• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:21
polthemol schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:13:
[...]

En hoe doen de collegarunners het hier met eventuele core / krachtoefeningen?
Tandenpoetsen op 1 been, verder zo'n 3 keer per week 's ochtends na het opstaan gelijk wat supermannen, planken, push-ups, dat soort werk, even een paar minuten lekker actief en wakker worden.

Benodigd materiaal: een tandenborstel 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Gaargod op 28-03-2022 14:27 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik snap de aversie wel een beetje, maar wat schiet je ermee op? Als hij écht iets verkeerd doet en daar anderen schade mee berokkent, dan komt dat vanzelf wel naar boven.

Voor sommigen is sportrusten een passende methode, voor anderen niet. Ik moet bijvoorbeeld écht niet aan intermittent fasting gaan denken, ik word al strontchagrijnig als ik een paar minuten te laat aan mijn ontbijt begin.
Het staat een ieder vrij om een methode die voor hen werkt te delen uit te dragen, te verkopen. Of je het áánkoopt is een ander verhaal.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-01 21:42
Sleehond schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:14:
Deze week begonnen met hardlopen. Woensdag 4,35 KM gelopen en vandaag 4,75 KM gelopen (ik hoopte net 5KM aan te tikken maar was er niet bewust mee bezig).
Het is al gezegd, maar ik wil het nogmaals herhalen omdat het zo'n veelgemaakte fout is: je probeert veel te snel te gaan. Je gewrichten moeten zich aanpassen aan de nieuwe belasting, en dat gaat (veel) trager dan hoe je spieren zich aanpassen. Geef je je gewrichten niet de kans om zich aan te passen, dan eindig je opeens met een blessure: kniepijn, achillespees, ... (been there, done that, got the t-shirt, ...)

Programma's zoals C25k en Start2Run starten allen met een afwisseling van wandelen en lopen. Ik raad je ten zeerste aan om dit ook zelf te doen, ook al heb je het gevoel dat je longen/hart/spieren het nog prima kunnen trekken. Kies een tempo dat lekker voelt, en kijk de eerste weken/maanden niet teveel naar de cijfertjes. Afstand en snelheid komen vanzelf zolang je de nodige regelmaat houdt.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:54
Ik lees al enige tijd mee en ik heb veel gehad aan jullie kennis. Het leek me tijd om iets actiever te worden en af en toe wat te posten.

Korte introductie.
Ik loop sinds eind 2017 hard omdat ik weer iets aan sport wilde gaan doen en last had van spanningsklachten. Ik ben toen begonnen bij de plaatselijke AV met een start2run programma. Eerst van 0 naar 3km dan naar 5km en dan naar 10km. Daarna ben ik doorgestroomd naar de reguliere loopgroepen. Ik probeer drie keer per week te trainen (maandag interval, woensdag/donderdag tempoloop, zaterdag lange duurloop).

Ik heb de filosofie dat je beter wordt van veel kilometers maken op lager tempo en niet elke training voluit te gaan. Om die reden heb ik lange tijd in groepen gelopen die lager tempo liepen dan ik aan kon. Ook wil ik op die manier blessurevrij blijven. Dat lukt niet helemaal aangezien ik chronisch knieproblemen heb doordat ik naar binnen zak met mijn voeten. De grap is dat ik tijdens lopen geen pijn ervaar maar erna wel bij elke kniebuiging (fietsen, traplopen, etc.). Om deze reden fiets ik weinig. In periodes dat het erg was, werd ik zelfs 'snachts wakker van de pijn. Verder ben ik al die tijd redelijk pijnvrij gebleven om de gebruikelijke pijntjes na die binnen 24uur wegtrekken en enkele pijntjes die na een paar dagen wegtrok.

Ik heb wedstrijden altijd vermeden ivm spanningsklachten totdat ik afgelopen oktober in Eindhoven de halve marathon (1u 50min 22sec) heb gelopen. Doel was uitlopen, ervaren wat een wedstrijd met mijn doet en als het ff kan plezier hebben. Gelukkig is dat laatste gelukt en heb ik 2u lang kunnen genieten van de sfeer, het weer, het publiek en alles bij elkaar. Het lopen ging erg makkelijk.

Toen ik in 2017 begon heb ik als hoofddoel gehad om ooit de halve marathon onder de 1u45min te lopen. Het idee is om dit 10 april te doen tijdens de halve marathon van Helmond.

Gear
Ik loop mijn baantrainingen op de bekende reebokjes. Verder loop ik op asics cumulus 23 en sinds kort asics evoride 2. Asics sluiten qua pasvorm goed aan op mijn voeten. En uiteraard podotherapeutisch zooltjes. Een Garmin Forerunner 245 sinds vorig jaar zomer (bol.com prijsfout voor 69€). Daarvoor jaren gelopen met Garmin vivosport.
Verder bijna altijd een pet (zon, zweet, regen) en teensokken van Injinji.

Statistieken:
Vorig jaar 1690km gelopen met gemiddeld tempo van 5:46.
PR's (bijna allemaal in trainingen gelopen ivm vermijden wedstrijden):
1km 3:54
5km 22:18
10km 46:33
HM 1:50:22

Doelen voor dit jaar:
Vorig jaar heb ik al mijn PR's scherper gesteld. Dit jaar wil ik:
- Geen blessures en toch structureel meelopen met snellere groepen.
- 200km in een maand lopen.
- Halve marathon binnen 1u45min lopen.
- Halve marathon van Eindhoven lopen.
- PR op 1km sneller zetten.
- PR op 5km onder 22 mins.

[ Voor 10% gewijzigd door Maandag1987 op 28-03-2022 15:17 ]

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-01 18:24
Pathogen schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:56:
[...]

Ik snap de aversie wel een beetje, maar wat schiet je ermee op? Als hij écht iets verkeerd doet en daar anderen schade mee berokkent, dan komt dat vanzelf wel naar boven.

Voor sommigen is sportrusten een passende methode, voor anderen niet. Ik moet bijvoorbeeld écht niet aan intermittent fasting gaan denken, ik word al strontchagrijnig als ik een paar minuten te laat aan mijn ontbijt begin.
Het staat een ieder vrij om een methode die voor hen werkt te delen uit te dragen, te verkopen. Of je het áánkoopt is een ander verhaal.
Heb niks tegen Sportrusten (hij loopt nu ook veel meer dan 14km icm een Stryd trainings programma) maar heb meer iets tegen de arrogante opmerking van ik ga 10 april een dik PR lopen, iets meer bescheiden mag van mij wel. :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-01 16:44
Hier ook weer begonnen met hardlopen nu een maandje of 3. 2 jaar geleden ook al een paar keer in dit topic gepost omdat ik aan het trainen was voor een 10km wedstrijd. Toen helaas niet kunnen lopen omdat ik te hard van stapel was gelopen (blessure) maar wel met succes een 5km gelopen. Dit jaar toch weer aan het trainen voor de 10km, tot nu toe met succes. Streeftijd wordt 50:00, komende Koningsdag. Mij helpt het trainen met een schema wel enorm om ook niet te hard te gaan, hiervoor gebruik ik Garmin Coach.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tinusvolkel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Heb niks tegen Sportrusten (hij loopt nu ook veel meer dan 14km icm een Stryd trainings programma) maar heb meer iets tegen de arrogante opmerking van ik ga 10 april een dik PR lopen, iets meer bescheiden mag van mij wel. :)
Arrogant is één manier om het te bekijken. Als je verder leest geeft hij ook aan dat het geen ramp is als het toch niet lukt, dat geeft m.i. wel aan dat het niet (puur) om hoog van de toren blazen gaat.

Mensen die hun race visualiseren doen dit ook niet om arrogant te zijn.

Overigens, misschien wat meer anekdotisch: Koen is duidelijk een Amsterdammer. Ik ben getrouwd met een Amsterdamse en heb er dus wat meer relativeringservaring mee. Ik zou het eerder willen omschrijven als een soort trots, een bravoure. Groots aankondigen en vervolgens keihard op je bek gaan wordt in die kringen anders beschouwd dan in andere delen van het land.

• Tinusvolkel
Pathogen schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Arrogant is één manier om het te bekijken. Als je verder leest geeft hij ook aan dat het geen ramp is als het toch niet lukt, dat geeft m.i. wel aan dat het niet (puur) om hoog van de toren blazen gaat.

Mensen die hun race visualiseren doen dit ook niet om arrogant te zijn.

Overigens, misschien wat meer anekdotisch: Koen is duidelijk een Amsterdammer. Ik ben getrouwd met een Amsterdamse en heb er dus wat meer relativeringservaring mee. Ik zou het eerder willen omschrijven als een soort trots, een bravoure. Groots aankondigen en vervolgens keihard op je bek gaan wordt in die kringen anders beschouwd dan in andere delen van het land.
Had idd verder in het artikel gelezen dat ie al iets bescheidener was.
Maar hier misschien wat meer Brabantse bescheidenheid ;) (hoewel dat hier op het forum bij mij meestal best wel mee valt :P ) Maar als je met zo'n clickbait (wat bij mij dus wel gewerkt heeft) als titel er zo zelfvertrouwd in gaat dan zou ik een beetje karma zodat ie weer met beide benen op de grond komt staan niet zo verkeerd vinden :)

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:19
Arjan90 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:34:
@Slickk Ik twijfel over de laatste week. Het schema vind ik nog best actief en soms ook met hogere snelheden dan marathon. Dat vind ik echt zinloos. Komende week nog lekker wat kilometers erin gooien en dan denk ik volgende week nog 3x lopen voor in totaal 30 kilometer ofzo. Je leest veel verschillende dingen over de laatste week dus ik ben me daar nog even over aan het inlezen. Qua voeding hoef ik maar weinig aan te passen, dat scheelt.
Half zoveel kilometer maken als anders, of nog iets minder, met zowel stukken rustige duurloop als ook enkele kilometers op doeltempo. De laatste twee dagen voordien niet lopen.
Ingewikkelder dan dat hoeft taperen niet te zijn.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Pathogen schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:27:
[...]Arrogant is één manier om het te bekijken. Als je verder leest .............
Inderdaad gewoon verder lezen, hier en in de rest van ons topic,. En daar mee is er voor iedereen wel een lekker stuk van welke taart dan ook...

Maar effe uitzoomend:
Bottom-line doet Koen gewoon aan risico spreiding om zijn brood te verdienen.... een dubbele boterham met lekker alternatief sportrusten wordt op een bepaald moment ook saai om over te schrijven, dus gooi je het over een andere boeg, immers.. verandering van spijs doet eten.... en dat is met hardlopen altijd al zo geweest, ook al heeft het heel lang geduurd voordat velen daar aan begonnen, want het moest vroeger altijd veel en hard.... De meeste toppers waren vroeger onder hun 30-igste allang versleten, iemand die dat zelf bevestigde was Jos Hermens, die nu nog steeds zijn Global Athletics atleten bureau runt. Vanuit zijn eigen les probeert hij al heel lang zijn topatleten zo te managen dat ze (veel) meer dan 10 jaar mee kunnen in het grote circuit, neem bijvoorbeeld Haile Gebrselassie, maar ook vele anderen.
Dus laat Koen maar zijn ding doen, hij probeert er hardwerkend een boterham mee te verdienen en hij kan ook nog best aardig hardlopen _/-\o_ .

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:46
Ach arrogant, beetje cocky mag toch wel. Waar ik vandaan kom zijn ze goed in dat kop boven het maaiveld verhaal. Heeft mij altijd gestoord, er zijn al genoeg "normale" mensen imho.

Bovendien zie ik een parallel met mijn werkveld (duurzaamheid). Daar werd, wordt nog (heel) veel vrijwillig gedaan en als je er dan wat mee verdient ben je gelijk een profiteur of niet integer oid. Die weerstand zie ik bij Koen/sportrusten ook wel terug. Ik gun hem zijn succes, hij werkt er keihard voor en heel veel mensen gestimuleerd om iets aan zichzelf te doen, of dat nou lopen, afvalllen, in koudwater zwemmen of mediteren is.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-01 21:45
Hartloper schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:35:
[...]

Half zoveel kilometer maken als anders, of nog iets minder, met zowel stukken rustige duurloop als ook enkele kilometers op doeltempo. De laatste twee dagen voordien niet lopen.
Ingewikkelder dan dat hoeft taperen niet te zijn.
Zo heb ik het idd ook gedaan. In de voorlaatste week 30% minder en in de laatste week 50% minder (uitgezonderd de marathon zelf natuurlijk) gelopen qua afstand. In de laatste week ook nog wel hele korte intervalsessie en tempoloop gedaan.

Ik zie soms mensen de dag ervoor ook nog een loopje doen, maar dat doe ik zelf niet. Eerste kilometers van de marathon zijn een prima warming-up ook, hoogstens wat heen en weer huppelen om te checken of de veters goed gestrikt zijn. Maar goed, ieder z’n eigen.

Over Koen; iets hard roepen zorgt ook voor een sterke mentale prikkel en/of motivatie. Zelfs als dat op dat moment nog te optimistisch klinkt. Visualiseren helpt. Daarbij zag ik hem tijdens de afgelopen marathon van Amsterdam rustig aan een toeschouwer vragen of degene daar woonde en Koen’s bidon weg kon gooien. Terwijl anderen die gewoon langs de weg achteloos op de grond gooiden. Dat netjes oplossen is voor mij het tegenovergestelde van arrogant. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Slickk op 29-03-2022 21:20 ]

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:04:
[...]

Had idd verder in het artikel gelezen dat ie al iets bescheidener was.
Maar hier misschien wat meer Brabantse bescheidenheid ;) (hoewel dat hier op het forum bij mij meestal best wel mee valt :P ) Maar als je met zo'n clickbait (wat bij mij dus wel gewerkt heeft) als titel er zo zelfvertrouwd in gaat dan zou ik een beetje karma zodat ie weer met beide benen op de grond komt staan niet zo verkeerd vinden :)
Bij vrouwen heb je kutnijd. Bij mannen penisnijd!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:35
Kreeg vandaag een mail van de Halve van de Haar. Leuke loop die ik al een paar keer gedaan heb en die altijd op 2e Paasdag was. Ze hebben het dus verplaatst naar juni en, vooral opvallend voor mij, met een avondprogramma. Dat zie je toch niet vaak bij dit soort georganiseerde loopjes.

https://www.dehalvevandehaar.nl/info/event-info/

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:34
@Totrail de (halve) marathon in Sneek op 25 juni is ook 's avonds. Wordt sinds dit jaar georganiseerd door Le Champion geloof ik. Middenin de zomer ook wel fijn qua temperaturen :+

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan90 op 31-03-2022 21:22 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Hartloper
Graag jullie advies trainingsbewijs ivm de langste duurloop.
26 februari deed ik een lange duurloop van 33 km die heel goed verliep. 23 km aan 4:55/km, 3 km aan 4:45, 3 km aan 4:26, en dan wisselende tempo's met de laatste 2 km in 4:08 en 4:21. Dus supergoed voor het vertrouwen. Dat was weekend -6 voor de marathon Rotterdam.
Bedoeling was voor de volgende weekends 18km, 21 km, 13km en 42 km te lopen, dit laatste de marathon van Gent, en het weekend voor Rotterdam 13km.
Na de duurloop van 34 km kon ik een week niet trainen wegens skivakantie en deed ik 1 duurloop van 16km in weekend -5, nadien kreeg ik bronchitis en het eerstvolgende loopje was zondag 6/3 amper 6 km (weekend -4).

De daarop volgende week liep ik 4 keer waarvan 3 keer 17 km, dus dat was een goede trainingsweek, maar zonder een echt lange duurloop.

Week -3 voor de marathon was de langste duurloop 16 km (kon niet langer wegens werk).

Week -2 voor Rotterdam liep ik de halve marathon van Gent. Oorspronkelijk was de bedoeling de marathon te lopen, maar ik vond dat ik te weinig getraind had omwille van ski en ziekte, en dus liep ik de halve. Misschien had ik beter 5 km opwarming gedaan en dan 21 km aan marathontempo, als doorgedreven training, maar mijn temperament liet dat niet toe, ik heb de halve maximaal gelopen.

Probleem voor mijn gevoel is dat mijn voorbereiding onvoldoende is qua lange duurlopen. OK, een heel goede 33 km gelopen, maar 26 februari, 6 weken voor Rotterdam, is wel al lang geleden.
En de tweede langste duurloop was de halve van Gent vorig weekend.
Ik heb schrik dat ik de tweede helft van Rotterdam het gebrek aan lange duurlopen écht wel ga voelen in de benen...

Dus ben ik aan het twijfelen voor dit weekend. Ik moet natuurlijk geen 30 km lopen het weekend voor de marathon, dat zou waanzin zijn.
Maar ik zou toch meer willen doen dan wat ik normaliter zou doen (13 km).
Daarom dacht ik 20 km te lopen, 10 km aan matig tempo en dan 10 km aan marathontempo. Aangezien ik droom van sub-3:10 zou dat pakweg 4:28/km zijn.
20 km is een mooie afstand, en de laatste 10 km de benen aan marathontempo laten wennen. Anderzijds is het een afstand waar ik 1 week later volledig van hersteld kan zijn, zeker als ik de laatste week maar 1 keer loop.

Wat denken jullie ?

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 07:38
Toch wel een beetje een rare gewaarwording, vorige week nog in singlet, gisteravond in lang/lang met buff en handschoenen. :*)

Strava Garmin 265

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Tim_W schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:23:
Toch wel een beetje een rare gewaarwording, vorige week nog in singlet, gisteravond in lang/lang met buff en handschoenen. :*)
Och man, ik was niet vooruit te branden gisteren. Die omslag in temperatuur maakte echt dat de boel gisteren als stroop voelde

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:51

Dazzler2120

FP ProMod
CyberThijs schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Het is al gezegd, maar ik wil het nogmaals herhalen omdat het zo'n veelgemaakte fout is: je probeert veel te snel te gaan. Je gewrichten moeten zich aanpassen aan de nieuwe belasting, en dat gaat (veel) trager dan hoe je spieren zich aanpassen. Geef je je gewrichten niet de kans om zich aan te passen, dan eindig je opeens met een blessure: kniepijn, achillespees, ... (been there, done that, got the t-shirt, ...)

Programma's zoals C25k en Start2Run starten allen met een afwisseling van wandelen en lopen. Ik raad je ten zeerste aan om dit ook zelf te doen, ook al heb je het gevoel dat je longen/hart/spieren het nog prima kunnen trekken. Kies een tempo dat lekker voelt, en kijk de eerste weken/maanden niet teveel naar de cijfertjes. Afstand en snelheid komen vanzelf zolang je de nodige regelmaat houdt.
Hmm ik kwam hier in dit topic vandaag om advies te vragen o.b.v. mijn run van vanochtend / hartslagprofiel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BV8XcVbGGsqczZ2Gy2rnEh73NA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkTiHYJt7KGutuvS6IqJccQE.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik denk dat het al eens goed zou zijn als ik iets m.b.v. een gestructureerde schema ga doen.

Ik wil mijn basis conditie verbeteren om dit ook meer toe te kunnen passen op wielrennen / fietsen, dus het leek me goed om nog eens te gaan hardlopen.
Woensdag 3km gerend, maar echt zonder plan en iedere keer gerend tot ik niet kon en dan 1-2 minuten rust gepakt, zorgde beetje voor een ren-blok van 6min rennen / 2min lopen, 5 rennen, 2 lopen etc etc.
Vandaag het plan om het al iets rustiger aan te doen; 3min rennen 1min lopen met in het midden een punt met 2 min lopen, maar kom toch behoorlijk hoog in de intensiteit daarmee.

Maar wat ik me afvraag, is het dan nog steeds aan te raden om vanaf week 1 te starten? Of zou je die evt. kunnen 'skippen' met het c25k schema?
Of is dit gezien de staat van mijn conditie (of vooral gebrek aan conditie) reden genoeg om gewoon met week 1 te starten?

PS4 PSN: Dazzler2120

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-01 15:02
Maandag1987 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:11:
Het idee is om dit 10 april te doen tijdens de halve marathon van Helmond.
Leuk, zie ik je daar misschien 😉 al zit 1:45 er voor mij niet in denk ik, ik streef naar 1:50.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-01 21:42
@Dazzler2120 Hartslag is zeer persoonlijk, dus daar kan ik helaas niets mee. Ik zou niet meer dan 1 week skippen uit die schema's. Zeker als je al enigszins wat conditie hebt uit andere sporten (vb. fietsen) is een blessure bij je gewrichten snel gebeurd.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:51

Dazzler2120

FP ProMod
CyberThijs schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:17:
@Dazzler2120 Hartslag is zeer persoonlijk, dus daar kan ik helaas niets mee. Ik zou niet meer dan 1 week skippen uit die schema's. Zeker als je al enigszins wat conditie hebt uit andere sporten (vb. fietsen) is een blessure bij je gewrichten snel gebeurd.
heb je gelijk in, had wellicht nog moeten aangeven dat mijn max hartslag 195 is, waardoor het wellicht al iets meer zegt.
Maar waarschijnlijk gezien de risico's op blessures beter om geen week te skippen, schiet je uiteindelijk niks mee op.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Maandag1987
Johlo schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:03:
[...]

Leuk, zie ik je daar misschien 😉 al zit 1:45 er voor mij niet in denk ik, ik streef naar 1:50.
Succes! Ik dacht dat Tinusvolkel ook zou gaan en PR poging gaat doen. Ik ben herkenbaar aan mijn witte pet.

Mij planning was maandag en donderdag een tempoloop te doen met stukken op HM tempo. Beoogde tempo is 4.50 zodat ik tijd heb voor drank post. Ook heb ik in Eindhoven geleerd dat ik daar 170 meter meer heb gelopen dus dat kost ook zo een minuut.

Gisteren helaas ziek geworden waardoor ik de training van donderdag heb gemist (en 200km in een maand...). Ook heb ik geen idee wat een buikgriep met mijn conditie gaat doen. Qua voorbereiding was ik in principe klaar. Volgende week staan er nog wat rustige loopjes gepland. Het is dus onduidelijk of 1u45min nog haalbaar is.

Überhaupt was mijn voorbereiding niet ideaal want ik had begin februari een kleine blessure (minder gelopen) en eind februari ook ziek geweest. Dus in maart veel getraind (oa elke zaterdag 21km).

[ Voor 9% gewijzigd door Maandag1987 op 01-04-2022 13:59 ]

• Arjan90
@Hartloper Specifiek jouw zorg "oplossen" doet zo'n training niet denk ik, daarvoor is het volume te laag. Dan zou ik eerder 20km DL-1 lopen, dan duurt de inspanning langer en dat is juist hetgeen wat je bij de marathon gaat voelen. Of een aerobe training nog veel specifiek nut heeft weet ik niet, maar kwaad kan het zeker niet.

Ik heb in maart uiteindelijk toch nog 268km gelopen ondanks 4 gemiste trainingen, toch de kans gemist op een maand van 300km :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Hartloper
Wat een afstand. Respect !

Ik liep in januari 143 km, februari 180 km en in maart 145 km.

Grootste volume ooit was 204 km in augustus 2021, het zal wel geen toeval zijn dat ik de maanden daarna PR's liep op de 10 en de halve.

Note to self: bij volgende marathon zorgen dat er de maand voordien 200 km op de teller staat.

• Tinusvolkel
Maandag1987 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:56:
[...]

Succes! Ik dacht dat Tinusvolkel ook zou gaan en PR poging gaat doen. Ik ben herkenbaar aan mijn witte pet.
Tnx voor de reminder :)
Ik moet mij nog steeds inschrijven…

Net maar is meteen getest hoe de vorm is en viel op zich niks tegen.
Maar heb deze week wat moeite om mezelf de deur uit te krijgen… het voordeel is wel dat als je minder loopt wel wat intensiever kan gaan.

Maar of een PR gaat lukken betwijfel ik.

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:07:
[...]

Tnx voor de reminder :)
Ik moet mij nog steeds inschrijven…

Net maar is meteen getest hoe de vorm is en viel op zich niks tegen.
Maar heb deze week wat moeite om mezelf de deur uit te krijgen… het voordeel is wel dat als je minder loopt wel wat intensiever kan gaan.

Wat een tempo 8) Dat is mijn volle bak tempo voor een mijl ;( Ben helaas niet in de bak met talent gevallen.

• Arjan90
Tim_W schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:23:
Vanavond ook een snijdend koude wind, brrr! Ik was op zich al wel gewend aan wat warmte :D

• Tinusvolkel
artharpe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:59:
[...]

Wat een tempo 8) Dat is mijn volle bak tempo voor een mijl ;( Ben helaas niet in de bak met talent gevallen.
Maakt niet uit hoe snel je bent er is altijd wel iemand sneller, als je maar plezier hebt en jezelf kan uitdagen.

Zag bijvoorbeeld laatst deze challenge voorbij komen een km op het tempo van Kipchoge lukt mij iig niet laat staan een hele marathon.

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:23:
[...]

Vanavond ook een snijdend koude wind, brrr! Ik was op zich al wel gewend aan wat warmte :D
De warmte ging mij ook beter af dan het weer van nu, het jezelf naar buiten schoppen gaat iig een stuk makkelijker met mooi weer :)

• Frenz64
De bevrediging dat je toch geweest bent is dan ook net ff iets groter met dit weer. Dat is voor mij altijd een goede schop-onder-de-kont-gedachte vooraf

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:07
Vanochtend juist voor het werk meteen een rondje door de sneeuw in het bos gelopen. Heerlijk dit weer :)

Stiekem vind ik de winter altijd best wel lekker lopen. De voldoening is na een rondje gewoon groter ofzo

If you can see, look. If you can look, observe

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:25

Tazzios

..

Hartloper schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:03:
Graag jullie advies trainingsbewijs ivm de langste duurloop.
26 februari deed ik een lange duurloop van 33 km die heel goed verliep. 23 km aan 4:55/km, 3 km aan 4:45, 3 km aan 4:26, en dan wisselende tempo's met de laatste 2 km in 4:08 en 4:21. Dus supergoed voor het vertrouwen. Dat was weekend -6 voor de marathon Rotterdam.
Bedoeling was voor de volgende weekends 18km, 21 km, 13km en 42 km te lopen, dit laatste de marathon van Gent, en het weekend voor Rotterdam 13km.
Na de duurloop van 34 km kon ik een week niet trainen wegens skivakantie en deed ik 1 duurloop van 16km in weekend -5, nadien kreeg ik bronchitis en het eerstvolgende loopje was zondag 6/3 amper 6 km (weekend -4).

De daarop volgende week liep ik 4 keer waarvan 3 keer 17 km, dus dat was een goede trainingsweek, maar zonder een echt lange duurloop.

Week -3 voor de marathon was de langste duurloop 16 km (kon niet langer wegens werk).

Week -2 voor Rotterdam liep ik de halve marathon van Gent. Oorspronkelijk was de bedoeling de marathon te lopen, maar ik vond dat ik te weinig getraind had omwille van ski en ziekte, en dus liep ik de halve. Misschien had ik beter 5 km opwarming gedaan en dan 21 km aan marathontempo, als doorgedreven training, maar mijn temperament liet dat niet toe, ik heb de halve maximaal gelopen.

Probleem voor mijn gevoel is dat mijn voorbereiding onvoldoende is qua lange duurlopen. OK, een heel goede 33 km gelopen, maar 26 februari, 6 weken voor Rotterdam, is wel al lang geleden.
En de tweede langste duurloop was de halve van Gent vorig weekend.
Ik heb schrik dat ik de tweede helft van Rotterdam het gebrek aan lange duurlopen écht wel ga voelen in de benen...

Dus ben ik aan het twijfelen voor dit weekend. Ik moet natuurlijk geen 30 km lopen het weekend voor de marathon, dat zou waanzin zijn.
Maar ik zou toch meer willen doen dan wat ik normaliter zou doen (13 km).
Daarom dacht ik 20 km te lopen, 10 km aan matig tempo en dan 10 km aan marathontempo. Aangezien ik droom van sub-3:10 zou dat pakweg 4:28/km zijn.
20 km is een mooie afstand, en de laatste 10 km de benen aan marathontempo laten wennen. Anderzijds is het een afstand waar ik 1 week later volledig van hersteld kan zijn, zeker als ik de laatste week maar 1 keer loop.

Wat denken jullie ?
Je bent zenuwachtig voor de marathon, dat zit tussen de oren en geen enkel loopje zal je daar van afhelpen. Je zult achteraf dit weekend altijd bang zijn te veel of te weinig te hebben gedaan. En stel het voelt dit weekend slecht aan wat dan? })
Je hebt al meerdere marathons gerend dus niet meer zo bang zijn voor de 2e helft. :) 3:10 is ook maar 3 minuten sneller dan je PR.

Ik heb zelf deze week nog maar 3 keer gerend, totaal 24km. Taperen is ook belangrijk. :+
(richttijd 2:50)

[ Voor 7% gewijzigd door Tazzios op 02-04-2022 12:12 ]

• Hartloper
Ja, ik had beter naar Arjan90 geluisterd en 20 km rustig gedaan.
Nu deed ik 10 km rustig en 10 km aan marathontempo, maar op het einde heb ik mijn linker hamstring wat verrokken, die was nog niet helemaal hersteld van de halve van vorig weekend.
Dus deze week heel rustig (bv 9 km rustig + 6 km rustig), eens bij de fysio langsgaan en dan zien we zondag wel.

En intussen dagelijks de weersvoorspelling checken...

[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 02-04-2022 14:22 ]

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:36

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:22:
Nu deed ik 10 km rustig en 10 km aan marathontempo, maar op het einde heb ik mijn linker hamstring wat verrokken, die was nog niet helemaal hersteld van de halve van vorig weekend.
Dus deze week heel rustig (bv 9 km rustig + 6 km rustig), eens bij de fysio langsgaan en dan zien we zondag wel.

Doe rustig :) je hebt geen invloed op het weer.

Geniet van het lopen dan komt de rest vanzelf wel, je kan nu toch niets meer doen. Kijk wat voor kleding je bij welke omstandigheden aan gaat doen.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-01 09:41
Hartloper schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:22:

Morgen duurloop met de Loopgroep hier, totaal 19km (gesplitst in 3 delen, festiviteit tussendoor). Maandag rustige duurloop 14km (6:08/km), donderdag 5km. That's it voor deze week. Op naar zondag.. brrrr... m'n eerste dus best wel nerveus.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Arjan90
Ik heb morgen nog 90' duurloop gepland met na elke 8' versnelling naar halve marathon tempo voor 2' en dan weer terug naar kalm lopen.

Maandag nog een avondje baantraining op maximaal marathontempo en woensdag nog een loopje met zo'n 5km marathontempo. Daarna beentjes omhoog!

Wat ik overigens wel echt karig vind is dat je dus je startnummer moet ophalen. Dat had natuurlijk - zeker voor het geld - ook gewoon opgestuurd mogen worden. Nu moet ik op zaterdag vanaf het hotel nog Rotterdam in. Maar soit, het is wat het is. Ik verblijf sowieso in een hotel de nacht ervoor, anders moet ik er vroeg uit om bijna 2 uur te reizen met de auto.

@Hartloper Rustig aan en met rust komt het vast goed als je vandaag nog wel kon lopen.
@cyclofosfamide Alvast succes!

• Tinusvolkel
Tinusvolkel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:07:
[...]
Misschien moet ik mijzelf is niet zo aanstellen en gewoon voor het PR gaan :) dus om de woorden van Koen te gebruiken: “Op 10 april ga ik een (dik) PR lopen” >:)

Heb de afgelopen 3 dagen redelijk makkelijk 3 zwaardere trainingen gedaan. Vrijdag 18km op tempo (net onder de 4:00/km) gisteren 6x1000m @~3:30/km (met een beetje wind mee) en net 35km duurloop (wat onder de 5:00/km)

Was vanmorgen wel weer heerlijk loopweer en had weinig last van de kou, toen de podcasten op waren kwam er een afspeellijs te voorschijn met een iets te hoog BPM waardoor ik toch wel wat sneller ging lopen.

Oja bij de buren van het wielrennen willen ze meer foto’s (van fietsen :) ) dus zullen we hier ook wat meer foto’s plaatsen om de boel wat aan te kleden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bbemNnETBoSqzkhRJ8bNs-1LCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEu2EjpxqJyZ33Kct2VgUvA7.jpg?f=fotoalbum_large

• Tinusvolkel
Ps @Hartloper het is niet je eerste marathon en ik dacht ooit gelezen te hebben dat je lichaam een soort geheugen functie heeft dus dat al je lopen in het verleden mee tellen, echter krijg ik hier zo snel geen bron over gevonden.

• Hartloper
Haha, @Tinusvolkel , ik hoop dat dat klopt. Half februari 30 km gelopen en eind februari 33 km, hoop dat mijn benen zich dat "herinneren", net als de langere duurlopen van de laatste jaren.

Maar wat een trainingen heb jij gedaan, zeg. En dat 3 dagen na elkaar.
Als ik jou was zou ik het nu rustig aandoen en dan zondag weggaan op 4:00/km. Die 2:55 gaat er sowieso aan.

@Arjan90 Ook jij doet nog serieuze trainingen.

Ik ging eerst 's morgens vroeg naar Rotterdam rijden, maar mevrouw Hartloper heeft gezegd dat ik op hotel moet gaan. Het is namelijk > 2,5 uur rijden van bij mij, en dan zou ik heel vroeg moeten opstaan, meer dan 2,5 uur met de auto moeten rijden, om rond 8:00 in Rotterdam aan te komen. Dat was niet het beste idee.
Ik heb een hotel in Zwijndrecht geboekt, daar ga ik zaterdagavond naartoe. De zondagochtend rijd ik dan vandaar naar Rotterdam, waar ik een parkeerplaats geboekt heb in parking Hofplein, op 7 min wandelen van de plaats waar het nummer moet opgepikt worden.

Om in de stemming te komen heb ik vanochtend op Eurosport naar de marathon van Parijs gekeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 03-04-2022 11:23 ]

• Tinusvolkel
@Hartloper ik loop volgende week maar een halve (die 35km was meer om km te compenseren die ik begin van de week niet gemaakt had) en de duurlopen op de vroege zondagmorgen bevallen wel.
Lekker in alle rust als de natuur ontwaakt km wegtikken.

• Hartloper
@Tazzie79
Je moet je nieuwe marathon-PR nog doorgeven voor de ranglijst. Geeft me een doel om naar te mikken ;)

Ik ben een collega van me aan het live tracken op de marathon van Parijs.
Hij liep de eerste 20 km heel vlak aan 4:45/km.
Tussen 20 en 25 km ging het aan 4:35/km, dus ik dacht, wauw, hij gaat voor een negatieve split.
Helaas tussen 25 en 35 km ging het aan 5:02/km. Nu hopen dat hij na de 35 km niet te veel inzakt. Zijn PR is 3:19, dus dat zit er sowieso niet meet in.
Het is overigens echt koud in Parijs, de winnaar heeft de ganse wedstrijd met een muts gelopen !

Update: mijn collega heeft goed standgehouden (hij kan goed indelen), geëindigd in 3:25:00.

[ Voor 16% gewijzigd door Hartloper op 03-04-2022 12:01 ]

• Maandag1987
Afgelopen maandag laatste training gehad doordat ik donderdag ziek ben geworden. Inmiddels nog niet fit en veel op bed gelegen. Ik vrees dus dat ik over een week geen snelle HM neer kan zetten in Helmond. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Gevoelsmatig verlies ik wat conditie door gebrek aan beweging en griepklachten. Ook ben ik te vroeg en te veel gaan rusten dus effect van taperen vervalt. Ik hoop maandag of dinsdag testrondje(5km of zo op beoogd tempo) te kunnen lopen.

Van een andere orde.@Tinusvolkel en @Johlo hebben jullie het parcours verkend? Ik heb enkele weken terug de ronde gedaan zonder het stukje op de baan. Er worden dus twee gelijke rondes gelopen. Elke ronde heeft een fietspad onder spoor door na grofweg 800m en na 2km viaduct over een autoweg. Dat viaduct gaan we tussen km 7 en 8 nogmaals over. Om vervolgens tussen Km 8 en 9 aan de andere kant van Brandenvoort weer onder het spoor te gaan. Dus, viermaal viaduct, viermaal spoorondergang, twee rondjes over een atletiek baan.

En ik heb ze gevraagd hoe het zat met drankposten (sportdrank = isostar):

Na de start is op 2 km een post met water en sportdrank , dan op 4,5 km op de atletiekbaan van HAC is een drankpost met water,

Op 7.5 km is een post met water en sportdrank. Dan bij de doorkomst voor de 2e ronde een drankpost met water,

na 12.5km water en sportdrank, 15km water, 18.5 km water en sportdrank, daarna de finish met water en fruit.

Het is dus niet exact elke keer 2,5 km je kan er niet op timen. Dit is vanwege de mogelijkheden ter plaatse.

[ Voor 58% gewijzigd door Maandag1987 op 03-04-2022 12:59 ]

• Hartloper
1 week niet trainen = geen conditieverlies.
2 weken trainen wel. Maar ik zou niet proberen het trainingsverlies zo kort voor de wedstrijd zelf in te halen.
Bekijk het als een verlengde taper.
Mijn inschatting is dat dit je maximaal 1 minuut gaat kosten, als je een twee-uurloper bent maximaal 2 minuten.

• Tinusvolkel
Maandag1987 schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:46:
Afgelopen maandag laatste training gehad doordat ik donderdag ziek ben geworden. Inmiddels nog niet fit en veel op bed gelegen. Ik vrees dus dat ik over een week geen snelle HM neer kan zetten in Helmon. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Gevoelsmatig verlies ik wat conditie door gebrek aan beweging en griepklachten. Ook ben ik te vroeg en te veel gaan rusten dus effect van taperen vervalt. Ik hoop maandag of dinsdag testrondje(5km of zo op beoogd tempo) te kunnen lopen.
Aj met griep kan je conditie flink achteruit gaan kan ik uit ervaring vertellen... iig beterschap.
Van een andere orde.@Tinusvolkel en @Johlo hebben jullie het parcours verkend? Ik heb enkele weken terug de ronde gedaan zonder het stukje op de baan. Er worden dus twee gelijke rondes gelopen. Elke ronde heeft een fietspad onder spoor door na grofweg 800m en na 2km viaduct over een autoweg. Dat viaduct gaan we tussen km 7 en 8 nogmaals over. Om vervolgens tussen Km 8 en 9 aan de andere kant van Brandenvoort weer onder het spoor te gaan. Dus, viermaal viaduct, viermaal spoorondergang, twee rondjes over een atletiek baan.
Ik heb hem vorig jaar gelopen, maar de loop word georganiseerd door 2 verenigingen en willen dacht ik per jaar wisselen van start/finish locatie, maar zitten idd wel wat viaducten in, zie nu op strava dat er 64 hoogtemeters in zaten.
Maar was toen niet heel storend dacht ik.

