Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:42

Dazzler2120

FP ProMod
Gisteren voor het eerst weer eens een leuk rondje gefietst met een vriend van me!
Ik moet zeggen dat ik merk dat de basisconditie door het C25K programma steeds groter begint te worden, dat het ook merkbaar is op de fiets. Vooral vlakke stukken kon ik een hoger tempo rijden dan dat ik voorheen deed.

Vanavond begin ik met week 7, vanaf nu is het klaar met de intervalletjes en is het deze week 25' lopen, volgende week 28' en de week daarna 30'.
Ik verwacht niet dat ik in week 9 de 5km binnen 30' ga halen, maar daar staar ik me niet blind op. De laatste dag ga ik wel eens hardlopen totdat ik de 5K behaal, ik denk persoonlijk dat ik tegen die tijd op het zelfde tempo ook wel iets langer kan volhouden. (35min, 40min)

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:15
Gisteren heb ik de HM in Berlijn gelopen. Een redelijk regionaal evenement, maar het was een leuk uitstapje met de loopgroep van mijn AV.

Naast een beetje toerist zijn krijg je op deze manier ook wat inzicht in elkaars voorbereiding op een wedstrijd. Het is pas een jaar dat ik het hardlopen wat serieuzer ben gaan doen, dus echt fijn om af te kijken van anderen die al 10 jaar of langer lopen. En ervaringen uitwisselen.

De HM zelf was prima georganiseerd, met de start en finish bij het olympisch stadion. Volgens mij zo'n 3500 deelnemers aan de start, voor zowel de 10, 21 en 25km en een fijn parcours met veel ruimte. Dat was in Rotterdam vorige maand wel anders. Toen veel meer dringen, maar nu kon je echt je eigen tempo lopen. Het was zonnig, weinig wind en ca 18 graden, maar wel veel stukken in de schaduw van bomen en gebouwen. Uiteindelijk over de finish met 1:32:50 op de klok. Als ik het beter had gecheckt, had ik nog even aangezet, want mijn PR is 1:32:46 en toen voelde ik dat er niks meer inzat terwijl ik nu nog wel een kort sprintje kon trekken.

Drinken blijft een uitdaging, vind ik. Wat water of sportdrank wegslikken terwijl je ook je ademhaling probeert stabiel te houden valt nog niet mee. Ik denk er zelfs over om bij vergelijkbare omstandigheden een volgende keer het drinken over te slaan. Niet bij een hele marathon natuurlijk, maar de hoeveelheid vocht die ik nu kon verwerken woog niet op tegen het afremmen en de moeite die ik had om weer op tempo te komen. Kwestie van een keer proberen, en als het negatief uitpakt weten we dat ook weer.

Al met al een leuke ervaring en uiteindelijk toch nog derde als M50, dat is ook een prettige motivator.

https://strava.app.link/SloBrBdM4pb

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Blomminator schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:01:
[...]
Maar heb ook weleens de oppervlakkige man in mij betrapt die ineens weer rechtop lopen en tandje harder gaat als er een leuk zwiepende paardenstaart in 't blikveld is... Dus ik ben denk ik wel gevoelig voor de omstandigheden....
hahaha, herkenbaar en ook guilty hiero. Waarbij ik wel de kanttekening maak dat ik sowieso altijd 'last heb' tijdens elk loopje dat ik inschat hoelang het gaat duren voordat ik ook de mannelijke gespotte loper bijgehaald heb #eenvosverliestwel....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Volg dit kanaal voor meer episch stomme acties!

Wat heeft twee duimen en gaat vanavond nog een keer trailen? d:)b d:)b

Loopmaatje heeft me zonder al te veel moeite overtuigd vanavond een rondje over de Amerongse Berg te gaan lopen. Planning is 21 km, wordt een gevalletje "dood of de gladiolen" voor me, maar wel zin in! 8)7

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Wat een verhaal @Blomminator , een DNF is niet leuk maar ik kan me voorstellen dat dit door je medeloper komt het nog een extra laagje krijgt.

Mijn KvS begon vrijdagavond bij de Nighttrail, lekker 16km trailen. De eerste 47 minuten ging ik nog zonder hoofdlampje, turend naar de grond en gebruik maken van de lopers voor me of er iets bijzonders op het pad lag maar daarna werd de kans op probleempjes te groot en ging mijn lampje toch aan. Uiteindelijk heb ik me redelijk in kunnen houden en goed over de finish gekomen.

Zaterdag stond de 45km in de agenda. Het liep prima, ik kwam samen met een jongedame te lopen waar ik het gesprek mee aanging over haar bandana van "trailrunnen". Ze loopt daar blijkbaar vaak een loopje van, ik nog maar één keer al staat de Dodeman nog op mijn lijstje. Niet lang daarna herkende ik een loper en heb daar eigenlijk een tijdje mee verder gelopen maar heb ze rond km 25-26 laten gaan. Ik had namelijk allang een nat shirtje door de felle hete zon maar er stond ook een fris windje. Die combinatie ging niet lekker en op een één of andere manier liep ik krachtloos. Dus stukken wandelen, geen probleem, maar op een recht vlak stuk hield ik hardlopen uiteindelijk maar 300 meter vol voordat de energie weer op was. Dat is niet goed, in de korte periode daarna heb ik in mijn hoofd moeten omschakelen naar een DNF. Wandelen kan, maar 14km wandelen op 45km, dat vind ik niet onder een "ultra"trail vallen.

Bij VP stapte ik uit, ging in de zon mij opwarmen want ik was weer koud door de wind geworden. Na een 5 tot 10 minuten ging het weer wat beter qua gevoel. Mijn vrouw kwam daarna langs de VP, de bikkel is gewoon zonder problemen gefinisht. Ik kon na zeker een half uurtje met de "bus" weer terug en was nog op tijd om mijn vrouw te zien finishen. In de avond maakte ik het plan om de volgende dag niet de beoogde 30 te lopen maar me om te schrijven naar de 11.

Zondag, op weg naar het start/finishgebied zie ik dat de 18 km die dag eigenlijk maar 17,3 is. Bij het omzetten van mijn afstand heb ik gevraagd of er een VP in zat want ik had maar een liter vocht bij me en gelukkig was dit het geval. Dus ging ik als ongeveer laatste van start. Rustig starten want ik had geen idee hoe ik me ging voelen, het leek wel redelijk te gaan. En als je achteraan loopt wandel je ook meer want je tempo wordt door de mensen voor je bepaald op de singletracks. Na 4km kwamen we uit op een heuvel met een breder pad en ging ik gokken door meer mijn eigen normale tempo te lopen. Alles voelde weer goed namelijk. En dat bleek ook wel hoe de route verder verliep want ik bleef op een voor mij mooi tempo doorgaan en haalde zo regelmatig meer trailers in. En de mooie bospaden heuvelaf gewoon doorknallen. Op het laatste stuk zat nog een stijging in de zon, daar was het even wandelen om daarna via een rot stenenpad omlaag te gaan, linksaf over het gras en rechtsaf over de finish te gaan. Over het gras haalde ik nog mijn hoogste tempo van 3:21.

Ik kon het toen en nog steeds niet goed bevatten. Hoe kan ik zaterdag er zo doorheen zitten en binnen 24 uur flink met mijn krachten kunnen spelen. Bizar.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
sander_g schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:01:
Drinken blijft een uitdaging, vind ik. Wat water of sportdrank wegslikken terwijl je ook je ademhaling probeert stabiel te houden valt nog niet mee. Ik denk er zelfs over om bij vergelijkbare omstandigheden een volgende keer het drinken over te slaan.
Ik zeg altijd: je wordt goed in wat je traint.
uitspraak is gepikt

Dus je kan vaker drinken oefenen, dan gaat het beter.
Of als je traint om niet te hoeven drinken tijdens het sporten, zal dat ook steeds beter gaan (of het slim is, is een ander verhaal).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Vorig jaar augustus de halve gedaan zonder te drinken, maar mijn tempo lag/ligt lager. En ik had niets te drinken meegenomen, dus ik had de keuze ook niet.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

Vraag aan de Reebok FFE2.0 bezitters: hebben jullie ook het idee dat de schoen (de zool met name) relatief snel slijt? Vind ze er bij mij na 500k al best matig uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:39

Secsytime

Automagisch

sander_g schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:01:
Gisteren heb ik de HM in Berlijn gelopen. Een redelijk regionaal evenement, maar het was een leuk uitstapje met de loopgroep van mijn AV.

Naast een beetje toerist zijn krijg je op deze manier ook wat inzicht in elkaars voorbereiding op een wedstrijd. Het is pas een jaar dat ik het hardlopen wat serieuzer ben gaan doen, dus echt fijn om af te kijken van anderen die al 10 jaar of langer lopen. En ervaringen uitwisselen.

De HM zelf was prima georganiseerd, met de start en finish bij het olympisch stadion. Volgens mij zo'n 3500 deelnemers aan de start, voor zowel de 10, 21 en 25km en een fijn parcours met veel ruimte. Dat was in Rotterdam vorige maand wel anders. Toen veel meer dringen, maar nu kon je echt je eigen tempo lopen. Het was zonnig, weinig wind en ca 18 graden, maar wel veel stukken in de schaduw van bomen en gebouwen. Uiteindelijk over de finish met 1:32:50 op de klok. Als ik het beter had gecheckt, had ik nog even aangezet, want mijn PR is 1:32:46 en toen voelde ik dat er niks meer inzat terwijl ik nu nog wel een kort sprintje kon trekken.

Drinken blijft een uitdaging, vind ik. Wat water of sportdrank wegslikken terwijl je ook je ademhaling probeert stabiel te houden valt nog niet mee. Ik denk er zelfs over om bij vergelijkbare omstandigheden een volgende keer het drinken over te slaan. Niet bij een hele marathon natuurlijk, maar de hoeveelheid vocht die ik nu kon verwerken woog niet op tegen het afremmen en de moeite die ik had om weer op tempo te komen. Kwestie van een keer proberen, en als het negatief uitpakt weten we dat ook weer.

Al met al een leuke ervaring en uiteindelijk toch nog derde als M50, dat is ook een prettige motivator.

https://strava.app.link/SloBrBdM4pb
Hoe waren de regels mbt covid als ik vragen mag? Ben ingeloot voor de hele marathon in Berlijn, maar kan er nog niks over vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
Secsytime schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:15:
[...]

Hoe waren de regels mbt covid als ik vragen mag? Ben ingeloot voor de hele marathon in Berlijn, maar kan er nog niks over vinden..
Geen enkele bijzondere maatregel. Althans, niks gemerkt. Ik heb een enkeling in het startvak met een mondmasker gezien. Eigen keuze. Heel ontspannen sfeer, wel nette beveiliging en tassenafgifte. We konden een politieman nog vragen een groepsfoto te maken. Op de organisatie niks aan te merken.
In het OV is mondmasker nog wel verplicht. Daarbuiten niet. Restaurants en hotels vroegen evenmin om coronabewijzen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
mhr-zip schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Ik zeg altijd: je wordt goed in wat je traint.
uitspraak is gepikt

Dus je kan vaker drinken oefenen, dan gaat het beter.
Of als je traint om niet te hoeven drinken tijdens het sporten, zal dat ook steeds beter gaan (of het slim is, is een ander verhaal).
Tja, moet je dan trainen om in een rondje in de wijk een bekertje ergens neer te zetten en dan een paar keer langs rennen om te zien hoe je dat het beste oppakt en al rennend verwerkt. De buren zullen er vast om kunnen lachen. Dit keer waren de bekers van hard plastic. Soms is het karton.

Zelf drinken meenemen kan ook, maar dan loop je dus de route met flesjes of rugzak. Niet heel comfortabel.

De strategie om de dag ervoor goed te drinken, de ochtend nog extra een kleine liter weg te werken. Daardoor had ik ook geen dorst. Maar vanuit het idee 'het moet' wel geprobeerd en het kostte me meer dan het opleverde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:35
Ja, dat drinken op volle snelheid blijft een dingetje.
In de praktijk werkt dat niet met bekertjes, enkel met plastic flessen.
Maar er zijn zeer weinig loopwedstrijden waar je sportdrank of water in plastic flesjes krijgt.

Ik ga eens proberen om vlak voor de start een fles Aquarius uit te drinken, dan ben ik al OK voor de eerste 10 km, want dan kan ik 5 km overslaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
En C25K week 7, dag 1! Wederom 25 minuten hardlopen. Dit keer mezelf eens extra uitgedaagd na gisteren 51km op de fiets, ik wilde eens kijken hoe het aanvoelde als ik mijn tempo verhoog.
In totaal 3,9km gelopen in 25 minuten, waarbij de laatste 400m (waarvan ik weet dat het een loopsegment is) eens alles gegeven wat ik over heb en in 5'30" / km gedaan.
Nog een lange weg te gaan zeg maar, maar het gaat steeds beter!
Aanstaande woensdag hetzelfde rondje, waarschijnlijk op hetzelfde tempo maar dan zónder het eind'sprintje' :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVvvRzIKUAjHZBnW2NvZM-vBxjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggPFjF6gY6MoTIjKoaZqzhwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik wel benieuwd naar ben aan andere fiets/lopers; merken jullie ook dat je op de fiets een groter hartslag bereik kan aantikken? Wanneer ik op de fiets zit tik ik op sommige klimmetjes een hartslag van 195 aan, en kan ik een hartslag van 180 best lang 'sustainen' (vorig jaar alp du zwift eens gedaan op de tacx, anderhalf uur met een hartslag op de 180 8)7)
Maar met hardlopen lijkt mijn max hartslag een stuk lager te liggen... Herkenbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 20:27
hmm volgens mij is het normaliter gebruikelijk dat je hartslag met hardlopen +/-10 slagen hoger ligt dan op de fiets, bij mij is mijn hartslag ook altijd hoger met hardlopen dan met fietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Nee, niet herkenbaar.
De reden is dat jij een veel betere fietser dan loper bent. Je loopsnelheid 7'20''/km is (hoe zeg ik dat vriendelijk?) niet bepaald snel.
Terwijl de Alp du Zwift wel een serieus stukje fietsen is.

Mensen met een even goede loop- als fietsconditie ervaren doorgaans dat hun hartslag 10 slagen hoger is bij het lopen bij inspanningen met vergelijkbare intensiteit.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 16-05-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Hartloper schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:36:
Nee, niet herkenbaar.
De reden is dat jij een veel betere fietser dan loper bent. Je loopsnelheid 7'20''/km is (hoe zeg ik dat vriendelijk?) niet bepaald snel.
Terwijl de Alp du Zwift wel een serieus stukje fietsen is.

Mensen met een even goede loop- als fietsconditie ervaren doorgaans dat hun hartslag 10 slagen hoger is bij het lopen bij inspanningen met vergelijkbare intensiteit.
Ja ik heb het nu ook niet over mijn gem. hartslag he, maar max. hartslag. Overigens is de 7'20" wel incl. 10 minuten inwandelen / uitwandelen, loopsnelheid zit nu ong op 6'30"/km

Maar helder, dan zal het wellicht de onervarenheid zijn :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vandaag een dagje Honfleur, lunch op het terras met een gallette la paysanne incl. overheerlijke cappuchino en 's middags nog één bakkie om het af te leren......vergezeld van een dikke Magnum.

Na een drukke dag kilometers vreten op de tolweg, kilometers slenteren door oude straatjes, steegjes en abdijen en koken zat ik na het eten te knikkebollen op de bank. Gauw een mok koffie erin, renkloffie aan en gaan met die banaan.

Even het teveel aan vet en suiker proberen te compenseren en weer een 30min loop af te tikken op weg naar een solide basis voor een 10km schema.

Geen zin in de derde maal 18% omhoog te stekkeren dus die ben ik naar beneden "gerend", dat is even andere koek, je vrije val naar beneden er uit laten zien als een gecontroleerde exercitie spreekt weer andere (delen van) spiergroepen aan dan de Oer-Hollandse laagvlakte.

Wel betekende dit dat ik via de andere kant van het dorp richting camping omhoog moest.....het is namelijk kiezen.....of een 700 meter 18% steil omhoog ploeteren of een kleine 2,5 kilometer kuitenbijtend geleidelijk omhoog over een gravelpad zo tegen de 10%.

Gelukkig weten vast te bijten en grommend omhoog en na de 30 minutenpiep nog een kleine 5 minuten lekker doorgerend met dat laatste stuk heerlijk de zakkende zon tegemoet met een heerlijk verkoelende zeebries.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7gOtRLtvw045D0wmg5pzhA46Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbTaKjhDfzijOpdDvoSugJ6v.jpg?f=fotoalbum_large

Nu eerst thee en een gezonde grapefruit :w

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nou @Xaverius , das ook wel weer een verhaal! Mooi dat je wel de zondag je herpakt hebt. Dan sluit je het verhaal met een ander gevoel af. Op een positieve noot eruit.

Even t gras voor de zweetvoeten van @GSX-MAN wegmaaien. Want hij heeft twee duimen...
Top avondje gehad. Na dit weekend minder gepiekt te hebben in Koning van Spanje vanavond na de werkdag impulsief de gpx van Amerongse Bergtrail gepakt en 21km gelopen. Elke 5km 3 a 400m wandelen, gelletjes erin en de hartslag weer omlaag. Dan is t lekker behapbaar.
En zo vlogen twee bloedmooie mannen, in de kracht van hun leven als jonge Goden langs de Eenzame Eik. Althans, dat denk ik. Er zijn gelukkig geen beelden.

21km. 2 uur en 30 minuten uit en thuis. Niet topsnel, maar niks mis mee ook. Zeker na beiden al een mooi loopje dit weekend gedaan te hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:41:

Vanavond begin ik met week 7, vanaf nu is het klaar met de intervalletjes en is het deze week 25' lopen, volgende week 28' en de week daarna 30'.
Ik verwacht niet dat ik in week 9 de 5km binnen 30' ga halen, maar daar staar ik me niet blind op. De laatste dag ga ik wel eens hardlopen totdat ik de 5K behaal, ik denk persoonlijk dat ik tegen die tijd op het zelfde tempo ook wel iets langer kan volhouden. (35min, 40min)
ik las eerder al je wens om je C25K zowel uit te lopen als in die 30min over de 5 kilometer te komen.

