Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:56
m0ridin schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:10:
@Roozzz @Slickk

Thanks!

Het is een schema van in totaal 12 weken, ben begonnen met week 3 en zit nu in week 4... Gericht op de singelloop in Utrecht in de eerste week van oktober.

Nu vind ik het ook wel lekker om te intervallen dus dat helpt wel weer, maar moet vooral uitkijken dat ik mezelf niet de vernieling in loop. Aan de andere kant heb ik de laatste maanden alleen maar rustige kilometers gemaakt (was vooral aan het trainen voor de ultra en te zorgen dat ik wat km's in de benen had) dus heb ook echt wel even wat degelijke tempotraining nodig.

Denk dus wel wat aan de (te) pittige kant, voor nu volg ik het nog even maar zal zeker wat vervangen door iets rustigs als ik merk dat het toch wat teveel begint te worden.

Hoewel, kan natuurlijk ook gewoon wat extra duurlopen doen en meer rustige kms erbij maken om de verhoudingen wat beter te krijgen ;)

Het schema is in tijdsblokken dus vandaar dat ik het omrekende (dacht dat de 80/20 op basis van afstand was...)
Klinkt goed! Nadruk op goed herstellen in de dagen vóór je 10km wedstrijd lijkt me in ieder geval nog belangrijker met zoveel intensiviteit. Ik ben eigenlijk benieuwd naar je schema, of in ieder geval de 1km repeats. Hoeveel rust doe je daar tussen en hoeveel sets doe je daar van? En dan is in dit geval 1 set: 1000 meter, rust (x minuten? x meter?). Het is door Garmin automatisch gegenereerd?

10km onder 35 is ook een mijlpaal voor me. 2 jaar geleden was ik heel blij met <45, daarna onder de 40 en laatst liep ik tijdens een HM een 10km deel in 37:30. Dus onder de 35 zit er wel in, nu zoekende naar goede trainingsvormen om daar te komen. Onder de 37 en 36 minuten is altijd leuk, maar die 'ronde' getallen zoals 40 en 35 doet toch wat extra bij me. :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:15
Voor mij stond er de afgelopen 1½ week een mooie trainingsperiode *kuch* vakantie *kuch* op de agenda in de Vogezen in Frankrijk! Dat is toch echt wel even wat anders dan het platte Nederland.

Vooraf heb ik lang zitten dubben over welke schoenen ik mee zou nemen. De Nike ZoomX Invincible Run FK om verder af te trappen (zitten al aardig wat kilometers op en vertoont de nodige slijtplekken) of de 1 maand oude Reebok Floatride Energy X die ik voor een spotprijsje ter vervanging heb gehaald van de Invincibles. Ondanks dat ik geen harde kilometers gepland had, toch voor de Floatride Energy X gekozen. Doorslaggevende factor? Die waanzinnige brede zool van de Invincible is een stuk lastiger in de volle kofferbak te Tetris'en :+ Maar zonder gekheid, de optie om flexibel te zijn in tempo maakt de Floatride Energy X voor mij een uitstekende allrounder. Die mochten mee!

Omdat het vakantie was ging ik ervanuit dat ik maximaal een uur per sessie onderweg zou zijn, zodat ik ook zonder twijfel om de dag zou kunnen hardlopen. Dus enkel een 250ml soft flask ging nog mee in de koffer. Ook geen gels of repen, gewoon rustig aan. Daar heb ik mij bijna heel goed aan gehouden. Echt, bijna!

De eerste hardloopsessie besloot ik gelijk het bergje in de buurt eens op te gaan. Halverwege de als eerste gekozen aanlooproute bergop, die zo steil was dat ik het heel snel over ging van hardlopen naar joggen tot door blijven lopen, kwam ik erachter dat ik vergeten was op Start te drukken op mijn horloge. En ik ben dan ook gek genoeg om tegen mijzelf te zeggen dat er niks anders op zit om dan nog een rondje de berg op te doen. De alternatieve aanlooproute bergop die ik toen koos was wel wat vlakker, maar ook dat moest met korte wandelpauzes tussendoor. Zo in de bergen voel je opeens heel andere spieren! De benen waren zwaar bergop en kon ik lekker los lopen de berg af, maar het ging ook zo scherp naar beneden dat ik de afdalingen goed kon voelen in mij rug en schouders.

Voor de tweede loop had ik eerst uitvoerig alternatieve routes onderzocht om de berg te bedwingen. Gelukkig wist ik een over wat meer meters uitgesmeerde beklimming te vinden waardoor ik mij dit keer pas vlak voor de top over heb moeten geven aan de berg en de laatste meters naar boven heb gewandeld. Vervolgens lekker vlot naar beneden gehold, een stuk soepeler dan de eerste keer, en uitgelopen over nog eens 9 kilometer volgens planning in een groot rondje om de camping heen over wegen. 15 km in 1u10 - check!

Weet je nog dat ik zei dat ik mij heel goed aan mijn plan had gehouden? De 2e loop was er al iets overheen, maar ik wist precies waar ik was. Maar misschien was dat een voorteken van overmoed...

Bij de derde loop had ik totaal geen plan. Ik wilde gaan lopen en verder wel zien. In mijn short had ik maar 1 vak dat groot genoeg was voor óf mijn telefoon, óf de soft flask. De vorige 2 keren had ik de telefoon mee, maar nu opteerde ik voor wat water. Maar ik zou het toch niet te gek gaan maken. Vol energie vertrokken, zonder stil te vallen de berg op *fistpump* en toen met mijn uitstekende richtingsgevoel lekker de berg af sjezen. Ik voelde me sterk!

En dan, tijdens het leegdrinken van de flask met 11 kilometer achter de rug en ruim 50 minuten op de klok, denk je: "waar ben ik eigenlijk?" Dan zie je ook nog eens een bordje van een plaatsnaam waar je de dag ervoor nog met de auto naar een waterval bent toegereden. Oeps 8)7 Kijken op een informatiebord van de omgeving, maar geen idee hebben waar je bent en hoe je terug kunt lopen zonder 'Vous etes ici' sticker. En geen telefoon... wat nu?

Gelukkig heeft de Forerunner daar een handige oplossing voor! Omdat ik mij avontuurlijk voelde besloot ik niet te kiezen voor het langs dezelfde route terug te navigeren, maar koos ik ervoor om de Garmin mij de rechte lijn naar start te tonen. Ik wist niet dat deze optie erop zit, maar ben er wel heel erg blij mee! Uiteindelijk nog 15 kilometer nodig gehad om terug te komen bij de camping, bij een ongeruste vrouw die het nu toch wel erg lang vond duren en een kwartier voor mijn terugkomst had geprobeerd te bellen - en mijn telefoon in de slaapkamer over hoorde gaan. Mea culpa! Wel een echt avontuur, de leukste loop van de vakantie. Toch nog een lange loop afgetikt!

Loop 4 heb ik over een paar vlakkere weggetjes in de buurt van de camping voltooid. Een intervaltraining die lekker ging ondanks de stijgende temperatuur in de loop van de ochtend (het werd steeds moeilijker om niet lang in bed te blijven liggen, de kids wilden ook eindelijk uitslapen ;) ). Iets meer dan 3 kwartier, wat ook voor loop 5 en 6 de duur zou worden. In loop 5 viel ik wat Strava segmenten in de omgeving aan. Toch leuk, een 8e, 5e, 3e plek én een CR. De laatste, zesde loop was een afscheid van de berg, die mij deze laatste keer toch weer wist te verslaan op de weg naar boven. De vakantie lekker afgesloten met een loopje van 10 kilometer.

De Reebok Floatride Energy X is mij de afgelopen maand toch heel erg goed bevallen. Echt fijne schoenen die voor mijn voeten perfect zitten, waarmee ik rustig kan lopen en ook snel kan schakelen naar vlottere tempo's. Op alles behalve zacht zand en losse steentjes had ik ook prima grip waar ik ook heb gelopen. Genoeg demping onder de voet, en de plaat aan de voorkant van de voet helpt je om goed door te blijven stappen. Ik ben benieuwd wat Reebok hier verder in ontwikkeld!

Helaas gisteravond vlak voor het slapen gaan bij het naar beneden lopen van de trap een trede gemist waardoor ik met bijna mijn volle gewicht op mijn kleine teen ben geland. Gekneusd of gebroken, geen idee - maar nu wel dik, blauw en pijnlijk bij bewegen/lopen. Fingers crossed dat het snel genoeg hersteld is voor de wedstrijden die ik over 2 en 3 weken in de planning heb staan... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:48
Slickk schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Klinkt goed! Nadruk op goed herstellen in de dagen vóór je 10km wedstrijd lijkt me in ieder geval nog belangrijker met zoveel intensiviteit. Ik ben eigenlijk benieuwd naar je schema, of in ieder geval de 1km repeats. Hoeveel rust doe je daar tussen en hoeveel sets doe je daar van? En dan is in dit geval 1 set: 1000 meter, rust (x minuten? x meter?). Het is door Garmin automatisch gegenereerd?

10km onder 35 is ook een mijlpaal voor me. 2 jaar geleden was ik heel blij met <45, daarna onder de 40 en laatst liep ik tijdens een HM een 10km deel in 37:30. Dus onder de 35 zit er wel in, nu zoekende naar goede trainingsvormen om daar te komen. Onder de 37 en 36 minuten is altijd leuk, maar die 'ronde' getallen zoals 40 en 35 doet toch wat extra bij me. :P
Moet er zo vandaar maar zal vanavond wel even eea posten ;)

Maar dit was bijvoorbeeld de training van dinsdag:

https://connect.garmin.com/modern/activity/9321540781

10 minuten warming up...
3 x (7 minuten Z4, 3 minuten 10k pace, 3 minuten rust)
Cooling down

Vorige week zaterdag had ik een setje met 6x(3'/1')@10k (Dus 6 maal 3 miinuten op 10k pace en 1 minuut rust)

En heb voor mezelf al een keer een sub35 gelopen, tijdens/na een training voor een halve marathon onder 1:20 (die toen niet doorging vanwege covid) maar wil hem ook 'officieel' lopen nog een keer. En wilde weer even een doel ook na de ultra :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:44
m0ridin schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Het advies is prima, meer dan de helft van de Nederlanders volgt het gewoon niet op...

Hier trouwens bezig met een 10k schema van Garmin zelf (niet via coach,. gewoon een 4 workouts per week op basis van hartslag) maar vindt die wel erg intensief eigenlijk. HEEL veel intervallen naar mijn gevoel.

Voor komende week eens uitgerekend hoe de verdeling qua tempo vs easy is (beetje tempos omgerekend naar afstanden) en dan kom ik op ~37km rustig uit en ~18km tempo (waaronder beoogd 10k tempos).

Dus niks 80/20... Eerder 67/33. (Wat op zich nog meevalt want had de indruk dat de verhoudingen nog schever lagen). Andere weken zijn iets beter gebalanceerd, maar dit soort weken komen vaker terug.

Denk dat ik dus wat interval trainingen ga vervangen voor rusitgere loopjes, of zijn dit soort verdelingen normaler voor trainingen voor de wat kortere afstanden?

(Beoogd doel is een suib 35 minuten 10k trouwens, dus intervallen zijn wel een heel belangrijk deel ;) )
Ik volg ook een schema van Garmin, het gemiddelde marathon plan gebaseerd op hartslag om precies te zijn. Zit nu in week 7 van de 16 met als einddoel de marathon van Eindhoven op 9 oktober die ik hoop onder de 3 uur te lopen. Begin dit jaar hetzelfde schema gevolgd voor de marathon van Rotterdam (m’n eerste marathon), die ik in 3:08:30 liep.

Mij valt ook op dat er in verhouding erg veel intervaltrainingen zitten in het plan van Garmin, gemiddeld 2 van de 5 sessies per week. De intervallen zijn daarnaast ook behoorlijk intens/lang. Het doel voor de intervallen is threshold pace, wat neerkomt op ergens tussen 10K en HM pace. Vaak zijn de intervallen 3x 10 min of 6x 5 min met 1-2 min rust, wat behoorlijk pittig kan zijn. Afgelopen week zelfs 3 intervaltrainingen voorgeschoteld gekregen, 2 sessies met 3x 10 min en 1 sessie met 5x 3 min. In totaal voor die week dus 75 minuten op threshold effort.
Kijkend naar het aantal runs zit je gemiddeld op 40/60 tempo/threshold vs easy. Als ik kijk naar het totaal aantal minuten, zat ik afgelopen week op 354 minuten totale hardlooptijd, waarvan dus 75 minuten op threshold pace. Dan zit je op 21%, wat dus veel meer in de buurt komt van die 20/80 verhouding. Maar daarbij reken ik dan het in/uitlopen en het herstel tussen de intervallen ook onder easy pace.

De reden dat ik het plan nu voor de tweede keer volg, is dat het eigenlijk de eerste keer wel heel goed is bevallen en dat ik tot nu toe blessurevrij ben gebleven. Blijkbaar is mijn fysieke basis al sterk genoeg om die zware sessies aan te kunnen. En ik merk een gestage opbouw in aerobe capaciteit en kracht, wat zich ook vertaalt in een duidelijke progressie in m’n hardlooptijden. Ter illustratie: in november 2021, toen ik net een jaartje bezig was en vlak voordat ik begon met het eerste marathon trainingsplan, liep ik een halve marathon in 1:27 (4:08 pace). In maart liep ik, ter voorbereiding op de marathon van Rotterdam, een halve in 1:24 (3:58 pace). En eind juni liep ik ‘m onder warmere omstandigheden al in 1:20 (3:49 pace).

Ik pas het plan trouwens nu wel iets aan. Zo verleng ik vaak de warming up en cooling down van de intervalsessies en maak de easy runs wat langer, zodat ik meer rustige kilometers maak. Daartegenover voeg ik meer marathontempo toe aan m’n lange duurlopen, want in de eerste helft van het plan zat geen enkele kilometer op marathon doeltempo.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
@Slupor Mooie tijden en progressie hoor! We zitten op ongeveer hetzelfde niveau (in ieder geval HM tijd). Denk dat met zo’n tijd een marathon onder de 3 uur er zeker wel in moet zitten, misschien zelfs al richting de 2:50 / 2:55. Naar mijn idee hielpen de lange duurlopen met blokken op marathontempo erin het meest in de voorbereiding naar de marathon. Daar moest ik echt diep voor gaan en dezelfde mentale strijd beleefde ik tijdens de marathon ook weer. Die liep ik in oktober ‘21 in 2:58:08 en een 1:20:05 HM in maart van dit jaar. Ik deed trouwens altijd een duurloop en dan op het eind een blok op marathontempo, wat elke week langer werd met als max 10km (2 uur duurloop, 10km mt kwam op ~34km uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Slupor schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:01:
[...]

Ik volg ook een schema van Garmin, het gemiddelde marathon plan gebaseerd op hartslag om precies te zijn. Zit nu in week 7 van de 16 met als einddoel de marathon van Eindhoven op 9 oktober die ik hoop onder de 3 uur te lopen. Begin dit jaar hetzelfde schema gevolgd voor de marathon van Rotterdam (m’n eerste marathon), die ik in 3:08:30 liep.

Mij valt ook op dat er in verhouding erg veel intervaltrainingen zitten in het plan van Garmin, gemiddeld 2 van de 5 sessies per week. De intervallen zijn daarnaast ook behoorlijk intens/lang. Het doel voor de intervallen is threshold pace, wat neerkomt op ergens tussen 10K en HM pace. Vaak zijn de intervallen 3x 10 min of 6x 5 min met 1-2 min rust, wat behoorlijk pittig kan zijn. Afgelopen week zelfs 3 intervaltrainingen voorgeschoteld gekregen, 2 sessies met 3x 10 min en 1 sessie met 5x 3 min. In totaal voor die week dus 75 minuten op threshold effort.
Kijkend naar het aantal runs zit je gemiddeld op 40/60 tempo/threshold vs easy. Als ik kijk naar het totaal aantal minuten, zat ik afgelopen week op 354 minuten totale hardlooptijd, waarvan dus 75 minuten op threshold pace. Dan zit je op 21%, wat dus veel meer in de buurt komt van die 20/80 verhouding. Maar daarbij reken ik dan het in/uitlopen en het herstel tussen de intervallen ook onder easy pace.

De reden dat ik het plan nu voor de tweede keer volg, is dat het eigenlijk de eerste keer wel heel goed is bevallen en dat ik tot nu toe blessurevrij ben gebleven. Blijkbaar is mijn fysieke basis al sterk genoeg om die zware sessies aan te kunnen. En ik merk een gestage opbouw in aerobe capaciteit en kracht, wat zich ook vertaalt in een duidelijke progressie in m’n hardlooptijden. Ter illustratie: in november 2021, toen ik net een jaartje bezig was en vlak voordat ik begon met het eerste marathon trainingsplan, liep ik een halve marathon in 1:27 (4:08 pace). In maart liep ik, ter voorbereiding op de marathon van Rotterdam, een halve in 1:24 (3:58 pace). En eind juni liep ik ‘m onder warmere omstandigheden al in 1:20 (3:49 pace).

Ik pas het plan trouwens nu wel iets aan. Zo verleng ik vaak de warming up en cooling down van de intervalsessies en maak de easy runs wat langer, zodat ik meer rustige kilometers maak. Daartegenover voeg ik meer marathontempo toe aan m’n lange duurlopen, want in de eerste helft van het plan zat geen enkele kilometer op marathon doeltempo.
Waar vind je het marathon plan bij Garmin? Ik heb me kapot gezocht in de app maar vind helaas niks.

De halve marathon is de grootste afstand voor het trainingsplan dat ik kan zien bij Garmin.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slupor
Slickk schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:22:
@Slupor Mooie tijden en progressie hoor! We zitten op ongeveer hetzelfde niveau (in ieder geval HM tijd). Denk dat met zo’n tijd een marathon onder de 3 uur er zeker wel in moet zitten, misschien zelfs al richting de 2:50 / 2:55. Naar mijn idee hielpen de lange duurlopen met blokken op marathontempo erin het meest in de voorbereiding naar de marathon. Daar moest ik echt diep voor gaan en dezelfde mentale strijd beleefde ik tijdens de marathon ook weer. Die liep ik in oktober ‘21 in 2:58:08 en een 1:20:05 HM in maart van dit jaar. Ik deed trouwens altijd een duurloop en dan op het eind een blok op marathontempo, wat elke week langer werd met als max 10km (2 uur duurloop, 10km mt kwam op ~34km uit).
Bedankt! Ja, mijn lange duurlopen bouw ik ongeveer op dezelfde manier op. Komende zondag staat er een 2,5 uur loop op de planning met een blok van 30 à 50 minuten op MT (beetje afhankelijk van hoe fit ik me voel).
Een tijd (ruim) onder de 3 uur moet zeker mogelijk zijn. Alleen omdat het pas m'n tweede marathon wordt wil ik liever conservatief starten en de lat niet te hoog leggen. Voordeel daarvan is dat ik dan ook met de 3 uur pace groep kan meelopen. Als het allemaal meezit en ik voel me sterk kan ik altijd nog versnellen na km 30.
Alvanosa schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:01:
[...]

Waar vind je het marathon plan bij Garmin? Ik heb me kapot gezocht in de app maar vind helaas niks.

De halve marathon is de grootste afstand voor het trainingsplan dat ik kan zien bij Garmin.
Ik vind de marathon plannen in Garmin Connect onder Training -> Trainingsplannen. Onder de Zelfgestuurde plannen staan allerlei plannen van de 5K t/m de marathon. Het marathon plan staat dus niet tussen de Garmin Coach plannen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jvKFXZiQPtJMc7oYRXoVv_qA0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B3y0pjHlXFqGPBKD4sLi0e4P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Slupor op 05-08-2022 10:53 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Slupor schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

Bedankt! Ja, mijn lange duurlopen bouw ik ongeveer op dezelfde manier op. Komende zondag staat er een 2,5 uur loop op de planning met een blok van 30 à 50 minuten op MT (beetje afhankelijk van hoe fit ik me voel).
Een tijd (ruim) onder de 3 uur moet zeker mogelijk zijn. Alleen omdat het pas m'n tweede marathon wordt wil ik liever conservatief starten en de lat niet te hoog leggen. Voordeel daarvan is dat ik dan ook met de 3 uur pace groep kan meelopen. Als het allemaal meezit en ik voel me sterk kan ik altijd nog versnellen na km 30.

[...]
Een groep vinden is zeker prettig, alleen vond ik zelf de 3 uur groep veel te druk. Dat is met name bij waterposten vervelend en grotere kans op struikelen. Ik heb destijds met verschillende groepjes gelopen, soms met 10 man, soms met 4. Voor mij liep de 3 uur groep ook net iets te langzaam om in m'n flow te blijven, ook al waren dat een paar seconden per kilometer. Vanaf de start vertrok die groep onverwachts ver voorin het startvak en had ik zo een 'achterstand' van ~1 minuut. Uiteindelijk bijgehaald en 1x een waterpost meegemaakt, toen had ik wel genoeg gezien en ben ik er voor gaan lopen. Toen waren er verschillende mensen die bij me aanhaakten.

Ik zou het namelijk knap vinden als je nog heel veel kunt versnellen na km 30. Ik zou dat zelf risicovoller vinden dan vanaf het begin een iets hoger tempo aan te houden. Dus bijv starten op 2:55. Ik denk dat qua aantal deelnemers in Eindhoven er vast wel een groep lopers is die ook een vergelijkbaar doel hebben. Natuurlijk zal een groep met sub 3 groter zijn. Een negatieve split is een mooi streven, alleen 30 seconden per kilometer sneller gaan lopen in de laatste 10... Dat is nogal wat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Slickk schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Heb het trouwens maar even zo gedaan, de eerste 5 weken van het schema ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thz8jigdwqpQMMDyIOHS-uor5Nk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/oyQnYn4f1dvwQzJiodJqEoVh.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slupor
Slickk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Een groep vinden is zeker prettig, alleen vond ik zelf de 3 uur groep veel te druk. Dat is met name bij waterposten vervelend en grotere kans op struikelen. Ik heb destijds met verschillende groepjes gelopen, soms met 10 man, soms met 4. Voor mij liep de 3 uur groep ook net iets te langzaam om in m'n flow te blijven, ook al waren dat een paar seconden per kilometer. Vanaf de start vertrok die groep onverwachts ver voorin het startvak en had ik zo een 'achterstand' van ~1 minuut. Uiteindelijk bijgehaald en 1x een waterpost meegemaakt, toen had ik wel genoeg gezien en ben ik er voor gaan lopen. Toen waren er verschillende mensen die bij me aanhaakten.

Ik zou het namelijk knap vinden als je nog heel veel kunt versnellen na km 30. Ik zou dat zelf risicovoller vinden dan vanaf het begin een iets hoger tempo aan te houden. Dus bijv starten op 2:55. Ik denk dat qua aantal deelnemers in Eindhoven er vast wel een groep lopers is die ook een vergelijkbaar doel hebben. Natuurlijk zal een groep met sub 3 groter zijn. Een negatieve split is een mooi streven, alleen 30 seconden per kilometer sneller gaan lopen in de laatste 10... Dat is nogal wat. :)
Bedankt voor de tips, wordt gewaardeerd! Het klopt zeker dat het lopen in de pace groep ook nadelen heeft. In Rotterdam, waar ik in de 3:10 groep liep, ook wel last van gehad. Het was vaak redelijk stressvol bij de drinkposten en je moest erg alert zijn op de mensen om je heen. Maar ik kon toen wel lekker in de flow van de groep lopen, had het idee dat dat merkbaar minder energie kostte.
Je hebt natuurlijk ook gelijk dat na 30 km nog flink versnellen makkelijker gezegd is dan gedaan :+. Ik denk dat ik een paar weken van tevoren kijk waar ik sta met de vorm en als ik inschat dat ik flink sneller kan dan 3u pace proberen inderdaad wat andere lopers te vinden die een vergelijkbaar tempo lopen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
In principe zijn er altijd wel groepjes waar je bij aan kan haken ook toch?

Bij mijn eerste marathon wilde ik met de 3 uur groep meelopen, maar die startte erg langzaam leek het waardoor dat niet lekker voelde. Mijn eigen plan getrokken, verschillende groepjes aan- en afgehaakt (en uiteindelijk mezelf stuk gelopen waardoor de 3u groep me alsnog vrolijk voorbij kwam hobbelen ;) ).

En in Amsterdam afgelopen jaar ook gewoon op mijn eigen tempo gelopen (ik ga gewoon op een tempo weg en probeer dat consequent vol te houden) en afhankelijk van hoe je je op dat moment voelt kan je ergens aanhaken. In al mijn ervaring (welgeteld 2 marathons ;) ) was dat wel mogelijk steeds

@Slupor

En jeetje, aardige progressie... Maar je bent nu net 2 jaar aan het lopen en nu al aan de marathons onder de 3u? Knap hoor... belastbaarheid hou je ook wel in de gaten? Zou bij mij in no-time blessures opleveren ;)

Maar die sub3u moet in principe zeker wel lukken lijkt me, mijn HM pr is 1:21 hoog en heb afgelopen jaar ~2:55 op de marathon gelopen. Dus als je nu al op de 1:20 HM zit moet dat zeker kunnen (hoewel je altijd afhankelijk bent van x, y en z met een marathon natuurlijk).

Zou zeker wat buffer aanhouden, dus idd op 2:55 oid weg gaan. En er rekening mee houden dat je toch al gauw een paar honderd meter extra loopt. Had mijn pace perfect berekend en aangehouden voor de marathon van amsterdam voor een sub 2:55, maar doordat ik ruim 200m extra heb gelopen kwam ik er toch 20 seconden boven uit... zou zonde zijn als het met de sub 3u poging ook zou gebeuren ;)

[ Voor 39% gewijzigd door m0ridin op 05-08-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@Slupor Hier vorig jaar de marathon van Eindhoven gelopen met pakweg dezelfde doel.
Het plan was toen om met de 3 uur pacers te gaan lopen maar die waren er niet / kreeg ik iig niet gevonden.
Dus toen zelf maar gepaced en merkte dat ik net wat te snel ging maar het voelde prima, elke keer als ik op m'n horloge keek remde ik wat af. Maar iets na de 30km heb ik die rem los gelaten en ben wat gaan versnellen en kon veel mensen inhalen wat elke keer weer een positieve boost geeft.
Verder is het in Eindhoven als je rond die tijden zit iig niet druk op het parcours, heb op het einde regelmatig gaten van enkele honderden meters dicht gelopen, en toen ik nog niet ging versnellen had ik een mooi groepje van een man of 5.

Maar iig veel succes en misschien zie ik je nog omdat ik dit jaar denk ik met de estaffete ga mee doen en misschien daarna nog de halve marathon. (de baas betaald toch het entreegeld :) )

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:04
Slupor schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

Bedankt voor de tips, wordt gewaardeerd! Het klopt zeker dat het lopen in de pace groep ook nadelen heeft. In Rotterdam, waar ik in de 3:10 groep liep, ook wel last van gehad. Het was vaak redelijk stressvol bij de drinkposten en je moest erg alert zijn op de mensen om je heen. Maar ik kon toen wel lekker in de flow van de groep lopen, had het idee dat dat merkbaar minder energie kostte.
Je hebt natuurlijk ook gelijk dat na 30 km nog flink versnellen makkelijker gezegd is dan gedaan :+. Ik denk dat ik een paar weken van tevoren kijk waar ik sta met de vorm en als ik inschat dat ik flink sneller kan dan 3u pace proberen inderdaad wat andere lopers te vinden die een vergelijkbaar tempo lopen.
Dan moeten we een heel eind in dezelfde groep gelopen hebben. Of niet, want er waren twee groepen met telkens twee 3:10 pacers. Halverwege de marathon verloor ik wat tijd bij het drinken en plots zat ik in de laatste 3:10 groep i.p.v. de eerste ;)
Op de Erasmusbrug moest ik de pacers laten gaan. Ik weet nog steeds niet of het was omdat ze niet vertraagden op de brug, of omdat ik heel hard aan het rondkijken was naar iemand die er voor me stond met sportdrank. Ik hield de 3:10 groep nadien wel kilometerslang in het oog, maar mijn benen deden pijn vanaf de Erasmusbrug, en vanaf km 34 kon ik het 4:30 tempo niet meer vasthouden.
Ik kon nog rekenen, en ik wist dat ik de laatste 4-5 km 4:35 moest lopen om onder de 3:10 te eindigen, maar de benen wilden echt niet meer harder dan 4:45 min/km.
Dus in 3:10:30 geëindigd, geen sub 3:10 helaas.

Ik vond de pacinggroep zeker nuttig tussen km 10 en 15, toen was er namelijk tegenwind.
De eerste pacinggroep liep de eerste 5 km in 4:20 ipv 4:30, dus toch wat te hard.
De tweede 3:10 groep (met ervaren pacer Werner Roels) liep vlakker.
Ik ben fan van pacers, ik ben ervan overtuigd dat het zowel fysiek als mentaal (een beetje) energie spaart.

Mijn persoonlijke ervaring is dat als je de pacers kan volgen tot het einde, dat je dan 2 minuten onder de streeftijd eindigt. Zo heb ik drie keer 3:13 gelopen dankzij de 3:15 pacer. Dat klopt met jou, Slupor, die 3:08 gelopen hebt door de 3:10 groep te volgen.

@m0ridin je moet je PR's eens doorgeven aan @Tinusvolkel om ze op pagina 1 te kunnen zien staan. Ik zak dan wel in alle rangschikkingen een plaats, maar dat geeft niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 05-08-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slupor
@m0ridin ik probeer goed naar m'n lichaam te luisteren en rustig op te bouwen met de wekelijkse afstand die ik loop. Dit blok zal de maximale afstand rond de 80km per week liggen, vorig marathonblok was dit iets boven de 70km. Ben daarnaast ook heel bewust bezig met strength & conditioning: ik doe 2 renner-specifieke yoga-sessies per week (op aanraden van iemand hier in dit topic), fiets regelmatig, doe dagelijks aan foamrollen, stretchen en massage, wat alles hopelijk helpt met het verhogen van de belastbaarheid en het voorkomen van blessures :) .
Een buffer is zeker iets waar ik rekening mee ga houden. Ik vertrek ook nooit op exact de pace die in theorie nodig is om een bepaalde tijd te lopen, maar altijd iets sneller om inderdaad extra afstand en tijd die je evt verliest bij drinkposten te compenseren.

@Tinusvolkel mooie tijd gelopen in Eindhoven, knap ingedeeld ook! Ik zou tekenen voor zo'n race 8). Wellicht tot dan!

@Hartloper zou zomaar kunnen! Ik liep eigenlijk de hele tijd redelijk voorin de eerste 3:10 pace groep. Het was echt een grote groep, pas na 30 km dunde het wat uit. Een paar keer ook het idee gehad dat het tempo opeens wat hoger lag, maar de 5km splits waren erg constant.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:01

charrel

Cortisol4life..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3SlIf-6oGPb0HqtDad2rcvEPUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWuxF7IHQv722F35C5YAqxZz.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, ik ben al blij met deze 5.34min de km. Had laatst via hier die goedkopere Nike Vapor fly 4 gekocht, die lopen echt wel wat makkelijker als mijn kipruns fast 2 op het asfalt. In het bos en zand zijn ze wat lastiger door de smalle achterkant denk ik. Daar lopen de kipruns fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:02
Nice! Leuk plaatje ook (hoe maak je die?). Gisteren ook 16km+ gelopen met een maatje van mij, maar wel wat slomer want we waren lekker aan het babbelen. Op een gegeven moment liepen we 6:15/km haha, maar was wel heerlijk "easy" loopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:01

charrel

Cortisol4life..

3dav0d3 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:02:
Nice! Leuk plaatje ook (hoe maak je die?). Gisteren ook 16km+ gelopen met een maatje van mij, maar wel wat slomer want we waren lekker aan het babbelen. Op een gegeven moment liepen we 6:15/km haha, maar was wel heerlijk "easy" loopje.
Optie vanuit Garmin connect om afbeelding te delen met statistieken. Werkt goed, je kan kiezen foto met statistieken of web koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Lijkt alleen met de app te kunnen, kon het online via connect.garmin.com via de browser in mijn profiel niet vinden.
https://www.garmin.com/nl...otos-met-nieuwe-stickers/

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 06-08-2022 20:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
@Tinusvolkel @m0ridin @Slickk
Jullie sub-3 verhalen zijn zeer inspirerend !
En bij @Slupor is het ongetwijfeld een kwestie van tijd.

Mijn PR, gelopen op mijn tiende marathon, Rotterdam dit jaar, is 3:10.
En dan droomt een mens natuurlijk van meer, omdat de voorbereiding voor Rotterdam niet perfect was. De omstandigheden waren dat wel.
Maar er is een groot verschill tussen 13,3 km/h lopen en > 14 km/h; dat verschil is groter dan het verschil tussen 3:10 en 2:59 op het eerste zicht lijkt.
Ik heb vorig jaar 1:27 en dit jaar 1:26 gelopen op de halve, da's echt nog te traag om aan sub-3 te denken.
Dit najaar zou ik graag 3:06 of 3:07 lopen. Daar ben ik nu alles voor aan het doen...

Op de leeftijd van 48 jaar speelt de tijd niet in mijn voordeel.
Maar ik denk dat ik toch nog een paar jaar heb - als ik blessurevrij kan blijven - waarop ik mijn tijden kan verbeteren.
Nu, als ik nooit meer sneller loop dan 1:26 of 3:10, dan is het zo. Het plezier ligt niet alleen in het behalen van het doel, maar ook in de weg ernaartoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Hartloper

Ja, het klinkt misschien niet als een enorm verschil maar tegelijkertijd zie ik het zo...

Je gaat zo hard als je kan voor een bepaalde tijd, maar dan moet je NOG harder voor zo'n tijd. Dat valt gewoon niet mee :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:50

sebasd

loopt op espresso

Zo, net in het zonnetje weer een km of 13 afgelegd. Lekker rustig tempo, beetje om me heen kijken, zonder echt heel hard ervoor te hoeven werken.

Voor het eerst in tijden weer dat heerlijke gevoel van na een km of 10 pas echt warm te zijn en nog wel uren door te kunnen. Mezelf kennende is dan de verleiding heel groot om nu snel te veel te willen en dan mijn spieren en pezen te veel te belasten..

Dus maar lekker rustig verder opbouwen zo. Deze week nog een 8-9km duurloop, een intervaltraining en hopelijk nog een kort rondje van een km of 5-6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:41
Vanochtend vrij vroeg de deur uit gaat voor een rustige duurloop van ongeveer 2 uurtjes (21km). De echt lange lopen ter voorbereiding op de 30km komen er nu steeds meer aan. Tot nog toe gaan de trainingen voorspoedig. Vooral afwisseling werkt voor mij heel goed. Ben niet zo gemaakt voor te lang rustig dus blokjes en intervallen tussendoor doen me goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Totrail schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:35:
Tot nog toe gaan de trainingen voorspoedig. Vooral afwisseling werkt voor mij heel goed. Ben niet zo gemaakt voor te lang rustig dus blokjes en intervallen tussendoor doen me goed.
Is ook voor de afwisseling wel lekker weet ik nog van toen ik die afstanden ook liep (hopelijk snel weer). Die blokjes breken de monotonie mooi, lijkt het allemaal wat minder lang te duren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Lange duurloop gedaan van 29 km, op ongeveer 2,5 uur aan 11,5 km/hr.

Geoefend op drinken op advies van mijn online coach:
- vlak voor de start een fles Aquarius van 500ml
- op 5 km een Maurten gel +500 ml water
- op 10 km nog een fles Aquarius van 500 ml
- op 15 km Maurten gel met cafeine en 500 ml water
- op 22,5 km terug langs huis gekomen, de sportdrank kwam mijn oren uit, een flesje soja hazelnootdrank van 250 ml smaakte lekker
- Op 25 km nog 2/3 van fles Aquarius naar binnen gespeeld.

Dus op 2,5 uur pakweg 2,7 liter gedronken, en ik woog 400 gr minder dan bij de start, dus ik moet 3,1 l vocht kwijtgespeeld zijn onderweg.
Ofwel ik verlies ongeveer 1,2 l/uur als ik aan duurlooptempo loop in de zon bij 22°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:08

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:16:
Lange duurloop gedaan van 29 km, op ongeveer 2,5 uur aan 11,5 km/hr.

Geoefend op drinken op advies van mijn online coach:
- vlak voor de start een fles Aquarius van 500ml
- op 5 km een Maurten gel +500 ml water
- op 10 km nog een fles Aquarius van 500 ml
- op 15 km Maurten gel met cafeine en 500 ml water
- op 22,5 km terug langs huis gekomen, de sportdrank kwam mijn oren uit, een flesje soja hazelnootdrank van 250 ml smaakte lekker
- Op 25 km nog 2/3 van fles Aquarius naar binnen gespeeld.

