Er zijn betere opties maar het is geen slechte start. Ik loop pas een jaar maar het advies van RunningSolutions (goede bron wat mij betreft) in deze podcast: https://runningsolutions....-juiste-hardloopschoenen/ is om vooral te kopen wat goed voelt en je niet blind te staren op het pronatie verhaal. Als je begint met hardlopen kan het zijn dat je een schoen nodig hebt met vooral veel ondersteuning (stabilityshoes) en vooral langzaam opbouwen!borft schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:28:
[...]
ik ben sinds februari hetzelfde aan het doen (in de hoop dat ik van de zomer net iets harder de heuvels in de Ardennen op komIk ben eigenlijk meer een wielrenner, maar heb het hardlopen er maar eens naast opgepakt (als onwijze beginner dus). Belasting is, voor mij in ieder geval, heel erg anders. na mijn eerste rondje van amper 4km, 2 maanden geleden, had ik 2 dagen spierpijn
En dat terwijl ik op de racefiets wel aan > 5000km per jaar gewend ben. Zijn toch wel heel andere spieren.
Inmiddels is het denk ik tijd om mijn bejaarde hardloopschoenen (zijn denk ik 7 jaar oud ofzo) eens te vervangen door iets nieuws en fatsoenlijks, ook om mijn fragiele knietjes te redden. Ik had bedacht om gewoon naar Runnersworld te gaan voor een advies. Is dat een goed idee? Of zijn er betere opties?
Netjes geregeldArjan90 schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:29:
[...]
Ik had vooraf geïnformeerd en de 3u20 pacer zou in wave 2 staan. Toen ik klaarstond, stond de 3u30 pacer vooraan en de 3u20 pacer liep wave 1 inDus in overleg met een man daar mocht ik bij wave 1 instappen, zo lief ben ik dan nog wel om het niet zelf te beslissen. Was geen enkel probleem. Beetje jammer dat de 3u30 me uiteindelijk voorbij kwam terwijl ze later waren gestart
Heb nog even Hinke Schokker haar tijden bekeken - zij was pacer op 3u20 - maar ze liepen een positieve split. De eerste 5km ging in 4:39min/km.
Volgende keer laat ik de pacer lekker voor wat het is en loop ik mijn eigen plan. Ik loop liever een negatieve split. Dat is een les die ik uit de marathon heb gehaald. Hoewel het de uitkomst qua tijd niet had veranderd.
Hier kwam toen in Eindhoven de pacer voor 3 uur niet eens opdagen, maar achteraf blij mee want anders had ik misschien een veel slechtere tijd gelopen.
Verder heb ik eigenlijk niet zo heel veel moeite om mijzelf te pacen.
En goed opgemerkt @Tim_W de mindset is iig goed
Top gedaan allen, dit weekend. Superleuk om te lezen en motiveert mij ook meteen weer enorm om lekker verder te trainen en wie weet volgend jaar ook (eindelijk!) eens een poging op de marathon (maar dan niet in Rotterdam, mij te groot en te druk) te wagen.
YouTube: ROTTERDAM Marathon 2022 op 13:29 kom je voorbij... herkende je toen ik ff aan het kijken was naar filmpjes van de Marathon.Rudedadude schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:59:
Inmiddels oud nieuws, maar twee weken terug was de ......
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Haha gaaf. En met 335K followers van Jornet meteen 10x zoveel exposure als NN zelf bereikt met de tweet.
Ook erg goed om te horen (in het interview met Brinkman direct na finish) dat Nienke ook gewoon weer trails op het programma heeft staan dit voorjaar/zomer. Zou zonde zijn als ze meteen in een NN-trainingsgrid geduwd zou worden terwijl juist haar huidige combinatie haar gebracht heeft waar ze nu staat. Hopelijk houdt ze nog lang haar jeugdige enthousiasme voor hardlopen/trailrunnen voor dit plaats maakt voor een "moeten presteren" modus.
@Tim_W Tsja, je noemt eigenlijk al de twee opties die ik ook zag. Ik moet eerst vrouwlief nog even overtuigen, die is wat minder enthousiast
Uiteindelijk kostte het best wat tijd in de voorbereiding maar daar heb ik wat minder last van gehad geloof ik.
Waarom gaat jouw voorkeur uit naar Eindhoven? Ik lees gemengde verhalen over Amsterdam, gave locatie maar parcours niet altijd even leuk. Publiek schijnt ook veel minder enthousiast te zijn dan in bijv. Rotterdam. Het wat kleinschaligere van Eindhoven spreekt me wel aan. Rotterdam was gaaf, maar wel heel erg druk en daar ontkom je eigenlijk niet aan met drankposten e.d. Ze hebben het echt naar beste kunnen georganiseerd want het loopt best soepel gezien het aantal lopers, maar ik vond de Berenloop wat dat betreft wel wat relaxter. Maar daar liep ik nooit alleen, dus aantal deelnemers was prima.
Waarom gaat jouw voorkeur uit naar Eindhoven? Ik lees gemengde verhalen over Amsterdam, gave locatie maar parcours niet altijd even leuk. Publiek schijnt ook veel minder enthousiast te zijn dan in bijv. Rotterdam. Het wat kleinschaligere van Eindhoven spreekt me wel aan. Rotterdam was gaaf, maar wel heel erg druk en daar ontkom je eigenlijk niet aan met drankposten e.d. Ze hebben het echt naar beste kunnen georganiseerd want het loopt best soepel gezien het aantal lopers, maar ik vond de Berenloop wat dat betreft wel wat relaxter. Maar daar liep ik nooit alleen, dus aantal deelnemers was prima.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Hihi, scherp. Nee klopt, ik heb van die rollerski's ennuh altijd m'n gun bij me..... duathlon uiteraarddenyos schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:29:
[...]
Een biathlon? Inclusief skiën en schieten? Bijzondere voorbereiding op een triathlonIk gok zo dat je een duathlon bedoeld
![]()
Wel een mooie training en weer een wissel meegepakt. Blijf zelf altijd moeite hebben met juiste beenritme te vinden als ik van de fiets af kom. Loop normaal met een cadance van rond de 170 stappen per minuut, maar na het fietsen vliegen m'n benen de eerste kilometers voor het gevoel altijd als een dolle rond (190+).
De enige marathon die ik heb gelopen was Amsterdam. Ik had niets te klagen over het publiek. En de start vanuit het Olympisch Stadion vond ik echt magisch. Dat zal ik nooit vergeten.Arjan90 schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:06:
@Tim_W
Waarom gaat jouw voorkeur uit naar Eindhoven? Ik lees gemengde verhalen over Amsterdam, gave locatie maar parcours niet altijd even leuk. Publiek schijnt ook veel minder enthousiast te zijn dan in bijv. Rotterdam.
Zijn er hier toevallig nog mensen die op Reeboks, Adidas of Puma lopen en blij worden van een kortingsbon? Ik heb nog veel ING Bank punten maar zelf geen behoeft aan die merken. Voor de liefhebber kan ik de vouchers “kopen” (0 euro) en toesturen voor 35% korting op Adidas, 35% op Reebok en 30% op Puma aankopen. Eventueel ook op outlet, dan 20-25% korting.
Puma en Adidas tm eind april, Reebok hele jaar te gebruiken.
(Wellicht ten overvloede: ik hoef er niets voor te hebben, en wie zelf Ing heeft kan natuurlijk zelf ook bestellen
)
(Wellicht ten overvloede: ik hoef er niets voor te hebben, en wie zelf Ing heeft kan natuurlijk zelf ook bestellen
Koen van Sportrusten liep wel ff 2:34:21 en verbeterde z/n PR met 25 (!) minuten. Toch respect
Wow dat is wel een prestatie! Ik zie op strava (de bovenste bij zoeken op Koen de Jong) dat ie alleen niet meer zijn eigen schema aanhoudt maar gewoon een klassieke variant inclusief een hele reeks 30Km+ loopjes. Dat sluit wel aan bij mijn gedachten over sportrusten: je kán er prima een marathon mee uitlopen, maar met meer volume (lange duurlopen toevoegen) kan je uiteindelijk wel je tijden nog verder omlaag brengen (mits je heel blijft in de trainingsfase).Frenz64 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:08:
Koen van Sportrusten liep wel ff 2:34:21 en verbeterde z/n PR met 25 (!) minuten. Toch respect
PS: in zijn blog van voor de marathon schrijft ie zijn keuzes mooi op trouwens:
https://www.sportrusten.n...rom-is-dat-wel-de-moeite/
Hoe dan ook niets meer dan respect, 2:34… zo de knetter 🤪
[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 11-04-2022 22:54 ]
Verandering van spijs doet eten en geeft dus dit resultaat....Frenz64 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:08:
Het past wel bij wat mijn trainers altijd al beweerden: Je wordt eigenlijk alleen maar beter van meer trainen .... (uiteraard moet je heel blijven...)
Blijf je bij die "14 km" dan zit geeft dat toch een flinke begrenzing..
Een super tijd.... want je moet het nog wel effe... doen.
Idd wat een tijd van Koen
Ook respect dat ie volledig op de racecalculator van Stryd vertrouwd, dat zou ik toch niet aandurven.
Verder zijn de PR lijsten weer up-to-date.
Ook respect dat ie volledig op de racecalculator van Stryd vertrouwd, dat zou ik toch niet aandurven.
Verder zijn de PR lijsten weer up-to-date.
Heeft iemand ervaring met een gluteus medius blessure? Ik loop er al meer als een jaar mee en krijg het niet goed weg. Van de fysio rekoefeningen gekregen en zie op internet een breed scala aan krachtoefeningen. Mijn intentie is om nu wat krachtoefeningen te gaan toepassen. Hielp vaak bij andere blessures ook goed.
Ook gezien wat Nienke Brinkman op haar schoen had zitten zondagTinusvolkel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 06:40:
.....
......
er zal ook het prijzengeld (of voorlopig het gebrek aan) meespelen en de status van de marathon natuurlijk.Valorian schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:25:
[...]
Er was natuurlijk ook geen weg-prestatie om op te merken voor ze Sevilla deed. En ondanks dat ze daarvoor al super scoorde op trail is het weinig vreemd dat dat 99,9% van de media ontgaat. Trailrunning en ultrarunning is in Nederlandse sportmedia een niche. Noem bij de gemiddelde sportmedia hier namen als Kilian Jornet, Francois D’Heane, Jim Walmsley of Marco di Gaspari en ze zullen je glazig aankijken. Met heel veel geluk weten ze nog wie Ragna Debats is, Nederlands trots in de ultra/trail discipline. Haar kroning tot Europees Kampioen skyrunning een par jaar terug haalde hier nauwelijks mainstream media.
Overigens denk ik dat de meeste elitelopers in de trailrunning discipline als ze willen ook heel competatief kunnen zijn op marathon (na de nodige training). Maar de meeste van hen hebben daar simpelweg geen behoefte aan, en geen ze eens ongelijk: met Afrikanen valt nagenoeg niet te concurreren dus podia’s kan je vergeten, en daarnaast: de alpen als “werkplek” inruilen voor asfalt? 😅
Ik meende dat er een crowdfunding loopt/liep om een top marathonloper te betalen om een ultratrail te doen.
(kan het even wel niet terugvinden met googlen), om zo te zien hoe het zich meet, de verwachting is dat die toplopers best wat tijden zouden moeten kunnen verpulveren.
Maar goed, het zal ook passen in het plaatje dat het saai is om te volgen/verslag te leggen, als je opeens een race hebt die 12 uur tot misschien wel 30 uur duurt
-edit- toch gevonden: https://www.theguardian.c...enyans-run-ultramarathons Artikel is uit 2018 wel.
@Tinusvolkel ik durf toch wel te vertrouwen op stryd, zolang het geen nat weer is (als er vocht op de windsensor komt, dan krijg je wel eens funky wattages). Behoorlijk precies in de voorspellingen is mijn ervaring tot nu toe, al zul je dan wel moeten zorgen dat de powercurve zo up to date mogelijk is (wat geen probleem moet zijn met een afwisselend schema).
[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 12-04-2022 08:08 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ah, dus dat is het geheim. Ik heb bijna genoeg bol.com bonnen via ASR VitalityBernieW schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:02:
[...]
Ook gezien wat Nienke Brinkman op haar schoen had zitten zondag
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Door m'n eigenwedstrijd en andere verplichten weinig mee gekregen van de marathon van Rotterdam, maar je ziet wel steeds vaker bij mensen op hun schoenen zitten.BernieW schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:02:
[...]
Ook gezien wat Nienke Brinkman op haar schoen had zitten zondag
@polthemol Maar de Stryd kijkt toch niet of je lange duurlopen gelopen hebt? of neemt ie zoiets mee via de powercurve, verder zat er bij de hm afgelopen zondag echt niet veel extra's meer in maar volgens de Stryd kan ik dat tempo ook een hele marathon volhouden.
die neemt die ook mee. Alle lopen tellen, het is het samenspel wat bepaald hoe lang je een bepaald wattage vol kunt houden. Voor een ideale curve zul je dus snelle repeats op max vermogen moeten doen, snelle 5K's en 10K's, maar ook langere lopen. Grofweg: elke tijd wil je op het vermogen wat je maximaal op die afstand doen.Tinusvolkel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:28:
[...]
Door m'n eigenwedstrijd en andere verplichten weinig mee gekregen van de marathon van Rotterdam, maar je ziet wel steeds vaker bij mensen op hun schoenen zitten.
@polthemol Maar de Stryd kijkt toch niet of je lange duurlopen gelopen hebt? of neemt ie zoiets mee via de powercurve, verder zat er bij de hm afgelopen zondag echt niet veel extra's meer in maar volgens de Stryd kan ik dat tempo ook een hele marathon volhouden.
pwoh.......aangeland bij de laatste week ter afronding van mijn couch<>5K schema
:strip_exif()/f/image/XOgBv22oHsUF1An3HgV02Q0R.jpg?f=fotoalbum_large)
Gister de 20/4/15 interval, graadje of 10 met het zonnetje erop......vond het al aardig warm, dat wordt wat als het boven de 15 graden komt
ik zit echt in #TeamWinter hoor
Geef mij maar -5 en sneeuw
:strip_exif()/f/image/XOgBv22oHsUF1An3HgV02Q0R.jpg?f=fotoalbum_large)
Gister de 20/4/15 interval, graadje of 10 met het zonnetje erop......vond het al aardig warm, dat wordt wat als het boven de 15 graden komt

ik zit echt in #TeamWinter hoor
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Het is de bedoeling dat je op een bepaald punt toch naar een kort broekje & een t-shirtje gaat hoor, niet eigenwijs met je winterjack blijven lopenFraggert schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:38:
pwoh.......aangeland bij de laatste week ter afronding van mijn couch<>5K schema![]()
[Afbeelding]
Gister de 20/4/15 interval, graadje of 10 met het zonnetje erop......vond het al aardig warm, dat wordt wat als het boven de 15 graden komt![]()
ik zit echt in #TeamWinter hoor![]()
PS4 PSN: Dazzler2120
Goed bezig!! Gewoon nu nog vroeg in de ochtend lopen...is het koud genoeg nog..Fraggert schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:38:
pwoh.......aangeland bij de laatste week ter afronding van mijn couch<>5K schema![]()
[Afbeelding]
Gister de 20/4/15 interval, graadje of 10 met het zonnetje erop......vond het al aardig warm, dat wordt wat als het boven de 15 graden komt![]()
ik zit echt in #TeamWinter hoor![]()
Dazzler2120 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:44:
[...]
