Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

InZane schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:43:
[...]Geen idee of je zoiets ook met je Galaxy Watch kan.
Hier wordt het via de app gedaan, heb het zelf nog niet gecheckt. Ziet er op het 1e gezicht wel overzichtelijk uit.
https://www.youtube.com/watch?v=xn58-Ckoi74
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJy9Sjy5eN_aFXQaNa3_vwx2jfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P5X9C9xBKq7FgmcMTp1FbRsA.png?f=user_large
Ik train de intervallen vaak in een groep en dan gebruik ik het nooit, meestal regelt de training wat de app doet.... dus om er zelf dan dat er nog naast te doen.... das dubbel werk....

Bij intervallen is het zaak dat je toch een gevoel voor snelheid ontwikkelt zodat je met wat oefenen meer en meer op je gevoel kunt vertrouwen. Pace metingen vind ik heel erg lastig om te volgen. Een snelle blik na bijv 200 of 500m geeft mij al voldoende info of ik te hard gestart ben die dag. En valt het tegen.... dan kan het ook zijn dat ik die dag wat minder fit ben, dat accepteer ik dan en dus geen schep er bij op omdat "het zou moeten".
De volgende keer lukt het weer wel, geen man overboord en toch best lekker getraind die keer ervoor, alleen dan wat rustiger. Wees geen slaaf van je sport horloge.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 24-08-2022 09:53 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:04

Redcoil

Polyinterpretabel

Hey wat leuk, een hardlooptopic op Tweakers! Zelf loop ik inmiddels iets meer dan een jaar, maar had nog niet eerder op dit forum gezocht naar een dergelijk topic. :P Ik heb de afgelopen 10-tal pagina's doorgelezen en heb daar meteen al wat van opgestoken. Ook erg leuk om te zien dat hier zo'n goede sfeer in het topic hangt. :)

Enkele jaren terug was ik wel eens begonnen met hardlopen, maar i.v.m. blessure en geboorte tweede zoontje is dat toen na enkele maanden een beetje verwaterd. Sinds begin 2021 heb ik het weer opgepakt om tijdens corona een beetje in beweging te blijven. Eerst één keer per week en vanaf na de zomervakantie 2021 twee keer per week, meestal tussen de 20-30 km per week.

Afgelopen april heb ik me in een gekke bui ingeschreven voor de kwart marathon van Rotterdam, daar ging echt een wereld voor me open! Vond het echt supergaaf om die sfeer van een dergelijk evenement mee te maken. Sindsdien heb ik meegedaan aan de Wantijrun (22 juni, 10 mijl/16 km), de Seuterloop (18 augustus, 10 km) en staan de halve marathon van Amsterdam (16 oktober) en de halve marathon Drechtstadloop (9 november) op de planning.

Stiekem wil ik komend jaar de hele van Rotterdam gaan lopen, maar dat is toch wel een heel eind. :+

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:36
Redcoil schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:58:
Hey wat leuk, een hardlooptopic op Tweakers! Zelf loop ik inmiddels iets meer dan een jaar, maar had nog niet eerder op dit forum gezocht naar een dergelijk topic. :P Ik heb de afgelopen 10-tal pagina's doorgelezen en heb daar meteen al wat van opgestoken. Ook erg leuk om te zien dat hier zo'n goede sfeer in het topic hangt. :)

Enkele jaren terug was ik wel eens begonnen met hardlopen, maar i.v.m. blessure en geboorte tweede zoontje is dat toen na enkele maanden een beetje verwaterd. Sinds begin 2021 heb ik het weer opgepakt om tijdens corona een beetje in beweging te blijven. Eerst één keer per week en vanaf na de zomervakantie 2021 twee keer per week, meestal tussen de 20-30 km per week.

Afgelopen april heb ik me in een gekke bui ingeschreven voor de kwart marathon van Rotterdam, daar ging echt een wereld voor me open! Vond het echt supergaaf om die sfeer van een dergelijk evenement mee te maken. Sindsdien heb ik meegedaan aan de Wantijrun (22 juni, 10 mijl/16 km), de Seuterloop (18 augustus, 10 km) en staan de halve marathon van Amsterdam (16 oktober) en de halve marathon Drechtstadloop (9 november) op de planning.

Stiekem wil ik komend jaar de hele van Rotterdam gaan lopen, maar dat is toch wel een heel eind. :+
Ach, als je nu al een halve loopt, dan moet die hele marathon best wel haalbaar zijn volgend jaar :)

Ennuh, welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 17:05

Niku

Alagaesii

Hartloper schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Die Yasso 400's - eigenlijk bestaat dat niet, dat is iets dat die kerel van Just Enough Training zelf heeft uitgevonden - zijn aan dezelfde snelheid maar slechts de helft van de afstand van de Yasso 800's. Bijgevolg veel redelijker qua tempo. Op zich zou ik je zeker aanraden intervaltraining te doen, maar het mag ook wat minder zijn, bv net wat minder herhalingen en net wat minder hard dan de 10 x 400 m die voorgesteld worden.
Yasso 400's, nooit van gehoord inderdaad, maar het klinkt wel inspirerend. Zit zelf in een HM voorbereiding (Eindhoven) en ga 'm er ergens een keertje ingooien. Vanochtend de suggestie van Trenara maar eens gevolgd en 12x600m wat boven HM tempo gedaan (gemiddeld 4:30 per 600, beoogd HM tempo 4:44). Prima training!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:26

Darkasantion

Just keep swimming!

Gisteren stond er een interval-training op het programma en dat heb ik geweten :P .
Vol enthousiasme in de hitte vertrokken en lopen ging eigenlijk goed/lekker, tempo lag wat hoog ondanks het feit dat ik "ontspannen" liep en zo 20min ingelopen. Erna begonnen aan de intervallen, moest 4x800m doen, overwoog er mogelijk nog een 5e aan toe te voegen, echter is er dat niet van gekomen... Merkte tijdens de 3e interval al dat ik het erg zwaar had en de 4e ook na ~250m afgebroken. Met het oog op de hitte en lichamelijke belasting niet doorgezet om zo niet teveel "schade" te lopen. Rustig uitgelopen en thuis meteen goed gaan drinken, want had het een beetje warm...

Vermoed dat ik in de ochtend toch te weinig gedronken heb, en de training zelf ook gewoon (te) heftig was.
Rest van de dag wel kunnen vernemen dat de benen het niet helemaal oke vonden, wat ik niet heel erg vond, Soms is een pittige training juist goed en het is ook alweer tijd geleden dat ik het erna zo voelde dus heb weer even goed beeld van wat wel/niet kan en goed voelt :+

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Heb vanmorgen (vroeg, <8 uur weg) mijn interval training gedaan (4x (6'TD - 4' GD) 4x 20''S P= 1'40'' (48' totaal).

Niet alleen voor de temperatuur maar nog veel meer voor de smog en dat wordt morgen nog erger.
Dat kan ook een reden zijn waarom de impact van een aantal posters, op het forum, van die interval zo groot is....
Toen ik nog full time werkte stond ik 5.30-6.00u op en dan ff 30 min wakker worden om dan de interval te doen van totaal ca 1 uur. Cool down, ff wat drinken, douchen en dan was ik nog net mooi op tijd op mijn werk of ik nam 1 uur vrij.

Geleerd in de wedstrijdgroep van de trainer:
Je breekt meer af dan je opbouwt als je in de middag of 's avonds traint met die omstandigheden.
https://teletekst-data.nos.nl/webplus?p=711-3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lyl-Ccw2jBVpcvtPJWJE5OSIGpc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S11uvImYsQVL7bIoQw4mgUEr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
route99 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:56:
Geleerd in de wedstrijdgroep van de trainer:
Je breekt meer af dan je opbouwt als je in de middag of 's avonds traint met die omstandigheden.
https://teletekst-data.nos.nl/webplus?p=711-3
[Afbeelding]
Ah oldskool Teletekst, je lijkt mijn trainer wel :+

Maar goed, er gaat toch getraind worden vanavond. Dit keer maar eens wat water meenemen en op een strategische plek neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

Ik wacht geloof ik lekker tot vrijdag met mijn tempotraining.. Veel betere temperaturen voor deze roodharige met wat overgewicht.

Dan zondag lange duurloop (al wordt die wat korter dan de afgelopen keren) en vanaf volgende week structureel naar de 4x per week lopen in plaats van de huidige 3x.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
sebasd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:48:
Ik wacht geloof ik lekker tot vrijdag met mijn tempotraining.. Veel betere temperaturen voor deze roodharige met wat overgewicht.
Like looking in a mirror..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:52
Vandaag weer 4 km gelopen (tweede keer nu bij blessure herstel opbouw) maar de combi van:

1) Al bijna 5 weken niet normaal hardlopen
2) De hitte
3) De extra 5kg die ik bij mij draag

Jeetje zeg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:32
Hallo allemaal,

Ik loop sinds een maand of drie nu hard en heb sinds twee maand ook hardloop schoenen aangeschaft. Ik ben naar een winkel gegaan voor een advies en heb hun advies gekocht. Hun advies was de Brooks gts 21 omdat mijn voeten een beetje naar binnen vielen en iets aan de brede kant zijn. Toch heb ik tijdens het hardlopen behoorlijk kramp in m’n voeten. Ook heb ik soms een beetje last van mijn schenen en onderrug. Kunnen deze pijntjes komen door de schoenen? Dat ze misschien toch niet helemaal de juiste zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

specops0i0 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:09:
Hallo allemaal,

Ik loop sinds een maand of drie nu hard en heb sinds twee maand ook hardloop schoenen aangeschaft. Ik ben naar een winkel gegaan voor een advies en heb hun advies gekocht. Hun advies was de Brooks gts 21 omdat mijn voeten een beetje naar binnen vielen en iets aan de brede kant zijn. Toch heb ik tijdens het hardlopen behoorlijk kramp in m’n voeten. Ook heb ik soms een beetje last van mijn schenen en onderrug. Kunnen deze pijntjes komen door de schoenen? Dat ze misschien toch niet helemaal de juiste zijn?
Dat kan, maar is eigenlijk niet te zeggen zo..

Kan aan je schoenen liggen. Kan aan je houding liggen. Kan liggen aan dat je te snel loopt. Kan liggen aan dat je te lang loopt. Kan liggen aan dat je je veters te strak strikt (de kramp dan vooral).

En zo zijn er vast nog wel meer redenen te verzinnen. Naar welke winkel ben je geweest en op basis waarvan hebben ze je deze schoenen aangeraden? Hebben ze een filmpje gemaakt bijvoorbeeld?

En hoe lang loop je? Hoe snel? Hoe vaak per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
sebasd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:17:
[...]

Dat kan, maar is eigenlijk niet te zeggen zo..

Kan aan je schoenen liggen. Kan aan je houding liggen. Kan liggen aan dat je te snel loopt. Kan liggen aan dat je te lang loopt. Kan liggen aan dat je je veters te strak strikt (de kramp dan vooral).

En zo zijn er vast nog wel meer redenen te verzinnen. Naar welke winkel ben je geweest en op basis waarvan hebben ze je deze schoenen aangeraden? Hebben ze een filmpje gemaakt bijvoorbeeld?

En hoe lang loop je? Hoe snel? Hoe vaak per week?
Bedankt voor je antwoord sebasd. Ik heb soms het gevoel dat de kramp komt omdat de schoenen misschien te smal zijn, ook al zijn de schoenen die ik nu heb volgens mij extra breed al.. Ik heb al geprobeerd om de veters wat losser vast te maken en andere sokken. Misschien zijn mn sokken wel te dik, dat kan ook. Het zijn wel sokken voor het hardlopen, deze: https://www.aboutyou.nl/p/falke/sportsokken-ru3-3171948

Ik ben naar een vestiging van RunX geweest, ze hebben daar een analyse en alles gemaakt.

Ik ben begonnen met een schema van runnersworld, van 0 naar 5k voor absolute beginners. Dat was drie keer in de week ongeveer, nu probeer ik elke week steeds iets verder te lopen maar doe ik het nog maar twee keer per week. Ik loop ongeveer een tempo van 6:30-7:00 min per kilometer, als ik sneller probeer dan hou ik het niet zo lang vol.

Qua houding probeer ik mijn borst vooruit, armen langs mijn lichaam, iets voorover gebogen en niet te landen op mijn hakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:26
frankv120 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:30:
Gisteren in de ochtend mijn eerste run volgens het schema van de Trenara app geprobeerd. De eerste training hierbij was echter meteen een interval training en ik vraag me af hoe jullie deze het beste bijhouden? Ik heb het nu een beetje uit mijn hoofd geprobeerd, maar merkte dat Strava op mijn horloge (Galaxy Watch4) toch moeite heeft met de juiste pace aangeven tijdens de intervals. Ook is het niet handig dat ik dan steeds op mijn horloge moet kijken hoever ik inmiddels gerend heb.

