Ah te gek! respect voor de prestatie tot nu toe!KevinK92 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:00:
[...]
Ik ben in 2020 tijdens de eerste Corona-periode begonnen na het lezen van een mooi stuk in Runner's World en sindsdien is het een mooi doel om elke dag vol te houden. Er zit niet echt iets achter, behalve dan elke dag een lekker rondje lopen om het hoofd leeg te houden, een podcastje te luisteren of echt te trainen.
Appie76 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:33:
Ik heb de pegasus 37 en nu dus de Zoom Fly 4. Omdat ik de peg's ietsiepietsie aan de ruime kant vond, heb ik van de ZF's zowel dezelfde maat (8.5) als een maat kleiner ( 8 ) laten komen. En eerlijk gezegd voel ik maar weinig verschil. Als ik heel precies voel, dan is de ZF4 in 8,5 aan de ruime kant (net als de peg37) maar zit het op zich goed, en de ZF4 in 8 zit ook prima. Wat misschien helpt waardoor de ZF4 in 8,5 niet te groot voelt, is dat hij rondom de enkel die foam-rand heeft, waardoor de enkel/hak beter blijft zitten ook wanneer de maat ruimer is. Bij de peg37 moet ik echt een "runners knot" knopen om mijn hak op zijn plek te houden, daar heb ik bij de ZF4 geen last van en is die knoop niet nodig.
Ik heb de Pegasus (35 en 38) in maat 42, maar heb het idee dat de ZF4 beter past in maat 42,5. Bij maat 42 knelt het een beetje bij mijn tenen voor mijn gevoel. Tegelijkertijd voelt het verschil ook weer heel klein, dus twijfel!InZane schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:52:
[...]
Ik heb de Pegasus 37 en 38 en ZF3 en ZF4 in huis. Ik heb juist bij de ZF wat meer ruimte bij de tenen dan bij de Pegasus. Ik ervaar trouwens ook verschil tussen de Pegasus 37 en 38. Bij de 38 heb ik meer ruimte voorin. De 37 had ik eigenlijk een half maatje groter moeten kopen. Heeft me al eens een blauwe teennagel opgeleverd.
Ik heb in alle schoenen maat 45 trouwens.
Mijn motto: bij twijfel maakt het niet uit wat je kiest, blijkbaar voelt het beide even goed...
Ik heb geen signature
Mjnee, iets knellende tenen zijn potentiële blaren op langere afstanden. Ik zou voor de iets grotere maat gaan
Ik ben ook niet overtuigd van de Alphafly 2, heb er nog niet op gelopen. Maar heb ze wel even aangehad tijdens de afwas, en ik heb toch wel last van de voetboog.. ze hebben het nog niet opgelost.Appie76 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:33:
Ik heb de pegasus 37 en nu dus de Zoom Fly 4. Omdat ik de peg's ietsiepietsie aan de ruime kant vond, heb ik van de ZF's zowel dezelfde maat (8.5) als een maat kleiner ( 8 ) laten komen. En eerlijk gezegd voel ik maar weinig verschil. Als ik heel precies voel, dan is de ZF4 in 8,5 aan de ruime kant (net als de peg37) maar zit het op zich goed, en de ZF4 in 8 zit ook prima. Wat misschien helpt waardoor de ZF4 in 8,5 niet te groot voelt, is dat hij rondom de enkel die foam-rand heeft, waardoor de enkel/hak beter blijft zitten ook wanneer de maat ruimer is. Bij de peg37 moet ik echt een "runners knot" knopen om mijn hak op zijn plek te houden, daar heb ik bij de ZF4 geen last van en is die knoop niet nodig.
[...]
Hier vertelt hij er meer over:
https://www.volkskrant.nl...n-moeten-kiezen~b7a63cab/
Denk dat die terug gaat en dat er een nieuw paar Vaporfly komt. Ik vind het wel erg jammer, want de Alpha is wel echt veel stabieler.
Mjaaaa maar dan is er dus wél een verschil, en dan maakt het inderdaad dus wel uit welke je kiestFrenz64 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:14:
Mjnee, iets knellende tenen zijn potentiële blaren op langere afstanden. Ik zou voor de iets grotere maat gaan
Ik heb geen signature
Tijd voor een kleine update
Afgelopen periode lekker ontspannen er op uit geweest en diverse loopjes gedaan en weer wat ervaringen rijker
Als eerste een lekkere bosloop van 45 minuten die ik kon uitbreiden om de allereerste keer 60 minuten aan één stuk te volbrengen
9,5 kilometer door het bos, helemaal blij mee
Later nog een WeZienWelWaarHetSchipStrand-ZeerLangzame Lange Duurloop, mijn tempo naar beneden geschroeft en eens zien hoe ver ik ongeveer kan komen, uiteindelijk zonder problemen 1h:30m bosloop op iets meer dan 13km.
En vanochtend geleerd dat ik helemaal niet pas na 14:00 kan sporten, dat lukt ‘s ochtends ook gewoon meer dan prima
Ondanks redelijk vroeg toch al fiks warm dus geen toptijd maar wel 5km uitgelopen. Iets te fanatiek van start en zelfs onbedoeld voor het eerst tijdens een loop onder de 5min/km gedoken met 1 hele seconde op 4:59
Blij dat ik toch weer geweest ben
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MUQZ0T3LupRJDhKNIvaEf5Jh.jpg?f=user_large)
Dan nog even wat ervaringen over de Peregrine 12……
:strip_exif()/f/image/O5TdkjJZdXiz1tbaZgYvPPzs.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog steeds suuuuuperblij dat ik deze trailers heb gekocht, geven heel wat meer loopplezier nu dan mijn redelijk “lompe” LaSportiva Akashas door het verschil in gewicht, de bredere schoen en de overall “loop”.
De Sauconys lopen vederlicht en zitten wat steviger om je voet, ik loop er zekerder op en je voelt de ondergrond een stuk beter, wat ik enerzijds prettig vind…..
……anderzijds merk ik dat deze schoen echt beduidend minder demping heeft en, allicht door mijn prille hardloopcarriere, dat levert na 5-7 km toch wel een beduidend vermoeid gevoel in mijn voeten. Zeker tijdens de langere lopen hierboven merkte ik dat behoorlijk.
Het lijkt een beetje op het verschil dat ik ervaar tussen de Endorphin Speed 2’s en de Ride 15’s. Laatstgenoemde zijn langzamer maar op de langere lopen beduidend comfortabeler. De Peregrins zijn echter beduidend harder dan de Speeds by the way.
Maar goed dat ik nog wat kan schuiven in mijn schoenenkastje, misschien verdwaal ik binnenkort wel weer eens in Amersfoort en sta ik pardoes weer op de testbaan in de winkel van Run2Day voor een setje Xodus Ultras

Ik heb inmiddels wat reviews gekeken, maar die lijken mij ook wel wat
Voor wat betreft water…..ik probeer toch ook wel wat langer zonder water te kunnen lopen…..zeker wel een uur. Het langste op laag tempo is nu 1h:30m.
Als ik straks langer wil gaan lopen dan ga ik me wel verdiepen in een vestje hoor, het moet wel gezond blijven
Voor mij is het ook meer een mentale uitdaging hoor, ik ren weer vanwege mijn depressie en ik hoor vaak genoeg dat stemmetje dat ik beter kan stoppen, omdraaien en naar huis want dat is toch veel fijner, lekker op de bank met Fear The Walking Dead en een pak roze koeken, fucking loser
Dat zelfde stemmetje wil me laten stoppen als ik weer langs de Skoda kom met daarin mijn bidon.
Negeren die handel, ik stop, en drink, wanneer ik dat wil
ik ga deze even onthouden. Ik zag je berichtje en ging even kijken maar zaterdagnacht was wel heel kort “dag” om aan te melden.
Lijkt me leuk zoiets uit te lopen ongeacht een tijd, lintje mee naar huis is goed voor het zelfvertrouwen
Afgelopen periode lekker ontspannen er op uit geweest en diverse loopjes gedaan en weer wat ervaringen rijker

Als eerste een lekkere bosloop van 45 minuten die ik kon uitbreiden om de allereerste keer 60 minuten aan één stuk te volbrengen

9,5 kilometer door het bos, helemaal blij mee
Later nog een WeZienWelWaarHetSchipStrand-ZeerLangzame Lange Duurloop, mijn tempo naar beneden geschroeft en eens zien hoe ver ik ongeveer kan komen, uiteindelijk zonder problemen 1h:30m bosloop op iets meer dan 13km.
En vanochtend geleerd dat ik helemaal niet pas na 14:00 kan sporten, dat lukt ‘s ochtends ook gewoon meer dan prima
Ondanks redelijk vroeg toch al fiks warm dus geen toptijd maar wel 5km uitgelopen. Iets te fanatiek van start en zelfs onbedoeld voor het eerst tijdens een loop onder de 5min/km gedoken met 1 hele seconde op 4:59
Blij dat ik toch weer geweest ben

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MUQZ0T3LupRJDhKNIvaEf5Jh.jpg?f=user_large)
Dan nog even wat ervaringen over de Peregrine 12……
:strip_exif()/f/image/O5TdkjJZdXiz1tbaZgYvPPzs.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog steeds suuuuuperblij dat ik deze trailers heb gekocht, geven heel wat meer loopplezier nu dan mijn redelijk “lompe” LaSportiva Akashas door het verschil in gewicht, de bredere schoen en de overall “loop”.
De Sauconys lopen vederlicht en zitten wat steviger om je voet, ik loop er zekerder op en je voelt de ondergrond een stuk beter, wat ik enerzijds prettig vind…..
……anderzijds merk ik dat deze schoen echt beduidend minder demping heeft en, allicht door mijn prille hardloopcarriere, dat levert na 5-7 km toch wel een beduidend vermoeid gevoel in mijn voeten. Zeker tijdens de langere lopen hierboven merkte ik dat behoorlijk.
Het lijkt een beetje op het verschil dat ik ervaar tussen de Endorphin Speed 2’s en de Ride 15’s. Laatstgenoemde zijn langzamer maar op de langere lopen beduidend comfortabeler. De Peregrins zijn echter beduidend harder dan de Speeds by the way.
Maar goed dat ik nog wat kan schuiven in mijn schoenenkastje, misschien verdwaal ik binnenkort wel weer eens in Amersfoort en sta ik pardoes weer op de testbaan in de winkel van Run2Day voor een setje Xodus Ultras

Mooie sloffen hoorDazzler2120 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:32:
[...]
Haha ik ben voor de ingetogen blauwe gegaan
[Afbeelding]
Daarnaast ook een trailvestje gehaald, met de opwarming toch wel handig om wat meer water mee te nemen als ik straks langere stukken loop. Nu in de 2de week van RunningWorld opbouw naar 10km, probeer nu ook wat meer op hartslag te lopen / beter op mijn hartslag te letten tijdens mijn run voor duurtempo's goed vast te kunnen houden.
Vanochtend ook nog een loop gedaan om de warmte te vermijden. Lekker loopje, om 6 's ochtends was het ook nog lekker koel iig.
Ik ben er over na aan het denken om ook een dag in de week looptraining te gaan volgen op Unitas, en dan evt. nog een wegschoen erbij te halen voor de stukken op de weg. Maar dat mag nog even wachten tot ná de vakantie.
Ik heb inmiddels wat reviews gekeken, maar die lijken mij ook wel wat
Voor wat betreft water…..ik probeer toch ook wel wat langer zonder water te kunnen lopen…..zeker wel een uur. Het langste op laag tempo is nu 1h:30m.
Als ik straks langer wil gaan lopen dan ga ik me wel verdiepen in een vestje hoor, het moet wel gezond blijven
Voor mij is het ook meer een mentale uitdaging hoor, ik ren weer vanwege mijn depressie en ik hoor vaak genoeg dat stemmetje dat ik beter kan stoppen, omdraaien en naar huis want dat is toch veel fijner, lekker op de bank met Fear The Walking Dead en een pak roze koeken, fucking loser
Dat zelfde stemmetje wil me laten stoppen als ik weer langs de Skoda kom met daarin mijn bidon.
Negeren die handel, ik stop, en drink, wanneer ik dat wil
Leuk joh, gefeliciteerd, die is weer binnenestorino schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:00:
[...]
Dank! Amerongse Berg trail was hardstikke leuk en het viel erg mee met de warmte. Start was rond 9u en bovendien heel veel natuurlijke beschutting in het bos.Rustig aan gelopen, wel 1x gestruikeld over een boomwortel, maar zonder “erg”. Leuk evenement, rustig, kleinschalig, vriendelijke lui. Na 2u10 was ik er weer.
3x 250ml water gedronken onderweg uit soft flask
https://strava.app.link/ybOGDX5BJrb
[Afbeelding]
ik ga deze even onthouden. Ik zag je berichtje en ging even kijken maar zaterdagnacht was wel heel kort “dag” om aan te melden.
Lijkt me leuk zoiets uit te lopen ongeacht een tijd, lintje mee naar huis is goed voor het zelfvertrouwen
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Respect hoor voor jouw progressie! Ook hoe je met het mentale aspect omgaat lijkt mij zwaar. Hopelijk 'helpt' het hardlopen ook in het mentale aspect / je progressie daarin?Fraggert schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:29:
...
[...]
Mooie sloffen hoor![]()
Ik heb inmiddels wat reviews gekeken, maar die lijken mij ook wel wat![]()
![]()
Als ik straks langer wil gaan lopen dan ga ik me wel verdiepen in een vestje hoor, het moet wel gezond blijven![]()
Voor mij is het ook meer een mentale uitdaging hoor, ik ren weer vanwege mijn depressie en ik hoor vaak genoeg dat stemmetje dat ik beter kan stoppen, omdraaien en naar huis want dat is toch veel fijner, lekker op de bank met Fear The Walking Dead en een pak roze koeken, fucking loser![]()
Negeren die handel, ik stop, en drink, wanneer ik dat wil![]()
[...]
In principe lig je 'maar' een paar maanden 'voor' op mijn schema's, maar toch heb ik nog een lange weg om daar te geraken
Ik ben gewoon iemand die veel drinkt. Ook op de fiets, bidon per uur gaat er wel doorheen. M'n lichaam heeft gewoon vocht nodig, anders kramp. Zeker met dit weer is het gewoon belangrijk om goed te hydrateren. Maar ook bij 'normaal' weer heeft je lichaam het gewoon nodig voor spierherstel
Nu neem ik altijd een 250ml soft-flask mee voor mijn runs, die ca. 35-40 minuutjes nu duren en daar kom ik steeds ruimer mee uit, wat overblijft drink ik in het 'uitwandelen' verder leeg.
Over 2 weken loop ik in Sicilië, daar ga ik wel het trailvestje aandoen om wat extra water bij mij te hebben.
Ik heb wat natuurgebieden opgespoord waar ik langs rijd als ik van werk naar huis ga. Ik ga binnenkort eens de hardloopkleding meenemen en dan daar eens wat runs aan wagen
Einde van de week denk ik eens gaan lopen op de Beegderheide. Volgende week wil ik eens gaan lopen op de Brunssumerheide en op die manier wat meer afwisseling te krijgen in mijn rondjes.
PS4 PSN: Dazzler2120
“Deze post werd mede mogelijk gemaakt door 10 mg Escitalopram”Dazzler2120 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:41:
[...]
Respect hoor voor jouw progressie! Ook hoe je met het mentale aspect omgaat lijkt mij zwaar. Hopelijk 'helpt' het hardlopen ook in het mentale aspect / je progressie daarin?
In principe lig je 'maar' een paar maanden 'voor' op mijn schema's, maar toch heb ik nog een lange weg om daar te geraken. Ik ga gewoon door, rustig opbouwen. Nu met 10km schema, daarna 15km, daarna zien we wel. Volgend jaar wil ik ergens wel een trailloop / wedstrijd doen van 10km o.i.d. om te zien wat er uit komt (en mezelf uit te dagen).
Ik ben gewoon iemand die veel drinkt. Ook op de fiets, bidon per uur gaat er wel doorheen. M'n lichaam heeft gewoon vocht nodig, anders kramp. Zeker met dit weer is het gewoon belangrijk om goed te hydrateren. Maar ook bij 'normaal' weer heeft je lichaam het gewoon nodig voor spierherstel
Nu neem ik altijd een 250ml soft-flask mee voor mijn runs, die ca. 35-40 minuutjes nu duren en daar kom ik steeds ruimer mee uit, wat overblijft drink ik in het 'uitwandelen' verder leeg.
Over 2 weken loop ik in Sicilië, daar ga ik wel het trailvestje aandoen om wat extra water bij mij te hebben.
Ik heb wat natuurgebieden opgespoord waar ik langs rijd als ik van werk naar huis ga. Ik ga binnenkort eens de hardloopkleding meenemen en dan daar eens wat runs aan wagen
Einde van de week denk ik eens gaan lopen op de Beegderheide. Volgende week wil ik eens gaan lopen op de Brunssumerheide en op die manier wat meer afwisseling te krijgen in mijn rondjes.
Maar ja, sporten helpt mijn echt enorm. hormonaal door een toename van dopamine, serotonine en endorfine in je lichaam.
Die 2de is belangrijk ook vanwege mijn medicijnen, dat is een lichte serotonine heropname-remmer, oftewel, de serotonine wordt minder snel weer afgebroken.
Dat vlakt, onder andere, piekergedachten af in mijn geval.
Verder ben ik wat afgevallen, zonder echt overgewicht te hebben hoor, maar door stilzetten/kantoorwerk sluipt spierafbraak erin.
Van 83 kilo bij 1.78 zit ik nu tussen de 74 en 75 kilo, veel minder ga ik voor waken maar voel me hier nu goed bij, het verschil zien in de spiegel doet ook wel wat.
Het mijzelf fijne sportkleding, schoenen en gear gunnen draagt ook bij aan het weer voor mijzelf zorgen. Dat heb ik lange tijd, hoe stom dat misschien ook klinkt, niet goed gedaan.
Ik put ook veel plezier aan het lezen van jullie avonturen hier, zeer geruststellend te zien dat ik niet de enige dwaas ben die met -8 door de sneeuw stekkert voor zijn/haar plezier
Ik deel soms ook wat veel misschien, maar ook dat helpt mij met het normaliseren van mijn situatie. Het is moeilijk om te accepteren dat je ziek bent, laat staan benoemen dat je depressief bent.
Gelukkig krijg ik veel fijne reacties en dat doet ontzettend veel goed. Van een duimpje omhoog hier, een pbtje of een begripvolle reactie ergens buiten als ik iemand uitleg wat er scheelt.
Aaaaaanyway……..drinken……zeker ook doen en luisteren naar je lichaam hoor. Ik drink gedurende de hele dag voldoende, ik let daar dan ook goed op.
Met de mountainbike in de wamte drink ik gek genoeg meer dan lopend, daar ben ik wel wat explosiever mee bezig dan het hardlopen, kan zeker een verschil maken.
Een vest staat zeker ook nog hoog op mijn lijstje. Ik vind het ook altijd stoer staan bij die badass trailrunners die zo lang kunnen lopen
Ik heb heel wat gedeadlift, gesquat en gebankdrukt maar ik denk dat niets in de buurt komt als over een paar jaar (?) een keer zo’n 50km ultra uitloop #bucketlist.
Je woont in elk geval in een prachtige regio om je kilometers te maken, en zo te horen heb je er ook goed schik in, dus dat gaat vast goed komen

In het kader van verwondering: mijn nieuw aangeschafte Nike shorts heeft een label met in 30 talen: "Pas op, geen persoonlijk beschermingsmiddel".
Goed dat het erop staat, ik dacht toch echt dat het een veiligheidsbroek was
Goed dat het erop staat, ik dacht toch echt dat het een veiligheidsbroek was
If you can see, look. If you can look, observe
Wie gaat er mee zo stukje hardlopen? uurtje of 10 tot 11 ? ken wel denk
Be nice, You Assholes :)
Aangezien de luchtvochtigheid meer dan prima is gaat op een laag pitje sporten mij nog goed af.3DDude schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:34:
Gisteren een herstelloopje gedaan met een graad of 33 en de tempo/hartslag verhouding was hetzelfde als anders.
En vandaag met 38 graden een uurtje rustig naar huis gefietst en ging ook gewoon prima op een lage hartslag.
Morgenvroeg een hm met een aantal collega’s en volgens mij word het dan wel meer benauwd…
Maar we hebben verschillende watertappunten (die inmiddels ook worden weergegeven in de Strava route builder) en flasks bij dus zal vast wel goed komen.
[ Voor 19% gewijzigd door Tinusvolkel op 19-07-2022 22:01 ]
ik ga zo, ben nu elke paar minuten wat water drinken.
Even wat opbouwen voor zo
zo was half 12 terug, was prima rondje door de polder hier. (scheelt ook ietsje in temperatuur dan al die huizen..)
Even wat opbouwen voor zo
zo was half 12 terug, was prima rondje door de polder hier. (scheelt ook ietsje in temperatuur dan al die huizen..)
[ Voor 41% gewijzigd door 3DDude op 19-07-2022 23:56 ]
Be nice, You Assholes :)
Gisteravond heuveltraining gedaan, lekker intervallen.Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:48:
[...]
Aangezien de luchtvochtigheid meer dan prima is gaat op een laag pitje sporten mij nog goed af.
Gisteren een herstelloopje gedaan met een graad of 33 en de tempo/hartslag verhouding was hetzelfde als anders.
En vandaag met 38 graden een uurtje rustig naar huis gefietst en ging ook gewoon prima op een lage hartslag.
Morgenvroeg een hm met een aantal collega’s en volgens mij word het dan wel meer benauwd…
Maar we hebben verschillende watertappunten (die inmiddels ook worden weergegeven in de Strava route builder) en flasks bij dus zal vast wel goed komen.
We hadden het briljante idee om het in de Heinenoordtunnel te doen. Daar was het echt heerlijk koel
[ Voor 0% gewijzigd door mhr-zip op 20-07-2022 08:58 . Reden: onnodig engels taal gebruik :+ ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Over intervallen gesproken. Ik heb vandaag een interval loop, 5x 4min Tempo, 2min rust. Mij lijkt dat de rustmomenten nog steeds hardloopmomenten zijn, maar dan langzaam tempo?
Echter wat ik mij vooral afvraag, de tempo stukken - op wat voor een tempo moet ik dat aanpakken? Hoe 'zwaar' moet het zijn? Ik loop nu mijn duurloop rond 7'/km en denk wellicht voor deze intervallen dat ik 6'/km moet aan gaan houden o.i.d.?
Het gaat iig vanavond de eerste intervaltraining worden die ik doe, ben benieuwd hoe ik dat ervaar.
Echter wat ik mij vooral afvraag, de tempo stukken - op wat voor een tempo moet ik dat aanpakken? Hoe 'zwaar' moet het zijn? Ik loop nu mijn duurloop rond 7'/km en denk wellicht voor deze intervallen dat ik 6'/km moet aan gaan houden o.i.d.?
Het gaat iig vanavond de eerste intervaltraining worden die ik doe, ben benieuwd hoe ik dat ervaar.
Juist gisteravond vond ik het alles meevallen. Tuurlijk was het warm, maar omdat de luchtvochtigheid erg laag was ging het prima.3DDude schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:34:
Toch lekker 11 km weggelopen
hmm na bijna het hele jaar blessure vrij gelopen te hebben heb ik afgelopen zaterdag buiten het rennen om wat last gekregen van mijn lies. (iets met een vrijgezellenfeest en iets te wild gedaan)
vanmorgen na 5km maar gestopt met lopen omdat ik er wat teveel last van had. hopelijk gaat het snel over.
De loop beweging zelf doet niet zo veel pijn. vooral wat bochtjes of heuveltje op voelde ik wat meer maar wilde niet overbelasten.
iemand nog tips naast rust houden?
vanmorgen na 5km maar gestopt met lopen omdat ik er wat teveel last van had. hopelijk gaat het snel over.
De loop beweging zelf doet niet zo veel pijn. vooral wat bochtjes of heuveltje op voelde ik wat meer maar wilde niet overbelasten.
iemand nog tips naast rust houden?
Dat hangt van je doel van de intervallen af. Aangezien dit je eerste keer intervallen worden zal ik sowieso niet te zwaar beginnen; zorgt dat je niet compleet buiten adem bent aan het einde van de interval. Een goede tip is de eerste interval wellicht op 6:30/km en dan mocht dat makkelijk gaan het tempo wat opvoeren bij de intervallen daarna totdat je een tempo hebt bereikt die je wil. Indien je zonder hartslagmeter loopt is een goede tempo wellicht een tempo waarbij je 'niet meer kan praten'.Dazzler2120 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:10:
Over intervallen gesproken. Ik heb vandaag een interval loop, 5x 4min Tempo, 2min rust. Mij lijkt dat de rustmomenten nog steeds hardloopmomenten zijn, maar dan langzaam tempo?
Ik loop wel met een hartslagsensor, ik denk dat ik inderdaad 85-90% eens moet aanhouden als indicatie voor de intervallen en dan zien hoe ik de rustperiodes uit kom.3dav0d3 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:35:
[...]
Dat hangt van je doel van de intervallen af. Aangezien dit je eerste keer intervallen worden zal ik sowieso niet te zwaar beginnen; zorgt dat je niet compleet buiten adem bent aan het einde van de interval. Een goede tip is de eerste interval wellicht op 6:30/km en dan mocht dat makkelijk gaan het tempo wat opvoeren bij de intervallen daarna totdat je een tempo hebt bereikt die je wil. Indien je zonder hartslagmeter loopt is een goede tempo wellicht een tempo waarbij je 'niet meer kan praten'.
Een 'snelle duurloop' loop ik overigens op een tempo van 6'20 , vandaar dat ik voor de intervallen zat te denken aan rond de 6'/km
Je wilt in je intervallen in ieder geval een tempo lopen dat je gedurende alle intervallen (en dus ook de laatste) kunt volhouden. Als ik lees dat je je tempoloop doorgaans op 6:20/km doet en je lange&langzame duurloop zo op 7:00/km, dan zou ik inderdaad eens beginnen met intervallen op 6:00/km, zeker aangezien je voor het eerst gaat intervallen.
De rustperiode mag een jog/dribbel zijn, maar ook een (stevig) wandeltempo als jog/dribbel nog wat teveel is. Ga in ieder geval niet stilstaan, blijf in beweging.
Mocht dan aan het eind blijken dat het te makkelijk was, dan kun je de volgende keer een iets hoger tempo lopen op je intervals (5:45/km bijv), of je rust-tempo wat opvoeren (bijv. van wandel naar jog), of evt. je rust verkorten. Maar dat laatste is meer iets voor later, denk ik, wanneer je bezig bent om te trainen dat je de hele afstand op je intervaltempo loopt.
EDIT: hartslagwaardes ijlen altijd wat na, dus bij intervallen heb je daar niet zoveel aan. Nu is het wel zo dat je 4:00-intervallen loopt en dus zal tegen het eind je hartslag wel bijgetrokken zijn, maar als je bijv. snelle intervallen van 200m of 400m loopt, heb je niets aan die waarden...
De rustperiode mag een jog/dribbel zijn, maar ook een (stevig) wandeltempo als jog/dribbel nog wat teveel is. Ga in ieder geval niet stilstaan, blijf in beweging.
Mocht dan aan het eind blijken dat het te makkelijk was, dan kun je de volgende keer een iets hoger tempo lopen op je intervals (5:45/km bijv), of je rust-tempo wat opvoeren (bijv. van wandel naar jog), of evt. je rust verkorten. Maar dat laatste is meer iets voor later, denk ik, wanneer je bezig bent om te trainen dat je de hele afstand op je intervaltempo loopt.
EDIT: hartslagwaardes ijlen altijd wat na, dus bij intervallen heb je daar niet zoveel aan. Nu is het wel zo dat je 4:00-intervallen loopt en dus zal tegen het eind je hartslag wel bijgetrokken zijn, maar als je bijv. snelle intervallen van 200m of 400m loopt, heb je niets aan die waarden...
[ Voor 14% gewijzigd door Appie76 op 20-07-2022 10:14 ]
Ik heb geen signature
Hey, ik hier weer?!
Zo, blij dat ik in deze dagen even niet hoef te trainen. Ik kan, maar mijn doel van 2022 ligt alweer 2 weken achter me. De 100km Lakeland Ultra.
Lang verhaal kort. Mijn probleem met "nieuwe" trailschoenen op langere afstanden trad weer op. Nu had ik de La Sportiva Mutant aan met >100 kilometers. Alleen de eerste training van 9km had ik last van dit probleem, daarna niet meer dus ik dacht dat het wel goed zat. De hak van de schoen (ik neem aan dat daar een plaatje in zit) gaat tegen mijn achilles hameren. Blijkbaar is een 30k trainingsloop als langste afstand niet goed genoeg want ik ben halverwege uitgestapt omdat mijn achillespees daar gewoon pijnlijk werd. Volgende keer maar schoenen >300km aan doen...
Wel gigantisch genoten van de start om 00.01uur, met hoofdlamp door de heuvels klimmen en afdalen. Het langzaamaan lichter zien worden, de zonsopgang tijdens een afdaling alles roze zien maken, genieten van het Lake District en ook enorm tevreden hoe mijn benen aanvoelden op 51km. Namelijk dat ik het idee had dat ze zo fris waren dat die tweede helft geen probleem zou zijn.
Ja, het was zuur. Ja, ik heb er een traantje om gelaten. Maar ja, het is nou eenmaal gebeurd.
Langer verslag staat op mijn site voor mensen die het interesseren:
https://hierbenikthuis.nl...maar-toch-een-goed-gevoel
Zo, blij dat ik in deze dagen even niet hoef te trainen. Ik kan, maar mijn doel van 2022 ligt alweer 2 weken achter me. De 100km Lakeland Ultra.
Lang verhaal kort. Mijn probleem met "nieuwe" trailschoenen op langere afstanden trad weer op. Nu had ik de La Sportiva Mutant aan met >100 kilometers. Alleen de eerste training van 9km had ik last van dit probleem, daarna niet meer dus ik dacht dat het wel goed zat. De hak van de schoen (ik neem aan dat daar een plaatje in zit) gaat tegen mijn achilles hameren. Blijkbaar is een 30k trainingsloop als langste afstand niet goed genoeg want ik ben halverwege uitgestapt omdat mijn achillespees daar gewoon pijnlijk werd. Volgende keer maar schoenen >300km aan doen...
Wel gigantisch genoten van de start om 00.01uur, met hoofdlamp door de heuvels klimmen en afdalen. Het langzaamaan lichter zien worden, de zonsopgang tijdens een afdaling alles roze zien maken, genieten van het Lake District en ook enorm tevreden hoe mijn benen aanvoelden op 51km. Namelijk dat ik het idee had dat ze zo fris waren dat die tweede helft geen probleem zou zijn.
Ja, het was zuur. Ja, ik heb er een traantje om gelaten. Maar ja, het is nou eenmaal gebeurd.
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Pfff.. Zuur zeg, zeker als je benen nog zo goed aanvoelden. Wel heel mooi hoe je het verwoord hebt in je blog.
En ontzettend inspirerend om zelf ook te blijven proberen wat meer uit het (hardloop-)leven te halen
En ontzettend inspirerend om zelf ook te blijven proberen wat meer uit het (hardloop-)leven te halen
Mooi verslag van een mooie uitdaging! Balen van die achillespees!
