Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-05 14:48
sander_g schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:42:
[...]
Een marathon zonder gels zou op zich ook wel kunnen, maar dan valt een tempo van < 4:30/km niet vol te houden.
Ik denk niet dat je tempo afhankelijk is van het wel -of niet nodig hebben van gels. Degene minder snel loopt zal ook gewoon die extra energie nodig hebben, de langzamere lopen misschien zelfs meer omdat die langer onderweg is.
Fraggert schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

ik heb niet veel tijd, dus ik kijk even of ik het anders kan ddoen met nootjes ofzo, is dat een goed alternatief? zakje amandelen ofzo in mijn vest. Al stop ik het maar als placebo in mijn giechel

" Trailmix" .....dat spul heet niet voor niets zo, medunkt :+

Bedankt voor die link, dat is erg behulpzaam d:)b
Zelf geen ervaring met (lange) trailopen @Fraggert en evenmin met nootjes/trailmix als voeding. Kan me voorstellen dat er het een lange (langzame) trail best ok is, maar je zal er - net als met gels - het toch echt eens moeten uitproberen in een training. Kijken hoe je het wel/niet weg krijgt, het weet te verdragen en of je er voldoende energie uit haalt.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-05 09:28
Hier ook goede ervaringen met SIS gelletjes, voor mijn laatste marathon had ik een tip gelezen om deze van tevoren in een softflask te doen (zodat je niet met openscheuren zit en uit de verpakking purren tijdens het lopen) en dat werkt eigenlijk wel top. Dit icm een broekje met zak waar ik die softflask in kwijt kon.

Vind die SIS gels wel erg fijn, niet te dik of bremzoet (ook een keer decathlon gels geprobeerd, echt 10x niks voor me. Qua smaak, bremzoet, maar ook structuur... veel te dik).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:22
Tim_W schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

Ik denk niet dat je tempo afhankelijk is van het wel -of niet nodig hebben van gels. Degene minder snel loopt zal ook gewoon die extra energie nodig hebben, de langzamere lopen misschien zelfs meer omdat die langer onderweg is.
Ik dacht altijd dat je op een lager tempo meer kan profiteren van vetverbranding en dus minder inteert op de voorraad koolhydraten.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 15:12

TwoR

Gekleurde stippen

InZane schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Ik krijg winegums juist helemaal niet weg tijdens het lopen. Heb 't weleens geprobeerd bij een trail, maar ik vond het echt niet te doen. Met gelletjes heb ik juist helemaal geen moeite.
Heb zelf prima ervaring met de gels van SiS en van de Decathlon. Maurten is me echt veel te duur.
Ik heb tijdens t lopen altijd dextro snoepje bij me. 2 keer kauwen op die dingen en dan wordt het poederachtig en willen ze makkelijk naar binnen.

En daarbij is het ook nog eens goedkoop

[ Voor 3% gewijzigd door TwoR op 18-08-2022 11:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:23
[...]

Het schijnt dat je bij gelijke afstand ongeveer dezelfde energiebehoefte hebt, ongeacht of je heel hard of wat langzamer loopt. Het tijdsverschil qua duur zorgt dat dit weer uit middelt. Tempo zegt dus inderdaad niet zo veel over de totale energiebehoefte, maar wél op waar je lichaam de benodigde energie vandaan haalt (zie hieronder).
[...]
Zelf geen ervaring met (lange) trailopen @Fraggert en evenmin met nootjes/trailmix als voeding. Kan me voorstellen dat er het een lange (langzame) trail best ok is, maar je zal er - net als met gels - het toch echt eens moeten uitproberen in een training. Kijken hoe je het wel/niet weg krijgt, het weet te verdragen en of je er voldoende energie uit haalt.
En @Fraggert; de vraag zit hem hier vooral in welke brandstof je gebruikt om in je energie te voorzien. Bij lage inspanning kan je een aanzienlijk deel (~50%) van de benodigde energie halen uit vetverbranding (bijv uit een trailmix, of uit lichamelijke buffers). Maar bij hogere inspanningen zal je bijna alle energie halen uit verbranding van koolhydraten. Om niet volledig door je beschikbare hoeveelheid (~90min sporten) koolhydraten te raken, wil je die aanvullen met snel beschikbare suikers (bijv met gels of sportdrank). Dan is een trailmix minder handig, omdat er relatief minder snel opneembare koolhydraten in zitten.

Zoals Tim heel terecht stelt wil je dus vooral testen of je er voldoende energie uit kan halen bij een bepaald inspanningsniveau. Maar ik zou er niet op rekenen dat een trailmix voldoende is als je zo hard mogelijk probeert te gaan :P

Wat dus geen reden is om het zonder meer af te schrijven, maar het niet altijd even geschikt. Horses for courses.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 18-08-2022 12:10 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 20:13

Niku

Alagaesii

m0ridin schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:37:
Hier ook goede ervaringen met SIS gelletjes, voor mijn laatste marathon had ik een tip gelezen om deze van tevoren in een softflask te doen (zodat je niet met openscheuren zit en uit de verpakking purren tijdens het lopen) en dat werkt eigenlijk wel top. Dit icm een broekje met zak waar ik die softflask in kwijt kon.
Hoe eet/drink je die gel dan? Zie nog niet helemaal voor me dat ik die makkelijk uit een softflask krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik hoorde laatst een interessante podcast over voeding tijdens sporten: https://open.spotify.com/...si=oEK7BhbKS2GLLcvEksdTgg

The science of endurance: fuel & hydration, voor de niet spotify gebruikers. Interessant en leerzaam. De serie podcasts is in zijn geheel interessant voor duursporters.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• m0ridin
Niku schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Hoe eet/drink je die gel dan? Zie nog niet helemaal voor me dat ik die makkelijk uit een softflask krijg.
Die SIS gels zijn echt vrij dun, kan je/ik ook prima zonder water wegwerken.... Dus je kniipt gewoon in je softflask zoals met water, ok... wel iets harder knijpen, en dan is het prima te drinken. Maar dit dus specifiek met SIS gels.

Water zelf neem ik altijd gewoon van de waterpunten (en omdat ik wat water om de smaak weg te spoelen wel fijn vindt neem ik de gelletjes dus altijd iets voor de waterpunten zodat ik vervolgens daar water kan nemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webaccess
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

Webaccess

Garmin Epix 2

Niku schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Om te starten, de meeste nemen ze gewoon mee in de originele verpakking. Je doet ze dus niet als water of isotone drank in een softflask. Onderweg scheur je deze open, drink je de vloeistof en ga je verder.

Ik heb hier de Powerbar Powergels liggen en die zijn in tegenstelling tot sommige andere behoorlijk vloeibaar (net als de Sis begrijp ik) en daarvan zou je het nog kunnen overwegen maar nogmaals ik vermoed dat weinig tot geen lopers dat daadwerkelijk zullen doen.

Is de gel erg vloeibaar dan kan je deze nemen zonder water (mijn ervaring)
Is de gel echt een gel dan moet je echt met water naspoelen anders krijg je na 10 minuten je tanden niet meer van elkaar. Zoals hierboven ook al aangegeven ben ik ook voorstander van een gelletje nemen net voor een waterpost en dan naspoelen met water en mogelijk je handen ook even plakvrij maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 20:13

Niku

Alagaesii

Webaccess schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Om te starten, de meeste nemen ze gewoon mee in de originele verpakking. Je doet ze dus niet als water of isotone drank in een softflask. Onderweg scheur je deze open, drink je de vloeistof en ga je verder.
Dat snap ik, zo doe ik het zelf ook. M0ridin deed echter de suggestie om ze wél in een softflask te doen, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:17
Heb je echt extra brandstof nodig bij een loop van 14km? Ik weet niet hoeveel hoogtemeters in die trail run zitten, maar denk dat je lichaam prima zonder kan op zo’n afstand. Als het je mentaal een boost geeft, altijd leuk, maar biologisch gezien lijkt het me overbodig.

Ik stel het vooral als vraag om er een andere blik op te werpen, niet als kritiek bedoeld. Brn zelf pas gels gaan gebruiken bij 30km+ loopjes.

Bij de Lidl verkopen ze multi-verpakkingen (5x 40 gram) met wat noten en rozijnen/cranberries, soort trailmix ook. Dankzij de laatste genoeg suikers, daar ga ik tijdens duurlopen wel goed op.

Qua gels geen voorkeur, Maarten is lekker neutraal en vond de gummybeer-achtige structuur wel wat hebben. Door de prijs alleen tijdens evenementen gehad. Verder SiS, Duursport en willekeurige gels. Krijg alleen problemen als er cafeïne in zit want ik drink geen koffie. :)

Mensen die veel kilometers lopen; hoe stillen jullie die oneindige trek? Met weken van 60km+ merk ik dat de tussendoortjes vooral bestaan uit koek en snoep, ondanks uitgebreid ontbijt, lunch en diner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:33

Secsytime

Automagisch

Slickk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:15:
Heb je echt extra brandstof nodig bij een loop van 14km? Ik weet niet hoeveel hoogtemeters in die trail run zitten, maar denk dat je lichaam prima zonder kan op zo’n afstand. Als het je mentaal een boost geeft, altijd leuk, maar biologisch gezien lijkt het me overbodig.

Ik stel het vooral als vraag om er een andere blik op te werpen, niet als kritiek bedoeld. Brn zelf pas gels gaan gebruiken bij 30km+ loopjes.

Bij de Lidl verkopen ze multi-verpakkingen (5x 40 gram) met wat noten en rozijnen/cranberries, soort trailmix ook. Dankzij de laatste genoeg suikers, daar ga ik tijdens duurlopen wel goed op.

Qua gels geen voorkeur, Maarten is lekker neutraal en vond de gummybeer-achtige structuur wel wat hebben. Door de prijs alleen tijdens evenementen gehad. Verder SiS, Duursport en willekeurige gels. Krijg alleen problemen als er cafeïne in zit want ik drink geen koffie. :)

Mensen die veel kilometers lopen; hoe stillen jullie die oneindige trek? Met weken van 60km+ merk ik dat de tussendoortjes vooral bestaan uit koek en snoep, ondanks uitgebreid ontbijt, lunch en diner.
Nou, niet snoepen dus.. maar gewoon een extra maaltijd tussen alle maaltijden in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online

Zelf eet of drink ik niet bij alle afstanden onder de 21 km. Ik denk dan ook dat het niet nodig is bij een 14 km trailloop. Al kan die natuurlijk lang duren afhankelijk van de loper en het terrein. Daar zou ik eerder voorstellen om halverwege een beetje te eten en te drinken, immers op een trail is het tempo minder belangrijk en 30 seconden of langer stoppen om te eten/drinken is bij een trail heel normaal.

Dat meer honger hebben herken ik. Bij mij treedt het op wanneer ik duurlopen doe van 25 km of langer, zelfs wanneer ik hierbij gels en/of sportdrank gebruik. Die dag heb ik altijd een stuk meer honger.
Het is alsof het lichaam voelt dat de energievoorraden (glycogeen) leeggetrokken zijn en dat wil compenseren.
Ik eet dan ook wel meer die dag, en zorg ervoor ook meer te drinken.

@Fraggert Noten zijn heel gezond, ze bevatten onverzadigde vetten (oliën), maar zijn niet geschikt als sportvoeding omdat ze daarvoor teveel vetten en te weinig suikers bevatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:36

sebasd

loopt op espresso

Met het oog op de Alfa Bear Trail in november mezelf maar voorgenomen wat vaker het bos in te duiken voor een rondje hardlopen.

Vanochtend deze gedaan: https://www.staatsbosbehe...elrug/wandelroute-oertijd (ik loop zonder GPS-horloge, dus uitgepijlde routes zijn eigenlijk een must).

Ideaal, is +/- 15 minuten van huis. Heerlijk rustig zo op de vroege vrijdagochtend (denk dat ik rond 6:45 startte), opkomende zon, mist, bos, niks mis mee. Mooie afwisseling voor de 'reguliere' loopjes net buiten de bebouwde kom hier, dat is toch vooral weiland.

Voor volgende week maar weer eens een andere route zoeken, liefst iets langer (km of 12 zou prima zijn) en max. 20-25 minuten rijden vanaf Vathorst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Ik heb gezwommen vandaag. Althans zo doorweekt was ik en mijn kleding na het hardlopen van vanochtend. Ik stond letterlijk uit te druppen :D

Het was eigenlijk niet eens zo warm, maar de luchtvochtigheid was bizar hoog. En toen kwam het zonnetje ook nog door...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-05 08:07
...........Mensen die veel kilometers lopen; hoe stillen jullie die oneindige trek? Met weken van 60km+ merk ik dat de tussendoortjes vooral bestaan uit koek en snoep, ondanks uitgebreid ontbijt, lunch en diner.
Die oneindige trek komt juist van het grazen, je bloedsuikerspiegel zwabbert op en neer en dat veroorzaakt de continu fysieke vraag van je lichaam om een glucose shot.

Komende september is het twee jaar geleden dat ik begon met low carb en periodiek vasten (ik eet alleen rond twaalven en een keer 18-19 uur-ish). Het gevoel van moeten snacken tussendoor verdwijnt simpelweg en als ik mijn trainingintensiteit opvoer (ik zit nu op 4-5 trainingen à 9-10 uur per week voor m'n 70.3) dan eet ik simpelweg meer tijdens de maaltijden. En ja, ik zondig wel eens ja, een bak B&J Chocolate met brownies is dan een traktatie die ik mezelf gun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 15:12

TwoR

Gekleurde stippen

Roozzz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:16:
Ik heb gezwommen vandaag. Althans zo doorweekt was ik en mijn kleding na het hardlopen van vanochtend. Ik stond letterlijk uit te druppen :D

Het was eigenlijk niet eens zo warm, maar de luchtvochtigheid was bizar hoog. En toen kwam het zonnetje ook nog door...
Herkenbaar! Ik had na 5 km lopen mijn shirt uitgedaan en om mijn heupriem gehangen want die was al doorweekt. En dat terwijl ik al voor half 8 weg was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:27
Roozzz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:16:

Ja hier ook. Na 4km al zoiets van "oke..." en aan het einde toch wel doorweekt.
https://www.strava.com/activities/7662468658

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Voor alle bovenstaande doorweekte Vrijdagochtend Tweakers, gisterenavond was het niet anders, tijdens het lopen voelde ik het al druipen, maar bij thuiskomst was er geen houden meer aan. :|

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 13:29
Dat belooft veel goeds voor morgenochtend dan :D

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
Als topicstarter moet ik bekennen dat mijn laatste hardlooprondje ergens in 2008 was :X Ik ben ook maar weer eens gestart (ruim 10kg zwaarder) omdat ik volgende week een YuManRace van 15km heb staan. Helaas niet eerder kunnen starten met trainen ivm een zenuwbeknelling in mijn voet (schoen te strak aangetrokken en 9u aangehad, daarna 2 weken last).

Na 1800meter (12 minuten) was ik er al klaar mee. Het wordt tijd voor elke dag maar een rondje om de vijver om een beetje conditie om te doen. Ik zal alleen te klooien met mijn telefoon, die heb ik weggemoffeld onder mijn boxershort rond mijn heup. Voor volgende week maar eens een tasje kopen, dan kan ik ook wat suikers verpakken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Welkom terug dan @Outerspace , maar uhh, klooien met een telefoon, tasje kopen, doet je Suunto t1 het niet meer? Anders even orienteren bij de buren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Topicstarter
Frenz64 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:50:
Welkom terug dan @Outerspace , maar uhh, klooien met een telefoon, tasje kopen, doet je Suunto t1 het niet meer? Anders even orienteren bij de buren
Mocht ik verstand hebben van wat je daar roept, dan had ik je voorzien van een degelijke reactie :D Sporthorloges voor een enkele keer vind ik ook een dure investering. Ik kom er wel uit, ik verwacht dat ik de 15km uiteindelijk lopend afleg :+

[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 19-08-2022 13:53 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Ik ben zelf erg te spreken over een Flipbelt @Outerspace of anders is een (korte) Fusion tight ook best prettig, dan heb je zakken aan de zijkant om je telefoon en/of gels in te doen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Een beetje tweaker loopt niet meer met z'n telefoon bedoelde ik, maar heeft een Garmin 255/955/Fenix 7 saphire/Epix2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webaccess

Webaccess

Garmin Epix 2

Frenz64 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:55:
Een beetje tweaker loopt niet meer met z'n telefoon bedoelde ik, maar heeft een Garmin 255/955/Fenix 7 saphire/Epix2
Garmin Marq :9~ (of moeten we daarvoor eigenlijk eerst wachten op de v2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 08:18
En ook ik kan be-amen dat het “lekker” zweten is vandaag. Pffff goeie genade zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Ik hoor het al, blij dat ik om 6:45 in het bos liep, toen was het eigenlijk nog prima te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:20
Ja, die benauwde lucht heeft wel invloed op de trainingen inderdaad. Had daar gisteren ook al last van tijdens m'n 16km rustige duurloop. Aankomende weekend loop ik een 19,5 met wat snellere blokken. Ik houd wel van dat soort blokken werk, dus nu al zin in. :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Gisteren was het weer tijd voor de wekelijkse duurloop. Niet echt veel zin toen de wekker vroeg ging, toch gegaan, heb uiteindelijk een doel. Doel was 29Km in ~2:15 en eerste uur ging goed, benen voelden prima en lekken steeds beter te worden qua gevoel. Halverwege gestopt om bidon+reepje op te pikken en toen was het gemiddelde 4:28 op de Km. Prima, sneller dan vorige week en het koste weinig moeite. Tweede helft steeds lekkerder gaan lopen, nergens het idee of gevoel dat ik al zo lang liep, voelde me eigenlijk steeds fitter :p . Uiteindelijk bleek dat ook in de tijd, want na 2:15 uur stond er 30,5Km op de teller en een gemiddelde van 4:26.
Geeft vertrouwen voor de marathon dat ik 30Km zo "makkelijk" loop in een negatieve split. Die resterende 11,7Km lukken dan ook nog wel :+

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 08:18
Nice hoor! Onder de 4:30 voor zo’n lange tijd is echt wel een strak tempo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Outerspace schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:38:
Als topicstarter moet ik bekennen dat mijn laatste hardlooprondje ergens in 2008 was :X Ik ben ook maar weer eens gestart (ruim 10kg zwaarder) omdat ik volgende week een YuManRace van 15km heb staan. Helaas niet eerder kunnen starten met trainen ivm een zenuwbeknelling in mijn voet (schoen te strak aangetrokken en 9u aangehad, daarna 2 weken last).

Na 1800meter (12 minuten) was ik er al klaar mee. Het wordt tijd voor elke dag maar een rondje om de vijver om een beetje conditie om te doen. Ik zal alleen te klooien met mijn telefoon, die heb ik weggemoffeld onder mijn boxershort rond mijn heup. Voor volgende week maar eens een tasje kopen, dan kan ik ook wat suikers verpakken.
Waar heb je suikers voor nodig als je een rondje rond de vijver loopt ? Zelfs voor 15km heb je geen suikers nodig, enkel conditie. 8)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:20
Vanochtend om 7 uur de deur uit voor de 19,5km: 2km rustig en 4,5 sneller en dit dan 3x.
Het ging echt heerlijk vandaag. Had gelletjes mee, maar zat in zo'n flow dat ik ze (op 1 na) helemaal vergeten ben. M'n week totaal zit nu op ±57km.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Lekker bezig @Totrail! Dat is een weektotaal waar ik nog niet aan kom, al gaat het wel weer de goede kant op. Grootste valkuil voor mij is nu om niet te snel te veel te willen..

Vanochtend ook voor de LLD de deur uit gegaan. Dit keer net geen 17km op de planning, en ook bij mij ging het eigenlijk heel makkelijk. Kwam snel lekker in de flow en voor ik het wist was ik al op het punt waar ik de drinkpauze had gepland.

Was wel benieuwd hoe ik de laatste 2-3km zou verteren. Dat was fysiek onbekend terrein qua afstanden die ik heb gelopen sinds ik weer ben begonnen met lopen, maar mentaal bekend terrein qua omgeving (bijna thuis, alleen maar straten die ik al 100x heb gelopen). En sowieso, hoe lang ik ook loop, de laatste paar km zijn altijd minder bij mij.

Maar zelfs dat ging eigenlijk wel prima. Stuk minder last van de benen en heupen dan vorige week tijdens de lange duurloop, dus ik zit weer tevreden op de bank in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Niku schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:34:
[...]

Dat snap ik, zo doe ik het zelf ook. M0ridin deed echter de suggestie om ze wél in een softflask te doen, vandaar mijn vraag.
Nou ja, suggestie... Een optie :)

In mijn geval was het tijdens de marathon, wat ik anders 4-6 losse gelletjes mee zou nemen.

Soms zijn die sis gelletjes wat lastiger open te scheuren en zit je daarmee te klooien.

Of zit je met plakkerige handen en geklooi om de gel uit de verpakking te krijgen.

Ik vond de "doe ze vast in een softflask" methode wel prettig, pakken en een shotje nemen. Heb gedoe met scheuren en knijpen. Maar voor een normale duurloop of kortere afstanden zou ik het ook niet snel doen hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Topicstarter
Hartloper schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:24:
[...]

Waar heb je suikers voor nodig als je een rondje rond de vijver voor loopt ? Zelfs voor 15km heb je geen suikers nodig, enkel conditie. 8)
Een hardloopconditie heb ik dan ook niet en het gewicht telt allemaal mee helaas :P Ik kan prima waterpoloën, maar hardlopen is een ding.

Ondertussen al 2 dagen spierpijn in de bovenbenen. Blijkbaar heeft het eea toch in werking gezet, morgenochtend maar weer een rondje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Vandaag rustige duurloop van 23 km in 2 uur.

Ik ben in voorbereiding op een marathon 18 september.
De weektotalen zien er als volgt uit, ik begon 2 mei:
( 2 weken weinig gelopen, pijn aan de kuit na een halve marathonwedstrijd)

38 km
31
43
40
43 (waarin een HM wedstrijd)
15
17
35
34
54
37
43
55
32
54

nog te doen de komende 4 weken, hopelijk blijf ik heel:

63 km (nog nooit zover hardgelopen in 1 week !)
51
40
16

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 21-08-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:08:

38 km
31
43
40
15
17
35
34
54
37
43
55
32
54

51
40
16
Dit zijn je weektotalen voor een marathon voorbereiding??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Ja, vind je het weinig misschien ? Ik heb nog nooit zoveel gelopen !

Ter vergelijking mijn weektotalen voor de marathon van Rotterdam dit voorjaar, te starten vanaf 31 januari:

49 km
54
23
54
16 (skivakantie)
6 (flinke bronchitis)
57
50
35
8

[ Voor 26% gewijzigd door Hartloper op 21-08-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:22:
Ja, vind je het weinig misschien ? Ik heb nog nooit zoveel gelopen !

Ter vergelijking mijn weektotalen voor de marathon van Rotterdam dit voorjaar, te starten vanaf 31 januari:

49 km
54
23
54
16 (skivakantie)
6 (flinke bronchitis)
57
50
35
8
Ik vind het echt heel knap dat je op de marathon dan zulke tijden kunt lopen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Is er niet ergens een citaat dat het doel van training moet zijn om met een minimum aan inspanning een maximaal resultaat te behalen ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 22:52
Hebben jullie nog tips voor trainings schema's? Ik weet dat er een aantal in de OP staan maar dat is niet echt wat ik zoek (en de link naar het schema van Asics werkt niet meer).
Ik wil voornamelijk trainen voor een halve marathon volgend jaar, en hoewel ik nog geen 21 km aan een stuk heb gerend zal me dat redelijk binnenkort wel lukken dus wil ik ook op een tijd richting.

Ik heb nog geen Garmin dus daar kan ik de schema's helaas niet van gebruiken. Alle tips zijn welkom aangezien ik nu redelijk willekeurig afstanden aan het rennen ben.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
@Secsytime De reden dat ik relatief weinig kms maak is dat ik anders gemakkelijk geblesseerd raak.

De afstanden die ik dit jaar loop zijn langer dan vorige jaren, toen was het vaak eerder rond de 40 km per week, en ik liep niet zoveel trager toen.

Maar ik zit op een plafond, en voorzichtig meer kms maken zal wellicht helpen om ietsje sneller te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
@frankv120 Zelf train ik sedert enkele maanden op gepersonaliseerde schema's van Rob Veer, en het bevalt me goed.
Ik ben wel licht geblesseerd geraakt, maar dat was door die ene keer dat ik afweek van z'n schema. 8)7

Voordien een paar maand op Trenara, maar dat was te hard voor me.
Een Trenaratraining als 15 x 1 km aan halvemarathontempo met 1 minuut rust ertussen is iets waar ik vier dagen van moet herstellen, dan kan ik niet 1 of 2 dagen later 10 km lopen zonder geblesseerd te raken.

[ Voor 88% gewijzigd door Hartloper op 21-08-2022 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:37
frankv120 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:00:
Hebben jullie nog tips voor trainings schema's? Ik weet dat er een aantal in de OP staan maar dat is niet echt wat ik zoek (en de link naar het schema van Asics werkt niet meer).
Kijk eens naar Trenara, een app die gebaseerd op je eerdere loopjes en je doel kan die een mooi passend schema voor je maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Secsytime schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 01:29:
[...]

Nou, niet snoepen dus.. maar gewoon een extra maaltijd tussen alle maaltijden in..
Ja oké, logisch. Ik was vooral op zoek naar voorbeelden wat men dan eet. Ik krijg nog steeds opmerkingen dat ik er ‘mager’ uitzie (dat fenomeen is al eens eerder hier voorbij gekomen) dus ik kom er niet van aan. Het voelt alleen niet goed en ben op zoek naar gezondere alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Hartloper schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:08:

38 km
31
43
40
15
17
35
34
54
37
43
55
32
54

51
40
16
Lekker bezig! Nog twee intensieve weken te gaan en dan ben je al aan de taper toe. Netjes hersteld van de HM met die kuitblessure, dat had ook anders af kunnen lopen. Hopelijk is het qua temperatuur nog wat beter tegen die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Slickk schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:07:
[...]

Ja oké, logisch. Ik was vooral op zoek naar voorbeelden wat men dan eet. Ik krijg nog steeds opmerkingen dat ik er ‘mager’ uitzie (dat fenomeen is al eens eerder hier voorbij gekomen) dus ik kom er niet van aan. Het voelt alleen niet goed en ben op zoek naar gezondere alternatieven.
Havermout
Tosti of yoghurtje
Pastasalade
Broodje
Pasta of aardappels en groente
Broodje

Zo ziet mijn dag er meestal uit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Voor de volledigheid, ik ben 1.78m en weeg ~58kg. Weekomvang van 70-100k (~4 runs)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zondag = Salomon ADV Skin5 Drinkvest-test Part Deux - The Bladder Edition

Zondag, 22 graadjes, tijd voor een LLD in aanloop naar de N70Trail van 4 sept :)

Die trail is 14km maar flink zwaar door het terrein, dus ik wilde vooral even zien hoe ver ik kon komen zonder hoogtemeters, stukje gemoedsrust of ik die trail wel kon uitlopen.

In Garmin Connect een 17.5km loop aangemaakt (vorige langste was 17,3, dus ik wilde graag die beker :P

Allereerst........wat loopt een waterzak achter op je rug toch fijn, echt veel prettiger dan die 2 flasks voorop.
Ruim een liter water mee, thermohoes er omheen en lekker een ruime 2 uur gelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1QqPlcUUT4vccICmWAWl_fdHrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dxa2pGRg5LSRBFxZlN10NuIO.jpg?f=user_large

Zowel het gewicht op mijn rug, als de drinkslang bevallen mij veel beter dan de flasks, wel hobbelt het wat meer, zeker als de bladder nog flink vol is (ik had de lucht erwel goed uit gedrukt van te voren) maar niet hinderlijk en het geluid geeft prettig mijn cadans aan. Ik zal eens kijken of een lapje anti-slip mat van de Action o.i.d er voor zorgt dat de bladder wat minder beweegt. De liner van de hoes is glad en de waterzak zelf ook natuurlijk.

Al met al vond ik het veel prettiger zitten zo op mijn rug. d:)b

Heel erg blij dat ik het vest gekocht heb :Y
Tijdens de loop niet op mijn tempo gelet maar op hartslag gelopen, vooral stabiel tussen de 145 en 155 bpm proberen te houden. Dat is hartslagzone 4 voor mij en dat heb ik geweten ook ;)

Polar:
"Trainen in zone 4 verbetert je uithoudingsvermogen qua snelheid en je lichaam gebruikt meer koolhydraten als bron van energie. Je lichaam kan ook beter omgaan met hogere hoeveelheden melkzuur in je bloed...."

Aan het eind van de 17,5 was ik nog net niet bij de auto, dus nog een beetje doordouwen maar. Uiteindelijk 18,3km gelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAmSGZiS5cY42cE0QWotUXy5ekI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lYPkvnuhKgRtFojW7W2JzAwu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3J4Vp_K97sB8IXzTEiYSGK6AcLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OEMru7EEQYDW5yqORFhF7kDR.jpg?f=user_large

vanaf 15km merkte ik dat mijn benen vermoeid aan gingen voelen en na 17km kreeg ik mijn verzuring niet meer eruit, meer moeite met het optillen van mijn voeten en volgelopen spieren. Tempo er wat uit en het laatste stukje eruit geperst.

Nog een stukje uitgelopen met de extra bidon uit mijn auto, maar ik voelde al aankomen dat ik compleet leeg gerend was......ik merkte wat tintelingen op mijn huid en ik kreeg het vermoeden dat ik totaal geen brandstof meer in mijn lijf had.

In de auto gestapt en het bos uitgereden en na 10 minuten merkte ik dat ik een fikse wegtrekker ging krijgen.
Auto aan de kant gezet en even gerust. Mijn vingers trilden zelfs, zo leeg was ik nog nooit geweest.
Stilstaand vielen mijn ogen een paar keer dicht en na een 25 minuten aan de kant in totaal voelde ik me weer a-okay worden :). Volgende keer een appel, banaan of iets anders in de auto leggen dus :P

Thuis aangekomen een late lunch......gauw een banaan naar binnen gestouwd terwijl de overgebleven pasta van zaterdag in de pan lag op te warmen, als toetje een grapefruit met een kiwi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyEY_q-AFUsFV2mddsiE6otPU9A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VQebzXFJlA8YNdw1eNHYRX0V.jpg?f=user_large

owja, de Fauna-score bestond uit:

1 x ree;
5 x bonte specht;
ontelbaar kleine vogeltjes.

Altijd weer een avontuur hoor, dat hardlopen _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 15:30
Ik wil voornamelijk trainen voor een halve marathon volgend jaar, en hoewel ik nog geen 21 km aan een stuk heb gerend zal me dat redelijk binnenkort wel lukken dus wil ik ook op een tijd richting.

