"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Uitdaging genoeg? Ik dacht het wel!
Nadat mijn quarantaine aankomende vrijdag afloopt (wintersport, leuk idee maar geeft zo'n gedoe
Met een goede basisconditie en een sub20 min 5km PR hoop ik naar een 1:12 toe te kunnen werken met misschien een 1:10 als eindtijd. Waarschijnlijk is sub 1:15 het meest realistisch. We zien wel waar het schip strandt
(Ik weet dat we elkaar graag behoeden voor blessures e.d. maar trust me, ik weet wat ik doe
Te snel lezend: huh zulke ambities met een sub20 5k?! Je moet toch wel ergens tussen de 15 en 16 minuten lopen voor zulke tijden op een halve marathon. Dat is wel stevig sub20Cranzai schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:56:
[...]
Met een goede basisconditie en een sub20 min 5km PR hoop ik naar een 1:12 toe te kunnen werken met misschien een 1:10 als eindtijd. Waarschijnlijk is sub 1:15 het meest realistisch. We zien wel waar het schip strandt
Op de 10 mijl klinkt het een stuk realistischer
If you can see, look. If you can look, observe
Nou ja, een 5k tijd van 14 minuten is ook sub20Roozzz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:57:
[...]
Te snel lezend: huh zulke ambities met een sub20 5k?! Je moet toch wel ergens tussen de 15 en 16 minuten lopen voor zulke tijden op een halve marathon. Dat is wel stevig sub20![]()
![]()
Maar idd, dit klinkt als lichtelijk optimistisch...
Haha een halve marathon moest ik tot een paar maand geleden niet aan denken! Sterker nog, ik heb nog nooit een serieuze 10 kilometer gelopen. Waarom dan ineens een 10 mijl? Ik verhuis voor een paar maanden naar Antwerpen en kon voor gereduceerd tarief mee doen dus zodoende dacht ik: joh, doe eens gek!Roozzz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:57:
[...]
Te snel lezend: huh zulke ambities met een sub20 5k?! Je moet toch wel ergens tussen de 15 en 16 minuten lopen voor zulke tijden op een halve marathon. Dat is wel stevig sub20![]()
![]()
Eind van de zomer hoop ik mijn 5km onder de 19min te drukken (nu op 19:13,78). Dan mogelijk in november de zevenheuvelenloop (tegen die tijd ben ik wederom verhuisd
Ondanks dat ik blij ben met de demping van de Puma Magnify's ga ik er toch afscheid van nemen. Vandaag wilde ik richting 20 km (stiekem HM naturellement), maar bij 17 km brak ik de duurloop af. Dat doe ik niet snel, maar de blaar die ontstond maakte het niet echt prettig meer om door te lopen. Dat extra zooltje blijkt ook niet te baten boven de 10 km. Mss toch een maatje te groot of simpelweg te ruime upper voor (blaar onstaat bij de grote teen/ bal van de linkervoet, die is ietsje kleiner dan de rechter). Wellicht de Novablast 2 maar eens proberen.
Frenz64 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:02:
En dat terwijl je zaterdag je nieuwe wheels gaat ophalen en je daar ook je km's op wil maken, doe je idd voorzichtig, jongen?![]()
...
Fietsen telt niet
Geen belasting op de gewrichten/pezen of in ieder geval veel lichter en anders.
Dat aerobe systeem moet flink op zijn donder krijgen, zolang het omhulsel maar heel blijft kan alles
Het feit dat het lukte na een werkdag, met lange loopbroek en met het avondeten nog niet volledig verteerd doet verhopen dat ik dat tempo een ganse marathon kan aanhouden.
Zaterdag de langste duurloop (32km) in voorbereiding naar de marathon van Gent op 27 april. Wat oefenen met Maurten, water en sportdrank, ik moet wel een rugzak meedoen om dat mee te nemen, dat is gelukkig niet nodig tijdens de wedstrijd zelf.
Goed bezig!Hartloper schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:28:
Gisteren 10 km gelopen als tempoloop. Rond de 4:25min/km gemiddeld.
Het feit dat het lukte na een werkdag, met lange loopbroek en met het avondeten nog niet volledig verteerd doet verhopen dat ik dat tempo een ganse marathon kan aanhouden.
Zaterdag de langste duurloop (32km) in voorbereiding naar de marathon van Gent op 27 april. Wat oefenen met Maurten, water en sportdrank, ik moet wel een rugzak meedoen om dat mee te nemen, dat is gelukkig niet nodig tijdens de wedstrijd zelf.
Ga je dan zowel aan de marathon van Gent en Rotterdam deelnemen op 2 weken tijd?
Dit weekend is het bij mij ook de eerste van 3 dertigers in de voorbereiding voor Gent (met Trenara), maar ik plan het zo dat ik onderweg even kan bijtanken.
Volgende weekend ga ik eerst 10km lopen en aansluitend de 20km op de Trail van Gent (met bevoorrading
Ik zou in jouw geval de laatste 2 weken het rustig aan doen om zeker van die inspanning gerecupeerd te zijn.
Dat gezegd zijnde, mijn 2 marathons met 2 weken tussentijd ga je ook in geen enkel schema vinden
Dat zal na de eerste wedstrijd een dag of 6 rust zijn, en dan op zondag en woensdag twee rustige loopjes met misschien een paar km op marathontempo erin. Dus vooral niet te hard trainen tussen die twee wedstrijden.
Het is een soort FOMO na corona, ik was ingeschreven voor Gent. Toen hoorde ik dat mijn loopmaatje meedeed aan Rotterdam, en ik volg Nederlandse looppodcasts waarin het ook vaak gaat over Rotterdam.
Dus ik heb zoiets van ik wil Rotterdam ook lopen, ik weet wat mijn lichaam aankan en wat niet, en mits rustig trainen tussen de twee wedstrijden denk ik dat het moet lukken.
In de herfst van 2021 heb ik twee marathons gelopen met 6 weken tussen, met dezelfde tijd, ook al deed ik tussen beide marathons duidelijk minder kilometers.
Ik volg mijn eigen schema, maar ik kijk wel op de gratis versie van Trenara wat ze inschatten als mogelijke eindtijd. Dat verandert dagelijks, afhankelijk van rustdag of gelopen training, en dat check ik dan ook elke dag. Leuke gratis functie op de app.
Gisteravond was weer een OK! MAAR NU IS HET GENOEG! KAP NOU!" training. Regen, wind, hagel, koud... Kortom...m0ridin schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:02:
@Calitomnication Haha, herkenbaar... mijn stemming wisselt dan ook continu tussen "Ach, wat maakt het uit.... het is maar wind en regen en heeft ook wat" en "OK! MAAR NU IS HET GENOEG! KAP NOU!"
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Ugh, echt he... Maar gelukkig dit weekend even echt mooi weer lijkt het en in ieder geval niet continu regen en windkracht 100 de komende week a 2!Calitomnication schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:43:
[...]
Gisteravond was weer een OK! MAAR NU IS HET GENOEG! KAP NOU!" training. Regen, wind, hagel, koud... Kortom...![]()
Hopelijk kan ik er ook van genieten want na mn loop afgelopen woensdag last van mn achillespees gekregen, vandaag dus overslaan en morgen (rustige ldl) maar even zien hoe het ervoor staat...
Maar schuif je dan ook merkbaar in de schoen? Dan zou je zeggen dat iets als een runnerknot nog zou kunnen helpen. De luxe van te brede schoenen ken ik niet, dus verder dan zo iets en evt. dikkere sokken kom ik niet.Frenz64 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:02:
En dat terwijl je zaterdag je nieuwe wheels gaat ophalen en je daar ook je km's op wil maken, doe je idd voorzichtig, jongen?![]()
Ondanks dat ik blij ben met de demping van de Puma Magnify's ga ik er toch afscheid van nemen. Vandaag wilde ik richting 20 km (stiekem HM naturellement), maar bij 17 km brak ik de duurloop af. Dat doe ik niet snel, maar de blaar die ontstond maakte het niet echt prettig meer om door te lopen. Dat extra zooltje blijkt ook niet te baten boven de 10 km. Mss toch een maatje te groot of simpelweg te ruime upper voor (blaar onstaat bij de grote teen/ bal van de linkervoet, die is ietsje kleiner dan de rechter). Wellicht de Novablast 2 maar eens proberen.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Na inspectie bleek dat het vooral de grote teen is waar de blaar is gevormd, de vorige keer was het probleem meer op de bal van de voet. Maar aangezien er rechts geen enkel probleem is (iets grotere voet dus), is mijn conclusie dat er teveel ruimte is links. Ik heb alleen weinig zin in nog een keer potentieel een paar dagen last te hebben, gelukkig zal suppen of fietsen de komende dagen wel weer kunnen, qua weer.
Zeg dat tegen Michel Butter of Nils vd PoelCranzai schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:07:
[...]
Fietsen telt niet![]()
Geen belasting op de gewrichten/pezen of in ieder geval veel lichter en anders.
Dat aerobe systeem moet flink op zijn donder krijgen, zolang het omhulsel maar heel blijft kan alles![]()
Absoluut, wat dat betreft zitten we op een lijn. Ik bedoelde meer dat fietsen niet telt qua lichaamsbelasting tov hardlopen. Uiteindelijk is afwisseling het toverwoord, vandaar dat ik ook nog graag zwem.Krylinck schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:45:
[...]
Zeg dat tegen Michel Butter of Nils vd Poelen ook ik heb nauwelijks ingeleverd het afgelopen jaar, terwijl ik 8 maanden geen stap heb kunnen zetten. Aeroob trainen is aeroob trainen, afwisseling is goed. Het enige vervelende is dat je over het algemeen veel langer moet fietsen dan hardlopen om hetzelfde resultaat te bereiken.
Dat laatste is ook nog eens een goede ademhalingsoefening, dat merk ik ook tijdens het hardlopen. (Fietsen is gewoon mond open en luchthappen, bij hardlopen zit er nog wel enig ritme in, zwemmen is natuurlijk puur ritmisch en dat verbeterd het ritme bij hardlopen.)
De auteurs ontdekten dat ze bij overschakelen van 5 x per week lopen naar 3 x per week lopen en vervangen van 2 rustige duurlopen door zwemmen of fietsen dezelfde loopprestatie konden bereiken, met veel lager risico op blessures.
Is ideaal voor lopers die naar triatlon overgaan, voor die-hard lopers lijkt het mij minder interessant.
Nadeel van dit specifieke programma is dat alle drie de loopjes hard zijn (1 interval, 1 tempo, 1 lange duurloop.
[ Voor 25% gewijzigd door Hartloper op 25-02-2022 20:37 ]
Strava
[ Voor 6% gewijzigd door XyS op 25-02-2022 22:17 ]
Had ik nog niet eerder van gehoord maar kan ik me zeker in vinden! Op de eerste plaats vind ik de afwisseling gewoon heel leuk, daarnaast merkte ik ook dat ik mijn loopbelasting niet ver boven 30km/week kan ophogen want dan volgden blessures. Daardoor begonnen met wielrennen en daardoor met belachelijk weinig looptraining mijn eerste sub20 5km gelopen. Afgelopen jaar een keer ludiek ingeschreven voor een triathlon en zo is het zwemmen er bij gekomen.Hartloper schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:28:
Doet me denken aan het boek "run less, run faster" dat ik heb. Ook gekend als het FIRST programma.
De auteurs ontdekten dat ze bij overschakelen van 5 x per week lopen naar 3 x per week lopen en vervangen van 2 rustige duurlopen door zwemmen of fietsen dezelfde loopprestatie konden bereiken, met veel lager risico op blessures.
Is ideaal voor lopers die naar triatlon overgaan, voor die-hard lopers lijkt het mij minder interessant.
Nadeel van dit specifieke programma is dat alle drie de loopjes hard zijn (1 interval, 1 tempo, 1 lange duurloop.
Zwemmen en hardlopen hebben iets minder synergie dan wielrennen en hardlopen zegt mijn gevoel. Daarentegen is de ademhaling wel een punt waar ik veel kan winnen en dus veel profijt heb van het zwemmen.
Als je dat inderdaad combineert met 2x fietsen is het niet verbazend dat je daar goede resultaten mee haalt. Nadeel van fietsen is dat het tijdrovend is, en veel lopers vinden het minder leuk.
Het loopje zelf ging wel prima, ondanks zware benen. Ik kon in de laatste 4km nog goed het tempo opvoeren naar beoogd marathon tempo zonder al teveel moeite (voelde niet veel zwaarder dan het tempo daarvoor). Ik had gisteravond nog op de baan getraind dus heel gek waren de zware benen niet. Mijn hartslagband doet wel heel gek, registreert al twee dagen niet goed. Batterijstatus is nog goed. Maar hij zag bijv. hele tijd hartslag rond de 160 terwijl mijn gevoel 145-150 zegt. En dat gevoel klopt inmiddels aardig. Gisteren bij de baantraining ook al zulke gekke waarden. Waardeloos.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik heb dat ook wel eens, dat ik me urenlang koud en gaar voel. Heb het idee dat ik van tevoren prima eet en drink maar misschien onderschat ik hoe zwaar het is.Arjan90 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:43:
De duurloop vandaag viel niet zo goedBen erna bijna gelijk op bed gegaan met misselijk gevoel en was gewoon gaar. Ergens een fout gemaakt met voeding/vocht. Ik vermoed te weinig vocht vooraf, geen vocht onderweg gehad (het was bij ons overigens niet warm, maar drinkpunten waren buiten gebruik) en tegelijkertijd de kou onderschat. Wel twee gelletjes gehad onderweg bij 15 en 22km. Kortom: na het lopen nog 3 uur bezig geweest om warm te worden, drank met suiker gehad om te herstellen en inmiddels ben ik er weer. Heb niet veel gegeten, dus vannacht zal ik wel rammelen van de honger.
Het loopje zelf ging wel prima, ondanks zware benen. Ik kon in de laatste 4km nog goed het tempo opvoeren naar beoogd marathon tempo zonder al teveel moeite (voelde niet veel zwaarder dan het tempo daarvoor). Ik had gisteravond nog op de baan getraind dus heel gek waren de zware benen niet. Mijn hartslagband doet wel heel gek, registreert al twee dagen niet goed. Batterijstatus is nog goed. Maar hij zag bijv. hele tijd hartslag rond de 160 terwijl mijn gevoel 145-150 zegt. En dat gevoel klopt inmiddels aardig. Gisteren bij de baantraining ook al zulke gekke waarden. Waardeloos.
Heb nog niet verder gezocht naar verklaringen, ik dacht zelf misschien dat het aan de kou lag want het gebeurt volgens mij vooral bij een bij langere duurloop. Van tevoren drink ik altijd een halve liter water en doe hetzelfde zodra ik terug ben, dan een zelfgemaakte sportdrank. En probeer snel wat te eten maar de honger komt vaak pas wat later.
En wat betreft de hartslag band, misschien kun je op een andere manier verifiëren of er wat mis is? (met de hand meten of met een ander apparaat)
Ah, ik heb gisteren nagenoeg hetzelfde gelopen. Van te voren nog getwijfeld of ik 2 laagjes aan wilde, maar uiteindelijk 1 laagje met lange mouwen en handschoenen. Met name de wind was kouder dan de temperatuur. En dan kun je idd langzaam afkoelen terwijl je aan het lopen bent. Dan merk je pas achteraf hoe ver je afgekoeld bent, want onderweg genereer je nog warmte door de inspanning. Ik heb gisteren ook niet gezweten onderweg, maar het was precies goed te doen, mede doordat ik de tweede helft meewind had. Ik had 250ml vocht (aangelengde gel) bij me voor 32KM en daar heb ik dus genoeg aan gehad. Maar juist door de zon icm de koude wind waren het dus tricky omstandigheden.Arjan90 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:43:
De duurloop vandaag viel niet zo goedBen erna bijna gelijk op bed gegaan met misselijk gevoel en was gewoon gaar. Ergens een fout gemaakt met voeding/vocht. Ik vermoed te weinig vocht vooraf, geen vocht onderweg gehad (het was bij ons overigens niet warm, maar drinkpunten waren buiten gebruik) en tegelijkertijd de kou onderschat. Wel twee gelletjes gehad onderweg bij 15 en 22km. Kortom: na het lopen nog 3 uur bezig geweest om warm te worden, drank met suiker gehad om te herstellen en inmiddels ben ik er weer. Heb niet veel gegeten, dus vannacht zal ik wel rammelen van de honger.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
@Hartloper dat first programma zie ik wel zitten. Ik heb steeds meer moeite om in m’n 1tje rustige loopjes te doen, met collega’s is het wel gezellig maar alleen krijg ik mijzelf niet meer de deur uit…. Verder vind ik fietsen wel leuk en doe er nu ook spinning bij.
Maar had hier dus al 2 dagen rust gehad en het weer leek (achteraf wel best wat wind) perfect voor een tempo loop.
Gelletje erin, maurten sportdrank mee, kort kort aan (met stoxs aan (heb het idee dat het wel werkt of iig het placebo effect werkt
Eerste helft flinke wind tegen dus voor m’n gevoel liep het voor geen meter maar toen ik wind mee kreeg kon ik de eerste helft compenseren wat resulteerde in een PR op de HM ( < 1:20
Dus eerste doel van 2022 is binnen
Goed! Nergens last van, goed hersteld na een goede nacht rust. Vandaag slenteren door Aviodrome.. Ik heb me wel eens minder gevoeld na 30km de dag ervoorTinusvolkel schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:09:
@Arjan90 lekker bezig geweest, alleen jammer dat ie niet goed gevallen is… hier ook al een keer een waterpunt gehad die niet werkte, maar neem eigenlijk altijd 2x250ml mee. Maar hoe is het nu een day after?
Mooi PR op de HM! Dan kan de marathon ook wel onder de 2u50
Wel 77km gelopen deze week, weer een week PR erbij!
Qua training deed ik maar wat. Om precies te zijn: elke training was een race, met een eindsprint die zo zwaar was, dat ik bloed in mijn mond proefde. Dit bleef natuurlijk niet zonder gevolgen, ik was vaak geblesseerd.
Het volgende jaar liep ik een kwart marathon in 41:30 , dus een vergelijkbare tijd. Daarna ging het door allerlei blessures bergafwaarts. Ook met mijn fitheid. In zo'n 15 jaar kwam ik 20 kilo aan.
Bijna 10 jaar geleden werd ik lid van Phoenix en ging wekelijks in een groep trainen. Een leuke trainer en een leuke groep. En ik begon er plezier aan te beleven. Ik was simpelweg blij dat ik het kon, waar ik vroeger liep omdat het moest. Ik moest afvallen, ik moest fit zijn.
Oktober 2013 liep ik weer de Maliebaanloop, in 48:34.Geen tijd om over naar huis te schrijven, maar het was een begin. Door dat lopen viel ik toevallig ook af, en dat was motivatie om ook minder te snoepen en verstandiger te eten. Geen pizza's meer in huis, geen kruidkoek meer, enzovoorts. Zo viel ik nog meer af en werd ik sneller.
Een mooi doel was een 10km in 45 minuten. Daar had ik meerdere pogingen voor nodig: Singelloop 2015 in 45:53, Campinaloop Amersfoort 2016 in 46:50, maar ergens in 2016 of 2017 is het me gelukt. Daarna ging het steeds sneller en ik liep intervallen die aangaven dat het mogelijk moest zijn om weer een 10km onder de 40 minuten te lopen. Alleen liep ik dat altijd in de zomer, en dan worden er geen races georganiseerd. In het raceseizoen was ik telkens geblesseerd, of herstellend van een blessure. Oktober 2018 liep ik een tijd van 41:13, maar daarna had ik weer een blessure. Zou het me ooit nog lukken? Inmiddels was ik de 50 gepasseerd, veel tijd had ik niet meer.
Herfst 2020 was ik topfit, ik liep de sterren van de hemel, maar we weten allemaal wat er toen aan de hand was, waardoor er geen races werden georganiseerd. Vorig jaar had ik langdurig last van mijn achillespees. De oorzaak, een scheef kuitbeen, werd pas laat verholpen.
Vier weken geleden liep ik met wat overtollige decemberkilo's en wind tegen een tijd van 41:00. Dat gaf mij goede hoop.
Vanochtend woog ik 70 kilo, ik was weer op streefgewicht! De afgelopen weken had ik mijn intervallen tegen de wind in gelopen en ondanks die tegenwind had ik het tempo van 4:00/km gehaald. Het moest dus kunnen, maar er stond nogal wat wind en ik voelde mij niet top. Gelukkig was het prachtig weer.
Dus ik ging naar de Maarsseveense Plassen, haalde mijn startnummer op en spoelde een energiegel weg met een dubbele espresso.
Het warmlopen ging best wel lekker.
De start is altijd een beetje rommelig. Een paar wedstijdlopers spuiten weg en die zie je nooit meer terug (nou ja, deze keer zag ik ze na mijn finish wel terug, zie liepen 15km in zo'n 49 minuten), anderen beginnen snel en vallen na een paar minuten stil. De hoop is altijd dat er lopers zijn die hetzelfde tempo gaan lopen. Een jongen in een Hellas-shirt leek een goed tempo te lopen, toen ik er bij kwam vroeg hij welk tempo ik van plan was te lopen. 'vier' was mijn antwoord. 'O, dan zijn we met z'n drieën'. De eerste km ging in 3:47; wat snel, maar het was met meewind.
De jongen in het Hellas-shirt liep niet hard genoeg naar mijn zin, dus nam ik de kop over en zo bleef het, hij kon niet overnemen. Uiteindelijk heb ik dus 9 km alleen het tempo moeten maken, hij liep achter mij aan naar een PR op de 5km. Da's toch mooi.
de 2e km ging in 3:56, dus prima op schema. Daarna volgden twee kilometers tegen de wind in, waarin ik het tempo toch op ongeveer 4:00/km wist te houden, maar dat was geen pretje. Op het andere lange end probeerde ik met de meewind zoveel mogelijk te ontspannen en kwam over de 5-km streep in 19:35, dus ik lag 25 seconden voor op het schema.
Maar ja, toen kwam dus weer dat lange end tegen de wind in en liep ik weer twee kilometers tegen de wind in. Het lukte me niet om het tempo van 4:00 vol te houden, het waren kilometers van 4:10 en 4:11. De negende kilometer ging in 4:04, dus al mijn voorsprong was ik kwijt. De laatste kilometer moest dus binnen 4 minuten; gelukkig was dat met de wind mee.
Tja, die laatste kilometer was natuurlijk zwaar en door mijn vertrokken gezicht zag ik niet zo scherp meer. Gelukkig was het bekend terrein en ik probeerde mijn benen zo ontspannen mogelijk te houden. Ik keek nog een keer naar het tempo op mijn horloge en daar stond iets dat begon met een 3.
Mijn benen deden pijn, maar ik had steeds het gevoel dat ik in ieder geval de komende 200 meter vol kon houden. Uiteindelijk bij de finish, een eindsprint en over de streep in 39:53. Het was gelukt!
Ik kan niet overdrijven hoe blij ik hiermee ben. Al jaren heb ik er zo dichtbij gezeten, zonder te weten of het ooit zou lukken. Nu is het gelukt, dat neemt niemand me meer af. En ik kan uitkijken naar een nieuw doel. Zoals een nieuw PR. Met minder wind en/of een goede haas is dat mogelijk, want vandaag heb ik vrijwel alleen gelopen.
Volgens mij zijn de meeste water punten ook dicht in de winter ivm bevriezen.Arjan90 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:12:
[...]
Goed! Nergens last van, goed hersteld na een goede nacht rust. Vandaag slenteren door Aviodrome.. Ik heb me wel eens minder gevoeld na 30km de dag ervoorIk had nu twee waterpunten die niet werkten en ik twijfelde rond de 13km nog om een flesje bij de snackbar te kopen, maar goed. Dan had ik nog geen waterpunt gehad. Ik moet mijn gevoel beter volgen! Ik vind die 250ml flesjes meenemen inclusief gelletjes niet in alle broeken even lekker passen, dus ik ga denk ik toch maar even kijken voor een vest voor de langere lopen. Dan hoef ik niet zo te klooien met drinken en gelletjes en kan ik ongeacht broek die ik draag altijd wat meenemen.
Maar u had toch ook decathlon trail broeken? Iig in de korte werkt spullen meenemen wel makkelijker dan bij de lange broek.
Dank jeMooi PR op de HM! Dan kan de marathon ook wel onder de 2u50
NetjesWel 77km gelopen deze week, weer een week PR erbij!
Hier ruim 50 gelopen, maar wel 4:03 /km gemiddeld
Gisteravond nog snel een paar Saucony Ride 14's gekocht, want ik zag de 15e versie voorbij komen en die zien er toch wel een stuk meer chuncky uit. Ze lijken daar een aardige aanpassing in te gaan maken. (helaas)
Zaterdagavond toch wat teveel lekkere biertjes gedronken (feestje), dus ik had de geplande intervaltraining van gistermorgen al overgeslagen. Voelde me toch best wel brak. Mijn ouwe lichaam is het niet meer gewend
Tegen de middag lekker geluncht en daarna lekker een kilometer of 6 gewandeld met het gezin en hond. Daarna voelde ik me alweer best, dus ik besloot er rond half 4 nog even uit te gaan voor een duurloop. M'n vrouw wou wel mee op de fiets, gezellig!
Uiteindelijk netjes de halve marathon volgemaakt met op 11km even een klein momentje voor een gelletje en wat water. Gemiddeld tempo was 5.00/km wat voor mijn doen vlot is, maar zeker geen wedstrijd tempo.
Eenmaal thuisgekomen eerst even wat gedronken en daarna wezen douchen. Ondertussen waren vrouw en kinderen de voorbereiden voor het eten aan het doen. We zouden van die kleine pizzaatjes gaan maken op de pizarette vanwege het begin van de vakantie
Terwijl ik aan tafel zat te wachten tot mijn eerste pizza klaar was, begon ik me ineens slecht te voelen. M'n vrouw zag ook meteen dat ik nogal bleek weg begon te trekken. Na een banaan en een cup a soup ging het gelukkig weer snel de goede kant op, maar 't was toch wel even schrikken
Normaal kan ik best een halve lopen zonder gelletje oid, maar gisteren was het dus toch even anders.
Deze midvoet lander vind drop inderdaad niet heel boeiend. Mijn schoenen varieren tussen de 0 en 8mm drop. Alleen bij een hoge drop (>=10) merk ik dat de hak mij soms in de weg zit. Zeker op onverhard vind ik dat vervelend. Dus ik kijk er met een schuin oog wel naar. Maar je voelt dit "probleem" ook zodra je ze aantrekt.Frenz64 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:49:
Boeiende video van mijn vriend Ed "danke schön" Budd over stack hights & drops. Allereerst kun je je idd afvragen hoe die drop gemeten wordt, zagen ze elke schoen doormidden?? En dan nog, de mate van zachtheid van het midsole materiaal bepaalt in hoeverre de middenvoet en de hak inveert, m.a.w. de ene 10mm drop is de andere niet. Maar belangrijker, als je mid of voorvoet lander bent, wat maakt die drop dan uit? Voor een haklander lijkt me dat evident, maar dat is maar een x percentage van alle lopers. Dan nog lijkt me de stackhoogte veel relevanter, neem zo'n maffe schoen als de Adidas PrimeX, daar is de manier hoe het midsole materiaal reageeert veel belangrijker imho dan de drop.
De praktijk leert dat dit toch meer impact heeft dan je verwacht. Je mag mijn zero drop, met wat demping, Altra's wel een keer proberen. Lopen we een uurtje (of twee) en praten we de dag erna verderAlleen bij hardcore racers kan ik me voorstellen dat de drop impact heeft op je achillespezen bijvoorbeeld.
Maar zonder dollen, te snel schakelen naar minder/geen drop en of weinig demping levert een hoop mensen onderbeen klachten op.
[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 28-02-2022 10:30 ]
Ik heb een polar grit. Ook al zitten kijken voor een stryd maar hoeveel gaat mij dat helpen? Is een online coach iets? Maar de kosten moeten natuurlijk ook niet de pan uit gaan. Ik loop voor mijn plezier. Geen idee waar ik naar toe wil. Wel dat ik 10km onder de 50min wil gaan lopen zonder dat mijn hartslag boven de 160 schiet. Of in ieder geval dat ik mijn best moet gaan doen.
Het zelfde als schoenen, ik heb toen een paar gekocht new balance solvi v2. Maar betere schoenen gaat dat veel helpen? Kortom veel vragen...
P.s. Sommige links zijn dood van de topic starter.
Die van Run2Day.nl vindt ik leuk. Moet er wel bij vertellen dat het ook de enige schema's zijn die ik ooit gevolgd heb. Voor de rest isn't ook maar doe-maar-wat voor mij.johrans schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:34:
Als beginnende loper vraag ik me af waar ik een goede online trainingsschema kan vinden, of trainer of wat dan ook. Ik loop nu +/- 30km per week. Meestal 3* of 4* een rondje van ongeveer 10. De ene keer op een lagere hartslag. Andere keer wat sneller. Soms een interval van sneller lopen 200m, 500m rustig lopen en weer 200m sneller. Maar eigenlijk weet ik niet precies wat ik aan het doen ben. 🤣
Ik heb een polar grit. Ook al zitten kijken voor een stryd maar hoeveel gaat mij dat helpen? Is een online coach iets? Maar de kosten moeten natuurlijk ook niet de pan uit gaan. Ik loop voor mijn plezier. Geen idee waar ik naar toe wil. Wel dat ik 10km onder de 50min wil gaan lopen zonder dat mijn hartslag boven de 160 schiet. Of in ieder geval dat ik mijn best moet gaan doen.
Het zelfde als schoenen, ik heb toen een paar gekocht new balance solvi v2. Maar betere schoenen gaat dat veel helpen? Kortom veel vragen...
P.s. Sommige links zijn dood van de topic starter.
Verder loop ik hier met een Stryd maar gebruik die vooral voor een nauwkeurige responsive pace en niet voor het trainingsschema want vind die vrij prijzig.
Dit schema is ook vrij statisch en past zich alleen aan op je critical power (runners FTP)
Hoe dat bij Trenara gaat weet ik niet.
Bedankt, en loop je dan op vermogen of ook dat niet specifiek? Ik vind die 230 best een bedrag en vraag me echt af of dat bedrag het ook waard is.Tinusvolkel schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:42:
@johrans Hier doe ik ook maar wat, maar volgens mij gebruiken er hier veel Trenara, en die valt qua kosten dacht ik nog mee als je trainingen wil verplaatsen.
Verder loop ik hier met een Stryd maar gebruik die vooral voor een nauwkeurige responsive pace en niet voor het trainingsschema want vind die vrij prijzig.
Dit schema is ook vrij statisch en past zich alleen aan op je critical power (runners FTP)
Hoe dat bij Trenara gaat weet ik niet.
A: ik weet dat iedereen anders is en dat wat voor persoon 1 werkt niet voor persoon 2 hoeft te werken
B: ik ben al een aantal keer geblesseerd geweest, eigenlijk altijd veroorzaakt door te snel te veel te willen
Ben nu sinds een klein maandje weer voorzichtig aan het hardlopen. Maximaal nog een km of vijf, meestal minder, met een run-walk schema tot nu toe, maar vanaf volgende week ga ik ook kleine rondjes aan een stuk hardlopen.
Heb nog wel plannen om weer fatsoenlijk langere afstanden te gaan lopen. Als in: halve marathon en verder. Dat kon ik in het verleden ook (ergens ooit een PR van 1:34), dus ik weet wel een beetje wat er bij komt kijken.
Het doel is einde van maart 5km te kunnen lopen. Dat moet wel lukken. Eind mei wil ik dan weer op de 10km zitten, eind juli op 15, en zo voort.
Ik loop nu 3x per week, maar wil op een gegeven moment naar 4x (en daarna misschien wel naar 5, maar dat zien we dan wel weer). Wat is een verstandig moment om dat te doen? Nu al, zodat mijn lijf daaraan kan wennen, of pas als ik weer wat langere afstanden kan lopen?
Met de basisconditie zit het wel goed, het is echt de belastbaarheid en de spieren en pezen die ik rustig op moet bouwen. Herstel van de rondjes die ik nu loop is geen probleem, ik kom elke keer thuis met het gevoel dat ik nog wel een stuk meer zou kunnen. Dat is waar dus ook het gevaar zit, dus vandaar dat ik het rustig aan pak.
Wat is wijsheid? Eerst maar eens door blijven opbouwen met 3x per week, of nu naar 4x?
Oh ja, ik crosstrain ook wel regelmatig, wandelen, 3x per week kettlebell oefeningen en af en toe eens zwemmen en (race-)fietsen.
My 2 cents: ik zou eerst km's verhogen en pas later frequentie, omdat ik denk dat je je rust en herstel nodig hebt (leest u mee @Limbeckx
Veel gehad aan de adviezen in dit topic en wat podcasts.
1) niet te snel frequentie of intensiteit vergroten. Er zijn hier getallen genoemd als 10% max verhogen. Ik weet niet hoe dat precies berekend maar voor mij was vooral het gevoel: je doet al snel te veel te snel...
2) hardlopen begint in de heupen dus core training en strekken is een must.
3)maak gebruik van gepolasieerd training. 4 op de 5 trainingen zou op een heel laag tempo moeten zijn zone 1&2. Geen trainingen in zone 3 want voelt lekker maar je hebt er niets aan qua verbeteringen. 1 keer in de 5 een zone 4&5 training. Daarbij zijn intervallen je vriend.
4) have fun!
@johrans Ik heb hem destijds 2de hands gekocht, maar het is idd veel geld. Maar ik vond de pace/afstand van de apple watch te optimistisch dus het was of een Stryd of een ander horloge voor mij.
Verder gebruik ik power alleen voor de intervaltrainingen dus doe er niet heel veel mee maar er zijn hier wel lopers die dacht ik alles op power doen.
Yup. Daar hoorde ik dat gepolariseerd trainen. De running solutions podcast geeft dan weer goede extra inzichten voor hardlopers waaronder dus coretrainingTinusvolkel schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:40:
@Limbeckx De beter worden (fiets) podcast aan het luisteren? (iig wel echt een aanrader ook voor hardlopers want je kan veel converteren naar het hardlopen)
@johrans Ik heb hem destijds 2de hands gekocht, maar het is idd veel geld. Maar ik vond de pace/afstand van de apple watch te optimistisch dus het was of een Stryd of een ander horloge voor mij.
Verder gebruik ik power alleen voor de intervaltrainingen dus doe er niet heel veel mee maar er zijn hier wel lopers die dacht ik alles op power doen.
Je moet dan wel goed je zones kennen. Want mijn horloge wijkt al af met strava. En dan zie je bij de 1 een hartslag zone 2 en bij de andere net 3.Limbeckx schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:28:
Ik heb wel wat ervaring met te snel te veel willen inderdaad
Veel gehad aan de adviezen in dit topic en wat podcasts.
1) niet te snel frequentie of intensiteit vergroten. Er zijn hier getallen genoemd als 10% max verhogen. Ik weet niet hoe dat precies berekend maar voor mij was vooral het gevoel: je doet al snel te veel te snel...
2) hardlopen begint in de heupen dus core training en strekken is een must.
3)maak gebruik van gepolasieerd training. 4 op de 5 trainingen zou op een heel laag tempo moeten zijn zone 1&2. Geen trainingen in zone 3 want voelt lekker maar je hebt er niets aan qua verbeteringen. 1 keer in de 5 een zone 4&5 training. Daarbij zijn intervallen je vriend.
4) have fun!
Dan stel je dat toch even goed in?johrans schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:16:
[...]
Je moet dan wel goed je zones kennen. Want mijn horloge wijkt al af met strava. En dan zie je bij de 1 een hartslag zone 2 en bij de andere net 3.
#usererror
Dank je, ik denk eerlijk gezegd ook dat dat het verstandigst is voorlopig.Frenz64 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:52:
Ik vrees dat er weinig zinnig advies mogelijk is, overlasting komt altijd op het moment dat het te laat is. Het meeste houvast heb je denk ik aan je eigen verleden, film terug wanneer het teveel werd, bij welke stappen ontstonden er blessures. De 10% regel is hier lastig gegeven je (loop)verleden.
My 2 cents: ik zou eerst km's verhogen en pas later frequentie, omdat ik denk dat je je rust en herstel nodig hebt (leest u mee @Limbeckx)
Om de snelheid gaat het toch allang niet meer bij mij, dus het overgrote deel zal toch heel rustige kilometers zijn. Wat voor mij in het verleden wel goed heeft gewerkt is om vanaf rondjes van 7-8 km elke 10 minuten 1 of soms 2 minuten licht versnellen, om toch een beetje de afwisseling te houden. Is ook goed voor de houding. En inderdaad af en toe intervallen, zeg eens in de 2 weken bij 3x per week lopen. Maar dat ga ik pas introduceren als ik fatsoenlijk een km of 10 kan lopen, dus over een paar maanden als alles goed gaat.
Daar kan ik wel iets mee, dank!
[ Voor 5% gewijzigd door sebasd op 01-03-2022 08:21 ]
Zekers, doen we even.Roozzz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:26:
[...]
Dan stel je dat toch even goed in?
#usererror
Ook door vrienden gevraagd mee te doen aan de Lakes in a Day. Kan leuk zijn, maar ja, je loopt uiteindelijk toch alleen. Is er iemand die dit kan aan- of afraden?
@Fraggert Ik hoopte dat de foto een weiland vol kleuters was. Maar ja, het is weergaloos. Lente. Vóór en ná nog genoeg daglicht om mooi stuk te lopen. Zooo lekker weer.
[ Voor 21% gewijzigd door Blomminator op 01-03-2022 15:44 ]
Ik ben vorige week nog in de Lakes geweest, veel gewandeld. Het is heel uitdagend en ruig terrein, waar het ook flink kan spoken. Vergelijk het gerust met Schotland, alleen met een top van 978 meter.Blomminator schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:37:
Ook door vrienden gevraagd mee te doen aan de Lakes in a Day. Kan leuk zijn, maar ja, je loopt uiteindelijk toch alleen. Is er iemand die dit kan aan- of afraden?