Gelukkig lees al ik wat bijgestelde doelen van je. Ik ben net ook klaar met C25K (run2day schema) en ik tikte net 5100 meter aan in dat half uur. Elke training voor mij is een gevecht met mijzelf geweest als onderdeel van de veldslag tegen mijn depressie welke ik vastberaden ben te overwinnen en dat gaat nu ook de juiste kant op. Elke training vinkte ik doelbewust af en stond stil bij weer een gehaald doel.

Maar weet dat hele hordes mensen na week 1 al stoppen, veel stoppen halverwege of verder. Voorlopig zie ik jou de handdoek niet in de ring gooien en je denkt na over je training en je bemerkt progressie. Helemaal top. _/-\o_

staar je niet blind op én 30min halen én >5K te pakken.

Ga voor die 30min, ren hem uit en ga uit je dak *O*

Die 2Xmin:00sec PB op de 5K is een mooie volgende stip op de horizon.

Voor mij is persoonlijk is het volgende doel 10km. Ongeacht mijn eindtijd :)

Succes met je laatste loodjes Dazzler, you got this d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:31:

En zo vlogen twee bloedmooie mannen, in de kracht van hun leven als jonge Goden langs de Eenzame Eik. Althans, dat denk ik. Er zijn gelukkig geen beelden.
_O- prachtig dit d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:38:
[...]

Succes met je laatste loodjes Dazzler, you got this d:)b
Thanks, gaat goed komen! Ben vooral al na aan het denken wat te doen ná het programma :+ Zo'n schema werkt wel goed voor mij / voor mezelf gemotiveerd te houden, meteen doorbouwen, of eerst eens effe een paar maandjes 5km lopen en de basis onder de knie krijgen, beiden mogelijk :)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Nou @Xaverius , das ook wel weer een verhaal! Mooi dat je wel de zondag je herpakt hebt. Dan sluit je het verhaal met een ander gevoel af. Op een positieve noot eruit.

Even t gras voor de zweetvoeten van @GSX-MAN wegmaaien. Want hij heeft twee duimen...
Top avondje gehad. Na dit weekend minder gepiekt te hebben in Koning van Spanje vanavond na de werkdag impulsief de gpx van Amerongse Bergtrail gepakt en 21km gelopen. Elke 5km 3 a 400m wandelen, gelletjes erin en de hartslag weer omlaag. Dan is t lekker behapbaar.

21km. 2 uur en 30 minuten uit en thuis. Niet topsnel, maar niks mis mee ook. Zeker na beiden al een mooi loopje dit weekend gedaan te hebben.
Nou, dat! Vanmiddag, toen ik nog zat na te genieten van de 15 km van gisteren (die al 5 teveel waren) kreeg ik een Whatsapp van @Blomminator, die moest kiezen tussen studeren, zich volvreten of sporten. En of ik al wist wat ik vanavond ging doen. Nou, ik dacht aan een avond lui Netflixen of HBO-en, omdat ik gisteren al anderhalf keer meer gelopen had dan gepland. Maar uit nieuwsgierigheid (dom! dom!) vroeg ik wat hij voorstelde.

Rondje Amerongse Berg. O, op zich leuk om de benen even los te lopen na gisteren. 21 km, net als afgelopen winter. Eh... Nou... Ik... Ach, fuck it. Ja hoor, let's go. Frau keek me inmiddels aan alsof ik nóg stompzinniger was dan ze in onze lange en van domme inschattingsfouten mijnerzijds aan elkaar geregen relatie ooit had durven vermoeden. Dus hardloopkleren aan, avondeten erin, met volle armen naar het parkeervak waar we gisteren de auto hadden gedropt, telefoon even op het dak (niet vergeten!), zooi in de kofferbak, wijk uit, telefoon toch vergeten, stoppen, uitstappen, auto achter me over mijn telefoon zien rijden, huilen, telefoon oprapen, nog harder huilen, verblind door de tranen naar Bosrestaurant Overberg, nog even snikken in de auto, @Blomminator begroeten, verhaal uitleggen, GPS aan en gaan.

De eerste twee km liepen we rond de 6 min/km. Te hard voor de planning, en gevoelsmatig niet houdbaar. Dus tempo iets omlaag, lekker van de omgeving genieten en onze zongebruinde en door topsport gestaalde lijven door het Gelderse landschap laten glijden. De mannelijke wandelaars die ons zagen lopen wilden ons zijn, de vrouwen wilden onze kinderen baren. Zelden is er met zo een élégance topsport bedreven. Mag ik dat zeggen? Ja, ik mag dat zeggen. Dit was geen sport, dit was kunst.

Het gebied is supermooi. De vergezichten over de Gelderse Vallei (denk ik), de bossen, de heide, het maakt een maandagavond toch wat leuker dan Netflix. Bonus: we zijn nog een ree tegengekomen in het bos. _/-\o_

Het parcours is soms zwaar, maar nergens loodzwaar. Het weer was ideaal en het was heerlijk rustig. Topavond gehad, op die telefoon na dan.

Strava of het is niet gebeurd (nog gekloot genoeg om de zaak te synchroniseren):
https://www.strava.com/activities/7154077590

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
GSX-MAN schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:12:
[...]

onze zongebruinde en door topsport gestaalde lijven door het Gelderse landschap laten glijden. De mannelijke wandelaars die ons zagen lopen wilden ons zijn, de vrouwen wilden onze kinderen baren. Zelden is er met zo een élégance topsport bedreven. Mag ik dat zeggen? Ja, ik mag dat zeggen. Dit was geen sport, dit was kunst.
Lekker interessant als iemand de marathon hier loopt in 3:10 ofzo. Dit zijn de verhalen waarom ik hier zit!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 07:49
Gisteren ook de Venloop gelopen zoals enkele andere Tweakers hier. Was m’n eerste “serieuze” deelname sinds 3 jaar en had als doel gesteld om de 10km gewoon uit te lopen (ben niet zoals in vorm zoals sommige hier :P ), maar hoopte toch in de buurt te komen van m’n PR. De eerste 5km gingen helemaal prima, maar toen sloeg de hitte toch toe. Bij het eerste drinkpunt tot hoesten aan toe het water in het verkeerde keelgat gekregen, tweede drinkpunt compleet over het hoofd gezien en ergens rond de 7,5km kwam de man met de hamer. Klein stukje gelopen en toen weer verder gerend, kudos naar het publiek wat nagenoeg de hele 10km wel aan het juichen en aanmoedigen was. Uiteindelijk +4 minuten op m’n vorige PR gerend, en in de laatste 5KM 1 minuut per kilometer gemiddeld + boven de eerste 5 KM gemiddelde tijden. Toch teveel meegegaan met het tempo van de mensen rondom me in het begin, en de warmte hielp natuurlijk niet. Nu wel gemotiveerd om door te gaan voor volgend jaar, of voor een aanzienlijk snellere 10KM of voor een HM (maar dan meer met het idee van uitlopen dan echt een specifieke tijd als doel te stellen).

Vond het wel super leuk en goed georganiseerd, had ik totaal niet verwacht. Publiek voelde alleen vervelend toen ik het niet meer trok en even een minuutje ging wandelen, maar dat lag meer aan mijzelf. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

(jarig!)
Iemand ervaring met de Marathon van Oldenburg. Ga ik waarschijnlijk eind dit jaar doen, relatief dichtbij en qua voorbereiding nog alle tijd de benodigde kilometers te maken. Potentieel zou ik sub-3 kunnen lopen op de hele marathon, dus dat wordt het doel.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
Dazzler2120 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:03:
[...]

Thanks, gaat goed komen! Ben vooral al na aan het denken wat te doen ná het programma :+ Zo'n schema werkt wel goed voor mij / voor mezelf gemotiveerd te houden, meteen doorbouwen, of eerst eens effe een paar maandjes 5km lopen en de basis onder de knie krijgen, beiden mogelijk :)
Je zou de schema's van Run2Day.nl kunnen gebruiken, ben je weer eventjes zoet mee. Ben op zich een vrij saaie loper, altijd hetzelfde rondje ongeveer voor tempo en intervals. Voor lange duurlopen zoek ik soms wel eens een wandel-route op voor de afwisseling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 07:36

polthemol

Moderator General Chat
Dazzler2120 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:03:
[...]

even een korte tijd nemen om gewoon te genieten van je prestatie. Het is heel cool als je de weken erna even casual 5K aftikt keer op keer en je verbetert dan toch nog altijd met alleen dat als training.

Je kunt ook misschien kijken voor een athletiekvereniging in de buurt, de meeste hebben recreantentrainingen, wat ook altijd helpt om wat te schaven aan je techniek en daarna gewoon weer een doel zetten en naartoe werken. Een tijd, wedstrijd, specifieke afstand, 5K in handstand, verzin het maar, als het je motiveert is het het beste doel wat je kon stellen :D

@Fraggert sterk werk! Ik ben ook ooit vanuit die plek gekomen en gaan rennen. Het helpt zo erg om te doen, maar ik denk dat je ook laat zien dat je heel wat doorzettingsvermogen hebt om het ook effectief te doen, vooral als je vanuit een depressie komt. Voel diepe waardering voor zo een prestatie _/-\o_

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Nadat ik afgelopen zondag helemaal naar de kl*te ben gegaan tijdens de Venloop ben ik nu toch sterk een Stryd aan het overwegen. Bij ons op de AV zijn meer lopers met een Stryd en zal daar vanavond eens informeren hoe zij deze ervaren.

Hier nog lopers met een Stryd en dan ben ik met name geïnteresseerd in:
1. integratie met Garmin Connect
2. hoe snel je deze op je schoen kunt bevestigen
3. de betrouwbaarheid van zo'n schoenclip
4. heb je perse een subscription op de Stryd coaches nodig of kom je met alleen een Stryd en GC ook weg?

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Calitomnication schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:53:
Nadat ik afgelopen zondag helemaal naar de kl*te ben gegaan tijdens de Venloop ben ik nu toch sterk een Stryd aan het overwegen. Bij ons op de AV zijn meer lopers met een Stryd en zal daar vanavond eens informeren hoe zij deze ervaren.

4. heb je perse een subscription op de Stryd coaches nodig of kom je met alleen een Stryd en GC ook weg?
1. prima, ik krijg gewoon een powerbalk onder mijn runs te zien in garmin. Je kunt op je horloge ook average power en current power laten zien. Kost even om wat gevoel bij te krijgen wel

2. sneller dan dat ik de meeste hardloopschoenen goed gestrikt heb :P Is gewoon een clipje: duw je onder je veters, stryd erin klippen en klaar.

3. hoog: afstanden meet hij preciezer met stryd dan met gps. Snelheidsmeting is ook heel accuraat, preciezer dan ik ooit heb gehad met alleen GPS. Met name bij korte intervals in crappy omstandigheden (Bv. bos / hoge gebouwen ed.) is dat ding aan het shinen de clip zelf dus >.< Is hier nog nooit los gegaan, heb er ook trails mee gerend waarbij ik geen plasje of beekje ging overslaan vanwege de stryd. Bij twijfel kun je het nog wat extra zekeren met wat ductape.

4. nee, Stryd bied ook traininsgplannen voor als je geen subscription hebt. Ben nu zelf begonnen met hun marathontrainingsplan en dat is een standaard trainingslibrary die ze hebben. De andere analyses die ze bieden via subscription boden me weinig meerwaarde: als je je powercurve kunt vaststellen, je critical power (grofweg threshold) dan ben je er al ver. Via de app voor op je garmin van stryd zelf kun je ook intervals ed. instellen (of de trainingen van stryd zelf afwerken, die gaan niet via garmin / zie je ook niet in garmin calender).

(ik heb hem ook voor mijn 24 uurs gebruikt vanaf de start om mezelf te temperen en de consistentie waarmee je dan kunt lopen is echt heul cool! We hadden op die baan een fiks stuk keiharde wind staan, vol op je lichaam en door een beetje het wattage in de gaten te houden schakelde ik heel makkelijk heen en weer: wind tegen fiks tempo terug, wind mee, tempo omhoog, in de praktijk liep ik vrij stug de ronde tijden die ik op voorhand in de planning had. Dankzij stryd profiteerde ik in feite maximaal van wind mee stuk en temperde ik mijn pace genoeg met wind tegen).

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 17-05-2022 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 14:05

1 geen idee
2 heel snel, een paar seconden werk
3 is er nog nooit afgevallen en zit echt stevig vast.
4 Heb ik niet, maar zit nog wel in het early adopted programma waardoor ik iets meer features heb. Maar ik gebruik hem vooral voor de accurate responsieve pace bepaling.

Ik zie net op de Adidas site dat er heel veel top schoenen geen "uitgesloten van kortingscodes" label meer hebben. Dus je kan nu icm ING rentepunten redelijk goedkoop carbon schoenen kopen. :)
Hier dus weer aan het twijfelen...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
[...]
Dus tempo iets omlaag, lekker van de omgeving genieten en onze zongebruinde en door topsport gestaalde lijven door het Gelderse landschap laten glijden. De mannelijke wandelaars die ons zagen lopen wilden ons zijn, de vrouwen wilden onze kinderen baren. Zelden is er met zo een élégance topsport bedreven. Mag ik dat zeggen? Ja, ik mag dat zeggen. Dit was geen sport, dit was kunst.
Mystical Miles belde, ze zoeken nog schrijvers :+

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Dazzler2120 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:20:
En C25K week 7, dag 1! Wederom 25 minuten hardlopen. Dit keer mezelf eens extra uitgedaagd na gisteren 51km op de fiets, ik wilde eens kijken hoe het aanvoelde als ik mijn tempo verhoog.
In totaal 3,9km gelopen in 25 minuten, waarbij de laatste 400m (waarvan ik weet dat het een loopsegment is) eens alles gegeven wat ik over heb en in 5'30" / km gedaan.
Aanstaande woensdag hetzelfde rondje, waarschijnlijk op hetzelfde tempo maar dan zónder het eind'sprintje' :+
[Afbeelding]

Waar ik wel benieuwd naar ben aan andere fiets/lopers; merken jullie ook dat je op de fiets een groter hartslag bereik kan aantikken? Wanneer ik op de fiets zit tik ik op sommige klimmetjes een hartslag van 195 aan, en kan ik een hartslag van 180 best lang 'sustainen' (vorig jaar alp du zwift eens gedaan op de tacx, anderhalf uur met een hartslag op de 180 8)7)
Maar met hardlopen lijkt mijn max hartslag een stuk lager te liggen... Herkenbaar?
Ik ben zelf hardloper en fietser. Zoals anderen ook al vermelden, ligt bij mij de hartslag bij hardlopen ca. 5 slagen hoger dan bij wielrenner. Dit komt doordaat bij hardlopen meer spiergroepen worden gebruikt.

Jouw situatie is beetje a-typisch. Ook jouw snelheid is, niet denigrerend bedoeld, nog niet erg hoog, de meeste wielrenners hebben een goede conditie en lopen meestal best vlot waardoor gevaar van overbelasting om de hoek komt kijken.

Ik kan van afstand uiteraard niet beoordelen hoe het komt, wellicht even contact zoeken met een loopgroepje in de buurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
[Afbeelding]

Ik heb beginnerscursus hardlopen gedaan sinds eind januari, 3 keer per week lopen.
Bij de meeste groepsleden zaten de tijden na 14 weken tussen de 29 en 33 minuten op de 5 km.
Volgens mij zijn je waardes echt niet slecht. Het probleem als fietser is dat je snel blessures op loopt, omdat de beperking niet in je conditie zit. Daarom was ik wel blij met de cursus, dat lopen ging alleen wel. Maar goed (leren) opwarmen met oefeningen, loopscholing doen etc, daar heb ik veel van geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

foutje, nog niet wakker.

[ Voor 97% gewijzigd door Fraggert op 17-05-2022 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
voor de fans van backyard ultra's: https://my.raceresult.com/183551/live#1_865774

de twee laatste lopers zijn aan ronde 76 begonnen (dus al 76 uru in de weer): zitten nu boven de 500Km. Doelstelling is 100+ uur te halen of op zijn minst het wereldrecord te verbreken (dat zat op 86 uur dacht ik).

Echt insane om te zien waar een menselijk lichaam toe in staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
polthemol schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:02:
Het lichaam is in staat zichzelf een coma in te lopen. Als je dan geluk hebt, heb je geen blijvende schade.

Luister anders deze eens: https://www.liveslowridef...-met-tom-bosui-oosterdijk

Dus ergens ben ik niet zo van "hoe gekker, hoe beter".

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

mhr-zip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:13:
[...]

Het lichaam is in staat zichzelf een coma in te lopen. Als je dan geluk hebt, heb je geen blijvende schade.
Daar kom je nu mee...

Morning after:

Vannacht uitermate slecht geslapen. Ik heb tot een uur of 3.00 liggen draaien en stuiteren van de endorfine, stevige trek ook. Teen twee van beide voeten doen nu pijn, waarbij de rechter een blaar op de voorkant en een blauwe nagel heeft, en de linker een blaar en beginnende blauwe plek. Hardlopen is leuk, maar ik zie er niet meer uit op teenslippers.

De spierpijn is nog steeds nauwelijks een ding, ik kon vanmorgen de trap gewoon af, waar ik vroeger nog weleens vertwijfeld bovenaan heb staan overwegen me dan maar gewoon te laten vallen. Dat is echt wel het voordeel van tijdens het lopen de gels en elektrolyten blijven innemen.

Dus de wekker ging om 7.30, wat uiteraard met gejuich werd begroet. Ik wierp mijn dekbed af, sprong uit bed, trok in één vloeiende beweging de gordijnen open en begroette de dageraad met een enthousiast aanvangen van ons volkslied. Snel de kleren bij elkaar gezocht, een drietal minuten koud douchen (dat zal Poetin leren! Ha!) en vlotjes de trap af om de bammetjes te smeren en de tas te pakken. Op naar de garage, want daar stond mijn fiets al glimmend te wachten om de reis richting kantoor aan te vangen!

Vreemd genoeg was de rit van 8 km naar kantoor niet zo soepeltjes als normaal. Maar niet getreurd, de dag was nog jong, net als mijn geest! Aangekomen op de afdeling werd ik door mijn collega's begroet met een welgemeend "Jezus, heb je klappen gehad? Wat zie jij er gesloopt uit!".

Ja mensen, topfit! Deze gestaalde Adonis kan de hele wereld aan. Waar ligt de Diclofenac?

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
[...]
Typisch is het andersom. Bij gelijke mate van getraindheid zou je verwachten dat zowel de max hartslag en omslagpunt redelijk dicht bij elkaar liggen.

Lang verhaal kort: het hart long systeem heb je al best goed getraind met het fietsen. Kennelijk kan je nog niet goed genoeg hardlopen om het conditioneel moeilijk te maken. Je spieren geven het eerder op :P
Waarmee je ook meteen het toprisico voor wielrenners identificeert. Verhoudingsgewijs is je conditie te goed en heb je een grote kans om jezelf de vernieling in te lopen. Doe dus vooral een beetje rustig aan :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

Stuur even een heads-up de volgende keer. Zorg ik dat ik op de top klaar sta voor een livestream. Dan kunnen alle tweakers thuis stikjaloers meegenieten.

Maar mooi tochtje @Blomminator & @GSX-MAN 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
GSX-MAN schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:39:
[...]
Teen twee van beide voeten doen nu pijn
[...]
Heb je het dan over de wijs-tenen of de ring-tenen? :+
Maar oprecht heftige en leuke verhalen om te lezen! Inspirerend bijna :)
Roozzz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Typisch is het andersom. Bij gelijke mate van getraindheid zou je verwachten dat zowel de max hartslag en omslagpunt redelijk dicht bij elkaar liggen.

Lang verhaal kort: het hart long systeem heb je al best goed getraind met het fietsen. Kennelijk kan je nog niet goed genoeg hardlopen om het conditioneel moeilijk te maken. Je spieren geven het eerder op :P
Waarmee je ook meteen het toprisico voor wielrenners identificeert. Verhoudingsgewijs is je conditie te goed en heb je een grote kans om jezelf de vernieling in te lopen. Doe dus vooral een beetje rustig aan :)
Wellicht dat dit het is dan inderdaad... Ondanks dat ik mijzelf zeker niet zou omschrijven als een fitte wielrenner. Het zou ook nog kunnen komen door verschil in meetapparatuur bedenk ik me nu. Op de fiets gebruik ik een hartslagband, bij het hardlopen mijn GW4 - wellicht dat daar iets van verschil in accuraatheid nog ligt...
Ik begin nu langzaam te merken dat het niet meer de spieren zijn die eerst 'opgeven', gisteren het laatste stuk sleepte de tong wel degelijk over de grond bij mij, en toch nog steeds 'maar' een max hartslag van 181...

Ik zal na de C25K ook eens wat sprintjes proberen, te kijken wat er dan gebeurt - aangezien het nu vooral 'sustained' efforts zijn, waar ik op de fiets de 195 aantik op klimmetjes, wat toch wel meer korte intervallen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Roozzz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Stuur even een heads-up de volgende keer. Zorg ik dat ik op de top klaar sta voor een livestream. Dan kunnen alle tweakers thuis stikjaloers meegenieten.

Maar mooi tochtje @Blomminator & @GSX-MAN 8)
Sowieso leuk, die vorige keer op de Amerongse Berg vond ik tof.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:54:
[...]

[...]

Wellicht dat dit het is dan inderdaad... Ondanks dat ik mijzelf zeker niet zou omschrijven als een fitte wielrenner. Het zou ook nog kunnen komen door verschil in meetapparatuur bedenk ik me nu. Op de fiets gebruik ik een hartslagband, bij het hardlopen mijn GW4 - wellicht dat daar iets van verschil in accuraatheid nog ligt...
Ik begin nu langzaam te merken dat het niet meer de spieren zijn die eerst 'opgeven', gisteren het laatste stuk sleepte de tong wel degelijk over de grond bij mij, en toch nog steeds 'maar' een max hartslag van 181...

Ik zal na de C25K ook eens wat sprintjes proberen, te kijken wat er dan gebeurt - aangezien het nu vooral 'sustained' efforts zijn, waar ik op de fiets de 195 aantik op klimmetjes, wat toch wel meer korte intervallen zijn.
Hmm 10 tegen 1 dat de OHR deel van de verklaring is. Slinger de hartslagband maar aan de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
GSX-MAN schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Sowieso leuk, die vorige keer op de Amerongse Berg vond ik tof.
Vanavond even een rondje? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

[...]

"Wijs". Zit denk ik toch een beetje klem voorin mijn schoen, bij de volgende trailschoenen meenemen in de overweging.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Roozzz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Hmm 10 tegen 1 dat de OHR deel van de verklaring is. Slinger de hartslagband maar aan de volgende keer.
Zal het morgenavond eens proberen, even uitzoeken vanavond hoe ik die koppeling moet maken op 't horloge :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Roozzz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Vanavond even een rondje? })
We bellen. O nee, die is stuk! >:) >:)

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 09:08

Nog wat aanvullingen, omdat Garmin standaard (nog) geen vermogen bij hardlopen ondersteund::
1. Op je horloge wel het Stryd Zones dataveld toevoegen. Voor meer data tijdens het lopen kun je, afhankelijk van je Garmin horloge, bv Run Power of één van de datavelden van @Frij5fd gebruiken. Bij sommige datavelden kunt zelfs je doelvermogen aanpassen aan de weersomstandigheden zoals luchtvochtigheid of temperatuur. Met een Garmin Tempe kun je zelfs je doelvermogen "on the fly" aanpassen aan de omgevingstemperatuur.

4. Je hoeft niet per sé een schema op vermogen, een schema op tempo kun je zelf omrekenen naar vermogen. Invoeren in bv Final Surge of Intervals.icu en je hebt ze ook op je horloge (in GC kun je met hardlopen geen schema's op vermogen invoeren).

Ben zelf ooit met Stryd begonnen omdat deze onder slechte GPS omstandigheden (onder bomen) beter werkt. Lette in die tijd niet op vermogen, loop tegenwooridig voornamelijk op vermogen wat mij prima bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
mhr-zip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:13:
[...]

Luister anders deze eens: https://www.liveslowridef...-met-tom-bosui-oosterdijk

Dus ergens ben ik niet zo van "hoe gekker, hoe beter".
het verschil is training, als ik die zijn verhaal lees was die persoon niet al te best getrained voor wat hij deed. Dit zijn intens getrainde duursporters waarvan het gros heel veel kilometers wegduwt elke week al jarenlang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Over bij Amerongen lopen gesproken, daar liep ik laatst een 25km en werd weer herinnerd dat daar ook leuke hoogtemeters (voor NL begrippen) gemaakt kunnen worden.

@Dazzler2120 even ter illustratie, als ik loop op 6:30 heb ik een hartslag van ongeveer 128-130, mijn max was dacht ik in 2019 bepaald op 186. Qua loper ben ik een getrainde duurloper die het lekker vind om versnellingen te doen. (het liefst zigzaggend heuvelaf :p )

@polthemol Ik had gisteren gezien dat Fanny al gestopt was, toen ik die in Frankrijk voor het eerst ontmoette had ze nog nooit verder dan een halve marathon gelopen. Powervrouw geworden! Maar de twee overige mannen doen het nog lekker

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
[...]

[...]

2 Adviezen:
- Ik zou niet forceren/sprintjes trekken in een opbouw periode. Doel is heel blijven en je benen te laten wennen aan hardlopen
- Optische hartslagmeting werkt voor lang niet iedereen goed, vooral niet bij intervallen. Gebruik een band als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Er zit nog best aardige muziek tussen de voorkeuren van de deelnemers:

https://my.raceresult.com/183551/participants#1_2233F7

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
GSX-MAN schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:03:
Er zit nog best aardige muziek tussen de voorkeuren van de deelnemers:

https://my.raceresult.com/183551/participants#1_2233F7
Optimist
The Presidents of the USA - We Are Not Going To Make It
_O-

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
polthemol schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:24:
[...]

het verschil is training, als ik die zijn verhaal lees was die persoon niet al te best getrained voor wat hij deed. Dit zijn intens getrainde duursporters waarvan het gros heel veel kilometers wegduwt elke week al jarenlang.
Ik denk dat @mhr-zip wil zeggen dat teveel soms simpelweg gewoon teveel is. Neem nu topsporters, die zijn versleten op hun 40ste bij wijze van spreken. Het is indrukwekkend wat die intens getrainde duursporters presteren, maar het heeft al lang niets meer te maken met gezond bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Firestorm666 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:35:
[...]

Ik denk dat @mhr-zip wil zeggen dat teveel soms simpelweg gewoon teveel is. Neem nu topsporters, die zijn versleten op hun 40ste bij wijze van spreken. Het is indrukwekkend wat die intens getrainde duursporters presteren, maar het heeft al lang niets meer te maken met gezond bezig zijn.
Sterker nog, als je op het niveau van deze gasten bezig bent, ben je feitelijk gewoon ongezond bezig https://my.raceresult.com/183551/live#1_865774

Ik vind topsport altijd prachtig om te zien, ongeacht de sport - omdat het mooi laat zien hoe mensen zichzelf tot de limieten van hun lichaam pushen, vaak daaroverheen nog. Maar veel topsport zoals dit is volgens mij per definitie ongezond.

En toch, zwaar indrukwekkend 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:32
Zijn ze nog steeds niet klaar? Zag bij Merijn Geerts op strava bij een van z'n laatst activteiten 'Project #breaking100 ?' staan. Dus nog 20 rondjes :-p

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Keiichi schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:48:
Zijn ze nog steeds niet klaar? Zag bij Merijn Geerts op strava bij een van z'n laatst activteiten 'Project #breaking100 ?' staan. Dus nog 20 rondjes :-p
Ja die moeten nog wel een goeie 130km om de 100 te doorbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Keiichi schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:48:
there is no finish! >)

@Firestorm666 vind dat altijd een moeilijke discussie waar dat nog ligt qua 'wat is gezond'. Wat je ziet is dat de deelnemersvelden met deze dingen wel een setje vrij vaste namen zijn die al heel wat jaren meehobbelen. Het is zeg niet de profvoetballer die op zijn 35ste geen functionerende knie meer heeft so to say.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Ach ja, topsport topsport, er zijn aardig wat mensen in mijn directe omgeving die mij een sportfanaat vinden, ik weet dat er veel lopers zijn en zeker veel meer fetsers zijn die meer uren stoppen in hun beoefening (oké, ik sup en windsurf ook best veel). Maar gezien het feit dat ik al een hele tijd niet meer geblesseerd ben geweest en terugkom van een zware knieblessure, vind ik dat ik best gezond bezig ben. Aanvoelen wat je lijf kan is best belangrijk.

En verder zoveel grinta (en lol) hebben als @Blomminator & @GSX-MAN (ik krijg bijna zin om ook te gaan trailen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 09:08
[...]
........
De eerste twee km liepen we rond de 6 min/km. Te hard voor de planning, en gevoelsmatig niet houdbaar. Dus tempo iets omlaag, lekker van de omgeving genieten en onze zongebruinde en door topsport gestaalde lijven door het Gelderse landschap laten glijden. De mannelijke wandelaars die ons zagen lopen wilden ons zijn, de vrouwen wilden onze kinderen baren. Zelden is er met zo een élégance topsport bedreven. Mag ik dat zeggen? Ja, ik mag dat zeggen. Dit was geen sport, dit was kunst.
....
GSX-MAN schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:39:
[...]
....
Vreemd genoeg was de rit van 8 km naar kantoor niet zo soepeltjes als normaal. Maar niet getreurd, de dag was nog jong, net als mijn geest! Aangekomen op de afdeling werd ik door mijn collega's begroet met een welgemeend "Jezus, heb je klappen gehad? Wat zie jij er gesloopt uit!".

Ja mensen, topfit! Deze gestaalde Adonis kan de hele wereld aan. Waar ligt de Diclofenac?
...
Vergelijk de plaatjes en zoek de verschillen >:)
Maar wel een mooi verhaal van een spontane doordeweekse maandagavond en dinsdagochtend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Frenz64 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:10:

En verder zoveel grinta (en lol) hebben als @Blomminator & @GSX-MAN (ik krijg bijna zin om ook te gaan trailen)
Wat een compliment! Ik zou het zelf eerder omschrijven als een mix van impulsiviteit, overmoed en pijnlijk laag IQ, maar jouw omschrijving is veel vleiender.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
polthemol schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:02:
voor de fans van backyard ultra's: https://my.raceresult.com/183551/live#1_865774

de twee laatste lopers zijn aan ronde 76 begonnen (dus al 76 uru in de weer): zitten nu boven de 500Km. Doelstelling is 100+ uur te halen of op zijn minst het wereldrecord te verbreken (dat zat op 86 uur dacht ik).

562 km and counting...

NB wat is die pulvis in je onderscript ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
mhr-zip schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:41:
[...]

Lekker interessant als iemand de marathon hier loopt in 3:10 ofzo. Dit zijn de verhalen waarom ik hier zit!
Bedoel je dat verhalen over een marathon in 3:10 niet interessant zijn ? Dan zal ik volgende keer een andere tijd proberen lopen, liefst iets sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Hartloper schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:19:
[...]

Bedoel je dat verhalen over een marathon in 3:10 niet interessant zijn ? Dan zal ik volgende keer een andere tijd proberen lopen, liefst iets sneller.
Denk dat het wel oké is om 3:10 te lopen als je het beschijft in een format begeleid door het nummer "another one bites the dust" en de heroiek een beetje aandikt ;) (Oh ja, de moeders die de kinderwagens spontaan aan de kant gooien om achter je aan te lopen niet te vergeten natuurlijk)

[ Voor 12% gewijzigd door Cranzai op 17-05-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Hartloper schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:19:
[...]

_O- oOo

Als we het nou een beetje verdelen, heeft het topic voor elk wat wils. Ik moet het niet van mijn toptijden hebben, maar vind het wel leuk om af en toe eens goed af te zien. En daar dan een hopelijk amusant verslag van te plaatsen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Cranzai schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:33:
[...]

Denk dat het wel oké is om 3:10 te lopen als je het beschijft in een format begeleid door het nummer "another one bites the dust" en de heroiek een beetje aandikt ;) (Oh ja, de moeders die de kinderwagens spontaan aan de kant gooien om achter je aan te lopen niet te vergeten natuurlijk)
Helaas, ik moet het meer van mijn al bij al bescheiden hardloopprestaties hebben dan van mijn looks.

Een keer of twee per jaar zegt een vrouw me dat ik er jong en knap uitzie, maar dat zijn onveranderlijk dames voor wie hun tachtigste verjaardag al een hele poos geleden is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 17-05-2022 21:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
[YouTube: The Race]

Karel Sabbe, de Belgische tandarts deed in 2020 meer dan 500 km of 75 rondjes.
Vorige jaar werd het record op 85 rondjes gezet.

En dit jaar gaan ze daar los over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Hartloper schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:13:
[YouTube: The Race]

Karel Sabbe, de Belgische tandarts deed in 2020 meer dan 500 km of 75 rondjes.
Vorige jaar werd het record op 85 rondjes gezet.

En dit jaar gaan ze daar los over...
gewoon bizarre prestatie nu al. Hun mentale capaciteit om dit te handelen lijkt grenzeloos. 100 uur aan een pace van een 9:40 geloof ik waar je op uit komt. Just wow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Fascinerend, ik heb bewondering voor die gasten. Mentaal en fysiek absolute bazen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A14U0Pnhr1n1ENc9Er2JpGKxZaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ods1dSZQOgKXIJyq0i2oI3zS.jpg?f=fotoalbum_large

Snotverdorie........morgen maar weer een eind stekkeren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:04
polthemol schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Juist getrainde duursporters lopen met hun hart een risico.
Na jaren van veel training en marathons lopen heb ik een hartritmestoornis. Volgens de cardioloog van het vele duursporten. De laatste jaren is er veel onderzoek naar gedaan. Het boek The Haywire heart beschrijft het uitgebreid, maar in het kort is dit ook informatief: https://www.fibricheck.co...-op-hartritmestoornissen/

In het artikel staat 3 uur per week intensieve duursport als bovengrens, online zie ik iets meer bij verschillende cardiologen. Het optimum voor mannen, vanuit het oogpunt van het hart wordt dan op 2 à 3 uur per week gesteld (vrouwen lijken meer te kunnen hebben). Ik kwam de afgelopen jaren op 7 uur per week, denk ik, en 2 jaar geleden begon de stoornis (ik ben nu 59).

Bij onze atletiekvereniging zijn er een paar die hebben, gelukkig hebben de meeste het niet; er zit ook een stukje aanleg bij.

Een hartritmestoornis is progressief, wordt erger met het verstrijken van de jaren. Eerste tekenen zijn vaak een hoge hartslag die aanhoudt nadat een intensieve inspanning beëindigd is of sowieso een erg hoge hartslag en niet meer vooruit kunnen komen.

Het is niet te genezen, wel kunnen met een beetje geluk de verschijnselen redelijk weggehaald worden, met een redelijk goede kwaliteit van leven. Medicatie is een optie (maar werkt voor sporters meestal niet fijn) en anders ablatie (werkt niet altijd) of een mini-maze (ingrijpend, werkt heel vaak goed). Na een ablatie of mini-maze komt het na verloop van jaren meestal weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

De mensen die de Backyard ultra lopen zijn een vak apart. Zover als zij gaan ben ik nog lang niet aangekomen, ik zit op 9 uur hardlopen op een dag dat waarschijnlijk in juli verbeterd gaat worden.
Gezond? Nee, ik geloof niet dat de afstanden die nu gelopen worden gezond kunnen genoemd worden. Maar het is een uitdaging, een grens. Ze proberen deze grens voor hun zelf te verleggen, dat is de uitdaging waar ze mee bezig zijn.

Zelf twijfel waar mijn uitdaging ligt. Het afgelopen weekend maakte me weer duidelijk dat ik gevoeliger ben op lange duurlopen. Maar de 18km trail op de dag er na waar ik gewoon kon lopen hoe ik graag wilde liet weer zien dat ik op de "korte" trail afstanden misschien beter mijn ei in kwijt kan.

Stop de verwelking!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Voorkamerfibrillatie (VKF) of atrial fibrillation (AF) of boezemfladderen is een ritmestoornis waarbij het hart onregelmatig klopt.
Het is op zich niet levensbedreigend maar kan wel hartverzwakking veroorzaken(als het lang bestaat), of klonters in het hart, die een oorzaak kunnen zijn van een beroerte (CVA).

Het is gekend dat duursport het risico op VKF verdubbelt, dat is inderdaad zo.

Belangrijk in deze discussie is te vermelden dat duursporters door hun sportbeoefening minders kans lopen op een hartinfarct en andere hart- en vaatziekten.
Lichaamsbeweging in het algemeen is causaal gerelateerd met een langere levensduur.
Het is niet voor niks dat de WHO 150-300 minuten matige activiteit per week aanraadt, of 75-150 minuten intense fysieke activiteit per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Garmin houdt via mijn horloge de minuten "intensieve" activiteit bij, waarbij hardlopen en woon-werk fietsen dubbel worden geteld. Met 25 km hardlopen en 80 km fietsen zat ik vorige week op 939 minuten beweging, dat komt bij mij zelden voor. Aan de andere kant: dankzij die 21 km gisteravond en woon-werk fietsen vandaag zit ik alweer op 369 minuten deze week.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Klinkt ook gezellig, die livestream van de Backyard Masters met af en toe goed hoorbare Vlamingen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Merijn Geerts pakt de kop!

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
wil waarschijnlijk extra slaapminuten scoren en/of omkleden voor de nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

polthemol schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:45:
wil waarschijnlijk extra slaapminuten scoren en/of omkleden voor de nacht
Zo mooi dit. Maar ik ga niet nog uren alleen de start/finish kijken. Wel een heldenepos dit.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ik begrijp hem niet helemaal goed misschien, maar hoe kan Martijn de kop pakken, terwijl hij ruim 7 uur langer gelopen heeft tot nu toe en ze een gelijk aantal rondjes afgerond hebben? Houden ze op verschillende momenten een x-tijd pauze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:56:
[...]

Ik begrijp hem niet helemaal goed misschien, maar hoe kan Martijn de kop pakken, terwijl hij ruim 7 uur langer gelopen heeft tot nu toe en ze een gelijk aantal rondjes afgerond hebben? Houden ze op verschillende momenten een x-tijd pauze?
Omdat hij eerder over de streep kwam in de vorige ronde pakte hij even de kop. Die dus weer teruggepakt werd toen Keith Russel over de streep kwam. Mijn fout.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Laatst online: 16-09 21:23
Ik heb een TomTom sport horloge en upload mijn trainingen naar de TomTom app, de Strava app en de Runkeeper app.
Deze laatste toont altijd hele rare hoogteverschillen. Hebben jullie dat ook?

Zo stijl is onze atletiekbaan nou ook weer niet ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQXOuof2SpbsYWlP-gdZWAReuRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyE1OyvHikNGcmz9qSbHrAvl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Spasm op 17-05-2022 23:52 ]

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

@Spasm Eerste gok, een slechte GPS signaal.

Keith heeft opgegeven, Merijn heeft dus inmiddels gewonnen met 90 ronden :)

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Xaverius schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 06:47:
@Spasm Eerste gok, een slechte GPS signaal.

Keith heeft opgegeven, Merijn heeft dus inmiddels gewonnen met 90 ronden :)
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar Strava toont dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoWhs2tsb7TJcO-PatSnWQu5kAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wsf4Ctno34YHh1qmc11XXSUh.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
Spasm schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:09:
[...]

[Afbeelding]
Denk dat Strava z'n eigen magische sausje over de gps-data giet....
Hmm, nu ik er over nadenk. Volgens mij was er vroeger een optie om binnen Strava aan te geven of je je originele datapunten wilde gebruiken of Strava's eigen interpretatie daarvan om de hoogte te bepalen. Die optie zie ik nu niet zo snel meer terug...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:11
Fraggert schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:36:
[Afbeelding]

Snotverdorie........morgen maar weer een eind stekkeren :P
:P Lekker hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:34

XyS

0.o.O

Spasm schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:09:
[...]

[Afbeelding]
Ze gebruiken allemaal een eigen algoritme, runalyze heeft er ook een uitleg over:

https://runalyze.com/help/article/elevation

Dus een klein verschil zou je wel kunnen verwachten, dit lijkt echter op een probleem in Runkeeper.

Edit:
Waarschijnlijk een raar GPS coördinaat ergens tussendoor, dat Strava de afwijking er uit haalt en Runkeeper niet.

[ Voor 8% gewijzigd door XyS op 18-05-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
XyS schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:19:
[...]

Ze gebruiken allemaal een eigen algoritme, runalyze heeft er ook een uitleg over:

https://runalyze.com/help/article/elevation

Dus een klein verschil zou je wel kunnen verwachten, dit lijkt echter op een probleem in Runkeeper.

Edit:
Waarschijnlijk een raar GPS coördinaat ergens tussendoor, dat Strava de afwijking er uit haalt en Runkeeper niet.
Denk inderdaad dat dit een probleem van Runkeeper is.

Na wat meer ge-googled te hebben hierover, schijnt het dat de RunKeeper de elevation bij elkaar optelt van elke ronde. In deze sessie heb ik handmatig rondes aangegeven van 400 en 200 meters. Ik kwam uit op 36 rondes. In de TomTom mysports app stond een stijging van 1 meter, dus dat gaat ook niet helemaal op want dan zou RunKeeper 36 meter aan moeten geven. :P

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Pff, zondag 14.3 km gelopen op mijn weg naar HM training. Eindigde met enige pijn in mijn knie en die was gister pas over. Vandaag Stride Repeats gedaan en bij het loslopen van 15 minuten geen last maar tijdens de strides begon de pijn en het blok na de strides van 15 minuten kan ik niet meer hardlopen door de pijn...

Idee is nu op vrijdag zonder versnelling te lopen en kijken hoe dat gaat. Als dat nog steeds pijn oplevert een week niets doen en dat zou ook wel eens einde van de HM training kunnen zijn.

TL DR: * Limbeckx leert het nooit en is waarschijnlijk weer te snel te veel aan het doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik kon het niet laten om in de lunchpauze nog even een rondje van 5 km te doen. Het is lekker weer, ik werk vandaag thuis dus kon wel wat beweging gebruiken en nu ik toch in een soort van flow zit moet ik er gebruik van maken.

Dus kleding aan (derde korte tight deze week, de andere hangen aan de waslijn, komt helemaal goed), Mighty in de armband, deur uit en gaan! Op de eerste 300 meter kom ik een busje van DHL tegen, die waarschijnlijk mijn nieuwe trailvest aan boord heeft. Even gevraagd hoe lang hij naar mijn huis nodig heeft: "half uur, drie kwartier". Red ik makkelijk.

Tempo ligt net boven de 10 km/u, maar alles voelt eigenlijk wel soepel zodra het na paar honderd meter los is. De eerste kilometer zit er dan in 5:39 ook al op en het tempo ligt op de tweede helft al wat hoger. Na 5.19 de tweede kilometer al, lekker met mijn gedachten bij andere dingen en genietend van het weer. Het is door mijn eigen woonplaats, een rondje dat ik voor mijn gevoel al een miljoen keer heb gelopen. Voordeel is dat dat bijna met mijn ogen dicht kan, nadeel is dat het niet echt inspirerend is. Op de 2,5 kilometer ligt een grillrestaurant met terras en prima bier. Da's een briljant argument om NOOIT mijn pinpas mee te nemen tijdens het lopen. Na 5:29 zit de derde kilometer erop, lekker door het park. De Garmin geeft een gemiddelde van 11 km/u aan, die wil ik graag vasthouden. De 4 km zit erop in 5:24, dus dat lukt prima. En weer terug de woonwijk in maak ik op de laatste kilometer mijn klassieke fout om aan te zetten met het gevoel dat ik tempo probeer vast te houden. Dus die zit erop in 5:16 wat mijn gemiddelde op 11,1 km/u brengt. 5:25 op de kilometer.

Bloedsnel? Zeker niet. Soepel? Ja, dat wel. En fijn dat ik in principe weer een paar keer per week zonder problemen kan lopen.

Geen schema, geen grote lopen in de planning, lekker zien wat er op me af komt. Die spontane trail maandag was al een fantastische verrassing.

https://www.strava.com/activities/7162276587

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 10:15
Lopen met warmte, het blijft een gekke gewaarwording. Ik vanmiddag met de zon boven in de hemel lekker hardlopen, een climaxloop dus rustig beginnen en lekker opbouwen. Eerste blok ging goed, maar toen ik even 1 minuut wandelde sloeg de warmte volle bak toe. Tijdens de tempo's was het prima, maar in de rust was het gewoon heet!