Ik hoorde van een collega dat ze op haar Garmin wel zulke trainingen van te voren kan instellen, maar dat is me op mijn Galaxy Watch nog niet gelukt. Hebben jullie tips voor dit soort trainingen? Ik wil wel graag Strava blijven gebruiken voor het sociale aspect en wil nog even wachten met een Garmin halen tot het voetbal seizoen weer begonnen is en ik weet hoe goed het lukt om het hardlopen daarmee te combineren.
Hier ook een GW4. Ik gebruik de app van Samsung. Je kunt hier een interval instellen. Dit is te vinden onder de settings zodra je een run begint (hij begint dan met 3 seconden af te tellen en je ziet dan de optie om een target in te stellen). Je kunt hier dan een interval instellen op basis van tijd, afstand, aantal reps en tijd tussen reps.

Samsung health synhroniseerd bij mij daarna naar strava.

Er zijn een aantal minpunten:
- Je kunt de warm up/cool down niet meenemen in dezelfde workout als je de intervaltimer wil gebruiken.
- De geregistreerde tijden tussen de samsumg health app en strava komen niet exact overeen

Zeker niet perfect, maar heb nog geen beter alternatief kunnen vinden tot nu toe.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

InZane schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:41:
[...]Ah oldskool Teletekst, je lijkt mijn trainer wel :+
Zou er dan toch een kern van waarheid inzitten.. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:59
Tazzie79 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:24:
[...]

Goed bezig!
En wat is het beoogde doel tempo?
Doeltempo is 4:25 min/km (3:06 eindtijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper

Als je dit najaar 2 halve marathons succesvol heb afgewerkt, staat niks je in de weg om de mythische marathonafstand aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Hallo allemaal,

Op het gevaar af dat ik weer begin door te drammen (dan moeten jullie mij maar tot de orde roepen): dat idee van corrigerende schoenen is zó achterhaald.
En toch blijven ze dat in loopschoenenwinkels maar doen !
Er is nog nooit kunnen aangetoond worden dat corrigerende schoenen nuttig zijn voor blessurepreventie.

De wetenschappelijke consensus is momenteel dat loopschoenen vooral comfortabel moeten aanvoelen. Het hardlopen met de schoenen moet comfortabel voelen, en dan kan je ze gerust kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 22:26
Hallo allemaal,

Ik loop zelf naar tevredenheid op gts 21. Ik heb orthopedische zooltjes voor hardlopen, maar op deze schoenen loop ik ook redelijk stabiel zonder.

Het kan wel zijn dat je moet wennen, d.w.z. rustig beginnen. De Gts 21 heeft namelijk een drop (hoogteverschil) van 12 mm. De meeste schoenen hebben minder drop, bv 8 mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Allervieste schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:07:
vandaag een interval weer kunnen aftikken van 10 x 1 min op 4:00. Merk dat dit na de Covid besmetting van een maand geleden allemaal wat minder makkelijk gaat.
knap tempo in elk geval al weer, zeker met dit weer _/-\o_
Roozzz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Nu al mislukt. Daarstraks een uurtje naar kantoor gefietst en ik mag vanmiddag weer terug :+

Garmin vind dat ik nog steeds niet volledig geacclimatiseerd ben aan de hitte trouwens. Ik vraag me af wat ik nog meer kan doen, buiten dagelijks sporten gedurende de warmte van de afgelopen maanden :+
Je hebt vanmiddag nog meer dan genoeg mogelijkheden voor een tropische sessie, ik zou er maar gebruik van maken, voor je het weet is het nog maar een frisse 27 graden i.p.v. 30+ :+

ik pak vanmiddag even de Cube voor een rustig rondje.........ik merk dat ik anders weer uitgebreid op de bank ga liggen |:(
Hey wat leuk, een hardlooptopic op Tweakers!

Welkom d:)b

Rotterdam is weer in april 2023......ik kan niet in jouw agenda kijken qua trainingsmogelijkheden...maar als ik je progressie tot nu toe zo even bekijk.............dat zou haalbaar moeten zijn voor je :)
Limbeckx schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:59:
Vandaag weer 4 km gelopen (tweede keer nu bij blessure herstel opbouw) maar de combi van:

1) Al bijna 5 weken niet normaal hardlopen
2) De hitte
3) De extra 5kg die ik bij mij draag

Jeetje zeg :(
_/-\o_ ...kan er niet meer van maken, en toch ben je geweest :)
specops0i0 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Bedankt voor je antwoord sebasd. Ik heb soms het gevoel dat de kramp komt omdat de schoenen misschien te smal zijn, ook al zijn de schoenen die ik nu heb volgens mij extra breed al.. Ik heb al geprobeerd om de veters wat losser vast te maken en andere sokken. Misschien zijn mn sokken wel te dik, dat kan ook. Het zijn wel sokken voor het hardlopen, deze: https://www.aboutyou.nl/p/falke/sportsokken-ru3-3171948

Ik ben naar een vestiging van RunX geweest, ze hebben daar een analyse en alles gemaakt.

Ik ben begonnen met een schema van runnersworld, van 0 naar 5k voor absolute beginners. Dat was drie keer in de week ongeveer, nu probeer ik elke week steeds iets verder te lopen maar doe ik het nog maar twee keer per week. Ik loop ongeveer een tempo van 6:30-7:00 min per kilometer, als ik sneller probeer dan hou ik het niet zo lang vol.

Qua houding probeer ik mijn borst vooruit, armen langs mijn lichaam, iets voorover gebogen en niet te landen op mijn hakken.
Welkom :)

Als beginnend hardloper kun je op korte en (middel)lange termijn een breed scala aan klachten ontwikkelen door diverse oorzaken. Slechte loopvorm, verkeerde schoenen, overtraining.....et cetera et cetera.

Met je schenen moet je even opletten dat het je geen shinsplints aan het ontwikkelen bent, datzelfde geld voor stressfracturen in je voetbeentjes. Elk mens is anders dus het is heel moeilijk te achterhalen wat er precies de oorzaak kan zijn van je klachten.

je situatie roept 3 vraagjes bij mij op......grote disclaimer.....ik ben geen expert :P

*"Ik loop sinds een maand of drie nu hard"

als in die tijd je couch-2-5K schema hebt gelopen........dat is meestal 8-12 weken, dat zou betekenen dat je jouw 5k-basis er al wel is maar ik heb persoonlijk gemerkt dat het goed is om na je couch-2-5K-plan een aantal weken die 5k dan een aantal keer in de week te lopen. Op die manier consolideer je die basis goed alvorens uit te breiden met een volgend schema.

Wat bedoel je precies met "iets verder te lopen"? consensus is dat een uitbreiding max 10% zou mogen zijn (correct me if i am wrong, ik doe dit even uit mijn hoofd) per week.

*"armen langs mijn lichaam"

je beweegt je armen toch wel he? ff voor de zekerheid hoor, want ik zie in het wild mensen de meest bizarre houdingen en armbewegingen er op na houden

*"en niet te landen op mijn hakken."

Ok, voer voor ellenlange discussie......en ik ben geen specialist maar heb, als haklander mij ook hier enige tijd in verdiept, dus ik ga het simpel houden. Voorvoet- en middenvoetlandingen kunnen voordelen hebben t.o.v. haklanders.

Volgens mij is het inmiddels wel zo dat (net als de pronatieschoenendiscussie die @Hartloper al even aantikte) als je een haklander bent het niet erg is om daarmee te gaan hardlopen. Wel is het van belang om onder of voor je knie te landen, en niet je hak op de grond te hebben vóór je knie.

Ikzelf ben ook een haklander.

Heb jij je Couch-2-5K schema als haklander gelopen of heb je toen ook al je landing aangepast? Als je dat nu pas aan het het doen bent dan kun je door het aanpassen van je loopvorm ook, zowel acute als langetermijn, klachten ontwikkelen.

@Stephanus maakt nog een goede opmerking, die 12mm drop van je GTS21 is goed (in combinatie met een hoop demping) voor haklanders.
Juist mensen die hun landing willen wijzigingen naar een voorvoet of middenvoetlanding gebruiken daarvoor een schoen met een lagere drop, zo rond de 6-8mm.

Klachten in je rug, nek en schouders, kunnen allemaal wegkomen uit een probleem dat begint bij je voeten.

Je oppert verder wat mogelijke oorzaken, voor 10-15 euro koop je hele dunne zomersokken van bijv. Odlo, dan elimineer je je Falke sokken als oorzaak en misschien zitten je GTS21's dan ook minder strak.

Hoewel ik er even van uitga dat je bij RunX goed geadviseerd bent en de GTS21 gewoon goede schoenen zijn, kun je daar gerust even naar terug om je vraag ook daar terug te leggen en ze even een 2nd opinion te laten uit voeren. Eventueel kun je zelfs naar een andere hardloopzaak.

En ja, ik snap dat je misschien denkt dat het verleidelijk is dat ze je nieuwe schoenen proberen aan te smeren, maar als je op een rustig moment (niet op zaterdagmiddag gaan) je hele verhaal even goed uitlegd en desnoods even zo'n betaalde analyse (dat is niet zo duur) doet denk ik dat je bij de meeste zaken gewoon een eerlijk verhaal krijgt. Bij de meeste zaken werken gewoon leuke lui en renners/sporters in hart en nieren, je loopt niet bij een schimmige autodealer naar binnen ;) :P

Poe, het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 25-08-2022 09:14 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34
Ik meld me ook hier :).

Ik ben inmiddels aan mijn derde hardloopleven begonnen. Dertien jaar terug liep ik halve marathons en in 2019 heb ik nog de marathon van Rotterdam gelopen.
Tijdens corona vrijwel niet gelopen. Maar nu sinds juli weer strak drie keer in de week aan het lopen. Mijn eerste doel is nu om eind september de 10km weer onder het uur te kunnen lopen. Ik denk dat ik daar wel prima naar onderweg ben.

Een vraag: geen idee of het herkenbaar is, maar ik heb nu al maanden (al sinds voor ik weer ging hardlopen) een iets klagende/drukkende pijn in mijn rechterhak als ik er op sta/loop. Maar dan alleen als ik net wakker word, of lang op de bank heb gelegen, dan doet het echt even pijn. Even later, en bijvoorbeeld ook als ik eenmaal aan het hardlopen ben voel ik het niet meer. Maar 's ochtends is het toch weer terug. Het wordt niet erger, en echt last heb ik er niet van, dus ik loop 'gewoon' maar door. Maar minder wordt het ook niet...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 22:05

polthemol

Moderator General Chat
specops0i0 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Een paar dingen die bij me opvallen:

- 2 keer per week rennen is min, qua trainingsidee is dat genoeg om verval te voorkomen, maar je gaat er geen progressie mee scoren (of niets significants).
- wel steeds proberen uit te bouwen qua afstand is dus meer belasting op een schema waar je weinig mee trained
- je tempo geeft aan dat je redelijk in het begin van je start2run zit/begin van je hardloopcarriere, je lijkt je daarbij alleen te focussen op afstand. Sneller ga je niet zo lang volhouden misschien, maar daarom hebben we intervals ;) Die helpen heel erg. Vooral als je begint is de impact van intervaltraining bizar. Bedenk dat het gros van je start2run intervals zijn als je begint.

Ik zou proberen om terug te stappen naar een gestructureerd trainingsschema (wat niet heilig hoeft te zijn!), waarbij je 3 kee rin de week een loop hebt en afstappen van het afstand uitbouwen volgens je huidige systematiek.

Qua schoenen is de vraag hierboven ook al gesteld: zitten ze lekker? Prima schoenen dan (tenzij je echte afwijkingen hebt, maar dan krijg je een heel ander verhaal :) ).

Sokken kan meespelen, maar naar mijn eigen ervaringen zijn dat details die weinig uit maken op korte lopen. De enige sokken waar ik kramp door kreeg waren compressiekousen in een foute maat.

Hardloophouding: (anderen moeten me corrigeren als ik er heel erg naast zit) dat kan impact hebben op je prestaties, maar in mijn ogen gaat daar hetzelfde voor op als met schoenen: voelt het goed, dan is het prima, als het maar een beetje ontspannen is. Kom je met kramp in je nek/schouders thuis aan, dan was je loop niet relaxed genoeg qua houding. Het middenvoet/voorvoet gedoe, cadance en meer van dien is allemaal niet zo spannend en veel daarvan leer je vanzelf door simpelweg de kilometers te maken.

TLDR: ga voor een schema en ga niet blind kilometers proberen erbij te tikken op basis van 2 loopjes per week.
Kijk waar je basis is: hoe lang (tijd, dus niet afstand!) kun je momenteel aan 1 stuk door hardlopen, zoek een schema vanaf daar voor wat je doel is

@Jovatov niet een fysio, maar dat klinkt als hielspoorachtige klacht. Pijn die minder wordt vanaf dat je beweegt ed. In dat geval heb je een overbelastingsblessur een een heel vervelende als die erger gaat worden. In ieder geval: dokter/fysio is the way to go als het al langer speelt, anders rust houden tot het weg is (of zolang een niet-impact sport gaan doen zoals fietsen of zwemmen, roeien,...).

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 25-08-2022 10:47 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34
polthemol schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

@Jovatov niet een fysio, maar dat klinkt als hielspoorachtige klacht. Pijn die minder wordt vanaf dat je beweegt ed. In dat geval heb je een overbelastingsblessur een een heel vervelende als die erger gaat worden. In ieder geval: dokter/fysio is the way to go als het al langer speelt, anders rust houden tot het weg is (of zolang een niet-impact sport gaan doen zoals fietsen of zwemmen, roeien,...).
Hmm, zo te lezen lijkt hielspoor wel een goede inschatting inderdaad. :|

Helemaal stoppen met hardlopen is een keus die ik (nu) niet zo makkelijk maak, ben juist net lekker bezig en net ook weer nieuwe schoenen gekocht...
Bovendien zijn de klachten dus eigenlijk al een week of acht heel mild. En ondanks het langzaam uitbreiden van weekafstand worden de klachten niet erger. Wat ik lees is dat het verder ook iets is wat vanzelf weer over gaat.
Dank voor de tip in elk geval, ik ga er wel op letten, mocht het erger worden dan moet ik zeker aan de rem trekken. Ook de zachte bosgrond is beter dan asfalt, dus daar kan ik in mijn rondjes ook rekening mee houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Jovatov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Hmm, zo te lezen lijkt hielspoor wel een goede inschatting inderdaad. :|

Helemaal stoppen met hardlopen is een keus die ik (nu) niet zo makkelijk maak, ben juist net lekker bezig en net ook weer nieuwe schoenen gekocht...
Bovendien zijn de klachten dus eigenlijk al een week of acht heel mild. En ondanks het langzaam uitbreiden van weekafstand worden de klachten niet erger. Wat ik lees is dat het verder ook iets is wat vanzelf weer over gaat.
Dank voor de tip in elk geval, ik ga er wel op letten, mocht het erger worden dan moet ik zeker aan de rem trekken. Ook de zachte bosgrond is beter dan asfalt, dus daar kan ik in mijn rondjes ook rekening mee houden.
dan even een tip van iemand die hetzelfde idee had als jij: just don't. Als het erger wordt, ben je elke dag fijn aan het manken, kun je met moeite een trap op of af en ben je heel veel langer kwijt voor het herstelt is. Dat ze mild zijn wil zeggen dat het mogelijk nog niet zo erg is, maar het gaat erger worden uiteindelijk als je er niets mee doet.

Vergeet ook niet dat je je conditie prima kunt trainen met andere sporten in de hardlooprusttijd, je gaat daar weinig verliezen.

Anyhow: ik zou rust overwegen en medisch advies zoeken :) Als je wil dat een overbelastingsblessure erger gaat worden is verder gaan de correcte weg :P (wederom: vanuit eigen ervaring).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik meld mij ook weer eens in dit topic. Lees altijd alles mee maar plaats niet zoveel.

Na een 5k en 10k PR gelopen te hebben in mei/juni is het hardlopen iets minder geworden. Maar ben wel blijven sporten. Idee was om na mijn vakantie het weer op te pakken om te trainen naar de halve marathon (cpc loop 25 september) en een week later de 10k (singelloop Utrecht) gevolgd door weer een week later een 13k Strong Viking (dan hoef ik gelukkig niet voluit te rennen omdat ik de snelste loper ben van de groep (totaal 6 personen).

1 augustus was ik weer terug van vakantie en direct weer begonnen. Helaas de week erna een tennistoernooi waar ik opeens 4 wedstrijden moest spelen. Planning was 1 (ik tennis al een paar jaar niet echt meer maar het blijft leuk een toernooi bij de eigen club. Ging er dus ook vanuit dat ik alleen zou enkelen en niet zou winnen. Werd een poultje van 3, dus 2 wedstrijden, en overlaten halen om te dubbelen op het laatste moment, 1x winst en daarna verloren). Door dit drukke tennisschema niet hardgelopen maar toch genoeg beweging die vooral erg veel spierpijn heeft opgewekt.
Sinds 15 augustus een nieuwe poging en die moet beter gaan. Het schema is momenteel als volgt:
- maandag en donderdag Fit2Fight. Is een combinatie van bootcamp/crossfit en kickboksen. Lessen duren een uur.
- dinsdag of woensdag en vrijdag of zaterdag hardlopen. Waarvan 1x een tempo training met blokken op beoogd halve marathon tempo en 1 LLD training om te wennen aan de benodigde tijd
- Zondagochtend 45 minuten banenzwemmen met mijn vriendin

Moet heel eerlijk zeggen dat deze vorm van cross trainen mij erg goed bevalt. En qua hardlopen nooit echt stil gestaan dus de belastbaarheid is er wel. Daarnaast ook verschillende blessures gehad over de afgelopen jaren. Dus die herken ik ook snel genoeg :)

Doel voor halve marathon is 1:35 uur oftewel een pace van 4:30 min/km. Gisteren 3x 8 minuten gedaan en voelt nog erg zwaar. Maar dat heeft ook deels te maken met het huidige trainingsschema. Maar alle tijden onder de 1:45 ben ik tevreden mee (huidige pr is 1:51:05 gelopen tijdens de laatste cpc loop, een week voordat alles opeens dicht moest vanwege corona)

Ook net nieuwe Saucony Endorphin Shift 2 gekocht voor 80 euro. Mooie vervanger van mijn Shift 1. Wedstrijden loop ik op de Saucony Endorphin Speed 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

polthemol schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Een paar dingen die bij me opvallen:

- 2 keer per week rennen is min, qua trainingsidee is dat genoeg om verval te voorkomen, maar je gaat er geen progressie mee scoren (of niets significants).
- wel steeds proberen uit te bouwen qua afstand is dus meer belasting op een schema waar je weinig mee trained
- je tempo geeft aan dat je redelijk in het begin van je start2run zit/begin van je hardloopcarriere, je lijkt je daarbij alleen te focussen op afstand. Sneller ga je niet zo lang volhouden misschien, maar daarom hebben we intervals ;) Die helpen heel erg. Vooral als je begint is de impact van intervaltraining bizar. Bedenk dat het gros van je start2run intervals zijn als je begint.

Ik zou proberen om terug te stappen naar een gestructureerd trainingsschema (wat niet heilig hoeft te zijn!), waarbij je 3 kee rin de week een loop hebt en afstappen van het afstand uitbouwen volgens je huidige systematiek.

Qua schoenen is de vraag hierboven ook al gesteld: zitten ze lekker? Prima schoenen dan (tenzij je echte afwijkingen hebt, maar dan krijg je een heel ander verhaal :) ).

Sokken kan meespelen, maar naar mijn eigen ervaringen zijn dat details die weinig uit maken op korte lopen. De enige sokken waar ik kramp door kreeg waren compressiekousen in een foute maat.

Hardloophouding: (anderen moeten me corrigeren als ik er heel erg naast zit) dat kan impact hebben op je prestaties, maar in mijn ogen gaat daar hetzelfde voor op als met schoenen: voelt het goed, dan is het prima, als het maar een beetje ontspannen is. Kom je met kramp in je nek/schouders thuis aan, dan was je loop niet relaxed genoeg qua houding. Het middenvoet/voorvoet gedoe, cadance en meer van dien is allemaal niet zo spannend en veel daarvan leer je vanzelf door simpelweg de kilometers te maken.

TLDR: ga voor een schema en ga niet blind kilometers proberen erbij te tikken op basis van 2 loopjes per week.
Kijk waar je basis is: hoe lang (tijd, dus niet afstand!) kun je momenteel aan 1 stuk door hardlopen, zoek een schema vanaf daar voor wat je doel is
_/-\o_

@specops0i0

Wat Pol zegt is een hele goeie, je belasting kan te laag zijn.

Trainen is als Pasen :P

1 x trainen is geen trainen
2 x trainen is half trainen
3 x trainen begint er iets meer op te lijken.

Je gaat nu elke keer net over de grens heen, zonder je lijf voldoende prikkels te geven om weerstand tegen die belasting op te bouwen door het te lang uitblijven van de volgende belasting.

Zeker pezen, bindweefsel etc krijgen dan een lange tijd gewoon te vaak een piekbelasting. Je kunt beter iets terug in belasting per training en dan wat vaker trainen, daarmee bouw je uiteindelijk meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07

Toppertje

www.davideografie.nl

Gisteravond een lekkere intervaltraining gehad uit het Just Enough Trainging schema, 6x 400m in 1:30 per interval (3:45 min/km) met 200m rust stond op het programma, geheel zoals verwacht kon ik mij moeilijk inhouden en gingen sommigen eerder sneller dan langzamer (nieuwe schoenen geven vleugels?). Gelukkig had ik daar qua energie weinig problemen mee en kwam ik alle intervallen eigenlijk erg goed door.

Zoals al even aangehaald; nieuwe schoenen! oOo De Mizuno Wave Rider 25.
Voor mijn gevoel wat minder lomp/zwaar dan mijn oude Asics Nimbus 22 waardoor ze iets directer aanvoelen maar lopen toch erg lekker, na de loop voelde ik wel een klein pijntje in de kuitspieren, dus wellicht nog even wennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5ar3OKMXGTbjFKaHmh88mVtcd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdg6gqRjUyuVXEFzGvDyftbh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
@Fraggert Ik heb inderdaad het een en ander gelezen over shin splints. Ik denk dat ik wel een cursus oid kan gebruiken om de techniek juist te krijgen. Ik heb alleen dat tijdens het hardlopen mn schenen wat gevoelig zijn, de dag erna niet meer. De schoenen voelen verder prima aan dus dat moet wel goed zitten denk ik.

Wat ik bedoelde met iets verder lopen was dat ik ongeveer elke week steeds 500 meter verder loop. Mijn armen beweeg ik op deze manier: YouTube: Waste Less EFFORT when RUNNING 🏃 One SIMPLE Tip to Improve Your FORM
Wat betreft het landen van de voet, probeer dit onder mijn knie te laten landen. Thanks voor je antwoorden :)

@polthemol Ik snap het dat twee keer in de week meer onderhouden is ipv opbouwen. Het is alleen dat ik ook al vier keer in de week fitness doe, en wanneer ik ook drie keer per week wil hardlopen ik geen rustdagen overhou. Ik kan nu wel 5 kilometer achter elkaar rennen, al maakt het weer ook echt een groot verschil. Mijn record is nu 6,5km, alleen dat was in de regen, wat ik echt heerlijk vond. Rennen met temperaturen zoals afgelopen week zou ik denk ik 3km achter elkaar kunnen rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

specops0i0 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:44:
@Fraggert Ik heb inderdaad het een en ander gelezen over shin splints. Ik denk dat ik wel een cursus oid kan gebruiken om de techniek juist te krijgen. Ik heb alleen dat tijdens het hardlopen mn schenen wat gevoelig zijn, de dag erna niet meer. De schoenen voelen verder prima aan dus dat moet wel goed zitten denk ik.
Ik heb zelf veel last gehad van shin splints en ben daarvoor bij een fysiotherapeut geweest. De combinatie van dry needling met foam rolling heeft flink geholpen. Daarna nog een keer of vijf een hardlooptraining gekregen waarbij de focus echt op techniek lag en dat zorgt er voor dat ik nu probleemloos vijf kilometer kan lopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

Wat ik bedoelde met iets verder lopen was dat ik ongeveer elke week steeds 500 meter verder loop. Mijn armen beweeg ik op deze manier: YouTube: Waste Less EFFORT when RUNNING 🏃 One SIMPLE Tip to Improve Your FORM
Wat betreft het landen van de voet, probeer dit onder mijn knie te laten landen. Thanks voor je antwoorden :)

@polthemol Ik snap het dat twee keer in de week meer onderhouden is ipv opbouwen. Het is alleen dat ik ook al vier keer in de week fitness doe, en wanneer ik ook drie keer per week wil hardlopen ik geen rustdagen overhou. Ik kan nu wel 5 kilometer achter elkaar rennen, al maakt het weer ook echt een groot verschil. Mijn record is nu 6,5km, alleen dat was in de regen, wat ik echt heerlijk vond. Rennen met temperaturen zoals afgelopen week zou ik denk ik 3km achter elkaar kunnen rennen.
Fitness stond er niet bij vermeld eerst, maar er zijn altijd wel opties. Je kunt bv. ook (als je elke dag aan de slag wil) het combineren: bv. armen doen de dag na een hardloopstukje of doe de rustige lopen tijdens het fitnessen. Lage snelheid op de loopband een 20 of 30' maken, dan heb je een 3de loop te pakken al.

Dan kun je een intervalsessie op een 'reguliere' hardloopdag plannen en ervoor zorgen dat je een relatief rustige fitnesstraining de dag erna hebt / in ieder geval je benen niet veel belast.

Mbt. je schenen: ook dat is een punt waarom stijf wat afstand erbij duwen niet persé een slim idee is. Je lichaam is je blijkbaar toch al subtiele signalen aan het geven, dit is niet persé techniek, dit is waarschijnlijker omdat je lichaam het niet echt gewend is.

Weer: dat zal zeker zijn weerslag hebben al is het ook fysieke gewenning en een mentaal stukje. Ben zelf ook niet zo van warm weer, maar je lichaam past zich wel aan na een tijdje. Het verval in wat je kunt afleggen onderstreept een beetje mijn punt: ik zou overstappen naar een schema en het combineren met je fitnessschema, waarbij 3 keer rennen in de week structureel volgens dat schema (wat meer op tijd dan afstand is gebaseerd bij de starterschema's) meer zoden aan de dijk gaat zetten. Denk misschien aan 5naar10K, dan voldoe je wel aan je wens voor meer afstand, maar bouw je het gestructureerder op.

Vergeet ook niet dat hardlopen prima binnen een fitnessplanning past: het is toch wel 1 van de standaard cardiovormen, dus je gaat op fitnessgebied zeker ook je voordeel ermee doen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Zo, dat zijn betere temperaturen om te lopen! 20 graden, bewolkt, windje, heerlijk.

Vandaag 2km inlopen, ~5km tempo, 2km uitlopen. Had geen idee hoe dat zou gaan maar het plan was om lekker een beetje door te lopen in het tempoblok, maar zonder mijn standaard ademritme (3 passen in, 4 passen uit) op te geven.

En dat ging eigenlijk heel goed, kon voor mijn gevoel vlotter lopen dan ik had verwacht (geen idee hoe hard het ging, nogmaals, ik heb geen GPS horloge of zo) zonder dat het heel veel moeite kostte. Of misschien liep ik gewoon niet hard genoeg... Het was in ieder geval een lekkere trainingsprikkel en goede afwisseling van mijn normale duurlooptempo.

Zondag weer lange duurloop, wel wat korter dan vorige weken, heb even een weekje met wat minder kilometers, en dan vanaf volgende week een keertje extra in de week lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
(jarig!)
Wat ik in je vragen en alle adviezen niet voorbij heb zien komen: hoe zit het met je BMI @specops0i0 ? Loop je om fitter te worden of ben je iets te kort bij je huidige gewicht ;-)

Is dat laatste het geval dan gelden de overbelastingsregels iets zwaarder (pun intended) omdat je gewrichten, pezen en spieren extra belast worden.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Heb hier in juni 2020 kortstondig gepost. Kwam van 112kg, conditie -99, 40 jr gerookt.
Eerst kwam er een knieblessure, maar toen was ik net bezig, en die was snel over. Toen volge november 2020 eerste zweepslag linkerkuit. Dat duurde verdomd lang eer ik mijn vorm weer terug had. Augustus 2021 zweepslag rechterkuit en hetzelfde verhaal. Weer heel langdurig herstel en vooral dat het zo lang duurt om weer terug op niveau te komen. Inmiddels een jaartje verder en de zaken wat anders aangepakt. Na een clinic als voorbereiding op de halve marathon van Oldenzaal, erachter gekomen dat ik altijd te snel liep (fuckin Strava met zijn segmenten. Ook weg gedaan). In hz3 meestal. Die man (ben zijn naam vergeten, Wissink? Wassing? heeft een running-iets in Apeldoorn geloof ik) vertelde over de basis die je eerst moet kweken door langdurig (maanden) in hz1 of 2 te lopen (zie het als een pyramide, basis is de bodem). Dat stimuleert ook de vetverbranding, waardoor je meer energie overhoudt op de langere afstanden. Zat namelijk constant op hetzelfde gewicht, kreeg er amper wat af. Sinds ik bijna alleen nog maar in hz1 en 2 loop (en 1 x per week interval of tempo) duikelt het gewicht weer naar beneden, en zie ik de snelheid met gelijkblijvende hartslag ook toenemen. Ook geen blessures meer, ondanks het feit dat ik nu 260km per maand aan tik. Beste uitvinding in jaren, dat hardlopen. Vandaag kreeg ik mijn 12de paar hardloopschoenen binnen (gebruik ze niet alle 12 meer)
De Saucony Endorphine trail. Ben benieuwd hoe die loopt, want de Saucony Peregrin had voor mij veel te weinig demping. Halve van Oldenzaal is deels door het bos.
En dan volgend jaar op mijn 60ste de eerste marathon. Daarna zien we wel weer verder. Tijden interesseren me niet meer. En dan hoop ik tot mijn 80ste te kunnen blijven lopen! En mocht er een blessure komen: Er staat inmiddels een Concept2 rowerg in de huiskamer. Vult het lopen goed aan, en kan de conditie op peil houden mocht er weer een zweepslag oid voorvallen. Over een jaartje of 2 de volgende update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Philo Melos schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:20:
Heb hier in juni 2020 kortstondig gepost. Kwam van 112kg, conditie -99, 40 jr gerookt.
Eerst kwam er een knieblessure, maar toen was ik net bezig, en die was snel over. Toen volge november 2020 eerste zweepslag linkerkuit. Dat duurde verdomd lang eer ik mijn vorm weer terug had. Augustus 2021 zweepslag rechterkuit en hetzelfde verhaal. Weer heel langdurig herstel en vooral dat het zo lang duurt om weer terug op niveau te komen. Inmiddels een jaartje verder en de zaken wat anders aangepakt. Na een clinic als voorbereiding op de halve marathon van Oldenzaal, erachter gekomen dat ik altijd te snel liep (fuckin Strava met zijn segmenten. Ook weg gedaan). In hz3 meestal. Die man (ben zijn naam vergeten, Wissink? Wassing? heeft een running-iets in Apeldoorn geloof ik) vertelde over de basis die je eerst moet kweken door langdurig (maanden) in hz1 of 2 te lopen (zie het als een pyramide, basis is de bodem). Dat stimuleert ook de vetverbranding, waardoor je meer energie overhoudt op de langere afstanden. Zat namelijk constant op hetzelfde gewicht, kreeg er amper wat af. Sinds ik bijna alleen nog maar in hz1 en 2 loop (en 1 x per week interval of tempo) duikelt het gewicht weer naar beneden, en zie ik de snelheid met gelijkblijvende hartslag ook toenemen. Ook geen blessures meer, ondanks het feit dat ik nu 260km per maand aan tik. Beste uitvinding in jaren, dat hardlopen. Vandaag kreeg ik mijn 12de paar hardloopschoenen binnen (gebruik ze niet alle 12 meer)
De Saucony Endorphine trail. Ben benieuwd hoe die loopt, want de Saucony Peregrin had voor mij veel te weinig demping. Halve van Oldenzaal is deels door het bos.
En dan volgend jaar op mijn 60ste de eerste marathon. Daarna zien we wel weer verder. Tijden interesseren me niet meer. En dan hoop ik tot mijn 80ste te kunnen blijven lopen! En mocht er een blessure komen: Er staat inmiddels een Concept2 rowerg in de huiskamer. Vult het lopen goed aan, en kan de conditie op peil houden mocht er weer een zweepslag oid voorvallen. Over een jaartje of 2 de volgende update.
Dat zal Gert-Jan Wassink geweest zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
(jarig!)
Mooi man, @Philo Melos . Er zijn er hier genoeg aan het begin van zo'n reis naar een fitter bestaan, dit soort verhalen zijn altijd inspirerend.

En even voor al die goede hardlopers, die hun hele leven fit zijn geweest: voor jullie is het mss lastiger voor te stellen, maar elke ochtend als je uit bed stapt, voel je de overwinning op je oude zelf. Niemand met overgewicht is vergeten hoe een simpele trap oplopen voelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45

Secsytime

Automagisch

Ik ben er bang voor dat het posterior shin splints zijn waar ik last van heb.. volgende week beslissen of Berlijn doorgaat, denk van niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
@Philo Melos indrukwekkende km aantallen voor een 59-jarige.
En z1 is top ! Ik heb mijn weektotaal qua kms ook uitgebreid door vooral veel z1 te lopen

@Secsytime weekje niet lopen en kijken hoe het gaat ?

Vandaag 76 minuten in z1 gelopen, met om het kwartier een minuutje wat sneller. 1,5 liter verloren, was zonnig en een graad of 22. Blijkbaar ben ik toch echt een zweter. :(

Zondag langste duurloop van 30 km gepland. Voor de eerste keer mijn nieuwste paar Vaporfly Next % van stal halen. Wit met roze accentjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07

Toppertje

www.davideografie.nl

@Philo Melos Respect! knap hoe je zo vol blijft houden ondanks de blessures!

@Secsytime Dat klinkt niet fijn! Eventueel wat rust nemen van hardlopen en gaan fietsen een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Prachtige live feed van de UTMB.

https://live.utmb.world/utmb/utmb

Als Kilian Jornet ook deze wint, dan is hij misschien wel de beste ultrarunner aller tijden !

Hij won de UTMB al in 2008, 2008 en 2011, om nu op 34-jarige leeftijd nogmaals te winnen zou fantastisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Hartloper schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:43:

Als Kilian Jornet ook deze wint, dan is hij misschien wel de beste ultrarunner aller tijden !

Hij won de UTMB al in 2008, 2008 en 2011, om nu op 34-jarige leeftijd nogmaals te winnen zou fantastisch zijn.
Moet ik me schamen als ik nog niet eerder van UTMB had gehoord? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Het is natuurlijk een niche, dat ultratrailen. Maar binnen die nichesport is de UTMB (Ultra Trail du Mont Blanc) zonder twijfel het grootste evenement.
Jornet is na vandaag de trailrunner GOAT imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

@Hartloper & @Toppertje ik ben er bang voor dat het al te laat is. In eerste instantie dacht ik dat het iets anders was, dat het gewoon een andere spierbelasting was door een stuk trail.. hierdoor heb ik een week rustig aan gedaan (moest ook wel, ik kon amper lopen 🤡). En daarna vrolijk een 32k gelopen met intense pijn 🤡.

Nu ben ik in Noorwegen en hiken we wat trails.. ik weet dat ik eigenlijk niet moet belasten, maar ik ga ook geen vakantie verspillen. Volgende week zie ik wel hoe het gaat. En als het enigszins gaat loop ik Berlijn gewoon rustig uit, dan maar geen goede tijd.

Als ik terug kijk komt het door last in men andere kuit, die ik ben gaan compenseren met het andere been.. best dom, had toen gewoon rust moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Laatst online: 15-09 18:24
Secsytime schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:36:
@Hartloper & @Toppertje ik ben er bang voor dat het al te laat is. In eerste instantie dacht ik dat het iets anders was, dat het gewoon een andere spierbelasting was door een stuk trail.. hierdoor heb ik een week rustig aan gedaan (moest ook wel, ik kon amper lopen 🤡). En daarna vrolijk een 32k gelopen met intense pijn 🤡.

Nu ben ik in Noorwegen en hiken we wat trails.. ik weet dat ik eigenlijk niet moet belasten, maar ik ga ook geen vakantie verspillen. Volgende week zie ik wel hoe het gaat. En als het enigszins gaat loop ik Berlijn gewoon rustig uit, dan maar geen goede tijd.

Als ik terug kijk komt het door last in men andere kuit, die ik ben gaan compenseren met het andere been.. best dom, had toen gewoon rust moeten pakken.
Heb je nu ook last bij het hiken? Indien niet, zal het in combinatie met extra rust na de vakantie nog lukken, maar misschien toch ook best eens laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tazzie79 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Heb je nu ook last bij het hiken? Indien niet, zal het in combinatie met extra rust na de vakantie nog lukken, maar misschien toch ook best eens laten checken.
Aan het einde van de hike kon ik geen gewicht op men been hebben 🙈

Nu met een compressiekous om gaat het wel weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Secsytime op 27-08-2022 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hartloper schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:43:

Nou, das ook toevallig…….heb ik net vanochtend een filmpje zitten kijken over de prep van Pau Cappell om, geïnspireerd door Kipchoge zijn sub 2 marathon, de UTMB onder de 20 uur te lopen, dus 19 minuten sneller dan zijn eigen record op die 170 km.

InZane schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Moet ik me schamen als ik nog niet eerder van UTMB had gehoord? :?
En je gaat pas weer zitten als ik dat zeg :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TbdF6v5Iur84n_trTq8zgBe2fI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F17Dbf0yPeuzJVfwQxGGZY8A.jpg?f=fotoalbum_large

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Fraggert schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Nou, das ook toevallig…….heb ik net vanochtend een filmpje zitten kijken over de prep van Pau Cappell om, geïnspireerd door Kipchoge zijn sub 2 marathon, de UTMB onder de 20 uur te lopen, dus 19 minuten sneller dan zijn eigen record op die 170 km.

[YouTube: ROAD TO BREAKING 20 | The North Face]

[...]

En je gaat pas weer zitten als ik dat zeg :P

[Afbeelding]

:+
Haha, ben niet zo'n sport kijker. Naast F1 kijk ik eigenlijk helemaal niks.
Alleen als er hier in het Omnisport wat is te doen wil ik weleens gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 22:26
<naar sporthorloges met gps topic>

[ Voor 92% gewijzigd door Stephanus op 28-08-2022 21:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:02
Vanochtend een rustige duurloop van 25km gedaan wat m'n weektotaal naar 61km tilt. Volgend weekend dus die 30 van Amsterdam Noord, die ik comfortabel uit wil lopen. Als dat gemiddeld op 5min uitkomt is dat heel prettig, maar 5:10-5:15 vind ik ook prima. Onder de 5 zou helemaal top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Alles voorbereid voor een lange run deze ochtend. Idee voor een beetje vroeg eruit en voor de warmte rennen.

Gisterenavond verjaardag.. fout broodje gegeten ofzo. Flinke buikkramp. Bij thuiskomst meteen naar de wc gesprint. 'S nachts om 2 uur eruit en was gelijk weer 4 kilo lichter... half uurtje met de De Porceleynen Pot geknuffeld.. op de bank bijkomen. Terug naar bed. 2 uur lang liggen woelen met kramp. Vanmorgen NUL energie. Geen meter gelopen. Zo wordt het niks met die lange duurlopen natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:06
Ik ben in voorbereiding op Amsterdam Marathon, eerste Marathon na vorig jaar een halve Triatlon te hebben gedaan.

Gisteren mee gedaan aan de Parkrun in Haarlem voor een PB op de 5K, dat is ook gelukt. Vond het een vermakelijk en laagdrempelig loop event, maar lees hier in het topic weinig over terug? Zijn hier toevallig nog Parkrunners?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jovatov schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:43:
Ik meld me ook hier :).

Ik ben inmiddels aan mijn derde hardloopleven begonnen. Dertien jaar terug liep ik halve marathons en in 2019 heb ik nog de marathon van Rotterdam gelopen.
Tijdens corona vrijwel niet gelopen. Maar nu sinds juli weer strak drie keer in de week aan het lopen. Mijn eerste doel is nu om eind september de 10km weer onder het uur te kunnen lopen. Ik denk dat ik daar wel prima naar onderweg ben.
Welkom terug, dat klinkt als een basis om de boel weer op te pakken d:)b

Veel plezier met de terugkeer naar de loopsport :)

helaas geen ervaringen voor je m.b.t. jouw klachten
The_Ghost16 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:27:
Ik meld mij ook weer eens in dit topic. Lees altijd alles mee maar plaats niet zoveel.

Na een 5k en 10k PR gelopen te hebben in mei/juni is het hardlopen iets minder geworden. Maar ben wel blijven sporten. Idee was om na mijn vakantie het weer op te pakken om te trainen naar de halve marathon (cpc loop 25 september) en een week later de 10k (singelloop Utrecht) gevolgd door weer een week later een 13k Strong Viking (dan hoef ik gelukkig niet voluit te rennen omdat ik de snelste loper ben van de groep (totaal 6 personen).

1 augustus was ik weer terug van vakantie en direct weer begonnen. Helaas de week erna een tennistoernooi waar ik opeens 4 wedstrijden moest spelen. Planning was 1 (ik tennis al een paar jaar niet echt meer maar het blijft leuk een toernooi bij de eigen club. Ging er dus ook vanuit dat ik alleen zou enkelen en niet zou winnen. Werd een poultje van 3, dus 2 wedstrijden, en overlaten halen om te dubbelen op het laatste moment, 1x winst en daarna verloren). Door dit drukke tennisschema niet hardgelopen maar toch genoeg beweging die vooral erg veel spierpijn heeft opgewekt.
Sinds 15 augustus een nieuwe poging en die moet beter gaan. Het schema is momenteel als volgt:
- maandag en donderdag Fit2Fight. Is een combinatie van bootcamp/crossfit en kickboksen. Lessen duren een uur.
- dinsdag of woensdag en vrijdag of zaterdag hardlopen. Waarvan 1x een tempo training met blokken op beoogd halve marathon tempo en 1 LLD training om te wennen aan de benodigde tijd
- Zondagochtend 45 minuten banenzwemmen met mijn vriendin

Moet heel eerlijk zeggen dat deze vorm van cross trainen mij erg goed bevalt. En qua hardlopen nooit echt stil gestaan dus de belastbaarheid is er wel. Daarnaast ook verschillende blessures gehad over de afgelopen jaren. Dus die herken ik ook snel genoeg :)

Doel voor halve marathon is 1:35 uur oftewel een pace van 4:30 min/km. Gisteren 3x 8 minuten gedaan en voelt nog erg zwaar. Maar dat heeft ook deels te maken met het huidige trainingsschema. Maar alle tijden onder de 1:45 ben ik tevreden mee (huidige pr is 1:51:05 gelopen tijdens de laatste cpc loop, een week voordat alles opeens dicht moest vanwege corona)

Ook net nieuwe Saucony Endorphin Shift 2 gekocht voor 80 euro. Mooie vervanger van mijn Shift 1. Wedstrijden loop ik op de Saucony Endorphin Speed 2
Wauw, mooie tijden in het vooruitzicht, succes met de training d:)b
Toppertje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:55:
Gisteravond een lekkere intervaltraining gehad uit het Just Enough Trainging schema, 6x 400m in 1:30 per interval (3:45 min/km) met 200m rust stond op het programma, geheel zoals verwacht kon ik mij moeilijk inhouden en gingen sommigen eerder sneller dan langzamer (nieuwe schoenen geven vleugels?). Gelukkig had ik daar qua energie weinig problemen mee en kwam ik alle intervallen eigenlijk erg goed door.

Zoals al even aangehaald; nieuwe schoenen! oOo De Mizuno Wave Rider 25.
Voor mijn gevoel wat minder lomp/zwaar dan mijn oude Asics Nimbus 22 waardoor ze iets directer aanvoelen maar lopen toch erg lekker, na de loop voelde ik wel een klein pijntje in de kuitspieren, dus wellicht nog even wennen.

[Afbeelding]
Mooie schoenen, hier zitten meer mizuno fans, die horen graag wat je van de schoenen vindt na een tijdje gebruik :)

You’re welcome :)

Best veel lopen hier bij een atletiekvereniging of hebben een looptraining gedaan en dat is een goed idee en een slimme investering.

Ik denk dat je ook nog wel baat gast hebben bij verschillende soorten trainingen, varierend van lang en langzaam tot kort snel werk om met variatie uithoudingsvermogen te trainen. Toen ik vroeger trainde ging hardlopen was het ook een kwestie van schoenen aan gaan en uitkienen dat ik nét voor de voordeur stuk ging :P je traint in elk geval al met schemas, dat doe je al goed, wil je verder rennen, dan zul je met je belasting wel moeten gaan kijken wat je wilt want je lijf moet ook rusten en herstellen, te veel hooi op je vork is ook niet goed.
Die loophouding op dat filmpje ziet er goed uit.

Weersomstandigheden is gewenning, ik echt ben #TeamWinter maar inmiddels geleerd dat 10km met 33graden gewoon te doen is en 18km bij 22 ook.
(Ik ben herintreder).
Philo Melos schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:20:
Wauw, mooi verhaal en welkom _/-\o_ *O*

Over die hartslagzones…..dat is waarom het gros van alle goeie voornemens van 99% van de mensen die de sportschool in duiken amper/geen vetverlies zien.

Die jagen zonder kennis of begeleiding zichzelf naar hz4 en hz5 in een rondje crossfit, HIT/HIIT, kettlebell smijten, battleropes of touwtjespringen en door hun gesport gaat hun metabolisme wel wat omhoog en krijg je extra honger die gestild wordt en dan gaan er nog steeds meer calorieën in dan uit.

Ik merk wel dat door de opkomst van smartwatches, fitbits et cetera de basisprincipes van sporten voor verschillende doelen wel stukken toegankelijker is geworden voor mensen.

Veel plezier met je nieuwe schoenen, ik had met de Peregrin12 hetzelfde en heb de Xodus Ultra gekocht voor wat meer demping in het bos.
Secsytime schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:16:
Ik ben er bang voor dat het posterior shin splints zijn waar ik last van heb.. volgende week beslissen of Berlijn doorgaat, denk van niet.
Ouch -O- even wat rust pakken en licht fietsen allicht?
InZane schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:27:
[...]

Haha, ben niet zo'n sport kijker. Naast F1 kijk ik eigenlijk helemaal niks.
Alleen als er hier in het Omnisport wat is te doen wil ik weleens gaan kijken.
Ik wist een jaar geleden wel wat trailrunning was, maar daar hield het ook gewoon op hoor ;)

Ik kijk verder ook nooit sport op tv, behalve wat losse dingetjes op youtube (the running channel is leuk) wat schoenreviews en soms wat van die veels te dik geproduceerde en gelikte salomon/thenorthface/et cetera filmpjes voor inspiratie en motivatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Totrail schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:30:
Vanochtend een rustige duurloop van 25km gedaan wat m'n weektotaal naar 61km tilt. Volgend weekend dus die 30 van Amsterdam Noord, die ik comfortabel uit wil lopen. Als dat gemiddeld op 5min uitkomt is dat heel prettig, maar 5:10-5:15 vind ik ook prima. Onder de 5 zou helemaal top zijn.
Kijk, dit klinkt al een heel stuk beter dan je twijfelpost van 2 weekjes ofzo terug ;)

Lekker vooruitzicht voor A’dam……gewoon genieten van de loop zo met bovenstaande in je achterhoofd d:)b
Blomminator schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:06:
Alles voorbereid voor een lange run deze ochtend. Idee voor een beetje vroeg eruit en voor de warmte rennen.

Gisterenavond verjaardag.. fout broodje gegeten ofzo. Flinke buikkramp. Bij thuiskomst meteen naar de wc gesprint. 'S nachts om 2 uur eruit en was gelijk weer 4 kilo lichter... half uurtje met de De Porceleynen Pot geknuffeld.. op de bank bijkomen. Terug naar bed. 2 uur lang liggen woelen met kramp. Vanmorgen NUL energie. Geen meter gelopen. Zo wordt het niks met die lange duurlopen natuurlijk..
Ah kak vervelend Blom -O-

Beterschap gewenst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Blomminator schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:06:
Geen meter gelopen. Zo wordt het niks met die lange duurlopen natuurlijk..
Join the club.

Paar weken geleden gestoken door een daas, ben ik schijnbaar allergisch voor. Voet en onderbeen ontstoken, 1,5 week onder de pannen. Ik ga afgelopen woensdag weer voor het eerst lopen: zowel linker als rechterbeen gestoken.

FML

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
InZane schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Dat zal Gert-Jan Wassink geweest zijn :)
Klopt! Dat was hem. Aardige vent.

Loop trouwens ff zonder 945. Die ging afgelopen maandag kapot nadat ik een loop wilde uploaden. Nog net (scheelt 2 dagen) binnen de garantietermijn! Pffff

Vandaag 23km weggetikt op de nieuwe Saucony Endorphin Trails. Wow! Die zijn echt een schot in de roos! Heb altijd, na zo'n 14km, veel pijn in mijn rechtervoet. Nu 0,0! En ook nog eens mijn snelste halve marathon ooit gelopen. Merk dat het allemaal veel makkelijker begint te komen. Denk dat ik deze maand de 300km aantik. Vorige 2 jr 2x 1500km gehaald met blessures. Wou dit jr 2000km halen. Moet makkelijk lukken als er niets geks gebeurd. (ff afkloppen)

Heb trouwens na de 2de zweepslag een massagegun gekocht. Daarmee neem ik mijn kuiten bijna elke dag onderhanden. Niet lang, denk max 10 minuten voor beide benen. Maar heb wel het gevoel dat het me helpt. Dat ze wat ontspannenner blijven. Na afloop van een loop ook geen spierpijn meer. Dat was in het begin wel anders. Dan strompelde ik een halve dag. Dat je nog zo fit kunt worden op de oude dag had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Mooi man!

Er waren hier op het forum trouwens nog 2 mensen uit Hengelo. 1 dame en een heer. Lees ik nooit meer wat van. Die waren behoorlijk actief. Maar hopen dat het ze goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Succes alvast voor volgende week!

Vandaag tijd voor de lange duurloop, op het gemakje een km of 15-16 afgelegd. Eerste paar km moest ik even op gang komen maar daarna ging het heel makkelijk. Wel was het toch wat warmer dan ik dacht, maar had er geen spijt van dat ik dit keer geen water mee had genomen.

[ Voor 23% gewijzigd door sebasd op 28-08-2022 14:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
De Flanders Fields Marathon van 18 september in West-Vlaanderen (België).

Even wat reclame maken voor deze marathon.
In tegenstelling tot de grote stadsmarathons wordt deze niet door Golazo georganiseerd.

Dat zorgt ervoor dat deze marathon

- slechts 32 euro kost, terwijl hij toch zeer professioneel georganiseerd is, met officieel opgemeten parcours en bevoorrading elke 5 km. Da's minder dan de helft van een Golazo-marathon.
Een finisher's T-shirt is inbegrepen, hoef je niet nog eens apart voor te betalen.

- dat er voor deze marathon geen reclame gemaakt wordt in running.be, het Vlaamse loopmagazine. Running.be is eigendom van Golazo, en heeft een hoog "wij van WC-eend raden WC-eend aan", je leest enkel info over evenementen die ze zelf organiseren. Reden voor mij om het niet meer te kopen en enkel RunnersWorld te lezen.

De Flanders Fields marathon is een vlakke marathon, met eerst een rondje rond Diksmuide van 16 km en nadien langs de IJzer en de Ieperlee richting Ieper, met aankomst op de Grote Markt. De winnaar loopt doorgaans trager dan 2:30, anderzijds zijn er minder buckelistlopers, wat betekent dat de gemiddelde eindtijd eerder rond de 3:50 ligt, waar dit voor de grote stadsmarathons gemiddeld 4:20 is, een half uur trager.
De tijdslimiet is 5:15 of 5:30, wat voor mij perfect is, wie er langer over doet loopt aan 7,5 km/hr en is imho niet op zijn/haar plaats in een marathon.

Organisator André Migneau is een liefhebber van de sport en feliciteert aan de aankomst persoonlijk elke van de ongeveer 350 finishers.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 28-08-2022 15:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
Reclamemodus af.

Vandaag 31, 6 km gelopen, de langste duurloop in voorbereiding op de IFF marathon.

De vorige keer was er wel wat interesse in mijn drankstrategie, daarom zal ik mijn drankperikelen van vandaag ook beschrijven. Ik lees graag over hoe andere lopers hun training aanpakken, daarom geef ik zelf het goede voorbeeld ;)

Het was 20 graden en zonnig, wel wat wind.
Vlak voor de start 500 ml sportdrank van Boni.
Op 5 km 2 Maurten gels met 500 ml water
Op 10 km 1 Maurten gel met 500 ml water.
Op 15 km 500 ml Aquarius sportdrank.
Op 21 km langs huis gekomen en 250 ml chocolade sojadrankje gedronken.
Op 24 km nog 1 Maurten gel met cafeïne genomen met 500 ml water.

Op 18 km even stop voor een plasje en helaas op 29 km in een maisveld moeten duiken wegens Runner's Trot.

Bij start woog ik 65,1kg en bij aankomst 64,7 kg. Ik had in totaal 2,75 l gedronken.
Conclusie: ik had zeker voldoende bijgedronken, een beetje minder had ook gemogen. Vorige loopjes verloor ik tot 1,5L vocht per uur, nu duidelijk minder, wellicht betere adaptatie aan warmere omstandigheden.
Ik had gisteren niet restenarm gegeten, dat ga ik voor de marathon wel doen. Ik ga tijdens de marathon geen cafeïne nemen, dat gaf me geen boost en werkt soms laxatief bij mij.

Daarmee heb ik mijn grootste trainingsweek ooit afgewerkt (66,9 km) en gelukkig zonder geblesseerd te raken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 28-08-2022 15:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 17:05

Niku

Alagaesii

Hier ook mijn grootste trainingsweek ooit afgelegd, op weg naar de HM van Eindhoven: 48.7 kilometer. Tevreden mee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Philo Melos schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:55:
[...]
Er waren hier op het forum trouwens nog 2 mensen uit Hengelo. 1 dame en een heer. Lees ik nooit meer wat van. Die waren behoorlijk actief. Maar hopen dat het ze goed gaat.
:w

Leuk om te horen dat je het hardlopen weer helemaal hebt opgepakt en dat het nu allemaal zo lekker gaat.

En voor wat betreft mijzelf, inderdaad een tijdje niets in dit topic gepost. Begin dit jaar hier wel aangegeven dat ik erg veel moeite had om mezelf te blijven motiveren om lekker een rondje te gaan lopen vooral door een gebrek aan energie na een dag werken.

Inmiddels ben ik per augustus van werkgever gewisseld (en van 40 naar 36 uur) waar de werkdruk een stuk prettiger is. Nu heb ik aan het einde van de werkdag gewoon energie over om nog leuke dingen te doen waaronder hardlopen. Mijn werkgever/team maakt er ook geen probleem van als ik gewoon overdag, bijv. vlak voor de pauze even lekker een rondje ga lopen. (Als bonus zitten ze ook vlak bij de veluwe én hebben ze douches dus dat kan ook gewoon op kantoor :*) )

Nu weer aan het opbouwen richting de 10km. Wel een beetje aftasten wat mijn heup er allemaal van vind, de laatste rondjes is hij na het lopen wel weer gevoelig. Zolang ik er niet langer dan een dag last van heb mag ik van de fysio gewoon blijven opbouwen. Vandaag al weer 9km kunnen aftikken dus het gaat weer de goede kant op. 8)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
I did it!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVpc3DYa-FjLJKkc6fDhnYoBZKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpjV3sBMcA8eudZ0GFuWwCOq.jpg?f=fotoalbum_large
15 km obstakels, cold turky, en mijzelf 4x tegengekomen. Ik stond rond 6,5km echt op het punt om te stoppen, toch niet gedaan.

Binnen 3,5u gedaan. Ik ben, dat zou ik niet snel zeggen over mijzelf, echt super trots op het resultaat. Nu 5 dagen spierpijn gok ik :+

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 28-08-2022 22:45 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 20:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Loop nu sinds een maand of 8-9 hard. Programma van Evi gevolgd en zit op een 5 – 7km @ 5m/km (beetje afhankelijk van beschikbare tijd en zin… +30c helpt niet ;)). Moet eigenlijk een stap naar 10km zetten al heb ik daar rond de zomer de tijd niet echt voor.

Zal totaal een 400-500km gelopen hebben dit jaar. Valt me op dat mijn schoenen (gekocht via Runnersworld) best wat beginnen te slijten. Wanneer moet je zoiets vervangen? Toen gekocht wat mij het fijnste leek maar heb eigenlijk geen idee wat goed is.... Fysiek nergens last van gehad naast wat spierpijn in het begin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RE3IGlTLaV4B1tR3e6iU0SDJgM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPRblhw9j5ftqzvNehYdGnl5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JzYIGpPNEeMJ41YCK9SXCsg3wU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKR04h3pWtWuu07JY9G4LrJA.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 28-08-2022 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:38:
Reclamemodus af.

Vandaag 31, 6 km gelopen, de langste duurloop in voorbereiding op de IFF marathon.

De vorige keer was er wel wat interesse in mijn drankstrategie, daarom zal ik mijn drankperikelen van vandaag ook beschrijven. Ik lees graag over hoe andere lopers hun training aanpakken, daarom geef ik zelf het goede voorbeeld ;)

Op 18 km even stop voor een plasje en helaas op 29 km in een maisveld moeten duiken wegens Runner's Trot.

Bij start woog ik 65,1kg en bij aankomst 64,7 kg. Ik had in totaal 2,75 l gedronken.
Conclusie: ik had zeker voldoende bijgedronken, een beetje minder had ook gemogen. Vorige loopjes verloor ik tot 1,5L vocht per uur, nu duidelijk minder, wellicht betere adaptatie aan warmere omstandigheden.
Ik had gisteren niet restenarm gegeten, dat ga ik voor de marathon wel doen. Ik ga tijdens de marathon geen cafeïne nemen, dat gaf me geen boost en werkt soms laxatief bij mij.

Daarmee heb ik mijn grootste trainingsweek ooit afgewerkt (66,9 km) en gelukkig zonder geblesseerd te raken.
Goed bezig! Ik gebruik inderdaad ook geen cafeine gels om die reden. Maar 2 gels op 5k, dat is wel intens..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Na de lange duurloop van gisteren net een klein rondje wezen uitlopen, ook omdat ik vanaf deze week vier keer per week wil gaan lopen. Het lichaam wilde eigenlijk niet, was toch wel wat stijver dan normaal na een duurloop, maar uiteindelijk toch gegaan. Was maar een paar kilometer, maar toch wel lekker.

Heb nu wel het gevoel dat het trainen richting mijn eerste marathon nu echt is begonnen, dus ik ga eens kijken naar een leuke kandidaat voor aankomend voorjaar.

Dit leek me in eerste instantie ideaal:

https://www.midwintermara...ndomein-het-loo-marathon/

maar zelf navigeren met GPS horloge gaat hem niet worden. Dus dan maar even op zoek naar een andere marathon. Tips over niet te grootschalige marathons zijn welkom!

Bonuspunten als het onverhard maar niet te heuvelachtig (en zanderig) is. En ook weer niet te klein, ik heb zo het idee dat ik het zeker tegen het einde wel fijn vind om niet helemaal alleen te lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:58
Outerspace schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:45:
I did it!

[Afbeelding]
15 km obstakels, cold turky, en mijzelf 4x tegengekomen. Ik stond rond 6,5km echt op het punt om te stoppen, toch niet gedaan.

Binnen 3,5u gedaan. Ik ben, dat zou ik niet snel zeggen over mijzelf, echt super trots op het resultaat. Nu 5 dagen spierpijn gok ik :+
Yumanrace?
Als je dit leuk vind dan zijn er genoeg verenigingen waar je kunt trainen.
Ikzelf train bij een survivalrun vereniging maar ook bij eentje die OCR en survivalrun combineerd. Ik hoorde wel dat het meer om het lopen ging en de hindernissen niet heel uitdagend waren voor de toppers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:57
Daar loop ik ook. :)
Als je wat gele shirts met 'Haag' ziet lopen, dan zit ik daar hopelijk tussen. Niet de snelste van het stel, maar beetje middenmoot. Hoop ik dus. Mijn lange duurloop was zaterdag op 35km, waardoor ik op 91km in de week kwam. De week ervoor 101. Gisteren had ik er nog wel 10 of zo bij willen doen, maar stond bijna de hele zondag op de benen voor een CoderDojo. Ook leuk, maar vermoeiender dan ik dacht, waardoor ik tegen thuiskomst om 18u geen puf meer had om van schoenen te wisselen.

Al het lopen in het teken van de marathon die ik 30 oktober in Nice wil lopen. Maar wel met wat meet-momenten als Amsterdam Noord en de CPC.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
(jarig!)
sebasd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:45:
Tips over niet te grootschalige marathons zijn welkom!

Bonuspunten als het onverhard maar niet te heuvelachtig (en zanderig) is. En ook weer niet te klein, ik heb zo het idee dat ik het zeker tegen het einde wel fijn vind om niet helemaal alleen te lopen..
Mss iets te vroeg voor je, maar deze is vlak met onverharde stukken: https://derondevenenmarat...-ronde-venen-marathon-en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Frenz64 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

Mss iets te vroeg voor je, maar deze is vlak met onverharde stukken: https://derondevenenmarat...-ronde-venen-marathon-en/
Dank! Die heb ik al eens eerder op de radar gehad, maar aangezien ik nu nog aan het opbouwen ben is dat wel wat te vroeg ja.. Jammer, want het lijkt me best een leuk rondje. Dan maar in 2023!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Secsytime schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:35:
[...]

Goed bezig! Ik gebruik inderdaad ook geen cafeine gels om die reden. Maar 2 gels op 5k, dat is wel intens..
Niet alleen dat, maar ook iedere keer een halve liter drinken :o Ik zou het niet kunnen hoor.

Nou hier heeft m'n dochter voor de 2e keer Corona. Da's mooi snel raak na 1 weekje school.
Heb zelf ook een keelpijntje, maar test (nog?) negatief. Zou wel mooi balen zijn. Was net weer een beetje aan het opbouwen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:55:
[...]

Niet alleen dat, maar ook iedere keer een halve liter drinken :o Ik zou het niet kunnen hoor.

Nou hier heeft m'n dochter voor de 2e keer Corona. Da's mooi snel raak na 1 weekje school.
Heb zelf ook een keelpijntje, maar test (nog?) negatief. Zou wel mooi balen zijn. Was net weer een beetje aan het opbouwen :/
Dat mensen zo trouw blijven testen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Laatst online: 11:26

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen weekend vervroegd verjaardagskado gekocht, zat er al een tijd naar te kijken en te twijfelen, afgelopen weekend dan doorgezet.
Heb voor mijzelf een setje Nike Vaporfly Next % gekocht, dus kan het straks zeker niet meer aan de schoenen liggen qua tijd :p .
Zal ze van de week eventjes inlopen, mogelijk nog een keer over 2~3 weken dan gaan ze weer braaf in de doos tot de 4Mijl van Haren en de hele van Oldenburg. Is het dan helemaal feest om te lopen :D .
Ook nog een keer mijn reguliere schoen besteld, merk nu wel dat ik de afgelopen maanden flinke kilometers maak, dus dat de schoenen ook wat sneller slijten.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Secsytime schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Dat mensen zo trouw blijven testen..
Nou dat niet, maar we kregen een appje dat een vriendinnetje van m'n dochter Corona had. Aangezien m'n dochter al wat liep te kuchen, hebben we toch maar een testje gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:53
Hartloper schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:38:
Reclamemodus af.

Dat zijn wel serieuze hoeveelheden zeg!

Ik zit zelf nogal aan de andere kant van het spectrum. Afgelopen Zaterdag heb ik een duurloop van exact 30km gedaan en heb daarbij totaal 2 Maurten gels + 150ml AA isotone drink op. Met name dat laatste is wat weinig, volgende week tijdens een 32 km duurloop toch maar een 2e flipbelt flesje van 150ml elk meenemen. Mijn totale trainingsweek is hiermee overigens op 68,36 km uitgekomen.

Voor de marathon zelf drink ik de avond van te voren een 320 drink mix, in de ochtend een 160 drink mix. Tijdens de marathon neem ik totaal 5 Maurten gels, namelijk op 7, 14, 21, 28, 35. Ik heb een 6e bij me voor het geval ik daar behoefte aan heb. Ik heb de normale Maurten gels, ik heb nooit het idee gehad dat de cafeïne variant wat extra's doet voor me. Qua drinken pak ik op elk 5km punt een bekertje AA + een bekertje water.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Gisteren de duurloop geschrapt door wat funky darmactiviteiten. Wel opgelucht gevoel daarna.

Vanmorgen vroeg de wekker. 0630 ernaast. Net voor 7 uur liep ik door het bos.
En de Freûle liep ook mee. Die heeft 8 weken geleden zwaar geleden door covid en na een zeer uitputtende vakantie bergbeklimmen was er niet veel meer over van haar (gestel).

Weekje rust gehad en vanmorgen gekeken hoe de vlag erbij hangt.

Als de wekker gaat is het even doorbijten. Op de benen en samen naar buiten. Mooi weer want met regen was mijn humeur minder geweest. Allereerst, al best fris! Lekker, herfst is coming! De Freule kraakte en piepte en het tempo was beroerd. Na afloop bijna overgeven en chagrijnig over de stand van zaken. Haar horloge gaf pre-covid een vo2 max van 46 aan en nu nog 41. Zegt niet alles, maar het is ook geen vooruitgang. En nul tempo, zware benen, algeheel brak.

Omdat we altijd vooruit kijken en positief afsluiten; Nondeju!! Als je in de vroege morgen kunt hardlopen, 2 reeën en een eekhoorntje op je pad hebt en dan thuis koffie en een warme douche... dan is het zo slecht nog niet om vroeg je nest uit te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:04

Redcoil

Polyinterpretabel

Tortelli schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:47:
Loop nu sinds een maand of 8-9 hard. Programma van Evi gevolgd en zit op een 5 – 7km @ 5m/km (beetje afhankelijk van beschikbare tijd en zin… +30c helpt niet ;)). Moet eigenlijk een stap naar 10km zetten al heb ik daar rond de zomer de tijd niet echt voor.

Zal totaal een 400-500km gelopen hebben dit jaar. Valt me op dat mijn schoenen (gekocht via Runnersworld) best wat beginnen te slijten. Wanneer moet je zoiets vervangen? Toen gekocht wat mij het fijnste leek maar heb eigenlijk geen idee wat goed is.... Fysiek nergens last van gehad naast wat spierpijn in het begin.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ah, ik herken daar schoenen van On. Heb eenzelfde slijtage aan m'n On CloudFlyers. Die hebben bijna 700 km op de teller staan. Mijn On CloudMonsters hebben er bijna 200 op en beginnen ook langzaamaan vergelijkbare slijtage te vertonen.

Volgens mij kan dat bij deze schoenen geen kwaad, voor de demping maakt het door die 'lussen' niet heel veel uit. De algemene richtlijn is om de tussen de 600-800 km hardloopschoenen te vervangen om blessures a.g.v. slijtage te voorkomen. Dat er slijtage zichtbaar is op je schoenen, dat is in ieder geval niet zo heel vreemd. Dat zal bij alle schoenen met 400-500km op de teller het geval zijn.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:59

charrel

Cortisol4life..

Redcoil schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:22:
[...]
De algemene richtlijn is om de tussen de 600-800 km hardloopschoenen te vervangen om blessures a.g.v. slijtage te voorkomen. Dat er slijtage zichtbaar is op je schoenen, dat is in ieder geval niet zo heel vreemd. Dat zal bij alle schoenen met 400-500km op de teller het geval zijn.
Vind persoonlijk wel veel verschil zitten tussen de merken, mijn kipruns kslight laten amper slijtage zien aan de zool. Loop wel veel door het bos, maar recent een paar Nike vaporfly 4 aangeschaft en die laten na 70km al slijtage aan de zool zien aan de voorkant. Mijn oude kipruns met dik 900km op de teller zien er beter uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
charrel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Vind persoonlijk wel veel verschil zitten tussen de merken, mijn kipruns kslight laten amper slijtage zien aan de zool. Loop wel veel door het bos, maar recent een paar Nike vaporfly 4 aangeschaft en die laten na 70km al slijtage aan de zool zien aan de voorkant. Mijn oude kipruns met dik 900km op de teller zien er beter uit?
Het gaat ook niet alleen om de zool, maar ook om het schuim. De demping gaat op gegeven moment achteruit, waardoor je meer kans krijgt op pijntjes en/of blessures.

Van de Vaporfly is het trouwens algemeen bekend dat ze niet lang meegaan. Het is dan ook een wedstrijdschoen en dus geen schoen voor je dagelijkse loopjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44
Mvdbeld schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:08:
Ik ben in voorbereiding op Amsterdam Marathon, eerste Marathon na vorig jaar een halve Triatlon te hebben gedaan.

Gisteren mee gedaan aan de Parkrun in Haarlem voor een PB op de 5K, dat is ook gelukt. Vond het een vermakelijk en laagdrempelig loop event, maar lees hier in het topic weinig over terug? Zijn hier toevallig nog Parkrunners?
Ik heb een aantal keer de parkrun gedaan in het Kralingsebos. Leuke super laagdrempelige evenementen. Binnenkort nog een keer meedoen, want ik zie dat ik de tweede plek bezet in het leeftijdsklassement 45-49, daar moet nog even 7s vanaf. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:06
influenza schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Ik heb een aantal keer de parkrun gedaan in het Kralingsebos. Leuke super laagdrempelige evenementen. Binnenkort nog een keer meedoen, want ik zie dat ik de tweede plek bezet in het leeftijdsklassement 45-49, daar moet nog even 7s vanaf. :P
18:32, dat is heel behoorlijk! ;) Ik kwam tot 19:40 met nog wat vermoeidheid in de benen, dus wellicht van het weekend ook nog even wat sneller proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Laatst online: 01-07 16:25
Tortelli schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:47:

[Afbeelding][Afbeelding]
Persoonlijk vervang ik m'n schoenen pas als ik een beetje last begin te krijgen ondanks dat er verder niks veranderd is. Ik heb Nike pegasus altijd gehad en die gaan ongeveer 800km mee, er zijn anderen die er veel meer km's uit krijgen. Mijn pijntjes verdwijnen dan ook als ik een nieuw paar koop.

Naar de slijtage kijk ik eigenlijk niet zo hard, tenzij je erdoor kan kijken :P. Je merkt eigenlijk vooral wanneer je oude schoenen versleten zijn als je de nieuwe gebruikt. Denk aan demping die een stuk minder is, dat kan je fysisch niet zien (denk ik). Schijnt ook een trucje te zijn om je schoenen naar mekaar te zetten, als ze niet meer recht staan zijn ze versleten.

Ik zou me er niet al te hard zorgen over maken, als je onverklaarbare klachten begint te krijgen op schoenen die al veel kilometers hebben, even testen met een nieuw paar en als die klachten hiermee ook verdwenen zijn, dan weet je waar de oorzaak zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
Heeft iemand een goede oplossing of tips voor mijn "probleem"?

Ik luister graag naar muziek (eigen keuze) maar wil ook graag een geluidsignaal hebben om mijn intervallen bij te houden. Aangezien de intervallen wisselvallig zijn is het niet makkelijk om die geluidsignalen bijvoorbeeld te maken met een stopwatch/alarm.

Rennen met bestaande muziek+interval-apps of programma's werken voor mij niet, omdat de muziek daarin nooit lekker rent voor mij.

Ik was zelf aan het denken aan iets waarin ik de intervallen gewoon in kan stellen, bijvoorbeeld op een smartwatch met vibratie, of een pieptoon via de headphones, maar zou graag dat Spotify dan gewoon door kan spelen.

Heeft iemand hier een goede kijk op?

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik denk dat de meeste hardloop-horloges of -apps het wel mogelijk maken om je eigen interval in te stellen en dat je dan via audio of haptische feedback door hebt dat je mag wisselen.
Zelf gebruik ik daar WorkOutDoors voor (op de Apple Watch), waar ik dan bijvoorbeeld een warm up en cool down in heb en 6x een fast en recover interval heb staan, bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8w-jM1UorKV-CmYdyQKm3GfGLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Cd1bUehX8FJYT8k7iRZe02H.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik heb ook wel wat screenshots voorbij zien komen van andere apps die iets vergelijkbaars kunnen, dus dit lijkt me vrij standaard?

Ik kan daarnaast dan m'n eigen playlist opzetten voor muziek en ook dit schema volgen met deze interval-aanwijzingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44
Mvdbeld schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

18:32, dat is heel behoorlijk! ;) Ik kwam tot 19:40 met nog wat vermoeidheid in de benen, dus wellicht van het weekend ook nog even wat sneller proberen
Kan nog wel wat sneller, was me ook vooraf niet bewust van de snelste tijd in mijn leeftijdscategorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 15-09 20:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Firestorm666 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Persoonlijk vervang ik m'n schoenen pas als ik een beetje last begin te krijgen ondanks dat er verder niks veranderd is. Ik heb Nike pegasus altijd gehad en die gaan ongeveer 800km mee, er zijn anderen die er veel meer km's uit krijgen. Mijn pijntjes verdwijnen dan ook als ik een nieuw paar koop.

Naar de slijtage kijk ik eigenlijk niet zo hard, tenzij je erdoor kan kijken :P. Je merkt eigenlijk vooral wanneer je oude schoenen versleten zijn als je de nieuwe gebruikt. Denk aan demping die een stuk minder is, dat kan je fysisch niet zien (denk ik). Schijnt ook een trucje te zijn om je schoenen naar mekaar te zetten, als ze niet meer recht staan zijn ze versleten.

Ik zou me er niet al te hard zorgen over maken, als je onverklaarbare klachten begint te krijgen op schoenen die al veel kilometers hebben, even testen met een nieuw paar en als die klachten hiermee ook verdwenen zijn, dan weet je waar de oorzaak zat.
Helder, lekker mee doorlopen dus. Heb ook nergens last van ofzo. Het viel me gewoon op dat ik ze wat scheef afslijt.

Hele andere vraag: wat is een goed schema om op te bouwen naar de 7,5 / 10 km. Heb de eerste 5 km met Evi gedaan wat me goed afging. Sinds ik daarmee klaar ben doe ik vaak een vrije loop maar de stok achter de deur om verder te gaan mist een beetje. De hitte van de laatste tijd helpt daar ook niet bij overigens ;). Loop vrij makkelijk 5-6km met een tempo rond de 5:00 – 5:30 per km. De temperaturen van de afgelopen weken verbeteren mijn snelheid niet :D.
Heb verder geen echt doel met het hardlopen (wedstrijden oid), maar beetje op conditie blijven is leuk. Afvallen is overbodig met mijn ~60kg en 175 cm. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:26
jorikc schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:27:
Ik denk dat de meeste hardloop-horloges of -apps het wel mogelijk maken om je eigen interval in te stellen en dat je dan via audio of haptische feedback door hebt dat je mag wisselen.
Zelf gebruik ik daar WorkOutDoors voor (op de Apple Watch), waar ik dan bijvoorbeeld een warm up en cool down in heb en 6x een fast en recover interval heb staan, bijvoorbeeld:

[Afbeelding]

Maar ik heb ook wel wat screenshots voorbij zien komen van andere apps die iets vergelijkbaars kunnen, dus dit lijkt me vrij standaard?

Ik kan daarnaast dan m'n eigen playlist opzetten voor muziek en ook dit schema volgen met deze interval-aanwijzingen.
Ik houd me zeker aanbevolen als iemand tips heeft voor een gelijksoortige app voor de samsung galaxy watch 4 :)

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:38
Weltschmerz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:05:
Heeft iemand een goede oplossing of tips voor mijn "probleem"?

Ik luister graag naar muziek (eigen keuze) maar wil ook graag een geluidsignaal hebben om mijn intervallen bij te houden. Aangezien de intervallen wisselvallig zijn is het niet makkelijk om die geluidsignalen bijvoorbeeld te maken met een stopwatch/alarm.

Rennen met bestaande muziek+interval-apps of programma's werken voor mij niet, omdat de muziek daarin nooit lekker rent voor mij.

Ik was zelf aan het denken aan iets waarin ik de intervallen gewoon in kan stellen, bijvoorbeeld op een smartwatch met vibratie, of een pieptoon via de headphones, maar zou graag dat Spotify dan gewoon door kan spelen.

Heeft iemand hier een goede kijk op?
Ik heb een Fenix 6 pro en luister muziek/ podcasts op Spotify. Mijn horloge geeft aan als er een volgende ronde komt middels een haptisch signaal en een piep. Op mijn oortjes hoor ik hoe lang ik over de afgelopen ronde gedaan heb en in welke hartslagzone ik zit + het gemiddelde tempo van die sessie (dit is in te stellen). Als je dat hoort op je oortjes weet je dat het weer tijd is voor de volgende stap in de interval, en daar staat het tempo wat ik moet lopen. Ik denk dat de meeste hardloop georiënteerde horloges dit wel kunnen. De apple watch (ook ervaring mee) kan dit in ieder geval ook.

Edit: Een app die ik gebruikte om intervals te maken op de apple watch: iSmoothrun

Vandaag trouwens een heerlijk en mooi (rustig) duurloopje gedaan om Hilversum van bijna 26km. "Het voetstappenpad" loopt zo'n 80/90% door bos en over heide. Aanrader! https://www.strava.com/activities/7718867094

[ Voor 9% gewijzigd door Waterpower op 29-08-2022 22:00 ]

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Waterpower schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:40:
[...]
Vandaag trouwens een heerlijk en mooi (rustig) duurloopje gedaan om Hilversum van bijna 26km. "Het voetstappenpad" loopt zo'n 80/90% door bos en over heide. Aanrader! https://www.strava.com/activities/7718867094
Dat is zeker een mooi rondje ja, die heb ik in een vorig hardloopleven ook wel eens gelopen. Alleen het stuk door Kerkelanden is (veel) minder.

Nou wil ik die ook weer eens lopen :) Ik ben het vergeten, maar is die route ook een beetje te volgen zonder GPS? Er staan van die stenen geloof ik, maar ik kan me herinneren dat dat niet altijd heel duidelijk was..

[ Voor 14% gewijzigd door sebasd op 29-08-2022 20:30 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:30
afgelopen weekend een 5 km mogen lopen in ene lokale wedstrijd. Na blessureleed en Corona goed kunnen knallen en mezelf wel verbaasd. 21:22 met nergens een vlak stuk parcours.

https://www.strava.com/activities/7710085570/overview

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:38
sebasd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Dat is zeker een mooi rondje ja, die heb ik in een vorig hardloopleven ook wel eens gelopen. Alleen het stuk door Kerkelanden is (veel) minder.

Nou wil ik die ook weer eens lopen :) Ik ben het vergeten, maar is die route ook een beetje te volgen zonder GPS? Er staan van die stenen geloof ik, maar ik kan me herinneren dat dat niet altijd heel duidelijk was..
Ja er staan stenen met een voetje er op, maar ik vond het erg slecht aangegeven, dus daar zou ik niet op vertrouwen. De stenen geven alleen aan dat je op de goede weg zit, maar geen pijlen. Soms stond er een steen en moest je gelijk daarna een afslag nemen (vogens de gpx route), maar zag ik pas een paar honderd meter later weer een steen op de route. Regelmatig ook geen steen gezien, maar ik liep dan ook op GPS. Het stukje door bewoond gebied is inderdaad minder, maar daar is ook een winkelcentrum, dus voor diegenen die bevoorrading nodig hebben kunnen daar nog even bijtanken.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
Even een vraagje tussendoor: hoeveel paar hardloopschoenen hebben jullie?

Ik merk dat ik iets te enthousiast wordt van de gedachte aan nieuwe schoenen, zeker in combinatie met de kans op een goede aanbieding. Voor de start van de zomervakantie had ik al een aardig lijstje:
  • Puma Liberate Nitro - ruim 200 km mee gelopen, maar loop liever met wat meer demping. Ga er niet verder dan 10 km mee per run, zit niet meer in de actieve rotatie.
  • Nike ZoomX Invincible Run Flyknit - meer dan 600 km op de teller, ideaal voor de lange loop
  • Nike ZoomX Vaporfly Next%, maat 43 - tweedehands gekocht met al wel wat op de teller, zelf nog eens 200 km erbij opgezet, deze zit er aardig doorheen
  • Nike ZoomX Vaporfly Next%, maat 44 - voorkeurswedstrijdschoen, naast zo'n 30 trainingskilometers 4 races gedaan: 8 EM, HM, 4EM en 10KM. Deze kan nog wel even mee.
  • Nike Zoom Fly 3 Ekiden - pas 50 km mee gelopen. Niet altijd zin in de wat stevigere React zool. Gebruik deze vooral voor intervallen, die ik ook gewoon meer moet gaan doen.
  • Reebok Floatride Energy X - allround daily schoen waar eigenlijk alles wel redelijk goed mee kan. Is meegegaan op vakantie, zit alweer meer dan 200 km op terwijl het de nieuwste van dit lijstje is. Ideaal als ik zomaar even wil gaan lopen zonder plan.
Ik koop bijna alles in de aanbieding of via Marktplaats. Daardoor heeft Mrs. SkyR nu een paar hardloopschoenen die meer kostten dan mijn duurste paar :+ Ondanks dat ik al een aardige verzameling schoenen heb, heeft mijn neus voor koopjes op Marktplaats toch weer wat extra's gebracht deze zomer;
  • Nike Air Zoom Alphafly Next%, nagenoeg ongebruikt, om de marathonambities waar te gaan maken volgend jaar
  • Een extra paar Nike ZoomX Vaporfly Next% in maat 44 met 30 km erop gelopen als vervanger voor het afgetrapte paar
Hopelijk kan ik mij de rest van het jaar inhouden. Maar het is makkelijk om hebberig te worden en weer wat nieuws te willen proberen...

@Outerspace: knap gedaan, 15 km Yu Man Race! Chapeau! Ik was met Mrs. SkyR aanwezig op de 10 km, die hebben we samen binnen 2 uur voltooid. Zaten een aantal mooie obstakels tussen - wel met veel hardlopen tussendoor. Voor Mrs. SkyR was de afstand een stevige uitdaging, ik heb er vooral heel erg van genoten.

De afgelopen weken stonden voor mij in het teken van racen. Twee weken geleden de 4 Engelse Mijl van Staphorst in 25:35, dik tevreden mee ondanks een gekneusde teen. Afgelopen week de 10 km Wiekloop in 42:13. Geen race-PR, waanzinnig warm met 30C en geen makkelijk parcours, wel de snelste uit het dorp dus een lekker taartje verdiend :P En afgelopen zondag dus de 10 km Yu Man Race obstacle run. Het was een mooie (sport)zomer, nu opwerken naar de lokale Halve Marathon in oktober! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
sebasd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:45:
Na de lange duurloop van gisteren net een klein rondje wezen uitlopen, ook omdat ik vanaf deze week vier keer per week wil gaan lopen. Het lichaam wilde eigenlijk niet, was toch wel wat stijver dan normaal na een duurloop, maar uiteindelijk toch gegaan. Was maar een paar kilometer, maar toch wel lekker.

Heb nu wel het gevoel dat het trainen richting mijn eerste marathon nu echt is begonnen, dus ik ga eens kijken naar een leuke kandidaat voor aankomend voorjaar.

Dit leek me in eerste instantie ideaal:

https://www.midwintermara...ndomein-het-loo-marathon/

maar zelf navigeren met GPS horloge gaat hem niet worden. Dus dan maar even op zoek naar een andere marathon. Tips over niet te grootschalige marathons zijn welkom!

https://www.bearsports.nl/events/heuvelland-marathon/
wel heuvels MAAR! het ene jaar is hij bergaf, het andere jaar bergop :) Is soort-van-net-niet-trail qua weg

@SkyR ik heb 6 paar hier: 2 keer trail (1 voor de gewone trainingen, duurder paar voor de langere ondernemingen), 4 paar gewone hardloopschoenen (1 voor op de loopband (meestal paar wat is afgetrapt en langzaam richting container gaat), 2 voor buiten op de weg die ik om en om wissel per training en nog een paar barefoot slofjes).

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 30-08-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

polthemol schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

https://www.bearsports.nl/events/heuvelland-marathon/
wel heuvels MAAR! het ene jaar is hij bergaf, het andere jaar bergop :) Is soort-van-net-niet-trail qua weg
Oh, dat is wel een interessante! Ik zie wel dat ie in 2023 'berg'op is.. Maar dat is op zich niet heel erg. Die ga ik even op de shortlist zetten! Ik vind ook het point-to-point idee wel leuk, over het algemeen leuker dan een rondje (maar dat is dan logistiek weer makkelijker natuurlijk..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
sebasd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Oh, dat is wel een interessante! Ik zie wel dat ie in 2023 'berg'op is.. Maar dat is op zich niet heel erg. Die ga ik even op de shortlist zetten! Ik vind ook het point-to-point idee wel leuk, over het algemeen leuker dan een rondje (maar dat is dan logistiek weer makkelijker natuurlijk..)
meeste plekken in het heuvelland zijn vrij goed bereikbaar met de boemeltrein vanuit heerlen of maastricht gelukkig (en de treinritjes geven je de mooiste uitzichten die je kunt krijgen in Nederland ^^ )

Eventueel heb je trouwens ook nog https://www.viabelgica.nl/kalender/marathon-via-belgica/ De via Belgica. Vooral leuk vanwege het historische tintje denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:33

Dazzler2120

FP ProMod
polthemol schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

meeste plekken in het heuvelland zijn vrij goed bereikbaar met de boemeltrein vanuit heerlen of maastricht gelukkig (en de treinritjes geven je de mooiste uitzichten die je kunt krijgen in Nederland ^^ )
Het uitzicht uit de trein was altijd een genot toen ik dagelijks van Heerlen naar Maastricht moest gaan voor mijn werk ;)

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
SkyR schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:14:
Ik heb 5 paar schoenen in gebruik, niks spectaculairs verder. Afdeling Nike: ZF3, ZF4, Pegasus 37, Pegasus 38. En dan nog een vreemde eend in de bijt: Saucony Ride 14.

Mijn schoenen (en km's) zijn niet zo hard gegaan dit jaar door een stressfractuur waar ik lang last van heb gehad :(

[ Voor 16% gewijzigd door InZane op 30-08-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
8 paar :+

Saucony:
Fastwitch 9 voor op de baan
Endorphin Speed voor de temporuns en intervallen op de weg
Guide 15 voor de daily (long)runs
Peregrine 12 voor de trails
Peregrine 10 aan het uitfaseren op de trails, gebruik deze als wandelschoen
Hurricane 23 aan het uitfaseren, daily runner

Salomon Speedcross 5 voor de moddertrails 8)

On Cloudultra miskoop trailschoen van het jaar, uitgefaseerd (TEAB op te halen ;w )

De Saucony Xodus Ultra staan hoog op m'n verlanglijst maar dan moet er eerst wat moois gelopen worden:
5k PR (vanavond officieuze poging met m'n loopclub, benchmark run)
10 PR (a.s. Zondag poging bij lokale 10k wedstrijd)
HM PR (Texel HM eind September :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:03

Gotez

42

Drie paar. die worden elke 800km vervangen. Vaak door zelfde schoen of opvolger. Dus meestal om de paar maand een nieuwe schoen. Een paar trailschoenen: Fujitrabuco lyte. Een paar Asics gel-ds trainer 2 en een paar Brooks Launch GTS 9 die ik afwisselend gebruik voor asfalt. Na veel proberen zitten deze twee schoenen het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Mijn schoenen:
Vaporfly Next% (363 km)
Vaporfly Next% 2 (0 km)
Vaporfly Next% 2 (0 km)
Zoom Fly 4 (311 km)
Endorphin Speed 2 (178 km)
Skechers Speed Elite Hyper (52 km)

Ik denk dat er nog een paar Invincible runs bij gaat komen.. 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Is het weer zover? ;)

Mijn schoenen:
Nike Pegasus 38 (Duurloop)
Puma Deviate Nitro (Duurloop/Intervallen)
Nike Zoom Fly 4 (Baan/Intervallen/Wedstrijden)
Salomon Ultra Guide (trail)
La Sportiva Bushido (trail)

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
Gaargod schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:19:
[...]
De Saucony Xodus Ultra staan hoog op m'n verlanglijst maar dan moet er eerst wat moois gelopen worden:
5k PR (vanavond officieuze poging met m'n loopclub, benchmark run)
10 PR (a.s. Zondag poging bij lokale 10k wedstrijd)
HM PR (Texel HM eind September :))
Dat is wel een goed idee, jezelf belonen voor een goede prestatie. Extra motivator en rem op de uitgaven. Moet ik misschien ook maar gaan doen :Y
Secsytime schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:15:
Ik denk dat er nog een paar Invincible runs bij gaat komen.. 🙈
Ik heb de Invincible v1 en kan die van harte aanraden. Zacht voor de benen op een relaxt tempo. Als je die kunt vinden voor een goede prijs zou ik ervoor gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
(jarig!)
Kijken op @Rudedadude uit z'n hok komt met z'n "lijstje" :+

Hier nog in de roulatie:

Tweakerbokjes: 260 km (maar zelden nog aan, Liberates zijn echt fijner
Puma Liberate Nitro: 291 km (als ik haast heb, maar idd <10km
Asics Novablast 2: al weer 560 km (fijnste schoen evah!)
Puma Magnify Nitro: Alleen als wandelschoen, links veroorzaakt blaren, ik denk door een fout in de zool
Kalenji KIPRUN Trail XT7: 26,9km (zo veel trail ik dus)

Of ik ga voor de Novablast 3, die binnenkort uitkomt of er komt een Novablast 2 nieuw paar, voor mij een do-it-all schoen met nagenoeg perfecte demping.
Pagina: 1 ... 192 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.