Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp@rkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 08:17
Verwijderd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:55:
Heeft iemand al eens last gehad van bloedverlies bij het plassen na het hardlopen? Ik wel. Voor de zekerheid ben ik helemaal gecontroleerd in het ziekenhuis met een bloed- en urineonderzoek, CT-scan en een systoscopie. Geen afwijkingen gevonden en de logische verklaring van de uroloog was dat er door het lopen op een harde ondergrond een bloeding is ontstaan.
Ja wel eens gehad, bij mij komt dat door niersteentjes, die stuiteren dan door de blaas tijdens hardlopen en dat zorgt voor bloed in urine. Gelukkig niet al te vaak, nogal pijnlijk die steentjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55
Tim_W schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:13:
Gisteren eindelijk weer eens direct uit het werk zonder verlichting een rondje van 11 km kunnen doen, heerlijk dat het weer steeds langer licht blijft.

Ik merk toch altijd wel een wat verminderde zin/discipline wanneer je heel de week, door weer en wind, in het donker op pad moet... #teamzomer :P
Jaja en dan gaat iedereen (op @Calitomnication na) lopen klagen dat het weer veel te warm is en dat we weer verlangen naar de "winter" want toen was het zo lekker koel :)

Ps passen jullie je duurlooptempo aan aan de huidige vorm?
Ik doe normaal m'n duurloopjes met collega's echter kwam dat deze week niet uit, dus gister maar is gaan lopen op een tempo wat lekker aanvoelt en dat was een halve minuut per km sneller dan anders. Maar alle zone indelingen van Strava en Stryd classificeren hem nog volledig in de duurloopzone.

Maar wat is dan voor een duurloop beter? De langzamere of de snellere duurloop?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:55
Covid heeft ons huishouden bereikt. Ik ben nog negatief maar ben benieuwd voor hoe lang nog. :( Hoop dat ik niet te veel progressie kwijtraak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Jaja en dan gaat iedereen (op @Calitomnication na) lopen klagen dat het weer veel te warm is en dat we weer verlangen naar de "winter" want toen was het zo lekker koel :)

Ik doe normaal m'n duurloopjes met collega's echter kwam dat deze week niet uit, dus gister maar is gaan lopen op een tempo wat lekker aanvoelt en dat was een halve minuut per km sneller dan anders. Maar alle zone indelingen van Strava en Stryd classificeren hem nog volledig in de duurloopzone.

:w :w Hallo iedereen!!! Na lange stilte laat ik weer eens iets van me horen! Door drukte op het werk even niet in de gelegenheid om me hier te melden!

Snak idd naar de zomer, ben nu wel klaar met deze koude temperaturen. Afgelopen dinsdag voor het eerst weer eens zonder handschoenen en thermo kunnen lopen. Ben er helemaal klaar mee. #100%teamzomer #30plus #allesonderde10iskoud

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
Limbeckx schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:11:
Covid heeft ons huishouden bereikt. Ik ben nog negatief maar ben benieuwd voor hoe lang nog. :( Hoop dat ik niet te veel progressie kwijtraak.
Beterschap daar!
Hier is Covid ook (weer) binnen helaas. Mijn vrouw heeft 't aardig te pakken en voelt zich best slecht momenteel. Zelf heb ik nog nergens last van en heb gisteravond ook zonder problemen een intervaltraining weggewerkt.
M'n zoon loopt ook van zich af te hoesten maar was eergisteravond nog negatief. Vanavond toch maar weer testen, want ik vertrouw dat gehoest en geproest niet echt.

Edit: En die is vanavond dus ook positief getest..
torp schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Een week verplicht binnenzitten hakt er bij mij ook meteen in.
Je hoeft niet meer verplicht binnen te zitten als je negatief test en je booster prik hebt gehad, of korter dan 8 weken geleden positief bent geweest.

[ Voor 26% gewijzigd door InZane op 03-02-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Een week verplicht binnenzitten hakt er bij mij ook meteen in.

Mijn vrouw testte maandag positief. Ze is verhuisd naar de logeerkamer. Na een dagelijkse zelftest was het bij mij gisteren (woensdag) ook al zover... Vandaag nog een PCR-test gedaan, handig voor de QR-code.

Overigens zijn wij alleen ietsje snotterig en een heel licht gevoel in de keel, niet noemenswaard.
InZane schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:42:
Je hoeft niet meer verplicht binnen te zitten als je zelf geen klachten hebt en korter dan 8 weken geleden positief bent geweest, of je booster prik hebt gehad.
"Het kan zijn dat u géén klachten had toen u getest werd en ook geen klachten heeft gekregen. Dan duurt de isolatie 7 dagen, geteld vanaf de datum dat u werd getest."
https://lci.rivm.nl/covid-19-thuis

[ Voor 96% gewijzigd door torp op 03-02-2022 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
[...]

Ik ben geen prof, maar ik zou persoonlijk een duurloop zeker niet "te snel" gaan lopen. Als je die sneller gaat lopen houdt dat namelijk ook in dat je een gedeelte van de duur uit je duurloop haalt en laat dat nu net de essentie zijn van een duurloop. ;)

Uiteindelijk schuiven natuurlijk alle tempo's mee naar mate je progressie boekt, maar ik zou dit dus wel wat beperken in je duur -en herstelloopjes. Je zal tenslotte vrijwel altijd eerder te snel dan te langzaam lopen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
torp schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:14:
"Het kan zijn dat u géén klachten had toen u getest werd en ook geen klachten heeft gekregen. Dan duurt de isolatie 7 dagen, geteld vanaf de datum dat u werd getest."
https://lci.rivm.nl/covid-19-thuis
Ja precies, dat is als je zelf positief bent getest. Ik was niet helemaal duidelijk.

In mijn geval ben ik zelf negatief getest en is alleen mijn vrouw positief getest (met klachten).
Omdat ik zelf negatief getest ben en mijn booster heb gehad, mag ik wel gewoon naar buiten. Eerder had ik dan ook de deur niet uit gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
InZane schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:53:
Omdat ik zelf negatief getest ben en mijn booster heb gehad, mag ik wel gewoon naar buiten. Eerder had ik dan ook de deur niet uit gemogen.
Waar lees je dat over die booster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torp
@InZane Dank je, dan heb je gelijk - en had ik in de afgelopen dagen geen boodschappen mogen doen of mijn rondje rennen, want ik heb die booster nog niet gehad. Die mag ik pas 3 maanden na mijn "derde prik". Tja, de voorlichting is te ingewikkeld en te gefragmenteerd. Maar redelijk off-topic inmiddels.

[ Voor 11% gewijzigd door torp op 03-02-2022 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tim_W schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:29:
[...]

Ik ben geen prof, maar ik zou persoonlijk een duurloop zeker niet "te snel" gaan lopen. Als je die sneller gaat lopen houdt dat namelijk ook in dat je een gedeelte van de duur uit je duurloop haalt en laat dat nu net de essentie zijn van een duurloop. ;)

Uiteindelijk schuiven natuurlijk alle tempo's mee naar mate je progressie boekt, maar ik zou dit dus wel wat beperken in je duur -en herstelloopjes. Je zal tenslotte vrijwel altijd eerder te snel dan te langzaam lopen.
Ik ben even verder gaan zoeken in een boek (Looptraining van A tot Z) wat ik nog had liggen en dan komen de tempo's meer overeen met een extensieve duurloop en de "collega loopjes" meer met een LSD
DE RUSTIGE DUURLOOP

Het middel bij uitstek om het uithoudingsvermogen te trainen is de extensieve of rustige duurloop. Deze vorm van uithoudingsvermogen is de fysieke basiseigenschap bij uitstek die een loper moet ontwikkelen omdat ze maximaal de vetreserves mobiliseert, en ook omdat de training van het aërobe uithoudingsvermogen de basis vormt voor alle andere meer intensieve trainingen.

De rustige duurloop kan worden onderverdeeld in de lange extensieve duurloop en de gewone extensieve duurloop.

De lange extensieve duurloop, ook wel "Long Slow Distance (LSD)" genoemd, is zeer belangrijk. Het gaat hier om trainingen van zeer lange duur. Het tempo is relatief laag, zodat er gemakkelijk kan gepraat worden tijdens de training. De energie wordt hier voor het overgrote deel geleverd door verbranding van de vetzuren. Ook bij de gewone extensieve duurloop blijft het looptempo relatief laag, maar toch hoger dan bij de "Long Slow Distance". Hoewel de vetverbranding nog steeds essentieel is voor de energievoorziening, stijgt het aandeel van de suikerverbranding. Via deze trainingsvorm bereidt de loper zich voor op de komende meer intensieve trainingen.

De rustige duurlopen zijn zeer belangrijk omdat ze je zullen toelaten aan een hoger tempo te lopen op basis van de verbranding van de vetten, dus zonder dat de suikervoorraad wordt aangesproken.

Het subjectief gevoel tijdens een herstelloop en rustige duurloop:
- Comfortabel.
- Je kan dit tempo gemakkelijk nog een lange tijd volhouden.
- Je ademhaling gebeurt gemakkelijk.
- Je kan gemakkelijk praten tijdens de inspanning. Je kan bij wijze van spreken ononderbroken een heel verhaal vertellen.
bron van pakweg dezelfde schrijver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13
[...]

Haha, kan niet wachten op de zomer... Heb geen enkel probleem met lopen in de hitte, vind het heerlijk zelfs. Maar inderdaad ook het lange licht. Kan ook prima rennen in de winter/herfst en doe dat dan ook zeker (kan ook daar prima van genieten) maar nee, ben echt een zomermens.

En ik loop eigenlijk bijna altijd op hartslag dus tempos passen zich vanzelf aan aan de vorm (ok, soms ben ik eigenwijs en doe ik mijn eigen ding of als ik met anderen loop kan ik de plannen compleet laten varen).

Begin hier weer de smaak te pakken te krijgen gelukkig, combi van dipje, pijntjes, quarantaine+covid en alles zorgden ervoor dat ik er even totaal geen zin meer in had. Bleef wel lopen, maar voelde gewoonr uk en moeizaam, puuir op discipline.

Nu deze week weer 3x erop zitten (dinsdag, wonesdag, vandaag) en heb wel weer zin in de volgende keer! Vorm begint ook weer terug te komen, soepelheid bedoel ik dan. Het voelt niet meer als puur voortploeteren maar begint weer als lekker soepel te voelen.

Nog een lange weg te gaan tot de sub 1:20 begin april (als dat nog realistisch is na de afgelopen weken) maar dat zien we dan wel.... belangrijkste is dat het genieten er weer lijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@m0ridin Mooi dat je de smaak weer te pakken hebt (y)
Aangezien ik hetzelfde hm doel heb was ik is op je Strava gaan spieken en we zouden in wedstrijden goed aan elkaar gewaagd zijn >:) maar ben wel benieuw hoe je trainingen gaan zijn voor de sub 1:20 dus ik ben je maar gaan volgen om inspiratie op te doen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Tinusvolkel

Haha, dus dat was die nieuwe volger ;)

Nou ja, was half december met een Garmin HM schema op basis van hartslag begonnen en op dat moment nog aardig in vorm (laatste serieuze loop was de amsterdam marathon) waarbij de sub 1:20 sowieso wel zou moeten gaan lukken...

Maar nu na een dip even kijken waar ik sta, komende week of 2 zal uberhaupt weer oppakken zijn en niks geks. Verder grotendeels dat schema volgen maar sommige trainingen een beetje vervangen voor meer snelheidsgericht denk ik.

Uiteindelijk ben ik bang dat het wat te krap gaat worden allemaal, maar ach... het doel is er nog steeds dus we zien wel waar het schip strandt ;)

Maar wat je zegt! Aardig gelijkwaardig allemaal :)

Succes ook, jij een bepaalde loop al in gedachten wanneer je ervoor wil gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@m0ridin Nog 2 maanden toch? En het is niet dat je vanaf 0 start dus die vorm is net zo snel weer terug als hij weg ging, merk ik nu zelf iig.

Verder ben ik van plan om voor de Stenvensloop te gaan op 20 maart.
Is ook een NK maar een wedstrijd licentie kan je toch alleen via een club regelen toch?
Op iets verder vooraan starten na zie ik niet veel voordelen, en podiumplek zit er sowieso toch niet in :)

Qua training blijf ik vooral voldoende omvang maken met een beetje tempo erin.
En ook maar weer is een 10km test loopje doen wat die is wel wat uit balans als ik naar jouw tijden kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:38

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ai, balen. Hier is afgelopen dinsdag mijn zoontje eerst positief getest, nu heb ik vandaag ook een positieve zelftest. Geen klachten zover. Ik mag voorlopig de deur niet uit ook al kan ik prima hier in de polder lopen zonder iemand tegen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Als je je prima voelt en alleen loopt op rustige stukken/ tijden moet het wel lukken toch?

Maar hopelijk al met al snel weer voorbij zonder gevolgen!

En @Tinusvolkel klopt, zondag over 8 weken dus ook nog wel even de tijd. 10k en hm tijd zijn nog van voor de marathon training dus wel even geleden en voor de marathon zelf weinig echt snelheid getraind. Maar ach, we merken het wel...

Zal er vast voor gaan als het enigszins loopt allemaal, dood of de gladiolen

Wedstrijd licentie kan volgens mij isd alleen via atletiek vereniging (of losse inschrijving/abbo misschien?). Zelf ook geen lid van maar zo lang je in t voorste startvak kan lijkt me dat prima zat meestal

[ Voor 18% gewijzigd door m0ridin op 03-02-2022 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:20
WouterG schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:52:
[...]

Ai, balen. Hier is afgelopen dinsdag mijn zoontje eerst positief getest, nu heb ik vandaag ook een positieve zelftest. Geen klachten zover. Ik mag voorlopig de deur niet uit ook al kan ik prima hier in de polder lopen zonder iemand tegen te komen.
Heb het al eens gezegd tegen een andere poster, je moet een beetje redelijk blijven, je zal niemand besmetten door op je eentje te gaan lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Als je op straat spuugt, dus wel netjes afrasteren en een bordje erbij zetten met "niet likken".

Afgelopen twee weken heb ik in totaal vier baantrainingen gedaan en er zit een plek in mijn kuit die maar niet weg wil gaan, terwijl ik maar één intensieve intervaltraining heb gedaan. Twee waren extensief en eentje een zone 3 training. Het is dus weer een kwestie van wennen. Desondanks ging het gisteren redelijk makkelijk, maar de inhoud en tempohardheid van vorig jaar is uiteraard nog niet terug. Ontevredenheid past niet, na slechts 10 weken van 30km per week. Voorlopig train ik nog lekker 3x per week door en bouw ik op naar de 40-45km voordat er weer een training bij komt. Niet te snel voor de hielen, maar intussen liggen bij een te snelle opbouw natuurlijk ook andere blessures op de loer :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Paar jaar geleden begonnen met hardlopen via zo'n start to run schema, uiteindelijk op kunnen bouwen naar 5k comfortabel kunnen lopen in ongeveer een half uur. Ik heb dit nooit verder willen uitbouwen aangezien lange afstanden niet direct mijn doel is. Wel zou ik het iets willen opbouwen maar geen echte lange afstanden.

Door omstandigheden heb ik dit helaas laten inkakken waardoor ik een jaar later weer opnieuw moest beginnen. Ik ben toen met het zelfde schema begonnen maar kreeg helaas snel last van shin splints. Uiteindelijk maar gestopt met lopen en gaan fietsen en fitnessen.

Nu kriebelt het weer om te gaan lopen en wil ik weer met een schema beginnen. Echter wandel ik de laatste tijd aardig wat rondjes (tussen de twee en vier kilometer) in de avonduren en ik merk dat ik bij een verhoogd tempo al weer last krijg van shin splints, bij een lager tempo nergens last van.

Nu wil ik dus goed beginnen en de kans op blessures zo veel mogelijk elimineren. Voor mij betekent dat:
  • Rustig opbouwen met C25K programma
  • Nieuwe schoenen via loopanalyse (Runnersworld Utrecht)
  • Compressiekousen dragen
Verder dacht ik dat oefeningen als calf raises wellicht zouden kunnen helpen gezien dat eenzelfde beweging is als lopen met een voorvoetlanding.

Zou het zin hebben om preventief bij een fysiotherapeut langs te gaan, zou die hier wat mee kunnen?
Zijn er eventueel andere stappen die ik kan ondernemen om de kans op shin splints te verlagen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:41
Ik had me voorgenomen vanmiddag te lopen. Maar het regent - en het regent hard. Lekker dan, ik moet wel zeggen dat het al een tijd geleden is dat ik echt in de regen (dus niet motregen/wat druppels) heb gelopen. Terwijl het meestal best wel lekker is qua hoe zuurstofrijk de lucht is.

@Tsurany Een mede oorzaak van shin splints is voetlanding, als je bijv. op je hak landt moeten je schenen meer van de klap opvangen. Als je meer op je middenvoet/voorvoet landt moeten je kuiten het opvangen. En laten die nou net wat beter getraind kunnen worden :) Als je zoekt op oefeningen om shin splints te verminderen vind je veel informatie en daaruit kun je evt. ook afleiden of fysio jou zou kunnen helpen om die oefeningen goed uit te voeren.
Is er bij je in de buurt geen AV of loopclub die "net" een opbouw doet? Vaak zie je om lokale loopjes heen dat er wel in 10 of 13 weken wordt opgebouwd naar 5km en daar zit vaak ook loopscholing bij waar juist heel veel dingen in naar voren komen die je gaan helpen bij deze blessure (goed leren afrollen, je landing, etc.). Zeker omdat je er met wandelen ook al last van hebt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Arjan90 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:07:
Ik had me voorgenomen vanmiddag te lopen. Maar het regent - en het regent hard. Lekker dan, ik moet wel zeggen dat het al een tijd geleden is dat ik echt in de regen (dus niet motregen/wat druppels) heb gelopen. Terwijl het meestal best wel lekker is qua hoe zuurstofrijk de lucht is.
Dat van meer zuurstof is een fabel :) https://www.runnersworld....n-de-lucht-of-in-je-lijf/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Vanavond is het droog en u kan sowieso nog indoor >:)
Hier zit het dagelijks sporten er nog steeds in, maakt het aan de ene kant wel makkelijk want hoef nu niet te bedenken of ik ga sporten. :)
Alleen hopelijk van het weekend nog een droog moment vinden om te fietsen.....

Verder door al dat gezever van gisteren hier over de hm heb ik vanmorgen maar is besloten hoe dat tempo aanvoelde, en ging eigenlijk best lekker.(hadden er iig voor m'n gevoel nog makkelijk wat bij gekund)
En ook al werd het hier laatst afgeraden maar ik blijf toch wel fan van de langere interval/tempo blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Had je daar niet je loopband voor?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Ik wou vanmiddag rond 16.00 de laptop dichtgooien, m'n hardloopkloffie aantrekken en even een uurtje rustig gaan lopen. Zo te zien heb ik geluk dat het (hier iig) na 16.00 een stuk minder gaat regenen :)
Heerlijk dat je alweer kan merken dat de dagen langzaamaan weer wat langer worden. Heb nu wel weer vaak genoeg in het pikkedonker gelopen vind ik.

