“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
In mijn flipbelt (zwart medium - 2 jaar oud en vrij stevig) lukt dat vrij goed zonder te stuiteren. Als ik die van mijn vrouw neem (grijs medium - 1 jaar oud) dan zit die flask idd ook op en neer te stuiteren. Die flipbelt is precies een stuk elastischer.Slickk schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:16:
[...]
Hoe zorg je ervoor dat die flask in je Flipbelt niet gaat stuiteren? Ik probeer van alles maar pas als ik hem voor de helft leeg heb, gaat het beter. Misschien dat m’n Flipbelt een maat te groot is maar het stuitert alle kanten op. En ja, lucht is er dan uit.Ik heb een simpel racevest van Salomon, Agile 2 voor 3 tientjes bij Amazon aanbieding, waar die flasks bij zaten maar soms wil ik gewoon m’n Flipbelt gebruiken. Alleen dat valt wat tegen.
We zijn er nog niet.Hartloper schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:14:
[...]
@Tazzie79 Het ziet er naar uit dat mijn tiende plaats op de Eeuwige Marathongranglijst in gevaar is.
Maar ik loop nog een marathon op 18 september, ik ga proberen om er nog een paar seconden of minuten af te pietsen, kwestie van het je niet al te gemakkelijk te maken

17-09-2022…15km… https://deposbankloop.trailfestival.nl/
09-10-2022…17km… https://www.hogeveluwe.nl/nl/agenda/hoge-veluwe-loop
13-11-2022…24km… https://www.bearsports.nl/events/alfa-bear-trail/
De N70 was een mooi benchmark en ervaring om eens te zien wat de do’s and dont’s zijn in trailrun-land
Vanmiddag nog een klein fiascotje met een voorgenomen herstelloopje. Ik was van plan een 10km in HZ4 te pakken omdat de spierpijn weg was en ik er graag even op uit ging.
Het was geen dikke 30 graden meer, dus zonder water of magisch go-go-go-poeder om mijn lijf niet te veel te verwennen alsof we bij elk loopje om de 5 minuten in de McDrive een Happy Meal staan te bestellen
Na 8.8km merkte ik dat ik leegliep en verstandig gedaan en gestopt. Vlak daarvoor al geprobeerd om het tempo eruit te halen om mijn hartslag te laten zakken wat niet lukte en dus moest ik echt langzaam wandelen om hem uberhaupt naar de 105 te krijgen.
Belabberd gevoel en ik voelde ook dat ik heel dicht bij een wegtrekker zat. Even de schaduw opgezocht en gezeten en de laatste paar honderd meter naar huis gewandeld.
Thuis gauw een bidon gepakt en 2 scheppen isoactive opgelost in 500ml en er nog 1 liter water achteraan gejaagd en een banaan voor de zekerheid.
Ik denk dat het een combinatie was van de N70 op zondag, de benauwdheid en het niet meenemen van water…..terwijl ik een behoorlijke drinker ben

Maar ik ga ook serieus eens kijken naar mijn calorie intake, ik eet heel gezond, vers met voldoende groenten en fruit en gevarieerd maar ik schrik soms hoeveel calorien die die duurlopen kosten
Je loopt zomaar minstens de helft weg van de (gemiddeld) dagelijkse benodige 2500 calorien die je nodig hebt om te “bestaan”.
Conclusie: ik ga ook eindelijk een RoadID (ofzoiets) kopen want ik liep weer eens zonder telefoon of ID buiten

Hmm oké, hij zit niet verkeerd maar alsnog vind ik het matig. Heb je de flask voor of achterop je rug?Tazzie79 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:18:
[...]
In mijn flipbelt (zwart medium - 2 jaar oud en vrij stevig) lukt dat vrij goed zonder te stuiteren. Als ik die van mijn vrouw neem (grijs medium - 1 jaar oud) dan zit die flask idd ook op en neer te stuiteren. Die flipbelt is precies een stuk elastischer.
[...]
We zijn er nog niet.Veel succes alvast!
@Fraggert Het komt regelmatig terug in je verhalen dat je bijna flauwvalt. Hoe zit het met je ijzergehalte? Het klinkt namelijk niet helemaal normaal. Misschien een bloedtest laten doen? Dit soort taferelen verwacht ik eerder bij ultra afstanden (en zelfs dan is het vast te voorkomen met beter eten & drinken) en je bent goed op weg qua opbouw van aantal kilometers, maar als je dit na 9km al hebt… Vooral voorzichtig zijn en goed dat je eerder bent gestopt.
New Balance Fresh Foam X 860 v12
:strip_exif()/f/image/8r7Tz1SuKRgdx0taCbanMx8J.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb me ook opgegeven voor mijn eerste hardloopwedstrijd. Deze is 6 oktober. Hoe lang duurt het voordat schoenen een beetje comfortabel aanvoelen/ingelopen zijn?
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Euh, 3 meter? Ok, soms kost het wel een paar keer voordat je helemaal goed weet voordat je ze moet veteren en ik hannes nogal eens met verschillende inlegzolen omdat ik brede voeten met veel volume heb en ik vaak iets dunnere inlegzolen dan standaard gebruik. Maar schoenen horen in een keer lekker te lopen. En, vooruit, soms kost het een paar keer voordat je je looptechniek aangepast hebt op de schoen, maar dat heeft weinig met de schoen an sich te maken.Mog schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:28:
Vandaag mijn 50e hardloopsessie gehad. Ik heb nog nooit zoveel gelopen in een jaar tijd. Ik had mezelf beloofd dat ik nieuwe schoenen mocht uitkiezen als ik de 50 sessies zou passeren. Dus dat heb ik vandaag gedaan. Dit zijn ze geworden:
[Afbeelding]
Ik heb me ook opgegeven voor mijn eerste hardloopwedstrijd. Deze is 6 oktober. Hoe lang duurt het voordat schoenen een beetje comfortabel aanvoelen/ingelopen zijn?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
De flipbelt in de droger doen kan helpen om 'm een klein beetje strakker te maken, hij krimpt niet veel, maar wel iets en zou zomaar net genoeg kunnen zijn.
Balen @Secsytime, succes met je (hopelijk spoedige) herstel.
[ Voor 20% gewijzigd door Tim_W op 08-09-2022 07:06 ]
Strava Garmin 265
Ja, ik noem het een wegtrekker...maar het komt neer op (bijna) flauwvallen. Ik vind het dermate vervelend dat dit gebeurt dat het benoemen me zelfs gewoon dwarszit, stom van meSlickk schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:25:
@Fraggert Het komt regelmatig terug in je verhalen dat je bijna flauwvalt. Hoe zit het met je ijzergehalte? Het klinkt namelijk niet helemaal normaal. Misschien een bloedtest laten doen? Dit soort taferelen verwacht ik eerder bij ultra afstanden (en zelfs dan is het vast te voorkomen met beter eten & drinken) en je bent goed op weg qua opbouw van aantal kilometers, maar als je dit na 9km al hebt… Vooral voorzichtig zijn en goed dat je eerder bent gestopt.

Ik heb op 29 september een Preventief Medisch Onderzoek
Ik heb namelijk "blinde vlekken" zoals suiker/diabetes, cholesterol, B12 en andere vitamines en mineralen zoals inderdaad ijzer.
[internet]
Oorzaken van bloedarmoede
Een tekort aan rode bloedcellen kan ontstaan doordat ze:
*te weinig aangemaakt worden;
*te snel afgebroken worden.
Een belangrijk onderdeel van rode bloedcellen is het eiwit hemoglobine.
Hemoglobine bindt zuurstof en vervoert het naar je organen.
Als je te weinig rode bloedcellen hebt, heb je ook te weinig hemoglobine in je bloed.
Om hemoglobine aan te maken, heb je 3 bouwstoffen nodig:
ijzer;
foliumzuur (vitamine B11);
vitamine B12.
Als je een tekort hebt aan ijzer, vitamine B11 of B12, kan je dus niet voldoende hemoglobine aanmaken. Dat kan leiden tot bloedarmoede.
[/internet]
Mijn bloeddruk is in orde, we hebben een Omron meter thuis vanwege bloeddrukissues in de schoonfamilie, mijn vrouw meet regelmatig.
Ik drink geen alcohol, gebruik geen drugs en rook ook niet.
Ik moest nog lullen als Brugman om in aanmerking te komen voor dar onderzoek aan de balie. De telefoniste keek naar me en het eerste wat ze zei......."je bent te slank". Met 75kg @ 1.80m is mijn BMI prima in orde natuurlijk maar ik kom niet voor jan joker daar aan de balie natuurlijk.

Gelukkig wilde ze, vnl. door mijn vegetarisme en hele sportverhaal even overleggen met de assistentes die dat onderzoek doen en die gaven meteen groen licht
Het vervelende is wel dat ik nu eigenlijk dus niet wil gaan rommelen met supplementen (m.u.v. dat IsoActive-poeder voor tijdens de wedstrijden) want nu gaan sleutelen vertekend de boel.
Ik ga wel even verder inlezen ook, we hebben hittestress ook als verdachte, en misschien hik ik wel tegen overtraining aan door, figuurlijk, te grote stappen te willen maken.
Ondanks de loodzware loop kwam ik namelijk redelijk fris over de streep bij de N70 namelijk en had ik na afloop nergens last van en gisteren strandde ik dus al na krap 9 kilometer.
GefeliciteerdMog schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:28:
[Afbeelding]

Voor wat betreft het comfort van je schoenen........ik zit op 4 paar actief en 2 paar buiten dienst.......en bij elke schoen heb ik , net als @Rudedadude vrijwel onmiddellijk door of een schoen mij comfortabel zit.
In de meeste gevallen hoef ik niet eens te proefrennen in de winkel. Aantrekken, veteren, opstaan en dan weet ik al of het een go of een no-go is.
Is het een go, dan ren ik een stukje in de shop alleen maar om te bevestigen dat ze ook dan lekker blijven aanvoelen.
Ben ik ook bang voor, maar in dit geval was ik benieuwd naar de flesjes met 500ml, dat scheelt nogal. Zo’n flask is er ook niet per se voor gemaakt, maar toch. Ik ga hem eens in de droger gooien met de handdoeken mee en kijken of dat wat uitmaakt. Goeie tip! Ik heb de ‘Elite’ versie met zo’n ritsje. Heb laatst ook een flask van 150ml gekocht, die kan ik ook wel eens proberen.Tim_W schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:01:
Ik vermoed dat je flipbelt dan wat te groot is @Slickk, ik heb zelf geen enkele last van stuiteren met 1 of 2 150ml flesjes, ik heb ze altijd voorin de flipbelt, de telefoon gaat dan achterop. Met de grotere enkele 300ml variant heb ik geen ervaring. Eventuele gels gaan in de zijkant op de heup.
De flipbelt in de droger doen kan helpen om 'm een klein beetje strakker te maken, hij krimpt niet veel, maar wel iets en zou zomaar net genoeg kunnen zijn.
Balen @Secsytime, succes met je (hopelijk spoedige) herstel.
Ik heb al jaren last van spierzwakte ivm spierziekte en wil dit zolang mogelijk uitstellen. Nu loop ik al met de hoogst mogelijke hieldrop 12mm. Ik heb een neutrale voetafdruk en neutrale schoen ( rechte landing ).
Echter, om de kuitspieren nog meer te ontzien ben ik op zoek naar een inleg zool met hieldrop.
Weet iemand hier een webshop voor?
grt
Ik weet niet precies hoe zwaar jouw problemen zijn maar ik zou met dat soort problemen eigenlijk zeggen om het bij de expert neer te leggen... Wellicht de orthopeed of de fysio o.i.d.VanBreukelen schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:56:
Beste,
Ik heb al jaren last van spierzwakte ivm spierziekte en wil dit zolang mogelijk uitstellen. Nu loop ik al met de hoogst mogelijke hieldrop 12mm. Ik heb een neutrale voetafdruk en neutrale schoen ( rechte landing ).
Echter, om de kuitspieren nog meer te ontzien ben ik op zoek naar een inleg zool met hieldrop.
grt
PS4 PSN: Dazzler2120
Heel goed dat je professioneel medisch advies hebt ingewonnen, maar een stapje terug in tempo en/of afstand lijkt me geen slecht idee. Een uur lang een herstelloop willen doen in zone 4 is voor niemand een goed idee. Nu lijken me je hartslagzones niet helemaal correct (hoe heb je die bepaald?), maar iedere training zo ver in het rood, als een wedstrijd lopen, zal vroeg of laat problemen geven.Fraggert schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:53:
[...]
Ik ga wel even verder inlezen ook, we hebben hittestress ook als verdachte, en misschien hik ik wel tegen overtraining aan door, figuurlijk, te grote stappen te willen maken.
Is een dunne afgeknipte inlegzool onder de normale bij de hiel niet ook een optie? Ik heb er een aantal omdat die indertijd in Skechers schoenen zaten en die geven iets van 4mm extra. Dat is meestal meer dan genoeg, omdat de hiel anders niet meer fatsoenlijk zit.VanBreukelen schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:56:
Beste,
grt
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Om hier even op terug te komen; het klopt dat je 25% korting krijgt bij Nike in je verjaardagmaand. Echter niet iedereen, dit gaat volgens een Nike chat medewerker via een ‘loting’. Bovenstaande werkte dan toch niet áltijd. Een andere methode voor wat kortingsander_g schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:14:
[...]
Ik heb ze op nike.com besteld omdat ik vanwege mijn verjaardag 25% korting kreeg. Nu weet ik niet of ze die korting gelijk uitdelen als je net een profiel maakt en "toevallig" binnenkort jarig bent. Maar wellicht te proberen.
In deze post wil ik gelijk even gebruik maken van de gelegenheid voor wat advies:
Ik ben opzoek naar kwalitatief goede sportvoeding. Ik gebruik nu iedere keer een SIS energy gelletje voor het rennen en een paar glazen water, ik wil graag naar een complete aanpak gaan. Ik loop ongeveer 50km per week, verdeelt over 4 sessies van 12-13km met verschillende tempo’s (=hardloopschema). Vaak verbruik ik ongeveer 900 kcal per sessie.
Ik ben opzoek naar een sportdrank die ik vóór het sporten inneem (ik begrijp dat deze isotoon moet zijn om goed te kunnen worden opgenomen?). Is 500ml voldoende?
Ik zie ook hydrogels voorbijkomen, van maurten of van SIS de beta mix. Wanneer dienen deze ingenomen te worden?
Ik ben ook opzoek naar een eiwit voor na de inspanning.
Dus kortom; iets voor, iets tijdens en iets na
[ Voor 0% gewijzigd door Laurences op 08-09-2022 18:41 . Reden: Highlight 20% ]
In mijn beleving hoef je voor dit soort trainingen voor en tijdens niets te nemen. Je lichaam zou ruim voldoende energie beschikbaar moeten hebben hiervoor. Een beetje water is prima. Ik heb niet het idee dat het je echt iets gaat brengen voor trainingen <90 minuten.
Na zou je wel kunnen overwegen om herstel te bevorderen. Nu kan je helemaal los met eiwitshakes ed, maar je zou ook kunnen aanwennen om standaard een glas chocolademelk te nemen na de training. De mix van eiwitten, koolhydraten en vet is uitstekend in verhouding en bevordert herstel
[ Voor 1% gewijzigd door Roozzz op 08-09-2022 19:52 . Reden: autocorrect... ]
If you can see, look. If you can look, observe
Maar goed, mijn ‘sportdrank’ is ook gewoon limonade met een snufje keukenzout, en mijn voeding toen ik nog 25+ km liep (wat ik snel weer hoop te doen) een paar winegums of een plak ontbijtkoek..
Het zal wel aan mij liggen
Wat betreft optimalisatie van het rennen, was ik benieuwd of inmiddels de industrie iets heeft weten toe te voegen bovenop de boterhammen. Zie het zoveel om me heen, dat ik dacht er maar eens wat meer advies over in te winnen hier
Gels onderweg neem ik alleen bij 25+ km. Een enkele keer ook wel bij 20, maar dan is het doel vooral om de maag eraan gewend te houden. Ik gebruik die van Hammer Nutrition. Met name dus bij marathonvoorbereiding.
Achteraf drink ik een hypothone dorstlesser. Vaak een tablet oplossen in water. Vooral om de electrolyten aan te vullen.
Alles bij elkaar helpt me dit wel om te blijven lopen en is het een routine geworden. Bevalt me goed, dus ik laat het zo en expirementeer niet verder.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Met het huidige weer ben ik denk ik blij met mn nieuwe trail schoenen 😀
Correct. Inname van eiwit direct na een training/wedstrijd kan helpen. Voor vrouwen schijnt dat zelfs belangrijker te zijn dan voor mannen. De misses drinkt daarom standaard chocolademelk na stevige trainingen. Waar soms nog wat extra eiwitten (poedervorm) aan toegevoegd worden voor de echt zware trainingen.Laurences schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:34:
Echter lees ik over eiwit dat het degelijk toegevoegde herstelwaarde heeft.
Ik denk dat de moderne sportvoeding een behoorlijke plus kan leveren tov boterhammen. Maar dat wordt pas relevant als de duur langer en/of intensiteit hoger wordt. "Moderne" sportvoeding zoals Maurten en SIS Beta weten 80gram koolhydraten (320kcal) te verpakken per bidon vocht. Ook de gels/reepjes bevatten een hoop koolhydraten. Het fijne is dat je maag daar, ondanks de hoeveelheden, niet compleet van over de zeik gaat en het is goed weg te krijgen. Dat is echt topspul. Kost ook iets...Wat betreft optimalisatie van het rennen, was ik benieuwd of inmiddels de industrie iets heeft weten toe te voegen bovenop de boterhammen. Zie het zoveel om me heen, dat ik dacht er maar eens wat meer advies over in te winnen hier
Miss Roozzz heeft enkele weken terug haar eerste hele triathlon volbracht (verslagje bij de buren) en daar uren op SIS Beta gedraaid. En ik mag wel zeggen naar volle tevredenheid: geen energiedips of maag/darm problemen.
Voor de liefhebber, haar voedingsstrategie kwam kortweg neer op:
- Pre zwemmen: SIS Beta Chews (40gram carbs) + water
- Post zwemmen (3,8km): SIS Beta Chews (40gram carbs) + water
- Fietsen (180km): 5 bidons SIS Beta (80gram/bidon) + 1 bidon water; 1 SIS Beta Chews (40gram carbs); 5 salttabs
- Rennen (42,2km): 10x softflask 250ml SIS GO electrolyte power (18gram/flask); 4 SIS isotonic Gels (22 gram/stuk).
Voor een totaal van 716 gram koolhydraten en bijna 2900 kcal

En om in te haken om voeding mee: vanaf 25km neem ik wel voeding mee waaronder gels en vaak dadels. Water neem ik vaak mee vanaf 18-20km.
Volledig akkoord. Altijd iets willen eten zelfs bij korte loopjes is (met alle respect) een beginnersfout.Roozzz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:54:
Wat beoog je te bereiken met de sportvoeding?
In mijn beleving hoef je voor dit soort trainingen voor en tijdens niets te nemen. Je lichaam zou ruim voldoende energie beschikbaar moeten hebben hiervoor. Een beetje water is prima. Ik heb niet het idee dat het je echt iets gaat brengen voor trainingen <90 minuten.
Na zou je wel kunnen overwegen om herstel te bevorderen. Nu kan je helemaal los met eiwitshakes ed, maar je zou ook kunnen aanwennen om standaard een glas chocolademelk te nemen na de training. De mix van eiwitten, koolhydraten en vet is uitstekend in verhouding en bevordert herstel
Daarenboven is het ongunstig omdat je de vetverbranding volledig onderdrukt en zo heel afhankelijk wordt van koolhydraatinname. Dus totaal overbodig voor bv. een rustige duurloop van 12 km.
Het kan wel nuttig zijn voor een stevige intervaltraining omdat je die sowieso op KH loopt, dan wil je wel een volle tank.
Ondanks gure weer toch gegaan, andere optie was de zaterdagmorgen, echter daar ook kans op natte voeten, dus gisteren maar spullen en moed verzamelt en erop uit gegaan.
Nieuwe Nike's aangedaan die slecht weer profiel en mesh hebben, dus voeten zouden wat droger moeten blijven en hoopte zo blaren te voorkomen en iets meer demping te hebben. Geen spijt van gehad, geen blaren gekregen en schoenen liepen verder ook lekker.
De eerste ~16Km gingen prima, toen thuis even snel gestopt voor snack, nieuwe bidon en (helaas) sanitaire stop. Volgende 10Km liepen ook nog lekker, hoewel het tempo en gevoel iets minder werd. Laatste 6Km waren relatief zwaar en op het einde was ik er wel klaar mee.
Vermoed dat ik alsnog iets te enthousiast ben begonnen, de regen/afkoeling iets meer vroeg van mijn lijf dan verwacht en dat ik niet helemaal mijn dag had. Vorige 30Km liepen gevoelsmatig makkelijker dan deze 32Km.
Raar maar waar, gemiddelde op deze 32Km was echter ietjes sneller dan op de 30Km, 4:24 vs 4:25 dus heb ik eigelijk niks te klagen
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Gisteren heb ik een interval training gedaan. Dat was voor mij de tweede keer dat ik die toevoegde aan mijn schema en ik moet zeggen dat dit type training mij wel bevalt en probeer dit nu 1 keer in de week in de roulatie op te nemen. Ik moet zeggen dat ik daarbij de app WorkOutDoors superhandig vind, die zag ik laatst toevallig in de post van @jorikc voorbij komen.
Waar ik nog wel een beetje mee worstel zijn die hartslagzones bij de intervaltrainingen. Tijdens al mijn hardloopsessies is mijn hartslag standaard vrij hoog. Bij mijn intervalsessie van gisteren zie ik dat ik ongeveer 1% van de tijd in zone 2, 10% in zone 3, 38% in zone 4 en 51% in zone 5 heb gelopen. Voor mijn gevoel is dat veel te hoog, toch? Het schema was in totaal 50 minuten, waarbij 5 minuten warming up, dan 7x 4 min T, 2 min R en dan 3 minuten cooldown.
Edit: mijn hartslag wordt overigens gemeten door mijn Apple Watch, dat lijkt me ook niet de meest zuivere manier van meten. Wellicht kan ik beter iets van zo'n hartslagband aanschaffen/gebruiken daarvoor?
[ Voor 8% gewijzigd door Redcoil op 09-09-2022 11:50 ]
¯\_(ツ)_/¯
Thanks! Vond ik zelf ook.Fraggert schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:03:
[...]
Gefeliciteerden mooi kado uitgezocht
![]()
Voor wat betreft het comfort van je schoenen........ik zit op 4 paar actief en 2 paar buiten dienst.......en bij elke schoen heb ik , net als @Rudedadude vrijwel onmiddellijk door of een schoen mij comfortabel zit.
In de meeste gevallen hoef ik niet eens te proefrennen in de winkel. Aantrekken, veteren, opstaan en dan weet ik al of het een go of een no-go is.
Is het een go, dan ren ik een stukje in de shop alleen maar om te bevestigen dat ze ook dan lekker blijven aanvoelen.
Ik ben naar een hardloopwinkel geweest met zo'n Shoe Advisor. Stukje baan met meetsensoren. Deze schoen kwam er voor mijn fysiek/motoriek het beste uit. Tof om te zien hoe ze dat meten. En de schoen voelde gelijk als gegoten.
Afgelopen woensdag stond er een wedstrijd gepland van 4 rondes van 4km. Het idee was eerste twee rondes rustiger aan en laatste twee weer op tempo. Helaas, ik stapte uit de auto en merkte op dat ik mijn horloge en hartslagband ben vergeten... Er stond wel een tijdswaarneming bij de finish dus dat gaf wel een idee. Uiteindelijk eerste ronde rustig ingelopen en daarna drie rondes op tempo gedaan. De tussentijden en eindtijd waren bevredigend en het vertrouwen is weer gegroeid.
Ik zag lijstjes met schoenen voorbij komen dus hier is mijn bijdrage:
Asics Nimbus 24 (504km) reguliere schoen waar ik al mijn trainingen op doe.
Asics Evoride 2 (255.5km) Wedstrijdschoen en soms voor tempolopen.
Asics Cumulus 23 (1300km). Deze is sinds vorige week uit de roulatie en werd de laatste maanden alleen nog gebruikt bij de intervaltraining op de baan.
Qua schoenen zit ik te kijken naar nog een snellere schoen van Asics. Schoenen met carbonplaat passen niet bij mijn tempo (vind ik). Dus, ik kijk naar de Novablast 2 of 3 of de dynablast. Ik heb mezelf voorgenomen deze aan te schaffen, als ik in Eindhoven de HM onder de 1u40 loop.
In het verleden ook andere merken gedragen, alleen de breedte van de Asics passen goed bij mijn lange, smalle voeten.
Over drinken en voeding voor, na en tijdens het hardlopen. Ik train twee keer per week savonds dan eet ik vroeg (tussen 16.00-17.00) en wat lichter (maaltijdsalade of boterhammen). Op zaterdagochtend eet ik 6 boterhammen en probeer ik vrijdagavond pasta te eten.
Tijdens het hardlopen heb ik tegenwoordig altijd drinken bij, een flesje met wat poeder en andere(n) met water. Ik heb dan of 2x 170ml bij (trailbroek) of 4x 115ml (riem).
Tijdens de interval vind ik het prettig om wat te drinken tijdens de herstel stukken. In principe kan ik die qua afstand ook zonder. Tijdens de donderdagaonvd training haal ik vaak 15km+ en vind ik drinken nodig. Ik merk dat ik beter herstel daardoor en voorkom dat ik hoofdpijn krijg. Dus, ja kan zonder, alleen het voelt gezonder om te drinken. Op zaterdag haal ik vaak 20km+ en dan vind ik drinken noodzakelijk, ook heb ik dan een SIS gel bij, die ik soms nuttig, afhankelijk van hoe ik me voel. Richting een wedstrijd neem ik bewust vaker een gel om dit te "oefenen".
Na het hardlopen is het altijd veel vocht nemen en wat noten of bakje yoghurt.
Nog een vraag aan jullie. Ik draag momenteel een trailbroek van de decathlon (evadict) en daar passen twee flesjes van 170ml in de zijvakken op mijn heupen. Dit werkt voor mij beter dan een riem dragen. Alleen toen ik een tweede wilde bij halen, bleek het model te zijn veranderd en de zijvakken breder en minder diep te zijn geworden. Iemand een tip voor een (trail)broek waar vakken op zitten waarin twee flesjes passen? Verder heb ik een gel bij, hardlooptelefoon (creditcard formaat), rijbewijs, huisdeursleutel en twee zakdoeken (permanente loopneus). Dus, heb wel wat ruimte nodig.
@Roozzz Indrukwekkende prestatie van de misses! Mijn fraulein doet ook aan de triatlon en zwemt mij er finaal uit. Gelukkig kan ik haar lopend nog bijhouden. Het blijven mooie prestaties om te zien .
De wedstrijd die je noemt ken ik niet maar woon er om de hoek, misschien volgend jaar...
Ik pak je input over haar eten tijdens de race.
Dit najaar ga ik naar de UK voor een loopje. Ik ken de UK niet maar t schijnt glooiend te zijn. En de trail schuwt die paden vast niet. Er is een snackstand, maar toch, iets meenemen voelt fijn.
Als ik uitreken wat ik zou moeten nemen, dan kom ik op véél gelletjes. Dat trekt mijn glazuur en maag niet.
Enerzijds zoals mama altijd zegt ''Ach jongen, beter mee verlegen dan om verlegen; stop het in je tas!' maar anderzijds.. 'regenjasje, broek, handschoenen, ehbo, 2L water.. ' dan is elke reep toch ook wel zwaar erbij. En om nou rond te hollen met een hele snoepafdeling is zinloos.
Wat nemen jullie mee op de lange slowruns? x repen/gels per km? of elke 20 min iets? Gokken? Of niks mee en helemaal klem eten bij de ravitaillering. (goedkoop en een lichter trailvest).
Thanks! En herkenbaar. Zwemmen op vakantie was ook erg gezellig. In de tijd dat ik een baantje heen en weer gezwommen heb, zwemt ze minimaal het dubbele. Voor haar op tempootje rustig aan. Laat staan als er blokjes gezwommen worden.Blomminator schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:52:
Inhakend op de discussie over voeding voor/tijdens/na een loopje.
@Roozzz Indrukwekkende prestatie van de misses! Mijn fraulein doet ook aan de triatlon en zwemt mij er finaal uit. Gelukkig kan ik haar lopend nog bijhouden. Het blijven mooie prestaties om te zien .
De wedstrijd die je noemt ken ik niet maar woon er om de hoek, misschien volgend jaar...
[...]