Ik heb nog geen Garmin dus daar kan ik de schema's helaas niet van gebruiken. Alle tips zijn welkom aangezien ik nu redelijk willekeurig afstanden aan het rennen ben.
https://www.run2day.nl/hardloopschema-halve-marathon

Ze hebben overigens ook andere schema's. Ik heb die van de 10km gebruikt, erg leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het is een beetje kort dag helaas, dus veel kan ik niet meer uitvogelen, maar het zal wel los"lopen" :+

Ik denk dat ik voor de gemoedsrust één flask vul met zo'n isotoon poeder van Powerbar, ook wel lekker om een smaakje te hebben naast mijn waterzak.

https://all4running.nl/powerbar-isoactive-lemon-1320g-3264

Dat kan ik van te voren even proeven en zien wat dat doet in mijn maag. Onderweg met rennen lekker makkelijk en geen plakhanden en plakkiezen :P
Roozzz schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Het schijnt dat je bij gelijke afstand ongeveer dezelfde energiebehoefte hebt, ongeacht of je heel hard of wat langzamer loopt. Het tijdsverschil qua duur zorgt dat dit weer uit middelt. Tempo zegt dus inderdaad niet zo veel over de totale energiebehoefte, maar wél op waar je lichaam de benodigde energie vandaan haalt (zie hieronder).

[...]

En @Fraggert; de vraag zit hem hier vooral in welke brandstof je gebruikt om in je energie te voorzien. Bij lage inspanning kan je een aanzienlijk deel (~50%) van de benodigde energie halen uit vetverbranding (bijv uit een trailmix, of uit lichamelijke buffers). Maar bij hogere inspanningen zal je bijna alle energie halen uit verbranding van koolhydraten. Om niet volledig door je beschikbare hoeveelheid (~90min sporten) koolhydraten te raken, wil je die aanvullen met snel beschikbare suikers (bijv met gels of sportdrank). Dan is een trailmix minder handig, omdat er relatief minder snel opneembare koolhydraten in zitten.

Zoals Tim heel terecht stelt wil je dus vooral testen of je er voldoende energie uit kan halen bij een bepaald inspanningsniveau. Maar ik zou er niet op rekenen dat een trailmix voldoende is als je zo hard mogelijk probeert te gaan :P

Wat dus geen reden is om het zonder meer af te schrijven, maar het niet altijd even geschikt. Horses for courses.
Thanks, met mijn ervaring van afgelopen zondag i.c.m. mijn zone 4 draai ik voornamelijk op koolhydraten.

Vetverbranding moet ik nog lager in zones gaan lopen, maar dan ben ik 4 uur onderweg vrees ik :+

thanks voor je tips.

jouw vraag......quick&easy = een pannetje melk, havermout, banaan en bosbessen*

*bosbessen heb ik in kilozakken in de diepvries, gaan ook door mijn ontbijt.

Maar begin eens met 4 crackes (Wasa Vezelrijk zijn goede) met kaas en een paar plakjes tomaat met wat peper en zout. Die crackers wissel ik ook af met pindakaas met plakjes komkommer.

@Secsytime riep het al......geen rotzooi erin...teveel zouten, suikers en andere verslavende rommel, gewoon een goede, extra, maaltijd pakken.

Met mijn krachttraining als jonge Adonis...ergens in 1634......at ik 6 volledige maaltijden op een dag.
Vaak een bak kwark met fruit erin of 4 boterhammen met een blik tonijn, gerookte makreel of tosti's.

Je hebt eindeloos veel mogelijkheden om extra en "schoon" te eten d:)b
Hartloper schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 06:58:
[...]

Zelf eet of drink ik niet bij alle afstanden onder de 21 km. Ik denk dan ook dat het niet nodig is bij een 14 km trailloop. Al kan die natuurlijk lang duren afhankelijk van de loper en het terrein. Daar zou ik eerder voorstellen om halverwege een beetje te eten en te drinken, immers op een trail is het tempo minder belangrijk en 30 seconden of langer stoppen om te eten/drinken is bij een trail heel normaal.

Dat meer honger hebben herken ik. Bij mij treedt het op wanneer ik duurlopen doe van 25 km of langer, zelfs wanneer ik hierbij gels en/of sportdrank gebruik. Die dag heb ik altijd een stuk meer honger.
Het is alsof het lichaam voelt dat de energievoorraden (glycogeen) leeggetrokken zijn en dat wil compenseren.
Ik eet dan ook wel meer die dag, en zorg ervoor ook meer te drinken.

@Fraggert Noten zijn heel gezond, ze bevatten onverzadigde vetten (oliën), maar zijn niet geschikt als sportvoeding omdat ze daarvoor teveel vetten en te weinig suikers bevatten.
Nou ben ik natuurlijk als herintreder nog lang geen geoefende hartloper, ik heb nog lang niet het uithoudingsvermogen dat de meeste hier hebben. :)

thanks voor de notentip, daar heb ik qua voedingswaarde dus niks aan. Ik eet ze nu al vaker, als ik 's avonds wat te knabbelen wil waar ik vroeger dus 8 plakken ontbijtkoek (suikers, anyone?) naar binnen stouwde tijdens een film.
sebasd schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:05:
Met het oog op de Alfa Bear Trail in november mezelf maar voorgenomen wat vaker het bos in te duiken voor een rondje hardlopen.

Vanochtend deze gedaan: https://www.staatsbosbehe...elrug/wandelroute-oertijd (ik loop zonder GPS-horloge, dus uitgepijlde routes zijn eigenlijk een must).

Ideaal, is +/- 15 minuten van huis. Heerlijk rustig zo op de vroege vrijdagochtend (denk dat ik rond 6:45 startte), opkomende zon, mist, bos, niks mis mee. Mooie afwisseling voor de 'reguliere' loopjes net buiten de bebouwde kom hier, dat is toch vooral weiland.

Voor volgende week maar weer eens een andere route zoeken, liefst iets langer (km of 12 zou prima zijn) en max. 20-25 minuten rijden vanaf Vathorst.
Leuke tip _/-\o_

Het lopen in het bos is echt zoveel fijner, heerlijk rustig en ontspannen in de natuur.

"Trailen"........of het nou een simpel bospad of dik technisch werk is......is ook nog eens beter voor je omdat je niet op vlak terrein loopt. Je lichaam wordt er sterker door vanwege al die micro-corrrecties die je spieren moeten doen.

Cognitief is het ook goed voor je.....je bevordert je hersenen/breinfuncties door het moeten anticiperen op het terrein.
Outerspace schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:38:

Welkom terug *O* d:)b

ik heb even gekeken naar dat YuManRace.....dat is dus de oude Strongman en dat doen ze nu dus gemixed (man/vrouw/etc), dat is leuk joh, zo'n gemengd wedstrijdveld. :)

maar daar ga je dus even ongetraind even aan meedoen? :P

voor je telefoon.....inderdaad de Fusion Tight C3 ook als mijn tip........mijn Samsung S7 mét dikke Spigenhoes zit daar perfect in en totaal geen hinder van met lopen.

Ik heb als horloge de Garmin Forerunner 245, dat is niet zo'n hele dure, en er zijn nog goedkopere modellen die soms wat functies laten vallen, maar ik vind het erg prettig om wat meer data te hebben na het afronden van het couch25K programma en verder te willen.

Veel succes met de Race in elk geval, wel braaf daarna met een schema gaan opbouwen om je zelf niet in de vernieling te helpen he :P

Je bent weer terug en dat willen we graag zo houden, hoe meer zielen hoe meer vreugd *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Fraggert schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Thanks, met mijn ervaring van afgelopen zondag i.c.m. mijn zone 4 draai ik voornamelijk op koolhydraten.

Vetverbranding moet ik nog lager in zones gaan lopen, maar dan ben ik 4 uur onderweg vrees ik :+
Haha, wij trokken dezelfde conclusie na het lezen van jouw vorige post. Maar goed, dan weet je nu ook wat er gebeurt als je door je voorraad raakt en niets aanvult. Mooi leermoment :)

Zoals @Hartloper & @Secsytime al heel terecht opmerkten, je hoeft echt niet continu je vol te proppen met koolhydraten tijdens het lopen. Maar als je meer dan 1,5uur onder weg gaat zijn óf ontzettend je best gaat doen kan het wel fijn zijn.

Zelf liep ik duurlopen tot een kilometer of 30 alleen op water. Nu mijn vriendinvrouw traint voor een ironman en heel bewust bezig is met voeding trainen, ben ik daar toch iets van terug gekomen. Het loopt makkelijker en ik herstel sneller als ik zorg dat ik wel iets aan koolhydraten binnenkrijg onderweg. Dus tegenwoordig neem ik wel wat te eten mee als het langer dan 2 uur wordt. Bij lange na niet de 90gram koolhydraten per uur die als een soort gouden standaard wordt aangehouden, maar 40gram in totaal doet al een hele hoop.

Dus binnenkort bij de halve van Amsterdam ben ik wel van plan onderweg een gel te nemen; ook al zou ik prima moeten kunnen finishen zonder. Maar hopelijk kom ik zo iets dichter bij die 1,5 uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Fraggert schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:22:
[...]
Leuke tip _/-\o_

Het lopen in het bos is echt zoveel fijner, heerlijk rustig en ontspannen in de natuur.

"Trailen"........of het nou een simpel bospad of dik technisch werk is......is ook nog eens beter voor je omdat je niet op vlak terrein loopt. Je lichaam wordt er sterker door vanwege al die micro-corrrecties die je spieren moeten doen.

Cognitief is het ook goed voor je.....je bevordert je hersenen/breinfuncties door het moeten anticiperen op het terrein.
Zeker! Nu al weer zin in morgenochtend. Inmiddels ook een route gevonden die ik ga lopen, het wordt deze: https://www.staatsbosbehe...wandelroute-t-pad-van-zus. Ook weer aardig vlak, maar inderdaad weer lekker het bos in, de gewenste lengte en niet te ver van Amersfoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Haha, wij trokken dezelfde conclusie na het lezen van jouw vorige post. Maar goed, dan weet je nu ook wat er gebeurt als je door je voorraad raakt en niets aanvult. Mooi leermoment :)

Zoals @Hartloper & @Secsytime al heel terecht opmerkten, je hoeft echt niet continu je vol te proppen met koolhydraten tijdens het lopen. Maar als je meer dan 1,5uur onder weg gaat zijn óf ontzettend je best gaat doen kan het wel fijn zijn.

Zelf liep ik duurlopen tot een kilometer of 30 alleen op water. Nu mijn vriendinvrouw traint voor een ironman en heel bewust bezig is met voeding trainen, ben ik daar toch iets van terug gekomen. Het loopt makkelijker en ik herstel sneller als ik zorg dat ik wel iets aan koolhydraten binnenkrijg onderweg. Dus tegenwoordig neem ik wel wat te eten mee als het langer dan 2 uur wordt. Bij lange na niet de 90gram koolhydraten per uur die als een soort gouden standaard wordt aangehouden, maar 40gram in totaal doet al een hele hoop.

Dus binnenkort bij de halve van Amsterdam ben ik wel van plan onderweg een gel te nemen; ook al zou ik prima moeten kunnen finishen zonder. Maar hopelijk kom ik zo iets dichter bij die 1,5 uur :+
Yup, leerzaam was het zeker :P

Vanochtend ook geleerd dat als ik een collega help met het instellen van de 2 beeldschermen dat ik dat op een stoel moet doen en niet halfbakken door mijn hurken hangend aan een buro........ik was nét op tijd om te zorgen dat mijn hamstring niet vól in de kramp schoot :o

Ik denk dat ik het simpel ga oplossen met die Powerbar drank, dat is een poeder met zowel koolhydraten als electrolyten. Dat lijkt mij een prima achtervang en dat kan ik nog bestellen en uitproberen, lekker laagdrempelig en zonder geklooi onderweg :)

Ik gaf al even aan dat ik nog een beginnend hardloper ben en nog flink aan het opbouwen ben. Mijn verste run ligt nu dus op die 18,3km..........dat is voor sommigen hier een warming-up :+ .....laat staan dat ik een hoog tempo heb :P

Ik loop dus al meer dan 2 uur over zo'n "stukje".......ik moest bij de inschrijving van de N70 ook een verwachtte eindtijd invullen.....die heb ik maar even op 1:45 gezet......here's hoping :P

Je kunt ook gerust zonder lopen, toen ik met mijn 20jaar de Halve van Egmond liep (in 2h:19min :+, toen was ik ook al niet zo snel), deed ik dat ook op alleen water. Na de finisch een krentenbol en toen ben ik nog gaan zwemmen om de boel lekker los te cool-downen voor een klein uurtje :)

Maar ik ben nu 45 :D

Het kan alleen, naar mijn bescheiden mening, totaal geen kwaad om tijdens het lopen wat te pakken, al heb je het in je mik om na de finish het voor herstel te gebruiken......of in mijn geval überhaupt naar huis te kunnen rijden :+

Ik heb echt zoveel zin in die trailrun *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sebasd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Zeker! Nu al weer zin in morgenochtend. Inmiddels ook een route gevonden die ik ga lopen, het wordt deze: https://www.staatsbosbehe...wandelroute-t-pad-van-zus. Ook weer aardig vlak, maar inderdaad weer lekker het bos in, de gewenste lengte en niet te ver van Amersfoort.
Briljant, vlak bij Gasterij Zondag......voor je benodigde herstel koolhydraten en electrolyten in de vorm van een cappuchino met appeltaart, tosti of een 2 sneetjes bruin met kroketten *O*

* Fraggert gaat zijn appel maar uit zijn rugzak halen met al dat geouwehoer over eten :P

edit: ik loop deze meestal meerdere rondjes

https://www.staatsbosbehe...uur/wandelroute-putterbos

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 22-08-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 21:00

Toppertje

www.davideografie.nl

Zoals eerder genoemd Trenara, handige app, ik vond het ook wel leuke gevarieerde trainingen.
Ze hebben 2 verschillende abonnementen, ik heb een tijdje de duurste variant gehad.

Ik weet niet wat je looptijden zijn of wat je doel is, maar ik train nu volgens a Just Enough Training Approach (deze is hier in het topic wel eens eerder voorbij gekomen) voor een halve marathon in anderhalf uur. Op de site geven ze wel aan dat je voor dit schema eigenlijk wel 5km in 20min moet kunnen lopen.

Na 24 september kan ik je vertellen of het een succesvol schema is ;)
dan loop ik de halve marathon De Thaisner DörpsRun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankv120
Toppertje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Zoals eerder genoemd Trenara, handige app, ik vond het ook wel leuke gevarieerde trainingen.
Ze hebben 2 verschillende abonnementen, ik heb een tijdje de duurste variant gehad.

Ik weet niet wat je looptijden zijn of wat je doel is, maar ik train nu volgens a Just Enough Training Approach (deze is hier in het topic wel eens eerder voorbij gekomen) voor een halve marathon in anderhalf uur. Op de site geven ze wel aan dat je voor dit schema eigenlijk wel 5km in 20min moet kunnen lopen.

Bedankt voor de tips iedereen! Ik zal in ieder geval beginnen met Trenara uit te proberen, vanavond eens kijken hoe die in elkaar zit en morgenvroeg maar meteen beginnen.

Die Just Enough Training Approach ziet er ook wel leuk uit, maar ik ren pas een paar maanden wat serieuzer dus aan die prerequisites voldoe ik nog niet. Succes 24 september al vast in ieder geval!

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
[...]

Ik ben wel fan van dat schema, ik had hem aangepast naar 1u20min en dat werkte ook nog prima eigenlijk. Uiteindelijk was ik 5 seconden te langzaam. :P Inderdaad hier een paar keer genoemd na mooi resultaat met van dezelfde blog de volle marathon. Af en toe wel wat langere duurlopen gedaan omdat ik dat al gewend was. Hoe snel loop je nu een 5km?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webaccess

Webaccess

Garmin Epix 2

Slickk schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Ik ben wel fan van dat schema, ik had hem aangepast naar 1u20min en dat werkte ook nog prima eigenlijk. Uiteindelijk was ik 5 seconden te langzaam. :P Inderdaad hier een paar keer genoemd na mooi resultaat met van dezelfde blog de volle marathon. Af en toe wel wat langere duurlopen gedaan omdat ik dat al gewend was. Hoe snel loop je nu een 5km?
Interessant om eens naar te kijken blijkbaar. Zelf 5km PR van ongeveer 19:30 en voor mijn gevoel zit er nog wel iets meer in. PR op de halve marathon staat op ongeveer 1:36:00 dus daar zit blijkbaar ook nog wel wat ruimte. Ik ga eens lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

frankv120 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Bedankt voor de tips iedereen! Ik zal in ieder geval beginnen met Trenara uit te proberen, vanavond eens kijken hoe die in elkaar zit en morgenvroeg maar meteen beginnen.

Die Just Enough Training Approach ziet er ook wel leuk uit, maar ik ren pas een paar maanden wat serieuzer dus aan die prerequisites voldoe ik nog niet. Succes 24 september al vast in ieder geval!
In dat geval is het inderdaad beter om met Trenara (o.i.d.) te beginnen (y)

@Slickk wist even niet meer wie het was, maar alsnog bedankt voor het posten d:)b , ik maak er nu dankbaar gebruik van! Op dit moment loop ik 5 km in ongeveer 20:50 (met een PR van 19:42). Voor het indekken: De gehele maand juli bijna niet gelopen O-) desalniettemin wordt het wellicht krap om dit doel op 24 september al te behalen, maar de geplande wedstrijd is bijna in mijn achtertuin dus kon hem niet laten schieten. En anders is het een mooie training voor een wedstrijd later dit jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Secsytime schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:40:
Voor de volledigheid, ik ben 1.78m en weeg ~58kg. Weekomvang van 70-100k (~4 runs)
Waw, ik ben 1.74m en 66 kg, en mensen vinden mij al mager. En die weekomvang van jou _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 15:30
Hartloper schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Waw, ik ben 1.74m en 66 kg, en mensen vinden mij al mager. En die weekomvang van jou _/-\o_
Jama, al zwevend kan ik dat ook hoor, wij "zware" mensen moeten nog echt lopen :P

Maar even serieus, 100km in een week is inderdaad indrukwekkend, ik ben al onder de indruk van mezelf als ik dat in een maand kan doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

En toch mislukt elke marathon 🤷🏼

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
[...]

Die Just Enough Training approach is fascinerend. Een schema om de marathon onder drie uur te lopen met "net genoeg" training: 3x trainen per week, met altijd dezelfde drie types training.

Maar...
- 1 lange run : ok
- 1 tempo run aan marathon pace: ok
- 1 intervalsessie met Yasso 800's: niet OK. Voor marathontraining is deze intervaltraining in feite te snel en te zwaar, vanuit trainingstechnisch standpunt.

John Kellogg:
The pace on "Yasso" 800s does typically fall somewhere between the optimal critical training zones. The efficacy of the Yasso 800s vis-a-vis other workouts will depend in part on your own recent running background (read: mileage) and on your basic abilities (i.e., do you have more talent for middle distances or are you a natural long distance runner?). As a general rule, though, Yasso 800s are slightly too fast relative to the pace which brings you to your lactate threshold (LT), and they are too slow relative to the pace which elicits your VO2max. If you run closer to your LT pace or closer to your VO2max pace, you will get a more cost-effective workout, provided you spend enough time at pace AND provided you control the lactate accumulation during the workout.

Hier een mooie link naar een uitleg waarom Yasso 800's geen ideale voorspeller zijn van marathontijd, en ook niet de beste training (ik ben een beetje een nerd als het op looptraining aankomt , valt het op ;) ) :
https://runnersconnect.net/yasso-800s/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Hartloper schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Die Just Enough Training approach is fascinerend. Een schema om de marathon onder drie uur te lopen met "net genoeg" training: 3x trainen per week, met altijd dezelfde drie types training.

Maar...
- 1 intervalsessie met Yasso 800's: niet OK. Voor marathontraining is deze intervaltraining in feite te snel en te zwaar, vanuit trainingstechnisch standpunt.

John Kellogg:
The pace on "Yasso" 800s does typically fall somewhere between the optimal critical training zones. The efficacy of the Yasso 800s vis-a-vis other workouts will depend in part on your own recent running background (read: mileage) and on your basic abilities (i.e., do you have more talent for middle distances or are you a natural long distance runner?). As a general rule, though, Yasso 800s are slightly too fast relative to the pace which brings you to your lactate threshold (LT), and they are too slow relative to the pace which elicits your VO2max. If you run closer to your LT pace or closer to your VO2max pace, you will get a more cost-effective workout, provided you spend enough time at pace AND provided you control the lactate accumulation during the workout.

Hier een mooie link naar een uitleg waarom Yasso 800's geen ideale voorspeller zijn van marathontijd, en ook niet de beste training (ik ben een beetje een nerd als het op looptraining aankomt , valt het op ;) ) :
Interssant, het is mij met dat schema wel gelukt om na een jaar hardlopen sub 3 te halen, maar 800m intervals voelden al dat ze niet optimaal waren. Het was een leuke afwisseling en brengen wel wat snelheid mee. Hetzelfde schema voor de halve marathon doet grappig genoeg alles door de helft, dus de intervallen zijn ook 400 meter. Tempo ligt dan wel hoger natuurlijk, maar die afstand voelt alsof ik echt alles kan geven en dus efficiënter is, bij de 800m zakte dat halverwege toch wat in.

Grootste verschil is dat veel mensen in dit topic trainen met snelheden die ze nu al halen en zo’n schema een doeltempo bepaalt. Het motiveerde om dieper te gaan dan ik anders had gedaan.

Iedereen is weer anders, voor mij was de tijd die ik kwijt was aan hardlopen en de uiteindelijke uitkomst het meest ideaal op dat moment. Niet alles hoeft altijd efficiënt en zo perfect mogelijk, maar met een jonge baby was dat wel zo fijn. Zo te lezen zit er nog mogelijke verbeteringen in door de Yasso800 in te ruilen voor wat anders. :) Voordeel van de Yasso800 is dat je met tien herhalingen in de topweek wel alweer op ~14km zit en dat is in een schema met al relatief weinig kilometers niet verkeerd denk ik. Het aantal kilometers bij dezelfde aanpak voor een halve vond ik echt laag. 10km op HM tempo als langste tempotraining was achteraf echt geen goede indicatie hoe dat voor 21.1km zou zijn.

Ik heb trouwens beide schema’s uitgeschreven in kilometers en tijd die je kwijt bent, zal dat binnenkort eens opzoeken. Omrekenen vanaf miles vond ik matig.

[ Voor 7% gewijzigd door Slickk op 22-08-2022 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Toppertje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

In dat geval is het inderdaad beter om met Trenara (o.i.d.) te beginnen (y)

@Slickk wist even niet meer wie het was, maar alsnog bedankt voor het posten d:)b , ik maak er nu dankbaar gebruik van! Op dit moment loop ik 5 km in ongeveer 20:50 (met een PR van 19:42). Voor het indekken: De gehele maand juli bijna niet gelopen O-) desalniettemin wordt het wellicht krap om dit doel op 24 september al te behalen, maar de geplande wedstrijd is bijna in mijn achtertuin dus kon hem niet laten schieten. En anders is het een mooie training voor een wedstrijd later dit jaar :P
Gewoon er voor gaan, kijken waar dat schip strandt! Die snelheid zit er wel in, grote kans dat er andere lopers zijn met hetzelfde doel.

Ik kreeg het zelf moeilijk rond 17~18km. Achteraf had ik rond halverwege een gel moeten nemen, nu was na een uur m’n tank wat leeg. Had wat marge opgebouwd maar verspilde te veel tijd waardoor het net geen 1u19 werd. Dus een tip om dat wel te doen als je maag over gels kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Maar...

John Kellogg:

Yasso’s zijn ook echt zwaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Zojuist even gekeken wat de Yasso's precies zijn, maar lijkt me persoonlijk veel te hard voor een interval. Als je ze al alle 10 op het geoogde tempo weet te halen, dan lijkt me het me simpelweg ook erg blessuregevoelig om zo maximaal te gaan.

Maar goed, er zijn zo veel trainingsvormen, van laag tot hoog volume, van veel langzaam tot veel tempo werk. Korte en lange intervallen, Yasso's, enz. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. :+

Hier gisteren 7x 1km interval gedaan met 400 meter rust. De 1km intervallen gingen daarbij op 10km tempo. Het was stevig, mede omdat het nog best warm was, maar het ging best ok. Blij dat ik deze niet later in de week hoef te doen wanneer het weer nog warmer wordt. :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:39
Secsytime schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

En toch mislukt elke marathon 🤷🏼
Blessures? Of haal je de finish niet?

Ik heb mijn marathonplannen voorlopig op de lange baan geschoven. Ga me eerst maar eens richten op weer consequent trainen, paar kilo's verliezen en wat mooie max 10km wedstrijdjes in het najaar.
Gisteren ook maar gelijk ingeschreven voor de 5000m op de baan in Apeldoorn begin oktober. Mooi doel om voor te trainen. Wie weet weer eens in de 20.x eindigen, of er misschien wel onder..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:50:

Ik heb mijn marathonplannen voorlopig op de lange baan geschoven. Ga me eerst maar eens richten op weer consequent trainen, paar kilo's verliezen en wat mooie max 10km wedstrijdjes in het najaar.
Gisteren ook maar gelijk ingeschreven voor de 5000m op de baan in Apeldoorn begin oktober. Mooi doel om voor te trainen. Wie weet weer eens in de 20.x eindigen, of er misschien wel onder..?
playing the long game d:)b

Lekker die basis aanpakken en consolideren, zeker die paar kilo's eraf gaan je veel plezier brengen voor de rest van je plannen.

succes (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

@Hartloper, dank voor de aanvulling! nuttige info denk ik. Enige verschil is wel dat het hier over de halve marathon gaat, is een Yasso 400m dan ook te snel? En wat zou een alternatief kunnen zijn? @Tim_W

Opzich ben ik niet zo blessuregevoelig (even afkloppen) maar ik ben mij er zeker van bewust dat voorkomen beter is dan genezen, dus als jullie tips hebben hoor ik het graag! :)
Slickk schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:05:
[...]
Gewoon er voor gaan, kijken waar dat schip strandt! Die snelheid zit er wel in, grote kans dat er andere lopers zijn met hetzelfde doel.

Ik kreeg het zelf moeilijk rond 17~18km. Achteraf had ik rond halverwege een gel moeten nemen, nu was na een uur m’n tank wat leeg. Had wat marge opgebouwd maar verspilde te veel tijd waardoor het net geen 1u19 werd. Dus een tip om dat wel te doen als je maag over gels kan.
Gaan we doen!
Bedankt voor de tip, tijdens de HM waaruit mijn huidige PR kwam heb ik ook een gel gehad.
Dat ga ik inderdaad in de komende wedstrijden ook doen. (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het is weer tijd voor even een rondje "polshoogte" bij wat lui :)

@Kluyt! en @Animal Mother ......hoe staat het ervoor met jullie?

In naam van de Koning en onze driekleur (rood bovenaan, dan wit en blauw onderop zoals het heurt) en met een fier wapperende oranje wimpel......lag er voor jullie een behoorlijke test in het verschiet vanwege jullie carriere bij Defensie.......hoe is dat gegaan voor jullie?

@jaydenjarno
Kom er eens in, hoe vergaat het jou met (hopelijk nu na covid).......hoe verloopt je herstel en hoe staat het ervoor met het wandelen in voorbereiding op het hopenlijk weer oppakken van couch-2-5K?

Zijn er nog mensen die ik vergeet.......zijn we er nog meer even uit het oog geraakt die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

sebasd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

En die zit er ook weer op. Heel leuke route om te lopen, en goed aangegeven, afgezien van bijna helemaal aan het einde waar er op een splitsing geen bordje stond, maar ik hoorde de weg alweer dus het was gokken met voorkennis.

Brede bospaden, smalle bospaden, heide, hier en daar zelfs een beetje glooiing, niks mis mee. Er zat alleen een wat saaier stuk in over een grindpad, dat ging zo lang rechtuit zonder paaltjes dat ik begon te twijfelen of ik nog wel op de route zat, maar dat bleek het geval. Ook nog een ree gespot aan de bosrand, mijn ochtend kon niet meer stuk.

Heerlijk rustig gelopen, en zoals gewenst met het gevoel dat ik nog wel een paar kilometer door kon terug bij de auto. Met een goed gevoel aangesloten in de file terug richting Amersfoort :)

Deze ga ik zeker vaker lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
Fraggert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:37:

In naam van de Koning en onze driekleur (rood bovenaan, dan wit en blauw onderop zoals het heurt) en met een fier wapperende oranje wimpel......lag er voor jullie een behoorlijke test in het verschiet vanwege jullie carriere bij Defensie.......hoe is dat gegaan voor jullie?

@jaydenjarno
Kom er eens in, hoe vergaat het jou met (hopelijk nu na covid).......hoe verloopt je herstel en hoe staat het ervoor met het wandelen in voorbereiding op het hopenlijk weer oppakken van couch-2-5K?

Zijn er nog mensen die ik vergeet.......zijn we er nog meer even uit het oog geraakt die ik over het hoofd zie?
Hey. Leuk dat je het vraagt. Het is nog niet best. Ik kan nu een kwartier wandelen zo ongeveer. Corona heeft toch wat meer kapot gemaakt dan dat ik dacht. Blijvende schade aan m'n linker long. Nu heel langzaam steeds iets langer wandelen. Als.ik 3 kwartier kan wandelen dan mag ik gaan hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jaydenjarno schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Hey. Leuk dat je het vraagt. Het is nog niet best. Ik kan nu een kwartier wandelen zo ongeveer. Corona heeft toch wat meer kapot gemaakt dan dat ik dacht. Blijvende schade aan m'n linker long. Nu heel langzaam steeds iets langer wandelen. Als.ik 3 kwartier kan wandelen dan mag ik gaan hardlopen.
hey JJ :)

spijtig dat het zo lang duurt....waar bestaat de schade uit als ik vragen mag, is dat uit te drukken in een percentage longcapaciteit?
(mijn buurman heeft longcovid, ik krijg dus iets mee wat voor een impact een corona besmetting kan hebben op mensen)

Wederom beterschap en hoop dat je progressie blijft houden om je opwachting als herintreder weer te maken d:)b

Succes en hou vol!!! *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Laatst online: 27-05 15:41

Darkasantion

Just keep swimming!

jaydenjarno schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Heel veel sterkte en succes dan met je verdere herstel en opbouwen van je conditie. Hoop dat het je uiteindelijk lukt om weer te hardlopen, als is het maar een kwartiertje ;) !

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
Dank dank

Het is nog niet precies te zeggen maar dat die rond de 50 procent minder gaat zijn is een realistische inschatting. Maar de langere termijn zal het precies uit moeten gaan wijzen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:37

Dazzler2120

FP ProMod
Ik heb ook al een tijdje niks meer van mij laten horen... Helaas is de vakantie voorbij en zijn we weer in de reguliere werkweek ;w
Het hardlopen is wel goed doorgegaan, helaas geen mooi / fijn loopbaar trail rondje gevonden in de buurt van het hotel, maar wel 'gewoon' vroeg in de ochtend opgestaan om langs het strand te lopen.

Ondertussen begin ik vandaag aan week 7 van mijn opbouw naar 10km, ik moet zeggen dat ik wel het gevoel heb echt progressie te maken met lopen. Mijn tempo wordt iets hoger, ik kan mijn tempo's langer vasthouden zonder dat mijn hartslag echt gaat pieken en mijn duurconditie wordt steeds beter. Waar een paar weken terug nog vaak mijn benen echt moe waren de dag erna, valt het nu vaak mee en heb ik het gevoel dat ik de dag erna al niet meer veel last ervan heb.

Vandaag staat een duurloop van 55' op de planning. Ik verwacht in die tijd ergens rond de 8km o.i.d. te lopen, looptempo voor duurloopjes voor mij zijn ca. 7'/km. Ik heb mij ondertussen ook ingeschreven bij de lokale atletiek, om toch eens te beginnen met techniektrainingen en ook straks een beter passend volgend doel te kunnen maken (waarvan ik denk dat ik me vooral op tempo ga focussen).

Ondertussen heb ik ook een nieuw horloge gehaald, de Coros Apex Pro. Voorheen maakte ik gebruik van de Samsung GW4, maar merkte dat dit horloge niet helemaal paste bij wat ik wilde. Nu met de Coros wat meer een sporthorloge gekozen. Heel erg tevreden met de Coros, heeft echt een top batterij erin zitten. Doe nu ca. 13 dagen met 1 full charge, terwijl AOD aanstaat en ik toch flink wat uren heb gesport/gewandeld. Daarbij ook wel een leuk dashboard met wat metrics/statistieken om een stuk progressie straks te kunnen monitoren;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBksuc8-GBIradBHAZZN1vPPaEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TalEBDuSZTBr5WC4Zmr27hs.jpg?f=fotoalbum_large

Afin, wellicht wat off-topic voor hier, sorry :X

Binnenkort ga ik met een intervalloop eens naar de Brunssummerheide, wat ik mij echter afvraag - als je bij een intervalloop naar de heuvels gaat, houden jullie je dan wel nog aan de intervallen van het hardloopschema? (8x 2' tempo), of laten jullie je dan meer leiden door de heuvels?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:05
Je bedoelt langzaam omhoog en hard naar beneden? :-P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Animal Mother
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:53

Animal Mother

Seven-six-two millimeter

@jaydenjarno

Tijd voor een update inderdaad. :)
Ik had een kleine maand om voor de 5K van 32 min naar 25:15 te gaan. Ik heb 3 weken lang 3 keer per week vooral interval training gedaan met af en toe een wat langere afstanden.

Na 3 weken had ik een nieuw PR van 27:35.

Op de testdag zelf kwam ik uiteindelijk op 28:00 uit. Het was die dag erg warm. Het was een stuk van 2.5 km met op het eind best wat hoogtemeters. Daarna omdraaien en weer terug. Toen gelukkig een stuk naar beneden maar de klim was erg zwaar.

Die zelfde ochtend ook nog de hindernisbaan en 1K met kisten, helm en wapen gelopen dus was niet geheel ontevreden met het resultaat.

Tijdens de vakantieperiode helemaal niet gesport, en ben vorige week weer begonnen met lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:37

Dazzler2120

FP ProMod
jaguarxj16 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:43:
Je bedoelt langzaam omhoog en hard naar beneden? :-P
Ja, en ook meer het omhoog/omlaag gaan de hartslagzones laten bepalen, dus niet zo letten op 'nu moet ik 5' tempo lopen' terwijl ik een berg af aan het sprinten ben om de hartslag hoog te houden :+

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:48

@jaydenjarno

Hier ook al een tijd niets van mij laten horen. Herstellende van dezelfde knie problemen helaas. Kan nu wel pijnvrij 4km lopen en ook achteraf geen pijn meer. Ben heel langzaam aan het opbouwen. Het daardoor wel helaas de halve marathon van Rotterdam gemist maar dat is maar zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Het is een erg kleinschalig evenement, maar zijn er toevallig nog lopers hier die mee gaan doen aan de Schoonhoven-Nieuwpoort Estafette Marathon?

Ik ga 'm lopen samen met m'n vader en broer, m'n moeder zal de hele afstand meefietsen. Ik loop de 1e 3 afstanden, totaal een kleine 28km. M'n broer doet de 4e en m'n vader de laatste. Tijdens de laatste wissel zullen er 2 fietsen klaar staan zodat we achter m'n vader aan kunnen fietsen en met zijn allen over de finish komen. Daarna een welverdiend biertje met zijn allen. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Toppertje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:24:
@Hartloper, dank voor de aanvulling! nuttige info denk ik. Enige verschil is wel dat het hier over de halve marathon gaat, is een Yasso 400m dan ook te snel? En wat zou een alternatief kunnen zijn? @Tim_W
Die Yasso 400's - eigenlijk bestaat dat niet, dat is iets dat die kerel van Just Enough Training zelf heeft uitgevonden - zijn aan dezelfde snelheid maar slechts de helft van de afstand van de Yasso 800's. Bijgevolg veel redelijker qua tempo. Op zich zou ik je zeker aanraden intervaltraining te doen, maar het mag ook wat minder zijn, bv net wat minder herhalingen en net wat minder hard dan de 10 x 400 m die voorgesteld worden.

Op het eind van de rit is een halve marathon vooral een aeroob event, waarbij uithouding primeert, en dat bouw je op met rustige duurlopen. Het volgende dat je wil aanpakken is je lactaatdrempel, en daarvoor is lopen op HMtempo (of om exact te zijn tussen HM en M tempo) heel geschikt. Het relatief minst belangrijke is je VO2max, die pak je aan met snelle intervallen.

Dus rustige duurloop >> tempoloop >> intervaltraining.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Hartloper schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Die Yasso 400's - eigenlijk bestaat dat niet, dat is iets dat die kerel van Just Enough Training zelf heeft uitgevonden - zijn aan dezelfde snelheid maar slechts de helft van de afstand van de Yasso 800's. Bijgevolg veel redelijker qua tempo. Op zich zou ik je zeker aanraden intervaltraining te doen, maar het mag ook wat minder zijn, bv net wat minder herhalingen en net wat minder hard dan de 10 x 400 m die voorgesteld worden.

Op het eind van de rit is een halve marathon vooral een aeroob event, waarbij uithouding primeert, en dat bouw je op met rustige duurlopen. Het volgende dat je wil aanpakken is je lactaatdrempel, en daarvoor is lopen op HMtempo (of om exact te zijn tussen HM en M tempo) heel geschikt. Het relatief minst belangrijke is je VO2max, die pak je aan met snelle intervallen.

Dus rustige duurloop >> tempoloop >> intervaltraining.
Check, dan ga ik met die intervaltrainingen iets flexibeler om, bedankt! _/-\o_
Edit: Dan ga ik PROBEREN om met die intervaltrainingen iets flexibeler om te gaan...
Puntje bij paaltje kan ik mij mogelijk niet inhouden :+

[ Voor 6% gewijzigd door Toppertje op 23-08-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:18
Secsytime schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

Yasso’s zijn ook echt zwaar!
Mja, bij wielrennen is het helemaal hot om gepolariseerd te trainen.
Je duur echt lekker rustig, maar je intervallen wel echt echt hard te doen.
Als ik beetje over die Yasso's lees komt het in mijn ogen wel beetje op hetzelfde neer.

En ik geloof gelijk dat het blessure gevoelig is, maar voor mensen die het wel kunnen kan het in mijn ogen best een goede methode zijn. Daarnaast, bij gepolariseerd trainen mag je (redelijk deel van je) duur training echt rustig doen, dus neemt voor dat deel je belasting weer af.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
De kleine yasso-discussie inspireerde me om een inkijkje te geven in mijn 'interval-dinsdag' van de afgelopen weken. Vandaag is deze ook weer afgetikt. De bedoeling was om dit vanochtend te lopen in de relatieve koelte. Helaas bleef de telefoon en teams maar gaan, dus uiteindelijk pas om 16:00 naar buiten gelopen. Ideaal om wat hitte-resistentie te trainen 8)7

Ik probeerde de afgelopen weken eerst weer wat snelheid in de benen te krijgen, startend met Strides (10x20sec) en heuvelsprints (10x30sec). Na de laatste snelheidstraining 16x200m in ~38s dat makkelijk ging, geschakeld naar meer tempowerk om weer een beetje volume en tempohardheid te ontwikkelen. We bewegen langzaam naar een wedstrijd toe namelijk.

Vorige week stond er dus een fijne 12x400m op 4:00 min/km (p 1:30 ~5:30min/km) op het programma. Dat ging eigenlijk prima. Ik was vandaag eigenlijk van plan om wat langere reps te lopen, maar in verband met de warmte besloten tot een 16x400 op hetzelfde tempo. Gezien de warmte en nogal wat obstakels op de route (onverhard wandelpad, wortels, loslopende honden, vissers, fietsers, wandelaars) redelijk op gevoel gelopen. Met alle repetities tussen de 1:34 en 1:38, zonder over mijn drempel te gaan, ben ik eigenlijk dik tevreden hoe het ging. Benen zijn prima; het is alleen wat warm en de volgende keer mag ik wel wat water meenemen :+

Vrijdag mogen we weer aan de bak met langere tempoblokken op beoogd halve marathon tempo (4:15 - 4:20min/km). Met nog een dag of 50 tot de halve in Amsterdam liggen we aardig op schema.

Oh en daarnaast lopen (en fietsen) we uiteraard ook nog de nodige rustige uren. Maar dat is verder niet zo interessant :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Gepolariseerd trainen bij lopen is doorgaans rond de 80/20, dus 80% rustige duurlopen. De rest is tempowerk en intervallen.

We komen in de sharpening fase van mijn marathonschema: vandaag een intervaltraining:

75 minuten gelopen waarin 4 keer 10 minuten aan marathonpace. De eerste 10 minuten vloog ik, achteraf bleek ik meewind te hebben. De volgende twee gingen aan doeltempo en de laatste 10 minuten was het diep gaan om het doeltempo te raken. Tegenwind en ik begon stilaan te verhitten. Ik had niks gedronken en woog 1,5 liter minder bij terugkomst - flink gezweet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Als ik zo eens op mijn Strava kijk denk ik dat de minderheid maar echt aan die 80/20 komt @Hartloper Althans, het ligt er een beetje aan waar je de grens van "rustig" trekt. Mijn gevoel zegt dat je daarmee prima 30-45 seconden per minuut langzamer mag gaan dan (halve) marathon pace?

Gisteren was het inderdaad weer flink zweet weer, zelf een heel klein rustig rondje gedaan en zelfs dat was flink zweten. Respect voor iedereen die tempo's heeft gelopen. _/-\o_

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jaydenjarno schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:41:
Dank dank

Het is nog niet precies te zeggen maar dat die rond de 50 procent minder gaat zijn is een realistische inschatting. Maar de langere termijn zal het precies uit moeten gaan wijzen
Nogmaals sterkt een beterschap in elk geval JJ, en even stom gezegd vind ik het echt een domper voor je :-(

Wel fijn dat je te horen hebt gekregen dat het het hardlopen niet in de weg hoeft te zitten vooralsnog d:)b

ik hoop in elk geval dat je er zo goed mogelijk bovenop komt en alsnog hier je opwachten komt maken met je eerste run van welk schema dan ook.
Dazzler2120 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:26:
Ik heb ook al een tijdje niks meer van mij laten horen... Helaas is de vakantie voorbij en zijn we weer in de reguliere werkweek ;w
Welkom terug Dazzler :)

Goed te lezen dat de progressie er flink in zit, leuk joh d:)b

Leuk he, een sporthorloge :Y
Animal Mother schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Tijd voor een update inderdaad. :)
Ik had een kleine maand om voor de 5K van 32 min naar 25:15 te gaan. Ik heb 3 weken lang 3 keer per week vooral interval training gedaan met af en toe een wat langere afstanden.

Na 3 weken had ik een nieuw PR van 27:35.

Op de testdag zelf kwam ik uiteindelijk op 28:00 uit. Het was die dag erg warm. Het was een stuk van 2.5 km met op het eind best wat hoogtemeters. Daarna omdraaien en weer terug. Toen gelukkig een stuk naar beneden maar de klim was erg zwaar.

Die zelfde ochtend ook nog de hindernisbaan en 1K met kisten, helm en wapen gelopen dus was niet geheel ontevreden met het resultaat.

Tijdens de vakantieperiode helemaal niet gesport, en ben vorige week weer begonnen met lopen.
Knappe prestatie in 3 weken tijd _/-\o_

Betekent dit nu dat je de test nog een keer moet doen, of nemen ze alle testen mee en beoordelen ze een totaalplaatje?

Succes met het heroppakken weer, een kleine pauze is soms ook helemaal niet verkeerd om weer fris er flink tegenaan te gaan.

Succes (y)
Limbeckx schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Hier ook al een tijd niets van mij laten horen. Herstellende van dezelfde knie problemen helaas. Kan nu wel pijnvrij 4km lopen en ook achteraf geen pijn meer. Ben heel langzaam aan het opbouwen. Het daardoor wel helaas de halve marathon van Rotterdam gemist maar dat is maar zo..
Hey, spijtig van Rotterdam, maar........er is progressie en dat gaat steeds beter zo te lezen :)

"Slow en steady wins the race" zeggen ze......Rotterdam komt elk jaar wel weer terug, is de verwachting dat jij daar in de toekomst een keer aan de start verschijnt? :)
Roozzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:41:
Helaas bleef de telefoon en teams maar gaan, dus uiteindelijk pas om 16:00 naar buiten gelopen. Ideaal om wat hitte-resistentie te trainen 8)7
Vandaag en morgen hoef je voor je hitte-resistentie alleen maar buiten stil te gaan staan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankv120
Gisteren in de ochtend mijn eerste run volgens het schema van de Trenara app geprobeerd. De eerste training hierbij was echter meteen een interval training en ik vraag me af hoe jullie deze het beste bijhouden? Ik heb het nu een beetje uit mijn hoofd geprobeerd, maar merkte dat Strava op mijn horloge (Galaxy Watch4) toch moeite heeft met de juiste pace aangeven tijdens de intervals. Ook is het niet handig dat ik dan steeds op mijn horloge moet kijken hoever ik inmiddels gerend heb.

Ik hoorde van een collega dat ze op haar Garmin wel zulke trainingen van te voren kan instellen, maar dat is me op mijn Galaxy Watch nog niet gelukt. Hebben jullie tips voor dit soort trainingen? Ik wil wel graag Strava blijven gebruiken voor het sociale aspect en wil nog even wachten met een Garmin halen tot het voetbal seizoen weer begonnen is en ik weet hoe goed het lukt om het hardlopen daarmee te combineren.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:39
frankv120 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:30:
Ik hoorde van een collega dat ze op haar Garmin wel zulke trainingen van te voren kan instellen, maar dat is me op mijn Galaxy Watch nog niet gelukt. Hebben jullie tips voor dit soort trainingen? Ik wil wel graag Strava blijven gebruiken voor het sociale aspect en wil nog even wachten met een Garmin halen tot het voetbal seizoen weer begonnen is en ik weet hoe goed het lukt om het hardlopen daarmee te combineren.
Ik stel dat soort trainingen inderdaad ook van tevoren in op mijn horloge (Garmin) en die synschroniseert achteraf ook alles netjes met Strava. Kan me voorstellen dat op constant op je horloge kijken niet te doen is. Geen idee of je zoiets ook met je Galaxy Watch kan.

Andere oplossing is op een baan gaan lopen of zelf ergens een parcours maken. We hebben hier in de buurt, met goedkeuring van de gemeente, een stuk openbare weg in gebruik dat voorzien is van 100m markeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

frankv120 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:30:
Gisteren in de ochtend mijn eerste run volgens het schema van de Trenara app geprobeerd. De eerste training hierbij was echter meteen een interval training en ik vraag me af hoe jullie deze het beste bijhouden? Ik heb het nu een beetje uit mijn hoofd geprobeerd, maar merkte dat Strava op mijn horloge (Galaxy Watch4) toch moeite heeft met de juiste pace aangeven tijdens de intervals. Ook is het niet handig dat ik dan steeds op mijn horloge moet kijken hoever ik inmiddels gerend heb.

Met Garmin Connect kun je in elk geval prima intervallen aanmaken.

https://www.runtall.co.uk...ing-on-your-garmin-watch/

Tijdens de intervallen kun je gewoon gebruik maken van je screens om je pace te zien, dus de standaard screens, maar ook hoe je die custom hebt aangepast.

Per trainingsonderdeel geeft Garmin aan of je moet beginnen of stoppen.

Zo werken die standaard trainingplannen aan van hun, bijv 10 x sprinten voor 100 meter of 30 seconden.

Kijk anders even of je op youtube een uitleg kunt vinden, dan zie je met eigen ogen even hoe dat werkt en of je dat gaat bevallen.

YouTube: YouTube

Ik scroll altijd even door de zoekresultaten naar een vrij recente (ivm mogelijk software updates/veranderingen) en kijk even naar het aantal views en wat voor soort kanaal het is.

Garmin/Strava
Voor mijn training gebruik ik de Garmin app, ik heb Strava er naast maar gebruik dat verder nooit, spul synced automatisch. Heb Strava er toen op gezet omdat iedereen dat gebruikt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:43:
[...]
Andere oplossing is op een baan gaan lopen of zelf ergens een parcours maken. We hebben hier in de buurt, met goedkeuring van de gemeente, een stuk openbare weg in gebruik dat voorzien is van 100m markeringen.
* Fraggert gaat een spuitbus oranje wegenverf halen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-05 16:54
vandaag een interval weer kunnen aftikken van 10 x 1 min op 4:00. Merk dat dit na de Covid besmetting van een maand geleden allemaal wat minder makkelijk gaat.
Er komen nu een aantal 5k loopjes aan in de buurt waar ik graag had willen knallen maar ik ben band dat deze te vroeg gaan komen.

Sterkte en succes met de revalidatie allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Fraggert schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:03:
[...]
Vandaag en morgen hoef je voor je hitte-resistentie alleen maar buiten stil te gaan staan :+
Nu al mislukt. Daarstraks een uurtje naar kantoor gefietst en ik mag vanmiddag weer terug :+

Garmin vind dat ik nog steeds niet volledig geacclimatiseerd ben aan de hitte trouwens. Ik vraag me af wat ik nog meer kan doen, buiten dagelijks sporten gedurende de warmte van de afgelopen maanden :+

[ Voor 24% gewijzigd door Roozzz op 24-08-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Laatst online: 18:56
Hartloper schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:00:
Gepolariseerd trainen bij lopen is doorgaans rond de 80/20, dus 80% rustige duurlopen. De rest is tempowerk en intervallen.

We komen in de sharpening fase van mijn marathonschema: vandaag een intervaltraining:

75 minuten gelopen waarin 4 keer 10 minuten aan marathonpace. De eerste 10 minuten vloog ik, achteraf bleek ik meewind te hebben. De volgende twee gingen aan doeltempo en de laatste 10 minuten was het diep gaan om het doeltempo te raken. Tegenwind en ik begon stilaan te verhitten. Ik had niks gedronken en woog 1,5 liter minder bij terugkomst - flink gezweet !
Goed bezig!
En wat is het beoogde doel tempo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Tim_W schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:09:
Als ik zo eens op mijn Strava kijk denk ik dat de minderheid maar echt aan die 80/20 komt @Hartloper Althans, het ligt er een beetje aan waar je de grens van "rustig" trekt. Mijn gevoel zegt dat je daarmee prima 30-45 seconden per minuut langzamer mag gaan dan (halve) marathon pace?
Meestal wordt hierbij gekeken naar je aerobe omslagpunt. Typisch is dat de grens tussen hartslag zone 2 en 3. Zone 1 en 2 is daarmee dus rustig; en 3, 4 en 5 hard. Bij gepolariseerd trainen stelt men dat je het "grijze midden", zone 3, zoveel mogelijk zou moeten vermijden (buiten wedstrijdspecifieke voorbereiding).

Hoe dat qua pace uitpakt is vrij persoonlijk denk ik, dus dat maakt het lastig inschatten.

Mochten mensen dit concept vrij eenvoudig willen monitoren dan kan ik intervals.icu aanbevelen. Die maakt dit keurig automatisch inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:48
Fraggert schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:03:

[...]

Hey, spijtig van Rotterdam, maar........er is progressie en dat gaat steeds beter zo te lezen :)

"Slow en steady wins the race" zeggen ze......Rotterdam komt elk jaar wel weer terug, is de verwachting dat jij daar in de toekomst een keer aan de start verschijnt? :)
Ja sowieso wel maar eerst maar even een 10k zonder pijn kunnen lopen. Daarna kijk ik verder :D
Pagina: 1 ... 191 ... 372 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.