Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-04 13:56
Vandaag weer voor het eerst gelopen na de koorts, verhoudheid en meer van de afgelopen dagen. Moet weer wat meer mijn best doen om langzaam te lopen maar voelt wel fijn om met dit weer lekker buiten te kunnen hobbelen ipv halfgaar thuis zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:02
Tazzie79 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:31:
Even een update van mijn training voor de marathon van Gent op 27 maart.

De week erna was eerder gericht op tempohardheid (in totaal 86km, op vrijdag nog 15km met 3km@4:12), en met als afsluiter een simulatietraining van 30km op zondag, waarvan 25km op marathontempo. Op basis van het advies op dit forum heb nog even getwijfeld om die laatste lange training qua afstand te minderen, maar ik heb me aan het schema gehouden dat ik nu toch al enkele maanden aan het volgen ben (stick to the plan :Y ). ...

...

Op de marathon ga ik starten aan 4:35 (eindtijd rond de 3:13), en we zien wel hoe de wedstrijd evolueert. Het enige lastige is dat ik momenteel nog geen echte referentiewedstrijd heb van een kortere afstand die die eindtijd ook zou voorspellen/rechtvaardigen, anderzijds is het schema van Trenara tot dusver super verlopen. Nu taperen! 8)
@Tazzie79

Wat een gigantische kilometeraantallen !
Ik zou wat minder gedaan hebben, dat weet je, maar als je het aankan is. is meer kilometers beter.
Heb je een schema 5x per week ?
Heb je nooit spierpijn als je 3 dagen na elkaar loopt ?
Wat geeft Trenara als prognose ?
Als ik zie hoe jouw training gaat, denk ik dat 4:30 ook mogelijk is (3:10 voor de marathon).
Dat is wat ik van plan was voor de marathon van Gent, maar door mijn trainingsachterstand (1 week skiën, 1 week in de lappenmand), met de langste duurloop van 33 km intussen geleden van 26 februari, gevolgd door die twee weken niksdoen, denk ik dat Gent lopen gekkenwerk is, dus ik ga wellicht switchen naar de halve.
En dan ben ik er nog niet uit, ofwel lopen aan 1:35 tempo (marathontempo), ofwel maximaal lopen en dan moet ik opnieuw onder de 1:30 raken. De verstandigste optie zou de eerste zijn.

NB tazzie, als ik jou was zou ik de 3:15 pacer volgen. Als het een goede haas is, gaat hij halverwege doorkomen in 1:36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28

vhal

ಠ_ಠ

Voor de mensen die as zondag de Lansingerlandrun willen lopen, ik heb een startnummer voor de HM over die gratis en voor niets weg mag :) Stuur maar een DM of zo

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 13:31
Hartloper schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:38:
[...]

@Tazzie79

Wat een gigantische kilometeraantallen !
Ik zou wat minder gedaan hebben, dat weet je, maar als je het aankan is. is meer kilometers beter.
Heb je een schema 5x per week ?
Heb je nooit spierpijn als je 3 dagen na elkaar loopt ?
Wat geeft Trenara als prognose ?
Als ik zie hoe jouw training gaat, denk ik dat 4:30 ook mogelijk is (3:10 voor de marathon).
Dat is wat ik van plan was voor de marathon van Gent, maar door mijn trainingsachterstand (1 week skiën, 1 week in de lappenmand), met de langste duurloop van 33 km intussen geleden van 26 februari, gevolgd door die twee weken niksdoen, denk ik dat Gent lopen gekkenwerk is, dus ik ga wellicht switchen naar de halve.
En dan ben ik er nog niet uit, ofwel lopen aan 1:35 tempo (marathontempo), ofwel maximaal lopen en dan moet ik opnieuw onder de 1:30 raken. De verstandigste optie zou de eerste zijn.

NB tazzie, als ik jou was zou ik de 3:15 pacer volgen. Als het een goede haas is, gaat hij halverwege doorkomen in 1:36.
Thanks. Het zijn aantallen die ik tot nu toe ook nog niet gelopen, maar mits geleidelijk aan opbouwen toch vlot kan verteren. Standaard 5 maal in de week, en enkel wat stijve benen de dag na de lange duurloop of een zwaar interval, en die dagen waren dan ook mijn rustdagen.

Qua prognose stond Trenara op 3:07, maar ik had het schema vast ingesteld op 3:15. Vorige week heb ik dan een kalibratieloop gedaan van 4km en nu staat het op 3:14. Die loop gaf wel geen volledig correct beeld aangezien ik de tegenwind op de dijk volledig verkeerd had ingeschat (ze hebben voor die reden het parcours van de halve marathon van Gentbrugge ook omgedraaid).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZE3dATvlO9WyeX1O884jQmuFuyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SGiYdlvkJEm3FO5sECfGmn5O.png?f=fotoalbum_large

Runalyze komt nu uit op 3:09:57, maar mits de marathonconditie op 3:22. Ik zou dus nog meer langere duurlopen en gemiddeld 85km/week moeten lopen gedurende 18 weken.

Skiën in de voorbereiding van een marathon vind ik ook een lastige. Het heeft wel iets om ‘s ochtends voor het skiën te gaan lopen op een langlaufpiste bij -10°C, maar ik zoek liever een andere oplossing. 8)

Het zou inderdaad wel zonde zijn om je 3:13 streak nu te onderbreken met een mogelijk mindere marathon, die op zich ook nog negatief zou zijn voor Rotterdam, ik zou dan alles op Rotterdam zetten. Voor mijn halve van afgelopen zondag heb ik getwijfeld om voluit te gaan (en ik ken er die het wel gedaan hebben), maar ik vermoed dat ik het een stuk zwaarder zou gehad hebben bij een halve voluit tov 30km met 25 op marathontempo. Je kan anders eerst een lusje maken in de Bourgoyen als opwarming. ;)

De pacer van 3:15 heb ik aan gedacht, maar de start van de halve en de volledige marathon is op het eerste zicht op hetzelfde moment, dus ik verwacht wel drukte en opstoppingen (vooral bij de bevoorradingen, maar ook bij de start). Het is ook de eerste keer dat ze dat parcours doen en er zijn stukken bij waar het lastig is om met 2/3 naast elkaar te lopen. Vandaar dat het me veiliger lijkt om ervoor te lopen. En met 4:35 kom ik je misschien wel tegen. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:09
Inmiddels weer terug uit Amerika. Het trainen daar is minder gelukt dan ik had gehoopt. Bij het eerste hotel ging het prima, wel 's ochtends al 22 graden en hoge luchtvochtigheid dus dat was wel even schakelen :D Ook een rondje gelopen zoals de lokale HM daar is, heerlijk met drie flinke bruggen en bovenal onderweg nog dolfijnen gezien in de baai! Dat is wel wat anders dan die ganzen gisteren. Bij het tweede hotel ging het echter "mis", op zondag was het 's ochtends te koud om te lopen (rond vriespunt) met alleen kort-kort mee. Dus op zoek naar de fitnessruimte die er zou zijn - had ik gecheckt. Was er wel, maar was gesloten... Vervolgens op maandag ook pech, want de coronatester kwam maar niet en kwam maar niet, dus in plaats van nog een afscheidsloopje moesten we lastminute nog van alles regelen.

Al met al wel een heerlijke vakantie gehad. Dinsdag waren de benen nog pulp (we kwamen dinsdag aan) dus toen rustig gefietst en gewandeld. Gisteren weer gelopen maar de benen waren nog erg zwaar. Vrijdag weer en dan zondag de laatste lange duurloop voor Rotterdam.

Ik las nog wat over optische hartslagmeting vs hartslagband. Mijn HRM Pro was stuk, dus ik was even afhankelijk van de optische meting. Wat een drama bij mij. Aan de binnenkant van de pols leek het soms nog wat, maar ook daar was het matig. Vooral als ik tegen de (koude) wind inliep was het resultaat belabberd. Cadans lock, spontaan 190+ hartslag, echt waardeloos. Ook qua gemiddelden totaal niet representatief tov gevoelde inspanning. Ben blij dat ik de hartslagband weer heb (nieuwe gekregen).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• K Hergersheimer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2024
power_user schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:29:
Ik loop binnenkort de hartvandrenthe runforestrun trail. Keuze uit 12-21-27-52km. Ik heb een paar halve marathon's gelopen in mijn leven maar nog nooit een trail. Ik ga voor de 21km.

Momenteel bezit ik een paar saucony endorphin speed 2 schoenen voor op de weg.

Mijn vraag: Als het zo droog blijft als de afgelopen 2 weken, heeft het aanschaffen van trailschoenen dan wel toegevoegde waarde?

Het is tenslotte Nederland dus stijl omhoog/omlaag op onverharde gravelpaden zal niet nodig zijn lijkt me.

Ik hoor graag ervaringen en tips van mensen met trail-ervaring. De speedgoat 4 of challenger ATR 6 leken goede opties indien toch van toegevoegde waarde maar ik sta open voor andere suggesties.
Ik loop zeer regelmatig Runforestrun trails (en hier thuis door het bos). Als je dit gewoon een keer wilt doen, zou ik eigenlijk geen trailschoenen apart kopen. Met modder, los zand en veel korte bochtjes heb ik profijt van mijn trailschoenen (Brooks Cascadia): meer grip en je 'rolt' niet zo. Maar met je wegschoenen kan het ook prima. Er zijn ook veel bospaden waar je over loopt bij deze trails.

Wel misschien nog handig: Runforestrun schuwt niet om je af en toe door plassen en modder te sturen. Als je nog lang met je Saucony's wilt doen, kan dat nog een overweging de andere kant op zijn. En als je een excuus zoekt om je collectie uit te breiden, dan heb ik niks gezegd ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@Tazzie79 Als Trenara voor jou als prognose zegt 3:07, dan geloof ik dat onmiddellijk, gezien jouw trainingen.

Dus da's 4:25/km, dat is wat ik ook ga lopen voor de halve. Als ik me kan bedwingen tenminste, ik heb nog nooit een wedstrijd NIET voluit gelopen.
Weten dat ik 6 maand geleden 1:26 en 1:27 gelopen heb op de halve, en dan volgende week zondag niet sneller proberen gaan dan 1:33, dat zal niet gemakkelijk zijn. Maar ik moet het grotere doel 14 dagen later voor ogen houden.

Maar nogmaals, met jouw huidige trainingen is sub 3:10 imho zeer realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzie79
Hartloper schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:04:
@Tazzie79 Als Trenara voor jou als prognose zegt 3:07, dan geloof ik dat onmiddellijk, gezien jouw trainingen.

Dus da's 4:25/km, dat is wat ik ook ga lopen voor de halve. Als ik me kan bedwingen tenminste, ik heb nog nooit een wedstrijd NIET voluit gelopen.
Weten dat ik 6 maand geleden 1:26 en 1:27 gelopen heb op de halve, en dan volgende week zondag niet sneller proberen gaan dan 1:33, dat zal niet gemakkelijk zijn. Maar ik moet het grotere doel 14 dagen later voor ogen houden.

Thanks voor het vertrouwen, maar 3:10/3:13 lijkt me nu al vrij ambitieus, komende van 3:29:59 op de marathon. Er komen nog wel marathons, dus er moet ook nog wat marge zijn (oa voor Berlijn in september). :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 00:34
Bij de hardloopgroep gisteren hintte iemand mij dat ze voor een roparun team nog lopers tekort kwamen en dat mijn naam schijnbaar ergens voorbijgekomen was bij het team.

Heeft iemand hier vanuit zo'n team zelf ervaring hier mee? Wat kan ik allemaal verwachten, is het wel leuk om aan mee te doen, etc, etc :p (ik kan al wel naar de groep stappen, maar stel dat ik het op voorhand al niet leuk vind, dan vind ik zonde om andermans tijd te verdoen :) )

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:29
Ben deze week redelijk hard geraakt door covid. 3 dagen lang in bed gelegen en gisteren en vandaag gaan weer redelijk. vooral nog hoofdpijn die wel te houden is met wat paracetamol.

Niet lopen voelt natuurlijk klote maar lees ook dingen over dat te snel weer iets doen na covid juist slecht kan zijn.

wat is aan te raden. wachten tot alles helemaal over is of kan een rustig loopje prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 09:29
Crysania schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:31:
Ben deze week redelijk hard geraakt door covid. 3 dagen lang in bed gelegen en gisteren en vandaag gaan weer redelijk. vooral nog hoofdpijn die wel te houden is met wat paracetamol.

Niet lopen voelt natuurlijk klote maar lees ook dingen over dat te snel weer iets doen na covid juist slecht kan zijn.

wat is aan te raden. wachten tot alles helemaal over is of kan een rustig loopje prima.
Absoluut wachten tot klachten helemaal weg zijn!

Ik heb 3 jonge, actieve mensen in mijn omgeving met Long-Covid klachten die te snel weer hebben opgepakt. Waaronder mijn vrouw, liep 2 keer per week hard. Ze is vorige maand naar een SMA geweest om "schade" aan conditie te meten: Vo2 max gedaald van 40 naar 21! Wandelen was al te zwaar, het gaat nu langzaam beter.

Voor veel mensen is Covid "mild", maar ziek a.u.b. goed uit om erger te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Crysania In het ergste geval kan zelfs je hartspier ontstoken raken als je te vroeg begint. Dan zijn de rapen echt gaar.

Dus: Zowel bij griep als bij Covid, eerst volledig herstellen.

Vuistregel: Het aantal dagen dat je echt ziek was = het aantal dagen herstel dat je nog niet loopt.
En voel je je dan nog niet goed, nog langer herstellen tot het wel kan.

Beterschap.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 18-03-2022 12:01 . Reden: toevoeging: echt.. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 11:35

Denk dat het voor iedereen anders is. Luister vooral goed naar je eigen lichaam. Ik heb zelf gewoon rustige rondjes gelopen tijdens covid en heb er geen hinder van ondervonden. Het lijkt me vanzelfsprekend niet verstandig zware intervaltrainingen of nieuwe PR's te gaan lopen, maar rustige herstelrondjes moeten gewoon kunnen mits je geen/weinig klachten hebt.

Ik denk zelfs dat het heeft gezorgd dat ik sneller hersteld ben en minder conditie kwijt bent geraakt, maar zoals gezegd is dit mijn gevoel en ervaring en kan dit voor iedereen anders zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:49
Hartloper schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:04:

Ik ben ook begonnen met Trenara, twee weken voor mijn halve marathon. Klopte wel redelijk moet ik zeggen ik gaf op hem in 1:56:00 te willen lopen maar Trenara zei dat het veel harder kon namelijk 1:48:00. Uiteindelijk uitgelopen op 1:47:21 wat zoals jullie konden zien een nieuw PR was.

Ik moet zeggen dat ik het wel wat raar vind dat je eerst de week na je halve marathon vooral gezegd wordt doe het rustig aan om vervolgens als je je doel wijzigt een pittige interval voor de kiezen te krijgen. Oké kan, maar 2 minuten geleden was het nog doe rustig aan na je halve marathon.

Maar het maakt de trainingen wel beter, ik denk alleen niet dat ik voorlopig echt de tijden ga lopen die hier voorbij komen want daar zit ik nog te ver vandaan.

Trainen als je ziek bent is nooit goed. Vooral omdat je zegt dat je nog hoofdpijn hebt zou ik het laten zitten. Als je dan iets wil doen ga dan op je gemak een rondje wandelen. Maar voorlopig is de enige workout beter worden.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
GerGio schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Ik ben ook begonnen met Trenara, twee weken voor mijn halve marathon. Klopte wel redelijk moet ik zeggen ik gaf op hem in 1:56:00 te willen lopen maar Trenara zei dat het veel harder kon namelijk 1:48:00. Uiteindelijk uitgelopen op 1:47:21 wat zoals jullie konden zien een nieuw PR was.

Ik moet zeggen dat ik het wel wat raar vind dat je eerst de week na je halve marathon vooral gezegd wordt doe het rustig aan om vervolgens als je je doel wijzigt een pittige interval voor de kiezen te krijgen. Oké kan, maar 2 minuten geleden was het nog doe rustig aan na je halve marathon.

Maar het maakt de trainingen wel beter, ik denk alleen niet dat ik voorlopig echt de tijden ga lopen die hier voorbij komen want daar zit ik nog te ver vandaan.
Goed bezig! d:)b

En het klopt, herstel in Trenara is gekoppeld aan een doel. Als je het vorig (afgelopen) doel verwijdert door een nieuw doel in te stellen, is het herstelplan ook weg. Nu zal dat na een halve marathon wel meer meevallen dan na een marathon.

Ze raden aan om eerst (een groot deel van) het herstelplan uit te voeren en dan pas een nieuw doel vast te leggen. Doordat je vorig doel ook mogelijks nog zo recent was (en een impact heeft op je huidige vorm), zal de tijd van je nieuw doel ook minder scherp zijn.

Veel tijden die ik hier zie passeren zijn voor mij ook niet weggelegd, als we ons maar amuseren… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Tazzie79 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:19:
[...]

Goed bezig! d:)b

En het klopt, herstel in Trenara is gekoppeld aan een doel. Als je het vorig (afgelopen) doel verwijdert door een nieuw doel in te stellen, is het herstelplan ook weg. Nu zal dat na een halve marathon wel meer meevallen dan na een marathon.

Ze raden aan om eerst (een groot deel van) het herstelplan uit te voeren en dan pas een nieuw doel vast te leggen. Doordat je vorig doel ook mogelijks nog zo recent was (en een impact heeft op je huidige vorm), zal de tijd van je nieuw doel ook minder scherp zijn.

Veel tijden die ik hier zie passeren zijn voor mij ook niet weggelegd, als we ons maar amuseren… ;)
Ja maar die tijd die ze neerzetten begon ik ook wel een beetje over te twijfelen. Bedoel dan geef je aan 1:56:00, dan geven hun aan 1:48:00. dan stel je hem in op 1:44:50 en dan zeggen ze 1:38:00. Nu is hij wel iets bijgetrokken naar 1:44:40 maar ik vond het wel vrij fanatiek.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
GerGio schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Ja maar die tijd die ze neerzetten begon ik ook wel een beetje over te twijfelen. Bedoel dan geef je aan 1:56:00, dan geven hun aan 1:48:00. dan stel je hem in op 1:44:50 en dan zeggen ze 1:38:00. Nu is hij wel iets bijgetrokken naar 1:44:40 maar ik vond het wel vrij fanatiek.
Ik vermoed dat die terug richting 1:38 zal gaan, dat wordt berekend door hun algoritme dat rekening houdt met een hoger trainingsvolume en intensere work-outs.

Moest het echt te zwaar/snel worden kan je ofwel zelf een tijd inzetten, ofwel een korte kalibratieloop doen (minimum 4km volle inspanning, geen interval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 29-04 14:05
Heerlijke schoenen inderdaad en zelf voor mijn begrippen erg slijtvast. Hoewel ook dat continental rubber wel een keer slijt hoor ;)

De Boston's vind ik wel een stuk minder dan de Adios, wat echt mijn favoriete "snelle" schoen is.
Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Hier fan van de Adizero lijn van adidas, deze reeks is over het algemeen reactief (Boston 10 weet ik niet zeker hoor daar wisselende verhalen over) en hebben een drop van tussen de 8 en 10mm en zijn door het continental rubber niet kapot te krijgen. Verder loop ik op de meeste types makkelijk een hm echter niet bij de SL20 want daarvan krijg ik wat last als ik er anger dan 15km op loop.
Verder zijn het niet de zwaarste schoenen, zitten met mijn maat 45-46 alle paren die ik heb tussen de 230g en 250g

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Kak. Vrouwlief heeft een positieve zelftest, nu verwachten we wel dat het bij haar mild gaat zijn (je weet het nooit natuurlijk) maar ik wil hem toch echt even overslaan met Rotterdam over 3 weken :X

Edit: En zoon #1 ook positief met een zelftest. Zoon #2 is negatief en ik ook :Y

[ Voor 23% gewijzigd door Arjan90 op 19-03-2022 13:12 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-05 14:40
Weltmeister! schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:30:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de "Asics Novablast 2 schoenen" ?
Gisteren zijn ze bezorgd, vandaag voor het eerst op gelopen en gelijk de eerste doelstelling van dit jaar gerealiseerd: HM check! Voor de zekerheid een route gelopen die ik kon inkorten, mocht ik weer last van blaren krijgen. Het zijn de comfortabele km-vreters waarop ik hoopte, maar zeker niet traag. Ik begin rustig, maar het tempo ging vanzelf naar 5:40 /km en na 10km zelfs naar 5:30. Blijkbaar een goede dag, onderweg was ik wat aan het rekenen en zag dat sub 2 uur redelijk makkelijk zou zijn, mits de man met de hamer uit de buurt bleef. Laatste km was de snelste dus de Novablast is met vlag en wimpel geslaagd. Enige puntje: ergens bij 15 ik voelde ik rechts alsof er een knobbeltje zat op het bovenste vetergat. Ff stoppen, bleek dat de lip naar rechts verschoven was. VO2 max inmiddels van 47 in januari gestegen naar 51 nu, gaat lekker, heel blijven (en niet overmoedig worden). Overigens heb ik het idee dat die Glucosamine pillen weldegelijk werken, ik voel m'n knie steeds minder, pijn is sowieso al een tijdje weg en ook met de dagelijkse oefeningen voelen m.n. de lunges beter aan.

Strava or....

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:20

sebasd

loopt op espresso

Mijlpaaltje vandaag: voor het eerst sinds ik bijna twee maanden geleden weer begonnen ben met hardlopen 5km aan een stuk gelopen. 'Mocht' eigenlijk pas volgende week van het schema maar ik had er zin in. Lekker rustig aan gedaan en eigenlijk zonder moeite (behalve dat het een stuk warmer was in de luwte dan ik dacht) rondje volbracht.

Nou in de aankomende (ruim) twee maanden door naar de 10km. Dan komen ook langzaam aan de intervallen en tempoloopjes er weer bij. Hopen dat ik dat net zo makkelijk verteer als dit eerste schema..

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Vandaag maar eens mijn eerste bijna halve marathon (21 km) lopen, de Lansingerlandrun.

Streven: binnen de 2 uur finishen.

Helaas is het beloofde lekkere weer van gisteren vervangen door iets met toch geen zon en toch wel miezer. :|

Maar dat mag de pret niet drukken. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5ahaeaU4xmnN0fpUnxcP6_VB-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAGOXpJtBrIXyyNwagrJvgO4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9dfXdOhdntDYfDNXz_pIj4iECA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pmDmPmCCbMOT5f097P1DSHRY.png?f=fotoalbum_large

Viel niet tegen… :D

Vanaf de 18 km was ik helemaal leeg, lesje geleerd. Eten mee, voortaan.

Had ook vast wel te maken met mijn veel te snelle start. :+

Officiële tijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrPAXsQShENuNmq2zS5e12n4jU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVIjlAwV367VYqOO0uWvZlg3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had het startbewijs last minute van iemand overgenomen. :)

[ Voor 72% gewijzigd door Ramzzz op 20-03-2022 17:56 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57
@Arjan90 oei, sterkte... Misschien voor de zekerheid even een hotel boeken? Zou wel enorm balen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-04 15:52

Niku

Alagaesii

Ramzzz schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:06:
Vandaag maar eens mijn eerste bijna halve marathon (21 km) lopen, de Lansingerlandrun.

Streven: binnen de 2 uur finishen.

Helaas is het beloofde lekkere weer van gisteren vervangen door iets met toch geen zon en toch wel miezer. :|

Maar dat mag de pret niet drukken. :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Viel niet tegen… :D

Vanaf de 18 km was ik helemaal leeg, lesje geleerd. Eten mee, voortaan.

Had ook vast wel te maken met mijn veel te snelle start. :+
Haha, wat een start als het streven 2 uur is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
m0ridin schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:05:
@Arjan90 oei, sterkte... Misschien voor de zekerheid even een hotel boeken? Zou wel enorm balen zijn...
Joh, het zou zijn wat het is. Ik baalde gisteren wel natuurlijk, maar de duurloop van 34km vandaag ging prima dus vooralsnog lijk ik niets mee te dragen. Mijn vrouw en zoon zijn allebei wel ziek met koorts, dus ik "ontkom" er toch niet aan qua verzorging en hulp. Mijn vrouw zoekt het maar uit :+ Maar voor mijn zoontje is het natuurlijk wel anders zeker omdat mijn vrouw ook vaak even ligt te slapen.

@Ramzzz Das een harde start :o Zo hard startte ik nog niet toen ik voor een sub 1u40 ging _O- Bij 2 uur lopen is het discutabel of een gilletje gaat helpen, maar kwaad kan het niet. Instorten aan het einde is vaak een teken van voeding, vocht of simpelweg getraindheid. Vocht is in deze omstandigheden verraderlijk, want je zweet wel maar door de wind drijft het van je af.

[ Voor 23% gewijzigd door Arjan90 op 20-03-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57
@Ramzzz doel gehaald! Nice.. en volgende keer inderdaad een lekkere rijsttafel mee ;)

@Arjan90 haha, is ook :) nou ja, hopelijk ontspring je de dans en kun je gewoon meedoen in Rotterdam!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20

Tazzios

..

Op weg naar de Lansingerlandrun begon het regenen tijdens de run gelukkig wel droog.
Start was vrij smal met daarna veel bochten en lopers stonden ook niet echt op volgorde (zoals vaker). Begin veel meewind.

Met 2:00:01 net niet binnen de 2 uur maar als excuses: De route was een paar honderd meter te lang, ik wilde eigenlijk 2:07-2:10 lopen en het was de 30km.
Geeft veel vertrouwen voor de marathon. :)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:29
Hier gisteren mee gedaan aan de Stevensloop, de motivatie was de afgelopen tijd ver te zoeken door de conditie dip ivm de griep. Dus had eigenlijk maar weinig zin in de wedstrijd maar een collega deed ook mee dus toch maar gegaan om hem naar een PR te lopen.

Toen ik er eenmaal was begon ik er door de hele wedstrijd sfeer er toch meer zin in te krijgen. Was wel in het start vak van m'n collega gaan staan, maar anders had ik dus tussen de Nederlandse toppers gestaan :)

Na een wat onverwachts startschot konden we aan de bak, we gingen in het begin wel wat harder dan gepland maar het voelde (toen nog wel :p) prima bij m'n collega.
Bij de bruggen en open vlaktes had ik hem wel een beetje uit de wind kunnen houden en tot een km of 12 liepen we nog op schema van een <1:30 (oude PR van hem was 1:37 dus was misschien ook wat te ambitieus) Daarna zakten we wel wat in maar een PR moest het sowieso wel gaan worden en door meerdere bebouwing hadden we minder last van de wind.

Verder zou er bij km of 18 een bekende langs de kant staan dus was even weg gesprint zodat ik even iets langer gedag kon zeggen, maar die bekende totaal gemist dus 2km later kwam ik toevallig een andere bekende tegen en daar even gewacht om m'n collega om de laatste paar km te lopen.

Na een kort eindsprintje waar ik volgens de Stryd de 2:13/km aan tikte kon ik mooi m'n collega fotograferen, en feliciteren met z'n nieuwe PR van 1:31:37 (ruim 6 eraf gelopen)

Al met al een leuke wedstrijd gehad, meer genoten van de wedstrijd zelf en minder van het resultaat.
Denk dat ik gisteren max 1:25 in had gezeten terwijl ik 3 weken geleden nog 1:20 liep.
Maar nu mooi iemand kunnen helpen, een beetje kunnen buurten onderweg (zit niet iedereen op te wachten :) ) en wat meer moeite gedaan om kinderen een high five te geven.

De motivatie is hier iig weer terug en hopelijk ben ik fit genoeg op 10 april voor de halve van Helmond om te kijken of ik mijn PR van laatst daar kan verzilveren.
Dus de komende tijd maar is flink wat langzame km doen om de hartslag wat lager te krijgen want die was gister nog wel wat te hoog...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-11-2024
Gisteren m'n trainingsweek weer afgerond. Nog twee weken tot aan de snellere 10 kilometer die ik wil gaan lopen.

Maandag was er ruimte voor een rustige 11km, gevolgd door intervals op dinsdag (12x200m). Vrijdag nog een ontspannen training en gisteren een rustige duurloop.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-04 15:52

Niku

Alagaesii

Gisteren de Stevensloop (10k) gelopen. Nog niet eerder aan meegedaan, maar vond het echt een mooi parcours en strak geregeld met de startvakken, garderobe etc. Wilde een poging wagen om onder de 45 minuten te duiken, maar had van te voren geen idee waar ik stond. Zit in de voorbereiding op de halve marathon van het Maastricht Running Festival op 18-4 (eerder de Groene Loper run), dus zag de Stevensloop ook als tussentijds meetmoment. Lang verhaal kort: het ging lekker en met 44:16 een nieuw PR gelopen. Zeer tevreden en nu de streeftijd voor de HM gaan bepalen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
Ik heb dit weekend de Stevens Stadscross gelopen. Dat is de avond voor de stevensloop een parcours va 7km dwars door de stad. En met dwars door bedoelen we ook dwars door de kerk, dwars door de brouwerij, dwars door een spelende band. Echt sfeerloopje dus. Heel veel trappen. Was leuk, ik heb er 39 minuten over gedaan en ik heb geen idee hoe dat zich verhoudt tot mijn normale kunnen. :D

De stevensloop zelf heb ik laten zitten die vond ik minder aantrekkelijk ofzo?

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 17:00

polthemol

Moderator General Chat
Van het weekend deelgenomen aan de 24 uurs van Sittard. Doordat er vorig jaar een kleine is bijgekomen in het huishouden was mijn voorbereiding heel erg beperkt en moest ik creatief worden met het trainingsschema: heel veel hill repeats op de loopband en thresholdruns, trainingen konden max een uur duren.

Het plan was voor de rest vrij simpel: beslissen om te stoppen zou ik pas doen nadat ik bij mijn VP was geweest en mijn broer een stukje mee had gelopen met me, 1.8Km rennen tegen een 6:30 - 7:00 pace en 200 meter wandelen tegen een 9:00-12:00 pace ergens. Absolute bodemtijd was 8:40 (dus een rondetijd van 17:20), alles onder die tijd leverde me marge op.

Het begin ging buitengewoon soepel. Ik had vrees dat mijn lichaam funky zou gaan reageren na een 15 á 20K vanwege de totale afwezigheid van duurlopen, maar niets was minder waar: ik kon stug blijven doorgaan met shuffelen en bleef consistent marge opbouwen (gebruikte garmin virtual pacer daarvoor, scheelt moeilijk rekenwerk vanaf dat er vermoeidheid komt).

De omstandigheden speelden ook hun rol: er stond best een stevige wind waardoor je de helft van de baan vol wind tegen had en de temperatuur was al niet erg hoog vanaf dat het donker werd. Samen met de wind was het met momenten dus best vervelend fris om het zo te zeggen.

Op de marathon een PR gepakt van 4:51 (niet zo gek, nooit een marathon om het eggie gedaan, maar goed :P ), op de 50K bijna 2 uur van mijn PR afgetikt en deze op 5:46 gezet. Het rennen bleef super gaan op wat kleine krampjes af en toe na, maar die liep ik er prima uit. Eten begon wel een dingetje te worden: i kwas niet misselijk maar kreeg niets omlaag van vast voer, al kon ik dat lang genoeg compenseren met mogo-mogo en cola, waardoor ik elke ronde wat anders van vast voedsel kon proberen om te zien wat ik wel omlaag kreeg (pasta met chili con carne uit zak bleek het antwoord, samen met winegums en heel veel sinasappelpartjes).

De 80K had ik binnen de 10 uur afgetikt (halfway point van mijn doel) waarna ik een korte break nam met een poging tot een kort dutje.

De 100K lijn haalde ik na 12:52 en vanaf daar begon het harken langzaam. Mijn rechterknie begon heel erg te verstijven waardoor ik steeds moeilijker aan rennen toe kwam. Ik begon ook in slaap te vallen onderweg, dus rond de 110K ergens nog eens terug gaan slapen voor een 10 minuten, wat wonderbaarlijk goed werkte.

Nadeel was wel dat ik helemaal verstijfd was geraakt en met de temperatuur die er was koste het heel veel moeite om terug in beweging te komen. Eten ging bijna helemaal niet meer, op wat sinasappelpartjes na, die ik dan ook elke ronde zoveel mogelij knaar binnen duwde.

Uiteindelijk rond de 130K de kapitale fout gemaakt om een 10 minuten te gaan zitten: enkel en knie waren volledig op slot gegaan daarna en ik denk ook dat de absolute wil om door te gaan gebroken was. In hindsight had ik wandelend makkelijk die 160K moeten halen, maar dingen als pace berekenen waren al gignatisch moeilijk geworden en ik was al veel verder gekomen dan ik had verwacht. Van 110 tot 130 had ik bijna alles gewandeld veelal tegen sub 10:00 pace, het besef toen ik opstond da tik nog eens 5 uur daarvan te gaan had, met een knie die niet meer wilde buigen, was blijkbaar toch te veel.

Bij thuiskomst kon ik ook bijna niets meer, compleet verstijfd. Naar de wc is 10 meter lopen, dat koste me een 15 minuten enkel :') De dag erna ging het redelijk, was alleen erg koortsig, vandaag is het vrij ok, alleen de knie is nog stijf als ik even niet beweeg.

Al met al was het wel een heerlijke en erg leerzame ervaring. Volgende maand heb ik een 100mijl trail samen met mijn broer en in hindsight omdat ik met deze niet voluit ben gegaan, is het met goed herstel een prima opstap geweest naar die volgende. Vooral het mentale aspect is erg fascinerend, met momenten worden de rondjes lopen bijna een meditatieve bezigheid, je voelt je heel kalm, bijna niets kan je uit het lood slaan en ook tijd voelt op ene gegeven moment als een vaag concept aan. Funky om mee te maken :D

https://www.strava.com/activities/6851974203

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-04 13:56
Mijn god @polthemol wat een afzien moet dat zijn. 131km. Tijdens het hardlopen in slaap vallen. Ik kan er mij niets bij voorstellen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Arjan90 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:06:
@Ramzzz Das een harde start :o Zo hard startte ik nog niet toen ik voor een sub 1u40 ging _O- Bij 2 uur lopen is het discutabel of een gilletje gaat helpen, maar kwaad kan het niet. Instorten aan het einde is vaak een teken van voeding, vocht of simpelweg getraindheid. Vocht is in deze omstandigheden verraderlijk, want je zweet wel maar door de wind drijft het van je af.
Ik vind het eten van een gelletje eigenlijk wel lekker tijdens de wat langere lopen, want dan is voeding geen beperking tijdens het lopen en heb je misschien nog genoeg energie om aan het einde te versnelling in plaats van langzamer te gaan lopen.

Het is wel aan het afnemen. Ik merk dat ik best een halve marathon kan lopen zonder eten. Maar het loopt hem toch lekkerder uit met een gelletje op km 10. Voor hele snelle lange afstanden. Is het eten van een gelletje gewoon beter voor mijn gevoel. Nu ik andere trainingen heb moet ik hier wel aan wennen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
GerGio schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Ik vind het eten van een gelletje eigenlijk wel lekker tijdens de wat langere lopen, want dan is voeding geen beperking tijdens het lopen en heb je misschien nog genoeg energie om aan het einde te versnelling in plaats van langzamer te gaan lopen.

Het is wel aan het afnemen. Ik merk dat ik best een halve marathon kan lopen zonder eten. Maar het loopt hem toch lekkerder uit met een gelletje op km 10. Voor hele snelle lange afstanden. Is het eten van een gelletje gewoon beter voor mijn gevoel. Nu ik andere trainingen heb moet ik hier wel aan wennen.
de caffeine/suiker in die gels zal ook zeker helpen om het moraal een boost te geven.

@Limbeckx nou ja, het is niet heel spannend, je doezelt gewoon in en schopt opeens tegen een stukje afzetting waarbij je weer wakker schrikt. That's pretty much it :+

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 22-03-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28

vhal

ಠ_ಠ

Ramzzz schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:06:
Ah ja, de Lansingerland run. Ik zag wat filmpjes in de groepsapp voorbij komen en het verbaasde mij hoe 'druk' het er uit zag voor een 'lokaal' evenementje. Overigens zou ik ook de HM lopen maar momenteel lig ik er al weer 8 weken uit :+

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Onvoorstelbaar verhaal @polthemol ik zwabber alleen een beetje heen en weer tussen "diep respect" en "die is knettergek"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:57
Frenz64 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:14:
Onvoorstelbaar verhaal @polthemol ik zwabber alleen een beetje heen en weer tussen "diep respect" en "die is knettergek"
Ach @polthemol, zolang je niet met vuilnisbakken gaat staan praten hou ik het op diep respect _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

vhal schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:00:
[...]

Ah ja, de Lansingerland run. Ik zag wat filmpjes in de groepsapp voorbij komen en het verbaasde mij hoe 'druk' het er uit zag voor een 'lokaal' evenementje. Overigens zou ik ook de HM lopen maar momenteel lig ik er al weer 8 weken uit :+
Balen... beterschap!

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
@polthemol je bent niet goed :D Knap dat je dat kan, ik kan me er echt geen voorstelling van maken. Wat een doorzettingsvermogen!

Voor de marathoners, hoe "weet" je wat je als tempo zou moeten aankunnen? Ik loop mijn eerste marathon en merk dat juist dat stuk het lastigste is in te schatten voor mij. Nu zijn je benen toch wat vermoeider omdat je veel traint, je hebt minder adrenaline dan tijdens de marathon, etc. Afgelopen zondag 34km gelopen op rustiger tempo dan tijdens de marathon en dan wordt het uiteraard aan het einde allemaal wat zwaarder, maar de versnelling kan ik dan nog prima maken en dus hogere tempo's lopen. Mijn voornemen is rond de 3u25 te gaan lopen, helaas geen Pacer voor die tijd, dan loop ik hetzelfde tempo als op 30 december 30km lang terwijl ik meer lange lopen heb gedaan en specifiek op tempo heb getraind. Maar het marathontempo waar ik op train neigt meer naar 3u20. Mijn hartslag lijkt dan net te hoog om het langdurig goed vol te kunnen houden. Runalyze geeft obv marathon conditie (65%) en VO2 max een tijd van 3u30 aan, ik heb het gevoel dat het iets vlotter kan.

Ligt natuurlijk ook aan omstandigheden qua weer, daar ga ik uiteraard tzt rekening mee houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenz64
Da's dus ongeveerhet hele eieren eten @Arjan90, dat weet je dus niet.

Maar het leuke is, je gaat er wel achter komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@Arjan90 dat is ervaring deels. Je kunt bij een lange loop proberen de laatste 5K in marathonpace te doen en dan ga je wel merken hoe je hartslag ed reageren erop. Ik denk dat het uiteindelijo vooral doen is en: wees niet bang om je plan aan te passen. Soms heb je een dag dat alles kan, ga ervoor dan. Maar als die 3:30 er niet in zit, geneer je niet om dan voor 3:40 of whatever te gaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Arjan90 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:38:
@polthemol
Voor de marathoners, hoe "weet" je wat je als tempo zou moeten aankunnen? Ik loop mijn eerste marathon en merk dat juist dat stuk het lastigste is in te schatten voor mij. Nu zijn je benen toch wat vermoeider omdat je veel traint, je hebt minder adrenaline dan tijdens de marathon, etc. Afgelopen zondag 34km gelopen op rustiger tempo dan tijdens de marathon en dan wordt het uiteraard aan het einde allemaal wat zwaarder, maar de versnelling kan ik dan nog prima maken en dus hogere tempo's lopen. Mijn voornemen is rond de 3u25 te gaan lopen, helaas geen Pacer voor die tijd, dan loop ik hetzelfde tempo als op 30 december 30km lang terwijl ik meer lange lopen heb gedaan en specifiek op tempo heb getraind. Maar het marathontempo waar ik op train neigt meer naar 3u20. Mijn hartslag lijkt dan net te hoog om het langdurig goed vol te kunnen houden. Runalyze geeft obv marathon conditie (65%) en VO2 max een tijd van 3u30 aan, ik heb het gevoel dat het iets vlotter kan.
Dag Arjan.
Blijkbaar geen Covid opgelopen ?

Ik heb 9 marathons gelopen. Eerste marathon alle mogelijke fouten gemaakt en op 24 km de man met de hamer tegengekomen. Je leest het goed, al op 24 kilometer. Geen duurlopen langer dan 24 km, geen tempolopen, geen rekening gehouden met de warmte enz. Op 28 km wou ik uitstappen, maar daar stond mijn familie met een fles Aquarius die ik in 1 keer achterovergoot. En ik vond geen official om mijn nummer aan af te geven. De rest van de marathon verdergehobbeld aan 9km/hr ipv 12 km/hr.
Als ervaring de som is van iemands stommiteiten, dan heb ik veel ervaring.

Fast forward naar de voorbereiding van mijn laatste 4 marathons. Langste duurlopen deed ik rond de 5:00-5:15/km (wel met een rugzakje met drank, wat ik niet doe tijdens de wedstrijd zelf), tempolopen tot maximaal 16 km liep ik op marathontempo 4:35/km. En daarmee lukte het om de volledige marathon aan 4:35/km te lopen. Door de tapering en de adrenaline kan je tijdens de wedstrijd meer dan op training.
Afgaande daarop denk ik dat jij voor 3:20 moet gaan. Het is je debuutmarathon, maar je bent echt wel goed voorbereid.

[ Voor 19% gewijzigd door Hartloper op 23-03-2022 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@Arjan90 Zo’n soort vraag stelde ik hier 2.5 jaar geleden ook, en toen kreeg ik ook verschillende reacties waarvan je veel zelfvertrouwen krijgt. Echter viel het toen qua omstandigheden (te warm / niet helemaal fit) verkeerd uit maar ik probeerde m’n doel tempo toch vast te houden wat dus resulteerde in een DNF.
Afgelopen najaar waren de weersomstandigheden perfect en toen viel dus alles op z’n plek en liep 5 minuten sneller dan m’n doel.
Dus kijk vooral op de dag zelf wat mogelijk is en hoe het tijdens het lopen voelt.
Start bijvoorbeeld voor 3:25 en voelt het prima dan ga je lekker voor een negatieve split en loop je misschien 3:20 maar valt het tegen dan kan je nog terug vallen naar 3:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Dank voor de tips! Inderdaad nog coronavrij, de oudste zoon ook. Ik wil ook het gevoel volgen, maar goed. Dat kan verkeren. Ik weet wel goed hoeveel "last" ik heb van slechte omstandigheden qua luchtvochtigheid en heb vandaag ook bewust in de warmte gelopen. Dat bereidt me alleen maar goed voor voor "slechte" omstandigheden. En uiteindelijk neem ik meer voeding tijdens marathon, ga je taperen, etc. en ligt het er ook enorm aan of je in een lekker ritme terecht komt. Toen ik gisteren 12km op marathontempo liep kwam ik in de laatste 3km ook in een ritme "3u20" en dat voelde goed. Vandaag ook, maar wel iets wind mee.

Gevoel volgen dus, we zien hoe het komt!
@InZane hoe gaat het bij jou met je achilles? Zag op Strava dat je geblesseerd was geraakt, wat kak zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Daar sluit ik me bij aan; Arjan moet voor 3:20 gaan, maar als het om 10.00 's ochtends al 18 graden warm is en volle zon, dan zal het niet lukken en moet het doel bijgesteld worden.
Zeker omdat het zijn eerste marathon is, daar is finishen altijd het A-doel.

Aanvulling: Arjan90, als ik je 10km PR (44min) en HM PR (1:38) zie, dan wijst dat wel niet op marathonpotentieel van 3:20. Maar wellicht ben je nu beter getraind ?

[ Voor 24% gewijzigd door Hartloper op 23-03-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:03
Lastig inderdaad @Arjan90 , worstelde daar vorig jaar ook mee. Ik heb toen voor "safe" gekozen, wilde mijn 1e marathon gewoon eens ervaren -en dus (relatief rustig) uitlopen. Mezelf kapot lopen, in het ergste geval moeten uitstappen, wilde ik absoluut niet. Achteraf was het wellicht wat "te behoudend", maar ik was nog steeds dik tevreden met het resultaat.

3:20 is zeker niet onmogelijk, maar volgens mij best wel ambitieus, 3:30-3:40 is denk ik al een stuk veiliger. Het is dus net een beetje hoe je er in staat en hoe veel risico je bereid bent om te nemen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Tim_W Dat is volgens mij precies wat ik ook voel. Het voelt alsof 3u30 eigenlijk in alle omstandigheden moet lukken en dat is dus "veilig". 3u20 is in optimale omstandigheden mogelijk. Ik heb vanaf begin gezegd dat ik wil uitlopen, dat staat bovenaan, maar ik wil achteraf niet het gevoel hebben dat ik echt veel te conservatief heb gelopen. Hoofd vs hart :+

@Hartloper Ik heb helaas geen PRs kunnen verzilveren in de voorbereiding. Maar een conservatieve schatting zou zijn dat ik de 10km nu in 41 minuten zou kunnen lopen en de HM onder de 1u35. Mooi wat je noemt qua temperatuur, gisteren bewust 19km in het zonnetje gelopen om 13.00 uur. Florida heeft wel geholpen qua eigen mindset. Daar was het warmer en benauwder.

Iedereen heeft eigen ervaringen. Er zijn er op de club die zeggen dat ik voor 3u15 moet gaan op basis van hoe ze me zien lopen (koekoek). Iemand die vorig jaar een vergelijkbaar niveau had als ik is dus vertrokken op 3u20 en in de laatste 7 a 8km ingestort en uiteindelijk gefinisht op 3u37. Terwijl die veel meer loopervaring heeft dan ik, dus het zegt ook niet zoveel. Het kan alle kanten op gaan. Ik heb er in ieder geval al heel veel zin in en dat is het belangrijkste, lekker inlezen over taperen, bijna de laatste trainingsweek in (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:28
Limbeckx schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:44:
Mijn god @polthemol wat een afzien moet dat zijn. 131km. Tijdens het hardlopen in slaap vallen. Ik kan er mij niets bij voorstellen :o
Dat in slaap vallen kan ik wel maar die 131KM hardlopen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 29-04 14:05
De marathon blijft een lastige afstand (vind ik). Ik ben relatief zwaar end at helpt ook niet mee. Ik loop een 10 ruim onder de 40 en een halve ruim onder de 1:30, maar toch schud ik 3:20 niet zomaar even uit mijn mouw.

Belangrijkste is in mijn optiek een goede voorbereiding waarin je lekker veel afwissleing hebt en je langzame duurlopen vooral niet te snel loopt. Dat is volgens mij de meest gemaakte fout, veel, maar dan ook veel te snel trainen.
Arjan90 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 07:41:
@Tim_W Dat is volgens mij precies wat ik ook voel. Het voelt alsof 3u30 eigenlijk in alle omstandigheden moet lukken en dat is dus "veilig". 3u20 is in optimale omstandigheden mogelijk. Ik heb vanaf begin gezegd dat ik wil uitlopen, dat staat bovenaan, maar ik wil achteraf niet het gevoel hebben dat ik echt veel te conservatief heb gelopen. Hoofd vs hart :+

@Hartloper Ik heb helaas geen PRs kunnen verzilveren in de voorbereiding. Maar een conservatieve schatting zou zijn dat ik de 10km nu in 41 minuten zou kunnen lopen en de HM onder de 1u35. Mooi wat je noemt qua temperatuur, gisteren bewust 19km in het zonnetje gelopen om 13.00 uur. Florida heeft wel geholpen qua eigen mindset. Daar was het warmer en benauwder.

Iedereen heeft eigen ervaringen. Er zijn er op de club die zeggen dat ik voor 3u15 moet gaan op basis van hoe ze me zien lopen (koekoek). Iemand die vorig jaar een vergelijkbaar niveau had als ik is dus vertrokken op 3u20 en in de laatste 7 a 8km ingestort en uiteindelijk gefinisht op 3u37. Terwijl die veel meer loopervaring heeft dan ik, dus het zegt ook niet zoveel. Het kan alle kanten op gaan. Ik heb er in ieder geval al heel veel zin in en dat is het belangrijkste, lekker inlezen over taperen, bijna de laatste trainingsweek in (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
Arjan90 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:38:

Ligt natuurlijk ook aan omstandigheden qua weer, daar ga ik uiteraard tzt rekening mee houden.
Ik heb een loop van 20km op marathontempo gedaan als langste tempoloop tijdens het trainingsschema. Nadien voelde ik me prima en dat gaf me vertrouwen dat het dubbele met wat moeite ook wel moest gaan lukken. Ook lukte het om het gewenste tempo op gevoel vast te houden zonder dat ik steeds op m'n horloge hoefde te kijken, omdat ik veel op dat tempo getraind had. Dat tempo voelde vertrouwd en als goede inspanning maar niet ontzettend zwaar. M'n hartslag was ook een goede indicatie, max ligt rond 185-190 gok ik en op marathontempo kon ik die onder de 160 te houden.

Achteraf had ik de marathon wel sneller kunnen lopen, ook al had ik het rond 34km zwaar (hartslag knalde ook omhoog), kwam ik relatief gezien best fris over de finish. Daardoor wel van kunnen genieten en ook high fives aan publiek gegeven in de laatste kilometers. :P Het is maar net wat voor stip je op de horizon zet qua tijd.

De omstandigheden tijdens de marathon van Amsterdam waren voor mijn gevoel perfect met 8 graden en vrijwel geen wind. Als het 20 graden was geweest, had ik er echt veel meer moeite mee gehad.

Ik zou de eerste kilometers proberen niet sneller te gaan dan je 3u20m doel en dat proberen vast te houden. Goed en op tijd eten + drinken en mentaal je kop erbij houden. De man met de hamer kun je wel 3x verslaan, is een kwestie van positief blijven en doorzetten. Klinkt makkelijker dan het is, dat snap ik ook wel, maar je lichaam kan meer hebben dan je denkt. Je hersenen geven signalen af dat je moet stoppen en niet verder kunt, maar dat is puur ter bescherming van het lichaam. Die signalen kun je gerust deze ene dag negeren en bij kleine pijntjes ff doorbijten (zware blessures uitgezonderd natuurlijk). Mensen om je heen die hetzelfde tempo lopen helpt ook zodat je niet altijd na hoeft te denken en meer in de flow komt.

Ik had me erop ingesteld dat ik eerst het 32km punt moest bereiken en vanaf dan zou het 'echt' gaan beginnen. Daarna niet steeds denken aan dat de finish nog ver weg is, maar per kilometer / per lantaarnpaal of wat voor kleinere stap dan ook benaderen. Voor je het weet zit je op 37km en ga je het 'jammer' vinden dat het alweer bijna voorbij is waar je maandenlang naartoe hebt getraind.

Als je consistent hetzelfde tempo blijft lopen haal je uiteindelijk de mensen wel weer in die bij de start wegsprinten. In de laatste twee kilometers van mijn marathon heb ik meer dan 50 mensen ingehaald die gesloopt waren. Een paar daarvan herkende ik nog omdat ze me bij de start inhaalden en afsneden. Wie het laatst lacht... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Als runnin' buddy van de meest sympathieke schoenen reviewer EddBud, moet ik je de volgende tip geven @Arjan90

Ga op deze schoenen lopen

Hoewel de Asics Novablast 2 erg goed bevalt voor de langere duurlopen, heb ik toch licht spijt dat ik niet voor deze waanzinnige Prime X ben gegaan. Wie weet kan ik me niet beheersen als hij een keertje in de aanbieding is, Adidas geeft hem nu nou niet bepaald weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Frenz64 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:34:
Als runnin' buddy van de meest sympathieke schoenen reviewer EddBud, moet ik je de volgende tip geven @Arjan90

Ga op deze schoenen lopen

Hoewel de Asics Novablast 2 erg goed bevalt voor de langere duurlopen, heb ik toch licht spijt dat ik niet voor deze waanzinnige Prime X ben gegaan. Wie weet kan ik me niet beheersen als hij een keertje in de aanbieding is, Adidas geeft hem nu nou niet bepaald weg...
Deze schoen is toch verboden voor officiële wedstrijd resultaten, dus dan komt ie niet in de Tweakers PR lijst >:)

Maar wel een goede vraag, ga je nog carbon schoenen kopen @Arjan90? kan nog net voor 10 april door er van het weekend nog een snelle hm op te lopen om ze te testen.

@Frenz64 Hier ben ik wel helemaal fan van het legale kleine broertje de Adios Pro 2 en heb daar dus ook afgelopen najaar m'n marathon succesvol op gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Slickk schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Ik heb een loop van 20km op marathontempo gedaan als langste tempoloop tijdens het trainingsschema. Nadien voelde ik me prima en dat gaf me vertrouwen dat het dubbele met wat moeite ook wel moest gaan lukken. Ook lukte het om het gewenste tempo op gevoel vast te houden zonder dat ik steeds op m'n horloge hoefde te kijken, omdat ik veel op dat tempo getraind had. Dat tempo voelde vertrouwd en als goede inspanning maar niet ontzettend zwaar. M'n hartslag was ook een goede indicatie, max ligt rond 185-190 gok ik en op marathontempo kon ik die onder de 160 te houden.

Achteraf had ik de marathon wel sneller kunnen lopen, ook al had ik het rond 34km zwaar (hartslag knalde ook omhoog), kwam ik relatief gezien best fris over de finish. Daardoor wel van kunnen genieten en ook high fives aan publiek gegeven in de laatste kilometers. :P Het is maar net wat voor stip je op de horizon zet qua tijd.

De omstandigheden tijdens de marathon van Amsterdam waren voor mijn gevoel perfect met 8 graden en vrijwel geen wind. Als het 20 graden was geweest, had ik er echt veel meer moeite mee gehad.

Ik zou de eerste kilometers proberen niet sneller te gaan dan je 3u20m doel en dat proberen vast te houden. Goed en op tijd eten + drinken en mentaal je kop erbij houden. De man met de hamer kun je wel 3x verslaan, is een kwestie van positief blijven en doorzetten. Klinkt makkelijker dan het is, dat snap ik ook wel, maar je lichaam kan meer hebben dan je denkt. Je hersenen geven signalen af dat je moet stoppen en niet verder kunt, maar dat is puur ter bescherming van het lichaam. Die signalen kun je gerust deze ene dag negeren en bij kleine pijntjes ff doorbijten (zware blessures uitgezonderd natuurlijk). Mensen om je heen die hetzelfde tempo lopen helpt ook zodat je niet altijd na hoeft te denken en meer in de flow komt.

Ik had me erop ingesteld dat ik eerst het 32km punt moest bereiken en vanaf dan zou het 'echt' gaan beginnen. Daarna niet steeds denken aan dat de finish nog ver weg is, maar per kilometer / per lantaarnpaal of wat voor kleinere stap dan ook benaderen. Voor je het weet zit je op 37km en ga je het 'jammer' vinden dat het alweer bijna voorbij is waar je maandenlang naartoe hebt getraind.

Als je consistent hetzelfde tempo blijft lopen haal je uiteindelijk de mensen wel weer in die bij de start wegsprinten. In de laatste twee kilometers van mijn marathon heb ik meer dan 50 mensen ingehaald die gesloopt waren. Een paar daarvan herkende ik nog omdat ze me bij de start inhaalden en afsneden. Wie het laatst lacht... :>
als je lichaam begint te jengelen dat je te snel gaat/het langzaam wel klaar is, helpt het ook om een fractie te versnellen voor een 500 meter of een kilometer en daarna weer terug te vallen naar je doeltempo. Vaak krijg je dan het 'opgeluchte' gevoel dat je je pace wat mindert :)

En vooral het laatste stuk inderdaad indelen in behapbare stukjes: 10K is vrij ver, 10 * 1K is beduidend minder ver, 20 * 500 meter is alleen maar een aardige warmingup so to say.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:21
Arjan90 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:45:
@InZane hoe gaat het bij jou met je achilles? Zag op Strava dat je geblesseerd was geraakt, wat kak zeg!
Ja klopt inderdaad. Ben niet echt positief momenteel helaas. Het probleem zit 'm in ieder geval niet in de achilles zelf, maar 't zit in de heup/bil regio.

Ik had de week voor de Achtkastelenloop in Vorden (30km) op 6 maart al een licht zeurend pijntje, maar ik dacht er nog niet teveel van. Daarna dus de Achtkastelenloop gedaan en netjes met de 5.15/km pacers meegelopen (beoogd marathon tempo). Ging eigenlijk heel goed, maar had toch de volgende dag wat meer last. Vervolgens 2 dagen niet gelopen en op woensdagavond weer een intervaltraining gedaan met de club. Gevolg was weer meer last de volgende dag. Toen een weekendje naar Texel geweest. Had wel de loopspullen mee, maar besloten niet te gaan lopen. Wel veel gewandeld en gefietst daar en dat was heerlijk!
De woensdag na dat weekendje pas weer gaan trainen. Het hele gebeuren had dus een week rust gehad en 't voelde op zich prima. Bewust gekozen om niet volle bak te gaan intervallen, maar wat versnellingen op een lager tempo te doen. Toch weer reactie daarna :/

Nu dus maar dikke vriendjes met de fysio aan het spelen. Volgens hem zou Rotterdam nog wel haalbaar zijn. Ben van de week al een paar keer goed mishandeld door 'm en ik had groen licht om gisteren een rustige 10km te lopen. Dat heb ik gisteravond dus gedaan. Helaas toch weer reactie gekregen na die tijd. Zelfs een klein rondje wandelen met de hond vanochtend was al niet bijzonder comfortabel te noemen.

Het idee was om gisteren dus die 10km te lopen, dan morgen 13 en dan zondag 16 (nou ja, 10em) bij de Zandvoort Circruit Run. Zandvoort zou ik dan niet als wedstrijd lopen, maar gewoon als duurloop.
Ik zie het nog niet gebeuren iig.

Het huilen staat me nader dan het lachen momenteel ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
En bedankt @Frenz64 :p nu ben ik via jou door Edd weer aan het kijken naar een te dure ADIZERO TAKUMI SEN 8, iemand hiermee ervaring? waarschijnlijk wil ik het komende half jaar meedoen aan een 10km wegwedstrijd competitie met een 10 wedstrijden waar deze schoen volgens mij wel geschikt voor is.

@InZane balen... iig beterschap gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik kwam fris over de finish en had een stuk sneller kunnen lopen, ondanks dat heerste het gevoel van voldoening en trots, zeker niet dat ik te conservatief had gelopen.

Nogmaals, het is hoe je er zelf in staat, ben je bereid wat risico te nemen tijdens je 1e marathon of niet? De laatste 8km is en blijft "onbekend terrein". Je hebt heel veel interval/tempo gelopen tegenover relatief weinig (langzame) duur, dus tempo's zullen ongetwijfeld goed aanvoelen, maar of dat na zeg 35km nog steeds zo is blijft natuurlijk altijd een beetje spannend.

Mijn gevoel zegt om lekker op 5:00 a 5:10 te gaan lopen en ergens eind 20 te bepalen of je wil versnellen of niet, maar misschien ben ik wel weer te conservatief. :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Jeuj hartslag tempo verhouding begint weer ergens op te lijken :) net een lekker lunchloopje gedaan die ondanks de temperatuur prima ging. Dus ik voel mijzelf ineens een soort @Calitomnication echter zie ik nu op Strava dat de luchtvochtigheid maar 34% was dus daardoor veel beter vol te houden.
Verder merk ik dat 4:38 een beetje m'n sweetspot is qua tempo/hartslag verhouding eronder en erboven loop ik toch wat minder efficient.

Poll: Marathon tempo @Arjan90 :+
4:37 (3u15)
4:44 (3u20)
4:51 (3u25)
4:59 (3u30)
5:06 (3u35)
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404368&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
Waar is de optie sub 3u? :+ Overigens heb ik wel 2 a 3 seconden hoger als tempo staan op mijn lijstjes omdat de afstand vast niet perfect 42,2 kilometer is. Bovenaan mijn marathonschema staan de tempo's voor 3u20, 3u25 en 3u30.

Dank voor alle tips en ervaringen, dat helpt zeker! Marathon is sowieso WZWWHSS. Carbon schoenen heb ik wel overwogen, maar dan zou ik "op safe" voor de Endorphin Pro gaan. Die is echter minder stabiel heb ik overal gelezen en ik weet dat mijn gestel wat stabiliteit nodig heeft. Ik ga wat dat betreft dus voor zekerheid en draag een nieuw paar Endorphin Speed 2 (die ik dus a.s. zondag ga inlopen). Ik ga vast nog wel eens een marathon lopen, want de voorbereiding is erg leuk!

@InZane Echt heel erg balen man, hopelijk knapt het snel op! Zandvoort stond ook op mijn lijstje, maar heb hem maar even overgeslagen.

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan90 op 24-03-2022 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 20:51

Secsytime

Automagisch

Arjan90 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:07:
Waar is de optie sub 3u? :+ Overigens heb ik wel 2 a 3 seconden hoger als tempo staan op mijn lijstjes omdat de afstand vast niet perfect 42,2 kilometer is. Bovenaan mijn marathonschema staan de tempo's voor 3u20, 3u25 en 3u30.

Dank voor alle tips en ervaringen, dat helpt zeker! Marathon is sowieso WZWWHSS. Carbon schoenen heb ik wel overwogen, maar dan zou ik "op safe" voor de Endorphin Pro gaan. Die is echter minder stabiel heb ik overal gelezen en ik weet dat mijn gestel wat stabiliteit nodig heeft. Ik ga wat dat betreft dus voor zekerheid en draag een nieuw paar Endorphin Speed 2 (die ik dus a.s. zondag ga inlopen). Ik ga vast nog wel eens een marathon lopen, want de voorbereiding is erg leuk!

@InZane Echt heel erg balen man, hopelijk knapt het snel op! Zandvoort stond ook op mijn lijstje, maar heb hem maar even overgeslagen.
Ik heb zowel de speeds als de pros, en ik vind de pros echt waardeloos.. De Vaporfly is trouwens wel echt next level vergeleken met beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:56

Rudedadude

Maybe we were born to run

Arjan90 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:07:

Ik heb de speeds en de pro's en ik vind de pro's echt fantastisch. Zijn ook stabieler dan de Speeds. Ik heb ook de New Balance Elite V2 (de allemansvriend) en de Puma Deviate Elite (want als er iemand tweede op kan worden op de olympische spelen zal het vast niet slecht zijn). Maar voor een marathon zou ik nog altijd de Pro's pakken.

Oftewel: het is voorkeur en wat past bij je looptechniek. Als ik m'n kleine teen zou amputeren en daardoor ook in Adidas of Nike zou passen zou ik die misschien ook wel fantastisch vinden. Met de Speeds aan mis je niet zo heel erg veel.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 20:51

Secsytime

Automagisch

Rudedadude schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:03:
[...]

Ik heb de speeds en de pro's en ik vind de pro's echt fantastisch. Zijn ook stabieler dan de Speeds. Ik heb ook de New Balance Elite V2 (de allemansvriend) en de Puma Deviate Elite (want als er iemand tweede op kan worden op de olympische spelen zal het vast niet slecht zijn). Maar voor een marathon zou ik nog altijd de Pro's pakken.

Oftewel: het is voorkeur en wat past bij je looptechniek. Als ik m'n kleine teen zou amputeren en daardoor ook in Adidas of Nike zou passen zou ik die misschien ook wel fantastisch vinden. Met de Speeds aan mis je niet zo heel erg veel.
Heb het gevoel dat de carbonplaat veel te stug is voor mijn gewicht? Waardoor de schoen me eerder tegenwerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:56

Rudedadude

Maybe we were born to run

Secsytime schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:34:
[...]

Heb het gevoel dat de carbonplaat veel te stug is voor mijn gewicht? Waardoor de schoen me eerder tegenwerkt..
In combinatie met mijn midden-voorvoet landing en de speedroll krijg ik er een hele snelle afrol mee waardoor ik makkelijker met een hoge cadans loop dan bijvoorbeeld op schoenen die veel zachter schuim hebben, zoals de Elite en de Deviate. Die schoenen dwingen me min of meer om een langere grondcontacttijd te hebben en ze echt een beetje als trampolines te gebruiken. Dat loopt ook leuk, maar wel anders.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
gisteren bij Jinek waren Hinke Schokker en Thomas Dunkerbeck over hun deelname aan de Barkleys. Niet heel schokkende informatie, maar wel cool dat dit in de spotlight komt :D

https://www.evajinek.nl/o...-hardlooptocht-ter-wereld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keiichi
polthemol schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:57:
gisteren bij Jinek waren Hinke Schokker en Thomas Dunkerbeck over hun deelname aan de Barkleys. Niet heel schokkende informatie, maar wel cool dat dit in de spotlight komt :D

De Barkley's begint nu wel erg mainstream te worden, we moeten een nieuw uitdaging hebben waar niemand nog echt vanaf weet :P

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Kwam woensdagochtend Addie van der Vleuten (Heeft het "supported" record op het Pieter pad) nog tegen tijdens een loopje op het werk, ben wel benieuwd wat hij zou klaar maken op de Barkley marathon.
Hij is er iig gek genoeg voor als ik dit van een maand geleden bekijk 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 25-03-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Tinusvolkel schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:06:
Kwam woensdagochtend Addie van der Vleuten (Heeft het "supported" record op het Pieter pad) nog tegen tijdens een loopje op het werk, ben wel benieuwd wat hij zou klaar maken op de Barkley marathon.
Hij is er iig gek genoeg voor als ik dit van een maand geleden bekijk 8)7
qua perspectief: legends trails is denk ik kinderspel in vergelijking met wat de barkleys is. Barkleys haalt het dubbele aantal D+ met 100K minder en veel minder tijd.

Maar goed, het is zeker interessant tegen dan wat deze mensen kunnen halen als ze zich op die trainingen gooien

@Keiichi mwah het finishpercentage ligt nog altijd ergens onder de 10%, dus mainstream of niet, de standaard blijft gigantisch hoog. Zou nog een interessant concept zijn voor op de olympische spelen, in plaats van eeen marathon als koningsafstand, een ultra van dit formaat waarbij het gros de finish nog eens niet gaat halen.

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 25-03-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
polthemol schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:22:
[...]

qua perspectief: legends trails is denk ik kinderspel in vergelijking met wat de barkleys is. Barkleys haalt het dubbele aantal D+ met 100K minder en veel minder tijd.

Maar goed, het is zeker interessant tegen dan wat deze mensen kunnen halen als ze zich op die trainingen gooien
Aha, ik heb nog weinig kijk op hoe zwaar zo'n trail is (en ben het ook echt niet van plan)
Jij hebt wel iets meer ervaring _/-\o_ 8)7
@Keiichi mwah het finishpercentage ligt nog altijd ergens onder de 10%, dus mainstream of niet, de standaard blijft gigantisch hoog. Zou nog een interessant concept zijn voor op de olympische spelen, in plaats van eeen marathon als koningsafstand, een ultra van dit formaat waarbij het gros de finish nog eens niet gaat halen.
Ik dacht dat er bij de laatste paar edities niemand refinished was toch? lekker leeg podium dan bij de spelen :P

@Keiichi misschien de badwater ultra? en hoe vergelijkt deze zich met Barkley @polthemol ? qua temperaturen is die iig letterlijk en figuurlijk killing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Tinusvolkel schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Aha, ik heb nog weinig kijk op hoe zwaar zo'n trail is (en ben het ook echt niet van plan)
Jij hebt wel iets meer ervaring _/-\o_ 8)7
ik heb met de legends ook nog geen ervaring. Dat is voor mij nog een doel wat over een paar jaren hopelijk komt (heb wel de ambitie om de legendsslam te doen, alle 4 hun wedstrijden binnen een jaar :) ).

Maar die zal vrij zwaar zijn: de ardennen zijn moeilijk terrein, het is in de peruiode van het jaar dat ze vaak rotweer krijgen (denk aan enkelshoog sneeuw) en de route is 'alternatief' vaak van wat ik begrijp ervan (dwars door vennen heen bv. of paadjes die al jaren geen paadjes meer zijn).

Een andere deelnemer aan de legendstrail (merijn geerts) heeft ook aan de Barkleys mee gedaan en die is in ronde 2 gelijk met Hinke Schokker uitgevallen.
@Keiichi misschien de badwater ultra? en hoe vergelijkt deze zich met Barkley @polthemol ? qua temperaturen is die iig letterlijk en figuurlijk killing....
Ik denk dat qua vergelijking het het beste is om te kijken hoeveel procent de finish haalt: Bad water is zwaar (temperatuur oa. en volgens mij is heel veel vals plat omhoog), maar heel veel halen de finish. Barkleys heeft nu al 5 jaar dacht ik geen finisher gezien.
Ik dacht dat er bij de laatste paar edities niemand refinished was toch? lekker leeg podium dan bij de spelen :P
lijkt me net mooi, je bent dan wel aan het kijken naar de grenzen van 'endurance'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
polthemol schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:57:

Nu heb ik al jaren geen tv meer, maar Jinek is wel veranderd zeg :+

De Barkleys is vooral zwaar door de hoogtemeters, lastig terrein, weer en zelf navigeren met kaart. Terwijl het slaapgebrek opstapelt door de relatief strakke limieten. Dat maakt een finish ontzettend moeilijk. Wedstrijden als de legends, maar ook de tor des geants en die andere langloopevenementen, zijn vooral een kwestie van blijven bewegen (hoe traag ook) en dan kom je er wel. Bij de Barkleys is dat niet genoeg.

Ik ken Addie niet, maar het vergt een bepaalde instelling om dit leuk te vinden en een kans te maken op een goed resultaat. Maar vraag hem vooral eens hoe hij hiertegen aan kijkt :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Nu heb ik al jaren geen tv meer, maar Jinek is wel veranderd zeg :+
Ze was uitgevallen nog voor de uitzending van Barkleys begon, onderstreept toch maar weer hoe zwaar die is :+
De Barkleys is vooral zwaar door de hoogtemeters, lastig terrein, weer en zelf navigeren met kaart. Terwijl het slaapgebrek opstapelt door de relatief strakke limieten. Dat maakt een finish ontzettend moeilijk. Wedstrijden als de legends, maar ook de tor des geants en die andere langloopevenementen, zijn vooral een kwestie van blijven bewegen (hoe traag ook) en dan kom je er wel. Bij de Barkleys is dat niet genoeg.
blijven bewegen en ad hoc problem solving voor alle issues die kunnen voorkomen dat je kunt blijven bewegen.
Ik ken Addie niet, maar het vergt een bepaalde instelling om dit leuk te vinden en een kans te maken op een goed resultaat. Maar vraag hem vooral eens hoe hij hiertegen aan kijkt :)
dat vooral: die instelling. Ik denk dat het gros van de deelnemers aan die events ergens een zekere voldoening/plezier vinden in zelfpijniging uiteindelijk :)

Maar voor de mensen die wat meer ervan willen weten: https://www.amazon.com/Ta...ns-Toughest/dp/145054701X, dit boek is een vrij technische beschrijving van de historie, samen met rudimentaire kaarten van de routes die er zijn en een paar legendarische anekdotes. Droge kost wel om te lezen, maar geeft wel interessante informatie over dit project.

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 25-03-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Ter illustratie Michiel Panhuysen heeft qua langlopen alles gedaan (PTL, TOR, legendes en nog stapels >100 en >200 km trails), maar is ondanks 5 pogingen bij de Barkleys nooit tot een funrun (3 rondes van de 5) gekomen. Het is een ander beestje...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keiichi
polthemol schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:22:
[...]

ik zat beetje de draak te steken omdat er steeds meer aandacht voor de barkey's komt. ik vind het van Barkley's ook wel mooi dat het totaal geen commerciele trekjes heeft

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

De afgelopen ~2 weken voelt het voor het eerst sinds tijden alsof mijn benen/knieën weer een beetje leren om te gaan met belasting dankzij 90-130km (lig)fietskilometers per week. Dus ik begin héél voorzichtig weer een beetje aan hardlopen te denken.

Het lijkt "mis" te gaan als ik veel spanning op de knieën houd, dan lijkt de beweging die mijn been maakt niet helemaal overeen te komen met de houding waarin ik mijn knie (met name de rechter) probeer te houden.

Al fietsende merk ik dat als ik iets harder push, ik minder tijd heb om (te denken) spanning op de knie te zetten en dan dus stiekem eigenlijk een stuk harder kan gaan zonder last dan ik dacht. En juist als ik rustiger aan fiets komt het probleem meer naar voor.

Voor nu is het plan om nog even de stevige kilometers aan te houden tot ik van baan verander, en wanneer dat gedaan is wil ik toch weer eens de hardloopschoenen onder binden. De ambitie om een marathon te halen is er nog steeds!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Er wordt ook veel gewandeld of "gehiket " in dergelijke ultratrails.
Voor mij zijn het geen pure loopwedstrijden, meer uithoudingswedstrijden.
Fascinerend, dat wel, maar geen loopwedstrijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Hartloper op 25-03-2022 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
Zo, toch nog een loopje in Leeuwarden gevonden voor morgen: een halve marathon. Gezien ik die afstand toch wilde lopen morgen extra leuk om zo nog even een georganiseerde loop mee te nemen. Kan ik nog de laatste keer oefenen met gelletjes maar vooral het drinken onderweg uit bekertjes testen.

Gisteren wel een flinke blaar op de bal van mijn rechtervoet. Hopelijk speelt die niet teveel op... Heb er een blaarpleister overheen geplakt dus op hoop van zegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
En wat ga je doen, voluit gaan, duurlooptraining of training op marathontempo ?

Ik ben net mijn startnummer gaan ophalen in Gent voor de halve morgen, het kriebelt toch om er voluit voor te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Hartloper Ik ga het marathontempo lopen met een test op 3u20 tempo. Dan zou ik 1u40 lopen, anderhalve minuut langzamer dan mijn PR van november. Geen balls to the wall dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Als je 1:40 kan lopen zonder compleet uitgeput te zijn, dan zou dat mijn idee bevestigen dat je 3:20 als doel moet nemen voor Rotterdam.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Frenz64
Frenz64 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:42:
Oké, never look back, voor 2022 wil ik de intensiteit van het hardlopen voorzichtig gaan opvoeren, kijken of de knie 2 keer per week aan kan. Lukt dat, dan mss de 10km weer onder de 50 minuten? Fietsen en suppen blijf er naast doen, maar het meeste voldoening heb ik toch na een hardloppsessie (afgezien van windsurfen dan, maar da's nogal windafhankelijk)
Doelen van dit jaar nu al gehaald, check

Ruim ook nog, de voortgang qua knie is ook wel spectaculair te noemen. Had nooit verwacht ook al weer een hm te kunnen aftikken (nu niet overmoedig worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20

Tazzios

..

Probleem bij een prognose van een marathontijd is dat je als snellere loper enkel bij de marathon je vetverbranding echt nodig gaat hebben waardoor de prognose nogal naast de werkelijkheid kan zitten. Maar 1,5 minuut langzamer dan je hm PR lijkt mij te snel, 3:30 lijkt mij reëler. Voorbeeld mijn hm 1:19 zou ik dan 2:38 kunnen lopen, PR is echter 2:50.

Indien je de HM wil gaan vergelijken met de hele zou ik persoonlijk GEEN gelletjes of sportdrank onderweg nemen en bij voorkeur ontbijt ook overslaan (indien je tegen kan).

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 26-03-2022 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Tazzios schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:31:
Probleem bij een prognose van een marathontijd is dat je als snellere loper enkel bij de marathon je vetverbranding echt nodig gaat hebben waardoor de prognose nogal naast de werkelijkheid kan zitten. Maar 1,5 minuut langzamer dan je hm PR lijkt mij te snel, 3:30 lijkt mij reëler. Voorbeeld mijn hm 1:19 zou ik dan 2:38 kunnen lopen, PR is echter 2:50.

Indien je de HM wil gaan vergelijken met de hele zou ik persoonlijk GEEN gelletjes of sportdrank onderweg nemen en bij voorkeur ontbijt ook overslaan (indien je tegen kan).
PR tijd van HM x 2 + 10 minuten om tot een geschat marathontempo te komen wordt wel vaker genoemd, dus zo gek is jouw 2:50 niet.

In dit geval gaat @Arjan90 op marathontempo de HM lopen, dus dat is niet een PR poging natuurlijk.

Ik zou de gels en dergelijke wel nemen, om de praktische kant ervan te oefenen met openen, opeten en tussendoor ademen terwijl je het tempo probeert te behouden. Dat vind ik zo gek nog niet.

Dat het handig is om je lichaam te trainen om ook met minder voedsel/energie overweg te kunnen ben ik het zeker mee eens trouwens. Maar dan zou ik voor een langere, rustige duurloop gaan van 30km+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Ik doe het zo dat ik trainingen tot 21 km nooit voedsel of drank neem, net om het lichaam te laten wennen aan lichte deshydratatie.
Vanaf pakweg 24 km doe ik mijn trainingen wel met sportdrank of gel elke 5 km, om dat te trainen.

@Tazzios op zich heb je natuurlijk gelijk, HM PR x2 en dan er 10-20 minuten bijtellen is veel realistischer.

Maar als ik het goed begrijp is Arjan90 nu duidelijk beter getraind dan ten tijde van zijn HM PR in november.
Afgaande op zijn traniningen kan hij volgens mij (als àlles meezit) 3:20 lopen.

Dan vind ik het wel een goed idee om in een HM wedstrijd eens de helft van de afstand aan marathontempo te lopen, concreet 1:40 voor de halve.
Dat is overigens voor mij vast onderdeel van mijn zelfgemaakt marathonschema, 14 dagen voor de marathon 21 km lopen aan het doeltempo.
Voor Arjan90 ook ideaal om gelletjes/sportdrank en dergelijke te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Het is inderdaad ook onderdeel van mijn schema om een HM op doeltempo te lopen, precies 2 weken voor de tijd. Ik kijk hoe het gaat en of ik dit tempo kan lopen op de marathon als alles meezit.

Ik ben zeker fitter en heb meer duurtraining gehad dan bij mijn HM PR en toen kwam ik al niet volledig uitgeput aan. Mijn ratio snelheid/hartslag is ook gunstiger.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Arjan90
Net terug uit Leeuwarden en echt heerlijk gelopen. Wat een loopweer is het zeg, hoewel er wel wat wind stond maar dat mocht de pret niet drukken. Voeding en drinken ging goed. Ik had nog wat spierpijn in mijn bovenbenen maar die liep ik er vrij snel uit.

Mooi op plan geopend in 4:42 en dus in het begin voorbij gevlogen door Jan en alleman bij de start die ik vervolgens binnen 3km alweer voorbij was. Tempo voelde goed en ik zat lekker in het ritme. In het begin 7km met twee anderen gelopen maar die hadden het een stuk zwaarder - goede indicatie voor mij - en die heb ik ook achter me gelaten omdat ze net iets teveel neigden terug te zakken qua tempo. Ook nog even 3km gekletst met iemand die ook naar Rotterdam gaat en dit was ook haar laatste langere test op marathontempo. Uiteindelijk ook haar toch iets achter me gelaten omdat ik wat uit mijn ritme liep met haar. Daarna mijn eigen ritme weer gevonden waarbij ik in de laatste 9 kilometer alles onder de 4:40 liep zonder al teveel moeite, ik kreeg ook een beetje wind mee wat hielp, maar die had ik natuurlijk ook al tegengehad :+ Bij de finish aangekomen lekker voelde ik me nog super en je zag echt het verschil tussen degenen die een marathon test deden (die waren nog fris, kletsten volop en zagen eruit alsof ze nog 10km door konden) en degenen die wel voluit waren gegaan. Gelukkig hoorde ik bij de eerste groep qua hoe ik me voelde.

Al met al: als er geen andere indicaties zijn qua dat het tempo te hoog is én de omstandigheden zijn goed dan ga ik de 3:20 pacer lekker volgen. Dan zoek ik vanuit daar een goed ritme voor mezelf om in te gaan lopen. Dan heb ik ook de tapering gehad dus zouden de benen fris moeten voelen. We gaan de laatste trainingsweek in :D

@Hartloper Hoe ging Gent? Heb je je kunnen inhouden? :+

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hartloper
Dag Arjan90, ik ben er vol voor gegaan.
Het was koud en ik had een oude (wegwerp)trui aan tot vlak voor de start, maar het was toch bibberen.
Enfin, ideaal loopweer dus.
De eerste 5 km gingen rond de 4:00 min/km en nadien ging het rond de 4:06. In het centrum van Gent waren er af en toe korte stukken kassei en lichte hoogteverschillen (paar keer over of onder een brugje), maar het lukte goed om het tempo vast te houden. Het was wel hard werken en ik voelde me geen moment echt comfortabel. Een Maurten gel op 5km viel niet goed en een paar slokken sportdrank op 10 km bezorgden me maaglast. Ik besloot niet meer te drinken.
Rond km 12 renden we door de Ghelamco arena (stadion van AA Gent) en kort nadien namen we afscheid van de marathonlopers.
Ik kon nog altijd min of meer het tempo vasthouden.
Op km 16 (mijn GPS en het bord van de 16 km waren op 10 meter na gelijk) zag ik dat ik 3 minuten onder het schema van 1:30 zat - ik had een polsbandje met tussentijden om. Dus een tijd onder de 1:27 zat erin.
Na de 17 de km begon ik sneller te ademen en zakte het tempo iets naar 4:15/km. Overschakeling naar meer vetverbranding ? Onvoldoende lange duurlopen gedaan de laatste weken ? Tempo gewoon te hoog voor mijn conditie ? Ik weet niet goed waarom ik sneller begon te ademen, maar het was onmiskenbaar.
Ik was wel niet van plan van het te laten schieten en hield de 4:15 vast. Het kleine groepje waar ik in zat moest ik laten gaan. Versnellen de laatste kilometers zat er absoluut niet meer in.
Op 2 km van het einde liep ik samen met een Nederlandse dame, de 8ste vrouw, en ik zei iets van "komaan we gaan ervoor, nog 2 km". Een paar 100 m verder liep ze iets te traag volgens mij en liet ik haar achter. Ze had haar eindschot echter beter getimed dan ik, want ze liep me nog voorbij de laatste km. We spraken elkaar nog kort na de finish, blijkbaar was ze de eerste vrouw V50 en ze wist niet of daar iets van prijs voor voorzien was.
Waar we het ook over hadden was de afstand, die was 700m verder dan 21,1 km ! Dat bleek later ook op de website, de halve marathon was 21,8 km. Wel een beetje jammer, ik heb graag dat een wedstrijd de aangeduide afstand heeft.
De tijd voor de 21,8 km was 1:28 hoog, volgens mijn GPS en Strava heb ik een nieuw halve marathon PR van 1:26:22. https://www.strava.com/activities/6889718957.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-11-2024
Het was de afgelopen week een beetje zoeken naar hardloopmomenten in de gezinsagenda. De geplande snelle 10km steeds dichterbij(volgende week zondag 3/4) dus de laatste loodjes worden gedaan. Dinsdagavond deed ik een rustige 9,5km met een loopmaatje. Woensdagmiddag gevolgd door een intervaltraining van 10x600m met steeds 45sec rust. Ik liep ook zowaar op de vrijdagavond een simulatie training (zo noemde Trenara het) met 2 blokjes van 4km op bijna doeltempo en daar 1km rust tussen. De trainingsweek sloot ik vandaag af met een rustige 11,8km.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Tazzie79
Vandaag was bij mij ook (2 jaar later dan gepland) de marathon van Gent, en het was idd frisjes. Het waren ook nog eens harde plastieken bekers, dus het was de keuze om ofwel te stoppen ofwel elke keer een kleine douche te nemen (gekozen voor het 2de ;)). De marathon en de halve starten samen, dus de eerste 14km waren redelijk druk. Ik zat ook mooi in een groepje, tot bleek dat ze bij km14 allemaal afsloegen voor de halve marathon…

De 1ste km gestart aan 4:33, en nadien rond 4:25-4:30 gelopen tot km30. Van in het begin bleek mijn pace pro plan echter niet te werken, dus het was eerder op gevoel lopen, maar het ging vlot. Vanaf km30 kreeg ik het ook wel moeilijker om het temp vol te houden, de hartslag bleef onder controle, maar de benen wouden niet echt meer mee. Sommige stukken liep ik volgens mijn fr245 6:05, om dan 100m verder aan hetzelfde tempo ineens 4:20 te lopen, niet echt motiverend… (misschien toch eens een nieuwer uurwerk of toch een stryd :9~ ).

Qua voeding heb ik elke 5km een Maurten gel genomen (7 in totaal >:) ), telkens vlak voor de bevoorrading. Enkel bij km35 had ik het gevoel dat mijn maag er bijna genoeg van had, maar het is gelukkig daarbij gebleven.

Uiteindelijk het tempo noodgedwongen laten zakken 4:40-4:50 (1km 5:02), maar uiteindelijk toch aangekomen in 3:12:31. Had ik beter zicht gehad op de geschatte eindtijd had er meer in gezeten, maar toch super tevreden met de verbetering van mijn pr van 3:29:59 naar 3:12:31. *O*

Het vreemde is dat het thuisfront perfect de geschatte eindtijd kon zien, maar ik dus niet. Blijkbaar gaf de app 3:07 aan, had ik dat geweten, ging ik wel wat gas terug genomen hebben. |:( Achteraf super tevreden van het Trenara schema, ik ben nu te snel gestart, maar anders had die 3:10 er ook wel in gezeten. 3:07 was nu nog niet realistisch, maar daarvoor was de kalibratieloop ook te lang geleden.

Nu even de beentjes in de lucht en rustig aan. O-)
Hartloper schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:45:
De tijd voor de 21,8 km was 1:28 hoog, volgens mijn GPS en Strava heb ik een nieuw halve marathon PR van 1:26:22. https://www.strava.com/activities/6889718957.
Straf! d:)b Ik zie mezelf nog geen 1:26 of zelfs sub 1:30 lopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@Arjan90 Dat moet vertrouwen geven, zo'n halve aan marathontempo. Goed bezig !

@Tazzie79 1:26 op de halve vind ik echt wel netjes, al zeg ik het zelf. Maar jouw PR op de hele staat nu wel een minuut scherper dan het mijne !

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05:02
Deze week begonnen met hardlopen. Woensdag 4,35 KM gelopen en vandaag 4,75 KM gelopen (ik hoopte net 5KM aan te tikken maar was er niet bewust mee bezig).

Tempo is wel ernstig laag… 6:50/km
Voel toch wel dat mijn kuiten het zwaar hebben (worden gauw wat stijf zeg maar) en zo voelen de benen toch best zwaar. Maar het lukt me wel te blijven lopen en er dus een beetje letterlijk doorheen te lopen.

Nu 2x per week blijven lopen komende weken en kijken wanneer ik richting 6:00/km kan komen op circa 5 KM. Voor nu mijn persoonlijke doel d:)b

[ Voor 23% gewijzigd door Sleehond op 27-03-2022 21:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slickk
Mooie verhalen hierboven, klinkt als een zeer vruchtbare zondag :D

Ik had zelf m’n eerste kroontje op een segment van Grunning.nl, leuk klein initiatief in Groningen met een klassement waarbij er elke maand twee verschillende routes worden gelopen. Normaliter zijn er altijd wel 2 of 3 die sneller dan ik zijn, maar ik gok dat die in de voorbereiding voor wat anders zijn. Vind het een leuke motivatie om een tempoloop op HM tempo te doen.

@Arjan90 Hou dit vast! In de laatste dagen voor de marathon werd ik zelf wat onzeker, dat schijnt bij tapering wel te horen. Vooral omdat je veel minder kilometers maakt, juist om te herstellen natuurlijk maar daardoor ‘vergat’ ik mentaal een beetje dat het wel lukt. Dus mocht je over een dag of 10 twijfelen; dan heb je je eigen verslag om terug te lezen :) Ga je in de laatste week helemaal niet meer lopen?

@Hartloper Dat had ik rond km 16/17 laatst ook bij de HM, weet het ook nog niet waardoor het komt. Leuk toch om een keer maximaal te gaan. :) Door de gels lijkt het me minder logisch dat je lichaam anders ging verbranden, maar wie weet. Goeie tijd zeg!

@Tazzie79 Ruim een kwartier van je PR af en nog genoeg potentie voor de toekomst, super toch!

[ Voor 18% gewijzigd door Slickk op 28-03-2022 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Slickk Ik twijfel over de laatste week. Het schema vind ik nog best actief en soms ook met hogere snelheden dan marathon. Dat vind ik echt zinloos. Komende week nog lekker wat kilometers erin gooien en dan denk ik volgende week nog 3x lopen voor in totaal 30 kilometer ofzo. Je leest veel verschillende dingen over de laatste week dus ik ben me daar nog even over aan het inlezen. Qua voeding hoef ik maar weinig aan te passen, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
Hartloper schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:00:
@Arjan90 Dat moet vertrouwen geven, zo'n halve aan marathontempo. Goed bezig !

@Tazzie79 1:26 op de halve vind ik echt wel netjes, al zeg ik het zelf. Maar jouw PR op de hele staat nu wel een minuut scherper dan het mijne !
Respect!
Als ik het kan, moet het jou zeker ook lukken. ;) Misschien al in Rotterdam en anders zeker een volgende keer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Sleehond schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:14:
Deze week begonnen met hardlopen. Woensdag 4,35 KM gelopen en vandaag 4,75 KM gelopen (ik hoopte net 5KM aan te tikken maar was er niet bewust mee bezig).

Voel toch wel dat mijn kuiten het zwaar hebben (worden gauw wat stijf zeg maar) en zo voelen de benen toch best zwaar. Maar het lukt me wel te blijven lopen en er dus een beetje letterlijk doorheen te lopen.

Nu 2x per week blijven lopen komende weken en kijken wanneer ik richting 6:00/km kan komen op circa 5 KM. Voor nu mijn persoonlijke doel d:)b
Leuk om te zien dat er ook beginnende lopers zijn hier!
Nu ben ik zelf niet echt beginnend, loop sinds 2012 een beetje op en af, max 10-12km op 5:50 ongeveer.
Nu al een hele tijd niet gelopen, niet gebootcampt en conditioneel dus... Nouja sub-optimaal :+. Dat en wat overtollige kilo's heeft me ertoe aangezet deze week weer te beginnen. Ik zal wat updates posten zo nu en dan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:20

sebasd

loopt op espresso

Maak vooral niet de fout te snel te veel te willen. Daar ben ik al een paar keer in getrapt, met blessures als gevolg. Die stijve kuiten proberen je iets te vertellen. Je beenspieren en vooral je pezen moeten wennen aan de nieuwe belasting, en dat duurt even.

Liever wat vaker (zeg 3x per week) lopen en dan iets minder lang of hard, daar ga je sneller mee vooruit dan 2x per week meer van je lichaam vragen en vervolgens de hele tijd met stijve spieren rondlopen.

Ik heb net zelf mijn hardloopschema tot 5km afgerond, dat duurde een week of 10. En dan heb ik redelijk wat hardloopervaring, maar zoals gezegd door blessures moest ik weer van 0 af aan beginnen. Dan voelt 3km met 2 minuten hardlopen en 1 minuut wandelen als niets, maar ik ben blij dat ik het zo gedaan heb.

Ik hanteer het streven, zeker nu in de eerste maanden, om elke keer aan het einde van mijn rondje nog zo fris te zijn dat ik het idee hebt nog wel een stuk verder te kunnen.

Oh, en crosstraining (ik zit nog wel eens op de racefiets, en doe 2-3x per week een circuitje met de kettlebell).
Timmert schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:56:
[...]

Leuk om te zien dat er ook beginnende lopers zijn hier!
Nu ben ik zelf niet echt beginnend, loop sinds 2012 een beetje op en af, max 10-12km op 5:50 ongeveer.
Nu al een hele tijd niet gelopen, niet gebootcampt en conditioneel dus... Nouja sub-optimaal :+. Dat en wat overtollige kilo's heeft me ertoe aangezet deze week weer te beginnen. Ik zal wat updates posten zo nu en dan!
Die beginners (of mensen die na blessures of een tijd niks doen weer opnieuw beginnen) zijn er hier ook genoeg hoor :) Succes met je nieuwe start en doe rustig aan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:34:
@Slickk Ik twijfel over de laatste week. Het schema vind ik nog best actief en soms ook met hogere snelheden dan marathon. Dat vind ik echt zinloos. Komende week nog lekker wat kilometers erin gooien en dan denk ik volgende week nog 3x lopen voor in totaal 30 kilometer ofzo. Je leest veel verschillende dingen over de laatste week dus ik ben me daar nog even over aan het inlezen. Qua voeding hoef ik maar weinig aan te passen, dat scheelt.
Even aflevering 8 luisteren van de beter worden fiets podcast luisteren (en in je hoofd even vertalen naar hardlopen)
Ik vond het (dacht ik) wel interessant maar is al weer ven geleden dat ik hem geluisterd heb

Verder liepen mijn rustige loopjes in de week voor de marathon voor geen meter, hartslag was naar m'n zin veel te hoog, maar toen ik wat meer op tempo ging lopen om vertrouwen te krijgen was m'n hartslag gelukkig normaal dus ging toen iig met veel meer vertrouwen de marathon in.

Hier gisteren ook weer is een keer voor de verandering meer dan een hm gelopen, was wel weer lekker om de 30km in alle vroegte aan te tikken.
De hartslag bleef ook lekker laag dus conditie gaat weer de goede kant op dus hoop dat ik 10 april fit genoeg ben voor een hm pr poging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

Laat het idee van tempo / overall pace even los. Je bent pas begonnen, dus je lichaam weet zich nog weinig raad met wat je aan het doen bent.

Probeer af te wisselen en laat zaken als afstand voor wat het is voor nu.

Ik zou ook proberen, als ik jou was, om in plaats van 2 keer, er 3 keer in de week van te maken waarbij je 1 zwaardere training hebt en 2 rustige. Op die manier verdeel je de belasting wat meer en voorkom je dat je elke week een stukje opnieuw moet doen omdat er lang tussen zat.

Haal eventueel wat inspiratie uit de start2run / Cto5K schema's. De reden dat men daar heel gestaag gaat opbouwen heeft weinig t maken met snelheid en alles met protesterende kuitspieren en pezen ;)

En hoe doen de collegarunners het hier met eventuele core / krachtoefeningen? Ik ben een beetje aan het pluizen om een setje oefeningen te vinden die ik snel en effectief kan doen, zonder dat ik bergen materiaal nodig heb. Gebruikte materiaal wat ik nu heb is een matje, kettlebel, paar kleine dumbbells en wat elastische banden. Ik zie bij veel 'WOD'-programma's dat de oefeningen vrji ingewikkeld worden soms, maar dat ze eigenlijk hetzelfde doen als bv. een squat of lunge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Arjan90 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:34:
Zojuist eens terug gekeken hoe mijn laatste (taper) week er vorig jaar uit zag, misschien kun je er iets mee, ik voelde me in ieder geval helemaal prima op de Zondag.

Maandag: 10X500, 200 rust, totaal 7,8km)
Dinsdag: Rust
Woensdag: Zone 1 duurloopje aan 6:00/km / 121 HS, totaal 8,8km.
Donderdag: Rust
Vrijdag: Rust
Zaterdag: beentjes een beetje losgooien aan 5:30/km, totaal 5,25 km.

Wat meer km's kan ongetwijfeld ook wel, maar in zo'n laatste week ga je natuurlijk niet meer beter worden. Je doet in zo'n week eerder te veel dan te weinig.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05:02
@sebasd @polthemol

Waardevolle adviezen, waarvoor dank! Ik ga dat wat meer uitdiepen en plannen inderdaad!
Pagina: 1 ... 170 ... 366 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.