SkyR schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:24:
[...]
Ik zou zelf net als velen hier kiezen voor rust, maar ben ook wel zo eigenwijs dat helemaal stilzitten mij moeilijk af gaat. Een echt rustige loop, puur op gevoel, zou ik dan nog uitproberen. Maar bij pijn dan stoppen en wachten. Je gemiddelde tempo mag 5:40 min/km zijn, dus dat moet met voldoende rust en je huidige volume toch te doen zijn zou ik verwachten. Maar met pijn ga je de afstand niet redden.
Wat is het najaar toch een prachtige tijd voor hardlopen. De zomerrust is weer voorbij, er wordt weer serieus hard gelopen! Proficiat aan alle lopers van dit weekend, mooi om de verhalen te lezen.
Voor mij stond vanochtend een
Vo2max inspanningstest op het programma! Voor mijn verjaardag cadeau gekregen van Mrs. SkyR

Had er al wel eens over gesproken dat ik dat interessant zou vinden, maar toch een verrassing om cadeau te krijgen!
Dus na een half uurtje in de auto stond ik om 8:00 uur vanochtend in Zwolle bij de
Krachtcentrale. Een hele mooie locatie in het nieuwe Victorium van Zwolle, een pand waarin meerdere sport- en fitnessaanbieders samenwerken. 8 uur 's ochtends na een weekend met veel visite en nog 13 km hardlopen van gisteren in de benen is misschien niet ideaal, maar je moet het toch ergens plannen in het drukke leven.
Na een lichaams-, bloeddruk, -hartslag en longfunctiemeting was het tijd om de hartslagmeter om de borst te doen en de loopband op te stappen. De allereerste keer dat ik op een loopband heb gestaan, wat toch een heel ander gevoel van inspanning en snelheid geeft! Na een korte warming-up op de band kreeg ik ook nog het ademgasmasker op en kon de test beginnen.
Vooraf kreeg ik de keuze of ik de snelheid iedere minuut met 0,6 of 0,8 km/u wilde verhogen. Ik koos voor de kleinere stappen om mezelf de kans te geven om wat soepeler in tempo te versnellen en niet teveel te schrikken van het snelheidsverschil (waar ik mezelf er al vanaf zag flikkeren), ook al zou de test dan ietsje langer duren. Tussendoor moest ik ook geregeld aangeven hoe zwaar ik het vond op een schaal van 6 tot 20.
Uiteindelijk heb ik een kwartier op de loopband gestaan (tot een snelheid van 16,4 km/u). Het werd tegen het eind echt wel zwaarder, al denk ik dat er nog wel iets meer in had gezeten; ik stond wel te zweten, maar lag niet dubbel van de inspanning nadat ik stopte. Maar mentaal was ik er wel 'klaar mee' na 15 minuten.
Aan het eind van de test gaf het systeem aan dat ik een Vo2max heb van 63

Mijn Garmin toonde altijd 59, Runalyze is nog wat strenger met 56, dus ik was al blij met alles boven de 50. Van mijn score bij de test stond ik echt wel te kijken. En dat op mijn 37e. Ik denk niet dat ik ooit zo fit ben geweest in mijn leven
Na nog een paar minuten cooling down op de loopband namen we de resultaten wat specifieker door. Hele goede longinhoud, mooie lijnen op de resultaten en de hartslagzones nader bepaald met VT1 op 168 en VT2 op 187. Kan ik weer gerichter op hartslag gaan trainen, al was ik op basis van omslagpunt m.b.v. 10km race en de berekening van sportrusten al vrij goed op de juiste hartslag aan het trainen (berekening op basis van resultaat zat er een paar slagen onder, dus ik heb niet te hard getraind). Wel gaf dit voor mij de bevestiging dat ik niet écht tot het gaatje ben gegaan, Garmin heeft wel eens een max hartslag van 200 of zelfs 202 gemeten, en tijdens de test ben ik niet voorbij de 187 gegaan..
Topbegeleiding gehad van de bewegingswetenschapper van dienst, Arthur. Duidelijke uitleg, stap voor stap, ook tijdens de test goede terugkoppeling. Ik kan het zeker aanraden!

En ik ben ook nog even warm gemaakt voor een ORYX hardloopanalyse om verder naar techniek te kijken... ik weet al wat ik mijzelf cadeau wil doen voor Sinterklaas of Kerst