If you can see, look. If you can look, observe
Lactate Pro - vingerprik - niet gehemolyseerd bloed
Ik heb op blad 2 van mijn gedeelde excel de screenshots gezet:
https://1drv.ms/x/s!ApUxsY0J6xUDtmQXulgxdihqhDRv?e=tI9KVh
Op het moment van de test (klein jaar geleden) was ik een klein beetje getraind (ca. 8 maand, 2 loopjes van 4km per week)
Ondertussen heb ik niks gedaan en moet nu wel weer van quasi 0 beginnen, vandaar dat ik nog eens heel goed naar mijn zones wil kijken en ze begrijpen

[ Voor 37% gewijzigd door SideShow op 29-06-2022 10:15 ]
Lopen
H 98-114 5,0-7,2 km/u Actief herstel/rust
D1 115-131 7,3-8,3 km/u Hersteltraining
D2 132-148 8,4-10,0 km/u Vetverbranding
D3 149-157 10,1-11,1 km/u Koolhydraat verbranding
AD 157 11,1 km/u Anaerobe drempel
D4 158-182 11,2->14,5 km/u Nagenoeg maximaal
Potentieel
10 km loop 54 min 10 km op het omslagpunt (rondje zonder stoppen), met een snelheid van 11,1 km/u.
Marathon (42,195 km) 4,5 uur Met een snelheid van 9,4 km/u.
Dit was obv een fietstest met ECG, lactaatmeting etc.
Hier klopt overigens werkelijk helemaal niets van:
Max hartslag ligt rond de 200 en AD rond de 182 (dat maakt nogal verschil met de "gemeten" waardes. De genoemde 10 km tijd komt overeen met een (erg) rustig duurlooptempo. De weken voorafgaand aan de test had ik nog een 10 km gelopen in 37:50. Het meest lachwekkende van het verhaal vond ik dan nog wel dat ik niet geloofd werd toen ik mijn twijfels deelde over de juistheid van het rapport en met uitslagen en GPS gegevens moest aantonen dat ik echt 10 km had gelopen in 37:50 en het niet 5 km was

Klinkt bijna als uitslagen verwisselt met iemand anders, het zit er niet een heel klein beetje naast
Geen verklaring, maar kon als ik wilde de test nog een keer doen. Daar had ik weinig zin in, dus daar is het bij gebleven uiteindelijk.Frenz64 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:02:
Wat was hun reactie en/of verklaring dan @influenza ?
Klinkt bijna als uitslagen verwisselt met iemand anders, het zit er niet een heel klein beetje naast
Ik zit in een iets andere situatie, maar door mijn depressie kwam ik op de bank te zitten (terwijl ik net aan mijn 10k schema was begonnen na het beroemde couch>5k verhaal) en nu ik sinds een paar maanden weer begonnen ben heb ik er bewust voor gekozen om me niet meteen onder te dompelen in hartslagzones, gps data en weet ik wat allemaal.SideShow schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:11:
Ondertussen heb ik niks gedaan en moet nu wel weer van quasi 0 beginnen, vandaar dat ik nog eens heel goed naar mijn zones wil kijken en ze begrijpen
Ik ben gewoon weer het intervalschema van run2day gaan volgen en nu pas ga ik dat langzaam eens uitbreiden met wat meer info maar misschien heb jij wel meer behoefte aan al die data.
Het hielp mij in elk geval even wat meer ontspannen de draad met hardlopen weer op te pakken
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dit hoor je vaker wanneer een hardloper voor zo'n test op de fiets gezet wordt. Is ook hier vaak genoeg langsgekomen. Voor iemand die veel aan fietsen en hardlopen doet zal het gemeten omslagpunt en de max HR dichter bij elkaar liggen toch?influenza schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Geen verklaring, maar kon als ik wilde de test nog een keer doen. Daar had ik weinig zin in, dus daar is het bij gebleven uiteindelijk.
Zoek eens terug in het topic en je zult vrijwel zeker vergelijkbare cases tegenkomen. Algemeen is het zo dat als je zo meet als je traint, dus beiden hardlopend, dan is de kans op een bruikbaar resultaat heel veel groter dan bij een meting op een fiets. Je wordt echt specifiek (heel veel) beter in wat je traint en dat lijkt me ook logisch.. De mate van waarin je beter wordt hangt uiteraard van veel zaken af, zoals aanleg, leeftijd, mate vd an getraindheid, hoe specifiek je traint, etc. Op de fiets zagen zeker in mijn rottijd heel duidelijk mijn hartslagen bij de inspanningzones er bij lopen toch wel anders uit dan bij fietsen, 15 slagen hoger bij hardlopen heb je zo te pakken (is wel persoons afhankelijk ).Dit was obv een fietstest met ECG
Hij zat aan een gemiddelde hartslag van 163 en hij was helemaal doodop
Als ik doodop ben, zit ik aan aan hartslag van 180+. Op 163 is het ok voor mij.
Betekent dat dan dat hij gewoon geen conditie heeft of staat de limiet van zijn max hartslag op 163?
Nee, de maximale hartslag verschilt per persoon en zegt vrij weinig over de conditie. Iemand met een max hartslag van 150 kan jou en mij met een max van boven de 180 er prima uitlopen.pina schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:59:
Ik loop wekelijks mee met iemand en op het einde van onze loop zit hij altijd stikkapot. Hij is wat ouder, dus dat is logisch. Maar ik vraag mij af hoe ik hartslagen moet interpreteren.
Hij zat aan een gemiddelde hartslag van 163 en hij was helemaal doodop
Als ik doodop ben, zit ik aan aan hartslag van 180+. Op 163 is het ok voor mij.
Betekent dat dan dat hij gewoon geen conditie heeft of staat de limiet van zijn max hartslag op 163?
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Ja daar was ik me vooraf ook degelijk van bewust en gevraagd om test op loopband. Dat was me ook toegezegd maar kon uiteindelijk niet op de dag zelf. Maar resultaten waren gowd vergelijkbaar door extrapolatie blablablabla. Nou dat hebben we gezien 😂route99 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:47:
@influenza
[...]
Zoek eens terug in het topic en je zult vrijwel zeker vergelijkbare cases tegenkomen. Algemeen is het zo dat als je zo meet als je traint, dus beiden hardlopend, dan is de kans op een bruikbaar resultaat heel veel groter dan bij een meting op een fiets. Je wordt echt specifiek (heel veel) beter in wat je traint en dat lijkt me ook logisch.. De mate van waarin je beter wordt hangt uiteraard van veel zaken af, zoals aanleg, leeftijd, mate vd an getraindheid, hoe specifiek je traint, etc. Op de fiets zagen zeker in mijn rottijd heel duidelijk mijn hartslagen bij de inspanningzones er bij lopen toch wel anders uit dan bij fietsen, 15 slagen hoger bij hardlopen heb je zo te pakken (is wel persoons afhankelijk ).
Beterschap hopelijk herstel je volledig .jaydenjarno schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:16:
Ik ben gevloerd door corona.... Van m'n bank naar de badkamer is al teveel.
Helaas dus echt goed te pakken.
Op dit moment is elke inspanning nog te veel .
Voordeel is dat ik echt vanaf 0 ga beginnen als het weer kan
Leuk dat je het vraagt
Klopt. Bij het bepalen van max hartslag/omslagpunt spelen grofweg 2 factoren een rol.BernieW schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:08:
[...]
Dit hoor je vaker wanneer een hardloper voor zo'n test op de fiets gezet wordt. Is ook hier vaak genoeg langsgekomen. Voor iemand die veel aan fietsen en hardlopen doet zal het gemeten omslagpunt en de max HR dichter bij elkaar liggen toch?
- Hart en longen
- De dominante spier *groepen" welke voor je sport gebruik.
Als je als hartloper met weinig fiets ervaring op een fiets zit, kunnen hart/longen vaak meer aan dan de beenspieren kunnen verwerken. Gevolg benen lopen "vol", terwijl het hart het maximum niet bereikt.
Ik loop het hele jaar door hard, wielrennen doe ik vooral in voorjaar zomer. In het begin van het fietsseizoen heb ik een redelijke conditie, maar te weinig kracht, de benen zijn dan de bottleneck. In zomerperiode liggen omslagpunt en max. hartslag dichter bij elkaar, naar schatting ca. 5 slagen verschil (hartlopen wat hoger).
Hallo Tweakers!SkyR schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:04:
[...]
Voor de liefhebbers: tot en met dit weekend krijg je nog 20% extra korting op de sale met een kortingcode. Zo betaal je voor de zwarte Floatride Energy 4 nog geen 50 euro! Ook op de Floatride Energy 3 Adventure voor de trail liefhebbers valt goed te besparen
Ik meld me ook in de topic. Af en toe lees ik mee en kan genieten van de verhalen die hier worden gepost. Het enthousiasme en passie voor de sport spat er vanaf
Nu wil ik me ook gaan bezig houden met het hardlopen en dit via een schema gaan opbouwen.
Een beetje achtergrondinformatie:
Ik ben 30 jaar oud en voetbal al 22 jaar (op recreatief niveau). Daarnaast vraagt mijn baan geen inspanning en doe ik weinig inspanning daarnaast. Eens in de zoveel tijd ga ik een paar keer hardlopen, maar dan houdt het snel op omdat ik (denk ik) te snel wil.
Nu wil ik mij wat minder verdiepen in de materie achter de inspanning en als een goed tweaker betaamd ligt mijn oude Galaxy watch Active weer aan de oplader en heb ik dankbaar gebruikt gemaakt van de 'gequote' aanbieding en de Floatride Energy 4 aangeschaft voor 45EU (incl. ING-punten). Waarvoor dank @SkyR
Mijn doel is niet om grote afstanden af te leggen, maar om mijn conditie te op te bouwen, onderhouden en vooral plezier te krijgen/houden in het lopen.
Afgelopen maandag (na de regen) mezelf getest en gekeken of ik binnen een half uur de 5K kon halen op mijn oude sloffen.
Dat lukte binnen 27-28 minuten (geen exacte tijd op zak) met wat pijn en moeite op de laatste kilometer.
2 dagen flink spierpijn gehad in mijn bovenbenen, maar dat gaat vandaag een stuk beter.
Aan het einde van de middag maar weer met goede moed een stukje lopen!
Buffalo77 | Pokemon Unite
Tip van de dag/week/maand/jaar/eeuw: Altijd starten met een beginnersschema voor het opbouwen, anders loop je jezelf nogal rap in de vernieling. De schema's van Run2Day.nl vindt ik persoonlijk goede schema's, Evy's C25K schema is ook een goede, tevens ook tamelijk populair. Ik kan het je overigens niet kwalijk nemen, bijna all beginners proberen Usain Bolt of Eliud Kipchoge te spelenronalddus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:32:
[...]
Hallo Tweakers!
Ik meld me ook in de topic. Af en toe lees ik mee en kan genieten van de verhalen die hier worden gepost. Het enthousiasme en passie voor de sport spat er vanaf![]()
Nu wil ik me ook gaan bezig houden met het hardlopen en dit via een schema gaan opbouwen.
Ik ben 30 jaar oud en voetbal al 22 jaar (op recreatief niveau). Daarnaast vraagt mijn baan geen inspanning en doe ik weinig inspanning daarnaast. Eens in de zoveel tijd ga ik een paar keer hardlopen, maar dan houdt het snel op omdat ik (denk ik) te snel wil.
Nu wil ik mij wat minder verdiepen in de materie achter de inspanning en als een goed tweaker betaamd ligt mijn oude Galaxy watch Active weer aan de oplader en heb ik dankbaar gebruikt gemaakt van de 'gequote' aanbieding en de Floatride Energy 4 aangeschaft voor 45EU (incl. ING-punten). Waarvoor dank @SkyR
Mijn doel is niet om grote afstanden af te leggen, maar om mijn conditie te op te bouwen, onderhouden en vooral plezier te krijgen/houden in het lopen.
Afgelopen maandag (na de regen) mezelf getest en gekeken of ik binnen een half uur de 5K kon halen op mijn oude sloffen.
Dat lukte binnen 27-28 minuten (geen exacte tijd op zak) met wat pijn en moeite op de laatste kilometer.
2 dagen flink spierpijn gehad in mijn bovenbenen, maar dat gaat vandaag een stuk beter.
Jou "probleem" is dat je uithouding best goed is,maar een aantal pezen & spieren zullen nog moeten wennen aan de nieuwe belasting. Verder ben ik overigens ook niet het type persoon dat diepgaand onderzoek doet, het enige wat ik wilde doen is lopen... en dat doe ik nog steeds met veel plezier. Gewoonlijk is dat een 10km ongeveer of per uitzondering eens een 15k. Net als jij doe ik het ook vooral om een conditie te verbeteren en behouden.
Ongetwijfeld dat je er ook plezier in kunt (blijven) hebben hierin. Niet constant in de lappenmand liggen helpt wel voor de motivatie. Welkom en success in elk geval
45 minuutjes LLD in de Garmin gezet en weer heerlijk tussen de bomen door gevlogen
:strip_exif()/f/image/T8fxqzPcECup4J96d8tbV72B.jpg?f=fotoalbum_large)
45 minuutjes werden er 55 omdat het erg lekker ging en door de lage impact van een langzame loop besloten even wat verder te lopen.
Uiteindelijk 8,6 km met gem. 6.25min/km en 150bpm.
Hoe staat het met de training van onze huis-NavySealKluyt! schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:24:
Hallo, ik moest voor mijn militaire opleiding 2,7km lopen in 12 min ik trainde 2 maanden lang 3x in de week de 12 min loop maar helaas mocht het niet baten.. ik liep niet sneller… iemand enig idee hoe ik toch die 2,7km ga halen in 12 min welke trainingen moet ik doen? Ik loop nu om wn nabij de 2,61km in 12 min
Ik trainde 2 maanden lang maar zag nauwelijks verschil.. terwijl ik elke training toch het gaatje ging..
Maar ik lees hierboven "Tip voor wie ze overweegt aan te schaffen: ze vallen zeker een maat kleiner dan de tweakbokjes, dus hou daar rekening mee."
Ehm, wat zijn de tweakbokjes? En wat betekent 'ze vallen een maat kleiner'?
Ze zijn in de praktijk kleiner dan je zou verwachten op basis van de maat? (Dus je bestelt 42, maar ze zitten als 41)
Of juist dat waar je normaal 42 zou bestellen je nu 41 moet bestellen aangezien de maat 1 maat kleiner valt?
(Ik zou de eerste het meest logisch vinden, maar heb de 2.0 floatrides destijds gekocht in 41, waar ik normaal 41-42 qua hardlopen heb, en die vielen aardig ruim en had ik achteraf nog wel een maatje kleiner kunnen bestellen denk ik.)
Fijn, ik ben niet de enige die daar geen kaas van kon maken
zijn van voor jouw tijd @Fraggert
Als je hiermee mij bedoelt met deze post: Appie76 in "Hardlopen - deel 9"m0ridin schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:36:
Hmmm, prima deal die floatride energy 4.0 schoenen...
Maar ik lees hierboven "Tip voor wie ze overweegt aan te schaffen: ze vallen zeker een maat kleiner dan de tweakbokjes, dus hou daar rekening mee."
Ehm, wat zijn de tweakbokjes? En wat betekent 'ze vallen een maat kleiner'?
Ze zijn in de praktijk kleiner dan je zou verwachten op basis van de maat? (Dus je bestelt 42, maar ze zitten als 41)
Of juist dat waar je normaal 42 zou bestellen je nu 41 moet bestellen aangezien de maat 1 maat kleiner valt?
(Ik zou de eerste het meest logisch vinden, maar heb de 2.0 floatrides destijds gekocht in 41, waar ik normaal 41-42 qua hardlopen heb, en die vielen aardig ruim en had ik achteraf nog wel een maatje kleiner kunnen bestellen denk ik.)
My bad, sorry sorry sorry ik heb de Floatride Energy Symmetros verward met de Floatride Energy 4.

De Tweakbokjes zijn de Floatride Energy's. Volgens mij was de Floatride Energy 2 hier populair en gezien de gunstige prijs kochten veel tweakers ze waardoor ze de titel Tweakbokjes kregen. Een jaar geleden kwam versie 3 uit en nu dus de 4. Maar mijn punt is: ik heb versie 3 en de Symmetros, en vind de Symmetros VEEL fijner, maar ze vallen zeker een maat kleiner dan de Floatrides Energy (aka Tweakbokjes dus). Eerlijk gezegd denk ik dat het maat-probleem vooral in de Floatride Energy's zit, aangezien deze in mijn ogen groter zijn dan de maat aangeeft. @m0ridin Als ik jouw ervaring lees, deel je deze mening. Maar mocht je dus als referentie de Floatride Energy's hebben en die zitten je bijv. in 41 prima, dan zou ik de Floatride Symmetros niet in 41 bestellen maar bijv. in 42.Fraggert schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:20:
[...]
Fijn, ik ben niet de enige die daar geen kaas van kon maken
Kijk, @Frenz64 snapt het:
Frenz64 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:44:
tsss, Reebok Floatride Energy 2, een classic aka Tweakbokjes, de ekte tweakert ken (kon) niet zonder (heb ze aan as we speak als dagelijkse stappers)
zijn van voor jouw tijd @Fraggert
Ik heb geen signature
Hier, eindelijk, na best een tijd wat inspiratieloos gelopen te hebben afgelopen Maandag eindelijk weer gestart met een schema ter voorbereiding van de marathon van Eindhoven op 9 oktober. Dat houdt dus in dat ik een schema van 15 weken ga volgen. In mijn 1e marathon vorig jaar was uitlopen en ervaring opdoen mijn enige doel. Dat moet nu anders worden -en wil nu dus echt op een tijd gaan lopen. Komende van 3:39 denk ik vooralsnog aan <3:25.
Vanmiddag/vanavond staat een snelle duurloop op de planning van 45 minuten netto met 2km in -en uitlopen, dat is weer eens wat anders dan een vrijmibo die er de laatste tijd regelmatig was.
Komende weken de discipline er dus weer in, volume omhoog, gewicht naar beneden, gemiddelde hartslag naar beneden en gemiddeld tempo omhoog. Ik heb er weer zin in!
Strava Garmin 265
That settles it, no marathon for me!
Nee serieus, ik liep laatst weer eens een HM (die loop ik in ca. 1:56), en tegen het eind had ik echt zoiets van "nou ik ben er wel klaar mee". En dan zou ik dus pas halverwege zijn. Ik kan me daarom op dit moment niet voorstellen dat ik ooit een hele marathon zal lopen, maar heb respect voor hen die het wel doen...
Ik heb geen signature
Vanochtend gelijk na het opstaan in de hardloop-outfit naar buiten gegaan voor een kort rondje. Gisteren was mijn zin door de warmte en druk op het werk al snel verdwenen - en vanavond is er de zomerbbq van het bedrijf, dus zou het hardlopen er ook weer niet van komen. Heerlijk temperatuurtje vanochtend, lekker rustig op de weg, gemakkelijk 5,5 km aan elkaar geregen met de Reebok Floatride Energy X. Daar ga ik nog veel plezier van beleven
Zondag is het weer tijd voor een rustige lange loop. Ik kijk toch altijd wel uit naar dat moment in het weekend waarbij ik even een paar uurtjes helemaal voor mijzelf heb.
[ Voor 4% gewijzigd door SkyR op 01-07-2022 10:00 ]
Mijn bedoeling is vooral om de marathon uit te lopen en ik heb dus ook geen tijd in mijn hoofd om te halen hiervoor. Heeft iemand nog goede tips voor het lopen van de eerste marathon?
Ik heb inmiddels 2 halve marathons gelopen en wou de grens toch weer verleggen. Alvast bedankt.
PSN: Alvanosa
Luister naar je lichaamAlvanosa schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:47:
Volgende week ga ik beginnen met een schema dat Garmin heeft opgesteld voor een marathon die ik 23 oktober zal lopen in Spanje.
Mijn bedoeling is vooral om de marathon uit te lopen en ik heb dus ook geen tijd in mijn hoofd om te halen hiervoor. Heeft iemand nog goede tips voor het lopen van de eerste marathon?
Ik heb inmiddels 2 halve marathons gelopen en wou de grens toch weer verleggen. Alvast bedankt.
Zoals m0ridin hierboven ook al aangeeft, er kan af en toe prima wat verschoven worden, maar omdat ik in de 1e week zit wil ik nog niet meteen verstek laten gaan. Volgende week is misschien een ander verhaal.Appie76 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:50:
Wait wut...? In het marathonschema zit geen vrijmibo?![]()
That settles it, no marathon for me!
Strava Garmin 265
Klopt ja ik heb inmiddels een kleine pauze moeten inlassen want ik had last in mijn gluteus medius, nou heeft mijn fisio hiernaar gekeken en aangegeven dat het waarschijnlijk overbelasting was. Hierdoor heb ik nou ongeveer 2 weken rust gehouden en begint het voorbereiden aankomende maandag.m0ridin schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:03:
[...]
Luister naar je lichaamHet is niet erg om af en toe een training over te slaan of aan te passen... Denk dat heel blijven in de aanloop naar de marathon net zo'n grote uitdaging is voor velen als het daadwerkelijk lopen.
Ik heb er wel heel erg veel zin in om te beginnen al zal het zwaar worden.
Begrijp dat het opbouwen naar een marathon niet hetzelfde is als van 5km naar 10km of van 10km naar 21km. Een marathon lopen kent een groot mentaal aspect. Iemand heeft mij wel eens verteld: Een marathon is slechts 7km... van 35km naar 42km. Later begreep ik pas wat hij bedoelde maar het klopt voor mij zeker.Alvanosa schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:47:
Volgende week ga ik beginnen met een schema dat Garmin heeft opgesteld voor een marathon die ik 23 oktober zal lopen in Spanje.
Persoonlijk loop ik bij de 30km tegen een mentale dip aan welke aanhoudt tot ongeveer 36km. Dat is het punt dat ik wil gaan wandelen, eruit wil stappen of beter gezegd waar ik een marathon lopen gewoon niet leuk vindt. Het zal bij mij ook zeker te maken hebben met training aangezien ik mijn eerste marathon vorig jaar in Amsterdam heb gelopen dus ervaring op dit punt is nog erg beperkt.
Ander aandachtspunt is leer rustig lopen. veel rustiger dan je mogelijk gewend bent om te lopen.
"Maar dan ben je bij 40, waar zijn die laatste 2,2?"
Die doe je op karakter met behulp van het publiek.
Qua gevoel werden de laatste kilometers bijna exponentieel zwaarder, als in 0 tot 20 kilometer voelde even zwaar als 20 tot 30, 30 tot 35, 35 tot 37,5 etc.
In de voorbereiding minstens 3 duurlopen van minimaal 30km lopen met daarbij eten+drinken (in mijn geval gels) heeft mij vooral geholpen om het uithoudingsvermogen uit te bouwen.
Als je voor een snelle tijd wil gaan, zou ik proberen om het beoogde marathontempo zoveel mogelijk in je trainingen te verwerken. Langste training die ik daarin had was een 24km duurloop (2 uur voor mij rustig tempo) waarin ik niks at (wel water dronk), gel erin en dan 10km op marathontempo. Dat niet eten zou weer moeten helpen bij het lichaam trainen op verbranden van vet. Langste tempoloop was 20km op marathontempo.
Iedereen is echt anders, dus het is lastig om algemene tips te geven. Belangrijkste blijft echt plezier erin houden en blessurevrij blijven. Een schema voor de marathon was voor mij echt een goeie motivator om m'n lichaam uit te dagen.
Nog wat goede algemene tips van Ben Is Running, vind het wel een sympathieke YouTuber die langzamerhand steeds meer sponsoring krijgt maar nog wel authentiek blijft: in deze video.
[ Voor 13% gewijzigd door Slickk op 01-07-2022 11:57 ]
Mijn langste duurloop momenteel is zo een 26km en dit was enkel met gels. Daarnaast heb ik meerdere halve marathons gelopen als training, maar ik begrijp dat het toch echt een flinke stap is van halve marathon naar hele marathon. Ik loop ook altijd alleen en merk dat ik geen moeite heb om mijzelf gemotiveerd te houden tijdens het lopen.
Ik heb geen tijdsdoel in gedachte, mijn hoofddoel is om de marathon te voltooien en WZWWHSS wat betreft tijd. Wat ik vooral goed begrijp is dat ik rond de 30km een flinke mentale klap kan verwachten die mij zal uitdagen om de rest af te maken.
Grootste verschil is dat je bij een marathon moet eten (bijv gels, bananen, of wat anders) en drinken, een halve marathon kun je zonder doen (tenzij het 25+ graden is).Alvanosa schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:19:
Bedankt, voor de input. Ik heb het schema inmiddels opgezet en het is flexibel zodat ik kan schuiven of eventueel kan schrappen als ik merk dat ik rust nodig heb. Voor mij is het toch wel iets wat me helpt met het vinden van motivatie voor het trainen.
Mijn langste duurloop momenteel is zo een 26km en dit was enkel met gels. Daarnaast heb ik meerdere halve marathons gelopen als training, maar ik begrijp dat het toch echt een flinke stap is van halve marathon naar hele marathon. Ik loop ook altijd alleen en merk dat ik geen moeite heb om mijzelf gemotiveerd te houden tijdens het lopen.
Ik heb geen tijdsdoel in gedachte, mijn hoofddoel is om de marathon te voltooien en WZWWHSS wat betreft tijd. Wat ik vooral goed begrijp is dat ik rond de 30km een flinke mentale klap kan verwachten die mij zal uitdagen om de rest af te maken.
Groot deel van die mentale klap is natuurlijk ook hoe je er zelf in staat. Als je denkt dat het pijn gaat doen, gaat dat ook zo zijn. Met goede voorbereidingen, eten, en drinken kun je de 'man met de hamer' voorkomen. Die ben ik namelijk niet tegen gekomen en kon m'n tempo vasthouden. Het is alleen zo dat tijdens trainingen men (meestal) niet verder dan 35km loopt. Mentaal ben je sterker dan je denkt.
Wat me opvalt is dat mensen die in de zomermaanden marathons lopen, vaker kramp krijgen. Ik denk dat te weinig zout daar de oorzaak voor is. Het klinkt als een detail, maar kan je echt tot stoppen brengen. Daarin zijn electrolyten ('zout') in de vorm van tabletten, drinken of klassieke bouillonblokjes zoals opperbaas Jo Schoonbroodt een oplossing voor.
Doe een stuk of 3 duurlopen tot 30 km.
Loop 1 keer per week aan marathontempo (niet tijdens de lange duurloop), maar een aparte training. Bouw dat geleidelijk op naar 12 tot 15 km aan het doeltempo.
De rest rustige duurlopen. Eventueel eens een interval kan ook, maar is niet essentieel als uitlopen het doel is.
Oefen op de lange duurlopen met inname van vocht en gels, zodat je het gewoon bent voor de marathon.
Geen gels of vocht op de korte duurlopen. Doe ook matig lange duurlopen (pakweg 20 km) zonder extra vocht of gels, dat leert je vet te verbranden en leert je wennen aan beperkte deshydratatie.
Weeg je eens voor en na een duurloop aan marathontempo. Dat geeft je een idee hoeveel vocht je gaat verliezen tijdens de marathon. Je moet dat zeker niet volledig compenseren, maar wel grotendeels.
As je marathon op asfalt is, is het geen goed idee om al je trainingen onverhard te doen. Als er een paar flinke hellingen op het parcours zijn, moet je dat ook voorbereiden. Als het vrij warm kan zijn tijdens de wedstrijd, moet je ook dat oefenen. Enz.
Bij mijn eerste marathon (heb ik hier ooit al verteld) ben ik de man met de hamer tegengekomen. Ik had zowat alles verkeerd gedaan:
- langste duurloop was maar 24 km
- ik had geen koolhydraten gestapeld
- ik had niet geoefend met drinken en gels
- ik hield geen rekening met de warmte
- ik bleef bij de pacer ook al liep die te hard
enz.
Het tempo zakte na 24 km vrij plots van 12 naar 8-9 km/uur. Echt de suikervoorraad die op was. Een sufferfest.
De tweede marathon had ik vanaf 25 km meer een geleidelijke vertraging, zonder echt de muur tegen te komen.
Volgens mij waren die twee marathonverlopen niet mentaal, maar puur fysiek. Alvanosa, je spreekt van een mentale klap rond 30 km. Er is wel een soort vermoeidheid, maar volgens mij is dat toch echt fysiek en niet mentaal.
In de planning heb ik 4 duurlopen van 30km of meer op een langzaam tempo, ook heb ik een aantal intervallen ingepland waar het 45 minuten lopen en 5 minuten wandelen is en dit dan 4 maal. Ik neem aan dat dit voldoende zou zijn met wat je hebt aangegevenHartloper schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:38:
Doe een stuk of 3 duurlopen tot 30 km.
Loop 1 keer per week aan marathontempo (niet tijdens de lange duurloop), maar een aparte training. Bouw dat geleidelijk op naar 12 tot 15 km aan het doeltempo.
De rest rustige duurlopen. Eventueel eens een interval kan ook, maar is niet essentieel als uitlopen het doel is.
Oefen op de lange duurlopen met inname van vocht en gels, zodat je het gewoon bent voor de marathon.
Geen gels of vocht op de korte duurlopen. Doe ook matig lange duurlopen (pakweg 20 km) zonder extra vocht of gels, dat leert je vet te verbranden en leert je wennen aan beperkte deshydratatie.
Weeg je eens voor en na een duurloop aan marathontempo. Dat geeft je een idee hoeveel vocht je gaat verliezen tijdens de marathon. Je moet dat zeker niet volledig compenseren, maar wel grotendeels.
As je marathon op asfalt is, is het geen goed idee om al je trainingen onverhard te doen. Als er een paar flinke hellingen op het parcours zijn, moet je dat ook voorbereiden. Als het vrij warm kan zijn tijdens de wedstrijd, moet je ook dat oefenen. Enz.
Ik begrijp dat een marathon tempo ongeveer 30 tot 45 seconden langzamer is dan het gemiddelde tempo op een 10K, dit zou momenteel dan ongeveer 5:15 - 5:30 moeten zijn in mijn geval. Hier had ikzelf nog niet aan gedacht.
Gels of vocht gebruik ik vrij weing met het lopen tot 25km, en begin ik ze enkel echt te gebruiken als ik dichterbij de "race" kom zodat mijn lichaam eraan gewend is op de dag zelf.
De marathon is inderdaad op asfalt, al ben ik gewend om mijn trainingen op verharde paden te doen, kwa hellingen is het geen probleem. Hier in Spanje ga ik zelfs soms een bergje op, kwa warmte is het hier ook wel iets extremer dan in Nederland.
Bedankt voor de tips en ik zal zeker een aantal dingen aanpassen zoals het lopen van een marathon tempo om eraan gewend te raken.
Wat ik niet volledig begrijp is het stapelen van koolhydraten, is dat gewoon de dag ervoor flink wat voedsel eten met koolhydraten?
[ Voor 3% gewijzigd door Alvanosa op 01-07-2022 14:58 ]
Dat laatste zijn de meningen wat over verdeeld maar er komt af en toe nog wel eens een nieuw onderzoek met feiten om de hoek kijken. Die heb ik zo niet paraat, maar als ik het me goed herinner gaat het vooral om de dag zelf (dus ontbijt bij een vroege race) en inderdaad de dag ervoor. Daarbij moet je jezelf ook weer niet misselijk eten en qua ontbijt niks nieuws of anders eten dan je gewend bent (of op getraind hebt). Sommigen beweren dat je al moet beginnen met koolhydraten stapelen zo'n 2 tot 5 dagen voor de race... Meer dan 2 lijkt mij overdreven.Alvanosa schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:56:
[...]
In de planning heb ik 4 duurlopen van 30km of meer op een langzaam tempo, ook heb ik een aantal intervallen ingepland waar het 45 minuten lopen en 5 minuten wandelen is en dit dan 4 maal. Ik neem aan dat dit voldoende zou zijn met wat je hebt aangegeven
Ik begrijp dat een marathon tempo ongeveer 30 tot 45 seconden langzamer is dan het gemiddelde tempo op een 10K, dit zou momenteel dan ongeveer 5:15 - 5:30 moeten zijn in mijn geval. Hier had ikzelf nog niet aan gedacht.
Gels of vocht gebruik ik vrij weing met het lopen tot 25km, en begin ik ze enkel echt te gebruiken als ik dichterbij de "race" kom zodat mijn lichaam eraan gewend is op de dag zelf.
De marathon is inderdaad op asfalt, al ben ik gewend om mijn trainingen op verharde paden te doen, kwa hellingen is het geen probleem. Hier in Spanje ga ik zelfs soms een bergje op, kwa warmte is het hier ook wel iets extremer dan in Nederland.
Bedankt voor de tips en ik zal zeker een aantal dingen aanpassen zoals het lopen van een marathon tempo om eraan gewend te raken.
Wat ik niet volledig begrijp is het stapelen van koolhydraten, is dat gewoon de dag ervoor flink wat voedsel eten met koolhydraten?
Ideale situatie die ik vaak teruglees is en wat bij mij ook goed uitpakte: de dagen ervoor goed drinken, weinig op de benen, flinke bord pasta als avondeten, proberen genoeg te slapen, 3 uur voor de race wakker worden, ontbijten en een goed toiletbezoek. Genoeg blijven drinken tot 1 uur vlak voor de start en voor de start niet vergeten je blaas te legen (door zenuwen kan het helpen om 2x achter elkaar te gaan). Sommigen eten nog een gel zo'n 20 - 30 minuten voor de start.
[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 01-07-2022 16:26 ]
Ik ben net als Slickk van mening dat meer dagen op voorhand weinig nut heeft.
Ik zou de pastamaaltijd persoonlijk eerder 's middags nemen dan 's avonds, zodat het 's nachts niet op je maag ligt. Je kan jezelf ook verwennen met een taartje of iets dergelijks.
De ochtend zelf iets koolhydraatrijks eten, bv brood met confituur/jam met wat sportdrank erbij.
Is vrij essentieel voor de marathon, en iets wat voor een halve nauwelijks van tel is. Ik heb begrepen dat je al een halve gelopen hebt, dat lukt wat mij betreft prima zonder stapelen of met minimaal stapelen.
Vanaf mijn tweede marathon heb ik altijd gestapeld en ben ik nooit meer de man met de hamer tegengekomen.
Ik kom net terug van de 3de wedstrijd op rij op de vrijdag: dit keer een 1.500m en ook een derde PR op rij! Liep ik vorig jaar nog 5:26 (en het jaar ervoor 5:39), nu liep ik in 5:06 over de baan en dat was echt beter dan verwacht. Uiteraard weer een lijdensweg en nu een 1.500m kuchje, maar al die wedstrijden helpen me wel echt om dieper te leren gaan. Het tweede rondje was zwaar omdat de benen toen al vol leken te lopen, maar dat trok in de derde ronde weg waardoor ik de laatste ronde nog in 1:18 door kon komen. Lekker hoor!
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Qua koolhydraatstapeling voor de marathon zorg ik dat ik de dag voordien een drietal flesjes Aquarius naar binnen werk, verdeeld over ochtend, middag en avond. Bij de maaltijden neem ik minder vlees en groenten en iets meer koolhydraten, zonder me echt vol te proppen.
Pakweg 40 gram suiker per flesje sportdrank, en dat drie maal, dan heb je een flinke dosis binnen. Op zich is zoveel pure suiker superongezond, maar de dag voor de marathon is het noodzakelijk.
Er bestaat ook zoiets als carboload/carbload poeder dat je moet aanlengen met water, en dat hier specifiek voor gemaakt is, zoals de naam zegt. Maar uiteindelijk is dat ook maar water + suiker.
[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 02-07-2022 08:00 ]
Carboloading is imho toch echt obv carbohydraten met de laag glycemische index dus die uit oa de pasta’s een niet uit “ook maar water + suiker”. DE reden is om je bloedsuiker- & insulinespiegel niet al teveel laten te variëren/ontregelen.
Je hoeft dus idd niet naar die bepaalde poeders maar ook niet naar die suikers maar wel naar pasta ook of een ander goed alternatief, waaronder ook de juiste poeders met zgn oligo suikers, niet de mono suikers als fructose en glucose. Fantomalt is er oa een bijv maltodextrine, maar er zijn ook sportpoeders die deze oligo suikers bevatten. Ze smaken maar weinig zoet in tegenstelling tot glucose/fructose drankjes, die de super snelle suikers leveren en dat wil je nu niet.
[ Voor 28% gewijzigd door route99 op 02-07-2022 10:31 . Reden: kleine aanvulling ]
Laatst met langzamere groep lange duurloop gedaan en het verraste me dat hartslag in zone 2 bleef op 5.40min/km bij 18km.
Ook liep ik ongepland een snelle 10k tijdens een individuele training en verbeterde ik mijn PR op 5km (21.11) en 10km (45.28). Eerste drie km ging nog rustig aan dus er zit nog meer in het vat. @Tinusvolkel kun jij de lijst updaten? Ik vroeg me trouwens af hoe het gaat want zie je laatste tijd niets meer posten?
Iedereen kan het doen op de manier die hij of zij wil. Je denkt toch niet echt dat een pasta geen snelle suikers zijn ? Zetmeel wordt razendsnel afgebroken in glucose. Ook maltodextrine heeft een hoge glycemische index.route99 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:18:
@Hartloper Wikipedia: Carbohydrate loading
Carboloading is imho toch echt obv carbohydraten met de laag glycemische index dus die uit oa de pasta’s een niet uit “ook maar water + suiker”. DE reden is om je bloedsuiker- & insulinespiegel niet al teveel laten te variëren/ontregelen.
Je hoeft dus idd niet naar die bepaalde poeders maar ook niet naar die suikers maar wel naar pasta ook of een ander goed alternatief, waaronder ook de juiste poeders met zgn oligo suikers, niet de mono suikers als fructose en glucose. Fantomalt is er oa een bijv maltodextrine, maar er zijn ook sportpoeders die deze oligo suikers bevatten. Ze smaken maar weinig zoet in tegenstelling tot glucose/fructose drankjes, die de super snelle suikers leveren en dat wil je nu niet.
De meeste sporters doen aan KHstapeling dmv het gekende pastamaal. Ik heb het ook nog zo gedaan. Momenteel doe ik het een beetje anders, ik eet niet extra koolhydraten maar ik neem ze in in vloeibare vorm.
Qua prestatie maakt het geen verschil, alleen vind ik het gemakkelijker.
Als je echt trage suikers wil eten, dan moet je dat niet doen de dag voor de marathon. Want suikers worden trager opgenomen als ze gecombineerd worden met vezels, eiwitten en vetten; laat dat nu net de voedingsmiddelen zijn die je wil beperken daags voor de wedstrijd.
[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 02-07-2022 16:08 ]
Met maltodextrine of maltodextrine plus was lagere suikers erbij kun je een veel betere carbo preloading doen dan met alleen de lagere suikers. Vooral vanwege de eerdere genoemde suiker- & insuline variaties die dan veel kleiner variëren dan met alleen maar lagere suikers maar ook omdat je darmen met alleen maar lagere suikers als glucose & fructose er een veel grotere kans is op darmproblemen waardoor je geen goede carboloading kunt doen om je maximaal mogelijke glycogeen in je spieren op te kunnen bouwen.
Het eten van pasta is dan heel veel beter te verdragen dan van veel glucose en fructose innemen. Naast de pasta kun je nog wel de nodige maltodextrine innemen maar ik zou het die laatste dag niet overdrijven, maar het is iig wel beter verdraagzaam dan glucose/fructose.
Het vetverhaal daar schreef ik al helemaal niet over en zeker niet zoals je het zelf beschreef in combinatie met van alles waar ik niets van genoemd heb.
Als ik daar wat aan toe zou willen voegen dan is het iets wat de meeste marathonlopers al lang weten en heeft niks met carboloading te maken: Een marathon loper zal in de hele marathon voorbereiding op vetverbranding moeten trainen om daar als het glycogeen tijdens de marathon op dreigde te geraken op tijd over te gaan naar vetverbranding om de marathon goed af te kunnen ronden. Dus de laatste dagen voor de marathon kun je dat niet meer trainen.
Edit: https://6dsportsnutrition...ideale-isotone-sportdrank
Eigenlijk is het veel beter om over osmoliteit dan over de glycemische index te spreken, want die osmoliteit is een fysisch en geen calorisch begrip en dat is waarom oligo suikers nog door de darmwand gaan maar doordat het een groter suiker molecuul is ( een zgn oligo sacharide) is het beter verdraagzaam, de osmotische druk is nl een stuk lager dan bij glucose.
Voor al dit soort zaken geldt ook nog dat het gebruik van sportdrankpoeders vooral voor te behouden aan mensen die zware inspanningen doen en hun lichaam er baat bij heeft bij de verwerking daarvan. Voor weinig actieve mensen is ook maltodextrine een shot teveel, er staat nl amper beweging (=arbeid) tegenover en daarmee krijgen ze nog meer teveel aan suikers binnen dan ze al binnen kregen vanwege hun weinig actieve leefstijl.
Ergo: Sportdranken, ongeacht fructose/glucose of maltodextrine gebaseerd, en ook teveel eten, wat het dan ook is, blijf er van weg als je weinig actief bent. Het is een verkeerd pad die kan leiden tot diabetes type II.
[ Voor 42% gewijzigd door route99 op 02-07-2022 21:40 ]
Veel snelle koolhydraten is absoluut ongezond.
Alleen de dag voor een marathon is het verantwoord en noodzakelijk.
Veel mensen eten en drinken alsof ze altijd de volgende dag een marathon lopen. Terwijl ze gewoon op hun luie krent blijven zitten.
Veel van die mensen ontwikkelen overgewicht en sommigen van hen diabetes.
Vanavond heb ik, een week na de Mar-athon, de Midzomermarathon in Apeldoorn gelopen. Fijn op fietspaden door de bossen, maar in totaal wel bijna 300 hoogtemeters. Dat waren er vorige week 10x minder. De herstelloopjes gingen goed, dus gisteravond 1 voor 12 ingeschreven, na een barbeque. Prima voorbereiding...
Meerdere afstanden door elkaar, dus bij de start wist ik maar beperkt of iemand de 28 of de marathon ging lopen. Daardoor wel meer lopers op het parkoers en dat is prettig. M'n tempo was prima, m'n instelling zomeravond, waardoor ik bij elke drankpost rustig aan 2 bekertjes water/sportdrank stond te drinken en daarna weer in de achtervolging kon naar mensen op mijn tempo. De drankpost kilometers waren rond de 5 minuten per kilometer en soms zelfs langzamer, dus ik heb iets van 6 minuten verloren met stilstaan en drinken en wat praten. De eerste 20 km kon ik telkens aaanhaken, daarna waren de geschikte groepjes of personen op. Ik haalde naar later bleek de nummer 3 in en hoorde ergens in de tweede helft dus dat ik derde lag.
Doordat het parkoers twee overlappende lussen heeft zaten er twee keer dezelfde beklimmingen in. Die waren toch echt steiler de tweede keer en ik dus minder snel. Aan het eind kon ik nog langzamere lopers op de 21km inhalen en ik kwam met een voorsprong van 5 minuten op de nummer 4 over de finish. En 10 miniten na de nummer 2 overigens. In totaal 3:09 gelopen. Stuk minder snel dan vorige week, maar goed 2 marathons in twee weken is niet helemaal dagelijkse kost. Met een derde prijs sokkeltje tevreden weer naar huis gegaan. Marathons lopen, ik moest er vroeger niet aan denken.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Dacht dat we het over stapelen voor een marathon hadden. Per definitie dus niet iemand die weinig actief is?route99 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:32:
???? @Hartloper Ik heb het totaal niet over trage suikers maar over de glycemische index van suikers. Ook maltodextrine kan nog goed & snel door de darmwand heen, maar de glycemische index is veel lager, lees onder de voordelen daarvan die al deels voorbij kwamen.
Met maltodextrine of maltodextrine plus was lagere suikers erbij kun je een veel betere carbo preloading doen dan met alleen de lagere suikers. Vooral vanwege de eerdere genoemde suiker- & insuline variaties die dan veel kleiner variëren dan met alleen maar lagere suikers maar ook omdat je darmen met alleen maar lagere suikers als glucose & fructose er een veel grotere kans is op darmproblemen waardoor je geen goede carboloading kunt doen om je maximaal mogelijke glycogeen in je spieren op te kunnen bouwen.
Het eten van pasta is dan heel veel beter te verdragen dan van veel glucose en fructose innemen. Naast de pasta kun je nog wel de nodige maltodextrine innemen maar ik zou het die laatste dag niet overdrijven, maar het is iig wel beter verdraagzaam dan glucose/fructose.
Het vetverhaal daar schreef ik al helemaal niet over en zeker niet zoals je het zelf beschreef in combinatie met van alles waar ik niets van genoemd heb.
Als ik daar wat aan toe zou willen voegen dan is het iets wat de meeste marathonlopers al lang weten en heeft niks met carboloading te maken: Een marathon loper zal in de hele marathon voorbereiding op vetverbranding moeten trainen om daar als het glycogeen tijdens de marathon op dreigde te geraken op tijd over te gaan naar vetverbranding om de marathon goed af te kunnen ronden. Dus de laatste dagen voor de marathon kun je dat niet meer trainen.
Edit: https://6dsportsnutrition...ideale-isotone-sportdrank
Eigenlijk is het veel beter om over osmoliteit dan over de glycemische index te spreken, want die osmoliteit is een fysisch en geen calorisch begrip en dat is waarom oligo suikers nog door de darmwand gaan maar doordat het een groter suiker molecuul is ( een zgn oligo sacharide) is het beter verdraagzaam, de osmotische druk is nl een stuk lager dan bij glucose.
Voor al dit soort zaken geldt ook nog dat het gebruik van sportdrankpoeders vooral voor te behouden aan mensen die zware inspanningen doen en hun lichaam er baat bij heeft bij de verwerking daarvan. Voor weinig actieve mensen is ook maltodextrine een shot teveel, er staat nl amper beweging (=arbeid) tegenover en daarmee krijgen ze nog meer teveel aan suikers binnen dan ze al binnen kregen vanwege hun weinig actieve leefstijl.
Ergo: Sportdranken, ongeacht fructose/glucose of maltodextrine gebaseerd, en ook teveel eten, wat het dan ook is, blijf er van weg als je weinig actief bent. Het is een verkeerd pad die kan leiden tot diabetes type II.
In tegenstelling tot de laatste weken geen enkele last van protesterende spieren, afgezien van wat stijfheid na de alternatieve krachttraining van gisteren (zware stukken beton sjouwen en grote aanhanger met zand vullen en leegmaken).
Het lijkt erop alsof ik het recept heb gevonden om eindelijk weer serieus richting mijn langetermijndoelen te werken:
- Tijdens duurlopen zoveel mogelijk afwisseling van ondergrond zoeken, niet alleen maar asfalt
- Niet te snel te veel willen
- Om de week een intervaltraining
- Crosstraining (kracht, fietsen, zwemmen)
- Goed slapen en geen alcohol meer
Nu dit vol zien te houden en kijken waar ik volgend jaar rond deze tijd toe in staat ben.
Het bovenste punt maakt wel dat ik misschien mijn langetermijndoelrace (is dat een woord?) moet wisselen. De Eemmeerloop is hier lekker in de buurt en het lijkt me een mooie uitdaging maar de route is volgens mij alleen maar verhard.. Toch maar eens op zoek naar een andere 50k, (redelijk) vlak en (deels) onverhard.
Ook mooi dat ik weer op het punt ben aangekomen dat ik water mee moet gaan nemen voor onderweg.. Het was al redelijk warm rond 11:00.
[ Voor 5% gewijzigd door sebasd op 03-07-2022 12:15 ]
Dit recept is al eeuwen oud, mensen zijn gewoon goed in het vergeten hiervansebasd schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:07:
Het lijkt erop alsof ik het recept heb gevonden om eindelijk weer serieus richting mijn langetermijndoelen te werken:
- Tijdens duurlopen zoveel mogelijk afwisseling van ondergrond zoeken, niet alleen maar asfalt
- Niet te snel te veel willen
- Om de week een intervaltraining
- Crosstraining (kracht, fietsen, zwemmen)
- Goed slapen en geen alcohol meer
In elk geval, veel success en je zal het vast wel volhouden. Zolang je plezier hebt in het lopen komt dat allemaal wel goed.

Trouwens net mijn Reebok Floatride energy 4's binnengekregen, gelukkig een halve maat kleiner besteld want ze zitten prima (normaal met hardloopschoenen heb ik 41.5-42, deze zijn 40.5... Had de vorige floatride 2's in 41 besteld en die vielen al erg ruim).
Met de reebok aanbieding icm ING rentepunten voor 45 euro thuisbezorgd gekregen. Vond de vorige floatrides ook prima en lekker voor de rustige middenloopjes (denk dat ik daar meestal tussen de 8 en 12 mee heb gelopen op ez pace) dus voor deze prijs eigenlijk niet te weerstaan
Ok, eerst nog echt op lopen maar komt vast goed.
Met het een beetje afwisselen van kort snel werk en wat langer langzame lopen merk ik al best een flink effect. Na het 5K schema lijkt progressie best lastig omdat 10K en verder nou niet bepaald kinderachtige afstanden zijn als je nog maar net begint.
De aanhouder wint in elk geval en afgelopen zondag voor het eerst een vol uur wezen hardlopen.
1:00:01 @ 9,51 kilometer door het bos

Bijna 10 kilometer gelopen, mijlpaaltje voor mijzelf en het voelde fokking goed
Leuk man, die is gewoon weer binnenRudedadude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:25:
Met een derde prijs sokkeltje tevreden weer naar huis gegaan.

Update.ronalddus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:32:
[...]
Hallo Tweakers!
Ik meld me ook in de topic. Af en toe lees ik mee en kan genieten van de verhalen die hier worden gepost. Het enthousiasme en passie voor de sport spat er vanaf![]()
Inmiddels 3 keer gelopen en gisteren voor het eerst met de Floatride Energy 4's!
Misschien gek, maar ik merk nu al dat het makkelijker loopt.
Relatief rustig 5km afgelegd al lijkt mijn hartslag vrij hoog te zitten, terwijl het best relaxt aanvoelde.
1 keer kort moeten stoppen omdat mijn veters losschoten (dubbele knoop voor de volgende keer

:strip_exif()/f/image/UKsb2lI0DBWvh7BDTt9XaAf5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou graag een schema willen aanhouden, maar de C25K is misschien iets te langzaam en de 10K is misschien weer iets te veel gevraagd.
Wat raden jullie aan? Bij de laatste weken van C25K beginnen?
@ronalddus: Goed bezig! Belangrijkste van een C25 of beginnersschema in het algemeen, is dat je lichaam went aan een aantal keer hardlopen per week. Aangezien je nog niet zo heel lang loopt zou ik lekker het C25k schema doen. Dan is de stap naar het 10k schema ook een stuk kleiner. Je bent dan immers al gewend om 3 keer in de week (oid) de deur uit te gaan.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Sinds ik deze schoenveterstrik-site ken:ronalddus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:48:
[...]
1 keer kort moeten stoppen omdat mijn veters losschoten (dubbele knoop voor de volgende keer)
https://www.fieggen.com/shoelace/
gebruik ik nog maar 2 manieren van strikken:
de Ian knot (eigenlijk een gewone strik maar dan heel snel te strikken):
https://www.fieggen.com/shoelace/ianknot.htm
of als die los kan schieten (meestal afhankelijk van de vorm en hoe glad de veters zijn):
https://www.fieggen.com/shoelace/twoloopknot.htm
Die laatste kun je nog steeds wel makkelijk lostrekken, dus ik doe niet meer aan een dubbele knoop ;-)
Te snel te veel willen hoor ik de laatste tijd meerdere keren. Misschien moet ik daar dan toch iets meeAppieR schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:25:
[...]
@ronalddus: Goed bezig! Belangrijkste van een C25 of beginnersschema in het algemeen, is dat je lichaam went aan een aantal keer hardlopen per week. Aangezien je nog niet zo heel lang loopt zou ik lekker het C25k schema doen. Dan is de stap naar het 10k schema ook een stuk kleiner. Je bent dan immers al gewend om 3 keer in de week (oid) de deur uit te gaan.
Dank voor je input.
Super! Zo leer ik nog eens watjorikc schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:09:
[...]
Sinds ik deze schoenveterstrik-site ken:
https://www.fieggen.com/shoelace/
gebruik ik nog maar 2 manieren van strikken:
de Ian knot (eigenlijk een gewone strik maar dan heel snel te strikken):
https://www.fieggen.com/shoelace/ianknot.htm
of als die los kan schieten (meestal afhankelijk van de vorm en hoe glad de veters zijn):
https://www.fieggen.com/shoelace/twoloopknot.htm
Die laatste kun je nog steeds wel makkelijk lostrekken, dus ik doe niet meer aan een dubbele knoop ;-)
Vanochtend naar de manueel therapeut geweest. Hij heeft het sprongbeen losgemaakt, want dat zat vast. Ik hoop dat het hiermee is opgelost en dat ik weer kan rennen.
Zijn er meer mensen die Berlijn gaan lopen?
Mijn haat-liefdeverhouding met intervallen is nog niet verbeterd.
Ja, hij valt mooi in onze vakantie en mijn vriendin wilde nog een keer naar Berlijn dus win-win.Secsytime schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:42:
Gister is de opbouw naar Berlijn begonnen, erg veel zin in!
Moet ook maar eens beginnen met opbouwen maar moet daarbij aangeven dat ik ga trainen voor de TCS Amsterdam marathon waar ik mijn PR op de marathon wat scherper wil zetten.
Die haat-liefde verhouding is nou precies de schoonheid van intervallen. De ene week gaat alles ruk en vervloek je de wereld, de andere week voelt het als cruisen en wil je nog een serie doen. "Trust in the process"sebasd schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:34:
Oh ik weet het, zal vast een volgende keer wel weer beter gaan en inderdaad, ze zijn wel goed voor me.Cranzai schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:47:
[...]
Die haat-liefde verhouding is nou precies de schoonheid van intervallen. De ene week gaat alles ruk en vervloek je de wereld, de andere week voelt het als cruisen en wil je nog een serie doen. "Trust in the process"
Maar lekker was het vandaag nog steeds niet
Gheghe, vandaag protesteerden mijn benen toch zeker ook maar ik heb er wel van genotensebasd schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:21:
[...]
Oh ik weet het, zal vast een volgende keer wel weer beter gaan en inderdaad, ze zijn wel goed voor me.
Maar lekker was het vandaag nog steeds niet
Na een motivatie dipje maar weer ff de figuurlijke duimschroeven aangedraaid om weer trainingsuurtjes te maken. Gisteren 1000m gezwommen (beste crosstraining ever), was een poosje geleden dus het lijf voelde aardig zwaar vanavond. Dan eventjes een pittige interval eroverheen et voìla, een heerlijke trainingsprikkel
Nu wil ik over een paar maand een 10km loop doen, dus probeer ik op te bouwen. Ik liep wekelijks 5km, daarna een paar keer 6km gelopen en afgelopen keer 7km, gemiddeld 5:45 per km. Zo wil ik elke keer verder lopen tot de 10km. Is dat een slimme manier om te trainen?
(Ik doe daarnaast ook 1x per week een uur fitness in groepsverband)
Oost west, 127.0.0.1 best!
Duur conditie komt te voet en gaat te paard.Fraggert schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:48:
Dat effect van langzaam trainen is na 2 Lange Langzame Duurlopen in het bos merkbaar, ik liep beduidend makkelijker sneller tijdens mijn rondje buitengebied hier achter de woonwijk
Dus het lijkt mij heel erg bijzonder dat je na 2 duurloopje al een betere duur conditie hebt.
Wat in mijn ogen wel kan: Als je altijd volgas gaat, dan is je lichaam gewoon moe. Dat merk je misschien niet, maar het is moe. Ga je dan duurloopjes doen, dat rust je toch een beetje uit. Want je gaat niet in het rood. Als je dan meer uitgerust ben dan daarvoor, dan gaat het eerste loopje daarna inderdaad beter!
Ik ben niet je arts, en heb verder geen gegevens beschikbaar. Dus het is maar een vermoeden.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ha, herkenbaar. Mijn snelheidswerk kwam de laatste weken uit een tempo run of een incidentele fartlek. De discipline van interval blokken ligt mij niet zo.sebasd schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:34:
Toch had ik na het kijken van wat filmpjes over hardlopen op YouTube de geest gekregen en een interval workout ingesteld op mijn Garmin. Voor de eerste keer, gewoon om te proberen. Het was zwaar! Maar ik heb geen idee hoe het nou eigenlijk gegaan is...
Bij mijn vorige loop was de gps in de laatste kilometers langzaam gaan driften, en vandaag klopte er helemaal niks van. Van start tot finish zat het er mijlenver naast. Ik ben niet langzaam, maar een kilometer in minder dan een minuut lijkt mij toch wat te optimistisch
Wel jammer, want ik moet echt werken aan mijn gevoel voor tempo's om slimmer te trainen.
niks haat-liefde verhouding hiero, meer haat haat met interval. Da's op zich raar, want helemaal tot het gaatje gaan vind ik dan wel weer kicken. Maar bij interval gebeurt dat keer op keer met herstel ertussen en daar zie ik dan altijd tegenop, ofzo, kweenie precies hoe dat werkt.Cranzai schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:47:
[...]
Die haat-liefde verhouding is nou precies de schoonheid van intervallen. De ene week gaat alles ruk en vervloek je de wereld, de andere week voelt het als cruisen en wil je nog een serie doen. "Trust in the process"
Bedoel je dat je elke interval tijdens de training kapot gaat? Dan loop je te hard. Mijn ervaring bij een goed uitgevoerde interval is dat de eerste intervallen niet veel moeite kosten en bij de laatste het zuur pas begint te komen.Frenz64 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:38:
[...]
niks haat-liefde verhouding hiero, meer haat haat met interval. Da's op zich raar, want helemaal tot het gaatje gaan vind ik dan wel weer kicken. Maar bij interval gebeurt dat keer op keer met herstel ertussen en daar zie ik dan altijd tegenop, ofzo, kweenie precies hoe dat werkt.
Maar intervallen van 200m zijn natuurlijk anders dan 2km, andere intentie. Maar vooral door korte intervallen kunnen heel pittig zijn. Ik vind het altijd wel lekker om mezelf af te beulen, maar aangenaam is zeker wat anders
Kan me prima voorstellen dat dat gewoon niet voor iedereen leuk is.
dat klinkt zeker plausibelmhr-zip schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:57:
[...]
Duur conditie komt te voet en gaat te paard.
Dus het lijkt mij heel erg bijzonder dat je na 2 duurloopje al een betere duur conditie hebt.
Wat in mijn ogen wel kan: Als je altijd volgas gaat, dan is je lichaam gewoon moe. Dat merk je misschien niet, maar het is moe. Ga je dan duurloopjes doen, dat rust je toch een beetje uit. Want je gaat niet in het rood. Als je dan meer uitgerust ben dan daarvoor, dan gaat het eerste loopje daarna inderdaad beter!
Ik ben niet je arts, en heb verder geen gegevens beschikbaar. Dus het is maar een vermoeden.
misschien zat ik toch met 3 x 5k op een, voor mij flink tempo, inspanning die teveel vroeg van mijn kadaver. Gekoppeld met het werken aan mijn herstel van mijn depressie, het meer oppakken van klusjes in en om huis was het allicht wat veel.
De langzame boslopen waren in elk geval heel erg ontspannen om te doen.
Ik loop nu nog even zonder schema, 2 x 5km (snel en gemiddeld) en een langzame bosloop. Dat ga ik even vasthouden als basis en dan over een tijdje naar een 10k schema met wat meer afwisselend tempowerk.
Ik ben ook ingeschreven voor Berlijn, en ik kijk er naar uit om eens een grote marathon te lopen!Secsytime schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:42:
Het Trenara schema is opgestart (voorspelde eindtijd 3:20, Gent in maart was 3:12:30), maar eerst loop ik zondag nog de Chouffe Trail (36km) als lange duurloop.
Het is natuurlijk ook wel zo dat als je bv van compleet 0 begint, alles in rap tempo vlotter lijkt te gaan. Naarmate je vooruit gaat, is dat effect minder. Zo was mijn allereerste loop ooit 7:46, de 2de in 6:45 die evengoed voelde als de 1ste. Uiteraard alle beginnersfouten gemaakt en dan toch maar Evy erbij genomenFraggert schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:59:
[...]
dat klinkt zeker plausibel![]()
misschien zat ik toch met 3 x 5k op een, voor mij flink tempo, inspanning die teveel vroeg van mijn kadaver. Gekoppeld met het werken aan mijn herstel van mijn depressie, het meer oppakken van klusjes in en om huis was het allicht wat veel.
De langzame boslopen waren in elk geval heel erg ontspannen om te doen.
Ik loop nu nog even zonder schema, 2 x 5km (snel en gemiddeld) en een langzame bosloop. Dat ga ik even vasthouden als basis en dan over een tijdje naar een 10k schema met wat meer afwisselend tempowerk.
2de opdracht van mijn psychologe: Ga in het bos wandelen.Het hielp wel degelijk, dat omvat nu ook lopen voor mij -> pure bliss. Laatst een 13km gedaan, niemand te zien, enkel bosgeluiden. Wat wilt ne mens nog meer?
Heb het trouwens ook wel zo gedaan, na het 5k schema ff doorgaan met 5k'tjes om dan vervolgens het 10k schema op te nemen.
Goed bezig! En idd de laatste weken van C25K beginnen. Je hebt nog jaren over om te lopen. Als je overigens te snel gaat, heb je dikke kans op blessures, waardoor je nog langer moet wachten om aan 10k schema's te denkenronalddus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:48:
[...]
Update.
Inmiddels 3 keer gelopen en gisteren voor het eerst met de Floatride Energy 4's!
Misschien gek, maar ik merk nu al dat het makkelijker loopt.
Relatief rustig 5km afgelegd al lijkt mijn hartslag vrij hoog te zitten, terwijl het best relaxt aanvoelde.
1 keer kort moeten stoppen omdat mijn veters losschoten (dubbele knoop voor de volgende keer)
[Afbeelding]
Ik zou graag een schema willen aanhouden, maar de C25K is misschien iets te langzaam en de 10K is misschien weer iets te veel gevraagd.
Wat raden jullie aan? Bij de laatste weken van C25K beginnen?
Trouwens, je kan later nog steeds een C25K schema opnieuw doen, maar dan met veel snellere tempo's als de 1ste keer.
Dit jaar niet maar ik heb er vorig jaar gelopen. Waren voor mij toen geen fijne loopomstandigheden wat het weer betreft, veel te warm. Qua sfeer vond ik het fantastisch, overal publiek langs de kant en de aankomst onder de Brandenburger Tor door was echt prachtig (wel jammer dat ik dacht dat ik er was maar dat de finish nog een 400m verderop lagSecsytime schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:42:

Succes alvast!
*denkt na over goede signature*
Nee, niet elke interval, mijn ouwe botten trekken dat niet meer. Moeilijk uit te drukken. Versnellen aan het eind van een training vind ik altijd lekker, da's 1 keer afzien oid. Bij interval herhaalt zich dat proces (mentaal) elke keer, zoiets.Cranzai schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:26:
[...]
Bedoel je dat je elke interval tijdens de training kapot gaat? Dan loop je te hard. Mijn ervaring bij een goed uitgevoerde interval is dat de eerste intervallen niet veel moeite kosten en bij de laatste het zuur pas begint te komen.
Buitenom vind ik die korte intervallen niets, een yasso 800m begint het dan mee. Strides buitenom vind ik waardeloos. Maar langere intervallen is dan juist heerlijk, lekker 4x2km op halve marathon tempo ofzo
In corona tijd trainden we niet op de baan en liep ik de 200m en 400m buitenom, maar dat vond ik toch niet echt fijn.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Mijn probleem met buitenom lopen is vaak het verkeer icm mijn vermoeidheid/onoplettendheid, wil nog wel eens onhandige situaties opleveren. Deels komt dat ook doordat mensen niet verwachten dat je 15-20 per uur loopt.Arjan90 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:50:
Intervallen op de baan vind ik heerlijk. Je loopt vaak toch met iemand die je meesleept omdat het tempo voor hem/haar net te hoog is of je wordt zelf meegesleept omdat het tempo voor jou net te hoog is. Dan bij voorkeur wel de kortere intervallen tot max. 1000m. Dan moet je inderdaad niet gelijk in de verzuring lopen want dan ga je gewoon te hard. De laatste paar zitten in de verzuring, afhankelijk van de intensiteit natuurlijk.
Buitenom vind ik die korte intervallen niets, een yasso 800m begint het dan mee. Strides buitenom vind ik waardeloos. Maar langere intervallen is dan juist heerlijk, lekker 4x2km op halve marathon tempo ofzo
In corona tijd trainden we niet op de baan en liep ik de 200m en 400m buitenom, maar dat vond ik toch niet echt fijn.
parkjes zijn dan net goud!Cranzai schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:54:
[...]
Mijn probleem met buitenom lopen is vaak het verkeer icm mijn vermoeidheid/onoplettendheid, wil nog wel eens onhandige situaties opleveren. Deels komt dat ook doordat mensen niet verwachten dat je 15-20 per uur loopt.
Enige waar je dan wat op moet letten zijn voetgangers, maar dat los ik op door mijn sleutelbos los in mijn racevest te duwen. Geeft genoeg lawaai dat mensen me ruim op tijd horen aankomen en ik er niet op hoef te letten
[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 06-07-2022 10:06 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Oef nee, ik zou zelf gek worden van dat gerammel.polthemol schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:05:
[...]
parkjes zijn dan net goud!Heb hier de mats dat ik een 3tal rondjes heb, 1 van 600 meter trail, 1 van 800 meter met verhard wandelpad en een stukje ove reen industrieterrein wat precies 1.6K is zonder dat ik een straat moet oversteken. Perfect om in je uppie km's weg te malen met intervallen of mindless shuffelen.
Enige waar je dan wat op moet letten zijn voetgangers, maar dat los ik op door mijn sleutelbos los in mijn racevest te duwen. Geeft genoeg lawaai dat mensen me ruim op tijd horen aankomen en ik er niet op hoef te letten
Mijn enige optie is om bewust een beetje te gaan stampen maar dat werkt ook vaak niet

Die 10km tijd is dan de tijd die je zo recent mogelijk als wedstrijd hebt gelopen. Nu is dat bij mij 41 minuten. Vervolgens wordt gezegd: bij 41 minuten moet je 1:31 (dacht ik me te herinneren) op de 400 meter lopen. Vanuit die tijd wordt ook DL1, 2 en 3 berekend.
Nu kreeg ik pas een update van de Excelsheet die de AV gebruikt binnen, en daar viel me nu pas op dat 400 meter op 1:38 uitkomt. 1 minuut 38 seconden, terwijl 1:31 al redelijk makkelijk verloopt. In de verzuring op een intervaltraining gebeurt me nooit. Natuurlijk word je er wel moe van, zo is het wel. Maar een echt flinke inspanning voelt het pas richting 1:25-26.
Dus ik vroeg ook laatst, gaat het nu om het 10km tempo dat je gelopen hebt, of het 10km tempo dat je zou willen halen. Trainer was daar duidelijk over: het tempo wat je gehaald hebt. Maar in de groep (die ook andere schema's volgen) hoorde ik wel andere geluiden.
Hoe staan jullie hierin? Welk tempo moet je nu eigenlijk lopen in die intervallen?
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Bij ons wordt niet gewerkt met Excel sheets, maar bij de training staat altijd wel vermeld in welke zone of welk tempo er gelopen moet worden. In het geval van 400m met 200m herstel zal dat zone 4 hoog of 5km tempo zijn. Op basis van je eigen zones/tempo uiteraardsander_g schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:02:
Intervallen vind ik meestal wel prettig als korte stevige inspanning met een eind en rustpauze die nooit ver weg is. Maar waar ik wel mee worstel is het tempo waarop je deze intervallen zou moeten lopen. We (bij de AV) worden telkens geleid door afgeleiden van het 10km tempo en is dan zo'n standaardlijstje: bij een 10km tijd van x hoort een tijd op 400m van y.
Die 10km tijd is dan de tijd die je zo recent mogelijk als wedstrijd hebt gelopen. Nu is dat bij mij 41 minuten. Vervolgens wordt gezegd: bij 41 minuten moet je 1:31 (dacht ik me te herinneren) op de 400 meter lopen. Vanuit die tijd wordt ook DL1, 2 en 3 berekend.
Nu kreeg ik pas een update van de Excelsheet die de AV gebruikt binnen, en daar viel me nu pas op dat 400 meter op 1:38 uitkomt. 1 minuut 38 seconden, terwijl 1:31 al redelijk makkelijk verloopt. In de verzuring op een intervaltraining gebeurt me nooit. Natuurlijk word je er wel moe van, zo is het wel. Maar een echt flinke inspanning voelt het pas richting 1:25-26.
Dus ik vroeg ook laatst, gaat het nu om het 10km tempo dat je gelopen hebt, of het 10km tempo dat je zou willen halen. Trainer was daar duidelijk over: het tempo wat je gehaald hebt. Maar in de groep (die ook andere schema's volgen) hoorde ik wel andere geluiden.
Hoe staan jullie hierin? Welk tempo moet je nu eigenlijk lopen in die intervallen?
Binnenkort maar weer eens naar de baan. Ben er dit jaar nog niet geweest

Dan moet je dus ook zelf eerst weten c.q. bepalen wat je zones zijn. Want tempo's zijn persoon-specifiek. Ik heb ook nog een stryd dus die kan me ook vertellen welk vermogen ik zou moeten lopen. Misschien dat ik die ga (mag) volgen.InZane schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:12:
[...]
Bij ons wordt niet gewerkt met Excel sheets, maar bij de training staat altijd wel vermeld in welke zone of welk tempo er gelopen moet worden. In het geval van 400m met 200m herstel zal dat zone 4 hoog of 5km tempo zijn. Op basis van je eigen zones/tempo uiteraard
Binnenkort maar weer eens naar de baan. Ben er dit jaar nog niet geweest
Je loopt dus inderdaad de intervallen op een snelheid die past bij wat je NU waard bent als je een 10 km wedstrijd zou lopen. Alles wat sneller gaat obv het schema met die tijd als uitgangspunt train je dus te hard en gaat ten koste van het bereiken van dat doel en levert vaak ook nog extra blessure risico’s op ivm overbelasting.sander_g schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:02:
Intervallen ….Dus ik vroeg ook laatst, gaat het nu om het 10km tempo dat je gelopen hebt, of het 10km tempo dat je zou willen halen. Trainer was daar duidelijk over: het tempo wat je gehaald hebt. Maar in de groep (die ook andere schema's volgen) hoorde ik wel andere geluiden.
Je moet niet op je doel lopen, want dan ligt overbelasting op de loer. Kan best af en toe voor een extra prikkel (ik probeer zoveel mogelijk volgens plan te lopen maar laat me nog wel eens meeslepen door andere lopers op de baan
Je laten meeslepen door andere, snellere, lopers doe ik ook wel eens. Maar ik werd vooral getriggerd door de opmerking dat je (tegen het eind) in de verzuring loopt bij intervallen. Dat is me nog niet gebeurd. Bij fartleks is het niet ongewoon, zeker na een paar keer de duinen omhoog te rennen. Of door het mulle strandzand. Maar niet op de baan. Dus leek me 1:38 op 400 meter wel aan de trage kant bij mijn PR op de 10k.Arjan90 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:08:
Wat @route99 zegt, je moet lopen op huidig niveau. Idealiter loop je dus elke 3 maanden bijv. een 10km wedstrijd om dit te bepalen. Dat is ook een beetje uitgangspunt van de schema's. Daardoor zou je, mits je je 10km tijd goed weet, een goede verhouding van anaeroob, hoog aeroob en laag aeroob moeten hebben.
Je moet niet op je doel lopen, want dan ligt overbelasting op de loer. Kan best af en toe voor een extra prikkel (ik probeer zoveel mogelijk volgens plan te lopen maar laat me nog wel eens meeslepen door andere lopers op de baan).
Parkjes? Meestal moet je dan aanlijnplicht-negerende-hij-doet-niets-hoor-bonzo's van je af slaan anders breek je je nek.polthemol schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:05:
parkjes zijn dan net goud!Heb hier de mats dat ik een 3tal rondjes heb, 1 van 600 meter trail, 1 van 800 meter met verhard wandelpad en een stukje ove reen industrieterrein wat precies 1.6K is zonder dat ik een straat moet oversteken. Perfect om in je uppie km's weg te malen met intervallen of mindless shuffelen.

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
10km tempo zou rond de 36~37 min liggen gok ik, 400m intervallen loop ik in 1:14 - 1:19 met 2 minuten rust en dat 6, 8 of 10 keer.
Ik vind het af en toe wel leuk, voor je het weet heb je weer 8km+ afgelegd. Goeie muziek op en gaan.
[ Voor 26% gewijzigd door Slickk op 06-07-2022 13:02 ]
Als je een Garmin horloge hebt, probeer dan eens om je gps in te stellen op GPS + Galileo ipv GPS + Glonass. Het is een bekend probleem en GPS + Galileo lijkt het op te lossen.SkyR schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:37:
[...]
Bij mijn vorige loop was de gps in de laatste kilometers langzaam gaan driften, en vandaag klopte er helemaal niks van. Van start tot finish zat het er mijlenver naast. Ik ben niet langzaam, maar een kilometer in minder dan een minuut lijkt mij toch wat te optimistisch
Wel jammer, want ik moet echt werken aan mijn gevoel voor tempo's om slimmer te trainen.
