorieën volgens Smashrun, maar Strava zegt 822. Zo zie je maar dat die apps ook maar wat aan gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

Als ik trouwens voor verbranding wil gaan, ga ik wel fietsen. Dat is gemiddeld toch veel langer, en ben ik meer getraind in. Hardlopen is gewoon voor de lol erbij.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
@Bezulba Een kilo per week is inderdaad heel erg prima, TE snel afvallen is namelijk ook niet gezond. Nu, omdat je al een kilo per week kwijt speelt moet je idd niets meer veranderen aan je eetpatroon.
Je lange fietstochten heeft daar inderdaad veel mee te maken. Een 10km lopen op hoog tempo is beperkt in tijd om vol te houden. Lang fietsen kan je bij wijzen van spreken eeuwig blijven doen, waardoor je in totaal toch meer kcals verbruikt hebt als dat uurtje hardlopen.

@InZane Bwa, ze zijn wel lekker :D. Kcal verbranding is inderdaad geen exacte wetenschap, beetje zoals BMI, meer een leidraad als iets anders. De ene heeft een snel metabolisme, de andere niet.. zoveel factoren die een invloed hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
In navolging op de workout van afgelopen maand van @Roozzz heb ik de eer gekregen om een nieuwe te plaatsen voor de huidige maand. Ik loop inmiddels iets meer dan 3 jaar en ben daarmee dus lang niet zo ervaren als velen van jullie hier, maar ik probeer toch gewoon een workout te schetsen die zelf ik graag mag doen, hoe ik deze doe en welk nut ik er in zie. Jullie zien -of ervaren deze wellicht ietsje anders. 😉

Onder het mom van beter goed gejat dan slecht bedacht heb ik het in hezelfde formatje gegoten:

Workout van de maand

Oktober 2022: 5x1000
Hoe ziet de training eruit?

Ik vind zelf 5 herhalingen een mooi aantal, maar als je net begint met een dergelijke interval kun je ook starten met bijvoorbeeld 3 herhalingen. De ervaren loper kan dit later ook nog oprekken naar 6-10 herhalingen. Met de rust die je tussendoor pakt kun je ook wat variëren, gebruikelijk is 500 meter.

Hoe ik ‘m persoonlijk meestal loop:

- 2 km rustig inlopen
- 5x 1000 op 5 of 10km doeltempo met 400 rust
- 2 km uitlopen

Wat levert het op?
Deze interval oefening leert je om 1 km blokken op je beoogde 5 of 10 km wedstrijd tempo te lopen om zo uiteindelijk gewend te raken aan dat tempo over de gehele afstand

Voor wie is deze workout geschikt?
Voor iedereen die al even loopt en bij voorkeur al minimaal >10km aan kan.

Zijn er varianten?
Ja, je kunt voornamelijk variëren met het aantal herhalingen, van 3 tot 10 (of meer), maar je kunt er bijvoorbeeld ook nog een blok zoals 10x200 er achteraan doen.

Ook met de rust kun je spelen, gebruikelijk is de helft rust, dus 500. Ik zelf vind 400 rust vaak ook prima.

Waarom favoriet?
Ik vind een km een hele mooie afstand om op tempo te doen, de afstand is goed in te schatten en je kunt op souplesse een best flink tempo lopen. Bij mij persoonlijk voelen de kortere intervalblokken -en dus nog hogere tempo’s wat lomper en daarom wat minder favoriet.

Wellicht niet de meest spectaculaire workout, maar naar mijn bescheiden mening wel een nuttige. Ik ben benieuwd of deze bij jullie ook met enige regelmaat in de roulatie zit. 😊

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:00
Darkasantion schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Normaliter doe ik voor een training nooit oefeningen of loop ik in. Echter voor een echte wedstrijd loop ik altijd wel 5~6 minuten in en doe juist wel oefeningen. Weet je zeker dat de spieren er klaar voor zijn en zelf kom ik zo ook "in de zone". Verder braaf mijn bidon met ORS opgedronken voor de start en 2 uur voor de start nog een krentenbol gegeten. Ja het is maar 6,4Km, echter wou ik wel voluit lopen dus qua voorbereiding doe ik er dan op de dag zelf alles eraan om zo er zo optimaal mogelijk te staan.
Camelbags zijn op deze afstand inderdaad wel wat enthousiast, echter onderschat ook niet de impact van een "snelle" 4mijl op je lichaam. Het is maar 6,4Km, echter vraag je wel ~30min lang topprestaties van je lichaam :P .
Net zoals jij heb ik ook braaf een paar uur voor de start gegeten, maar ik doelde op de lopers die naar mijn idee allerlei bewegingen gaan doen die ze eerder niet deden. De 'DJ' bij de start ging ook aftellen vanaf 5, om zo 5 squats te doen met z'n allen. Een loper hoorde ik tegen een andere zeggen: "Hier, eet deze boterham maar op, dat is goede energie" (en dat 5 minuten voor de start...). Dat doet allemaal meer kwaad dan goed volgens mij. :) Vond het vooral grappig wat mensen allemaal bedenken. Hetzelfde fenomeen als ongeduldige hardlopers die staan te wachten tot een verkeerslicht weer op groen gaat. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Tim_W schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:55:
In navolging op de workout van afgelopen maand van @Roozzz heb ik de eer gekregen om een nieuwe te plaatsen voor de huidige maand. Ik loop inmiddels iets meer dan 3 jaar en ben daarmee dus lang niet zo ervaren als velen van jullie hier, maar ik probeer toch gewoon een workout te schetsen die zelf ik graag mag doen, hoe ik deze doe en welk nut ik er in zie. Jullie zien -of ervaren deze wellicht ietsje anders. 😉

Onder het mom van beter goed gejat dan slecht bedacht heb ik het in hezelfde formatje gegoten:

Workout van de maand

Ik vind zelf 5 herhalingen een mooi aantal, maar als je net begint met een dergelijke interval kun je ook starten met bijvoorbeeld 3 herhalingen. De ervaren loper kan dit later ook nog oprekken naar 6-10 herhalingen. Met de rust die je tussendoor pakt kun je ook wat variëren, gebruikelijk is 500 meter.

- 2 km rustig inlopen
- 2 km uitlopen

Wat levert het op?
Deze interval oefening leert je om 1 km blokken op je beoogde 5 of 10 km wedstrijd tempo te lopen om zo uiteindelijk gewend te raken aan dat tempo over de gehele afstand

Zijn er varianten?
Ja, je kunt voornamelijk variëren met het aantal herhalingen, van 3 tot 10 (of meer), maar je kunt er bijvoorbeeld ook nog een blok zoals 10x200 er achteraan doen.

Ook met de rust kun je spelen, gebruikelijk is de helft rust, dus 500. Ik zelf vind 400 rust vaak ook prima.

Waarom favoriet?
Ik vind een km een hele mooie afstand om op tempo te doen, de afstand is goed in te schatten en je kunt op souplesse een best flink tempo lopen. Bij mij persoonlijk voelen de kortere intervalblokken -en dus nog hogere tempo’s wat lomper en daarom wat minder favoriet.

Wellicht niet de meest spectaculaire workout, maar naar mijn bescheiden mening wel een nuttige. Ik ben benieuwd of deze bij jullie ook met enige regelmaat in de roulatie zit. 😊
Zo staat ie bij de AV hier ook op het programma, alleen dan op 15km tempo:
Extensieve interval - LANG
min. 3 rondjes inlopen - loopscholing - KERN:
4 of 5 x 1000m - pauze 400m - min 2 rondjes
uitlopen - -cooling down (zone 3, begin zone
4, 15 km tempo)
Ik doe tijdens mijn pre-work loopje ook weleens 3x1000m met 1000m herstel. Dat is niet te pittig voor mijn net wakkere, nuchtere kadaver :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
@Tim_W Ik doe iets gelijkaardigs soms, maar dan op basis van tijd i.p.v. afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Is die 400 meter rust nog ergens op gebaseerd of puur uit praktisch oogpunt dat het een volledig rondje op de atletiekbaan is? Ik doe liever rust/pauze op basis van tijd, dan is het altijd gelijk gezien m'n tempo in rust niet bepaald constant is. Afgelegde afstand tijdens de pauze gebruik ik nog wel om in de gaten te houden dat ik niet te snel loop tijdens de rust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:03

Nou ja, minder eten helpt net zoveel als meer bewegen. Meer bewegen en daarnaast nog meer eten daarentegen, dat schiet niet op nee dus je moet je eetgewoontes heel goed onder de loep nemen (en calorieen tellen is zeker aan te raden, al is het maar een weekje of 2 puur om te realiseren hoe makkelijk het is om ze binnen te krijgen :) )

Als je die pizza als belonging voor het lopen eet is het 'voor niks' nee.. Hoewel, heb je alsnog bijna een pizza verbrand met die ene loop terwijl hij er anders zomaar bij zou komen. Maar neem je hem als avondeten? Eten moet je toch, is een pizza ongezonder en wat meer calorieen... dat compenseer je dan wel mooi met lopen.

Maar idd, van t weekend heb ik zondag veel bewogen... km of 15 hardgelopen ook nog. 3100kcal verband.

Tegelijk een punt taart, gevulde koek, paar broodjes hotdog en wat biertjes op... 3600kcal binnen gekregen. Dan val je niet af nee :)

Trouwens

Ik wil misschien groet uit schoorl gaan doen... Weet alleen niet welke afstand nog (denk 21.1 of 30). Mensen deze al eens gedaan? Ken hem vooral van de 10, maar zijn de 21 en 30 leuk en is er 1 vd 2 af of aan te raden?

Qua parcours ook? Wil nog wel een HM onder de 1:20 lopen, maar vraag me af of deze daar wel voor geschikt is...

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 12-10-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Hier ook een tijdje My Fitness Pal gebruikt, mij hielp het heel erg in te zien dat het snacken en grazen tussendoor er fors inhakt. Sowieos is bewustwording van wat je alllemaal naar binnen propt best confronterend.

Niet voor iederen, maar mij heeft een low carb dieet (is inmiddels al ruim 2 jaar het normale eetpatroon geworden) geholpen me van een BMI van 24/25 naar onder de 21. Dat ging overigens wel gecombineerd met serieus veel sporten (>3 per week)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Ik loop om te kunnen eten wat ik wil, dat is veruit de grootste motivator :') soms moet je jezelf ook gewoon kunnen belonen. Om af te vallen raad ik echter altijd fietsen aan, of evt zwemmen. Veel minder blessuregevoelig en met fietsen verbrand je meestal veel meer omdat je het ook 2x zo lang of nog langer kunt doen dan hardlopen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pukvg
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:38
Trouwens

Ik wil misschien groet uit schoorl gaan doen... Weet alleen niet welke afstand nog (denk 21.1 of 30). Mensen deze al eens gedaan? Ken hem vooral van de 10, maar zijn de 21 en 30 leuk en is er 1 vd 2 af of aan te raden?

Qua parcours ook? Wil nog wel een HM onder de 1:20 lopen, maar vraag me af of deze daar wel voor geschikt is...
Qua parcours is het een schitterende wedstrijd, maar om hier voor een snelle tijd gaan is wel wat minder. Helemaal als je niet al te vaak op vergelijkbaar terrein loopt. Vergeleken met de rest van Nederland zit er wel wat hoogteverschil in. Maar het is ook zeker niet onmogelijk als je goed getraind bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gaargod schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:38:
@Blomminator dan zie ik je mogelijk in Schoorl? Welke afstand doe je dan?
Nog meer Tweakers aanwezig 30 Oktober?
Kans is groot. Mocht er iets doorheen komen in de Chaos Des Levens.... Maar t staat opgenoteerd!

Tuurlijk zijn er meer fanatieke trailers hier die meedoen aan de Schoorl duinen!? Wie biedt!?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:22
Hieraan toevoegend is er naast sport en voeding ook je gewone dagelijkse beweging.

Vaker de trap ipv de lift/roltrap, vaker de fiets/lopend in plaats van met de auto. Meer gaan tuinieren, meer gaan stofzuigen (verbrandt 3,3 keer zoveel dan wanneer in je rust bent!). Een zit/sta bureau (die daadwerkelijk af en toe staand gebruikt wordt). Je dagelijkse ommetje waardoor je meer stappen maakt, etc etc.

Hier een leuk overzicht waar je kunt vinden welke activiteiten hoeveel verbranden, vergeleken met je rustmetabolisme.

https://golf.procon.org/met-values-for-800-activities/

Om het nog even ontopic te maken: met hardlopen verbrand je het meest als je 22,5 km/h (14mph) rent. 23x zoveel.. Harder hebben ze hier niet onderzocht denk ik..

[ Voor 7% gewijzigd door CoolBadeendje op 12-10-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Krylinck schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:16:
Ik loop om te kunnen eten wat ik wil, dat is veruit de grootste motivator :') soms moet je jezelf ook gewoon kunnen belonen. Om af te vallen raad ik echter altijd fietsen aan, of evt zwemmen. Veel minder blessuregevoelig en met fietsen verbrand je meestal veel meer omdat je het ook 2x zo lang of nog langer kunt doen dan hardlopen.
Maar dat laatste is wel een probleem hier. Als ik naast dat hardlopen ook nog eens uren ga fietsen, dan kan ik wel op wat commentaar rekenen van het thuisfront :+
CoolBadeendje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Hieraan toevoegend is er naast sport en voeding ook je gewone dagelijkse beweging.

Vaker de trap ipv de lift/roltrap, vaker de fiets/lopend in plaats van met de auto. Meer gaan tuinieren, meer gaan stofzuigen (verbrandt 3,3 keer zoveel dan wanneer in je rust bent!). Een zit/sta bureau (die daadwerkelijk af en toe staand gebruikt wordt). Je dagelijkse ommetje waardoor je meer stappen maakt, etc etc.
Oh is dat mijn probleem? :+ Ik heb wel een zit/sta bureau, maar om eerlijk te zijn zit ik alleen maar.
Gelukkig ga ik naast het zitten ook nog 3 a 4 keer naar buiten op een dag om een rondje te lopen met onze stuiterbal border collie, dus die 10k+ stappen per dag lukken makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:03
pukvg schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:25:
[...]

Qua parcours is het een schitterende wedstrijd, maar om hier voor een snelle tijd gaan is wel wat minder. Helemaal als je niet al te vaak op vergelijkbaar terrein loopt. Vergeleken met de rest van Nederland zit er wel wat hoogteverschil in. Maar het is ook zeker niet onmogelijk als je goed getraind bent.
Thanks! In dat geval zou ik lekker voor de 30 gaan denk ik... Meer genieten en tempo/duurloop dan vol voor de prestatie :)

Nog even denken en dan maar eens beslissen (oftewel grote kans dat ik me vanavond heb ingeschreven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:12
Vraagje aan diegene die hier vaker met de standaard app van Apple hardlopen via hun watch. Als ik deze app gebruik voor een interval sessie dan komt de data hiervan niet als zodanig bij Strava terecht. Hier zie ik wel de split tijden etc, maar niet de workout analysis met de intervals. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:49
Tim_W schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:55:

Workout van de maand

- 2 km rustig inlopen
- 2 km uitlopen

Wat levert het op?

Zijn er varianten?

Waarom favoriet?

Het is bijna alsof we het gecoördineerd hebben, maar ik heb vanmiddag maar gelijk de workout van de maand in de praktijk gebracht. Vanochtend besloten de loopspullen mee naar kantoor te slepen met het idee om hopelijk ergens tussendoor 400'jes of 1000'jes te gaan lopen. Dus toen ik een half uurtje van tevoren jouw suggestie zag was de keuze snel gemaakt 8)

De workout die in mijn horloge stond ging uit van 1 minuut pauze en eigenlijk 6 reps. Maar voor die laatste had ik geen tijd meer. Dus uiteindelijk keurig 5x1000m op 10k tempo (rondes in 4:07 tot 4:03 min/km) gelopen. Vlot, maar niet te vlot in het licht van de halve dit weekend. Biedt wel perspectief om binnenkort die 40 minuten grens weer eens aan te vallen.

Dank voor het delen van een van mijn favoriete workouts én een echte klassieker!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:47
@Tim_W leuke workout! In de voorbereiding naar de marathon ook gebruikt met de intervallen op HM tempo en slechts 200m rust, met inderdaad wel 8 herhalingen.

Op 5km tempo zou ik overigens of even wandelen of rust op de plaats (helft van de looptijd). 5 herhalingen van 1.000m op 5km tempo zijn echt intensief. Geef je lijf ook even de rusttijd. Zo kun je technisch nog behoorlijk blijven lopen :D

[ Voor 43% gewijzigd door Arjan90 op 13-10-2022 07:24 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Okay, wie van alle marathonbeesten hier op 't forum doet 'm dit even na:

Met je mobiele DJ-set de marathon van Londen rennen.... en entertainen _O- _/-\o_
https://www.youtube.com/watch?v=NO7R87pUHrg

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
TheOmen schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:57:

Met je mobiele DJ-set de marathon van Londen rennen.... en entertainen _O- _/-\o_
Ik zie hem vrij veel wandelen tussendoor, maar dat mag de pret echt niet drukken. Mooi figuur! >:)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:31
TheOmen schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:57:

Ha ha. Ik vraag me inderdaad af of ie hem helemaal heeft uitgelopen. Hij heeft ook geen wedstrijdnummer. Maakt allemaal niet uit. Ziet er gaaf uit, en ik doe het hem niet na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
CoolBadeendje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Hier een leuk overzicht waar je kunt vinden welke activiteiten hoeveel verbranden, vergeleken met je rustmetabolisme.

https://golf.procon.org/met-values-for-800-activities/

Om het nog even ontopic te maken: met hardlopen verbrand je het meest als je 22,5 km/h (14mph) rent. 23x zoveel.. Harder hebben ze hier niet onderzocht denk ik..
Dat doet inderdaad ook al veel af, nog een paar: ga naar het wc op een ander verdiep, ga naar je collega toe ipv op te bellen. Wel een leuke site, dat is zo het soort informatie van "Today I Learned!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Firestorm666 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Dat doet inderdaad ook al veel af, nog een paar: ga naar het wc op een ander verdiep, ga naar je collega toe ipv op te bellen. Wel een leuke site, dat is zo het soort informatie van "Today I Learned!"
ik sta minstens elk uur op van mijn werkplek (gemeentehuis) hier op de 3de en loop dan naar de andere kant van het gebouw richting het trappenhuis, loop naar de 1ste* toe.....daar weer helemaal naar de andere kant richting trappenhuis en weer omhoog naar 3 naar mijn werkplek :)

*bewust niet BG vanwege de indeling daar, dan krijg ik RSI van 36 deuren openen :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Fraggert schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

ik sta minstens elk uur op van mijn werkplek (gemeentehuis) hier op de 3de en loop dan naar de andere kant van het gebouw richting het trappenhuis, loop naar de 1ste* toe.....daar weer helemaal naar de andere kant richting trappenhuis en weer omhoog naar 3 naar mijn werkplek :)

*bewust niet BG vanwege de indeling daar, dan krijg ik RSI van 36 deuren openen :+
Haha, zo deed ik het tijdens m'n opleiding ook. Hoezo zijn omwegen maken slecht? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Slickk schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:52:
Is die 400 meter rust nog ergens op gebaseerd of puur uit praktisch oogpunt dat het een volledig rondje op de atletiekbaan is? Ik doe liever rust/pauze op basis van tijd, dan is het altijd gelijk gezien m'n tempo in rust niet bepaald constant is. Afgelegde afstand tijdens de pauze gebruik ik nog wel om in de gaten te houden dat ik niet te snel loop tijdens de rust.
Ik moet bekennen niet weet waar de 400 meter vandaan, maar het klinkt erg plausibel dat dit zijn oorsprong vindt op de baan.

Tijd of afstand rust is mijns inziens redelijk hetzelfde. Het gaat er natuurlijk om dat je voldoende rust krijg, of je nu een vaste tijd of afstand neemt, het gaat er om dat je binnen die parameters genoeg rust krijgt. Of je dat nu middels dribbelen of wandelen doet, net wat voor jou het prettigs werkt denk ik?
Roozzz schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Het is bijna alsof we het gecoördineerd hebben,
:*)
Arjan90 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:19:
@Tim_W leuke workout! In de voorbereiding naar de marathon ook gebruikt met de intervallen op HM tempo en slechts 200m rust, met inderdaad wel 8 herhalingen.

Op 5km tempo zou ik overigens of even wandelen of rust op de plaats (helft van de looptijd). 5 herhalingen van 1.000m op 5km tempo zijn echt intensief. Geef je lijf ook even de rusttijd. Zo kun je technisch nog behoorlijk blijven lopen :D
Dat is inderdaad het leuke voor dergelijke intervallen, je kunt er eindeloos in variëren! In aanloop naar de marathon ben ik zelfs nog een keer tot 10x1000 met 200 rust gegaan. Ik heb daarbij uiteraard geen 5k tempo gelopen, maar richting hm tempo gegaan, anders wordt het inderdaad wel heel erg intensief. :P

Hier gisteren weer voorzichtig een klein rondje gedaan na de Eindhoven marathon en moet zeggen dat het alle meeviel, geen pijntjes meer dus vrij snel hersteld! Vorig jaar na Rotterdam was mijn 1e rondje lopen op de Donderdag en het staat me nog bij dat deze wel nog wat moeizaam ging. Afgelopen Maandag een uurtje op de racefiets de benen rustig los getrapt, wellicht heeft dat daarin wel bijgedragen.

Nu weer op zoek naar een nieuwe uitdaging. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tim_W op 13-10-2022 13:59 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Aaaai, potentieel nieuw doel en ruzie met de vrouw gevonden :+ .
Collega van mijn vrouw heeft mij gevraagd of ik mogelijk mee wil doen aan de 24 uurs van Sittard.
https://www.24hrssittard.com/informatie
Helaas ben ik als (duursporter) iets gestoorder dan de meeste mensen en denk direct: "Leuk, ik doe mee!!" en ben enthousiast....
Nog niet ingeschreven, echter is nu de vraag hoe realitisch is het om in een half jaartje naar 12 uur/100Km hardlopen te trainen?

Mentaal zal het mij wel lukken, heb al succesvol full distance Iron Man Lanzarote/Maastricht voltooid en een keer de Challenge Almere, vraag is meer of ik in deze korte periode mijn lichaam op deze lange loop-belasting kan voorbereiden. 6 uur zou ook een optie zijn, echter vind ik de 12 uur / 100Km iets uitdagender ;) .

De mogelijke ruzie met de vrouw over hoe verstandig dit plan is moet ik zelf oplossen en afwegen uiteraard :P

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Darkasantion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:08:
Collega van mijn vrouw heeft mij gevraagd of ik mogelijk mee wil doen aan de 24 uurs van Sittard.
Helaas ben ik als (duursporter) iets gestoorder dan de meeste mensen en denk direct: "Leuk, ik doe mee!!" en ben enthousiast....
Nog niet ingeschreven, echter is nu de vraag hoe realitisch is het om in een half jaartje naar 12 uur/100Km hardlopen te trainen?

Mentaal zal het mij wel lukken, heb al succesvolfull distance Iron Man Lanzarote/Maastricht voltooid en een keer de Challenge Almere, vraag is meer of ik in deze korte periode mijn lichaam op deze lange loop-belasting kan voorbereiden. 6 uur zou ook een optie zijn, echter vind ik de 12 uur / 100Km iets uitdagender ;) .

De mogelijke ruzie met de vrouw over hoe verstandig dit plan is moet ik zelf oplossen en afwegen uiteraard :P
@polthemol kom er maar in :+

Persoonlijk zeg ik, met jouw basis, dat die 12 uur prima gaat lukken :>

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 13-10-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:42
Vandaag de 1000-jes van @Tim_W gedaan. Ik deed er 7 met 100m rust, dus wel iets aangepast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mentaal zal het mij wel lukken, heb al succesvolfull distance Iron Man Lanzarote/Maastricht voltooid en een keer de Challenge Almere, vraag is meer of ik in deze korte periode mijn lichaam op deze lange loop-belasting kan voorbereiden. 6 uur zou ook een optie zijn, echter vind ik de 12 uur / 100Km iets uitdagender ;) .

Ik zie een hoop evenementen staan waar ik geen beeld bij heb Dark, en ik heb geen ervaring op die afstanden, dus ik kan je vraag eigenlijk niet beantwoorden.

Maar holy crap, die 24hSittard is wel gaaf zeg.

Ik snap dat je daar een week in het tuinhuis voor over hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Mentaal zal het mij wel lukken, heb al succesvol full distance Iron Man Lanzarote/Maastricht voltooid en een keer de Challenge Almere, vraag is meer of ik in deze korte periode mijn lichaam op deze lange loop-belasting kan voorbereiden. 6 uur zou ook een optie zijn, echter vind ik de 12 uur / 100Km iets uitdagender ;) .

Zelf ook ervaring met ironman en 100k hardloopwedstrijden en ik moet zeggen dat ik de 100k wedstrijden fysiek en mentaal veeeeeeeeeel zwaarder vind dan een volledige triathlon. Daar heb je nog voordeel dat je 3 sporten doet dus dat je daar mentaal kan 'resetten' bij T1 en T2

Wat is je langste loop zover in de afgelopen weken/maanden?

Qua trainen zou ik zeggen veel LSD en langzaam de afstand uitbreiden (qua tempo ook zeker niet te snel gaan) en 1x een 50-60k test rondje doen.

En wat bij sommige helpt is een back to back doen, ik deed dan elke 12 uur 30k en dat dan 3x, maar je kan ze ook minder extreem doen door 2 dagen achter elkaar meer dan 30k te lopen.
Het idee erachter is dat je de 2e dag met vermoeide benen loopt zoals je waarschijnlijk ergens in je 100k ook gaat tegenkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 14:23
Hey Allen,

Leuk om dit topic te lezen, ben zelf net begonnen met hardlopen en wil me nu serieus gaan richten tot een (halve) marathon in 2023.
Ik ren nu met een band en mijn telefoon erin en constante rondjes of bepaalde stukjes sprint.
Wat ik eigenlijk mis is een horloge om gerichter te kunnen gaan trainen.
Mijn vraag aan jullie hoe veranderde het hardlopen voor jullie na de aanschaf van een sporthorloge?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

luuk66 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:10:
Hey Allen,

Leuk om dit topic te lezen, ben zelf net begonnen met hardlopen en wil me nu serieus gaan richten tot een (halve) marathon in 2023.
Ik ren nu met een band en mijn telefoon erin en constante rondjes of bepaalde stukjes sprint.
Wat ik eigenlijk mis is een horloge om gerichter te kunnen gaan trainen.
Mijn vraag aan jullie hoe veranderde het hardlopen voor jullie na de aanschaf van een sporthorloge?
Voor het sporthorloge even aan bod komt……ik mis eigenlijk het fenomeen “trainingsschema” :)

De basis voor je hardlopen is je training, een horloge kan je daar in gaan helpen, dat is zeker waar. Je kunt namelijk inzicht krijgen in je cadans, snelheid, hartslag noem maar op…….maar dat is allemaal geen fluit waard als je ondertraint of overtraint.

Kun je iets specifieker aangeven hoe je traint, want ik heb geen idee wat ik me moet voorstellen bij rondjes rennen en sprinten.

Er is trouwens een GPS-sporthorloge topic als je specifieke vragen hebt over de verschillende modellen.

Het grote sporthorloge met GPS topic.
FrankGNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:39:

Qua trainen zou ik zeggen veel LSD
Ja, is dat een goed advies joh :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:22
FrankGNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Qua trainen zou ik zeggen veel LSD
En ik maar denken dat je dat moest micro doseren.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
mhr-zip schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:25:
[...]

En ik maar denken dat je dat moest micro doseren.
No worries, het is bijna onmogelijk om een overdosis van LSD te krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kisajera
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:40
Hellow allemaal. Lees al een tijdje mee met dit, en andere hardloop forums om wat kennis te krijgen over het hardlopen.

Ik heb een redelijk hectisch leven en merk dat het rennen voor mij een manier is om mijn hoofd te legen en mij meer discipline te geven voor een gebalanceerde levensstijl (met name het gezonder eten). Wat ik merk is dat ik het wel fijn vind om naar een doel toe te werken en voortgang te kunnen zien/volgen. Ik heb dan ook voor mijzelf in gedachte om in april 2023 een halve marathon te gaan lopen (Praag) en als alles meezit in november 2023 en hele (Athene). Twee mooie plaatsen waar ik echt naar uit kan kijken.

Ik (vrouw van 31) sport mijn hele leven al op basis van interval/hoge intensiteit zoals voetballen en vechtsporten. De omslag naar duurloop is natuurlijk wel een aanpassing.

Mijn vraag aan jullie of mijn wens haalbaar lijkt als ik zo’n 3 keer in de week ga trainen? Ik heb een redelijke basisconditie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, de Posbank Trail en de Wisent Trail ingeschreven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rq8sqn0iFi2Z5Pg8bwQtvwlN4nQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKUHtW6hihJKGFms8VeOcA20.jpg?f=fotoalbum_large

29-10
https://cairnadventures.nl/trail/posbank-trail/

Ingeschreven op de 24km Trailrun

31-12
https://www.avveluwe.nl/event/wisentwintertrail-2022/

Ingeschreven op de 23km Trailrun

En tussendoor natuurlijk 13 november het Grote Avontuur in Schinnen....a.k.a. de Alfa Bear Trail

Potverdriedubbeltjes, mooi zin aan :)

@InZane
* had jij nog gekeken naar het omzetten van je afstand bij de Wisent?
* als je de Arkervaartloop gaat doen kom ik ff hoi zeggen, daar woon ik vlakbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kisajera schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 01:58:
Hellow allemaal. Lees al een tijdje mee met dit, en andere hardloop forums om wat kennis te krijgen over het hardlopen.

Ik heb een redelijk hectisch leven en merk dat het rennen voor mij een manier is om mijn hoofd te legen en mij meer discipline te geven voor een gebalanceerde levensstijl (met name het gezonder eten). Wat ik merk is dat ik het wel fijn vind om naar een doel toe te werken en voortgang te kunnen zien/volgen. Ik heb dan ook voor mijzelf in gedachte om in april 2023 een halve marathon te gaan lopen (Praag) en als alles meezit in november 2023 en hele (Athene). Twee mooie plaatsen waar ik echt naar uit kan kijken.

Ik (vrouw van 31) sport mijn hele leven al op basis van interval/hoge intensiteit zoals voetballen en vechtsporten. De omslag naar duurloop is natuurlijk wel een aanpassing.

Mijn vraag aan jullie of mijn wens haalbaar lijkt als ik zo’n 3 keer in de week ga trainen? Ik heb een redelijke basisconditie.
Hoi Kisajera,

Welkom aan boord in één van de leukste topics hier op Tweakers d:)b

Als relatieve nieuwkomer (maar wel herintreder) in de loopsport met sinds een klein jaar mijn couch25K achter de rug kan ik zeggen dat jouw doelen zeker haalbaar moeten zijn.

Ieder mens is natuurlijk anders, maar met jouw achtergrond....de basisconditie door al veel te sporten, het plezier dat er ogenschijnlijk uithaalt en, naar alle waarschijnlijkheid, grote drive........moet dit helemaal goed komen.

Pak je basis wel meteen goed aan........laat je adviseren bij een speciaalzaak voor de juiste schoenen, verdiep je iets in de verschillende schema om er 1 te vinden die bij je past.
Zorg voor goede kleding, zeker nu we koudere maanden ingaan.

Hardlopen als duursport is qua belasting wel een ander beestje dan het wat explosievere werk dat je gewend ben, dus loop niet te hard van stapel. Luisteren naar je lijf zal je al wel gewend zijn gelukkig.

Je omschrijft verder een hectisch leven. Allicht kun je aan de voorkant ook al even kijken of je wat van de hectiek kunt doen. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk maar je weet maar nooit of daar nog wat winst te behalen valt.

Last but not least.........heel veel succes en plezier gewenst hier aan de startlijn richting je doelen d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

@polthemol kom er maar in :+

Persoonlijk zeg ik, met jouw basis, dat die 12 uur prima gaat lukken :>
Makkelijk!

@Darkasantion daar heb ik vorig jaar aan meegedaan, voor dit jaar opnieuw ingeschreven voor de 24 uurs. Het parcours is vrij simpel, maar er zitten 2 hobbels in die je gaat vervloeken na wat uren (gok dat het 2 keer een meter omhoog is in 2 bochten, per ronde).

Voor de rest is het prima te doen, maar als het je eerste keer is voor een dergelijke afstand is het zinnig om een plan te maken, vooral met die rondjes gaat je tijdsbesef ermee stoppen op een gegeven moment. Ik had voor mijn 24 uurs poging steeds een 1.9K rennen en de rest wandelen voor elke ronde. Het wandelstukje begon ik mijn verzorgingspunt zodat ik even wat drinken of eten naar binnen kon slaan.

Qua training: zorg dat je wat langere duurlopen doet in Z1/Z2 en als je ruim de tijd hebt, is trainen met sneller wandelen altijd ook een goed ding :) Daar is veel winst te behalen altijd. Als je garmin gebruikt: stel je virtual pacer in op de absolute minimumpace om je doel te halen, als je dan tijdens je run kijkt naar je voorsprong weet je hoeveel pauzetijd je kunt nemen zonder ingewikkeld rekenwerk (en welke marge je hebt). Hou er trouwens rekening mee dat je tempo in gaat zakken en mogelijk heel erg hard, bedenk hier ook wat je gaat doen wanneer het gebeurt. Denk bv. aan je schema omgooien, dus half rondje rennen, 100 meter wandelen, de rest rennen tot je weer bij je VP een stukje wandelt, of 100 meter rennen, 100 wandelen, enz. Afwisseling helpt altijd heel erg hiermee omdat je geest er na een tijdje klaar mee kan zijn.

(dus concluderend: schrijf je in, dan heb ik een pacer :P )

Oh ja en op racedag zelf: zorg dat je een lange broek bij hebt die makkelijk over je schoenen aan kan, een stoel die niet te diep zit en een dikker jasje wat makkelijk aan gaat. Ik prefereer met deze dingen altijd om een shirt met long sleeve aan te doen, mouwen opstropen maakt het geschikt voor warmer weer, bij frisser weer mouwen omlaag, stuk praktischer dan dat je moet lopen klooien met shirtje wisselen.

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 14-10-2022 08:23 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:22

sebasd

loopt op espresso

Blegh, al de hele week niet heel erg fit, dus niet kunnen lopen. Begin volgende week ook weer op pad voor het werk, en dan zit gezien de agenda lopen er ook niet in, dus het zal nog wel een kleine week duren voordat ik weer kan.

Nou ja, zo snel zal de conditie ook niet achteruit gaan, en misschien is het juist wel even lekker. Hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

polthemol schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:21:

Oh ja en op racedag zelf: zorg dat je een lange broek bij hebt die makkelijk over je schoenen aan kan, een stoel die niet te diep zit en een dikker jasje wat makkelijk aan gaat. Ik prefereer met deze dingen altijd om een shirt met long sleeve aan te doen, mouwen opstropen maakt het geschikt voor warmer weer, bij frisser weer mouwen omlaag, stuk praktischer dan dat je moet lopen klooien met shirtje wisselen.
@Darkasantion

Die lange broek zoek ik ook nog......voor de heenrit over je tight, het ophalen van 't startnummer, stukje rondwandelen voor het tijd is voor de warmingup en na de race aan te doen om warm te blijven.

Tipje.....er zijn trainingsbroeken met een lange rits over de hele lengte, die had ik met voetballen altijd.

Voor wat betreft lange mouwen, je kunt ook kijken naar die losse sleeves. Het voordeel daarvan lijkt mij dat bij het niet gebruiken ze makkelijk in je vest kunnen en je dus ook niet met opgestroopt mouwen rent.
dat vond ik altijd een groot nadeel in een periode waarbij tijdens een loop de temperatuur erg kan schommel (zon/schaduw/wind, et cetera, je kent het wel)

https://all4running.nl/hardloopaccessoires/armwarmers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

polthemol schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:21:
[...]

Makkelijk!

@Darkasantion daar heb ik vorig jaar aan meegedaan, voor dit jaar opnieuw ingeschreven voor de 24 uurs. Het parcours is vrij simpel, maar er zitten 2 hobbels in die je gaat vervloeken na wat uren (gok dat het 2 keer een meter omhoog is in 2 bochten, per ronde).

Voor de rest is het prima te doen, maar als het je eerste keer is voor een dergelijke afstand is het zinnig om een plan te maken, vooral met die rondjes gaat je tijdsbesef ermee stoppen op een gegeven moment. Ik had voor mijn 24 uurs poging steeds een 1.9K rennen en de rest wandelen voor elke ronde. Het wandelstukje begon ik mijn verzorgingspunt zodat ik even wat drinken of eten naar binnen kon slaan.

Qua training: zorg dat je wat langere duurlopen doet in Z1/Z2 en als je ruim de tijd hebt, is trainen met sneller wandelen altijd ook een goed ding :) Daar is veel winst te behalen altijd. Als je garmin gebruikt: stel je virtual pacer in op de absolute minimumpace om je doel te halen, als je dan tijdens je run kijkt naar je voorsprong weet je hoeveel pauzetijd je kunt nemen zonder ingewikkeld rekenwerk (en welke marge je hebt). Hou er trouwens rekening mee dat je tempo in gaat zakken en mogelijk heel erg hard, bedenk hier ook wat je gaat doen wanneer het gebeurt. Denk bv. aan je schema omgooien, dus half rondje rennen, 100 meter wandelen, de rest rennen tot je weer bij je VP een stukje wandelt, of 100 meter rennen, 100 wandelen, enz. Afwisseling helpt altijd heel erg hiermee omdat je geest er na een tijdje klaar mee kan zijn.

(dus concluderend: schrijf je in, dan heb ik een pacer :P )

Dan zal ik haast wel moeten he :P .

Vrouwlief heeft nog geen nee gezegd, die is dus gistermiddag op het werk overvallen door de enthousiaste collega met de vraag of ik dit wel zou willen doen en toen moest ie mij maar zelf appen :+ . De rest is geschiedenis...

Inmiddels tot de conclusie gekomen dat als we toch eraan gaan we direct de 24 uurs gaan doen en dat we middels een 100 Mile Ultra Training Plan gaan beginnen. Voor de rest nog geen concrete planning, eerst maar kijken of we de kilometers kunnen maken en iets van ondersteuning/support voor de 24 uurs kunnen regelen.

Hoe ik de race ga indelen heb ik nog totaal geen idee van, eerst maar wat kilometers (back to back) maken en kijken hoe ik het beleef en op basis daarvan race plan uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Fraggert schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:38:
Zo, de Posbank Trail en de Wisent Trail ingeschreven :)

[Afbeelding]

29-10
https://cairnadventures.nl/trail/posbank-trail/

Ingeschreven op de 24km Trailrun

31-12
https://www.avveluwe.nl/event/wisentwintertrail-2022/

Ingeschreven op de 23km Trailrun

...

@InZane
* had jij nog gekeken naar het omzetten van je afstand bij de Wisent?
* als je de Arkervaartloop gaat doen kom ik ff hoi zeggen, daar woon ik vlakbij.
Ik heb een mailtje naar het wedstrijdsecretariaat gestuurd of ze de afstand om kunnen zetten van 16km naar 23km, maar heb er nog geen reactie op gekregen. Als ik nog niks heb gehoord vandaag, zal ik eens iemand aan z'n jasje trekken. Dat gaat wel lukken, want het evenement wordt georganiseerd door mijn clubje, dus ik weet wel wie ik moet hebben :)

Wat de Arkervaartloop betreft: Daar heb ik inderdaad wel van gehoord, maar gaat dat nog wel door??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Darkasantion schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Dan zal ik haast wel moeten he :P .

Vrouwlief heeft nog geen nee gezegd, die is dus gistermiddag op het werk overvallen door de enthousiaste collega met de vraag of ik dit wel zou willen doen en toen moest ie mij maar zelf appen :+ . De rest is geschiedenis...

Inmiddels tot de conclusie gekomen dat als we toch eraan gaan we direct de 24 uurs gaan doen en dat we middels een 100 Mile Ultra Training Plan gaan beginnen. Voor de rest nog geen concrete planning, eerst maar kijken of we de kilometers kunnen maken en iets van ondersteuning/support voor de 24 uurs kunnen regelen.

Hoe ik de race ga indelen heb ik nog totaal geen idee van, eerst maar wat kilometers (back to back) maken en kijken hoe ik het beleef en op basis daarvan race plan uitzetten.
doe dan ook wat lopen het snachts, het liefst van 12:00 tot bv. 02:00 of zoiets of 02:00 tot 04:00 ;) Helemaal bonuspunten voor die trainingen als je dan een rondje van bv. 2Km die uren blijft rennen, dan ervaar je hoe funky je hoofd gaat doen bij repeterende zaken en vermoeidheid/slaap. Kun je meteen de hazenslaapjes trainen.

Maar wel cool, weet niet wat je doel is tegen dan, maar dan zullen we elkaar daar wel tegenkomen (een keer of 80 :') )

@Fraggert ik gebruik die voor tijdens het rennen, korte broek aan en een langere broek voor als het fris gaat worden. Het ding met al die uren maken is dat je hele stijve benen krijgt, dus uiteindelijk ga je weinig trek hebben in ingewikkelde kniebuigingen om een broek aan te krijgen of uit te krijgen :P

Met de sleeves: ik vind dat vervelende dingen voor langere tijd. Ze zitten vrij strak en als ik ze uit doe moet ik ze ergens gaan wegduwen. Allemaal lastig, mouwen opstropen werkt het snelste en makkelijkste. Ik duw persoonlijk niets van kleren in mijn racevest in de 'grijpvakken'. Alleen een jasje / noodspullen in het ruggedeelte en heel soms een muts/handschoenen. Al de rest is functioneler van aard. Dit is natuurlijk wel zeer persoonlijk, ieder zijn ding en als het werkt is het niet stupid (voor welke manier dan ook).