Maar de Gelreman is een aanrader wat mij betreft. Leuk, kleinschalig en gezellig evenement. En de organisatie stond als een huis.
Lastige vraag. Het hangt er een beetje vanaf. In de vorige lange wedstrijden werkten we eigenlijk van alles naar binnen. Net een beetje waar je zin in hebt. Zowel gels/reepjes uit eigen voorraad als wat er voorhanden was bij de verzorgingsposten. Door het trage tempo hoef je (1) niet te maximaliseren qua koolhydraten want vetverbranding draagt substantieel bij en (2) kan je ook normaal vaster voedsel prima verwerken. Deze zomer liepen we een bergmarathon (vakantietochtje van 7 uur) op een lunchpakketje brood met salami, een ijsje, halve liter cola, 2 marsen en heel veel water. In dat opzicht is een lange trage tocht heel anders dan een snelle weg marathon.Wat nemen jullie mee op de lange slowruns? x repen/gels per km? of elke 20 min iets? Gokken? Of niks mee en helemaal klem eten bij de ravitaillering. (goedkoop en een lichter trailvest).
In de voorbereiding van deze triathlon hebben we ons wat meer verdiept in sportvoeding en ook veel geoefend. Wat werkt wel, wat werkt niet? Typisch neem ik voor trainingslopen (tot een uur of 3) niets mee. Maar nu dus wel ondervonden dat als ik een beetje sportdrank en elektrolyten aanvul, het een stuk soepeler blijft gaan en ook weer sneller herstel. In totaal was dat een litertje sportdrank met 72gram koolhydraten voor een duurloop van 2,5 uur (met 28 graden zon). Dus bij lange na niet aangevuld wat ik verbrand heb, maar alle beetjes helpen.
Ik mikte vroeger op iets te eten ieder half uur voor langer werk met een zeker intensiteit (zeg een trailmarathon in Nederland of de Benelux). En nam dan bijvoorbeeld SIS isotone gels (22 gram/stuk), want die zijn lekker dun en krijg ik makkelijk weg. Reguliere gels krijg ik na een uur of 6/8 niet meer naar binnen. Dan blokkeert mijn maag als het ware.
Maar met de kennis van nu denk ik dat het tijd is om een nieuwe voedingsstrategie te gaan bedenken. Ik weet nog niet helemaal hoe of wat, maar de 'moderne' sportvoeding vraagt om herbezinning. Dus ik vrees dat we gaan experimenteren de komende tijd
Lekker tempo! Wat is je doel om je duurlopen op dat relatief hogere tempo te lopen?Darkasantion schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:16:
Gisteren stond mijn langste duurloop ooit op de planning, er mochten 32Km afgelegd worden.
Ondanks gure weer toch gegaan, andere optie was de zaterdagmorgen, echter daar ook kans op natte voeten, dus gisteren maar spullen en moed verzamelt en erop uit gegaan.
Nieuwe Nike's aangedaan die slecht weer profiel en mesh hebben, dus voeten zouden wat droger moeten blijven en hoopte zo blaren te voorkomen en iets meer demping te hebben. Geen spijt van gehad, geen blaren gekregen en schoenen liepen verder ook lekker.
De eerste ~16Km gingen prima, toen thuis even snel gestopt voor snack, nieuwe bidon en (helaas) sanitaire stop. Volgende 10Km liepen ook nog lekker, hoewel het tempo en gevoel iets minder werd. Laatste 6Km waren relatief zwaar en op het einde was ik er wel klaar mee.
Vermoed dat ik alsnog iets te enthousiast ben begonnen, de regen/afkoeling iets meer vroeg van mijn lijf dan verwacht en dat ik niet helemaal mijn dag had. Vorige 30Km liepen gevoelsmatig makkelijker dan deze 32Km.
Raar maar waar, gemiddelde op deze 32Km was echter ietjes sneller dan op de 30Km, 4:24 vs 4:25 dus heb ik eigelijk niks te klagen.
Er ‘klaar mee zijn’ kan best een teken zijn dat je te weinig gedronken en/of gegeten hebt. Met dit tempo brand je sneller door je koolhydraten heen. Halverwege 1 snack klinkt als vrij weinig op 32km.
Woensdagnacht vertrokken richting schiphol voor een weekje Lissabon, dus de hele vlucht kunnen slapen ongeveer

Nou was ik bekend dat Lissabon vrij heuvelachtig is, maar hier was ik niet op voorbereid. De eerste 2km richting het bos waren ongeveer allemaal bergafwaarts. Lage hartslag met een relatief hoog tempo. Eenmaal aangekomen in het bos, bleek het meer een trailrun te zijn dan een lekker loopje door het bos. Smalle paadjes, uitstekende takken en losliggende stenen terwijl ik ook nog eens omhoog moest klimmen. Hartslag ging flink omhoog en mijn tempo dus flink naar beneden om dit te kunnen beperken Dit eindigde in een vrij steil stuk omlaag, waarna ik weer 2km mocht klimmen om bij het appartement te komen. Na 8km (ipv de beoogde 10km) maar besloten er een einde aan te breien. In totaal 150 hoogtemeters gemaakt en tempo variërend van 3:48 - 9:12 per km. Dag erna vermoeide benen en vooral bij het zwembad gelegen.
Vandaag maar gekozen om 9 rondjes om het stadion van Benfica te lopen omdat de enige vlakke route is in de buurt

Zelfs de eiwitten direct na het lopen ben ik een beetje vanaf, tenzij ik 'echt' iets gedaan heb (20k+). Wat kwark voor het slapengaan is voldoende. Afgelopen periode liep ik vrijwel alle dagen direct voor het ontbijt op alleen een shot espresso. Het hangt een beetje van het moment van de dag af, maar normaal gesproken eet of drink ik niets voor het lopen (omdat ik dan toch al heb ontbeten / geluncht / avond heb gegeten.Laurences schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:34:
Kan het gevoelsmatig niet meer eens zijn met jullie beiden. Ik liep voorheen wel grotere afstanden en verwacht dat vanaf de winter ook weer te doen. Ook toen zonder sportvoeding. Echter lees ik over eiwit dat het degelijk toegevoegde herstelwaarde heeft.
Wat betreft optimalisatie van het rennen, was ik benieuwd of inmiddels de industrie iets heeft weten toe te voegen bovenop de boterhammen. Zie het zoveel om me heen, dat ik dacht er maar eens wat meer advies over in te winnen hier
Ik neem vanaf 15km vaak wel 'iets' mee onderweg. Soms is het water met wat sportsuikers (ik heb in poedervorm Vitargo / Dextrine / Maltodextrine liggen wat makkelijk aanlengt voor in een softflask, vaak met wat zout). Kan ook zonder, maar hoe sneller ik herstel, des te sneller ben ik klaar voor een volgende training. Ook hier geldt: pas vanaf 30+ ga ik serieus aan de gang met 'echte' spullen (gel / enduro fuel).
Ik heb gisteren voor het eerst op 'echte' normale dikke hardloopschoenen gelopen. De grens is arbitrair, maar eigenlijk waren tot nu toe al mijn schoenen danwel tempo / lichte trainers, danwel superfoam carbon schoenen. Nu dus een reguliere dikke schoen met wat stabiliteitselementen en veeeel demping, voor de rustige dagen / herstelloopjes. Voelde een beetje alsof mijn NB fuelcell Elites in gewicht verdubbeld waren. Maar niet onaardig. Zal wel bij de leeftijd horen inmiddels

Was eigenlijk niet helemaal de bedoeling, echter liep ik de eerste kilometers zo lekker dat het gevoel/temp vast heb gehouden. Vorige keer tijdens de 30Km run ging het ook prima.Slickk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:39:
[...]
Lekker tempo! Wat is je doel om je duurlopen op dat relatief hogere tempo te lopen?
Er ‘klaar mee zijn’ kan best een teken zijn dat je te weinig gedronken en/of gegeten hebt. Met dit tempo brand je sneller door je koolhydraten heen. Halverwege 1 snack klinkt als vrij weinig op 32km.
Had voor de loop ook al goed gegeten en erna ook, echter wel aandachtspunt voor de volgende keer inderdaad om toch iets meer te eten om zo de laatste km's te overleven.
Meestal kan ik goed deze afstanden lopen op weinig eten, train er ook op, echter kan het soms ook net te weinig zijn qua eten
Denk dat Slicck eerder bedoelde wat je streeftijd is. Want dat tempo tijdens de duurloop was pittig.Darkasantion schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:25:
[...]
Was eigenlijk niet helemaal de bedoeling, echter liep ik de eerste kilometers zo lekker dat het gevoel/temp vast heb gehouden. Vorige keer tijdens de 30Km run ging het ook prima.
Had voor de loop ook al goed gegeten en erna ook, echter wel aandachtspunt voor de volgende keer inderdaad om toch iets meer te eten om zo de laatste km's te overleven.
Meestal kan ik goed deze afstanden lopen op weinig eten, train er ook op, echter kan het soms ook net te weinig zijn qua eten
Excuses, dan verkeerd gelezen/geïnterpreteerd. Streeftijd is sub 3 uur op de marathon en heb wel het vertrouwen dat dit mogelijk is met mijn blitse wedstrijdenschoenen, de afgelopen trainingen en wat doorzettingsvermogenHartloper schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:14:
[...]
Denk dat Slicck eerder bedoelde wat je streeftijd is. Want dat tempo tijdens de duurloop was pittig.
Altra Paradigm 6. Helemaal standaard zijn ze dus nog niet, maar 30mm zero drop is meer dan genoeg demping. Wel opvallend dat deze wat smallig aanvoelen, vooral bij de middenvoet. Het is niet meer het hele brede wat Altra eerder had, maar hun nieuwe standaardbreedte. De Vanish Carbon zijn formeel nog wat smaller, maar ondat het bovenwerk daar compleet flexibel is valt het me in die schoen minder op dan in deze.Frenz64 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:33:
out of curiosity, welke normale dikke @Rudedadude ?
In de zon (heide) erg warm maar in t bos uitstekend. Bij 14km even moe, heuvelop en zweten. En ietsje te kort ingeschat en dat je dan nog zo lullig de straat door moet en een blokje om de buren... Altijd suf!
Maar lopen is heerlijk!
Waar het vorige week nog rustig 23 km in 2 uur was, stond vandaag het volgende gepland:
7 km aan 12 per uur
3 km aan 13,5 per uur (marathontempo)
1 km aan 16 per uur
1 km uitbollen
fijne training, de eerste 4 km gingen wat te snel door mijn enthousiasme (of was het door de superschoenen ?)
ook de kms aan marathontempo gingen iets te snel 4:19 ipv 4:25
de voorlaatste km was effe knallen, 16 km/uur is 5kmtempo, dat was letterlijk naar adem happen.
Goed gevoel bij de training, ik weet niet of ik 13,5 km/uur (4:25min/km) een ganse marathon ga volhouden. Maar ik weet uit ervaring dat ik 4:31 kan volhouden, en ik heb meer kilometers gemaakt, dus we gaan ervan uit dat het lukt.
Ivm vorige marathonvoorbereidingen heb ik nu meer kilometers gelopen, vroeger was een week van meer dan 40 km een zware week, nu heb ik meerdere weken van 50+ achter de kiezen en zelfs 1 week van 66 km.
Het enige wat ik minder gedaan heb is lange stukken (tot 15 km) aan marathontempo, het was meer 2 keer 15 minuten of 3 keer 12 minuten aan dat tempo, dat is mijn enige bezorgdheid.
Conditioneel zit het snor, maar gaan mijn benen dat tempo wel meer dan 3 uur volhouden ?
De zorgen, onzekerheid en twijfels over het afgelopen schema: overduidelijk aan het taperenHartloper schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:49:
1 week voor D-day. We zitten duidelijk in de aanscherpingsfase.
Waar het vorige week nog rustig 23 km in 2 uur was, stond vandaag het volgende gepland:
7 km aan 12 per uur
1 km aan 16 per uur
1 km uitbollen
fijne training, de eerste 4 km gingen wat te snel door mijn enthousiasme (of was het door de superschoenen ?)
de voorlaatste km was effe knallen, 16 km/uur is 5kmtempo, dat was letterlijk naar adem happen.
Goed gevoel bij de training, ik weet niet of ik 13,5 km/uur (4:25min/km) een ganse marathon ga volhouden. Maar ik weet uit ervaring dat ik 4:31 kan volhouden, en ik heb meer kilometers gemaakt, dus we gaan ervan uit dat het lukt.
Ivm vorige marathonvoorbereidingen heb ik nu meer kilometers gelopen, vroeger was een week van meer dan 40 km een zware week, nu heb ik meerdere weken van 50+ achter de kiezen en zelfs 1 week van 66 km.
Het enige wat ik minder gedaan heb is lange stukken (tot 15 km) aan marathontempo, het was meer 2 keer 15 minuten of 3 keer 12 minuten aan dat tempo, dat is het mijn enige bezorgdheid.
Conditioneel zit het snor, maar gaan mijn benen dat tempo wel meer dan 3 uur volhouden ?
Die extra kilometers en je jarenlange basis gaan daar zeker wel voor zorgen. Uiteindelijk hoef je het ook maar 35 kilometer bewust mee te maken, die laatste kilometers op karakter.
Qua weersvoorspellingen ook niet verkeerd, toch? Mogelijk nog kans op regen?
Misschien een beetje offtopic maar ik gebruik de Run4Gear app op mijn galaxy watch voor intervaltrainingen, helaas kan ik de app niet meer verbinden met strava & dropbox waardoor er wat functionaliteit weg valt. is er hier een alternatief voor?
ik hoor het graag.
Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70
“Do as i say…..not as i do”
Met de afgebroken loop van woensdag in mijn achterhoofd…..een te snelle 10k slechts 2 dagen na de N70trail i.c.m. warm weer en onvoldoende voorbereiding op het gebied van rust, eten en drinken was het vandaag tijd voor;
De Grote Fraggert Stress Test
Zaterdagavond grote bak met popcorn bij de film, een grote bak met havermout, volle melk en fruit voor bedtijd. Een goede nachtrust later mijn spullen gepakt voor een kleine uitdaging. 16,5 graden……dat is andere koek.
Bidons vol…..vest gepakt…..waterzak met IsoActive gevuld…..rijbewijs en telefoon plekje in mijn vest gegeven en richting bos. Banaan in de kofferbak.
Nieuw bandje op mijn Forerunner want geel is sneller (het is geen dress-watch, Garmin

Ik begin me steeds meer zo’n stoere Trailrunner te voelen, kekke outfit, vestje, noppenschoenen…..flitsende Forerunner en gister de eerste zwarte nagel van een teen geplukt
Ok……20km voor de boeg…..warming upje als eerste en dan:
Met 7:02 van start……lekker laag in mijn hartslag en dat wist ik goed vol te houden……..4 x een parkrun…….eindtijd boeit niet.
Na 7km erin…….hhmmmmm nog “maar” 13……of 14 voor een HM….dat is 2 x 7…….3 x 7 in totaal i.p.v. 4 x 5……..dat laatste klinkt verder
Trailrunnen is sowieso uitlopen voor mij…..zonder tijdstress.
Meteen geoefend onderweg, @ 11km stoppen/plassen/drinken……@ 19km stoppen/banaan eten/drinken.
Met deze temperaturen hoefde ik een stuk minder te drinken, minder vaak maar wel wat grotere hoeveelheden, viel prima in de maag.
Uiteindelijk 21,13km……potverdriedubbeltjes….een HM in het bos.

Workout gestopt…..midden in het bos……3km genietend van het groen uitgelopen naar de wagen en onderweg rustig de laatste 200-300ml opgedronken.
Onderweg een paar keer >150bpm aangetikt….in alle gevallen een babbel met wandelaars om even te waarschuwen dat ik in aantocht was, een bedankje voor een “succes, goed bezig!” Et cetera.
Fris en fruitig bij de Fabia aangekomen nog een 500ml met IsoActive naar binnen gegooid. Volgelopen benen, stramme kuiten en merkbaar een fikse afstand in de knieën en enkels maar niks geks.
Probleemloos naar huis, bak havermout erin, wasmachine aan en douchen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bOPXhsqGUJqEk7O53ESMJ6jg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0mufV93Shja5lhldDj3Gkorp.jpg?f=user_large)

Dat is best uitdagend met een marathon over twee maanden. Dus eigenlijk komt het erop neer dat mijn eerste marathon met goede voorbereiding vrij brak verliep, dus misschien werkt het andersom dan ook wel

@Secsytime dat klinkt heel vervelend, sterkte!
@Hartloper alvast heel veel succes, ik lees heel veel herkenbare "zorgen" in de weken vooraf
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Jij hebt toch al meerdere marathons gelopen? Het is 'maar' een paar tellen/km sneller dan je PR en zoals je zelf zegt heb je meer kilometers in de benen. Met de benen moet het dan toch wel goedkomenHartloper schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:49:
7 km aan 12 per uur
1 km aan 16 per uur
1 km uitbollen
Het enige wat ik minder gedaan heb is lange stukken (tot 15 km) aan marathontempo, het was meer 2 keer 15 minuten of 3 keer 12 minuten aan dat tempo, dat is mijn enige bezorgdheid.
Mijn doel is nog iets verder weg, Eindhoven over 4 weken. Komende 2 weken loop ik 2 tune-up races (een 10K en een HM) en ga ik taperen, de km's worden dus afgebouwd en vandaag was de laatste echt lange duurloop van het trainingsblok. Er stond een loop van 3 uur op de planning, met 2u15 rustig (zone 2) en 45 min op marathon tempo. Deze loop gebruikt om zoveel mogelijk de omstandigheden van de marathon te imiteren, wedstrijd-schoenen en -outfit gedragen, gelletjes genomen op de geplande momenten en karig geweest met drinken (pakweg iedere 5km een paar slokken water of iso-drink). Wel wat vroeger vertrokken omdat het me anders te warm zou worden.
Het ging niet vanzelf vandaag, hartslag was de hele run een stuk hoger dan normaal. Het laatste deel van het rustige blok had ik grote moeite m'n HR in zone 2 te houden, ondanks dat ik het tempo wat aanpaste. In het tempo-blok schoot m'n hartslag omhoog en was zeker 10bpm hoger dan normaal. De laatste paar km op karakter uitgelopen waarbij ik m'n doeltempo van 4:08/km nog net kon vasthouden. Maar vandaag had ik niet het idee dat ik dit tempo een marathon lang zou kunnen volhouden, eerdere runs voelden veel makkelijker.
Het voelt niet alsof ik ziek aan het worden ben, dus hopelijk is het gewoon de vermoeidheid. Afgelopen week in het Sauerland geweest en daar redelijk wat uren op de MTB gemaakt. Ook een paar keer gerend en geprobeerd rustig aan te doen, maar de hoogtemeters maakten het toch pittig, als echte vlakkelander ben ik dat uiteraard totaal niet gewend. Volgende week zondag is het eerste meetmoment: een lokale 10KM (niet echt een snel parcours, maar hoop toch een degelijke tijd te lopen). Hopelijk ben ik tegen die tijd weer een beetje hersteld.
In de winkel kwam ik erachter dat mijn linkervoet een beetje overproneert. Dit is wel verklaarbaar aangezien ik best wat enkel problemen heb gehad. (Enkelband gescheurd). Nu viel het mee dus wel even anti pronatie schoenen geprobeerd, maar dat was niks. Had meteen last van beide knieën.
Na de juiste maten erbij gezocht eerst begonnen met de nieuwe Novablast. Mooie schoen, maar weet niet precies wat het was maar zat niet echt lekker. Demping is ook erg zacht. Kon er echt niet lekker op lopen. Die viel dus af.
Daarna een Brooks Ghost 14 geprobeerd. Zat al wat beter, maar ook toch het gevoel dat niet helemaal lekker liep. Dus naar de volgende.
Dit was de Nike Pegasus 39. Ondanks dat ik vroeger veel Nike schoenen heb gehad zat deze echt niet lekker. Demping vrij stug en omsloten mijn voet niet lekker.
Ik had nog de Asics glideride 3 op mijn lijstje staan maar die hadden ze niet in mijn maat. Dus toen de Asics Nimbus 24 geprobeerd. Bij het aantrekken voelde het al meteen goed. Schoen zat lekker en demping was prettig om stuk te lopen.
Daarna nog even de cumulus geprobeerd, maar dat is toch net iets minder.
Ben er wel uit dat het de nimbus 24 gaat worden.
Heb ze niet meteen meegenomen want waren een beetje duur in deze winkel. Hanteren de adviesprijs. Verschil met internet scheelt €50,00 dus dan koop ik ze daar wel. Twijfel alleen nog over de kleur.
Wordt ook wel tijd want oude schoenen beginnen aardig op te raken.
Vanavond heb ik flespompoen met parelgort, pompoenpitjes, granaatappelpitjes, waterkers en feta gemaakt
Als toetje een rode grapefruit en een kiwi.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0T6lcOSvTeaINYj10pEQJiS9.jpg?f=user_large)
Ik zag in een filmpje van UTMBrenners van Team The North Face dat die bij de stops hele stukken zoete aardappel naar binnen happen, dat zag er in elk geval makkelijk en voedzaam uit. Knalvol koolhydraten zonder zetmeel zoals gewone aardappels
De banaan vanmiddag beviel prima, maar die aardappel ga ik ook eens proberen.
Weer ziet er goed uit: bewolkt, geen regen, 15 graden. Nagenoeg ideaal dus.Slickk schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:34:
[...]
De zorgen, onzekerheid en twijfels over het afgelopen schema: overduidelijk aan het taperen![]()
Die extra kilometers en je jarenlange basis gaan daar zeker wel voor zorgen. Uiteindelijk hoef je het ook maar 35 kilometer bewust mee te maken, die laatste kilometers op karakter.
Qua weersvoorspellingen ook niet verkeerd, toch? Mogelijk nog kans op regen?
Gaat marathon nummer 11 worden. Het is 'maar' 6 seconden/km sneller, of van 13,3 km/uur naar 13,5 km/uur.Slupor schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:57:
[...]
Jij hebt toch al meerdere marathons gelopen? Het is 'maar' een paar tellen/km sneller dan je PR en zoals je zelf zegt heb je meer kilometers in de benen. Met de benen moet het dan toch wel goedkomen. Succes volgende week!
...
Maar zo kan je altijd zeggen, het is maar ietsje sneller. Ergens houdt het op en stopt de progressie.
We zien wel waar het schip strandt. Ik heb een loopmaatje mee die in Rotterdam 2:58 liep, nu iets minder getraind is, en samen met mij op 3:06 wil starten. Ik zal hem alleen wat moeten intomen want de eerste kms wil hij nogal eens onstuimig zijn
En voor de eerste keer fietst mevrouw Hartloper mee met bevoorrading, benieuwd hoe dat gaat uitdraaien.
Wat je training betreft, Slupor, dat stijgen van de hartslag bij een lange duurloop heet cardiac drift. De redenen hiervoor zijn niet helemaal gekend, men vermoedt dat oa stijging van de lichaamstemperatuur en deshydratatie een rol spelen.
En je had echt niet veel gedronken, toch ?
Persoonlijke bevoorrading klinkt wel ideaalHartloper schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:51:
[...]
Wat je training betreft, Slupor, dat stijgen van de hartslag bij een lange duurloop heet cardiac drift. De redenen hiervoor zijn niet helemaal gekend, men vermoedt dat oa stijging van de lichaamstemperatuur en deshydratatie een rol spelen.
En je had echt niet veel gedronken, toch ?
Ik ben indd bekend met de term cardiac drift. Dit effect zie ik eigenlijk altijd wel bij m'n langere lopen, soms wat meer dan anders. Alleen was m'n hartslag nu al vanaf de eerste kilometers fors hoger (zo'n 5 bpm) dan bij eerdere duurlopen, terwijl m'n tempo vergelijkbaar was.
Klopt, tijdens deze loop niet veel gedronken, zal max zo'n 0,6L zijn geweest. Dit omdat het met de bekertjes tijdens de marathon ook niet zal lukken veel meer te drinken. Voor de loop uiteraard wel voldoende gedronken. Over het algemeen kan ik vrij goed met weinig drinken omgaan, dit was ook niet (veel) minder dan ik normaal drink tijdens lopen van >2,5 uur.
Ik wijt het dan toch aan (een combinatie van) vermoeidheid/vorm van de dag/de hoge luchtvochtigheid.
In het filmpje bij dit artikel zie je me nog vrolijk door het beeld rennen op de top van het uitzichtpunt in de buurt van de duivelsberg. Het was toen net weer zo'n beetje droog, maar ik was nog volledig doorweekt.
https://www.gld.nl/sport/...ditie-zevenheuvelen-trail
Wat een dag om te lopen. Windstil, niet te warm. Dacht ik. De 2 kilometer met mijn zoon gingen nog wel. We liepen niet heel hard, de afstand was niet heel spannend. Dus van 13.00 tot de 14,31 minuten daarna ging het best aardig. Zoon had zijn medaille, ik had nog tot 15.15 om klaar te zijn voor de 10 kilometer. Wat water, halve gevulde koek, daarna trakteerde de oudste ons op een ijsje. En ze hadden Malaga, dus nog even wat alcohol erin voor de wedstrijdGSX-MAN schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:31:
Aankomende zondag is de Sluizenloop in mijn dorp, Nieuwegein. Na jaren niet meegedaan te hebben heb ik me voor de 10 km ingeschreven. En vandaag voor de 2, omdat onze jongste (9) ook mee wil doen. Daar liep ik vanavond ongetraind de 2 km mee in 13.22. Doet 'ie goed.

De 10 gingen niet vanzelf. Het was niet heet, maar wel behoorlijk warm. En dat er geen wind stond, werd tijdens de loop in de volle zon best een ding. Het parcours bestond uit twee lussen van een kilometer rondom de sluis in Vreeswijk (de 1 en 2 kilometer worden daar gehouden), die ik dus al 2 keer gelopen had met de jongste. Daarna volgden 2 lussen van 4 kilometer tot de finish. In totaal kwam je op de 10 kilometer dus 4 keer over start/finish, vijf als je de start meetelt. Leuk voor het publiek, maar mijn voorkeur gaat uit naar een parcours zonder lussen.
Na de twee lussen om de sluis gingen we linksaf de Lekdijk op. Nergens schaduw, geen wind, maar wel een mooie omgeving. Als je ernaar zou kijken. Ik zat in mijn eigen bubbel van tempo vasthouden, lijnen kiezen en zonder domme versnellingen inhalen waar mogelijk. En dan moest ik nog bijna 8 kilometer

Rond de 4 kilometer begon het idee op te komen dat ik misschien wel een stukje moest wandelen. Het leek allemaal best pittig. Maar dan ga je analyseren waarin het probleem zit. Was de hartslag te hoog? Nee. Pijn in de benen? Nee? Zit het dan tussen de oren? Ja, doorlopen watje. Ter hoogte van de Beatrixsluizen liep het pad omlaag, waar ik alweer een paar mensen kon passeren. Intussen werd ik ook gepasseerd door de echt snelle lopers, natuurlijk. Terug richting Vreeswijk, over een stukje bedrijventerrein en door wat woonwijken. Zwaaien naar bekenden, verder tempo vasthouden en naar de eigen muziek luisteren. matige playlist, overigens. Net samengesteld, maar nog niet volkomen tevreden. Terug op start/finish zat ik nog in het beoogde tempo, nog één lus van 4 kilometer te gaan. Van die laatste lus weet ik eigenlijk niet hoe ik 'm volgehouden heb. Gewoon doorbuffelen in het ingezette tempo en niet teveel laten liggen. En het tempo was goed genoeg om nog tot op het laatst mensen te passeren.
Ik was niet helemaal tevreden over de Garmin, hij gaf toch een paar honderd meter te weinig aan op de finish. Maar ik was wel tevreden met mijn tijd: 52:32, voor mij een wedstrijd-PR op de 10 kilometer.
:strip_exif()/f/image/5EkKA0H6qcDV44ZzpzLlgbLp.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ik zit de playlist nog een keer na te luisteren. Het lag niet aan de playlist, ik had het gewoon zwaar.
[ Voor 6% gewijzigd door GSX-MAN op 12-09-2022 08:43 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Klinkt goed, met name bewolkt is voor de gevoelstemperatuur wel fijn. 10 graden met zon kan een stuk warmer aanvoelen bijvoorbeeld.Hartloper schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:37:
[...]
Weer ziet er goed uit: bewolkt, geen regen, 15 graden. Nagenoeg ideaal dus.
De schoenen bevallen goed dus? Volgens mij heb ik dezelfde, de Tokyo editie (wit met roze zoals je laatst noemde).
Vreemd genoeg twee dagen later wat grieperig gevoel; alsof er koorts aan zit te komen. Overdag wat geslapen en vanavond na paar dagen niks weer 10km gelopen waarin niks aan de hand was. Dit had ik een paar weken geleden na een langere duurloop ook. Ik eet en drink goed, laag looptempo/hartslag, temperatuur is ook geen factor meer, dus weet niet waar het aan ligt. Alsof de weerstand in m’n lichaam tijdelijk ff op z’n gat ligt.
Enige wat het kan zijn is slaaptekort door jongere kinderen (1 maand + 1 van anderhalf) en daardoor de lange dagen, maar eerlijk gezegd krijg ik vooral positieve mentale energie van ze en voel ik die vermoeidheid niet zo. Het hoort erbij.
Komende week kijken of het tijd-technisch lukt om weer een lange loop te doen en afwachten wat het effect is. Hopelijk blijft het bij toeval.
@Fraggert Als je nog recepten wil voor muffins of pannenkoeken met zoete aardappel; die heb ik wel! Bij ultra’s hoor je wel vaker dat gekookte aardappelen met zout een goeie is. Ik vind het zelf vooral een gezondere snack/beloning
[ Voor 17% gewijzigd door Slickk op 11-09-2022 23:07 ]
Ha, de Sluizenloop! En ik herken gewoon je gezicht van vanmiddag. Het was inderdaad warm en het ijs (na afloop voor mij) was lekker! Een leuke kleine loop. Mijn eerste wedstrijd sinds 3 jaar. 3,5 minuut langzamer geworden
Ik gaf je heel snel een duim vanwege de eerste enthousiaste zinnen. Toen ik doorlas en zag je langzamer was geworden voelde de duim weer ongepast.Highland schreef op maandag 12 september 2022 @ 00:32:
[...]
Ha, de Sluizenloop! En ik herken gewoon je gezicht van vanmiddag. Het was inderdaad warm en het ijs (na afloop voor mij) was lekker! Een leuke kleine loop. Mijn eerste wedstrijd sinds 3 jaar. 3,5 minuut langzamer geworden
Maar daar is ie niet voor.
Balen, maar 1 minuut per jaar is niet echt verval toch. Dat is niet zo gek nog.
O dat verval is vooral door het drie jaar lang niet lopen van wedstrijden. De conditie is prima maar voor de wedstrijdhardheid moet je toch vaker een wedstrijd lopen. Begin november is er weer een kans: de Startbaanrun. Kijken wat er dan in het vat zit!Blomminator schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:04:
[...]
Ik gaf je heel snel een duim vanwege de eerste enthousiaste zinnen. Toen ik doorlas en zag je langzamer was geworden voelde de duim weer ongepast.
@ 11k stopppen/plassen/drinken
@ 19k stoppen/banaan/drinken
https://connect.garmin.co...4593439?share_unique_id=8
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6QBtU9EynsligtsDOh0nWF4s.jpg?f=user_large)
is een miminiminininiimalistisch vestje niks voor jouw?Maandag1987 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:40:Nog een vraag aan jullie. Ik draag momenteel een trailbroek van de decathlon (evadict) en daar passen twee flesjes van 170ml in de zijvakken op mijn heupen. Dit werkt voor mij beter dan een riem dragen. Alleen toen ik een tweede wilde bij halen, bleek het model te zijn veranderd en de zijvakken breder en minder diep te zijn geworden. Iemand een tip voor een (trail)broek waar vakken op zitten waarin twee flesjes passen? Verder heb ik een gel bij, hardlooptelefoon (creditcard formaat), rijbewijs, huisdeursleutel en twee zakdoeken (permanente loopneus). Dus, heb wel wat ruimte nodig.
Dan heb je meteen een vrije keuze in broeken als daar geen zakken meer op hoeven te zitten. Meer keuze, dus ook wat aanbiedingen betreft en je winter en zomerbroek hoeven ook niet hetzelfde te zijn.
Drinkslang is allicht ook wat fijner dan flesjes pakken?
Ik als Anglofiel kun je zeggen dat het terrein in de UK vele malen bruter kan zijn dan die hele N70trailBlomminator schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:52:
Dit najaar ga ik naar de UK voor een loopje. Ik ken de UK niet maar t schijnt glooiend te zijn. En de trail schuwt die paden vast niet. Er is een snackstand, maar toch, iets meenemen voelt fijn.
Wat nemen jullie mee op de lange slowruns? x repen/gels per km? of elke 20 min iets? Gokken? Of niks mee en helemaal klem eten bij de ravitaillering. (goedkoop en een lichter trailvest).

welke trail ga je doen?
.
.
.
For what it is worth als beginner zijnde:
Gister geoefend met een banaan.....Gister tijdens mijn HM heb ik een banaan gegeten, water gedronken en weer gaan rennen. Dat beviel prima, totaal geen last.
Daarbij gebruik ik deze in mijn bladder met 1,2 lt water https://www.powerbar.eu/en_INT/isoactive/24712203
Bij de 24km Alfa Bear neem ik mijn 2 softflasks ook nog mee......daar doe ik gewoon water in.
Bij mijn bestelling nieuwe sokken laat ik 3 Torq gelletjes meekomen om eens te proberen. Mijn lijf kennende kan ik na een uur prima iets eten, dan merk ik al wel dat ik honger krijg, ook zwaar afhankelijk van het tijdstip, dat speelt ook een rol. Gister liep ik namelijk vol in mijn lunchtijd....tussen 11.00 en 13:30 ofzo.
wauw wat een gave prestaties die jullie samen doen, wat leuk om te lezenRoozzz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:37:
[...]
Maar met de kennis van nu denk ik dat het tijd is om een nieuwe voedingsstrategie te gaan bedenken. Ik weet nog niet helemaal hoe of wat, maar de 'moderne' sportvoeding vraagt om herbezinning. Dus ik vrees dat we gaan experimenteren de komende tijd
@ experimenteren; leuk....we houden ons hier aanbevolen voor je bevindingen.
Rule #1. Nothing new on raceday!Roozzz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:39:
Oh en sportvoeding nemen bij de verzorgingspost kan prima. Maar ik raad je wel aan om die van te voren een keer geprobeerd te hebben. Soms zit daar toch ranzige meuk bij
of neem jij de gok en heb je (nog) geen nare ervaringen nog gehad met onbekend spul dat écht verkeerd viel?
ik heb een hele sterke maag en tolereer echt heel veel maar tijdens een loodzware trail is natuurlijk heel wat anders dan als vegetariër een keer een bord vol braadworst, sparribs en hambo's tijdens een buurtBBQ
ik weet niet of een Apple Watch net zo goed meet als het gemiddelde Garmin of Polar horloge, daar zou je eens naar kunnen kijken.Redcoil schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:49:
Edit: mijn hartslag wordt overigens gemeten door mijn Apple Watch, dat lijkt me ook niet de meest zuivere manier van meten. Wellicht kan ik beter iets van zo'n hartslagband aanschaffen/gebruiken daarvoor?
Een hartslagband vind ik uitermate vervelend zitten, ook al registreert zo'n ding een stuk beter, ik vind het helemaal niks...maar misschien moet ik gewoon langer wennen. In de sportschool met cardio op de loopband mee gelopen
Secsytime schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:56:
Gister foto's laten maken, geen stressfractuur! Hopelijk kan ik met 2 weken rust Berlijn lopen als lange duurloop.

