Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:57

Redcoil

Polyinterpretabel

Fraggert schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:36:

2 rondjes van 7,5km maakten 15km route die ik in ongeveer 1h:44min aflegde. De officiële nettotijd weet ik nog niet.

https://connect.garmin.com/modern/activity/9622494240
Gaaf! Leuk om te lezen dat het goed bevallen is. Mooie tijd ook. 8)

Vandaag weer een duurloop van 20 km achter de rug. Gelopen op 5.16/km en voor m'n gevoel goed uit te houden, ben erg content met deze score. Voor het eerst ook een gelletje mee, van Sis op aanraden van enkelen hier. Was op zich best prima te doen, maar het geeft tijdens het lopen wel een kliederboel. :P

Had tijdens deze training een nieuw bestelde Polar H10 om en die geeft een gemiddelde hartslag aan van 170 met een max van 179. Wat zich globaal vertaalt in 90% zone 5 en 9% zone 4. Het restant in de lagere zones zal wel schoenen aandoen zijn ofzo. 8)7

Heb besloten me er verder maar niet druk om te maken. Waarschijnlijk zijn zone 4 en 5 zeer kort bij mij, maar dat zou ik eens moeten laten testen om het zeker te weten. Heb ook wat schade aan m'n longen van een ontsteking van vroeger, zal er ook aan bijdragen dat m'n hart meer moet pompen om de beschikbare zuurstof rond te krijgen. Als ik de trap op loop vliegt m'n hartslag bijvoorbeeld ook direct omhoog.

Morgen is de Dam to Damloop. Ik doe zelf niet mee, maar een aantal hier wel als ik me niet vergis. Voor degenen die meedoen: veel succes en plezier daar in ieder geval! *O*

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:20
Succes iedereen die mee doet aan de Dam tot dam!

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:16
@Fraggert Mooi verslagje weer. Dat inspireert om ook een keer de auto te pakken naar het bos in plaats van een rondje in de buurt. En krentenbollen for life :D

Ondertussen komen hier natuurlijk alle up's voorbij en meer meer meer. Hoe gaan jullie om met periodiseren en rustweken? Iedere 3 à 4 weken een week -40% ? Of als je de trap niet meer op kunt, toch proberen en aan het eind van de straat omdraaien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Uitslag van de Posbanktrail

Nettotijd 1:44:30

1ste ronde….53:49
2de ronde…..50:42

@Redcoil thanks…..ik was één na laatste van mijn groep.

33ste van 62 lopers :P

Je hebt misschien gemist dat je zorgverzekering (bij mij de aanvullende) een sportmedische keuring zoals vo2max en lactaatdrempel deels vergoed.

Dat ga ik binnenkort eens doen.

Als daar wat geks uitkomt, zoals waarden niet in overeenstemming met mijn Forerunner tijdens de test, dan overweeg ik toch ook zo’n band.

@Hartloper veel plezier in de Vlaamse Velden d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 17-09-2022 22:51 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Artemiev schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:12:
@Fraggert Mooi verslagje weer. Dat inspireert om ook een keer de auto te pakken naar het bos in plaats van een rondje in de buurt. En krentenbollen for life :D

Ik ben onwijs blij dat ik het trailen ontdekt heb, met alle respect nog steeds naar #TeamAsfalt…..ik vind het gewoon zoveel meer hebben :)

Ik kan het je echt aanraden om eens te proberen.

Krentebollen en mueslibollen FTW _/-\o_

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Blijkbaar is de inschrijving voor de Eindhoven marathon nog wel geopend, maar word je bij huidige inschrijving in de laatste start wave ingedeeld... Weet iemand daar meer over? Heb zoiets eens met de Dam tot Dam gehad en dat was geen pretje...

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:17
Artemiev schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:12:

Ondertussen komen hier natuurlijk alle up's voorbij en meer meer meer. Hoe gaan jullie om met periodiseren en rustweken? Iedere 3 à 4 weken een week -40% ? Of als je de trap niet meer op kunt, toch proberen en aan het eind van de straat omdraaien?
Ik doe niet aan rustweken. Als je de trap niet meer op kunt, dan train je imho te hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:20
Redcoil schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:57:
Vandaag weer een duurloop van 20 km achter de rug.
[...]
Wat zich globaal vertaalt in 90% zone 5 en 9% zone 4.
Mag ik hier wat van vinden?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
mhr-zip schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:53:
[...]

Mag ik hier wat van vinden?
Mijn gedachte: veel te hard, of hartslagzones kloppen (helemaal) niet.
Zal dat laatste wel zijn, want 90% zone 5 is onmogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door InZane op 18-09-2022 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:20
InZane schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:57:
[...]

Mijn gedachte: veel te hard, en hartslagzones kloppen (helemaal) niet.
Ik heb hem even aangepast naar mijn gedachte

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:24
Succes @Hartloper!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:15
Gisteren weer lekker stukje gelopen. Week 5, nou ja eigenlijk 4 want door omstandigheden weekje niet kunnen lopen.

Gisteren rondje van 4,5 km in 29.43 min. Wilde eigenlijk voor de 5 gaan maar kwam een enorme bui naar beneden. En was hier niet op gekleed. Dus route maar iets afgekort. En horloge liep vast dus kon toch niet meer tracken. :(

Ik merk dat conditie wel redelijk is. Kan als ik wil aan een stuk lopen. Maar de knietjes en bovenbenen vinden dat nog niet zo fijn. Dus rustig opbouwen met tussendoor nog wat wandelen. Blijft toch wel lekker als je in die runnersflow komt. oOo

Al met al gaat het wel lekker na 1,5 jaar niks. Nieuwe schoenen helpt ook wel heel erg veel. Loop veel relaxter op mijn nieuwe Asics Nimbus 24. Oude schoenen was demping heel zacht en dat voelde minder prettig.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:31
Daar waar bijna heel Nederland vandaag de Dam tot Damloop doet vertrok ik vanochtend vroeg voor een rustige duurloop. Rondje Gooimeer, al heel vaak gefietst en nu voor het eerst gelopen. Met 34km een nieuw persoonlijk afstandsrecord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:57

Redcoil

Polyinterpretabel

@Totrail Mooie afstand zeg. Zal wel lekker rustig zijn geweest daar op de vroege zondagmorgen. :)

@mhr-zip en @InZane: dank voor het delen van jullie gedachten. Dat die hartslagzones niet kloppen weet ik wel zeker. Die staan nog op de standaardinstellingen van de app (zone 1 = 50% van max hartslag, zone 2 = 60% etc.). Punt is dat deze training mij niet veel moeite kostte en ik tijdens de training ook een gesprek had kunnen voeren, als ik iemand had gehad om tegenaan te praten. :p Ik vraag mij dus echt af of deze training te hard was, of zijn voorgaande geen goede indicatoren om dit te beoordelen? In het verleden heb ik ook bewust trainingen gedaan, waar ik bewust veel langzamer liep. Daarbij had ik alsnog een hoge gemiddelde hartslag (volgens m'n Apple Watch dan iig).

Een test kan zoals gezegd duidelijkheid bieden voor de hartslagzones, maar die heb ik nu (nog) niet op de planning staan. @Fraggert: ik heb gezien dat er zorgverzekeringen zijn, waar dit onder de vergoedingen valt. Ik heb geen aanvullende verzekering, waar dit het geval is helaas. Wie weet een mooie voor komend jaar. ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-08 16:17
Dam tot Damloop volbracht! Eindelijk, na 3,5 jaar (en 2 jaar wachten)! Gefinisht in een nettotijd van 68 min en 23 seconden. Trots en blij! Initieel een tijd van 67 min voor ogen tijdens inschrijving, maar doel bijgesteld naar 70 min omdat ik door blessure de training moest aanpassen en niet het volume en de belasting kon draaien wat ik wilde.

Kort verslag
Hoosbui bij de start in het wedstrijdvak, dus na het startschot snel naar de tunnel. De tunnel omhoog werd ik door Jan en Alleman voorbij gelopen. Wat een enthousiasme, ik liet het lekker voor wat het was. Die kom ik wel weer tegen (of niet). Ik liep bij twee mannen in de buurt en voelde me top. Voorgenomen niet te hard van start te gaan, dat haal ik wel weer in. Zo geschiedde. Highfivend langs de plaatselijke, jeugdige, supporters en duimen omhoog naar de muziek! Na 8 a 9km moesten de andere twee mannen lossen en liep ik alleen verder, eigenlijk alleen ingehaald door business wedstrijdlopers die veel sneller liepen, verder vooral langzaam mensen ingehaald. Tempo langzaam wat opgevoerd. Tot aan 12km ging dit super, daarna veranderde het steeds meer in strijden voor elke stap en moest ik iedereen teleurstellen die rekenden op mijn enthousiaste duimpjes omhoog. De laatste 2km waren loodzwaar, maar de laatste km sloeg alles. Nog net niet vloekend twee bruggen over gegaan, maar bij de tweede brug was de finish in zicht. Daar stond vrouwlief te supporten met een vriendin - en later op video hoorde ik de befaamde woorden van mijn vrouw "die is he-le-maal naar de klote". Dat was best waarheidsgetrouw :D Maar hop, nog een versnelling eruit duwen want de finish is toch in zicht, rust komt straks wel. Toch nog een paar bijgehaald en gesloopt over de finish. Maar met een lach waar John de Bever over heeft gezongen.

Helaas weinig publiek door het weer. Maar het weer was wel perfect voor het lopen. Niet te warm, niet te koud. En het publiek wat er was compenseerde ruimschoots. Mooi dat een paar huizen een partytent hadden opgezet om toch te supporten.

Nu lekker gecrasht ergens voor een welverdiend soepje en broodje, vrouwlief start rond half 3 dus die zie ik rond 4 uur finishen als het gaat zoals ze zelf voor ogen heeft (met enige ambitie).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:40

sebasd

loopt op espresso

Vandaag stond voor mij ook een lange duurloop op de planning, voor het eerst in tijden wilde ik weer eens de grens van de halve marathon slechten.

De ‘voorbereiding’ deze week was verre van optimaal, heen en weer met de auto naar Zweden, twee dagen conferentie, plus gisteren de hele dag in de plaatselijke dierentuin slenteren.

Toch maar vertrokken in de regen. En verrek, het ging eigenlijk vanaf de eerste kilometer helemaal niet zo slecht. Voor ik het wist was ik halverwege. Even kort gestopt voor wat water en een havermoutreep en weer verder. Zag wel een beetje op tegen de tweede helft, maar na 15 minuten ofzo kwam ik in een soort van ‘runners tunnel’, niet echt meer oog voor dingen om me heen, maar alleen maar bezig met lopen. De benen gaven geen krimp, sterker nog, het voelde bijna alsof ik zo door kon tot de 30. Paar km voor het einde kreeg ik wel weer trek dus het was maar goed dat ik na 22km weer thuis was. Maar dit belooft wel wat voor de aankomende maanden.

Deze week nog een paar kortere rondjes, dan waarschijnlijk een weekje niet lopen door een wat langere trip voor het werk, en dan gaan we serieus werk maken van trainen richting de 30km, het doel voor het einde van het jaar.

Het doel voor dit kwartaal is in ieder geval in de pocket.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-09 09:13
Vandaag was het de laatste "lange" rustige duurloop van 19km in de voorbereiding voor de marathon van Berlijn, relatief wel wat wind, maar ideale temperaturen (ik duim voor hetzelfde weer in Berlijn d:)b ).

Vorig weekend was het de simulatietraining van Trenara met 3km traag, 25 km op marathontempo (4:25) en 2 km uitlopen. Bij mij het marathontempo had ik het wel moeilijk om op het juiste tempo te komen (de start ervan was ook wel op een brug), en ook naar het einde toe ging het ook vrij moeilijk, maar ik heb toch de 4:25 gemiddeld kunnen aanhouden. Ik had er ook wat onverharde stukken bij gestoken, op vrijdag was er nog een intensieve tempoduurloop geweest met o.a. 3km @ 4:00/km, en met de zon was het toen toch terug vrij warm. Dus de simulatie was meer dan geslaagd voor Berlijn.

Na de 25km op tempo had ik wel weer last met de Vaporfly Next%, de laatste 2km op uitlopen gingen niet echt meer van harte (pijnlijke teenagels, waarvan er intussen ook al 2 blauw zijn), dus deze week last-minute dan toch maar een nieuw paar carbonschoenen aangeschaft. Deze keer gekozen voor de Asics Metaspeed Sky+ en na 3 loopjes (1 tempoduurloop, 1 interval en 1 lsd) moet ik wel zeggen dat ze super lopen. Ik ga er nu wel geen echt lange duurloop mee gelopen hebben, maar ik heb er wel vertrouwen in.

@Hartloper hoe is het geweest? Waarschijnlijk wel nog wat meer wind daar?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:43
Vandaag het tweede rondje na covid , eerste rondje was niet best, en deze niet veel beter. Maar het voelt fijn om weer bezig te zijn.

