• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-01 16:58

Flipm0de

geen

Flipm0de schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:57:
[...]

Ga onderstaand schema doen en deze keer echt bij week 1 beginnen (eerder te hard van start gegaan en last van knieën en onderrug). Wordt een kort verslag 😛

https://assets.nextchapte...ainingsschema_5KM_B_2.pdf
Nou wat een drama. Tijdens de eerste 6 minuten rennen al pijn in m’n linkerknie. En echt zo erg dat ik niet meer kon doorlopen na 5.20minuten. Tijdens de tweede 6 minuten helaas al na 3 minuten pijn. Jammer want merkte dat qua conditie ik echt veel langer door kon.

Misschien toch een wat lichter schema. Of helaas een andere sport.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:15

Tazzios

..

Flipm0de schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Nou wat een drama. Tijdens de eerste 6 minuten rennen al pijn in m’n linkerknie. En echt zo erg dat ik niet meer kon doorlopen na 5.20minuten. Tijdens de tweede 6 minuten helaas al na 3 minuten pijn. Jammer want merkte dat qua conditie ik echt veel langer door kon.

Indien je er zo snel last van heb zal een lichter schema niet helpen vrees, je moet toch een keer de grond raken.

Ik zou kunnen vertellen dat je niet met gestrekt been op je hak moet landen maar zelfs als je dat doet verwacht ik niet dat je er na 6 minuten al uitligt. Even knie laten na kijken misschien?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:33
[...]

De eerste training was ook niet 6 minuten hardlopen hè O-) 2 minuten max! Wat was je tempo en weet je ook je cadans?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Arjan90 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:37:
[...]

De eerste training was ook niet 6 minuten hardlopen hè O-) 2 minuten max! Wat was je tempo en weet je ook je cadans?
Haha ja ik ben in de tweede training ingestapt zie ik. Misschien dat ik m nog een keer doe. Denk dat m’n snelheid 10km/u was. Moet wel zeggen dat ik een paar maanden geleden nog 5k heb gelopen op de loopband. Ook wel met wat optraining. En dat ik de laatste weken veel op de bank zit met een benen en daardoor ook wel erg stijve spieren heb. Misschien ook wat meer warming up. Was erg koud vanochtend. Ga het morgen weer proberen!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
Zo, de eerste keer een 10k wedstrijd achter de rug. Was wel een keer nodig, want tijdens interval trainingen wordt telkens gezegd zoveel meters of minuten op je 10km tempo. Dan moet je wel weten wat dat tempo is. Vanochtend bleek het 4:10/km te zijn. Nu ja, misschien wat sneller, want de finish klokte mijn gps op 9,86km en de tijd stond stil op 41 minuten. Afijn, seconden werk.

Omdat ik nog niet eerder 10k in een wedstrijd liep vond ik het wel spannend om te bepalen wat de strategie moest worden. Gisteren daarom nog eens gecheckt wat ik qua ademhaling zou moeten kunnen volhouden. Dat kwam wel op hetzelfde uit ongeveer. Dus met dat tempo van start.

De eerste 2km ging prima. Maar tussen 3 en 5 werd het zwaar. Mijn hartslag schoot naar 200 en dat leek me niet goed. Een beetje gas terug. Op 6km zat hij weer op 173 en dat bleef zo tot het eind. Wel apart eigenlijk, want ik heb ook toen rond de 4:10 gelopen. Voor mijn gevoel ging het vanaf 7km pas echt lekker. Maar toen was het einde al in zicht.

Uiteindelijk niet ontevreden, maar ik had stiekem gehoopt toch wat dichter bij de 40 minuten te zitten. Wie weet als de temperatuur en wind wat gunstiger zijn.

Daarnaast vraag ik me nog af of op deze afstand nog specifiek te trainen valt. Ik vind langere afstanden eigenlijk fijner. Die benen doen het werk wel, maar dan hoef ik me niet zo druk te maken om ademhaling zoals ik bij die kortere afstanden wel doe. Intervallen doen we ook regelmatig, maar op 400 en 800 meter met 3:50/km tempo heb ik geen issue qua ademhaling.
Dat had ik nu wel.

Als iemand tips heeft voor 10km trainingen, graag. Meer extensieve intervallen misschien?

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:42
[...]

Disclaimer: ik loop pas 9 maanden.

Mij klinkt het alsof je:

1) hele nieuwe spiergroepen voor het eerst aan het aanspreken bent
2) wellicht je looptechniek wat hulp kan gebruiken?

Of je beter een andere sport kunt beoefenen is een moeilijke voor mij om te antwoorden.

• Arjan90
Flipm0de schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Haha ja ik ben in de tweede training ingestapt zie ik. Misschien dat ik m nog een keer doe. Denk dat m’n snelheid 10km/u was. Moet wel zeggen dat ik een paar maanden geleden nog 5k heb gelopen op de loopband. Ook wel met wat optraining. En dat ik de laatste weken veel op de bank zit met een benen en daardoor ook wel erg stijve spieren heb. Misschien ook wat meer warming up. Was erg koud vanochtend. Ga het morgen weer proberen!
Nee, je gaat twee dagen rust pakken en dan pas weer proberen ;) Wandel lekker wat extra de komende dagen voor actief herstel. Probeer evt. nog even bij een fysio langs te gaan om te kijken of je tips kan krijgen qua oefeningen om die plek in je knie te versterken.

Uiteindelijk is hardlopen een combinatie van techniek en een rustige opbouw (met name voor je pezen). Geduld is een schone zaak, maar wel lastig als je conditie ervoor zorgt dat je het al kan volhouden terwijl je "gestel" je tegenhoudt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:55
@Flipm0de Ik zou toch echt heeeeel rustig beginnen... Toen ik begon met hardlopen (wel al wat jaartjes terug) had ik ook veel knieklachten. Ik was toen begonnen op zaalvoetbalschoenen en ging gewoon mn gang, met ellende tot gevolg. Ik kon maar een km of 3 rennen voor ik weer moest stoppen. Ben toen begonnen met een C25k (couch to 5k) en dat was echt 1 minuut rennen, 2 minuten wandelen, etc. Ik dacht dat ik nooit meer dan 10k zou kunnen lopen maar dat heeft echt enorm geholpen en heb er nu 2 marathons opzitten. Oftewel, hoe stom het ook voelt... als je echt verder wil is een paar stappen terug doen vaak echt de beste (en enige goede) manier.

Feit dat je het morgen meteen weer wil proberen wijst er ook op dat je niet rustig en voorzichtig genoeg doet... Je kan zoveel willen en qua conditie kunnen, maar je lichaam bepaalt uiteindelijk toch zelf de grens.

@sander_g Ook afstanden opbouwen heeft een positieve invloed op je 10k tijden dus als je voor een halve maarathon gaat trainen bijvoorbeeld zal je waarschijnlijk ook verbeteren op je 10k. Maar verder inderdaad, intervallen en tempos...

[ Voor 10% gewijzigd door m0ridin op 13-02-2022 15:56 ]

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01 21:43
Ik moest van Garmin wat meer "low aerobic" trainen, dus constant in Z2 gebleven, echter geeft Garmin nu aan "high aerobic" is er nog een verschil in Z2 tussen high en low? Ik vond dit al best lastig te trainen 😉Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzSJrENqaejvQnkpl34dyYEHPjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlmcUVHHxMJf7kHKjqG2XRQs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door DaYwaLkUr op 13-02-2022 17:28 ]

• Arjan90
@DaYwaLkUr Het lastige is dat je lage aerobische training minder last opleveren. Dus 30 minuten in zone 2 levert minder last (punten) op dan 30 minuten in zone 4. Je doet dan ook vaak langere loopjes in zone 2 om daarvoor te compenseren.

Maar het is niet zo dat alle inspanning van een loopje in één van die categorieen valt. Ik loop bijv. met baantraining zeker 6 km in de laag aerobe zone maar ook bijv. 3km anaeroob. Dan zie ik in de last dat beide zones extra last hebben gekregen. Mijn vermoeden is dan ook dat je weinig aan warming up en cooling down doet in die lage hartslag zone. Heb je daar wat aan? (y)

• Flipm0de

Flipm0de

geen

m0ridin schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:55:
@Flipm0de Ik zou toch echt heeeeel rustig beginnen... Toen ik begon met hardlopen (wel al wat jaartjes terug) had ik ook veel knieklachten. Ik was toen begonnen op zaalvoetbalschoenen en ging gewoon mn gang, met ellende tot gevolg. Ik kon maar een km of 3 rennen voor ik weer moest stoppen. Ben toen begonnen met een C25k (couch to 5k) en dat was echt 1 minuut rennen, 2 minuten wandelen, etc. Ik dacht dat ik nooit meer dan 10k zou kunnen lopen maar dat heeft echt enorm geholpen en heb er nu 2 marathons opzitten. Oftewel, hoe stom het ook voelt... als je echt verder wil is een paar stappen terug doen vaak echt de beste (en enige goede) manier.

Feit dat je het morgen meteen weer wil proberen wijst er ook op dat je niet rustig en voorzichtig genoeg doet... Je kan zoveel willen en qua conditie kunnen, maar je lichaam bepaalt uiteindelijk toch zelf de grens.

@sander_g Ook afstanden opbouwen heeft een positieve invloed op je 10k tijden dus als je voor een halve maarathon gaat trainen bijvoorbeeld zal je waarschijnlijk ook verbeteren op je 10k. Maar verder inderdaad, intervallen en tempos...
Ja jullie hebben gelijk. Ben vandaag m’n oude sportschool binnengelopen en weer lid geworden. Ze geven daar ook hardlooptraining en hebben een fysio inloop. Daar maar opnieuw beginnen. Ben wel fan van het laagdrempelige van hardlopen. Schoenen aan en gaan, podcastje op. To be continued! Thanks voor alle tips iedereen!

• m0ridin
Goed bezig @Flipm0de ;)

Het laagdrempelige is ook het gevaarlijke, iedereen kan beginnen maar het is helaas ook erg makkelijk jezelf de vernieling in te lopen... Conditioneel gaat t vaak best prima, maar je spieren en pezen hebben meer tijd nodig.

Ach, ben zelf ook al vaak genoeg tegen de lamp gelopen hoor dus ik spreek uit genoeg praktijkervaring om eigenlijk te weten hoe het niet moet. En ik weet ook dat ik mn laatste keer overbelasting ook nog niet heb gehad.

Ik WEET dat rekken/strekken/krachttraining/corestability ook enorm belangrijk en nuttig is... maar ja, niks an dus dat negeer ik veel te vaak (tot ik weer een blessure heb ;) )

• DaYwaLkUr
Arjan90 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:28:
@DaYwaLkUr Het lastige is dat je lage aerobische training minder last opleveren. Dus 30 minuten in zone 2 levert minder last (punten) op dan 30 minuten in zone 4. Je doet dan ook vaak langere loopjes in zone 2 om daarvoor te compenseren.

Maar het is niet zo dat alle inspanning van een loopje in één van die categorieen valt. Ik loop bijv. met baantraining zeker 6 km in de laag aerobe zone maar ook bijv. 3km anaeroob. Dan zie ik in de last dat beide zones extra last hebben gekregen. Mijn vermoeden is dan ook dat je weinig aan warming up en cooling down doet in die lage hartslag zone. Heb je daar wat aan? (y)
Ik snap het niet helemaal. Moet ik dan tussen Z1 en Z2 blijven? Voor een low aerobic training? (Dit zal gewoon wandelen zijn voor mij, met een kort loopje) Ik zat nu constant in Z2 bijna tegen Z3 aan.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:52
Even terug naar stap 1. Kloppen je hartslagzones? En hoe heb je deze bepaald?

If you can see, look. If you can look, observe

• DaYwaLkUr
Roozzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:48:
Even terug naar stap 1. Kloppen je hartslagzones? En hoe heb je deze bepaald?
Daar ga ik wel van uit. Ik heb deze vuistregel gebruikt. 220 - leeftijd en deze handmatig aangepast in mijn fenix6

Edit: ik zag toch wat verschillen qua zones, dus de zones staan nu weer op automatisch!

[ Voor 12% gewijzigd door DaYwaLkUr op 13-02-2022 19:03 ]

• Roozzz
DaYwaLkUr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:53:
[...]

Daar ga ik wel van uit. Ik heb deze vuistregel gebruikt. 220 - leeftijd en deze handmatig aangepast in mijn fenix6

Edit: ik zag toch wat verschillen qua zones, dus de zones staan nu weer op automatisch!
Zones op automatisch is prima, maar die vuistregel mag echt het raam uit. Die is helaas volstrekt onbruikbaar voor persoonlijke zones in verband met de gigantische standaardafwijking. Ik ben spontaan 20 jaar jonger daarmee :+

Ik kan alleen maar aanraden om met een testje je maximale hartslag of (beter nog) je lactaatdrempel te bepalen. Kan je gewoon zelf met je horloge :)

• Arjan90
DaYwaLkUr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:44:
[...]

Ik snap het niet helemaal. Moet ik dan tussen Z1 en Z2 blijven? Voor een low aerobic training? (Dit zal gewoon wandelen zijn voor mij, met een kort loopje) Ik zat nu constant in Z2 bijna tegen Z3 aan.
Niet tegen Z3 aan, inderdaad iets lager. Ik las de tip hier gisteren ook, maar je kan bijv. een alarm op je horloge zetten als de hartslag boven de 150 (willekeurig voorbeeld die waarschijnlijk niet voor jou geldt) komt. Dan ga je wandelen. Als je hartslag dan bijv. weer 15 a 20 slagen gedaald is ga je weer rustig hardlopen (bij voorkeur rustiger dan de vorige keer, want toen ging je dus te snel :+).

Verder volg ik @Roozzz qua lactaatdrempel test voor realistischere zones. Dat geeft je een indicatie, maar volgens mij moet je dan wel een hartslagband hebben van Garmin anders werkt het niet. Je kan dan wel wat tips op internet vinden om je lactaatdrempel (of uit mijn hoofd je lactate threshold) te vinden. Voor je beeldvorming: mijn start hartslag voor zone 3 begint obv de "automatische zones" bij 141. Door de lactaatdrempeltest bij 151. Dus train je ook beter als je obv zones traint.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan90 op 13-02-2022 20:21 ]

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-01 19:47
RobinE schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:49:
Even een zijstapje naar de Olympische spelen. Van de poel (winnaar 10km) heeft zijn trainingschema’s enmethodoek gedeeld.https://www.howtoskate.se/
Mooi om te lezen hoe hij een in basis heel eenvoudig schema heeft opgesteld met eerst heel (en dan echt veel) aeroob getraind daarna thresholds en tot slot wedstrijdtempo’s heel veel rondjes.

Op zich best interessant om het in het klein zelf uit te proberen voor het lopen. Heeft iemand toevallig op een soort gelijke manier zijn training opgebouwd?
Klinkt als een versie van Lydiard training. Eerst heel veel aeroob trainen, dan pas overschakelen naar snellere tempo's (in een notendop).

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Tazzios
Thnx, ik heb gisteren een loopje gedaan in zone2 (garmin, hrm 135 average) en daarna met Mw. Blomminator naar de materie gekeken. Ze is daar behoorlijk in thuis maar ik houd sport en privé eigenlijk altijd gescheiden.

Maar goed, ze is het ermee eens, en stond ook in de Sportmedische Keuring - dat mijn eerste omslagpunt op 138 ligt, en de 2de op 170.

Nu moet ik dus vaker inderdaad een loop doen, en dan 70% van de tijd moet ik om en nabij de 135 hrm lopen. 25% kan dan rond het 2de omslagpunt van 170 hrm liggen, en 5% .. we zien wel.

Dan zou dat het idee moeten zijn om die lage zone breder te maken.

Horloge ingesteld te piepen als ik zone3 in ga.

Conclusie is wel, dat lopen op tempo hrm 135 voor mij ongeveer 9km per uur is, en dat ik mij een enorme ouwe man voel (ben ik inmiddels ook maar toch..) als ik met 9p/u over t fietspad mag toffelen.. geen tempo, geen souplesse, geen gratie.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:15

Tazzios

..

@Blomminator
Nu moet ik dus vaker inderdaad een loop doen, en dan 70% van de tijd moet ik om en nabij de 135 hrm lopen. 25% kan dan rond het 2de omslagpunt van 170 hrm liggen, en 5% .. we zien wel.
Voor de zekerheid de verschillende tempo`s wel in verschillende trainingen, dus niet 60 min rennen waarvan 45min op 135 en de laatste 15min op 170.
Conclusie is wel, dat lopen op tempo hrm 135 voor mij ongeveer 9km per uur is, en dat ik mij een enorme ouwe man voel (ben ik inmiddels ook maar toch..) als ik met 9p/u over t fietspad mag toffelen.. geen tempo, geen souplesse, geen gratie.
Vandaar dat ik ook vermeld dat het nog op rennen moet lijken anders kan funest zijn voor je techniek (en de lol :+ ). Loop anders eerst een maand op 145 vervolgens 140 en daarna pas op 135 dan kun je misschien 10~11 lopen op 135.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:42
Blomminator schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:31:
@Tazzios
Thnx, ik heb gisteren een loopje gedaan in zone2 (garmin, hrm 135 average) en daarna met Mw. Blomminator naar de materie gekeken. Ze is daar behoorlijk in thuis maar ik houd sport en privé eigenlijk altijd gescheiden.

Maar goed, ze is het ermee eens, en stond ook in de Sportmedische Keuring - dat mijn eerste omslagpunt op 138 ligt, en de 2de op 170.

Ga je dan op deze manier niet veel te snel het plezier verliezen (wat iig voor mij de hoogste prio heeft)
Heb je toevallig mensen in je omgeving waar je lekker mee kan lopen onder je eigen niveau?
Hier loop ik veel onder mijn kunnen met collega's daardoor is denk ik m'n hartslag bandbreedte wat groter geworden.
Dus toen ik echt er op ging letten om op lage hartslag te lopen ging dat al met een tempo van 5:20, en door die lage tempo loopjes zit ik nu met herstelhartslag zo rond de 5:00/km.

Verder het lopen na corona alweer opgepakt, was al redelijk snel van de lichte klachten die ik had af, dus afgelopen zaterdag een herstelloopje gedaan en daarvan was het gevoel en data prima / net zo als anders.

Dus gisteren avond maar is een tempo duurloopje gedaan, en die ging iets sneller dan gepland omdat de benen nogal fris waren :) dus corona was voor mij meer een soort van taper periode.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Blomminator
  • Niet online
@Tazzios en @Tinusvolkel
Ja, dat is wel een dingetje. Ik vind sjokken op zich niet heel erg, maar wel lastig om steeds op de rem te moeten trappen. Fraulein Blomminator is precies goede loopbuddy hierin. Behalve dat we voorheen vooral mijn tempo liepen, met een afgematte voor de rest van de dag Fraulein tot gevolg. Dat zullen we vaker omdraaien.

Ik snap wat je zegt @Tazzios maar als ik in min hrm 135 loopje toch af en toe ietsje hoger kom - heuvelop, even versnellen ivm treinovergang ofzo, is de training natuurlijk niet meteen om zeep. Als 90% van 1 training wél in die zone zit, is t denk ik wel ok.

En ja, ik denk dat dat een heel goed idee is! Eers op 145 lopen ofzo- dan kan ik prima tempo draaien! En dan afbouwen.

Ik wil gewoon dat dit na 3 weken doen al verbetering laat zien..

• Limbeckx
Zo! net een mail op werk dat we weer mee gaan doen aan de Rotterdam marathon. Ik ga in een team van 4 lopen dus kijken of ik mijn snelste 10K ooit kan gaan lopen :)

ohh ff edit; snelste 10k ooit klinkt als teveel hooi op mijn vork maar voor mij is een 10k in een uur al sneller dan ik tot nu toe gelopen heb. Kan het denk ik wel maar heb we nog niet op die afstand een race gelopen. Niet geblesseerd raken blijft prio 1

Heb er zin in!

Owja: core stabiliteit is natuurlijk belangrijk dus daar gaan we aan blijven werken.

[ Voor 32% gewijzigd door Limbeckx op 14-02-2022 20:32 ]

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01 13:49
DaYwaLkUr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:08:
Ik moest van Garmin wat meer "low aerobic" trainen, dus constant in Z2 gebleven, echter geeft Garmin nu aan "high aerobic" is er nog een verschil in Z2 tussen high en low? Ik vond dit al best lastig te trainen 😉[Afbeelding]
Sporthorloges kunnen een prima hulpmiddel zijn om in de juiste zones te trainen. Het kan echter ook erg verwarrend zijn.

1. Je moet je zones wel weten, het liefst gemeten bij een SMA
2. Beginners kunnen vaak niet hardlopen in lage zones, daarvoor is de conditie nog vaak te laag.

Toen ik in 2016 begon met hardlopen heb ik met een schema opgebouwd naar 5km in ruim 2 maanden. Aan het eind liep ik 5km in 30 minuten met een gemiddelde hartslag van 180BPM. Dit was tegen Z4 aan. Hardlopen in Z2 lukte niet, dan werd het wandelen. Mijn conditie is sindsdien verbeterd waardoor mijn hartslag bij dit tempo is gedaald naar 150-160bpm. Dat is voor mij Z2.

Volgens mij moet je je niet al te druk maken over de zones. Ik zou me focussen op "heel blijven" dus niet te snel opbouwen en plezier blijven in houden in hardlopen.

• Tinusvolkel
@bert74 de onderstaande post van @Poekie vult jouw verhaal mooi aan:
Poekie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:30:
[...]

Ja, die schema's zijn dus redelijk nutteloos als er niet een verduidelijking bij gegeven wordt hoe de zones zouden moeten worden ingedeeld. En dat hoeft niet op HR, want zeker bij beginners is dat ook helemaal niet nodig. Iets als "kan nog zingen" "kan nog gesprek voeren" "kan nog wat woorden uitbrengen" "geen mogelijkheid tot praten" en "hijg de longen uit je lijf" is ook een zone-indeling die voor iedereen redelijk toepasbaar is, ongeacht je relaxte tempo. Perceived effort/exertion is een redelijke indicator (zo'n schaal van 1-15 of 20 met hoe moeilijk je de training vond, tegenwoordig ook in Strava aan te geven maar met een andere schaal en al langer in Runalyze en train as one).

Het probleem is vooral dat beginners/net-klaar-met-start-to-runners die informatie niet hebben en dus van alles en nog wat suboptimaal zullen doen, al is het maar een trainingsschema bij elkaar puzzelen. En dan afhaken door te weinig vooruitgang/een 'te moeilijk' schema of juist zichzelf een blessure laten oplopen omdat ze te hard van stapel lopen. De persoon die de vraag stelde had duidelijk ergens een klok horen luiden maar de klepel was nog ver te zoeken, en dat is dus waarschijnlijk omdat hij door dergelijk pick'n'mix voor zichzelf een trainingsplan heeft gemaakt.

Iets als Trenara of train as one werkt gewoon al met een strava-link dus niet eens een horloge of HRM nodig. ProRun heeft schema's obv streeftijd, met vervolgens tempo's die daarbij passen (helaas geen enkele test of je daar ook geschikt voor bent - dus al problematisch voor mensen die hun eigen grenzen niet kennen). McMillan running (en dat is weer die Greg die ook Garmin coach is) heeft een gratis calculator online die je kan helpen, maar daar moet je maar net het bestaan van afweten. Het probleem is van die vage schema's zonder duidelijke uitleg ergens van een website geplukt.

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Een long run van 16km in 1 uur en 40 minuten met tempo van gemiddeld 6:23/km in Z2, ben ik dan een trage loper van een gemiddelde hardloper in Z2?

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:44
mobie2 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:52:
Een long run van 16km in 1 uur en 40 minuten met tempo van gemiddeld 6:23/km in Z2, ben ik dan een trage loper van een gemiddelde hardloper in Z2?
Weet niet wat je precies wilt horen zonder context. Je geschiedenis teruggekregen en je rent al 2 jaar redelijk constant lijkt het op. Het is niet overdreven snel maar iedereen heeft zo zijn niveau..
Voel jij jezelf er goed mee? Dan is het prima toch??

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-01 13:14

HPX

Als ik het hier zo lees kunnen de meesten toch een stuk makkelijker met een hoge hartslag lopen als mij.
Nu een paar keer een 5k gelopen met een hartslag zo rond de 160, en dan ga ik echt stuk.

Iemand een idee hoe ik dit kan trainen om het beter vol te houden op een hogere hartslag ?

• Tinusvolkel
HPX schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:28:
Als ik het hier zo lees kunnen de meesten toch een stuk makkelijker met een hoge hartslag lopen als mij.
Nu een paar keer een 5k gelopen met een hartslag zo rond de 160, en dan ga ik echt stuk.

Iemand een idee hoe ik dit kan trainen om het beter vol te houden op een hogere hartslag ?
En was is je max hartslag? hier kwam ik laatst bij m'n 5km PR poging ook maar net boven de 160 uit, en ging toen toch wel maximaal stuk.(bedenk mij nu wel dat de benen toen meer de beperkende factor waren...) Mijn max zit / zat op 178 maar heb die al best lang niet meer aangetikt. (ook met intervals niet)

En @mobie2 wat wil je horen? :) maakt niet uit welk niveau je bent er is toch altijd wel iemand sneller...

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 15-02-2022 08:51 ]

• HPX

HPX

Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:47:
[...]

En was is je max hartslag? hier kwam ik laatst bij m'n 5km PR poging ook maar net boven de 160 uit, en ging toen toch wel maximaal stuk.(bedenk mij nu wel dat de benen toen meer de beperkende factor waren...) Mijn max zit / zat op 178 maar heb die al best lang niet meer aangetikt. (ook met intervals niet)
Met de bekende formules op internet zal m'n max hartslag ergens tussen de 185 en 190 zitten.
Als ik ff vol gas ga met crossfit kan ik wel eens rond de 185 eindigen, dus ik verwacht dat dat redelijk correct is.

Benen doen het prima op een rondje van 5k op hoge hartslag, maar qua ademhaling / genoeg zuurstof binnenkrijgen ga ik gewoon stuk als ik zo rond de 25 min met een hartslag van +/-160 loop

• Blomminator
  • Niet online
De lunchtijd uitstekend besteed met een heerlijk kort rondje van 8km over de velden. Blauwe lucht, zachte bries, m'n immer dunner wordende haarbos in de wind, zon op mn melkwitte huid.. intens genieten!

Geen doel, geen haast, allen maar lopen. Eindeloos lekker. Douchen, met alle peperdure cremes en showergels van Mw. Blomminator op alles gesmeerd. Ik zit weer als een herboren mens de rest van de middag aan mijn bureau voor het bestaan als loonslaaf.

Genieten.

• bert74
HPX schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:28:

Nooit focussen op hartslagen van anderen. Ik heb toevallig een hoge hartslag, ik ben 48, maar mijn max zit nog op een kleine 195. Omslagpunt zit op ~180. Puur persoonlijk.

Lopen met hoge hartslag "tempohardheid" kun je wel wat trainen, oa. interval, maar 5km voluit lopen doet altijd pijn.

Als je het echt wilt weten moet je een groot sportmedisch onderzoek doen bij een SMA. Dan wordt o.a. max. hartslag, omslagpunt, longvolume etc gemeten.

• Limbeckx
Blomminator schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:37:
De lunchtijd uitstekend besteed met een heerlijk kort rondje van 8km over de velden. Blauwe lucht, zachte bries, m'n immer dunner wordende haarbos in de wind, zon op mn melkwitte huid.. intens genieten!

Geen doel, geen haast, allen maar lopen. Eindeloos lekker. Douchen, met alle peperdure cremes en showergels van Mw. Blomminator op alles gesmeerd. Ik zit weer als een herboren mens de rest van de middag aan mijn bureau voor het bestaan als loonslaaf.

Genieten.
Ik wilde het bericht liken maar dat doet em niet genoeg recht. Ik heb hardop gelachen. Bedankt _/-\o_

• m0ridin
@HPX Dat is ook een deel training natuurlijk, weet neit hoe lang je al loopt maar al heb je een max hartslag van 185, als je net begonnen bent en je gaat meteen 5k rennen zal je het daar aardig moeilijk mee hebben. Je lichaam bestaat uit meer dan alleen je hart ;)

En wat @bert74 zegt, de ene persoon is de ander niet...

• HPX

HPX

@bert74 Intervalletjes train ik naar mijn idee al wel met m'n crossfit trainingen. Dat het dus stuk gaan blijft moet ik me maar bij neer leggen als ik het zo lees.

@m0ridin Echt geregeld hardlopen doe ik pas sinds afgelopen december, maar fanatiek sporten (4-6x per week gemiddeld) doe ik al wel een aantal jaren. Basis conditie is dus best wel op orde, hardloopconditie gaat ook steeds beter. Afstand is het probleem niet, de intensiteit op die afstand doet het hem.

• m0ridin
HPX schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:01:
@bert74 Intervalletjes train ik naar mijn idee al wel met m'n crossfit trainingen. Dat het dus stuk gaan blijft moet ik me maar bij neer leggen als ik het zo lees.

@m0ridin Echt geregeld hardlopen doe ik pas sinds afgelopen december, maar fanatiek sporten (4-6x per week gemiddeld) doe ik al wel een aantal jaren. Basis conditie is dus best wel op orde, hardloopconditie gaat ook steeds beter. Afstand is het probleem niet, de intensiteit op die afstand doet het hem.
Tja, ook daar... de ene sport is de andere niet. En al is conditie prima, veel andere sport zijn meer kort intensief en hardlopen langer (al dan niet intensief). Kijk ook uit voor overbelasting want vooral als het met je conditie wel goed zit is het erg verleidelijk te snel te veel kms te maken met blessures tot gevolg...

• Roozzz
Blomminator schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Dat is inderdaad niet het leukste. Maar als het goed is ga je snel vooruitgang zien in het tempo bij de hartslag :)

Waar je ook nog naar kan kijken is om een deel van het het rustige werk met een andere sport te doen. Fietsen is een klassieker. Maar onderschat ook het effect van zwemmen niet om de aerobe basis te verbeteren. Begon deze zoektocht niet met een roeitrainer trouwens? Werkt vast ook, maar mijn hartslag gaat daarbij altijd rap omhoog :P

• Arjan90
Kan iemand zorgen dat die wind weg gaat? :/ Ik ben er inmiddels wel klaar mee! Kolere, het wordt ook alleen maar meer morgen en overmorgen. Kappen nou, ik wil gewoon even een normale training zonder extra weerstand...

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:38
seez schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:37:
[...]

Ah, dit klinkt goed. Heb je ze ook wel eens tijdens een plensbui ingehad? Ik lees hier en daar wel wat reviews waarbij men klaagt dat ze eruit vallen en misschien waar ik wel echt huiverig van wordt.. ook klachten over dat na een tijdje volumeverschillen zitten in de buds.. (dit kan ook uiteraard als de ene niet goed zit)..
Gisteravond was het hondenweer en heb ik een workout gelopen met de oortjes in. Deels met een capuchon op, deels zonder. Dan moet je wel oppassen dat je ze niet per ongeluk uit je oren trekt als je je capuchon afdoet, maar ik was dan ook vergeten de haakjes er op te klikken.....als die erop zitten moet je flink je best doen om ze te verliezen.
Volumeverschil heb ik nog niet meegemaakt.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:47
Arjan90 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:06:
Kan iemand zorgen dat die wind weg gaat? :/ Ik ben er inmiddels wel klaar mee! Kolere, het wordt ook alleen maar meer morgen en overmorgen. Kappen nou, ik wil gewoon even een normale training zonder extra weerstand...
Uh sorry, zie avatar, daar ga ik morgen gebruik van maken (wel in de kleinste variant met het kleinste zeiltje wss)

• bert74
HPX schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:01:

Een 5km wedstrijd doen de meesten iets boven het omslagpunt, 10km er op. In beide gevallen doet het echt pijn en ben je flink kapot. Met wat wedstrijdspanning en adrenaline kun je die pijn beter vedragen en loop je op een hogere hartslag.

Mijn eerste, en helaas enige wedstrijd, was een 5km. Ik had een gemiddelde hartslag van 188bpm, waarbij ik aan het eind 196bpm aantikte. Flink diep gegaan, moet je niet elke week doen ;-)

• m0ridin
Is er eigenlijk een consensus wat de meest correcte zones zijn qua hardlopen? (Als in op basis van wat en welke percentages/ranges)

Je hebt bijv:

1. Op basis van max hartslag
2. Op basis van lactaatdrempel
3. Op basis van hartslagreserve

Dan zijn er afhankelijke van je bron 4 of 5 zones/onderverdelingen en weer afhankelijk van bron verschillende percentages qua zone:

Bijvoorbeeld:

Lactaat
<85, 85-90, 90-90, 95-100, 100+
<80, 80-90, 90-95, 95-100, 100+

Max Hartslag:
50-60, 60-70, 70-80, 80-90, 90-100
60-70, 70-80, 80-90, 90-95, 95-100

Ik gebruik eignelijk al tijden de lactaat (1e variant), mijn trainingen zijn dan vooral Z2 en Z4 wat nogal nauw komt kijken (range van bijv 5-8 hartslagen dus even wind tegen kan al snel veel invloed hebben, of vals plat).

Voor je gecorrigeerd hebt (en de OHR/hartslagmeter dit heeft opgepikt) is de situatie alweer veranderd oftewel, dit irriteert me nogal eens ;)

Neiging is dus die methode te kiezen die me het beste uitkomt (ruime zones en hartslag waarop ik graag WIL lopen) maar dat is niet perse de beste natuurlijk.

Net als met de 220-leeftijd richtlijn, makkelijk als er niets anders is en redelijk algemeen ok maar verre van echt correct.

Zo kwam ik laatst deze tegen:
https://static1.squarespa...ng+Zones+Presentation.pdf

Waar dan weer staat dat zone 2 (een groot deel van de trainingen zit daar toch wel in) eigenlijk weer weinig zin hebben op algemeen 'goed voor de gezondheid in het algemeen' na...

[ Voor 13% gewijzigd door m0ridin op 16-02-2022 13:07 ]

• bert74
m0ridin schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:06:
Is er eigenlijk een consensus wat de meest correcte zones zijn qua hardlopen? (Als in op basis van wat en welke percentages/ranges)

Je hebt bijv:

Dan zijn er afhankelijke van je bron 4 of 5 zones/onderverdelingen en weer afhankelijk van bron verschillende percentages qua zone:

Bijvoorbeeld:

Lactaat

Max Hartslag:

Ik gebruik eignelijk al tijden de lactaat (1e variant), mijn trainingen zijn dan vooral Z2 en Z4 wat nogal nauw komt kijken (range van bijv 5-8 hartslagen dus even wind tegen kan al snel veel invloed hebben, of vals plat).

Voor je gecorrigeerd hebt (en de OHR/hartslagmeter dit heeft opgepikt) is de situatie alweer veranderd oftewel, dit irriteert me nogal eens ;)

Neiging is dus die methode te kiezen die me het beste uitkomt (ruime zones en hartslag waarop ik graag WIL lopen) maar dat is niet perse de beste natuurlijk.

Net als met de 220-leeftijd richtlijn, makkelijk als er niets anders is en redelijk algemeen ok maar verre van echt correct.

Waar dan weer staat dat zone 2 (een groot deel van de trainingen zit daar toch wel in) eigenlijk weer weinig zin hebben op algemeen 'goed voor de gezondheid in het algemeen' na...
Er is consensus in het gegeven dat zones niet zo veel zeggen als ze niet zijn gemeten. M.i. zijn qua hartslag 3 items belangrijk:

- Maximale hartslag (je absolute max)
- Omslagpunt (punt wat je ca. een uur moet kunnen volhouden)
- Rusthartslag. (Geeft een goede indicatie van je fitheid)

Als je die goed laat meten (vooral omslagpunt is belangrijk), dan kun je hier een zone methodiek op loslaten. Daarbij is het ook nog eens zo dat de zones niet in beton gegoten zijn. Met uitzondering van je omslagpunt, zijn de grenzen redelijk arbitrair. Hangt soms zelfs van de vorm van de dag af of een loopje ontspannen aan voelt bij een bepaalde hatslag.

