Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

kenneth schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:20:
Dank voor de antwoorden! Beetje jammer alleen dat jullie me ontmoedigen nieuwe schoenen te kopen :+

Ik zat aan de Topo MT-4 te denken. Mijn hele actieve collectie bestaat uit Topo, en deze schijnt geschikt te zijn voor lichte trails waar je ook nog wat verharde paden moet lopen op weg naar je trail. Klinkt precies als mijn trail, toch?

Andere tips alsnog welkom!
Er zit in ieder geval voldoende profiel onder. Maar als ik de omschrijving zo lees is deze schoen vooral geschikt voor parkoersen met woeste rivieren doortrailen! :+

Mijn trailschoenervaring is Saucony S/LAB versie 1&2, La Sportiva Bushido 2 (3x) en La Sportiva Mutant. Allen bevallen ze me om verschillende redenen. De Topo is wel een schoen waar ik naar toe aan het neigen ben, heb al een Xero sneaker en zat eigenlijk te denken aan een Altra als zero drop model.

Dus als je graag een trailschoen wilt kopen, ga vooral je gang! Je kan ze eventueel bij niet meer trailen altijd nog als casualschoen gebruiken ;)
https://www.elle.com/nl/m.../g40056909/salomon-trend/

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:50
Darkasantion schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Feedback wordt gewaardeerd, weet ook dat ik eigenlijk nog te hard liep, maar de halve in anderhalf uur zat net iets teveel in mijn hoofd om deze keer nog los te laten O-) .

Is er nu uit en de komende lange lopen zal ik echt nog langzamer (moeten) gaan lopen, weet ook dat de kracht van de duurloop niet de snelheid is, maar juist de rust en duur :+ . Tempo en intervaltrainingen zullen de snelheid gaan kweken en duurlopen moeten juist zo (traag) mogelijk gaan, vind ik echter nog lastig/wennen...

Theoretisch zou ik ~2:52 moeten kunnen op de hele, heb dan ook 3 doelen.
ALS alles meezit, onder de 2:50, als ik redelijk ben tussen de 2:50 en 2:55 en als het slecht gaat hopen dat ik onder de 3:00 blijf.
Wat zijn je PR's op de 10 en de halve ? Ik zou gokken rond de 37 minuten en de 1:22 afgaande op je marathonprognose.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik ben dan niet zo knap als Emiliy Ratatanogwat - maar ook al stukje ouder, dat zal t verklaren - maar ik loop altijd op sportschoenen. Gisteren naar de klant om te praten over implementatie nieuwe software en m'n pak aan, en m'n Altra's eronder. Vorige week met Hoka's, en ook de Salomons gaan eronder. Nooit meer leren zolen. Felle kleuren, comfy schoes. Past netjes bij mijn Garmin klok.

Mensen weten dat ik sportief ben en dat mag je best laten zien. Sterker, ik vind het goed. Een persoonlijkheid laten zien. Al die grijze pakken, incognito, neuh. Beetje je eigen imago hanteren mag.
Als je vanuit je passie spreekt, motiveert dat ook denk ik. Ik denk (hoop..) dat de klanten mijn enthousiasme voor sport leuk vinden, en dat neem ik mee op de werkvloer.

Al denk ik wel dat Emily weinig trailruns doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:12

Dazzler2120

FP ProMod
Oei! Week 8 van het C25K en dit gaat een 'skip' week worden. Afgelopen maandag met zware / vermoeide benen gelopen, na 15 minuten merkte ik dat mijn kuiten aan het verzuren waren.
Door gebuffeld en de 28 minuten wel afgerond, maar het heeft me geen goed gedaan. Vandaag zou normaliter de 2de loop zijn van de week, maar de benen voelen zwaar & vermoeid aan. Ik denk dat het goed is even een weekje 'rust' te pakken, morgen even op de racefiets met de vriendin een rustig rondje de benen lostrappen... Evt. in het weekend 'opnieuw' beginnen met week 8.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Blomminator schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:04:

Al denk ik wel dat Emily weinig trailruns doet...
Ik denk zelfs dat het hele 'artikel' gelul is. Er zijn een paar vrouwen gespot met stoere schoenen. En er zijn linkjes naar websites waar je schoenen kunt kopen. Helemaal onderaan staat dat de auteur van het stukje de 'Affiliate shopping editor' is.
Kortom: het is een advertorial. Pure verkooppraatjes met daar een lulverhaaltje omheen verzonnen.

Al loopt mijn vrouw inderdaad casual ook vaak op haar Salomon trailschoenen met een leuk jurkje erboven. Maar dat maakt het nog geen trend. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen81
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 19:58
Sowieso moeten trailschoenen moddervlekken hebben vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:11
Nadat ik maandag een pr had gelopen heb ik echt verbazing wekkend weinig last gehad van mijn benen. Ook niet bij het crossfitten van gisteren. Gelukkig was het meer bovenlichaam en core dan zaken zoals box jumps maargoed.

Vandaag interval, heb ik eigenlijk wel weer zin in.
Dazzler2120 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:08:
Oei! Week 8 van het C25K en dit gaat een 'skip' week worden. Afgelopen maandag met zware / vermoeide benen gelopen, na 15 minuten merkte ik dat mijn kuiten aan het verzuren waren.
Door gebuffeld en de 28 minuten wel afgerond, maar het heeft me geen goed gedaan. Vandaag zou normaliter de 2de loop zijn van de week, maar de benen voelen zwaar & vermoeid aan. Ik denk dat het goed is even een weekje 'rust' te pakken, morgen even op de racefiets met de vriendin een rustig rondje de benen lostrappen... Evt. in het weekend 'opnieuw' beginnen met week 8.
Je zou gewoon je duurtraining kunnen vervangen door het fietsen en volgende week verder kijken.
jurjen81 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:42:
Sowieso moeten trailschoenen moddervlekken hebben vind ik.
Anders zijn ze niet moddervet?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:11
Fraggert schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:36:
[...]

Voor wat betreft je schoenen, omdat je wat zwaarder bent kun je zomaar al een stuk demping kwijt zijn. Op wat voor schoenen loop je eigenlijk? Heb je een schoen aangeraden gekregen bij een hardloopzaak? Zo niet, dan zou ik zeker daar even langs om te kijken naar de juiste schoenen.
Verkeerde schoenen belemerren je en in het ergste geval loop je een (ernstige) blessure op.

Verder, goed bezig joh _/-\o_ keep up the good work d:)b

@aidanl Nice, goed gedaan zeg *O* d:)b
Deze heb ik toen in de Corona tijd aangeschaft bij Run2day, met looptraining enz. Ik loop op Brooks Glycerin 19 altijd met veel plezier op gelopen, zat direct goed.

Ik wil binnenkort eens in Sittard kijken, voor de schoenen na te kijken, maar ik verwacht dat ze wel nieuwe zullen aanraden :) :
https://wilmarunning.nl/

Bedankt voor alle tips iedereen, mentaal/fysiek lukt me die 5km wel, maar gezien mijn huidige gewicht dus waarschijnlijk de bottleneck is haha, verklaart het waarom ik kapot ben ;) Je zou denken 3/4x p/week rennen/lopen dan moest je wel afvallen, maar ik denk dat die biertjes in het weekend me de nek omdraaien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
GerGio schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:44:
[...]
Je zou gewoon je duurtraining kunnen vervangen door het fietsen en volgende week verder kijken.
[...]
Ja ik denk dat ik morgen gewoon even op de fiets stap, en dan zaterdag een rondje doe hardlopen zoals gepland. Volgende week ga ik wel week 8 opnieuw doen iig. Op zich is de laatste stap van het C25K programma niet root (28 minuten naar 30 minuten hardlopen), maar een extra week op de huidige inspanning kan nooit kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Da's idd een mythe @DaYwaLkUr , alleen van hardlopen en/of wandelen val je niet af als je caloriën intake boven datgene ligt wat je verbrandt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 16:05
DaYwaLkUr schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:46:
[...]

Deze heb ik toen in de Corona tijd aangeschaft bij Run2day, met looptraining enz. Ik loop op Brooks Glycerin 19 altijd met veel plezier op gelopen, zat direct goed.

Ik wil binnenkort eens in Sittard kijken, voor de schoenen na te kijken, maar ik verwacht dat ze wel nieuwe zullen aanraden :) :
https://wilmarunning.nl/

Bedankt voor alle tips iedereen, mentaal/fysiek lukt me die 5km wel, maar gezien mijn huidige gewicht dus waarschijnlijk de bottleneck is haha, verklaart het waarom ik kapot ben ;) Je zou denken 3/4x p/week rennen/lopen dan moest je wel afvallen, maar ik denk dat die biertjes in het weekend me de nek omdraaien 8)
Afvallen is 80% leefstijl en 20% sporten. Het sporten gaat nu goed dus, nu dan nog die leefstijl!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 20:27
Rustweekje met wat actief herstel is denk ik zeker niet onverstandig. Je kunt in mijn ervaring beter 'te langzaam' opbouwen dan te snel.

Vanmorgen om 0600 mn bed uitgegaan voor een pittige training. Sowieso is 's ochtends hardlopen niet mijn forté merk dat mijn lichaam dan echt nog moet wakker worden. Afijn, koffie erin, thuis even opwarmen met wat kracht en rekoefeningen en gaan. Doe 10k trainingsplan met coach Amy om mijn tijd op de 10k te verbeteren. Voor vandaag betekende dat een training met 1.6km warming up, gevolgd door 3x 8min op race tempo (04:30-04:50), dat viel uiteindelijk best zwaar. Was ook een lange training, met 9.2km. Tot nu toe eigenlijk telkens 4.8km of 6.4km gelopen in dit schema. Het ging gelukkig best goed, en ook geen last van kwaaltjes tot nu toe, dus kan zeer tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

(jarig!)
Hartloper schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:02:
[...]

Wat zijn je PR's op de 10 en de halve ? Ik zou gokken rond de 37 minuten en de 1:22 afgaande op je marathonprognose.
U heeft goed gegokt ;) !
37:04 op de 10Km inderdaad en ~1:24 op de halve, maar die tijd is alweer 3 jaar oud....

Voel het nu wel een beetje in de benen wat niet erg is, geeft echter duidelijk aan dat gisteren qua tijd/afstand voldoende was, er wel een solide basis is en ik de komende weken eraan kan werden om de dubbele afstand te lopen >:) .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Bartske schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Afvallen is 80% leefstijl en 20% sporten. Het sporten gaat nu goed dus, nu dan nog die leefstijl!
Van sporten ben ik niet echt afgevallen, nee. Maar nu er al anderhalf jaar 30 kilo af is, is het sporten wel weer een stuk leuker geworden. En de spieropbouw is ook wel prettig.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 16:05
GSX-MAN schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Van sporten ben ik niet echt afgevallen, nee. Maar nu er al anderhalf jaar 30 kilo af is, is het sporten wel weer een stuk leuker geworden. En de spieropbouw is ook wel prettig.
Ik zal de laatste zijn die gaat zeggen dat je niet moet gaan sporten. En wat goed dat je 30 kilo bent afgevallen, dat doen niet veel mensen je na!

Mijn punt was alleen dat alleen maar meer gaan sporten (helaas) niet genoeg is om structureel af te vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:11
DaYwaLkUr schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:46:

Om even snel een berekening te maken van wat er gebeurt. Dit is meer een illustratie dan dat het echt super precies is maar het schets wel een beetje een beeld en dat is het doel.

Als ik rustig hardloop (6:00m/km) verbrand ik ergens tussen de 600 en 700 calorieën per uur. (berekend)
Dat is ongeveer de helft als je wandelt.

Als ik snel kijk naar dit;
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:04:
Ik ga gemiddeld 3x p.week:
1x wandelen 9min/km ongeveer 1,5uur
1x 30min aan een joggen/rennen op 7min/km, en 30min uit wandelen.
1x interval (tabatha, of hiit) al skip ik deze nog weleens.
Dat is omgerekend;
1x 525 calorieën
1x 400 calorieën
1x Hitt training van 30min zeg 450 calorieën
Zeg afgrond 1400 calorieën per week aan sporten.

1 kg vet bestaat ongeveer uit 7500 calorieën.
Dus als je precies goed eet en je doet er dit aan sport bij val je elke 5 weken 1 kilo af. Dat valt je waarschijnlijk tegen. Sporten doet wel iets voor het verbranden van calorieën maar niet zo veel als veel mensen denken. Als je 400-500 calorieën op een dag minder eet dan je verbrand dan zou je in theorie 1 kg af moeten vallen elke 2 weken. Dat betekend elke dag sporten of elke dag minder eten. Dan is minder eten vaak makkelijker.

Nogmaals dit is om een beeld te schetsen geen verwijten, geen commentaar

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Bartske schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Ik zal de laatste zijn die gaat zeggen dat je niet moet gaan sporten. En wat goed dat je 30 kilo bent afgevallen, dat doen niet veel mensen je na!

Mijn punt was alleen dat alleen maar meer gaan sporten (helaas) niet genoeg is om structureel af te vallen.
Nee, dat beaamde ik ook. Ik moest echt wel andere dingen doen (eigenlijk laten) om dat voor elkaar te krijgen.

Ik heb wel jaren ervaring met hardlopen met overgewicht. Niet ideaal, maar ik merk het verschil vooral in tempo dat ik kan lopen en niet in echt fysieke klachten. Ter illustratie: ik heb in 2013 de Zevenheuvelenloop gedaan met een gemiddelde van 5:30 op de kilometer, ik woog toen 110+ kilo.

Maar goed, toen was ik 35. Op een keer gaat het zich wel wreken.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Bartske schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Dit is iets wat ik lastig vind :+ ik vind het niet leuk om mijn levensstijl op die manier aan te passen (ik snoep héél graag :')) maar het zal toch wel moeten, idealiter raak ik ergens de komende jaren toch wel 10 kg kwijt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Dazzler2120 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Dit is iets wat ik lastig vind :+ ik vind het niet leuk om mijn levensstijl op die manier aan te passen (ik snoep héél graag :')) maar het zal toch wel moeten, idealiter raak ik ergens de komende jaren toch wel 10 kg kwijt...
Nu ja, de andere optie is elke dag 15 km hardlopen, nadat je 20 km woon-werk hebt gefietst.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
GSX-MAN schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:53:
[...]

Nu ja, de andere optie is elke dag 15 km hardlopen, nadat je 20 km woon-werk hebt gefietst.
Dat staan mijn benen nog niet toe :+
Mijn broer gooit net zoveel rotzooi naar binnen, maar doet dagelijks 10km hardlopen - hij is ongeveer 15kg lichter dan ik ondanks dat we even lang zijn 8)7

Ik moet langzaam goede gewoontes opbouwen en slechte gewoontes afbouwen... Nu van sporten een gewoonte maken, daarna beetje bij beetje het voedingspatroon aanpassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
Dazzler2120 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:58:
[...]

Dat staan mijn benen nog niet toe :+
Mijn broer gooit net zoveel rotzooi naar binnen, maar doet dagelijks 10km hardlopen - hij is ongeveer 15kg lichter dan ik ondanks dat we even lang zijn 8)7

Ik moet langzaam goede gewoontes opbouwen en slechte gewoontes afbouwen... Nu van sporten een gewoonte maken, daarna beetje bij beetje het voedingspatroon aanpassen...
Dagelijks 10km hardlopen tikt natuurlijk wel lekker aan.

Heb er zelf helaas ook 3kg bij door een aantal weken niet of nauwelijks hardlopen vanwege die stomme blessure. Ben in die weken wel minimaal 3 keer in de week naar de sportschool geweest en heb daar best pittig getraind, maar het was niet genoeg om mijn gewicht op peil te houden. En om nou minder te gaan eten.. nah :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Als je wilt afvallen kun je volgens mij ook beter gaan krachtsporten, daarmee verhoog je, als je goed wat spiermassa kweekt, toch aardig je bmr (je basis energiebehoefte). Cardio is met name goed in verbranden tijdens de activiteit maar daarna neemt je verbranding juist weer af. Het lastige met sporten is dat ik vaak juist meer trek krijg als ik gesport heb. Daarin kun je natuurlijk dan weer goede en minder goede keuzes maken in wat je vervolgens in je mond stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Verona27 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:19:
Als je wilt afvallen kun je volgens mij ook beter gaan krachtsporten, daarmee verhoog je, als je goed wat spiermassa kweekt, toch aardig je bmr (je basis energiebehoefte). Cardio is met name goed in verbranden tijdens de activiteit maar daarna neemt je verbranding juist weer af. Het lastige met sporten is dat ik vaak juist meer trek krijg als ik gesport heb. Daarin kun je natuurlijk dan weer goede en minder goede keuzes maken in wat je vervolgens in je mond stopt.
Ik heb nog nooit gewicht verloren door krachttraining... Spiermassa is over het algemeen zwaarder dan vetmassa. 10 jaar geleden woog ik 70 kg, en door krachttraining te doen ben ik juist 15kg aangekomen (85kg daarna), wat vooral spiermassa was...
Helaas is de spiermassa over die 10 jaar flink afgenomen en het gewicht iets omhoog gegaan nog... Maar krachttraining voor gewichtsverlies klopt iig niet perse.

Edit: Voor gewichtsverlies zijn duursporten het beste, maar dan lage intensiteit, lange duurtijd. 3 sessies van 2+ uur fietsen per week op lage intensiteit doet meer dan je complete voedingspatroon aan te passen - moet je er wel de tijd voor hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Dazzler2120 op 25-05-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Verona27 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:19:
Spiermassa is gewicht. Ik ga niet naar de sportschool om meer spieren te kweken. Ik kies juist voor cardio en functionele oefeningen waar je als loper wat aan hebt. Aan de zware gewichten hangen laat ik liever over aan anderen :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
ik loop al jaren, best wel leuk in de marge en de conditie is goed. Maar mn love handles blijven mooi erbij.
Toegegeven, ik heb het smaakpalet van een vijfjarige - ik snoep veel en eet liefst patat met appelmoes. En dat is niet per se het beste.

Maar afvallen door lopen is niet heel eenvoudig. Toen ik nog fietste (wielrennen en mtb) 1 a 2 per week flink stuk, woonwerkverkeer met de fiets deed, een baan vol beweging had én op jacht ging naar lang/blond/lekker was ik 7 kilo lichter. Nu als keyboard warrior met de hele dag cappuccino's, een vaste relatie en thuiswerken is het verre van beter geworden.

Mijn doel (per morgen natuurlijk!) is minder snoepen, ietsje kleinere porties eten. En naast het hardlopen dan ook kracht/core. Dan gaat het best aardig. Ik houd het alleen nooit vol; heb de wilskracht van een regenworm blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Sorry, ik bedoel afvallen als in vet verliezen, neem aan dat dat voor vrijwel iedereen het doel is, niet perse spiermassa verliezen. Ik heb in ieder geval nog nooit iemand gehoord die bewust spiermassa wilde verliezen tov vet.

Wat betreft krachtraining: dat is zeker ook voor mensen die aan cardio doen zeer functioneel. Het versterkt je spieren en botten, maakt je minder gevoelig voor blessures en is over het algemeen ook nuttig in het dagelijks leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Blomminator schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:27:
ik loop al jaren, best wel leuk in de marge en de conditie is goed. Maar mn love handles blijven mooi erbij.
Toegegeven, ik heb het smaakpalet van een vijfjarige - ik snoep veel en eet liefst patat met appelmoes. En dat is niet per se het beste.

Maar afvallen door lopen is niet heel eenvoudig. Toen ik nog fietste (wielrennen en mtb) 1 a 2 per week flink stuk, woonwerkverkeer met de fiets deed, een baan vol beweging had én op jacht ging naar lang/blond/lekker was ik 7 kilo lichter. Nu als keyboard warrior met de hele dag cappuccino's, een vaste relatie en thuiswerken is het verre van beter geworden.

Mijn doel (per morgen natuurlijk!) is minder snoepen, ietsje kleinere porties eten. En naast het hardlopen dan ook kracht/core. Dan gaat het best aardig. Ik houd het alleen nooit vol; heb de wilskracht van een regenworm blijkt.
Bij mij is alcohol de sleutel. Als ik gedronken heb, ga ik op zoek naar eten. Veel en vet. Dan raus ik echt als een grizzlybeer na zijn winterslaap door onze keuken en voorraadkast. "Hoe kan het nou dat we zo weinig kroketten in de vriezer hebben? We hadden er toch meer?" O-) O-) O-) >:)

En dan stond ik de volgende morgen met een kater op de weegschaal en me daarna onder de douche voor te nemen het nu echt anders te gaan doen. Heb mezelf ook jaren wijsgemaakt dat als ik 16 km/dag woon-werk fietste ik kon eten en drinken wat ik wilde. Helaas.

Nu is het meer andersom: als ik soepel en een beetje vlot wil hardlopen, zal ik toch moeten zorgen dat mijn gewicht onder controle blijft.

Voordeel van dat smaakpalet van een vijfjarige is dan wel weer dat ik die gels van de Decathlon heerlijk zoet vind >:) >:) Waar ik vroeger van mama geen siroop rechtstreeks uit de fles mocht drinken, knijp ik het nu gewoon mijn bakkes in tijdens het lopen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Limbeckx schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:57:
Nou jongens vandaag ook weer Kniepijn op km 4. Morgen fysio bellen. Wss runnersknee. Denk dat m'n HM training wel voorbij is maar wellicht dat ik dan een keer leer om niet elke keer te overstrechen...
Net bij de Fysio geweest. Lijkt mee te vallen. Geirriteerde miniscus waarschijnlijk omdat mijn benen iets te veel overstrechen. Deze week rust. Volgende week langzaam beginnen en ook oefeningen doen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

(jarig!)
Blomminator schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:27:

Klinkt bekend, heb net iets te vaak de smoes dat ik net gesport heb om iets zoets te eten :+ . Let er u meer op, zeker nu ik weer een doel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GSX-MAN schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Wauw _/-\o_ dat is een hele prestatie d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
Dazzler2120 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Afhankelijk van je levensstijl moet je niet persé dingen laten. Wel minder hiervan. Ik ben op 1,5 tijd ongeveer iets van een 20kg kwijt geraakt. Enige wat er gebeurd is dat ik minder ben gaan eten en begonnen met wandelen, daarna hardlopen. Ik eet dus nog steeds min of meer t zelfste, maar wel kleinere hoeveelheden.

Je zou bijvoorbeeld MFP (My Fitness Pall) erbij kunnen nemen om zo een idee te krijgen wat je allemaal binnenwerkt (drank niet vergeten!). Waarschuwing: kan schokerend zijn :D. MFP moet je overigens niet tot het einde der tijden gebruiken, na en tijd kan je het wel zelf inschatten.

Ook leuk om te weten: zodra je porties kleiner worden zal je een tijdje (een maand ofzo) vaak het gevoel hebben dat je honger hebt, na een tijd past je maag zich aan die nieuwe porties en verdwijnt dat gevoel. Als ik nu een bord spaghetti zou opeten zoals ik vroeger deed, dan ben ik ziek.

