Ik lees al enige tijd mee en ik heb veel gehad aan jullie kennis. Het leek me tijd om iets actiever te worden en af en toe wat te posten.
Korte introductie.
Ik loop sinds eind 2017 hard omdat ik weer iets aan sport wilde gaan doen en last had van spanningsklachten. Ik ben toen begonnen bij de plaatselijke AV met een start2run programma. Eerst van 0 naar 3km dan naar 5km en dan naar 10km. Daarna ben ik doorgestroomd naar de reguliere loopgroepen. Ik probeer drie keer per week te trainen (maandag interval, woensdag/donderdag tempoloop, zaterdag lange duurloop).
Ik heb de filosofie dat je beter wordt van veel kilometers maken op lager tempo en niet elke training voluit te gaan. Om die reden heb ik lange tijd in groepen gelopen die lager tempo liepen dan ik aan kon. Ook wil ik op die manier blessurevrij blijven. Dat lukt niet helemaal aangezien ik chronisch knieproblemen heb doordat ik naar binnen zak met mijn voeten. De grap is dat ik tijdens lopen geen pijn ervaar maar erna wel bij elke kniebuiging (fietsen, traplopen, etc.). Om deze reden fiets ik weinig. In periodes dat het erg was, werd ik zelfs 'snachts wakker van de pijn. Verder ben ik al die tijd redelijk pijnvrij gebleven om de gebruikelijke pijntjes na die binnen 24uur wegtrekken en enkele pijntjes die na een paar dagen wegtrok.
Ik heb wedstrijden altijd vermeden ivm spanningsklachten totdat ik afgelopen oktober in Eindhoven de halve marathon (1u 50min 22sec) heb gelopen. Doel was uitlopen, ervaren wat een wedstrijd met mijn doet en als het ff kan plezier hebben. Gelukkig is dat laatste gelukt en heb ik 2u lang kunnen genieten van de sfeer, het weer, het publiek en alles bij elkaar. Het lopen ging erg makkelijk.
Toen ik in 2017 begon heb ik als hoofddoel gehad om ooit de halve marathon onder de 1u45min te lopen. Het idee is om dit 10 april te doen tijdens de halve marathon van Helmond.
Gear
Ik loop mijn baantrainingen op de bekende reebokjes. Verder loop ik op asics cumulus 23 en sinds kort asics evoride 2. Asics sluiten qua pasvorm goed aan op mijn voeten. En uiteraard podotherapeutisch zooltjes. Een Garmin Forerunner 245 sinds vorig jaar zomer (bol.com prijsfout voor 69€). Daarvoor jaren gelopen met Garmin vivosport.
Verder bijna altijd een pet (zon, zweet, regen) en teensokken van Injinji.
Statistieken:
Vorig jaar 1690km gelopen met gemiddeld tempo van 5:46.
PR's (bijna allemaal in trainingen gelopen ivm vermijden wedstrijden):
1km 3:54
5km 22:18
10km 46:33
HM 1:50:22
Doelen voor dit jaar:
Vorig jaar heb ik al mijn PR's scherper gesteld. Dit jaar wil ik:
- Geen blessures en toch structureel meelopen met snellere groepen.
- 200km in een maand lopen.
- Halve marathon binnen 1u45min lopen.
- Halve marathon van Eindhoven lopen.
- PR op 1km sneller zetten.
- PR op 5km onder 22 mins.
[
Voor 10% gewijzigd door
Maandag1987 op 28-03-2022 15:17
]