Er is ook consensus dat de zgn. 220 - leeftijd "regel" niet goed bruikbaar is voor individuele sporters ;-)

• Roozzz
m0ridin schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:06:

Je hebt bijv:

Bijvoorbeeld:

Lactaat

Max Hartslag:

Wat mij betreft is trainen op basis van lactaat veruit superieur. Het grote voordeel hierbij is dat je een (of twee) fysiologische meetpunten hebt om vanaf te werken. Je omslagpunt zegt een stuk meer over de sporter dan alleen je max hartslag. Het doet daarmee meer recht aan de individuele situatie.

Naast je anaerobe drempel (4mmol) kan je met een sportmedische test of een lactaatmeter ook je aerobe drempel (2mmol) vaststellen. Dan heb je de basis van je zone-indeling al te pakken. Bovengrens zone 2 is bij 2mmol. Bovengrens zone 3 (of zone 4 in je garmin) is bij 4mmol. Vervolgens kan je vrij makkelijk je training daar op afstemmen. Bijvoorbeeld door 80% in zone 2 of lager te trainen en 20% boven de anaerobe drempel. Het stukje daartussen is niet heel interessant (behalve bij wedstrijdspecifieke voorbereiding).
Afbeeldingslocatie: https://f.eu1.jwwb.nl/public/o/q/z/temp-mwecjznzelyduhjdtwcm/40279_2012_39060469_Fig1.jpg

En zo zie je maar hoe snel zaken uit verband gerukt kunnen worden. Zij hanteren een andere zone-indeling dan gebruikelijk. Normaliter is, op basis van lactaat, de bovengrens van zone 2 de aerobe drempel. Voor deze drempel wordt 2mmol gehanteerd. Zij zien zone 1 als begrensd door deze drempel en zone2 als 2-3mmol. Ook de anaerobe drempel benaderen zij alternatief. Tja.

Stephen Seiler heeft nogal wat -begrijpelijke- video's en college's gedeeld op dit vlak. Het Noorse model dat hij hierbij volgt zie je terug bij alle grote duursporters van tegenwoordig. Op en buiten zijn kanaal zijn veel wetenschappelijke achtergronden te vinden. Aardig startpunt voor de logica achter de zone-indeling o.b.v. lactaat:

• m0ridin
Tnx @Roozzz en @bert74

Interessante links en heeft me doen besluiten maar weer eens een lactaatdrempel test in te gaan plannen...

Mijn ongeduld zegt meteen zsm, mijn andere kant zegt eerst even weer echt in het loopritme zitten want ben er pas sinds 2-3 weken echt weer mee bezig (daarvoor gewoon wat aangerommeld) en ergens in maart plannen oid.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:49

XyS

0.o.O

Ik heb laatst een sportmedische keuring incl lactaat meting gedaan. Was erg leuk om te doen en heeft me veel inzicht gegeven in de dingen waar ik me op moet focussen.

Blijkbaar ben ik goed in mezelf pushen, maar heb ik totaal geen duur conditie. Tijdens de keuring gaven ze aan wanneer ik het 'normale' omslagpunt van 4mmol had bereikt, dat was op 13 km/h. Daarna kon ik nog redelijk makkelijk door tot 16km/h en toen vonden ze het wel genoeg (en mijn benen eigenlijk ook wel). Het ademen ging me redelijk af maar mijn hartslag zat al een tijdje op mijn max (~200). De laatste lactaat meting kwam uit op 11mmol wat blijkbaar erg hoog is.

Nou ben ik pas sinds kort begonnen met duurlopen (november) en deed nog redelijk vaak wat intensieve loopjes. Met trenara werd dat al minder maar ook daar hield ik me vaak niet aan de snelheid/afstand. Na de test werd mij duidelijk uitgelegd dat ik meer focus moet leggen op rustige trainingen. Alles wat ik doe is gebaseerd mezelf pushen, terwijl het idee is dat je lactaat juist relatief laag moet blijven omdat je dan lang door kan gaan.

Daarom ga ik 3 vd 4 trainingen per week rustig doen, dat wil zeggen hartslag onder de 152 houden (tempo nu rond de 5:50). In de loop van de tijd, over meerdere maanden, zou ik moeten zien dat het rustige tempo omhoog kan.

Afgelopen week is dit mij niet gelukt, omdat ik over een vulkaan, in een woestijn en op het strand liep. Zodra ik tussen de weilanden loop ga ik me weer netjes aan het schema houden :+

Zal van het weekend wel wat info uit het keuringsrapport plaatsen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:22

m-vw

Dus?

XyS schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:35:
...
Met trenara werd dat al minder maar ook daar hield ik me vaak niet aan de snelheid/afstand.
...
Rest van je post is een helder verhaal, maar deze doet mij toch wel mijn wenkbrauwen fronsen.
Waar train je dan met die app?

Nu ben ik zelf een persoon die zeer weinig structuur heeft in zijn loopjes, maar als je een trainingsprogramma hebt dan volg je dat toch?

Wat is het nut anders?

• XyS

XyS

0.o.O

Tja.. in de basis houd ik me er aan maar soms loop ik een paar km langer omdat ik lekker loop. En ik krijg het niet voor elkaar om wisselende tempo's goed te krijgen, ik gebruik Samsung health en het huidige tempo slaat vaak nergens op. Hierdoor loop ik eigenlijk altijd een stuk harder dan zou 'moeten' (ook omdat het lekker voelt). Misschien komt het met de tijd maar ik vind het moeilijk om door te hebben hoe hard ik loop, met name bij kortere stukken/intervals.

Het trenara schema houd ik nu aan als leidraad, het bevat vaak maar 50% langzame runs dus ik ga een van de intensieve runs zelf vervangen voor een duurloop.

• artharpe
  • Niet online
XyS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:23:
Tja.. in de basis houd ik me er aan maar soms loop ik een paar km langer omdat ik lekker loop. En ik krijg het niet voor elkaar om wisselende tempo's goed te krijgen, ik gebruik Samsung health en het huidige tempo slaat vaak nergens op. Hierdoor loop ik eigenlijk altijd een stuk harder dan zou 'moeten' (ook omdat het lekker voelt). Misschien komt het met de tijd maar ik vind het moeilijk om door te hebben hoe hard ik loop, met name bij kortere stukken/intervals.

Het trenara schema houd ik nu aan als leidraad, het bevat vaak maar 50% langzame runs dus ik ga een van de intensieve runs zelf vervangen voor een duurloop.
Van mijn trainer ooit een keer de quote gekregen: "niet maximaal trainen maar optimaal". Was voor mij in ieder geval heel verhelderend.

• XyS

XyS

0.o.O

artharpe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:46:
[...]

Van mijn trainer ooit een keer de quote gekregen: "niet maximaal trainen maar optimaal". Was voor mij in ieder geval heel verhelderend.
Ja precies, ik ga me dus weer aan het advies van de sportmedische keuring houden. Zie onderhand ook in dat ik niet optimaal bezig was, met name aangezien ik graag langere afstanden wil lopen.

Mijn afgelopen runs vond ik heel leuk vanwege de bijzondere locaties, was lastig controleren gezien de hoogtemeters/zware ondergrond. Loop normaal alleen vlak en op asfalt :)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013

m-vw

Dus?

artharpe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:46:
[...]

Veel gemaakte fout: Iedere training een pr proberen te lopen.

• Limbeckx
m-vw schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:01:
[...]

Andere veel gemaakte fout: Te snel volume van training verhogen. Amiright?

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:48

Secsytime

Automagisch

m-vw schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:01:
[...]

Training is to get fitness, not to test fitness.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:24
Te snel het volume verhogen geeft natuurlijk ook problemen @Limbeckx, maar ik denk dat het gros van de (beginnende) lopers veel vaker te hard dan te veel loopt.

Strava Garmin 265

• Limbeckx
Tim_W schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:08:
Te snel het volume verhogen geeft natuurlijk ook problemen @Limbeckx, maar ik denk dat het gros van de (beginnende) lopers veel vaker te hard dan te veel loopt.
Ik refereerde vooral naar de fout die ik heb gemaakt. Ik heb geen idee hoe verhouding is tussen te hoge intesiteit vs te hoog volume trainen.

Beter worden podcast aflevering 3 (wielren podcast) gaat over polarized trainen. Dat is wel een goede podcast om geluisterd hebben imo. Net zoals Running Solutions podcast aflevering 3 over 'hardlopen begint in de heupen'. Oftewel: core/heup stabiliteit om intensiteit en volume te verhogen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Limbeckx schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:12:
[...]

Ik refereerde vooral naar de fout die ik heb gemaakt. Ik heb geen idee hoe verhouding is tussen te hoge intesiteit vs te hoog volume trainen.

Beter worden podcast aflevering 3 (wielren podcast) gaat over polarized trainen. Dat is wel een goede podcast om geluisterd hebben imo. Net zoals Running Solutions podcast aflevering 3 over 'hardlopen begint in de heupen'. Oftewel: core/heup stabiliteit om intensiteit en volume te verhogen.
Klopt, het heeft mij ook veel gebracht om regelmatig stability / corestability oefeningen te doen!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:12

• sander_g
  • Laatst online: 11-01 08:34
Ja, mooi nieuws. Toen ik gisteren een bericht las dat het nog niet zeker was begon ik me al zorgen te maken. De CPC ging immers ook niet door, terwijl de tekenen gunstig waren. Ter voorbereiding heb ik me nu maar ingeschreven op de vestingloop in Gorinchem (HM). 🤞🏼

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Limbeckx
Ons bedrijf stuurde dinsdag een mail dat we dit jaar weer meedoen met de business run dus denk dat er wellicht achter de schermen al meer duidelijk was. Maar ik ben ook van de partij. Eerste wedstrijd van mn leven. Ga met mn team de marathon in vieren lopen

• InZane
Limbeckx schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:47:
Ons bedrijf stuurde dinsdag een mail dat we dit jaar weer meedoen met de business run dus denk dat er wellicht achter de schermen al meer duidelijk was. Maar ik ben ook van de partij. Eerste wedstrijd van mn leven. Ga met mn team de marathon in vieren lopen
Leuk!

Het is voor mij niet m'n eerste wedstrijd, maar wel m'n eerste marathon ever en ik ben totaal niet voorbereid.
Kan interessant worden :+

• Frenz64
Totaal niet voorbereid is een beetje BS @InZane (met alle respect hoort er dan achteraan, toch?). Geen dedicated marathon training mss, maar de omvang van jouw trainingen is dermate dat ik denk dat met wat aanpassingen je "fluitend" die marathon loopt (oké, ook wat overdreven mss).

• Limbeckx
Ahh is @InZane zoals een deel van de jongetjes op het schoolplein die zeiden totaal niet geleerd te hebben voor een repetitie maar toch uiteindelijk een ruime voldoende bleken te hebben :+

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Frenz64 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:13:
Totaal niet voorbereid is een beetje BS @InZane (met alle respect hoort er dan achteraan, toch?). Geen dedicated marathon training mss, maar de omvang van jouw trainingen is dermate dat ik denk dat met wat aanpassingen je "fluitend" die marathon loopt (oké, ook wat overdreven mss).
Haha, denk ook dat @InZane hem met de huidige omvang wel kan lopen.

Ze zijn er nog erger hoor, ik heb collega’s die zeggen nooit te lopen, en dan voor een wedstrijd aan piepen.. vervolgens lopen ze je er keihard af, omdat ze wel gewoon hebben getraind maar alles expres op privé hebben staan 8)7 :X :+

• InZane
Nou, blijkbaar zien jullie het positiever in dan ik :D Ik zie er stiekem toch wel een beetje tegenop.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:52:
Nou, blijkbaar zien jullie het positiever in dan ik :D Ik zie er stiekem toch wel een beetje tegenop.
Uitlopen doe je hem wel ;)

• Hartloper
[b]XyS in "Hardlopen - deel 9"

Klopt, als je drie keer per week traint zijn bij Trenara vaak 2 van de 3 een tempoduurloop en een intervaltraining. De verhouding is beter voor schema's met vijf keer per week lopen.

• Arjan90
InZane schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:52:
Ah joh, dat gaat vast goedkomen. Ik ga ook :+ Ons inschrijfmoment scheelt niet zoveel. En het gaat door, dus je kan je niet meer verstoppen en je "moet" gewoon die lange duurlopen gaan plannen. Stel een realistisch doel waar je naartoe werkt en dan komt het vast goed. Als je specifieke trainingen toevoegt met lange duurlopen met o.a. marathontempo in de laatste kilometers kom je er al gauw met jouw weekomvang die je al hebt.

Ik heb vanochtend - voor de storm - voor het eerst de welbekende "Yasso" training gedaan. Geinig en viel me niets tegen! Voornemen was 3:30 voor de 800m om even te kijken hoe de training viel, maar het tempo ging iets harder in 3:20 en dat ging prima. Onderweg nog bij een digitaal snelheidsbord complimenten gekregen van een fietser omdat er 13/14kmpu op het bord stond :D

• Hartloper
Hartloper gaat ook deelnemen aan de Rotterdam Marathon.

Ik heb hier al eens verteld dat mijn laatste 4 marathons allemaal 3:13:xx waren qua tijd.

3 daarvan heb ik meegelopen met de 3:15 pacer.

Proberen dat PR aan te scherpen is moeilijk omdat ik de hulp van een goede pacer heel belangrijk vind om vlak te lopen, maar de 3:00 pacer is te hoog gegrepen. Een pacer zorgt er met name voor dat je de eerste kilometers niet te hard van stapel loopt. En verder in de race is het fijn om je minder om het tempo te moeten bekommeren door het lopen in groep. Uiteraard moet je kijken of de pacer wel snel genoeg loopt, maar voor de rest spaar je mentale energie door niet voortdurend op je tempo te moeten letten. Er is ook voordeel bij tegenwind als je in groep loopt.
Het enige nadeel aan pacers is dat ze zelden vertragen aan bevoorradingsposten, en ik wil wel elke 5 km wat drinken.

Dus ik ben zeer blij dat in Rotterdam er een pacer is op 3:10. Ik ga daarmee meegaan en zie wel waar het schip strandt. Onder de 3:30 is OK, 3:12 zou fijn zijn want een PR, maar het A-doel is onder de 3:10.

[ Voor 31% gewijzigd door Hartloper op 20-02-2022 07:45 . Reden: typo ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Denk dat er een flinke Tweakers groep is in Rotterdam..

• Tinusvolkel
@Hartloper In Eindhoven zou er ook een pacer zijn maar kwam niet opdagen..
Dus ik ga er niet meer zo op vertrouwen :)
Verder kan ík mijzelf redelijk goed pacen, iig toen de eerste 3/4 deel er goed de rem op gehouden zodat ik voor het einde nog wat over had.

Vandaag (zonder naar het weerbericht te kijken) m’n loopje uitgesteld naar vanavond omdat ik lekker aan het hobbyen was.
Maar dus continu in de regen en wind gelopen ipv in de zon…
Achja wel (met een beetje hulp van de wind) 2 kommetjes terug kunnen pakken >:)

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-01 21:45
Hartloper schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:16:
Hartloper gaat ook deelnemen aan de Rotterdam Marathon.

Ik heb hier al eens verteld dat mijn laatste 4 marathons allemaal 3:13:xx waren qua tijd.

3 daarvan heb ik meegelopen met de 3:15 pacer.

Proberen dat PR aan te scherpen is moeilijk omdat ik de hulp van een goede pacer heel belangrijk vind om vlak te lopen, maar de 3:00 pacer is te hoog gegrepen. Een pacer zorgt er met name voor dat je de eerste kilometers niet te hard van stapel loopt. En verder in de race is het fijn om je minder om het tempo te moeten bekommeren door het lopen in groep. Uiteraard moet je kijken of de pacer wel snel genoeg loopt, maar voor de rest spaar je mentale energie door niet voortdurend op je tempo te moeten letten. Er is ook voordeel bij tegenwind als je in groep loopt.
Het enige nadeel aan pacers is dat ze zelden vertragen aan bevoorradingsposten, en ik wil wel elke 5 km wat drinken.

Dus ik ben zeer blij dat in Rotterdam er een pacer is op 3:10. Ik ga daarmee meegaan en zie wel waar het schip strandt. Onder de 3:30 is OK, 3:12 zou fijn zijn want een PR, maar het A-doel is onder de 3:10.
In Amsterdam waren er twee 3:00 pacers, maar die startten vooraan in het 2:40 - 3:00 vak. Zelf startte ik achterin het vak zodat ik niet steeds in de weg zou lopen voor snellere lopers. Gelukkig kon ik de witte ballonnetjes in de verte nog zien en inschatten dat ze zo’n halve minuut voorsprong hadden. Rond 25km had ik ze bijgehaald en 1x een drinkpost meegemaakt… Wat een drama zeg. Er waren ~10 vrijwilligers verspreid om drinken aan te geven maar logischerwijs is het niet te doen als er een meute van 30 aan komt.

Ik ben er iets voor gaan lopen om die mentale ‘stress’ te voorkomen, ook liepen ze net een paar seconden langzamer dan m’n eigen tempo. Dat is eigenlijk niks natuurlijk, maar ik liep totaal niet lekker meer in zo’n groep. Na een paar km weer m’n eigen ding gaan doen en de tegenwind maar voor lief genomen. Er waren vervolgens wat lopers die schuin achter me gingen lopen, een praatje kon daar niet vanaf. Profiteurs. :P

Ik denk dat meelopen met een 2:50 of 3:10 pacer veel relaxter is, vooral omdat er dan waarschijnlijk minder aanhakers zijn (want niet rond de ‘magische’ arbitraire grens). Als het wel druk is, zou ik net voor de drinkpost iets voor gaan lopen. Dat lijkt me mentaal makkelijker dan dat je ze weer in moet gaan halen.

• Arjan90
Bijzondere keuze om de pacer dan vooraan te laten starten, ik ben benieuwd hoe dat in Rotterdam is geregeld. De training vandaag was een tegenvaller, veel wind en regen en door de vele wolken icm het bos was mijn GPS helemaal van de regel. Mijn eerste snelle kilometer liep ik in 5.30, wat totaal niet klopte met mijn gevoel. Net thuis nagemeten en in die kilometer van Garmin heb ik minimaal 1,2 kilometer gelopen... Tsja, dan loop je dus een stuk sneller :+ Nu vind ik een exacte snelheid opzich niet super belangrijk, maar wel als je een bepaald tempo probeert te lopen... Maar goed, om nou een Stryd te kopen om alleen dit probleem - wat zelden voorkomt - op te lossen, dat is ook wat gortig.

Gelukkig draaide de wind onderweg waardoor ik nog meer wind tegen kreeg, uiteindelijk ongeveer 4km wind mee gehad en zo'n 10km wind tegen :D

• InZane
Hartloper schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:16:
Leuk, een maat van me gaat op 3.10 pacen bij Rotterdam. Als het een kale gast met een baardje is (Erwin), dan moet je 'm maar de groeten doen van Michel die bij hem in de straat woont ;)

3.10 is voor mij iig veel te hoog gegrepen.

• Hartloper
Doe ik !

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:23
Ik zit binnenkort een weekendje in Otterlo, heeft er nog iemand een mooie trail looproute daar in de buurt? Zoek bij voorkeur iets van 25 - 30k. Moet genoeg te zien zijn als ik zo op de kaart kijk :)

• Arjan90
@Gaargod Met Komoot kun je vast wel wat vinden of bij Afstandsmeten (y)

• Tinusvolkel
Gaargod schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:59:
Ik zit binnenkort een weekendje in Otterlo, heeft er nog iemand een mooie trail looproute daar in de buurt? Zoek bij voorkeur iets van 25 - 30k. Moet genoeg te zien zijn als ik zo op de kaart kijk :)
Dit is het langste segment wat ik op strava gevonden krijg.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Arjan90 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:08:
@Gaargod Met Komoot kun je vast wel wat vinden of bij Afstandsmeten (y)
Wikiloc geeft ook nog wel eens leuke routes trouwens

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

GSX-MAN

de/het/een

Voor het eerst dit jaar weer wezen hardlopen, drie weken na mijn galblaasoperatie. 3,75 km, ik probeerde het nog een beetje verstandig aan te pakken:

https://www.strava.com/activities/6710867706

Man, wat voelt het lekker om weer bezig te zijn. Fietsen in de sportschool was leuk en aardig, maar buiten spelen is zo veel beter.

Slecht idee... Hoe laat?

• Frenz64
@Rudedadude ? Die is een local daar

• XyS

XyS

0.o.O

@GSX-MAN _/-\o_

Ik heb vanmiddag de storm een rustige duurloop gedaan en me daarbij goed op mijn hartslag gelet. Nog best lastig met die heftige wind en regen.

Daarbij nog wat info uit de sportkeuring:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-DojqpSHOcATTmPH2cs1ZaPa-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jgyzexKH3dEhD4ZklR7IBl8y.jpg?f=user_large

Een vraagje naar aanleiding van deze zin: 'Ook een duurtraining met perioden boven de AERobe drempel kan je in z'n geheel (behalve de warmingup) als 'niet-rustige' training beschouwen.'
Hoe lees ik dit, ik neem aan dat het niet uit maakt als de hartslag even een paar slagen boven de drempel uit komt?

En een grafiekje; hier zie je ook de directe steiging van het lactaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsQ6060woLhVjY2T60Ua0yVWeMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Pf8m5QQClkrv9xi2AXSy1tm.jpg?f=fotoalbum_large

• Hartloper
Ook een duurtraining met perioden boven de AERobe drempel kan je in z'n geheel (behalve de warmingup) als 'niet-rustige' training beschouwen.'

Dat is denk ik een eigen interpretatie. Stel dat je 50 minuten duurtraining doet, 30 min duidelijk onder de aerobe drempel en 20 minuten erboven, dan wordt doorgaans enkel de 20 minuten als snel geteld.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb 4 weken terug nog een mooie 44km daar gelopen door Park De Hoge Veluwe. Kost uiteraard wel toegang. Naar beneden kun je naar Planken Wambuis, alhoewel daar niet bijster veel paden zijn. Naar het noorden heb je het Kootwijkerzand en naar het westen kun je het Wekeromse zand halen. In alle gevallen zijn er met 25-30km leuke trails van te maken. Dus als je weet welke kant je op wilt heb ik wel wat suggesties :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Rudedadude schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:19:
[...]

Ik heb 4 weken terug nog een mooie 44km daar gelopen door Park De Hoge Veluwe. Kost uiteraard wel toegang. Naar beneden kun je naar Planken Wambuis, alhoewel daar niet bijster veel paden zijn. Naar het noorden heb je het Kootwijkerzand en naar het westen kun je het Wekeromse zand halen. In alle gevallen zijn er met 25-30km leuke trails van te maken. Dus als je weet welke kant je op wilt heb ik wel wat suggesties :)
Ik heb in de aanloop naar de Amerongse Bergtrail het boswachterspad bij Kootwijk gedaan. Niet zo heel ver, maar mogelijkheden zat om die uit te breiden:

https://www.staatsbosbehe...r/boswachterspad-kootwijk

Sowieso een schitterend stukje Nederland, als ik hersteld ben maar weer eens die kant op.

Slecht idee... Hoe laat?

• InZane
GSX-MAN schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:20:
[...]

Ik heb in de aanloop naar de Amerongse Bergtrail het boswachterspad bij Kootwijk gedaan. Niet zo heel ver, maar mogelijkheden zat om die uit te breiden:

https://www.staatsbosbehe...r/boswachterspad-kootwijk

Sowieso een schitterend stukje Nederland, als ik hersteld ben maar weer eens die kant op.
Grappig, die heb ik vorige maand nog gelopen: https://www.strava.com/activities/6562073025

Maar ja, da's 'maar' 18km.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

InZane schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Grappig, die heb ik vorige maand nog gelopen: https://www.strava.com/activities/6562073025

Maar ja, da's 'maar' 18km.
Ja, de wandelroute wel. Maar op basis daarvan kan je best een groter rondje maken.

Slecht idee... Hoe laat?

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:23
@Rudedadude heb even op je Strava gespiekt, die 44k route ziet er interessant uit en zou ook mijn voorkeur hebben omdat ik dan al lopend naar het startpunt toe kan, zonder eest met de auto ergens heen te rijden :)

Kun je mij de GPX sturen als je die hebt? Dan ga ik er zelf wel een beetje mee stoeien om eea in te korten.

Tnx voor de suggesties @Arjan90 @Tinusvolkel @mrwolf @GSX-MAN
Had natuurlijk al diverse websites gecheckt voor routes maar vind het veel leuker om er hier wat real life ervaringen bij mee te krijgen.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:36
De vierde run na mijn hernia gelopen. Inmiddels staat de teller van dit jaar op 18 km. Vooral heel rustig inlopen en 1 a 2 km al intervallend lopen. Tot nu toe gaat het goed en heb ik halverwege april pas een echte 5 km gepland.

Nu snel wat buikspier oefeningen...... :Y

• bert74
XyS schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:00:
@GSX-MAN _/-\o_

Ik heb vanmiddag de storm een rustige duurloop gedaan en me daarbij goed op mijn hartslag gelet. Nog best lastig met die heftige wind en regen.

Daarbij nog wat info uit de sportkeuring:

[Afbeelding]

Een vraagje naar aanleiding van deze zin: 'Ook een duurtraining met perioden boven de AERobe drempel kan je in z'n geheel (behalve de warmingup) als 'niet-rustige' training beschouwen.'
Hoe lees ik dit, ik neem aan dat het niet uit maakt als de hartslag even een paar slagen boven de drempel uit komt?

En een grafiekje; hier zie je ook de directe steiging van het lactaat
[Afbeelding]
Dank voor het delen van deze inzichten.

Met name het eerste (Aerobe) omslagpunt geeft bij mezelf ook weer aanleiding om naar mijn eigen zones te bekijken.

Mijn Anaerobe omslagpunt ligt ik ook ergens bij 180bpm (gemeten), daarboven wordt het zwaar. Mijn Aerobe omslagpunt ligt gevoelsmatig bij ca. 150bpm. Een hartslag van 150bpm kan ik op de racefiets prima 4-6 uur volhouden, maar daar blijf ik liever wat onder bij lange, rustige ritten.

Tijdens hardlopen zit ik vaak rond 160bpm tijdens normale trainingsloopjes. Mogelijk moeten die op een wat lager tempo.

Ik ga overwegen om weer opnieuw te testen, de laatste keer is al weer een tijdje terug.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:38
Komend weekend toevallig? Kan je je hier nog voor inschrijven: https://otterlo-trailrun.nl/

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04-2025
Hier weer even inchecken, nadat ik net een heerlijk rondje intervallen heb kunnen afwerken.

Vorige week maandag ben ik voor een sportmedische keuring gegaan (14 februari, je kunt het ook self love noemen.. :> ).

Interessant om eens te doen en een fijne bevestiging dat ik goed bezig was en ben.
De tempo's die ik nu aanhield in mijn training op suggestie van Trenara (duurloop/tempo/interval) kwamen mooi overeen met het advies uit het rapport.

Niet nieuw voor velen hier, dat hartslag iets is waar je niet zo met een gemiddelde kunt werken:
Ook mijn hartslag(verloop) is wat a-typisch.
Met een max Hf van 192 zit ik boven de 'cliche, maar foute 220-leeftijd'.
Mijn anaerobe drempel zit rond de 180 en de aerobe drempel rond de 165.
VO2Max op 52

Doordat die aerobe/anaerobe drempel relatief dicht bij elkaar zitten heb ik juist het advies meegekregen om me niet te veel te laten leiden door de hartslag, maar vooral op tempo te blijven focussen.

VO2Max is hoger dan mijn tempo's doen vermoeden, wat duidt dat ik vooral kilometers moet blijven maken om mijn (relatief onervaren) running efficiëntie omhoog te brengen.

Ook urine, bloed en ogen etc getest. Ogen zijn erg goed, komen zelfs tot twee keer boven de 'norm' uit.
Last but not least nog een kleine bijvangst uit het bloedonderzoek; nog even een afspraak inplannen bij de huisarts voor wat lijkt op een B12 tekort.

Bottom line: gezond lijf en rustig verder bouwen aan mijn duurvermogen en snelheid in aanloop naar de halve marathon en marathon die ik dit jaar hoop te gaan lopen.

Strava

• Frenz64
Ook hier een blije Frenz, spontaan iets hoger tempo gelopen vandaag en net boven de 51 minuten geëindigd. Als ik de Liberates aangehad had en eerst ingelopen had, dan was het 50 minuten doel op de 10 al wel weer binnen bereik. Sowieso een Jahresbestzeit, yeuyyy. Sterker nog, na de knieblessure en revalidatie heb ik niet zo snel meer gelopen.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:39

sebasd

rijdt op espresso

Ik had het in september niet gedacht, sterker nog, toen heb ik na de zoveelste blessure het hardlopen helemaal afgezworen, maar ik ben inmiddels ook weer een paar weken aan het lopen.

Nog niet veel meer dan een minuut of 20, 3 minuten hardlopen - 1 minuut wandelen of 5 minuten hardlopen - 2 minuten wandelen, maar toch. Het is heerlijk om weer te doen. Ik bekijk het stap voor stap en zie wel hoe lang het leuk blijft.

Doel van elke training voorlopig is om elke keer aan het eind nog zo fris te zijn dat ik in principe de volgende dag zo weer zou kunnen gaan. Eind maart hoop ik weer 5km aan 1 stuk te kunnen lopen, en daarna wil ik weer rustig, heel rustig verder gaan bouwen.

Nu ook eindelijk veel meer aandacht voor crosstraining: zwemmen, fietsen en strength training met een kettlebell. Hopelijk houdt dat de blessures buiten de deur...

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-01 21:14
bert74 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:19:
[...]

Dank voor het delen van deze inzichten.

Met name het eerste (Aerobe) omslagpunt geeft bij mezelf ook weer aanleiding om naar mijn eigen zones te bekijken.

Mijn Anaerobe omslagpunt ligt ik ook ergens bij 180bpm (gemeten), daarboven wordt het zwaar. Mijn Aerobe omslagpunt ligt gevoelsmatig bij ca. 150bpm. Een hartslag van 150bpm kan ik op de racefiets prima 4-6 uur volhouden, maar daar blijf ik liever wat onder bij lange, rustige ritten.

Tijdens hardlopen zit ik vaak rond 160bpm tijdens normale trainingsloopjes. Mogelijk moeten die op een wat lager tempo.

Ik ga overwegen om weer opnieuw te testen, de laatste keer is al weer een tijdje terug.
Realiseer je wel dat de zones voor hardlopen en fietsen niet helemaal overeenkomen, aangezien de inspanning/belasting niet vergelijkbaar is. Omslagpunt(en) is (zijn) dus ook niet precies hetzelfde, en dus is de 1e vraag obv welke inspanning die meting gedaan is.

Ik heb geen signature

• bert74
Appie76 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:46:
[...]

Realiseer je wel dat de zones voor hardlopen en fietsen niet helemaal overeenkomen, aangezien de inspanning/belasting niet vergelijkbaar is. Omslagpunt(en) is (zijn) dus ook niet precies hetzelfde, en dus is de 1e vraag obv welke inspanning die meting gedaan is.
Ik weet het. Omslagpunt tijdens hartlopen ligt bij mij 3-5 slagen hoger dan bij fietsen. Een 5-10km hardloopwedstrijd kan ik lopen met een gemiddelde hartslag van ~185.

Dat lukt me niet tijdens fietsen. Vooral in het voorjaar met weinig kilometers in de benen, lopen de benen gewoon vol, terwijl hart en longen wel hoger zouden kunnen.

Overigens wordt het verschil kleiner als ik in de zomer beter getraind ben. In 2020 Mont Ventoux op gefietst in 1:49. Gemiddelde hartslag 173. In het steile stuk "in het bos" was de hartslag hoog in de 170.

Het is gewoon fijn om de waardes goed te hebben gemeten, kan je mooi doseren en voorkom je dat je je zelf opblaast.

• m0ridin
Nou, ondertussen weer aardig lekker bezig met het rennen dus toch maar voor volgende week een inspanningtest gepland op de hardloopband... Reden is vooral wat zekerheid te krijgen over drempelwaardes en zones (en gewoon leuk/goed af en toe te doen).

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren een lange dag op werk. Om 7u in de auto richting Eindhoven (2x file), daar een collega ophalen en door naar Rotterdam. Om 9.30 op locatie aangekomen, met overigens perfect uitzicht op de Erasmus en Rotterdam. Om 12.30 dwaar door Rotterdam naar afspraak 2, hier een half uur te laat aagekomen want verkeer enzo. Om 15u terug naar EIndhoven, onderweg bij Breda file, in Eindhoven file, na Eidhoven file.. Dus rond 18.00 thuis, even uitrusten/bijtanken. Om 1845u toch maar de training voor gaan bereiden en om 19u naar buiten voor een interval van 6x 1000....

Direct na het zetten van de eerste stap begint het me een partij te regenen, niet normaal!. De eerste 2 herhaligen had ik de wind op de rug, dus het was nog enigszins vol te houden. Maar 3,4 & 5 vol tegen de wind in. Tijdens de 4e herhaling ging het nóg harder regenen. Zo hard dat de regen horizontaal in m'n gezicht vloogt, met het gevolg dat ik m'n hoord naar beneden en schuin weg moest draaien. Loop je daar rond 3.55'/km, met moeite 1 meter vooruit kunnen kijken, hopende dat er geen andere hardlopers of wandelaars in tegengestelde richting aankomen.

Gelukkig was het zo'n pokkeweer dat er niemand op de weg was! Nog maar een paar dagen en dan is het weer lente :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• m0ridin
@Calitomnication Haha, herkenbaar... mijn stemming wisselt dan ook continu tussen "Ach, wat maakt het uit.... het is maar wind en regen en heeft ook wat" en "OK! MAAR NU IS HET GENOEG! KAP NOU!"

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:28:
Gelukkig was het zo'n pokkeweer dat er niemand op de weg was! Nog maar een paar dagen en dan is het weer lente :P
Een paar dagen? gisteren was het al perfect 8) helaas geen tijd gehad om in de zon te lopen maar gisterenavond was het ook perfect weer om lekker wat tempo's te lopen in kort / kort.

Was een beetje een gecombineerde 10km/hm training, 4x3km op een tempo tussen 10km en hm wedstrijd tempo. Dus mooi een beetje iets sneller dan hm zodat het hm tempo wat makkelijk aan voelt, en meer dan 10km op tempo gelopen zodat een 10km PR poging wat korter aan voelt.
Totaal niet wetenschappelijk onderbouwd maar voelde prima en ging lekker.
De benen voelen na een nachtje slapen alweer helemaal prima, want had eigenlijk wel wat spierpijn verwacht.

Verder afgelopen weekend ook een uur of 3 in de stromende regen en wind gelopen... en ben daar ook wel klaar mee... :|

[ Voor 32% gewijzigd door Tinusvolkel op 24-02-2022 08:15 ]

• InZane
Tinusvolkel schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:10:
[...]

Een paar dagen? gisteren was het al perfect 8) helaas geen tijd gehad om in de zon te lopen maar gisterenavond was het ook perfect weer om lekker wat tempo's te lopen in kort / kort.

Verder afgelopen weekend ook een uur of 3 in de stromende regen en wind gelopen... en ben daar ook wel klaar mee... :|
Het was inderdaad weer voor kort/kort gisteren. Helaas had ik me gisteravond geheel gedachteloos omgekleed in lang/lang met een intervaltraining op het programma. Dat heb ik geweten. Was veel te warm dus :/

En inderdaad teveel in de wind en regen gelopen de laatste tijd! Wel een beetje erg klaar mee inmiddels.
Pagina: 1 ... 167 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.