Na de halve marathon van Eindhoven in oktober stond gisteren mijn tweede wedstrijd ooit op het programma: de halve van Helmond. De voorbereiding was kort want in januari miste ik de motivatie doordat een geplande wedstrijd werd geannuleerd, in februari griep en kleine blessure, dus alle trainingsarbeid zat in maart. Overigens wel voortbordurend op een stevige basis.
Het doel was dus onder de 1u45min te lopen wat altijd aanvoelde als een magische en haalbare grens. Met de kennis van Eindhoven was het idee rustig starten (5.00 - 5.10) in de eerste 3km om warm te worden en dan op zoek naar kilometertempo rond de 4.50 zodat ik wat marge had voor een mogelijke drankpost en extra meters (in Eindhoven liep ik 170m meer volgens Garmin).
Helaas, werd ik anderhalve week ervoor ziek en bleven de darmklachten aanhouden, vermoedelijk verlengd door wedstrijdspanning. De twijfels of ik het wel zou halen waren groot. Waar ik altijd behouden loop en veelal te langzaam ga dan te snel, wilde ik graag deze wedstrijd het anders doen en vol gaan. Ondanks alle twijfels toch Stick to the plan!
Bij de start ontmoette ik @
Johlo die er meer ontspannen bij stond dan ik. De eerste drie km’s liep ik iets harder dan gepland en wel rond het doel tempo. Ook bewust een gaatje gedicht zodat ik in een groepje mee kon lopen en niet met de neus in de wind liep.
Het lukt me nooit om echt vlak te lopen en nu dus ook niet. Overigens open stukken met wind en vier keer over een viaduct en onder een spoor door helpen daar ook niet aan mee.
De wedstrijd bestond uit twee rondes van 10.55km. De eerste ronde heb ik het tweede deel 6km achter een man gelopen die een tempo rond de 4.50 liep. Bij de eerste doorkomst heb ik mijn mouwtjes naar mijn lieftallige vrouw gegooid en tijdens dat sprintje de man gepasseerd. Toen ineens @
Johlo achterop kwam lopen en vroeg hoe het ging. Wat me verraste want zijn doel was 1u50min en ik heb hem de eerste ronde niet gezien (ook niet achterom gekeken moet ik bekennen).
Uiteindelijk heb ik veel steun gehad aan @
Johlo. Bij km 12-13 kakte ik toch wel wat in en moest door een punt heen om weer terug op tempo te komen. KM tijden liepen ook wat terug (resp. 4.53 en 4.59). Daarna toch het gaatje wat was gevallen weer gedicht naar @
Johlo. We hebben vervolgens tot km 16 bij elkaar gelopen met twee andere jonge mannen. @
Johlo vroeg of ik nog een versnelling had, die had ik wel, alleen durfde ik toen nog niet in te zetten. Ook waren we toen al iets sneller gaan lopen (4.45 ipv 4.50). Ik heb hem toen laten gaan en ben met de andere twee mee gelopen, ook nu weer om bij wind tegen te ‘schuilen’.
Bij km 18 toch door versnelt en laatste km’s alleen gelopen en nog wat mensen ingehaald. De laatste km kwam er iemand op hoog tempo voorbij dat was perfect want ik heb nog wat meters mee kunnen gaan in zijn spoor. Uiteindelijk geëindigd in nieuw PR op 1u41min51sec. Waar ik meer dan trots op ben.