m0ridin schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:29:
@
BugBoy
Hmmm, hoewel je covid besmetting al een tijd geleden is hoor je wel vaker van mensen die na een periode pas de echte klap krijgen... Hoewel 8 a 9 maanden later wel heel laat is. Probleem is dat er zo weinig aanwijsbaar/meetbaar is in dat opzicht, los van de symptomen.
Eind oktober had ik een periode dat het lopen echt heel lekker ging. Ik moest toen bewust tempo verminderen, omdat het een beetje te gek ging (oude knieblessure begon weer wat op te spelen). Dat was een half jaar na de laatste Covid besmetting,
Het kan misschien ook een overtrainings/overbelasting iets zijn? (Een hartslag van 150-165 is namelijk wel hoog voor een duurloop, als je de rest van je afstanden ook te hard loopt en nu misschien minder rust hebt qua herstel kan dit wellicht ook gevolgen hebben).
Ik hoor vaker dat ik eigenlijk wat hoog in de hartslag loop. Wellicht dat ik mij dit zo heb aangewend, maar het voelt zeer geforceerd om langzamer te lopen. Ik train heel af en toe met een vriendin die een stuk langzamer loopt en dan wil het wel. Merk ook dat ik het dan langer volhoudt. Maar ik loop al 10 jaar op deze wijze (tot 5 jaar geleden ook langere afstanden) en dat was eigenlijk nooit een probleem.
Iets onder de leden hebben zou ook kunnen, hoewel je dit vaak ook wel in je hartslag terug ziet...
Mijn hartslag in rust is tussen de 55-60 en dat is voor mij doen normaal. Ik heb ook wel eens dat ik op slechts 50 slagen/minuut zit.
Je zegt dat het de laatste weken bergafwaarts gaat, over hoeveel weken hebben we het dan?
Sinds half december gaat het steeds minder. Heb eigenlijk maar 1x lekker gelopen en de rest is allemaal zwoegen.
[quote\
Ik heb vorig jaar ook ergens een onverklaarbare terugval gehad (voor mij onverklaarbaar tenminste). Afstanden en tempos kostten opeens veel meeer moeite dan normaal, maar ik had er in het dagelijks leven verder geen last van en ook geen (bewuste) covid infectie gehad oid. Dat heeft bij mij oingeveer een amand geduurd voor de weg weer naar boven ging dus misschien is het alsnog een tijdelijke dip.
[/quote]
Ja, dat kan. Maar als ik even vlot de trap op ren dan merk ik dat ik al sta te hijgen. Dat heb ik al langer, terwijl ik voorheen altijd een uitstekende conditie heb. Ik vind het ook gek dat ik wel 10km kan hardlopen, maar een trapje oprennen is al meteen hijgen.
Kan sowieso geen kwaad bijv 2 weken echt rust te nemen, danwel minder lopen danwel lagere hartslag (of eigenlijk een week bijv echt niet lopen). Succes in ieder geval, hopelijk snel meer duidelijkheid
Ik ga morgen nog even een loopje doen op een wat lager tempo (toch maar weer proberen) en dan maar eens kijken wat de dokter zegt. Het is lastiger je te motiveren om te gaan lopen als het niet echt lekker wil. Maar misschien hierna toch maar eens 2 weken rust pakken.
Dat is dus tussen de 55-60 in rust. Dat is voor mij heel normaal en ik had voorheen ook al wel eens 50 slagen/minuut.
Als je je trainingen wisselt qua volume/indeling kun je dat merken, ook op mentaal vlak. Als je bv. nooit verder gaat dan 10K, kan 15K als heel zwaar en ver gaan aanvoelen. Als je elke week een loop van 30K aftikt, dan valt dat prima mee in je hoofd.
Ik loop elke week ongeveer hetzelfde. Op zich heb ik niet het gevoel dat de afstand die ik loop echt ver is.
Ik zou in ieder geval zeer zeker naar de dokter gaan en de trainingen ook beperken tot louter lage hartslagtraining en voor kortere afstanden, tot je uitsluitsel hebt. Er zijn wat onderzoeken gedaan naar het herstel van covid en sporten/intensief sporten en tot men compleet was hersteld, werd aanbevolen de inspanningen laag te houden. (bron oa.:
https://rozenbergsport.nl/training/sportopbouw-na-corona/ )
Toen ik uit quarantaine mocht ben ik meteen 7km gaan hardlopen op mijn standaard tempo (had 2 weken niet gelopen). Ging helemaal stuk en dat heb ik toen geweten. Ruim een dag plat op de bank en helemaal afgemat (beetje net als gisteren). Daarna een paar weken niet meer gelopen en weer rustig opgebouwd. Ik zal eens een test gaan doen. Voor hetzelfde geld ben ik voor de derde keer positief. Kan ik na Wuhan, Delta ook de Omikron bijschrijven
Bedankt voor jullie input! Wordt gewaardeerd...
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.