(oh ja en bij 100K of 100mijl of 24 uurs zijn er weinig mensen die aan warming ups doen :P De eerste rondes zijn je warming up so to say. De laatste 10 uur zijn je cooling down >) )

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 14-10-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Ik heb een mailtje naar het wedstrijdsecretariaat gestuurd of ze de afstand om kunnen zetten van 16km naar 23km, maar heb er nog geen reactie op gekregen. Als ik nog niks heb gehoord vandaag, zal ik eens iemand aan z'n jasje trekken. Dat gaat wel lukken, want het evenement wordt georganiseerd door mijn clubje, dus ik weet wel wie ik moet hebben :)

Wat de Arkervaartloop betreft: Daar heb ik inderdaad wel van gehoord, maar gaat dat nog wel door??
Een beller is sneller :P ik hoop dat het je lukt :)

Arkervaartloop: ik kan hem nu ook niet vinden op de AV-site zelf 8)7

Nou heb ik inmiddels heel wat gezocht naar leuke loopjes en ik moet zeggen dat er best wat websites zijn die voor verbetering vatbaar zijn :X Die Wisenttrail homepage is een mooi voorbeeld en gister toen ik de Posbank Trail inschreef werd er constant gewisseld tussen 23 en 24 km in de teksten, beetje verwarrend, " heb ik nou wel de goeie :? " :P
sebasd schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:38:
Blegh, al de hele week niet heel erg fit, dus niet kunnen lopen. Begin volgende week ook weer op pad voor het werk, en dan zit gezien de agenda lopen er ook niet in, dus het zal nog wel een kleine week duren voordat ik weer kan.

Nou ja, zo snel zal de conditie ook niet achteruit gaan, en misschien is het juist wel even lekker. Hoop ik.
Zo'n vaart loopt het niet, als ik zelf een 1 a 2 week niet loopt dan gaat de eerstvolgende soms zelfs verbazingwekkend makkelijk door wat extra rust.......zie het maar als dat taperen ;)
polthemol schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:49:
[...]

@Fraggert ik gebruik die voor tijdens het rennen, korte broek aan en een langere broek voor als het fris gaat worden. Het ding met al die uren maken is dat je hele stijve benen krijgt, dus uiteindelijk ga je weinig trek hebben in ingewikkelde kniebuigingen om een broek aan te krijgen of uit te krijgen :P

Met de sleeves: ik vind dat vervelende dingen voor langere tijd. Ze zitten vrij strak en als ik ze uit doe moet ik ze ergens gaan wegduwen. Allemaal lastig, mouwen opstropen werkt het snelste en makkelijkste. Ik duw persoonlijk niets van kleren in mijn racevest in de 'grijpvakken'. Alleen een jasje / noodspullen in het ruggedeelte en heel soms een muts/handschoenen. Al de rest is functioneler van aard. Dit is natuurlijk wel zeer persoonlijk, ieder zijn ding en als het werkt is het niet stupid (voor welke manier dan ook).

(oh ja en bij 100K of 100mijl of 24 uurs zijn er weinig mensen die aan warming ups doen :P De eerste rondes zijn je warming up so to say. De laatste 10 uur zijn je cooling down >) )
ok, jij doelde dus een lange broek voor het rennen, ik dacht een warme(re) broek voor de tussenpauzes (mocht er support zijn, die je zooi meeslepen zoals ik wel eens zie in filmpjes) of zoals ik aangaf in de tijd voor het startschot.

je warming up/cooling down uitleg is herkenbaar van mijn LDL's.

thanks ook voor je duit in het zakje met die sleeves, helder. Voor ik zoiets overweeg zal ik eens gaan passen of dat uberhaupt bevalt,opgestroopte mouwen vind ik waardeloos dus misschien is het wel wat voor mij, ik gaf al eens aan dat ik het vrij snel (te) warm heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Fraggert schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:02:

ok, jij doelde dus een lange broek voor het rennen, ik dacht een warme(re) broek voor de tussenpauzes (mocht er support zijn, die je zooi meeslepen zoals ik wel eens zie in filmpjes) of zoals ik aangaf in de tijd voor het startschot.

je warming up/cooling down uitleg is herkenbaar van mijn LDL's.

thanks ook voor je duit in het zakje met die sleeves, helder. Voor ik zoiets overweeg zal ik eens gaan passen of dat uberhaupt bevalt,opgestroopte mouwen vind ik waardeloos dus misschien is het wel wat voor mij, ik gaf al eens aan dat ik het vrij snel (te) warm heb.
het zijn rondjes he, er is geen crew die van VP naar VP moet gaan voor me ;) Easy does it, als je gaat zitten na een rondje, dan volstaat een deken of slaapzak om over je benen te leggen. Maar veel zitten wil je niet doen naarmate het langer duurt, omdat je benen steeds sneller verstijven en het steeds meer tijd kost om in beweging te komen terug.

Qua warmte: ik heb het ook snel warm, maar bij langere tochten ga je merken dat je lichaam op een gegeven moment heel erg hard begint af te koelen wanneer je vermoeid bent en het richting (de normaal dan) slaaptijd gaat. In feite maakt je lichaam zich klaar om naar bed te gaan, dus wat extra warmte is dan altijd wel aan te bevelen. Daarom is het ook slim om deze zaken wat te trainen / te ervaren in gecontroleerde omgevingen: je lichaam reageert gewoon heftiger/beetje meer funky en daar moet je op anticiperen.

Ter illustratie: vorig jaar ben iuk na 18 uur gestopt, niet omdat ik te vermoeid was, maar omdat ik me had laten verleiden te lang pauze te houden waardoor ik niet meer opgestart kwam. Er stond een veneinige wind, dus ik was heel hard afgekoeld (vergeten deken over benen te leggen en was even gezellig aan de praat met mijn ouders die net kwamen kijken). Op tijd van nog geen kwartier was mijn hele schipje gezonken kortom, door een stomme fout.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

polthemol schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

het zijn rondjes he, er is geen crew die van VP naar VP moet gaan voor me ;) Easy does it, als je gaat zitten na een rondje, dan volstaat een deken of slaapzak om over je benen te leggen. Maar veel zitten wil je niet doen naarmate het langer duurt, omdat je benen steeds sneller verstijven en het steeds meer tijd kost om in beweging te komen terug.

Qua warmte: ik heb het ook snel warm, maar bij langere tochten ga je merken dat je lichaam op een gegeven moment heel erg hard begint af te koelen wanneer je vermoeid bent en het richting (de normaal dan) slaaptijd gaat. In feite maakt je lichaam zich klaar om naar bed te gaan, dus wat extra warmte is dan altijd wel aan te bevelen. Daarom is het ook slim om deze zaken wat te trainen / te ervaren in gecontroleerde omgevingen: je lichaam reageert gewoon heftiger/beetje meer funky en daar moet je op anticiperen.

Ter illustratie: vorig jaar ben iuk na 18 uur gestopt, niet omdat ik te vermoeid was, maar omdat ik me had laten verleiden te lang pauze te houden waardoor ik niet meer opgestart kwam. Er stond een veneinige wind, dus ik was heel hard afgekoeld (vergeten deken over benen te leggen en was even gezellig aan de praat met mijn ouders die net kwamen kijken). Op tijd van nog geen kwartier was mijn hele schipje gezonken kortom, door een stomme fout.
Zal het gaan beleven, hoge woord is eruit, vrouwlief heeft JA gezegd :+ .
Dus misschien dat we straks naast mekaar zitten te verkleumen/verkrampen in de nacht...

Bedankt alvast voor alle tips, we gaan maar wat kilometers maken en ervaring opdoen, ook in de nacht en dan eens kijken wat het raceplan wordt...
Heb er zin in :P .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
TheOmen schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:41:
Na al het carbon geweld van de grote namen (Hoka, Nike, etc) komt nu ook Decathlon met een plaat in z'n schoen.
De KD900X is voor net geen 150 euro te krijgen. Benieuwd of dit gaat lopen (haha) aangezien je voor ongeveer het zelfde bedrag een aanbieding kan scoren bij de concurrentie.
[Afbeelding]
Deze inmiddels besteld, hopelijk binnenkort proberen! Lastig aan te komen met beperkte voorraad maar het lijkt me een mooie schoen (in de winkel gezien/gevoeld) én met een behoorlijk betere duurzaamheidsclaim qua kilometers dan de Nike VaporFly’s (die na 100 wedstrijdkm’s nog net niet uit elkaar vallen). Qua prijs zit de KD900X ónder wat ik recent betaald heb voor mijn Nike Zoom Fly 4 die ik momenteel als trainingsschoen gebruik.

Inmiddels al meer mensen ervaring op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kisajera
Fraggert schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:54:
[...]

Hoi Kisajera,

Welkom aan boord in één van de leukste topics hier op Tweakers d:)b

Als relatieve nieuwkomer (maar wel herintreder) in de loopsport met sinds een klein jaar mijn couch25K achter de rug kan ik zeggen dat jouw doelen zeker haalbaar moeten zijn.

Ieder mens is natuurlijk anders, maar met jouw achtergrond....de basisconditie door al veel te sporten, het plezier dat er ogenschijnlijk uithaalt en, naar alle waarschijnlijkheid, grote drive........moet dit helemaal goed komen.

Pak je basis wel meteen goed aan........laat je adviseren bij een speciaalzaak voor de juiste schoenen, verdiep je iets in de verschillende schema om er 1 te vinden die bij je past.
Zorg voor goede kleding, zeker nu we koudere maanden ingaan.

Hardlopen als duursport is qua belasting wel een ander beestje dan het wat explosievere werk dat je gewend ben, dus loop niet te hard van stapel. Luisteren naar je lijf zal je al wel gewend zijn gelukkig.

Je omschrijft verder een hectisch leven. Allicht kun je aan de voorkant ook al even kijken of je wat van de hectiek kunt doen. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk maar je weet maar nooit of daar nog wat winst te behalen valt.

Last but not least.........heel veel succes en plezier gewenst hier aan de startlijn richting je doelen d:)b
Thnx voor de snelle reactie :)

Momenteel ben ik aan het rennen met evy. Voor mijn gevoel gaat het wat traag (en kan ik langere stukken rennen) maar juist daarom is het fijn om met de app te rennen zodat ik mezelf niet totaal uitput iedere sessie. Dat ben ik natuurlijk wel gewend: niet de tong op de grond betekent niet hard genoeg gewerkt zeg maar. Tot nu toe bevalt het mij wel maar als iemand tips heeft over goede schema’s hoor ik het graag.

Qua kleding had ik al redelijk veel. Nu wel een Fusion tights besteld voor het iets koudere weer en ik denk dat ik naar de flagship store van all4running in Utrecht ga om eens goede schoenen en sokken aan te schaffen. Momenteel ren ik op een schoen die iets meer geschikt is voor trails dus daar moet ik wel even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
MrAcid schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

...betere duurzaamheidsclaim qua kilometers dan de Nike VaporFly’s (die na 100 wedstrijdkm’s nog net niet uit elkaar vallen).
Nou nou, ik heb op mijn bijna 3 jaar oude paar nu 250 kilometer staan en ze deden het prima tijdens de marathon ;) Alle claims ten spijt, je hebt de juiste combinatie van foam en plaat nodig, dus ik weet niet of het wel echt veel duurzamer kan. Het effect zal over de kilometers afnemen en dan heb je er nog een goede trainingsschoen aan, welk merk het ook is lijkt me.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Krylinck schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:06:
[...]

Nou nou, ik heb op mijn bijna 3 jaar oude paar nu 250 kilometer staan en ze deden het prima tijdens de marathon ;) Alle claims ten spijt, je hebt de juiste combinatie van foam en plaat nodig, dus ik weet niet of het wel echt veel duurzamer kan. Het effect zal over de kilometers afnemen en dan heb je er nog een goede trainingsschoen aan, welk merk het ook is lijkt me.
Ik overdrijf graag een beetje - maar had weldegelijk al dat na 10km op de VaporFly’s de zool “open” ging omdat deze (op de hak) zó dun zijn dat het amper stand houdt. Loop er na 3 jaar ook nog steeds m’n (sporadische) wedstrijden overigens.

En qua marathonprestatie ( _/-\o_ ) had je wellicht 2:35 gelopen op een vers paar! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm666
@Kisajera Run2Day.nl heeft wel leuke schema's. Na Evy's schema, heb ik die van Run2Day gebruikt voor de 10km. De 15km heb ik per ongeluk mezelf op getrained :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kisajera
Firestorm666 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:01:
@Kisajera Run2Day.nl heeft wel leuke schema's. Na Evy's schema, heb ik die van Run2Day gebruikt voor de 10km. De 15km heb ik per ongeluk mezelf op getrained :P
Ah top dan ga ik daar eens kijken. Is het handig om in het begin al rekening te houden met hartslagzones? Ik heb mijne wel berekend en snap dat ik tijdens de “jog” minuten niet voluit moet sprinten maar ben wel nog zoekende naar hoe hard ik het beste kan gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kisajera
Firestorm666 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:01:
En perongeluk op jezelf trainen zijn de leukste trainingen toch haha! 8)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:52
Hartloper schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:21:
Wat gebeurt er als iemand die iets onder de 3:04 gelopen heeft op een marathon een dikke twee weken geleden, op 16 oktober meeloopt met de sub-3 pacer ?
Ik vraag het voor een vriend ;)
De kogel is door de kerk.
Ik heb me ingeschreven voor de marathon van Brugge zondag.
Ik heb deze week nog afgewacht omdat ik verkouden was. Sneltest was negatief en ik voel me nog steeds niet 100%, anderzijds is de zin wel groot om voor de laatste keer dit jaar ervoor te gaan.
Morgen goed uitrusten en dan zien we wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:13
MrAcid schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Ik overdrijf graag een beetje - maar had weldegelijk al dat na 10km op de VaporFly’s de zool “open” ging omdat deze (op de hak) zó dun zijn dat het amper stand houdt. Loop er na 3 jaar ook nog steeds m’n (sporadische) wedstrijden overigens.
Ik zit nu bijna door mijn 2e paar Vaporfly Next% heen. Bij de 1e zat ik aan de buitenkant van de voorvoet zover door het rubber en schuim dat ik een plek had waar ik de carbonplaat kon zien. Afgeschreven na 190 km.

Het 2e paar zit nu op 150 km en ook daar op dezelfde plek zitten al stevige slijtplekken.

Maar ik zie ook goed op mijn andere schoenen dat ik supineer. Ik land duidelijk op de buitenkant en dat zal er allicht ook voor zorgen dat ik niet het maximale leven uit de VaporFly’s kan halen. Vraag me dan ergens ook wel af uit welke 'super shoes' ik het meeste rendement zou kunnen halen.

@Hartloper Succes zondag in Brugge, en natuurlijk ook aan de lopers in Amsterdam dit weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:27

Secsytime

Automagisch

SkyR schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Ik zit nu bijna door mijn 2e paar Vaporfly Next% heen. Bij de 1e zat ik aan de buitenkant van de voorvoet zover door het rubber en schuim dat ik een plek had waar ik de carbonplaat kon zien. Afgeschreven na 190 km.

Het 2e paar zit nu op 150 km en ook daar op dezelfde plek zitten al stevige slijtplekken.

Maar ik zie ook goed op mijn andere schoenen dat ik supineer. Ik land duidelijk op de buitenkant en dat zal er allicht ook voor zorgen dat ik niet het maximale leven uit de VaporFly’s kan halen. Vraag me dan ergens ook wel af uit welke 'super shoes' ik het meeste rendement zou kunnen halen.

@Hartloper Succes zondag in Brugge, en natuurlijk ook aan de lopers in Amsterdam dit weekend!
Heb een paar Vaporfly met ~400km erop staan.. zien er nog uit als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kisajera
Ik zie trouwens dat run2day een store in Venlo heeft. Kom zelf uit het diepe zuiden. Wilde naar Utrecht voor een loopanalyse bij all4running maar dan scheelt venlo toch wel iets in afstand. Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kisajera schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:28:
Ik zie trouwens dat run2day een store in Venlo heeft. Kom zelf uit het diepe zuiden. Wilde naar Utrecht voor een loopanalyse bij all4running maar dan scheelt venlo toch wel iets in afstand. Iemand ervaringen hiermee?
Niet met R2D in venlo, wel die in amersfoort.

Prima zaak, fijn advies gehad, nemen de tijd voor je als klant. Niet het goedkoopste, maar het is wel een bakstenen zaak waar je lekker kunt passen en op een sensor- of camerabaan kunt lopen.

R2D is een franchise concept, je kunt dus je hardloopwinkel volgens hun formule runnen ( :+ ).

Tip: ff inschrijven voor de nieuwsbrief, krijg je 10%. Als je de mail niet krijgt, ff zeggen bij de kassa. (y)
Kisajera schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:53:
[...]

Thnx voor de snelle reactie :)

Momenteel ben ik aan het rennen met evy. Voor mijn gevoel gaat het wat traag (en kan ik langere stukken rennen) maar juist daarom is het fijn om met de app te rennen zodat ik mezelf niet totaal uitput iedere sessie. Dat ben ik natuurlijk wel gewend: niet de tong op de grond betekent niet hard genoeg gewerkt zeg maar. Tot nu toe bevalt het mij wel maar als iemand tips heeft over goede schema’s hoor ik het graag.

Qua kleding had ik al redelijk veel. Nu wel een Fusion tights besteld voor het iets koudere weer en ik denk dat ik naar de flagship store van all4running in Utrecht ga om eens goede schoenen en sokken aan te schaffen. Momenteel ren ik op een schoen die iets meer geschikt is voor trails dus daar moet ik wel even naar kijken.
Ik heb het 5k schema van run2day gevolgd, ik haat intervallen, maar mijn kadaver vond het prettig, flink gereduceerde kans op blessures en ging redelijk makkelijk er door heen.

Bij hardlopen als duursport horen ook langzame duurlopen waarbij je door op laag tempo grote afstanden te lopen je aerobe uithoudingsvermogen traint. Dat zijn lopen waarbij je op het eind zeker niet compleet stuk hoort te zijn.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen hierop.

wat fusion betreft…..prima spul, ik heb een shirtje, jas en zowel de lange als de korte tight (de C3).

Prima keuze :)

Benieuwd wat je lekker vindt lopen qua schoenen, het is wel semi verplicht je nieuwe sloffen hier je showen……..felle kleuren zijn bonuspunten waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 00:31
Heb hier mijn eerste paar hardloopschoenen gekocht. Super vriendelijk, namen echt de tijd om mij te adviseren. Opnamens gemaakt en op basis daarvan een schoen aangeraden gekregen. Heb zeker 6 paar geprobeerd en was geen probleem. Aanrader wat mij betreft!

[ Voor 9% gewijzigd door replica17 op 15-10-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
Ik heb geen ervaring met all4running of run2day maar in het diepe zuiden zijn ook wel een aantal hardloopspeciaalzaken: Ron4Run (Maastricht), Lopers Company Maastricht en Wilma Running (Sittard). Bij de eerste twee prima ervaringen met aankoop van schoenen waarbij ze ook naar je looptechniek kijken. Bij de derde ben ik nog nooit geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
Onder het mom van genieten van lopen combineren met leuke evenementen voor de aankomende periode maar eens in de agenda gedoken en een lijstje gemaakt. Niet zeker dat ik ze allemaal ga doen, maar altijd interessant om iets in het achterhoofd te hebben.

- Wolfskamerloop: 10km door m'n achtertuin. Zou de route met m'n ogen dicht kunnen lopen. Lekker kneuterige kleine loop.
- Linschotenloop: 21km en goede verhalen over gehoord. Heb deze winter klassieker nooit eerder gelopen.
- Sylvester cross: bijna traditioneel het jaar afsluiten.
- Halve van Egmond: als heel lang op m'n lijstje, maar nooit gelopenm
- Midwintermarathon: de Asselronde. Is eerder een goed bevallen.
- Groet uit Schoorl: de 30km. Nooit gedaan, maar goede verhalen gehoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Vroeger... :) heb ik jaren gehad waar ik 2500 km per jaar liep. Tegenwoordig fiets en zwem ik er ook bij en vanzelfsprekend dat ik dan minder hardloop. Erg jammer, want hardlopen vind ik eigenlijk wel de leukste sport van deze 3. Helaas is mijn belastbaarheid niet meer zo hoog en krijg ik overal pijntjes als ik meer loop. Ik haal de 1000 km/jaar nu niet.

Wel ben ik goed fit en sport ik zo'n 7-10 uur per week. Over een maand ga ik meedoen aan de Zevenheuvelenloop en het lijkt mij wel weer leuk om deze onder het uur te gaan lopen (heb ik vaker gedaan). Ik denk dat ik dat moet kunnen, ondanks het weinige lopen (ik doe zo'n 15 km per week, 2x per week). In april heb ik nog een 10 km wedstrijd gelopen in 38:10, dus in principe moet het lukken.

Weet alleen niet zo goed hoe ik wat gerichter kan trainen hiervoor zonder mijzelf te overbelasten. Wekelijkse tempolopen en/of intervaltrainingen gaan 'm niet worden: dan krijg ik geheid last.

Ik loopt dus zo'n 2x per week en ik denk dat ik iets moet doen als 3 trainingen rustig en 1 training een intervaltraining (bv. 6x 800 m in 3:00/800 m). En eens per 4 trainingen een 12-14 km.

Het is nog maar 5 weken, dus veel tijd is er niet. Maar iemand nog een mooie effectieve tip voor een optimale voorbereiding zonder mijzelf te overbelasten?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Hartloper schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:01:
[...]

Ik heb deze week nog afgewacht omdat ik verkouden was. Sneltest was negatief en ik voel me nog steeds niet 100%, anderzijds is de zin wel groot om voor de laatste keer dit jaar ervoor te gaan.
Succes Hartloper! De dood of de gladiolen, ik ben benieuwd waar de klok stopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Galois schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:34:
Vroeger... :) heb ik jaren gehad waar ik 2500 km per jaar liep. Tegenwoordig fiets en zwem ik er ook bij en vanzelfsprekend dat ik dan minder hardloop. Erg jammer, want hardlopen vind ik eigenlijk wel de leukste sport van deze 3. Helaas is mijn belastbaarheid niet meer zo hoog en krijg ik overal pijntjes als ik meer loop. Ik haal de 1000 km/jaar nu niet.

Wel ben ik goed fit en sport ik zo'n 7-10 uur per week. Over een maand ga ik meedoen aan de Zevenheuvelenloop en het lijkt mij wel weer leuk om deze onder het uur te gaan lopen (heb ik vaker gedaan). Ik denk dat ik dat moet kunnen, ondanks het weinige lopen (ik doe zo'n 15 km per week, 2x per week). In april heb ik nog een 10 km wedstrijd gelopen in 38:10, dus in principe moet het lukken.

Weet alleen niet zo goed hoe ik wat gerichter kan trainen hiervoor zonder mijzelf te overbelasten. Wekelijkse tempolopen en/of intervaltrainingen gaan 'm niet worden: dan krijg ik geheid last.

Ik loopt dus zo'n 2x per week en ik denk dat ik iets moet doen als 3 trainingen rustig en 1 training een intervaltraining (bv. 6x 800 m in 3:00/800 m). En eens per 4 trainingen een 12-14 km.

Het is nog maar 5 weken, dus veel tijd is er niet. Maar iemand nog een mooie effectieve tip voor een optimale voorbereiding zonder mijzelf te overbelasten?
Hé, dat klinkt alsof ik het geschreven zou kunnen hebben. Alleen ben ik iets minder vlot op de 10km en heb ik voor de Zevenheuvelenloop een iets andere richttijd (sub 1:05) ;)

Op zich hoef je denk ik de kilometers niet echt uit te bouwen, als de aerobe basis er maar ligt. Natuurlijk kun je voor de gewenning en gemoedsrust nog eens een 15km duurloop doen. (Die heb ik niet gedaan en zal er wss ook niet van komen wegens blessure.)

De intervallen die je zelf voorstelt lijken mij prima!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Roozzz
Morgen loop ik zelf de halve in Amsterdam. Alle andere deelnemers ook heel veel succes gewenst :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Roozzz schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:11:
Morgen loop ik zelf de halve in Amsterdam. Alle andere deelnemers ook heel veel succes gewenst :)
Succes morgen!

Ik heb me net maar weer eens ingeschreven voor de 10em bij de Midwinter Marathon. Ondanks dat het misschien niet het snelste parcours is, moet het toch wel lukken om wat minuten van mijn PR af te lopen :)

Mooi doel om voor te trainen!

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 15-10-2022 18:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

XyS

0.o.O

Roozzz schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:11:
Ik ook, veel succes! Welk vak start je?
Ik start in roze en ga onder 1:40 proberen te rennen *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
XyS schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Goede vraag. Via de hoofdsponsor, dus geloof dat we gewoon ergens mogen aansluiten. Who knows.

Het plan is in principe om op 1:35 weg te gaan. We zullen zien waar het eindigt :+

-Edit- geel it is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Met het doel op het hardlopen weer oppakken en door het bekijken van de tcs marathon van vandaag. Als eerste stap deze besteld. https://emea.mizuno.com/n...thon-2022/J1GC226201.html

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Roozzz
Roozzz schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:29:
[...]
Het plan is in principe om op 1:35 weg te gaan. We zullen zien waar het eindigt :+
De klok stopte bij 1:30:30 :+

Beetje jammer dat zowel horloge als bebording er weinig zin in hadden. Want had ik geweten dat het close werd had ik in die laatste 3 nog wel alles op alles kunnen zetten... Maar goed, stuk dichter bij de anderhalf uur grens dan gedacht. Dus dik tevreden :*)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Roozzz schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Beetje jammer dat zowel horloge als bebording er weinig zin in hadden. Want had ik geweten dat het close werd had ik in die laatste 3 nog wel alles op alles kunnen zetten... Maar goed, stuk dichter bij de anderhalf uur grens dan gedacht. Dus dik tevreden :*)
Die borden waren echt bizar! Ik liep expres met alleen stopwatch en die borden en liep tot 19-20km op een 1:27 schema. Na het 20km bord was het nog bijna 2km… Resultaat 1:31:20, maar had makkelijk eerder kunnen versnellen om 1:30 te halen. Zaten we nog best bij elkaar in de buurt trouwens!

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Hartloper
Hartloper schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:01:
[...]
Enkele weken geleden stelde ik de vraag wat er zou gebeuren als een 3:04 marathonloper zou meegaan met de 2:59 pacer vier weken later.
Die vraag is vandaag beantwoord.
Achteraf gezien was de conditie vandaag niet even goed als vorige maand. Ik had duidelijk minder kilometers gemaakt omdat ik moest herstellen.
Dus de "dood of de gladiolen" aanpak kon maar op 1 manier aflopen.

2022 was een prima marathonjaar tot nu toe voor me. Na in 2019 en 2021 in totaal 4 keer 3:13 gelopen te hebben, liep ik dit jaar in Rotterdam een PR van 3:10 bij mijn tiende marathon, ondanks suboptimale training.
Vier weken geleden, nu wel optimaal getraind, deed ik daar nog een flink stuk af met een nieuwe besttijd van 3:03:52.
Daar had ik het moeten bij laten dit jaar jaar.
Maar ik kreeg het lumineuze idee om vandaag eens gek te doen en mee te gaan met de 2:59 pacer. Een gok, ik had toch niks te verliezen.

Ik voelde na 10 km dat het tempo voor mij heel stevig aanvoelde, en de zon scheen volop in Brugge, ik was al flink aan het zweten. Op 15km liet ik wijselijk (maar te laat) de groep gaan.
Halverwege kwam ik door in 1:32. Maar vanaf dat moment ging elke 5 km trager dan de voorgaande.
Vanaf km 30 zakte het tempo onder de 12km/uur. Vanaf km 35 moest ik elke km wat wandelen. Het was al geleden van mijn eerste marathon dat ik had moeten wandelen, en qua afzien was het ook vergelijkbaar met die eerste. Ik had er echt een degout van en als ik op km 34 had kunnen uitstappen had ik het gedaan.

Een harde les in nederigheid voor deze ervaren marathonloper. Als je te hard start en niet voldoende getraind bent, dan kan 42 km héél lang duren.
Editie 12 van de tweekamp De Marathon versus Hartloper werd met knock-out gewonnen door De Marathon.

Een fysieke en mentale tik waar ik een paar weken van ga moeten bekomen.
En die ook wel wat twijfels veroorzaakt heeft.
Misschien moet ik me meer richten op halve marathons - vermoedelijk mijn beste afstand. Misschien is het niet verstandig om volgend jaar te proberen onder de 3 uur te lopen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 16-10-2022 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@Roozzz @AppieR Goed gelopen op de halve, en dan een mooi doel voor de volgende keer om onder het anderhalf uur te duiken.
Altijd kl*te als de kilometeraanduiding of de wedstrijdafstand niet klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Hartloper schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:47:
[...]

Misschien moet ik me meer richten op halve marathons - vermoedelijk mijn beste afstand. Misschien is het niet verstandig om volgend jaar te proberen onder de 3 uur te lopen ?
Voor een marathon moet je fysiek én mentaal klaar zijn. Dat lukt niet 2x een paar weken achter elkaar als je zo dicht tegen je limiet gaat zitten.

Vandaag als les zien en volgende keer gewoon weer optimaal voor één marathon gaan! 👍🏼👏🏼

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28
Ik post hier niet vaak maar vandaag de marathon van Amsterdam gelopen (althans geprobeerd) en dacht laat ik dat verhaal hier maar eens opschrijven ter lering en vermaak van de mede hardloop tweakers.

Vorig jaar weer begonnen met lopen. Er was wel wat gelopen regelmatig dus begon niet op 0, maar door verschillende blessures moest ik regelmatig pauzeren. Trenara gevonden en dat beviel mij uitermate goed. In maart liep ik de Halve van Nijmegen in 1:40:11 en vond het wel weer eens tijd voor een marathon (mijn 1e was in 2015) Op 1 weekje ziekte in april na alle trainingen van Trenara prima kunnen voltooien en Christophe (coach trenara) voorspelde een tijd van 3:17. Ook de simulatietraining ging heerlijk dus vol goede moed de taper fase in.

Gisteren echter was ik erg moe, en heb ik overdag zelfs even geslapen, niet ideaal voor een marathon. Maar vanmorgen leek het redelijk mee te vallen (niet topfit, maar goed genoeg), dus naar het Olympisch stadion getogen.

De 1e 10km gingen redelijk al voelde 4:40/km best pittig. Vanaf toen werd het al redelijk pittig en vanaf km 17 had ik redelijk moeite om het tempo vast te houden en werd ik misselijk. Achteraf had ik toen al langzamer moeten gaan lopen, maar ja achteraf kijk je een koe in de.....
Op 21,1 begon het echt zwaar te worden en zakte het tempo langzaam in, bij 30km werd ik nog misslijker en begon het een beetje te draaien, het tempo zakte mee met hoe ik mij voelde. Op 35km begon het echt te draaien, zelfs bij een tempo van 6:30/km, waardoor ik bij 36,5 besloot dat het beter was uit te stappen omdat ik anders hoogstwaarschijnlijk tegen de grond gegaan was.

Ik vermoed dat er toch stiekem een virusje of iets onder de ledematen zit want zo slecht heb ik me nooit gevoeld tijdens het lopen. De zon hielp ook niet echt mee. Dat het pittig was, bleek bij het plassen, daar zit nu bloed in. Even aankijken en anders naar de dokter. Dokter google zegt dat dit wel vaker voorkomt bij extreme inspanning, dus daar vertrouwen we maar op. (toch iedere post gedronken).

We hebben er van geleerd, hopelijk volgende keer beter. Op naar een nieuw avontuur (Rotterdam?)

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:53:
[...]

Voor een marathon moet je fysiek én mentaal klaar zijn. Dat lukt niet 2x een paar weken achter elkaar als je zo dicht tegen je limiet gaat zitten.

Vandaag als les zien en volgende keer gewoon weer optimaal voor één marathon gaan! 👍🏼👏🏼
@Hartloper overigens zeg ik dit (mede) vanuit dezelfde ervaring in nederigheid vorig jaar oktober. Toen ik dacht wel “weer even een 3:00” te lopen met te weinig voorbereiding.

Juist dit, en de verhalen zoals hierboven - van mensen die het überhaupt niet halen, maakt de marathon zo mooi wmb. Vooral als je er met een ambitieus tijdsdoel ingaat.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:39

Redcoil

Polyinterpretabel

Zo, dat was met het dagje wel vandaag. De halve marathon van Amsterdam is inmiddels achter de rug. Vanmorgen na het opstaan in de stemming gekomen met de start van de hele marathon op tv en om 10.30 zelf van huis gegaan. Het is voor mij iets meer dan een uurtje rijden naar Amsterdam en zo had ik nog ruim de tijd om m’n startnummer op te halen en m’n tas af te geven.

Tijdens het wachten op de tassenafgifte nog even een praatje gemaakt met een dame die daar ook stond te wachten. Het was haar eerste halve marathon, dus meteen even een hart onder de riem gestoken. (Niet dat ik nou een veteraan ben, maar hey, lekker belangrijk. :p)

Ik zat in startwave ‘Orange’ die om 13.30 van start ging. Het idee was onder de 2:00:00 uur te lopen, onder de 1:50:00 zou helemaal goud zijn, maar met de suboptimale voorbereiding had ik niet de verwachting dat dit een haalbare kaart zou zijn voor vandaag.

Direct na de start ging het prima. Vrij stabiel ingezet op 5.10/k, daarmee zou ik in theorie onder de 1:50:00 komen, als ik dat het hele parcours vol kon houden. Dit tempo kon ik goed volhouden tot om en nabij 12 a 13 kilometer, alwaar ik een bekertje water via mijn neus naar binnen probeerde te werken. Echte mannen drinken water immers over hun longen, nietwaar?

Na het nodige proestwerk heb ik geprobeerd de rit weer op hetzelfde tempo te hervatten, maar daarna helaas ging het tempo toch zachtjesaan omlaag. Begon ook honger te krijgen en eigenlijk een beetje te laat begonnen met de bananen en m’n gel. Op 17 kilometer nog op 5.19/km weten te lopen, maar toen moesten we een tunneltje door. Naar beneden ging wel, maar het rotte aan die dingen is dat je daarna weer omhoog moet. Toen was het gedaan en kwam ik niet meer op gang. Ik hoefde niet te wandelen, maar het tempo was er goed uit.

Uiteindelijk toch met op de klok 1:54:13 gefinisht, een tijd waar ik erg blij mee ben! Het is voor mij een PR. Daarnaast volgens Strava ook een PR op de 10 mijl (1:24:25) en 15 km (1:18:30). *O*

Op naar het volgende evenement, de Drechtstadloop (halve marathon) in Dordrecht op 6 november!

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• XyS
  • Nu online

XyS

0.o.O

XyS schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Mijn dag was top _/-\o_ s'ochtends op at5 naar de topatleten gekeken, langzaamaan de spanning opbouwen voor mijn eigen run. Goed eten en drinken en op tijd naar het olympisch stadion.

De HM ging echt perfect, ik was goed op tijd en startte helemaal vooraan in mijn vak. Helaas was dat wel direct achter de business / goede doel renners. Het parcours niet overal even breed, heb de hele wedstrijd lopen slalommen en over stoepranden, fietspaden en gras (ging iemand nog flink op onderuit) :+

Het idee was om 4:45 te beginnen en dan ergens in de tweede helft te versnellen. Mijn langste trainingsrun ooit was 18km dus wist niet helemaal wat te verwachten.

Maar dan ga je van start, loop je 4:30 en blijft de hartslag onder controle.. dus YOLO, we zien wel waar het schip strandt :P

Ik heb mijn mobiel mee tijdens het rennen, die was echter de weg kwijt toen we een bocht moesten maken en onder de weg door gingen. Dus vanaf dat punt heb ik mijn pace niet meer in de gaten gehouden en heb alleen soms nog mijn hartslag gecontroleerd.
Op 11 km een gel, tussendoor voorzichtig slokjes water en de rest over me heen gegoten (de zon was best warm).

In het Vondelpark dacht ik nog even aan te zetten, er zat echter niet veel meer in het vat. Misschien nog iets kunnen versnellen maar in het stadion waren de benen helemaal op. Vond het echt perfect uitgevoerd want bij de Dam tot Dam had ik me een beetje kapot gesprint omdat ik nog zoveel over had. Volgensmij kun je dat beter over de hele wedstrijd gebruiken ipv een paar snelle laatste km.

Achteraf voelde ik me ook prima, benen deden een paar minuten pijn maar dat viel ook allemaal wel mee. Wel een paar blaren rijker. Ben benieuwd hoe het morgen voelt.

In elk geval weer een ervaring rijker, dit was mijn tweede 'echte' race en ik vond het wederom weer erg leuk om te doen. Ben nu van plan wat vaker een HM te rennen, niet perse zo hard als dit maar meer om te wennen aan de afstand. Daarnaast weer eens wat tijden neerzetten op de kortere afstanden.
De echte doelen komen volgend jaar weer, dan wil ik een hele marathon gaan lopen O+

Oh en onder de 1:40 is het zeker geworden: 1:34:31

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Marathon van Oldenburg zit erop en het was zwaar, prachtig en leuk.
Het parcours was een flink stuk door de prachtige landerijen om Oldenburg heen met stukjes gravel, onverhard en ook een aantal klimmetjes. Geen geschikt parcours om echt snelle tijden te lopen, wel om heerlijk van te genieten, wat ik ook gedaan heb :) .

Aan de start stonden uiteindelijk 285 deelnemers welke om 9:00 van start gingen. Het doel was sub 3 dus al vroeg besloten iets meer voorin te starten zodat ik weinig hinder zou ondervinden van langzamere lopers. Na de start liep er direct een kopgroep weg met daarachter wat enkele lopers en ikzelf. Meteen vanaf de start alle ruimte dus en ook direct op zoek gegaan naar een lekker ritme/tempo. Eerste kilometers vlogen voorbij en het tempo lag op 4:03. Ja, hoger dan de benodigde 4:17, echter voelde het niet te zwaar en wou zo beetje een buffer opbouwen. Liep een beetje achter 2 andere lopers, echter haalde ik ze na 16Km ineens in. Leek alsof zij trager gingen, gevoelsmatig en qua geschatte tijden liep ikzelf redelijk consistent rond de 4:05. Dus vanaf dat punt helemaal alleen aan het lopen met mijn bidonnetje :P . Aid stations keken er wel raar naar, werkte wel uitstekend, kon zo gedurende de loop rustig drinken en af en toe bijvullen. Met om de 10Km nog een stukje banaan huppelde ik van de omgeving genietend richting Oldenburg en de laatste kilometers.
Vreesde het 34/35Km punt, omdat vanaf dat moment de man met de hamer zou kunnen komen. Er kwam echter iets veel leukers. In de laatste 7Km moesten wij samen lopen met de halve marathon en 10Km die later en lokaal gestart waren. Veel inhalen dus en dat gaaf mij wel een boost, ook leek er nog wel wat in de benen te zitten, dus ik ging ervoor. Tijd leek zeker sub 3 te worden en 5Km voor het einde zag ik ineens nog een andere marathon-loper voor mij. Nou die was van mij! Ingehaald en genietend van de prachtige stad en publiek uiteindelijk gefinisht in 2:52:39.

Bleek genoeg te zijn voor de 4e plek overall en 1e plek bij de mannen 35+ .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4v2Dg45wHIpeDVtZVHq_9HfyZ00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I56k0bBQM9kG749G1qfy5IUI.webp?f=fotoalbum_large

Zeer tevreden dus met het resultaat en de wedstrijd, volgend jaar doe ik zeker weer mee!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 17:15
AppieR schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Die borden waren echt bizar! Ik liep expres met alleen stopwatch en die borden en liep tot 19-20km op een 1:27 schema. Na het 20km bord was het nog bijna 2km… Resultaat 1:31:20, maar had makkelijk eerder kunnen versnellen om 1:30 te halen. Zaten we nog best bij elkaar in de buurt trouwens!
Borden sloegen inderdaad in de tweede helft nergens op. Nadat de marathonlopers de lus richting Ouderkerk gehad hebben volgen ze compleet hetzelfde parcours als de halve marathon. Als je dan vervolgens ziet dat de marathon op het 35km punt zit, dan kan de halve nooit al op 15km zitten. Ik heb dus met name naar de marathon borden gekeken en zelf maar een beetje gerekend.

Verder was mijn halve niet wat ik gehoopt had. Had 1,5-week stevige buikgriep gehad (bijna 2kg verloren) maar sinds woensdag was ik klachten vrij dus toch besloten om gisteren te starten. Het plan van 1:30 had ik vanwege het missen van de laatste 2 weken al bijgesteld naar 1:35:00, dus vol goede moed bij die pacers aangesloten.
De eerste 11km liepen prima al zat m'n hartslag wel hoger dan ik eigenlijk wilde. Op 12km een gelletje genomen en eigenlijk ging het vanaf dat punt alleen maar bergafwaarts. Vrij snel daarna steken, dus pacers laten gaan en tempo laten zakken zodat de steken weg trokken. Dit leek te werken totdat ik na 15km m'n eerder genomen gelletje nog een keer kon 'eten'. Bij de drankpost gewandeld en meerdere bekers water genomen om de smaak weg te spoelen. Daarna werd het een run/walk tot aan de finish.
Uiteindelijk in 1:45:11 over de finish gekomen terwijl ik op 10km in 44:14 door kwam.

Strava

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hoop dat ik niemand vergeet maar lekker leesvoer weer van iedereen, bedankt voor het neerpennen van jullie avonturen :Y
Totrail schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:01:
- Halve van Egmond: als heel lang op m'n lijstje, maar nooit gelopenm
Ooit.......toen boten nog van hout waren en mannen van staal.......heb ik deze gelopen...ergens rond mijn 20ste........was echt een hele leuke belevenis. Heel veel volk, en een zeer uitdagende loop.

Wel jammer dat ze de route hebben omgedraaid....voorheen liep je eerst verhard.....daarna door het duinreservaat en als piece de la resistance kreeg je het strand voor je flikker :P

Super veel mensen langs de kant en een erg leuke sfeer...niet zo massaal als bijv. de Dam tot Dam, maar echt wel een loop die terecht op je shortlist staat. d:)b
Galois schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:34:
Vroeger... :) heb ik jaren gehad waar ik 2500 km per jaar liep.......
Welkom Galois :)

misschien gewoon voor ontspanning en het weer oppakken van de loopsport gewoon lekker genieten en gewoon zien waar je uitkomt qua tijd. Die snelheid komt wel weer :)

In elk geval een paar keer een LLD om even te zien wat de afstand doet bij je.
VinnyAMS schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:34:
Met het doel op het hardlopen weer oppakken en door het bekijken van de tcs marathon van vandaag. Als eerste stap deze besteld. https://emea.mizuno.com/n...thon-2022/J1GC226201.html
hey, jou hebben we hier lang niet gezien*......welkom terug :)

*of nog nooit en zie ik je wel eens langskomen in het krachtsporttopic?

gaaf die Mizuno's zo (y)
Roozzz schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

_/-\o_ d:)b
AppieR schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Mooie tijd ook hoor Appie (y)

Ai, jammer te lezen Hartloper, weet je........shit happens.

Kan er nog wel een zwik dooddoeners tegen aan gooien, maar goed......ik zou me vooral nu niet te druk maken over het "wat nu".......als je weer even terugstapt in training en je HM's gaat verbeteren dan komt daar allicht weer een basis uit waarbij je 42 weer in het vizier krijgt.

sterkte in elk geval, ik denk dat elke loper wel een keer in deze schoenen komt te staan.
Waterpower schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:17:
waardoor ik bij 36,5 besloot dat het beter was uit te stappen omdat ik anders hoogstwaarschijnlijk tegen de grond gegaan was.

We hebben er van geleerd, hopelijk volgende keer beter. Op naar een nieuw avontuur (Rotterdam?)
Wijs besluit, jammer dat het niet gelukt is. Maar zoals je zegt..better luck next time d:)b
Redcoil schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:09:

Uiteindelijk toch met op de klok 1:54:13 gefinisht, een tijd waar ik erg blij mee ben! Het is voor mij een PR. Daarnaast volgens Strava ook een PR op de 10 mijl (1:24:25) en 15 km (1:18:30). *O*
pwoh, de digitale medailles vliegen me hier over het beeldscherm, top gedaan *O*
XyS schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Oh en onder de 1:40 is het zeker geworden: 1:34:30
lekker nonchalant nog even _O- mooi man :)
Darkasantion schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:28:
Marathon van Oldenburg zit erop

Tijd leek zeker sub 3 te worden en 5Km voor het einde zag ik ineens nog een andere marathon-loper voor mij. Nou die was van mij! Ingehaald en genietend van de prachtige stad en publiek uiteindelijk gefinisht in 2:52:39.
Fijn, he...zo'n haas in je vizier........als een lap op een dolle stier d:)b

Gefeliciteerd met je Sub3!

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:10
Gisteren Amsterdam gelopen, ambitieuze plan was 3:15 voor mijn eerste Marathon.

Eerste 10 gingen nog aardig daarna helaas wat last van hoofdpijn en voeding / drinken wat niet helemaal lekker lukte. Dus halverwege (1:39:00) kon het plan in de prullenbak. Vervolgens vanaf 25/26KM werd het ook meer overleven dan hardlopen. Rond 30KM kwamen de 3:20 pacers langs zij en kon ik ook niet meer aanklampen. Uiteindelijk wat drankposten gewandeld en door gewaggeld naar de finish en gelukkig de 3:30 pacers voor gebleven. Eindtijd 3:29:35 en een verschrikkelijke ervaring rijker, ik heb er weinig lol aan beleefd en stond achteraf gezien ook naïf en niet goed genoeg voorbereid aan de start (zeker niet voor de beoogde 3:15).

Waar ik 3 weken terug nog genoten had van een halve marathon en lekker had geracet, was dit een langzame lijdensweg op het eind...

Ik weet dat een Marathon niet 2x een halve is, maar dit voelde misschien wel 4a5x zo zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Fraggert schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Een beller is sneller :P ik hoop dat het je lukt :)
Hij is omgezet naar 23km! Gelijk de route ook maar in Garmin Connect toegevoegd. Kan ik iig niet verkeerd lopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
[...]

Enkele weken geleden stelde ik de vraag wat er zou gebeuren als een 3:04 marathonloper zou meegaan met de 2:59 pacer vier weken later.
Die vraag is vandaag beantwoord.
Achteraf gezien was de conditie vandaag niet even goed als vorige maand. Ik had duidelijk minder kilometers gemaakt omdat ik moest herstellen.
Dus de "dood of de gladiolen" aanpak kon maar op 1 manier aflopen.

2022 was een prima marathonjaar tot nu toe voor me. Na in 2019 en 2021 in totaal 4 keer 3:13 gelopen te hebben, liep ik dit jaar in Rotterdam een PR van 3:10 bij mijn tiende marathon, ondanks suboptimale training.
Vier weken geleden, nu wel optimaal getraind, deed ik daar nog een flink stuk af met een nieuwe besttijd van 3:03:52.
Daar had ik het moeten bij laten dit jaar jaar.
Maar ik kreeg het lumineuze idee om vandaag eens gek te doen en mee te gaan met de 2:59 pacer. Een gok, ik had toch niks te verliezen.

Ik voelde na 10 km dat het tempo voor mij heel stevig aanvoelde, en de zon scheen volop in Brugge, ik was al flink aan het zweten. Op 15km liet ik wijselijk (maar te laat) de groep gaan.
Halverwege kwam ik door in 1:32. Maar vanaf dat moment ging elke 5 km trager dan de voorgaande.
Vanaf km 30 zakte het tempo onder de 12km/uur. Vanaf km 35 moest ik elke km wat wandelen. Het was al geleden van mijn eerste marathon dat ik had moeten wandelen, en qua afzien was het ook vergelijkbaar met die eerste. Ik had er echt een degout van en als ik op km 34 had kunnen uitstappen had ik het gedaan.

Een harde les in nederigheid voor deze ervaren marathonloper. Als je te hard start en niet voldoende getraind bent, dan kan 42 km héél lang duren.
Editie 12 van de tweekamp De Marathon versus Hartloper werd met knock-out gewonnen door De Marathon.

Mooi geschreven ervaring! Ik denk dat je niet streng voor jezelf moet zijn. Je nam een gok en die had ook de goede kant uit kunnen vallen. Meerdere in dit topic leek het een goed idee en gezien je eigen poging, jijzelf ook.

Natuurlijk is de teleurstelling groot, maar die was groter geweest als je het niet had gedaan en de “Wat als…” vraag gebleven.

Dat het nu niet gelukt is, zegt niet dat het nooit gaat lukken. Met slechts vier weken er tussen ging niet, dat kan. Dat je bij 10km al voelde dat het zwaar was, is een teken dat je niet genoeg hersteld was.

Halve marathon is een prachtige afstand. Ik zou de komende tijd weer het plezier terug gaan vinden en zonder druk van schema’s of tijdsdoelen gaan lopen. De aerobe basis is er nu, die blijven behouden en de winter doorkomen. :) Dan in het voorjaar mooie HM wedstrijd(en) uitzoeken en wie weet een marathonpoging in het najaar.

Achteraf is het altijd makkelijk praten. Op Reddit heb ik voorbeelden voorbij zien komen van mensen die wel binnen 4 á 5 weken een tweede marathon liepen en hun tijd verbeterden. Het was dus niet onmogelijk, maar gewoon even niet jouw dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
Afgelopen week slechts twee keer gelopen, maar wel meteen twee rustige loopjes á 29km en 23km met de hardloopbuggy. Kilometers vlogen voorbij, net de dagen dat het zonnetje scheen dus genoten. :)

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Reintji
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 21:38

Reintji

(2 x dad)²

Afgelopen zondag ook de halve van Amsterdam gelopen, was het jaardoel van 2022. Langste loop in "wedstrijd" verband tot nu toe de was de 10EM tijdens de Nacht van Groningen. Voldoende gelopen als voorbereiding, maar had toch last van wat gezonde tegenzin.

Bij de start uit groep roze aangesloten bij de 1:50 pacers, maar na een paar km merkte ik dat ik toch steeds een beetje moest inhouden om echt lekker te lopen. Voorbij gegaan en op een voor mij comfortabele 4:45ish gaan hobbelen. Vond het wel druk op het sommige stukken. Vanaf Watergraafsmeer tot aan de finish was de sfeer langs de kant super en zo rond de 16km kwam het besef dat dit wel ging lukken. Bij het Vondelpark zat er nog genoeg in de tank voor een versnellinkje. Doel was 1:45 en dat heb ik met 1:41:56 gehaald. Erg tevreden mee.

Nintendo speler sinds '94.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Laatst online: 18-09 17:17
Bedankt voor de reminder... Zojuist ook ingeschreven de 10em Midwinter Marathon.
Daarvoor eerst nog de Wisent wintertrail (16k) en over een paar weken de Randerodecross (10k). Het is hier mooi hardlopen in het bos :)

Zin in! oOo
InZane schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Succes morgen!

Ik heb me net maar weer eens ingeschreven voor de 10em bij de Midwinter Marathon. Ondanks dat het misschien niet het snelste parcours is, moet het toch wel lukken om wat minuten van mijn PR af te lopen :)

Mooi doel om voor te trainen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
Mooie verhalen weer uit Amsterdam en van alle andere plekken waar mooie prestaties zijn neergezet!

@Hartloper jammer dat het er niet in zat, je hebt gegokt en verloren. Weet er alles van, alleen klinkt het alsof jij de muur nog een pak harder bent tegengekomen :o . Uiteraard wel weer een ervaring rijker! Ik denk dat een sub 3 er voor jou nog wel inzit met een gedegen voorbereiding en als je op het juiste moment kunt pieken.

@Waterpower bedankt voor het delen van je ervaring, ook al was die voor jou minder prettig. Als je niet helemaal fit bent word je daar bij de Marathon, waar al het uiterste van je lichaam wordt gevraagd, genadeloos op afgestraft. Resetten en inderdaad een nieuw doel op de horizon zetten! Leuk dat je overweegt Rotterdam te gaan doen volgend jaar, ben ik ook van plan!

@Darkasantion erg mooie tijd gelopen, en dat op zo’n pittig parcours! Respect en erg knap ingedeeld. _/-\o_ Ik denk dat we redelijk op hetzelfde niveau zitten, mijn doeltempo in Eindhoven was vergelijkbaar alleen door een veel te snelle start (liep tot km 30 op schema 2:48) vanaf km 35 keihard door het ijs gezakt en uiteindelijk in 2:58 geëindigd.

@Mvdbeld ondanks dat je niet je beoogde tijd hebt gehaald, heb je ‘m toch maar mooi uitgelopen en een hele mooie sub 3:30 genoteerd op je eerste marathon, iets waar velen alleen maar van durven dromen. Hopelijk komt dat besef er ook bij je, kun je resetten en toewerken naar je volgende doel, wat het ook mag zijn. Nu je deze ervaring hebt meegemaakt, ben je van plan ooit nog een marathon te lopen? :) Je weet nu dat met een betere voorbereiding er waarschijnlijk veel meer inzit. Een marathon is altijd loodzwaar, maar hoeft niet altijd een lijdensweg te zijn van begin tot eind. Zelf ging ik in Eindhoven veel te hard van start, maar heb desondanks van de eerste 25km enorm genoten. De laatste 10km waren een lijdensweg, maar ik kijk nu toch alweer uit naar de volgende! :P

Strava

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Hier ook weer eens wat van me laten horen, nu met een gezonde dosis spierpijn in mijn benen.

Gisteren mijn jaardoel gelopen; marathon van Amsterdam (TL;DR: finish in 4u28 en flink meer afzien dan gehoopt).

Dit jaar lekker kunnen lopen, mijn jaartotaal zit al ruim (>1.5x) over het totaal van vorig jaar heen en eigenlijk ook al over mijn initiële doel voor dit jaar. Nagenoeg pijnloos kunnen lopen. De laatste weken voor de marathon wel een pijntje in mijn scheenbeen, gelijk wat rustiger aan gedaan en langs de fysio.
Aldaar het advies, rustig aan doen en stoppen zodra het lopen pijn doet. De marathon kun je wel rennen, je had toch geen ambities om op het podium te komen..

Dat gaf de burger weer goede moed. In de laatste week voor de marathon lag hier de familie plat en in de laatste dagen was ik helaas ook aan de beurt. Net geen koorts, maar ook alles behalve fit.
Zaterdagmiddag wel goed kunnen slapen, daarna iets frisser en besloten wel te gaan starten, maar wel besloten om elk tijdsdoel los te laten en te gaan voor uitlopen.

Zondag de wekker op tijd gezet, enorm brak en beroerd geslapen, opgestaan, ontbijt naar binnen gewerkt, daarna ongeveer net zoveel weer kwijt op het toilet (was al een voorteken voor verder op de dag..) en richting Amsterdam.

Logistiek liep het allemaal soepel, parkeren bij de RAI en aanhaken bij de twee vrienden met wie ik een jaar geleden dit maffe plan gestart was. Rustig met de metro richting het olympisch stadion, laatste kleding/schoen wissels, nummer opspelden, kleding inleveren en richting het startvak.
Twintig minuten voor de start waren we in het startvak en konden we genieten van de ambiance, want dat was het voor mij wel. Starten en finishen in zo'n stadion is toch anders dan onder een willekeurige boog op een straat.
Nadat we de toppers op de schermen al bij de 7km zagen passeren was het voor ons ook tijd om langzaam richting de startstreep te bewegen.

Vol goede moed begonnen en eigenlijk viel het me mee hoe soepel het lopen toch nog ging. Wel meteen een hartslag net op/boven op mijn aerobe drempel (165), waar dit normaal op deze tempos toch echt niet het geval was. Toch besloten mee te blijven rennen, aangezien alles verder helemaal top voelde.
Tot ik na 14km de nodige aandrang voelde en net na de 15km echt niet veel langer kon. We liepen op dat moment langs de Amstel zonder veel beschutting, dus bij het eerste electriciteitshuisje waar wat beschutting was snel het parcours af en even in de squat houding. Dat luchtte wel wat op en ik kon mijn weg met een redelijk tempo vervolgen. Na enkele kilometers voelde ik dat dit nog niet alles was en bij 20km kon ik zo regelrecht een dixie instormen en de rest van mijn darminhoud in versneld tempo legen. Kennelijk was dat verkoudheid virus wat hardnekkiger en met meer impact dan enkel wat moe, slapeloos en flink snotterig..

Fijn dat ik dat kwijt was, maar ik was helemaal leeg en moe toen ik naar buiten kwam. Vanaf dit moment begon het afzien; tempo was er wel uit en nu vooral zoeken waar ik weer wat energie vandaan zou halen. Heb alle energiedrank en bananen die ik tegen kwam bij posten aangenomen en gepoogd te blijven rennen.
Zat echt op mijn dieptepunt bij de 27km en was me mentaal eigenlijk aan het voorbereiden op uitstappen bij de volgende post (30km). Op 29km werd ik ingehaald door een pacer groep en ben ik weer aangehaakt. Deed me goed om weer wat meer mensen om me heen te hebben, mentaal gezien lag het tempo er prima (ca. 6min/km) en wist ik mezelf ook te overtuigen dat dit normaal mijn herstel tempo was en dat ik dus wel even weer zou moeten kunnen volhouden. Met die groep ben ik mooi meegelift tot ca. 34km, waarna ik het tempo iets heb laten zakken om bij de verzorgingsposten ook nog wat binnen te kunnen krijgen.
Pas de laatste kilometers begon het weer te draaien en had ik weer wat over qua energie.

Al met al een dubbel gevoel: mijn eerste marathon heb ik wel uitgelopen, en gezien mijn (gebrek aan) fitheid waarmee ik de race starten ben ik daar al heel blij mee. Anderzijds duidde alles op mijn schema op een ruime sub-4 en had het me enorm mooi geleken om met mijn twee vrienden samen de finish over te komen.

Ik deel het verhaal hier maar zoals het is, het is heel tof om te lezen over de successen van anderen en ik weet dat ik ook weer mooie dagen met PRs ga beleven. Wellicht inspireert dit ook juist anderen om door te zetten wanneer er wat tegenzit.

Gelukkig is het hardloopvirus hardnekkiger dan het griepvirus van de afgelopen dagen; ik kijk nu al uit naar een mooie herkansing om dan wel die tijd naar richting de 3u45 te brengen. Wie weet wordt dat al wel Rotterdam volgend jaar!

Een korte versie van bovenstaand, maar met wat meer statistieken: Strava (omdat het anders helemaal niet gebeurd is)

Strava

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:19
Gisteren werd in Amsterdam de marathon gelopen, maar dat was niet de enige stadsrace die dag. In Utrecht werd de Maliebaanloop georganiseerd.
Aan de Maliebaanloop bewaar ik goede herinneringen; in 1995 heb ik er mijn PR op de 10KM gelopen, 39:27. Daarna is mijn fitheid langzaam bergafwaarts gegaan, tot een jaar of acht geleden, toen ik het lopen serieuzer heb opgepakt.
Het parcours van de Maliebaanloop is sinds vorig jaar danig veranderd. Vroeger zaten er twee rondes om het Wilhelminapark in, sinds vorig jaar is het de Maliebaan op een neer met een lus over het Lepelenburg. Zeg maar een badmintonracket met een heel lange steel. Nadeel is dat je nu 10 keer over een bruggetje moet.

Vantevoren had ik eigenlijk helemaal geen zin. Ik voelde me niet sterk, had geen gevoel van 'kom maar op'. Om eerlijk te zijn overwoog ik om weg te blijven. Maar dat vond ik dan ook weer zwak van mijzelf, bovendien gingen mijn intervallen al wekenlang goed.Bij de trainingen liep ik probleemloos gelijk met iemand die twee weken geleden de Singelloop in 39:20 of zo had gelopen. Zaterdag besloot ik om te gaan, tenzij het weer slecht was. Zondag werd ik wakker met zonlicht. Dus ik zou gaan.
Op de Maliebaan aangekomen heb ik mijn startnummer gehaald en ik kreeg meteen een positief gevoel, het was ook leuk om medeleden van Phoenix te zien.
Het weer was mooi, alleen stond er een flinke wind over de lengte van de Maliebaan. Zacht was het ook, dus ik kon op tijd naar de start, zonder bang te zijn het koud te krijgen.

Toen kwam het startschot. Het leek wel van een kanon te komen! Ik had ook niemand met een pistool zien staan en ik schrok er zo van,dat ik echt even aan de grond genageld heb gestaan. Het duurde heel even voor ik me herpakt had, toen vertrok ik. Ondanks dat ik bij de start door velen voorbij was gestoven kon ik vrijuit lopen. Door de gebruikelijke Sturm und Drang bij de start liep ik het zo hard dat ik het ook meteen zwaar had. Inderdaad, een tempo van 3:30/km hou ik niet heel lang vol. Eerste kilometer ging in 3:45. Daarna voor het eerst door de finish en doorlopen naar het keerpunt bij de rotonde. Een paar meter voor me liep iemand met tatoeages en daar richtte ik me op.Tweede kilometer in 3:55, prima.
Na de rotonde moesten we tegen de wind in en dat was te merken. Gelukkig was iemand in een rood ROC shirt zo attent om mij te passeren en voor me te lopen. Bedankt! Zo ging de derde kilometer in 3:54, ondanks de tegenwind, ik vond dat ik goed op gang was. Na die rotbruggetjes over het Lepelenburg leek hij wat stil te vallen, want zonder moeite te doen liep ik hem weer voorbij, vierde kilometer in 3:56. Maar na de rotonde liep hij me weer voorbij en hield me weer even uit de wind. Zo ging de vijfde kilometer in 3:58. Daarna liep ik hem weer voorbij en de volgende kilometers is hij achter me blijven hangen, of die man met die tatoeages die we ergens hadden gepasseerd. Een clublid vertelde mij dat, toen ik hem dubbelde, er twee man achter mij aan liepen.

Zo heb ik dus een paar kilometer voor hen vaart gemaakt, maar die rotbruggetjes en die rotwind eisten wel hun tol: zesde kilometer in 4:01, zevende in 4:02 en achtste in 4:05. Aan het eind van de negende kilometer kwam de loper met de tatoeages voorbij; ik kon niet goed aanklampen, maar mijn tempo ging wel weer omhoog. Halverwege de tiende kilometer kwam ook die loper in het rode ROC shirt voorbij en daar probeerde ik weer bij aan te klampen. Mijn hele lijf deed pijn, maar ik wist wel dat ik dit tot de finish kon volhouden. Uiteindelijk over de streep in een officiële tijd van 39:19, bewogen tijd 39:10.
Ik had een nieuw PR gelopen! Altijd leuk, maar het is wel bijzonder om op de leeftijd van 53 een PR te breken dat ik als 26-jarige had gezet. De eerste conclusie is dat het een knappe prestatie is, de tweede conclusie dat ik in mijn jonge jaren heel verkeerd heb getraind. :+

Vannacht door de adrenaline uren wakker gelegen, maar vandaag minder spierpijn dan verwacht. :)

https://www.strava.com/activities/7972066708

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Maandagmiddag was het tijd voor de Posbank Trailrun Trialrun :P

De PosbankTrail is 23 kilometers en zo ver had ik nog niet niet gelopen, dus na een halve werkdag naar het Putterbos gereden en in licht miezerige omstandigheden in een warm en benauwd bos maar eens gaan lopen en genieten van de doorbrekende herfstkleuren.
In de Forerunner een HM aangemaakt om in elk geval de 21,1 weer eens te lopen.

Uiteindelijk is het 24,2 km geworden, de afstand heb ik dus wel in de benen zitten. De laatste km was niet echt fraai meer te noemen, but who gives a shit :+

2 PB's gelopen zelfs. :)

Langste afstand;..........van 22,16 naar 24,2km

"Snelste" HM;..............van 2h:45:28 naar 2h:25:30*

Met zelfs op 18km een korte pauze bij de kofferbak voor een snelle banaan en 300ml water :P

*mijn "snelste" is 2h:19, de HM van Egmond, maar dat was in de tijd dat ene C. Columbus aan boord van zijn Santa Maria in 1492 de kustlijn van Amerika zag opdoemen uit de zeemist :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew-gAeYdnEY0SVYFuCRelpslCMg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IipI6YJcGQ7i4nghNILe9S8Q.jpg?f=user_large

Leermomentjes voor de Posbank;
*Minder snel van start gaan;
*2 bananen in mijn vest mee, want weer doorrennen na stilstaan daar lopen mijn poten compleet van vol |:(

Spierpijn....nee.......pijntjes......ja.....ik voel vooral dat de enkels en voeten een optater hebben gehad.

Ik heb er in elk geval zin aan om 29-10 aan de start te verschijnen *O*
InZane schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Hij is omgezet naar 23km! Gelijk de route ook maar in Garmin Connect toegevoegd. Kan ik iig niet verkeerd lopen :+
Top d:)b Super geregeld........maar eens zien hoe inzane Inzane is :P

Wat verwacht je aan tijd te lopen?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 07:08

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Zaterdag gelopen in het bos van Drenthe. Daar was de Indian Summer Ultra van Run Forest Run. Geweldig leuke en gezellige trail. Ik koos voor de "kortste" afstand van 50 km. Doel was om een constant tempo van circa 5:35 min/km te lopen. En dit is heel mooi gelukt. De tweede helft een verval van circa 50 seconden ten op zichte van de eerste helft, prima binnen de marges. Uiteindelijk gefinisht in 4:50:44, als 8e man en 10e in totaal. Vooral in de laatste 10 km nog veel plaatsen gewonnen. Volgende keer misschien weer eens een langere afstand proberen.
De Run Forest Run's zijn echt leuke toegankelijk en gezellige loopjes, die ik echt iedereen kan aanraden die eens lekker door het bos wil lopen in net Noorden van het land.

You iz one special kid!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:10
Slupor schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:52:
@Mvdbeld ondanks dat je niet je beoogde tijd hebt gehaald, heb je ‘m toch maar mooi uitgelopen en een hele mooie sub 3:30 genoteerd op je eerste marathon, iets waar velen alleen maar van durven dromen. Hopelijk komt dat besef er ook bij je, kun je resetten en toewerken naar je volgende doel, wat het ook mag zijn. Nu je deze ervaring hebt meegemaakt, ben je van plan ooit nog een marathon te lopen? :) Je weet nu dat met een betere voorbereiding er waarschijnlijk veel meer inzit. Een marathon is altijd loodzwaar, maar hoeft niet altijd een lijdensweg te zijn van begin tot eind. Zelf ging ik in Eindhoven veel te hard van start, maar heb desondanks van de eerste 25km enorm genoten. De laatste 10km waren een lijdensweg, maar ik kijk nu toch alweer uit naar de volgende! :P
Weet ook dat het een aardige prestatie is en zeker wel trots. Met slimmer lopen (met name rustiger startten) had er wellicht iets meer ingezeten, maar ook wel blij dat ik er in ben gevlogen, mezelf nog nooit zo tegen gekomen tijdens het lopen...

Voorlopig ga ik mij op wat kortere afstanden (eigenlijk alles onder de Marathon met veel plezier gelopen) richtten en daar wat PB's proberen te zetten. Mocht ik deze lijdensweg ooit vergeten zijn en weer voor de marathon gaan zal ik zeker een langere aanloop nemen (trainingsprogramma was nu 3 maanden?) en ook wat aanpassingen in mijn trainingen doen.

Volgende run 10KM Startbaanrun, hier nog mensen tips om in 3 weken wat snelheid te ontwikkelen?

@nogeeninlog leuk verhaal en herkenbaar, tijdens mijn marathon onderweg ook wat gefocust op andere lopers om de gedachten te verzetten. Kwam toevallig een jongen tegen die ik 3 weken eerder op de Halve van Haarlem ook mee had gelopen. Die dag had ik hem "gehaast" naar 18KM waarna hij nog over had en vertrok (misschien stortte ik daar ook wel een beetje in). Deze keer moest ik hem tussen 20/25KM laten gaan, dus dacht dat hij goed onderweg was richting sub 3:20, zag in de uitslag dat hij zichzelf ook tegen was gekomen en wederom slechts kort voor me was geëindigd. :+

Daarnaast ook leuk om wat elite mannen voorbij te zien flitsen na keerpunten, zo zag ik Bjorn Koreman ergens op kop rammen. Miste hem later in de uitslag, bleek dat hij slechts een haas was. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Fraggert schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:06:

[...]

Top d:)b Super geregeld........maar eens zien hoe inzane Inzane is :P

Wat verwacht je aan tijd te lopen?
Nah, valt wel mee hoor 8)7

Tja, wat verwacht ik te lopen? Ik ben niet zo'n trailer. Heb ook geen trailschoenen :+ Zal wel zo rond de 2 uur uitkomen vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Nah, valt wel mee hoor 8)7

Tja, wat verwacht ik te lopen? Ik ben niet zo'n trailer. Heb ook geen trailschoenen :+ Zal wel zo rond de 2 uur uitkomen vermoed ik.
2 uur :o ..op straatschoenen...nou...dan zien we mekaar wel weer bij de finish :+ _O-

Pagina: 1 ... 204 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.