Goedemorgen
Mijn naam is Frank en lees al een tijdje mee, maar nog nooit iets echt gepost.
Zelf zit ik niet bij een AV club of heb ik hardloop vrienden waar ik mijn vraag kan voorleggen, dus dan maar hier proberen
Mijn hardloophistorie
Begonnen in 2013
2015-2018 - gefocust op Triathlon met in 2016 de Ironman in Maastricht
Toen kind gekregen dus weer terug gegaan naar alleen hardlopen
2019 - 100k op de weg in 10:00:31
2019 - 10k in 38:34
2019 - 42.2k in 2:59:34
2021 tot nu - veel trail ultra afstanden, self supported. En een paar ultra trail wedstrijden tot 100k
Sinds corona ben ik vooral gefocust op afstanden boven de marathon. Ik merk dat bij events van 50k en vooral 100k dat het vooral meer uitlopen is ipv racen. En als ik terug kijk op 2019 merk ik toch dat het racen mij meer aanstaat.
Daarom heb ik besloten om vanaf volgend seizoen weer terug te gaan naar de 10k en vanaf daar weer rustig op te gaan bouwen naar 50k en heeeeel misschien 100k. Komt ook omdat ik weer bezig ben met een opleiding naast mijn baan en wat minder tijd wil/kan vrij maken voor hardlopen.
Maar waar staan we nu? ik heb al een hele tijd geen 10k weg wedstrijd gelopen, maar vermoed dat ik hem nu finish in 41-42 minuten.
In eerste instantie zou ik dan ook terug willen naar de 38 minuten en vanaf daar kijken of er nog wat rek in zit of dat ik dan naar de halve marathon ga.
Maar hoe pakken we dit aan? Eigenlijk heb ik tot aan corona met een coach gewerkt en sinds dien doe ik het zelf. Ik heb dus wat ervaring met het plannen naar een ultra, maar dit is vooral lange afstanden lopen en zo nu een dan een interval en tempo loopje. Maar dit is nergens op gebaseerd, meer wat mij leuk leek om te doen
Op zich sta ik ook wel weer open voor een hardloop coach, maar die worden ook maar duurder en duurder. Dat ik dacht ik doe het zelf volgens een kant-en-klaar plan/methode.
Ik heb een coach/schema/methode niet nodig om een stok achter de deur te hebben of om gemotiveerd te blijven, maar meer om de juiste training te doen om ook echt sneller te worden en voor mij het maximale eruit te halen.
Heb al naar verschillende methodes/schema's gekeken, maar er zijn er zoveel (McMillan, Daniels, Verheul/Duurloopmisverstand, Fritzgerard (80/20), Pfitzinger) dat ik ook niet meer echt weet wat voor mij de juiste is (En dit verschilt per individu natuurlijk ook weer).
Op zich sprak de methode uit het boek Duurloopmisverstand mij wel aan, maar het boek is al wat ouder. Recensies die ik lees ook wel en daarom heb ik het gevoel dat deze methode misschien wat gedateerd/achterhaalt is.
80/20 schema's van Fritzgerard volg ik nu tot volgende week zaterdag voor de Indian Summer Ultra. Op zich wel een okeey plan, maar sneller wordt er niet echt door. Maar misschien is dat ook niet de intentie van dit schema. Echter hun 10k schema is in de basis niet veel anders dan mijn huidige 100k plan, dus weet niet of dit nu de juiste is voor mij.
Verder heb ik geen ervaring met alle andere methodes/schema's.
Wat zoek ik nu? Ervaring van methodes/schema's of zelfs coaches.