Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TinusXIII schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:52:
Volgende week zit ik met mijn gezin een weekje in Drenthe en nu zat ik te kijken of daar nog wat te hardlopen viel. Nu viel mijn oog op een trail, https://runforestrun.nl/indiansummer/deelnemer-info

Nu loop ik regelmatig hard variërend tussen de 5 en 15 km. Ook doe ik hier rondjes in de duinen, onverhard. Aangezien hier ervaren traillopers zijn, is dat nu heel anders zo’n trail? :+
Nu kom ik ook pas net kijken in Trailrun-land maar een trailroute kan zeker een heel stuk anders zijn dan de verharde lopen die je gewoon bent.

Sowieso is het lopen in het terrein al een stukje zwaarder, dat zal je echter van de duinen wel kennen. Gaan we het hebben over een route met veel hoogtemeters dan wordt je loop al een heel ander beestje.

Als je het toch al leuk vind om meer in de natuur te lopen dan langs de weg dan zou ik je gewoon willen adviseren om zo'n trail mee te maken. Kies wel een afstand die een stuk onder je max. ligt om jezelf niet helemaal de rambam te lopen :)

Ik heb het trailrun-virus in elk geval goed te pakken. :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sebasd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:04:
Welnee joh. Het is Drenthe he, niet de Dolomieten.

Vroeger / waar ik vandaan kom heet(te) dat gewoon een bosloopje.

</ouwelul>
_O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

</ouwelul>
Ja. En ook; 'Welnee joh. Het is Drenthe he, niet de Dolomieten!"

En dan hang je een paar weken later ergens met je karkas over een dranghek te hijgen en te hopen dat de Lieve Heer genadig is. Ik heb ook veel 'vrienden' met dergelijke, goed onderbouwde argumenten en ik trap er elke keer ook weer in. |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 22:42

</ouwelul>
Tja, tijden veranderen. Vrijwel iedere bosloop of natuurloop van vroeger heet tegenwoordig een trail. Dat zorgt er wel voor dat het begrip nogal onder inflatie onderhevig is. De ene trail is toch wel even andere koek dan de andere, ook in NL.

Vroeger zat men je ook glazig aan te kijken als je het had over water meenemen voor een lange trailloop of trainingsloop zonder verdere verzorging. Nu wordt er gediscussieerd over de voors en tegens van eigen water meenemen bij een (halve) wegmarathon. En klaarblijkelijk is dat zelfs al acceptabel bij een 10km wedstrijd (hé @Fraggert :+ ).

Maar goed, ik zit stevig in het kamp dat iedereen moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. Dus who cares? Ik in ieder geval niet :)

@TinusXIII als het je leuk lijkt gewoon doen. Dat komt echt wel goed :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 22:26
TinusXIII schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:52:
Volgende week zit ik met mijn gezin een weekje in Drenthe en nu zat ik te kijken of daar nog wat te hardlopen viel. Nu viel mijn oog op een trail, https://runforestrun.nl/indiansummer/deelnemer-info

Nu loop ik regelmatig hard variërend tussen de 5 en 15 km. Ook doe ik hier rondjes in de duinen, onverhard. Aangezien hier ervaren traillopers zijn, is dat nu heel anders zo’n trail? :+
Gewoon doen, denk dat je rondjes in de duinen zwaarder zijn. Ik heb verschillende 'trails' van runforestrun gelopen en ach, er zit soms een molshoop tussen waar je naar boven moet maar verder is het echt gewoon een bosloop.

Schitterende omgeving zo langs 't Nije Hemelriek en leuke kronkelende bospaadjes. Het is officieel al uitverkocht als ik het zo zie, maar via hun marktplaats kun je nog wel een ticket halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:27

sebasd

loopt op espresso

Blomminator schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

En dan hang je een paar weken later ergens met je karkas over een dranghek te hijgen en te hopen dat de Lieve Heer genadig is. Ik heb ook veel 'vrienden' met dergelijke, goed onderbouwde argumenten en ik trap er elke keer ook weer in. |:(
Oh ik kan je garanderen dat ik mijn eigen woorden hier ook vervloek op 13 november. Met mijn grote muil.

Maar even au serieux, zoals de Duitsers zeggen, ik zit in kamp @Roozzz: lekker doen waar je je goed bij voelt. Ik heb mijn mening, maar ik ben ook van mening dat je je niet te veel van mijn mening aan moet trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Totrail schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:34:
En toen was het gedaan. Ook ik test positief en dus geen marathon van Eindhoven voor mij zondag. Baal als een stekker. Al die trainingsuren voor niks. Ik heb altijd gezegd nooit een marathon te lopen en dat blijft dus ook nog even zo.
Ik weet niet hoe het verder qua klachten is, maar als Eindhoven te vroeg komt kun je eventueel Amsterdam een week later nog overwegen? Mocht je echt noemenswaardige klachten hebben, dan zijn er natuurlijk ook nog wat andere opties later dit jaar -of anders natuurlijk in het voorjaar...

Hier deze week wat verkouden en dus ook geen ideale voorbereiding. Niet extreem, maar natuurlijk erg vervelend zo kort voordat je een marathon gaat lopen. Zeker aangezien ik nooit ziek ben (1 dag ziektemelding in de laatste 15 jaar) is dit wel een hele vervelende timing |:( De "piek" lijkt eergisteren en gisteren te zijn geweest, vandaag alweer wat beter en hoop dat het van het weekend volledig over zal zijn. In hoeverre ik daar dan Zondagochtend nog last van heb zal gaan blijken.

De weersverwachting ziet er vooralsnog heel goed uit, dus dat is wel heel fijn!

Strava Garmin 265

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:44
Vandaag voor het eerst in vijf weken weer eens een intervaltraininkje kunnen doen. 4x 400m met 200m pauze is niet veel, maar ik vind het een mooie start :) Hopelijk nu na de Covid-besmetting weer wat opbouwen. Als ik aan het eind van het jaar weer een halve marathon kan lopen ga ik de voorbereiding voor Rotterdam in, anders maar even kijken of een andere planning beter is.

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Blomminator schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

Eikels zijn dat.

Zoals die keer in mei, dat ik nietsvermoedend zat te werken en een Whatsapp kreeg...
GSX-MAN schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:12:
[...]

Nou, dat! Vanmiddag, toen ik nog zat na te genieten van de 15 km van gisteren (die al 5 teveel waren) kreeg ik een Whatsapp van @Blomminator, die moest kiezen tussen studeren, zich volvreten of sporten. En of ik al wist wat ik vanavond ging doen. Nou, ik dacht aan een avond lui Netflixen of HBO-en, omdat ik gisteren al anderhalf keer meer gelopen had dan gepland. Maar uit nieuwsgierigheid (dom! dom!) vroeg ik wat hij voorstelde.

Rondje Amerongse Berg. O, op zich leuk om de benen even los te lopen na gisteren. 21 km, net als afgelopen winter. Eh... Nou... Ik... Ach, fuck it. Ja hoor, let's go. Frau keek me inmiddels aan alsof ik nóg stompzinniger was dan ze in onze lange en van domme inschattingsfouten mijnerzijds aan elkaar geregen relatie ooit had durven vermoeden. Dus hardloopkleren aan, avondeten erin, met volle armen naar het parkeervak waar we gisteren de auto hadden gedropt, telefoon even op het dak (niet vergeten!), zooi in de kofferbak, wijk uit, telefoon toch vergeten, stoppen, uitstappen, auto achter me over mijn telefoon zien rijden, huilen, telefoon oprapen, nog harder huilen, verblind door de tranen naar Bosrestaurant Overberg, nog even snikken in de auto, @Blomminator begroeten, verhaal uitleggen, GPS aan en gaan.

De eerste twee km liepen we rond de 6 min/km. Te hard voor de planning, en gevoelsmatig niet houdbaar. Dus tempo iets omlaag, lekker van de omgeving genieten en onze zongebruinde en door topsport gestaalde lijven door het Gelderse landschap laten glijden. De mannelijke wandelaars die ons zagen lopen wilden ons zijn, de vrouwen wilden onze kinderen baren. Zelden is er met zo een élégance topsport bedreven. Mag ik dat zeggen? Ja, ik mag dat zeggen. Dit was geen sport, dit was kunst.

Het gebied is supermooi. De vergezichten over de Gelderse Vallei (denk ik), de bossen, de heide, het maakt een maandagavond toch wat leuker dan Netflix. Bonus: we zijn nog een ree tegengekomen in het bos. _/-\o_

Het parcours is soms zwaar, maar nergens loodzwaar. Het weer was ideaal en het was heerlijk rustig. Topavond gehad, op die telefoon na dan.

Strava of het is niet gebeurd (nog gekloot genoeg om de zaak te synchroniseren):
https://www.strava.com/activities/7154077590

[ Voor 72% gewijzigd door GSX-MAN op 06-10-2022 16:09 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 20:00
Tim_W schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Ik weet niet hoe het verder qua klachten is, maar als Eindhoven te vroeg komt kun je eventueel Amsterdam een week later nog overwegen? Mocht je echt noemenswaardige klachten hebben, dan zijn er natuurlijk ook nog wat andere opties later dit jaar -of anders natuurlijk in het voorjaar...
Amsterdam lijkt me wat snel en is uitverkocht zag ik. Had wel gezien dat er op 30okt nog de Van Oers Marathon is. Maar eerst maar goed herstellen voordat ik eventueel weer plannen ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:29:

Vroeger zat men je ook glazig aan te kijken als je het had over water meenemen voor een lange trailloop of trainingsloop zonder verdere verzorging. Nu wordt er gediscussieerd over de voors en tegens van eigen water meenemen bij een (halve) wegmarathon. En klaarblijkelijk is dat zelfs al acceptabel bij een 10km wedstrijd (hé @Fraggert :+ ).
Vroeger…..vroeger……..jij kan helemaal niet eens meepraten over vroeger man :P

En ja……..ik ben onderweg met de hele santemekraam *O* :Y :Y) :9B

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wu4dSqTcNguYnqHKr_-kugPGtY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yBESeytJHuiKXp4dGJBPLTTn.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 06-10-2022 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:15
SkyR schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

Om nog even terug te haken op de 15 minuten loopjes in het schema.... ik heb er toch mee gesmokkeld :+ Voor het asr vitality programma moet ik iedere week punten verzamelen door stappen of actieve minuten. Als ik een dag gewerkt heb mag ik blij zijn als ik op een dag 5.000 stappen behaal. Dan moet er nog een uur wandelen bij in de avond om genoeg punten te behalen.

Een sportactiviteit levert dan sneller punten op, maar dat tikt pas aan vanaf een half uur. Dus ik ben gisteravond 30 i.p.v. 15 minuten bezig geweest. Met de lekker zachte Nike Invincibles, bewust 5 km lang in zone 1 gelopen. In de afsluitende kilometer nog gecontroleerd versnellen en rustig uitdribbelen.

Overigens gaat het schema uit van een wedstrijd op zondag, waardoor je na de workout op maandag 15 minuten ontspannen loopt op woensdag en vrijdag, met steeds een dag rust ertussen. Mijn wedstrijd is op zaterdag. Dus misschien vanavond nog even een wandeling of weer zo'n kort rondje. Morgen goed eten en goed uitrusten voor een PR op zaterdag!
Ik heb zelf ook asr, ik kijk vaak ook stiekem even op de tijd om de 30:00 vol te maken bij korte loopjes.

Heel veel succes zaterdag !

