Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
mhr-zip schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:04:
[...]

Wat kan ik dan het beste doen? 2x15 of toch proberen 5 km aan een stuk te lopen?
En wat qua tempo? Hoeft het niet zo hard en dan woensdag knallen met korte intervallen. Wat is het gouden ei?

De 3 km heb ik het heel de tijd rondom mijn omslagpunt gelopen, het zou groot spraak zijn als ik zou zeggen dat ik veel over had. Maar ik heb het er zeker niet uit hoeven persen. Ik was op 5:10 begonnen en op 4:55 (laatste stukje eindsprint) geëindigd.

Dit is trouwens niet mijn eerste ervaring met duursport. Wel met hardlopen, op een gestrande poging "hardlopen met Evy" vorige jaar.
Stick to the plan. Er is geen geheim anders dan gebalanceerd en structureel trainen.

Wielrenner toch? Hardlopen is zeer vergelijkbaar met de noodzaak voor rustig trainen en maar een beetje intensief werk. Zeker in den beginne is al je "rustige werk" eigenlijk al erg intensief. Dus daar een extra schep bovenop doen levert niets op, anders dan potentiele schade. Mocht je ergens een korte interval hebben dan zou je dat op wedstrijdtempo kunnen doen, de rest allemaal flink trager.

Voor je 5km tempo loop weet je op welk tempo je moet lopen, dat is een groot voordeel.

Maar of je dit nu echt als een wedstrijdje moet benaderen :> die prs komen vanzelf naarmate je meer traint en enige basis hebt gebouwd. Ik hoor nooit iemand die te rustig heeft opgebouwd, maar tallozen die te hard van stapel liepen. Je moet het verder zelf weten...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
mhr-zip schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:04:
Vraagje

Zoals sommige van jullie wel weten ben ik bezig met beginner cursus 0-5 km.
De 3 km testloop heb ik voltooid in 14:47. Ik heb gevraagd wat de snelste tijd is voor de 5 km (van de vorige starters groepen). Die ligt ergens op 24:45.

Dus ik zie een uitdaging. Ik heb nog 4 weken om te trainen. Nu lijkt het mij van belang om de komende trainingen zo goed mogelijk uit te voeren.

Ik heb voor morgen eigenlijk 2x15 minuten op staan.

Wat kan ik dan het beste doen? 2x15 of toch proberen 5 km aan een stuk te lopen?
En wat qua tempo? Hoeft het niet zo hard en dan woensdag knallen met korte intervallen. Wat is het gouden ei?

De 3 km heb ik het heel de tijd rondom mijn omslagpunt gelopen, het zou groot spraak zijn als ik zou zeggen dat ik veel over had. Maar ik heb het er zeker niet uit hoeven persen. Ik was op 5:10 begonnen en op 4:55 (laatste stukje eindsprint) geëindigd.

Dit is trouwens niet mijn eerste ervaring met duursport. Wel met hardlopen, op een gestrande poging "hardlopen met Evy" vorige jaar.
Ik zou niet te hard van stapel lopen, als je op deze korte termijn steeds zo hard mogelijk probeert te lopen heb je grote kans dat je overbelast raakt of een blessure krijgt.

Het is een startergroep, vind je het heel belangrijk om daar de snelste van te zijn? Dan kom je vervolgens bij de beginnergroep terecht en ben je daar niet meer de snelste, wat dan?

Ik zou lekker 2x15 doen (geen idee wat je er precies mee bedoelt, wat doe je tussen die 15 min precies?), rustig aan uitbouwen qua afstand.

Je wordt uiteindelijk sneller door uit te bouwen naar 10km qua afstand en dit een tijdje vol te houden, dan dat je steeds gaat knallen met intervallen en tempolopen. Geduld en consistentie levert echt het meest op, echt. Ik zie zo veel vrienden die beginnen met hardlopen hetzelfde doen en steeds op hun hardst lopen. Dat is leuk in het begin, maar op lange termijn boeken ze nauwelijks progressie.

Er is geen gouden ei, er is geen poespas. Paar felgekleurde schoentjes helpen misschien nog wat, maar uiteindelijk is het jouw lichaam en geest dat het doet.

Verder probeer ik niet je ambitie de kop in te drukken, maar ik heb hetzelfde doorgemaakt. Na een anderhalf jaar wel rustig opbouwen en geduld hebben, is m'n rustige tempo geworden wat voorheen m'n "snot voor de ogen" tempo was en m'n huidige "snot voor de ogen" tempo is een tempo waar ik drie jaar geleden alleen maar van kon dromen. Ieder z'n eigen, het is jouw keuze. Rustig lopen moet je van leren genieten en is heel wat anders dan gewoon hard lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Slickk op 17-04-2022 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Hartloper schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:38:
Sorry als het teveel over mezelf en mijn prestaties gaat...
Anderzijds is dat soort gegevens ook wat ik het liefst lees van anderen.
Dus ik post het hieronder toch maar.
Er is meer in het leven dan alleen maar marathons; ik loop ook voor het plezier, en ik wil ook op andere afstanden evt nog verbeteren.
Maar ik zou jullie mening, als medelopers, willen horen over hoe ik in het najaar mijn marathon PR kan verbeteren.
Ik loop al een jaar of 18, maar de laatste 8 jaar wat meer gestructureerd.

Man, 48 jaar, 174 cm, 65 kg.
Marathonhistoriek:

2016 3:56
2017 3:36
2018 3:21 en 3:19
2019 3:25 en 3:13 en 3:13
2021 3:13 en 3:13
2022 3:10

Ik loop ongeveer 1600 km per jaar, momenteel 1750 km de laatste 12 maand.
Mijn trainingsfilosofie heb ik vroeger al uiteengezet, ik doe nagenoeg geen intervallen (ook al vind ik dat plezant) omdat dat bij mij vaak resulteert in overbelastingsblessures. Om dezelfde reden ook maar 3 keer per week: dinsdag recuperatieloop rond 8 km, donderdag tempoloop die ik geleidelijk uitbreid naar max 16 km, en op zondag een lange duurloop.
De laatste twee jaar doe ik ook core drie keer per week, op advies van mijn fysio.

Recent kon ik op de marathon van Rotterdam mijn marathonbesttijd verbeteren tot 3:10, na de 4 marathons daarvoor telkens 3:13 gelopen te hebben.
Mijn voorbereiding was excellent tot 6 weken voordien, ik liep toen een lange duurloop van 33 km, waarbij ik de laatste 9 km nog kon versnellen tot boven het gewenste marathontempo, wat zeer veel vertrouwen gaf.
Maar nadien ging ik een week skiën, nadien 1 keer gelopen en dan weer een week niet gelopen wegens bronchitis. Daarna goed getraind, maar geen duurlopen langer dan 17 km. 2 weken voor Rotterdam liep ik de halve in Gent, all-out in 1:26. Het weekend nadien nog een lange duurloop van 20 km in matig tempo.
De marathon van Rotterdam ging goed, snelle eerste 5 km, dan lang stabiel tempo en vanaf km 35 vertragende kilometertijden, maar zeker niet dramatisch. Mogelijk had ik deze vertraging kunnen voorkomen als ik een keer of drie een duurloop boven de 30km gelopen had ipv slechts één keer. Het doel was ónder 3:10, maar uiteindelijk was ik zeer tevreden met 3:10.

Het punt is, ik denk dat ik sneller kan. Zeker omdat mijn voorbereiding niet optimaal was.
Ik denk aan 3:06 of daaromtrent. Niet onder de drie uur. Daarvoor ben ik te oud, mis ik het talent en maak ik niet genoeg trainingskilometers.

Maar hoe ?

Met een online coach ?
Ik heb al eens gekeken bij TwoZeroNine. Misschien is dat wel OK. Ik heb wel een beetje schrik dat ze mij gaan overbelasten, en dan ben ik verder van huis. Ook niet heel duidelijk hoe gepersonaliseerd het is, en hoeveel feedback er is. Niet goedkoop, maar als het echt werkt zou ik het ervoor overhebben.
Trenara is niet echt een optie. Hun trainingen zijn te zwaar. Zowel tempoduurlopen met veel kilometers sneller dan halve marathontempo, als lange duurlopen 2 dagen na elkaar, bv zaterdag 15 km en zondag 30 km. Als ik dat soort trainingen aankon, dan was het gemakkelijk.

Of doe ik het gewoon zelf ? Ik ken mijn lichaam en mijn limieten het beste, en laat ons wel wezen, marathontraining is geen quantumfysica. Er zijn algemeen aanvaarde principes die in elk trainingsschema zitten. Lange duurlopen, tempotraining, interval van wisselende duur en intensiteit, aangevuld met wat kortere rustige loopjes.

Wat kan beter ?

-> meer kilometers maken. Nu loop ik 1600 - 1700 km/ jaar, als ik dat kan uitbreiden tot boven de 2000 per jaar en heel blijf, ga ik vanzelf sneller worden. De rustige duurloop op dinsdag zou van 8 naar 12 km kunnen gaan.
-> meer lange duurlopen boven de 30 km, minstens een drietal.
-> voorzichtig iets meer intervallen doen
-> meer heuveltraining doen
-> gewicht verliezen is geen optie, met 4 kilo eraf loop ik in theorie 3 uur, maar dat is een pad dat ik niet wil opgaan, omdat ik momenteel op een gezond gewicht zit.
-> de superschoenen heb ik al

Zoals gezegd, ik ben 48 jaar, ik ga niet eeuwig blijven verbeteren, maar voorlopig heb ik er plezier en voldoening van als dat wel lukt. Ik wil dan ook er echt wel veel aan doen om een snellere najaarsmarathon te lopen.

Ik hoor graag hoe jullie het aanpakken, en eventueel wat jullie zouden doen in mijn plaats.
Ik vind dat je jezelf behoorlijk te kort doet. Als je op je 48e zulke tijden loopt, heb je naar mijn idee zeker wel talent. In ieder geval de discipline en wilskracht om te komen waar je nu bent. En daarmee bedoel ik absoluut niet dat je oud bent, maar als je 20 jaar geleden dezelfde inspanning zou leveren, had je tijd simpelweg dik onder de 3 uur gezeten. Dat is gewoon wat het is en is niet negatief bedoeld, maar ik denk dat je boven de 35 prima rekening mag houden met leeftijd qua calculatie van wat er in zit. De meeste mensen zie ik naarmate ze ouder worden, langer doen over de marathon. In jouw geval snoep je er elke paar jaar wat minuten af. Als je op je 49e nog steeds een 3:10 kunt lopen, is dat al een prestatie op zich. Geen verbetering van een PR (en natuurlijk is dat een mooie ambitie), maar wel als je de leeftijd meerekent.

Als het kan, zou ik inderdaad de duurlopen wat verlengen. En qua intervallen heb je het over intervallen van 1km en 2km; heb je 400 of 800 meter wel geprobeerd? Ik vind die zelf een stuk leuker. Ze zijn wat intensiever wellicht, maar is ook een kwestie van het aantal herhalingen rustig opbouwen.

Met een knappe HM tijd van 1:26 zit een sub 3 er zelfs nog wel in denk ik. Je hebt de snelheid wel en ik denk dat als je in de aanloop naar een marathon het lukt om 3 á 5 duurlopen van 30km+ te doen dat je al ook dat tempo in de latere kilometers vast kunt houden.

Tempolopen sneller dan HM tempo zou ik ook niet doen. Voor marathon en HM gebruik ik tempolopen om juist te wennen aan het tempo wat ik tijdens de wedstrijd wil lopen. In het begin is dat wat snel en onwennig, maar uiteindelijk werkt het voor mij persoonlijk wel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Vandaag schotelde Trenara mij een Tempotraining voor waar ik eigenlijk redelijk tegenop zag.
17km

5 km warmlopen op 6.07m/km
5 km op 5.07m/km
5 km op 4.51m/km
2 km op 4.36m/km

Ik weet niet ergens voelde dit voor mij best snel aangezien mijn halve marathon PR op 1:47:21 staat. Maar dat zat misschien meer in mijn hoofd dan dat het werkelijk zo snel was. Want PR op de 10 km staat op 47.11 Dus ik zou het best moeten kunnen lopen. Maar goed, soms moet je gewoon luisteren en je grenzen proberen te verleggen.

Dus gestart en de 5km warmlopen ging prima, misschien gemiddeld iets lanzamer gelopen dan had gemoeten maar ik hard redelijk last van stijve benen dus rustig aan beginnen. De eerste 5k gingen goed ik kon redelijk goed het aanbevolen tempo lopen. De tweede 5k was tobben. Niet alleen had mijn horloge niet echt zin om zinnige cijfers ik heb alles gezien van 3m/km tot 7m/km maar goed we gaan wel kijken hoe we dat oplossen. Het tempo liep ook nog niet helemaal lekker. Ik heb dit iets harder gelopen dan gemoeten en dit blok kwam gemiddeld uit op 4.45m/km. Die laatste twee km gingen best goed en liep best wel lekker door. Ik moet zeggen dat harder lopen toch steeds makkelijk gaat na 1.5 jaar. Uiteindelijk laatste 2km gelopen op 4.15m/km dat was ook te hard maar mag ik niet over klagen. Uiteindelijk was het een stuk makkelijker dan gedacht en dat zorgt toch voor een lichte psychische boost.

Ik zie hier tijden van 4m/km lanskomen alsof het niks is maar tot dus ver ben ik daar nog niet maar voor het eerst in lange tijd heb ik wel het idee dat ik daar een keer ga komen als ik kijk naar vandaag.

Overigens om op @Hartloper te reageren. Toen ik zelf mijn training maakte was ik best blessure gevoelig. Dat verdween toen ik mijn interval eruit haalde. Nu train ik met Trenara en nu heb ik een stuk minder last, doe intervallen en heb toch het idee dat ik harder loop en zoals je hierboven ziet haalt het me af en toe uit mijn comfort zone. Het is niet heilig, maar voor nu had ik gewoon even iets van een coach nodig. Misschien is dat voor jou ook een uitkomt en die Marathon onder de 3 uur kan ook best een doel voor over een jaar zijn waar je rustig zonder last naartoe traint.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:44
@Cranzai @Roozzz @Slickk

Ik hoor wat jullie zeggen, we nemen het mee O-)

Training morgen is 2x15 min met daartussen 2 minuten wandelen.

En nee ik hoef niet de beste ooit te zijn. Maar de afgelopen 4 decennia heb ik er 35 jaar van overgewicht gehad. Altijd als laatste gekozen met gym :+ . Dit ligt redelijk voor het oprapen. Ik ga mij er echt niet voor de vernieling inlopen. Maar ik wil wel de trainingen zo goed mogelijk doen (dat betekend niet zo hard mogelijk!).

Waar ik dus mee worstel, wat is zo goed mogelijk... Tevens heb ik een gebrek aan ervaring met het lopen op wedstrijdtempo (die 3 km was voor het eerst), daarvoor wist ik niet eens wat ik zou kunnen proberen als tempo.

We lopen in dit schema veel korte blokken, langer dan 10 minuten is een zeldzaamheid. Ik kan ook 2x 15 min lopen op 6:15/km, maar is dat wel "goed" dan?
De komende 3 weken hebben we op de maandagen langere loopjes staan (2x15 min, 2x 20 min etc). De maandagen loop jezelf zonder begeleiding, dus ik probeer een beetje uit te vogelen wat handig is.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
mhr-zip schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:46:
@Cranzai @Roozzz @Slickk

Ik hoor wat jullie zeggen, we nemen het mee O-)

Training morgen is 2x15 min met daartussen 2 minuten wandelen.

En nee ik hoef niet de beste ooit te zijn. Maar de afgelopen 4 decennia heb ik er 35 jaar van overgewicht gehad. Altijd als laatste gekozen met gym :+ . Dit ligt redelijk voor het oprapen. Ik ga mij er echt niet voor de vernieling inlopen. Maar ik wil wel de trainingen zo goed mogelijk doen (dat betekend niet zo hard mogelijk!).

Waar ik dus mee worstel, wat is zo goed mogelijk... Tevens heb ik een gebrek aan ervaring met het lopen op wedstrijdtempo (die 3 km was voor het eerst), daarvoor wist ik niet eens wat ik zou kunnen proberen als tempo.

We lopen in dit schema veel korte blokken, langer dan 10 minuten is een zeldzaamheid. Ik kan ook 2x 15 min lopen op 6:15/km, maar is dat wel "goed" dan?
De komende 3 weken hebben we op de maandagen langere loopjes staan (2x15 min, 2x 20 min etc). De maandagen loop jezelf zonder begeleiding, dus ik probeer een beetje uit te vogelen wat handig is.
Ik zou gewoon rustig het schema volgen, dat is voor nu het beste. Het is niet voor niks de beginners cursus van 0-5km. Wat is dan het belangrijkste doel. Juist op een verantwoorde manier naar de 5k lopen. Dat dat in het begin rustig aan gaat is helemaal niet erg. Je bent begonnen als het goed is zit in je hoofd dat je dat over 4 weken op een verantwoorde manier 5k gaat lopen en dat is het doel. Relax doe het rustig aan geblesseerd raken kan altijd nog. 8)7

Ook zou ik mezelf niet teveel zorgen maken om die 6:15m/km. Ik weet zeker dat het voor heel veel mensen inclusief mezelf een redelijk veilig tempo is om veel km te maken. Dus het is een goed tempo om jezelf aan te leren en om te gebruiken uiteindelijk meer km te gaan lopen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 21:01

sebasd

loopt op espresso

Fraggert schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:29:
[...]

Goed bezig d:)b

Ik nader de finale van mijn 5k schema van Run2Day, welk schema volg jij?
Deze: https://www.prorun.nl/tra...-van-5-naar-10-kilometer/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Roozzz schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:20:
[...]

Stick to the plan. Er is geen geheim anders dan gebalanceerd en structureel trainen.

Wielrenner toch? Hardlopen is zeer vergelijkbaar met de noodzaak voor rustig trainen en maar een beetje intensief werk. Zeker in den beginne is al je "rustige werk" eigenlijk al erg intensief. Dus daar een extra schep bovenop doen levert niets op, anders dan potentiele schade. Mocht je ergens een korte interval hebben dan zou je dat op wedstrijdtempo kunnen doen, de rest allemaal flink trager.

Voor je 5km tempo loop weet je op welk tempo je moet lopen, dat is een groot voordeel.

Maar of je dit nu echt als een wedstrijdje moet benaderen :> die prs komen vanzelf naarmate je meer traint en enige basis hebt gebouwd. Ik hoor nooit iemand die te rustig heeft opgebouwd, maar tallozen die te hard van stapel liepen. Je moet het verder zelf weten...
Van iemand die al te vaak in de lappenmand heeft gelegen door te snel te veel te willen: @mhr-zip, neem dit alsjeblieft aan.

Het is soms frustrerend om niet te snel te veel te 'mogen' van je schema, maar geblesseerd raken is nog veel frustrerender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40

polthemol

Moderator General Chat
nogeeninlog schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:05:
[...]

Met 4 kilo minder zit je op een BMI van 20,1. Dat is nog steeds een gezond BMI. Als je een quick fix zoekt, dan lijkt dat mij de manier.

Nu heb ik niet de indruk dat je per se een bepaalde tijd wilt halen, maar gewoon sneller wilt worden op de marathon. Dan zit ik, net als anderen, aan fietsen te denken. Als je meer fietst, dan hoef je je duurvermogen niet volledig uit het lopen te halen, en kun je je duurvermogen vergroten zonder de belasting te verhogen.

Misschien kun je zo nu en dan een duurloop vervangen door een fietstocht en dan toch een intervaltraining doen.
Ik beschouw mijzelf als zeer blessuregevoelig, maar elke week doe ik wel een intervaltraining.
roeien kan ook nog: core en cardio in 1, zonder enige impact.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hartloper schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:37:
Fietsen is nogal tijdsintensief dus zou in de week niet lukken, maar evt wel zaterdag. Moet ik nog eens over nadenken.
Tijdens Rotterdam ben ik echt wel all-out gegaan, daar ben ik gerust in.
Ritjes van een uur kunnen ook prima of combineren met woon werk dan heb je 2 vliegen in 1 klap, maar hier gisteren ook voor het eerst 4 uur op de fiets gezeten en dat was op het einde toch wel afzien… maar nu geen spierpijn dus kan vanmiddag wel weer een stukje hardlopen.
Intervallen aan HM tempo (pakweg 4:08/km) zijn nogal belastend voor me, maar als ik dat heel geleidelijk opbouw (eerst 1 interval van 1 km, de week nadien 2 intervallen van 2 km enz.) moet het misschien wel lukken.
Idd zoiets zou je denk ik toch wel moeten lukken.
Leuk dat je denkt dat sub3 erin zit, zelf denk ik dat dat net iets te hoog gegrepen is voor me.
Het tempo is er al met je hm dus nu een kwestie van langer volhouden dan zou het wel goed moeten komen (y)

@mhr-zip het verstandigste is het schema maar of het het leukste is :) hier ben ik ook wel wat van het risico’s nemen qua belasting en zal m’n neus echt nog wel een keer stoten maar daar leer je ook weer van… maar dan moet je het wel voor lief nemen dat je daarna een tijd uit de running kan zijn…

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
mhr-zip schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:46:
Maar ik wil wel de trainingen zo goed mogelijk doen (dat betekend niet zo hard mogelijk!).

[...]

Dat is juist goed (y) je hebt de rustige trainingen hard nodig om beter te worden. Enige waar je wel op moet letten is dat je bij langzamer lopen je techniek niet laat versloffen. Voor het beeld: ik loop net onder de 20 op een 5k, maar het overgrote deel van mijn kilometers loop ik tussen de 5:30 en 6min/km. Alles hard of beetje hard in zone 3 of "grijs" is gewoon niet handig voor progressie. Dat levert alleen op korte termijn wat op.

Naast positieve fysiologische effecten door deze rustiger te lopen, ben je minder langs bezig met herstellen en kan je de volgende training weer goed verteren. En verminder je de trainingsbelasting en daarmee de kans op blessures. Een vuistregel qua wekelijkse trainingsverdeling is grofweg 80% easy en 20% hard. Waarbij easy op een tempo gaat waarbij je een normaal gesprek kan voeren (of onder de aerobe drempel als je je hartslagzones weet).

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 18-04-2022 10:11 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Vanwege de opbouw na de operatie vorig jaar + een hamstringruptuur 7 weken geleden heb ik nog weinig hardloopbasis, maar toch een PR op de 10km weten te lopen vandaag. Heel stabiel gelopen, 35:53 als eindtijd.

Strava or it didn't happen:
https://www.strava.com/activities/7001215812

@Tinusvolkel voor in de lijst :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:28

Secsytime

Automagisch

@Hartloper Heb er even over nagedacht en volgens mij zijn er twee dingen die je zou kunnen doen om te verbeteren:
  • Efficiency verbeteren - > omvang verhogen
  • Lactaatdrempel verhogen - > intervallen
Beide zullen een (enorme) belasting zijn voor je lichaam, dus ik blijf erbij.. ik denk dat professionele coaching het beste is en de kans op blessure het kleinst houdt!

Overigens weet ik niet of je bijv. ook al alcohol vrij leeft, dit kan ook flinke impact hebben.

Vind het trouwens knap dat je zulke tijden kunt lopen op de marathon met je relatief lage weekomvang. Weken van 50-60km gok ik zo(?), en dan in één loop bijna die hele omvang lopen (42.2km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 20:41
Gisteren voor het eerst wakker zonder hoofdpijn :D 's Middags gelijk een stuk met de fiets vertrokken. Vandaag nog een rustig dagje met de kinderen op de hort en vanaf morgen weer de draad rustig oppakken :) Volgende week ook een weekje vakantie, dus hardlopen staat even twee weken op een lager pitje. Maar eens kijken of ik in de vakantie een plannetje kan maken voor Eindhoven of Amsterdam.

Het mailtje voor de Dam tot Damloop - de inschrijving die ik nog heb staan - komt net binnen dus dat is de eerste stip met als doel sub 70.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:26
Secsytime schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:32:
@Hartloper Heb er even over nagedacht en volgens mij zijn er twee dingen die je zou kunnen doen om te verbeteren:
  • Efficiency verbeteren - > omvang verhogen
  • Lactaatdrempel verhogen - > intervallen
Beide zullen een (enorme) belasting zijn voor je lichaam, dus ik blijf erbij.. ik denk dat professionele coaching het beste is en de kans op blessure het kleinst houdt!

Overigens weet ik niet of je bijv. ook al alcohol vrij leeft, dit kan ook flinke impact hebben.

Vind het trouwens knap dat je zulke tijden kunt lopen op de marathon met je relatief lage weekomvang. Weken van 50-60km gok ik zo(?), en dan in één loop bijna die hele omvang lopen (42.2km).
Ik drink heel weinig alcohol, af en toe eens een glaasje champagne bij een feestelijke gelegenheid en dat is het zowat. Weinig marge voor verbetering dus.

Weekgemiddelden eerder tussen de 30 en 45 km, grootste week vóór marathon Rotterdam was midden maart met 57 km. Maar een week van 50 km of meer is echt wel een uitzondering voor mij. Ik doe al vele jaren aan hardlopen, met slechts enkele keren een paar weken uit wegens blessure. Ik denk dat het feit dat ik al een aantal jaren continu hardloop een verklaring is voor behoorlijke marathontijden ondanks vrij lage weekgemiddeldes.

Het aantal kms uitbreiden is de logische stap, dat heeft elk van jullie (terecht) opgemerkt.

Voor een najaarsmarathon ga ik het nog eens zonder coach proberen. Niet dat ik iets heb tegen coaches, maar ik ben bang dat ze me eerder gaan overbelasten (met meer kms, meer intervallen) dan ik zelf zou doen.
Als het niet lukt kan ik een latere periode wel een coach inschakelen.

Ik ga proberen mijn weekgemiddelde wat vaker naar 50 km te brengen door meer rustige kms toe te voegen. En dan, heel voorzichtig en heel geleidelijk, wat intervallen op HM tempo toe te voegen.
En iets meer heuveltraining.

@Krylinck proficiat met je 10k PR ! Hoe je een 10k PR kan lopen 7 weken na een hamstringruptuur, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Het kan niet anders of de factor talent is in belangrijke mate aanwezig. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 18-04-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hartloper schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:36:
[...]

Voor een najaarsmarathon ga ik het nog eens zonder coach proberen. Niet dat ik iets heb tegen coaches, maar ik ben bang dat ze me eerder gaan overbelasten (met meer kms, meer intervallen) dan ik zelf zou doen.
Ik heb zo'n 10 jaar, on-line, Rob Veer gebruikt als coach. Motto daar was optimaal trainen niet maximaal. Sindsdien heel wat in Z1 aan km's versleten. WEllicht een optie die aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Ze hebben allemaal gelijk @mhr-zip , maar aan de andere kant, je gaat geen HM lopen ofzo. Hoe voelt je lijf, heb je gevoelige achillespezen, in het verleden wel eens een opspelende hamstring of kuit gehad met een zweepslag? Als het antwoord allemaal nee is, dan is het risico om helemaal stuk te gaan (letterlijk dan) op 5km niet heel erg groot. De grote mits is uiteraard hoe goed je je lijf kent. je bent niet de eerste met een WZWWHSS strategie.

Het opbouwen naar meer km's en hogere tempo's moet je verantwoord doen, als je daar gaat overbelasten kom je geheid in de (blessure) ellende terecht.

[ Voor 14% gewijzigd door Frenz64 op 18-04-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Krylinck schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:51:
Vanwege de opbouw na de operatie vorig jaar + een hamstringruptuur 7 weken geleden heb ik nog weinig hardloopbasis, maar toch een PR op de 10km weten te lopen vandaag. Heel stabiel gelopen, 35:53 als eindtijd.

Strava or it didn't happen:
https://www.strava.com/activities/7001215812

@Tinusvolkel voor in de lijst :)
Goed bezig (y) en vooral na deze voorbereiding, dus er zit nog meer in.
Maar heb hem verwerkt.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Afgelopen vrijdag ook de 10 kilometer gedaan tijdens de Heerhugowaard City Run. Het idee was eigenlijk om de 10km tijdens de halve van Den Helder te lopen. Dit valt altijd gelijk met de marathon van Rotterdam maar ze hadden vlak voor de versoepelingen besloten om er een virtueel evenement van te maken helaas. Dus toen toch maar op zoek naar wat anders en dit evenement gevonden.

Voorbereiding ging heel goed totdat ik eind januari covid kreeg. Hier heb ik denk ik wel ruim een maand last gehad met een conditie die heel erg verslechterd was. In de weken er voor trainde ik nog voor de halve marathon dus regelmatig ook gewoon trainingen van 1,5 uur. Maar na mijn covid besmetting heb ik dat niet meer gedaan. Vooral veel geleund op mijn fit2fight trainingen 2 keer in de week.

Ondanks al deze tegenslagen had ik wel het idee dat ik een dik PR zou neer kunnen zetten. Mijn officieel geklokte PR stond nog op 46:05 uit 2019. En sinds die tijd veel beter in conditie. Vorig jaar al eens 42:06 gelopen tijdens een eigen rondje 10km omdat de singelloop in Utrecht niet door ging (toen voelde ik me wel beter dan nu).

Uiteindelijk ruim op tijd bij de start en ff wat warm gelopen. Had op basis van de uitslagen van vorige edities wel bedacht redelijk vooraan te starten. Omdat met een verwachtte tijd van 42:00 ik wel bij de snelste 50 zou moeten kunnen lopen. Na een beetje vreemde start, na 10 meter haaks de hoek om een brug over, kon ik goed mijn tempo vinden en de eerste kilometer ging in 4 minuten ongeveer. Hierbij goed gelet dat ik niet te voortvarend van start zou gaan. Helaas niet echt een groepje kunnen vinden om in te lopen maar er stond ook weinig wind gelukkig. Geprobeerd zo stabiel mogelijk te blijven rennen maar merkte toch dat ik langzaamaan wat snelheid begon te verliezen en de kilometer bordjes kwamen ook steevast te vroeg ten opzichte van mijn horloge. Dus ik was bang dat het ergsn tegen zou vallen. Merkte dat er iemand wel gebruikte maakte van mijn tempo die bleef de hele tijd achter mij hangen (vanaf km 3 ongeveer). Vanaf kilometer 7 ongeveer hoorde ik langs de kant dat de eerste dame vlak achter mij liep dus probeerde daar nog voor te blijven en het tempo ging ook weer iets omhoog. Bij kilometer 8 kwam ze er voorbij en viel mijn tempo weer iets terug. De jongen die achter mij liep ging nog wel verder met haar en bedankte mij voor het hazen. Laatste 2 kilometer alles er nog uitgeperst wat er in zat mede gestimuleerd door wat lopers die voorbij kwamen en een spannende race tussen de dames want ondertussen vloog dame nummer 2 voorbij richting dame nummer 1. Op het tandvlees maar super tevreden over de finish. Uiteindelijke chip tijd was 40:58 en daarmee plek 45. Super blij mee en ook niet verwacht.

Strava was wat te kort maar die bleek dus het eerste stukje te missen. En waarschijnlijk wat bochten afgsneden.

@Tinusvolkel Kun je hem toevoegen aan het lijstje?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
RobB_W schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:18:
Gisteravond meegedaan aan de Heerhugowaard City Run 10K. Een kennis had een startbewijs over. Ik was het niet van plan, want zondag al een kwart marathon in Rotterdam gelopen. Maar ik heb me toch over laten halen.

Voor een beginner ben ik toch best blij dat het gelukt is om net binnen de 53:00 te finishen. Het was een zware opgave, na ook een bootcampsessie en borstcrawltraining op maandag en woensdag. Ik liep de laatste 4 km tegen de kramp aan.

Vandaag de beentjes omhoog!
Leuk leuk! Ik was daar ook!
Na een tijdje beetje aankloten met blessures een verhuizing en na 2 weken weer serieus trainen volgens een schema was dit een mooi meetmoment om te zien hoe het met de vorm stond. Die stond wel goed geloof ik. Sub 40 op de 10 km eerder dan verwacht. Mooi perspectief om op verder te bouwen.

Na jaren vooral op kwantiteit gelopen te hebben nu een schema laten maken die meer richt op kwaliteit. Waar ik voorheen 5-6 keer per week liep zijn dat er nu maar 4 :o (plus nog 1 keer crosstraining op de racefiets en sportschoolwerk) Zal later wel iets meer worden richting de marathontraining in het najaar maar vooralsnog bevalt dit eigenlijk wel prima!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:25

Niku

Alagaesii

Niku schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:15:
Gisteren laatste loopje in voorbereiding op de halve marathon tijdens het Maastricht Running Festival van maandag gehad. Toen ik vorig jaar de halve marathon in Eindhoven liep (PR in 1:47) had ik in de 15 weken voorafgaand in totaal slechts 173 trainingskilometers gemaakt. Teller staat nu op 396 ondanks wintersport en corona. Benieuwd wat me dat brengt maandag!
Met de spierpijn nog in de bovenbenen een kort verslag!

Doel was om gisteren onder de 1:45 te duiken. Had er wel vertrouwen in na een prima voorbereiding waarin alleen wat te weinig langere duurlopen zaten (één van 19, één van 16 en een viertal van 14). De start was om 09:00, gezien het relatief warme weer prima. Rustig gestart rondom het doeltempo in de hoop een negatieve split te kunnen lopen. Lukte helaas niet, na kilometer 18 had ik het echt wat zwaarder en kon ik geen hogere versnelling meer vinden. Tempo vasthouden lukte gelukkig wel, en uiteindelijk gefinisht in 1:44:08, (verbetering van 3,5 minuut ten opzichte van Eindhoven een halfjaar geleden) helemaal prima dus.

Erg mooie loop door de natuur overigens en keurig georganiseerd. Een aantal flinke viaducten erin, maar daar ontkom je vast niet aan in Maastricht. Enige minpunt: de kilometeraanduidingen onderweg. Liep structureel op mijn gps 300/400 meter voor op de kilometerpunten, terwijl ik uiteindelijk 21,18 gemeten heb. Zag ik pas na de finish, dus in de laatste kilometer het verschil 'dicht gelopen'.

Maand geleden in Nijmegen een 10k PR van 44:16 gelopen, dus voor mijn gevoel zit er nog wel wat marge op de HM tijd. In mijn schema richting de HM van Eindhoven in oktober maar wat extra trainingskilometers en langere lopen inbouwen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Rustig aan het opbouwen op de weg, maar gisteren was het moment waar ik naar uitkeek: voor het eerst sinds oudjaarsdag het bos weer in. Geen georganiseerde trail, gewoon even een rondje om te voelen hoe het zou gaan.

Donderdag 8 op de weg gedaan, dan moest 7-8 in het bos ook wel lukken. Dus paasontbijt, eieren zoeken in de tuin, omkleden en naar Zeist. De eerste meters in het bos voelden meteen al fijn. Lekker zonder echte routeplanning de paden gevolgd, min of meer een cirkel linksom. Dacht ik. Stuk bos, stukje hei, zandvlakte, gravelweggetje, wat heuveltjes en de weg kwam alweer in zicht. Als daar auto's reden, moest de parkeerplaats ook in de buurt zijn. Dus kwam ik aan op de verkeerde parkeerplaats. Aan de andere kant van het gebied. Na 7 km. Scheiße, da's nog wel een stukje lopen om weer terug te komen bij de auto.

Dus nu wel de paaltjesroute gevolgd, tot ik op de 10 km zat:

https://www.strava.com/activities/7001352479

Daarna de waterzak leeggedronken en in een wat rustiger tempo nog 2 km naar de auto terug:

https://www.strava.com/activities/7001432445

12 km door het bos, en het ging een stuk beter dan ik had verwacht. Wel iets teveel focus op afzien en te weinig op genieten van de omgeving, maar dat komt ook wel weer goed.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Hartloper schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:36:
[...]

Ik drink heel weinig alcohol, af en toe eens een glaasje champagne bij een feestelijke gelegenheid en dat is het zowat. Weinig marge voor verbetering dus.

Weekgemiddelden eerder tussen de 30 en 45 km, grootste week vóór marathon Rotterdam was midden maart met 57 km. Maar een week van 50 km of meer is echt wel een uitzondering voor mij. Ik doe al vele jaren aan hardlopen, met slechts enkele keren een paar weken uit wegens blessure. Ik denk dat het feit dat ik al een aantal jaren continu hardloop een verklaring is voor behoorlijke marathontijden ondanks vrij lage weekgemiddeldes.

Het aantal kms uitbreiden is de logische stap, dat heeft elk van jullie (terecht) opgemerkt.

Ik ga proberen mijn weekgemiddelde wat vaker naar 50 km te brengen door meer rustige kms toe te voegen. En dan, heel voorzichtig en heel geleidelijk, wat intervallen op HM tempo toe te voegen.
En iets meer heuveltraining.

@Krylinck proficiat met je 10k PR ! Hoe je een 10k PR kan lopen 7 weken na een hamstringruptuur, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Het kan niet anders of de factor talent is in belangrijke mate aanwezig. ;)
je kunt je intervals heroverwegen: eventueel kun je ze op een loopband doen (incline is je vriend je daar) en ze hoeven niet zo hard te gaan dat je blessures gaat oplopen. In essentie is al iets sneller gaan dan wat je normaal kunt op bv. een 5K of 10K prima afdoende. Of je smeert je intervals uit over al je andere lopen: als je een lange duurloop hebt, doe je in die loop een paar K tegen een hoger tempo. Bij kortere lopen: sluit die af met een paar korte snelle stukjes van bv. een paar minuten boven threshold snelheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Hier ook weer eens wat van me laten horen.
Het jaar begon voortvarend met 178km in januari, maar covid (februari, 101km) en een griep (maart, 99km) hebben me wel enigzins verhinderd om die mooie maandtotalen vol te houden.

Deze maand weer het schema opgepakt, gezien mijn doel (HM Amersfoort, 12 juni) nu dichterbij komt.
Erg fijne kilometers kunnen maken de afgelopen dagen/week en nu ook wel weer vertrouwen in mijn lijf en conditie. Ik ga er vanuit dat ik wel weer boven de 170km uit zal komen deze maand, met een focus op de rustige kilometers vooral ook rustig lopen.

Trenara blijft me voorhouden dat een tijd onder de 1u40 mogelijk zou moeten zijn, maar gezien het mijn eerste officiële HM gaat zijn probeer ik mijn eigen verwachtingen te temperen en zou ik al blij zijn met een tijd onder de 1u45.

Als leuke afwisseling besloten komend weekend de Groot Boeschoten trail mee te pakken. Ik zat nog te twijfelen over de 28km, maar heb besloten om niet te veel af te wijken van mijn schema en voor de 17km te gaan.
Had deze nog niet voorbij zien komen hier, maar misschien dat er nog meer enthousiastelingen die kant op gaan komende zaterdag?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

LauryanF schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:09:

Als leuke afwisseling besloten komend weekend de Groot Boeschoten trail mee te pakken. Ik zat nog te twijfelen over de 28km, maar heb besloten om niet te veel af te wijken van mijn schema en voor de 17km te gaan.
Had deze nog niet voorbij zien komen hier, maar misschien dat er nog meer enthousiastelingen die kant op gaan komende zaterdag?
Ziet er vet uit en ik zou inmiddels zelfs op schema voor de 28 moeten zitten. Maar da's dus misgegaan. Jammer.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
(omdat ik op dit moment blijkbaar nog teveel cafeïne in mijn bloed heb om te slapen)

Vanavond heb ik voor het eerst de Zomeravondcup gelopen, de 10KM. Het doel was om laag in de 39 te lopen. Mijn verwachting was dat bij de ZAC er genoeg lopers zouden zijn met die snelheid. Dat was zeker het geval, maar zou ik zelf snel genoeg zijn?
Het was heel druk op Maarschalkerweerd, in ieder geval veel drukker dan ik gewend ben van de woensdagavondtraining. De 5KM was al bezig, dus ik had moeite een plek te vinden waar ik warm kon lopen. Daar kwam dus niet zoveel van terecht. En ik bleek mijn hartslagband te hebben vergeten. |:(

Na de start bleek al snel dat het niveau in de breedte veel hoger was dan bij de VIB-loop. Ik werd van alle kanten voorbijgelopen en probeerde een bij mij passend tempo te vinden. Dat viel me wel zwaar. Bij de eerste kilometer gaf mijn horloge het gebruikelijke piepje en ik las 3:53 af. Dat was op zich op schema, maar ik had er teleurstellend veel moeite mee. Hoe kon ik dit 10KM volhouden? Na thuiskomst heb ik gezien dat de tijd niet 3:53 was, maar 3:35! Ja, dat scheelt 3 minuten op de 10. Had ik maar beter gekeken. :|

Volgende kilometers gingen in 3:54, 3:48, 3:56 en 3:58. Daarmee lag ik dus zo'n 20 seconden voor op schema, maar dat had ik niet door. Toen kilometer 6 in 4:01 ging en mijn tempo naar 4:15 zakte, ben ik maar gaan joggen. Als ik toch niet mijn doel haal, dan ga ik mij niet uit de naad lopen voor een sub-41 of zo. Ik liet mij rustig door allemaal lopers passeren, waaronder @Kenneth (hoi).

In de laatste kilometer kreeg ik weer de geest en dat was de enige kilometer dat ik het gevoel had lekker te lopen. Eindtijd 42:11 doet er niets zo toe, maar ik heb in het voorbijgaan wel een PR op de 5KM gelopen van 19:14. @Tinusvolkel: wil je de 5KM lijst bijwerken? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

LauryanF schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:09:

Ik loop de 38km. Ik kan er op de fiets naartoe, dus dat maakt het leven makkelijk. Dezomeravondcup heb ik laten schieten, m'n benen zijn nog niet terug op standje normaal. Met wat geluk komt dat nog de komende dagen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:20

Dazzler2120

FP ProMod
Wellicht hier iemand met dezelfde ervaring of tips
Ik ben bezig met een C25K schema, waarbij ik nu in week 3 bezig ben met;
90 sec rennen, 90 sec lopen
3 min rennen, 3 min lopen
repeat

Echter merk ik dat dit mij al zwaarder valt dan dat ik vooraf had gedacht... Als ik dan zie dat ik einde week 5 15 minuten achtereenvolgens moet rennen, dan is mijn verwachting momenteel niet dat ik dit ga halen.
'Hoort' het al zo zwaar aan te voelen, dat ik eigenlijk het overgrote deel van het hardlopen in hartslagzones 4 en 5 zit?
Wanneer zou je een 'herhaalweek' doen, vóórdat je faalt, dus bv. deze week (week 3) dubbel doen? Of zou je door gaan met het schema volgen tot je het niet meer kan volgen?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Dazzler2120 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:22:
repeat

Echter merk ik dat dit mij al zwaarder valt dan dat ik vooraf had gedacht... Als ik dan zie dat ik einde week 5 15 minuten achtereenvolgens moet rennen, dan is mijn verwachting momenteel niet dat ik dit ga halen.
'Hoort' het al zo zwaar aan te voelen, dat ik eigenlijk het overgrote deel van het hardlopen in hartslagzones 4 en 5 zit?
Wanneer zou je een 'herhaalweek' doen, vóórdat je faalt, dus bv. deze week (week 3) dubbel doen? Of zou je door gaan met het schema volgen tot je het niet meer kan volgen?
Probeer de stukjes hardlopen eens langzamer te doen. Veel langzamer.

Doorgaan met het schema totdat je het echt niet meer trekt is een heel slecht idee.

Probeer aan het einde van elke sessie thuis te komen met het gevoel dat je nog wel meer had kunnen doen..

En een persoonlijke mening: die hartslagzones, lees je die af van een sporthorloge? Laat dat ding thuis, neem een simpele stopwatch en ga gewoon op je gevoel lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:50

XyS

0.o.O

Ik heb me gisteren ingeschreven voor de Dam tot Dam loop, lijkt me erg leuk om te doen. Heb er nog nooit aan meegedaan dus ben benieuwd hoe dat zal zijn.

Lijkt me een prima oefenwedstrijd voor de HM in Amsterdam een maand later.
repeat

Is het mogelijk om nog iets rustiger te rennen?
Ik zou vooral naar je gevoel luisteren, op het begin kun je beter iets te voorzichtig zijn dan jezelf te hard pushen. Dat laatste resulteerde bij mij in shin splints namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
repeat

afhankelijk van wat je basisconditie is ook natuurlijk. Maar in de eerste weken bouw je wel heel snel op qua conditie. Daarbij moet je nu ook gaan leren om tempo te houden en niet meteen 'full out' te gaan omdat je pas na 30 seconden door hebt dat je dit niet kunt volhouden :P

Je zult over een tijdje ook steeds makkelijker in wat lagere zones kunnen zitten. Mijn ervaring is dat als je start, je het hele zone-systeem een beetje los kunt laten: als je van 0 komt (dus je hebt ook niets van wielrennen of zwemmen of wat dan ook aan sport gedaan eerder), dan zit je zo snel in een hoge zone, dat het niet te doen is om te rennen in Z1 of Z2. Met de korte stukjes die je met een Couch2-programma rent is dat ook te doen nog en kun je later jezelf die trainingszones aanmeten en toepassen (of op 1 van de zoveel andere manieren die er bestaan om je belasting te meten).

Long story short: niet te ver vooruit kijken, gewoon training per training afwerken en kijken dat je fysiek heel blijft. Bij blessures niet generen om een training over te slaan, er is geen enkele sporter beter geworden van 1 training of slechter door 1 training niet te doen. Geniet daarna als je weer mijlpalen haalt, zoals je eerste keer 5' aan een stuk rennen, eerste keer een hele K aan een stuk, eerste keer 15', enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebasd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:28:
[...]

Probeer de stukjes hardlopen eens langzamer te doen. Veel langzamer.

Doorgaan met het schema totdat je het echt niet meer trekt is een heel slecht idee.

Probeer aan het einde van elke sessie thuis te komen met het gevoel dat je nog wel meer had kunnen doen..

En een persoonlijke mening: die hartslagzones, lees je die af van een sporthorloge? Laat dat ding thuis, neem een simpele stopwatch en ga gewoon op je gevoel lopen.
Een hartslagmeter is júist een ideale tool voor beginners om inzicht te krijgen of (dat) je veel te hard gaat. Daarmee kan je real time het tempo vinden dat bij een geschiktere hartslag hoort. Dus ik zou niet adviseren om die thuis te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Het rustiger rennen vind ik lastig in te schatten. Voor mijn gevoel ren ik al best rustig, rustiger dan dat ik zou lopen als iemand zou zeggen 'loop je eigen tempo' (Loop nu +- 6min /km - 6min20 /km tijdens hardloopstukken, maar aangezien ik geen volledige km loop, weet ik niet of dit heel accuraat gemeten is)... Die hartslagzones lees ik af van mijn sporthorloge, maar zijn gebaseerd op dezelfde hartslagzones die ik met wielrennen gebruik. Ik gebruik het meer als tool om inzicht te krijgen hoe het gaat inderdaad.

Het gekke is dat ik in 'week 0' zelf eens een testrondje heb gelopen waarbij ik achtereenvolgens een interval van 6 min, 5 min en 3 min deed hardlopen, heb het gevoel dat dat beter ging dat mijn training van gisteren :+
Maar ik zal de volgende run eens proberen om nog iets meer mijn tempo te verlagen, wellicht dat dat nog gaat helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
Dazzler2120 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:47:
Het rustiger rennen vind ik lastig in te schatten. Voor mijn gevoel ren ik al best rustig, rustiger dan dat ik zou lopen als iemand zou zeggen 'loop je eigen tempo' (Loop nu +- 6min /km - 6min20 /km tijdens hardloopstukken, maar aangezien ik geen volledige km loop, weet ik niet of dit heel accuraat gemeten is)... Die hartslagzones lees ik af van mijn sporthorloge, maar zijn gebaseerd op dezelfde hartslagzones die ik met wielrennen gebruik. Ik gebruik het meer als tool om inzicht te krijgen hoe het gaat inderdaad.

Het gekke is dat ik in 'week 0' zelf eens een testrondje heb gelopen waarbij ik achtereenvolgens een interval van 6 min, 5 min en 3 min deed hardlopen, heb het gevoel dat dat beter ging dat mijn training van gisteren :+
Maar ik zal de volgende run eens proberen om nog iets meer mijn tempo te verlagen, wellicht dat dat nog gaat helpen.
Troost je, dat leer je na een tijdje vanzelf wel. Zelf was dat ook mijn grote struikelblok toen ik begon. Ik zou me dan ook nu totaal niet bezighouden met hartslag zones en dergelijke. Toen ik begon liep ik bij wijzen van spreken al in Z5 bij de gedachte aan hardlopen :P Je week 0 ervaring is overigens ook niet zo gek, vergeet niet dat als beginner je hersteltijd erg "lang" is ook al leek de inspanning mee te vallen.

Heb zojuist mijn eerste rondje opgezocht: Max HR 168 (net geen Z5), gemiddelde snelheid 7:46 en was gestorven na 3km. Moest nog thuisgeraken; 2km gelopen aan 8:28 en oh boy dat heb ik geweten :D. Een maand later had ik m'n eerste 5k gelopen aan 6:47, das eens stuk sneller als de 1ste keer maar was wel even hard gestorven als die allereerste loop.

Enfin dat was in Juni 2020 en kan nu stukken beter snelheid & hartslag inschatten.

Maw: relax, maak je geen zorgen over snelheid & hartslagzones. Dat komt later wel

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen maandag meegedaan met de Klap tot Klaploop in Stadskanaal.
Nog nooit een 10Km in wedstrijdvorm gelopen, dus was erg benieuwd hoe het zou gaan en welke tijd eruit zou rollen. Doelstelling was sub-40, want in de training loop ik vaak rond de 4:00 op de Km als ik wat moeite doe, dus moest 3:59 de Km vast wel lukken toch :P

Volgens verschillende websites zou er, theoretisch, een ~37:30 inzitten, op basis van tijd op de 4 mijl van 2021 en halve marathontijd uit 2019.... Stiekem hoop je daar op, maar wou gewoon sub-40 en elke minuut eronder was mooi mee genomen.

Voor de start even ingelopen en wat oefeningen gedaan, zodat het daar zeker niet meer aan kon liggen :+ en toen naar het startvak toe gegaan. Voortvarend van start gegaan, hou ik wel van en weet dat ik altijd op uithoudingsvermogen uit kan lopen. Eerste Km zat erop in iets van 3:38 dus dat beloofde wat. Kwam terecht in een groepje van 3 die wel een mooi tempo aanhield en wou zo ook mezelf een beetje afremmen, moest uiteindelijk nog wel een stukje lopen. Na ~3km leek het groepje ineens trager te lopen, of ik versnelde onbewust, dus toen op eigen houtje verder gelopen met een paar heren/dames voor me als doelwit/haas om naartoe te lopen.
De 5Km in 18:08 gelopen, wat wel een kick gaf en een fijn gevoel, had nu "alle" tijd om de rest te lopen en mijn doel te behalen.
Laatste Km was lang, pittig en zwaar, benen waren er wel duidelijk klaar mee, mentaal ging het echter steeds beter, want ging ruim onder de 40min zitten :*) . Met die mentale oppepper naar de finish toe gesprint om na de meet echt even helemaal leeg en op te zijn... Echter stond er wel een 37:04 op de klok! Hoe dan :o .

Heel tevreden mee en nu opzoek naar de volgende wedstrijd in de buurt, want heb de smaak van wedstrijden "weer" te pakken.

Qua trainen op hartslag/gevoel, afgelopen jaar zonder hartslagmeter of echt trainingsschema aan het trainen, maak gewoon (kilo)meters, veel op een gevoelsmatig ontspannen/rustig tempo met af en toe een snelle interval-training en loop nu sneller dan ooit :D . Dus zeker niks mis mee om in "alle rust" te trainen, de snelheid en uithoudingsvermogen komen dan vanzelf.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:39:
[...]

Een hartslagmeter is júist een ideale tool voor beginners om inzicht te krijgen of (dat) je veel te hard gaat. Daarmee kan je real time het tempo vinden dat bij een geschiktere hartslag hoort. Dus ik zou niet adviseren om die thuis te laten.
Ik zal wel een ouwe lul / Luddite / wannabe Amish zijn (en ik ben de eerste om dat toe te geven), maar ik denk toch echt dat het beter is om te leren naar je lichaam te luisteren dan naar wat een sporthorloge daarover heeft te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

sebasd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:55:
[...]

Ik zal wel een ouwe lul / Luddite / wannabe Amish zijn (en ik ben de eerste om dat toe te geven), maar ik denk toch echt dat het beter is om te leren naar je lichaam te luisteren dan naar wat een sporthorloge daarover heeft te zeggen.
'Naar je lichaam luisteren' betekent voor veel beginnende hardlopers dat ze veel te hard lopen (je loopt een tempo dat je net aan kan volhouden). Dat levert een veel grotere kans op blessures op en is suboptimaal voor het opbouwen van je prestaties.
Als een stukje tech je kan helpen om gezonder en sportiever te lopen is dat alleen maar mooi. Niet alle tech is eng.

Eigen ervaring: toen ik begon met wielrennen was ik na elke rit stuk. Kort, lang, maakte niet uit, geen idee waarom. Na een tijdje een hartslagmeter gekocht, en bleek dat ik altijd vol gas ging. Met behulp van de hartslaginfo heb ik geleerd welke inspanning bij een hartslagzone hoort. Het heeft denk ik wel een jaar geduurd om dat goed in te kunnen schatten, en daarmee de hartslagmeter overbodig te maken. Prestaties zijn er wel goed op vooruit gegaan.
Later begonnen met hardlopen - hetzelfde probleem: zonder hartslagmeter ging het altijd zo hard als op dat moment prettig/uit te houden voelde, maar ik was altijd helemaal stuk en er was weinig vooruitgang. Nu loop ik al een tijdje m.b.v. hartslag op het sporthorloge, en ik ga nog wel wat tijd nodig hebben om dat echt goed aan te kunnen voelen.

Kortom: als je net begint met hardlopen, ben je helemaal niet getraind om naar je lichaam te luisteren. Een hartslagmeter helpt je juist om je lichaam beter te begrijpen. Bovendien zou ik niet weten hoe een tool die je helpt langzamer te lopen schadelijk zou kunnen zijn. Dus iemand die zo'n ding al heeft én merkt dat hij steeds te hard loopt zou ik zeker niet aanraden de hartslagmeter niet te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
Mijn tip is om het programma niet als heilig te beschouwen. Daarmee bedoel ik dat je best een week over kunt doen of zelfs terug naar een eerdere week in het programma. En misschien wat minder hard te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:19:
[...]

'Naar je lichaam luisteren' betekent voor veel beginnende hardlopers dat ze veel te hard lopen (je loopt een tempo dat je net aan kan volhouden). Dat levert een veel grotere kans op blessures op en is suboptimaal voor het opbouwen van je prestaties.
Als een stukje tech je kan helpen om gezonder en sportiever te lopen is dat alleen maar mooi. Niet alle tech is eng.

...

Kortom: als je net begint met hardlopen, ben je helemaal niet getraind om naar je lichaam te luisteren. Een hartslagmeter helpt je juist om je lichaam beter te begrijpen. Bovendien zou ik niet weten hoe een tool die je helpt langzamer te lopen schadelijk zou kunnen zijn. Dus iemand die zo'n ding al heeft én merkt dat hij steeds te hard loopt zou ik zeker niet aanraden de hartslagmeter niet te gebruiken.
to be fair: mensen die bezig zijn met start2run hebben andere dingen aan hun hoofd dan een hartslagzone in het oog te houden. Stap voor stap, bij je eerst stukjes om 5K aan een stuk te rennen, is die hartslag totaal niet relevant. De makkelijke manier om te testen: kun je nog volzinnen uitspreken. Indien zo, zit je laag in je hartslag.

Technologie is leuk, maar het slokt aandacht op voor 'data' die je toch al inzichtelijk hebt op simpele wijze en je proefondervindelijk ook nog eens gaat ervaren. Vanaf dat je serieus gaat worden en een basis hebt, is het zinniger, maar de eerste 5K is niet meer dan '5K lang aan 1 stuk het liefste een hardloopbeweging maken'. We moeten het echt niet ingewikkelder maken dan wat het is als je het hebt over de basis en voor die basis is wat je nodig hebt: een systeem (schema), een paar redelijke hardloopschoenen, consistentie en de wil om het te laten slagen. 3 keer in de week voor max 5K je hartslag in zone 3 of 4 en stukje 5 is echt niet het issue voor een lichaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:49
Dag allemaal,

ik momenteel een band om mijn arm voor de telefoon. Echter ik vind deze te veel ' swingen' .
Nu ben ik op zoek naar een goede belt voor om de middel.
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort belts waarin de telefoon en de sleutel past?
ik heb eeb flipbelt geprobeerd. Taille gemeten, maat besteld. Nju vond ik deze nog behoorlijk ' bouncen' wat behoorlijk irritant is.

Ik heb de juiste maat bestled volgens de tabel voor mijn maat, XL
Boomster

[ Voor 27% gewijzigd door Boomster op 20-04-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Boomster schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:21:
Dag allemaal,

ik momenteel een band om mijn arm voor de telefoon. Echter ik vind deze te veel ' swingen' .
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort belts waarin de telefoon en de sleutel past?
ik heb eeb flipbelt geprobeerd. Taille gemeten, maat besteld. Nju vond ik deze nog behoorlijk ' bouncen' wat behoorlijk irritant is.

Boomster
Ik ben daar heel simpel in, telefoon hoeft niet mee en sleutel kan met een touwtje om je nek. (of eigenlijk... tegenwoordig woon ik in een gebied waar ik rustig de achterdeur van slot kan houden als ik aan het rennen ben en gaat er dus ook geen sleutel meer mee)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Dag allemaal,

Boomster
In princiepe als je die draagt op je heup zou het geen probleem mogen zijn. Eventueel een stoffen zakdoek erin proppen voor t wat spannender te maken? Heb zelf een flipbelt en werkt nagenoeg perfect voor me.

Misschien val je tussen 2 maten in en moet je m omruilen voor een strakker model als ie te los is voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Ik gebruik mijn Flipbelt sinds ik van een iPhone 7 naar een iPhone 12 ben overgestapt echt nooit meer (te groot, zit niet lekker). Voortaan lekker zonder telefoon op pad, muziek of podcast doe ik wel via mijn horloge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:35
Dag allemaal,

Boomster
Hardloopbroeken kopen met een zakje daarvoor. Dat is hoe ik het heb opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
@Boomster ik gebruik een belt Vd Decathlon, deze is in lengte/omtrek verstelbaar. Nu (na ca 2jr) begint ie wat te verschuiven qua lengte, dus heb ik er een "clip" op gedaan om 'm te fixeren. Het ding kostte een euro of 10, hooguit...

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
@Ankona Helaas is dat in mijn buurt geen optie, was het maar waar

@Appie76
@LIM
@Niku
@Firestorm666

Allemaal bedankt voor jullie reactie, ik kreeg ook het vermoeden dat mijn telefoon te groot is voor de belt, ik heb er ook zo'n tankhoesje omheen zitten. Oneplus 8 pro met een beschermoes waarin te telefoon in zijn geheel is verstopt, telefoon in complete case.
Ik kom morgen bij een Decathlon in de buurt, zal een aanrijden en diegene die genoemd is even passen en een proefhuppeltje doen in de winkel..

[ Voor 11% gewijzigd door Boomster op 20-04-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Boomster Ik heb deze Ayacucho "belt".
https://www.asadventure.c...as-napoli-2394D22002.html
Heb hem zeker al 4 jaar en dan gaat die plastic sluiting er vast een keer aan, maar ik heb er simpel een knoop ingelegd zodat ie niet te strak zit en dat werkt prima.
Het achterste zakje (met rits) is ca 12 cm hoog, en onderin op zijn smalts daar ca 18 cm bree, daar passen imho bijna alle mobieltjes in. In wat kleinere voorvakje (ca h=9 en b=18cm) passen mijn sleutels gemakkelijk.
Heb hem destijds bij Bever in Utrecht gekocht, iets meer dan 10 euro toen.
Ze hebben die niet meer wel deze met maar 1 vak, ik wilde er een met 2 vakken hebben.
Die "van mij" is nog wel te koop: https://www.google.com/se...uritytas+napoli+site%3Anl

[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 21-04-2022 08:13 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:26
Limbeckx schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:44:
[...]

Hardloopbroeken kopen met een zakje daarvoor. Dat is hoe ik het heb opgelost.
+1. Gewoon een hardloopbroek met een achterzak die groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Boomster schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:29:
@Ankona Helaas is dat in mijn buurt geen optie, was het maar waar

@Appie76
@LIM
@Niku
@Firestorm666

Allemaal bedankt voor jullie reactie, ik kreeg ook het vermoeden dat mijn telefoon te groot is voor de belt, ik heb er ook zo'n tankhoesje omheen zitten. Oneplus 8 pro met een beschermoes waarin te telefoon in zijn geheel is verstopt, telefoon in complete case.
Ik kom morgen bij een Decathlon in de buurt, zal een aanrijden en diegene die genoemd is even passen en een proefhuppeltje doen in de winkel..
Wil je even laten weten hoe jouw telefoon past in de flipbelt? Ik heb dezelfde telefoon en vraag me hetzelfde af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hartloper schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:38:
[...]+1. Gewoon een hardloopbroek met een achterzak die groot genoeg is.
Mijn ervaring is dat >10 km/u dat niet meer lekker loopt ivm het heen en weer schudden. Voor een duurloopje kantje boord te doen maar met intervallen en de (grond)oefeningen zeer irritant. Er zal best een verschil zijn tussen de diverse merken broeken, maar ik vond nooit een oplossing. Even eruit leggen tijdens bepaalde acties vond ik geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
route99 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:18:
[...]
Mijn ervaring is dat >10 km/u dat niet meer lekker loopt ivm het heen en weer schudden. Voor een duurloopje kantje boord te doen maar met intervallen en de (grond)oefeningen zeer irritant. Er zal best een verschil zijn tussen de diverse merken broeken, maar ik vond nooit een oplossing. Even eruit leggen tijdens bepaalde acties vond ik geen oplossing.
Het ligt een beetje aan het broekje voor mij. Heb een Nike broekje, welke wat losser is en losse zakjes heeft - daar kan de telefoon vrij in bewegen. Dit zorgt bij het rennen ervoor dat hij toch flink heen en weer schudt, kan me voorstellen dat dat als storend ervaren kan worden.
Heb ook tights van Fusion met een strak zakje, daar zit de telefoon gewoon tegen je been aan gedrukt. Dit vind ik zelf prettiger. Maar hoe dat is i.c.m. evt grondoefeningen durf ik dan weer niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Waarom zou die telefoon mee moeten? Ik laat hem altijd lekker thuis. (Ik heb ook geen behoefte aan muziek tijdens het lopen, ik kijk en luister liever naar de omgeving - mocht je toch muziek willen, dan zijn er inmiddels ook genoeg sport horloges die dat kunnen leveren)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dazzler2120 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:27:
[...]Heb ook tights van Fusion met een strak zakje, daar zit de telefoon gewoon tegen je been aan gedrukt. Dit vind ik zelf prettiger. Maar hoe dat is i.c.m. evt grondoefeningen durf ik dan weer niet te zeggen.
Het is uiteraard persoonlijk. Mi levert vast tegen je been aan drukken beperkingen van de bloeddoorstroming en voor meer puur wedstrijdgerichte loper kan dat tot blessures leiden agv een vergrote kans op kramp.
Bij grondoefeningen: Je hebt toch niet zo veel fantasie nodig om te beseffen wat er kan gebeuren als je op je mobiel gaat zitten..... :? Althans bij mijn lichaamsbouw werkt dat iig zo, kan niet voor een ander spreken.. ;)
@Ankona Er zijn situaties als je een keer wat mee gemaakt hebt, dan je zou je kunnen voorstellen dat de mensen ook hier toch een mobiel mee willen nemen en dan bedoel ik niet vanwege de muziek. Of echt bereikbaar willen zijn ivm iets.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 21-04-2022 08:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ankona schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:34:
Waarom zou die telefoon mee moeten? Ik laat hem altijd lekker thuis. (Ik heb ook geen behoefte aan muziek tijdens het lopen, ik kijk en luister liever naar de omgeving - mocht je toch muziek willen, dan zijn er inmiddels ook genoeg sport horloges die dat kunnen leveren)
Dat kan verschillende redenen hebben toch? Loggen van sport activiteiten, bereikbaarheid in noodgevallen, muziek zoals je zelf stelt, iets anders doen terwijl iemand in 'rustmomenten' zit. De reden maakt niet zoveel uit toch? Iedereen is daar anders in denk ik zo.
route99 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:36:
[...]
Het is uiteraard persoonlijk. Mi levert vast tegen je been aan drukken beperkingen van de bloeddoorstroming en voor meer puur wedstrijdgerichte loper kan dat tot blessures leiden agv een vergrote kans op kramp.
Bij grondoefeningen: Je hebt toch niet zo veel fantasie nodig om te beseffen wat er kan gebeuren als je op je mobiel gaat zitten..... :? Althans bij mijn lichaamsbouw werkt dat iig zo, kan niet voor een ander spreken.. ;)
Zeker, daarom gaf ik al aan dat ik niet (zeker) weet wat het doet tijdens grondoefeningen ;-)
En tegen het lichaam gedrukt is wellicht wat overdreven. Ik heb er iig nog geen last van ondervonden tijdens het rennen en vind het wel een fijn zakje. Volgens mij met afknellen ligt ook een beetje eraan waar het zakje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Dazzler2120 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:42:
[...]

Dat kan verschillende redenen hebben toch? Loggen van sport activiteiten, bereikbaarheid in noodgevallen, muziek zoals je zelf stelt, iets anders doen terwijl iemand in 'rustmomenten' zit. De reden maakt niet zoveel uit toch? Iedereen is daar anders in denk ik zo.
Helemaal mee eens dat iedereen daar vrij in mag zijn om zijn eigen keuzes te maken. Wat mij vooral opvalt is dat heel veel mensen min of meer vastgegroeid zitten aan dat ding en er niet meer over nadenken dat hij niet mee hoeft. Vandaar mijn vraag. (En ja, ik stam nog uit de tijd dat een telefoon met een touwtje vast zat aan de muur in de woonkamer.)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf ben ik pas recent begonnen met hardlopen maar vind het heerlijk om met een podcast op te lopen, met name de wat uitgebreidere interviews zoals van Joe Rogan. Daarnaast heeft mijn horloge geen GPS en werkt het verzamelen van data goed voor de motivatie om te zien dat er verbetering in zit. Zeker naar mate de runs langer worden en het steeds meer tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Deveon schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:54:
[...]

Zelf ben ik pas recent begonnen met hardlopen maar vind het heerlijk om met een podcast op te lopen, met name de wat uitgebreidere interviews zoals van Joe Rogan. Daarnaast heeft mijn horloge geen GPS en werkt het verzamelen van data goed voor de motivatie om te zien dat er verbetering in zit. Zeker naar mate de runs langer worden en het steeds meer tijd kost.
Snap ik. Wat betreft het podcasts luisteren wat minder (ja, dan denk ik vanuit mijzelf en ik heb daar dus geen behoefte aan maar ik weet dat anderen daar anders over denken)
Wat betreft het loggen, ik ben idd ook begonnen met loggen op de telefoon (nee niet echt, ooit liep ik in een tijd dat je helemaal niets kon loggen want in de jaren 90 had niemand nog een telefoon oid en gps was iets heel duurs voor de scheepvaart)
Toen het hardlopen serieuzer werd liep ik tegen de beperkingen van de telefoon aan (accu trok het net aan 2 uur, in de regen lopen is niet erg maar voor de telefoon wel spannend. En de data is niet afleesbaar tijdens het lopen) Dat was voor mij het moment een Garmin Forerunner 620 te kopen en die gebruik ik nu nog steeds (al loopt die wel op zijn einde, mijn conditie is inmiddels beter dan die van de accu....)
In de tijd dat ik met een telefoon liep had ik die met een band op de bovenarm.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomster
Dazzler2120 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:08:
[...]

Wil je even laten weten hoe jouw telefoon past in de flipbelt? Ik heb dezelfde telefoon en vraag me hetzelfde af :+
Zoals ik eerder beschreven heb, heb ik deze case.
Ik heb dus de flipbelt geprobeerd, echter ik was er niet tevreden over. Hij bounced en ik heb de aangewezen maat volgens FLIPBELT geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Ankona schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:17:
Toen het hardlopen serieuzer werd liep ik tegen de beperkingen van de telefoon aan (accu trok het net aan 2 uur, in de regen lopen is niet erg maar voor de telefoon wel spannend. En de data is niet afleesbaar tijdens het lopen) Dat was voor mij het moment een Garmin Forerunner 620 te kopen en die gebruik ik nu nog steeds (al loopt die wel op zijn einde, mijn conditie is inmiddels beter dan die van de accu....)
In de tijd dat ik met een telefoon liep had ik die met een band op de bovenarm.
en niet te vergeten dat de logging via een telefoon niet bepaald precies is te noemen, vooral niet vanaf dat je sneller gaat / er meer ruis komt door bomen/hoge gebouwen ed.

@Boomster ik denk dat met dat formaat telefoon elke stretchoplossing wel gaat bouncen to be honest :P Dan heb je nog de optie van een simpel racevest met zakken aan de zijkant wat je kunt overwegen (afhankelijk ook van wat je kwijt wil aan die zaken). Ik heb zelf een hekel aan dingen op mijn middel / om mijn arm/benen en neem zo goed als altijd een racevestje mee om sleutels ed. in te dumpen. Maar het is in the end wat je als prettig ervaart

(bijkomend voordeel bij sommige telefoons: bij een racevest zit de telefoon aan je zijkant, wat helpt met bluetooth koptelefoontjes en hoe goed ze het doen. Als ik mijn telefoon in mijn flipbelt heb op de rug, wil het ontvangst soms nog eens tegenvallen/wegvallen).

Je hebt trouwens oko nog alternatieven op het flipbeltsysteem: oa. salomon heeft een stevigere band om om je middel te doen, misschien is dat een betere optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Als je flipbelt "bounced", ondanks dat je het maatadvies hebt opgevolgd, dan heb je vermoedelijk toch een maatje te groot @Boomster

Ik heb de flipbelt inmiddels al een jaar of 2 naar volle tevredenheid in gebruik. Telefoon (11 pro) meestal voorop, maar mocht ik drinken en/of gels meenemen, dan gaat de telefoon naar de achterkant. Ik heb zelf een L, ik ben 1,94 & zo'n 81KG.

In de winter loop ik met een Fusion tight en dan gaat de telefoon op het zakje aan de zijkant. Ik overweeg om voor de zomer hun korte tight eens te gaan proberen. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Laatst online: 07:35
Bij de Fusion tight (kort en lang) neem ik mijn Iphone 11 ook mee in het zijzakje, bij andere broeken neem ik hem mee met de Flipbelt (zonder te bouncen).

De Iphone gaat mee om bereikbaar te zijn en ook te kunnen bellen in geval van nood, naar muziek en podcasts te luisteren (geen optie op mijn FR245), het thuisfront te laten volgen waar ik ergens ben, en occasioneel de route te kunnen plannen (bvb bij Citystrides of op verplaatsing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:52
@Tim_W daar ga je geen spijt van krijgen, van die korte variant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:51
Met groepstrainingen of loopjes in de buurt neem ik mijn telefoon ook vaak niet mee. Maar als ik eens in m'n eentje op pad ga voor een lange duurloop in buitengebied, dan vind ik (en m'n vrouw ook) het toch wel een fijn idee om 'm bij me te hebben voor noodgevallen. Niet handig als je middenin een of ander bos ineens door je enkel klapt en niet meer verder kan.

Zo heb ik ook eens middenin het paleispark in Apeldoorn (voor de kenners: de witte route van een km of 13) een zweepslag opgelopen. Toen was ik gelukkig niet alleen, maar ik heb wel m'n telefoon gebruikt om te vragen of iemand me op kon halen bij de ingang, anders had ik nog een aantal kilometers strompelend naar huis gemoeten. Het was al uitdaging genoeg om bij de ingang/parkeerplaats te terug te komen met een kapotte kuit en tijdens het strompelen koel je ook nog eens flink af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K Hergersheimer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2024
Hier sinds kort ook team-telefoon, maar ook omdat mijn vrouw het een prettig idee vindt. Ik gebruik hem verder niet tijdens het lopen.
Even rond gekeken op internet en gekozen voor de Spibelt. Prima ding, ik voel mijn telefoon helemaal niet tijdens het lopen en mijn oude, lompe Nokia 6 past er makkelijk in. Een paar pasjes en huissleutel ook nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Gaargod schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:01:
@Tim_W daar ga je geen spijt van krijgen, van die korte variant :)
Reeds besteld! :*)

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
sorry, ik was even offline. Veel te mooi weer om niet een stukje hard te lopen (zonder telefoon ;) )

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
Ik gebruik al tijden een flipbelt met de bijbehorende portemonnee waarin ik wat
cash geld
ID kaart
mijn chip voor de crossfit heb zitten.

Lach er maar om, maar sinds ik een keer bijna mijn zooi verloor op de rand van een brug omdat ik even mijn telefoon uit mijn flipbelt haalde heb ik dat ding aan het haakje zitten beter het risico beperken. Dus heb ik een vaste sport-portomonee die ik meeneem met fietsen, hardlopen, mtben of crossfitten. Telefoon zit altijd in mijn flipbelt op mijn rug. Als het warm is kan ik kleine flesjes drinken meenemen en daarmee heb ik alles bij wat ik nodig heb.

Ik weet niet welke bevlieging Trenara heeft deze week maar die trainingen worden wel steeds pittiger (voor mijn gevoel) Vrijdag weer best wel wat tempoblokjes 3x 2km op 3.35 met 1k rust dus we zijn benieuwt. Gisteren wel de 400m interval gedaan maar niet van harte. Want mijn benen waren nog redelijk moe van die training van zondag en het MTBen van maandag. Maar ik heb me tijdens het MTBen ook niet ingehouden en ik kon nog steeds mensen ruim voorbij klimmen. Ook zag ik dat mijn hartslag nergens echt in het rood is gegaan dus dat betekend zeker wel dat ik een stuk sterker en fitter ben geworden.

[ Voor 13% gewijzigd door GerGio op 21-04-2022 14:07 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:10
ik ga gemiddeld 2 tot 3 keer per week lopen maar sinds kort begin ik last te hebben van een beginnende blaar. Dat is de 1e keer in tien jaar of zo dat ik dat heb. Het zijn nochtans dezelfde schoenen waarmee ik loop (wel geen tien jaar maar toch al enkele jaren). Daarom vroeg ik mij af of dat aan de slijtage van de schoen zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Blaren komen door sokken. Die zijn of niet goed of je hebt ze niet goed aangetrokken.

(Als ze door je schoenen komen is de maat flink verkeerd)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Ankona schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:31:
Blaren komen door sokken. Die zijn of niet goed of je hebt ze niet goed aangetrokken.

Het kan ook zijn dat de upper van je schoen te stretchy is. In het geval van versleten schoenen kan dat mogelijk wat uitgelubberd zijn.

@pina, wat moeten we verstaan onder enkele jaren? Ook als je schoenen niet gebruikt worden ze ouder, zou toch zeker na 5 jaar vervangen.

[ Voor 25% gewijzigd door Cranzai op 21-04-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:10
Ankona schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:31:

het zijn wel degelijk sportkousen. Het enige dat wel anders is, is dat het paar dat ik net aan had, een nieuw gewassen paar is. Zelfde merk en model als mijn andere sportkousen. Ik loop al pakweg 3-4 jaar met die schoenen, dus de maat zal het probleem niet zijn natuurlijk.
Cranzai schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:34:
[...]

Het kan ook zijn dat de upper van je schoen te stretchy is. In het geval van versleten schoenen kan dat mogelijk wat uitgelubberd zijn.

