Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Krylinck schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:09:
[...]

Zone 4 van de hoeveel zones? Ik hanteer er 5 dus dat zou niet helemaal goed zitten dan :p ik loop zelf dat soort afstanden in zone 2, zone 3 is de hartslag/het tempo dat je een uur vol kunt houden.

Met maanden tot jaren van frequente aerobe training neemt de hartslag op een voor jou laag tempo steeds wat af. Zo zat ik vorig jaar op een hartslag van circa 155 bij een tempo van 4:25/km en nu is dat 135.
Zone 4 van de 5. Ik kom eigenlijk niet in zone 3 (minder dan 153). Mijn max is 190, en ik probeer onder de 170 te blijven, dat kan ik goed en lang volhouden.

Edit: voor de 30km zat ik zo'n 2.5 uur in zone 4 met een gemiddelde hartslag van 166.

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 27-09-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Roozzz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:13:
[...]

Bonusvraag, welke zone-indeling hanteer je (HRmax, HRR, lactaat, ...?) en hoe je de input daarvoor bepaald?

Zone 4 is voor mij namelijk treshold (de lactaatdrempel of VT2 van @SkyR) en daarmee zeker niet iets dat ik een marathon vol kan houden :+

Voor het beeld, is dit een tempo waarbij je een normaal gesprek kan voeren, of enkele zinnen kan zeggen, of enkele woorden? Dat vergelijkt lekker makkelijk, zonder in alle nuances rond hartslagzones verzeild te raken :P
Normaal gesprek voeren. Wel met wat stokkende ademhaling, maar het is voor mij goed vol te houden. Zoals ik hierboven al zei, in ieder geval 2.5 uur. Zone 3 is irritant langzaam en bovendien ga ik daar zeer gemakkelijk boven.

Edit, ik bereken dus op basis van de HR max (190) en mijn zone 4 loopt tot 172.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 27-09-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 22:21
RoD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:19:
[...]

Normaal gesprek voeren. Wel met wat stokkende ademhaling, maar het is voor mij goed vol te houden. Zoals ik hierboven al zei, in ieder geval 2.5 uur. Zone 3 is irritant langzaam en bovendien ga ik daar zeer gemakkelijk boven.

Edit, ik bereken dus op basis van de HR max (190) en mijn zone 4 loopt tot 172.
Check, dat klinkt als een inspanning waarop een marathon werkt :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Roozzz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:24:
[...]

Check, dat klinkt als een inspanning waarop een marathon werkt :)
Dank voor de bevestiging, fingers crossed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-09 13:13
Roozzz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:13:
[...]
Bonusvraag, welke zone-indeling hanteer je (HRmax, HRR, lactaat, ...?) en hoe je de input daarvoor bepaald?
Ik gebruikte aan het begin de HRmax methode, omdat dit eigenlijk standaard ingesteld werd door de Samsung watch die ik toen had, met een max gemeten hartslag van 200. Maar op basis van gevoel van inspanning klopte dit volgens mij totaal niet. De HRR methode kwam dichter in de buurt. Dit was mijn indeling op basis van HRR:

Z1: < 147
Z2: 148 - 162
Z3: 163 - 178
Z4: 178 - 192
Z5: > 192

Maar ik heb door de afgenomen Vo2max inspanningstest van gisteren nu een daadwerkelijk met een test gemeten bepaling van de zones*. Hier is de volgende indeling uitgekomen:

Z1: < 146 slagen per minuut.
Z2: 146 - 168 slagen per minuut (VT1).
Z3: 168 - 187 slagen per minuut (VT2).
Z4: > 187 - 194 *
Z5: > 194 *

* Kanttekening hierbij is dat ik niet boven de 187 gekomen ben, maar wel direct na het stoppen het gevoel had dat er meer in de tank zat. Die tussengrens heb ik niet bereikt, de test is ook nooit echt zó zwaar geworden voor mijn gevoel dat ik echt in die bovenste zones kwam en écht kapot ging qua ademhaling/verzuring. Het was veel meer mentaal dat ik er klaar mee was.

De gemeten waarden komen in elk geval veel meer overeen met mijn gevoel van inspanning. Verschil zit hem vooral in de overgang van Z2 naar Z3, en Z3 naar Z4. Daar heb ik veel meer bandbreedte dan wat de standaard berekeningen hanteren.
RoD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:17:
[...]

Zone 4 van de 5. Ik kom eigenlijk niet in zone 3 (minder dan 153). Mijn max is 190, en ik probeer onder de 170 te blijven, dat kan ik goed en lang volhouden.

Edit: voor de 30km zat ik zo'n 2.5 uur in zone 4 met een gemiddelde hartslag van 166.
Kloppen je zones dan wel? Dit is denk ik op basis van een zoneverdeling berekend met HR max? Ik vermoed dat voor mensen met een hogere maximale hartslag (zoals ik ook heb) de berekening met Heart Rate Reserve, (HR max - HR rest) * intensiteitspercentage + HR rest, nauwkeuriger is. Als jouw rusthartslag dan bijvoorbeeld 52 is, dan blijf je met een hartslag van 166 nog in zone 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

SkyR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:37:
[...]

Ik gebruikte aan het begin de HRmax methode, omdat dit eigenlijk standaard ingesteld werd door de Samsung watch die ik toen had, met een max gemeten hartslag van 200. Maar op basis van gevoel van inspanning klopte dit volgens mij totaal niet. De HRR methode kwam dichter in de buurt. Dit was mijn indeling op basis van HRR:

Z1: < 147
Z2: 148 - 162
Z3: 163 - 178
Z4: 178 - 192
Z5: > 192

Maar ik heb door de afgenomen Vo2max inspanningstest van gisteren nu een daadwerkelijk met een test gemeten bepaling van de zones*. Hier is de volgende indeling uitgekomen:

Z1: < 146 slagen per minuut.
Z2: 146 - 168 slagen per minuut (VT1).
Z3: 168 - 187 slagen per minuut (VT2).
Z4: > 187 - 194 *
Z5: > 194 *

* Kanttekening hierbij is dat ik niet boven de 187 gekomen ben, maar wel direct na het stoppen het gevoel had dat er meer in de tank zat. Die tussengrens heb ik niet bereikt, de test is ook nooit echt zó zwaar geworden voor mijn gevoel dat ik echt in die bovenste zones kwam en écht kapot ging qua ademhaling/verzuring. Het was veel meer mentaal dat ik er klaar mee was.

De gemeten waarden komen in elk geval veel meer overeen met mijn gevoel van inspanning. Verschil zit hem vooral in de overgang van Z2 naar Z3, en Z3 naar Z4. Daar heb ik veel meer bandbreedte dan wat de standaard berekeningen hanteren.

[...]

Kloppen je zones dan wel? Dit is denk ik op basis van een zoneverdeling berekend met HR max? Ik vermoed dat voor mensen met een hogere maximale hartslag (zoals ik ook heb) de berekening met Heart Rate Reserve, (HR max - HR rest) * intensiteitspercentage + HR rest, nauwkeuriger is. Als jouw rusthartslag dan bijvoorbeeld 52 is, dan blijf je met een hartslag van 166 nog in zone 3.
Daar moet ik dan maar eens wat mee doen. Want ik zit eigenlijk altijd in zone 4, dus zo'n berekening op basis van HRR lijkt dan beter aan te sluiten bij de daadwerkelijke inspanning.

Edit: mijn hartslag in rust is 48, dus dan loopt mijn zone 3 tot 169 en mijn zone 4 tot 176. Dat klinkt al beter en sluit ook beter aan bij het gevoel :)

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 27-09-2022 13:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 22:16

3DDude

I void warranty's

@RoD onderschat knie'en niet, je kunt altijd oefeningen van kneesovertoesguy proberen om ze sterker te maken. ik mis namelijk wel of je ze trained of gewoon alleen hardloopt. ;)

Knieen trainen heb ik zelf ook gedaan (slee met 80KG ligt op zolder hier haha).
Ik had zelf al last met fietsen van mn knieen (sloeg nergens op) na een aantal keer met die slee ging dat weg. (dat ik na mijn knieen had geefixt kreeg ik last van achillespezen, want dat is volgende schakel die de klap op vangt vergeet ik maar even haha).
YouTube: Number One Exercise to BULLETPROOF Your Knees! | Knees Over Toes Guy
Of:
YouTube: Knee Pain? Here's How to Exercise Your Knee ABILITY
Of: Met een slee achteruit lopen.
YouTube: Bulletproof Your Knees | Stronger in 5! Ft. Knees Over Toes Guy

Probeer is een oefening hiervan zou ik zeggen RoD :) (je bent ook welkom om hier slee + achteruit lopen te proberen).

Na mijn osteopaat verhaal gaat het langzaam beter, maar er is nog wel werk aan de winkel met ongein die ik nooit trainde: YouTube: How To Fix A Left AIC Pattern - Steps For Resolving Asymmetry zoals de oefeningen in deze video voor je heup flexibiliteit (als je de uitleg wilt skippen scrol naar halverwege).
man wat doet dit pijn, maargoed weer iets om te trainen waarvan je nooit wist dat het kon.

[ Voor 12% gewijzigd door 3DDude op 27-09-2022 13:55 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:05
Ach, zones... ik blijf het een beetje een random nr generator blackbox loterij met trek wat kaarten die je leuk vindt vinden :P

Ik train er wel op, in mijn geval op lactaat treshold, maar in echte 'wedstrijdloopjes' slaat het 9 vd 10x nergens op bij mij.

Bijvoorbeeld mij amsterdam marathon vorig jaar, als ik terugkijk heb ik bijna 2:30 uur in zone 5 gelopen (>161bpm) en de rest in zone4 (net geen half uur). Als ik hartslag even terugkijk idd grotendeels 162-166 ongeveer. Mijn max is net geen 180 btw... (Dit is met een hartslagband allemaal).

Blijkbaar door de spanning voor de start was mijn hartslag toen al hoog zone 3 :P

Halve marathon? Een respectabele 96%, oftewel 1:19u, in Z5... hartslag daar tussen de 164-169.

Ok, waarschijnlijk zijn dus de zones niet helemaal goed ingesteld en misschien door fitheid dat ik een hogere zone ook nog eens langer vol kan houden?

Maar er zijn zoveel varianten, zoveel zones, zoveel meet-methodes, etc dat het meer een 'ach, kies er maar 1 en kijk maar of dat een beetje bevalt en ok lijkt' naar mijn gevoel. En dat gecombineerd met nauwkeurigheid van dagelijkse metingen en algoritmes.

Overigens ook een inspanningstest gedaan en daar kwam wel een hogere lactaat hartslag uit (richting de 169) hoewel ik daar blijkbaar niet helemaal uitgerust of goed hersteld aan begonnen was (lactaatwaarde was aan de start al hoger).

Volgens Garmin is mijn LTRH dan weer een 160bpm bij een tempo van 3:45-ish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 16:48
m0ridin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:44:
Ach, zones... ik blijf het een beetje een random nr generator blackbox loterij met trek wat kaarten die je leuk vindt vinden :P

Ik train er wel op, in mijn geval op lactaat treshold, maar in echte 'wedstrijdloopjes' slaat het 9 vd 10x nergens op bij mij.

Bijvoorbeeld mij amsterdam marathon vorig jaar, als ik terugkijk heb ik bijna 2:30 uur in zone 5 gelopen (>161bpm) en de rest in zone4 (net geen half uur). Als ik hartslag even terugkijk idd grotendeels 162-166 ongeveer. Mijn max is net geen 180 btw... (Dit is met een hartslagband allemaal).

Blijkbaar door de spanning voor de start was mijn hartslag toen al hoog zone 3 :P

Halve marathon? Een respectabele 96%, oftewel 1:19u, in Z5... hartslag daar tussen de 164-169.

Ok, waarschijnlijk zijn dus de zones niet helemaal goed ingesteld en misschien door fitheid dat ik een hogere zone ook nog eens langer vol kan houden?

Maar er zijn zoveel varianten, zoveel zones, zoveel meet-methodes, etc dat het meer een 'ach, kies er maar 1 en kijk maar of dat een beetje bevalt en ok lijkt' naar mijn gevoel. En dat gecombineerd met nauwkeurigheid van dagelijkse metingen en algoritmes.

Overigens ook een inspanningstest gedaan en daar kwam wel een hogere lactaat hartslag uit (richting de 169) hoewel ik daar blijkbaar niet helemaal uitgerust of goed hersteld aan begonnen was (lactaatwaarde was aan de start al hoger).

Volgens Garmin is mijn LTRH dan weer een 160bpm bij een tempo van 3:45-ish.
Je bent net iets sneller / getrainder dan ik, maar toevallig liggen onze waardes (ook hartslag en drempelwaarde) echt dicht bij elkaar in de buurt. Ik zie dezelfde getallen dus denk dat het wel klopt wat je zegt. :) Maar met max van rond de 180, dan is 164-169 toch nog geen Z5? Zou dan ongeveer de drempel zijn en dat is Z4.

Wat is voor jou de reden om met hartslagband te lopen?

Ik gebruikte het vooral met intervaltraining omdat ik tijdens 2 min rust weer onder de 130 wou komen (waarom, weet ik niet, dat voelde goed). Nu tijdens duurlopen ook steeds vaker om, waarbij rond de 135 m’n streven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-09 23:19
sander_g schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:37:
[...]

Alhoewel het leuk is om jezelf aan anderen te meten, en ik soms in mijn M50 categorie niet slecht scoor, heb ik me toch voorgenomen vooral met mezelf te vergelijken. Zolang de relatie voorbereiding vs. resultaat stand houdt vind ik het prima. Niettemin sluit ik niet uit dat er ooit nog eens 2,5 minuut af gaat. ;)
Het was dan ook met een vriendschappelijke knipoog, hoor. Bij hardlopen loop je vooral tegen jezelf en tegen de klok. En wetende dat het M50 is vind ik het nog indrukwekkender. Zelf ben ik M48.

[ Voor 10% gewijzigd door Hartloper op 27-09-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Ik train op snelheid en niet op hartslag. Mijn keuze, ik wil geen borstband en via de pols is hartslag niet betrouwbaar.
Mijn coach kende mijn 5 - 10 - HM - M PR's en maakte op basis daarvan mijn 5 zones.

Z1 11 km/uur
Z2 12 km/uur
Z3 13 km/uur
Z4 14 km/uur
Z5 15 km/uur

Het is toeval dat het laatste cijfer van de km/uur hetzelfde is als het cijfer na de Z.

Mijn marathonsnelheid was 13,3km/uur (doeltempo 13,5 km/uur). Dat is dus tussen Z3 en Z4.

Mijn meeste trainingen, zowel korte loopjes als lange duurlopen, zijn in Z1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 09:16
Hartloper schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:23:
Ik train op snelheid en niet op hartslag. Mijn keuze, ik wil geen borstband en via de pols is hartslag niet betrouwbaar.
Mijn coach kende mijn 5 - 10 - HM - M PR's en maakte op basis daarvan mijn 5 zones.

Z1 11 km/uur
Z2 12 km/uur
Z3 13 km/uur
Z4 14 km/uur
Z5 15 km/uur

Het is toeval dat het laatste cijfer van de km/uur hetzelfde is als het cijfer na de Z.

Mijn marathonsnelheid was 13,3km/uur (doeltempo 13,5 km/uur). Dat is dus tussen Z3 en Z4.

Mijn meeste trainingen, zowel korte loopjes als lange duurlopen, zijn in Z1.
Is er ook een ondergrens aan die snelheid? Of zou ik dan als beginner met 7 of 8 km/u in Z1 lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Ik was geen beginner, er waren PR's op de verschillende afstanden waarop de coach zich kon baseren.

Z1 is echt rustig, hoor (voor mij is dat 11 km/uur terwijl ik op de 10 km iets boven de 15 km/uur loop, om je een idee te geven).
Z2 is wat je spontaan zou lopen voor een niet al te harde duurloop, Z3 is meer wat je zou lopen moest je jezelf wat willen pushen.
Voor Z1 loop je 1km/uur trager dan je spontaan zou lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Uiteindelijk is aerobe conditie de belangrijkste factor.
Die bouw je op met Z1.
Akkoord, dat kan ook met Z2 of Z3 maar dan raak je sneller vermoeid en heb je meer kans op blessures.

Het is niet de meest sexy looptip (intervallen of tempo's zijn veel spannender), maar het blijft dé trainingswijsheid.

We hebben het hier ook al gehad over de 80:20 regel, waarbij 80% van de training rustig is.

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:52
Zondag ga ik met vrienden de singelloop in Utrecht doen. Iemand hier al eens eerder gelopen? En wellicht nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:57
Gisteren weer een klein rondje gedaan , puur gericht op kijken hoe het gaat. Er zit verbetering , niet meer na 4 km al moe. Tempo raakt nog even kant nog wal, maar dat hindert niet. Morgen weer een nieuwe poging.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SkyR schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:24:

Voor mij stond vanochtend een Vo2max inspanningstest op het programma! Voor mijn verjaardag cadeau gekregen van Mrs. SkyR :) Had er al wel eens over gesproken dat ik dat interessant zou vinden, maar toch een verrassing om cadeau te krijgen!
Thanks voor je ervaring, leuk om te lezen, ik ga die Krachtcentrale even bekijken. Ook ik wil dit jaar nog zo'n VO2MAX/HS-Zones test doen :)
CornermanNL schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:15:
Gisteren weer een klein rondje gedaan , puur gericht op kijken hoe het gaat. Er zit verbetering , niet meer na 4 km al moe. Tempo raakt nog even kant nog wal, maar dat hindert niet. Morgen weer een nieuwe poging.
Fijn te lezen dat je toch weer een stukje vooruitgang hebt _/-\o_

allicht overbodig (ik weet niet precies hoeveel ervaring jij hebt als loper)......niet te hard van stapel gaan.....zorg voor voldoende tijd voor herstel. Je volgt niet onder normale omstandigheden een schema, maar dat Corona vreet ook nog energie bij je allicht.

Keep up the good work d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:57
Fraggert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:25:
[...]

Thanks voor je ervaring, leuk om te lezen, ik ga die Krachtcentrale even bekijken. Ook ik wil dit jaar nog zo'n VO2MAX/HS-Zones test doen :)

[...]

Fijn te lezen dat je toch weer een stukje vooruitgang hebt _/-\o_

allicht overbodig (ik weet niet precies hoeveel ervaring jij hebt als loper)......niet te hard van stapel gaan.....zorg voor voldoende tijd voor herstel. Je volgt niet onder normale omstandigheden een schema, maar dat Corona vreet ook nog energie bij je allicht.

Keep up the good work d:)b
Dank je, ik loop echt met de rem erop, gelukkig kan ik mij goed inhouden en de neiging onderdrukken om zo snel mogelijk weer mijn normale schema op te willen pakken. Normaliter loop ik 4 tot 6 keer per week afhankelijk van het schema.

Het herstellen vreet inderdaad energie, nu heb ik gelukkig redelijk wat ervaring met het goed kunnen aanvoelen van wat ik wel en niet kan door eerdere gezondheidsperikelen en blijvend letsel. Komt goed :)

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:27
Hartloper schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:20:
Ik was geen beginner, er waren PR's op de verschillende afstanden waarop de coach zich kon baseren.

Z1 is echt rustig, hoor (voor mij is dat 11 km/uur terwijl ik op de 10 km iets boven de 15 km/uur loop, om je een idee te geven).
Z2 is wat je spontaan zou lopen voor een niet al te harde duurloop, Z3 is meer wat je zou lopen moest je jezelf wat willen pushen.
Voor Z1 loop je 1km/uur trager dan je spontaan zou lopen.
Maar dan loop je dus je 10 km 40 minuten lang in Z5 (= 15 km/h) ? Ik denk dat Z5 bij de meesten zo gedefinieerd is dat je die zone hooguit een paar minuten vol houdt.

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-08 17:43
slow whoop schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:41:
[...]

Maar dan loop je dus je 10 km 40 minuten lang in Z5 (= 15 km/h) ? Ik denk dat Z5 bij de meesten zo gedefinieerd is dat je die zone hooguit een paar minuten vol houdt.
Als ik een wedstrijd 10 KM wedstrijd loop kan ik deze ook volledig in Z5 lopen.
Z5 is boven mijn omslagpunt, maar dat zegt niet dat je hier maar heel kort in kunt lopen.
Als je echt gaat sprinten en (ver) boven je eigen tempo gaat lopen dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 20:40
Die zones zijn volgens mij ook geen hele exacte wetenschap waarbij hartslag X je omslagpunt is.

Je omslagpunt is, wat ik zou zeggen, het punt waarop je lactaat harder opbouwt in de spieren dan verwerkt/afgevoerd kan worden. Vandaag correspondeert dat misschien met hartslag X-5 slagen en morgen X+5 slagen om een dwarsstraat te noemen, waardoor je op je goede dag 'boven' je omslagpunt loopt, terwijl je spieren net-niet verzuren.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-08 17:43
Keiichi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:56:
Die zones zijn volgens mij ook geen hele exacte wetenschap waarbij hartslag X je omslagpunt is.

Je omslagpunt is, wat ik zou zeggen, het punt waarop je lactaat harder opbouwt in de spieren dan verwerkt/afgevoerd kan worden. Vandaag correspondeert dat misschien met hartslag X-5 slagen en morgen X+5 slagen om een dwarsstraat te noemen, waardoor je op je goede dag 'boven' je omslagpunt loopt, terwijl je spieren net-niet verzuren.
Dat klopt helemaal. Ik heb een omslagpunttest gedaan en dat is altijd een moment opname.
Mijn omslagpunt ligt op 186 (ik heb een vrij hoge hartslag :+ ) , en ik voel het zelf heel goed als ik die "drempel" over ga, wat voor mij een teken is dat het wel aardig klopt.

Volgens mij zou je zelfs tot iets van anderhalf uur voluit kunnen zonder gelletjes of iets, maar dat heb ik zelf nog niet getest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:58
NoReseth schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:59:
[...]

Dat klopt helemaal. Ik heb een omslagpunttest gedaan en dat is altijd een moment opname.
Mijn omslagpunt ligt op 186 (ik heb een vrij hoge hartslag :+ ) , en ik voel het zelf heel goed als ik die "drempel" over ga, wat voor mij een teken is dat het wel aardig klopt.\

Volgens mij zou je zelfs tot iets van anderhalf uur voluit kunnen zonder gelletjes of iets, maar dat heb ik zelf nog niet getest.
Zonder gelletjes is weer een hele andere discussie, dan heb je het met name over de Glygoceen voorraad in de spieren en lever (weet niet of deze tijdens sporten ook aangesproken wordt). Hiervan wordt meestal gezegd dat je voor z'n 2 uur voorraad hebt, bij welke intensiviteit dit is geen idee...

*eerste hit op google: Understanding the role of glycogen, beide worden dus aangesproken gedurende een race.

Zelf van het weekend de Halve van Haarlem gelopen, had de hoop op onder de 1:30 uit te komen. Helaas niet gelukt (1:32:26) aangezien ik veel KM's in de benen had. Het parcours was ook niet heel makkelijk aantal bultjes / duinen onder weg. Weer was wel super in het begin was ik nog even bang dat het warm zou worden met het zonnetje! Leuk evenement en mooi loopje, op naar Amsterdam Marathon!

[ Voor 26% gewijzigd door Mvdbeld op 28-09-2022 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Slickk schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:25:
[...]

Je bent net iets sneller / getrainder dan ik, maar toevallig liggen onze waardes (ook hartslag en drempelwaarde) echt dicht bij elkaar in de buurt. Ik zie dezelfde getallen dus denk dat het wel klopt wat je zegt. :) Maar met max van rond de 180, dan is 164-169 toch nog geen Z5? Zou dan ongeveer de drempel zijn en dat is Z4.

Wat is voor jou de reden om met hartslagband te lopen?

Ik gebruikte het vooral met intervaltraining omdat ik tijdens 2 min rust weer onder de 130 wou komen (waarom, weet ik niet, dat voelde goed). Nu tijdens duurlopen ook steeds vaker om, waarbij rond de 135 m’n streven is.
Tja, geen idee :)

Van wat ik her en der lees zou een lactaatdrempel van 90% van je max hartslag al een getrainde atleet/hardloper betekenen en dan kom ik met mijn net geen max van 180 op een lactaat hartslag van 160-162 uit.

En bij zones op basis van lactaat is 100%+ Z5, dus als mijn lactaat 160 was en ik liep op 162 dan is dat idd Z5.

Vraag is dus

1. Klopt lactaatdrempel wel? (Volgens de test kwam deze meer richting de 167 oid uit maar dat betekent bijna 95% van HRmax wat zou betekenen dat ik de fitheid van een olympische god heb? :+ )

2. Welke percentages te gebruiken voor de zones? En welke rekenmethode/zone-methode...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
jaguarxj16 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:01:
Zondag ga ik met vrienden de singelloop in Utrecht doen. Iemand hier al eens eerder gelopen? En wellicht nog tips?
Neem een (wegwerp)poncho mee :+

Maar lastig te zeggen, normaal vind ik de singelloop altijd wel leuk en prima georganiseerd maar dit jaar is de start en finish voor het eerst in tijden op een andere locatie (wilhelminapark mag er niet meer voor gebruikt worden) dus maar zien wat dat voor effect gaat hebben op alles.

Waar moet je vandaan komen? Als met de auto, denk daar goed over na want dat is sowieso al vrij ellendig daar en zal nu helemaal een ramp zijn ;)

Kan gelukkig zelf op de fiets of (warm)lopend die kant op... maar ben er nog niet helemaal over uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Keiichi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:56:

^dit

Je zones zijn geen keihard gegeven....al naar gelang je training vordert verschuiven* je zones ook.

*al helemaal als je ongetraind bezig bent en vorderingen maakt

En natuurlijk trainen er heel veel mensen gewoon lekker zonder bezig te zijn met lactaat, VO2MAX, gelletjesen, isotone drank en weetikwatnogmeer...en ook die lopen gewoon marathons. d:)b

Maar als je met zones wilt trainen is het wel zaak dat je die zo goed mogelijk inzichtelijk hebt natuurlijk. De een doet dat zelf, de ander kiest voor een heuse test met begeleiding.

Waar het......in my humble opinion......mis gaat is dat mensen uberhaupt totaal geen idee hebben in welke HZ ze lopen/trainen terwijl ze wel een schema of trainingsmethode volgen waar een bepaalde inspanning gehaald, of vermeden, dient te worden.

Ik zit ook in deze groep......volgens mijn Forerunner liep ik meer dan een uur in Z5 8)7
De reden daarvoor is dat ik mijn zones (nog) niet goed heb weten te bepalen.

Al die jongens en meisjes in de sportschool en die buiten ronderennen om hun Starbucks-buikje en McDonalds-billen eraf willen hebben die jagen zich ongetraind 30 minuten in Z4 en Z5 en vragen zich na een tijd teleurgesteld af waarom ze niet afvallen.........en sterker nog....vaak zelfs aankomen want ze krijgen honger en eten dan meer want "ik sport toch 3 x per week"

Geoefende lopers die weten wat ze doen kunnen ook veel beter aanvoelen welke tempo's bij welke zones horen en zich aanpassen tijdens de training.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:27
Fraggert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:55:
[...]
Al die jongens en meisjes in de sportschool en die buiten ronderennen om hun Starbucks-buikje en McDonalds-billen eraf willen hebben die jagen zich ongetraind 30 minuten in Z4 en Z5 en vragen zich na een tijd teleurgesteld af waarom ze niet afvallen.........en sterker nog....vaak zelfs aankomen want ze krijgen honger en eten dan meer want "ik sport toch 3 x per week"
Hier ook zo iemand :+ Niet dat ik ooit bij Starbucks of McDonalds kom overigens. ;) En het bij mij alleen een klein buikje is.

Nu ik weer begonnen ben met hardlopen merk ik dat lastig is om op hartslag te lopen. Gemiddelde is nu eigenlijk veel te hoog. Max HR ligt bij mij op 195 en loop nu gemiddeld tussen de 160 en 170. Eigenlijk veel te hoog dus. Merk dat na aantal weken wel minder aan het worden is en kan nu gewoon 6-7 km aan een stuk lopen. Dus dat gaat de goede kant op.

Als ik kijk naar mijn gemiddelde HR voordat ik aan de lange pauze begon dan zie ik gemiddeld tussen de 130/140. Soms een uitschieter naar boven of onderen. Dus nu na week of 6 valt er nog wel wat winst te behalen. Dus dat zou netjes in Z3 vallen. Prima toch?

Ik twijfel ook ook wel een beetje of duurloop moet blijven doen of ook wat snelheidsintervallen. Ga nu 3x per week lopen en doel is weer 10-15 km te lopen. Snelheid is nu nog laag maar dat komt ook omdat conditie nog niet optimaal is. En ook dat lichaam nog net helemaal gewend is. Gaat wel beter, maar soms nog wel wat spierpijn en kleine pijntjes. Probeer nu steeds iets verder uit te bouwen. Maar twijfel dus of ik iets aan snelheid moet gaan doen.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Highfive95 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:19:
[...]

Hier ook zo iemand :+ Niet dat ik ooit bij Starbucks of McDonalds kom overigens. ;) En het bij mij alleen een klein buikje is.

Nu ik weer begonnen ben met hardlopen merk ik dat lastig is om op hartslag te lopen. Gemiddelde is nu eigenlijk veel te hoog. Max HR ligt bij mij op 195 en loop nu gemiddeld tussen de 160 en 170. Eigenlijk veel te hoog dus. Merk dat na aantal weken wel minder aan het worden is en kan nu gewoon 6-7 km aan een stuk lopen. Dus dat gaat de goede kant op.

Als ik kijk naar mijn gemiddelde HR voordat ik aan de lange pauze begon dan zie ik gemiddeld tussen de 130/140. Soms een uitschieter naar boven of onderen. Dus nu na week of 6 valt er nog wel wat winst te behalen. Dus dat zou netjes in Z3 vallen. Prima toch?

Ik twijfel ook ook wel een beetje of duurloop moet blijven doen of ook wat snelheidsintervallen. Ga nu 3x per week lopen en doel is weer 10-15 km te lopen. Snelheid is nu nog laag maar dat komt ook omdat conditie nog niet optimaal is. En ook dat lichaam nog net helemaal gewend is. Gaat wel beter, maar soms nog wel wat spierpijn en kleine pijntjes. Probeer nu steeds iets verder uit te bouwen. Maar twijfel dus of ik iets aan snelheid moet gaan doen.
Wat mij heeft geholpen is, of de zones nu wel of niet kloppen :+ , is mijn Forerunner alleen mijn HZ en zone te laten weergeven.

Ik heb dus onder het rennen, dit scherm voor me, i.p.v. vo2max 54 staat daar dan natuurlijk je heartrate

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8mfzMwoaeWo3niWfctW9cL0jsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZVFs2HLUuWkDA35KHlHpiuom.jpg?f=user_large

Als ik wil weten hoe ver ik ben of wat mijn pace is, dan moet ik even 2 schermpjes verder.

Je zult merken dat je HS steeds lager gaat worden. Mijn vrouw heeft een behoorlijk hoge rustharslag en ook wat verhoogde bloeddruk door inactiviteit en nu ze weer is gaan fitnessen (onder begeleiding) merkt ze nu na pas een paar weken al een significante daling in haar rusthartslag.

Zeker als je nu weer instapt met trainen heb ik gemerkt dat de LDL mij grote aerobe vorderingen oplevert, wel schuilt daar een gevaartje in dat je te snel te ver gaat....je spieren kunnen dat prima......maar je hebt ook nog pezen, botten en bindweefsel et cetera et cetera.

Snelheid zou ik wel erbij pakken als 1 van je wekelijkse trainingen, ik kan een "snel" 5k rondje ook makkelijker even plannen, al helemaal nu met het steeds sneller donker worden.
Even 20 km in het bos wordt al een hele toer om tussen de bedrijven door er in te proppen, grotendeels doordat ik daar een ruime 2,5 uur voor nodig heb :P

Sowieso is het natuurlijk goed om afwisseling in je training te hebben, goed voor het koppie en goed voor het lijf.

Nu moet ik dat zelf nog ff doorhebben |:( :+ ......die lange bosloop vind ik altijd zo heerlijk :P

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-09 15:54
SkyR schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:24:
[...]

Ik zou zelf net als velen hier kiezen voor rust, maar ben ook wel zo eigenwijs dat helemaal stilzitten mij moeilijk af gaat. Een echt rustige loop, puur op gevoel, zou ik dan nog uitproberen. Maar bij pijn dan stoppen en wachten. Je gemiddelde tempo mag 5:40 min/km zijn, dus dat moet met voldoende rust en je huidige volume toch te doen zijn zou ik verwachten. Maar met pijn ga je de afstand niet redden.

Wat is het najaar toch een prachtige tijd voor hardlopen. De zomerrust is weer voorbij, er wordt weer serieus hard gelopen! Proficiat aan alle lopers van dit weekend, mooi om de verhalen te lezen.

Voor mij stond vanochtend een Vo2max inspanningstest op het programma! Voor mijn verjaardag cadeau gekregen van Mrs. SkyR :) Had er al wel eens over gesproken dat ik dat interessant zou vinden, maar toch een verrassing om cadeau te krijgen!

Dus na een half uurtje in de auto stond ik om 8:00 uur vanochtend in Zwolle bij de Krachtcentrale. Een hele mooie locatie in het nieuwe Victorium van Zwolle, een pand waarin meerdere sport- en fitnessaanbieders samenwerken. 8 uur 's ochtends na een weekend met veel visite en nog 13 km hardlopen van gisteren in de benen is misschien niet ideaal, maar je moet het toch ergens plannen in het drukke leven.

Na een lichaams-, bloeddruk, -hartslag en longfunctiemeting was het tijd om de hartslagmeter om de borst te doen en de loopband op te stappen. De allereerste keer dat ik op een loopband heb gestaan, wat toch een heel ander gevoel van inspanning en snelheid geeft! Na een korte warming-up op de band kreeg ik ook nog het ademgasmasker op en kon de test beginnen.

Vooraf kreeg ik de keuze of ik de snelheid iedere minuut met 0,6 of 0,8 km/u wilde verhogen. Ik koos voor de kleinere stappen om mezelf de kans te geven om wat soepeler in tempo te versnellen en niet teveel te schrikken van het snelheidsverschil (waar ik mezelf er al vanaf zag flikkeren), ook al zou de test dan ietsje langer duren. Tussendoor moest ik ook geregeld aangeven hoe zwaar ik het vond op een schaal van 6 tot 20.

Uiteindelijk heb ik een kwartier op de loopband gestaan (tot een snelheid van 16,4 km/u). Het werd tegen het eind echt wel zwaarder, al denk ik dat er nog wel iets meer in had gezeten; ik stond wel te zweten, maar lag niet dubbel van de inspanning nadat ik stopte. Maar mentaal was ik er wel 'klaar mee' na 15 minuten.

Aan het eind van de test gaf het systeem aan dat ik een Vo2max heb van 63 :o Mijn Garmin toonde altijd 59, Runalyze is nog wat strenger met 56, dus ik was al blij met alles boven de 50. Van mijn score bij de test stond ik echt wel te kijken. En dat op mijn 37e. Ik denk niet dat ik ooit zo fit ben geweest in mijn leven :P

Na nog een paar minuten cooling down op de loopband namen we de resultaten wat specifieker door. Hele goede longinhoud, mooie lijnen op de resultaten en de hartslagzones nader bepaald met VT1 op 168 en VT2 op 187. Kan ik weer gerichter op hartslag gaan trainen, al was ik op basis van omslagpunt m.b.v. 10km race en de berekening van sportrusten al vrij goed op de juiste hartslag aan het trainen (berekening op basis van resultaat zat er een paar slagen onder, dus ik heb niet te hard getraind). Wel gaf dit voor mij de bevestiging dat ik niet écht tot het gaatje ben gegaan, Garmin heeft wel eens een max hartslag van 200 of zelfs 202 gemeten, en tijdens de test ben ik niet voorbij de 187 gegaan..

Topbegeleiding gehad van de bewegingswetenschapper van dienst, Arthur. Duidelijke uitleg, stap voor stap, ook tijdens de test goede terugkoppeling. Ik kan het zeker aanraden! d:)b En ik ben ook nog even warm gemaakt voor een ORYX hardloopanalyse om verder naar techniek te kijken... ik weet al wat ik mijzelf cadeau wil doen voor Sinterklaas of Kerst _O-
Bedankt voor je verslag! Leuk om te lezen en tof voor je dat het zo goed bevallen is. Toch wel een beetje de data die je als tweaker op zak wil hebben om nog gerichter te kunnen trainen ;) Veel plezier er van. Ik ben zelf ook opzoek naar een locatie in het oosten des lands. Wellicht dat ik ook hier ga aankloppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02
Fraggert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:52:
[...]

Wat mij heeft geholpen is, of de zones nu wel of niet kloppen :+ , is mijn Forerunner alleen mijn HZ en zone te laten weergeven.

Ik heb dus onder het rennen, dit scherm voor me, i.p.v. vo2max 54 staat daar dan natuurlijk je heartrate

[Afbeelding]

Als ik wil weten hoe ver ik ben of wat mijn pace is, dan moet ik even 2 schermpjes verder.

Je zult merken dat je HS steeds lager gaat worden. Mijn vrouw heeft een behoorlijk hoge rustharslag en ook wat verhoogde bloeddruk door inactiviteit en nu ze weer is gaan fitnessen (onder begeleiding) merkt ze nu na pas een paar weken al een significante daling in haar rusthartslag.

Zeker als je nu weer instapt met trainen heb ik gemerkt dat de LDL mij grote aerobe vorderingen oplevert, wel schuilt daar een gevaartje in dat je te snel te ver gaat....je spieren kunnen dat prima......maar je hebt ook nog pezen, botten en bindweefsel et cetera et cetera.

Snelheid zou ik wel erbij pakken als 1 van je wekelijkse trainingen, ik kan een "snel" 5k rondje ook makkelijker even plannen, al helemaal nu met het steeds sneller donker worden.
Even 20 km in het bos wordt al een hele toer om tussen de bedrijven door er in te proppen, grotendeels doordat ik daar een ruime 2,5 uur voor nodig heb :P

Sowieso is het natuurlijk goed om afwisseling in je training te hebben, goed voor het koppie en goed voor het lijf.

Nu moet ik dat zelf nog ff doorhebben |:( :+ ......die lange bosloop vind ik altijd zo heerlijk :P
Kun je je hartslag en zones niet bovenin het scherm krijgen dan? Ik heb 't namelijk altijd ongeveer zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwW6DehdGV1BzuESSXWPYZOvBQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bHsmJMpyVW1OZMYTaqGRgF5q.jpg?f=user_large

Oke, wellicht hoort dit in het wearable topic..