Dus op 2,5 uur pakweg 2,7 liter gedronken, en ik woog 400 gr minder dan bij de start, dus ik moet 3,1 l vocht kwijtgespeeld zijn onderweg.
Ofwel ik verlies ongeveer 1,2 l/uur als ik aan duurlooptempo loop in de zon bij 22°C.
Jemig wat veel zeg! Zou echt helemaal mijn neus uitkomen.. ik drink 250 ml per 10km..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Dat was mijn eerste reactie ook.. Ik weet dat ik zeker met deze temperaturen meer zou moeten drinken maar dit is wel weer het andere uiterste, ik krijg al een klotsende maag als ik het lees..

[ Voor 4% gewijzigd door sebasd op 07-08-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

Tazzios

..

Je verliest niet alleen vocht maar verbrand ook calorieën en om 1gram calorieën vast te houden heeft je lichaam dacht ik 3gram water nodig, dat komt dus ook vrij.

Je zou dus nog wel meer dan 400gram kunnen verliezen zonder dat je vochtbalans lager wordt dan bij de start.

Maar zeker respect dan je zo veel kunt drinken tijdens het rennen. _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Tazzios op 07-08-2022 19:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:56
Vrijdag had ik een tempo training:
2km op 6:11m/km warmlopen
3km op 4:48m/km
1km op 6:11m/km rust
3km op 4:48m/km
3km op 6:11m/km cooling down
Oke ik weet het ben niet zo snel als sommige mensen maar dit ging me verassend goed af. Mag overigens ook wel wil ik ooit die 1:40 halve marathon halen. Maar het liep best wel lekker. Zowiezo loopt het wel lekker met die nieuwe Hoka. Had ik niet verwacht eigenlijk meestal had ik moeite met snelheden onder de 5:00m/km.

Gisteren heb ik met wat kennissen een rondje op de mountainbike gezeten alleen was het nadeel dat ze niet heel sportief waren wat resulteerde in een rondje van 18km op 13.8 km gemiddeld. Ja dat was op de fiets, ja dat was ook nog met een stukje sprinten op de zwarte route in de loonse en drunense duinen (want hun namen het fietspad terug) Dus dat was best wel relax fietsen. Ik geloof niet dat het echt een impact heeft gemaakt. Maar dat bracht wel een beetje een probleem met zich mee want dat was niet veel fietsen deze week.

Daarnaast zat er nog iets anders in mijn hoofd. Tijdens mijn bikefit deze week zij die man kijkende naar jou conditie zou je best een Ironman 70.3 kunnen proberen. Er is er volgende maand een. Dat zat nog een beetje in mijn hoofd maar ik twijfel.

Dus ik dacht; Oke weet je wat ik doe. Ik pak die overige 82km fietsen vandaag er gewoon bij. Dus voor de training die Trenara me voorschotelde. Namelijk:
3km op 5.58m/km Warmlopen
10k op 5.15m/km
2km op 5.58m/km Cooling down (ja ik weet het het was heet)
Voordat we beginnen met het roepen dat het geen goed idee is. Nee het is geen goed idee, maar soms geven geen goede ideeën wel een beeld. Wat dat ook mag zijn. Het was ook niet de bedoeling zo snel mogelijk te fietsen maar wel de training goed te doen.

Dus een 82km makkelijke fietstocht. ik heb echt alleen in intensief duurvermogen gefietst. Wat voor mij best wel rustig is. (Ik moet een keer kijken om fietsen hetzelfde aan te pakken als lopen maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen)
Vervolgens thuis snel omkleden en hardloopschoenen aan en vertrekken. Wat me wel verbaasde is hoe makkelijk het hardlopen ging. Dat had ik echt niet verwacht na 82km fietsen. Dus ik slaap er even een nachtje over en misschien ga ik dan toch een poging wagen om mee te doen aan de triatlon

Het gaat echt mega lekker met mijn training. Ik loop nu snelheden zoveel makkelijker dan eerst ik heb echt geen idee waar dit aan ligt maar het voelt wel echt lekker.
Das meer dan ik in 4.5 uur tijd. Nu was dat van mij wel wat weinig al begon ik bij 11 graden om 7 uur. Erg veel vocht had ik toen niet nodig want ik had net mijn ontbijt op maar dat

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Secsytime schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

Jemig wat veel zeg! Zou echt helemaal mijn neus uitkomen.. ik drink 250 ml per 10km..
Normaal drink ik om de 5 km 250 ml, dus het is ook voor mij het dubbele van vroeger. En daarbij drink ik ook nog eens vlak voor de start 500 ml, wat ik vroeger niet deed.
Maar ik heb er al een paar keer op geoefend en het gaat nu veel beter.

Het is op advies van mijn coach dat ik oefen om echt veel te drinken.

Je moet ook in rekening brengen dat ik vandaag 1,2 liter per uur verloor, terwijl ik liep aan duurlooptempo, pakweg 5:10/km. Als ik aan marathontempo zou lopen (4:30/km) zou ik ongetwijfeld nog een stuk meer verliezen, misschien 1,5 liter per uur. Dat moet ik nog eens testen.

Als ik tijdens de marathon (meer dan drie uur lopen voor mij) 4,5 liter vocht zou verliezen, en ik drink maar pakweg 1,5 liter, dan kan ik me voorstellen dat mijn loopprestatie eronder zou lijden.

En dan spreken we alleen nog maar over hydratatie. Door zo veel te drinken neem ik ook veel suikers op, wat wellicht ook gunstig is voor de loopprestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:43:
[...]

Normaal drink ik om de 5 km 250 ml, dus het is ook voor mij het dubbele van vroeger. En daarbij drink ik ook nog eens vlak voor de start 500 ml, wat ik vroeger niet deed.
Maar ik heb er al een paar keer op geoefend en het gaat nu veel beter.

Het is op advies van mijn coach dat ik oefen om echt veel te drinken.

Je moet ook in rekening brengen dat ik vandaag 1,2 liter per uur verloor, terwijl ik liep aan duurlooptempo, pakweg 5:10/km. Als ik aan marathontempo zou lopen (4:30/km) zou ik ongetwijfeld nog een stuk meer verliezen, misschien 1,5 liter per uur. Dat moet ik nog eens testen.

Als ik tijdens de marathon (meer dan drie uur lopen voor mij) 4,5 liter vocht zou verliezen, en ik drink maar pakweg 1,5 liter, dan kan ik me voorstellen dat mijn loopprestatie eronder zou lijden.

En dan spreken we alleen nog maar over hydratatie. Door zo veel te drinken neem ik ook veel suikers op, wat wellicht ook gunstig is voor de loopprestatie.
Begrijp ik wel ja, misschien zou ik ook wel meer moeten drinken.. maar hoe neem je dat allemaal mee joh?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:26
Gisteren de Groote Heide trail gelopen, 28k. Wat een schitterende omgeving, het paars begon net mooi door te komen wat prachtige plaatjes opleverde. Qua temperatuur was het nog wel te doen, met start om 10u 's ochtends. Zou eigenlijk de 38k doen, maar die afstand werd geschrapt omdat er te weinig aanmeldingen waren. Het tempo kon dus mooi wat omhoog! Gelijk goede gelegenheid om m'n nieuwe Saucony Peregrine 12's de sporen te geven, blij dat ik daar weer bij terug ben. De On Cloudultra's raak ik aan de straatstenen niet kwijt, da's een dure miskoop geweest.

In de laatste kilometer kwam ik @Xaverius nog tegen die mij even niet kon plaatsen - zal door de pet zijn gekomen :p toch leuk om even kort bij te praten.

@charrel wat leuk, das bij mij in de buurt :) mooie foto erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 13:23

Niku

Alagaesii

Secsytime schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:49:
[...]

Begrijp ik wel ja, misschien zou ik ook wel meer moeten drinken.. maar hoe neem je dat allemaal mee joh?
Dit vooral inderdaad. Ik heb gisteren tijdens mijn 15k duurloop misschien 250ml gedronken, geen idee hoe ik het verder allemaal mee zou kunnen krijgen; laat staan tijdens een wedstrijd kan drinken zonder in totaal minuten stil te staan. Geloof uiteraard wel in het principe dat meer drinken beter is, maar hoe geef je er praktisch invulling aan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Gisteren lekker met mijn vrouw de Groote Heide Trail gelopen. De eerste stukken heide voelden als een oventje aan, daarna stond er wat meer wind of liepen we tegen de wind in. Mooie omgeving in ieder geval en een prima loopje. Na de finish werd ik nog herkend, sorry @Gaargod , het duurde deze keer echt lang voordat alles weer uit het langetermijngeheugen terug in actieve herinnering kwam O-)

Komend weekend staat er alleen een Parkun bij Reeuwijk in de agenda en 19 augustus ga ik helpen de Steamtrail uit te zetten om daarna op zaterdag de pijltjes te verzamelen op de 25km route. En zondag is het op naar de bergen!

@Hartloper Ik heb die hoeveelheid gisteren ook ongeveer gedronken op 21km, en dan thuis aangekomen toch nog een vochttekort hebben...

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:23
@Hartloper toevallig was de misses gisteren ook aan het testen met de hoeveelheid vochtverlies tijdens het lopen. Na een duurloop van 26km (2:20) was ze 1,5kg lichter, terwijl ze ook nog een liter sportdrank had gedronken tijdens het lopen. Dus dat komt neer op bijna 1,1 liter per uur. Op racepace zal dat inderdaad nog wel wat hoger liggen. De vraag is een beetje waar de grens ligt vanaf waar je last krijgt van vochttekort. En bijkomend, hoeveel zouten spoel je uit met al dit gezweet? Dus op hoeveel elektrolyten moet je mikken?

Deze liter was trouwens voor ons de ondergrens met dit weer schat ik... Verder uitdrogen was niet heel fijn geweest.

@Niku Wij hadden gisteren gewoon onze racevestjes meegepakt iets dergelijks. Met de gevulde softflasks voorop heb ik dan een liter bij me. Daar merk je tijdens het lopen niet veel van en je hebt wel altijd drinken bij de hand. Eventueel zou ik ook nog een waterzak achterin kunnen plaatsen (1,5-2,5 liter), om langere periodes zonder bijvullen te overbruggen.

Er zijn best wel wat opties om relatief pijnloos meer te drinken (zoals bidons plaatsen, lussen langs huis, watertappunten opnemen in de route, gordel met drinkflesjes, of handhelds (vooral populair in de VS). Met deze vestjes kan je gewoon blijven doorlopen zonder van iets afhankelijk te zijn.

Watertappunten vind ik zelf ideaal voor trainingsrondjes. Ze liggen alleen niet overal... Maar kom ik er langs dan neem ik alleen een 250ml softflask mee of een vouwbare beker (zoiets). Weegt niets, maar geeft wel groot gemak.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 08-08-2022 09:46 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Afgelopen week 0 kilometer gelopen. Het kwam er gewoon niet van. Wel woon-werk gefietst, maar ik mis het lopen wel. Dat was op vakantie zo fijn, dan kan je het gewoon een paar keer per week.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Niku schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Dit vooral inderdaad. Ik heb gisteren tijdens mijn 15k duurloop misschien 250ml gedronken, geen idee hoe ik het verder allemaal mee zou kunnen krijgen; laat staan tijdens een wedstrijd kan drinken zonder in totaal minuten stil te staan. Geloof uiteraard wel in het principe dat meer drinken beter is, maar hoe geef je er praktisch invulling aan?
Ik drink alleen tijdens halve en hele marathons en dat doe ik dan al wandelend, bij de drinkposten. Wandelend verlies je echt vrij weinig tijd, het is ook niet alsof je per keer 2 liter naar binnen werkt. Gewoon zo'n bekertje, paar slokken en door.

Eerste keer deed ik het rennend, maar daar ben ik niet handig in en dus stik ik dan bijna waardoor ik nog meer tijd verlies en mijn ademhaling + ritme helemaal overhoop is.

Ik bedenk me trouwens steeds na afloop van het hardlopen dat ik me had willen wegen voor het lopen om te checken hoeveel vocht/gewicht ik eigenlijk verlies tijdens het rennen. Maar ja, ik bedenk het me nog niet VOOR het lopen dus dat schiet nog niet op.

Maar ik drink waarschijnlijk ook te weinig, alleen merk ik er nooit al te veel van (ok, tijdens halve en hele marathons krampen tegen het einde maar of dat nou perse vochtgebrek is).

[ Voor 19% gewijzigd door m0ridin op 08-08-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Roozzz schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:45:

@Niku Wij hadden gisteren gewoon onze racevestjes meegepakt iets dergelijks. Met de gevulde softflasks voorop heb ik dan een liter bij me. Daar merk je tijdens het lopen niet veel van en je hebt wel altijd drinken bij de hand. Eventueel zou ik ook nog een waterzak achterin kunnen plaatsen (1,5-2,5 liter), om langere periodes zonder bijvullen te overbruggen.
Ja, eens hoor. Ik loop met dit marathonvest https://www.decathlon.nl/...l/_/R-p-312601?mc=8574119, maar dan blijft het beperkt tot 2x 250 ml. Laat ik dan eens één keer langs een waterpunt komen, is het 4x 250 ml. Nog steeds niet de volumes die Hartloper heeft gedronken haha.
m0ridin schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Ik drink alleen tijdens halve en hele marathons en dat doe ik dan al wandelend, bij de drinkposten. Wandelend verlies je echt vrij weinig tijd, het is ook niet alsof je per keer 2 liter naar binnen werkt. Gewoon zo'n bekertje, paar slokken en door.

Eerste keer deed ik het rennend, maar daar ben ik niet handig in en dus stik ik dan bijna waardoor ik nog meer tijd verlies en mijn ademhaling + ritme helemaal overhoop is.
Ook eens, maar dan drink je geen liters inderdaad. Daar verbaasde ik me bij Hartloper over.

[ Voor 27% gewijzigd door Niku op 08-08-2022 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:51
Klinkt een beetje onbezonnen @GerGio , hoe is je zwemconditie? (er is hier ook een topic voor hè).

Ik ga deze maand een 6 uur test doen voor mij 70.3 in september, vooral om eten en drinken te testen. Lopen is mijn sterkste onderdeel, maar of dat nog zo is na het zwemmen en met name na 90km à 30kmh is de vraag.

[ Voor 11% gewijzigd door Frenz64 op 08-08-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Frenz64 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:25:
Klinkt een beetje onbezonnen @GerGio , hoe is je zwemconditie? (er is hier ook een topic voor hè).

Ik ga deze maand een 6 uur test doen voor mij 70.3 in september, vooral om eten en drinken te testen. Lopen is mijn sterkste onderdeel, maar of dat nog zo is na het zwemmen en met name na 90km à 30kmh is de vraag.
Al een keer de wissel van fietsen naar lopen geprobeerd? Sommigen hebben hier veel moeite mee, anderen doen dit fluitend (@GerGio :Y ). In mijn beleving is dat in hoge mate trainbaar, dus het is de moeite om na een duurrit even een paar keer 15-30 minuten te gaan lopen oid. Dan gaat je 6-uur test allicht ook soepeler :) PS is een 6-uur test niet al bijna de wedstrijd voor jou?

Miss Roozzz loopt heel makkelijk behoorlijk hard na het fietsen... En dan vooral ongemerkt. Best wel fijn op korte afstanden, iets minder handig om een hele.

@GerGio als je het leuk vindt, gewoon doen. Als de fysieke basis zo goed is, eindig je in het ergste geval met een hongerklop langs de weg :P

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 08-08-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Je kunt je lichaam er ook op trainen om met minder vocht toe te komen, is maar net hoe je het bekijkt en wat je verstandig vindt/gezond is. Ligt bij mij heel erg aan de temperatuur ook. Tijdens een snelle halve marathon drink ik niks (halverwege 1 gel bevalt me goed), duurloop van 17km ook niet. Met een duurloop van >20km neem ik een 500ml flask mee, meer dan >25km wordt het een vest met 2x 500ml flasks. 1 daarvan zit nog zo’n bruistablet in met elektrolyten. Volgens mij verlies je wel meer gewicht naast zweet tijdens 3 uur hardlopen.

Bij een duurloop drink ik goed van tevoren en na afloop helemaal. Het verschil is dat ik bij een duurloop ergens in de bosjes wel wat kwijt kan, dit probeer ik bij een (halve) marathon zo te timen dat het niet nodig is. Komt tot nu toe neer op 1 uur van tevoren niks meer drinken en dan net voor de start 1 of 2x langs een wc. Anders zonde van je eindtijd. :)

Tijdens de marathon was de temperatuur rond de 10 graden en ging het prima op bekertjes AA om de 5km. Ja, de eerste ging vol m’n neus in, daarna het bekertje wat in elkaar geknepen en steeds een slok. Richting het eind kon ik wel merken dat m’n hoofd warm werd en interne temperatuur steeg; een teken dat er weinig vocht is. Een spons helpt dan wel wat, maar eigenlijk voel je dan al dat het niet gezond is wat je aan het doen bent. Gelukkig doe je dat niet elke week. :)

Vandaar dat ik tijdens duurlopen wel genoeg drink want met name de volgende dag kan ik het wel merken dat ik vermoeider ben of hoofdpijn krijg. In bepaalde zin vergelijkbaar met een kater want dat komt ook grotendeels door vochttekort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb nu het hardlopen aardig opgebouwd, vijf kilometer aan een stuk is nu goed te doen. Geen last van m'n voeten/benen dus dat is erg fijn. Wel merk ik dat ik vooral een uitdaging heb voldoende lucht in m'n longen te krijgen, ik weet niet of dat aan de warmte licht of dat het een kwestie is van longinhoud opbouwen? Op de racefiets kan ik makkelijk een uur fietsen aan 29km/u gemiddeld.

Iemand tips hiervoor?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Tsurany schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:37:
Ik heb nu het hardlopen aardig opgebouwd, vijf kilometer aan een stuk is nu goed te doen. Geen last van m'n voeten/benen dus dat is erg fijn. Wel merk ik dat ik vooral een uitdaging heb voldoende lucht in m'n longen te krijgen, ik weet niet of dat aan de warmte licht of dat het een kwestie is van longinhoud opbouwen? Op de racefiets kan ik makkelijk een uur fietsen aan 29km/u gemiddeld.

Iemand tips hiervoor?
Loop je niet te hard? Lopen != fietsen.. Dus dat je makkelijk een uur 30k op een racefiets kan (geen idee, maar ik fiets ~21 op mijn stadsfiets en dat is dan wel wat inspanning maar vooral qua benen en niet qua ademhalen) zegt weinig over de hardloopinspanning denk ik.

Maar kan idd ook de warmte/gewenning/broeierigheid (if any) zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

m0ridin schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Loop je niet te hard? Lopen != fietsen.. Dus dat je makkelijk een uur 30k op een racefiets kan (geen idee, maar ik fiets ~21 op mijn stadsfiets en dat is dan wel wat inspanning maar vooral qua benen en niet qua ademhalen) zegt weinig over de hardloopinspanning denk ik.

Maar kan idd ook de warmte/gewenning/broeierigheid (if any) zijn...
Geen idee, zit op een pace van 5:20-5:30 per kilometer, voelt op zich wel lekker aan en ik haal hier ook wel de vijf kilometer mee zonder moeite verder, het is puur het gevoel van constant lucht naar binnen moeten zuigen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Tsurany schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Geen idee, zit op een pace van 5:20-5:30 per kilometer, voelt op zich wel lekker aan en ik haal hier ook wel de vijf kilometer mee zonder moeite verder, het is puur het gevoel van constant lucht naar binnen moeten zuigen.
Zou inderdaad zeggen dat het gewoon een kwestie van training is. Hardloop- en fietsconditie zijn twee totaal andere dingen (die elkaar wel kunnen versterken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Roozzz schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:45:
@Hartloper toevallig was de misses gisteren ook aan het testen met de hoeveelheid vochtverlies tijdens het lopen. Na een duurloop van 26km (2:20) was ze 1,5kg lichter, terwijl ze ook nog een liter sportdrank had gedronken tijdens het lopen. Dus dat komt neer op bijna 1,1 liter per uur. Op racepace zal dat inderdaad nog wel wat hoger liggen. De vraag is een beetje waar de grens ligt vanaf waar je last krijgt van vochttekort. En ;;bijkomend, hoeveel zouten spoel je uit met al dit gezweet? Dus op hoeveel elektrolyten moet je mikken?

Deze liter was trouwens voor ons de ondergrens met dit weer schat ik... Verder uitdrogen was niet heel fijn geweest.
...
Wel, ik was zelf ook altijd iemand die niet overdreven veel drinkt. En nog steeds loop ik alles onder de 20 km zonder drank, ik ben van mening dat het lichaam wat moet wennen aan milde deshydratatie.
Een wedstrijd HM gaat zonder drank, hooguit halverwege een slokje.

Loop ik langer dan 20 km, dan drink ik wel, en dan start ik ook van in het begin met drinken, om de wedstrijdomstandigheden van de marathon te oefenen.

Ik heb een Scott rugzakje waar ik vooraan 2 bidons van 500 ml kan plaatsen, en ik kan 2 flessen achterin steken. Gisteren heb ik eerst een rondje van 22 km gelopen, zodat ik maar 3 flessen moest meenemen (voor op 5 - 10 - 15 km). Op 22 km kon ik thuis drinken en nam ik 1 fles mee voor de laatste 7 km.

Zo'n rugzakje is vervelend, maar ik zie geen andere praktische optie om zoveel te drinken.
Overigens gebruik ik dat rugzakje nooit voor wedstrijden, dat weegt te veel en remt af.

Het is de eerste keer dat ik zoveel gedronken heb tijdens een lange duurloop, en toeval of niet, maar ik heb vandaag minder spierpijn dan gewoonlijk.

Overigens is hydratatie bij marathons wel een interessant topic. Veel experts beweren dat er prestatieverlies is vanaf 2% deshydratatie. Probleem is dat veel van die onderzoeken zijn gesponsord door sportdrankfirma's zoals Gatorade en zo zijn opgezet dat ze zeker een gunstig effect vinden, bv sporters al gedeshydrateerd aan de start laten verschijnen.

Er zijn ook aanwijzingen dat pas vanaf 3% of 4% (of in elitesporters nog meer) deshydratatie prestatieverlies optreedt.
Een meta-analyse https://bjsm.bmj.com/content/47/11/679

Een studie waaruit blijkt dat de sub-3 lopers gemiddeld 3,1 % deshydratatie vertonen: https://bjsm.bmj.com/content/45/14/1101 en een samenvatting van dat artikel in RunnersWorld https://www.runnersworld....ation-wont-slow-you-down/

En er is ook zoiets als hyponatriemie, wat vooral optreedt bij tragere lopers die té veel drinken, en wat in het verleden tot overlijdens heeft geleid.

Enfin, het is dus minder simpel dan het lijkt. Voor mezelf (n=1) lijkt meer drinken wel te werken.

Hoe ik dat in de praktijk van een marathon ga omzetten is niet helemaal duidelijk. Meestal zit er niet zoveel sportdrank in een bekertje en moet je wel een bekertje of 4-5 drinken om aan 500 ml te raken, wat praktisch niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Die wissel gaat tegenwoordig prima @Roozzz . De eerste km voelt nog steeds een beetje alsof je het hardlopen verleerd bent, maar dan zie ik het tempo en dan valt dat prima mee. Daarna is het business as usual, soms zelfs het gevoel dat ik makkelijker tempo maak als ik eerst gefietst heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online

[YouTube: ¿Es un grifo?, ¿es una fuente? No, es Luke Rowe I MARCA]

Maar kan je geen supporters inzetten die je van drank ondersteunen? Ik kan zonder dat ik er last van heb 2x250ml softflasks meenemen in m'n broek en heb toen tijdens de marathon m'n flesjes halverwege gewisseld bij familie.

Maar dan moet jij met deze die hoeveelheid wel een marathon uitkiezen die meerdere dezelfde rondes heeft anders is dat niet te doen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dav0d3
Slupor schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:05:
Kleine update van mijn ervaringen voor de schoenen-nerds hier :)

Afgelopen tijd op zoek geweest naar een schoentje voor intervallen en tempo/threshold sessies. Vooral gekeken naar schoenen van de voorlaatste generatie, aangezien daar momenteel erg goede deals op te vinden zijn.