Mooie schoenen......Altra's vind ik er altijd erg gaaf uit zien

Ik ken Runalyze niet...maar zet er even bij over wat voor verschil je het hebt..seconden..minuten?Niku schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:27:
Hoe accuraat is de prognose van Runalyze bij jullie? Ik liep gisteren tijdens een 10k training een 5k die sneller is dan de prognose.
Kijk, weer lekker genoten dusTotrail schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:22:
Vanochtend vroeg de mist in (letterlijk) voor een 30km rustige duurloop. Tempo dus een heel stuk lager dan vorige week en het ging prima vandaag. Het was dan ook een heel stuk koeler
Ik begon met een heerlijke 16,5 graad..maar het werdt al snel 22 graden......niks te heet gezien de afgelopen weken maar de benauwdheid door de vochtige lucht was wel goed te merken.Blomminator schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:29:
Vanmorgen beetje uitgeslapen en een rustige duurloop. Eerste 8 met de Fraulein mee. Lekker rustig tempo. Zij naar huis en daarna zelf nog 12 doorgesukkeld.
In de zon (heide) erg warm maar in t bos uitstekend. Bij 14km even moe, heuvelop en zweten. En ietsje te kort ingeschat en dat je dan nog zo lullig de straat door moet en een blokje om de buren... Altijd suf!
Maar lopen is heerlijk!
mooie cijfers zeg, wat zitten hier een hoop lui die toch onvoorstelbaar hard en lang kunnen lopenHartloper schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:49:
7 km aan 12 per uur
1 km aan 16 per uur
1 km uitbollen
Welkom terug en succes met het herstelArjan90 schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:17:
Ik zal mijn gezicht hier ook weer eens laten zienLekker de zomer ingegaan, maar voor de zomer al wel last van de aanhechting van mijn hak richting de middenvoet. Tijdens de vakantie mijn loopjes lekker doorgelopen, maar nog steeds gevoelig en leek wat gevoeliger te worden. Veel 's ochtends vroeg gelopen in verband met de warmte, maar na de vakantie toch even langs de fysio omdat het veel pijnlijker was. Met wat oefeningen naar huis gestuurd en de opdracht om de trigger niet meer op te zoeken. Het gaat nu beter, maar veel verder dan 13 a 14km kan ik niet gaan.
Verstandige keuze om even te laten adviserenHighfive95 schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:31:
Vandaag maar eens naar de winkel gegaan om wat hardloopschoenen te passen.
Ben er wel uit dat het de nimbus 24 gaat worden.
WTF........11 kleuren om te kiezen maar liefst

https://www.asics.com/nl/...A2-24/p/1011B359-800.html
Dat doet Asics lekker zeg......weet je al welke kleur het wordt?
Das een bekend stukje trail...daar gaat de N70trail ook overheenRudedadude schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:10:
Die zevenheuvelentrail van gisteren viel lang niet tegen. Ja veel hoogtemeters, ja 42km, ja een complete wolkbreuk en kilometers lang tot aan je enkels door het water en soms diepere plassen. Maar het was leuk om weer eens die afstand te lopen. Uiteindelijk ruim 3:45 over gedaan en negende geworden.
In het filmpje bij dit artikel zie je me nog vrolijk door het beeld rennen op de top van het uitzichtpunt in de buurt van de duivelsberg. Het was toen net weer zo'n beetje droog, maar ik was nog volledig doorweekt.
https://www.gld.nl/sport/...ditie-zevenheuvelen-trail
knap gedaan joh, 42km trail in minder dan 4 uur.......over zulke paden
Hoppa...een tijd die stoere baard waardigGSX-MAN schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:51:
Ik was niet helemaal tevreden over de Garmin, hij gaf toch een paar honderd meter te weinig aan op de finish. Maar ik was wel tevreden met mijn tijd: 52:32, voor mij een wedstrijd-PR op de 10 kilometer.
Ja, leuk, superbedanktSlickk schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:03:
@Fraggert Als je nog recepten wil voor muffins of pannenkoeken met zoete aardappel; die heb ik wel! Bij ultra’s hoor je wel vaker dat gekookte aardappelen met zout een goeie is. Ik vind het zelf vooral een gezondere snack/beloning
Zoete aardappel is ook een makkelijke om dagelijks wat meer groente te pakken. Ik heb naar het werk afwisselend een bakje met wortelen of tomaten mee bijvoorbeeld. Meer afwisseling is nooit weg.
het was een "belevings" run in het kader van operation market garden en herinneren van de 2e wereld oorlog. Iedere deelnemer kreeg op zijn start nummer naast zijn eigen naam ook een naam van een gevallen soldaat en een klein houten kruisje mee. halverwege de trail was een begraafplaats waar je dit kruisje kon plaatsen op het graf van de soldaat waarvoor jij liep. Dit was wel een mooi gebaar.
de trail zelf was minder zwaar dan verwacht. (18km meegedaan). er zaten nog wel wat verharde stukken tussen om bij de begraafplaats en andere ww2 memorial plekken te kunnen aandoen. Er was geen tijdsregistratie en je ziet dat er heel veel minder geoefende lopers mee deden.
Het starten (vanaf papendal) gebeurde in groepjes van +/- 50 lopers om de 3-5 minuten. Ik zat in het 5e of 6e groepje en ik haalde na 1 km al mensen uit het vorige groepje in terwijl ik echt niet heel snel ging (5:25 per km gemiddeld). ook kwam ik na een kilometer of 5 al wandelende mensen tegen.
Het was voor mij de 2e trail ever en smaakt wel naar meer. nu eens kijken welke de volgende kan zijn en past in de drukke planning.
op naar volgend weekend de dam tot dam loop
Zou in eerste instantie met de kleine in de buggy lopen, echter was vrouwlief onverwacht thuis dus kon alleen de hort op.
Ervoor gekozen de 10Km te lopen met de nieuwe wedstrijd-schoenen, nog een beetje inlopen/wennen en ook gewoon de nieuwsgierigheid wat ik ermee kan op 10Km.
Vol goede moed vertrokken en het tempo lag uiteraard hoog. Niet helemaal voluit gegaan, het was uiteindelijk een training en voelde me ook niet 100%, echter na 37min had ik de 10Km afgelegd. Nieuw PR en dat tijdens een training
Deze en komende week wat minder duur-kilometers waarna er dan een lang loopje van 34Km op de planning staat voordat we gaan tapperen naar de wedstrijd.
wauw........daar wordt ik wel even stil van.Crysania schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:14:
Dit weekend mee gedaan met de Airborne Freedom Trail in Arnhem.
het was een "belevings" run in het kader van operation market garden en herinneren van de 2e wereld oorlog. Iedere deelnemer kreeg op zijn start nummer naast zijn eigen naam ook een naam van een gevallen soldaat en een klein houten kruisje mee. halverwege de trail was een begraafplaats waar je dit kruisje kon plaatsen op het graf van de soldaat waarvoor jij liep. Dit was wel een mooi gebaar.
Ik heb de Airborne mars gelopen met mijn Natres-groep en in het defilé gestaan in vol ornaat. Dat was erg indrukwekkend om mee te maken met al die veteranen.
nice, weer een verslaafde erbijCrysania schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:14:
Het was voor mij de 2e trail ever en smaakt wel naar meer. nu eens kijken welke de volgende kan zijn en past in de drukke planning.
Ik heb deze in elk geval in de agenda staan:
17-09-2022 Posbank Trailrun
09-10-2022 Trailrun Hoge Veluwe Loop
13-11-2022 Alfa Bear Trail
De gemeente belde....of je ff de straatklinkers terug in het verband wilt tikken op die routeDarkasantion schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:15:
Vol goede moed vertrokken en het tempo lag uiteraard hoog. Niet helemaal voluit gegaan, het was uiteindelijk een training en voelde me ook niet 100%, echter na 37min had ik de 10Km afgelegd. Nieuw PR en dat tijdens een training. Erna nog 15 minuten uitgelopen en toen voldaan thuis gekomen.
Heerlijk een km of 10 gelopen over een prima uitgepijlde route, al kon ik wel merken dat de benen nog wat moe waren van de autorit gisteren.
De laatste paar kilometer boden nog een paar pittige heuveltjes, goede training voor 13 november. Merk meteen weer dat het toch wel anders is dan alleen maar vlak lopen.. Maar we gaan met een goed gevoel 1,5 dag conferentie tegemoet.
Lekker man, lopen in Scandinavië. Afgelopen zomer in Noorwegen was ook top.sebasd schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:57:
Als je dan toch een paar dagen in Zweden bent en wat tijd over hebt, waarom dan niet even het bos in..
Heerlijk een km of 10 gelopen over een prima uitgepijlde route, al kon ik wel merken dat de benen nog wat moe waren van de autorit gisteren.
De laatste paar kilometer boden nog een paar pittige heuveltjes, goede training voor 13 november. Merk meteen weer dat het toch wel anders is dan alleen maar vlak lopen.. Maar we gaan met een goed gevoel 1,5 dag conferentie tegemoet.
Onze volgende trip is naar de Eifel in de herfstvakantie. Toch ook proberen één of twee loopjes in te plannen.
Slecht idee... Hoe laat?
Vanochtend even 20 minuten rijden vanaf het hotel (het grote voordeel van met de auto gaan is dat je ter plaatse overal naar toe kunt) en ik stond midden in het Zweedse bos voor een rondje. Helemaal goed.
Als ik hier nog eens kom is er ook nog een ronde van 17km
Ben maar heel klein beetje jaloers op dat uitzicht en die omgevingGSX-MAN schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit soort plekken, die hebben we in Nederland niet. Wel andere hele mooie natuur gelukkig, maar ik kom toch ook heel graag in de bergen.
Er zijn zoveel workouts en opties beschikbaar. Sommige focussen puur op snelheid, andere juist op het verhogen van de lactaatdrempel et cetera. Het lijkt mij mooi om een inkijkje te krijgen in jullie favoriete workouts en waarom jullie deze zo graag lopen. Misschien kunnen we wel een mooi lijstje maken om aan de TS toe te voegen
Ter illustratie trap ik af met de workout die iedereen zou moeten kennen (en doen!) of je nu net klaar bent met je C25k of 100km in de week loopt.
Workout van de maand
September 2022: Strides
Hoe ziet de training eruit?Strides zijn korte versnellingen van 20 seconden naar 90-95% van je topsnelheid en dan weer rustig afremmen. Het gaat hier om gecontroleerd hard hardlopen. Het is dus géén sprint! Probeer hierbij je pas te verlengen en niet alleen je cadans te verhogen. Plaatje ter illustratie:

Mijn go to Strides-workout is:
- 15 minuten inlopen/opwarmen
- 10x20seconden hard, met 45 seconden rust (dribbel)
- ten minste 10 minuten cooldown
Wat levert het op?
Strides bevorderen de loophouding en loopefficiëntie, zonder grote impact. Ze zijn daarmee ideaal om snelheids-/intervaltraining (weer) te introduceren. Maar ook om de spieren los te maken na een rustige loop of om te gebruiken in de warming-up voor een wedstrijd.
Voor wie is deze workout geschikt?
Iedereen die een half uur comfortabel kan hardlopen. Een bovengrens is er in mijn beleving niet. Olympiërs lopen ook strides.
Zijn er varianten?
Ja, je kan eindeloos variëren. Hier schets ik hem als workout an sich. Je zou ook kunnen kiezen om 4-6 strides na een rustige duurloop toe te voegen om de boel weer even uit te strekken. Een andere optie is om een aantal (4-6) bij het inlopen voor een wedstrijd op te nemen.
De rust kan je eventueel ook wandelen of verlengen tot een minuut of twee. Een aerobe prikkel is niet het doel, dus de rust harder lopen heeft weinig toegevoegde waarde.
Waarom favoriet?
Tijdens strides loop ik tempo's waar ik in wedstrijden van kan dromen. Heerlijk gevoel om zo snel te lopen, zonder dat je er echt moe van wordt. Met als bonus positieve effecten op mijn loopefficiëntie
En nu allemaal naar buiten om deze uit te proberen en laat vooral even weten hoe het ging en wat je ervan vond. Dan maak je kans om voor volgende maand je eigen workout te mogen aandragen
Da's alweer een paar maanden geleden, maar wie weet waar we volgend jaar lopen. Het schijnt dat de rest van het gezin naar een Grieks eiland wil. Lekker op tijd naar bed en 's morgens voor het ontbijt een rondje door de heuvels kan ook heerlijk zijn.Darkasantion schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:43:
[...]
Ben maar heel klein beetje jaloers op dat uitzicht en die omgeving! Geniet ervan en fijne vakantie en kilometers toegewenst,
Slecht idee... Hoe laat?
Thanks voor je reactie. Ik heb van het weekend een Polar H10 band besteld om het toch wat nauwkeuriger te meten. Afgelopen weekend heb ik een duurloop van 25km gedaan, waar ik weer vrij lang vrij hoog in m'n zones zat:Fraggert schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:06:
[...]
ik weet niet of een Apple Watch net zo goed meet als het gemiddelde Garmin of Polar horloge, daar zou je eens naar kunnen kijken.
Een hartslagband vind ik uitermate vervelend zitten, ook al registreert zo'n ding een stuk beter, ik vind het helemaal niks...maar misschien moet ik gewoon langer wennen. In de sportschool met cardio op de loopband mee gelopen
/f/image/W1aw7F7nGYll6ksDS33K42E2.png?f=fotoalbum_medium)
Had stom genoeg geen eten/gels meegenomen. Aan het eind dus behoorlijk honger en heb wat stukjes gelopen. Pas daar zie je mijn hartslag weer af en toe naar zone 3 gaan...
¯\_(ツ)_/¯
Op tempo loopjes of duurlopen neem ik meestal een gelletje ergens halverwege de loop (ergens na de 25 min - 30 min), wellicht dit ook voor de langzame loopjes introduceren, of wellicht een beetje sportpoeder in mijn flasks doen.
Ik moet mij hoe dan ook eens wat verder verdiepen in sportvoeding. wellicht eens om te proberen maar hoe is jullie ervaring met dit soort pakketten; https://www.isostar.nl/runners-volume.html ?
Gebruikt de heft en de rest blijft in de kast liggen?
Ik zag wel andere lopers met trailvesten en waterzakken bij de start, toen begon ik wel een beetje te twijfelen. Maar goed, als ik wel water meeneem heb ik achteraf maar een beetje gedronken en sta ik na de finish de rest weg te werken. En qua gels zou ik er dan eentje voor de start en eentje halverwege kunnen nemen, maar of dat echt verschil maakt... Ik ben een dikke oude gast, ik heb altijd het gevoel dat dat soort zaken alleen uitmaken als je een topfitte twintiger bent.
Slecht idee... Hoe laat?
Daar kwam het bij mij wel op neer. Laatst een paar van die pakketten weggegooid vanwege een jaar of 5 over de datum. Het hongergevoel nam bij mij af naarmate ik vaker en langer ging lopen. Het verschuift ook. Op een gegeven moment wist ik zeker dat ik voor een training van 1,5 uur echt na een uur moest eten. Maar toen ik voor de marathon ging trainen en vaker langere duurtrainingen ging lopen, bleek het hongergevoel toch flink op te schuiven. Tegenwoordig neem ik voor trainingsloopjes van max 1,5 uur nooit meer wat te eten mee.Dazzler2120 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:07:
Ik moet mij hoe dan ook eens wat verder verdiepen in sportvoeding. wellicht eens om te proberen maar hoe is jullie ervaring met dit soort pakketten; https://www.isostar.nl/runners-volume.html ?
Dat is geen pleidooi om maar niks te eten, maar meer een pleidooi om je lijf te laten wennen aan het lopen op vetverbranding. Op de energie van één gram lichaamsvet kun je ver lopen! Dat wennen kan trouwens zo maar een jaar duren. Bij intensievere loopjes of loopjes langer dan 1,5 uur is eten wel verstandig.
* GSX-MAN gaat nu op weg naar Nepal, met alleen wat water.Highland schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:18:
[...]
Op de energie van één gram lichaamsvet kun je ver lopen!
Slecht idee... Hoe laat?
Leuk die strides......ga ik eens proberen
dat is wat laagdrempeliger dan zo'n intervaltraining met piepjes en weetikwat allemaal.
Ik neem aan dat je dan in HZ5 je strides doet?
ik heb wat moeite me weer te conformeren aan een schema

Tijde voor een marathonschema.
met die 6min/km tik ik ook zo die BPM's aan hoor.........dan loop ik een heel eind al in HZ4 en schiet tijdens een trail dan acuut bij de eerste de beste trap of stijging HZ5 in.Redcoil schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:05:
Thanks voor je reactie. Ik heb van het weekend een Polar H10 band besteld om het toch wat nauwkeuriger te meten. Afgelopen weekend heb ik een duurloop van 25km gedaan, waar ik weer vrij lang vrij hoog in m'n zones zat:
[Afbeelding]
Had stom genoeg geen eten/gels meegenomen. Aan het eind dus behoorlijk honger en heb wat stukjes gelopen. Pas daar zie je mijn hartslag weer af en toe naar zone 3 gaan...Loop ik dan gewoon boven m'n vermogen? Eerst maar eens kijken wat er uit de metingen met die Polar komt. Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik het tempo niet vol kan houden ofzo (als ik m'n energie aan zou vullen...
).
Tijdens lopen tot een uur nam ik niks mee, muv water. Langere lopen zoals zondag (2h:32min) dan water met IsoActive van PowerBar (Lemon, erg lekker).
En bijna aan het einde een banaan.
Aangezien je 25km al rent ben je geen echte beginner, wat train je nog meer? Ik merk nu heel langzaam dat mijn hartslag wat lager blijft, maar dit opbouwen kost gewoon een hoop tijd en vele kilometers.
Op een licht ontbijt kan ik echt niet een uur rennen hoor. (wat is licht voor jou?)........Dazzler2120 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:07:
Afgelopen zondag voor het eerst een uur gelopen! Op rustig tempo weliswaar, maar de duur wordt steeds verder opgebouwd. Benen waren wel nog een stukkie vermoeid van de tempoloop van vrijdag, maar lekker de Trailschoenen gedaan en een uurtje het bos in. Ik merkte tijdens de loop wel dat ik een 'leeg' gevoel had tegen het einde van de loop, iets wat denk ik te wijten is aan voeding. Ik had licht ontbeten, wel een gelletje bij - niet ingenomen.
Op tempo loopjes of duurlopen neem ik meestal een gelletje ergens halverwege de loop (ergens na de 25 min - 30 min), wellicht dit ook voor de langzame loopjes introduceren, of wellicht een beetje sportpoeder in mijn flasks doen.
mijn ontbijt banaan, 90 gram havermout, (haver)melk, appel, handje bosbessen, 2 koppen koffie en als ik ga rennen dan zit er ook minstens al een liter water in sinds wakker worden. Na een uur is dat ontbijt al echt wel pleite hoor....dan hik ik al tegen hongerklop aan
Zo'n complete set komt bij mij over als een Kerstpakket, er zit een hoop in..maar niet alles is wat je écht wilt
Te beginnen is as zondag de Maasheggenloop in Groeningen/Vierlingsbeek. Er zijn diverse afstanden (5km, 10km, 21km) maar ik doe mee met de 10km. Afgelopen zaterdag de laatste trainingsronde gedaan (https://connect.garmin.com/modern/activity/9576795582). Ik hoop rond de 5 min/km gemiddeld te kunnen rennen, hopend dat ik me licht kan optrekken aan andere renners. Mijn grootste valkuil is te snel beginnen en daardoor zijsteken te krijgen die ik dan tijdens het rennen weer onder controle moet krijgen.
In oktober doe ik mee aan de Amsterdam Marathon. Dat klinkt heel stoer maar ik heb ingeschreven voor de 8km. Het bedrijf waar ik werk heeft toegang tot de Hospitality ruimte als VIPs en de route gaat door een mooi stuk Amsterdam. Extra gaaf dus. Mijn vrouw mag ook mee en we plakken er een overnachting in Amsterdam aan vast met zn tweetjes.
In november staat de zevenheuvelennacht op de agenda. Dat is een 7km rondje bij Nijmegen. Het is letterlijk in de avond dus daarom weer een andere dimensie.
Na de 10km as zondag ga ik specifiek trainen voor de 8km (kortere afstand dus hoger tempo) en na de 8km trainen voor de 7km (idem dito).
Ugh, ik baal! Schoenen in de winkel gepast en getest (op zo'n teststrip met sensoren). Toen liepen ze lekker. Ik heb ze van de week binnen gehad en twee keer gelopen, maar ik had tijdens en erna last van mijn knieën, enkel en schenen. Daarvoor nog nooit last van gehad. Het lijkt wel alsof de schoen net een tikje te klein is (mijn grote teen zit precies tegen de schoen aan). Kan een schoen die net te klein is deze klachten veroorzaken of is het toch niet de goede schoen voor me?Mog schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:28:
Vandaag mijn 50e hardloopsessie gehad. Ik heb nog nooit zoveel gelopen in een jaar tijd. Ik had mezelf beloofd dat ik nieuwe schoenen mocht uitkiezen als ik de 50 sessies zou passeren. Dus dat heb ik vandaag gedaan. Dit zijn ze geworden: New Balance Fresh Foam X 860 v12
Andere schoenen kan weer een andere belasting geven en zou de pijntjes kunnen verklaren. Zelf probeer ik daarom meerdere merken door elkaar heen te gebruiken. Te klein is nooit goed, dat zal dan bij een wat langere loop blauwe teennagels kunnen veroorzaken.Mog schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:30:
[...]
Ugh, ik baal! Schoenen in de winkel gepast en getest (op zo'n teststrip met sensoren). Toen liepen ze lekker. Ik heb ze van de week binnen gehad en twee keer gelopen, maar ik had tijdens en erna last van mijn knieën, enkel en schenen. Daarvoor nog nooit last van gehad. Het lijkt wel alsof de schoen net een tikje te klein is (mijn grote teen zit precies tegen de schoen aan). Kan een schoen die net te klein is deze klachten veroorzaken of is het toch niet de goede schoen voor me?
Goede vraag. Ik veronderstelde daar een stukje aanwezige voorkennis, dat ik niet had mogen aannemen (leermomentje!). Het punt is dat hartslagzones niet werken voor dit soort korte inspanningen. Tegen de tijd dat je hartslag omhoog begint te gaan rem je alweer af. Dus niet naar kijken en gewoon lekker hard lopenFraggert schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:27:
@Roozzz
Leuk die strides......ga ik eens proberen![]()
dat is wat laagdrempeliger dan zo'n intervaltraining met piepjes en weetikwat allemaal.
Ik neem aan dat je dan in HZ5 je strides doet?
[...]
Voor het beeld, ik kom bij deze Strides workout niet boven Z3. En eerlijk gezegd komt dat dan vooral door de korte rust en het tempo waarin ik die loop.
-edit-
@Fraggert Ter illustratie, mijn Strides-workout van vorige week: https://www.strava.com/activities/7768227386/overview
Zo te zien was het warm, want de hartslag ging redelijk omhoog. Maar nog steeds alles onder omslagpunt (185 bij mij...).
[ Voor 16% gewijzigd door Roozzz op 12-09-2022 13:56 ]
3,5minuut op 10KM is ontzettend veel hoor.Blomminator schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:04:
[...]
Ik gaf je heel snel een duim vanwege de eerste enthousiaste zinnen. Toen ik doorlas en zag je langzamer was geworden voelde de duim weer ongepast.
Maar er zijn natuurlijk meer factoren dan alleen leeftijd, training,vorm etc.
Het weer was volgens mij niet echt voordelig voor een snelle tijd.
Eensch........water mee ligt aan de temperatuur op zo'n "korte" afstand.GSX-MAN schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:17:
Op zo'n 10 km gisteren neem ik helemaal niets te eten of te drinken mee, met trainingen ook nooit. Dat ene bekertje bij de waterpost op de 6 km vertraagde de boel voor mijn gevoel meer dan dat ik er echt iets aan had. En de helft ging sowieso over mijn gezicht en kleren, omdat ik lopend de motoriek van een kleuter heb.
Wel vind ik het prettig bij waterposten te kunnen doorlopen, allereerst omdat ik niet graag stop tijdens het rennen. Ten tweede kost het je tijd (niet echt heel belangrijk..maar ik spendeer die tijd liever voor herstel tijdens de race indien nodig).
Ik denk dat juist wij.........(hier 1977....weliswaar met een prima BMI @ 1.80 en 76kg)......extra baat kunnen hebben bij de puntjes op de I en de streep door de T op het gebied van voeding.GSX-MAN schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:17:
Ik ben een dikke oude gast, ik heb altijd het gevoel dat dat soort zaken alleen uitmaken als je een topfitte twintiger bent.
Niet in de laatste plaats ter ondersteuning van je herstel.
Leuk idee. Mooie reden om aan te haken. Ik lees al wat langer mee. Voor de zomer C25K afgerond in 28:50. Daarna even relaxt gedaan, nu weer oppakken loop meestal 2 keer per week. Hier geleerd dat 3x3 meer is dan 2x5, dus aan het goochelen met de agenda om de derde training er in te krijgen. Zeker als het straks vroeg donker is een dingetje. Ondertussen ook af en toe een uurtje op de racefiets. Tussen 40 uur werken en brandweertraining door even puzzelen wat goed voelt en wat past.Roozzz schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:54:
Nu de vakanties voorbij zijn, het weer langzaam minder mooi wordt en het steeds vroeger donker wordt, leek het me wel aardig om te kijken of we een stukje extra motivatie kunnen verzorgen. Ik ben benieuwd of er animo is voor een workout van de maand?
Er zijn zoveel workouts en opties beschikbaar. Sommige focussen puur op snelheid, andere juist op het verhogen van de lactaatdrempel et cetera. Het lijkt mij mooi om een inkijkje te krijgen in jullie favoriete workouts en waarom jullie deze zo graag lopen. Misschien kunnen we wel een mooi lijstje maken om aan de TS toe te voegen![]()
Ter illustratie trap ik af met de workout die iedereen zou moeten kennen (en doen!) of je nu net klaar bent met je C25k of 100km in de week loopt.
Workout van de maand
September 2022: Strides
Hoe ziet de training eruit?
Strides zijn korte versnellingen van 20 seconden naar 90-95% van je topsnelheid en dan weer rustig afremmen. Het gaat hier om gecontroleerd hard hardlopen. Het is dus géén sprint! Probeer hierbij je pas te verlengen en niet alleen je cadans te verhogen. Plaatje ter illustratie:
[Afbeelding]
Mijn go to Strides-workout is:
- 15 minuten inlopen/opwarmen
- 10x20seconden hard, met 45 seconden rust (dribbel)
- ten minste 10 minuten cooldown
Wat levert het op?
Strides bevorderen de loophouding en loopefficiëntie, zonder grote impact. Ze zijn daarmee ideaal om snelheids-/intervaltraining (weer) te introduceren. Maar ook om de spieren los te maken na een rustige loop of om te gebruiken in de warming-up voor een wedstrijd.
Voor wie is deze workout geschikt?
Iedereen die een half uur comfortabel kan hardlopen. Een bovengrens is er in mijn beleving niet. Olympiërs lopen ook strides.
Zijn er varianten?
Ja, je kan eindeloos variëren. Hier schets ik hem als workout an sich. Je zou ook kunnen kiezen om 4-6 strides na een rustige duurloop toe te voegen om de boel weer even uit te strekken. Een andere optie is om een aantal (4-6) bij het inlopen voor een wedstrijd op te nemen.
De rust kan je eventueel ook wandelen of verlengen tot een minuut of twee. Een aerobe prikkel is niet het doel, dus de rust harder lopen heeft weinig toegevoegde waarde.
Waarom favoriet?
Tijdens strides loop ik tempo's waar ik in wedstrijden van kan dromen. Heerlijk gevoel om zo snel te lopen, zonder dat je er echt moe van wordt. Met als bonus positieve effecten op mijn loopefficiëntie
En nu allemaal naar buiten om deze uit te proberen en laat vooral even weten hoe het ging en wat je ervan vond. Dan maak je kans om voor volgende maand je eigen workout te mogen aandragen
Na de eerste 5km heb ik het Run2day schema van 5 naar 10km erbij gepakt niet per se om door te bouwen naar 10, maar meer om iets meer gestructureerde loopjes te hebben. Daar las ik al iets over strides (3x80meter aan het eind van een basis 30min loopje)
Even hierop aanhakend, ik kan de Polar OH1+ (of opvolger) van harte aanraden! Is een band die je om je boven- (of onder-) arm doet. Ik heb ook een hekel aan borstband hartslagmeter maar dit is echt ideaal, zo goed als net zo precies (net iets grotere vertraging alleen) maar zonder nadelen qua comfort...Fraggert schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:06:
[...]
ik weet niet of een Apple Watch net zo goed meet als het gemiddelde Garmin of Polar horloge, daar zou je eens naar kunnen kijken.
[...]
Gebruik deze al lange tijd naar volle tevredenheid.
Hoe zwaarder de loper, hoe meer moeite die zal hebben om zijn warmte af te voeren.Fraggert schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:36:
[...]
Eensch........water mee ligt aan de temperatuur op zo'n "korte" afstand.
Wel vind ik het prettig bij waterposten te kunnen doorlopen, allereerst omdat ik niet graag stop tijdens het rennen. Ten tweede kost het je tijd (niet echt heel belangrijk..maar ik spendeer die tijd liever voor herstel tijdens de race indien nodig).
[...]
Ik denk dat juist wij.........(hier 1977....weliswaar met een prima BMI @ 1.80 en 76kg)......extra baat kunnen hebben bij de puntjes op de I en de streep door de T op het gebied van voeding.
Dus juist bij dit soort warme dagen, moeten zij juist opletten om wel voldoende vocht binnen te krijgen.
Bovendien zal je gemiddeld langzamer zijn, waardoor je langer bezig bent.
[ Voor 15% gewijzigd door Sinned123 op 12-09-2022 11:42 ]
no worriesRoozzz schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:33:
[...]
Goede vraag. Ik veronderstelde daar een stukje aanwezige voorkennis, dat ik niet had mogen aannemen (leermomentje!). Het punt is dat hartslagzones niet werken voor dit soort korte inspanningen. Tegen de tijd dat je hartslag omhoog begint te gaan rem je alweer af. Dus niet naar kijken en gewoon lekker hard lopen![]()
Voor het beeld, ik kom bij deze Strides workout niet boven Z3. En eerlijk gezegd komt dat dan vooral door de korte rust en het tempo waarin ik die loop.
ik vrees alleen dat jouw haast bovenmenselijke voor mij niet echt als benchmark kunnen fungeren, maar we gaan het gewoon eens proberen
Als ik langzaam hardloop dan zit ik al in Z4...slechts 6 min van de 2h:32min zat ik in Z3...bij de start
Voor mij nog een kwestie van meer trainen en ervaring opdoen...ondanks een best vlotte vooruitgang ben ik natuurlijk nu pas zo'n 8 maanden onderweg sinds mijn doorstart met C25k.
Afgelopen zondag was licht op basis van 2 rozijnenboterhammen (geen idee waarom, maar we hadden het in huis schijnbaarFraggert schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:27:
Op een licht ontbijt kan ik echt niet een uur rennen hoor. (wat is licht voor jou?)........
mijn ontbijt banaan, 90 gram havermout, (haver)melk, appel, handje bosbessen, 2 koppen koffie en als ik ga rennen dan zit er ook minstens al een liter water in sinds wakker worden. Na een uur is dat ontbijt al echt wel pleite hoor....dan hik ik al tegen hongerklop aan
Tijdens de run drink ik ong. 0,3-04l water, afhankelijk van de warmte (1 salomon soft flask), wellicht moet ik gewoon nog een kleine soft flask mee met wat sportdrank o.i.d. om het beiden een beetje af te wisselen.
Was er al bang voor met zo'n set, maar twijfel toch om zoiets te halen zodat ik gewoon een beetje 'kan' experimenteren met wat ik fijne soorten voeding vindt en wat niet.Zo'n complete set komt bij mij over als een Kerstpakket, er zit een hoop in..maar niet alles is wat je écht wiltDan kun je beter wat je wilt in "bulk" (lees: de grotere voordeelverpakking kopen).
Overigens, hoe heb jij je hartslag zones vastgesteld trouwens? Voor mij lijkt het alsof jouw zones best 'laag' zijn afgesteld. Ter beeldvorming, mijn zones zijn 'ingesteld' door apps o.b.v. mijn max hartslag (dus totaal niet representatief of medisch getest), maar:Fraggert schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:43:
[...]
no worriesthanks voor de uitleg.
ik vrees alleen dat jouw haast bovenmenselijke voor mij niet echt als benchmark kunnen fungeren, maar we gaan het gewoon eens proberen![]()
Als ik langzaam hardloop dan zit ik al in Z4...slechts 6 min van de 2h:32min zat ik in Z3...bij de start![]()
Voor mij nog een kwestie van meer trainen en ervaring opdoen...ondanks een best vlotte vooruitgang ben ik natuurlijk nu pas zo'n 8 maanden onderweg sinds mijn doorstart met C25k.
Max hartslag; 197 bpm
Zone 5: 177+ bpm
Zone 4: 159 - 177 bpm
Zone 3: 139-158 bpm
Zone 2: 119-138 bpm
Zone 1: 99-118 bpm
Het wijkt een beetje af tussen verschillende apps, maar de meeste apps komen rondom deze waardes (gecheckt op Strava, Garmin, Coros).
In het algemeen; is dit überhaupt bruikbaar? Of is het algemeen devies; niet medisch vastgesteld dus niet teveel waarde aan hechten?
Mijn langzame lange duurloop loop ik compleet in zone 3 en reguliere duurlopen vinden plaats op het grensgebied van 3 en 4 (157 - 162 bpm is het loopgebied waar ik in probeer te blijven voor een duurloop).
Met trail hou ik me wel aan een schema van gels, tussendoor een reep en voldoende water. Merk dat dat ook enorm scheelt in de spierpijn. Op de weg ben ik daar minder goed mee. Vorig jaar eind augustus een spontane halve marathon gelopen zonder iets mee te nemen. Dan heb je best een droge bek als je thuiskomt.Fraggert schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:36:
[...]
Eensch........water mee ligt aan de temperatuur op zo'n "korte" afstand.
[...]
Ik denk dat juist wij.........(hier 1977....weliswaar met een prima BMI @ 1.80 en 76kg)......extra baat kunnen hebben bij de puntjes op de I en de streep door de T op het gebied van voeding.
Slecht idee... Hoe laat?
Goeie tip...ik ga die eens bekijken want de eerste vraag die ik dan meteen heb is waarom meet die beter dan mijn Forerunner op mijn pols.m0ridin schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:39:
[...]
Even hierop aanhakend, ik kan de Polar OH1+ (of opvolger) van harte aanraden! Is een band die je om je boven- (of onder-) arm doet. Ik heb ook een hekel aan borstband hartslagmeter maar dit is echt ideaal, zo goed als net zo precies (net iets grotere vertraging alleen) maar zonder nadelen qua comfort...
Gebruik deze al lange tijd naar volle tevredenheid.
Ik dacht dat de positie van de hartslagmeter op een BORSTband juist de reden was van een meer accurate meting.
Wel mooi dat hardlopen......allemaal leuke dingen om te vragen tijdens SinteKerstVerjaardag
Dat kan ik mij voorstellen, dan is het belangrijker om daar op te letten. Nu ik in korte tijd van 83 naar 76 ben gezakt door het lopen merk ik dat ik ook veel beter kan omgaan met hitte/warmte.Sinned123 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:39:
[...]
Hoe zwaarder de loper, hoe meer moeite die zal hebben om zijn warmte af te voeren.
Dus juist bij dit soort warme dagen, moeten zij juist opletten om wel voldoende vocht binnen te krijgen.
Bovendien zal je gemiddeld langzamer zijn, waardoor je langer bezig bent.
Het is ook zeer persoonlijk....ik zag op de N70Trail zwaardere renners mij compleet voorbijvliegen, water of geen water

ik ben nu eenmaal geen snelle loper.....dat ga ik ook nooit worden
O leuk nog, een Tweaker! Voor mij is de Sluizenloop een thuiswedstrijd, en de eerste loop die ik ooit liep. Mooie herinneringen, het oude parcours was ook wel leuk.Highland schreef op maandag 12 september 2022 @ 00:32:
[...]
Slecht idee... Hoe laat?
Ten eerste, hij zit dichter bij je hart...Fraggert schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:55:
[...]
Goeie tip...ik ga die eens bekijken want de eerste vraag die ik dan meteen heb is waarom meet die beter dan mijn Forerunner op mijn pols.
Ik dacht dat de positie van de hartslagmeter op een BORSTband juist de reden was van een meer accurate meting.
Wel mooi dat hardlopen......allemaal leuke dingen om te vragen tijdens SinteKerstVerjaardag
Maar denk ook een kwestie van 'power'. Als in, de leds op die 'armband' branden feller en zijn groter waardoor ze ook beter kunnen meten (volgens mij) en dus de locatie. Pols is blijkbaar gewoon een hele tricky plek voor dit soort zaken.
Hoe dan ook, heb hem een paar keer tegelijk met de borstband gedragen en waardes zijn dan nagenoeg identiek. Bij veranderingen is de borstband wel sneller up to date, dus met hele korte intervallen zal die armband iets minder praktisch zijn maar ja... dan zijn metingen uberhaupt minder praktisch (voordat je hart zich aanpast, etc). Ook bij dcrainmaker kwamen die dingen er dikke prima uit...
[ Voor 20% gewijzigd door m0ridin op 12-09-2022 12:00 ]
Ik vind het op de pols vooral makkelijk. Het gaat me vooral om de gps en sinds ik de Instinct heb om een globale meting van activiteiten, stappen en zo. Hartslag heb ik nooit heel goed op gefocust.m0ridin schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:58:
[...]
Ten eerste, hij zit dichter bij je hart...
Maar denk ook een kwestie van 'power'. Als in, de leds op die 'armband' branden feller en zijn groter waardoor ze ook beter kunnen meten (volgens mij) en dus de locatie. Pols is blijkbaar gewoon een hele tricky plek voor dit soort zaken.
Slecht idee... Hoe laat?
Het hele weekend was het regenachtig en vrij donker, en gisterochtend ritste ik m'n tentje open om een kleine mistige wereld in te lopen. Aangekomen bij de start brak het zonnetje door, werd het direct een paar graden warmer en dat leverde prachtige sfeerplaatjes op bij de ENCI groeve.
11u klonk dan het startschot en we begonnen met een rondje groeve, om daarna lekker te klimmen en (een klein beetje) te modderstampen
Verder, net zoals mijn vorige Bear Trails ervaring, was ook deze weer fijn georganiseerd. Vriendelijke mensen, prima verzorging, goed geregeld qua locatie, prachtige routes. Een aanrader!
Jammer dat er dan toch sneuneuzen zijn die op 2 plekken de bordjes hadden weggehaald

Strava bij het praatje:
https://strava.app.link/fMXysgK9ftb
Oh ik ook hoor, en als het echt goed zou werken zou ik ook geen losse band gebruiken... Maar naast easy runs werkt het gewoon niet betrouwbaar (en ik train veel op hartslagzones). En zelfs met easy runs, gister anderhalf uur gelopen en de eerste 50 minuten werkte de pols ohr helemaal prima (had de armband als externe hr meter gekoppeld) maar dan opeens zweeft ie weg... Ging de hartslag naar de 150 ipv 140 wat nogal irritant is als je in Z2 moet lopen welke tot ~144 gaat.GSX-MAN schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:00:
[...]
Ik vind het op de pols vooral makkelijk. Het gaat me vooral om de gps en sinds ik de Instinct heb om een globale meting van activiteiten, stappen en zo. Hartslag heb ik nooit heel goed op gefocust.
Ik blijf hopen op 'de truc' om de pols OHR goed werkend te krigjen... maar tot nu toe nog niet ebtrouwbaar genoeg gevonden.
Ja kleuren genoeg. Had eerst deze op het oog.Fraggert schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:06:
Verstandige keuze om even te laten adviseren![]()
WTF........11 kleuren om te kiezen maar liefst![]()
https://www.asics.com/nl/...A2-24/p/1011B359-800.html
Dat doet Asics lekker zeg......weet je al welke kleur het wordt?
Maar toen bedacht ik mij dat wit toch niet zo handig is. Wordt zo snel smerig en schoonmaken is niet heel handig.
Dus toen heb ik voor deze gekozen.
Als het goed is komen ze morgen binnen. Hoop dat ze op tijd zijn om morgen nog een rondje te doen.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.