• m0ridin
InZane schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:54:
[...]

Kun je je hartslag en zones niet bovenin het scherm krijgen dan? Ik heb 't namelijk altijd ongeveer zo:

[Afbeelding]

Oke, wellicht hoort dit in het wearable topic..
Yup, zo heb ik het meestal... Bijna identiek als in dat plaatje alleen tijd ipv cadans en avg pace ipv current pace :)

En dan nog een aantal andere screens natuurlijk, maar bovenstaande is eigenlijk mijn default bij hardlopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:31

XyS

0.o.O

Hier nogmaals een van de grafieken van mijn sportmedische keuring afgelopen februari:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsQ6060woLhVjY2T60Ua0yVWeMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Pf8m5QQClkrv9xi2AXSy1tm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik trainde toen net een paar maanden, zit nu door blessures weer op hetzelfde niveau.

Zoals anderen ook aangeven, de zones zijn niet heel precies, zelfs met lactaatmeting verschilt het nog per dag en per persoon denk ik.

Z5 zit hier op ~95% en Z4 op ~90%
Ik merk dat ik vaak prima voor langere periodes in de lage regio van Z5 kan lopen (5k bv)
Voor mijn HM ga ik net onder het omslagpunt van Z3/Z4 aanhouden.

Tijdens de Dam tot Dam grootste deel in Z3 (175) gelopen en het laatste stuk van 6k in Z5 (tot max 195)

Maar dit alles gaat alsnog op gevoel en dat is iets wat je moet trainen. De ene dag is totaal anders dan de andere dag en ik voelde dat niet aan (rende altijd te hard). Hartslag is dan in elk geval een goede indicator of je in de buurt zit.

Edit: even runalyze bekeken
5k: Z4 66.4% Z5 31.6%
10k: Z3 28.1% Z4 71.6%
10EM: Z3 65.9% Z4 30% Z5 3.5%
Dus valt wel mee hoeveel Z5 eigenlijk, die 10k kan nog wel wat strakker :D
En max 6 minuten in Z5 tijdens mn 5K

[ Voor 8% gewijzigd door XyS op 28-09-2022 13:59 ]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@InZane

ja, dat kan zeker, maar ik vind dit prettiger, ik wil niet teveel informatie zien op 1 scherm.

Je post laat me elk geval wel weer even naar mijn velden kijken, ik ben vrij analoog en was allang blij dat het me lukte de watchfaces aan te passen :o
Nu ik meer loop merk ik dat ik ook wat anders met mijn data on the run om ga zeg maar.

@Highfive95

zojuist braaf het goede voorbeeld gegeven :P

Als ik niet vaak wat korte snellere loopjes doe dan raak ik mijn snelheid wel kwijt zeg maar……voor zover er al sprake was van snel :+

5 km @ 34:17 …..dat is 6:51 min/km

Mijn PB op de 5k is 25:46.

Maar……ik ben weer geweest, lekker buiten wezen en spelen en het weekend mag ik weer een LDL *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 29-09-2022 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Laatst online: 01-09 13:20

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:52:
@InZane ja, dat kan zeker, maar ik vind dit prettiger.

Je post laat me elk geval wel weer even naar mijn velden kijken, ik ben vrij analoog en was allang blij dat het me lukte de watchfaces aan te passen :o
Nu ik meer loop merk ik dat ik ook wat anders met mijn data on the run om ga zeg maar.

@Highfive95 zojuist braaf het goede voorbeeld gegeven :P

Als ik niet vaak wat korte snellere loopjes doe dan raak ik mijn snelheid wel kwijt zeg maar……voor zover er al sprake was van snel :+

5 km @ 34:17 …..dat is 6:51 min/km

Mijn PB op de 5k is 25:46.

Maar……ik ben weer geweest, lekker buiten wezen en spelen en het weekend mag ik weer een LDL *O*
Potverdrie, je begint qua tempo in mijn regionen te komen ;) alleen is het voor mij dan duurlooptempo :p

Edit: Ik heb overigens de bee-safe lampjes binnen gekregen, damn ze zijn best fel. Heb nu een wit en rood lampje. Moet even kijken of dat witte lampje niet té fel is, anders nog evt het groene lampje bestellen voor de voorkant.

[ Voor 11% gewijzigd door Dazzler2120 op 28-09-2022 16:57 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

• Hartloper
slow whoop schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:41:
[...]

Da's een beetje een probleem met die zones. De echte manier is die van @XyS zijn analyse.
Die van Garmin is weer anders, ook al gebruiken ze 5 zones.

De 5 zones die mijn coach gebruikt zullen niet exact overeenkomen met de @XyS zones. Ze zijn trouwens gebaseerd op tempo, en niet op hartslag, omdat ik ervoor gekozen heb om op tempo te trainen en niet op hartslag.
Dat doet er eigenlijk niet zo toe, de zones die mijn coach gebruikt zijn bruikbaar voor mij, daar gaat het om.

Om op je vraag te antwoorden, een 10 km loop ik voor het grootste deel met een hartslag boven de 180/', terwijl mijn maximale hartslag iets boven de 190/' bedraagt. Om het even welke Z1-Z5 manier je gebruikt, dat zal wel altijd in Z4-Z5 zijn, denk ik.
De eerste 2 uur van een marathon is mijn hartslag 160-165/', dan is het toch niet zo gek dat bij een 10 km de hartslag boven de 180/' is. Een marathon loop je onder de anaerobe drempel, zone 3 dus in het schema van @xys. Bij mij ligt die anaerobe drempel wellicht rond de 170/'.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 28-09-2022 19:59 ]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:54:
[...]

Potverdrie, je begint qua tempo in mijn regionen te komen ;) alleen is het voor mij dan duurlooptempo :p

Edit: Ik heb overigens de bee-safe lampjes binnen gekregen, damn ze zijn best fel. Heb nu een wit en rood lampje. Moet even kijken of dat witte lampje niet té fel is, anders nog evt het groene lampje bestellen voor de voorkant.
Ik ben traag :P

Ik zit nu te kijken nu in Connect…..bij mijn workout ontbreekt de kaart 8)7

Ik denk dat er iets niet goed is gegaan met de GPSfix……ik snapte er al geen fuck van waarom het eindpunt van deze 5k een rotstuk verder lag dan het eindpunt van de vorige 5k loopjes :?

Maar dan snap ik nog steeds niet hoe mijn forerunner de afstand uberhaupt heeft weten te bepalen…..en ook mijn snelheid :?

@ bee safe……hebben jouw lampjes ook meerdere standen of alleen aan/uit dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-09 13:13
Laurences schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:07:
[...]
Bedankt voor je verslag! Leuk om te lezen en tof voor je dat het zo goed bevallen is. Toch wel een beetje de data die je als tweaker op zak wil hebben om nog gerichter te kunnen trainen ;) Veel plezier er van. Ik ben zelf ook opzoek naar een locatie in het oosten des lands. Wellicht dat ik ook hier ga aankloppen :)
Dit was absoluut om de analyserende data-nerd in mij tevreden te stellen. Op basis van hardloopervaring en gevoel kwam ik met de HRR-berekening al heel dichtbij, maar toch leuk om dat ook met een echt meetmoment vast te leggen.

En zoals al vaker genoemd, wat ook mooi in het rapport van @XyS staat, blijf altijd goed naar je lichaam luisteren. Je lichaam verandert met training, met invloeden van buitenaf, met ziekte of een nachtje slecht slapen. Je gevoel van intensiteit is uiteindelijk leidend, hartslag kun je daarbij gebruiken als richtlijn.

Gisteravond voor het eerst in heel lange tijd in het donker en de relatieve kou gelopen. Heerlijk! Reflecterend vest en lampje aan en lekker gaan. Ik was beter zichtbaar dan de handvol fietsers die ik onderweg tegen kwam :+ Lekker 12 km op hartslag/gevoel gelopen. Tempo wist ik verrassend constant te houden rond de 4:20 met de Asics Novablast 3. Ook mijn hartslag was goed onder controle. Deze temperaturen zijn perfect voor een goede hardloopsessie. Als ik dit voor de marathon eind november kan vasthouden... dat zou wat zijn!

Ik had het geluk dat het ook droog was gisteravond. De Novablast 3 gaf een lekkere bounce in iedere afzet, maar ik voelde wel dat ze op nattere delen van de weg een beetje glibberig waren. Geen probleem in een rechte lijn, maar ik heb wel bewust de droge plekken opgezocht in de bochten. Ik ben fan, maar check wel het weerbericht voordat ik ze aantrek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:44:
[...]

Ik ben traag :P

Ik zit nu te kijken nu in Connect…..bij mijn workout ontbreekt de kaart 8)7

Ik denk dat er iets niet goed is gegaan met de GPSfix……ik snapte er al geen fuck van waarom het eindpunt van deze 5k een rotstuk verder lag dan het eindpunt van de vorige 5k loopjes :?

Maar dan snap ik nog steeds niet hoe mijn forerunner de afstand uberhaupt heeft weten te bepalen…..en ook mijn snelheid :?

@ bee safe……hebben jouw lampjes ook meerdere standen of alleen aan/uit dan?
Meerdere standen, maar doordat het écht witte leds zijn kan denk ik de 'zachte' stand ook nog best fel zijn.
Volgen mij berekenen veel horloges afstand op verschillende manieren, o.b.v. je stappen / stride length en gps. Wellicht dat hij je gps nog niet had maar wel o.b.v. stappen dingen geregistreerd heeft?

Traag is overigens relatief, ik merk dat voor mij snelheid heel lastig komt. Over 2 weken ga ik een 10km loop voluit doen (gewoon zelf, einde van trainingsprogramma) - de vorige keer heb ik mezelf kunnen verrassen met de 5 km onder de 30 minuten, dus ben benieuwd...

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:25:
[...]

Meerdere standen, maar doordat het écht witte leds zijn kan denk ik de 'zachte' stand ook nog best fel zijn.
Volgen mij berekenen veel horloges afstand op verschillende manieren, o.b.v. je stappen / stride length en gps. Wellicht dat hij je gps nog niet had maar wel o.b.v. stappen dingen geregistreerd heeft?

Traag is overigens relatief, ik merk dat voor mij snelheid heel lastig komt. Over 2 weken ga ik een 10km loop voluit doen (gewoon zelf, einde van trainingsprogramma) - de vorige keer heb ik mezelf kunnen verrassen met de 5 km onder de 30 minuten, dus ben benieuwd...
Ik zal ff bij het sporthorloge topic navragen wat hier aan de hand kan zijn :)

De lampen op de zachte stand zijn zeker niet flauw maar zeker niet zo fel als de felle stand, laat staan die 2 knipperfuncties…….die kun je echt alleen gebruiken als het nog redelijk licht is, want dat gaan tegenliggers echt niet leuk vinden.

Zeker ook nog wel handig mocht je overdag in de verkeersdrukte lopen. Ik heb op de mountainbike een fikse lamp die, ook zomers, overdag op standje irritant staat want je wilt niet weten hoe vaak je domweg niet gezien wordt |:(

Mijn 10k staat op 57:37 :P …..ik hoor het wel van je ;)

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:37:
[...]

Ik zal ff bij het sporthorloge topic navragen wat hier aan de hand kan zijn :)

De lampen op de zachte stand zijn zeker niet flauw maar zeker niet zo fel als de felle stand, laat staan die 2 knipperfuncties…….die kun je echt alleen gebruiken als het nog redelijk licht is, want dat gaan tegenliggers echt niet leuk vinden.

Zeker ook nog wel handig mocht je overdag in de verkeersdrukte lopen. Ik heb op de mountainbike een fikse lamp die, ook zomers, overdag op standje irritant staat want je wilt niet weten hoe vaak je domweg niet gezien wordt |:(

Mijn 10k staat op 57:37 :P …..ik hoor het wel van je ;)
Pfoe... Volgens de Coros race predictor schatten zij in dat ik mijn 10km op ongeveen 01:03:08 zou doen... Dus ik ga daarmee opweg. Zal starten op 6'/km en kijken hoe het gaat, houd ik dat tempo vast terwijl mijn hartslag rond de 180 blijft, dan moet het wel goedkomen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:44:
[...]

Pfoe... Volgens de Coros race predictor schatten zij in dat ik mijn 10km op ongeveen 01:03:08 zou doen... Dus ik ga daarmee opweg. Zal starten op 6'/km en kijken hoe het gaat, houd ik dat tempo vast terwijl mijn hartslag rond de 180 blijft, dan moet het wel goedkomen denk ik.
Je bent 15 jaar jonger man, gewoon stuk gaan :P :+

• Roozzz
Na mijn wat halfslachtige poging tot het snot voor ogen lopen bij de heiderun vorige week, ga ik komend weekend een nieuwe poging doen. Hier om de hoek is het rondje om de koepel. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of ook mee doet?

[ Voor 2% gewijzigd door Roozzz op 28-09-2022 22:33 . Reden: Juiste linkje toegevoegd ]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:13:
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of ook mee doet?
Nee, en vooralsnog niet.

Maar zondag heb ik een verjaardag met flink reistijd dus een LDL lopen is dan nog een uitdaging.

dus is Lunteren misschien wel even leuk om mee te pakken op zaterdag, even over nadenken nog. Jij doet de 10km dan?

Dan mag je haas spelen voor me :P …..en natuurlijk leuk om je even te treffen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Fraggert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:34:
[...]

Nee, en vooralsnog niet.

Maar zondag heb ik een verjaardag met flink reistijd dus een LDL lopen is dan nog een uitdaging.

dus is Lunteren misschien wel even leuk om mee te pakken op zaterdag, even over nadenken nog. Jij doet de 10km dan?

Dan mag je haas spelen voor me :P …..en natuurlijk leuk om je even te treffen O-)
10k ja :Y

Of ik de beste haas ben weet ik niet, maar je kan het proberen (en anders zie ik je weer bij de finish) :+

Laat maar weten of je gaat.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:47:
[...]

Je bent 15 jaar jonger man, gewoon stuk gaan :P :+
Hah... Als er één ding is dat ik geleerd heb tot nu toe van de atletiekbaan, is dat die 'oudjes' toch verdomd fit kunnen zijn vergeleken met mij :+ - hebben natuurlijk meer jaren gehad om te trainen ;)

Maar zeker, stuk gaan over 2 weken gaat gebeuren. Ik heb er in ieder geval zin in om mezelf even goed te testen, om vervolgens toch eens serieus te gaan kijken naar een SMO
Maar ben nog even zoekende naar een beetje fatsoenlijke locatie in zuiden des lands.

Overigens, 10°C, wat doen jullie ondertussen aan tijdens de loopjes? Mijn shirtje met korte broek begint langzaam aan wat fris te worden :+ moet dus nog even voor wat winterkleding gaan shoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Okeliedokie d:)b
Dazzler2120 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:52:
[...]

Hah... Als er één ding is dat ik geleerd heb tot nu toe van de atletiekbaan, is dat die 'oudjes' toch verdomd fit kunnen zijn vergeleken met mij :+ - hebben natuurlijk meer jaren gehad om te trainen ;)

Maar zeker, stuk gaan over 2 weken gaat gebeuren. Ik heb er in ieder geval zin in om mezelf even goed te testen, om vervolgens toch eens serieus te gaan kijken naar een SMO
Maar ben nog even zoekende naar een beetje fatsoenlijke locatie in zuiden des lands.

Overigens, 10°C, wat doen jullie ondertussen aan tijdens de loopjes? Mijn shirtje met korte broek begint langzaam aan wat fris te worden :+ moet dus nog even voor wat winterkleding gaan shoppen.
Bonuspunten voor de aanhalingstekens :P

Vanmiddag graadje of 13…….korte tight en tanktop, maar ik heb het snel warm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:06
[...]

Bij wat voor soort loopje?

Vanavond hadden we interval training op de baan. Het was best fris. Ik had onderstaand shirt aan, was echt meer dan warm genoeg (bij in en uitlopen een bodywarmertje aan). Ik zag ook de nodige jasjes uitgaan en in tanktop verder gaan.

https://www.decathlon.nl/...lange-mouwen/_/R-p-325868

Het is in mijn ogen een zomershirt met lange mouwen, niks meer. Ik heb het net als @Fraggert snel warm. Als ik een duurloopje zou doen, zou ik er wel een ondershirtje onder doen.

Ergens ben ik altijd te bang om met onbetrouwbaar weer (regen ed.) te koud te kleden. Dan neem ik wel eens een reddingsdeken mee. Het is super compact, maar mocht het weer omslaan dan heb ik wel wat bij me. En achteraf is het ook meestal de beste optie ten opzichte van toch maar een jasje aandoen/meenemen.

[ Voor 15% gewijzigd door mhr-zip op 28-09-2022 23:33 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 13:28

racoon

mooowwww

Weet er iemand een goed gratis schema om het hardlopen weer op te pakken, heb in het verleden 2 hele marathons en verschillende halve marathons gelopen, sinds vorige week weer begonnen, daarvoor een jaar lang niks meer gedaan.

Belangrijkste is dat ik de afstanden aan een stuk kan lopen, snelheid komt later wel.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

racoon schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:36:
Weet er iemand een goed gratis schema om het hardlopen weer op te pakken, heb in het verleden 2 hele marathons en verschillende halve marathons gelopen, sinds vorige week weer begonnen, daarvoor een jaar lang niks meer gedaan.

Belangrijkste is dat ik de afstanden aan een stuk kan lopen, snelheid komt later wel.
Hoi en welkom!

Ik heb deze gepakt, makkelijk vol te houden door de intervallen:

https://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner

We lezen graag je vorderingen hier met je mee :) Don't be a stranger ;)

Succes met herintreden en veel loopplezier gewenst d:)b

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik maak eigenlijk, tot nu, geen onderscheid in soorten lopen m.b.t. mijn outfit.

Na een stukje rennen ben ik warm en onder het lopen kan ik vrij goed mijn warmte reguleren, het is echt zaak dat ik me vooral niet te warm kleed.

Nu het kouder wordt en ik tegenwoordig soms >20 km LDL doe ga ik met jouw vraag wel hier even over nadenken.

Ik heb een hekel aan handschoenen en mutsen omdat ik die eerder niet kwijt kon als ik te warm werd.
Nu ik echter met een trailvest loop heb ik plek om ze op te bergen. :)

Zeker onder het vriespunt, en een vers kaalgeschoren kop, met regen/hagel/sneeuw is het wel fijn iets bij je te hebben.

Goeie vraag d:)b

• InZane
mhr-zip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:07:
[...]

Ergens ben ik altijd te bang om met onbetrouwbaar weer (regen ed.) te koud te kleden. Dan neem ik wel eens een reddingsdeken mee. Het is super compact, maar mocht het weer omslaan dan heb ik wel wat bij me. En achteraf is het ook meestal de beste optie ten opzichte van toch maar een jasje aandoen/meenemen.
Zo, een reddingsdeken vind ik wel heel serieus! :o
Mijn ervaring is dat regen over het algemeen wel meevalt, al helemaal als je al een tijdje lekker aan het lopen bent. Je moet natuurlijk wel blijven lopen en niet ergens uitgebreid stil gaan staan.

Tot nu toe loop ik trouwens nog gewoon met korte broek en shirt met korte mouwen. Dat was t/m gisteravond in ieder geval. Nu moet ik zeggen dat het rondje wandelen met de hond vanochtend toch wel ineens een stuk frisser was met maar 3 graden. Wellicht dat ik met m'n loopje van morgenochtend toch eens iets langs aan ga trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door InZane op 29-09-2022 08:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:06
Fraggert schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:51:
[...]

ik maak eigenlijk, tot nu, geen onderscheid in soorten lopen m.b.t. mijn outfit.

Na een stukje rennen ben ik warm en onder het lopen kan ik vrij goed mijn warmte reguleren,
Dan doe je je duurloopjes te hard en je intervallen te langzaam O-)

Als ik duurloopjes doe, zit mijn hartslag rond de 130-140. Gisteren met intervallen haal ik pieken van 175 en zakt hij in de herstel tussenstukjes naar 155. Dan heb ik het anders warm :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Redding deken neem je vooral mee met lange lopen waar hulp ver weg is. Ik kan je vertellen dat ik graag weinig kleding draag, ook in de winter. Toen ik in de stromende regen mijn poot brak en nog 6km van huis was had ik wel een issue met onderkoeling. That said, ben ik het eens met mhr-zip. Duurloopjes horen in zone 2 en zijn niet zo snel warm. Deze temperatuur nu is heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-09 13:25

Darkasantion

Just keep swimming!

Vanmiddag ga ik voor mijn langste duurloopje ooit, 34 Km, lijk het qua weer getroffen te hebben. Lekker in het zonnetje met een graad of 14 en weinig wind, ideaal!

Viel me gisteren op dat ik onebwust qua benadering van trainingen/afstanden nog een beetje de lange afstands-triathlon als referentie gebruikt, dus schrik ik niet als ik ~3 uurtjes moet trainen of de afstand 34Km is :+ Doen wel we eventjes is een beetje de gedachte.
Niet dat ik er bang voor moet worden, echter nu wel meer erop lettend dat ik qua eten en drinken vandaag hier goed rekening mee houd.
Ander voordeel is dat ik hieraan afleid dat ik "klaar" ben voor de marathon, heb duidelijk vetrouwen dat ik de afstand zal lopen, de vraag is dan enkel nog welke tijd :P

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
maikelonline schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:05:
Redding deken neem je vooral mee met lange lopen waar hulp ver weg is. Ik kan je vertellen dat ik graag weinig kleding draag, ook in de winter. Toen ik in de stromende regen mijn poot brak en nog 6km van huis was had ik wel een issue met onderkoeling. That said, ben ik het eens met mhr-zip. Duurloopjes horen in zone 2 en zijn niet zo snel warm. Deze temperatuur nu is heerlijk.
Oef, een been breken is wel heel heftig.

De enige keer dat ik het echt koud heb gehad, was toen ik een zweepslag opliep middenin het paleispark (Het Loo). Daar mogen uiteraard geen auto's komen en toen moest ik dus nog een paar kilometer terug strompelen naar de ingang. Dat was.. uhh.. best fris (en pijnlijk) op gegeven moment, aangezien de temperatuur rond het vriespunt lag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Roozzz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:13:
Na mijn wat halfslachtige poging tot het snot voor ogen lopen bij de heiderun vorige week, ga ik komend weekend een nieuwe poging doen. Hier om de hoek is het rondje om de koepel. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of ook mee doet?
Ik heb 'm zo'n 9 jaar geleden gelopen. Zie dat het parcours van nu flink anders is. De start is niet meer in het centrum maar op de Goudsberg en Lunteren city wordt helemaal niet meer aangedaan.
Was toen wel leuk evenement, hele dorp langs de kant van de weg, kuitenbijter de Goudsberg halverwege....
Afbeeldingslocatie: https://rondjeomdekoepel.nl/wp-content/uploads/2020/05/IMG_1559-1030x773.jpg
Ziet eruit als een route op afstandmeten.nl maar kan 'm daar niet 1-2-3 terugvinden.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

succes @Darkasantion d:)b you've got his *O*
mhr-zip schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:50:
[...]

Dan doe je je duurloopjes te hard en je intervallen te langzaam O-)

Als ik duurloopjes doe, zit mijn hartslag rond de 130-140. Gisteren met intervallen haal ik pieken van 175 en zakt hij in de herstel tussenstukjes naar 155. Dan heb ik het anders warm :+
ik snap ook wat je bedoelt hoor, dit wordt mijn eerste winter met DL's en LDL's. Ik neem ook zeker je opmerking even mee in de overweging wat ik zal aantrekken bij een duurloop.

Tijdens de hitte kon ik ook gewoon een duurloop doen vanwege de lagere inspanning en dat terwijl mijn voorkeur naar vrieskou gaat :)
maikelonline schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:05:

Ouch :X

Goeie tip......want al breek je niks, midden in het bos uitglijden en verstuiken dan ren je ook niet meer.

Ik zal ens in de kamperspullen graven naar de reddingsdeken voor weer een LDL in het bos, zelfs met lekker weer ben ik meestal de enige op de parkeerplaats. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Nu online
Fraggert schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:26:
Ik zal ens in de kamperspullen graven naar de reddingsdeken voor weer een LDL in het bos, zelfs met lekker weer ben ik meestal de enige op de parkeerplaats. ;)
Ik heb via Chinese Ali zo'n thermodekentje besteld en dat ga bij verre tochten altijd mee in de trailtas. Weegt niets, kost niets en in geval van nood moet het iets warmte vasthouden.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S7e195553e96649dd8cdeaf453533a05d0/Nooddeken-Outdoor-Survival-Ehbo-Militaire-Rescue-Kit-Winddicht-Waterdichte-Folie-Thermische-Deken-Voor-Camping-Wandelen.jpg_Q90.jpg_.webp
(zoek op thermo blanket)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maikelonline
Ouch :X

Goeie tip......want al breek je niks, midden in het bos uitglijden en verstuiken dan ren je ook niet meer.

Ik heb altijd deze dingen bij mij met een lange afstand:

1. Opgeladen telefoon
2. Een leeg buisje Nuun met daar omheen gewikkeld sporttape (ideaal voor blaren)
2.1 een veiligheidsspeld (blaren prikken)
2.2 Anti chaffing creme
2.3 2 paracetamols
3. Reddingdeken

Mocht je trouwens (en dat was ik vergeten door de aderline) je voet/been breken. Dan mag je altijd bij immobiliteit 112 bellen, zeke rmet oog op onderkoeling e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
maikelonline schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:34:
[...]

1. Opgeladen telefoon
2. Een leeg buisje Nuun met daar omheen gewikkeld sporttape (ideaal voor blaren)
2.2 Anti chaffing creme
2.3 2 paracetamols
3. Reddingdeken

Mocht je trouwens (en dat was ik vergeten door de aderline) je voet/been breken. Dan mag je altijd bij immobiliteit 112 bellen, zeke rmet oog op onderkoeling e.d.
Wellicht moet ik toch eens wat meer meenemen. Eigenlijk voldoe ik allleen aan het eerste punt :+
De rest, op punt 2.2 na, heb ik wel in huis op zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

1. Opgeladen telefoon
2.2 Anti chaffing creme
2.3 2 paracetamols
3. Reddingdeken

we hebben eerder hier een rondje gediscussieerd over identificatie (die RoadID et cetera) mee, die mis ik nog in je lijstje. Ik doe nu mijn RBW in mijn trailvest, afsluitbaar gaasvakje, dus makkelijk zichtbaar mocht ik gevonden worden :P

Goede tips verder :)

@TheOmen bedankt voor je tip.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:39:
[...]

Wellicht moet ik toch eens wat meer meenemen. Eigenlijk voldoe ik allleen aan het eerste punt :+
+1 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-09 08:22
[...]

1. Opgeladen telefoon
2.2 Anti chaffing creme
2.3 2 paracetamols
3. Reddingdeken

Ik heb in mijn trailvest een klein ehbo setje (zelf samengesteld) met een paar pleisters, snelverband, rolletje verband, reddingsdeken en paar paracetamols. Een speld en tape heb ik er niet inzitten maar misschien is dit wel een goede aanvulling. Zou er niet een platte verpakking met stroken tape zijn ipv rolletjes :?

Bij lange duurlopen in het bos >20-25 km heb ik meestal mijn trailvest wel mee, ook handig voor een dun jackje voor wat wisselvallig weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maikelonline
we hebben eerder hier een rondje gediscussieerd over identificatie (die RoadID et cetera) mee, die mis ik nog in je lijstje. Ik doe nu mijn RBW in mijn trailvest, afsluitbaar gaasvakje, dus makkelijk zichtbaar mocht ik gevonden worden :P
In de telefoon met locked screen zitten mijn ICE-gegevens. Ik vergeet te vertellen dat ik altijd een briefje van 10,- ergens heb en een bankpas. Alles bij elkaar geloof ik wel dat dit genoeg is. Maarrr...nu ik hartmedicatie heb is het wellicht geen gek idee om ROADID mee te nemen of iets anders waar eruit rolt dat ik bloedverdunners slik. Dank voor de aanvullingen :-)

Overinges die anti chaffing creme nooit nodig gehad, totdat ik 30km in de regen ging lopen en mijn liezen zo stuk waren dat het erop leek dat ik een ruig weekend heb gehad in The Church. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobinE schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:04:
[...]

Ik heb in mijn trailvest een klein ehbo setje (zelf samengesteld) met een paar pleisters, snelverband, rolletje verband, reddingsdeken en paar paracetamols. Een speld en tape heb ik er niet inzitten maar misschien is dit wel een goede aanvulling. Zou er niet een platte verpakking met stroken tape zijn ipv rolletjes :?

Bij lange duurlopen in het bos >20-25 km heb ik meestal mijn trailvest wel mee, ook handig voor een dun jackje voor wat wisselvallig weer.
jou zie ik niet vaak posten, klopt dat? :)

Deze sporttape lijkt een backer te hebben...dat zou je allicht dus plat mee kunnen nemen door een paar stukken eraf te knippen?

https://www.klinimed.nl/c...ape-5x5cm-beige-per-stuk/
maikelonline schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:24:
[...]

In de telefoon met locked screen zitten mijn ICE-gegevens. Ik vergeet te vertellen dat ik altijd een briefje van 10,- ergens heb en een bankpas. Alles bij elkaar geloof ik wel dat dit genoeg is. Maarrr...nu ik hartmedicatie heb is het wellicht geen gek idee om ROADID mee te nemen of iets anders waar eruit rolt dat ik bloedverdunners slik. Dank voor de aanvullingen :-)

Overinges die anti chaffing creme nooit nodig gehad, totdat ik 30km in de regen ging lopen en mijn liezen zo stuk waren dat het erop leek dat ik een ruig weekend heb gehad in The Church. :-)
Oewh ja, met hartmedicatie zou ik daar vandaag nog zo'n SOS-armband, Dogtags of wat dan ook voor hebben besteld.

ik zit op mijn werk, ik krijg het vermoeden dat ik niet op "The Church" moet googlen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
InZane schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:39:
[...]

De rest, op punt 2.2 na, heb ik wel in huis op zich.
Toch al 1 punt meer dan ik :p

Wil al een tijdje zo'n plaatje met nood info kopen die je om je horloge handje kan doen maar om wat voor reden dan ook nooit doorgezet.

Nu loop ik bijna altijd in aardig drukke gebieden (als in, rond Utrecht en nooit uitgestorven) maar ja... Toch geen gek idee.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Hierbij nog mijn raceverslag van de halve marathon tijdens de CPC loop van afgelopen zondag. Beetje laat maar door verbouwingen in huis niet lekker rustig achter mijn pc kunnen zitten.

Zondag was het dan eindelijk zover. Mijn inschrijving was alweer even geleden en het was wat uitgesteld maar eindelijk mochten we hem dan toch gaan lopen. Bij mijn inschrijving destijds een eindtijd van 1:35:00 ingevuld waarvan ik in maart had gezegd dat het misschien haalbaar zou zijn maar waarvan ik nu vrijwel zeker wist dat het niet zou gaan lukken. Maar onder de 1:45:00 moest zeker wel lukken. Huidige PR stond op 1:51:05 bij de laatste pre-corona wedstrijd (CPC loop maart 2020).

Vanuit Den Helder naar Den Haag om een loopje te doen is wat ver, maar normaal gesproken loop ik samen met mijn broer die in Delft woont. Echter deed hij niet mee dit keer en zou ook niet thuis zijn om ff rustig naar toe te gaan. Plannen dus gewijzigd en samen met mijn vriendin naar 1 van de kinderen die in Leiden woont. Lekker op tijd vertrokken en vanaf daar alleen met de trein naar Den Haag. Helaas door personeels problemen of zo vielen er wat treinen uit die kant op dus moest eerder vertrekken waardoor ik ruim een uur van te voren op het Malieveld aanwezig was. Even wat drinken gehaald en omgekleed. Daarna wat doelloos rondlopen tot het tijd was om tas af te geven en naar het startvak te gaan. Ruim van te voren aanwezig in het vak en stond in startwave 1 ergens halverwege.

Stipt om 14:30 was het startschot en na wat geschuifel liep ik 2 a 3 minuten later de startlijn over. Doel was om vooral niet te snel te lopen en gewoon op gevoel te gaan. In het begin was het nog wat slalommen omdat het toch best wel druk was maar uiteindelijk werd het wat rustiger. Eerste kilometers vlogen erg soepel voorbij en kijkend op het klokkie toch wat te snel. Na 5 km was de tussentijd precies 22 minuten. Voelde allemaal prima dus ging gewoon vrolijk hiermee verder.
De volgende 5 kilometer ging iets langzamer in 22:20 maar voor mijn gevoel zwakte ik nog niet af. Dan kwamen nu de wat twijfelachtige 5 kilometers er aan en daarna de laatste 6 kilometer waarvan het alleen maar hopen was op het beste :)
De derde 5km ging nog iets langzamer en voelde ook al een heel stuk zwaarder. Tijd van 22:57 op deze 5 km. Mijn benen werden langzaam zwaarder en het eind zou nog erg ver weg zijn.
Kort na de 15km kwam een kleine rotonde die je driekwart moest nemen, dat voelde niet echt lekker, gevolgd door een lang stuk omhoog. Vanaf hier begonnen mijn benen te protesteren en kwamen mijn kuiten inde buurt van kramp. Toen wist ik zeker dat de laatste 6 kilometer een lijdens weg zouden worden. Dit werd een soort van start to run met afwisselend wandelen en rennen.
Hierbij probeerde ik mijn gemiddelde in de gaten te houden zodat ik zeker weten onder de 1:45:00 zou eindigen.

Met veel pijn en moeite en heel veel aanmoedigingen van het publiek heb ik de eindstreep gehaald in 1:44:29. Strava link

Momenteel nog steeds spierpijn in de benen en komende zondag mogen we 10km lopen tijdens de singelloop in Utrecht. Met, zoals eerder in het topic al vermeld, een nieuwe route. Vooralsnog voelt een 45 minuten lopen al erg zwaar maar ik hoop dusdanig hersteld te zijn dat 42:30 wel moet lukken.

Les voor de volgende halve marathon:
Meer lange rondjes doen om te wennen aan de belasting van 1,5 tot 2 uur. En eventueel meer drinken onderweg.

Gelletjes lijkt me nog niet echt nodig omdat het conditioneel niet zwaar voelde. Alleen de benen deden echt zeer.

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
[...]

Dat wilt enkel zeggen dat je niet hard genoeg loopt :P

Ik persoonlijk zweer bij Merino wol. Ik heb spul van Icebreaker, hetgeen ik kan gebruiken in de zomer en de winter. In de koudere dagen heb ik een merino shirt en singlet aan. Die combinatie zorg er ook voor dat ik geen pijnlijke tepels heb bij een langdurig loopje. Korte broek is een Jack wolfskin voor te wandelen, dit omdat ik de korte broek van Icebreaker maar niks vondt... te kort naar m'n goesting.

Als het te koud wordt voor kort-kort heb ik een lange t-shirt van Icebreaker en een legging van uiteraard Icebreaker.

Enige nadeel is dat het niet bepaald goedkoop is. Kan er trouwens een week lang (ik loop 3x per week) met dezelfde kleren lopen zonder dat het gaat ruiken. Dit in tegenstelling tot synthetische nest dat al gaat stinken tijdens het lopen.

Ik ben zo content van Merino kleren dat ik niks meer koop zonder.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:12

Secsytime

Automagisch

Firestorm666 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:28:
[...]

Dat wilt enkel zeggen dat je niet hard genoeg loopt :P

Ik persoonlijk zweer bij Merino wol. Ik heb spul van Icebreaker, hetgeen ik kan gebruiken in de zomer en de winter. In de koudere dagen heb ik een merino shirt en singlet aan. Die combinatie zorg er ook voor dat ik geen pijnlijke tepels heb bij een langdurig loopje. Korte broek is een Jack wolfskin voor te wandelen, dit omdat ik de korte broek van Icebreaker maar niks vondt... te kort naar m'n goesting.

Als het te koud wordt voor kort-kort heb ik een lange t-shirt van Icebreaker en een legging van uiteraard Icebreaker.

Enige nadeel is dat het niet bepaald goedkoop is. Kan er trouwens een week lang (ik loop 3x per week) met dezelfde kleren lopen zonder dat het gaat ruiken. Dit in tegenstelling tot synthetische nest dat al gaat stinken tijdens het lopen.

Ik ben zo content van Merino kleren dat ik niks meer koop zonder.
Icebreaker is inderdaad nice, maar de merino shirts van Ortovox zijn imho echt next level 8)

• Firestorm666
Secsytime schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:31:
[...]

Icebreaker is inderdaad nice, maar de merino shirts van Ortovox zijn imho echt next level 8)
Koud zal je het in elk geval niet hebben met die kleren van hun :D

• Roozzz
[...]

Tja, dat hangt er nogal vanaf. Enerzijds van de intensiteit van het loopje, anderzijds van de weersomstandigheden. Er zit nogal een verschil tussen 10 graden met veel wind en wat neerslag, of 10 graden op een windstille dag met zon.

Deze temperatuur is precies zoiets waar je alle kanten op kan. Voor rustige loopjes ga ik waarschijnlijk richting een korte broek met longsleeve. Evenals bovenstaande heren ben ik groot fan van merino longsleeves, ideaal voor temperatuurregulatie. Evenals synthetische longsleeves heb je die ook in diverse diktes, dus daar kan je wat mee spelen. Maar met windstil en zonnig weer is het al snel kort-kort.

Voor intensieve loopjes is er weinig discussie: kort-kort. De vraag is vooral wanneer je meer wil... een crossloop bij vriespunt doe ik waarschijnlijk ook nog in kort-kort. Maar goed, dat is gewoon vol gas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Secsytime schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:31:
[...]

Als ik op hun site kijk zie ik alleen maar producten voor voor bergbeklimmen en skiën enzo. Waarom zou je daar dan in godsnaam mee gaan hardopen in ons warme landje? En shorts van 190 euro? Die van Fusion zijn zelfs goedkoper.

Maar goed, doe mij maar gewoon de plastic rommel hoor. Ik, als trots lid van #teamzweet, ga echt geen week met hetzelfde kloffie hardlopen :+

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:02:
[...]

Als ik op hun site kijk zie ik alleen maar producten voor voor bergbeklimmen en skiën enzo. Waarom zou je daar dan in godsnaam mee gaan hardopen in ons warme landje? En shorts van 190 euro? Die van Fusion zijn zelfs goedkoper.

Maar goed, doe mij maar gewoon de plastic rommel hoor. Ik, als trots lid van #teamzweet, ga echt geen week met hetzelfde kloffie hardlopen :+
Shirts zei ik toch? :+

• InZane
Hm, ik las toch echt shorts :+
Maar voor shirts geldt hetzelfde.. ze hebben dure shirts voor Mountaineering, Alpine climbing, Freeride, High Alpine, Ski Tour. Waar is running? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:01:
[...]

Maar voor shirts geldt hetzelfde.. ze hebben dure shirts voor Mountaineering, Alpine climbing, Freeride, High Alpine, Ski Tour. Waar is running? ;)
Ja klopt, als er geen running staat kun je er niet in lopen :-(

Maar ff serieus, die shirts zijn de fijnste merino shirts om te lopen.. en ik heb zo'n beetje van alle merken merino shirts geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://dxtb1rh8tbbvs.cloudfront.net/cache-buster-11663909203/ORTOVOX/mediaroom/Product%20Images/Men/Mountainwear/T-Shirts%20-%20Long%20Sleeves/T-Shirts/103170/image-thumb__103170__pds__product-lightbox/88157-55801-120_COOL_TEC_FAST_UPWARD_TS_M_petrol_blue_blend-B-01.jpg

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Nou, de 34Km zitten erop. Iets meer geworden omdat ik altijd een training per 5minuten af moet maken, dus 290meter extra doorgelopen :p

Strava or didn't happen:
Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/IsA2PRmTItb

Eigenlijk ging het best prima, iets te enthousiast begonnen, dus bewust tempo laten zaken zodat het voelde alsof ik "niks" deed en het gevoel had dit uren vol te houden. En dit gevoel eigenlijk de gehele loop gehad. Na 14 en 24 Kilometer gegeten en de gehele loop door goed gedronken en ook daarmee geen klachten. Na de 30Km even bang, na aanleiding van de vorige keer, dat ik op zou raken, echter kon ik gewoon lekker doorlopen. Als ik nog 8Km had gemoeten was het zeker wel gelukt, desnoods op wilskracht, want liep verder gewoon prima :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
InZane schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:01:
[...]

Ortovox is een duits bedrijf. Baselayer is running in het duits :P

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-09 23:12
Had laatste weken wat last van m'n kuiten tijdens meeste loopjes. Zelfs de rustige loopjes wat vaker pauze moeten nemen om even goed te rekken.

Vanmorgen gaf mn Garmin ook in eens "strained" aan. Ik loop eigenlijk al heel lang 3x in de week en nu lijk ik er last van te krijgen 🤔

Heb dit strained nog nooit eerder gehad op mn Garmin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:27
Pfff.....net terug van een rondje van 6,7 km. Voor de verandering eens wat tempo intervallen gedaan. Erg leuk om te doen, maar man wat is dat zwaar. Dan merk je echt dat conditie nog niet goed is.

Ben begonnen met 10 minuten rustig 6.00 min/km en daarna 10 intervallen van 1 minuut 4.30 min/km en dan 1 minuut stevig wandelen. Na 5 intervallen begon al redelijk zwaar te worden. Maar de laatste 2 waren echt zwaar. Uiteindelijk net de 5km in 30.01 min gelopen. Eigenlijk iets sneller want eerste 300 meter deed mijn gps het niet. :(

Daarna nog even uitgelopen. Op zich ging wel met vermoeidheid, maar rechter kuit begon te protesteren. Dus toen maar rustig naar huis gelopen.

Wel weer met een voldaan gevoel thuis ondanks vermoeidheid nu. :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Darkasantion schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:46:
Nou, de 34Km zitten erop. Iets meer geworden omdat ik altijd een training per 5minuten af moet maken, dus 290meter extra doorgelopen :p

Strava or didn't happen:
OMFG :X ……34km….en dan gemiddeld 4:31 min/km, wat zijn dat voor tijden joh :o

_/-\o_ d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 20:40
Fraggert schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:08:
[...]

OMFG :X ……34km….en dan gemiddeld 4:31 min/km, wat zijn dat voor tijden joh :o

_/-\o_ d:)b
Vind het ook knap om elke keer voorbij je begin/eindpunt te komen en niet al eerder te stoppen :P Als ik 20km wil lopen, moet ik me eigen dwingen 10km 1 kant op te lopen, omdat ik er anders kantjes vanaf ga lopen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:31

XyS

0.o.O

The_Ghost16 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:31:
Hierbij nog mijn raceverslag van de halve marathon tijdens de CPC loop van afgelopen zondag. Beetje laat maar door verbouwingen in huis niet lekker rustig achter mijn pc kunnen zitten.

Zondag was het dan eindelijk zover. Mijn inschrijving was alweer even geleden en het was wat uitgesteld maar eindelijk mochten we hem dan toch gaan lopen. Bij mijn inschrijving destijds een eindtijd van 1:35:00 ingevuld waarvan ik in maart had gezegd dat het misschien haalbaar zou zijn maar waarvan ik nu vrijwel zeker wist dat het niet zou gaan lukken. Maar onder de 1:45:00 moest zeker wel lukken. Huidige PR stond op 1:51:05 bij de laatste pre-corona wedstrijd (CPC loop maart 2020).

Vanuit Den Helder naar Den Haag om een loopje te doen is wat ver, maar normaal gesproken loop ik samen met mijn broer die in Delft woont. Echter deed hij niet mee dit keer en zou ook niet thuis zijn om ff rustig naar toe te gaan. Plannen dus gewijzigd en samen met mijn vriendin naar 1 van de kinderen die in Leiden woont. Lekker op tijd vertrokken en vanaf daar alleen met de trein naar Den Haag. Helaas door personeels problemen of zo vielen er wat treinen uit die kant op dus moest eerder vertrekken waardoor ik ruim een uur van te voren op het Malieveld aanwezig was. Even wat drinken gehaald en omgekleed. Daarna wat doelloos rondlopen tot het tijd was om tas af te geven en naar het startvak te gaan. Ruim van te voren aanwezig in het vak en stond in startwave 1 ergens halverwege.

Stipt om 14:30 was het startschot en na wat geschuifel liep ik 2 a 3 minuten later de startlijn over. Doel was om vooral niet te snel te lopen en gewoon op gevoel te gaan. In het begin was het nog wat slalommen omdat het toch best wel druk was maar uiteindelijk werd het wat rustiger. Eerste kilometers vlogen erg soepel voorbij en kijkend op het klokkie toch wat te snel. Na 5 km was de tussentijd precies 22 minuten. Voelde allemaal prima dus ging gewoon vrolijk hiermee verder.
De volgende 5 kilometer ging iets langzamer in 22:20 maar voor mijn gevoel zwakte ik nog niet af. Dan kwamen nu de wat twijfelachtige 5 kilometers er aan en daarna de laatste 6 kilometer waarvan het alleen maar hopen was op het beste :)
De derde 5km ging nog iets langzamer en voelde ook al een heel stuk zwaarder. Tijd van 22:57 op deze 5 km. Mijn benen werden langzaam zwaarder en het eind zou nog erg ver weg zijn.
Kort na de 15km kwam een kleine rotonde die je driekwart moest nemen, dat voelde niet echt lekker, gevolgd door een lang stuk omhoog. Vanaf hier begonnen mijn benen te protesteren en kwamen mijn kuiten inde buurt van kramp. Toen wist ik zeker dat de laatste 6 kilometer een lijdens weg zouden worden. Dit werd een soort van start to run met afwisselend wandelen en rennen.
Hierbij probeerde ik mijn gemiddelde in de gaten te houden zodat ik zeker weten onder de 1:45:00 zou eindigen.

Met veel pijn en moeite en heel veel aanmoedigingen van het publiek heb ik de eindstreep gehaald in 1:44:29. Strava link

Momenteel nog steeds spierpijn in de benen en komende zondag mogen we 10km lopen tijdens de singelloop in Utrecht. Met, zoals eerder in het topic al vermeld, een nieuwe route. Vooralsnog voelt een 45 minuten lopen al erg zwaar maar ik hoop dusdanig hersteld te zijn dat 42:30 wel moet lukken.

Les voor de volgende halve marathon:
Meer lange rondjes doen om te wennen aan de belasting van 1,5 tot 2 uur. En eventueel meer drinken onderweg.

Gelletjes lijkt me nog niet echt nodig omdat het conditioneel niet zwaar voelde. Alleen de benen deden echt zeer.
Leuk om te lezen, klinkt als flink afzien maar top dat je het toch hebt gehaald!

Zou toch ook eens kunnen proberen met gel en voldoende (sport) drank. Ik heb in elk geval het idee dat het mij erg helpt nu ik langere afstanden probeer te rennen (ben aan het trainen voor de HM in Amsterdam).

Is mijn eerste keer dus weinig ervaring, maar vanaf 1.5 uur kreeg ik het erg zwaar zonder eten/drinken. Zonder is ook vast wel te trainen maar voor mij is het geen probleem om iets mee te nemen in mijn trailbroek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Darkasantion schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:46:

Strava or didn't happen:

Eigenlijk ging het best prima, iets te enthousiast begonnen, dus bewust tempo laten zaken zodat het voelde alsof ik "niks" deed en het gevoel had dit uren vol te houden. En dit gevoel eigenlijk de gehele loop gehad. Na 14 en 24 Kilometer gegeten en de gehele loop door goed gedronken en ook daarmee geen klachten. Na de 30Km even bang, na aanleiding van de vorige keer, dat ik op zou raken, echter kon ik gewoon lekker doorlopen. Als ik nog 8Km had gemoeten was het zeker wel gelukt, desnoods op wilskracht, want liep verder gewoon prima :D
4.31 per km :) Da's mijn intervaltempo :+ goed bezig in ieder geval provinciegenoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Keiichi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:59:
[...]

Vind het ook knap om elke keer voorbij je begin/eindpunt te komen en niet al eerder te stoppen :P Als ik 20km wil lopen, moet ik me eigen dwingen 10km 1 kant op te lopen, omdat ik er anders kantjes vanaf ga lopen.
Mijn favoriete rondje in het Speulder- en Sprielderbos is nog geen 6 km.......ik kom op een LDL dus 4 x langs mijn auto :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Zojuist even nieuwe schoenen besteld bij Zalando Lounge. Ben een Saucony loper en die zijn vanaf vandaag in de aanbieding.

Vorige maand de Saucony Endorphin Shift 2 (blauw) gekocht voor 80 euro inclusief verzendkosten. Waren nu nog goedkoper helaas (60 euro).
Heb zojuist de Endorphin Speed 2 (oranje) en Endorphin Pro 2 (geel) gekocht. Gezamenlijk inclusief verzendkosten voor 170 euro :D

Ondertussen een hele verzamling aan schoenen in allerlei verschillende kleuren op de plank staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Keiichi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:59:
[...]

Je hebt een doel, dat helpt ook om te blijven lopen :+ . Heb helaas geen stoer vest o.i.d in het bezit om drinken en wat eten mee te nemen, dus dan maar af en toe thuis was oppikken.

Bijkomend voordeel is ook dat ik nooit tever ben van huis, mocht het wel ineens mis gaan tijdens de loop.

Benen voelen nu ook goed trouwens, gisteravond magnesium badje gedaan voor de voeten, met het idee dat het zou helpen, en verder voel ik me (nog) prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
The_Ghost16 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:25:
Zojuist even nieuwe schoenen besteld bij Zalando Lounge. Ben een Saucony loper en die zijn vanaf vandaag in de aanbieding.

Vorige maand de Saucony Endorphin Shift 2 (blauw) gekocht voor 80 euro inclusief verzendkosten. Waren nu nog goedkoper helaas (60 euro).
Heb zojuist de Endorphin Speed 2 (oranje) en Endorphin Pro 2 (geel) gekocht. Gezamenlijk inclusief verzendkosten voor 170 euro :D

Ondertussen een hele verzamling aan schoenen in allerlei verschillende kleuren op de plank staan.
Neeee zeg dat nou niet! Must.. resist.. :'(

En over kleding gesproken.. Vanochtend gaf te thermometer maar 2 graden aan, dus voor het eerst weer het lange (plastic :+ ) spul aangetrokken. Dat was geen overbodige luxe, vond ik dan.
Wel heerlijk lopen hoor, zo tegen zonsopgang. Ik had wel een paar keer kunnen stoppen om een mooi plaatje te schieten van bijvoorbeeld de nevel die boven de weilanden hing. Niet gedaan natuurlijk, want er moest gelopen worden. Onderweg 3x1000m versneld (max Z3) voor het gevoel.

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/7888146364

Edit: Voor het eerst weer bijna 200km op de teller deze maand! *O* In april was het nog 13km over een hele maand :/

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 30-09-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Nu online
InZane schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:54:
[...]

Neeee zeg dat nou niet! Must.. resist.. :'(

En over kleding gesproken.. Vanochtend gaf te thermometer maar 2 graden aan, dus voor het eerst weer het lange (plastic :+ ) spul aangetrokken. Dat was geen overbodige luxe, vond ik dan.
Wel heerlijk lopen hoor, zo tegen zonsopgang. Ik had wel een paar kunnen stoppen om een mooi plaatje te schieten van bijvoorbeeld de nevel die boven de weilanden hing. Niet gedaan natuurlijk, want er moest gelopen worden. Onderweg 3x1000m versneld (max Z3) voor het gevoel.

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/7888146364
Vanochtend vroeg in de auto op weg naar 't werk zag ik iemand rennen in kort/kort terwijl m'n thermometer 1.5 graden aangaf. Poeh... Okay, hij had er flink de sokken in, dus dan zal 't wellicht meevallen, maar man, ik kreeg plaatsvervangende rillingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-09 15:54
Secsytime schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:07:
[...]

Ja klopt, als er geen running staat kun je er niet in lopen :-(

Maar ff serieus, die shirts zijn de fijnste merino shirts om te lopen.. en ik heb zo'n beetje van alle merken merino shirts geprobeerd.

[Afbeelding]
Merino om in te lopen, krijg je het niet hartstikke warm? Ik weet het, het reguleert de temperatuur van je lichaam. Echter heb ik er alleen ervaring mee met wintersport, en dan heb ik het al gauw te warm.

Ik lees ook merino als lange broek, een regenbui lijkt me dan wel het vervelendste dat je tegen kan komen?

Ok en nu zonder azijn: ik wil het wel eens proberen, lijkt met heerlijk zacht en als ik bovenstaande lees wil je niet meer anders na het geprobeerd te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Laurences schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:37:
[...]

Merino om in te lopen, krijg je het niet hartstikke warm? Ik weet het, het reguleert de temperatuur van je lichaam. Echter heb ik er alleen ervaring mee met wintersport, en dan heb ik het al gauw te warm.

Ik lees ook merino als lange broek, een regenbui lijkt me dan wel het vervelendste dat je tegen kan komen?

Ok en nu zonder azijn: ik wil het wel eens proberen, lijkt met heerlijk zacht en als ik bovenstaande lees wil je niet meer anders na het geprobeerd te hebben!
Het is heerlijk regulerend, daardoor is het eigenlijk altijd aangenaam. Uitzondering hierop is bij warme temperaturen.. dan merk je echt dat de warmte vast wordt gehouden. Daarom loop ik ook in een plastic singlet 🙈

Broeken ervan heb ik ook, maar hebben imo minder impact dan een shirt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 15:50
The_Ghost16 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:25:
Die ken ik nog niet. Wat voor voet past dat goed aan? Ik heb uitgesproken smalle voeten, hoge wreef. Vrijwel het enige wat mij goed zit is Asics. Ik heb zelden andere schoenen gehad die echt prettig zaten. Als Saucony ook iets in die richting heeft, kan ik het allicht eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Antonius schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:56:
[...]

Die ken ik nog niet. Wat voor voet past dat goed aan? Ik heb uitgesproken smalle voeten, hoge wreef. Vrijwel het enige wat mij goed zit is Asics. Ik heb zelden andere schoenen gehad die echt prettig zaten. Als Saucony ook iets in die richting heeft, kan ik het allicht eens uitproberen.
voor wat het waard is.....ik ben Brooks en Saucony fan.......en bij proefpassen zaten meerdere Asics bij mij voor geen meter.

Ik heb redelijk brede voeten, maar niet zo uitgesproken dat ik bij schoenen de extra brede nodig heb, en een normale wreef.

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 30-09-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 15:50
Fraggert schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:16:
[...]

bij proefpassen zaten meerdere Asics bij mij voor geen meter.
Was dat omdat Asics te smal en/of hoog waren voor jouw voeten? Of niet zo goed te duiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Antonius schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:04:
[...]

Was dat omdat Asics te smal en/of hoog waren voor jouw voeten? Of niet zo goed te duiden?
Niet echt heel eenduidig......ik zat niet klemvast in die dingen ofzo......maar de algehele pasvorm paste ( :+ ) gewoon niet lekker bij mij voeten, hier te krap, daar te ruim, speling bij mijn hak, terwijl de maat an sich goed was.

Het waren gewoon echt niet mijn schoenen, het type weet ik helaas niet meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Artemiev
  • Laatst online: 02-09 09:16
Afgelopen weken heb ik langzaam opgebouwd naar wat extra trainen:
2x hardlopen en 1x fietsen
3x hardlopen en 1x fietsen etc.

Resultaat is wel te merken. Het is gaaf om gewoon de deur uit te gaan, een korte warming-up te doen en 5km hardlopen. Na leerzame stukken hier over Z1/2 een keer 5km in 35 minuten gelopen, waarbij ik de hartslag op het scherm had staan en continue in Z2 heb gehouden. Na afloop had ik eigenlijk bijna nergens last van wat betreft vermoeidheid of spierpijn. Het was wel heel moeilijk om toch niet even een kilometer door te trekken. Je schaamt je ook bijna voor het tempo.

Ook nog een keer een rondje iets sneller gedaan net onder 28 minuten. Dan merk je inderdaad dat het op het einde wat zwaarder wordt en de dag erna weet je zeker dat je gelopen hebt.

Het is allemaal super interessant om te lezen en uit te proberen. Vooral leren aanvoelen wat welke snelheid of hartslag doet, en zonder iedere 200meter op het klokje te kijken, een idee krijgen wat je aankunt. Het consequent vasthouden van een bepaalde snelheid is nog wel lastig. Ondertussen ga ik zeker met de rustige loopjes verder. Het rondje bos staat nog in de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Laurences schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:37:
[...]

Dat valt reuze mee eigenlijk, ik heb die singlets van Icebreaker en heb ze gebruikt in die super warme periodes zonder problemen. Het hangt ook af van de dikte van de merino wol, Icebreaker vermeld dit netjes op hun website. Ik vermoed dat die merino's voor wintersport wel de dikkere varianten zijn.

Over de regenbuien kan ik niet zo veel zeggen, ik heb tijdens het lopen maar zelden een regenbui gehad. Wat je wel hebt is dat de merino wol je ook warm houdt als je nat bent.
In koud weer draag ik mijn merino singlet met daarboven een merino tshirt. De single is kletsnat door de inspanning, het tshirt nauwelijk. Wel eens een regenbui gehad in kort-kort in koud weer en ondanks dat ik toen helemaal kletsnat was van de regen+zweet had ik het toch nog "warm". Zelfs tijdens de lange wandelmomenten in m'n interval training van toen.
Gek genoeg was m'n tshirt ook relatief snel droog na het regenen door de wind. Wat trouwens nog een voordeel is, mijn 2 laagjes houden de wind best goed tegen.
Met de leggings heb ik geen ervaring met de regen, wel met koud weer. Die houden je lekker warm en toch zweet je je er niet meer mee als dat je doet met een korte broek.

Het enige "nadeel" wat ik kan bedenken is dat een kletsnat merino shirt tamelijk zwaar is. Vochtafdrijving is dus wel stukken beter bij de synthetische varianten.

Ik moet er voor de eerlijkheid wel bij vertellen dat ik Merino wol heb leren kennen met wandelingen te maken en toen ik ben begonnen met hardlopen ook meteen merino kleren heb gekocht waardoor ik nooit de "echte" hardloopkleren heb gebruikt en kan daarom ook geen vergelijking maken over wat beter is.

Ik heb wel een "echt" hardloop shirt (Nike Dryfit ofzoiets) en die zweetgeur die ik al kon ruiken na een tijdje inspanning is een dealbreaker voor mij. De geur is ook sterk aanwezig. Mijn merino's kan ik 3x of langer gebruiken, maar na de 3de keer zijn ze wel niet meer zo fris, al is de zweetgeur dan stukken minder aanwezig zoals bij m'n dryfit. Ik heb het dryfit shirt dan ook maar 1 of 2x aangehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Hmm het gaat de laatste tijd eigenlijk helemaal niet zo lekker met rennen maar ik kan er niet precies de vinger op leggen waarom.
Ik moet nog 2 weken in mijn opbouw naar 10km te lopen, echter heb ik de afgelopen 2 weken meer het gevoel dat ik achteruit ga, dan nieuwe progressie maak. Ik loop steeds iets verder, maar de afgelopen 2 weken merk ik ook dat mijn hartslag een stuk hoger ligt, bij een lager tempo. Waar ik voorheen mijn duurloopjes rond de 6'55"/km deed met een hartslag rond de 160, zit ik nu met een tempo van 7'20" rond een hartslag van 165...

Vind het een beetje lastig dit, je wilt progressie maar dat gevoel zit er nu even niet lekker in. Suggesties vanuit jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reigeer
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:55
Vanmiddag toen ik naar huis liep na m'n training begon ik wat last te krijgen van de linker hiel.
Bij thuiskomst schoen bekeken en nu al schade aan de binnenkant van de hiel :( schoenen (Hoka Arahi 6) zijn een maandje oud en ca. 60km mee gelopen...
Gelukkig nog geen blaar oid maar denk niet dat dat nog heel lang had geduurd.
Rechtse schoen vertoont op dezelfde plek ook al slijtage.

De winkel waar ik ze gekocht heb gecontacteerd en deze hebben het doorgespeeld naar de vertegenwoordiger van Hoka aangezien de winkel het ook wel heel snel vond... ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.

Valt hier mee door te lopen of wordt dit alleen maar erger ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J52ZNYTgw1JSzrYQty1Jl9E0uPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6PiBe01T2E4Rg1ZgQmARFo3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm666
Dazzler2120 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:27:
Hmm het gaat de laatste tijd eigenlijk helemaal niet zo lekker met rennen maar ik kan er niet precies de vinger op leggen waarom.
Ik moet nog 2 weken in mijn opbouw naar 10km te lopen, echter heb ik de afgelopen 2 weken meer het gevoel dat ik achteruit ga, dan nieuwe progressie maak. Ik loop steeds iets verder, maar de afgelopen 2 weken merk ik ook dat mijn hartslag een stuk hoger ligt, bij een lager tempo. Waar ik voorheen mijn duurloopjes rond de 6'55"/km deed met een hartslag rond de 160, zit ik nu met een tempo van 7'20" rond een hartslag van 165...

Vind het een beetje lastig dit, je wilt progressie maar dat gevoel zit er nu even niet lekker in. Suggesties vanuit jullie?
Ik ben een recreatieveling, dus mijn advies is mogelijk onjuist.
Maar het lijkt erop dat je je intervals te snel hebt gedaan en je niet genoeg rust hebt genomen.
Een andere mogelijkheid is dat je stiekem ziek bent en dat je lichaam nu druk bezig is met vechten tegen het 1 of het ander.

Of het komt door het weer dat is omgeslagen, met felle wind tegen is een 7:20 harder om te verduren als een 6:55 windstil. Heet weer, koud weer heeft ook een invloed. Ik loop veel harder met een bepaalde hartslag in kouder weer, in heet weer is m'n hartslag hoger met lagere tempo's.

Ik zou je overigens niet al te hard zorgen maken hierover, er zijn nu eenmaal van die momenten waarin het even tegensteekt. Wat ik doe als het te lang naar m'n goesting tegensteekt is een weekje pauseren en daarna verder gaan waar ik gebleven was.

Zeker als beginner wilt het allemaal nog wel eens schommelen. Zo moest ik in het begin nog maar kijken naar m'n schoenen om in zone 5 te zitten, nu moet ik er flink voor werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Firestorm666 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:14:
[...]

Ik ben een recreatieveling, dus mijn advies is mogelijk onjuist.
Maar het lijkt erop dat je je intervals te snel hebt gedaan en je niet genoeg rust hebt genomen.
Een andere mogelijkheid is dat je stiekem ziek bent en dat je lichaam nu druk bezig is met vechten tegen het 1 of het ander.

Of het komt door het weer dat is omgeslagen, met felle wind tegen is een 7:20 harder om te verduren als een 6:55 windstil. Heet weer, koud weer heeft ook een invloed. Ik loop veel harder met een bepaalde hartslag in kouder weer, in heet weer is m'n hartslag hoger met lagere tempo's.

Ik zou je overigens niet al te hard zorgen maken hierover, er zijn nu eenmaal van die momenten waarin het even tegensteekt. Wat ik doe als het te lang naar m'n goesting tegensteekt is een weekje pauseren en daarna verder gaan waar ik gebleven was.

Zeker als beginner wilt het allemaal nog wel eens schommelen. Zo moest ik in het begin nog maar kijken naar m'n schoenen om in zone 5 te zitten, nu moet ik er flink voor werken.
Hmm dit klinken wel als reële dingen, ik denk wellicht dat het meer lijkt op overtraind zijn momenteel, niet genoeg rust / te hard gegaan tijdens het intervallen.
Ik heb zondag een duurloop op de planning staan, tot die tijd even rustig aan doen en kijken hoe het zondag bevalt. Mocht het niet 'lukken' even een weekje rust pakken en dan opnieuw doen.

Pagina: 1 ... 199 ... 389 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.