Het eerste paar waar m’n oog op viel was de Adidas adizero Adios 6, die ik voor 62 euro op de Adidas website kon scoren. Helaas viel het comfort van de schoenen tegen. De tong is erg kort waardoor ik de veters bijna niet comfortabel kon strikken met een runners knot; de veters zaten daarbij precies op de rand van de tong. Toch een rondje op gerend om te kijken of het comfort bij het rennen beter zou zijn. De ride voelde helaas simpelweg niet fijn, de zool was stug, ik voelde weinig bounce en het kostte meer energie dan gebruikelijk om m’n interval tempo’s te halen. Ik las wel dat dit na verloop van tijd beter wordt, maar dat risico wilde ik niet nemen. Helaas kreeg ik aan het einde van de 10k run ook last van een irritatieplek op m’n kleine teen. Het was duidelijk dat deze schoenen het ‘m gewoon niet waren voor mij, jammer want voor 62 euro waren ze een koopje. De Adidas voorwaarden staan het gelukkig toe de schoenen te retourneren, ook als ze 1x zijn gebruikt.

Het volgende paar dat ik scoorde was de ASICS Magic Speed in de geweldige Celebration of Sports kleur voor 80 euro. Niet slecht voor een luxe trainer met carbonplaat!
Bij het eerste paar dat ik ontving bleken er 2 linkerschoenen in de doos te zitten. 8)7 Balen, want de ene schoen die ik paste zat erg goed. Gelukkig kreeg ik snel een nieuw paar opgestuurd. In de tweede doos bleken 2 rechterschoenen te zitten, ik had nu dus 2 complete paren ontvangen en maar 80 euro betaald. :+ Omdat eerlijkheid het langst duurt, hier wel even melding van gemaakt en 1 paar geretourneerd.
Inmiddels 2 intervalsessies in de Magic Speed gelopen. De kenmerkende rocker is heel duidelijk voelbaar tijdens het lopen en duwt je als het ware naar voren. Ook hebben de schoenen verrassend veel grondcontact. De schoen is minder zacht en biedt duidelijk meer ondersteuning dan de Endorphin Speed 2, wat voor de afwisseling precies is waar ik naar zocht. Gisteren een 3x 10 min sessie op threshold pace gelopen en ondanks dat ik niet helemaal 100% fit ben, toch m’n snelste 10 min reps ooit gelopen met een gemiddeld tempo van 3:36. Het zijn niet de aller lichtste schoenen, maar ze voelen toch efficiënt aan en lopen erg comfortabel. Al met al erg blij mee!

[Afbeelding]
Tadaa! In de aanbieding bij Intersport outlet Amsterdam (tip: er is nog 1 paar in maat 42) en gratisch met al mijn ASR vitality waardebonnen. :+ Ben benieuwd, morgen rondje doen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtsGDGHG9vd83hBORsO3csDcKMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSB1M7GBYlK9aOeY31ByNup7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Wel, ik was zelf ook altijd iemand die niet overdreven veel drinkt. En nog steeds loop ik alles onder de 20 km zonder drank, ik ben van mening dat het lichaam wat moet wennen aan milde deshydratatie.
Een wedstrijd HM gaat zonder drank, hooguit halverwege een slokje.

Loop ik langer dan 20 km, dan drink ik wel, en dan start ik ook van in het begin met drinken, om de wedstrijdomstandigheden van de marathon te oefenen.

Ik heb een Scott rugzakje waar ik vooraan 2 bidons van 500 ml kan plaatsen, en ik kan 2 flessen achterin steken. Gisteren heb ik eerst een rondje van 22 km gelopen, zodat ik maar 3 flessen moest meenemen (voor op 5 - 10 - 15 km). Op 22 km kon ik thuis drinken en nam ik 1 fles mee voor de laatste 7 km.

Zo'n rugzakje is vervelend, maar ik zie geen andere praktische optie om zoveel te drinken.
Overigens gebruik ik dat rugzakje nooit voor wedstrijden, dat weegt te veel en remt af.

Het is de eerste keer dat ik zoveel gedronken heb tijdens een lange duurloop, en toeval of niet, maar ik heb vandaag minder spierpijn dan gewoonlijk.

Overigens is hydratatie bij marathons wel een interessant topic. Veel experts beweren dat er prestatieverlies is vanaf 2% deshydratatie. Probleem is dat veel van die onderzoeken zijn gesponsord door sportdrankfirma's zoals Gatorade en zo zijn opgezet dat ze zeker een gunstig effect vinden, bv sporters al gedeshydrateerd aan de start laten verschijnen.

Er zijn ook aanwijzingen dat pas vanaf 3% of 4% (of in elitesporters nog meer) deshydratatie prestatieverlies optreedt.
Een meta-analyse https://bjsm.bmj.com/content/47/11/679

Een studie waaruit blijkt dat de sub-3 lopers gemiddeld 3,1 % deshydratatie vertonen: https://bjsm.bmj.com/content/45/14/1101 en een samenvatting van dat artikel in RunnersWorld https://www.runnersworld....ation-wont-slow-you-down/

En er is ook zoiets als hyponatriemie, wat vooral optreedt bij tragere lopers die té veel drinken, en wat in het verleden tot overlijdens heeft geleid.

Enfin, het is dus minder simpel dan het lijkt. Voor mezelf (n=1) lijkt meer drinken wel te werken.

Hoe ik dat in de praktijk van een marathon ga omzetten is niet helemaal duidelijk. Meestal zit er niet zoveel sportdrank in een bekertje en moet je wel een bekertje of 4-5 drinken om aan 500 ml te raken, wat praktisch niet mogelijk is.
Maar zeg je nu eigenlijk dat je het verkeerde aan het trainen bent omdat het bij een wedstrijd onmogelijk is om zoveel te drinken? :p

Ik train nu juist ook mijn marathon hydratatie strategie.. 3 x 250 ml met Maurten. Dan kan ik eventueel onderweg nog een extra bekertje pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dav0d3
3dav0d3 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Tadaa! In de aanbieding bij Intersport outlet Amsterdam (tip: er is nog 1 paar in maat 42) en gratisch met al mijn ASR vitality waardebonnen. :+ Ben benieuwd, morgen rondje doen!

[Afbeelding]
Helaas, dit plan is gesneuveld; ik ben zojuist al gegaan. Schoenen voelen goed, maar wel echt voor het snellere werk. Vanaf ca 4:30a4:45/km voelen ze super lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-08 13:18
Na 10 dagen Corona perikelen vandaag mijn eerste run. pff dat viel me even tegen zeg, 6 km in 5:40.
Nu weer rustig opbouwen en dat het lopen ook weer genieten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slupor
3dav0d3 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

Helaas, dit plan is gesneuveld; ik ben zojuist al gegaan. Schoenen voelen goed, maar wel echt voor het snellere werk. Vanaf ca 4:30a4:45/km voelen ze super lekker!
Mooi gescoord! Ja, deze schoentjes zijn gemaakt voor snelheid :P . Ik vind ze ideaal voor (lange) intervallen op threshold pace en sneller. Ik zou ze ook niet snel gebruiken voor easy runs.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
Slupor schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

Mooi gescoord! Ja, deze schoentjes zijn gemaakt voor snelheid :P . Ik vind ze ideaal voor (lange) intervallen op threshold pace en sneller. Ik zou ze ook niet snel gebruiken voor easy runs.
Ja precies! En laat ik ze daar net voor “gekocht” hebben. :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DutchEagle1993
  • Laatst online: 10-09 08:44
Wat tof een hardloop forum!
Zelf in februari dit jaar begonnen met hardlopen. In eerste instantie om wat kilo’s kwijt te raken, still work in progress. Maar ik begin het hardlopen steeds leuker te vinden. In juli de 10 van Noordwijk gelopen als eerste “race” in een tijd van 57 minuten. Het doel was onder het uur dus erg blij mee.
Vorige week zondag 10km gelopen bij de halve van Rotterdam. Erg leuk evenement en mijn pr iets aangescherpt naar 55 minuten. Wederom mijn doel bereikt. Nu op naar de halve marathon die ik bij de CPC zal gaan lopen! Doel is 2:10, dat moet lukken.💪🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Allervieste schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:17:
Na 10 dagen Corona perikelen vandaag mijn eerste run. pff dat viel me even tegen zeg, 6 km in 5:40.
Nu weer rustig opbouwen en dat het lopen ook weer genieten wordt.
Hier ook herstellende van corona en moet zeggen dat het best pittig is. 2 weken geleden kreeg ik het in 1x benauwd, 1 dag later lag ik met 39,7 in bed. Na 2 dagen een vrij heftig ziektebeeld ging het weer beter en vorige week dinsdag weer voor het eerst gaan lopen.

Ondanks dat je weet dat het eigenlijk niet kan, toch mijn oude tempo's op proberen te pakken. De 8x 800'tjes zijn er 6 geworden, was echt helemaal op. Afgelopen zondag stond een duurloop van 110' (23/24km) op het programma, maar na 17km heb ik de handdoek in de ring gegooid; zware benen, weke knieën, zware ademhaling. Als ik nu diep inadem voel ik dat er nog "iets" zit, kan niet uitleggen wat dat "iets" precies is. Voelt als een kriebel/slijm/droog/ruw.

Aanstaande zondag hebben we een test 5k op het programma staan, meer in voorbereiding van de HM van Eindhoven, maar deze laat ik maar even aan me voorbij gaan. Dat ik een omvang van 5k heb, dat geloof ik wel. Echter in mijn huidige conditionele status kan ik hier toch geen (voor mij) nette tijd neerzetten. Dan maar water aangeven of op de fiets mee om te begeleiden :)

Ow ja, de temperaturen stijgen deze week naar 30+, iedereen nog happy? :+

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Net terug van een km of 12. Ging weer heerlijk makkelijk, prima loopweer ook zo met het zonnetje maar nog niet te warm. Auto moest toch naar de garage voor APK dus de wachttijd maar nuttig besteed met een rondje lopen. Ook leuk om weer eens ergens anders te lopen dan normaal, dat doet de tijd en de kilometers bij mij meestal ook wel voorbij vliegen.

Als de ergste hittegolf een beetje voorbij is de stap zetten richting 15+ km om op schema te blijven voor de grens van 21,1km eind september als eerste tussenstap richting het grotere doel volgend jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door sebasd op 09-08-2022 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Calitomnication schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:19:
[...]

Jahoor gewoon wat water mee en tempo aanpassen, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-08 13:18
[...]

Hier ook herstellende van corona en moet zeggen dat het best pittig is. 2 weken geleden kreeg ik het in 1x benauwd, 1 dag later lag ik met 39,7 in bed. Na 2 dagen een vrij heftig ziektebeeld ging het weer beter en vorige week dinsdag weer voor het eerst gaan lopen.

Ondanks dat je weet dat het eigenlijk niet kan, toch mijn oude tempo's op proberen te pakken. De 8x 800'tjes zijn er 6 geworden, was echt helemaal op. Afgelopen zondag stond een duurloop van 110' (23/24km) op het programma, maar na 17km heb ik de handdoek in de ring gegooid; zware benen, weke knieën, zware ademhaling. Als ik nu diep inadem voel ik dat er nog "iets" zit, kan niet uitleggen wat dat "iets" precies is. Voelt als een kriebel/slijm/droog/ruw.

Aanstaande zondag hebben we een test 5k op het programma staan, meer in voorbereiding van de HM van Eindhoven, maar deze laat ik maar even aan me voorbij gaan. Dat ik een omvang van 5k heb, dat geloof ik wel. Echter in mijn huidige conditionele status kan ik hier toch geen (voor mij) nette tijd neerzetten. Dan maar water aangeven of op de fiets mee om te begeleiden :)

Ja ik had ook een hogere hartslag relatief gezien. Ik ben van plan om heel rustig op te bouwen. Inderdaad verstandig om een 5k te laten gaan, ik vind een 5k altijd erg intensieve inspanning.

Poeh die temperaturen helpen echt niet mee. Ik kijk stiekem uit naar een graad of 10 lager.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Vanochtend eens even goed naar de familie gekeken. Bestaat momenteel uit de Reebok FFE2.0 (600k), Nike Pegasus 38 (250k), Nike Zoom Fly 4 (vers: 12k) en nog een paar Nike Streak 7 (125k, nooit echt lekker op gelopen).

Waar ga ik mijn halve marathon van Eindhoven, hopelijk < 1:40, op lopen in oktober?! De Reeboks, te oud, zeker dan? Pegasus, prima om herstel- en duurloopjes op te doen, maar als wedstrijdschoen? Zoom Fly's, loopt daar iemand ooit een wedstrijd op? Steak 7, ga ik geen dergelijke wedstrijd op lopen.

Laatste HM liep ik in april op de Reeboks, maar die waren toen nog een stuk verser. Iemand een goed advies?

Nieuwe kopen is trouwens niet helemaal uitgesloten, maar wellicht beetje overkill en zou niet per se weten welke schoen bovenstaande paren het beste aanvult.

[ Voor 11% gewijzigd door Niku op 09-08-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webaccess
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-07 19:59

Webaccess

Garmin Epix 2

Niku schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:09:
Vanochtend eens even goed naar de familie gekeken. Bestaat momenteel uit de Reebok FFE2.0 (600k), Nike Pegasus 38 (250k), Nike Zoom Fly 4 (vers: 12k) en nog een paar Nike Streak 7 (125k, nooit echt lekker op gelopen).

Waar ga ik mijn halve marathon van Eindhoven, hopelijk < 1:40, op lopen in oktober?! De Reeboks, te oud, zeker dan? Pegasus, prima om herstel- en duurloopjes op te doen, maar als wedstrijdschoen? Zoom Fly's, loopt daar iemand ooit een wedstrijd op? Steak 7, ga ik geen dergelijke wedstrijd op lopen.

Laatste HM liep ik in april op de Reeboks, maar die waren toen nog een stuk verser. Iemand een goed advies?

Nieuwe kopen is trouwens niet helemaal uitgesloten, maar wellicht beetje overkill en zou niet per se weten welke schoen bovenstaande paren het beste aanvult.
Gezien het huidige overzicht met Nike schoenen, heb je de VaporFly's wel eens overwogen. Mijn ervaring is dat je op deze schoen gemakkelijk kan lopen zonder dat je er echt aan hoeft te wennen. Ik zou AlphaFly's niet overwegen om 'even' op te gaan lopen. Dat is echt een andere schoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43
Zoom Fly's, loopt daar iemand ooit een wedstrijd op?
Ja ik heb wel wat wedstrijdjes op de Zoom Fly 3 en 4 gelopen. Met de ZF4 oa een 30km wedstrijd (Achtkastelenloop) en met een training een halve marathon in 1.40.

Vaporfly zit idd het dichtst bij de ZF.

[ Voor 6% gewijzigd door InZane op 09-08-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Toevallig net de vaporfly's weer eens aangetrokken voor een interval sessie, lopen toch wel erg lekker en vlot... Zijn natuurlijk ook super licht.

De zoom fly 4 lopen ook wel vlot en soepel maar toch net iets zwaarder heb ik het gevoel. De vaporfly zijn echte wedstrijdschoenen voor me, zoom fly 4 net een (klein) stapje terug.

Heb volgens mij die alphafly's ook eens getest (zijn die met dat gekke blokje voorin?). Ik vond het maar niks, niet zozeer het lopen maar ze maakten zo veel geluid bij me... kon er niet aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

Beterschap! Weer een beetje rustig aan opbouwen is wel zo verstandig. Dus die 5km zou ik inderdaad maar even laten schieten.

Rond de middag nog even twee series van acht 200m'jes gelopen. Opzich wel warm, maar nog goed te doen. Maar in de seriepauze heb ik toch dankbaar gebruik gemaakt van het naastgelegen watertappunt om te koelen 8)

Wel weer leuk om eens korte snelle intervallen te lopen. Doel was iets van 40-42 seconden, maar de praktijk bleek eerder 39 rond. Het was een hele tijd geleden, dus geen idee waar ik precies stond of hoe het zou gaan. Ondanks al het trage duurwerk kwam de snelheid erg makkelijk. Eigenlijk voelen de beentjes niet alsof ze iets gedaan hebben. Dat is wel eens anders geweest met dit soort trainingen... Goed teken denk ik.

Ik loop binnenkort met wat collega's mee bij de Amsterdam Marathon (we sponsoren, dus gratis deelname) en met het oogpunt op gezelligheid gekozen voor de 8km afstand. Maar goed, de haantjes roeren zich natuurlijk meteen. Dus enige snelheidsprikkel aan mijn kant helpt allicht om wat mensen achter me te houden :+

Komende weken eerst maar doen alsof ik een snelle 5k ga lopen en dan naar een soort van 10k voorbereiding of iets dergelijks. Rare afstand zo'n 8km. Kortom, tijd voor tempo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Webaccess schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Gezien het huidige overzicht met Nike schoenen, heb je de VaporFly's wel eens overwogen. Mijn ervaring is dat je op deze schoen gemakkelijk kan lopen zonder dat je er echt aan hoeft te wennen. Ik zou AlphaFly's niet overwegen om 'even' op te gaan lopen. Dat is echt een andere schoen.
InZane schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Ja ik heb wel wat wedstrijdjes op de Zoom Fly 3 en 4 gelopen. Met de ZF4 oa een 30km wedstrijd (Achtkastelenloop) en met een training een halve marathon in 1.40.

Vaporfly zit idd het dichtst bij de ZF.
m0ridin schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:31:
Toevallig net de vaporfly's weer eens aangetrokken voor een interval sessie, lopen toch wel erg lekker en vlot... Zijn natuurlijk ook super licht.

De zoom fly 4 lopen ook wel vlot en soepel maar toch net iets zwaarder heb ik het gevoel. De vaporfly zijn echte wedstrijdschoenen voor me, zoom fly 4 net een (klein) stapje terug.

Heb volgens mij die alphafly's ook eens getest (zijn die met dat gekke blokje voorin?). Ik vond het maar niks, niet zozeer het lopen maar ze maakten zo veel geluid bij me... kon er niet aan wennen.
Wat betreft de Vaporfly, ik ben vooral 'angstig' dat ik niet snel genoeg ben om die schoen goed te laten werken (4:45 op de HM hopelijk dus). Wellicht toch de ZF4 overwegen te gebruiken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Niku schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

[...]

[...]

Wat betreft de Vaporfly, ik ben vooral 'angstig' dat ik niet snel genoeg ben om die schoen goed te laten werken (4:45 op de HM hopelijk dus). Wellicht toch de ZF4 overwegen te gebruiken dan.
Heerlijke schoen, gewoon kopen! :)

Je hebt misschien geen "benefit" van de plate zoals een topper, maar het superfoam loopt nog steeds geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
[...]

[...]

[...]

Dat kan ik me voorstellen, helemaal gecombineerd met de prijs (kon hem zelf toen in de aanbieding kopen die dat scheelde nogal)...

Het blijven lekkere schoenen denk ik, ongeacht je snelheid, maar of ze hun prijs dan waard zijn voor je ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Waarom altijd meteen kopen, @InZane heeft er HM op gelopen, wat let je om ze te gebruiken?

We moeten met z'n allen af van altijd maar weer nieuw kopen. En ja, ik ben ook niet heilig, maar @Niku vraagt advies op welke schoenen hij uit z'n huidige schoenenpark moet gaan lopen (oké,oké, hij sluit kopen niet uit)

Btw, dempen de Tweakerbokjes niet meer goed? Blijft een best rappe schoen.

[ Voor 5% gewijzigd door Frenz64 op 09-08-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Frenz64 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:50:
Waarom altijd meteen kopen, @InZane heeft er HM op gelopen, wat let je om ze te gebruiken?

We moeten met z'n allen af van altijd maar weer nieuw kopen. En ja, ik ben ook niet heilig, maar @Niku vraagt advies op welke schoenen hij uit z'n huidige schoenenpark moet gaan lopen.

En geeft aan dat nieuwe kopen niet is uitgesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
M'n edit was gelijktijdig, blijft overeind dat "spullen" 30% van je footprint is en wij jassen er aardig wat doorheen qua schoenen

No offence @Rudedadude :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Frenz64 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:54:
M'n edit was gelijktijdig, blijft overeind dat "spullen" 30% van je footprint is en wij jassen er aardig wat doorheen qua schoenen

No offence @Rudedadude :+
Scheelt dat ik geen auto rijd en geen vlees eet. Maar bedankt voor de environment police.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Frenz64 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:50:

Daar liep ik met plezier mijn vorige HM op, maar inmiddels staat er weer een paar honderd kilometer extra op. In oktober gaat dat al wel richting de 700 en ik zie op de zool al behoorlijk wat slijtage. Met name daarom twijfel ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
...

Ik ga hier niet meer op ingaan, ik heb een paar weken geleden op het forum al mijn (gefundeerde) mening gegeven waarom Vaporfly's ook werken bij tragere lopers. Laat niemand je wijsmaken dat er geen "magie" is aan 4:45 min/km.

En als het je de prijs niet waard is, dan zijn de Zoom Fly's volgens mijn mening uit jouw hardloopschoenencollectie de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:56
een vraagje voor de Garmin kenners: mijn vrouw zoekt een schema om het tempo van haar 10km omhoog te krijgen met 3 workouts per week. Ze vind een schema op haar horloge (vivoactive 4s) wel fijn werken, en het geeft haar wat "stok achter de deur" als ze er een keer geen zin in heeft. Alle 10km schema's van de Garmin lijken er van uit te gaan dat je nog geen 10km kunt lopen, maar dat kan ze al wel. Heeft er iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk

Zoveel demping heb je bij een halve marathon niet nodig, zeker niet op jouw tempo. Als je nu meer dan 2 uur aan het lopen was, oké, dan was wat demping wel fijn geweest. Ik zou lekker je verse Zoom Fly 4 gebruiken.

Bij de marathon zag ik iemand vlak na mij finishen (sub 3 uur) die gewoon op Pegasus (37 of 38) liep en relatief eenvoudige kleding. Je schoenen blijven maar een relatief kleine factor in het geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
LinuxMan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:39:
een vraagje voor de Garmin kenners: mijn vrouw zoekt een schema om het tempo van haar 10km omhoog te krijgen met 3 workouts per week. Ze vind een schema op haar horloge (vivoactive 4s) wel fijn werken, en het geeft haar wat "stok achter de deur" als ze er een keer geen zin in heeft. Alle 10km schema's van de Garmin lijken er van uit te gaan dat je nog geen 10km kunt lopen, maar dat kan ze al wel. Heeft er iemand tips?
Ik ben bezig met het garmin heartrate based intermediate schema, deze heeft meteen al een Z2 easy pace 60 minuten run in de eerste week (zie dat het beginner schema idd echt meer opbouwen naar is).

Deze gebruik ik, met wat kleine aanpassingen, voor mijn 10k training voor specifieke tijd (zitten ook blokken van 'x minuten Z4 op 10k pace' in. Die pas ik dan aan naar target tempo ipv target hartslag zone.

Dus ik zou zeggen, pak een intermediate schema en skip 1 workout in de week en/of pas eea aan naar gevoel en wens.

Meeste 10k tempo schemas die ik heb gevonden in het verleden waren 4-5 trainingen per week.

Alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het zijn dan ook trainingsschema's naar een specifiek doel; ofwel het simpelweg uitlopen van een afstand of dat binnen een bepaalde tijd doen.
Zo te lezen is haar doel binnen een bepaalde tijd. Als je dat opgeeft, de startparameters stevig inzet en de benchmark run goed loopt dan krijg je toch een prima schema?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
Je kan bijvoorbeeld een schema nemen van Run2Day.nl, de workouts aanmaken in Garmin Connect en vervolgens in de Garmin agenda inplannen. Wel wat omslachtiger als gewoon een schema van Garmin aanklikken.

Via die workouts kan je bv ook een doeltempo range invullen. Hierdoor kan je gerust een beginnersschema kiezen en dan gewoon de tempo's op haar niveau instellen.

Zelf raden ze het 15k schema aan, die je kan gebruiken voor de 10k tijd te verbeteren (https://www.run2day.nl/hardloopschema-10-15km)

Zelf heb ik totnutoe die schema's gebruikt, ik vindt ze wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Slickk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Zoveel demping heb je bij een halve marathon niet nodig, zeker niet op jouw tempo. Als je nu meer dan 2 uur aan het lopen was, oké, dan was wat demping wel fijn geweest. Ik zou lekker je verse Zoom Fly 4 gebruiken.

Bij de marathon zag ik iemand vlak na mij finishen (sub 3 uur) die gewoon op Pegasus (37 of 38) liep en relatief eenvoudige kleding. Je schoenen blijven maar een relatief kleine factor in het geheel.
"nodig" hebben is natuurlijk een groot woord, maar waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? :) :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

#hotgirltrailrunnersummer :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJ5mDmH_LZrpNvBQJgXH2T85lro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CtCveTwf12g6yFGthd0fe0yI.jpg?f=user_large

De Advance Skin 5 in stemmig zwart :P

Vanmiddag even in Zoetermeer geweest bij Trailrunstore (voorheen mudsweattrails, de Scarabee/Trailrunshop was me net ff te ver weg).

