Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-08 10:36
De reden dat ik het vraag is dat de geschiktheid van de schoen vooral in niet-cijfermatige tempo's aangeduid worden ("interval", "fast runs", etc), maar dat deze ranges natuurlijk nogal persoonlijk zijn. Voor mij is 4:30min/km het tempo wat ik loop op lange intervallen en dus behoorlijk snel "in my book", terwijl het voor anderen slechts een beetje hobbeltempo is.

Nu begrijp ik dat de Zoom Fly 4 dezelfde middenzool heeft als de 3, waarvan ik in een review lees: "The stiff forefoot punishes those running any slower than a 6:50/mile (4:20/km) pace; because when you go slow, the foot tries to bend the forefoot instead of rolling over it.".

Als dit waar zou zijn, heb ik dus niets aan die schoenen, want mijn 5K pr is 23-nogwat, dus langzamer dan 4:20/km. Nu ben ik hard aan het werk om mijn pr te verbeteren, maar ik verwacht geen wonderen.

Elders lees ik weer dat de ZF4 ook zou zijn voor mensen die een 4u marathon lopen, dus zeg maar 5:39/km. Da's een heel ander tempo!

[ Voor 8% gewijzigd door Appie76 op 13-07-2022 19:22 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:34

Galois

1811 - 1832

Limbeckx schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Op zondag was er een listing van een HRM Pro Plus op amazon. De verkoper was garmin. Ik heb die gekocht voor 95 euro. Zou morgen vrijgegeven moeten worden voor verzending.

[Afbeelding]

PS: listing is al verdwenen.
En? Daadwerkelijk verzonden? Keurige prijs die 95€.

Garmin heeft ‘m nu ook online staan:

https://www.garmin.com/nl-NL/p/770963

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Darkasantion schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:12:
[...]Gewicht zegt ook niet alles, ben nu weer iets zwaarder dan voorheen, echter is het tempo wat ik kan volhouden gelijk gebleven, zo niet sneller.
Je was zeer waarschijnlijk nog sneller geweest met minder kilos. Immers je VO2 max zal wrs hoger geweest zijn anders had je geen progressie gemaakt, en daar bij de VO2max daar zit het gewicht in de noemer zit is bij verder alles gelijk, de VO2max hoger als je minder weegt.
staar me er echter niet blind op.
Goed punt, maar dat geldt voor de andere factoren ook, ik vind bijv Annemiek van Vleuten op veel punten als sporter daar op veel van die punten super relaxed in, zelfs met al die pech die haar achtervolgde. Ze bezwijkt o.a. niet onder de druk en presteert daarmee erg goed.
De meesten van ons hebben tuurlijk wel een "normale" baan, zijn geen prof, dus eea is niet altijd vergelijkbaar, maar hoe je met iets omgaat is imho wel iets generieks, het situationele blijft wel een punt, dat is het voordeel van prof zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 13-07-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:59
Appie76 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:19:
De reden dat ik het vraag is dat de geschiktheid van de schoen vooral in niet-cijfermatige tempo's aangeduid worden ("interval", "fast runs", etc), maar dat deze ranges natuurlijk nogal persoonlijk zijn. Voor mij is 4:30min/km het tempo wat ik loop op lange intervallen en dus behoorlijk snel "in my book", terwijl het voor anderen slechts een beetje hobbeltempo is.

Nu begrijp ik dat de Zoom Fly 4 dezelfde middenzool heeft als de 3, waarvan ik in een review lees: "The stiff forefoot punishes those running any slower than a 6:50/mile (4:20/km) pace; because when you go slow, the foot tries to bend the forefoot instead of rolling over it.".

Als dit waar zou zijn, heb ik dus niets aan die schoenen, want mijn 5K pr is 23-nogwat, dus langzamer dan 4:20/km. Nu ben ik hard aan het werk om mijn pr te verbeteren, maar ik verwacht geen wonderen.

Elders lees ik weer dat de ZF4 ook zou zijn voor mensen die een 4u marathon lopen, dus zeg maar 5:39/km. Da's een heel ander tempo!
Ook hier geloof ik niet dat die schoen niet zou werken voor tragere lopers. Ik heb nog de Zoom Fly 3 gehad, en ik train meestal rond de 5:00 min/km of iets trager. Werkte goed voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
Dank je, dan ga ik ze maar eens proberen voor dat geld, ben benieuwd. Mochten ze nou niet echt sneller aanvoelen ondanks dat carbon etc, maar evengoed nog steeds een prettige schoen zijn, dan is het nog steeds een koopje voor 64,-...

[ Voor 3% gewijzigd door Appie76 op 13-07-2022 21:46 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:49
Bij mij is in ieder geval gebleken dat de ZF4 niet geschikt is voor langzamere tempo's. Dat heeft ermee te maken dat ik dan meer richting middenvoet ga lopen en dan biedt de schoen eigenlijk te weinig stabiliteit voor mij. Sowieso zijn scherpe bochten eng met de ZF en ook met de Vaporfly trouwens.
Kans dat ze ook hebben meegeholpen met mijn blessure trouwens :/
Ik ga ze iig alleen nog maar dragen met tempowerk en wedstrijden. Voor rustige duurlopen pak ik liever wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
"langzamere tempo's", kun je dat eens uitdrukken in min/km om een idee te krijgen?

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Appie76 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:48:
"langzamere tempo's", kun je dat eens uitdrukken in min/km om een idee te krijgen?
Nou ja, voor mij is dat dan langzamer dan 5.30 ongeveer.

Dan loop ik bijvoorbeeld wel mooi op een Pegasus, maar niet op de ZF4.

[ Voor 12% gewijzigd door InZane op 13-07-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Die bocht stabiliteit lijkt me wel erg belangrijk als je mogelijk last van kunt krijgen.
De Asics Metaracer vond ik in bochten echt een probleem bij mijn testjes.(deels bij ~4.15'/km, deels wat trager)
Die ~64 euro is daarmee wel een gok als die ZF die reputatie al heeft.
In principe koop ik zo'n nieuw type schoen als 1e keer nooit online,

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 13-07-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
5:30 als ondergrens is voor mij geen probleem, ik wil ze inzetten voor snellere runs (tempo 4:45 of sneller). Misschien dat ik ze ook wil proberen voor mijn nieuwe HM doeltempo van ca 5:20.

Vwb online bestellen: hoe is Zalando mbt ruilen na ze een paar km geprobeerd te hebben? Uiteraard in droog weer en evt. een beetje een doekje erover na afloop. Ik heb er nog nooit iets besteld...

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
Appie76 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:05:
5:30 als ondergrens is voor mij geen probleem, ik wil ze inzetten voor snellere runs (tempo 4:45 of sneller). Misschien dat ik ze ook wil proberen voor mijn nieuwe HM doeltempo van ca 5:20.

Vwb online bestellen: hoe is Zalando mbt ruilen na ze een paar km geprobeerd te hebben? Uiteraard in droog weer en evt. een beetje een doekje erover na afloop. Ik heb er nog nooit iets besteld...
Zalando staat er niet om bekend om moeilijk te doen, Verder wel eens wat besteld, ging telkens vrij vlot en hun helpdesk is echt wel gewillig en reageert vlot. Je kan eens horen bij hun voor de zekerheid. Moet je uiteraard niet in de modder gaan lopen :P.

Zelf heb ik de Fly 3 indertijd gekocht voor intervallen en moet zeggen dat dit een stuk beter gaat als met de pegaseusen. Vooral toen ie nieuw was, leek het alsof de schoen je dwingt om snel te lopen.

Tempo's volg ik Runalyze in, al kan ik wel iets harder als dat ze voorstellen;

Intervallen tussen de 4:40 & 5:00, waarbij ik erg vaak de 4:40 aantik. Korte intervallen zoals een Billat 4:20 à 4:30.

Waar m'n pegaseusen het ongeveer 800km volhouden, moet ik zeggen dat m'n Fly 3 na 300km meer versleten is, maar de demping doet het nog en heb geen last van pijntjes, dus ga ze ook niet vervangen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:38

Niku

Alagaesii

Firestorm666 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:23:
[...]

Waar m'n pegaseusen het ongeveer 800km volhouden, moet ik zeggen dat m'n Fly 3 na 300km meer versleten is, maar de demping doet het nog en heb geen last van pijntjes, dus ga ze ook niet vervangen hiervoor.
De Pegasus kun je prima richting de 1000k tillen toch? Bij mij gaan ze in ieder geval ruim over de 800.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:39

Secsytime

Automagisch

Appie76 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:05:

Ik heb denk ik zo’n 5 paar ZF3/ZF4 versleten. Prima schoen voor mij, kan alles.

In de huidige rotatie gebruik ik hem eigenlijk alleen nog als duurloop schoen. Voor het snellere werk gebruik ik de endorphin speed 2, ook een heerlijke schoen die alles kan.

De ZF is ruim zwaarder dan de Vapor/Alpha.. waardoor ik me altijd extra snel voel bij wedstrijden 🙈😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
Mijn Peg 37's hebben er nu 660km op zitten en ik denk dat als ik ze zou poetsen, ze er bijna als nieuw uitzien. Wat plooien in de middenzool, maar de buitenzool heeft amper slijtage. Die halen denk ik de 1000 wel ja...

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Firestorm666 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:23:
[...]

Zalando staat er niet om bekend om moeilijk te doen, Verder wel eens wat besteld, ging telkens vrij vlot en hun helpdesk is echt wel gewillig en reageert vlot. Je kan eens horen bij hun voor de zekerheid. Moet je uiteraard niet in de modder gaan lopen :P.

Zelf heb ik de Fly 3 indertijd gekocht voor intervallen en moet zeggen dat dit een stuk beter gaat als met de pegaseusen. Vooral toen ie nieuw was, leek het alsof de schoen je dwingt om snel te lopen.

Tempo's volg ik Runalyze in, al kan ik wel iets harder als dat ze voorstellen;

Intervallen tussen de 4:40 & 5:00, waarbij ik erg vaak de 4:40 aantik. Korte intervallen zoals een Billat 4:20 à 4:30.

Mja de ZF lopen gewoon lekkerder op hogere tempo's, dat is zeker waar.

Maar intervallen gaat ook prima met de Pegasus hoor. 3.30 is geen probleem.

Bij mij is de Pegasus rond 800km ook aardig ver heen. Dan begint de voorvoet aardig glad te worden. M'n oude ZF3 zien er na 435 km nog prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Appie76 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:37:
Mijn Peg 37's hebben er nu 660km op zitten en ik denk dat als ik ze zou poetsen, ze er bijna als nieuw uitzien. Wat plooien in de middenzool, maar de buitenzool heeft amper slijtage. Die halen denk ik de 1000 wel ja...
Afhankelijk van hoeveel volume je draait kan dat in principe wel ja. Ik merk dat ze na 600-700km wel wat minder demping bieden, dus dan vervang ik ze preventief. Liever dat dan een blessure door gierigheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
Secsytime schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:35:
[...]

Ik heb denk ik zo’n 5 paar ZF3/ZF4 versleten. Prima schoen voor mij, kan alles.

In de huidige rotatie gebruik ik hem eigenlijk alleen nog als duurloop schoen. Voor het snellere werk gebruik ik de endorphin speed 2, ook een heerlijke schoen die alles kan.

De ZF is ruim zwaarder dan de Vapor/Alpha.. waardoor ik me altijd extra snel voel bij wedstrijden 🙈😂
Precies, net zoals honkballers altijd opwarmen door in te slaan met een extra gewicht om de knuppel, wat ze er dan vlak voor de slagbeurt afhalen!

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
Secsytime schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:39:
[...]

Afhankelijk van hoeveel volume je draait kan dat in principe wel ja. Ik merk dat ze na 600-700km wel wat minder demping bieden, dus dan vervang ik ze preventief. Liever dat dan een blessure door gierigheid..
Ik roteer met andere schoenen, dus mochten ze wat minder zijn dan loop ik er niet constant/continue op waardoor de kans op blessures hopelijk kleiner is...

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-08 17:18
Vier jongens vallen hardloopster aan in Udenhout

Altijd spijtig om te lezen

Gelukkig is er van een van hen nog een aardige omschrijving;
"Een van de jongens had een arm in het gips. Dat gips was voorzien van een legerprint."

Je hoopt dat zo'n gastje z'n vader of moeder dit leest en 'm aan z'n oren meetrekt naar het politiebureau! :)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Niku schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:31:
[...]

De Pegasus kun je prima richting de 1000k tillen toch? Bij mij gaan ze in ieder geval ruim over de 800.
Ik ben begonnen met de 36 en begon pijntjes te krijgen rond de 800km, heb ze toen vervangen door de 38 en de pijntjes verdwenen terug, tot met die schoen die pijntjes begonnen terug te keren & eveneens rond de 800km. Heb nu in aanbieding een nieuw paar 38 gekocht en de pijntjes zijn wederom terug weg.

Verder zou ik er inderdaad nog verder op kunnen lopen, aangezien er voor het overige niks aan is, op de sluitage na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
InZane schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:38:
[...]

Mja de ZF lopen gewoon lekkerder op hogere tempo's, dat is zeker waar.

Maar intervallen gaat ook prima met de Pegasus hoor. 3.30 is geen probleem.

Bij mij is de Pegasus rond 800km ook aardig ver heen. Dan begint de voorvoet aardig glad te worden. M'n oude ZF3 zien er na 435 km nog prima uit.
Met de pegasus is het idd prima mogelijk voor intervallen te doen, maar met de Fly's is het toch net iets fijner :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Chillz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:45:

"Een van de jongens had een arm in het gips. Dat gips was voorzien van een legerprint."

Je hoopt dat zo'n gastje z'n vader of moeder dit leest en 'm aan z'n oren meetrekt naar het politiebureau! :)
Een shop onder z'n gat zo hard dat m'n schoen blijft steken ja! En vervolgens een walk of shame naar het politiekantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Firestorm666 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:01:
[...]

Een shop onder z'n gat zo hard dat m'n schoen blijft steken ja! En vervolgens een walk of shame naar het politiekantoor.
Ja zoiets inderdaad! :(
Ik schrik sowieso (weer) van de leeftijd van die jongens. De jongste pas 15 :/
Mijn oudste is 13, maar ik kan me echt niet voorstellen hij zoiets kan bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-08 20:43

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:11:
[...]

Ja zoiets inderdaad! :(
Ik schrik sowieso (weer) van de leeftijd van die jongens. De jongste pas 15 :/
Mijn oudste is 13, maar ik kan me echt niet voorstellen hij zoiets kan bedenken.
Groepsdruk kan hele gekke dingen doen met onzekere kinderen, helemaal wanneer ze niet helemaal in het juiste milieu opgroeien. De 15-jarige zal dit waarschijnlijk niet hebben 'bedacht', eerder de ouderen van de groep.
Alsnog gewoon absurd dit - hoop dat ze die gasten kunnen vinden.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-08 14:29
Hartloper schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:07:
Even mijn bescheiden mening over een paar aangehaalde onderwerpen:

De magie van de Vaporfly's werkt ook bij lage snelheden, zie het onderzoek uit de NY Times. Sommige schoenverkopers denken dat het niet werkt voor hiellanders of bij lage snelheden, maar zij dwalen.

Er is 4% verbetering in running economy. Dat is niet één op één vertaalbaar naar snelheid. De snelheidswinst is in de ordegrootte van 2%. Da's nog altijd mooi

Ik heb zelf Vaporfly 4%, Vaporfly Next, Alphafly en Hoka Carbon X.
Mijn persoonlijke mening: zowel de 4% als de Next % zijn echt superschoenen, de Next % is niet sneller, maar heeft meer grip op een gladder wegdek en heeft meer zijdelings steun in scherpe bochten. Bij de 4% glijd je bijna naast de schoen in een scherpe bocht, die heeft niks van zijdelingse steun.
De Alphafly is iets zwaarder en wat mij betreft iets lomper dan de Vaporfly. De meeste toppers verkiezen de Next boven de Alphafly, dat zegt ook wel iets.
De Hoka is absoluut geen superschoen, heeft niet de "pop" van de Vaporfly's. Niet zo gek want de Hoka heeft geen Pebaxschuim, maar doodgewone EVA.
Je ziet inderdaad weleens voorbij komen dat de Vaporfly voor iedereen snelheidswinst kan opleveren, maar daar is kennelijk nog altijd geen consensus over. Gisteren nog de podcast van de Pacer opgehad waarbij Eric aangaf dat het geen zin zou hebben -en zelfs een negatief effect zou hebben. Nu is Eric niet bepaald van enig nuance, maar ergens klinkt het natuurlijk wel plausibel.

Zou een dergelijke schoen nu werkelijk elke loper bedienen? Het tempo is 1 element, maar ik kan me zo voorstellen dat een voorvoet en haklander de schoen beide heel anders ervaren. Ik neig met tempo/interval licht naar voorvoet, maar ben hoofdzakelijk een midvoetlander, misschien zelfs lichte bias naar hak als ik de slijtage van de zool mag geloven. Mede daarom twijfel ik enorm of een dergelijk schoen bij mijn techniek en tempo zou passen. Ik verwacht uiteraard geen wonderen, maar alle beetje helpen. ;)

Wat betreft de Zoom Fly 4, ik heb er gisteren op gelopen en ze zijn mij prima bevallen, vergelijkbaar als de Zoom Fly 3, maar dan met wat extra padding in de hiel + een comfortabelere upper. Ik heb 2 tempoblokken van 4 km @ 4:25 gedaan en dat ging lekker. Ook met de opwarm + derust km tussen de blokken in @5:20/5:30 gingen prima. De instabiliteit in de bochten vallen mijns inziens reuze mee, ik vind ze eigenlijk best stabiel.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tim_W schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:16:
[...]

Je ziet inderdaad weleens voorbij komen dat de Vaporfly voor iedereen snelheidswinst kan opleveren, maar daar is kennelijk nog altijd geen consensus over. Gisteren nog de podcast van de Pacer opgehad waarbij Eric aangaf dat het geen zin zou hebben -en zelfs een negatief effect zou hebben. Nu is Eric niet bepaald van enig nuance, maar ergens klinkt het natuurlijk wel plausibel.

Zou een dergelijke schoen nu werkelijk elke loper bedienen? Het tempo is 1 element, maar ik kan me zo voorstellen dat een voorvoet en haklander de schoen beide heel anders ervaren. Ik neig met tempo/interval licht naar voorvoet, maar ben hoofdzakelijk een midvoetlander, misschien zelfs lichte bias naar hak als ik de slijtage van de zool mag geloven. Mede daarom twijfel ik enorm of een dergelijk schoen bij mijn techniek en tempo zou passen. Ik verwacht uiteraard geen wonderen, maar alle beetje helpen. ;)

Wat betreft de Zoom Fly 4, ik heb er gisteren op gelopen en ze zijn mij prima bevallen, vergelijkbaar als de Zoom Fly 3, maar dan met wat extra padding in de hiel + een comfortabelere upper. Ik heb 2 tempoblokken van 4 km @ 4:25 gedaan en dat ging lekker. Ook met de opwarm + derust km tussen de blokken in @5:20/5:30 gingen prima. De instabiliteit in de bochten vallen mijns inziens reuze mee, ik vind ze eigenlijk best stabiel.
Vaporfly heeft ook ongekende demping. Misschien levert het niets op qua snelheid, maar wel qua ontlasting van belasting?

Daarnaast zal het voor sommigen een placebo effect hebben, dat is ook een effect toch? :)

En natuurlijk extra coolheidsfactor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:33
Galois schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:29:
[...]

En? Daadwerkelijk verzonden? Keurige prijs die 95€.

Garmin heeft ‘m nu ook online staan:

https://www.garmin.com/nl-NL/p/770963
Nog niet verzonden. Ben benieuwd of dat gebeurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Het stukje comfort, ofwel de ontlasting van belasting is zie ik absoluut als voordeel @Secsytime, zeker op de langere afstanden. Precies ook de reden waarom ik met de gedachte speel, namelijk een najaarsmarathon met als doel sub 3:30. Afhankelijk van de progressie over de komende 2,5 maand misschien wel richting 3:25/3:20.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Tim_W schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:24:
Het stukje comfort, ofwel de ontlasting van belasting is zie ik zeker als voordeel @Secsytime, zeker op de langere afstanden. Precies ook de reden waarom ik met de gedachte speel, namelijk een najaarsmarathon met als doel sub 3:30. Afhankelijk van de progressie over de komende 2,5 maand misschien wel richting 3:25/3:20.
Maar dan zijn er toch voldoende Hoka-achtige alternatieven die ook dat comfort geven voor een fractie van de prijs?

Ik heb de ZF3 gebruikt voor tempolopen en als marathonschoen en dat is heel goed bevallen. Ik vond ze voor het inlopen (5:30) heel instabiel, maar op tempo (4:30) was dat helemaal weg. Uiteindelijk heb ik er ook de marathon opgelopen in 3u15m (dus 4:37) en dat is heel goed bevallen. Dank voor de tip vwb de ZF4! Ze worden vanavond bezorgd :9 .

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Wat voor een schoenen zouden jullie adviseren aan iemand die veel door het veld loopt? Gravel paden, wandelpaden etc. - zou je dan toch beter aan de trailschoen denken?
Ik heb nu Hoka de Hoka Gaviota One en die beginnen toch wel op het einde van hun levensduur te lopen. Ik loop het liefste door het veld, niet over de weg of verharde stukken (vind ik gewoon leuker) maar heb wel verharde segmenten er tussen zitten. Zeker als ik straks langere afstanden ga doen zal ook wat meer asfalt erbij komen kijken.

Ik ga morgen even langs bij Wilma Running in Sittard, om eens te kijken wat zij aangeven - maar wilde toch alvast wat advies inwinnen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Er zijn tegenwoordig inderdaad best wat alternatieven @AppieR , maar de Vaporfly is toch wel een beetje de schoen der schoenen.

Buiten dat, welke is er dan vergelijkbaar en beduidend goedkoper? Ik zou het zo niet weten. De Vapofly is namelijk met een beetje zoeken er al voor zo'n 180 euro. Bij een dergelijke (wedstrijd) schoen is voor mij persoonlijk het bedrag ondergeschikt, tenminste, als we het dan op een gegeven moment over een paar tientjes meer of minder gaan hebben.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
@Dazzler2120 zit even op de website te neuzen, leuke merken die ze voeren die je niet zomaar overal terugziet (bij fysieke winkels heb ik het dan over natuurlijk).

Ik loop met veel plezier op de Saucony Peregrine 10 op de trails - dat is voor mij veelal duin en bospad. Kun je ook prima een stukje verhard mee lopen. Inmiddels is versie 12 van die schoen al beschikbaar, zou een goede vooruitgang moeten zijn als ik de reviews geloof.
Bijv. de Salomon Sense Ride is volgens mij ook wel populair hier en heeft wat minder agressieve lugs eronder.

[ Voor 12% gewijzigd door Gaargod op 14-07-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
[...]
Volgens mij is de zool van de ZF4 helemaal niks veranderd ten opzichte van de ZF3.
Ik vind het bovenwerk van de ZF4 wel veel beter. Dat maffe 'Vaporweave' van de ZF3 heeft mij nooit getrokken. De toegevoegde padding (zie je bijv. ook bij de Vaporfly) bij de hiel vind ik erg fijn! Geeft gelijk een stabieler gevoel dan de ZF3 die bijna helemaal geen padding heeft.
Dazzler2120 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:31:
Wat voor een schoenen zouden jullie adviseren aan iemand die veel door het veld loopt? Gravel paden, wandelpaden etc. - zou je dan toch beter aan de trailschoen denken?
Ik heb nu Hoka de Hoka Gaviota One en die beginnen toch wel op het einde van hun levensduur te lopen. Ik loop het liefste door het veld, niet over de weg of verharde stukken (vind ik gewoon leuker) maar heb wel verharde segmenten er tussen zitten. Zeker als ik straks langere afstanden ga doen zal ook wat meer asfalt erbij komen kijken.

Ik ga morgen even langs bij Wilma Running in Sittard, om eens te kijken wat zij aangeven - maar wilde toch alvast wat advies inwinnen :')
Voor een beetje gravel/veld zou ik zelf geen trailschoenen aanschaffen.

[ Voor 31% gewijzigd door InZane op 14-07-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-08 13:18

ah leuk iemand uit de buurt. Ik loop zelf de trails op een hoka speedgoat 4 maar deze zijn dramatisch op asfalt vind ik. (plakken aan het asfalt). Indien je niet echt door natte modder loopt kom je goed weg met een crossschoen. Ben zelf ook tevreden over de salomon speedcross maar daar zit 0 demping in. Verder loop ik ook regelmatig op mijn duurloopschoen door veldwegen en paadjes, daarvoor gebruik ik de Hoka Clifton 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
InZane schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:43:

[...]

Dit dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Gaargod schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:41:
@Dazzler2120 zit even op de website te neuzen, leuke merken die ze voeren die je niet zomaar overal terugziet (bij fysieke winkels heb ik het dan over natuurlijk).

Ik loop met veel plezier op de Saucony Peregrine 10 op de trails - dat is voor mij veelal duin en bospad. Kun je ook prima een stukje verhard mee lopen. Inmiddels is versie 12 van die schoen al beschikbaar, zou een goede vooruitgang moeten zijn als ik de reviews geloof.
Bijv. de Salomon Sense Ride is volgens mij ook wel populair hier en heeft wat minder agressieve lugs eronder.
Hmm, de Salomons heeft mijn broer iig wat mindere ervaringen mee, lijken 'snel' te slijten bij hem. Op zich zal ik dat wat minder snel merken, ik loop nu 12-18km per week, hij loopt 70km per week... Dan ga je uiteraard ook 'snel' door je schoen heen :+
Maar ik zal deze even in mijn achterhoofd houden.
InZane schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:43:
[...]

[...]

Het is voor mij uiteindelijk de bedoeling om ook meer de bossen in te gaan, wanneer ik een beetje leuke rondjes kan uitstippelen. Nu loop ik vaak hetzelfde rondje om een beetje stabiliteit aan te houden in het opbouwen van mijn conditie...
Allervieste schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:53:
[...]

ah leuk iemand uit de buurt. Ik loop zelf de trails op een hoka speedgoat 4 maar deze zijn dramatisch op asfalt vind ik. (plakken aan het asfalt). Indien je niet echt door natte modder loopt kom je goed weg met een crossschoen. Ben zelf ook tevreden over de salomon speedcross maar daar zit 0 demping in. Verder loop ik ook regelmatig op mijn duurloopschoen door veldwegen en paadjes, daarvoor gebruik ik de Hoka Clifton 8.
Hmm dan ken je de regio waar ik ren misschien ook wel ;) Ik ren meestal op/over/rondom de schwienswei - qua modder valt het normaal wel mee aangezien er best dichte begroeiing is. Maar wil binnenkort ook eens wat vaker gaan lopen op de Tuddern fenn, limbrichterbos en de bossen rondom de windraek e.d.
Is dat dan nog beter te doen met een evt. crossschoen of zou je dan juist een 'normale' hardloop schoen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
Dazzler2120 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:58:
[...]

Hmm, de Salomons heeft mijn broer iig wat mindere ervaringen mee, lijken 'snel' te slijten bij hem. Op zich zal ik dat wat minder snel merken, ik loop nu 12-18km per week, hij loopt 70km per week... Dan ga je uiteraard ook 'snel' door je schoen heen :+
Maar ik zal deze even in mijn achterhoofd houden.
Dit kan ik wel beamen, vooral het stof van de schoen in de hak is snel versleten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allervieste
[...]

Hmm dan ken je de regio waar ik ren misschien ook wel ;) Ik ren meestal op/over/rondom de schwienswei - qua modder valt het normaal wel mee aangezien er best dichte begroeiing is. Maar wil binnenkort ook eens wat vaker gaan lopen op de Tuddern fenn, limbrichterbos en de bossen rondom de windraek e.d.
Is dat dan nog beter te doen met een evt. crossschoen of zou je dan juist een 'normale' hardloop schoen nemen?
Ik zou kijken naar een snelle trailschoen met niet te grof profiel. Maar bij Wilma moet dat goedkomen! Ben benieuwd wat het wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:14

polthemol

Moderator General Chat
wat @Gaargod zei: de salomon sense ride is fijn. Hij is wel slechter als je veel door de modder gaat baggeren, heb er al ene kunnen terugsturen omdat de zijkanten hierdoor compleet waren opengescheurd. De stof kan daar blijkbaar minder tegen.
Ik ben zelf ook fan van de salomon s/lab ultra 3. Erg prettige pasvorm doordat schoen een soort van sok is, waarbij ik beduidend minder steentjes vang. Stof is vrij dun waardoor ze razendsnel drogen.

Mijn broer gebruikt voor trails van On de Cloudultra, al is dat overkill voor kortere loopjes, hij was heel erg te spreken over de demping die ze gaven (salomon heeft dat wat minder).

Wat ook altijd een fijne schoen was: van Asics gel-Fuji Trabuco. Die heb ik gedragen tot ze helemaal uti elkaar vielen. Weinig rompslomp, simpele shcoen, maar zat heel prettig. Enige nadeel was dat de stof (versie 7 had ik ) wat dikker was en de schoenen dus langzamer droogden (wat vooral te merken was aan de lucht die ze begonnen te verspreiden na een tijdje :P Ze woonden permanent buiten op mijn balkonnetje zeg maar).

-edit- ah schwienswei ed. als vaste rondjes. Daar heb ik mijn evy start2runs afgetikt :D Fijn plekje in Sittard. Dat is met redelijk weer prima te doen op normale schoenen. Als je voor Tudderener fenn gaat en die kanten, worden trailschoenen wel wat prettiger, afhankelijk van hoe hard je van de paadjes wil gaan afwijken.

Al moet ik erbij zeggen dat ik bij bv. de Kollenberg trailschoenen wel als heel fijn ervaarde, vooral als het wat slechter weer gaat worden en het vaker regent / modderiger is. Trailschoenen geven toch wat meer grip dan.
top winkel! :D Ging er altijd graag toen ik nog in Sittard woonde en bij Unitas mijn rondjes ging maken op de zaterdag. Wilma geeft daar trouwens ook trainingen als je dat nog niet wist.

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 14-07-2022 12:30 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

AppieR schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Maar dan zijn er toch voldoende Hoka-achtige alternatieven die ook dat comfort geven voor een fractie van de prijs?

Ik heb de ZF3 gebruikt voor tempolopen en als marathonschoen en dat is heel goed bevallen. Ik vond ze voor het inlopen (5:30) heel instabiel, maar op tempo (4:30) was dat helemaal weg. Uiteindelijk heb ik er ook de marathon opgelopen in 3u15m (dus 4:37) en dat is heel goed bevallen. Dank voor de tip vwb de ZF4! Ze worden vanavond bezorgd :9 .
Het enige alternatief wat ik heb ervaren qua demping/zachtheid was de Novablast, alleen waren die voor mij zo onstabiel dat ik last van de knie kreeg..

De zachtheid en de stabiliteit door de carbonplaat is gewoon een absolute winnaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
polthemol schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:26:
[...]
Mijn broer gebruikt voor trails van On de Cloudultra, al is dat overkill voor kortere loopjes, hij was heel erg te spreken over de demping die ze gaven (salomon heeft dat wat minder).
Grappig, ik begin steeds meer spijt te krijgen van mijn aanschaf van deze schoen. Dit terwijl ik er een paar weken terug nog een vrij lovende post aan heb besteed hier.

Deze schoen gaat me tegenstaan zodra ik de 30k voorbij ga. Heb nu bij 2 trails ervaren dat mijn benen soort van op slot gingen met deze schoenen en draagcomfort ondervoets / demping zint me niet. Dat heb ik met de Peregrines en de Speedcross nog nooit gehad, en daar heb ik ruim langere afstanden op gelopen.

Ik heb de Cloudultra's afgelopen weekend dan ook te koop gezet op marktplaats en zit nu te kijken naar de Saucony Xodus Ultra. Hoop die vh weekend even ergens te gaan passen.

Edit
Mocht iemand dus interesse hebben in een paartje On Cloudultra's, maatje boot... Message me ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Gaargod op 14-07-2022 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

[...]Hmm dan ken je de regio waar ik ren misschien ook wel ;) Ik ren meestal op/over/rondom de schwienswei - qua modder valt het normaal wel mee aangezien er best dichte begroeiing is. Maar wil binnenkort ook eens wat vaker gaan lopen op de Tuddern fenn, limbrichterbos en de bossen rondom de windraek e.d.
Als het modderig is en je wilt daar "uitpakken" vergeet meestal een 'normale' hardloop schoen die heeft dan amper grip. Einde afgelopen winter in het bos/veld (oa bij Kwintelooijen) erop gecrosst omdat ik de spikes > 2 jaar ontwend was agv oa Corona-geen-crossen.... 2x deels nat parcours 2x niks. Dus of ik ga volgend seizoen weer terug naar de spikes of naar trail schoenen, welke weet ik nog niet.
Als het bos/veld goed droog is, dan is het vaak veel minder kritisch, je hebt dan iig geen glijpartijen...slecht voor je pezen/spieren.
PS: Spikes heeft wel beperkingen naast dat je het gewend moet zijn, teveel harde paden en maar korte stukjes nat dan lopen spikes meestal NOK op die harde stukken.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 14-07-2022 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
@Dazzler2120 Ik zou me niet al te hard zorgen maken over specifieke trailschoenen. Ik loop ook wel eens door bospaden en gravelpaden met m'n pagasus 38, gaat goed. Al moet ik er wel bij vertellen dat ik enkel bij droog weer door een bos ga.

Trailschoenen zijn meer geschikt voor als je van plan bent in de modder te gaan ploeteren of te gaan lopen in gebieden met veel gesteente zoals bergen.

Nu, ben geen schoen expert, dus ik kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:02
polthemol schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:26:
[...]

wat @Gaargod zei: de salomon sense ride is fijn. Hij is wel slechter als je veel door de modder gaat baggeren, heb er al ene kunnen terugsturen omdat de zijkanten hierdoor compleet waren opengescheurd. De stof kan daar blijkbaar minder tegen.
Ik ben zelf ook fan van de salomon s/lab ultra 3. Erg prettige pasvorm doordat schoen een soort van sok is, waarbij ik beduidend minder steentjes vang. Stof is vrij dun waardoor ze razendsnel drogen.

[...]
Grappig hoe smaken verschillen. Ik vind de Sense Ride dus niet fijn. Prima als wandelschoen, maar om op te rennen vind ik ze te lomp :P Mijn vriendin vrouw vindt ze juist weer heel prettig.

Ik zou vooral ergens rustig gaan passen en op zoek naar een relatief lichte trailschoen als je die kant op wilt. Maar écht nodig heb je het niet als je met droog weer op eenvoudige paden loopt. Zelf ben ik erg benieuwd naar de nieuwe Salomon Pulsar Trail Pro en evt zonder Pro. Zou ik zeker proberen. De Pulsar is de bom namelijk :P
Ook iets als de Altra Superior of evt Lone Peak (voor iets steviger) lijken mij mooie opties. Naast wat al genoemd :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Firestorm666 Een trail/ crossje gaat echt wel door als het regent of geregend heeft, dus afh of je een droog weer/ondergrond (=beter..) loper bent... pick your right choices....

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 14-07-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
route99 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:51:
@Firestorm666 Een trail/ crossje gaat echt wel door als het regent of geregend heeft, dus afh of je een droog weer/ondergrond (=beter..) loper bent... pick your right choices....
Das ook waar! Of men moet doen zoals een medehardloper hier ook doet: gewoon alle schoenen kopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@Roozzz @Gaargod ieder paar voeten heeft zijn eigen fit I guess :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Tim_W schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:24:
Het stukje comfort, ofwel de ontlasting van belasting is zie ik absoluut als voordeel @Secsytime, zeker op de langere afstanden.
Dit interpreteerde ik een beetje als lange duurloop, vandaar mijn opmerking over alternatieven.

Onderschat ook het uberhaupt hebben van een paar aparte wedstrijdschoenen niet. Die je alleen aan hebt gehad voor 2 of 3 tempoloopjes en klaar zijn om je te laten shinen op je wedstrijddag. Vooral oppassen dat je dan niet veel te hard start ;-).

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
[...]

...
Net wat ik zeg: sommige schoenverkopers denken dat ze niet werken bij lage snelheden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Ik luister graag naar De Pacer.

Maar de mening van Eric is ook maar de mening van Eric. Hij heeft daar geen bewijs voor, het is gewoon wat hij denkt.

Daarentegen blijkt uit onderstaand onderzoek, waarbij van duizenden lopers Stravadata en gebruikte schoenen werden geanalyseerd, dat het voordeel voor trage lopers zelfs groter lijkt te zijn dan voor snelle lopers !

https://www.nytimes.com/i...rcent-shoe-estimates.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie76
Vergeleken met al-het-andere-dan-AlphaFly-etc doen die Zoom Fly's het helemaal zo gek nog niet in dat onderzoek zeg!

Ik heb geen signature

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-08 14:02
Na een tijd terug 10K voor de lol gelopen te hebben (terwijl ik toen pas net het 5K schema uitgelopen had) nu een schema aan het volgen van Runnersworld om naar de 10K te komen. Tot op heden gaat het best lekker, merk dat ik steeds verder en langer kan lopen op mijn oude 5K tempo terwijl mijn hartslag lager blijft. Mag dus ook iets meer gaan pushen op tempo al blijft de focus nu eerst om 10K "makkelijk" te kunnen lopen.

Desondanks vandaag tijdens een snelle duurloop gas bijgegeven en cadans verhoogd, wat beloond werd met een verbetering van mijn 5K PR met bijna een gehele minuut!
https://www.strava.com/activities/7468313482

Ik heb mezelf ook ingeschreven om over 2 weken de 5K Summer Run te lopen in Rotterdam (vind plaats naast de halve marathon). Doel was eigenlijk dan mijn 5K PR te verbreken, dus als ik dan rond dezelfde tijd kan lopen als vandaag ben ik helemaal gelukkig! En in oktober staat mijn eerste 10K wedstrijd op de planning bij de lokale Bergse Plasloop. Mag nu denk wel zeggen dat ik het virus te pakken heb :D

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie76
....en daarom zeggen ze ook dat als je een snelle [Afstand X] wilt lopen, je regelmatig duurlopen van ca. 1,5 a 2x die afstand moet doen om je aerobe basis te bouwen. Maarreh, lekker bezig hoor!

Ik heb geen signature

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-08 19:39
Zojuist ingeschreven voor de Amerongse berg trail zondagmorgen, 20km. Hopelijk wordt het niet te warm... :) Ik heb totaal de afstand (en de hoogtemeters) niet in de benen, maar wel fit en loop altijd wel 3x per week. Maar ik red het wel, het is immers geen race, geen haast. Ik heb gewoon zin in de uitdaging, de mooie bosomgeving en lekker om me heen kijken. En als het echt te zwaar of warm blijkt, dan heb ik op het kaartje al gezien dat je prima 5km kunt afsnijden.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
als het heel warm zou worden: neem een paar zakjes ORS mee anders :) Spul helpt erg goed en kost niets, gaat niets mee verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Appie76 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:41:
....en daarom zeggen ze ook dat als je een snelle [Afstand X] wilt lopen, je regelmatig duurlopen van ca. 1,5 a 2x die afstand moet doen om je aerobe basis te bouwen. Maarreh, lekker bezig hoor!
Today I Learned... Ik wist intussen dat duurlopen belangrijk waren hiervoor, maar het is de eerste keer dat iemand er iets op plakt wat nu juist "duurlopen" is voor snelle doelen te kunnen behalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Hartloper schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:44:
Ik luister graag naar De Pacer.

Maar de mening van Eric is ook maar de mening van Eric. Hij heeft daar geen bewijs voor, het is gewoon wat hij denkt.

Daarentegen blijkt uit onderstaand onderzoek, waarbij van duizenden lopers Stravadata en gebruikte schoenen werden geanalyseerd, dat het voordeel voor trage lopers zelfs groter lijkt te zijn dan voor snelle lopers !

https://www.nytimes.com/i...rcent-shoe-estimates.html
Lijkt me wel logisch te zijn dat voor tragere lopers het effect hoger is. Die supersnelle lopers lopen eigenlijk al erg optimaal, waardoor een schoen maar een "minimum" effect heeft. Als je dan een traag geval bent, zal zo een schoen meer effect hebben.
Merk het trouwens ook voor mezelf. Ik loop effectief sneller met m'n Fly's als met de Peg's, dit omdat de Fly's meer veren als de pegs en de schoen je min of meer dwingt een snelle houding aan te nemen. Langzaam lopen is dan ook nogal vreemd op deze schoen, moesten schoenen kunnen spreken, zouden de Fly's zeker zeggen: Ei, das wel nie de bedoeling eh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoe werkt dit trainingswise eignelijk? Als je de extra prestatie/snelheid haalt uit de techniek in een schoen, heb je daar nog baat bij conditioneel of maakt dat geen bal uit in the end als je terug op een normale schoen zou rennen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Appie76
Chillz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:45:

Eentje is inmiddels opgepakt:
https://www.omroepbrabant...ij-hardloopster-pols-brak

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 16:12
Firestorm666 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:46:
[...]

Lijkt me wel logisch te zijn dat voor tragere lopers het effect hoger is. Die supersnelle lopers lopen eigenlijk al erg optimaal, waardoor een schoen maar een "minimum" effect heeft. Als je dan een traag geval bent, zal zo een schoen meer effect hebben.
Merk het trouwens ook voor mezelf. Ik loop effectief sneller met m'n Fly's als met de Peg's, dit omdat de Fly's meer veren als de pegs en de schoen je min of meer dwingt een snelle houding aan te nemen. Langzaam lopen is dan ook nogal vreemd op deze schoen, moesten schoenen kunnen spreken, zouden de Fly's zeker zeggen: Ei, das wel nie de bedoeling eh.
Om te kunnen bepalen of schoenen werkelijk effect hebben op je snelheid kun je uiteraard op je gevoel af gaan, wat vaak best een goede indicatie is. Je kunt het ook gewoon meten. Een van de belangrijkste parameters hiervoor is de speed per heartbeat. Gemiddelde snelheid tijdens (km/h) een loop / gemiddelde hartslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVDQxKEuvRdY63VZsv_BkRa50tk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KzVGCZtIrRBY9PH1OmFksxXj.jpg?f=user_large

Ik heb eind mei 2 paar nieuwe schoenen gekocht. De Saucony Ride 15 en de Brooks Ghost 14. Hoewel ze behoorlijk op elkaar lijken qua eigenschappen, lopen de Ride's lekkerder zijn ze gebaseerd op een stuk of 30 metingen ongeveer 2,7% effcienter. Dat lijkt niet zo heel veel, maar dat scheelt in mijn geval ruim een minuut op een 10km loop.

Op basis van deze info weet ik dat bij een wedstrijd de Suacony's aan moet ipv. de Brooks.

Meten=weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

bert74 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Om te kunnen bepalen of schoenen werkelijk effect hebben op je snelheid kun je uiteraard op je gevoel af gaan, wat vaak best een goede indicatie is. Je kunt het ook gewoon meten. Een van de belangrijkste parameters hiervoor is de speed per heartbeat. Gemiddelde snelheid tijdens (km/h) een loop / gemiddelde hartslag.

[Afbeelding]

Ik heb eind mei 2 paar nieuwe schoenen gekocht. De Saucony Ride 15 en de Brooks Ghost 14. Hoewel ze behoorlijk op elkaar lijken qua eigenschappen, lopen de Ride's lekkerder zijn ze gebaseerd op een stuk of 30 metingen ongeveer 2,7% effcienter. Dat lijkt niet zo heel veel, maar dat scheelt in mijn geval ruim een minuut op een 10km loop.

Op basis van deze info weet ik dat bij een wedstrijd de Suacony's aan moet ipv. de Brooks.

Meten=weten!
Weet niet of je dat zo kunt stellen, hangt denk ik heel erg af van hoe je schoenen gebruikt.

Ik heb bepaalde schoenen aan met tempo werk en anderen voor recovery runs. Kan me maar zo voorstellen dat mijn hartslag tijdens de recovery relatief hoog is omdat herstel nodig is. Dus een causaal verband? I do not know.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie76
...en dan heb je nog verstorende factoren als temperatuur, wind, luchtvochtigheid, ben je hersteld van je vorige training, was je voeding op orde, heb je iets onder de leden, etc..
Ik begrijp wel waar je naartoe wilt @bert74 en tot op zekere hoogte deel ik je mening, maar alleen onder gecontroleerde (lab-)omstandigheden gaat deze vlieger echt op.

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
polthemol schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:48:
hoe werkt dit trainingswise eignelijk? Als je de extra prestatie/snelheid haalt uit de techniek in een schoen, heb je daar nog baat bij conditioneel of maakt dat geen bal uit in the end als je terug op een normale schoen zou rennen?
Goede vraag. Ik herinner me enkele artikelen over (top)lopers, die trainden met 'overspeed'. Waarbij ze relatief lange blokken harder lopen dan ze in een wedstrijd zouden doen. Bijvoorbeeld door te lopen in de windschaduw van een auto, heuvelaf of deels opgetild met een loopband. Het idee was geloof ik om zodoende de loopefficiëntie en paslengte te vergroten. Of het ook daadwerkelijk werkt, geen idee.

Maar dit idee doortrekkend, denk ik dat het voor je conditie niet heel veel uitmaakt (hart/long-systeem werkt even hard). Maar dat er potentieel wel winst kan ontstaan in de loopefficiëntie.

Merken de ervaringsdeskundigen met de superschoenen verschil? Ik heb ze nog niet in de kast staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-08 19:32
Ik denk ook dat het moeilijk is om werkelijk te meten hoeveel % schoenen sneller zijn op basis van ‘eigen loopjes’. Zal de vorm van de dag hier niet een hele belangrijke rol in spelen en de type run die je doet? Zoals @Secsytime en @Appie76 ook al stellen?

Ik kan me wel voorstellen dat je lekkerder sneller kan lopen op sommige schoenen, maar nog steeds zal dat dan van allerlei factoren afhangen of je dat ook werkelijk doet. Zelf heb ik ook een apart paar voor ‘sneller’ lopen maar mn pr op bijvoorbeeld de 10k en HM heb ik uiteindelijk op mijn schoenen voor de lange loopjes gehaald…

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:11:
[...]

Goede vraag. Ik herinner me enkele artikelen over (top)lopers, die trainden met 'overspeed'. Waarbij ze relatief lange blokken harder lopen dan ze in een wedstrijd zouden doen. Bijvoorbeeld door te lopen in de windschaduw van een auto, heuvelaf of deels opgetild met een loopband. Het idee was geloof ik om zodoende de loopefficiëntie en paslengte te vergroten. Of het ook daadwerkelijk werkt, geen idee.

Maar dit idee doortrekkend, denk ik dat het voor je conditie niet heel veel uitmaakt (hart/long-systeem werkt even hard). Maar dat er potentieel wel winst kan ontstaan in de loopefficiëntie.

Merken de ervaringsdeskundigen met de superschoenen verschil? Ik heb ze nog niet in de kast staan.
de heuvelaftrainingen ken ik dan wel, maar dat is vooral omdat je, hetzelfde als met heuvel op rennen, wat andere spieren gebruikt/je spieren zelf anders gebruikt (excentrisch).Daar haal je wel wat voordelen uit, vooral als je bergaf gaat.

Men zou met Kipchoge, meteen na zijn sub2 uur marathon, nog een marathon onder reguliere omstandigheden hebben moeten laten doen :P Dan was er iets van data dat hij misschien fitter/sterker was geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
Appie76 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:44:
...en dan heb je nog verstorende factoren als temperatuur, wind, luchtvochtigheid, ben je hersteld van je vorige training, was je voeding op orde, heb je iets onder de leden, etc..
Ik begrijp wel waar je naartoe wilt @bert74 en tot op zekere hoogte deel ik je mening, maar alleen onder gecontroleerde (lab-)omstandigheden gaat deze vlieger echt op.
Verstorende factoren zijn er uiteraard, maar Ik loop 3 keer in de week en wissel mijn schoenen consequent af. Met ~30 meetpunten, waarbij de afwijking consequent tussen de 2,4 en 2,8% zit, heb ik voor mezelf voldoende bewijs dat mijn hypothese "De Ride's zijn sneller" wel klopt.

Meetmethode kan je iets van vinden, maar afgaan op claims van de fabrikant, meningen van aanderen zonder getoetste onderbouwing kan je helemaal niets mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
PindaUnited schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:22:
Ik denk ook dat het moeilijk is om werkelijk te meten hoeveel % schoenen sneller zijn op basis van ‘eigen loopjes’. Zal de vorm van de dag hier niet een hele belangrijke rol in spelen en de type run die je doet? Zoals @Secsytime en @Appie76 ook al stellen?

Ik kan me wel voorstellen dat je lekkerder sneller kan lopen op sommige schoenen, maar nog steeds zal dat dan van allerlei factoren afhangen of je dat ook werkelijk doet. Zelf heb ik ook een apart paar voor ‘sneller’ lopen maar mn pr op bijvoorbeeld de 10k en HM heb ik uiteindelijk op mijn schoenen voor de lange loopjes gehaald…
Ik zou zeggen klop gewoon eens de data van een stuk of 25-30 loopjes in Excel en doe je eigen analyse. Verstorende factoren zoals de vorm van de dag, temperatuur etc elimineer je wel met een voldoende grote data-set. In het ergste geval zie je geen patroon en weet je dat deze methode niet werkt. Als je wel een patroon herkent, weet je meer dan je nu weet en kun je daar je voordeel mee doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Misschien geeft dit wat meer steun in de discussie.
Er is een onderzoek waarbij de running economics van een aantal snelle schoenen onderzocht zijn: Je ziet hoe de diverse parameters hoe ze onderling verschillen.
https://scholarworks.sfas...=1032&context=kinesiology
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYR2OVtjKOJEXc6YF-nUEdb-nf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ccuZOFdOSIvch0A1Rst3xHml.png?f=fotoalbum_large

De conclusies, zonder mijn input erbij zijn:
5. Conclusions
Based on our findings indicating that only the Asics MS and Nike AF offered similar RE
improvements as the Nike VF2, we conclude the current competitive running shoe market is not
equal and athletes choosing to race in any of the shoes shown to be inferior to these in the
present lineup are likely at a competitive disadvantage. For perspective, the 2.5-3% improvement
RUNNING ECONOMY IN SEVEN CARBON-PLATED SHOES on average for the Nike AF, Nike VF2, and Asics MS is similar to or greater than the expected improvements in RE in response to several weeks to months of various plyometric or resistance training interventions.
Using the equation developed by Tam et al.29 as previously described and applied, a 3% improvement in RE would be expected to improve performance by ~3% at 14 km‧hr-1 and ~2.6% at 20 km‧hr-1
. This would theoretically translate to ~25-30 seconds for a 15-17 minute 5-km runner and ~4-6 minutes for a 2.5-3.5 hour marathon runner. With this in mind, we would suggest the following to running shoe industry stakeholders.
  1. If shoe companies wish for consumers to believe that their new technological advancements offer performance benefits, they should support independent testing of their products.
  2. Consumers should be wary of paying high prices for “advanced” shoes that have not been proven to offer comparable benefits to the presently established shoes.
  3. Elite athletes, and sub-elite athletes with access, should seek laboratory based RE testing before making decisions on racing shoes, particularly those that have not been independently tested.
  4. Sport governing bodies should remain vigilant in assessing whether the competitive shoe market becomes more level over time
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

En waar komt nu het voordeel in de schoen bij de Vaporfly's vandaan?
Is het vooral de carbon plaat?
https://www.researchgate....my_in_Nike_Vaporfly_shoes

https://osf.io/preprints/sportrxiv/37uzr/

Conclusie:
Cutting the carbon-fiber plate and reducing the longitudinal bending stiffness did
not have a significant effect on the energy savings in the Nike Vaporfly 4%. This suggests that
the plate alone plays a limited role in the 4% energy savings, and instead those likely result from
a combination and interaction of the foam, geometry, and plate
Ergo: De winst komt niet van de pure carbon plaat maar van dat wat in de laatste zin staat.
En dat behoeft vast nog verder onderzoek.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Ja, het volstaat absoluut niet om een carbonplaat te hebben om een superschoen te hebben.
Je hebt om te beginnen superschuim nodig ;)

@route99 die link heb ik ook al eens aangehaald. Hieruit blijkt dat enkel de Asics Metaspeed Sky ook een superschoen is, vergelijkbaar met Vaporfly en Alphafly.

Ik val in herhaling, maar de Adidas Adizero Adios Pro is ongetwijfeld ook een superschoen. Bij die link werden ze helaas niet getest. Maar toen in Valencia 4 lopers onder de 58 minuten bleven op deze schoenen, werd duidelijk dat ook deze schoen een superschoen is.

@bert74 heel mooi eigen onderzoek, en ik geloof je conclusies over het verschil tussen die twee schoenen. Iets zegt me dat je een wetenschappelijke opleiding hebt gehad...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik ben in april begonnen met hardlopen en het heeft me helemaal gegrepen. Als ik twee dagen niet loop dan voel ik een drang om naar buiten te gaan. In het verleden heb ik wat pogingen gewaagd, maar kwam ik nooit ver. Nu heb ik sinds april al 36 keer gelopen en de laatste week van mijn schema bereikt. Dit weekend staat 5 kilometer aan een stuk op het programma, iets wat ik in april niet voor mogelijk had gehouden. Ik merk ook dat mijn tempo onbewust omhoog gaat. Eergisteren liep ik 30 minuten rond 6:40. Het was behoorlijk warm en ik had niet gedronken. Twee minuten voor het einde leken mijn benen wel van elastiek. Alle energie was opeens weg. Dus ik heb een minuut gewandeld en de laatste minuut rustig hardgelopen.

Een paar uur nadat ik had gelopen kreeg ik opeens last van steken in mijn spier tussen mijn heupbot en de plek waar je soms weleens steken krijgt tijdens het hardlopen (rechterkant). Twee dagen later heb ik er nog steeds best last van. Vooral als ik mijn torso draai en kracht zet, of als ik bijvoorbeeld traploop. Ik vermoed dat het een spier is omdat het pijn doet als ik op de plek druk. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Mog schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:32:
Ik ben in april begonnen met hardlopen en het heeft me helemaal gegrepen. Als ik twee dagen niet loop dan voel ik een drang om naar buiten te gaan. In het verleden heb ik wat pogingen gewaagd, maar kwam ik nooit ver. Nu heb ik sinds april al 36 keer gelopen en de laatste week van mijn schema bereikt. Dit weekend staat 5 kilometer aan een stuk op het programma, iets wat ik in april niet voor mogelijk had gehouden. Ik merk ook dat mijn tempo onbewust omhoog gaat. Eergisteren liep ik 30 minuten rond 6:40. Het was behoorlijk warm en ik had niet gedronken. Twee minuten voor het einde leken mijn benen wel van elastiek. Alle energie was opeens weg. Dus ik heb een minuut gewandeld en de laatste minuut rustig hardgelopen.

Een paar uur nadat ik had gelopen kreeg ik opeens last van steken in mijn spier tussen mijn heupbot en de plek waar je soms weleens steken krijgt tijdens het hardlopen (rechterkant). Twee dagen later heb ik er nog steeds best last van. Vooral als ik mijn torso draai en kracht zet, of als ik bijvoorbeeld traploop. Ik vermoed dat het een spier is omdat het pijn doet als ik op de plek druk. Iemand een idee wat dit kan zijn?
In het begin verbreek je het ene PR achter het andere, dat is normaal. Goed trouwens dat je je braafjes aan een schema hebt gehouden, dat doen de meeste beginners niet... ik was geen uitzondering :D.

Veel plezier en success!! Inclusief heel blijven ;) het medisch advies laat ik maar aan anderen over met meer verstand dan ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Zo, net terug van Wilma Running, het zijn uiteindelijk de Saucony Xodus Ultra geworden, deze vond ik het fijnste lopen. Wel nog wat tips van Wilma gekregen over mijn looptechniek. Daar moet ik de komende tijd toch beter op gaan letten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
Mog schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:32:

Geen idee wat dat kan zijn, ben niet medisch onderlegd. Wel vraag ik me af of er überhaupt een verband is, of gewoon toeval (beter gezegd: pech).

Het gebrek aan energie op het eind was misschien (ook) een gebrek aan voldoende eten vooraf, al zou het prima mogelijk moeten zijn om een dergelijke training compleet nuchter af te werken. Maar soms heb je dat gewoon, het gevoel dat de fut er compleet uit is. Misschien gewoon een off-day. Wel goed dat je al zover gekomen bent en het nog steeds prachtig vindt. Misschien nu dan even een tegenslagje (en die horen er af en toe gewoon bij) maar straks weer lekker aan de bak en ervan genieten!

Ik heb geen signature

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-08 13:48
Zo, eindelijk ben ik er weer. Zoals ik in mijn post van na de marathon van Rotterdam al zei, had ik onverwacht last van mijn rechter knie. Dit heeft héél lang geduurd; na ongeveer 2-3km hardlopen kwam die pijn in alle hevigheid weer terug. Via fysiotherapie oefeningen gekregen, wat voor mijn gevoel veels te langzaam verbetering gaf.

Vlak voordat ik een 2nd opinion zou vragen bij Thomas Dunkerbeck, verdween de pijn nadat ik naast de oefeningen ook rompstabiliteit en buikspieren trainde. Sinds 20 juni eindelijk > 3km hardlopen! Morgen ben ik aan de 15km toe, dus ik bouw het voorzichtig op. Wat ben ik blij weer aan de bak te kunnen: ik slaap weer ontzettend goed, heb veel energie terug en kan me weer heerlijk ontspannen tijdens het lopen.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
#labratrundown

Een Amerikaanse inspanningsfysioloog heeft zelf (n=1) een aantal schoenen getest op running economy (te vertalen als loopzuinigheid/loopeconomie/loopefficiëntie). Als je aan dezelfde snelheid loopt met verschillende schoenen, en je verbruikt minder zuurstof met een bepaalde schoen, dan loop je "zuiniger".

Hij testte een aantal schoenen. Om te corrigeren voor de vorm van de dag gebruikte hij elke dag ook de Alpahfly en een Asics hyperspeed als ijking.

https://www.instagram.com/p/Cf3wMmgO_qF/

Verder staat op zijn instagram ook een link naar een studie die het effect van Vaporfly's testte bij trage lopers.
Gemiddeld 1,4% betere running economy aan 12km/hr en 0,9% beter bij 10 km/hr.
Er is dus voordeel ook voor tragere lopers, maar het voordeel lijkt kleiner dan bij snelheden tussen 14 en 18 km/hr, waar het voordeel qua loopeconomie 2-4% bedraagt.
https://www.instagram.com/p/Cb2lFIuAx2L/
Interessanter dan naar gemiddelden te kijken is om te kijken naar de individuele testresultaten van de 16 proefpersonen. Dan zie je dat aan 12 km/hr 7 van de 8 vrouwen een betere loopeconomie hadden en 6 van de 10 mannen.
Geen grote studie, maar ik zou er toch uit durven concluderen dat Vaporfly's ook werken voor de meeste mensen die 12km/hr lopen (50min 10k, 1:45 HM of 3:31 marathon).

[ Voor 38% gewijzigd door Hartloper op 16-07-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hartloper schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:45:
Geen grote studie, maar ik zou er toch uit durven concluderen dat Vaporfly's ook werken voor de meeste mensen die 12km/hr lopen (50min 10k, 1:45 HM of 3:31 marathon).
Het zou kunnen maar de bestudeerde lopers waren geen 50min@10km loper maar lopers (m/v) net onder of iets boven de 20min@5k en daarmee vast ook <<45min@10k. Zie tabel uit rapport onder hun 5km tijden.
Want wat jij 12km/u loopt (50min 10k) is voor die lopers rond de drempel snelheid en das voor die groep voor hen geen "at Slower Running Speeds".

Voor de lopers (m/v) uit het onderzoek is dat wel want die lopen ca 15 km/u op hun 5km (ca 41-43 min op 10km?) en als je dan test bij 12km/u is dat voor hen wel " at Slower Running Speeds". Das iig mijn interpretatie zoals de onderzoekers het bedoeld hebben. Dat zou bijvoorbeeld hun marathon tempo zijn en om dan te zien of ze bij zulke schoenen echt baat hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOaW7VTwi7uzMxU_V2ifmVO5Q-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dXK5omKcswKN5FTCCUy7vbiZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 16-07-2022 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:32:
Zo, net terug van Wilma Running, het zijn uiteindelijk de Saucony Xodus Ultra geworden, deze vond ik het fijnste lopen. Wel nog wat tips van Wilma gekregen over mijn looptechniek. Daar moet ik de komende tijd toch beter op gaan letten :p
Pics or it didn’t happen :P

………oftewel

…heb je die gave gele, of de ingetogen blauwe? ;)

either way…..mooie schoenen zeg _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 16-07-2022 11:39 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
De Zoom Fly's zijn gister binnengekomen. Heb 2 maten laten komen, maar omdat ze mijn maten niet in dezelfde kleur hadden, heb ik 8 laten komen in zwart en 8,5 in zwart+rode swoosh+paars vlak. Nu kan ik niet alleen kiezen qua maat, maar ook niet qua kleur! Beide maten zitten tot mijn verbazig prima (kan het verschil eigenlijk niet voelen). Misschien zit er niets anders op dan dat ik ze allemaal maar hou...?

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

estorino schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:09:
Zojuist ingeschreven voor de Amerongse berg trail zondagmorgen, 20km. Hopelijk wordt het niet te warm... :) Ik heb totaal de afstand (en de hoogtemeters) niet in de benen, maar wel fit en loop altijd wel 3x per week. Maar ik red het wel, het is immers geen race, geen haast. Ik heb gewoon zin in de uitdaging, de mooie bosomgeving en lekker om me heen kijken. En als het echt te zwaar of warm blijkt, dan heb ik op het kaartje al gezien dat je prima 5km kunt afsnijden.
Veel plezier en succes morgen d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-08 19:39
Fraggert schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:31:
[...]

Veel plezier en succes morgen d:)b
Dank! Amerongse Berg trail was hardstikke leuk en het viel erg mee met de warmte. Start was rond 9u en bovendien heel veel natuurlijke beschutting in het bos. :) Rustig aan gelopen, wel 1x gestruikeld over een boomwortel, maar zonder “erg”. Leuk evenement, rustig, kleinschalig, vriendelijke lui. Na 2u10 was ik er weer.
3x 250ml water gedronken onderweg uit soft flask

https://strava.app.link/ybOGDX5BJrb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/NX1YfxzE4UTUNAoTQrG4Jj5S.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door estorino op 17-07-2022 13:54 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Abdi en Abdi nog in de kopgroep !

Ik zet mijn geld op Kamworor, maar onze Abdi's maken kans op een medaille. Zeker omdat Kipchoge niet meedoet en Cherono geschorst is.

Anderhalf uur bezig en ze schuiven wat op naar voor. Het is dan ook een tempo dat ze zeker aankunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Hartloper op 17-07-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Kopgroep van 12 en ze zijn er nog bij.
Ze geven er een snok aan, km 32 aan 2:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Spannend. Bashir Abdi in tweede positie en Nageeye zesde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Mooie strijd, maar wát een gezever van de verslaggever op de nos. Nageeye loopt al geruime tijd achteruit, hij gaat echt geen medaille meer halen. Kunnen we dan nu door naar de 6 die ervoor lopen 8)7 |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 17-07-2022 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Dan had je naar Sporza moeten luisteren.
Veel Nederlanders doen dat ook voor het wielrennen trouwens.

Nageeye gaf op een paar km van het einde, het fijne ervan zullen we nog wel horen.

Waanzinnige split van de winnaar Tola van km 32 tot km 42: 28:06 !!

Ter referentie: Abdi Nageeye heeft het NR op de 10 km: 28:08.

Dus die kerel loopt gewoon sneller na al 32 km gelopen te hebben. OK, de eerste marathonhelft was niet zo snel, maar toch. Indrukwekkend.

[ Voor 17% gewijzigd door Hartloper op 17-07-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
@Hartloper dat was een beter plan geweest ja. De reporter miste zo ongeveer de finish van Tola...

Die split heb ik dus ook niet meegekregen, maar wat een waanzinnige tijd! Ik snap dat niemand kon volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:44
Hartloper schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:44:
.........Nageeye gaf op een paar km van het einde, het fijne ervan zullen we nog wel horen..........
Verkeerde schoenen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:36
Nu is de marketingafdeling weer aan zet _O-

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:38:
[...]

Pics or it didn’t happen :P

………oftewel

…heb je die gave gele, of de ingetogen blauwe? ;)

either way…..mooie schoenen zeg _/-\o_
Haha ik ben voor de ingetogen blauwe gegaan ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy9VzClkt9TV2Xt_9tfuq2G9F1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqzAT3Nz70lkn6pznFwCJjAG.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast ook een trailvestje gehaald, met de opwarming toch wel handig om wat meer water mee te nemen als ik straks langere stukken loop. Nu in de 2de week van RunningWorld opbouw naar 10km, probeer nu ook wat meer op hartslag te lopen / beter op mijn hartslag te letten tijdens mijn run voor duurtempo's goed vast te kunnen houden.

Vanochtend ook nog een loop gedaan om de warmte te vermijden. Lekker loopje, om 6 's ochtends was het ook nog lekker koel iig.

Ik ben er over na aan het denken om ook een dag in de week looptraining te gaan volgen op Unitas, en dan evt. nog een wegschoen erbij te halen voor de stukken op de weg. Maar dat mag nog even wachten tot ná de vakantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Dazzler2120 op 18-07-2022 08:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:30
Afgelopen vrijdag een klein jubileum dat ik anders had willen vieren, maar wat er door drukte helaas niet van kwam:

Twee jaar hardloopstreak volhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
Dazzler2120 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:32:
[...]

Haha ik ben voor de ingetogen blauwe gegaan ;)
[Afbeelding]

Daarnaast ook een trailvestje gehaald, met de opwarming toch wel handig om wat meer water mee te nemen als ik straks langere stukken loop. Nu in de 2de week van RunningWorld opbouw naar 10km, probeer nu ook wat meer op hartslag te lopen / beter op mijn hartslag te letten tijdens mijn run voor duurtempo's goed vast te kunnen houden.

Vanochtend ook nog een loop gedaan om de warmte te vermijden. Lekker loopje, om 6 's ochtends was het ook nog lekker koel iig.

Ik ben er over na aan het denken om ook een dag in de week looptraining te gaan volgen op Unitas, en dan evt. nog een wegschoen erbij te halen voor de stukken op de weg. Maar dat mag nog even wachten tot ná de vakantie.
Netjes, hoe bevallen ze? Kan loopscholing wel aanraden, heb door hele kleine aanpassingen grote veranderingen kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allervieste
KevinK92 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:52:
Afgelopen vrijdag een klein jubileum dat ik anders had willen vieren, maar wat er door drukte helaas niet van kwam:

Twee jaar hardloopstreak volhouden :)
Chapeau, vind mijn rustdagen toch wel heerlijk ;)! maar mag ik vragen wat hier het achterliggende idee van is of een bepaald doel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:30
Allervieste schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Chapeau, vind mijn rustdagen toch wel heerlijk ;)! maar mag ik vragen wat hier het achterliggende idee van is of een bepaald doel?
Ik ben in 2020 tijdens de eerste Corona-periode begonnen na het lezen van een mooi stuk in Runner's World en sindsdien is het een mooi doel om elke dag vol te houden. Er zit niet echt iets achter, behalve dan elke dag een lekker rondje lopen om het hoofd leeg te houden, een podcastje te luisteren of echt te trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Allervieste schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Netjes, hoe bevallen ze? Kan loopscholing wel aanraden, heb door hele kleine aanpassingen grote veranderingen kunnen krijgen.
Bevallen tot nu toe prima! Lopen fijn, overstap van de Hoka One One Gaviota naar deze ervaar ik ook niet als megazwaar, ondanks de AP correctie die de Hoka's hebben.

Ik denk wel dat als ik loopscholing ga doen dat ik een wegschoen nodig heb, aangezien die runs op verharde ondergrond zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

InZane schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:49:
[...]

Nou ja, voor mij is dat dan langzamer dan 5.30 ongeveer.

Dan loop ik bijvoorbeeld wel mooi op een Pegasus, maar niet op de ZF4.
Heb jij zowel de Pegasus als de ZF4? Ik heb het idee dat de ZF4 wat kleiner valt dan de Pegasus. Daardoor twijfel ik tussen twee maten voor de ZF4 (heb ze beide in huis). Hoe is dat bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Niku schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:47:
[...]

Heb jij zowel de Pegasus als de ZF4? Ik heb het idee dat de ZF4 wat kleiner valt dan de Pegasus. Daardoor twijfel ik tussen twee maten voor de ZF4 (heb ze beide in huis). Hoe is dat bij jou?
Ik heb de Pegasus 37 en 38 en ZF3 en ZF4 in huis. Ik heb juist bij de ZF wat meer ruimte bij de tenen dan bij de Pegasus. Ik ervaar trouwens ook verschil tussen de Pegasus 37 en 38. Bij de 38 heb ik meer ruimte voorin. De 37 had ik eigenlijk een half maatje groter moeten kopen. Heeft me al eens een blauwe teennagel opgeleverd.

Ik heb in alle schoenen maat 45 trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 18-07-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
Ik heb de pegasus 37 en nu dus de Zoom Fly 4. Omdat ik de peg's ietsiepietsie aan de ruime kant vond, heb ik van de ZF's zowel dezelfde maat (8.5) als een maat kleiner ( 8 ) laten komen. En eerlijk gezegd voel ik maar weinig verschil. Als ik heel precies voel, dan is de ZF4 in 8,5 aan de ruime kant (net als de peg37) maar zit het op zich goed, en de ZF4 in 8 zit ook prima. Wat misschien helpt waardoor de ZF4 in 8,5 niet te groot voelt, is dat hij rondom de enkel die foam-rand heeft, waardoor de enkel/hak beter blijft zitten ook wanneer de maat ruimer is. Bij de peg37 moet ik echt een "runners knot" knopen om mijn hak op zijn plek te houden, daar heb ik bij de ZF4 geen last van en is die knoop niet nodig.
Hier vertelt hij er meer over:
https://www.volkskrant.nl...n-moeten-kiezen~b7a63cab/

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allervieste
Dazzler2120 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Bevallen tot nu toe prima! Lopen fijn, overstap van de Hoka One One Gaviota naar deze ervaar ik ook niet als megazwaar, ondanks de AP correctie die de Hoka's hebben.

Ik denk wel dat als ik loopscholing ga doen dat ik een wegschoen nodig heb, aangezien die runs op verharde ondergrond zijn?
Nice! ja en volgens mij worden de looptrainingen daar op de baan gegeven. Als je niet van plan bent om veel asfalt te lopen zou je ook kunnen kijken voor een trailscholing. Dan wordt er ook naar looptechniek gekeken en getraind maar dat kan dan met de trailschoentjes.
Pagina: 1 ... 186 ... 388 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.