Ik vind het wel typisch dat het uren goed gaat en dan ineens de knop omgaat. Zwellen dan je voeten en de pees iets op ofzo? Of misschien gerelateerd aan het terrein? Bijv meer hardloopstukken?
Hoe dan ook, mooie poging en als ik het zo lees ga jij ooit nog wel een keer die 100km op je cv zetten
Ik vind het wel typisch dat het uren goed gaat en dan ineens de knop omgaat. Zwellen dan je voeten en de pees iets op ofzo? Of misschien gerelateerd aan het terrein? Bijv meer hardloopstukken?
Hoe dan ook, mooie poging en als ik het zo lees ga jij ooit nog wel een keer die 100km op je cv zetten
Er zal een omslagpunt zijn dat de irritatie begint op te vallen. Ik heb even nagekeken en op 38km heb ik mijn achilles van drie lagen sporttape voorzien, maar de schade was toen al ingezet. Ik had het toen nog niet heel lang in de gaten weet ik nog.
Omhoog is denk ik beter voor de pees gezien de hoek van je voet naar voren gaat. Mijn plan is dat mijn volgende schoen voor een ultra een Altra
wordt. Dit aangezien mijn Xero (zero drop) schoen de pees niet raakte nadat ik was uitgestapt. En ik wil sowieso een trail zerodrop een keertje kopen.
Omhoog is denk ik beter voor de pees gezien de hoek van je voet naar voren gaat. Mijn plan is dat mijn volgende schoen voor een ultra een Altra
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Ai, dat is wel erg zuur, maar tegelijkertijd ook indrukwekkend! Wanneer staat je volgende poging op de planning @Xaverius ?
Ik had gisteren mijn eerste interval training en heb gelijk de grootste fout gemaakt die je kan maken. Eerste interval véél te hard gelopen en mezelf compleet opgeblazen. Ik weet niet waarom, maar de registratie op mijn horloge heeft niet (goed) gewerkt. Gevoel zei dat ik rustiger moest lopen, horloge zei dat ik maar 6'30/km aan het lopen was. Was het dan misschien de warmte? Toen ik op 4 minuten 900m had gelopen kwam het besef wel dat mijn horloge fout zat en gevoel goed.
Gevolg: De overige 4 intervals bijna niks meer waard zijn en aan het einde van de run compleet stuk gelegen. (De eindrun van de C25k, 30min 5km lopen was ik nog niet zo stuk
)
Enfin, goede leersessie geweest, een volgende keer moet ik toch mijn tempo op andere manieren gaan bepalen én een stuk rustiger lopen.
De overige intervallen wist ik mezelf wel al beter te pacen op 6'/km, tempo lag prima - maar doordat interval 1 (en 2) te zwaar waren was het potje een beetje leeg.
Vanavond ga ik even terug naar Wilma, om een wegschoen te halen. Na de vakantie inschrijven voor looptraining om zo de techniek beter onder de knie te krijgen.
Ik had gisteren mijn eerste interval training en heb gelijk de grootste fout gemaakt die je kan maken. Eerste interval véél te hard gelopen en mezelf compleet opgeblazen. Ik weet niet waarom, maar de registratie op mijn horloge heeft niet (goed) gewerkt. Gevoel zei dat ik rustiger moest lopen, horloge zei dat ik maar 6'30/km aan het lopen was. Was het dan misschien de warmte? Toen ik op 4 minuten 900m had gelopen kwam het besef wel dat mijn horloge fout zat en gevoel goed.
Gevolg: De overige 4 intervals bijna niks meer waard zijn en aan het einde van de run compleet stuk gelegen. (De eindrun van de C25k, 30min 5km lopen was ik nog niet zo stuk
Enfin, goede leersessie geweest, een volgende keer moet ik toch mijn tempo op andere manieren gaan bepalen én een stuk rustiger lopen.
De overige intervallen wist ik mezelf wel al beter te pacen op 6'/km, tempo lag prima - maar doordat interval 1 (en 2) te zwaar waren was het potje een beetje leeg.
Vanavond ga ik even terug naar Wilma, om een wegschoen te halen. Na de vakantie inschrijven voor looptraining om zo de techniek beter onder de knie te krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door Dazzler2120 op 21-07-2022 08:23 ]
Het fascinerende aan ultra's toch wel: kleine 'dingetjes' krijgen de tijd om uit te groeien tot hele goede redenen om uit te stappen. Mooi avontuur in ieder geval en misschien ook ergens het mooie aan een 100K: je krijgt het niet voor niets.Xaverius schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:46:
Er zal een omslagpunt zijn dat de irritatie begint op te vallen. Ik heb even nagekeken en op 38km heb ik mijn achilles van drie lagen sporttape voorzien, maar de schade was toen al ingezet. Ik had het toen nog niet heel lang in de gaten weet ik nog.
Omhoog is denk ik beter voor de pees gezien de hoek van je voet naar voren gaat. Mijn plan is dat mijn volgende schoen voor een ultra een Altrawordt. Dit aangezien mijn Xero (zero drop) schoen de pees niet raakte nadat ik was uitgestapt. En ik wil sowieso een trail zerodrop een keertje kopen.
Het issue kan trouwens ook niet liggen aan sokken? Ik draag zelf altijd dikkere wintersokken, net omdat het wat demping geeft overall met welke schoen dan ook. Salomon heeft vrij zachte hakken in ieder geval en die zijn wat lager uitgesneden, mnisschien ook de moeite van het overwegen waard.
Als je vrij fris uit deze bent gekomen, overweeg om binnen een korte tijd misschien toch een 2de poging te doen. Je hebt de training in de benen en dit is voor de rest prima leren/trainen geweest
@Dazzler2120 wat ik zelf met mijn huidige trainingsschema als prettig ervaar met intervallen is dat ik na de warmingup een blokje heb in een tempo wat boven warmingup tempo zit, maar een stuk onder het tempo waarin ik de intervallen moet doen. Dat helpt aardig met een gevoel krijgen wat je moet doen qua werk.
Gezien je toch gaat kijken om je inte schrijven voor een hardloopclub: overweeg om de zaterdag met de recreanten mee te doen bij AV Unitas
[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 21-07-2022 09:03 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Haha, herkenbaar. Volgens een zekere Daniels trainer is het in Runalyze als volgt (voor mij dan)Dazzler2120 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:21:
Ai, dat is wel erg zuur, maar tegelijkertijd ook indrukwekkend! Wanneer staat je volgende poging op de planning @Xaverius ?
Gevolg: De overige 4 intervals bijna niks meer waard zijn en aan het einde van de run compleet stuk gelegen. (De eindrun van de C25k, 30min 5km lopen was ik nog niet zo stuk)
6:22/km - 7:59/km Easy (59 - 74%)
5:36/km - 6:17/km Marathon (75 - 84%)
5:21/km - 5:40/km Threshold (83 - 88%)
4:42/km - 4:57/km Interval (95 - 100%)
4:17/km - 4:29/km Repetition (105 - 110%)
Voor mij klopt dit aardig, al zijn de cijfers een beetje conservatief, ik wel wel degelijk (iets) harder als dat. Zelf stel ik via Connect een schema in en geef de ranges ook als volgt op. Dat gaat eigenlijk redelijk goed.
Moet hierbij ook wel melden dat als ik zonder ingesteld schema loop o.i.d. ik ook wel de helft van de tijd het idee heb dat het horloge er wel heel vaak flink naast zit. Ik meen vlot te lopen en dan blijkt dat 6:00/km te zijn of omgekeerd en dan geeft ie 5:00/km o.i.d. aan
Bij een ingstelde workout krijg ik vaak de melding: te traag, terwijl de tijd die ik te zien krijg toch echt wel binnen de range valt. Of te snel en de tijd die ik zie dan weer buiten de range val waarvan ik toch echt wel zie dat het te traag is.

Misschien is instellen op basis van hartslag misschien interesanter, heb nu wel een band, waardoor ik in princiepe geen last heb van de vertraging.
Achja, je hebt nu een eerste interval achter de rug, je hebt er nu ervaring mee opgedaan en dus kan je dat de volgende keer beter inschatten. Been there, done that.
hartslag gaat nog altijd te traag zijn, vooral met kortere intervals. Je hartslag zit 'lag' op. Als je 30/30's gaat doen, zie je vooral bij de eerste herhalingen dat je pas in z4 komt als je al in je herstelstuk zit.Firestorm666 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:17:
[...]
Haha, herkenbaar. Volgens een zekere Daniels trainer is het in Runalyze als volgt (voor mij dan)
Voor mij klopt dit aardig, al zijn de cijfers een beetje conservatief, ik wel wel degelijk (iets) harder als dat. Zelf stel ik via Connect een schema in en geef de ranges ook als volgt op. Dat gaat eigenlijk redelijk goed.
Moet hierbij ook wel melden dat als ik zonder ingesteld schema loop o.i.d. ik ook wel de helft van de tijd het idee heb dat het horloge er wel heel vaak flink naast zit. Ik meen vlot te lopen en dan blijkt dat 6:00/km te zijn of omgekeerd en dan geeft ie 5:00/km o.i.d. aan![]()
Bij een ingstelde workout krijg ik vaak de melding: te traag, terwijl de tijd die ik te zien krijg toch echt wel binnen de range valt. Of te snel en de tijd die ik zie dan weer buiten de range val waarvan ik toch echt wel zie dat het te traag is.![]()
Misschien is instellen op basis van hartslag misschien interesanter, heb nu wel een band, waardoor ik in princiepe geen last heb van de vertraging.
Achja, je hebt nu een eerste interval achter de rug, je hebt er nu ervaring mee opgedaan en dus kan je dat de volgende keer beter inschatten. Been there, done that.
Als je kortere stukken op een bepaalde pace wilt doen (die precies is/als je slecht bent in pace inschatten), ga je toch zaken als een footpod moeten overwegen. GPS is simpelweg te onnauwkeurig, vooral als je korte stukjes hebt met hoge snelheid (als je dan bv. ook nog wat zaken hebt die GPS storen, ga je al helemaal nat).
Ikzelf ervaar in ieder geval dat intervals een stuk beter gaan nu ik ze via een stryd doe. Hetzij op vermogen, hetzij op een specifieke pace, beide zijn een stuk preciezer dan de pace via gps. Voordeel is ook dat je een beter gevoel krijgt bij een tempo
Waar haal je die tempo's uit Runalyze? Ik ben nog een beetje zoekende met Runalyze, en helaas omdat ik via Samsung Health sport, moet het ook nog gesynct worden via een tussenliggende app (strava, of fitnesssyncer o.i.d.)Firestorm666 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:17:
[...]
Haha, herkenbaar. Volgens een zekere Daniels trainer is het in Runalyze als volgt (voor mij dan)
Ik denk vooral dat ik vóór mijn tempo interval inderdaad al op duurlooptempo moet lopen. Nu heb ik warmgesnelwandeld, en ben ik daarna begonnen met interval één. Had niet echt een referentiekader van hoe hard ik nu precies aan het gaan was. Volgende keer is het 5minuten wandelen, 2 minuten duurloop tempo en dán pas interval 1 doen wanneer je je tempo een beetje hebt ingeschat.
Om te leren doe je jezelf soms pijn, dat is nu gebeurd - meenemen naar de volgende keer
@polthemol Pfoe, klinkt best heftig om core training, techniek training én interval training op één dag te hebben
@polthemol Pfoe, klinkt best heftig om core training, techniek training én interval training op één dag te hebben
Maar op zich is dat wel het meest complete wat ik nodig heb, dat biedt mij zeker een bredere basis welke ik stiekem toch wel nodig heb.
[/quote]
valt wel mee hoor. Ik heb die recreantengroep ook altijd als een plezierige stimulans ervaren: de trainers weten wat ze doen en houden je ook in het oog/gaan je niet voorbij grenzen pushen.
Uiteindelijk is elke training zo heftig als je het zelf maakt
[/quote]
valt wel mee hoor. Ik heb die recreantengroep ook altijd als een plezierige stimulans ervaren: de trainers weten wat ze doen en houden je ook in het oog/gaan je niet voorbij grenzen pushen.
Uiteindelijk is elke training zo heftig als je het zelf maakt
Ah ondertussen die trainingspaces gevonden. Volgens coach Daniels;
7:52/km - 9:51/km Easy (59 - 74%)
6:55/km - 7:45/km Marathon (75 - 84%)
6:37/km - 7:00/km Threshold (83 - 88%)
5:49/km - 6:07/km Interval (95 - 100%)
5:17/km - 5:32/km Repetition (105 - 110%)
Zou dit wel eens aan kunnen houden als indicatie wat ik voor intervallen moet doen...
7:52/km - 9:51/km Easy (59 - 74%)
6:55/km - 7:45/km Marathon (75 - 84%)
6:37/km - 7:00/km Threshold (83 - 88%)
5:49/km - 6:07/km Interval (95 - 100%)
5:17/km - 5:32/km Repetition (105 - 110%)
Zou dit wel eens aan kunnen houden als indicatie wat ik voor intervallen moet doen...
In het kader van, zo kan het ook:
Zwemmen, fietsen, hardlopen: ultrasporter Stefan van der Pal voltooit Elfstedentriatlon
Ja, dat is dus echt 200km zwemmen, 200km fietsen, en dan nog 200km hardlopen. Achter elkaar in ongeveer een week tijd.
Zwemmen, fietsen, hardlopen: ultrasporter Stefan van der Pal voltooit Elfstedentriatlon
Ja, dat is dus echt 200km zwemmen, 200km fietsen, en dan nog 200km hardlopen. Achter elkaar in ongeveer een week tijd.
Compleet gestoord imho, ik ben nu ook serieus zwemmen aan het trainen ihkv mijn 70.3. Als ik langer dan een uur zwem, kom ik al een beetje cuckoo uit het water, da's ongeveer 2 km . Moet er niet aan denken om dat nonderd (!) keer achter elkaar te doen en dan heb je alleen het zwemmen gehad

@Dazzler2120 Ik denk dat je iets ambitieuzer mag zijn dan deze trainingstempo's. Je schreef eerder:
Ik loop nu mijn duurloop rond 7'/km
Dan zie ik deze 7:00 zeg maar als Easy; en 6:20 als Marathon. Dus voor je intervallen zou ik iets daaronder gaan zitten. Je kan even zoeken in Daniels (ik heb hem niet bij de hand), wat hiermee matcht. Maar net iets sneller dan 6:00 lijkt mij een mooi startpunt voor Treshold. De andere vormen mogen ook voor korte reps, maar wees daar voorzichtig mee in het begin.Een 'snelle duurloop' loop ik overigens op een tempo van 6'20
[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 21-07-2022 11:55 ]

Zit er nu ook een groep op de nieuwe route, eromheen kan alleen niet dus kan ik weer een nieuwe route maken.
Hmm hoe bedoel je dit? Mijn duurloop doe ik rond de 7'/km, mijn langzame lange duurloop ligt mijn tempo lager, 7'20" - 7'30" / kmRoozzz schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:53:
@Dazzler2120 Ik denk dat je iets ambitieuzer mag zijn dan deze trainingstempo's. Je schreef eerder:
[...]
[...]
Dan zie ik deze 7:00 zeg maar als Easy; en 6:20 als Marathon. Dus voor je intervallen zou ik iets daaronder gaan zitten. Je kan even zoeken in Daniels (ik heb hem niet bij de hand), wat hiermee matcht. Maar net iets sneller dan 6:00 lijkt mij een mooi startpunt voor Treshold. De andere vormen mogen ook voor korte reps, maar wees daar voorzichtig mee in het begin.
Ik houd voor die tempo's de hartslag indicatie van het runnersworld 10km trainingsschema aan.;
LLD: Je hartslag ligt tussen de 45 tot 50 slagen onder je maximale hartslag*.
DL: Je hartslag ligt tussen de 40 tot 35 slagen onder je maximale hartslag*.
SDL: De hartslag ligt 35 tot 25 slagen onder de maximale hartslag*.
En dan doorberekend vanaf mijn max hartslag van 197.
Jammer te horen dat je moest stoppen zeg.Xaverius schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:10:
Hey, ik hier weer?!
Die La Sportivas zijn fraaie schoenen, hebben een 10mm drop, dat is redelijk fors.
Je schrijft dat je ook eens naar een zero drop wilt, nou weet ik dat je een ervaren loper bent (en ik kom net kijken) maar voor de zekerheid (en goedbedoeld
Nevermind, ik heb niet goed gelezen

Op welke schoenen liep je vóór de Mutants? Als die een beduidend lagere drop hebben dan kunnen je klachten allicht daar ontstaan zijn?
Wissel je vaak tussen een hoge en lage drop zonder klachten of is het iets waar je niet bij stilstaat?
Ik ben bewust (voor meer keuze) van de 12mm drop in mijn Ghost13’s naar 8mm in de Endorphin speed 2 en Ride 15 gegaan. Mijn trailschoenen (Akashas) gingen van 8mm naar 4mm voor de Peregrine 12.
In mijn geval dus per schoen 4mm omlaag…….waarvan ik heb begrepen (YouTube University en de interwebs
Anyway……iets te overwegen
Ik snap het niet meer. Probeer je nu op de tempo's zoals Daniels die aangeeft te trainen? Of train je op hartslag?Dazzler2120 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:10:
[...]
Hmm hoe bedoel je dit? Mijn duurloop doe ik rond de 7'/km, mijn langzame lange duurloop ligt mijn tempo lager, 7'20" - 7'30" / km
Ik houd voor die tempo's de hartslag indicatie van het runnersworld 10km trainingsschema aan.;
LLD: Je hartslag ligt tussen de 45 tot 50 slagen onder je maximale hartslag*.
DL: Je hartslag ligt tussen de 40 tot 35 slagen onder je maximale hartslag*.
SDL: De hartslag ligt 35 tot 25 slagen onder de maximale hartslag*.
En dan doorberekend vanaf mijn max hartslag van 197.
Er zit uiteraard een gemeenschappelijk aspect tussen beiden, maar verschillende benaderingen door elkaar heen gebruiken maakt het complex. Bijv LLD en DL zal grofweg matchen met Daniels Easy. Kijkend naar mijn hartslag is SDL dan ergens rond Marathon en Treshold tempo. Waarmee het in mijn beleving meer lijkt op een tempoloop. Snappen we het nog?
Kies een systematiek zoals hartslag (bijv o.b.v. maximale hartslag, of hartslagreserve, of lactaatdrempel), tempo of power, en stick to it
[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 21-07-2022 15:26 ]
Het Runningworld schema heeft tempo aanduidingen in de vorm van hartslag ranged voor mijn LLD, DL en SDL, echter hebben zij niet zo'n aanduiding voor een interval training, daarna zag ik dat @Firestorm666 een soort indicatie haalde uit Runalyze trainer Daniels - dus ben ik eens gaan bekijken hoe het daar uitzag en hoe dat overeen kwam met mijn tempo's. Ik keer er dus puur even naar ter vergelijk (en evt. om het als indicatie te gebruiken voor mijn intervallen), meer nietRoozzz schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:24:
[...]
Ik snap het niet meer. Probeer je nu op de tempo's zoals Daniels die aangeeft te trainen? Of train je op hartslag?
Er zit uiteraard een gemeenschappelijk aspect tussen beiden, maar verschillende benaderingen door elkaar heen gebruiken maakt het complex. Bijv LLD en DL zal grofweg matchen met Daniels Easy. Kijkend naar mijn hartslag is SDL dan ergens rond Marathon en Treshold tempo. Waarmee het in mijn beleving meer lijkt op een tempoloop. Snappen we het nog?![]()
Kies een systematiek zoals hartslag (bijv o.b.v. maximale hartslag, of hartslagreserve, of lactaatdrempel), tempo of power, en stick to itZeker als relatieve beginner maakt het niet zo heel veel uit. Gewoon meters maken en niet te hard of te snel teveel willen.
Ok 
Dan terug naar het punt dat ik initieel probeerde te maken. Je schreef eerder iets over je tempo's bij bepaalde type loopjes, op basis daarvan vond ik jouw lijstje met Daniels tempo's wat behoudend. In mijn beleving zou je je intervallen dus harder mogen lopen. Doe daarmee wat je wilt
Dan terug naar het punt dat ik initieel probeerde te maken. Je schreef eerder iets over je tempo's bij bepaalde type loopjes, op basis daarvan vond ik jouw lijstje met Daniels tempo's wat behoudend. In mijn beleving zou je je intervallen dus harder mogen lopen. Doe daarmee wat je wilt
Err on the side of caution.Roozzz schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:41:
Ok
Oftewel, het is beter je intervallen iets te traag te doen dan iets te snel.
Jullie mogen 3 x raden welke pannekoek hier vindt dat hij een paartje Xodus Ultra’s heeft verdient
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0uv6POQu6BeoZ2BT4kuc5LHh.jpg?f=user_large)
Hoppa
Vanmiddag met de wens (maar zonder doel) 10 km DL te lopen, hopend op een tijd onder het uur……met mijn 9,5km bosloop in 60 minuten in het achterhoofd.
Asfaltrondje in de buurt op Ride 15’s. Heerlijk afgekoeld en stukken in de regen gelopen, ondanks de benauwdheid was het goed te doen met 19 graad.
Rondetijden, pace, cadans is gewoon nog all over the place en voor een hoop verbetering vatbaar, good to know
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pzxTpkXqnKMyy8QD4eBE2KSa.jpg?f=user_large)
Veel te hard van start, daarna inkakken en fluctueren en gelukkig een beetje fatsoenlijk vol te houden tempo kunnen pakken.
Zo, binnenkort die Ultra’s maar eens gaan passen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0uv6POQu6BeoZ2BT4kuc5LHh.jpg?f=user_large)
Hoppa
Vanmiddag met de wens (maar zonder doel) 10 km DL te lopen, hopend op een tijd onder het uur……met mijn 9,5km bosloop in 60 minuten in het achterhoofd.
Asfaltrondje in de buurt op Ride 15’s. Heerlijk afgekoeld en stukken in de regen gelopen, ondanks de benauwdheid was het goed te doen met 19 graad.
Rondetijden, pace, cadans is gewoon nog all over the place en voor een hoop verbetering vatbaar, good to know
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pzxTpkXqnKMyy8QD4eBE2KSa.jpg?f=user_large)
Veel te hard van start, daarna inkakken en fluctueren en gelukkig een beetje fatsoenlijk vol te houden tempo kunnen pakken.
Zo, binnenkort die Ultra’s maar eens gaan passen

/f/image/0Brt0wUK3l9PRZ9aTsvg8Ngs.png?f=fotoalbum_large)
Ik had een paar maanden terug de 10km gelopen in 50.07. bedoeling was daaronder te komen en dat is gelukt zaterdag. Wel wat te warm in combinatie met mijn Addison/ stress op t lijf om het tempo vast te houden. Had denk ik wel onder de 47 min kunnen lopen als de temperatuur wat lager was.
De rest van de dag de auto ingepakt voor de vakantie zonder dat ik totalloss was. Dus dat was wel een positieve ervaring icm de auto immuun ziekte. In overleg met de endocrinoloog nu kijken of ik toch eventueel verder kan opbouwen. De 15km met het tempo van 5:45-5:55 per km was goed te doen. Zelfs zonder stress medicatie weinig tot geen last van gehad. Mis met Garmin wel een beetje een coach met tussen schema's, 5-10-21-42 km. Dan toch maar rustig aan trainen voor een halve?
Blijft alleen lastig omdat mijn energie beperkt is, nu trainen na het werk ging nog (meestal)wel maar lange trainingen lukt me eigenlijk alleen in het weekend omdat ik dan minder moet/hoef. Heb ik dus meer energie over om te verspillen op hardloopschoenen
Handig, dat hardlopen, weet je ook ineens leuke dingen om voor je verjaardag, Sinterklaas of onder de Kerstboom te vragen. Zo’n gekleurd bandje is toch een stuk leuker dan die standaard grijze waar mijn Forerunner mee geleverd wordt.
Genoeg aftermarket spul te krijgen, iemand hier ervaring met vervangende bandjes?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QEyIGxcbXt5RNFPb4rIpK8Bh.jpg?f=user_large)
Die knalgroengele lijkt me wel wat
dat is niet niks joh, mooie prestatie
Genoeg aftermarket spul te krijgen, iemand hier ervaring met vervangende bandjes?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QEyIGxcbXt5RNFPb4rIpK8Bh.jpg?f=user_large)
Die knalgroengele lijkt me wel wat
Pwohcharrel schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:23:
[Afbeelding]
Ik had een paar maanden terug de 10km gelopen in 50.07. bedoeling was daaronder te komen en dat is gelukt zaterdag. Wel wat te warm in combinatie met mijn Addison/ stress op t lijf om het tempo vast te houden. Had denk ik wel onder de 47 min kunnen lopen als de temperatuur wat lager was.
Ik draag al een aantal jaren dezelfde type sokken van de Decathlon, die zitten mij gewoon goed. En dan ook het hele jaar door, in de winter heb ik over het algemeen geen last van koude voeten.polthemol schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:59:
[...]
Het issue kan trouwens ook niet liggen aan sokken? Ik draag zelf altijd dikkere wintersokken, net omdat het wat demping geeft overall met welke schoen dan ook. Salomon heeft vrij zachte hakken in ieder geval en die zijn wat lager uitgesneden, mnisschien ook de moeite van het overwegen waard.
Als je vrij fris uit deze bent gekomen, overweeg om binnen een korte tijd misschien toch een 2de poging te doen. Je hebt de training in de benen en dit is voor de rest prima leren/trainen geweest
Ik zal niet zo snel een tweede ultra als die doen nu, het is nu de warme periode. Prima voor kortere afstanden
Als aanvulling nog even. Ik heb veelal een middenvoetlanding, maar ik neig af en toe nog wel naar een hak landing. Bij aanschaf van mijn barefoot schoenen werd ik gewaarschuwd met rustig opbouwen. Dat heb ik niet gedaan met de gedachte dat ik al wat getraind was en ik heb toen nergens last van gekregen. Misschien ook dom geluk natuurlijk...Fraggert schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:19:
[...]
Jammer te horen dat je moest stoppen zeg.
Die La Sportivas zijn fraaie schoenen, hebben een 10mm drop, dat is redelijk fors.
Je schrijft dat je ook eens naar een zero drop wilt, nou weet ik dat je een ervaren loper bent (en ik kom net kijken) maar voor de zekerheid (en goedbedoeld) vraag ik het je ff:
...
Mijn vrouw heeft er een hekel aan maar ik schreeuw net zo hard terug terwijl ik mijn armen wijd maak. Meestal maakt dat wel indruk. Ook op mensen, want je valt wel opMarc3l schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:55:
![]()
Kl*te ganzen hier ook, heb mijn route al moeten wijzigen door een boze gans achter mij aan.
Zit er nu ook een groep op de nieuwe route, eromheen kan alleen niet dus kan ik weer een nieuwe route maken.
Oh ja @Dazzler2120 , voorlopig alleen maar kortere afstanden. Een lang trailweekend in Ierland waar de max denk ik op één dag 30km zal zijn (geen schema nog) en een Wine trail van 42km (https://www.valtellinawinetrail.com/en/)
Verder ga ik nog vrijwilligen bij de Steamtrail volgende maand.
[ Voor 6% gewijzigd door Xaverius op 21-07-2022 23:06 ]
Stop de verwelking!
@Fraggert alleen als je de fletse gele haalt, kan niet zijn dat we dadelijk op dezelfde schoen lopen!
Maar nette run!
Ik ben vandaag bij Wilma weer geweest, om toch nog een wegschoen erbij te halen voor echt droog weer en asfalt routes, zijn de Brooks Adrenalines geworden iig.
Maar nette run!
Ik ben vandaag bij Wilma weer geweest, om toch nog een wegschoen erbij te halen voor echt droog weer en asfalt routes, zijn de Brooks Adrenalines geworden iig.
Ganzen of zwanen? Ganzen doen nooit zoveel, zwanen daarentegen...Marc3l schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:55:
![]()
Kl*te ganzen hier ook, heb mijn route al moeten wijzigen door een boze gans achter mij aan.
Mwa ik kom ook wel eens ganzen tegen op mijn route. Hadden toen net jongen, ik probeer er rustig omheen te wandelen - toen de begon te blazen ben ik maar omgedraaid en andersom gelopenSlickk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:34:
[...]
Ganzen of zwanen? Ganzen doen nooit zoveel, zwanen daarentegen...
Het ligt een beetje aan de situatie. Deze week kwam ik ze tegen, en hadden ze ook een 'vlucht' route het water in, toen zijn ze gewoon in het water gesprongen.
Ik dacht dat met een hartslagband de lag juist werdt opgevangen t.o.v. optische hartslagmeting? Maar inderdaad, met 30-30 duurt het wel even heb ik gemerkt.polthemol schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:48:
[...]
hartslag gaat nog altijd te traag zijn, vooral met kortere intervals. Je hartslag zit 'lag' op. Als je 30/30's gaat doen, zie je vooral bij de eerste herhalingen dat je pas in z4 komt als je al in je herstelstuk zit.
Als je kortere stukken op een bepaalde pace wilt doen (die precies is/als je slecht bent in pace inschatten), ga je toch zaken als een footpod moeten overwegen. GPS is simpelweg te onnauwkeurig, vooral als je korte stukjes hebt met hoge snelheid (als je dan bv. ook nog wat zaken hebt die GPS storen, ga je al helemaal nat).
Ikzelf ervaar in ieder geval dat intervals een stuk beter gaan nu ik ze via een stryd doe. Hetzij op vermogen, hetzij op een specifieke pace, beide zijn een stuk preciezer dan de pace via gps. Voordeel is ook dat je een beter gevoel krijgt bij een tempo
Nu, naar tempo toe, voor mij hoeft het nu ook niet allemaal 100% juist te zijn. Ik stel m'n intervallen dan ook in ranges in zoals van 4:20 - 4:50 om een voorbeeld te geven. Dat zou toch ook met zelfs de onnauwkeurigheid van GPS moeten lukken niet?
Van de Stryd ben ik wel overtuigd van de positieve werking, maar voor een recreant zoals mezelf vindt ik het overkill. Tenzij je nu ook verteld dat zelfs een ruime range al teveel gevraagd is voor GPS kan misschien zo een Stryd toch niet zo overkill zijn. Wat me bij het volgende brengt, de nieuwste Garmin's zoals de Epix2 zijn multi gps/frequency etc... zijn die dan stukken nauwkeuriger t.o.v. m'n Venu1? Of beter gezegd, wel nauwkeurig genoeg?
Hm, met mijn Garmin doe ik soms korte intervallen van 1 minuut, dan duurt het wel ongeveer een minuut eer-ie het juiste tempo weergeeft.
Iets anders, ik ga in augustus in het buitenland lopen, in een wat landelijker gebied. Ik denk eraan om pepperspray te kopen (de variant zonder verf) om me honden van het lijf te houden.
Maar da's een verboden wapen in Nl en B.
Weten jullie hoe je er online aan kan komen ?
Iets anders, ik ga in augustus in het buitenland lopen, in een wat landelijker gebied. Ik denk eraan om pepperspray te kopen (de variant zonder verf) om me honden van het lijf te houden.
Maar da's een verboden wapen in Nl en B.
Weten jullie hoe je er online aan kan komen ?
Een hartslagband meet inderdaad beter/directer dan een optische hartslagmeter. Maar de 'lag' ontstaat niet bij de meting. Het is je hart die niet direct van 40 naar 90% schakelt. Dat duurt eventjes voordat het systeem warm is.Firestorm666 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:16:
[...]
Ik dacht dat met een hartslagband de lag juist werdt opgevangen t.o.v. optische hartslagmeting? Maar inderdaad, met 30-30 duurt het wel even heb ik gemerkt.
Dat hangt van je horloge en omstandigheden af. Mijn 945 en F6pro hadden het knap lastig om een stabiel tempo weer te geven onder een dicht bladerdek of met hoge bebouwing. Dan vloog het tempo (en de bijbehorende waarschuwingen) alle kanten op. Te hard, te zacht, te hard... ik ben geen metronoom, maar maximaal enkele seconden afwijking over een kilometer is voor mij normaal in tempoblokken of intervallen. Aldus mijn StrydNu, naar tempo toe, voor mij hoeft het nu ook niet allemaal 100% juist te zijn. Ik stel m'n intervallen dan ook in ranges in zoals van 4:20 - 4:50 om een voorbeeld te geven. Dat zou toch ook met zelfs de onnauwkeurigheid van GPS moeten lukken niet?
Multiband schijnt beter te zijn. Maar of dit het probleem helemaal oplost weet ik niet. Ik heb het nog niet aan den lijve kunnen ondervinden.Van de Stryd ben ik wel overtuigd van de positieve werking, maar voor een recreant zoals mezelf vindt ik het overkill. Tenzij je nu ook verteld dat zelfs een ruime range al teveel gevraagd is voor GPS kan misschien zo een Stryd toch niet zo overkill zijn. Wat me bij het volgende brengt, de nieuwste Garmin's zoals de Epix2 zijn multi gps/frequency etc... zijn die dan stukken nauwkeuriger t.o.v. m'n Venu1? Of beter gezegd, wel nauwkeurig genoeg?
Wel weet ik dat het probleem niet onoverkomelijk is. De GPS chip in de oude trouwe Suunto Ambit's was klasses beter dan die van de 945 en F6. Daar kwam dit gezeik simpelweg niet voor. Dat ging dan weer gepaard met meer energiegebruik, maar soit.
je hart zelf heeft ook een vertraging/lagFirestorm666 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:16:
[...]
Ik dacht dat met een hartslagband de lag juist werdt opgevangen t.o.v. optische hartslagmeting? Maar inderdaad, met 30-30 duurt het wel even heb ik gemerkt.
er zijn denk ik meerdere redenen:Nu, naar tempo toe, voor mij hoeft het nu ook niet allemaal 100% juist te zijn. Ik stel m'n intervallen dan ook in ranges in zoals van 4:20 - 4:50 om een voorbeeld te geven. Dat zou toch ook met zelfs de onnauwkeurigheid van GPS moeten lukken niet?
Van de Stryd ben ik wel overtuigd van de positieve werking, maar voor een recreant zoals mezelf vindt ik het overkill. Tenzij je nu ook verteld dat zelfs een ruime range al teveel gevraagd is voor GPS kan misschien zo een Stryd toch niet zo overkill zijn. Wat me bij het volgende brengt, de nieuwste Garmin's zoals de Epix2 zijn multi gps/frequency etc... zijn die dan stukken nauwkeuriger t.o.v. m'n Venu1? Of beter gezegd, wel nauwkeurig genoeg?
1. pace is niet altijd handig / hanteerbaar. Vanaf dat je meer heuvels krijgt of gewoon meer wind, is pace wel een dingetje als je intervals wi ldoen. 4:20 rennen is veel makkelijker als het niet heuvelop is of als je niet wind vol tegen hebt. Daarbij is 4:20 rennen te makkelijk als je vol wind mee hebt misschien.
2. van wat ik ervan begrijp is de onnauwkeurigheid van GPS inherent aan hoe GPS werkt.
Oa. https://www.gerritspeek.n...gatie_nauwkeurigheid.html gaat men er dieper op in als je full nerd wil gaan erop
Ik betwijfel of het bij duurdere horloges beter gaat zijn, ik ren zelf met een fenix6, maar die stuitert ook altijd alle kanten op met pace. Per Km klopt het aardig, met kortere stukjes niet. Maar goed, punt is inderdaad ook: wat is het je waard en hoe groot is het probleem voor je
(* bij langere afstanden / langere trails heb ik meestal geen stryd mee, dus daar zie ik de pace dan wel via de garmin/gps zelf
En wat nou als je gewoon een heleboel korte afstanden loopt op één dag?Xaverius schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:55:
[...]
Oh ja @Dazzler2120 , voorlopig alleen maar kortere afstanden. Een lang trailweekend in Ierland waar de max denk ik op één dag 30km zal zijn (geen schema nog) en een Wine trail van 42km (https://www.valtellinawinetrail.com/en/)
Verder ga ik nog vrijwilligen bij de Steamtrail volgende maand.
Bij de Devil's trail in Doorn hebben ze dit jaar de Duivelse uitdaging: 24 uur lang elk uur een rondje van 6,66 kilometer lopen. Na mijn eigen poging van vorig jaar, kriebelt het om mee te gaan doen...
verdorie, dat is nog wel een interessante. Op 160 meter na 100mijl danRoozzz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:33:
[...]
En wat nou als je gewoon een heleboel korte afstanden loopt op één dag?@polthemol lees je mee?
Bij de Devil's trail in Doorn hebben ze dit jaar de Duivelse uitdaging: 24 uur lang elk uur een rondje van 6,66 kilometer lopen. Na mijn eigen poging van vorig jaar, kriebelt het om mee te gaan doen...
Eens kijken hoe dat in de planning valt samen met de Grizzly 100
Hier is de Stryd ook het geld dubbel en dwars waard door de accurate en responsieve paceRoozzz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:25:
[...]
[...]
Dat hangt van je horloge en omstandigheden af. Mijn 945 en F6pro hadden het knap lastig om een stabiel tempo weer te geven onder een dicht bladerdek of met hoge bebouwing. Dan vloog het tempo (en de bijbehorende waarschuwingen) alle kanten op. Te hard, te zacht, te hard... ik ben geen metronoom, maar maximaal enkele seconden afwijking over een kilometer is voor mij normaal in tempoblokken of intervallen. Aldus mijn Stryd![]()
[...]
Gebruik het hele power gebeuren eigenlijk niet eens

Net bijvoorbeeld maar 4 seconden verschil in de km tijden van een 5km tempo blok.
Ik denk dat je beter een goedkoper horloge kan kopen icm een stryd, want verwacht dat een dure die betere GPS zou moeten hebben het nog steeds aflegt tegenover een Stryd, GPS gebruik ik hier alleen zodat ie er een leuk plaatje van maakt.
@Firestorm666
Met de fenix 7, forerunner 955 en 255 (volgens mij ook tenminste) heb je ook gps multimode. Dit lijkt wel echt te helpen.
Heb pas 1 korte test gedaan, instant pace heeft wel een buffer van 5 seconden geloof ik maar is dan wel stabiel (ook weergave gaat in stappen van 5 seconden, dus 4:50, 4:55, 5:0, etc)
Zal vant weekend nog eens kijken, ben dan hopelijk genoeg hersteld van afgelopen weekend om weer een rondje te gaan maken.
Met de fenix 7, forerunner 955 en 255 (volgens mij ook tenminste) heb je ook gps multimode. Dit lijkt wel echt te helpen.
Heb pas 1 korte test gedaan, instant pace heeft wel een buffer van 5 seconden geloof ik maar is dan wel stabiel (ook weergave gaat in stappen van 5 seconden, dus 4:50, 4:55, 5:0, etc)
Zal vant weekend nog eens kijken, ben dan hopelijk genoeg hersteld van afgelopen weekend om weer een rondje te gaan maken.
Eensch.Tinusvolkel schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:37:
[...]
Hier is de Stryd ook het geld dubbel en dwars waard door de accurate en responsieve pace
Gebruik het hele power gebeuren eigenlijk niet eens![]()
Net bijvoorbeeld maar 4 seconden verschil in de km tijden van een 5km tempo blok.
Ik denk dat je beter een goedkoper horloge kan kopen icm een stryd, want verwacht dat een dure die betere GPS zou moeten hebben het nog steeds aflegt tegenover een Stryd, GPS gebruik ik hier alleen zodat ie er een leuk plaatje van maakt.
Of je moet zaken als multisport, batterijduur en navigatie met kaarten enz echt nodig hebben, anders zou ik deze weg bewandelen.
Update 2ronalddus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:48:
[...]
Update.
Inmiddels 3 keer gelopen en gisteren voor het eerst met de Floatride Energy 4's!
Misschien gek, maar ik merk nu al dat het makkelijker loopt.
Relatief rustig 5km afgelegd al lijkt mijn hartslag vrij hoog te zitten, terwijl het best relaxt aanvoelde.
1 keer kort moeten stoppen omdat mijn veters losschoten (dubbele knoop voor de volgende keer)
[Afbeelding]
Ik zou graag een schema willen aanhouden, maar de C25K is misschien iets te langzaam en de 10K is misschien weer iets te veel gevraagd.
Wat raden jullie aan? Bij de laatste weken van C25K beginnen?
Nu ongeveer 3 weken onderweg en tot nu toe lukt het goed om 3x in de week te hardlopen.
Merk toch wel dat het elke week een stukje soepeler gaat.
Gisteren mijn langste afstand afgelegd zonder me helemaal leeg te lopen
:strip_exif()/f/image/mXqW52nFdw6Gh7e4vay1ZCuu.jpg?f=fotoalbum_large)
Buffalo77 | Pokemon Unite
@Roozzz @polthemol @Tinusvolkel Dank voor de antwoorden, het heeft het 1 en ander wel duidelijk gemaakt.
De Epix2/Fenix7/alles met multi GPS zal het beter doen, simpelweg omdat meer satelieten een hogere nauwkeurigheid zal geven. Dus die versies gaan het kwestie tempo wel beter doen als de voorgangers zonder multi. Het linkje van @polthemol geeft ook duidelijk aan waarom GPS eigenlijk niet echt gemaakt is voor hardlooptempo's.
Ik loop geen wedstrijden, enige wedstrijd die ik doe is m'n PR's verbeteren, het is ook m'n ding niet om aan te sluiten bij een AV, dan ben ik wel aangewezen op wat technologie me verteld. Al kan ik dingen nu wel stukken beter inschatten als "in den beginne"
Dat GPS de mist in gaat bij bossen was ik me al van bewust en is ook niet erg, bosloopjes doe ik voor het plezier en dan zijn tempo's irrelevant. Het stoort me wel meer en meer dat zelfs langs het kanaal met open lucht het soms moeilijk is.
Het is idd ook zo dat tempo hardheid afhangt of het wind mee of tegen is, dat vindt ik nu wel het grote voordeel aan power, die daarop anticipeert. Al denk ik dat tempo proberen vol te houden meer helpt om toch door te zetten.
Ben het wel eens met @Tinusvolkel denk dat je inderdaad beter voor een goedkoop horloge gaat icm een stryd als het gaat om tempo's.
Ben nu wel benieuwd naar @m0ridin 's resultaten. Met de stabiliteit van het korte testje kan ik wel mee leven.
De Epix2/Fenix7/alles met multi GPS zal het beter doen, simpelweg omdat meer satelieten een hogere nauwkeurigheid zal geven. Dus die versies gaan het kwestie tempo wel beter doen als de voorgangers zonder multi. Het linkje van @polthemol geeft ook duidelijk aan waarom GPS eigenlijk niet echt gemaakt is voor hardlooptempo's.
Ik loop geen wedstrijden, enige wedstrijd die ik doe is m'n PR's verbeteren, het is ook m'n ding niet om aan te sluiten bij een AV, dan ben ik wel aangewezen op wat technologie me verteld. Al kan ik dingen nu wel stukken beter inschatten als "in den beginne"
Dat GPS de mist in gaat bij bossen was ik me al van bewust en is ook niet erg, bosloopjes doe ik voor het plezier en dan zijn tempo's irrelevant. Het stoort me wel meer en meer dat zelfs langs het kanaal met open lucht het soms moeilijk is.
Het is idd ook zo dat tempo hardheid afhangt of het wind mee of tegen is, dat vindt ik nu wel het grote voordeel aan power, die daarop anticipeert. Al denk ik dat tempo proberen vol te houden meer helpt om toch door te zetten.
Ben het wel eens met @Tinusvolkel denk dat je inderdaad beter voor een goedkoop horloge gaat icm een stryd als het gaat om tempo's.
Ben nu wel benieuwd naar @m0ridin 's resultaten. Met de stabiliteit van het korte testje kan ik wel mee leven.
Dat m’n GPS mogelijk iets afwijkt maakt mij niet zoveel uit, ik wil gewoon de ‘prikkel’ en motivatie om nog een paar meter door te zetten als ik intervallen doe van 400, 800, of 1000 meter. Doel is niet om een snelle tijd te lopen op één van die afstanden, maar om sneller te worden op langere afstanden. Dat ik dan soms 395, 405 of 410 meter loop… Achja, ik heb de training gehad toch. 
Eerlijk gezegd doet m’n Apple Watch het prima en als ik hetzelfde rondje doe dan ‘klopt’ het wel aardig. Tussen aanhalingstekens want ik ben er nooit met een meetlint langs geweest.
Zeker langs lantaarnpalen kun je best prima inschatten wanneer het einde ongeveer is.
Als je preciezer wil lopen, zou ik eerder bij een atletiekvereniging met baan gaan en daar rondjes aftikken.
Enige keer dat ik last had van matige GPS was toen ik een segment in het bos wou halen, maar door m’n horloge dacht dat ik flink onder doeltempo zat. Achteraf bleek dat best mee te vallen en had ik gewoon door moeten zetten. Bij trailruns door het bos werkte de navigatie icm GPS meer dan prima en nooit een verkeerd pad ingeslagen.
Eerlijk gezegd doet m’n Apple Watch het prima en als ik hetzelfde rondje doe dan ‘klopt’ het wel aardig. Tussen aanhalingstekens want ik ben er nooit met een meetlint langs geweest.
Als je preciezer wil lopen, zou ik eerder bij een atletiekvereniging met baan gaan en daar rondjes aftikken.
Enige keer dat ik last had van matige GPS was toen ik een segment in het bos wou halen, maar door m’n horloge dacht dat ik flink onder doeltempo zat. Achteraf bleek dat best mee te vallen en had ik gewoon door moeten zetten. Bij trailruns door het bos werkte de navigatie icm GPS meer dan prima en nooit een verkeerd pad ingeslagen.
Hier ook weer een keertje wat van me laten horen.
Ben inmidddels begonnen aan mijn schema voor de marathon van Amsterdam, mijn eerste marathon.
Als mooie motivatie/noodzakelijke nieuwe gaffer heb ik mezelf op een nieuw horloge getrakteerd: de Coros Pace 2.
Sluit mooi aan bij de berichten hierboven, zeker niet het duurste horloge, maar het bied me voor nu alle inzichten die ik zoek en met multi GPS is de GPS fix zó veel sneller dan op de 10 jaar oude Garmin die hij vervangt.
Qua lopen zit ik wel in een goede flow, kan de afgelopen weken eigenlijk wel steady de 4-5 trainingen afwerken.
Volg nog steeds Trenara, ben benieuwd hoe me dat uiteindelijk klaar gaat stomen voor die eerste marathon en in hoeverre dat ook een (mentale) waardevolle eerste les gaat zijn.
Wat podcasts betreft luister ik nu wat regelmatig naar de pacer en ik kwam onlangs ook de podcast van de marathon Amsterdam tegen (mijn eerste marathon) waar ook leuke en herkenbare onderwerpen aan bod komen. Leuke tip wat mij betreft!
Ben inmidddels begonnen aan mijn schema voor de marathon van Amsterdam, mijn eerste marathon.
Als mooie motivatie/noodzakelijke nieuwe gaffer heb ik mezelf op een nieuw horloge getrakteerd: de Coros Pace 2.
Sluit mooi aan bij de berichten hierboven, zeker niet het duurste horloge, maar het bied me voor nu alle inzichten die ik zoek en met multi GPS is de GPS fix zó veel sneller dan op de 10 jaar oude Garmin die hij vervangt.
Qua lopen zit ik wel in een goede flow, kan de afgelopen weken eigenlijk wel steady de 4-5 trainingen afwerken.
Volg nog steeds Trenara, ben benieuwd hoe me dat uiteindelijk klaar gaat stomen voor die eerste marathon en in hoeverre dat ook een (mentale) waardevolle eerste les gaat zijn.
Wat podcasts betreft luister ik nu wat regelmatig naar de pacer en ik kwam onlangs ook de podcast van de marathon Amsterdam tegen (mijn eerste marathon) waar ook leuke en herkenbare onderwerpen aan bod komen. Leuke tip wat mij betreft!
Met 3x per week bouw je lekker snel op. Lekker bezig. Ik zou wel aanraden toch niet te snel langer/sneller te gaan in eens. Het gaat vaak conditioneel makkelijk maar je pezen en gewrichten hebben vaak toch wat langer nodig om dit allemaal aan te kunnenronalddus schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:31:
[...]
Update 2
Nu ongeveer 3 weken onderweg en tot nu toe lukt het goed om 3x in de week te hardlopen.![]()
Ganzen, er echt 1 achter mij aangehad ook al liep ik er met een grote boog omheen. Dus niet alleen wat blazen.Slickk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:34:
[...]
Ganzen of zwanen? Ganzen doen nooit zoveel, zwanen daarentegen...
Zo dan, jij hebt er aardig de sokken in zegronalddus schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:31:
[...]
Update 2
Nu ongeveer 3 weken onderweg en tot nu toe lukt het goed om 3x in de week te hardlopen.![]()
[Afbeelding]
Wat heb je hier voor gedaan? Een couch<>5K schema?
Dank!Fraggert schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:54:
[...]
Zo dan, jij hebt er aardig de sokken in zegdat zijn beste cijfers voor nog maar zo kort onderweg te zijn.
Wat heb je hier voor gedaan? Een couch<>5K schema?
Qua hardlopen ben ik iets meer dan 3 weken onderweg.
Wel heb ik een basisconditie van het voetballen in een vriendenteam. Maar dit holde achteruit de laatste jaren. Mede dankzij dit topic en de enthousiaste mensen het plezier in hardlopen gevonden
Buffalo77 | Pokemon Unite
De Garmin HRM pro Plus is zojuist geleverd. Het is mijn eerste HRM dus ff stoeien met omdoen. Connecten met app is al gelukt en toestel wordt ni geüpdatet. Straks met horloge connecten.Morgen ga ik hem een dag dragen om te testen.Galois schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:29:
[...]
En? Daadwerkelijk verzonden? Keurige prijs die 95€.
Garmin heeft ‘m nu ook online staan:
https://www.garmin.com/nl-NL/p/770963
@Firestorm666
Net een LDL gedaan en enigzins geprobeerd de "instant" pace in de gaten te houden... Deze wordt inderdaad weergegeven in 5s stappen en lijkt een 5s average te hebben (dus gemiddelde over de laatste 5 seconden ongeveer). Hiermee is de pace best prima stabiel, lastig inschatten natuurlijk maar als ik op gevoel eenzelfde tempo loop blijft de pace ook hetzelfde (hooguit een 5 seconden afwijking, oftwel 1 stapje afwijking).
Kleine versnelling zie je ook redelijk snel terugkomen maar hou dus die 5 seconden (ongeveer) buffer in gedachten. Instant is niet helmeaal instant, maar wat mij betreft goed te gebruiken en vrij constant.
Zie activiteit:
https://connect.garmin.com/modern/activity/9263898803
Als je naar de pace kijkt is deze best stabiel... Af en toe stopte ik compleet (danwel als test, danwel vanwege stoplicht/oversteken) dus dat verklaart die momenten.
Dit is dus op de 955, met all gps+multimode. gebruikt iets meer batterij, maar alsnog net iets meer dan 4%/u. (wel zonnig vandaag, heb de solar dus dat zal helpen) dus dikke prima nog steeds.
Net een LDL gedaan en enigzins geprobeerd de "instant" pace in de gaten te houden... Deze wordt inderdaad weergegeven in 5s stappen en lijkt een 5s average te hebben (dus gemiddelde over de laatste 5 seconden ongeveer). Hiermee is de pace best prima stabiel, lastig inschatten natuurlijk maar als ik op gevoel eenzelfde tempo loop blijft de pace ook hetzelfde (hooguit een 5 seconden afwijking, oftwel 1 stapje afwijking).
Kleine versnelling zie je ook redelijk snel terugkomen maar hou dus die 5 seconden (ongeveer) buffer in gedachten. Instant is niet helmeaal instant, maar wat mij betreft goed te gebruiken en vrij constant.
Zie activiteit:
https://connect.garmin.com/modern/activity/9263898803
Als je naar de pace kijkt is deze best stabiel... Af en toe stopte ik compleet (danwel als test, danwel vanwege stoplicht/oversteken) dus dat verklaart die momenten.
Dit is dus op de 955, met all gps+multimode. gebruikt iets meer batterij, maar alsnog net iets meer dan 4%/u. (wel zonnig vandaag, heb de solar dus dat zal helpen) dus dikke prima nog steeds.
Ik heb een Vivoactive 3 Music.
Mijn GPS signaal is veel minder mooi.
Rond 10,7 km heb ik effe gestopt om te drinken, dat is zelfs niet te zien op het snelheidsgrafiekje.
En mijn tempo was de eerste 12 km 5:10/km, de laatste 5 4:20/km. Dat is wel enigszins te zien, maar zeker niet echt mooi.
https://www.strava.com/activities/7519295887
Rond 10,7 km heb ik effe gestopt om te drinken, dat is zelfs niet te zien op het snelheidsgrafiekje.
En mijn tempo was de eerste 12 km 5:10/km, de laatste 5 4:20/km. Dat is wel enigszins te zien, maar zeker niet echt mooi.
Na mijn DL 10 K onder het uur van donderdag merkte ik dat ik vrijdag en zaterdag te weinig gedaan/bewogen had, ik voelde me vandaag aardig stram worden maar wilde niks overbelasten door te snel een LDL te doen.
Vandaag dus lekker een LLFT gepakt
…..een lekkere langzame fietstocht
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JGdBpZN4uTkbu8BkN8dwjKcX.jpg?f=user_large)
Lekker 2 uurtjes wat kilometers gemaakt, koppie doorgewaaid, benen doorbloed.
Dikke aanrader voor de twijfelaars hier, een fiets erbij is heerlijk voor naast het hardlopen
Vandaag dus lekker een LLFT gepakt
…..een lekkere langzame fietstocht
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JGdBpZN4uTkbu8BkN8dwjKcX.jpg?f=user_large)
Lekker 2 uurtjes wat kilometers gemaakt, koppie doorgewaaid, benen doorbloed.
Dikke aanrader voor de twijfelaars hier, een fiets erbij is heerlijk voor naast het hardlopen
Dat je je drinkpauze niet ziet, zou dat misschien komen doordat dit een "training" in Strava is ipv een "race"? Igv dat laatste behoudt Strava de stilstaande momenten, bij een training filtert ie deze er volgens mij uit. Of je horloge pauzeert misschien automatisch bij stilstand, waardoor het uberhaupt niet inde gpx terecht komt?Hartloper schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:47:
Ik heb een Vivoactive 3 Music.
Ik heb geen signature
Eigenlijk vind ik die drinkpauze (was max 20 sec, lauw flesje Icetea van 500 ml naar binnen gewerkt) niet belangrijk.
Ik vind het vooral jammer dat de snelheid niet zo'n stabiele lijn is als bij de link van m0ridin, het gaat alle kanten op.
Ik vind het vooral jammer dat de snelheid niet zo'n stabiele lijn is als bij de link van m0ridin, het gaat alle kanten op.
Een week geleden op zaterdag voor het eerst covid-klachten, en toen een positieve test. Welp. Eigenlijk rond dag 4 had ik alweer zin om te trainen, maarrrr eerst ècht goed herstellen hiervan. Graag wil ik zoveel mogelijk gezondheidsrisico's vermijden. Hoe pakken jullie dit op een tijd na het ziekzijn?
Eigenlijk is het enige wat er nog wel is, een hoestje en snotproductie wat wat vast zit nog op dag 8. In principe ben ik iedere dag vanaf dag 2 een stukje gaan lopen, op bejaardentempo eerst (want spieren en heupen zaten vast). Bij dag 4 was het allemaal weer soepel, en had ik alleen nog wat rugpijn na inspanning. Dat is inmiddels ook weg sinds dag 6, en vandaag voor het eerst weer een minuutje of 40 gefietst met hartslag net iets boven de 100. Aan de ene kant wil ik graag veel doen, en afbraak van spieren en conditie voorkomen, aan de andere kant is het nog maar zo vers na de besmetting. Het is echter zo lekker weer dat herstellen wel fijn is buiten!
Eigenlijk is het enige wat er nog wel is, een hoestje en snotproductie wat wat vast zit nog op dag 8. In principe ben ik iedere dag vanaf dag 2 een stukje gaan lopen, op bejaardentempo eerst (want spieren en heupen zaten vast). Bij dag 4 was het allemaal weer soepel, en had ik alleen nog wat rugpijn na inspanning. Dat is inmiddels ook weg sinds dag 6, en vandaag voor het eerst weer een minuutje of 40 gefietst met hartslag net iets boven de 100. Aan de ene kant wil ik graag veel doen, en afbraak van spieren en conditie voorkomen, aan de andere kant is het nog maar zo vers na de besmetting. Het is echter zo lekker weer dat herstellen wel fijn is buiten!
[ Voor 3% gewijzigd door Racing_Reporter op 24-07-2022 20:17 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Ik had ca. 2 weken geleden covid. Donderdag voelde ik me niet fit, voornamelijk wat hoofdpijn maar dacht niet direct aan covid. Heb toen een klein rondje gelopen: 4K op easy tempo met 2x 400m op tempo. De ochtend erna had ik meer klachten, dus zelftest gedaan en dat was binnen 2 minuten duidelijk. 
Kreeg toen ook 3 dagen koorts, meer verkoudheidsklachten, hoofdpijn en compleet reuk- en smaakverlies. Dat is toch wel heel raar hoor, "blind" niet kunnen zeggen wat je aan het eten bent (muv mondgevoel), maar aan de andere kant ook wel weer handig want had 3 dagen niet gedoucht en totaal geen last van mijn eigen lucht
Na een dag of 5, toen mijn koorts etc weg waren maar ik nog niet alles rook en proefde, rustig 4K gehobbeld.
3 dagen daarna voelde ik me weer helemaal fit, heb rondje met tempo's gelopen. Vandaag wilde ik ca. 16km duurloop doen, maar dat wilde nog niet echt en na 13K ben ik gestopt. De benen waren misschien nog niet hersteld vd tempo's, of het was de warmte of toch nog wat naijlen van covid, who knows.
Kreeg toen ook 3 dagen koorts, meer verkoudheidsklachten, hoofdpijn en compleet reuk- en smaakverlies. Dat is toch wel heel raar hoor, "blind" niet kunnen zeggen wat je aan het eten bent (muv mondgevoel), maar aan de andere kant ook wel weer handig want had 3 dagen niet gedoucht en totaal geen last van mijn eigen lucht
Na een dag of 5, toen mijn koorts etc weg waren maar ik nog niet alles rook en proefde, rustig 4K gehobbeld.
3 dagen daarna voelde ik me weer helemaal fit, heb rondje met tempo's gelopen. Vandaag wilde ik ca. 16km duurloop doen, maar dat wilde nog niet echt en na 13K ben ik gestopt. De benen waren misschien nog niet hersteld vd tempo's, of het was de warmte of toch nog wat naijlen van covid, who knows.
Ik heb geen signature
@Racing_Reporter
Nog een week rustig lopen en niet te lang.
En dat weet je best, maar je zou graag van ons iets anders horen
Nog een week rustig lopen en niet te lang.
En dat weet je best, maar je zou graag van ons iets anders horen
[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 24-07-2022 20:32 ]
Hahaha, ik wil altijd vooruitgang horen inderdaad
But on a serious note, waar ik mee in m'n hoofd zit, zijn geluiden die wijzen op omvallende mensen: het eerste jaar na besmetting ligt de mortality rate zo'n 30% hoger door microclotting. Behalve je besmetting heb je natuurlijk ook de nodige bende om op te ruimen in je lichaam, wat rust vereist in de zin van beweging en voldoende slaap. Daarmee leek het mij sowieso wel wijsheid om zeker de eerste paar weken rustig aan te doen, en ook intens trauma (fitness) te voorkomen.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Was die hogere mortaliteit het eerste jaar niet bij 60-plussers ?
https://www.thelancet.com...-7762(22)00087-4/fulltext
https://www.thelancet.com...-7762(22)00087-4/fulltext
En sowieso niet vergeten dat iedereen anders is, en elk covid geval dus ook...
Ik heb geen signature
Pannekoek is overstag hoor
Online besteld toch maar eens, het hielp ook wel als je de Peregrine 12, Ride 15 en Speed 2 allemaal in 44,5 hebt, grote kans dat ik de Xodus Ultra dan ook in die maat moet hebben
Via all4running, eerder een tight en shirt besteld en dat ging prima.
:strip_exif()/f/image/95oPuUmjNH1ajz4OcyDTWB2J.jpg?f=fotoalbum_large)
Dinsdag hopelijk binnen op het DHLpunt
Vandaag gefietst, morgen rustdag, dinsdag lekker het bos in voor in elk geval 10K…….DL of LLD….ff zien nog.
@Dazzler2120
Online besteld toch maar eens, het hielp ook wel als je de Peregrine 12, Ride 15 en Speed 2 allemaal in 44,5 hebt, grote kans dat ik de Xodus Ultra dan ook in die maat moet hebben
:strip_exif()/f/image/95oPuUmjNH1ajz4OcyDTWB2J.jpg?f=fotoalbum_large)
Dinsdag hopelijk binnen op het DHLpunt

Vandaag gefietst, morgen rustdag, dinsdag lekker het bos in voor in elk geval 10K…….DL of LLD….ff zien nog.
@Dazzler2120
@Fraggert Nice! Ben benieuwd hoe je de schoenen vindt.
Ik ga vanavond eens mijn Brooks Adrenalines inlopen op de veldwegen. Deze week nog lopen in Nederland en vanaf volgende week mag ik 2 weken lang op het mooie Sicilië hardlopen!
De trailschoenen en de wegschoenen gaan beiden mee - heb er zin in!
Ik ga vanavond eens mijn Brooks Adrenalines inlopen op de veldwegen. Deze week nog lopen in Nederland en vanaf volgende week mag ik 2 weken lang op het mooie Sicilië hardlopen!
Die staan ook vrij hoog op mijn lijstje. Deze vakantie in de alpen tijdens wandelen/trailen weer een paar trailschoenen aan de zijkant opengereten dus het 'mag' weer. Ik ben alleen meer van de ingetogen kleuren bij m'n trailschoenenFraggert schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:49:
Pannekoek is overstag hoor![]()
Online besteld toch maar eens, het hielp ook wel als je de Peregrine 12, Ride 15 en Speed 2 allemaal in 44,5 hebt, grote kans dat ik de Xodus Ultra dan ook in die maat moet hebben![]()
[Afbeelding]
Dinsdag hopelijk binnen op het DHLpunt![]()
@Dazzler2120
Afgelopen vrijdag, op de laatste vakantiedag, nog eens geprobeerd om iets te doen op een strava segment inhoog. Dat wil zeggen: 4,3km lang en 1079 meter omhoog. Aan een stuk doorgebuffeld. Achteraf blijk ik gewoon 15 minuten tekort te komen om in de top 10 van het klassement te komen. Op een totaal tijd van 1:15

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Heerlijk vooruitzicht johDazzler2120 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:07:
@Fraggert Nice! Ben benieuwd hoe je de schoenen vindt.
ik ga sowieso even hier neerzetten wat ik van de schoenen vind, dan kan @Rudedadude die ingetogen blauwe versie kopen
de bosloopjes in de omgeving van Putten noem ik heel stoer "trailrunnen" maar dat is natuurlijk kinderspel.Rudedadude schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:09:
[...]
Die staan ook vrij hoog op mijn lijstje. Deze vakantie in de alpen tijdens wandelen/trailen weer een paar trailschoenen aan de zijkant opengereten dus het 'mag' weer. Ik ben alleen meer van de ingetogen kleuren bij m'n trailschoenen
Afgelopen vrijdag, op de laatste vakantiedag, nog eens geprobeerd om iets te doen op een strava segment inhoog. Dat wil zeggen: 4,3km lang en 1079 meter omhoog. Aan een stuk doorgebuffeld. Achteraf blijk ik gewoon 15 minuten tekort te komen om in de top 10 van het klassement te komen. Op een totaal tijd van 1:15Terwijl op de bordjes stond dat de normale wandeltijd naar boven 3,5 uur is en ik dus echt het niet rustig aan heb gedaan. Oftewel: recht vooruit rennen is duidelijk iets anders dan schuin omhoog. Ik krijg m'n hartslag ook niet echt hoog terwijl ik een helling oploop, dat kost blijkbaar meer spierkracht dan dat ik heb.
Dik stijgen, hardlopend in terrein, is verschrikkelijk zwaar. Ik heb heel veel in de bergen gewandeld dus ik kan me er iets bij voorstellen.
Ik heb dan ook diep respect voor al die lui die tientallen kilometers door de velden en bergen heen kunnen stekkeren
ik laat even weten wat ik van de Xodus Ultras vind voor je.
Sinds ik hardloop heb ik elke schoen die ik op het oog had hier met de zoekfunctie opgesnort om te zien wat de meningen waren en dat is mij erg waardevol geweest.
Mooie actie! En 1:15 is helemaal niet verkeerd (voor een flatlanderRudedadude schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:09:
[...]
Afgelopen vrijdag, op de laatste vakantiedag, nog eens geprobeerd om iets te doen op een strava segment inhoog. Dat wil zeggen: 4,3km lang en 1079 meter omhoog. Aan een stuk doorgebuffeld. Achteraf blijk ik gewoon 15 minuten tekort te komen om in de top 10 van het klassement te komen. Op een totaal tijd van 1:15Terwijl op de bordjes stond dat de normale wandeltijd naar boven 3,5 uur is en ik dus echt het niet rustig aan heb gedaan. Oftewel: recht vooruit rennen is duidelijk iets anders dan schuin omhoog. Ik krijg m'n hartslag ook niet echt hoog terwijl ik een helling oploop, dat kost blijkbaar meer spierkracht dan dat ik heb.
Een verticale kilometer is inderdaad een vak apart. Als je voldoende kracht hebt, zou je dit als ware een 10k wedstrijd moeten kunnen lopen. Waarbij de 10km pr's ook een aardige voorspeller zijn van het klassement. Maar dat vraagt dus wel een hele hoop training en kracht om op die intensiteit te kunnen blijven lopen. Voor de doorsnee Nederlander is het dus een serieuze uitdaging om een snelle vk te lopen.
Anderzijds, doordat wij er zo beroerd in zijn (en het vooral de krachtcomponent is) ga je ook razendsnel vooruit als je dit een paar keer oefent. Ik weet dat in week 1 van de vakantie ik _voluit_ soms maar tot 700 hm per uur kom. Maar twee weken later ligt dat rond 1000hm.
Ter illustratie, mijn typische stijgtempo in lange bergwedstrijden ligt meestal rond de 650-700hm/u. Dat is het voordeel als je relatief laag zit in de hartslag. Ik heb inmiddels ook wel geleerd hoe belangrijk een weekje acclimatiseren is. Enerzijds vanwege hoogte en terrein, anderzijds om de spiertjes weer wakker te schudden.
Ik ben vrij zeker dat als jij over 1-2 weken nog een poging zou doen, je waarschijnlijk al in de buurt van het uur komt
#TeamDommeDingen was zondag weer goed op stoom. Zaterdag een mooie intervaltraining en daarna keihard geboulderd. Al beetje zware benen/vermoeidheid. Zondagmorgen naar Monte Cervino en keihard klimmen en daarna de schoonfamilie ontlopen (hahaha!) door vrouwlief vooruit te sturen en zelf hollend die kant op te gaan. Op het heetst van de dag...
Eerst 5x de skiberg pakken. Daarna nog paar km doorgesjokt richting schoonmoeder.
Vooraf bij OutdoorValley onder de douche gaan staan met kleding aan voor de nodige koeling, petje op, en gaan. Door de warmte was dit vrij snel weer kurkdroog. Na de klimmetjes via de Rotte en onderweg nog een keer petje volgeschept en mijzelf kletsnat gemaakt. 10km in een ruim uur incluis de hoogtemeters. Hartslag was hoog, hoofd nog nooit zo rood en had lang nodig om bij te komen. De hele avond nonstop water gedronken maar ik bleef een dorst houden.
Vanmorgen 0600 uur de wekker en holde de trap op en voelde mooie vermoeidheid in de benen. En dorst.
Rennen met die hitte. Was het verstandig? Ik denk het niet. Maar ik voelde mij King of the Trail! Allemaal luie mensen op bootjes en vlonders en steigers.. amechtig in de zon. En ik sjeesde voorbij met een rappe pas. Ik voelde mij uiterst stoer. Oma deed de deur open en schrok zich rot, zo verwilderd zag ik eruit... Maar na een kwartiertje douchen, 2 liter water, een mufifn en een uurtje in het gras liggen was ik weer enigszins toonbaar.
Eerst 5x de skiberg pakken. Daarna nog paar km doorgesjokt richting schoonmoeder.
Vooraf bij OutdoorValley onder de douche gaan staan met kleding aan voor de nodige koeling, petje op, en gaan. Door de warmte was dit vrij snel weer kurkdroog. Na de klimmetjes via de Rotte en onderweg nog een keer petje volgeschept en mijzelf kletsnat gemaakt. 10km in een ruim uur incluis de hoogtemeters. Hartslag was hoog, hoofd nog nooit zo rood en had lang nodig om bij te komen. De hele avond nonstop water gedronken maar ik bleef een dorst houden.
Vanmorgen 0600 uur de wekker en holde de trap op en voelde mooie vermoeidheid in de benen. En dorst.
Rennen met die hitte. Was het verstandig? Ik denk het niet. Maar ik voelde mij King of the Trail! Allemaal luie mensen op bootjes en vlonders en steigers.. amechtig in de zon. En ik sjeesde voorbij met een rappe pas. Ik voelde mij uiterst stoer. Oma deed de deur open en schrok zich rot, zo verwilderd zag ik eruit... Maar na een kwartiertje douchen, 2 liter water, een mufifn en een uurtje in het gras liggen was ik weer enigszins toonbaar.
Dit weekend een beetje meegelopen met de misses. Zij had zaterdag een bike-run-bike-run-training op het programma staan in voorbereiding op haar hele triathlon. Het begint onderhand een beetje eng te worden hoe fit ze is. Fietsen kon ik al niet meer bijhouden, maar ook lopen is tegenwoordig stevig aanpoten.
Na haar rondje van 2,5 uur fietsen, sloot ik aan voor een rondje van 9km laag Z3. Het was voor mij maar goed dat het knap warm weer was. Dat drukte het tempo wat. Ik vrees dat het in koele omstandigheden eerder ~4 min/km was geweest. Dat trekken mijn benen momenteel niet (dat is 5k pace voor mij). Maar goed, met 40min waren we rond en ging mevrouw verder met 1,5 uur fietsen. Daarna nog even half uurtje uitlopen in Z1 a 5min/km. Dus.
Ik vrees nu al voor het moment dat ze die triathlon afgerond heeft en weer schakelt naar iets meer intensiteit en kortere afstanden. Dan ben ik blij als ik nog kan aanklampen met lopen denk ik
Op de fiets heb ik dat al lang opgegeven...
Na haar rondje van 2,5 uur fietsen, sloot ik aan voor een rondje van 9km laag Z3. Het was voor mij maar goed dat het knap warm weer was. Dat drukte het tempo wat. Ik vrees dat het in koele omstandigheden eerder ~4 min/km was geweest. Dat trekken mijn benen momenteel niet (dat is 5k pace voor mij). Maar goed, met 40min waren we rond en ging mevrouw verder met 1,5 uur fietsen. Daarna nog even half uurtje uitlopen in Z1 a 5min/km. Dus.
Ik vrees nu al voor het moment dat ze die triathlon afgerond heeft en weer schakelt naar iets meer intensiteit en kortere afstanden. Dan ben ik blij als ik nog kan aanklampen met lopen denk ik
*per ongeluk op plaatsen gedrukt! Even aanvullen en dan post ik m weer 
Hier trouwens alsnog even een verslagje van de Eiger51 die ik vorige week zaterdag heb gedaan, heb tenslotte destijds ook wat advies gevraagd hier
De aanloop en voorbereiding was moeizaam, door (licht) blessureleed vooral. Daarna (begin mei) wel weer op kunnen pakken en de focus vooral op rustige kilometers maken gelegd, icm hoogtemeters her en der. Ruim anderhalve week voor de eiger toch weer wat last van de achillespees en knie (tot op dat moment een paar keer 30-35 gelopen met een paar honderd hoogtemeters) dus besloten rust te nemen, oefeningen te doen en hopen op het beste... Ook het feit dat was gezegd 'als je stevig doorwandelt red je het in principe ook wel' hielp bij de gedachte "moet wel goed komen".
Eenmaal in Zwitserland aangekomen en horende hoe de rest zich had voorbereid werd ik toch iets minder positief (of naief). Kwam vaak terug dat die hoogtemeters toch echt wel een dingetje zijn, en ook de duur... Anderen waren dus veeeel beter voorbereid.
Daarnaast was het mijn eerste ultratrail dus had er geen echte voorstelling bij wat te verwachten. Ook lastig inschatten hoeveel eten nu mee te nemen (er waren zat posten, elke 5-7km zo'n beetje, maar je wil niet te weinig hebben.) Dus uiteindelijk volgeladen met bars, gels, andere reepjes, wat chips en nootjes op pad. Ook een zwik electrolyten tablets mee, het was goed warm dus veel drinken en aanvullen was belangrijk.
De start was om 7:30 en dat was erg lekker qua temperatuur, ook was het eerste stuk aardig in de schaduw kant. Het zou die dag zo'n 28 graden worden, volle zon, dus hopen op een goede paar eerste uren en dan aanpassen waar nodig.
De eerste 2-3km waren redelijk vlak en kon je lekker joggen, dat viel mee want verwachtte eigenlijk direct stijgen. Toen het klimmen eenmaal begon moest je je eigenlijk overgeven aan de massa. Prima en het plan was ook zeker rustig aan te doen de eerste helft (vooral klimmen). Mede dankzij de stokken ging het klimmen eigenlijk beter dan verwacht, stevig doorhikend was het goed te doen en dan is zo'n file toch weer wat lastiger omdat je weinig echt je eigen tempo kan houden. 1 iemand inhalen kon vaak niet, dus of wachten tot iedereen 1 voor 1 de voorste voorbij ging of wachten op een goed moment en zelf een aantal mensen voorbij. De omgeving was prachtig, het weer ook dus mooie en verre uitzichten. En dat is weer het voordeel van langzaamaan naar boven, je kan ook genoeg om je heen kijken
De eerste helft was dus vooral stijgen, er waren in totaal ~3100m hoogtemeters (dus 3100m naar boven maar ook weer 3100m naar beneden) en het grootste deel van de 3100m omhoog zat in de eerste ~24km. Maar opnieuw, dankzij stokken en mezelf niet opblazen ging dat boven verwachting goed. Daarna dus vooral afdalen en ik merk, ik blijf toch een hardloper... Als iets licht hellend, vlak of licht/redelijk dalend was kon ik lekker rennen en dan voelde ik me echt in mijn element! Alleen soms iets te overmoedig want na zo'n 27km bleef de punt van mijn schoen achter een steen haken en knalde ik voorover vol met mijn neus op een andere steen. Gelukkig ook nog enigzins op kunnen vangen met mijn handen en hoewel het aardig bloedde leek er niets gebroken. Een andere loper stopte meteen om me te helpen en had een bandage om mijn neus gelegd, ik kon zo in ieder geval prima door (alleen niet meer door mijn neus ademen wat op een gegeven moment toch wat irritant werd, droge keel!
). Eeuwige dank naar deze gast!
Vanaf dat moment dus voorzichtiger verder (maar nog zat andere momentjes gehad en gezien) maar alsnog rennend waar het kon.
Bij elk verzorgingspunt bezorgde blikken en vragen, of het wel ging en of ik hulp nodig had maar het zag er blijkbaar serieuzer uit dan het voelde want eigenlijk gign het prima. Verzorgingsposten waren prima trouwens! Genoet drinken en eten, alles liep vlot door en echt even een welkome korte onderbreking en verversing.
Tot een kilometer of 43-45 ging het allemaal nog best ok als voelde ik mijn bovenbenen wel waardig door het vele dalen maar toen werd het meer overleven.... het leek op. Kon af en toe nog stukjes rennen, maar dan toch ook weer wandelen. Rennen, wandelen. Meestal weet iik met minder dan 10km te gaan, dit komt wel goed, maar leuk was anders. Het hielp ook niet dat ik een rekenfoutje had gemaakt, dacht dat ik nog anderhalve km moest en ging nog even vol aanzetten... maar het bleek 2.5km te zijn
En als kers op de taart was het laatste stuk naar het dorp ook nog eens enorm steil, daar kwam ik echt amper nog vooruit.
Maar daar was dan toch de finish en uiteindelijk boven verwachting kunnen volbrengen! Officieel een ultraloper nu! Ook na afloop leek het nog mee te vallen, bovenbenen waren enorm brak maar verder geen enorme last en belangrijkste ook niks wat bvetreft achillespees, knie en andere blessures! Het ok gevoel bleef tot woesndag... opeens compleet ingestort. Enorm moe, moe en moe! En dat heeft een paar dagen geduurd... Veel geslapen wel, maar moe! Gisteren weer een rondje hard gelopen (wat had ik daar zin in!) maar ook daar merkte ik dat ik wat rustiger aan had moeten doen. Hakt er toch in zo'n avontuur (en alles eromheen, reizen was ook een doffe ellende op het spoor)
Al met al een super ervaring! Bizar om te beseffen wat je nu eigenlijk hebt gedaan, een prachtige omgeving waar ik uitiendelijk wel van heb kunnen genieten maar ik merk ook dat als ik eenmaal met een loop bezig ben ik DAAR mee bezig ben en minder met de omgeving (ook omdat ik dan vrijwel direct onderuit ga omdat ik nogal klunzig ben
) Of ik het (veel) vaker ga doen weet ik nog niet, maar ik sluit het zeker niet uit... Maar voor nu ligt de focus eerst weer op de singelloop en een snelle 10km.
Maar tegelijk is het 'lekker rustig lopen door de natuur' zeker wel een blijvertje! Met een fijne trailrugzak, geen druk qua tijden of wat dan ook en gewoon genieten... Maar nu eerst rustig weer het lopen oppakken en helemaal herstellen.
https://www.strava.com/activities/7480085538
Hier trouwens alsnog even een verslagje van de Eiger51 die ik vorige week zaterdag heb gedaan, heb tenslotte destijds ook wat advies gevraagd hier
De aanloop en voorbereiding was moeizaam, door (licht) blessureleed vooral. Daarna (begin mei) wel weer op kunnen pakken en de focus vooral op rustige kilometers maken gelegd, icm hoogtemeters her en der. Ruim anderhalve week voor de eiger toch weer wat last van de achillespees en knie (tot op dat moment een paar keer 30-35 gelopen met een paar honderd hoogtemeters) dus besloten rust te nemen, oefeningen te doen en hopen op het beste... Ook het feit dat was gezegd 'als je stevig doorwandelt red je het in principe ook wel' hielp bij de gedachte "moet wel goed komen".
Eenmaal in Zwitserland aangekomen en horende hoe de rest zich had voorbereid werd ik toch iets minder positief (of naief). Kwam vaak terug dat die hoogtemeters toch echt wel een dingetje zijn, en ook de duur... Anderen waren dus veeeel beter voorbereid.
Daarnaast was het mijn eerste ultratrail dus had er geen echte voorstelling bij wat te verwachten. Ook lastig inschatten hoeveel eten nu mee te nemen (er waren zat posten, elke 5-7km zo'n beetje, maar je wil niet te weinig hebben.) Dus uiteindelijk volgeladen met bars, gels, andere reepjes, wat chips en nootjes op pad. Ook een zwik electrolyten tablets mee, het was goed warm dus veel drinken en aanvullen was belangrijk.
De start was om 7:30 en dat was erg lekker qua temperatuur, ook was het eerste stuk aardig in de schaduw kant. Het zou die dag zo'n 28 graden worden, volle zon, dus hopen op een goede paar eerste uren en dan aanpassen waar nodig.
De eerste 2-3km waren redelijk vlak en kon je lekker joggen, dat viel mee want verwachtte eigenlijk direct stijgen. Toen het klimmen eenmaal begon moest je je eigenlijk overgeven aan de massa. Prima en het plan was ook zeker rustig aan te doen de eerste helft (vooral klimmen). Mede dankzij de stokken ging het klimmen eigenlijk beter dan verwacht, stevig doorhikend was het goed te doen en dan is zo'n file toch weer wat lastiger omdat je weinig echt je eigen tempo kan houden. 1 iemand inhalen kon vaak niet, dus of wachten tot iedereen 1 voor 1 de voorste voorbij ging of wachten op een goed moment en zelf een aantal mensen voorbij. De omgeving was prachtig, het weer ook dus mooie en verre uitzichten. En dat is weer het voordeel van langzaamaan naar boven, je kan ook genoeg om je heen kijken
De eerste helft was dus vooral stijgen, er waren in totaal ~3100m hoogtemeters (dus 3100m naar boven maar ook weer 3100m naar beneden) en het grootste deel van de 3100m omhoog zat in de eerste ~24km. Maar opnieuw, dankzij stokken en mezelf niet opblazen ging dat boven verwachting goed. Daarna dus vooral afdalen en ik merk, ik blijf toch een hardloper... Als iets licht hellend, vlak of licht/redelijk dalend was kon ik lekker rennen en dan voelde ik me echt in mijn element! Alleen soms iets te overmoedig want na zo'n 27km bleef de punt van mijn schoen achter een steen haken en knalde ik voorover vol met mijn neus op een andere steen. Gelukkig ook nog enigzins op kunnen vangen met mijn handen en hoewel het aardig bloedde leek er niets gebroken. Een andere loper stopte meteen om me te helpen en had een bandage om mijn neus gelegd, ik kon zo in ieder geval prima door (alleen niet meer door mijn neus ademen wat op een gegeven moment toch wat irritant werd, droge keel!
Vanaf dat moment dus voorzichtiger verder (maar nog zat andere momentjes gehad en gezien) maar alsnog rennend waar het kon.
Bij elk verzorgingspunt bezorgde blikken en vragen, of het wel ging en of ik hulp nodig had maar het zag er blijkbaar serieuzer uit dan het voelde want eigenlijk gign het prima. Verzorgingsposten waren prima trouwens! Genoet drinken en eten, alles liep vlot door en echt even een welkome korte onderbreking en verversing.
Tot een kilometer of 43-45 ging het allemaal nog best ok als voelde ik mijn bovenbenen wel waardig door het vele dalen maar toen werd het meer overleven.... het leek op. Kon af en toe nog stukjes rennen, maar dan toch ook weer wandelen. Rennen, wandelen. Meestal weet iik met minder dan 10km te gaan, dit komt wel goed, maar leuk was anders. Het hielp ook niet dat ik een rekenfoutje had gemaakt, dacht dat ik nog anderhalve km moest en ging nog even vol aanzetten... maar het bleek 2.5km te zijn
Maar daar was dan toch de finish en uiteindelijk boven verwachting kunnen volbrengen! Officieel een ultraloper nu! Ook na afloop leek het nog mee te vallen, bovenbenen waren enorm brak maar verder geen enorme last en belangrijkste ook niks wat bvetreft achillespees, knie en andere blessures! Het ok gevoel bleef tot woesndag... opeens compleet ingestort. Enorm moe, moe en moe! En dat heeft een paar dagen geduurd... Veel geslapen wel, maar moe! Gisteren weer een rondje hard gelopen (wat had ik daar zin in!) maar ook daar merkte ik dat ik wat rustiger aan had moeten doen. Hakt er toch in zo'n avontuur (en alles eromheen, reizen was ook een doffe ellende op het spoor)
Al met al een super ervaring! Bizar om te beseffen wat je nu eigenlijk hebt gedaan, een prachtige omgeving waar ik uitiendelijk wel van heb kunnen genieten maar ik merk ook dat als ik eenmaal met een loop bezig ben ik DAAR mee bezig ben en minder met de omgeving (ook omdat ik dan vrijwel direct onderuit ga omdat ik nogal klunzig ben
Maar tegelijk is het 'lekker rustig lopen door de natuur' zeker wel een blijvertje! Met een fijne trailrugzak, geen druk qua tijden of wat dan ook en gewoon genieten... Maar nu eerst rustig weer het lopen oppakken en helemaal herstellen.
https://www.strava.com/activities/7480085538
[ Voor 188% gewijzigd door m0ridin op 25-07-2022 10:22 ]
Tik eens doorm0ridin schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:26:
Eerst een teaser, dan dit, nu zijn we benieuwd
@m0ridin dit zijn de betere avonturen!
Welcome to the type2/3fun side. Het elkaar uithelpen zoals een collegaloper bij jou deed met je neus is wat in mijn ogen de trail/ultratrail wereld toch iets anders maakt: je bent met momenten erg op elkaar aangewezen en veel rapen elkaar op onderweg wanneer iemand dat nodig heeft of helpen uit met wat verzoring.
Na lang zoeken hier van het weekend een buggy (Joovy Zoom 360 Ultralight Jogging) aangeschaft om de kleine mee te kunnen nemen met rennen. Afgelopen zondag de wekker een beetje op tijd gezet om een voorzichtige test te doen en vooral te zien of little guy het kon waarderen en hoe we hem moesten kleden.
Mijn vrouw ging mee op de fiets en zo vertrokken we. Het viel allemaal goed mee, de buggy veert netjes mee met het terrein, het onderstel rammelde met momenten als een malle, maar het zitgedeelte bleef vrij stil/stabiel.
Overall goed te doen: we maakten een uurtje vol totdat het te warm werd. Het is wat zwaarder rennen wel omdat je je bovenlichaam anders gebruikt: ipv voor wat extra vooruitgaande beweging vooral duwen en sturen, mogelijk een goede coreworkout
Op de weg terug ook nog een gravelpaadje meegepakt en zelfs dat ging top (vooral tot groot plezier van de kleine man, die vol enthousiasme brabbelde tegen elke loper/wandelaar die we inhaalden en bij elke hobbel in zijn handjes begon te klappen).
https://www.strava.com/activities/7518951052
Na lang zoeken hier van het weekend een buggy (Joovy Zoom 360 Ultralight Jogging) aangeschaft om de kleine mee te kunnen nemen met rennen. Afgelopen zondag de wekker een beetje op tijd gezet om een voorzichtige test te doen en vooral te zien of little guy het kon waarderen en hoe we hem moesten kleden.
Mijn vrouw ging mee op de fiets en zo vertrokken we. Het viel allemaal goed mee, de buggy veert netjes mee met het terrein, het onderstel rammelde met momenten als een malle, maar het zitgedeelte bleef vrij stil/stabiel.
Overall goed te doen: we maakten een uurtje vol totdat het te warm werd. Het is wat zwaarder rennen wel omdat je je bovenlichaam anders gebruikt: ipv voor wat extra vooruitgaande beweging vooral duwen en sturen, mogelijk een goede coreworkout
https://www.strava.com/activities/7518951052
Mooi verslag @m0ridin ! Hoe is het nu met je neus? Was je daar met MST gezien je opmerkingen over anderen die beter voorbereid waren?
Stop de verwelking!
Klopt ja, was een georganiseerde MST reis... Ging er samen met een vriend heen die ongeveer op dezelfde manier had voorbereid als ik dus samen konden we er ook wel om lachten. Maar tegelijk afwisselende momenten van 'oh, komt wel goed' tot 'oh, waar zijn we aan begonnen'.Xaverius schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:37:
Mooi verslag @m0ridin ! Hoe is het nu met je neus? Was je daar met MST gezien je opmerkingen over anderen die beter voorbereid waren?
@polthemol
Dat is zeker waar, een hele prettige sfeer en gewoon fijn onderling... Kon ik zeer waarderen!
Het is ook zeker bevallen en denk dat het niet mijn laatste was. Maar ook de 'wegwedstrijden' (als in, jezelf qua snelheid verder pushen op de 5km t/m marathon) vind ik gewoon erg leuk en heerlijk. Toch, als ik vaker dit soort afstanden (en wie weet meer) kan hobbelen en op die manier genieten teken ik daar absoluut voor!
als je nog eens veel hoogtemeters moet trainen: squats met gewichten erbij helpen, die kun je vrji makkelijk dagelijks inplannen. Als je toegang hebt tot een loopband: af en toe hardlooptraining op de band en als afsluiter doe je gewoon een 2K in heel stevig tempo wandelen op hoogste incline. Dat zijn zaken die je wel een 'stiekem sterk' training geven voor die hoogtemeters. Dan kun je de finetuning aftikken met een keer een dagje Limburg en daar rondjes draaien op een parcours met wat stevige klimmen erinm0ridin schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:57:
[...]
Klopt ja, was een georganiseerde MST reis... Ging er samen met een vriend heen die ongeveer op dezelfde manier had voorbereid als ik dus samen konden we er ook wel om lachten. Maar tegelijk afwisselende momenten van 'oh, komt wel goed' tot 'oh, waar zijn we aan begonnen'.
@polthemol
Dat is zeker waar, een hele prettige sfeer en gewoon fijn onderling... Kon ik zeer waarderen!
Het is ook zeker bevallen en denk dat het niet mijn laatste was. Maar ook de 'wegwedstrijden' (als in, jezelf qua snelheid verder pushen op de 5km t/m marathon) vind ik gewoon erg leuk en heerlijk. Toch, als ik vaker dit soort afstanden (en wie weet meer) kan hobbelen en op die manier genieten teken ik daar absoluut voor!
@polthemol
Squats (ok, zonder gewichten) had ik wel gedaan de laatste 2-3 weken dus wie weet heeft dat ook een beetje geholpen. En ik woon in een flat dus moet een paar keer per dag 3 trappen op en neer (soms zelf MET boodschappen, hoppa... 20kg+ erbij), hoogtemeters zat dus
Squats (ok, zonder gewichten) had ik wel gedaan de laatste 2-3 weken dus wie weet heeft dat ook een beetje geholpen. En ik woon in een flat dus moet een paar keer per dag 3 trappen op en neer (soms zelf MET boodschappen, hoppa... 20kg+ erbij), hoogtemeters zat dus
haha, sorry... Ik begin altijd vol motivatie te tikken en dan halverwege denk ik 'aaaaaach, whatever!'Roozzz schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:57:
[...]
Tik eens door![]()
Eerst een teaser, dan dit, nu zijn we benieuwd
Doen er mensen mee aan de Halve Marathon van Rotterdam zondag? Ik heb zelf gekozen voor de kwart overigens. Zag het niet per se zitten om op 31 juli een halve marathon the knallen, dat doe ik dan liever in het voor- en najaar
m0ridin schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:26:
Maar daar was dan toch de finish en uiteindelijk boven verwachting kunnen volbrengen! Officieel een ultraloper nu!
Wat een avontuur man, grote klasse en knap gedaan.
Eeeeuhm, hypothetische vraag he
Stel je vraagt je toch af of je misschien iets van een breukje in je neus hebt omdat je neus toch een beetje knarst als je eraan zit en het nog wat gevoelig is maar je hebt er verder compleet geen last van (als in, kan prima ademenen door beide gaten, zit niet 90 graden gedraaid, niet pijnlijk als je er niet aan gaat zitten wroeten).
Heeft het dan uberhaupt zin om er iets mee te doen? Zou hooguit even bij de huisarts langs gaan, maar van wat ik begrijp wordt er als er niks heel geks is, toch weinig mee gedaan dus dan heeft het ook weinig zin? Dus om die nou te gaan belasten (en evt eigen risico te gaan vernachelen).
Zal niet gaan kickboxen de komende tijd, of trefbal spelen, dus wat dat betreft ook geen risicos.
Stel je vraagt je toch af of je misschien iets van een breukje in je neus hebt omdat je neus toch een beetje knarst als je eraan zit en het nog wat gevoelig is maar je hebt er verder compleet geen last van (als in, kan prima ademenen door beide gaten, zit niet 90 graden gedraaid, niet pijnlijk als je er niet aan gaat zitten wroeten).
Heeft het dan uberhaupt zin om er iets mee te doen? Zou hooguit even bij de huisarts langs gaan, maar van wat ik begrijp wordt er als er niks heel geks is, toch weinig mee gedaan dus dan heeft het ook weinig zin? Dus om die nou te gaan belasten (en evt eigen risico te gaan vernachelen).
Zal niet gaan kickboxen de komende tijd, of trefbal spelen, dus wat dat betreft ook geen risicos.
Super tof @m0ridin! Heel leuk om te lezen, en na een aantal leuke bergwandelingen hier in Noorwegen (daar ben ik op zomervakantie) ook erg motiverend!
Kan niet wachten om te zien waar ik volgend jaar rond deze tijd sta qua afstanden en hardloopavonturen..
Kan niet wachten om te zien waar ik volgend jaar rond deze tijd sta qua afstanden en hardloopavonturen..
Zo te zien heb je een flink rode neusm0ridin schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:44:
Eeeeuhm, hypothetische vraag he![]()
https://www.independer.nl...eigen-risico/wanneer-niet
Goed punt... uberhuapt eerst eens zoeken wie ook alweer mijn huisarts is hehe.jorikc schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:17:
[...]
Zo te zien heb je een flink rode neus. Geen medisch advies van mij, maar naar de huisarts gaan heeft nooit effect op je eigen risico, de kosten voor de huisarts zijn een van de uitzonderingen in de basisverzekering:
https://www.independer.nl...eigen-risico/wanneer-niet
Heeft er iemand een tip voor een korte tight/sportonderbroek met een zak? Ik heb deze: https://www.underarmour.n...BEgJvWfD_BwE&gclsrc=aw.ds maar die vind ik net niet lekker zitten.
Edit: ik ken de Fusion, maar wil even inventariseren of er meer geschikt spul is. Normaliter draag ik met veel plezier Nike, maar daar kan ik niet echt iets met een zakje van vinden.
Edit: ik ken de Fusion, maar wil even inventariseren of er meer geschikt spul is. Normaliter draag ik met veel plezier Nike, maar daar kan ik niet echt iets met een zakje van vinden.
[ Voor 15% gewijzigd door Niku op 25-07-2022 20:29 ]
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.