Morgen lekker een rustdag en zondag meelopen en een beetje hazen bij de alternatieve Asselronde op ca. 5.30/km. Lekker 25km genieten van de omgeving dus, al staat er geloof ik wel een hoop nattigheid op het programma :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32
Ik wil eigenlijk zelf heel graag hardlopen maar om een of andere reden lukt het steeds niet lekker vanwege fysieke uitdagingen. Een paar jaar terug geprobeerd te rennen op een paar Asics met voldoende demping, maar daarbij kreeg ik ontzettende last van mijn heup/lies/knie.

Na wat google-werk dacht ik er uit te zijn: ik moet anders leren rennen, landen op de voorvoet. Die asics stimuleerden dat niet echt en heb ik een paar VFF gekocht. Voor te lopen zit het echt heerlijk. Iedereen verklaart je voor gek, maar ze lopen lekker. Met hardlopen liep ik echter meteen tegen wat uitdagingen aan:

- Mijn kuiten zijn die mate van rek op de kuiten niet gewend. Hoewel ik rustig opbouwde had ik al vrij snel mijn achilles pees rechts ontstoken;
- Ik ben beginner en heb het gevoel dat mijn "loopje" niet goed is. Naar mijn idee speelt mijn lengte (2m10) ook mee, ik moet voor mijn gevoel écht gas erop houden anders ren ik in een ritme dat onnatuurlijk aanvoelt en ik nog eerder last krijg van allerlei blessures.

Na die uitdagingen heb ik het hardlopen tot afgelopen zomer maar even gelaten voor wat het was. Vervolgens nog een poging gedaan en zit ik nu weer met iets aan mijn fibula aan de linkerkant. Ik dacht even aan een stressfractuur maar dat is het gelukkig niet.

Blijkbaar is er iets met mijn techniek niet helemaal goed maar krijg ik het zelf ook niet echt onder controle. Fysio zegt dat mijn enkels wel wat zwak zijn maar dat zou imo toch geen reden moeten zijn om niet te kunnen hardlopen?

Zou ik nu beter terecht kunnen bij zo'n personal trainer die me een goed loopje aanleert, atletiek club (niet mijn voorkeur, ik wil gewoon rennen wanneer ik wil), of zo'n biomechanische club? Ik draag eigenlijk dagelijks ook barefoot/zero drop schoenen en dat gaat prima.

Zelf heb ik het gevoel dat het komt doordat ik enerzijds een "hoog" tempo (10km/u ofzo) moet lopen maar dat nog niet altijd aan kan, ik fouten maak in mijn looptechniek. Die zero drop schoenen zijn echter heel onvergeeflijk waarbij als ik te langzaam loop, ik (voor mijn gevoel) weer meer op de hiel land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Tsurany Een mede oorzaak van shin splints is voetlanding, als je bijv. op je hak landt moeten je schenen meer van de klap opvangen. Als je meer op je middenvoet/voorvoet landt moeten je kuiten het opvangen. En laten die nou net wat beter getraind kunnen worden :) Als je zoekt op oefeningen om shin splints te verminderen vind je veel informatie en daaruit kun je evt. ook afleiden of fysio jou zou kunnen helpen om die oefeningen goed uit te voeren.
Dan zouden calf raises goed kunnen helpen, zal even kijken wat nog meer goede oefeningen zouden zijn. Dan pak ik die gewoon 3x per week mee. Squat al regelmatig en de leg curls komen ook aan bod.

Wel apart dat ik bij wandelen (hak landing) en hardlopen (voorvoet landing) shin splints krijg.
Is er bij je in de buurt geen AV of loopclub die "net" een opbouw doet? Vaak zie je om lokale loopjes heen dat er wel in 10 of 13 weken wordt opgebouwd naar 5km en daar zit vaak ook loopscholing bij waar juist heel veel dingen in naar voren komen die je gaan helpen bij deze blessure (goed leren afrollen, je landing, etc.). Zeker omdat je er met wandelen ook al last van hebt.
Die zijn allemaal begin dit jaar gestart dus dan zou ik wat laat instappen. Maar een 1:1 sessie zou wel een goed idee zijn hier dan, dat hoeft natuurlijk niet tien weken lang te zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
Krylinck schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:24:
[...]

Had je daar niet je loopband voor?
_O- wat een "commentaar" op mijn gemopper op regen. Ja hoor, die heb ik. Maar ik heb geen loopband om de regen te vermijden. Buiten is altijd lekkerder, gauw de schoenen onderbinden en dan een rondje hollen oOo

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Tsurany schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:13:
Paar jaar geleden begonnen met hardlopen via zo'n start to run schema, uiteindelijk op kunnen bouwen naar 5k comfortabel kunnen lopen in ongeveer een half uur. Ik heb dit nooit verder willen uitbouwen aangezien lange afstanden niet direct mijn doel is. Wel zou ik het iets willen opbouwen maar geen echte lange afstanden.

Door omstandigheden heb ik dit helaas laten inkakken waardoor ik een jaar later weer opnieuw moest beginnen. Ik ben toen met het zelfde schema begonnen maar kreeg helaas snel last van shin splints. Uiteindelijk maar gestopt met lopen en gaan fietsen en fitnessen.

...
n als calf raises wellicht zouden kunnen helpen gezien dat eenzelfde beweging is als lopen met een voorvoetlanding.

Zou het zin hebben om preventief bij een fysiotherapeut langs te gaan, zou die hier wat mee kunnen?
Zijn er eventueel andere stappen die ik kan ondernemen om de kans op shin splints te verlagen?
Gezien je gevoeligheid voor blessure is een fysio een goed idee. Liefst iemand die vooral sporters behandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Tinusvolkel schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:19:
[...]
...

Verder door al dat gezever van gisteren hier over de hm heb ik vanmorgen maar is besloten hoe dat tempo aanvoelde, en ging eigenlijk best lekker.(hadden er iig voor m'n gevoel nog makkelijk wat bij gekund)
En ook al werd het hier laatst afgeraden maar ik blijf toch wel fan van de langere interval/tempo blokken.
Ja, ik heb hier ooit een studie gepost dat enkel duurlopen, tempotrainingen en kortere intervallen gecorreleerd waren met goede resultaten qua loopprestaties.
Dat lees ik graag omdat ikzelf helaas geen echte intervaltraining aankan (ben dan ook de 40 al ruim gepasseerd), die studie paste dus wel in mijn kraam.
Wat niet wegneemt dat de meeste schema's wél langere intervaltraining bevatten.

5 x 2000m @ HM tempo vind ik overigens wel een indrukwekkende training. _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
RoD schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:29:

Verder heb ik vandaag een verrekte buitenband van m'n knie opgelopen :( Zomaar ineens. Maar even een paar daagjes rust nemen, en hopen dat het dan voorbij is.
Nou we zijn nu bijna een jaar verder. Het is wel iets meer geworden dan een paar daagjes rust. Maar door de afgelopen maanden heel rustig opbouwen vandaag weer een eerste 10km neer kunnen zetten. Tempo 4:30/km, dus geen onaardig begin.

Ik vertrouw m'n iliotibiale band nog steeds niet helemaal, maar in ieder geval in de afgelopen maanden zonder pijn kunnen lopen. Nu verder opbouwen en hopen dat het goed blijft gaan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53

Secsytime

Automagisch

Arjan90 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:02:
[...]

_O- wat een "commentaar" op mijn gemopper op regen. Ja hoor, die heb ik. Maar ik heb geen loopband om de regen te vermijden. Buiten is altijd lekkerder, gauw de schoenen onderbinden en dan een rondje hollen oOo
Ik begrijp dat gedoe over regen ook nooit, het is maar water? Hop, gaan met die banaan!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:58
Arjan90 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:02:
[...]

Precies, en eenmaal buiten is het altijd meestal minder erg. Net weer binnen van een uurtje buiten spelen. Regen viel mee maar vond de wind best wel fris. Nu ff lekker douchen.
Zelfs nog twee andere hardlopers tegen gekomen, best wel uniek hier op het platteland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hartloper schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:05:
[...]

Ja, ik heb hier ooit een studie gepost dat enkel duurlopen, tempotrainingen en kortere intervallen gecorreleerd waren met goede resultaten qua loopprestaties.
Dat lees ik graag omdat ikzelf helaas geen echte intervaltraining aankan (ben dan ook de 40 al ruim gepasseerd), die studie paste dus wel in mijn kraam.
Wat niet wegneemt dat de meeste schema's wél langere intervaltraining bevatten.
Ach we Googlen allemaal wel is net zo lang totdat we een antwoord/onderzoek tegen komen wat bij je past ;)
5 x 2000m @ HM tempo vind ik overigens wel een indrukwekkende training. _/-\o_
Tja moet het uiteindelijk meer dan dubbel zo lang volhouden en dan zonder pauze :) maar ik doe maar wat dus m’n trainingen zijn niet onderbouwd maar doe vooral waar ik zin in heb en wat goed voelt.

Edit: ofja niet onderbouwd, heb voor m'n marathon de omvang en wat trainingen mee gepakt van dit schema, en daar zitten best wat van dit soort interval trainingen in. Precies alle trainen doen wat daar stond vond ik ook wat te ambitieus want dan wist ik zeker dat ik het schema niet ging overleven.

[ Voor 17% gewijzigd door Tinusvolkel op 04-02-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Tinusvolkel

Nice, lage hartslag ook wel tijdens die blokken... Als in een hartslag die goed 1:20u vol te houden moet zijn lijkt me?

Ziet er veelbelovend uit voor je doel in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
BernieW schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:32:
[...]

Precies, en eenmaal buiten is het altijd meestal minder erg. Net weer binnen van een uurtje buiten spelen. Regen viel mee maar vond de wind best wel fris. Nu ff lekker douchen.
Zelfs nog twee andere hardlopers tegen gekomen, best wel uniek hier op het platteland.
Ik ben hier rond half 5 vanmiddag ook een uurtje wezen lopen in het buitengebied. Geen enkele loper gezien, zelfs geen wandelaar.
Deed m'n best om rond de 135bpm te lopen. Viel nog best tegen op de stukken waar je tegen de wind in moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
BernieW schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:32:
[...]
Regen viel mee maar vond de wind best wel fris.
Het leek wel ijzel bij ons hoe koud de regen was, was echt koud met de wind erbij! Maar het weer viel mee, lekker gelopen. Duurloop met 3x200m op hoog tempo (1.000m tempo) tussendoor.

@Tinusvolkel Mooie training, ik ben ook wel erg van die blokken. Heb in HM voorbereiding geloof ik ook 3x3km als blok gehad. Toch grappig hoe je zo'n training dan zwaar kan vinden maar in een wedstrijd het wel volhoudt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@m0ridin De Max hartslag is bij mij sowieso niet zo hoog (178) maar zat daar nog wel pakweg 20 onder dus had nog wel wat over en zo voelde het gelukkig ook :)

Verder word m’n hartslag bij vergelijkbare tempo’s steeds lager dus de vo2max stijgt nog steeds lekker door op runalyze :)

Ik zie ook m’n 6km herstelloopje die ík regelmatig doe als een soort benchmark run.
Probeer dan de hartslag op 120 te houden en kan dan mooi vergelijken met het wat het tempo doet, gisteren was ik door de grens van 5:00/km heen.

@Arjan90 destijds bij de marathon probeerde ik al die blokken een second of 15/km sneller te doen zodat het marathon tempo zelf wat comfortabeler aanvoelt. En ga denk ik voor de hm ook nog een 10km pr poging doen die ook een seconde 10 a 15/km sneller is om maar een beetje te wennen

Ps bestaan zo’n training die jij hebt gedaan normaal niet uit meerdere sessies? Of was dit gewoon een extraatje op de duurkoop?

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 05-02-2022 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Tinusvolkel Dit is echt de training om je nog even een snelheidsprikkel te geven. Om je korte afstand te verbeteren, motoriek te trainen, etc. Het is niet zo snel als wanneer ik maximaal ga want bij een 10 seconden sprint ga ik smeller, maar ik kom wel rond de 3:00 uit en mijn hartslag schiet ook in no time omhoog waardoor die ook goed geprikkeld wordt. Wij lopen op de baan natuurlijk ook 1.000m en 1.500m, ik heb begrepen dat deze trainingen daarvoor zijn. Dan wil je dus ook niet teveel volume erin stoppen :) Er staat ook nog een 100' rustige duurloop op het schema voor vandaag (maar die loop ik meestal op zondag).

[ Voor 11% gewijzigd door Arjan90 op 05-02-2022 08:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Secsytime schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:31:
[...]

Ik loop juist graag een aantal keer boven de 30 km, geeft toch iets meer vertrouwen voor mijzelf.
Even hier op inpikken. Het is gebleken dat lopers die voor hun 5 langste duurlopen in totaal 100 mijl of meer bereiken, het duidelijk beter doen op de marathon. Dus gemiddeld 32km of meer voor de 5 langste duurlopen.

In die zin klopt je gevoel zeker.

Al zou je wel kunnen argumenteren dat mensen die 5 heel lange duurlopen aankunnen in hun marathonvoorbereiding meer getalenteerd zijn, en dat ze het daarom beter doen.

En je moet ook rekening houden met de duur, een heel goede loper kan aan 16 km/hr de 32km afwerken in amper 2 uur, terwijl iemand die 11 km/hr loopt er bijna 3 uur over doet.

Een ander onderzoek liet zien dat er na een eerste duurloop boven de 30 km duidelijk tekens van spierschade aanwezig waren. Bij een tweede lange duurloop boven de 30km 1 maand later waren die tekens van spierschade duidelijk minder uitgesproken. Ofwel, er is blijkbaar een soort trainingseffect voor de spieren, en een lange duurloop is hiervoor echt wel nuttig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Afgelopen week een trainingsweek gemaakt van 45 kilometer.
Maandag: 9km rustig
Woensdag: 12,7km (7x1000m/200m rust). Deze was pittig.
Donderdag: 10km rustig
Zaterdag: 13,3kk blokjes. Twee snellere blokjes van 2,5km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@De_Bastaard wat is jouw definitie van rustig opbouwen? Dat is namelijk nogal subjectief.
Verder zou ik de kuiten dagelijks rekken als ze te kort zijn, dat vermindert de kracht op de achillespees als je dan gaat hardlopen.

Verder zou ik eens advies inwinnen bij een goede winkel waar ze loopanalyse doen of inderdaad eens trainen bij een clubje. Ik snap dat je het liever zelf doet maar Google bevat met name theorie en je moet afwachten of dat op jou toepasbaar is of überhaupt klopt. Wat tips in de praktijk kunnen je zomaar een stuk verder helpen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Wat betreft die duurlopen, ik begreep altijd dat het meer letterlijk je lichaam laten wennen aan de duur is...

Dus als je je marathon in 3u wil lopen zal je langste LDL zo tegne de 3u zijn... En aangezien het niet op je marathon pace is zal je aantal km's dus op x uitkomen.

Als ik zo terugkijk dan kwam dat bij mij op 37k uit (ok, idd wel veel)...En dat was dan 3:05u, mijn marathon doel was sub3. Maar kan me ook prima voorstellen dat als je als doel 4 of 4:30 hebt het gewoon geen realistische optie is dit in je LDL ook aan te tikken (los van dat het simpelweg allemaal veel meer tijd kost... ik vind een marathon training al een hele opgave en dan loop ik nog relatief vlot waardoor de uur omvang niet perse meteen heel extreem is)
Secsytime schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Ik begrijp dat gedoe over regen ook nooit, het is maar water? Hop, gaan met die banaan!!
Zo kun je de gemiddelde tsunami ook wel wegrelativeren ;)

Ik loop ook liever in het zonnetje dan in de regen, helemaal dat naar buiten stappen in de regen vind ik ruk. Eenmaal bezig is het prima (tot op zekere hoogte, ook wel heerlijke LDL sessies van 2+ uur in de regen gehad en dan echt BAKKEN EN BAKKEN met guren wind.... nou, hoe lekker ik lopen ook vind... op een gegeven moment ben je het wel zat)

Anderen vinden het juist weer ellende wanneer het 20+ graden is, terwijl ik denk "heerlijk toch?". Het is maar warmte, hop... gaan met die banaan! ;)

@De_Bastaard

Tja, toch klinkt het wel als zaken als gevolg van teveel belasting zo...

Ook als je zegt "ik moet wel een bepaald tempo lopen, anders het onnatuurlijk". Dat herken ik wel, maar toch is te vaak een te hoog tempo lopen ook weer niet goed (again, overbelasting). Ik moest in het begin ook heel geforceerd heel langzaam lopen, dat voelt gek en onwennig maar je gaat ook daar je ritme in vinden waardoor het veel soepeler gaat.

Ik denk ook een soort looptechniek achtig iets, icm spieren/pezen die sterker worden., Je kan je stappen soepel opvangen en weer soepeler afzetten ook al ligt het tempo lager. En idd, wat is 'rustig opbouwen' voor jou?

Lees wel eens van mensen die net beginnen en volgens hun rustig bezig zijn... Rennen ze steeds 5km zo hard mogelijk, tja... Dat voelt misshcien niet als niet veel voor iemand, maar het is het wel. Hel, als ik elke keer 5km PR's probeer te lopen zal ik ook snel geblesseerd raken.

[ Voor 55% gewijzigd door m0ridin op 06-02-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Al twee dagen niet gelopen :( branderige pijn aan m'n heup op vrijdag en zaterdag bij het lopen. Vooral na eerste paar stappen na opstaan. Denk dat ik een spier overbelast heb. Morgen weer hardlopen en even kijken hoe ik dit goed ga oplossen. Doe nu vier keer per dag 30 seconde op 1 been balanceren om de spieren sterker te maken. Heeft iemand nog ander advies?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Uhmm, dagelijks lopen opgeven en verantwoord je km's en sessies per week gaan uitbouwen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m0ridin
Frenz64 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:35:
Uhmm, dagelijks lopen opgeven en verantwoord je km's en sessies per week gaan uitbouwen?
ho ho! Er zit natuurlijk niemand te wachten op het advies minder te gaan doen en rustig aan te doen...

Maar "helaas" is dit 9 vd 10x wel precies wat er nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
İemand anders nog advies? Het advies hierboven zint mij niet.

İk ga de komende tijd eens eens per twee dagen lopen dan denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Limbeckx schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:22:

Uhh de dokter / fysio misschien? Die hebben er voor geleerd.

Maar hoe intensief zijn je loopjes? Hier sport ik nog steeds elke dag maar daarvan zijn er wel pakweg 2 herstelloopjes van ongeveer een half uur op 65% max hartslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
No offence @Limbeckx , maar eens per twee dagen zegt eigenlijk niks. Wat ga je lopen dan? Twee keer tempo of te lange duurlopen. Waarom ga je niet beginnen aan een schema waarvan je zeker weet dat je van die overbelastingspijntjes en/of blessures afkomt. Iets wat in je loopverleden ook goed ging. En dan van daaruit opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@m0ridin de duur maar ook gewoon kilometers. Je hoeft echt niet elke training de wedstrijd afstand te halen maar helemaal nooit zoiets gelopen hebben is ook weer niet handig.
Kan zelfs met behulp van die run walk run ideeën als het nog te veel is om in één keer rennend te doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
İk ben in april begonnen met een couch 2 5k en vanaf 01 januari ongeveer 4 dagen van de maand niet hard gelopen (de andere dagen dus wel). Meestal 5 tot 6k. Intensiteit op zone 2 en eindigend in zone 3 maar nog los van de intensiteit denk ik dat ik het aantal keren gewoon niet aan kan als ik zou naar jullie luister.

Ik ga komende week om de dag 5k in zone 2 en 3 lopen en kijken hoe dat gaat. Als de pijn aanblijft ga ik naar een goede sportfysiotherapeut in Rotterdam zoeken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
Even alternatief trainen en naar een sportfysio. De beschrijving die je gaf is niet uitgebreid genoeg en via tekst is het sowieso erg lastig kijken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Limbeckx hoe oud ben je? Merk nu ik de 40 ben gepasseerd bijv ook dat ik gewoon goed uit moet kijken.

Maar idd, elke dag lopen is gewoon belastend. Helemaal als je blijkbaar nog niet eens een jaar geleden begonnen bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
m0ridin schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:12:
Wat betreft die duurlopen, ik begreep altijd dat het meer letterlijk je lichaam laten wennen aan de duur is...

Dus als je je marathon in 3u wil lopen zal je langste LDL zo tegne de 3u zijn... En aangezien het niet op je marathon pace is zal je aantal km's dus op x uitkomen.

Als ik zo terugkijk dan kwam dat bij mij op 37k uit (ok, idd wel veel)...En dat was dan 3:05u, mijn marathon doel was sub3. Maar kan me ook prima voorstellen dat als je als doel 4 of 4:30 hebt het gewoon geen realistische optie is dit in je LDL ook aan te tikken (los van dat het simpelweg allemaal veel meer tijd kost... ik vind een marathon training al een hele opgave en dan loop ik nog relatief vlot waardoor de uur omvang niet perse meteen heel extreem is)

[...]
Het is niet omdat toppers 40 km lopen of sommigen zelfs boven de 42km dat recreanten zoals wij dat moeten kopiëren.
Naarmate je sneller loopt is het gemakkelijker om je langste duurloop een eind boven de 30km te lopen.
Maar voor iemand die 4:30 over een marathon doet, is het een heel slecht idee om een duurloop van 4,5 uur te doen. Het brengt weinig bij conditioneel,er is een risico op blessures en de kans is groot dat hij/zij daar een week van moet herstellen, wat de andere training in het gedrang brengt.
Ik dacht dat er een consensus was om de lange duurloop niet boven de 2,5 - 3 uur te laten komen.
Idealiter is dat dan 32 km of zo, maar voor tragere lopers zal het wat minder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
m0ridin schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:06:
@Limbeckx hoe oud ben je? Merk nu ik de 40 ben gepasseerd bijv ook dat ik gewoon goed uit moet kijken.

Maar idd, elke dag lopen is gewoon belastend. Helemaal als je blijkbaar nog niet eens een jaar geleden begonnen bent
Ben 35 maar heb de afgelopen 20 jaar nooit iets aan sport gedaan. Ik ben alleen niet zo goed in dingen met mate doen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53

Secsytime

Automagisch

[...]

Ik loop ook liever in het zonnetje dan in de regen, helemaal dat naar buiten stappen in de regen vind ik ruk. Eenmaal bezig is het prima (tot op zekere hoogte, ook wel heerlijke LDL sessies van 2+ uur in de regen gehad en dan echt BAKKEN EN BAKKEN met guren wind.... nou, hoe lekker ik lopen ook vind... op een gegeven moment ben je het wel zat)

Anderen vinden het juist weer ellende wanneer het 20+ graden is, terwijl ik denk "heerlijk toch?". Het is maar warmte, hop... gaan met die banaan! ;)

@De_Bastaard

Ook als je zegt "ik moet wel een bepaald tempo lopen, anders het onnatuurlijk". Dat herken ik wel, maar toch is te vaak een te hoog tempo lopen ook weer niet goed (again, overbelasting). Ik moest in het begin ook heel geforceerd heel langzaam lopen, dat voelt gek en onwennig maar je gaat ook daar je ritme in vinden waardoor het veel soepeler gaat.

Ik denk ook een soort looptechniek achtig iets, icm spieren/pezen die sterker worden., Je kan je stappen soepel opvangen en weer soepeler afzetten ook al ligt het tempo lager. En idd, wat is 'rustig opbouwen' voor jou?

Lees wel eens van mensen die net beginnen en volgens hun rustig bezig zijn... Rennen ze steeds 5km zo hard mogelijk, tja... Dat voelt misshcien niet als niet veel voor iemand, maar het is het wel. Hel, als ik elke keer 5km PR's probeer te lopen zal ik ook snel geblesseerd raken.
Uiteindelijk is het zo simpel als de slogan van Nike.. Just do it. ;) :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Limbeckx schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:18:
[...]

Ben 35 maar heb de afgelopen 20 jaar nooit iets aan sport gedaan. Ik ben alleen niet zo goed in dingen met mate doen 😅
Met die voorgeschiedenis is elke dag lopen vragen om blessures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:01

KnOeFz

no comment...

Limbeckx schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:00:
İk ben in april begonnen met een couch 2 5k en vanaf 01 januari ongeveer 4 dagen van de maand niet hard gelopen (de andere dagen dus wel). Meestal 5 tot 6k. Intensiteit op zone 2 en eindigend in zone 3 maar nog los van de intensiteit denk ik dat ik het aantal keren gewoon niet aan kan als ik zou naar jullie luister.

Ik ga komende week om de dag 5k in zone 2 en 3 lopen en kijken hoe dat gaat. Als de pijn aanblijft ga ik naar een goede sportfysiotherapeut in Rotterdam zoeken...
Naast de adviezen om een tandje terug te doen (elke dag lopen is echt erg vaak imho) klinkt het ook of je steeds het zelfde traint. Variatie in je loopjes maakt ze ook makkelijker te verteren en zorgt voor steeds andere belasting. Je lijf blijft als het ware steeds verrast doordat je steeds wat ander doet. Denk aan langzame duurloopjes ook in zone 1, korte snellere intervalletjes... langere rustigere intervallen, af en toe een wedstrijdje om tot de max te gaan etc.

Meeste schema's die je vind bieden een diversititeit aan loopvormen en bouwen ook minder intensieve weken in na 3 of 4 weken wat intensiever trainen... en ook rust/hersteldagen in een week ;)

Succes met je herstel :)

[ Voor 6% gewijzigd door KnOeFz op 06-02-2022 14:59 . Reden: Typo's ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Zijn er nog meer lopers die 5 maart de halve van Haren gaan lopen? Er zijn helaas geen startbewijzen meer maar ik heb nog hoop op Marktplaats. Dit zou dan nadat ik 2 jaar geleden begonnen ben met hardlopen mijn eerste hardloopevenement zijn. Bestaan er nog meer kanalen om startbewijzen over te nemen of is Marktplaats the way to go?

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
power_user schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:00:
Zijn er nog meer lopers die 5 maart de halve van Haren gaan lopen? Er zijn helaas geen startbewijzen meer maar ik heb nog hoop op Marktplaats. Dit zou dan nadat ik 2 jaar geleden begonnen ben met hardlopen mijn eerste hardloopevenement zijn. Bestaan er nog meer kanalen om startbewijzen over te nemen of is Marktplaats the way to go?
Hier zelfde schuitje. Was aan het wachten op een officieel moment of het door zou gaan, blijkbaar naïef van me :) Als alternatief heb ik vandaag zelf de route gelopen. Niet zo lastig want de start is op nog geen 500 meter lopen. Mooi trainingsweekje geworden, dikke 6uur in totaal.

Of er alternatieve kanalen zijn, via de website heb ik niets gezien. Ik zou het op marktplaats houden. Ik ben nu zelf uitgeweken naar een trailevenement van runforestrun.nl die dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Limbeckx schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:18:
[...]

Aannames zijn gevaarlijk, maar op een of andere manier verbaast me je antwoord niet. Ennuh, beetje impertinent, maar hoe zit het met je bmi? (toen ik 10 -15 kilo zwaarder was dan nu was het ook een komen en gaan van blessures).

Het leuke is als je de discilpline op kan brengen om op te bouwen, dan kan je daarna ook wel eens een keer mateloos los gaan, maar je pezen en gewrichten moeten gewoon meer (verantwoorde) km's under the belt krijgen (aldus de ervaringsdeskundige, qua schade en schande).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• InZane
InZane schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:29:
Morgen lekker een rustdag en zondag meelopen en een beetje hazen bij de alternatieve Asselronde op ca. 5.30/km. Lekker 25km genieten van de omgeving dus, al staat er geloof ik wel een hoop nattigheid op het programma :/
Belofte maakt schuld, dus gisteren was het dan zover! En het was nat.. heel nat. Dus 's ochtends maar in de auto gesprongen, iemand opgehaald en richting den koninklijke Loolaan waar we om 11.00 met z'n vieren zouden starten voor de Asselronde.
Gelukkig waren er een aantal tenten neergezet waardoor we toch even droog konden staan. Het was gezellig druk, want alle afstanden zouden tegelijk starten. Dennis Licht himself was er ook om het startschot te geven.

Nou, daar gingen we! Eerst richting Hoog Soeren, toen door naar Assel waar het onverharde pad richting de Amersfoortseweg begon. Het was tot dan toe al nat, af en toe stroomde het water gewoon over het fietspad, maar rond de 14km liepen we ineens door een soort mist van neerslag. Zo hard ging het :/
De laatste kilometers richting Apeldoorn regende het gelukkig wat minder. Daar begon ik wel te merken dat ik wat meer moest 'sleuren' om de rest mee te krijgen. Uiteindelijk op de Loolaan richting de finish nog wat versneld. Een dame ging nog aardig mee, de andere twee zaten er behoorlijk doorheen.
Uiteindelijk kwam ik binnen in 2.18. Richttijd was 2.20, dus heel tevreden :)
Daarna banaantje gegeten, snel wat afgedroogd en wat droogs aan en richting huis voor een zeer welkome warme douche!

https://www.strava.com/activities/6639885033

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Frenz64 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:07:
[...]

Aannames zijn gevaarlijk, maar op een of andere manier verbaast me je antwoord niet. Ennuh, beetje impertinent, maar hoe zit het met je bmi? (toen ik 10 -15 kilo zwaarder was dan nu was het ook een komen en gaan van blessures).

Het leuke is als je de discilpline op kan brengen om op te bouwen, dan kan je daarna ook wel eens een keer mateloos los gaan, maar je pezen en gewrichten moeten gewoon meer (verantwoorde) km's under the belt krijgen (aldus de ervaringsdeskundige, qua schade en schande).
BMI is net onder de 25. I hear you :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Ik wandel op het moment alleen maar. Echt klote, maar de komende weken is hardlopen denk ik nog geen optie.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik wijs nog even terug naar mijn advies van 26 december:
Poekie schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:58:
[...]

Als je begint met streaken is het slim om eerst eens te proberen om überhaupt elke dag te gaan lopen (je rustdagen opvullen met een mijl/2km héél rustig), en daarna pas afstandsdoelen te stellen. Je hebt deze week voor t eerst meerdere dagen achtereen gelopen, en je liep de afgelopen paar weken eigenlijk nog geen 20km per week. Opeens 35 km daarvan maken én ook nog eens zonder rustdagen is mijns inziens vragen om blessures.
(...)
Als je het lang wil volhouden en het niet voor één maand wil doen (Marcothon), zou ik eerst januari en februari gebruiken om je weekvolume wat op te krikken en dan maart elke dag ofzo. Zeker als je nog niet erg tempovast bent op lagere tempo's. Het is zonde om te stoppen omdat je overbelast raakt.
En tadaaaa, niet geluisterd, overbelast geraakt!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
Highland schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:27:
@vanputten80 Hoezo, was je van plan te gaan winnen? Dat doel komt misschien in gevaar. Maar over een week is de koorts uit je lijf. Nog een week om uit te rusten en dan lekker lopen. Misschien eindig je niet plek op plek anoniem...59 maar op plek anoniem...98 (zelf eerste drie cijfers invullen). Maar wel met een marathonervaring er bij!

Zelf ben ik gisteren gepijnigd door mijn masseur voor mijn overbelastingspijntje aan mijn Popliteus (een klein spiertje in je knieholte). Die verdikt na de langere duurlopen zoals de de 30k van afgelopen zondag. Ik heb de afgelopen 2 weken al minder gelopen en ook de komende 2 weken kan ik niet voluit lopen. Maar dat is nodig om mijn 1e marathon (ook Rotterdam) veilig te stellen. Geen optimale voorbereiding, maar 'niet optimaal lopen' is heel veel beter dan 'niet lopen'.
Vorige week ook naar de fysio geweest en zelfde probleem... hoe lang duurde het voor je hersteld was? (hele oude koe uit de sloot gehaald maar vond verder niks op het forum :( )

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32

[...]

@De_Bastaard

Hmm ja misschien dan toch maar eens naar een goede schoenenwinkel gaan waar ze daar naar kijken dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
GSX-MAN schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:54:
Ik wandel op het moment alleen maar. Echt klote, maar de komende weken is hardlopen denk ik nog geen optie.
Maar hoe gaat het voor de rest? Het hardlopen komt nog wel, toch? Eerst weer ff helemaal gezond zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Limbeckx schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:00:
[...]

Maar hoe gaat het voor de rest? Het hardlopen komt nog wel, toch? Eerst weer ff helemaal gezond zijn...
Snel moe en overprikkeld, dat is nog wel een lastige. Fysiek ga ik wel vooruit, maar niet met de sprongen die je in de eerste dagen na de operatie hebt. Ik heb afgelopen donderdag wel even gefietst in de sportschool om nog iets van cardio te doen. 24 km in drie kwartier, dat was nog heel aardig.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:52
Steevo_S schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:56:
[...]

Vorige week ook naar de fysio geweest en zelfde probleem... hoe lang duurde het voor je hersteld was? (hele oude koe uit de sloot gehaald maar vond verder niks op het forum :( )
Zo, dit is inderdaad een bericht uit de tijd dat de melk nog uit een koe kwam en je nog een verkeerd nummer kon draaien.

Ik heb toen 2 weken wat rustiger gelopen en uiteindelijk de Rotterdam-marathon begin april kunnen lopen. Maar of deze ervaring enige voorspellende waarde voor jou heeft betwijfel ik: leeftijd, getraindheid, aard van de blessure, enzovoorts. Naast je behandeling is rust en alternatieve training (zwemmen, fietsen, coretraining) altijd goed.

En zet een weekje rust vooral in perspectief. Voor mij geldt dat ik mijn laatste halve marathon heb gelopen tijdens die Rotterdam-marathon. Sindsdien een lange reeks van pijntjes en pech gehad, die mijn duurlopen in afstand hebben teruggeworpen. Gisteren weer eens 9km gelopen, mooie basis om weer geleidelijk te gaan uitbouwen. Tenzij dat pijnlijke bilspiertje weer gaat opspelen :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:48
power_user schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:00:
Yes, gelukkig op tijd een startbewijs gekocht. :) Ik zou idd marktplaats in de gaten houden en mss is er op FB nog wat te vinden?

Trainingsschema gaat goed, wordt m’n eerste HM evenement. Nu nog een leuk tijdsdoel bepalen. PR staat op 1:27, maar dat was tijdens de marathon. Ik doe nu tempoloopjes op tempo waarmee ik 1:20 zou kunnen lopen 3’48/km) maar is wel pittig merk ik. Dat 7km volhouden gaat wel, maar 21,1… Onder de 1:23 ben ik al tevreden, maar ik streef naar sneller. Ligt ook aan het weer, want als het op 5 maart zo waait en regent als gister wordt het niks.

[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 07-02-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
Highland schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:38:
[...]

Zo, dit is inderdaad een bericht uit de tijd dat de melk nog uit een koe kwam en je nog een verkeerd nummer kon draaien.

Ik heb toen 2 weken wat rustiger gelopen en uiteindelijk de Rotterdam-marathon begin april kunnen lopen. Maar of deze ervaring enige voorspellende waarde voor jou heeft betwijfel ik: leeftijd, getraindheid, aard van de blessure, enzovoorts. Naast je behandeling is rust en alternatieve training (zwemmen, fietsen, coretraining) altijd goed.

En zet een weekje rust vooral in perspectief. Voor mij geldt dat ik mijn laatste halve marathon heb gelopen tijdens die Rotterdam-marathon. Sindsdien een lange reeks van pijntjes en pech gehad, die mijn duurlopen in afstand hebben teruggeworpen. Gisteren weer eens 9km gelopen, mooie basis om weer geleidelijk te gaan uitbouwen. Tenzij dat pijnlijke bilspiertje weer gaat opspelen :'(
Zure melk :)

Fysio zegt inderdaad dat ik kan joggen en het vanzelf over gaat maar het haalt op dit moment wel het plezier weg uit het rennen en sta nu al een paar weken stil omdat de pijn de dag erna bijna ondraagbaar is (vooral als je een tijd stil zit en dan probeert te lopen, eenmaal in beweging valt het wel mee).

Bedankt in ieder geval voor je reactie en hopelijk red ik de marathon van Barcelona in mei :)

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:10

Niku

Alagaesii

Om eens wat inspiratie op te doen: wat zijn jullie favoriete tempoloopjes in een HM voorbereiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Niku schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:49:
Om eens wat inspiratie op te doen: wat zijn jullie favoriete tempoloopjes in een HM voorbereiding?
Lekker lange blokken iets boven hm tempo :)

Hier trouwens gisteren iets te weinig gegeten voor m'n duurloopje, het voelde allemaal veel zwaarder aan dan normaal op dat tempo/afstand. En toen ik daarna wat gegeten had voelde ik mij meteen een stuk beter.

Had denk ik ook wel geluk dat ik zo goed als alles wind mee kon lopen, en daardoor zag ik ook niets geks in de data.

Dus "lesson learned" en dus de volgende keer gewoon goed eten.

[ Voor 88% gewijzigd door Tinusvolkel op 07-02-2022 15:15 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Eind 2020 merkte ik dat het niet zo lekker ging met me (al een aantal jaren) en vol goede moed meldde ik me hier mijn mijn nieuwe Brooks Ghost, Fusion-outfitje een zwikje gadgets en het Couch>5K-schema waar ik met veel plezier vlotjes mee conditie opbouwde.

Helaas begin 2021 toch uiteindelijk een fikse depressie ingerold en ziek thuis komen te zitten. Mijn training hield ik nog vol omdat ik alleen daar uit nog wat plezier haalde maar uiteindelijk, van de ene blessure na de andere blessure, helaas moeten stoppen. Rock-fucking-Bottom.

Fast Forward.....inmiddels hulp gevonden die beter bij me aansluit en vandaag dan ook maar weer de schoenen aangetrokken en opnieuw begonnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGDnOQJLmjHhXws5Opf6MtQHAm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7WylEiko7ViOMF3hy8HqMER.jpg?f=fotoalbum_large

Om blessures te vermijden heb ik mijn schematje maar weer vers uit de printer getrokken voor de welbekende motiverende vinkjes.

Woensdag mag ik weer *O*

Happy miles @ everybody d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hartloper schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Gezien je gevoeligheid voor blessure is een fysio een goed idee. Liefst iemand die vooral sporters behandelt.
Heb er een gevonden, daar ga ik eens langs. Dan daarna eens goede schoenen halen en rustig opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Slickk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:28:
[...]

Yes, gelukkig op tijd een startbewijs gekocht. :) Ik zou idd marktplaats in de gaten houden en mss is er op FB nog wat te vinden?

Trainingsschema gaat goed, wordt m’n eerste HM evenement. Nu nog een leuk tijdsdoel bepalen. PR staat op 1:27, maar dat was tijdens de marathon. Ik doe nu tempoloopjes op tempo waarmee ik 1:20 zou kunnen lopen 3’48/km) maar is wel pittig merk ik. Dat 7km volhouden gaat wel, maar 21,1… Onder de 1:23 ben ik al tevreden, maar ik streef naar sneller. Ligt ook aan het weer, want als het op 5 maart zo waait en regent als gister wordt het niks.
Qua parcours (gisteren gelopen en ik woon er) kan ik nog meegeven dat het weinig hoogtemeters heeft, meest vervelende is een treinviaduct rond km20, maar wat goes up, most come down. Verder ook een flink stuk smal (licht gravel) fietspad. Wel voldoende ruimte ernaast om in te halen via gras en/of zandpad. Enneh, als er veel wind staat, lekker schuilen in de buik van een groepje en sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
Niku schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:49:
Afgelopen voorjaar vond ik lange tempoblokken op wedstrijd doeltempo erg lekker om te lopen. Deze heb ik gedurende de trainingsweken steady opgebouwd van 4x8min, naar 4x10, 4x12, 4x15, tot 3x20.

Hier helaas al even een pijntje onder de enkel, naast de achilles op de zijkant van de hiel. Dus ik zit momenteel vooral even op de fiets en geef mijn voet wat rust. Hopelijk helpt wat rust en anders binnenkort maar een bezoekje aan de fysio inplannen. Deze blessure ken ik nog niet :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43
Fraggert schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:39:
Eind 2020 merkte ik dat het niet zo lekker ging met me (al een aantal jaren) en vol goede moed meldde ik me hier mijn mijn nieuwe Brooks Ghost, Fusion-outfitje een zwikje gadgets en het Couch>5K-schema waar ik met veel plezier vlotjes mee conditie opbouwde.

Helaas begin 2021 toch uiteindelijk een fikse depressie ingerold en ziek thuis komen te zitten. Mijn training hield ik nog vol omdat ik alleen daar uit nog wat plezier haalde maar uiteindelijk, van de ene blessure na de andere blessure, helaas moeten stoppen. Rock-fucking-Bottom.

Fast Forward.....inmiddels hulp gevonden die beter bij me aansluit en vandaag dan ook maar weer de schoenen aangetrokken en opnieuw begonnen :)

[Afbeelding]

Om blessures te vermijden heb ik mijn schematje maar weer vers uit de printer getrokken voor de welbekende motiverende vinkjes.

Woensdag mag ik weer *O*

Happy miles @ everybody d:)b
Als je straks het gevoel weer een beetje te pakken hebt gaan we gewoon een keer samen lopen, Maarten. Tenminste als je dat leuk vindt.. ;)

Succes met lopen in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
En probeer idd heel te blijven, hardlopen (en wandelen ook trouwens) zijn erkende depressie bestrijders @Fraggert

Welcome back!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik heb mij nieuwe loopschoenen besteld van nike, normaal zou ik nooit meer nike aanschaffen, omdat de laatste erg tegenviel. Hij scheurde ALLE kousen aan de hiel door de smalle hielvorm van de schoenen, heb hem zonder tranen na 700km (hoe kon ik dit zolang volhouden!?! :( ) weg gegooid! Toch heb ik het gewaagt om nog maar eens een keer nike aan te schaffen. Hopelijk is de hiel wat beter ontwikkeld.

[ Voor 12% gewijzigd door mobie2 op 07-02-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Vandaar weer gelopen na 3 dagen rust. Geen pijn. Wel klein beetje gevoelig. Al met al blij en de komende twee weken even rustig aan en daarna kijken welk doel ik mijzelf wil stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
mobie2 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:54:
Ik heb mij nieuwe loopschoenen besteld van nike, normaal zou ik nooit meer nike aanschaffen, omdat de laatste erg tegenviel. Hij scheurde ALLE kousen aan de hiel door de smalle hielvorm van de schoenen, heb hem zonder tranen na 700km (hoe kon ik dit zolang volhouden!?! :( ) weg gegooid! Toch heb ik het gewaagt om nog maar eens een keer nike aan te schaffen. Hopelijk is de hiel wat beter ontwikkeld.
Hm, die kende ik nog niet van Nike. Welk model was dat?
Limbeckx schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:59:
Wie gebruikt hier Trenara trouwens? Ik ziet er een beetje mee te spelen maar er viel mij wat op. Als ik een hm instel als doel is de eerste duurloop al gelijk 15km. Da's best veel voor de eerste week toch of doe ik iets verkeerd?
Ik heb weleens naar Trenara gekeken, maar kwam er al snel achter dat het alleen interessant is als je precies hun schema volgt. Als je ook nog andere trainingen doet, zoals ik bijv. bij een loopgroep, dan heb je er gelijk helemaal niks meer aan. Aan de ene kant ook wel logisch.
Verder zou Trenara voor mij alleen maar interessant zijn als ik het duurste abonnement neem, anders moet je alle trainingen met de hand invoeren. Daar ga ik echt niet aan beginnen.

Ik vond de aangeboden trainingen trouwens niet gek, maar dat kan komen doordat ik al wat langer loop en zo'n 15km bijvoorbeeld voor mij prima te doen is.

[ Voor 45% gewijzigd door InZane op 07-02-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Wie gebruikt hier Trenara trouwens? Ik ziet er een beetje mee te spelen maar er viel mij wat op. Als ik een hm instel als doel is de eerste duurloop al gelijk 15km. Da's best veel voor de eerste week toch of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Is één van de weinige nadelen van Trenara, het bouwt niet echt op.

Bij de start van mijn marathonschema was er direct al een zware intervaltraining, die mij eerder iets voor het einde van het schema leek te zijn: 2 km rond HM-tempo, 2 km 10k tempo, 1 km 5km tempo, 2 km 10km tempo en tot slot weer 2 km rond HM tempo. Telkens met een km rustig ertussen. En dat noemden ze niet eens een intervaltraining maar een tempoduurloop !
Da's voor mij een heel zware training, die ik heel misschien zou aankunnen de laatste maand van het schema, maar zeker niet in het begin.
Ik heb ze toch gedaan, vond het leuk, maar het resulteerde in een blessure.

Verder niks dan lof voor Trenara, zeker de betalende versie is heel goed, waar je trainingen kan verschuiven, exporteren naar Garmin enz. Dat werkt super. En inderdaad, het schema is adaptief, als je een paar keer wat minder getraind hebt, zullen de volgende trainingen wat langer of zwaarder zijn.
Ook de feedback op elk loopje is leuk, en het feit dat je je je huidige tijd ziet, dus de tijd die je nu zou kunnen lopen op je doelafstand. Deze laatste 2 features zitten ook in de gratis app, trouwens.

Als ik iemand was die zware intervaltrainingen aankon, dan was ik nog altijd betalend lid.

Zoals jullie weten heb ik mijn laatste 4 marathons 3:13 gelopen. Volgens Trenara had ik met hun schema 3:03 kunnen lopen. En dat geloof ik ook, dat zal wel het verschil zijn tussen een marathontraining met enkel duurlopen en tempolopen, en een schema dat wel intervallen bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 22:32
Op hoeveel weken heb je je doel gezet?

Ik gebruik Trenara ook al even, ik heb het idee dat ze met een vast patroon aan schema's werken qua trainingen en in welke week ze plaats vinden. Toen ik er mee aan het spelen was schoof ik m'n doel wel eens een week naar voren of achteren en het schema leek zich hier ook mee te verplaatsen.
ik heb het niet heel erg uitvoering mee lopen te schuiven en doen, omdat ik ook nog wou gaan lopen ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
InZane schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:19:
[...]
Als je ook nog andere trainingen doet, zoals ik bijv. bij een loopgroep, dan heb je er gelijk helemaal niks meer aan. Aan de ene kant ook wel logisch.
Verder zou Trenara voor mij alleen maar interessant zijn als ik het duurste abonnement neem, anders moet je alle trainingen met de hand invoeren. Daar ga ik echt niet aan beginnen.
Wel zonde dat hij die trainingen niet kan verwerken, al zou je bijvoorbeeld maar kunnen aangeven dat je elke maandagavond een extensieve intervaltraining hebt. Garmin doet op basis van je trainingen van de week wel suggesties voor je waardoor het die dynamiek wel heeft (hoewel ik niet weet hoe het schema van Garmin ermee om zou gaan).

Trainingen invoeren in Garmin Connect vind ik trouwens wel makkelijk gaan, zo gepiept. Elke 4 a 5 weken krijgen we het schema en zet ik het meeste erin. Inmiddels heb ik de meeste varianten ook wel als workout erin staan dus dan is het helemaal zo gedaan.

Gisteren weer ouderwets rammen op de baan met tempo's rond de 3:30-3:35 op stukken tot 500m. Vannacht wel iets last van de buitenkant van mijn knie, blijft een aandachtspunt (ongetwijfeld icm verhogen van volume). Intensiteit niet te snel verhogen dus een iets kalmer doen. Hoewel het wel lekker ging.

Onze trainer heeft ook een goed voornemen trouwens, krachttraining. Ik kom er niet meer onderuit. Squats, zijwaarts in squats, jukping squats. Hurkhouding. Fijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Arjan90 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:10:
[...]

Wel zonde dat hij die trainingen niet kan verwerken, al zou je bijvoorbeeld maar kunnen aangeven dat je elke maandagavond een extensieve intervaltraining hebt. Garmin doet op basis van je trainingen van de week wel suggesties voor je waardoor het die dynamiek wel heeft (hoewel ik niet weet hoe het schema van Garmin ermee om zou gaan).

Trainingen invoeren in Garmin Connect vind ik trouwens wel makkelijk gaan, zo gepiept. Elke 4 a 5 weken krijgen we het schema en zet ik het meeste erin. Inmiddels heb ik de meeste varianten ook wel als workout erin staan dus dan is het helemaal zo gedaan.

Gisteren weer ouderwets rammen op de baan met tempo's rond de 3:30-3:35 op stukken tot 500m. Vannacht wel iets last van de buitenkant van mijn knie, blijft een aandachtspunt (ongetwijfeld icm verhogen van volume). Intensiteit niet te snel verhogen dus een iets kalmer doen. Hoewel het wel lekker ging.

Onze trainer heeft ook een goed voornemen trouwens, krachttraining. Ik kom er niet meer onderuit. Squats, zijwaarts in squats, jukping squats. Hurkhouding. Fijn :+
Hoe het schema van Garmin het doet weet ik eigenlijk ook niet, maar die heeft wel genoeg andere nadelen zoals het ontbreken van een marathon schema. Verder gaat het 5km schema niet verder dan een doeltijd van 22 minuten en ik dacht 45 minuten voor een 10km. Dat zijn tijden die ik allang heb gelopen.

Trainingen op de baan doe ik altijd uit m'n hoofd. Dat is niet zo moeilijk met al die hulpstrepen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Ik ben nog wel eens de tel kwijt als ik heel herhalingen heb O-) Door het in mijn horloge te zetten, hoef ik niet na te denken waardoor ik me kan focussen op de loophouding en techniek. Ik kan niet twee dingen tegelijk. Wat dan wel vervelend is de trainer die - gisteren tijdens de training - bedacht dat we 60 sec rust hadden ipv 30 sec. Toen heb ik mijn ingestelde workout maar afgebroken :')

[ Voor 18% gewijzigd door Arjan90 op 08-02-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wegens m'n werk kan ik helaas niet meedoen aan de Trail Monts des Flandres en heb een bib voor de 42km. Wil je een leuk Paasweekend, gun jezelf deze bib :P
Je verdient - als je het uitloopt - 3 itra points, altijd weer nuttig voor je andere grote ambities. Stuur een PB bij interesse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:53
Het ligt eraan wat je gewent bent, maar over het algemeen is het een goed idee om de 10% regel aan te houden. Dus nooit meer lopen dan 10% meer dan je langste training. Of 10% sneller bij dezelfde afstand.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 19:46

Lagune

Its time for warp

GerGio schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:45:
[...]

Het ligt eraan wat je gewent bent, maar over het algemeen is het een goed idee om de 10% regel aan te houden. Dus nooit meer lopen dan 10% meer dan je langste training. Of 10% sneller bij dezelfde afstand.
die 10% is wel heel conservatief, stel je loopt 10km in week1 dan mag je in week2 maar 11 lopen?

beter lijkt mij gewoon rustige loopjes, voldoende rustdagen ertussen en luisteren naar je lichaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
GerGio schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:45:
[...]

Eensch met bovenstaande. Voorbeeld van mijn eigen insteek:

Mijn vertrekpunt waren maandenlange stabiele weken van rond de 35km. Sindsdien is de opbouw to nu gegroeid tot 65km in 13 weken. Terugkijkend de laatste weken me aan de 10% gehouden maar qua gevoel wel tijd voor een klein stapje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:53
Lagune schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:03:
[...]

die 10% is wel heel conservatief, stel je loopt 10km in week1 dan mag je in week2 maar 11 lopen?

beter lijkt mij gewoon rustige loopjes, voldoende rustdagen ertussen en luisteren naar je lichaam?
Ik vind dat aardig tegenvallen qua conservatief. Ja natuurlijk dan mag je in week 2 maar 11km lopen maar we hebben het hier over een (halve) marathon geen sprint. Bedenk wel dat als je dit netjes doet je week 9 een halve marathon mag lopen. Dat klinkt dan ineens niet zo heel raar.

Daarnaast was de gene die gene die het vroeg net geblesseerd (geweest) dus rustig aan beginnen met opbouwen is dan misschien wel een goed idee.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:33
De CPC Den Haag van 13 Maart gaat naar eind september.... Benieuwd wat er nog meer verplaatst gaat worden de komende tijd, ondanks dat er geruchten zijn van verdere versoepelingen.

https://www.nncpcloopdenh...ste-nn-cpc-loop-den-haag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Docslik schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:39:
De CPC Den Haag van 13 Maart gaat naar eind september.... Benieuwd wat er nog meer verplaatst gaat worden de komende tijd, ondanks dat er geruchten zijn van verdere versoepelingen.

https://www.nncpcloopdenh...ste-nn-cpc-loop-den-haag/
Tja, geruchten koop je natuurlijk niet zoveel voor, dus ik snap het wel. Je zult alles op poten hebben staan en dan toch op het laatste moment af moeten breken. Dan krijg weer dat hele gebeuren zoals afgelopen keer met de Zevenheuvelenloop.
Het is wel heel jammer natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 15:44
Tinusvolkel schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:55:
[...]

Lekker lange blokken iets boven hm tempo :)
Ik ben zelf ook aan het trainen voor een halve marathon. Ik lees wat terug dat je voor de marathon juiste snellere tempo's loopt dan wedstrijdtempo. Ben benieuwd, is er een bepaalde reden dat je voor de hm dit anders doet?
Slickk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:28:
[...]
Volg je nu net als bij de marathon het bridger hm schema of is deze niet bevallen?

Ik probeer deze te volgen met de aanpassing naar een 1.25 tijd, want het 3x per week training spreekt me aan. Maar de temporuns vind ik wel erg pittig en het is natuurlijk erg monotoon met elke week hetzelfde. Afgelopen week de LSD maar zonder 3 km tempo op het laatst uitgevoerd om wat te herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Virton schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Ik ben zelf ook aan het trainen voor een halve marathon. Ik lees wat terug dat je voor de marathon juiste snellere tempo's loopt dan wedstrijdtempo. Ben benieuwd, is er een bepaalde reden dat je voor de hm dit anders doet?
Ow laatst toevallig wat blokken rond hm tempo gedaan om te kijken hoe dat voelde (uiteindelijk waren de meeste blokken toch nog wat sneller )

Maar doe ze vooral wat sneller zodat het echte wedstrijdtempo wat comfortabeler aanvoelt en het geeft mij meer zelf vertrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:48
Virton schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Volg je nu net als bij de marathon het bridger hm schema of is deze niet bevallen?

Ik probeer deze te volgen met de aanpassing naar een 1.25 tijd, want het 3x per week training spreekt me aan. Maar de temporuns vind ik wel erg pittig en het is natuurlijk erg monotoon met elke week hetzelfde. Afgelopen week de LSD maar zonder 3 km tempo op het laatst uitgevoerd om wat te herstellen.
Ik heb gezocht naar een ander schema, maar vond ik lastig. Het is allemaal zo gericht op 4 of 5x lopen per week of met tussendoor crosstrainen... Ik wil gewoon 3x lopen per week, klaar. Daarom hier maar op teruggevallen. Het is monotoon in de zin dat het elke week hetzelfde is, maar toch zijn 3 verschillende types best afwisselend. Het bouwt ook best snel op qua afstand of herhalingen, dus daar zit wel wat afwisseling in.

Ik ben dat schema ook gaan volgen en heb het gezet op een 1.19 tijd. Dan kwam ik uit op 3'47m / km in tempoloopjes en dat lukt ook niet altijd, eerlijk gezegd vooral door de weersomstandigheden afgelopen weken waarin ik het beter moest plannen. Zoals gezegd denk ik dat 1.19 er nu nog niet voor mij in zit, maar vind ik lekker uitdagend dat het niet altijd lukt om de intervallen te halen. Tegelijk zei ik hetzelfde bij de marathon en dat is wel gelukt, dus wie weet. :)

Juist die 3km tempo op het laatst is interessant en vond ik het belangrijkst bij hetzelfde marathonschema. Je 'simuleert' als het ware een vermoeid lichaam (13km rustig lopen) en moet dan nog 3km op je beoogde HM tempo gaan lopen. Daarmee leer je nog beter dat tempo kennen en hoe erg je je moet inspannen om het tempo te behouden.

Waar dat bridge ridge run marathonschema goed was om te bouwen qua tempo, valt dat bij de HM wat tegen naar mijn gevoel. De afstanden zijn voor iedereen gelijk en is het denk ik vooral een schema als je de HM in 1:30 wil lopen (want dat zegt de titel ook).

Beide schema's hikken wel zwaar tegen overbelasting aan (balans snel/langzaam is 66%/33% waar dat beter 80%/20% kan zijn op langere termijn), dus als je inderdaad voelt dat het handig is om niet door te zetten zou ik vooral naar je lichaam blijven luisteren. De rustdagen zijn bij mij ook wel echt nodig en na de HM ga ik terug naar 1 snellere sessie per week ipv 2 + tempoblokje in de duurloop.

Ik volg het trouwens niet heel strak, qua afstand vind ik de LSD met 13km wat te kort en laatst nog 30km gelopen (zonder tempoblok op het eind). Dat doe ik vooral omdat ik die conditie voor langere afstanden niet wil verliezen met wat ik rond oktober bij de marathon heb opgebouwd. Die basis helpt uiteindelijk toch ook wel voor de snelheid.

En tsja, uiteindelijk durf ik er echt pas conclusies uit te trekken zodra het 5 maart is geweest. :*)
Pagina: 1 ... 165 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.