@pina, wat moeten we verstaan onder enkele jaren? Ook als je schoenen niet gebruikt worden ze ouder, zou toch zeker na 5 jaar vervangen.
ik gok dat ik met de huidige schoenen een drietal jaren aan het lopen ben, max 4 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
pina schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:44:
[...]

het zijn wel degelijk sportkousen. Het enige dat wel anders is, is dat het paar dat ik net aan had, een nieuw gewassen paar is. Zelfde merk en model als mijn andere sportkousen. Ik loop al pakweg 3-4 jaar met die schoenen, dus de maat zal het probleem niet zijn natuurlijk.
Kan natuurlijk zijn dat ze per ongeluk niet mooi recht zaten maar met een plooi ergens

alles kan off-topic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Gisteren de adviezen m.b.t. looptempo ter harte genomen, voor mijn gevoel iets rustiger gelopen, maar dat was wel meteen te merken en terug te zien in mijn hartslag.

Dit was het rondje van afgelopen dinsdag, vooral hoe snel de hartslag omhoog schoot was toen opvallend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDyCf7zxp-CTRMEoSjQ-rCV9yNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GCrxY6v5NcTBjt5kzVR7aE8.jpg?f=fotoalbum_large

En onderstaand het profiel van gisteren, met het tempo gemiddeld genomen maar iets lager maar wel een flink verschil al in hartslagprofielen, alleen de laatste interval dat ik over de 170 ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VveEKWocn4brvFBzE8eQIp60V0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RsnJAGiP5Q8sSMaBuM1v2qy.jpg?f=fotoalbum_large

Doel voor nu is om het C25K nu op dit tempo door te lopen tot ik de 5km aantik, daarna wordt het een kwestie van aan het tempo werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
Mooi zo! Bij C25K gaat het niet om het tempo, maar om het lichaam te laten wennen aan de beweging en de impact, zodat het zich kan aanpassen. Die aanpassingen gaan niet van vandaag op morgen, dus ook aan het eind v het programma moet je voorzichtig uitbouwen. Volgens mij is er daarom ook een vervolgprogramma.

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Hier ook even een stapje terug. Gisteren een rondje gelopen maar sinds die tijd heel zware benen en erg vermoeid. Misschien toch iets onder de leden.

Hopelijk voor de vakantie nog even een rondje, anders lekker uitrusten en begin mei weer verder. Op naar de 10km eind mei..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Tijdens Pasen (met paaskorting) een paar Zoom Fly 4 gekocht bij Keller voor € 95, kon het voor die prijs niet laten ze te bestellen. Net binnen, ben benieuwd wat ik er van vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Rudedadude schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:24:
[...]

Ik loop de 38km. Ik kan er op de fiets naartoe, dus dat maakt het leven makkelijk. Dezomeravondcup heb ik laten schieten, m'n benen zijn nog niet terug op standje normaal. Met wat geluk komt dat nog de komende dagen.
Mooi resultaat gelopen zie ik, gefeliciteerd met het podium *O*

Je rijgt de prestaties lekker aan elkaar de laatste tijd d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 24-04-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:28

Secsytime

Automagisch

Niku schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:43:
Tijdens Pasen (met paaskorting) een paar Zoom Fly 4 gekocht bij Keller voor € 95, kon het voor die prijs niet laten ze te bestellen. Net binnen, ben benieuwd wat ik er van vind.
Ah balen, net gemist. Mijn favoriete schoen <3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:35
Ingeschreven voor de Halve Marathon in Rotterdam 31 Juli samen met een maat die al twee keer een hele marathon heeft gelopen maar sinds twee jaar niet meer dan 5k loopjes doet.

Heb er zin in om samen naar een doel te lopen *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:29
Tijdje niks laten horen hier, maar nog wel aan het lopen. Na de mooie en snelle 10km begin april wat rustiger aan gedaan. Ik voelde ook echt dat m'n lichaam dat even nodig had. Het idee is vanaf mei weer op te bouwen naar een halve marathon. Nu is de eerstvolgende die op het oog heb over een week of 6-7. Benieuwd of ik in die voor mij relatief korte tijd kan optrainen naar de 21,1km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:27
Dus ik zit zelf een beetje in dubio. Twee weken geleden een leuke run van 5 km gedaan. Over vier weken weer een "wedstrijd" van dezelfde afstand.

Op dit moment loop ik na mijn hernia een tijd van 27:14 op de vijf km en was mijn record 25:06. (2021) Dus voor de wedstrijd over vier weken is alles onder de 27:00 een vooruitgang en alles tussen de 24:30 en 25:00 een groot succes.

Maar hoe ga ik de komende vier weken nu aan de gang om dit te verbeteren? Ik zit op drie trainingen per week. Ruimte voor vier. Voor mijzelf heb ik nu een beetje het volgende bedacht.

Training 1: Een rustige 7 km. Niks bijzonders. ergens tussen de 6:00 min/km en de 6:30
Training 2: Een intervaltraining. Afwisselend per week. Eerst een piramide en dan een progressieve.
Training 3: Een langere training 7-10 km op 6:00-6:20 min/km
Training 4: Geen idee. Kijken hoe het lichaam erbij staat als ik begin.

Hoe gaan jullie zo`n korte periode in als je nog een beetje wilt verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:50

XyS

0.o.O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
Vrijdag had ik een training van Tempoblokjes op 4:35min/km die was pittig maar prima te doen maar ik had dat crossfitten die avond even moeten laten zitten. Gisteren een duurloopje gedaan van 13km was 1km meet dan opgegeven maar goed de benen voelde ietwat stijf. Bij thuiskomst voelde alweer een stuk beter.

Vandaag 55km gefietst. Had meer gewild was mooi weer maar benen voelde leeg en de boel niet forceren is ook een goede keuze dus eerste mogelijkheid weer huiswaarts gekeerd. Al met al kijk ik toch terug op een lekker weekend sporten.
__R__ schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:22:
Dus ik zit zelf een beetje in dubio. Twee weken geleden een leuke run van 5 km gedaan. Over vier weken weer een "wedstrijd" van dezelfde afstand.

Op dit moment loop ik na mijn hernia een tijd van 27:14 op de vijf km en was mijn record 25:06. (2021) Dus voor de wedstrijd over vier weken is alles onder de 27:00 een vooruitgang en alles tussen de 24:30 en 25:00 een groot succes.

Maar hoe ga ik de komende vier weken nu aan de gang om dit te verbeteren? Ik zit op drie trainingen per week. Ruimte voor vier. Voor mijzelf heb ik nu een beetje het volgende bedacht.

Training 1: Een rustige 7 km. Niks bijzonders. ergens tussen de 6:00 min/km en de 6:30
Training 2: Een intervaltraining. Afwisselend per week. Eerst een piramide en dan een progressieve.
Training 3: Een langere training 7-10 km op 6:00-6:20 min/km
Training 4: Geen idee. Kijken hoe het lichaam erbij staat als ik begin.

Hoe gaan jullie zo`n korte periode in als je nog een beetje wilt verbeteren?
Genoeg rust nemen in de week voordat je gaat hardlopen dus minder hardlopen.
Genoeg slapen in de dagen voordat je wedstrijd doet
In elk geval zorgen dat je het tempo van 4:50min/km-5:00min/km oefent zodat je weet wel tempo je moet lopen als je onder de 25 minuten wilt lopen.
Dat geld dus ook voor het tempo van 5.20min/km. Kijk is hoe dat verschil in tempo voelt om zo een beetje te bepalen wat handig is voor de 5km.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Weer eens een wedstrijdverslag voor dit topic ;)

Vandaag was het dan zo ver, de 10 mijl van Antwerpen. 8 weken geleden besloten eens te kijken of ik als 5km specialist ook nog kans maak op een langere afstand. Streeftijd: 1u10

Trainingen niet heel veel aangepast t.o.v. normaal, eigenlijk alleen wat meer lange duurlopen toegevoegd.

In verband met studie ben ik ook verhuisd naar Antwerpen en kon me zodoende via de studenten sport stichting inschrijven voor de wedstrijd. Aangegeven een "snelle loper" te zijn, niet wetende wat dat precies zou betekenen afgezien van in de eerste wave starten. :P

Terwijl ik in het startvak stond zag ik verder naar voren nog een ander startvak, met daarop bordjes: "rode sticker/gele sticker". Drie keer raden wie ook een rode sticker had gekregen voor op zijn startnummer! :Y

Zo kon ik dus vlak achter het vak voor de échte toppers starten. De haas voor 1u10 stond links van mij op een andere rijbaan. Na de start merkte ik dat het lastig was bij de haas te komen, eigenlijk had ik ook wel een lekker tempo te pakken op souplesse dus ik dacht, rustig doorlopen die haas komt vanzelf achterop. Maar die heb ik niet weer gezien!
Uiteindelijk met een gemiddelde van ~4:15/km gefinisht in 1:09:16 *O*

Dankzij mijn bizar goede startpositie eigenlijk alleen de eerste kilometer enigszins slalommen. Al vrij snel gingen we de ring op om door de kennedytunnel te gaan (jep, de ring wordt echt afgesloten voor hardlopers d:)b ). Tunneltje in mooi naar beneden laten vallen en omhoog iets gas terug. Toen de binnenstad in en mijn gekozen tempo beviel nog steeds goed. Halverwege kwam ik door in ~33min o.i.d., uiteindelijk positief gesplit dus.

Mijn eerste ervaring op een lange wedstrijd afstand werd zwaar rond de 12km toen ik serieus last kreeg van mijn voeten. Daardoor me mentaal een beetje uit het veld laten slaan waardoor het laatste stuk strijden was.

Al met al is dit uitstapje naar de lange afstanden goed bevallen en ik ben benieuwd waar de grenzen liggen. De vermoeidheid voelt in ieder geval heel anders dan alles wat ik ken van de 5000m en korter. Misschien maar eens een 10km wedstrijd uitzoeken binnenkort :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Nu online
Appie76 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:24:
Mooi zo! Bij C25K gaat het niet om het tempo, maar om het lichaam te laten wennen aan de beweging en de impact, zodat het zich kan aanpassen. Die aanpassingen gaan niet van vandaag op morgen, dus ook aan het eind v het programma moet je voorzichtig uitbouwen. Volgens mij is er daarom ook een vervolgprogramma.
Ik had ook het voornemen dit schema te gaan volgen, maar na de eerste training gedaan te hebben vandaag gelijk 5km gelopen met m'n vriendin mee. Wel rond de 6 min de km, en een wandeling halverwege.

Het is altijd mijn valkuil dat ik te snel teveel ga lopen, nu wederom weer. Conditioneel is het allemaal niet zo spannend, fiets veel, maar fysiek wel altijd gedoe.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Vandaag was het weer zover: Antwerp 10 miles.
Ik kan kort zijn: Het was helemaal niks.

Heb een maand geleden covid gehad en ik wist wel dat het invloed zou hebben op mijn tijd, maar na 8km was de pijp al leeg.

Uiteindelijk uit gekomen op 1:32:20, ruim 7 minuten langzamer dan vorig jaar.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo.......Fuck....You, depressie!

Vandaag na 10 weken ploeteren mijn 5K schema uitgelopen *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjeyvFuB6MCLZ8VMB1cUkhFnoQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhaCDAaz6WxeYQw7fpYnwWuS.jpg?f=fotoalbum_large

Heel langzaam gaat het de goede kant op met me. Sinds een tijdje eindelijk een hulptraject dat bij me past na een mindere ervaring vorig jaar, wat medicatie als steuntje in mijn rug en mijn eigen inzet dat allemaal opgeteld zorgt voor wat verandering bij me.

Als beloning voor mijn harde werk en het halen van het schema heb ik mijzelf een kadotje beloofd. Naast het hardlopen wil ik gaan fietsen en ben al even bij the dark side in het mountainbike-topic wezen loeren :P

Ik heb een paar hardtails op het oog maar op basis van de specs en het smoelwerk ga ik in eerste instantie kijken voor een Cube Attention SL <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-VU9xgo1AT3xHQpPT25Aen7Sss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3QNnmEYe1IVRRFOzCDyHRd2.jpg?f=fotoalbum_large

Deze week maar eens een rondje bellen, voorraden hebben ze nergens maar allicht wel demo-fietsen om te bekjken, frame-maat bepalen en allicht proeffietsen.
Kan ik meteen kijken voor schoenen, helm en een broek 8)

To be continued :w

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m-vw schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:49:
Vandaag was het weer zover: Antwerp 10 miles.
Ik kan kort zijn: Het was helemaal niks.

Heb een maand geleden covid gehad en ik wist wel dat het invloed zou hebben op mijn tijd, maar na 8km was de pijp al leeg.

Uiteindelijk uit gekomen op 1:32:20, ruim 7 minuten langzamer dan vorig jaar.
Pwoh, ik vind het knap _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 07:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

Roozzz schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:37:
[...]

Mooi resultaat gelopen zie ik, gefeliciteerd met het podium *O*

Je rijgt de prestaties lekker aan elkaar de laatste tijd d:)b
Ja, bij de voor mij lokale Boeschoten trail van Cairn wilde ik nog een keer het beste er van maken. Vorige keer was ik er derde geworden op de langste afstand. Nu was 10km ervan met gpx. Geen idee of dat mensen afgeschrikt heeft, maar het was niet overweldigend druk op deze afstand. Ik zag bij de start geen voor mij bekende lopers. Bij de start was er een loper die direct vooraan ging lopen en de eerste kilometer liep ik redelijk in zijn kielzog. Daarna liep hij langzaam weg van me en werd ik zelf ingehaald door een tweetal andere lopers. Ik had het een tijdlang lastig om daar achter te blijven lopen, totdat ze wat vaart minderden. Kilometers 2 - 12 waren op gpx. Ik had het idee dat ze daarna weer versnelden en ik lag er een tijdje los achter. Maar na 15 km vertraagde eerst de ene loper en 2 kilometer later gaf de andere met wie ik samen liep dat ik op kop mocht. Dat deed ik, maar direct ontstond er een gat wat zo groot werd dat ook op de langere rechte stukken ik hem niet meer zag. Dat gaf toch wat adrenaline en ik heb behoorlijk doorgelopen met km tijden die meestal onder de 4:30/km lagen. Dat ging lang goed, maar na 32km begon het zwaar te voelen en was ook het soepele lopen op de egale stukken wel verleden tijd. Het vergroten van de paslengte zoals op de weg lukte niet meer, het ademhalingsritme moest omhoog en het was moeilijker om na een bocht of obstakel weer op tempo te komen. Na 34km kom je langs de kenmerkende schaapskooi die centraal in Boeschoten ligt en was het terugslingeren naar de finish. Ik ben tegen mijn gewoonte in ook langs alle drankposten gerend, de 1,3 liter in mijn waterrugzak moest maar voldoende zijn. Dat was het an sich ook, maar ik had denk ik onderweg nog wat meer moeten nemen. 300 meter voor de finish had ik nog een noviteit, omdat een loslopende tekkel besloot z'n tanden in m'n onderbeen te zetten (wat ik trouwens pas echt zag toen ik een paar uur later m'n compressiesok uitdeed). En ondanks alle honderden honden die ik gepaseerd ben in de loop der jaren was dat me nog nooit overkomen. Na wat bijzonder onvriendelijke woorden over het door de midden trappen van het beest ben ik doorgerend naar de finish (zonder die daad bij het woord te hebben gevoegd). Ik kwam uiteindelijk 3 minuten na de winnaar en 5 minuten voor de nummer 3 binnen in 2:47, met een gemiddeld tempo van 4:29/km. Erg snel voor mijn doen op een trail. Vandaag verrassend weinig spierpijn / stijfheid. Ik sta op het moment voor niets meer ingeschreven en behalve dat ik ws. de mar-athon ga lopen in Sneek heb ik nog geen plannen. Maar dit was weer een mooie dag.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:44
Fraggert schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:56:

[Afbeelding]

Heel langzaam gaat het de goede kant op met me. Sinds een tijdje eindelijk een hulptraject dat bij me past na een mindere ervaring vorig jaar, wat medicatie als steuntje in mijn rug en mijn eigen inzet dat allemaal opgeteld zorgt voor wat verandering bij me.

Als beloning voor mijn harde werk en het halen van het schema heb ik mijzelf een kadotje beloofd. Naast het hardlopen wil ik gaan fietsen en ben al even bij the dark side in het mountainbike-topic wezen loeren :P

Ik heb een paar hardtails op het oog maar op basis van de specs en het smoelwerk ga ik in eerste instantie kijken voor een Cube Attention SL <3

[Afbeelding]

Deze week maar eens een rondje bellen, voorraden hebben ze nergens maar allicht wel demo-fietsen om te bekjken, frame-maat bepalen en allicht proeffietsen.

Wat was je tijd op de 5 km?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zelf in zo een positie gezeten, prettig was wat anders op z'n zachtst uitgedrukt. Goede hulp kan een wereld van verschil maken. Ondanks dat het klote was, had ik wel terug plezier gevonden in wandelingen en wat later ook het hardlopen ontdekt. Blijkbaar vindt ik het plezant, want doe het nog steeds :*) . Trage progressie is ok, om 1 of andere reden schijnt langzaam lopen ook goed te zijn voor sneller te lopen :P

Ik heb trouwens ook de Run2Day schema's gebruikt voor de 10km aan te leren & de 5km voor wat sneller te worden na het afronden van Evy's schema. Prima schema's die van Run2Day.

Veel succes!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 21-09 18:01

KnOeFz

no comment...

Altijd leuk om ieders ervaringen hier te lezen!

Gisteren ook weer eens een wedstrijdje gelopen. Hier mijn poging van een raceverslag :P
Het ging om de 2 Rivers Duo marathon in Zaltbommel.
Klein evenement waar veel mensen van mijn AV meedoen, dus gezelligheid alom.

's Morgens startnummers opgepikt, overgenomen via een ander duo dus we liepen onder andere namen.
Best een rare gewaarwording bij de aanmoedigingen onderweg :+
Na de lange rij voor de toiletwagen geschuifel naar de start. Ik was naar het 1 km punt gelopen zodat ik eerst alle lopers voorbij kon zien komen en daarna naar de pendelbus kon lopen die daar vlakbij stopte om naar het 21km punt vervoerd te worden waar ik mijn duo rol zou gaan vervullen.

De bus was perfect op tijd, gezellige sfeer, een harmonicabus vol met uitgelaten lopers. Ik voelde langzaam de wedstrijdspanning wat toenemen. Hoe zou de wissel in zijn werk gaan? Zou ik mijn maatje wel op tijd aan zien komen en dat soort dingen. Wat zou de invloed van de stevige wind met een route langs de grote rivieren zijn? Daarnaast een voor mijzelf ambitieuze tijd in gedachten, dus de adrenaline nam wat toe.

Op het 21km punt ook een leuke sfeer, bevoorradingspost; water, cola, sportdrank, banaan en sinasappel partjes en muziek en omroeper. We stonden lekker in de zon en achter een snelwegdijk uit de wind. Na een klein half uurtje kwam de eerste lopen op het 21 km punt in 1:18:.. Man wat een snelheid. Vanaf dat moment turen in de verte naar mijn maatje. Op 1:32 was hij daar, ik kon hem goed zien aankomen en een paar meter samen lopen, genoeg om het te feliciteren en te vertellen waar onze tas lag. Ik was gestart, yess... tunneltje onder de snelweg door, rechts omhoog de dijk langs de Maas op en BAM... vol in de wind. Was even aangetakt met bij een loper die op 4:30/km liep voor de hele marathon... dat zou hem niet gaan worden dus naar de geplande 4.45/km terug gezakt. De wind was best heftig, was bang dat ik al mijn kruit in de eerste helft al ging verschieten, maar.... no nuts, no glory :D Stick to the plan, 4:45/km was het plan.

Veel alleen gelopen, wel leuk van een kleiner evenement. Een paar keer ingehaald en ook een paar keer zelf iemand ingehaald... geen idee hoe iedereen verdeeld was. Na km 11 kwam de verlossende bocht zodat ik geen tegenwind meer had maar schuin van achter of soms zelf helemaal in de rug. Wat een opluchting. Hier voelde ik me nog fit. Bij elke dankpost een slokje water op, door de zon en wind toch meer vocht nodig dan ik zo na de winter gewend was. Laatste drankpost was voor mij rond km 18. Daar wat gedronken maar gevoelsmatig niet lekker meer gelopen daarna. In de statistieken gelukkig niet terug te zien dus vooral mentaal een dingetje. 2 lopers met kramp aan de kant zien staan in de laatste 2 km. Nog wat opbeurende woorden naar ze geroepen (waarvoor de me later nog bedankten na de finish) en doorbijten naar de eindstreep. Twee gasten stoven me voorbij in hun eindsprint. Dat zat er voor mij niet in, (stick to the plan O-) ) maar 1 van hen had te vroeg gepiekt en hobbelde 500m voor de eindstreep weer voorbij 8) .

Binnen op 1:41:32. Dik tevreden, onze duo eindtijd was 3:13:47 waar ons doel was onder de 3:15 te eindigen. Missie geslaagd! Toen blij aan het bier, fijne sfeer na afloop. Op naar de volgende.

[ Voor 0% gewijzigd door KnOeFz op 25-04-2022 11:15 . Reden: typo's ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:11

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Knap werk! Kom je fiets maar eens showen als je 'm hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mhr-zip schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:20:
[...]

Wat was je tijd op de 5 km?
In het kader van ontspannen en meer "in het hier en nu" heb ik besloten om dit keer zonder mijn Forerunner 245 te lopen.

Hartslagzones, cadans en afstanden bijhouden ga ik later wel weer eens doen. :)

M.a.w. : ik liep de 30 minuten in 30 minuten uit :+

Ik gok dat ik een krappe 6 km heb gelopen, als ik boodschappen ga doen dan pak ik de route met de dagteller wel even mee om ff een idee te krijgen van de afstand
Firestorm666 schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:40:
[...]

Zelf in zo een positie gezeten, prettig was wat anders op z'n zachtst uitgedrukt. Goede hulp kan een wereld van verschil maken. Ondanks dat het klote was, had ik wel terug plezier gevonden in wandelingen en wat later ook het hardlopen ontdekt. Blijkbaar vindt ik het plezant, want doe het nog steeds :*) . Trage progressie is ok, om 1 of andere reden schijnt langzaam lopen ook goed te zijn voor sneller te lopen :P

Ik heb trouwens ook de Run2Day schema's gebruikt voor de 10km aan te leren & de 5km voor wat sneller te worden na het afronden van Evy's schema. Prima schema's die van Run2Day.

Veel succes!
Dank je wel d:)b ........afgelopen periode was inderdaad echt niet grappig maar het voelt alsof het einde een nieuw begin in zicht is :)

Bedankt voor je ervaring met het Run2Day 10k schema, van @sebasd (bedankt :w ) kreeg ik ook nog een mooi schema dat er prettig uitziet.
De Garmin 10k met coach gregg vond ik moeilijk vol te houden met zoveel verschillend tempo werk en soorten trainingen. Ik diesel het liefst gewoon rond de 10km/h mijn rondje :+
bvsteyn schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:14:
[...]

Knap werk! Kom je fiets maar eens showen als je 'm hebt!
Thanks Bas d:)b

Zal ik doen, keer een rondje achter die maffe Elliptigo van je aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:11
Fraggert schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:37:
[...]

Thanks Bas d:)b

Zal ik doen, keer een rondje achter die maffe Elliptigo van je aan :)
Hou ik je aan :+ ..zie me maar eens bij te houden dan.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bvsteyn schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:12:
[...]

Hou ik je aan :+ ..zie me maar eens bij te houden dan.. :P
Leuk d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
KnOeFz schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:02:
Altijd leuk om ieders ervaringen hier te lezen!

Gisteren ook weer eens een wedstrijdje gelopen. Hier mijn poging van een raceverslag :P
Het ging om de 2 Rivers Duo marathon in Zaltbommel.
Klein evenement waar veel mensen van mijn AV meedoen, dus gezelligheid alom.
Leuk om te lezen, in die route zitten zo te zien veel mooie stukken. Een deel van het parcours is mijn fietsroute en hardlooproute als ik met mijn broertje ga lopen. Dat is met name het laatste gedeelte voor de brug van Zaltbommel. Ik denk dat je met de tegenwind nog ietwat geluk had. Over het algemeen is wind tegen langs de maas een stuk minder erg dan wind tegen langs de Waal. Maar leuk om te lezen. Ze lopen hem trouwens bij de nachteditie andersom
Nou mochten jullie een keer zin hebben in een Hardlopers forum mtb sessie sluit ik wel aan met mijn oude Giant XTC advanced 27.5

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:27
d:)b Doe je goed man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GerGio schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:21:
Nou mochten jullie een keer zin hebben in een Hardlopers forum mtb sessie sluit ik wel aan met mijn oude Giant XTC advanced 27.5
Poederoyen.......dit klinkt als diepdonker zuid-belgie......woon je bij nader inzien nota bene in dezelfde provincie, wat een giller _O-

Maar ja, leuk d:)b

ben trouwens benieuwd hoeveel maanden levertijd er op zo'n fiets zit :X
Thanks R d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
Fraggert schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:21:
[...]

Poederoyen.......dit klinkt als diepdonker zuid-belgie......woon je bij nader inzien nota bene in dezelfde provincie, wat een giller _O-

Maar ja, leuk d:)b

ben trouwens benieuwd hoeveel maanden levertijd er op zo'n fiets zit :X
Had je kunnen weten aangezien ik het daar voor over Zaltbommel had >:)

Ik denk niet dat je het haalt met maanden levertijd. Het is meer een kwestie van een winkel zoeken die hem heeft staan rijden en inladen.

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1 ... 174 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.