Voor mij stond er de afgelopen 1½ week een mooie trainingsperiode *kuch* vakantie *kuch* op de agenda in de Vogezen in Frankrijk! Dat is toch echt wel even wat anders dan het platte Nederland.
Vooraf heb ik lang zitten dubben over welke schoenen ik mee zou nemen. De Nike ZoomX Invincible Run FK om verder af te trappen (zitten al aardig wat kilometers op en vertoont de nodige slijtplekken) of de 1 maand oude Reebok Floatride Energy X die ik voor een spotprijsje ter vervanging heb gehaald van de Invincibles. Ondanks dat ik geen harde kilometers gepland had, toch voor de Floatride Energy X gekozen. Doorslaggevende factor? Die waanzinnige brede zool van de Invincible is een stuk lastiger in de volle kofferbak te Tetris'en

Maar zonder gekheid, de optie om flexibel te zijn in tempo maakt de Floatride Energy X voor mij een uitstekende allrounder. Die mochten mee!
Omdat het vakantie was ging ik ervanuit dat ik maximaal een uur per sessie onderweg zou zijn, zodat ik ook zonder twijfel om de dag zou kunnen hardlopen. Dus enkel een 250ml soft flask ging nog mee in de koffer. Ook geen gels of repen, gewoon rustig aan. Daar heb ik mij bijna heel goed aan gehouden. Echt, bijna!
De eerste hardloopsessie besloot ik gelijk het bergje in de buurt eens op te gaan. Halverwege de als eerste gekozen aanlooproute bergop, die zo steil was dat ik het heel snel over ging van hardlopen naar joggen tot door blijven lopen, kwam ik erachter dat ik vergeten was op Start te drukken op mijn horloge. En ik ben dan ook gek genoeg om tegen mijzelf te zeggen dat er niks anders op zit om dan nog een rondje de berg op te doen. De alternatieve aanlooproute bergop die ik toen koos was wel wat vlakker, maar ook dat moest met korte wandelpauzes tussendoor. Zo in de bergen voel je opeens heel andere spieren! De benen waren zwaar bergop en kon ik lekker los lopen de berg af, maar het ging ook zo scherp naar beneden dat ik de afdalingen goed kon voelen in mij rug en schouders.
Voor de tweede loop had ik eerst uitvoerig alternatieve routes onderzocht om de berg te bedwingen. Gelukkig wist ik een over wat meer meters uitgesmeerde beklimming te vinden waardoor ik mij dit keer pas vlak voor de top over heb moeten geven aan de berg en de laatste meters naar boven heb gewandeld. Vervolgens lekker vlot naar beneden gehold, een stuk soepeler dan de eerste keer, en uitgelopen over nog eens 9 kilometer volgens planning in een groot rondje om de camping heen over wegen. 15 km in 1u10 - check!
Weet je nog dat ik zei dat ik mij heel goed aan mijn plan had gehouden? De 2e loop was er al iets overheen, maar ik wist precies waar ik was. Maar misschien was dat een voorteken van overmoed...
Bij de derde loop had ik totaal geen plan. Ik wilde gaan lopen en verder wel zien. In mijn short had ik maar 1 vak dat groot genoeg was voor óf mijn telefoon, óf de soft flask. De vorige 2 keren had ik de telefoon mee, maar nu opteerde ik voor wat water. Maar ik zou het toch niet te gek gaan maken. Vol energie vertrokken, zonder stil te vallen de berg op *fistpump* en toen met mijn uitstekende richtingsgevoel lekker de berg af sjezen. Ik voelde me sterk!
En dan, tijdens het leegdrinken van de flask met 11 kilometer achter de rug en ruim 50 minuten op de klok, denk je: "waar ben ik eigenlijk?" Dan zie je ook nog eens een bordje van een plaatsnaam waar je de dag ervoor nog met de auto naar een waterval bent toegereden. Oeps

Kijken op een informatiebord van de omgeving, maar geen idee hebben waar je bent en hoe je terug kunt lopen zonder 'Vous etes ici' sticker. En geen telefoon... wat nu?
Gelukkig heeft de Forerunner daar een handige oplossing voor! Omdat ik mij avontuurlijk voelde besloot ik niet te kiezen voor het langs dezelfde route terug te navigeren, maar koos ik ervoor om de Garmin mij de rechte lijn naar start te tonen. Ik wist niet dat deze optie erop zit, maar ben er wel heel erg blij mee! Uiteindelijk nog 15 kilometer nodig gehad om terug te komen bij de camping, bij een ongeruste vrouw die het nu toch wel erg lang vond duren en een kwartier voor mijn terugkomst had geprobeerd te bellen - en mijn telefoon in de slaapkamer over hoorde gaan. Mea culpa! Wel een echt avontuur, de leukste loop van de vakantie. Toch nog een lange loop afgetikt!
Loop 4 heb ik over een paar vlakkere weggetjes in de buurt van de camping voltooid. Een intervaltraining die lekker ging ondanks de stijgende temperatuur in de loop van de ochtend (het werd steeds moeilijker om niet lang in bed te blijven liggen, de kids wilden ook eindelijk uitslapen

). Iets meer dan 3 kwartier, wat ook voor loop 5 en 6 de duur zou worden. In loop 5 viel ik wat Strava segmenten in de omgeving aan. Toch leuk, een 8e, 5e, 3e plek én een CR. De laatste, zesde loop was een afscheid van de berg, die mij deze laatste keer toch weer wist te verslaan op de weg naar boven. De vakantie lekker afgesloten met een loopje van 10 kilometer.
De Reebok Floatride Energy X is mij de afgelopen maand toch heel erg goed bevallen. Echt fijne schoenen die voor mijn voeten perfect zitten, waarmee ik rustig kan lopen en ook snel kan schakelen naar vlottere tempo's. Op alles behalve zacht zand en losse steentjes had ik ook prima grip waar ik ook heb gelopen. Genoeg demping onder de voet, en de plaat aan de voorkant van de voet helpt je om goed door te blijven stappen. Ik ben benieuwd wat Reebok hier verder in ontwikkeld!
Helaas gisteravond vlak voor het slapen gaan bij het naar beneden lopen van de trap een trede gemist waardoor ik met bijna mijn volle gewicht op mijn kleine teen ben geland. Gekneusd of gebroken, geen idee - maar nu wel dik, blauw en pijnlijk bij bewegen/lopen. Fingers crossed dat het snel genoeg hersteld is voor de wedstrijden die ik over 2 en 3 weken in de planning heb staan...