Hehe, als Garmin dat al de stempel "gevorderd" geeft... Hoeveel niveau's zijn er dan wel niet?
Hartloper schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:49:
[...]
Zo gek is dat niet. Je doet lange duurlopen voor de uithouding, deze gaan dus trager dan HM tempo. Anderzijds doe je intervallen voor de VO2max en de running economy, dat gaat sneller.
En dan hopelijk op wedstrijddag komt het allemaal tezamen en loop je de HM op een tempo tussen de twee.
Zelf doe ik het nog anders, ik doe nauwelijks intervallen. Enkel duurlopen en tempolopen. En toch in de herfst 1:26 gelopen op de halve op 47-jarige leeftijd. Waarom werkt dat ? Het belangrijkste is de aerobe conditie verbeteren, dan de lactaatdrempel verhogen en als kers op de taart intervaltraining, goed om nog wat extra minuten eraf te schaven, maar niet het allerbelangrijkste.
(Ik had een langere reactie maar die is weg?)
Klinkt goed, om zo'n tempo te kunnen lopen op je 47e! Sowieso goed vooruitzicht om een dergelijk niveau te kunnen hebben bij deze sport.
Het zal wel onervarenheid van mijn kant zijn, maar als je nooit op de HM tempo traint, hoe weet je dan wat het is? Je noemt dat het tussen duurlooptempo en intervaltempo in zit, maar dat is nogal een marge.
Het gaat mij niet per se om een supersnelle tijd, vooral om mezelf te blijven motiveren. Dat lukt met leuke (tijds)doelen en mezelf tijdens trainingen over grenzen pushen in interval- en tempoloopjes.
Afgelopen week hard gevallen, het was donker en bij het hard inzetten richting een bocht bij een geasfalteerde oprit lag er waarschijnlijk een hoopje bladeren. Na een gekke judorol opgestaan á la Sifan Hassan en gekke tintelingen in m'n handen. Die lagen helemaal open, maarja, het was precies halverwege en met stoppen kom je niet sneller thuis en ik wou m'n tempoloopje netjes afronden.
Wel door kunnen zetten en tempo geleidelijk weer opgepakt. Geluk bij een ongeluk was dat ik in een korte broek liep, bij een lange of tight was die waarschijnlijk gescheurd. Pas bij thuiskomst een verstijfde knie en meer bloed en diepere schaafwonden dan verwacht. Vandaag eens proberen of m'n knie protesteert, bij traplopen voel ik niks meer gelukkig.
Nog wel wat leuke situaties tijdens dezelfde loop: er fietste een oudere dame voor mij, maar ik liep zo'n halve meter per seconde sneller. Altijd awkward als je iemand heeel langzaam maar zeker inhaalt. Een beetje verschrikt maar enthousiast riep ze "Bravo!", dat kon ik wel waarderen.
Na m'n val liep ik weer op een naast een lang fietspad, waarna een snelle man op ebike naast mij kwam fietsen en enthousiast vroeg:
"Weet je wel hoe hard je gaat?"
"Euhhh,17 ofzo?"
"Op dit moment.. *hield z'n snelheidsmeter vast om het beter af te lezen*.. 18... 18,3!"
"Oh nou, mooi! Dankjewel hè!"
En weg was die. Toch leuk als wildvreemden je op hun eigen manier motiveren.
[
Voor 10% gewijzigd door
Slickk op 10-02-2022 16:44
]