Hartloper schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:38:
Sorry als het teveel over mezelf en mijn prestaties gaat...
Anderzijds is dat soort gegevens ook wat ik het liefst lees van anderen.
Dus ik post het hieronder toch maar.
Er is meer in het leven dan alleen maar marathons; ik loop ook voor het plezier, en ik wil ook op andere afstanden evt nog verbeteren.
Maar ik zou jullie mening, als medelopers, willen horen over hoe ik in het najaar mijn marathon PR kan verbeteren.
Ik loop al een jaar of 18, maar de laatste 8 jaar wat meer gestructureerd.
Man, 48 jaar, 174 cm, 65 kg.
Marathonhistoriek:
2016 3:56
2017 3:36
2018 3:21 en 3:19
2019 3:25 en 3:13 en 3:13
2021 3:13 en 3:13
2022 3:10
Ik loop ongeveer 1600 km per jaar, momenteel 1750 km de laatste 12 maand.
Mijn trainingsfilosofie heb ik vroeger al uiteengezet, ik doe nagenoeg geen intervallen (ook al vind ik dat plezant) omdat dat bij mij vaak resulteert in overbelastingsblessures. Om dezelfde reden ook maar 3 keer per week: dinsdag recuperatieloop rond 8 km, donderdag tempoloop die ik geleidelijk uitbreid naar max 16 km, en op zondag een lange duurloop.
De laatste twee jaar doe ik ook core drie keer per week, op advies van mijn fysio.
Recent kon ik op de marathon van Rotterdam mijn marathonbesttijd verbeteren tot 3:10, na de 4 marathons daarvoor telkens 3:13 gelopen te hebben.
Mijn voorbereiding was excellent tot 6 weken voordien, ik liep toen een lange duurloop van 33 km, waarbij ik de laatste 9 km nog kon versnellen tot boven het gewenste marathontempo, wat zeer veel vertrouwen gaf.
Maar nadien ging ik een week skiën, nadien 1 keer gelopen en dan weer een week niet gelopen wegens bronchitis. Daarna goed getraind, maar geen duurlopen langer dan 17 km. 2 weken voor Rotterdam liep ik de halve in Gent, all-out in 1:26. Het weekend nadien nog een lange duurloop van 20 km in matig tempo.
De marathon van Rotterdam ging goed, snelle eerste 5 km, dan lang stabiel tempo en vanaf km 35 vertragende kilometertijden, maar zeker niet dramatisch. Mogelijk had ik deze vertraging kunnen voorkomen als ik een keer of drie een duurloop boven de 30km gelopen had ipv slechts één keer. Het doel was ónder 3:10, maar uiteindelijk was ik zeer tevreden met 3:10.
Het punt is, ik denk dat ik sneller kan. Zeker omdat mijn voorbereiding niet optimaal was.
Ik denk aan 3:06 of daaromtrent. Niet onder de drie uur. Daarvoor ben ik te oud, mis ik het talent en maak ik niet genoeg trainingskilometers.
Maar hoe ?
Met een online coach ?
Ik heb al eens gekeken bij TwoZeroNine. Misschien is dat wel OK. Ik heb wel een beetje schrik dat ze mij gaan overbelasten, en dan ben ik verder van huis. Ook niet heel duidelijk hoe gepersonaliseerd het is, en hoeveel feedback er is. Niet goedkoop, maar als het echt werkt zou ik het ervoor overhebben.
Trenara is niet echt een optie. Hun trainingen zijn te zwaar. Zowel tempoduurlopen met veel kilometers sneller dan halve marathontempo, als lange duurlopen 2 dagen na elkaar, bv zaterdag 15 km en zondag 30 km. Als ik dat soort trainingen aankon, dan was het gemakkelijk.
Of doe ik het gewoon zelf ? Ik ken mijn lichaam en mijn limieten het beste, en laat ons wel wezen, marathontraining is geen quantumfysica. Er zijn algemeen aanvaarde principes die in elk trainingsschema zitten. Lange duurlopen, tempotraining, interval van wisselende duur en intensiteit, aangevuld met wat kortere rustige loopjes.
Wat kan beter ?
-> meer kilometers maken. Nu loop ik 1600 - 1700 km/ jaar, als ik dat kan uitbreiden tot boven de 2000 per jaar en heel blijf, ga ik vanzelf sneller worden. De rustige duurloop op dinsdag zou van 8 naar 12 km kunnen gaan.
-> meer lange duurlopen boven de 30 km, minstens een drietal.
-> voorzichtig iets meer intervallen doen
-> meer heuveltraining doen
-> gewicht verliezen is geen optie, met 4 kilo eraf loop ik in theorie 3 uur, maar dat is een pad dat ik niet wil opgaan, omdat ik momenteel op een gezond gewicht zit.
-> de superschoenen heb ik al
Zoals gezegd, ik ben 48 jaar, ik ga niet eeuwig blijven verbeteren, maar voorlopig heb ik er plezier en voldoening van als dat wel lukt. Ik wil dan ook er echt wel veel aan doen om een snellere najaarsmarathon te lopen.
Ik hoor graag hoe jullie het aanpakken, en eventueel wat jullie zouden doen in mijn plaats.