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
Bedankt voor alle lieve woorden en adviezen de afgelopen 2 dagen! Op jullie advies heb ik gisteren een dagje niet gelopen en wilde ik het vandaag wel weer doen. Mijn plannen voor vanavond waren uitgevallen, dus ik ben vandaag vast naar de hardloopclub gegaan en ik heb meegedaan aan een proefles. Helaas is mijn conditie nog op zo’n niveau dat ik net voor de helft moest afhaken omdat het tempo wat hoger lag dan ik gewend was, maar daar hadden ze al aan gedacht door langs het clubhuis te lopen. Uiteindelijk 2,5km hardgelopen, met nog wat wandelen tussendoor en rek-en techniekoefeningen op het begin. Al met al redelijk tevreden, ik ga mij inschrijven voor de proeflidmaatschap van 6 weken en ik ga maandag weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:20
En toen was het gedaan. Ook ik test positief en dus geen marathon van Eindhoven voor mij zondag. Baal als een stekker. Al die trainingsuren voor niks. Ik heb altijd gezegd nooit een marathon te lopen en dat blijft dus ook nog even zo.
Mijn loopmaatje kreeg corona 2 weken voor de marathon van Rotterdam dit voorjaar.
Paar dagen verkoudheidssymptomen.
Hij heeft een goede marathon gelopen, per slot van rekening is het niet de voorlaatste week die je voorbereiding maakt of breekt.

Stel dat je snel herstelt, kan Amsterdam (of eventueel Brugge in België) geen optie zijn ?
Of Spijkenisse eind november.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Appie76 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:09:
Heb mezelf net ingeschreven voor de HM in Eindhoven komende zondag. Als alles volgens plan verloopt, hoop ik rond 1:48 te lopen, ben benieuwd!

Twijfel nog wel over hoe ik water ga doen: drinkvest op de rug en drinken waar en wanneer ik wil (en geen gedrang bij de drinkposten), of toch maar her een der een bekertje proberen mee te pakken. Met dat laatste heb ik maar weinig ervaring en de laatste keer zat er meer water in mijn neus dan in mijn mond. Tuurlijk, ik kan stoppen en even wandelen, maar blijf liever in mijn ritme en uit het gedrang. Het (gewicht van het) vest deert me niet en zie ik niet als nadeel, en op mijn tempo verwacht ik niet dat ik er veel langzamer door zal zijn. Wat is wijsheid?
Het gewicht stoort je niet en je denkt dat je er niet veel langzamer door zal zijn, en je wil niet stoppen om te drinken, en je kan niet goed al lopende drinken.
Dus je geeft zelf antwoord op je vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Tim_W schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Hier deze week wat verkouden en dus ook geen ideale voorbereiding. Niet extreem, maar natuurlijk erg vervelend zo kort voordat je een marathon gaat lopen. Zeker aangezien ik nooit ziek ben (1 dag ziektemelding in de laatste 15 jaar) is dit wel een hele vervelende timing |:( De "piek" lijkt eergisteren en gisteren te zijn geweest, vandaag alweer wat beter en hoop dat het van het weekend volledig over zal zijn. In hoeverre ik daar dan Zondagochtend nog last van heb zal gaan blijken.
Komt goed !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
@Hartloper Een man heeft soms wat bevestiging nodig (en dan bedoel ik niet het soort dat je in de bouwmarkt bij schroeven & lijm vindt...). Dus ja, ik denk inderdaad dat de waterzak meegaat op de rug. Kan ik er ook meteen mijn sleutels, telefoon en gelletje in kwijt.

Iedereen trouwens bedankt voor de thumbs up op mijn aankondiging dat ik ga meedoen, maar da's misschien wat voorbarig want ik moet 'm natuurlijk eerst nog lopen heh? Maar goed, ik zal mijn ervaring posten als het erop zit, en dan mogen jullie me daarna overladen met thumbs up's ok? oOo

[ Voor 23% gewijzigd door Appie76 op 06-10-2022 21:59 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

@Hartloper is wel de therapeut van de groep door iedereen ‘over’ zijn verkoudheidsklachten heen te praten. Dank! :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Deze week eindelijk weer de 5 km gelopen zonder te wandelen. :Y

Na 7 weken lopen en veel afzien is mijn conditie weer redelijk en benen en knieën vinden het acceptabel om 5 km te lopen. Tijd 29.21/ 5km is nog niet je van het, maar dat mag de pret niet drukken.

Na 1,5 jaar valt het echt niet tegen hoe de opbouw weer gaat.

Doel is nu langzaam uit te bouwen naar de 10 km en dan misschien nog was verder. Voorheen liep ik 2x per week, maar tot nu toe gaat 3x per week mij erg goed af.

Merk wel dat ik soms zo'n dood moment heb als je loopt. Net of je er niet lekker inkomt. Gaat beetje stroperig en gevoel is dan niet optimaal. Even doorbijten en dan gaat het wel. Misschien door drukke dag dat het in begin wat moeizamer gaat. Of het is de leeftijd..... :+

Merk wel dat ik mij veel fitter voel. Overgewicht heb ik geen last van, maar was wel veel moe in de avond. Nu ook wel, maar dat is van de inspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:41
Ach wat balen zeg! Ook symptomen echt last? Anders inderdaad kijken of Amsterdam misschien een optie is... Ook al is het uitverkocht, bij een marathon zijn er vaak nog wel kaarten over te nemen (check de V&A daar).

Hopelijk valt het nog enigzins mee en kun je alsnog zeer binnenkort wat plannen, zonde als het voor niks is geweest! (Hoewel het sowieso niet voor niks is geweest, je hebt enorm veel opgebouwd dus als je blijft lopen uberhaupt heb je daar sowieso wat aan!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Hartloper schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Mijn loopmaatje kreeg corona 2 weken voor de marathon van Rotterdam dit voorjaar.
Paar dagen verkoudheidssymptomen.
Hij heeft een goede marathon gelopen, per slot van rekening is het niet de voorlaatste week die je voorbereiding maakt of breekt.

Stel dat je snel herstelt, kan Amsterdam (of eventueel Brugge in België) geen optie zijn ?
Of Spijkenisse eind november.
Het zit in ieder geval niet extreem is m'n longen, dus stemt positief. Mentaal is het ook wel weer een dingetje om op te starten. Dus wat later iets plannen lijkt me verstandiger. Spijkenisse kende ik nog niet. Zag wel ook zelf de Brabant Marathon rond Etten-Leur op 30-okt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thefal schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:39:
Bedankt voor alle lieve woorden en adviezen de afgelopen 2 dagen! Op jullie advies heb ik gisteren een dagje niet gelopen en wilde ik het vandaag wel weer doen. Mijn plannen voor vanavond waren uitgevallen, dus ik ben vandaag vast naar de hardloopclub gegaan en ik heb meegedaan aan een proefles. Helaas is mijn conditie nog op zo’n niveau dat ik net voor de helft moest afhaken omdat het tempo wat hoger lag dan ik gewend was, maar daar hadden ze al aan gedacht door langs het clubhuis te lopen. Uiteindelijk 2,5km hardgelopen, met nog wat wandelen tussendoor en rek-en techniekoefeningen op het begin. Al met al redelijk tevreden, ik ga mij inschrijven voor de proeflidmaatschap van 6 weken en ik ga maandag weer!
Je trainings-intensiteit in je introductie was mij even ontgaan, maar er doken hier genoeg meteen bovenop.

Zeker in het begin is het zaak je lijf te laten wennen aan de nieuwe inspanning, bij het starten van het lopen van beginnersafstanden gaat het niet eens zozeer om je spieren, maar ook pezen, bindweefsel etc worden ineens belast.

Je bent er nu gelukkig bewust mee bezig, neem niet te veel hooi op je vork. Gevoelsmatig kun je na een dag rust alweer een heel eind hobbelen maar overbelasting/overtraining liggen op de loer, welke er haast onmerkbaar insluipen, beginnend met wat ongemak/pijntjes.

Train je op je zelfloopdagen met een schema? kun je die delen? Of ga je bij de club in een beginnersgroep een programma volgen?

Veel plezier bij de AV gewenst in elk geval, doe je goed joh d:)b
Highfive95 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:14:

Deze week eindelijk weer de 5 km gelopen zonder te wandelen. :Y

Na 7 weken lopen en veel afzien is mijn conditie weer redelijk en benen en knieën vinden het acceptabel om 5 km te lopen. Tijd 29.21/ 5km is nog niet je van het, maar dat mag de pret niet drukken.
je 5K afronden op 29.21 is hartstikke netjes hoor _/-\o_ sterker nog...je 5k afronden is al top *O*

die sub30.....dat doet mening Couch<>5K-loper je niet na, ik heb daar heel wat voor moeten knokken :)

en nu met lekker plezier door naar de volgende mijlpaal :Y

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

:w Na lange periode van afwezigheid weer eens een bericht :w

Nog meer Tweakers die aanstaande zondag aan de start van de HM van Eindhoven te vinden zijn? Zelf ben ik redelijk in vorm merk ik, niet de topvorm die ik eerder heb gehad. Ga ook niet vol voor een PR. Mocht het lukken zou dat mooi zijn, maar uitlopen op een mooie tijd is nu even prio. Heb er in ieder geval wel ontzettend veel zin in, even lekker alle stress van me aflopen. De weersomstandigheden zijn goed, dus daar zal het niet aan liggen :).

Gisteren overigens mijn voorbereiding op de winter binnengekregen. Zoals sommige hier mss wel weten heb ik iets minder goede ogen, wat trainen in het donker tot een uitdaging maakt. Na een lange zoektocht voor een goede hoofdlamp ben ik bij de Petzl Swift RL uitgekomen. Deze bad boy produceert op maximale stand een lichopbrengst van 900 lumen. Gisteren na de training de lamp even kort in de achtertuin uitgeprobeerd. wat een bak licht! Het schoolgebouw wat op ongeveer 100 meter staat is gewoon vol verlicht.

Uiteraard niet heel handig om hiermee door de bebouwde kom te gaan lopen, maar in het buitengebied waar weinig tot geen lantaarnpalen staan is het zeker nice. Hoewel 900 lumen me ook een dikke overkill lijkt :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Calitomnication

welcome back d:)b goeie mindset voor zondag, lekker genieten van je run d:)b

mooie lamp heb je uitgekozen, die Reactive Lighning is wel gaaf zeg _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
haha, 900 lumen lijkt me idd wat veel... maar ben zelf ook wat aan het kiken naar een fijne headlight (ook voor toekomstige trail plannen), maar begrijp dat over het algemeen 300+ (en voor donkere lastige trails 500+) wordt aangeraden.

Maar an sich zijn de meeste met extreem veel lumen idd toch in te stellen op een wat zwakkere straal ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:33:
haha, 900 lumen lijkt me idd wat veel... maar ben zelf ook wat aan het kiken naar een fijne headlight (ook voor toekomstige trail plannen), maar begrijp dat over het algemeen 300+ (en voor donkere lastige trails 500+) wordt aangeraden.

Maar an sich zijn de meeste met extreem veel lumen idd toch in te stellen op een wat zwakkere straal ook.
als je niet van plan bent hem ook in het verkeer te gebruiken, dan is " go big or go home" het devies, IMHO. :P

maar 300 is nog steeds een bak licht maar een heel stuk verkeersvriendelijker inderdaad :)

Trouwens bijna nergens kun je in NL trouwens na zonsopgang zonsondergang het bos in of heb je het over georganiseerde nacht-trails ?

Tijdje terug heb ik nog zitten kijken voor een lamp, ik heb eeen Fenix zaklamp thuis en dat is ook wel erg mooi spul.

Zoiets leek mij wel ook wel wat

https://www.fenix-nederla.../hoofdlampen/hm65r-t.aspx

Die heeft spot en flood, 1300, 300 en 130 lumen (1700 als abs max.)

Afbeeldingslocatie: https://www.fenix-nederland.nl/media/80221/hm65r-t-01-e_500x375.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Fraggert op 07-10-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Deze is een stukje goedkoper voor onder de boom eind december :)

https://www.fenix-nederla.../hoofdlampen/hl18r-t.aspx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
@thefal Goed bezig in elk geval! Kwestie je conditie, gaat vooral je gewicht je te parten spelen. Zelf had ik op m'n zwaarst een BMI van 28 en ben beginnen met hardlopen toen ik al een beetje kwijt was. M'n eerste loop, met een Garmin VO2max van 39 & een echte VO2max van 26.
Te bedenken dat ik een half jaar eerder begonnen was met wandelen gaan, met een Garmin VO2max van 33... :P. Om maar een idee te geven dat conditie een nieuw concept was voor mezelf.

Naar mate ik meer gewicht verloor, ging m'n conditie er ook in grote stappen vooruit. Ik wist dat overgewicht wel voor ongemakken zorgde, maar niet dat het er zo veel zouden zijn en al helemaal niet in die mate. Ik ben niet van eetpatroon veranderd, wel de porties verkleint met hulp van myfitnesspal. Nu, je had al aangegeven dat afvallen voor jou momenteel niet kan.
Op zich hoeft dat ook geen probleem te zijn, maar doe dat vooral in samenspraak met huisarts en trainer.

Ik denk dat Jennifer Smith voor jou wel een inspiratie kan zijn (https://www.runnersworld....record-heaviest-marathon/). Kwestie tijden het minst indrukwekkend, maar dat is dan ook het punt niet van haar. Ze heeft in elk geval meer gedaan als een op-gewicht sofa patat. Geld ook voor jou, jouw dagelijkse loopjes is al meer als dat die eerder genoemde patat doet, mag je best trots op zijn hoor.

Uiteraard hoop ik voor je dat je ooit wel je teveel aan gewicht kwijt kan geraken, want holly fuck is me dat voor een zware last dat van je afvalt eens je in de gezond-gewicht categorie komt. Letterlijk en figuurlijk.

Veel success!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie76
*check* ik loop zondag de HM in Eindhoven. Sta wel in het laatste startvak omdat ik een late inschrijver ben. Nou ja, dan loop ik de eerste km in ieder geval niet te hard, zullen we maar zeggen. En misschien kan ik wat naar voren lopen naar een ander startvak, al moeten we natuurlijk niet overdrijven want ik ben geen snelle loper met een beoogde <1:48 als eindtijd.

@Fraggert Hier in de buurt eigenlijk alléén maar bossen waar je na zonsopkomst in mag! Maar dat komt waarschijnlijk doordat je "zonsondergang" bedoelt ;)

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Fraggert

Voor in NL zou het meer voor gewoon 's avonds over straat en minder goed verlichtte stukken zijn dus niks geks nodig... Serieuzere werk voor toekomstige plannen zijn (georganiseerde trailruns buitenland/bergen en heb een zaadje in het hoofd waar ik ook ooit nog een 100k+ wil doen, dan is het verplicht).

Tegelijkertijd ben ik een cheap-ass en wil ik niet 100e aan een lampje uitgeven die ik 99% van de tijd toch niet zo gebruik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Appie76 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:54:

@Fraggert Hier in de buurt eigenlijk alléén maar bossen waar je na zonsopkomst in mag! Maar dat komt waarschijnlijk doordat je "zonsondergang" bedoelt ;)
mja, tijd voor weekend :+

Veel succes zondag alvast, have fun d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666

Je zou kunnen kijken naar Ledlenser, zelf heb ik de Neo 6R, prima lichtbundel, de nieuwere versies hebben naast een horizontale ook een verticale band waardoor die wel op hun plaats blijven zitten. Dat is het enige nadeel van m'n 6R, dat ie wel eens afzakt met een nat voorhoofd, met een muts op gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Thanks for the tip @Firestorm666

Voor nu heb ik voor lokale stukken nog een decathlon hoofldlampje en zo'n vest/harnasding van de alixpress (werkt prima) en de serieuzere plannen zijn nog hele lange termijn... Enige is dat ik eind okt een mountianbike tochtje in het donker ga doen dus daar zou ik evt nog wat voor willen aanschaffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:57:
@Fraggert

Voor in NL zou het meer voor gewoon 's avonds over straat en minder goed verlichtte stukken zijn dus niks geks nodig... Serieuzere werk voor toekomstige plannen zijn (georganiseerde trailruns buitenland/bergen en heb een zaadje in het hoofd waar ik ook ooit nog een 100k+ wil doen, dan is het verplicht).

Tegelijkertijd ben ik een cheap-ass en wil ik niet 100e aan een lampje uitgeven die ik 99% van de tijd toch niet zo gebruik...
Zeker, en dat begrijp ik ook volkomen. Persoonlijk heb ik gewoon een gruwelijke hekel aan spul in de " net-niet" -categorie........buy once....cry once.

Dat zijn echt serieus gave plannen zeg _/-\o_ d:)b zo'n grote tocht is wel een droom-avontuur, gaaf dat je daar naar toewerkt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m0ridin
Fraggert schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Zeker, en dat begrijp ik ook volkomen. Persoonlijk heb ik gewoon een gruwelijke hekel aan spul in de " net-niet" -categorie........buy once....cry once.

Dat zijn echt serieus gave plannen zeg _/-\o_ d:)b zo'n grote tocht is wel een droom-avontuur, gaaf dat je daar naar toewerkt :)
Tja... Bijzonder hoe dat gaat...

Kan me herinneren toen ik begon (bijna 9 jaar geleden nu) ik nog geen 5 km kon rennen zonder pijn in mijn knieen en dacht 'als ik ooit de 10km haal, meer dan zat!'... Was toen ruim 16kg zwaarder (ruim een kwart van mijn huidige gewicht!) en ik wilde vooral fitter worden en afvallen... Altijd wel sportief geweest, zalvoetbal en tennis, maar toen dat wegviel en de biertjes wel onverminderd binnen bleven komen ging het toch best fout :P

Die 10km haalde ik, werd makkelijker... "Nou, een HM is op zich wel eens mooi. Maar dan is het ook klaar met afstanden uitbouwen!"...

HM afgevinkt en tja, dan is de marathon toch zo'n magische afstand. Ok, die moet je dan een keer gelopen hebben!

In de training ernaartoe was ik het de laatste weken wel zat, maar direct na finishen (stuk, kramp, kon dagen niet meer lopen) dacht ik al "ok, dit is niet de laatste".

Fast forward naar amsterdam afgelopen jaar, marathon afgerond en doel gehaald. "Ok, nu ben ik wel even klaar met die lange afstanden hoor". Krijg ik een berichtje van een vriend 'hey! Ik ga me hiervoor inschrijven, misschien ook wat voor jou?" En dat was de Eiger51...

Damnit, dat is toch wel mooi! Ook met een wandelvakantie in oostenrijk in het achterhoofd en wetend hoe prachtig het daar is... Vooruit, let's do it! En ja hoor, dat smaakt naar meer en nu zit ik met de volgende stap in mijn hoofd :+

Die 100+ is echt een lange termijn iets hoor, eerst nog maar eens een volgende afstand boven die 42.2km doen en daar zijn ook nog geen concrete plannen voor... wel zaadjes die al geplant zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
Fraggert schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:20:
[...]
Train je op je zelfloopdagen met een schema? kun je die delen? Of ga je bij de club in een beginnersgroep een programma volgen?
Nee, ik heb geen schema. In het verleden heb ik weleens dingen als start to run gedaan, maar daar stopte ik altijd heel snel mee. Wanneer ik iets een dag niet doe, is de neiging direct om het maar helemaal niet te doen, en daar had ik bij start to run erg last van.

Wat ik in september heb gedaan is elke keer minimaal 1,5km hardlopen, en elke paar dagen 100m meer proberen te lopen.
De eerste week moest ik telkens 3-4x stoppen omdat ik al moe was, de tweede week 1-2x, en vanaf het einde van de derde week lukte het in één keer.
Daarbij rende ik de eerste week 1,5-1,6km, de 2e week 1,6-1,8km, de 3e week 1,5km-1,6 en de 4e week 1,8-2,5, waarbij ik het dus eindelijk in één keer kon lopen en ik doorging tot ik moe was.

Wat het idee bij de hardloopclub is weet ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ook @Fraggert, De reactive is inderdaad super en zal ik ook het meeste gebruiken denk ik. In de bebouwde kom zal 300lm icm reactive waarschijnlijk genoeg zijn. We lopen soms op tempo over stukken waar het pikkedonker is. Dan kan die 900lm soms wel handig zijn, maar dat is iets wat de praktijk uit moet wijzen.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Petzl Iko Core. Net iets lichter qua design, lampje en beter in balans omdat je battery pack achter op het hoofd ligt waardoor het gewicht meer evenredig is verdeeld. Hier heb ik ook nog over getwijfeld, maar aangezien mijn ogen in het donker niet zo goed werken heb ik bewust voor een lamp met 900lm gekozen. De Iko Core gaat "maar" tot 500lm.

[ Voor 6% gewijzigd door Calitomnication op 07-10-2022 12:22 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie76
thefal schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:18:
Wanneer ik iets een dag niet doe, is de neiging direct om het maar helemaal niet te doen
Dan spreek je toch met jezelf af dat je op deze dagen weliswaar niet gaat hardlopen, maar wél tenminste x-minuten (stevig) gaat wandelen (of fietsen of zwemmen, etc)? Dan doe je toch elke dag iets, en je lichaam heeft er baat bij zonder dat het overbelast raakt...

[ Voor 3% gewijzigd door Appie76 op 07-10-2022 13:55 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 19:31
Ik heb de Petzl Iko Core, aangeschaft voor de Pierewaai trail van dit jaar. Was begin Januari met start om 5u 's ochtends. Gaf meer dan genoeg licht :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Morgen staat er (eindelijk) weer eens een lange duurloop op het programma. Net een rondje van iets meer dan 21km getekend.

Vanaf volgende week gaan we weer uitbreiden om aan het einde van de maand de 25 aan te tikken. Dat is een beetje een kritieke grens voor mij, in een eerder loopleven werd het vanaf dan echt een ander verhaal qua lopen, alles tot ongeveer 25 ging eigenlijk altijd wel okee. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reigeer
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 22:37
Heeft er iemand ervaring met Haglunds en het daarmee kapot lopen van de hielen van je schoenen? En een mogelijke fix? Misschien iets van pleistertape of ducttape op de slijtageplek of zou dat niet werken?
Heb er zelf momenteel last van..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
Reigeer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:16:
Heeft er iemand ervaring met Haglunds en het daarmee kapot lopen van de hielen van je schoenen? En een mogelijke fix? Misschien iets van pleistertape of ducttape op de slijtageplek of zou dat niet werken?
Heb er zelf momenteel last van..
Had jij daar geen ervaring mee @Krylinck ? Of zit ik er nou helemaal naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Appie76 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Dan spreek je toch met jezelf af dat je op deze dagen weliswaar niet gaat hardlopen, maar wél tenminste x-minuten (stevig) gaat wandelen (of fietsen of zwemmen, etc)? Dan doe je toch elke dag iets, en je lichaam heeft er baat bij zonder dat het overbelast raakt...
Ik ben nu wel @thefal niet, maar in dit kan ik hem wel perfect volgen. Als uitstelgedrag een beroep was, was ik nu multi miljardair :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Misschien een long shot, maar kent er hier iemand miss nog een leuke AV/loopgroep met jongere mensen (25-30j) in de omgeving Nijmegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
thefal schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

Nee, ik heb geen schema. In het verleden heb ik weleens dingen als start to run gedaan, maar daar stopte ik altijd heel snel mee. Wanneer ik iets een dag niet doe, is de neiging direct om het maar helemaal niet te doen, en daar had ik bij start to run erg last van.
Dat zit toch echt in het koppie. Maar ik begrijp je volkomen. Ik heb ook 1,5 jaar niks gedaan nadat ik al een aantal jaar bezig was met hardlopen. Iedere keer dagje uitstellen. Dan nog een dagje tot op moment komt dat je niks meer doet.

Probeer realistische doelen te stellen en vraag je omgeving je te stimuleren. Ik ben recent weer begonnen, ook met hulp van mijn vrouw. Zat er hele tijd tegen aan te hikken en had net dat duwtje nodig om weer te beginnen. Ook als je even geen zin hebt is het fijn als iemand je net even de juiste richting in duwt.
Wat ik in september heb gedaan is elke keer minimaal 1,5km hardlopen, en elke paar dagen 100m meer proberen te lopen.
De eerste week moest ik telkens 3-4x stoppen omdat ik al moe was, de tweede week 1-2x, en vanaf het einde van de derde week lukte het in één keer.
Daarbij rende ik de eerste week 1,5-1,6km, de 2e week 1,6-1,8km, de 3e week 1,5km-1,6 en de 4e week 1,8-2,5, waarbij ik het dus eindelijk in één keer kon lopen en ik doorging tot ik moe was.
Loop je je zo niet iedere keer kapot? Ik zou toch eerder een schema met lopen en wandelen aanhouden. Dan krijgt je lichaam tijd om te herstellen en verzuur je niet zo snel.

Ja zo'n schema is niet zo leuk. Dat vond ik nu ook niet leuk. Conditie was nu wel redelijk en lopen kon ik conditioneel wel langer, maar lichaam vind dat echt niet leuk. Kuiten, knieën, bovenbenen, rug gaan allemaal protesteren op een gegeven moment.

Nu na 7 weken zit ik weer op 5 km, maar eerste weken was het ook paar minuten lopen en dan paar minuten wandelen. Saai, maar so be it. Liever saai dan na aantal weken vervelende blessure.

Het is even doorbijten. Maar als je eenmaal bezig bent en in de runnersflow komt dan is dat een heel fijn gevoel.

Ik ben echt geen gevorderde hardloper dus kan alleen mijn ervaring delen. Als ik soms zie wat anderen hier presteren dan kom ik daar nog niet eens in de buurt al zou ik willen. Voor mij is plezier het belangrijkste en ja soms ga je helemaal stuk. Maar als je dan gedoucht en fris weer op de bank zit dan denk je. Zo dat heb ik toch maar weer mooi gedaan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
InZane schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:26:
[...]

Had jij daar geen ervaring mee @Krylinck ? Of zit ik er nou helemaal naast?
Klopt helemaal. @Reigeer hoe lang heb je al last en wat voel je precies? Beide zijden?

Ik heb dus persoonlijke ervaring (operatie beiderzijds) en qua medische kennis zit ik er vanwege die ervaring ook redelijk bovenop...

Strava

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Goedemorgen

Mijn naam is Frank en lees al een tijdje mee, maar nog nooit iets echt gepost.

Zelf zit ik niet bij een AV club of heb ik hardloop vrienden waar ik mijn vraag kan voorleggen, dus dan maar hier proberen :)

Mijn hardloophistorie
Begonnen in 2013
2015-2018 - gefocust op Triathlon met in 2016 de Ironman in Maastricht
Toen kind gekregen dus weer terug gegaan naar alleen hardlopen
2019 - 100k op de weg in 10:00:31
2019 - 10k in 38:34
2019 - 42.2k in 2:59:34
2021 tot nu - veel trail ultra afstanden, self supported. En een paar ultra trail wedstrijden tot 100k

Sinds corona ben ik vooral gefocust op afstanden boven de marathon. Ik merk dat bij events van 50k en vooral 100k dat het vooral meer uitlopen is ipv racen. En als ik terug kijk op 2019 merk ik toch dat het racen mij meer aanstaat.

Daarom heb ik besloten om vanaf volgend seizoen weer terug te gaan naar de 10k en vanaf daar weer rustig op te gaan bouwen naar 50k en heeeeel misschien 100k. Komt ook omdat ik weer bezig ben met een opleiding naast mijn baan en wat minder tijd wil/kan vrij maken voor hardlopen.

Maar waar staan we nu? ik heb al een hele tijd geen 10k weg wedstrijd gelopen, maar vermoed dat ik hem nu finish in 41-42 minuten.
In eerste instantie zou ik dan ook terug willen naar de 38 minuten en vanaf daar kijken of er nog wat rek in zit of dat ik dan naar de halve marathon ga.

Maar hoe pakken we dit aan? Eigenlijk heb ik tot aan corona met een coach gewerkt en sinds dien doe ik het zelf. Ik heb dus wat ervaring met het plannen naar een ultra, maar dit is vooral lange afstanden lopen en zo nu een dan een interval en tempo loopje. Maar dit is nergens op gebaseerd, meer wat mij leuk leek om te doen :)

Op zich sta ik ook wel weer open voor een hardloop coach, maar die worden ook maar duurder en duurder. Dat ik dacht ik doe het zelf volgens een kant-en-klaar plan/methode.
Ik heb een coach/schema/methode niet nodig om een stok achter de deur te hebben of om gemotiveerd te blijven, maar meer om de juiste training te doen om ook echt sneller te worden en voor mij het maximale eruit te halen.

Heb al naar verschillende methodes/schema's gekeken, maar er zijn er zoveel (McMillan, Daniels, Verheul/Duurloopmisverstand, Fritzgerard (80/20), Pfitzinger) dat ik ook niet meer echt weet wat voor mij de juiste is (En dit verschilt per individu natuurlijk ook weer).

Op zich sprak de methode uit het boek Duurloopmisverstand mij wel aan, maar het boek is al wat ouder. Recensies die ik lees ook wel en daarom heb ik het gevoel dat deze methode misschien wat gedateerd/achterhaalt is.

80/20 schema's van Fritzgerard volg ik nu tot volgende week zaterdag voor de Indian Summer Ultra. Op zich wel een okeey plan, maar sneller wordt er niet echt door. Maar misschien is dat ook niet de intentie van dit schema. Echter hun 10k schema is in de basis niet veel anders dan mijn huidige 100k plan, dus weet niet of dit nu de juiste is voor mij.

Verder heb ik geen ervaring met alle andere methodes/schema's.

Wat zoek ik nu? Ervaring van methodes/schema's of zelfs coaches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reigeer
Krylinck schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 01:41:
[...]

Klopt helemaal. @Reigeer hoe lang heb je al last en wat voel je precies? Beide zijden?

Ik heb dus persoonlijke ervaring (operatie beiderzijds) en qua medische kennis zit ik er vanwege die ervaring ook redelijk bovenop...
Ik heb al jarenlang op beide voeten aan de enkel een uitstulping welke overeenkomt met Haglunds (kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer dit gekomen is).
Linkervoet wel een stuk duidelijker dan rechter.
Nu ben ik sinds kort begonnen met hardlopen(afgelopen jaren meer gefietst) en voor zover ik voel belemmert het me niet in m'n vermogen om te lopen, echter ik slijt als een malle door de hiel van m'n hardloopschoenen heen.
Eerste paar zat na 60km al een gat in de hiel van de linkerschoen, hierna een 2e paar gekocht omdat ik dacht dat het aan de schoenen lag maar nu zie ik na 20km in deze nieuwe schoenen op dezelfde plekken ook al beginnende slijtage, dit zal dus ook niet lang duren als ik hier niets op vind.
En van het gat in de hiel kreeg ik wel irritatie, dus dat zou binnen de kortste keren een blaar worden.

Na wat rondstruinen op het internet lijkt het toch wel heel veel op Haglunds, vervolgens ook eens in wat paar normale schoenen van mij gevoeld en ook daar loop ik (vooral bij de linker) de hiel open, alleen geen last van omdat ik met deze schoenen natuurlijk niet aan hardlopen doe.

Voor zolang ik er geen last van heb qua blessures oid. hoop ik dat er iemand weet of er een makkelijke manier is om de hiel te verstevigen zodat er geen gaten in vallen en ik vervolgens niet m'n hielen open loop.
En ik hoop dat het niet een belemmering wordt bij het verder uitbouwen van m'n wekelijkse kilometers🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik weet niet of het hier is toegestaan. Maar heeft er iemand interesse in een kaartje voor de marathon van Amsterdam volgende week? Mijn zoon heeft een startbewijs maar gaat hem niet lopen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:45
@Totrail Poah wat balen zeg! :(

Vandaag lekker gelopen in Meppel bij de Reest Run 2022 in een heerlijk weertje. Wat mij betreft echt een aanrader in de regio zowel qua route, omgeving als organisatie. Het plan, rustig lopen, kon na de eerste kilometer al de prullenbak in want ik liep heerlijk soepel op een hoger tempo en toen dacht ik "ach, de marathon is pas over 4 weken" :+ Ik was/ben niet helemaal fit, geen corona maar wel last van mijn keel en neus. Hopelijk heb ik dat eruit gelopen/gezweet. Mijn hartslag was dan ook een stuk hoger dan normaal, Runalyze vond het belabberd en Garmin had onderweg ook al commentaar met "Prestatieconditie -5". Weer een loopje in de categorie: do as I say, don't do as I do. Wel redelijk vlak gelopen en dan zie je toch hoeveel mensen er te hard starten: ik kon het tempo mooi vlak houden ondanks wind tegen en aan het einde ben ik nog aardig wat lopers voorbij gelopen. Uiteindelijk gefinisht in 1:42:30 en daar was ik prima tevreden mee, mijn benen voelden nog heel fris en daar zaten nog genoeg kilometers in. De rest van het lijf viel ook niet tegen, omdat ik mijn hartslag natuurlijk niet in het rood heb laten gaan. Geen last gehad van mijn voet, ondanks veel verschillende ondergronden. Dat geeft vertrouwen.

Komende donderdag begin ik ook met de Basis Looptrainer 2 cursus, aangeboden via onze AV. Ik ben benieuwd!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@Arjan90 Proficiat ! Eerste wedstrijdverslag van het weekend en hopelijk niet het laatste.

@The_Ghost16 Blijkbaar kan je via de officiële website van de marathon van Rotterdam startbewijzen verkopen. Dat lijkt me dan ook het beste. Maar niks op tegen om hier kandidaten te zoeken uiteraard.

@FrankGNL Het duurloopmisverstand is een mooi boek. Op zich is de methode eigenlijk ontwikkeld voor hardlopers die frequent een 5 of 10 kmwedstrijd lopen, al is de methode wat aangepast om te werken voor langere afstanden.
Zelf heb ik een goed resultaat behaald met een online schema van Rob Veer voor de marathon. Ik heb de duurste trainingsvorm (Goud), maar je kan evengoed enkel een schema kopen zonder verdere trainingsbegeleiding, bv. een schema voor 12 weken voor 45€. De man is al heel lang coach, maakt de schema's voor het DreamTeam van Runner's World en heeft een paar boeken over hardlopen geschreven.
https://www.robveer.com/index.html

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 08-10-2022 17:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:39

Redcoil

Polyinterpretabel

Zo, na 1,5 week niet gelopen te hebben ivm een longontsteking vandaag even gekeken hoe de vlag erbij hangt voor de halve marathon volgende week. Ging gelukkig best OK. Halverwege een gelletje naar binnen geprakt om ook daar nog eens mee te oefenen, dat ging gelukkig een stuk soepeler dan de vorige keer dat ik dat probeerde. :p

Na 13 km vond de app het wel weer mooi geweest en rondde de activiteit op eigen initiatief af. -O- Was wel ff rommelen om die weer op te starten voor het vervolg. Uiteindelijk ongeveer 1.56 gedaan over de ruim 21km die ik totaal gelopen heb. Aan het eind wel stevig honger, dus wellicht te weinig gegeten vooraf.

Al met al zeker niet ontevreden. Onder de 2 uur moet in Amsterdam haalbaar zijn volgende week. Onder de 1.50 zal toch nog iets te ambitieus zijn denk ik.

Strava 1
Strava 2

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Ik weet weer waarom later op de dag lopen me niet ligt.. Kon pas rond 15:00 de deur uit voor de geplande ruim 21km. Zware benen, weinig zin.. Geef mij de ochtend maar.

Uiteraard wel uitgelopen, al leken de laatste kilometers meer op de tred van een hangbuikzwijn (en dan een van de minder atletische) dan de soepele loopstijl die ik normaal ook al niet echt beheers. Nou ja, weer een mooie training in dom doorlopen.

Pluspuntje: halverwege een banaan gegeten om even met eten te oefenen en die viel prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
@Redcoil Op zich is het een beetje raar om de week voor de halve-marathonwedstrijd nog een halve marathon in training te lopen.
Trainingstechnisch gesproken dan. Ik begrijp dat je wat vertrouwen wou tanken na 1,5 week niet lopen.

Zorg er zeker voor dat je de tweede helft van de week weinig genoeg doet, zodat je met frisse benen aan de start komt.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:28
Hier het verslag van de tweede Tweaker aan de start van de Reest Run halve marathon in Meppel. Ik heb mijn doel niet onder stoelen of banken gestoken: binnen 1½ uur finishen om een dikke hap uit mijn race PR van 1:34:34 te halen die ik in juni in Zwolle heb gelopen. Ondanks dat ik met het sportrusten schema voor de marathon geen trainingen langer dan 14 kilometer heb gedaan, voelde ik me fris en sterk aan de start vanochtend. Omdat ik het laatste stukje van het parcours moest fietsen om bij de start te komen vanuit huis, wist ik wel dat de 2e helft van de race wat meer wind zou kunnen hebben. Ik was gewaarschuwd...

Vooraf had ik bedacht om rustig weg te gaan en me te richten op een negatieve split. Een gedachte die mijn fietsrit naar de start had bevestigd. Het eerste rondje vanaf het startschot ging over de atletiekbaan voordat we door een grasveld de weg op gingen. En in die eerste kilometers ging het al mis. Ik kwam heel snel in een lekkere flow terecht, maar was daarmee veel te snel weg ten opzichte van mijn schema. Na 9 kilometer een gel genomen en lekker doorgestapt. Het ging zo soepel dat ik nog begon te denken dat ik de race misschien wel als 2 x 10 km aan kon vallen. Het steeg wat naar mijn hoofd, de eerste 10 kilometer was binnen 40 minuten achter de rug, iets dat ik pas 1 keer eerder had gedaan - in een voluit training. Tweede alarmbel...

Vanaf kilometer 14 voelde ik mijn benen zwaarder worden. Natuurlijk was dat het moment waarop Mrs SkyR langs de kant mij stond aan te moedigen. Op haar vraag hoe het ging kon was mijn antwoord 'Niet goed, veel te hard gestart!'. Toen kwam daar de door mij gevreesde 15e kilometer met het verrotte asfalt. Slippend en glijdend was ik blij toen ik het heel vaak gelopen fietspad weer op kon draaien. Mrs SkyR had op de fiets een tussendoorweggetje overgestoken, moedigde mij nogmaals aan en volgde mij al fietsend op afstand. Voor mij was het lijden al ruimschoots begonnen, dus ik was heel blij toen ze na een kilometer besloot om door te fietsen en mij bij de finish op te wachten. Ik lijd liever alleen. Focus op door blijven stappen, techniek was ver te zoeken, mijn hele lichaam moest meehelpen, de wind voelde zwaar - geen goed teken. De rondes gingen langzamer en langzamer. Het laatste stukje de viaduct op besloten om toch even kort te wandelen, hopende dat ik daarna ergens weer wat ontspanning kon vinden. Nope! Alle alarmbellen gingen inmiddels keihard af.

Het viaduct omlaag weer gaan hardlopen, maar de benen bleven zwaar. Anderhalve kilometer verder toch weer even gewandeld. Een andere loper die mij inhaalde spoorde mij aan om gewoon door te blijven lopen. Met nog maar iets meer dan een kilometer te gaan deed ik ook precies dat. Alles deed zeer, de laatste paar honderd meter met vlekken voor de ogen, de finish over en bijna niet meer op mijn benen kunnen staan. Nog nooit zo diep gegaan... Naast zware benen ook last van de schouders en het midden van mijn rug. Nieuwe ervaringen, maar hoeft voor mij niet nog eens.

Gelukkig had ik in de eerste 13 kilometers voldoende marge opgebouwd om die wandelpauzes even te kunnen nemen. Uiteindelijk gefinisht in 1:29:18. Strava or it didn't happen. Dik 5 minuten sneller dan mijn vorige wedstrijd, en dus binnen anderhalf uur gelopen! Heel erg trots op dat ik ook dat doel behaald heb. Al vraag ik mij natuurlijk wel af of ik, als ik wel volgens plan gelopen had, die tijd nog wat scherper had kunnen zetten.

Ondanks dat ik een marathonschema volg en geen schema voor de halve, geeft deze ervaring waarbij ik gebroken was na 14 kilometer mij te denken of het sportrusten schema mij genoeg kilometers geeft om 3½ uur op mijn benen te staan tijdens de marathon in Spijkenisse eind november. Ik zit erover te denken om de training in het weekend te vervangen door een rustige lange duurloop. Toch een beetje bang geworden dat mijn benen bij de marathon straks op de helft wel klaar zijn als ik daar geen tijd in steek - en dan wordt het een héle lange tijd afzien.

Random assorted musings:
  • Deze wedstrijd stond al sinds ik begon met hardlopen begin vorig jaar op mijn lijstje. Blessure in de zomer zorgde ervoor dat ik er in 2021 niet klaar voor was, maar nu superblij dat ik het dit jaar af heb kunnen vinken.
  • Ik mocht starten met startnummer 1 8) . Ja, ik heb echt de dagen af zitten tellen tot de inschrijving geopend werd.
  • Mijn woonomgeving is echt geweldig voor hardlopen. Als ik nog in Apeldoorn of Zwolle had gewoond, had ik er vast niet zoveel plezier in gehad.
  • Volgend jaar ga ik meedoen met de AV in Meppel! Nog even nagepraat met een lid die een bekende is van Mrs SkyR, en in een groep trainen geeft vast genoeg mogelijkheden tot verbetering.

[ Voor 8% gewijzigd door SkyR op 08-10-2022 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

Hartloper schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:37:
@Redcoil Op zich is het een beetje raar om de week voor de halve-marathonwedstrijd nog een halve marathon in training te lopen.
Trainingstechnisch gesproken dan. Ik begrijp dat je wat vertrouwen wou tanken na 1,5 week niet lopen.

Zorg er zeker voor dat je de tweede helft van de week weinig genoeg doet, zodat je met frisse benen aan de start komt.
Precies dit. Twijfelde ook hard of ik dit we moest doen, maar wilde ff checken of het überhaupt nog ging met de longen. Heb hooguit een klein loopje nog in gedachten voor deze week, meer niet. :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@SkyR Haha, herkenbaar, ik heb ook ooit mijn 10km PR geëvenaard op een 16km wedstrijd, de laatste 6 km gingen noodgedwongen een stuk langzamer.

Om op je vraag te antwoorden, natuurlijk had je een stuk sneller kunnen lopen met betere pacing. Ik schat zo uit de losse pols dat je 1:27 had kunnen lopen. En met een veel beter gevoel achteraf.

Wat sportrusten betreft, ik ken veel mensen die stiekem 1 of meer lange duurlopen gedaan hebben tijdens het 14km-schema. En eigenlijk heb jij dat nu ook gedaan door die halve te lopen.
Ik denk dat een paar langere duurlopen inderdaad geen slecht idee zijn, al was het maar om de benen te laten wennen aan de lange duur.
Het sportrustenschema is goed om een marathon uit te lopen, niet om je allerbeste tijd te lopen.
Trainingstechnisch is een lange duurloop voor een marathonloper essentieel. Alle andere schema's bevatten duurlopen van minstens 26-28 km, en meestal zelfs 30-32km.

De reden dat veel hardlopers met het sportrustenschema toch succesvol een marathon kunnen uitlopen is dat de makers van het schema de hardlopers een tempo laten lopen dat traag genoeg is om geen problemen op te leveren.

Iemand met jouw HM-PR is goed genoeg om de marathon onder de 3:15 te lopen - ik spreek uit ervaring, ik liep een paar jaar geleden vergelijkbare tijden.
Maar met het sportrustenschema is het verstandiger om minder hoog te mikken en te gaan voor 3:30, zoals je nu doet.

Voor een tweede marathon zou ik een klassiek schema voorstellen, en dan ga je sneller gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Hartloper op 08-10-2022 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Arjan90 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:37:
@Totrail Poah wat balen zeg! :(

Vandaag lekker gelopen in Meppel bij de Reest Run 2022 in een heerlijk weertje. Wat mij betreft echt een aanrader in de regio zowel qua route, omgeving als organisatie.
Ha wat leuk! Vandaag ook de HM gelopen in Meppel. Inderdaad schitterend parcours. Tegenwind in de laatste kilometers wel pittig...

Ninja edit: derde deelnemer dus!

[ Voor 3% gewijzigd door Bigm1990 op 08-10-2022 18:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ook hier een raceverslag van vandaag. Speciaal voor @Fraggert want die vond dat ik niet zo veel post hier :*) (maar lees wel actief mee)

Een beetje een lastminute actie om hier in de buurt een 10KM te lopen. Mijn stryd was van mening dat ik achteruit ging terwijl ik dat niet zo voelde dus tijd voor actie. Ik had alleen vanochtend tijd anders had ik wellicht ook Meppel wel uitgekozen maar nu was het Venose loop in Vollenhove geworden. Daar ruim op tijd om me nog in te schrijven en rustig in te lopen.
De start was om 11.00 en stond mooi vooraan (was ook een redelijk kleinschalig evenement) om lekker te starten, de eerste kilometers gingen lekker rond de 4.05 min/km na een km of 5 kwamen we op de dijk met wind tegen en was in het buitengebied toch hardere wind dan gedacht, ik bleef het zelfde vermogen lopen maar mijn tempo was (achteraf pas gezien) teruggezakt naar ca 4:25. Er was alleen wat vreemds aan de hand want bij het bordje laatste km moest ik nog 2 km lopen volgens mijn horloge. Bij de finish ook over de streep in een tijd van 38min, maar dus veel te snel |:( Wat bleek alleen de 1e lopen had een afslag gepakt op de dijk met nog een kleine lus, maar de ca 10 lopers daarachter (veld liep behoorlijk uit elkaar) hebben die afslag gemist (stond ook niemand van de organisatie op dat moment) dus een mooi rondje gelopen van ca 9,2km en daarmee ook geen finish tijd gekregen. Was waarschijnlijk ook net geen PR geworden door teveel wind en wat scherpe bochten.
Maar mijn Stryd is wel weer tevreden ;) , mijn CP is behoorlijk omhoog gegaan. 15 november staat de 7-heuvelen loop op de planning, misschien in de tussentijd nog even zoeken naar een 2e poging voor een snelle 10km tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigm1990
@SkyR

Mooi verslag. Heb zelf ook de HM marathon Zwolle gelopen en nu de HM reest. En geinig genoeg staat ook voor mij de marathon Spijkenisse op het programma.

Ik wilde vandaag 16km op marathon tempo lopen en daarna eventueel doorversnellen. Dat zagt er niet in, te snel gestart door de wind mee en hierdoor op tandvlees marathontempo doorgelopen naar de eindstreep met veel wind tegen. Viaduct aan het einde was echt geen pretje:) Geen megaboost voor de marathon, maar wel de kilometers weer in de benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Ik zie die Spijkenisse marathon hier een keer voorbij komen. Mensen met ervaring daar?
Qua datum misschien wel interessant voor mij als ik een beetje goed uit de Covid kom en nog een beetje wil proberen te profiteren van reeds gedane arbeid.

Anders wordt het al snel het voorjaar met bijvoorbeeld de Two Rivers Marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
Bigm1990 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:40:
@SkyR

Mooi verslag. Heb zelf ook de HM marathon Zwolle gelopen en nu de HM reest. En geinig genoeg staat ook voor mij de marathon Spijkenisse op het programma.
Dat is wel heel toevallig! Vanwaar voor jou de keuze voor Spijkenisse? Er zijn marathons dichterbij de regio Zwolle/Meppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Hartloper schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:30:
@FrankGNL Het duurloopmisverstand is een mooi boek. Op zich is de methode eigenlijk ontwikkeld voor hardlopers die frequent een 5 of 10 kmwedstrijd lopen, al is de methode wat aangepast om te werken voor langere afstanden.
Zelf heb ik een goed resultaat behaald met een online schema van Rob Veer voor de marathon. Ik heb de duurste trainingsvorm (Goud), maar je kan evengoed enkel een schema kopen zonder verdere trainingsbegeleiding, bv. een schema voor 12 weken voor 45€. De man is al heel lang coach, maakt de schema's voor het DreamTeam van Runner's World en heeft een paar boeken over hardlopen geschreven.
https://www.robveer.com/index.html
Cool, bedankt. Heb Rob gelijk een mailtje gestuurd met wat vragen. Die schema's zonder begeleiding spreken mij wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
@Reigeer ik zou eens met een sportpodotherapeut aan de slag gaan om te kijken wat er verbeterd kan worden. Die kan ook rekening houden met de kans op blessures. Zelf klussen heb ik ook lang gedaan en helpt niet bepaald mee. Je krijgt niet per se last van een exostose, maar een beetje bescherming is wel op zijn plaats. Ik heb overigens jarenlang mijn hielstukken kapotgelopen zonder dat de schoen uit elkaar viel. Uiteindelijk waren het de hielen die het begaven, dat was wat jammer.

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 19:54

Infinchible

Woef!

Totrail schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:45:
Ik zie die Spijkenisse marathon hier een keer voorbij komen. Mensen met ervaring daar?
Qua datum misschien wel interessant voor mij als ik een beetje goed uit de Covid kom en nog een beetje wil proberen te profiteren van reeds gedane arbeid.

Anders wordt het al snel het voorjaar met bijvoorbeeld de Two Rivers Marathon.
Ik heb zelf de Spijkenisse marathon in 2015 gelopen. Het is wel een lekker rustige marathon, dus je kan goed doorlopen op je eigen tempo, maar daar is ook alles mee gezegd. Het is veel open, dus als het waait krijg je het goed te verduren, in 2015 hadden we ook windkracht 5 of 6 geloof ik. Dus dan is het goed aanpoten of hopen dat je in een groepje zit.
Daarnaast hoef je geen support te verwachten van mensen langs de kant, want die zijn er amper, alleen rond het start/finishterrein.
De temperatuur is die tijd meestal wel lekker voor een marathon, niet te warm in ieder geval en als je iemand vindt die gek genoeg is mag je zelfs nog een meefietser meenemen vanaf 3km ;).

Verslagje van mijn Spijkenisse marathon:
http://naturailrunner.blo...marathon-spijkenisse.html

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
@SkyR en @Bigm1990 Dat viaduct ja, daar viel een groep zo'n 30 seconden voor me volledig uit elkaar. Menig hardloper is daar vandaag gebroken :o Twijfels zetten bij het sportrusten schema terwijl je eigenlijk veel te enthousiast bent vertrokken is overigens misschien niet helemaal eerlijk naar dat schema. Ik loop ook al vanaf juli geen loopjes van 14km+ meer en toch voelde het alsof ik nog genoeg potentiële kilometers in de benen had. Ik ben bang dat je jezelf hebt opgeblazen in die eerste kilometers en dat kost je veel tijd aan het einde, vooral door wandelen loopt de tijd enorm op. Een negatieve split wordt niet voor niets over het algemeen als snelst gezien. Bij een 1.500m wedstrijd kun je niet te hard starten - want te langzaam starten haal je toch niet in - maar bij langere afstanden wel. Het leuke aan de AV vind ik vooral de andere sportidioten die de passie en doelen delen :+ Veel plezier in Meppel!

Disclaimer over sportrusten: ik volg noodgedwongen een improvisatie van dat schema, dus misschien is het vooral wishful thinking. Ik zie wel waar het schip strandt op Terschelling. Mijn voet heeft het goed gehouden, nog een weekje de kilometers maken en dan taperen.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan90 op 08-10-2022 21:43 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigm1990
SkyR schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Dat is wel heel toevallig! Vanwaar voor jou de keuze voor Spijkenisse? Er zijn marathons dichterbij de regio Zwolle/Meppel.
In November helaas niet veel marathons in de omgeving. Door blessures was ik niet in staat tot eerder dan november een marathon te lopen. Het wordt mijn tweede marathon. In 2019 Rotterdam gelopen, echter toen in aanloop geblesseerd geraakt en dus een hele matige ervaring met de afstand :). Lees, veel wandelen na 30km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Fraggert schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
als je niet van plan bent hem ook in het verkeer te gebruiken, dan is " go big or go home" het devies, IMHO. :P

maar 300 is nog steeds een bak licht maar een heel stuk verkeersvriendelijker inderdaad :)
Trouwens bijna nergens kun je in NL trouwens na zonsopgang zonsondergang het bos in of heb je het over georganiseerde nacht-trails ?
Tijdje terug heb ik nog zitten kijken voor een lamp, ik heb eeen Fenix zaklamp thuis en dat is ook wel erg mooi spul.
Zoiets leek mij wel ook wel wat
https://www.fenix-nederla.../hoofdlampen/hm65r-t.aspx
Die heeft spot en flood, 1300, 300 en 130 lumen (1700 als abs max.)

[Afbeelding]
Ik heb zelf de Fenix HM65R gekocht en die bevalt prima. Voor in de stad in het donker hardlopen gebruik ik een andere hoofdlamp omdat daar het bandje rondgaat en niet ook bovenlangs. Die houdt het ook minder lang vol en zo gebruik ik die ook nog.

Nighttrails in Nederland gaat waarschijnlijke telkens moeilijker worden te organiseren omdat de landeigenaren, zoals natuurmonumenten of de boswachterij, dit soort activiteiten niet meer in het donker willen hebben.

RunForestRun had er ook eentje maar die zie ik zo snel niet meer
Devils Trail op Schiermonnikoog
MudSweatTrails, Monterferland Toppentrail, Koning van Spanje, Berschenhoek

En anders heb je net over de grens in België altijd nog wel wat kans op een nighttrail

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible

Infinchible

Woef!

Ik zie toevallig net op FB een nighttrail langskomen in Utrecht van Runner's World:
https://www.runnersworld....7EDcj4qJsPRB6-p3alsPdKrLY

Zelf heb ik nog meegedaan met de nighttrail in Bergschenhoek en die van Montferland. Beide erg tof om te doen! In Bergschenhoek de Petzl Myo gewonnen, die toentertijd erg veel licht gaf met +-280 lumen. Vind ik nu nog meer dan genoeg om mee buiten (in het bos) te lopen, maar zoals ik net las is dat dus allang achterhaald :D.

Ik ga morgen weer eens een trail lopen, overdag dat wel, maar het wordt de 17km bij de Hoge Veluwe Trail. Voor mij weer lang geleden dat ik zoiets gelopen heb, dus ben benieuwd hoe het gaat. Ben er een aantal jaartjes uitgeweest door nieuwe baan, studie en onderhand 2 kinderen (3 en 1 jaar oud) :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
@Hartloper en @Arjan90, bedankt voor jullie inzichten! Ongetwijfeld heeft de voortvarende start een groot aandeel gehad in het verloop van het laatste ⅓ deel. Pacing is iets wat ik ook echt nog onder de knie moet krijgen voor de marathon.

Nu even een paar dagen de benen wat rust geven en dan weer verder met het schema, met een paar lange lopen erin voor het gevoel. We gaan lekker door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reigeer
Krylinck schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:59:
@Reigeer ik zou eens met een sportpodotherapeut aan de slag gaan om te kijken wat er verbeterd kan worden. Die kan ook rekening houden met de kans op blessures. Zelf klussen heb ik ook lang gedaan en helpt niet bepaald mee. Je krijgt niet per se last van een exostose, maar een beetje bescherming is wel op zijn plaats. Ik heb overigens jarenlang mijn hielstukken kapotgelopen zonder dat de schoen uit elkaar viel. Uiteindelijk waren het de hielen die het begaven, dat was wat jammer.
Bedankt voor de tip, ik zal er eens naar zoeken in de buurt en eens informeren of deze me kunnen helpen :)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 08:55
Af en toe post ik iets in dit topic, maar ik lees vooral jullie berichten om daar iets van op te steken en voor motivatie. Om iets terug te doen voor deze gezellige hardloop-community zal ik morgen mijn Chicago marathon ervaring met jullie delen. Ik hoop rond de 3:30 te finishen. Dat gaat een flinke opgave worden met mijn voorbereiding :X. Het wordt, na Berlijn, mijn tweede major.

Tot nu toe bevalt Chicago me erg goed! De stad, met 9 miljoen inwoners, leeft enorm. Je hoeft je hier nooit te vervelen. Sommige dingen zijn typisch over de top Amerikaans, maar hey, dat hoort bij de beleving en charme van een Amerikaanse marathon.

Gisteren (voor mij vrijdag) ben ik naar een gigantische Expo geweest om mijn startnummer op te halen. Nike doet hier goede zaken. De merchandise is niet aan te slepen.

Vandaag meegedaan aan de 5k-loop om alvast de sfeer te proeven, zodat ik morgen iets relaxter van start ga. De start is om 07:30 (14:30 in NL), dus ik zal vroeg op moeten staan om op tijd te ontbijten en in het startvak te staan.

Bedank voor al jullie berichten met inspiratie. I'll keep you posted!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Krylinck
Succes @Eric1985! Een vriend van me loopt hem daar ook en ik begrijp van jullie beiden dat het een heel mooi evenement is.

Ik zoek het iets dichter bij huis en ben net gearriveerd in Eindhoven. 10u is de start. Zenuwachtiiiig!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:11

Secsytime

Automagisch

Succes iedereen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Goede omstandigheden voor Eindhoven vandaag, aan het weer zal het niet liggen. Succes allemaal (ook voor de rest die vandaag een georganiseerde loop heeft).

[ Voor 25% gewijzigd door Arjan90 op 09-10-2022 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Succes aan iedereen die vandaag zijn eerste of zijn zoveelste loop heeft. Moge alle doelen maar behaald worden.

Voor mij is het vandaag nagenieten met zware benen van de duurloop van gisteren. Blijkbaar toch dieper moeten gaan dan ik dacht.. Morgenochtend weer op pad, maar dat zal dan wel een kort rondje worden. Dan ergens deze week nog wat tempowerk en als het een beetje past zaterdagochtend nog een langere duurloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:21
Kire88 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:54:
Hier gisteren de 10km gelopen waar ik vanaf begin augustus naartoe gewerkt heb. Het doel was onder de 50 minuten te lopen en het is 48.17 geworden volgens de officiele tijdregistratie. Vanaf km 6 was het wel echt doorzetten om het tempo op niveau te houden. Maar blij met het resultaat.

Vandaag wel wat last in de liesstreek van mijn rechterbeen. Hoop dat dit snel weer wegtrekt. Nog niet zoveel ervaring met dit soort races, dus de vraag of dit soort pijntjes erbij hoort of dat ik even wat op moet passen?

En het bewijs:
Check out my activity on Strava: https://strava.app.link/sCdYz7BpPtb
Succes iedereen vandaag!

Wou nog even terugkomen op mijn bovenstaande post na mijn 10km van vorige week. Na 4 dagen rust afgelopen vrijdag een rustige 5km geprobeerd. Het voelde helaas niet goed nog.

Ben nu een beetje gaan twijfelen aan de oorzaak. Ik vermoed overbelasting, maar het is ook een beetje beginnen opspelen nadat ik nieuwe schoenen heb aangeschaft (begin septemmber, brooks ghost 14). Dus ergens twijfel of het toeval is.

Het lijkt me een goed idee om echt even een week niks te doen en dan weer eens rustig te proberen?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 22:02
Het valt mij nu pas op, aangezien ik op zoek naar een georganiseerde trail, dat de kalender sinds corona behoorlijk leeg is. Normaliter bouw ik mijn afstanden gedurende de koudere maanden uit van 10 naar +/- 30km, echter is het daar afgelopen jaar niet van gekomen door de aanschaf van een gravelbike. Zodoende start ik nu met opbouwen en wil ik medio januari een trail van 20-25 lopen in Nederland. Ik kom enkel de Polar Bear Trail (Maastricht) tegen. Iemand anders nog tips voor het Oosten van het land (ergens tussen Enschede - Vaals)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Kire88 Rust kan helpen, maar overbelasting heeft wel een oorzaak. Die moet je vinden en oplossen. Zo op afstand kan ik daar bij jou geen zinnig woord over zeggen, ik ken je schema, opbouw, etc. niet.

Na een 10km voluit pijntjes hebben is op zichzelfstaand niet gek. Dat zou echter normaal gesproken wel weg moeten zijn na een paar dagen. Bij twijfel kun je altijd even buurten bij een fysio voor advies. Die kunnen je even goed nakijken en tips geven voor bijv. trainen van bepaalde spiergroepen. Je zegt dat het nu niet goed ging, wat bedoel je daarmee? Had je last aan het begin, aan het einde, de hele loop? Belangrijke is dat je spieren en pezen doorbloed houdt bij blessures, zodat je lichaam het kan herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
Arjan90 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:18:
@Kire88 Rust kan helpen, maar overbelasting heeft wel een oorzaak. Die moet je vinden en oplossen. Zo op afstand kan ik daar bij jou geen zinnig woord over zeggen, ik ken je schema, opbouw, etc. niet.

Na een 10km voluit pijntjes hebben is op zichzelfstaand niet gek. Dat zou echter normaal gesproken wel weg moeten zijn na een paar dagen. Bij twijfel kun je altijd even buurten bij een fysio voor advies. Die kunnen je even goed nakijken en tips geven voor bijv. trainen van bepaalde spiergroepen. Je zegt dat het nu niet goed ging, wat bedoel je daarmee? Had je last aan het begin, aan het einde, de hele loop? Belangrijke is dat je spieren en pezen doorbloed houdt bij blessures, zodat je lichaam het kan herstellen.
Bedankt voor je reactie :) zal proberen iets meer achtergrond te geven, maar begrijp dat het lastig zal zijn er iets nuttigs van te zeggen van een afstand :)

Er moet inderdaad een oorzaak zijn, vandaar mijn twijfel over de schoenen omdat dit ook het moment is dat het is begonnen met opspelen. Zeker niet hinderlijk maar het was er wel ergens. Ik schoof dit echter op het 'wennen aan nieuwe schoenen'.

Over mijn opbouw. Begin juni begonnen. Daarvoor af en toe eens wat voetballen 1x in e week. In juni en juli grofweg 2 keer per week lopen. Vanaf augustus begonnen met een schema dat toewerkte naar de 10km begin oktober. Dit kwam neer op 3 keer per week lopen, inclusief intervallen en opbouwen van de duur, meestal de derde loop van de week. Max een uur en 20 minuten (14km). Strava zegt dit ervan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpWlGYzygFCiuk6gYKiER1SwNNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T82c4pjiwAawdpRmNHoqVErR.jpg?f=fotoalbum_large

Aangaande mijn laatste loop. Had last vanaf het begin en tijdens de hele loop. Het is niet ontzettend pijnlijk (vandaar dat ik zeg het voelt niet goed) maar heb wel het gevoel dat mijn lichaam de loopvorm probeert aan te passen. Het zit dus bij de lies en voelt als een pees/aanhechting. Daarnaast voelt het ook een beetje dat ik door mijn heup 'heenzak' waardoor het voelt alsof alle energie eerder wegzakt dan dat ik het effectief gebruik.

Zal voor nu sowieso proberen om in beweging te blijven zonder veel belasting.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Ik zou vooral even naar de fysio gaan. Ondanks dat je al voetbalde is je opbouw behoorlijk vlot gegaan, sneller dan wordt geadviseerd bij beginnende lopers. Bij voetbal heb je bovendien veel keren en draaien op vaak een zachte ondergrond, wat het een andere belasting maakt dan hardlopen. Conditioneel kan je lijf het aan, maar je pezen zijn niet gewend aan de continue herhalende belasting tijdens het lopen. Daar kan je nu wat last van hebben, dan is rust vaak een oplossing maar het kan geen kwaad om even een dubbelcheck te doen.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:42

Dazzler2120

FP ProMod
Zo, vandaag was het D-Day! Eerst vroeg uit de veren om F1 te kijken... 2 bruine boterhammen met pindakaas ergens rond half 9 gesmeerd. Ontbijtje zat er iig in.
spoiler:
Vervolgens een leuke race nog gezien.. Wel, niet, wel, niet?

Achja. Ik moet gaan Er komt vanmiddag nog bezoek over de vloer voor mijn verjaardag van afgelopen week, dus ik moet een beetje op tijd terug zijn. Vandaag stond de afsluiting van mijn opbouw naar 10km op de planning. Ik wilde 10km voluit doen. Vooraf een route uitgestippeld die iets over de 10km uit kwam, prima - geeft me nog even in en uitwandel tijd.
Eerst nog even Whatsapp checken voor nogmaals de F1 uitslag te bekijken;
spoiler:
Tóch wel?! Belachelijk maar Verstappen is wereldkampioen _/-\o_

Vervolgens gelletje in mijn mik gegooid en begonnen met lopen. Redelijk tempo opgezet, benen voelden goed. Prima. Doeltijd was vastgesteld o.b.v. de voorspelde pace van mijn horloge; 1 uur en 3 minuten. Ofwel 6'20" / km.
Begonnen op ongeveer 5'30" / km - zo bouw ik wat 'buffer' op voor straks was de gedachte. En zo tikten de km's voorbij. Voor ik het wist had ik de 5km er al op zitten met een PR van 27'44" - we zijn lekker op weg! Maar ik merkte ook dat ik wat vermoeiing begon te voelen. Niet gek, ik was voor mijn doen intervaltempo aan het lopen... Maar dan zonder te intervallen. Tempo íets terug laten zaken maar wel vast proberen te houden rond de 5'50"/km. En dat lukte. Dat lukte heel goed.
6km kwam voorbij, vervolgens op naar de 7 km. Nog 3... Nog 2,7.... Nog 2,4... Man wat duurden die laatste 3km lang. Nog één km. Shit, wegafzetting / wegwerkzaamheden. Ach dit is waar het trailen mij op voorbereid heeft, gewoon tussen de graafmachines over de onverharde weg doorknallen.

En toen, 10km! Het lukte! 10 km in 57'20". Vooraf totaal niet verwacht dat het in deze tijd zou lukken, maar dat deed het wel.
Aan het einde van mijn 10km had ik zoiets van, even 100m doorlopen - 100m doorlopen... Anders zegt Strava dadelijk nog iets anders! Maar toch vrij snel na de 10km moeten stoppen omdat ik gewoon aan het janken was :X
Dit is voor mij toch wel een belangrijke mijlpaal geweest. Eentje waar ik nu precies een half jaar naartoe heb gewerkt. Ik heb een periode gehad waarin ik mij totaal nergens voor interesseerde of kon motiveren, behalve het hardlopen. De stress van afgelopen periode kwam er op dat moment even uit.

Op een bankje gezeten, even uitjanken en puffen - mensen die gekke gezichten trokken, maar ze konden vgm niet echt zien of het nu allemaal zweet of tranen waren.

Maar man, wat een geweldig gevoel dat het gelukt is.
Het smaakt iig naar meer.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:15
Koenbr schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:05:
Iemand anders nog tips voor het Oosten van het land (ergens tussen Enschede - Vaals)?
Als het goed is wordt ieder jaar de St Thomas trailrun georganiseerd. Afgelopen jaar was het een aparte gpx editie. Maar ik ga er vanuit dat het deze keer normaal is. Op de site zie ik er echter nog niks van:
https://www.udiros.frl/sintthomastrail
Ben zelf regelmatig aan het checken.
Het is wel wat noordelijker dan je bedoelt misschien.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Lekker gewerkt @Dazzler2120!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 22:02
sander_g schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

Als het goed is wordt ieder jaar de St Thomas trailrun georganiseerd. Afgelopen jaar was het een aparte gpx editie. Maar ik ga er vanuit dat het deze keer normaal is. Op de site zie ik er echter nog niks van:
https://www.udiros.frl/sintthomastrail
Ben zelf regelmatig aan het checken.
Het is wel wat noordelijker dan je bedoelt misschien.
Leuk om te lezen en bedankt voor de tip! Jammer alleen dat het ‘iets’ te noordelijk is en net iets te vroeg in het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Arjan90 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:05:
Ik zou vooral even naar de fysio gaan. Ondanks dat je al voetbalde is je opbouw behoorlijk vlot gegaan, sneller dan wordt geadviseerd bij beginnende lopers. Bij voetbal heb je bovendien veel keren en draaien op vaak een zachte ondergrond, wat het een andere belasting maakt dan hardlopen. Conditioneel kan je lijf het aan, maar je pezen zijn niet gewend aan de continue herhalende belasting tijdens het lopen. Daar kan je nu wat last van hebben, dan is rust vaak een oplossing maar het kan geen kwaad om even een dubbelcheck te doen.
Bedankt voor het advies. Ben ook van zin om meer mobiliteits en krachtoefeningen in te passen tussen de loopdagen door.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vandaag op pad naar Hoenderloo voor de HogeVeluweLoop.

Ik had me opgegeven voor de 17km Trailrun ( F U @Roozzz :P ) en dat zooitje ongeregeld was mooi als eerste aan de beurt om 10:30.
Wat een enorm festijn zeg, dikke circustenten, overal verkeersregelaars, organisatiemensen, en haast afgeladen bos met toeschouwers (het is geen rdam marathon, maar dit had ik niet verwacht ;) ).

Lekker fris beginnetje, prachtig droog weer met een zonnetje.

Gezellige loop onderweg, 2 lopers uit het zand getrokken en met de laatste het laatste stuk richting finish gerent. Laatste stukje sprintje aangezet en over de matten in 1:45ish. Wel jammer dat mijn Forerunner (en die van meer lopers bleek later) nog niet eens de 16km lieten zien. Mijn loop was 15,79 km.

Toch blij met de uitslag, een Dam tot Damloop door het terrein in een uur en drie kwartier :P

Anyway……les feateaux :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECGrubdGMQU0Ca5OD0RpQAHEvz4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/urYeTIyvYYm08YWnOPbFHLKy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIEd8lMM9q6rDwX2jEYqPyM4S3U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WqKDGi2GQ41yzD7F6SOxlisb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrnkohaSdx9URXm0FOFTPTDl-Io=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ofyF7K27xbg4klK9FzRakxSW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vC7bV2wVbx0Ty2p0uMBDMwmpxk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aBrS4Mo1CpCHi291ej3ChZ8E.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzrGobjeK91Z3hXVDx_u7X3b4NY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PsTV05hBh99pdtnWuBMfA0KH.jpg?f=user_large

Ik heb de pannenkoeken vanavond wel weer verdient dacht ik zo *O*

Ik zal morgen nog even reageren op wat hoifdlampen, leuke verhalen en ik was nog getagd zag ik.

Last but not least, @Dazzler2120 …….. :)

wauw……mooi man……zo ging ik ook de eerste keer over de 10k streep, prachtig te lezen van je en wat goed dat het zaken losmaakt. Die ontlading…..dat is de manier om dingen los te laten, afscheid te nemen en eindelijk door te kunnen.
Mooi te lezen wat het gedaan heeft en van harte met je 2(!!!!!!!) PB’s _/-\o_

Heb je al nagedacht over je volgende mijlpaal? Heb je al een nieuwe stip op de horizon gezet?

TL;DR : lekker gewerkt, chef d:)b _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
@Fraggert Die medaille is ook wel erg cool.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

Mooie verslagen hier weer tot zover. Superprestatie @Dazzler2120, erg knap gedaan. d:)b

En die medaille is iid erg sick @Fraggert. :9~

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

@Fraggert Ms Niku wil die trail volgend jaar ook lopen voor die medaille

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Totrail @Redcoil @Niku

Schijnbaar is er elk jaar een andere, er is ook een editie geweest waar een witte fiets op “prijkte”, wat onder de lopers nogal wat verwarring en teleurstelling veroorzaakte…….het idee achter het ontwerp dat er elk jaar een design op komt waar het park De Hoge Veluwe voor staat.

Maar alleen om de route en het festijn al raad ik deze bosloop trailrun aan d:)b

Volgend jaar doe ik de 28 km :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 09-10-2022 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
Fraggert schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:24:
@Totrail @Redcoil @Niku

Schijnbaar is er elk jaar een andere, er is ook een editie geweest waar een witte fiets op “prijkte”, wat onder de lopers nogal wat verwarring en teleurstelling veroorzaakte…….het idee achter het ontwerp dat er elk jaar een design op komt waar het park De Hoge Veluwe voor staat.

Maar alleen om de route en het festijn al raad ik deze bosloop trailrun aan d:)b

Volgend jaar doe ik de 28 km :)
Die komt ook op mijn lijstje voor volgend jaar! Zo stom dat ik die nog nooit heb gelopen. Hoenderloo is om de hoek voor mij!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Uitslag is binnen :)

1h : 44 min : 18 sec. @ 17 km *

*15,79 km op mijn Forerunner 8)7

Pannenkoeken met kaas en spek verdient :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8SOQjZ-j0nBGrkVGpoNAi_bzZE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dYgC7M0bgHe05DCLzQhv4FHX.jpg?f=user_large

Nu uitbuiken met koffie :P

@InZane doen we, gezellig d:)b

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 18:36
Vandaag de marathon van Eindhoven gelopen. Voelde ongeveer anderhalve week geleden wat pijn in m'n liezen, wellicht door overbelasting. Raar dat ik daar pas last van kreeg toen ik al aan het taperen was, maar ik besloot naar m'n lichaam te luisteren en heb daarom de laatste trainingen voor een groot deel overgeslagen.

Ik kan dus niet zeggen dat ik vol zelfvertrouwen begon. De eerste 21 km gingen prima. Ik kon m'n beoogde tempo van 5:20 min/km goed volhouden en m'n hartslag bleef laag. Na ongeveer 30 km werd het lastiger, en na 35 km wilde m'n benen gewoon echt niet meer. Eigenlijk het scenario dat de ervaren marathonlopers altijd schetsen. Toch door gelopen op karakter, en uiteindelijk gefinished in 3:53:30. Eigenlijk niet slecht voor een eerste marathon, en zo'n ouwe kerel als ik (M45). Maar een paar weken geleden had ik stiekem ingezet op 3:45:00. Dat was vandaag echt onhaalbaar. Ik ben moe, maar tevreden met m'n resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 22:42
Fraggert schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:23:
Vandaag op pad naar Hoenderloo voor de HogeVeluweLoop.

Ik had me opgegeven voor de 17km Trailrun ( F U @Roozzz :P ) en dat zooitje ongeregeld was mooi als eerste aan de beurt om 10:30.
Mooi werk. Maar wat heb ik gedaan? Had je liever de lange afstand gelopen? :D

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 09-10-2022 19:38 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:42

Dazzler2120

FP ProMod
@Fraggert Nee eigenlijk nog niet. Op zich voor de inspanning die ik gedaan heb (52 minuten met een hartslag van boven de 180 gelopen) voel ik me nu 's avonds nog best prima. Had ook aan het einde van de 10km het gevoel dat ik op dit tempo gewoon nog verder zou kunnen lopen als ik dat wilde / dat mijn doel was. Die 10km was wel echt een mentale barrière.

Nu even een paar dagen rust en daarna weer even een paar weken op de huidige intensiteit een beetje kijken wat ik wil doen daarna. Wellicht wat tips inwinnen van de atletiek vereniging voor een mooi volgend doel.
Idealiter zou ik nu puur op mijn tempo gaan werken. Maar nog geen idee hoe ik dat precies moet gaan inrichten zonder het trainingsvolume zelf te verhogen.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
We wachten nog op het verslag van Krylinck, die in Eindhoven een supervlakke en supersnelle debuutmarathon gelopen heeft ! _/-\o_

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Infinchible

Infinchible

Woef!

Fraggert schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:05:
Uitslag is binnen :)

1h : 44 min : 18 sec. @ 17 km *

*15,79 km op mijn Forerunner 8)7

Pannenkoeken met kaas en spek verdient :P

[Afbeelding]

Nu uitbuiken met koffie :P

@InZane doen we, gezellig d:)b
Lekker, geniet ervan!

Hier was hij ook veel te kort, maar dat was bij iedereen zo. Heb na de loop nog met de organisator gesproken, die snapte er niets van. GPX was ook 16,5km, deze had de loper die als 3e eindigde gevolgd via horloge, maar kwam ook maar uit op 15,5km.

Vond het zelf ook een heerlijke loop vandaag, het enige minpuntje is het mulle zand in de eerste paar kilometers :+ , uiteraard te hard gestart, dus dat was wel even afzien. Daarna redelijk goed op kunnen pakken en de trappetjes en de bospaden daarna gingen wel lekker. Toen ik ineens het bordje nog 1km zag op 14,5km was het even vreemd, maar gelukkig niets gemist en was het gewoon iets te kort.

Helaas kon ik niet aanhaken bij de nummer 3, dus heb eigenlijk de hele trail alleen op de 4e positie gelopen. Kon ik me in ieder geval goed concentreren. :+

Strava or it didn't happen:
https://www.strava.com/activities/7934754849

Mijn schoeisel vandaag;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhRQxHd5CRnh-yV7F7Va1rSRDh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Q2QiNfwDAVX8EDMPspa6J8o.jpg?f=fotoalbum_large

Rest van de lopers ook top gelopen, mooie verslagen uit Eindhoven en andere loopjes! _/-\o_

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:15
Vandaag was dan eindelijk de dag van de ASML Marathon Eindhoven. 16 weken voor getraind en naartoe geleefd, hét moment om te zien of al die trainingen voldoende waren voor een sub 3 marathon. Dat was namelijk m’n hoofddoel. Mocht het misgaan was het B-goal m’n PR van 3:08:30, gelopen in april in Rotterdam, te verbeteren.
Getraind en van tevoren ingezet op een tijd van 2:53-2:55 (4:06-4:08 pace). Volgens mij een haalbaar en realistisch doel; de meeste racetijd voorspellers schatten een tijd van 2:48-2:55 op basis van m’n trainingen en gelopen tijden bij wedstrijden in de voorbereiding.
Gestart onder bijna ideale omstandigheden, 9 graden, weinig wind, lekker zonnetje. De eerste 2km in het gebruikelijke gedrang gelopen en wat moeite gehad een goed tempo te vinden. Toen het wat uitdunde geprobeerd een groepje te vinden dat een fijn tempo liep. Uiteindelijk aangesloten bij een man of 8 die lekker doorliepen, alleen bleek het tempo flink hoger te liggen dan eigenlijk de bedoeling was. In eerste instantie liepen we rond de 4:00 en later ging het nog sneller met een paar K in 3:54-3:56, dik 10 sec sneller dan waar ik voor het getraind. Ik wist dat het eigenlijk te snel was en ik moest een keuze maken om ze te laten gaan of om toch te blijven volgen. Onder het motto ‘de dood of de gladiolen’ :+ toch besloten zo lang mogelijk met ze mee te lopen. Wat ook meespeelde was dat ik 2 weken geleden de HM in 1:18 had gelopen, wat in theorie een sub 2:50 marathon mogelijk zou moeten maken, dus 4:00 pace was zo gek nog niet. Tot km 25 ging dit eigenlijk ook wel heel erg goed.
Uiteindelijk de eerste helft gelopen in 1:23:54 (3:58/km). Op 30K zat ik nog steeds op een <4:00 gemiddelde (1:59:46). Ik had op km 25 de groep al laten gaan, omdat ik merkte dat het toch echt te hard ging (het leek ook wel of ze steeds sneller gingen lopen).
Goed, nog niks aan de hand, ik liet het tempo zakken naar 4:20/km en dat zou, met de opgebouwde marge, nog steeds voldoende zijn voor een tijd van 2:52, ruim sneller dan m’n doel.
Maar in km 37 ging het helemaal mis. Opeens kreeg ik vol kramp in m’n rechter hamstring, iets wat ik niet echt had voelen aankomen. Kon geen stap meer zetten en heb even aan de kant gestaan om te proberen de kramp eruit te rekken. Na een tweetal minuten ging het weer een beetje, even gewandeld en daarna op een aangepast tempo weer gaan rennen. Hopende dat ik de resterende 5km op een rustig tempo kon uitlopen. Ik had gelukkig nog steeds ruim voldoende marge voor die sub 3, snel rekende ik uit dat ik de laatste paar km gemiddeld boven de 5:00/k kon lopen en nog steeds onder de 3 uur zou uitkomen. Maar het was duidelijk dat het een lijdensweg zou worden. 7(8)7
In km 41 kreeg ik nog een keer kramp, dit keer in m’n linker hamstring. Gelukkig iets minder heftig dan de vorige, en na een klein minuutje kon ik weer door. Er leek geen einde aan de laatste kilometers te komen, maar ik heb gelukkig rennend de finish gehaald in een tijd van 2:58:18. Doel toch nog gehaald! Niet helemaal de tijd die ik van tevoren had gehoopt, maar wel een PR van 10 minuten dus ik kan niet anders dan dik tevreden zijn voor pas m’n tweede marathon. Daarnaast ook wetende dat er in potentie nog (veel) meer in het vat zit. *O*
Het was zeker een enerverende ervaring en heb weer een hoop lessen geleerd! Stiekem natuurlijk wel benieuwd wat voor tijd erin had gezeten als ik iets rustiger was gestart, zeg een tempo van iets boven de 4 min/k. Had ik dan ook kramp gekregen? Ik zal het nooit weten. >:)
Er waren veel snelle lopers trouwens, mijn tijd was slechts genoeg voor een 320e plek. :+

Strava linkje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOUNypShC4AGsJ8Sb52KnaCEPpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gHnvcHYiX0Jl8ni0bKpUa7qa.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 22:31
Vandaag 1x marathon Eindhoven gelopen ( in 2014 iron Viking gelopen maar is echt anders )

Tot km 25 lekker gelopen en had de pacers van 3:45 in zicht. Hierna werden beentjes wat moe, bij km 32 schoot het in mijn onder rug ( te weinig tot geen core stability gedaan) hierna moest ik paar keer noodgewongen even wandelen. Uiteindelijk in 4:03 binnen gekomen. Al met al tevreden maar met betere voorbereiding zit er denk ik volgende keer wel meer in.
Pagina: 1 ... 202 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.