Heb ook deze, batterij gaat best lang mee. Enige nadeel is dat het maar over 1 schouder gedragen wordt, het is asymmetrisch. Ik loop er gans de winter mee.bauke1994 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:48:
@Slickk @Highfive95 Het achterlicht knippert inderdaad, voorlicht heeft 2 standjes. Wanneer je het lampje aan zet dient het achterlicht als batterij indicator.
Ik ben er zelf erg tevreden over, hij heeft mij al veel veilige verlichte km's door de polder geholpen. Let wel op dat het stiekem best wel een felle lamp is, dus zorg als je tegenliggers hebt dat het lampje naar beneden is gericht.
Komende zondag loop ik berlijn, ze laten hier hydration vests toe. Op hun site staat ook het volgende
"Backpacks and vests of all kinds with pockets/compartments with a volume greater than 3 liters are not allowed."
ik heb een Salamon Adv skin 5 waar ik graag meeloop, die heeft als je heel erg goed propt schijnbaar 5liter ruimte achterin. Heeft iemand ervaringen van vorig jaar hoe strikt ze hier in zijn?
"Backpacks and vests of all kinds with pockets/compartments with a volume greater than 3 liters are not allowed."
ik heb een Salamon Adv skin 5 waar ik graag meeloop, die heeft als je heel erg goed propt schijnbaar 5liter ruimte achterin. Heeft iemand ervaringen van vorig jaar hoe strikt ze hier in zijn?
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
@Slickk je wordt nog bedankt he! Omdat zondagavond de Asics Novablast 3 nog steeds in mijn maat beschikbaar waren, heb ik ze als verjaardagscadeau aan mezelf gegeven
Eerste 13 kilometer zitten er alweer op. Mooie en fijne schoenen!

Ik heb er vanavond voor het eerst mee gelopen. Eigenlijk geen last van dat hij asymmetrisch is. Zit netjes in het midden en met wat afstellen heb ke prima licht voor je. Op laagste stand is echt al voldoende bij gewone straatverlichting.Hartloper schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:26:
[...]
Heb ook deze, batterij gaat best lang mee. Enige nadeel is dat het maar over 1 schouder gedragen wordt, het is asymmetrisch. Ik loop er gans de winter mee.
Maar wat een verademing met een looplamp zeg.
Rondje gemaakt van 6.05 km in 37.33 min. Laatste km rustig uitgelopen.
De 5 km waren in 29.19 min. Was eigenlijk niet de bedoeling om nu al onder de 30 min / 5 km te lopen maar ging echt lekker. Blijft lastig om rustig aan te doen.
Nu even twee dagen rust en dan zaterdag weer. Wil dan eens wat intervallen gaan doen. Kijken hoe dat gaat.
Daar heb je wel gelijk in, maar laat ons even realistisch zijn, bij 99% van de mensen is het gewoon overeten. De reden voor het overeten kan idd wel mentale problemen zijn door een trauma. Ik heb genoeg My 600lb life gekeken. Het triestige is dat als je één aflevering gezien hebt, je ze eigenlijk allemaal gezien hebt.Frenz64 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:59:
Pas op voor een oordeel hè @Firestorm666 , overgewicht (en dan niet ietsje te dik) heeft meestal een achterliggende reden die niets met teveel eten te maken heeft.
Maar neemt niet weg dat ik me wel eens afvraag wat ze zichzelf aandoen, ook ik weet nog wel hoe het voelde om die 20 kilo extra de trap op te sleuren vs de fitheid nu #nevergoback
Het begint bijna altijd met verkrachting en/of gepest worden in de kindertijd of door ouders die zelf geen voedselopvoeding gehad hebben. Goed, dan hebben we het wel over de extreme gevallen.
Ik zeg ook altijd tegen mensen die bereid zijn te willen afvallen: Je bent niet van vandaag op morgen dik geworden, terug op gewicht komen kan zelfs een nog trager process zijn. Voeg er natuurlijk wel aan toe dat het wel zal lukken zolang je maar een paar eenvoudige regeltjes in acht neemt.
Afvallen, zo simpel en toch zo ingewikkeld tegelijkertijd
Haha, hier vanavond ook voor het eerst op gelopen en zelfde afstandSkyR schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:04:
@Slickk je wordt nog bedankt he! Omdat zondagavond de Asics Novablast 3 nog steeds in mijn maat beschikbaar waren, heb ik ze als verjaardagscadeau aan mezelf gegeven![]()
[Afbeelding]
@Hartloper @bauke1994 @Highfive95 Helder, dankjulliewel! Even wat versteld maar loopt goed. Zo’n vestje met symmetrische banden kroop bij mij altijd omhoog en moest ik toch altijd wel een keer of 3 wat strakker of anders doen tijdens het lopen. Deze lamp blijft gewoon zitten en verlicht de weg echt vele malen beter. Geeft wat meer vrijheid om ook in de avonduren wat buiten de stad te lopen.
Borstlamp, hartslagmeter om m’n onderarm (Wahoo Tickr Fit van een bekende gekregen om te proberen), Apple Watch, Aeropex koptelefoon… Soort gadgetkerstboom vandaag
Qua temperatuur was het heerlijk om te lopen trouwens, frisse zachte lucht omdat het wat vochtiger is. Perfect om in kort/kort te lopen. Kwam ook een hardloper tegen met een wintermuts op; ieder z’n eigen zullen we maar zeggen. Moet er niet aan denken als het nog 15 graden is.

Nou, het is inmiddels geen 15 graden meer 
De lekkerste rondjes zijn die waar je geen zin in hebt maar toch bent gegaan.. Achteraf.
Wekker om 5:00, rustig wakker worden en om 5:30 of zo de deur uit voor een rondje van een km of 9 met een tempoblokje van zo’n 4,5 km in het midden. Had echt de neiging om maar niet te gaan maar ja, dan wordt het nooit wat..
Maar toen ik eenmaal de bebouwde kom achter me had gelaten en over onverlichte, mistige fietspaden door de weilanden liep wist ik weer waarom ik in #teamochtend zit. Heerlijk.
En nu ontbijt en meer koffie!
De lekkerste rondjes zijn die waar je geen zin in hebt maar toch bent gegaan.. Achteraf.
Wekker om 5:00, rustig wakker worden en om 5:30 of zo de deur uit voor een rondje van een km of 9 met een tempoblokje van zo’n 4,5 km in het midden. Had echt de neiging om maar niet te gaan maar ja, dan wordt het nooit wat..
Maar toen ik eenmaal de bebouwde kom achter me had gelaten en over onverlichte, mistige fietspaden door de weilanden liep wist ik weer waarom ik in #teamochtend zit. Heerlijk.
En nu ontbijt en meer koffie!
Gistermiddag keek ik vanaf mijn werkplek naar buiten en besloot er maar eens wat uurtjes eerder mee te kappen.
Afstands-PB op 22,16km gezet met een langzame loop @ 2h:45
Begonnen met een graadje of 14 in het bos maar het warmde toch al weer snel op met het zonnetje erbij.
Nu ik ook langere afstanden loop merk ik wel dat er een stukje meer planning om de hoek komt kijken, de tijden van een intervallletje lopen, was draaien en douchen binnen 45 minuten liggen ver achter me.
Dat ge-trail is een halve dagtaak man
liep jij inmiddels ook met een lamp?
Afstands-PB op 22,16km gezet met een langzame loop @ 2h:45
Begonnen met een graadje of 14 in het bos maar het warmde toch al weer snel op met het zonnetje erbij.
Nu ik ook langere afstanden loop merk ik wel dat er een stukje meer planning om de hoek komt kijken, de tijden van een intervallletje lopen, was draaien en douchen binnen 45 minuten liggen ver achter me.
Dat ge-trail is een halve dagtaak man
nice onesebasd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 06:41:
Nou, het is inmiddels geen 15 graden meer
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb zoiets: https://www.futurumshop.nl/gato-led-vest-neon-geel.phtmlFraggert schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:31:
[...]
nice oneliep jij inmiddels ook met een lamp?
Voldoet prima voor verharde wegen, mocht ik echt in het donker het bos in willen dan komt er wel een hoofdlamp.
hmmm, mijn favo schoenenreviewer Edd Bud was niet helemaal te spreken over de outsole van de Novablast 3. Nu de natte wegen weer in aantocht zijn: Pumagrip is echt fantastisch, de Novablast 2 glijdt of slipt veel meer en dat loopt voor mij niet zo lekker. Dit is volgens hem ook nog verslechterd bij de 3, is dat ook de ervaring bij jullie of heb je nog niet op natte wegen gelopen?Slickk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:19:
[...]
Haha, hier vanavond ook voor het eerst op gelopen en zelfde afstandLeuke schoentjes, vind het nog wel even wennen qua zool omdat qua voorvoeten het wat meer merk dan anderen. Wel fijn dat ze zowel op rustig als sneller tempo goed lopen, soms weet ik van tevoren niet wat het gaat worden en nu kon ik halverwege alsnog lekker snel lopen. Dat gaat op een paar met meer demping toch wat minder.
Het is inmiddels geen must buy meer, Invincible Run of toch rennen op zo'n flatgebouw (Adidas Prime X) voor de LDL's? Er komt nog zo'n outrageous schoen aan: De Puma Fastroid
Op echt natte wegen heb ik nog niet gelopen met de Novablast 3. Maar grind en een stukje licht vochtig gras ging gisteren prima.Frenz64 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:14:
[...]
hmmm, mijn favo schoenenreviewer Edd Bud was niet helemaal te spreken over de outsole van de Novablast 3. Nu de natte wegen weer in aantocht zijn: Pumagrip is echt fantastisch, de Novablast 2 glijdt of slipt veel meer en dat loopt voor mij niet zo lekker. Dit is volgens hem ook nog verslechterd bij de 3, is dat ook de ervaring bij jullie of heb je nog niet op natte wegen gelopen?
Het is inmiddels geen must buy meer, Invincible Run of toch rennen op zo'n flatgebouw (Adidas Prime X) voor de LDL's? Er komt nog zo'n outrageous schoen aan: De Puma Fastroid
Voor mij zal de Novablast waarschijnlijk de functie van de Invincible Run overnemen, dus voor LDL's of wanneer ik zonder plaat wil lopen op marathontempo. Mijn Invincible Run's hebben > 600 km erop zitten, dus die haal ik enkel nog uit de kast voor heel rustig lopen tot 10 km.
Goed dat wordt aangeslingerd! Vorige week een vroege loop en het was nog schemerig. Hier in het bos zie je NIETS en je wordt niet gezien. Gelijk de mijne aan de lader gehangen.Hartloper schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:26:
[...]
Heb ook deze, batterij gaat best lang mee. Enige nadeel is dat het maar over 1 schouder gedragen wordt, het is asymmetrisch. Ik loop er gans de winter mee.
Ik heb de RunLight 900 en vind het een prima ding. Maar ik word er wel een beetje zeeziek van. Die lamp gaat wat van links naar rechts als je loopt. Hierdoor heb je die bundel licht dansend voor je.
Je ziet alles, je bent goed zichtbaar. Comfort is .. prima, maar een hoofdlampje is in lijn met mijn zicht, wat ik erg prettig vind. Meer mensen hier 'last' van?
De Nova 3 heeft daar zeker nog last van -en ik denk dat het inderdaad mogelijk zelfs nog iets slechter is geworden. Tempo's op nat asfalt is niet echt leuk zo.Frenz64 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:14:
[...]
hmmm, mijn favo schoenenreviewer Edd Bud was niet helemaal te spreken over de outsole van de Novablast 3. Nu de natte wegen weer in aantocht zijn: Pumagrip is echt fantastisch, de Novablast 2 glijdt of slipt veel meer en dat loopt voor mij niet zo lekker. Dit is volgens hem ook nog verslechterd bij de 3, is dat ook de ervaring bij jullie of heb je nog niet op natte wegen gelopen?

Strava Garmin 265
Dat is weer het voordeel aan België, onze wegen zijn niet zo netjes aangelegdTim_W schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:12:
[...]
De Nova 3 heeft daar zeker nog last van -en ik denk dat het inderdaad mogelijk zelfs nog iets slechter is geworden. Tempo's op nat asfalt is niet echt leuk zo.
Of mijn PR's zijn voor jou lange duurloop tempo's... dat kan ook
Het is niet zo dat je meteen volledig aan het glibberen en glijden bent @Firestorm666, maar bij elke afzet voel ik de zool lichtjes wegglijden en dat is toch best irritant. Het vertrouwen in bochten wordt zo ook best wel wat minder moet ik zeggen.
Ik heb dit vorige week gehad bij licht vochtig asfalt, op van dat rode asfalt van een fietspad, voor wat het waard is. Ik liep zo'n 4:50/km.
Ik heb dit vorige week gehad bij licht vochtig asfalt, op van dat rode asfalt van een fietspad, voor wat het waard is. Ik liep zo'n 4:50/km.
Strava Garmin 265
De Saucony Speed 1 had dit probleem ook. In mijn ervaring is de ondergrond hierbij zeer relevant. Het ene asfalt is duidelijk niet het andere asfalt. Ik herinner me de discussie hierover en ik eigenlijk het probleem niet zo zag. Totdat ik eens een stukje ouder asfalt tegenkwam en ik het spontaan ook ervoer 
Ik bedoel vooral te zeggen: your mileage may vary.

Ik bedoel vooral te zeggen: your mileage may vary.
If you can see, look. If you can look, observe
Geen last nog, bij vooralsnog gebrek aan verlichting maar ik kan me 100% voorstellen wat je bedoelt, ik zal dan ook niet de keuze maken voor een borstLAMP maar wel een vest o.i.d. met LEDjes om gezien te worden.Blomminator schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:04:
[...]
Ik heb de RunLight 900 en vind het een prima ding. Maar ik word er wel een beetje zeeziek van. Die lamp gaat wat van links naar rechts als je loopt. Hierdoor heb je die bundel licht dansend voor je.
Je ziet alles, je bent goed zichtbaar. Comfort is .. prima, maar een hoofdlampje is in lijn met mijn zicht, wat ik erg prettig vind. Meer mensen hier 'last' van?
Wordt het echt donker dan lijkt mij dan een hoofdlamp inderdaad en stuk prettiger lopen.
Vorige week wandelden hier 2 dames achter op het pad met van die vesten, ik vroeg ze er even naar en dat waren die van de Decathlon.
Volgens mij deze https://www.decathlon.nl/...ght-250-hw19/_/R-p-312549
Reden dat ik er even naar vroeg was de felheid van de lamp, dat was gewoon zeer irritant (ik liet de hond uit en ze liepen me tegemoet). Ook als je daarmee echt in het verkeer loopt dan moet je wel even opletten hoe fel zo’n lamp is.
En ja, ik weet het……beter gezien worden dan platgereden
Hier is de noxgear tracer360 (stond die niet ooit op de tweakers hardloop must have list?) ondertussen ook alweer een paar keer mee geweest. Begint ineens snel donker te worden savonds. Merk wel dat ik het maar lastig vind met die overgang qua licht.
Qua schoen discussie met gladheid merk ik zelf ook wel een groot verschil welk paar ik draag. M'n snellere schoenen (brooks bedlam 3) geven bij nat weer een stuk minder grip dan m'n Saucony Omni's. Nu loop ik op de bedlams ook vaak m'n tempo lopen en intervallen, dus dat valt dan sowieso meer op. Maar met regen durf ik beduidend minder hard door scherpe bochten dan bij droog weer.
On another note: nog maar 3,5 week tot HM amsterdam. De tempo's zijn afgelopen weken flink omhoog gegaan en ik ben heel benieuwd wat er mogelijk gaat zijn. Volgens trenara moet 1:29:59 nog altijd haalbaar zijn, maar met een PR van 1:38:xx vind ik alles onder de 1:33 prima
Qua schoen discussie met gladheid merk ik zelf ook wel een groot verschil welk paar ik draag. M'n snellere schoenen (brooks bedlam 3) geven bij nat weer een stuk minder grip dan m'n Saucony Omni's. Nu loop ik op de bedlams ook vaak m'n tempo lopen en intervallen, dus dat valt dan sowieso meer op. Maar met regen durf ik beduidend minder hard door scherpe bochten dan bij droog weer.
On another note: nog maar 3,5 week tot HM amsterdam. De tempo's zijn afgelopen weken flink omhoog gegaan en ik ben heel benieuwd wat er mogelijk gaat zijn. Volgens trenara moet 1:29:59 nog altijd haalbaar zijn, maar met een PR van 1:38:xx vind ik alles onder de 1:33 prima
De marathon, voor vele hardlopers het ultieme doel, een item op een bucketlist. Voor mij heeft die afstand nooit die magie gehad. Sterker, ik heb eigenlijk altijd gezegd dat ik ‘m nooit zou gaan lopen. Ik verwonderde mij eerder over minder getrainde lopers die het toch gingen proberen. Of over het feit dat als iemand op bijvoorbeeld een verjaardag hoort dat je hardloopt je meteen de vraag krijgt: “Wat is je marathontijd?” Alsof je geen hardloper bent als je die 42 kilometer en een beetje nooit hebt afgelegd. Daar kijk ik dan toch anders naar. Ook als je bijvoorbeeld een 5, een 10 of welke afstand dan ook loopt maakt het je een hardloper. Verder vond ik de marathon-bucketlist-experimenten altijd wat gevaarlijk en ondoordacht. Ik zag/zie het altijd zo dat je eerst je lichaam moeten leren kennen op andere/kortere afstanden. Loop eerst een paar 10 kilomters, een paar 10 mijlers of een paar halve marathons voordat je aan die marathon begint. Dan weet je meer wat je lichaam aan kan, hoe het lichaam reageert op verschillende situaties, etc.
Ik weet dat dit misschien wat te alwetend klinkt, maar zo bedoel ik het niet. Het is meer mijn visie op het zo “heilig” maken van die marathon. Nu kom ik tot de kern van dit verhaal. Want waar ik zei dat ik nooit een marathon ga lopen, gaat het dit jaar toch gebeuren. Met spanning in het lijf en hoofd heb ik besloten over 2 weken in Eindhoven de marathon te gaan lopen. Dat wordt dus mijn eerste. Waarom nu dan wel? Omdat ik het gevoel heb dit jaar enorm belastbaar te zijn. Ik voel me heel sterk dit jaar. En ga ik dan lopen met een doel? Het lijkt mij verstandig om voor de eerste vooral te focussen op uitlopen. Maar met het inschrijven voor de marathon heb ik al het gevoel enorm uit mijn comfort zone te gaan. Spanning ten top, maar ik kan het vast.
Ik weet dat dit misschien wat te alwetend klinkt, maar zo bedoel ik het niet. Het is meer mijn visie op het zo “heilig” maken van die marathon. Nu kom ik tot de kern van dit verhaal. Want waar ik zei dat ik nooit een marathon ga lopen, gaat het dit jaar toch gebeuren. Met spanning in het lijf en hoofd heb ik besloten over 2 weken in Eindhoven de marathon te gaan lopen. Dat wordt dus mijn eerste. Waarom nu dan wel? Omdat ik het gevoel heb dit jaar enorm belastbaar te zijn. Ik voel me heel sterk dit jaar. En ga ik dan lopen met een doel? Het lijkt mij verstandig om voor de eerste vooral te focussen op uitlopen. Maar met het inschrijven voor de marathon heb ik al het gevoel enorm uit mijn comfort zone te gaan. Spanning ten top, maar ik kan het vast.
Veel succes op de marathon in Eindhoven! Mijn gevoel over de marathon is de afgelopen tijd toch ook wel veranderd. Vorig jaar zag ik hardlopen gewoon als iets leuks om te doen, om fit te blijven en een beetje af te vallen. Waarom dan verplicht af willen zien voor 42 km?
Nadat ik steeds een beetje verder ging lopen begon ik me wel af te vragen hoe ver ik zou kunnen. Een vriend van mij zal ook aan de start staan van de marathon in Eindhoven. Begin dit jaar vroeg hij of ik mee wilde. Leek mij wat te gek, te ambitieus. Zo lang doe ik nog niet aan hardlopen. En ja, ik heb de 30+ km in een loop wel eens aangetikt. Misschien ooit dan. Volgend jaar.
Maar na een zomer waarin ik gewoon lekker relaxed gelopen heb werd ik toch wel geprikkeld door de uitdaging van de marathon. Dan lijkt volgend jaar wel heel ver weg... Dus heb ik mij toch ingeschreven voor een marathon, nog dit jaar. Niet al in Eindhoven; ik wil goed voorbereid aan de start staan. Eind november ben ik aan de beurt!
Dat ligt dan toch echt aan die vrouwen helaas; je kunt die borstlamp naar beneden richten en heeft niemand er last van. Dat hadden zij waarschijnlijk niet gedaan.Fraggert schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:19:
[...]
Geen last nog, bij vooralsnog gebrek aan verlichting maar ik kan me 100% voorstellen wat je bedoelt, ik zal dan ook niet de keuze maken voor een borstLAMP maar wel een vest o.i.d. met LEDjes om gezien te worden.
Wordt het echt donker dan lijkt mij dan een hoofdlamp inderdaad en stuk prettiger lopen.
Vorige week wandelden hier 2 dames achter op het pad met van die vesten, ik vroeg ze er even naar en dat waren die van de Decathlon.
Volgens mij deze https://www.decathlon.nl/...ght-250-hw19/_/R-p-312549
Reden dat ik er even naar vroeg was de felheid van de lamp, dat was gewoon zeer irritant (ik liet de hond uit en ze liepen me tegemoet). Ook als je daarmee echt in het verkeer loopt dan moet je wel even opletten hoe fel zo’n lamp is.
En ja, ik weet het……beter gezien worden dan platgeredenmaar het is goed om dat even in je achterhoofd te houden.
Precies, dat licht wegglijden maakt dat je het gevoel hebt dat je vreselijk ineffectief aan het afzetten bent, oké, licht overdreven. Ik heb dat al bij 5:30-ish tempo en vooral op die rode fiets-asfaltstroken, vaak ga ik op het grijze gedeelte lopen, dat is aanzienlijk stroever. En het hoeft niet, die Puma zolen zijn perfect, ultra grippy, het kan dus wel. Ik kan me herinneren dat mijn verschillende Hoka's ook niet best waren.Tim_W schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:58:
Het is niet zo dat je meteen volledig aan het glibberen en glijden bent @Firestorm666, maar bij elke afzet voel ik de zool lichtjes wegglijden en dat is toch best irritant. Het vertrouwen in bochten wordt zo ook best wel wat minder moet ik zeggen.![]()
Hoe doen Nike zolen het eigenlijk? In het bijzonder de Invincible Run zool?
@Totrail eens dat je eerst een paar HM's gelopen moet hebben en wat langere duurlopen, maar het is en blijft een mythische afstand. Vooral ook omdat die barriere rond de '35km-brandstof-op' erin zit. Ik heb er ooit eentje gelopen (idd bucketlistdingetje) en zei nooit weer. Dat heb ik 6 jaar volgehouden, maar het begint weer te kriebelen en ik overweeg hem nu toch weer. Eigenlijk om dezelfde reden. Ik train nu verantwoorder en heb het gevoel dat m'n belastbaar bij m'n huidige lage gewicht goed is. na het voltooien van de 70.3 is de marathon en het verantwoord lopen daarvan eigenlijk ook een tussendoel (maar dat durf ik nog niet helemaal uit te spreken).
Voorlopig liep ik gisteren 18,5 km en dat ging niet echt vanzelf, bijna zwaarder dan de HM bij m'n 70.3. Onverklaarbaar hoe de vorm van de dag is, want zondag liep ik fluitend 10km onder 50 minuten (da's nogal hard voor mijn doen)
* Roozzz leest heel verhaal over goede voorbereiding voordat je aan de marathon begint. Verwacht vervolgens een doorwrocht verhaal hoe jij de voorbereiding naar een voorjaarsmarathon gaat aanpakken, om maximaal voorbereid aan de start te staan.Totrail schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:08:
De marathon, voor vele hardlopers het ultieme doel, een item op een bucketlist. Voor mij heeft die afstand nooit die magie gehad. Sterker, ik heb eigenlijk altijd gezegd dat ik ‘m nooit zou gaan lopen. Ik verwonderde mij eerder over minder getrainde lopers die het toch gingen proberen. Of over het feit dat als iemand op bijvoorbeeld een verjaardag hoort dat je hardloopt je meteen de vraag krijgt: “Wat is je marathontijd?” Alsof je geen hardloper bent als je die 42 kilometer en een beetje nooit hebt afgelegd. Daar kijk ik dan toch anders naar. Ook als je bijvoorbeeld een 5, een 10 of welke afstand dan ook loopt maakt het je een hardloper. Verder vond ik de marathon-bucketlist-experimenten altijd wat gevaarlijk en ondoordacht. Ik zag/zie het altijd zo dat je eerst je lichaam moeten leren kennen op andere/kortere afstanden. Loop eerst een paar 10 kilomters, een paar 10 mijlers of een paar halve marathons voordat je aan die marathon begint. Dan weet je meer wat je lichaam aan kan, hoe het lichaam reageert op verschillende situaties, etc.
Ehm ja, veel succes over 2 weken!
Leuk die marathonplannen. Voel wel een beetje met wat @Totrail zegt. Zelf altijd beperkt tot 10KM of 10M loopjes. Vind het na 2 uur rennen vaak wel weer genoeg. Helemaal nu ik al blij ben dat ik weer kan rennen (zie eerdere reactie).
Die vorm verschilt inderdaad van dag tot dag zoals @Frenz64 zegt. Kan het te maken hebben met het tijdstip van lopen, eetpatroon (laatst een keer gelopen na heerlijke lasagne te hebben gegeten en dat was zwaar) of is het de rust in je lijf (drukke werkdag, minder slaap, etc).Zelf merk ik dat ik 's avonds na een werkdag beter loop dan 's morgens voor ontbijt. Zullen vast wel wat studies of artikelen over te vinden hoe dit precies zit.
Die vorm verschilt inderdaad van dag tot dag zoals @Frenz64 zegt. Kan het te maken hebben met het tijdstip van lopen, eetpatroon (laatst een keer gelopen na heerlijke lasagne te hebben gegeten en dat was zwaar) of is het de rust in je lijf (drukke werkdag, minder slaap, etc).Zelf merk ik dat ik 's avonds na een werkdag beter loop dan 's morgens voor ontbijt. Zullen vast wel wat studies of artikelen over te vinden hoe dit precies zit.
Dat klinkt ook als een mooie uitdaging!Blomminator schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:48:
[...]
Zaterdag doe ik mee aan de AT challenge, maar je loopt door m'n achtertuin; min of meer mn vaste rondje over de Ginkelse Heide.
Ik heb geen verstand van zand, maar soms is het behoorlijk stevig en loopt het prima. En soms - afhankelijk van verzadiging ofzo - is het mulle prut en eindeloos ploegen. Geen idee maar makkelijk is het nooit. En tja, glooiend is relatief, maar vlak is het ook niet.
WEL is het werkelijk schitterend lopen daar!!
(Ik ga de gpx van de halve wel even bewaren voor verloren zondagen..)
De marathon had ik initieel op het oog (2 jaar terug pre-corona). Maar was nu net even te gek. Staat nog wel ergens op een lijstje. Lijkt me een best toffe ronde in mooi gebied.Rudedadude schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:55:
[...]
Ohja, daar heb ik naar gekeken (het marathonparkoers), maar inmiddels andere niet hardloopgerelateerde plannen. Wel allemaal bekend terrein en voor mij inmiddels bijna wat voor jou de heuvelrug is.
Het gebied is mij ook welbekend, hoewel ik zo te zien nog nooit door de Sysselt ben gelopen. Ik blijf meestal ten noorden van de N224. Maar zeker een mooi gebied!
Heb er zin in, nu alleen nog hopen dat deze verkoudheid (/voorhoofdsholteontsteking?) een beetje losloopt. Mijn hoofd is een blok beton.