Over gestaag opbouwen... Zie hier mijn opbouw over de afgelopen maanden.
:strip_exif()/f/image/Gq9G03kwuqDKb2gsgSxooxBR.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ging fantastisch tot vanavond. Ik liep enkele versnellingen in circa 3:10/km en dat ging uitstekend, maar bij de laatste schiet zonder aankondiging ineens een zweepslag in de linker hamstring, bij gebrek aan een betere term. Ik moest 3km naar huis lopen en kon dat nog net strompelend op 10km/u doen met enkele pauzes. Had me verdikkie net ingeschreven voor een wedstrijd a.s. zondag...
vraag: hoe ga je om met zulke klachten? Blijf je bij één fysio, doe je een second opinion, zijn er andere oefeningen?
Daarnaast is er recent een los stukje weefsel gezien tijdens een echo in mijn knie. Nu kan ik dit laten verwijderen middels een operatie.
Vraag: heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, waar moet ik rekening mee houden qua hersteltijd?
Daar nam ik niet echt genoegen mee, ben nogal eigenwijs namelijk
Nu heb ik van mijn huisarts qua diagnose niet zo'n hoge pet op, hij zag toen niet dat een kwart van m'n quadriceps met die val afgescheurd was. Daar kwam ik bij de fysio achter (met ultrasoon).
Disclaimer: iedereen reageert anders op medicijnen en therapie, maar ik ben ervan overtuigd dat je met het trainen van de spieren (heel) veel kan compenseren wat er mis is met je gewrichten (en banden) @Woudloper.
Met operatie (gelukkig) geen ervaring.
[ Voor 3% gewijzigd door Frenz64 op 02-03-2022 09:45 ]
Als je dat leuk vindt, dan is misschien het volgende doel de Bob Graham Round? Daar is ook een heel mooi boek over: Feet in the Clouds.Blomminator schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:37:
Net terug van vakantie en daarin niet hardgelopen. Vanavond maar weer eens een rondje proberen.
@Fraggert Ik hoopte dat de foto een weiland vol kleuters was. Maar ja, het is weergaloos. Lente. Vóór en ná nog genoeg daglicht om mooi stuk te lopen. Zooo lekker weer.
Ik was er ook een paar keer lopen, supermooi daar, maar wel erg zwaar.
Als je nog meer inspiratie zoekt, hier is een mooi filmpje over Kilian Jornet die de ronde ook gelopen heeft: YouTube: Kilian Jornet Completes the Bob Graham Round in Record Time | Salomo...chris schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:15:
[...]
Als je dat leuk vindt, dan is misschien het volgende doel de Bob Graham Round? Daar is ook een heel mooi boek over: Feet in the Clouds.
Ik was er ook een paar keer lopen, supermooi daar, maar wel erg zwaar.
Vooral ook mooi om te zien hoe de hele sportgemeenschap samenwerkt om deze prestatie mogelijk te maken
Leuk om weer eens gedaan te hebben, maar viel uiteindelijk toch iets tegen (vooral voor mezelf omdat ik toch niet helemaal fit lijk te zijn, misschien zit er iets aan te komen qua ziekte). Rusthartslag wat hoger dan normaal en ook op de band tempos die ik buiten met hartslag 135-145 loop zaten nu 10-15 slagen hoger (misschien ook combi met de loopband die ik niet gewend ben en feit dat ik eergister en gister (herstel) nog heb gelopen.
Test begon met 11km/u op de loopband, elke 4 minuten een km erbij, op een gegeven moment na elke periode een druppeltje bloed voor lactaat waardes en dat alles tot het echt niet meer ging (en nog even aangeven hoe het 'qua gevoel' ging).
Vond het op 11 en 12km/u zwaarder aanvoelen dan op de weg, maar 13-15/16 voelde een stuk soepeler en beter... 17 zat ik redelijk op mijn max en 18km/u maar even volgehouden en gestopt omdat ik me gewoon wat slapjes voelde. Niet zozeer qua hijgen/etc (ook wel) maar gewoon beetje dizzy.
Dat was dus wel balen ook, want had graag echt tot het uiterste kunnen gaan. Zou normaal ngo wel iets meer in hebben gezeten heb ik het gevoel. Maar hoe dan ook, doel was een beeld te krijgen van de zones, gewicht/vetpercentage, etc en werd me ook verteld dat het idd zou kunnen dat er iets van ziekjes zijn aan zit te komen en als het echt heel anders is dan normaal/op de weg ik even contact op moet nemen om te kijken of we hem misschien nog een keer kunnen herhalen in de nabije toekomst.
Verder fijne begeleiding en gewoon een goede ervaring. Tempo's die eruit kwamen lijken ook wel goed overeen te komen met mijn gevoel dus eerst maar even het uiteindelijke rapport afwachten.
Interessant en lijkt me ook wel eens iets om te doen. Maar dit lezende vraag ik me gelijk af in hoeverre je iets weet over de luchtkwaliteit en temperatuur in de ruimte waar je test. Het lijkt me dat je in een muffe, misschien ook wat warmere, ruimte minder ver komt dan in de frisse buitenlucht. Speelt dat geen rol, is de ruimte juist goed geventileerd en fris, of wordt daar ook rekening mee gehouden?m0ridin schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:28:
Vond het op 11 en 12km/u zwaarder aanvoelen dan op de weg, maar 13-15/16 voelde een stuk soepeler en beter... 17 zat ik redelijk op mijn max en 18km/u maar even volgehouden en gestopt omdat ik me gewoon wat slapjes voelde. Niet zozeer qua hijgen/etc (ook wel) maar gewoon beetje dizzy.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Mjah, het is een grote hal (gewoon een fitnessruimte als het ware waar ook andere apparaten staan). Was vrij rustig dus niet zozeer dat ik per ademteug een liter zweetlucht zat in te ademen ofzosander_g schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:57:
[...]
Interessant en lijkt me ook wel eens iets om te doen. Maar dit lezende vraag ik me gelijk af in hoeverre je iets weet over de luchtkwaliteit en temperatuur in de ruimte waar je test. Het lijkt me dat je in een muffe, misschien ook wat warmere, ruimte minder ver komt dan in de frisse buitenlucht. Speelt dat geen rol, is de ruimte juist goed geventileerd en fris, of wordt daar ook rekening mee gehouden?
Maar had al het idee dat ik niet helemaal top was gister en vandaag dus ook al voor de test eigenlijk een 'niet helemaal fit' gevoel. Beetje moeiig, gespannen gevoel ofzo? En sowieso, als zoiets gemeten gaat worden is mijn rusthartslag al gauw iets hoger vanwege de spanning oid (niet dat het heel spannend is, maar ja... wat anders dan even in bed liggend kijken). En je gaat veel bewuster ademhalen? Meer opletten...
Denk alleen dat dat eerder allemaal een kleinere invloed zou hebben dan wat het nu was... Misschien ook gewoon iets te snel ingeplanned omdat ik pas sinds "even" (denk een ruime maand nu) weer echt in het ritme zit van hardlopen.
Ik heb er geen verstand van en geen ervaring mee, maar als de waardes iets beneden het top van je kunnen liggen, hoeft dat per se heel nadelig te zijn toch? Als je de allerbeste prestatie had geleverd (gericht trainen, genoeg rust, helemaal 100% fit) en bijv een half jaar later dezelfde waardes nog gebruikt maar dan toevallig wat minder traint, zijn de tempo's wel meteen heel pittig. Nu zit je er misschien iets onder maar nog niet heel ver af. Of is het echt nadelig voor de nauwkeurigheid qua zones?m0ridin schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:33:
[...]
Mjah, het is een grote hal (gewoon een fitnessruimte als het ware waar ook andere apparaten staan). Was vrij rustig dus niet zozeer dat ik per ademteug een liter zweetlucht zat in te ademen ofzo
Maar had al het idee dat ik niet helemaal top was gister en vandaag dus ook al voor de test eigenlijk een 'niet helemaal fit' gevoel. Beetje moeiig, gespannen gevoel ofzo? En sowieso, als zoiets gemeten gaat worden is mijn rusthartslag al gauw iets hoger vanwege de spanning oid (niet dat het heel spannend is, maar ja... wat anders dan even in bed liggend kijken). En je gaat veel bewuster ademhalen? Meer opletten...
Denk alleen dat dat eerder allemaal een kleinere invloed zou hebben dan wat het nu was... Misschien ook gewoon iets te snel ingeplanned omdat ik pas sinds "even" (denk een ruime maand nu) weer echt in het ritme zit van hardlopen.
Is het bedoeling dat je zo'n test jaarlijks doet of eens in de x jaar?
Ach, maar net wat je zelf wil...Slickk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:56:
[...]
Ik heb er geen verstand van en geen ervaring mee, maar als de waardes iets beneden het top van je kunnen liggen, hoeft dat per se heel nadelig te zijn toch? Als je de allerbeste prestatie had geleverd (gericht trainen, genoeg rust, helemaal 100% fit) en bijv een half jaar later dezelfde waardes nog gebruikt maar dan toevallig wat minder traint, zijn de tempo's wel meteen heel pittig. Nu zit je er misschien iets onder maar nog niet heel ver af. Of is het echt nadelig voor de nauwkeurigheid qua zones?
Is het bedoeling dat je zo'n test jaarlijks doet of eens in de x jaar?
Mijn reden was dat ik tegenwoordig veel op hartslagzones loop (die ingesteld zijn op lactaatdrempel zoals bepaald door mijn garmin) maar ja, dan is het wel handig als de waardes die garmin aangeeft een beetje kloppen. Was vooral een checkup en dus zien of eea echt een beetje overeen komt en gewoon te weten waar ik nu sta.
De vorige keer dat ik een dergelijke test heb gedaan was blijkbaar alweer 7 jaar geleden. (Toen op de fiets)
Maar ik vind het ook gewoon interessant en leuk zoiets af en toe te doen, te prijzig om ECHT regelmatig te doen maar zo 1x per x jaar vind ik het wel waard.
En het is verder niet zozeer erg dat dingen afwijken, hoewel je liever niet hebt dat het teveel afwijkt want als ik idd nu ziek aan het worden ben zal het wat te ver ernaast kunnen zitten (en daarom gaf hij ook aan dat we dan wel wat kunnen regelen met een hertest tegen gereduceerd tarief). Je krijgt dus ook advies over de zones, welke hartslagen en tempos daarbij horen, etc. Dan is het wel fijn als die overeenkomen met gemiddeld en niet dat ik nu net een ruk-dag had waardoor alles verhoogd is (maar zo erg zal het ook niet geweest zijn want de test ging verder best prima...)
Was in jouw geval deze test dan nog wel 'beter' of meer betrouwbaar dan de test op de fiets? Of was je toen (nog) niet veel aan het hardlopen?m0ridin schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:14:
[...]
Ach, maar net wat je zelf wil...
Mijn reden was dat ik tegenwoordig veel op hartslagzones loop (die ingesteld zijn op lactaatdrempel zoals bepaald door mijn garmin) maar ja, dan is het wel handig als de waardes die garmin aangeeft een beetje kloppen. Was vooral een checkup en dus zien of eea echt een beetje overeen komt en gewoon te weten waar ik nu sta.
De vorige keer dat ik een dergelijke test heb gedaan was blijkbaar alweer 7 jaar geleden. (Toen op de fiets)
Maar ik vind het ook gewoon interessant en leuk zoiets af en toe te doen, te prijzig om ECHT regelmatig te doen maar zo 1x per x jaar vind ik het wel waard.
En het is verder niet zozeer erg dat dingen afwijken, hoewel je liever niet hebt dat het teveel afwijkt want als ik idd nu ziek aan het worden ben zal het wat te ver ernaast kunnen zitten (en daarom gaf hij ook aan dat we dan wel wat kunnen regelen met een hertest tegen gereduceerd tarief). Je krijgt dus ook advies over de zones, welke hartslagen en tempos daarbij horen, etc. Dan is het wel fijn als die overeenkomen met gemiddeld en niet dat ik nu net een ruk-dag had waardoor alles verhoogd is (maar zo erg zal het ook niet geweest zijn want de test ging verder best prima...)
Mij lijkt zo'n test ook zeker interessant, vandaar m'n vragen. Nu doe ik veel op gevoel wat ook niet verkeerd is maar er zit soms nog wel meer in het vat. Blijkbaar doe ik alleen m'n best als m'n horloge aangeeft dat ik nog 20 seconden door moet terwijl ik zelf allang was gestopt. En wie weet had dat 30 seconden ook wel gelukt als ik betere zones/tempo's heb om daar op te baseren.
Laatste loopje voor zaterdag gehad, waar de Halve marathon van Haren wacht. Weersvoorspellingen zijn wel goed, een beetje zijwind maar gelukkig geen taferelen van een paar weken terug. Zin in! Nu nog even uitvogelen of het haalbaar is voor vrienden om halverwege ergens aan te moedigen en op de fiets op tijd bij de finish zijn.
Hoek van Vogelzangsteeg, Hoge Hereweg en Zuidlaarderweg is dan wel een optie zou ik zeggen. In Haren kunnen ze naar de Rijksstraatweg en dan via de Appèlbergen naar dat punt.Slickk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:52:
[...]
Laatste loopje voor zaterdag gehad, waar de Halve marathon van Haren wacht. Weersvoorspellingen zijn wel goed, een beetje zijwind maar gelukkig geen taferelen van een paar weken terug. Zin in! Nu nog even uitvogelen of het haalbaar is voor vrienden om halverwege ergens aan te moedigen en op de fiets op tijd bij de finish zijn.
Verleden week Covid gehad, en hoewel ik er amper last van had durf ik het toch nog niet aan nu een halve te gaan lopen.
Daar zat ik ook precies te kijken omdat het rond 14~15km is en wel te bereiken per fiets. Dankje!artharpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:37:
[...]
Hoek van Vogelzangsteeg, Hoge Hereweg en Zuidlaarderweg is dan wel een optie zou ik zeggen. In Haren kunnen ze naar de Rijksstraatweg en dan via de Appèlbergen naar dat punt.
Nou ja, toen was ik op zoek naar mijn VO2max die alleen icm ademgas analyse kon (en die alleen weer op de fiets). Denk wel dat de loopband beter 1 op 1 toepasbaar is met het hardlopen en daarom wilde ik hem nu zo doenSlickk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:52:
[...]
Was in jouw geval deze test dan nog wel 'beter' of meer betrouwbaar dan de test op de fiets? Of was je toen (nog) niet veel aan het hardlopen?
...
Enne, succes en enjoy zaterdag!
Had 'm ook op halve van Haren Strava club gezet. Heb 'm al aan iemand toegezegd, wordt vanmiddag gehaald. Je kunt zelf trouwens je startvak kiezen. Normaal loop ik een halve meestal nog rond de 1:45, zou dus wat achteraan in de eerste groep zijn gaan staan.Arjan90 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 06:57:
@BernieW Voor welk startvak? Ik misschien wel, moet alleen even kijken vanavond of ik het ergens tussenin kan proppen. Bewaar hem in ieder geval niet voor mij hoor!
Je komt twee keer langs dat punt, ook op km 5,5. Suc6!Slickk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:25:
[...]
Daar zat ik ook precies te kijken omdat het rond 14~15km is en wel te bereiken per fiets. Dankje!
Hier zie ik regelmatig een startbewijs voorbijkomen: https://www.strava.com/clubs/1010489/discussionSecsytime schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:22:
Mocht iemand nog een startbewijs voor de halve van Haren over hebben, dan hou ik me aanbevolen
Niet van mij hoor, maar iemand van ons groepje heeft helaas corona.
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Dat ging makkelijk, 5:37/km over 34km gedaan. Dit geeft wel vertrouwencyclofosfamide schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:36:
Rotterdam marathon 10 april.......
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Als dat lukt dan ga je vast die marathon ook wel halen binnen de 4 uur!cyclofosfamide schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:53:
[...]
Dat ging makkelijk, 5:37/km over 34km gedaan. Dit geeft wel vertrouwen
Ik zal ze waarschijnlijk wel gewoon kunnen lopen maar niet op het niveau wat ik vorige week zondag had...
Van de week maar is testen hoe het er voor staat maar doe liever nu iets voorzichtiger dan te vroeg starten wat blijkbaar meer schade kan aanrichten (aan je hartspieren)
Ik ben er trouwens zelf weer enkele weken tot twee maanden uit vanwege een zweepslag. Lekker motiverend zo. Ik wilde eigenlijk morgen een aanval doen op mijn 5km PR, maar niet dus.
Hier viel het vandaag niet tegen. Vergeleken met de posts hierboven stelt het niet veel voor, maar redelijk makkelijk iets meer dan 5km kunnen afleggen in 4min lopen - 1 min wandelen. Wel vermoeide benen maar dat ligt meer aan een verkoudheidje en gisteren een dagje slenteren in Naturalis en daarna op het strand denk ik...
Goede hoop dat ik eind deze maand de 5km onafgebroken weer aan kan tikken, de eerste mijlpaal in de opbouw.
Donderdagavond met een blokkentraining met 3km snel, 1km nog sneller en daarna weer 3km snel. Door de warming-up en coolingdown totaal 11km gemaakt. Gisteren(zaterdag)middag de trainingsweek afgerond met een fijne en rustige 18km duurloop. Dat maakt een totaal van een fijne 50 kilometer.
De laatste 3km was het lastigst. Ten eerste ging het op en neer met bochten van de vestingwal. Daarbij liepen we door de langzamere 10km lopers.
Tot slot gaf mijn Garmin aan dat de 21km er al was, maar moest toch nog 500 meter verder lopen. Ik zag meer reacties met een langere afstand. Scheelt je toch 2 minuten.
Nu loopt iedereen dezelfde afstand dus uiteindelijk maakt het geen verschil. Dit was wel mijn eerste serieuze HM dus Strava vindt het een PR op 1:32:29 en een wedstrijdtijd van 1:34:28.
Vooraf en achteraf nog wel een punt van zorg. Ik ben in een maand tijd van een vo2max van 58 naar vandaag 55 gegaan. Dat geeft geen vertrouwen. 🙄
Geen idee waarom.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Er wordt aangeraden de twee dagen voordien niet te lopen, om helemaal fris te zijn.m0ridin schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:28:
Zo, vanochtend een inspanningstest gedaan. In het verleden wel een sportmedische test gedaan, dat was dan met ademhalingsanalyse en op de fiets maar dit was op de loopband en meer om lactaat en zones te bepalen.
Leuk om weer eens gedaan te hebben, maar viel uiteindelijk toch iets tegen (vooral voor mezelf omdat ik toch niet helemaal fit lijk te zijn, misschien zit er iets aan te komen qua ziekte). Rusthartslag wat hoger dan normaal en ook op de band tempos die ik buiten met hartslag 135-145 loop zaten nu 10-15 slagen hoger (misschien ook combi met de loopband die ik niet gewend ben en feit dat ik eergister en gister (herstel) nog heb gelopen.
Test begon met 11km/u op de loopband, elke 4 minuten een km erbij, op een gegeven moment na elke periode een druppeltje bloed voor lactaat waardes en dat alles tot het echt niet meer ging (en nog even aangeven hoe het 'qua gevoel' ging).
Dat was dus wel balen ook, want had graag echt tot het uiterste kunnen gaan. Zou normaal ngo wel iets meer in hebben gezeten heb ik het gevoel. Maar hoe dan ook, doel was een beeld te krijgen van de zones, gewicht/vetpercentage, etc en werd me ook verteld dat het idd zou kunnen dat er iets van ziekjes zijn aan zit te komen en als het echt heel anders is dan normaal/op de weg ik even contact op moet nemen om te kijken of we hem misschien nog een keer kunnen herhalen in de nabije toekomst.
Verder fijne begeleiding en gewoon een goede ervaring. Tempo's die eruit kwamen lijken ook wel goed overeen te komen met mijn gevoel dus eerst maar even het uiteindelijke rapport afwachten.
Uit nieuwsgierigheid, wat was je VO2max ?
Ik heb vandaag ook de vestingloop van Gorinchem gelopen met mijn broertje. De condities vielen mij eigenlijk best mee. Wij hadden echt onwijs moeite om ergens de auto kwijt te kunnen dus we zijn pas bij de 4de startgroep gestart. Was opzicht niet heel erg was want we zijn niet de snelste.sander_g schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:41:
Vandaag de HM van de vestingloop in Gorinchem gelopen. Heeft een beetje dubbel gevoel opgeleverd. Het lopen ging eigenlijk best oké. Het eerste stuk wind tegen, dus ik wilde profiteren van een groepje dat min of meer mijn tempo liep. Maar dat was geen vast tempo. Soms wat te ingehouden, dus er voorbij en dan later weer ingehaald worden. Het tweede deel was wind mee en liep ik alleen zodat ik zelf het tempo kon vasthouden.
De laatste 3km was het lastigst. Ten eerste ging het op en neer met bochten van de vestingwal. Daarbij liepen we door de langzamere 10km lopers.
Tot slot gaf mijn Garmin aan dat de 21km er al was, maar moest toch nog 500 meter verder lopen. Ik zag meer reacties met een langere afstand. Scheelt je toch 2 minuten.
Nu loopt iedereen dezelfde afstand dus uiteindelijk maakt het geen verschil. Dit was wel mijn eerste serieuze HM dus Strava vindt het een PR op 1:32:29 en een wedstrijdtijd van 1:34:28.
Vooraf en achteraf nog wel een punt van zorg. Ik ben in een maand tijd van een vo2max van 58 naar vandaag 55 gegaan. Dat geeft geen vertrouwen. 🙄
Geen idee waarom.
Uiteindelijk was dit de eerste wedstrijdloop van mijn broertje die hem uitliep in 2.03. Prima, loopt een keer per week een duurloop met mij en dat is het doet voor de rest crossfit.
Ik heb juist weer het probleem dat mijn apple watch wat moeite had met de GPS op de vesting dus mijn afstand op strava is dus 20.71. Lekker handig,
Wat wel weer goed nieuws is dat mijn tijd is: 1:47:21 en dat is een nieuw PR
Dat is echt heel veel sneller dan ik had gedacht te gaan lopen. Ik had ingezet op een redelijk voorzichtige 1:56 Het was een beetje lastig want ik had wat last van mijn knie om een of andere rare reden. Maar het werd tijdens het lopen niet erger. Ik voelde hem en daarmee was het af. De snelheid van 5.15m/km ging me eigenlijk wel goed af. Dat was wel sneller dan ik had gepland maar ik voelde me eigenlijk steeds prima en dus uiteindelijk aan het eind nog een tijd op 5m/km gelopen. Overigens heb ik ook meteen een nieuw PR voor een 20k en een 10 EM.
Wat ik me wel afvraag en ik had ook iemand die 21.7 op zijn watch had staan: als het 2 minuten scheel dan zit ik wel echt heel heel dicht bij de doeltijd van 1:45:00 die ik wil doorbreken halverwege dit jaar. Of bekijk ik het dan gewoon heel heel positief?
Nickname KasPlantje.
Negeren. De VO2 van Garmin reageert enkel op snelle korte loopjes zoals een maximale 3K.sander_g schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:41:
....
Geen idee waarom.
@GerGio absoluut, je zit er dicht bij.
[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 06-03-2022 20:34 ]
Vind ik raar hoor. Een PR loop je nu eenmaal door maximaal te gaan. Daar hoort heel hard je best doen en een hoge hartslag gewoon bij.johrans schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:34:
...
....
Hmm, stond inderdaad het advies om de 2 dagen ervoor niet intensief actief te zijn. Dacht dat 2 dagen ervoor actief nog wel ok zou zijn (en een herstel loop de dag ervoor niet als intensief zou gelden)... Well, misschien moet ik ook gewoon luisterenHartloper schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:29:
[...]
Er wordt aangeraden de twee dagen voordien niet te lopen, om helemaal fris te zijn.
Uit nieuwsgierigheid, wat was je VO2max ?
Vo2max is niet gemeten, dat moet op een fiets en kost dan extra... Was niet echt mijn doel deze keer dus had ik er niet voor over.
Valt mee toch? Ik reis altijd alleen met een rugzakkie in de handbagage, en ja daar zit àltijd hardloopspul bij!Arjan90 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 06:28:
Jullie snappen mijn discussie met vrouwlief vast wel: mijn hardloopkloffie en schoenen moesten natuurlijk mee in de koffer voor de handbagage. Je moet er niet aan denken dat je dat niet mee hebt als je op vakantie bent. Geen kleren, ok. Maar geen hardloopkleren, the horror...
Nu maar alles op Antwerpen. Ben nog niet heel positief, want ik heb de laatste maanden continue het gevoel van net niet.
Wat heb je aan vakantie als je niet even lekker op een draf de omgeving kan verkennen.Arjan90 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 06:28:
Jullie snappen mijn discussie met vrouwlief vast wel: mijn hardloopkloffie en schoenen moesten natuurlijk mee in de koffer voor de handbagage. Je moet er niet aan denken dat je dat niet mee hebt als je op vakantie bent. Geen kleren, ok. Maar geen hardloopkleren, the horror...
Nou precies dat ja!Limbeckx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:33:
[...]
Wat heb je aan vakantie als je niet even lekker op een draf de omgeving kan verkennen.
Aanstaande weekend gaan we een weekendje naar Texel met een bevriend stel van ons. Hij gaat soms ook weleens een stukje hardlopen, dus ik had al gevraagd of ie zijn hardloopspulletjes mee zou nemen. Dat vond ie wel een goed idee, want het zou mooi weer worden. Nou, prima dus!
Krijg ik gisteravond ineens een appje van 'm dat ie toch liever wil chillen van 't weekend en dat ie dan liever gaat wandelen, bla bla.. Hoor ik via mijn vrouw later dat zijn vrouw had zitten mopperen over 't hardlopen
Ze (zijn vrouw dus!) vond het ook maar niks dat ik wel wou gaan lopen. Nou echt, je kunt me m'n rug op hoor. Ik wil best een beetje rekening houden met planning enzo, maar er gaat zéker gelopen van 't weekend!
Blij dat mijn vrouw niet zo moeilijk is zeg, tjonge.
Het is maar hoe je ermee omgaat. Telt voor beide kanten, overigens. Bedoel afgelopen jaar ging ik op familieweekend ook gewoon 120km fietsen. Heeft de rest van de familie daar nu echt last van gehad. Nee niet echt want ik was al weg voordat iedereen wakker was (en brood gehaald) en terug toen de meeste net gingen eten. In de tussentijd hadden ze ook nog niks gedaan behalve chillen. Prima, dat je het wat lastig vind als je een heel programma op Texel hebt maar als het chillen wordt dan denk ik dat je best een ronde met zijn tweeën kunt lopen. Lopen in nieuwe omgevingen is toch altijd wel leuk.InZane schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:41:
[...]
Nou precies dat ja!
Aanstaande weekend gaan we een weekendje naar Texel met een bevriend stel van ons. Hij gaat soms ook weleens een stukje hardlopen, dus ik had al gevraagd of ie zijn hardloopspulletjes mee zou nemen. Dat vond ie wel een goed idee, want het zou mooi weer worden. Nou, prima dus!
Krijg ik gisteravond ineens een appje van 'm dat ie toch liever wil chillen van 't weekend en dat ie dan liever gaat wandelen, bla bla.. Hoor ik via mijn vrouw later dat zijn vrouw had zitten mopperen over 't hardlopen![]()
Ze (zijn vrouw dus!) vond het ook maar niks dat ik wel wou gaan lopen. Nou echt, je kunt me m'n rug op hoor. Ik wil best een beetje rekening houden met planning enzo, maar er gaat zéker gelopen van 't weekend!
Blij dat mijn vrouw niet zo moeilijk is zeg, tjonge.
Ik kan goed merken dat ik gisteren een PR gelopen heb. Vandaag nog maar even een rondje op de fiets stappen om alles rustig aan los te fietsen.
Nickname KasPlantje.
M'n tweede 'echte' hardloopevenement en het zonnetje straalde 's ochtends vroeg al mooi. Wel was het ietwat fris, maar gelukkig was de start pas om 11 uur dus dan zou het een graad of 4 zijn. Aangekomen bij de sporthal zag ik mensen met twee lagen lopen, muts, handschoenen, 4 gels, 2 flessen water... Ieder z'n eigen zullen we maar zeggen. Ze zullen vanuit hun perspectief mij wel raar aan hebben gekeken in kort/kort.
Kwartier voor de start nog een gel genomen en een plaskruis bezocht, in zo'n kleinere setting (~1000 deelnemers aan de halve) gelukkig geen lange rijen.
Bij de start werd Arjen Robben nog geïnterviewd en hij sloot zowaar ook nog aan bij de lopers vooraan, dat had ik niet verwacht van een voetballer die, jammer genoeg, veel knieblessures heeft gehad.
De start verliep ietwat rommelig, de omroeper begon met aftellen 10...9... PANG!...8... en jawel, tijdens het startschot was iedereen al weg natuurlijk, want de klok startte en het was stipt 11 uur. Achja, we zijn los!
Aardig wat mensen ingehaald en proberen m'n tempo te vinden. Rond 2 á 3 km kwam de wind om de hoek kijken en die bleef eigenlijk steeds wel terugkomen tot aan een km of 12. Het groepje voor me ging ietwat te snel, dus zelf maar de kop in de wind gestoken. Een drietal lopers haakten bij me aan, helemaal goed.
Afgezien van de wind ging het best goed, maar in m'n gedachten liet ik m'n ambitieuze doel van onder de 1:20 los. Dat was niet erg, ik verlies gewoon 10-15 seconden per km met wind tegen en gezien het m'n eerste halve marathon evenement was, wist ik ook niet wat ik precies kon verwachten.
Af en toe haalden we wat lopers in die waarschijnlijk wat te enthousiast van start waren gegaan. Ik merkte aan voetstappen dat er nog 1 iemand achter me zat. Na een aantal km's kwamen we het eerste publiek tegen en die riepen vol enthousiasme "De eerste dame! Klasse!". Aha, dat zal wel niet over mij gaan.
Ik vond het wel pittig en keek er tegenop dat we op een gegeven moment pas op de helft waren. Rond 13 km kwamen we op dezelfde route als de lopers die de 12.1km loop deden. Eerst liepen ze in tegenovergestelde richting en op een gegeven moment werd het dezelfde route. Die lopers hielden de verharde paden in het bos 'bezet', dus was het strijden door het zand en al slalommend om deze lopers heen. Zelfs nog een moment gehad dat ik dacht dat we verkeerd liepen en ik compleet stopte. Ik was dus niet meer helemaal scherp en wat verward door het hekwerk bij een bocht waarbij ik dacht dat we rechtdoor moesten ipv links. Gelukkig had ik de route nog last minute op m'n horloge ingeladen en kon ik na dat checken snel verder. De vrouw die achter me zat was al wel doorgelopen, die bijgehaald en weer voor gaan lopen. Stomme zet, maar door die andere lopers dacht ik dat we op de 12.1 route waren beland ipv die van de halve.
Ergens tussen 17~18km voelde ik een raar soort buikkramp waardoor m'n houding verzwakte en m'n benen bijna niet meer wilden. Mentaal wou ik wel, maar lichamelijk niet. Hier schoot m'n hartslag van 172 -> 186, zag ik net op Strava. 190 zelfs, en vanaf daar zie je ook m'n tempo inzakken naar 4:00, eigenlijk vanaf 16km al. Had ik dan toch halverwege een gel moeten nemen, of was het zouttekort? Of had ik door de wind en de zandpaden net boven m'n kunnen gelopen (oftewel lactaadrempel) en was die voorraad na precies een uur op? Of kom ik simpelweg tekort qua training / wekelijkse kilometers omdat ik maar 3x per week loop en max 65km per week? In ieder geval, zoiets nog niet eerder meegemaakt, wat eigenlijk een hele leerzame ervaring was. De vrouw achter me zette door en moedigde me aan om mee te gaan maar dat ging niet, ik vertraagde qua tempo.
Met pijn en moeite de laatste 4km afgerond, een semi-eindsprintje ingezet en toen ik aan kwam lopen zag ik de finishklok verspringen naar 1:20:00. Net niet, maar alsnog ontzettend blij en tevreden met een eindtijd van 1:20:07.
Na de finish werd ik nog vriendelijk bedankt door de eerste dame die uiteindelijk gefinisht was met een nieuw coursrecord. Toch leuk dat ik daar onverwachts aan heb bijgedragen.
Ik heb niet gehad over een PR.Hartloper schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:38:
[...]
Vind ik raar hoor. Een PR loop je nu eenmaal door maximaal te gaan. Daar hoort heel hard je best doen en een hoge hartslag gewoon bij.
Als ik een echte PR wil lopen verwacht ik inderdaad niet dat mijn hartslag 160 zal zijn. En zal ik toch meer op de 40 minuten focussen dan 50.
Met mezelf besloten bij de 5.15/km pacers aan te haken, omdat dat mijn beoogde marathon tempo is voor de marathon in Rotterdam. Moet zeggen dat dat prima ging en uiteindelijk gewoon al keuvelend met pacer en andere lopers de 30km weggetikt met een gemiddelde pace van 5.13/km. Zelfs de pacer merkte tijdens de laatste kilometers nog op dat ik er nog fris bij liep en dat hij dacht dat ik datzelfde tempo tijdens een marathon ook wel zou moeten kunnen. Dat geeft vertrouwen!
Ik ben namelijk zo onzeker als de pest, want nog niet eerder een marathon gelopen en zelfs die 30 van gisteren was al mijn langste afstand ooit.
Strava linkje: https://www.strava.com/activities/6782432899
Ja moet een ieder ook voor zich weten, maar ik vind het altijd een beetje maf bij een wedstrijd waarbij er onderweg ook gewoon drinkposten zijn. Bij sommige wedstrijden is het trouwens niet eens toegstaan heb ik me weleens laten vertellen.Gaargod schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:53:
Voor een wedstrijd over 30k is een trail/racevest toch niet iets opvallends / geks? Of zie ik hier iets over het hoofd.
Hmm, toch tijd om eens wat trailtjes te gaan lopen. Zeker in het buitenland staan er ook overal drinkposten, je doet er alleen wel even 2-3-4-... uur over om er te komenInZane schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:00:
[...]
Ja moet een ieder ook voor zich weten, maar ik vind het altijd een beetje maf bij een wedstrijd waarbij er onderweg ook gewoon drinkposten zijn. Bij sommige wedstrijden is het trouwens niet eens toegstaan heb ik me weleens laten vertellen.
Dat het niet toegestaan zou worden heb ik nog nooit van gehoord. Hoezo is dat? Concurrentievoordeel ofzo?
Een trail zie ik niet als wedstrijdRoozzz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:08:
[...]
Hmm, toch tijd om eens wat trailtjes te gaan lopen. Zeker in het buitenland staan er ook overal drinkposten, je doet er alleen wel even 2-3-4-... uur over om er te komen![]()
Dat het niet toegestaan zou worden heb ik nog nooit van gehoord. Hoezo is dat? Concurrentievoordeel ofzo?
Nee maar even zonder gekheid: Ik vind het bij een trail toch net even anders.
Maar bij een wegwedstrijd, waar je over het algemeen toch een snelle tijd neer wil zetten lijkt mij, snap ik het niet helemaal.
En dat het in sommige gevallen niet toegestaan is heb ik ooit eens ergens gelezen, maar vraag me niet waar.
Voor kortere zaken op de weg neem ik eigenlijk ook nooit wat mee, maar zou ik nu Rotterdam o.i.d. gaan lopen dan weet ik het zo net nog niet... Ik zie de nodige voordelen
Ik heb voor de gelegenheid zo'n startnummerband gekocht waar ook wat gelletjes e.d. in kunnen. Gisteren voor het eerst gebruikt en prima bevallen. Die gaat dus ook mee naar RotterdamRoozzz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:16:
Tja, voor je prestatie is het stukje gewicht dat je meesleept inderdaad niet optimaal. Anderzijds kan je wel drinken en eten wanneer het jou uitkomt. Geen gedoe bij zo'n post, plek voor mobiel en autosleutel etc etc.
Voor kortere zaken op de weg neem ik eigenlijk ook nooit wat mee, maar zou ik nu Rotterdam o.i.d. gaan lopen dan weet ik het zo net nog niet... Ik zie de nodige voordelen
Ik denk dat het gros die voor het eerst een marathon loopt in pak hem weg vanaf 4 uur zich überhaupt niet bezig houdt met een ‘snelle tijd’ en zich gemakshalve volhangen met camelbacks, runningbelts etc. Ik zou zo’n rugzak zelf ook overwegen maar voorlopig loop ik even helemaal niet meerInZane schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:11:
[...]
Een trail zie ik niet als wedstrijd
Nee maar even zonder gekheid: Ik vind het bij een trail toch net even anders.
Maar bij een wegwedstrijd, waar je over het algemeen toch een snelle tijd neer wil zetten lijkt mij, snap ik het niet helemaal.
En dat het in sommige gevallen niet toegestaan is heb ik ooit eens ergens gelezen, maar vraag me niet waar.
Al heb ik inderdaad ook wel eens ergens gehoord of gelezen dat zulke hulpmiddelen niet toegestaan zijn maar dan praat ik wel over specifieke wedstrijden zoals de OS of NK/EK/WK’s. Zolang mensen zich verkleed als lantaarnpaal de marathon lopen lijkt mij een rugzakje geen probleem
“Camelbaks® and any type of hydration backpack (Fuel belts and hand-held water bottles are allowed.)”
In Nederland mag je gerust 20 liter water en 5 kilo ontbijtkoek meesjouwen als je daar zin in hebt.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/GBFGyxhWk8QdBnYAtn9NXpRc.jpg?f=fotoalbum_large)