Je snoept erg graag, kan je gerust blijven doen, maar dan moet je wel ergens anders op bezuinigen qua inname. Je moet het ook allemaal volhouden, dus als je eens wilt cheaten, ga gerust je gang. Zorg er alleen voor dat niet elke dag een cheat day is ;). Dit is overigens de reden waarom veel mensen problemen hebben met afvallen, ze beginnen heel strict, maar dat is niet vol te houden, het werkt demotiverend en uiteindelijk geeft men het op en vervalt men terug in het oude patroon.
Belangrijk om te onthouden is dat je overwicht ook niet is gekomen van vandaag op morgen, datzelfde gewicht terug kwijt geraken gaat ook niet van vandaag op morgen, dus heb geduld.

Gebruik de weegschaal op wekelijkse basis op hetzelfde tijdstip en sla niet in paniek waneer je eens een week hebt waarop je bent bijgekomen, zolang het geen 3kg is ofzo en het geen trend is die blijft. Waarom niet dagelijks? Dat fluctueert teveel en kan demotiverend werken. Beste moment is in de ochtend voor het ontbijt en na een WC bezoek.

Het is ook een stukje psychologisch, als je afvallen ziet als een straf (ik mag niet snoepen, want dan wordt ik te dik) ga je het niet volhouden op de lange termijn. Wil je het snoepen in z'n geheel laten, dan moet je eerst zorgen dat je er afscheid van kan nemen op dezelfde manier als dat je een relatie zou verbreken.
Zelfe reden trouwens waarom veel rokers hervallen, stoppen met roken "omdat het moest" en niet persé omdat men het zelf oprecht wilde en dus ook geen deftig "afscheid" hebben kunnen maken van hun geliefde sigaret.

Je moet niks, je mag alles. Dus zoek vooral een manier wat voor jou doenbaar is om vol te houden. Net zoals het hardlopen zelf, je kan nog alles perfect doen om te hardlopen, maar als je er geen plezier aan hebt zal het bij die ene keer blijven.

Sorry voor het levensverhaal, maar heb zelf ontdekt hoeveel problemen en ongemak overgewicht veroorzaakt, niet alleen de overduidelijke dingen, maar bv ook iets stoms als een grote buik die simpelweg in de weg zit bij bepaalde bewegingen. En wens iedereen met overgewicht om van diezelfde ongemakken af te geraken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Fraggert schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:30:
[...]

Wauw _/-\o_ dat is een hele prestatie d:)b
Thanks. Stom om te zeggen, maar het viel uiteindelijk wel mee. Eind juni 2020, middenin een lockdown, had ik een gesprek met een personal trainer, waarbij ik tot de conclusie kwam dat ik die van m'n leven niet kon betalen. Toen is het gelukt de knop om te zetten, een app te installeren (Food van Virtuagym) en te stoppen met dagelijks drinken, eten buiten de maaltijden om en dat soort stommiteiten.

Elke calorie tellen, op de vakantie naar Griekenland toen elke ochtend een stukje verder hardlopen, jezelf belonen met een nieuw loopshirt ipv voedsel en dat dan een half jaar volhouden. Rond het nieuwe jaar was er zo'n 30 kilo af, sindsdien zit ik een beetje rond hetzelfde gewicht en probeer ik op tijd bij te sturen in plaats van het weer uit de hand te laten lopen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
GSX-MAN schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:51:
[...]

, jezelf belonen met een nieuw loopshirt ipv voedsel en dat dan een half jaar volhouden.
Dit is wel een goede! Ik heb ook een beetje het probleem dat ik mijzelf beloon met eten/drinken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Limbeckx schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Dit is wel een goede! Ik heb ook een beetje het probleem dat ik mijzelf beloon met eten/drinken
Is er een minimale prestatie nodig voor je jezelf een cadeau mag geven? Want mijn handicap is wel mijn loon. Als ik bij elke run wat mag kopen, ben ik snel blut - en ga ik heel vaak 3km lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Limbeckx schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Ja, ik ken het heel goed. Ik heb daarover een paar jaar geleden eens tegen een vriend gezegd: "Belonen met voer? Je bent toch geen hond?"

Maar in de basis, ergens diep in ons reptielenbrein, is voedsel natuurlijk gewoon een beloning voor hard werken.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Uiteindelijk was de 'verstijving' uit mijn benen weggeëbd voordat het avond werd, dus toch de stoute Hoka's aangedaan en een rondje gelopen. Ging eigenlijk prima, gewoon op 'normaal' tempo gelopen voor mijn doen, 6'45" / km ongeveer. Morgen even op de fiets met de vriendin een rondje maken, rustig tempo de benen lostrappen en dan zaterdag week 8 afronden!

@Firestorm666
Wat je aangeeft is een enorm sterk advies aan iedereen met vergelijkbare (gewichts) struggles. Je verandert jezelf niet door drastisch strenge aanpassingen te forceren. Je verandert jezelf door kleine stapjes te zetten. Iedere keer een klein stapje naar een gezonder leven maakt dat je over een jaar tijd toch veel stappen gezet hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Als je wil afvallen, moet je ook de alchohol laten. Zo simpel is het. Het is onmogelijk om elke dag 2 pintjes te drinken en toch af te vallen.

De mensen die ik ken die succesvol zijn afgevallen, hebben allemaal hetzelfde gedaan:

- geen alchohol
- drie maal per dag eten, 1 bord, niet bijscheppen
- geen tussendoortjes

Simpel, niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Hartloper schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:55:
Als je wil afvallen, moet je ook de alchohol laten. Zo simpel is het. Het is onmogelijk om elke dag 2 pintjes te drinken en toch af te vallen.

De mensen die ik ken die succesvol zijn afgevallen, hebben allemaal hetzelfde gedaan:

- geen alchohol
- drie maal per dag eten, 1 bord, niet bijscheppen
- geen tussendoortjes

Simpel, niet ?
Nou moet ik toegeven dat ik ook gezegend ben met een snelle spijsvertering dus niet enorm op de lijn hoef te letten maar ik merk wel dat regelmatig eten echt het allerbelangrijkste is.

Door standaard elke dag rond dezelfde tijd te ontbijten/lunchen/dineren krijg ik normaliter ook alleen rond die tijden een hongergevoel. Vanwege het vele soorten kies ik stevige maaltijden (ontbijt havermout, lunch 6 plakken brood, avondeten goed bord vol) soms aangevuld met een tussendoortje (kwark) na een zware training.

Wanneer ik onregelmatig eet merk ik dat ik met dezelfde voedsel inname toch sneller naar tussendoortjes grijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Ja, het kan geen kwaad bij de drie hoofdmaaltijden een goede hoeveelheid te nemen, zeker als je regelmatig sport.
Het is volgens mijn bescheiden mening beter om wat meer te eten van de hoofdmaaltijd, eerder dan minder te te eten en dan naar tussendoortjes te grijpen. Tussendoortjes zijn zelden kwalitatief beter dan de hoofdmaaltijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Uiteindelijk komt het gewoon neer op CICO, calories in calories out, dat moet in balans zijn. Je kan prima twee biertjes per dag drinken, dat is bij elkaar net geen 300 calorieën. Je moet het enkel ergens anders compenseren door minder te eten of extra te sporten. Je kan dan drie grote maaltijden eten en daarvan makkelijk de calorieën optellen, werkt prima. En als je liever kleine maaltijden eet en veel tussendoor snackt kan dat ook, als je calorieën maar onder de grenswaarde blijven.

Enige belangrijke is dat je zeer consistent bij houd wat je eet en zorgt dat je onder de voor jezelf gestelde grenswaarde blijft. Wil je snel afvallen dan kan je voor max 1500 kcal per dag gaan. Wil je meer eten en dus boven de 1500 kcal uitkomen, zal je extra moeten sporten op die dag om dat te verdienen.

En dan natuurlijk opletten of je al je voedingswaarden binnen krijgt. Ja je zal met 1500 kcal aan McDonalds ook afvallen maar dan zal je andere problemen tegen komen. Dus gevarieerd eten, juiste vitaminnen binnen krijgen en zorgen dat je binnen de grenswaarde blijft.

Pizza 's avonds? Eerst een uurtje fietsen of hardlopen, succes!

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 25-05-2022 21:04 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 10:15
Nu we het toch over voeding hebben, ik hoorde van de week een ouder op de club zeggen dat ze nooit zoveel last had van het vasten icm duursport. Ze at nl. geen suikers dus ze sportte toch altijd op vetverbranding... 7(8)7

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Dazzler2120 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:54:
Uiteindelijk was de 'verstijving' uit mijn benen weggeëbd voordat het avond werd, dus toch de stoute Hoka's aangedaan en een rondje gelopen. Ging eigenlijk prima, gewoon op 'normaal' tempo gelopen voor mijn doen, 6'45" / km ongeveer. Morgen even op de fiets met de vriendin een rondje maken, rustig tempo de benen lostrappen en dan zaterdag week 8 afronden!

@Firestorm666
Wat je aangeeft is een enorm sterk advies aan iedereen met vergelijkbare (gewichts) struggles. Je verandert jezelf niet door drastisch strenge aanpassingen te forceren. Je verandert jezelf door kleine stapjes te zetten. Iedere keer een klein stapje naar een gezonder leven maakt dat je over een jaar tijd toch veel stappen gezet hebt.
Daarom ook dat al die hype dieten niet werken; te drastisch vooral. Op korte termijn werken ze misschien, maar niet op lange termijn. Laat dat nu net het hele punt van gewicht verliezen zijn: Overtollige kilo's kwijtgeraken en eens op een gezond gewicht waar je je comfortabel bij voelt zorgen dat je min of meer op dat gewicht blijft hangen.

Ik moet dan ook altijd lachen bij weer een andere "DE" methode om af te vallen, bijna alsof CICO (Calorie In Calorie Out) te eenvoudig is en daarom onmogelijk kan werken.Natuurlijk, over een hype-dieet kan je boeken schrijven (lees=inkomsten genereren) en over CICO niet vanwege de eenvoudigheid. Uiteindelijk komt elk dieet dat werkt op t zelfde neer: minder caloriën innemen als dat je verbruikt.

Cico is ook de reden waarom je best kan afvallen met enkel fastfood te eten, al zou ik het niemand aanraden voor een hele boel redenen :P . Alcohol drinken kan dan ook geen kwaad, maar het zijn lege calorieën en daardoor een verspilling van je calorieën budget.

Eigenlijk is het perfect te vergelijken met sporten. Als een halve gare van de zetel naar 6x per dag intensief sporten zal het ook rap gedaan zijn met het plezier van sporten.

Het is ook zoals je al zei, al die kleine stapjes zijn er uiteindelijk veel, en het leuke hiervan is dat het zo gelijdelijk aan gaat dat je er zelf niet echt bewust van bent tot je je bedenkt waar je was een jaar eerder ofzo. Zelfs dingen waar je niet aan denkt hebben een impact. Ik denk aan een strakkere huid wat het scheren makkelijker maakt en aan eten dat op de 1 of andere manier gewoon meer smaak lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Tsurany schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:02:
Uiteindelijk komt het gewoon neer op CICO, calories in calories out, dat moet in balans zijn. Je kan prima twee biertjes per dag drinken, dat is bij elkaar net geen 300 calorieën. Je moet het enkel ergens anders compenseren door minder te eten of extra te sporten. Je kan dan drie grote maaltijden eten en daarvan makkelijk de calorieën optellen, werkt prima. En als je liever kleine maaltijden eet en veel tussendoor snackt kan dat ook, als je calorieën maar onder de grenswaarde blijven.

Enige belangrijke is dat je zeer consistent bij houd wat je eet en zorgt dat je onder de voor jezelf gestelde grenswaarde blijft. Wil je snel afvallen dan kan je voor max 1500 kcal per dag gaan. Wil je meer eten en dus boven de 1500 kcal uitkomen, zal je extra moeten sporten op die dag om dat te verdienen.

En dan natuurlijk opletten of je al je voedingswaarden binnen krijgt. Ja je zal met 1500 kcal aan McDonalds ook afvallen maar dan zal je andere problemen tegen komen. Dus gevarieerd eten, juiste vitaminnen binnen krijgen en zorgen dat je binnen de grenswaarde blijft.