N = 1 hier. Heb de Invincible Run v1 door weer en wind gedragen in de afgelopen sinds.. *checkt Strava* oktober vorig jaar. Ze hebben een gigantisch oppervlak dat de weg raakt, en je zult er niet gauw héél hard mee lopen. Voor mij voelden het vrijwel altijd als easy runs, met een tempo van 4:45 tot 5:30. Ik zou de zool niet grippy noemen zoals PumaGrip, maar doordat er zoveel zool is, land je stabiel en kun je ook vloeiend doorstappen.Frenz64 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:48:
[...]
Hoe doen Nike zolen het eigenlijk? In het bijzonder de Invincible Run zool?
Ik zal je wellicht ietwat geruststellen want dit is niet een idee geweest dat vandaag opeens de kop op steekt. Ben me al een aantal weken/maanden wat serieuzer aan het voorbereiden op deze afstand. Ergens in juni "stiekem" al mee begonnen. Ik moest alleen mentaal nog de stap maken me echt in te schrijven en dat is dus nu gebeurd. Iets met lastig uit comfortzones gaanRoozzz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:02:
[...]
* Roozzz leest heel verhaal over goede voorbereiding voordat je aan de marathon begint. Verwacht vervolgens een doorwrocht verhaal hoe jij de voorbereiding naar een voorjaarsmarathon gaat aanpakken, om maximaal voorbereid aan de start te staan.
Ehm ja, veel succes over 2 weken!
Haha, no worries. Ik had nergens het gevoel dat het een overhaast besluit was. Ik bemerkte alleen dat mijn verwachtingen bij de tweede alinea net iets anders waren en vond dat wel grappig 
Maar mooie nieuwe stap! Komt vast helemaal goed met jouw basis
Maar mooie nieuwe stap! Komt vast helemaal goed met jouw basis
Ben je binnenkort een echte hardloperTotrail schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:08:
Maar ik onderschrijf je verhaal. Veel mensen zijn met al die lange afstanden bezig. Ik vind het heerlijk om 1,5 uur te lopen, maar dan houdt het wel aardig op. Ik ben ook niet van plan om een marathon te gaan lopen, op dit moment nog niet eens een halve.
Of te wel, wat is de datum van de Eindhoven Marathon in 2023?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
1,5 watte @mhr-zip ?
Ok, aangezien ik al een trailvest aan heb met lopen, zat ik niet te wachten op nog een vest
Ik heb 2 kleine lampjes van Bee Safe besteld, die zijn voorzien van een clip.
Wit voor de voorkant en rood voor de achterzijde. Er zit een setje bevestigingsmiddelen bij (wat klittenband straps meen ik) zodat ik de rode ook achter op mijn MTB kan gebruiken
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IydNfh55x7so4KOl4gDRzhR9.jpg?f=user_large)
De Led Clip Light USB
Hier het assortiment voor meer keuze:
https://bee-safe.nl/product-categorie/visibility/
Wit voor de voorkant en rood voor de achterzijde. Er zit een setje bevestigingsmiddelen bij (wat klittenband straps meen ik) zodat ik de rode ook achter op mijn MTB kan gebruiken
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IydNfh55x7so4KOl4gDRzhR9.jpg?f=user_large)
De Led Clip Light USB
Dat zal best het geval geweest kunnen zijn.Slickk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:47:
[...]
Dat ligt dan toch echt aan die vrouwen helaas; je kunt die borstlamp naar beneden richten en heeft niemand er last van. Dat hadden zij waarschijnlijk niet gedaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 22-09-2022 17:33 ]
Paardenkop per vierkante sloot.
oh bugger, ik zit naar een vest te loeren, maar niet gerealiseerd dat er dan andere verlichting bij moet.Fraggert schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:43:
Ok, aangezien ik al een trailvest aan heb met lopen, zat ik niet te wachten op nog een vest![]()
Wit voor de voorkant en rood voor de achterzijde. Er zit een setje bevestigingsmiddelen bij (wat klittenband straps meen ik) zodat ik de rode ook achter op mijn MTB kan gebruiken![]()
[Afbeelding]
De Led Clip Light USB
[...]
Dat zal best het geval geweest kunnen zijn.
Iets voor op het verlanglijstje…
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Er moet natuurlijk niksMotrax schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:42:
[...]
oh bugger, ik zit naar een vest te loeren, maar niet gerealiseerd dat er dan andere verlichting bij moet.
Iets voor op het verlanglijstje…
Maar je kunt natuurlijk je huidige verlichting erbij gebruiken, wat heb je nu dan?
Ik ben benieuwd hoe die lampjes op je trailvestje blijven zitten en anderzijds hoeveel licht ze geven als je door het bos/veld gaatFraggert schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:43:
Ok, aangezien ik al een trailvest aan heb met lopen, zat ik niet te wachten op nog een vest![]()
Wit voor de voorkant en rood voor de achterzijde. Er zit een setje bevestigingsmiddelen bij (wat klittenband straps meen ik) zodat ik de rode ook achter op mijn MTB kan gebruiken![]()
[Afbeelding]
De Led Clip Light USB
[...]
Dat zal best het geval geweest kunnen zijn.
Ik heb ook nog even zo een lampjes nodig
PS4 PSN: Dazzler2120
Grappig, ik heb nooit over nagedacht om lichtjes te gebruiken bij een racevest... Bij mij zit er geen overlap in de use case voor een trailvest en een lichtvest. De ene gebruik ik bij lange loopjes bij daglicht; de ander bij kortere loopjes (~1 uur) in de avond
Ja, wat is de magie van de marathon ?Totrail schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:08:
...Maar met het inschrijven voor de marathon heb ik al het gevoel enorm uit mijn comfort zone te gaan. Spanning ten top, maar ik kan het vast.
Persoonlijk vind ik een 5 km veel harder. Keihard starten de eerste kilometer en dan nog 4 km proberen dat tempo vast te houden. Een 10 is nog zwaarder, want je loopt niet veel trager dan op een 5, maar dat voor meer dan twee keer zo lang. Voor mij is een tien de hardste afstand.
Een halve marathon is de sweet spot. Je kan nog hard lopen maar moet niet zo diep gaan als een 10 omdat je verplicht bent wat te doseren, en je hoeft je geen zorgen te maken over de energievoorraad die kan opraken zoals bij de marathon.
Bij de marathon ben je normaliter de eerste helft niet aan het afzien, je loopt een tempo dat niet gemakkelijk is, maar dat toch niet zorgt voor een snelle ademhaling. Het derde kwart begin je de kilometers en het tempo te voelen, en het laatste kwart is er eigenlijk teveel aan...
Veel mensen gaan niet voor een tijd, enkel voor het uitlopen, en dan is het natuurlijk hoe verder hoe moeilijker.
Voor niet-kenners is het lopen van een marathon in vier uur een prestatie die meer indruk maakt dan een tien onder de 36 minuten. Terwijl die tienkilometerloper tig keer beter is dan de vieruur-marathonloper.
Lopers die aan veldlopen doen in de winter, dat kijk ik naar op.
Ik kan me net als jou ergeren aan mensen die op 6 maand tijd een marathon lopen, zonder voordien ooit een tien of een halve gelopen te hebben. Waar is dat goed voor ?
Anderzijds is de magie van de marathon net dat de afstand té ver is. Als de marathon 32 km lang was, dan zou het veel minder speciaal zijn...Het zijn net die laatste tien kilometers waar je keihard kan afzien (of net niet) die de marathon maken wat het is, een berg waar je over moet, een gigantische uitdaging.
@Hartloper De magie zit m achter het verhaaltje wat erachter zit. Je hoort bitter weinig over de 5k, 10k, 21k omdat er geen verhaaltje achter zit, zelfde reden waarom er ook niet over de 50k, 100k, 160k gesproken wordt. Marathon is ook gewoon gemakkelijk te onthouden, niemand spreekt over de 42k. Een Marathon is zelfs nog ouder als de straat.
Voor mij persoonlijk is het tijdsgebonden. Ik heb gemerkt dat 1u à 1u30 zo ongeveer de range is dat ik het leukste vindt. Een Marathon duurt gewoon veel te lang, 4u lopen... goed gek
. Die ultra lopers... klaar voor het gesticht
.
Nu soit, die lange afstanden zijn feitelijk makkelijk te trainen, het is moeilijk omdat het een mentaal spelletje is, 5u lopen (max tijd voor wedstrijden?) is mentaal moordend, het tempo (~7:00) is makkelijk. Wil je het in 2u lopen... das een ander verhaal natuurlijk.
De korte maar snelle rondjes, dat is een ander paar mouwen. Eer dat je 5k in 20min kan lopen, moet je al tamelijk wat training achter de rug hebben icm een goede conditie. Ook daar heb je wel magische grenzen, bij de 5k is dat in 25min, dan 20min, dan 15min. Een 10k heeft soortgelijke magische grenzen.
Zelf vindt ik de snelle lopers indrukwekkender als de uitlopers van een Marathon. Mijn conclusie is dan ook dat de Marathon een overschatte wedstrijd is. Al is Eliud en z'n net-onder-de-twee-uur
. Maar dat is z'n supersnelle tegenhanger Usain ook.
Voor mij persoonlijk is het tijdsgebonden. Ik heb gemerkt dat 1u à 1u30 zo ongeveer de range is dat ik het leukste vindt. Een Marathon duurt gewoon veel te lang, 4u lopen... goed gek
Nu soit, die lange afstanden zijn feitelijk makkelijk te trainen, het is moeilijk omdat het een mentaal spelletje is, 5u lopen (max tijd voor wedstrijden?) is mentaal moordend, het tempo (~7:00) is makkelijk. Wil je het in 2u lopen... das een ander verhaal natuurlijk.
De korte maar snelle rondjes, dat is een ander paar mouwen. Eer dat je 5k in 20min kan lopen, moet je al tamelijk wat training achter de rug hebben icm een goede conditie. Ook daar heb je wel magische grenzen, bij de 5k is dat in 25min, dan 20min, dan 15min. Een 10k heeft soortgelijke magische grenzen.
Zelf vindt ik de snelle lopers indrukwekkender als de uitlopers van een Marathon. Mijn conclusie is dan ook dat de Marathon een overschatte wedstrijd is. Al is Eliud en z'n net-onder-de-twee-uur
Op zich vind ik dat persoonlijk niet heel gek. Heb me zelf bijvoorbeeld ook nog niet ingeschreven voor over 2,5 week. Je weet nooit wat er gebeurt op weg naar de marathon, is mijn gedachte.Totrail schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:24:
[...]
Ik zal je wellicht ietwat geruststellen want dit is niet een idee geweest dat vandaag opeens de kop op steekt. Ben me al een aantal weken/maanden wat serieuzer aan het voorbereiden op deze afstand. Ergens in juni "stiekem" al mee begonnen. Ik moest alleen mentaal nog de stap maken me echt in te schrijven en dat is dus nu gebeurd. Iets met lastig uit comfortzones gaan
Ik heb nu 2 simpele Action dingen, ongeveer zoiets: https://www.action.com/nl...cterend-veiligheidsvest-/Fraggert schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:41:
[...]
Er moet natuurlijk niks![]()
…..maar ik ga niet met zo’n lampenhesjevestje óver mijn trailvest heen lopen, ik twijfel daar dusdanig over of ik dat lekker vind zitten dat ik voor die cliplampjes ga
![]()
Maar je kunt natuurlijk je huidige verlichting erbij gebruiken, wat heb je nu dan?
Oplaadbaar, redelijk waterdicht. Ideaal. 2, omdat ik dan de ene kan opladen en de ander kan gebruiken. Ik hoef geen lamp er op voor eigen verlichting op de weg, alleen voor de zichtbaarheid is het goed genoeg.
Ik ken mijn zelf, ik ga het haten om een trailrugzak en het verlichtinghesje er overheen te doen. In de winter is het al zoveel dat je 'moet' doen: muts, handschoenen, lange broek, hemd, shirt met lange mouwen, schoenen, pfff.
Ik ben altijd het type geweest dat ging van 'he, hardlopen' en dan 1 minuut later naar buiten stappen. Ook al is het 01:00 's nachts, of 05:00 in de ochtend
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Ik “review” ze wel even kort hier, met een fototje erbij, komt goed.Dazzler2120 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:57:
[...]
Ik ben benieuwd hoe die lampjes op je trailvestje blijven zitten en anderzijds hoeveel licht ze geven als je door het bos/veld gaat
Ik heb ook nog even zo een lampjes nodig
Als ze slecht blijven zitten dan gaat de clip eraf en doe ik het met sterke magneetjes, net zoals de startnummermagneetjes die ik heb.
Met 2 platte neodynimiunmiunmiunmiunmiun magneetjes komen die lampen echt niet van dat vest af
Precies ditMotrax schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 06:20:
Ik ken mijn zelf, ik ga het haten om een trailrugzak en het verlichtinghesje er overheen te doen. In de winter is het al zoveel dat je 'moet' doen: muts, handschoenen, lange broek, hemd, shirt met lange mouwen, schoenen, pfff.
Snel op de kortere afstanden versus een marathon uitlopen. Inderdaad, de meeste mensen zijn veel meer onder de indruk van dat laatste. Ik denk ook omdat het een mentaal ding is, iets dat mensen zich wel of niet voor kunnen stellen.
Voor veel mensen is de gedachte aan 42 kilometer (hard)lopen al waanzin. Dan moet je wel heel fit zijn als je dat kunt. Kunnen sporten over langere tijd of afstand wordt denk ik als indrukwekkender gezien dan excelleren op iets dat korter duurt.
De parameters voor de marathon of een goede 5 of 10 kilometer zijn ook heel anders. Voor marathon gaat het echt om de afstand voltooien. Uren achter elkaar op je benen staan. Je gaat pas echt begrijpen hoe indrukwekkend een 15-minuten 5K is als je zelf ook hardloopt, dan snap je hoe moeilijk dat echt is. Als je zelf gemerkt hebt hoe zwaar het kan zijn om het eerst in 30, dan 25, dan 20 minuten te doen. En dan ben je er nog niet eens, dan moet je nog eens veel sneller worden!
Tijdsduur kunnen we ons allemaal voorstellen. Iedere dag duurt 24 uur. We werken 8 uur per dag. Het is 5 minuten lopen naar de supermarkt. Met 10 minuten fietsen ben je op school.
Snelheid moet je ervaren. Pas als je gevoeld hebt wat hardlopen op een bepaald tempo is, snap je hoe indrukwekkend zo'n razendsnelle 5k of 10k is.
Voor veel mensen is de gedachte aan 42 kilometer (hard)lopen al waanzin. Dan moet je wel heel fit zijn als je dat kunt. Kunnen sporten over langere tijd of afstand wordt denk ik als indrukwekkender gezien dan excelleren op iets dat korter duurt.
De parameters voor de marathon of een goede 5 of 10 kilometer zijn ook heel anders. Voor marathon gaat het echt om de afstand voltooien. Uren achter elkaar op je benen staan. Je gaat pas echt begrijpen hoe indrukwekkend een 15-minuten 5K is als je zelf ook hardloopt, dan snap je hoe moeilijk dat echt is. Als je zelf gemerkt hebt hoe zwaar het kan zijn om het eerst in 30, dan 25, dan 20 minuten te doen. En dan ben je er nog niet eens, dan moet je nog eens veel sneller worden!
Tijdsduur kunnen we ons allemaal voorstellen. Iedere dag duurt 24 uur. We werken 8 uur per dag. Het is 5 minuten lopen naar de supermarkt. Met 10 minuten fietsen ben je op school.
Snelheid moet je ervaren. Pas als je gevoeld hebt wat hardlopen op een bepaald tempo is, snap je hoe indrukwekkend zo'n razendsnelle 5k of 10k is.
Komt ook een beetje dat ik dat Salomon vest heerlijk vind zitten, ik neem ook braaf mijn rijbewijs mee in het ritszakjeRoozzz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:06:
Grappig, ik heb nooit over nagedacht om lichtjes te gebruiken bij een racevest... Bij mij zit er geen overlap in de use case voor een trailvest en een lichtvest. De ene gebruik ik bij lange loopjes bij daglicht; de ander bij kortere loopjes (~1 uur) in de avond
Hele korte rondjes, zeg 5km, loop ik eigenlijk niet tot weinig meer, dus alles richting de 10 of verder.
In de winter zal die ook een beetje als bodywarmer kunnen fungeren, ik krijg het snel erg warm, ook in de vrieskou. Vaak is een shirt met mouwen dan weer te warm op het eind.
Ander praktisch punt: het is ook de tijdsinvestering er naar toe. Tot een uur lopen is prima. Anderhalf uur ook nog wel, maar 2 uur heb ik alleen over in het weekend en dan eigenlijk ook niet.SkyR schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:45:
Ik vind langeafstandslopen fantastisch, maar met een jong gezin ben ik blij als ik voor 22:00 in bed val.
☻/
/▌
Maar is dat echt de magie van de marathon? Ik vraag me af of alle mensen die ooit een marathon gelopen hebben weten hoe we op deze afstand uit zijn gekomen (lange leve het Britse koningshuis). Voor mijn idee is het meer het gevoel voor veel mensen om een bijzondere prestatie te verrichten, iets waar (bijna) iedereen voor moet trainen. Waarbij het voor (nagenoeg) iedereen duidelijk is dat er een lange voorbereiding aan vast zit. Waarbij zelfs dan nog het lopen vaak afzien is. Ik hoorde iemand bijvoorbeeld over de vierdaagse van Nijmegen zeggen dat het het WK voor de gewone mens is. Ondanks dat je bij lange na niet op het niveau zit kan je je even 'onoverwinnelijk' voelen; ik denk dat dat ook voor de marathon geldt.Firestorm666 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:57:
@Hartloper De magie zit m achter het verhaaltje wat erachter zit. Je hoort bitter weinig over de 5k, 10k, 21k omdat er geen verhaaltje achter zit, zelfde reden waarom er ook niet over de 50k, 100k, 160k gesproken wordt. Marathon is ook gewoon gemakkelijk te onthouden, niemand spreekt over de 42k. Een Marathon is zelfs nog ouder als de straat.
Voor mij persoonlijk is het tijdsgebonden. Ik heb gemerkt dat 1u à 1u30 zo ongeveer de range is dat ik het leukste vindt. Een Marathon duurt gewoon veel te lang, 4u lopen... goed gek. Die ultra lopers... klaar voor het gesticht
.
Zelf vindt ik de snelle lopers indrukwekkender als de uitlopers van een Marathon. Mijn conclusie is dan ook dat de Marathon een overschatte wedstrijd is. Al is Eliud en z'n net-onder-de-twee-uur. Maar dat is z'n supersnelle tegenhanger Usain ook.
Bij een snelle tijd op de 5 / 10 km is dat een stuk minder zichtbaar; daar moet je uit leggen hoe vaak je er voor getraind hebt, wat je er voor hebt moeten laten. En dat je dan voorbij gelopen bent door een snotjong dat net iets meer talent heeft en daardoor in zijn eerste 5 km wedstrijd onder de 17 minuten loopt laat je voor het gemak maar even weg.
En vergeet niet dat een groot deel van de mensen een hekel aan hardlopen hebben, ook van de mensen die een marathon lopen. Terwijl de meeste mensen die een snelle 5 of 10 km lopen een hobby hebben waar de meeste mensen niets van begrijpen.
Neemt niet weg dat ik het er mee eens ben dat een snelle 5 of 10 km dus knapper kan zijn, maar dat dat de magie van de marathon niet weg neemt. Maar waarschijnlijk ga ik hier ook gekleurd in. Ik heb me na een jaar structureel hardlopen in geschreven voor een marathon (december). Deels om een doel te hebben qua training, deels om een vriend te overtuigen om weer serieus te gaan hardlopen. Maar vooral om de marathon een keer gelopen te hebben en te begrijpen wat het is. Daarna staat overigens weer op de planning om de 10 km tijd te verbeteren en als het uit komt dan toch een keer mijn eerste halve marathon in wedstrijd te lopen (ja ik ben van plan om de halve marathon in mijn trainingsschema ook gewoon hard te lopen).
Daar is helemaal niks mis mee hoor.freeki91 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:43:
[...]
(ja ik ben van plan om de halve marathon in mijn trainingsschema ook gewoon hard te lopen).
Ik vind het zelf wel lekker om een aantal wedstrijden in het marathonschema op te nemen.
Soms als training, soms om gewoon te meten hoe de zaken er voor staan.
[ Voor 23% gewijzigd door Roadman op 23-09-2022 11:20 ]
Eerste indrukje…..prima spul voor het geld
Lekker licht, compact en compleet met klittenbandstraps, een siliconenbandje en een USB-laadsnoertje.
Felle LEDs maar ook een verkeersvriendelijker standje en 2 knippersettings (waarvan 1 S.O.S doet wat ik persoonlijk enigzins overdreven vind).
Klemmetje doet wat ‘ie moet doen….zou mij verbazen als dat ding losschiet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/COD0JgffbnzXLnHEpsY5xwy9.jpg?f=user_large)
Banaan voor schaal
Longterm belevenissen?…..stay tuned
@Roozzz
@Dazzler2120
@Motrax
Lekker licht, compact en compleet met klittenbandstraps, een siliconenbandje en een USB-laadsnoertje.
Felle LEDs maar ook een verkeersvriendelijker standje en 2 knippersettings (waarvan 1 S.O.S doet wat ik persoonlijk enigzins overdreven vind).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/COD0JgffbnzXLnHEpsY5xwy9.jpg?f=user_large)
Banaan voor schaal
@Roozzz
@Dazzler2120
@Motrax
Ik heb pas een beginnerscursus gedaan (0-5 km).freeki91 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:43:
[...]
En vergeet niet dat een groot deel van de mensen een hekel aan hardlopen hebben, ook van de mensen die een marathon lopen. Terwijl de meeste mensen die een snelle 5 of 10 km lopen een hobby hebben waar de meeste mensen niets van begrijpen.
Voor heel veel mensen was dat een doel op zich (net als lopen van de marathon), nu is het doel behaald en zie je 3/4 van de personen ook niet meer. Ook niks op Strava etc meer.
Dus bereiken, afvinken en nooit meer doen.

Nice! Ik zit ook nog naar deze te loeren, maar ik lees in de reviews dat deze met lopen niet branden:Fraggert schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:46:
Eerste indrukje…..prima spul voor het geld![]()
Lekker licht, compact en compleet met klittenbandstraps, een siliconenbandje en een USB-laadsnoertje.![]()
[Afbeelding]
Banaan voor schaal![]()
@Roozzz
@Dazzler2120
@Motrax
https://www.decathlon.nl/...der-batterij/_/R-p-301516
Dan maar liever iets meer betalen en altijd licht.
Edit:
@Fraggert in de beesafe shop stonden ook klikverlichtingen op je schoenen, dat triggerde mij, en een reverse image search leverde mij de volgende link op:
https://nl.aliexpress.com/item/32724875491.html
Ik heb er 2 besteld voor in totaal 16,-, geschatte leverdatum is 2 november.
Die klikverlichting op de schoen gaat helemaal over de kop...
[ Voor 13% gewijzigd door Motrax op 23-09-2022 16:53 ]
☻/
/▌
Met het verhaaltje doelde ik de veldslag van Marathon waarbij de soldaat 35km heeft afgelegd om het goede nieuws van de uitslag te vermelden. Ik dacht wel dat ie 42,195m had gelopen, maar dat blijkt dus weer door de Britten te komen, moeten ook altijd moeilijk doen héfreeki91 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:43:
[...]
Maar is dat echt de magie van de marathon? Ik vraag me af of alle mensen die ooit een marathon gelopen hebben weten hoe we op deze afstand uit zijn gekomen (lange leve het Britse koningshuis). Voor mijn idee is het meer het gevoel voor veel mensen om een bijzondere prestatie te verrichten, iets waar (bijna) iedereen voor moet trainen. Waarbij het voor (nagenoeg) iedereen duidelijk is dat er een lange voorbereiding aan vast zit. Waarbij zelfs dan nog het lopen vaak afzien is. Ik hoorde iemand bijvoorbeeld over de vierdaagse van Nijmegen zeggen dat het het WK voor de gewone mens is. Ondanks dat je bij lange na niet op het niveau zit kan je je even 'onoverwinnelijk' voelen; ik denk dat dat ook voor de marathon geldt.
Bij een snelle tijd op de 5 / 10 km is dat een stuk minder zichtbaar; daar moet je uit leggen hoe vaak je er voor getraind hebt, wat je er voor hebt moeten laten. En dat je dan voorbij gelopen bent door een snotjong dat net iets meer talent heeft en daardoor in zijn eerste 5 km wedstrijd onder de 17 minuten loopt laat je voor het gemak maar even weg.
Neemt niet weg dat ik het er mee eens ben dat een snelle 5 of 10 km dus knapper kan zijn, maar dat dat de magie van de marathon niet weg neemt. Maar waarschijnlijk ga ik hier ook gekleurd in. Ik heb me na een jaar structureel hardlopen in geschreven voor een marathon (december). Deels om een doel te hebben qua training, deels om een vriend te overtuigen om weer serieus te gaan hardlopen. Maar vooral om de marathon een keer gelopen te hebben en te begrijpen wat het is. Daarna staat overigens weer op de planning om de 10 km tijd te verbeteren en als het uit komt dan toch een keer mijn eerste halve marathon in wedstrijd te lopen (ja ik ben van plan om de halve marathon in mijn trainingsschema ook gewoon hard te lopen).
Ik denk dat je uitleg wel spot on is, maar de uitspraak dat er marathonlopers zijn die een hekel hebben aan hardlopen...

Op mijn werk zijn collega's meer onder de indruk van bijv. tijden bij de Dam tot Damloop, simpelweg omdat ze die zelf ook gelopen hebben. Een collega had de 5 mijl in 57 minuten gelopen, die schrok wel van mijn 68,5 minuut voor de 10 mijl (en dan ben ik natuurlijk bij lange na niet de snelste - 82ste van de 88 in categorie Masters Senioren). Dat zie ik bij 5 en 10km ook, mensen kunnen het wel vergelijken met hun eigen prestaties.
De marathon is wel speciaal voor velen en een veelgestelde vraag, vooral omdat mensen daar echt voor trainen om de marathon te lopen. En dat is toch een ander traject dan trainen voor een 5km of 10km (los van de snelheid, maar mensen staan er vaak niet eens bij stil dat het allemaal nog veel sneller kan).
Ik heb in ieder geval hele leuke reacties gehad in mijn omgeving, meer nog dan met de marathon
De marathon is wel speciaal voor velen en een veelgestelde vraag, vooral omdat mensen daar echt voor trainen om de marathon te lopen. En dat is toch een ander traject dan trainen voor een 5km of 10km (los van de snelheid, maar mensen staan er vaak niet eens bij stil dat het allemaal nog veel sneller kan).
Ik heb in ieder geval hele leuke reacties gehad in mijn omgeving, meer nog dan met de marathon
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Haha, ja daar verbaas ik me ook elke keer over; maar ik heb echt voorbeelden van mensen die de marathon gelopen hebben vanwege de prestatie, of vanwege een verloren weddenschap, die echt niets met hardlopen hebben.Firestorm666 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:17:
[...]
Met het verhaaltje doelde ik de veldslag van Marathon waarbij de soldaat 35km heeft afgelegd om het goede nieuws van de uitslag te vermelden. Ik dacht wel dat ie 42,195m had gelopen, maar dat blijkt dus weer door de Britten te komen, moeten ook altijd moeilijk doen hé.
Ik denk dat je uitleg wel spot on is, maar de uitspraak dat er marathonlopers zijn die een hekel hebben aan hardlopen...![]()
?
Ach ja, elke afstand is bijzonder op zijn eigen manier en zo ook elke prestatie.
Een marathon uitlopen blijft knap, maar dit op een relaxed en gezellig tempo doen wel weer minder knap dan jezelf tot het uiterste pushen en op het randje balanceren.
Zelfde geldt voor de 5k of 10k, verschil tussen lekker uitlopen of jezelf net niet compleet de vernieling in rennen.
Een ach, dat anderen (vooral niet hardlopers) iets niet goed in kunnen schatten. Jammer dan... Daar loop je toch ook niet voor? Jij weet wel beter en ook anderen die wat meer op de hoogte zijn kunnen het prima waarderen.