Nu ik even op de site kijk is de start locatie niet precies bij het andere sportpark en de route is daardoor een beetje aangepast maar zal qua hoogtemeters niet heel veel uitmaken.
En ik heb ze gevraagd hoe het zat met drankposten (sportdrank = isostar):

Na de start is op 2 km een post met water en sportdrank , dan op 4,5 km op de atletiekbaan van HAC is een drankpost met water,

Op 7.5 km is een post met water en sportdrank. Dan bij de doorkomst voor de 2e ronde een drankpost met water,

na 12.5km water en sportdrank, 15km water, 18.5 km water en sportdrank, daarna de finish met water en fruit.

Het is dus niet exact elke keer 2,5 km je kan er niet op timen. Dit is vanwege de mogelijkheden ter plaatse.
Vorig jaar was het best warm, dus had toen 500ml eigen drinken bij en bij elke drankpost gooide ik het water over mij heen en dat beviel wel, dus neem denk ik deze keer ook eigen Maurten drinken (en gels) mee, maar met het voorspelde weer hoef ik iig geen water over mij heen te gooien :)

[ Voor 20% gewijzigd door Tinusvolkel op 03-04-2022 13:21 ]

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-01 15:02
Maandag1987 schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:46:
Van een andere orde.@Tinusvolkel en @Johlo hebben jullie het parcours verkend?
Nou, toevallig...

Ook even het rondje op de baan overgeslagen, die ken ik ondertussen wel ;)

Ik heb het geluk dat hij echt letterlijk om de hoek start dus dat is handig, soort van thuiswedstrijd. (mocht iemand iets bij mij willen droppen dan kan dat trouwens, weet niet wat de organisatie daarvoor aanbiedt)

Ik ben ook nog even zoekende wat ik met de hoogteverschillen wil, ik loop dit rondje sowieso best vaak (maar dan in delen) dus ik ken ze wel, maar ik merkte vandaag dat vooral onder het spoor door wat lastig is; dan loop je lekker hard naar beneden maar ik merk dat ik dan toch wel veel energie inzet om weer boven te komen. Dan is het viaduct over de snelweg fijner; op je gevoel rustig aan naar boven en dan wat tempo inhalen terug naar beneden.

Qua tempo liep ik vandaag eigenlijk verrassend goed, gisteren had ik wat brick workouts (bike/run/bike/run/bike) waar ik ook al lekker liep, hopelijk zet dit zich door tot volgende week :D het ging zelfs zo lekker dat ik twijfel om toch wat hoger in te zetten qua tempo. Maar even kijken hoe het de komende week gaat, nog 2 korte loopjes op de planning staan en wat uurtjes fietsen maar relatief rustig aan doen tot zondag. Wel echt heel veel zin in ondertussen!

• Arjan90
@Hartloper Ik heb deze week iets 59 kilometer gelopen terwijl ik in voorgaande weken 75 kilometer liep, dus heb het volume teruggebracht en het tempo ligt ook 15 seconden per kilometer lager. Toch fijn dat ik aan het einde van de trainingsperiode me eindelijk aan het schema kan houden :+

Mooi dat je nog daar kon parkeren, ik sta zelf bij Q-Park de Bijenkorf, heb net even gekeken naar het OV en dat komt net niet lekker uit. Dan hoef ik zaterdag ook niet mijn startnummer op te halen, doe ik dat gewoon op zondag. 's Ochtends vroeg ontbijten in het hotel, uitchecken en met de auto naar de parkeergarage om het startnummer op te halen (y) Dan kan ik voordat ik naar het startvak loop ook nog even de trainingsbroek en jas uitdoen.

Ik vind de temperatuur en het weer wel lastig trouwens vooral in combinatie met de regen, maar even kijken hoe het zich verder ontwikkelt. De weersvoorspelling wordt met de dag wel kouder (en dat maakt de keuze makkelijker). Ik denk dat ik anders toch snel onderschat hoe je afkoelt zeker naarmate je langer loopt in combinatie met de regen. Dus misschien toch maar met lange mouwen lopen dan (terwijl ik een "speciaal" t-shirt voor de marathon heb gekocht...).

Nog meer die allerlei pijntjes voelden tijdens het lopen? :D

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Arjan90 schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:19:
@Hartloper Ik heb deze week iets 59 kilometer gelopen terwijl ik in voorgaande weken 75 kilometer liep, dus heb het volume teruggebracht en het tempo ligt ook 15 seconden per kilometer lager. Toch fijn dat ik aan het einde van de trainingsperiode me eindelijk aan het schema kan houden :+

Mooi dat je nog daar kon parkeren, ik sta zelf bij Q-Park de Bijenkorf, heb net even gekeken naar het OV en dat komt net niet lekker uit. Dan hoef ik zaterdag ook niet mijn startnummer op te halen, doe ik dat gewoon op zondag. 's Ochtends vroeg ontbijten in het hotel, uitchecken en met de auto naar de parkeergarage om het startnummer op te halen (y) Dan kan ik voordat ik naar het startvak loop ook nog even de trainingsbroek en jas uitdoen.

Ik vind de temperatuur en het weer wel lastig trouwens vooral in combinatie met de regen, maar even kijken hoe het zich verder ontwikkelt. De weersvoorspelling wordt met de dag wel kouder (en dat maakt de keuze makkelijker). Ik denk dat ik anders toch snel onderschat hoe je afkoelt zeker naarmate je langer loopt in combinatie met de regen. Dus misschien toch maar met lange mouwen lopen dan (terwijl ik een "speciaal" t-shirt voor de marathon heb gekocht...).

Nog meer die allerlei pijntjes voelden tijdens het lopen? :D
Slappe pappige benen vanochtend, zal straks even wat uitgebreider posten over mijn voorbereiding..

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:35
De afgelopen week was de laatste week van m'n schema richting de snelle 10km die ik vandaag wilde gaan lopen.

Maandag deed ik nog een rustige 10km, gevolgd door een intervaltraining op woensdag (6x400m). Uiteindelijk vrijdag voor het laatst nog de beentjes los gegooid met een rustige 5km en vandaag dus de Hilversum City Run. Een 10 kilometer (en een beetje blijkbaar) over een heuvelachtig en bochtig parcours. Niks is helemaal plat in het centrum van het dorp en de nieuwe route had nog eens wat extra bochtjes. Mijn doel was vandaag de tijd onder de 45 minuten te houden. Lastig parcours om je tempo constant te houden, maar ik kon de eerste 6-7 kilometer ontspannen blijven lopen. Tussen kilometers 8 en 9 had ik even wat zwaarder. Maar uiteindelijk nog sterk gefinisht in een tijd van 42,35! (volgens de officiële uitslag) Meer dan dik tevreden mee natuurlijk.

Nu heb dit getraind met Trenara en die blijken ook een herstelperiode te hebben. Die dan ook nog maar netjes volgen voordat we weer aan een nieuw doel gaan denken.

• steeky
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-01 22:11
Weet iemand waar je echt een goed uitgebreide hardloop kalender kan vinden?

Heb verschillende websites gevonden maar er missen op allen een hoop wedstrijden.

Jullie een aanrader?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dus na een niet zo succesvol verhaal in Amsterdam, wilde ik het voor Rotterdam toch wat anders aan gaan pakken. Grootste aanpassingen waren voornamelijk:
  • Meer op marathontempo lopen
  • In de trainingsperiode minimaal 5x 30+ lopen
Rotterdam Marathon (zondagen)
Week -1: Vandaag lange duurloop 12k lange loop tempo 10k marathon pace (zoals in het schema staat)
Week -2: Ziek Griep / corona (we will never know)
Week -3: Last van de knie dus lange loop overgeslagen, wel stability oefeningen gedaan
Week -4: 31.5km @ 4:15
Week -5: 33.1km @ 4:11
Week -6: Kwam slecht uit met werk van mijn vrouw, dus niet gelopen
Week -7: 35.2km @ 4:30 (was erg koud en windering)
Week -8: 31.6km @ 4:23
Week -9: 25.0km @ 4:39 tweede middenafstandloop

Nu geeft de race calculator van Stryd dus 2:53:44 aan voor de marathon, alleen weet die dus niet dat ik griep heb gehad..

Verder hoop ik dat het weer wat bijtrekt, niet dat je er iets aan kunt doen, maar ik loop erg slecht in de kou.. doe mij maar lekker 20 graden.

[ Voor 62% gewijzigd door Secsytime op 03-04-2022 22:34 ]

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-01 23:11
steeky schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:09:
Weet iemand waar je echt een goed uitgebreide hardloop kalender kan vinden?

Heb verschillende websites gevonden maar er missen op allen een hoop wedstrijden.

Jullie een aanrader?
Ben je van België? Ik gebruik altijd https://www.loopkalender.be/nl

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-01 19:00
Ik ga op tweede pinksterdag meedoen aan de Triathlon van Woerden. Dit op de 1/8ste afstand. Het jaar waarin ik het vorige PR liep op de halve marathon van Shanghai. Deed ik ook mee aan de Trianthlon van Woerden. Dit was in 2015. Nu ik vandaag eens naar de tijden zit te kijken blijkt hoe verschrikkelijk goed mijn conditie toen was. Oké ik leefde in China op 2500m hoogte dus dat helpt best wel aanzienlijk. Maar ik heb toen dus ook 5k gelopen met een tijd van 22.15. Dat is 5 seconden minder dan ik dacht dat mijn pr was. Dus dat wordt nog een beetje een uitdaging. Maar niet een die ik uit de weg ga. Ik weet bijna zeker dat ik nu harder kan. Maar we gaan wel zien wat de dag brengt. Wel zal ik even moeten trainen op die snelheden van te voren want ik loop niet zo heel vaak onder de 4.30m/km

Nickname KasPlantje.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 07:38
Arjan90 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:14:
@Hartloper Specifiek jouw zorg "oplossen" doet zo'n training niet denk ik, daarvoor is het volume te laag. Dan zou ik eerder 20km DL-1 lopen, dan duurt de inspanning langer en dat is juist hetgeen wat je bij de marathon gaat voelen. Of een aerobe training nog veel specifiek nut heeft weet ik niet, maar kwaad kan het zeker niet.

Ik heb in maart uiteindelijk toch nog 268km gelopen ondanks 4 gemiste trainingen, toch de kans gemist op een maand van 300km :+
Toch een beetje zonde Arjan, ook wel herkenbaar. Ik had vorig jaar als topmaand 296,2. Helaas zag ik het te laat, anders had ik die 3,8 er nog wel even bijgelopen. |:(

Strava Garmin 265

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-01 11:36
Zo! Na iets langer dan een week terug uit Canada. Man o man. Dit is geen goede voorbereiding voor de Rotterdam Marathon. Slaapschema is helemaal van het padje. Niet echt kunnen bijtanken en alleen maar een paar onzinnige loopjes op de loopband kunnen doen. Vannacht weer voor het eerst normaal thuis een hele nacht kunnen slapen. Hopen dat ik de komende dagen een beetje bij kan slapen en daardoor ook nog een 10k kan lopen.

Ik ga met de Business Run een 12 km voor mn rekening nemen... :')

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-01 22:26

Galois

1811 - 1832

Gisteren voor het eerst in twee jaar weer meegedaan met een 10k hardloopwedstrijd. Was weer erg leuk om te doen!

Wat ik wel bijzonder vind, is dat mijn geklokte tijd en die van de organisatie dat daar 6 seconden tussen zit.

Dat met GPS er grote afwijkingen zijn, dat snappen we. Met tijd is deze afwijking echt onmogelijk!

Of we staan te dichtbij de startstreep (ik stond vooraan) en de klok van de organisatie gaat lopen en de sensoren detecteren mijn chip 6 seconden eerder dan dat ik ben gaan lopen? Kan mij niets anders bedenken waar deze 6 seconden vandaan komen...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Tazzios

Tazzios

..

@Galois heb ik zelf ook wel eens gehad, en dat zelfs zonder chip.
Ik had minder geklokt dan hun verschil was bijna 1 minuut oid. Op basis van het tijdsverschil in exif info van de gepubliceerde foto`s van de start en finish zag ik ook dat mijn zelf geklokte tijd toch echt klopte. Heb toen de uitslag laten corrigeren gezien het een verschil was in PR of niet. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 04-04-2022 10:55 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 12:11

polthemol

Moderator General Chat
Hartloper schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:22:
Haha, @Tinusvolkel , ik hoop dat dat klopt. Half februari 30 km gelopen en eind februari 33 km, hoop dat mijn benen zich dat "herinneren", net als de langere duurlopen van de laatste jaren.
denk niet dat dat persé een ramp is: conditie in stand houden gaat vrij eenvoudig met vrij minimale trainingen. Het opbouwen van conditie is wat de moeite kost, dus een paar duurlopen missen is geen ramp en ik betwijfel zelfs of het stevige impact heeft op je resultaat.

@Secsytime je kunt overwegen de runs die nu voor de powercurve zorgen en die pre-griep/corona waren anders te excluden voor de berekeningen? Dan heb je mogelijk een actueler beeld via stryd?

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 04-04-2022 12:08 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Sinds begin dit jaar let ik iets meer op de zones tijdens het lopen. Dat gaat nog moeizaam, want gratieus voortbewegen én een trainingszone is niet eenvoudig. Echter, dit weekend even gekeken of ik nog op koers lig, en mijn zorgen voor de komende wedstrijden weer goed onderstreept.

Ik liep op 13 februari een rondje van 12km met pace 7.38 min/km met over de gehele run average hrm 136. Gisteren liep ik vrijwel (linksom weiland, ipv rechtsom) hetzelfde rondje van 11.6km met pace 7.25 per km en average hrm van 132. Dus dat is "gigantisch veel sneller" met maar liefst 4 slagen minder...

Nu weet ik niet of dat dat was omdat ik vrolijk was, de wind anders stond of noem-eens-wat...
En ik weet ook niet of ik dat hele trainen in zones nu zo spannend vind als dit de winst is.

Kanttekening, ik heb de hoge zones wel volledig genegeerd, want van interval word ik moe. En sport is mooi, maar je moet er niet moe van worden zeg ik altijd maar.

• Tazzios

Tazzios

..

@Blomminator
Alleen rekenkundig bekeken:
7:32/7:25= 1,6%
136/132=3%
Totale verbetering: 4,6%

En je wordt er niet moe van!

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:04
Blomminator schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:36:

Kanttekening, ik heb de hoge zones wel volledig genegeerd, want van interval word ik moe. En sport is mooi, maar je moet er niet moe van worden zeg ik altijd maar.
In 1 (of 2) zones trainen is niet in zones trainen. Het idee is juist om ze allemaal te trainen op een gebalanceerde manier om vooruitgang te boeken…

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
NeoPhix schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:19:
[...]

In 1 (of 2) zones trainen is niet in zones trainen. Het idee is juist om ze allemaal te trainen op een gebalanceerde manier om vooruitgang te boeken…
Babysteps... babysteps.. dit kost al moeite zat. Maar ja, ga dat wel vanaf nu inbouwen is het idee. Ook vorige week begonnen met een ieniemienie krachttraining ernaast, om de onderrug/core iets te versterker. OA wat kettlebell swings. En nu kan ik nauwelijks de trap op.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-01 09:41
Tim_W schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:39:
[...]

Toch een beetje zonde Arjan, ook wel herkenbaar. Ik had vorig jaar als topmaand 296,2. Helaas zag ik het te laat, anders had ik die 3,8 er nog wel even bijgelopen. |:(
Nou, na het lezen van het bijna missen van de 300km/maand even terug gekeken: januari 304km d:)b , februari 295km, maart 294km. In het begin van de trainingen liep ik wel eens 20.8km ofzo en kreeg ik commentaar van de mede-lopers dat ik nog niet verslaafd genoeg was :+

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Voor mij ziet het er als volgt uit:
  • Januari - 342.7km
  • Februari - 264.2km
  • Maart - 159.1km
Je kan duidelijk zien dat ik het drukker kreeg op het werk en ziek ben geweest :+

[ Voor 11% gewijzigd door Secsytime op 04-04-2022 16:32 ]

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:04
Blomminator schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:10:
[...]

Babysteps... babysteps.. dit kost al moeite zat. Maar ja, ga dat wel vanaf nu inbouwen is het idee. Ook vorige week begonnen met een ieniemienie krachttraining ernaast, om de onderrug/core iets te versterker. OA wat kettlebell swings. En nu kan ik nauwelijks de trap op.
Babysteps zijn de beste steps in training, dus dat doe je goed :)
Mijn opmerking was ook meer bedoeld dat je nu ook nog geen schokkende resultaten kan verwachten dan. Als je training steeds ‘completer’ wordt met alle soorten loopjes en ook nog krachttraining kan het wel opeens hard gaan.
Daarnaast spelen vele andere factoren in het leven ook mee naast het aspect trainen, dat willen mensen ook nog wel eens vergeten. In ieder geval veel succes d:)b

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Net nog even in de regen een vlotte 5 km gelopen, weinig last gehad van de regen. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Hartloper
Secsytime schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:26:
Dus na een niet zo succesvol verhaal in Amsterdam, wilde ik het voor Rotterdam toch wat anders aan gaan pakken. Grootste aanpassingen waren voornamelijk:
  • Meer op marathontempo lopen
  • In de trainingsperiode minimaal 5x 30+ lopen
Rotterdam Marathon (zondagen)
Week -1: Vandaag lange duurloop 12k lange loop tempo 10k marathon pace (zoals in het schema staat)
Week -2: Ziek Griep / corona (we will never know)
Week -3: Last van de knie dus lange loop overgeslagen, wel stability oefeningen gedaan
Week -4: 31.5km @ 4:15
Week -5: 33.1km @ 4:11
Week -6: Kwam slecht uit met werk van mijn vrouw, dus niet gelopen
Week -7: 35.2km @ 4:30 (was erg koud en windering)
Week -8: 31.6km @ 4:23
Week -9: 25.0km @ 4:39 tweede middenafstandloop

Nu geeft de race calculator van Stryd dus 2:53:44 aan voor de marathon, alleen weet die dus niet dat ik griep heb gehad..
Moeilijke inschatting. Het is niet alleen de lange duurloop, maar ook de trainingen tussendoor. Als je lange duurloop van vandaag niet al te moeizaam ging, dan zou ik inderdaad rond de 2:55 durven voorstellen als doel. Per slot van rekening heb je 4 van je 5 geplande 30-plussers kunnen doen.
Dat 5 30 plussers doen goed is, staat buiten kijf. In Amerika spreekt men van 100 mijl (160km) als totale afstand van de 5 langste duurlopen. Wie dat doet, loopt gemiddeld beter.
Het is misschien ook wel selectiebias, wie 100 mijl kan lopen voor 5 duurlopen, is sowieso een goede loper.

En persoonlijk vind ik geregeld op marathontempo lopen ook heel belangrijk.
Theoretisch zou je kunnen beredeneren dat marathontempo niet nodig is, de lange duurlopen zijn trager, en de tempolopen en intervallen gaan sneller.
Zelf vind ik marathontempo lopen wél belangrijk, om het lichaam aan die snelheid te laten wennen.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-01 22:25
PD2JK schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:23:
Net nog even in de regen een vlotte 5 km gelopen, weinig last gehad van de regen. :)
ik was gisteravond ook nog voor een bijna 22km gegaan, ik heb een bril en heb flink last van de regen :P Als het regent en donker is moet ik ook wel de wegen uitkiezen waar ik van de weet dat het wegdek goed is want ik loop bijna blind

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:30:
[...]

Moeilijke inschatting. Het is niet alleen de lange duurloop, maar ook de trainingen tussendoor. Als je lange duurloop van vandaag niet al te moeizaam ging, dan zou ik inderdaad rond de 2:55 durven voorstellen als doel. Per slot van rekening heb je 4 van je 5 geplande 30-plussers kunnen doen.
Dat 5 30 plussers doen goed is, staat buiten kijf. In Amerika spreekt men van 100 mijl (160km) als totale afstand van de 5 langste duurlopen. Wie dat doet, loopt gemiddeld beter.
Het is misschien ook wel selectiebias, wie 100 mijl kan lopen voor 5 duurlopen, is sowieso een goede loper.

En persoonlijk vind ik geregeld op marathontempo lopen ook heel belangrijk.
Theoretisch zou je kunnen beredeneren dat marathontempo niet nodig is, de lange duurlopen zijn trager, en de tempolopen en intervallen gaan sneller.
Zelf vind ik marathontempo lopen wél belangrijk, om het lichaam aan die snelheid te laten wennen.
Hehe klopt, was ook op basis van jouw post dat het me een goed idee leek O-)

Naast de lange lopen heb ik natuurlijk ook gewoon duurlopen, tempolopen, fartleks, etc. gedaan ik denk gemiddeld 4-5 lopen per week, waarbij dit in het begin 6-7 dagen per week was :+

Tussen de griep en nu heb ik nog wel een aantal keer gelopen, onder andere dus afgelopen zondag. De benen voelden er slap en pappig aan, maar de hartslag op marathontempo was prima. Dus hopelijk komt het sterke gevoel zondag gewoon terug!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46

XyS

0.o.O

Gisteren een tempo run gedaan met blokken die steeds sneller werden. Het was vies weer maar het lopen ging prima, Strava gaf aan dat ik een pr op de 10km had gelopen: 47:46!
Daar zaten nog 2 langzame km bij ook, binnenkort maar eens een serieuze poging doen op de 10km. Ben benieuwd of ik al in de buurt van de 45:00 kan komen. Verwacht het nog niet te halen maar wie weet oOo

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-01 13:51
Zondag neem ik 9km in de Businessrun van Rotterdam voor mijn rekening. Mijn eerste evenement, toch best spannend!

Begin dit jaar casual begonnen met trainen. Vanaf februari begon het echt te kriebelen. Maar: in maart heb ik er echt even afgelegen door een covid infectie. Ben toch zeker drie weken training misgelopen. Mijn doel is 5:30/km. Op die afstand is dat me nog niet gelukt, maar heb het de laatste weken rustig aan gedaan. Langzaam opbouwen, want mijn hartslag ging als een malle. Vanavond is het over 5K in ieder geval gelukt. Misschien doe ik nog een laatste interval op vrijdag en dan zondag aan de bak!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-01 21:14
Als je vanavond voor het eerst het tempo over 5K hebt kunnen volhouden en je wilt dit komende zondag over 9K doen, dan denk ik niet dat het verstandig is om vrijdag een intervaltraining te doen. Uiteraard hangt het af van de beoogde intensiteit van je intervallen, maar het lijkt mij beter om vrijdag hooguit een korte "easy" run te doen om zondag fris aan de start te verschijnen.

Ik heb geen signature

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-01 17:53

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Een vraag als beginnend hardloper hier :)

Sinds eind januari ben ik begonnen met hardlopen via het start 2 run programma.
Ik ben echt begonnen met een conditie van niks en vind het onwijs leuk om te merken dat m'n lichaam langzaam meer kan en m'n conditie duidelijk is verbeterd sinds de start van het programma.

Na de eerste maand heb ik mezelf (wellicht overmoedig) ingeschreven voor de Rotterdam City run van 4,2km.
Deze wordt a.s. zaterdag georganiseerd.

Helaas door een corona infectie even gas terug moeten nemen waardoor ik niet het volledige programma heb afgewerkt. Ik zit momenteel bij de laatste training van 5min hardlopen - 2min wandelen - 7min hardlopen - 2min wandelen - 7min hardlopen - 2min wandelen - 5min hardlopen - 2min wandelen.

In m'n laatste training heb ik 3,9km gelopen in een tijd van 32 minuten, dit met en gemiddelde snelheid van 7,3km/uur.

Ik ben zeker voornemens om voor de ervaring gewoon deel te nemen aan de City Run en dan volgend jaar te kijken hoe ver ik gevorderd ben qua tijd ;) Mijn idee is om m'n laatste behaalde trainingsschema te lopen en om dus tussendoor wel gewoon de wandelminuten aan te houden, ik vrees dat ik het anders niet vol houd tot de finish.

Mijn vraag aan jullie is hoe ik het beste uit kan breiden om de 4,2km vol te maken...?
De wandelminuten inkorten? Of er een extra 5min aan vast plakken en niks aan de wandelminuten wijzigen?

Ik merk bij m'n trainingen dat ik met name in de laatste 10 minuten de wandelminuten nog echt wel even nodig heb om op adem te komen, maar dat het hierna wel weer prima verder gaat.

Alvast bedankt! En uiteraard petje af voor degene die a.s. weekend de (halve) marathon gaan lopen!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-01 13:51
Appie76 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:54:
Als je vanavond voor het eerst het tempo over 5K hebt kunnen volhouden en je wilt dit komende zondag over 9K doen, dan denk ik niet dat het verstandig is om vrijdag een intervaltraining te doen. Uiteraard hangt het af van de beoogde intensiteit van je intervallen, maar het lijkt mij beter om vrijdag hooguit een korte "easy" run te doen om zondag fris aan de start te verschijnen.
Thanks. Te overmoedig dus. Easy run it is!

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-01 23:11
Roland_EM25 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:00:
Mijn vraag aan jullie is hoe ik het beste uit kan breiden om de 4,2km vol te maken...?
De wandelminuten inkorten? Of er een extra 5min aan vast plakken en niks aan de wandelminuten wijzigen?
Knap dat je al zover zit in je start 2 run programma.

Ik zou persoonlijk het schema gewoon verder blijven volgen, op vlak van conditie is een minuutje langer lopen allemaal niet zo erg maar dat kan dan wel weer musculaire overbelasting geven. Start 2 run zie ik als een goed beginners programma, je bouwt er je conditie mee op maar ook je belasting.

Die wedstrijd kan je altijd iets harder gaan dan normaal, probeer misschien dan de afstand in 2 te delen met tussen door een wandeling om terug tot kracht te komen? En vergeet na de wedstrijd zeker niet een dag of twee extra rust te nemen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Eärwen op 05-04-2022 22:23 ]

• Hartloper
RobB_W schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:32:
Zondag neem ik 9km in de Businessrun van Rotterdam voor mijn rekening. Mijn eerste evenement, toch best spannend!

Begin dit jaar casual begonnen met trainen. Vanaf februari begon het echt te kriebelen. Maar: in maart heb ik er echt even afgelegen door een covid infectie. Ben toch zeker drie weken training misgelopen. Mijn doel is 5:30/km. Op die afstand is dat me nog niet gelukt, maar heb het de laatste weken rustig aan gedaan. Langzaam opbouwen, want mijn hartslag ging als een malle. Vanavond is het over 5K in ieder geval gelukt. Misschien doe ik nog een laatste interval op vrijdag en dan zondag aan de bak!
Luister naar @Appie76 , 2 dagen voor een wedstrijd nog een zwaar interval doen is een echte beginnersfout.

Intussen blijf ik het weerbericht volgen, ik loop het liefst in singlet, maar zondag misschien toch een T-shirt.
Of het singletje combineren met armwarmers, ik heb er vorig jaar gratis gekregen op de Leiemarathon.
Die armwarmers kan ik ook vlot uitdoen en weggooien als ik het te warm zou krijgen.
Sowieso kort shortje, en ik ga met een oude hoodie en versleten handschoenen tot in het startvak, die gooi ik dan weg 5 minuten voor de start.
En schuilen voor de westenwind in een groep hoort zeker en vast bij het wedstrijdplan.

Nog tips van andere lopers ?

[ Voor 25% gewijzigd door Hartloper op 05-04-2022 22:38 ]

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Hebben jullie wellicht tips; ik loop met een vrij simpel horloge. Garmin Forerunner 45. Ideaal, je hoeft geen telefoon mee en hij registreert al je afstanden. Nu kom ik ook nog wel eens op verlate/rustige stukken. Als mij daar iets overkomt zou ik wel graag een (nood)telefoontje willen plegen met mijn horloge zònder dat ik mijn telefoon mee moet. Het lukt mij niet om dat te vinden…

[ Voor 14% gewijzigd door Pizzaman op 06-04-2022 00:05 ]

• Hartloper
Op sommige Garmins heb je Live Tracking, dan kunnen je dierbaren altijd zien waar je loopt.
Maar bellen met je Garmin zonder telefoon in de buurt, dat gaat niet.

Je kan het hier ook eens vragen, daar zitten de echte sporthorlogekenners: Het grote sporthorloge met GPS topic.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:18
Pizzaman schreef op woensdag 6 april 2022 @ 00:04:
Hebben jullie wellicht tips; ik loop met een vrij simpel horloge. Garmin Forerunner 45. Ideaal, je hoeft geen telefoon mee en hij registreert al je afstanden. Nu kom ik ook nog wel eens op verlate/rustige stukken. Als mij daar iets overkomt zou ik wel graag een (nood)telefoontje willen plegen met mijn horloge zònder dat ik mijn telefoon mee moet. Het lukt mij niet om dat te vinden…
https://www.amazon.com/t1...r-Available/dp/B07VPMFTHF

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71w7lDt3CRL._AC_SX679_.jpg

_/-\o_

• Arjan90
@__R__ But, can it run Crysis? :+ Mooi apparaatje zeg!

Het weer in Rotterdam lijkt steeds een beetje beter te worden. Houd het maar zoals het nu voorspeld wordt :+ Maandag is te warm, zaterdag te nat, zondag prima! 7 graden om 10 uur bij de start, richting 13 uur wordt het 11 graden.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Let op dat die T1 alleen 2G kan. En guess what. :+
Edit: KPN zet het pas in 2025 uit.

Misschien opzoek naar 4G .... Maar wel een mooi apparaatje.

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 06-04-2022 08:13 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:18
PD2JK schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:10:
Let op dat die T1 alleen 2G kan. En guess what. :+
Edit: KPN zet het pas in 2025 uit.

Misschien opzoek naar 4G .... Maar wel een mooi apparaatje.
Ondersteuning 2G tot 2025 bij KPN/Vodafone dus dat kan nog an.

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

KnOeFz

no comment...

Keiichi schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:29:
[...]
ik heb een bril en heb flink last van de regen :P Als het regent en donker is moet ik ook wel de wegen uitkiezen waar ik van de weet dat het wegdek goed is want ik loop bijna blind
Misschien doe je dit al maar toch een tip, zet een pet op als het regend. Dat scheelt echt heel veel mbt zicht als je brildrager bent. * KnOeFz zit ook in team bril :D

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:58

sebasd

rijdt op espresso

Voor het eerst in tijden weer eens in de avond hardgelopen, maar ik weet weer waarom ik van #teamochtend ben.. Als ik in de ochtend hardloop heb ik de hele dag om mijn spieren actief te laten rusten, nu redelijk snel na het lopen gaan slapen en toch wel een beetje stijve spieren..

Wel weer mijn 'langste' duurloop een klein stukje verder.. Zonder moeite een km of 6 gelopen. Mooi op schema om eind mei op 10km te zitten.

• Frenz64
Ik heb zo'n credit card gsm'tje gekocht bij Ali om die reden, kost je €15 oid en en pre paid kaartje. Past in elke trailshort.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01 15:39

Eraser127

Nijkerk

Zelf loop ik met een Polar M430, idd voor gps prima, maar communicatie niet. Nu heb ik een metalen plaatje aan m'n horlogebandje zitten met contact gegevens van mijn vrouw en mijn naam + geboortedatum. Misschien is zo'n thumb-phone ook wel wat B)

My Discogs

• Maandag1987
Ik neem tijdens elke loop een credit card telefoon (ali) en rijbewijs mee. Ik heb er een prepaid kaartje ingestopt en dit gaat al een paar jaar goed. Ik vind heerlijk om zo weinig mogelijk bij te hebben en beschouw die twee als noodzakelijk in geval van nood. Zelfs enkele keren gebruikt, bijvoorbeeld toen ik een hongerklop kreeg.

Het 2G netwerk blijft in ieder geval tot 2025 actief, daarna zien we wel verder.

[ Voor 8% gewijzigd door Maandag1987 op 06-04-2022 11:10 ]

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:13

Darkasantion

Just keep swimming!

Vanmorgen ook maar weer een uurtje gelopen als voorbereiding op de 10km run op 2e paasdag.
Eerste half uurtje ging wel lekker, vlot doorgelopen rond de 4:00 min/km maar toen kreeg ik ineens last van een zijsteek. Al tijden niet meer gehad dus was weer even wennen en schrikken :p
Rustiger aan gedaan, richting huis gelopen voor het geval dat de steek niet meer weg zou trekken, gelukkig ging ie echter wel weg en heb ik het uurtje vol kunnen maken.
Uiteindelijk stond er weer 14.65km op de teller, dus ben daar wel tevreden mee, enkel die zijsteek was iets minder, misschien toch iets te enthousiast begonnen vanmorgen :+ .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

GSX-MAN

de/het/een

Herstel van de operatie is nu wel achter de rug, twee weken "mannengriep" zou nu ook zo'n beetje rond moeten zijn. Dat hardnekkige kuchje...

Kortom, ik wil morgenavond toch echt wel weer een rondje gaan lopen, ook omdat @Blomminator weer staat te trappelen om de leuke trails te gaan lopen.

Zo irritant, tot de jaarwisseling was ik in prima vorm, nu drie maanden nauwelijks kunnen trainen.

Slecht idee... Hoe laat?

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-01 11:36
Vandaag 5k op het tempo gelopen dat ik een beetje wilde aanhouden voor de 12k tijdens de Rotterdam marathon. Dat gaat niet lukken denk ik zondag :D

Een week ziek voor het reizen, een week werken in North America en de letjegs beide kanten op hebben deze voorbereiding maar lekker verpest. Jammer van mijn eerste wedstrijd maar nu maar focussen om gewoon op normaal tempo uit te lopen en daarna een Garmin Coach te starten om weer in een goed schema te gaan trainen denk ik...

• Appie76
Maandag1987 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:10:
[...]

Ik neem tijdens elke loop een credit card telefoon (ali) en rijbewijs mee. Ik heb er een prepaid kaartje ingestopt en dit gaat al een paar jaar goed. Ik vind heerlijk om zo weinig mogelijk bij te hebben en beschouw die twee als noodzakelijk in geval van nood. Zelfs enkele keren gebruikt, bijvoorbeeld toen ik een hongerklop kreeg.

Het 2G netwerk blijft in ieder geval tot 2025 actief, daarna zien we wel verder.
Ben je een komma vergeten tussen "credit card" en "telefoon", of kun je met die kleine telefoon betalen? Zo ja, linkje/plaatje naar iets soortgelijks?

Ik heb geen signature

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-01 17:06
Appie76 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:56:
[...]

Ben je een komma vergeten tussen "credit card" en "telefoon", of kun je met die kleine telefoon betalen? Zo ja, linkje/plaatje naar iets soortgelijks?
Telefoon met formaatje creditcard
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/yPljEP70Y2rg/996x1200.jpg

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Appie76
En daar kun je mee betalen...? Of je neemt ook je credit card/bankpas mee? Of bedoel je dat je iemand hebt gebeld voor hulp toen je die hongerklop kreeg?

Ik heb geen signature

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Voor dit soort zaken heb ik dus een Apple Watch met LTE functionaliteit gekocht ipv de "gewone". Ik heb er geen simkaart in, maar volgens mij is dat ook niet nodig, want hij kan gewoon verbinding maken met het noodnetwerk voor een noodoproep?

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:43

Niku

Alagaesii

Ik vind dat Solereview de laatste tijd behoorlijk aan kwaliteit heeft ingeleverd (weinig losse reviews, niet alleen meer de focus op hardlopen maar zelfs herenschoenen). Gebruikte die website altijd met veel plezier om wat bij te lezen over nieuwe hardloopschoen. Gebruik nu veelal Roadtrailrun. Zijn er nog aanraders voor websites/blogs over hardloopschoenen?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:00
Secsytime schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:56:
Voor dit soort zaken heb ik dus een Apple Watch met LTE functionaliteit gekocht ipv de "gewone". Ik heb er geen simkaart in, maar volgens mij is dat ook niet nodig, want hij kan gewoon verbinding maken met het noodnetwerk voor een noodoproep?
Ik denk dat Garmin hier nog wel wat marktaandeel laat liggen.
Ik heb hier een kinderhorloge liggen, daar kan je al mee bellen. Dus zou het met zo'n dure Fenix (LTE) ook wel moeten kunnen zou je zeggen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Appie76
Niku schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:08:
Ik vind dat Solereview de laatste tijd behoorlijk aan kwaliteit heeft ingeleverd (weinig losse reviews, niet alleen meer de focus op hardlopen maar zelfs herenschoenen). Gebruikte die website altijd met veel plezier om wat bij te lezen over nieuwe hardloopschoen. Gebruik nu veelal Roadtrailrun. Zijn er nog aanraders voor websites/blogs over hardloopschoenen?
Heb 'm de laatste tijd niet meer gekeken, maar ik raakte altijd wel "energized" van Seth James DeMoor (hij is een beetje hyperactief, in a good way). In zijn "shoedio" bespreekt hij schoenen (al is dat wat oppervlakkig), maar vooral de beelden van zijn runs /trainingen kijken vaak wel lekker weg (hij woont in Colorado als ik me niet vergis).

Als het je echt alleen om schoenreviews te doen is, is het misschien niet het beste kanaal voor jou, maar verder wel aardig...

Ik heb geen signature

• Maandag1987
Appie76 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:06:
En daar kun je mee betalen...? Of je neemt ook je credit card/bankpas mee? Of bedoel je dat je iemand hebt gebeld voor hulp toen je die hongerklop kreeg?
Creditcard verwijst naar het formaat. Je kan er niet mee betalen. Ik neem geen betaalpas mee als ik ga hardlopen.

Dit is een link naar het toestel: https://m.nl.aliexpress.com/i/32876418369.html

[ Voor 11% gewijzigd door Maandag1987 op 06-04-2022 21:07 ]

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:05
Vind inderdaad achteruitgegaan en kan bepaalde schoenen ook niet meer vinden, terwijl ik zou zweren dat die in een review hebben gestaan.

In de startpost staat het volgende rijtje:
Websites met schoenentests:
http://www.runningshoesguru.com/
http://www.menshealth.com.sg/mh-runners
http://www.solereview.com/
http://gingerrunner.com/
http://www.runblogger.com/
Om je huidige schoen te vergelijken met een opvolger of andere gewenste schoen:
http://www.runningwarehouse.com (shoefitr)
runningshoesguru.com vind ik wel aardig.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:34
Zijn er nog aanraders voor websites/blogs over hardloopschoenen?
Deze vind ik wel goed. Niet altijd positief over elke schoen:
https://www.believeintherun.com/

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Pagina: 1 ... 171 ... 421 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.