Pizza 's avonds? Eerst een uurtje fietsen of hardlopen, succes!
Volledig mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Arjan90 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:08:
Nu we het toch over voeding hebben, ik hoorde van de week een ouder op de club zeggen dat ze nooit zoveel last had van het vasten icm duursport. Ze at nl. geen suikers dus ze sportte toch altijd op vetverbranding... 7(8)7
Knappe jongen (of dame) die geen suikers eet _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

kenneth schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:20:
Dank voor de antwoorden! Beetje jammer alleen dat jullie me ontmoedigen nieuwe schoenen te kopen :+

Ik zat aan de Topo MT-4 te denken. Mijn hele actieve collectie bestaat uit Topo, en deze schijnt geschikt te zijn voor lichte trails waar je ook nog wat verharde paden moet lopen op weg naar je trail. Klinkt precies als mijn trail, toch?

Andere tips alsnog welkom!
De Topo MT is an sich prima, idd een mooie crossover. Wel iets dikker geworden de afgelopen jaren, maar dat is vrijwel elke schoen. Ik heb nog de oorspronkelijke MT, al is die redelijk uit de roulatie inmiddels. Als je dun en licht zoekt zou je ook kunnen kijken naar de Runventure van Topo, de Superior van Altra voor als je van een brede voorvoet houdt en natuurlijk zero drop, de trailtalon 235 of ergens rond dat getal zodat je weer eens op Inov8 loopt of de Brooks Catamount.

Ik ben lekker laat, maar voor de liefhebber: morgenochtend kun je gratis Park Hoge Veluwe in om 6:00. Ik ga weer eens een wat langere afstand proberen te lopen. Ik ben na een wat stomme sprintaktie nu al ruim 2 weken geblesseerd aan iets als de aanhechting van m'n hamstring of een bilspier, maar ik ga er weer proberen een iets langere afstand te lopen. Ik heb nog nooit zo lang last gehad van een blessure, het is echt wennen. En als hardlopen niet met een vrije beweging of pijnvrij kan is het opeens een stuk minder leuk. Gelukkig gaat het Elliptigo-en nog wel redelijk goed, dus die heb ik een hoop gebruikt de afgelopen weken.

Maar goed, de les is dus: als je een duurloper bent doe dan niet alsof je even een volle bak sprint kunt trekken....

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:22
Arjan90 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:08:
Kan prima, ik doe ook aan vasten. Denk 2 jaar terug als experiment voor een autoimuun ziekte (geen overgewicht ofzo). Niet het gewenste effect gehad maar mentaal heel relaxed dus doe het nog steeds. Meestal eet ik mijn eerste maaltijd rond 13:00 / 14:00 en soms een dagje omad.
Maar als ik eerder honger heb eet ik gewoon eerder dus noem het niet eens vasten, gewoon leefstijl zo.

Eens in de zoveel tijd een langere vast. Laatst 48uur en kan dan nog prima lopen tussendoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Over alcohol gesproken: Net stonden een paar (duur)loopmaatjes met een bierpakket aan de deur om beterschap te wensen.
Dat was wel een hele fijne verrassing!

Hopelijk snel weer met ze mee. Mis die mooie duurlopen wel. Maar eerst rustig werken aan opbouw en herstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Marc3l schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:10:
[...]

Kan prima, ik doe ook aan vasten. Denk 2 jaar terug als experiment voor een autoimuun ziekte (geen overgewicht ofzo). Niet het gewenste effect gehad maar mentaal heel relaxed dus doe het nog steeds. Meestal eet ik mijn eerste maaltijd rond 13:00 / 14:00 en soms een dagje omad.
Maar als ik eerder honger heb eet ik gewoon eerder dus noem het niet eens vasten, gewoon leefstijl zo.

Eens in de zoveel tijd een langere vast. Laatst 48uur en kan dan nog prima lopen tussendoor.
De twee hamertjes op je hoofd zijn een beetje uit onwetendheid @Arjan90 no offence. Laat ik het genuanceerd brengen: er is veel te leren over voeding en imho maken we elkaar gek met hoeveel gr koolhydraten per uur, liter etc nodig zijn om je sport te bedrijven.

Ik ben september 2020 begonnen met een andere leefstijl (ik vermijd hier bewust het woord dieet), gelijk met m'n revalidatieperiode van m'n rechterknie. Dat hield in: low carb (geen brood, pasta, aardappelen, rijst ec. meer, geen snelle koolhydraten meer). Voornamelijk groenten en eiwitrijke producten. Ook startte ik net als @Marc3l met periodiek vasten, in mijn geval eet ik ca 12:00 en rond 19:00 uur. Beide doe ik niet al te streng, gisteren chinees gegeten, gewoon bami met Babi Pangang :+ , maar ca. 5 van de 7 dagen doen we het consequent (mevrouw Frenz doet mee).

Gevolg:
1. Van 93 kg naar 87 kg bij gelijke inspanning, vanaf dit voorjaar naar 82/83 kg omdat ik (veel) meer train als voorbereiding op de 70.3 die ik ga doen. Afvallen was overigens niet mijn primaire doel
2. Na een dikke maand gaat het snack- en graasgevoel weg. Ik snaaide ook alles wat los en vast zat en wilde continu eten. Dat is weg door de rust in mijn lijf: geen suiker- of snelle koolhydratenshots meer en ook geen insulinezwabberingen daardoor.
3. Veel beter rusten/slapen en meer energie: ik heb m'n hele leven moeite gehad met opstaan, nog een keer omdraaien, wekker laten snoozen, the works. Nu word ik wakker en spring m'n bed uit (oké oké, da's overdreven, maar het verschil is best spectaculair)
4. Ik kan makkelijk 5 uur fietsen (of suppen) zonder extra voeding, dus ja op vetverbranding. Geen hongerklop, geen pap in de benen na dat roemruchte omslagpunt waar al die fietsers ervan overtuigd zijn dat hun brandstof op is. En nee, je moet niet als een malle boven je omslagpunt gaan fietsen, maar ik fiets redelijk door.

Het gaat mij niet om het prediken van deze manier van leven, dieet of IF/low carb methode, geef het een naam, iedereen moet doen wat bij hem past. Ik weet wel dat ik persoonlijk nooit meer terug wil naar mijn oude voedingspatroon, overigens hoort hier een zeer matige alcohol inname bij, ik drink zo nu en dan wel een biertje of wijntje, maar dat zijn er niet meer dan 2 per week. Bij deze levenstijl voel je namelijk ook heel goed wat alcohol doet met je lijf (en da's niet best).

In de prima discussie over voeding en afvallen zijn dit my 2 cents, nogmaals, ik pretendeer de wijsheid niet in pacht te hebben, maar dit werkt voor mij. Ik weet ook dat het wetenschappelijk bewijs ontbreekt dat IF werkt, maar dat mensen met overgewicht en diabetes type 2 razendsnel van de insuine afkomen als ze low carb gaan. Laten we oppassen met anderen de diskwalificeren die niet meegaan in de gelletjes, voedingssupplementen rage. Bananen zijn voor mij bijv. superfood, probeer en kijk wat voor jouw lijf, en jouw situatie past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
GSX-MAN schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:01:
Optie 1: dropping. Ik laat me door Frau ergens binnen een straal van 20-25 km van huis uit de auto gooien, met trailvest, water, wat gels en repen en de telefoon alleen voor noodgevallen.

Optie 2: een kortere trail ergens op een leuke locatie, maar welke dan?

Optie 3: hele dag chagrijnig uit het raam staren, gamen, etc

Optie 4: iemand een idee?
En, wat is het geworden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Motorrijden.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:39

Secsytime

Automagisch

Wist niet dat dit het weight loss topic was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:47

Investig8or

What goes up, could come down

Ik ben (als heropstapper? overloper? professionele beginner?) na twee jaar niet lopen weer begonnen en ben op zoek naar advies/ wijze raad. :)

Ik ben nooit een snelle loper of kilometervreter geweest, maar heb wel regelmatig gelopen, soms ook wat wedstrijden. Ik heb het nu na mijn pauze opgepakt en zoals verwacht valt het weer zwaar, maar dat hoort er ook een beetje bij. Ik ben vandaag voor de 4e keer gaan lopen en merk nu wel wat vervelends. De eerste twee keer (max 5km, tussendoor wandelen) gingen, buiten het complete gebrek aan conditie, wel ok. Uiteraard spierpijn de twee dagen erna, maar geen vreemde dingen. Bij het begin van de derde keer en ook vandaag merk ik dat ik de eerst km last van mijn knieën heb. Niet echt pijn, maar meer stijf. Loopt wel heel krampachtig daardoor, na de km is het weer weg en loop ik (voor mijn doen dan) soepel. De vraag is waar dit door komt en waarom de eerste twee keer niet en nu twee keer wel en wat ik eraan kan doen. Iemand die hier tips voor heeft? Kan het liggen aan:

- Oude schoenen (maar waarom dan alleen last in de eerste km?)
- Overbelasting: ik liep do-zo-vr-do, dus probeer wel genoeg tijd er tussen te houden, maar misschien niet genoeg?
- Ik moet wellicht wat oefeningen doen om de spieren/pezen weer een beetje op sterkte te krijgen?
- Dagje ouder?
- Niet zeuren, lopen!

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Heel rustig opbouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 10:15
@Frenz64 Maar lowcarb is wel heel wat anders dan geen suikers meer eten :) Geen suikers gelijk stellen aan per definitie altijd op vetverbranding lopen is toch onjuist?

Daarbij ging het me dus niet om het vasten an sich, dat is iets heel anders. Dat moet iedereen überhaupt zelf weten.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Als ze het alleen over suikers had, heb je helemaal gelijk @Arjan90 . Maar mss eet ze ook geen snelle koolhydraten (dat zijn feitelijk ook suikers voor je lichaam) en dan is het een ander verhaal.

Bovendien loop je altijd in een zekere combinatie van vet en glucose verbranding, je hersenen hebben altijd glucose nodig, die doen het niet zo lekker bij alleen vetverbrandng (tenzij volledige ketose, maar om daar te komen moet je echt extreem gaan eten vind ik).

Maar idd @Secsytime back to running! Ben met schema's in de weer voor de 70.3 (oké, ook verkeerd topic) en het valt me op dat daar vrij weinig loopkm's in gemaakt worden. Ook hier ga ik meer op gevoel af, denk ik

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alcohol.........zag ik enkele malen hier genoemd.

Nou drink ik niet, dus ik ben verre van een expert, maar wel nog wat tips voor diegene die trainen en hun drankjes nuttigen, van de mannelijke variant zijn en inmiddels "ook geen 18 meer zijn" om het maar even zo te noemen.

Als je wat ouder bent zakt sowieso het testosteron niveau dat je produceert met de jaren, spieropbouw en herstel duurt dus langer en gaat minder makkelijk.

Alcohol, zeker bij regelmatige inname, heeft de vervelende eigenschap een remmende werking te hebben op de aanmaak van de receptoren die het hormoon testosteron nodig heeft, het testosteron dat je hebt, kan dus niet gebruikt worden als die receptoren ontbreken.

Een extra neveneffect daarbij, in het mannenlichaam, is dat je balans tussen testosteron en het, van nature, aanwezige oestrogeen extra verstoord wordt.

Langdurige termijneffecten van (overmatige) alcoholconsumptie is dat daardoor extra vetafzetting gaat plaatsvinden. Door het vergrootte effect van de onbalans tussen testosteron en oestrogeen krijgt de man daardoor extra vetophoping.
Het, allicht, meest bekende (en meest extreme) voorbeeld hiervan is het verschijnsel gynocomastie bij krachtsporters die door (verkeerd) gebruik van anabolen (en hun soortgenoten) hun eigen T-productie lamleggen en hierdoor zelfs vrouwlijk borstweefsel ontwikkelen zodra ze stoppen met anabolen en hun eigen productie komt niet meer op gang.

Fysiologisch krijgt de afbraak van alcohol in je lichaam ook nog eens voorrang doordat de lege calorieen van alcohol door je lichaam als zodanig herkent worden.
De afbraak van alcohol naar acetaat duurt lang waardoor de rest van het overschot aan calorien omgezet worden naar vet. Waardevolle calorien die macronutrienten zoals vitaminen en mineralen bevatten worden hierdoor ook minder goed benut in je lijf.

Zoals gezegd, ik ben geen expert......niet wat betreft alcohol, testosteron en al helemaal niet wat betreft anabolen.
Masr ik heb wel heel wat jaren aan krachttraining gedaan en heb daarbij ALLE klassieke fouten gemaakt in het begin.

"Als ik nou 5 dagen per week biceps train, dan groeien ze als kool, right?"
"Rust? Wat is dat?......ik kan toch 3 uur sportklimmen en dan een uurtje circuitje, de sauna is tot 12 open"
"Voeding.......ik eet van het weekend wel ff goed bij mijn ouders, ff inhalen".

Door langer sporten ben ik later gelukkig wel in aanraking gekomen met voeding, schemas en hoe het menselijk lijf werkt mbt sportbelasting en heb me daar meer in verdiept.

Anyway.......ik dacht ik deel bovenstaande even om te laten zien.....wat voor ongunstige bijwerkingen alcohol als stof in je lijf teweeg kan brengen.

Zeker de mensen die weten dat ze best wat kunnen minderen kunnen dan zien dat ze allicht heel wat kunnen winnen door te minderen :)

Disclaimertje: als niet-drinker ervaar ik soms dat dit "oordelend" overkomt op mensen die wél drinken, dat doe ik echter niet en zo bedoel ik het ook zeker niet.

Drink gerust, maar allicht is er iemand die het leerzaam vind en een eye-opener of extra motivatie om tocht te minderen of te stoppen.

TL;DR alcohol doet meer dan alleen lege calorien zijn in je lijf ;)

Edit: fack.....wat een lap tekst geworden...sorrie :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Alcohol heeft 0 gezondheidsvoordelen, het mag gezegd worden.
Van mij mag iedereen twee pintjes per dag drinken. Maar dan hoef je niet verwonderd te zijn als je elk jaar een kilootje bijkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
Hartloper schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:19:
Alcohol heeft 0 gezondheidsvoordelen, het mag gezegd worden.
Van mij mag iedereen twee pintjes per dag drinken. Maar dan hoef je niet verwonderd te zijn als je elk jaar een kilootje bijkomt.
Mee eens.

Behalve van die 2 pintjes. Van mij mag iedereen 2 kratten, zolang ik er maar geen last van heb.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:18
Nou, daar proost ik dan op... Ok, niet nu want zelfs voor mij is dit wat vroeg, maar van t weekend ;)

Nee, alcohol is niet gezond. Gelukkig hoeft niet alles alleen maar gezond te zijn in het leven.

Het gaat om de balans, bewust zijn van wat je doet en neemt. Ik hou van een biertje, chips en koek en af en toe ranzig eten. Maar alles (meestal) met mate. Gewoon gevarieerd, en goed, eten... Lekker veel lopen, over het algemeen af en toe een biertje en wat lekkers. Soms veel te veel van alles en andere momenten weer even geheelonthouding.

Zolang je maar bewust bent van de effecten, het niet te wordt met gezondheidsproblemen (en andere, denkend aan alcohol) tot gevolg, etc.

Geniet van het leven, al dan niet met wat ongezonds op zijn tijd... Net hoe je dat zelf wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
Ik bekijk sport en voeding alsvolgt: Relax...

Je kan afvallen en sporten op een heel effectieve manier, maar het belangrijkste van alles is om er plezier aan te hebben en dat is niet persé het meest effectieve.

Eender welk dieet werkt niet als je het niet kan volhouden; vertaling: te drastische aanpak. In het geval van @Frenz64 werkt het wel en er zijn ook anderen voor wie IF werkt. Voor mij zou het dus absoluut niet werken omdat ik het dan zie als een straf. (Ik mag x-niet, want...) Maakt ook niet uit of IF wetenschappelijk onderbouwd is, @Frenz64 is afgevallen en voelt zich er beter door, prima toch? Elke vorm van dieet dat werkt komt allemaal op hetzelfde neer: CICO (Calorie In Calorie Out)

Sporten hetzelfde, na het wandelen had ik het idee dat ik hardlopen wel eens fijn zou kunnen vinden en ben me beginnen inlezen, hier en op andere sites. Eerlijk gezegd werkte het wel een beetje demotiverend, want: je moet x-eten op x-tijd, liefst op x-tijd voor het hardlopen, xyz kan je best vermijden, maar xyz is goed voor je. Zorg dat je x-grammen van x-inneemt om wille van *insert wetenschappelijke bla*. Je *insert alles wat bv Runalyze of je Garmin aan data voorziet* moet optimaal zijn. etc...

Uiteindelijk was ik het beu en heb me toen gewoon hardloopschoenen gekocht (pegasus 36) en gewoon beginnen met lopen, uiteraard alle beginnersfouten gemaakt, maar dat was een leerrijke en plezante ervaring hoe vreemd het ook moge klinken. Zou ik sneller of langer kunnen lopen moest ik me aan alle regeltjes houden? Ongetwijfeld, maar ik weet ook voor mezelf dat ik al lang het hardlopen had opgegeven omdat dan de lol er af is.

Niks moet, alles mag :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

(jarig!)
Nu echt begonnen met mijn "traject" naar de sub 3 Marathon in Oldenburg, merk aan alles dat weer echt (sportief) doel hebben mij rust geeft.
2 jaar niet gehad door Corona en de kleine wat uiteraard geen straf is geweest, echter heb ik persoonlijk wel doelen en wedstrijden nodig om wat meer rust te hebben. In een wedstrijd zweet ik letterlijk en figuurlijk alles er even uit en dat heb ik wel nodig :) .

Gisteren stond een snelle 10Km op het programma, vrouw en kind gingen mee op de fiets na het avondeten, maakte de training extra leuk en hebben we ook nog een extra moment samen.
Tot mijn eigen verbazing waren de benen gewillig na de halve van dinsdag en was ik klaar na 41 minuten. Erna ook niet veel stijfheid of spierpijn gevoeld en nu ook niet, dus da basis is goed :) . Nu alleen nog dat tempo 42Km lang volhouden :+ .

Andere vraag, loop nu alles, dus trainingen, trails wedstrijden e.d op hetzelfde paar schoenen, namelijk de Nike Oydssey React 2. Bevallen al jaren goed en koop om de zoveel tijd een nieuwe set, echter wordt de schoen niet meer gemaakt, dus moet er op een duur een ander paar komen. Uiteraard zal ik deze uitzoeken in een gespecialiseerde winkel, vraag mij nu echter af wat er te winnen valt (in een wedstrijd :p ) als ik dan een set trainings-schoenen en een set wedstrijd-schoenen op na houdt. Hebben jullie suggesties/aanraders over een mogelijk goede wedstrijdschoen
?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Firestorm666 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:16:
Ik bekijk sport en voeding alsvolgt: Relax...
..............Ongetwijfeld, maar ik weet ook voor mezelf dat ik al lang het hardlopen had opgegeven omdat dan de lol er af is.
Niks moet, alles mag :)
Vergelijk het eens met een sport als motorrijden, het is daar ook gezonder en je beleeft er meer plezier van als je bepaalde regels/inzichten volgt. Met niks moet, alles mag loop je niet alleen tegen praktische zaken als een bekeuring aan, maar daar uit je dak gaan kan ook ongezond zijn en dat is bij lopen ook als je verkeerd uit je dak gaat, waar inzichten bekend zijn dat dit bepaald niet handig/gezond is.
Imho is het feit dat er nu eenmaal regeltjes/adviezen zijn een gevoelig punt..... maakt niet uit om welk thema. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. Soit, het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Sub 3 marathon klinkt sowieso als iets "carbon plate-rigs", geijkte wedstrijdschoen is de Alphafly of Next x% varianten als je je merk trouw wilt blijven (sowieso bijzonder dat je zelfs zo'n model zo trouw blijft, dat hoor je hier niet vaak). Elk merk heeft een wedstridjvariant voor marathons. Ik zou zeggen, lees reviews en ga proberen, maar hoe ze op langere afstand voor jou zijn blijft een gok natuurlijk @Darkasantion .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
route99 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:56:
[...]
Vergelijk het eens met een sport als motorrijden, het is daar ook gezonder en je beleeft er meer plezier van als je bepaalde regels/inzichten volgt. Met niks moet, alles mag loop je niet alleen tegen praktische zaken als een bekeuring aan, maar daar uit je dak gaan kan ook ongezond zijn en dat is bij lopen ook als je verkeerd uit je dak gaat, waar inzichten bekend zijn dat dit bepaald niet handig/gezond is.
Imho is het feit dat er nu eenmaal regeltjes/adviezen zijn een gevoelig punt..... maakt niet uit om welk thema. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. Soit, het zij zo.
Heb je uiteraard ook gelijk in, maar het ging me voornamelijk dat soms alles TE serieus wordt genomen en er teveel wordt nagedacht. Als je wat te hard gelopen hebt en ferme spierpijn eraan overhoudt of een shinsplit, zal je er niet van doodgaan. Te hard rijden en tegen een boom knallen is iets minder leuk :P

Zeker voor een beginnende hardloper is het geen ramp dat men niet optimaal loopt. Voor een topsporter is dat wel. Een beginner heeft dan ook geen baat bij ideale voeding, speciale krachtoefeningen, gelletjes, speciale schoenen voor marathon of hoge tempo's enz... dat zijn dingen die belangrijk zijn voor gevorderde/top hardlopers. Een beginner is al content als ie z'n eerste kilometer heeft kunnen uitlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Darkasantion schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:05:
Nu echt begonnen met mijn "traject" naar de sub 3 Marathon in Oldenburg, merk aan alles dat weer echt (sportief) doel hebben mij rust geeft.
2 jaar niet gehad door Corona en de kleine wat uiteraard geen straf is geweest, echter heb ik persoonlijk wel doelen en wedstrijden nodig om wat meer rust te hebben. In een wedstrijd zweet ik letterlijk en figuurlijk alles er even uit en dat heb ik wel nodig :) .

...gespecialiseerde winkel, vraag mij nu echter af wat er te winnen valt (in een wedstrijd :p ) als ik dan een set trainings-schoenen en een set wedstrijd-schoenen op na houdt. Hebben jullie suggesties/aanraders over een mogelijk goede wedstrijdschoen
?
Meen je dat nou ? Na alles wat er verschenen is over carbonschoenen ? Hoe marathonrecords verbroken zijn met de Nike Vaporfly en hoe het halve-marathonrecord werkelijk verpulverd is met de Adidas Adizero Adios Pro ?

Met stip op 1 als het aan Hartloper ligt : Nike Vaporfly next % !

Alternatieven: Nike Alphafly, Adidas Adizero Adios Pro, Asics Metaspeed Sky zijn ook carbonschoenen die bewezen snelheidsvoordeel hebben. Andere carbonschoenen hebben dat niet.

Doe gewoon wat de meeste toppers en lokale toppers doen (en daar reken ik jou bij): de Next % of de Adidas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

(jarig!)
Hartloper schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:53:
[...]

Meen je dat nou ? Na alles wat er verschenen is over carbonschoenen ? Hoe marathonrecords verbroken zijn met de Nike Vaporfly en hoe het halve-marathonrecord werkelijk verpulverd is met de Adidas Adizero Adios Pro ?

Met stip op 1 als het aan Hartloper ligt : Nike Vaporfly next % !

Alternatieven: Nike Alphafly, Adidas Adizero Adios Pro, Asics Metaspeed Sky zijn ook carbonschoenen die bewezen snelheidsvoordeel hebben. Andere carbonschoenen hebben dat niet.

Doe gewoon wat de meeste toppers en lokale toppers doen (en daar reken ik jou bij): de Next % of de Adidas.
Ja dit meen ik, uiteraard spreken de nieuwe records en reviews voor deze schoenen, wil echter graag ook de ervaringen van de gewone stervelingen weten voordat ik mogelijk erin investeer :) . Gezien mijn goede ervaringen met Nike gok ik dat ik ga sparen voor de Next en de wederhelft eens lief aankijk :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frenz64
Gewone stervelingen ga je hier niet vinden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Frenz64 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:13:
Gewone stervelingen ga je hier niet vinden :+
+1

Mijn moeder zegt ook altijd dat ik speciaal ben :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:53
Gisteren voor het eerst in twee jaar weer eens een georganiseerd stukje gelopen, de Golden Ten in Delft.

Had me ingeschreven voor de 10 km, maar de weken vooraf weinig tot niet kunnen trainen ivm ziekte, dus omgeboekt naar de 5, en dat was maar goed ook want dat was al zwaar zat. Sowieso ben ik altijd, op zijn best, een zeer recreatieve loper geweest, met de laatste tijd een gemiddeld tempo van rond de 6'15", en ik had slechts 2x een volledige 5k gelopen ter voorbereiding.

Maar het was heerlijk om weer eens in zo'n evenement te lopen, met zo'n spreker die boel een beetje opzweept, een drumband, veel mensen langs de kant... echt van "oh ja, zo ging dat!". Het was best warm, maar ondanks mijn zeer beknopte voorbereiding en routine toch net aan onder de 30 minuten gelopen. Prima resultaat, wat mij betreft. Wel jammer: geen medaille!

Nu blijven lopen, in september staat de cpc op het programma (10k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

Darkasantion schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Ja dit meen ik, uiteraard spreken de nieuwe records en reviews voor deze schoenen, wil echter graag ook de ervaringen van de gewone stervelingen weten voordat ik mogelijk erin investeer :) . Gezien mijn goede ervaringen met Nike gok ik dat ik ga sparen voor de Next en de wederhelft eens lief aankijk :+
Ik heb op het placebo effect van mijn Saucony Endorphin Pro's mijn PR op de marathon met een minuut of 5 verbeterd naar net onder de 2:54.
Als je al op Nikes loopt is de overstap naar iets van dat merk een vrij makkelijke. Maar er is inmiddels nogal wat keus in carbon land en er blijft maar bij komen. Volgens mij zijn er regelmatig aardige deals te vinden voor de next. Voor de meeste eigenlijk wel (behalve de metaspeeds).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Deze gewone sterveling heeft drie paar Vaporfly 4% gehad (waarvan nog 2 paar in rotatie als trainingsschoen), 2 paar Vaporfly Next % en 1 paar Alphafly's.

De Alphafly is iets zwaarder en breder dan de Vaporfly, daarom niet mijn favoriete schoen, al ga ik hem toch nog eens een tweede kans geven op een halve marathon.

Het kriebelde om ook de Adidas Adizero Adios Pro te kopen, maar ik heb me kunnen inhouden.

De Carbon X van Hoka heb ik ook, ik wou eigenlijk de Mach 4 kopen, die was er niet, en de verkoper was zo slim om me de Carbon X aan te smeren. Die Carbon X heeft wel een carbonplaat, maar geen superschuim (is gewoon EVA), dus die heeft niet de magic van echte carbonschoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Firestorm666 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:50:
[...]Heb je uiteraard ook gelijk in,
Daar ging het me juist niet om... het gaat hier niet om mij maar het gaat erom of je wel of niet gebruik wilt maken van de inzichten die er zijn en dat je profijt van die kennis kunt hebben door er wel over na te denken.
maar het ging me voornamelijk dat soms alles TE serieus wordt genomen en er teveel wordt nagedacht. Als je wat te hard gelopen hebt en ferme spierpijn eraan overhoudt of een shinsplit, zal je er niet van doodgaan. Te hard rijden en tegen een boom knallen is iets minder leuk :P
Ik zal je hieronder één voorbeeld noemen waarbij je als het ware ook bij het hardlopen tegen "een soort boom" aan kunt lopen en wat ook fataal af kan lopen als je het niet serieus neemt en er niet over nadenkt, exact zoals je het zelf beschrijft.. Wellicht zouden mensen er geen besef van hebben dat het kan optreden, maar dan zou juist er wel wat meer over nadenken zoiets kunnen voorkomen. Kijk en vaak gaat het nog wel goed, maar ik weet echt dat het ook mis kan gaan, ik ken helaas zulke gevallen.

Stel je krijgt griep en na een aantal dagen denk je ... ach de koorts lijkt wel voorbij ik kan wel weer hardlopen. Dan kan het zijn dat er nog teveel virusresten in je lichaam zijn, zelfs nog complete virussen en zoals je zelf al schijft:
Een beginner is al content als ie z'n eerste kilometer heeft kunnen uitlopen
betekent het dat voordat je ziek zou zijn, je belastbaarheid al niet bar groot was. Je hoeft maar iets meer ervaring, lees meer belastbaar te zijn, te hebben je doet die 1e km's met de vingers in de neus....
Die belastbaarheid hangt niet alleen samen met beenspieren, maar ook oa met je core sterkte, maar dat je spierpijn krijgt in je benen is vervelend, ff een dag slecht van de trap af en het gaat wel over.

Maar er is een spier die daar totaal anders over kan denken en dat is je hartspier, die speelt een hele grote rol in die belastbaarheid. Die werkt zich nog kapot om al dat bloed met het afval van de virussen weg te pompen naar de organen die het bloed weer schoonmaken, intussen doen je beenspieren heel weinig al die tijd dat je niet hardloopt... maar die hartspier wel die is continu bezig..... Op een bepaald moment kan de belasting van die hartspier zo groot worden dat ie gevoelig kan worden voor een ontsteking, een myocarditis , zeker als het virus nog niet uit je lijf is en je dan toch al gaat hardlopen.
In het ergste geval knal je dan ook tegen een soort boom en kan dit hartprobleem je echt fataal worden. Niet alleen bij topsporters dus. Ach dat gebeurt toch amper.. wel ik zou de gok maar niet nemen, het gebeurt echt.

Dus als je er kennis van had gehad en je had er wel over nagedacht dan besef je ook hoe je dit simpel kunt voorkomen dor dit keer veel langer rust te nemen dan je anders doet.

Wat daar nog bij mee kan spelen is je leefstijl, daar ga je zelf over en daar weet je hopelijk van hoe de vlag erbij hangt.

Mee info oa in de link hieronder en via Google.
https://www.ehbo.nl/nieuw...n-gevaarlijke-combinatie/

Veel succes en geniet vooral van het (gezond) hardlopen. (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurjen81
migchiell schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:25:
Gisteren voor het eerst in twee jaar weer eens een georganiseerd stukje gelopen, de Golden Ten in Delft.

Had me ingeschreven voor de 10 km, maar de weken vooraf weinig tot niet kunnen trainen ivm ziekte, dus omgeboekt naar de 5, en dat was maar goed ook want dat was al zwaar zat. Sowieso ben ik altijd, op zijn best, een zeer recreatieve loper geweest, met de laatste tijd een gemiddeld tempo van rond de 6'15", en ik had slechts 2x een volledige 5k gelopen ter voorbereiding.

Maar het was heerlijk om weer eens in zo'n evenement te lopen, met zo'n spreker die boel een beetje opzweept, een drumband, veel mensen langs de kant... echt van "oh ja, zo ging dat!". Het was best warm, maar ondanks mijn zeer beknopte voorbereiding en routine toch net aan onder de 30 minuten gelopen. Prima resultaat, wat mij betreft. Wel jammer: geen medaille!

Nu blijven lopen, in september staat de cpc op het programma (10k).
Ik heb daar de 10 gelopen, prachtige route en super gezellige sfeer was het daar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
@route99
Heb je eveneens gelijk in, het is intussen al welbekend dat na een (covid) infectie het zo een beetje het slechtste idee ooit is om als een malle terug te gaan sporten.

Maar ik doelde meer in de regio's van gezond verstand. Als je 40 rijd in een zone 30 is het niet het beste idee, maar kan je nog beschouwen als een beginnersfout en de boete als een waarschuwing dat je in het vervolg beter moet uitkijken . Rijd je in diezelfde zone 100, dan ben je doelbewust roekeloos bezig en heeft het niks meer te maken met een beginnersfoutje.
Wat ook soms wordt vergeten is dat veel van de kennis hier een automatisme is geworden, een beginner heeft die ervaring niet, waardoor die stortvloeden aan (welbedoelde) adviesen en informatie erg overweldigend kan overkomen.

Om even een beeld te scheppen hoe het voor mij ging: Ik heb verschillende reviews gelezen over schoenen en de algemene all-rounder was de pegasus van Nike. Dus deze gekocht.

1ste loop ooit: 3km op 7:46 en toen was het gedaan, even gewandeld en nog 2km op 8:28 gedaan om toch thuis te geraken voor de middag. Dat heeft me vooral veel spierpijn gebracht. Fysiek was het ook onmogelijk om harder te gaan dan dat. Ik wil hierbij ook aangeven dat ik gewoon wilde lopen, geen poging doen om Usain Bolt te verslaan. Mijn volgende loopje was wel iets sneller, maar hooguit een kilometer en op die manier uitgebouwd. Na wat aanmodderen een schema gevonden wat begrijpbaar was voor mij omdat ik m'n eerdere 5K's toch comfortabeler te kunnen lopen. En handig voor in de "slechte" maanden om toch de deur uit te gaan.

Ik had voorheen wel al ingelezen over hardlopen, maar uiteindelijk heb ik het meeste gehad door het gewoon te doen en dus ervaring op te doen. Door diezelfde ervaring weet ik nu wat mijn hartslagzones zijn, weet ik wat tempo lopen is, weet ik wat lange duurlopen zijn, weet ik wat intervallen is, ken ik mijn grenzen enz.. maw, een automatisme.

Nu, niet iedereen is hetzelfde, maar in mijn geval kan ik wel een boek lezen waar alles in staat over iets en na 10x te hebben bestudeerd er nog steeds niks van snappen... totdat ik het in de praktijk doe, dan komen de "aha!" momenten.

Soit, dat was 2 jaar geleden ondertussen, blessure vrij (op een shin split in den beginne na) en heb ik er nog steeds plezier in, zal dan toch wel iets zijn wat ik goed heb gedaan :D. Had ik van het begin een C25K schema gevolgd had ik me waarschijnlijk wel wat kunnen uitsparen, maar op het moment dat ik begon wist ik niet eens of ik hardlopen leuk zou vinden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Hoppa!
Afgelopen woensdag twijfelde ik nog eraan of ik week 8 van het C25K schema wel moest doen. Werd wakker met stijve benen, spierpijn, harde kuiten. Door de dag heen ebde de pijn en de stijfheid wat weg, in de avond tóch besloten om mijn ronde te proberen, kijken hoe het gaat & als ik merk dat het niet gaat, wandelen.
Uiteindelijk die run redelijk probleemloos op rustig tempo te doen.
Donderdag even een rustig rondje gefietst met de vriendin, beetje de benen los te trappen. Vrijdag vooral rust gepakt voor de spierpijn.

Vanochtend op tijd wakker geworden en met goede moet een broodje gesmeerd & gegeten. Uurtje gewacht en aan mijn rondje begonnen. Eerste 5 minuten gelopen, op redelijk tempo, ik voelde me goed. Geen last, geen pijntjes, geen stijve spieren. Op dat tempo door dus. Uiteindelijk 28minuten gelopen á tempo van 6'13"/km. Uiteindelijk relatief lang in een hoge hartslag zone gelopen, echter zonder echt te verzuren. Het voelde allemaal niet als té.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7V9KqTuYqFJTe4QB2mTCQNQHMJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhJlkDFrdaqdYohYsPCZtJWA.jpg?f=fotoalbum_large

Aanstaande maandag beginnen we met de slotweek (week 9), ik ga proberen op het zelfde tempo ongeveer af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dazzler2120 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:59:
Hoppa!
Afgelopen woensdag twijfelde ik nog eraan of ik week 8 van het C25K schema wel moest doen. Werd wakker met stijve benen, spierpijn, harde kuiten. Door de dag heen ebde de pijn en de stijfheid wat weg, in de avond tóch besloten om mijn ronde te proberen, kijken hoe het gaat & als ik merk dat het niet gaat, wandelen.
Uiteindelijk die run redelijk probleemloos op rustig tempo te doen.
Donderdag even een rustig rondje gefietst met de vriendin, beetje de benen los te trappen. Vrijdag vooral rust gepakt voor de spierpijn.

Vanochtend op tijd wakker geworden en met goede moet een broodje gesmeerd & gegeten. Uurtje gewacht en aan mijn rondje begonnen. Eerste 5 minuten gelopen, op redelijk tempo, ik voelde me goed. Geen last, geen pijntjes, geen stijve spieren. Op dat tempo door dus. Uiteindelijk 28minuten gelopen á tempo van 6'13"/km. Uiteindelijk relatief lang in een hoge hartslag zone gelopen, echter zonder echt te verzuren. Het voelde allemaal niet als té.

[Afbeelding]

Aanstaande maandag beginnen we met de slotweek (week 9), ik ga proberen op het zelfde tempo ongeveer af te ronden.
Couch naar 25 km? Dat klinkt als een goede manier om blessures op te lopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Secsytime schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Dat zou wat extreem zijn... Couch to 5 km (C2 5k) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dazzler2120 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:04:
[...]

Dat zou wat extreem zijn... Couch to 5 km (C2 5k) ;)
Ah ok, dat kende ik alleen als C5K. Weer wat geleerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 07:02
Hartloper schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:53:
[...]

Heb je de bron hiervoor? DoctorsofRunning.com? Ik heb sinds een tijdje de Asics Magic Speed, een hybride model met een halve carbon plaat. Of ik nu al echt de magie hiervan heb ondervonden, blijft een vraagteken. Ik heb wel al een paar keer de indruk gekregen dat ik met deze schoenen nog redelijk kan versnellen in de laatste kilometers, ook al zit ik er door. Maar het kan ook gewoon tussen de oren zitten. In ieder geval bevallen ze mij prima, al ben ik normaal gezien geen Asics koper. Maar de stap naar de Metaspeed Sky zou logisch zijn, dus die moet ik maar eens in de gaten houden.

It's just technology, not religion

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15
Secsytime schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Stel dat het dat wel was, dan ligt het er maar net aan hoe lang het schema er over doet natuurlijk, als het een schema is van 2 jaar dan lijkt me dat wel goed te doen ;)

Vandaag weer stukje gelopen, eindelijk de 5 kilometer weer een keertje aangetikt. Laatste keer was in augustus. Nu was het 8x 3 minuten lopen met telkens minuut wandelen er tussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:59

XyS

0.o.O

chaola schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Heb je de bron hiervoor? DoctorsofRunning.com? Ik heb sinds een tijdje de Asics Magic Speed, een hybride model met een halve carbon plaat. Of ik nu al echt de magie hiervan heb ondervonden, blijft een vraagteken. Ik heb wel al een paar keer de indruk gekregen dat ik met deze schoenen nog redelijk kan versnellen in de laatste kilometers, ook al zit ik er door. Maar het kan ook gewoon tussen de oren zitten. In ieder geval bevallen ze mij prima, al ben ik normaal gezien geen Asics koper. Maar de stap naar de Metaspeed Sky zou logisch zijn, dus die moet ik maar eens in de gaten houden.
Er zijn wat onderzoeken waar ze schoenen vergelijken:

https://scholarworks.sfas...=1032&context=kinesiology

https://www.nytimes.com/i...vaporfly-shoe-strava.html

Moet zeggen dat ik het effect van VF2/AF ook echt terug zie. En m'n benen voelen een stuk frisser aan de dag erna, vergeleken met m'n 'basic' Brooks iig (Ravenna). Die scheurt ook tegen m'n achillespees dus ben op zoek naar een andere, stabiele, interval/tempo schoen, maar misschien dat ik de VF2 daarvoor ga gebruiken. Het voelt namelijk echt lekker om daar mee te rennen oOo alleen even aan de knie en enkel stabiliteit werken

LSD/Recovery doe ik met de Nike invincible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Shinji schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:36:
[...]

Stel dat het dat wel was, dan ligt het er maar net aan hoe lang het schema er over doet natuurlijk, als het een schema is van 2 jaar dan lijkt me dat wel goed te doen ;)

Vandaag weer stukje gelopen, eindelijk de 5 kilometer weer een keertje aangetikt. Laatste keer was in augustus. Nu was het 8x 3 minuten lopen met telkens minuut wandelen er tussen.
Nog nooit een trainingsschema van 2 jaar gezien. Maar hey, als jij een reden wil verzinnen, prima. De meeste schemas zijn ~12 weken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
chaola schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:11:
[...]
Heb je de bron hiervoor? DoctorsofRunning.com? Ik heb sinds een tijdje de Asics Magic Speed, een hybride model met een halve carbon plaat. ... Maar de stap naar de Metaspeed Sky zou logisch zijn, dus die moet ik maar eens in de gaten houden.
eerste link van XyS:

Hoka-RocketX, Saucony-Endorphin Pro , Nike-Alphafly , Asics-Metaspeed Sky, Nike-Vaporfly2 , New Balance-RC Elite , Brooks-Hyperion Elite2.

Naast de 2 Nikes was het enkel de Asics Metaspeed Sky die de loopecononie significant verbeterde. En dat is wat een superschoen doet, je loopeconomie verbeteren.
Jammer genoeg is de Adidas Adizero Adios Pro in die studie niet getest, maar aangezien 4 lopers op deze schoen het wereldrecord op de HM verbeterden, kunnen we ervan uitgaan dat dat ook een superschoen is.

Uit de studie blijkt dat het hebben van een carbonplaat alleen niet voldoende is. Je moet ook een superschuim hebben. Zo heeft de Hoka Rocket X EVA-schuim, niet verwonderlijk dat het geen superschoen is. Ook de Saucony Endorphin Pro, NB RC Elite en Brooks Hyperion Elite 2 zijn ondanks hun carbonplaat géén superschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen81
Uit de studie blijkt dat het hebben van een carbonplaat alleen niet voldoende is. Je moet ook een superschuim hebben. Zo heeft de Hoka Rocket X EVA-schuim, niet verwonderlijk dat het geen superschoen is.
En bedankt voor het laten verdwijnen van het placebo effect. 😉
Ik denk dat een carbon plaat niet perse bedoelt is om een superschoen te creeeren, maar om een bepaalde stijfheid te geven. Zo zie je al meer trainingsschoen met een plaat verschijnen. Zo zal de Metaspeed Sky (wedstrijd)wellicht goed passen bij de Magic Speed (tempo training).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 02:25
Secsytime schreef op zondag 29 mei 2022 @ 06:45:
[...]

Nog nooit een trainingsschema van 2 jaar gezien. Maar hey, als jij een reden wil verzinnen, prima. De meeste schemas zijn ~12 weken.
Er hoeft toch geen reden voor verzonnen te worden? Als je consistent bent in trainen, je voeding op orde is en op orde blijft, je religieus je slaapritme aan kan houden en je je rustdagen/weken in pland kan je schema 10 jaar duren.

De meeste mensen hebben een kortdurend schema nodig van 4, 8 of 12 weken omdat ze weten dat ze niet lang(er) gedisciplineerd kunnen blijven of omdat ze "even snel" moeten voorbereiden op een wedstrijd waar ze eigenlijk nog niet klaar voor zijn.

Of het nu hardlopen, gewichtheffen, zwemmen of fietsen is. Zodra je leven een schema wordt begin je echt vooruitgang te zien die je ook nog eens kan vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:48

sebasd

loopt op espresso

Skybullet schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Er hoeft toch geen reden voor verzonnen te worden? Als je consistent bent in trainen, je voeding op orde is en op orde blijft, je religieus je slaapritme aan kan houden en je je rustdagen/weken in pland kan je schema 10 jaar duren.

...

Of het nu hardlopen, gewichtheffen, zwemmen of fietsen is. Zodra je leven een schema wordt begin je echt vooruitgang te zien die je ook nog eens kan vasthouden.
Daar kan ik me goed in vinden. Maar langetermijndoelen opknippen in stukjes werkt ook goed, mensen hebben vaak een kortetermijndoel nodig om gemotiveerd te blijven.

Mijn 'hoofd'schema naar mijn einddoel duurt bijna anderhalf jaar. Dat deel ik op in 'sub'schema's van elke keer 2, soms 3 maanden.

Je zou het C250K kunnen noemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
Nienke Brinkman slaat op de trails ook meteen weer toe. Ze wint zojuist Zegama met een course record van bijna 20 minuten.

Voor de minder ingewijden Zegama is een zeer competitieve trail marathon met 5500 duizend meter klimmen (en weer dalen).

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Enerzijds zegt dat iets over hoe goed Nienke Brinkman wel is. Al wisten we dat wel al.

Anderzijds zegt het ook iets over hoe relatief soft het oude parcoursrecord was, als een top-marathonloopster er twintig minuten af kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
Hartloper schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:10:
Enerzijds zegt dat iets over hoe goed Nienke Brinkman wel is. Al wisten we dat wel al.

Anderzijds zegt het ook iets over hoe relatief soft het oude parcoursrecord was, als een top-marathonloopster er twintig minuten af kan halen.
Én super goede omstandigheden op het parcours. De hele top drie bij de dames liep eronder. Waaronder de voormalige recordhoudster, dus vooral het weer was doorslaggevend denk ik.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Skybullet schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:19:
[...]

De meeste mensen hebben een kortdurend schema nodig van 4, 8 of 12 weken omdat ze weten dat ze niet lang(er) gedisciplineerd kunnen blijven of omdat ze "even snel" moeten voorbereiden op een wedstrijd waar ze eigenlijk nog niet klaar voor zijn.

Dat ben ik niet met je eens. De meeste mensen starten een schema om klaar te zijn voor een wedstrijd/doel. Waarbij de belasting hoger ligt dan bij normaal “onderhoud”. Met een schema heb je mijns inziens dus altijd meer belasting dan zonder bij regulier onderhoud.

Zelf zit ik nu ook tussen schemas in, dus loop ik voornamelijk duurlopen met af en toe een tempoloop. Over een paar weken begint het weer in aanloop naar de marathon van Berlijn.

Een beginner, zou ik geen “schema” van 2 jaar aanraden.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Vandaag voor het eerst een mini wedstrijd op de baan gelopen. Was heel erg kleinschalig en deden ook maar 10 mensen mee of zo. Was 5km.

Voelde me niet super fit doordat ik redelijk wat dingen had gedaan dit weekend en gisteren toch ook een paar biertjes had gedronken. Waren er maar 3 maar merk dat wel altijd als ik de dag erna moet rennen.

Eerste 2 km achter iemand gehangen die een tempo liep net iets boven de 4min/km. Daarna er voorbij en geprobeerd het tempo wat te verhogen. Lukte niet echt maar hij vertraagde blijkbaar ook en ik hield het tempo wel lekker vol. Helaas geen echte eind sprint er uit kunnen gooien.