Het heeft allemaal zijn charme en iedereen moet lekker doen wat ie zelf wil
Een marathon uitlopen blijft knap, maar dit op een relaxed en gezellig tempo doen wel weer minder knap dan jezelf tot het uiterste pushen en op het randje balanceren.
Zelfde geldt voor de 5k of 10k, verschil tussen lekker uitlopen of jezelf net niet compleet de vernieling in rennen.
Een ach, dat anderen (vooral niet hardlopers) iets niet goed in kunnen schatten. Jammer dan... Daar loop je toch ook niet voor? Jij weet wel beter en ook anderen die wat meer op de hoogte zijn kunnen het prima waarderen.
Het heeft allemaal zijn charme en iedereen moet lekker doen wat ie zelf wil
Rond 9.00 start de marathon van Berlijn. Benieuwd wat Kipchoge gaat doen. Hij wil zijn PR, het wereldrecord van 2:01:39, verbeteren.
De weeromstandigheden lijken gunstig. Een graad of 12, lichtbewolkt, weinig wind.
Persoonlijk geloof ik er niet in. Hij wordt in november 38 en nu nog harder lopen dan in 2018 ? Als iemand het kan, is het Kipchoge.
Maar de tijd zal toch ooit vat op hem beginnen krijgen. In 2003 (!) werd Kipchoge wereldkampioen op de 5000m. Dat is al een heel lange carrière.
Enfin, ik ga zelf wat hardlopen, maar ik neem het wel op om later naar te kijken (denk dat het op Duitsland 1 te zien zal zijn).
De weeromstandigheden lijken gunstig. Een graad of 12, lichtbewolkt, weinig wind.
Persoonlijk geloof ik er niet in. Hij wordt in november 38 en nu nog harder lopen dan in 2018 ? Als iemand het kan, is het Kipchoge.
Maar de tijd zal toch ooit vat op hem beginnen krijgen. In 2003 (!) werd Kipchoge wereldkampioen op de 5000m. Dat is al een heel lange carrière.
Enfin, ik ga zelf wat hardlopen, maar ik neem het wel op om later naar te kijken (denk dat het op Duitsland 1 te zien zal zijn).
[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 25-09-2022 07:38 ]
Hij heeft als doel om alle major marathons te winnen. Die in Berlijn heeft die al gewonnen, dus het is in die zin ‘onlogisch’ dat die nu weer Berlijn gaat lopen ipv New York, welke die nog niet heeft gewonnen. Enige andere verklaring is dan dat dit een (laatste) poging is om het wereldrecord te verbreken, gezien Berlijn een snel parcours is. Dan moeten de sterren natuurlijk wel goed staan en hijzelf in optimale vorm, maar ik denk dat hij vandaag zeker een poging zal doen. Ben benieuwd!Hartloper schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:10:
Rond 9.00 start de marathon van Berlijn. Benieuwd wat Kipchoge gaat doen. Hij wil zijn PR, het wereldrecord van 2:01:39, verbeteren.
Te zien op Das Erste (Sportschau). Al moet je dan een beetje Duits kennenGaargod schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:25:
@Hartloper Ziggo Sport lijkt het uit te zenden, begint rond 09:30.
Hier ook een YouTube livestream: edit: dodgy livestream weggehaald, beeld weg bij de start
Zelf vanochtend vroeg een simulatie-training gedaan met een sneller blok van 25km. Uiteindelijk op 33km uitgekomen. Nu nog 2 weken rustig aan doen/taperen.
Dat biedt perspectief, ik ben nog maar 32 en kennelijk kun je op je 3837ste nog het WR uit de boeken lopen
[ Voor 4% gewijzigd door Arjan90 op 25-09-2022 19:26 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
En ogenschijnlijk fris de finish over ook he. Wat een bizar goede prestatie wederom!
En zie hier de magie van de marathon 😉
Mooi dat het langzaamaan richting de 2 uur rond kruipt.
Inspiratie geeft het sowieso , heb nu alweer zin in de lange duurlopen als ik hersteld ben van de Corona naweeën.
Wie weet kom ik ooit onder de 3 uur 🙂
Mooi dat het langzaamaan richting de 2 uur rond kruipt.
Inspiratie geeft het sowieso , heb nu alweer zin in de lange duurlopen als ik hersteld ben van de Corona naweeën.
Wie weet kom ik ooit onder de 3 uur 🙂
Gister was het dan zover, de derde poging dit jaar om de halve marathon onder de 1:30:00 te lopen.
De eerste twee ben ik überhaupt niet gestart, door corona en een overbelaste kuitspier na een potje voetbal.
Het vertrouwen was daardoor eigenlijk best laag...
Aangezien ik maar beperkt tijd had voor de Thaisner Dorpsrun die gister op de planning stond ben ik na mijn vakantie begin augustus begonnen met het Just Enough Training Approach programma wat ik hier in het topic voorbij zag komen, De trainingen vielen me af en toe best zwaar, bij een aantal kwam dit door de hitte maar zeker ook een paar duurtrainingen waarbij de laatste 3 km dan nog op HM tempo moet vielen niet mee. De interval trainingen gingen me dan wel weer goed af. Al met al had ik de hoop eigenlijk al opgegeven om een snelle tijd neer te kunnen zetten, en als ik het dan zou halen wellicht in 1:29:59, maar sneller ook niet...
Dan de race; met 44 mannen en 14 vrouwen aan de start was het een overzichtelijk deelnemersveld.
Aan de uitrusting te zien waren er een aantal snelle lopers dus daar maar achter gaan staan, na de start nog wel getwijfeld om met de snellere lopers mee te gaan aangezien we na 3km al een flink stuk wind tegen zouden krijgen, toch maar niet gedaan en eigen tempo aangehouden. Dit resulteerde er wel in dat ik binnen 2km alleen liep... ook niet ideaal.
Door het open parcours door de weilanden had ik wel de hele tijd zicht op de groep voor mij. Maar ik had niet de illusie ze ooit nog terug te zien eigelijk..., na een km of 8 viel mijn horloge uit, dat kon er ook nog wel bij, vanaf toen had ik mijn tempo niet meer in beeld, dan maar op gevoel verder. na 10km merkte ik dat er een aantal lopers uit de kopgroep waren gelost, eindelijk had ik een punt om mij echt op te richten, lekker! Maar door het stuk wind tegen duurde het nog wel tot km 17 voordat ik de man voor mij kon bijhalen, op het stuk wind mee vanaf km18 kon ik nog best goed doortrekken waardoor ik rond km19 nog iemand kon inhalen.
Toen zag ik ook dat ik nog 12 minuten had om de laatste 2,1km te voltooien, vanaf toen pas eigenlijk de overtuiging dat het echt ging lukken. uiteindelijk gefinisht in 1:27:54
En iets meer dan 5 minuten van mijn vorige PR af gehaald, bijzonder tevreden gevoel
De eerste twee ben ik überhaupt niet gestart, door corona en een overbelaste kuitspier na een potje voetbal.
Het vertrouwen was daardoor eigenlijk best laag...
Aangezien ik maar beperkt tijd had voor de Thaisner Dorpsrun die gister op de planning stond ben ik na mijn vakantie begin augustus begonnen met het Just Enough Training Approach programma wat ik hier in het topic voorbij zag komen, De trainingen vielen me af en toe best zwaar, bij een aantal kwam dit door de hitte maar zeker ook een paar duurtrainingen waarbij de laatste 3 km dan nog op HM tempo moet vielen niet mee. De interval trainingen gingen me dan wel weer goed af. Al met al had ik de hoop eigenlijk al opgegeven om een snelle tijd neer te kunnen zetten, en als ik het dan zou halen wellicht in 1:29:59, maar sneller ook niet...
Dan de race; met 44 mannen en 14 vrouwen aan de start was het een overzichtelijk deelnemersveld.
Aan de uitrusting te zien waren er een aantal snelle lopers dus daar maar achter gaan staan, na de start nog wel getwijfeld om met de snellere lopers mee te gaan aangezien we na 3km al een flink stuk wind tegen zouden krijgen, toch maar niet gedaan en eigen tempo aangehouden. Dit resulteerde er wel in dat ik binnen 2km alleen liep... ook niet ideaal.
Door het open parcours door de weilanden had ik wel de hele tijd zicht op de groep voor mij. Maar ik had niet de illusie ze ooit nog terug te zien eigelijk..., na een km of 8 viel mijn horloge uit, dat kon er ook nog wel bij, vanaf toen had ik mijn tempo niet meer in beeld, dan maar op gevoel verder. na 10km merkte ik dat er een aantal lopers uit de kopgroep waren gelost, eindelijk had ik een punt om mij echt op te richten, lekker! Maar door het stuk wind tegen duurde het nog wel tot km 17 voordat ik de man voor mij kon bijhalen, op het stuk wind mee vanaf km18 kon ik nog best goed doortrekken waardoor ik rond km19 nog iemand kon inhalen.
Toen zag ik ook dat ik nog 12 minuten had om de laatste 2,1km te voltooien, vanaf toen pas eigenlijk de overtuiging dat het echt ging lukken. uiteindelijk gefinisht in 1:27:54

En iets meer dan 5 minuten van mijn vorige PR af gehaald, bijzonder tevreden gevoel

Voor een perspectief hoe belachelijk ver verwijderd van normale stervelingen deze prestatie van kipchoge is:
Voor deze tijd loop je dus gewoon 8x een 5km wedstrijd in 14:25... Compleet waanzinnig
@Toppertje gefeliciteerd! Mooie stap!
Voor deze tijd loop je dus gewoon 8x een 5km wedstrijd in 14:25... Compleet waanzinnig

@Toppertje gefeliciteerd! Mooie stap!
@Toppertje Je hebt je naam niet gestolen.
Die Just Enough training approach is wat mij betreft trainingstechnisch niet ideaal, maar voor jou heeft het duidelijk gewerkt. En grotendeels alleen gelopen, wat de prestatie nog mooier maakt.
Wat Kipchoge betreft, het is duidelijk dat het voor hem een veel groter doel is om het wereldrecord nog eens verbeteren, eerder dan alle World Marathon Majors te winnen. Dat laatste is echt maar een B-doel.
Halverwege kwam hij door onder het uur, een zelfmoordtempo voor iedereen behalve Kipchoge. Nadat de pacer wegviel op 25km moest hij het tempo iets laten zakken, maar 2:01:09 is een indrukwekkende prestatie, een halve minuut sneller dan zijn vorige WR uit 2018.
Die Just Enough training approach is wat mij betreft trainingstechnisch niet ideaal, maar voor jou heeft het duidelijk gewerkt. En grotendeels alleen gelopen, wat de prestatie nog mooier maakt.
Wat Kipchoge betreft, het is duidelijk dat het voor hem een veel groter doel is om het wereldrecord nog eens verbeteren, eerder dan alle World Marathon Majors te winnen. Dat laatste is echt maar een B-doel.
Halverwege kwam hij door onder het uur, een zelfmoordtempo voor iedereen behalve Kipchoge. Nadat de pacer wegviel op 25km moest hij het tempo iets laten zakken, maar 2:01:09 is een indrukwekkende prestatie, een halve minuut sneller dan zijn vorige WR uit 2018.
Absoluut! De tweede helft werd het ook nog eens warmer omdat er geen bewolking was en idd zonder pacer… maar tot ver over de helft lag die nog op sub 2 schema. Dat was sub 2 nog eens gaan zien staat wel vast.Hartloper schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:14:
Vandaag de Tilburg Ten Miles gelopen! Als trainingsloop, doel is de halve marathon van Eindhoven over twee weken. 6k kalm, 10k HM tempo, uiteindelijk in 1:18 tevreden over de finish. Wel echt een super event, was mijn tweede keer maar positief verrast vandaag. Ontzettend veel publiek, route is beter dan de vorige keer dat ik ‘m liep (voor de kenners, het saaie lusje op het einde is eruit) en het weer was natuurlijk top. Op naar Eindhoven (sub 1:40 blijft het doel)
Proficiat aan Kipchoge!
Ik heb hem alleen aan de start gezien…
Sinds donderdag zijn we op een verlengd weekend in Berlijn voor de marathon. Donderdag en vrijdag nog redelijk wat gewandeld, maar zaterdag toch geprobeerd om het iets rustiger aan te doen (maar ik zat incl 4km loslopen toch weer aan 20.000 stappen). Ook sinds donderdag licht verkouden en sluimerende keelpijn, maar dat zal allemaal misschien toch meer in ‘t hoofd zitten.
Vanmorgen om 6:15 opgestaan en tegen 7:30 richting de start gegaan. Tot dusver heb ik enkel Antwerpen en Gent (2x) gelopen, en het verschil in atmosfeer en beleving is enorm. De afgelopen dagen liepen er velen rond in Berlijn in loopkledij en ook de Amerikanen waren alomtegenwoordig, het was wel fun om in de metro steeds meer lopers te zien samen komen voor de start. Aan de Reichstag was het meer een festivalweide, en vervolgens werden we door het bos in Tiergarten naar de start geleid. De start is in 3 waves en om in de eerste wave te zitten moest je een bewijs aanleveren van een sub 3:15 tijd. In Gent had ik 3:12:29 gelopen en dus mocht ik het 3de van de 4 blokken starten in de 1ste wave.
Mijn doel was om te genieten en deze keer niet te moeten vertragen wegens krampen, en ook mijn PR te verbeteren met een tijd tussen 3:08-3:06. Op voorhand had ik ook een Pacepro plan aangemaakt met een tempo van 4:25, maar helaas vergeten om het op de Epix te zetten
(en voor het eerst zonder smartphone gelopen).
Ik ben volgens plan van start gegaan met tijden van 4:22 en 4:24, kwestie van stick to the plan (met Trenara
). Van in het begin was het wel snel duidelijk dat het een lange inhaalrace zou worden, onder andere de Berlin Legends (>10 x Berlijn
), maar ook andere tragere lopers moest ik continu inhalen. Daardoor was het enerzijds moeilijk om een vast tempo te vinden, maar anderzijds bracht dit ook wel wat extra meters mee (300m in totaal volgens Garmin).
