Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 14:23
Arjan90 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:57:
@Roozzz Gefeliciteerd :D

Nog even terugkijkend op mijn 3.000m in Runalyze viel me iets bijzonders op. Ik heb een effectieve VO2 max (gemiddelde over de afgelopen periode) van ongeveer 52. Voor mijn 3.000m wedstrijd heb ik een effectieve VO2 max van bijna 54, een stuk hoger dus. Maar ik heb 11:35 gelopen en Runalyze voorspelt een 11:05. Best bijzonder, want eigenlijk zegt Runalyze dat ik harder heb gelopen dan het gemiddelde van de afgelopen periode. Maar tegelijkertijd zou ik nog harder moet kunnen.

Mijn maximale hartslag in Runalyze is 190 (tijdens de wedstrijd 188) en mijn gemiddelde hartslag was 181. Gaat hij er dan vanuit dat je de hele 3.000m op bijv. 185-188 hartslag loopt? Dat kan toch nooit gezien je nooit begint met een hartslag van 185 omdat je altijd op een lage hartslag start. Ik snap de gedachte dus niet, iemand die er iets van kan maken?
Ik denk in de eerste plaats dat je die voorspellingen een beetje moet relativeren. 11:05 of 11:35 is maar 4,5% verschil

Verder gaat Runalyze bij de voorspelling uit van een optimale race, optimale (weers)omstandigheden en optimale getraindheid. Als ik het goed heb, loop jij voornamelijk afstanden tussen 10km en een HM.

Voor een 3km is meer snelheid, en anaeroob vermogen nodig dan 10km of verder. Als je snel start zoals bij een 3km, hebben je hart en longen even tijd nodig om op gang te komen. Je loopt de eerste paar minuten dus met een tekort aan zuurstof, wat tijdelijk anearoob opgevangen wordt. Na een aantal minuten zullen hartslag en longen op niveau zijn en zul je weer grotendeels Aeroob lopen. Wellicht heb je aan het eind ruimte voor een eindsprint en zul je wederom weer een een stukje uit het anearobe systeem halen.

M.a.w. als je je wat meer gaat toeleggen op kortere afstanden en je anaeroob systeem wat meer ontwikkeld, zou je die 30 seconden best kunnen overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Firestorm666 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:26:
[...]

Enige tips? Hardlopen, das rap omkleden en je bent de deur uit; niet nadenken, gewoon lopen, lekker simpel. Ook is dat een relatief natuurlijke beweging, krachtsport & yoga is de juiste houding een stuk belangrijker. Sportschool is ook geen optie, want mezelf kennende wordt ik zoals velen anderen: een duur jaar abbonement en dan vervolgens maar 1 of 2 keer gaan :+
Yoga is juist niet jezelf in een houding proberen te forceren , en bijna net zo eenvoudig als hardlopen , matje uitrollen en klaar.

Yoga gaat veel meer over beweging. En in de tussentijd train je stiekem je core , armen en benen.

Als iets laagdrempelig is dan is het yoga. Je kan eventueel wat lessen nemen , 1 op 1 sessies zijn aan te raden om even goed te kijken en wat basis dingen te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 14:07
RobertowNL schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Het was inderdaad zwaar lopen, ik kwam met 1:21 door en heb vervolgens na enkele minuten ook nog de 5 er achteraan gedaan. Totale tijd 1:47 volgens Strava. Gelukkig stond er voldoende wind, want de stukken waar die er niet was en je in de zon liep waren warm genoeg.

Ik was op de fiets vanuit Willemsoord en ben de terugweg nog even langs het punt gefietst waar we fout liepen. Er stond daar gewoon geen bordje ook de mensen die verder achter de fietser zaten zijn zo'n beetje allemaal fout gelopen.
Organisatie bood overigens aan om het geld terug te geven voor de mensen die 16 hebben gelopen.
Ieder nadeel heb z'n voordeel, nu moet ik volgend jaar weer om de hele route een keer gelopen te hebben. Volgend jaar maar een Tweakers event van maken?

Achteraf op de kaart gekeken hoe we hadden moeten lopen, maar kon me inderdaad niet herineren op dat karrespoor een bordje te hebben gezien. Bedankt voor de bevestiging dat er inderdaad geen bordje stond. Vond op een gegeven moment het bordje "halverwege" al zo vreemd.

Tegen de tijd dat ik de finish de eerste keer in zicht kreeg en al een eindsprint had ingezet, op aanraden van de omroeper voor de mat omgedraaid voor het rondje van 5 km.

Achteraf wel jammer, maar onvermijdelijk dat de uitslag lijst een mix van 16 en 21 km tijden is geworden.
Maar ondanks alles en de zwaarte van het parcours wel lekker gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
CornermanNL schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Yoga is juist niet jezelf in een houding proberen te forceren , en bijna net zo eenvoudig als hardlopen , matje uitrollen en klaar.

Yoga gaat veel meer over beweging. En in de tussentijd train je stiekem je core , armen en benen.

Als iets laagdrempelig is dan is het yoga. Je kan eventueel wat lessen nemen , 1 op 1 sessies zijn aan te raden om even goed te kijken en wat basis dingen te leren.
Ik heb ooit Sufferfest gehad (voor indoortrainer fiets) maar daar zaten ook kracht en yoga videos bij. Ook een aanrader, kort en do-able.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• bert74
Vandaag voor het eerst in 3 jaar meegedaan aan een hardloopwedstrijd samen met een aantal collega's van het werk. 5km Run4Educaided 2022 in Groningen.

Voorbereiding was niet optimaal, ik loop momenteel ~18 kilometer in de week. Vorige week loopje op basistempo gedaan a 5:35 per km met 2 x 800 meter intervallen a 4:25. Intervallen gingen best lastig, had wel in de gaten dat ik dat geen 5km ging volhouden.

Doelstelling was 5km < 23minuten

Eerste kilometer werd ik meegezogen met de snellere lopers: 4:21 daarna wat verval en laatste km in 4:38

Uiteindelijk uitkomen op 22:52 met een gemiddelde hartslag van 185. Zevende plek en vermoedelijk plek 1 in de categorie 45+

Ben er blij mee, wetende dat er met wat meer lopen en meer variatie in trainingen (snelheidswerk) nog best wat ruimte voor verbetering zit.

https://www.strava.com/activities/7333849873

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:13

Secsytime

Automagisch

Zijn er al tweakers met de Alphafly 2’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:13

Secsytime

Automagisch

bert74 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:27:
Vandaag voor het eerst in 3 jaar meegedaan aan een hardloopwedstrijd samen met een aantal collega's van het werk. 5km Run4Educaided 2022 in Groningen.

Voorbereiding was niet optimaal, ik loop momenteel ~18 kilometer in de week. Vorige week loopje op basistempo gedaan a 5:35 per km met 2 x 800 meter intervallen a 4:25. Intervallen gingen best lastig, had wel in de gaten dat ik dat geen 5km ging volhouden.

Eerste kilometer werd ik meegezogen met de snellere lopers: 4:21 daarna wat verval en laatste km in 4:38

Uiteindelijk uitkomen op 22:52 met een gemiddelde hartslag van 185. Zevende plek en vermoedelijk plek 1 in de categorie 45+

Ben er blij mee, wetende dat er met wat meer lopen en meer variatie in trainingen (snelheidswerk) nog best wat ruimte voor verbetering zit.

Wist niet dat er een loop was vandaag in de stad.. anders had ik wel even meegedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:26
Nee, maar 1 van mijn 2 exemplaren van mijn Vaporfly Next is door mijn hond beschadigd toen ik vanmorgen na mijn duurloop nog wat met hem aan het dollen was.
Aangezien ik nog cadeaubonnen had van bol.com en de Vaporfly Next 2 aan 10% korting te koop staat, was dit het perfecte excuus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Pff, Fraulein Blomminator ligt al de hele week in bed en ik ren hen en weer met lege/volle emmetjes, dekentjes, natte lapjes om te koelen, droge doekjes om op te nemen en tussendoor boodschappen en pillen halen, koken, het huishouden en proberen ook nog wat werk op te leveren. Kortom, chaos galore.

Vanmorgen lag ze redelijk te slapen dus even eruit voor een quick run naar Outdoor Valley om wat km's te maken én nog een heuveltje op te lopen.

Het leuke is wel dat tijdens het uithijgen op het uitkijkpunt ik een medetrailer tegenkwam die óók mee gaat doen aan de Lakes in a Day. Erg leuk om even kort te praten over waarom we onszelf elke keer weer hijgend en vuurrood over de velden jagen. Voor mooie wedstrijden en uitdagingen. Zeker in zo'n hectische week.

Na 16km weer thuis, zeer voldaan en met een positief gevoel. Tot ik het volle emmertje zag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 21:03
bert74 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Ik denk in de eerste plaats dat je die voorspellingen een beetje moet relativeren. 11:05 of 11:35 is maar 4,5% verschil

Verder gaat Runalyze bij de voorspelling uit van een optimale race, optimale (weers)omstandigheden en optimale getraindheid. Als ik het goed heb, loop jij voornamelijk afstanden tussen 10km en een HM.

Voor een 3km is meer snelheid, en anaeroob vermogen nodig dan 10km of verder. Als je snel start zoals bij een 3km, hebben je hart en longen even tijd nodig om op gang te komen. Je loopt de eerste paar minuten dus met een tekort aan zuurstof, wat tijdelijk anearoob opgevangen wordt. Na een aantal minuten zullen hartslag en longen op niveau zijn en zul je weer grotendeels Aeroob lopen. Wellicht heb je aan het eind ruimte voor een eindsprint en zul je wederom weer een een stukje uit het anearobe systeem halen.

M.a.w. als je je wat meer gaat toeleggen op kortere afstanden en je anaeroob systeem wat meer ontwikkeld, zou je die 30 seconden best kunnen overbruggen.
Thanks voor de feedback! Zou zomaar kunnen, ik heb op korte afstanden eigenlijk altijd wel ruimte voor een versnelling in de laatste ronde en in dit geval vanaf de 150 meter (de bocht uit) ook versneld richting 3:10. Geen sprint, die zat er niet in, maar nog wel even wat eruit geperst. Elke seconde telt :D

Ik heb überhaupt weinig snel werk getraind, maar wat me dus verbaasde was dat hij in verhouding zegt dat het beter ging dan verwacht (wat een ratio tempo vs hartslag is geloof ik) maar dat ik toch nog aardig onder de geschatte tijd liep.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:25

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hoor ‘t overal……is het geen ‘rona dan is het wel een hele dikke griep.

Beterschap met haar gewenst, gelukkig bestaat dat gestel van jou uit Blommitanium, ketsen virusjes en bacillen zo onverrichter zaken weer vanaf 8)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Komend weekend ga ik een deel van het krijtpadpad lopen, het zou de eerste keer zijn dat ik uberhaupt in Limburg loop in de heuvels.
Heeft iemand wat ervaring op dit pad/trail? Ben aan het bedenken welk schoeisel ik mee zal nemen. M'n keuze is trailschoentjes of wegschoenen die comformtabeler zijn. Voor het gewone bosloopje bij mij in de buurt kan ik prima uit de voeten met wegschoenen (tenzij het blub is).

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:09
Gaaf @Keiichi , loop je dat 52k / 65k event van trailrunnen.nl? Heb ik nog naar zitten kijken maar het zit me fysiek niet mee helaas de afgelopen maand.

Ik liep in 2020 diverse keren in het prachtige Zuid-Limburgse heuvellandschap in de omgeving van Noorbeek op mijn Salomon Speedcross 4 en die waren uitermate geschikt voor de ondergrond daar. Dat was hartje zomer, kurkdroog & bloedheet. Veel van die holle wegen met losse steentjes etc., het profiel gaf uitstekende grip vooral tijdens het klimmen & dalen.

Vorig jaar liep ik de Alfa Bear Trail bij Schinnen ook weer op de Speedcross (v5 dit keer) en wederom bevielen ze uitstekend, toen was het regelmatig lekker blubbertrappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keiichi
Gaargod schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:17:
Gaaf @Keiichi , loop je dat 52k / 65k event van trailrunnen.nl? Heb ik nog naar zitten kijken maar het zit me fysiek niet mee helaas de afgelopen maand.

Ik liep in 2020 diverse keren in het prachtige Zuid-Limburgse heuvellandschap in de omgeving van Noorbeek op mijn Salomon Speedcross 4 en die waren uitermate geschikt voor de ondergrond daar. Dat was hartje zomer, kurkdroog & bloedheet. Veel van die holle wegen met losse steentjes etc., het profiel gaf uitstekende grip vooral tijdens het klimmen & dalen.

Vorig jaar liep ik de Alfa Bear Trail bij Schinnen ook weer op de Speedcross (v5 dit keer) en wederom bevielen ze uitstekend, toen was het regelmatig lekker blubbertrappen.
Klopt, vind het wel mooi dat het wat kleinschaliger evenement is. Ik doe de 52, met de heuvels erbij lijkt het me al zwaar zat. De hoogste heuvel waar ik tegen aan kan trainen is 2 meter hoog :D dus ik ben heel benieuwd hoe ik het er vanaf breng. Ik heb al wel 50k op vlak terrein gelopen.

Zo te horen worden het de trailschoenen :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:57

polthemol

Moderator General Chat
Keiichi schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:25:
Komend weekend ga ik een deel van het krijtpadpad lopen, het zou de eerste keer zijn dat ik uberhaupt in Limburg loop in de heuvels.
Heeft iemand wat ervaring op dit pad/trail? Ben aan het bedenken welk schoeisel ik mee zal nemen. M'n keuze is trailschoentjes of wegschoenen die comformtabeler zijn. Voor het gewone bosloopje bij mij in de buurt kan ik prima uit de voeten met wegschoenen (tenzij het blub is).
trailschoenen. Je hebt een paar afdalingen waar je daar blij mee gaat zijn. Als je iets hebt tussen trail en weg in, is dat nog beter: als het de georganiseerde 'krijtpadtrail' is van 50 of ~60K, ga je ook wat stukjes wegdek erbij krijgen.

let ook op het weer: als het warm is, is wat ORS meenemen geen overbodige luxe: met dank aan fikse stukken zonder beschutting en over wegdek, kun je fiks wegschroeien

(was mijn eerste ultra, die dag was het 40 graden, route is wel heel mooi).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
polthemol schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:21:
[...]

trailschoenen. Je hebt een paar afdalingen waar je daar blij mee gaat zijn. Als je iets hebt tussen trail en weg in, is dat nog beter: als het de georganiseerde 'krijtpadtrail' is van 50 of ~60K, ga je ook wat stukjes wegdek erbij krijgen.

let ook op het weer: als het warm is, is wat ORS meenemen geen overbodige luxe: met dank aan fikse stukken zonder beschutting en over wegdek, kun je fiks wegschroeien

(was mijn eerste ultra, die dag was het 40 graden, route is wel heel mooi).
Heb wel eens ORS van het kruidvat genomen, ben daarna best misselijk geworden. Heb op langere stukken sowieso altijd al wel isotone drank en zit er ook te denken om een koker chips mee te nemen, zit ook goed wat zout in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Keiichi schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Heb wel eens ORS van het kruidvat genomen, ben daarna best misselijk geworden. Heb op langere stukken sowieso altijd al wel isotone drank en zit er ook te denken om een koker chips mee te nemen, zit ook goed wat zout in :)
zo wat zout kan ook helpen. ORS van Kruidvat geen ervaring mee, ik pak die meestal van de Etos. Die hebben er met sinasappelsmaak, die wel ok omlaag te krijgen is. Al kiep ik meestal het zakje in mijn mond leeg en spoel het meteen weg met een slok water :P

Ik zou in ieder geval wel overwegen om ORS mee te nemen voor het 'just in case' geval. Heb er toch al een keer iemand anders vrij blij mee kunnen maken ('ik zweet niet meer echt'-niveau van uitdroging) ook en het is een prettig idee het bij je te hebben voor mocht het echt nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:40

sebasd

loopt op espresso

Toffe plannen, @Keiichi. Veel plezier alvast.

Ik ben dit weekend ook weer een stapje dichterbij dit soort afstanden gekomen, met een duurloop van nu 12,5km ongeveer. Ging conditioneel prima, maar de linkerkuit stribbelde de laatste paar kilometer wel tegen.

Dat is een voorbode van een blessure die ik al eerder heb gehad, dus de aankomende dagen maar even rustig aan doen, wat wandelen en core training, en dan woensdag of zo een kort loopje om te kijken hoe het gaat.

Maar even wachten met weer een langere duurloop, zou zonde zijn als ik weer geblesseerd zou raken..

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vanochtend de tips voor “go slow to get fast” van jullie hier ter harte genomen.

Ik was de enige :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FN8It8lUZ-y_Selmmf1-25zfmI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/86XV2BY6rsVIbFrg1A1Kmzdq.jpg?f=user_large

Bosloopje van 40 min op een langzamer tempo, heerlijk genoten van de rust, de wind door de bomen en het natuurschoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STc65rWWpO7vrqqpin4TI3OMoEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BOITkzRHMxiE18Sx2DmsGaD1.jpg?f=user_large

Heel spannend qua trailen wordt het niet in het Putterbos :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKSNlRNDe47bAxUOCNLVPHpnr50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SNXFg6qkqfIJmzokKJYkTf8B.jpg?f=user_large

https://connect.garmin.com/modern/activity/9051048408

40 minuten, 6,28 km gelopen, 6:22min/km gemiddeld, 151bpm (max 162bpm)

Heerlijk ontspannen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
bert74 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:27:

Gisteren dus loopje gedaan met een aantal collega's. Gaf mij een enorme boost om wat waker een wedstrijdje te lopen. Volgende doelstelling: een 10km wedstrijd onder de 48 minuten (PR op de 5km gisteren van 22:52).

Tijdens de lunch discussie gehad met collega (liep gisteren 5km in 17:20). Uitdaging die ik heb is dat mijn benen de snelheid wel aankunnen (kracht, souplesse), maar dat ik qua hartslag/ademhaling deze belasting niet lang genoeg vol hou. (Ik voel geen verzuring in de benen, heb momenteel ook nauwelijks spierpijn)

Om dit te bereiken wil ik sowieso wat meer gaan lopen. Nu ~18km per week (3x), naar ca. 25-30 km per week. Ik zat zelf te denken om 1 x per week intervaltraining te gaan doen om mijn lichaam te laten wennen aan hogere intensiteit.

Mijn collega zegt: meer gaan lopen (check) maar vooral meer lopen op lage intensiteit (geen check).

Aanvullende informatie. Mijn duurconditie is (meer) dan voldoende door activiteiten op een lagere intensiteit:
- 60-100 km per week op de racefiets met matige intensiteit (hartslag 140-150 bpm)
- 100 km per week woon-werk op E-bike op lage intensiteit (hartslag 120 bpm)

Ik vind zelf dat ik meer snelheidswerk tijdens hardlopen moet inbouwen om zo meer variatie in mijn trainingen te krijgen. Wat vinden jullie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
Variatie in plannen is uiteraard een goed idee. Maar met de huidige 3x in de week een goed half uur zal de belasting van intervallen al vrij snel behoorlijk hoog zijn. Wil je iets aan snelheidswerk doen dan zou ik het bij Strides houden. Voor een typische interval als 12x400 of 5x1000 is de werkportie nogal groot (+ een kwartiertje inlopen en uitlopen + dribbel tussen de interval) en het totale volume staat niet in verhouding tot de andere trainingen en je weekvolume. Ik voorzie problemen in de belastbaarheid.

Ik zou dan ook eerst wat kilometers uitbouwen naar bijvoorbeeld jouw idee van 25-30km. Dan heb je in ieder geval 1-2 loopjes van een uur. Als je daaraan gewend bent kan je een van de kortere omvormen naar iets met interval. In eerste instantie lekker beginnen met strides o.i.d., om een beetje te wennen aan een snelheidsprikkel, daarna met beleid interval opbouwen (bijv 400-800-1000-1600; rust = helft van de werktijd). Vooral niet alles knetterhard tot het gaatje lopen. Tegen omslagpunt na een paar herhalingen is prima.
Hou iedere week ook vooral een langere duurloop aan. Minimaal een uur is een mooi streven. Je hebt dit stukje rustige duur echt nodig.

Wat ook kan helpen is om een van de racefietsrondjes met wat meer intensiteit te doen. De belasting op het gestel is daarvan beperkt, maar je hart-longsysteem krijgt wel een mooie prikkel.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:48
Tinusvolkel schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:23:
Hier wat minder actief op het forum en met hardlopen...
Iets te weinig priori(tijd) gemaakt voor het hardlopen ivm koop en verkoop van m'n huis :)
Ook heb ik wat motivatie problemen dus wat doe je dan... iets nieuws kopen :)

Net dus de Adidas Adios 7 besteld die volgens mij nog maar net uit is, en door hier een 30% code vandaan te toveren en omdat ik via ASR vitality nog 100 euro aan Adidas giftcard tegoed had, hoefde ik niks te betalen :)

[Afbeelding]
Net voor het eerst gelopen op de adios 7 en daar raak je wel weer gemotiveerd van oOo
Die schoen wil vooruit :) voelt een beetje als een Adios Pro Light maar doet niet zo’n pijn in de portemonnee. Dus ben je Adidas loper dan zou ik deze sowieso is een keer gaan testen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:02
Tinusvolkel schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:37:
[...]

Net voor het eerst gelopen op de adios 7 en daar raak je wel weer gemotiveerd van oOo
Die schoen wil vooruit :) voelt een beetje als een Adios Pro Light maar doet niet zo’n pijn in de portemonnee. Dus ben je Adidas loper dan zou ik deze sowieso is een keer gaan testen.
Hoe is de pasvorm van de 7? Ik heb heel lang op de 4 gelopen, daarna overgestapt op de 6, deze was iets breder dan de 4. Jammer voor mijn smalle pootjes. Heb jij ook een andere versie gehad en hoe verhoud de 7 daarmee?
Ik moest trouwens wel wennen aan de minimalistische tong, had daar in het begin snel last van zeker als ik mijn veters iets te strak had, inmiddels gaat dit gelukkig wel goed.

Zelf heb ik laatst de adios pro 2 gekocht ( mooie aanbieding bij all4running). Van het weekend een proef loopje op gedaan en loopt wel lekker op de hogere snelheid, bij langzamer dan ca 4:20 voelt het wat vreemd. Komende vrijdag een 10km wedstrijdje hier in de buurt eens kijken of dit extra snelheid oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:21

XyS

0.o.O

Heb nu 2 weken rustig aan gedaan, afgelopen week helemaal niet gelopen ivm milde maar wel aanhoudende achillespees problemen. Veel strek oefeningen gedaan en wat andere sporten (fietsen, enduro rijden).
Merkte vanochtend voor het eerst dat mijn kuit niet strak was bij het opstaan *O*

Binnenkort weer eens een klein rondje lopen, hopen dat het echt over is.

@jurjen81 hoe gaat het met jouw achillespees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 15:03
mensen met een apple watch die nike run club gebruikt? Ik wou deze uittesten maar viel mij tegen omdat je tijdens het lopen niet kon zien wat de totale afgelegde afstand is tijdens het lopen en ook niet de totale gemiddelde snelheid. Tenzij ik dat wel op een andere manier kan zien?

daardoor gebruik ik weer de standaard workout app. Of hebben er die andere apps aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Ik zag dat iemand het had over het HR afstellen, ik heb dit nog nooit gedaan en zou dit eigenlijk wel moeten doen. Weet iemand hoe ik dit correct kan doen?

Verder @Fraggert leuk om je enthousiasme te lezen en hou het vooral vol, zoals meerderen hebben aangegeven doe rustig aan en geniet er vooral van.

@Roozzz gefeliciteerd wat een leuke foto!

@mhr-zip ik ben rustig bezig geweest met het afvallen en heb na 15 maanden bijna mijn sixpack, ik weeg mijzelf wel elke dag en het werkt niet demotiverend voor me. Ik kijk aan het eind van de week naar het gemiddelde en pas als het nodig is mijn voeding aan voor de volgende week. Wat voor mij een gamechanger was, was MyFitnessPal. Hierin trackte ik alle caloriën die ik innam en kon ik zo goed inzien hoeveel ik er werkelijk at.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:48
pina schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:10:
mensen met een apple watch die nike run club gebruikt? Ik wou deze uittesten maar viel mij tegen omdat je tijdens het lopen niet kon zien wat de totale afgelegde afstand is tijdens het lopen en ook niet de totale gemiddelde snelheid. Tenzij ik dat wel op een andere manier kan zien?

daardoor gebruik ik weer de standaard workout app. Of hebben er die andere apps aanraden?
Ik gebruik Workoutdoors, kost een paar euro maar daarmee kan je heel je running screen customizen, intervaltrainingen aanmaken en navigeren op een kaart.
RobinE schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:06:
[...]

Hoe is de pasvorm van de 7? Ik heb heel lang op de 4 gelopen, daarna overgestapt op de 6, deze was iets breder dan de 4. Jammer voor mijn smalle pootjes. Heb jij ook een andere versie gehad en hoe verhoud de 7 daarmee?
Ik moest trouwens wel wennen aan de minimalistische tong, had daar in het begin snel last van zeker als ik mijn veters iets te strak had, inmiddels gaat dit gelukkig wel goed.

Zelf heb ik laatst de adios pro 2 gekocht ( mooie aanbieding bij all4running). Van het weekend een proef loopje op gedaan en loopt wel lekker op de hogere snelheid, bij langzamer dan ca 4:20 voelt het wat vreemd. Komende vrijdag een 10km wedstrijdje hier in de buurt eens kijken of dit extra snelheid oplevert.
Qua pasvorm is hij wel vergelijkbaar met de Adios Pro 2, en vind zelf de 6 niet echt in de serie thuishoren die is heel wat lomper dan de 5 en de 7 (de 4 heb ik niet gehad maar is volgens mij wel vergelijkbaar met de 5) maar vind de 6 wel fijn voor de duurlopen.

Succes met je wedstrijd d:)b hier zijn met de Adios Pro 2 al verschillende PR's gesneuveld.
Die schoenen willen idd ook vooruit waardoor je er niet echt langzaam op kan lopen :)

Verder zie ik net op runalyze dat ik op de Adios 7 vrij efficiënt gelopen had gisteren, hartslag zat met het tempo wat ik liep nog lekker laag dus vo2max was 10 punten hoger dan m'n gemiddelde wat de laatste tijd wel flink gedaald was...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Alvanosa schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:16:

@mhr-zip Wat voor mij een gamechanger was, was MyFitnessPal. Hierin trackte ik alle caloriën die ik innam en kon ik zo goed inzien hoeveel ik er werkelijk at.
Ik gebruik dit ook maar incidenteel. Ik ga niet elke kop koffie en banaan invoeren. Maar eerst wel bijv. Een blikje Cola. En dan tikt t einde dag wel aan, die calorieën. Dus over op Pepsi Max.
En afgelopen week had ik voor de partner wat van die uiterst saaie theebiscuitjes gekocht. En ik at er ook enkele. En ik dacht.. ongeveer de smaak van stof, t uiterlijk van karton.. dit kan niet veel zijn. Opzoeken, en jawel, 500cal per 100gram. En dat is maar 4 of 5 kaakjes. En geloof me.. dit deed ik pas bij t weggooien van de verpakking van 300gr. (hele werkdag mee bezig).

Dát is zo fijn aan MyFitnessPal of vergelijkbaar. Je denkt dat t wel kan en dan valt t vies tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen81
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 10:08
XyS schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:47:
Heb nu 2 weken rustig aan gedaan, afgelopen week helemaal niet gelopen ivm milde maar wel aanhoudende achillespees problemen. Veel strek oefeningen gedaan en wat andere sporten (fietsen, enduro rijden).
Merkte vanochtend voor het eerst dat mijn kuit niet strak was bij het opstaan *O*

Binnenkort weer eens een klein rondje lopen, hopen dat het echt over is.

@jurjen81 hoe gaat het met jouw achillespees?
Thx en goed om te lezen xyz!
Het gaat al beter, maar het zit er nog, helaas heb ik dit jaar toegewerkt naar een wedstrijd over anderhalve week, waar ik met een bedrijfsteam van mijn werk aan meedoe, dat is ieder jaar (als het doorgaat) weer een feest. Ik vind het moeilijk om af te zeggen en te leuk.., dus ik ben nog wel van plan mee te doen. Ik loop niet meer in de tussentijd, maar zit veel op de fiets en doe de oefeningen die hier ook langs kwamen. Dan is het aankijken hoe ik me tegen die tijd voel. Na de wedstrijd pak ik sowieso een maand rust en dan ga ik geen wedstrijdplannen meer maken om naartoe te werken. Na enig browsen heeft dit forum me wel aangemoedigd om gewoon rustig op te bouwen en niet te enthousiast zijn met het tempowerk, kunnen blijven lopen is het belangrijkst om ook beter te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Roozzz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:34:
Variatie in plannen is uiteraard een goed idee. Maar met de huidige 3x in de week een goed half uur zal de belasting van intervallen al vrij snel behoorlijk hoog zijn. Wil je iets aan snelheidswerk doen dan zou ik het bij Strides houden. Voor een typische interval als 12x400 of 5x1000 is de werkportie nogal groot (+ een kwartiertje inlopen en uitlopen + dribbel tussen de interval) en het totale volume staat niet in verhouding tot de andere trainingen en je weekvolume. Ik voorzie problemen in de belastbaarheid.

Ik zou dan ook eerst wat kilometers uitbouwen naar bijvoorbeeld jouw idee van 25-30km. Dan heb je in ieder geval 1-2 loopjes van een uur. Als je daaraan gewend bent kan je een van de kortere omvormen naar iets met interval. In eerste instantie lekker beginnen met strides o.i.d., om een beetje te wennen aan een snelheidsprikkel, daarna met beleid interval opbouwen (bijv 400-800-1000-1600; rust = helft van de werktijd). Vooral niet alles knetterhard tot het gaatje lopen. Tegen omslagpunt na een paar herhalingen is prima.
Hou iedere week ook vooral een langere duurloop aan. Minimaal een uur is een mooi streven. Je hebt dit stukje rustige duur echt nodig.

Wat ook kan helpen is om een van de racefietsrondjes met wat meer intensiteit te doen. De belasting op het gestel is daarvan beperkt, maar je hart-longsysteem krijgt wel een mooie prikkel.
Thanks voor je adviezen. Uitbouwen naar 25-30km in de week ga ik zeker doen. Dat deed ik t/m september 2021 ook totdat ik door griep/corona geveld werd en 2,5 maand niet kon lopen. Vanaf december vorig jaar heb ik zowel fietsen als hardlopen rustig opgebouwd en ben ik cardiovasculair weer op een goed niveau.

Anderhalve week geleden liep ik als voorbereiding voor de wedstrijd van zondag 8km. Waarvan de eerste 20 minuten op basistempo a 5:35 om warm te lopen en vervolgens 2 intervallen a 800 meter net boven mijn omslagpunt a 4:25, daarna een kwartier uilopen a 5:50.

Meer intensiteit op de racefiets is ook een goede tip. Heb ik gemerkt tijdens meivakantie in Zuid Limburg. Elke dag 40-60 km fietsen door de heuvels. Op het omslagpunt 5-15 minuten op heuvelop, heuvelaf uitrusten, op het vlakke matige intensiteit. Eigenlijk perfecte intervaltraining. Na deze vakantie veel progressie gemerkt zowel bij hardlopen als fietsen.

Maar goed, ik ga sowieso het aantal kilometers verhogen. 1 lange duurloop er in van circa een uur op een iets lager tempo en gedoceerd strides/korte intervallen aam een andere loop toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
Blomminator schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:27:
[...]

Ik gebruik dit ook maar incidenteel. Ik ga niet elke kop koffie en banaan invoeren. Maar eerst wel bijv. Een blikje Cola. En dan tikt t einde dag wel aan, die calorieën. Dus over op Pepsi Max.
En afgelopen week had ik voor de partner wat van die uiterst saaie theebiscuitjes gekocht. En ik at er ook enkele. En ik dacht.. ongeveer de smaak van stof, t uiterlijk van karton.. dit kan niet veel zijn. Opzoeken, en jawel, 500cal per 100gram. En dat is maar 4 of 5 kaakjes. En geloof me.. dit deed ik pas bij t weggooien van de verpakking van 300gr. (hele werkdag mee bezig).

Dát is zo fijn aan MyFitnessPal of vergelijkbaar. Je denkt dat t wel kan en dan valt t vies tegen.
Op den duur weet je hierdoor wel hoe snel iets aan kan tikken, ik doe inmiddels ook niet elk kopje koffie of banaan invullen. Inmiddels weet ik wel erdoor hoeveel kcal het ongeveer is dus dan hou je er toch rekening mee.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:55
Ik lees altijd nog braaf mee, maar al een tijdje niets gepost. Ondertussen wel lekker door blijven lopen, zowaar voor het eerst hardloopspullen mee op vakantie. :)

M'n 'oude' Saucony Speeds in de koffer en kort/kort mee, dat leidde tot een paar verkennende tochtjes maar dankzij de prachtige omgeving ook tot wat trailruns!

De allermooiste die ik heb gelopen was in het zuid-westen van de Algarve regio (Portugal). Zelfs bewolkt was het schitterend. Een heel smal trailpad liep van de gebaande wegen af tussen struiken door, langs metershoge kliffen (heel bang om te struikelen opeens :P) en door de natuur. Waar ik normaal zo'n 10 hoogtemeters moet overwinnen, was dit met ~400-500 meter wel even wat anders. Heuvel af met deze schoenen was niet ideaal (en zeker niet met een stukje van 70 graden..), verder lopen ze nog steeds heerlijk ondanks dat er 700km op de teller staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KavcbU7COg5UmZvam1B-0aFqFSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZemsK7rB90bmBP49ETZTBXa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j33RvyESKM-X4UY_LSCObi-4Rck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1Jw97Muc2dNdzU4y7yAaoQc.jpg?f=fotoalbum_tile

Na dit mooie avontuur was ik een paar dagen later van plan meer het binnenland in te gaan. Dat was van korte duur, dankzij drie loslopende waakhonden die op mij af kwamen stormen. Het pad waar ik liep was een nationale/europese fietsroute over een erf met een boerderij. Uit paniek omgedraaid en terug gesprint, waarschijnlijk een dik PR gezet op de 100 meter. Niet aan te raden. :P

Bij thuiskomst meegedaan aan een kleine lokale loop, eerste geworden op de 10 Engelse mijl in 59:15*. Harde regen en volgens m'n Apple Watch / Strava te kort parcours, maar een eerste plek behalen was ik heel blij mee! 3'46 was m'n gemiddelde pace (3'42 na correctie van Strava), wil dit de komende tijd proberen te verbeteren want heb het idee dat ik er nu nog wat op blijf steken als ik een tempoloop doe. Ergens volgend jaar wel weer opbouwen naar een marathon denk ik.
* : M'n AW gaf 15,77km aan, Strava zegt 16,03km. Wat is wijsheid? Heb het nu door Strava laten corrigeren en dat klopt wel als ik de route bij langs loop. Dus ik liep harder dan verwacht en m'n pace was dus toch 3'42? Dan ben ik wel heel trots, was beetje teleurgesteld want m'n doel was onder 1 uur.

Oja, op de hardloop-bingokaart vink ik ook weer wat dingen af. :+
- Goodr zonnebril -> betaalbare zonnebril die helemaal goed zit en blijft zitten tijdens het lopen. In de vrije tijd ook nog prima kan. Heel blij mee.
- Thule Urban Glide 2 -> na lang wikken en wegen toch ervoor gegaan. Flink aan de prijs, maar voor vakantie moesten we toch wat inklapbaars. Bij een Duitse webshop aangeschaft die ook in NL leverde, dat scheelde toch zo'n €150. Ik heb er nu een keer of 4 mee gelopen, m'n duurlooptempo ligt rond de 5 min/km en blijkbaar ga ik hiermee onbedoeld sneller met zo'n 4'40 min/km. Loopt soepel dus. :) Nu kan ik er met m'n dochter van anderhalf ook op uit. :D Nog niet verder gelopen dan 10km, maar ze vindt het wel leuk. Ik moest zelf het meest wennen aan de reacties en blikken van andere mensen, die vinden het soms nog wat raar.

[ Voor 12% gewijzigd door Slickk op 21-06-2022 13:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Gisteravond had ik met @Blomminator een trail in de planning, maar die voelde zich dermate suboptimaal dat ik zelf even iets moest bedenken. De geplande trail was te lang in mijn eentje, ik zag niet hoe ik mezelf gemotiveerd kon houden, dus snel online een leuke op de Utrechtse Heuvelrug gevonden:
https://nl.wikiloc.com/ro...rail-doornse-gat-26070085

De start was bij het Doornse Gat, waar ik het eigenlijke startpunt al niet goed kon vinden. Bos, in route op de Instinct in no time kwijt, verdwalen en terug naar start. Dat was alvast 2.74 km.

https://www.strava.com/activities/7345915120

Vloeken, zuchten, startpunt vinden en met frisse moed aan de route beginnen. Dat ging een paar kilometer best goed. Oké, onder het bladerdek had de Instinct wat moeite met de exacte positiebepaling, waardoor je dus vaak moest inschatten welke afslag/aftakking je moest nemen, maar het ging best wel leuk. Tot ik ergens bij één of ander stacaravanpark aankwam, waar de route zei dat ik scherp rechtsom moest. En waar dat echt niet kon. Ook niet in de buurt. Dus kreeg ik weer de beruchte "off course"-melding.En dan maakt het geen hol uit of je weer terug gaat naar de route, je bent en blijft 'm gewoon kwijt. Nog meer vloeken, nog meer zuchten en toen maar besloten lukraak een weg door het bos te zoeken.

En als je dan loslaat, realiseer je je in wat voor schitterende omgeving je loopt. Hoogteverschil, bossen, beetje hei, zandvlaktes, heerlijk. Het weer was ook nog eens ideaal, en er waren maar weinig mensen in het bos. De boswachterij Doorn ging over in de boswachterij Leersum. Daar nog een rondje langs de graftombe op de heuvel gemaakt, stukje richting Leersumse Veld gelopen en daarna richting boswachterij Amerongen. Stevige klim, tot ik rond de 13 kilometer zat. Toen de Instinct ingesteld om een pijl richting het startpunt aan te blijven geven en mijn weg terug gezocht. Ook tof, want een rechte lijn kan niet en je komt van alles tegen tussen het punt waar je bent en het punt waar je moet zijn.

Terug op de parkeerplaats nog even een lusje gemaakt om de 22 km vol te maken en de eindstand stond op 24,75 km.

https://www.strava.com/activities/7347020798

Nogmaals, navigeren met die Garmin Instinct vind ik ellendig. Het schermpje geeft nauwelijk informatie en als je van de route afwijkt kan je onmiddelijk de kolere krijgen, je krijgt de route gewoon niet meer terug. Dat doet me toch twijfelen of ik een ander GPS-horloge "nodig" heb.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

sebasd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:48:
Toffe plannen, @Keiichi. Veel plezier alvast.

Ik ben dit weekend ook weer een stapje dichterbij dit soort afstanden gekomen, met een duurloop van nu 12,5km ongeveer. Ging conditioneel prima, maar de linkerkuit stribbelde de laatste paar kilometer wel tegen.

Dat is een voorbode van een blessure die ik al eerder heb gehad, dus de aankomende dagen maar even rustig aan doen, wat wandelen en core training, en dan woensdag of zo een kort loopje om te kijken hoe het gaat.

Maar even wachten met weer een langere duurloop, zou zonde zijn als ik weer geblesseerd zou raken..
Vandaag een kort loopje na twee dagen rust om te kijken hoe de kuit zich zou houden, en geen reactie. Dat is dus mooi.

Wel een goede realitycheck: waar mijn conditie zegt dat ik makkelijk 15+ km kan lopen, willen mijn spieren en pezen dat ik rustiger aan doe. Dus dat ga ik dan maar doen. Betekent dat mijn doel in mei 2023 waarschijnlijk uitgesteld moet worden, maar dat is dan maar zo.

Plus ik moet echt het crosstrainen en de kettlebell weer oppakken (letterlijk) Dat heb ik laten versloffen de laatste paar maanden, maar het is hard nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@GSX-MAN is dat exclusief voorbehouden aan de instinct? Mijn mijn fenix 6 heb ik eigenlijk geen echte issues als ik van de route afwijk en terugkom. Gaat alleen mis als de route zichzelf gaat kruisen en je pakt de verkeerde afslag bij een kruising.

@sebasd kettlebellen is wel best impactvol voor de benen naar mijn ervaring. (vooral de swings hakken er best wel in). Voor de duur erin te krijgen kun je ook de befaamde laffe Z1-loopjes doen: time on feet scoren in slakkentempo. Dat helpt heel erg om je lichaam on par te krijgen voor het aftikken van langere afstanden in een hogere snelheid.

Hier zelf weer met een stryd marathon schema eindelijk aan echte opbouw bezig. Gekozen voor high-volume, waarbij ik grofweg op een 70 tot 90K ergens zou moeten uitkomen. De langere duurloop op zondag skip ik veelal vanwege de tijd, maar deze maand ga ik toch ergens tussen de 250 en 300K komen. Lange tijd geleden dat ik dat nog in de benen had. Nu eens zien voor tegne het einde van het jaar een fijne ultra om 2022 mee af te sluiten :D

[ Voor 26% gewijzigd door polthemol op 22-06-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

polthemol schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:40:
@GSX-MAN is dat exclusief voorbehouden aan de instinct? Mijn mijn fenix 6 heb ik eigenlijk geen echte issues als ik van de route afwijk en terugkom. Gaat alleen mis als de route zichzelf gaat kruisen en je pakt de verkeerde afslag bij een kruising.
Weet ik niet, hiervoor had ik een Forerunner 305, die kon helemaal weinig:
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.videotesty.pl/media/cache/cc/f4/ccf4810cbdf9afb66a6d796766e6d252.jpg

Ik heb geen ervaring met de andere modellen. Maar het is wel weer een hoop geld, dus moet ik het wel heel zeker weten voor ik een wissel maak.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Laatst online: 15-09 14:56

Darkasantion

Just keep swimming!

Gisteren weer een lange duurloop gedaan van anderhalf uur en lekker ontspannen de 21Km aangetikt. Ging lekker, nergens moeite hoeven te doen en kon gevoelsmatig nog makkelijk doorlopen, tijd was echter op :) .

Vorige week een "triple" gedaan door eerst een duurloop te doen, op dag 2 rustig uitlopen en dag 3 dan interval-training. Benen/pezen en gewrichten verdroegen het allemaal goed, op dag 4 kon ik echter wel vernemen dat ik 3 dagen lang bezig was geweest :+ . Blij mee, omdat ik paar weken terug nog wat kwaaltjes had die er nu dus weer uit zijn.

Geeft vertrouwen voor de komende weken, als de afstanden steeds verder omhoog gaan.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 15:41
Ik herken dit inderdaad ook niet van mijn Fenix 6 en ook niet van mijn oude FR245.
Het gebeurt mij ook weleens dat ik moet afwijken van de route, of dat ik het zelf leuk vind om af te wijken, maar ik krijg netjes een seintje van m'n klokje als ik de route weer hervat.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Wat is hardlopen toch heerlijke therapie O+

Begin juni is mijn vader plotsling overleden, binnen 1 seconde staat je wereld op zijn kop. De eerste dagen heb je nergens zin in en wil je iedereen vermijden. Maar dan bedenk je om, na een hectische dag van regelen, even een stuk te gaan hardelopen. Om 23.30u trek je de schoenen aan om vervolgens in je uppie door de verlaten straten van het dorp en de stad te lopen. Wanneer je dan om 0.30u weer thuis staat ben je onderweg 2 fietsers, 1 scooter en 1 man die de hond aan het uitlaten was tegengekomen. Dan is het toch heerlijk om helemaal alleen te lopen, geen muziek, geen geraas van verkeer of drukte op de fietspaden. Enkel het ritmische getik van je schoenen die het asfalt raken en je eigen ademhaling. Eigenlijk zou iedereen dit gewoon eens moeten doen, ga om 12u of 1u snachts de weg op, serieus heerlijk! (al is de aanleiding gewoon kut).

Gisteren op de baan alle frustraties en alles wat erbij komt kijken eruit geramd. De geplande 40" op de 200m werden 33-ers, met alleen maar het gevoel dat het nog te langzaam ging en wilde nog meer versnellen. Normaal zou je dan helemaal kapot zijn, maar de vermoeidheid kwam maar niet, of liep er doorheen, of negeerde 'mm of ik weet niet wat het was, werd gewoon niet moe.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
bert74 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:51:
[...]

Gisteren dus loopje gedaan met een aantal collega's. Gaf mij een enorme boost om wat waker een wedstrijdje te lopen. Volgende doelstelling: een 10km wedstrijd onder de 48 minuten (PR op de 5km gisteren van 22:52).

Tijdens de lunch discussie gehad met collega (liep gisteren 5km in 17:20). Uitdaging die ik heb is dat mijn benen de snelheid wel aankunnen (kracht, souplesse), maar dat ik qua hartslag/ademhaling deze belasting niet lang genoeg vol hou. (Ik voel geen verzuring in de benen, heb momenteel ook nauwelijks spierpijn)

Om dit te bereiken wil ik sowieso wat meer gaan lopen. Nu ~18km per week (3x), naar ca. 25-30 km per week. Ik zat zelf te denken om 1 x per week intervaltraining te gaan doen om mijn lichaam te laten wennen aan hogere intensiteit.

Mijn collega zegt: meer gaan lopen (check) maar vooral meer lopen op lage intensiteit (geen check).

Aanvullende informatie. Mijn duurconditie is (meer) dan voldoende door activiteiten op een lagere intensiteit:
- 60-100 km per week op de racefiets met matige intensiteit (hartslag 140-150 bpm)
- 100 km per week woon-werk op E-bike op lage intensiteit (hartslag 120 bpm)

Ik vind zelf dat ik meer snelheidswerk tijdens hardlopen moet inbouwen om zo meer variatie in mijn trainingen te krijgen. Wat vinden jullie.
Als je je aantal kilometers per week wilt verhogen (wat zeker gaat helpen) zou ik dat wel evenwichtig doen. Dus niet alleen maar snelle kilometers erbij. Dan heb je al snel onbalans in je training denk ik. Ik loop een behoorlijk stuk sneller (tussen 18 en 19 minuten op de 5), met zo'n 40-50 kilometer per week. Daarvan is maar een beperkt deel echt op snelheid. Uiteraard zul je wel conditie meenemen van het vele fietsen, maar dat ik qua lichamelijke belasting toch weinig vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

@sebasd kettlebellen is wel best impactvol voor de benen naar mijn ervaring. (vooral de swings hakken er best wel in). Voor de duur erin te krijgen kun je ook de befaamde laffe Z1-loopjes doen: time on feet scoren in slakkentempo. Dat helpt heel erg om je lichaam on par te krijgen voor het aftikken van langere afstanden in een hogere snelheid.
Oh zeker, maar de core stability gaat juist weer helpen. Daarnaast toch maar af en toe ook de racefiets pakken, zwemmen en wandelen. En inderdaad langzaam lopen (maar dat gaat op zich prima).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Calitomnication schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:29:
(...)
Normaal zou je dan helemaal kapot zijn, maar de vermoeidheid kwam maar niet, of liep er doorheen, of negeerde 'mm of ik weet niet wat het was, werd gewoon niet moe.
Het is op dit soort momenten inderdaad fantastische therapie. Maar let goed op met dat laatste.... Toen een paar jaar geleden mijn schoonmoeder na een kort maar hevig ziekbed overleed, had ik ook zo'n periode. En soms loop je dan net iets harder of langer op adrenaline dan goed voor je is. Het duurde bij mij dan ook niet lang voordat ik last kreeg van blessures.

En dan loop je dus bij de fysiotherapeut én bij de psycholoog tegelijk. Met als belangrijkste doel dat één van de twee me op weg moest helpen en dan zou het vast wel weer goed komen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Begin juni is mijn vader plotsling overleden, binnen 1 seconde staat je wereld op zijn kop. De eerste dagen heb je nergens zin in en wil je iedereen vermijden. Maar dan bedenk je om, na een hectische dag van regelen, even een stuk te gaan hardelopen. Om 23.30u trek je de schoenen aan om vervolgens in je uppie door de verlaten straten van het dorp en de stad te lopen. Wanneer je dan om 0.30u weer thuis staat ben je onderweg 2 fietsers, 1 scooter en 1 man die de hond aan het uitlaten was tegengekomen. Dan is het toch heerlijk om helemaal alleen te lopen, geen muziek, geen geraas van verkeer of drukte op de fietspaden. Enkel het ritmische getik van je schoenen die het asfalt raken en je eigen ademhaling. Eigenlijk zou iedereen dit gewoon eens moeten doen, ga om 12u of 1u snachts de weg op, serieus heerlijk! (al is de aanleiding gewoon kut).

Gisteren op de baan alle frustraties en alles wat erbij komt kijken eruit geramd. De geplande 40" op de 200m werden 33-ers, met alleen maar het gevoel dat het nog te langzaam ging en wilde nog meer versnellen. Normaal zou je dan helemaal kapot zijn, maar de vermoeidheid kwam maar niet, of liep er doorheen, of negeerde 'mm of ik weet niet wat het was, werd gewoon niet moe.
Sterkte man. Ik heb me destijds ook in alles gestort, als ik maar niet hoefde na te denken.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vandaag hersengymnastiek op het programma :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jkPbuftCr1lEou22lTTDYUNHqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXayupFBGQkUQ5hJPr35alOr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0AKaAP-S3snHA2MSWU8ltYQUuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhzZmOy1ggOjTMGGp0JyfnGz.jpg?f=fotoalbum_large

Nu verder met even meten voor mijn bergschoenen, bidon en wat ander spul dat naast de schoenen moet komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sterkte gewenst :(:) :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Nou, @Fraggert .. het Blommitanium heeft toch moeten wijken. Nu vrouwlief al 7 dagen aan bed gebonden is en echt goed ziek is (de trap op blijft een uitdaging, zo ook even eten of bellen), werd ik maandagmiddag ineens wat rillerig. Ik zou dinsdagavond met @GSX-MAN een rondje doen maar verstandig was dat niet. Ik voelde wat sluimeren in de verte. Wel zelf even 8km gedaan op m'n favoriete ouwemannentempo.
En vannacht - jawel - koorts, klappertanden en miserabel. Maar met wat vitamine Ibuprofen en dergelijke zit ik nu op de bank. Niet top, maar niet ziek. Zoals het nu voelt morgen weer gewoon normaal doen. Ben heel benieuwd of dit effect gaat hebben om mijn conditie?!

Wat een verschil tussen mijzelf een Fraulein. Zij kan niks een week, en ik ben enkele uren wat koortsig. Haar conditie heeft wél een flinke optater gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

dreamscape schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:34:
[...]

Het is op dit soort momenten inderdaad fantastische therapie. Maar let goed op met dat laatste.... Toen een paar jaar geleden mijn schoonmoeder na een kort maar hevig ziekbed overleed, had ik ook zo'n periode. En soms loop je dan net iets harder of langer op adrenaline dan goed voor je is. Het duurde bij mij dan ook niet lang voordat ik last kreeg van blessures.

En dan loop je dus bij de fysiotherapeut én bij de psycholoog tegelijk. Met als belangrijkste doel dat één van de twee me op weg moest helpen en dan zou het vast wel weer goed komen...
Het mooie van deze post is dat ik 'm zelf ook zo zou schrijven :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Blomminator schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:14:
Nou, @Fraggert .. het Blommitanium heeft toch moeten wijken. Nu vrouwlief al 7 dagen aan bed gebonden is en echt goed ziek is (de trap op blijft een uitdaging, zo ook even eten of bellen), werd ik maandagmiddag ineens wat rillerig. Ik zou dinsdagavond met @GSX-MAN een rondje doen maar verstandig was dat niet. Ik voelde wat sluimeren in de verte. Wel zelf even 8km gedaan op m'n favoriete ouwemannentempo.
En vannacht - jawel - koorts, klappertanden en miserabel. Maar met wat vitamine Ibuprofen en dergelijke zit ik nu op de bank. Niet top, maar niet ziek. Zoals het nu voelt morgen weer gewoon normaal doen. Ben heel benieuwd of dit effect gaat hebben om mijn conditie?!

Wat een verschil tussen mijzelf een Fraulein. Zij kan niks een week, en ik ben enkele uren wat koortsig. Haar conditie heeft wél een flinke optater gehad.
Dit was natuurlijk ook allemaal een stuk verstandiger. En als we de originele afstand hadden moeten doen vanaf ca. 19.00, was het echt stikdonker geweest op de Veluwe voor we klaar waren. Gisteravond terug uit Doorn was al aardig donker tussen de bomen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:51
Ik meld me ook weer even op dit forum na enige afwezigheid.

Net als @Calitomnication heb ik ook een paar slechte weken achter de rug. 25 mei kregen we te horen dat mijn moeder nog enkele weken te leven had nadat er al vast was gesteld dat ze niet meer zou genezen van kanker. Die enkele weken bleek uiteindelijk een week, 1 juni is ze overleden. Dus dat was al een pittige week en dan komt er ook nog een best wel pittige week achter aan.

Om mijn hoofd wat in check te houden toch maar besloten om uiteindelijk de stuwaloop te gaan doen 28 mei. Die ging echt perfect. Ik voelde me helemaal top. Ik wist precies wat ik aan mezelf had en ik was echt meer dan tevreden. Alleen was dat in combinatie met de spanning die er toch al was niet zo'n goed idee want de volgende dag lag ik met griep op bed. Gelukkig was dat na zondag over. Dat wel, want donderdag 2 juni verstap ik me op de trap en verrek de voorkant van mijn bovenbeenspier best wel behoorlijk. Dus daar ging mijn enige uitlaatklep. Hardlopen kon ik uit mijn hoofd zetten en zo ook fietsen.

Dat betekend dat en ik nog slechter in mijn vel ging zitten en mijn sporten echt still heeft gelegen voor een paar weken. Om te beginnen kon ik de triathlon van woerden (2de pinksterdag) nu niet meer doen. Dat was al niet mogelijk in deze situatie maar geblesseerd zeker niet. Vervolgens begon Trenara te klagen dat ik mijn hardloopdoel een sub 1:45:00 op de midzomernacht marathon van Zaltbommel (21 Juni) niet ging halen. Daar kon hij best wel gelijk in hebben.

Vorige week weer begonnen met lopen een hele rustige 5k op 6m/km dat ging redelijk maar dat was het ook. Afgelopen zondag getest op 15K maar het voelde niet top. Nog steeds een beetje last van mijn bovenbeenspier en dan een halve marathon lopen op 6m/km voegt dan niks toe behalve het risico op blessure of dat je nog langer aan het herstellen bent. Dus gisteren ook niet gelopen. Wel wat Crossfit gedaan om ervoor te zorgen dat dat in orde blijft, maar niet heel erg belast. Alle oefeningen waarbij mijn been nodig was alleen op herhaling gedaan niet op gewicht.

Nu ervoor zorgen dat alles weer in check komt zowel in mijn hoofd als qua loopconditie. Al schroef ik die even enorm terug om rustig te herstellen van alles. Komende weken alleen maar rustige loopjes met een max van 15k. Als ik me weer goed voel kunnen we weer volle bak aan de gang want ik was wel echt blij met mijn trainingsschema. Dat moet ik wel zeggen. Dus dat is wel positief. Daarnaast moet ik wel even op jacht naar nieuwe schoenen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@GerGio en @Calitomnication beide veel sterkte en gecondoleerd *;

A.s. vrijdag op de baan de 10.000m (is natuurlijk anders dan 10km :+ ). Uiteindelijk nog wat meer opkomst - 28 lopers - dus we lopen twee series. Ik ben ingedeeld in de eerste serie (na wat overleg) omdat daar nog een groepje blijkt te zijn die de 40 minuten wil slechten. Ik ben benieuwd, omstandigheden lijken niet heel goed te zijn qua (on)weer en benauwdheid maar soit. We gaan het beleven. Ik hoop dat het kwartje de goede kant op valt :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi

Sterkte met het verlies.

Ik heb midden in de nacht wel eens door de biesbos gelopen (over de gewone wegen) dat is nog een een ervaring aparter. Pikkedonker, 1 verdwaalde auto tegengekomen.
Eigenlijk zou ik het nog eens moeten doen en dan eigenlijk wanneer het mistig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:14:

Kortstondige metaalmoeheid moeten we maar denken :P

Beterschap met de missus d:)b

Mijn ouders hadden kortgeleden ook een fikse griep, bleek na beide over een aantal dagen een drietal testen uitgevoerd te hebben toch corona, die nieuwe versies geven veel vaker een verkeerde uitslag |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:15
Update:
Ik was begonnen met 1 wandeling van een uur. 2 dagen later 3 kwartier mountainbike. (Laag tempo)
2 dagen daarna..... Corona.... Goed ziek nu nog. Eerst maar daarvan herstellen en dan weer starten
Het zit niet mee maar dat gaat wel weer komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jaydenjarno schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:17:
Update:
Ik was begonnen met 1 wandeling van een uur. 2 dagen later 3 kwartier mountainbike. (Laag tempo)
2 dagen daarna..... Corona.... Goed ziek nu nog. Eerst maar daarvan herstellen en dan weer starten
Het zit niet mee maar dat gaat wel weer komen
Top, het begin is er, hartstikke goed joh _/-\o_ d:)b

Corona is gewoon een jammerlijke domper, ik had na mijn eerste 2 intervallen van het couch25k schema een dikke 2 weken shin-splints door te hard van stapel gaan, ik weet dus een beetje hoe het voelt.

Beterschap in elk geval. :)

Hoe ben je verder gevaren, qua lifestyle dingetjes? Had je daar nog wat veranderingen in doorgevoerd of over nagedacht? Had je nog een rondje schoenen kijken gedaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jaydenjarno
Het begin is er zeker.
Ik heb voor nu Asics hardloop schoenen bij de lokale Perry sport gehaald. Wel de adviseur gehad waar we na 6 paar op deze uit kwamen. Zitten heerlijk voor wandelen al

Rest gaat wel goed. Eten aangepast en dat gaat tot nu toe goed. 4 kilo eraf is ook wel heel fijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 05:12
@Calitomnication en @GerGio

Beiden gecondoleerd en heel veel sterkte!

Hardlopen is niet alleen fysiek maar ook mentaal zo belangrijk, het helpt vewerkern maar ook even verdrukken. Afhankelijk van waar je behoefte aan hebt op dat moment.

Let goed op jezelf, want zoals @dreamscape al zei...Het zou echt enorm klote zijn als je jezelf daarin vergeet en ook die uitlaatklep weg valt.

Nogmaals, heel veel sterkte...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:44
Gisteren deelgenomen aan de Munnikenslagloop in Rouveen. Na de halve van Zwolle had ik een paar verschillende doelen in m'n hoop die voor m'n gevoel allemaal de prullenbak in konden na het inlopen. Ik vond het warm en merkte dat de enorme hoeveelheid virussen die m'n dochter verzamelt op de opvang ook niet echt hielp in het herstel na de halve.

Uiteindelijk weggegaan met het idee dat een sub 45 er zeker in moest zitten maar liever sneller. De eerste van vier ronden ging echter belachelijk hard en voor mijn gevoel ook wel goed, maar dat gevoel heb ik eerder gehad en dat was eerlijk gezegd een vals gevoel. Ik probeerde het toch vol te houden want ergens in m'n hoofd had ik de wens om sub 40 te lopen en met een 5k van 19:47 had het er nog in kunnen zitten, maar de warmte en het belabberde herstel eisten toch hun tol. De derde ronde van 2.5km liep ik echt wat rustiger aan met kilometertijden rond de 4:25 en uiteindelijk heb ik de laatste twee kilometer nog wat door kunnen trekken met 4:17 en 4:12. Eindtijd van 41:45 zit een minuut boven m'n PR, terwijl de 5k maar 5 seconden boven m'n PR zat.

Zoals gewoonlijk dus weer te hard gestart, maar uiteindelijk wel een goede avond gehad.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 11:13
KevinK92 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:40:
Gisteren deelgenomen aan de Munnikenslagloop in Rouveen. Na de halve van Zwolle had ik een paar verschillende doelen in m'n hoop die voor m'n gevoel allemaal de prullenbak in konden na het inlopen. Ik vond het warm en merkte dat de enorme hoeveelheid virussen die m'n dochter verzamelt op de opvang ook niet echt hielp in het herstel na de halve.

Uiteindelijk weggegaan met het idee dat een sub 45 er zeker in moest zitten maar liever sneller. De eerste van vier ronden ging echter belachelijk hard en voor mijn gevoel ook wel goed, maar dat gevoel heb ik eerder gehad en dat was eerlijk gezegd een vals gevoel. Ik probeerde het toch vol te houden want ergens in m'n hoofd had ik de wens om sub 40 te lopen en met een 5k van 19:47 had het er nog in kunnen zitten, maar de warmte en het belabberde herstel eisten toch hun tol. De derde ronde van 2.5km liep ik echt wat rustiger aan met kilometertijden rond de 4:25 en uiteindelijk heb ik de laatste twee kilometer nog wat door kunnen trekken met 4:17 en 4:12. Eindtijd van 41:45 zit een minuut boven m'n PR, terwijl de 5k maar 5 seconden boven m'n PR zat.

Zoals gewoonlijk dus weer te hard gestart, maar uiteindelijk wel een goede avond gehad.
Hier nog een loper van de Munnikenslagloop! En aan jouw tijd te zien heb ik je de laatste rondes in het vizier kunnen houden en ben je net voor mij gefinisht :P

Mijn tempo lag bij deze loop in niemandsland. Een kopgroep waar ik vanaf de start eerst nog aan de staart hing, maar het werd na een paar kilometer een voor mij vrij eenzame loop. Door de warmte (en een te grote portie bij het avondeten die halverwege een beetje naar boven wilde komen) had ik mijn doel bij inschrijven van sub-41 al laten varen voor vertrek - al gingen de eerste kilometers nog in een aardig tempo. Uiteindelijk in de laatste kilometer nog aangezet om onder de 42 minuten te eindigen, wat met een eindsprintje nog net lukte; 41:57.

Wel nog een flauw moment gehad op een kilometer of 4 waar een bekertje water door een jongen werd uitgestoken... en teruggetrokken toen ik het aan wilde pakken :| Snap dat niet zo goed.

Mijn lijstje met wedstrijden is nu even gedaan, ik heb een racetijd te pakken op de 5 en 10 km, 8 EM en de halve marathon. Aan het eind van de zomervakantie nog 2 lokale wedstrijden op de planning, de 4 Mijl van Staphorst en de 10 km Wiekloop. In de tussentijd vooral trainen op het uitbouwen van kilometers om voor te bereiden op een marathon in de toekomst :)

Edit:
Vandaag ook nog een paar nieuwe schoenen binnen voor de lange lopen: Reebok Floatride Energy X, de laatste in mijn maat in de Reebok Zomer Sale. In de sale al afgeprijsd en met een extra kortingcode uit de ING shop uiteindelijk net geen 80 euro afgetikt. Met 50% korting kon ik ze niet laten liggen!

Voor de liefhebbers: tot en met dit weekend krijg je nog 20% extra korting op de sale met een kortingcode. Zo betaal je voor de zwarte Floatride Energy 4 nog geen 50 euro! Ook op de Floatride Energy 3 Adventure voor de trail liefhebbers valt goed te besparen d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door SkyR op 24-06-2022 19:02 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Arjan90
Ravecerslag 10.000m poging sub40
Tl;dr: net niet gehaald. 40:20,97 als eindtijd.

Gisteravond de 10.000m op de baan gelopen. Nog nooit de afstand überhaupt gelopen in een wedstrijd (wel alles ervoor en erna), dus dat was al nieuw. Ik wist dat er anderen ook voor een sub40 poging gingen dus even kennisgemaakt. Van tevoren kort warmgelopen - het was warm zat. Ik was obv de sub40 ingedeeld in de eerste serie. Bij het startschot gelijk achter de andere sub40 lopers aangehaakt. Strak het tempo volgen, zij liepen met zijn drieën en ze wisselden af en toe ook even van koploper. Ik moest alles doen om het tempo al aan te houden dus kon daar niet in meegaan - achteraf bleek dat ze daar ook echt niet op rekenden en vanuit hun eigen kracht liepen. Vanaf de 3.000m voelde het al pittig, het tempo lag behoorlijk vlak op 4:00. We liepen op de tussentijden 3 a 4 seconden achter op de eindtijd. Wat een gevecht om het tempo vast te houden, aangehaakt te blijven niet te lossen. Rond de 7.000m nog mijn petje afgedaan om mijn kop te laten koelen, het petje vol enthousiasme naar vrouwlief gegooid - die achteraf de pet opgevangen bleek te hebben terwijl die echt heel, heel erg nat was van het zweet :+ - en dat hielp. Ik had een paar keer lopen zwabberen en het gevoel dat ik controle over de looppas kwijt begon te raken, na de 8.000m kon ik niet blijven aanhaken. Iets moeten lossen en toen ging het heel snel qua verval, de 9de km uiteindelijk in 4:13 gelopen. Bizar hoe je dan het gevoel hebt dat je stilstaat terwijl dat natuurlijk best meevalt. Na 9km kreeg ik wel koude rillingen, maar goed: met nog een kilometer te gaan het verstand op 0 gezet. In de 9de km kon ik iets herstellen wat ik heb gebruikt om in de 10de km nog met 4:04 door te komen. Uiteindelijk dus gefinisht in 40:20,97 en op de baan gaan liggen om bij te komen. Ik was helemaal leeg, heel warm en heb nog even gedeeld in de euforie van de sub40 poging van de anderen die wel was gelukt!

Gemiddelde hartslag 182, met een drempel van rond de 170 en een maximum van 190. Ik ben wel diep gegaan :D Veel aanmoediging van de zijlijn van de club, die allemaal wisten wat de ambitie was. En links of rechtsom: de sub20 poging op de 5km is wel gelijk geslaagd! Die hadden we nog niet in de pocket, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 15:03
Tinusvolkel schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:10:
[...]

Ik gebruik Workoutdoors, kost een paar euro maar daarmee kan je heel je running screen customizen, intervaltrainingen aanmaken en navigeren op een kaart.
Deze heb ik nu ook staan, zeer functionele app :Y Misschien TE veel opties want je moet er de tijd voor nemen om het in te stellen. Ik vind het wel jammer dat bovenaan de battery level en de tijd vrij veel plaats innemen. Als dat zou weg kunnen, scheelt het toch weer qua ruimte op het scherm

Is er toevallig geen optie om de stats van de vorige run te tonen in 1 van de schermen? Dan kan je tegen jezelf lopen en kan je live zien wat je snelheid is tov de vorige run. Dat zou wel cool zijn.

[ Voor 90% gewijzigd door pina op 25-06-2022 11:58 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, da’s beter, me dunkt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SGeE17qo2JQNggwQXqwCU9pVRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dH2iRftbgLr8YBCqWxctmcVd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel over een likje krijtverf, beetje landelijk strak grijsgroen of grijsblauw, salie achtig iets ofzo en dan een stukje doorzichtige plakfolie op de plankjes om het makkelijk schoon te maken :)

[ Voor 23% gewijzigd door Fraggert op 25-06-2022 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:44
Arjan90 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:06:
Ravecerslag 10.000m poging sub40
Tl;dr: net niet gehaald. 40:20,97 als eindtijd.
...
Gemiddelde hartslag 182, met een drempel van rond de 170 en een maximum van 190. Ik ben wel diep gegaan :D Veel aanmoediging van de zijlijn van de club, die allemaal wisten wat de ambitie was. En links of rechtsom: de sub20 poging op de 5km is wel gelijk geslaagd! Die hadden we nog niet in de pocket, haha!
Mooi verslag en ook een mooie tijd. Ik kan me helemaal indenken hoe ik me hier doorheen zou ploeteren.

Het was natuurlijk wel warm dus op een mooie dag in oktober of maart had er vast sub 40 in gezeten. Een volgende keer gaat het je lukken. En daarna is er weer een nieuw doel op de horizon. 😁

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Fraggert schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:30:
Zo, da’s beter, me dunkt :P

[Afbeelding]

Ik twijfel over een likje krijtverf, beetje landelijk strak grijsgroen of grijsblauw, salie achtig iets ofzo en dan een stukje doorzichtige plakfolie op de plankjes om het makkelijk schoon te maken :)
Dat is een mooi kastje om mee te beginnen O-) ;)

Ik heb vanavond om 19:00 de Sneek Mar-athon. Ik was al weer vergeten hoe vervelend het is om een hele dag 'niets' te doen omdat je 's avonds een wedstrijd hebt. Ik ben ook benieuwd wat het wordt. Ik heb tussen mei sinds de blessure en nu 1 keer een week met 80km kunnen maken en nog 2 keer een 30km gelopen, verder veel vervangend gebeweeg op de Elliptigo. En nog steeds is het nog niet weg, alleen kan ik voor m'n gevoel sinds een week weer een normale hardloopbeweging maken met 2 benen. Aan de abnormale slijtage van een aantal linkerschoenen zag ik dat ik een tijdlang toch heb lopen slepen. Beetje jammer van het vaak spaarzame rubber :| . Nu toch proberen volle bak te lopen en dan een gevalletje wzwwhss.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
Tip van de dag:
Op Zalando.be kan je nu sportartikelen kopen met 10% korting, bovenop bestaande promoties. Heb zonet de Nike Pegasus 38 gekocht voor 75€ en een klets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Rudedadude Succes/sterkte afhankelijk van hoe het gaat ;) Ik ben benieuwd naar je ervaringen, wij hadden hem dit jaar ook op het lijstje staan toen we ervan hoorden maar zijn uiteindelijk niet gegaan. Ik hoor wel goede verhalen over de marathon. Mijn vrouw vond vooral het feest erna leuk, die heeft nog nooit een marathon gelopen :+ Als ik ergens geen behoefte aan had na Rotterdam, haha!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, het herhaalrecept van Dr. @Roozzz er maar weer even bijgepakt d:)b

Een Lange Langzame Duurloop door het bos, de vorige 40 minuten gingen me redelijk makkelijk af dus 45 min workoutje aangemaakt.

Het bos was weer fucking magisch _/-\o_

Een welkom fris en zacht buitje, hoorbaar op het bladerdak.

Ik zag 2 reetjes staan, ik rook de zwijnen dichtbij en Woody Woodpecker vloog gezellig een boom of 4 met me op door het bos paralel aan het wandelpad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVC_yqAYZEsbChaezZFXJnCbujU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gccK3aFeL6PotyV8xXPGriCj.jpg?f=user_large

45 minuutjes ; 6,99 km , 148-163 bpm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:37
As we speak is de "Western States 100" bezig. "Slechts" 100 mijltjes door een schitterend landschap. Ik krijg er gelijk zin in als ik het zie. https://www.youtube.com/watch?v=67WlPrSHuiw om het te volgen. Bijna 8u zitten er op, nog zo'n 6 a 7u te gaan.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rudedadude schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Dat is een mooi kastje om mee te beginnen O-) ;)
Prijzen starten vanaf €1500,-………….ex. BTW……..per vak…. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
Fraggert schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:18:
[...]

Prijzen starten vanaf €1500,-………….ex. BTW……..per vak…. :P
Geen voorrijkosten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Loopje vanmorgen 90 minuten in Z1.
Niet direct de meest sexy training, maar het deed toch deugd.
Na mijn lichte kuitoverbelasting van een paar weken geleden rustig de kilometers aan het opbouwen, intensiteit komt later wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
Vanochtend vrij vroeg de deur uit gegaan voor een rustige 14km duurloop. Vrij constant kunnen lopen en daarmee ook m'n trainingsweek weer afgesloten. Een trainingsweek van 48km wisselend tussen intervals en rustige loopjes. Ik zit op dit moment best lekker in m'n schema. Aankomende week wordt het planningsmatig nog wel een uitdaging om de 4 loopjes rond het gezinsleven te volbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Schema voor iets in het najaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Hartloper schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:32:
Schema voor iets in het najaar ?
Ow ja klopt. Ik wil de 30 van Amsterdam Noord gaan lopen. Mijn langste ooit is nu 25km. Dus een uitdaging op lengte in dit geval.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Arjan90 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:15:
@Rudedadude Succes/sterkte afhankelijk van hoe het gaat ;) Ik ben benieuwd naar je ervaringen, wij hadden hem dit jaar ook op het lijstje staan toen we ervan hoorden maar zijn uiteindelijk niet gegaan. Ik hoor wel goede verhalen over de marathon. Mijn vrouw vond vooral het feest erna leuk, die heeft nog nooit een marathon gelopen :+ Als ik ergens geen behoefte aan had na Rotterdam, haha!
Het ging verrassend goed, eigenlijk. Bij de start een zonnetjr en meteen behoorlijk drukkend, maar alsnog lekker snel gestart. Ik liep al binnen een paar honderd meter eigenlijk alleen, maar na een paar kilometer hoorde ik stemmen achter me dichterbij komen. Dat bleek uiteindelijk alleen @Verwijderd ( ik betwijfel of ze nog heel actief hier is) te zijn. Toen ik aan de kant ging (grint fietspaadje) gaf ze aan niet te willen inhalen. Dus zijn we gezamenlijk verder gelopen. Zij bleek niet in optimale doen en ik moest ook nog aankijken hoe het zou gaan uitpakken. Maar we spraken een tempo van 4:05 - 4:10 /km af en dat liep goed. De grasdijkjes en de oversteek over een grasveld op dikke schoenen was niet bepaald een pretje. Daarnaast was de eerste helft tegenwind. Dat had wel als voordeel dat de benauwheid weg ging. Elke 5 km moest ik na een drankpost weer even aanzetten om weer bij haar te komen, maar omdat zij het een stuk zwaarder had dan ik liep ik grotendeels op kop. Dat vond ik ook prima, het gaf me een doel aan de marathon en een reden om wat dieper te graven dan dat ik had gedaan als ik alleen had gelopen. Vanaf de 21 km kwam ik toch alleen te lopen, ze ga aan het tempo niet meer te kunnen volgen. Ik haalde kort daarna nog een andere loper en en ik kreeg iets van 100m voorsprong. Na ruim 25km kwam eindelijk de brug en het keerpunt en daarna de meewind. Wind mee ging al niet meer echt sneller, het kostte alle moeite om rond de 4:10 te blijven lopen. Ik haalde er nog wel 2 lopers in waarbij 1 van de twee last had van iets en waardoor ze om een stuk even gingen wandelen. Daarmee kwam ik 10e te liggen, zo hoorde ik. Het tweede deel was verder behoorlijk stil en leeg. Soms kwam ik langs een groepje en op basis van soms aanmoedigingen die ik achter me hoorde kreeg ik toch het idee dat er iemand niet zo gek ver achter me liep. Dat gaf voedsel aan een stukje achtervolgingswaanzin, wat me dan weer hielp om te goed en kwaad als het ging door te blijven lopen. Een tunnel onder een kanaal in Sneek was vrij killing, weer bovenaan gekomen was het echt moeilijk om weer vaart te maken. Inmiddels was de langverwachte regen ook eindelijk voorzichtig begonnen en hobbelend over de klinkers van de binnenstad kwam ik uiteindelijk weer terug bij de finish. Een eindsprint of een finishsprong zaten er niet meer in. Met 2:57:01 wel ruim onder de 3 uur. Vrij veel gedronken na de finish. Ik kreeg nog een bijna wegtrekker met misselijkheid en alles, maar dat ging gelukkig net goed. Nog even genoten van een optreden van een band op het plein, de prijsuitreiking gekeken (Hinke was uiteindelijk 2 minuten na mij en iets van 20 minuten voor de nummer 2 gefinishd). Bij thuiskomst was ik nog altijd 2 kilo lichter dan toen ik vertrok, dus meer vocht verloren onderweg dan dat ik ingeschat had).

Al met al erg tevreden met deze tijd onder deze omstandigheden op dit parkoers. De day after lijkt er niet echt terugslag te zijn bij m'n been. Tenminste: alles is gewoon wat beurs. Dat biedt een mooi perspectief om weer lekker de bergen in te gaan de komende vakantie :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 14:07
Mooi verslag @Rudedadude en knap werk om er toch nog zo'n tijd uit te persen.
Op Buienradar zag ik een paar pittige buien de Zuid-West hoek overtrekken.
De winst van Geart en Hinke staat vandaag al uitgebreid in de locale media. Volgens de journalist had Hinke gisterochtend pas besloten te gaan, ze had de hele week in de lappenmand gelegen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rudedadude schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Het ging verrassend goed, eigenlijk………
Wauw……mooie prestatie d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@Keiichi ik ben benieuwd hoe het je is vergaan op de Krijtlandtrail, wil je er nog wat over kwijt hier? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
BernieW schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:54:
Mooi verslag @Rudedadude en knap werk om er toch nog zo'n tijd uit te persen.
Op Buienradar zag ik een paar pittige buien de Zuid-West hoek overtrekken.
De winst van Geart en Hinke staat vandaag al uitgebreid in de locale media. Volgens de journalist had Hinke gisterochtend pas besloten te gaan, ze had de hele week in de lappenmand gelegen ...
sinds de perikelen met die dopingtest pakt ze het hardlopen ook minder serieus op, maar het is een fantastische loopster. Ben benieuwd wat ze kan presteren op een Barkleys als ze wel de training ervoor heeft kunnen doen.

*minder serieus als in: presteren is niet de must, 'having fun' is de eerste behoefte :)

Hier druk op weg naar de eerste 300K maand. Deze week nog een 65K te gaan en dan zijn we er. Ik gebruik het high volume marathonschema van stryd en moet zeggen dat ik best wel te spreken ben: begin terug fitter te worden (loop nu af en toe zonder doel pr's bij trainingen, goed teken) en heb eigenlijk geen enkele last van het hoge volume. Na de overbelasting van mijn laatste wedstrijd enkele maanden terug (Helipad ultra, na 30K slijmbeurs helemaal ontstoken in de knie) ook geen last meer van mijn knie.

Wel geen concreet doel voor nu staan, maar in het najaar misschien nog deze of gene 100K ultratrail (Grizzly 100K dan waarschijnlijk) doen of nog eens een solopoging doen op de Dutch Mountain Trail + loopback naar startpunt (zou een ~100 mijl geven).

Nieuwe patta's van On (Cloudmonster) bevallen trouwens ook heel erg goed: het binnenwerk van On hun schoenen is echt fenomenaal prettig aan de voetjes. De extra demping is ook lekker en ze zijn duurzamer qua slijtage dan Hoka hun sloffen.

[ Voor 39% gewijzigd door polthemol op 27-06-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
@polthemol ik heb me als redelijk diehard Saucony fan een tijdje terug laten verleiden door de On Cloudultra, wat een fijne schoen is dat ook zeg (en dat design O+). Een fijne brede voorvoet en zit als gegoten. Ze waren de eerste 50 a 75km wel wat stijf, moesten echt wel enigzins ingelopen worden.

Heb me net ingeschreven voor de Lage Vuursche trail 34k op 09 Juli, nog meer Tweakers aanwezig?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-08 13:18
Hallo allemaal,

Hier ook afgelopen weekend een trail in de benen in het mooie Voeren. 14 km in het zonnige Belgie, de temperatuur was rond de 23 graden. Net te warm voor mijn doen maar nog goed te verteren. De organisatie van Bearsports was weer erg goed, verzorgingsposten waren goed en bewegwijzering was dik in orde. Klein nadeel: het is een bekervrije trail dus je moet een opvouwbare beker meenemen, hier heb ik (nog) geen plek voor in mijn kleding dus ik kwam binnen als een uitgedroogde spons.
Doel was om te pushen en te kijken waar we uitkwamen, vrij vooraan gestart en de eerste kms in een pace van 4.40-5.00 gestart. Het bos ingedoken en bij het klimwerk de pace flink na beneden geschroefd (bergop ga ik niet veel winnen zegt mijn trainer).
Tussen de hoogtemeters door mijn pace goed kunnen behouden en aantal km onder de 5.00 kunnen lopen. In de gehele wedstrijd 2 lopers kunnen inhalen maar ook door 1 loper ingehaald. Uiteindelijk gefinished als 12e overall en 9e man. 14 km in 1:14:17.

strava: https://www.strava.com/activities/7364583470/overview

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 11:58
SkyR schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:04:
[...]
Vandaag ook nog een paar nieuwe schoenen binnen voor de lange lopen: Reebok Floatride Energy X, de laatste in mijn maat in de Reebok Zomer Sale. In de sale al afgeprijsd en met een extra kortingcode uit de ING shop uiteindelijk net geen 80 euro afgetikt. Met 50% korting kon ik ze niet laten liggen!

Voor de liefhebbers: tot en met dit weekend krijg je nog 20% extra korting op de sale met een kortingcode. Zo betaal je voor de zwarte Floatride Energy 4 nog geen 50 euro! Ook op de Floatride Energy 3 Adventure voor de trail liefhebbers valt goed te besparen d:)b
Ik loop al een tijdje op o.a. de Floatride Energy 3 Floatride Energy Symmetros. Deze zijn dus zonder carbon plaat. Ik heb ze tegelijk gekocht met de bekende tweakbokjes en de Floatride's Symmetros zijn toch echt wel mijn favoriet. Fijne demping en toch vlot genoeg (voor mij...), qua gewicht weet ik niet hoe ze zitten tov andere schoenen maar ik stoor me er niet aan. Ik heb ook nog een paar Pegasus 37's maar die vind ik niet sneller of comfortabeler, integendeel: die Floatride's Symmetros "klappen" minder op het asfalt en lopen een stukje bouncier, om maar eens een goed Nederlandse term erin te gooien. En toch stabiel en vlot.

Ik zie dat je de Floatride Energy 4 nu voor 60,- bij Reebok kunt krijgen. Het is dat ik nog een nieuw paar 3's klaar heb liggen, anders had ik ze zeker gekocht. Ik geloof dat de zool en middenzool het zelfde is gebleven, en dat ze enkel wat veranderd hebben aan de upper. Die koop ik niet want ik heb nog een nieuw paar Symmetros klaarliggen op zolder en de Symmetros vind ik dus veel fijner dan de Floatride Energy's (waarvan ik destijds dus ook de 3 heb gekocht en sindsdien in gebruik heb).

Tip voor wie ze overweegt aan te schaffen: de Symmetros vallen zeker een maat kleiner dan de Floatride Energy's (a.k.a. de tweakbokjes), dus hou daar rekening mee.

EDIT: misschien goed als ik erbij vermeld dat ik 46 ben, ca 72kg weeg en ong 23 minuten doe op de 5K, 49-nog-iets op de 10K, en ca 1:55 op de HM. Dus "vlot" is natuurlijk relatief, zeker vergeleken bij sommigen hier in dit topic, maar aan de andere kant lees ik ook genoeg verhalen van beginnende lopers, dus ik zit er een beetje tussenin... :)

EDIT 2: ...en ik denk trouwens dat het met deze aanbieding voor beginnende lopers - die een betaalbare neutrale schoen zoeken - een prima schoen is om mee te beginnen.

EDIT 3: my bad, sorry sorry sorry ik heb de Floatride 4 verward met de Symmetros. 8)7 Ik heb e.e.a. doorgehaald en aangepast.

[ Voor 21% gewijzigd door Appie76 op 01-07-2022 08:51 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Gaargod schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:40:
@polthemol ik heb me als redelijk diehard Saucony fan een tijdje terug laten verleiden door de On Cloudultra, wat een fijne schoen is dat ook zeg (en dat design O+). Een fijne brede voorvoet en zit als gegoten. Ze waren de eerste 50 a 75km wel wat stijf, moesten echt wel enigzins ingelopen worden.
die heb ik hier ook in de roulatie, ook een heel fijn setje schoenen. Demping lijkt daar iets zwaarder te zijn als met de cloudmonster: gevoelsmatig geeft die laatste wat meer 'push' terug. Ook de groeven in de zolen zijn wat minder diep waardoor je midner last hebt van stenen die klem komen te zitten als je een gravelpaadje mee pikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
@Allervieste tijd voor een broek met zakje waar je zo'n vouwbeker in kunt proppen of anders met een touwtje om je nek binden ;) Volgens mij biedt BearSports ze aan voor een paar euro tijdens het inschrijfproces voor hun events.

Liep vorig jaar de Alfa Bear Trail met slechts een vouwbeker weggefrot in achterzakje van m'n hardloopbroek, dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-08 13:18
Gaargod schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:02:
@Allervieste tijd voor een broek met zakje waar je zo'n vouwbeker in kunt proppen of anders met een touwtje om je nek binden ;) Volgens mij biedt BearSports ze aan voor een paar euro tijdens het inschrijfproces voor hun events.

Liep vorig jaar de Alfa Bear Trail met slechts een vouwbeker weggefrot in achterzakje van m'n hardloopbroek, dat ging prima.
Klopt inderdaad, heb zelfs zo een beker gekocht maar nog geen zakje voor hem in te doen. Mooie reden voor nieuwe spullen aan te schaffen ;)

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:22
Hierbij weer een wedstrijdverslagje van mijn kant.

Gisteren de halve marathon van Roosendaal gelopen. Voornaamste doel was het om mijn PR van 1u24, gelopen begin maart, te verbeteren. Ik wist wel dat de vorm er was om onder goede omstandigheden weer een (dik) PR te lopen. De omstandigheden waren alleen totaal niet te vergelijken met begin maart en ik wist van tevoren niet goed hoe ik de warmte zou verdragen met zo’n zware inspanning. Dus van tevoren (conservatief) ingezet op een tempo van 3:50-3:55 om onder de 1u23 uit te komen.

De start zou om 15:30 zijn, de omstandigheden waren redelijk (voor dit tijdstip in de zomer), het was 22 graden, veelal bewolkt met een zacht verkoelend briesje en we zouden een groot deel van de wedstrijd lopen onder de beschutting van bomen. Ook waren er om de 2,5km drank- en sponsposten. Uiteindelijk met 3 kwartier vertraging (!) gestart; het parcours werd maar niet vrijgegeven omdat er schijnbaar nog voertuigen op het parcours aanwezig waren. Daar sta je dan, geen drinken meer bij natuurlijk en de warming-up kon ook uit het raam worden gegooid, dus dat beloofde veel goeds :+.

Uiteindelijk valt dan toch het startschot! In de eerste korte, chaotische fase ging ook nog m’n hartslag borstband schuiven, die ik uiteindelijk maar helemaal afdeed en in m’n achterzak stopte. Raar, want daar had ik tijdens het trainen totaal geen last van gehad. Geen hartslaggegevens dus voor deze run, balen want ik ben een cijferfreak en had deze net 2 weken geleden aangeschaft 8)7.
Desondanks de eerste paar km goed op het doeltempo van iets boven de 3:50 kunnen lopen. Na het gedoe met de HR band in een lekker ritme gekomen en het voelde zo makkelijk dat het huidige tempo me zelfs wat te langzaam was. Zo’n 100m voor me liep een groep met 6-7 lopers die iets sneller waren gestart; het leek me een goed idee om daar aansluiting bij te vinden. Dus even wat aangezet (km 5 en 6 gingen in 3:40 en 3:43) en bij deze groep aangesloten waar ik even iets kon herstellen. De groep liep tot km 16 stabiel rond of iets onder de 3:50, waarbij ik zelf ook wat kopwerk verrichte. Daarna viel de groep uit elkaar, een paar man kon het tempo niet meer volhouden en 2 man versnelde wat naar 3:45. Ik voelde me op dat moment nog redelijk, dus geprobeerd de 2 man die versnelden te volgen. Km 16 en 17 gingen in 3:46 en 3:47. Ze versnelden daarna echter nog een keer en toen heb ik ze moeten laten lopen. Het laatste stuk liep ik solo en op karakter de laatste 2 km nog in 3:48 en 3:43 gelopen. Een echte eindsprint zat er niet meer in (was ook niet nodig) en uiteindelijk in 1:20:32 gefinisht op een 8e plek overal. Wow, wat een fantastische tijd, een PR van 4 minuten én een top-10 finish! Ik had niet verwacht dat ik met deze temperatuur zo dicht bij de 1:20 zou kunnen lopen, dus uiteraard super blij mee! *O*

Een sub 1:20 wordt nu natuurlijk het volgende doel >:), maar dat zal nog even op zich laten wachten. De volgende halve marathon op de agenda wordt hoogstwaarschijnlijk pas de CPC loop Den Haag op 25 september. En komende tijd natuurlijk wel lekker trainen voor de marathon van Eindhoven op 9 oktober.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOaQSdgLN2m02nMWJetyhW0CoJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bqIEJD9kzM840cfEsbHuPID.jpg?f=fotoalbum_large

@Tinusvolkel zou je mijn PR’s in het overzicht kunnen bijwerken?

5km: 17:57
15km: 56:56
21,1km: 1:20:32

Strava

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hoera, dikke regenbui en 17 graad…….gauw de schoenen aan en gaan *O*

Dat effect van langzaam trainen is na 2 Lange Langzame Duurlopen in het bos merkbaar, ik liep beduidend makkelijker sneller tijdens mijn rondje buitengebied hier achter de woonwijk :)

Nou heb ik natuurlijk nog een zeer bescheiden hardloopportefeuille dus ik maak vrij snel progressie, maar die suffe awards van Garmin die motiveren stiekem wel :P

Snelste km, mile en 5km _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0iIGywFsB0bmy-e8vuOi0VEh60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWGMxhLlDSqR01QUqhsNiTDB.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist een lekkere bord pasta uit de oven naar binnen geschoven, vaatwerk opruimen en dan lekker aan de koffie, ben benieuwd hoe lang ik mijn ogen kan openhouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Gaargod schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:40:
Heb me net ingeschreven voor de Lage Vuursche trail 34k op 09 Juli, nog meer Tweakers aanwezig?
Niet op de 34km, maar denk er wel aan één van de andere twee afstanden te lopen. Is voor mij lekker in de buurt ook.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Ik weet weer waarom ik van #teamochtend was... Heerlijk rondje gemaakt vanochtend, om 5:45 ofzo de deur uitgegaan voor een km of 9. Lekker in het ochtendzonnetje, perfecte temperatuur, fluitende vogels, heerlijk. Leek ook wel geen enkele moeite te kosten, en de kuitspier gaf ook geen krimp.

En de rest van de dag rondlopen met het idee dat je dit alvast hebt gehad dus vanavond zonder schuldgevoel op de bank liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hoe staat het met onze vriend @jaydenjarno en zijn corona-perikelen :)

Ben je gevloerd door de covid of krijg je het nog voor elkaar zo nu en dan erop uit te trekken met de nieuwe schoenen of de fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaydenjarno
Ik ben gevloerd door corona.... Van m'n bank naar de badkamer is al teveel.
Helaas dus echt goed te pakken.
Op dit moment is elke inspanning nog te veel .
Voordeel is dat ik echt vanaf 0 ga beginnen als het weer kan

Leuk dat je het vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

Mag ik even wat vragen? Ik heb een looptest gedaan, men geeft absolute waardes, maar mijn garmin venu wil percentages om in te stellen.

Kan iemand dit eens nakijken aub? Die zone 3 4 en 5 ligt allemaal zo dicht bij elkaar? Kan dat wel?

https://1drv.ms/x/s!ApUxsY0J6xUDtmQXulgxdihqhDRv?e=tI9KVh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:38
Persoonlijk vind ik die hersteltraining en long slow distance drempel wel heel erg hoog... Nu kan je hartslag nooit helemaal met elkaar vergelijken, maar een long slow distance verwacht ik veel eerder richting de 70%-75% van je maximale hartslag, terwijl jouw bovengrens van 170 ruim boven de 85% zit.

Ter vergelijking hieronder mijn sheet en die van jou waarbij mijn sheet werkt met D0 tot en met D5
Trainingszonehardlopenhartslagzones
D0herstelstraining101-119
D1extensieve duurtraining120-140
D2normale duurtraining141-160
D3intensieve duurtraining161-173
D4drempeltraining174-183
D5anaërobe training184-198

Die van jou:
Trainingszonehardlopenhartslagzones
zone 1herstelstraining<155
zone 2long slow distance155-170
zone 3extensieve duurtraining170-178
zone 4intensieve duurtraining178-186
zone 5Exensief interval186-190
zone 6Intensief interval> 190

Je ziet dat er aardig wat termen overeenkomen / danwel goed te mappen zijn op elkaar, en hoe zich dat verschilt.

Edit:
Als ik online zoek naar hartslag zones en percentages dan kom ik de volgende tabel vaak tegen:
Zone% van de maximale hartslag
150-60%
260-70%
370-80%
480-90%
590-100%

Mijn eigen tabel matched hier ook niet helemaal op, maar komt wel redelijk in de buurt.
Kan het zijn dat je sportieve basis heel smal is? Lees: je nog weinig hardloop ervaring hebt? In het begin vond ik het ook echt enorm lastig om met een lagere hartslag te lopen. Onder de 160 was echt een drama, terwijl ik vanochtend gewoon met hartslag 138 gemiddeld 5:45/km liep. Structureel trainen werkt echt bizar goed :+

[ Voor 19% gewijzigd door denyos op 28-06-2022 20:53 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jaydenjarno schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:16:

Leuk dat je het vraagt
Oowwwhhhh..dat is vervelend te horen JJ -O-

Beterschap in elk geval gewenst, hoop dat je redelijk snel hersteld en we je avonturen hier gauw mogen lezen om je aan te moedigen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36
jaydenjarno schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:16:

Leuk dat je het vraagt
Ow das mooi kl*te. Beterschap!!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaydenjarno
Dank jullie wel. Hoop toch dat het snel beter gaat. Dan even kijken of ik geen langdurige gevolgen heb.
Longen zijn redelijk aangetast dus dat is afwachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
(jarig!)
En als ik zo vrij mag zijn @jaydenjarno, nog een reden om fitter te worden/af te vallen: betere weerstand tegen alle komende COVID varianten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webaccess
  • Laatst online: 03-07 19:59

Webaccess

Garmin Epix 2

SideShow schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:32:
Mag ik even wat vragen? Ik heb een looptest gedaan, men geeft absolute waardes, maar mijn garmin venu wil percentages om in te stellen.

Kan iemand dit eens nakijken aub? Die zone 3 4 en 5 ligt allemaal zo dicht bij elkaar? Kan dat wel?

Ik ben zelf (zonder sporttest) ooit aan het kijken geweest naar training zones en de verschillende methoden welke hiervoor beschikbaar blijken te zijn. Er zijn diverse nuances in te vinden en de ene methode past iemand mogelijk beter dan de ander maar jou waarden wijken serieus af van wat ik hierover heb kunnen vinden.

Ik kan je geen advies geven maar mogelijk dat je met een maximale hartslag en hartslag in rust zelf ook eens kan kijken waar je op uitkomt.

Uitgangspunten (van mijzelf)
HartslagFrequentieOpmerking
Rust50Periode Q1 2021
Maximaal200Schatting
Drmepel166VIAD Test Q! 2021

Hartslag volgens methode
Training ZoneZoladsKarovonenTomTomGarmin (hartslagreserve)
Zone 00 tot 130 (tot 65% (MaxHF-RustHF)+RustHF)
Zone 10 tot 150 (MaxHF- 50)130 - 144 (66% - 72%)80 tot 120 (40% tot 60% Max HF)125 tot 140 (50% tot 60%)
Zone 2151 tot 160 (MaxHF - 40)144 - 152 (73% - 76%)120 tot 140 (60% tot 70% Max HF)140 tot 155 (60% tot 70%)
Zone 3161 tot 170 (MaxHF - 30)152 - 168 (77% - 84%)140 tot 160 (70% tot 80% Max HF)155 tot 170 (70% tot 80%)
Zone 4171 tot 180 (MaxHF - 20)168 - 180 (85% - 90%)160 tot 180 (80% tot 90% Max HF)170 tot 185 (80% tot 90%)
Zone 5181 tot 190 (MaxHF - 10)180 - 200 (91% - 100%)180 tot 200 (90% tot 100% Max HF)(185 tot 200 (90% tot 100%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
SideShow schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:32:

Allereerst, wat voor looptest heb je gedaan? Is hierbij alleen je max hartslag of ook het omslagpunt bepaald?

De getallen kunnen op zich prima kloppen, maar zou ik wel bijzonder vinden op basis van maxhr.

Uitgaande van een uitgebreidere test, suggereert het dat je je een hele hoge aerobe drempel hebt -voordat je begint te verzuren- maar de tempo's rijmen meer met een relatief beginnende loper.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
Roozzz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Allereerst, wat voor looptest heb je gedaan? Is hierbij alleen je max hartslag of ook het omslagpunt bepaald?

De getallen kunnen op zich prima kloppen, maar zou ik wel bijzonder vinden op basis van maxhr.

Uitgaande van een uitgebreidere test, suggereert het dat je je een hele hoge aerobe drempel hebt -voordat je begint te verzuren- maar de tempo's rijmen meer met een relatief beginnende loper.
Dat zou dan ook gelijk een mogelijke verklaring kunnen zijn? Doordat de meeste zones niet goed getraind zijn (waarschijnlijk veelal trainen in een te hoge hartslag) is er weinig verschil momenteel?
Pagina: 1 ... 183 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.