Even wat vesten bekeken en hoewel mijn voorkeur uitging naar de Active Skin 4 (stukje goedkoper, prima om mee te beginnen én die komt binnenkort in het wit uit <3 ) vond ik het verschil in comfort, afwerking en materiaal best groot met de Advance skin 5.

De 1,5liter waterzak erbij genomen mocht ik het fijner vinden om water (=gewicht) op mijn rug te dragen ipv de 2 softflasks.

Zondag mee proeflopen, nu al zin in d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Iemand ooit al eens gaan hardlopen met de sensoren only van een watch bijvoorbeeld met de polar pacer pro of de garmin 255, die hebben immers een hoogtemeter (barometer). Ik wil graag weten hoe accuraat de sensoren werken, zijn de stats (bijvoorbeeld vo2max) gelijk als met de gps ingeschakeld, of krijg je totaal andere stats te zien? Iemand die screenshots kan laten zien en zijn mening erover kan geven?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:27
Na bijna 1,5 jaar niet gelopen te hebben toch maar weer de schoenen aangetrokken. Begin een beetje dicht te slippen dus klaar met de smoesjes en excuses.

Nu fiets ik nog wel regelmatig dus conditie is niet helemaal prut, maar merk dat de belasting op mijn knieën toch wel groot is. Ondanks mij zeer rustige schema. Heb wel geleerd van de vorige keer :+

Nu zoek ik alleen nog een goede lamp voor de winter. Ik zag al de lampen discussie in dit topic. Denk dat ik maar voor de runlight 250 ga. Of hebben jullie nog andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Highfive95 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:10:
Na bijna 1,5 jaar niet gelopen te hebben toch maar weer de schoenen aangetrokken. Begin een beetje dicht te slippen dus klaar met de smoesjes en excuses.

Nu fiets ik nog wel regelmatig dus conditie is niet helemaal prut, maar merk dat de belasting op mijn knieën toch wel groot is. Ondanks mij zeer rustige schema. Heb wel geleerd van de vorige keer :+

Nu zoek ik alleen nog een goede lamp voor de winter. Ik zag al de lampen discussie in dit topic. Denk dat ik maar voor de runlight 250 ga. Of hebben jullie nog andere tips?
Ik heb de ledlenser neo6r. Ik heb er in de donkere maanden wel veel plezier van, veel licht, 3 standen en een goed draagcomfort. Wel niet de meest goedkope lamp, maar het is ook niet zo dat je om het jaar een andere koopt hé.

Success verder met het hardlopen, je hebt nu wel opnieuw de kans om het ene PR achter het andere te verslaan :P

[ Voor 6% gewijzigd door Firestorm666 op 11-08-2022 21:32 ]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Welkom terug en succes met herintreden, you got this _/-\o_ d:)b

Denk niet alleen aan het feit dat jij iets moet kunnen zien, denk er ook aan om gezien te worden.

Ik heb zojuist een trailvest (voor wat water onderweg) gekocht waar ik straks als het donker wordt lampjes op kwijt kan, bijv. rood voor de achterzijde.

Ik lees in elk geval even mee met de tips die gaan komen :)

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:27
@Firestorm666
Hoofdlamp is niks voor mij. Zweet een ongeluk en pet of hoed kan ik ook niet goed hebben. Dus denk dat borstlamp beter is.

@Fraggert
Liep al met arm lampjes en fel geel vest met reflectoren dus zichtbaar zijn was niet zo'n probleem.

Loop nu echter in andere omgeving sinds verhuizing en is veel slechte danwel geen straatverlichting. Dus dan is looplamp wel aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Ik heb de afgelopen winter met deze gelopen.
Bevalt erg goed en heeft ook een (kleine) led strip aan de achterzijde voor zichtbaarheid.

Heb hem meestal niet op de felste stand staan, dat is vaak overkill qua hoeveelheid licht.
Loop er veel mee door de polder en woonwijken. Met het draaiwieltje snel de helderheid een standje hoger of lager te schakelen nav. de omgeving

Strava

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Highfive95 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:09:

@Fraggert
Liep al met arm lampjes en fel geel vest met reflectoren dus zichtbaar zijn was niet zo'n probleem.

Loop nu echter in andere omgeving sinds verhuizing en is veel slechte danwel geen straatverlichting. Dus dan is looplamp wel aan te raden.
Ok top, goed werk d:)b ik zie hier namelijk zoveel lopers in te donkere omstandigheden zonder ook maar iets nagedacht te hebben over zichtbaarheid.

Die Ledlenser van @Firestorm666 heeft volgens mij ook een borstband erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
[...]

Gelukkig is de luchtvochtigheid lekker laag, want kan slecht tegen een hoge luchtvochtigheid.
Net ging het iig prima met een kleine 30 graden met een luchtvochtigheid van 21%
Gewoon het tempo wat aanpassen en wat drinken mee en lekker lopen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Tinusvolkel schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Gelukkig is de luchtvochtigheid lekker laag, want kan slecht tegen een hoge luchtvochtigheid.
Net ging het iig prima met een kleine 30 graden met een luchtvochtigheid van 21%
Gewoon het tempo wat aanpassen en wat drinken mee en lekker lopen 8)
Nogal ja, ik had al snel een behoorlijk droge mond vandaag. De temperatuur ging nog wel aardig bij de heuvelsprints in het bos, maar de dorst was substantieel na een uurtje :+

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 12-08-2022 14:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Firestorm666
@Fraggert @Highfive95

Die ledlenser kan je idd ook gebruiken als borstband.

@Fraggert
Je hebt inderdaad van die figuren die in ninja kleren gaan rondwandelen of lopen. In het beste geval hebben ze een voorlampje, maar ik heb al gemerkt dat het eigenlijk niks uitmaakt als je van achteren komt.

Je hebt echter ook het fenomeen van TE zichtbaar zijn. Ben eens zo een flikkerende kerstboom tegengekomen die je volgens mij vanaf het ISS kon zien. Niet alleen rotirritant, ook enorm afleidend en onmogelijk om in te schatten hoe ver ie nu eigenlijk was. Wat mij betreft komt er een verbod op die flikkerende zooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:56
Woensdag middag; 10km interval was wel wat op de grens, had drinken mee moeten nemen.
Het waren 6 sets van 1000m met 2min rust. Die laatste was niet zo leuk en dus niet lekke op snelheid kunnen lopen maar goed.

Vandaag tempotraining 15k, dit keer wel drinken meegenomen 5k warmlopen (is makkelijk met dit weer)
5k tempo 5k cooling down. Was eigenlijk prima. Iets wat zware benen van het zwemmen van gisteren maar dat was het dan ook wel.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:54
Ik had vandaag van Trenara een mooie tempoduurloop op het schema gekregen. 13 km met daarin 3x 2km aan 4:20 (voor mij serieus hard op dit soort herhalingen) met daartussen 1km herstel. Ik ben daarom maar op tijd opgestaan zodat ik om 07:15 kon gaan lopen. Het begin ging prima, ik was direct warm en het liep soepeltjes. Tijdens de 2e herhaling begon ik de warmte al best te voelen en de derde herhaling heb ik wel afgerond maar soepeltjes kon ik het niet meer noemen. Niet gek met een zware training, maar ik weet wel dat ik echt niet veel later had moeten starten. Dan had het mij niet meer gelukt.

Nadeel van warmte en dan sochtends zo een training is dat ik mij de hele dag al zo loom als wat voel. Hele dag technische documentatie schrijven helpt daar helaas ook niet bij. Gelukkig wordt het na dit weekend weer iets koeler :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Firestorm666 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:43:
@Fraggert @Highfive95

Die ledlenser kan je idd ook gebruiken als borstband.

@Fraggert
Je hebt inderdaad van die figuren die in ninja kleren gaan rondwandelen of lopen. In het beste geval hebben ze een voorlampje, maar ik heb al gemerkt dat het eigenlijk niks uitmaakt als je van achteren komt.

Je hebt echter ook het fenomeen van TE zichtbaar zijn. Ben eens zo een flikkerende kerstboom tegengekomen die je volgens mij vanaf het ISS kon zien. Niet alleen rotirritant, ook enorm afleidend en onmogelijk om in te schatten hoe ver ie nu eigenlijk was. Wat mij betreft komt er een verbod op die flikkerende zooi.
Lampjes op de knipperstand is volgens mij al verboden bij fietsers. Bij wandelaars / hardlopers zijn er eigenlijk weinig regels. Aan de linker- of rechterkant van de weg lopen is ook zo’n ding; iedereen doet maar wat en in mijn ervaring is de verdeling zo’n 50/50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
vanochtend van 10 tot iets na 11 gelopen, heerlijk, nog net niet te heet, is ga daar erg goed op. Lekker zweten en mijn spieren houden van de hoge temperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43
Slickk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:17:
[...]

Lampjes op de knipperstand is volgens mij al verboden bij fietsers. Bij wandelaars / hardlopers zijn er eigenlijk weinig regels. Aan de linker- of rechterkant van de weg lopen is ook zo’n ding; iedereen doet maar wat en in mijn ervaring is de verdeling zo’n 50/50.
En soms kun je nog een grote bek krijgen ook als men vindt dat je aan de verkeerde kant loopt. Ook al eens een VW busje meegemaakt die bewust mijn kant op stuurde. Ik liep toen aan de linkerkant btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:30

Zelf heb ik voor de winter een reflecterend hesje (van de Intersport, geen idee welk merk), een Petzl Tikka hoofdlamp en een sigma fietsachterlampje. Meer als voldoende licht voor het onverlichte buitengebied en lekker handig op te laden via USB aansluiting.

Zou zeker een combinatie van reflectie en verlichting aanraden. Nooit met een borstlamp gelopen fijn aan een hoofdlamp is dat je licht heb waar je kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Frenz64 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:16:
vanochtend van 10 tot iets na 11 gelopen, heerlijk, nog net niet te heet, is ga daar erg goed op. Lekker zweten en mijn spieren houden van de hoge temperatuur.
Gisteren een 22k duurloop gedaan, vertrokken om 08:30, had toch wel moeite met de 28 graden die het om 10:30 al was. Van mij mag de temperatuur wel weer wat gaan zakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Ik doe het ook niet heel best in de hitte, dus dan morgenochtend er toch maar vroeg uit om een rondje te maken. Gelukkig koelt het deze week weer wat af, hopelijk weer lekker een interval in een regenbui of zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had het plan 30km te lopen vandaag, maar zie toch een beetje tegen de hitte op (vroeg vertrekken is niet gelukt).
Dus ik start m'n bedachte rondje en stap evt na 15 of 20km op de bus terug.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Sport_Life schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:51:
Ik had het plan 30km te lopen vandaag, maar zie toch een beetje tegen de hitte op (vroeg vertrekken is niet gelukt).
Dus ik start m'n bedachte rondje en stap evt na 15 of 20km op de bus terug.
Vanavond geen optie? Ik zou nu inderdaad niet op het heetst van de dag 30k gaan lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
InZane schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:55:
[...]

En soms kun je nog een grote bek krijgen ook als men vindt dat je aan de verkeerde kant loopt. Ook al eens een VW busje meegemaakt die bewust mijn kant op stuurde. Ik liep toen aan de linkerkant btw.
Er zou wel eens een regel mogen van komen, In België is het soms ook voer van discussie, maar op dat vlak is er gewoon geen regel waardoor niemand in fout is.
Je hebt dan inderdaad het aspect veiligheid, maar er wordt (overigens begrijpelijk) enkel vanuit eigen standpunt bekeken. Zoals die kerstboom die ik vermelde, voor hemzelf zal het vast wel veilig aanvoelen, dat ie hiermee de rest van het verkeer in een gevaarlijke situatie brengt zal m vast worst hebben gewezen. Natuurlijk als iedereen dat gaat doen...
Zelf loop/wandel ik met de rijrichting mee, omdat ik ook besef hoe irritant het kan zijn voor andere deelnemers en kwestie veiligheid scheelt het eigenlijk niet veel, gewoon je aandacht houden bij het verkeer voorkomt al heel wat. Jammer genoeg heb je deelnemers die denken dat de weg van hun alleen is.
Pagina: 1 ... 189 ... 391 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.