Qua eten en drinken had ik mijn eigen Maurten gels mee (3x gewoon en 3x cafeïne) en die heb ik om de 6km genomen. Qua bevoorrading was het meestal veel te druk en heb ik de gewone waterbevoorrading overgeslagen en enkel de Maurten drink mix 160 genomen (om de 2 bevoorradingen). Ten opzichte van de vorige marathons had ik nu ook saltstick caps mee voor extra zout om te vermijden dat ik anders krampen zou krijgen.
De sfeer onderweg was super, eigenlijk zijn er zo goed als geen momenten dat er geen publiek staat, een beetje het omgekeerde van de vorige marathons in Antwerpen en Gent…
Ook heb je nooit het gevoel van alleen te lopen en heb je altijd een target (iets te veel zelfs) om naar toe te werken.
Terug naar de race, op km 20 ben ik doorgekomen op 1:28:00 (gemiddeld 4:24), dus volledig op schema. Ondanks dat alles goed voelde ben ik aan het zelfde tempo blijven doorgaan. Vanaf km 35 zat ik eerder tussen 4:25-4:30, maar met een eindsprint ben ik gefinished op 3:06:44 (4:25.5/km). Genoten, alle kilometers tussen 4:18 en 4:31, en een PR, dus missie geslaagd!
Alvast super om te zien dat bij aankomst Kipchoge een nieuw wereldrecord heeft gelopen.
Nu nagenieten en wat recupereren!
Sinds donderdag zijn we op een verlengd weekend in Berlijn voor de marathon. Donderdag en vrijdag nog redelijk wat gewandeld, maar zaterdag toch geprobeerd om het iets rustiger aan te doen (maar ik zat incl 4km loslopen toch weer aan 20.000 stappen). Ook sinds donderdag licht verkouden en sluimerende keelpijn, maar dat zal allemaal misschien toch meer in ‘t hoofd zitten.
Vanmorgen om 6:15 opgestaan en tegen 7:30 richting de start gegaan. Tot dusver heb ik enkel Antwerpen en Gent (2x) gelopen, en het verschil in atmosfeer en beleving is enorm. De afgelopen dagen liepen er velen rond in Berlijn in loopkledij en ook de Amerikanen waren alomtegenwoordig, het was wel fun om in de metro steeds meer lopers te zien samen komen voor de start. Aan de Reichstag was het meer een festivalweide, en vervolgens werden we door het bos in Tiergarten naar de start geleid. De start is in 3 waves en om in de eerste wave te zitten moest je een bewijs aanleveren van een sub 3:15 tijd. In Gent had ik 3:12:29 gelopen en dus mocht ik het 3de van de 4 blokken starten in de 1ste wave.
Mijn doel was om te genieten en deze keer niet te moeten vertragen wegens krampen, en ook mijn PR te verbeteren met een tijd tussen 3:08-3:06. Op voorhand had ik ook een Pacepro plan aangemaakt met een tempo van 4:25, maar helaas vergeten om het op de Epix te zetten

Ik ben volgens plan van start gegaan met tijden van 4:22 en 4:24, kwestie van stick to the plan (met Trenara
Qua eten en drinken had ik mijn eigen Maurten gels mee (3x gewoon en 3x cafeïne) en die heb ik om de 6km genomen. Qua bevoorrading was het meestal veel te druk en heb ik de gewone waterbevoorrading overgeslagen en enkel de Maurten drink mix 160 genomen (om de 2 bevoorradingen). Ten opzichte van de vorige marathons had ik nu ook saltstick caps mee voor extra zout om te vermijden dat ik anders krampen zou krijgen.
De sfeer onderweg was super, eigenlijk zijn er zo goed als geen momenten dat er geen publiek staat, een beetje het omgekeerde van de vorige marathons in Antwerpen en Gent…
Terug naar de race, op km 20 ben ik doorgekomen op 1:28:00 (gemiddeld 4:24), dus volledig op schema. Ondanks dat alles goed voelde ben ik aan het zelfde tempo blijven doorgaan. Vanaf km 35 zat ik eerder tussen 4:25-4:30, maar met een eindsprint ben ik gefinished op 3:06:44 (4:25.5/km). Genoten, alle kilometers tussen 4:18 en 4:31, en een PR, dus missie geslaagd!
Alvast super om te zien dat bij aankomst Kipchoge een nieuw wereldrecord heeft gelopen.

Nu nagenieten en wat recupereren!
Zondagochtend met de benen op de bank kijkend naar Kipchoge, en de rest, gaf wel een beetje inspiratie voor de CPC die op mijn middagprogramma stond. Een beetje maar. Want na donderdag, toen ik 2 x 2km het tempo wilde proberen, had ik er nog niet veel vertrouwen in dat ik onder de gewenste 1u30 kon komen.
Na vrijdagochtend bewust niet meer gelopen om de benen wat rust te gunnen. Wel gefietst, maar dat was op een e-bike
Zondagmiddag was het mooi weer. Iets te mooi voor mijn gevoel, want zodra het zonnetje doorkwam voelde het gelijk een stuk warmer. Na mijn ervaring in Amsterdam Noord waarbij mijn hartslag op 18km ongeveer op hol sloeg, wilde ik die zon liefst niet zien. Het startschot klonk en vooruit dan maar. Gelukkig was er een pacegroep voor 1u30. Die kon ik mooi volgen en dat hielp om niet te hard van start te gaan. Een enkel moment voelde je het tempo wat teruggaan, maar ik maakte me geen zorgen. Zolang ik de pacegroep in het vizier hield zou het goed komen en ik hoefde enkel maar mijn hartslag in de gaten te houden. Wetende dat deze rond de 170 moest blijven. Dat lukte wonderwel. Ook het voornemen om elke drankpost over te slaan was een gok die goed uitpakte. Door de drukte in de groep was het dringen, uitkijken, morsen, vertragen en weer versnellen. Ik bleef lekker uit de buurt en kon zo mooi mijn tempo vasthouden.
Op 18km voelden de benen nog zo goed dat ik de pacers voorbij kon gaan. De laatste kilometers gaan ook een beetje dalend, dus een hoger tempo was niet al te zwaar. De eindstreep was toch al in zicht. Hartslag maakte niet meer uit.
Met een eindtijd van 1:28:51 helemaal tevreden. In het voorjaar zat er niet meer in dan 1:32:46 en was het aan het eind echt op. Nu bijna 4 minuten sneller en voelde alles nog prima. Op naar Nice volgende maand.
Na vrijdagochtend bewust niet meer gelopen om de benen wat rust te gunnen. Wel gefietst, maar dat was op een e-bike
Zondagmiddag was het mooi weer. Iets te mooi voor mijn gevoel, want zodra het zonnetje doorkwam voelde het gelijk een stuk warmer. Na mijn ervaring in Amsterdam Noord waarbij mijn hartslag op 18km ongeveer op hol sloeg, wilde ik die zon liefst niet zien. Het startschot klonk en vooruit dan maar. Gelukkig was er een pacegroep voor 1u30. Die kon ik mooi volgen en dat hielp om niet te hard van start te gaan. Een enkel moment voelde je het tempo wat teruggaan, maar ik maakte me geen zorgen. Zolang ik de pacegroep in het vizier hield zou het goed komen en ik hoefde enkel maar mijn hartslag in de gaten te houden. Wetende dat deze rond de 170 moest blijven. Dat lukte wonderwel. Ook het voornemen om elke drankpost over te slaan was een gok die goed uitpakte. Door de drukte in de groep was het dringen, uitkijken, morsen, vertragen en weer versnellen. Ik bleef lekker uit de buurt en kon zo mooi mijn tempo vasthouden.
Op 18km voelden de benen nog zo goed dat ik de pacers voorbij kon gaan. De laatste kilometers gaan ook een beetje dalend, dus een hoger tempo was niet al te zwaar. De eindstreep was toch al in zicht. Hartslag maakte niet meer uit.
Met een eindtijd van 1:28:51 helemaal tevreden. In het voorjaar zat er niet meer in dan 1:32:46 en was het aan het eind echt op. Nu bijna 4 minuten sneller en voelde alles nog prima. Op naar Nice volgende maand.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Gefeliciteerd @Toppertje, @Tazzie79 & @sander_g , hele mooie prestaties!
Eliud ook gefeliciteerd natuurlijk, maar betwijfel of je meeleest.
Ik ben me zachtjes aan een beetje aan het voorbereiden op Eindhoven over 2 weken, ik kan echter niet heel duidelijk terugvinden hoe het op de dag zelf gaan qua afsluitingen en dus parkeren. Ik zou het liefste op loopafstand parkeren of anders buiten Eindhoven en dan met OV richting start.
Ook twijfel ik nog of ik een dag van te voren mijn nummer ga halen -of toch gewoon op de dag zelf. Is dit laatste erg druk of valt het mee?
Eliud ook gefeliciteerd natuurlijk, maar betwijfel of je meeleest.
Ik ben me zachtjes aan een beetje aan het voorbereiden op Eindhoven over 2 weken, ik kan echter niet heel duidelijk terugvinden hoe het op de dag zelf gaan qua afsluitingen en dus parkeren. Ik zou het liefste op loopafstand parkeren of anders buiten Eindhoven en dan met OV richting start.
Ook twijfel ik nog of ik een dag van te voren mijn nummer ga halen -of toch gewoon op de dag zelf. Is dit laatste erg druk of valt het mee?
Strava Garmin 265
Zo, afgelopen week het laatste paartje Saucony Ride 15 in mijn maat voor 98 euro weggekaapt bij Daka. Had ze al eens even geprobeerd tijdens een Saucony Ride roadshow en toen bevielen ze wel prima, dus nu maar gewoon de gok genomen en online gekocht.
Ze kwamen vrijdagmiddag binnen en heb ze toen eind van de middag maar gelijk meegenomen met een duurloopje (https://www.strava.com/activities/7854852815) en dat voelde prima. Versie 15 voelt duidelijk wat lichter en wat zachter dan de voorgaande versie. Heb ze gisterochtend ook meengenomen voor een intervaltraining met ons groepje (https://www.strava.com/activities/7863206206) en ook daar zijn ze niet vies van. Benen voelen ook gewoon fris vandaag. Weer een mooi paartje daily trainers erbij denk ik zo
En wat een mooi wedstrijdweekend was het verder! Helaas niet voor mij. Vraag me nog steeds af waarom ik me niet in had geschreven voor de CPC of Posbankloop. Berlijn was sowieso te hoog gegrepen.
Maar goed, verder mooie prestaties van lopers van ons 'buurt loopgroepje'. Iedereen de finish gehaald in Berlijn en mooiste prestatie was toch wel van ons kanon bij de CPC.. 1.13.11 op de halve en daarmee 1e M50 en 41 overall
Ze kwamen vrijdagmiddag binnen en heb ze toen eind van de middag maar gelijk meegenomen met een duurloopje (https://www.strava.com/activities/7854852815) en dat voelde prima. Versie 15 voelt duidelijk wat lichter en wat zachter dan de voorgaande versie. Heb ze gisterochtend ook meengenomen voor een intervaltraining met ons groepje (https://www.strava.com/activities/7863206206) en ook daar zijn ze niet vies van. Benen voelen ook gewoon fris vandaag. Weer een mooi paartje daily trainers erbij denk ik zo
En wat een mooi wedstrijdweekend was het verder! Helaas niet voor mij. Vraag me nog steeds af waarom ik me niet in had geschreven voor de CPC of Posbankloop. Berlijn was sowieso te hoog gegrepen.
Maar goed, verder mooie prestaties van lopers van ons 'buurt loopgroepje'. Iedereen de finish gehaald in Berlijn en mooiste prestatie was toch wel van ons kanon bij de CPC.. 1.13.11 op de halve en daarmee 1e M50 en 41 overall
Afgelopen week ook weer de nodige kilometers gemaakt.
Dinsdag weer jaar ouder geworden en van vrouwlief nieuw paar schoenen gekregen, mijn "oude" liefde, Asics Gel Noosa Tri in knal oranje. Meteen uitgeprobeerd/ingelopen op een snelle 10Km en deze gelopen in ~38 min. Iets langzamer dan op de Vaporfly, uiteraard logisch, wel fijn om te weten dat ik redelijk consistent dit tempo kan lopen. Vind de schoenen wel "stugger" lopen dan mijn Nike's, echter wel fijn en goed om een ander merk/schoen te hebben om de trainingsprikkels mee af te wisselen
.
Zaterdagochtend stond er een rustige 27Km op het programma en deze was na 2 uur ook klaar, Beetje verval tijdens het lopen, verder geen gekke klachten of problemen dus prima loopje. Zondag ochtend wel lekker warme/zware benen
.
Aanstaande donderdag ga ik voor de 34Km en daarna is het tapperen, even knallen op de 4 mijl van Groningen en dan de Marathon zelf.
Dinsdag weer jaar ouder geworden en van vrouwlief nieuw paar schoenen gekregen, mijn "oude" liefde, Asics Gel Noosa Tri in knal oranje. Meteen uitgeprobeerd/ingelopen op een snelle 10Km en deze gelopen in ~38 min. Iets langzamer dan op de Vaporfly, uiteraard logisch, wel fijn om te weten dat ik redelijk consistent dit tempo kan lopen. Vind de schoenen wel "stugger" lopen dan mijn Nike's, echter wel fijn en goed om een ander merk/schoen te hebben om de trainingsprikkels mee af te wisselen
Zaterdagochtend stond er een rustige 27Km op het programma en deze was na 2 uur ook klaar, Beetje verval tijdens het lopen, verder geen gekke klachten of problemen dus prima loopje. Zondag ochtend wel lekker warme/zware benen
Aanstaande donderdag ga ik voor de 34Km en daarna is het tapperen, even knallen op de 4 mijl van Groningen en dan de Marathon zelf.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Even advies nodig... op 16 oktober wil ik de marathon van Amsterdam lopen en ik ben nu met het laatste stukje van de training bezig voordat de taper begint. Omdat ik vanwege een blessure met een slechte basis ben begonnen aan het trainingsprogramma, heb ik er behoorlijk moeite mee. Ik heb al weken last van mijn patella op beide knieën. Daar kan ik op zich wel doorheen lopen, maar het is niet lekker. Nu wil ik morgen 32km lopen, en daarna aan de taper beginnen.
Omdat ik ook weer moet herstellen, vraag ik me af of ik die 32km niet gewoon moet laten gaan, en die moet vervangen voor een uurtje hardlopen, zodat ik sneller herstel. Vorige week heb ik 30km gelopen, en dat ging ondanks de pijn wel ok, al had ik tot 2 dagen erna wel wat moeite met normaal lopen.
Het is een beetje een gok. Meer inhoud trainen, of langer herstel. Ik snap dat jullie niet kunnen voelen wat ik voel, maar wat zouden jullie in zo'n geval doen?
Omdat ik ook weer moet herstellen, vraag ik me af of ik die 32km niet gewoon moet laten gaan, en die moet vervangen voor een uurtje hardlopen, zodat ik sneller herstel. Vorige week heb ik 30km gelopen, en dat ging ondanks de pijn wel ok, al had ik tot 2 dagen erna wel wat moeite met normaal lopen.
Het is een beetje een gok. Meer inhoud trainen, of langer herstel. Ik snap dat jullie niet kunnen voelen wat ik voel, maar wat zouden jullie in zo'n geval doen?
@RoD Is de 30 de langste afstand die je hebt gelopen tot nu toe?
Tja, verstandigste is denk ik rust nemen... Voel je nu nog iets of is het op dit moment helemaal hersteld? Wat is het doel, uitlopen? Een bepaalde tijd?
Als uitlopen dan kan overslaan wat makkelijker, als bepaalde tijd is het fijner om wat meer lange afstanden in de benen te hebben. Maar ten koste van wat?
Wat ik zou aanraden is rust nemen, of een wat kleiner stukje te lopen idd, wat ik zou doen durf ik niet te zeggen omdat ik niet de slimste ben en ook nog redelijk autistisch als het op schemas en plannen aankomt
(Met genoeg blessures tot gevolg ja...)
Tja, verstandigste is denk ik rust nemen... Voel je nu nog iets of is het op dit moment helemaal hersteld? Wat is het doel, uitlopen? Een bepaalde tijd?
Als uitlopen dan kan overslaan wat makkelijker, als bepaalde tijd is het fijner om wat meer lange afstanden in de benen te hebben. Maar ten koste van wat?
Wat ik zou aanraden is rust nemen, of een wat kleiner stukje te lopen idd, wat ik zou doen durf ik niet te zeggen omdat ik niet de slimste ben en ook nog redelijk autistisch als het op schemas en plannen aankomt
@RoD vraag is inderdaad wat je doel is op de marathon, uitlopen of bepaalde tijd?
Wat je ook nog kunt overwegen, naast inkorten van het loopje, is om voor een uur of twee op de (race) fiets te stappen als je daarover beschikt.
Kun je zo wel werken aan je duurvermogen doordat je langere tijd je benen gebruikt, echter heb je minder piekbelasting op je knieën.
Wat je ook nog kunt overwegen, naast inkorten van het loopje, is om voor een uur of twee op de (race) fiets te stappen als je daarover beschikt.
Kun je zo wel werken aan je duurvermogen doordat je langere tijd je benen gebruikt, echter heb je minder piekbelasting op je knieën.
Ik zou zelf rust nemen en het risico op een (nieuwe) blessure vermijden. Desnoods inderdaad nog wat op de racefiets stappen deze week.RoD schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:07:
Even advies nodig... op 16 oktober wil ik de marathon van Amsterdam lopen en ik ben nu met het laatste stukje van de training bezig voordat de taper begint. Omdat ik vanwege een blessure met een slechte basis ben begonnen aan het trainingsprogramma, heb ik er behoorlijk moeite mee. Ik heb al weken last van mijn patella op beide knieën. Daar kan ik op zich wel doorheen lopen, maar het is niet lekker. Nu wil ik morgen 32km lopen, en daarna aan de taper beginnen.
Hier gisteren ook de CPC halve marathon gelopen. Ik wilde mijn PR van 1:20:32 van 3 maanden geleden verbeteren en onder de 1:20 proberen te lopen. De loopomstandigheden waren prima, graad of 16, half bewolkt en niet te veel wind.
Direct na de start even in het gedrang gelopen en veel lopers moeten inhalen (note to self: nog verder van voren starten de volgende keer
). Ik startte erg ambitieus met bijna een verbetering van m’n pr op de 10, dat ik nog maar een week geleden had gelopen
. Noodgedwongen daarna iets gas teruggenomen, maar het lukte toch om een constant tempo van rond de 3:45 vast te houden (m’n PR was 3:49 gemiddeld). Het verval dus redelijk beperkt kunnen houden. Daardoor in de laatste paar kilometers nog wat andere lopers kunnen inhalen, wat ook altijd wel een lekker gevoel geeft. Na een snelle laatste km gefinisht in een tijd van 1:18:41. Zowaar een 94e plek! Van tevoren nooit gedacht dat ik in de top 100 zou eindigen. Weer een doel behaald dus, en nu op naar Eindhoven over 2 weken!
Strava linkje
@InZane ik weet wie je bedoelt, echt diep respect voor wat hij presteert! Hij was haas bij de 3:10 pace groep in Rotterdam waar ik in liep en heb daar dus een hele tijd met hem meegelopen.
Direct na de start even in het gedrang gelopen en veel lopers moeten inhalen (note to self: nog verder van voren starten de volgende keer
Strava linkje
@InZane ik weet wie je bedoelt, echt diep respect voor wat hij presteert! Hij was haas bij de 3:10 pace groep in Rotterdam waar ik in liep en heb daar dus een hele tijd met hem meegelopen.
/f/image/glWvcj3FclCLRteZqFGHvwbf.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil zeker binnen de 4 uur lopen, anders hoef ik wmb niet te gaan. Ik heb de 30km in 5:15/km gelopen. Het is inderdaad mijn langste afstand.m0ridin schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:31:
@RoD Is de 30 de langste afstand die je hebt gelopen tot nu toe?
Wat ik zou aanraden is rust nemen, of een wat kleiner stukje te lopen idd, wat ik zou doen durf ik niet te zeggen omdat ik niet de slimste ben en ook nog redelijk autistisch als het op schemas en plannen aankomt(Met genoeg blessures tot gevolg ja...)
Ik heb niet het idee dat ik geblesseerd aan het raken ben, het "gedraagt" zich als spierpijn, want ik kan er redelijk doorheen lopen (met de nodige pijn). Leuk is anders... En natuurlijk blijft het een risico om alsnog geblesseerd te raken.
Ik denk dat rust nemen het verstandigst is, ook met een 30km in de benen loop ik hem waarschijnlijk wel binnen de 4 uur. Maar toch, het zit me niet lekker.
Ik heb de racefiets gedaan voordat ik aan mijn trainingsschema begon vanwege mijn blessure. Het heeft me geen ene fluit geholpen bij het hardlopen. Ik was best aardig getraind op de racefiets, maar na de eerste 5km hardlopen was ik helemaal kapot. Helaas.Darkasantion schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:41:
@RoD vraag is inderdaad wat je doel is op de marathon, uitlopen of bepaalde tijd?
Dank voor de feedbackNiku schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:47:
[...]
Ik zou zelf rust nemen en het risico op een (nieuwe) blessure vermijden. Desnoods inderdaad nog wat op de racefiets stappen deze week.
Volgens mij is de consensus rust nemen. Wat ik ga doen is morgen beginnen met lopen, en dan kijk ik hoe het voelt. Als het niet lekker gaat, maak ik er een korte loop van ipv de 32km te doen.
Mooi resultaat!Slupor schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:52:
Hier gisteren ook de CPC halve marathon gelopen. Ik wilde mijn PR van 1:20:32 van 3 maanden geleden verbeteren en onder de 1:20 proberen te lopen. De loopomstandigheden waren prima, graad of 16, half bewolkt en niet te veel wind.
Direct na de start even in het gedrang gelopen en veel lopers moeten inhalen (note to self: nog verder van voren starten de volgende keer). Ik startte erg ambitieus met bijna een verbetering van m’n pr op de 10, dat ik nog maar een week geleden had gelopen
. Noodgedwongen daarna iets gas teruggenomen, maar het lukte toch om een constant tempo van rond de 3:45 vast te houden (m’n PR was 3:49 gemiddeld). Het verval dus redelijk beperkt kunnen houden. Daardoor in de laatste paar kilometers nog wat andere lopers kunnen inhalen, wat ook altijd wel een lekker gevoel geeft. Na een snelle laatste km gefinisht in een tijd van 1:18:41. Zowaar een 94e plek! Van tevoren nooit gedacht dat ik in de top 100 zou eindigen. Weer een doel behaald dus, en nu op naar Eindhoven over 2 weken!
Strava linkje
[Afbeelding]
Ah, hij was inderdaad haas voor 3.10 in Rotterdam ja!
Die zou ik zelf ook lopen, maar dan een stuk langzamer
Het is helaas een te makkelijke gedachte dat goede fietsbenen/conditie gelijkt staat aan goede lopersbenenRoD schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:42:
[...]
Ik heb de racefiets gedaan voordat ik aan mijn trainingsschema begon vanwege mijn blessure. Het heeft me geen ene fluit geholpen bij het hardlopen. Ik was best aardig getraind op de racefiets, maar na de eerste 5km hardlopen was ik helemaal kapot. Helaas.
Genoeg triatleten die dat kunnen beamen, zelf ook ervaren.
Hardlopen is een andere spierbelasting dan fietsen, hoewel je met beide je benen gebruikt. Het doel is meer om het algehele uithoudingsvermogen van je lichaam, dus ook hart, longen e.d. te "trainen", waarbij je ook een lichte inspanningsprikkel voor je benen hebt.
In triathlon training maak je naar verhouding ook veel kilometers/uren op de fiets, juist omdat de piekbelasting relatief laag is, je echter wel goed duurvermogen traint.
Iets wat mij opvalt is dat je duurloop tempo (30K a 5:15 min / KM) ver boven je beoogde marathon pace ligt? Dit is bij mijzelf andersom, duurloop langzamer dan race pace.RoD schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:42:
[...]
Ik wil zeker binnen de 4 uur lopen, anders hoef ik wmb niet te gaan. Ik heb de 30km in 5:15/km gelopen. Het is inderdaad mijn langste afstand.
Ik heb niet het idee dat ik geblesseerd aan het raken ben, het "gedraagt" zich als spierpijn, want ik kan er redelijk doorheen lopen (met de nodige pijn). Leuk is anders... En natuurlijk blijft het een risico om alsnog geblesseerd te raken.
Ik denk dat rust nemen het verstandigst is, ook met een 30km in de benen loop ik hem waarschijnlijk wel binnen de 4 uur. Maar toch, het zit me niet lekker.
[...]
Ik heb de racefiets gedaan voordat ik aan mijn trainingsschema begon vanwege mijn blessure. Het heeft me geen ene fluit geholpen bij het hardlopen. Ik was best aardig getraind op de racefiets, maar na de eerste 5km hardlopen was ik helemaal kapot. Helaas.
[...]
Dank voor de feedback
Volgens mij is de consensus rust nemen. Wat ik ga doen is morgen beginnen met lopen, en dan kijk ik hoe het voelt. Als het niet lekker gaat, maak ik er een korte loop van ipv de 32km te doen.
Nouja, toen ik eraan begon wilde ik de marathon in 5:00/km lopen, maar door de blessure en daardoor gebrek aan basistraining, heb ik dat moeten laten varen. Mijn target haal ik dus niet meer, maar als ik er langer dan 4 uur over zou doen, dan ga ik liever helemaal niet (ondanks dat het mijn eerste marathon wordt).Mvdbeld schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:18:
[...]
Iets wat mij opvalt is dat je duurloop tempo (30K a 5:15 min / KM) ver boven je beoogde marathon pace ligt? Dit is bij mijzelf andersom, duurloop langzamer dan race pace.
Ik weet alleen niet hoe een 30km in 5:15 (met pijn in knieën) vertaald naar een 42km waar ik goed uitgerust ben. Voor de 30km heb ik nog 26km/26km/24km/25km gelopen, dus ik heb wel wat lange afstanden in de benen. Ik vermoed dus dat ik de 32km wel kan skippen zonder dat ik er qua performance teveel voor wordt gestraft, en ik me beter kan focussen op uitgerust aan de start staan, maar dat is dus hetgene wat ik hier op tafel wilde gooien.
Ik zou zelf net als velen hier kiezen voor rust, maar ben ook wel zo eigenwijs dat helemaal stilzitten mij moeilijk af gaat. Een echt rustige loop, puur op gevoel, zou ik dan nog uitproberen. Maar bij pijn dan stoppen en wachten. Je gemiddelde tempo mag 5:40 min/km zijn, dus dat moet met voldoende rust en je huidige volume toch te doen zijn zou ik verwachten. Maar met pijn ga je de afstand niet redden.RoD schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:42:
[...]
Ik wil zeker binnen de 4 uur lopen, anders hoef ik wmb niet te gaan. Ik heb de 30km in 5:15/km gelopen.
Wat is het najaar toch een prachtige tijd voor hardlopen. De zomerrust is weer voorbij, er wordt weer serieus hard gelopen! Proficiat aan alle lopers van dit weekend, mooi om de verhalen te lezen.
Voor mij stond vanochtend een Vo2max inspanningstest op het programma! Voor mijn verjaardag cadeau gekregen van Mrs. SkyR
Dus na een half uurtje in de auto stond ik om 8:00 uur vanochtend in Zwolle bij de Krachtcentrale. Een hele mooie locatie in het nieuwe Victorium van Zwolle, een pand waarin meerdere sport- en fitnessaanbieders samenwerken. 8 uur 's ochtends na een weekend met veel visite en nog 13 km hardlopen van gisteren in de benen is misschien niet ideaal, maar je moet het toch ergens plannen in het drukke leven.
Na een lichaams-, bloeddruk, -hartslag en longfunctiemeting was het tijd om de hartslagmeter om de borst te doen en de loopband op te stappen. De allereerste keer dat ik op een loopband heb gestaan, wat toch een heel ander gevoel van inspanning en snelheid geeft! Na een korte warming-up op de band kreeg ik ook nog het ademgasmasker op en kon de test beginnen.
Vooraf kreeg ik de keuze of ik de snelheid iedere minuut met 0,6 of 0,8 km/u wilde verhogen. Ik koos voor de kleinere stappen om mezelf de kans te geven om wat soepeler in tempo te versnellen en niet teveel te schrikken van het snelheidsverschil (waar ik mezelf er al vanaf zag flikkeren), ook al zou de test dan ietsje langer duren. Tussendoor moest ik ook geregeld aangeven hoe zwaar ik het vond op een schaal van 6 tot 20.
Uiteindelijk heb ik een kwartier op de loopband gestaan (tot een snelheid van 16,4 km/u). Het werd tegen het eind echt wel zwaarder, al denk ik dat er nog wel iets meer in had gezeten; ik stond wel te zweten, maar lag niet dubbel van de inspanning nadat ik stopte. Maar mentaal was ik er wel 'klaar mee' na 15 minuten.
Aan het eind van de test gaf het systeem aan dat ik een Vo2max heb van 63
Na nog een paar minuten cooling down op de loopband namen we de resultaten wat specifieker door. Hele goede longinhoud, mooie lijnen op de resultaten en de hartslagzones nader bepaald met VT1 op 168 en VT2 op 187. Kan ik weer gerichter op hartslag gaan trainen, al was ik op basis van omslagpunt m.b.v. 10km race en de berekening van sportrusten al vrij goed op de juiste hartslag aan het trainen (berekening op basis van resultaat zat er een paar slagen onder, dus ik heb niet te hard getraind). Wel gaf dit voor mij de bevestiging dat ik niet écht tot het gaatje ben gegaan, Garmin heeft wel eens een max hartslag van 200 of zelfs 202 gemeten, en tijdens de test ben ik niet voorbij de 187 gegaan..
Topbegeleiding gehad van de bewegingswetenschapper van dienst, Arthur. Duidelijke uitleg, stap voor stap, ook tijdens de test goede terugkoppeling. Ik kan het zeker aanraden!

Ja, ik heb ook "last" van wat het schema mij voorschrijft. Maar wat jij zegt lijkt inderdaad het verstandigst, da k voor de bevestigingSkyR schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:24:
[...]
Ik zou zelf net als velen hier kiezen voor rust, maar ben ook wel zo eigenwijs dat helemaal stilzitten mij moeilijk af gaat. Een echt rustige loop, puur op gevoel, zou ik dan nog uitproberen. Maar bij pijn dan stoppen en wachten. Je gemiddelde tempo mag 5:40 min/km zijn, dus dat moet met voldoende rust en je huidige volume toch te doen zijn zou ik verwachten. Maar met pijn ga je de afstand niet redden.
Morgen ga ik rustig hardlopen en dan zie ik wel wanneer het pijn begint te doen. En dan stop ik ermee. Dat wordt mijn strategie voor de laatste paar weken
Probeer zonder blessure aan de start te staan. Dat is de helft van een succesvolle marathon lopen. Ik zou deze training lekker overslaan en gewoon kijken wat er op de dag zelf gebeurt. Deze 32km maken ook niet meer het verschil.
Misschien kan je de vrijgekomen tijd gebruiken voor een bezoekje aan de fysio.
Misschien kan je de vrijgekomen tijd gebruiken voor een bezoekje aan de fysio.
@RoD
Tja, je kan er nu misschien nog redelijk doorheen lopen en dat gaat goed, tot het niet meer goed gaat... En dan ben je verder van huis.
Zelfde met achillespees issues bijvoorbeeld, het begint met wat pijn met opstaan maar ach. Na wat bewegen en lopen trekt het weg. Zelfde met hardlopen, begint pijnlijk maar eenmaal opgewarmd trekt het weg.
Alleen bouwt de irritatie en overbelasting zich gewoon lekker op en opeens trekt het niet meer weg, wordt het erger, en mag je weken of maanden rustigen en rustig aandoen en opbouwen.
Dus inderdaad, neem die rust. Die ene extra loop van 32k maakt het verschil niet, al voelt dat misschien anders. Belangrijker is zo gezond mogelijk aan de start te verschijnen, een marathon is niet zomaar iets en al heb je 30k met pijn gelopen en ging dat... nog eens ruim 12k erbij is niet niks (en dan waarschijnlijk ook weer net wat harder, etc).
Tja, je kan er nu misschien nog redelijk doorheen lopen en dat gaat goed, tot het niet meer goed gaat... En dan ben je verder van huis.
Zelfde met achillespees issues bijvoorbeeld, het begint met wat pijn met opstaan maar ach. Na wat bewegen en lopen trekt het weg. Zelfde met hardlopen, begint pijnlijk maar eenmaal opgewarmd trekt het weg.
Alleen bouwt de irritatie en overbelasting zich gewoon lekker op en opeens trekt het niet meer weg, wordt het erger, en mag je weken of maanden rustigen en rustig aandoen en opbouwen.
Dus inderdaad, neem die rust. Die ene extra loop van 32k maakt het verschil niet, al voelt dat misschien anders. Belangrijker is zo gezond mogelijk aan de start te verschijnen, een marathon is niet zomaar iets en al heb je 30k met pijn gelopen en ging dat... nog eens ruim 12k erbij is niet niks (en dan waarschijnlijk ook weer net wat harder, etc).
Dankm0ridin schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:39:
@RoD
Zelfde met achillespees issues bijvoorbeeld, het begint met wat pijn met opstaan maar ach. Na wat bewegen en lopen trekt het weg. Zelfde met hardlopen, begint pijnlijk maar eenmaal opgewarmt trekt het weg.
Ik heb de achillespees niet voor niks gekozen, dat is een pijnpuntje (ha!) hier. Do as I say, not as I doRoD schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:44:
[...]
DankPrecies wat ik nodig heb om mezelf te weerhouden weer 2.5 uur lang pijn te lijden.
Maar serieus, ik vind het zelf ook nog steeds enorm lastig hoor en heb veel te snel de neiging nog maar even door te gaan, of toch dat loopje erin te persen.
Sommige lessen moet je ook gewoon zelf leren, kunnen anderen nog zoveel zeggen maar pas als je het zelf ervaart besef je dat er toch echt iets achter zit. (En soms duurt het wat langer voor je de lessen leert en accepteert
[ Voor 38% gewijzigd door m0ridin op 26-09-2022 15:47 ]
Wat een toffe verhalen en verslagen van dit weekend zeg! Hier even een weekje pauze van het lopen vanwege een werktripje, maar kan niet wachten om na het weekend weer te gaan lopen zo.
Helaas ook niets van Berlijn mee kunnen krijgen door het reizen, maar ik zal even een samenvatting opzoeken. Wat een tijd...
Helaas ook niets van Berlijn mee kunnen krijgen door het reizen, maar ik zal even een samenvatting opzoeken. Wat een tijd...
Heel mooie tijd, mooi PR. Moet je ook nog doorgeven aan de modsTazzie79 schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:44:
...ook mijn PR te verbeteren met een tijd tussen 3:08-3:06. Op voorhand had ik ook een Pacepro plan aangemaakt met een tempo van 4:25...
Ik ben volgens plan van start gegaan met tijden van 4:22 en 4:24, kwestie van stick to the plan (met Trenara). ...
Qua eten en drinken had ik mijn eigen Maurten gels mee (3x gewoon en 3x cafeïne) en die heb ik om de 6km genomen. Qua bevoorrading was het meestal veel te druk en heb ik de gewone waterbevoorrading overgeslagen en enkel de Maurten drink mix 160 genomen (om de 2 bevoorradingen).
...
En strak tempo, dat is ook een kunst.
En dat je in Berlijn Maurten drink mix krijgt, da's wel chique.
@RoD normaal gezien loop je de lange duurloop trager dan marathontempo, dan heb je wel de bijdrage aan het opbouwen van de aerobe conditie, maar minder weerslag op je botten/spieren/pezen.
Nu, je hebt al eens 30 km gelopen, of je nu nog eens 32 km loopt gaat niet veel verschil maken, ik lees iets over gebrek aan basistraining, dus de laatste 12 km van je eerste marathon wordt sowieso een sufferfest. Als je geluk hebt, anders is het vanaf km 24.

@Slupor 1:18 op de halve is waanzinnig snel. Proficiat !
@Darkasantion Dat zijn indrukwekkend tempo's. Benieuwd hoe zich dat zal vertalen in de marathon.
@sander_g 1:28 op de halve is heel mooi. Weliswaar nog net niet snel genoeg om over Hartloper te wippen in de stand
@Niku Keep up the good work ! Mooie training voor de HM
Het wordt mijn eerste marathon, dus een tempo heb ik nog niet echtHartloper schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:13:
[...]
@RoD normaal gezien loop je de lange duurloop trager dan marathontempo, dan heb je wel de bijdrage aan het opbouwen van de aerobe conditie, maar minder weerslag op je botten/spieren/pezen.
Nu, je hebt al eens 30 km gelopen, of je nu nog eens 32 km loopt gaat niet veel verschil maken, ik lees iets over gebrek aan basistraining, dus de laatste 12 km van je eerste marathon wordt sowieso een sufferfest. Als je geluk hebt, anders is het vanaf km 24.Ik spreek uit ervaring.
Maar ik heb natuurlijk geen ervaring met de laatste 12km...
Het is positief dat de 30 km conditioneel prima ging. Mits goed uitgerust zou je het dan moeten kunnen uitzingen tot het einde. In theorie toch.
En waren het enkel de knieën die pijn deden, of de benen ?
Ik werk niet met hartslagzones, maar loop je een marathon niet in zone 3-4 ?
De knieën en m'n dijen. Het was lokale pijn. Het begon ook al heel snel, dus het heeft met conditie niets te maken. Sterker nog, de pijn nam naarmate het einde juist af. (en kwam de dag erna weer terug - ik kon de trap niet eens af)Hartloper schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:46:
Het is positief dat de 30 km conditioneel prima ging. Mits goed uitgerust zou je het dan moeten kunnen uitzingen tot het einde. In theorie toch.
Ja, lijkt me wel. Ik kon in ieder geval gemakkelijk in zone 4 blijven, dus zeker niet in het rood.Ik werk niet met hartslagzones, maar loop je een marathon niet in zone 3-4 ?
Alhoewel het leuk is om jezelf aan anderen te meten, en ik soms in mijn M50 categorie niet slecht scoor, heb ik me toch voorgenomen vooral met mezelf te vergelijken. Zolang de relatie voorbereiding vs. resultaat stand houdt vind ik het prima. Niettemin sluit ik niet uit dat er ooit nog eens 2,5 minuut af gaat.Hartloper schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:13:
[...]
@sander_g 1:28 op de halve is heel mooi. Weliswaar nog net niet snel genoeg om over Hartloper te wippen in de stand, maar dat is wellicht een kwestie van tijd.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Nou, vanochtend voor het eerst de schijnwerper maar weer meegenomen. In het donker vertrekken en in het licht weer thuiskomen heeft wel wat, maar toch kost het me meer moeite om op te staan als het nog zo donker is. Wel weer lekker een uurtje gehobbeld voor werktijd
Zone 4 van de hoeveel zones? Ik hanteer er 5 dus dat zou niet helemaal goed zitten danRoD schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:07:
[...]
Ja, lijkt me wel. Ik kon in ieder geval gemakkelijk in zone 4 blijven, dus zeker niet in het rood.
Met maanden tot jaren van frequente aerobe training neemt de hartslag op een voor jou laag tempo steeds wat af. Zo zat ik vorig jaar op een hartslag van circa 155 bij een tempo van 4:25/km en nu is dat 135.
Is zone 3-4 niet heel hoog om een marathon op uit te lopen? Als ik op marathontempo train met het sportrusten-schema, train ik niet zozeer op snelheid maar op marathonhartslag. Daarbij train ik tot VT1, wat overeenkomt met de bovenkant van zone 2. Dat bestaat zo 70% uit van de totale hoeveelheid kilometers. Zo'n 20% zit in zone 3-4 met wat hardere tempostukken (HM of 10k-pace) of intervallen (zone 5 tik ik bijna nooit aan), en het overige uit bewust héél rustig lopen, zonder prikkels.Hartloper schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:46:
Dit is dus op basis van 5 zones;
Zone 1 (actief herstel)
Zone 2 (aerobe training) tot VT1
Zone 3 (tempo training) tot VT2
Zone 4 (VO2max training) > VT2
Zone 5 (anaerobe training) maximaal
[ Voor 12% gewijzigd door SkyR op 27-09-2022 10:17 ]
Bonusvraag, welke zone-indeling hanteer je (HRmax, HRR, lactaat, ...?) en hoe je de input daarvoor bepaald?RoD schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:07:
[...]
Ja, lijkt me wel. Ik kon in ieder geval gemakkelijk in zone 4 blijven, dus zeker niet in het rood.
Zone 4 is voor mij namelijk treshold (de lactaatdrempel of VT2 van @SkyR) en daarmee zeker niet iets dat ik een marathon vol kan houden
Voor het beeld, is dit een tempo waarbij je een normaal gesprek kan voeren, of enkele zinnen kan zeggen, of enkele woorden? Dat vergelijkt lekker makkelijk, zonder in alle nuances rond hartslagzones verzeild te raken
Tot een km of 32 tijdens m'n marathon vorig jaar kon ik nog een redelijk gesprek voeren, alleen zaten daar m'n mede marathonlopers niet echt meer op te wachtenRoozzz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:13:
[...]
Bonusvraag, welke zone-indeling hanteer je (HRmax, HRR, lactaat, ...?) en hoe je de input daarvoor bepaald?
Zone 4 is voor mij namelijk treshold (de lactaatdrempel of VT2 van @SkyR) en daarmee zeker niet iets dat ik een marathon vol kan houden![]()
Voor het beeld, is dit een tempo waarbij je een normaal gesprek kan voeren, of enkele zinnen kan zeggen, of enkele woorden? Dat vergelijkt lekker makkelijk, zonder in alle nuances rond hartslagzones verzeild te raken
Oh dit was mijn hartslagzone indeling gebaseerd op een max hartslag van 178 volgens Strava.
:strip_exif()/f/image/ojq1noSA1WnchTNo9hpPT4hf.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.