Langzaam opbouwen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mooie avonturen weer van, en voor, iedereen d:)b

jammer dat het weer niet echt mee werkte in de meeste gevallen. Koeler weer loopt beter maar met zulke evenementen deze zondag is een beetje toeschouwer-vriendelijk weer wel wenselijk.
CornermanNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:24:
Vandaag het tweede rondje na covid , eerste rondje was niet best, en deze niet veel beter. Maar het voelt fijn om weer bezig te zijn.

Langzaam opbouwen maar.
Was rondje 2 wel iets beter dan rondje 1? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Fraggert schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:55:
Mooie avonturen weer van, en voor, iedereen d:)b

jammer dat het weer niet echt mee werkte in de meeste gevallen. Koeler weer loopt beter maar met zulke evenementen deze zondag is een beetje toeschouwer-vriendelijk weer wel wenselijk.

[...]

Was rondje 2 wel iets beter dan rondje 1? :)
Iets beter , ik mis voornamelijk vermogen , bij gebrek aan een betere omschrijving. Het lange duurloop tempo kost moeite. En dat met korte rondjes die normaal een stuk harder gaan zonder veel moeite.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-09 22:15
Vandaag de Flanders Fields Marathon gelopen (van Diksmuide naar Ieper, in West-Vlaanderen).

De voorbij dagen voelde ik overal wat pijntjes (taper madness heet dat in het Engels ;) ).
Vannacht eens om 2 uur wakker geworden en vanaf 5 uur kon ik niet meer slapen.
Om 6.30 opgestaan, 2 sandwiches met speculoospasta, 1 fles Aquarius sportdrank en 1 Maurten gel naar binnen gewerkt.
Ik voelde me goed en had er zin in. Het enige waar ik schrik van had was de voorspelde windkracht 4-5 Beaufort die vooral de eerste 11 km tegenwind zou zijn. Ik was samen met een loopmaatje. Hij had in het voorjaar Rotterdam 2:58 gelopen, ik liep toen mijn PR 3:10.
Ik was beter getraind, hij minder, dus we zouden samen lopen op richttijd 3:06 en op zijn minst de eerste helft samen lopen. 3:06 eindtijd komt overeen met 4:25 min/km.
Zo gezegd, zo gedaan. Zoals gewoonlijk voelde de eerste km goed, en die ging veel te snel in 4:02 !
Nadien liepen we rond de 4:16min/km en rond km 5 liepen we in een groep van 15 man. We besloten deze groep te volgen, het tempo was iets te snel, maar de eerste 11 km waren grotendeels tegenwind, en er was op dat moment al een heel groot gat met de volgende groep. Het had volgens mij weinig zin om per se met zijn tweeën op 4:25 tempo tegen de wind in te beuken, en we hadden niet het gevoel dat we ons zouden stuklopen. Dat zijn zo van die beslissingen die je soms in een race moet nemen, en waarvan je pas achteraf kan zeggen of het een goede beslissing was.
We tikten mooi de kilometers af en halverwege dacht iedereen via de GPS dat we 30 seconden voorsprong hadden om het 3 uurschema. Maar het echte 21,1 kilometerpunt was nog iets verder en we bleken halverwege door te komen in 1:30:10.
De spieren begonnen de eerste vermoeidheid te voelen halverwege, maar het hoofd was nog fris. De groep was intussen uitgedund tot 7-8 personen.
Na 24 km versnelden 4 lopers (waaronder mijn maatje) en ik besloot ze te laten gaan. Het werd intussen moeilijker om te drinken, ik kreeg wel nog een Maurten gel weggewerkt. Met een graad of 15 en bewolkt was het weer niet slecht, en de wind was gelukkig maar 2-3 Beaufort.
De benen begonnen meer pijn te doen, maar ik kon nog altijd een tempo van 4:18 aanhouden tot km 33. Intussen liep ik samen met de eerste dame, die ik ingehaald had doordat ze een plaspauze genomen had. Nadien vertraagden we lichtjes en na 36 km werden de benen helemaal stijf en moest ik echt harken om rond de 4:50 te blijven lopen. De dame bleef mooi op tempo en ik moest haar lossen.
De laatste kilometer was er echt teveel aan, ik werd licht duizelig - iets dat ik nog nooit gehad heb, en het was toch al mijn elfde marathon - en het tempo zakte tot minder dan 12km/uur (5:15/km). Ik werd gelukkig aangemoedigd door mevrouw Hartloper, die meefietste. De laatste honderden meter met de passage door de Menenpoort kon ik nog iets versnellen. Toen ik bijna aan de aankomst was, zag ik 3:03:50 op de klok staan, dus ik perste er nog een sprintje uit -stijl stervende zwaan- om net onder de 3:04 te finishen.
Aan de finish werd ik zoals alle finishers persoonlijk gefeliciteerd door de race-organisator. Ik moest een paar minuten zitten, nadien ging het wel weer.
Supergelukkig met mijn nieuwe PR van 3:03:xx op de leeftijd van 48 jaar ! De nettotijd is nog niet bekend, maar het zal zeker onder de 3:04 zijn, dus een heel stuk eraf, komende van 3:10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Lekker gewerkt @Hartloper! Toptijd!

[ Voor 13% gewijzigd door sebasd op 18-09-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-09 09:13
Hartloper schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:20:
Vandaag de Flanders Fields Marathon gelopen (van Diksmuide naar Ieper, in West-Vlaanderen).

De voorbij dagen voelde ik overal wat pijntjes (taper madness heet dat in het Engels ;) ).
Om 6.30 opgestaan, 2 sandwiches met speculoospasta, 1 fles Aquarius sportdrank en 1 Maurten gel naar binnen gewerkt.
Ik voelde me goed en had er zin in. Het enige waar ik schrik van had was de voorspelde windkracht 4-5 Beaufort die vooral de eerste 11 km tegenwind zou zijn. Ik was samen met een loopmaatje. Hij had in het voorjaar Rotterdam 2:58 gelopen, ik liep toen mijn PR 3:10.
Ik was beter getraind, hij minder, dus we zouden samen lopen op richttijd 3:06 en op zijn minst de eerste helft samen lopen. 3:06 eindtijd komt overeen met 4:25 min/km.
Zo gezegd, zo gedaan. Zoals gewoonlijk voelde de eerste km goed, en die ging veel te snel in 4:02 !
Nadien liepen we rond de 4:16min/km en rond km 5 liepen we in een groep van 15 man. We besloten deze groep te volgen, het tempo was iets te snel, maar de eerste 11 km waren grotendeels tegenwind, en er was op dat moment al een heel groot gat met de volgende groep. Het had volgens mij weinig zin om per se met zijn tweeën op 4:25 tempo tegen de wind in te beuken, en we hadden niet het gevoel dat we ons zouden stuklopen. Dat zijn zo van die beslissingen die je soms in een race moet nemen, en waarvan je pas achteraf kan zeggen of het een goede beslissing was.
We tikten mooi de kilometers af en halverwege dacht iedereen via de GPS dat we 30 seconden voorsprong hadden om het 3 uurschema. Maar het echte 21,1 kilometerpunt was nog iets verder en we bleken halverwege door te komen in 1:30:10.
De spieren begonnen de eerste vermoeidheid te voelen halverwege, maar het hoofd was nog fris. De groep was intussen uitgedund tot 7-8 personen.
Na 24 km versnelden 4 lopers (waaronder mijn maatje) en ik besloot ze te laten gaan. Het werd intussen moeilijker om te drinken, ik kreeg wel nog een Maurten gel weggewerkt. Met een graad of 15 en bewolkt was het weer niet slecht, en de wind was gelukkig maar 2-3 Beaufort.
De benen begonnen meer pijn te doen, maar ik kon nog altijd een tempo van 4:18 aanhouden tot km 33. Intussen liep ik samen met de eerste dame, die ik ingehaald had doordat ze een plaspauze genomen had. Nadien vertraagden we lichtjes en na 36 km werden de benen helemaal stijf en moest ik echt harken om rond de 4:50 te blijven lopen. De dame bleef mooi op tempo en ik moest haar lossen.
De laatste kilometer was er echt teveel aan, ik werd licht duizelig - iets dat ik nog nooit gehad heb, en het was toch al mijn elfde marathon - en het tempo zakte tot minder dan 12km/uur (5:15/km). Ik werd gelukkig aangemoedigd door mevrouw Hartloper, die meefietste. De laatste honderden meter met de passage door de Menenpoort kon ik nog iets versnellen. Toen ik bijna aan de aankomst was, zag ik 3:03:50 op de klok staan, dus ik perste er nog een sprintje uit -stijl stervende zwaan- om net onder de 3:04 te finishen.
Aan de finish werd ik zoals alle finishers persoonlijk gefeliciteerd door de race-organisator. Ik moest een paar minuten zitten, nadien ging het wel weer.
Supergelukkig met mijn nieuwe PR van 3:03:xx op de leeftijd van 48 jaar ! De nettotijd is nog niet bekend, maar het zal zeker onder de 3:04 zijn, dus een heel stuk eraf, komende van 3:10.
Sterk gelopen, proficiat! _/-\o_ *O*
3:13 > 3:10 > 3:03 > ... Die 3u komt nu echt wel heel dichtbij... ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hartloper
Van 3:10:30 naar pakweg 2:59:30 is 11 minuten, en van die 11 heb ik er al 6,5 afgedaan. Nu, als ik nooit meer sneller loop, heb ik daar vrede mee, maar als je zo dicht komt, dan kriebelt het uiteraard.

Mijn eerste 10 marathons heb ik mezelf gecoacht, ik heb 10 of 15 boeken over looptraining in de kast staan.

Deze keer wou ik alles uit de kast halen, en ik heb me online laten coachen door Rob Veer, na een tip van iemand hier op het forum.
Hij heeft goed naar me geluisterd, en een schema gemaakt dat perfect was voor me. Het aantal kilometers ging flink naar omhoog, maar het waren bijna allemaal rustige kilometers. Weinig interval, omdat dat bij mij snel leidt tot blessures.
Zoals ik eerder schreef was ook het aantal kilometers aan marathontempo (4:20-4:30/km) beperkt, 1 keer per week 3 x12 minuten of 2 x15 minuten, en dat pas de laatste weken. Iets waar ik me zorgen over maakte, wat achteraf volledig onterecht bleek.
Het schema was duidelijk gepersonaliseerd, want hij stuurde me ooit per ongeluk het schema van een andere loper, en daar waren wél lange blokken aan marathontempo in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:48

Wat een tijd zeg, en dat met je doel van onder de 3:08 / 3:06. Erg dappere beslissing om een stuk harder te lopen dan je beoogde doel, puur om bij de groep te blijven en uit de wind te lopen. Ik denk dat je zo maximaal eruit hebt kunnen halen wat erin zat, getuige de laatste pijnlijke kilometers. Respect, mooie strijd!

Gefeliciteerd! Mooi om je progressie en trainingen te volgen in dit topic en dan zo’n resultaat. :) Hoe voelde de eerste helft verder? Met 4:16/km zaten jullie wel op koers voor een sub 3 tijd, denk je dat het met wat beter weer en wellicht ander parcours erin gaat zitten?

Geniet ervan! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Hartloper petje af, wat een mooie eindtijd!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
@Slickk Doel was 3:06, dus ik ben heel blij dat de gok goed is uitgedraaid.

Het parcours was vlak op een drietal bruggen na en vals plat de laatste kilometer.
De wind was minder dan voorspeld, en waaide afwisselend zijdelings en in de rug de tweede helft, dus dat compenseerde voor de tegenwind de eerste 10 kilometer.` En het was 14-15 graden en bewolkt. Veel betere omstandigheden zijn er niet.

Ik had hoedanook nooit onder de drie uur kunnen lopen vandaag. Misschien een halve minuut of een minuut sneller als ik met een groep had meegelopen die halverwege een minuut later was doorgekomen.
Eigenlijk voelde ik me halverwege evengoed als toen ik in 2019 3:13 liep met vlakke splits.

Tot km 30-32 liep ik rond het drie-uurschema. Maar na 36 km liepen de benen vol, en kon ik niet anders dan vertragen.
Het licht dat uitging de laatste kilometer, dat had ik wel kunnen vermijden had ik bij de start een fles sportdrank had gedronken zoals ik geoefend had tijdens mijn trainingen. Maar ik had wat lossere stoelgang vanochtend en had een Imodium genomen, ik vertrouwde mijn darmen niet genoeg om bij de start 500 ml sportdrank te drinken. Had ik dat wel gedaan, dan denk ik dat de laatste kilometer beter zou zijn verlopen. Maar dat had hooguit een halve minuut verschil gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Trainingstechnisch vind ik mijn ervaring (n=1) wel interessant.

Wat moet je hebben om een goede marathon te lopen ? Voornamelijk aerobe uithouding.
Hoe bouw je dat op ? Met rustige duurlopen, in mijn geval aan 11,5 km/uur.
Ik heb nooit blokken op marathontempo gelopen tijdens die lange duurloop, het was altijd 23 of 28 of 30 km continu aan 11,5/uur.

In vergelijkingen met mijn zelfgemaakte schema waren er in het schema de helft minder kilometers aan marathontempo, maar wel een stuk meer rustige kilometers. En dat heeft gewerkt. Ik ben niet geblesseerd geraakt en ik heb een duidelijk snellere marathon gelopen.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:53

XyS

0.o.O

Vandaag ook meegedaan aan de Dam tot Damloop. Afgelopen maanden last van verschillende blessures en weinig kunnen trainen.
Toen ik zo'n 3 weken geleden een 10km probeerde te lopen ~6:00 had ik drie dagen last van mijn rugspieren.

Al met al niet best, maar na een aantal langzame trainingen ging vorige week mijn 'oefenwedstrijd' van 15km best prima. Het oorspronkelijke doel voor de damloop was om 1:10 te lopen, gezien mijn huidige vorm toch maar bijgesteld naar 1:20~1:25.

Vanochtend vol verbijstering gekeken bij de wedstrijdlopers, 5km in 14 minuten :o ik voelde de spanning al opbouwen en had zin om zelf van start te gaan.

Een half uur met een poncho in de stromende regen bij centraal rondgelopen, echt prettig is anders :+ ik ging om 13:30 van start en had wat persoonlijke supporters bij de ijtunnel staan, leuk zo'n morale boost d:)b Veel te hard begonnen maar zou me inhouden in de tunnel. Zo gezegd zo gedaan, goed op de hartslag gelet en daardoor vlogen andere lopers me aan alle kanten voorbij. Eenmaal uit de tunnel dacht ik dat het wel goed ging totdat ik bijna flauw viel en helemaal naar de zijkant van de weg afdwaalde.. nog nooit eerder gehad, gelukkig had ik een bouillonblokje mee (ooit gelezen, van zo'n oude baas die dat ook doet) en zowaar ik voelde me binnen no time weer prima.

Bij de 5km stonden mijn vriendin en een vriend aan te moedigen, dus daar nog even een high five gegeven en eindelijk tot rust gekomen. Lekker mijn eigen tempo lopen en genieten van de muziek en toeschouwers. Rond de 9de km voelde alles prima aan en had ik het gevoel dat ik al bijna klaar was. Bij 11 aanzetten tot een, voor mijn doen, flink tempo van 4:25 en lekker mensen inhalen. Ook bij mij was de laatste km een hel, bij de burcht en in de buurt van de dam in Zaandam stortte ik even helemaal in. Dat was voor korte duur want de brug bij de Peperstraat zorgde ervoor dat ik nog een goede eindsprint in kon zetten. Daar weer aangemoedigd door familie en met een flink zuurstoftekort over de finish gekomen: 1:14:50 *O* ongelofelijk hoe zo'n atmosfeer je op kan zwepen en ongelovelijk wat ik vandaag neer heb kunnen zetten.
Nu hopen dat de blessures weg blijven want de HM in Amsterdam is al snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Hartloper schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:47:
@Slickk Doel was 3:06, dus ik ben heel blij dat de gok goed is uitgedraaid.

Het parcours was vlak op een drietal bruggen na en vals plat de laatste kilometer.
De wind was minder dan voorspeld, en waaide afwisselend zijdelings en in de rug de tweede helft, dus dat compenseerde voor de tegenwind de eerste 10 kilometer.` En het was 14-15 graden en bewolkt. Veel betere omstandigheden zijn er niet.

Ik had hoedanook nooit onder de drie uur kunnen lopen vandaag. Misschien een halve minuut of een minuut sneller als ik met een groep had meegelopen die halverwege een minuut later was doorgekomen.
Eigenlijk voelde ik me halverwege evengoed als toen ik in 2019 3:13 liep met vlakke splits.

Tot km 30-32 liep ik rond het drie-uurschema. Maar na 36 km liepen de benen vol, en kon ik niet anders dan vertragen.
Het licht dat uitging de laatste kilometer, dat had ik wel kunnen vermijden had ik bij de start een fles sportdrank had gedronken zoals ik geoefend had tijdens mijn trainingen. Maar ik had wat lossere stoelgang vanochtend en had een Imodium genomen, ik vertrouwde mijn darmen niet genoeg om bij de start 500 ml sportdrank te drinken. Had ik dat wel gedaan, dan denk ik dat de laatste kilometer beter zou zijn verlopen. Maar dat had hooguit een halve minuut verschil gemaakt.
Ik bedoelde vooral of die eerste helft op dat tempo je het vertrouwen geeft om ‘ooit’ >3 uur te lopen, niet dat het vandaag al het plan was. :) Maar goed, dat is nu niet van belang, vooral goed dat je ook al meteen naar de toekomst kunt kijken en niet denkt dat dit het maximale is.

De vergelijking met je 3:12 marathon is dan een mooie, dat gevoel is goed! Nu eerst dit succes vieren uiteraard.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:54
Zoals hierboven al enigen mij voorgingen met een kort verslagje, zal ik daar ook nog iets aan toevoegen.

Goed gedaan @XyS @Arjan90 en @Hartloper op de marathon!

Vandaag mijn eerste wedstrijd gelopen de Dam tot Dam 2022 regen-special. Wat een bruisend evenement zo'n wedstrijd. Van alles genoten; het inleveren van je tas met eigendommen die naar de finish gebracht werd, de opbouwende spanning in het startvak, het binnengaan van de IJtunnel (waarbij het zware getrommel uit de tunnel van een band echt een 'wow' momentje was) en een stortbui onderweg. De laatste KM was erg druk met het inhalen van de voorgaande starters, was echter goed te doen. Zat te zoeken naar de finish want zag door de banners over de weg het bos niet meer. Echter; ontzettend genoten! Mede door de kennis die ik hier heb opgedaan (voeding, schoeisel). Bedankt allemaal. Tijd 1:05:54 (ruim onder mijn doel van 1:10) de temperatuur van rond de 13 graden was perfect na alle warme trainingen deze zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
@Hartloper Mooie tijd, ik heb ooit ook de sprong gemaakt van 3,30 naar mijn PR van 3:09 maar juist door wat meer kilometers te maken op tempo, marathon tempo in duurtrainingen en wat meer snelheidswerk.

Ik ben best nieuwsgierig of het volume ook toegenomen is? Dus in verhouding wel meer langzaam maar eenzelfde aantal snellere kilometers. Ik ben ook aan het puzzelen hoe ik onder de 3 uur ga komen. Erg boeiend overigens. Maar hoe meer ik lees, hoe groter de bak met vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:26
Wat een mooie tijd @Hartloper! Een tijd waar ik nog wel eens van droom want met een 3u20 in Rotterdam waarbij de laatste 10km een soort marteling waren heb ik er zo weinig vertrouwen in dat een tijd onder de 3u10 voor mij haalbaar is. Het is ook een dubbel gevoel, want enerzijds heb ik gewoon plezier in het lopen, en wil ik dat nog jaren doen, zonder me al te druk te maken om minuten eraf of erbij. Dus wil ik zo'n tijdsdoel niet te serieus nemen. Lees: een strak, persoonlijk, schema volgen. Zaterdag liep ik ook 42km, wat volgens de trainer niet de bedoeling was, maar ja, het liep wel lekker.

Tegelijkertijd ga je toch wel eens denken of een HM in < 1u30 of hele in < 3u15 mogelijk is en wat je daar dan eigenlijk voor moet doen of laten. Moet je dan inderdaad veel langzame trainingen doen, of juist zoals @CornermanNL meer op tempo?

Ik heb wel het boek van Rob Veer (De tien, de halve en de hele) en alhoewel het interessante stof is betekent het volgen van één van die schema's dat ik de trainingen bij de AV moet gaan missen. Da's ook wel een beetje jammer.

De marathon op mijn agenda is die van 30 oktober in Nice. Voor nu ga ik niet ineens wat anders doen, maar als die marathon (veel) slechter of beter uitpakt zal ik toch wat knopen moeten doorhakken.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04
Gisteren ook de damloop gedaan.

Best tevreden met 1:12:20. Liep laatste tijd niet zo makkelijk snel (voor mijn doen) dus het doel was +/- 4:45per km en uiteindelijk werd het dus ongeveer 4:29 per km. Helaas had ik mijn garmin te laat aangezet dus de eerste km is er af gevallen terwijl die veel te snel was (4:00 per km)

de start was een beetje jammer om 10:30 (business loop). we stonden rond 10:15 in het startvak en het begon me een partij te regenen vlak voor de start dus iedereen was doorweekt voor we moesten beginnen.

De regen hield gelukkig vlak na de start op (in ieder geval de grote plens bui wel) en voor de rest was het heerlijk lopen. een paar minuten nadat ik gefinished was begon het weer super hard te regenen terwijl ik naar het station liep. daarna een beetje onderkoeld een uur in de trein naar huis. Volgend jaar weer met hopelijk beter weer :)

ik liep voor de eerste keer op mijn nieuwe vaporfly's. eerste 3km voelde ik het flink in mijn kuiten en schenen maar dat werd gelukkig steeds minder en aan het einde liep het heerlijk. ik had nog best wat over dus kon laatste 2 km goed versnellen in tegenstelling tot de mensen die ik in die laatste paar km in haalde die eigenlijk al op waren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 01-09 12:52
Damn, wat een heerlijke verhalen hier allemaal. Ik heb uit voorzorg besloten om juist even een tijd rustig aan te gaan doen na de Covid-besmetting van begin deze maand. Ik merkte dat er nog bar weinig energie in m'n lijf zit en het lopen van 7.5km al te veel is. Dus tot het einde van de maand worden het rondjes van 2.5 tot 4 km en vanaf oktober gaan we wel weer uitbouwen. Hopelijk is m'n lijf dan goed genoeg bekomen van het virus en kan ik weer stappen maken richting een halve marathon in december en van daaruit beginnen met voorbereiden voor de marathon van Rotterdam die heel hoog op mijn verlanglijst staat volgend jaar.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 15:49

TwoR

Gekleurde stippen

Ook ik heb meegedaan met de damloop gisteren. Mjin doel was om het in 5:20/km te doen en dat is gelukt. Aan het einde uiteindelijk op 5:12 uitgekomen dus daar was ik blij mee. Het was de eerste keer dat ik mee deed en het is mijn langste gelopen afstand tot nu toe.

Zoals door anderen al beschreven was het een zeiknat loopfestijn. Met name het wachten voor de start en de regen na de finish waren erg koud. Verder heerlijk gelopen.

Nu wel wat last van mijn heup, maar dat zal komende dagen wel wegtrekken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxLrzrskPwx68hUr3Pt6ST-j7Q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q4rfU5gXv5Grq3sgcUn8dZ4j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-09 20:32
Krylinck schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:58:
Blijkbaar is de inschrijving voor de Eindhoven marathon nog wel geopend, maar word je bij huidige inschrijving in de laatste start wave ingedeeld... Weet iemand daar meer over? Heb zoiets eens met de Dam tot Dam gehad en dat was geen pretje...
Bij de hele geen idee of ze dan beter controleren, maar er is wel een soort van ingang van vakken en er staat wel iemand maar bij de start van de halve is het zo druk dat je meestal wel naar voren kan lopen en gewoon het vak in kan gaan die past bij je tijd.
Mooie verha;en van de DtD en marathon avonturen _/-\o_
Ga zelf de M naar HM laten zetten (loop via de blauwe baas) de (H)M in Eindhoven. Reden is dat ik wel de kilometers in een maand heb kunnen maken rond de 200 KM per maand in Juli en Augustus. Maar de duurlopen kon ik door tijd(gebrek) en hitte niet langer dan 23 KM maken. Tijdens de de vakantie redelijk kunnen lopen dus maar mijn rechter achillespees begon stram te worden, dus wat rustog aan gedaan en begin september maar een LDL geprobeerd maar die heb ik tot een HM kunnen voltooien en voelde mijn achillepees en durfde niet door te zetten tot 30+KM. Ga nu maar iets rustiger aan doen en de HM lopen en kijken of ik dan als het weer en de vorm van de dag gunstig zijn ik rond de 1.45 kan lopen.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 16:05
Gisterochtend heb ik mee gedaan aan de plaatselijke Contiweb Maasheggenloop. Toen ik opstond had ik er geen vertrouwen in dat het uberhaupt door zou gaan, want het regende echt behoorlijk. Gelukkig werd het op tijd droog en dus met het gezin vertrokken naar een paar dorpjes verderop. 2 uur van te voren ontbeten, 2 boterhammen met zoetigheid. Dit is een evenement waar Run2Day ook aanwezig is met start/finish boog, officiële tijdwaarneming met matten en chips en registratie op www.uitslagen.nl.

Mijn oudste zoontje (5 jaar) deed allereerst mee met de bambinoloop (250 meter). Dit ging, net als de volwassenen, ook echt met echt startnummer wat op het shirt gespeld moest worden en chip voor de tijdwaarneming. Het was echt mooi om te zien hoe hij dit heel serieus nam en ook best emotioneel toen hij als 5e (van de 13) over de finish kwam. Alle deelnemertjes kregen sowieso een medaille, maar mijn zoontje bleek 3e te zijn in zijn klasse. Dit betekende dat hij een mooie beker mocht komen ophalen.

Helemaal trots op zijn prestatie ging ik me voorbereiden voor mijn 10km. Dus schoenen aan, startnummer opspelden en chip op de veters. Nog een laatste sanitaire stop en toen gaan warmlopen. Ruim op tijd naar het startgedeelte. Omdat de 10km start tussen de HM-lopers, zit er niet veel tijd tussen het betreden van het parcours en het uiteindelijk starten. Ik bleek hierdoor verrast te zijn waardoor ik zowat als laatste over de start ging. Niet ideaal want daar liepen alle langzame lopers. Dus binnen enkele honderden meters de grootste meute voorbij gesprint om een gaatje te vinden om mijn eigen tempo te lopen.

Tijdens het warmlopen had ik al gemerkt dat het asfalt erg glad was door de regen die ochtend. Hierdoor dacht ik dat het lastig zou worden om mijn beoogde tempo en eindtijd van 51 minuten te gaan halen. De eerste tussentijd na 1km was een 4:40. Dat gaf me weer hoop. Ik kon een goede balans vinden tussen mijn eigen tempo lopen en het optrekken aan anderen. Ook de volgende tussentijden waren gunstig. Dat het hard ging begon ik te merken toen er na 2,5km toch lichte steken in mijn zij kwamen. Door de juiste houding en ademhaling trok dit weer weg.

Na ongeveer 3,75km gaat het parcours over naar onverhard. Door de regen daar ook veel plassen met slalommen tot gevolg, sommige stukken waren modderig en glad. Door het focussen op het parcours dichtbij ging mijn houding weer naar voren waardoor de steken weer wat opkwamen. Dus weer focus op houding en ademhaling. Geen gebruik gemaakt van het aangeboden water zodat ik niet uit mijn focus hoefde te komen, en zodat ik een paar lopers waar ik achter was gekomen voorbij kon. De tussentijden bleven echter allemaal onder de 5 min/km. Dat lag dus op schema.

Na 6,75km wordt het parcours weer even asfalt. Dit was een mooi stuk om het ritme en de focus weer even te neutraliseren. Hier kwam ook een HM-loper voorbij. Ik besloot om mijn tempo wat op te voeren zodat ik hem kon volgen, al liep hij nog steeds uit. Dit resulteerde in tussentijden van 4:46. Het laatste stuk vanaf 8,5km was weer onverhard in het bos. Daar begon ik te merken dat het tempo voor mij hoog was, niet dat ik er doorheen zat, maar het hoge tempo vasthouden werd lastiger. Gelukkig was de finish in zicht.

Nog een paar bochtjes door en daar was de finish met de klok. De tijd stond op 48 minuten en oplopend en dit verraste mij. Nog een paar stappen en ik kwam over de finish, de klok stond op 49:24. Ik werd eerlijk gezegd een beetje emotioneel, niet alleen had ik mijn streeftijd gehaald, ik had er zelfs 1,5 minuut vanaf gerend. Ten opzichte van de laatste editie in 2019 zelfs 3,5 minuut sneller. De nettotijd kwam uit op 49:15. Dit is een tijd die ik van tevoren zeker niet had verwacht, en tevens een PR op de 10km. Hoe mooi is dat om dat tijdens een wedstrijd te doen, trots op mezelf dus. Het was echt een heerlijk rondje, met gezellige mensen en het wedstrijdelement heeft zeker geholpen. Een half uur na de finish begon het weer te regenen, op tijd binnen dus. Met een uitermate tevreden gevoel gingen we weer naar huis. Nu op naar de 8km op de Amsterdam Marathon.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N87SDr1.jpg?2
Strava linkje
Uitslagen.nl linkje, ik sta onder MSEN, 10 kilometer

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 21:08
Leuk weer om alle wedstrijdverslagen te lezen van afgelopen weekend! @Hartloper knap gedaan hoor en een hele mooie tijd! Ik denk ook dat het een goede zet is geweest om op het begin in de groep uit de wind te lopen, ook al lag het tempo aan de hoge kant. Afgezien van de laatste paar km bijna de ideale race!

Gisteren zelf een lokale 10km gelopen, de Vestingloop Willemstad. M’n eerste wedstrijdje in 3 maanden tijd en het eerste meetmoment hoe het met de conditie zou zijn, 3 weken voor de marathon van Eindhoven.
’s Ochtends voelde ik me verre van fit, had last van de darmen en was bij vlagen wat licht in m’n hoofd. Maar goed, toch maar gegaan, had immers voor het startbewijs betaald. Desnoods zou ik de 10k gewoon rustig uitlopen.
Gelukkig voelde ik me bij de start weer ok. De vorm zou in theorie goed genoeg moeten zijn om mijn (Strava) PR van 37:10, gelopen in april, (ruim) te verbeteren. Maar het waaide hard, het regende en het parcours was lastig (incl. 3km onverhard met een deel over een smal, bochtig dijkpad), pittige omstandigheden dus. Vooraf dus niet gedacht in de buurt van m’n PR te komen.
Eenmaal gestart ging het eigenlijk toch wel heel lekker. Eerste km wat afgetast op het onverharde deel, maar daarna in een lekker ritme gekomen en zag tot m’n verbazing dat ik een tempo van iets boven de 3:30 liep, véél sneller dan m’n PR. Vanaf dat moment liep ik solo, maar ik voelde me goed en kon dit tempo verrassend makkelijk vasthouden. Het tempo ging pas iets omlaag met de wind tegen, maar zelfs toen liep ik nog onder de 3:40. Zelfs na het lastige stuk over de dijk, waar ik naar schatting een halve minuut verloor, lag ik nog steeds op schema voor een (dik) PR. Op het eind nog een lastig stukje met een paar bochten over spekgladde kasseien, een eindsprintje eruit geperst, om te finishen in 36:47. Volgens Strava een verbetering van m’n 10k tijd met 42 seconden. Ook nog tweede geworden, voor de eerste keer op het podium gestaan en met een mooie beker thuisgekomen. Leuk om een keer mee te maken! :+

Al met al een bemoedigend resultaat. Komende zondag loop ik trouwens de CPC loop halve marathon, zijn er nog meer Tweakers aanwezig in Den Haag? Ik hoop de 1u20 grens te beslechten, de weersverwachting ziet er in ieder geval goed uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kiAd5St9EmsCjfcADVVX_jXAvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FL76jWtEytM9mwzWuOwcP7Cf.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:26
Slupor schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:43:
Al met al een bemoedigend resultaat. Komende zondag loop ik trouwens de CPC loop halve marathon, zijn er nog meer Tweakers aanwezig in Den Haag? Ik hoop de 1u20 grens te beslechten, de weersverwachting ziet er in ieder geval goed uit!
[Afbeelding]
Ja, daar loop ik ook. Startvak B, dus ergens tussen de 1u30 en 1u40. Met de hoop zo dicht mogelijk op de 1u30 te zitten. Dus ik ga vast alleen je rug zien ;)

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:46
Man man, wat een tijden hier. Ik zat te denken, dat liep ik vroeger ook. Heb hem (hem is in dit geval de Dam tot Damloop) dus gisteren ook gelopen, vond het verrekte koud en nat. Vind het ook vervelend dat je zo'n eind moet lopen na de finish richting je tas.

Uiteindelijk is het wel een leuke loop. Vond het zelf ook leuk om weer eens wat meer dit soort afstanden te lopen.

Loop al aardig wat jaren hard en ik liep op m'n snelst de Midwinter Marathon 10EM in 1.12. Dat was in 2017 en met een kilo of 10 minder denk ik. Gisteren kwam ik binnen in 1.33. De druk heeft er nooit echt enorm op gezeten qua snelheid met lopen maar ik vond dit toch wel een groot verschil.

Wel lekker gelopen en vandaag ook flink last van mijn spieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
xray79 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:06:
[...]

Bij de hele geen idee of ze dan beter controleren, maar er is wel een soort van ingang van vakken en er staat wel iemand maar bij de start van de halve is het zo druk dat je meestal wel naar voren kan lopen en gewoon het vak in kan gaan die past bij je tijd.
Dank je! Dat geeft alvast wat vertrouwen. Nog andere mensen die ervaring hebben met de startvakken in Eindhoven en hoe die 'bewaakt' worden? @Tinusvolkel?

Overigens heb ik wat van mijn PR's in de lijst aangepast. 10km naar 34:20, 10em naar 58:17 :+

[ Voor 8% gewijzigd door Krylinck op 19-09-2022 18:59 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
CornermanNL schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:48:
@Hartloper Mooie tijd, ik heb ooit ook de sprong gemaakt van 3,30 naar mijn PR van 3:09 maar juist door wat meer kilometers te maken op tempo, marathon tempo in duurtrainingen en wat meer snelheidswerk.

Ik ben best nieuwsgierig of het volume ook toegenomen is? Dus in verhouding wel meer langzaam maar eenzelfde aantal snellere kilometers. Ik ben ook aan het puzzelen hoe ik onder de 3 uur ga komen. Erg boeiend overigens. Maar hoe meer ik lees, hoe groter de bak met vragen.
Ik denk dat er meerdere manier zijn om progressie te maken.
Als je een bepaalde manier van trainen hebt, en je voegt meer tempowerk toe, zal je wellicht vooruitgaan.
Als je meer volume zou toevoegen, zou je wellicht ook vooruitgaan.

Edit: blijkbaar doe je al veel tempo- en snelheidswerk, dan zou ik in jouw geval eerder proberen pakweg 10 km/ week meer te lopen, allemaal rustig.

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 19-09-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Slickk schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:13:
[...]

Ik bedoelde vooral of die eerste helft op dat tempo je het vertrouwen geeft om ‘ooit’ >3 uur te lopen, niet dat het vandaag al het plan was. :) Maar goed, dat is nu niet van belang, vooral goed dat je ook al meteen naar de toekomst kunt kijken en niet denkt dat dit het maximale is.

De vergelijking met je 3:12 marathon is dan een mooie, dat gevoel is goed! Nu eerst dit succes vieren uiteraard.
Het geeft wel vertrouwen dat het ooit mogelijk is. Ik zat tot km 32 niet zover van schema 3 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
sander_g schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:15:
Wat een mooie tijd @Hartloper! Een tijd waar ik nog wel eens van droom want met een 3u20 in Rotterdam waarbij de laatste 10km een soort marteling waren heb ik er zo weinig vertrouwen in dat een tijd onder de 3u10 voor mij haalbaar is. Het is ook een dubbel gevoel, want enerzijds heb ik gewoon plezier in het lopen, en wil ik dat nog jaren doen, zonder me al te druk te maken om minuten eraf of erbij. Dus wil ik zo'n tijdsdoel niet te serieus nemen. Lees: een strak, persoonlijk, schema volgen. Zaterdag liep ik ook 42km, wat volgens de trainer niet de bedoeling was, maar ja, het liep wel lekker.

Tegelijkertijd ga je toch wel eens denken of een HM in < 1u30 of hele in < 3u15 mogelijk is en wat je daar dan eigenlijk voor moet doen of laten. Moet je dan inderdaad veel langzame trainingen doen, of juist zoals @CornermanNL meer op tempo?

Ik heb wel het boek van Rob Veer (De tien, de halve en de hele) en alhoewel het interessante stof is betekent het volgen van één van die schema's dat ik de trainingen bij de AV moet gaan missen. Da's ook wel een beetje jammer.

De marathon op mijn agenda is die van 30 oktober in Nice. Voor nu ga ik niet ineens wat anders doen, maar als die marathon (veel) slechter of beter uitpakt zal ik toch wat knopen moeten doorhakken.
Zoals ik tegen Cornerman zei, er zijn meerdere manieren om hetzelfde doel je bereiken.
Stel dat je al relatief veel tempowerk/interval doet, dan best meer rustige loopjes.
Stel dat je vooral rustige duurlopen doet, dan kan tempowerk heel nuttig zijn voor de marathon.
Sowieso is meer kilometers in principe altijd beter. Maar je moet heel blijven natuurlijk.
Voor mij heeft de trainer de keuze gemaakt om (in vergelijking met mijn zelfgemaakte schema) vooral in te zetten op meer rustige kilometers. Mijn verleden (met snel blessures bij intervaltraining) is daarbij ongetwijfeld in overweging genomen.
Als ik naar mijn historie kijk, is er ook wel progressie geweest door een paar jaren na elkaar hetzelfde te doen: consistentie. Toen ik 3:13 liep, deed ik niet veel anders dan toen ik rond de 3:20 liep, maar ik had meer ervaring en meer lifetime kilometers.
Maar dat stopt ergens, en dan is het goed andere klemtonen in je training te leggen.

BTW, de laatste 7 km waren voor mij ook een marteling. Ik denk dat dat onvermijdelijk is. Voor die laatste kilometers kan je niet trainen. Je loopt nooit én zo lang én zo hard in training.

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 19-09-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:13

Niku

Alagaesii

Krylinck schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:58:
[...]

Dank je! Dat geeft alvast wat vertrouwen. Nog andere mensen die ervaring hebben met de startvakken in Eindhoven en hoe die 'bewaakt' worden? @Tinusvolkel?
‘Bewaking’ is overzichtelijk (vrijwel afwezig) in Eindhoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Mooie verslagen en tijden hier hoor _/-\o_

Mooi om te lezen.
Zelf mag ik zondag weer, m’n eerste halve marathon bij de Halve van Haarlem.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Na dit topic al een tijdje te volgen en hier een daar een like dan ook maar eens een post met mijn vooruitgang.

Als achtergrond, een aantal jaren een keer begonnen met hardlopen. Zonder echt een idee te hebben maar wat gaan lopen. Wel vrij snel vooruitgang geboekt maar na een maand of 6 is het toen ingezakt. Hier en daar nog wel eens een loopje maar het mocht geen naam hebben.

Fast forward naar juli dit jaar. Na wat gesprekken met een collega die al jaren loopt met heel wat marathons achter de kiezen toch maar weer begonnen. Ik was dit al een tijdje van plan, maar hee altijd wel een reden om het niet te doen.

Die collega heeft na een halve coopertest als voorafje een schema voor mij gemaakt met als doel om begin oktober een 10km te lopen met als richttijd 50minuten.

Volgens schema loop ik 3 keer per week. Afwisselend intervalwerk en (langere) duurlopen. De afwisseling bevalt me prima en sinds kort bezoek ik een atletiekbaan in de buurt af en toe voor de intervalsessies.

Een aantal weken geleden kwam ik er toevallig achter dat er op 17 september, zowat naast mijn deur, een 5km loop zou zijn. Mooie kleinschalige loop met zo'n 150 lopers, over de route die ik ook in mijn trainingen wel eens loop. Een paar weken voor het 10km doel een leuke test. Het doel om toch wel onder de 25 minuten te eindigen wil mijn missie om een 50min op de 10km ook maar enige kans van slagen hebben.

Ik heb een samsung galaxy watch 4 die ik gebruik voor mijn lopen (niet het beste idee ben ik al achter :+ ). Na de start vond deze het nodig om een pace van 5.30min/km aan te geven, ondanks dat ik wist dat het een stuk vlotter ging. Dus dan maar op gevoel. Na een paar honderd meter zat mijn hartslag al boven de 180. Desondanks lukte het goed om het tempo vast te houden. Had ook wat lopers voor me die net langzamer waren waar ik me wat aan kon optrekken. De laatste 400 meter waren echt harken en een eindsprint zat er echt niet meer in. Maar zeer tevreden met de eindtijd van 23.15.

Nu verder met het schema en hoop dat mijn doel in oktober lukt. Het voelt in ieder geval haalbaar.

https://strava.app.link/Ts6E0fEkstb

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:37
Ik worstel altijd nog met het nauwkeurig bepalen van m'n hartslagzones (Z1-Z5). Ik heb eens gekeken hoe Garmin die instelt aan de hand van mijn rust-hartslag, lactaatdrempel, en maximale hartslag. Garmin kan je hartslagzones op 3 manieren bepalen: Aan de hand van je maximale hartslag (%Max.HR), je Heart Rate Reserve (%HRR), of je lactaatdrempel (%LTHR). Zie hieronder een grafische weergave van hoe dat er voor mij uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKJdKQKCRGlek_zAmbyXraQnpe4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kk4cG5XT6tI3w4OUq0SbyIeG.png?f=user_large
In een trainingsschema dat ik volg voor een marathon staat bijvoorbeeld dat ik een uur moet hardlopen in Z2. Prima, maar het maakt dan nogal uit hoe ik die zone heb laten bepalen. Er zit niet eens overlap tussen de Z2 zone op basis van %Max. HR en %LTHR.

Ik vind het opvallend (en vervelend) dat er enerzijds zoveel consensus is over in welke hartslag zone je het beste kunt trainen, maar anderzijds zo weinig consensus is over hoe die hartslag zones bepaald moeten worden. Zonder duidelijkheid over het laatste heeft het eerste volgens mij niet zo veel zin.

Ik gebruik nu de zones op basis van %LTHR en dat gaat op zich prima. Maar wellicht zijn mijn langzame duurlopen eigenlijk nog veel te snel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fijn al jullie race ervaringen weer te lezen, dat verbroedert lekker ten opzichte van mijn collegas die dat geren in die bossen of op straat….. “en dan ook nog met die regen joh” …maar een rare hobby vinden :X

Gefeliciteerd met alle verlegde grenzen, behaalde doelen et cetera :)
CornermanNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:11:
[...]

Iets beter , ik mis voornamelijk vermogen , bij gebrek aan een betere omschrijving. Het lange duurloop tempo kost moeite. En dat met korte rondjes die normaal een stuk harder gaan zonder veel moeite.
Komt vast wel weer, fijn in elk geval dat je iets progressie bespeurt d:)b
Kijk, dit is toch goud joh _/-\o_ van harte gefeliciteerd *O*
Kire88 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:14:
Na dit topic al een tijdje te volgen en hier een daar een like dan ook maar eens een post met mijn vooruitgang.
Welkom :)
TinusXIII schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:48:
Mooie verslagen en tijden hier hoor _/-\o_
Bizar he _O-
KaiseRRuby schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:16:
Man man, wat een tijden hier. Ik zat te denken, dat liep ik vroeger ook. Heb hem (hem is in dit geval de Dam tot Damloop) dus gisteren ook gelopen, vond het verrekte koud en nat. Vind het ook vervelend dat je zo'n eind moet lopen na de finish richting je tas.

Uiteindelijk is het wel een leuke loop. Vond het zelf ook leuk om weer eens wat meer dit soort afstanden te lopen.

Loop al aardig wat jaren hard en ik liep op m'n snelst de Midwinter Marathon 10EM in 1.12. Dat was in 2017 en met een kilo of 10 minder denk ik. Gisteren kwam ik binnen in 1.33. De druk heeft er nooit echt enorm op gezeten qua snelheid met lopen maar ik vond dit toch wel een groot verschil.

Wel lekker gelopen en vandaag ook flink last van mijn spieren.
Ik heb tijden inmiddels wat losgelaten voor mezelf, vind ik een stuk prettiger trainen. Door de klik met trailrunnen ligt mijn focus nu op de afstanden en onderweg lekker genieten van de natuur, puzzelen met eten en drinken en de variatie in het parcours.

Je zal nog versteld staan waar je nog van terug kunt komen als je er flink voor gaat, zeker wat gewicht eraf krijgen met weer wat meer trainen scheelt echt al enorm en wat heb je aan onderhoud gedaan qua lopen sinds 2017, dat is 5 jaar.

Ik denk dat je met die 1:33 een knappe prestatie nog hebt geleverd d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Laatst online: 01-09 13:20

Dazzler2120

FP ProMod
slow whoop schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:27:
Ik worstel altijd nog met het nauwkeurig bepalen van m'n hartslagzones (Z1-Z5). Ik heb eens gekeken hoe Garmin die instelt aan de hand van mijn rust-hartslag, lactaatdrempel, en maximale hartslag. Garmin kan je hartslagzones op 3 manieren bepalen: Aan de hand van je maximale hartslag (%Max.HR), je Heart Rate Reserve (%HRR), of je lactaatdrempel (%LTHR). Zie hieronder een grafische weergave van hoe dat er voor mij uitziet:
[Afbeelding]
In een trainingsschema dat ik volg voor een marathon staat bijvoorbeeld dat ik een uur moet hardlopen in Z2. Prima, maar het maakt dan nogal uit hoe ik die zone heb laten bepalen. Er zit niet eens overlap tussen de Z2 zone op basis van %Max. HR en %LTHR.

Ik vind het opvallend (en vervelend) dat er enerzijds zoveel consensus is over in welke hartslag zone je het beste kunt trainen, maar anderzijds zo weinig consensus is over hoe die hartslag zones bepaald moeten worden. Zonder duidelijkheid over het laatste heeft het eerste volgens mij niet zo veel zin.

Ik gebruik nu de zones op basis van %LTHR en dat gaat op zich prima. Maar wellicht zijn mijn langzame duurlopen eigenlijk nog veel te snel.
Voor zover ik ben tegen gekomen is o.b.v. lactaat HR de beste methode, aangezien die de verzuringsgraag het beste weet vast te leggen. Maar onder aan de streep, zelf bepalen is lastig, en kan het beste bepaald worden door een SMO. Ik zit er zelf ook aan te denken een onderzoek te laten doen om wat accurater te kunnen trainen, in het nieuwe jaar... Als ik mijn zorgverzekering even bij mijn wensen heb aangepast :+

De tijden die iedereen posten zijn indrukwekkend voor een rookie als ik! Dat zijn veel tijden waar ik nog niet eens van durf dromen. Voor mij staat voor mezelf een 10km op de planning over 3-4 weken, en daar ga ik in met de verwachting dat ik hem onder de 65 minuten loop... Dus dat gaat nog niet zo hard :+
Ik vind het wel lastig om het juiste tempo soms te bepalen, en soms loop ik een heel strak tempo op een hartslag van 155, waar ik de volgende run echt totaal niks waard ben en ruim 1 minuut/km langzamer ben op diezelfde hartslag.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Niku schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:31:
[...]

‘Bewaking’ is overzichtelijk (vrijwel afwezig) in Eindhoven.
Ik zie dat er vorig jaar 'maar' 1500 deelnemers waren aan de marathon, dus de startvakken zullen vermoedelijk redelijk overzichtelijk zijn. Deelname is wel tegen de €70 helaas, dus een duur gokje als ik echt achteraan moet starten. Als ik je zo hoor moet het echter te doen zijn om naar voren te sluipen...?

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

#teamochtend checkt in..

Wat een heerlijk weer om te lopen. Lekker fris, helder, van donker naar langzaam een beetje licht, helemaal goed.

5:00 de wekker, paar glazen water, koffie, havermoutreepje en de Wordle van de dag, en rond 5:30 op pad. Nu ruim 13km later weer terug en de dag moet nog beginnen. Ik hou ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:51
sebasd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:07:
#teamochtend checkt in..

Wat een heerlijk weer om te lopen. Lekker fris, helder, van donker naar langzaam een beetje licht, helemaal goed.

5:00 de wekker, paar glazen water, koffie, havermoutreepje en de Wordle van de dag, en rond 5:30 op pad. Nu ruim 13km later weer terug en de dag moet nog beginnen. Ik hou ervan.
Ik vind dat knap hoor, zo voor dag en dauw opstaan om te gaan rennen _/-\o_ En ook niet even een klein blokje om!

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Tsja.. Ik ben een ochtendmens. Ik kijk dan weer met verbazing naar mensen die ‘s avonds na een hele dag werken nog de energie hebben om te gaan sporten. Na het avondeten ga ik in standje vegetatie, meestal..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@Krylinck Heb zelf altijd in het juiste vak gestaan dus hoe goed ze controleren weet ik niet echt.
De estafette teams bij ons op het werk startte wel altijd netjes achterin ook al waren ze veel sneller, dus als het makkelijk zou gaan dan zouden ze zich wel naar voren hebben gedrongen.

Maar iedereen is weer lekker bezig geweest afgelopen weekend (y)

Zijn er nog meer PR's die doorgevoerd moeten worden dan PM ze maar naar mij vandaag dan pas ik alle lijstjes in 1x aan.

Hier zelf doe ik alleen de hm in Eindhoven, had tijdens m'n vakantie een motivatie dipje... 3 weken niet gesport :/

Dus sinds 2 weken weer flink aan het opbouwen en vorige week weer is een weekje van 70km gelopen en 85 gefietst. Vandaag even een dag rust na 9 dagen op een rij sporten. verder laten de vo2max grafiekjes al een mooie stijgende lijn zien en voelen de benen nog prima en verder ziet de (rust)hartslag er nog prima uit.

[ Voor 31% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-09-2022 07:30 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
sebasd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:20:
Tsja.. Ik ben een ochtendmens. Ik kijk dan weer met verbazing naar mensen die ‘s avonds na een hele dag werken nog de energie hebben om te gaan sporten. Na het avondeten ga ik in standje vegetatie, meestal..
Ik ben absoluut geen ochtendmens, en toch ben ik een paar keer vroeg opgestaan om te gaan lopen, dat vond ik op zich best heerlijk als ik niet anders kan.
Ook op vakantie, in Sicilië, de hardloopdagen om 07.00 eruit omdat het anders gewoon niet uit te houden is.

Overigens, mensen in zuiden des lands ervaring met een goede locatie voor een SMO te doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Dazzler2120 op 20-09-2022 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sebasd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:07:
#teamochtend checkt in..

oewh, dit inspireert mij als #TeamNachtuil* :) dat ga ik toch eens proberen.

*gek genoeg heb ik 0 probleem met vroeg opstaan....maar om dan te gaan sporten :X

Dat zorgt voor een hoop extra looptijd........een zwaar ontbijt hoeft er dan bij mij ook niet in, voor het slapen een bak havermout extra :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 20-09-2022 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
sebasd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:20:
Het kost mij ook een stuk meer moeite 's avonds. Op woensdagavond doe ik altijd intervaltraining met een loopgroep, maar ik heb dan echt eerst 2 tempoblokken nodig om een beetje op gang te komen. Met inlopen merk ik dan ook altijd dat de eerste 1 a 2 km m'n ademhaling omhoog vliegt. Alsof m'n lichaam echt even in de sportmodus moet komen.
Heb ik 's ochtends altijd stukken minder last van. Dan sta ik meestal om 6.30 op en hobbel ik rond 6.50 al naar buiten voor een nuchter rondje van 10 a 11 km. Daarna koffie en water thuis, eventje douchen en omkleden en met een ontbijtje achter de laptop kruipen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Allereerst respect voor de tijdens van de wedstrijden van afgelopen weekeind. Mooi hoe de PR's worden verbeterd te laatste tijd en goed te zien dat het vooral wordt verbeterd door meer te trainen, beter te rusten, etc.
Woudloper schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:40:
Zijn er onder de hardlopers ook die (serieuze) knieklachten hebben? In mijn rechterknie zit een klein deukje in de meniscus en mijn linkerknie heeft last de blessure Deze 'degeneratie' van het kraakbeen of 'atrotisch beeld'. Qua leeftijd is dit redelijk vroeg, maar met de juiste oefeningen en trainingen van de fysio kan je gewoon blijven hardlopen omdat je je benen sterk genoeg maakt.
Bij mij zijn de wonderen de wereld (nog niet) uit. Afgelopen maart plaatste ik bovenstaand bericht en was ik zelf van mening dat het lopen wellicht nooit meer terug te komen. Inmiddels kan ik weer 25 a 30 minuten klachtenvrij lopen. Ik ben nu vooral aan het trainen om weer op 5.00/km te gaan en hoop bij de 8KM businessloop van Marathon Amsterdam op 42/43 min te zitten waarbij ik de hele afstand zonder rust kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Dazzler2120 schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:51:
[...]
Voor zover ik ben tegen gekomen is o.b.v. lactaat HR de beste methode, aangezien die de verzuringsgraag het beste weet vast te leggen. Maar onder aan de streep, zelf bepalen is lastig, en kan het beste bepaald worden door een SMO. Ik zit er zelf ook aan te denken een onderzoek te laten doen om wat accurater te kunnen trainen, in het nieuwe jaar... Als ik mijn zorgverzekering even bij mijn wensen heb aangepast :+
Volgens hardlopen.nl wordt met een SMO dit bepaald:
Tijdens een inspanningsonderzoek wordt jouw anaerobe drempel (omslagpunt), maximale zuurstofcapaciteit (VO2max), rusthartslag en maximale hartslag vastgesteld.
Mijn punt is dat zelfs als ik die waardes perfect nauwkeurig zou weten, de hartslagzones nog steeds op verschillende manieren bepaald kunnen worden, en er dus nog steeds geen eenduidige definitie van mijn hartslagzones zijn.

Mijn Max HR, rust HR, en lactaatdrempel worden herhaaldelijk gemeten met mijn Garmin horloge, en meestal vindt ie dezelfde waardes binnen een paar bpm. Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre die kleine variatie ook betekent dat de resultaten nauwkeurig zijn (=dichtbij de werkelijkheid zitten). Maar het in ieder geval wel consistent.

Verder ben ik met je eens dat de lactaatdrempel waarschijnlijk de beste manier is om je hartslagzones te bepalen, daarom gebruik ik die zelf ook. Maar ik vind dat "de wetenschap" zich daar te weinig over uitspreekt. Of zegt zo'n SMO ook wat je hartslagzones zijn en hoe je die het beste kunt bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
@sebasd Hoe zit het eigenlijk met de rest van de dag? Ik heb ochtenlopen wel eens geprobeerd, maar ik ben dan vaak loom voor de rest van de dag. Als werkloze heb ik nu wel de luxe om een tijdstip uit te kiezen (rond 16u dus), maar ooit zal iemand me aannemen en dan zal ik terug een loopmoment moeten kiezen.

De ochtenlopen zijn overigens wel de leukste, heerlijke stilte en een goede luchtkwaliteit.
Dat laatste is overigens ook een beetje een probleem met om 16u te gaan lopen, vraag me af in hoeverre dat dat lopen nog gezond is, zeker als er weer zo een stinkbrommer voorbijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Krylinck schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:36:
[...]

Ik zie dat er vorig jaar 'maar' 1500 deelnemers waren aan de marathon, dus de startvakken zullen vermoedelijk redelijk overzichtelijk zijn. Deelname is wel tegen de €70 helaas, dus een duur gokje als ik echt achteraan moet starten. Als ik je zo hoor moet het echter te doen zijn om naar voren te sluipen...?
Ik heb er een aantal keer de halve marathon (nooit de hele) gelopen, heb nog nooit controle gezien :) Wellicht dat het voor de hele marathon of voor de allersnelste vakken anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Firestorm666 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:27:
@sebasd Hoe zit het eigenlijk met de rest van de dag? Ik heb ochtenlopen wel eens geprobeerd, maar ik ben dan vaak loom voor de rest van de dag. Als werkloze heb ik nu wel de luxe om een tijdstip uit te kiezen (rond 16u dus), maar ooit zal iemand me aannemen en dan zal ik terug een loopmoment moeten kiezen.
Geen last van eigenlijk, ik ben juist energieker de rest van de dag. Maar ook daar weer n=1. Iedereen zit anders in elkaar, bioritme, suikerspiegel, alles speelt een rol.
De ochtenlopen zijn overigens wel de leukste, heerlijke stilte en een goede luchtkwaliteit.
Dat laatste is overigens ook een beetje een probleem met om 16u te gaan lopen, vraag me af in hoeverre dat dat lopen nog gezond is, zeker als er weer zo een stinkbrommer voorbijkomt.
Ook dat ja, daar had ik nog niet eens zo bij stilgestaan maar het is wel waar.

Ik denk trouwens dat lopen ook dan nog steeds gezond is, maar goed, ik loop dan ook nooit dwars door een drukke stad, ik moet er niet aan denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
slow whoop schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:24:
[...]

Volgens hardlopen.nl wordt met een SMO dit bepaald:

[...]

Mijn punt is dat zelfs als ik die waardes perfect nauwkeurig zou weten, de hartslagzones nog steeds op verschillende manieren bepaald kunnen worden, en er dus nog steeds geen eenduidige definitie van mijn hartslagzones zijn.

Mijn Max HR, rust HR, en lactaatdrempel worden herhaaldelijk gemeten met mijn Garmin horloge, en meestal vindt ie dezelfde waardes binnen een paar bpm. Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre die kleine variatie ook betekent dat de resultaten nauwkeurig zijn (=dichtbij de werkelijkheid zitten). Maar het in ieder geval wel consistent.

Verder ben ik met je eens dat de lactaatdrempel waarschijnlijk de beste manier is om je hartslagzones te bepalen, daarom gebruik ik die zelf ook. Maar ik vind dat "de wetenschap" zich daar te weinig over uitspreekt. Of zegt zo'n SMO ook wat je hartslagzones zijn en hoe je die het beste kunt bepalen?
Een sportmedisch onderzoek is voor zover ik weet uitgebreider dan alleen omslagpunten.
Daarnaast zijn de hartslagzones volgens mij redelijk eenduidig bepaald, alleen zijn er verschillende benaderingen om schattingen te kunnen maken hoe ze bij iemand ingedeeld zijn - dit zorgt voor de variaties.
Ik ben mij er zelf ook nog verder in aan het verdiepen, maar één van de dingen die ze meten is het lactaat omslagpunt. De verzuringsdrempel is de anaerobe drempel.

Er is één ding waar de meeste mensen het wel over eens zijn; de gegevens die je krijgt uit Garmin, Samsung Health, Apple Health etc. zijn allemaal benaderingen. Het zijn schattingen gebaseerd op paar enkele metrics, die per definitie niet accuraat genoeg zijn om dit soort zaken echt te kunnen bepalen.
Dat er een kleine afwijking is in de waardes, betekent niet dat er 'goed' gemeten wordt, dit is altijd wel een leuk plaatje om dat verschil duidelijk te maken;
https://www.researchgate....rue-value-eg-the-true.ppm

Waar je met Garmin nu zit op low accuracy, high precision (kleine afwijking, maar je weet niet hoe het precies zit), hoort een SMO dit te brengen naar high accuracy high precision situatie. Daarna zou je dus eenduidig moeten weten welke hartslagzones je moet/kan volgen.

Je kan uiteindelijk een paar dingen doen, verder gaan met de zones o.b.v. de geschatte waardes, accepteren dat het wellicht niet de beste methode is om te bepalen waar je omslagpunten zijn.
Je kan je hartslagzones zelf bepalen o.b.v. een aantal tutorials die je online tegen komt... Ook redelijk foutgevoelig, maar wellicht al accurater.

Zoals gezegd, ik zelf wil in het nieuwe jaar wel een SMO doen ergens, om toch wat gerichter te kunnen trainen, beter te snappen waar ik sta als sporter en ook mijn zones beter te kunnen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
sebasd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:35:
[...]

Geen last van eigenlijk, ik ben juist energieker de rest van de dag. Maar ook daar weer n=1. Iedereen zit anders in elkaar, bioritme, suikerspiegel, alles speelt een rol.

[...]

Ook dat ja, daar had ik nog niet eens zo bij stilgestaan maar het is wel waar.

Ik denk trouwens dat lopen ook dan nog steeds gezond is, maar goed, ik loop dan ook nooit dwars door een drukke stad, ik moet er niet aan denken..
Ik loop nu ook wel nooit in het stad, wel vaak langs het kanaal met vrachtboten en brommertjes. Al ga ik ook wel naar het bos, maar dat kost me een ritje met de auto of de speed pedelec. Zeker met zo een druilig weer is het kwestie rap sportkleren aandoen en naar buiten gaan voor dat ik mezelf uitvluchten aanpraat :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
InZane schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:39:
[...]

Het kost mij ook een stuk meer moeite 's avonds. Op woensdagavond train doe ik altijd intervaltraining met een loopgroep, maar ik heb dan echt eerst 2 tempoblokken nodig om een beetje op gang te komen. Met inlopen merk ik dan ook altijd dat de eerste 1 a 2 km m'n ademhaling omhoog vliegt. Alsof m'n lichaam echt even in de sportmodus moet komen.
Heb ik 's ochtends altijd stukken minder last van. Dan sta ik meestal om 6.30 op en hobbel ik rond 6.50 al naar buiten voor een nuchter rondje van 10 a 11 km. Daarna koffie en water thuis, eventje douchen en omkleden en met een ontbijtje achter de laptop kruipen :)
Grappig, ik heb dit precies andersom. Als 's ochtends ga hardlopen is het eigenlijk gegarandeerd een rustige herstelloop. Dat voelt dan al relatief zwaar en harder gaat gewoon niet... Het voelt een beetje alsof ik niet voorbij de tweede versnelling kan schakelen. Ik heb trouwens exact hetzelfde als ik naar mijn werk fiets. Dat zijn gegarandeerd rustige kilometers... Dus ik moet echt even op gang komen :P

Ben ik al een uur of twee wakker dan gaat het al een heel stuk normaler. Maar daarvoor... En 's avonds na een lange werkdag schud ik tempoblokken o.i.d. zo uit mijn mouw :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:47

Gotez

42

Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:21:

Zijn er nog meer PR's die doorgevoerd moeten worden dan PM ze maar naar mij vandaag dan pas ik alle lijstjes in 1x aan.
Ik heb vorige week de Goudse Singelloop gedaan, 5km, 19:46 https://www.strava.com/activities/7790395191 Wil jij die bijwerken voor me?

De dag daarvoor trouwens de zevenheuvelentrail gedaan, 21km met 500 hoogtemeters. Dat was echt een schitterende tocht. Aanrader!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in de Zoom Fly 5, nu voor € 80: https://www.nike.com/nl/t...n-heren-NW1D4p/DM8968-301

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Niku schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:26:
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in de Zoom Fly 5, nu voor € 80: https://www.nike.com/nl/t...n-heren-NW1D4p/DM8968-301
Gelukkig hebben ze m'n maat niet meer :+ Heb nog een paar Zoom Fly 3 en een paar 4 staan die beide nog niet op zijn.
Wel goed om te zien dat ze de basis schijnbaar wat breder hebben gemaakt. Ik vind de ZF, net als de Vaporfly, altijd erg eng in scherpe bochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

InZane schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:43:
[...]

Gelukkig hebben ze m'n maat niet meer :+ Heb nog een paar Zoom Fly 3 en een paar 4 staan die beide nog niet op zijn.
Wel goed om te zien dat ze de basis schijnbaar wat breder hebben gemaakt. Ik vind de ZF, net als de Vaporfly, altijd erg eng in scherpe bochten.
Ze schijnen met de 5 een totaal andere richting op te zijn gegaan vergeleken met de 3/4. Meer richting de Invincible, niet meer de trainer van de Vaporfly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Roozzz schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:46:
[...]

Had ik net mijn schoenen aankopen weer aardig onder controle, breng je me weer in de verleiding... Dank voor de tip! Een setje schoenen is onderweg :P
Inmiddels zijn de Novablasts binnen. Zitten goed, binnenkort maar eens een proefrondje op lopen :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:17
Leuk om al die wedstrijd verhalen weer te lezen! Iedereen vanzelfsprekend gefeliciteerd met de vele mooie resultaten die ik voorbij heb zien komen.

Zelf heb ik afgelopen Zaterdag meegedaan aan een estafette marathon die vanaf Schoonhoven, over de brug bij Vianen ging en eindigde in Nieuwpoort waar er bij de finish een foodtruck festival was om zo af te sluiten met een gezellig hapje en drankje. Een kleinschalig evenement met totaal 25 teams. Er waren totaal 5 etappes variërend van respectievelijk 11,2 / 7,6 / 8,9 / 6,2 en 8,3 km. Je mocht dus aanvangen met maximaal 5 lopers, maar voor de liefhebber kon je deze ook helemaal alleen lopen. Dit laatste deed uiteindelijk niemand, maar er waren wel enkele teams van 2 man. Wisselen ging officieel via de wisselpunten d.m.v. het doorgeven van een polsbandje, maar buiten deze punten was ook gedoogd. Zo besloten een aantal teams van 2 man/vrouw om op de halve marathon afstand te wisselen.

Ik maakte deel uit van een team van 3, samen met mijn broer en vader, mijn moeder heeft meegefietst als begeleider. Aangezien ik in voorbereiding zit voor de marathon van Eindhoven stond er eigenlijk een laatste lange duurloop van 35 op mijn schema heb daarom besloten om voor de 1e 3 etappes te gaan a totaal 27,7km en deze dan wat vlotter te lopen dan een normale duurloop. Het doel was om in principe net onder de 5:00/km te lopen. Dat ging op zich prima, vlakbij de brug van Vianen toen de 1e 21,1 km geslecht waren zag ik op gemiddeld 4:53/km en vanaf daar besloten brug op wat te versnellen naar zo ongeveer 4:30/km. Vanaf de brug echter wel veelal een redelijk schuin tegenwind dus viel nog wel ietsje zwaarder dan ik had gehoopt, maar hoefde er gelukkig ook niet helemaal voor in het rood. In deze laatste versnelling van zo’n 6,5 km het totaal gemiddelde nog wat gedrukt naar 4:48/km. Alles bij elkaar wel ietsje zwaarder dan ik had gehoopt, maar goed de laatste tijd is de vorm niet zo denderend dus helemaal onverwachts was dat niet.

Bij het wisselpunt het estafette bandje overgedragen aan mijn broer. Die zit heel veel op de racefiets, maar loopt eigenlijk nooit. Vooraf hadden we ingeschat dat hij de 6,2km waarschijnlijk net binnen de 5:00/km zou moeten kunnen halen, dit werd 4:40/km, ruimschoots overtroffen dus! De laatste 8,3km waren voor mijn (71 jarige) vader. Ooit vele malen sneller dan ik zelf ben, maar revaliderend van een longembolie en diverse blessures hadden we vooraf net binnen 6:00km ingeschat. Ondanks zijn schat aan ervaring kreeg het wedstrijd element toch wat overhand en liep hij de 1e 6 km aan 5:30/km. Met een stevige tegenwind dat stuk vrij spel had bleek dat toch wat te veel, in de laatste 2 km 2 maal kortstondig moeten wandelen waardoor beide km’s op 6:00/km uit kwamen. Totaal toch nog op gemiddeld 5:40 /km uitgekomen, dus nog steeds een heel mooi resultaat gezien de omstandigheden.

Onze eindtijd was 3:29 en daarmee zijn we toch nog 7e van de 25 geëindigd. Het 1e team deed er 2:44 over en het laatste team 4:09. Leuk evenement, als deze er volgend jaar weer is zal ik zeker weten weer aan de start staan. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Doen er zondag meer mensen mee aan de Tilburg Ten Miles? Ik loop 'm als voorbereiding op HM Eindhoven twee weken later. Maak er een laatste tempo duurloop van (6k duurloop tempo, 10k beoogd HM tempo).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Highfive95
Gisteren eindelijk weer een de 5 km gelopen. Nog steeds rustig opbouwen, maar heb 2 x 10 min gelopen en dan 2 minuten wandelen tussendoor. Daarna gelopen tot de 5 km bereikt was. En daarna rustig uitwandelen naar huis. Uiteindelijk was de afstand 5,44 km.

Voor mijn gevoel loop ik nog steeds een slakkentempo, maar moet echt rustig opbouwen om geen blessures te lopen. Tijd voor de 5 km was 30:38 min. Ben allang blij dat ik gewoon lekker kan lopen en die snellere tijden komen vanzelf wel als het zo doorgaat. Maar oppassen dat ik niet te snel wil. Koppie wil wel, maar de rest van het lichaam nog niet helemaal.

Merkte wel dat als snel donker was gisteren. Was om 19.00 uur gaan lopen en begon toch echt wel beetje donker te worden toen ik bijna thuis was. Dus maar even op naar de Decathlon om even een looplamp te halen. Loopt toch wat prettiger op donkere (wel beetje verlichte) paden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Komende zaterdag heb ik de Heiderun bij Ede op het programma staan. Uiteindelijk gekozen voor de 12km (13 aldus de gpx), als een soort van voorbereiding op de halve in Amsterdam. Over glooiend terrein met een mix van verhard, onverhard en tankbanen wel even iets anders, maar belooft vermakelijk te zijn! En de afstand garandeert dat ik hem ook gewoon volle bak kan lopen ;)

Nog meer mensen van de partij?

[ Voor 8% gewijzigd door Roozzz op 20-09-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Dazzler2120 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:07:
[...]
Daarnaast zijn de hartslagzones volgens mij redelijk eenduidig bepaald, alleen zijn er verschillende benaderingen om schattingen te kunnen maken hoe ze bij iemand ingedeeld zijn - dit zorgt voor de variaties.
Ik denk dat we daar van mening verschillen. De hartslagzones worden m.i. bepaald door:
  1. Bepaling van Max HR, lactaatdrempel, en rust HR.
  2. Methode waarop je de hartslagzones wilt baseren (%Max HR, %HRR, %LTHR, etc.)
Ik denk dat een SMO heel goed kan helpen bij het nauwkeurig bepalen van 1). Maar hoe je die waardes vervolgens vertaalt naar hartslagzones is niet eenduidig. Alleen Garmin hanteert al 3 verschillende methodes. En op het grote internet zijn er zo nog een handvol te vinden.

Zelfs als ik mijn Max HR, lactaatdrempel en rust HR perfect nauwkeurig weet, kan ik met verschillende methodes nog tot hartslagzones komen die compleet niet overlappen. Dan heeft die nauwkeurigheid denk ik weinig zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
slow whoop schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat we daar van mening verschillen. De hartslagzones worden m.i. bepaald door:
  1. Bepaling van Max HR, lactaatdrempel, en rust HR.
  2. Methode waarop je de hartslagzones wilt baseren (%Max HR, %HRR, %LTHR, etc.)
Ik denk dat een SMO heel goed kan helpen bij het nauwkeurig bepalen van 1). Maar hoe je die waardes vervolgens vertaalt naar hartslagzones is niet eenduidig. Alleen Garmin hanteert al 3 verschillende methodes. En op het grote internet zijn er zo nog een handvol te vinden.

Zelfs als ik mijn Max HR, lactaatdrempel en rust HR perfect nauwkeurig weet, kan ik met verschillende methodes nog tot hartslagzones komen die compleet niet overlappen. Dan heeft die nauwkeurigheid denk ik weinig zin.
Dus kies de meest betekenisvolle en vergeet de andere varianten :> De methode met aerobe en anaerobe drempel is in mijn beleving veruit superieur. Én de enige zone-indeling die ik logisch begrijp, kan uitleggen en waarbij de zonegrenzen specifiek zijn voor jou als individu. Ik heb hem recent al eerder gedeeld, maar dit filmpje legt het uitstekend uit:

Er is een reden dat je de lactaatmeters overal ziet langskomen in trainingen van duursport wereldtop... Kortom, negeer die inferieure MaxHR. Bepaal ten minste je lactaatdrempel en ga lekker lopen :+

Oh, en ik zit eindelijk het trainingsverhaal van Kilian te lezen. Dank @Slickk voor het delen (y) Erg interessant! En hij gebruikt een erg eenvoudige zone-indeling (-naast lactaat-) als je wilt ijken welk gevoel bij welke zone hoort:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/mtnath.com/wp-content/uploads/2022/09/Screenshot-2022-09-06-at-20.36.20.png?resize=768%2C201&ssl=1
Easy does it :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
Naar aanleiding van Kilian's artikel over zijn trainingsaanpak Training for long and short trail running hebben Kilian Jornet & Stephen Seiler ook nog een leuk gesprek hierover:

Kilian behoeft neem ik aan geen introductie: de greatest of all time in trailrunning. Stephen Seiler is professor in sportwetenschap met een sterke focus op duursport. Mocht je tijd hebben is het het luisteren waard. Opvallend hoeveel common ground er is tussen de praktijkwijsheden en de sportwetenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Roozzz schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:51:
Komende zaterdag heb ik de Heiderun bij Ede op het programma staan. Uiteindelijk gekozen voor de 12km (13 aldus de gpx), als een soort van voorbereiding op de halve in Amsterdam. Over glooiend terrein met een mix van verhard, onverhard en tankbanen wel even iets anders, maar belooft vermakelijk te zijn! En de afstand garandeert dat ik hem ook gewoon volle bak kan lopen ;)

Zaterdag doe ik mee aan de AT challenge, maar je loopt door m'n achtertuin; min of meer mn vaste rondje over de Ginkelse Heide.

Ik heb geen verstand van zand, maar soms is het behoorlijk stevig en loopt het prima. En soms - afhankelijk van verzadiging ofzo - is het mulle prut en eindeloos ploegen. Geen idee maar makkelijk is het nooit. En tja, glooiend is relatief, maar vlak is het ook niet.

WEL is het werkelijk schitterend lopen daar!!

(Ik ga de gpx van de halve wel even bewaren voor verloren zondagen..)

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09 20:23

Wimmel

Hello

Na ruim een jaar lurken wil ik mij hierbij ook maar eens voorstellen:

In januari 2021 kreeg ik na een bijzonder goede kerstvakantie mijn broek niet meer dicht. In het verleden kocht ik dan altijd een maatje groter maar mijn broekenboer had al eens gewaarschuwd dat de keuze in mijn lengtemaat steeds kleiner werd bij een oplopende taillemaat. Aangezien ik ook al de 50 jaar was gepasseerd heb ik toen besloten toch maar eens mijn eetgewoonten aan te gaan passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJi2dLGeWENgqZmhLwXATDMQe5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZLwpYQPEz8xQ8dyB6YJ0fFVT.jpg?f=user_large

In januari '21 woog ik 105,8 en in juli was ik al bijna 12 kilo kwijt. Mijn vrouw vond toen wel dat ik wat dunne armpjes kreeg en zelf had ik ook het idee dat ik wat spiermassa was kwijtgeraakt (ik ben altijd een mager dikkertje geweest, bijna al mijn overgewicht zat in de buikstreek). Dus na bijna 40 inspanningsloze jaren (ik drukte mij vroeger al voor de coopertest) heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mij gemeld bij een sportschool. Daar hebben ze mij goed begeleid en als conditie verbeterende maatregel mij ook eens op de loopband gezet. Daar kwam de openbaring; ik vind de loopband niets aan maar het lopen des te meer. Dus ik ben het internet opgegaan en onder meer dit topic gaan bijhouden. In september '21 heb ik mij een paar hardloopschoenen laten aanmeten door Run2Day in Haarlem (Mizuno Inspire 17) en ben met behulp van een schema voorzichtig naar de 5K toe gaan werken.

Nu een klein jaartje later heb ik er ongeveer 1100KM opzitten, ben bezig met mijn 3e paar schoenen, weeg 85 kilo en heb afgelopen zondag in 1h33:57 de Damloop voltooid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBGoQ_5RRIhIu3GXJOlxuqXQ6qk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XKxEVm4gmqmKyoJRfvd25Sy1.jpg?f=user_large

Langs deze weg wil ik iedereen die bijdraagt aan dit topic bedanken. Door alle tips en ervaringen die ik hier gevonden heb ben ik enorm gemotiveerd geraakt.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:38

Rudedadude

Maybe we were born to run

Roozzz schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:51:

Ohja, daar heb ik naar gekeken (het marathonparkoers), maar inmiddels andere niet hardloopgerelateerde plannen. Wel allemaal bekend terrein en voor mij inmiddels bijna wat voor jou de heuvelrug is.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:43:

Nu een klein jaartje later heb ik er ongeveer 1100KM opzitten, ben bezig met mijn 3e paar schoenen, weeg 85 kilo en heb afgelopen zondag in 1h33:57 de Damloop voltooid.

[Afbeelding]

Langs deze weg wil ik iedereen die bijdraagt aan dit topic bedanken. Door alle tips en ervaringen die ik hier gevonden heb ben ik enorm gemotiveerd geraakt.
He-le-maal fantastisch dit _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Razend knap gedaan van je Wimmel d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:36
Slickk schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:37:
Schoenen heb je nooit genoeg. Of nouja, dat denk ik dan maar.

De nieuwe Asics Novablast 3 is uit en tegen een mooi prijsje op de kop te tikken á €103,50 terwijl de vraagprijs op de Asics website zelf €150 is. Hier te vinden, vrouwelijke variant daar, bij de laatste stap in het bestelproces kun je "Ik heb een kortingscode" aanvinken en als je dan
***members only***
invult heb je nog 10% korting.

Na alle enthousiaste reviews ben ik wel nieuwsgierig geworden.
Oef te lang getwijfeld. Prijs is nu stuk hoger (€125 icm kortingscode)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:08
Welkom @Wimmel !

Enorm goede prestatie! Iedereen is hier welkom, stel alle vragen die je hebt. Trek je weinig aan van de prestaties van anderen, er is altijd iemand die verder of harder loopt (geloof me, ik ken een aantal idioten... )

Heb je na de loop nog nieuwe doelen op het oog? Gewoon conditie vasthouden?

--
Ik heb me trouwen ingeschreven voor de Alfa Bear Trail 23 km. Mijn motivatie was de afgelopen maanden wat minder, en ik hoop dat deze stok achter de deur me een beetje helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

turambar schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:52:

Ik heb me trouwen ingeschreven voor de Alfa Bear Trail 23 km. Mijn motivatie was de afgelopen maanden wat minder, en ik hoop dat deze stok achter de deur me een beetje helpt.
Nice….dat zijn al 4 tweakers d:)b …dat wordt een gezellige meet&greet voor het startschot :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
  • Laatst online: 31-08 23:48
Novablasts 3 vandaag ontvangen.
Morgen maar eens testen en vergelijken met mijn Triumph 20.
Nog eens bedankt @Slickk

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09 20:23

Wimmel

Hello

turambar schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:52:
--
Heb je na de loop nog nieuwe doelen op het oog? Gewoon conditie vasthouden?

--
Omdat de 16 van de Damloop mij eigenlijk wel meevielen ben ik nu aan het kijken naar een halve. Zoals jullie wellicht al weten kan dat lopen best verslavend zijn :)

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanMc
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:25
Slupor schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:43:
Hier ook nog een CPC loper. Gaat eindelijk door, met inderdaad er goed uitziende weersverwachtingen!
M'n eerste halve marathon in wedstrijdvorm. Ik mik op een tijd van rond de 1u38.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 16:16
Maandag1987 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:50:
[...]

Oef te lang getwijfeld. Prijs is nu stuk hoger (€125 icm kortingscode)...
Hier ook, hoewel, mijn maat was ook al weg. Maar wel 2 nieuwe zeilen en een mast gekocht ter compensatie :+

Ben wel benieuwd naar de eerste loopjes met de Novablast 3

• Firestorm666
@Wimmel Proficiat voor je ommeslag naar een gezonder leven. Beter laat als nooit! Ook fijn om te lezen dat dit topic ook een maatschappelijk nut heeft :D. Zelf ben ik iets van een 17 kwijt tov van m'n zwaarst, dat was letterlijk een last die van me afviel. Vooral als ik nu m'n broek aan doe van in de tijd dat ik te zwaar was... kan dit gebruiken als huisje nu!

Wat een lasten, en dat allemaal door te zwaar te zijn. Vindt het dan ook vantijd zo sneu als ik een dikkertje tegenkom, waarbij ik enkel maar kan denken: man man, je moest eens weten hoeveel ongemak je jezelf aandoet.

Ik zou zeggen, blijf vooral genieten van het lopen, je 80 jarige zelf zal er ook in de toekomst dankbaar voor zijn door toch nog lang mobiel te kunnen blijven.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 16:16
Pas op voor een oordeel hè @Firestorm666 , overgewicht (en dan niet ietsje te dik) heeft meestal een achterliggende reden die niets met teveel eten te maken heeft.

Maar neemt niet weg dat ik me wel eens afvraag wat ze zichzelf aandoen, ook ik weet nog wel hoe het voelde om die 20 kilo extra de trap op te sleuren vs de fitheid nu #nevergoback

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
Roozzz schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:18:
[...]

Dus kies de meest betekenisvolle en vergeet de andere varianten :> De methode met aerobe en anaerobe drempel is in mijn beleving veruit superieur. Én de enige zone-indeling die ik logisch begrijp, kan uitleggen en waarbij de zonegrenzen specifiek zijn voor jou als individu. Ik heb hem recent al eerder gedeeld, maar dit filmpje legt het uitstekend uit:
[YouTube: Training Intensity Zones: general rules and importance of individual testing.]
Er is een reden dat je de lactaatmeters overal ziet langskomen in trainingen van duursport wereldtop... Kortom, negeer die inferieure MaxHR. Bepaal ten minste je lactaatdrempel en ga lekker lopen :+

Oh, en ik zit eindelijk het trainingsverhaal van Kilian te lezen. Dank @Slickk voor het delen (y) Erg interessant! En hij gebruikt een erg eenvoudige zone-indeling (-naast lactaat-) als je wilt ijken welk gevoel bij welke zone hoort:
[Afbeelding]
Easy does it :)
Dat is eigenlijk ook zoals ik m'n zones nu heb ingedeeld. Ik heb mijn lactaatdrempel herhaaldelijk bepaald m.b.v. m'n spothorloge, en gebruik de 5 zones die daar uit volgen. Ik denk ook dat de zones die ik nu gebruik goed overeen komen met de beschrijving uit de tabel van Kilian.

Ik ben dus niet zo zeer bezorgd dat mijn harslagzones compleet verkeerd zijn ingedeeld, maar ik vind het vooral opmerkelijk dat ik hele andere zones kan krijgen door ze mijn horloge anders te laten indelen (d.m.v. %Max HR, of %HRR). Als mijn zones nu ongeveer kloppen betekent het dus dat andere indelingen niet kloppen. Eigenlijk zou Garmin die dan niet moeten aanbieden, of in ieder geval moeten ontmoedigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highfive95
@Wimmel
Mooi man _/-\o_

Wat een verschil met een jaar geleden. :o
Blijkt toch wel dat je met een gezond doorzettingsvermogen tot mooie resultaten kunt komen.

@Frenz64
Er zal best een deel van de mensen een onderliggend probleem hebben, maar als ik in mijn omgeving kijk is het tocht echt pondje mondje. Die mensen hebben geen idee wat ze allemaal wegstouwen. Zijn vaak gewoonte eters en eten de hele dag door. Veel vet en ongezond.

Zo iemand was ik ook. Ik noem het levensgenieter :'( . Veel snoepen en snacken. Vet eten. Twee keer opscheppen en van dat soort dingen. Nu heb ik het geluk dat ik een slanke bouw heb en best veel kan hebben, maar begon toch een flinke welvaartspoiler te krijgen. Ondanks dat ik 80 kg weeg met 1.87m.

Ben dus echt gaan letten op voeding en merk dat ik niet alleen veel fitter ben, maar ook begint de spoiler langzaam te slinken. :Y . Alleen al door minder snoepen, snacken en minder opscheppen.

Nu heb ik met hardlopen niet echt een doel. Ja die spoiler eraf lopen en gewoon veel fitter zijn. Gewoon lekker lopen dan komt dat vanzelf. Merk gewoon dat lekker is om jezelf uit te dagen. Ben ook minder gestrestst sinds ik weer ben gaan lopen.

Vandaag dan ook maar meteen even een Runlight 250 bij Decathlon gehaald. Toch wel fijn om de weg een stukje beter te kunnen zien ondanks dat hier veel straatverlichting is. Vanavond maar meteen even uitproberen. 8)

• Arjan90
Nog even over de lactaatdrempel. Volgens mijn Garmin icm hartslagband zou die rond de 171 moeten liggen. Vuistregel die vaak gehanteerd wordt is dat dit de hartslag (en het tempo) is wat je een uur kan volhouden.

Als ik dan kijk naar mijn Dam tot Damloop zie ik dat mijn gemiddelde hartslag 177 is en dat ik dit dus 1 uur en 8 minuten heb volgehouden. Betekent dit - mogelijk - dat mijn lactaatdrempel hoger zou liggen of ben ik dermate getraind dat ik gewoon langer dan 60 minuten boven de lactaatdrempel kan sporten?

Gewoon vanuit interesse of ik mijn zones misschien iets anders moet indelen voor goed trainingsresultaat. Ik weet dan een test het beste is, maar daar ga ik geen geld aan spenderen (nog).

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Arjan90 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:01:
Nog even over de lactaatdrempel. Volgens mijn Garmin icm hartslagband zou die rond de 171 moeten liggen. Vuistregel die vaak gehanteerd wordt is dat dit de hartslag (en het tempo) is wat je een uur kan volhouden.

Als ik dan kijk naar mijn Dam tot Damloop zie ik dat mijn gemiddelde hartslag 177 is en dat ik dit dus 1 uur en 8 minuten heb volgehouden. Betekent dit - mogelijk - dat mijn lactaatdrempel hoger zou liggen of ben ik dermate getraind dat ik gewoon langer dan 60 minuten boven de lactaatdrempel kan sporten?

Gewoon vanuit interesse of ik mijn zones misschien iets anders moet indelen voor goed trainingsresultaat. Ik weet dan een test het beste is, maar daar ga ik geen geld aan spenderen (nog).
Het is zo dat de lactaatdrempel gegeven door Garmin (of andere sporthorloge platformen) niet accuraat is. De meeste sporthorloges hebben hele beperkte metrics om dit soort dingen te kunnen bepalen, waardoor het vaak niet accuraat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Arjan90 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:01:

Ik zou het wedstrijdresultaat aanhouden als drempel, daar ben je nu kennelijk goed voor. Zeker over ruim een uur lijkt dat zeer realistisch. Dus dat lijkt inderdaad wat hoger te zijn. Maar goed, de drempel is niet 1 absoluut getal maar een zone +- enkele slagen. Dus of het écht uitmaakt... Ik zou denk ik gewoon de 177 hanteren (of evt 175 als je veilig wilt zitten en denkt dat 177 absolute max is).

Ik ijk ook in wedstrijden: Roozzz in "Hardlopen - deel 9"
En daar weet ik me typisch ook iets verder te pushen. Dus je bent niet de enige ;)

• Slickk
Highfive95 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:03:
Vandaag dan ook maar meteen even een Runlight 250 bij Decathlon gehaald. Toch wel fijn om de weg een stukje beter te kunnen zien ondanks dat hier veel straatverlichting is. Vanavond maar meteen even uitproberen. 8)
Ha, toevallig heb ik die zonet ook gehaald. Klopt het dat het rode achterlicht (3 leds) alleen maar kan knipperen? Ik vind het jammer dat die niet gewoon blijft branden. Ik lees veel goede verhalen erover maar kon hier niet echt antwoord op vinden. Ach, dan is dat wat het is. Ik kan dan in ieder geval weer lopen op paden waar geen straatverlichting is. M'n hardloopvestje met wat ledjes erop was niet voldoende daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
@Slickk
Dat viel mij ook al op.

Volgens mij kan deze alleen knipperen en niet continu branden. Voor mij niet echt een probleem.
Hier heb je op zich wel redelijk wat straatverlichting, maar sommige stukken ontbreekt het eraan en dan is het toch wel heel donker. Vandaar dat ik ook wel met verlichting wilde lopen.

Heb bij Decathlon ook nog even hoofdlamp geprobeerd, maar dat is niks voor mij. Ik ben benieuwd vanavond. Kan ik ook een stukje offroad doen zonder mijn enkels te breken over een boomstronk :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:59
@Slickk @Highfive95 Het achterlicht knippert inderdaad, voorlicht heeft 2 standjes. Wanneer je het lampje aan zet dient het achterlicht als batterij indicator.

Ik ben er zelf erg tevreden over, hij heeft mij al veel veilige verlichte km's door de polder geholpen. Let wel op dat het stiekem best wel een felle lamp is, dus zorg als je tegenliggers hebt dat het lampje naar beneden is gericht.
Pagina: 1 ... 197 ... 388 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.