Om de motivatie hoog te houden en omdat ik nu 2 á 3 x pw een 30-40 minuten pak en aan een 10km schema wil beginnen ben ik vanochtend even bij Run2day geweest.
Ik heb me de afgelopen tijd ingelezen in schoenen en schema's en omdat ik moeite heb om een sneller tempo met hogere cadans vol te houden voor een wat grotere afstand ( 1km+) heb ik een setje nieuwe sloffen gekocht.
Ik was op zoek naar een wat actievere schoen om het zo maar even te stellen. Ik loop eigenlijk het liefts 1 tempo, 6min/km oftewel 10kmh. Ook wou ik naar een iets lagere drop van de 12mm van de Brooks om wat meer keuze te hebben. Mijn focus lag daarom op schoenen met een drop van 8mm om niet meteen blessures op te lopen.
Eerst even op de camerabaan met mijn oude Ghost13 als basis en daarna gelopen op de Saucony Ride, Brooks Levitate, Saucony Endorphin Speed 2 en een Asics Huppeldepup. Ik liep nog zeer neutraal met wel als aandachtspuntje dat mijn linker en rechtervoet haast 1 denkbeeldige lijn volgen.
De Levitate viel af doordat ik deze veel te veel vond voelen als de Ghost. Wel een klein stukje actiever maar nog niet genoeg. De Asics paste mij gewoon niet goed en ook vond ik de zool hard, dun en onprettig aanvoelen onder mijn voet.
De Ride's zaten me als gegoten en voelden ook meteen actiever, echt de beleving onder je voet zoals ik me voorstelde wat een "snellere" schoen mij hopelijk zou laten voelen. Een hele stabiele schoen, comfortabel, Saucony is wat dat betreft IMHO prima vergelijkbaar met Brooks, mij bevallen die merken wel.
Dit soort schoenen nodigt echt uit tot wat meer actie op het asfalt.
Mooi even op het scherm mijn loopjes met de verschillende schoenen side-by-side kunnen bekijken en kunnen sparren met de vriendelijke verkoper.
Daarna de Endorphin Speed 2.........bij het aantrekken voelde ik het al meteen. Dit is even andere koek zeg. Nog net zo comfy, zacht en "plush" van binnen als de Ride maar die zool......ik stond meteen een beetje te springen in de winkel, dat was de beleving waar ik naar op zoek was.......Ready...set......GO!!!!!!.
Met de testloop viel wel meteen op dat ze beduidend minder cushion/demping hadden dan de Ghosts maar ook in vergelijk met de Ride en een stuk(je) minder stabiel waren. In de winkel kan je maar kort rennen, dus even naar buiten in de winkelstraat op en neer gedaverd. Buiten viel het "gebrek" aan stabiliteit me heel erg mee en de respons en extra voortstuwing van de Speed 2 wonnen het van de iets stabielere loop van de Ride.
Blij naar huis gegaan met de Endorphin Speed 2's in de kleur Vizipro
.
.
.
.
Edit: ik heb zojuist gelopen met de Speeds 2.......daarover straks meer
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison