Gistermiddag was het zover………met de Saucony Xodus Ultra het bos in
[TL;DR]
Xodus Ultra’s zijn Ride 15’s met Powertrac noppen
[/TL:DR]
Niet helemaal topfit door wat vermoeidheid maar wel zin in een loopje, dus met mijn nieuwe knalgele rakkers aan de voeten de Fabia in en op naar mijn vertrouwde Putterbos.
Tijd voor een DL omdat ik afgelopen dinsdag al een LDL (12,5km @ 1h23m) had gelopen. Voor de XU’s een loop aangemaakt van 10km voor een iets hoger tempo.
Op asfalt met de Ride 15’s laatst een PR van 57:35 gelopen dus eens zien wat we met een beter dempende schoen dan de Peregrine 12 in het bos er van kunnen maken
.
Na aankomst in het bos warm gelopen en uiteindelijk nét niet de 10km in het uur kunnen pakken helaas maar het scheelde niet veel
Wat een fijne schoenen zeg, uit de doos en zonder problemen, knelpuntjes of gekke dingetjes te voelen een uur tussen de bomen door stekkeren, ik vind dat Saucony helemaal top.
Mij zitten ze heerlijk, na het vastsnoeren een comfortabele fit zonder ergens teveel ruimte of speling.
Onder het lopen meteen een duidelijk verschil tussen de dunnere Peregrine zool en het PowerrunPB van de XU’s.
Veel meer demping maar zonder daarbij grondgevoel te verliezen, takjes, steentjes, wortels, dennenappels…..alles wordt nog steeds voelbaar doorgegeven maar zonder daarbij, met langere lopen, te overprikkelen met snel vermoeide voeten als gevolg (zo ervaar ik dat met de Peregrine 12 veel meer).
Je voelt wel dat je met iets zwaardere schoenen onderweg bent, meer dan dat ik dat voelde tussen de Ride 15 en de Endorphin Speed 2 op asfalt.
Allicht komt dat doordat in terrein lopen nu eenmaal zwaarder is dan op de weg en de Peregrine 12 dan ook wel héél licht aanvoelen.
De Xodussen lopen in elk geval beduidend lichter dan de LaSportiva Akasha’s waar ik mee begon, dat zijn fijne comfortabele lange afstand schoenen maar erg subtiel lopen die niet…..zwaar….fors…..en clunky…..for lack of a better word
De noppenzool van de Xodus presteert nagenoeg hetzelfde als de Peregrines, ik voel daar op mijn loopjes geen verschil. De Xodus heeft iets minder noppen maar zijn een fractie groter en 0,5mm langer, maar het is (imho) verwaarloosbaar. De gesegmenteerde zool van de Xodus zou iets flexibeler moeten zijn dan de Peregrine maar omdat er ook een totaal andere tussenzool in zit weet ik niet precies te benoemen of ik ook daar nu een verschil in voel.
Onderaan de streep voelen de Xodus Ultra’s voor mij als een mooie schoen nu ik mijn lopen uitbreid naar >10km. De Peregrines leverden mij vanaf zo’n 7km echt wel vermoeide voeten op door minder demping en het voelen van nagenoeg elk dingetjes onder de zool, ook ben ik natuurlijk nog steeds een beginnend loper.
De XU’s lopen als de Ride 15’…..maar dan met de Powertrac noppen eronder.
De XU’s zijn voorzien van de PowerrunPB tussenzool waarbij de Ride's de oudere (meen ik?) gewone Powerrun tussenzool hebben.
De PB versie is een heel klein beetje stugger qua demping, als tussenzool in een trailschoen is dat erg prettig, want het zorgt voor een zeker gevoel met lopen in het terrein, daar wil je niet met een (veel) zomperige zool rondhobbelen, daar verlies je grondgevoel mee.
Nadelen?…….ik heb 1 minpuntje…..en dat zijn de veterogen. Die zijn weer totaal anders dan de Peregrine’s, Ride’s en Speed’s
Met aantrekken kun je beduidend minder makkelijk met drukverschil je veters aansnoeren. Ze lossen makkelijker en verschuiven snel waardoor je de touwrjes weer moet aansjorren. Het is domweg even wat meer gedoe voor je over het hele strikbereik op je wreef de gewenste druk hebt. Mijn andere Saucony’s doen dit beter.
Na het vaststrikken echter zit de schoen comfortabel en merk je niks van het initiële gekloot.
Anyway,……..fijne trailschoen voor de wat langere afstanden, geen snelheidsmonsters maar erg comfortabele kilometervreters
@
Rudedadude
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison