Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
FEIJ_87 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:36:
Ik wil me inschrijven voor de koning van spanje trail, 43km op 14 mei.

Nu zat ik er aan te denken daar een regulier marathonschema voor te gaan volgen, en dan daarbij te proberen regelmatig lange duurlopen in het bos/onverhard te gaan doen om daar aan te wennen. Voor mij klinkt dit heel logisch in de oren, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Iemand hier tips voor?
conditioneel meer dan een prima idee, maar koning van spanje zit vol met drassige stukjes grasland (afhankelijk van weer) en aardig wat stukjes heuvelop. Valt aan te raden je marathonschema aan te vullen met hillrepeats in een bos zodat je de technische afdalingen ook hebt (boomwortels ed.). That being said: als je een marathon uit kunt rennen, haal je de koning van spanje ook for sure met een beetje duwen :)

@elastiek je hebt anders nog de heuvelland marathon? Meen dat die dit jaar bergaf is.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:27

Secsytime

Automagisch

Kreeg vanochtend mail dat de Streakfly beschikbaar is.. dat ging snel, keek net, nu al uitverkocht.. tenzij je maat 36 hebt 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:13
Secsytime schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:39:
Kreeg vanochtend mail dat de Streakfly beschikbaar is.. dat ging snel, keek net, nu al uitverkocht.. tenzij je maat 36 hebt 😂
Nu wachten tot Saucony/Adidas vergelijkbare schoenen hebben zodat ik ze ook pas :+ :9~

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

noodel1988 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Nu wachten tot Saucony/Adidas vergelijkbare schoenen hebben zodat ik ze ook pas :+ :9~
Adidas heeft die toch? Sekumi nogwat.

Edit: Deze, kost alleen wel 50 € meer dan de Nike.

[ Voor 20% gewijzigd door Secsytime op 28-01-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Laatst online: 12:13
Secsytime schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Dank, wist ik niet!

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Secsytime schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Zo te lezen had ik die moeten hebben voor m'n 5km aangezien hij voor de afstanden is tot een hm, ipv de Adios pro 2 die ik er nu voor heb gebruikt, want die is voor hm+ afstanden.
Maar ik doe het er maar mee, ga niet nog een paar te dure schoenen kopen :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tinusvolkel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Zo te lezen had ik die moeten hebben voor m'n 5km aangezien hij voor de afstanden is tot een hm, ipv de Adios pro 2 die ik er nu voor heb gebruikt, want die is voor hm+ afstanden.
Maar ik doe het er maar mee, ga niet nog een paar te dure schoenen kopen :)
Tsjah, ik snap de markt niet echt voor de schoen.. Doe mij maar gewoon een Vaporfly op die afstanden, perfecte schoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Secsytime schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:41:
[...]

Tsjah, ik snap de markt niet echt voor de schoen.. Doe mij maar gewoon een Vaporfly op die afstanden, perfecte schoen!
Ik ben een beetje te trouw aan het merk adidas... heb nog nooit een nike schoen aangehad...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
FEIJ_87 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:36:
Ik wil me inschrijven voor de koning van spanje trail, 43km op 14 mei.

Nu zat ik er aan te denken daar een regulier marathonschema voor te gaan volgen, en dan daarbij te proberen regelmatig lange duurlopen in het bos/onverhard te gaan doen om daar aan te wennen. Voor mij klinkt dit heel logisch in de oren, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Iemand hier tips voor?
Ja tuurlijk, gewoon marathonschema, maar dan voor een deel van je loopjes (bij voorkeur de langere) proberen het specifieke terrein na te bootsen.

Interessant, die Streakfly, maar ik zie niet goed het voordeel tov de Vaporfly, tenzij goedkoper en wat stabieler in de bochten.

[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 28-01-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 10:36
Ik zit in isolatie dus m’n trainingsplannen zijn even in de ijskast. Hoop dat ik snel weer op kan bouwen. Heb geen klachten verder dus ben niet te bang voor m’n conditie, maar voel me nu al opgesloten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Pnnnkk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:15:
Ik zit in isolatie dus m’n trainingsplannen zijn even in de ijskast. Hoop dat ik snel weer op kan bouwen. Heb geen klachten verder dus ben niet te bang voor m’n conditie, maar voel me nu al opgesloten…
Waarom ga je dan testen als je geen klachten hebt? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
polthemol schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:03:
[...]

conditioneel meer dan een prima idee, maar koning van spanje zit vol met drassige stukjes grasland (afhankelijk van weer) en aardig wat stukjes heuvelop. Valt aan te raden je marathonschema aan te vullen met hillrepeats in een bos zodat je de technische afdalingen ook hebt (boomwortels ed.). That being said: als je een marathon uit kunt rennen, haal je de koning van spanje ook for sure met een beetje duwen :)
Klinkt wel mooi - ik ga t riskeren. Zal wel op bloed, zweet en blessures worden, want het klinkt pittig. En zo sterk ben ik helaas (nog!) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
Secsytime schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Waarom ga je dan testen als je geen klachten hebt? 7(8)7
Vrouw en kind positief en wel klachten. Voor mij alleen een beetje verkouden, zou er normaal mee doorlopen, dat verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Pnnnkk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:15:
Jij doet uiteraard wat jij wil. Ik zou me in jouw geval waarschijnlijk niet kunnen inhouden om toch op zijn minst een kort rustig loopje te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Pnnnkk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:34:
[...]

Vrouw en kind positief en wel klachten. Voor mij alleen een beetje verkouden, zou er normaal mee doorlopen, dat verhaal.
Kinderen mochten gewoon naar school toch als ze positief waren, maar jij niet hardlopen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pnnnkk
Jaja ik zal me ook wel niet kunnen inhouden en iedereen gaat laks met de regels om. Maar er staat in de informatie die je krijgt bij een positieve test nog steeds vrij precies wat isolatie inhoudt. Thuisblijven dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Op je eentje gaan hardlopen breekt de isolatie niet, je gaat daar niemand mee besmetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:47
Een weekje niet hardlopen kan geen kwaad toch? zegt hij met de loopband op zolder voor de diensten van vrouwlief en eventuele quarantaine :+

Vorm komt en gaat natuurlijk, maar deze week gaat heel lekker ondanks dat ik woensdag tot de conclusie kwam dat ik in 7 dagen 6x had gelopen voor een totaal van net geen 80km :D Ik ga toch maar kijken naar een HM in mei of juni om de stenen uit de straat te rennen voor een PR poging 1u30. Tempo's voelen steeds soepeler. Oa Zwolle is hier in de buurt, iemand ervaring qua parcours? Is volgens mij in juni, dus kans op warm weer, maar het is ook 's avonds.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:06
Hartloper schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:09:
Op je eentje gaan hardlopen breekt de isolatie niet, je gaat daar niemand mee besmetten.
Vind ik ook. Heb vorige maand ook gewoon doorgelopen toen m'n dochter positief getest was, uiteraard wel alleen.
Had zelf geen klachten trouwens en ben verder ook niet positief getest..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Ik heb bij voorbaat gefaald voor de Petzl Night Trail, die ik 12 februari met @Blomminator zou lopen, ik heb afgelopen weekend de organisatie gemaild dat ik 'm niet ga lopen.

Achtergrond: ik had al anderhalf jaar, sinds ik serieus was afgevallen en weer gemotiveerd sportte, met enige regelmaat last van mijn maag. Buikpijn, waar ik wakker van werd en die steeds heviger werd, om in de loop van de nacht/ochtend weer over te gaan. Omdat ik dat maar eens in de zoveel weken/maanden had en er altijd wel een verband met te goor eten of te veel drinken was, ging ik uit van maagzuur en gewoon wat voorzichtiger zijn met wat ik nuttigde.

Sinds de jaarwisseling werd het echter erger en regelmatiger, zo erg dat ik naar de huisarts ging voor medicatie, ik kreeg Omeprazol.

Dit hield de aanvallen echter nog steeds niet tegen, en na een vrij heftige keek ik de volgende dag in de spiegel en was ik geel. Oogwit, huid, alles geel. "Fuck, dat zijn geen maagklachten," was mijn eerste reactie. En "holy shit, mijn lever is ermee gestopt, ik denk dat ik de huisarts maar even bel," de volgende. Huisarts was gelukkig meteen bereid te kijken, verwees me door naar het ziekenhuis voor bloedprikken en een echo. Op basis van de symptomen gokte ik op galstenen, de huisarts inmiddels ook.

Dan kom je in de molen voor afspraken bij een ziekenhuis. Bloedprikken kon meteen de volgende morgen (donderdag 20 januari), echo hadden ze de eerste plek vrijdag 28 januari. Gelukkig sprong mijn huisarts er bovenop toen ze de bloeduitslagen zag, maar dan nog was ik maandag de eerste.

Afgelopen weekend ging het goed mis. Ik had tramadol gekregen tegen de pijn, maar daar werd ik kotsmisselijk van. De hele nacht overgegeven en de volgende morgen de huisartsenpost van het ziekenhuis gebeld voor advies. Ik mocht meteen langs komen. En ze hebben me ook meteen gehouden. Galblaas vol troep, alvleesklier ontstoken (word je ook misselijk van), doodmoe, uitgedroogd van het overgeven. Paar dagen bijkomen aan een infuus, nog wat onderzoeken en woensdag is mijn galblaas verwijderd.

TLDR: Ik heb sinds de jaarwisseling niet meer getraind, de snelste manier waarop ik gewicht ben kwijtgeraakt is een orgaan laten verwijderen en ik ben nu te lam om de Petzl Night Trail te lopen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
De moeite die je doet om onder die Petzl Night Run uit te komen vind ik bewonderenswaardig @GSX-MAN !

Maar ja, al met al helemaal balle, en het zal weer even duren voor je weer op je oude niveau bent.

Hopelijk dan wel zonder alle eerdere problemen van maag en meer.

Hang in there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@GSX-MAN speciaal voor jou verplaatsen ze de Petzl Night run naar 5 maart!

Maar weer een event wat niet doorgaat. T schiet nog niet echt op. Balen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Frenz64 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:29:
Vraagje over voeding, of beter gezegd supplement. Heeft er iemand ervaring met Glucosamine / Chondroïtine?

Ik was aan het wandelen met iemand die sinds hij deze pillen slikt geen pijn in z'n knie meer heeft. Het is geen erkend geneesmiddel of bewezen dat het werkt. Maar gegeven de staat van mijn kraakbeen in de rechterknie heb ik zoiets van baat het niet....
Ja, hier. Ook collageen als supplement. Al heeft het alleen een placebo effect dan ben ik al blij. Mijn knieën werken niet zo goed meer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:54:
Een weekje niet hardlopen kan geen kwaad toch? zegt hij met de loopband op zolder voor de diensten van vrouwlief en eventuele quarantaine :+
Het rood aangegeven gebied waren 2 weekjes niet hardlopen... en zonder ziek te zijn geweest stortte mijn conditie in elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocIUq_4OBu4s7V0OYW9khQAXixs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1AHUwcGlzJHwuUJvWmNNZ8u.jpg?f=fotoalbum_large
disclaimer, ja ik weet dat m'n vo2max niet zo snel kan variëren maar ik gebruik het meer als maatstaf voor m'n hartslag tempo verhouding. Ook komt deze lijn precies overeen met het gevoel wat ik erbij heb tijdens het lopen.
Vorm komt en gaat natuurlijk, maar deze week gaat heel lekker ondanks dat ik woensdag tot de conclusie kwam dat ik in 7 dagen 6x had gelopen voor een totaal van net geen 80km :D Ik ga toch maar kijken naar een HM in mei of juni om de stenen uit de straat te rennen voor een PR poging 1u30. Tempo's voelen steeds soepeler. Oa Zwolle is hier in de buurt, iemand ervaring qua parcours? Is volgens mij in juni, dus kans op warm weer, maar het is ook 's avonds.
Ik merk ook vooral door veel te doen je veel vooruitgang boekt, het risico wat daar aan vast hangt is dat je wel meer kans hebt op blessures, maar door de intensiteit goed in de gaten te houden probeer ik heel te blijven :)
Maar 1u30 is een mooi doel, ga je 5km onder de 20 en 10km onder de 40 nog als mooi tussendoel doen? dan zijn de benen iig al iets meer snelheid gewend dan dat je nodig hebt voor de hm.

@GSX-MAN Beterschap :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
10 onder de 40 is wel nog net iets harder dan een halve onder de 1:30.

Is imho geen tussendoel maar eerder een hoofddoel.

[ Voor 0% gewijzigd door Hartloper op 29-01-2022 12:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Hartloper schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:19:
10 onder de 40 is wel nog niets iets harder dan een halve onder de 1:30.

Ik ben op het moment al blij met 5km in 40 minuten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hartloper schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:19:
10 onder de 40 is wel nog niets iets harder dan een halve onder de 1:30.

Net even teruggezocht (werkt best makkelijk dat zoeken op trefwoorden op strava), maar m'n eerste 10k onder de 40 liep ik in augustus 2019 en m'n eerste hm onder de 1.5 uur was in februari 2020. Dus voor mijn gevoel moest ik wel eerst die 10k aftikken om verder te gaan voor het hm doel.

Maar zal denk ik wel voor iedereen anders zijn, want sommige zijn meer van de snelheid en andere meer van de langere afstanden.

[ Voor 15% gewijzigd door Tinusvolkel op 29-01-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:10
Arjan90 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:54:

De halve van Zwolle is niet het snelste parcours hier in de buurt denk ik; best nog wat hoogteverschillen door wat viaducten en drie keer hetzelfde rondje lopen. Is Nijeveen ook te doen voor je? Daar heb je in mei de bovenboerloop. Ik heb mijn zinnen op die loop gezet en ga dan in juni met een oud-collega Zwolle lopen, maar die is meer voor de fun denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Tinusvolkel schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:11:
[...]

Het rood aangegeven gebied waren 2 weekjes niet hardlopen... en zonder ziek te zijn geweest stortte mijn conditie in elkaar.
Oorzaak en verband hoeft er niet te zijn natuurlijk. Misschien had je wel wat onder de leden zonder dat je er echt ziek van was. Maar, Runners World lijkt het wel met je eens te zijn dat je conditie afneemt: https://www.runnersworld....ee-weken-inactief-effect/
Maar 1u30 is een mooi doel, ga je 5km onder de 20 en 10km onder de 40 nog als mooi tussendoel doen? dan zijn de benen iig al iets meer snelheid gewend dan dat je nodig hebt voor de hm.
5km onder de 20 geloof ik wel, je hebt hem natuurlijk pas gelopen als je hem gelopen hebt maar als ik "gewoon" weer even meer op hoge snelheid train wordt dat tempo comfortabeler en moet dat het probleem niet zijn. Ik train nu op de baan alsof 40min op 10km mijn tempo is. Als ik een leuke 10km kan vinden in mei zou dat prima zijn om te kijken of het lukt maar mijn haas is net geblesseerd geraakt. Tempohardheid moet ik in ieder geval eerst weer trainen. Zoals je al zegt met aandacht voor balans van aantal kilometers en tempo om blessures te voorkomen. Maar de uitbouw van kilometers gaat helpen.

Als ik in juni 1u32 loop, bij wijze van, dan heb ik evengoed een PR. Dan pak ik de 1u30 later in het jaar. Als je online kijkt dan "horen" de 10k onder de 40 en HM onder de 1u30 een beetje bij elkaar, afhankelijk van je focus in training zal je het een net iets eerder halen dan het ander.

@GSX-MAN Oei, dat klinkt naar! Beterschap! Wel fijn dat de oorzaak wel gevonden is zodat je hopelijk straks met meer vertrouwen weer kan opbouwen.

@KevinK92 Ik woon boven Zwolle, dus ben wat meer noordelijk georiënteerd. Ik had inderdaad ook gezien dat het 3x een rondje was. Leuk qua toeschouwers natuurlijk!

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan90 op 29-01-2022 09:06 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:13
Zijn er hier mensen die gelopen hebben op de New Balance Fresh Foam Tempo ?
Ik vind het altijd lastig te bepalen wanneer mijn schoen op is (als ik er qua lopen nog niets aan merk).
Maar mijn schoenen zien er nu na 325 km lopen echt al verschrikkelijk uit :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:03
Hier ook even een stapje terug, 2 weken in quarantaine geweest (was wat snotterig, beetje keelpijn, etc en na testen positief)

Eerste week, omdat ik me best ok voelde verder, wel hard gelopen... paar rustige loopjes (en met de hond aan de wandel) maar bleef maar stabiel beetje snotterig/brak. Tweede week helemaal niet gelopen (behalve hond weer ;) ) en echt rustig aangedaan. Nu eindelijk weer negatief en vrij, dus morgen maar weer eens een loopje van 10-15k doen.

Ben benieuwd.... wel balen want gooit mijn plannen (sub 1:20 HM begin april) aardig overhoop. Maar zien of dat uberhaupt nog realistisch is.

Dan ook de koning van spanjetrail in mei, welke bij de eigertrail inschrijving inbegrepen zit, dus ook daar maar even kijken of het de 22, 30 of 43 gaat worden.

@GSX-MAN jeetje joh, heftig! Beterschap en hopelijk is dit het begin van herstel en einde van de ellende!

[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 29-01-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Heftig @GSX-MAN. Beterschap!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Uit eigen ervaring sprekende... Ik liep 39:58 en 1:29:30 vlak na elkaar in 2019, dus ik had wat meer marge op de halve.
In 2021 liep ik 39:22 op de 10 en een maand later 1:26:41 op de halve. Weliswaar met training die eerder op de marathon gericht was.
Voor mij is de 10 onder de 40 een nog net iets mooiere prestatie, en wie dat kan moet zeker onder het anderhalf kunnen lopen op de HM, mits uiteraard voldoende duurlopen tot 18-19km in de voorbereiding.

Wat conditieverlies bij rusten betreft, dat valt nog mee. 1 week rust geeft nauwelijks conditieverlies en geeft vaak zelfs een taperingeffect. Er zijn tig voorbeelden van mensen die na een week gedwongen rust een topprestatie neerzetten.
2 weken rusten geeft wel wat conditieverlies, maar zeker niet dramatisch.

@Tinusvolkel het is niet omdat je Garmin VO2max naar beneden dondert dat daarom je conditie ook naar beneden dondert. Zo'n Garmin VO2max is nattevingerwerk, met een algoritme dat op je data wordt losgelaten.

@GSX-MAN daar ga je toch een paar weken van moeten bekomen. Alvleesklierontsteking is heftig.
Zorgen dat je niet teveel bijkomt door de inactiviteit, nadien rustig opbouwen en niet te snel aan wedstrijden denken, zou mijn vrijblijvend advies zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Hartloper op 29-01-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@Hartloper daarom heb ik ook geen Garmin >:)
Maar die vo2max lijn volgde wel redelijk mijn gevoel over mij conditie, verder laat ik hem bereken door runalyze, en de voorspelde wedstrijdtijden komen redelijk overeen met wat ik kan.

Ook denk ik dat ik die 2 weken wel iets gehad heb moeten hebben maar uit dat artikel van @Arjan90 praten ze over 4% en in mijn geval was het 5% dus dat komt wel redelijk overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Ik zie dat er in de topic start een plekje voor barefoot gereserveerd is maar niks ingevuld. Zijn er hier mensen die barefoot rennen?

Zelf ben ik eind 2019 overgegaan naar Vivobarefoot Primus Trail Swimrun en voorjaar 2020 naar Vibram Fivefingers KSO Evo. Mijn ervaring was dat het behoorlijk wennen was met lopen en dat ik de eerste maanden regelmatig spierpijn kreeg tijdens het lopen. Maar sinds de Vibrams is de spierpijn in de dagen na het hardlopen verleden tijd, iets waar ik daarvoor wel altijd last van had. En het zijn ook deze schoenen waar ik mijn eerste halve marathon op gelopen heb.

Ik train wel wat minder serieus dan ik hier voorbij zie komen. Er zijn maanden dat ik 2-3x per week loop, maar ook maanden waar ik maar 1-2x per maand ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Een vraag aan de Rotterdammers of de hardlopers vertrouwd met de marathon Rotterdam.
Een maatje van me loopt de marathon van Rotterdam en ook bij mij kriebelt het om deel te nemen.

Een struikelblok voor mij zou zijn om er al daags voordien te moeten zijn voor m'n startnummer, en op hotel te moeten slapen enz. Ben liefst gewoon thuis de dag en avond voordien.
Maar ik zie op de website dat je ook op de dag zelf nog het nummer kan ophalen.

Het is van bij mij thuis 2,5 uur rijden naar Rotterdam. Ik zou een parkingticket op voorhand kunnen bestellen op de Hofplein parking (staat op de website van de marathon), die op 7 minuten wandelen is van de WTC-toren.
Als ik om 5.00 's ochtends van bij mij vertrek, heb ik wat marge om rond 8.00 aan te komen in de Parking.
En dan heb ik nog 2 uur tot de start voor ophalen nummer, bagage afgeven, toiletbezoek.

Denken jullie dat dit praktisch haalbaar is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Hartloper Als je na 13 maart inschrijft kom je automatisch in de laatste wave die pas om half 11 vertrekt. Dat geeft marge maar mogelijk loopt dat maatje van je in een andere wave? Dan zou dat geen optie zijn denk ik :)

Ik heb geen idee van de drukte in Rotterdam, maar is het nodig om bagage af te geven als je met de auto bent? Ik zou zeggen dat je het meeste in de auto kan laten gezien de loopafstand vanaf de parking, dan heb je tijd genoeg voor het toilet en ophalen van het nummer. Wij hebben op Terschelling - in november - wel een vestje en trainingsbroek achtergelaten, maar het hotel was verder lopen en het weer was bar en boos.

Wie gaan er eigenlijk naar Rotterdam? Ik zag nog geen Strava evenement :D

In juni is bij ons de marathon van Sneek, dit lijkt vooral een mooie marathon rondom het meer met finish in de stad. Maar goed, rond dat moment zoek ik ook ergens een HM en die twee laten zich in dezelfde periode niet combineren. HM van Sneek is van A naar B, dat wil ik niet voor een PR. Kan zowel tegen- als meevallen door wind. Dus nog even aan het doorzoeken, niet alles staat kennelijk op hardlopen.nl want daar miste Sneek ook.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Limbeckx
Ik woon zelf onder de rook van Rotterdam. Met metro bereikbaar. Ik vind het niet erg om voor wat mensen op wat tassen de letten en de auto's hier voor de deur te hebben. Weet niet of het praktisch haalbaar en wenselijk is voor iemand maar het aanbod staat

Sterker nog: we kunnen er wat mij betreft een post marathon lunch aan toevoegen en dan rij ik jullie weer terug naar tassen en auto :)

[ Voor 21% gewijzigd door Limbeckx op 30-01-2022 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Wat een heerlijk loopweer vandaag zeg! Wel wat wind, maar weinig last van gehad. Vooral het zonnetje wat de eerste 10km lekker verwarmde was heerlijk, hoewel het wel teleurstellend was dat de zon zich ging verstoppen toen ik juist wat wind tegen kreeg en dus afkoelde :+ Wel weer lekker 24km weggetikt op vlot tempo wat heel goed ging. Stiekem ook gekeken hoe dit tempo voelt voor een evt marathon O-) Vrouwlief haar diensten zijn bekend t/m maart dus ik ga vanmiddag even puzzelen of ik voldoende ruimte heb om de duurlopen uit te bouwen (om de week +3km dacht ik zelf aan, dan zit ik rond eind maart op 35 a 36km en heb ik nog twee weken "rust" geloof ik).

@Limbeckx Wat een tof aanbod!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
Arjan90 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:01:

In juni is bij ons de marathon van Sneek, dit lijkt vooral een mooie marathon rondom het meer met finish in de stad. Maar goed, rond dat moment zoek ik ook ergens een HM en die twee laten zich in dezelfde periode niet combineren. HM van Sneek is van A naar B, dat wil ik niet voor een PR. Kan zowel tegen- als meevallen door wind. Dus nog even aan het doorzoeken, niet alles staat kennelijk op hardlopen.nl want daar miste Sneek ook.
Klinkt of je loopjeloopje.nl niet kent. Hier staan de meeste georganiseerde lopen in het Noorden. Alternatief waar ook (in ider geval voor de Noordelingen) heel veel staan is hardlopendnederland.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zondag 30 januari 2022 @ 07:15:
Een vraag aan de Rotterdammers of de hardlopers vertrouwd met de marathon Rotterdam.
Een maatje van me loopt de marathon van Rotterdam en ook bij mij kriebelt het om deel te nemen.

Een struikelblok voor mij zou zijn om er al daags voordien te moeten zijn voor m'n startnummer, en op hotel te moeten slapen enz. Ben liefst gewoon thuis de dag en avond voordien.
Maar ik zie op de website dat je ook op de dag zelf nog het nummer kan ophalen.

Het is van bij mij thuis 2,5 uur rijden naar Rotterdam. Ik zou een parkingticket op voorhand kunnen bestellen op de Hofplein parking (staat op de website van de marathon), die op 7 minuten wandelen is van de WTC-toren.
Als ik om 5.00 's ochtends van bij mij vertrek, heb ik wat marge om rond 8.00 aan te komen in de Parking.
En dan heb ik nog 2 uur tot de start voor ophalen nummer, bagage afgeven, toiletbezoek.

Denken jullie dat dit praktisch haalbaar is ?
Als alles goed gaat loop ik Rotterdam ook. Ik zou dan wel je startbewijs op kunnen halen, als dit niet op de dag zelf kan.

Ik ben en slaap ook liever thuis, maar voor mij zou de ochtend zelf rijden juist te gestressed voelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
@Limbeckx @Secsytime Bedankt voor jullie onverwachte en vriendelijke aanbod ! Ik hou het in gedachte.
Maar ik denk dat de timing wel moet lukken mits zelf te rijden en 's morgens mijn nummer op te halen, volgens de website kan het nummer nog de ochtend zelf opgehaald worden.

@Arjan90 Mijn maatje heeft een PR van 3:09 maar zal wellicht met de 3 uur pacer meegaan. Dat is voor mij iets te hoog gegrepen, ik ga met de 3:10 pacer mee. Dus ik ga me voor 13 maart inschrijven. Geen bevoorrading meenemen is een optie, dan moet ik in mijn loopbroek enkel mijn autosleutels en een tweetal gelletjes meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@Hartloper is 2 gelletjes genoeg?
@Arjan90 3u20?

Hier helaas vanavond pas tijd om te lopen maar is wel altijd lekker rustig buiten op de zondagavond.

Een voorjaarsmarathon sla ík over, nu even de focus op de kortere afstanden en alvast wennen aan een flinke weekomvang met pittige trainingen.

Verder vroeg ík mij af wat je voor loopschooling/techniek leert bij een atletiek vereniging want zag gister iemand lopen die al best lang bij een vereniging zit en liep volgens mij veel te veel voorover gebogen en de handen gingen helemaal voor het lichaam door ipv er langs af. Ik had toch een eigenlijk wel verwacht dat ze daar op letten bij een club.
Maar spreken jullie andere lopers er ooit aan op “hoe ze er bij lopen”? Ik doe dit eigenlijk alleen bij goede bekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Tinusvolkel Dat is wel snel voor me verwacht ik en voor iemand die niet goed kan afzien misschien niet heel handig... :+ De ambitie is uitlopen, niet per se de snelste tijd lopen die er nu inzit. Ik gok ergens tussen de 3:20 en 3:30. Vandaag liep ik 4:52 dus dat is ongeveer 3:25 als eindtijd. Dat voelde goed, kan wel sneller denk ik. Hoe dan ook zorg ik dat ik in wave 1 zit: je kan altijd een wave later pakken om met de 3:30 pacer mee te gaan maar dan houd ik de optie voor de 3:20 pacer open.

Ik heb inmiddels even gerekend en als ik elke 2 weken 3km bovenop de duurloopafstand doe, kom ik twee weken voor Rotterdam uit op 36km. Volgens mij prima voor de voorbereiding en ik hoef me niet in bochten te wringen om 's ochtendsvroeg of 's avonds te lopen ivm diensten van vrouwlief, dus het moet zo zijn. Dat is dan eigenlijk ook de enige voorbereiding die ik ga doen voor de marathon, de rest van het weekschema blijft lekker zoals het is. In de drie weken ervoor begin ik wel met tempo wat terugschroeven op de intervallen.

Eigenlijk heb ik dus geen excuses meer en moet ik hem gewoon lekker gaan lopen. We zien wel waar het schip strandt. Zolang het maar strandt als ik over de finish kom :D Even zorgen dat er oppas is voor als mijn vrouw wel moet werken en dan kan ik me inschrijven.

Wat betreft de looptechniek: ik merk bij ons dat er nogal verschil zit in kwaliteit van trainers. "Mijn" trainer word ik wel erg blij van, die let op verschillende dingen zoals voetplaatsing, afhangende voeten, houding (voorover, achterover, bekken raar, etc.), cadans en "hoe het eruitziet". Hij past het ook heel erg aan op het niveau van de loper, dat voelt hij goed aan. Maar ik heb bijv. een wat gekke loopstijl omdat ik mijn voeten niet op dezelfde manier afwikkel. Maar dat hebben we voor nu geaccepteerd omdat ik wel blessurevrij loop sinds een jaar, dus prima. Maar daar spreken we elkaar dus ook echt even over: gaan we daar wat aan doen of laten we het? Qua aanspreken op looptechniek doe ik dat alleen bij bekenden als ik met ze loop, verder niet. En lui die bij de club lopen spreek ik niet aan, die horen al genoeg op maandag- en/of woensdagavond. Maar mijn handen jeuken soms als je sommige mensen ziet "stampen", hele gekke houdingen ziet, etc. Dan denk ik alleen maar: het kan zoveel makkelijker!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:19
Een tijdje geleden keek ik op de hardloopkalender voor de eerstvolgende prestatieloop in de buurt. Dat zou dan de Bosdijkloop in Vinkeveen moeten zijn op 20 februari. Meer dan een uur reizen met OV, maar ja, dat moest dan maar. Voor het eerst een schema gedownload, afgestemd op 20 februari.
Begin deze week zag ik ineens dat op 30 januari de VIB-loop in Maarssen zou worden georganiseerd. Dat is op fietsafstand, dus veel aantrekkelijker. Allen was ik nog lang niet klaar met mijn voorbereiding. Volgens Garmin was mijn Vo2max gestegen naar 59 en zelfs 60, maar ik had in de hele maand december teveel gegeten. Vanochtend woog ik 72 kilo, dat is 2 kilo boven streefgewicht. Maar ja, ik was verder wel in vorm en wat als ik volgende week mijn enkel verzwik? Dan heb ik deze kans laten schieten.

Dus vanochtend de (elektrische) fiets gepakt naar de Maarsseveense Plassen. Het was prachtig weer, helaas wel met wat wind. Die wind liep vrijwel evenwijdig aan de lange zijden van de plas, wat betekende dat je direct na de start en de laatste anderhalve kilometer tegenwind zou hebben.
Het ophalen van het startnummer ging vlot, ik had me al online ingeschreven. Daarbij werd ook je QR-code gecheckt, wat betekende dat ik met startnummer meteen het pannekoekenhuis in kon om een kop koffie te scoren.

Daarna warmlopen en naar de start. Al jarenlang wil ik nog eens een 10 onder de 40 lopen. De afgelopen jaren was ik altijd topfit in tijden dat er geen 10 werd georganiseerd. Nu was ik fit, maar al snel voelde ik dat een sub-40 er niet in zat.4:00/km ging niet echt makkelijk. Ik liep wat mensen voorbij en werd nog door iemand voorbijgelopen en dat was het. Gedurende het eerste stuk wind mee liep ik een paar meter achter hem, hij liep weer achter een groepje.
Aan het eind van het rechte stuk hadden we dat groepje ingehaald en na de korte kant vroeg ik me af of ik er achter moest blijven. Het tempo van de voorste zakte in, er had ook iemand aan kunnen sluiten. Dus ondanks de tegenwind toch er langs gegaan.

Eerste ronde ging in ongeveer 20:30, dus een sub-41 zou eventueel nog kunnen, maar ik moest het wel alleen doen. Iedereen die voor me liep was of stilgevallen, of mensen die niet meededen aan de prestatieloop, maar gewoon hun eigen trainingsloop deden. Niet geschikt als haas, maar gelukkig waren de moeilijkste kilometers, tussen 6 en 8 km, met de wind mee.
Het laatste rechte stuk naar de finish was weer tegen de wind in. Ik probeerde het tempo erin te houden en mijn techniek te behouden. Bij de finish probeerde ik nog te versnellen, maar dat lukte amper. Eindtijd 41:00.

Conclusies:
Ik ben niet kapot gegaan, dus misschien had ik meer risico kunnen nemen.
Met 2 kilo minder gewicht en minder wind moet een sub-40 nog steeds kunnen.
Doel niet gehaald, maar het is 25 jaar geleden dat ik zo'n snelle 10 heb gelopen, dus ik mag best trots zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 18:49
Vaak gaat het motorisch juist mis door alle input die mensen krijgen. Wat vanaf de zijlijn overduidelijk is, is voor de sporter zelf helemaal niet zo makkelijk te zien of aan te passen. Vervolgens gaat men te vaak een eigen interpretatie geven en dat krampachtig proberen uit te voeren, waarbij de algehele vorm aanzienlijk achteruit kan gaan.

Het is veel effectiever om mensen het te laten ervaren, bijv in drills. Zodoende raakt men vertrouwt met hoe het moet voelen en past het motorische systeem zich aan.

Dus niet aangeven hoge knie inzet, maar oefenen op knieheffen en de overgang naar hardlopen. Etc.

En niet vergeten dat onze lichamen zo efficiënt mogelijk proberen te werken, dus een bepaald bewegingspatroon werkt kennelijk voor die persoon. Altijd eerst bezinnen voor je gaat sleutelen, de kans dat het (hopelijk tijdelijk) minder goed zal gaan is groot. En het is zelden één element, ook al valt dat iedereen het meest op. Is dat het waard voor die persoon? Don't fix what aint broken ;)

Nb dit vanuit mijn tennis achtergrond, maar volgens mij een op een toepasbaar bij hardlopen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:13:
@Tinusvolkel Dat is wel snel voor me verwacht ik en voor iemand die niet goed kan afzien misschien niet heel handig... :+ De ambitie is uitlopen, niet per se de snelste tijd lopen die er nu inzit. Ik gok ergens tussen de 3:20 en 3:30. Vandaag liep ik 4:52 dus dat is ongeveer 3:25 als eindtijd. Dat voelde goed, kan wel sneller denk ik. Hoe dan ook zorg ik dat ik in wave 1 zit: je kan altijd een wave later pakken om met de 3:30 pacer mee te gaan maar dan houd ik de optie voor de 3:20 pacer open.
Klinkt precies als mijn eerste marathon doel
waar ík toen bij 30km naar de grond ging…
Ik heb inmiddels even gerekend en als ik elke 2 weken 3km bovenop de duurloopafstand doe, kom ik twee weken voor Rotterdam uit op 36km. Volgens mij prima voor de voorbereiding en ik hoef me niet in bochten te wringen om 's ochtendsvroeg of 's avonds te lopen ivm diensten van vrouwlief, dus het moet zo zijn. Dat is dan eigenlijk ook de enige voorbereiding die ik ga doen voor de marathon, de rest van het weekschema blijft lekker zoals het is. In de drie weken ervoor begin ik wel met tempo wat terugschroeven op de intervallen.
Klinkt als een goed plan, zelf vond ík een 30km met een snellere pace dan marathon pace te lopen wel fijn, even lekker afzien en goed voor het vertrouwen (als ie tenminste goed gaat) ook kan je dan mooi je voedingsplan al een keer goed testen.
Eigenlijk heb ik dus geen excuses meer en moet ik hem gewoon lekker gaan lopen. We zien wel waar het schip strandt. Zolang het maar strandt als ik over de finish kom :D Even zorgen dat er oppas is voor als mijn vrouw wel moet werken en dan kan ik me inschrijven.
Mooi (y) en anders kan @Limbeckx misschien wel oppassen :p
Wat betreft de looptechniek: ik merk bij ons dat er nogal verschil zit in kwaliteit van trainers. "Mijn" trainer word ik wel erg blij van, die let op verschillende dingen zoals voetplaatsing, afhangende voeten, houding (voorover, achterover, bekken raar, etc.), cadans en "hoe het eruitziet". Hij past het ook heel erg aan op het niveau van de loper, dat voelt hij goed aan. Maar ik heb bijv. een wat gekke loopstijl omdat ik mijn voeten niet op dezelfde manier afwikkel. Maar dat hebben we voor nu geaccepteerd omdat ik wel blessurevrij loop sinds een jaar, dus prima. Maar daar spreken we elkaar dus ook echt even over: gaan we daar wat aan doen of laten we het? Qua aanspreken op looptechniek doe ik dat alleen bij bekenden als ik met ze loop, verder niet. En lui die bij de club lopen spreek ik niet aan, die horen al genoeg op maandag- en/of woensdagavond. Maar mijn handen jeuken soms als je sommige mensen ziet "stampen", hele gekke houdingen ziet, etc. Dan denk ik alleen maar: het kan zoveel makkelijker!
Daarover zou ík ook graag wel is ooit tips over willen krijgen maar om nu alleen daarvoor maar een club te gaan… misschien is kijken naar een of andere hardloop clinic.
En van dat jeuken heb ík hier dus ook, maar wil ook niet betweterig over komen met mijn kennis die gebaseerd is op “heb op facebook tweakers gestaan” >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
@Tinusvolkel Ja, 2 Maurten gelletjes zijn genoeg. 1 met en 1 zonder cafeïne.
Ik ben gewoon van sportdrank te drinken bij de bevoorrading, water krijg ik moeilijker binnen.
Voordeel van sportdrank is dat je direct de twee hebt, zowel hydratatie als suikers.
De gelletjes zijn meer als back-up, voor als er bv geen sportdrank is bij een bepaalde bevoorradingspost.
@Arjan90 36 km is wel heel lang als duurloop, is meer iets voor snellere lopers volgens mijn bescheiden mening. De meeste schema's toppen af op 30 of 32 km.
En de langste duurloop 2 weken voor de wedstrijd is te kort, beter is 3-4 weken ervoor de langste duurloop te doen. Je moet herstellen van zo'n lange duurloop, en je moet fris zijn voor de wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Hartloper Dank voor het meedenken! Ik zal inderdaad even schema's pakken. Ik doe de 33km 4 weken ervoor dus daar kan ik ook ophouden als dat beter is :)

@Tinusvolkel Je hebt waarschijnlijk een autocorrectie op ik, er staat steeds ík. Leuk dat je jezelf steeds benadrukt, maar je bent niet alleen op deze wereld :+ Ik wil inderdaad niet naar de grond gaan of opeens vervallen aan het einde. Ik wil gewoon lekker genieten en als daar een 3u25 bij hoort: gaaf! Is het een 3u35: ook prima. Maar dan krijg ik wel commentaar van vrouwlief want ik heb gezegd dat het onder de 3u30 gaat :P

Ik geloof niet zo in clinics, uiteindelijk ga je naar huis en verval je weer in oud gedrag. Wij doen op de baan heel veel knieheffen, hakkenbillen, etc. en dan overgang in looppas. Of overgang naar een versnellingsloop. Mijn motoriek wordt wel beter daardoor geloof ik, ik voel me inmiddels minder motorisch gestoord. Kaatsen lukt zo onderhand zelfs een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@Arjan90 ik heb het opgelost zo te zien :) was idd de autocorrect, maar hoe ik die standaard had gekregen weet ik niet…

Over de clinics heb je op zich wel een punt maar de tips die ik hier lees heb ik dan wel wat mee gedaan :) hebben mensen ervaringen met hardloop analyses die niet door hardloop winkels gedaan worden? Zoiets bijvoorbeeld?
Maar wil wel eerst duidelijk krijgen wat die 5 punten zijn.

En ja dat van uitlopen riep ik ook :p

@Hartloper Ik krijg amper iets uit die bekertjes in m’n mond….

Had maar 2 marathon plannen van Maurten gecombineerd. Kon makkelijk een halve liter meenemen en halverwege refill krijgen van de vrouw.

Dus voor de start en bij pakweg km 11, 21, 32 een caf100 en dan verdeeld over de morgen voor de start 500ml 320 mix drink en dan dus nog 500ml 320 mix drink in de eerste helft en in de 2de helft van de marathon.
Hierdoor had ik iig genoeg energie, en beviel prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@Roozzz goeie punten die je noemt (y)
Maar ik volg deze persoon al een tijd op Strava en loopt al best lang een km of 40 per week met wat wisselende trainingen, maar zie iig bijna geen progressie dus misschien is dat enge plafond wel bereikt of er kan nog wat extra uitgehaald worden door betere techniek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:42
En dat was weer een trainingsweek. Had er van tevoren minder van verwacht dan er uiteindelijk uitgekomen is. Vorig weekend nog ziekjes, daarom had ik een iets minder actieve week verwacht. Dinsdag na dat weekend nog rustig aan gedaan voor 10km. Dat ging zo prettig dat ik woensdag gewoon m'n intervals ging doen (10x400m met 100m rust). Ik haalde dan niet elke interval het doeltempo, maar dat vond ik voor één keer wel prima. Vrijdag was het tijd voor een paar tempo blokjes en vandaag rondde ik de week af met een ontspannen en rustige trail van 13km.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Mijn trainingsweek zit er ook weer op. Voor het eerst over de 100km:
- dinsdag 13 rustig
- woensdag interval op de AV, uitgelopen tot 10
- donderdag 10 rustig
-vrijdag had ik 7 moeten lopen, maar ff overgeslagen
- zaterdag 40 rustig, afgerond tot 42,2
- vandaag 32 rustig
- totaal 107 km

Ben redelijk omhoog gegaan in km’s richting de SallandTrail, maar tot nu toe voelt het goed. Er zitten nog 2 zware weken in (40 op zaterdag en zondag, 50 op zaterdag) en dan gaat het al richting tapering.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Arjan90 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:24:
@Hartloper Dank voor het meedenken! Ik zal inderdaad even schema's pakken. Ik doe de 33km 4 weken ervoor dus daar kan ik ook ophouden als dat beter is :)

@Tinusvolkel Je hebt waarschijnlijk een autocorrectie op ik, er staat steeds ík. Leuk dat je jezelf steeds benadrukt, maar je bent niet alleen op deze wereld :+ Ik wil inderdaad niet naar de grond gaan of opeens vervallen aan het einde. Ik wil gewoon lekker genieten en als daar een 3u25 bij hoort: gaaf! Is het een 3u35: ook prima. Maar dan krijg ik wel commentaar van vrouwlief want ik heb gezegd dat het onder de 3u30 gaat :P

Ik geloof niet zo in clinics, uiteindelijk ga je naar huis en verval je weer in oud gedrag. Wij doen op de baan heel veel knieheffen, hakkenbillen, etc. en dan overgang in looppas. Of overgang naar een versnellingsloop. Mijn motoriek wordt wel beter daardoor geloof ik, ik voel me inmiddels minder motorisch gestoord. Kaatsen lukt zo onderhand zelfs een beetje.
Ik loop juist graag een aantal keer boven de 30 km, geeft toch iets meer vertrouwen voor mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
AppieR schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:21:
Mijn trainingsweek zit er ook weer op. Voor het eerst over de 100km:
- dinsdag 13 rustig
- woensdag interval op de AV, uitgelopen tot 10
- donderdag 10 rustig
-vrijdag had ik 7 moeten lopen, maar ff overgeslagen
- zaterdag 40 rustig, afgerond tot 42,2
- vandaag 32 rustig
- totaal 107 km

Ben redelijk omhoog gegaan in km’s richting de SallandTrail, maar tot nu toe voelt het goed. Er zitten nog 2 zware weken in (40 op zaterdag en zondag, 50 op zaterdag) en dan gaat het al richting tapering.
Dat is een serieuze weekomvang, was zelf al blij met mijn eerste 60 deze week. Hoeveel km is de Sallandtrail en hoeveel hm's? Ik neem aan dat je voor de 50 mijl gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 21:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

@Tinusvolkel Heb ooit in Goes zo'n video analyse gedaan.

Eerst een rondje als warming up, daarna begon de analyse.

Een aantal korte rechte stukken gelopen waarbij ik steeds vanuit een andere hoek gefilmd werd.

Aan de hand van de beelden kreeg ik advies over mijn loophouding, voetplaatsing, doorzakking en ook over mijn armbewegingen.

Zaten ook een paar praktische tips en oefeningen bij die ik kon proberen. Je zag op de beelden gelijk het effect terug. Ik vond het leerzaam.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
artharpe schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:31:
[...]

Dat is een serieuze weekomvang, was zelf al blij met mijn eerste 60 deze week. Hoeveel km is de Sallandtrail en hoeveel hm's? Ik neem aan dat je voor de 50 mijl gaat?
Heb mij ingeschreven voor de 50M, 800 hm’s meen ik. Geen idee of dat realistisch is met 8 weken specifieke voorbereiding, maar tot nu toe voelen de afstanden wel lekker. En daarvoor liep ik ook altijd wel meer dan 50 in de week, dus kom niet helemaal vanaf 0.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
Tinusvolkel schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:45:
[...]

[...]

Mooi (y) en anders kan @Limbeckx misschien wel oppassen :p

[...]
Tuurlijk. Limbeckx babysitterservice :+

Ik heb trouwens voor woensdag mn eerste pedicure sessie staan :') De pink aan mijn rechtervoet heeft een hele rare nagel en is denk ik door verkeerde schoenen (bij het normale lopen, niet door hardlopen schoenen) wat gevoelig geworden. Dus maar eens kijken of daar iets aan netjes gemaakt kan worden zodat het weer rust kan krijgen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Alvanosa schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:57:
Laat ik ook maar eens mijn doelen voor 2022 neerzetten.

2021:
Begonnen met lopen in Maart met C25K, ben nou bezig met een HM schema voor 30 Januari. Vanaf Augustus gaan loggen in Strava waar ik ongeveer 500km heb gelopen.
5k 24:51
10k 53:31

Voor 2022:
In Februari komt er een gravelbike zodat ik dus ook wat meer kan fietsen.
1000km lopen.
5k sub 22m.
10k sub 50m.
HM sub 2h.
Nou, gisteren dus een Halve Marathon in Getafe gelopen in 1h 49m, wat een heerlijk gevoel om het te halen.
De eerste 8km gingen heerlijk, daarna kreeg ik wat last van mijn kuit, en na 13km werd het ook echt lastig om het vol te houden. Uiteindelijk gehaald in een tijd van 1:49:36 met een laatste sprintje dat ik er nog kon uitpersen. Ik heb het gevoel dat er veel meer in zat dan wat ik uiteindelijk heb gedaan, maar daar gaan we een volgende keer voor zodra ik hopelijk nergens last van heb.

De activiteit op strava.

Al met al zeer tevreden met mijn eerste halve marathon ooit, en het smaakt naar meer.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik loop al zeker 10 jaar en heb de laatste jaren meestal 2x in de week 7km gelopen en in het weekend 14km. Meestal zit ik ergens tussen de 5:00/km en 5:30/km. Sinds het thuiswerken loop ik 3x 7km (di, wo, vr) en 1x 14km (za). Maar ik heb de laatste maanden het gevoel dat het steeds zwaarder wordt. Een paar jaar geleden liep ik meer km's in de week (2x 9km + 1x 21km) en heb ook de marathon onder de 4 uur gelopen zonder problemen.

Nu word ik natuurlijk wel ouder (ben nu 48 jaar) en in Nov 2020 en Apr 2021 een Covid infectie gehad. De eerste keer daarna wel wat conditie-issues gehad (niet echt ernstig, maar duurde ongeveer 6 weken voordat ik weer "lekker" liep). Na een paar maanden leek het weer prima te gaan. De tweede infectie heb ik amper gemerkt.

De laatste weken gaat het eigenlijk enkel bergafwaarts. Zondag (gisteren) ging het helemaal niet. Ik kwam amper vooruit (5:30/km) en helemaal stuk toen ik thuiskwam na 14km.Ik heb echt een kwartier bij moeten komen en ben sindsdien doodop. De hartslag tussen de 150-165bpm en dat heb ik eigenlijk meestal wel op die afstand. Daar zit dus niets speciaals. Vorige week maandag heb ik bloed gedoneerd, maar dat zou 5 dagen later toch niet zo'n effect moeten hebben? Ook ben ik de laatste maanden veel sneller achter adem. De trap oplopen en ik begin al te hijgen. Wel vreemd, want een 13km duurloop ging eigenlijk best nog redelijk.

Ik slaap ook minder diep (ben vaker wakker), terwijl ik vroeger echt in één ruk doorsliep. Wel druk op het werk, maar ik ervaar geen stress (vind mijn werk ook erg leuk). Ik heb voor a.s. woensdag toch maar een afspraak bij de huisarts gemaakt. Herkent iemand deze klachten?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Misschien een rare vraag maar is een patellofemoraal pijnsyndroom nou hetzelfde als een jumpers knee?.
Ik krijg het gevoel dat de term lopersknie te pas en te onpas gebruikt wordt voor bovenstaande maar ook voor de bekende ITBS

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:03
@BugBoy

Hmmm, hoewel je covid besmetting al een tijd geleden is hoor je wel vaker van mensen die na een periode pas de echte klap krijgen... Hoewel 8 a 9 maanden later wel heel laat is. Probleem is dat er zo weinig aanwijsbaar/meetbaar is in dat opzicht, los van de symptomen.

Het kan misschien ook een overtrainings/overbelasting iets zijn? (Een hartslag van 150-165 is namelijk wel hoog voor een duurloop, als je de rest van je afstanden ook te hard loopt en nu misschien minder rust hebt qua herstel kan dit wellicht ook gevolgen hebben).

Iets onder de leden hebben zou ook kunnen, hoewel je dit vaak ook wel in je hartslag terug ziet...

Je zegt dat het de laatste weken bergafwaarts gaat, over hoeveel weken hebben we het dan?

Ik heb vorig jaar ook ergens een onverklaarbare terugval gehad (voor mij onverklaarbaar tenminste). Afstanden en tempos kostten opeens veel meeer moeite dan normaal, maar ik had er in het dagelijks leven verder geen last van en ook geen (bewuste) covid infectie gehad oid. Dat heeft bij mij oingeveer een amand geduurd voor de weg weer naar boven ging dus misschien is het alsnog een tijdelijke dip.

Kan sowieso geen kwaad bijv 2 weken echt rust te nemen, danwel minder lopen danwel lagere hartslag (of eigenlijk een week bijv echt niet lopen).

Succes in ieder geval, hopelijk snel meer duidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
vhal schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:10:
Misschien een rare vraag maar is een patellofemoraal pijnsyndroom nou hetzelfde als een jumpers knee?.
Ik krijg het gevoel dat de term lopersknie te pas en te onpas gebruikt wordt voor bovenstaande maar ook voor de bekende ITBS
Ik heb meerdere keren een jumpers knee gehad (volleybal). Dit was bij mij altijd onder de knieschijf en dan de patella pees. Een snelle google op je term (patellofemoraal) liet mij een issue zien boven de knieschijf. Maar goed, geen expert. ITBS zit dan weer aan de zijkant en is onderdeel van een andere spier dan eerste twee genoemde.

[ Voor 9% gewijzigd door artharpe op 31-01-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:52
Tinusvolkel schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:52:
hebben mensen ervaringen met hardloop analyses die niet door hardloop winkels gedaan worden? Zoiets bijvoorbeeld?
Veel lopers in m'n omgeving hebben de 5D hardlooopanalyse bij Running Solutions in Hilversum gedaan. Ik wil deze aankomend voorjaar gaan doen. En dat is dus bij Jorin Kamps van de Running Solutions podcast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:52:
Over de clinics heb je op zich wel een punt maar de tips die ik hier lees heb ik dan wel wat mee gedaan :) hebben mensen ervaringen met hardloop analyses die niet door hardloop winkels gedaan worden? Zoiets bijvoorbeeld?
Ken wel mensen die bij het Loop Expertisecentrum van Dennis Licht zijn geweest: https://loopexpertisecent...n.nl/testen-loopanalyses/
Die waren altijd wel positief! Zie dat ie wel een heul stuk duurder is dan die 45 euro van jouw link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
BugBoy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:00:
Ik loop al zeker 10 jaar en heb de laatste jaren meestal 2x in de week 7km gelopen en in het weekend 14km. Meestal zit ik ergens tussen de 5:00/km en 5:30/km. Sinds het thuiswerken loop ik 3x 7km (di, wo, vr) en 1x 14km (za). Maar ik heb de laatste maanden het gevoel dat het steeds zwaarder wordt. Een paar jaar geleden liep ik meer km's in de week (2x 9km + 1x 21km) en heb ook de marathon onder de 4 uur gelopen zonder problemen.

Nu word ik natuurlijk wel ouder (ben nu 48 jaar) en in Nov 2020 en Apr 2021 een Covid infectie gehad. De eerste keer daarna wel wat conditie-issues gehad (niet echt ernstig, maar duurde ongeveer 6 weken voordat ik weer "lekker" liep). Na een paar maanden leek het weer prima te gaan. De tweede infectie heb ik amper gemerkt.

De laatste weken gaat het eigenlijk enkel bergafwaarts. Zondag (gisteren) ging het helemaal niet. Ik kwam amper vooruit (5:30/km) en helemaal stuk toen ik thuiskwam na 14km.Ik heb echt een kwartier bij moeten komen en ben sindsdien doodop. De hartslag tussen de 150-165bpm en dat heb ik eigenlijk meestal wel op die afstand. Daar zit dus niets speciaals. Vorige week maandag heb ik bloed gedoneerd, maar dat zou 5 dagen later toch niet zo'n effect moeten hebben? Ook ben ik de laatste maanden veel sneller achter adem. De trap oplopen en ik begin al te hijgen. Wel vreemd, want een 13km duurloop ging eigenlijk best nog redelijk.

Ik slaap ook minder diep (ben vaker wakker), terwijl ik vroeger echt in één ruk doorsliep. Wel druk op het werk, maar ik ervaar geen stress (vind mijn werk ook erg leuk). Ik heb voor a.s. woensdag toch maar een afspraak bij de huisarts gemaakt. Herkent iemand deze klachten?
hoe is je rust hartslag? Dat is een vrij aardige indicator dat iets niet klopt. Als je je trainingen wisselt qua volume/indeling kun je dat merken, ook op mentaal vlak. Als je bv. nooit verder gaat dan 10K, kan 15K als heel zwaar en ver gaan aanvoelen. Als je elke week een loop van 30K aftikt, dan valt dat prima mee in je hoofd.

Wat je ook kunt hebben is wat nasleep van covid natuurlijk, alleen hartslag is niet alles, er zit veel meer in je systeem wat je gebruikt om te rennen en wat schade kan hebben ervaren door corona.

Ik zou in ieder geval zeer zeker naar de dokter gaan en de trainingen ook beperken tot louter lage hartslagtraining en voor kortere afstanden, tot je uitsluitsel hebt. Er zijn wat onderzoeken gedaan naar het herstel van covid en sporten/intensief sporten en tot men compleet was hersteld, werd aanbevolen de inspanningen laag te houden. (bron oa.: https://rozenbergsport.nl/training/sportopbouw-na-corona/ )

@Tinusvolkel ik heb er eens ene gedaan, maar ik heb er sorotgelijke twijfels bij zoals @Roozzz ze verwoord. Ik zie in mijn cadance bv. dat ik vrij consequent rond de 170 ga zitten, waar 180 als ideaal wordt aangemerkt. Met trainingen heb ik dat omhoog kunnen krijgen, maar daar zat weinig voordeel aan vast, ik viel vrij snel terug naar stug rond de 170. Blijkbaar werkt dat beter voor me. Ik wil over een tijdje wel nog eens een loopanalyse laten doen om te zien of er vershcillen te zien zijn, maar als ik kijk naar de slijtage in mijn schoenen verwacht ik dat niet.

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 31-01-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
m0ridin schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:29:
@BugBoy
Hmmm, hoewel je covid besmetting al een tijd geleden is hoor je wel vaker van mensen die na een periode pas de echte klap krijgen... Hoewel 8 a 9 maanden later wel heel laat is. Probleem is dat er zo weinig aanwijsbaar/meetbaar is in dat opzicht, los van de symptomen.
Eind oktober had ik een periode dat het lopen echt heel lekker ging. Ik moest toen bewust tempo verminderen, omdat het een beetje te gek ging (oude knieblessure begon weer wat op te spelen). Dat was een half jaar na de laatste Covid besmetting,
Het kan misschien ook een overtrainings/overbelasting iets zijn? (Een hartslag van 150-165 is namelijk wel hoog voor een duurloop, als je de rest van je afstanden ook te hard loopt en nu misschien minder rust hebt qua herstel kan dit wellicht ook gevolgen hebben).
Ik hoor vaker dat ik eigenlijk wat hoog in de hartslag loop. Wellicht dat ik mij dit zo heb aangewend, maar het voelt zeer geforceerd om langzamer te lopen. Ik train heel af en toe met een vriendin die een stuk langzamer loopt en dan wil het wel. Merk ook dat ik het dan langer volhoudt. Maar ik loop al 10 jaar op deze wijze (tot 5 jaar geleden ook langere afstanden) en dat was eigenlijk nooit een probleem.
Iets onder de leden hebben zou ook kunnen, hoewel je dit vaak ook wel in je hartslag terug ziet...
Mijn hartslag in rust is tussen de 55-60 en dat is voor mij doen normaal. Ik heb ook wel eens dat ik op slechts 50 slagen/minuut zit.
Je zegt dat het de laatste weken bergafwaarts gaat, over hoeveel weken hebben we het dan?
Sinds half december gaat het steeds minder. Heb eigenlijk maar 1x lekker gelopen en de rest is allemaal zwoegen.
[quote\
Ik heb vorig jaar ook ergens een onverklaarbare terugval gehad (voor mij onverklaarbaar tenminste). Afstanden en tempos kostten opeens veel meeer moeite dan normaal, maar ik had er in het dagelijks leven verder geen last van en ook geen (bewuste) covid infectie gehad oid. Dat heeft bij mij oingeveer een amand geduurd voor de weg weer naar boven ging dus misschien is het alsnog een tijdelijke dip.
[/quote]
Ja, dat kan. Maar als ik even vlot de trap op ren dan merk ik dat ik al sta te hijgen. Dat heb ik al langer, terwijl ik voorheen altijd een uitstekende conditie heb. Ik vind het ook gek dat ik wel 10km kan hardlopen, maar een trapje oprennen is al meteen hijgen.
Kan sowieso geen kwaad bijv 2 weken echt rust te nemen, danwel minder lopen danwel lagere hartslag (of eigenlijk een week bijv echt niet lopen). Succes in ieder geval, hopelijk snel meer duidelijkheid
Ik ga morgen nog even een loopje doen op een wat lager tempo (toch maar weer proberen) en dan maar eens kijken wat de dokter zegt. Het is lastiger je te motiveren om te gaan lopen als het niet echt lekker wil. Maar misschien hierna toch maar eens 2 weken rust pakken.
polthemol schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:15:
hoe is je rust hartslag? Dat is een vrij aardige indicator dat iets niet klopt.
Dat is dus tussen de 55-60 in rust. Dat is voor mij heel normaal en ik had voorheen ook al wel eens 50 slagen/minuut.
Als je je trainingen wisselt qua volume/indeling kun je dat merken, ook op mentaal vlak. Als je bv. nooit verder gaat dan 10K, kan 15K als heel zwaar en ver gaan aanvoelen. Als je elke week een loop van 30K aftikt, dan valt dat prima mee in je hoofd.
Ik loop elke week ongeveer hetzelfde. Op zich heb ik niet het gevoel dat de afstand die ik loop echt ver is.
Ik zou in ieder geval zeer zeker naar de dokter gaan en de trainingen ook beperken tot louter lage hartslagtraining en voor kortere afstanden, tot je uitsluitsel hebt. Er zijn wat onderzoeken gedaan naar het herstel van covid en sporten/intensief sporten en tot men compleet was hersteld, werd aanbevolen de inspanningen laag te houden. (bron oa.: https://rozenbergsport.nl/training/sportopbouw-na-corona/ )
Toen ik uit quarantaine mocht ben ik meteen 7km gaan hardlopen op mijn standaard tempo (had 2 weken niet gelopen). Ging helemaal stuk en dat heb ik toen geweten. Ruim een dag plat op de bank en helemaal afgemat (beetje net als gisteren). Daarna een paar weken niet meer gelopen en weer rustig opgebouwd. Ik zal eens een test gaan doen. Voor hetzelfde geld ben ik voor de derde keer positief. Kan ik na Wuhan, Delta ook de Omikron bijschrijven ;)

Bedankt voor jullie input! Wordt gewaardeerd...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m-vw schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:12:
@Tinusvolkel Heb ooit in Goes zo'n video analyse gedaan.

Eerst een rondje als warming up, daarna begon de analyse.

Een aantal korte rechte stukken gelopen waarbij ik steeds vanuit een andere hoek gefilmd werd.

Aan de hand van de beelden kreeg ik advies over mijn loophouding, voetplaatsing, doorzakking en ook over mijn armbewegingen.

Zaten ook een paar praktische tips en oefeningen bij die ik kon proberen. Je zag op de beelden gelijk het effect terug. Ik vond het leerzaam.
Dit soort dingen lijken mij ook interessant en verwacht dat dat wel moet lukken voor die €45
Maar binnenkort maar is informeren wat ze ongeveer gaan checken want als ze gaan zitten hameren op die magische 180 van @polthemol dan laat maar zitten :) ik vind podcast van running solutions wel een logischere conclusie hebben. Maar ik verwacht dat de heren van gewoonlekkerrennen wel iets van gezond verstand hebben aangezien ze zelf ook niet de minste lopers zijn.

En dat brengt het dan weer mooi bij de 5d analyse van running solutions, want dat ziet er ook interessant uit en ben benieuwd wat jouw ervaringen ermee gaan worden @elastiek

Verder trouwens gisteren de eerste aflevering van de beter worden podcast geluisterd op advies van onze buren van de wielrenners, maar die vind ik iig ook wel een aanrader, deze aflevering ging over dat conditie te voet komt en gaat te paard door niet consequent te trainen en dat zou het conditie verlies van m’n verplichte 2 weken rust wel kunnen verklaren.

Echter gisteren wel iets te gek gedaan op m’n nieuwe steunzolen… had een 20km duurloopje gedaan met 4 x 5 x 100m sprints maar hierdoor vandaag zo af en toe een zeurderig pijntje onder m’n voet…. Tijdens het herstel loopje had ik dan weer geen klachten. Dus even kijken waar dit heen gaat.

Maar dus de maand januari iedere dag sporten gehaald, totaal 335km gelopen en 340km gefietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
@BugBoy De eerste 3-4 weken na een bloeddonatie kan het wat minder gaan, het duurt namelijk zo lang eer je hematocriet terug op peil is.
Andere tips zijn een paar weken wat minder vaak lopen, of wat meer meelopen met die vriendin die heel traag loopt. Waarschijnlijk heb je weinig variatie in je tempo, je kan beter 1 keer wat trager en 1 keer wat sneller lopen dan je huidige tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
polthemol schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:15:
[...]
waar 180 als ideaal wordt aangemerkt.
Vraag mij altijd toch af... door en voor wie wordt die 180 stappen per minuut als ideaal aangehaald?

Interessant leesvoer: https://www.prorun.nl/tra...180-stappen-of-toch-niet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Roadman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:53:
[...]

Vraag mij altijd toch af... door en voor wie wordt die 180 stappen per minuut als ideaal aangehaald?

Goede vraag, wanneer ik op Strava kijk binnen onze middenlange afstands groep (baan atletiek), met toch zeker mensen die al jaren verdienstelijk lopen, zie ik ook erg vaak cadans 170 IPV 180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Cadans is bij mij erg snelheidsafhankelijk @Roadman , het gros loop ik in de 160 bij zeg tempo 5:00/5:30. Als ik interval op 4:00/km wordt het doorgaans ergens in de 170. Als ik zo'n 3:00/3:30 ga dan wil het nog weleens 200+ worden.

Ik kan me er eigenlijk ook niets bij voorstellen dat een cadans altijd hetzelfde zou "moeten" zijn, ongeacht je snelheid, maar ook je lengte. (Ik ben 1,94)

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Volgens mij kwam die 180 als ideaal naar voren uit een selectief onderzoek onder.... elite lopers.
Kan alleen even zo 1 2 3 geen bron daarvoor vinden maar meen mij te herinneren dat dit wel eerder aan bod is gekomen in dit topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tim_W schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:28:
Cadans is bij mij erg snelheidsafhankelijk @Roadman , het gros loop ik in de 160 bij zeg tempo 5:00/5:30. Als ik interval op 4:00/km wordt het doorgaans ergens in de 170. Als ik zo'n 3:00/3:30 ga dan wil het nog weleens 200+ worden.

Ik kan me er eigenlijk ook niets bij voorstellen dat een cadans altijd hetzelfde zou "moeten" zijn, ongeacht je snelheid, maar ook je lengte. (Ik ben 1,94)
Even gekeken hoe het bij mij zit, bij een herstelloopje van iets boven de 5:00/km zat ik op 175 (stap lengte van 1.14m GCT 237ms) gemiddeld, en bij m'n 5km PR loopje zat ik tijdens die 5km op 183 gemiddeld met een tempo van rond de 3:25/km (stap lengte van 1.60m GCT 188 ms)

Maar heb die kleinere passen mezelf wat aangeleerd bij de herstelloopjes, dat voelde eerst wel wat onwennig aan maar nu loop ik tempo en herstel op pakweg dezelfde techniek en houding.

Ben overigens 1.85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik heb een vraag. Ik heb hier normale sportschoenen liggen die ik 1 dag heb gebruikt, daar zit beetje demping in, maar niet geschikt om te hardlopen. Nu vraag ik mij toch af of ik ze misschien wél kan gebruiken op 70-85% offroad routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Roadman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:53:
[...]

geen idee inderdaad. Zie bij mezelf dat die heel erg fluctueert afhankelijk oko van ondergrond en of het bv. vlak is of net bergop (nou ja, heuvelop dan :P ) gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
mobie2 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:52:
.....maar niet geschikt om te hardlopen.......
Je geeft zelf het antwoord al. Qua demping is off road minder cruciaal idd (tenzij je op harde gravelpaden loopt) maar qua zool zal dat niet echt fijn zijn. Maar hey, het kan wel, op bowlngschoenen kan het ook, heck, sommigen hebben helemaal geen schoenen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Kreeg na m'n laatste loopje ineens de melding dat de batterij van m'n HRM Run bijna leeg is. Kan kloppen, want ik heb 'm ongeveer een jaar nu.
Straks het ding maar eens opereren en duimen dat het lukt. Als ik de verhalen hier zo lees gaat het nogal eens mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 19:46

Lagune

Its time for warp

InZane schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:09:
Kreeg na m'n laatste loopje ineens de melding dat de batterij van m'n HRM Run bijna leeg is. Kan kloppen, want ik heb 'm ongeveer een jaar nu.
Straks het ding maar eens opereren en duimen dat het lukt. Als ik de verhalen hier zo lees gaat het nogal eens mis.
ik had zelf een schroefje wat van de tafel viel, nooit meer te vinden
via support gratis een vervanging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqMjDEWvldPm8E6k_WxHfaz7Zo4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e9Dro7CgtNAaOpB5Yj7eBEdh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
voorzichtig zijn met sluitrubber en een passende schroevendraaier. Droeve ellende als je die kopjes vernaggelt zeg ik uit ervaring :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
En ik geloof dat die 30 seconden wachten met de nieuwe batterij erin doen ook cruciaal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 21:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Valt allemaal wel mee hoor. Heb de batterij al diverse keren vervangen.
Belangrijk is dat je beseft dat de ring (Die moet natuurlijk wel goed liggen.) zorgt voor de afsluiting en niet het plastic van de body op plastic van de deksel. Daar wil ik mee zeggen dat als je schroef niet verder gaat je moet stoppen. Nog eens extra kracht zetten zoals wij vaak gewend zijn bij schroef verbindingen werkt averechts.

Ik gebruik eigenlijk geen kracht en vast is vast.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Mede door de opmerkingen hier boven, net eindelijk na veel uit/afstel de Garmin HRM Pro besteld. :)

Ik heb de polsmeting met alle problemen die deze kent altijd geaccepteerd, maar aangezien de polsmeting in de winterperiode vaak helemaal van het pad af is begon ik dat toch wel wat zat te worden.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Tim_W schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:32:
Mede door de opmerkingen hier boven, net eindelijk na veel uit/afstel de Garmin HRM Pro besteld. :)

Ik heb de polsmeting met alle problemen die deze kent altijd geaccepteerd, maar aangezien de polsmeting in de winterperiode vaak helemaal van het pad af is begon ik dat toch wel wat zat te worden.
Bereid je voor op een shitload aan data met die running dynamics :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand al eens last gehad van bloedverlies bij het plassen na het hardlopen? Ik wel. Voor de zekerheid ben ik helemaal gecontroleerd in het ziekenhuis met een bloed- en urineonderzoek, CT-scan en een systoscopie. Geen afwijkingen gevonden en de logische verklaring van de uroloog was dat er door het lopen op een harde ondergrond een bloeding is ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:20
@BugBoy Prestatieverlies kan vele oorzaken hebben en is altijd wat zoeken. En vaak gaat het vanzelf weer over na enkele weken en dan hou je weer op met zoeken.

Voor mijzelf (50jr) geldt dat ik na meerdere maanden moeizaam lopen toch eens een sport-medisch onderzoek heb laten doen, incl bloedtest. Dat bleek heel nuttig: ik had serieuze bloedarmoede (ca. 25% - 30% onder normale waarde). Dat verklaarde wel waarom langzame loopjes wel gingen maar versnellingen e.d. niet meer.

Daarna een serie onderzoeken om de oorzaak te achterhalen, daar zit ik nu nog middenin. Ondertussen knaag ik dagelijks een half fietsframe aan ijzerpillen weg, dat moet wel helpen om mijn Hemoglobine omhoog te krijgen. Helemaal er van profiteren lukt nu niet omdat ik na een periode van minder lopen weer wat voorzichtig moet opbouwen, want ik voel dat mijn lijf op een paar plekken protesteert tegen te lang lopen. Zo blijf je bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
BugBoy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:00:
Sinds het thuiswerken loop ik 3x 7km (di, wo, vr) en 1x 14km (za). Maar ik heb de laatste maanden het gevoel dat het steeds zwaarder wordt.
Hoi, ik ben 64 en loop vergelijkbare afstanden, maar neem wel steeds 3 dagen om te herstellen. Twee dagen achter elkaar (di-wo en vr-za bij jou) lijkt me niet verstandig. Ik pak nu wat vaker tussendoor de mountain bike, dat spaart de knieën.
Highland schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:38:
Dat bleek heel nuttig: ik had serieuze bloedarmoede (ca. 25% - 30% onder normale waarde). Dat verklaarde wel waarom langzame loopjes wel gingen maar versnellingen e.d. niet meer.

Daarna een serie onderzoeken om de oorzaak te achterhalen, daar zit ik nu nog middenin.
Herkenbaar: in 2015 merkte ik dat hellingen steeds lastiger werden. Wat bleek: bloedarmoede, veroorzaakt door een tumor bij de darm. Hopelijk pakt het bij jou beter uit (nou ja, ik loop nog :P ).

[ Voor 38% gewijzigd door torp op 02-02-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Verwijderd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:55:
Heeft iemand al eens last gehad van bloedverlies bij het plassen na het hardlopen? Ik wel. Voor de zekerheid ben ik helemaal gecontroleerd in het ziekenhuis met een bloed- en urineonderzoek, CT-scan en een systoscopie. Geen afwijkingen gevonden en de logische verklaring van de uroloog was dat er door het lopen op een harde ondergrond een bloeding is ontstaan.
Even zoeken op bloed en je kan mijn verhaal er een beetje uithalen.

Maar hier was het toen ook wel wat overbelasting, of een schurende lege blaas, was toen best warm en had wel wat gedronken maar niet redelijk veel.

Verder nooit geen last meer van gehad gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 23:11
Ik had last van mijn linker achilles. Toen covid opgelopen, dus dat kwam goed uit.. 😉 ongeveer 1,5 week rust gehad, alles voelde weer goed, dus een sessie van 30min gedaan lopen/wandelen. Maar direct weer diezelfde achilles?

Het doet niet echt pijn, meer zeurend, s'Ochtends een stijve hark en als ik erop duw doet het wel een beetje pijn.

Moet ik dan nog langzamer opbouwen?

In de tussentijd doe ik veel trap oefeningen(calve-raises) in het verleden veel kuit blessures maar daar ben ik gelukkig volledig van af.

Hebben jullie ervaring met zooltjes om de achilles te ontlasten, omdat ik onderpronatie heb (supinatie) zou je met zooltjes de achilles kunnen ontlasten. Die stox sokken doen iig niet veel 😉

[ Voor 15% gewijzigd door DaYwaLkUr op 02-02-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 22:32
Ik ben me 1 keer rot geschrokken, tot ik daarna me bedacht dat ik niet al te lang daarvoor rode bietjes gegeten had.
Hoe kun je het beste het verschil zeggen tussen bloed en kleurstof in urine eigenlijk?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Ik heb dit in het verleden ook gehad.. best geschrokken toen en ook naar uroloog. Zelfde conclusie als bij jou gelukkig.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@DaYwaLkUr Achilles is vaak overbelasting, waar je rekening mee moet houden is dat het een pees is en geen spier. Dat betekent dat de doorbloeding veel minder is. Wat bij mij heel veel helpt als hij gevoelig is is masseren, zorgen dat het goed doorbloed wordt en blijft. Ik heb geen ervaring met zooltjes, weet wel dat er speciale "braces" zijn die tijdens het lopen je achilles masseren waardoor je de doorbloeding en dus herstel bevordert. Mogelijk een idee om te proberen? Maar bij twijfel: fysiotherapeut kan je vaak ook adviseren.

@Keiichi Bloed zorgt over het algemeen voor troebele urine waar je niet (goed) doorheen kan kijken, volgens mij zorgen rode bieten alleen voor de "kleur" en je kan er nog doorheen kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan90 op 02-02-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Highland schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:38:
@BugBoy Prestatieverlies kan vele oorzaken hebben en is altijd wat zoeken. En vaak gaat het vanzelf weer over na enkele weken en dan hou je weer op met zoeken.
Bij mij duurt het me nu net even iets te lang en het wordt alsmaar minder. Ik loop al 10 jaar en zo'n terugval heb ik eigenlijk nooit gehad.
Voor mijzelf (50jr) geldt dat ik na meerdere maanden moeizaam lopen toch eens een sport-medisch onderzoek heb laten doen, incl bloedtest. Dat bleek heel nuttig: ik had serieuze bloedarmoede (ca. 25% - 30% onder normale waarde).
Ik zat eind december juist helemaal bovenin de schaal (Hb van 11) en 1.5 week geleden iets lager (Hb van 10). Bloedarmoede zal het dus niet zijn.
torp schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:03:
Hoi, ik ben 64 en loop vergelijkbare afstanden, maar neem wel steeds 3 dagen om te herstellen. Twee dagen achter elkaar (di-wo en vr-za bij jou) lijkt me niet verstandig. Ik pak nu wat vaker tussendoor de mountain bike, dat spaart de knieën.
Voor mij was 7km echt altijd een beetje zo'n tussendoorloopje, dat ik amper merkte. Ik loop alleen di/wo soms 2x achter elkaar. Normaal zit er meestal wel een dag tussen. Maar het zijn ook niet de spieren of pezen die protesteren. Het is echt mijn uithoudingsvermogen dat mij nu parten speelt.
Herkenbaar: in 2015 merkte ik dat hellingen steeds lastiger werden. Wat bleek: bloedarmoede, veroorzaakt door een tumor bij de darm. Hopelijk pakt het bij jou beter uit (nou ja, ik loop nog :P ).
Mijn zus had 3 jaar geleden (was toen net zo oud als ik nu) ook ineens een sterke terugval in de loopconditie. Die bleek lymfeklierkanker te hebben in een vrij agressieve soort. Dat is voor mij ook wel een beetje een reden om het nu toch verder te onderzoeken. Als er echt wat aan de hand is, dan ben ik er graag wat eerder bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
BugBoy schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:34:
Mijn zus had 3 jaar geleden (was toen net zo oud als ik nu) ook ineens een sterke terugval in de loopconditie. Die bleek lymfeklierkanker te hebben in een vrij agressieve soort.
Ja, dat was het bij mij ook. Tumor verwijderd, chemo doorstaan en alweer 5 jaar verder. Maar nog steeds latent aanwezig. Hopelijk gaat het goed met je zus, verstandig dat je je laat testen!

[ Voor 22% gewijzigd door torp op 02-02-2022 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:19
DaYwaLkUr schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:43:
Ik had last van mijn linker achilles. Toen covid opgelopen, dus dat kwam goed uit.. 😉 ongeveer 1,5 week rust gehad, alles voelde weer goed, dus een sessie van 30min gedaan lopen/wandelen. Maar direct weer diezelfde achilles?

Het doet niet echt pijn, meer zeurend, s'Ochtends een stijve hark en als ik erop duw doet het wel een beetje pijn.

Moet ik dan nog langzamer opbouwen?

In de tussentijd doe ik veel trap oefeningen(calve-raises) in het verleden veel kuit blessures maar daar ben ik gelukkig volledig van af.

Hebben jullie ervaring met zooltjes om de achilles te ontlasten, omdat ik onderpronatie heb (supinatie) zou je met zooltjes de achilles kunnen ontlasten. Die stox sokken doen iig niet veel 😉
Achillespeesklachten kunnen zoveel oorzaken en oplossingen hebben, ik heb er zelf al een stuk of 4 meegemaakt. Mijn advies: bezoek een manueel therapeut. Die kan beoordelen wat de oorzaak is en wat de rmedie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Ik had het een dag na het wakker worden. 1 keer toen ik twee maanden aan het hardlopen was. Ook tot geschrokken. bloedprikken, echo... Maar niets te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
m-vw schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 06:59:
[...]

Valt allemaal wel mee hoor. Heb de batterij al diverse keren vervangen.
Belangrijk is dat je beseft dat de ring (Die moet natuurlijk wel goed liggen.) zorgt voor de afsluiting en niet het plastic van de body op plastic van de deksel. Daar wil ik mee zeggen dat als je schroef niet verder gaat je moet stoppen. Nog eens extra kracht zetten zoals wij vaak gewend zijn bij schroef verbindingen werkt averechts.

Ik gebruik eigenlijk geen kracht en vast is vast.
Vandaag pas de batterij vervangen, omdat ik vandaag pas bedacht waar ik dat setje kleine schroevendraaiers had gelaten :+

Was fluitje van een cent hoor. Vanavond weer lekker getraind met een hartslag die tenmiste wel ergens op sloeg.. en natuurlijk running dynamics, want stats zijn alles :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

XyS

0.o.O

Wel eens bruin rode urine gehad na een veel te heftige inspanning (kickboksen in dat geval). Was snel weer weg dus nooit echt zorgen over gemaakt. Wel even gegoogled natuurlijk, niet dat je daar lekker gerust van wordt B)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tim_W
Gisteren eindelijk weer eens direct uit het werk zonder verlichting een rondje van 11 km kunnen doen, heerlijk dat het weer steeds langer licht blijft.

Ik merk toch altijd wel een wat verminderde zin/discipline wanneer je heel de week, door weer en wind, in het donker op pad moet... #teamzomer :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10
Nu ik eindelijk weer een beetje begonnen ben met hardlopen (na een jaar klussen en NIET sporten :/), heb ik ineens last van een vage zenuwpijn oid. De klachten lijken erg overeen te komen met Morton's neuroom. Het gekke is alleen, soms is de pijn ineens helemaal weg en kan ik prima hardlopen. Andere dagen waggel ik als een penguin door de kamer omdat ik niet normaal op die voet kan lopen... De lokale fysio maar eens opzoeken voor wat hulp.

Qua conditie is het ook drama. Liep ik iets meer dan een jaar geleden nog een pr op de 10k in 42:00.. haal ik nu de 10 kilometer in een uur niet meer. Na een corona besmetting iets korter dan een jaar geleden was m'n conditie al gehalveerd leek het, maar door een jaar niet bewegen ben ik echt weer terug bij 0. Langzaam opbouwen dus weer :D.
Pagina: 1 ... 164 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.