Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:48
Bedankt @Tinusvolkel en @Slickk

Als het wedstrijdtempo er goed is ingesleten en de overbelasting uitblijft hoop ik ook nog wat snellere tempo's te kunnen doen en wellicht een 10 km wedstrijdsimulatie 2 weken voor de wedstrijd.

Ik ben normaal ook wel fan van 80/20, maar voor korte tijd dit schema richting wedstrijd durf ik wel aan, zolang ik de belastbaarheid goed monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Lagune schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:03:
[...]

die 10% is wel heel conservatief, stel je loopt 10km in week1 dan mag je in week2 maar 11 lopen?

beter lijkt mij gewoon rustige loopjes, voldoende rustdagen ertussen en luisteren naar je lichaam?
Die 10% is ihmo ook meer een richtpercentage bij wat hogere weektotalen, van 10 naar 11km is 500 meter extra bij twee keer lopen in de week, als je rekening houdt met het tempo is van 10 naar 12 ook geen halszaak. Van 30km naar 33 km is bijv. een duurloop in die week met 3km verlengen.

Enniewee, toen Kipchoge de marathon onder de twee uur liep, heb ik hem destijds gëeerd door dezelfde tijd te lopen (over de halve dan hè). Na het prachtige goud van Kjeld vond ik een soortgelijk eerbetoon ook wel aardig: 1:43:21 Dit tempo begint weer een beetje op hardlopen te lijken en de knie blijft stabiel. Maar eens voorzichtig richting HM proberen, dat mag bij 10% (en m'n weekgemiddelde van 25km+) volgende week al :+

Overigens op de Puma Magnify, waar ik qua demping steeds meer tevreden over ben. Het lijkt wel of ze nu pas ingelopen zijn. Wat minder is dat ik verkeerde sokken (ouwe vooral) aanhad en er een fraaie blaar ontstond links. Tenminste, ik ga er vanuit dat het de sok was en niet de schoen. Nog niet eerder last van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:08
:'( Einde van de middag een positieve zelftest te pakken… dus morgen naar de teststraat.

Vanmorgen gewoon lekker gelopen zonder vreemde hartslag waardes ofzo, echter overdag af en toe een kriebel hoest dus dacht zal als ik thuis ben even een zelftest doen dan kan ik m’n kantoorgenoot gerust stellen maar helaas…

Dus zal wel een quarantaine worden en hopelijk blijven ergere klachten mij bespaard.
Misschien het springtouw maar weer is gaan zoeken om te kijken hoe het lichaam daar op reageert.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30

Secsytime

Automagisch

Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:50:
:'( Einde van de middag een positieve zelftest te pakken… dus morgen naar de teststraat.

Vanmorgen gewoon lekker gelopen zonder vreemde hartslag waardes ofzo, echter overdag af en toe een kriebel hoest dus dacht zal als ik thuis ben even een zelftest doen dan kan ik m’n kantoorgenoot gerust stellen maar helaas…

Dus zal wel een quarantaine worden en hopelijk blijven ergere klachten mij bespaard.
Misschien het springtouw maar weer is gaan zoeken om te kijken hoe het lichaam daar op reageert.
Beterschap, hopelijk heb je nergens last van. Dat is bij zo'n beetje 95% van de positieve gevallen van wat ik zo om me heen hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:54
Iemand ervaringen met reizen naar Amerika icm een geplande marathon binnen 4 weken? Ik ga, zoals het nu lijkt, vrouwlief vergezellen naar een congres zo'n vier weken voor de marathon. Ik verwacht daar wel gewoon te kunnen lopen en "moet" er ook mijn laatste lange duurloop doen. De terugreis is waarschijnlijk 's avonds en we komen dan 's ochtends aan op Schiphol, dus hopelijk valt de jetlag na de terugreis mee.

Temperatuur daar is sowieso rond de 20 a 25 graden dus daar kan ik me vast op voorbereiden mocht het 10 april warm worden in Rotterdam O-)

Het zal ongetwijfeld ergens misschien wel invloed hebben in de marge, maar die wil ik zoveel mogelijk beperken natuurlijk. Iemand tips, ideeën of ervaring?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:21:
Iemand ervaringen met reizen naar Amerika icm een geplande marathon binnen 4 weken? Ik ga, zoals het nu lijkt, vrouwlief vergezellen naar een congres zo'n vier weken voor de marathon. Ik verwacht daar wel gewoon te kunnen lopen en "moet" er ook mijn laatste lange duurloop doen. De terugreis is waarschijnlijk 's avonds en we komen dan 's ochtends aan op Schiphol, dus hopelijk valt de jetlag na de terugreis mee.

Temperatuur daar is sowieso rond de 20 a 25 graden dus daar kan ik me vast op voorbereiden mocht het 10 april warm worden in Rotterdam O-) :9

Het zal ongetwijfeld ergens misschien wel invloed hebben in de marge, maar die wil ik zoveel mogelijk beperken natuurlijk. Iemand tips, ideeën of ervaring?
Ach de profs gaan toch ook op hoogtestage (meestal wel meer in dezelfde tijdzones...)
Maar kan je verder niet helpen en snap de vraag niet zo goed :) lopen is lopen toch? Dit komt meer over van hoe ga ik vertellen dat ik naar Amerika ga >:)

Maar ik tag @Calitomnication maar weer is een keer want aan z'n naam / onderschriften te zien heeft ie wel iets met Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Secsytime schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:21:
[...]

Beterschap, hopelijk heb je nergens last van. Dat is bij zo'n beetje 95% van de positieve gevallen van wat ik zo om me heen hoor.
Dank je, alleen een beetje snotteren nu meer niet.

@InZane ik dacht dus ook dat ik ongeschonden bleef omdat de vrouw een paar maanden terug ook corona had en ik kreeg het maar niet. Verder is hier de rusthartslag ook lekker laag net als anders.
Zie nu zelf dat ie vannacht 34 is geweest maar laagste punt is niet automatisch je rust hartslag (toch?)

[ Voor 33% gewijzigd door Tinusvolkel op 09-02-2022 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:38
Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:50:

Beterschap!

Snap nog steeds niet dat ik het niet te pakken heb. M'n dochter heeft 't in december gehad en momenteel hebben zowel mijn vrouw als mijn zoon het. M'n zoon hoest alleen maar wat, maar m'n vrouw heeft er toch al wel een aantal dagen behoorlijk last van. En daar lig ik wel gewoon iedere nacht naast in bed.. living on the edge he :+
Toen ik afgelopen zondagochtend met anderen zou gaan lopen, heb ik toch die avond ervoor maar een zelftest gedaan. Die was gewoon negatief. Heb ook geen enkele klacht en rusthartslag is normaal. Afkloppen natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Temperatuur daar is sowieso rond de 20 a 25 graden dus daar kan ik me vast op voorbereiden mocht het 10 april warm worden in Rotterdam O-)

Thanks @Tinusvolkel

Wel ervaring met reizen naar Amerika en een geplande halve marathon binnen 2 weken, telt dat ook? Waar in Amerika ga je precies heen? Maakt nogal een verschil of je in het voorjaar in NY of LA loopt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 09-02-2022 08:41 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:23
Iedereen bedankt voor de adviezen afgelopen dagen. Maandag gelopen en na afloop een beetje stijfjes. In de tussentijd de derde aflevering van de running solutions podcast geluisterd en ben ik begonnen aan deze oefeningen: https://runningsolutions.nl/heupstabiliteit-voor-hardlopers/

De samenvatting voor mij is om te werken aan kracht in mijn heupen denk ik en rustig aan op te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Ik had het was druk afgelopen dagen en daardoor kwam het lopen niet zo van de grond. Dus ik bedacht me gisteren dat het misschien wel een goed idee was om gewoon mijn temporun te doen voor crossfit. Dus op tijd naar de gym; Eerst 4km op de loopband op tempo en dan even wat rustig aan doen en dan 1 uur crossfit.

Oké lopen ging prima buiten het feit dat ik me al na 1 minuut verveel op zo'n band maar goed dat houd ik nog wel even vol. Lekker muziek aan en gaan. Lopen ging prima en omdat ik met tegenwind naar de gym moest fietsen was ik al lekker warm toen ik aankwam. Dus het lopen ging vanaf het begin lekker.

Vervolgens crossfit; Buddy work-out, 1 rent zo snel mogelijk 400m en de ander doet dat oefeningen. Dit heeft 4 onderdelen elk onderdeel wissel je af. Dit gedurende 26 minuten meeste rondes wint. Laten we zeggen dat na 4km tempo crossfit nog best goed te doen is. Maar omdat we 4 rondes af hadden zou ik zeggen dat ik die 3.2km extra sprinten niet aan zag komen. In elk geval voelen de benen vandaag wel echt alsof ze iets gedaan hebben gisteren.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Slickk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Ik heb gezocht naar een ander schema, maar vond ik lastig. Het is allemaal zo gericht op 4 of 5x lopen per week of met tussendoor crosstrainen... Ik wil gewoon 3x lopen per week, klaar. Daarom hier maar op teruggevallen. Het is monotoon in de zin dat het elke week hetzelfde is, maar toch zijn 3 verschillende types best afwisselend. Het bouwt ook best snel op qua afstand of herhalingen, dus daar zit wel wat afwisseling in.
Ik wil iets kwijt om je aan te moedigen, je bent namelijk niet verplicht om 5x lopen per week te doen. De belangrijkste zijn de long runs uit het schema, die moet je zeker doen, maar de kortere kan je gewoon negeren als je daar de tijd niet voor hebt. Iedereen laat wel eens een training sessie over :D Ik doe dat ook, als ik ga lopen, dan kies ik eerst voor de langste runs, dan zie ik nog wel of ik die korte runs nog wel kan doen in die week, meestal haal ik 1 sessie weg uit het schema, zeker die runs van maar een half uurtje :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Limbeckx schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:10:
Iedereen bedankt voor de adviezen afgelopen dagen. Maandag gelopen en na afloop een beetje stijfjes. In de tussentijd de derde aflevering van de running solutions podcast geluisterd en ben ik begonnen aan deze oefeningen: https://runningsolutions.nl/heupstabiliteit-voor-hardlopers/

De samenvatting voor mij is om te werken aan kracht in mijn heupen denk ik en rustig aan op te bouwen :)
Volgens mij is de mindset nu iig ook om (y)
Misschien mooi dit jaar gebruiken om een stabiele basis te leggen en dan volgens jaar is kijken naar je plan om elke dag te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Tinusvolkel schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:06:
[...]

Volgens mij is de mindset nu iig ook om (y)
Misschien mooi dit jaar gebruiken om een stabiele basis te leggen en dan volgens jaar is kijken naar je plan om elke dag te lopen.
Yup. Ik ga dit kwartaal inderdaad werken aan stabielere basis en 3 tot 4 keer rennen per week en daarna kijken of ik elke dag lopen of hm als doel ga stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Limbeckx schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Yup. Ik ga dit kwartaal inderdaad werken aan stabielere basis en 3 tot 4 keer rennen per week en daarna kijken of ik elke dag lopen of hm als doel ga stellen :)
Ik vind een kwartaal nogal kort om daarna elke dag te gaan lopen, dus misschien is een hm een beter doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Tinusvolkel schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Ik vind een kwartaal nogal kort om daarna elke dag te gaan lopen, dus misschien is een hm een beter doel.
Ik denk dat je gelijk hebt. Dus als ik na het kwartaal die kant op wil. Dan breidt ik het wss uit met 1 loop per week uit per maand. Maar misschien is een hm wel een leuker doel... I dont know yet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Limbeckx schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Dus als ik na het kwartaal die kant op wil. Dan breidt ik het wss uit met 1 loop per week uit per maand. Maar misschien is een hm wel een leuker doel... I dont know yet.
Ik stel zeker een hele rare vraag als ik vraag waar dat elke dag lopen vandaan komt?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
GerGio schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Ik stel zeker een hele rare vraag als ik vraag waar dat elke dag lopen vandaan komt?
Ja goede vraag eigenlijk. Ik moest een doel hebben aan het eind van 2021 en wilde niet steeds langer gaan lopen dus dacht ik: waarom bij 5k houden maar dan elke dag...

Maar inmiddels ben ik wat sneller en voelt 5k soms zo snel voorbij dus vandaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Limbeckx schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Wat ik vooral merk is dat als je begint met lopen de conditie/"lichaam" nog niet echt goed genoeg is om onderscheid te kunnen maken tussen snel (belastend) en langzaam (niet belastend) want dan zal je denk ik al snel moeten gaan wandelen. Naar mate je meer getraind bent heb je een veel grotere bandbreedte en dan kan je lichaam veel meer rustigere loopjes aan aangezien je daar veel sneller van hersteld.

Maar als je doelen zoekt dan ga je proberen je PR's te verbreken om een 5k 10k en daarna eventueel een hm en m
Dat vind ik vooral het mooie aan hardlopen dat je iig concrete doelen hebt wat ik bij het fietsen wel mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Niet mee eens @Tinusvolkel, mijn fietsdoelen waren even concreet als mijn hardloopdoelen (in het verleden dan hè, met 57 is het vooral de frustrerende strijd tegen de aftakeling :+ ). Eerste 100km rit, eerste rit boven de 50 km met 30+ gemiddelde. Meer dan xx hoogtemeters in een rit, tot aan het rijden van de Marmotte. En zou ik meer fietsen, dan kwam er een powermeter, waarmee weer een steeds hoger ftp doel gesteld kan worden.

Andersom kun je stellen dat het continue willen verbeteren van 5k, 10k, HM en M doelen ook best saai is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Iemand een idee of garmin/polar plannen heeft om een footpod te ontwikkelen als de stryd? Het is nogal logisch dat stryd duur is, het heeft geen deftige concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@Frenz64 Daar heb je wel een punt, daarom heb ik nu een paar weken een powermeter op de fiets :)
Want vond het toch lastig kijken of ik vooruitgang had geboekt aangezien het ene ritje die andere niet is.
Bij hardlopen is dat ook wel zo maar bij fietsen doen factoren als wind, hoogte, bochten enzo allemaal wel iets meer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:29

Niku

Alagaesii

Roozzz schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Afgelopen voorjaar vond ik lange tempoblokken op wedstrijd doeltempo erg lekker om te lopen. Deze heb ik gedurende de trainingsweken steady opgebouwd van 4x8min, naar 4x10, 4x12, 4x15, tot 3x20.
Heb deze als tempoloopjes in mijn schema opgenomen, vandaag 4x8min gedaan, net wat sneller dan HM tempo. Hopelijk kunnen de evenementen in april weer doorgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Niku schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:44:
[...]

Heb deze als tempoloopjes in mijn schema opgenomen, vandaag 4x8min gedaan, net wat sneller dan HM tempo. Hopelijk kunnen de evenementen in april weer doorgaan :)
Ook festivals en grote evenementen zouden over een aantal weken weer mogelijk moeten zijn, met de 1G-regel, een algehele testplicht. Alle bezoekers moeten dan van tevoren een test doen.
Bron

Oh met 1g worden de wedstrijden wel meteen duurder ivm betaalde test....

[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 09-02-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:40

Oostkust of Westkust is wel een verschil in tijdzones en temperatuur maar ik ging (reis nu niet meer voor mijn werk) zo snel mogelijk in het normale ritme leven/werken eventueel met een hazeslaapje als dat kan op de aankomstdag. Lopen 1e dagen rustig aan zodat je lichaam kan wennen aan het tijdverschil en minder of geen alcohol dat scheelt wel in de aanpasisng en nachtrust ;)
Zelfde tips voor als je terug komt in NL. Ik neem aan dat je nog een week of 2 á 3 in NL bent na de trip naar de USA? Dan is die jetlag allang weer weg eventueel nog een lange loop doen en dan taperen.
Tinusvolkel schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Dank je, alleen een beetje snotteren nu meer niet.

@InZane ik dacht dus ook dat ik ongeschonden bleef omdat de vrouw een paar maanden terug ook corona had en ik kreeg het maar niet. Verder is hier de rusthartslag ook lekker laag net als anders.
Zie nu zelf dat ie vannacht 34 is geweest maar laagste punt is niet automatisch je rust hartslag (toch?)
Beterschap hopelijk valt mhet mee en rusthartslag is idd niet het laagste wat er gemeten wordt maar een gemiddelde tenminste dat heb ik ooit gelezen. Bij Garmin kijken ze naar en bepaalde periode in de ochtend of na rust.Ik hou de trend in de gaten en die blijft hier ook mooi laag.
Hier vorige week een dochter (10) in quarantaine gehad. 3 zelftesten allemaal negatief toch maar naar GGD omdat de halve klas wel positief was en dezeflde soort klachten had hoofdpijn en moe. Gelukkig was dat na een paar dagen al minder en is ze nu weer fit.
Wij geen klachten gelukkig en konden dus gewoon alles blijven doen _/-\o_ . Zoonlief (7) vond maandag ook dat die ziek was maar was schoolziek GGD test was negatief. Ben benieuwd wanneer die aan de beurt is voorzover we weten is dit de 1e keer in 2 jaar tijd dat er covid in huis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@xray79 Tot nu toe valt het mee, en zijn vanmorgen gezellig met z'n 5e (in 2 auto's :) ) naar de teststraat geweest.
Maar het grootste nadeel is dat de vrouw precies in de periode zit van "na 8 weken zelf corona" en voor de "pas na 3 maanden na corona een booster" Dus de kinderen mogen naar school maar ze kunnen er niet komen. Dus vandaag maar thuis gehouden voor de test en morgen en overmorgen was het toch al studie dag dus dat komt nu wel goed uit. (volgende week zien we dan wel weer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
mobie2 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:59:
[...]

Ik wil iets kwijt om je aan te moedigen, je bent namelijk niet verplicht om 5x lopen per week te doen. De belangrijkste zijn de long runs uit het schema, die moet je zeker doen, maar de kortere kan je gewoon negeren als je daar de tijd niet voor hebt. Iedereen laat wel eens een training sessie over :D Ik doe dat ook, als ik ga lopen, dan kies ik eerst voor de langste runs, dan zie ik nog wel of ik die korte runs nog wel kan doen in die week, meestal haal ik 1 sessie weg uit het schema, zeker die runs van maar een half uurtje :O
Wat ik vaak mis in trainingsschema's is het lopen op het doeltempo. Veel schema's voelen voor mij als een 'ga maar lopen, dan komt het wel goed' terwijl ik liever ergens specifiek op train. Daarbij blijven de lange lopen het belangrijkst, die tik ik elk weekend ook wel braaf af. Maar ik kwam allerlei schema's tegen waarin nooit het beoogde tempo van de halve marathon aan bod kwam, laat staan dat je die meeneemt in berekeningen. Dat vond ik wat raar en daarom maar teruggevallen op dat Bridge Ridge Run schema aangepast naar mijn doeltempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30

Secsytime

Automagisch

Tinusvolkel schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:50:
[...]

[...]

Bron

Mag het hopen, het coronatoegangsbewijs is totaal niet proportioneel en is nu alleen om ongevaccineerden te pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Tinusvolkel schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:34:
@Frenz64 Daar heb je wel een punt, daarom heb ik nu een paar weken een powermeter op de fiets :)
Want vond het toch lastig kijken of ik vooruitgang had geboekt aangezien het ene ritje die andere niet is.
Bij hardlopen is dat ook wel zo maar bij fietsen doen factoren als wind, hoogte, bochten enzo allemaal wel iets meer mee.
Ik zag de discussie daarover bij de buren idd. Maar met 1 rit in de week kan je je afvragen hoeveel je potentieel kan opbouwen. Toen ik voorzichtig weer begon met 1 keer in de week hardlopen was er ook nageneog geen progressie. Die merk ik nu wel nu ik weer 2 keer en iets 25 km per week loop (en dat terwijl de theorie leert dat er pas echt progressie te boeken is bij 3 keer per week lopen). Nu fiets en sup ik er ook regelmatig bij, dat zal ietsje schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:40
Slickk schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:04:
[...]

Wat ik vaak mis in trainingsschema's is het lopen op het doeltempo. Veel schema's voelen voor mij als een 'ga maar lopen, dan komt het wel goed' terwijl ik liever ergens specifiek op train. Daarbij blijven de lange lopen het belangrijkst, die tik ik elk weekend ook wel braaf af. Maar ik kwam allerlei schema's tegen waarin nooit het beoogde tempo van de halve marathon aan bod kwam, laat staan dat je die meeneemt in berekeningen. Dat vond ik wat raar en daarom maar teruggevallen op dat Bridge Ridge Run schema aangepast naar mijn doeltempo.
Heb je een Garmin dan kun je een eindtijd invullen in Connect en dan train je wel op tempo. Jeff is run walk run Amy heeft wat meer tempo erin en Greg is denk ik het zwaarste. Anders zelf idd een beetje knutselen met schema's. Zit zelf ook te denken om maar eens een M schema op te pikken ik loop genoeg en wil wel eens een M lopen. Nadeel van de milde Omikron is dat we ook weer zijn gaan zaalvoetballen dus dat wordt wel weer een dingetje met pijntjes etc. :D
Tinusvolkel schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:50:
[...]

[...]

Bron

Testen voor toegang is gratis en dat zal denk ik nog wel even zo blijven als ze 1G in willen voeren.......
Vraag me ook af hoe ze dat met het buitenland gaan doen als die wel een 2/3G beleid blijven voeren. Want hoe kun je anders daar naartoe zonder test als je tussen wla en schip valt zoals de vrouw van @Tinusvolkel ?
Al zou ik de kinderen wrs. wel gewoon naar school brengen in zo'n situatie (mits ze klachtenvrij zijn) lopend is buiten en in de auto zit je ook op afstand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Frenz64 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:41:
[...]

Ik zag de discussie daarover bij de buren idd. Maar met 1 rit in de week kan je je afvragen hoeveel je potentieel kan opbouwen. Toen ik voorzichtig weer begon met 1 keer in de week hardlopen was er ook nageneog geen progressie. Die merk ik nu wel nu ik weer 2 keer en iets 25 km per week loop (en dat terwijl de theorie leert dat er pas echt progressie te boeken is bij 3 keer per week lopen). Nu fiets en sup ik er ook regelmatig bij, dat zal ietsje schelen.
Uiteindelijk wil ik wel 1 herstelloopje opgeven voor een extra keer fietsen, maar ben benieuwd wat de progressie gaat doen icm veel hardlopen. Dus we zien iig wel de focus ligt iig op lopen (anders gaan we ook teveel offtopic ;)
xray79 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Heb je een Garmin dan kun je een eindtijd invullen in Connect en dan train je wel op tempo. Jeff is run walk run Amy heeft wat meer tempo erin en Greg is denk ik het zwaarste. Anders zelf idd een beetje knutselen met schema's. Zit zelf ook te denken om maar eens een M schema op te pikken ik loop genoeg en wil wel eens een M lopen. Nadeel van de milde Omikron is dat we ook weer zijn gaan zaalvoetballen dus dat wordt wel weer een dingetje met pijntjes etc. :D
Volgens mij gaan de schema's van Garmin niet snel genoeg voor @Slickk
[...]

Testen voor toegang is gratis en dat zal denk ik nog wel even zo blijven als ze 1G in willen voeren.......
Vraag me ook af hoe ze dat met het buitenland gaan doen als die wel een 2/3G beleid blijven voeren. Want hoe kun je anders daar naartoe zonder test als je tussen wla en schip valt zoals de vrouw van @Tinusvolkel ?
Oh dat zou mooi zijn, ik was net even aan het klikken op testenvoortoegang.org en moest dacht ik net gaan betalen, maar nu een datum voor over een week ingevuld en dan is het volgens mij wel gratis.
Al zou ik de kinderen wrs. wel gewoon naar school brengen in zo'n situatie (mits ze klachtenvrij zijn) lopend is buiten en in de auto zit je ook op afstand ;)
Het was deze week nog maar voor een half dagje dus dat maakte de keuze wel iets makkelijker, dus nu even testen voor de zekerheid en dan hopelijk volgende week gewoon weer naar school.

Net even een half uurtje touwtje gesprongen en het snotteren / hoesten is meteen al een stuk minder.
Verder qua gevoel en hartslag niks vreemds gevoeld / gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Tinusvolkel schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:47
...... Dus we zien iig wel de focus ligt iig op lopen (anders gaan we ook teveel offtopic ;)....
Tja, is al eens eerder geopperd: mss is een apart draadje voor bi-atleten wel een goed plan. En nee, geen woke genderneutraal verhaal, gewoon een plek waar ervaringen gedeeld worden van lopers die ook regelmatig fietsen en vice versa.

[ Voor 8% gewijzigd door Frenz64 op 09-02-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Tinusvolkel schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:47:
[...]

Volgens mij gaan de schema's van Garmin niet snel genoeg voor @Slickk
Wat een mooi compliment! O+ Ik heb geen idee hoe snel die schema's van Garmin gaan maar op de eerste site die ik tegenkom zeggen ze tot max 7:00/mijl, met de marathon zat ik rond 6:40 als ik het me goed herinner (reken altijd in min/km, vandaar).

Wel nog een vraagje: in een ander Garmin-schema wat ik via Google zo tegenkom hebben ze het over threshold. Dat lijkt een ander tempo te zijn dan half marathon tempo. In mijn beleving is een halve marathon te doen op je threshold tempo; in theorie zou je het net aan vol kunnen houden. De gedachte bij mij is: hoe sneller je gaat/kunt, hoe eerder je in het rood komt. Bij een langere afstand wil je pas later in het 'rood' terechtkomen omdat je anders uit valt of richting het eind te veel vertraagt.

Ik weet van mezelf niet precies wat m'n threshold tempo is, maar doe dat vooral op gevoel. Dat gevoel dat je echt je best moet doen (vooral ook de focus om vast te houden en dat het echt pittig mag zijn), het langer dan 10km vol kunt houden maar zeker geen marathon. Voor nu is dat ~3'46/km en ik probeer dan ook daarin m'n HM te gaan lopen. Gister lukte het me dat 8km vol te houden. Ik krijg af en toe handige seintjes door dat ik binnen de gewenste range zit of te langzaam ga (Workoutdoors watch app), verder probeer ik niet te veel naar m'n horloge te kijken. Dat is even wennen, maar gaat steeds beter.

Klopt m'n gedachte over dat threshold / halve marathon tempo / LT (lactate threshold) eigenlijk synoniemen zijn? Door al die afkortingen en verschillende benamingen zie ik soms door de bomen het bos niet meer. Ergens heb ik ook wel eens gelezen dat je threshold tempo max 60 minuten vol zou kunnen lopen, dat zou dan weer te kort zijn voor een halve marathon rond de 80~85 minuten.

[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 09-02-2022 17:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
Calitomnication schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:40:
[...]

Thanks @Tinusvolkel

Wel ervaring met reizen naar Amerika en een geplande halve marathon binnen 2 weken, telt dat ook? Waar in Amerika ga je precies heen? Maakt nogal een verschil of je in het voorjaar in NY of LA loopt ;)
Dat telt! We gaan naar Florida, we zitten vlakbij Tampa. Het zal daar een stukje warmer zijn, maar ik had me ook voorgenomen om inderdaad rustig te beginnen de eerste dag. Even acclimatiseren. Dan kan ik daarna gewoon mijn trainingen daar blijven lopen. Ik kijk even of ik mijn lange duurloop dan een weekje later doe, ik verwacht dat dat planningtechnisch wat beter uitkomt. En dan heb ik nog 3 weken tot de marathon dus prima timing voor de laatste lange loop.

@Tinusvolkel Vrouwlief is uitgenodigd, dus er zit ook een beetje trots bij :*)
@xray79 Dankje voor je tips! Er zit als het goed is nog een kleine 4 weken tussen, dus ik dacht ook dat het precies moet kunnen. En anders loop ik de marathon maar 5 of 10 minuten langzamer :+

@Slickk Ik liep mijn eerste HM iets onder de LT (die volgens Garmin berekend is met hun hartslagband, dus een korreltje zout is op zijn plaats want het is niet gemeten in het lab) en dat voelde goed. Ik had sneller kunnen lopen want ik kwam fris aan de finish.

Vandaag op hartslag 160 de tempo's gelopen en ik liep sneller dan verwacht. Dat biedt perspectief :*)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:35
InZane schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Beterschap!

Snap nog steeds niet dat ik het niet te pakken heb. M'n dochter heeft 't in december gehad en momenteel hebben zowel mijn vrouw als mijn zoon het. M'n zoon hoest alleen maar wat, maar m'n vrouw heeft er toch al wel een aantal dagen behoorlijk last van. En daar lig ik wel gewoon iedere nacht naast in bed.. living on the edge he :+
Toen ik afgelopen zondagochtend met anderen zou gaan lopen, heb ik toch die avond ervoor maar een zelftest gedaan. Die was gewoon negatief. Heb ook geen enkele klacht en rusthartslag is normaal. Afkloppen natuurlijk!
Sommigen hebben gewoon via hun aangeboren immuniteit een soort resistentie, en de vaccinatie helpt natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Temposnelheid is iets waar veel definities van bestaan. Ik zie het als een tempo net onder je lactaatdrempel.

Het is een goede training om de lactaatdrempel te verhogen. Die lactaatdrempel is naast aerobe capaciteit (VO2max) en running economy dé bepalende factor voor de loopprestatie.

Voor toplopers is die temposnelheid niet erg verschillend van hun halve-marathontempo.
Het is een snelheid waar je moeite moet voor doen, die niet vanzelf gaat, maar waar je toch niet al te hard voor moet ademen, het is gecontroleerd oncomfortabel.

Ik beschouw 4:30 als mijn tempopace. In het begin van mijn marathonschema kan ik het maar een paar km volhouden, op het einde loop ik 16 km aan dat tempo. En op de grote dag zelf, dank zij het taperingeffect, kan ik het 42 km volhouden, meestal toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Slickk schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:04:
[...]

Zo gek is dat niet. Je doet lange duurlopen voor de uithouding, deze gaan dus trager dan HM tempo. Anderzijds doe je intervallen voor de VO2max en de running economy, dat gaat sneller.
En dan hopelijk op wedstrijddag komt het allemaal tezamen en loop je de HM op een tempo tussen de twee.

Zelf doe ik het nog anders, ik doe nauwelijks intervallen. Enkel duurlopen en tempolopen. En toch in de herfst 1:26 gelopen op de halve op 47-jarige leeftijd. Waarom werkt dat ? Het belangrijkste is de aerobe conditie verbeteren, dan de lactaatdrempel verhogen en als kers op de taart intervaltraining, goed om nog wat extra minuten eraf te schaven, maar niet het allerbelangrijkste.

[ Voor 16% gewijzigd door Hartloper op 09-02-2022 20:55 ]

• Tinusvolkel
Slickk schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:33:
[...]

Wat een mooi compliment! O+ Ik heb geen idee hoe snel die schema's van Garmin gaan maar op de eerste site die ik tegenkom zeggen ze tot max 7:00/mijl, met de marathon zat ik rond 6:40 als ik het me goed herinner (reken altijd in min/km, vandaar).
Haha zegt meer over Garmin dan over jouw >:)

Maar info is op onderstaande bericht gebaseerd :)
InZane schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:13:
[...]

Hoe het schema van Garmin het doet weet ik eigenlijk ook niet, maar die heeft wel genoeg andere nadelen zoals het ontbreken van een marathon schema. Verder gaat het 5km schema niet verder dan een doeltijd van 22 minuten en ik dacht 45 minuten voor een 10km. Dat zijn tijden die ik allang heb gelopen.

Trainingen op de baan doe ik altijd uit m'n hoofd. Dat is niet zo moeilijk met al die hulpstrepen :+

Frenz64 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:05:
[...]

Tja, is al eens eerder geopperd: mss is een apart draadje voor bi-atleten wel een goed plan. En nee, geen woke genderneutraal verhaal, gewoon een plek waar ervaringen gedeeld worden van lopers die ook regelmatig fietsen en vice versa.
Als ik al zie hoe actief het triathlon topic is dan heb ik niet het idee dat er nog een bi-atleet topic bij moet.
Verder vind ik lopen en fietsen beide leuk om te doen maar heb nog totaal geen behoeftes om duathlon te doen.