Ja, zo zie ik het eigenlijk ook. Als ik jouw tijd, 36:30 op de 10k invul, dan zegt de Excelsheet dat je 400m op 1:27 moet lopen. Je loopt ze 10 seconden sneller, en vast niet met je tong op de grond om dat 6 à 10 keer te doen.Slickk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:57:
Ik loop intervallen sneller dan m'n 10km tempo, als het te makkelijk voelt heb ik niet het idee dat ik progressie maak. Zolang je niet vaker dan 1x per week of twee weken een intervaltraining doet valt het volgens mij allemaal best wel mee. Ik loop met het idee dat je sneller moet om sneller te worden. Ik zie niet helemaal in hoe je sneller zou worden als je nooit het beoogde tempo loopt.
10km tempo zou rond de 36~37 min liggen gok ik, 400m intervallen loop ik in 1:14 - 1:19 met 2 minuten rust en dat 6, 8 of 10 keer.
Ik vind het af en toe wel leuk, voor je het weet heb je weer 8km+ afgelegd. Goeie muziek op en gaan.
Ik ga toch eens vragen of die sheet wel klopt.
Ik heb hem standaard op GPS + Galileo staan, maar nu is mijn FR245 Music onderweg naar Garmin Support om omgeruild te worden i.v.m. een mooie vlek van dode pixels op het scherm. Hopelijk zijn met het vervangende exemplaar toevallig ook de GPS issues weer voorbij.bauke1994 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:32:
[...]
Als je een Garmin horloge hebt, probeer dan eens om je gps in te stellen op GPS + Galileo ipv GPS + Glonass. Het is een bekend probleem en GPS + Galileo lijkt het op te lossen.
Voor nu loop ik weer even met de Samsung Galaxy Watch Active2, vandaag gelijk maar even ingezet voor 8km doorstappen. Ging lekker, en dit keer wel met werkende gps
Altijd goed om eens te informeren. Ik wil het zelf ook altijd begrijpensander_g schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:38:
[...]
Ja, zo zie ik het eigenlijk ook. Als ik jouw tijd, 36:30 op de 10k invul, dan zegt de Excelsheet dat je 400m op 1:27 moet lopen. Je loopt ze 10 seconden sneller, en vast niet met je tong op de grond om dat 6 à 10 keer te doen.
Ik ga toch eens vragen of die sheet wel klopt.
De sleutel zit hem waarschijnlijk in het gegeven dat het tempo afhangt van je trainingsdoel. Voor tempo's pak ik meestal Daniels erbij. Die onderscheid diverse intervalvormen: Treshold, Interval en Repetition. Met ieder zo zijn eigen trainingsdoel: lactaatdrempel, VO2-max en anaeroob (snelheid & efficiëntie).
Glurend in Daniels tempotabellen met een 36-37 tijd voor een 10k, komt de 'excelsheet' overeen met de intervalsnelheden voor treshold. Wat niet heel gek is om die als basis te hanteren voor trainingen. @Slickk loopt zijn intervallen keurig in de 'repetitie' range. Wat je ook terugziet in de rusttijd. Ander doel, ander tempo
If you can see, look. If you can look, observe
@Roozzz Toch vind ik de herhaling dan wel flink aan het tempo, die staat bij mij op 3:22 - 3:32 en dat is 1.500m tempo
Er zit natuurlijk verschil tussen de ene interval en de ander. Een yasso is heel anders dan strides. Doordat je lijf bij staande rust elke keer weer uitrust en je hartslag daalt, heb je ook een ander soort trainingsprikkel. Dus 400m op 100% met 1 minuut rust is echt anders qua prikkel dan een 400m op 100% met 200m dribbel. Volgens mij herkent Garmin het een ook meer als anaeroob en het ander als hoog aerobe training.
Afgelopen maandag hadden wij een leuke variant: 15 minuten lang 200m @ 100% en daarna 200m @ dribbeltempo. Daarna 3 minuten rust gevolgs door 1.000m op 105%, even lekker stampen op de baan!
Thanks voor het opzoeken, dan zit ik toevallig goed.Roozzz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:12:
[...]
Altijd goed om eens te informeren. Ik wil het zelf ook altijd begrijpen
De sleutel zit hem waarschijnlijk in het gegeven dat het tempo afhangt van je trainingsdoel. Voor tempo's pak ik meestal Daniels erbij. Die onderscheid diverse intervalvormen: Treshold, Interval en Repetition. Met ieder zo zijn eigen trainingsdoel: lactaatdrempel, VO2-max en anaeroob (snelheid & efficiëntie).
Glurend in Daniels tempotabellen met een 36-37 tijd voor een 10k, komt de 'excelsheet' overeen met de intervalsnelheden voor treshold. Wat niet heel gek is om die als basis te hanteren voor trainingen. @Slickk loopt zijn intervallen keurig in de 'repetitie' range. Wat je ook terugziet in de rusttijd. Ander doel, ander tempo
Ik heb wel vaker gehoord dat die vergelijkbaar is met één van de plannen van Daniels.
Het is dus de kunst om of je iets goed kunt niet te verwarren met of het dan ook wel goed is voor het doel waar je voor traint.
Wat ik in mijn toptijd dan deed was om af en toe een echte 3000m te lopen en gaan net die banaan, dus ca 3:20 km als M45+ maar vervolgens wel die 10 km tempo’s lopen zoals het bedoeld is (toen bij een 35 min niveau). Heb nu ff geen Excel bij de hand om eea verder na te kijken.
@sander_g die fartleks die je noemt hebben een ander doel, meer krachtcomponenten, zodat je bij wat hoogte variaties in oa die 10km dat goed kunt parreren. Zou je daar niet op trainen dan zou je een zeer eenzijdige hardloper worden met weinig weerstand mogelijkheden.
[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 06-07-2022 15:43 ]
Ik denk dat voor een 5km je ook beter 1km 'intervallen' kunt doen en voor een 10km ook. In mijn geval was het schema niet gericht op een 10km, maar meer een soort 'snelheidsprikkel'.route99 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:37:
Bij die 10 km intervallen train je tegen/rond de drempel en dat geeft je de inhoud/hardheid die nodig is om dat in een 10 km wedstrijd ook te kunnen. Als je dan 1:20 per 400m doet bij dezelfde lengte vd intervallen train je iid op 1500/3000m tempo das voor een 10 km tempo gezien in het rood, ook al kun je het wel.
Het is dus de kunst om of je iets goed kunt niet te verwarren met of het dan ook wel goed is voor het doel waar je voor traint.
Wat ik in mijn toptijd dan deed was om af en toe een echte 3000m te lopen en gaan net die banaan, dus ca 3:20 km als M45+ maar vervolgens wel die 10 km tempo’s lopen zoals het bedoeld is (toen bij een 35 min niveau). Heb nu ff geen Excel bij de hand om eea verder na te kijken.
@sander_g die fartleks die je noemt hebben een ander doel, meer krachtcomponenten, zodat je bij wat hoogte variaties in oa die 10km dat goed kunt parreren. Zou je daar niet op trainen dan zou je een zeer eenzijdige hardloper worden met weinig weerstand mogelijkheden.
Ik ben geen pro, maar het verraste me vooral dat men zelfs bij een intervaltraining niet harder loopt dan hun snelste 10km tijd.
Ik zoek nog een korte en ik heb nu deze: https://www.decathlon.nl/...-heren-zwart/_/R-p-312211
Ansich voldoet hij, maar het is niet mijn beste broek ooit. Voor de zakken zitten op plekken waar ik nogal zweet.
Nu riep iemand "Fusion" tegen mij, kwam ik deze tegen: https://www.triathlonworl...-hp-2-in-1-run-short.html
Maar ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind hem best aan de prijs. Weet niet of iemand anders nog een alternatief weet?
Nauwsluitende binnenbroek vind ik niet zo belangrijk, ik zoek meer een los in de tas buitenbroek (maar dan niet te lang, want boven de knie heb ik al).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dit was idd specifiek op die 10 km, zou je al die trainingen op bijv 1500 m wedstrijd tempo uitvoeren n wordt over het algemeen door toptrainers dat gezien dat je rond de drempel echt inhoud te kort komt om een goede 10 km te lopen. En die kennis is in de loop van jaren ook door hardwerkende clubtrainers ook in gebruik genomen.Ik ben geen pro, maar het verraste me vooral dat men zelfs bij een intervaltraining niet harder loopt dan hun snelste 10km tijd.
Deden wij dan nooit snelle intervallen? Tuurlijk, alleen die waren vaak 200m en ook wel oplopend tot 400m m, om dus ook anaeroob flinke prikkels uit te delen. Af en toe waren dat in mijn tijd 15-20x200m in soms wel 32 seconden maar nu alleen als je in staat was om de laatste ook zo te doen, anders was je te hard begonnen en een volgende keer moest die persoon het rustiger doen. Zulke trainingen pas na een zeer goede warming up bij mooi weer en er waren maar een beperkt aantal van zulke trainingen voor mid-lang atleten als voorbereiding op of in het begin van het wedstrijdseizoen.
Deze broek heb ik. En hij zit me super. Handig voor het meenemen van telefoon, gel, sleutel. Het viel me wel op dat ik maat M moest hebben terwijl ik van de gewone Fusion C3 tights maat L heb. Had eerst maar L besteld, maar dat was echt te ruim.mhr-zip schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:49:
Even vraagje over hardloopbroeken
Nu riep iemand "Fusion" tegen mij, kwam ik deze tegen: https://www.triathlonworl...-hp-2-in-1-run-short.html
Maar ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind hem best aan de prijs. Weet niet of iemand anders nog een alternatief weet?
Nauwsluitende binnenbroek vind ik niet zo belangrijk, ik zoek meer een los in de tas buitenbroek (maar dan niet te lang, want boven de knie heb ik al).
Ja, ze zijn niet goedkoop, maar ik loop er erg graag mee. Van slijtage heb ik na 3,5 maand, > 700km denk ik, nog niks gemerkt.
Het ligt er misschien wel aan hoe groot je mobiel is. Ik heb nu een Xiaomi 12. Met hoesje iets van 15,6cm lang. Hij steekt een beetje uit. Maar het toestel zit echt stevig vast. Hoge knieën geeft geen probleem. Zou er zelfs een koprol mee doen.route99 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:34:
@sander_g Hoe vergaat het je dan als je hoge knie inzet training onderdelen er tussen hebt zitten? Het lijkt alsof het mobieltje vd foto er dan mogelijk uit zou floepen? Of heb je hem daar (nog) niet op getest?
Misschien dat een 166mm toestel een beetje te groot wordt.
Goedkoop wordt het inderdaad allemaal niet. Ik heb sinds vorige week ook een paar nieuwe schoenen, Brooks Glycerin 20. Ook weer 180 euro over de balk. Maar ja, met 1000km op het oude paar en een toenemende pijn in de kuiten vind ik het die investering ook weer waard. Met de nieuwe schoenen eronder gelijk van de pijntjes af.
Kortom, hobby's kosten geld.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.