Mijn doel is nog altijd onder de 20 minuten. Maar ging er al vanuit dat het niet zou lukken vandaag. Kwam wel in de buurt met een tijd van 20:10.

Strava

[ Voor 4% gewijzigd door The_Ghost16 op 30-05-2022 09:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:43
Heb me deze week ingeschreven voor de ASML Marathon Eindhoven op 9 oktober. Tweede Marathon ooit, en na de 3:08:30, gelopen bij de Rotterdam Marathon op 10 april, is het natuurlijk een mooi en logisch streven om onder de 3 uur proberen te lopen :9 .

Intussen ben ik me al een tijdje aan het oriënteren op echte wedstrijdschoenen voor de marathon maar ook voor overige wedstrijden in de voorbereiding (5K t/m halve marathon) en snelle (key) trainingen. Tot op heden liep ik al m'n snelle trainingen en wedstrijden op de Saucony Endorphin Speed 2, die erg goed bevallen.

Nu zie ik dat de Endorphin Pro 2 momenteel erg aantrekkelijk geprijsd is bij RunningDirect (145,95), voor zover ik kan zien de laagste prijs ooit. Volgens mij zijn de upper en foam indentiek aan de Speed en is het enige verschil de carbon plaat, t.o.v. TPU in de Speed. Ik lees vooral dat de zool hierdoor iets stijver is en voor sommigen wat stabieler, maar zou dit echt een voordeel opleveren? Of zit het vooral tussen de oren zoals ik hier in dit topic voorbij heb zien komen en kan ik dus net zo goed een nieuw paar Speeds halen :+ .

Andere opties zijn de Adidas Adios Pro 2 en de Puma Deviate Nitro Elite, die ik beide her en der nog wel redelijk geprijsd kan terugvinden (<180 euro). De Vaporfly is voor velen natuurlijk dé schoen der schoenen, maar wat me tegenstaan zijn de prijs en de duurzaamheid. Ik ben namelijk altijd wel een echte voorstander van bang for buck en de Saucony, Adidas en Puma's schijnen toch aanzienlijk langer mee te gaan.

Ik ben een heelstriker btw, wat me voor de schoenkeuze wel van belang lijkt maar waar ik verder weinig info over terugvind.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen81
De komende maanden komen de Endorphin Speed 3 en de Endorpin Pro 3 uit, de Pro 3 lijkt best wel wat te veranderen, maar dat heeft ook de mooie aanbiedingen van de Pro 2 tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Ik begin een beetje moedeloos te raken. Vandaag heeft de fysio met de echo gekeken. Zou niets aan de hand moeten zijn. Toch kreeg ik na bijna 4km weer last van mn knie nadat ik bij de fysio was geweest en dacht even te lopen.

Ik mag dat pijnniveau 4 blijven doorlopen en volgende week beginnen we met krachttraining. In de tussentijd ga ik gewoon blijven lopen maar dan anders. Bv 2 km hardlopen, 1 km wandelen, en dan 1km hardlopen. Kijken hoe dat gaat.

Maar leuk is anders.

Hoe gaan jullie met dit soort onzekerheden om?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Limbeckx schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:18:
Ik begin een beetje moedeloos te raken. Vandaag heeft de fysio met de echo gekeken. Zou niets aan de hand moeten zijn. Toch kreeg ik na bijna 4km weer last van mn knie nadat ik bij de fysio was geweest en dacht even te lopen.

Ik mag dat pijnniveau 4 blijven doorlopen en volgende week beginnen we met krachttraining. In de tussentijd ga ik gewoon blijven lopen maar dan anders. Bv 2 km hardlopen, 1 km wandelen, en dan 1km hardlopen. Kijken hoe dat gaat.

Maar leuk is anders.

Hoe gaan jullie met dit soort onzekerheden om?
Ik probeer dan op alternatieve manieren te blijven trainen, bijvoorbeeld in de sportschool. Best kans dat een loopband of anders crosstrainer stukken beter gaat vanwege de lagere impact.

Zelf helaas ook een tijdje in zulk soort ellende gezeten. Nou ja, eigenlijk ben ik er nog steeds niet helemaal uit. Aan de ene kant had ik een fysio die geen problemen zag om weer op te gaan bouwen, maar aan de andere kant had ik na 2 a 3 minuten lopen alweer behoorlijk veel last. Uiteindelijk komt er na bloedprikken, foto's en nog meer foto's dan uit dat er een stressfractuur zat, maar tegen de tijd dat de diagnose was gesteld, was het eigenlijk al zo ver hersteld dat ik weer rustig wat kon gaan lopen :/

Krachttraining is nooit verkeerd. Ik kwam er bij de fysio wel weer achter dat het hopeloos met me was gesteld en van al dat hardlopen word je ook niet bepaald leniger trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

Slupor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:46:
Heb me deze week ingeschreven voor de ASML Marathon Eindhoven op 9 oktober. Tweede Marathon ooit, en na de 3:08:30, gelopen bij de Rotterdam Marathon op 10 april, is het natuurlijk een mooi en logisch streven om onder de 3 uur proberen te lopen :9 .

Intussen ben ik me al een tijdje aan het oriënteren op echte wedstrijdschoenen voor de marathon maar ook voor overige wedstrijden in de voorbereiding (5K t/m halve marathon) en snelle (key) trainingen. Tot op heden liep ik al m'n snelle trainingen en wedstrijden op de Saucony Endorphin Speed 2, die erg goed bevallen.

Nu zie ik dat de Endorphin Pro 2 momenteel erg aantrekkelijk geprijsd is bij RunningDirect (145,95), voor zover ik kan zien de laagste prijs ooit. Volgens mij zijn de upper en foam indentiek aan de Speed en is het enige verschil de carbon plaat, t.o.v. TPU in de Speed. Ik lees vooral dat de zool hierdoor iets stijver is en voor sommigen wat stabieler, maar zou dit echt een voordeel opleveren? Of zit het vooral tussen de oren zoals ik hier in dit topic voorbij heb zien komen en kan ik dus net zo goed een nieuw paar Speeds halen :+ .

Andere opties zijn de Adidas Adios Pro 2 en de Puma Deviate Nitro Elite, die ik beide her en der nog wel redelijk geprijsd kan terugvinden (<180 euro). De Vaporfly is voor velen natuurlijk dé schoen der schoenen, maar wat me tegenstaan zijn de prijs en de duurzaamheid. Ik ben namelijk altijd wel een echte voorstander van bang for buck en de Saucony, Adidas en Puma's schijnen toch aanzienlijk langer mee te gaan.

Ik ben een heelstriker btw, wat me voor de schoenkeuze wel van belang lijkt maar waar ik verder weinig info over terugvind.
Ik heb een vergelijkbaar vraagstuk in een wat ander stadium. Ik maak momenteel mijn kilometers op de Reebok FFE 2.0 en de Pegasus 38. Welk paar schoenen die wat anders (cq sneller) zijn dan deze twee zouden daar als derde paar goed bijpassen? Ben een wat minder snelle loper (44 min op de 10k), dus zit zelf niet aan carbon schoenen te denken. Mogelijk de Saucony Kinvara 13 of de Asics Evoride?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:43
jurjen81 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:39:
De komende maanden komen de Endorphin Speed 3 en de Endorpin Pro 3 uit, de Pro 3 lijkt best wel wat te veranderen, maar dat heeft ook de mooie aanbiedingen van de Pro 2 tot gevolg.
Ja, had ik ook gezien. Ik ben dan iemand die op dat moment liever op zoek gaat naar de beste deals op de oude generatie :P .

Maar goed, heb me niet kunnen inhouden en uiteindelijk de Endorphin Pro 2's en de Puma's besteld, ook vanwege goede ervaringen met beide merken (heb de Speed 2 en de Velocity Nitro 2 en beide bevallen erg goed). En dan kijk ik even welke het best aanvoelt en hou er 1. Of heel misschien wel beide, als ze allebei erg goed zijn :+ . Ik zal het resultaat en m'n bevindingen hier delen.

De score:
Saucony Endorphin Pro 2: € 131,36 betaald (145,95 -10%)
Puma Deviate Nitro Elite: € 143,06 betaald (158,95 -10%)

*O*
Niku schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:08:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar vraagstuk in een wat ander stadium. Ik maak momenteel mijn kilometers op de Reebok FFE 2.0 en de Pegasus 38. Welk paar schoenen die wat anders (cq sneller) zijn dan deze twee zouden daar als derde paar goed bijpassen? Ben een wat minder snelle loper (44 min op de 10k), dus zit zelf niet aan carbon schoenen te denken. Mogelijk de Saucony Kinvara 13 of de Asics Evoride?
Ik heb de Kinvara 12 en die zijn goed bevallen. Heerlijk licht in gewicht en lekker responsief. Vind ze wat minder geschikt voor langere afstanden vanwege het gebrek aan demping en stabiliteit en ze zijn niet heel duurzaam, heb er 450km op gelopen en denk dat 500-600 wel zo'n beetje de max is. Je moet ook echt wel een stevige enkel hebben en niet (te veel) overproneren. De 13 zou nog iets lichter moeten zijn dan de 12. Verder kan ik de Speed 2 van harte aanbevelen. Eigenlijk bijna de perfecte uptempo (daily) trainer en je kan er ook prima wedstrijden op lopen. Momenteel zijn er erg goede deals te vinden op de Speed en als ze maar 10-20 euro boven de Kinvara 13 liggen in prijs zou daar mijn voorkeur naar uitgaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Slupor op 31-05-2022 17:33 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Slupor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:10:
[...]

De score:
Saucony Endorphin Pro 2: € 131,36 betaald (145,95 -10%)
Puma Deviate Nitro Elite: € 143,06 betaald (158,95 -10%)

*O*

[...]
Ik heb sinds vorige week de Puma's en aangezien ik mijn vrouw heb beloofd dan ook een paar weg te doen, heb ik de kinvara's naar de kledingbak gebracht. Die waren overigens ook helemaal versleten, dus dat scheelt. De kinvara's zijn goed bevallen, maar hou er wel rekening mee dat de drop veel minder is (4mm als ik mij niet vergis). Dus bouw rustig je km's op als je dat niet gewend bent.

De puma's zijn ook heerlijke schoenen! Heb het idee dat ze veel beter geschikt zijn voor 'lagere' snelheden (<14km/u) dan bijvoorbeeld de Zoom Fly's en daardoor ook uitstekend geschikt voor een lange duurloop. Met inlopen heb ik dan met de Zoom Fly's een beetje het gevoel te zwabberen op de zolen.

Zijn er hier nog mensen die komend weekend de RopaRun gaan lopen? Dit jaar wederom geen start in Parijs of Bremen, maar op Vliegveld Twente. Wel de volledige afstand (rond de 550km) en finish op de Coolsingel. Mocht ik de enige zijn mogen jullie mijn IDeal wel gebruiken om een kleine donatie te doen voor het goed doel :+ .

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Druk weekend, drukke week, komend weekend ook nog met de jongens met de motor weg, dus het begon weer te jeuken. Lekker even in de lunchpauze een rondje 5K gedaan, om mijn loopbehoefte een beetje tegemoet te komen.

https://www.strava.com/activities/7236516372

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:00
Afgelopen weekend de Endorphin Speed 3 gepast als groot Saucony liefhebber. Die vond ik toch iets te instabiel aanvoelen. Daarom online de zoektocht voortgezet. Nu 2 paar schoenen besteld, beide van Asics. De Glideride 2 en de Magic Speed. Ben benieuwd of het wat voor me gaat zijn.

Ondertussen volop in training voor de 30 van Amsterdam Noord. Rustig de kilometers uitbouwen en genoeg variatie in de trainingen.
Pagina: 1 ... 179 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.