*denkt na over goede signature*
Vraag
Welke shorts gebruiken jullie voor langere runs? Ik ben op zoek naar een echt fijne (2-in-1) short om makkelijk gels/bars of eventueel een soft flask in mee te nemen - en als mijn telefoon er ook nog in past is dat een mooie bonus. Op dit moment loop ik met een trail running short van de Decathlon, met kleine zijzakken en ruimere zakken aan de voor- en achterkant van de tailleband. Maar mijn love handles en buik vinden het niet zo fijn als de zijvakjes en het voorste vak vol zitten, dat schuurt nogal. Hoe gaan jullie om met eten/drinken meenemen, ook bij een wedstrijd? Wie heeft de tip voor een ideale short voor de longruns deze zomer?Raceverslag
En dan nu... een raceverslag! Afgelopen zaterdag in Zwolle aanwezig om de Halve Marathon Zwolle te lopen. Een voor mij ongekende mensenmassa tijdens de loop én langs de kant. De lokale 5 km in Hoogeveen en de Meppel City Run, welke ik in de maanden hiervoor heb gelopen, verbleken daar bij. Ben nu al benieuwd naar hoeveel mensen er dan bij een grote marathon zijn... maar dit was al indrukwekkend!Ik was al ruim op tijd aanwezig om de collega's die de 4 EM gingen lopen uit te zwaaien. Daarna nog even gekletst met een oudere dame die de HM in Zwolle al vaker gelopen had. Ik had voorzichtig een doel uitgesproken van < 1:30u, waar mijn PR in training op 1:36u stond. De vriendelijke dame bereidde mij alvast mentaal voor dat ik vooral moest genieten van de loop en de gezelligheid eromheen, want het was volgens haar niet echt de plek voor een zeer snelle tijd als recreant. Noted!
Omdat naast mij nog 3 collega's de HM zouden lopen, hadden we afgesproken om vooraf nog even te verzamelen voor een fotomoment. De enige die ook op het afspreekpunt stond was een collega die het vooral ontspannen uit wou lopen met een tijd rond de 2 uur. Oké, ik ben dus op mijzelf aangewezen om mijn tijd te lopen. Na een foto samen voor het bedrijfsportal naar de start gelopen om een laatste slok drinken te nemen, de tas af te geven en nog heel even in te lopen. Voor je het weet is het dan ook al 10 over 8, snel de hoek om naar het startvak!
Vooraf op de website had de organisatie aangegeven dat het recreanten-vak onderverdeeld zou zijn in 4 vakken, afhankelijk van looptijd. Maar daar was niets van te zien: het was gewoon één grote mensenmassa. Ik had ook geen zin meer om me nog heel ver tussen de mensen door te wurmen met nog 5 minuten op de klok, dus ik hoopte dat iedereen zoveel mogelijk rechts zou houden om snellere lopers de ruimte te geven. Eindelijk was daar de toeter, we kunnen gaan! Nou ja, even wandelend nog naar de start dan met al die mensen die in beweging moeten komen. Maar ik had al gauw door dat die tijd onder de 1:30u niet zou komen...
De 9 kilometer tot aan de eerste volle ronde bleek toch wel heel veel zigzaggen, gaatjes zoeken, even inhouden, geduld hebben, binnensmonds vloeken, diep zuchten, en weer door om vervolgens het riedeltje weer opnieuw te starten. Ik had duidelijk verder vooraan moeten gaan staan; volgend jaar maar pushen voor een business run deelname
Uiteindelijk wel echt genoten van de sfeer, de toeschouwers, en het spektakel. Zeker als je dan nog eens de wedstrijdlopers voorbij ziet komen, zo soepel en snel - indrukwekkend. Wat mij betreft volgend jaar weer! Al hoop ik dan wel sneller te herstellen, ook vandaag ga ik nog met stijve kuiten waggelend de trap in huis af...

Ik heb ze van Craft met een extra zakje op het binnenbroekje. Zal even voor je zoeken en de link plaatsen. Een flipbelt kan ook een oplossing zijn voor het meenemen van spullen.SkyR schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:17:
Vandaag een vraag én een raceverslag! Voor mensen die niet zo van lange posts houden begin ik eerst met de vraag, daarna volgt mijn verslag van de Halve Marathon Zwolle van afgelopen zaterdagVraag
Welke shorts gebruiken jullie voor langere runs? Ik ben op zoek naar een echt fijne (2-in-1) short om makkelijk gels/bars of eventueel een soft flask in mee te nemen - en als mijn telefoon er ook nog in past is dat een mooie bonus. Op dit moment loop ik met een trail running short van de Decathlon, met kleine zijzakken en ruimere zakken aan de voor- en achterkant van de tailleband. Maar mijn love handles en buik vinden het niet zo fijn als de zijvakjes en het voorste vak vol zitten, dat schuurt nogal. Hoe gaan jullie om met eten/drinken meenemen, ook bij een wedstrijd? Wie heeft de tip voor een ideale short voor de longruns deze zomer?
Edit: https://www.runningdirect...MoCW9m-qqMvRoC_dEQAvD_BwE
[ Voor 7% gewijzigd door Totrail op 14-06-2022 17:35 ]
Ook gewoon naar waarheid ingevuld, dat ik inderdaad geen zak deed en had ook geen doel gesteld anders dan het kunnen uitlopen. Verder aangegeven dat ik niet op zaterdag wil hardlopen en de duurlopen op zondag wil. De eerste 2 weken gingen nog wel maar daarna ging de intensiteit gevoelsmatig onevenredig hard omhoog zodat geen enkele workout nog fatsoenlijk te doen was.Gonadan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:27:
[...]
Wat had je dan opgegeven aan hoeveel je liep per week? Want dat vraagt hij wel gewoon.
Zelf ben ik aan het terug komen van een achillespeesblessure en zweepslag, dus heb maanden simpelweg niet hardgelopen. Heb dus ook gewoon opgegeven dat ik 10K wil uitlopen zonder tijdsdoel en dat ik geen zak deed, daar komt dan best een reëel schema uit.
Waarbij het wel belangrijk is om daadwerkelijk te doen wat ze adviseren. Dus in het geval van Jeff ook echt Run-Walk-Run doen en niet gewoon je eigen pakkie an, en in het geval van Greg de optionele stukken ook echt als optioneel beschouwen. Met name dat laatste is lastig kan ik uit ervaring vertellen, en dan wordt het inderdaad een stuk zwaarder.
Ik zie nu bij de Trainingsplannen dat alleen bij de 5K een label "beginner" staat en bij de 10K en de halve niet. Dat zal verklaart het een en ander.
Als sprinter (200m/400m) heb ik in het najaar van 2019 last gekregen van pezen door overbelasting. Door corona vervolgens wel wat rust gehad maar nooit voldoende om volledig te herstellen. Najaar 2021 dan écht werk van gemaakt en sinds januari 2022 pijnvrij kunnen trainen.
Totdat ik op 1 mei een 110mH (hoogte 106,7cm) wedstrijd deed voor het team en mijn linker achillespees scheurde.

Ik hoop dat ik mij hier dus over een maand of 2 kan melden omdat ik een succesvolle start heb gemaakt met een C-2-5k schema. Mogelijk dat ik vanaf dan ook wat actiever wordt. Tot op heden was het vooral lurken en af en toe plusjes uitdelen omdat het hier meestal toch over de langere afstanden gaat.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
*denkt na over goede signature*
Uhmm, om de BMI maar weer 's van stal te halen, sinds ik van ca. 93 kg naar 83 kg gegaan ben, heb ik eigenlijk helemaal geen last meer van m'n achillespezen. Dat was voorheen anders als ik het trainingsvolume opvoerde (vooral bij intervallen en snelle lopen), dan was het altijd de trap af strompelen 's morgens. Dus afvallen (indien relevant hè) is ook hier een goede structurele oplossing.jurjen81 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:29:
Bedankt allen voor de adviezen, een pauze inlassen en veel oefeningen dus.
#knuppelinhethoenderhok: ik geloof eigenlijk dat al je gewrichten 'gemaakt' zijn voor een gezonde BMI, zit je daar boven, dan is het wachten op problemen zodra de intensiteit (te snel/te hoog) opgevoerd wordt. Uiteraard heb ik het niet over blessures die bij zeer goed getrainde atleten voorkomen, topsport is imho per definitie niet echt goed voor je lijf op langere termijn.
Nee, na week 10 van 15 geeft hij aan dat er 1 keer 50 min, daarna 1 keer 8*20 sec lange passen. Die zijn gelopen, maar nu zegt het schema 3 trainingen achter elkaar van 30 minuten licht tempo. De dagen zijn waarschijnlijk gewijzigd na de 1 keer 50 minuten licht tempo.Alvanosa schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 06:41:
[...]
Is het ongeveer 2 weken voor haar halve marathon? Dit is namelijk express gedaan zodat je lichaam genoeg rust heeft gehad voor de halve marathon.
Ik ben 43 en 106 kilo (edit: 174 lang) Nu is er ook suikerziekte geconstateerd dus alles gaat niet heel best
Nu heb ik ooit sportschool gedaan maar dat vond ik toch niet.
Nu wil ik graag gaan hardlopen. Kan altijd, lekker buiten en het lijkt mij heerlijk.
Nu is alle start moeilijk, maar dit is wel een uitdaging. Eerlijk is eerlijk. Ben begonnen met 1 run. Maar dat was letterlijk 200 meter en toen kon ik niet meer.
Rug ging vast, hijgen als een paard en zwarte vlekjes zien (hoort bij suiker)
Heeft.iemand hier een tip of een goede app of zo die me kan ondersteunen? Wil is groot maar ben bang dat ik teveel te snel wil
Je vindt wel uitleg online.
Je gaat het heel rustig moeten opbouwen, gezien je gewicht.
Maar bekijk het positief, er is veel ruimte voor verbetering
43 jaar en overgewicht + suikerziekte: dat moet een wake-up call zijn !
Je bent daarvoor gemotiveerd, dat is mooi.
Maar hardlopen zul je heel rustig moeten opbouwen.
Een mogelijkheid is dat je begint met wandelen (dagelijks 30 tot 60 minuten), en dat je pas begint met hardlopen als je minder dan 100 kg weegt.
Dat zijn mijn tips, benieuwd wat de anderen je gaan adviseren.
[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 15-06-2022 21:47 ]
Veel wandelen idd of fietsen is minder belastend en daar verbrand je ook calorien mee.
[ Voor 10% gewijzigd door Frenz64 op 15-06-2022 21:50 ]
Hoi jaydenjarno,jaydenjarno schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:30:
Hoi allen
Ik ben 43 en 106 kilo. Nu is er ook suikerziekte geconstateerd dus alles gaat niet heel best
Nu wil ik graag gaan hardlopen. Kan altijd, lekker buiten en het lijkt mij heerlijk.
Nu is alle start moeilijk, maar dit is wel een uitdaging. Eerlijk is eerlijk. Ben begonnen met 1 run. Maar dat was letterlijk 200 meter en toen kon ik niet meer.
Heeft.iemand hier een tip of een goede app of zo die me kan ondersteunen? Wil is groot maar ben bang dat ik teveel te snel wil
Wat supertof van je dat je het roer wilt omgooien
Het maximale waar jij aan wilt beginnen is een zogeheten “couch to 5k” schema, oftewel het schema waarmee beginners langzaam werken naar 30 minuten (voor de meeste lopers ongeveer 5km) hardlopen.
Voorbeeldje https://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner#
In dat schema zie je al dat de eerste 3 trainingen zelfs nog uit wandelen bestaat zodat nagenoeg iedereen hieraan kan beginnen.
Je geeft al aan dat je basisconditie nog niet zo sterk is, allicht is het raadzaam dit fundament eerst op te bouwen door meer wandelwerk. Fietsen is ook een zeer goede exercitie waarbij de impact op je lichaam een stuk lager ligt dan bij hardlopen.
Lees ook even op de eerste pagina de topicstart voor waardevolle informatie en gebruik de zoekfunctie op trefwoorden (bovenaan de pagina) want veel is hier al besproken maar schroom ook niet hier je vragen te stellen.
Er zitten hier veel zeer hulpvaardige lopers met bakken kennis en advies en het is hier een gezellig hoekje

Heel veel succes gewenst

Edit:
Kleine toevoeging nog; kijk ook even kritisch naar de rest van je levensstijl, vaak is er genoeg laaghangend fruit waar je ook grote gezondheidswinst mee kan behalen. Je kent de clichés wel……Stop met roken, stop met of verminder alcohol, let op je vet en suiker door ongezonde hap, fastfood, frisdrank en eet meer groenten en fruit.
Pak jezelf bij kop en kont maar wees ook realistisch en niet té streng voor jezelf
Last but not least…….gun jezelf een cadeautje ter motivatie en koop goede hardloopschoenen, zeker als je al aangeeft zwaarder te zijn dan je eigenlijk zou moeten zijn. Dat voorkomt blessureleed en een domper van jewelste als je daardoor genoodzaakt bent te stoppen.
[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 15-06-2022 23:26 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Heb m'n lengte er maar bij gezet (174).
Maar super tips. Ik ben al bezig met voeding etc (diëtist helpt daar ook bij)
Maar de conditie en de beweging moet ook echt. Nu heb ik er ook wel echt zin in. Ik ga beginnen met de wandelingen en wat fietsen. En die couch to 5km is zeker een gouden tip
Ik ben benieuwd hoe het gaat met alle tips al. Uiteraard is elke tip die jullie hebben welkom.
Schaam je nergens voor, toen ik jaren geleden in een impuls mee wilde doen aan de lokale 10km en NOOIT gesport...kon ik ook max 200. En dan wandelen, hijgen en ellendig. En dan weer 200m.jaydenjarno schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:30:
Hoi allen
Ik ben 43 en 106 kilo (edit: 174 lang) Nu is er ook suikerziekte geconstateerd dus alles gaat niet heel best
En nu moet je me eens zien! Fluitend loop ik over heide en veld. Heeft mij toen wel ook een tijd gekost, maar het is t waard.
Rustig opbouwen, ook kleine, langzame runs tellen(beter dan niets), en geef jezelf hulp - goede schoenen, een lekker shirtje, een horloge of fijne muziek voor onderweg, een goede massage af en toe.
Komt vast goed! Success!
racevest of eventueel een flipbelt-ish constructie?SkyR schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:17:
Vandaag een vraag én een raceverslag! Voor mensen die niet zo van lange posts houden begin ik eerst met de vraag, daarna volgt mijn verslag van de Halve Marathon Zwolle van afgelopen zaterdagVraag
Welke shorts gebruiken jullie voor langere runs? Ik ben op zoek naar een echt fijne (2-in-1) short om makkelijk gels/bars of eventueel een soft flask in mee te nemen - en als mijn telefoon er ook nog in past is dat een mooie bonus. Op dit moment loop ik met een trail running short van de Decathlon, met kleine zijzakken en ruimere zakken aan de voor- en achterkant van de tailleband. Maar mijn love handles en buik vinden het niet zo fijn als de zijvakjes en het voorste vak vol zitten, dat schuurt nogal. Hoe gaan jullie om met eten/drinken meenemen, ook bij een wedstrijd? Wie heeft de tip voor een ideale short voor de longruns deze zomer?
Bijkomende plus: als je racevest een vak heeft voor een waterzak, daar kun je ook een coolpack in mikken voor als het het 's zomers heel warm is en je toch wil gaan rennen ^^
Eten: veelal check ik wat er te krijgen is bij verzorgingsposten, als dat spul is wat ik omlaag krijg vind ik het wel prima. Is dat er niet, dan neem ik een eigen zakje winegums mee en/of blokjes kokosnoot en/of zakjes babyknijpfruit.
Voor drinken: geheel afhankelijk van de afstanden, maar meestal water. Als het heel warm is ORS erin opgelost en als ik ver moet dan 1 flask water en 1 flask met sportdrank (veelal Maurits).
Flessen kan ik kwijt in mijn racevest voorin op de borst, telefoon in ritsvak en eten doe ik in zijvakje waar ik het makkelijk kan pakken.
@jaydenjarno controleer of er een loopgroep is of een start2run programma bij een lokale vereniging: dit helpt heel erg voor de motivatie. Hou er ook rekening mee dat je door je gewicht nu een stevige impact hebt op je gewrichten: zorg voor schoenen met voldoende demping en respecteer je rust (ook als je je heel goed voelt! Stick with the program).
Ik was zelf toen ik begon heel erg fan van Start2run van Evy. Ze had een prettige stem, vrij ok muziek die je kreeg en de aanmoedigingen (hoe cheesy ook) hielpen. Je kreeg daarbij steeds wat uitleg, wat ook erg prettig was.
Voor het suikergedeelte: ik weet dat er bij enkele ultra's wat athleten zijn die suikerziekte hebben (aangeboren variant) en dat die meer dan prima prestaties neer zetten. Ik begreep dat ze vooral wle op hun voeding en insulinespiegel moeten letten for obvious reasons en dat het dan wel ok is. Ik durf echter niet te zeggen (watn geen dokter) of het ook zo werkt voor jou, maar misschien is het ook handig om dit samen met je huisarts te overleggen? Ik kan me voorstellen dat er misschien wat meer dan alleen rennen bij komt kijken. Vooral omdat je je aan een duursport gaat wagen, waarbij ook voeding best wel een rol speelt en het gecompliceerder in elkaar zit dan 'minder eten, meer rennen' so to say (al helemaal gezien je suikerziekte hebt).
Overweeg ook om naast die start2run iets van een andere sport erbij te nemen, bij voorkeur wat zonder impact en makkelijk lang vol te houden (bv. wandelen zoals al werd geopperd of fietsen, misschien hometrainer om wat op te peddelen, zwemmen, ...). Lang vol te houden is op meerdere manieren in te richten: of omdat je het leuk vindt om te doen of omdat je het bv. kunt doen terwijl je een serie kijkt op tv
(oh ja en voor ik het vergeet: die eerste 5K of 30' aan een stuk kunnen rennen is een achtbaan aan emoties en hard werken, ik heb midden in een bos staan janken toen ik mijn 5K aan 1 stuk rennend deed. Daarna gaat het rennen echt mooi worden omdat je ook makkelijk dan lange en heel rustige loopjes kunt doen waarbij je maximaal kunt genieten van bv. een goede podcast of de omgeving).
[ Voor 39% gewijzigd door polthemol op 16-06-2022 08:37 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Jaren geleden ook diagnose diabetes, compleet out of the blue, geen overgewicht of iets. Toen begonnen met rennen en veel koolhydraten vervangen door groenten. Inmiddels al weer paar jaar zonder medicijnen op normale/ gezonde waarden. Hoef ook geen insuline meer te spuiten. Ik sluit me aan bij de anderen. Start rustig. Beloon jezelf met leuke schoenen en verander eetgewoonten. Verder is het 'gewoon' een kwestie van discipline en consistentie. En genieten van elke maand terugkijken naar wat je meer en beter kunt rennen.jaydenjarno schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:15:
Wow wat een super reacties .
Maar de conditie en de beweging moet ook echt. Nu heb ik er ook wel echt zin in. Ik ga beginnen met de wandelingen en wat fietsen. En die couch to 5km is zeker een gouden tip
Ik ben benieuwd hoe het gaat met alle tips al. Uiteraard is elke tip die jullie hebben welkom.
Misschien beetje off-topic van opbouwen maar ik moet nog steeds weleens janken in het bos. Als ik diep/hard/lang ga en de reserves naderen het einde en het tempo moet hoog blijven... dan ben ik blijkbaar ineens heel emotioneel. Tijdens een marathon op de 35km voelde ik mij ineens zó eenzaam, zo alleen, dat ik echt huilend door t bos rolde. Bij de 8km op de 10 toen ik een PR liep - door bakken wind en regen... En vorige week liep nog. Ergens op een beetje valsplat omhoog op een zandpad. Ik had trek/dorst en was een snelle 12km aan het doen, en bij 10km ineens.. BOEM! Ik moest denken aan m'n vader die vorig onverwacht overleed... en de tranen rolde. Snikkend en hijgend rende ik door. En dat voelt niet slecht/verdrietig, maar het komt gewoon.polthemol schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:19:
[...]
(oh ja en voor ik het vergeet: die eerste 5K of 30' aan een stuk kunnen rennen is een achtbaan aan emoties en hard werken, ik heb midden in een bos staan janken toen ik mijn 5K aan 1 stuk rennend deed.
Ik ben niet iemand die bij de eerste-de-beste Merci-reclame moet huilen, dus soms verbaas ik mijzelf een beetje.
Sport is emotie?
Is blijkbaar gewoon een verklaring voorBlomminator schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:55:
[...]
Misschien beetje off-topic van opbouwen maar ik moet nog steeds weleens janken in het bos. Als ik diep/hard/lang ga en de reserves naderen het einde en het tempo moet hoog blijven... dan ben ik blijkbaar ineens heel emotioneel. Tijdens een marathon op de 35km voelde ik mij ineens zó eenzaam, zo alleen, dat ik echt huilend door t bos rolde. Bij de 8km op de 10 toen ik een PR liep - door bakken wind en regen... En vorige week liep nog. Ergens op een beetje valsplat omhoog op een zandpad. Ik had trek/dorst en was een snelle 12km aan het doen, en bij 10km ineens.. BOEM! Ik moest denken aan m'n vader die vorig onverwacht overleed... en de tranen rolde. Snikkend en hijgend rende ik door. En dat voelt niet slecht/verdrietig, maar het komt gewoon.
Ik ben niet iemand die bij de eerste-de-beste Merci-reclame moet huilen, dus soms verbaas ik mijzelf een beetje.
Sport is emotie?
Ik had verwacht dat ik na mijn eerste marathon finish (nadat de eerste poging DNF was) waar ik m'n doel ruimschoots had gehaald ook een tranen zou uitbarsten als ik de familie zou zien, maar blijkbaar was m'n suikervoorraad door alle gel en sportvoeding nog in orde want hield het droog.Huilen na een marathon
Je lichaam heeft grofweg twee brandstoffen: energiezuinige vetten en energiesnelle suikers. Je bovenbenen, je armen en je kuiten gebruiken zuinige vetten als je rustig aan doet en als je intensief inspant dan gebruiken je spieren ook energiesnelle suikers.
Je brein snapt de vetten niet, die gebruikt alleen maar snelle suikers.
Dus wat gebeurt er als je een marathon gaat lopen, zeker als je snel begint? Dan hebben je bovenbenen de snelle suikers nodig. Halverwege de marathon geeft je brein nog wel een seintje – joh, ga lekker op een terrasje zitten met een appeltaartje – maar je gaat door, dus je bovenbenen krijgen het nog zwaarder.
Langzaam trek je de suikervoorraden leeg, ook de voorraden die je neo-cortex nodig heeft om rationeel te denken. Tegen het einde van de marathon hebben je bovenbenen de suikers ‘opgebruikt’ en is je neo-cortex ‘uitgeschakeld’. Met als gevolg: je zoogdierenbrein neemt het over en emoties voeren de boventoon.
Welkom welkom! Geen ervaring met diabetes maar voor de rest wel enigzins herkenbaar. Ben 180 en vorig jaar 95 kilo. Begonnen aan een c25k. Kon net 30 seconde rennen. Nu loop ik 10k met gemak.jaydenjarno schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:15:
Enige tip die ik heb is: Slow en steady. Temper je eigen verwachting. Elke dag dat je uit huis gaat om te bewegen is winst. Je hoeft niet elke dag verbetering te zien. Zo werkt het menselijk lichaam ook niet.
Hoi, mooi om te zien dat je bezig bent met veranderingen. Ikzelf ben vorig jaar maart begonnen met start to run van Evy om de 5km te halen.jaydenjarno schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:30:
Hoi allen
Als je begint met welk programma dan ook en je merkt dat het te zwaar word, doe dan gewoon een weekje over. Het maakt niet uit hoelang je erover doet om je eerste 5km aan een stuk door te lopen, het gaat erom dat je het doel bereikt. Neem rust en luister naar je lichaam probeer met kleine pijntjes er niet door te zetten, maar neem rust en focus je op het herstellen. Met het gewicht dat je nu hebt zijn de schokken die je lichaam moet opvangen een stuk zwaarder.
Ik zag ookal dat je bezig was met een dietiste, zorg ervoor dat je geen tijdelijk dieet houdt, maar pas je eetgewoontes aan zodat je in feite voor de rest van je leven een gezond eet patroon ontwikkeld wat makkelijk is vol te houden.
Verder heel veel succes!
PSN: Alvanosa
Je wekt wel mijn interesse, welke training liep je dan tegenaan en wat maakte ze onevenredig intensief?OneMoreThing schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:34:
[...]
Ook gewoon naar waarheid ingevuld, dat ik inderdaad geen zak deed en had ook geen doel gesteld anders dan het kunnen uitlopen. Verder aangegeven dat ik niet op zaterdag wil hardlopen en de duurlopen op zondag wil. De eerste 2 weken gingen nog wel maar daarna ging de intensiteit gevoelsmatig onevenredig hard omhoog zodat geen enkele workout nog fatsoenlijk te doen was.
Ik zie nu bij de Trainingsplannen dat alleen bij de 5K een label "beginner" staat en bij de 10K en de halve niet. Dat zal verklaart het een en ander.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heel goed om wat aan je gezondheid te doen!jaydenjarno schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:15:
Om eerlijk te zijn denk ik dat op dit moment nog geen goed idee is om te beginnen met hardlopen. Met jouw gewicht zal zelfs een beginnersschema naar 5km nog een behoorlijke uitdaging worden om daar blessure vrij doorheen te komen. Met alle mogelijke frustaties van dien.
Ik zou beginnen met fietsen. Kan op elke fiets, geen dure racefiets voor nodig. Fietsen is veel minder blesseuregegevoelig dan hardlopen of wandelen. Gewoon zorgen dat je elke dag minimaal een half een fietst. Mischien kan je wel op de fiets naar je werk.
Als je met de combinatie voeding fietsen er b.v. 10kg af hebt, zou ik hardlopen overwegen.
Succes!
ik ga het hardlopen langzaamaan oppakken samen met wandelen en fietsen. Mijn benen zijn redelijk sterk, maar de schokken door mij gewicht zijn wel een ding. Ik ben heel benieuwd hoe ik het ga ervaren.
Dat laatste moet je zeker niet onderschatten. Je spieren zijn wel gewend om wat gewicht te dragen, maar de gewrichten krijgen wel een stevige klap bij het hardlopen.jaydenjarno schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:56:
dank dank allen. ik moet zeggen dat de motivatie alleen maar groter wordt als ik iedere reactie hier zo lees.
ik ga het hardlopen langzaamaan oppakken samen met wandelen en fietsen. Mijn benen zijn redelijk sterk, maar de schokken door mij gewicht zijn wel een ding. Ik ben heel benieuwd hoe ik het ga ervaren.
Geen idee waar je woont, maar wellicht is er in de buurt een atletiekvereniging die een start to run cursus verzorgt, of een ander soort groep waarin je rustig kunt opbouwen. In jouw geval kan ik me voorstellen dat het helemaal geen slecht idee is om wat begeleiding te hebben. Enerzijds om je qua techniek in de goede richting te helpen en anderzijds om je ook even af te remmen wanneer je het idee hebt dat het allemaal wel lekker gaat. Dat laatste is namelijk ook een risico dat op de loer ligt.
Punctuality is the politeness of kings
Ik zou vooral beginnen met wandelen en fietsen en voorlopig hardlopen even op pauze zetten. Dit omdat hardlopen nu eenmaal een blessure gevoelige sport is. Met (serieus) overgewicht zoals in jou geval is het bijna gegarandeerd dat je al snel in de lappenmand gaat terechtkomen, wat tot gevolg heeft dat je mogelijk gedemotiveerd geraakt en dan ben je verder van huis.jaydenjarno schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:30:
Hoi allen
Wandelen is een sport dat nagenoeg geen nadelen kent kwestie blessures enz... al moet je natuurlijk niet ineens een 40K wandeling willen maken. Hoe dan ook, je doet *iets* en dat is altijd beter als helemaal niets.
Je hebt al aangegeven dat je bezig bent met een dietist, dat is alvast zeer goed.Afvallen is nu eenmaal vooral een correct voedsel beheer.
Ter illustratie, toen ik begon met afvallen woog ik 86kg met een lengte van 173 op m'n 38ste. Begonnen met lopen op 80kg en dat was zwaar, het hardlopen fatsoenlijk opgenomen met Evy's C25K schema toen ik op 74kg zat. Dit was een stuk minder zwaar, desondanks toch de typische blessures gehad (al had het ook vooral te maken met mijn ongeduld
Nog een illustratie, volgens mijn Garmin (waarvan we allemaal weten dat dit een uiterst nauwkeurig instrument is
Ik heb me indertijd een Garmin Venu 1 gekocht (lifestyle horloge met meer dan bruikbare sportfuncties), dit omwille van mezelf een extra motivatie te geven voor te blijven bewegen. Het hielp in elk geval, want voelde me steeds fitter en de data liet dat ook zien. Af en toe bij het wandelen kreeg ik bericht dat m'n VO2max omhoog was gegaan na afloop. Ik begon op 33 en enkele maanden later had ik 40, volgens Garmin was ik niet langer "slecht" maar "redelijk"...

Geef het hardlopen zeker een kans eens je uit de gevarenzone ben kwestie gewicht. Want dat buitensporten doet wat bij een mens, zoals mentaal als fysiek.
In ieder geval wens ik je heel veel success, wanneer je terug een normaal gewicht hebt zal je vooral merken hoeveel makkelijker alles wordt en is het angstaanjagend achteraf gezien hoe teveel gewicht je zo hard benadeeld op letterlijk alle vlakken. Zelfs stomme dingen als een buik die in de weg zit bij het bukken.
Succes!! En blijf lekker posten hier, dan houden wij je op de beenjaydenjarno schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:15:
Tips zijn al gegeven , daar sluit ik me bij aan.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
pose running, natural running, chi running, allemaal hetzelfdeLimbeckx schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:46:
Heeft er iemand hier ervaring met pose running? Mijn fysio refereerde ernaar. Ik ben wel geinteresseerd in mijn looptechniek te verbeteren om blesures te voorkomen.
Je wil landen met je knie net niet gestrekt en redelijk onder je lichaam zodat je lichaam als het ware voorover kiept zonder dat het afremt. Als je op je hak gaat landen, scharnier je voorover via je hak, als je op je voorvoet een landing maakt (of net erachter) met de knie bijna recht onder je, dan 'kiep' je meer voorover en rem je minder af.
Ik heb met chi running een tijdje focus op gegeven en werkte daar vooral aan door barefoottrainingen in te voegen. Met barefoot schoentjes is het bijna onmogelijk om haklandingen te maken.
Overall heb ik mijn mening echter een stukje bijgesteld naar dat we het zelf vrij prima uitzoeken wat wel en niet werkt. Zonder focus op zaken ga je zien dat je met regelmatige trainingen je techniek aanpast, je gaat vanzelf bv. je passen aanpassen als je steil bergop gaat of net berg af. Ik heb dus mijn twjifels een beetje of die trainingen echt veel nut hebben of dat men iets probeert te verkopen wat je toch al gaat doen.
Van wat ik bij wat ultra's zag rennen, ook van de toplopers, hun techniek ziet er voor geen meter uit vaak, maar het werkt voor hun meer dan prima en dat zou moeten volstaan
@jaydenjarno wat je gaat merken is dat je benen stiekem best wat krachttraining achter de kiezen hebben gehad doordat ze heel wat extra gewicht moesten verzetten steeds. Ze zijn dus al zwaar belast. De pezen en gewrichten in je benen zijn ook zwaar belast en gaan met rennen klappen krijgen. Zaak is dat dus goed in het oog te houden en je lichaam de kans te geven te herstellen. Dat herstellen zal steeds sneller en beter gaan, maar vooral in het begin is het belangrijk.
Als je de mogelijkheid hebt in je omgeving: het is geen slecht idee om in plaats van op asfalt of stoeptegels, proberen 1, 2 of alle sessies op onverharde paden te doen. Je zult langzamer gaan, maar het is wat vriendelijker voor je benen
[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 16-06-2022 13:13 ]
Ik loop graag in de 3-in-1 shorts van WAAVraag
Welke shorts gebruiken jullie voor langere runs? Ik ben op zoek naar een echt fijne (2-in-1) short om makkelijk gels/bars of eventueel een soft flask in mee te nemen - en als mijn telefoon er ook nog in past is dat een mooie bonus.
...
...
Uiteindelijk wel echt genoten van de sfeer, de toeschouwers, en het spektakel. Zeker als je dan nog eens de wedstrijdlopers voorbij ziet komen, zo soepel en snel - indrukwekkend. Wat mij betreft volgend jaar weer! Al hoop ik dan wel sneller te herstellen, ook vandaag ga ik nog met stijve kuiten waggelend de trap in huis af...De Vaporfly's lopen lekker, maar het is wel een aanslag op mijn kuiten!
https://www.waa-ultra.com...#color=5475&men_size=5435
Het is eigenlijk een reguliere legging met twee vakken langs de bovenbenen en een losse short welke je er over heen draagt. Wat je in de zakken doet zit dus (strak) tegen je bovenbenen en de losse short vindt mijn vriendin voor de heren cosmetisch wat netter staan maar weegt ongeveer niets. Het zakje in de short gebruik ik voor de auto of huissleutel.
Voor eten en drinken onderweg gebruik ik de Hydravest van Skins (helaas niet langer verkrijgbaar)
https://www.waa-ultra.com...#color=5475&men_size=5435
Het voordeel wat ik er aan vindt is dat je geen plakrug krijgt zoals bij een rugtas, Je hebt voor vier vakken waarvan ik er twee gebruik voor flacons en twee voor eten. Op de rug zit een waterzak voor meer vocht onderweg.
PS: Vaporfly's lopen in mijn ogen ook geweldig maar heb niet de ervaring dat het een aanslag op de kuiten geeft. Alphafly's zijn bij mij dan wel weer killing voor de achillespees.
Bedankt voor je uitleg. Volgens mij zegt Jorin van Runningsolutions ongeveer hetzelfde. Daarom was ik ook zo verbaasd dat mijn fysio daarover begon en bij het inlezen het naar barefootrunning lijkt te gaan. Ik ga nog maar eens wat extra expert meningen vragen... Thx!polthemol schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:10:
[...]
pose running, natural running, chi running, allemaal hetzelfde
Je wil landen met je knie net niet gestrekt en redelijk onder je lichaam zodat je lichaam als het ware voorover kiept zonder dat het afremt. Als je op je hak gaat landen, scharnier je voorover via je hak, als je op je voorvoet een landing maakt (of net erachter) met de knie bijna recht onder je, dan 'kiep' je meer voorover en rem je minder af.
Ik heb met chi running een tijdje focus op gegeven en werkte daar vooral aan door barefoottrainingen in te voegen. Met barefoot schoentjes is het bijna onmogelijk om haklandingen te maken.
Overall heb ik mijn mening echter een stukje bijgesteld naar dat we het zelf vrij prima uitzoeken wat wel en niet werkt. Zonder focus op zaken ga je zien dat je met regelmatige trainingen je techniek aanpast, je gaat vanzelf bv. je passen aanpassen als je steil bergop gaat of net berg af. Ik heb dus mijn twjifels een beetje of die trainingen echt veel nut hebben of dat men iets probeert te verkopen wat je toch al gaat doen.
Van wat ik bij wat ultra's zag rennen, ook van de toplopers, hun techniek ziet er voor geen meter uit vaak, maar het werkt voor hun meer dan prima en dat zou moeten volstaan
we leven in een wereld van brandingLimbeckx schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:38:
[...]
Bedankt voor je uitleg. Volgens mij zegt Jorin van Runningsolutions ongeveer hetzelfde. Daarom was ik ook zo verbaasd dat mijn fysio daarover begon en bij het inlezen het naar barefootrunning lijkt te gaan. Ik ga nog maar eens wat extra expert meningen vragen... Thx!
Ik weet niet zo zeker of het effect zo groot is uiteindelijk, merk zelf dat vooral rustige lopen echt rustig houden veel meer brengt, samen met het respecteren van hersteltijden.
kramerty88 in "Hardlopen - Deel 8"
disclaimert; niet direct je hele loopstijl omgooien en dit blindelings gaan volgen.
Niet dat ik het tegendeel wil bewijzen, maar waarom is het achterhaald dan? Ik mis argumenten.Hartloper schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:37:
Pose running is achterhaald. Vergeet het.
Hierbij dan de lange uitleg.
Pose running is iets van 10 jaar geleden, waarvan intussen gebleken is dat het niet echt een meerwaarde biedt. Zoiets als antipronatieschoenen waarvan 10-15 jaar geleden veel verwacht werd, maar waarvan intussen gebleken is dat het niet helpt tegen blessures.
Wat niet wegneemt dat in algemene sportwinkels dat hele idee van antipronatie nog leeft.
Enfin, ik dwaal af.
Pose wordt absoluut niet meer gebruikt door kenners. Ik heb er ooit een heel goed artikel over gelezen waarin uitgebreid geanalyseerd werd waarom het niet werkt.
Paar dingen die ik me uit het hoofd herinner:
-het basisidee is dat je wat voorover moet leunen, op een specifieke manier, en dan zou de zwaartekracht je helpen
- het heeft nooit aangetoond lopers sneller te maken
-het heeft nooit aangetoond het aantal blessures te verminderen
- de Ethiopiërs/Kenianen/Oegandezen/... doen niet aan pose running.
- sterke nadruk op voervoetlanding, terwijl veel lopers hiel- of middenlanders zijn; en je landingspatroon radicaal veranderen geeft hoog risico op blessures
Er was ook een uitleg waarom het biomechanisch niet werkt, maar dat ging mijn petje te boven.
[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 16-06-2022 22:30 ]
Ik merk dat ik minder loop (minder gemotiveerd) , ik ga normaal altijd tijdens een lunchpauze met thuiswerken.
Doel je dan op het idee dat het de voorkeur heeft om het lichaam te trainen boven corrigeren of op wat anders?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ga morgenochtend voor werktijd lopen. Zo te zien is de temperatuur dan nog prima.DaYwaLkUr schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:44:
Hoe doen jullie dat met lopen in deze hitte, ik neem aan vroeg in de ochtend of laat in avond?
Ik merk dat ik minder loop (minder gemotiveerd) , ik ga normaal altijd tijdens een lunchpauze met thuiswerken.
En dan ga ik pas zondagmorgen weer. De hete zaterdag sla ik mooi over.
In de winter doe ik dat ook, zo tegen 12:00 / 13:00 lopen maar in de zomer verplaats ik het naar de ochtend.DaYwaLkUr schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:44:
Hoe doen jullie dat met lopen in deze hitte, ik neem aan vroeg in de ochtend of laat in avond?
Het is wel even omschakelen in het begin. Maar ga zo weer een loopje doen.
Ik gebruik de Fusion C3 short hiervoor. Ik heb eigenlijk alleen maar Fusion C3 broeken (extra lang en de short)SkyR schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:17:
Super goede broeken die wat kosten, maar na drie jaar begin de eerste nu wat slijtage te laten zien (survivalrun, dus de broeken worden flink gemarteld)
Gewoon rustiger aan en niet op het heetst van de dag lopen al vind ik het zelf juist we lekker om te doen omdat ik er dan sneller aan wen.DaYwaLkUr schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:44:
-het basisidee is dat je wat voorover moet leunen, op een specifieke manier, en dan zou de zwaartekracht je helpenHartloper schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:28:
Je hebt gelijk.
Pose running is iets van 10 jaar geleden, waarvan intussen gebleken is dat het niet echt een meerwaarde biedt. Zoiets als antipronatieschoenen waarvan 10-15 jaar geleden veel verwacht werd, maar waarvan intussen gebleken is dat het niet helpt tegen blessures.
Wat niet wegneemt dat in algemene sportwinkels dat hele idee van antipronatie nog leeft.
Enfin, ik dwaal af.
Pose wordt absoluut niet meer gebruikt door kenners. Ik heb er ooit een heel goed artikel over gelezen waarin uitgebreid geanalyseerd werd waarom het niet werkt.
Natuurkundig is het ruk uitgelegd in de pose method, maar volgens mij is er met een dergelijke loophouding niets mis
En welke methode heeft dat wel? Pose method is omgeven door genoeg verhalen
En welke methode heeft dat wel? Andersom: pose method voorkomt 'overstriding' en ik geloof dat algemeen aangenomen wordt dat zo'n looptechniek voor blessures kan zorgen (zoals de bekende shin splints)
Waaraan dan wel? Of andersom: ze doen er niet aan omdat de meeste uit zichzelf al een efficiente looptechniek hebben. If it ain't broken, don't try to fix it.
- sterke nadruk op voervoetlanding, terwijl veel lopers hiel- of middenlanders zijn; en je landingspatroon radicaal veranderen geeft hoog risico op blessures
Elke verandering heeft dat. Dat is een gevalletje 'gedoe komt er toch'. Zelfde met de omschakeling naar een hoger weekvolume, intervallen, minimalistische schoenen, ander voedsel, andere schoenen. En ja, het is terecht dat niet iedereen gelijk is en vanaf een andere plek komt. Iemand die heel de dag door op schoenen met hakken loopt en de kuitspieren nauwelijks gebruikt moet je waarschijnlijk niet opeens intensief een voorvoetlanding laten lopen, want dan ga je vast iets overbelasten. En uiteindelijk is elke blessure een overbelasting van iets in je lichaam.
Iets als de Pose methode is volgens mij een uitstekende manier om bewust te worden van je looptechniek en daar waar nodig aan bij te schaven. Waar je uit komt is uiteindelijk persoonlijk en mede afhankelijk van jouw lichaam en mogelijkheden. Maar mijn voorzichtige inschatting is dat meer dan de helft van de lopers die ik tegenkom er baat bij zou kunnen hebben door er dingen uit te halen die hun hardlooptechniek zou verbeteren.
En als iedereen pose method zou lopen zouden ook die pronatieschoenen inmiddels vast uitgestorven zijn
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Later op de avond.DaYwaLkUr schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:44:
Gisteren de deur uit gegaan om 21:00 en lekker door het bos wezen draven. Voordeel van dat tijdstip is dat je nog al eens wat wild tegenkomt, altijd een leuk extraatje.
Wel m'n zonnebril opgezet tegen het vliegende ongedierte....
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ken het ja, altijd vliegen/muggen tijdens schemer..TheOmen schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:28:
[...]
Later op de avond.
Gisteren de deur uit gegaan om 21:00 en lekker door het bos wezen draven. Voordeel van dat tijdstip is dat je nog al eens wat wild tegenkomt, altijd een leuk extraatje.
Toch ken ik genoeg trainers die hun trainingen er wel op richten. Vaak wordt er met allerlei loopscholings-oefeningen ook gestuurd naar een landing die meer richting voorvoet gaat in combinatie met een hogere cadans. Denk aan oefeningen zoals tripling en skipping, enz. Heeft dat dan ook allemaal geen nut?Hartloper schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:28:
Je hebt gelijk.
Enfin, ik dwaal af.
-het basisidee is dat je wat voorover moet leunen, op een specifieke manier, en dan zou de zwaartekracht je helpen
Er was ook een uitleg waarom het biomechanisch niet werkt, maar dat ging mijn petje te boven.
Ik kan me verder goed vinden in wat @Rudedadude ook zegt. Ik denk weldegelijk zoiets als de pose methode (of hoe je het ook wil noemen) en loopscholing je looptechniek kan verbeteren. Het heeft mij in ieder geval wel geholpen bij m'n algehele loophouding en arminzet.
Edit: Je komt trouwens hele wisselende onderzoeksresultaten tegen over deze onderwerpen. Er schijnt ook 'wetenschappelijk onderzocht' te zijn dat pose running de belasting op je knie tot wel 50% verminderd. Tja..
Mijn voorkeur heeft toch de ochtend. Vanochtend toen ik ging lopen was het een graadje of 16. Vanavond om 21.00 is het nog 26 graden volgens BuienradarTheOmen schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:28:
[...]
Later op de avond.
[ Voor 17% gewijzigd door InZane op 17-06-2022 09:32 ]
er is weinig tot geen onderzoek naar dat het werkt.Gonadan schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:56:
@Hartloper dat vaak een stijl hanteren die bij je eigen mechaniek past voor veel amateurs beter werkt dan wat anders proberen aan te leren had ik wel mee gekregen, maar dat anti pronatie onzin is zou mij wel verbazen.
Doel je dan op het idee dat het de voorkeur heeft om het lichaam te trainen boven corrigeren of op wat anders?
N=1 maar de laatste 2 jaar koop ik alleen nog maar neutrale schoenen en het maakt geen bal uit. Het enige waa rik het aan zie is dat mijn hakken links en rechts iets anders afslijten (en zelfs dat kan komen doordat ik van nature een iets scheve heup heb).
https://www.researchgate....rent_aetiology_frameworks
verkooppersonen geloven dus vooral dat wat ze verkopen blessures voorkomen.
https://fellrnr.com/wiki/The_Science_of_Running_Shoes
als startpunt voor wat onderzoeken. Rode lijn lijkt vooral te zijn dat er verbazingwekkend weinig 'science' zit achter hardloopschoenen en hun ontwerp en vooral de claims.
@InZane maar dan krijg je ook de vraag: viel er wat te verbeteren?
In het kader van 'the proof is in the pudding': het is slechte loophoudingen galore als je bij ultra's kijkt, maar blijkbaar werkt het prima, want mensen leggen best wel indrukwekkende afstanden af op die manier en vanaf dat je daarme eecht vermoeid begint te worden, ga je vanzelf voor de minst belastende houding kiezen (vrij directe feedback gezien je het meteen voelt aan je spierpijn of je minder of niet belast).
Ik ben wel benieuwd naar onderzoeken, want het blijft heel erg veel hear-say, n=1, enz. Hier moet toch 'cold hard science' over zijn zou je zeggen?
(*full disclosure mode wel: als ik ergens een hekel aan heb om te doen zijn het wel die looptechniekoefeningen, dus ik sla die dingen ook vol passie over
[ Voor 30% gewijzigd door polthemol op 17-06-2022 09:36 ]
#Teamwinter hier…..ik loop het liefst bij vrieskou, ijs, sneeuw en hagelDaYwaLkUr schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:44:
Toch heb ik gemerkt dat ik bij hoge(re) temperaturen gewoon maar moet gaan en ik vind dan mijn workout echt wel zwaarder maar liever mezelf naar compleet in het zweet rennen dan niet gaan.
Ik ren liever ‘s middags of ‘s avonds maar ik ben echt geen ochtendsporter, ik heb geen enkele moeite om 0500 op te staan voor werk maar dan ga ik echt niet rennen hoor
Bijkomend voordeel is dat het lijkt alsof ik nu al, door enkele weken rennen bij meer dan 10 a 15 graad C, iets toleranter lijk bij warmte als ik gewoon buiten ben of aan het klussen ben ofzo
Bij 25 en hoger ga ik wel oppassen en loop dan geen heel zwaar programma, tempo iets omlaag en let de gehele dag op hydratie.
Arbeid bij hoge temp is iets waar je gewoon verstandig mee om moet gaan, goed naar je lichaam luisteren.
[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 17-06-2022 09:54 ]
Ik wilde gisteren gaan maar Fraulein B. besloot ineens ziek te worden, dus met een nat washandje broeder Blom uitgehangen. Ook nuttig.
Ik vind het ook mindset. Ja, ik ben ook #teamklaag want ik heb niks met zon en zomer. Maar als ik dan eenmaal loop en de stralen zweet lopen parelend over m'n gespierde borst, en ik stap met lange passen en hoog tempo door de velden, dan voel ik mij ook wel weer intens stoer. Sterker nog, soms is er zelfs een bejaarde dame die lonkend kijkt en een complimentje maakt! "Goed hoor meneer, en dat is deze warmte!"
En ach, dan is het ook zo slecht nog niet. Alleen even de knalrooie kop in de spiegel vermijden na afloop.
Overigens heb ik recent een hardlooppetje van ORCA gekocht. Knalgeel - wat je wilt wel trendy zijn op de trails - en dat is wel écht een uitkomst. De zon uit je ogen scheelt zoveel. Voor 2 tientjes koop je eindeloos geluk. Aanrader.
Dan kan je er N=2 van maken, toen ik begon met hardlopen trok ik bij een sportzaak een paar schoenen uit het rek, zaten die lekker dan nam ik die mee. 3 jaar geleden dacht ik het is goed aan te pakken zo'n schitterend filmpje laten maken en ja, zware overpronatie, dus gelijk maximaal corrigeren. Sindsdien 2 jaar lang met verschillende blessures lopen tobben (nee ik kan niet aantonen dat het aan de corrigerende schoenen ligt en niet overbelasting o.i.d. is. Maar ik ben sinds een paar maanden weer terug bij neutraal (beetje mijn zin doorgedrukt bij dezelfde winkel waar ik het filmpje had laten maken), en ik heb sinds dien spontaan geen last meer en qua training heb ik eigenlijk niets aangepast.polthemol schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:30:
[...]
er is weinig tot geen onderzoek naar dat het werkt.
N=1 maar de laatste 2 jaar koop ik alleen nog maar neutrale schoenen en het maakt geen bal uit. Het enige waa rik het aan zie is dat mijn hakken links en rechts iets anders afslijten (en zelfs dat kan komen doordat ik van nature een iets scheve heup heb).
[...]
En om N=3 te maken, in de runningsolutions podcast hebben ze ook dit standpunt. In 1 van de eerste afleveringen komt het geloof ik langs.
M'n huidige km-vreters, Novablast 2, voelen ook veel lichter. Dat zijn ze ook wel iets, maar dat zit voornamelijk in m'n hoofd en waar je in gelooft, dat werkt. Dat is wel een aangetoonde wetmatigheid.
En qua barefoot/pose, op het strand wel eens barefoot gelopen, vond het zwaar en ik ben een watje als het gaat om m'n voetzolen. Ik kan me wel voorstellen dat je minimale belasting opzoekt zonder schoenen, maar dat effect verlies dan compleet als je ze weer je aan hebt.
N=4 dan maar. Bewust gekozen voor een combi van gewone schoenen en anti-pronerende schoenen. Mijn idee is dat het wisselen van schoenen er ook voor zal zorgen dat meerdere spieren geactiveerd worden. Blessure preventie zit bij mij vooral in veel langzame km's.freeki91 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:02:
[...]
Dan kan je er N=2 van maken, toen ik begon met hardlopen trok ik bij een sportzaak een paar schoenen uit het rek, zaten die lekker dan nam ik die mee. 3 jaar geleden dacht ik het is goed aan te pakken zo'n schitterend filmpje laten maken en ja, zware overpronatie, dus gelijk maximaal corrigeren. Sindsdien 2 jaar lang met verschillende blessures lopen tobben (nee ik kan niet aantonen dat het aan de corrigerende schoenen ligt en niet overbelasting o.i.d. is. Maar ik ben sinds een paar maanden weer terug bij neutraal (beetje mijn zin doorgedrukt bij dezelfde winkel waar ik het filmpje had laten maken), en ik heb sinds dien spontaan geen last meer en qua training heb ik eigenlijk niets aangepast.
En om N=3 te maken, in de runningsolutions podcast hebben ze ook dit standpunt. In 1 van de eerste afleveringen komt het geloof ik langs.
Dat er geen direct wetenschappelijk onderzoek is naar de toegevoegde waarde van antipronatieschoenen maakt toch niet meteen dat ze niet kunnen helpen? Volgens mij is er wel zat onderzoek dat een goede stand van knieën en enkels beter is dan wanneer je enkels bijvoorbeeld volledig naar binnen knikken bij het hardlopen. Dat zegt dan toch feitelijk al dat correctie kan helpen?polthemol schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:30:
er is weinig tot geen onderzoek naar dat het werkt.
https://www.researchgate....rent_aetiology_frameworks
verkooppersonen geloven dus vooral dat wat ze verkopen blessures voorkomen.
https://fellrnr.com/wiki/The_Science_of_Running_Shoes
als startpunt voor wat onderzoeken. Rode lijn lijkt vooral te zijn dat er verbazingwekkend weinig 'science' zit achter hardloopschoenen en hun ontwerp en vooral de claims.
Punt blijft natuurlijk wel dat het bij je houding moet passen. Zelf gebruik ik wel antipronatie maar ik overweeg al een tijdje om neutraal te proberen juist ook om m'n enkels zelfstandiger te laten werken. Enige nadeel is dat m'n gewicht op het moment wat te hoog is en dat maakt zo'n stap mogelijk lastiger.
Op dit moment ben ik met name aan het letten op de rare 'nazwabber' die met name m'n rechtervoet heeft na afzetten. Voor mijn gevoel zwaait die onnodig opzij waardoor de landing ook weer minder optimaal is (en energie kost). Daarnaast ben ik daarmee al eens achter een dranghek blijven hangen en dat kan ik niet aanraden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat zegt het niet persé, dat is een aanname die we maken op basis van dat een schoen bestaat. Misschien bestaat dat type schoen vooral omdat je het verkocht krijgt als producent zijnde.Gonadan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:48:
[...]
Dat er geen direct wetenschappelijk onderzoek is naar de toegevoegde waarde van antipronatieschoenen maakt toch niet meteen dat ze niet kunnen helpen? Volgens mij is er wel zat onderzoek dat een goede stand van knieën en enkels beter is dan wanneer je enkels bijvoorbeeld volledig naar binnen knikken bij het hardlopen. Dat zegt dan toch feitelijk al dat correctie kan helpen?
Ik heb liever dat er onderzoek is dat het wel werkt in ieder geval dan de aanname dat het werkt omdat het bestaat. Wetenschap vs. het Tell Sell businessmodel zeg maar
Het zal je verbazen hoeveel dingen niet letterlijk onderzocht en wetenschappelijk bewezen zijn, dan ga je een zwaar leven tegemoet.polthemol schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:55:
Dat zegt het niet persé, dat is een aanname die we maken op basis van dat een schoen bestaat. Misschien bestaat dat type schoen vooral omdat je het verkocht krijgt als producent zijnde.
Ik heb liever dat er onderzoek is dat het wel werkt in ieder geval dan de aanname dat het werkt omdat het bestaat. Wetenschap vs. het Tell Sell businessmodel zeg maar
Het maakt voor mij niet uit of het letterlijk bewezen is, de schoenen zijn niets duurder dan neutrale schoenen en als ik daarmee geen last heb is het toch prima? In die zin is het ook gek om het als verkooppraatje te zien, dan hadden ze corrigerende schoenen wel twee keer zo duur gemaakt.
Ondertussen ben ik eens gaan zoeken maar vooralsnog kom ik niet verder dan een rammelend Deens onderzoek wat beweert dat neutrale schoenen net zo goed werken. Verder lijkt de conclusie vooralsnog te zijn dat antipronatie echt geen absolute noodzaak is, maar dat het voor sommige mensen ook echt wel kan helpen. Maar ik ga nog wel even verder zoeken, je hebt m'n interesse getriggerd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
mwah je kunt natuurlijk het effect hebben dat het je eerst wat extra verkoop opleverde, maar dat nadat andere fabrikanten ook ermee begonnen, dat effect weer te niet is gedaan. Het is uiteindelijk ene wapenwedloop qua verkoop. De facto kosten ze dan nu evenveel en zit je ermee in je assortiment. Dat je het als winkel als verkooppraatje pakt is dan niet gek, het geeft je als fysieke winkel bestaansrecht: jij weet iets dat je klant niet weet of niet snapt of niet kan. Als dat weg zou vallen, ga je niet meer naar een lokale winkel tenzij louter voor de sympathie.Gonadan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:22:
[...]
Het zal je verbazen hoeveel dingen niet letterlijk onderzocht en wetenschappelijk bewezen zijn, dan ga je een zwaar leven tegemoet.
Het maakt voor mij niet uit of het letterlijk bewezen is, de schoenen zijn niets duurder dan neutrale schoenen en als ik daarmee geen last heb is het toch prima? In die zin is het ook gek om het als verkooppraatje te zien, dan hadden ze corrigerende schoenen wel twee keer zo duur gemaakt.
En het verbaast me zeer zeker, hoeveel dingen niet zijn onderzocht en wel worden geclaimed, maar het kietelt gelukkig vooral mijn nieuwsgierigheid, maakt het leven niet zwaarder
ja precies, het is ergens wel raar dat er over deze zaken weinig onderzoek lijkt te zijn.Ondertussen ben ik eens gaan zoeken maar vooralsnog kom ik niet verder dan een rammelend Deens onderzoek wat beweert dat neutrale schoenen net zo goed werken. Verder lijkt de conclusie vooralsnog te zijn dat antipronatie echt geen absolute noodzaak is, maar dat het voor sommige mensen ook echt wel kan helpen. Maar ik ga nog wel even verder zoeken, je hebt m'n interesse getriggerd.
Als we het dan toch over bewijzen hebben, je bent aardig op onderbuik aan het beredeneren hoe het zuiver een commercieel verhaal moet zijn zonder dat je daar daadwerkelijk bewijs voor hebt.polthemol schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:29:
mwah je kunt natuurlijk het effect hebben dat het je eerst wat extra verkoop opleverde, maar dat nadat andere fabrikanten ook ermee begonnen, dat effect weer te niet is gedaan. Het is uiteindelijk ene wapenwedloop qua verkoop. De facto kosten ze dan nu evenveel en zit je ermee in je assortiment. Dat je het als winkel als verkooppraatje pakt is dan niet gek, het geeft je als fysieke winkel bestaansrecht: jij weet iets dat je klant niet weet of niet snapt of niet kan. Als dat weg zou vallen, ga je niet meer naar een lokale winkel tenzij louter voor de sympathie.
Als ik kijk naar mijn favoriete lokale winkel, All4running, dan hebben die een heel goed beleid wat mij juist de indruk geeft dat het helemaal niet gaat om een commerciële babbel.
Het beleid is namelijk dat wanneer je langs komt voor analyse en zij wat adviseren wat niet bevalt, je dat gewoon mag proberen en retourneren als het niet lekker loopt. Zo heb ik ook wel eens schoenen meegekregen die na drie keer lopen toch niet bevielen, dat mocht gewoon terug en ik kon andere uitzoeken. Dát zijn dingen die zorgen dat ik een lokale winkel blijf steunen. Het gaat er uiteindelijk om of je lekker loopt, niet wat op de doos van je schoenen staat.
Valt wel mee vind ik. Er is bij mijn weten heel veel onderzoek naar mechanica bij lopen en daaruit voortvloeiende klachten, er bestaat zelfs een hele beroepsgroep voor (fysiotherapie).En het verbaast me zeer zeker, hoeveel dingen niet zijn onderzocht en wel worden geclaimed, maar het kietelt gelukkig vooral mijn nieuwsgierigheid, maakt het leven niet zwaarder
[...]
ja precies, het is ergens wel raar dat er over deze zaken weinig onderzoek lijkt te zijn.
Of een commercieel product wat in lijn ligt met die bevindingen daadwerkelijk hét verschil maakt is dan gewoon iets wat je in de praktijk probeert. Wat heeft het voor zin een wetenschappelijk onderzoek te gaan doen of een bepaald soort schoen je zou moeten helpen? Het zal mij jeuken wat het onderzoek zegt, als ik op schoenen loop die volgens het onderzoek goed zouden moeten zijn maar ik krijg last dan wil ik evengoed wat anders.
In theorie zijn theorie en praktijk het zelfde, in de praktijk niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Couldn't agree more, maar daar ben je dan wel een uitzondering in. "De markt" koopt merken, kijk naar Nike, Asics & Hoka One One. Ook Saucony heeft z'n loyale kopers die er bij zweren dat deze schoenen toch écht beter zijn.Gonadan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:39:
......Het gaat er uiteindelijk om of je lekker loopt, niet wat op de doos van je schoenen staat.
Of het nou gaat om loopschoenen, fietsen (Canyon discussie bij de buren), sportvoeding (Maurten écht beter), Garmin of welke ander gimmick dan ook. We hobbelen allemaal achter pseudo kennis en imago's aan, ook ik hoor. Cognitieve dissonantie is ook nog eens een zware factor.
Oh maar daar ben ik zelf ook niet ongevoelig voor hoor. Ik koop ook liever van een bewezen merk ook al zegt dat niets over de kwaliteit van een merk wat zich voor mij nog niet bewezen heeft. Ik doelde meer op het type schoen, antipronatie of neutraal, hij moet gewoon lekker lopen en geen klachten geven.Frenz64 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:59:
[...]
Couldn't agree more, maar daar ben je dan wel een uitzondering in. "De markt" koopt merken, kijk naar Nike, Asics & Hoka One One. Ook Saucony heeft z'n loyale kopers die er bij zweren dat deze schoenen toch écht beter zijn.
Of het nou gaat om loopschoenen, fietsen (Canyon discussie bij de buren), sportvoeding (Maurten écht beter), Garmin of welke ander gimmick dan ook. We hobbelen allemaal achter pseudo kennis en imago's aan, ook ik hoor. Cognitieve dissonantie is ook nog eens een zware factor.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik citeer:
"Motion-control shoes reduced the risk of pronation-related running injuries in regularly active recreational runners, but had little or no protective effect on other running-related injuries."
Komt uit Willems et al, Motion-Control Shoes Reduce the Risk of Pronation-Related Pathologies in Recreational Runners: A Secondary Analysis of a Randomized Controlled Trial, Journal of orthopaedic & sports physical therapy
Senior author van die studie is geen pannenkoek in de wereld van schoenonderzoek.
:strip_exif()/f/image/eOnbU0UVfqYgQvZgZB99mBpN.jpg?f=fotoalbum_large)
Hallo allemaal, ik ben Fraggert en ik heb een verslaving
:strip_exif()/f/image/HyNraYzdKHkeZc1yV6k3d71y.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij het passen van de Speeds kreeg ik ook de Ride 15s even aan mijn voeten.
Ik koos de Speeds omdat die mij de “let’s goooooo!!! motivatie gaven die ik zocht.
Na mijn rondje op de Speed 2s wist ik het zeker……voor mijn aanstaande 10km schema wil ik voor het wisselen tussen slowruns en tempowerk toch mijn oude Brooks wisselen wetende hoe de Ride’s liepen t.o.v. de Brooks.
De stal bestaat nu uit de Saucony Speed 2’s, Peregrine 12 en de Ride 15.
Snotver, ik heb zin in de volgende uitdaging
Ha, die heb ik van de week mogen testen bij een Saucony Ride 15 roadshow, in dezelfde kekke gele kleur trouwens:Fraggert schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:31:
Oh shit![]()
[Afbeelding]
Hallo allemaal, ik ben Fraggert en ik heb een verslaving![]()
[Afbeelding]
Bij het passen van de Speeds kreeg ik ook de Ride 15s even aan mijn voeten.
Ik koos de Speeds omdat die mij de “let’s goooooo!!! motivatie gaven die ik zocht.
Na mijn rondje op de Speed 2s wist ik het zeker……voor mijn aanstaande 10km schema wil ik voor het wisselen tussen slowruns en tempowerk toch mijn oude Brooks wisselen wetende hoe de Ride’s liepen t.o.v. de Brooks.
De stal bestaat nu uit de Saucony Speed 2’s, Peregrine 12 en de Ride 15.
Snotver, ik heb zin in de volgende uitdaging
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xPlTIYf4dTdWIkystwmg4Tt7.jpg?f=user_large)
Ik weet nog niet helemaal wat ik er van moet vinden. Ze zijn een stuk zachter dan m'n paartje Ride 14. Dat was even wennen. Denk dat ze voor rustige duurlopen op zich wel lekker zijn. Pasvorm was trouwens dikke prima, ze zaten als gegoten!
Iets te weinig priori(tijd) gemaakt voor het hardlopen ivm koop en verkoop van m'n huis
Ook heb ik wat motivatie problemen dus wat doe je dan... iets nieuws kopen
Net dus de Adidas Adios 7 besteld die volgens mij nog maar net uit is, en door hier een 30% code vandaan te toveren en omdat ik via ASR vitality nog 100 euro aan Adidas giftcard tegoed had, hoefde ik niks te betalen

Vooral geduld hebben, ik ken genoeg die na een maandje een sixpack willen zien en dat de kilo’s eraf blijven vliegen. Rustig opbouwen, als je geen zin hebt toch de schoenen aan doen en ook al loop je 2 meter buiten, heb je toch ‘gebouwd’ aan je nieuwe gewoonte en levensstijl. Het is niet erg als een oefening niet lukt, een schema hoef je niet perfect te volgen.jaydenjarno schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:15:
Echt resultaat zie en merk je pas na een paar maanden. Vaak heb je dat je dan een soort ‘plafond’ tegenkomt waarbij je niet meer afvalt, wat vaak een teken is dat je door moet zetten en je lichaam spieren aan het opbouwen is.
Door je gewicht zou ik niet te veel hardlopen maar vooral wandelen. Je gewrichten krijgen nogal te verduren. Zelfs de allerlichtste lopers krijgen nog blessures omdat de klappen van het lopen heftig zijn op de gewrichten.
Wandelen en fietsen is prima om vet te verbranden en niet blessure gevoelig. Je kan er over discussiëren wat het meest efficiënt is qua vet verbranding (kort-hard of lang-langzaam). Maar zonder conditie is lang-langzaam meestal beter vol te houden en dus effectiever.jaydenjarno schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:15:
Hardlopen kan je proberen, maar is blessure gevoelig en daar kan je lang last van hebben.
Persoonlijk zou ik het niet doen, maar als je het gaat doen je kan de lessen ook herhalen en het dus nog langzamer doen dan het schema (ik heb met schema ook veel mensen uit zien vallen). Sommige atletiek verenigingen bieden ook starters cursussen aan, dan heb je ook nog beetje controle of je techniek goed is.
Zelf ben ik ook 35 kg afgevallen (ondertussen al niet meer

Maar het meeste effect had bij mij voeding (en waar het nu dus ook weer op "mis" gaat).
Dus naast dat je naar een Diëtist gaat, verdiep je eens in wat en welke soorten koolhydraten, vetten, eiwitten er zijn. Waar die voor dienen en wanneer je ze ("extra") moet eten.
Leuk dat je 3 volkorenboterhammen met kipfilet mag eten, maar waarom dan niet 2 witte boterhammen met jam?
En flikker je weegschaal ergens uit het zicht. Niks demotiverender dan jezelf wegen. Ik weet aan het einde van de week echt wel of ik wel of niet gezond bezig ben geweest, daar heb ik geen weegschaal voornodig.
Maar als je wel goed bezig geweest ben en je houdt een beetje vocht vast, dan is het toch demotiverend. Dus ik zeg, nooit meer dan 1 keer per maand wegen.
En ik heb de regel: op de dagen dat je sport moet je niet lijnen. Veel mensen gaan die ene dag dat ze dan sporten omdat ze goed bezig willen zijn ook nog eens extra weinig eten. Terwijl je lichaam ook al heeft het reserves echt wel brandstof en koolhydraten nodig heeft om te herstellen. Dus ik neem het liefst mijn guilty pleasures altijd tijdens/na het sporten.
Edit:
Ps afvallen duurt LANG!! Als je het op een gezonde manier wil doen tenminste. Het is echt niet gek om er 2 jaar over te doen. Maar je kan je wel vanaf vandaag een gezonde levensstijl aanmeten. Als je dat blijft volgen, komt het gezonde lijf vanzelf.
[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 17-06-2022 17:57 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
De huidige consensus is dat schoenen vooral comfortabel moeten voelen bij het passen. Loop je erop en ben je comfortabel, dan is het goed. Voel je de antipronatieschoenen tegenwerken, dan is het niet goed.chukkepukke schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:01:
Helemaal eens dat er veel marketing praat is, maar er is wel degelijk wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat anti-(over)pronatie schoenen kunnen helpen met pronatie-gerelateerde blessures. Dat het zuiver marketing zou zijn is te kort door de bocht.
Ik citeer:
"Motion-control shoes reduced the risk of pronation-related running injuries in regularly active recreational runners, but had little or no protective effect on other running-related injuries."
Komt uit Willems et al, Motion-Control Shoes Reduce the Risk of Pronation-Related Pathologies in Recreational Runners: A Secondary Analysis of a Randomized Controlled Trial, Journal of orthopaedic & sports physical therapy
Senior author van die studie is geen pannenkoek in de wereld van schoenonderzoek.
Een aanrader in deze is de Real Science of Sports podcast, en dan met name de aflevering "Running shoe technology: Good Science or Good Marketing ? "
Ik ben niet tegen loopscholing, lijkt me uitstekend voor de jeugd om van jongsaf een correcte techniek aan te leren. Maar voor een dertiger die begint met hardlopen, lijkt het mij minder aangewezen. En voor een veertiger die al 10 jaar hardloopt, is het zeker niet aangewezen om hard te proberen de looptechniek te wijzigen. Laat die rustig op zijn/haar hak landen.
Subtiel kan wel, bv armzwaai wat aanpassen, iets hogere pasfrequentie, geen overstriding etc.
Een goede oefening hiervoor zijn bv sprints of strides.
Ik heb dat natuurlijk niet zelf bedacht:
https://sportsscientists....66.6212298870086669921875
[ Voor 12% gewijzigd door Hartloper op 18-06-2022 07:23 ]
Eigenlijk komt het allemaal op hetzelfde neer: CICO (Calories In, Calories Out). Ik kan afvallen met McDonalds en gewicht toename krijgen met salades. Daarom dat al die hype-dieten bijvoorbeeld niet werken op lange termijn, ze maken het allemaal hopeloos ingewikkeld en veel te drastisch.mhr-zip schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:55:
[...]
Zelf ben ik ook 35 kg afgevallen (ondertussen al niet meer).
Maar het meeste effect had bij mij voeding (en waar het nu dus ook weer op "mis" gaat).
Dus naast dat je naar een Diëtist gaat, verdiep je eens in wat en welke soorten koolhydraten, vetten, eiwitten er zijn. Waar die voor dienen en wanneer je ze ("extra") moet eten.
Leuk dat je 3 volkorenboterhammen met kipfilet mag eten, maar waarom dan niet 2 witte boterhammen met jam?
En flikker je weegschaal ergens uit het zicht. Niks demotiverender dan jezelf wegen. Ik weet aan het einde van de week echt wel of ik wel of niet gezond bezig ben geweest, daar heb ik geen weegschaal voornodig.
Maar als je wel goed bezig geweest ben en je houdt een beetje vocht vast, dan is het toch demotiverend. Dus ik zeg, nooit meer dan 1 keer per maand wegen.
En ik heb de regel: op de dagen dat je sport moet je niet lijnen. Veel mensen gaan die ene dag dat ze dan sporten omdat ze goed bezig willen zijn ook nog eens extra weinig eten. Terwijl je lichaam ook al heeft het reserves echt wel brandstof en koolhydraten nodig heeft om te herstellen. Dus ik neem het liefst mijn guilty pleasures altijd tijdens/na het sporten.
Edit:
Ps afvallen duurt LANG!! Als je het op een gezonde manier wil doen tenminste. Het is echt niet gek om er 2 jaar over te doen. Maar je kan je wel vanaf vandaag een gezonde levensstijl aanmeten. Als je dat blijft volgen, komt het gezonde lijf vanzelf.
Maareuh, de weegschaal uit het zicht laten zou ik toch niet doen
Voedsel voor een beginnend sporter maakt niet zoveel uit, als je maar 1km loopt zal het niet het grote verschil maken, 100km, das wat anders
Afvallen duurt inderdaad heel lang; ik zeg altijd: je bent niet ineens te zwaar geworden, terug op gewicht komen ook niet.
Het fijne van die lange tocht naar beneden is dan wel dat je alle voordelen merkt van een gezond gewicht te hebben, ik heb hierdoor wel plezier gekregen in hardlopen. Ik ben me nu wel aan het afvragen wie hier nog allemaal het plezier van hardlopen (of sporten in't algemeen) heeft ontdekt na (lang) te zwaar te zijn geweest. Misschien eens tijd voor een poll?
Gisteren een 3.000m wedstrijd op de baan bij een temperatuur van 26 graden, dat was wel pittig vooral omdat je de temperaturen niet gewend bent. Het zonnetje besloot ook nog even te schijnen dus we kregen nog wat extra warmte erbij. Enthousiast van start gegaan, eerste 200m ging in 44 seconden dus toen wist ik al dat ik te snel zat (dat had ik ook al gevoeld). Eigenlijk had ik me voorgenomen rond de 4:00 te lopen ivm de warmte, maar ik liep rond de 3:50 en dat voelde goed. Na 4 rondjes merkte ik dat ik het zwaar kreeg, wat uiteindelijk in mijn een na laatste rondje voelde als stilstaan op de baan. Grappig, hoe een verval van 3 seconden per 400m dan opeens voelt alsof je heel langzaam loopt
Volgende week een 10.000m op de baan
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
De Ride’s vervangen hier mijn Brooks Ghost 13, die zijn echt heel comfortabel, dempen heel goed en ik kan makkelijk en constant op lopen, maar ik miste een stukje uitdaging om wat makkelijker met tempowisselingen te lopen.InZane schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:48:
[...]
Ha, die heb ik van de week mogen testen bij een Saucony Ride 15 roadshow, in dezelfde kekke gele kleur trouwens:
[Afbeelding]
Ik weet nog niet helemaal wat ik er van moet vinden. Ze zijn een stuk zachter dan m'n paartje Ride 14. Dat was even wennen. Denk dat ze voor rustige duurlopen op zich wel lekker zijn. Pasvorm was trouwens dikke prima, ze zaten als gegoten!
De Speed 2’s zijn echt hele lekkere snelle sloffen maar omdat ik nog niet zo’n geoefende duurloper ben merkte ik wel dat dergelijke schoenen vermoeider lopen dan de Ghost’s.
De Ride 15 zit eigenlijk, naar ik verwacht, precies tussen die 2 schoenen in.
In mijn zoektocht heb ik meerdere malen gehoord en gelezen (youtube reviews en vlogs/blogs) wat jij beschrijft over de Ride 14.
Ik ga zo een rustig rondje doen op de 15’s, het is warm en mijn havermout en koffie heb ik nog ergens halverwege zitten
:strip_exif()/f/image/pBeo7OwzYHmyjPHhSBUrRvbc.jpg?f=fotoalbum_large)
Even @bert74 trots maken door mijn 245 te gebruiken met zelfs een heuse customtitel voor de workout
Leermomentjes;
*ik kan prima vóór de middag hardlopen
*met warmte kan ik ook prima hardlopen
*de Ride 15’s zijn hele fijne schoenen
Met een graadje of 23 vol in de zon alsnog met 28:20 onder de 30min uitgekomen

De Ride’s zijn een mooi compromis tussen de ultraplush dempende Ghost 13’s en de hardere Speed 2’s. Vooral onder de voorvoet is de Ride harder dan de Brooks maar dempt aanzienlijk meer dan de Speeds.
De hak van de Ride dempt slechts iets minder dan de pantoffels uit de stal van Brooks.
https://connect.garmin.com/modern/activity/9038542758
[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 18-06-2022 12:46 ]
Had je ook al geleerd dat niet ieder loopje een wedstrijd is?Fraggert schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:43:
Leermomentjes;
[...]
28:20 onder de 30min uitgekomen

Vol in zone 5 getraind volgens Garmin, of kloppen je zones niet?Fraggert schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:43:
Nou, Fraggert is terug en weer fris en fruitig![]()
[Afbeelding]
Even @bert74 trots maken door mijn 245 te gebruiken met zelfs een heuse customtitel voor de workout![]()
Leermomentjes;
*ik kan prima vóór de middag hardlopen;
*met warmte kan ik ook prima hardlopen;
*de Ride 15’s zijn hele fijne schoenen.
Met een graadje of 23 vol in de zon alsnog met 28:20 onder de 30min uitgekomen![]()
De Ride’s zijn een mooi compromis tussen de ultraplush dempende Ghost 13’s en de hardere Speed 2’s. Vooral onder de voorvoet is de Ride harder dan de Brooks maar dempt aanzienlijk meer dan de Speeds.
De hak van de Ride dempt slechts iets minder dan de pantoffels uit de stal van Brooks.
Merk je trouwens dat de hak echt anders is? Viel mij namelijk op dat de hak van de Ride 15 op de Pegasus lijkt bijvoorbeeld. Heel anders dan de voorgangers. Heb zelf het verschil niet gemerkt, maar ik gebruik m'n hakken niet tot amper. Kan me voorstellen dat het voor haklanders totaal anders kan zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door InZane op 18-06-2022 13:59 ]
Lekker enthousiast begonnen zie ikFraggert schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:43:
Nou, Fraggert is terug en weer fris en fruitig![]()
[Afbeelding]
Even @bert74 trots maken door mijn 245 te gebruiken met zelfs een heuse customtitel voor de workout![]()
Als je uitgerust bent, kun je het beste je hardloopzones in je Garmin bijstellen, 28 minuten Z5 lijkt met niet reëel.
En die hartslag "waarschuwingen" op je 245 aanzetten he, en dan de volgende keer een rustige 5km lopen.
Klopt gegarandeerd nietInZane schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:50:
[...]
Vol in zone 5 getraind volgens Garmin, of kloppen je zones niet?
[...]
Met een drempel op 157 ga je echt geen gemiddelde van 170 over een half uur en een max van 182 neerzetten... Zo op het oog zou ik omslagpunt verwachten rond de 170.
Maar goed, hoe relevant hartslagzones zijn als je relatief vers bent vraag ik me ook wel eens af. Maar @Fraggert het hoeft niet allemaal voluit he. Je wordt sneller van langzamer lopen
If you can see, look. If you can look, observe
Het was een retorische vraag. Heb een smiley toegevoegdRoozzz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:57:
[...]
Klopt gegarandeerd niet
Met een drempel op 157 ga je echt geen gemiddelde van 170 over een half uur en een max van 182 neerzetten... Zo op het oog zou ik omslagpunt verwachten rond de 170.
Maar goed, hoe relevant hartslagzones zijn als je relatief vers bent vraag ik me ook wel eens af. Maar @Fraggert het hoeft niet allemaal voluit he. Je wordt sneller van langzamer lopen
Sorry, ik ben nog niet zo frisInZane schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:00:
[...]
Het was een retorische vraag. Heb een smiley toegevoegd
Jazekers hoor……het is slechts mijn jeugdig enthousiasme en motiverend voor mij om dit hier zo allemaal neer te plempenmhr-zip schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:55:
[...]
Had je ook al geleerd dat niet ieder loopje een wedstrijd is?
Ik moet nog even opnieuw die zones instellen, ik gebruik even bewust wat minder data om wat meer “in het hier en nu” te zijn.
InZane schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:50:
[...]
Vol in zone 5 getraind volgens Garmin, of kloppen je zones niet?
Merk je trouwens dat de hak echt anders is? Viel mij namelijk op dat de hak van de Ride 15 op de Pegasus lijkt bijvoorbeeld. Heel anders dan de voorgangers. Heb zelf het verschil niet gemerkt, maar ik gebruik m'n hakken niet tot amper. Kan me voorstellen dat het voor haklanders totaal anders kan zijn.
Afstand en tijd is voor nu mooi zat om te weten.
Dat bevordert mijn welzijn en het herstellen van mijn depressie.
Ik ben trouwens een haklander, allicht dat ik daardoor verschil voel.
Thanks Bert. Ik ga langzaamaan dit uitbreiden om hier ook wat meer inzicht in te krijgen.bert74 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:54:
[...]
Lekker enthousiast begonnen zie iken op karakter uitgelopen.
Als je uitgerust bent, kun je het beste je hardloopzones in je Garmin bijstellen, 28 minuten Z5 lijkt met niet reëel.
En die hartslag "waarschuwingen" op je 245 aanzetten he, en dan de volgende keer een rustige 5km lopen.
Ik ben van plan sowieso nog wat vaker een 5km te lopen, mijn lichaam kan dan die afstand makkelijk(er) aan en ik kan wennen aan de lagere drop van mijn Sauconys.
Mijn Rides en Speeds zijn 8mm drop itt de 12mm drop van de gepensioneerde Ghosts.
De Peregrines 12, voor het boswerk, zijn 4mm drop itt de 8mm drop van de Akashas.
Zo hoop ik geen blessures op te lopen naar de 10km.
Gefeliciteerd! Maar eh, staat niet op StravaRoozzz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:00:
Gisteren hadden wij een drukke dag, maar gelukkig nog een gaatje gevonden voor een klein rondje rennen...
[Afbeelding]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
GefeliciteerdRoozzz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:00:
Gisteren hadden wij een drukke dag, maar gelukkig nog een gaatje gevonden voor een klein rondje rennen...
[Afbeelding]

Leuke foto zeg
En ja, ik doe voorzichtig hoor, dat HRverhaal klopt niet helemaal in mijn Garmin.
Dat was de les die ik @Fraggert wilde voor houden.Roozzz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:57:
[...]
Maar @Fraggert het hoeft niet allemaal voluit he. Je wordt sneller van langzamer lopen
Daarnaast zorgt het ook voor minder blessures. Half jaar uit de running gaat je ook niet helpen. Niet met je conditie en zeker niet tussen je oren.
Thanks, je zorg wordt gewaardeerdmhr-zip schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:47:
[...]
Dat was de les die ik @Fraggert wilde voor houden.
Daarnaast zorgt het ook voor minder blessures. Half jaar uit de running gaat je ook niet helpen. Niet met je conditie en zeker niet tussen je oren.
Ik ging vandaag dan ook überhaupt zonder verwachtingen van start, ik ben geen ochtendsporter en fan van warmte. Maandag was mijn laatste loop en het was er niet eerder van gekomen om te lopen.
Na het ontbijt had ik geen fluit te doen en bankhangen kan altijd nog.
Dus de outfit aan en lekker genieten van mijn nieuwe schoenen, liever een heet rondje zonder verwachtingen dan weer een dag niet gelopen.

Gefeliciteerd!!!Roozzz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:00:
[Afbeelding]
Welke hardloopschoenen zijn dat trouwens?
Tja, de sporthorloges hebben we maar thuis gelaten. Voor deze ene keer ging vorm over functie. Maar er is wel beeldmateriaalRudedadude schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:06:
[...]
Gefeliciteerd! Maar eh, staat niet op Strava
Floris van Bommel, ik voorspel een grootse toekomst als hardloop merk. Ze liepen verrassend goedInZane schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:41:
[...]
Gefeliciteerd!!!
Welke hardloopschoenen zijn dat trouwens?
Aangepast aan de temperatuur. Ideaal een beetje ventilatieHartloper schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:44:
De hardloopschoenen van de dame zien er nogal minimalistisch uit

Ik luister weleens de hardlooppodcast De Pacer. Misschien is de aflevering met Tim Knol wel een goede motivatie.jaydenjarno schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:30:
Hoi allen
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Voor mij werkt het erg goed , je doet behoorlijk wat aan kracht met yoga en dat betaald zich uit.
Daarnaast heb ik een en ander aan techniek training opgepakt. Maar pas later.
Ik denk dat kracht training onderschat is. Net als harder lopen in trainingen dan de norm voor bijvoorbeeld een duurloop.
Ja, maar voor hardlopers is krachttraining= ieuw, voor een krachtsporter is cardio=ieuw.CornermanNL schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:17:
Even aanhakend op de blessure gevoeligheid van hardlopen, puur persoonlijke ervaring, maar sinds ik aan Yoga doe al dik 6 jaar blessure vrij , nu had ik daarvoor ook nooit last van grote blessures, hooguit 2 keer in 4 jaar , Shin splints en knie.
Voor mij werkt het erg goed , je doet behoorlijk wat aan kracht met yoga en dat betaald zich uit.
Daarnaast heb ik een en ander aan techniek training opgepakt. Maar pas later.
Ik denk dat kracht training onderschat is. Net als harder lopen in trainingen dan de norm voor bijvoorbeeld een duurloop.
Nu, even serieus, volgens mij om zo "gezond" mogelijk te zijn "moet" je eigenlijk een mix hebben, wat krachttraining voor de spieren, wat yoga voor de soepelheid en wat cardio voor de uithouding.
Beetje zoals met voeding, variatie is key. Zelf loop ik maar 2 jaar, waarvan 1,5 jaar blessurevrij (tot nu toe), krachttraining, yoga en zelfs opwarming skip ik vantijds (of geld een 5 à 10min inlopen ook als opwarming?). Heb wel eens yoga & krachttraining gedaan en moet zeggen dat het inderdaad wel een positief effect had. Nu nog de goesting vinden om dat eens terug op te pakken
[ Voor 7% gewijzigd door Firestorm666 op 19-06-2022 09:03 ]
@Roozzz Echt een leuke foto, origineel! Gefeli uiteraard ook nog
@Fraggert een extra reden om uit de blessurezone te blijven: buiten sporten heeft een bewezen postief effect op je mentale toestand. Blijf heel en maak je kans op terugval kleiner. Met name als je je niet goed voelt of het k*tweer is: focus op het gevoel achteraf, doe je favo Saucony's aan en hobbelen.
Enige tips? Hardlopen, das rap omkleden en je bent de deur uit; niet nadenken, gewoon lopen, lekker simpel. Ook is dat een relatief natuurlijke beweging, krachtsport & yoga is de juiste houding een stuk belangrijker. Sportschool is ook geen optie, want mezelf kennende wordt ik zoals velen anderen: een duur jaar abbonement en dan vervolgens maar 1 of 2 keer gaanFrenz64 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:03:
Core oefeningen die ik begon tijdens de revalidatie ('moest' van de fysio) en nu niet meer kan missen zijn idd onderschat @CornermanNL . Ja het vraagt discipline, maar na x weken/maanden merk je het verschil. Niet alleen door het uitblijven van blessures, maar ook in everday life. Ik sta soepeler op en beweeg beter. Na een duurloop heb ik altijd een ietwat stijve rug, ik doe m'n oefeningen en herstel gewoon tijdens de oefeningen. ZIe het als investeren in jezelf. Mijn set duurt ca. 50 minuten, ongeveer een album lang, dus mijn liefde voor muziek heeft er ook nog eens baat bij.
@Roozzz Echt een leuke foto, origineel! Gefeli uiteraard ook nog
@Fraggert een extra reden om uit de blessurezone te blijven: buiten sporten heeft een bewezen postief effect op je mentale toestand. Blijf heel en maak je kans op terugval kleiner. Met name als je je niet goed voelt of het k*tweer is: focus op het gevoel achteraf, doe je favo Saucony's aan en hobbelen.
Maar discipline he, zo ook hier. Respect @Frenz64 dat je sets van 50 minuten doet! Voor mij is 15 minuten al een opgave aangezien ik er een hekel aan heb (ook met muziek erbij, die kan ik ook luisteren zonder oefeningen
Hier trouwens de stryd maar weer eens uit het vet gehaald, ivm de eiger 51 over een maand (WAAAH!). Trainen, als in kilometers maken, gaat redelijk. Gisterochtend, ok... slechte keuze na een korte nacht, een 10km de dag ervoor en de warmte, de NS trail van Rhenen naar driebergen gedaan voor 31k. Dit om mijn schoenen weer wat meer in te lopen en de salomon adv skin12 een 2e test te geven. Vorige keer veel last van mijn ribben, maar na tips hier deze keer wat losser gedaan en met succes. Nergens last van!
Wel weer schaafplekjes, maar denk dat die vooral een combi van de polar OH1+ hartslagsensor (zit om mijn bovenarm), singlet EN backpack zijn.
Mijn idee voor de stryd was ook om eens te zien wat running power kan betekenen voor indelen van de trail, maar ik snap even niet hoe je dat kan bepalen? (Of is dat een betaalde feature, mij abbo was afgelopen en wilde nog even niet 100 euro per jaar betalen nog).
Je kriigt namelijk je critical power, en ingeschatte powers voor loopduren (gaat nu nog niet verder dan 3u) maar kon je niet ook ergens een gpx track inladen en dat er berekend wordt hoe je je krachten moet verdelen? Of gaat het op basis van ingeschatte tijd, in welk geval.... is er een handige site die dit kan inschatten op basis van een gpx track? Want geen idee hoe ik dit met hoogte verschillen ed moet berekenen.
Kwam wel een formule tegen, maar dat wordt dan enorm puzzelen (tenzij je uiteindelijk gewoon het gemiddelde zou kunnen nemen... niet perse rekening houden met specifieke helling/daling percentages).
Het was inderdaad zwaar lopen, ik kwam met 1:21 door en heb vervolgens na enkele minuten ook nog de 5 er achteraan gedaan. Totale tijd 1:47 volgens Strava. Gelukkig stond er voldoende wind, want de stukken waar die er niet was en je in de zon liep waren warm genoeg.Arjan90 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:49:
Vorige week de Kolonieloop bij ons in de buurt gelopen, wat een beetje een blamage was doordat de fietser verkeerd ging en we 16.1km liepenIk sta nu in de boeken met een tijd van 1:15 op de Halve Marathon, maar daar klopt natuurlijk niets vab. Ik ben vlak na de finish met iemand anders achter de 5km aan gegaan waardoor we nog een inhaalrace hebben gelopen en uiteindelijk de afstand wel hebben gelopen. Het was een mooie, maar zware, loop. Doordat 80% onverhard had ik het wat zwaarder dan gehoopt, maar toch gefinisht in 1:39 (mijn PR op de weg is 1:38). De dagen erna wel gesloopt, wat las van mijn lies, enkels en heup. Inmiddels helemaal hersteld!
Die laatste 5 na even te hebben stilgestaan waren overigens zeer zwaar. Maar uiteindelijk liep ik ongeveer de zelfde tijd die ik begin dit jaar (voor mij zelf) over de Eese liep in natte omstandigheden.
Doeltijd was 1:45 maar gezien de omstandigheden tevreden.
Ik was op de fiets vanuit Willemsoord en ben de terugweg nog even langs het punt gefietst waar we fout liepen. Er stond daar gewoon geen bordje ook de mensen die verder achter de fietser zaten zijn zo'n beetje allemaal fout gelopen.
Organisatie bood overigens aan om het geld terug te geven voor de mensen die 16 hebben gelopen.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Nog even terugkijkend op mijn 3.000m in Runalyze viel me iets bijzonders op. Ik heb een effectieve VO2 max (gemiddelde over de afgelopen periode) van ongeveer 52. Voor mijn 3.000m wedstrijd heb ik een effectieve VO2 max van bijna 54, een stuk hoger dus. Maar ik heb 11:35 gelopen en Runalyze voorspelt een 11:05. Best bijzonder, want eigenlijk zegt Runalyze dat ik harder heb gelopen dan het gemiddelde van de afgelopen periode. Maar tegelijkertijd zou ik nog harder moet kunnen.
Mijn maximale hartslag in Runalyze is 190 (tijdens de wedstrijd 188) en mijn gemiddelde hartslag was 181. Gaat hij er dan vanuit dat je de hele 3.000m op bijv. 185-188 hartslag loopt? Dat kan toch nooit gezien je nooit begint met een hartslag van 185 omdat je altijd op een lage hartslag start. Ik snap de gedachte dus niet, iemand die er iets van kan maken?
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Het was ook het slechtste punt om fout te kunnen gaan, omdat iedereen elkaar daar kon zien (het was op het lange rechte stuk tussen de weilanden). Sowieso was de kleur van het bordje - bruin - in een bosomgeving niet OK en de bordjes waren ook nog eens te klein. Kan beter.RobertowNL schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:49:
[...]
Ik was op de fiets vanuit Willemsoord en ben de terugweg nog even langs het punt gefietst waar we fout liepen. Er stond daar gewoon geen bordje ook de mensen die verder achter de fietser zaten zijn zo'n beetje allemaal fout gelopen.
Organisatie bood overigens aan om het geld terug te geven voor de mensen die 16 hebben gelopen.
Ik heb overigens de organisatie nergens gehoord over de fouten, behalve dan dat je mocht omkeren. Op het moment wel natuurlijk, omdat ze bij ons nog niet snapten wat er verkeerd was gegaan. Na de eerste 6 finishes waren ze daar pas achter. Op Facebook niets, in de mail van gisteren niets. Bijzonder. Ach, ik heb de 5km lekker gelopen. Was inderdaad nog wel zwaar.
Leuk dat je er ook was! Ik wist niet dat er nog iemand was, behalve @BernieW die ik bij de start nog even heb gesproken

Helaas doe ik zelf niet mee, want wij hadden al andere afspraken. Tot moppers van de kinderen aan toe, want die hadden graag de 3km willen lopen... Volgend jaar beter! Ik had ook graag met onze 65+ loper meegelopen voor een sub 20, maar helaas.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.