Gelukkig stond de fontein middenin de stad aan dus daar ben ik nog even enthousiast doorheen gegaan als afkoeling. Heerlijk!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheOmen
GSX-MAN schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:36:
Op de eerste 300 meter kom ik een busje van DHL tegen, die waarschijnlijk mijn nieuwe trailvest aan boord heeft. Even gevraagd hoe lang hij naar mijn huis nodig heeft: "half uur, drie kwartier". Red ik makkelijk.
Laat ons niet in spanning......hield de bezorger zich aan z'n woord? The people want to know!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

TheOmen schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:22:
[...]

Laat ons niet in spanning......hield de bezorger zich aan z'n woord? The people want to know!
Ruim drie kwartier, dus ik was al redelijk afgekoeld toen hij aankwam. Goed bezig.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:11

_AN

Ik gebruik sinds een aantal weken Runalyze om wat meer inzicht te krijgen in mijn hardloopgegevens. Erg interessant. Ik zou eigenlijk ook wel mijn maximale hartslag willen invoeren. Helaas weet ik die niet exact. Maar wat is nou een goede manier om hier een beetje een reële inschatting te maken. Ik lees regelmatig 220 min je leeftijd. Maar is het bijvoorbeeld niet beter om te kijken naar je hardloopgegevens van afgelopen maanden?

Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
_AN schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:18:
Ik gebruik sinds een aantal weken Runalyze om wat meer inzicht te krijgen in mijn hardloopgegevens. Erg interessant. Ik zou eigenlijk ook wel mijn maximale hartslag willen invoeren. Helaas weet ik die niet exact. Maar wat is nou een goede manier om hier een beetje een reële inschatting te maken. Ik lees regelmatig 220 min je leeftijd. Maar is het bijvoorbeeld niet beter om te kijken naar je hardloopgegevens van afgelopen maanden?

Hoe doen jullie dit?
220 - je leeftijd is een mooi gemiddelde, maar voor jou precies waardeloos. Terugkijken in je trainingsgeschiedenis is inderdaad een betere methode, maar is natuurlijk wel een beetje afhankelijk hoe je traint. Beter is nog om in een interval voluit te gaan (3' rustig, 3' sneller, 3' voluit) of een progressieve tempoloop van 5km: vlot beginnen, versnellen en voluit eindigen.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Na een plakkerige dag aan het bureau, crackertje Pindakaas erin, mam even gebeld en een rondje van een uurtje bedacht.

Lekker even buiten te zijn maar feitelijk mij te warm.

En een vraag; tijden geleden een setje Altra Lone Peak (17/10/2021) gekocht en ja.. al 2 X op gerend. Vanavond de derde poging. Normaliter op Hoka Challenger, Nike nogwat, Salomon Ultra Glide of Speedcross. Weinig last van t onderstel - op soms een blaar of eelt na.
Maar die Altra's... Ik loop de straat uit en bij 400m gaan wandelen. Vooral links trekt alles over de linkerkant(buitenkant) van m'n scheen, zo ongeveer tot m'n kleine teen. Denk de spier die gebruikt om je voet op te tillen(?). Doet gewoon zeer. 3km gedaan, deels op asfalt, deels dirt. Dirt is beter, kan langer maar dan nog maar 600m. De geplande 8km meteen korter gemaakt. Rechts voelt wel ok.
Is dit "leren" lopen op deze schoen? Ligt t aan mij? Techniek? Kilootje teveel? Iemand een idee?
Overigens gaat een dag wandelen op deze schoenen zonder problemen...

Twee;
Daarna in de tuin yoga gedaan nadat deze voorbij kwam recent. Dat doet nog meer pijn! Ai ai ai, wat ben ik stijf. 't voelde wel goed, zeker na dat luie pc-werk de hele dag!
Hopelijk levert dat op, qua mobiliteit en stevigheid/stabiliteit.

Nu koud afdouchen! Zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:43:

En een vraag; tijden geleden een setje Altra Lone Peak (17/10/2021) gekocht en ja.. al 2 X op gerend. Vanavond de derde poging. Normaliter op Hoka Challenger, Nike nogwat, Salomon Ultra Glide of Speedcross. Weinig last van t onderstel - op soms een blaar of eelt na.
Maar die Altra's... Ik loop de straat uit en bij 400m gaan wandelen. Vooral links trekt alles over de linkerkant(buitenkant) van m'n scheen, zo ongeveer tot m'n kleine teen. Denk de spier die gebruikt om je voet op te tillen(?). Doet gewoon zeer. 3km gedaan, deels op asfalt, deels dirt. Dirt is beter, kan langer maar dan nog maar 600m. De geplande 8km meteen korter gemaakt. Rechts voelt wel ok.
Is dit "leren" lopen op deze schoen? Ligt t aan mij? Techniek? Kilootje teveel? Iemand een idee?
Overigens gaat een dag wandelen op deze schoenen zonder problemen...
ik ken niet elke schoen uit mijn hoofd maar jouw meeste schoenen hebben een redelijk gemiddelde drop, 5 mm ofzo voor de Hokas en die Speedcrosses zelfs 10mm meen ik?

Jouw Altra's zijn zero drop (0 mm) schoenen neem ik aan. Daar staan Altras bekend om.

Zou dat het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:17:
[...]

ik ken niet elke schoen uit mijn hoofd maar jou meeste schoenen hebben een gemiddelde drop, 5 mm ofzo voor de Hokas en die Speedcrosses 10 meen ik?

jouw Altra's zijn zero drop schoenen neem ik aan

Zou dat het kunnen zijn?
De drop mm heb je correct - is dat kwestie van vaker een klein oefenronde doen en erop leren lopen; andere spieren opbouwen, etc?

Dan heeft een beetje meer of minder drop een heleboel effect...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:22:
[...]

De drop mm heb je correct - is dat kwestie van vaker een klein oefenronde doen en erop leren lopen; andere spieren opbouwen, etc?

Dan heeft een beetje meer of minder drop een heleboel effect...!
Dat kan een hoop effect hebben, al helemaal als je bijv. een haklander bent.

ik ben een haklander en verder neutrale loper.

Mijn straatschoenen zijn hele zacht dempende Brooks Ghost 13, met 12mm drop.

Toen ik trailschoenen kocht ben ik bewust even langs RunSweatTrails MudSweatTrails in Zoetermeer geweest voor advies.

Dat resulteerde in de La Sportiva Akasha's met 6mm drop maar ook met een zachte demping om het verschil in drop (mogelijk) minder effect te laten geven. Ook veert bosgrond wat meer dan ZOAB voor wat extra demping.

Ik ben daar eerst op gaan wandelen om.daar sowieso aan te wennen, better safe then sorry.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 18-05-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ja, ik ben een haklander, en heb sowieso de trend van een grofgebouwde Hippo. Subtiel trippelen is niet helemaal m'n stijl...

Deze Altra's komen ook van MST uit Sweet Lake - nadat ze keken naar m'n loopje. Ik wil graag wat langere stukken lopen én af en toe op andere schoenen. Nu ploeg ik alles weg op de Hoka's.. verandering van spijs enzo..

Ik zal na m'n vakantie eens de kleine rondjes op de Altra proberen. Wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:37:
Ja, ik ben een haklander, en heb sowieso de trend van een grofgebouwde Hippo. Subtiel trippelen is niet helemaal m'n stijl...

Deze Altra's komen ook van MST uit Sweet Lake - nadat ze keken naar m'n loopje. Ik wil graag wat langere stukken lopen én af en toe op andere schoenen. Nu ploeg ik alles weg op de Hoka's.. verandering van spijs enzo..

ik ben verre van een expert maar dat is wat me aan jouw rijtje schoeisel meteen opviel.

Neem dan mee dat IMHO niemand links en rechts 100% gelijk loopt of is gebouwd dan kan je zomaar in 1 van je stelten last krijgen.

Ga ook gewoon lopen op de Altra's, dan went je kadaver allicht ook al een beetje aan die schoenen. Dan kleine, langzame loopjes tussendoor en zien wat dat je brengt.

When all is said and done kan het ook gewoon zo zijn dat het domweg niet "jouw schoen" is en je met andere Altra's of een ON trailschoen met 0 mm drop de kilometers probleemloos wegtikt.

Vroegen ze nog naar je andere schoenen bij MST?

Ik bracht het bewust het sprake omdat ik uberhaupt het fenomeen "drop" voor het eerst
tegenkwam toen ik rondshopte tussen al die kek gekleurde trailschoenen (#TeamZuurstok) en daar even over ging lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Blomminator schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:37:

Voorzichtig zijn, hoor, ik ben zo ooit in de lappenmand beland na overschakelen van schoenen met 10 mm drop naar schoenen met geen drop. Je bent uit met een blessure voor je het weet.
Volgens mij (maar dat ben ik niet helemaal zeker) zijn schoenen zonder drop niet zo geschikt voor haklanders, maar voor middenvoet- en voorvoetlanders.
Pagina: 1 ... 177 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.