En wat crosstraining is voor niemand verkeerd dus misschien brengen we sommige nog op ideeën door af en toe wat offtopic te gaan. Verder is er best veel overlap vind ik, vooral nu ik de beter worden podcast luister merk ik dat er veel informatie voor beide sporten van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Arjan90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:59:
[...]

Dat telt! We gaan naar Florida, we zitten vlakbij Tampa. Het zal daar een stukje warmer zijn, maar ik had me ook voorgenomen om inderdaad rustig te beginnen de eerste dag. Even acclimatiseren. Dan kan ik daarna gewoon mijn trainingen daar blijven lopen. Ik kijk even of ik mijn lange duurloop dan een weekje later doe, ik verwacht dat dat planningtechnisch wat beter uitkomt. En dan heb ik nog 3 weken tot de marathon dus prima timing voor de laatste lange loop.

@Tinusvolkel Vrouwlief is uitgenodigd, dus er zit ook een beetje trots bij :*)
@xray79 Dankje voor je tips! Er zit als het goed is nog een kleine 4 weken tussen, dus ik dacht ook dat het precies moet kunnen. En anders loop ik de marathon maar 5 of 10 minuten langzamer :+

@Slickk Ik liep mijn eerste HM iets onder de LT (die volgens Garmin berekend is met hun hartslagband, dus een korreltje zout is op zijn plaats want het is niet gemeten in het lab) en dat voelde goed. Ik had sneller kunnen lopen want ik kwam fris aan de finish.

Vandaag op hartslag 160 de tempo's gelopen en ik liep sneller dan verwacht. Dat biedt perspectief :*)
Vooral dat acclimatiseren is belangrijk ja. Daarnaast kun je de jetlag nu mooi in je voordeel gebruiken. Op de dag van aankomst ben je waarschijnlijk kapot, maar de dag erna lig je om 5 uur al wakker in je bed. Ga je dan voor een korte loop dan kun je lekker wakker worden, de omgeving verkennen, profiteren van de nog iets koelere Florida lucht en je hebt minder last van het verkeer. De verkeersregels in de VS zijn anders dan in NL. In de VS is the car king, dus verwacht niet al te veel dat mensen rekening met je houden. Plus die rasterwijken met om de 100mtr een gelijkwaardige kruising maken het ook niet heel relaxt lopen.

Geen ervaring met lopen in Tampa, dus kijk even op Strava of Garmin voor segmenten en/of routes. En check even op maps of er toevallig een college of uni in de buurt ligt. Als je die een nette mail stuurt mag je nog wel eens gebruikemaken van de baan op de campus.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Weleens eerder gemeld dat mijn zone1 niet bestaat en daarom wil/moet ik meer lage zone-training doen. Hierom een fiets geregeld om soms ook naar de supermarkt te fietsen, ipv de auto te pakken.
MAAR ik ben nu 1 a 2 x per week in een gym en daar is ook een roeimachine/cross-ellips trainer en traploopmachine.

Ik wil eigenlijk vooral traplopen ivm plannen in de bergen, maar ik lees her en der ook dat roeien een goed zone1 workout is.

Op de trap op stevig tempo met rugzak knalde m'n hartslag zonder problemen in zone 4. Maar op de roeimachine was dit heel prima. Ik denk een goede combi.

Maar - nu de vraag - in welke tijden moet je denken? Gisterenavond een kwartier gedaan, op lage weerstand. Ik vind het wel leuk, maar ik had dat ook nog een uur kunnen doen voor m'n gevoel.Maar om nou 90 minuten te roeien... Meer weerstand kan niet, want dan ga ik weer hoog in zone-2.

Is een kwartier roeien gelijkwaardig aan een kwartiertje zone 1 hardlopen? Of is de ellipsmachine beter (die vind ik niet leuk..)

Snap dat dit niet heel gemakkelijk te zeggen is, maar ben benieuwd waar ik ongeveer aan moet denken.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:34
Ik loop sinds een jaar (alleen) hard en heb sinds enkele maanden een Garmin sporthorologe in gebruik. Nu heb ik de Garmin Coach ingesteld op 10km in 50:00. Dat lijkt me een redelijk doel (hoewel ik er met 51:04 afgelopen maandag al bijna ben).

Nu stelt hij voor komende zondag voor om 17,7km in een rustig tempo te gaan hardlopen. Ik vermoed dat dit is om uithoudingsvermogen op te bouwen, maar dit is bijna een halve marathon... is Garmin gek of moet ik hem maar gewoon volgen?

• Niku

Niku

Alagaesii

StarC schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:19:
Ik loop sinds een jaar (alleen) hard en heb sinds enkele maanden een Garmin sporthorologe in gebruik. Nu heb ik de Garmin Coach ingesteld op 10km in 50:00. Dat lijkt me een redelijk doel (hoewel ik er met 51:04 afgelopen maandag al bijna ben).

Nu stelt hij voor komende zondag voor om 17,7km in een rustig tempo te gaan hardlopen. Ik vermoed dat dit is om uithoudingsvermogen op te bouwen, maar dit is bijna een halve marathon... is Garmin gek of moet ik hem maar gewoon volgen?
Waar kom je vandaan qua afstand? Welke afstanden liep je in de weken hiervoor?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46

Tazzios

..

Blomminator schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:04:
Is een kwartier roeien gelijkwaardig aan een kwartiertje zone 1 hardlopen? Of is de ellipsmachine beter (die vind ik niet leuk..)

Snap dat dit niet heel gemakkelijk te zeggen is, maar ben benieuwd waar ik ongeveer aan moet denken.
Voor je hart en algemene bloedvaten zal het denk vergelijkbaar zijn maar met cardio verbetert de doorbloeding d.m.v. aanmaak van haarvaten,.. in de spieren die dan gebruikt. Bij andere sporten gebruik je andere spieren of gebruik je dezelfde spieren in andere verhoudingen. Dus dat effect is mogelijk wat minder maar in dit geval ook niet je hoofd doel.

Verder is het de vraag hoe je je zones hebt bepaalt gebruik je nog die van de sportkeuring 2 jaar geleden? Ben je in de tussen tijd meer of minder gaan sporten?

• Blomminator
  • Niet online
Tazzios schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:29:
[...]

Voor je hart en algemene bloedvaten zal het denk vergelijkbaar zijn maar met cardio verbetert de doorbloeding d.m.v. aanmaak van haarvaten,.. in de spieren die dan gebruikt. Bij andere sporten gebruik je andere spieren of gebruik je dezelfde spieren in andere verhoudingen. Dus dat effect is mogelijk wat minder maar in dit geval ook niet je hoofd doel.

Verder is het de vraag hoe je je zones hebt bepaalt gebruik je nog die van de sportkeuring 2 jaar geleden? Ben je in de tussen tijd meer of minder gaan sporten?
Keuring in November gehad in Papendal. Ik loop altijd een sukkeldragje standaardrondje, en verder niet zoveel. En hardlopen in zone1 kan niet, want dat is wandelen.

Daarom wil ik er wat naast doen om deze zone wat groter te maken. Gecombineerd met interval-trainingen.

Herstel: < 125
D1 = 125/140
D2 = 140/170
D3 = 170/180
Intensief Verzurend = > 180

Of lees is ik dit dan niet goed?
Want ik zie zone 1 > 125, zone 2 = 125/140 (zo in horloge gezet) etc.
Ik zit vrij snel over die 125 heen, en beetje heuvelop rennen (regio Ede, geen Alpen) is het meteen zone4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

? je zegt zone 1 is hoger dan 125 maar zone2 overlapt vervolgens met 125-140.

Vervolgens zeg je dat je al snel over de 125 heen zit maar tussen 125 en 140 ZIT je in D1.
Wat je nu aan het proberen bent is in je herstel zone te trainen, dat lijkt mij erg laag. ;)

edit:
Dit zou je garmin instellingen moeten zijn:
Gebaseerde op: % van lactaatdrempel
Herstel: < 125 zone1
D1 = 125/140 zone2
D2 = 140/170 zone3
D3 = 170/180 zone4
Intensief Verzurend = > 180 zone5

Ik loop alleen in zone1 indien ik met mijn vriendin mee 'ren'.

[ Voor 91% gewijzigd door Tazzios op 10-02-2022 11:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:15
__R__ schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:43:
[...]

Ja en ook dit artikel zegt rustig aan beginnen, veel afwisselen en oefeningen om je core te versterken.

Maar het zegt niks over wanneer wat. En daar ben ik nogal naar op zoek. Ikzelf ken geen ex hernia hardlopers in mijn kring. En daardoor heb ik totaal geen benul van een tijdspanne waarin men van klachten naar hardlopen gaat.
En vandaag na een telefonisch consult met de neuroloog, omdat hij in quaruantaine zit, het groene licht gekregen om rustig aan maar een keer weer te beginnen met hardlopen. Hij hoeft mij niet te zien en schat in dat ik goed in het natuurlijke standaard herstel zit van een hernia. Dus rustig aan beginnen en vooral luisteren naar het lichaam.

Wandelingen en buikspieroefeningen FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29
Blomminator schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Keuring in November gehad in Papendal. Ik loop altijd een sukkeldragje standaardrondje, en verder niet zoveel. En hardlopen in zone1 kan niet, want dat is wandelen.

Daarom wil ik er wat naast doen om deze zone wat groter te maken. Gecombineerd met interval-trainingen.

Herstel: < 125
D1 = 125/140
D2 = 140/170
D3 = 170/180
Intensief Verzurend = > 180

Of lees is ik dit dan niet goed?
Want ik zie zone 1 > 125, zone 2 = 125/140 (zo in horloge gezet) etc.
Ik zit vrij snel over die 125 heen, en beetje heuvelop rennen (regio Ede, geen Alpen) is het meteen zone4.
Je gebruikt een Garmin toch?

De bovengrens van D3 is gebaseerd op je lactaatdrempel. In de garmin systematiek is dit de bovengrens van Z4. Dus dat zou volgens mij zo moeten uitwerken:

Z1: Herstel: < 125
Z2: D1 = 125/140
Z3: D2 = 140/170
Z4: D3 = 170/180
Z5: Intensief Verzurend = > 180

Als jij nu zone 1 ziet als Z1 in je garmin (en dus niet als D1), zou ik vooral in zone 2 gaan lopen voor de duurlopen. Dat is prima om aeroob te verbeteren en de totale belasting binnen de perken te houden. Dat levert meer op dan Z1.

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
Spuit 11, de edit van @Tazzios was niet geladen omdat het tabblad al open stond :+

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:34
Niku schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Waar kom je vandaan qua afstand? Welke afstanden liep je in de weken hiervoor?
Langste hiervoor was +- 14km, daarvoor 12km. Het is ook niet duidelijk wat ik als 'rustig tempo' moet hanteren. Ingestelde doel is 5:00/km dus rustig zou dan 6:00 of 6:30 zijn?

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
Balen, Utrecht Science Park (halve) marathon is ook afgelast/uitgesteld... Maar kijken of er een beetje een relaxed alternatief rond die tijd (liefst iets later) te vinden is. Was aan t trainen voor een PR, maar ja... beetje extra trainingstijd is geen ramp.

Wel zonde, lekker naast de deur.

• Niku

Niku

Alagaesii

m0ridin schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:25:
Balen, Utrecht Science Park (halve) marathon is ook afgelast/uitgesteld... Maar kijken of er een beetje een relaxed alternatief rond die tijd (liefst iets later) te vinden is. Was aan t trainen voor een PR, maar ja... beetje extra trainingstijd is geen ramp.

Wel zonde, lekker naast de deur.
Ah wat ruk, daar gaat mijn doel.

Echt een heel raar verhaal trouwens. Net nu de overheid zegt: het kan. Geeft het gevoel dat ze alleen echt het inschrijfgeld nodig hadden en geweten hebben dat ze het gingen verplaatsen.

[ Voor 17% gewijzigd door Niku op 10-02-2022 14:40 ]

• mvl78
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 07:46
De vergunning voor 8 maart De Achtkastelenloop in Vorden is al wel binnen 10km/21.1km/30km.

En aankomend weekend gaat de Crosscompetitie van het Oosten ook weer van start dus er zijn wel wedstrijden dus vind het ook wel apart.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18

Flipm0de

geen

Meld mij hier ook maar eens. Al tijden niets gedaan qua sport en net voor de tweede keer vader. Maar merk aan m’n lichaam dat ik iets moet gaan doen (geen energie, moe, slecht slapen). Hardlopen is de laagste drempel. Heb een schema gevonden voor 5km en nu nog de eerste loop!

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Niku schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:27:
[...]

Ah wat ruk, daar gaat mijn doel.

Echt een heel raar verhaal trouwens. Net nu de overheid zegt: het kan. Geeft het gevoel dat ze alleen echt het inschrijfgeld nodig hadden en geweten hebben dat ze het gingen verplaatsen.
Mmm, die zou toch op 3 april zijn? Klinkt als iets te ver van tevoren, maar ik ken hun situatie natuurlijk niet. Dezelfde dag is de Hilversum City run (lekker in de buurt voor mij). Eens kijken of die dan wel gaat starten.

• Tinusvolkel
Elke keer als ik hier een afgelast evenement zie dan zie ik de website stijl van Golazo...
Dus die zijn er wel vroeg bij met afgelastingen terwijl de geruchten zijn dat er nu net meer versoepelingen aankomen...

Qua hm ga ik voor de stevensloop of halve van Helmond.
(als ik iig een beetje op niveau blijf)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Ik meld mij ook maar weer eens. In de zomer nog goed in vorm door combinatie hardlopen en fietsen. In september ziek geworden. (Echte griep, maar kan ook Corona zijn geweest). Daarna 3 maanden gekwakkeld en niet kunnen sporten.

Begin december weer voorzichtig begonnen met opbouwen. Ongelogelijk hoe snel de benen en conditie achteruit gaan. Eerste loopje was 3 x 4 miuten hardlopen, en 2 minuten wandelen tussendoor. Resultaat: 3 dagen spierpijn.

De onbetrouwbaar geachte Garmin VO2 berekening kelderde van 51 naar 44.

Inmiddels stijgende lijn weer gevonden, ik loop nu 3 x in de week ca. 16-17 km totaal. Garmin geeft weer 47 als VO2 max aan, wat aardig klopt omdat mijn hartslag bij duurlooptempo nog steeds 10-15 slagen hoger is dan in de zomer. Doel is om weer stuctureel ca. 25km in de week te kunnen lopen naast het fietsen. Wellicht ook weer een keer een wedstrijdloopje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slickk
Tinusvolkel schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:01:
[...]

Haha zegt meer over Garmin dan over jouw >:)

Maar info is op onderstaande bericht gebaseerd :)

[...]
Hehe, als Garmin dat al de stempel "gevorderd" geeft... Hoeveel niveau's zijn er dan wel niet?

Hartloper schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:49:
[...]

Zo gek is dat niet. Je doet lange duurlopen voor de uithouding, deze gaan dus trager dan HM tempo. Anderzijds doe je intervallen voor de VO2max en de running economy, dat gaat sneller.
En dan hopelijk op wedstrijddag komt het allemaal tezamen en loop je de HM op een tempo tussen de twee.

Zelf doe ik het nog anders, ik doe nauwelijks intervallen. Enkel duurlopen en tempolopen. En toch in de herfst 1:26 gelopen op de halve op 47-jarige leeftijd. Waarom werkt dat ? Het belangrijkste is de aerobe conditie verbeteren, dan de lactaatdrempel verhogen en als kers op de taart intervaltraining, goed om nog wat extra minuten eraf te schaven, maar niet het allerbelangrijkste.
(Ik had een langere reactie maar die is weg?)

Klinkt goed, om zo'n tempo te kunnen lopen op je 47e! Sowieso goed vooruitzicht om een dergelijk niveau te kunnen hebben bij deze sport.

Het zal wel onervarenheid van mijn kant zijn, maar als je nooit op de HM tempo traint, hoe weet je dan wat het is? Je noemt dat het tussen duurlooptempo en intervaltempo in zit, maar dat is nogal een marge.

Het gaat mij niet per se om een supersnelle tijd, vooral om mezelf te blijven motiveren. Dat lukt met leuke (tijds)doelen en mezelf tijdens trainingen over grenzen pushen in interval- en tempoloopjes.

Afgelopen week hard gevallen, het was donker en bij het hard inzetten richting een bocht bij een geasfalteerde oprit lag er waarschijnlijk een hoopje bladeren. Na een gekke judorol opgestaan á la Sifan Hassan en gekke tintelingen in m'n handen. Die lagen helemaal open, maarja, het was precies halverwege en met stoppen kom je niet sneller thuis en ik wou m'n tempoloopje netjes afronden.

Wel door kunnen zetten en tempo geleidelijk weer opgepakt. Geluk bij een ongeluk was dat ik in een korte broek liep, bij een lange of tight was die waarschijnlijk gescheurd. Pas bij thuiskomst een verstijfde knie en meer bloed en diepere schaafwonden dan verwacht. Vandaag eens proberen of m'n knie protesteert, bij traplopen voel ik niks meer gelukkig.

Nog wel wat leuke situaties tijdens dezelfde loop: er fietste een oudere dame voor mij, maar ik liep zo'n halve meter per seconde sneller. Altijd awkward als je iemand heeel langzaam maar zeker inhaalt. Een beetje verschrikt maar enthousiast riep ze "Bravo!", dat kon ik wel waarderen. :D

Na m'n val liep ik weer op een naast een lang fietspad, waarna een snelle man op ebike naast mij kwam fietsen en enthousiast vroeg:
"Weet je wel hoe hard je gaat?"
"Euhhh,17 ofzo?"
"Op dit moment.. *hield z'n snelheidsmeter vast om het beter af te lezen*.. 18... 18,3!"
"Oh nou, mooi! Dankjewel hè!"
En weg was die. Toch leuk als wildvreemden je op hun eigen manier motiveren. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Slickk op 10-02-2022 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Slickk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:39:
[...]

Hehe, als Garmin dat al de stempel "gevorderd" geeft... Hoeveel niveau's zijn er dan wel niet?
Aardig artikeltje in dit licht: https://www.outsideonline...-classification-research/

Tamelijk confronterend hoe ontzettend ver in de buitencategorie de "elite" valt. Misschien dat een enkeling hier "trained" ontstijgt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@Slickk Als je al een 10k en een marathon gelopen hebt de maand voordien, dan weet je wel een beetje wat je HM tempo moet zijn ;)
De calculator van Het Geheim van Hardlopen klopt wat mij betreft heel goed, de tijden voor 5k-10k-HM zijn echt equivalent. Alleen de marathontijd is wat te optimistisch, maar dat is bij de meeste calculators zo.
Dus met een 5k of 10k kan je heel goed je HM tempo schatten. Als je nog nooit een all-out wedstrijd gelopen hebt is het wel moeilijk om je HM tempo te schatten.

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Hartloper schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:51:
@Slickk Als je al een 10k en een marathon gelopen hebt de maand voordien, dan weet je wel een beetje wat je HM tempo moet zijn ;)
De calculator van Het Geheim van Hardlopen klopt wat mij betreft heel goed, de tijden voor 5k-10k-HM zijn echt equivalent. Alleen de marathontijd is wat te optimistisch, maar dat is bij de meeste calculators zo.
Dus met een 5k of 10k kan je heel goed je HM tempo schatten. Als je nog nooit een all-out wedstrijd gelopen hebt is het wel moeilijk om je HM tempo te schatten.
Kende die calculator nog niet. Best geinig om allemaal te zien. Bedankt :)

• Niku

Niku

Alagaesii

Hartloper schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:51:
Van een 5K naar HM is ook vrij optimistisch. Bij 10K naar HM begint het wel redelijk te kloppen in mijn ervaring.

• Hartloper
De correlatie is uiteraard beter naarmate de afstanden dichter bij elkaar liggen.

En er is inderdaad een groot verschil tussen een 5k, wat bijna een lange sprint is, en een halve marathon, waarbij je echt hard kan lopen, maar toch wat moet "rekenen".

Anderzijds zijn het beide aerobe events, en als je voldoend getraind ben voor de halve marathon, moet je in de buurt geraken van wat volgens de calculator je halve-marathonpotentieel is op basis van je 5k tijd.

• Arjan90
Ik heb dan wel weer wat moeite met een berekening hoe snel je kan lopen als je minder weegt. Je moet niet afvallen om sneller te lopen. Risico is dat men gaat focussen op gewicht terwijl je juist ook genoeg reserves moet hebben in je lichaam voor prestaties en bovenal herstel.

Maar wel een geinige calculator, lijkt wat op die van Runners World. Die ik overigens wel fijner vind werken qua overzicht. Hoe dan ook: calculaties kunnen zeggen wat ze willen, je moet het toch zelf doen :+

• Hartloper
Ik dacht dat jullie die calculator allemaal al kenden. Heeft inderdaad wat extraatjes die de doorsnee loopcalculator niet heeft.

Met je opmerking over gewicht ben ik helemaal akkoord, Arjan90.

In theorie moet Hartloper enkel 5 kg verliezen om een marathon onder de 3 uur te kunnen lopen. Maar ik ken 3 tienermeisjes met anorexia in mijn familie/kennissenkring, dus ik pas voor anorexia athletica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hartloper schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:48:
Ik dacht dat jullie die calculator allemaal al kenden. Heeft inderdaad wat extraatjes die de doorsnee loopcalculator niet heeft.

In theorie moet Hartloper enkel 5 kg verliezen om een marathon onder de 3 uur te kunnen lopen. Maar ik ken 3 tienermeisjes met anorexia in mijn familie/kennissenkring, dus ik pas voor anorexia athletica.
Ach als je wil door slaan in calculators icm gewicht dan even naar Koen de Jong kijken :)

Maar ik kijk zelf ook regelmatig naar dit soort calculators en ook de voorspellers van Runalyze en Stryd om wat vertrouwen op te bouwen. :)
Ik snap dat als je de tijden van de langere afstanden wil lopen dat je dan ook genoeg duurvermogen moet opbouwen en dat doet op zich runalyze wel mooi met de marathonshape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QTeuJWhVA0-7CqHVJYXtM72OSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7c18f2wgOPEqyDFxnQaoe5H.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien de laatste tijd de duurloop niet langer is dan een hm maak ik te weinig lange duurlopen dus zou m'n huidige marathon tijd 3:12 zijn wat ik wel plausibel vind.
Maar zou ik een weekomvang van ruim 100km (met voldoende intensiteit want aan dat tempo zal ik ook moeten wennen) aan kunnen met duurlopen van rond de 32.5km dan zou ik op 2:37 uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Tinusvolkel schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:56:
[...]

Ach als je wil door slaan in calculators icm gewicht dan even naar Koen de Jong kijken :)
Grappig, ik herken z'n gezicht opeens van de Amsterdam marathon. Daar heb ik toch een kilometer of 10 mee in hetzelfde groepje gelopen en nu vallen de puzzelstukjes ook ineens samen waarom z'n loopmaat Klaas zo veel werd aangemoedigd. :) Ik vond het al opvallend dat ze persoonlijke aanvoer van bidons kregen van iemand op een mountainbike en diegene had ook wel een bekend gezicht haha (dat was dus toch echt DJ Snelle Jelle).

Leuk toeval, als ik het had geweten was ik wel even begonnen over Mystical Miles. Mooi magazine over hardlopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Rudedadude

Maybe we were born to run

Hartloper schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:48:

En hoeveel mensen in je kennissenkring ken je met de aandoeningen obesitas of diabetes type 2? Statistisch gezien zijn dat er dan meer dan 1000 geloof ik (aangezien google mij vertelt dat er 5600 mensen met Anorexia zijn in Nederland terwijl 13 procent van de volwassen Nederlandsers obesitas heeft).
We hebben het hier gewoon over een feit: een lager gewicht heeft een voordeel bij hardlopen. En ja, onder topsporters, waarbij het een verschil kan maken tussen nationale top, europese top of misschien zelfs wereldtop is het in een aantal sporten echt een ding. Het verhaal van Jip Vastenburg is hier een voorbeeld van. Maar behalve Hinke Schokker is er volgens mij niemand in dit topic voorbij gekomen die verder komt dan een regionale top, laat staan (semi) professioneel met hardlopen bezig is, waarmee de kans op anorexia athletica volgens mij tamelijk klein is.

Andersom heeft hardlopen mij juist geleerd dat mijn gewicht een keuze is die ik kan beinvloeden. En net zoals met hardlopen zit daar een hoop 'achter' aan kennis over wat en wanneer en zijn er verstandige en domme manieren. Dat heeft me gezondheidsvoordelen gebracht die een stuk verder gaan dan alleen hardlopen. En die marathon onder de 3 uur, omdat ik alleen maar 3 kilo daarvoor hoefde af te vallen.

Maar gewicht beschouwen als een soort taboe lijkt me juist vandaag de dag niet terecht. Hardlopen is meer dan de hardloopschoenen die je aantrekt :*)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
mvl78 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:01:
De vergunning voor 8 maart De Achtkastelenloop in Vorden is al wel binnen 10km/21.1km/30km.
Ja daar wil ik de 30 gaan lopen! Leuk opstapje voor Rotterdam. Alleen is m'n vrouw dan een weekje weg, dus moet even iets regelen voor de kinders. Thnx voor de reminder :)

Al vraag ik me nog steeds af waar ik aan ben begonnen :X

[ Voor 6% gewijzigd door InZane op 11-02-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Aardig artikeltje in dit licht: https://www.outsideonline...-classification-research/

Tamelijk confronterend hoe ontzettend ver in de buitencategorie de "elite" valt. Misschien dat een enkeling hier "trained" ontstijgt :P
valt ook op dat je weinig moeite hoeft te doen om onder het label 'trained' te vallen though. Als je een 20 tot 30K de week af tikt, zit je daar al in. Geeft te denken voor de percentages daaronder (al betwijfel ik of ze mensen meetellen die fysiek zwaar werk doen, in feite doen die ook gewoon krachttraining als beroep natuurlijk).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 12:37
Iemand tips voor een goede 'true wireless earbuds' voor bij het sporten?

Voor het binnensporten gebruik ik een simpele BT hoofdtelefoon van JBL. Prima kwaliteit, accuduur en gaat al een tijdje mee. Voor buitensporten (hardlopen, trailen, hiken) ben ik in een half jaar al door 3 verschillende headsets gegaan.

Fresh N rebel type vergeten
De neckband zorgt voor wrijving waardoor de oortjes er steeds uitvallen.

QCY T5
Vrij snel is gaf de linker oordop een deel van de hoge frequenties niet meer door. Deze onbalans vind ik echt heel irritant.

Soundpeats Truedot.
één van de oordoppen blijft niet goed zitten. Het kan er uit vallen of er lekt geluid uit, waardoor ik ook een onbalans hoor.

Soundpeats TrueAir2
Was ik zeer tevreden mee. Zitten goed, je kunt de omgevingsgeluiden goed horen (wat als je in het donker sport nabij verkeer een pre is) de touch bediening is intuïtief. Helemaal blij... tot ik afgelopen zondag 2 uurtjes in heftige regenbuien heb gerend. De touch bediening van linkerdop werkt niet meer en soms laad deze niet op.

Ik ben op zoek naar TWS die:
- Tegen hevige regenbui kunnen
- Touch bediening (volume en next/previous track)
- subjectief: ok geluidskwaliteit, vergelijkbaar zoals de bovenstaande)
- TWS met stokjes of andere oplossing maar niet zoals de Truedots, die zitten niet goed in mijn oorschelp
- tot 4 uur per lading is pre, maar mag ook minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@seez Ook al naar een aftershokz aeropex gekeken? aangezien je omgevingsgeluid belangrijk vind.
Ik ben er iig heel tevreden over (maar lees hier helaas ooit wel wat kwaliteits issues)
Verwacht wel niet te veel van de bas, maar vind ze ideaal om podcasten te luisteren tijdens het hardlopen.

True wireless earbuds zelf heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Aftershokz hoor je inderdaad heel vaak.

Mijn vrouw heeft Samsung Buds Pro en die is daar heel tevreden mee. Die hebben iig ook touch bediening, zijn waterdicht en hebben noise cancellation, maar ook een optie om het omgevingsgeluid zelfs te versterken geloof ik.

Zelf verder geen ervaring mee hoor. Ik zit in team 'geen muziek/podcast op mijn hoofd/in mijn oren tijdens hardlopen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
seez schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:30:
Iemand tips voor een goede 'true wireless earbuds' voor bij het sporten?

Voor het binnensporten gebruik ik een simpele BT hoofdtelefoon van JBL. Prima kwaliteit, accuduur en gaat al een tijdje mee. Voor buitensporten (hardlopen, trailen, hiken) ben ik in een half jaar al door 3 verschillende headsets gegaan.

Fresh N rebel type vergeten
De neckband zorgt voor wrijving waardoor de oortjes er steeds uitvallen.

QCY T5
Vrij snel is gaf de linker oordop een deel van de hoge frequenties niet meer door. Deze onbalans vind ik echt heel irritant.

Soundpeats Truedot.
één van de oordoppen blijft niet goed zitten. Het kan er uit vallen of er lekt geluid uit, waardoor ik ook een onbalans hoor.

Soundpeats TrueAir2
Was ik zeer tevreden mee. Zitten goed, je kunt de omgevingsgeluiden goed horen (wat als je in het donker sport nabij verkeer een pre is) de touch bediening is intuïtief. Helemaal blij... tot ik afgelopen zondag 2 uurtjes in heftige regenbuien heb gerend. De touch bediening van linkerdop werkt niet meer en soms laad deze niet op.

Ik ben op zoek naar TWS die:
- Tegen hevige regenbui kunnen
- Touch bediening (volume en next/previous track)
- subjectief: ok geluidskwaliteit, vergelijkbaar zoals de bovenstaande)
- TWS met stokjes of andere oplossing maar niet zoals de Truedots, die zitten niet goed in mijn oorschelp
- tot 4 uur per lading is pre, maar mag ook minder
Loop zelf met Motorola Streams.
- Knopjes voor volume, next/prev en pause.
- Spatwaterdicht
- Zitten uit zichzelf al goed, maar met twee beugeltjes kan je ze nog beter vastzetten
- Prima geluid (persoonlijk)

ik draag ze bij m'n lunchwandeling, als ik op de fiets zit en bij mijn structured workouts, om de voice prompts door te krijgen. Bij langere runs doe ik ze niet in, dan geniet ik van de omgeving.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Rudedadude schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:07:
[...]

......Hardlopen is meer dan de hardloopschoenen die je aantrekt :*)
En dat is voor jou al (keuze)stress genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@Rudedadude Ik ben het met je eens dat maatschappelijk gezien overgewicht een veel groter probleem is dan anorexia. Ik ken honderden mensen met DMII en overgewicht.
Veel mensen met (licht) overgewicht eten door hardlopen gezonder en vallen wat af, en da's natuurlijk prima.

Nu, voor mezelf, BMI van 21, 66 kg voor 1m74, je kan mijn ribben zien, ik heb niks van buik, het zou écht niet goed zijn moest ik nog 5 kg afvallen om daardoor snellere tijden neer te zetten.

Ik ken ook een man van een jaar of 50 bij wie ik de diagnose anorexia athletica heb gesteld, die man was hard beginnen fietsen, en at zeer gezond, té gezond en te weinig calorieën voor zijn activiteitsniveau. Was altijd al slank, maar was echt extreem mager geworden.
Die weg wil ik voor mezelf niet opgaan.

Wat Klaas Boosma betreft, fantastisch dat hij onder de 3 uur gelopen heeft, maar als ik zijn foto's bekijk, staat-ie zéér scherp, en een deel van de prestatie is louter tgv zijn gewichtsdaling, de rest natuurlijk door zijn fanatieke looptraining.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Hartloper schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:21:
En er is inderdaad een groot verschil tussen een 5k, wat bijna een lange sprint is...
Eh? Nog niet bijna. Als je volle bak weg gaat op een 5 kilometer dan haal je het paaltje van de eerste kilometer al niet. Er bestaan zoveel (baan)afstanden omdat elke afstand heel erg anders aanvoelt en, zoals je aan de verschillen in lopers kunt zien, een heel andere lichaamsbouw vereisen.

Er is heel vaak een soort antipathie tegen een 5km wegwedstrijd, sommigen zien het als een afstand voor kinderen of beginners. "Je loopt toch wel de 10/15/hm?" Eenieder die dat zo ziet, mag eens achter me aan lopen. :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Bij wijze van spreken. Natuurlijk is het geen sprint. Ook bij de 5k moet je rekenen. Maar een 5k is toch zeer hard qua intensiteit als je het echt maximaal doet. De 5k voelt veel harder dan bv een HM omdat je continu in het rood loopt.

Mijn truc voor de 5 km is de eerste km veel te hard vertrekken, en dat dan de overige 4 km proberen volhouden ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Hartloper op 11-02-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
Krylinck schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:10:
[...]

Eh? Nog niet bijna. Als je volle bak weg gaat op een 5 kilometer dan haal je het paaltje van de eerste kilometer al niet. Er bestaan zoveel (baan)afstanden omdat elke afstand heel erg anders aanvoelt en, zoals je aan de verschillen in lopers kunt zien, een heel andere lichaamsbouw vereisen.

Er is heel vaak een soort antipathie tegen een 5km wegwedstrijd, sommigen zien het als een afstand voor kinderen of beginners. "Je loopt toch wel de 10/15/hm?" Eenieder die dat zo ziet, mag eens achter me aan lopen. :)
Komt ook wel doordat veel beginners schema's tot 5km gaan. Ik ben nu wel geen expert, maar denk dat een marathon lopen (gewoon uitlopen dan) stukken "makkelijker" is als 5k in 20min of minder doen. Natuurlijk klinkt dat laatste niet zo indrukwekkend voor niet-sporters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Krylinck schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:10:
[...]

Precies! Ik ben nog het meest verrot geweest na een 1000m. Ja dat is maar 2,5 rondje baan, maar da's best lang als je er volle bak in vliegt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
InZane schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:50:
[...]
Al vraag ik me nog steeds af waar ik aan ben begonnen :X
Ik snap jou :D Heb je ook een doel qua tijd of laat je dat voor wat het is? Veel plezier met de voorbereiding! Met de versoepelingen ook echt vertrouwen dat hij doorgaat.

Ik ga dit weekend toch nog aan mijn schema sleutelen, waarbij ik alleen de baan trainingen als "vast" erin zet. Wil denk ik toch wel wat gerichter in blokken op marathon tempo trainen. Maar even kijken naar een gezonde balans om te wennen aan het tempo en tegelijkertijd nog lekker hard kunnen gaan op de baan. Toch even wat maatwerk met inspiratie van een hardloper die een schema had laten maken voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Arjan90 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:47:
[...]

Ik snap jou :D Heb je ook een doel qua tijd of laat je dat voor wat het is? Veel plezier met de voorbereiding! Met de versoepelingen ook echt vertrouwen dat hij doorgaat.
Ik weet het werkelijk waar helemaal niet. Heb me over laten halen door vrienden en heb pas net ingeschreven. Ben dus totaal onvoorbereid. Een halve loop ik wel rond de 1.35 en 25 in 2 uur. Nooit verder gelopen.

Ga in het begin wel rustig met de anderen meelopen, die zijn iig langzamer dan ik :+
Daarna zie ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Rudedadude

Maybe we were born to run

Hartloper schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:09:
@Rudedadude Ik ben het met je eens dat maatschappelijk gezien overgewicht een veel groter probleem is dan anorexia. Ik ken honderden mensen met DMII en overgewicht.
Veel mensen met (licht) overgewicht eten door hardlopen gezonder en vallen wat af, en da's natuurlijk prima.

Nu, voor mezelf, BMI van 21, 66 kg voor 1m74, je kan mijn ribben zien, ik heb niks van buik, het zou écht niet goed zijn moest ik nog 5 kg afvallen om daardoor snellere tijden neer te zetten.

Ik ken ook een man van een jaar of 50 bij wie ik de diagnose anorexia athletica heb gesteld, die man was hard beginnen fietsen, en at zeer gezond, té gezond en te weinig calorieën voor zijn activiteitsniveau. Was altijd al slank, maar was echt extreem mager geworden.
Die weg wil ik voor mezelf niet opgaan.

Wat Klaas Boosma betreft, fantastisch dat hij onder de 3 uur gelopen heeft, maar als ik zijn foto's bekijk, staat-ie zéér scherp, en een deel van de prestatie is louter tgv zijn gewichtsdaling, de rest natuurlijk door zijn fanatieke looptraining.
Toen ik een aantal jaren terug inmiddels een keer bij een clinic met Wilson Kipsang was (voormalig winnaar van een hoop marathons waaronder London) en zag/hoorde dat hij 59kg bij 1:82 was, wist ik ook meteen dat dit er voor mij nooit in zou zitten. En wat je voor jezelf al aangeeft: wat gezond en haalbaar is verschilt per persoon en per lichaamsbouw. En sommige mensen moeten voor hun gevoel heel de dag eten om op gewicht te blijven. Ik heb het idee dat ik nog maar de helft van 20 jaar terug eet en ik met de 70/km week die ik loop alsnog m'n best moet doen om evt. gewicht kwijt te raken. Daarin is het uiteindelijk net als trainen: ga te ver en je loopt tegen problemen aan. Dan zijn het misschien geen blessures, maar dan is het bijvoorbeeld een verminderde weerstand oid. Maar je zit daar niet zomaar, het kostte met 2 jaar om 10kg kwijt te raken. En andersom is dat overgewicht er ook nooit van vandaag op morgen bijgekomen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Tazzios en @Roozzz
Zeker heb ik een Garmin met hrm band.
Ik dacht echter, dat om de basis breder te maken - dus zone 1 en 2 "op te rekken" tot hoegere hrm, ik vooral in deze zones m'n lange loopjes moet doen, zelfs laag in zone2.
Dus dat is dan zo rond 125/130.
Dat is lastig, want beetje inspanning/heuvel/gas geven geeft al snel meer.

Als ik gewoon dribbel zit al snel rond hoog zone 2 (135) - En dat probeer ik te voorkomen.

Dus ik dacht, lekker roeien met hartslag 120 (zone1) is een top workout om die basis te verbreden.

Klopt mijn theorie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 06:23
Ik doe al een tijdje aan krachttraining en merk dat mijn conditie niet heel hard vooruit gaat.
Dus ik wilde weer gaan hardlopen.

Ik heb alleen als ik eventjes aan het lopen ben dat mijn conditie het nog wel volhoudt maar mijn schenen niet. Die branden als een malle en lijken helemaal vol te lopen. Het heeft de symptomen van een shin splints. Maar dan zou ik een permanten blessure hebben gezien ik dit altijd heb als ik een stukje (langere tijd) ren.

Is het kwestie van trainen en rustiger beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Freddy22 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:40:
Ik doe al een tijdje aan krachttraining en merk dat mijn conditie niet heel hard vooruit gaat.
Dus ik wilde weer gaan hardlopen.

Ik heb alleen als ik eventjes aan het lopen ben dat mijn conditie het nog wel volhoudt maar mijn schenen niet. Die branden als een malle en lijken helemaal vol te lopen. Het heeft de symptomen van een shin splints. Maar dan zou ik een permanten blessure hebben gezien ik dit altijd heb als ik een stukje (langere tijd) ren.

Is het kwestie van trainen en rustiger beginnen?
Welke afstanden loop je nu? In het begin had ik hier ook wel wat last van. Fatsoenlijke hardloopschoenen en kortere passen maken heeft het bij mij opgelost. Dat laatste duurt wat langere, maar het idee is dat je meer stappen maakt op dezelfde snelheid.

Klinkt logisch en makkelijk, maar duurt een tijdje voordat het een nieuwe gewoonte is.

Misschien heb je er wat aan. :) Ik zou in ieder geval niet te veel forceren op dat gebied. Er zijn genoeg ‘pijntjes’ waarmee je door kunt lopen, maar pijn in de schenen zou ik dat niet zo snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
Slickk schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Welke afstanden loop je nu? In het begin had ik hier ook wel wat last van. Fatsoenlijke hardloopschoenen en kortere passen maken heeft het bij mij opgelost. Dat laatste duurt wat langere, maar het idee is dat je meer stappen maakt op dezelfde snelheid.

Klinkt logisch en makkelijk, maar duurt een tijdje voordat het een nieuwe gewoonte is.

Misschien heb je er wat aan. :) Ik zou in ieder geval niet te veel forceren op dat gebied. Er zijn genoeg ‘pijntjes’ waarmee je door kunt lopen, maar pijn in de schenen zou ik dat niet zo snel doen.
Thanks voor je reactie!

Ik heb nu 3km gelopen.

Heb wel wat oudere hardloopschoenen (Asics) en loop verharde ondergrond.

Heb het net nog even bekeken en gezien ik nooit een duurloper ben geweest maar meer van het snelle rennen ben loop ik vermoedelijk ook standaard sneller.

Eerste stukje rende ik bijv. 16.5km/uur. Daarna (door ook tussendoor lopen) af gegleden naar 10km/uur. Maar loop tussendoor dan alsnog vrij hard.

Ik vind dat snelle tempo wel fijn maar dit zou ook de pijnlijke schenen kunnen verklaren? 8)7

Ik heb het dus ook als ik bijv. moet rennen voor de bus. Dan ga je natuurlijk ook voluit maar die afstand is dan wat korter. Bijv. 500-700 meter. En dan heb ik het dus ook

Ik pak ook maar even wat YouTube tutorials erbij over een juiste looptechniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
Freddy22 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:11:
[...]
Eerste stukje rende ik bijv. 16.5km/uur. Daarna (door ook tussendoor lopen) af gegleden naar 10km/uur. Maar loop tussendoor dan alsnog vrij hard.
Als je alleen maar 3,5 KM loopt, dan lijkt 16,5 KM/u mij veel te snel. Dan zou ik adviseren om rustiger aan te lopen. En om nieuwe/andere schoenen te dragen. Ik heb zelf ook ooit shin splints gekregen van een schoen. Toen ik stopte met die schoen gingen de shin splints weg. Toen ik ze een jaar later opnieuw probeerde, kwamen de shin splints terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@Freddy22 Pakte je bij de krachtraining ook meteen het zwaarste gewicht?
Of bouwde je daar wel op?
16.5 per uur (of 3:38 /km in het hardloopwereldje ;) ) lopen de meeste (getrainde) lopers zo goed als alleen in intervalvorm.
Maar mooi dat je het qua conditie aankan alleen de rest van je lichaam zijn deze klappen helemaal niet gewend. Heb je verder ook nog iets van gegevens over cadans? want als die aan de lage kant is dan krijgt je lichaam nog meer klappen.

Dus lekker een cauch25k schema zoeken op internet en zo je lichaam laten wennen aan het lopen.
Maar denk dat je je vrij snel gaat vervelen in die tempo's die je dan moet lopen.
Dus mocht het lopen niks worden dan zou misschien spinning iets voor jou zijn? lekker "knallen" in de sportschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
Tinusvolkel schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:41:
@Freddy22 Pakte je bij de krachtraining ook meteen het zwaarste gewicht?
Of bouwde je daar wel op?
16.5 per uur (of 3:38 /km in het hardloopwereldje ;) ) lopen de meeste (getrainde) lopers alleen in intervalvorm.
Maar mooi dat je het qua conditie aankan alleen de rest van je lichaam zijn deze klappen helemaal niet gewend. Heb je verder ook nog iets van gegevens over cadans? want als die aan de lage kant is dan krijgt je lichaam nog meer klappen.

Dus lekker een cauch25k schema zoeken op internet en zo je lichaam laten wennen aan het lopen.
Maar denk dat je je vrij snel gaat vervelen in die tempo's die je dan moet lopen.
Dus mocht het lopen niks worden dan zou misschien spinning iets voor jou zijn? lekker "knallen" in de sportschool.
Naja ik deed het niet expres om keihard te rennen. Het was meer mijn natuurlijke run. Kwam er dus achteraf ook pas achter dat het vrij snel was.

Dank voor je toevoeging, ik kan me voorstellen dat je je lichaam moet laten wennen. Vroeg me meer af of ik het gewoon lichamelijk een kwaaltje heb of ik er een schema bij moet pakken. Gezien ik het ook had bij 600 meter rennen. Zal het volgende keer wat rustiger aanpakken en ook de cadans bijhouden want daar heb ik nu geen weet van.

Wat betreft het tempo, is dat altijd lager bij hardlopen of mag je ook daadwerkelijk dus hard lopen? Als in; is het daadwerkelijk slecht voor je lichaam (omdat de klappen dus erger zijn) om gedurende lange tijd 3:38 /km te lopen?

Ben inderdaad wel fan van fietsen (daar trap ik ook altijd hard :+ ) dus zou dat dan kunnen gaan doen als hardlopen geen uitkomst blijkt te zijn. Ideale van hardlopen vind ik dat dat vrijwel overal kan in de buitenlucht en het dus op meerdere manieren je lichaam op een positieve manier aanspreekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Freddy22 op 12-02-2022 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Snel lopen op zich is geen probleem, maar snel lopen op langere afstanden terwijl je eigenlijk ongetraind bent in het hardlopen is wel vragen om blessures :+ Hardlopen gaat niet altijd voluit, ook niet voor sprinters. Dus: de rem erop. Bouw rustig op met een schema naar 5km. Zorg dat je pezen alles aankunnen (want kracht in je benen voor bijv. het wegduwen van gewichten of squats met al dan niet gewichten erbij is heel iets anders dan de impact die je benen minimaal 160 keer per minuut moeten doorstaan.

Het is niet erg om in het begin wat rustiger te gaan, daar bouw je juist je conditie mee uit. Snelheid komt dan vanzelf wel. Even heel eerlijk: we zien ze op de training bij de atletiek ook wel eens. Die komen dan een paar keer meelopen, gaan al redelijk mee qua snelheid maar lopen zich in de vernieling omdat ze te graag mee willen met snelle lopers. Gaaf dat je de snelheid aankan, maar als je het niet voorzichtig opbouwt eindig je met blessures. Liever iets langzamer beginnen zodat je juist daarna met een goede basis vlot je snelheid kan opbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Blomminator schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:25:
@Tazzios en @Roozzz
Zeker heb ik een Garmin met hrm band.
Ik dacht echter, dat om de basis breder te maken - dus zone 1 en 2 "op te rekken" tot hoegere hrm, ik vooral in deze zones m'n lange loopjes moet doen, zelfs laag in zone2.
Dus dat is dan zo rond 125/130.
Dat is lastig, want beetje inspanning/heuvel/gas geven geeft al snel meer.

Als ik gewoon dribbel zit al snel rond hoog zone 2 (135) - En dat probeer ik te voorkomen.

Dus ik dacht, lekker roeien met hartslag 120 (zone1) is een top workout om die basis te verbreden.

Klopt mijn theorie niet?
Je theorie klopt wel alleen je zones leken dat niet omdat het < kleiner dan en groter > verkeerd gebruikt bij je zone1 in je post. (maar dat vraagteken in mijn post negeer je blijkbaar :P )

Zone1 is bij garmin geen trainingszone. in zone2 lopen is prima of dat dan 130 of 135 is maakt niet zoveel verschil variatie heb je altijd, weer, vorm, gedachten, schoenen, tempo.

"Dat is lastig, want beetje inspanning/heuvel/gas geven geeft al snel meer. "
duhh, maar je was toch op hartslag aan het lopen! Helling op dan maar wat langzamer tempo. ;)

welke hartslag?
En het moet nog wel als rennen blijven voelen/lijken, zodra het niet meer als rennen voelt kan het slecht zijn voor je techniek. Het lullige is indien je nog niet zo goed getraind bent kun je nog niet in alle zones trainen omdat je conditie te slecht is. :P
Kijk naar beginners zodra ze 400 meter gerend hebben zitten ze zo rond de 80% van max ongeacht het tempo.

tips:
1.Stel je hartslag alarm in en ga weer wandelen zodra hij af gaat en na dat hij gezakt is weer zachtjes rennen, toen ik begon met duurlopen kon ik op deze manier al snel doorblijven lopen op een lagere hartslag.
2. Loop regelmatig hetzelfde rondje op dezelfde hartslag, registreer tempo en gemiddelde hartslag dan kun je na een tijdje de tempo`s wat vergelijken om je progressie te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Flipm0de schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:28:
Meld mij hier ook maar eens. Al tijden niets gedaan qua sport en net voor de tweede keer vader. Maar merk aan m’n lichaam dat ik iets moet gaan doen (geen energie, moe, slecht slapen). Hardlopen is de laagste drempel. Heb een schema gevonden voor 5km en nu nog de eerste loop!
Shit. Al die duimpjes. Nu moet ik echt. Morgenochtend ga ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Flipm0de schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Shit. Al die duimpjes. Nu moet ik echt. Morgenochtend ga ik!
We verwachten wel een kort verslag van de eerste training! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Lordp! schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:45:
[...]

We verwachten wel een kort verslag van de eerste training! ;)
Ga onderstaand schema doen en deze keer echt bij week 1 beginnen (eerder te hard van start gegaan en last van knieën en onderrug). Wordt een kort verslag 😛

https://assets.nextchapte...ainingsschema_5KM_B_2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58
Even een zijstapje naar de Olympische spelen. Van de poel (winnaar 10km) heeft zijn trainingschema’s enmethodoek gedeeld.https://www.howtoskate.se/
Mooi om te lezen hoe hij een in basis heel eenvoudig schema heeft opgesteld met eerst heel (en dan echt veel) aeroob getraind daarna thresholds en tot slot wedstrijdtempo’s heel veel rondjes.

Op zich best interessant om het in het klein zelf uit te proberen voor het lopen. Heeft iemand toevallig op een soort gelijke manier zijn training opgebouwd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@RobinE lees deze er ook even bij: https://www.nrc.nl/nieuws...oet-alles-anders-a4087308
Diep respect voor die gozer maar hij is ook knettergek. :D

Op zich zijn schema's die je het veel op wedstrijdtempo laten lopen er ook al een tijdje toch? Dat is toch het tempo waar je aan moet wennen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Agree, er zullen er weinig zijn die zijn ultalopen en eindeloze fietstochten zonder hun lichaam te slopen aankunnen. Hier ook diepe bewonderig, maar idd lichtelijk van het padje af die goser.

Ook mooi dat hij een andere uitdaging gaat zoeken, snap ik ergens wel. Ben wel benieuwd in welke tak van sport we van hem gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
Tinusvolkel schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:39:
@seez Ook al naar een aftershokz aeropex gekeken? aangezien je omgevingsgeluid belangrijk vind.
Ik ben er iig heel tevreden over (maar lees hier helaas ooit wel wat kwaliteits issues)
Verwacht wel niet te veel van de bas, maar vind ze ideaal om podcasten te luisteren tijdens het hardlopen.

True wireless earbuds zelf heb ik geen ervaring mee.
Dank voor de tip. De looks bevallen mij niet, maar dat is een secundaire zaak. Kun je deze in een winkel uitproberen?
Kwaliteitsissue vind ik dan wel een ding, ze kosten namelijk wel wat meer. En totaal niet bekend met bone conduction tech dus uitproberen is een must

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
InZane schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:04:
Aftershokz hoor je inderdaad heel vaak.

Mijn vrouw heeft Samsung Buds Pro en die is daar heel tevreden mee. Die hebben iig ook touch bediening, zijn waterdicht en hebben noise cancellation, maar ook een optie om het omgevingsgeluid zelfs te versterken geloof ik.

Zelf verder geen ervaring mee hoor. Ik zit in team 'geen muziek/podcast op mijn hoofd/in mijn oren tijdens hardlopen'.
Ook tevreden tijdens het sporten of in het algemeen? Ik zie dat de Buds Pro ook de optie hebben voor 'Touch and hold" om de volume te bedienen. Dat is superfijn. Op de Soundpeats swipe je maar dat is heel precair want dat moet je een paar x doen om de volume merkbaar te verlagen en doe je dat te snel dan word het gezien als 2x of 3x tap wat weer een hele andere functie is. Echter buds zoals deze lijken bij mij in mijn rechter oorschelp vaak niet lekker zitten (heb al redelijk wat uitgeprobeerd, deze echter nog niet).
Dank voor de tip. Ik ga nog even verder inlezen.

En team geen muziek haha.. Ik lees dat vaker en kan mij zeer goed voorstellen.
Soms zet ik mijn muziek uit, maar ik train vaak in de ochtend en vaak is het grauw en is het een welbekende rondje..Ik ren dan liever met muziek dat in de 175-180 bpm range zit wat mijn candans ook is. In het weekend zoals gisteren met lekker zonnetje, 12K trailrun heerlijk, dan hoeft muziek er voor mij ook niet bij :)

[ Voor 15% gewijzigd door seez op 13-02-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
TheOmen schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Loop zelf met Motorola Streams.
- Knopjes voor volume, next/prev en pause.
- Spatwaterdicht
- Zitten uit zichzelf al goed, maar met twee beugeltjes kan je ze nog beter vastzetten
- Prima geluid (persoonlijk)

ik draag ze bij m'n lunchwandeling, als ik op de fiets zit en bij mijn structured workouts, om de voice prompts door te krijgen. Bij langere runs doe ik ze niet in, dan geniet ik van de omgeving.
Ah, dit klinkt goed. Heb je ze ook wel eens tijdens een plensbui ingehad? Ik lees hier en daar wel wat reviews waarbij men klaagt dat ze eruit vallen en misschien waar ik wel echt huiverig van wordt.. ook klachten over dat na een tijdje volumeverschillen zitten in de buds.. (dit kan ook uiteraard als de ene niet goed zit)..
Pagina: 1 ... 166 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.