Redcoil schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:05:
Thanks voor je reactie. Ik heb van het weekend een Polar H10 band besteld om het toch wat nauwkeuriger te meten. Afgelopen weekend heb ik een duurloop van 25km gedaan, waar ik weer vrij lang vrij hoog in m'n zones zat:
[Afbeelding]
Had stom genoeg geen eten/gels meegenomen. Aan het eind dus behoorlijk honger en heb wat stukjes gelopen. Pas daar zie je mijn hartslag weer af en toe naar zone 3 gaan...

Loop ik dan gewoon boven m'n vermogen? Eerst maar eens kijken wat er uit de metingen met die Polar komt. Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik het tempo niet vol kan houden ofzo (als ik m'n energie aan zou vullen...

).
het zou kunnen dat, net als Roozz bij mij vermoed, dat je zones niet lekker staan op basis van een niet goed genoeg bepaalde maxHR.
GSX-MAN schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:52:
[...]
Met trail hou ik me wel aan een schema van gels, tussendoor een reep en voldoende water. Merk dat dat ook enorm scheelt in de spierpijn. Op de weg ben ik daar minder goed mee. Vorig jaar eind augustus een spontane halve marathon gelopen zonder iets mee te nemen. Dan heb je best een droge bek als je thuiskomt.
Trailen kost ook, afhankelijk van het terrein, meer energie.
Ik heb eerder hier wel gelezen dat, exorbitante uitschieters daargelaten, het niet gek veel uit maakt of je (bij gelijke ondergrond) snel bent en eerder finisht of dat je langzaam bent en langer onderweg bent.
Het verschil tussen asfalt en trail is qua energiebehoefte, in my humble opinion, een groter verschil.
Of verkijk ik mij daar heel erg op en lijkt dat maar zo:)
m0ridin schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:58:
[...]
Ten eerste, hij zit dichter bij je hart...
Maar denk ook een kwestie van 'power'. Als in, de leds op die 'armband' branden feller en zijn groter waardoor ze ook beter kunnen meten (volgens mij) en dus de locatie. Pols is blijkbaar gewoon een hele tricky plek voor dit soort zaken.
Hoe dan ook, heb hem een paar keer tegelijk met de borstband gedragen en waardes zijn dan nagenoeg identiek. Bij veranderingen is de borstband wel sneller up to date, dus met hele korte intervallen zal die armband iets minder praktisch zijn maar ja... dan zijn metingen uberhaupt minder praktisch (voordat je hart zich aanpast, etc). Ook bij dcrainmaker kwamen die dingen er dikke prima uit...
Ok, thanks voor de uitleg .
Die DCrainmaker maakt leuke reviews, zijn Forerunner 245 heb ik destijds bekeken. Ik zet dat ding op op mijn Pinterestbordje Hardlopen

Daar bewaar ik dit soort dingen om op een avondje eens rustig wat youtube op na te zoeken en in te verdiepen.
misschien wel eens leuk voor je om gewoon eens tijdens een run het erbij te pakken en eens naar te kijken, wie weet kun je op simpele wijze met wat meer inzicht wat verbeterpunten naar voren halen
Die Instinct is een onwijs gaaf toestel trouwens, ik heb zo lang zitten twijfelen tussen die en mijn Forerunner 245.
Ik vond het zo jammer dat ze die FR245 niet wat stoerder hebben uitgevoerd

De kast van dat ding is gewoon echt niet spanend
Doorslaggevend was echter het kleurendisplay voor mij, ik ben niet zo techsaffy, dus kan alle hulp op het gebied van het onderweg interpreteren van data gebruiken
Had graag dat FR245 display in een Instict/Fenix/Enduro achtige kast gepropt zien worden

Fijn, dat is goed te horen voor de Alfa-editie in november

Redcoil schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:40:
Het verschilt een beetje. Meestal train ik 2 keer in de week (maar wil eigenlijk naar 3 keer). Tot voor kort meestal door de weeks tussen de 7-10km en in het weekend langer. De laatste twee weken doe ik door de weeks intervaltraining als variatie. Deze week ga ik in plaats van de intervaltraining die strides proberen.
Goed plan......ik haalde eerder al het Paas-ei Trainingsliedje als vergelijk aan...even voor shits and giggles
1 x trainen is geen trainen............(bezigheidstherapie)
2 x trainen is half trainen..............(onderhoud tegen conditieverval)
3 x trainen is trainen
Met 4 x kun je makkelijker een ondersteunende krachttraining of crosstraining er in fietsen (

) .....of zelfs een dedicated rek/strek/yoga-sessie pakken.*
Ik doe dit eigenlijk ook te weinig (lees nooit).......mijn hardloopsessies voor elkaar krijgen in de waan van de dag is soms al lastig genoeg 
Roozzz schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:10:
[...]
Ik ben nog steeds wel een beetje benieuwd naar jouw zone-indeling en hoe deze bepaald zijn. Eerlijk gezegd heb ik er moeite om te geloven dat je >2 uur in zone 4/5 weet te lopen. Het suggereert dat er iets niet helemaal klopt.
Vergelijkbare vraag, maar in mindere mate, heb ik bij de post van @
Redcoil. Daar klopt het eindresultaat -stukgaan- wel met de inspanning, maar loop je dit dan ook echt volle bak? Anders vermoed ik dat Z4 eerder Z3 is etc.
Nu zijn er nogal wat manieren om te komen tot hartslagzones wat ook wat effect heeft op zonegrenzen. Persoonlijk kies ik altijd voor de indeling op basis van omslagpunt / lactaatdrempel / anaerobe drempel (allemaal woorden voor hetzelfde). En als het kan ook de aerobe drempel. Het grote voordeel is dat dit fysiek gemeten kan worden én specifiek zijn voor jou als persoon.
Stephen Seiler kan dit alles veel beter uitleggen dan ik kan: [
YouTube: Training Intensity Zones: general rules and importance of individual testing.]
Thanks voor je genomen moeite Rooozzz
simpel gezegd zal ik die niet voldoende accuraat bepaald hebben.
Als eerste de discutabele berekeningen als startpunt omdat ik ergens moest beginnen
220 - 45 = 175
207 - (45 x 0,7) = 175,5
Ten tweede via mijn Rapporten in Garmin Connect Online
* mijn maxHR in mijn trainingen opgesnuffelt
182 BPM
*Dan klik je links op 'reports'. Bij 'all activities' heb je een optie 'max heart rate'. Die zet je dan op 1 jaar. Kun je de max heart rate zien die je afgelopen jaar gehaald hebt.
Shoutout en Kudo's to @
Requiem19 voor die uitleg
Ik ga donderdag nog een loopje doen (ter voorbereiding op de Posbank Trailrun van zaterdag) dus ik kan even kijken of ik aan het einde eens mijn bekende 182BPM maxHR kan verhogen maar even zien hoe gek ik het wil maken vanwege die wedstrijd kort erop.
Heb je nog een makkelijke tip om na een 5k @ 6min/km voor een maxHR te gaan...fikse eindsprint van >500 meter ofzo?
Ik heb dat ook......ik kan mijzelf op een hoop vlakken pushen....vooral een duurloop....omdat ik dat gewoon lekker vind...maar snelheidswerk,.......intervallen etc....dat is iets dat ik gewoon lastig vind.
Nog maar iets beter die zoete beloning die progressie heet scherper in beeld krijgen..
maar ja.....dat is geen quickfix natuurlijk.....daarom stinken miljoenen mensen ook zo makkelijk in het bankhangen , Netflixxen en die makkelijk te openen koektrommel of chipszak
Over pushen gesproken........klasse resultaat overigens

succes man
mijn buurman heeft longcovid opgelopen......van een hele dikke ICT functie bij een bank naar een 13% inzetbaarheidsbelasting dus 100% afkeur op de bank

DaRoot schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:52:
[...]
Nou Singelloop gedaan, was prima te doen.. mijn doel was om gemiddeld op zo'n 5m30/km uit te komen, da's aardig gelukt. 8,1 km in 45m17s. Mooie loop, veel publiek en muziek langs de kant, gaaf om mee te doen!
Mijn collega had me gewaarschuwd dat de eerste helft redelijk veel vals plat betrof, daar heb ik het tempo ook op aangepast. Tot de helft werd ik veel ingehaald, maar zag ook na 1,5 a 2 km al de eerste mensen afknappen..
voorbij de helft ben ik beetje "gas gaan geven", in mijn geval betekent dat nu nog zo'n 5m10/km.. en ook dat was toen prima te doen. Ik ben als starter in elk geval zeer tevreden! Vandaag ook weinig last van de spieren..
Mooi werk
Slim om even dat vals plat het respect te geven dat het verdient. Als je dat niet gewend bent, dan kun je je daar knap in vergissen en compleet op stuk gaan.

CrabpPeople schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:05:
Dit weekend ga ik meedoen aan de Dam tot Damloop, best wel zin in. Kleine domper op de feestvreugde is wel de voorspelde regen. Op zich vind ik dat niet zo heel erg, maar omdat ik echt een mooiweerloper ben heb ik niet zo veel ervaring met hardlopen in de regen, en al helemaal op 'wedstrijdtempo'. Wat voor kleding zouden jullie aanraden voor 16km in de regen met een graad of 16? Of zouden jullie gewoon helemaal geen regenjasje aandoen (waar ik zelf een beetje naar neig)?
Eensch met wat Roozz zegt......
In mijn enthousiasme met hardloopgear had ik vrij snel een regenjas gekocht (zo'n Fusion ding) maar zelfs bij dikke regenbuien doe ik die niet meer aan. Je wordt net zo zeiknat van binnen als van buiten, zelfs op een relatief rustige loop is mijn ervaring (your mileage may vary

!)
Het moet al echt gek zijn wil ik dat ding aan doen...maar dan heb je het over vrieskou en striemende ijsregen en bijvoorbeeld hagel dus omstandigheden dat het ook niet echt verstandig is om zonder goede gear naar buiten te gaan...in my humble opinion.
een petje vind in persoonlijk vervelend en heel snel te warm.....voor de winter overweeg ik een lichte beanie nu ik een vest heb waar ik die makkelijk in kwijt als dat moet......hetzelfde gaat op voor handschoenen.
TL;DR ....10 graad en dikke hoosbui? Shorts en shirtje en gaan
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison