Alcohol.........zag ik enkele malen hier genoemd.
Nou drink ik niet, dus ik ben verre van een expert, maar wel nog wat tips voor diegene die trainen en hun drankjes nuttigen, van de mannelijke variant zijn en inmiddels "ook geen 18 meer zijn" om het maar even zo te noemen.
Als je wat ouder bent zakt sowieso het testosteron niveau dat je produceert met de jaren, spieropbouw en herstel duurt dus langer en gaat minder makkelijk.
Alcohol, zeker bij regelmatige inname, heeft de vervelende eigenschap een remmende werking te hebben op de aanmaak van de
receptoren die het hormoon testosteron nodig heeft, het testosteron dat je hebt, kan dus niet gebruikt worden als die receptoren ontbreken.
Een extra neveneffect daarbij, in het mannenlichaam, is dat je balans tussen testosteron en het, van nature, aanwezige oestrogeen extra verstoord wordt.
Langdurige termijneffecten van (overmatige) alcoholconsumptie is dat daardoor extra vetafzetting gaat plaatsvinden. Door het vergrootte effect van de onbalans tussen testosteron en oestrogeen krijgt de man daardoor extra vetophoping.
Het, allicht, meest bekende (en meest extreme) voorbeeld hiervan is het verschijnsel gynocomastie bij krachtsporters die door (verkeerd) gebruik van anabolen (en hun soortgenoten) hun eigen T-productie lamleggen en hierdoor zelfs vrouwlijk borstweefsel ontwikkelen zodra ze stoppen met anabolen en hun eigen productie komt niet meer op gang.
Fysiologisch krijgt de afbraak van alcohol in je lichaam ook nog eens voorrang doordat de lege calorieen van alcohol door je lichaam als zodanig herkent worden.
De afbraak van alcohol naar acetaat duurt lang waardoor de rest van het overschot aan calorien omgezet worden naar vet. Waardevolle calorien die macronutrienten zoals vitaminen en mineralen bevatten worden hierdoor ook minder goed benut in je lijf.
Zoals gezegd, ik ben geen expert......niet wat betreft alcohol, testosteron en al helemaal niet wat betreft anabolen.
Masr ik heb wel heel wat jaren aan krachttraining gedaan en heb daarbij ALLE klassieke fouten gemaakt in het begin.
"Als ik nou 5 dagen per week biceps train, dan groeien ze als kool, right?"
"Rust? Wat is dat?......ik kan toch 3 uur sportklimmen en dan een uurtje circuitje, de sauna is tot 12 open"
"Voeding.......ik eet van het weekend wel ff goed bij mijn ouders, ff inhalen".
Door langer sporten ben ik later gelukkig wel in aanraking gekomen met voeding, schemas en hoe het menselijk lijf werkt mbt sportbelasting en heb me daar meer in verdiept.
Anyway.......ik dacht ik deel bovenstaande even om te laten zien.....wat voor ongunstige bijwerkingen alcohol als stof in je lijf teweeg kan brengen.
Zeker de mensen die weten dat ze best wat kunnen minderen kunnen dan zien dat ze allicht heel wat kunnen winnen door te minderen
Disclaimertje: als niet-drinker ervaar ik soms dat dit "oordelend" overkomt op mensen die wél drinken, dat doe ik echter niet en zo bedoel ik het ook zeker niet.
Drink gerust, maar allicht is er iemand die het leerzaam vind en een eye-opener of extra motivatie om tocht te minderen of te stoppen.
TL;DR alcohol doet meer dan alleen lege calorien zijn in je lijf
Edit: fack.....wat een lap tekst geworden...sorrie
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison