Tim_W schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:41:
Zelf geen ervaring met (lange) trailopen @
Fraggert en evenmin met nootjes/trailmix als voeding. Kan me voorstellen dat er het een lange (langzame) trail best ok is, maar je zal er - net als met gels - het toch echt eens moeten uitproberen in een training. Kijken hoe je het wel/niet weg krijgt, het weet te verdragen en of je er voldoende energie uit haalt.
Het is een beetje kort dag helaas, dus veel kan ik niet meer uitvogelen, maar het zal wel los"lopen"
Ik denk dat ik voor de gemoedsrust één flask vul met zo'n isotoon poeder van Powerbar, ook wel lekker om een smaakje te hebben naast mijn waterzak.
https://all4running.nl/powerbar-isoactive-lemon-1320g-3264
Dat kan ik van te voren even proeven en zien wat dat doet in mijn maag. Onderweg met rennen lekker makkelijk en geen plakhanden en plakkiezen

Roozzz schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:58:
[...]
Het schijnt dat je bij gelijke afstand ongeveer dezelfde energiebehoefte hebt, ongeacht of je heel hard of wat langzamer loopt. Het tijdsverschil qua duur zorgt dat dit weer uit middelt. Tempo zegt dus inderdaad niet zo veel over de totale energiebehoefte, maar wél op waar je lichaam de benodigde energie vandaan haalt (zie hieronder).
[...]
En @
Fraggert; de vraag zit hem hier vooral in welke brandstof je gebruikt om in je energie te voorzien. Bij lage inspanning kan je een aanzienlijk deel (~50%) van de benodigde energie halen uit vetverbranding (bijv uit een trailmix, of uit lichamelijke buffers). Maar bij hogere inspanningen zal je bijna alle energie halen uit verbranding van koolhydraten. Om niet volledig door je beschikbare hoeveelheid (~90min sporten) koolhydraten te raken, wil je die aanvullen met snel beschikbare suikers (bijv met gels of sportdrank). Dan is een trailmix minder handig, omdat er relatief minder snel opneembare koolhydraten in zitten.
Zoals Tim heel terecht stelt wil je dus vooral testen of je er voldoende energie uit kan halen bij een bepaald inspanningsniveau. Maar ik zou er niet op rekenen dat een trailmix voldoende is als je zo hard mogelijk probeert te gaan
Wat dus geen reden is om het zonder meer af te schrijven, maar het niet altijd even geschikt. Horses for courses.
Thanks, met mijn ervaring van afgelopen zondag i.c.m. mijn zone 4 draai ik voornamelijk op koolhydraten.
Vetverbranding moet ik nog lager in zones gaan lopen, maar dan ben ik 4 uur onderweg vrees ik

Slickk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:15:
Heb je echt extra brandstof nodig bij een loop van 14km? Ik weet niet hoeveel hoogtemeters in die trail run zitten, maar denk dat je lichaam prima zonder kan op zo’n afstand. Als het je mentaal een boost geeft, altijd leuk, maar biologisch gezien lijkt het me overbodig.
Ik stel het vooral als vraag om er een andere blik op te werpen, niet als kritiek bedoeld. Brn zelf pas gels gaan gebruiken bij 30km+ loopjes.
Bij de Lidl verkopen ze multi-verpakkingen (5x 40 gram) met wat noten en rozijnen/cranberries, soort trailmix ook. Dankzij de laatste genoeg suikers, daar ga ik tijdens duurlopen wel goed op.
Qua gels geen voorkeur, Maarten is lekker neutraal en vond de gummybeer-achtige structuur wel wat hebben. Door de prijs alleen tijdens evenementen gehad. Verder SiS, Duursport en willekeurige gels. Krijg alleen problemen als er cafeïne in zit want ik drink geen koffie.
Mensen die veel kilometers lopen; hoe stillen jullie die oneindige trek? Met weken van 60km+ merk ik dat de tussendoortjes vooral bestaan uit koek en snoep, ondanks uitgebreid ontbijt, lunch en diner.
thanks voor je tips.
jouw vraag......quick&easy = een pannetje melk, havermout, banaan en bosbessen*
*bosbessen heb ik in kilozakken in de diepvries, gaan ook door mijn ontbijt.
Maar begin eens met 4 crackes (Wasa Vezelrijk zijn goede) met kaas en een paar plakjes tomaat met wat peper en zout. Die crackers wissel ik ook af met pindakaas met plakjes komkommer.
@
Secsytime riep het al......geen rotzooi erin...teveel zouten, suikers en andere verslavende rommel, gewoon een goede, extra, maaltijd pakken.
Met mijn krachttraining als jonge Adonis...ergens in 1634......at ik 6 volledige maaltijden op een dag.
Vaak een bak kwark met fruit erin of 4 boterhammen met een blik tonijn, gerookte makreel of tosti's.
Je hebt eindeloos veel mogelijkheden om extra en "schoon" te eten

Hartloper schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 06:58:
[...]
Zelf eet of drink ik niet bij alle afstanden onder de 21 km. Ik denk dan ook dat het niet nodig is bij een 14 km trailloop. Al kan die natuurlijk lang duren afhankelijk van de loper en het terrein. Daar zou ik eerder voorstellen om halverwege een beetje te eten en te drinken, immers op een trail is het tempo minder belangrijk en 30 seconden of langer stoppen om te eten/drinken is bij een trail heel normaal.
Dat meer honger hebben herken ik. Bij mij treedt het op wanneer ik duurlopen doe van 25 km of langer, zelfs wanneer ik hierbij gels en/of sportdrank gebruik. Die dag heb ik altijd een stuk meer honger.
Het is alsof het lichaam voelt dat de energievoorraden (glycogeen) leeggetrokken zijn en dat wil compenseren.
Ik eet dan ook wel meer die dag, en zorg ervoor ook meer te drinken.
@
Fraggert Noten zijn heel gezond, ze bevatten onverzadigde vetten (oliën), maar zijn niet geschikt als sportvoeding omdat ze daarvoor teveel vetten en te weinig suikers bevatten.
Nou ben ik natuurlijk als herintreder nog lang geen geoefende hartloper, ik heb nog lang niet het uithoudingsvermogen dat de meeste hier hebben.
thanks voor de notentip, daar heb ik qua voedingswaarde dus niks aan. Ik eet ze nu al vaker, als ik 's avonds wat te knabbelen wil waar ik vroeger dus 8 plakken ontbijtkoek (suikers, anyone?) naar binnen stouwde tijdens een film.
sebasd schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:05:
Met het oog op de Alfa Bear Trail in november mezelf maar voorgenomen wat vaker het bos in te duiken voor een rondje hardlopen.
Vanochtend deze gedaan:
https://www.staatsbosbehe...elrug/wandelroute-oertijd (ik loop zonder GPS-horloge, dus uitgepijlde routes zijn eigenlijk een must).
Ideaal, is +/- 15 minuten van huis. Heerlijk rustig zo op de vroege vrijdagochtend (denk dat ik rond 6:45 startte), opkomende zon, mist, bos, niks mis mee. Mooie afwisseling voor de 'reguliere' loopjes net buiten de bebouwde kom hier, dat is toch vooral weiland.
Voor volgende week maar weer eens een andere route zoeken, liefst iets langer (km of 12 zou prima zijn) en max. 20-25 minuten rijden vanaf Vathorst.
Leuke tip
Het lopen in het bos is echt zoveel fijner, heerlijk rustig en ontspannen in de natuur.
"Trailen"........of het nou een simpel bospad of dik technisch werk is......is ook nog eens beter voor je omdat je niet op vlak terrein loopt. Je lichaam wordt er sterker door vanwege al die micro-corrrecties die je spieren moeten doen.
Cognitief is het ook goed voor je.....je bevordert je hersenen/breinfuncties door het moeten anticiperen op het terrein.
Outerspace schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:38:
Als topicstarter moet ik bekennen dat mijn laatste hardlooprondje ergens in 2008 was

Ik ben ook maar weer eens gestart (ruim 10kg zwaarder) omdat ik volgende week een YuManRace van 15km heb staan. Helaas niet eerder kunnen starten met trainen ivm een zenuwbeknelling in mijn voet (schoen te strak aangetrokken en 9u aangehad, daarna 2 weken last).
Na 1800meter (12 minuten) was ik er al klaar mee. Het wordt tijd voor elke dag maar een rondje om de vijver om een beetje conditie om te doen. Ik zal alleen te klooien met mijn telefoon, die heb ik weggemoffeld onder mijn boxershort rond mijn heup. Voor volgende week maar eens een tasje kopen, dan kan ik ook wat suikers verpakken.
Welkom terug
ik heb even gekeken naar dat YuManRace.....dat is dus de oude Strongman en dat doen ze nu dus gemixed (man/vrouw/etc), dat is leuk joh, zo'n gemengd wedstrijdveld.
maar daar ga je dus even ongetraind even aan meedoen?
voor je telefoon.....inderdaad de Fusion Tight C3 ook als mijn tip........mijn Samsung S7 mét dikke Spigenhoes zit daar perfect in en totaal geen hinder van met lopen.
Ik heb als horloge de Garmin Forerunner 245, dat is niet zo'n hele dure, en er zijn nog goedkopere modellen die soms wat functies laten vallen, maar ik vind het erg prettig om wat meer data te hebben na het afronden van het couch25K programma en verder te willen.
Veel succes met de Race in elk geval, wel braaf daarna met een schema gaan opbouwen om je zelf niet in de vernieling te helpen he
Je bent weer terug en dat willen we graag zo houden, hoe meer zielen hoe meer vreugd
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison