Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Waterpower (zo kort kan het ook bij een directe reactie...)
Online heeft iig RW de Vaporfly, Endorphin en de X2.... . Dit is echt maatwerk, succes met de winkel vinden die ze je alle 3 kan laten testen...
Meer info tav schoenen vergelijk uit een onderzoek die ik destijds aanhaalde

Of je veel baat bij zulke schoenen hebt hangt imho, en dat is niet alleen mijn mening, hoe je loopstijl is, goede zweeffase die ook samenhang met hoe gecontroleerd reactief je kunt hardlopen en hoe stabiel het tijdens een wedstrijd blijft.

In die link schreef ik dan ook:
Ik denk dat Ron van Megen en Hans van Dijk het mooi samenvatten in een van hun punten bij "Conclusies en vervolg":
De effecten zijn niet voor iedereen hetzelfde en hangen onder meer af van loopstijl. Zonder zweeffase in je pas heb je niet zoveel aan een responsieve schoen.
Heb nog even opgezocht hoe hoog & stabiel mijn cadans was tijdens die 5 km testjes. Helaas laat Garmin ze qua y-as inzoomen verschillend zien, maar met enige moeite kun je het echt wel zien hoe constant het is.
Het 1e plaatje op mijn oude Nike Balance, niet-carbon wedstijdschoen: Gem cadans 183.
Het 2e plaatje op de nieuwe X2, de carbon wedstijdschoen: Gem cadans 185.
De gemiddelde passlengte, de zweeffase.. was met de "oude" NB 1,21m en met de carbon X2 1,22m. Grafisch in Connect net te zien.
In de basis kan ik dus al zonder carbon al vrij stabiel lopen. De 4e km moet ik altijd wel oppassen om iets in te kakken, maar in beide gevallen gaat de cadans aan het einde wat omhoog, ik ruik de finish?

Het belangrijkste verschil was vooral het hogere relatieve gemak/de belasting die beter aanvoelde met de X2 tov de oude meer Spartaanse NB wedstijdschoen. Gezien mijn leeftijd is dat imho nog belangrijker dan sneller lopen met die X2, want dan herstel ik sneller en neemt de kans op blessures ook sterk af.
En: Trainingen op de X2 vind ik over het algemeen ook een stuk soepeler gaan dan op mijn Saucony trainingsschoen. Ik wissel ze dus af. Bostrainingen gaan (uiteraard) altijd op de Saucony .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EihtcE2CJD76iio2qRvhVJ5SS6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MN99LpQgtkHJVA9sLV3LqSsV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Totrail schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:42:
Ik loop al enige tijd met plezier op Saucony en ervaar die als duurzame schoenen. Nu heb ik ook de Kinvara 12 en die lijkt naar 500-600 km toch al een stuk meer te slijten dan ik gewend ben. Meer Kinvara gebruikers hier die ervaring? Ligt misschien ook wel een beetje aan het zoolontwerp.
Ik heb de 11 gehad en die konden rond 600 ook echt wel weg. Naast dat het schuim van de zool inderdaad zo weg is, zakt de hak ook helemaal scheef in. Ik vind het een fijne schoen die snel aanvoelt, maar die duurzaamheid valt mij wel tegen.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 13:15
Fraggert schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:53:
[...]

Thanks bert, dat is leuk en duidelijk uitgelegd door je :)

Doordat ik na mijn eerste poging couch<>5K helaas door mijn depressie van de ene blessure in de andere liep heb ik een tijdje terug besloten om nu even niet weer compleet te storten in dit soort data-werk met Strava, cadansen, HRzones et cetera, et cetera.

Dat kost mij nu teveel moeite, ik heb daar domweg de capaciteit nu niet voor, en belemmert me meer ontspannen te genieten van het hardlopen, ik probeer wat meer in het "hier en nu" bezig te zijn.

Ik ga langzaam uitbreiden naar een volgend schema en ga dan wel aan de slag met mijn forerunner 245 voor een accuratere tijd en afstandsmeting.

Ik pak dit weekend even de mountainbike voor een herstelrondje fietsen ipv lopen en meet dan mijn parcours, dat ik vanmiddag dus liep, even na.
Ik maak dan even km segmenten zodat ik voor een volgend schema makkelijk een km op een hoger tempo kan lopen.

Ik vind het razend knap hoe diep mensen hier die trainingen induiken _/-\o_ dat had ik niet kunnen vermoeden toen ik besloot het hardlopen weer op te pakken.
Plezier in het hardlopen blijft het allerbelangrijkste! Het is m.i. idd verstandig om je niet te veel te laten door zaken die je afleiden van plezier en ontspanning.

Voor mij persoonlijk is die data een leuke toevoeging als een soort hobby, ik ben dan ook een cijfers nerd. Toch loop en fiets ik voor een belangrijk deel op gevoel. Als het lichaam op een dag niet wil, kort ik mijn route in of ga ik wat minder snel. Andersom ook, als het lekker gaat, doe je wat meer. Je moet hier wat flexibel in zijn.

Een Forerunner 245 gaat prima voldoen voor vrijwel elke hardloper. Wat je hier vast wel eerder hebt gehoord is dat je je niet moet fixeren om elke keer een pr te willen lopen. Ook te snel te veel willen lopen is vragen om blessures. Persoonlijke tip: een hartslaghorloge kan helpen om je in de juiste belasting/zone te doen lopen, om te voorkomen dat je te vaak te snel loopt. Op de FR 245 kan je een alarm op snelheid of hartslag instellen. Als het te snel gaat wordt je er aan herinnerd om het wat rustiger aan te doen.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 09:52
route99 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:11:
[...]
Dat weet ik dan niet... maar ze lopen wel ca 4% sneller dan een goede normale wedstrijdschoen.

De Hoka X doet het ook beter dan een goede normale wedstijdschoen.
Toen ik de X2 kocht heb ik dat mee laten wegen.
Na een paar test vond ik de X2 beter lopen dan de andere carbons die ik getest had (geen Vaporfly).
En ik vond hem veel relaxter lopen dan mijn oude New Balance wedstrijdschoen.
Dat vond ik voor mij toen belangrijker dan nog een stap verder zetten met de Vaporfly.
Ik heb zelf ook de Hoka X2 maar dacht ook ergens gelezen te hebben dat er geen snelheidswinst was met de hoka. En dat zegt de study die jij aanhaalt ook.
Compared to the Hoka Tracer 2, the Hoka Carbon X did not result in meaningful differences in economy or mechanics in this case study.
Volgens mij zijn de Nike's en de Metaspeed Sky de enige die echt significant voordeel opleveren qua hardloop efficientie.

On another note: Vandaag mijn eerste pijnvrije 5k gelopen sinds 4 weken. Nog genoeg werk aan de winkel qua fysio en spiersterkte maar fijn dat bodem bereikt lijkt te zijn en zelfs een kleine weg omhoog zichtbaar is *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:57
Het begint bij mij ook tijd te worden voor nieuwe wedstrijdschoenen. Ik heb nu Brooks Hyperion Elite 2. Destijds gekozen omdat de pasvorm van Brooks me al 10 jaar niet in de steek heeft gelaten. In Rotterdam afgelopen april heeft dit paar me wel twee blauwe teennagels opgeleverd die nog steeds niet weg zijn. En na de coopertest van deze week voelde ik deze tenen opnieuw wat meer dan anders.

Bij de snelle AV groep loopt naar (mijn) schatting 80% op vaporfly's. Dus eigenlijk wil ik die ook wel eens proberen. En alhoewel er wat aanbiedingen voorbij komen, waarschijnlijk vanwege de introductie van versie 3 later deze maand, vind ik de 200-250 euro (afhankelijk van kleur) wel zonde om uit te geven als ze me uiteindelijk weinig opleveren en verder ongebruikt in de kast blijven liggen.

Passen en een stukje lopen in de winkel is een optie, maar liefst loop ik er echt een keer serieus mee om zo'n oordeel te vellen. D.w.z. een 5 of 10km, maar minimaal 3km op tempo. Ik had wel eens begrepen dat je bij Nike.com zelf een paar kunt terug sturen, ook al heb je er 10km op gelopen. Maar ik kan die retourvoorwaarden niet vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? Of een andere winkel die dit toestaat?

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Limbeckx
Ik heb zelf ook de Hoka X2 maar dacht ook ergens gelezen te hebben dat er geen snelheidswinst was met de hoka. En dat zegt de study die jij aanhaalt ook.
"Compared to the Hoka Tracer 2, the Hoka Carbon X did not result in meaningful differences in economy or mechanics in this case study."
Daar was wel de X getest en niet de X2.
Heb nog geen vergelijkbare studie kunnen vinden met de X2.
Let ff op wat je vergelijkt, wellicht had ik dat meer moeten benadrukken.

Mijn eigen aanname was dat de X2 toch wel minimaal gelijk zou zijn aan de X. Mijn test fase liet zien dat er een minimalistisch voordeel was, maar liet ook zien dat ik er gevoelsmatig veel beter op liep dan.
Ik heb eerder ook toegelicht waarom ik juist wel voor de X2 gekozen heb. Mijn belastbaarheid is nu belangrijker dan de snelheid. En dan zijn mijn oude New Balance echt Spartaans. In het uitproberen heb ik dat zwaar laten tellen.

Een ding weet ik vrijwel zeker die X2 gaat die 4% van de Vaporfly echt niet halen anders was er al lang een artikel over geweest dat de Vaporfly een concurrent erbij heeft op het 4% niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

sander_g schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:11:
Bij de snelle AV groep loopt naar (mijn) schatting 80% op vaporfly's. Dus eigenlijk wil ik die ook wel eens proberen. Of een andere winkel die dit toestaat?
Vraag het bij je om de hoek... de snelle AV groep...
Die gaan naar winkels in jouw buurt? Dat ga je horen.... het rendement om het daar te vragen lijkt me vrij hoog... in mijn groep loopt er bijvoorbeeld niemand op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:36
route99 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Die gaan naar winkels in jouw buurt? Dat ga je horen.... het rendement om het daar te vragen lijkt me vrij hoog... in mijn groep loopt er bijvoorbeeld niemand op....
Bij ons ook niet, de laatste keer dat ik er was tenminste :+
Zelf zou ik dat soort schoenen alleen maar gebruiken voor wedstrijden. Voor snelle trainingen pakte ik de Nike Zoom Fly weleens. Ik vind 't een mooi alternatief voor de veel duurdere Vaporfly en zo belachelijk snel ben ik toch niet.

De lokale winkel is hier trouwens RunX (komt ook onze kleding vandaan), maar die verkopen niet eens Nike :+

[ Voor 8% gewijzigd door InZane op 10-06-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
route99 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Ja, die zaak ken ik. Maar die hebben niet zo'n flexibel retourbeleid. In de winkel passen en een paar rondjes binnen is geen probleem. Dat is genoeg om te weten of ze überhaupt passen. Het is niet genoeg om te weten of je na 5km over je eigen voeten struikelt of allerlei pijntjes gaat voelen. Als ik de reviews mag geloven loop je ermee op trampolines.

Ik heb al enkele schoenen waarop nog geen 50km is gelopen die in de winkel prima gingen, maar op de weg vervelend werden. Die verzameling wil ik niet uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
InZane schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Bij ons ook niet, de laatste keer dat ik er was tenminste :+
Zelf zou ik dat soort schoenen alleen maar gebruiken voor wedstrijden. Voor snelle trainingen pakte ik de Nike Zoom Fly weleens. Ik vind 't een mooi alternatief voor de veel duurdere Vaporfly en zo belachelijk snel ben ik toch niet.
Het is ook alleen maar voor wedstrijden. Maar die zijn er wel geweest de afgelopen periode. Ik heb de afgelopen twee drie maanden 3 halve, 1 hele en een paar 10km wedstrijden gelopen. Daar komen ik ze dan ook (veel) tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
sander_g schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Het is ook alleen maar voor wedstrijden. Maar die zijn er wel geweest de afgelopen periode. Ik heb de afgelopen twee maanden 3 halve, 1 hele en een paar 10km wedstrijden gelopen. Daar komen ik ze dan ook (veel) tegen.
Oooh ik dacht bij baantrainingen enzo. Ja dan komen de Vaporfly's en Alphafly's altijd wel tevoorschijn inderdaad :)

Edit: Blauwe teennagels hoort trouwens niet. Moet je niet een maatje groter hebben? Of misschien is Brooks toch niet zo geschikt. Brooks heeft mij nooit zo getrokken, voornamelijk vanwege de gigantisch hoge drop die ze bij veel modellen hanteren.

[ Voor 21% gewijzigd door InZane op 10-06-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
InZane schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:35:
[...]
Edit: Blauwe teennagels hoort trouwens niet. Moet je niet een maatje groter hebben? Of misschien is Brooks toch niet zo geschikt. Brooks heeft mij nooit zo getrokken, voornamelijk vanwege de gigantisch hoge drop die ze bij veel modellen hanteren.
Haha, nee, die blauwe teennagels horen inderdaad niet. :)
Maar ik heb ze al een tijd, en in het begin had ik er geen last van. Het tempo is wat omhoog gegaan, misschien dat het wat uitmaakt, geen idee. Ik heb al 10 jaar maat 10,5, zonder problemen. Dus waar het nu ineens vandaan komt is me onduidelijk. Glycerin, Ghost, Hyperion Tempo, Cascadia... was altijd ok. Alleen nu ineens met de Elite 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

sander_g schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:30:
[...]Ja, die zaak ken ik. Maar die hebben niet zo'n flexibel retourbeleid. In de winkel passen en een paar rondjes binnen is geen probleem. .
In Arnhem en Nijmegen is dat geen probleem...
En ik doe dit nooit via internet, mijn retour is daar de schoenen uit trekken... zij weten dan dat er ca 1 km op gelopen is en met een retour is dat heel veel meer onzeker...

12 augustus vorig jaar.. .de 2e test.
2x in Arnhem 1 km gedaan
Naar Nijmegen gegaan en na 200 m wist ik al die wordt hem niet...
Paar dagen later terug naar Arnhem en de X2 nog een keer gedaan en toen wist ik het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2rbK5P-jM9Td4BlfcLsoG12HXE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R3i7TfmQthCi6fjBP6KByanG.png?f=user_large

BTW: Ik was al heeeeel lang niet meer in die winkel geweest, omdat ik voor de trainingsschoen bij 1 type wilde blijven en die kocht ik op een bepaald ,moment via internet. En zo'n New Balance wedstrijd schoen koop je ook niet zo vaak. En werd toch ik zeer netjes geholpen bij RW.
Ben wel open in de communicatie en mss dat het helpt? Kweennie, heb het ze niet gevraagd...
Aangezien iedereen verschillend is, kijk hoe je er op een natuurlijke manier mee om kunt gaan in een winkel.
Als er iets is met een schoen probeer ik ook hun kant van de zaak mee laten wegen en dan tot een creative oplossing te komen als er meer dan 50 km mee gelopen is en eigenlijk de verkeerde schoen geadviseerd is.. is mij ook wel eens over komen.
Als dat imho zo duidelijk is en ik mogelijk eerder terug had moeten komen volgens hun voorwaarden.... dan vraag ik gewoon: Prima, ik begrijp het probleem.. maar er is wel voldoende reden om dan flink wat met de prijs van de nieuwe schoen te doen en dan praat ik uiteraard niet over 10-20% korting...dat mag duidelijk zijn.
Mijn ervaring is dat met een eerlijk verhaal we er meestal uitkomen.
Ga je alleen voor je eigen "gelijk" vanuit uiteraard een teleurstelling, wat het uiteraard ook is,... dan betaal je meestal de normale prijs of hooguit een beetje korting.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 10-06-2022 11:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:30

XyS

0.o.O

sander_g schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:11:
..
Passen en een stukje lopen in de winkel is een optie, maar liefst loop ik er echt een keer serieus mee om zo'n oordeel te vellen. D.w.z. een 5 of 10km, maar minimaal 3km op tempo. Ik had wel eens begrepen dat je bij Nike.com zelf een paar kunt terug sturen, ook al heb je er 10km op gelopen. Maar ik kan die retourvoorwaarden niet vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? Of een andere winkel die dit toestaat?
Als je online bij nike.com besteld mag je de schoenen een maand lang proberen. Ik heb meerdere maten besteld, 15km gelopen om er achter te komen dat ik toch de grotere maat nodig had. De gebruikte schoenen retour sturen was geen probleem.

Ze hebben zo nu en dan wel aardige aanbiedingen, laatst 25% op vaporfly en volgensmij had ik een tijdje terug 40% korting op de alphafly's.

@Waterpower zou de alphafly's ook proberen, 4mm drop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
route99 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:15:
@Limbeckx
[...]
Daar was wel de X getest en niet de X2.
Heb nog geen vergelijkbare studie kunnen vinden met de X2.
Let ff op wat je vergelijkt, wellicht had ik dat meer moeten benadrukken.

Mijn eigen aanname was dat de X2 toch wel minimaal gelijk zou zijn aan de X. Mijn test fase liet zien dat er een minimalistisch voordeel was, maar liet ook zien dat ik er gevoelsmatig veel beter op liep dan.
Ik heb eerder ook toegelicht waarom ik juist wel voor de X2 gekozen heb. Mijn belastbaarheid is nu belangrijker dan de snelheid. En dan zijn mijn oude New Balance echt Spartaans. In het uitproberen heb ik dat zwaar laten tellen.
Duidelijk dat het bij jou dus om de X2 gaat en net de X. Ik zou het opletten ook vooral de andere kant redenen. De X doet dus niets aan loop efficientie. Ik zou dat vooral opletten voor placebo effecten. Heel fijn natuurlijk dat jij er lekker in loopt. Dat is volgens mij het alle belangrijkste. Ik zou wel opletten met redenaties dat daardoor dat de X2 wel loop efficientie zal verbeteren. Immers de X deed het niet en er is geen bewijs dat het in de tussentijd is verbeterd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
route99 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:56:
[...]
In Arnhem en Nijmegen is dat geen probleem...
En ik doe dit nooit via internet, mijn retour is daar de schoenen uit trekken... zij weten dan dat er ca 1 km op gelopen is en met een retour is dat heel veel meer onzeker...

12 augustus vorig jaar.. .de 2e test.
2x in Arnhem 1 km gedaan
Naar Nijmegen gegaan en na 200 m wist ik al die wordt hem niet...
Paar dagen later terug naar Arnhem en de X2 nog een keer gedaan en toen wist ik het.
[Afbeelding]

Mijn ervaring is dat met een eerlijk verhaal we er meestal uitkomen.
Ga je alleen voor je eigen "gelijk" vanuit uiteraard een teleurstelling, wat het uiteraard ook is,... dan betaal je meestal de normale prijs of hooguit een beetje korting.
Zeker een goed punt. Het gaat mij niet om mijn gelijk of twee tientjes korting. Ik betaal liever een normale prijs wetend dat het goed is. Misschien geef ik de winkel, de huisleverancier van de AV als het ware, te weinig credits en doen ze minder moeilijk dan ik nu veronderstel. Maar ik snap heel goed dat een paar schoenen waarop 10k buiten is gelopen niet meer als nieuw te verkopen is. De meeste winkels met ook een webshop hebben in de voorwaarden duidelijk staan "binnen gepast", "niet gebruikt" enz.
Wanneer de winkel dan met hun leverancier hierover afspraken heeft gemaakt is er misschien wel meer mogelijk.

Zoals eerder gezegd, ik dacht dat via Nike zelf die optie er was. Hoka adverteert er zelfs actief mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
XyS schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:11:
[...]
Als je online bij nike.com besteld mag je de schoenen een maand lang proberen. Ik heb meerdere maten besteld, 15km gelopen om er achter te komen dat ik toch de grotere maat nodig had. De gebruikte schoenen retour sturen was geen probleem.

Ze hebben zo nu en dan wel aardige aanbiedingen, laatst 25% op vaporfly en volgensmij had ik een tijdje terug 40% korting op de alphafly's.

@Waterpower zou de alphafly's ook proberen, 4mm drop
Top! Ik kon het niet zo gauw vinden. Maar als dat beleid er is, durf ik wel te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Limbeckx schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:13:
[...].... dat jij er lekker in loopt. Dat is volgens mij het alle belangrijkste.
Als ik veel jonger was & mijn portemonnee het aankon...had ik wrs voor de Vaporfly gekozen. Zelf met mijn late top (49e), heb eerst 23j gehandbald, was mijn PR van 35:44 met 4% eraf..naar ca 34:20 geweest.. niet gek als je bijna Abraham ziet... 8) Ben nu M65+ dus kijk ik er met een andere nuance naar. De snelle Nikes waren eerder bepaald niet duurzaam, hoe het met de nieuwste Vaporfly zit heb ik niet uitgezocht Maak dus voor je zelf de balans op.
Ik zou wel opletten met redenaties dat daardoor dat de X2 wel loop efficientie zal verbeteren. Immers de X deed het niet en er is geen bewijs dat het in de tussentijd is verbeterd...
Ik had de X en X2 vergelijking ook een aanname genoemd en die hoeven niet goed te zijn... als je me langer gevolgd zou hebben was het mogelijk... wel duidelijk geweest (ook een aanname)? Helaas is niet alles onderbouwd terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

XyS schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:11:
[...]Als je online bij nike.com besteld mag je de schoenen een maand lang proberen. Ik heb meerdere maten besteld, 15km gelopen om er achter te komen dat ik toch de grotere maat nodig had. De gebruikte schoenen retour sturen was geen probleem.
Imho is dit wel een gevolg ervan dat ze met een rechtstreekse een verkoop aan jou doen.... ik denk echter niet dat ze jou de winstmarge van de winkelier gegeven hebben (=aanname..)? Neen, dan hebben ze zoveel winstmarge dat "die maand" makkelijk uit kan en met de 2e kans schoenen geven ze ook nog eens aan dat ze wel heel duurzaam bezig zijn.... Ik heb niet gecheckt of ze dat "uitventen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

route99 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:38:
[...]
Imho is dit wel een gevolg ervan dat ze met een rechtstreekse een verkoop aan jou doen.... ik denk echter niet dat ze jou de winstmarge van de winkelier gegeven hebben (=aanname..)? Neen, dan hebben ze zoveel winstmarge dat "die maand" makkelijk uit kan en met de 2e kans schoenen geven ze ook nog eens aan dat ze wel heel duurzaam bezig zijn.... Ik heb niet gecheckt of ze dat "uitventen".
Denk niet dat schoenen 300 kosten om te maken, dat kost Nike een heel stuk minder.
Die schoenen gaan wss zo de shredder in en daar maken ze dan recycled alphafly's van :+ "duurzaam" in de zin dat het beter is dan gelijk weggooien.

Dus ja dat is wel iets om over na te denken. Ik weet nu in elk geval welke maat ik moet bestellen van Nike. Ter info, normale schoenmaat 43, Brooks/Saucony 44, Nike 44.5. Brede voorvoet omdat ik daar veel op loop.

Ik ben heb afgelopen tijd even rustig aan gedaan, mijn achillespees doet een beetje pijn. Is nog niet over maar wordt langzaamaan beter. Podotherapeut gaf aan dat ik gewoon veel moet strekken. Zooltjes zouden eventueel kunnen helpen maar dat zou niet nodig moeten zijn. Ik heb een hoge voetboog en gebruik mijn middenvoet nagenoeg niet (precies zoals de alphafly's :p).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@XyS zo kort kan het ook als het antwoord er pal boven staat...
Het had Nike gesierd als ze samen met de winkelier een ook voor hen acceptabele maand retour deal richting de klant geboden zouden hebben... bestaat die ook?

https://www.nike.com/nl/t...dschoen-3mk9g2/DB0129-001
We hebben de ultralichte Nike Air Zoom Alphafly Next Nature gemaakt met minstens 50% gerecycled materiaal qua gewicht
Zonder afval... ~ 45 euro goedkoper.....
https://www.nike.com/nl/t...n-heren-821S4F/DV3030-700

Sterkte met je blessure en ook al neem je een betere schoen het is echt beter om wat meer speelruimte te hebben, want het lichaam gaat zich aanpassen (adaptie) en dat betekent dat die pees dat echt gaat doen, die past zich aan met wat de Vaporfly je aanbiedt.... die pees hoeft minder te rekken... maar das meteen je nieuwe standard... dus niet verder dan dat... Op den duur kom je tegen die grens aan. Ik zou hem nooit zo opzoeken via een Vaporfly-route, zou graag wat meer reserve over willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:59
[...]
Dat weet ik dan niet... maar ze lopen wel ca 4% sneller dan een goede normale wedstrijdschoen.
Een vaak gemaakte fout. De schoenen lopen NIET 4% sneller dan andere wedstrijdschoenen.
Ze blijken in het lab een verbetering van de running economy van 4% te geven, vandaar het cijfer.
Ze lopen als het ware zuiniger, de loper verbruikt 4% minder zuurstof dan met een andere schoen.

Dat is niet hetzelfde als 4% sneller. Naar schatting zijn ze ongeveer 2% sneller, maar dat cijfer staat meer ter discussie.
Enfin, het punt is dat ze wel degelijk sneller zijn, maar niet 4%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Waterpower schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:42:
Ik ben eigenlijk ook een beetje op zoek naar een wedstrijdschoen. Ik hoop 16 oktober de Amsterdam marathon in ongeveer 3:17 te lopen (voorspelling Trenara). Nu heb ik ergens gehoord dat de Vaporfly's eigenlijk pas interessant zijn vanaf een snelheid van 4:15/km of sneller en dat ze anders "tegen je gaan werken". Weet iemand of dit klopt of heeft iemand hier ervaring mee? Mijn tempo zal dus rond de 4:40 zijn en eigenlijk keek ik al niet naar de Vaporfly's met dit verhaal in mijn hoofd. Ik loop nu zo veel mogelijk op Altra Rivera's (0 drop), Sauconi Iso Ride (4mm drop) en Merrel trail gloves (barefoot dus 0 drop). Iemand tips?
Sorry, ook weer zo'n misvatting die nergens op gebaseerd is.

Vaporfly's zijn ook nuttig voor 3:30 of 4:00 marathonlopers.

Maar voor jou weet ik het niet, de Vaporfly's zijn zowat het tegenovergestelde van waar je nu op loopt, veel demping en 10 mm drop.

[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 10-06-2022 14:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Als ik begin over de super shoes ben ik niet te houden...
Ik weet er nu eenmaal veel over...

De enige schoenen die in het lab een vergelijkbare verbetering hebben getoond in running economy als de Next % en de Alphafly is de Asics metaspeed Sky. Hocka Rocket X, Saucony Endorphin Pro, New Balance RC Elite en Brooks Hyperion Elite verbeterden de running economy niet; lees: dat zijn geen superschoenen.
Hier de link:

https://www.tandfonline.c...038691?journalCode=tfws20

En hieronder de link naar het artikel van Wouter Hoogkamer (een Nederlander) die aantoonde dat de Vaporfly 4% verbetering in running economy ("loopzuinigheid") geeft. Dit is dus niet gelijk aan 4% sneller, dat claimt Nike nooit.
https://link.springer.com...07/s40279-017-0811-2#Abs1

[ Voor 10% gewijzigd door Hartloper op 10-06-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Over de Adidas Adizero Adios Pro bestaan geen labgegevens.

Maar aangezien Kibiwott Kandie (en nog drie andere op dezelfde schoen !) op deze schoen in december 2020 in Valencia het halve-marathonrecord verbeterde, kunnen we ervan uitgaan dat dit ook een superschoen is.

Die race liepen 4 mannen in de Adidas Adizero Adios Pro het vroegere halve-marathonrecord van 58:01 uit de tabellen.
Kandie liep een onwaarschijnlijke 57:32.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 07:53
Arjan90 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:48:
@Tim_W Het lijkt er inderdaad op alsof Runalyze bij jou al rekening houdt met je marathonconditie (wat past bij weinig langere duurlopen). Als ik op de rekenmachine druk en daar de marathonconditie aanvink (om rekening mee te houden) worden mijn eindtijden ook aangepast maar alleen voor de marathon. Dat kan ik echter niet standaard laten toepassen op de "widget" aan de zijkant (althans, ik kan de instelling niet vinden). Maar zoals gezegd zet Runalyze bij mij net wat te hoog in qua tempo verwacht ik, hoewel ik atletiekbaan vs weg ook nog wel eens lastig vergelijken vind.

Hoe dan ook; deze week een halve marathon en in de drie weken daarop op de baan een 3.000m, 10.000m en 1.500m. Kijken hoe diep ik kan gaan en hoe dicht ik dan bij de verwachting van Runalyze kan komen. WZWWHSS :D Vorm voelt goed momenteel, dus als de tijden lukken is het nu.
[Afbeelding]

Vanavond 15x400m op 10km tempo, lekker rondjes op de baan aftikken. Dat vind ik dus echt een heerlijke training, met 200m dribbel tussendoor dus mooie voorbereiding.
Ik zie het nu ja, als ik die niet gebruik dan word de prognose inderdaad drastisch aangepast, naar sub 3 zelfs. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rL6fasvt5zDOpSw5LHoj6oTePHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pibHSKCPHwzYd7s1vhRmVDph.png?f=user_large

Ben inmiddels zachtjes aan begonnen om het volume als ook de duurloopjes weer te verhogen. Ook interval er eindelijk weer eens gestructureerd inbrengen. Nog "maar" 16 weken te gaan tot Eindhoven namelijk.

Eens kijken hoe de prognose zich tussen nu en begin Oktober zal gaan ontwikkelen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Drukke week, niet echt aan trainen toe gekomen. Dus alles in vandaag gepropt _O- _O-

Tussen de middag 11 km gelopen, vanavond naar de sportschool en dan weer een weekend druk met een IPSC-wedstrijd. Dus weer geen gelegenheid om een leuke trail te doen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Hartloper schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:22:
[...]

Sorry, ook weer zo'n misvatting die nergens op gebaseerd is.

Vaporfly's zijn ook nuttig voor 3:30 of 4:00 marathonlopers.
Heeft Nike weer dividend uitgekeerd? ;)

Dit is zeker wel ergens op gebaseerd. Hoogkamer heeft alleen 14, 16 en 18 km/u onderzocht, waarbij het effect groter was naarmate de snelheid hoger was. Wat verder in veel onderzoeken terugkomt is dat je wel een zweefpas nodig hebt om het gewenste effect te bereiken. Zonder zweefpas zou het zelfs averechts werken. En je maakt mij niet wijs dat je heel veel zweeft met 11 km/u.

Maar goed, het zijn lichte schoenen met ongetwijfeld een placebo effect. Ik denk alleen dat als je een marathon onder de 4 of 3,5 uur wil lopen, je die 300 euro beter aan een goede trainer of AV uit kan geven. Dan haal je die 4% ook wel, en waarschijnlijk nog wel meer.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:33
@AppieR Allebei kan ook :+ Maar ja, kost een hoop geld. Voordeel is dan weer dat het voor mij zowel hobby als sport is. Kan ik al die gadgets en uitrusting beter verantwoorden!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sander_g
AppieR schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:45:
[...]

Maar goed, het zijn lichte schoenen met ongetwijfeld een placebo effect. Ik denk alleen dat als je een marathon onder de 4 of 3,5 uur wil lopen, je die 300 euro beter aan een goede trainer of AV uit kan geven. Dan haal je die 4% ook wel, en waarschijnlijk nog wel meer.
Het één sluit het ander niet uit... ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nou, volgende patient :P

Ik wilde geen ellenlange epistels houden......en mijn maat was niet op voorrraad dus die kon ik vandaag ophalen...... maar ook mijn trailschoenen hebben plaatsgemaakt voor wat snellere schoenen.

Mijn La Sportiva Akasha's zijn vervangen door Peregrine 12's.....ook uit de stal van Saucony.

Geen heel extreem kleurtjesfestijn, anders schrikken de hertjes en zwijnen in het Putterbos zo van me :P

Maar hele mooie blauwe schoenen met een subtiel knalgele zool *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bPU8TJCut1kXmlT2WWVx5sLhEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DU5UVv7rKqc1hOlrmXVObzz.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk lichte schoenen, dat wordt zondag lekker even het bos in d:)b
route99 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:11:

@Fraggert Mooi resultaat! Ben heel eerlijk wel benieuwd naar een herhaling.
Onderschat niet het adrenaline effect dat je het nu ff echt wel goed wilde doen met deze mooie schoen.
En de Ghost is ook >25% zwaarder dan de Endorphin.
De Ghost is ook meer een trainingschoen, de Endorphin meer een wedstrijdschoen.

Maar geniet vooral van je PB, die heb je hoe dan ook gehaald!
Jazekers hoor, de motivatie was erg hoog dus dat was zeker een factor :)

Ik ga nog een aantal keren een 5km lopen, en ook wat trailrondjes ter afwisseling, en dan een keuze maken voor een vervolgschema richting 10km.

Doordat de meeste schemas daar zowel slowruns als tempowerk voor inzetten overweeg ik de fantastische Ride 15 er ook bij te kopen. De speeds voor het snelle werk en de Rides voor bijv de herstelloopjes.

Voorlopig heb ik er weer extra zin in *O* d:)b
bert74 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:30:
[...]

Plezier in het hardlopen blijft het allerbelangrijkste! Het is m.i. idd verstandig om je niet te veel te laten door zaken die je afleiden van plezier en ontspanning.

Voor mij persoonlijk is die data een leuke toevoeging als een soort hobby, ik ben dan ook een cijfers nerd. Toch loop en fiets ik voor een belangrijk deel op gevoel. Als het lichaam op een dag niet wil, kort ik mijn route in of ga ik wat minder snel. Andersom ook, als het lekker gaat, doe je wat meer. Je moet hier wat flexibel in zijn.

Een Forerunner 245 gaat prima voldoen voor vrijwel elke hardloper. Wat je hier vast wel eerder hebt gehoord is dat je je niet moet fixeren om elke keer een pr te willen lopen. Ook te snel te veel willen lopen is vragen om blessures. Persoonlijke tip: een hartslaghorloge kan helpen om je in de juiste belasting/zone te doen lopen, om te voorkomen dat je te vaak te snel loopt. Op de FR 245 kan je een alarm op snelheid of hartslag instellen. Als het te snel gaat wordt je er aan herinnerd om het wat rustiger aan te doen.

Succes!
Dank je wel :)

Ik heb mijn 245 na jouw post uit de kast gehaald, opgeladen en op de mountainbike een rondje gedaan.
Rustigjes aan zal ik eens verder gaan klooien, ik ben wat analoog aangelegd maar met wat geduld komt dat vast wel goed :P

Vroeger toen Fraggert nog een Fraggertje was.....trok die zijn sportschoenen aan en liep die tot hij erbij neerviel......en de volgende keer kwam ik weer wat verder _O-

Geen schema's....geen horloges.......alleen een Walkman met Metallica :P

[ Voor 29% gewijzigd door Fraggert op 10-06-2022 18:57 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
AppieR schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:45:
[...]

Heeft Nike weer dividend uitgekeerd? ;) I wish. Maar als je mijn posts leest zie je dat ik ook de Asics Metaspeed Sky en de Adidas Adizero Adios Pro als superschoenen benoem.

Dit is zeker wel ergens op gebaseerd. Hoogkamer heeft alleen 14, 16 en 18 km/u onderzocht, waarbij het effect groter was naarmate de snelheid hoger was. Wat verder in veel onderzoeken terugkomt is dat je wel een zweefpas nodig hebt om het gewenste effect te bereiken. Zonder zweefpas zou het zelfs averechts werken. En je maakt mij niet wijs dat je heel veel zweeft met 11 km/u.
Als je hardloopt heb je per definitie een zweeffase, anders is het geen hardlopen maar snelwandelen ;)

Ook trage lopers hebben voordeel van meer demping. Zelfs meer want ze doen er langer over.

In deze Strava analyse van 500.000 lopers in de NY Times bleek het gunstige effect aanwezig te zijn zowel bij trage als bij snelle lopers:
https://www.nytimes.com/i...gwt=pay&assetType=PAYWALL

[ Voor 32% gewijzigd door Hartloper op 10-06-2022 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:43:
Geen schema's....geen horloges.......alleen een Walkman met Metallica :P
Dit. Hulde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45

Secsytime

Automagisch

Maar dan zonder de walkman en lekker genieten van de omgeving en het lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Tim_W schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:09:
Daadwerkelijk gelopen in training + officiële wedstrijd:
5km: 19:14
10km: 40:18
21,1km: 1:44:45
42,2 km: 3:37:16
De 1/2 M is idd afwijkend maar uitgaande van je 10 km tijd vind ik de rest netjes. De marathon blijft speciaal, daar is het effect van die dag ook erg belangrijk en dat geeft je geen enkele voorspeller. De M had imho onder ideale condities wel sneller uit kunnen vallen.

Neem ik jouw 10 km tijd als basis voor een Purdy voorspelling vind ik dit:
code:
1
2
3
4
5 km       19:26
10 km     40:18
1/2 M      1:29:58  
Marathon 3:18:35

Toen ik ~ 59 was liep ik dat jaar
code:
1
2
3
4
5000 m  19:39,88 (baan)
10 km   40.22
1/2 M    1:29:27 
Geen marathon

Met Purdy vanuit de 10 km geeft dat vrijwel uiteraard een vergelijkbaar beeld als bij jou. Vul maar in.....die 3 sec verschil op de 10 km gaan amper verschillen bij de rest geven.

Die Purdy voorspelling vind ik al tijden by far het beste wat ik gezien heb. Die tijden ratio's had ik eerder toen ik veel sneller ook zo ongeveer. Op de VO2-max gebaseerd zag ik nooit zulke aardige voorspellingen.

[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 11-06-2022 09:22 . Reden: "dt"... iss"d" |:( Purdey=Purdy ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Bedankt voor de link. Die Purdy formule past goed voor mij ook.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De hielspoor achtige klachten lijken na een paar weken rust verdwenen te zijn, dus gisteren toch maar meegedaan aan de 10K van de Rijsserbergloop. :o

Dit was voor mij de eerste wedstrijd over heuvelachtig gebied. Twee heuvels moesten drie keer beklommen worden met een totale klim van 78 meter. Geen idee wat ik moest verwachten, maar het viel niet tegen. De eindtijd was 51:04 met 5:07/km. Erg tevreden. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hartloper schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:13:
Die Purdy formule past goed voor mij ook.
Dank voor deze melding.

Heb ff wat referenties bij elkaar gezocht. Purdy's werk wordt nog steeds naar verwezen en blijkbaar verder ontwikkeld. Purdy rekende destijds (~1974) in C:
http://www.cs.uml.edu/~phoffman/xcinfo3.html
Je ziet zulke (matrix) berekeningen nog steeds terug bij onderzoeken van anderen (met R en Matlab in het volgende artikel). Heb het verder nog niet uitgezocht, ff andere prioriteiten.

In dit artikel staan alle Purdy referenties:
https://www.researchgate....dual_Athletic_Performance
  • [27] J Gerry Purdy. Computer generated track and field scoring tables: I. historical development. Medicine andscience in sports, 6(4):287, 1974.
  • [28] J Gerry Purdy. Computer generated track and field scoring tables: II. theoretical foundation and develop-ment of a model. Medicine and science in sports, 7(2):111–115, 1974.
  • [29] J Gerry Purdy. Computer generated track and field scoring tables: III. model evaluation and analysis.Medicine and science in sports, 9(4):212–218, 1976 (1) (PDF) Prediction and Quantification of Individual Athletic Performance. [/quote][/li]
Heb er heel lang niet meer naar gekeken, gebruikte vroeger de CNR pagina, waar ook een forum is maar dat wordt amper nog gebruikt (ook door mij amper.. ). Dat laatste, het CNR-forum gebruik, is door meerdere mensen hier al eens genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Heavy stuff, die referenties. Heb de stukken gelezen zonder formules ;).

Na de halve marathon van zondag (20km net niet maximaal en laatste km wel voluit) waren de benen woensdag nog heel stram. Rustig duurloopje van 30 min.
Gisteren poging tot intervaltraining, benen voelden op voorhand ok maar nog licht stram. Helaas, van bij het eerste interval pijn in de linkerkuit, waarop ik de training heb ingekort. Duurloop van zondag overslaan, en dan zien we wel waar we staan...
Doet me denken aan m'n blessure van een paar jaar geleden, niet opgelopen tijdens de wedstrijd maar wel op de eerste of de tweede training nadien, da's blijkbaar wel een dingetje voor me.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

Langste afstand weer een stukje verlengd, met 11km achter de rug. Afgezien van de warmte waar ik de laatste paar kilometer toch een beetje last van begin te krijgen ging het prima.

Ik begin echt weer plezier te krijgen in de duurlopen, dat had ik niet verwacht een aantal maanden geleden.

[ Voor 13% gewijzigd door sebasd op 11-06-2022 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:01
Totrail schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:42:
Ik loop al enige tijd met plezier op Saucony en ervaar die als duurzame schoenen. Nu heb ik ook de Kinvara 12 en die lijkt naar 500-600 km toch al een stuk meer te slijten dan ik gewend ben. Meer Kinvara gebruikers hier die ervaring? Ligt misschien ook wel een beetje aan het zoolontwerp.
Heb deze ook, nu met een kleine 500km op de teller. Denk dat ik er met een beetje geluk nog een km of 100 op kan lopen. De zool slijt inderdaad vrij snel maar dat was ook te verwachten met alleen maar 2 dunne rubberen strips. Dit type schoen is simpelweg niet gebouwd op duurzaamheid. Het bovenwerk vertoont bij mij ook wat slijtage maar dat is vooral cosmetisch (het Saucony-logo is een beetje aan het afbrokkelen).

Ze lopen verder nog prima overigens en de grip is ook nog OK.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Kinvara's zijn lekker lichte en snelle schoentjes. En die slijten dus ook snel, helaas... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Laatst online: 16-09 13:54
Afgelopen zaterdag de halve marathon Zwolle weer gelopen. De omstandigheden waren fijn, de sfeer is altijd goed en zelfs na de 3e keer gaat het relatief korte rondje niet vervelen :)

Wel heb ik volgens Garmin 21,63km gelopen en hoorde van meer mensen dat het parcours (veel) langer was. Meer mensen met deze ervaring? Ik heb volgens mij niet overdreven ruim gelopen, maar dit is wel een behoorlijke afwijking :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:38
BiLLie- schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:39:
Afgelopen zaterdag de halve marathon Zwolle weer gelopen. De omstandigheden waren fijn, de sfeer is altijd goed en zelfs na de 3e keer gaat het relatief korte rondje niet vervelen :)

Wel heb ik volgens Garmin 21,63km gelopen en hoorde van meer mensen dat het parcours (veel) langer was. Meer mensen met deze ervaring? Ik heb volgens mij niet overdreven ruim gelopen, maar dit is wel een behoorlijke afwijking :?
Dit soort afwijkingen zijn redelijk normaal. Het parcours is ingemeten met de meest ideale lijn, welke jij hoogstwaarschijnlijk niet hebt kunnen lopen.
Wat nog meer meespeelt is dat de gebouwen het signaal van de GPS satelieten blokkeren waardoor je GPS horloge een stuk minder nauwkeurig is.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
M'n garmin en zelfs m'n stryd hebben altijd wel ergens afwijking. GPS doet het vaak bij hoge gebouwen en veel bomen, een stryd footpod is ook niet perfect, die gaf bij een HM ook wel eens 1km te veel aan het eind.

Als het parcours gecertificeerd is, dan is het 21.1km. Anders is het ongeveer zo ver als afstandmeten.nl zegt ongeveer ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLie-
Die afwijkingen zijn me bekend. Deze keer vond ik de afwijking echter wel heel erg groot.

Hoe dan ook, het was een fijne loop en ik heb m'n PR verbeterd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Keiichi schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:55:
Als het parcours gecertificeerd is, dan is het 21.1km. Anders is het ongeveer zo ver als afstandmeten.nl zegt ongeveer ;)
Dat is de 1/2M van Zwolle dus niet volgens de site v/d atletiekunie.
Andere afstanden in Zwolle wel (eentje is er verlopen)... R'dam en A'dam staan er o.a. wel op dus zou je het verwachten als het wel gedaan was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjY0rhqyrDCvp9J2CtUFfN_KWUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TNGmkRgbyuTexCrgNNyb3YAx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 13-06-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:08

Ik kwam uit op 21.71 kilometer, ook een flink verschil uiteindelijk. Best jammer, want ik had het idee dat ik in het begin goed op weg was voor sub 1:30, maar het bleek dus dat ik 300 meter 'achter' liep na de eerste 5km.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 13:15
Gisteren weer een stapje verder gezet om wat meer op snelheid te trainen.

8km loopje basistempo met daarin 2 intervallen van ~800 meter.

Het was warm en ik merkte dat ik nog wat moe was van 60km racefiets rit de dag er voor. Hartslag bereikte met moeite mijn omslagpunt en had er ook moeite mee om vol te houden.

Snelheid was voor mijn doen wel prima: beide 4:25 min per km.

As. zondag 5km wedstrijd loopje met collega's op het werk. Doel is om onder de 23min te eindigen. Vrijdag en zaterdag doe ik maar even niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:04
Vraagje aan de trailbackpack-ervaringsdeskundigen hier...

Ik heb een Salomon Adv Skin 12 gekocht (vooral voor de Eiger51 die ik over een maand ga lopen, maar ook voor algemenere langere lopen en wandelingen) en gisteren voor het eerst hiermee (~2u/26km) gerend.

Zat op zich prima en fijn, er zitten 2 softflasks bij die je aan de voorkant kan dragen waarvan ik in het begin het idee had dat ze misschien wat bewogen maar na een paar minuten eigenlijk al nergens last meer van.

Tot na anderhalf uur ongeveer... Ik merkte dat ik wat last van mijn onderste ribben kreeg. Precies waar de softflasks zaten, beetje beurs gevoel. En dat voel ik nu nog, ook een schaafplekje onder mijn linker oksel.

Nu lees ik van meer mensen die hier last van hebben (gehad) en de een zegt vaster zetten, de ander juist losser, veel 'finetunen' van aansluitingen, etc. Hebben hier mensen ook een dergelijke ervaring of tips?

Ik liep met een singletje eronder trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13

Ik had zelf 21,8 km op de klok
Nu heb ik wel belachelijk veel mensen ingehaald maar zo'n enorme afwijking is wel extreem.
Zag in het groepje op strava waarin ik tussenliep ook stuk voor stuk zulke afwijkingen voorbij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
m0ridin schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:12:

Ik heb een Salomon Adv Skin 12 gekocht (vooral voor de Eiger51 die ik over een maand ga lopen, maar ook voor algemenere langere lopen en wandelingen) en gisteren voor het eerst hiermee (~2u/26km) gerend.

Zat op zich prima en fijn, er zitten 2 softflasks bij die je aan de voorkant kan dragen waarvan ik in het begin het idee had dat ze misschien wat bewogen maar na een paar minuten eigenlijk al nergens last meer van.

Tot na anderhalf uur ongeveer... Ik merkte dat ik wat last van mijn onderste ribben kreeg. Precies waar de softflasks zaten, beetje beurs gevoel. En dat voel ik nu nog, ook een schaafplekje onder mijn linker oksel.

Nu lees ik van meer mensen die hier last van hebben (gehad) en de een zegt vaster zetten, de ander juist losser, veel 'finetunen' van aansluitingen, etc. Hebben hier mensen ook een dergelijke ervaring of tips?

Best wat uurtjes gelopen met de Adv skin5 en nooit last van dit soort zaken. Ik heb wel een litteken van een gebroken sleutelbeen en dat geeft altijd gedoe. Schurt, jeukt en doet zeer als dat vest langere tijd erop hangt/schuurt. Ik plak hier een stukje sporttape/kinesiotape overheen.

Ook de grotere 15L van Decathlon gaf mij gisteren (9 uurs adventure race) geen problemen, met flink veel rommel erin. TOTDAT als er iets 'tussen' komt. Een leeg gelletjepropje gaf wel schuurplekje, zat klem tussen mijn rib/softflask. En mijn kompas prikte ook hard in mn rib, werd ook erin gedrukt.

Wel de juiste maat gekocht, dat het niet teveel op/neer hopt? Misschien juist té strak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
@m0ridin Ik zou beginnen met wat losser. In principe hoeft ie niet heel strak te zitten om niet te stuiteren of schuren. Heb je al iets in het rugvak zitten? Dat helpt ook voor de vorm. En hou er ook rekening mee dat er een wisselwerking zit tussen de inhoud aan de achterzijde en hoe strak de touwtjes aan de voorzijde moeten. Haal je er een jasje uit oid, dan is ietsje strakker aantrekken soms prettig. Het wordt een kwestie van experimenteren... Na een paar keer proberen heb je waarschijnlijk de juiste instelling gevonden en nergens last meer van.

Ik weet niet zeker of dat bij dit model kan, maar vaak kan je ook de "hoogte" van de aansluiting en touwtjes veranderen. Mogelijk helpt een stukje omhoog voor het draagcomfort.

Daarnaast zijn er diverse modellen softflasks. Ik weet niet welke jij hebt. Maar indien het een setje is met een stevige bodem, zou je deze kunnen vervangen door een zachte. Die laatste is ietsje lastiger in zijn vak te krijgen, maar vind ik wel heel veel comfortabeler zitten.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
KevinK92 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:02:
[...]

Ik kwam uit op 21.71 kilometer, ook een flink verschil uiteindelijk. Best jammer, want ik had het idee dat ik in het begin goed op weg was voor sub 1:30, maar het bleek dus dat ik 300 meter 'achter' liep na de eerste 5km.
Haha, hier idem. Gelukkig was ik 'te snel' vertrokken, kon ik dat vasthouden en is mijn officieel vastgestelde tijd ook onder mijn streeftijd. Volgens Strava/Garmin ligt m'n PR alleen nog een stuk lager dan de officiële meting :+

Wat is uiteindelijk jouw tijd geworden?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 17:05

Niku

Alagaesii

Gisteren de 5K van de Omloop van Empel gelopen. Kleinschalige loop die prima georganiseerd is. Totaal niet op 5K tempo (niet eens op 10K tempo) getraind de laatste maanden en gecombineerd met een flinke stapavond op vrijdag ging ik ontzettend blanco de race in. Tijdens het lopen bleef ik verrassend lang fris en na twee kilometer voelde ik al aan dat mijn PR (21:16) eraan zou kunnen. Bij het indraaien van de laatste bocht zag ik dat de finish iets te dicht bij lag om de 5K vol te maken, wat jammer was want ik had nog best wat over. Kwam over de streep in 20:14, Garmin gaf aan dat het 4,86K was, net wat te kort dus. Wel super tevreden uiteraard, want ook als ik er een halve minuut bij optel voor de laatste 150 meter is het nog een dik PR :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Blomminator Maat zou de juiste moeten zijn, maar te strak zou kunnen (aan het einde deed ik hem iets losser en eigenlijk leek dat ook prima, had hem juist strakker gedaan om zeker te weten dat alles nauw zou aansluiten).

@Roozzz Had niets in de rugzak deze keer, was puur voor test dus had in ieder geval de softflasks gevuld om dit te 'ervaren' maar niets als ballast in de rugzak zelf (bedacht me wel dat dit niet ideaal zou zijn qua balans, maar hey... het was een test ;) )

Achter had ik ook niks mee gedaan qua afstellen, alleen de voortouwtjes aangetrokken... Misschien de volgende keer eerst even beter kijken wat er eigenlijk allemaal af te stellen is, of welke vakjes er allemaal zijn heh.

De softflasks zitten bij de adv skin zelf, zijn gewoon zachte varianten... Had ook mijn S22 ultra telefoon meegenomen, die doe ik de volgende keer wel in een ander zakje want kwam volgens mij ook nog wel eens tegen mijn borstkas aan.

Ach, het zal even wennen, passen en meten etc zijn... daar zijn de oefenloopjes natuurlijk ook voor. Tnx voor de feedback, zal in ieder geval wat losser proberen de volgende keer en ook even goed checken wat er allemaal af te stellen is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:08
BiLLie- schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:35:
[...]

Haha, hier idem. Gelukkig was ik 'te snel' vertrokken, kon ik dat vasthouden en is mijn officieel vastgestelde tijd ook onder mijn streeftijd. Volgens Strava/Garmin ligt m'n PR alleen nog een stuk lager dan de officiële meting :+

Wat is uiteindelijk jouw tijd geworden?
Ik ben uiteindelijk afgeklokt op 1:33:47, wat zeker niet slecht is voor een debutant op de halve marathon :D. Ik had stiekem wel gehoopt op sub 1:30, maar met een dochter van zeven maanden die alle bacillen van de opvang verzamelt en meeneemt naar huis is het ook niet verwonderlijk dat ik niet helemaal fit aan de start verscheen. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik het waarschijnlijk ook niet helemaal gehaald had als ik wel topfit geweest was. Te weinig getraind op dit specifieke tempo denk ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:33
Hoi allemaal,

Zaterdag de beslissing genomen om ook te beginnen met hardlopen. Ben inmiddels 32 jaar oud dus heb denk al 12 jaar niet meer hardgelopen.

Gehaald:
Garmin Forerunner 245 music (Chill dat ik mijn telefoon kan thuis laten)
Schoenen
Twee shirts
Korte broek
Werden voor de schoenen met camera een filmpje gemaakt hoe ik liep en welke schoenen daarbij passen. Nu twee keer hardgelopen en ze lopen echt chill.

Mijn doel is om 6 november mee te lopen met "startbaan run" op vliegbasis Soesterberg. Dat is 10 kilometer met drie vrienden.

Nu train ik met de Garmin coach, heb nu 2x hardgelopen maar vanochtend was best wel heftig. Heb 3.5 kilometer gelopen in 25 minuten. Is dat niet te heftig voor een beginner? Heb geen zin in een blessure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
mentalozzie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:36:
Hoi allemaal,

Zaterdag de beslissing genomen om ook te beginnen met hardlopen. Ben inmiddels 32 jaar oud dus heb denk al 12 jaar niet meer hardgelopen.

Gehaald:
Schoenen
Twee shirts
Korte broek
Werden voor de schoenen met camera een filmpje gemaakt hoe ik liep en welke schoenen daarbij passen. Nu twee keer hardgelopen en ze lopen echt chill.

Mijn doel is om 6 november mee te lopen met "startbaan run" op vliegbasis Soesterberg. Dat is 10 kilometer met drie vrienden.

Nu train ik met de Garmin coach, heb nu 2x hardgelopen maar vanochtend was best wel heftig. Heb 3.5 kilometer gelopen in 25 minuten. Is dat niet te heftig voor een beginner? Heb geen zin in een blessure.
Was dit een continue loop, of werd het ook afgewisseld met wandelen?

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
Alvanosa schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Was dit een continue loop, of werd het ook afgewisseld met wandelen?
Begon met 5 minuten wandelen als opwarmen en de spieren los maken.
Daarna 20 minuten hardlopen, dit hield ik dus niet 100% vol en moest wel even 2-3 keer kort wandelen.
Vervolgens weer 2-3 minuten wandelen.

Horloge houdt mijn hartslag bij en met een meter krijg ik te zien of ik niet te langzaam of snel ga. Deze hield ik goed in de gaten en in het groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
mentalozzie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:39:
[...]

Begon met 5 minuten wandelen als opwarmen en de spieren los maken.
Daarna 20 minuten hardlopen, dit hield ik dus niet 100% vol en moest wel even 2-3 keer kort wandelen.
Vervolgens weer 2-3 minuten wandelen.

Horloge houdt mijn hartslag bij en met een meter krijg ik te zien of ik niet te langzaam of snel ga. Deze hield ik goed in de gaten en in het groen.
Ik neem aan dat je trainingsplan dan gebaseerd is op je hartslag op dit moment. Toen ik begon ben ik juist heel langzaam gaan opbouwen dus beginnen met 1 minuut lopen en 1 minuut wandelen en het daarna langzaam opbouwen.

Ik ben bang dat je je op deze manier gaat overbelasten omdat je pezen deze intensiteit nog niet gewend zijn. Kun je eventueel laten zien wat de rest van je plan is op dit moment?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
Garmin coach heeft volgens mij geen opbouwschema's vanaf nul... Meteen een blok van 20 minuten is te veel van het goede. Ik zou je aanbevelen om eerst een coach to 5k (c25k) schema te volgen. Dat geeft je een basis, waarna je evt weer met garmin coach kan gaan trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Roozzz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:05:
Garmin coach heeft volgens mij geen opbouwschema's vanaf nul... Meteen een blok van 20 minuten is te veel van het goede. Ik zou je aanbevelen om eerst een coach to 5k (c25k) schema te volgen. Dat geeft je een basis, waarna je evt weer met garmin coach kan gaan trainen.
Die hebben ze wel, maar je kan uit drie coaches kiezen die aardig verschillen van aanpak. Ik heb nu Amy en die bouwt het wel op. Je merkt enkel dat ze kiest voor langere blokken hardlopen in plaats van frequente wisselingen. Gaat alsnog redelijk rap van start maar voor mij was het prima te doen, geen recente hardloopervaring maar wel een fitnesser en fietser dus wel de basisconditie.
Je doet eerst ook een benchmark run, geen idee in hoeverre die het schema echt beïnvloed.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Hoi allemaal,

Gehaald:
Schoenen
Twee shirts
Korte broek

Recent heb ik bij een AV het start 2 run programma gelopen, opbouw naar 5k (in 25:20 gelopen) zoals gebruikelijk. En net als jou ook 10 jaar niks gelopen. Mij is na voltooiing aangeraden om enkele maanden rond de 5k te blijven hangen, niet sneller en niet verder te gaan lopen. Zodat je lichaam echt aan de belasting gewend is. Dus dat zou misschien toch wel erg krap aan zijn als je nu begint en dan gelijk 10k als doel hebt. Maar goed iedereen is anders :) (Ik ben overigens 35 en volgens mij een gezond bmi van 20,5).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
marcelcee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Recent heb ik bij een AV het start 2 run programma gelopen, opbouw naar 5k zoals gebruikelijk. En net als jou ook 10 jaar niks gelopen. Mij is na voltooiing aangeraden om enkele maanden rond de 5k te blijven hangen, niet sneller en niet verder te gaan lopen. Zodat je lichaam echt aan de belasting gewend is. Dus dat zou misschien toch wel erg krap aan zijn als je nu begint en dan gelijk 10k als doel hebt. Maar goed iedereen is anders :) (Ik ben overigens 35 en volgens mij een gezond bmi van 20,5).
Ik ben toen ik begon met hardlopen in Maart 2021 naar 5k gegaan en daarna naar 10k door. In Januari heb ik toen mijn eerste halve marathon gelopen en ik heb een hele in de planning voor eind Oktober, het kan dus wel maar elk lichaam is anders.

Het beste is gewoon om naar je lichaam te luisteren en heb je pijn tijdens het lopen of erna doe even wat rustiger aan en neem je rust om te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Alvanosa schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Ik ben toen ik begon met hardlopen in Maart 2021 naar 5k gegaan en daarna naar 10k door. In Januari heb ik toen mijn eerste halve marathon gelopen en ik heb een hele in de planning voor eind Oktober, het kan dus wel maar elk lichaam is anders.

Het beste is gewoon om naar je lichaam te luisteren en heb je pijn tijdens het lopen of erna doe even wat rustiger aan en neem je rust om te herstellen.
Mooie (en snelle) ontwikkeling! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alvanosa
marcelcee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Mooie (en snelle) ontwikkeling! _/-\o_
Bedankt, inmiddels 36 jaar en pas mijn 2e halve marathon gelopen. Ik was vooral begonnen met lopen om mijn hoofd leeg te maken en het bevalt me zo goed, ik zou niet meer zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvl78
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 22:35
route99 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:54:
[...]
Dat is de 1/2M van Zwolle dus niet volgens de site v/d atletiekunie.
Andere afstanden in Zwolle wel (eentje is er verlopen)... R'dam en A'dam staan er o.a. wel op dus zou je het verwachten als het wel gedaan was.
[Afbeelding]
Het parcours is KNAU/IAAF gecertificeerd, tenminste dat staat wel vermeld op de website.

Ik had 21,60.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
Tsurany schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Die hebben ze wel, maar je kan uit drie coaches kiezen die aardig verschillen van aanpak. Ik heb nu Amy en die bouwt het wel op. Je merkt enkel dat ze kiest voor langere blokken hardlopen in plaats van frequente wisselingen. Gaat alsnog redelijk rap van start maar voor mij was het prima te doen, geen recente hardloopervaring maar wel een fitnesser en fietser dus wel de basisconditie.
Je doet eerst ook een benchmark run, geen idee in hoeverre die het schema echt beïnvloed.
Dan is dat toegevoegd sinds ik garmin coach gebruikt heb :)

Mijn punt blijft wel staan. Ik vind een blok van 20minuten hardlopen veel te lang voor week 1 van een "opbouwschema". Ik wil niet weten wat er de komende weken op het programma staat als je nu al hier bent... Dat is gewoon vragen om overbelastingsproblemen.

Voor veel mensen is de conditie niet het probleem, die bouw je namelijk vrij rap op. De uitdaging zit hem erin om ook je spieren en met name pezen en aanhechtingen te laten wennen aan de loopbelasting. Die laatsten vergen de nodige tijd om zich aan te passen. Maar protesteren ook pas echt als het al te laat is... Ga je te snel, dan is de kans aannemelijk dat je over een week of zes in de problemen zit.

Ik gooi hem er maar weer eens in: ik heb nog nooit iemand horen klagen dat ie te langzaam opgebouwd heeft, wel zeer veel mensen dat ze te snel hebben opgebouwd en blessures opliepen. Vaak gevolgd door, "al die waarschuwingen waren misschien toch wel terecht". Door schade en schande worden we helaas wijs. Been there, done that :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
mvl78 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Het parcours is KNAU/IAAF gecertificeerd, tenminste dat staat wel vermeld op de website.

Ik had 21,60.
Ik zag bij vrienden 21.53, 21.67, 21.68 en 21.80. Allemaal best een stukje meer dan een halve marathon dus.
Had 'm zelf ook wel willen lopen, maar ben er nog niet klaar voor.

Afgelopen zaterdag met een paar anderen een heel rustig duurloopje gedaan en uiteindelijk uitgekomen op een goede 13km. Echt helemaal 0 last van m'n scheenbeen gehad en na afloop verder ook niet _/-\o_
Was al op pad gegaan onder het mom van we zien wel hoe het gaat. Als het niet was gegaan, waren er genoeg gelegenheden om een shortcut richting huis te nemen. Was dus niet nodig!

Vanavond weer fijn core training bij de sportschool en wie weet nog een heel klein blokje uitlopen en dan morgenavond een Saucony Ride 15 event bij RunX in Apeldoorn. Die wil ik wel ff proberen. Gert-Jan Wassink (Running Movements) gaat een training verzorgen, maar wat de inhoud gaat zijn.. geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Roozzz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Mijn punt blijft wel staan. Ik vind een blok van 20minuten hardlopen veel te lang voor week 1 van een "opbouwschema". Ik wil niet weten wat er de komende weken op het programma staat als je nu al hier bent... Dat is gewoon vragen om overbelastingsproblemen.

Voor veel mensen is de conditie niet het probleem, die bouw je namelijk vrij rap op. De uitdaging zit hem erin om ook je spieren en met name pezen en aanhechtingen te laten wennen aan de loopbelasting. Die laatsten vergen de nodige tijd om zich aan te passen. Maar protesteren ook pas echt als het al te laat is... Ga je te snel, dan is de kans aannemelijk dat je over een week of zes in de problemen zit.

Ik gooi hem er maar weer eens in: ik heb nog nooit iemand horen klagen dat ie te langzaam opgebouwd heeft, wel zeer veel mensen dat ze te snel hebben opgebouwd en blessures opliepen. Vaak gevolgd door, "al die waarschuwingen waren misschien toch wel terecht". Door schade en schande worden we helaas wijs. Been there, done that :+
Eens, twintig minuten is echt veel te lang. Ik ben met coach Amy aan het opbouwen en die verdeeld het telkens in drie blokken waarbij je eerst loopt en dan hardloopt.

De eerste dag was 3x vijf minuten lopen en vijf minuten hardlopen. De twee keer daarna wordt het stukje lopen ingekort naar eerst drie minuten en dan een minuut. En de week erna schroef je het aantal hardloopminuten op en bouw je weer het aantal minuten lopen af vanaf vijf naar drie naar een. Einde week drie was dus 3x een minuut lopen en zeven minuten hardlopen.

In week vier zit de focus nu op een warmup en dan het een enkel stuk hardlopen en dan dat uitbouwen. Ik zit nu in week vijf en deze week ga ik vandaag 2,4km lopen, woensdag 3,2km en dan vrijdag weer 1,6km. Geen idee hoe het programma er daarna uit ziet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
@Tsurany Dat klinkt als iets dat ik zou verwachten ja (y) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:32

Lagune

Its time for warp

[...]

je kan coach jeff proberen, die doet run-walk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Lagune schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:05:
[...]

je kan coach jeff proberen, die doet run-walk
Dank je, maar ik heb niet zoveel behoefte aan een schema van garmin :P

Een jaar of twee terug het halve marathon schema met Greg gedaan, dat beviel wel prima. Maar ik zou dat (/hem?) alleen aanraden voor gevorderde lopers. Een piekweek van ruim 85km is toch best wel wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

[...]
Dit.

Hier nog een ervaringsdeskundige. Mijn C25K duurde bijna drie maanden, en dan heb ik al de nodige hardloopervaring uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
Thanks voor de tips! Ja schema van coach Greg van Garmin was echt te heftig.
4x per week met 20-30 minuten hardlopen terwijl dat ik een beginner ben.. hallo dan...

Nu coach Amy gekozen zag er al iets relaxer uit. Al is het nog steeds rustig aan het eerste maandje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Al deze extra data: Vertical ratio, Oscillation, Ground contact, Ground contact balance, Flight time (runalyze.com data)
Zit dat ook in een garmin watch of eventueel andere watch? In de nieuwste garmin misschien: Garmin Forerunner 920XT?
Of moet je daarvoor echt de HRM-dual of stryd voor hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door mobie2 op 13-06-2022 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29
mobie2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:53:
Al deze extra data: Vertical ratio, Oscillation, Ground contact, Ground contact balance, Flight time (runalyze.com data)
Zit dat ook in een garmin watch of eventueel andere watch? In de nieuwste garmin misschien: Garmin Forerunner 920XT?
Zulke data noemt Garmin Running Dynamics.
De 920 XT is bepaald niet de nieuwste Garmin. Volgens mij is het de oudste Garmin waarmee je Running Dynamics kunt gebruiken. Voor Running Dynamicsheb je een HRM-RUN/dual/tri hartslagmeter of een RD pod nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:18
mobie2 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:53:
De Garmin Running Dynamics werken alleen met een accessoire, dus niet alleen met een watch. De HRM-dual ondersteunt dit overigens niet, je hebt de HRM-TRI, HRM-PRO of de HRM-Run nodig (of de Garmin Running Dynamics pod). Ook moet de watch wel compatibel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:52
Mijn vrouw gebruikt coach Greg op haar Garmin horloge voor het halve marathon schema. Ze heeft een paar keer de gewenste trainingsdagen van de week gewijzigd, en het lijkt er op dat de algoritmes van Greg nu zijn vastgelopen. Waar ze vorige week nog 120minuten liep, moet ze de komende weken opeens allemaal "light" runs van 30 minuten lopen!?!

Heeft iemand een idee of je dat weer kunt herstellen? Of kun je een nieuw schema met Greg starten maar dan halverwege beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:01
m0ridin schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:12:

Ik had precies hetzelfde de eerste keer nadat ik met de Adv Skin 5 had gelopen. Tijdens het lopen eigenlijk niet eens erg in gehad, maar de volgende dag had ik behoorlijk pijnlijke ribben, bijna alsof ze gekneusd waren. Bij m'n volgende run de elastieken wat losser gedaan en sindsdien geen last meer gehad. Het kan zijn dat hij voor je gevoel dan wat te los zit, maar ik zelf heb daar na een minuut of 5 geen last meer van.
Gisteren nog een lange tempoloop gedaan met 2x 6km op HM doeltempo (3:55) en dat was prima te doen met de Adv Skin 5. Ook met singlet trouwens, heb zelf nog nooit last van schaafplekken gehad.

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Na mijn eerste loop met de Endorphin Speed 2's was vandaag de maiden flight voor de Peregrine 12's in het Putterbos :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKiU2e2_sxs1DOmCGoH1hgGRFvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5TdkjJZdXiz1tbaZgYvPPzs.jpg?f=fotoalbum_large

Na de tips van @bert74 met Garmin Connect een 5K loop aangemaakt en naar mijn Forerunner gestuurd.
Daar krijg ik meteen weer meer schik van om meer inzicht te krijgen in mijn trainingen en opbouw.

Helaas ben ik nog zo analoog en digibeet dat ik na de 5km piep vergat de training te stoppen, ik was er heilig van overtuigd dat de Garmin de stopwatch zelf wel zou stoppen.......niet dus |:(

Gelukkig zelfs in het bos onder de 6min/km uitgekomen.

In Strava zelfs nog 3 rewards d:)b waaronder dus een PB op de 5km (de asfaltloop op de Speed 2s deed ik zonder forerunner).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlHc9mE-5yXPecpOizRD-kVenw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C79yqq6tQWPuddpWuxB0EvXq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hoi allemaal,

Gehaald:
Schoenen
Twee shirts
Korte broek

Welkom d:)b

Wat een supergoed voornemen van je en een leuke wedstrijd lijkt me dat.

Ik heb recent de couch naar 5k uitgelopen en wil ook richting de 10.

Je hebt al heel wat tips gehad lees ik, de mijne klinkt hetzelfde, hou goed in de gaten of je blessures oploopt, je spieren niet zozeer, maar pezen moeten ook wennen aan de nieuwe belasting. Voor je het weet zit je aan shin spints of andere ellende waardoor je (langdurig) uit de running kunt zijn.

Een echt beginnersschema bouwt veel langzamer op voor een solide basis om van daaruit door te pakken.

Ik heb deze gebruikt: beginners schema run2day

En we willen natuurlijk graag weten welke schoenen je hebt, je kunt bonuspunten krijgen door felle kleuren :P

Maar bovenal.....heel veel succes en veel plezier gewenst *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
Hoi allemaal,

Gehaald:
Schoenen
Twee shirts
Korte broek

Hey, tof om te lezen dat je jezelf een doel hebt gesteld. Ik zat iets langer dan een jaar geleden in hetzelfde schuitje.

Over het schema: dat klinkt inderdaad als een vrij heftig beginnersschema. Ik zelf ben begonnen met een c25k programma omdat ik nog geen garmin had en veel mensen gebruiken het run2day programma.

Als algemene stelregel is rustig aan doen wel belangrijk. Je tempo of volume te snel verhogen kan resulteren is blessures inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Slupor thanks! Zal hem de volgende keer inderdaad wat losser doen, lijkt toch wel de consensus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
mentalozzie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:22:
Thanks voor de tips! Ja schema van coach Greg van Garmin was echt te heftig.
4x per week met 20-30 minuten hardlopen terwijl dat ik een beginner ben.. hallo dan...

Nu coach Amy gekozen zag er al iets relaxer uit. Al is het nog steeds rustig aan het eerste maandje :)
Vier keer Greg klinkt alsof je een tijdsdoel ingesteld hebt, een beginner gaat eerst voor uitlopen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Roozzz schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:02:
[...]

Dank je, maar ik heb niet zoveel behoefte aan een schema van garmin :P

Een jaar of twee terug het halve marathon schema met Greg gedaan, dat beviel wel prima. Maar ik zou dat (/hem?) alleen aanraden voor gevorderde lopers. Een piekweek van ruim 85km is toch best wel wat.
Je moet bij Garmin Coach echt zorgen dat je jezelf niet overschat bij het invullen van de parameters, anders wordt het inderdaad tandvleeswerk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
LinuxMan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:05:
Mijn vrouw gebruikt coach Greg op haar Garmin horloge voor het halve marathon schema. Ze heeft een paar keer de gewenste trainingsdagen van de week gewijzigd, en het lijkt er op dat de algoritmes van Greg nu zijn vastgelopen. Waar ze vorige week nog 120minuten liep, moet ze de komende weken opeens allemaal "light" runs van 30 minuten lopen!?!

Heeft iemand een idee of je dat weer kunt herstellen? Of kun je een nieuw schema met Greg starten maar dan halverwege beginnen?
Is het ongeveer 2 weken voor haar halve marathon? Dit is namelijk express gedaan zodat je lichaam genoeg rust heeft gehad voor de halve marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:54
Gonadan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Vier keer Greg klinkt alsof je een tijdsdoel ingesteld hebt, een beginner gaat eerst voor uitlopen. ;)
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan met coach Greg toen ik ook het 10km programma koos nadat ik lang niet meer gelopen had. Het lijkt erop dat als je het 10km programma kiest, Greg ervan uit gaat dat je al het 5km programma hebt afgerond of dat je in elk geval tenminste 5 km zonder problemen kunt hardlopen. Ik ben dus gewisseld naar het 5km programma en daarna het 10km programma. Dan wordt het ineens een stuk minder zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen81
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 10:08
Wat is eigenlijk jullie mening over het bestrijden van peesproblemen? internet is nogal verdeeld:
- veel koelen met coldpacks
- weinig koelen met coldpacks

Daarnaast natuurlijk veel oefeningen, massage, etc. om het beter te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 17:05

Niku

Alagaesii

jurjen81 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:22:
Wat is eigenlijk jullie mening over het bestrijden van peesproblemen? internet is nogal verdeeld:

Peesproblemen? Rustig opbouwen is bestrijdingsmiddel 1. Rustig aan doen en alles de kans geven om te herstellen en te wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
jurjen81 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:22:

Rustig opbouwen is het beste wat je kunt doen zoals Niku aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

OneMoreThing schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:00:
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan met coach Greg toen ik ook het 10km programma koos nadat ik lang niet meer gelopen had. Het lijkt erop dat als je het 10km programma kiest, Greg ervan uit gaat dat je al het 5km programma hebt afgerond of dat je in elk geval tenminste 5 km zonder problemen kunt hardlopen. Ik ben dus gewisseld naar het 5km programma en daarna het 10km programma. Dan wordt het ineens een stuk minder zwaar.
Wat had je dan opgegeven aan hoeveel je liep per week? Want dat vraagt hij wel gewoon.

Zelf ben ik aan het terug komen van een achillespeesblessure en zweepslag, dus heb maanden simpelweg niet hardgelopen. Heb dus ook gewoon opgegeven dat ik 10K wil uitlopen zonder tijdsdoel en dat ik geen zak deed, daar komt dan best een reëel schema uit.
Waarbij het wel belangrijk is om daadwerkelijk te doen wat ze adviseren. Dus in het geval van Jeff ook echt Run-Walk-Run doen en niet gewoon je eigen pakkie an, en in het geval van Greg de optionele stukken ook echt als optioneel beschouwen. Met name dat laatste is lastig kan ik uit ervaring vertellen, en dan wordt het inderdaad een stuk zwaarder. ;)

@jurjen81 wat voor peesproblemen doel je op?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen81
Gonadan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:27:
[...]

@jurjen81 wat voor peesproblemen doel je op?
Ik kamp nu al een tijdje met achillespeesproblemen, maar duidelijk niet zo erg als jij. Op zich bouw ik sinds iets meer dan een half jaartje op en slechts 1 keertje ben ik iets te enthousiast geweest voor mijn gevoel. Ik doe rustig aan en loop maximaal 2x per week, bij het opstaan moet de voet duidelijk even opwarmen en de eerste kilometer van een training. Bij een 10km loopje een paar weken geleden een sub 40 gelopen en daarbij was ook een kilometertje warming up voldoende om er weinig van te voelen. Maar zolang het voorduurt begint het wel vervelend te worden, regelmatig koelen lijkt me goed te doen, naast dus de gebruikelijke oefeningen op de trap, maar nog niet echt iets gemerkt of het op de lange termijn helpt. Probleem blijft. Dus vandaar dat ik wel benieuwd wat jullie met koelen doen bij dit soort problemen, of het echt helpt, of alleen gevoel bestrijd. Stoppen met lopen lijkt me ook niet echt een oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

jurjen81 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:52:
Ik kamp nu al een tijdje met achillespeesproblemen, maar duidelijk niet zo erg als jij. Op zich bouw ik sinds iets meer dan een half jaartje op en slechts 1 keertje ben ik iets te enthousiast geweest voor mijn gevoel. Ik doe rustig aan en loop maximaal 2x per week, bij het opstaan moet de voet duidelijk even opwarmen en de eerste kilometer van een training. Bij een 10km loopje een paar weken geleden een sub 40 gelopen en daarbij was ook een kilometertje warming up voldoende om er weinig van te voelen. Maar zolang het voorduurt begint het wel vervelend te worden, regelmatig koelen lijkt me goed te doen, naast dus de gebruikelijke oefeningen op de trap, maar nog niet echt iets gemerkt of het op de lange termijn helpt. Probleem blijft. Dus vandaar dat ik wel benieuwd wat jullie met koelen doen bij dit soort problemen, of het echt helpt, of alleen gevoel bestrijd. Stoppen met lopen lijkt me ook niet echt een oplossing.
Soms juist wel. Heeft je pees al eens écht rust gehad en is hij écht een tijd pijnvrij geweest?

Het punt met dit soort blessures is dat je soms echt gewoon even echt rust moet hebben voor het echte herstel, doe je dat niet dan wordt het feitelijk een chronisch verhaal. Rustig aan doen werkte bij mij niet, alleen échte rust (van hardlopen dan, wel oefeningen doen). Ben je al bij een fysiotherapeut geweest?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

[...]

Ik heb iets soortgelijks, al een tijd last van mijn achillespees. Wat pijn bij de aanhechting. Soms wat meer dan anders en ik pas mijn loopjes er ook op aan. Podotherapeut gaf aan dat ik vooral veel moet strekken, doe nu een week rustig aan en strek 2x per dag. Dat strekken lijkt echt de oplossing.
Het is al bijna over maar doe nog even rustig aan totdat het echt weg is. Maar goed dit is wel persoonlijk advies vanwege mijn loopstijl.

Dit 2x per dag: YouTube: Oefening: excentrische kuitspieroefening 1
Dit meerdere malen per week (omdat ik het prettig vind om te doen): YouTube: Yoga For Runners - 15min Home Routine - Injury Prevention
Mijn kuiten zijn echt veel minder strak/gespannen geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
Strava heeft leuke nieuwe functionaliteiten met o.a. aparte trailruns. Nadeel lijkt dat je jaarlijks totaal en doel voor hardlopen dit niet meeneemt? Hebben meer hier 'last' van?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05

polthemol

Moderator General Chat
[...]

2 trainingen per week en een 10K sub 40 doen. Waar is de rust? ;P

Als ik last heb van pezen gooi ik mijn training gewoon stil op hardloopgebied en doe alleen maar lowimpact sport (roeien of rustig fietsen). Een pees die na een warmingup stopt met pijn doen is zover ik weet een teken dat er sprake is van overbelasting, danwel dat een overbelasting niet goed herstelt en wat blijft dooretteren.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
XyS schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:37:
[...]
Dit 2x per dag: YouTube: Oefening: excentrische kuitspieroefening 1
Dit meerdere malen per week (omdat ik het prettig vind om te doen): YouTube: Yoga For Runners - 15min Home Routine - Injury Prevention
Mijn kuiten zijn echt veel minder strak/gespannen geworden.
Die excentrische kuitspieroefening heb ik ook veel aan gehad na mijn zweepslag. Op gegeven moment was mijn zweepslag wel hersteld, maar kreeg ik achillespeesklachten doordat de spier verkort was. Met veel oefeningen op de trap is dat weer helemaal goedgekomen en ik doe ze nog steeds met regelmaat.

Ik ga tegenwoordig tegenwoordig ook 1 keer in de week naar een core training groepsles bij de sportschool. Goed voor een sterke core uiteraard, maar er wordt ook altijd afgesloten met een aantal rek/yoga oefeningen. Bevalt heel goed!

Mijn ervaring met koelen is dat het wel kan verlichten, maar volgens mij doet het niks voor je herstel.
polthemol schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:45:
Als ik last heb van pezen gooi ik mijn training gewoon stil op hardloopgebied en doe alleen maar lowimpact sport (roeien of rustig fietsen). Een pees die na een warmingup stopt met pijn doen is zover ik weet een teken dat er sprake is van overbelasting, danwel dat een overbelasting niet goed herstelt en wat blijft dooretteren.
Inderdaad beter een stapje terug en alternatief trainen, anders ben je straks echt lang uit de running.
Been there, done that :X

[ Voor 19% gewijzigd door InZane op 14-06-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen81
Bedankt allen voor de adviezen, een pauze inlassen en veel oefeningen dus.
Pagina: 1 ... 181 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.