Het is de bedoeling dat je op een bepaald punt toch naar een kort broekje & een t-shirtje gaat hoor, niet eigenwijs met je winterjack blijven lopen
ik loop met 5 graad al in een korte broek en t-shirt

Wel is het hoog tijd voor een nog kortere broek, ik heb zo'n "korte" (tot aan de knie, strak en zwart) C3 tight van Fusion omdat de lange tights daarvan mij goed bevielen.
Dat smartphone zakje is echt fantastisch, een Samsung S7 met dikke hoes voel je amper zitten.
Iemand nog een tip voor een lekkere korte short waar je een smartphone goed in kwijt kan?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zd3JBpjj88vfx2y49Ia9RzxB.jpg?f=user_large)
Zoiets zal wel lekker koel lopen
's ochtends?????? ik heb 0,0 moeite met mijn bed uitspringen om 6 uur (vroeger ook indien nodig) voor het werk maar ik ben echt geen ochtend-sporter hoor.bvsteyn schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:51:
[...]
Goed bezig!! Gewoon nu nog vroeg in de ochtend lopen...is het koud genoeg nog..
Op zijn vroegst eens rond 14:00 uur maar het liefst 's avonds. De middagen kwamen me wat beter uit de laatste tijd. Dus richting 15 + graad dat wordt iets vroeger eten om de avondkoelte te pakken zonder dat mijn diner nog dwars in mijn strot steekt
Ik heb een "2-in-1" running short van Under Armour. Weet niet meer welke variant dat is, maar is er eentje waar je dus geen onderbroek meer onder hebt, het is in praktijk een soort compressie-onderbroek met daaroverheen nog een heel dus 'flabbertje' waarschijnlijk om het er iets sportiever uit de doen laten zien en je minder het idee te geven dat je in je onderbroek looptFraggert schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:16:
[...]
![]()
![]()
ik loop met 5 graad al in een korte broek en t-shirt......singletje ligt al klaar voor +10 graad
![]()
Wel is het hoog tijd voor een nog kortere broek, ik heb zo'n "korte" (tot aan de knie, strak en zwart) C3 tight van Fusion omdat de lange tights daarvan mij goed bevielen.
Dat smartphone zakje is echt fantastisch, een Samsung S7 met dikke hoes voel je amper zitten.
Iemand nog een tip voor een lekkere korte short waar je een smartphone goed in kwijt kan?
Desondanks draag ik meestal gewoon een flipbelt. Maar de short zit heerlijk.
Ik ben heel tevreden van mijn compressiebroeken (kort en lang) van de Decathlon.Fraggert schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:16:
[...]
Heb je liever geen tight, dan hebben ze ook een 2-in-1 hardloopshort

hoe overleven jullie telefoons dat? Mijn shirt/broeken zijn altijd helemaal nat van het zweet, zo los een telefoon erin duwen is een deathsentence voor het ding 
Ik gebruik meestal een klein racevest met een waterdicht zakje om de telefoon in te duwen
Ik gebruik meestal een klein racevest met een waterdicht zakje om de telefoon in te duwen
Thanks ik ga eens zoekenValorian schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:24:
[...]
Ik heb een "2-in-1" running short van Under Armour. Weet niet meer welke variant dat is, maar is er eentje waar je dus geen onderbroek meer onder hebt, het is in praktijk een soort compressie-onderbroek met daaroverheen nog een heel dus 'flabbertje' waarschijnlijk om het er iets sportiever uit de doen laten zien en je minder het idee te geven dat je in je onderbroek loopt.. Voordeel is dat die variant die ik heb op de bovenbeen een elastistisch vakje voor telefoon heeft. Dat zit zo strak dat 'ie (iPhone 8 klein model) er alleen zonder hoesje in past en vervolgens nauwelijks voelbaar is.
Desondanks draag ik meestal gewoon een flipbelt. Maar de short zit heerlijk.
@ Flipbelt : dat is ook een fijne tip, die had ik even niet meer op de radar en allicht een mooie oplossing, ik woon redelijk vlakbij Run2day en Runnersworld in Amersfoort dus ik kan mooi even proefpassen of zo'n belt mij goed bevalt.
Thanks, goeie tipCyberThijs schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:30:
[...]
Ik ben heel tevreden van mijn compressiebroeken (kort en lang) van de Decathlon.
Heb je liever geen tight, dan hebben ze ook een 2-in-1 hardloopshort
[Afbeelding]
Dat moderne spul is waterdicht genoeg (toch?) of ren jij nog rond met een samsung flipper?polthemol schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:31:
hoe overleven jullie telefoons dat? Mijn shirt/broeken zijn altijd helemaal nat van het zweet, zo los een telefoon erin duwen is een deathsentence voor het ding
Racevest is ook een goede tip, alleen met warm weer heb ik dan wel iets extra's aan (hoe goed zo'n ding ook is) en voorlopig met mijn afstanden zou ik het moeten af kunnen met het vocht in mij kadaver.
Later als ik groot ben en langere afstanden kan rennen waarbij ik wat water zou willen lijkt me dat een uitstekende aanschaf
@polthemol Een zeer goed punt. Mijn Galaxy S9 wilde op een gegeven moment niet meer opladen, vermoedelijk door "zweetschade". Gelukkig wel nog onder garantie vervangen geweest.
Sindsdien doe ik mijn smartphone altijd eerst in een diepvrieszakje om het daartegen te beschermen. Gaat al jaren probleemloos zo.
Sindsdien doe ik mijn smartphone altijd eerst in een diepvrieszakje om het daartegen te beschermen. Gaat al jaren probleemloos zo.
Een beetje zweet trekt een telefoon wel. Maar in de regen doe ik mijn telefoon in een boterhamzakje en daarna in het zakje op mijn been. Bellen onderweg hoeft niet, tenzij ik neerval.polthemol schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:31:
je krijgt door zweten dat contactpunten het zwaar krijgen / niet meer goed laden op den duur. Nu moet ik erbij zeggen dat ik vrij snel vrij stevig zweet.Fraggert schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:37:
Dat moderne spul is waterdicht genoeg (toch?) of ren jij nog rond met een samsung flipper?![]()
Racevest is ook een goede tip, alleen met warm weer heb ik dan wel iets extra's aan (hoe goed zo'n ding ook is) en voorlopig met mijn afstanden zou ik het moeten af kunnen met het vocht in mij kadaver.
Later als ik groot ben en langere afstanden kan rennen waarbij ik wat water zou willen lijkt me dat een uitstekende aanschaf
En als het warm weer is: veel racevesten hebben een ruggedeelte waar een waterzak in kan, of een koelelement als je het heel warm hebt
Ik zit er nu naar te kijken. Naar die gluteus medius. Het zou best wel eens kunnen dat ik daar ook last van heb. Bij mij gaat het meestal de dag na het hardlopen alweer weg. Wat zijn jouw symptomen, wat voor oefeningen heb je tot nu toe gedaan en enig idee waarom het al een jaar voort duurt?artharpe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:51:
Heeft iemand ervaring met een gluteus medius blessure? Ik loop er al meer als een jaar mee en krijg het niet goed weg. Van de fysio rekoefeningen gekregen en zie op internet een breed scala aan krachtoefeningen. Mijn intentie is om nu wat krachtoefeningen te gaan toepassen. Hielp vaak bij andere blessures ook goed.
Ik heb eigenlijk geen antwoorden voor je maar meer vragen voor mijzelf. Sorry...
ja, das waar natuurlijk, ik blijf redelijk droog, maar als het zeikt van de regen zit die telefoon natuurlijk nog steeds in het zelfde zakje en ben ik tot op de laatste draad doorweekt.polthemol schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:42:
[...]
je krijgt door zweten dat contactpunten het zwaar krijgen / niet meer goed laden op den duur. Nu moet ik erbij zeggen dat ik vrij snel vrij stevig zweet.
En als het warm weer is: veel racevesten hebben een ruggedeelte waar een waterzak in kan, of een koelelement als je het heel warm hebt
Ik doe wel bewust de onderzijde (laadaansluiting en 3,5mm jack) naar beneden voor de zekereheid tegen inregenen. Het is niet mijn eigen telefoon maar die van de baas, dus beetje voorzichtigheid is wel geboden
Mijn Samsung S7 is IP68.
Samsung zegt : IP68 betekent volledige bescherming tegen binnendringend stof en maximaal 30 minuten onderdompeling in maximaal 1,5 meter zoetwater. Ons algemene advies is om het apparaat niet bloot te stellen aan water dat met enige kracht wordt voortbewogen, zoals kraanwater, golven, een waterval of een zwembad.
Dus ik denk dat het wel goed komt maar zo'n flipbelt is met een short wel handig, denk dat ik die combi eens ga bekijken in de winkel
Zo'n racevest is een mooi cadeautje voor mezelf als ik weer een mooie mijlpaal haal
Voor die neerval-optie heeft Garmin tegenwoordig de crash-detention-automatisch-112-bellen optie dus daar hoef je je ook geen zorgen meer over te makens3n schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:37:
[...]
Een beetje zweet trekt een telefoon wel. Maar in de regen doe ik mijn telefoon in een boterhamzakje en daarna in het zakje op mijn been. Bellen onderweg hoeft niet, tenzij ik neerval.
(heb die optie zelf overigens nooit ingeschakeld, al zou het voor bijvoorbeeld een solo tripje in de bergen best interessant kunnen zijn)
Kom anders ff bij mij langs. Kan je mijn flipbelt even lenen. Kan je er een paar keer mee lopen om te zien of het wat is?Fraggert schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:50:
[...]
Dus ik denk dat het wel goed komt maar zo'n flipbelt is met een short wel handig, denk dat ik die combi eens ga bekijken in de winkel![]()
Zo'n racevest is een mooi cadeautje voor mezelf als ik weer een mooie mijlpaal haal
[ Voor 44% gewijzigd door bvsteyn op 12-04-2022 10:24 ]
Gaat de Adidas ING code stoppen aangezien ze maar tot april geldig zijn of is dat alleen als je ze nu besteld?Valorian schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:28:
Zijn er hier toevallig nog mensen die op Reeboks, Adidas of Puma lopen en blij worden van een kortingsbon? Ik heb nog veel ING Bank punten maar zelf geen behoeft aan die merken. Voor de liefhebber kan ik de vouchers “kopen” (0 euro) en toesturen voor 35% korting op Adidas, 35% op Reebok en 30% op Puma aankopen. Eventueel ook op outlet, dan 20-25% korting.
(Wellicht ten overvloede: ik hoef er niets voor te hebben, en wie zelf Ing heeft kan natuurlijk zelf ook bestellen)
Ik heb voorlopig nog geen nieuwe schoenen nodig, maar als er in de toekomst een nieuwe collectie uitkomt dan kan ik mezelf denk ik toch niet inhouden dus in de toekomst hou ik mij wel aanbevolen voor een kortingscode (als ze die dan nog hebben)
Iig netjes dat je ze wil delen
Mijn telefoon zit in het telefoonvak van mijn vest in een ziplock-zakje. Ik neem na een compleet verzopen telefoon die ik kon weggooien geen risico's meer.Fraggert schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:50:
[...]
ja, das waar natuurlijk, ik blijf redelijk droog, maar als het zeikt van de regen zit die telefoon natuurlijk nog steeds in het zelfde zakje en ben ik tot op de laatste draad doorweekt.
Ik doe wel bewust de onderzijde (laadaansluiting en 3,5mm jack) naar beneden voor de zekereheid tegen inregenen. Het is niet mijn eigen telefoon maar die van de baas, dus beetje voorzichtigheid is wel geboden![]()
Mijn Samsung S7 is IP68.
Samsung zegt : IP68 betekent volledige bescherming tegen binnendringend stof en maximaal 30 minuten onderdompeling in maximaal 1,5 meter zoetwater. Ons algemene advies is om het apparaat niet bloot te stellen aan water dat met enige kracht wordt voortbewogen, zoals kraanwater, golven, een waterval of een zwembad.
Dus ik denk dat het wel goed komt maar zo'n flipbelt is met een short wel handig, denk dat ik die combi eens ga bekijken in de winkel![]()
Da's dan met trail, als ik zonder vest loop heb ik alleen mijn muziekspeler en huissleutel mee.
Slecht idee... Hoe laat?
Geen idee. Ik zag het er onder staan toen ik gisteren even checkte. Maar kan ook zijn dat het steeds verlengd wordt. Als je er eentje nodig hebt kun je altijd even checken op https://www.ing.nl/punten/overview (en dan zoeken op Adidas) of 'ie er nog is, en dan hoor ik het wel als ik je aan een voucher kan helpen.Tinusvolkel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:02:
[...]
Gaat de Adidas ING code stoppen aangezien ze maar tot april geldig zijn of is dat alleen als je ze nu besteld?
Ik heb voorlopig nog geen nieuwe schoenen nodig, maar als er in de toekomst een nieuwe collectie uitkomt dan kan ik mezelf denk ik toch niet inhouden dus in de toekomst hou ik mij wel aanbevolen voor een kortingscode (als ze die dan nog hebben)
Iig netjes dat je ze wil delen
Off topic: Ze hebben ook wel wat leuke andere sport-items trouwens, meestal tegen een ogenschijnlijk grote korting (alleen die vouchers zijn 'points only' ) maar in praktijk nauwelijks goedkoper dan een aanbieding elders. Maar soms zit er wel wat leuks tussen. En half NL heeft een ING rekening dus genoeg punten om je heen
Bedankt voor je aanbod je ziet tzt wel een berichtje verschijnenValorian schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:09:
[...]
Geen idee. Ik zag het er onder staan toen ik gisteren even checkte. Maar kan ook zijn dat het steeds verlengd wordt. Als je er eentje nodig hebt kun je altijd even checken op https://www.ing.nl/punten/overview (en dan zoeken op Adidas) of 'ie er nog is, en dan hoor ik het wel als ik je aan een voucher kan helpen.
Off topic: Ze hebben ook wel wat leuke andere sport-items trouwens, meestal tegen een ogenschijnlijk grote korting (alleen die vouchers zijn 'points only' ) maar in praktijk nauwelijks goedkoper dan een aanbieding elders. Maar soms zit er wel wat leuks tussen. En half NL heeft een ING rekening dus genoeg punten om je heen![]()
Idd heb dankzij medetweakers hier bijna al m'n schoenen nog met 35% korting kunnen bestellen waarvoor dank
Helaas doet de onderstaande schoen niet mee en vind hem toch wat duur. Dus ik blijf nog wel op m'n Adios Pro 2 schoenen doorlopen die volgens @Frenz64 z'n geliefde Edd bij meer km alleen maar beter worden itt de carbon schoenen van nike. En moet bekennen dat ze er hier met 190km nog prima uit zien en aanvoelen.
:strip_exif()/f/image/cVNuWFLBgmIUORQxBRu2ApL4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dag medetweakers/hardlopers!
Naar aanleiding van jullie mooie verslagen van de Marathon v. Rotterdam wilde ik zelf mijn ervaringen delen over mijn voorbereiding en hoe mijn eerste marathon is verlopen. De TLDR versie staat ook op Strava: https://www.strava.com/activities/6958948406, want ik realiseer me dat onderstaand verslag een flinke lap tekst is geworden 😜.
Voorbereiding:
Ik ben eind 2020 begonnen met hardlopen, het eerste half jaar eigenlijk niet vaker dan 2-3x per week. Maar op een gegeven moment zo lekker de smaak te pakken gekregen dat ik vanaf zomer ’21 al gauw 4-5x per week liep en ook steeds langere afstanden maakte. In het najaar besloten me in te schrijven voor de Marathon van Rotterdam. Omdat ik 0 ervaring had met het trainen voor een marathon, heb ik een trainingsplan gevolgd dat in Garmin Connect wordt aangeboden. Om precies te zijn het gemiddelde Marathon trainingsplan van Full Potential door Keith Anderson, met 5 workouts/week. Heb het plan niet altijd helemaal tot de letter gevolgd, ben in januari ook nog een weekje uit de running geweest vanwege een coronabesmetting. Maar al met al ben ik erg tevreden met de workouts die het plan voorschotelde. De wekelijkse workouts bestonden meestal uit 2 easy/recovery runs van 30-45 minuten en 2 interval/threshold sessies die steeds wat zwaarder werden. En natuurlijk de lange loop, te beginnen met 1u15 min en eindigend met 2 runs van 3 uur waarin ik 35+ km liep. Begin maart als onderdeel van het plan een halve marathon wedstrijd gelopen, waar ik 1u24 noteerde. Dat gaf hoop voor de marathon en omdat de trainingen zo lekker gingen heb ik gaandeweg m’n geplande doeltijd steeds verder naar beneden bijgesteld van 3u30 naar 3u20 en uiteindelijk 3u10.
De race:
Al voor de start had ik de 3u10 hazen in beeld en het lukte me vrij snel daar aansluiting te vinden. In de pace groep was het behoorlijk druk, eigenlijk had ik net iets minder beweegruimte dan ik prettig vond, maar dat nam ik maar voor lief. Tot halverwege echt het idee gehad dat ik me moest inhouden en dat ik harder zou kunnen, maar gelukkig op de rem getrapt en gewoon de groep gevolgd. Dat pakte goed uit, want vanaf km 30 had ik het idee dat ik wel redelijk tegen de limiet aanzat. Als ik eerder was versneld had ik daar waarschijnlijk later de tol voor betaald. Tot km 40 de pace groep kunnen volgen en daarna nog iets versneld, om uiteindelijk in 3:08:30 te eindigen. De man met de hamer dus niet tegengekomen, wat niet wegneemt dat de laatste 10km uiteraard wel loodzwaar waren. 😜 Maar blijkbaar heeft m’n voedingsstrategie goed gewerkt. Als ontbijt een bord brinta gegeten en in de uren voor de race 500ml SiS Beta Fuel, een banaan en een paar ontbijtkoeken. Voor onderweg had ik 5 gelletjes mee waarvan ik er 4 heb genuttigd, 3x SiS Go Isotonic 60ml en 1x PowerBar Hydrogel. Daarnaast nog een paar Powerbar Powershots naar binnen gewerkt en ik had nog 250ml Born Energy Multi Carbo mee die ik onderweg heb gedronken. En verder bij iedere drinkpost geprobeerd een paar slokken water of sportdrank te drinken, wat niet altijd (goed) lukte.
Nu goed uitrusten en herstellen, en op naar de volgende marathon! Ben van plan in het najaar weer een marathon te lopen en heb m’n zinnen gezet op de Marathon van Eindhoven.
Hopelijk vonden jullie het leuk om dit verslag te lezen, in de toekomst zal ik wellicht wat vaker hier aanwezig zijn! Hieronder mijn splits, die dus dankzij de geweldige pacers erg constant waren voor een tijd onder de 3u10.
Naar aanleiding van jullie mooie verslagen van de Marathon v. Rotterdam wilde ik zelf mijn ervaringen delen over mijn voorbereiding en hoe mijn eerste marathon is verlopen. De TLDR versie staat ook op Strava: https://www.strava.com/activities/6958948406, want ik realiseer me dat onderstaand verslag een flinke lap tekst is geworden 😜.
Voorbereiding:
Ik ben eind 2020 begonnen met hardlopen, het eerste half jaar eigenlijk niet vaker dan 2-3x per week. Maar op een gegeven moment zo lekker de smaak te pakken gekregen dat ik vanaf zomer ’21 al gauw 4-5x per week liep en ook steeds langere afstanden maakte. In het najaar besloten me in te schrijven voor de Marathon van Rotterdam. Omdat ik 0 ervaring had met het trainen voor een marathon, heb ik een trainingsplan gevolgd dat in Garmin Connect wordt aangeboden. Om precies te zijn het gemiddelde Marathon trainingsplan van Full Potential door Keith Anderson, met 5 workouts/week. Heb het plan niet altijd helemaal tot de letter gevolgd, ben in januari ook nog een weekje uit de running geweest vanwege een coronabesmetting. Maar al met al ben ik erg tevreden met de workouts die het plan voorschotelde. De wekelijkse workouts bestonden meestal uit 2 easy/recovery runs van 30-45 minuten en 2 interval/threshold sessies die steeds wat zwaarder werden. En natuurlijk de lange loop, te beginnen met 1u15 min en eindigend met 2 runs van 3 uur waarin ik 35+ km liep. Begin maart als onderdeel van het plan een halve marathon wedstrijd gelopen, waar ik 1u24 noteerde. Dat gaf hoop voor de marathon en omdat de trainingen zo lekker gingen heb ik gaandeweg m’n geplande doeltijd steeds verder naar beneden bijgesteld van 3u30 naar 3u20 en uiteindelijk 3u10.
De race:
Al voor de start had ik de 3u10 hazen in beeld en het lukte me vrij snel daar aansluiting te vinden. In de pace groep was het behoorlijk druk, eigenlijk had ik net iets minder beweegruimte dan ik prettig vond, maar dat nam ik maar voor lief. Tot halverwege echt het idee gehad dat ik me moest inhouden en dat ik harder zou kunnen, maar gelukkig op de rem getrapt en gewoon de groep gevolgd. Dat pakte goed uit, want vanaf km 30 had ik het idee dat ik wel redelijk tegen de limiet aanzat. Als ik eerder was versneld had ik daar waarschijnlijk later de tol voor betaald. Tot km 40 de pace groep kunnen volgen en daarna nog iets versneld, om uiteindelijk in 3:08:30 te eindigen. De man met de hamer dus niet tegengekomen, wat niet wegneemt dat de laatste 10km uiteraard wel loodzwaar waren. 😜 Maar blijkbaar heeft m’n voedingsstrategie goed gewerkt. Als ontbijt een bord brinta gegeten en in de uren voor de race 500ml SiS Beta Fuel, een banaan en een paar ontbijtkoeken. Voor onderweg had ik 5 gelletjes mee waarvan ik er 4 heb genuttigd, 3x SiS Go Isotonic 60ml en 1x PowerBar Hydrogel. Daarnaast nog een paar Powerbar Powershots naar binnen gewerkt en ik had nog 250ml Born Energy Multi Carbo mee die ik onderweg heb gedronken. En verder bij iedere drinkpost geprobeerd een paar slokken water of sportdrank te drinken, wat niet altijd (goed) lukte.
Nu goed uitrusten en herstellen, en op naar de volgende marathon! Ben van plan in het najaar weer een marathon te lopen en heb m’n zinnen gezet op de Marathon van Eindhoven.
Hopelijk vonden jullie het leuk om dit verslag te lezen, in de toekomst zal ik wellicht wat vaker hier aanwezig zijn! Hieronder mijn splits, die dus dankzij de geweldige pacers erg constant waren voor een tijd onder de 3u10.
:strip_exif()/f/image/jusdbh8DkDMM97JfAvHdQID3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik loop in de Nike Flex Stride. De Division variant is nu in de aanbieding zie ik trouwens, die heeft nog een patroontje en kleur. Die andere varianten zijn vaak ook wel in de aanbieding bij andere shops, vind zelf €50 voor een korte sportbroek best veel.Fraggert schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:16:
[...]
![]()
![]()
ik loop met 5 graad al in een korte broek en t-shirt......singletje ligt al klaar voor +10 graad
![]()
Iemand nog een tip voor een lekkere korte short waar je een smartphone goed in kwijt kan?![]()
Zoiets zal wel lekker koel lopen
Achterop zit een vakje, daar past m'n iPhone SE wel in. Maar goed, gemiddelde smartphone is groter dus dat ligt er weer aan welke telefoon je hebt.
Flipbelt is dan misschien handiger, dan ben je niet afhankelijk van welke broek je draagt maar heb je een soort 'riem' om waar je spullen in kwijt kunt. Maatvoering daarvan vind ik wel lastig. Ik heb een M maar heb het idee dat die alsnog te slap zit en naar boven 'glijdt'. Daarom draag ik die ook niet vaak. Sinds ik een Apple Watch heb neem ik die iPhone ook niet meer mee.
Afgelopen weekend 24km gelopen met 1 gelletje halverwege, met de lage temperaturen nooit zo dorstig. Neem het liefst zo weinig mogelijk mee als het niet hoeft.
@Rudedadude Ik zie je net voorbij komen in een runnersworldmailtje Maar 2 van dit soort wedstrijden in 2 weken
en dan mij net inhalen op de PR lijst 
Maar Jo Schoonbroodt pakt ook netjes op z'n 71ste het Europees record op de marathon. Ik hoop dat ik tegen die tijd überhaupt nog kan hardlopen.
Maar Jo Schoonbroodt pakt ook netjes op z'n 71ste het Europees record op de marathon. Ik hoop dat ik tegen die tijd überhaupt nog kan hardlopen.
Zondag gelopen met deze. Rechts in dijbeenzakje m'n telefoon (oude Galaxy S8, maar m'n Pixel 6 Pro past ook). Daarnaast 2 kleine ritszakjes (links en rechts voor) en een ritszakje achter. In m'n Nathan running belt zat zaterdag de drank, 2 bars en 2 gels. In m'n rechter ritszakje 1 gel extra.Fraggert schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:16:
[...]
Iemand nog een tip voor een lekkere korte short waar je een smartphone goed in kwijt kan?![]()
[...]
De short is geen superkwaliteit, mag je ook niet verwachten van zo'n goedkoop ding.
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Ik zag m'n hoofd net ook opeens voorbij komen jaTinusvolkel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:28:
@Rudedadude Ik zie je net voorbij komen in een runnersworldmailtje Maar 2 van dit soort wedstrijden in 2 wekenen dan mij net inhalen op de PR lijst
En hoho, ik had vorig jaar oktober al 2:53:57 gelopen, ik was je al lang en breed voorbij
[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 12-04-2022 12:50 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Haha heb hem bijgewerktRudedadude schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:48:
[...]
Ik zag m'n hoofd net ook opeens voorbij komen ja![]()
En hoho, ik had vorig jaar oktober al 2:53:57 gelopen, ik was je al lang en breed voorbijNet zoals je mij volgens weer ruim voorbij bent op de HM (of misschien was je al sneller).
Nee, die zou 1:21:33 moeten zijn, dat heb ik vorig jaar juni gelopen. Want dat was idd mijn zwakste tijd.Tinusvolkel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:59:
[...]
Haha heb hem bijgewerktmaar klopt jouw halve marathon tijd van 1:24:07 wel nog? of heb je die gelopen in die hele marathon? Iig tijd dat je die is aan gaat vallen
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
@Slupor Mooi verhaal en nette opbouw qua trainingen! Met 1u24m op de halve marathon denk ik dat onder de 3 uur er echt wel in zit eerlijk gezegd. Zijn er eigenlijk dingen die je anders gaat doen in Eindhoven, lessen die je geleerd hebt? Klinkt als een perfecte marathon trouwens, al helemaal voor een eerste. 
Strak gelopen inderdaad mede dankzij de pacers. Uiteindelijk moet je het zelf doen, dus gefeliciteerd met je prestatie!
Strak gelopen inderdaad mede dankzij de pacers. Uiteindelijk moet je het zelf doen, dus gefeliciteerd met je prestatie!
Dank je wel! Ja, doel was de eerste keer ook niet om per sé het onderste uit de kan te halen maar om gewoon lekker te lopen en de finish te halen. Eerst maar eens een keer zo'n marathon-afstand voltooienSlickk schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:44:
@Slupor Mooi verhaal en nette opbouw qua trainingen! Met 1u24m op de halve marathon denk ik dat onder de 3 uur er echt wel in zit eerlijk gezegd. Zijn er eigenlijk dingen die je anders gaat doen in Eindhoven, lessen die je geleerd hebt? Klinkt als een perfecte marathon trouwens, al helemaal voor een eerste.
Geeft ook weer een mooi doel voor de volgende marathon, onder de 3u zou wel heel lekker zijn natuurlijk
Het plan dat ik van te voren had bedacht heeft eigenlijk perfect uitgepakt. Dus voor de volgende keer zou ik het in grote lijnen hetzelfde doen. Misschien zelf drinken meenemen zodat ik niet afhankelijk ben van de drinkposten, zeker als het in oktober wat warmer is dan afgelopen zondag. Ik weet nog niet of ik een trainingsplan ga volgen en als ja welk, daar ga ik me komende tijd eens in verdiepen.
Wat een prestatie man! Eerste Marathon al zo'n mooie tijd. Zou leuk zijn om het vervolg van je reis hier te lezen!Slupor schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:45:
[...]
Dank je wel! Ja, doel was de eerste keer ook niet om per sé het onderste uit de kan te halen maar om gewoon lekker te lopen en de finish te halen. Eerst maar eens een keer zo'n marathon-afstand voltooien![]()
Geeft ook weer een mooi doel voor de volgende marathon, onder de 3u zou wel heel lekker zijn natuurlijk![]()
Het plan dat ik van te voren had bedacht heeft eigenlijk perfect uitgepakt. Dus voor de volgende keer zou ik het in grote lijnen hetzelfde doen. Misschien zelf drinken meenemen zodat ik niet afhankelijk ben van de drinkposten, zeker als het in oktober wat warmer is dan afgelopen zondag. Ik weet nog niet of ik een trainingsplan ga volgen en als ja welk, daar ga ik me komende tijd eens in verdiepen.
Ik heb een paar broeken van Underarmour die een speciaal waterdicht zakje hebben, dus dan blijft je telefoon mooi droog. Die van de Decathlon hebben dat duidelijk niet en daar gebruik in zo'n diepvrieszakje met zipsluiting.polthemol schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:31:
Dank je wel! Ja, ik zal jullie zeker op de hoogte houden!Limbeckx schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:57:
[...]
Wat een prestatie man! Eerste Marathon al zo'n mooie tijd. Zou leuk zijn om het vervolg van je reis hier te lezen!
Even een paar dagen minder slaap ('s avonds training geven) en ik merk meteen dat 's ochtends vroeg lopen een stuk minder makkelijk gaat.. Toch grappig om te zien hoe veel invloed dat heeft, zelf in een paar nachten al. Maar goed, tempoloopje zit er weer op!
Of ik word gewoon oud..
Of ik word gewoon oud..
's ochtends vroeg lopen is überhaupt niet mijn ding. Persoonlijk altijd het gevoel dat de luchtwegen nog niet weer opgestart (misschien toepasselijker, opgeschoond
) zijn 's ochtends.
Vanaf een uurtje of 10 wil het wel maar liever nog pas na de middag. Met fietsen heb ik minder problemen met vroeg vertrekken.
Kan er ook aan liggen dat deze jonge twintiger nog een het dagritme van een student heeft.
Vanaf een uurtje of 10 wil het wel maar liever nog pas na de middag. Met fietsen heb ik minder problemen met vroeg vertrekken.
Kan er ook aan liggen dat deze jonge twintiger nog een het dagritme van een student heeft.
Ik zag hierboven wat discussie over hardloop broeken voor mooier weer. Ik ben heel erg tevreden met de korte trail broeken van Decathlon. hebben wat meer opbergruimte en zitten prima.
https://www.decathlon.nl/...312211?mc=8572636&c=ZWART
https://www.decathlon.nl/...145971?mc=8503016&c=ZWART
heb ook nog wat korte tights van Decathlon maar daar zit een vakje voor je telefoon op je been ipv achter op je rug en dat zakje is bij 2 broeken redelijk snel kapot gesleten. sindsdien heb ik die trail broekjes gehaald en die vind ik veel prettiger.
heb ook nog wat korte tights van Decathlon maar daar zit een vakje voor je telefoon op je been ipv achter op je rug en dat zakje is bij 2 broeken redelijk snel kapot gesleten. sindsdien heb ik die trail broekjes gehaald en die vind ik veel prettiger.
Mijn telefoons hebben het altijd overleefd in zo'n simpel heuptasje van de Decathlon en ik ben toch echt trots lid van #teamzweet.polthemol schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:42:
[...]
je krijgt door zweten dat contactpunten het zwaar krijgen / niet meer goed laden op den duur. Nu moet ik erbij zeggen dat ik vrij snel vrij stevig zweet.
cheers matebvsteyn schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:23:
[...]
Kom anders ff bij mij langs. Kan je mijn flipbelt even lenen. Kan je er een paar keer mee lopen om te zien of het wat is?
Toch nog iemand met waterschade, notedGSX-MAN schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:05:
[...]
Mijn telefoon zit in het telefoonvak van mijn vest in een ziplock-zakje. Ik neem na een compleet verzopen telefoon die ik kon weggooien geen risico's meer.
Da's dan met trail, als ik zonder vest loop heb ik alleen mijn muziekspeler en huissleutel mee.
Ik keek ook wel even op van de gemiddelde prijzen, gelukkig ook nog wel wat keuze zo rond de 3 a 4 tientjes, ik zoek echt een 3 a 5 inch broek denk ik en een slidingbroek hoeft er niet in te zitten, dat lijkt mij niet veel minder koel dan de Fusion tight die ik heb.Slickk schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:58:
[...]
Ik loop in de Nike Flex Stride. De Division variant is nu in de aanbieding zie ik trouwens, die heeft nog een patroontje en kleur. Die andere varianten zijn vaak ook wel in de aanbieding bij andere shops, vind zelf €50 voor een korte sportbroek best veel.
Achterop zit een vakje, daar past m'n iPhone SE wel in. Maar goed, gemiddelde smartphone is groter dus dat ligt er weer aan welke telefoon je hebt.
Flipbelt is dan misschien handiger, dan ben je niet afhankelijk van welke broek je draagt maar heb je een soort 'riem' om waar je spullen in kwijt kunt. Maatvoering daarvan vind ik wel lastig. Ik heb een M maar heb het idee dat die alsnog te slap zit en naar boven 'glijdt'. Daarom draag ik die ook niet vaak. Sinds ik een Apple Watch heb neem ik die iPhone ook niet meer mee.
Afgelopen weekend 24km gelopen met 1 gelletje halverwege, met de lage temperaturen nooit zo dorstig. Neem het liefst zo weinig mogelijk mee als het niet hoeft.
Bedankt voor de maatvoering tip, als de flipbelt van bvsteijn me bevalt dan zal ik ook even goed passen in de shop, spul moet wel goed zitten, anders verdwijnt het de kast in.
Thanks, weer 1 om even te bekijkencyclofosfamide schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:37:
[...]
Zondag gelopen met deze. Rechts in dijbeenzakje m'n telefoon (oude Galaxy S8, maar m'n Pixel 6 Pro past ook). Daarnaast 2 kleine ritszakjes (links en rechts voor) en een ritszakje achter. In m'n Nathan running belt zat zaterdag de drank, 2 bars en 2 gels. In m'n rechter ritszakje 1 gel extra.
De short is geen superkwaliteit, mag je ook niet verwachten van zo'n goedkoop ding.
Super, dank je welCrysania schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:04:
Ik zag hierboven wat discussie over hardloop broeken voor mooier weer. Ik ben heel erg tevreden met de korte trail broeken van Decathlon. hebben wat meer opbergruimte en zitten prima.
wauw, helemaal super zegSlupor schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:39:
Dag medetweakers/hardlopers!

Topvakje van een Deuter rugzak in de stromende regen tijdens een uur bootcamp. Daarna in de tas laten ziten op weg naar huis, waarna het te laat was om 'm nog te redden. In een trailvest zal 'ie niet in een plas water blijven liggen, maar ik neem het risico niet meer.
Slecht idee... Hoe laat?
Niet echt een reden waarom Eindhoven de voorkeur geniet, anders dan dat m'n tweelingbroer PSV supporter is en daarom zegt dat ik voor Eindhoven moet gaan.Arjan90 schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:06:
@Tim_W Tsja, je noemt eigenlijk al de twee opties die ik ook zag. Ik moet eerst vrouwlief nog even overtuigen, die is wat minder enthousiastUiteindelijk kostte het best wat tijd in de voorbereiding maar daar heb ik wat minder last van gehad geloof ik.
Rotterdam was inderdaad af en toe wel erg druk, maar zelf niet als heel storend ervaren. Tuurlijk was het af en toe wat irritant bij de drinkposten of op iets smallere stukken waarbij mensen 4 dik liepen, maar dat zal je toch altijd wel in meer of mindere mate houden denk ik. Tijdens de kleinere lopen zal dat vast minder zijn, maar dan mis je het publiek weer, dat was in Rotterdam toch stiekem wel geweldig. Richting het einde heb ik daardoor toch wel meerdere kippenvel momentjes gehad.
We hebben nog even om er over na te denken.
Strava Garmin 265
Gefeliciteerd allemaal met de toffe marathon prestatie!
@Tinusvolkel zie trouwens dat ik m'n vorige marathon niet heb doorgegeven in Rotterdam. M'n PR heb ik daar aangescherpt richting de 2:44. Hier heb je een linkje https://results.sporthive...264/races/480016/bib/1518 Zou je m willen updaten? Bij voorbaat dank
@Tinusvolkel zie trouwens dat ik m'n vorige marathon niet heb doorgegeven in Rotterdam. M'n PR heb ik daar aangescherpt richting de 2:44. Hier heb je een linkje https://results.sporthive...264/races/480016/bib/1518 Zou je m willen updaten? Bij voorbaat dank
@Tim_W / @Arjan90 Hier dus 1.7x de marathon van Eindhoven gelopen maar nog geen ervaringen met andere marathons, maar vind het wel allemaal prima geregeld en er zijn wel best veel stukken bij zonder publiek maar dit compenseert zich weer met op het einde Stratum eind. (de uitgaansstraat van Eindhoven) wat wel geweldig is om doorheen te lopen en dat iedereen dan je naam roept maar dat je zelf al niet meer helder genoeg bent dat dat gewoon op je startnummer staat.
Verder ga ik die denk ik ook weer doen omdat het voor mij vooral lekker praktisch is.
Maar als jullie nog specifieke vragen hebben over Eindhoven dan laat maar weten.
Om in te haken op de broeken/telefoon discussie:
Hier loop ik dus ook altijd in de trailbroeken van de decahtlon (ook met wedstrijden)
Loop nu 3 jaar en heb er inmiddels 3 in roulatie en zien er allemaal nog perfect uit.
Ook hier gaat de iPhone SE altijd mee (ook bij wedstrijden) en doet het nog prima.
@Martiveen mooie tijd daar teken ik voor eind dit jaar, maar heb hem dus bijgewerkt.
Verder ga ik die denk ik ook weer doen omdat het voor mij vooral lekker praktisch is.
Maar als jullie nog specifieke vragen hebben over Eindhoven dan laat maar weten.
Om in te haken op de broeken/telefoon discussie:
Hier loop ik dus ook altijd in de trailbroeken van de decahtlon (ook met wedstrijden)
Loop nu 3 jaar en heb er inmiddels 3 in roulatie en zien er allemaal nog perfect uit.
Ook hier gaat de iPhone SE altijd mee (ook bij wedstrijden) en doet het nog prima.
@Martiveen mooie tijd daar teken ik voor eind dit jaar, maar heb hem dus bijgewerkt.
Welke ga je lopen? Loop hier nu net met een kleine dus vandaar dat ik Rotterdam geskipped heb. Ben zelf van plan om Amsterdam te gaan lopen en dan kijken of de 2:40 te doorbreken is..
Eindhoven, en met kinderen heb je extra motivatie om de deur uit te gaanMartiveen schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:30:
[...]
Welke ga je lopen? Loop hier nu net met een kleine dus vandaar dat ik Rotterdam geskipped heb. Ben zelf van plan om Amsterdam te gaan lopen en dan kijken of de 2:40 te doorbreken is
Leuk om die marathonverhalen hier te lezen! Zondag heb ik in Rotterdam mijn eerste marathon gelopen, na eerder al kortere afstanden en de halve marathon bij de CPC loop in Den Haag gelopen te hebben.
Pas eind januari ben ik begonnen met trainen, na de maanden daarvoor weinig gelopen te hebben. In eerste instantie gebruikte ik TrainAsOne, een machine learning driven programma dat zich continu zou moeten aanpassen aan wat je doet. Dat beviel me echter niet, het programma wat ik kreeg was me te wisselend qua intensiteit en duur (veel heel korte loopjes) waardoor ik eind fabruari ben overgestapt naar het marathonprogramma van McMillen dat via Strava wordt aangeboden.
Garmin's race predictor gaf in januari een verwachte finishtijd op van 4:11, wat gedurende de trainingsweken omlaag bleef gaan en uiteindelijk uitkwam op 3:24. De laatste week heb ik weinig gelopen en vanaf donderdag veel koolhydraten gegeten - normaal eet ik koolhydraatarm - waardoor ik zondag goed uitgerust aan de start verscheen.
Ik had in eerste instantie bedacht met een lange broek te gaan lopen - er werd een gevoelstemperatuur van twee graden verwacht - maar ik ben uiteindelijk toch in korte broek gestart. En gelukkig maar, want het werd warmer dan verwacht en zeker in de zon was het veel te warm voor lange kleding.
Ik ben weggegaan op een schema voor 3:30, wat neerkomt op net iets sneller dan 5:00/km. Dat tempo ging me goed af, maar omdat ik nooit verder dan 30km had gelopen en veel horrorverhalen over de man met de hamer rond 35km had gehoord, heb ik dat tempo aangehouden. Uiteindelijk viel die hamer rond 35km me mee, en ben ik gefinisht in 3:27:52.
Overigens grappig: Hoewel ik er een punt van heb gemaakt om overal de binnenbochten te lopen en rotondes zo recht mogelijk te lopen, registreerde de Garmin Epix 2 (met dualband-gps ingeschakeld) in totaal 42:43 km. De Polar Grit X die ik aan mijn andere pols droeg hield het op 42:55 km. Data van beide klokjes hier.
Pas eind januari ben ik begonnen met trainen, na de maanden daarvoor weinig gelopen te hebben. In eerste instantie gebruikte ik TrainAsOne, een machine learning driven programma dat zich continu zou moeten aanpassen aan wat je doet. Dat beviel me echter niet, het programma wat ik kreeg was me te wisselend qua intensiteit en duur (veel heel korte loopjes) waardoor ik eind fabruari ben overgestapt naar het marathonprogramma van McMillen dat via Strava wordt aangeboden.
Garmin's race predictor gaf in januari een verwachte finishtijd op van 4:11, wat gedurende de trainingsweken omlaag bleef gaan en uiteindelijk uitkwam op 3:24. De laatste week heb ik weinig gelopen en vanaf donderdag veel koolhydraten gegeten - normaal eet ik koolhydraatarm - waardoor ik zondag goed uitgerust aan de start verscheen.
Ik had in eerste instantie bedacht met een lange broek te gaan lopen - er werd een gevoelstemperatuur van twee graden verwacht - maar ik ben uiteindelijk toch in korte broek gestart. En gelukkig maar, want het werd warmer dan verwacht en zeker in de zon was het veel te warm voor lange kleding.
Ik ben weggegaan op een schema voor 3:30, wat neerkomt op net iets sneller dan 5:00/km. Dat tempo ging me goed af, maar omdat ik nooit verder dan 30km had gelopen en veel horrorverhalen over de man met de hamer rond 35km had gehoord, heb ik dat tempo aangehouden. Uiteindelijk viel die hamer rond 35km me mee, en ben ik gefinisht in 3:27:52.
Overigens grappig: Hoewel ik er een punt van heb gemaakt om overal de binnenbochten te lopen en rotondes zo recht mogelijk te lopen, registreerde de Garmin Epix 2 (met dualband-gps ingeschakeld) in totaal 42:43 km. De Polar Grit X die ik aan mijn andere pols droeg hield het op 42:55 km. Data van beide klokjes hier.
Ik wil terug beginnen met hardlopen, en omdat er niets zo motiverend is dan aan een wedstrijd mee doen was ik op zoek naar een mooie om mij in te schrijven. Echter vind ik het moeilijk om er eentje te vinden.
Weet iemand een goede website waar de hardloopwedstrijden van Belgie & Nederland opgelijst staan?
Weet iemand een goede website waar de hardloopwedstrijden van Belgie & Nederland opgelijst staan?
Voor nederland staan er hier wel de meeste: https://www.hardlopen.nl/evenementen/Yoki1985 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:54:
Ik wil terug beginnen met hardlopen, en omdat er niets zo motiverend is dan aan een wedstrijd mee doen was ik op zoek naar een mooie om mij in te schrijven. Echter vind ik het moeilijk om er eentje te vinden.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
42,36 km gaf mijn Garmin. Officiele parcoursen zouden blijkbaar altijd 0,1% langer zijn dan 42,195 meter, om zeker niet te kort te zijn, dus 42 m langer : 42,237 km.Eric van Ballegoie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:58:...
Broekjes/telefoondiscussie: inderdaad wel een dingetje, veel zakken zijn te klein voor een moderne telefoon. Zelf heb ik een iPhone 13 Pro, met hoesje past deze net in een Salomon Agile 5" short. Voordien had ik een iPhone 6, die paste vlot, met de nieuwe telefoon is het wat wringen. Belangrijk is dat de zak op de rug zit, een zak opzij vind ik niet aangenaam. Die Agile shorts zijn OK qua prijs/kwaliteit, bij Salomon zelf rond de 40 euro, maar het model gaat eruit en bijgevolg nu elders goedkoper te vinden.
Raceverslag van mijn marathon van Rotterdam.
Waarom Rotterdam ?
7 van mijn 9 voorgaande marathons waren in eigen provincie, ik vind dat gemakkelijk. Het gaat me ook om de sportieve prestatie en niet om de bucketlistsfeer van bv de marathon van New York. Als het louter gaat om de sportieve prestatie kan je even goed een dichtbije vlakke marathon kiezen als een verre.
Ik luister veel naar Nederlandse looppodcasts (Suzy Q&A, Looppraat, de Pacer) en vooral bij die laatste komt de marathon van Rotterdam vaak aan bod (presentatoren zijn Rotterdammers). Zo rijpte het idee om Rotterdam te lopen. Mijn eerste idee was gewoon 's morgens heel vroeg naar Rotterdam te rijden, maar mijn vrouw heeft met dit afgepraat en ik ben in de buurt in een hotel gaan slapen.
Dus ik vertrok zondagochtend vanuit Zwijndrecht naar parking Hofplein, waar ik een dagparking gereserveerd had. Deze parking was ook aangeraden op de website van de organisatie zodat ik er vertrouwen in had.
Het was wel een spannend moment toen ik rond 8 uur aankwam bij het Hofplein. Geen enkel bordje te zien voor de parking en het Hofplein was grotendeels afgesloten, je kon enkel rechts afslaan. Na vergeefs nog een blokje om gereden te hebben - geen enkel bordje parking Hofplein te zien - parkeerde ik mijn auto op een busstrook en googelde ik parking Hofplein. Aan de beelden te zien was de parking waarschijnlijk linksaf op het plein. Nogmaals een blokje om en ik sloeg direct linksaf op het rondpunt, tegen de richting in, dan door een straat waar eigenlijk geen auto's mochten komen, en toen zag ik gelukkig Parking Hofplein.
Verder geen incidenten en ik haalde mijn ticket op in het WTC en gaf mijn bagage af op het schouwburgplein. Jammer dat er vanaf het WTC nergens borden stonden richting start of richting bagage, blijkbaar veronderstelt men dat iedereen de weg kent of op het plannetje van de website online zoekt waar alles zich bevindt.
Het was heel koud, rond de 5 graden en met wat wind, gelukkig had ik een oude hoodie en oude handschoenen aan, die dingen kon ik weggooien 5 minuten voor de start.
Ik had 3:10 opgegeven als eindtijd dus ik mocht in wave 1 starten.
Lee Towers, scheepshoorn, en toen begonnen we te schuifelen naar de start. Pas aan de startstreep kon je echt beginnen lopen. Bijna onmiddellijk de brug op, maar door de adrenaline merk je de helling nauwelijks. De eerste 5 km waren er nog enkele lichte hellingen.
Rotterdam is dan wel een snelle marathon, maar er zijn toch 58 hoogtemeters.
Op 2 km dronk ik het grootste deel van een fles sportdrank op. Op 7 km een Maurten gel met bij de bevoorrading op 10 km wat water (elke 5 km was er bevoorrading met water en sportdrank). Op 15 km wat sportdrank en op 20 km nam ik een Maurten gel met cafeïne en wat water bij de bevoorrading. De post op 25 km sloeg ik over want op de Erasmusbrug op km 27 stond een supporter met een fles sportdrank. Die ging heel wat moeilijker binnen en ik besloot niet meer te drinken. Op km 32 nog een Maurten gel met cafeïne en op 35 een klein slokje sportdrank.
De sportdrank op km 2 was een goed idee, op dat ogenblik ging het nog heel goed naar binnen. Het enige jammere was dat ik mijn bidonhouder moest weggooien op dat moment (want leeg en dus nutteloos, en ik ging er niet nog 40km mee rondlopen). Alle andere drankmomenten bevielen me minder goed. De Maurten gels gingen wel goed naar binnen, daarmee heb je wel energie, maar er moet ook vocht naar binnen.
Het weer tijdens de marathon was OK. Er was wat wind en ik wist dat ik vooral tussen km 10 en 15 moest schuilen in een groep. De rest van de marathon heb ik de wind nauwelijks gevoeld. Er was een goede temperatuur van 10 graden, maar wel continu zon zodat ik het wel warm kreeg ondanks korte short en singlet.
Dus drinken was echt wel nodig.
Ik liep van in het begin bij 2 3:10 pacers. De eerste 5 km gingen in 4:20 of sneller zodat we 1 minuut voorsprong namen op het 3:10 schema. Nadien was het tempo wel correct aan 4:30/km en we bleven 1 minuut marge houden. Op 7 km voelde ik me heel goed en liep ik in de boter had; op 17 km begon ik te voelen dat ik in de goede groep zat en had ik niet meer dat gevoel van overschot hebben.
Bij de bevoorrading op km 20 verloor ik wat tijd met drinken, en ik sloot aan bij de 2 laatste 3:10 pacers die 50 meter achter de eerste 3:10 pacers liepen. De benen begonnen wat pijnlijker aan te voelen. De eerste kms had ik een ongegenaam gevoel in de linker kuit gehad, dat was weg, maar nu begon ik de bovenbenen (zowel quadriceps als hamstring) te voelen. Ik kon wel nog de pacers blijven volgen.
Op de Erasmusbrug was ik continu aan het rondkijken naar mijn drankfles, de supporter stond pas op het einde van de brug. Toen was ik het contact met de 3:10 groep al verloren. Ik weet niet zeker of het kwam door het rondkijken of dat de brug voor mij te lastig was om het tempo van de pacers te volgen.
Het drinken beviel me niet zo goed en ik kon niet meer de aansluiting maken met de groep, ook al liep ik de volgende km wat sneller. Ik bleef wel de kilometers daarop de pacers in het vizier houden. De benen voelden meer en meer pijnlijk aan, maar enigszins tot mijn verbazing kon ik met die vermoeide en pijnlijke benen het strakke tempo van 4:30/km vasthouden.
Toch tot na km 34, ergens in het begin van het Kralingse Bos. Het hoofd was nog redelijk fris, maar ik kon de benen niet meer dezelfde snelheid laten lopen.
Op 35 km zat ik nog steeds 1 minuut onder het 3:10 schema, en ik wist dat mijn snelheid vasthouden voldoende zou zijn om onder de 3:10 te finishen. Maar de benen wilden niet harder, en km 37 en 38 waren mijn traagste van de marathon - 4:52 en 4:54/km.
Wat hoofdrekenen op 38,2 km (niet gemakkelijk op dat moment !) en ik besefte dat ik de laatste 4 km aan 4:30/km zou moeten lopen om onder de 3 uur en 10 minuten te finishen. Ik kon iets versnellen km 39 en 40 naar 4:42, en de laatste 2 kms naar 4:40, dankzij het enthousiaste en massaal aanwezige publiek.
Eindtijd van 3:10:3x, niet onder de 3 uur en 10, maar toch een PR van 3 minuten ten opzichte van mijn laatste 4 marathons die allemaal in 3:13 gelopen waren.
Waarom Rotterdam ?
7 van mijn 9 voorgaande marathons waren in eigen provincie, ik vind dat gemakkelijk. Het gaat me ook om de sportieve prestatie en niet om de bucketlistsfeer van bv de marathon van New York. Als het louter gaat om de sportieve prestatie kan je even goed een dichtbije vlakke marathon kiezen als een verre.
Ik luister veel naar Nederlandse looppodcasts (Suzy Q&A, Looppraat, de Pacer) en vooral bij die laatste komt de marathon van Rotterdam vaak aan bod (presentatoren zijn Rotterdammers). Zo rijpte het idee om Rotterdam te lopen. Mijn eerste idee was gewoon 's morgens heel vroeg naar Rotterdam te rijden, maar mijn vrouw heeft met dit afgepraat en ik ben in de buurt in een hotel gaan slapen.
Dus ik vertrok zondagochtend vanuit Zwijndrecht naar parking Hofplein, waar ik een dagparking gereserveerd had. Deze parking was ook aangeraden op de website van de organisatie zodat ik er vertrouwen in had.
Het was wel een spannend moment toen ik rond 8 uur aankwam bij het Hofplein. Geen enkel bordje te zien voor de parking en het Hofplein was grotendeels afgesloten, je kon enkel rechts afslaan. Na vergeefs nog een blokje om gereden te hebben - geen enkel bordje parking Hofplein te zien - parkeerde ik mijn auto op een busstrook en googelde ik parking Hofplein. Aan de beelden te zien was de parking waarschijnlijk linksaf op het plein. Nogmaals een blokje om en ik sloeg direct linksaf op het rondpunt, tegen de richting in, dan door een straat waar eigenlijk geen auto's mochten komen, en toen zag ik gelukkig Parking Hofplein.
Verder geen incidenten en ik haalde mijn ticket op in het WTC en gaf mijn bagage af op het schouwburgplein. Jammer dat er vanaf het WTC nergens borden stonden richting start of richting bagage, blijkbaar veronderstelt men dat iedereen de weg kent of op het plannetje van de website online zoekt waar alles zich bevindt.
Het was heel koud, rond de 5 graden en met wat wind, gelukkig had ik een oude hoodie en oude handschoenen aan, die dingen kon ik weggooien 5 minuten voor de start.
Ik had 3:10 opgegeven als eindtijd dus ik mocht in wave 1 starten.
Lee Towers, scheepshoorn, en toen begonnen we te schuifelen naar de start. Pas aan de startstreep kon je echt beginnen lopen. Bijna onmiddellijk de brug op, maar door de adrenaline merk je de helling nauwelijks. De eerste 5 km waren er nog enkele lichte hellingen.
Rotterdam is dan wel een snelle marathon, maar er zijn toch 58 hoogtemeters.
Op 2 km dronk ik het grootste deel van een fles sportdrank op. Op 7 km een Maurten gel met bij de bevoorrading op 10 km wat water (elke 5 km was er bevoorrading met water en sportdrank). Op 15 km wat sportdrank en op 20 km nam ik een Maurten gel met cafeïne en wat water bij de bevoorrading. De post op 25 km sloeg ik over want op de Erasmusbrug op km 27 stond een supporter met een fles sportdrank. Die ging heel wat moeilijker binnen en ik besloot niet meer te drinken. Op km 32 nog een Maurten gel met cafeïne en op 35 een klein slokje sportdrank.
De sportdrank op km 2 was een goed idee, op dat ogenblik ging het nog heel goed naar binnen. Het enige jammere was dat ik mijn bidonhouder moest weggooien op dat moment (want leeg en dus nutteloos, en ik ging er niet nog 40km mee rondlopen). Alle andere drankmomenten bevielen me minder goed. De Maurten gels gingen wel goed naar binnen, daarmee heb je wel energie, maar er moet ook vocht naar binnen.
Het weer tijdens de marathon was OK. Er was wat wind en ik wist dat ik vooral tussen km 10 en 15 moest schuilen in een groep. De rest van de marathon heb ik de wind nauwelijks gevoeld. Er was een goede temperatuur van 10 graden, maar wel continu zon zodat ik het wel warm kreeg ondanks korte short en singlet.
Dus drinken was echt wel nodig.
Ik liep van in het begin bij 2 3:10 pacers. De eerste 5 km gingen in 4:20 of sneller zodat we 1 minuut voorsprong namen op het 3:10 schema. Nadien was het tempo wel correct aan 4:30/km en we bleven 1 minuut marge houden. Op 7 km voelde ik me heel goed en liep ik in de boter had; op 17 km begon ik te voelen dat ik in de goede groep zat en had ik niet meer dat gevoel van overschot hebben.
Bij de bevoorrading op km 20 verloor ik wat tijd met drinken, en ik sloot aan bij de 2 laatste 3:10 pacers die 50 meter achter de eerste 3:10 pacers liepen. De benen begonnen wat pijnlijker aan te voelen. De eerste kms had ik een ongegenaam gevoel in de linker kuit gehad, dat was weg, maar nu begon ik de bovenbenen (zowel quadriceps als hamstring) te voelen. Ik kon wel nog de pacers blijven volgen.
Op de Erasmusbrug was ik continu aan het rondkijken naar mijn drankfles, de supporter stond pas op het einde van de brug. Toen was ik het contact met de 3:10 groep al verloren. Ik weet niet zeker of het kwam door het rondkijken of dat de brug voor mij te lastig was om het tempo van de pacers te volgen.
Het drinken beviel me niet zo goed en ik kon niet meer de aansluiting maken met de groep, ook al liep ik de volgende km wat sneller. Ik bleef wel de kilometers daarop de pacers in het vizier houden. De benen voelden meer en meer pijnlijk aan, maar enigszins tot mijn verbazing kon ik met die vermoeide en pijnlijke benen het strakke tempo van 4:30/km vasthouden.
Toch tot na km 34, ergens in het begin van het Kralingse Bos. Het hoofd was nog redelijk fris, maar ik kon de benen niet meer dezelfde snelheid laten lopen.
Op 35 km zat ik nog steeds 1 minuut onder het 3:10 schema, en ik wist dat mijn snelheid vasthouden voldoende zou zijn om onder de 3:10 te finishen. Maar de benen wilden niet harder, en km 37 en 38 waren mijn traagste van de marathon - 4:52 en 4:54/km.
Wat hoofdrekenen op 38,2 km (niet gemakkelijk op dat moment !) en ik besefte dat ik de laatste 4 km aan 4:30/km zou moeten lopen om onder de 3 uur en 10 minuten te finishen. Ik kon iets versnellen km 39 en 40 naar 4:42, en de laatste 2 kms naar 4:40, dankzij het enthousiaste en massaal aanwezige publiek.
Eindtijd van 3:10:3x, niet onder de 3 uur en 10, maar toch een PR van 3 minuten ten opzichte van mijn laatste 4 marathons die allemaal in 3:13 gelopen waren.
Wat een mooie verslagen van Rotterdam allemaal! Mijn raceverslag van Rotterdam is een stuk korter. Ik deed voor het eerst mee aan een hardloopevenement. En: ik ben gelijk verwend (en hooked) Wat een festijn!
Ik heb meegedaan aan de business relay, waarbij ik met drie andere collega's in totaal een volledige marathon afstand afleg. Erg jammer dat de afstanden niet gelijk waren, ik nam 9 km voor mijn rekening (i.v.m. recente Covid infectie, daar heb ik best last van gehad). Die gingen me makkelijker af dan ik had verwacht. Ik starte in de laatste startwave (de organisator van ons bedrijf had niet meegekregen dat streeftijden op tijd moesten worden ingevuld), dat was erg jammer, want mijn pace was hoger dan de mensen om mij heen. Dus: Rustig de Erasmus brug over en zoveel mogelijk mensen proberen in te halen. Daar werd ik ook best onzeker van: Het is je eerste evenement en je bent net ziek geweest. Ga je niet te hard van stapel? Nou, dat was dus uiteindelijk niet het geval. Ik ben net onder mijn herziene streeftijd van 49:30 uitgekomen: 48:06. Had ik geen Covid gehad, had ik graag onder de 45:00 willen finishen, maar ben bewust niet te hard gegaan. Link
Het wisselen met zijn vieren is een goede reden om vooral door te trainen voor een halve! Manmanman, wat een gedoe. Meerdere keren de halve stad doorkruizen. Per saldo heb ik 9km gerend, 10 km gefietst en nog zo'n 12 km heen- en weer gelopen.
Moeilijk was het om bij de finish je finishende teamgenoot op te wachten, wat een drukte. Tegelijkertijd wel indrukwekkend: zoveel mensen die in staat zijn om een marathon te lopen! De medaille die ik kreeg zegt: 10.55 km. Dat is toch een smetje, met mijn 9 km voelt het toch alsof ik die medaille niet helemaal waard ben. Natuurlijk: Teamwork makes the dream work, maar toch.
Nu doortrainen en nadenken over volgende doelen. Vrijdag a.s. is in mijn woonplaats een 10 km wedstrijden en een kennis heeft een startbewijs over. Die ga ik toch even meepakken. Dan City run Alkmaar over een week of 6. Ik denk dat ik 5km ga doen en aan mijn snelheid ga werken. Dan het volgende bucketlist evenement, de Dam-tot-Damloop. 16 km lijkt mij een mooi doel om naar toe te werken en zo ook te zien of een halve marathon volgende jaar überhaupt mogelijk is. In het verleden ben ik met hardlopen veel geplaagd door voetblessures die zich steevast vanaf 6-7 km aandienden. Ik loop nu al een tijd met zooltjes op maat en ben ruim een jaar aan het bootcampen. Dat levert resultaat op. Mijn voetspieren worden sterker! Ik ben praktisch pijnvrij (in Rotterdam geen centje pijn), dus durf het nu aan om voorzichtig de afstand op te krikken. Daarna komt de focus op tempo!
Ik heb meegedaan aan de business relay, waarbij ik met drie andere collega's in totaal een volledige marathon afstand afleg. Erg jammer dat de afstanden niet gelijk waren, ik nam 9 km voor mijn rekening (i.v.m. recente Covid infectie, daar heb ik best last van gehad). Die gingen me makkelijker af dan ik had verwacht. Ik starte in de laatste startwave (de organisator van ons bedrijf had niet meegekregen dat streeftijden op tijd moesten worden ingevuld), dat was erg jammer, want mijn pace was hoger dan de mensen om mij heen. Dus: Rustig de Erasmus brug over en zoveel mogelijk mensen proberen in te halen. Daar werd ik ook best onzeker van: Het is je eerste evenement en je bent net ziek geweest. Ga je niet te hard van stapel? Nou, dat was dus uiteindelijk niet het geval. Ik ben net onder mijn herziene streeftijd van 49:30 uitgekomen: 48:06. Had ik geen Covid gehad, had ik graag onder de 45:00 willen finishen, maar ben bewust niet te hard gegaan. Link
Het wisselen met zijn vieren is een goede reden om vooral door te trainen voor een halve! Manmanman, wat een gedoe. Meerdere keren de halve stad doorkruizen. Per saldo heb ik 9km gerend, 10 km gefietst en nog zo'n 12 km heen- en weer gelopen.
Moeilijk was het om bij de finish je finishende teamgenoot op te wachten, wat een drukte. Tegelijkertijd wel indrukwekkend: zoveel mensen die in staat zijn om een marathon te lopen! De medaille die ik kreeg zegt: 10.55 km. Dat is toch een smetje, met mijn 9 km voelt het toch alsof ik die medaille niet helemaal waard ben. Natuurlijk: Teamwork makes the dream work, maar toch.
Nu doortrainen en nadenken over volgende doelen. Vrijdag a.s. is in mijn woonplaats een 10 km wedstrijden en een kennis heeft een startbewijs over. Die ga ik toch even meepakken. Dan City run Alkmaar over een week of 6. Ik denk dat ik 5km ga doen en aan mijn snelheid ga werken. Dan het volgende bucketlist evenement, de Dam-tot-Damloop. 16 km lijkt mij een mooi doel om naar toe te werken en zo ook te zien of een halve marathon volgende jaar überhaupt mogelijk is. In het verleden ben ik met hardlopen veel geplaagd door voetblessures die zich steevast vanaf 6-7 km aandienden. Ik loop nu al een tijd met zooltjes op maat en ben ruim een jaar aan het bootcampen. Dat levert resultaat op. Mijn voetspieren worden sterker! Ik ben praktisch pijnvrij (in Rotterdam geen centje pijn), dus durf het nu aan om voorzichtig de afstand op te krikken. Daarna komt de focus op tempo!
Het voelt alsof ik last van mijn heup heb. Maar inderdaad meestal na een dag weer weg. Enige wat ik tot nu toe doe is de spier stretchen, dat helpt redelijk. Rust nemen heb ik nog niet gedaan, heb wel vaker kwaaltjes die enige tijd in beslag nemen en dan ineens weg zijn.Limbeckx schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:48:
[...]
Ik zit er nu naar te kijken. Naar die gluteus medius. Het zou best wel eens kunnen dat ik daar ook last van heb. Bij mij gaat het meestal de dag na het hardlopen alweer weg. Wat zijn jouw symptomen, wat voor oefeningen heb je tot nu toe gedaan en enig idee waarom het al een jaar voort duurt?
Ik heb eigenlijk geen antwoorden voor je maar meer vragen voor mijzelf. Sorry...
Na een motiverend appje van een vriend die een snelle 10 km had gelopen was ik ineens gemotiveerd de deur uit te gaan vanavond. Voor het eerst dit jaar in korte broek en t-shirt, lekker even een duurloopje.
Na de eerste kilometer in 5:18 was dat idee alweer gesneuveld, @GSX-MAN moest weer hard. en na een 5:08, 5:16, 5:13 en 5:05 kwam ik in 26 minuten aan de 5 kilometer. Tempo opbouwen gaat dus weer goed, nu nog een beetje veilig afstand toevoegen.
Even een kleine 100 meter gewandeld en daarna nog 3 km uitgelopen in een gemiddeld tempo van 5:34 (5:54, 5:27 en 5:23).
En dat zijn er weer 8, op naar de 10.
Na de eerste kilometer in 5:18 was dat idee alweer gesneuveld, @GSX-MAN moest weer hard. en na een 5:08, 5:16, 5:13 en 5:05 kwam ik in 26 minuten aan de 5 kilometer. Tempo opbouwen gaat dus weer goed, nu nog een beetje veilig afstand toevoegen.
Even een kleine 100 meter gewandeld en daarna nog 3 km uitgelopen in een gemiddeld tempo van 5:34 (5:54, 5:27 en 5:23).
En dat zijn er weer 8, op naar de 10.
Slecht idee... Hoe laat?
Super om de verhalen mee te lezen, insprerend en toch ook soms jaloezie. Na 1,5 jaar in de lappenmand gezeten te hebben ben ik vorige maand voorzichtig weer begonnen. Maar zit nu nog op het punt dat de 5km aanvoelt als een marathon, mijn hartslag en tempo kijk ik niet eens naar 😂
Nee, ik was al vergeten hoe het voelt om 45 minuten te ploeteren, te zweten en niets over te hebben als je 8km hardloopt/jogt.
Maar goed, jullie verhalen motiveren me in ieder geval om als streven te hebben om eind volgend jaar weer een marathon te lopen.
Nee, ik was al vergeten hoe het voelt om 45 minuten te ploeteren, te zweten en niets over te hebben als je 8km hardloopt/jogt.
Maar goed, jullie verhalen motiveren me in ieder geval om als streven te hebben om eind volgend jaar weer een marathon te lopen.
Gisteren laatste loopje in voorbereiding op de halve marathon tijdens het Maastricht Running Festival van maandag gehad. Toen ik vorig jaar de halve marathon in Eindhoven liep (PR in 1:47) had ik in de 15 weken voorafgaand in totaal slechts 173 trainingskilometers gemaakt. Teller staat nu op 396 ondanks wintersport en corona. Benieuwd wat me dat brengt maandag!
[ Voor 5% gewijzigd door Niku op 15-04-2022 10:15 ]
Jeuh, gisteren heb ik sinds 8 weken fysio/alternatief trainen/oefeningen ivm een ontstoken patellapees weer pijnloos een 5KM kunnen lopen. En zelfs de dag er na geen pijn, de vorige keer kon ik de trap niet eens meer af van de pijn
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik zie mezelf eigenlijk nooit een marathon gaan lopen. Die halve vorig jaar verbaasde me al, vooral dat ik het mentaal volhield.
Met trail vind ik het wel leuk om uren bezig te zijn, maar dan ook het liefst in gezelschap. In mijn eentje zeker 4 uur onderweg zijn staat me enorm tegen.
Met trail vind ik het wel leuk om uren bezig te zijn, maar dan ook het liefst in gezelschap. In mijn eentje zeker 4 uur onderweg zijn staat me enorm tegen.
Slecht idee... Hoe laat?
Nou, 18.000 deelnemers en enkele 100.000-en toeschouwers noem ik niet bepaald 'in mijn eentje'.GSX-MAN schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:20:
In mijn eentje zeker 4 uur onderweg zijn staat me enorm tegen.
Om eerlijk te zijn, het had van mij wel iets rustiger mogen zijn. Vorig jaar in Leiden gelopen en hoewel mijn tijd daar 3 minuten langzamer was heb ik er betere herinneringen aan dan aan Rotterdam. Rustig langs de weilanden, een beetje nevel, en enkel je eigen voetstappen horen.
Anderen krijgen juist extra energie van al die joelende mensen.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Nee. Er is geen enkele reden waarom een marathon beter of meer of wat dan ook zou zijn dan andere afstanden. Ik heb bijvoorbeeld juist enorm ontzag voor het op een korte afstand jezelf helemaal het zuur in lopen.GSX-MAN schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:20:
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik zie mezelf eigenlijk nooit een marathon gaan lopen. Die halve vorig jaar verbaasde me al, vooral dat ik het mentaal volhield.
Nu loop je ook vaak een marathon niet alleen. Juist met trails heb ik meerdere keren tijdens een evenement een kilometer of 40 in m'n eentje door de natuur gebanjerd. In m'n eentje tot en met 50km.
Maar dat moet je liggen, er is geen betere methode. Sterker nog, in een groep kun je je beter aan elkaar optrekken, terwijl je het in je eentje eerder laat lopen.
Prima toch? Ieder zijn of haar ding.GSX-MAN schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:20:
Ik heb weer niets met snelle tijden proberen te lopen, ik haal juist de lol uit langere afstanden op mijn gemakje, maar daar zullen anderen weer niets aan vinden.
Tuurlijk, er is voor velen (ook mezelf) een fascinatie met de marathon, maar er is niks mis met een voorkeur voor trails of andere lopen.GSX-MAN schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:20:
1 van de fanatiekste en beste lopers die ik ken focust zich volledig op stratenlopen, meestal afstanden rond de 10 km. Hij loopt 10 km in 34 minuten en dat is een veel betere prestatie dan een marathon in vier uur of langer afwerken.
@GSX-MAN Rustig lopen is goed, hé, het hoeft niet altijd hard.
Zijn er eigenlijk mensen hier die hun Reebok FFE 2 op hebben laten volgen door versie 3 of 4?
Zo, het Nationaal Fraggert Hitteplan is in werking getreden
:strip_exif()/f/image/ZJ6tzWpTYb016RBB7Nqs53t1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zomercoup? Check!
Flipbelt? Check!
Fladderbroek? Check!
Zomershirtje? Check!
Vanmiddag intervalletje 20-3-10 gelopen, met krap 10 graad, wolken en een frisse wind was het lastig vergelijken met windstil en zonnig 15 graden voorjaar van mijn vorige sessie maar ik heb een aardig idee gekregen wat wel/niet werkt.
Gisteravond de tondeuse door mijn weelderige krullen heen gejakkert, stuk minder warm dan een ongecontroleerde bos corona-haar met achterstallig onderhoud
De flipbelt mocht ik van die lieve @bvsteyn lenen
Dat werkt op zich prima, wel is zo'n band wat warm heb ik gemerkt dus met warmer weer zou ik moeten proberen. Ik ga er wel 1 halen in elk geval, passen is wel belangrijk want ik liep met maatje L en die zakte/draaide wel iets, even zien of een M beter werkt. Ik schuif mijn telefoon op mijn rug en dat voel je amper, prima oplossing.
Fladderbroekje (soort voetbalbroek) had ik nog in de kast vanwege mijn lidmaatschap van een fitnesstoko jaren terug. Dat gefladder is op een sportveld geen issue, met lange lopen is het irritant en leid af, een tight loopt prettiger. Wel merk ik natuurlijk dat het luchtiger is en bij warmte dus koeler, ik ga kijken voor een korte broek (zo'n 3 tot 5 inch ding) dat fladdert minder/niet en allicht met een korte "slidingbroek"/tight erin.
Mijn zomershirtje daar loop ik met koude (zacht maar < +5°) in met een dun thermo shirtje eronder. Nu dus zonder thermo en dat beviel goed, wordt het warmer dan heb ik nog een singletje liggen.
Anyway.........nog 1 training 20-2-10 en dan de finale van 30min ter afsluiting van dit schema
:strip_exif()/f/image/ZJ6tzWpTYb016RBB7Nqs53t1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zomercoup? Check!
Flipbelt? Check!
Fladderbroek? Check!
Zomershirtje? Check!
Vanmiddag intervalletje 20-3-10 gelopen, met krap 10 graad, wolken en een frisse wind was het lastig vergelijken met windstil en zonnig 15 graden voorjaar van mijn vorige sessie maar ik heb een aardig idee gekregen wat wel/niet werkt.
Gisteravond de tondeuse door mijn weelderige krullen heen gejakkert, stuk minder warm dan een ongecontroleerde bos corona-haar met achterstallig onderhoud
De flipbelt mocht ik van die lieve @bvsteyn lenen
Dat werkt op zich prima, wel is zo'n band wat warm heb ik gemerkt dus met warmer weer zou ik moeten proberen. Ik ga er wel 1 halen in elk geval, passen is wel belangrijk want ik liep met maatje L en die zakte/draaide wel iets, even zien of een M beter werkt. Ik schuif mijn telefoon op mijn rug en dat voel je amper, prima oplossing.
Fladderbroekje (soort voetbalbroek) had ik nog in de kast vanwege mijn lidmaatschap van een fitnesstoko jaren terug. Dat gefladder is op een sportveld geen issue, met lange lopen is het irritant en leid af, een tight loopt prettiger. Wel merk ik natuurlijk dat het luchtiger is en bij warmte dus koeler, ik ga kijken voor een korte broek (zo'n 3 tot 5 inch ding) dat fladdert minder/niet en allicht met een korte "slidingbroek"/tight erin.
Mijn zomershirtje daar loop ik met koude (zacht maar < +5°) in met een dun thermo shirtje eronder. Nu dus zonder thermo en dat beviel goed, wordt het warmer dan heb ik nog een singletje liggen.
Anyway.........nog 1 training 20-2-10 en dan de finale van 30min ter afsluiting van dit schema
En die de nieuwe Floatride Energy X overwegen? Ja ja, met carbon unit in de midsole.Niku schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:33:
Zijn er eigenlijk mensen hier die hun Reebok FFE 2 op hebben laten volgen door versie 3 of 4?
Om antwoord te geven, ik heb laatst nog een rondje op de originele tweakerbokjes gedaan, maar eerlijk gezegd gaat mijn voorkeur (zwaar) uit naar de vergelijkbare Puma Liberates, lichter, bouncier en waanzinnige grip op nat wegdek (ga ik verder dan 10km, dan onherrroepelijk de met stip op 1 gestegen Novablast 2, wat een comfy schoen is dat).
Oh ja @GSX-MAN over marathons enzo. Ik ben zo blij/gelukkig dat ik weer die effortloze km's kan lopen na 10 km, door de polder, lenteluchten opsnuivend, zonder pijn(tjes), in een cadans die km na km voorbij laat gaan in een bijna meditatieve staat. Naarmate ik ouder word (en daar ben ik al aardig in geslaagd) interesseren me prestaties amper meer, heel blijven en genieten (ja ja ja, ik heb ook zwakke momenten, zie ik een loper voor me, moet ik me inhouden om niet in de race-stand te schieten).
Bij de buren fietst @wisselwerking rond, die heeft me laatste geïnspireerd met een nieuwe term: data arm fietsen. Ik heb een nieuwe ambitie: geen hartslag meten, geen tempo vooraf bepalen: lopen hoe ik me op dat moment voel, wil ik harder en gaat m'n lijf mee? Vooral doen, jezelf het snot voor de ogen lopen: heerlijk. Blijft het rustig duurlopen, ook goed. De geplande aanschaf van een borstband (en data spul voor op de fiets) gaat niet door. Ik ga streven naar data arm lopen.....
Bij de buren fietst @wisselwerking rond, die heeft me laatste geïnspireerd met een nieuwe term: data arm fietsen. Ik heb een nieuwe ambitie: geen hartslag meten, geen tempo vooraf bepalen: lopen hoe ik me op dat moment voel, wil ik harder en gaat m'n lijf mee? Vooral doen, jezelf het snot voor de ogen lopen: heerlijk. Blijft het rustig duurlopen, ook goed. De geplande aanschaf van een borstband (en data spul voor op de fiets) gaat niet door. Ik ga streven naar data arm lopen.....
Nee, ik zit nog maar op 300km, dus nog geen noodzaak. Mij lijkt de FFE4 een verbetering is tov versie 2 door de vorm van de zool.Niku schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:33:
Ik kreeg deze week een mailtje dat de Rotterdam Ekiden dit jaar op 3 september plaatsvindt. Ik moet nog even wennen aan het idee dat het na de zomer is, maar bij deze ligt het in de groep
Zijn hier trouwens nog ZAClopers aanstaande dinsdag? Ik ben nog aan het twijfelen of de benen dan al weer fris genoeg zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Rudedadude op 16-04-2022 10:32 ]
Gisteravond meegedaan aan de Heerhugowaard City Run 10K. Een kennis had een startbewijs over. Ik was het niet van plan, want zondag al een kwart marathon in Rotterdam gelopen. Maar ik heb me toch over laten halen.
Voor een beginner ben ik toch best blij dat het gelukt is om net binnen de 53:00 te finishen. Het was een zware opgave, na ook een bootcampsessie en borstcrawltraining op maandag en woensdag. Ik liep de laatste 4 km tegen de kramp aan.
Vandaag de beentjes omhoog!
Voor een beginner ben ik toch best blij dat het gelukt is om net binnen de 53:00 te finishen. Het was een zware opgave, na ook een bootcampsessie en borstcrawltraining op maandag en woensdag. Ik liep de laatste 4 km tegen de kramp aan.
Vandaag de beentjes omhoog!
Sorry als het teveel over mezelf en mijn prestaties gaat...
Anderzijds is dat soort gegevens ook wat ik het liefst lees van anderen.
Dus ik post het hieronder toch maar.
Er is meer in het leven dan alleen maar marathons; ik loop ook voor het plezier, en ik wil ook op andere afstanden evt nog verbeteren.
Maar ik zou jullie mening, als medelopers, willen horen over hoe ik in het najaar mijn marathon PR kan verbeteren.
Ik loop al een jaar of 18, maar de laatste 8 jaar wat meer gestructureerd.
Man, 48 jaar, 174 cm, 65 kg.
Marathonhistoriek:
2016 3:56
2017 3:36
2018 3:21 en 3:19
2019 3:25 en 3:13 en 3:13
2021 3:13 en 3:13
2022 3:10
Ik loop ongeveer 1600 km per jaar, momenteel 1750 km de laatste 12 maand.
Mijn trainingsfilosofie heb ik vroeger al uiteengezet, ik doe nagenoeg geen intervallen (ook al vind ik dat plezant) omdat dat bij mij vaak resulteert in overbelastingsblessures. Om dezelfde reden ook maar 3 keer per week: dinsdag recuperatieloop rond 8 km, donderdag tempoloop die ik geleidelijk uitbreid naar max 16 km, en op zondag een lange duurloop.
De laatste twee jaar doe ik ook core drie keer per week, op advies van mijn fysio.
Recent kon ik op de marathon van Rotterdam mijn marathonbesttijd verbeteren tot 3:10, na de 4 marathons daarvoor telkens 3:13 gelopen te hebben.
Mijn voorbereiding was excellent tot 6 weken voordien, ik liep toen een lange duurloop van 33 km, waarbij ik de laatste 9 km nog kon versnellen tot boven het gewenste marathontempo, wat zeer veel vertrouwen gaf.
Maar nadien ging ik een week skiën, nadien 1 keer gelopen en dan weer een week niet gelopen wegens bronchitis. Daarna goed getraind, maar geen duurlopen langer dan 17 km. 2 weken voor Rotterdam liep ik de halve in Gent, all-out in 1:26. Het weekend nadien nog een lange duurloop van 20 km in matig tempo.
De marathon van Rotterdam ging goed, snelle eerste 5 km, dan lang stabiel tempo en vanaf km 35 vertragende kilometertijden, maar zeker niet dramatisch. Mogelijk had ik deze vertraging kunnen voorkomen als ik een keer of drie een duurloop boven de 30km gelopen had ipv slechts één keer. Het doel was ónder 3:10, maar uiteindelijk was ik zeer tevreden met 3:10.
Het punt is, ik denk dat ik sneller kan. Zeker omdat mijn voorbereiding niet optimaal was.
Ik denk aan 3:06 of daaromtrent. Niet onder de drie uur. Daarvoor ben ik te oud, mis ik het talent en maak ik niet genoeg trainingskilometers.
Maar hoe ?
Met een online coach ?
Ik heb al eens gekeken bij TwoZeroNine. Misschien is dat wel OK. Ik heb wel een beetje schrik dat ze mij gaan overbelasten, en dan ben ik verder van huis. Ook niet heel duidelijk hoe gepersonaliseerd het is, en hoeveel feedback er is. Niet goedkoop, maar als het echt werkt zou ik het ervoor overhebben.
Trenara is niet echt een optie. Hun trainingen zijn te zwaar. Zowel tempoduurlopen met veel kilometers sneller dan halve marathontempo, als lange duurlopen 2 dagen na elkaar, bv zaterdag 15 km en zondag 30 km. Als ik dat soort trainingen aankon, dan was het gemakkelijk.
Of doe ik het gewoon zelf ? Ik ken mijn lichaam en mijn limieten het beste, en laat ons wel wezen, marathontraining is geen quantumfysica. Er zijn algemeen aanvaarde principes die in elk trainingsschema zitten. Lange duurlopen, tempotraining, interval van wisselende duur en intensiteit, aangevuld met wat kortere rustige loopjes.
Wat kan beter ?
-> meer kilometers maken. Nu loop ik 1600 - 1700 km/ jaar, als ik dat kan uitbreiden tot boven de 2000 per jaar en heel blijf, ga ik vanzelf sneller worden. De rustige duurloop op dinsdag zou van 8 naar 12 km kunnen gaan.
-> meer lange duurlopen boven de 30 km, minstens een drietal.
-> voorzichtig iets meer intervallen doen
-> meer heuveltraining doen
-> gewicht verliezen is geen optie, met 4 kilo eraf loop ik in theorie 3 uur, maar dat is een pad dat ik niet wil opgaan, omdat ik momenteel op een gezond gewicht zit.
-> de superschoenen heb ik al
Zoals gezegd, ik ben 48 jaar, ik ga niet eeuwig blijven verbeteren, maar voorlopig heb ik er plezier en voldoening van als dat wel lukt. Ik wil dan ook er echt wel veel aan doen om een snellere najaarsmarathon te lopen.
Ik hoor graag hoe jullie het aanpakken, en eventueel wat jullie zouden doen in mijn plaats.
Er is meer in het leven dan alleen maar marathons; ik loop ook voor het plezier, en ik wil ook op andere afstanden evt nog verbeteren.
Maar ik zou jullie mening, als medelopers, willen horen over hoe ik in het najaar mijn marathon PR kan verbeteren.
Marathonhistoriek:
Mijn trainingsfilosofie heb ik vroeger al uiteengezet, ik doe nagenoeg geen intervallen (ook al vind ik dat plezant) omdat dat bij mij vaak resulteert in overbelastingsblessures. Om dezelfde reden ook maar 3 keer per week: dinsdag recuperatieloop rond 8 km, donderdag tempoloop die ik geleidelijk uitbreid naar max 16 km, en op zondag een lange duurloop.
De laatste twee jaar doe ik ook core drie keer per week, op advies van mijn fysio.
Recent kon ik op de marathon van Rotterdam mijn marathonbesttijd verbeteren tot 3:10, na de 4 marathons daarvoor telkens 3:13 gelopen te hebben.
Mijn voorbereiding was excellent tot 6 weken voordien, ik liep toen een lange duurloop van 33 km, waarbij ik de laatste 9 km nog kon versnellen tot boven het gewenste marathontempo, wat zeer veel vertrouwen gaf.
Maar nadien ging ik een week skiën, nadien 1 keer gelopen en dan weer een week niet gelopen wegens bronchitis. Daarna goed getraind, maar geen duurlopen langer dan 17 km. 2 weken voor Rotterdam liep ik de halve in Gent, all-out in 1:26. Het weekend nadien nog een lange duurloop van 20 km in matig tempo.
De marathon van Rotterdam ging goed, snelle eerste 5 km, dan lang stabiel tempo en vanaf km 35 vertragende kilometertijden, maar zeker niet dramatisch. Mogelijk had ik deze vertraging kunnen voorkomen als ik een keer of drie een duurloop boven de 30km gelopen had ipv slechts één keer. Het doel was ónder 3:10, maar uiteindelijk was ik zeer tevreden met 3:10.
Het punt is, ik denk dat ik sneller kan. Zeker omdat mijn voorbereiding niet optimaal was.
Ik denk aan 3:06 of daaromtrent. Niet onder de drie uur. Daarvoor ben ik te oud, mis ik het talent en maak ik niet genoeg trainingskilometers.
Maar hoe ?
Met een online coach ?
Ik heb al eens gekeken bij TwoZeroNine. Misschien is dat wel OK. Ik heb wel een beetje schrik dat ze mij gaan overbelasten, en dan ben ik verder van huis. Ook niet heel duidelijk hoe gepersonaliseerd het is, en hoeveel feedback er is. Niet goedkoop, maar als het echt werkt zou ik het ervoor overhebben.
Trenara is niet echt een optie. Hun trainingen zijn te zwaar. Zowel tempoduurlopen met veel kilometers sneller dan halve marathontempo, als lange duurlopen 2 dagen na elkaar, bv zaterdag 15 km en zondag 30 km. Als ik dat soort trainingen aankon, dan was het gemakkelijk.
Of doe ik het gewoon zelf ? Ik ken mijn lichaam en mijn limieten het beste, en laat ons wel wezen, marathontraining is geen quantumfysica. Er zijn algemeen aanvaarde principes die in elk trainingsschema zitten. Lange duurlopen, tempotraining, interval van wisselende duur en intensiteit, aangevuld met wat kortere rustige loopjes.
Wat kan beter ?
-> meer kilometers maken. Nu loop ik 1600 - 1700 km/ jaar, als ik dat kan uitbreiden tot boven de 2000 per jaar en heel blijf, ga ik vanzelf sneller worden. De rustige duurloop op dinsdag zou van 8 naar 12 km kunnen gaan.
-> gewicht verliezen is geen optie, met 4 kilo eraf loop ik in theorie 3 uur, maar dat is een pad dat ik niet wil opgaan, omdat ik momenteel op een gezond gewicht zit.
Zoals gezegd, ik ben 48 jaar, ik ga niet eeuwig blijven verbeteren, maar voorlopig heb ik er plezier en voldoening van als dat wel lukt. Ik wil dan ook er echt wel veel aan doen om een snellere najaarsmarathon te lopen.
Ik hoor graag hoe jullie het aanpakken, en eventueel wat jullie zouden doen in mijn plaats.
Waarom wil je per se 4 minuten verbeteren? Dat is 5-6 seconden per kilometer?Hartloper schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:38:
Sorry als het teveel over mezelf en mijn prestaties gaat...
Marathonhistoriek:
Maar hoe ?
Met een online coach ?
Wat kan beter ?
In theorie zou je dus je lactaatdrempel moeten verhogen? Gezien je HM tijd..
2:09 is denk ik de beste optie als je het echt graag wilt.
@Hartloper Zo te lezen zit je qua hardlopen al redelijk op je max, dus dan komt (volgens 2:09 ofja Michel Butter) cross training om de hoek kijken. Ik weet niet of je een hekel hebt aan fietsen maar daarmee kan je op veel lagere belasting extra duurtrainingen mee pakken.
Verder blijf ik het raar vinden dat je wel een marathon aan kan maar geen interval training,
Want doe je dan meteen te gek in dat soort trainingen? Die kan je toch ook langzaam uitbreiden op interval tempo/afstand/aantallen.
Verder blijf ik het raar vinden dat je wel een marathon aan kan maar geen interval training,
Want doe je dan meteen te gek in dat soort trainingen? Die kan je toch ook langzaam uitbreiden op interval tempo/afstand/aantallen.
@Secsytime Niet dat ik per se 4 minuten wil verbeteren, ik wil een doel dat uitdagend is, maar toch ook haalbaar. In mijn geval dacht ik aan 3:06. Akkoord dat je om te verbeteren de lactaatdrempel moet verhogen, maar ik begrijp niet helemaal wat dat met mijn HM tijd te maken heeft.
@Tinusvolkel Van zo'n marathon moet ik wel een week recupereren
Intervaltraining is op hogere snelheid dan marathon pace, 10 k snelheid of hoger, dat kunnen mijn beenspieren moeilijk aan.
@Tinusvolkel Van zo'n marathon moet ik wel een week recupereren
@Hartloper Maar een week
als je een week later alweer helemaal fris bent dan ben je tijdens de marathon niet diep genoeg gegaan
Maar een interval training zou toch niet percee op 10k tempo of sneller moeten? Je kan toch ook op zeg maar op je huidige hm tempo intervallen gaan doen en dan de afstand / aantallen steeds verder uitbreiden zodat je meer gaat wennen aan dat tempo waardoor je het icm je andere trainingen een marathon kan volhouden net wat langzamer dan dat tempo zodat die marathon van onder de 3 uur er in zit
Ps lees nog niks over fietsen
dus dat is een nee?
Maar een interval training zou toch niet percee op 10k tempo of sneller moeten? Je kan toch ook op zeg maar op je huidige hm tempo intervallen gaan doen en dan de afstand / aantallen steeds verder uitbreiden zodat je meer gaat wennen aan dat tempo waardoor je het icm je andere trainingen een marathon kan volhouden net wat langzamer dan dat tempo zodat die marathon van onder de 3 uur er in zit
Ps lees nog niks over fietsen
[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 17-04-2022 08:01 ]
Fietsen is nogal tijdsintensief dus zou in de week niet lukken, maar evt wel zaterdag. Moet ik nog eens over nadenken.
Tijdens Rotterdam ben ik echt wel all-out gegaan, daar ben ik gerust in.
Intervallen aan HM tempo (pakweg 4:08/km) zijn nogal belastend voor me, maar als ik dat heel geleidelijk opbouw (eerst 1 interval van 1 km, de week nadien 2 intervallen van 2 km enz.) moet het misschien wel lukken.
Leuk dat je denkt dat sub3 erin zit, zelf denk ik dat dat net iets te hoog gegrepen is voor me.
Tijdens Rotterdam ben ik echt wel all-out gegaan, daar ben ik gerust in.
Intervallen aan HM tempo (pakweg 4:08/km) zijn nogal belastend voor me, maar als ik dat heel geleidelijk opbouw (eerst 1 interval van 1 km, de week nadien 2 intervallen van 2 km enz.) moet het misschien wel lukken.
Leuk dat je denkt dat sub3 erin zit, zelf denk ik dat dat net iets te hoog gegrepen is voor me.
Denk dat je professionele hulp/ondersteuning nodig hebt, als je er zeker van bent dat het weekvolume niet omhoog kan.Hartloper schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:37:
Fietsen is nogal tijdsintensief dus zou in de week niet lukken, maar evt wel zaterdag. Moet ik nog eens over nadenken.
Tijdens Rotterdam ben ik echt wel all-in gegaan, daar ben ik gerust in.
Ik denk dat het weekvolume wel nog iets omhoog kan. In augustus 2021 had ik een maand van boven de 200 km, het zal wel geen toeval zijn dat ik in september en oktober PR's liep op de tien, de hele en de halve.
Maar dat was een uitschieter. Waarschijnlijk moet ik ervoor zorgen dat alle maanden rond dat volume draaien, bv met dinsdag 12 km, donderdag 14 km en in het weekend 25 km.
Je suggestie over professionele begeleiding ga ik ernstig overwegen, TwoZeroNine lijkt me op dit ogenblik de beste kandidaat.
Maar dat was een uitschieter. Waarschijnlijk moet ik ervoor zorgen dat alle maanden rond dat volume draaien, bv met dinsdag 12 km, donderdag 14 km en in het weekend 25 km.
Je suggestie over professionele begeleiding ga ik ernstig overwegen, TwoZeroNine lijkt me op dit ogenblik de beste kandidaat.
Voor een marathonloper loop je imho vrij weinig jaar km's, Zeker als je zoals je schrijft dat de intervallen belastend zijn, dan kun je vooral nog beter worden door meer km's te maken.Hartloper schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:38:
Er is meer in het leven dan alleen maar marathons; ik loop ook voor het plezier, en ik wil ook op andere afstanden evt nog verbeteren.Maar ik zou jullie mening, als medelopers, willen horen over hoe ik in het najaar mijn marathon PR kan verbeteren.
Ik loop al een jaar of 18, maar de laatste 8 jaar wat meer gestructureerd....................................
Ik loop ongeveer 1600 km per jaar, momenteel 1750 km de laatste 12 maand..................
Toch nog een vraag hierover: Hoe bouw je die intervallen op dat je zo snel overbelast raakt?
Heb je een link naar wat je dan doet? Mss zijn er nog accentverschuivingen mogelijk die effectiever zouden zijn? Puur om een idee te krijgen wat je doet. Dat je al core doet is uitstekend.De laatste twee jaar doe ik ook core drie keer per week, op advies van mijn fysio..
Als je relatief weinig km's loopt en ook nog niet belastbaar bent voor intervallen dan is je marathon basis eigenlijk vrij smal en dan is 3.10 best een hele mooie tijd. Maar HET nadeel is dat je dan bij zo'n smalle basis eigenlijk geen verstoringen kunt hebben agv pech er om heen, ongelukjes, zo'n week broncitus e.d. Dat hakt er zelfs voor een ervaren loper met meer km's al in als je scherp wilt blijven, maar met zo'n smalle basis imho zeker.Recent kon ik op de marathon van Rotterdam mijn marathonbesttijd verbeteren tot 3:10, na de 4 marathons daarvoor telkens 3:13 gelopen te hebben. Mijn voorbereiding was excellent tot 6 weken voordien,...........
Je schrijft het zelf al... meer km's..... en als je echt te weinig talent had gehad dan had je geen 3.10 gelopen rond je 48-igste.Niet onder de drie uur. Daarvoor ben ik te oud, mis ik het talent en maak ik niet genoeg trainingskilometers.
Ik zou voor de vet gedrukte opties gaan.Maar hoe ?...............
Wat kan beter ?
-> meer kilometers maken.
Met meer km's zou ik wel een balans proberen te vinden om liever naar 4x p/w te gaan dan de bestaande 3 te verlengen. Als je nl van 1600 naar bijv 2100 km wil zijn dat toch ca 10 km extra p/w. Met een extra training pak je dat probleem en spreid je ook het belastbaarheidsdeel, want de bestaande trainingen zouden wel eens te lang kunnen worden (op die ene 8 km na).
Monitor je ochtendpols heel goed, die is vaak een goede graadmeter voor herstel en die ziet mogelijk een opkomende verkoudheid eerder aankomen waardoor je even gas terug kunt nemen en je niet overvallen wordt door zoiets en je eigenlijk de training van de avond ervoor achteraf liever niet gedaan zou hebben...
Gebruik je een hartslagband of de optische hartslagmeter van je smart watch? De 1e is vaak veel nauwkeuriger en wellicht beter voor jou zodat je meer zekerheid hebt in welke zone's je traint.
Succes.
Met 4 kilo minder zit je op een BMI van 20,1. Dat is nog steeds een gezond BMI. Als je een quick fix zoekt, dan lijkt dat mij de manier.Hartloper schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:38:
Nu heb ik niet de indruk dat je per se een bepaalde tijd wilt halen, maar gewoon sneller wilt worden op de marathon. Dan zit ik, net als anderen, aan fietsen te denken. Als je meer fietst, dan hoef je je duurvermogen niet volledig uit het lopen te halen, en kun je je duurvermogen vergroten zonder de belasting te verhogen.
Misschien kun je zo nu en dan een duurloop vervangen door een fietstocht en dan toch een intervaltraining doen.
Ik beschouw mijzelf als zeer blessuregevoelig, maar elke week doe ik wel een intervaltraining.
@route99 Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb een hamstringblessure gehad begin 2020, op basis van onderliggend zwakke bilspieren. Dus mijn core is vooral daarop gericht.
Bridges met 1 en 2 benen, Nordic hamstring curl, hamstring stretch, schelp, plank, aanspannen diepe buikspieren, donkey kicks, balanceren op 1 been tijdens het tandenpoetsen.
Wat de intervallen betreft, ik denk dat ik die te weinig opbouwde, dat zal ik veel geleidelijker moeten doen.
En heuveltraining moet ik erbij nemen, er is een korte heuvel van 30m hoog op 1 km van thuis, dus ideaal om een paar keer op en af te rennen.
Ik train liever op tempo dan op hartslag, heb nu een Garmin Vivoactive 3 met polsmeting, maar ik train op tempo (toch voor de trainingen waar het tempo belangrijk is), rustige lopen en duurlopen gaan op gevoel. Band rond de borst vind ik vervelend, ga ik niet doen.
@nogeeninlog persoonlijke noot, iemand in mijn dichte familie heeft anorexia. Dus je begrijpt waarom ik niet wil proberen gewicht te verliezen.
Ik zie dat enkele bekende lopers, zoals Koen de Jong, de optie gewichtsverlies bewust gebruikt hebben om sneller te lopen. Ook Klaas Boosma, die recent onder de drie uur liep, staat messcherp.
Ik wil eruit halen wat erin zit. Zit 3:08 erin, mooi. Is 3:03 mijn plafond, nog mooier. Ik ben inderdaad niet gefixeerd op een bepaalde tijd, maar ik weet wel dat ik sneller kan dan 3:10.
Aan iedereen, bedankt voor het mee-denken.
Ik heb een hamstringblessure gehad begin 2020, op basis van onderliggend zwakke bilspieren. Dus mijn core is vooral daarop gericht.
Bridges met 1 en 2 benen, Nordic hamstring curl, hamstring stretch, schelp, plank, aanspannen diepe buikspieren, donkey kicks, balanceren op 1 been tijdens het tandenpoetsen.
Wat de intervallen betreft, ik denk dat ik die te weinig opbouwde, dat zal ik veel geleidelijker moeten doen.
En heuveltraining moet ik erbij nemen, er is een korte heuvel van 30m hoog op 1 km van thuis, dus ideaal om een paar keer op en af te rennen.
Ik train liever op tempo dan op hartslag, heb nu een Garmin Vivoactive 3 met polsmeting, maar ik train op tempo (toch voor de trainingen waar het tempo belangrijk is), rustige lopen en duurlopen gaan op gevoel. Band rond de borst vind ik vervelend, ga ik niet doen.
@nogeeninlog persoonlijke noot, iemand in mijn dichte familie heeft anorexia. Dus je begrijpt waarom ik niet wil proberen gewicht te verliezen.
Ik zie dat enkele bekende lopers, zoals Koen de Jong, de optie gewichtsverlies bewust gebruikt hebben om sneller te lopen. Ook Klaas Boosma, die recent onder de drie uur liep, staat messcherp.
Ik wil eruit halen wat erin zit. Zit 3:08 erin, mooi. Is 3:03 mijn plafond, nog mooier. Ik ben inderdaad niet gefixeerd op een bepaalde tijd, maar ik weet wel dat ik sneller kan dan 3:10.
Aan iedereen, bedankt voor het mee-denken.
[ Voor 40% gewijzigd door Hartloper op 17-04-2022 20:24 . Reden: toevoeging ]
Wat je dan nog mist zijn de meer loopspecifieke core oefeningen om die strakker te maken, het planken & aanspannen diepe buikspieren & donkey kicks heb je al, maar verder niets qua arminzet ondersteuning en uitvalspas/opstap oefeningen tbv sterker worden/stabiliteit, en qua buik is er meer dan alleen de diepe buikspier. Met deze woorden erbij kom je de schema;s daarvoor zo tegen. Zie ook voorbeeldplaatje, das veel gevarieerder dan wat jij doet. Het was prima voor je hamstringblessure doel maar niet als brede core aanpak voor een hardloper.Hartloper schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:11:
@route99..n hamstringblessure.............. Dus mijn core is vooral daarop gericht.
Bridges met 1 en 2 benen, Nordic hamstring curl, hamstring stretch, schelp, plank, aanspannen diepe buikspieren, donkey kicks.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gvoeEWQexxzEmrM2ZNuWRe5x.png?f=user_large)
Uitproberen.Wat de intervallen betreft, ik denk dat ik die te weinig opbouwde, dat zal ik veel geleidelijker moeten doen.
Hoe bepaal je dat tempo dan, heb je een tempo tabel voor hier zodat we kunnen zie hoe dat gaat? Besef wel dat het achterwege laten van je hartslag check tijdens je wel een optie laat liggen om een controle op je belastbaarheid te doen? Ik loop ook vaak op tempo maar als ik mijn hartslag teveel afwijkend vind en het ligt niet aan de meting.... dan ben ik extra op mijn hoede of ik mogelijk echt te hard train... en dan komt er toch wel eens een ojaatje.... vandaag was het een vermoeiende dag of de laatste dagen sliep ik veel minder... .dan is dat leidend en ga ik iets terug in tempo zodat ik van de training beter kan herstellen ipv te doen alsof er niks aan de hand was... en het tempo heilig verklaar.....Ik train liever op tempo dan op hartslag, heb nu een Garmin Vivoactive 3 met polsmeting, maar ik train op tempo (toch voor de trainingen waar het tempo belangrijk is),
Doe ik ook, maar ik houd wel mijn HF wat in de gaten om iets rustiger te gaan als mijn HF boven verwachting hoog aangeeft en dan gaat het niet om een paar slagen te hoog. Ik wil nl deze duurlopen toch wel echt rustig lopen.rustige lopen en duurlopen gaan op gevoel.
Vanochtend voor de paasbrunch mijn tot nu toe langste duurloop in het schema richting de 10km herhaald (7,5km). Had nog wel de lange tight aangetrokken, vooral ter bescherming van de spieren, maar dat was duidelijk niet nodig, het was al lekker warm. Gelukkig wel korte mouwen!
Ging vrij makkelijk weer, precies zoals ik de duurloopjes wil lopen. Volgende week mag ik 8 en een beetje, en dan een rustweek (want op vakantie). Daarna in mei rustig richting de 10, en van daar weer verder naar de 15 (doeldatum half juli, net voordat ik op zomervakantie ga).
Ging vrij makkelijk weer, precies zoals ik de duurloopjes wil lopen. Volgende week mag ik 8 en een beetje, en dan een rustweek (want op vakantie). Daarna in mei rustig richting de 10, en van daar weer verder naar de 15 (doeldatum half juli, net voordat ik op zomervakantie ga).
Goed bezigsebasd schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:36:
Vanochtend voor de paasbrunch mijn tot nu toe langste duurloop in het schema richting de 10km herhaald (7,5km). Had nog wel de lange tight aangetrokken, vooral ter bescherming van de spieren, maar dat was duidelijk niet nodig, het was al lekker warm. Gelukkig wel korte mouwen!
Ik nader de finale van mijn 5k schema van Run2Day, welk schema volg jij?
Vraagje
Zoals sommige van jullie wel weten ben ik bezig met beginner cursus 0-5 km.
De 3 km testloop heb ik voltooid in 14:47. Ik heb gevraagd wat de snelste tijd is voor de 5 km (van de vorige starters groepen). Die ligt ergens op 24:45.
Dus ik zie een uitdaging. Ik heb nog 4 weken om te trainen. Nu lijkt het mij van belang om de komende trainingen zo goed mogelijk uit te voeren.
Ik heb voor morgen eigenlijk 2x15 minuten op staan.
Wat kan ik dan het beste doen? 2x15 of toch proberen 5 km aan een stuk te lopen?
En wat qua tempo? Hoeft het niet zo hard en dan woensdag knallen met korte intervallen. Wat is het gouden ei?
De 3 km heb ik het heel de tijd rondom mijn omslagpunt gelopen, het zou groot spraak zijn als ik zou zeggen dat ik veel over had. Maar ik heb het er zeker niet uit hoeven persen. Ik was op 5:10 begonnen en op 4:55 (laatste stukje eindsprint) geëindigd.
Dit is trouwens niet mijn eerste ervaring met duursport. Wel met hardlopen, op een gestrande poging "hardlopen met Evy" vorige jaar.
De 3 km testloop heb ik voltooid in 14:47. Ik heb gevraagd wat de snelste tijd is voor de 5 km (van de vorige starters groepen). Die ligt ergens op 24:45.
Dus ik zie een uitdaging. Ik heb nog 4 weken om te trainen. Nu lijkt het mij van belang om de komende trainingen zo goed mogelijk uit te voeren.
Wat kan ik dan het beste doen? 2x15 of toch proberen 5 km aan een stuk te lopen?
En wat qua tempo? Hoeft het niet zo hard en dan woensdag knallen met korte intervallen. Wat is het gouden ei?
De 3 km heb ik het heel de tijd rondom mijn omslagpunt gelopen, het zou groot spraak zijn als ik zou zeggen dat ik veel over had. Maar ik heb het er zeker niet uit hoeven persen. Ik was op 5:10 begonnen en op 4:55 (laatste stukje eindsprint) geëindigd.
Dit is trouwens niet mijn eerste ervaring met duursport. Wel met hardlopen, op een gestrande poging "hardlopen met Evy" vorige jaar.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Persoonlijk zou ik gewoon het programma blijven volgen! Grootste valkuil met hardlopen is meer doen dan nodig. Wanneer je benen fris voelen is het de truc dat deels zo te houden, helemaal kapot gaan op een training en de volgende vermoeid beginnen heb je niets aan (uitzonderingen voor specifieke doelen daargelaten).mhr-zip schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:04:
Vraagje
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.